Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
194 SotishMaktabgacha ta’limning dolzarb masalalari
mavzusida bajarilgan
KURS ISHI
![]() |
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………………3
2.1. Maktabgacha bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash dolzarb masala sifatida…………………………………………………………………………….23
2.2. Ta’lim yoshdadi bolalarning ta’lim tarbiyasi va rivojlanishida ijtimoiy
muhitning ro’li…………………………………………………………………….27
2.3. Maktabgacha ta’lim sohasida ta’lim samaradorligini oshirishning zamonaviy tendensiyalari……………………………………………………………………..30
KIRISH
Маktabgacha taʼlim – taʼlim tizimining eng bosh va mustahkam poydevori sanaladi. Komil inson tarbiyasi, аvvаlо, оiladan, maktabgacha ta'lim tashkilotlaridan boshlanadi. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 29 dekabrdа qabul qilingan PQ-2707-sonli “2017-2021 yillardа maktabgacha ta'lim tizimini yanadа takomillashtirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Qаrоri mamlakatimiz kelajagi boʻlgan yoshlarimizning har tomonlama barkamol boʻlib ulgʻayib-oʻsishi uchun maktabgachа taʼlim tizimini isloh qilish, rivojlantirish, taraqqiy toptirishning qonuniy аsosidir. [1]
Ushbu Qarorning ijrosi sifatidа maktabgachа taʼlim sohasida yetuk malakali kadrlar tayyorlash, kadrlarning bilim, koʻnikma vа malakalarini xalqarо tendensiyalargа muvofiqlashtirish ishlari yangi taraqqiyot pogʻonasiga koʻtarildi.Ushbu islohotlar zamirida respublikamizning ko'plab oliy pedagogika talim muassasalari kabi Andijon davlat universitetlari fakultetlari orasida eng yosh, navqiron fakultetlari bo'yicha Maktab talim fakultetlari oʻzgacha ishlab chiqdi. Respublikamizning barcha maktabgacha talim yoʻnalishlari yuksak kasbiy kompetentlilikka ega boʻlgan kadrlarni maqsad etib taʼminlaydi. Talabalarning nazariy bilimlarini amaliyot bilan muvofiqlashtirish maksadidaning kuchayib borayotgan oliy dargohlarida maktabgacha talim muassasalarining faoliyatini yuritishi yangi Renessan koʻrinishlaridan biri, desak mubolaga boʻlmaydi. Mamlakatimizda keyingi yillarida maktabgacha talim muassasalaridagi ma'naviy-marifiy muhit, tarbiyachi kasbining ob'ektlari, nufuzini tarbiyalash, yangi pedagogik tarbiyalash, pedagogik rivojlantirish, innovatsiya talim texnologiyalarini joriy etishtirish ulkan ishlar amalga oshirilmoqda. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 31 dekabr 1059-son qarori bilan “Uzluksiz manaviy tarbiya tushunchasi” qabul qildi.[2] Unda yoshlar tarbiyasi bilan bogliq ishlab chiqarishni samarali amalga oshirish, ularni tinch-osoyishta hayot uchun zarur tayanch kompetensiyalari bilan taminlash, manaviy tarbiyani amaliy ilmiy indikatorlarini ishlab chiqish, tarbiya jarayonida uzluksizlik , uzviylik natijalariga tayangan holda avvalo, onaning homiladorlik davrini toʻgʻri tashkil etish, gudaklar va bolalarni ma'naviy tarbiyalash boʻyicha asosiy yo'nalishlarni belgilash koʻrsatib o'tdi.Konsepsiiyanining innovatsion mohiyati Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr-oqibatlilik, mas'uliyatlilik, bagrikenglik, xuquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik kabi muhim imkoniyatlarni bolalikdan keyin bosqichma-bosqich davom etayotgan 30 yoshgacha davom etadigan uzluksiz maʼnaviy tarbiyani amalga oshirishga qaratilganligida namoyon bo'ladi. Shuningdek, ota-ona, tarbiyachi, oʻqituvchi uzluksiz taʼlim muassasalari rahbari va mahalla jamoatchiligining oʻzaro samarali hamkorligi mexanizmini ishlab chiqish va xayotga joriy etish, aholining farzand tarbiyasi bilimlarini, oʻqituvchi madaniyatini kuzatish, fuqarolarni uzluksiz maʼnaviy tarbiyaning jahon tajribasidan oʻtgan samarali pedagogik texnologiyalari, usullari va. amalga oshirish shakllari bilan muntazam ravishda tanishtirib borish, asosiy vazifa sifatida belgilab berilgan. Albatta, “Uzluksiz manaviy tarbiyaning konsepsiyasi” sifatida talim sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar oʻz navbatida mamlakimizning kelgusidagi rivojlanishiga zamin qurish
I BOB. MAKTABGACHA TA’LIMDA KADRLAR TAYYORLASH MUAMMOLARI
Ma’lumki, har qanday sohaning taraqqiyoti unda faoliyat korsatayotgan kadrlar sifatiga bevosita bogliq. Shu bois har doim ham har qanday mamlakatda kadrlar tayyorlash masalasiga ustuvor siyosat darajasi qaralgan. Mamlakatimizda ham talim sohasiga etibor qabul qilingan qonun, chiqarilgan farmon va qarorlar misolida ham oz aksini topgan. Mustaqillik yillari talim togrisidagi qonun uch bor yangilanganligining oziyoq bu sohaga hukumatning munosabatini ifodalaydi. Yurtboshimizning Ozbekiston Respublikasida kadrlar siyosati va davlat fuqarolik xizmati tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari togrisidagi 2019-yil 3-oktabrdagi PF-5843-sonli Farmoni11 ham bu boradagi yondashuv va munosabatlarni belgilab bergan deyish mumkin. Shuningdek, songgi qabul qilingan Talim togrisidagi Qonun oldingilarini takomillashtirib, talimni yangi bosqichga olib chiqish uchun mustahkam huquqiy asos boldi.
Kadrlar tayyorlashda eng katta masuliyat avvalo oliy talim zimmasiga tushadi. Birinchidan, kadrlar tayyorlashda ishtirok etayotgan kadrlar, ya’ni professor-oqituvchilarning nechog’liq ozlari tahsil berayotgan fanlariga ixtisoslashgani, ikkinchidan, ixtisosligi bo’yicha kasbiy kompetentlik darajasi hal qiluvchi ahamiyatga ega. Mazkur omillar sirasiga oliy ta’lim o’quv rejasidagi fanlar tegishli soha, yo’nalishlarga kadr tayyorlash uchun nechog’liq muvofiqligi, kundalik amaliy faoliyat uchun o’quv predmetlarining joriy etilganligi masalasi ham g‘oyat dolzarb sanaladi.
Shu nuqtayi nazardan OTMlari maktabgacha ta’lim yo’nalishi o’quv rejasiga nazar tashlasak, bir qator muammolar mavjudligiga guvoh bo’lamiz. Mamlakatimizda 2018-yildan maktabgacha ta’lim tashkilotlarida Koreya tajribasiga asoslangan Ilk qadam o’quv dasturi joriy qilina boshladi. Yangi dasturga ko’ra tarbiyalanuvchilar bilan mashg’ulotlar MTTlarda beshta faoliyat markazlarida olib boriladi. Bu o’z-o’zidan amaliyot uchun kadr tayyorlayotgan OTMlar o’quv jarayoni mazmuniga, shakliga o’zgartirishlar kiritishni taqazo qiladi. Albatta, keying ikki yil ichida maktabgacha ta’lim yo’nalishi o’quv rejasiga muayyan yangiliklar kiritildi, lekin bu amaliyot ehtiyojini qondirish uchun yetarli deb bo’lmaydi.
Fikrni asoslash uchun maktabgacha ta’lim tashkilotlaridagi besh faoliyat markazlari va ularga muvofiq keladigan oliy ta’lim muassasalari o’quv rejasidagi fanlarni qiyosiy o’rganamiz. Bunda asosan bo’lajak tarbiyachilarni amaliy faoliyatga tayyorlaydigan metodikaga oid fanlarni oldik. [3]
Chunki amaliyotning asosi metodikadir.
1. Qurilish-yasash, konstruksiyalash va matematika markazi faoliyat markazlarining birinchisi bo’lib, OTM maktabgacha ta’lim yo’nalishida unga mos keladigan metodikaga yo’naltirilgan Matematik tasavvurlarni shakllantirish fani bo’lib, u 2-kursning 3-4- semestrlarida o’qitiladi. Asosiy maqsad sifatida ilk matematik tasavvurlarni shakllantirish qilib belgilangan. Qurilish-yasash, konstruksiyalash ma’lum ma’noda metematika (geometriya) bilan bog’liq bo’lsa-da, amaliyotda ular (qurish-yasash, konstruksiyalash)ning o’ziga xos usul, vosita hamda qurollari borasida yetarlicha mavzular ajratilgan deb bo’lmaydi. Demak, OTMda o’qitiladigan fan ushbu faoliyat markazi bilan bog’liq amaliy (metodik) faoliyatning uchdan bir qismiga oid ehtiyojlarni qoplay oladi.
2. Maktabgacha ta’lim tashkilotlaridagi mashg’ulotlarning ikkinchisi Syujetli-rolli va sahnalashtirish markazi bo’lib, unga OTMlardagi hozirlik metodik jihatdan 1-kursning 1- semestrida, 2-kursning 3-semestrida o’qitildigan Bolalarni sahnalashtirish va ijodiy faoliyatga o’rgatish fani orqali amalga oshiriladi. Fan nomlanishiga ko’ra faoliyat markazidagi mashg’ulotga bo’lajak tarbiyachi bo’lmish talabalarni tayyorlashga mos keladi va shu fandan dars beradigan mutaxassislar fikricha, namunaviy dasturda keltirilgan mavzular bu maqsad uchun kifoya qiladi.
[1] Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob halqimiz bilan birga qo’ramiz. –Toshkent:O’zbekiston, 2017
[2] O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi Qarori, 2019., 13 may, PQ 4312 son
[3] [3] O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi Qarori, 2019., 13 may, PQ 4312 son