Maktabgacha ta'lim tashkilotida bolalarini dekorativ san'at asosida

Maktabgacha ta`lim tashkilotida bolalarini dekorativ
san`at asosida 
1 MUNDARIJA
KIRISH
I-BOB.  MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA DEKORATIV 
RASM CHIZISHGA O‘RGATISHNING VAZIFALARI
1.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning 
mazmuni va vazifalari. 
1.2. Katta guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari
1.3. Tayyorlov guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va 
vazifalari.
II-BOB.  MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI DEKORATIV 
RASM CHIZISHGA O‘RGATISH
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni rasm chizishga o‘rgatish
2.2.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti da   mazmunli   rasm   chizishga   o‘rgatishning
vazifalari.
2.3.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti da   dekorativ   rasm   chizishga   o‘rgatishning
vazifalari.  
XULOSA
ADABIYOTLAR RO`YXATI
2 3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Respublikamizda   maktabgacha   ta`lim   tizimini
qaytadan   qurish   borasida   olib   borilayotgan   tub   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
islohotlar,   amalga   oshirilayotgan   keng   qamrovli   ishlar   ertangi   kunimiz,
qolaversa,   kelajagimiz   egalari   bo`lmish   yoshlarga   ko`rsatilayotgan
g`amxo`rlikning   yorqin   ifodasidir.   O`zbekiston   Respublikasi   prezidenti
Shavkat   Mirziyoyevning   2017-yil   30   sentabrdagi   “Maktabgacha   ta'lim   tizimi
boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida”gi   farmoni
hamda   “O`zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta'lim   vazirligi   faoliyatini
tashkil   etish   to`g`risida”gi   qaroriga   muvofiq   bu   sohada   yangi   tizim   yaratildi.
Yangi   vazirlik   oldiga   maktabgacha   ta'lim   sohasida   yagona   davlat   siyosatini
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   maktabgacha   ta'lim   tashkilotlari   davlat   va
nodavlat   tarmog`ini   kengaytirish   va   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlash,
ularni   malakali   pedagog   kadrlar   bilan   ta'minlash,   maktabgacha   ta'lim
tashkilotlariga   bolalarni   qamrab   olishni   keskin   oshirish,   ta'lim-tarbiya
jarayonlariga zamonaviy ta'lim dasturlari va texnologiyalarini tatbiq etish orqali
bolalarni   har   tomonlama   intellektual,   ma'naviy-estetik,   jismoniy   rivojlantirish
hamda ularni maktabga tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash vazifalari qo`yildi
So`ngi   yillarida   respublikamizda   ta`lim   tarbiya   sohasida   amalga   oshirilgan
islohotlar   va   bu   borada   yaratilayotgan   imkoniyatlar   nihoyatda   kengayib
bugungi   kunda   davlatimiz   siyosatining   muhim   ustuvor   yo`nalishlaridan   biriga
aylanib bormoqda. Jumladan uzluksiz ta`limning dastlabki bo`g`ini hisoblangan
maktabgacha   ta`lim   sohasining   ayni   paytdagi   rivojlanishi   buning   yorqin
isbotidir. 
4 O`zbekiston Respublikasi   yangi   tahrirdagi   Ta`lim to`grisidagi qonunining
8-moddasida   “Maktabgacha   ta`lim   va   tarbiya   bolalarni   o`qitish   va
tarbiyalashga,   ularni   intellektual,   ma`naviy-axloqiy,   etik,   estetik   va   jismoniy
jihatdan   rivojlantirishga,   shuningdek   bolalarni   umumiy   o`rta   ta`limga
tayyorlashga qaratilgan ta`lim turidir” deb belgilab qo`yilgan[3]. Ta`lim-tarbiya
jarayonini   takomillashtirish   bolalarning   rivojlanganligi   darajasini   va   ularning
umumiy   boshlang`ich   ta`limga   tayyorligini,   shuningdek,   ularning   ijtimoiy,
shaxsiy,   hissiy,   nutqiy,   jismoniy   va   ijodiy   rivojlanishini   baholash   asosida
amalga oshirilishi lozim. 
 Maktabgacha ta`limning vazifasi bolalarni xalqning boy milliy, madaniy-
tarixiy   merosi   va   ma`naviy   axloqiy   jihatdan   tarbiyalash:   bolalarda   milliy
vatanparvarlik   hislarini   shakllantirish,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   bilim
olish  ehtiyojini,  o`qishga  intilish  moyilliklarini  shakllantirib,  ularni   muntazam
ravishda   ta`lim   jarayoniga   tayyorlash,   bolalarning   tafakkurini   rivojlantirish,
o`zining   fikrini   mustaqil   va   erkin   ifodalash   malakalarini   shakllantirish,
bolalarning   jismoniy   va   ruhiy   sog`ligini   ta`minlashdan   iborat.   Asosiy
maqsadlardan   yana   biri   zamonaviy   tasviriy   san`at   orqali   bolalardagi   qobiliyat
xamda   imkoniyatlarni   aniqlab,   ularni   to`g`ri   shakllantirish   va   yuzaga
chiqarishdir.   “Maktabgacha   ta`lim   sohasida   ana   shunday   ulkan   islohotlarni
hayotga   joriy   etish   biz   uchun   ham   qarz,   ham   farzdir.   Qanchalik   qiyin
bo`lmasin,   bu   tarixiy   vazifani   amalga   oshirishimiz   shart   va   uni   barchamiz
birgalikda albatta bajaramiz”. 
Maktabgacha   ta`lim   tashkilotida   tasviriy   faoliyat   mashg`ulotlarini
rejalashtirish   va   hisobga   olish   zarur.   Tasviriy   faoliyat   bo`yicha   ishni   ma`lum
bir   vaqtga   rejalashtirishda,   shu   davrda   faoliyatning   boshqa   turlari   bo`yicha
5 amalga   oshiriladigan   ta`lim-tarbiyaviy   ishlarni   ham   nazarda   tutmoq   lozim.
Tasviriy   faoliyat   bo`yicha   mashg`ulotlarni   rejalashtirishda,   albatta   tasviriy
faoliyat   mashg`ulotlari   o`rtasida   o`zaro   bog`liqlikni   ham   hisobga   olmoq
zarurdir.   Tasviriy   faoliyatning   har   bir   turi   o`ziga   xos   vazifalarni   hal   etadi,
ammo   qanday   bo`lsa-da,   ularni   bir   yo`nalish,   maqsad   bo`yicha   (tevarak-atrof,
hayotning xilma-xil, o`ziga xos ko`rinishlardagi  tasviri)  birlashadilar. Tasviriy
faoliyat   bo`yicha   ishni   rejalashtirishda   tarbiyachi,   albatta   har   bir   turdagi
mashg`ulotlar soniga qat`iy rioya qilishi lozim. 
Tasviriy   faoliyat   mashg`ulotlari   –   bu   rasm   chizish,   loy,   applikatsiya,
qurish-yasash   mashg`ulotlaridir.   Bu   mashg`ulotlar   maktabgacha   ta`lim
tashkilotining   barcha   guruhlarida   aniq   bir   vaqtda,   kun   tartibi   asosida
uyushtiriladi.   Hamma   faoliyatlar   uch   qismga   bo`linadi:   –   mashg`ulotning
boshlanishi–   topshiriqni   tushuntirish;   –   mashg`ulotning   borishi–topshiriqni
bolalar tomonidan bajarilishi; – mashg`ulotning yakuni–bolalar bilan bajarilgan
topshiriqni   tahlil   qilish.   Maktabgacha   ta`lim   tashkiloti   rasm   faoliyatini   san`at
markazlarida rejalashtiriladi
Bolalar   dekorativ   san'atning   yaratuvchilik   va   ijodiylik   tomoniga
qiziqishlarini   oshirish   uchun   ilg'or   usullardan   foydalaning.   Masalan,   rangli
qog'ozlar, rassomliklar  yoki modellash materiallarini o'rganish uchun o'quvchi
o'zgartiruvchi, eglantiruvchi va qiziqishli taqdimotlar orqali qiziqtirish.
Asosiy   Tushunchalarni   O'rgatish:   Dekorativ   san'at   asosiy   tushunchalari,
masalan,   rang,   shakl,   qalam,   va   kompozitsiya   kabi   tushunchalarni   o'rgatish
uchun amaliy mashg'ulotlar, ko'ngil ochar darslar va murabbiy yoki o'qituvchi
tomonidan   olib   beringan   misollar   yordamida   bolalarga   ko'proq   ma'lumot
berish.
6 Kurs   ishining   maqsadi :   Maktabgacha   ta ’ lim   tashkiloti   bolalarini
dekorativ   san ’ at   asosida   tarbiyalash   bo ’ yicha   ilmiy - metodik   tavsiyalarni   ishlab
chiqish .
Kurs  ishining  predmeti:   Maktabgacha  ta’lim  tashkiloti   bolalarini  dekorativ
san’at asosida tarbiyalash  jarayoni. 
Kurs ishining vazifasi:  
-   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   bolalarini   dekorativ   san’at   asosida
tarbiyalash ni orgatish; 
-  Maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarini dekorativ san’at asosida tarbiyalash
slaydlardan va rasmlardan foydalanish;
-  Maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarini dekorativ san’at asosida tarbiyalash
bo‘yicha davlat talablaridan foydalanish;
-  Maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarini dekorativ san’at asosida tarbiyalash
metodlardan foydalanish.
Kurs   ishning   tuzilishi   va   hajmi:   Kirish,   1-bob,   2-bob,   xulosa   va
tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo’lib, 35 betdan ibotar.
I-BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA DEKORATIV
RASM CHIZISHGA O‘RGATISHNING VAZIFALARI
1.1.Maktabgacha ta’lim tashkilotida dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning
mazmuni va vazifalari.
Dekorativ rasm chizish tasviriy faoliyatning boshqa turlari kabi bolada estetik
tuyg‘uni   rivojlantiradi.   Bolalarni   xalq   amaliy   san’ati   namunalari   bilan
tanishtirishda   tarbiyachi   ularda   vatanparvarlik   ruhini   shu   san’at   asarlarini
yaratayotgan odamlarning mehnatiga hurmat kabi tuyg‘ularni tarbiyalash kerak.  
Dekorativ rasm chizish quyidagi umumiy vazifalarni o‘z ichiga oladi.  
7  Naqshning   turlicha   shakllarini   bog‘liq   holda   kompozitsion   hisni   bolalarda
shakllantirish.  
 Rang qobiliyatlarini rivojlantirish.  
 Xalq amaliy san’atining stillarining farqlashga va ularning alohida elementlarini
bolalarning o‘z ijodida foydalanishga o‘rgatish.  
 Qalam va mo‘yqalam bilan chizishning texnik ko‘nikmalarini mustahkamlash.  
Bolalarni   dekorativ   rasm   chizishga   o‘rgata   turib,   pedagog   bolalarda   butun
naqsh   komponentlari,   ranglari,   kompozitsiyalari,   shakl   elementlari   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni ko‘ra olish malakasini rivojlantirishi zarur. Bola predmetni shakliga va
nima maqsadda ishlatilishiga qarab, uni bezaydigan ornamenti, naqshi o‘zgarishini
his qilishi va albatta, tushunishi zarur. Shundan kelib chiqqan holda, u naqsh bilan
bezashning ahamiyatini, maqsadga muvofiqligini, shakl bilan mazmun o‘rtasidagi
bog‘liqlikni bilib, tushunib boradi. Bolalarni dekorativ rasm chizish bilan tanishtira
turib,   ritm   nima   va   simmetriya   nimaligi   haqida   tasavvur   hosil   qilishga   o‘rgatish
zarur.  Chunki dekorativ san’at olami ritm va simmetriyasiz mavjud bo‘la olmaydi.
Dekorativ   rasm   chizishda   asosiy   vazifalardan   biri   –   rangni   his   qilishni
rivojlantirishdir.   Rang   –   naqsh   ornamentida   kompozitsiya   bilan   chambarchas
bog‘langan,   naqsh   bezagida   ularni   bir-biridan   ajratib   bo‘lmaydi.   Maktabgacha
yoshdagi   bolalar   ranglarning   bir-biriga   mos   kelib   uyg‘unlashishining   barchasini
o‘zlashtira   olmaydilar.   Lekin,   rang   hissi   ularda   bog‘chagacha   bo‘lgan   yoshdan
boshlab rivojlana boshlaydi. Dekorativ rasmda ranglardan foydalanish vazifasi har
bir   guruhda   murakkablashib   boradi:   yorqin,   kontrast   ranglarning   moslashuvidan
boshlab, iliq va sovuq ranglar jilosi (ottenok) ning turli uyg‘unlashuviga qadar. Bu
vazifani amalga oshirishni bolalar eng sodda tasviriy shakllarni chizishni o‘rganib
bo‘lganlaridan keyingina, bolalar diqqatini yangi vazifaga konsentratsiyalash, ya’ni
8 qaratish   lozimdir:   bu   –   shu   oddiy   -   sodda   shakllarni   naqsh   hosil   qilish   uchun
ma’lum bir ketma-ketlikda joylashtirishdir.  
Boshlangich   tasvirlash   ko‘nikmalarga   bolalar   birinchi   va   ikkinchi   kichik
guruhda   ega   bo‘ladilar.   Ikkinchi   kichik   guruhda   ayrim   vazifalar   dekorativ
xarakterga ega. Masalan:  “Ro‘molchaning chetini  chiziqlar  bilan beza”.  Lekin
bunday   mashg‘ulotning   asosiy   maqsadi   –   naqsh   hosil   qilish   emas,   to‘g‘ri
chiziqlarni turli yo‘nalishda o‘tkazish malakasini mustahkamlashdir.  
Dekorativ rasm chizish bolalarga 4 yoshdan boshlab o‘rgatiladi. 
O‘rta guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning vazifalari
quyidagilar:
   Chizikda,   kvadratda,   doirada   shakllarni   ritmik   joylashtirishning
kompozitsion malakasini rivojlantirish;  
   Ranglar   hissini   rivojlantirish,ya’ni   kontrast,   yorqin   ranglarni   chiroyli
moslashtirish;  
 Turli yirik va mayda shakllarni – naqshning sodda elementlarini chiza olish
malakasini rivojlantirish;  
 Mo‘yqalamdan   foydalanishning   texnik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,
qog‘ozga yengil tekkazib, nuqtalar hosil qilish;  
 Mo‘yqalamning boshchasidan to‘g‘ri chiziqlar o‘tkazishda hamda dog‘chalar
hosil   qilish   usulida   mo‘yqalamdan   to‘liq   foydalanish;   rang   –   naqsh   ornamentida
kompozitsiya   bilan   chambarchas   bog‘langan,   naqsh   bezagida   ularni   bir-biridan
ajratib bo‘lmaydi. Maktabgacha yoshdagi bolalar ranglarning  bir-biriga mos kelib,
uyg‘unlashishini albatta, barchasini o‘zlashtira olmaydilar. Lekin, rang hissi ularda
bog‘chagacha   bo‘lgan   yoshdan   boshlab   rivojlana   boshlaydi.   Dekorativ   rasmda
ranglardan   foydalanish   vazifasi   har   bir   guruhda   murakkablashib   boradi:   yorqin,
9 kontrast  ranglarning moslashuvidan boshlab, iliq va sovuq ranglar jilosi  (ottenok)
ning turli uyg‘unlashuviga qadar. Bu vazifani amalga oshirishni bolalar eng sodda
tasviriy   shakllarni   chizishni   o‘rganib   bo‘lganlaridan   keyingina,   bolalar   diqqatini
yangi   vazifaga   konsentratsiyalash,   ya’ni   qaratish   lozimdir:   bu–shu   oddiy-sodda
shakllarni naqsh hosil qilish uchun ma’lum bir ketma-ketlikda joylashtirishdir.  
Boshlang‘ich   tasvirlash   ko‘nikmalarga   bolalar   birinchi   va   ikkinchi   kichik
guruhda   ega   bo‘ladilar.   Ikkinchi   kichik   guruhda   ayrim   vazifalar   dekorativ
xarakterga   ega.   Masalan:   «Ro‘molchaning   chetini   chiziqlar   bilan   beza».   Lekin
bunday   mashg‘ulotning   asosiy   maqsadi   –   naqsh   hosil   qilish   emas,   to‘g‘ri
chiziqlarni turli yo‘nalishda o‘tkazish malakasini mustahkamlashdir. 
O‘rta guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Dekorativ rasm chizish bolalarga 4 yoshdan boshlab o‘rgatiladi. O‘rta guruhda
dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning vazifalari quyidagilar:
- chizikda,   kvadratda,   doirada   shakllarni   ritmik   joylashtirishning   kompozitsion
malakasini rivojlantirish;  
- ranglar   hissini   rivojlantirish,   ya’ni   kontrast,   yorqin   ranglarni   chiroyli
moslashtirish; 
- turli   yirik   va   mayda   shakllarni   –   naqshning   sodda   elementlarini   chiza   olish
malakasini rivojlantirish; 
- mo‘yqalamdan  foydalanishning  texnik  ko‘nikmalarini 
- rivojlantirish, qog‘ozga yengil tekkazib, nuqtalar hosil qilish; 
- mo‘yqalamning   boshchasidan   to‘g‘ri   chiziqlar   o‘tkazishda,   hamda   dog‘chalar
hosil qilish usulida mo‘yqalamdan to‘liq foydalanish; 
- o’rta   guruhda   dekorativ   rasm   chizishning   kompozitsion   vazifasi   tayyor   shakllarni
yelimlashga   o‘xshashdir.   Boshlang‘ich
10 mashg‘ulotlarda,   bolalar   mo‘yqalam   bilan   tekis   chiziqlar   chizib,   ularning   orasida
mo‘yqalam   yordamida   dog‘chalar   hosil   qilishni,   nuqtalar   hosil   qilishni
o‘rganadilar.   Bunda   dog‘chalarning   ranglarini   va   naqsh   murakkablashgan   sari,
o‘rnini o‘zgartiradilar. Mo‘yqalam yordamida dog‘chalar hosil qilish usuli (mazok)
bajarish   uchun   yengil   bo‘lgan   dekorativ   elementdir.   Bu   aniq   bir   harakatni   talab
qilmaydi   va   mo‘yqalamni   qog‘ozga   botirib
olishdan hosil bo‘ladi. Shuning uchun naqsh
chizishda   avval   botirib   olish   usuli   kiritiladi,
so‘ng nuqta hosil qilish usuli  к iritiladi. 
Nuqta   hosil   qilish   mo‘yqalam   bilan
ishlashda   yangi   usulni   talab   qiladi:
mo‘yqalamni vertikal holatda ushlash lozim,
shu bilan birga bolada koordinatsion harakat yetarlicha rivojlangan bo‘lishi kerak,
chunki   mo‘yqalam   qog‘ozga   faqatgina   uchi   bilangina   tekkiziladi.   Boshlang‘ich
rasmlarning kompozitsiyasi ham soddadir: birgina elementni ritmik qaytarib, naqsh
chizish.   Faqatgina   insonlar   uchun   xos   bo‘lgan   qo‘lning   ritmik   harakati     ana   shu
mashqlarni   qaytarishni   yengillashtiradi   va   tasviriy   shakldagi   ritmni   yetkazib
berishga yordam beradi.  
Almashinuv   –   kompozitsiyaning   murakkablashgan   usulidir.   Chunki   u   bir
nechta   shakllarning   o‘zaro   moslashuviga   asoslanadi.   O‘rta   guruhdagi   bolalar
uchun   ikkitagina   elementni   shakli   va   rangi   bilan   navbatma-navbat   almashtirish
yetarli   bo‘ladi.   Dasturdagi   materialning   mukammallashib   borishi   murakkabroq
kompozitsiya   bilan   naqshda   yangi   tasviriy   elementlarni   kiritish   hisobidan   hosil
bo‘ladi.   Nuqtalar   chizish   va   mo‘yqalamni   botirib   olish   usulidan   tashqari,   bolalar
naqshda   doirachalar,   xalqalardan   foydalanib   chizishni   o‘rganadilar.   Bu
11 elementlarni bolalar kichik guruhlarda tasvirlashni o‘rganganlar. Dekorativ rasmda
bu   shakllarni   chizish   ancha   o‘zgaradi:   ular   ancha   kichik   hajmda,   chizayotganda
shakllar   bir-biriga   hajmi   jihatdan   mos   bo‘lishi   kerak;   undan   tashqari,   bu   shakllar
predmet   obrazi   bilan   bog‘liq   emas,   bu   albatta   bola   uchun   tasviriy   jarayonni
murakkablashtiradi.   Bolalar   yana   naqshni   faqat   bir   chiziqda   emas,   balki
to‘rtburchak shaklida, doirada ham joylashtirishni o‘rganadilar. 
1.2.  Katta guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni
va vazifalari.
Bu shakllar  naqshda  boshqa  kompozitsiyani  talab  qiladi. Kvadratda,  to‘g‘ri
chiziqda   joylashtirilgan   naqshni   chizish   yaramaydi,   чунки   kvadratning   to‘rtta
tomoni,   burchagi,   markazi   mavjud;   doirada   esa   markaz   bilan   chekka   aylana
chegarasi bor.  
- Aylana, kvadrat, to‘g‘ri to‘rtburchak ichiga naqsh chizishda shakllarning ritmik
joylashtirishda qo‘llanadigan kompozitsion qobiliyatni rivojlantirish.  
- Rang   qobiliyatini   rivojlantirish,   kontrast   ranglarni   mos   holda   ishlatishni
o‘rgatish.  
- Naqshning oddiy elementlarini chizishga o‘rgatish. 
- Mo‘yqalamdan   foydalanishning   texnik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   (qog‘ozda
yengil yurg‘izish, nuqtalar qo‘yish, chiziqlar chizayotganda mo‘yqalamning butun
usti bilan chizish). 
- Avval   bolalar   mo‘yqalam   bilan   to‘g‘ri   chiziqlarni   chizishni   va   ularni   orasiga
nuqtalar   qo‘yishi,   ranglarni   ketma-ket   almashtirib   chizishni   o‘rgatadilar.   Undan
tashqari bolalar, dumaloq va aylana shakllarni chizishga o‘rganadilar.  
12   Besh   yoshdagi   bolalar   uchun   dekorativ   rasmda   ancha   murakkabroq
topshiriqlarni   berish   mumkin.   Chunki   bu   yoshda
bolalarning estetik hissiyotlarining rivojlanish darajasi
ancha   yuqoridir.   Bolalarga   quyidagilarni   o‘rgatish
zarur:  
- Qog‘oz   shakliga   yoki   hajmli   predmetga
nisbatan naqshni simmetrik joylashtirish ;  
- Naqshda   turli   xil   to‘g‘ri,   doirasimon
chiziqlardan, shakllardan hamda o‘simlik elementlaridan foydalanish;  
- Asos   (fon)ga   nisbatan   ranglarning   chiroyli   moslashuvini   topish;
Mo‘yqalamdan   mahorat   bilan   foydalanish   (uchi
bilan chizish, boshchasi bilan  to‘liq  chizish,
mo‘yqalamni  turli   yo‘nalishda
harakatlantira   olish).   Boshlang‘ich
mashg‘ulotlarda   o‘rta   guruhda   hosil   qilingan
malakalar  mustahkamlanadi.  Ular
quyidagilardan  iborat:  turli  shakllarda mo‘yqalam  yordamida  to‘g‘ri
chiziq chizish,  botirib olish usuli  bilan chizish, nuqtalar chizish. Bu - o‘rta guruh
materialini  oddiygina qaytarish  emas. Bolalarning ixtiyoriga bir  necha  xil  ranglar
hamda   naqshda   bir-biriga   moslashadigan   elementlarning   turli   hajmlari   havola
qilinadi.   Yilning   boshida   bolalarga   doira
ichida   naqshni   chizishning   yangicha   usuli
o‘rgatiladi,   ya’ni   markaz   hamda   konsentrik
aylana bo‘ylab simmetrik elementlar chiziladi.
Doira   va   kvadratdan   tashqari   naqshni   tuzish
13 uchun   bolalarga–oval,   uchburchak,   rozeta   (to‘pbarggul   shaklidagi   bezak),
oltiburchak kabi shakllar beriladi.  
Katta guruhda kompozitsion usul sifatida elementlarni navbat bilan almashib
chizish prinsipidan foydalaniladi; bunday usul naqshni yanada dekorativlashtiradi.
Navbat bilan almashib chizishda naqsh o‘z ichiga turli xil shakldagi va rangdagi 2-
3   xil   elementni   olishi   mumkin.   Naqshning   bezak   elementi   sifatida   bolalar   turli
chiziq   shakllaridan   (enli   va   ensiz   chiziqlar,   botirib   olib   chizish,   nuqtalar,
doirachalar,   aylanalar   chizish)   va   murakkabroq   bo‘lgan   –   o‘simlik   shakllari
(barglar,   mevalar,   gullar)   dan   foydalanishni   o‘rganadilar.   Bunday   o‘simlik
shaklidagi   elementlarni   bir   necha   marta   qaytarib   chizish   bolalar   uchun   ancha
murakkablik qiladi. Bolalarga yana mo‘yqalamdan foydalanishning yangicha usuli
ko‘rsatib   beriladi,   ya’ni   qog‘ozga   mo‘yqalamni   yon   tomoni   bilan   botirib   olish
usulidir.   Bunday   botirib   olish   natijasida   hosil   bo‘ladigan   bosmalar   barg   shaklida
bo‘ladi va ulardan gullarning, barglarning naqshini chizishda foydalanish mumkin.
(mo‘yqalamning raqamini inobatga olgan holda: № 3, № 5, № 6.)  
К atta guruhda bolalar rangli fonga moslashtirgan holda turli ranglar jilosidan
foydalanishni o‘rganadilar.  Д yekorativ rasmda mazmunli rasmga nisbatan fonning
rangi   juda   ham   turli   xil   bo‘lishi   mumkin.   Yorqin
ranglarning   moslashuvidan   tashqari,   bolalar   ranglarning
chiroyini   ma’lum   bir   ranglar   majmui   (gamma)   da   (ko‘k,
havo   rang,   oq,   qizil,   olov   rang,   sariq   va   hokazolar)
ko‘rishni   o‘rganadilar.   Bolalar   bir   xil   rangdagi,   sidirg‘a
naqshlarni   his   qilish   layoqatiga   egalar.   Masalan:   qor
parchasining   naqshi,   turning   jimjimador   naqshi.   Katta
guruhda   bolalarni   hajmli   buyumlarda   naqshlarni   hosil
14 qilishga   o‘rgatiladi.   Bunday   rasm   chizishning   murakkabligi   shundaki,   naqsh
kompozitsiyasini kuzatish qiyin, negaki chizuvchi uni qisman ko‘ra oladi va naqsh
elementlarining   shakli   buyumning   yuzasi   qavariqligidan   ozmuncha   o‘zgaradi.
Masalan: ko‘zani yoki biror o‘yinchoqni bezatish. Shuning uchun bolalarga naqsh
bilan bezash uchun beriladigan hajmli buyumlar sodda shaklga ega bo‘lishi kerak.  
Masalan:   Hamro   buvi   o‘yinchoqlari   namunasi   asosida   loydan   yasalgan   –
qushlar, otlar. 
Hamro   buvi   o‘yinchoqlarining   naqshi   sodda
va   ritmikdir   –   turli   kenglikdagi   to‘g‘ri   va
to‘lqinsimon   chiziqlar   bilan   nuqtalarning,
doirachalarning,   xalqachalarning   moslashuvidan
iborat. 
Bu ornamentlar rangi jihatdan oq fonning bir
necha   asosiy   yorqin   ranglar   bilan   oddiy
kontrast (keskin) moslashuvini beradi.  
Bolalarni   quyidagi   vazifalarga   o‘rgatish
kerak.  
- Varaqning shakliga mos qilib naqshni simmetrik chizish.  
Naqshda turli to‘g‘ri, egri chiziq va shakllardan  o‘simlik  elementlaridan 
foydalanish.  
- Fondan kelib chiqib, ranglarning turli jilolaridan foydalanish.  
- Mo‘yqalam   bilan   ishlash   (uchi   bilan,   butun   uchi   bilan,   turli
yo‘nalishlarda erkin harakatlantirish).  
15 Bolalar   to‘g‘ri   to‘rtburchakka,
aylanaga,   kvadratga   naqshni   chizishni
o‘rganib   boradilar.   Bulardan   tashqari
oval,   uchburchak   va   oltiburchak   ichiga
naqsh chizishni o‘rganadi.  
 
1.3. Tayyorlov guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va
vazifalari.
Olti   yoshdagi   bolalarni   dekorativ   rasm   chizishga   o‘rgatish   vazifalari
quyidagicha:
- Kompozitsiyalash   hissini   rivojlantirish:   yassi   va   hajmli   shakllarda
predmetning   ahamiyatliligiga   va   belgilangan   maqsadiga   nisbatan   naqshlarni
tuzish.  
- Ranglar hissini rivojlantirish: turli xildagi ranglardan, ularning nozik rang
jilosi (ottenok) dan turli moslashuvlarda foydalanish.(Qizil- pushti rang; ko‘k–
moviy rang; yashil–och yashil rang; qora–kul rang).  
-Xalq dekorativ naqshlarining turli ko‘rinishlarining ahamiyatini ko‘ra olishni
o‘rgatish; rasmlarda xalq naqshining alohida elementlaridan foydalanish;  
-Qalam va bo‘yoqlar bilan chizish texnik ko‘nikmalarini takomillashtirish.  
Maktabga   tayyorlov   guruhiga   yumaloq   to‘g‘ri   burchakli   shakllarda   naqsh
chizishning asosiy prinsiplari bilan tanish bo‘lgan bolalar keladi. 
Ularga   yangi   shakllar   –   to‘g‘ri   to‘rtburchak   va   ko‘pburchak,   hamda   turli
xildagi yassi shaklli predmetlar – vazalar, ko‘za (kuvshin) lar, piyola (chashka) lar,
16 qo‘lqoplar,   shapkalar   va   hokazolar   tavsiya   qilinadi.   Bu   predmetlar   to‘g‘ri
geometrik   shaklga   ega   emas,   va   ularda   naqsh   chizish   turli   prinsiplardan
foydalanishni   talab   qiladi.   (Masalan:   ko‘zacha   bo‘ynining   chetiga–chiziqli
ornament   (naqsh)   chizilsa,   yumaloq   qismi   esa–markazda   chiziladigan   naqshdan
foydalaniladi).   Undan   tashqari   simmetriya   haqidagi   tushuncha   ham
murakkablashadi.   Bir   xil   shaklni   chap   va   o‘ng   tomonga   joylashtirish   bilan
tanishadilar.   Undan   so‘ng   bolalar   to‘rsimon   bezak   prinsipi   asosida   bir   turdagi
naqsh   bilan–   elementlarni   shaxmat   ketma-ketligida   qaytarib,   galma-gal   chizish
bilan   butun   shaklni   to‘ldirish   usulini   egallaydilar.   Bolalar   matolar   uchun,
qo‘g‘irchoqning ko‘ylagi uchun turli naqshlarni chizadilar. Uchburchakdagi naqsh
faqat   chetlarida,   burchaklarida   bo‘lmay,   balki   bir   burchakdan   boshlanib,   butun
uchburchak bo‘ylab tarqalishi mumkin. Bunday hollarda teng tomonli uchburchak
shakli   emas,   balki   yon   tomonlari   teng   bo‘lib,   tugri   yoki   utmas   burchakli
uchburchak   shakli   olinadi.   Bolalar   ularda   uchburchak   shaklga   ega   bo‘lgan
ro‘molcha   naqshini   chizadilar.   Naqshni   chizish   uchun   bolalar   turli   tabiiy
shakllardan   (o‘simliklar,   hayvonlar)   foydalana   boshlaydilar.   Maktabga   tayyorlov
guruh   bolalari   xalq   dekorativ   naqsh   bezaklarining   elementlaridan   o‘z  naqshlarida
foydalanishlari   mumkin.   Bunda   asosiy   usul   saqlanib   qolishi   kerak.   Tarbiyachi
bolalarni xalq san’atining namunalariga qarab, naqsh jimjimalarini, mayda va yirik
shakllarni   o‘zaro   moslashtirishni,   ularni   o‘tsimon   bezak   bilan   bezashni,   berilgan
naqshga hos ravishda ranglardan ma’lum moslashuvda foydalanishni o‘rgatadi. 
Xamro   buvi   uyinchoklari   namunasida   loydan   yasalgan   o‘yinchoqlarni
bezashdan   tashqari,   bolalar   yana   papye–   mashedan   yasalgan   katta-kichik
likobchalarni, piyolalarni naqshlar bilan bezashlari mumkin.  
17 Tayyorlov guruhda bolalar faqat bo‘yoqdan emas, balki rangli  qalamlardan  
ham  foydalanishni o‘rganadilar. Kichikroq guruhlarda  rangli   qalamlardan   faqat
mazmunli   rasm   mashg‘ulotlarida   foydalanilar   edi,   chunki   bolalar   qalam   bilan
kerakli ranglarni  me’yoriga  yetkaza olmasdilar;  bu  esa   dekorativ
rasmda juda katta ahamiyatga ega. Ozoda, bir tekisda yorqin shtrixlash kabi texnik
qiyinchiliklar   ko‘pgina   diqqatlarini   va   kuchlarini   olib   qo‘yar   edi.   Tayyorlov
guruhidagi bolalarda ma’lum ko‘nikmalar mavjud bo‘lib, ular qalamdan turli rang
jilolarini hosil qila oladilar. Masalan: gulning har bir gulbargini markazdan qalam
bilan   turli   xil   bosimda   shtrixlanadi.   Bolalar   faqat   yorqin   ranglarning   moslashuv
go‘zalligini emas, balki nozik, sokin va bir vaqtning o‘zida ko‘zlar uchun yokimli
bo‘lgan   ranglarning   go‘zalligini   ko‘rishga   o‘rganadilar.   Tayyorlov   guruhida   bu
vazifa   qalam   hamda   bo‘yoqlar   bilan   chizishda   xal   qilinadi.   Dekorativ   rasmda
barcha   guruhlarda   faqatgina   guashdan   foydalaniladi,   chunki   guashda   bir   rang
ustiga  boshqa   rang  bilan  chizish  imkoni  bor;   dekorativ  rasmda   ko‘pincha   bunday
ustma-ust chizish talab qilinadi va akvarel bo‘yoq bunday imkonga ega emas.  
18 II-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI DEKORATIV RASM
CHIZISHGA O‘RGATISH
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni rasm chizishga o‘rgatish
Rasm   chizish   -   predmet   va   hodisalarni   grafika-rassomlik   usulida   tasvirlash
bo‘lib,   uning   asosi   kolorit,   shakl   va   kompozitsiyadir.   Predmetni   kuzatar   ekanlar,
bolalar  rasmda  uning xarakterli  xususiyatlarini  ifodalaydilar;   badiiy obraz  yaratar
ekanlar,   mazmunni   aks   ettirishni   o‘rganadilar;   rasm   chizish   texnikasining
boshlang‘ich   malakalarini   asta-sekin   egallab,   naqshning   ba’zi   elementlarini
o‘zlashtiradilar (dekorativ rasm chizishda):  
Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   bolalarni   tasviriy   faoliyatga   o‘rgatishda
rasm asosiy o‘rin egallaydi va uchta turni o‘z ichiga oladi:
 Alohida predmetlarni chizish.  
 Mazmunli rasm chizish.  
 Dekorativ rasm chizish.  
Tasviriy   faoliyatga   o‘rgatishning   asosiy   vazifasi–tevarak-atrofdagi   borliqni
tasavvur   qilishda   bolalarga   yordam   berish.   Ularda   kuzatuvchanlikni
rivojlantirmoq,   estetik   go‘zallik   hissini   tarbiyalamoq,   hamda   tasvirlab   berish
usullarini   o‘rgatmoqdir.   Bu   bilan   birga   tasviriy   faoliyatning   eng   asosiy   vazifasi–
ma’lum bir yosh uchun mos tasviriy materiallari bilan turli xil predmetlarning turli
timsollarini yaratish kabi ijodiy bolalarda shakllantirish amalga oshiriladi.  
Psixologlarning   tadqiqotlariga   ko ‘ ra ,   bitta   predmetni   boshqa   predmetlar
orasidan   ajratib   olish   uchun   bolaga   shu   predmetni   idrok   qilishda   predmetning
shaklini   bilishga   yordam   berar   ekan .   Shakllarni   tasvirlash   jarayonidagi   xatoliklar
faqatgina   bolaning   noto‘g‘ri   tushunchalari   va   ko‘nikmalarning   yetarli   emasligi
19 emas, balki predmetni to‘g‘ri idrok etishni bilmasligi bilan tushuntiriladi. Bolaning
tasvirlay olish qobiliyati hali yaxshi rivojlanmagani uchun uning oldida fikr yuritib
tasvirlash   kabi   qiyinchiliklari   ham   turadi.   Rasmda   shakl   to‘g‘ri   kontur   bilan
chegaralab chiqilgan, lekin shu bilan birga ishning 1-bosqichlari chiziqlarni to‘g‘ri
aniq chizish va konturlarni (aniqlash) tasviriy, rasmda ishlash jarayonining vazifasi
bo‘lib   hisoblanmaydi.   Agar   umumiy   shakl   topilmagan   bo‘lsa,   konturni   to‘g‘ri
chiziq bilan chizib bo‘lmaydi, chunki u har doim o‘zgaruvchan, shunga qarab uni
chizish   ham   o‘zgaradi,   ya’ni   nitijasi,   rasmning   oxiri   yo‘nalishi   ham
o‘zgaruvchandir.  
Rassom   predmetni   tasvirlayotganda
avval   asosiy   shaklning   belgilarini   qog‘ozda
belgilab oladi. Maktabgacha tarbiya yoshdagi
bolaga,   ayniqsa,   3-4   yoshli   bolaga
tasvirlashning bunday usuli juda qiyin, chunki
u predmetni butunligicha tasavvur  qila  
olmaydi.  Unga  predmetni   asta-sekinlik
bilan bir tomonga chizish osonroq. 
Т asvirlashning   bu   usuli   bolaning
ishini   osonlashtiradi.   oldin   bitta   bo‘lagini
tanlab,   naturadagi   keyingi   bo‘lagini   eslab
yoki   ko‘rib   shu   bo‘lagini   bo‘lakka   bo‘lib,
rasm   chizishni   davom   ettiradi.   Asta-
sekinlik   bilan   bolalarga   rasmning   umumiy
belgilarini   qog‘ozga   tushurib   chizishni
o‘rgatish   zarur,   chunki   rasmni   bo‘laklarga   ajratib   chizishning   o‘ziga   hos
20 qiyinchiligi bor. Bunda kerakli shaklning asosiy bo‘laklari  va ikkinchi  darajali
bo‘laklarning   o‘zaro   joylashishlari   va   fazodagi   o‘rinlarini   aniq   proporsional
holatda chizish, aniqlash qiyin bo‘ladi.
Hamma yosh guruhlar uchin rasm chizish faoliyatiga o‘rgatishning asosiy
umumiy vazifalari quyidagilar:
1. Predmetning   shakli   va   tuzilishini   tasvirlashga,   ularning   qismlarini   o‘zaro
proporsiyalashni   ko‘rsatib   berishga,   harakat   natijasida   ularda   o‘zgatishlarda
o‘rgatish.  
2. Tasvirlashni   obrazli   yorqin   qiladigan   ba’zi   bir   xarakterli   qismlarni
tasvirlashga o‘rgatish.  
3. Predmetning rangini, uning mazmuni va obraz xarakterini o‘zaro birlashtirib
berishga o‘rgatish.  
4. Bo‘yoq,   rangli   qalam   va   boshqa   materiallar   bilan   chizishda   texnik
ko‘nikmalarni rivojlantirish.  
Kichik guruhda o‘rgatishning mazmuni va vazifalari. Ikki yoshli bola qalam,
mo‘yqalamni to‘g‘ri ushlashi mumkin, lekin uning tajribalari kam, bajara olish va
bilish qobiliyatlari yo‘q, qo‘l harakatlari yetarlicha rivojlanmagan. Shuning uchun
asosiy vazifalar bolalarga umumiy tarbiyaviy ta’sir qilish bilan bog‘liqdir. 
Kichik guruhda o‘rgatishning vazifalari quyidagilar:
 Rasm chizish jarayoniga qiziqishni uyg‘otish.  
 Rasm chizish materiallari “qalam, bo‘yoqlar” va ulardan foydalanish usullari
bilan tanishtirish.  
 Katta yoshli odam chizgan rasmni, predmetning tasviri deb tushunishni 
o‘rgatish.  
 To‘g‘ri va egri chiziqlarni, shakllarni chizishni o‘rgatish. 
21 Bu   guruhning   dasturi   keyingi   guruhlarning
dasturidan bosqichma-bosqich murakkablashib
borishi   bilan   farqlanadi.   Rasm   chizishning
birinchi   mashg‘uloti   qog‘oz   va   qalam   bilan
tanishtirishdan   boshlanadi.   Bu   materiallarning
o‘yinchoqlardan   bolalarga   ma’lum   bo‘lgan
turli   xil   predmetlardan   farq   қилишини
pedagog   bolalarga   tushuntiradi.   Qalamlar   bilan   turli   faoliyat   turlarini   bajarish
mumkin.   Qog‘oz   toza   edi,   qalamning   harakatlanishidan   unda   izlar   paydo   bo‘ldi.
Qalamning ochilgan uchi qog‘ozda iz qoldiradi. Ikki uchi esa, iz qoldirmaydi. Agar
sekin   bosilsa,   qog‘ozda   uning   izlari   ko‘rinmaydi.   Agar   qattiq   bosilsa,   qog‘oz
yirtilib ketishi mumkin. 
Bunday   tushuntirishni   va   harakatlarni   ko‘rsatib   berish   bolalarda   rasm
chizishga   qiziqishni   o‘yg‘otadi.   Bulardan   tashqari   oddiy   texnik   ko‘nikmalarni
qalam,   mo‘yqalamni   to‘g‘ri   ushlash,   ulardan   tartibli   foydalanish.   Bo‘yoqni
mo‘yqalamning uchiga olishni bilish kabilarni o‘rgatishni dastur o‘z ichiga olgan. 
Bu   guruh   bolalar   (3   yoshli   bolalar)   psixologik   jihatdan   rivojlanadi,   turmush
tajribalari  o‘sadi. Tarbiyachi  bu yoshdagi  bolalar  bilan rasm  bo‘yicha mashg‘ulot
olib   borganda   bolalarning   rasmga   nisbatan   qiziqishlarini   orttiradi.   Bu   guruhda
bolalarning rasm ishining sifati emas, balki ish jarayoni qiziqtiradi. Rasm bo‘yicha
barcha   guruh   bolalari   tarbiyachining   og‘zaki   ko‘rsatmalarini   tinglashga,
tarbiyachining   ko‘rsatib   bergan   usullarini   bajarishga   o‘rganib   boradilar.   Bu
yoshdagi bolalar rasm faoliyatida tezda o‘yin faoliyatiga o‘tish bilan ajralib turadi.
Masalan:   doirachalar   chizib,   uni
ichini   qalam   bilan   urib   chiqib,   uni   qush
22 don   cho‘qiyapti   deb   ifodalaydi.   Bunda   yosh   bolalarning   rang   tanlash   malakasi
shakllanadi.   Bolaning   diqqatini   ularga   yoqqan   ranglar   tortadi.   Bolalar   tasvirlash
jarayonida   so‘z   bilan   ifodalashga   o‘rganadilar.   Rasmda   tasvirlay   olmagan
voqealarni   so‘z   bilan   to‘ldiradi.   Bolalarda   mustaqillik,   faollik   o‘sadi.   Tarbiyachi
bolalarga mashg‘ulotda olgan bilim  va   ko‘nikmalardan   mustaqil   foydalanish
imkoniyatini tug‘diradi. Kichik guruhda bolalarni  narsalarni  tasvirlash  usullariga
o‘rgatib boriladi. Bolalar turli  shakldagi  predmetlarni   tasvirlashga   o‘rgatiladi,
doira, to‘g‘ri to‘rtburchak, uchburchak va turli yo‘nalishdagi chiziqlar to‘plamidan
iborat narsalarni chizadilar.  
Predmetlarni shaklini  to‘g‘ri tasvirlashga  o‘rgatish uchun bolalarni  qo‘llarini
shakliy   harakat   qilishga   o‘rgatish   lozim.   Bolalarni   predmet   shakli   bilan   qo‘lning
shakl   harakatlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   o‘rgatish   lozim.   Tarbiyachi   predmetni
tasvirlashga   o‘rgatishdan   oldin,   uni   mashg‘ulot   oldidan   ko‘rib   chiqadi,   ya’ni
kuzatish   olib   boradi.   Bolalar   jonu-dili   bilan   turli   rangdagi   koptoklar,   sharlar   va
archa   munchoqlarini   tasvirlaydilar.   To‘g‘ri   to‘rtburchak   shaklini   tasvirlashga
bolalar   bu   guruhda   qiynaladilar,   shuning   uchun   bu   shakl   yilning   2-yarmida
beriladi.   Bolalar   archa,   daraxt   tursa   yiqilmas   qo‘g‘irchoq,   aravachani   tasvirlaydi.
Ranglarni qizil, sariq, ko‘k, yashil, qora, oqlarni bilishga o‘rgatiladi. Shuningdek,
rang   aralashtirishlarni   (pushti,   havo   rang   va   zarg‘aldoq,   jigarrang)   tavsiya   etish
mumkin.   Bu   guruh   bolalarini   ranglarni   to‘g‘ri   atash   va   tasvirlash   aniq   talab
etilmaydi,   ammo   tarbiyachi   astasekin   predmetlarni   rang   tusini   haqqoniy
tasvirlashga o‘rgatib borishi  kerak. Masalan:  ko‘m-ko‘k o‘tlar o‘smoqda, o‘tlarda
sap-sariq   jo‘jalar   o‘tlab   yurishibdi   va   hokazo.   Bu   guruhda   bolalarning   mazmun
jihatidan   juda   sust   bo‘ladi,   ya’ni   ishlar   mazmuni   asosan   so‘zda   ifodalaniladi.
Masalan: mashina chizib, so‘z bilan mazmun beradi, u bu mashina yurib ketdi yoki
23 yuk olib kelyapti. Mashg‘ulot davomida bolalar bir turdagi predmetlarni bir necha
marta   tasvirlashni   o‘rganadilar.   Bu   esa,   bolalarni   texnik   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi.   Rasm   davomida   ishni   tezda   tugatgan   bolalarga   tarbiyachi   rasm
mazmunini   kengaytirish   maqsadida   yangi   vazifalar   berishi   mumkin.  Masalan:   o‘t
ustida   yurgan   jo‘jalar   yonida   don   yoki   turli   chuvalchanglarni   chizishni   tavsiya
etish   mumkin   va   bu   bilan   bolalar   chizgan   ishlarini   mazmunan   boyitib   borish   va
bolalarni ham shunga o‘rgatib borish lozim.  
Kichik   guruhda   o‘rgatishning   mazmuni   va   vazifalari.   Hayotni   4   yilida   bola
predmetni   yaxshiroq   yoki   yomonroq   tasvirlay   olishni   ham   bilmasalar   ham,   lekin
ular   rasm   chizishning  ma’nosini  biladilar. Ular   o‘zlari  chizgan  shaklsiz   rasmlarni
predmetning   biror   bir   belgisiga   asosan   o‘xshatib   chizadilar.   pedagog   bolalarning
rasm   bilan   predmetning   o‘xshash   belgilarini   topishga   urinishni   rag‘batlantirib
turishi   va   shu   bilan   bir   qatorda   turli   shakllarni   to‘g‘ri   tasviriyga   o‘rgatib   borish
zarur. 
Bu yoshda tasviriy faoliyatni o‘rgatish vazifalari bir rejaga qo‘yilgan.
 Sodda   predmetlarni   asosiy   belgilari   (rang,   shakl)   berib,   turli   xil   to‘g‘ri   va
aylanasimon shakllarini tasvirlashga o‘rgatish.  
 Rangni   bilish   sezgisi   asosiy   ranglarni   ajratish   va   aytishni   bilishni
rivojlantirish.  
 Kompozitsion  ko‘nikmalarni,  qog‘ozni  o‘rtasiga  tasvirlarni
joylashtirshni rivojlantirish.  
 Texnik ko‘nikmalarni o‘zlashtirish.  
Bu   guruhda   to‘g‘ri   va   egri   chiziqlarni   to‘g‘ri   chizishga   o‘rgatish   birinchi
vazifa   bo‘lib   qoladi.   Bunda   turli   chiziqlarni   turlicha   chapdan   o‘ngga,   tepadan
pastga,   kesishgan   chiziqni   chizishga   o‘rgatiladi.   Bularni,   masalan,   tizimcha,
24 yo‘lakcha, qalam, yomg‘ir shaklida chizish mumkin. Ikki kichik guruh bolalariga
bir  xil  shakldan   (qorbobo,  ikki   yoki   uch  aylanadan   iborat)   yoki   ikki  xil  shakldan
iborat  (quyi  bitta aylana va birgina to‘g‘ri  chiziqdan iborat)  bo‘lgan predmetlarni
ancha   qiyin,   chunki   uch   yoshli   bolaning   tahlil   sintez   qilib   fikrlashi   yaxshi
rivojlanmagani   uchun   bu   guruh   dasturida   faqat   ikki   xil   shakldan   iborat   bo‘lgan
predmetni,  masalan,  (quyoshning  nurlari,  archaning  ignachalari)  tasviri  kiritilgan.
Shakl   qanchalik   murakkablashsa   rangdan   foydalanishi   ham   shunchalik
murakkablashadi.   Bolalar   rasmda   aniq   predmetlarni   tasviri   uchun   shu   predmetga
mos   rangni   ishlata   olishni   o‘rganadilar.   Masalan,   qizil   rang   bayroq,     yashil   rang
archa va boshqalar. 
O‘rta guruhda rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari 
Bu guruhda o‘rgatishning vazifalari quyidagilar:
 To‘g‘ri to‘rtburchakli va aylanasimon shakldagi predmetlarni tasvirlash ularning
tuzilishini, asosiy qismi va qismlarini berishga o‘rgatish.  
 Rangdan badiiy ifodalash vositasi sifatida foydalanishga o‘rgatish.  
 Qog‘oz   markazida   predmetni   joylashtirishda   kompozitsion   uquvini   bilishda
rivojlantirish.  
 Rasmni qalam va bo‘yoq bilan bo‘yashda texnik ko‘nikmalarni mustahkamlash.
Bu   guruhda   bolalarga   ritmik   joylashgan   predmetning   qismlarini   tasvirlash
o‘rgatiladi   -   yuqorida,   pastda,   bir   tomonda,   boshqa   tomonda   hamda   bir   qancha
proporsional   joylashgan   qismlarni   tasvirlash   o‘rgatiladi.   Bu   alohida   qismlarni
o‘zaro   solishtirish   va   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Masalan,   Qorbobo   va   archa   2
tomonlama joylashgan novdalari bilan. Bu guruhda tasviri qiyin bo‘lgan obyekt -
odamni rasmini chizish mashg‘ulotlarga kiritiladi. Odamni chizishdan oldin bolalar
soddaroq shakllarni, qorbobo, matryoshka, qo‘g‘irchoqlarini chizish edi.  
25 К atta guruhda rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Bu   guruhda   bolalarni   tasviriy   va   yorqin
obrazlarni   yaratish   qobiliyatlarini   tasvirlash   turli
usullardan foydalanib chizishga o‘rgatiladi. 
Quyidagi vazifalar bor:
 Predmetning   shaklini   uning   belgilarini,
hajmini  va qismlarining joylashishini  o‘rgatishni
davom ettirish.  
 Rasmda sodda harakatlarni tasvirlashga o‘rgatish.  
 Rang qobiliyatlarini rivojlantirish va mustahkamlash.  
 Qalam (shtrixlash usullari) va bo‘yoqlar, mo‘yqalam harakatlarining usullari
bilan ishlashda texnik ko‘nikmalarni rivojlantirish.  
 Rangli bo‘rlar, ko‘mirlar, akvarel bo‘yoq bilan chizish usullarini o‘rgatish.  
Bu   yoshda   bolalar   rasmda   bir   xil   predmetni   o‘xshash   va   farqli   tomonlarini
tasvirlash va topishga o‘rganadilar. Masalan, 2ta turli olmalar shakli va rangi bilan
farqlanadi yoki lavlagi bilan turp, ular sabzavotlar uchun umumiy bo‘lgan dumaloq
shaklda.   Bu   guruhda   bolalar   yana   asosiy   spektr   ranglari   bilan   tanishib,   rasmda
ularning   chiroyli   turlanishlarini   keltirib   chiqarishni   o‘rganadilar.   Bolalar   rangli
qalamlardan tashqari oddiy qora qalam  bilan  predmetning umumiy belgilarini
chizib olish  uchun foydalanadilar.  
Tayyorlov guruhida rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Bu guruhda tasvirlash qobiliyatiga va ko‘nikmalarga o‘rgatish yakunlanadi.
Quyidagi asosiy vazifalar bor:
26  Naturadan   va   tasavvur   qilishdan   predmetning   xarakterli   belgilari   tuzilishini,
hajmini tasvirlashga o‘rgatish.  
 Shakl   va   bo‘yoqlarning   boyligi   tasvirlab   berishga   yorqin   obrazlar   yaratishga
o‘rgatish.  
 Kompozitsion   qobiliyatlarni   rivojlantirish   (predmetning   hajmi   va   shaklsining
xarakterini hisobga olib predmetni qog‘ozda joylashtirish).  
 Rang   qobiliyatlarini   rivojlantirish   (1   rangni   turli   xosila   rangni   bera   olish
qobiliyati).  
 Т yexnik   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   (bo‘yoqlarni   boshqacharoq   bo‘yoq
olish uchun aralashtirish, predmet shakli bo‘yicha qalamda shtrix o‘tkazish).  
О lti   yoshli   bolalarda   analitik   fikrlash
qobiliyati yaxshi rivojlangan bo‘ladi. 
Ulardan   turga   mansub   predmetlar   belgisini
ajrata olganliklari kabi, ularning bir predmetni
boshqasidan   ajratib   turuvchi   individual
xususiyatlarini   ham   tasvirlay   oladilar.   Bu   esa
ijodiy tasavvurni rivojlantiradi. 
2.2.Maktabgacha ta’lim tashkilotida mazmunli rasm chizishga
o‘rgatishning vazifalari.
Mazmunli   rasm   chizishning   asosiy   maqsadi   bolaning   atrof-muhitdan   olgan
taassurotlarini ifodalashga o‘rgatishdir. Mazmunli rasm-bu bir necha mazmunning
ma’lum   rangda   tasvirlanishini   tushuniladi.   Bolalar   qaysi   mazmun   bo‘yicha   rasm
chizadilar? Bolalar kichik hikoya, ertak asosida va bolalarni o‘rab turgan tevarak-
atrofni,   tabiatni   chizishga   harakat   qiladilar.   Bolalar   tomonidan   chizilgan   «Biz
27 ta’tilda»   va   «Kech   kuz»   rasmlari   bunga   misol   bo‘la   oladi.   Bolalar   bilan   olib
boriladigan bunday mashg‘ulotlar ularning har tomonlama kamol topishiga yordam
beradi.   Bunda   bolalarning   aqliy   qobiliyati   rivojlanadi.   Bu   bolada   asta-sekinlik
bilan   rivojlanadi,   shuning   uchun   mazmunli   rasm   chizish   o‘rta   guruhdan   boshlab
kiritilgan.   Bunda   ham   yonma-yon   turgan   2-3   ta   predmetni   tasviriy   o‘rgatiladi.
Mazmunni   tasvirlashda   predmetlarning   bir-biridan   ajratish   uchun   uning
o‘lchamini,   fazodagi   o‘rinlariga   qarab,   predmetlarning   katta   yoki   kichikligini
o‘rgatish   kerak.   Maktabgacha   yoshdagi   bola   uchun   predmetlar   orasidagi   fazoviy
munosabatlarni  farqlay olish  juda qiyin. Mazmunli  rasm  chizishni,    o‘rgatishning
umumiy vazifalari quyidagilar:  
28 Mavzuning mazmunini ifodalashga uning asosini ajratishga o‘rgatish.
 Obyektlar orasidagi o‘zaro aloqani tasvirlashga o‘rgatish.  
 Obyektlar   orasidagi   proporsional   joylashuvni   tasvirlashga   va   ularning
fazodagi o‘rinlarini ko‘rsatishga o‘rgatish.  
O‘rta guruhda mazmunli rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
O‘rta   guruh   bolalariga   rasm   mashg‘ulotlari   asosan   yil   boshidan   o‘ta
boshlanadi, sababi kichik guruh bolalariga qaraganda ular ma’lum mazmun asosida
lo‘nda   qilib   rasm   ishlay   olish   qobiliyatiga   egadirlar.   Bolalarda   rasm   chizish
malakasini   rivojlantirish   maqsadida   2-3   predmetni   ko‘rsatish   mashqlari   bilan
boshlash maqsadga muvofiqdir. 
Rasm ishlash mazmuni quyidagilardir:
1. Mazmuni jihatdan bir-biriga o‘xshash 2-3 predmetli rasm chizdirish.  
2. Bir necha predmetlarning joylanishini belgilash.  
Bola 4 yoshdan boshlab predmetlarning yonma-yon joylanishini odamlarning
ko‘rinishini   faqat   old   tomondan,   hayvonlarning   ko‘rinishini   faqat   yon   tomondan
bir   yo‘lda   chiza   olish   qobiliyatiga   egadirlar.   Masalan:   "Bolalarnig   qishki
o‘yinlari".  
O‘rta   guruhlarda   rasm   chizish   orqali   bolalarning   og‘zaki   nutqini   o‘stirish
bilan ularni o‘rab turgan tevarak-atrof bilan ham tanishtirish maqsadga muvofiqdir.
Bu yoshdagi bolalar uchun quyidagi rasmlarni tavsiya qilish mumkin:
 “Qizcha uy atrofida o‘ynayapti”.  
 “Qish, bolalar qorbobo yasayaptilar”.  
 “Bo‘g‘irsoq”, “Chipor tovuq”. 
29 O‘rta   guruhdagi   bolalar   rasm   chizishni   faqat   bir   yo‘nalishda   chizishlaridan
tashqari bir varaqni to‘ldirib chizish malakalarini ham rivojlantirib boradi. Ma’lum
narsani   ko‘rib   tasavvur   qilgan   holda   rasm   chizadi,   uning   aqliy   qobiliyati
rivojlanadi,   o‘sib   boradi.   Har   bir   mashg‘ulot   bolalarning   aqliy,   estetik   ruhda
tarbiyalashga,   jamoat   ishlarini   bajara   olishiga   asos   bo‘ladi.   Bu   mashg‘ulotlarni
o‘tkazish asosan bolalarning kuzatuvchanligi asosida olib boriladi, shunda ularning
og‘zaki   nutqi,   mustaqil   fikrlay   olishi,   har-xil   mavzularda   rasm   chiza   olish
ko‘nikmalari rivojlanadi. Bolalarida rasm chizish ko‘nikmasi  asosan og‘zaki nutq
orqali   amalga   oshiriladi.   Masalan:   bola   bironta   qiz,   uy   rasmlarini   chizib,   unga
kichik   ertak   ham   to‘qishi   mumkin.   Ma’lum   maqsadli   rasm   bolaga
ko‘rsatilayotganda aniq maqsadga ega bo‘lishi kerak. Bola ko‘rsatilayotgan rasmni
aniq ko‘rib chiza oladi, lekin uni yon tomonini, ustini chizishni bilmasligi mumkin.
Ishlangan rasmlar namunasidan   quyidagilarga alohida e’tibor berishlarini eslatish
kerak.   Masalan:   predmetlarning   proporsional,   simmetrik   joylanganligi   uylar,
daraxtlar,   samolyotning   parvoz   qilayotganini   chizdirish   orqali   bolalarda   tahlil-
sintez usulidan foydalanish muhimdir. 
Yuqorida qayd qilinganidek, quyidagilarga ahamiyat berish kerak:
 Mavzuning mazmuni aniq bo‘lishiga;  
 Obyektlar orasidagi bog‘lanishga;  
Ma’lum maqsadga yo‘naltirilgan mavzu bo‘lishiga e’tibor berish kerak. 
Bu yoshdagi bolalarga rangli qog‘ozlar berilib maqsad aytiladi. Masalan, bola
ko‘k   rangda-o‘tlarni,   havo   rangda-suv,   ariq
rangda-qum  ko‘rinishida   tasvirlay   oladilar.
Masalan,   “Baliqlar   suzyapti”,   “Jo‘jalar  
o‘t ustida  o‘ynayaptilar”ni   ko‘rsatish.
30 Bolalarning  aqliy qobiliyatlarini tekshirish maqsadida tarbiyachi bir  predmet   yoki
jismni   ko‘rsatib   uning   varaq   ustida   joylanishini   so‘roqlar   bergan   holda   suxbat
orqali   aniq   maqsad   asosida   rasm   chizdirish   kerak.   Bunda   albatta   tarbiyachining
bilimdonligi   katta   mahorat   talab   qiladi.   Bolalarning   bir   yarim   yilda   chizishgan
rasmlari   o‘lchovlari   asosan   bir   xil   bola   chizgan   rasmlarini   past   va   balandligini
ko‘rsatish   va   farqini   tushuntirish   lozimdir.   To‘rt   yoshli   bolalarda   rasm   chizish
ko‘nikmalari   o‘sib   boradi,   ular   kattalar   chizgan   rasmlarni   tomosha   qilgan   holda
taqlid   qilib   rasm   chizishga   urina   boshlaydilar.   Xoh   ota-ona,   xoh   tarbiyachi   bola
tomonidan chizilgan rasmlarni bola oldida baholashi kerak. Bolalar o‘rtoqlarining
chizgan rasmlarini yaxshi, yomon va xatolarini ko‘rsatishlari kerak.  
31 2.3. Maktabgacha ta’lim muassasasida dekorativ rasm chizishga
o‘rgatishning vazifalari.
 Bir-biriga mazmunan bog‘liq 2-3 ta predmetni tasvirlashga o‘rgatish.  
 Kompozitsion   qobiliyatlarni   o‘stirish   (1   ta   chiziqda   bir   nechta   predmetni
joylashtirish yoki yonma-yon yoki butun varaqda osmon va yerni chizish).
  Bolalarga   beriladigan   mavzular   qiyin   emas:   uy,   uyning   yonida   daraxti
o‘syapti,   skameyka   turibdi;   uy   yoki   daraxt   yonida   qizcha   sayr   qilib   yuribdi,
o‘tloqda   jo‘jalar   sayr   qilishyapti;   o‘t,   gullar,   quyosh   nur   sochyapti.   Bu   rasmlarda
mazmunli rivojlanishni bolalar ko‘rsatishmaydi. Bolalar 2-3 predmetni yonma-yon
chizishadi. ular orasida hech qanday harakat bog‘lanmagan.  
Katta guruhda mazmunli rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Bola   besh   yoshdan   boshlab   ma’lum   mavzudagi   rasmlarni   chiza   olish
qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.   U   tevarak-atrofni   o‘zgarishlarini   tasavvur   qila   oladi   va
chizishga harakat qiladi. 
Bu yoshdagi bolalarga quyidagi mavzudagi rasmlar chizish tavsiya qilinadi:
“Bolalarning qishki o‘yinlari”.  
“Bog‘chada senga nimalar qiziqarli, shularni chiz”.  
“Men onamga guldasta sovg‘a qilyapman”.  
“Quruvchilar yangi uy quryaptilar” 
“Ona bolani bog‘chaga olib ketyapti” 
“Bolalar qorbobo yasayaptilar”. 
Katta   guruhdagi   bolalar   badiiy   asarlardan   olingan   taassurotlari   asosida   va
ertak   mazmunini   tushungan   holda
quyidagi   mavzuda   rasm   chiza   oladilar.
Masalan,   “Ikki   ochko‘z   ayiqcha”,
32 “Ayyor   tulki   va   kulrang   bo‘ri”,   “Mushuk,   xo‘roz   va   tulki”   va   boshqalar.   Bu
chizdirilgan   rasmlar   aniq   va   konkret   masalada   bo‘lishiga   ahamiyat   berish   kerak.
Masalan, “14 yanvar -   Vatan himoyachilari kuni”, “8 mart-Onalar bayrami”, “21
mart-Navro‘z   bayrami”.   Katta   guruhda   o‘tkaziladigan   rasm   mashg‘ulotlari
qiziqarli,   savollarga   javob   olgan   holda,   asarda   qatnashayotgan   har   bir   personajga
tavsif   bergan   holda   ranglarni   tanlay   olish   va   varaqqa   joylashtirish   vazifalarini
belgilash   kerak.   Bolalar   tomonidan   ishlanayotgan   har   bir   rasmda   predmetlarning
hajmi, o‘lchovlarini chamalash bilan birga o‘zoq-yaqin, oldinma-ketin, ustma-ust,
ketmaket   joylash   mumkinligini   tushuntirish   kerak.   Bu   yoshdagi   bolalar   ayniqsa
ertak   multfilmlarni   tomosha   qilishni   yaxshi   ko‘rganliklari   sababli   shu   mavzudagi
rasmlar   chizishni   yaxshi   ko‘radilar.   Bola   rasm   chizishni   varaqning   eng   chetidan
boshlab   chizish   bilan   birga   predmetlarni   joylanishini   ko‘rsatishi   kerak   va
bo‘yoqlarni   tanlay   olishi   ham   muxim   ahamiyatga   egadir.   Bolani   rasm
mashg‘ulotiga   tayyorlash   uchun   unga   kerakli   rasm   anjomlarini   hozirlagan   holda,
bironta kuy eshittirib akvarel bo‘yoq berib ma’lum mavzu va maqsad asosida rasm
chizish ishini boshlash lozim.  
5-6   yoshli   bolalar   rasmlarining   mazmuni   ancha   boy   bo‘ladi.   Bunda   bolalar
faqat   predmetlarni   chizishmaydi,   balki   predmetlarning   atrofdagi   sharoitni   ham
tasvirlaydi. 
Obyektlar orasidagi o‘zaro mazmunan bog‘liqlikni tasvirlashga o‘rgatish.  
Kompozitsion   qobiliyatlarni   rivojlantirish   (bunda   qog‘ozda   gorizontal
chizig‘ini belgilab chizish).  
Rang qobiliyatlarini rivojlantirish.
Bu   yoshdagi   bolalarda   har   bir   mavzuning   mazmuni   oldindan   konkret
aniqlangan   bo‘lishi   kerak.   Ularga   masalan,   “Bayram”   mavzusini   berish
33 kerakmas,   chunki   bola   yo   mavzuga   aloqador   bo‘lmagan   narsani   chizish,   yo
o‘zining   imkoniyatiga   to‘g‘ri   kelmaydigan,   kuchi   yetmaydigan   masalani
qo‘yish mumkin.  
34 Tayyorlov guruhda syujetli rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.
Katta guruhda bolalar orqali egallangan ko‘nikma va malakalar tarbiyachiga 6-
7 yoshli bolaga o‘rgatish vazifalarini murakkablashtirishi imkoniyatini beradi. 
  Berilgan   mavzu   bo‘yicha   rasmlarning   syujetini   boyitish   va   bolalarga
syujetni mustaqil holda aniqlashga o‘rgatish;   / harakat natijasida predmetning
shaklini   o‘zgartirishga   o‘rgatishi   (masalan,   engashishni,   yugurishni);
kompozitsion   qobiliyatlarni   rivojlantirish;   predmetlarning   joylashishi,
yaqindagilarni   qog‘ozning   pastga,   uzoqdagilarni   tepasiga   (hajmlarini
o‘zgartirmaslik).   Rang   qobiliyatlarini   rivojlantirish   mustaqil   holda   syujetga
mos rangni berishga o‘rgatish. Bu yoshda bolalarning analitik fikrlashi yaxshi
rivojlangani   uchun   tarbiyachiga   berilgan   mavzuga   mos   mazmunni   mustaqil
holda   tanlashga   bolalarga   imkoniyat   yaratib   beradi.   Masalan,   “Uy   qurish”
mavzusi   bo‘lsa,   bolalar   o‘zlari   qanaqa   uy,   kim   quryapti,   qayerda   kabi
savollarga javob beradilar. Bolalar harakatdagi predmetning shakli o‘zgarishini
bilishadi shu o‘zgartirishlarni tasvirlay oladilar.  
35 XULOSA
  Bolalarga   dekorativ   san'at   asosidagi   asosiy   tushunchalarni   o'rgating,
masalan, rang, shakl, kompozitsiya va qalam. Ular bu tushunchalarni o'rganish
orqali tasviriy tajriba qilishlari mumkin.
Materiallarni   Ta'lim   Etish:   Farzandlarga   dekorativ   san'at   uchun   kerak
bo'lgan   materiallarni   (rangi,   qog'oz,   qog'oz   to'siqliklari,   palitralar,   ruchkalar,
toshlar   va   boshqalar)   tanishtiring   va   ularni   qanday   to'g'ri   ishlashlarini
o'rganishlari lozim.
Modelirovka   va   Qatlamalar:   Bolalar   modellash   va   qatlamalarni
o'rganishlari uchun sifatli darsliklar, video darslar yoki o'qituvchilar tomonidan
olib bering.
Ta'lim   Metodlari:   Amaliyot,   muloqot,   maslahatlashish,   vaqtni   bermaslik,
shuningdek,   bolalarga   dekorativ   san'at   ustida   xulos   kiritishning   eng   qulay   va
samarali usullarini qo'llashingiz mumkin.
O'zgartirish Uchun Qo'llanish: Bolalar faoliyatlarini o'zgartirishlari uchun
ularning kichik tajribalarini baham ko'rish, maqbul qilib qo'llash va ularning o'z
fikrlariga quloq solish juda muhim.
Ta'limni   Ehtiyotlik   Emas   Qilish:   O'rganishni   ehtiyotlik   emas,   balki
qiziqish   va   eglantirish   sifatida   ko'rsating.   Bolalar   o'zining   qobiliyatlarini
o'rganish orqali rivojlanishlarini ta'minlaydi.
Ilova va  Projektlar:  Bolalarga ko'p to'g'riqorni  bering va ularni  ilovalash,
yaratish   va   ijro   etish   uchun   projektlar   va   vazifalar   tuzishingiz   kerak.   Bu
ularning ijodiy xossalari va fikrlarini rivojlantirishiga yordam beradi.
Yaratuvchilikni   Qo'llab-Quvvatlash:   Bolalar   yaratuvchilik   va   ijodiylikni
qo'llab-quvvatlash   uchun   o'z   fikrlarini   chiroyli   va   mantiqiy   ko'rinishda
36 ifodalang.   Ular   o'zlarini   rivojlantirish,   yangi   ideyalarni   qabul   qilish   va   ularni
ijro etishda o'zlariga ishonishlarini o'rgang.
Kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   dekorativ   san'at   qiziqish   va   eglantirish
bo'lishi   kerak.   Ular   ko'rgazma   va   o'rganish   orqali   o'zlarini   ifodalash,
ijodiyliklarini rivojlantirish va o'zlarini ko'rsatish imkoniyatlarini baham ko'rish
uchun yaratuvchilikni qo'llab-quvvatlash kerak.
Asosiy   tushunchalarni   o'rganish   juda   muhimdir.   Rang,   shakl,   qalam,
kompozitsiya va boshqa asosiy tushunchalarni o'rgatish orqali bolalar dekorativ
san'at ustida ko'proq ma'rifatga ega bo'ladilar.
Materiallarni tanishuv va ularga to'g'ri qo'llanish. Bolalar uchun dekorativ
san'atda   kerak   bo'lgan   materiallarni   o'rganish   va   ularni   qanday   to'g'ri
ishlashlarini o'rganish, ularning ijodiy ishlari uchun zarurdir.
Modelirovka   va  qatlamalar.   Bolalar   modellash   va   qatlamalarni   o'rganish,
ularning ijodiy xossalari va fikrlarini rivojlantirish uchun muhimdir.
Ta'lim metodlari. O'rganishni ehtiyotlik emas, balki qiziqish va eglantirish
sifatida   ko'rsating.   Bolalar   o'zining   qobiliyatlarini   o'rganish   orqali
rivojlanishlarini ta'minlaydi.
Bolalar   o'zlarining   yaratuvchiliklarini   qo'llab-quvvatlash.   Ularning
yaratgan   ishlari   va   muvaffaqiyatlari   haqida   o'zlarini   taklif   etish,   ularning
ko'zlaridagi qanday o'zlashtirishlarni tasdiqlash juda muhim.
Bolalar  o'zlarining xuloslarini  taqdim  etish. Ularning yaratgan qo'llanma,
rassomliklar   yoki   boshqa   loyihalarni   ko'rsatish   orqali   ularning   xuloslarini
taqdim   etishlari,   ularning   o'zlarining   qadriyatlarini   hisobga   oladigan   va   ularni
qo'llab-quvvatlaydigan bo'lishlari mumkin.
37 Shunday qilib, dekorativ san'atni o'rganish tajribasi bolalarga engil, ijodiy
va   fikrli   o'zlashtirishlarni   rivojlantirish   uchun   zarurdir   va   ularning
yaratuvchiliklarini qo'llab-quvvatlashga yordam beradi.
38 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI:
1.   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020   yil   22   dekabrdagi
“ Maktabgacha ta`lim va tarbiyaning Davlat standarti` 802-sonli   Qarori
2. O`zbekiston Respublikasining  2019 yil 16 dekabrdagi   “ Maktabgacha ta`lim
va tarbiya to`g`risida`gi 595-sonli   Qonuni
3.   O`zbekiston   Respublikasining   2020   yil   23   sentyabrdagi   "Ta`lim
to`g`risida`gi Qonuni, O`RQ-637-son 
4.   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018   yil   8   dekabrdagi
“ Bolalarni   boshlang`ich   ta`limga   majburiy   bir   yillik   tayyorlashga   bosqichma-
bosqich o`tish chora-tadbirlari to`g`risida`gi 999-sonli   qarori
5.   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020   yil   9   martdagi
“ Bolalarni boshlang`ich ta`limga majburiy bir yillik tayyorlash tizimini yanada
rivojlantirish chora-tadbirlari to`g`risida`gi 132-son   Qarori
5.   O`zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta`lim   vazirligining   2020   yil   27
martdagi   54-son   buyrugi   asosida   qabul   qilingan   “ Ilm   yoli ”   variativ   dasturi.   6
yoshdan 7 yoshgacha bolgan bolalarni maktab talimiga   tayyorlash .
6.   Ozbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   8-maydagi   “ O zbekistonʻ
Respublikasi   Maktabgacha   ta lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish	
ʼ
Konsepsiyasi ”
7.   2019   yil   13   maydagi   “ Maktabgacha   talim   tashkilotlari   faoliyatini   yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari togrisida ” gi 391-sonli Qarori
39 8.     X.A   Meliyev   ,G   Hamidova   ,R   Bo`ltakova   “Tasviriy   faoliyatga   o`rgatish
nazariyasi va texnologiyasi” o`quv qo`llanma.(Jizzax)2023
9.   G.Hamidova,   D.Toshtemirova   “Tasviriy   faoliyatga   o`rgatish   nazariyasi   va
texnologiyasi” (Jizzax) 2023
10.   Maktabgacha   ta`lim   tashkilotlarida   ta`lim   jarayonini   mavzuviy
rejalashtirish (tayyorlov guruhi). Toshkent-2018.
11.   Abdullayeva   Nafisa   Shavkatovna.   Maktabgacha   ta`limni   variativ
yondashuv asosida takomillashtirish. T.: 2019 yil
12.Axmedova  X.,  Raximova   L.  Bolaga   yo`naltirilgan  ta`lim»  dasturini  tashkil
etish. T.: 2012 y
13.Komilova   G.   O.   Maktabgacha   yoshdagi   (5-6   yosh)   bolalarga   ekologik
tarbiya   berishda   xalq   topishmoqlaridan   foydalanishning   pedagogik
imkoniyatlari. T.: 2021
14. Nazirova Guzal Malikovna. Maktabgacha ta`lim muassasalarida pedagogik 
jarayonlarni takomillashtirish. T.: 2019 y.
15. Qodirova   F . R .,  Toshpo ` latova   Sh . Q .,  Kayumova   N . M .,  A ` zamova   M . N . 
“ Maktabgacha   pedagogika ”  5111800-  Maktabgacha   ta ` lim   bakalavriat   ta ` lim
yo ` nalishi   talabalari   uchun   darslik . Toshkent-2019
16. Rahimov SH. Asosiy vazifa  —  bolalarni ta`limga qamrab olish.// 
“ Maktabgacha ta`lim` jurnali, 3-son, 2017, 2 bet.
17. Tilyabova N. U.Maktabgacha katta yoshdagi bolalarda insonparvalik his-
tuyg`ularini shakllantirish. T.: 2018
18. To`ychiyeva   Inoyatxon   Ibragimovna.   Maktabgacha   ta`lim   tashkilotlarida
tayyorlov guruxi bolalarning fikrlash   faolligini rivojlantirish   T.: 2020 y.
40 19. Tulenova   X.B.Maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   5-7   yoshli   bolalar
jismoniy tarbiyasini takomillashtirish.
20. Prezident.uz
21. www.ziyo.uz.com    .
22. www.pedagog.uz   
23. www.arxiv.uz   
24. www.ziyonet.uz
41

Maktabgacha ta`lim tashkilotida bolalarini dekorativ san`at asosida 
 

MUNDARIJA

KIRISH

I-BOB.  MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA DEKORATIV RASM CHIZISHGA O‘RGATISHNING VAZIFALARI

1.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari. 

1.2. Katta guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari

  1. Tayyorlov guruhda dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning mazmuni va vazifalari.

II-BOB.  MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI DEKORATIV RASM CHIZISHGA O‘RGATISH

2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni rasm chizishga o‘rgatish

2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida mazmunli rasm chizishga o‘rgatishning vazifalari.

2.3. Maktabgacha ta’lim tashkilotida dekorativ rasm chizishga o‘rgatishning vazifalari. 

XULOSA

ADABIYOTLAR RO`YXAT