Maktabgacha yoshdagi bolalarning xatti-harakatlarini affektivligi xususiyatlari

Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   xatti - harakatlarini   affektivligi   xususiyatlari
1 Mundarija
Kirish
1-bob.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda affektiv buzilish muammosini nazariy ko'rib chiqish .………… 3
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda aqliy zaiflik tushunchasi va mohiyati… 7
1.2.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
affektiv buzilish . . ..	
……………………… ……………… …………………… 7
1.3.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
affektiv buzilish terapiyasining asoslari.  . ..	
……………… …………………… 13
I-bob uchun xulosa . . ....	
……………… ……………… ……………………… 17
2-bob.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda affektiv buzilishni amaliy o'rganish .	
……………… …………… 18
2.1.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
affektiv buzilishni tadqiqot dasturi . . .	
……………… ……………… ………… 18
2.2.  Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
affektiv buzilishni tadqiqot natijalari tahlili . .	
……………… ………………… 23
II-bob uchn xulosa . . .	
……………… ……………… ………………………… 30
Xulosa . . .. . . ..	
……………… ……………… ……………… …… ……… ……… 32
Tavsiya . . .
……………… ……………… ……………… ……………………… 34
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ' yxati . . ..	
……………… ……………… ……… 35
2 Kirish
O ' zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov  “ Toki   hayot
davom   etar   ekan ,   ta ' lim   ham ,   tarbiya   ham   zamon   o ' rtaga   qo ' yayotgan   yangi - yangi
talablarga   ko ' ra   muttasil   ravishda   o ' zgarib ,   yangilanib   boraveradi .   Faqat   biz   bu
sohadagi   dastlabki   qadamlarni   to ' g ' ri   qo ' ya   olsak ,   poydevorni   mustahkam   qilib   barpo
etsak ,  men   shunga   ishonamanki ,  bugungi   avlod   bizning   qilgan   ishlarimizni   ehtirom   va
minnatdorchilik   tuyg ' usi   bilan   eslaydi .- 	
” deya   e ' tirof   etgan   edilar !  Ma'lumki har bir fan
o'zining yuzaga kelish, rivojlanish, taraqqiy qilish tarixiga, qonuniyatlariga ega.
Aqli   zaif   bolalarni   o'rganishning   mumkinligi   va   zarurligi,   ularni   o'qitish,
tarbiyalash   kerakligi,   tibbiyot,   xususan   psixiatriyaning   rivoji   bilan   uzviy   bog'liq.
XVIII   asr   ohirlari   XIX   asr   boshlarida   aqli   zaif   bolalarni   davolash,   tarbiyalash,
o'qitishga oid ma'lum qarashlar yuzaga keldi va shakllana boshladi.
Bilamizki   aqli   zaif   bolalar   psixologiyasi   fani   ham   ma'lum   rivojlanish   tarixiga
ega.   Inson   ruhiyatini   o'rganish   nihoyatda   murakkab.   Diagnostika   ishlari   uchun,
yordamchi   maktablarni   butlash   uchun   bolalar   ruhiyatini   o'rganish   juda   zarur
hisoblanadi,   chunki   yordamchi   maktablardagi   ta'lim-tarbiyani   samarali   olib   borish
uchun   ham   bu   boradigi   ma'lumotlar   kerak.   Inson   ruhiyatini   atroflicha   o'rganish
kishidan   har   tomonlama   bilim   va   malakalar   bo'lishi   talab   etilishi   bilan   bir   qatorda
bilim,   yetarlicha   hayotiy   tajriba   ham   talab   etiladi.   Aqli   zaif   bola   ruhiyatining   o'ziga
xos   xususiyatlarini   bilish   asosida   ular   bilan   olib   boriladigan   o'quv   tarbiyaviy   ishlar
mazmun-mohiyati   belgilanadi.   Aqli   zaif   bolalarning   shaxsiy   hujjatlari   bilan   tanisha
borib,   o'qituvchi,   tarbiyachi   bolaning   kasallik   tarixi,   kasallik   qoldirgan   asorat
xususiyatlarini   tahlil   qiladi.   Aqli   zaif   bolalarni   o'rganish   yuzasidan   ko'plab   olimlar
tomonidan   izlanish   va   o'rganishlar   olib   borilgan.   Bu   borada   L.S.Vigotskiy,
T.A.Vlasova, L.V.Zankov, G.E.Suxaryova, M.S.Pevzner, L.S.Rubinshteyn kabi yetuk
psixolog   va   olimlarning   olib   borgan   izlanishlari,   tadqiqodlari   va   ular   tomonidan
yaratilgan   metodikalaridan   hozirgi   kunda   keng   foydalanib   kelinmoqda.   Olimlar
tomonidan   aqli   zaif   o'quvchilarning   idrok,   tafakkur,   xotira,   diqqat,   nutq   kabi
3 psixologik xususiyatlari atroflicha o'rganilgan. Fazoviy buzilishlar aqli zaif bolalarda
kuzatiladigan eng ko'p tarqalgan va eng ko'p uchraydigan nuqsonlardan biridir. 
T.N.Belovinaning ta'kidlashicha, fazoni idrok etish har xil nuqsonli a'zolarning
turli   hil   intermodal   aloqalariga   asoslanadi.   Fazoda   komponentning   to'liqligi   ko'zga
ta'sir   etayotgan   turli   funksiyalarga   bog'liq:   uning   o'tkirligiga,   pertseptiv   maydoniga,
ko'z   o'lchagichga   va   b.q.   Negaki,   aqli   zaif   bolalar   bu   darajaga   to liq   yetgan‘
bo lmaydilar. 	
‘
Aqli   zaif   bolalarga   xos   bo'lgan   uyatchanlik   va   xarakatlar   koordinatsiyasining
kamligi,   bolaga   nisbatan   yaqinda   turgan   narsalar   bilan   ko'rib   tanishishning
shakllanishiga salbiy ta'sir ko'rsatadi. 
Barcha nosog'lom tendentsiyalarning paydo bo'lishi bolalik davrida sezilishi va
ogohlantirilishi   kerak.   Bola   uni   qanday   tarbiyalaganligi   uchun   aybdor   emas.   Barcha
mas'uliyat   butunlay   uning   ota-onasi   va   o'qituvchilariga   tegishli.   Bizga   xotirjamlik,
chidamlilik, qat'iyatlilik, sabr-toqat va qat'iyat kerak. 
Bugungi   kunda   ko p   xollarda   ijtimoiy   kayfiyatning   buzilishi   bir   qator   salbiy	
’
hodisalarni   keltirib   chiqarmoqda.   Xayotiy   vaziyatlarning   murakkabligi,   moliyaviy
munosabatlar,   ishsizlik,   uy-joy   muammolari   affektiv   holatlarining   paydo  bo lishiga	
’
sabab   bo'ladi.   Bu   bilan   hissiy   stress   holatida   sodir   etilgan   jinoyatlar   soni   ham
ko'paymoqda.   Shuning   uchun   psixologiyada   affektiv   xatti-harakatlarning   sabablari,
rivojlanishi   va   xususiyatlarini   o'rganish   alohida   ahamiyatgaega.   Bundan   tashqari,
zamonaviy   jamiyatda   qo'pollik,   beparvolikning   oshishi,   ishdagi   qiyinchiliklar   juda
keng   tarqalgan.   Mojarolar   paydo   bo'lishining   ushbu   va   boshqa   ijtimoiy-psixologik
omillari   psixologlar   tomonidan   insonning   affektiv   holatlari   darajasini   pasaytirish
uchun   doimiy   ravishda   o'rganilishi   kerak,   bu   esa   o'z   navbatida   nafaqat   sub'ektlar
o'rtasidagi   munosabatlarning   mohiyatini   yaxshilash,   balki   jamiyat   rivojlanish
darajasini   oshirish   uchun   ham   zarurdir.   Affektlarni   o'rganish   bilan   bog'liq   sub'ektiv
psixologiyaning   vazifasi   ularni   har   tomonlama   tavsiflashdir   va   ob'ektiv   psixologik
yondashuv   muammosi   affektiv   xatti-harakatlarni   tushuntirish,   affektiv   reaktsiyaning
4 paydo bo'lishiga olib keladigan sabablar va mexanizmlarni o'rganishdir. 
Affekt stressga eng yaqin va u shunga o'xshash funktsiyalarni bajaradi. Shuning
uchun,   ko'pincha   mashhur   adabiyotlarda   bu   holatlar   chalkashib   ketadi.   Biroq,   stress
uzoqroq va kamroq kuchli hissiy holatdir, lekin eng muhimi, stressli  odam o'z xatti-
harakatlarini oqilona nazorat qilishni yo'qotmaydi.
Bola   kattalarni   biz   kabi   ko'rmaydi.   U   boshqa   odamning   ichki   mohiyatini
intuitiv ravishda his qiladi va tashqi ko'rinishini bevosita sezadi. 
Jamiyat   bolaga   kelajakdagi   a'zosi   sifatida   juda   aniq   me'yor   va   talablarni
qo'yadi. Ularga rioya qilishni o'rganish kerak. Va hozircha bunga faqat ikkita yo'l bor:
yoki   bolaning   o'zi   u   yoki   bu   xatti-harakat   normasini   bajarishni   xohlashini   tashkil
qilish yoki uni majburlash. Uchinchi yo'l ham bor - tez va samarali. Ammo bu katta
pedagogik   mahorat,   bolalarga   bo'lgan   muhabbat,   ularning   hayotiga   qiziqishni   talab
qiladi.   Bu   ijtimoiy   me'yorlarning   bajarilishini   bola   uchun   yanada   jozibador   qilish
uchun   mo'ljallangan.   Bunday   sabab   bolaning   kattalarni   ma'qullash   istagi,   boshqa
odamga yoqimli bo lish istagining bo'lishi mavzuimizning dolzarbligini anglatadi.’
Tadqiqotimizning   maqsadi   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarning
adaptiv   xatti-harakatlari   va   uning   shaxsini   shakllantirishda   affektiv   sohaning   o'ziga
xos xususiyatlarini aniqlash.
Tadqiqotda quyidagi vazifalar  qo'yildi va hal qilindi:
   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   xatti-harakatlarini   affektivligi   haqida
umumiy tushuncha berish;
   olingan natijalarni umumlashtirish;
   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   xatti-harakatlarini   affektivligi
o rganishdan olingan natijalardan kelib chiqib xulosa va tavsiyalar berish.	
’
Tadqiqot   predmeti:   maktabgacha   yoshdagi   aqliy   zaif   bolalarning   xatti-
harakatlarini affektiv xususiyatlari.
Tadqiqot   ob'ekti   -   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   turli   xil   tug ma	
’
bo lgan hissiy jihatdan rivojlanmagan bolalar va ularning me yorda rivojlanayotgan	
’ ’
5 tengdoshlari.
Tadqiqot   metodlari   sifatida   B.V.Zeigarnik   tomonidan   ishlab   chiqilgan
biografik metod, bolalarning tabiiy sharoitda xatti-harakatlarini yo'naltirilgan kuzatish
metodi va bolalarning affektiv reaktsiyalarining xususiyatlarini aniqlashga qaratilgan
psixometrik proektsion metod keng qo'llanilgan. 
Tadqiqotning   nazariy   va   amaliy ahamiyati:   Tadqiqot natijalari maktabgacha
yoshdagi   bolalarning   xatti-harakatlarini   affektivligi   bo'lgan   bolalar   bilan   ishlashda
o'qituvchilar   va   psixologlar,   defektologlarga   qo lllanma   bo lib   xizmat   qilishi’ ’
mumkin,   shuningdek,   ushbu   tadqiqot   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   xatti-
harakatlarini   affektivligi   bo lgan   bolalar   oilasiga   yordam   berishda   yangi	
’
imkoniyatlar ochadi.
Tadqiqotning   tuzilishi:   tadqiqot   ikki   bob,   besh   paragraf,   xulosa,   tavsiyalar,
foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
6 7 1-bob. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarda
affektiv buzilish muammosini nazariy ko'rib chiqish
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda aqliy zaiflik tushunchasi va mohiyati
Yuqori   aqliy   funktsiyalarning   me yorda   shakllanishi   va   kechishi   ma'lum   miya’
zonalarining   o'z   vaqtida   rivojlanishiga,   shuningdek   analizator   tizimlarining   o'zaro
affektiga, analizatorlararo aloqalarning shakllanishiga bog'liq [9; 4]. Neyropsixologiya
va maxsus psixologiya sohasidagi tadqiqotlar shuni ko'rsatdiki, Yuqori aqliy funktsiya
shakllanishi va rivojlanishining psixofiziologik darajasida aqliy rivojlanishning mumkin
bo'lgan   mexanizmlaridan   biri   bu   individual   analizator   tizimlarining   emas,   balki
ularning o'zaro bog'liqligi, bu esa rivojlanishning buzilishiga olib keladi [8; 5; 6]. Turli
xil   analizator   tizimlarining   integral   ishining   buzilishi   ko'pincha   maktabgacha   va
boshlang'ich   maktab   yoshidagi   bolalarda   rivojlanish   anomaliyalarining   sababi
hisoblanadi.   Qayta   tiklash   va   shakllantirish   ishlarining   samaradorligi   ushbu   integral
analizatorlararo   aloqalarning   shakllanishi,   mustahkamligi   va   harakatchanligiga
bog'liqligi ham isbotlangan [13].
Aqliy   sohaning   g'ayritabiiy   rivojlanishi   bilan   har   qanday   aqliy   jarayonning
buzilishi   tizimli   affektga   olib   keladi.   Aqliy   rivojlanish   anomaliyasi   yoki   uning
rivojlanmaganligi   bo'lgan   bolalarda  kompensatsion   jarayonlar   sodir   bo'ladi,  shuning
uchun   bolani   o'rganayotganda   siz   nuqson   va   kompensatsiyani   farqlay   olishingiz
kerak.   Bularning   barchasi   shuni   ko'rsatadiki,   buzilishlarni,   funktsiyalarning
shakllanmaganligini   yoki   ularni   o'zlashtirishdagi   qiyinchiliklarni   o'rganayotganda,
ushbu jarayonlarning genezisi va tuzilishi, ularning bolaning aqliy sohasidagi o'rni va
roli to'g'risida umumiy psixologik bilimlardan kelib chiqish kerak [12].
8 XX   asrning   so'nggi   o'n   yilliklarida   aqliy   va   somatik   rivojlanishida   nuqsoni
bo'lgan   bolalar   sonining   sezilarli   darajada   ko'payishi   muammosi   ayniqsa   keskin
namoyon   bo'ldi.   Jahon   sog'liqni   saqlash   tashkiloti   (JSST)   ma'lumotlariga   ko'ra,
tug'ilgan   bolalarning   atigi   20   foizi   shartli   ravishda   sog'lomdir,   qolganlari
psixofiziologik   holatida   yoki   sog'liq   va   kasallik   o'rtasida   yuqori   pozitsiyani   egallaydi,
aqliy rivojlanishdan aziyat chekadi yoki kasal.
Aqliy   zaiflik   ya ni,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   ruhiy’ ’
kasalliklarning   eng   keng   tarqalgan   shakllaridan   biridir.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni
bo lgan   bolalar-bu   irsiy,   ijtimoiy-atrof-muhit   va   psixologik   omillar   ta'siri   ostida	
’
shakllanadigan   individual   aqliy   hmda   psixomotor   funktsiyalarning   yoki   umuman
psixikaning etukligi bilan tavsiflangan bolaning aqliy rivojlanishining o'ziga xos turidir.
"Kechikish"   atamasi   vaqtinchalik   (aqliy   rivojlanish   darajasining   yoshga   mos
kelmasligi) va shu bilan birga kechikishning vaqtinchalik xususiyatini ta'kidlaydi. 
Tuzatish   va   sog'lomlashtirish   ishlarining   muvaffaqiyatini   ta'minlash   aqliy
rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning	
’
jismoniy   rivojlanish   xususiyatlarini   o'rganishga   yordam   beradi.   Bolalardagi   affektiv
buzilishlarga kasallikning klinik ko'rinishida asosiy o'rinni egallagan, ularning davrida
fazaviy   xususiyatlarga   ega   bo'lgan,   shuningdek,   hurujdan   keyin   avvalgi   sog'lig'iga
qaytish bilan tavsiflangan kayfiyat buzilishi (uning ko'tarilishi yoki pasayishi) kiradi. 
Bolalardagi   melankoliklikning   birinchi   kasuistik   holatlari   XIX   asr   psixiatrlari
asarlarida tavsiflangan. [Kovalevskiy I. P., 1890; Esquirol J. E., 1838; Maudsley  G.,
1867;   Kraepelin   E.,   1883;   Emminghaus   H.,   1887].   XX   asr   boshlarida,   bir   qator
mualliflar   bolalar   va   o'spirinlarda   jinnilik   paydo   bo'lishi   ehtimoli   haqida   aniqroq
ma lumot bera boshladilar [V. F., 1904; Suxanov S. A., 1906; Serbskiy V. P., 1912;	
’
Kannabih   yu.   V.,   1914;   Ziehen   L.,   1904].   Shu   sabab   keyinchalik,   affektiv
kasalliklarning manik-depressiv psixoz haqida savollar paydo bo ldi [Bernshteyn A.	
’
9 N., 1912; Shimo'n T. P., 1932; Gilyarovskiy V. A., 1935; Homburger A, 1926]. 
Bolalarda   hissiy   sohaning   etuk   emasligi,   uning   beqarorligi   va   ba zi   sohada’
affekt   namoyon   bo'lishining   aks   etmasligi   bilan   bog'liq   holda,   ba'zi   psixiatrlar   erta
bolalik   davrida   affektiv   kasalliklarning   rivojlanishiga   o z   munosabatlarini   bildirdi	
’
[Lapides M. I., 1940; Ushakov G. K., 1973; Annel A, 1972; Kuhn V. va boshq., 1972;
Nissen   L.,   1977].   Bu   masala   1971   yilda   Evropa   bolalar   psixiatrlari   Ittifoqining   IV
Kongressi   muhokamasiga   qo'yildi,   u   erda   bolalik   depressiyasi   to'g'risida   ishonchli
ma'lumotlar  taqdim  etildi. Shundan so'ng  bolalar  va o'spirinlarda affektiv buzilishlar
bolalar   psixiatriyasi   mutaxassislarining   aksariyati   tomonidan   tan   olinib,   ruhiy
kasalliklarning umumiy taksonomiyalariga kiritildi. 
Hozirgi   vaqtda   bolalar   va   o'spirinlarda   affektiv   buzilishlar   manik-depressiv
psixoz, ya'ni  affektiv psixoz  (zamonaviy  terminologiyada)  va uning engil  shakllari  -
siklotimiya,   shizofreniya,   reaktiv   holatlar,   shuningdek   miyaning   organik
shikastlanishlari   doirasida   ko'rib   chiqilmoqda   [Bashina   V.   M.,   Pivovarova   G.   N.,
1972; bashina V. M., 1980; Vrono M. Sh., 1983; Burelomova I. V., 1986; Danilova L.
yu., 1986;  Iovchuk N. M., 1986;  Simashkova N. V., 1986;  Vorontsova E. A., 1988;
Korenev an., 1995; Corvell W. et al., 1980; Carlson L.A, 1984; Larralda M., Weller
R.A. et al., 1986; Nurcombe B. et al., 1989; Lillberg C., 1992]. 
Bolalar   psixiatriyasida   eng   ko'p   tan   olingan   affektiv   kasalliklarning   tug ma	
’
bo lmagan klassik tasnifi Kielholz P., tomonidan 1970 yilda o rganilgan. Sindromli	
’ ’
yondashuv asosida bolalik davrida affektiv kasalliklarning sistematikasi ham [Bashina
V.   M.,   1980,   1989;   Panteleeva   G.   P.,   Tsutsulkovskaya   M.Ya.,   1986]   o rganilib	
’
kelinmoqda. Shu bilan birga, bolalarda ham oddiy, ham murakkab affektiv sindromlar
kuzatilishi mumkin. 
Bolalardagi   affektiv   buzilishlarning   klinik   ko'rinishi   kayfiyatning   pasayishi,
tushkunlik   yoki   ko'tarilish   shaklida   o'zgarishi   bilan   tavsiflanadi,   bu   esa   somatik
sohadagi   o'zgarishlar   bilan   nutq   va   motor   sohalarida   faollikning   pasayishi   yoki
oshishi bilan birga keladi. 
10 Affektiv   kasalliklar   monopolyar   va   bipolyar   bo'lishi   mumkin.   Bu   umuman
fazali   bo'lib,   juda   yaxshi   aniqlangan   tomonlar   bilan   -   bitta,   takroriy   yoki   ketma-ket
keladi.   Affektiv   fazaning   ontogenezning   muhim   davrlari   bilan   mos   kelishi   alohida
ahamiyatga   ega.   Bu   12   oydan   20   oygacha   bo'lgan   bolaning   hayoti   davomida   eng
xavflidir.   U   bilan   affektiv   hurijning   tasodifiyligi   ko'pincha   bolaning   barcha
ishlaydigan   tizimlarining   "ruhiy   charchoq"   [Trainer   M.,   1964]   yoki   "anaklitik
depressiya" [Spitz R., 1967] kabi og'ir regressiyasiga olib keladi. 
1.2. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarda
affektiv buzilish.
Xamshiralar,   psixologlar,   o'qituvchilarning   xulosalari   shuni   ko'rsatadiki,   aqliy
rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   hissiy   sohaning   muhim   xususiyatlariga   ega
bo'lib, ularni me yorda rivojlanayotgan tengdoshlaridan ajratib turadi.’
T.Z.Sternina   (1988),   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   tomonidan
boshqa   odamning   hissiy   holatini   tushunishni   o'rganib,   ular   hissiy   holatni   (quvonch,
g'azab, ajablanib, qo'rquv, azob-uqubat) yuz ifodalarida tashqi ko'rinishi bilan tartibga
soluvchi   tengdoshlar   singari   muvaffaqiyatli   belgilashlarini   aniqladilar.   Bundan
tashqari,   bolalar   modallik   jihatidan   har   xil   emotsiyalarning   zo'ravonlik
ko rinishlarini   hisobga   olishlari   mumkin,   ammo   shu   bilan   birga   o'zlarining   hissiy	
’
holatlarini aniqlash qiyin.
E.N.Vasileva   (1994),   G.N.Efremova   (1997),   E.E.Dmitrieva   (1989)   bunday
bolalarning axloqiy sohasini shakllantirishdagi muammolarni qayd etadilar:
-   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   "begona"   tengdoshlari   bilan
"hissiy jihatdan iliq" munosabatlarga tayyor emaslar;
- ular kattalar bilan hissiy aloqalarni buzishi mumkin;
- ular xulq-atvorning axloqiy me'yorlariga zaif yo'naltirilgan.
Mualliflar  katta  rivojlanishida  nuqsoni  bo'lgan bolalarning oilalarida bolalarga
nisbatan   rasmiy   talabchan   baholash   munosabatlari   (40%),   me yorda   jihatdan	
’
rivojlanayotgan  bolalarning ota-onalarida esa   g'ayratli  va  g'amxo'r  munosabatlar  turi
11 (50%) ustunlik qilishini aniqladilar. Bu aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalarni
o'z   ichiga   olgan   yaqin   kattalar   bilan   o'zaro   munosabatlarning   kamroq   qulay   hissiy
sharoitlarini ko'rsatadi.
Katta   maktabgacha   yoshda,   to'liq   rivojlanayotgan   bola,   ma'lum   bir   tarzda,
ularning   xatti-harakatlari   va   faoliyati   natijalarini   hissiy   kutish   imkoniyatlarini
allaqachon   amalga   oshirmoqda.   A.V.Zaporojets,   J.Z.Neverovich   (1974)
ta'kidlashicha,   emotsiyalar,   boshqalarga   va   o'ziga   bo'lgan   munosabatlarning
barqarorlashtiruvchi   tajribasi   sifatida,   xatti-harakatlarni   tartibga   soluvchi
funktsiyalarni   bajarishni   boshlaydi,   bolaning   harakatlari   va   harakatlarining   motiviga
aylanadi.   Bolaning   hissiy   sohasini   shakllantirishdagi   amalga   oshirilmagan   yosh
imkoniyatlari, albatta, uning shaxsiy shakllanishini kechiktirishi mumkin emas.
Bolalarning   hissiy   va   shaxsiy   sohalarida   aks   etadigan   salbiy   mikrosotsial   va
pedagogik   sharoitlar   affekti   ostida   bolaning   aqliy   rivojlanishidagi   nuqsonlarning
kuchayishi to'g'risida eksperimental ma'lumotlar to'plandi.
Ota-onalarning   farzandlariga   bo'lgan   motivatsion   talablarini   o'rganish   shuni
ko'rsatadiki,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar,   ularning   me'yoriy   jihatdan
rivojlanayotgan   tengdoshlariga   qaraganda,   kattalar   vakolatiga   bo'ysunadilar.   Bunday
bolalarning ota-onalari bolaga rivojlanayotgan shaxs sifatida yo'naltirilmaydi, unga u
yoki   bu   xatti-harakatlarning   sabab-oqibat   munosabatlarini   tushuntirmaydi.
Qarindoshlar har  doim  ham  bolaning xatti-harakatlarini  etarlicha baholamaydilar, bu
esa xatti-harakatlarning axloqiy buzilishiga olib keladi. Tasdiqlashlar ko'pincha bir xil
turdagi   va   soddalashtirilgan   (“siz   zo'rsiz!”,   “Shunday   qilib,   har   doim   bajaring!”),
tanbehlar,  odatda,  bolaning  xatti-harakatlarini   emas,   balki   uning  shaxsini   qoralashga
olib   keladi   (“siz   yomon   bolasiz!”),   tahdidlar   va   jazolar   bilan   birga   (“siz   uyda
burchakda   turasiz!”).   Talablar   motivatsiyasining   yo'qligi   bolani   chalg'itadi,   u   o'z
harakatlarining   boshqalar   uchun   oqibatlarini   bashorat   qilish   imkoniyatidan   mahrum
bo'ladi, umuman aloqa salbiy hissiy xususiyatga ega.
Proektiv   metodlar   bolaning   aqliy   hayotining   xususiyatlarini   o'rganish   uchun
12 boy   material   beradi.   Psixodiagnostikadagi   rasm   metodlari   ayniqsa   yahshidir.   1910
yilda   V.M.Bexterev   birinchi   marta   bolaning   rivojlanish   dinamikasini,   birinchi
navbatda   aqliy   rivojlanishini   baholashda   bolalar   rasmlarini   o'rganish   ahamiyatiga
e'tibor qaratdi.
L.S.Vigotskiy   shunday   deb   yozgan   edi:   “shubhasiz,   bolaning   ijodiy   kuchlari
rasm chizishga tasodifan emas, balki bu yoshdagi bolaga egalik qilgan narsalarini eng
oson ifoda etish imkoniyatini beradigan rasm chizishdir” (1967, 38-bet).
Maktabgacha   yoshdagi   deyarli   barcha   bolalar   ishtirok   etadigan   bepul   rasm
chizish katta aqliy kuch, o'zboshimchalik harakatlarini talab qilmaydi, shuning uchun
rivojlanishida nuqsonlari bo'lgan bolalar uchun ham qulay va yoqimli. Tadqiqotchilar
uchun   bolalar   rasmlari   proektsion   mexanizm   yordamida   bolaning   ichki   dunyosiga
qarashga imkon beradi.
Bolalarning   vizual   faoliyati   bo'yicha   ilmiy   va   amaliy   ishlar   rivojlanishida
nuqsonlari   bo'lgan   bolalarda   ushbu   faoliyatning   me'yoriy   rivojlanayotgan
tengdoshlaridan   sezilarli   farqlari   haqida   gapiradi   (V.S.Muxina,   O.P.Gavrilushkina,
E.A.Ekjanova, E.S.Slepovich va boshqalar).
13 1.3. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarda
affektiv buzilish terapiyasining asoslari.
Xulq-atvori   buzilgan   va   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan’
ishlash   tajribasi   qiziq.   Ushbu   bolalar   haddan   tashqari   ta sirchanlik,   hissiy   sohadagi	
’
beqarorlik,   aniq   affektivlik,   murosasizlik,   bo'ysunmaslik   va   tajovuzning   namoyon
bo'lishidan aziyat chekishadi. 
Yosh   bolalar   ko'pincha   “emotsiyalar   asirida”   bo'lishadi,   chunki   ular   hali   ham
o'zlarining   emotsiyalarini   boshqara   olmaydilar,   bu   esa   xatti-harakatlarning
impulsivligiga,   tengdoshlari   va   kattalar   bilan   muloqotda   asoratlarga   olib   kelishi
mumkin.   Faqatgina   shaxsiy   rivojlanish   bilan   ular   asta-sekin   o'z   tajribalarini   anglash
va   boshqarish,   boshqa   odamlarning   hissiy   holatini   tushunish   qobiliyatini
rivojlantiradilar,   o'zboshimchalik   xatti-harakatlarini   rivojlantiradilar,   emotsiyalar
yanada barqaror va chuqurlashadi.
Turli   xil   emotsiyalarga,   his-tuyg'ularga   boy   bo'lgan   kattalar   hayoti   boladan
ularni   to'g'ri   tushunishni   va   ularga   munosib   javob   berishni   talab   qiladi.   Emotsiyalar
odatda   bolaning   idrokini,   e'tiborini,   xotirasini,   fikrlashini   va   boshqa   aqliy
jarayonlarini, shuningdek uning faoliyatini tartibga soladi.
Ammo hatto me yorda rivojlanayotgan bolaga ham ko'pincha uni bosib olgan	
’
emotsiyalar   ta'sir   qiladi.   Chaqaloq   o'z   tajribalarini   o'rganishi,   boshqa   odamlarning
emotsiyalarini tushunishi uchun etarli vaqt va kuch talab etiladi.
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarda   ko'pincha   hissiy   sohaning
14 rivojlanishida   buzilishlar   va   xatti-harakatlardagi   og'ishlar   kuzatiladi.   Bolalarning
emotsiyalari ibtidoiy, kam rivojlangan, etarlicha farqlanmagan, tushunarsiz, monoton.
Tashqi   hissiy   ko'rinishlarga   ko'ra,   bolalar   har   doim   boshqalarning   xulq-atvor
reaktsiyalarining   ma'nosini   taxmin   qila   olmaydilar   va   ularga   to'g'ri   javob   bera
olmaydilar.   Kayfiyatning   g'ayratli   tebranishlari   mumkin-kayfiyat,   ko'z   yoshlari,
sababsiz   kulish.   Qo'zg'aluvchanlik,   tajovuzkorlik,   o'z-o'zini   hurmat   qilishning
buzilishi, xatti-harakatlarning etarli emasligi kuzatiladi. Asosiy muammo-bunday bola
bilan   ijobiy   aloqani   tashkil   etish   qiyinligi.   Ishda   siz   uning   haqiqiy   “hissiy”   yoshini
etarlicha   baholashingiz   kerak,   bu   haqiqiy   biologik   yoshdan   sezilarli   darajada   kam
bo'lishi   mumkin,   ya'ni   bolaning   aniq   hissiy   etukligi   kuzatiladi.   Mutaxassislar
(K.S.Lebedinskaya,   O.S.Nikolskaya,   E.R.Baenskaya,   M.M.Liebling   va   boshqalar)
rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarga   erta   tuzatish   yordami   zarurligi   ta'kidlanadi,
uning   tarkibiy   qismlaridan   biri   bolaning   hissiy   va   shaxsiy   sohasini   shakllantirish
bo'lib, muntazam, sabr-toqat bilan va asta-sekin amalga oshiriladi.
Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo lgan bolalarda hissiy rivojlanishning buzilish’
darajasi   har   xil   bo'lishi   mumkin   va   oxir-oqibat   hayotga   mustaqil   moslashish
shakllarini   rivojlantirishni   qiyinlashtiradi.   S.R.Rubinshteyn   ta'kidlaganidek,
“emotsiyalar o'z-o'zidan rivojlanmaydi,... asosiy vazifa ularni to'g'ri yo'naltirishdir. Bu
hayotiy ahamiyatga ega bo'lgan katta muammo”. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   psixologik   yordamga   muhtojligini   hech   kim
isbotlashi shart emas. O'qituvchilar psixoprofilaktika va psixokorrektsiya metodlariga
egalik   qilishlari   va   ularni   individual   xususiyatlari   va   muammolarini   hisobga   olgan
holda bolalar bilan kundalik ishlarda qo'llashlari muhimdir.
Psixoterapevt E.Kubler-Ross quyidagi g'oyani ilgari surdi: "inson salomatligi 4
komponentdan   iborat   doira   shaklida   ifodalanishi   mumkin:   jismoniy,   hissiy,
intellektual va ma'naviy. Faqatgina ushbu jihatlarning birlashishi sog'lom va to'laqonli
shaxsni   berishi   mumkin,   asosiy   vazifa   sog'liq   atrofidagi   barcha   jihatlarni
muvozanatlashdir.   Shunday   qilib,   hissiy   soha   sog'liqning   ajralmas   qismi   sifatida
15 qaraladi.
Ijtimoiy-emotsional buzilishlarni tuzatish bo'yicha o'qituvchining ishini qanday
qilib   to'g'ri   qurish   kerak.   Ushbu   muammo   bo'yicha   treningdan   o'tish   tavsiya   etiladi.
Agar   buning   iloji   bo'lmasa,   unda   tegishli   adabiyotlarni   o'rganishdan   boshlang.   Siz
maktabgacha   ta'lim   muassasasi   psixologidan,   ushbu   muammo   bo'yicha   chuqur
ishlaydigan o'qituvchilardan maslahat so'rashingiz mumkin. 
Bolalarning   yoshiga   va   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   talablariga   muvofiq
guruhda   mavzuni   rivojlantirish   muhitini   yarating.   Ijtimoiy-emotsional   burchak
alohida   ajralib   turadi   yoki   organik   ravishda   "sog'liq"   burchagi   bilan   birlashtiriladi.
O'quv   yili   davomida   mavzuni   rivojlantirish   muhiti   muntazam   ravishda   to'ldirilib
boriladi. 
O'quv yilining boshida defektolog, psixolog, nevrologni jalb qilgan holda aqliy
rivojlanishida nuqsoni bo lgan Bolalarda hissiy irodali soha buzilishlarini diagnostik’
tekshiruvdan   o'tkazish   kerak.   Tekshiruv   natijalari   bolaning   kuzatuvlari   kundaligida
qayd etiladi, berilgan vazifalar individual yo'naltirilgan dasturda aks ettirilishi kerak.
O'qituvchi   bolaning   qaysi   muammolariga   ko'proq   vaqt   va   e'tibor   berish   kerakligini
bilishi kerak. 
Bolalar   bilan   olib   boriladigan   barcha   ishlar   o'qituvchilar   tomonidan
rejalashtirishda, ham istiqbolli, ham taqvimda aks ettirilishi kerak.
"Men,   siz,   biz"   dasturi   bolalarni   ijtimoiy-emotsional   tarbiyalash   va   o'qitish
bo'yicha  aqliy  rivojlanishida  nuqsoni   bo lgan  bolalar   bilan   ishlashni  tashkil   etishga	
’
katta yordam berishi mumkin."Dastur uchta asosiy qismdan iborat:" o'ziga ishonch", "
emotsiyalar, istaklar, qarashlar.", "Ijtimoiy ko'nikmalar". Har  bir  maktabgacha ta'lim
muassasasida   dasturni   amalga   oshirish   turli   yo'llar   bilan   amalga   oshirilishi   mumkin.
Shu bilan birga, "men, siz, biz" dasturi, bolaning shaxsini rivojlantirish uchun alohida
ahamiyatga ega bo'lganligi sababli, quyidagi asosiy printsiplarga qat'iy rioya qilishni
talab qiladi. 
Muvofiqlik.   Dastur   bo'yicha   ishlar   muntazam   ravishda   olib   borilishi   kerak.
16 O'qituvchilar   uni   kun   davomida   moslashuvchan   ravishda   tarqatishlari   mumkin.
Kunning   birinchi   yarmida   maxsus   tashkil   etilgan   darslarni   o'tkazish   tavsiya   etiladi.
Bolalarning   tartibga   solinmagan   faoliyati   tushlikdan   oldin   ham,   tushdan   keyin   ham
amalga oshiriladi. 
Dasturiy ta'minot tarkibini birlashtirish. Dastur mustaqil qisman dastur sifatida
ishlatilishi   mumkin   va   shu   bilan   birga   har   qanday   murakkab   dasturning   ajralmas
qismi   bo'lib   xizmat   qiladi.   Asosiysi,   dastur   tabiiy   va   organik   ravishda   yaxlit
pedagogik   jarayonga   kiradi.   Vizual   va   teatr   faoliyati,   tashqi   dunyo   bilan   tanishish,
ekologik   va   jismoniy   tarbiya,   shuningdek   o'yin   faoliyati   bo'yicha   darslarning
mazmuni bilan integratsiya qilish maqsadga muvofiqdir.
O'qituvchilar   faoliyatini   muvofiqlashtirish.   O'qituvchilar   va   tor
mutaxassislarning   tematik   rejalari   shunday   muvofiqlashtirilishi   kerakki,
takrorlanishdan qochib, ma'lum mavzularni o'z vaqtida ketma-ket ochib bering. 
D/s   va   oilada   bola   bilan   o'zaro   munosabatlarning   uzluksizligi.   Ota-onalarga
dasturning   maqsad   va   vazifalarini,   uni   amalga   oshirish   farzandiga   qanday   yordam
berishini   va   ota-onalar   pedagogik   jarayonning   faol   ishtirokchilari   sifatida   harakat
qilishlari kerakligini tushuntirish juda muhimdir.
аффективный  эмоциональный  дошкольник психический
17 I - bob   uchun   xulosa
I . P . Kovalevskiy ,   J . E . Esquirol ,   G . Maudsley ,   E . Kraepelin ,   H . Emminghaus   kabi
psixiatrlari   asarlarida   bolalardagi   melankolik   kasalliklarning   birinchi   kasuistik
holatlari   tasvirlangan . 
S.A.Suxanov,   V.P.Serbskiy,   Yu.V.Kannabih,   L.Ziehen   bir   qator   mualliflar
ishlaridan   so ng   bolalar   va   o'spirinlarda   jinnilik   paydo   bo'lishi   ehtimoli   haqida’
aniqroq gapira boshladilar.
A.N.Bernshteyn, T.P.Shimo'n, V.A.Gilyarovskiy, A.Homburger ishlari  affektiv
kasalliklarning   manik-depressiv   psixoz   haqida   savollar   paydo   bo lishiga   sabab	
’
bo ldi. 	
’
M.I.Lapides,   G.K.Ushakov,   A.Annel,   V.Kuhn,   L.Nissen   va   boshqa
psixiatrlarning ishlarida bolalarda hissiy sohaning etuk emasligi, uning beqarorligi va
ba zi   sohada   affekt   namoyon   bo'lishining   aks   etmasligi   bilan   bog'liq   holda,   erta
’
bolalik davrida affektiv kasalliklarning rivojlanishi e tibor qaratildi.	
’
V.M.Bashina, G.N. Pivovarova, M.Sh.Vrono, I.V.Burelomova, L.Yu.Danilova,
N.M.Iovchuk,   N.V.Simashkova,   E.A.Vorontsova,   A.N.Korenev   ishlarida   bolalar   va
o'spirinlarda   affektiv   buzilishlar   manik-depressiv   psixoz,   ya'ni   affektiv   psixoz
(zamonaviy   terminologiyada)   va   uning   engil   shakllari   -   siklotimiya,   shizofreniya,
reaktiv holatlar, shuningdek miyaning organik shikastlanishlari ko'rib chiqilgan. 
P.Kielholz   ishlarida   bolalar   psixiatriyasida   eng   ko'p   tan   olingan   affektiv
kasalliklarning tug ma bo lmagan klassik tasnifi berilgan.	
’ ’
V.M.Bashina,   G.P.Panteleeva,   M.Ya.Tsutsulkovskaya   ishlarida   sindromli
yondashuv   asosida   bolalik   davrida   affektiv   kasalliklarning   sistematikasi   ko rib	
’
chiqilgan.
18 19 2-bob. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarda
affektiv buz ilish ni amaliy o'rganish
2.1.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
affektiv buz ilish ni tadqiqot dasturi
Xulq-atvorni   affektiv   tashkil   etishning   tavsiflangan   modelidan   foydalangan
holda aqliy rivojlanishida nuqsoni bolgan bolalarning affektiv sohasini o'rganish uning’
bir   qator   o'ziga   xos   xususiyatlarini   aniqlashga,   ushbu   xususiyatlarni   ijtimoiy
moslashuvning   etarli   bo'lmagan   shakllari,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bolgan	
’
bolalarning shaxsini shakllantirishdagi qiyinchiliklar bilan bog'lashga imkon beradi.
Tadqiqotimizda   jami   o'nta   bola   tekshirildi.   Sinov   qilingan   bolalarda   quyidagi
tashxis   qo'yilgan:   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar,   uning   2-3   darajasi,	
’
o'chirilgan   dizartriya.   Nazorat   guruhida   bolalar   bog ' chasiga   boradigan   maktabgacha
yoshdagi   o ' n   beshta   me ’ yorda   rivojlanayotgan   bolalar   tanlandi .
O ' rganilayotgan   bolalar   o ’ tmishida   perinatal   patologiyasi   bor   bolalar   mavjud :
tug ’ uruqning   kechikishi   oqibatlari ,   homiladorlikning   1   va   2   yarmidagi   toksikozlar ,
homiladorlik   paytida   onaning   kasalliklari ,   shuningdek   tug ' ish   patologiyasi :   ko ' k
asfiksiya ,   kserva ,   tug ' ish   vaqtida   turli   vositalaridan   foydalanish .   Postnatal   rivojlanish
davrida   80%   tez-tez   shamollash,   20%   yuqumli   kasalliklar   kuzatilgan.   Masalan,
o'rganilayotgan bolalarni tavsiflovchi anamnezlardan olingan ma'lumotlar.
Biz   o'rgangan   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarning   ko'pchiligida	
’
affektiv   sohaning   rivojlanishi   davom   etadigan   gipofunktsiya   holati   bolaning   affektiv
barqarorligining pasayishiga olib keladi va uning jamiyatdagilar bilan munosabatlarida
haddan tashqari selektivlikni rivojlantiradi.
20 Tana   qiyofasining   sub'ektiv   vakilligini   grafik   jihatdan   aks   ettiruvchi,   tananing
ichki organlari, tananing dolzarb va asosiy ehtiyojlari to'g'risidagi bilimlarning darajasi
va   etarliligini   aks   ettiruvchi,   o'z-o'zini   anglashning   individual   jihatlari   to'g'risida
mumkin bo'lgan ma'lumotlarni o'z ichiga olgan rasm proektsion testi.
Biz  “inson   rasmlari”  testini  o'tkazish  natijasida   olingan  5-7  yoshli   bolalarning
rasmlarini   o'rgandik.   Ikkala   guruhdagi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   30   ta
rasmlari o'rganildi.
Bolalar oddiy qalam bilan A4 qog'ozga rasm chizishdi. Ularga  Iltimos, odamni“
chizing  deb ko'rsatma berildi. Agar bola tushunmasa, uni rag'batlantirdi, odam tanasi	
”
nimadan   iboratligini   eslashni   taklif   qildi,   bola   nimadan   odam   chizishni   boshlashni
xohlayotganini so'radi. Rasm chizgandan so'ng, bola bilan suhbat bo'lib o'tdi, unda u
kimni chizganligi, bu odamning jinsi, necha yoshda ekanligi aniqlandi. Hech bir bola
rasm chizishdan voz kechmadi.
“Inson rasmini” tahlil qilish biz tomonimizdan quyidagi ko'rsatkichlar bo'yicha
amalga oshirildi:
1) odamning tasvirlangan (yoki chizilgan) rasmining o'lchami;
2) tasvirlangan odamning jinsini bolaning jinsiga mosligi;
3) rasmning hissiy ekspressivligi.
Rasmning   kattaligi   muallifning   o'zini   o'zi   qadrlashini,   optimizm   yoki
depressiyaga moyilligini aks ettirishi mumkin (K.Mahover, 1996).
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   kasallangan   bolalarning	
’
antropometrik   ma'lumotlari   yosh   me yorlariga   mos   keladi.   Nazorat   guruhlari
’
bolalarining   ko'krak   qafasining   kengligi,   massasi   va   atrofi   ko'rsatkichlari   ommaviy
maktabgacha   ta'lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilarining   ko'rsatkichlaridan   sezilarli
darajada farq qilmaydi.
Bolalarning   sog'lig'i   darajasi   funktsional   tizimlarning   holatiga   bog'liq.   Yurak-
qon   tomir,   nafas   olish   tizimlarining   xususiyatlari   ularni   tavsiflovchi   ko'rsatkichlarni
21 o'lchash   orqali   o'rganiladi.   Shuningdek,   ushbu   guruhga,   bizning   fikrimizcha,
funktsional   namuna   bilan   bog'liq   bo'lgan   dinamometriyasining   ko'rsatkichlari   ham
kiritilgan. 2-jadvalda o'lchov natijalari ko'rsatilgan.
Funktsional namuna bilan bog'liq bo'lgan dinamometriyasining ko'rsatkichlari
Jadval 1
№
п/п Rivojlanish
ko'rsatkichlari Statistik ko'rsatkichlar  x
 -  m Farqlarning
ishonchliligi
Aqliy
rivojlanishida
nuqsoni bo’lgan
bolalar M Aqliy
rivojlanishid
a nuqsoni
bo’lgan
bolalar-M
1 Tana massasi (kg) 20.6 ±0.43 20.9±0.22 Р>0.05
2 Tana uzunligi (sm) 118.5±0.64 118.1±0.82 Р>0.05
3 KA (sm) 60.2±0.24 60.1±0.35 Р>0.05
M- me’yor, 6 yoshli me’yorda rivojlanayotgan bolalar (n =100); KA - ko’krak
alanasi.
Katta   yoshdagi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   funktsional
tayyorgarligining qiyosiy ko'rsatkichlari
Jadval 2
№
п/п Rivojlanish
ko'rsatkichlari Statistik ko'rsatkichlar  x
 -  m Farqlarning
ishonchliligi
Aqliy
rivojlanishida
nuqsoni bo’lgan
bolalar M Aqliy
rivojlanishid
a nuqsoni
bo’lgan
bolalar-M
1 O’S (ml) 1216±14.3 1210±25.0 Р>0.05
22 2 EKG (sm) 3.3±0.12 3.8±0.12 Р<0.05
3 MTS (ballar) 3.5±0.05 4.2±0.06 Р<0.05
4 BD пр.(kg) 10.5±0.17 10.6±0.16 Р>0.05
5 BD лев.(kg) 10.7±0.16 9.8±0.17 Р<0.05
M -6   yoshli   me ’ yorda   rivojlanayotgan   bolalar   ( n   \   u 003 d   100);   KA   -   ko ' krak
alanasi ;   O ' S   -   o ' pka   sig ' imi ;   BD   -   barmoq   dinamometriyasi ;   MTS   -   Martine   tajriba
sinovi .
Jadvaldan   ko ' rinib   turibdiki ,  tuzatish   guruhlarining   sinovdan   o ' tgan   bolalaridagi
o ' rtacha   ko ' rsatkichlar   ommaviy   maktabgacha   ta ' lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilarining   ko ' rsatkichlaridan   farq   qilmaydi .
Ko ' krak   qafasi   EKGsining   ko ' rsatkichi   sezilarli   darajada   farq   qiladi ,   aqliy
rivojlanishida   nuqsoni   bo ’ lgan   bolalar   bo ' lgan   katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
guruhida   u  3,8  sm   ga   nisbatan  3,3  sm   ga   teng .
Funktsional   rivojlanishdagi   eksperimental   guruhidagi   eng   katta   og ' ish   yurak -
qon   tomir   tizimining   zo ’ riqishga   reaktsiyasini   tavsiflovchi   Martine   zo ’ riqish   testining
ko ' rsatkichlari   bilan   namoyon   bo ' ladi .   Bu   erda   sub ' ektlarning   o ' rtacha   ko ' rsatkichlari
aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo ’ lgan   bolalar   guruhida  3,5  ballni ,  nazorat   guruhida  4,2
ballni   tashkil   etdi ,   farqlarning   ishonchliligi   aniqlandi .   Olingan   natijalar   to ' liq
rivojlanayotgan   tengdoshlariga   nisbatan   rivojlanishida   nuqsoni   bo ' lgan   bolalarning
jismoniy   ko ' rsatkichlarining   past   darajasi   haqidagi   nazariy   taxminlarni   tasdiqladi   va
boshqa   olimlarning   ushbu   eksperiment   bo ' yicha   olib   borgan   tadqiqotlari   natijalariga
to ' g ' ri   keldi .
Qo'l   dinamometriyasining   ko'rsatkichlari   juda   qiziq.   O'ng   qo'lning   kuch
ko'rsatkichlarida   sub'ektlar   katta   farqlarga   ega   emaslar,   Eks.   guruhida   u   10,5   kg,
Haz.gr. - 10,6 kg ni tashkil etdi.
Chap   qo'lning   ko'rsatkichlariga   ko'ra,   u   nazorat   guruhlari   tarbiyalanuvchilari
orasida   9,8   kg   ga   nisbatan   10,7   kg   ni   tashkil   etdi.   Ushbu   sinovni   o'tkazishda   aqliy
23 rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarning   40   foizida   chap   qo'l   o'ngdan   kuchliroq’
bo'lib chiqdi, ammo eksperimental  guruhdagi bolalarning umumiy sonidan atigi ikki
kishi chapaqaydir.
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   og'rigan   bolalarda	
’
harakatlarning chap tomonini miya faoliyatining o'ziga xos xususiyati, xususan, o'ng
va chap yarim sharlarning turli xil faoliyati va inson funktsiyalarini o'zaro boshqarish
bilan izohlash mumkin (miyaning chap yarim  shari  inson miyasining  o'ng tomonini,
fikrlash va nutqning to'liq rivojlanishini boshqaradi), va o'ng yarim shar tananing chap
qismini,   emotsiyalarning   namoyon   bo'lishini   va   jismoniy   rivojlanishni   boshqaradi.
Shuningdek,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   Bolalar   rivojlanishining   ushbu	
’
xususiyati   aqliy   zaiflik   natijasida   chap   tomonlama   gemisindromning   belgilari   bilan
izohlanishi mumkin. Bu o rganilayotgan bolalarning miya faoliyatini neyrofiziologik	
’
tadqiqotlar bilan tasdiqlanadi, bu intellektual faoliyatda chap yarim sharning, ayniqsa
uning frontal peshona qismining ishtirokini pasayishini ko'rsatadi. Biroq, bu taxminlar
yanada chuqurroq ilmiy izlanishlarni talab qiladi.
24 2.2. Aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarda
affektiv buzilishni tadqiqot natijalari tahlili
Aqli   zaif   bolalarning   ota-onalarining   yarmidan   ko'pi   o'z   farzandlari
“O rdakcha” yoki “Bo g irsoq  kabi ertaklarni yaxshi ko'rishlarini yozishgan. Bu’ ’ ’ ”
yosh   guruhlarga   mos   hol.   Qolganlari   bolalar   shunchaki   ertaklarni   yoki   “hamma
narsani” yaxshi ko'rishlarini yozishdi. Me yorda namunadagi bolalarning ota-onalari	
’
bolalarga o'qigan asarlarining nomlarini aniq yozishgan (masalan, "Qizil qalpoqcha",
"Oy   bola",     turli   ertaklar   h amda   boshqalarning   hikoyalarini   ajratib   ko'rsatgan).
Ulardan   o'ntasi   bolalar   entsiklopediyalari   yoki   boshqa   ta'limiy   kitoblarni   yaxshi
ko'rishini   yozgan.   Bunday   javoblar   shuni   ko'rsatadiki,   me'yoriy   namunadagi   bolalar
aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   bilan   taqqoslaganda,   ularning   yoshga
bog'liq rivojlanish darajasiga mos keladigan kognitiv qiziqishlar ko'proq rivojlangan.
“Farzandingiz   rasm   chizishni   yaxshi   ko'radimi?”   ikki   guruhning   ota-onalari
“ha”  deb  javob   berishdi.   So'rovda  qatnashgan  60  ta  ota-onadan  faqat  bittasi   tartibga
soluvchi   rivojlanayotgan   guruh   va   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   guruhidan
uchtasi o'z farzandlari rasm chizishni unchalik yoqtirmasligini yozgan. Farqlar shuni
25 ko'rsatdiki,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bir   guruh   bolalarning   ota-onalari
oddiy   javoblar   bilan   cheklangan,   masalan:   “sevadi”   yoki   “mashinalarni   chizadi”.
Me yorda   rivojlanayotgan   bolalarning   ota-onalari   bolalar   nimani   chizishlari   haqida’
batafsilroq yozdilar: “hayvonlar”, “mashinalar”, oddiy sxemalar, “tabiat, odamlar” va
boshqalar. Bu, bir tomondan, vizual faoliyat me yorda namunadagi bolalarda yuqori	
’
texnik   va   mazmunli   darajada,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarda   esa
syujetlar oddiy va cheklangan ekanligini ko'rsatadi. Boshqa tomondan, biz rivojlanish
kechikishi bo'lgan bolalarning ota-onalari o'z farzandlarining faoliyati va qiziqishlari
haqida kamroq ma'lumotga ega ekanligini payqashimiz mumkin.
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   17%   katta   raqamlarni,   43%   o'rta
raqamlarni va 40% kichik raqamlarni chizishdi. 
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo ' lgan   va   me ’ yorda   rivojlanayotgan   bolalar
Chizgan rasm lari ni o'lchami ning   farqlari
Diagramma  1.
“Odamning   chizilgan   rasmining   kattaligi”   ko'rsatkichi   bo'yicha   statistik
26 jihatdan   ahamiyatli   farqlar   topilmadi.   Ikkala   guruhdagi   bolalarning   deyarli   yarmida
odamning   tasviri   kichik   edi .   U   varaqning   1/3   qismini   yoki   undan   kamini   egallagan .
Yuqorida   ta ' kidlab   o ' tilganidek ,  raqamlarning   bunday   tasviri   tashvish ,  hissiy   qaramlik ,
noqulaylik   va   qattiqqo ' llik   hissi ,   o ' z   qadrsizligi   va   ahamiyatsizligi   hissi   haqida
gapirish   mumkin . Misol tariqasida Sh.Ahmadovning rasmini keltiramiz (2-rasm). 2).
27 Rasm 2. Sh.Ahmadovning chizgan rasmi.
Sh.Ahmadov   odatda   rivojlanayotgan   bola,   6   yoshda.   Uning   tushuntirishiga
ko ' ra ,  u   soyabon   ostida   turgan  5  yoshli   bolani  ( rasm   muallifining   yoshidan   kichikroq )
chizgan .   Yomg ' ir   yog ' moqda .   Tasvirlangan   odamning   kichkina   kattaligi ,   bulutlardan
yomg ' ir   yog ' ayotgani   tasvirlangan   tomchilar   tarbiyachilar   va   ota - onalarning   bola
ko ' pincha   yomon   kayfiyatga   moyil ,  jahldor   va   asabiy   ekanligi   haqidagi   shikoyatlarini
tasdiqlaydi .   Chizilgan   rasmning   bezovta   qiluvchi   syujeti   bilan   odamning   keng
oyoqlari   va   kichkina   oyoqlari   va   er   chizig ' idan   iborat   bo ' lgan   tayanchning
ishonchliligi   to ' qnashadi .   Ko ' tarilgan   qo ' llar   va   ta ' kidlangan   barmoqlar   bostirilgan
tajovuz   haqida   gapiradi .   Dvigatel   kuchlanishining   chayqalishi   odamning   qo ' llari   va
oyoqlari   sohasidagi   kuchli   soyalarda ,  umuman   rasmda   ko ' rinadi .  Eng   yaxshisiga   umid
bulutlar   ortidan   ko ' rinadigan   quyosh   va   soyabon   shaklida   yomg ' irdan   himoya
28 qilishdir .
Ko'pgina   hollarda,   bolalar   bir   jinsdagi   odamni   chizishadi.   Agar   bola   qarama-
qarshi   jinsdagi   odamni   chizgan   bo'lsa,   bu   bola   boshqa   jinsdagi   o zi   uchun   muhim’
bo lgan  kattalar   bilan  tanishishini   anglatishi   mumkin   (masalan,   bola  onaning   ta'siri	
’
ostida ayol figurasini chizadi).
Bolaning   jinsi   u   tasvirlagan   rasmga   mos   kelganda,   bizning   tadqiqotimiz
natijalari quyidagicha: me yorda guruhdagi to'rtta bolada va aqliy zaiflik guruhidagi	
’
ikkita bolada jins mos kelmadi. Bola mezonidagi farqlar statistik jihatdan ahamiyatli
emas. Masalan, N.Sultonovning chizgan rasmi. (rasm. 3).
Rasm  3. N.Sultonov ning   chizgan   rasmi .
N.Sultonov   –   “aqliy   zaiflik”   diagnozi   qo'yilgan   6   yosh u   7   oylik   bola.   U   besh
yoshli   qizni   chizdi.   Shakl   varaqning   pastki   chap   qismida,   kichik   o'lchamda
joylashgan.   Chizuvchining   motor   zo'riqishi   insonning   butun   tanasini   soyalashda
namoyon   bo'ldi.   Oyoqlari   ingichka,   to ’ pig ’ idan   pastki   qismi   yo'q,   jismoniy
etishmovchilik hissi paydo bo'ladi. Aslida, N.Sultonov jismoniy rivojlanishda orqada
qolmoqda,   sog'lig'i   yomon,   ko'pincha   kasal.   Biroq,   N.Sultonovning   o'zi   tomonidan
29 chizilgan rasmga ko'ra, qizning kayfiyati yaxshi, u kul y a p di.
“Odamning   rasmini”   hissiy   ekspressivlik   nuqtai   nazaridan   baholashda   biz
hissiy sohaning bir nechta xususiyatlarini aniqladik:
- emotsiyalarning qutuplulugu ( ijobiy yoki salbiy);
- modallik (qanday emotsiya);
- kuch yoki intensivlik, emotsiyalar;
- emotsiyalarning murakkabligi;
- hissiy barqarorlik;
- o'ziga nisbatan hissiy va qadriyat munosabati (yoki  o'zini qabul qilish”).“
“Inson   rasmlari”   natijalarini   tahlil   qilishda   biz   ekspert   baholash   metodidan
foydalandik.
Me yorda jihatdan rivojlanayotgan bolalarda inson rasmlarining 54% va aqliy	
’
rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   33%   ijobiy   hissiy
tonga ega edi. Salbiy his - tuyg'ular bilan ifodalangan chizmalar mos ravishda 19 va
24%,   emotsiyalar   “aralashgan”   rasmlar   esa   27   va   43%   ni   tashkil   etdi.   Rivojlanish
kechikishi bo'lgan bolalarda aralash, murakkab hissiy holatlar ifodalangan, ko'pincha
salbiy   tondagi,   masalan,   “g'azab   va   tashvish”   va   yorqin   salbiy   chizmalar   sezilarli
darajada ko'proq: me yorda rivojlanayotgan bolalarda 67% va 46%.	
’
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   Bolalarga   xos   bo'lgan   birinchi   darajali	
’
mexanizmlarning   rivojlanishidagi   disfunktsiya   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan	
’
Bolalarning bir qismini  o'zaro ta'sir sharoitida boshqa odamlarda muloqotning hissiy
tarkibiy qismlarining o'zgarishi intensivligini noto'g'ri baholashiga olib keladi. Bolalar
aloqa   masofasining   kutilmagan   o'zgarishiga,   ovoz   kuchining   o'zgarishiga,
shuningdek,   vizual   va   taktil   aloqaning   intensivligiga   nisbatan   sezgirlikni   namoyon
etadilar.   Aynan   ularning   affektiv   sohasining   ushbu   xususiyatlari   ushbu   guruh
bolalarining   ijtimoiy   moslashuvdagi   qiyinchiliklarini   va   ularning   kommunikativ
ehtiyojlarining pasayishini tushuntirishi mumkin.
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarning   bir   qismida   aniqlangan	
’
30 ikkinchi   darajali   disfunktsiya   ushbu   guruh   bolalarining   stereotipik   xulq-atvorga
bo'lgan   istagini,   kerak   bo'lganda   yangi   faoliyatga   o'tish,   yangi   sharoitlarga   ko'nikish
qobiliyatini   tushuntiradi.   Ba'zi   hollarda   bunday   bolalarda   qo'rquv   va   tajovuzning
paydo   bo'lishi   ikkinchi   darajali   mexanizmlarning   nomukammalligi   bilan   bog'liq
bo'lishi   mumkin,   shuning   uchun   bu   holatlarni   tuzatish   bolalarda   ushbu   salbiy
ko'rinishlarning paydo bo'lish sabablarini yangi tushunishga asoslangan bo'lishi kerak,
bu   nafaqat   ushbu   mexanizmlarni   takomillashtirish   va   barqarorlashtirishga   qaratilgan
bo'lishi kerak.
Uchinchi   darajali   gipofunktsiya   ba'zi   bolalarda   aniqlangan   dunyoni   faol
rivojlantirish   istagining   pasayishi,   ularning   imkoniyatlarini   etarlicha   baholash
qobiliyatining   buzilishi   va   beqaror   sharoitlarda   noaniqlik   bilan   bog'liq   bo'lishi
mumkin. 
Ushbu   guruh   bolalarining   affektiv   sohasining   xususiyatlarini   bilish,
shuningdek, tajovuzkor namoyishlar va qo'rquvlarning sabablari va turlarini baholash
va   tushunishga,   ushbu   holatlarning   oldini   olishga,   bolalarning   xatti-harakatlarida
muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   vaziyatda   javob   berishning   etarli   bo'lmagan
metodlarini   birlashtirmaslikka   imkon   beradi.   Bu   o'z-o'zini   hurmat   qilish   va   da'volar
darajasini shakllantirishga ta'sir qiladi.
Ba'zi   bolalarda   aniqlangan   to'rtinchi   darajali   gipotenziya   ularning
kommunikativ   ehtiyojlari,   ijtimoiy   emotsiyalarining   rivojlanishiga,   ularning   ijtimoiy
tajribani   qabul   qilish   qobiliyatini   shakllantirishga,   ularni   hayotlarida   boshqarishga
salbiy   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.   Xulq-atvorni   affektiv   tashkil   etishda   nazorat
darajasining "roli" ni bilish bola uchun muhim bo'lgan ijtimoiy tajribalarni tuzatishga
yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   ushbu   bilim   tuzatish   ta'sirini   faqat   xatti-
harakatlardagi   o'zboshimchalik   shakllarini   rivojlantirish   bilan   cheklash   mumkin
emasligini   unutishga   imkon   bermaydi.   Affektiv   sohani   tuzatishda   xulq-atvorni
affektiv   tashkil   etishning   turli   darajalariga   xos   bo'lgan   barcha   taassurotlar,   barcha
mexanizmlar   va   tajribalarga   murojaat   qilish   kerak.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni
31 bo lgan   bolalarning   affektiv   sohasining   xususiyatlarini   diagnostika   qilish   va’
tuzatishda tizimli yondashuv tamoyillariga rioya qilish muhimdir.
BeO-TEST   diagnostika   metodologiyasining   imkoniyatlaridan   foydalangan
holda,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarning   affektiv   sohasining	
’
tuzilishini   aniqlaydigan   bolaning   xatti-harakatlarini   kuzatish   uchun   ishlab   chiqilgan
sxemaga   asoslanib,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarda   xatti-	
’
harakatlarning   affektiv   tashkil   etish   xususiyatlarini   uning   maktabda   bo'lishining
dastlabki davrida aniqlash mumkin. Bu quyidagilarga imkon beradi;
bolaning   affektiv   moslashuvidagi   muammolarning   oldini   olish   va   psixologlar
va   o'qituvchilar   uchun   ushbu   bolalarni   rivojlantirish   va   tuzatish   bo'yicha   samarali
tavsiyalar ishlab chiqish.
“Insonni   chizish”   metodologiyasi   natijalarini   tahlil   qilish   shuni   ko'rsatadiki,
ikkala guruh bolalarida ham hissiy va shaxsiy sohada o'xshash psixologik xususiyatlar
va   muammolar   mavjud.   Biroq,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarda
chizmalardagi   emotsiyalar   ko'pincha   “bir-birining   ustiga   chiqadi”,   go'yo   bu   bolalar
o'zlarining   muammolarini   keskin   his   qilishlarini,   masalan,   ratsionalizatsiya   kabi
himoya   mexanizmlaridan   foydalanmasdan,   nutq   orqali   o'zlarini   etarli   darajada   ifoda
eta olmasliklarini bildirgandekdir. Aloqa sohasida ham muammolarga duch kelgan bu
bolalar,   shuningdek,   ijtimoiy   hayotidagi   muhim   kattalar   bilan   munosabatlarni
o'rnatolmaydilar.
Bolalarning   emotsiyalari   va   his-tuyg'ularining   namoyon   bo'lishini   baholash
uchun   biz   “oilaviy   rasm   testidan   foydalandik.   Ekspert   baholari   va   “oilaviy   rasm”	
”
yordamida hissiy ekspressivlikning proektsiyasi sifatida qaraldi.
Ushbu   rasmlarni   tahlil   qilishda   biz   “inson   rasmlari”dagi   kabi   hissiy   sohaning
bir xil xususiyatlarini ko'rib chiqdik.
32 II-bob uchun xulosa
Turli   xil   rivojlanish   nuqsonlari   bo'lgan   bolaning   madaniyatiga   “o'sishni”
ta'minlaydigan   ta'lim   modelining   yo'nalishini   belgilab,   L.S.Vigotskiy   “ijodiy
pedagogikaga   o'tish   kerakligini   ta'kidlagan.   Shuningdek,   u   maktabgacha   yoshdagi”
bolaning   shaxsini   shakllantirishda,   uning   aqliy   funktsiyalarini   tartibga   solishda
etakchi rol hissiy sohaga tegishli ekanligini ta'kidlaydi, aynan bola ruhiyatining o'ziga
xos xususiyati unga san'atning hissiy ta'sirining kuchi bilan bog'liq.
Psixologik   va   pedagogik   korreksiyaga   mos   keladigan   hissiy   sohaning
rivojlanishidagi   buzilishlar   (shuningdek,   umuman   psixikaning   rivojlanishidagi
og'ishlar)   uning   “past   norma”dan   tashqariga   chiqmaydigan   va   organik   buzilishlar
tufayli   yuzaga   kelmaydigan   ijtimoiy   talablar   va   taxminlar   tizimiga   mos   kelmasligi
bilan bog'liq.
Tajribamizning   dastlabki   bosqichlarida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
hissiy buzilishlarining xususiyatlarini o'rganish bo'yicha empirik tadqiqotlar o'tkazildi.
Hammasi bo'lib, 5 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan 99 bola aniqlash tajribasida ishtirok
etdi. Tadqiqotni o'tkazish uchun ikkita guruh aniqlandi. Eksperimental guruhga (EG)
psixogen kelib chiqishi aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan, atrof-muhitning noqulay
sharoitlari bilan bog'liq bo'lgan, erta paydo bo'lgan, uzoq muddatli ta'sir ko'rsatadigan
va   bolaning   ruhiyatiga   shikast   etkazuvchi   ta'sir   ko'rsatadigan   bolalar   kiritilgan.
Nazorat guruhi (NG) intellektual rivojlanishi yosh me'yorlariga mos keladigan bolalar
edi.
Diagnostik   tadqiqot   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarda   hissiy	
’
sohadagi   ichki   tuzilmalarning   murakkabligi   va   bir   xil   bo lmaganligini   aniqlashga	
’
imkon   berdi.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   katta   yoshdagi	
’
maktabgacha yoshdagi bolalarda kattalar yoki tengdoshlarning e'tiborini jalb qilishga
qaratilgan   turli   xil   xatti-harakatlarda   namoyon   bo'ladigan   hissiy   buzilishlarning
quyidagi   situatsion   xususiyatlari   aniqlandi   (tajovuz,   isteriya).   Hissiy   buzilishlarning
vaziyatdan tashqari xususiyatlari hissiy beqarorlik, xavotir, kayfiyatning eyforiyadan
33 disforiyaga   tez-tez   o'zgarishi   bilan   ifodalanadi.   Hissiy   holatlarning   o'xshash
qutubliligu boshqa odamlar, tengdoshlar va kattalar bilan munosabatlarda kuzatiladi.
34 Xulosa
Emotsiyalar   muammosi   zamonaviy   psixologiya   fanida   dolzarb   masalalardan
biridir. Emotsiyalar inson hayotida juda aniq namoyon bo'lishiga va shaxsning barcha
darajalarida  namoyon   bo'ladigan   ruhiy  shakllanishlarga  qaramay,   ular   hali  ham   kam
o'rganilgan   va   ular   haqidagi   bilimlar   deyarli   tuzilmagan.   Emotsiyalar   muammosini
chuqur   o'rganish   psixologiya   fanining   turli   sohalarining   birgalikdagi   sa'y-harakatlari
bilan mumkin, xususan, bolalar psixologiyasi va neyron -, patopsixologiya katta hissa
qo'shishi   mumkin.   Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   bolaning’
shaxsining   hissiy   sohasining   xususiyatlarini   o'rganish   sizga   emotsiyalar   haqidagi
bilimlarni aniqlashtirish va batafsil bayon qilish imkonini beradi.
Ish natijalarini muhokama qilishda quyidagi jihatlarni ta'kidlayman.
Birinchidan,   olingan   natijalarning   umumiy   psixologiya   uchun,   hissiy   namoyon
bo'lish va hayotiy vaziyatlarga javob berishning turli naqshlaridan tashkil topgan his -
tuyg'ular   va   hissiy-shaxsiy   soha   haqidagi   xolatlarni   aniqlashtirish   va   tuzishda   katta
ahamiyatga   ega.   Zamonaviy   umumiy   psixologiyada   emotsiyalar   inson   xatti-
harakatlarini   tartibga   soluvchi   va   rag'batlantiruvchi   turli   funktsiyalarni   bajaradigan
murakkab psixologik shakllanishlar sifatida qaraladi.
Tadqiqot   shuni   ko'rsatadiki,   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarda	
’
intrauterin   rivojlanish   davridan   boshlab   miyaning   organik   shikastlanishi   (miya
tomchisi)   mavjud   bo'lib,   bu   hissiy   va   shaxsiy   sohaning   rivojlanishidagi   bir   qator
og'ishlarning shakllanishiga olib keladi. Miyaning polimorfik shikastlanishi natijasida
hissiy   soha   (shaxs   rivojlanishining   asosi)   va   uning   turli   xil   ko'rinishlari   birinchi
navbatda azoblanadi.
Tadqiqot   natijalari   hissiy   va   shaxsiy   sohaning   darajadagi   tashkil   etilishi
haqidagi   umumiy   g'oyalarni   tasdiqlaydi.   Hissiy   namoyon   bo'lishning   uchta   asosiy
darajasini   ajratish   mumkin:   hissiy   javoblar,   hissiy   holatlar   va   hissiy   va   shaxsiy
fazilatlar.   Darajali   shaxsning   hissiy   sohasi   namoyon   bo'lishining   ambivalentsiyasini
35 tushunishga imkon beradi, bunda qarama-qarshilik, hissiy holatlarning nomuvofiqligi
qayd etiladi  ushbu tadqiqotda olingan eksperimental  material maktabgacha yoshdagi
aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalarning   hissiy   shaxsiy   sohasining’
xususiyatlariga oid bir qator savollarga javob berishi imkon beradi.
36 Tavsiya
Aqliy  rivojlanishida   nuqsoni  bo'lgan  maktabgacha  yoshdagi   bolalarda   affektiv
buzilishi  bo'lgan  bolalarni  ishlash  va  tarbiyalash   bo'yicha  ota-onalar   va  o'qituvchilar
uchun tavsiyalar.
Ota-onalar   va   o'qituvchilar   uchun   tavsiyalar   sifatida   musiqiy   folklordan
foydalanishni   tavsiya   etish   mumkin.   Musiqiy   folklor   hissiy   buzilishlarni   tuzatish
vositasi  sifatida qaraladi, ijtimoiy reabilitatsiyaga  hissa  qo'shadi,  aqliy rivojlanishida
nuqsoni bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lom muhit bilan hissiy o'zaro
ta'sirini   yanada   ochiq   va   oshkor   qilish,   psixikaning   kompensatsion   imkoniyatlarini
yangilash   uchun   sharoit   yaratish   uchun   mo'ljallangan,   u   affektiv   tarkibiy   qismlari
bilan bog'liq.
Musiqiy   folklorning   imkoniyatlarini   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan
maktabgacha yoshdagi bolalarning hissiy buzilishlarini tuzatish vositasi sifatida ko'rib
chiqsak   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar,   biz   psixologik   va   pedagogik’
faoliyat   haqida   gapirishimiz   mumkin,   ya'ni   bolaning   rivojlanishidagi   buzilishlarni
tuzatishga qaratilgan tuzatish pedagogik choralari to'plami shular jumlasidandir.
Bizning   tadqiqotimizda   musiqiy   folklor   vositasi   aqliy   rivojlanishida   nuqsoni
bo lgan   bolalarning   xatti-harakatlaridagi   hissiy   buzilishlarni   tuzatish,   uning   barcha	
’
parametrlarini rivojlantirish, shuningdek, uning affektiv tarkibiy qismlari bilan bog'liq
psixikaning   kompensatsion   imkoniyatlarini   yangilashdan   iborat   bo lgan   maqsadga	
’
erishishga yordam beradi.
Aqliy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   bilan   og rigan   maktabgacha	
’ ’
katta yoshdagi bolalarda tajribada aniqlangan o'ziga xos hissiy buzilishlarga muvofiq,
shakllantiruvchi   eksperimentning   maqsadi   aniqlandi:   musiqiy   folklor   yordamida
ushbu   toifadagi   bolalarda   xatti-harakatlardagi   hissiy   buzilishlarni   tuzatish   va
rivojlantirish dasturini yaratish mumkin.
37 Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
1. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi     inson   manfaatlarini   ta minlash– ’
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.  O zbekiston , 2017. 	
“ ”	’
2. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
’
  har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo lishi   kerak.   O zbekiston	
– ’ ’
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga
bag ishlangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   //   Xalq   so’zi	
’
gazetasi, 2017.16 yanvar, №11 
3. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. “O’zbekiston”, 2017. 
4. O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF49-47   sonli   Farmoni.	
’
O zbekiston Respublikasi qonun xujjatlari to plami, 2017 yil, 7 fevral. 	
’ ’
5. Karimov I.A.   O zbekiston kelajagi buyuk davlat  O zbekiston 1996. 	
“ ”	’ ’
6. Karimov I.A.   Yuksak ma naviyat yengilmas kuch  Manaviyat 2008	
“ ”	’
7.   А.Д.Гонеев,   Н.И.Лифинцева,   Н.В.Ялпаева   -   Основы   коррекционной
педагогики, - М., 2009 г.
8.   Белопольская   Н.Л.   Психологическая   диагностика   личности   детей   с
задержкой психического развития. - М.: Изд-во УРАО, 2009. - 148 с.
9. Березин Ф.Б. Психологическая и психофизическая адаптация человека. - Л.,
2008.-201 с.
10. Берне Р. Развитие Я-концепции и воспитание. - М.: Знание, 2006. - 64 с.
11.   Блинков   Ю.А.,   Мордич   Л.Н.   Основные   принципы   психологической
реабилитации   детей   с   задержкой   психического   развития.   //   Вестник
психосоциальной и коррекционно-реабилитационной работь - 2001. -№1.-С. 17. 
12.   Бодалев   А.А.,   Столин   В.В.   Общая   психодиагностика.   -   СПб.:   Изд-во
38 «Речь», 2000-440с.
13.   Божович   Л.И.   Личность   и   ее   формирование   в   детском   возрасте.
(Психологическое исследование).- М.: Просвещение, 2008. - 464 с. 
14. Брагина Н.Н., Доброхотова Т.А. Функциональные асимметрии человека. -
М.: Медицина, 2008.-240 с. 
15.   Бреслав   Г.М.   Эмоциональные   особенности   формирования   личности   в
детстве: Норма и отклонения. - М.: Педагогика, 2000. - 144 с. 
16.   БреславГ.М.   Эмоциональное   особенности   формирования   личности   в
детстве, норма и отклонение. М., 2000. С. 4.
17. Булыгина В.В. Наследственная артериальная гипертензия: исследование в
онтогенезе   катехоламинов   мозга   и   гипофазарно-адренокортикальной   функции:
Дис. канд. биол. наук: 03.00. 13 - Новосибирск, 2008. -157 с. 
18. Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления критических
ситуаций).   -   М.:   МГУ,   2004.   -   200   с.   З.З.   Вилюнас   В.К.   Психология
эмоциональных явлений. - М., 2006. -143 с. 
19.   Вилюнас   В.К.   Психологические   механизмы   волевой   регуyции.   -   М.:
МГУ, 2000.-288 с. 
20.   Витакер   К.   Полночные   размышления   семейного   терапевта.   -   М.:
Независимая фир.ма «Класс», 2008. 
21.   Власова   Т.А.,   Певзнер   М.С.   О   детях   с   отклонениями   в   развитии.   /
Хрестоматия   по   психологии   сост.   Мироненко   В.В.,   ред.   Петровского   А.В.,
Москва, 2007.-422 с. 
22. Вопросы психологии ребенка дошкольного возраста. / Сборник статей под
редакцией А.Н.Леонтьева и А.В. Запорожец. - М., 2005. - 143 с. 
23. Вунд В. Очерки психологии. Пер. с нем. - М., 2007. - 369 с. 41
24. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6 т.: Т. 5.- М., I960.- 485 с. 
25.   Выготский   Л.С.   Психология.   -   М.:   «ЭКСМО   -   Пресс»,   2000.   -   1008   с.
(Серия «Мир психологии»). 
39 26.   Выготский   Л.С.   Развитие   высших   психических   функций.   -   М.:   Изд-во
АПН РСФСР, 2000. 
27. ВыготскийЛ.С Основы дефектологии// Собр. соч. М., 2003. Т. 5.
28. Ганушкин П.Б. Избранные труды.- М.: Медицина, 2004. - 292 с. м 
29. Гаспарова Е. Страхи  у детей. //  Дошкольное воспитание.  - 2001. -  № 3. -
С . 75-80. 
30.   Гаспарова   Е.,   Гурьева   В.А.   Что   делать   со   страхом   //   Дошкольное
воспитание.- 2001 . -№5. -С . 48-53. 
31.   Гозман   Л.Я.   Психология   эмоциональных   отношений.-   М.:   Изд-во   МГУ,
2007.- 167 с. 
40