Maktabgacha taʼlim tashkilotida ilk qadam davlat dasturi asosida ishlash tartibi

Maktabgacha ta lim tashkilotida ilk qadam davlat dasturi asosida ishlashʼ
tartibi .
MUNDARIJA
KIRISH  
I   BOB.   ILK   QADAM   DASTURI   ASOSIDA   MTT   NING   KATTA   VA
TAYYORLOV   GURUHLARDAGI   FAOLIYATLAR   MAZMUNINING
NAZARIY ASOSLARI  
1.1 "Ilk qadam" davlat o'quv dasturining mazmun-mohiyati. 
1.2 Maktabgacha ta'lim tashkilotining maqsad va vazifalari 
II   BOB.   "ILK   QADAM"   DASTURI   ASOSIDA   MTT   NING   KATTA   VA
TAYYORLOV   GURUHLARDAGI   FAOLIYATLAR   MAZMUNINING
SHAKL VA METODLARI  
2.1   "Ilk   qadam"   dasturi   asosida   MTTda   pedagogik   jarayonni   rejalashtirish  
2.2   "Ilk   qadam"   dasturi   orqali   ta'lim   tarbiya   ishlarini   rejalashtirish   mazmuni  
XULOSA  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Mamlakatimizda   ta'lim   tizimiga   davlat   siyosati   darajasida   e’tibor
qaratiimoqda.     Shu   boisdan   ham   amalga   oshirilayotgan   ishlarni   pedagogik   tahlil
qilish,   ta'lim-tarbiyaviy   jarayonlarining   samarali   kechishini   ta'minlash   zaruriyati
yuzaga   keldi.   Bu   talablar   pedagogika   oliy   o'quv   yurtlarining   maktabgacha   ta'lim
yo'nalishi   bo'yicha   malakali   kadrlar   tayyorlashga   ham   taalluq-li   bo'lib,   bu   ixtisos
beradigan   fanlarning   nazariy   jihatdan   yanada   takomillashtirishni   taqozo   etadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   “Zamonaviy   maktabgacha
ta’lim sog‘lom va barkamol avlodni voyaga yetkazishda muhim o‘rin tutadi” deya
ta’kidlaydi.  
Respublika   Prezidentining   2017-yil   30-sentabrdagi   PQ-3305-son
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi qarori hamda, Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 21-noyabrdagi 929-
son   “O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   to‘g‘risidagi   nizomi
maktabgacha   ta’limga   bolalarni   sifatli   tayyorlash,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida   moddiy   texnika   bazasini   mustahkamlash,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarining   davlat   va   nodavlat   tarmog‘ini   kengaytirish   va   shu   orqali
maktabgacha   ta’limga   bola   qamrovini   oshirish   va   sohaga   ilg‘or   xorij   tajribalarini
tadbiq qilish imkononi beradi. 
Kurs ishi  maqsadi:   "Ilk qadam”  o’quv dasturi  asosida  MTT  ning katta va
tayyorlov   guruhlar   faoliyati   mazmunini   o'rganish.  
Kurs ishi vazifalari:   Kurs ishimizda quyidagi vazifalarni amalga oshirish ko‘zda
tutilgan: 
A)   Maktabgacha   ta’lim   sohasini   rivojlantirishda   “Ilk   qadam”   o’quv   dasturining
ahamiyatini ilmiy adabiyotlardan o‘rganish.  B)   Maktabgacha   ta’lim   sohasini   rivojlantirishda   “Ilk   qadam”   o’quv   dasturining
ahamiyati asosida ta'lim- tarbiya ishlarini rejalashtirish va hisobga olishni o'rganish
G)  Kurs ishi natijalarini  tahlil  qilish, tegishli xulosa  va tavsiyalar  ishlab chiqish.   I BOB. ILK QADAM DASTURI ASOSIDA MTT NING KATTA VA
TAYYORLOV GURUHLARDAGI FAOLIYATLAR MAZMUNINING
NAZARIY ASOSLARI  
1.1 "Ilk qadam" davlat o'quv dasturining mazmun-mohiyati. 
Maktabgacha   ta’lim   muassasasining   davlat   o‘quv   dasturi   “O‘zbekiston
Respublikasining  ilk va maktabgacha yoshidagi  bolalarni  rivojlantirish borasidagi
Davlat talablari”ga muvofiq ishlab chiqilgan me’yoriy-huquqiy hujjat bo‘lib, unda
maktabgacha   ta’lim   muassasasining   maqsad   va   vazifalari,   o‘quv-tarbiyaviy
faoliyatning   asosiy   g‘oyalari,   maktabgachayoshdagi   bolalarni   ta’limning   keyingi
bosqichiga   o‘tishidagi   asosiy   kompetensiyalari   belgilab   berilgan.   O‘zbekiston
Respublikasi hududida joylashgan quyidagi ta’lim muassasalarida:
    davlat maktabgacha ta’lim muassasalari; 
  maktabgacha ta’lim sohasida xizmat ko‘rsatuvchi nodavlat muassasalari;
    maktabgacha guruhlarga ega bo‘lgan «Mehribonlik» bolalar uylari; 
   maktabgacha   va   boshlang‘ich   ta’limni   nazorat   qiluvchi   boshqaruv
organlarida   –   ushbu   davlat   o‘quv   dasturini   qo‘llash   majburiydur.   Davlat   o‘quv
dasturi   7bobdan   iborat   bo‘lib,   I-bobda   MTM   davlat   o‘quv   dasturini   qo‘llash   va
MTMning maqsad va vazifalari aks ettirilgan. Davlat o‘quv dasturi variativ o‘quv
dasturlarini   yaratishda   majburiy   tayanch   hujjat   hisoblanadi.   Ta’lim   muassasalari
Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan tasdiqlangan variativ o‘quv dasturlaridan
foydalanish   huquqiga   ega.   Ta’lim   muassasasi   Davlat   o‘quv   dasturi   asosida
o‘zining   MTM   ishchi   o‘quv   dasturini   ishlab   chiqish   huquqiga   ega.   Ta’lim
muassasasining ishchi o‘quv dasturi muassasa pedagoglari tomonidan ota-onalarni jalb etgan  holda  tuziladi  va  amaldagi   qonunchilik  tartibida  tasdiqlanadi1  .  Davlat
o‘quv dasturidaMTMningquydagi maqsad va vazifalaribelgilab berilgan. 
   bolaning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   ilk   va   maktabgacha
yoshdagi bolalarni rivojlanishiga oid Davlat talablari asosida hamda Davlat o‘quv
dasturiga   muvofiq   uning   har   tomonlama   va   barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay
shart-sharoitlar yaratish; 
  maktabgacha yoshdagi bolalarning o‘quv-tarbiyaviy faoliyatini tashkil qilish
va amalga oshirish; 
   bolalarning   ilk   rivojlanishi   masalalarida   ota-onalar   va   jamiyatga   tegishli
bilimlar berishni tashkil etish va amalga oshirish; 
   bolalarning   ilk   rivojlanishi   masalalarida   oila   va   jamiyat   bilan   o‘zaro
hamkorlikni   tashkil   qilish   va   amalga   oshirish.   II-bob:-   MTM   ta’lim   jarayonining
maqsad   va   tamoyillari   deb   nomlanib,   u   quydagilarni:   -MTM   ta’lim   jarayonining
maqsadlari -MTMda ta’lim jarayonini tashkil qilish tamoyillari -Qo‘shimcha ta’lim
xizmatlarini   tashkil   qilish   -Alohida   ehtiyojga   ega   bo‘lgan   bolalar   uchun
mo‘ljallangan   ta’lim   faoliyati   -Ota-onalar   bilan   hamkorlikni   o‘z   ichiga   oladi.
Davlat   dasturida   MTM   ta’lim   jarayonining   maqsad   va   tamoyillariaks   ettirilgan
bo‘lib: -O‘quv-tarbiyaviy jarayonning maqsadi bolalarda umumiy kompetensiyalar
va   rivojlanish   sohalari   kompetensiyalarini   shakllantirish   uchun   tegishli   sharoitlar
yaratishdan iboratdir. MTMda ta’lim jarayonini tashkil qilish tamoyillari:
     bola huquqlari, o‘ziga xos rivojlanish xususiyat  va salohiyatlarini hisobga
olish; 
  ta’lim jarayonida barcha turdagi rivojlanish sohalarining o‘zaro bog‘liqligi; 
   bola   salomatligini   asrash   va   mustahkamlash,   uning   ehtiyojlari,   shu
jumladan, uning harakatlanish ehtiyojlarini qondirish;    bolaning ijodiy qobiliyatlarini qo‘llab-quvvatlash; 
  o‘yin orqali ta’lim berish va rivojlantirish; 
  bolaning rivojlanishi va ijtimoiy moslashishi uchun qulay muhit yaratish;
    bola uchun xavfsiz muhitni ta’minlash; 
  MTMning oila, mahalla va maktab bilan hamkorligi; 
   milliy   madaniy   an’analar   qadriyatini   oshirish   va   boshqa   millatlar
madaniyatiga   hurmat,   boshqa   millatlar   madaniyatining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini
hisobga   olish;   Alohida   ehtiyojga   ega   bo‘lgan   bolalar   uchun   mo‘ljallangan   ta’lim
faoliyati Maktabgacha ta’lim muassasasida alohida ehtiyojga ega bo‘lgan bolalarni
qo‘llab-quvvatlash   jamoaviy   ish   hisoblanadi   va   uni   amalga   oshirish   uchun
maktabgacha   ta’lim   muassasasi   rahbari   javobgar   bo‘ladi.   Zarurat   tug‘ilganda,
pedagoglar   tarkibi   va   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   rahbariyati,   tor   ixtisosdagi
mutaxassislarni jalb etgan holda, bola (uning rivojlanishi) uchun o‘quv-tarbiyaviy
faoliyatning   individual   rejasini   tuzadi.   Ota-onalar   bilan   hamkorlik   Bolaning   har
tomonlama   rivojlanishini   ta’minlash   uchun   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   ota-
onalar bilan o‘zaro hamkorlikning quyidagi shakllarini tashkil qilishi mumkin: 
   ota-onalarning maktabgacha ta’lim muassasasi borasidagi fikrlarini hisobga
olish; 
  ilk rivojlanish masalalarida ota-onalarga bilim berish; 
  ota-onalarni o‘quv-tarbiyaviy jarayonda faol qatnashishga jalb etish;
     ota-onalarning muassasa  hayotida ishtirok etish borasidagi  tashabbuslarini
qo‘llab-quvvatlash.   III-bob:-   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ta’lim   berishda
kompetensiyaviy yondashuv deb nomlanib, dasturning majburiy 5ta ta’lim soxasini
o‘z ichiga oladi.     «Jismoniy   rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish»   sohasi
kompetensiyalari
    «Ijtimoiy-hissiy rivojlanish» sohasi kompetensiyalari 
  «Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari» sohasi kompetensiyalari
    «Bilish jarayonining rivojlanishi» sohasi kompetensiyalari
     «Ijodiy   rivojlanish»   sohasi   kompetensiyalari   Maktabgacha   yoshdagi   (6-7
yosh)   bolaning   umumiy   muhim   kompetensiyalari   Kompetensiya   bolaning   bilim,
ko‘nikma,   malaka   va   qadriyatlari   majmuidir.Boshlang‘ich   kompetensiyalar,
rivojlanish sohasidan qat’i nazar, bola shaxsi shakllanishi uchun asos bo‘lib xizmat
qiladi.   Kommunikativ   kompetensiya   –   muloqot   vositalaridan   turli   vaziyatlarda
foydalana   bilish   ko‘nikmasi.   O‘yin   kompetensiyasi   –   bolaning   o‘yin   jarayoni   va
uni   tashkil   qilishda   tajriba,   bilim   va   ko‘nikmalardan   ijodiy   foydalanishi.   O‘quv-
tarbiyaviy   faoliyat   uchun   asos   hisoblanadi.   Ijtimoiy   kompetensiya   –   hayotiy
vaziyatlarda   kattalar   va   tengdoshlar   bilan   muloqotda   axloq   qoidalari   va
me’yorlariga   rioya   qilgan   holda   o‘zini   tutish   mahorati.   Bilish   kompetensiyasi   –
atrofdagi olamni ongli ravishda idrok qilish va olingan bilim, ko‘nikma, malaka va
qadriyatlardan   o‘quv   va   amaliy   vazifalarni   hal   qilish   uchun   foydalanish.   VI-
O‘quv-tarbiyaviy faoliyat bobida O‘zbekiston Respublikasidagi barcha MTMlarda
tashkil etiladigan o‘quv va tarbiyaviy ishlarini tashkil etish masalalarini o‘z ichiga
oladi.   Bunda:-   MTMlarda   o‘quv-tarbiyaviy   faoliyatni   rejalashtirish   turlari   yillik
mavzuviy   va   haftalik   ish   rejalari   va   tarbiyachi   tomonidan   rejalashtirishni   amalga
oshirish yoritib beriladi. O‘quv-tarbiyaviy faoliyat «O‘zbekiston Respublikasining
ilk   va   maktab   yoshidagi   bolalarni   rivojlantirishga   oid   davlat   talablari»   asosida
amalga   oshiriladi.   V-bob   Bolaning   rivojlanish   sohalari   bo‘yicha   yutuqlari   MTM
pedagoklari   tomonidan:-   bolaning   rivojlanishini   kuzatib   borish   xaritasiyiliga   uch marta to‘ldiriladi2 (3 dan 7 yoshgacha bo‘lgan davrni o‘z ichiga olgan) shuninkdek
6-7   yoshdagi   bolaning   maktabga   tayyorlik   xaritasi   xam   to‘ldiriladi.   Buxarita
Davlat   dasturiga   muvofiq   bolarivojlanishning   beshta   sohasi   kompetensiyalari
bo‘yicha   kutilayotgan   natijalar   ifodalanadi.   6-   Rivojlantiruvchi   muhitni   tashkil
qilish bobida Maktabgacha ta’limmuassasasidaquyidagi  mazmunda: -ko‘rgazmali-
rivojlantiruvchi,   -madaniy-tarixiy   qadriyatlar:   -milliy   va   mintaqaviy   an’analar;   -
tabiat,   iqlimdan   kelib   chiquvchi   xususiyatlarga   mos   bo‘lishi   yoritiladi;   7-bob.
Ilovalarni   o‘z   ichiga   olib   ushbu   dasturni   amaliyotda   qo‘llashning   mazmun   va
moxiyati   yoritib   beriladi.   Dastur   –   muhim   vosita   bo‘lib,   uning   yordamida
tarbiyachilar   (mutaxassislar)   O‘zbekiston   Respublikasida   ilk   va   maktabgacha
yoshdagi bolalar rivojiga oid Davlat talablariga muvofiq muayyan yosh guruhidagi
bolalar   uchun   eng   maqbul   va   samarali   shakllar,   metodlar   va   ta’lim   jarayonini
tashkil qilish yo‘llarini belgilaydilar. Dastur uchta asosiy bo‘limni qamrab oladi: 
   maqsadli–   bu   tushuntirish   xati   hamda   dastur   o‘zlashtirilishining
rejalashtirilayotgan natijalarini o‘z ichiga oladigan bo‘lim; 
   mazmunli   –   bu   Dasturning   umumiy   mazmunini   ifodalovchi   va   bolalar
shaxsining to‘laqonli rivojlanishini ta’minlovchi bo‘lim; 
   tashkiliy   –   bu   Dasturning   moddiy-texnik   ta’minoti   ta’rifini,   ta’lim   va
tarbiyaning metodik materiallar va vositalar bilan ta’minlanganligini, kun tartibini,
shuningdek,   tadbirlar,   bayramlar,   rivojlantiruvchi   muhitni   o‘z   ichiga   oluvchi
bo‘lim.
O zbekiston   Respublikasi   hukumati   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarniʻ
yaxshi   sifatdagi   maktabgacha   ta lim   bilan   qamrab   olishni   kengaytirish	
ʼ
maqsadlarida mamlakatda maktabgacha ta limni rivojlantirish bo yicha besh yillik	
ʼ ʻ
Davlat dasturini va Yo l xaritasini ishlab chiqdi.	
ʻ 1.   Maktabgacha   ta limni   rivojlantirish   bo yicha   davlat   vazifalarini   bajarishʼ ʻ
uchun Maktabgacha ta lim vazirligi tashkil etildi.	
ʼ
2.   Maktabgacha   ta lim   O zbekiston   Respublikasi   hukumatiga   maktabgacha	
ʼ ʻ
ta limni   rivojlantirish   bo yicha   sa y-harakatlariga   texnik   yordam   ko rsatadigan	
ʼ ʻ ʼ ʻ
YUNISEFning   asosiy   ustuvor   vazifalaridan   biri   bo lib   sanaladi.   Maktabgacha	
ʻ
ta lim   vazirligi   va   YUNISEFning   2018-yilga   mo ljallangan   hamkorlikdagi   yillik	
ʼ ʻ
rejasi   bir   nechta   chora-tadbirlarni   o z   ichiga   oladi.   Bu   rejaning   yutuqlaridan   biri	
ʻ
bo lib   maktabgacha   ta lim   uchun   kompetentli-yo naltirilgan   “Ilk   qadam”   Davlat	
ʻ ʼ ʻ
o quv   dasturining   ishlab   chiqilishi,   shuningdek,   O zbekiston   Respublikasi
ʻ ʻ
hukumati   tomonidan   tasdiqlangan   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
rivojlantirishga   qo yiladigan   Davlat   talablarining   yangilanishi   hisoblanadi.	
ʻ
Davlatning   bu   ikki   hujjati   maktabgacha   ta lim   sohasidagi   boshqaruvchilar,	
ʼ
maktabgacha   ta lim   tizimidagi   pedagoglar   turli   xildagi   MTT	
ʼ   larda   ta lim   oluvchi	ʼ
har bir bolaning yuqori sifatli ta lim olishini ta minlash maqsadlarida yo riqnoma	
ʼ ʼ ʻ
sifatida foydalanadigan asosiy hujjatlar bo lib hisoblanadi.	
ʻ
Davlat   dasturi   sifatida   Ilk   qadam   dasturining   alohida   muhimligi   shundan
iboratki,   bunda   u   o z   ichiga   o qitishning   pedagogik   maqsadlarini   oladi,   kun	
ʻ ʻ
davomida   bolaning   ta lim   olishi   tuzilmasini   ta minlaydi,   shuningdek,   pedagoglar
ʼ ʼ
bola   rivojlanishining   qaysi   eng   muhim   jihatlariga   o z   diqqatlarini   jamlashlari	
ʻ
lozimligi   tushunilishini   ta minlaydi.   Davlat   dasturi   bo lish   bilan  birga  Ilk  Qadam	
ʼ ʻ
dasturi   butun   maktabgacha   ta lim   tizimini   to liq   qamrab   oladigan   va   uni   tartibga	
ʼ ʻ
soladigan   “yomg irpo sh”   sifatidagi   taraqqiyparvar   hujjat   bo lib   sanaladi.   Mana	
ʻ ʻ ʻ
shu   bilan   Ilk   Qadam   dasturi   turli   xil   bolalar   guruhlariga   har   xil   provayderlar
tomonidan  taqdim   etiladigan  maktabgacha  ta limning  bir  xil  sifatini  ta minlashga	
ʼ ʼ
mo ljallangandir.   Dastur   pedagoglarga   bolalar   uchun   rag batlantiruvchi   o qitish	
ʻ ʻ ʻ muhitini   qanday   qilib   yaratish   va   bunga   ota-onalarni   ham   qay   yo l   bilan   jalbʻ
qilishni tushunish va bilib olishga yordam beradi.
Maktabgacha ta lim muassasasi (MTT)ning davlat o quv dasturi O zbekiston	
ʼ ʻ ʻ
Respublikasida   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   rivojlanishiga
qo yiladigan   Davlat   talablariga   mos   holda   ishlab   chiqilgan   me yoriy-huquqiy	
ʻ ʼ
hujjat   bo lib,   unda   maktabgacha   ta lim   muassasasining   maqsadlari   va   vazifalari,	
ʻ ʼ
o quv-tarbiyaviy   ishlarning   asosiy   g oyalari   aks   etgan,   shu   jumladan,   ta limning	
ʻ ʻ ʼ
keyingi   bosqichiga   o tishda   bolaning   asosiy   kompetensiyalari   belgilab   berilgan.	
ʻ
Davlat   ta lim   dasturi   O zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   quyidagi	
ʼ ʻ
ta lim muassasalarida qo llash uchun majburiydir:	
ʼ ʻ
davlat   maktabgacha   ta lim   tashkilotlari;maktabgacha   ta lim   sohasida	
ʼ ʼ
xizmatlarni   ko rsatadigan   nodavlat   ta lim   tashkilotlari:maktabgacha   yoshdagi	
ʻ ʼ
bolalar   guruhlariga   ega   bo lgan   “Mehribonlik”   bolalar   uylari;maktabgacha   va	
ʻ
boshlang ich ta limni tartibga soluvchi boshqaruv organlari.	
ʻ ʼ 1.2 Maktabgacha ta'lim tashkilotining maqsad va vazifalari
1   Maktabgacha   ta'lim   muassasasining   davlat   o'quv   dasturi   "O'zbekiston
Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   rivojlantirish   borasidagi
Davlat   talablariga   muvofiq   ishlab   chiqilgan   me'yoriy-huquqiy   hujjat   bo'lib,   unda
maktabgacha   ta'lim   muassasasining   maqsad   va   vazifalari,   o'quv-   tarbiyaviy
faoliyatning   asosiy   g'oyalari,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   ta'limning   keyingi
bosqichiga   o'tishidagi   asosiy   kompe-   tensiyalari   belgilab   berilgan.   O'zbekiston
Respublikasida   faoliyat   ko'rsatayotgan   bar-cha   maktabgacha   ta'lim   muassasalari
uchun   (davlat,   nodavlat,   maxsus   va   boshqalar)   ushbu   dastur   asosiy   manba   bo'lib
xizmat qiladi 
O'zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   quyidagi   ta'lim
muassasalarida:  
davlat   maktabgacha   ta'lim   muassasalari;   maktabgacha   ta'lim   sohasida   xizmat
ko'rsatuvchi   nodavlat   muassasalari;   maktabgacha   guruhlarga   ega   bo'lgan
«Mehribonlik»   bolalar   uylari;   maktabgacha   va   boshlang'ich   ta'limni   nazorat
qiluvchi boshqaruv organlarida - ushbu davlat o'quv dasturini qo'llash majburiydur.
Davlat o'quv dasturi VII bobdan iborat bo'lib, 1 bobda MTT davlat o'quv dasturini
qo'llash   va   MTTning   maqsad   va   vazifalari   aks   ettirilgan.  
Davlat o'quv dasturi variativ o'quv dasturlarini yaratishda majburiy tayanch hujjat
hisoblanadi.  
Ta'lim muassasalari Maktabgacha ta'lim vazirligi tomoni-dan tasdiqlangan variativ
o'quv   dasturlaridan   foydalanish   huquqiga   ega.  
Ta'lim muassasasi Davlat o'quv dasturi asosida o'zining MTT ishchi o'quv dasturini ishlab chiqish huquqiga ega. Ta'lim muassasasining ishchi o'quv dasturi muassasa
pedagoglari   to-monidan   ota-onalarni   jalb   etgan   holda   tuziladi   va   amaldagi
qonunchilik   tartibida   tasdiqlanadi.  
Davlat o'quv dasturida MTTning quyidagi maqsad va vazi-falari belgilab berilgan: 
bolaning individual ehtiyojlarini hisobga olgan holda ilk va maktabgacha yoshdagi
bolalarni rivojlanishiga oid Davlat talablari asosida hamda Davlat o'quv dasturiga
muvofiq   uning   har   tomonlama   va   barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay   shart-
sharoitlar   yaratish;  
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   o'quv-tarbiyaviy   faoliyatini   tashkil   qilish   va
amalga   oshirish;  
bolalarning   ilk   rivojlanishi   masalalarida   ota-onalar   va   jamiyatga   tegishli   bilimlar
berishni   tashkil   etish   va   amalga   oshirish;  
bolalarning   ilk   rivojlanishi   masalalarida   oila   va   jamiyat   bilan   o'zaro   hamkorlikni
tashkil qilish va amalga oshirish.  II   BOB.   "ILK   QADAM"   DASTURI   ASOSIDA   MTT   NING   KATTA   VA
TAYYORLOV   GURUHLARDAGI   FAOLIYATLAR   MAZMUNINING
SHAKL VA METODLARI  
2.1   "Ilk   qadam"   dasturi   asosida   MTTda   pedagogik   jarayonni
rejalashtirish  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev   “Zamonaviy maktabgacha
ta’lim	
 	sog‘lom	 	va	 	barkamol	 	avlodni	 	voyaga	 	yetkazishda	 	muhim
o‘rin     tutadi”     deya ta’kidlaydi.
Respublika   Prezidentining   2017-yil   30-sentabrdagi   PQ-3305-son
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi   qarori   hamda,   2016-yil   29-dekabrdagi   PQ-2707-son   “2017-2021-
yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   qaroriga   muvofiq        Vazirlar   Mahkamasining   2017-yil   21-noyabrdagi   
929-son   “O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   to‘g‘risidagi
nizomi   maktabgacha   ta’limga   bolalarni   sifatli   tayyorlash,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida   moddiy   texnika   bazasini   mustahkamlash,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarining   davlat   va   nodavlat   tarmog‘ini   kengaytirish   va   shu   orqali
maktabgacha   ta’limga   bola   qamrovini   oshirish   va   sohaga   ilg‘or   xorij   tajribalarini
tadbiq   qilish   imkononi   beradi.        Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim-tarbiya
jarayoni   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo‘yiladigan   Davlat
talablari va “Ilk qadam” davlat   dasturi asosida rejalashtiriladi.
Hozirgi kunda O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi 
tasarrufidagi maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni sifatli maktab ta’limiga 
tayyorlashga alohida e’tibor qaratilmoqda. 
Jumladan,                                                                                                                                                               1. “Ilk qadam” dasturini ta’lim-tarbiya jarayonga tadbiq etish, 
dasturni     to‘laqonli ishlab ketishida metodik ta’minot va metodik yordamning o‘rni
belgilab 
olindi.                                                                                                                                                                                                                                                        
        2. “Ilk qadam” dasturi asosida barcha yosh guruhlarida mavjud markazlar hamda
umumiy guruhda ishlashni tashkil etishda tarbiyachining o‘rniga alohida e’tibor 
qaratildi.                                                                 Ta’lim tashkilotining ishchi o‘quv dasturi tashkilot 
pedagoglari tomonidan ota-onalarni jalb etgan holda tuziladigan va amaldagi 
qonunchilik tartibida tasdiqlanadigan qilib belgilandi. Maktabgacha ta’lim 
tashkilotlarida bolalar “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi asosida 5 ta markazda 
faoliyat yuritadilar. Bular quyidagilardir:
1.           Til va nutq markazi. (Nutq o‘stirish, tabiat, atrof-olam va badiiy adabiyot
bilan bog‘liq mashg’ulotlar)
2.           Qurish-yasash,   konstruksiyalash   va   matematika   markazi.   (Qurish
yasash     va     matematika     mashg‘ulotlari)
3.           San’at  markazi  (Rasm,  applikatsiya,  loy qurish,  yasash  mashg‘ulotlari  va
origami)
4.           Syujetli-rolli   o‘yinlar   va   dramalashtirilgan   markaz.   (Guruh   yoshiga   mos
bo‘lgan syujetli     qoidali     o‘yinlar)
5.           Ilm-fan   va   tabiat   markazi.   (Tabiat,   atrofi   olam   bilan   tanishtirish
mashg‘ulotlari)
Markazlardagi   faoliyatlar   tahliliga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   til   va   nutq
markazida bolalarning do‘stlari orasida o‘z fikrlarini bera olishlari, mavzu asosida
hikoyalar tuzish, savol-javoblar qilish, bolalarga suhbatlar tashkil etish imkoniyati mavjud   bo‘ladi.   Bola   markazda   o‘zi     xohlagan   mavzusida   hikoyalar     tuzishi     ham
mumkin.
Qurish-yasash,   konstruksiyalash   va   matematika   markazida   bolalarda   sensor
tarbiya,   ijodkorlik   rivojlanadi.   Bola   bir   vazifani   bajarishi   orqali   ham   qurish   –
yasash   ham   matematika   bilan   shug‘ullanish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Bolalarni
o‘yin   jarayonida   tinglansa   “Menga   yashil   rang   kerak”,   “Men   yasagan   uycha   ikki
qavatli”,  “Seniki  kichkina,  meniki  esa  kattakon”,  “Meni   mashinamga  10 ta  odam
sig‘adi”   degan   jumlalarni   eshitasiz.   Demak   bolalarning   muloqatida   qo‘shish,
ayirish, taqqoslash, kattalik kabi ilk matematik tasavvurlar kengayib boradi.
San’at  markazida bolalarni  kayfiyatini ko‘tarish imkoni  mavjud. Bolalarning
ijodiy   qobiliyatlari   qo‘llab-quvvatlanadi.   San’atning   rassomlik,   haykaltaroshlik,
turlariga hammaga ham bir xil iqtidor berilmagan. Shu sababli bunda faqat iqtidorli
bolalar   ishtirok   etadi.   Markaz   kerakli   jihozlar   bilan   to‘liq   ta’minlansa,   yasash,
chizish   texnologiyalari   ertalabki,   kechki   soatlarda   o‘rgatilsa,   markaz   ishi
rivojlanadi.   Oilada   bolaga   bunday   sharoit   har   doim   ham   yaratib   berilmaydi.
Markazda   ishlasa   bolaning   mayda   motorikasi   rivojlanadi.   Mayda   motorikaning
rivojlanishi esa, bola nutqining rivojlanishiga sabab bo‘ladi.
Syujetli-rolli o‘yinlar va dramalashtirilgan markaz bolalar iqtidorini namoyon
bo‘lishi,   o‘z   mahoratini   ko‘rsatishi   uchun   juda   qulay   muhitdir.   Bu   markazni
bolaning   “Men”ini   shakllantiruvchi   markaz   deb   ham   atash   mumkin.   Markazdagi
barcha jihozlar bolalar hayotida uchraydigan jihozlar bo‘lib, o‘yin jarayonida bola
ulardan   foydalanishni   o‘rganadi,   kasblar   bilan   yaqindan   tanishish   imkoniga   ega
bo‘ladi.   O‘yinda   oila   a’zolarining   o‘zaro   munosabatlari   aks   etadi   va   ular   orqali
ahloqiy   tarbiya   olish   (tarbiyachi   uchun   esa   oiladagi   muhitni   o‘rganish)   imkoni
yaratiladi. Ilm-fan   va   tabiat   markazida   tajriba   sinov   maydonchasida   o‘tkazilayotgan
tajribalar bolalarda qiziqish uyg‘otadi va ularni yangi ixtirolar qilishga undaydi. Bu
markaz   bolalarni   tabiat   va   undagi   hodisalarni   bilish   uchun   eng   katta   imkoniyat
markazi   hamdir.   Markaz   faoliyati   to‘g‘ri   tashkil   etilsa   bolalar   tabiat   haqidagi
bilimlarning   90%ini   o‘zlashtiradi.   Markaz   nafaqat   bolalarda   balki   pedagoglarda
ham   qiziqish   uyg’otadi.   Hayotimiz   davomida   ishlatiladigan   narsalarni   qayerdan
kelganligini,   ulardan   nimalar   olinganligi   haqidagi   ma’lumotlar   bolalarning   o’z
qo‘llari  bilan  urug‘larni  tuvaklarga  sepish  orqali  unga  suv  qo‘yishi  va  urug‘   unib
chiqishi bola uchun juda qiziqarli holatlar sanaldi.
Yuqorida   izohi   keltirib   o‘tilgan   markazlar   faoliyati   bolani   maktab   ta’limiga
tayyorlashda   rivojlantiruvchi   muhit   vazifasini   bajarib,   shu   o‘rinda   6-7   yoshli
bolalarning   maktabga   tayyorgarlik   xaritasini   ilova   qilib   o‘tishni   joiz   deb   bildik.
Zero,   mazkur   yoshdagi   bolaning   rivojlanish   xaritasi   ta’lim   jarayonining
muvaffaqiyatliligi va samaradorligini aniqlaydi. Masalan boladagi,
1.           Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzini shakllantirish
2.           Ijtimoiy-hissiy rivojlanish
3.           Nutq, muloqot, o‘qish va yozish ko‘nikmalari
4.           Bilim olish (anglash orqali rivojlanish)
5.           Ijodiy   rivojlanish   kabilar   uni   maktab   muhitiga   tayyorlovchi   asosiy
me’zonlar sanaladi.
O‘quv   yili   yakuniga   yetgandan   so‘ng   maktabga   tayyorlov   guruhi   bo‘yicha
o‘tkazilgan   monitoringa   asosan   amalga   oshirilgan   ishlarni   kutilayotgan   natijalar
bilan   taqqoslash   ishlari   o‘tkaziladi   va   bu   orqali   MTTning   keyingi   o‘quv   yiliga
mo‘ljallangan ustivor vazifalarini belgilaydi.  2-BOB   ILK QADAM” DAVLAT O`QUV DASTURIGA MUVOFIQ
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARNI QABUL
QILISH .
2.2  “Ilk qadam” dasturida  bolaning rivojlanish kartasi.
  “Ilk   qadam”   dasturining   muhim   jihati   bolaning   rivojlanish   kartasining
yuritilishidir,     U o‘zida bolaning 3 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan davrini qamrab
oladi.   Karta   bir   yilda   uch   marta   to‘ldiriladi   va   bola   bog‘chada   tarbiyalanganidan
so‘ng, ya’ni 6—7 yoshida uning maktabga tayyorligi kartasi bilan ta’lim dargohiga
yuboriladi.
«Ilk   qadam»   o‘quv   dasturining   asosiy   maqsadi   hayoti   davomida   uzluksiz
rivojlanishga qodir bo‘lgan shaxsni shakllantirish.
Ushbu   zamonaviy   pedagogik   tizimning   asosiy   o‘ziga   xosligi   bolalarda
o‘qishga   qiziqish   uyg‘otish   hisoblanadi.   Bu   esa   bolalarni   ta’lim   jarayoniga
qiziqtirishga alohida e’tibor berish kerak deganidir», — deydi maktabgacha ta’lim
vaziri o‘rinbosari Sobitxon Turg‘unov.
Tizimdagi yana bir qiziqarli yangiliklardan biri bu bolaning rivojlanish kartasi
paydo   bo‘lishidir.   U   o‘zida   bolaning   3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   davrini
qamrab   oladi.   Karta   bir   yilda   uch   marta   to‘ldiriladi.   Bola   maktabgacha   ta’lim
muassasasini   bitirganidan   so‘ng   ya’ni   6—7   yoshda   bolaning   maktabga   tayyorligi
kartasi ham to‘ldiriladi.
Tarbiyachining   ishini   muvaffaqiyatli   rejalashtirishning   yana   bir   zarurati   -
uning   metodik   qo'Ilanma,   pedagoglar   kengashi,   metodik   birlashma,   kurslarda   va
shunga   o'xshashlardan   olgan   tavsiyalardan   keng   foydalanishidir.   Kalendar   rejani
guruhda   ishlovchi   har   ikkala   tarbiyachi   birgalashib   bamaslahat   tuzishlari   lozim. Tarbiyachilar   vaqti-   vaqti   bilan   bolalarning   ishlarini   tahlil   qilib   borishlari   lozim.
Kalendar   reja   bir-ikki   haftaga   tuziladi   va   tarbiyachining   majburiy   hujjati
hisoblanadi.   Dasturga   muvofiq   hamma   ta’lim-tarbiya   ishlari   bolalar   faoliyatining
barcha   turlari:   o'yin,   mehnat,   maishiy   faoliyatva   mashg'ulot   orqali   amalga
oshiriladi.   Kalendar   rejaning   mazmuni   bolalar   faoliyatining   hamma   turlarida   aks
ettiriladi. Kalendar rejani tarbiyachi kun tartibiga binoan tuzib chiqadi. Bolalarning
o'yini   ham,   mehnat   mashg'uloti   ham,   maishiy   faoliyati   ham   tarbiyachining   har
kungi kalendar rejasidan o'rin olishi lozim. 
Kalendar   rejaning   mazmuni   va   shakli   bolalarning   har   tomonlama   barkamol
shaxs   bo'lib   shakllanishi   qay   darajada   borayotganligiga   qarab   baholanadi."Ilk
qadam”   dasturi   orqali   Ta'lim-   tarbiya   ishlarini   rejalashtirish   mazmuni.   Ta'lim-
tarbiyaviy   ishning   mazmuni,   metodi   va   usullari   hamda   uni   tashkil   etish   turlari,
bolalar   xulq-atvorini   tarbiyalash   mazmuni,   ularda   madaniy-gigiyenik   malakalarni
shakllantirish,   bolalar   mehnati   va   o'yinlariga   rahbarlik   usullari,   bolaning   bo'sh
vaqti, ko'ngilochar   daqiqalarni  tashkil  etish,  shuningdek,  ota-  onalar   bilan  ishlash
turlari rejalashtirilishi lozim. 
O'qitishning   har   bir   bolimiga   doir   mashg'ulotlarni   rejalashtirishda   bilimlarni
egallashning   asosiy   bosqichlari   hisobga   olinadi.   Rejada   bilimlar   mazmunining
takrorlanishi,   ularni   sekin-asta   murakkablashtirish   nazarda   tutiladi.   Istalgan
bo'limga   doir   mashg'ulotlarni   rejalashtirishda   mazkur   bo'lim   bilan   bog'langan
asosiy   ta'lim-tarbiyaviy   masalalardan   tashqari   dasturning   boshqa   boTimlaridan
ayrim   masalalarni   kiritish   kerak.   Mashg'ulotlarni   bunday   yaxlitlash   ularni
rivojlantiruvchi   samarasini   oshiradi.   Ta’lim-tarbiyaviy   ishlar   mashg'ulotlardan
tashqarida:   kundalik   turmush,   o'yin,   mehnatda   ham   davom   ettiriladi.   Rejada
bolaning xulq-atvorini: bir-birlariga xayrixohlik munosabatini, bir-birining o'yiniga qiziqishlari bilan hisoblashishni, yuzaga kelgan nizolarni haqgo'ylikbilan hal qilish
kabilarni   tarbiyalash   vazifalari   nazarda   tutiladi.   Rejada   o'yinda   bolalarni   o'zaro
munosabatlari  va xulq- atvorlarini  tarbiyalash  vazifasini  kiritib, tarbiyachi  bolalar
o'yinlarining   mazmunini,   ularning   o'ynash   ko'nikmalarini   hisobga   oladi.   Kun
davomida   tarbiyachi   xilma-xil   harakatli   va   didaktik   o'yinlarni   uyushtiradi,   ularga
rahbarlik   rejalashtiradi.   Bolalarning   mehnat   faoliyatlarini   tashkil   etish   shakllariga
doir   rejalashtirish   muhimdir.   Mehnatni   tashkil   etish   shakli   sifatida   barcha
guruhlarda topshiriqlardan foydalaniladi. 
O'z   mazmuniga   ko'ra   topshiriqlar   turlicha   bo'lishi   mumkin.   Tarbiyachining
ish   rejasida   yangi   topshiriq   mazmuniniqayd   etish,   so'ngra   uni   bajarishga   jalb
etiladigan   bolalar   ismlarini   ko'rsatish   maqsadga   muvofiqdir.   Tarbiyachi   bolalar
navbatchiligiga   rahbarlikni   rejalashtirar   ekan,   tarbiyachi   mehnat   hajmi   va
mazmunini, bolalarga navbatchilik vazifalarini tanishtirishda foydalanadigan jihoz,
metod   va   usullarni   ko'rsatadi.   Rejada   bolalarning   jamoa   shaklidagi   mehnatlarini
tashkil   qilish   mazmuni   va   tarkibi,   o'tkazish   vaqti   ko'rsatiladi.   Zarur   jihozlar
belgilanadi   va   joylashtiriladi,   Mustaqillik   bayramlari,   mustaqil   yurtimizdagi
muhim   sanalar   va   hodisalar   bilan   bog’liq   bayramlar,   maktabgacha   ta'lim
muassasasida bolalarga Vatanga muhabbat, baynalminal hislarni tarbiyalash, ularni
xalqimizning   boy   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlari   asosida   tarbiyalash
maqsadida bayram ertaliklari o'tkaziladi. Bayramlarni tarbiyaning muhim  vositasi
sifatida puxta rejalashtirish lozim. 
Rejada   muassasaning   butun   jamoasi,   bolalarning   tayyorlarligi   aks   ettiriladi.
Pedagogik   kengashda   bayram   ssenariysi   ishlab   chiqiladi   va
tasdiqlanadi.Maktabgacha   ta'lim   muassasasi   ota-onalar   o'rtasida   pedagogik
targ'ibotni   amalga   oshiradi.   Ularni   oila   va   maktabgacha   ta'lim   muassasasining bolalarga   ta’sir   ko'rsatishda   hamkorlikni   yo'lga   qo'yish   maqsadlarida   ta'lim-
tarbiyaviy   ish   mazmuni   bilan   tanishtiradi.   Bolalarni   oilada   tarbiyalashning   ilg'or
usullarini   o'rganadi,   umumlashtiradi   va   tarqatadi.   Bu   ish   izchil   tarzda   amalga
oshiriladi   va   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   mudirasi   tomonidan   yillik   rejada,
tarbiyachi tomonidan ham rejalashtiriladi. Ishni tashkil etish usullari quyidagilarni:
ota-onalar   majlisi,   bola   oilasiga   borishni,   ochiq   eshiklar   kunini,   mashg'ulotlar
o'tkazishni,   bolalar   ishlari   bo'yicha   ko'rgazmalar   tashkil   etishni   nazarda   tutadi.
Ta'lim-tarbiya ishlarini rejalashtirish shakllarini ilova etamiz.
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   maqsad   va   vazifalari  
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016   yil   29   dekabrdagi   “2017-2021
yillarda   maktabgacha   ta'lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi PQ-2707-sonli qarori ijrosini ta'minlashda bolalarni maktab ta'limiga
tayyorlash darajasini tubdan yaxshilash, ta'lim-tarbiya jarayoniga zamonaviy ta'lim
dasturlarini   tatbiq   etish,   malakali   pedagog   kadrlar   bilan   ta'minlash,   bolalarni   har
tomonlama   intellektual,   ahloqiy,   estetik   va   jismoniy   rivojlantirish   uchun   shart-
sharoitlar yaratish, ta'lim muassasalarning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash
ishlarini   izchil   davom   ettirish   maqsad   qilib   olindi.  
Maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish bo‘yicha 2017-2021 yillarga
mo‘ljallangan   dasturida   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirish   chora-tadbirlari
rejasi ishlab chiqildi.  
Ta'lim   tizimining   hozirgi   kundagi   rivojlanish   bosqichida   uning   birinchi
bo‘g‘ini   hisoblangan   maktabgacha   ta'limda   jadal   o‘zgarishlar   yuz   bermoqda   va
ular   quyidagilarda   namoyon   bo‘lmoqda:   maktabgacha   ta'lim   muassasalari
faoliyatining   xuquqiy-me'yoriy   asosi   takomillashmoqda;   maktabgacha   ta'lim
muassasalari   moliyaviy-xo‘jalik   faoliyatining   yangi   turlariga   o‘tmoqda;   nodavlat maktabgacha   ta'lim   muassasalari   tarmog‘i   kengaymoqda;   ta'limning   ilg‘or
texnologiyalari   joriy   etilmoqda;   xodimlar   malaka   oshirish   tizimi
takomillashmoqda;   qisqa   muddatli   guruhlar   asosida   maktabgacha   ta'lim
muassasalarining muqobil shakllari joriy etilmoqda.  
Maktabgacha   ta'limning   mazkur   Konsepsiyasi   uning   2017   yilgacha   bo‘lgan
vazifalari,   strategiyasi,   maqsad   va   tamoyillarini   aniqlab   beradi.  
Konsepsiyaning xuquqiy asosini quyidagi me'yoriy-xuquqiy hujjatlar tashkil etadi:
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   “Ta'lim   to‘g‘risida"gi   qonun   va   ta'lim
sohasidagi boshqa huquqiy-me'yoriy hujjatlar.  
Maktabgacha  ta'lim uzluksiz ta'limning boshlang‘ich bo‘g‘ini hisoblanadi. U
bola   shaxsini   sog‘lom   va   yetuk,   maktabda   o‘qishga   qiziqishni   shakllantirish
maqsadini   ko‘zlagan   holda,   olti-yetti   yoshgacha   oilada   hamda   davlat   va   nodavlat
maktabgacha ta'lim  muassasalarida  olib boriladi.  Maktabgacha  ta'limning maqsad
va   vazifalarini   tatbiq   etishda   jamoat   va   homiy   tashkilotlari,   mahalla,   xalqaro
fondlar faol ishtirok etadilar.  
Maktabgacha   ta'lim-bolaning   individual   va   yosh   xususiyatlarini   inobatga
olgan   holda   uning   jismoniy   va   psixik   rivojlanishini   ta'minlovchi,   uni   uzluksiz
ta'limning keyingi bosqichi - maktabga borishiga zamin yaratuvchi, har tomonlama
maqsadli yo‘naltirilgan ta'lim va tarbiya jarayonidir.   Xulosa
Xulosa   o‘rnida   shuni   ta’kidlash   kerakki,   bolalarni   rivojlantiruvchi
markazlarda   faoliyat   yuritishlari   ularni   maktab   ta’limiga   tayyorlashda
har tomonlama yetuk aqliy va jismoniy barkamol bo‘lib ulg‘ayishlariga,
ularda   milliy   qadriyatlar   va   urf-odatlarga   sodiq   bo‘lib   shakllanishlari
uchun   zamin   yaratadi,   ularning   kasb-hunarga   bo‘lgan   qiziqishlarini
orttiradi. Qo‘Ibola   o‘yinchoqlarni   kattalar   bolalar   bilan   birgalikda
tayyorlaydilar   va   turli   ertak,   hikoyalami
sahnalashtiradilar.O‘yinchoqlarni   materialiga   ko‘ra   hunarmandchilik,
qo‘Ibola   usulda,   fabrikada   tayyorlanadi.   Taniqli   pedagog
A.S.Makarenko   o‘yinchoqlaming   uch   turini   ajratib   ko‘rsatgan   edi:
tayyor   o‘yinchoqlar,   yarim   tayyor   o‘yinchoqlar   va   o‘yin   materiallari.
Birinchi   tori   bolalami   buyumlar   va   narsalaming   rang-barangligi   bilan
tanishtiradi,   tasawurini   o‘stiradi.   Ikkinchi   tori   boladan   aktiv   faoliyatni
talab   qiladi,   mantiqan   va   aqlan   o‘sishga   yordam   beradi.   Uchinchi   tori
bevosita   bolaning   ijodiy   faoliyatini   ta’minlaydi. О‘yin   bolalarni   jismoniy
tomondan   tarbiyalash   sistemasida,   bog‘chaning   ta’lim-tarbiya   ishida   axloqiy,
mehnat   va   estetik   tomondan   tarbiyalashda   katta   о‘rin   tutadi.   О‘yinda   yosh
organizmga   xos   bо‘lgan   talab   va
ehtiyojlar   qoniqtiriladi.   Hayotiy   faollik   yaratiladi.   Birdamlik,   tetiklik,   quvnoqlik
tarbiyalanadi.   О‘yin  ta’lim   va   mashg‘ulotlar   bilan   kundalik  hayotdagi   kuzatishlar
bilan uzviy bog‘liq bо‘lib, juda katta ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyatga ega. О‘yinda aks   ettirilgan   narsani   bilib   olishga   qiziqish   uyg‘onadi,   kо‘pincha   о‘yin   bolalarga
yangi bilim berish va ularning fikrlarini, bilim doirasini kengaytirish uchun xizmat
qiladi.   Bolalar   о‘yinlari   о‘zining   rang-barangligi   bilan   ajralib   turadi.   Ular   о‘z
mazmuni   va   tashkil   etilishiga   kо‘ra,   qо‘llaniladigan   buyumlarning   turlari   kelib
chiqishiga   kо‘ra   turlichadir.   Bularning   barchasi   bolalar   о‘yinlarini
turkumlashtirishni   favqulodda   noziklashtiradi,   biroq   о‘yinlarga   rahbarlik   qilish
uchun ularni, albatta, guruhlash zarur. 
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: 
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning. Konstitutsiya — erkin va farovon hayotimiz, 
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini 
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
6. Sh.M.Mirziyoevning. Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: 
O‘zbekiston, NMIU, 2018
7. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // 
Barkamol avlod - O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997,
20-29 bet. 8. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi 
to’g’risida” gi qonun // Barkamol avlod- O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- 
Toshkent.: Sharq, 1997, 31-61 bet.
9. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
10. . O.Hasanboyeva “Maktabgacha ta’lim pedagogikasi”  Toshkent ilm-
ziyo qo’llanma 2006-yil
11. . Maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyachilarini o’qitish uchun 
seminar modullari Toshkent 2010 yil
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/

Maktabgacha taʼlim tashkilotida ilk qadam davlat dasturi asosida ishlash tartibi.

MUNDARIJA

KIRISH 
I BOB. ILK QADAM DASTURI ASOSIDA MTT NING KATTA VA TAYYORLOV GURUHLARDAGI FAOLIYATLAR MAZMUNINING NAZARIY ASOSLARI 

1.1 "Ilk qadam" davlat o'quv dasturining mazmun-mohiyati. 

1.2 Maktabgacha ta'lim tashkilotining maqsad va vazifalari 

II BOB. "ILK QADAM" DASTURI ASOSIDA MTT NING KATTA VA TAYYORLOV GURUHLARDAGI FAOLIYATLAR MAZMUNINING SHAKL VA METODLARI 

2.1 "Ilk qadam" dasturi asosida MTTda pedagogik jarayonni rejalashtirish 
2.2 "Ilk qadam" dasturi orqali ta'lim tarbiya ishlarini rejalashtirish mazmuni 
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR