Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 61.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Maktabgacha yoshidagi bolalarning rivojlanishi va ta’lim tarbiyasi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
TOSHKENT IQTISODIYOT VA PEDAGOGIKA INSTITUTI
“Tillar va maktabagacha ta’lim” fakulteti
“Maktabgacha ta’lim” y о ’nalishi 
3-kurs 22/5-guruh talabasi Djapparova Xasiyatning
“Maktabgacha ta’lim” fanidan
KURS ISHI
MAVZU: MAKTABGACHA YOSHIDAGI BOLALARNING
RIVOJLANISHI VA TA’LIM TARBIYASI
                                                               Ilmiy rahbar:  ______________________ 
                                                                  «____» ________ 2024-y.                    
                
   CHIRCHIQ – 2024 MUNDARIJA:
KIRIS H…………………………………………………………………….………5
I- B О B .   MAKTABGACHA YOSHIDAGI BOLALARNING  RIVOJLANISHI
VA TARBIYASI
1.1. Maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsining   rivojlanishi………..……….
……….8
1.2. Maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsi   rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi
omillar…………………………………………………..........................................10
1.3. Rivojlanishning   yosh   va   o‘ziga   xos   xususiyatlari……………..………...
….15  
II.BOB .   MAKTABGACHA   TARBIYA   YOSHIDAGI   BOLALARNI
AXLOQIY TARBIYALASH ASOSLARI                                                   
2.1.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   rivojlanishi   va   tarbiyasida   ertaklarning
ahamiyati .................................................................................................................20
2.2.   Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarning   rivojlanish   yoshi   va   o‘ziga   xos
xususiyatlari.............................................................................................................25
2.3.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarni   axloqiy   tarbiyalash
asoslari..............27
XULOSA.................................................................................................................3
2
F OYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI ………………….
….........33
2 ‘‘Tillar va Maktabgacha ta’lim” fakulteti 
 “Maktabgacha ta’lim” y о ’nalishi 
3-kurs 22/5-guruh talabasi  Djapparova Xasiyatning
 “Maktabgacha ta’lim” fanidan
 “Maktabgacha yoshidagi bolalarning rivojlanishi va ta’lim tarbiyasi”
mavzusidagi kurs ishiga
TAQRIZ
Mavzuning
dolzarbligi:________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_____________________________________________________________
Kurs ishining tarkibiy qismlari va uning yoritilishi:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining kamchiliklari:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
Taqrizchining yakuniy xulosasi:
3 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
   Taqrizchi:  
____________________________________                 ___________________
 (ilmiy darajasi, unvoni F.I.SH.)                                            (imzo)
“___”   ___________ 2024-y.
‘‘Tillar va Maktabgacha ta’lim” fakulteti 
 “Maktabgacha ta’lim” y о ’nalishi  
3-kurs 22/5-guruh talabasi  Djapparova Xasiyatning
“Maktabgacha ta’lim” fanidan
 “Maktabgacha yoshidagi bolalarning rivojlanishi va ta’lim tarbiyasi”
mavzusidagi kurs ishiga
XULOSASI
Mavzuning
dolzarbligi:________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining tarkibiy qismlari va uning yoritilishi:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining rasmiylashtirilishi:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ilmiy rahbarning yakuniy xulosasi:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4 Ilmiy rahbari:  
_______________________________                     ___________________
 (ilmiy darajasi, unvoni F.I.SH.)                                            (imzo)
“___”   ___________ 2024-y. 
KIRISH
Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan isloh qilish va uni zamonaviy bosqichga
olib chiqish maqsadida, O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Shavkat  Mirziyoyev
tomonidan   2019-yil   8-aprelda   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5712-sonli farmon qabul qilingan. Ushbu farmon
maktabgacha   ta’limning   sifatini   oshirish,   uning   jamoat   manfaatlariga   xizmat
qiladigan,   yuqori   malakali   kadrlar   bilan   ta’minlangan   va   jamiyat   talablari   hamda
bolalar ehtiyojlariga mos keladigan tizim sifatida shakllantirishni nazarda tutadi.
Farmon   quyidagi   yo‘nalishlarda   keng   ko‘lamli   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishni ko‘zda tutadi:
1. Sifatli   ta’limga   sharoit   yaratish :   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarini
zamonaviy o‘quv-uslubiy materiallar, didaktik vositalar va axborot texnologiyalari
bilan   ta’minlash,   shuningdek,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali
sifatli ta’lim berish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratish.
2. Kadrlar   malakasini   oshirish :   Tarbiyachilar   va   maktabgacha   ta’lim
tizimi   pedagoglarining   kasbiy   malakasini   oshirish,   ular   uchun   o‘quv   kurslari,
seminarlar   va   malaka   oshirish   dasturlarini   joriy   qilish,   shuningdek,   ilg‘or   xorijiy
tajribani o‘rganish imkoniyatlarini taqdim etish.
3. Davlat   va   nodavlat   hamkorlikni   rivojlantirish :   Xususiy   sektor   va
davlat hamkorligida maktabgacha ta’lim tashkilotlari sonini oshirish, bolalar uchun
sifatli   ta’lim   va   tarbiya   olish   imkoniyatlarini   kengaytirish   maqsadida   davlat-
xususiy sherikchilik asosida bolalar bog‘chalari ochish.
4. Bolalar   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash :   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarning   intellektual,   ijtimoiy,   estetik   va   jismoniy   rivojlanishini
5 rag‘batlantirishga  qaratilgan  ta’lim   dasturlarini  ishlab   chiqish  va  amaliyotga   joriy
etish.   Bu   orqali   bolalarning   ijtimoiylashuviga,   mustaqil   fikrlash   qobiliyatiga   va
ijodiy rivojlanishiga sharoit yaratish.
5. Oilaviy   ta’limni   qo‘llab-quvvatlash :   Maktabgacha   ta’limni   faqat
tashkilotlar   doirasida   emas,   balki   oilalarda   ham   samarali   tashkil   etish   uchun   ota-
onalarga   pedagogik   ko‘mak   ko‘rsatish.   Oilaviy   ta’limga   oid   maxsus   dasturlar   va
tavsiyalar ishlab chiqish va ota-onalar uchun metodik yordam berish.
6. Resurs   bazasini   mustahkamlash :   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining
moddiy-texnik   bazasini   kuchaytirish,   yangi   bog‘chalar   qurish   va   mavjudlarini
rekonstruksiya qilish orqali har bir bolaga qulay va xavfsiz muhit yaratish.
Mazkur   farmon   O‘zbekistonda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   rivojlantirish
uchun   keng   yo‘l   ochib   berdi,   shuningdek,   bolalar   tarbiyasi   va   ta’limiga
mas’uliyatli yondashish, ularga sifatli ta’lim berish hamda ularni ijtimoiy hayotga
moslashishiga ko‘mak berishni yangi darajaga olib chiqishga qaratilgan.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarning
muayyan   bir   yosh   davriga   xos   bo‘lgan   anatomik,   fiziologik   (jismoniy)   va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga   olgan   holda   ta’lim   va   tarbiya   ishi   tashkil   etiladi.   Shunda   bola
rivojlanishiga   tarbiya   ta’siri   kuchli   bo‘ladi.   Bolalarning   tarbiyaga   to‘g‘ri
yondashish, uni muvaffaqiyatli o‘qitish uchun bola rivojlanishidagi  turli yoshdagi
davrlariga   xos   xususiyatlarni   bilish   va   uni   hisobga   olish   muhimdir.   Chunki   bola
organizmining o‘sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh
davrlarida   xilma-xil   bo‘ladi.   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Yan   Amos   Komenskiy,
K.D.Ushinskiy,   Abdulla   Avloniylar   ham   bolani   tarbiyalash   zarurligini   uqtirib
o‘tganlar.  Bolaning  o‘ziga  xos  xususiyatini  hisobga  olish  juda  murakkab.  Chunki
bir   xil   yoshdagi   bolalar   ham   psixik   jihatdan   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,
ko‘rish   va   eshitish   qobiliyati,   faolligi,   tez   anglash,   sust   fikr   yuritishi,   hovliqma
yoki   vazminligi,   sergap   yoki   kamgapligi,   serg‘ayrat   yoki   g‘ayratsizligi,   yalqov
yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala ishlaydigan, yig‘inchoqligi yoki  ishga tez
kirishib   ketishi   kabilar   nerv   faoliyati   tizimining   ta’siri   bo‘lib,   tarbiyachi   ularni
6 bilishi   zarur. Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   intellektual,   axloqiy,   estetik   va
jismoniy   jihatdan   har   tomonlama   rivojlantirish   uchun   sharoitlarni   yaratish
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim-tarbiya   jarayonini   tashkil   qilishning
mavjud   tartibini   qayta   ko‘rib   chiqishni   hamda   maktabgacha   ta’lim   xizmatlarini
ko‘rsatishning   zamonaviy   usullarini   joriy   etishni   talab   qiladi.   Ta’lim-tarbiya
jarayonini   takomillashtirish   bolalarning   rivojlanganligi   darajasini   va   ularning
umumiy boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek, ularning ijtimoiy, shaxsiy,
hissiy, nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash asosida amalga oshirilishi
lozim. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Maktabgacha   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   orqali
bolalarning har tomonlama kamolotini ta’minlash, ularning intellektual, ijtimoiy va
jismoniy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   hamda   keyingi   ta’lim   bosqichlariga
samarali tayyorlash.
Kurs ishining v azifalar i:
1. Maktabgacha ta’limda sifatni oshirish va innovatsion usullarni qo‘llash.
2. Tarbiyachilar va pedagoglarning malakasini oshirish.
3. Bolalarning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlovchi
o‘yin va ta’lim dasturlarini ishlab chiqish.
4. Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   jamoa   bilan   ishlash   va   o‘zini   ifoda
qilish qobiliyatlarini shakllantirish.
5. Davlat   va   nodavlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   hamkorligini
mustahkamlash.
Kurs   ishining   o byekti .   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   va   ularning   ta’lim-
tarbiya jarayoni.
Kurs   ishining   p redmeti .   Maktabgacha   ta’lim   jarayonida   qo‘llaniladigan
pedagogik usullar, dasturlar va tarbiya shakllari.
Kurs   ishining   t uzilma si.   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
7 I- B О B .   MAKTABGACHA YOSHIDAGI BOLALARNING RIVOJLANISHI
VA TARBIYASI
1.1. Maktabgacha yoshdagi bola shaxsining rivojlanishi.
“Shaxs”   tushunchasi   insonga   taalluqli   bo‘lib,   psixologik   jihatdan   taraqqiy
etgan,   shaxsiy   xususiyatlari   va   xatti-   harakatlari   bilan   boshqalardan   ajralib
turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyatning a’zosini
ifodalashga hizmat qiladi. Individ shaxs bo‘lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi,
o‘zini   yaxlit   inson   sifatida   xis   etishi,   o‘z   xususiyatlari   va   sifatlari   bilan
boshqalardan   farq   qilmog‘i   kerak.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   modelida   shaxs
kadrlar   tayyorlash   tizimining   bosh   sub’ekti   va   obyekti,   ta’lim   sohasidagi
xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.  
Malakali kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati shaxsni intellektual va
ma’naviy-axloxiy   jihatdan   tarbiyalash,   uning   har   tomonlama   rivojlangan   shaxs
sifatida   namoyon   bo‘lishiga   erishishni   nazarda   tutadi.   Mazkur   ijtimoiy   talabning
amalga oshirilishi har bir fuqaroning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish,
intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo‘nalishi bo‘yicha mehnat
qilish huquqini kafolatlaydi.  
Individning   ijtimoiy   mavjudot   sifatida   shaxsga   aylanishi   uchun   ijtimoiy
muhit   sharoitlari   va   tarbiya   kerak   bo‘ladi.   Ana   shular   ta’sirida   individ   inson
sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.  
Rivojlanish   shaxsning   fiziologik   va   intellektual   o‘sishida   namoyon
bo‘ladigan   miqdor   va   sifat   o‘zgarishlar   mohiyatini   ifoda   etuvchi   murakkab
jarayondir.   Mohiyatan   rivojlanish   oddiydan   murakkabga,   quyidan   yuqoriga,   eski
8 sifatlardan yangi holatlarga o‘tish, yangilanish, yangining paydo bo‘lishi, eskining
yo‘qolib borishi, mikdor o‘zgarishining sifat o‘zgarishiga o‘tishini ifodalaydi. 
Bola   shaxsining   rivojlanishi   inson   ijtimoiy   mavjudotdir,   degan   falsafiy
ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak,
uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyaglari  ham  muhim  ahamiyatga
ega.   Shuningdek,   shaxs   bir   butun   mavjudot   sifatida   baholanar   ekan,   uning
rivojlanishiga   biologik   va   ijtimoiy   qonuniyatlar   birgalikda   ta’sir   etadi,   ularni   bir-
biridan  ajratib bo‘lmaydi.  Chunki   shaxsning  faoliyati,  hayot  tarziga  yoshi, bilimi,
turmush tajribasi bilan birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi. 
Inson   butun   umri   davomida   o‘zgarib   boradi.   U   ham   ijtimoiy,   ham   psixik
jihatdan   kamolga   yetadi,   bunda   bolaga   berilayotgan   tarbiya   maqsadga   muvofiq
bo‘lsa,   u   jamiyat   a’zosi   sifatida   kamol   topib,   murakkab   ijtimoiy   munosabatlar
tizimida   uziga   munosib   o‘rin   egallaydi.   Chunki   rivojlanish   tarbiya   ta’siri   ostida
boradi.   Shaxsning   fazilatlarini   to‘g‘ri   ko‘rish   va   bexato   baholash   uchun   uni   turli
munosabatlar   jarayonida   kuzatish   lozim.   Demak,   shaxsni   rivojlantirshi   vazifasini
to‘g‘ri   xal   etish   uchun   uning   xulqiga   ta’sir   etuvchi   omillar,   shaxs   xususiyatlarini
yaxshi bilish zarur. Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi uchun o‘sish va rivojlanish
qonuniyatlarini   bilish   hamda   hisobga   olish   maqsadga   muvofiq.   Shunday   qilib,
rivojlanish va tarbiya o‘rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud. 
9 1.2. Maktabgacha yoshdagi bola shaxsi rivojlanishiga
ta’sir etuvchi omillar.
Maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsi   rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar   bir
nechta   bo‘lib,   ularning   har   biri   bolalarning   psixologik,   jismoniy   va   axloqiy
rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   omillar   bolaning   kelajakdagi   shaxs
sifatida shakllanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
1. Oilaviy muhit .
 Ota-onalarning   o‘rni :   Ota-ona   va   yaqin   qarindoshlar   bolaning   birinchi
o‘rganish manbai hisoblanadi. Ularning xulq-atvori va qadriyatlari bolada axloqiy
me’yorlarning shakllanishiga asos bo‘ladi.
 Oiladagi   munosabatlar :   Oiladagi   mehr-muhabbat   va   tushunish   muhiti
bolada   ijobiy   hissiyotlarni   rivojlantiradi.   Bolalarga   oilaviy   mehr   va   e’tibor
qanchalik   ko‘p   berilsa,   ularning   o‘ziga   ishonchi   va   xavfsizlik   hissi   shunchalik
kuchli bo‘ladi.
 Oila modeli :  Ota-onaning o‘zini tutishi, ularga qo‘yiladigan tartib-qoidalar
va oiladagi rollar bolada jamiyatga moslashish ko‘nikmasini rivojlantiradi.
2. Maktabgacha ta’lim tashkilotsi va tarbiya .
 Tarbiyachilarning   malakasi :   Tajribali   va   bolalar   psixologiyasini   yaxshi
biladigan   tarbiyachilar   bolalarning   ijtimoiylashuvi   va   bilim   olishida   katta   rol
o‘ynaydi.   Tarbiyachilar   bolaning   shaxsiy   rivojlanishini   kuzatib,   ularga   individual
yondashuv asosida ta’lim beradilar.
 Ta’lim   dasturlari :   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotsida   qo‘llaniladigan
metodikalar   va   dasturlar   bolada   mantiqiy   fikrlash,   ijodkorlik   va   xotira
10 rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi.   O‘yinlar,   qo‘l   ishlari   va   ijodiy   faoliyatlar   orqali
ularning qiziqishlari kengayadi.
 Jamoada   o‘rganish :   Bolalar   tengdoshlar   bilan   birga   o‘rganish   orqali
o‘zaro yordam, sabr-toqat va muomala madaniyatini o‘rganadilar. Bu esa ularning
ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
3. Ijtimoiy muhit va madaniy omillar .
 Mahalla   va   jamoat   muhiti :   Mahalla   yoki   jamoatdagi   ijtimoiy   faoliyatlar,
bolalarning   qo‘shni   bolalar   bilan   o‘ynashi,   atrofdagi   kattalar   bilan   muloqot
qilishlari ular uchun axloqiy va ijtimoiy tajriba hisoblanadi.
 Madaniy   qadriyatlar   va   an’analar :   Har   bir   xalqning   o‘ziga   xos
qadriyatlari   va   an’analari   bor.   Ular   bolalarga   odob-axloq   qoidalari,   hurmat   va
hamkorlik   tushunchalarini   o‘rgatadi.   Shuningdek,   bolalarga   madaniy   meros   bilan
tanishish   orqali   o‘z   milliy   qadriyatlariga   e’tibor   berish   va   ularni   qadrlashni
o‘rgatadi.
4. Biologik omillar .
 Genetika :  Bola shaxsi rivojlanishida genetika ham katta rol o‘ynaydi. Aql-
idrok, qobiliyat va xarakteristik xususiyatlar ko‘p jihatdan nasliy omillarga bog‘liq
bo‘lishi mumkin.
 Salomatlik   va   jismoniy   rivojlanish :   Sog‘lom   ovqatlanish,   jismoniy
mashqlar va sog‘liqni saqlash bolaning jismoniy rivojlanishiga ijobiy ta’sir qiladi.
Sog‘lom   bola   o‘ziga   ishonchli   va   faol   bo‘ladi,   bu   esa   ularning   ruhiy   rivojlanishi
uchun ham muhimdir.
5. Psixologik omillar .
 Bolaning   qiziqishlari   va   qobiliyatlari :   Bola   qiziqadigan   faoliyatlar   va
uning   qobiliyatlari   uning   shaxsiy   rivojlanishiga   katta   ta’sir   qiladi.   Masalan,   rasm
chizish yoki qo‘l mehnati bilan shug‘ullanish bola ijodkorligini rivojlantiradi.
11  Motivatsiya   va   o‘z-o‘zini   anglash :   Bolalarning   ijobiy   rag‘batlantirilishi
ularning   o‘ziga   ishonchi   va   qiziqishini   oshiradi.   Bola   o‘zining   muvaffaqiyatlarini
sezishi ularni yanada yaxshi o‘qishga va yangi narsalarni o‘rganishga undaydi.
6. Axloqiy tarbiya va ruhiy ko‘mak.
 Axloqiy qadriyatlar va etik tushunchalar :  Bolalarning axloqiy rivojlanishi,
masalan, halollik, adolat, hurmat va yordam berishga o‘rgatish orqali shakllanadi.
Tarbiya   jarayonida   axloqiy   qadriyatlar   bolalarning   kelajakdagi   xulq-atvorini
belgilaydi.
 Ruhiy   ko‘mak   va   hissiy   qo‘llab-quvvatlash :   Bolalar   o‘zlarini   erkin   va
xavfsiz   his   qilishi   uchun   ularga   ruhiy   ko‘mak   zarur.   Ularni   har   qanday
muvaffaqiyatsizliklardan   keyin   qo‘llab-quvvatlash   va   rag‘batlantirish   shaxsiy
rivojlanishda yordam beradi.
Maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsini   shakllantirish   ko‘p   qirrali   jarayon
bo‘lib,   oila,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari,   ijtimoiy   muhit   va   biologik   omillar
birgalikda   bola   rivojlanishiga   ta’sir   qiladi.   Bu   omillarni   hisobga   olib,   bolalarga
individual va ijtimoiy ko‘nikmalarni to‘g‘ri rivojlantirish uchun mos yondashuv va
tarbiya   berish   kerak.   Shunda   bolalar   o‘z   shaxsiyatini   ijobiy   shakllantiradi   va
kelajakda jamiyatda o‘z o‘rnini topa oladigan shaxs bo‘lib ulg‘ayadi.
Fanda,   individning   shaxs   sifatida   rivojlanishiga   biologik   va   ijtimoiy
omillarning   ta’siri   o‘rtasidagi   munosabatni   belgilashga   oid   munozara   ko‘pdan
buyon   davom   etmoqda:   insonning   shaxs   sifatida,   rivojlanishida   ijtimoiy
xodisalarning ta’siri kuchli bo‘ladimi, yoki tabiiy omillar yetakchi o‘rin tutadimi?
Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabat qanday? 
Fanda   biologik   yo‘nalish   deb   nomlangan   nuqtai   nazar   yetakchi   o‘rinlardan
birini   egallab,   uning   vakillari   Aristotel,   Platonlar   tabiiy-biologik   omillarni   yuqori
qo‘yadi.   Ular   tug‘ma   imkoniyatlar,   taqdir,   tole   har   kimning   hayotdagi   o‘rnini
belgilab   bergan,   degan   g‘oyani   iltari   suradi.   XVI   asr   falsafasida   vujudga   kelgan
preformizm   oqimi   namoyondalari   esa   shaxs   rivojlanishidagi   naslning   roliga   katta
baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyanint rolini inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi
yana   bir   oqim   -   bixeviorizm   XX   asr   boshlarida   yuzaga   kelgan   bo‘lib,   uning
12 namoyondalari,   ong   va   aqliy   qobiliyat   nasldan-naslga   o‘tib,   insonga   u   tabiatan
berilgan, deyiladi.  
Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim E.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va
uning   vakillari   D.Dyui,   A.Kombelar   ham   shaxs   rivojlanishini   biologik   nuqtai
nazardan   asoslaydi.   Ular   rivojlanishni   faqat   miqdoriy   o‘zgarishdan   iborat,   deb
qaraydi.   Naslning   rolini   absolyutlashtirib,   uni   inson   taqdirida   hal   qiluvchi
ahamiyatga ega deb biladi. Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik
(nasliy)   omilga   bog‘laydi.   Biologik   oqimga   qarshi   falsafiy   oqim   vakillari
rivojlanishi   ijtimoiy   omil   bilan   belgilaydi.   Bu   oqim   vakillari   bola   shaxsining
jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitta bog‘lik deb ko‘rsatadi. 
Muhit   deganda   inson   yashaydigan   sharoitdagi   barcha   tashki   ta’sir
tushuniladi.   Shu   nuqtai   nazardan   tarbiya   tufayli   bolani   o‘zi   yashaydigan   ijtimoiy
sharoitga   moslashtirish   mumkin,   degan   xulosa   kelib   chikadi.   Ular   ijtimoiy
muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblaydi. Demak, odam bolasining shaxs
sifatida rivojlanib, tarakkiy etib borishi, uning shaxs bo‘lib kamolga yetishida nael
(biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga
muvofiq   amalga   oshadigan   tarbiya   ham   birdek   ahamiyatga   ega.   Bu   omillarning
ta’sirini   aniqlashda   ilg‘or   pedagogik   olimlar,   psixolog   va   faylasuflar   ta’limotiga
suyaniladi.   Falsafada   shaxsni   jamiyat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ijtimoiy   hayotdagi
murakkab   voqelik   deb   qaraladi.   Ular   individning   ma’naviy   boyligi   uning
munosabatlariga bog‘liq, deb xisoblaydi. Xakikatdan ham, shaxs mehnat  faoliyati
ta’sirida rivojlanadi, kamolga yetadi. Inson sharoitni, sharoit esa odamni yaratadi.
Bu esa o‘z navbatida inson faolligini namoyon etadi. Zero, shaxs ma’lum ijtimoiy
hayot maxsulidir.  
Jamiyat   shaxs   kamolotining   muayyan   imkoniyatlarini   ruyobga   chiqarishi
yoki   yo‘q   qilishi   mumkin.   Shaxsning   shakllanishiga   ijtimoiy   muhit   ham   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ijtimoiy   muhitning   shaxsning   shakllanishiga   ta’siri   tarbiya   asosida
kechadi.   Zero,   birinchidan,   tarbiya   ta’sirida   muhit   bera   olmagan   bilim,   ma’lumot
egallanadi,   mehnat   va   texnik   faoliyat   bilan   bog‘lik   ko‘nikma   va   malakalar   hosil
bo‘ladi. Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug‘ma kamchiliklar ham bartaraf etilib, shaxs
13 kamolga   yetadi.   Uchinchidan,   tarbiya   yordamida   muhitning   salbiy   ta’sirini   ham
yo‘qotish   mumkin.   To‘rtinchidan,   tarbiya   kelajakka   qaratilgan   maqsadni
belgilaydi.   Demak,   tarbiya   bilan   rivojlanish   bir-biriga   ta’sir   etadi,   bunday   tarbiya
doimiy   va   uzluksizdir.   Shunday   qilib,   bola   shaxsining   rivojlanishida   tarbiya   ham
yetakch o‘ringa ega bo‘lib, tarbiya tufayli  nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit
ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
Zamonaviy   pedagogikada   shaxs   shakllanishiga   doir   to‘rt   yondashuv
qaror toptan:
1. Biologik   yondashuv   -   inson   tabiiy   mavjudot   bo‘lib,   uning   butun   xatti-
harakatlari   tug‘ma   instinkt   va   ehtiyojlar   natijasidir.   Inson   jamiyat   talablariga
bo‘ysunishga   majbur,   shu   bilan   birga   tabiiy   ehtiyojlarini   ham   namoyon   qilib
boradi.  
2. Ijtimoiy   yopdashuv   -   inson   biologik   mavjudot   sifatida   tug‘iladi,   faqat
hayotiy   faoliyati   davomida   boshkalar   bilan   doimiy   muloqot   va   ijtimoiy
guruhlarning ta’siri ostida ijtimoiylashadi  
3. Psixologik yondashuv  - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash 
kabilar)  tabiiy  tavsifga  ega,  insonning  yo‘nalganligi  -   kizikishlari,
qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi. 
4. Yaxlit yondashuv   - shaxs yaxlit tavsifga ega bo‘lib, uning rivojiga nafaqat
uning faoliyatidagi o‘ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko‘rsatadi. Shu
bilan   birga   ijtimoiy   hayot   natijalari   -   motiv,   maqsad,   qiziqish   kabilar   ham   uning
rivojlanishida muhim rol uynaydi. 
Maktabga tayyorlov guruhi (6-7 yosh bolalar) ning rivojlanish xususiyatlari.
Bola   hayotining   yettinchi   yilida   undagi   harakatlar   ko‘lami   kengayadi   va
aniqlashadi, uning jismida harakatlarning o‘zaro moslashuvi boshlanadi. 6-7 yoshli
bolalar o‘zini idora qilish va o‘z harakatlarini nazorat qilish imkoniyatiga ega bo‘la
boshlaydi.   Bu   yoshdagi   o‘g‘il   bolalarda   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish,
tashabbuskorlik rivojlanadi hamda kattalar fikrini tinglash ishtiyoqi shakllanadi. 
Bu  davrda  bolaning  bo‘yi   120 sm  ga  yetadi, og‘irligi   22-24  kg bo‘ladi. Bu
yoshda   bola   chiniqadi,   qiziquvchan   bo‘ladi   o‘z   salomatligini   nazorat   qila   oladi.
14 Uning   idrok   kuchi   va   tafakkuri   jadal   rivojlanadi,   moddiy   borliqni   bilishga   intila
boshlaydi. Bolalarda gigienik malakalar shakllana boradi.
1.3. Rivojlanishning yosh va o‘ziga xos xususiyatlari.
Muayyan   bir   yosh   davriga   xos   bo‘lgan   anatomik,   fiziologik   (jismoniy)   va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga   olgan   holda   ta’lim   va   tarbiya   ishi   tashkil   etiladi.   Shunda   bola
rivojlanishiga   tarbiya   ta’siri   kuchli   bo‘ladi.   Bolalarning   tarbiyasiga   to‘g‘ri
yondashish, uni  muvaffaqiyatli  o‘qitish uchun bola rivojlanishidagi  turli yoshdagi
davrlariga   xos   xususiyatlarni   bilish   va   uni   hisobga   olish   muhimdir.   Chunki   bola
organizmining o‘sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh
davrlarida   xilma-xil   bo‘ladi.   Abu   Ali   ibn   Sino,   Yan   Amos   Komenskiy,   K.   D.
Ushinskiy,   Abdulla   Avloniylar   ham   bolani   tarbiyalash   zarurligini   uqtirib   o‘tgan.
Bolaning   o‘ziga   xos   xususiyatini   hisobga   olish   juda   murakkab.   Chunki   bir   xil
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo‘lishi mumkin.  
Ko‘rish   va   eshitish   qobiliyati,   faolligi,   tez   anglash,   sust   fikr   yuritishi,
xovliqma   yoki   vazminligi,   sergap   yoki   kamgapligi,   serg‘ayrat   yoki   g‘ayratsizligi,
yalqov   yoki   tirishqoqligi,   pala-partish   va   chala   ishlaydigan,   yig‘inchoqligi   yoki
ishga tez  kirishib ketishi  kabilar  nerv faoliyati  tizimining ta’siri  bo‘lib, tarbiyachi
ularni bilishi zarur.  
15 Bolaning   individual,   o‘ziga   xos   xususiyatini   bilish   uchun   temperamentning
umumiy   tiplari   va   bolaning   o‘ziga   xos   xususiyatini   o‘rganish   metodikasini   bilish
muhim. Temperament (lot. “temperamentum’’ - qismlarning bir-biriga munosabati)
shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.  
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda
quyidagi davrlarga bo‘linadi:
 go‘daklik (1 yoshgacha);  
 bolalik yoshi (1-2 yosh); 
 ilk yosh guruhi (2-3 yosh);  
 kichik yosh (3-4 yosh);  
 o‘rta yosh (4-5 yosh); 
 katta yosh (5-6 yosh); 
Go‘daklik   davri   bolalariiing   rivojlanishidagi   uziga   xosliklar.   Insonning
rivojlanish davri ona qornidan boshlanadi. Bola ona qornida to‘qqiz oy mobaynida
juda tez rivojlanish  jarayonini va murakkab taraqqiyot  davrini o‘taydi. Bu davrda
ham   bola  ma’lum  darajada   tashqi  muhit   ta’sirida   bo‘ladi.  Shuning  uchun  ham  bu
ta’sirning   ijobiy   bo‘lishini   ta’minlash   lozim.   Bir   yoshgacha   bo‘lgan   davrda
bolaning   rivojlanishi   asosan   oila   muhiti   ta’sirida   bo‘lib,   u   ona   suti   bilan
ozikdanishi   lozim.   Bola   bu   davrda   nutqqa   ega   bo‘lmasa   ham   nutqni   tushunish,
anglash,   harakatlarni   idrok   etish,   oila   a’zolarini   tanish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.
Shuning   uchun   ham   go‘daklik   davridan   boshlab   uch   yoshgacha   bo‘lgan   davrda
bolaning   nutqi   va   tafakkuri   jadal   rivojlanadi.   Bola   bir   yoshgacha   bo‘lgan   davrda
dastlabki   so‘zlarni   ayta   boshlaydi.   Bu   davrda   kattalar,   asosan,   oila   a’zolari
go‘dakni to‘g‘ri parvarish qilishni yo‘lga qo‘yishlari lozim. 
Oilada   bolani   tarbiyalashda   ota-ona   bilan   bola   o‘rtasida   qalban   yaqinlikka
erishish   lozim.   Ota-onalar   hech   qachon   tarbiyani   o‘z   xoliga   tashlab   qo‘ymasligi,
ya’ni   bolaning   ilk   yoshligidan   bu   jarayonga   kirishish   talab   etiladi.   Chunki,   bola
oilada birinchi hayotiy tajribani o‘rganadi, kuzatadi va o‘zini turli xil vaziyatlarda
qanday   tutish   kerakligini   o‘rganadi.   Bola   nimaga   o‘rgatilsa,   uni   aniq,   hayotiy
16 misollar   bilan   mustaxkamlash   zarur,   ya’ni   bola   kattalar   aytgan   gaplariga   amal
qilishlari, shaxsan tarbiyaning samaradorligini ta’minlaydi.  
Ilk   yosh   guruh   (2-3   yoshli   (bolalar)ning   rivojlanish   xususiyatlari).   Bu   davr
o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Bir yoshdan ikki yoshgacha bo‘lgan davr mobaynida
bolaning   nutqi   va   o‘zgalar   tomonidan   aytilgan   so‘zlarni   tushunish   qobiliyatlari
jadal   rivojlangan   bo‘lsa,   2-3   yoshga   kelib,   o‘zgalar   nutqiga   taqlid   qilish   jarayoni
boshlanadi, bola musiqa, badiiy so‘z ta’siriga tez beriladi. Shuning uchun ham unta
xuddi shu davrdan boshlab she’rlar aytish hamda raqsga tushishni o‘rgatish lozim.
Ularda   kattalarga   jo‘r   bo‘lib   qo‘shiq   aytish,   musiqaga   muvofiq   harakat   qilish,
ohangni   his   etish   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Bu   yoshdagi   bolalarni   bir   joyga
jamlaganda   ular   orasida   o‘zaro   muloqotga   kirishish   ko‘nikmalari   shakllana
boshlaydi. 
Ta’lim-   tarbiyaviy   ishlar   bolalarda   shakllana   boshlagan   xuddi   ana   shu
ko‘nikmalarni   rivojlantirishta   va   ularni   malakalarga   aylantirishga   yo‘naltirilmog‘i
lozim.     Kichik   gurux   (3-4   yoshli   bolalar)ning   rivojlanish   xususiyatlari.   Bola  
3   yoshga   qadam   qo‘yganda   jismoniy   o‘sishi   bir   qadar   sekinlashadi.   Ulardagi
mustaqillik   ortib   boradi,   xissiyot   hamda   sensor   idroki   rivojlanib   boradi.   Jamoa
bo‘lib   uynash   ko‘nikmalari   shakllanadi.   O‘yin   asosida   amalga   oshiriladigan
mehnat faoliyatini farqlash imkoniyati kengayadi. Tasviriy faoliyat hamda ko‘rish-
yasash   faoliyatining   dastlabki   ko‘rinishlari   namoyon   bo‘ladi.   Uch   yoshli
bolalarning   diqqati   kisman   markazlashadi,   xotirasi   mustahkamlanib   boradi,
moddiy borliqni idrok etish jarayoni boshlanadi, faraz qilish imkoniyatlari vujudga
keladi. Bunda o‘yin faoliyati yetakchi rol uynaydi. Mazkur dastur xuddi mana shu
faoliyatni   kengaytirishga   va   rivojlantirishga   keng   yo‘l   ochadshan   ta’limiy
mashg‘ulotlar tizimini belgilab berishga yunaltirilgan.  
O‘rta   guruh   (4-5   yosh   bolalar)   ning   rivojlanish   xususiyatlari.   Bola   to‘rt
yoshga   yettach,   uning   jismoniy   o‘sishi   bir   muncha   jadallashadi.   Bu   davrda
bolaning   miyasi   tez   rivojlanadi.   Katta   yarim   sharlar   pustlogining   faoliyati
takomillashib   boradi.   Boladagi   asosiy   harakatlarning   rivojlanishida   jiddiy-sifat
o‘zgarishlar   sodir   bo‘ladi,   ularni   bajarishda   tabiiylik   ortib   boradi,   bolalarda
17 qiyoslash   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Bu   yoshdagi   bolalarning   nutqi   ravon,   xotirasi
ancha teran, mustaqil fikrlash darajasi bir qadar rivojlangan bo‘ladi. Barcha harakat
va   faoliyatlarni   uzi   mustaqil   bajarishga   intiladi.   Bu   yoshda   bola   nixoyatda
serharakat,  o‘yinqarok,  o‘ta  qiziquvchan  bo‘ladi.  U  har   qanday  tadbirga  bajonidil
qatnashadi.  Shuning uchun  ham  ularni  to‘g‘ri  ovqatlantirish,  o‘z  vaqtida uxlatish,
salomatligini   muxofaza   qilish,   ruhiy   holatini   nazorat   qilib   borish,   quvnoq
kayfiyatda   bo‘lishini   ta’minlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Ular   bilan   olib
boriladigan   mashg‘ulotlarning   mazmunini   xuddi   mana   shunga   yo‘naltirish
maqsadga muvofiqdir.  
Katta   guruh   (5-6   yosh   bolilar)   ning   rivojlanish   xususiyatlari.   Bolalarning
umurtqa   suyaklari   qotmaganligi   tufayli   tez   qiyshayib   qolishi   mumkin.   Shuning
uchun ham suyaklarning to‘g‘ri usishini ta’minlashga alohida e’tibor berish kerak.
Ularning   yuragi   chakalok   yuragiga   nisbatan   4-5   barobar   kattalashgan,   biroq
muskullari xali yetarli darajada mustahkamlanmagan bo‘ladi. Olti yoshga yetganda
miya   pustlogining   asab   katakchalari   rivojlanib,   og‘irligi   va   tashki   ko‘rinishidan
kattalarnikiga   yaqinlashadi.   Shuning   uchun   ham   bolaning   asablariga   juda
ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo‘lish   talab   etiladi.   Uning   talaffuzi   aniq   nutqi
ravon bo‘lishini ta’minlash kerak. Bolaning bu faoliyatida nuqson bo‘lgan takdirda
uning   oldini   olish   choralarini   ko‘rish   lozim.   Bu   yoshdagi   bolalarning   so‘z
boyligining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Ularning nutqidagi so‘zlar
bolaning fikr  ifodalash  ehtiyojlarini  to‘la qondirishi  kerak. Bu davrda bolalarning
matematik   tafakkuri,   hisoblash   ko‘nikmalarini   rivojlanishi   lozim.   Dastlabki
iqtisodiy   tushunchalarga   ehtiyoj   seziladi.   Bolaning   faraz   qilish   qobiliyatini   jadal
rivojlantirishga aloxida e’tibor karatish maqsadga muvofiqdir.  
Maktabga tayyorlov guruhi (6-7 yosh bolalar) ning rivojlanish xususiyatlari.
Bola   hayotining   yettinchi   yilida   undagi   harakatlar   ko‘lami   kengayadi   va
aniqlashadi, uning jismida harakatlarning o‘zaro moslashuvi boshlanadi. 6-7 yoshli
bolalar uzini idora qilish va o‘z harakatlarini nazorat qilish imkoniyatiga ega bo‘la
boshlaydi.   Bu   yoshdagi   o‘g‘il   bolalarda   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish,
tashabbuskorlik rivojlanadi hamda kattalar fikrini tinglash ishtiyoqi shakllanadi Bu
18 yoshda   bola   chiniqadi.   qiziquvchan   bo‘ladi,   o‘z   salomatligini   nazorat   qila   oladi,
Uning   idrok   kuchi   va   tafakkuri   jadal   rivojlanadi,   moddiy   borliqni   bilishga   intila
boshlaydi.   Bolalarda   gigienik   malakalar   shakllana   boradi.   Bolani   maktabga
tayyorlash jarayonida ularda faoliyatning yangi turi bo‘lgan ta’lim olishga o‘qishga
ishtiyoq uyg‘otish lozim. Bu o‘rinda bolalarni ruhan ta’lim jarayoniga kirishishga
tayyorlash   maqsadida   dastlabki   o‘quv   elementlarini   o‘rgatish   lozim.   Har   qanday
olti yoshli bola maktabga qabul qilinishi mumkin. Buning uchun u jismonan, ruhan
hamda aqliy jihatdan ta’lim olishga tayyor bo‘lishi kerak. 
Bolalarning   maktabga   tayyorgarlik   darajasini   aniqlashda   tashxis
markazlarining   xulosalariga   tayanish   lozim.   Shu   bilan   bir   qatorda   maktabning
moddiy-texnik bazasi  olti yoshli bolalarga ta’lim berish imkoniyatiga ega bo‘lishi
shart. Tarbiyachining pedagogik-psixologik bilim darajasi, axlok-odobi va shaxsiy
sifatlari olti yoshli bolalarga ta’lim va tarbiya berish uchun loyiq bo‘lganda, u olti
yoshli   bolalarni   o‘qitish   huquqiga   ega   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   6-7   yoshli
bolalar,   ularni   qabul   qiladigan   maktablar   hamda   bu   bolalarni   o‘qitadigan
tarbiyachilar   pedagogik-   psixologik   nuqtai   nazardan   alohida-alohida   diagnostika
qilinishi   va   shundan   keyingina   ta’lim   jarayoniga   kiritilishi   kerak.   Demak,
maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsining   rivojlanishi   o‘ziga   xos,   murakkab   jarayon
sanaladi.   Maktabgacha   ta’lim   yoshi   bolalarining   rivojlanishi   inson   ijtimoiy
mavjudotdir, degan falsafiy ta’limotga asoslanadi.  
Bu   yoshdagi   bolalarning   tulaqonli   rivojlanishida   biologik   (irsiyat),   ijtimoiy
(ijtimoiy   muhit)   va   tarbiya   kabi   omillar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Qolaversa,
maktabgacha   ta’lim   yoshining   o‘zi   ham   yettita   o‘ziga   xos,   alohida   davrlarga
ajratiladi.   Shu   sababli   maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarning   o‘qitish   va
tarbiyalash   ishiga   mas’ul   bo‘lgan   shaxslar   -   tarbiyachi   va   ota-onalar,   vasiylar
bolalarning yosh davri xususiyatlaridan to‘la xabardor bo‘lishlari zarur. 
19 II.BOB .   MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALARNI
AXLOQIY TARBIYALASH ASOSLARI
2.1.  Maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishi va tarbiyasida
ertaklarning ahamiyati
Maktabgacha   yosh   davri   bolaning   hayot   haqidagi   ilk   tasavvurlari
shakklanadigan   davri   hisoblanadi.Bu   davrda   olingan   har   qanday   bilim   bolaning
boshqa   fanlarni   o‘zashtirishida   katta   ahamiyat   kasb   etadi.Shuning   uchun   ham
bugungi   kunda   Maktabgacha   ta’lim   tizimiga   e’tibor   berilmoqda.   Kelajak   avlodni
tarbiyalashni   maktabgacha   ta’lim   yoshdan   boshlash   kerakligi   ta’kidlanmoqda.
Shuni   ham   aytish   joyizki   bola   tarbiyasini   nafaqat   maktabgacha   yosh   davridan
balki,ona qornidan boshlash lozim.Chunki bola ona qornidaligidanoq olamni seza
boshlaydi.
Har   bir   ota-ona   bunga   e’tibor   berishi   lozim.Barkamol   avlodni   tarbiyalash
uchun   avvalambor   ota-onalarning   o‘zlari   ma’naviyatli   bo‘lmog‘i   lozim.Buning
uchun   bugungi   yoshlarimiz   yaxshi   bilim   olsa,dunyoqarishi   keng   bo‘lsa,   keyingi
keladigan   avlod   ham   yuksak   ma’naviyatli   bo‘lib   boraveradi.Shuning   uchun   ham
Prezidentimiz nafaqat Maktabgacha  ta’lim tizimiga,shu bilan birgalikda yoshlarni
ta’lim   olishiga,   kerak   bo‘lsa   xorijiy   davlatlarda   o‘z   bilimlarini   oshirishi   uchun
20 yetarlicha shart sharoitlar yaratib   bermoqda.
Insoniy   yaxshi   fazilatlarni   targ‘ib   qilish   yoki   aksincha   xarakterdagi   yomon
jihatlarni   bayon   etishda   eng   qulay   va   ta’sirchan   usullardan   biri   ertak   hisoblanib,
bolalarga yaxshi   va   yomonni ajratishga,hayotni  bolalar tilida tushunishga  yordam
beradi.   Garchi   ertaklar   haqiqatga   to‘g‘ri   kelmasada,   bolalarga   ijobiy   ta’sir
qiladigan  ta’lim   berishning   eng   samarali   usullaridan  hisoblanadi.   Ertaklar   bolalar
rivojlanishi   uchun   asosiy   bilimlarni   qiziqarli,sodda   ko‘rinishda   yetkazib
beradi.Shuningdek,   ertak   bolalarning   tafakkur   doirasini   kengaytirib,   xotirasini
yanada   kuchaytirish   maqsadida   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishning   asosiy
omillaridan   biri   sanaladi.   Turli-tuman   sarguzasht   voqealar   asosiga qurilgan syujet,
o‘zida yaxshilik, insoniylik fazilatlarini singdirgan, xotirada tez saqlanib qolishdek
xususiyatiga   ega   va   bayon   etishga   oson,   talaffuz   qilishga   qulay   sintaktik
qurilmalardan,   tarkibida   turli   xil   jumboqlardan   tashkil   topgan   ertaklar   bola
tarbiyasiga ijobiy ta’sir   ko‘rsatadi.
Uch   yoshdan   yetti   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   aqliy   rivojlanishi,
fikrlashni   shakllantirish   asosiy   vazifa   hisoblanadi.Bu   ertak   yordamida   bajariladi.
Ertak - bu   shunday belgilar tizimi bo‘lib, uning yordamida bola atrofdagi voqelikni
o‘zi  tushungandek  talqin qiladi.Ertak tanlayotganda, bolalarning yoshini   va   ruhan
rivojlanganligini   hisobga   olish   lozim.Tarbiyachi   va   ota-onalar   bunga   e’tibor
bersagina   ertaklar   boalalarga   foyda   keltirishi   mumkin.   Ertaklardan   foydalanish
bolalarning   qobiliyatlarini   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.Ertakdan
foydalanib, bolalarga ta’lim berishda yuqori natijalarga erishish mumkin.
Bolalar   tarbiyasi   bilan   ishlashda   ertak   terapiyasidan   ham   foydalaniladi.
Ertak   terapiyasi   eng   qadimiy   usul   hisoblanadi.   Ota-bobolarimiz   ham   farzand
tarbiyasi   chog‘ida   jinoyatchi   bolani   jazolashga   shoshilmay,   unga   ertak   aytib
berishgan,   bu   ertak   orqali   bolalar o‘z xatolarini tushnib yetishgan. Ertaklar axloqiy
tarbiya   beruvchi   vosita   bo‘lib   xizmat   qilgan,   bolalarga   qanday   yashashni
o‘rgatgan.   Ertakning   inson   hayotiga   qanday   ta’sir   qilishini   har   bir   ota-
ona,tarbiyachi bilsagina bola rivojlanishiga juda   ko‘p   yordam bera olish mumkin.
Ertak   terapiyasi   natijasida   bola   kattalarning   yordamini   his   qiladi.   Shuningdek,
21 ertak dunyosini  idrok etish orqali maktabgacha yoshdagi  bolaning hissiy sohasini
rivojlantirish   uchun   zarur   shart-sharoitlarni   yaratish,   tasavvurni   shakllantiradigan
tasvir  va  g‘oyalar bilan boyitish   mumkin.
Ertak terapiyasi usullari ota-onalar tomonidan o‘zlashtirilishi lozim. Buning
uchun ular tarbiyachi va psixologlardan maslahatlar olishi lozim.
Ertak terapevtlari tomonidan ishlatiladigan ertak turlari:
1) Meditativ   (ishlatiladi   psixo-emotsional   stressdan   xalos   bo‘lish   uchun).
Qoidaga   ko‘ra,   vositachilik   qilingan   ertaklarning   syujetida   salbiy   belgilar   va
ziddiyatlar mavjud emas.
2) Didaktik , o‘quv topshirig‘i shaklida. Bolalarga yangi bilimlarni yetkazish
uchun foydalaniladi.
3) Badiiy   (xalq).   Ularda   xalq   donoligi   bor.   Oddiy,   tushunarli   syujet   axloqiy
tarbiyaga hissa   qo‘shadi.
4) Psixoterapevtik .   Ushbu   ertaklarning   o‘ziga   xos   xususiyati   baxtli   yakundir.
Bolalar   ular   uchun   rasmlar   chizadilar,   spektakl   qo‘yadilar,   bosh   qahramonlar
tasvirlari asosida o‘yinchoqlar   yasaydilar.
5) Psixokorrektiv .   Aytilgan   ertaklar   maktabgacha   yoshdagi   bolaning   xulq-
atvoriga yumshoq   va   befarq ta’sir qiladi. Ertakning axloqi muhokama qilinmaydi,
bolaga o‘zi   bilan yolg‘iz o‘ylash imkoniyatini   beradi.
Bolalarga   bilim   berishda,   aqliy   rivojlantirishda   matematik   ertaklardan
foydalaniladi.
Matematik ertak - sarguzasht janriga asoslangan badiiy matndir. Matematik
ertaklar   bolalarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Ertak
orqali   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   matematik   qobiliyatlarni   rivojlantirish   va
matematikaga   qiziqishni   qanday   uyg‘otish   mumkin.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   jarayonida
ertaklardan   foydalanganda   asosiy   e’tibor   uni   chuqur   anglashga,   ongli   va   faol
assimilyatsiyaga qaratiladi. Shuni ta’kidlash kerakki, guruhda og‘zaki ertaklarning
maxsus   tanlangan   repertuarlaridan   matematik   qobiliyatlarini   rivojlantirish   uchun
muntazam   foydalanish   kognitiv   imkoniyatlar   va   qobiliyatlarni   rivojlantirishga
22 qaratilgan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   matematik   dunyoqarashini
kengaytiradi,   matematik   rivojlanishiga   yordam   beradi,   matematik   tayyorgarlikni
sifatini yaxshilaydi, bolalarga ko‘proq imkoniyat   yaratadi.
Bolalarning   aqliy   rivojlanishiga   yordam   beruvchi   matematik   ertaklarga
quyidagi ertakni misol qilib keltirish mumkin:
“ 2 raqam kimga yoqadi? “ ertagi.
2 raqami  yo l  bo ylab ketayotgan edi va kimdir  buta ostida yig‘layotganiniʻ ʻ
eshitdi.
- Men - men - yo qolib qoldim.	
ʻ
-U butaning ostiga qaradi va u yerda katta kulrang jo jani ko rdi.	
ʻ ʻ
-Sening onang kim?
- Mening onam go zal va katta qushdir. U sizga o xshaydi, - chiyilladi jo ja.	
ʻ ʻ ʻ
Yig‘lama, biz uni topamiz,- dedi 2 raqami.
- U jo jani dumiga qo ydi va ular onasini qidirishga ketishdi. Ko p o tmay,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Ikkovi o tloq ustida uzun dumli go zal qushni ko rdi.	
ʻ ʻ ʻ
- Bu sizning bolangiz emasmi, go zal qush? – deb so radi 2 raqami.	
ʻ ʻ
- Men qush emas, ilonman.Mening qanotlarim ham yo q.	
ʻ
-Pi-pi, bu onam emas, mening onam sizdek, - dedi jo ja.	
ʻ
- Ikkisi uzoqroq yurishdi,so‘ngra katta bir qushning katta maydonga qanday
qo nganini ko rdilar.	
ʻ ʻ
- Jo jangni yo qotdingmi, katta qush? – muloyimlik bilan so radi 2-raqam.	
ʻ ʻ ʻ
-   Men   qush   emas,   samolyotman.   Samolyotlarda   jo jalar   yo q,   deb   javob	
ʻ ʻ
berdi samolyot.
- To satdan   2   raqami   osmondan   tushayotgan   qordek   oppoq   katta   qushni	
ʻ
ko rdi.	
ʻ
- Oqqushim, men seni izlayotgandim, - xirilladi qush.
- Oyi, 2-raqam bilan tanishing.U meni qutqardi,-chiqirdi jo‘ja.
-   Yordamingiz   uchun   rahmat.   Siz   juda     mehribon   ekansiz     va   oqqushga
o xshaysiz. “Keling, do‘st bo‘lamiz”
ʻ
Bu   kabi   ertaklar   bolalarning   aqliy   qobiliyatini   rivojlantiradi.Tarbiyachilar
23 ota-onalar bilan hamkorlikda bunday ertaklarni bolalarga ko‘proq aytib berishi va
savollar   orqali   muhokama   qilishlari   lozim.Shundagina   bolalar   xotirasida   o‘tilgan
mashg‘ulotlar mustahkamlanib boraveradi.
Bugungi   kunda   boalarga   ertak   o‘qib   beradigan   ota-onalarning   soni   afsuski
kamayib   bormoqda.Bolalarning   aqliy   tarbiyasi   bilan   birga,o‘zbek   xalq   ertakalri
orqali axloqiy tarbiyasiga ham ertaklar orqali ta’sir qilish,ularni to‘g‘ri tarbiyalash
mumkin.Buning   uchun   tarbiyachilar   ota-onalarga   bu   borada   maslahatlar
berishi,ertak   kitoblarni   o‘zlari   tavsiya   qilishi   lozim.Chunki   tarbiyachi   boalning
yoshiga mos ertaklarni bilganligi uchun tog‘ri kitobni tavsiya qila oladi.
Bundan   tashqari   hozirda   zamonaviy   texnologiayalar   tobora   rivojlanib
bormoqda.Bu   rivojlanish   ta’lim   tizimiga   ham   o‘z   ta’sirini   o‘tkazib   ,ta’lim
samaradorligini   ma’lum  darajaga  oshirdi  desak   adashmagan  bo‘lamiz.Multimedia
vositalari   bolalarga   ertaklarni   tinglash   imkonini   yaratdi.Bundan   tashqari
ertaklarning   multifilm   ko‘rinishiga   kelishi   bolalar   uchun   juda   qiziqarli   va   ta’lim
olishiga   katta   yordam   berdi.   Lekin   bu   jarayonga   bog‘lanib   qolishlik   tavsiya
etilmaydi. Chunki ota-onalar bolalarga o‘zlari ertak o‘qib berishlari   bola   ruhiyatiga
ta’sir   qilib   ularda   mehr   tuyg‘usini   shakllantiradi.Buni   har   bir   ota-   onalar e’tiborga
olishlari   lozim.Tarbiyachilar   ota-onalar   bilan   bo‘ladigna   suhbat,yig‘ilishlarda   bu
boradagi   o‘z   tavsiyalarini   berishsa,   ota-onalarda   ham   pedagogik   qobiliyatni
shakllantirish uchun treninglar o‘tkazib turishsa maqsadga muvofiq   bo‘lardi.
Shuningdek,   ta’lim   jarayonida   doimo   bir   xil   ertaklardan   foydalanish   ham
kutilan   natijani   beravermaydi,doimo   yangi   ertaklardan   foydalanish   lozim.Ana
shunday sharoitda yangi bilimlar o‘zaro bir-biriga uzviy bog‘lanadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   ertaklar   orqali   bolalar   bilimini   yanada   oshirish
mumkin.   Ertaklar   bolaning   rivojlanishida,   ayniqsa,   ularning   aqliy   va   axloqiy
rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega.   Bundan   tashqari   ertaklar   bolalarning
tafakkur   doirasini   kengaytirib,xotirasini   ham   mustahkamlashini   inobatga   olish   va
bolalarga   ertaklarni   ularning   qiziqishidan   kelib   chiqqan   holda   tanlash   lozim.
Bundan   tashqari,tarbiyachi   o‘zining   pedagogik   mahoratini   ishlatgan   holda   ertak
qahramonlarini   bola   qiziqishiga   moslab   o‘zgartirib   ta’lim   jarayonida   qo‘llasa
24 ta’lim samaradorligi yanada ortadi.
2.2.  Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning rivojlanish yoshi va o‘ziga xos
xususiyatlari
Bolaning individual – o‘ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy   tiplari   va   bolaning   o‘ziga   xos   xususiyatini   o‘rganish   metodikasini   bilish
muhim.   Temperament – lotincha “temperamentum”, ya’ni “qismlarning bir-biriga
munosabati”   ma’nosini   anglatib,   shaxsning   individual   psixologik   xususiyatlari
majmuidir. Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari
ham mavjud. Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli
ravishda   quyidagi   davrlarga   bo‘linadi:   Go‘daklik   (1   yoshgacha);   Ilk   yosh   (1-2
yosh); Ilk yosh guruhi (2-3 yosh); Kichik yosh (3-4 yosh); O‘rta yosh (4-5 yosh);
Katta   yosh   (5-6   yosh);   Maktabga   tayyorlov   davri   (6-7   yosh)1.   Ilk   yosh   davri
bolalarining   rivojlanishidagi   o‘ziga   xosliklar.   Insonning   rivojlanish   davri   ona
qornidan   boshlanadi.   Bola   ona   qornida   to‘qiz   oy   mobaynida   juda   tez   rivojlanish
jarayonini va murakkab taraqqiyot davrini o‘taydi. 
Bu davrda ham bola ma’lum darajada tashqi muhit ta’sirida bo‘ladi. Shuning
uchun   ham   bu   ta’sirning   ijobiy   bo‘lishini   ta’minlash   lozim.   Go‘dakning   vazni
tug‘ilgan paytda 3,5 kg, bo‘yi 50 sm bo‘lgan bo‘lsa, uch oylik davrida uning vazni
25 taxminan   5   kg,   bo‘yi   60   sm,   6   oylik   bo‘lganda   esa   taxminan   7   kg,   bo‘yi   64   sm
bo‘ladi.   Bir   yoshgacha   bo‘lgan   davrda   bolaning   rivojlanishi   asosan   oila   muhiti
ta’sirida   bo‘lib,   u   ona   suti   bilan   oziqlanishi   lozim.   Bola   bu   davrda   nutqqa   ega
bo‘lmasa   ham   nutqni   tushunish,   anglash,   harakatlarni   idrok   etish,   oila   a’zolarini
tanish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   go‘daklik   davridan   boshlab
uch yoshgacha bo‘lgan davrda bolaning nutqi  va tafakkuri jadal  rivojlanadi. Bola
bir yoshgacha bo‘lgan davrda dastlabki so‘zlarni ayta boshlaydi. 
Bu   davrda   kattalar,   asosan,   oila   a’zolari   go‘dakni   to‘g‘ri   parvarish   qilishni
yo‘lga qo‘yishlari lozim. “Bola tushunmas ekan” deb, unga befarq bo‘lmasliklari,
atrof-muhitdagi buyumlarning nomini to‘g‘ri talaffuz qilib, ularning nutqini to‘g‘ri
rivojlantirish uchun keng yo‘l ochishlari kerak. Oilada bolani tarbiyalashda ota-ona
bilan   bola   o‘rtasida   qalban   yaqinlikka   erishish   lozim.   Otaonalar   hech   qachon
tarbiyani   o‘z   holiga   tashlab   qo‘ymasligi,   ya’ni   bolaning   ilk   yoshligidan   bu
jarayonga   kirishish   talab   etiladi.   Chunki,   bola   oilada   birinchi   hayotiy   tajribani
o‘rganadi,   kuzatadi   va   o‘zini   turli   xil   vaziyatlarda   qanday   tutish   kerakligini
o‘rganadi.   Biz   bolani   nimaga   o‘rgatsak   uni   aniq,   hayotiy   misollar   bilan
mustahkamlashimiz   zarur,   ya’ni   bola   kattalar   aytgan   gaplariga   amal   qilishlari,
shaxsan   tarbiyaning   samaradorligini   ta’minlaydi.   Ilk   yosh   guruh   (2-3   yoshli
bolalar) ning rivojlanish xususiyatlari. 
Bu davr o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Bir yoshdan ikki yoshgacha bo‘lgan
davr mobaynida bolaning nutqi va o‘zgalar tomonidan aytilgan so‘zlarni tushunish
qobiliyatlari   jadal   rivojlangan   bo‘lsa,   2-3   yoshga   kelib,   o‘zgalar   nutqiga   taqlid
qilish jarayoni boshlanadi, bola musiqa, badiiy so‘z ta’siriga tez beriladi. Shuning
uchun ham unga xuddi shu davrdan boshlab she’rlar aytish hamda raqsga tushishni
o‘rgatish   lozim.   Ularda   kattalarga   jo‘r   bo‘lib   qo‘shiq   aytish,   musiqaga   muvofiq
harakat qilish, ohangni his etish ko‘nikmasi shakllanadi. Bu yoshdagi bolalarni bir
joyga   jamlaganda   ular   orasida   o‘zaro   muloqotga   kirishish   ko‘nikmalari   shakllana
boshlaydi.   Ta’lim-   tarbiyaviy   ishlar   bolalarda   shakllana   boshlagan   xuddi   ana   shu
ko‘nikmalarni rivojlantirishga va ularni malakalarga aylantirishga yo‘naltirilmog‘i
lozim.   Kichik   guruh   (3-4   yoshli   bolalar)   ning   rivojlanish   xususiyatlari.   Bola   3
26 yoshga qadam qo‘yganda jismoniy o‘sishi bir qadar sekinlashadi. Bu davrda uning
og‘irligi 14-15 kg, bo‘yi 90-95 smga yetadi. 
Bola   jismonan   ancha   chiniqib,   asab   tizimi   taraqqiy   etadi.   Tayanch   harakat
organlari takomillashib boradi. 3 yoshli bolalar qisqa muddat davomida o‘z hatti-
harakatlarini   idora   qilish   ko‘nikmasiga   ega   bo‘ladilar.   Ulardagi   mustaqillik   ortib
boradi,   hissiyot   hamda   sensor   idroki   rivojlanib   boradi.   Jamoa   bo‘lib   o‘ynash
ko‘nikmalari   shakllanadi.   O‘yin   asosida   amalga   oshiriladigan   mehnat   faoliyatini
farqlash imkoniyati kengayadi. Tasviriy faoliyat hamda qurish-yasash faoliyatining
dastlabki   ko‘rinishlari   namoyon   bo‘ladi.   Uch   yoshli   bolalarning   diqqati   qisman
markazlashadi,   xotirasi   mustahkamlanib   boradi,   moddiy   borliqni   idrok   etish
jarayoni   boshlanadi,   faraz   qilish   imkoniyatlari   vujudga   keladi.   Bunda   o‘yin
faoliyati   yetakchi   rol   o‘ynaydi.   Mazkur   dastur   xuddi   mana   shu   faoliyatni
kengaytirishga   va   rivojlantirishga   keng   yo‘l   ochadigan   ta’limiy   mashg‘ulotlar
tizimini   belgilab   berishga   yo‘naltirilgan.   O‘rta   guruh   (4-5   yosh   bolalar)   ning
rivojlanish   xususiyatlari.   Bola   to‘rt   yoshga   yetgach,   uning   jismoniy   o‘sishi   bir
muncha jadallashadi, bu davr mobaynida bo‘yi 105-108 sm gacha o‘sadi, og‘irligi
esa 18-19 kg bo‘ladi. Bu davrda bolaning miyasi tez rivojlanadi. 
Katta   yarim   sharlar   po‘stlog‘ining   faoliyati   takomillashib   boradi.   Boladagi
asosiy   harakatlarning   rivojlanishida   jiddiy-sifat   o‘zgarishlar   sodir   bo‘ladi,   ularni
bajarishda   tabiiylik   ortib   boradi,   bolalarda   qiyoslash   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Bu
yoshdagi   bolalarning   nutqi   ravon,   xotirasi   ancha   teran,   mustaqil   fikrlash   darajasi
bir   qadar   rivojlangan   bo‘ladi.   Barcha   harakat   va   faoliyatlarni   o‘zi   mustaqil
bajarishga   intiladi.   Bu   yoshda   bola   nihoyatda   serharakat,   o‘yinqaroq,   o‘ta
qiziquvchan   bo‘ladi.   U   har   qanday   tadbirga   bajonidil   qatnashadi.   Shuning   uchun
ham   ularni   to‘g‘ri   ovqatlantirish,   o‘z   vaqtida   uxlatish,   salomatligini   muhofaza
qilish, ruhiy holatini nazorat qilib borish, quvnoq kayfiyatda bo‘lishini ta’minlash
muhim ahamiyatga ega. Ular bilan olib boriladigan mashg‘ulotlarning mazmunini
xuddi   mana   shunga   yo‘naltirish   maqsadga   muvofiqdir.   Katta   guruh   (5-6   yosh
bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari. Bu davrda bolaning bo‘yi bu davrda 7-8 sm
ga o‘sadi. Uning oyoqlari gavdasiga nisbatan tezroq rivojlanadi, og‘irligi 20-22 kg
27 ni tashkil  etadi. Bolalarning umurtqa suyaklari  qotmaganligi  tufayli tez qiyshayib
qolishi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   suyaklarning   to‘g‘ri   o‘sishini   ta’minlashga
alohida e’tibor berish kerak.
Ularning yuragi chaqaloq yuragiga nisbatan 4-5 barobar kattalashgan, biroq
muskullari hali yetarli darajada mustahkamlanmagan bo‘ladi. Olti yoshga yetganda
miya   po‘stlog‘ining   asab   katakchalari   rivojlanib,   og‘irligi   va   tashqi   ko‘rinishidan
kattalarnikiga   yaqinlashadi.   Shuning   uchun   ham   bolaning   asablariga   juda
ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo‘lish   talab   etiladi.   Uning   talaffuzi   aniq,   nutqi
ravon bo‘lishini ta’minlash kerak. Bolaning bu faoliyatida nuqson bo‘lgan taqdirda
uning   oldini   olish   choralarini   ko‘rish   lozim.   Bu   yoshdagi   bolalarning   so‘z
boyligining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Ularning nutqidagi so‘zlar
bolaning fikr  ifodalash  ehtiyojlarini  to‘la qondirishi  kerak. Bu davrda bolalarning
matematik   tafakkuri,   hisoblash   ko‘nikmalarini   rivojlanishi   lozim.   Dastlabki
iqtisodiy tushunchalarga ehtiyoj seziladi. 
Bolaning   faraz   qilish   qobiliyatini   jadal   rivojlantirishga   alohida   e’tibor
qaratish maqsadga muvofiqdir. Maktabga tayyorlov guruhi (6-7 yosh bolalar)ning
rivojlanish   xususiyatlari.   Bola   hayotining   yettinchi   yilida   undagi   harakatlar
ko‘lami kengayadi va aniqlashadi, uning jismida harakatlarning o‘zaro moslashuvi
boshlanadi. 6-7 yoshli bolalar o‘zini idora qilish va o‘z harakatlarini nazorat qilish
imkoniyatiga ega bo‘la boshlaydi. 
Bu   yoshdagi   o‘g‘il   bolalarda   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish,   tashabbuskorlik
rivojlanadi   hamda   kattalar   fikrini   tinglash   ishtiyoqi   shakllanadi.   Bu   davrda
bolaning   bo‘yi   120   sm   ga   yetadi,   og‘irligi   22-24   kg   bo‘ladi.   Bu   yoshda   bola
chiniqadi,   qiziquvchan   bo‘ladi,   o‘z   salomatligini   nazorat   qila   oladi.   Uning   idrok
kuchi   va   tafakkuri   jadal   rivojlanadi,   moddiy   borliqni   bilishga   intila   boshlaydi.
Bolalarda   gigienik   malakalar   shakllana   boradi.   Bolani   maktabga   tayyorlash
jarayonida   ularda   faoliyatning   yangi   turi   bo‘lgan  ta’lim   olishga   o‘qishga   ishtiyoq
uyg‘otish   lozim.   Bu   o‘rinda   bolalarni   ruhan   ta’lim   jarayoniga   kirishishga
tayyorlash maqsadida dastlabki o‘quv elementlarini o‘rgatish lozim. 
28 Har qanday olti yoshli bola maktabga qabul qilinishi mumkin. Buning uchun
u   jismonan,   ruhan   hamda   aqliy   jihatdan   ta’lim   olishga   tayyor   bo‘lishi   kerak.
Bolalarni   maktabga   tayyorgarlik   darajasini   aniqlashda   tashxis   markazlarining
xulosalariga   tayanish   lozim.   Shu   bilan   bir   qatorda   maktabning   moddiy-texnik
bazasi   olti   yoshli   bolalarga   ta’lim   berish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi   shart.
Tarbiyachining   pedagogik-psixologik   bilim   darajasi,   axloq-odobi   va   shaxsiy
sifatlari olti yoshli bolalarga ta’lim va tarbiya berish uchun loyiq bo‘lganda, u olti
yoshli   bolalarni   o‘qitish   huquqiga   ega   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   6-7   yoshli
bolalar,   ularni   qabul   qiladigan   maktablar   hamda   bu   bolalarni   o‘qitadigan
o‘qituvchilar   pedagogik-psixologik   nuqtai   nazardan   alohidaalohida   diagnostika
qilinishi va shundan keyingina ta’lim jarayoniga kiritilishi kerak.
2.3.  Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni axloqiy tarbiyalash asoslari
Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash – bu ularning shaxsiyati
va ijtimoiy ko‘nikmalarini shakllantirish uchun muhim bosqich bo‘lib, kelajakdagi
xulq-atvor, qarashlar va axloqiy qadriyatlarning asosi aynan shu davrda yaratiladi.
Ushbu   yoshda   bolaning   axloqiy   rivojlanishi   va   tarbiyasi   nafaqat   uning   shaxsiy
hayotida, balki ijtimoiy muhitda muvaffaqiyatli moslashishi uchun ham muhimdir.
Maktabgacha   yoshda   bolalar   juda   qiziquvchan   bo‘lib,   ular   tezda   atrof-
muhitdan o‘rnak olishga moyildirlar. Shu sababli, axloqiy tarbiya bolalarda axloqiy
qadriyatlarni shakllantirish, ularni jamiyat me’yorlariga moslashish, his-tuyg‘ularni
boshqarish   va   birgalikda   ishlashga   o‘rgatish   uchun   asosiy   manba   bo‘lib   xizmat
qiladi.   O‘zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’lim   tizimini   isloh   qilish
doirasida,   bolalar   tarbiyasiga   katta   e’tibor   qaratilib,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida   sifatli   va   mazmunli   axloqiy   tarbiya   berish   yo‘nalishlari   belgilab
qo‘yilgan.
29 Axloqiy tarbiya jarayonida asosiy e’tibor quyidagi tamoyillarga qaratiladi:
1. Shaxsiy namuna : Tarbiyachi va ota-onalar bolalar uchun axloqiy namuna
bo‘lishi kerak. Bolalar kattalarning xulq-atvoriga taqlid qilganlari uchun, ularning
xulqi ham axloqiy qadriyatlarni shakllantirishda hal qiluvchi omil bo‘ladi.
2. Muomala   va   muloqot   madaniyati :   Bolalarda   o‘zaro   hurmat,   yordam
berish,   mehribonlik   va   sabr-toqatli   bo‘lish   kabi   axloqiy   xulq-atvor   shakllanishiga
alohida e’tibor qaratiladi. Bu ularni jamiyat bilan uyg‘un yashashga o‘rgatadi.
3. O‘yin   faoliyati   orqali   tarbiyalash :   O‘yin   orqali   bolalarga   turli   axloqiy
tushunchalar,   masalan,   do‘stlik,   adolat,   yordam   va   hurmat   haqida   ma’lumot
beriladi.   Shu   yo‘l   bilan   ular   axloqiy   tushunchalarni   real   hayotda   his   etib
o‘rganadilar.
4. Bolalar   adabiyotidan   foydalanish :   Ertaklar,   hikoyalar   va   bolalarga
mo‘ljallangan adabiyot  orqali ularda yaxshi  va yomon xulq-atvor haqida tasavvur
hosil   qilishga   yordam   beriladi.   Bu   orqali   bolalarning   qiziqishlari   ham   oshadi,
axloqiy me’yorlar mustahkamlanadi.
5. Ijodiy   faoliyat :   Rasm   chizish,   qo‘l   mehnati   va   boshqa   ijodiy
mashg‘ulotlar   orqali   bolalarda   estetik   his-tuyg‘ular,   axloqiy   tushunchalar   va
mehnatsevarlik   sifatlari   shakllanadi.   Bu   faoliyat   ularni   o‘z   fikrini   ifodalash   va
o‘zini   anglashga   ham   yordam   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   axloqiy
tarbiyalash   jarayoni   ularga   atrofdagi   dunyo   bilan   tanishish,   shaxsiy   va   ijtimoiy
mas’uliyatni   tushunish,   o‘zaro   yordam   ko‘rsatish   va   insoniylik   sifatlarini
o‘rgatishni   o‘z   ichiga   oladi.   Shu   bilan   birga,   bu   tarbiya   bolalarning   kelajakda
jamiyatga foydali fuqarolar bo‘lib yetishishlariga hissa qo‘shadi.
Axloqiy   tarbiya-shaxsni   xar   tomonlama   rivojlantirishning   muxim
tarkibiy   qismidir .   U   bolalarga   axloqiy   tasavvur   va   bilimlarni   singdirish,   ularda
shaxsning   axloqiy   xis-tuygu   va   sifatlarini,   ijobiy   munosabatlar   va   xulq
madaniyatini tarbiyalashga qaratilgan jarayondir.
Axloqiy   tarbiya   jarayonida   bola   axloqiy   jixatdan   kamolga   е tadi.
Axloqiy   tasavvurlarning   rivojlanishi   jarayonida   eng   avvalo   ular   o‘zlarining
30 boshqalar   bilan   bo‘ladigan   munosabatlarini   ongli   tushuna   boshlaydilar;
t е ngdoshlari va kattalar bilan bo‘ladigan munosabatlarida axloq saboqlari rivojlana
boradi.
Axloq kishilarning xulq-atvor normalari va qoidalarini, ularning o‘z-o‘ziga,
boshqa   kishilarga,   m е hnatga,   jamiyatga   munosabati   kabi   axloqiy   tushunchalarni
o‘z ichiga oluvchi ijtimoiy ongning aloxida bir shaklidir.
Axloq   sinfiy   xususiyatga   ega,   chunki   axloq   xis-tuygu,   tushuncha   va
printsiplar   ma’lum   ijtimoiy   formatsiyaga   xos   bo‘lib,   ijtimoiy   tuzum   o‘zgarishi
bilan u xam o‘zgaradi.
Bizning   jamiyatimizdagi   axloq,   eng   yaxshi   umuminsoniy   xulq   normalarini
o‘z ichiga olgan bo‘lishi k е rak.
“Odob-bu qalbni  yomon so‘zlardan va nojo‘ya xulqdan saqlay olish, o‘zini
va o‘zgalarni ham xurmat qila bilishdadir”, d е ydi olim. Uning fikriga yaqin fikrni
A. Navoiy ijodida xam ko‘ramiz. 
“Odobli   inson   barcha   odamlarning   yaxshisidir   va   barcha   odamlar   uchun
yoqimlirog‘idir”,- d е ydi buyuk shoir.
Abdulla Avloniy til va so‘z odobi haqidagi  umuminsoniy fikrlarni shunday
ta’riflaydi:   “...   so‘z   insonning   daraja   va   kamolini,   ilm   va   fazlini   ulchab
kursatadigan tarozidir.
Akl   soxiblari   kishining   dilidagi   fikr   va   niyatini,   ilm   va   kuvvati,   qadr   va
qimmatini so‘zlagan so‘zidan bilurlar”. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   axloqiy   jitxatdan   tarbiyalash   vazifasi   va
mazmuni   bolaning   ma’naviy   dunyosini,   uning   ongini,   axloqiy   xislarini,   shaxsiy
sifatlari va xulqini tarbiyalash va rivojlantirishni taqozo etadi.
Axloqiy tarbiyaning vaziflari asosan quyidagilardir:
 Bolalarda   axloqiy   xis-tuyg‘ular,   tasavvurlar   va   hatti-harakatlarni
tarbiyalash.
 Xulq madaniyati va ijobiy munosabatlarni tarbiyalash.
 Shaxsda axloqiy xis-tuyg‘ularni tarbiyalash.
 Xulqdagi salbiy xislarni barxam toptirish.
31 Axloqiy   tarbiyaning   vazifasi   va   mazmuni   bog‘chadagi   axloqiy   tarbiya
b е rishning asosiy printsiplari va p е dagogik shart-sharoitlariga rioya qilish asosida
bajariladi.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar axloqiy tarbiyasining vazifasi hamda
mazmuniga muvofiq uning printsiplari ishlab chiqilgan.
Axloqiy   tarbiya   m е todlari-bolalarning   axloqiy   tasavvur   va   bilimlarini
egallab olishiga, ularda ma’daniy xulq va ijobiy munosabatlarni, shaxsning axloqiy
xis-tuyg‘ulari va sifatlarini tarbiyalashga qaratilgan faoliyat hisoblanadi.
Axloqiy tarbiya m е todlari quyidagi guruhlarga bo‘linadi:
I-guruh   axloqiy   ongni,   ya’ni   axloqiy   tasavvur   va   bilimlarni,   ularni   bajarish
xoxishini shakllantirishga qaratilgan m е todlar.
II -guruh   madaniy   xulq-atvor   va   ijobiy   munosabatlarni   shakllantirishga
qaratilgan m е todlar.
III-guruh   axloqiy   xis-tuyg‘ular   va   munosabatlarni   rag‘batlantirishga
qaratilgan   yordamchi   m е todlardir.   Bu   guruh   m е todlariga   qo‘yitladigan   asosiy
talablar:   bolalarni   yaxshilik   va   yomonlik   to‘g‘risidagi   tasavvurlarini   e’tiborga
olish,   axloqiy   xulq-atvor   normalarini   muhokama   qilish   uchun   maxsus   yaratilgan
vaziyatda   bolalarning   o‘zlarini   faol   qatnashtirish;   har   bir   bolaning   xis-tuyg‘usiga
extiyotkorlik bilan munosabatda bo‘lish.
XULOSA:
  Demak,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   tarbiyalanuvchilarida
rivojlanishining   yoshiga   bog‘liq   xususiyatlar   juda   ko‘p   va   ahamyatli.   Bolaning
rivojlanishida qanday rivojlanayotganligi yoshiga yarasha vazni, bo‘yi, psixologik
xarakteri, qobilyati, tashqaridagi ma’lumotlari qay darajada qabul qilishi, nuqtining
o‘sishi,   so‘z   boyli   bularning   hammasi   juda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bola
tug‘ilganidan   to   maktabgacha   ta’lim   yoshiga   yetguniga   qadar   har   tomonlama
me’yor   jihatidan   rivojlanishi   kuzatuv   ostida   bo‘lishi   lozim.   Chunki   ,   har
tomonlama sog‘lom bola davlatimiz kelajagi demakdir.
Xulosa   qilib   aytganda,   ertaklar   orqali   bolalar   bilimini   yanada   oshirish
mumkin.   Ertaklar   bolaning   rivojlanishida,   ayniqsa,   ularning   aqliy   va   axloqiy
32 rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega.   Bundan   tashqari   ertaklar   bolalarning
tafakkur   doirasini   kengaytirib,xotirasini   ham   mustahkamlashini   inobatga   olish   va
bolalarga   ertaklarni   ularning   qiziqishidan   kelib   chiqqan   holda   tanlash   lozim.
Bundan   tashqari,tarbiyachi   o‘zining   pedagogik   mahoratini   ishlatgan   holda   ertak
qahramonlarini   bola   qiziqishiga   moslab   o‘zgartirib   ta’lim   jarayonida   qo‘llasa
ta’lim samaradorligi yanada ortadi.
Oilada   bolani   tarbiyalashda   ota-ona   bilan   bola   o‘rtasida   qalban   yaqinlikka
erishish   lozim.   Ota-onalar   hech   qachon   tarbiyani   o‘z   xoliga   tashlab   qo‘ymasligi,
ya’ni   bolaning   ilk   yoshligidan   bu   jarayonga   kirishish   talab   etiladi.   Chunki,   bola
oilada birinchi hayotiy tajribani o‘rganadi, kuzatadi va o‘zini turli xil vaziyatlarda
qanday   tutish   kerakligini   o‘rganadi.   Bola   nimaga   o‘rgatilsa,   uni   aniq,   hayotiy
misollar   bilan   mustaxkamlash   zarur,   ya’ni   bola   kattalar   aytgan   gaplariga   amal
qilishlari, shaxsan tarbiyaning samaradorligini ta’minlaydi
Inson   butun   umri   davomida   o‘zgarib   boradi.   U   ham   ijtimoiy,   ham   psixik
jihatdan   kamolga   yetadi,   bunda   bolaga   berilayotgan   tarbiya   maqsadga   muvofiq
bo‘lsa,   u   jamiyat   a’zosi   sifatida   kamol   topib,   murakkab   ijtimoiy   munosabatlar
tizimida   uziga   munosib   o‘rin   egallaydi.   Chunki   rivojlanish   tarbiya   ta’siri   ostida
boradi.   Shaxsning   fazilatlarini   to‘g‘ri   ko‘rish   va   bexato   baholash   uchun   uni   turli
munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.
F OYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. 2020 yil 23
sentabr. https://lex.uz.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “2019-2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini   innovatsion   rivojlantirish   strategiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi
Farmoni. 2018 yil 21 sentabr. https://lex.uz.
3. Mirziyoyev   Sh.M.   “Bilimli   avlod   –   buyuk   kelajakning,   tadbirkor   xalq   –
farovon   hayotning,   do‘stona   hamkorlik   esa   taraqqiyotning   kafolatidir”
mavzusidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   26
yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruzasi.//   “Xalq   so‘zi”   gazetasi
2018 yil 8 dekabr. 
33 4. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   T.   “Ma’naviyat”,
2008, 43-bet. 
5. Quronov.M.   Bolam   baxtli   bo‘lsin,   desangiz.T.   “Ma’naviyat”,   2014,   22-
bet.
6. O‘zbekiston     Respublikasi     Vazirlar     Mahkamasining     “Maktabgacha
ta’lim     va   tarbiyaning   davlat   standartini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   2020   yil   22
dekabrdagi 802 -sonli  qaroriga 1-ilova Maktabgacha ta’lim  va tarbiyaning Davlat
Standarti.
7. “Ilk  qadam”  Maktabgacha  ta’lim  tashkilotsining  Davlat  o‘quv  dasturi
8. Toshkent – 2018 y. 
9. Sh.M. Mirziyoyev-“Yangi O‘zbekiston Strategiyasi”-Toshkent-2021. 
10. Kayumova.N.M.-“Maktabgacha   pedagogika.”     T.:     TDPU   -2013   y.
O‘quv qo‘llanma. 
11. Sodiqova Sh.A.-   “Maktabgacha   pedagogika.”   – T, 2018 Yusupova
“Maktabgacha tarbiya pedagogikasi”. T.: O‘qituvchi, 2001.
12. Xasanboyeva O.U. va boshq. “Maktabgacha ta’lim pedagogikasi”. T.:
Ilm ziyo, 2006.
34

Maktabgacha yoshidagi bolalarning rivojlanishi va ta’lim tarbiyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский