Markaziy Osiyo tarixiga bag’ishlangan ilk o’rta asr manbalarining xususiyatlari

Markaziy osiyo tarixiga bag’ishlangan ilk o’rta asr manbalarining
xususiyatlari
1 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.   J а miyat riv о jl а nib b о rg а n s а ri  ins о nl а r,   ха lql а r,
mill а tl а r   o’rt а sid а gi   m а ’n а viy-m а d а niy,   iqtis о diy,   siyosiy   mun о s а b а t   v а   а l о q а l а r
riv о jl а nib   b о r а v е r а di.   Moziyga   qaytib   ish   ko’rish   xayrlidir.   Madaniy   tradisiya
deyilganda   ham   o’tmish   madaniyatidagi   halqchil,   gumanistik   tomon,   ularni
o’zlashtirish,   ulardagi   yuksak   badiiy   mahoratni   yangi   asarda   taraqqiy   ettirish,
yutuqlari,   ijodiy   metodlaridan   samarali   foydalanish   nazarda   tutiladi.   Mavzuning
maqsad   vazifasi   ham   aynan   ana   shu   jihatlarga   qaratilgan.   Bugungi   kunda
mamlakatimiz   va   Markaziy   Osiyoning   bir   qatordavlatlari   o’tmishi   tarixi   va
madaniyati har qanday insonni  qiziqtirishi  tabiiy hol. Mavzuning dolzarbligi  ham
Jahon   siyosati   va   madaniyati   tarixida   o’ziga   xos   o’ringa   ega   bo’lgan   bu
hududlarning   ma`lum   davridagi   ijtimoiy-siyosiy   hamda   madaniy   hayotini   ochib
berishga qaratilgan.
Mavzuning o’rganilish darajasi . Bu davr O`rta Osiyo tarixi va madaniyati
tarixchilar,   madaniyatshunoslar,   faylasuflar   va   san’atshunoslar   tomonidan   yaxshi
o’rganilgan. Ayniqsa Rus tarixchilarining bu boradagi tadqiqotlari va izlanishlarini
a’lohida   ta’kidlab   o’tish   kerak.   Lekin   bu   borada   O’zbek   tarixchilarining   olib
borgan ishlarini ijobiy baholab bo’lmaydi. Ya’ni juda ozchilikni tashkil etadi. Olib
borilgan   tadqiqotlar   asosan   shu   davrdagi   ijtimoiy-siyosiy   jarayonlarga   qaratilgan.
O’zbek tarixchilaridan ham bir qator tarixchilar jumladan Sh. Ergashov 1
 bu borada
samarali ishlar olib borgan.
Kurs   ishining   obyekti .   Arablar   bosqini   va   O`rta   Osiyo   xalqlarining
bosqinchilarga qarshi harakatlari.
  Kurs ishining predmeti . Dunyo ilm-fani va madaniyatiga yuksak hissa qo’shgan
Markaziy   Osiyo   madaniyatining   unchalik   katta   bo’lmagan   davrini   o’rganish,
vorisiylik asosida kechgan madaniyat yutuqlarini yoritib berish uni tadqiq qilishga
qaratilgan.   Arablar   yurishlarga   qarshi   kurashish   maqsadida   mavoraunnaxrning  
maxalliy   xukumdorlari   ur   tasida   xarbiy   ittifoq   tuzush   uchun   urinishlar   bulgan,  
lekin   asosiy   tarqoqlik   natijasida   bu   urinishlar   samara   bermagan.   Arab   lashkar  
1
 Эргашев Ш. Жаҳон тарихи. Т., Шарқ. 2015
2 boshlari   esa   bunday   vaziyattan   ustalik   bilan   foydalanganlar   .   Bu   davrda   g`arbiy  
Turk   xakonligi   ichkiqabilaviy   nizolar   oqibatida   siyosiy   inqrozga   yuz   tutib,  
parchalanib   ketgan   edi.   VII   asr   o`rtalarida   Choch   viloyati,   Yettisuv   ,   Talos   va
Chuv     vodiylarida   kuchib   yo’rgan   yirik   turkiy   qabilalaridan   turkash   shuningdek
VII   asr   boshlarida   Forg`ona   va   Toxaristonda   yashab   turgan   xarluklar,
Zarofshon   vodiysining   o’rta   qismidagi   turklar   arablarga   qarshi   kurashda
sug`diylarga yordam   berib janglarda faol qatnashdilar .   ―Agar vorisiylik negizida
hayotiylik bo’lmaganida edi, biz uchun o’tmish sovuq, befoyda, o’lik va qiziqarsiz
bo’lib qolaverardi , deb takidlaydi J.Neru‖ 2
. 
Tadqiqot   natijalarining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati .   Ushbu   Kurs   ishida
keltirilgan   ma’lumotlar,   avvalo,   o’rta   maxsus   va   oily   ta’lim   tizimlari   uchun,
shuningdek   keng   jamoatchilik,   tarix   fakulteti   talabalari,   yangi   zamon   madaniyati
va   san’at   bilan   qiziquvchilar,   Markaziy   Osiyoning   tarixiga   bag’ishlangan   referat,
mustaqil   ishlar   yozish   jarayonida   foydalanishi   mumkin.   Ishda   qayd   qilingan
mulohazalar   ayniqsa   Markaziy   Osiyoning   Arablar   bosqinidan   keyingi   davrdagi
madaniyati borasidagi bilimlarni chuqurlashtiradi. 
I. BOB .   O‘rta Osiyoning Arab xalifaligi tomonidan bosib olinishi va
uning oqibatlari.
1.1. O`rta   Osiyogada Arablar bosqinigacha bo`lgan davr.
Markaziy   Osiyo   davlatchiligi   tarixida   Turk   xoqonligi   davlati   muhim   o‘rin
egallaydi.   Turk   xoqonligi   hususidagi   manbalar   yetarli   bo‘lsada,   lekin   ularning
ko‘pchiligi bir-biriga qarama-qarshiligi ma’lumotlar olindi. Birinchi navbatda VII-
VIII asrlarda to‘plangan manbalar ancha qimmatlidur. Bu yepik grafik yodgorliklar
O‘rgun-Enese   runiy   yozuvlari   Xitoyning   “tanxonadoni   tarixi”   VII-IX   rasr   tarixiy
manbasi   VI   asr   ohirida   yashagan   Vizantiyalik   tarixchilar   Menandir ,   Protektor,
Piyofan, Vizantiyskiy, suriyachilik tarixi Ionna Efessiylarning tarixi asarlaridir.
Shuningdek   bu   to‘g‘ridagi   ma’lumotlar   arab   tarixchilari   at-Tabariy,
Denovariy (IX-X asr) o‘lkamiz fuzalolaridan Abu Rayxon Beruniy, Narshahiy (X
2
 Джавахарлал Неру. Открытие индии. Москва 1955. С. 25.
3 asr)   va   boshqalar   asrlarida   ham   uchraydi.   Keyingi   vaqtda   bu   masalaga   yanada
e’tibor   kuchaydi.   Arxeolog   olimlar,   tarixchilar,   adabiyotshunoslar,   antropologlar
bu   xususida   yangi   tadqiqotlar   olib   bormoqdalar.   Turklar,   turkiy   qabilalar   tarixi
masalasi   Toshkentda   o‘tkazilgan   III   jahon   Turkologiya   anjumanida   ham   keng
muhokama etildi.
“Alpomish”, “Go‘ro‘g‘li”, “Manas”,  “Dada qo‘rqut” kabi umumturkiy xalq
dostonlari,   O‘rta   asrlardagi   Mahmud   Qoshg‘ariy,   Ahmad   Yugnakiy,   Yusuf   Xos
Hojib   va   boshqalar   asarlarida   turkiy   madaniyat,   adabiyot,   tarix   to‘g‘risida   turli
ma’lumotlar keltiriladi.
XI asrda yashagan alloma, Mahmud Qoshg‘ariyning zamondoshi Yusuf Xos
Hojib o‘zining “Qutadg‘u bilig” (Saodatga yo‘llovchi bilim) asarida afsonaviy turk
sarkardasi Alp Er Tunga to‘g‘risida shunday deb yozadi: “...   u bilimdon , zakovatli,
katta hunar egasi edi, bu fazilatlari uning shon-shuhratini dunyoga taratgan. U turk
beklarining sarasi, ovozasi olamni tutgan, hunari talay edi. Uning tengi topilmasdi.
 Forslar uni Afrosiyob deb atashgan”.
Tarixda   turklarning   kelib   chiqishi   hususida   ko‘plab   afsona,   rivoyatlar   ham
mavjuddir. Abu Is’hoq Nishopuriy jam qilgan (VIII asr) “Qissai-al anbiyo” asarida
turklarning kelib chiqishi Nuh payg‘ambarga borib taqaladi.
Xitoy   yozma   manbalarida   Turklar   “xun”   nomi   ostida   eramining   92   yilida
Oltoyning   etaklariga   kelib   o‘rganishganligi   va   jujanlardan   ruxsat   olib   ular   uchun
temir   qazib   chiqarishni   boshlagapnlari   haqida   ma’lumot   berildi.   Bu   ulug‘   Ashin
urug‘i   nomi   bilan  avval   oshda   atalib  kelgan.  Xitoylar   Ashin  qabilasini   “Tu-kyu”,
deb ham yuritilgan. P. Pel’o bu so‘zni “Turk-yut” (ya’ni turkiylar) deb izohlagan.
 “Turk” atamasi kuchli, baquvvat degan ma’noni anglatadi.
Avval   bu   ulug‘ga   berilgan   turk   atamasi   keyinchalik   ularga   yaqin   turgan
barcha qabila-urug‘larga ham umumiy nom sifatida aytilib ketilgan.
Ashin urug‘idan bo‘lgan Asan (Asyan), va Tuu, (460-545) turkiy qabilalari
ittifoqiga asos soladilar. Tuuning o‘g‘li Bumin (bu turkcha nom, xitoycha Tumin)
o‘ziga   Tele   qabilasini   buysundiriladi.   Endilikda   ancha   mustahkamlangan   bu
qabilalar   ittifoqi   o‘zlari   qaram   bo‘lib   turgan   jujanlardan   xalos   bo‘lish   yo‘lini
4 qidirishadi. Bumin 551 yili Markaziy Osiyodagi eng kuchli bo‘lgan jujanlar xonini
mag‘lub etadi.
O‘sha yili Bumin yangi davlat –Turk hoqonligiga (551-744) asos soladi. Ili
daryosi   bo‘yida   hukmdor   deb   e’lon   qilingacha   “Ilixon”   degan   unvonni   oladi.
Turklar hukumdori o‘zini hoqon (turkcha-qag‘an) deb yurita boshlaydi. Oltoydagi
O‘tukan   shahri   yangi   Turk   hoqonligining   poytaxti   qilib   belgilanadi.   Bumin   o‘z
ukasi   Istamiga   (Istemi-turkcha,   Sedimi-xitoycha,   Sinjibu-arabcha,   Stembi-xagan
yunoncha)   birinchi   sarkarda,   davlatning   birinchi   amaodor   darajasiga   to‘g‘ri
keluvchi   “Yabg‘u”   (bahodir)   unvonini   berib   u   bilan   birgalikda   o‘z   davlatini
kegaytirish   payiga   boshchilik   qilib   tez   orada   Sharqiy   Turkistondagi   nushibi,
turkash, uzli qabilaarini o‘ziga buysundiradi.
Muqanxon   hukumronligi   davri   turk   hoqonligini   eng   qudratli   pallaga   olib
kirdi.   554   yil   Muqan   hoqon   Sharqqa   yurish   qilib   Uzoq   Sharq   o‘lkalarini   o‘ziga
buysundiradi   va   Tinch   okeani   qirg‘oqlariga   chiqadi.   U   O‘rxun,   Tug‘la,   Selenga
daryolari   bo‘ylaridagi   qabilalarni,   Yenisey   daryosi   bo‘ylaridagi   qirg‘izlarni,
Baykal   atroflaridagi   uyg‘urlarni   o‘ziga   bo‘ysundiradi.   Muqan   hoqon   eftalitlar
davlatini tugatish uchun 544 yil Eron shohi Xusrav I Anusheronga elchi jo‘natadi.
588   yil   turklar   Ural   va   Volga   bo‘ylarini   zabt   etib   Shimoliy   Kavkazdagi
ko‘chmanchi   ovarlar   bilan   to‘qnashadi.   Turklar   eftalitlar   va   ovarlarga   qarshi
kurashishda   Vizantiya   va   Eron   bilan   do‘stona   aloqani   mustaxkamlashga   harakat
qila   boshlaydilar.   Vizantiyadan   foydalangan   Eron   eftalitlardan   Toharoston,
Chag‘aniyon, Qobul atrofdagi yerlarni tortib oladi.
563   yildan   eftalitlarga   qarshi   shimoldan   turklar   Choch   vodiysiga   bostirib
kiradilar.   Tez   orada   ular   tomonidan   Samarqand ,   Kesh,   Naxshab   egallanadi.
Eftalitlar   Xuttalon,   Termiz,   Balx,   Amul,   Zamm   shaharlaridane   yordam   olib
Buxoro   yaqinida   katta   jangga   tayyorgarlik   ko‘rdilar.   8   kunli   shiddatli   jangda
eftalitlar turklardan yengiladilar.
Turklar tezlik bilan harakat qilib iloji boricha eftalitlarning yerlarini ko‘proq
o‘z ko‘llariga olishga harakat qiladilar. Amudaryoning janubiy sohiligacha bo‘lgan
yerlar,   Eron,   uning   shimoliy   sohillaridan   Kaspiygacha   bo‘lgan   yerlar   turklar
5 qo‘liga   o‘tadi.   Birmuncha   vaqt   eftalitlarning   qolgan-qutgani   Zarafshon   vohasida
yashab   turklarga   soliq   to‘lab   turadi.   Janubdagi   yarim   mustaqil   eftalitlar   yerloari
sosoniylar tomonidan bir oz vaqtdan keyin butkul bo‘ysundirilib olinadi. Eftalitlar
davlatining   mag‘lubiyatidan   so‘ng   bevosita   ittifoqchilar   o‘rtasida
kelishmovchiliklar paydo bo‘la boshlaydi.
Hoqonlikning   bevosita   g‘arbiy   qismini   boshqarib   turgan   Istami   va   bosh
hoqon   Muqanxon   ham   savdo   yo‘li   va   uning   ahamiyatini   yaxshi   tushunib   bu
masalani tinchlik bilan hal qilishga harakat qila boshlaydilar. Istami Yabg‘u Sug‘d
ixshidiga   bu   masalani   hal   etish   vazifasini   topshiradi.   Eronga   mashhur   Sug‘d
savdogarri   va   diplomati   Moniax   boshchiligida   elchilar   guruhi   jo‘natilgan.
Xusravshoh o‘z atrofidagi amaldorlarning maslahatiga kirib, sug‘diylar olib kelgan
ipakliklarni sotib olib, so‘ng uni elchilar ko‘z o‘ngida yig‘ib yoqib tashlaydi.
Istami bu voqeadan so‘ng qatitq ranjisa-da, Xusravshoh huzuriga 2-marotaba
o‘z elchilarini yuboradi. Bu elchilar guruhi endilikda faqat turklardan iborat bo‘lib,
uning natijasidan yaqin oradagi siyosat namoyon bo‘lishi kerak edi. Bu safar turk
elchilari   zaharlab   o‘ldiriladi.   Ularning   faqatgina   bir   nechasigina   hoqon   huzuriga
yetib   keladi.   O‘z   ishlarini   sosoniylar   “Turklar   issiq   ob-havoni   ko‘tarisha
olmadilar”   deb   berkitishadi.   Istami   Husrav   I   Anushervon   qo‘shinlarini   tor-mol
qilib   Eronning   shimoliga   bostirib   kiradi.   Eftalitlar   o‘z   yerlarining   Eronga   tushib
qolgan   qismini   yana   o‘z   qo‘llariga   qaytarib   oladi.   Eron   tinchlik   sulhiga   kelishib
40000   Vizantiya   tillasi   to‘lash   majburiyatini   oladi.   Undan   so‘ng   Eron   bilan
Vizantiya   o‘rtasida   ham   urush   boshlanib,   ketib,   sosoniylar   davlati   juda   nochor
ahvolga tushib qoldi.
576   yili   Muqan   hoqon   va   Istami   yabg‘ularning   vafotidan   so‘ng   Turk
hoqonligining   ta’siri   ancha   zaiflasha   boshlaydi.   Eron   sarkardasi   Bahrom   Chubin
Chur-Bag‘a   hoqon   qo‘mondonligidagi   30000   kishilik   turk   qo‘shinini   tor-mol
qiladi.   Chur   Bag‘a   jangda   haloq   bo‘ladi.   Bahrom   Chubin   Buxoro   yaqinidagi
Poykend shahriga bostirib Hoqon hazinasini esa Eron shohi Xurmuzdga yuboradi.
Muqon   hoqon   vafotidan   (576   yil)   so‘ng   taxtga   uning   ukasi   Arslon   To‘ba   o‘tirdi.
Arslon To‘la buddiylikka berilgan bo‘lsa-da, mmlakatni mustahkamlash  uchun Si
6 saltanati bilan shartnoma tuzadi. Bundan tashqari u mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
jihatdan rivojlantirish choralarini ham ko‘rdi. Ammo, 581 yilda Arslon To‘ba vafot
etgach   Turk   hoqonlari   o‘rtasida   o‘zaro   kurashlar   avj   olib   ketdi.   Bu   kurashlar
natijasida hoqonlik ikki qismga: sharqiy va G‘arbiy qismga bo‘lnib ketdi. Sharoqiy
hoqonlik Xitoy va Mo‘g‘ulistoni bir qismini o‘z ichiga olib uni Arslon To‘baning
kichik o‘g‘li Ishbara boshqara boshlaydi.
Ikkinchi hoqon g‘arbiy yerlarini-Yettisuv, markaziy Osiyoning asosiy qismi,
Sharqiy Turkiston, hozirgi  Qozog‘iston tasarrufini olgan Istami yabg‘uning o‘g‘li
Qora   Churin  boshqarar   edi.  Qora  Churin  Istamining  vafotidan  (576  yil)  so‘ng  bu
lavozimiga   o‘tirgan   bo‘lib,   boshqa   hoqon   va   xonlar   ichida   eng   qobiliyatlisi   va
tadbirkori   edi.   Keyingi   xonlar-To‘amon   va   Amroq   edi.   Ulardan   tashqari   yana
kichik 4 ta xon bo‘lgan. Bu hokimlar o‘rtasida zimdan adovat kezar, ularning ko‘pi
bir-biriga   dushmand   bo‘lib,   qulay   vaziyat   kelishini   kutib   turar   edilar.   O‘zaro
kurashlar   natijasida   mamlakat   ichida   ham   ahvol   keskinlashib,   iqtisodiy   tanazzul
boshlanib ketdi.
Shu   vaqtda   keskin   vaziyat   paytida   turkiy   shahzoda   Obro‘y   boshchiligidagi
xalq harakati (585-586 yillar) bo‘lib o‘tdi. Obro‘y harakati to‘g‘risida uzuq-yuluq
ma’lumotlar   saqlanib   qolgan.   Xususan   Abdurhmon   Muhammad   Nishopuyriyning
(XI   asr)   “Hazinat-al-ulum”   asaridagi   bu   masalaga   ag‘ishlangan   parcha
Narshahiyning   “Tarixi   Buxoro”   asariga   kiritilgan.   Uning   yozishicha   Obro‘yning
qarorgohi Poykandda bo‘lib, u boy zodagonlar va savdogarlar ustidan qattiq nazort
o‘rnatgan.   Bunga   chiday   olmagan   zodagonlar   Turkiston   tolmoniga   yo‘l   olishgan.
Obro‘y atrofida esa qashshoq dehqonlar guruhlari yig‘ila borgan.
O‘zaro   muttasil   urushlar   hamada   taxt   talashishlar   mamlakatni   parchalanib
ketishi va ma’naviy iqtisodiy inqiroz holatiga olib keldi. Qora Churin qarib qolgan
vaqtida   taxminan   600   yillarga   kelib   o‘zini   xoqon   deb   e’lon   qiladi.   Qora   Churin
Bug‘u   xoqon   (qahramon   xoqon)   degan   nomni   olgan   edi.   Xoqonlikdagi   og‘ir
vaziyatdan foydalangan Xitoy imperatori ichki nazolar keltirib chiqarishga harakat
qiladi. 582-603 yillardagi o‘zaro urushlardan so‘ng 603 yil xoqonlik to‘la mustaqil
2   qismga:   Sharqiy   va   G‘arbiy   qismlarga   aylandi.   G‘arbiy   xoqonlik   ta’siri   ostida
7 Yettisuv,   Chuvodiysi,   Volga,   Kubanning   kuyi   qismi ,   Irtish,   Ishim   daryolari
bo‘yidagi   yerlar,   Markaziy   Osiyoning   kichik   yarim   mustaqil   davlatlari   uning
tarkibida bo‘ldi.
Feodal   munosabatlar   rivojlanayotgan   G‘arb   hoqonligining   ijtimoiy   tarkibi
ham,   siyosiy   boshqaruvi   ham   ancha-muncha   murakkab   edi.   Yarim   asrlik
hukumdorlik   jarayonida   turklarning   bir   qismi   o‘troqlashadi,   qolganlari   yerli
chorvadorlar   bilan   aralashib   ketadi.   Ztroq   hayotning   an’anaviy   –ma’muriy
udumlari ta’sirida boshqaruv tarkiblari asta-sekin o‘zgarib, turklarning ijtimoiy va
siyosiy   mavqei   mustahkamlanib   boradi.   Turklar   siyosiy   hayotda   faol   qatnashib,
Markaziy Osiyo siyosatining hamma jabhalarida teng qatnasha boshladilar. Hoqon
Sheguy   vafotidan   keyin   (618   yil)   hokimiyati   kelgan   To‘n   yabg‘u   (To‘n   bahodir)
davrida G‘arbiy hoqonlik yana kuchayadi.
1.2.   Arab xalifaligining O`rta   Osiyoga bosqinchilik yuritishlari .
Jahon tarixida ulkan iz qoldirgan davlatlardan biri — bu Arab xalifaligidir.
Arab   xalifaligi   davri   O‘rta   Osiyo,   Eron,   Afg‘oniston,   Yaqin   va   Urta   Sharq,
Shimoliy Hindiston, Pireneya yarim oroli va Shimoliy Afrika xalqlarining ijtimoiy,
iqti-sodiy, madaniy taraqqiyotida o‘ziga xos yuksalish davrini belgilab berdi. Arab
istilochilari   xususida   shubhasiz   eng   asosiy   ma’lumotlarni   arab   musulmon
mualliflari   berib   o‘tganlar.   Shu   xususda,   jumladan,   al-Balazuriyning   «Futuh   al
buldon» (Mamla-katlarning fath etilishi), at-Tabariyning «Tarixi rasuli va muluk»
(Payg‘ambarlar va podsholar tarixi) asarlari alohida ahamiyat kasb etadi.
Islom   dinining   vatani   Arabiston   yarim   orolidir.   Arablar   semit   qabilalari
guruxiga mansub bo‘lib, asosan ko‘chmanchi, chorvachilik bilan hayot kechirgan.
Ko‘chmanchilar   bjdaniylar   deb   yuritilgan.   Vohalardagi   aholi   dehqonchilik   bilan
shug‘ullangan.   Dengiz   bo‘ylari,   vohalarda   shaharlar   qad   rostlagan   bo‘lib,   ularda
asosan savdo-sotiq va hunarmandchilik bilan kun ko‘radigan aholi yashar edi.
VI   asrning   ikkinchi   yarmi   VII   asrning   birinchi   yarmidagi   arab   ijtimoiy
hayoti juda murakkab va rang-barang edi. Unda urug‘-aymoqchilik munosabatlari
endigina kurtak  ochib kelayotgan feodal  munosabatlar  bilan chatishib  ketgan edi.
8 Asosiy   savdo   yo‘llarining   bu   hududdan   o‘tishidan   arab   zodagon-savdo   ahli   juda
manfaatdor edi. Lekin mamlakatda bu paytda siyosiy parokandalik hukm surar edi.
O‘zaro   qabilaviy   urushlar   natijasida   dehqonchilik   va   savdo-sotiq   ishlariga   katta
zarar   yetkazilar,"   xonavayronlik   avj   olgan   edi.   Bu   holat   arab   aslzoda   guruhlari,
zodagonlari   manfaatiga   zid   bo‘lib,   mamlakat   iqtisodiy   yo‘nalishida   yuqoridagi
salbiy holatlar katta zarar yetkazar edi. Yuqoridagi vaziyat ham turli tabaqa, toifa
kishilarining   o‘zaro   hamjihatlikka   yagona,   kuchli   davlat   atrofiga   birlashishga
chaqirar edi. Aholi ichida ko‘p xudolik-butparastlik urf edi (xususan Ka’bada 360
ta but bo‘lib, ularning eng yiriklari Hubal va Lut bo‘lgan).
Shunday   vaziyatda   Islom   to‘g‘ri   va   haq   yo‘lni   ko‘rsatuvchi   din   sifatida
yuzaga keldi. Islom — bu Alloh yagona deb e’tirof etib, unga bo‘ysunmokdik va
butun   qalbi   bilan   unga   ixlos   qilmoqlik   va   Alloh   buyurgan   diniy   e’tiqodga   imon
keltirmoklik   dsmakdir.   Islom   «itoat»,   «bo‘ysunish»   ma’nolarini   bildiradi.   Bu
dinning   asoschisi   Muhammad   payg‘ambar   (570-632)   makkalik   Abdullohning
o‘g‘li bo‘lgan. 
Muhammad   payg‘ambarning   ta’limotiga   ergash-Pshlarni   «muslim»,   ya’ni
«itoatkorlar», deb yuritganlar. O‘z payg‘ambarlik faoliyatini Muhammad Makkada
boshlagan.   Makka   Arabiston   yarim   orolining   Srbiy   qismidagi   Hijoz   viloyatida
joylashgan   shahar   Io‘lib,   bu   yerda   Ka’ba   joylashgan   edi.   Diniy   ta’limotga   ko‘ra
Ka’bani   Odam Ato barpo qilgan
Madinada   Muhammad   o‘z   ta’limotini   davom   ettiradi.   Madinada   shuhrat
qozongan   makkaliklar   butparastlik   g‘oyalariga   qarshi   ham   harbiy,   ham   siyosiy
zarba   bera   boshlaydilar.   Muhammad   (s.   a.   v.)   payg‘ambar   vafot   etgach   (632   y.),
ketma-ket   «Xulofoiy   rashoddin»   (haq   yo‘ldan   borgan   sahih   xalifalar)   nomlarini
olgan   Abu   Bakr,   Umar,   Usmon   va   Alilar   (661   yilgacha)   payg‘ambar   siyosatini
davom   ettirib,   Arabiston   yarim   orolida   markazlashgan   -   Arab   xalifaligi   davlatiga
asos   soladilar.   O‘zaro   qabilalar   birlashuvi,   dini   islomning   yoyilishida   ilohiy
muqaddas kitob Qur’onning o‘rni nihoyatda katta bo‘ldi.
VII   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   xalifalik   kengaya   borib   o‘z
chegaralarini   g‘arb   va   sharq   tomon   kengaytirishga   harakat   qildi.   Yaqin   va   O‘rta
9 Sharqniig   boy   viloyatlari   qo‘lga   olinib,   nihoyatda   uyushgan   va|   jangovar   arab
qo‘shini   shiddat   bilan   harakatlariii   boshlab   yuborgan   edi.   Bir   vaqtning   o‘zida
arablar   ■   yurishlarini   Vizantiya   va   Eronga   qarshi   olib   bordilar.   Eron   shohi
Yozdigard   III   (632-6^   I),   sosoniylarning   so‘nggi   vakili   arablarga   qarshi   turishga
harakat qildi. Lekin Kadisiya (636 y.) va Nahavand (642 y.) dagi janglarda arablar
qo‘shini   forslarga   qaqshatqich   zarba   berib   sosoniylar   sulolasiga   barham   berdilar.
Vizantiyaga qarshi qilingan harbiy harakatlar natijasida Falastin, Misr, Suriya, Iroq
egallandi.  Xalifa  Umar  ibn  al-Xattob  (634-644)  davrida ilk  bora  arab istilochilari
Xuroson   chegaralarida   paydo   bo‘lgan   edi.   643-644   yillarda   arab   sarkardasi
Abdulloh   ibn   Varqa   Kirmonni   egallab   Xurosonning   janubdagi   darvoza-lari
hisoblangan   Tabas   va   Qureynga   yurish   qiladi.   Bu   yerning   aholisi   o‘z   zimmasiga
yiliga 60000 dirham soliq to‘lash majburiyatini oladilar.
Arablarning keyingi  harbiy harakatlari  650-651 Yillarga to‘g‘ri  keladi.  Shu
yillarda   Basra   noibi   ibn   Kurayza   Xuroson   bilan   chegaradosh   yerlarga   yurish
qsladi. 651 yilda Marv shahri egallandi. Marv marzaboni  (hokimi) Abraz (Baraz)
sarkarda   ibn   Amirga   2   mln.   200   ming   kumush   dirham   evaziga   tinchlik   bilak
shaharni topshiradi.
O‘rta Osiyodagi siyosiy parokandalik va kichik 1ilatlarning bir-birlari bilan
tez-tez   nizolarga   •vrib   turishi   Qutaybaga   qo‘l   keldi.   O‘z   harbiy   yurishlarini
Qutayba   705   yil   Balx   viloyatini   bosib   olish   bilan   boshladi.   Balxdan   tashqari
Qutaybaga Chag‘oniyon, Shuman va O‘rta Osiyoning janubidagi kichik viloyatlar
bo‘ysunadi. Chag‘oniyon hrkimi Tish arablar tomoniga o‘tib ketadi.
706   yil   Qutayba   katta   qo‘shin   bilan   Movarounnahrga   kirib   keldi.   Tabariyning
ma’lumotlariga ko‘ra Qutayba eng obod va boy shaharlardan biri Poykand tomon
harakat   qildi.   Uning   qo‘shini   tarkibida   arablar   xizmatiga   o‘tgan   Balx   va
Chag‘oniyon   hokimlarining   ham   qo‘shinlari   bor   edi.   Poykandning   ko‘pchilik
aholisi savdogarlar edi. Shaharda qoldirilgan harbiy qo‘shinga turk sarkardasi bosh
edi.   Sug‘d   va   boshqa   viloyatlardan   kelgan   kuchlar   bilan   poykandliklar   arablarga
qattiq   turib   qarshilik   ko‘rsatdilar.   Arablar   sug‘dlar   tomonidan   o‘rab   olinib
Qutaybaning barcha yo‘llari kesib qo‘yildi.
10 Lekin   ichki   ittifoqning   yo‘qligi,   o‘zaro   nizolar   natijasida   Poykand
himoyachilarining kuchi zaiflasha bordi. Qutayba qal’aga birinchi safda borgan va
shahid bo‘lgan kishilarning oilalariga katta mukofot va’da qildi. Ketma-ket 15 kun
davom etgan janglardan so‘ng arablar qal’a devorini teshishga muvaffaq bo‘ldilar.
Shahardagi og‘ir janglardan so‘ng Poykand arablar qo‘liga o‘tdi.
Poykand   fojiasidan   so‘ng   Qutayba   boshliq   kuchli   raqibga   zarba   berib   uni
mag‘lub etish maqsadida Sug‘d podshosi Tarxun, Buxoro hukmdori Xunukxudod,
Shopurkom   hokimi   Vardanxudod   boshliq   katta   qo‘shin   yig‘ildi.   Ularga   turklar
yordamga kelib, jami qo‘shinning miqdori 40000 kishi atrofida edi.
Ittifoqchilar   qo‘shini   Buxoro   yaqinida   Torob,   Xunbun,   Romiton   oralig‘ida
to‘plandi. Qutayba qurshovda qoldi. Arablarning ahvoli nihoyatda og‘irlasha bordi.
Shunda   bu   ahvoldan   qutulish   uchun   Qutayba   makkorlik   yo‘lini   tutib,   nayrang
ishlatadi   Narshahiyning   yozishiga   ko‘ra,   Qutayba   Xayon-an-Nabatiy   ismli   o‘z
kishisini   ittifoqchilar   ichida   qudratli   bo‘lgan   Sug‘d   podshosi   Tarxunga   maxfiy
suratda vakil qilib yuboradi. Nabatiy Tarxunga arablar havo sovushi bilan shundoq
ham   Marvga   qaytib   ketajaklarini,   holbuki   turkiylar   Sug‘dni   arablar   ketganidan
so‘ng   butkul   egallab   olajaklari   xususida   soxta   xabar   yetkazadi.   Bu   xabar
ittifoqchilar   ichida   bo‘linishga   sabab   bo‘ladi.   Tunda   sarosimaga   tushgan   Tarxun
Qutayba   lageriga   sovg‘a-salomlar   bilan   2   mln.   dirham   yuborib,   evaziga   sulh
shartnomasi matnini oladi.
Arablar   ittifoqchilarni   zaiflashtirib,   ketma-ket   ular   yerlarini   egallay
boshlaydilar.   708-709   yillar   mobaynida   Qutayba   Buxoro   va   uning   atrofiga   bir
necha bor hujum qilib , Buxorxudod Tug‘shod qo‘shinlarini tor-mor etadi va unga
amir etib o‘z yaqinlaridan birini tayinlaydi. Amir Buxorxudod ustidan nazorat qilib
turish,   Buxoroda   qoldirilgan   harbiy   qismga   askarboshilik   qilish,   aholidan   soliq
undirishi va uni o‘z vaqtida xalifalikka yetkazib berish vazifasini ado etar edi.
Xorazmda   boshlangan   ichki   ziddiyatlar   Qutayba   fikrini   o‘zgartirdi.
Xorazmda xalq g‘alayoni boshlangan bo‘lib, unga Xorazmshoh Chag‘onning ukasi
Xurzod   boshchilik   qilar   edi.   Qutayba   Xurzod   boshchiligidagi   qo‘zg‘olonchilarni
tor-mor   keltiradi.   710-712   yillarda   Xorazmshoh   Qutayba   bilan   tinchlik   sulhini
11 tuzib,   unga   10000   qoramol   miqdorida   boj   go‘laydi.   Xorazm   shu   bilan   o‘z
mustaqilligini   yo‘qotib   arablar   hokimiyatini   tan   oladi.   Qutayba   esa   o‘z   qushini
hamda Xorazmshoh va Buxorxudod qo‘shinlari '•ilan birgalikda Samarqandga yo‘l
oladi.
Shu   paytda   norozilik   va   qo‘zg‘olon   natijasida   So‘-dlar   podshosi   Tarxun
taxtdan ag‘darilgan edi. Sug‘d mkdshosi va Samarqand afshini sifatida Tarxunning
uk.chsi G‘urak (710-737) taxtga o‘tiradi. 
G‘urak   Qutaybaga   qarshi   chiqadi.   Ka^taqo‘rg‘on   Iqinidagi   Arbinjon
mavzesida   shiddatli   jang   bo‘lib   *Tadi.   Ammo   G‘urakning   kuchlari   ozlik   qilib
Samarqandga chekinishga  majbur  bo‘ladi. Arablar  tomonidan Xorazm  va Buxoro
hokimlari   qo‘shinining   qatnashuvi,   sug‘diylarning   yakkalanib   qolishlari   va
atrofdan   yordam   ololmasliklariga   sabab   bo‘ladi.   Undan   tashqari   Samarqand
zodagonlari   ichida   birlik   ham   yo‘qoladi.   Tarxunning   o‘limdan   so‘ng   uniig
tarafdorlari ko‘proq arablarga yon bosa boshlashadi. Panjikent hokimi Devashtich
shu   guruhga   rahbarlik   qila   boshlaydi.   Qutayba   esa   «Tarxun   o‘limi   uchun   qasd
olaman» deb e’lon qiladi.
Qamalda   qolgan   G‘urak   Shosh   podshosi,   Turkiy   xoqon   va   Farg‘ona
ixshidiga   murojaat   qilib   ulardan   yordam   so‘raydi.   Turkiylar   qo‘shini   bu   paytda
Sug‘d   chegarasi   yaqinida   bo‘lib   Farg‘ona   va   Shosh   qo‘shinlari   bilan   birgalikda
ittifoqchilar   lashkarini   vujudga   keltiradi.   Ittifoqchilar   qo‘shinining   tepasiga
lashkarboshi etib Turkiy xoqonning kichik o‘g‘li Inal xoqon tayinlanadi. Qutayba
darhol o‘z ukasi boshchiligida saralangan qo‘shin tuzib, ittifoqchilar yo‘liga tuzoq
qo‘yadi.  Arablar ittifoqchilarni tor-mor etib, ularning mol-mulklarini talaydilar.
Qutayba   shundan   so‘ng   Samarqandga   hujumni   kuchaytiradi.   Shahar   ra’danroz
(tosh   otg‘ich)   lardan   o‘qqa   tutiladi.   Bu   janglarda   ayniqsa   buxoroliklar,
xorazmliklar   katta   jonbozlik   ko‘rsata   boshlaydilar.   Bir   oy   davomida   shahar
mudofaachilari Samarqandni qahramonona mudofaa qildilar. Arablar oxir oqibatda
shahar devorlarini buzib Shahristonga bostirib kirdilar. Samarqand arablarga taslim
bo‘ldi.   G‘urak   va   Qutayba   o‘rtasida   sulh   tuzildi.   Qutayba   jo‘nab   ketishi   oldidan
shaharda  o‘z  ukasi  Abdurahmon ibn  Muslim  boshliq  yaxshi  saralangan  qo‘shinni
12 qoldirib   ketadi.   Lekin   matonatli   Sug‘d   aholisining   qarshiligi   bu   bilan   tugamaydi.
Al-Yaqubiyning   yozishicha,   712   yil   kuzida   Samarqandda   arab   noibiga   qarshi
qo‘zg‘olon   ko‘tariladi.   Ularga   turklar   yordam   beradi.   Faqatgina   713   yil   bahorid»
Qutaybaning yetib kelishi bilan shahardagi qo‘zg‘olon bostiriladi.
Mug‘   tog‘idan   topilgan   hujjagga   ko‘ra   Qutayba   o‘zining   keyingi
yurishlarida   Shosh,   Farg‘ona   va   Turkiy   xoqonlik   qo‘shinlaridan   iborat   yana   bir
harbiy   vdtifoqning   qarshiligiga   duch   keladi.   Sug‘d,   Shosh,   Farg‘ona   ittifoqiga
GTanjikent   hokimi   Devashtich   ham   qo‘shiladi.   U   Shosh   va   boshqa   yerlarga   o‘z
elchisi   Fatufarnni   yuboradi.   Fatufarn   nomani   Shosh   hukmdori   Moxedu   tudun
(Bahodir   tudun)   ga   topshiradi.   Qolgan   ikki   maktubni   Farg‘ona   elchisi   orqali
turkiylar hokimi va Farg‘ona ixshidiga berib yuborgan.
Qutayba   bu   o‘lkalarni   tezda   o‘ziga   bo‘ysundirish   harakatiga   tushadi.
Tabariyning   ma’lumotlariga   ko‘ra,   Qutayba   713   yil   Buxoro,   Kesh,   Nasaf   va
Xorazm aholisidan 20000 askar to‘plab berishni talab qildi.   O‘z   qo‘shini bilan uni
qo‘shib,   qo‘shinni   2   ga   bo‘lib   ajratadi.   Kesh,   Nasaf,   Xorazmdan   kelgan   qo‘shin
Shosh viloyatiga, o‘zi esa asosiy kuch bilan Ustrushona orqali Farg‘ona vodiysiga
yo‘l   oladi.   Birinchi   qo‘shin   Shosh   qo‘shinini   tor-mor   etib,   Shosh   viloyatini
egallaydi.   Qutayba   esa   Ustrushonada   hal   qiluvchi   jang   olib   borib ,   Xo‘jand   va
Kosonni zabt etadi.
II .  O‘rta Osiyo xalqlarining bosqinchilarga qarshi kurashi .
2.1.  Arab bosqinchilariga qarshi kurashlar.
714   yil   Qutayba   Turkiy   xoqonliqdan   harbiy   yordam   kelish   yo‘lini   to‘sish
maqsadida Shosh vohasiga qayta vostirib kiradi. O‘sha yili asosiy yo‘ldagi Isfijob
(Sayram) ni ishg‘ol etadi. 715 yil boshida esa Farg‘onaga qochib ketishga majbur
bo‘ladi.   Qutayba   o‘sha   yili   Qashqargacha   bo‘lgan   yerlarni   istilo   etadi.   Hamma
13 viloyatlarga   arablardan   bo‘lgan   amirlarni   noib   etib   tayinlaydi.   O‘sha   yili   arab
xalifasi   Volid   vafot   etadi   -   Xalifalik   taxtiga   Sulaymon   ibn   Abdumalik   »chiqadi.
Qutayba   Sulaymonga   nisbatan   g‘animlik   munosabatida   bo‘lib   uni   qo‘llamas   edi.
Qutaybaga   nisbatan   isyon   ko‘tariladi.   Natijada   bu   isyon   muvaffaqiyatsiz   tugab
Qutaybaning o‘zi Farg‘onada o‘ldiriladi (735 y.).
Shunday   qilib,   10   yil   davomida   olib   borilgan   doimiy   kurashlar   natijasida
Movarounnahr   xalifalik   ixtiyoriga   kirsa-da,   ammo   uning   mag‘rur   aholisi   uzmni
butkul   tobe   etilgan   deb   hisoblamaydi.   Shuning   uchun   ham   Qutayba   har   yili
qishlash   uchun   Marvga   jo‘nab   ketar,   bahorda   esa   yangi   kuchlar   bilak
Movarounnahrga   hujum   qilar   edi.   Shuning   uchun   ham   arablar   Movarounnahrni
egallashda   muvaffaqiyat   qozondilar.   Buning   asosiy   sabablari   quyidagicha   edi.
Avvalo mamlakatda hukm surayotgan siyosiy tarqoqlik va kichik hukmdorlarning
o‘zaro kurashlari arablarga juda qo‘l kelgan edi.
Bu vaziyatdan ular ustalik bilan foydalanishar edi. Ular kichik davlatlarning
o‘zaro   birlashuviga   yo‘l   qo‘ymaslikka   harakat   qildilar   va   buning   uddasidan
chiqdilar. Arablar o‘zaro kurashayotgan hokimlarning biriga ikkinchisini yengishi
uchun   yordam   ko‘rsatib,   keyin   ularning   har   ikkisini   ham   birin-ketin
bo‘ysundirdilar.   Sug‘dni   zabt   etishda   Qutayba   arab   qo‘shini   bilan   bir   qatorda
Xorazm, Buxoro va Nasafning kuchlaridan foydalangan edi.
Ayniqsa   arablar   ko‘chmanchi   jangovar   turkiylar   bilan   o‘troq   dehqonchilik
viloyatlari   aholisi   o‘rtasida   ba’zan   yuzaga   kelgan   kelishmovchiliklardan
foydalanib,   ularni   birini   ikkinchisiga   qarshi   qo‘ydilar   va   ittifoqchilarni   ajratib
yuborishga muvaffaq bo‘ldilar. Shu bilan birga, xalifalik Movarounnahrdan harbiy
qurol-aslahalar   jihatidan   unchalik   ustun   bo‘lmasa   ham,   biroq   qo‘shin   saflarini
to‘ldirib turish imkoniga ega edilar.
Arablar   qo‘shiniga   muntazam   ravishda   yangi   harbiy   kuchlar   ichki
viloyatlardan   safarbar   qilib   turilar   edi.   Undan   tashqari   keskin   qarshilik   kurashini
olsh   borgan   xalq,   mahalliy   hukmdorlarning   xoinon   harakatlari,   arablar   bilan
maxfiy til birik-tirishlari tufayli muvaffaqiyatsizlikka uchradi.
14 Iqtisodiy   hayotni   o‘z   qo‘llaridan   chiqarmaslik   maqsadida   arablar   bu   yerda
sosoniylar   tartibidagi   soliq   tizimini   joriy   qildilar.   Bu   tizimga   yer   solig‘i
-   xiroj   (hosilning   o‘ndan   bir   yoki   o‘ndan   ikki   qismi   miqdorida)   chorva,
hunarmandchilik,   savdo-sotiqdan   zakot   (qirqdan   bir   miqdorda)   hamda   islomni
qabul qilmagan shaxslardan olinadigan   jiz’ya   solig‘i ham qo‘shildi.
Arablar   o‘z   hukmronligi   siyosiy   negizini   mustahkamlash   va   uning
barqarorligini   ta’minlashda   islom   dinini   keng   yoyishga   va   targ‘ib   qilishga   katta
e’tibor   berdilar.   O‘rta   Osiyo   aholisi   ichida   e’tiqod   qilayotgan   zardushtiylik,
moniylik,   buddizm,   nasroniy   va   boshqa   dinlar   soxta   deb   e’lon   qilindi.   Ayniqsa
zardushtiylikka   qarshi   keskin   kurash   olib   borildi.   Bosib   olingan   yerlarda   bu
dinning   barcha   ibodatxonalari   yo‘q   qilindi.   Uning   o‘rniga   machitlar   barpo   qilina
boshlandi.   Zardushtiy   adabiyotlar,   xususan   diniy   kitoblar ,   Sug‘d   tilidagi   nomalar,
xalq adabiyoti yo‘q qilinib yuborildi.
«Qutayba   ibn   Muslim   Xorazm   xattotlarini   qatl   ettirdi   va   din   peshvolarini
qirib tashlab, ularning kitob va qo‘lyozmalarini yoqib yuborgandan keyin, — deb
yozgan edi Beruniy, — xorazmliklar savodsiz bo‘lib qoldilar, ularning faqat yodda
saqlab   qolgan   xotiralarigina   qoddi,   ammo   vaqt   o‘tishi   bilan   bu   unutilib,   faqat
o‘zlari uchun mos bo‘lgan xotiralargina saqlanib qoldi».
Sug‘d tilidagi dunyoviy adabiyotlar yo‘q qilib tashlandi. Islom dinini qabul
qilgan, musulmon bo‘lgan mahalliy aholi vakillari dastlabki yillarda xiroj va jiz’ya
soliqlaridan ozod etilib, ularga anchagina imtiyozlar berildi. Nomoz o‘qish uchun
masjidlarga borgan shaxslarga 2 dirhamdan pul ham berilar edi. Jiz’ya solig‘ini o‘z
vaqtida   to‘lamagak   kishilar   tutib   olinib   bo‘yinlariga   «qarzdor»,   deb   •pxtachalar
osib qo‘yilgan.
Qutaybaning   o‘limidan   so‘ng   arab   hokimiyatining   Movarounnahrdagi
mavqei biroz zaiflasha bordi. Xurosonning yangi noibi Al-Jarroh (717-719) yangi
musulmon aholisiga islomga zid ravishda shafqatsiz munosabatda bo‘la boshlaydi.
Sulaymon vafotidan so‘ng tyaxtga o‘tirgan yangi xalifa Umar ibn Abdulaziz (717-
719)   -   Umar   II   xorijiylar   ta’limoti   tgrafdori   edi.   Xorijiylar   shialardan   ajralib
chiqqan guruh bo‘lib ILK islom ta’limoti tartiblarini va umumiy tenglik goyalarini
15 ilgari   surar   edilar.   Umar   II   Movarounnahrdagi   murakkab   vaziyatni   hisobga   olib,
bo‘ysundirilgan   xalqlar   bilan   murosachilik   siyosatini   yurgiza   boshladi.   U
Movarounnahr   aholisini   islomni   qabul   qilishga   chaqirib,   katta   ahamiyatli   farmon
qabul   qildi.   Unga   ko‘ra   arablarga   yangi   yerlarni   zabt   etish   man   qilindi   va
moliyaviy   islohotlar   o‘tkazish   ko‘zda   tutildi.   Arablar   bilan   bir   qatorda   yangi
musulmonlardan   ham   jizya   va   xiroj   solig‘i   olish   bekor   qilindi.   Umar   II   soliq
yig‘uvchilardan   va   xalifalik   amaldorlaridan   Qur’on   va   hadislarga   qatiy   amal
qilishni buyurdi.
Arab   feodal-zodagonlari   turli   yo‘llar   bilan   xiroj   solig‘i   yig‘a   boshladilar.
Xalifa   xazinasiga   keladigan   soliqlar   esa   kamayib   keta   boshladi.   Xiroj   yerlarini
davlat   solig‘i   sifatida   saqlab   qolish   maqsadida   Umar   II   arablarga   o‘z   yerlarini
kengaytirishni   man   etdi   va   hijriyning   100   yilidan   (719   yil)   keyin   sotib   olingan
barcha xiroj yerlarini qaytib berishni buyurdi. Shu paytgacha olingan yerlardan esa
xiroj emas, ushr (o‘ndan bir qismi) soliq olish ko‘zda tutildi.
Umar II islohotlaridan ruhlangan Samarqand ahli zodagonlari  unga elchilar
yuborib Samarqand Shahristonini qaytarib berishni so‘radilar. Umar II ramarqand
hokimi   Sulaymon   ibn-Abus-Sariyaga   maktub   yozib ,   qozi   bu   ishni   hal   qilib
berishini   so‘raydi.   Samarqandliklar   shikoyati   ko‘rib   chiqilib,   bu   ish
samarqandliklar   foydasiga   hal   bo‘ldi.   QoziSamarqanddan   arab   garnizoni   olib
chiqib   ketilishi   kerakdeb   hukm   chiqardi.   Bu   esa   urushni   bildirar   edi.
Arablar   kuch-qudratini   bilgan   samarqandliklar   o‘z   da’volaridan   yana   voz
kechdilar.   Mahalliy   zodagonlar   o‘zlarini   musulmon   hisoblab,   g‘aznaga   soliq
to‘lamay qo‘ydilar. Shundan so‘ng xalifalik barchadan soliqlarni olishni belgiladi. 
Natijada   Movarounnahrda   norozilik   kuchayib   keta   boshladi.   Mahalliy
zodagonlar bilan arab ma’muriyati orasida ziddiyat keskinlasha bordi.
Islom   dini   jahon   miqyosida   tarqalgan   dinlardan   biri   bo‘lib,   bugungi   kunda
yer yuzi aholisining 1 milliarddan ortig‘i unga e’tiqod qiladi. Islom dinining kelib
chiqishi   va   uning   yoyilishi   bevosita   Muhammad   payg‘ambarimiz   faoliyati   bilan
bog‘liqdir.   Makka   shahridagi   Quraysh   qabilasining   nufuzli   Xoshimiylar
xonadonida 570 yilda tavallud topgan Muhammad Ibn Abdulloh nihoyatda ibratli
16 hulq-odob   doirasida   voyaga   yetib,   40   yoshlarida   Xiro   nomli   g‘orda   u   kishiga
Kur’on   oyatlari   Alloh   tomonidan   nozil   bo‘la   boshlagan.   Alloh   u   kishini   butun
insoniyatga haq yo‘lni ko‘rsatuvchi elchi - Rasul bo‘lishini ixtiyor etganlar.
610 yildan boshlab Muhammad Alayhissalom Makkada Islom dinini (yakka
xudoga   sig‘inishni)   targ‘ib   qilishni   boshlagan.   Islom   so‘zini   ma’nosi-
arabcha,   «Xudoga o‘zini topshirish» ,   «Itoat» ,   «Bo‘ysunish»   demakdir. Umuman
islomning kelib chiqishi VI asr oxiri va VII asr boshlarida Arabiston yarim orolida
yuz bergan ijtimoiy, iqtisodiy o‘zgarishlar  bilan boliqdir. Yakka xudoga sig‘inish
haqidagi targ‘ibot islomdan ilgari boshlangan edi. Uni dastlab targ‘ib qilgan xanif
(haqiqat   izlovchi,   e’tiqod   qiluvchi)lar   mahalliy   qabila   xudolariga,   ularning
sanamlariga   emas,   yagona   xudoga   itoat   qilishga   da’vat   qilganlar.  Xaniflik  VI   asr
oxiri   va   VII   boshlarida   asta-sekin   Arabistonning   bir   muncha   viloyatlariga   yoyila
boshlagan. 610 yillardan yakka xudoga sig‘inish targ‘ibi boshlangan. Muhammad
izidan   dastlab   juda   oz   kishi   ergashgan.   Avval   uning   eng   yaqin   kishilari   islomni
qabul qilganlar. Keyinchalik ularning soni ortib borgan. Makka zodagonlari bunga
qattiq   qarshilik   ko‘rsatganlar.   Ahvol   keskinlashganligi   sababli   melodiy   622   yilda
Muhammad   boshchiligidagi   Makka   musulmonlari   Madina   (Yasrib)   shahriga
ko‘chishga majbur bo‘ldilar. 622 yili yuz bergan bu ko‘chish (arabcha «Xijradan»)
musulmonlarning   xijriy   yil   hisobi   boshlangan.   Madinada   Musulmonchilik
ko‘chayib   borgan   va   natijada   keyinchalik   Makka   ahli   ham   islom   dinini   qabul
qilgan. Bu 630 yillarga to‘g‘ri keladi. Natijada kuchli Islom davlati vujudga keladi
va   ularning   ustidan   turuvchi   arab   halifaligiga   asos   solinadi.   Halifalik   ko‘pgina
Sharq   va   G‘arb   davlatlarini   o‘ziga   bo‘ysundiradi.   Shunday   qilib   VIII   asrning
oxiriga   kelib   Atlantika   okeanidan   Tyan-shangacha,   Kavkazdan   hind   okeanigacha
bo‘lgan yerlarda, turli tilda so‘zlashuvchi xalqlarni o‘zida birlashtirgan buyuk arab
halifaligi vujudga keladi.
Muhammad  632 yilning  iyun oyida  Madinada  vafot  etadi.  Uning vafotidan
so‘ng   o‘rinbosarlari   yoki   noiblari(arabchada   “Xalifalar”)   davlatni   boshqara
boshlaganlar.   Dastlabki   to‘rt   halifa   islom   tarixida   o‘ziga   xos   o‘ringa   ega
bo‘lib,   ular   Abu   Bakr ,   Umar,   Usmon   va   Alilardir.   Iqtisodiy   va   harbiy   jihatdan
17 mustahkamlanib olgan arab halifaligining qo‘shni mamlakatlarni bosib olish uchun
harbiy   yurishlari-arab   istilosining   birinchi   bosqichi-Umar   halifaligi   davrida   (634-
644)boshlangan.   VII   asr   oxiridan   VIII   acp   o‘rtalarigacha   arab   istilochilari   avval
Eron   hududini,   so‘ngra   esa   O‘rta   Osiyo   yerlarini   to‘liq   bosib   oldilar   va   bu
hududlarda   ham   islom   dinini   tarqatdilar.   Movaraunnahrda   (ikki   daryo   oralig‘i-
arablar shunday nom bergandilar) So‘g‘d, Xorazm, Turk yozuvlari o‘rniga arab tili
va   yozuvi   joriy   qilina   boshladi.   Arablar   hukmronligiga   qarshi   Movaraunnahr
xalqlari   qattiq   qarshilik   ko‘rsatdilar.   Muqanna,   Rofi   Ibn   Lays,   Sumbod   Mug,
Gurak, Divashti, Abu Muslim, Hamza Al Xorij, Xoris Ibn Surayj boshchiligidagi
yirik   xalq   qo‘zg‘olonlari   bo‘lib   o‘tdi.   Lekin   bu   qo‘zg‘olonlar   shavqatsizlarcha
bostirildi. Islomning dunyoviy din sifatida vujudga kelishi va boshqa mayda dinlar
o‘rnini eg‘allashi tarixan ijobiy rol o‘ynadi. Chunki unda avvalgi dinlarning ijobiy
xususiyatlari   o‘z   ifodasini   topgan   edi.   Chunonchi,   islom   va   uning   muqaddas
kitoblari   bo‘lmish   «Kur’on»   va   «hadislarda»   ahloq-odob,   iymon,   insonni
ulug‘lash, tarbiya, insoniy fazilatlar masalalari asosiy o‘rinni olgan edi.
2.2     Arablar   bosqining   Markaziy   Osiyo   xalqlarining   madaniyatiga
ta`siri.
O‘rta   Osiyo   VIII   asr   boshlarida   arablar   istilosiga   uchradi,   bu   voqea   yangi
islom dinining tarqatilishi bilan bog‘liq edi. Lekin arablar O‘rta Osiyoda qattiq 13
qarshilikka   uchradilar,   chunki   ular   bu   erda   madaniy   va   iqtisodiy   jihatdan   ancha
yuksak rivoj topgan xalqlarga duch keldilar. V—VII asrlarda O‘rta Osiyo siyosiy-
iqtisodiy,   ma’naviy   hayotida   oldingi   davrga   qaraganda   juda   katta,   ulkan
o‘zgarishlar   bo‘lib   o‘tdi.   Qatta   hududni   o‘ziga   bo‘ysundirgan   Kushon   imperiyasi
qulab, shimoldan kelgan xunnlarning bir tarmog‘i bo‘lmish eyfalitlar O‘rta Osiyoni
o‘zlariga bo‘ysundirdilar va Eron — somoniylarga qarshi kurash olib bordilar. 
Lekin   ko‘chmanchi   eyfalitlar   o‘troq   va   madaniy   jihatdan   yuqori   bo‘lgan
O‘rta   Osiyo   xalqlari   hayotiga   keskin   o‘zgarish   kirita   olmadilar.   Bu   davrda
boshqarish,   savdo-sotiq   ishlari   erli   hukmdorlar   qo‘lida   saqlanib   qoldi,   ular
eyfalitlarga   soliq   to‘lab,   ularning   umumiy  hukmdorligi   ostida   mustaqil   faoliyatda
18 bo‘ldilar. Eyfalitlar hokimiyati ham uzoq davom etmay, turk xoqonligi tomonidan
surib   tashlandi.   Ikki   daryo   oralig‘i   —   Movarounnahr   o‘z   hokimiyatini   Eron   va
Xitoygacha   kengaytirgan   turk   xoqonligiga   bo‘ysundirdi.   Tashqaridan   kelgan
bosqinchilarning   xurujlari   erli   xalq   va   hukmdorlarning   hayot   tarzi,   ijtimoiy-
iqtisodiy, madaniy turmushi rivojiga muhim ta’sir ko‘rsata olmadi. shu bilan birga
erli   xalqning   bu   bosqinchilarga   qarshi   kurashi   ijtimoiy   taraqqiyotni,   iqtisodiy
munosabatlarning   feodallashuvini   tezlashtirdi.   Erli   xalqning   asrlar   davomida
rivojlanib,   ma’lum   an’analar   yaratgan   madaniyati   tashqaridan   kelgan   turli
bosqinchilarning   ma’naviy   ta’sirini   o‘ziga   singdirib   yubordi.   Turg‘unlikka   tushib
qolgan   madaniy   hayotda   siyosiy   o‘zgarish,   ijtimoiy-iqtisodiy   aloqalarning
kuchayishi   natijasida   VI-VII   asrlarga   kelib,   O‘rta   Osiyo   arablar   istilosi   va
islomning   kirib   kelishi   arafasida   anchagina   jonlanishga   yuz   tutdi.   Savdo-sotiq
rivojlandi, shaharlar tiklana boshladi, madaniyat markazi bo‘lmish yangi shaharlar
vujudga   kela   boshladi.   Qishloq   xo‘jaligida   ham   ko‘tarilish   yuz   berdi,   sug‘orish
kanallari   tartibga   solindi,   shahar   va   qishloqlarda   hunarmandchilik   rivojlandi,
to‘qimachilik, qimmatli metallardan nafis buyumlar yasash, o‘ymakorlik, devorga
rasmlar   chizish,   boy   arxitekturaga   ega   bo‘lgan   hashamatli   binolar   qurish,
ganchkorlik,   harbiy   anjomlar   yasash   keng   avj   oldi.   Bu   davrda   so‘g‘d,   turkiy   va
xorazm   yozuvlarining   tarqalganligi,   bu   yozuvlarda   turli   14   afsonaviy   asarlar
yozilganligi ma’lum. Bolalarga 5 yoshdan boshlab ma’lumot bera borilishi, ularni
turli hunarlarga o‘rgatilgani manbalarda ko‘rsatiladi. 
XII   asr   muallifi   Ibn   Mansur   Marvarudiy   «Tarixi   muborak   shoh»   asarida
shunday   yozadi   (bu   muallif   O‘rta   Osiyodan,   Marvarud   qishlog‘idan):   «Turklarda
(oliy)   martabalar   va   darajalar   bo‘lmasada,   ular   shunday   maqtovga   sazovorli
shuhratga   egadirlarki,   musulmon   hokimlarining   qudrati   Olloh   yordamida   (faqat)
turklar   tufaylidir.   shu   sababli   Turkistondagi   turklar   boshqa   xalqlarga   nisbatan
ustunlikka   egadirlar...   Bu   maqtovga   sazovor   xulqlaridan   tashqari   yana   turklar
boshqa xalqlarga nisbatan qator ustunlikka egadirlar. Bulardan biri shundaki, hech
qaysi mamlakat kattaligi, kengligi jihatidan Turkistonga teng kela olmaydi..
19 Turkistonda ishlab chiqariladigan va boshqa mamlakatlarga olib borilib katta
narxlarga   sotiladigan   mollar   ajoyibdir,   ular   juda   ko‘p:   tatar,   tibet,   xoton
muskuslari, xitoy va chiniy deb ataluvchi qimmatbaho kiyimlar, yuqori sifatli qizil
turk   yoquti,   turli   mo‘ynalar...   dunyoda   tengi   yo‘q   toza   otlar,   tezyurar   tuilar   va
hokazo. So‘g‘dning pastki  qismida  tog‘  bor. Unda kumush,  oltin, zumrad konlari
mavjud...   U   erda   temir,   qo‘rg‘oshin,   simob,   sof   nashatir   va   kuparis   konlari   ham
bor, ularni boshqa mamlakatlarga olib chiqiladi.
Turkiston   xalqlarini   boshqalardan   ajratib   turuvchi   yana   boshqa   ayrim
narsalari   mavjud.   shulardan   biri   turk   tili   bo‘lib,   bu   til   arab   tilidan   keyingi   eng
yaxshi   va   ta’sirli   tillardandir.   Hozirda   odamlarning   turk   tilini   o‘rganishga
intilishining   sababi   shundaki,   avvalgi   zamonlarda   amir   va   Xarbin   boshliqlarnnng
ko‘p qismi turklardan bo‘lgan, hokimiyat ular qo‘lida bo‘lgan; har qanday foydali
narsalar,   oltin,   kumushlar   ham   ularning   qo‘lida   edi...;   zodagonlar,   amaldorlardan
chiqqanlar va ularning o‘g‘illari turklar xizmatida bo‘lgan. YAna, turklarda yozuv
bo‘lgan:   ular   osmon   jismlari   va   uning   sirlarini   bilganlar;   bolalarni   savodga
o‘qitganlar. 
Ularda ikki xil yozuv bo‘lgan: so‘g‘d va toguzgus yozuvi. So‘g‘d yozuvida
pigirma beshga yaqin harf bo‘lgan va uch harf «zod», «za» va «g‘ayn» bo‘lmagai;
o‘ngdan  so‘lga  yozilgan, harflar   bir-biri   bilan qo‘shilmagan...  Toguzgue yozuvi...
15 yigirma sakkiz harfdan tashkil topgan; o‘ngdan so‘lga yozilgan va ular bir-biri
bilan qo‘shilmagan. Turklar she’r yozishni — qasida, ruboiylarni bilganlar. Xitoy
manbalarida   ko‘rsatilishicha,   bu   davrda   Samarqandda   dunyoviy   masalalarni   hal
etish   uchun   foydalaniladigan   yozma   qonunlar   to‘plami   mavjud   bo‘lgan   va   unda
tartibni saqlash, nizolarni hal etish ishlariga katta e’tibor berilgan.
Bu   davrda   O‘rta   Osiyoda   olovga   sig‘inish   bilan   birga   buddizm,
manixeychilik,   zardushtiylik,   nestorianlik   dinlarining   ta’siri   kuchaygan,   turli
ibodatxonalar mavjud bo‘lgan. O‘rta Osiyoning ko‘p shaharlaridan o‘tgan va G‘arb
bilan   sharq   mamlakatlarini   bog‘lovchi   «Ipak   yo‘li»   erli   so‘g‘d   na   turkiy
xalqlarning   moddiy   va   ma’naviy   madaniyati   rivojida   muhim   rol   o‘ynadi.   VII
asrning   ikkinchi   yarmida   ijtimoiy   va   madaniy   hayotda   muhim   burilishga   olib
20 kelgan   katta   tarixiy   o‘zgarishlar   ro‘y   berdiki,   uning   so‘nggi   taraqqiyot   uchun
ahamiyati   katta   bo‘ldi.   Bu   tarixiy   o‘zgarish   avvalo   Arab   yarim   orolida   vujudga
kelgan olamshumul to‘ntarishlar bilan bog‘liq. 
Arabistonda   turli   xalqlar   tarqoq   holda   ko‘chmanchilik   bilan   kun
kechirganlar,   mavjud   erlarning   bir   qismigina   dehqonchilik   uchun   yaroqli   bo‘lgan
va u erlarda ular bog‘dorchplik, hunarmandchilik, savdo bilan shug‘ullanganlar.
  Boshlang‘ich,   qabilachilik   jamoa   tuzumining   emirilib   bornshi,   mulkiy
tengsizlikning kuchayishi ijtimony ziddiyatning avj olishiga olib kelgan. Qabilalar
o‘z xudolariga, ibodatxonalariga ega bo‘lganlar. Bu ham ularning ma’naviy tarqoq
bo‘lishiga   sabab   bo‘lgan.   Xuddi   shunday   sharoitda   barcha   arab   qabilalarini
birlashtnrishga   qaratilgan   islom   dini   vujudga   kelgan.   Islomning   vujudga   kelishi,
musulmon   diniy   aqidalarining   shakllanishi   Makka   shaharida   tug‘ilib   o‘sgan
Muhammad (570-632) ismli shaxs nomi bilan bog‘liqdir. 
Muhammad   610   yildan   boshlab   o‘z   diniy   targ‘ibotini   boshlagan,   barcha
arablarni   qabilasi,   jinsi,   ijtimoiy   mavqei,   iqtisodiy   ahvolidan   qat’i   nazar   yagona
xudoga   -   Ollohga   sig‘inish   va   bo‘ysunishga   targ‘ib   qilgan   va   o‘zini   xudoning
erdagi   vakili   -   «Payg‘ambar»   deb   e’lon   qilgan.   Xudo   nomidan   Muhammad
payg‘ambar   tomonidan   aytilgan   islomning   asosiy   aqidalari,   axloqiy   va   huquqiy
normalari   undan   so‘ng   yozilgan   «Qur’on»ga   kiritilgan   16   va   bu
kitob ,musulmonlarning muqaddas kitobi hisoblanadi. Qur’ondan so‘nggi ikkinchi
muqaddas   kitob   «Hadis»dir,   u   Muhammad   payg‘ambarning   hayoti,   faoliyati,
aytgan   ko‘rsatmalari,   qilgan   ishlari,   suhbatlari   haqidagi   turli   ma’lumot   va
rivoyatlari to‘plamidan iborat. Hadis Qur’ondan so‘ng qog‘ozga tushirilgan. 
Davrlar   o‘tishi   bilan   hadislar   to‘planib,   tartibga   solina   boshlangan.   X
asrlarga kelib obro‘li va ishonarli deb tanilgan hadislarning 6 ta to‘plami vujudga
kelgan,   hadislarni   yig‘uvchi,   sharhlovchi,   targ‘ib   etuvchilar   «muhaddis»   deb
atalgan,   hadislar   to‘plami   esa   sunna   nomini   olgan.   Qur’on   va   Hadis   musulmon
ilohiyoti,   dunyoqarashi,   falsafasi,   ma’naviyati,   axloqi,   huquqi   kabilarning   asosi
hisoblanadi. Ularda din ilohiyot diniy e’tiqod masalalari bilan birga o‘z davrining
axloqiy   va   siyosiy   an’analari,   insonparvarligi,   insonlarni   qovushtiruvchi,   ular
21 o‘rtasidagi   ziddiyat,   nizoldriing   oldini   oluvchi,   adolat   o‘rnatishga   qaratilgan
axloqiy fikrlar ham keng o‘rin olgan. 
Muhammad   payg‘ambar   yakka   xudoni   hammaning   yagona   maqsadga
bo‘ysunishini   targ‘ib   qilish   bilan   birga   o‘z   davridagi   tengsizliklarga,   qabilalar
o‘rtasidagi kurashlar, quldorlik, insonni xo‘rlashlarga qarshi chiqdi; rahm-shafqatli
bo‘lishga   undadi,   oldingi   dinlarga,   inson   e’tiqodlariga   xurmat   bilan   qarashga
chaqirdi. Bularning hammasi Muhammadning obro‘-e’tibor qozonishiga olib keldi.
shunday   qilib,   Arabistonda   VII   asrlarda   islom   dini   bayrog‘i   ostida   arab   davlati
vujudga   keldi.   Bu   davlat   boshliqlari   xalifa»   davlatning   o‘zi   xalifalik   deb   atala
boshlandi. 
Arab   qabilalarining   birlashgan   kuchi   —   arab   davlati   tez   orada   qo‘shni
davlatlarga   tazyiq   qilib,   ularni   qurol   kuchi   bilan   bosib   ola   boshladi.   YAngi   din   -
mafkura   bilan   qurollangan   va   bu   mafkuraning   haqligiga   cheksiz   ishongan   arab
askarlari   islomni   o‘rnatish   yo‘lida   Olloh   uchun   muqaddas   urush   olib   borib   tez
orada Suriya, Misr, Eron kabi mamlakatlarni  o‘ziga bo‘ysundirdilar  va asta-sekin
O‘rta   Osiyoga   ham   qarshi   kurash   olib   bordilar.   Lekin   bevosita   arablar   istilosi
arafasida O‘rta Osiyo mayda va tarqoq feodalliklardan iborat edi. Farg‘ona, shosh,
So‘g‘d,   Xorazm,   CHag‘oniyon,   Xuttal   kabi   nisbatan   yirik   er   egaliklari   bilan   bir
qatorda   mayda   davlatlar   ham   ko‘p   bo‘lib,   ular   o‘rtasida   birlik   yo‘q,   siyosiy
tarqoqlik   mavjud   edi.   Xitoyga   qarshi   urushda   zaiflashib   qolgan   G‘arbiy   Turk
xoqonligi   esa   o‘z   ahamiyatini   va   ta’sirini   yo‘qotgan   17   edi.   Bularning   hammasi
O‘rta   Osiyoni,   Movarounnahr   va   Xurosonni   arablar   tomonidan   bosib   olinishini
tezlashtirdi.   VII   asr   o‘rtalarida   Eronning   markaziy   qismi   arablar   tomonidan   zabt
etiladi.   651   yilda   Marv   shaxari   bosib   olinadi   va   arablar   bilan   janglarda   bu   erga
chekingan   so‘nggi   sosoniy   podshosi   YAzdigard   III   qurbon   bo‘ladi.   Marv   arablar
uchun   O‘rta   Osiyoni   bosib   olishda   muhim   darvoza   bo‘lib   xizmat   qilgan.   VII
asrning ikkinchi yarmidan boshlab arablar O‘rta Osiyo erlari, ayniqsa, Samarqand,
Buxoro   erlariga   hujum   qila   boshlaganlar.   704   yili   Xuroson   noibligi   va   O‘rta
Osiyoni bo‘ysundirish Qutayba ibn Muslimga topshiriladi. 
22 Qutayba O‘rta Osiyoda o‘sha davrda vujudga kelgan sharoitdan ustalik bilan
foydalanib   ham   qurol,   ham   xiyla-nayrang,   ham   diplomatiyani   ishlatgan   holda
birin-ketin   feodal   davlatlar   va   shaharlarni   o‘ziga   karata   boradi.   Erli   hokimlar   va
xalqdan   bir   necha   bor   zarbalarga   uchrashiga   qaramay   izchillik   va   qat’iylik   bilan
O‘rta Osiyoni bosib olishni davom ettiradi. Bu yo‘lda u ayniqsa So‘g‘d hokimiyati
va  turklarning  o‘z  nizolaridan   ustalik  bilan  fopdalanadi.  Buxoro  va  Samarqandda
qaqshatqich   zarbaga   uchragan   bo‘lsa-da,   yangidan   askar   to‘plab   o‘z   raqiblarini
qismlarga parchalab, birin-ketin turli usullarni ishlatgan holda 10-15 yil davomida
Xorazm,   Farg‘ona,   shosh,   Ustrushona,   Samarqand,   Buxoroni   o‘ziga   qaratadi   va
Qoshg‘ar   chegarasigacha   etib   boradi.   Arablar   706   yili   Paykandni,   709   yili
Buxoroni,  712  yili  Xorazm  va   Samarqandni,  715  yili  Farg‘onani  o‘zlariga  qaram
qiladilar.   VIII   asrning   30-yillariga   kelib   Movarounnahrning   deyarli   barcha   erlari
arablarga   bo‘ysundiriladi.   715   yili   Qutayba   yo‘llarda   qiynalgan   o‘z   askarlari
tomonidan o‘ldiriladi, so‘ng arab askarlari Xurosonga qaytishga majbur bo‘ladilar.
Erli xalqlarning arab bosqinchiligiga qarshi harakati, xalq qo‘zg‘olonlari uzoq vaqt
davom  etdi.  Haris  ibn Surayj  (30-   yillar), Abu  Muslim  (40-yillar),  Muqanna  (70-
80-yillar),   Hamza   al-Xarij   (VIII—IX   asrlar),   Rafi   ibn   Lays   (IX   asr   boshlari)
kabilar   boshchiligidagi   mustaqillik   uchun   olib   borilgan   harakatlar   shular
jumlasidandir. 18 Qutayba ibn Muslimning harbiy yurishlari O‘rta Osiyoni arablar
tomonidan   zabt   etilib,   arab   xalifaligiga   bo‘ysundirilishida,   O‘rta   Osiyo   xalqlari
orasida   islom   dinini   tarqatishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Arablarning   bosqinchiligi
raqiblarni o‘ldirish, qarshilik ko‘rsatganlarni qirib tashlash, madaniyat boyliklarini
talon-toroj   qilish,   zo‘ravonlik   o‘tkazish,   erli   aholiga   katta   soliqlar   solish   kabilar
bilan uzviy bog‘liq holda olib borildi. 
Ilk O‘rta asr tarixchisi Narshaxiy «Buxoro tarixi» kitobida shunday yozadi:
«Buxoro   aholisi   har   safar   (islom   lashkari   kelganida)   musulmon   bo‘lar,   arablar
qaytib   ketganida   esa   ular   yana   dindan   qaytar   edilar.   Qutayba   ibn   Muslim   ularni
uch   marta   musulmon   qilgan,   ular   esa   yana   dindan   qaytib   kofir   bo‘lar   edilar.   Bu
to‘rtinchi   marta   (kelganida)   Qutayba   jang   qilib   Buxoro   shahrini   oldi,   ko‘p
qiyinchiliklardan   keyin   (bu   erda)   islom   dinini   o‘rnatdi   va   har   turli   yo‘llar   bilan
23 buxoroliklarga   qiyinchiliklar   tug‘dirib,   dillariga   musulmonchilikni   singdirdi.   Ular
esa islom dinini yuzaki qabul etib, haqiqatda butparastlik qilar edilar. 
Qutayba arablar buxoroliklar bilan birga turib, ularning xatti-harakatlaridan
xabardor   bo‘lib   tursalar,   ular   zaruratdan   musulmon   bo‘ladilar,   degan   maqsadda
Buxoro   aholisidan   o‘z   uylarining   yarmini   arablarga   berishni   talab   etib,   buyruq
chiqardi  va shu yo‘l  bilan u musulmonchilikni  o‘rnatdi  hamda shariat  hukmlarini
bajarishga ularni majbur etdi. 
Qutayba   masjidlar   bino   qildi,   kofirlik   va   otashparastlikka   oid   asarlarni
yo‘qotdi.   U   ko‘p   jiddya^jayl   ktiib,   har   kimdan   shariat   hukmlarini   bajarishda
kamchilik   sodir   bo‘lsa,   uni   jazolar   edi».   O‘rta   osiyolik   mashhur   mutafakkir
Beruniyning   (X   asr)   yozishicha,   Qutayba   va   boshqa   arab   hukmdorlari   mahalliy
din,   san’at,   adabiyot   namoyandalarini,   olimlarni   o‘ldirganlar,   ularning   asarlarini,
madaniyat   bonliklarini   yondirib,   mahalliy   yozuvni,   turli   hujjatlarni   yo‘q   qilib
yuborganlar:   «Qutayba   Xorazm   xashi   yaxshi   bilgan,   ularning   xabar   va
rivoyatlarini; o‘rgangan kishilarni halok etib, butkul yo‘q qilib yuborgan edi». 
Qutayba   erli   xalk.ning   diniy   e’tiqodi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   yodgorliklarni
yo‘qotishga   harakat   qilgan   va   islomni   xalq   o‘rtasiga   olib   kirish,   uni   targ‘ib   etish
yo‘lida barcha imkoniyatlarni ishga solgan. Islomni qabul etganlarni soliqlardan 19
ozod etgan, turli imtiyozlar yaratgan. Moddiy jihatdan rag‘batlantirgan, machitlar
qurdirgan,   xullas   harbiy   yurishlari   bilan   birga   g‘oyaviy-siyosiy   ishlarii   ham   olib
borgan.   Erli   xalqni   har   tomonlama:   ham   iqtisodiy,   ham   g‘oyaviy-ma’naviy
jihatdan arab xalifaligiga qaram qilish yo‘lida faol harakat qilgan. O‘rta Osiyoning
bosib   olinishi,   majburan   islomning   singdirilishi,   zulm   va   xo‘rliklar   erli   xalqning
keskin   noroziligiga   sabab   bo‘lgan.   Islom   arab   xalifaligiga   bo‘ysundirilgan
mamlakatlarning ma’naviy hayotiga katta ta’sir ko‘rsatdi. 
U   faqat   diniy   aqidalar   sistemasi   sifatidagina   emas,   balki   dunyoqarash,
ma’naviy   madaniyatning   muhim   yo‘nalishi   sifatida   turli   sohalarni   ham   o‘ziga
bo‘ysundira bordi. shuning uchun ham ko‘p adabiyotlarda islom dini tarqalgan va
hukmron dinga aylangan o‘lkalar madaniyati yaxlit holda «islom madaniyati» deb
yuritiladi.   Islom   kelib   chiqqandan   so‘nggi   3-4   asr   davomida   u   tarqalgan
24 mamlakatlarning   madaniyati   ta’sirnda   bu   yangi   diniy-g‘oyaviy   tizim   ichida   turli
oqimlar,   ta’limot,   yo‘nalish-lar   vujudga   keldi.   Bu   oqimlar   umumiy   islom   dini
prinsiplarini e’tirof etgan holda kator sohalar, aqidalar talqinida bir-biridan tafovut
qilar edi. 
Ular o‘rtasida vujudga kelgan ziddnyat va kurashlar musulmon mamlakatlari
ma’naviy   hayotini   murakkablashtirib   yubordi.   Islomdagi   demokratii   oqimni
ifodalovchi   xorijiylar   harakati   vujudga   keldi.   U   mayda   guruhlarga   bo‘linnb,
so‘ngroq   diniy   aqidalarni   e’tirof   etishda   bir-biridan   farq   etuvchi   shialar   va
sunniylar   yo‘nalishi   shakllandi.   Mehnatkash   xalqning   adolat   uchun   kurashi
jarayonida   sektantlik   harakati   vujudga   kelib,   islomda   u   ismoilizm   va   karmatlik
yo‘nalishn   shaklida   o‘z   nfodasini   topdi.   Ismoilizm   va   karmatlar   islomda
hurfikrlilik   va   demokratiya   uchun   kurashnipg   ko‘rinishlaridan   biri   edi.
Karmatlarning   tenglik,   o‘zaro   yordam   kabi   fikrlarini   atoqli   mutafakkir,   shoirlar
Rudakiy,   Nosir   Xisrav,   al-Maariy,   Abu   Ali   ibn   Sino   kabilar   himoya   qildilar,
shuningdek, ayrim aqidalarni, xususan, iroda erkinligi, taqdnr, inson faoliyatining
maqsadlari   kabi   masalalarni   talqin   etishda   mutazilliylar   va   mutakallimlar
yo‘nalishi   tashkil   topib   ular   o‘rtasidagi   kurash   ko‘p   olim.   mutafakkirlor
dunyoqarashiga   katta   ta’sir   ko‘rsatd?.   Islom   bilan   uzviy   bog‘liq   holda   vujudga
kelgan   va   uusulmoi   mamlakatlarida   keng   tarqalgan   g‘oyaviy   oqimlardan   20   biri
tasavvuf-so‘fizm bo‘ldi. 
Buoqimlar   O‘rta   Osiyo   xalqlari   ilk   o‘rta   asr   madaniyatida   ham   o‘zining
yorqin   ifodasini   topdi.   Bu   oqimlarning   shakllanishi   va   rivojida   o‘rtaosiyolik
olimlar   ham   faol   ishtirok   etdilar.   Islom   madaniyati   adabiyot,   san’at,   fan,   falsafa,
axloq, urf-odat, ta’lim-tarbiya kabilarning barchasiga o‘z ta’siripi ko‘rsatdi. Islom
juda   katta   muzofotdagi   xalqlar   madaniy   boyliklari,   an’analarning   o‘zaro   ta’sirini
ham kuchaytirib yubordi. O‘rta Osiyo xalqlarining boy madaniy an’analari nafaqat
bu  erdagi,   balki   boshqa   muzofotlardagi   musulmon   madaniyati   rivojiga   xam   katta
ta’sir   ko‘rsatdi.   O‘rta   Osiyo   xalqlariking   arablarga   qarshi   olib   borgan   uzluksiz
kurashi   IX   asrning   oxirlariga   kelib   Xuroson   va   Movarounnahrda   mustaqil   feodal
davlatlarining   shakllanishi   bilan   yakunlandi.   Bu   katta   hududda   IX—XI   asrlar
25 davomida   Somoniylar,   G‘aznaviylar,   Saljuqiylar,   Qoraxoniylar,   Xorazmshohlar
davlatlari vujudga keldi, lekin shu bilan birga ular o‘rtasida o‘zaro kurashlar xam
avj oldi. 
Bu   yerda   davlatlarning   shakllanishida   arab   xalifaligida   taxt   uchun   olib
borilgan   turli   nizolar,   o‘zaro   kurashlar,   islomda   vujudga   kelgan   turli   oqimlar
o‘rtasidagi   ziddiyatlar   ham   ma’lum   rol   o‘ynadi.   Xalifa   Xorun   ar-Rashid   809   yili
vafot   etdi,   u   Xuroson   hokimi,   Marvda   istiqomat   qilayotan   o‘z   o‘g‘li   Ma’munni
xalifalikka   merosxo‘r   qilib   qoldirdi.   Lekin   Ma’mun   bilan   uning   akasi   Amin
o‘rtasida  taxt   uchun kurash  kuchayib  ketdi. Ma’mun  813 yilda  Movarounnahr  va
Xuroson   feodallari   yordamida   xalifalik   taxtini   egalladi   va   so‘ng   818   ynli
Bag‘dodga   ko‘chdi.   Erli   feodallardan   YAh’yo,   Axmad   va   boshqa   somoniylarni
Mavarounnahrda   hokim   qilib   tayinladi,   ayrim   feodallarni,   o‘z   atrofidagi   olimu
fozillar, hunarmandlarni o‘zi bilan Bag‘dodga olib ketdi. 
Xurosonda   esa  hokimiyat  tepasiga   Tohiriylar   sulolasi  chiqdi.  Ular   o‘zlarini
xalifalikka   tobe   deb   atasalarda,   mustaqil   siyosat   olib   bordilar.   shunday   qilib,   IX
asrga   kelib   O‘rta   Osiyo   va   Xurosonda   siyosiy-ijtimoiy   vaziyat   o‘zgardi,   u
xalifalik-dan ozod bo‘lib mustaqil rivojlanish yo‘liga kirdi.
XULOSA
Biz   tarixi   necha   ming   yillarni   qamrab   olgan   buyuk   xalqmiz.   Ulug‘
ajdodlarimiz   asrlar   davomida   siyosat,   ilmu   fan   va   madaniyat,   dinu   diyonat
sohasida   dunyoni   xayratga   soladigan   ulkan   ishlarni   amalga   oshirib   kelaganlar.
Vatanimiz  istiqloli  ana  shunday  an'ana  va  qadriyatlarimizni   tiklash,   ularni   zamon
talablari   asosida   boyitish   va   rivojlantirish,   o‘zligimizni   anglash,   dunyo
hamjamiyatidan   munosib   o‘rin   egallash   imkonini   bergani   uchun   ham   benixoya
26 aziz   va   qadrlidir1   .   Biz   yuqoridagi   manbaalarga   tayangan   holda   shuni   ta'kidlab
o‘tishimiz mumkinki, jahon sivilizatsiyasida arab madaniyatining salmoqli hissasi
borligi va u hoh u adabiyot bo‘ladimi, hoh u matematika yoki fizika bo‘ladimi, hoh
u   astronomiya   yoki   tibbiyot   bo‘ladimi,   qo‘yingchi   fan   va   madaniyatning   qaysi
tarmog‘i   bo‘lishidan   qat'iy   nazar   arablarning   ta'siri   juda   kuchli   bo‘lganligini   his
qilishimiz   mumkin.   G‘arb   mamlakatlari   Sitsiliya   va   Venetsiya   davlatlari
arxitekturasida yoki bo‘lmasa, Florensiya va Lukka matolarida arablarning o‘ziga
xos   bo‘lgan   naqshlari   va   gullaridan   ustalik   bilan   foydalanganliklariga   guvoh
bo‘lamiz.   Ma'lumki,   tarixda   payg‘ambarlik   ijtimoiy   va   siyosiy   hayotga   ta'sir   eta
oladigan   katta   saloxiyat   sifatida   xalqlar   va   mamlakatlar   hayotida   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Buni   Injildagi   Isay,   Ieremiya   va   boshqalarning   oldingi
payg‘ambardardan   farqli   yakkaxudolik,   ijtimoiy   tartibot   g‘oyalarini   ilgari
surganligida,   xamda   ko‘pgina   ijtimoiy   va   ma'naviy   o‘zgarishlarni   boshlab
berganida   ko‘rish   mumkin.   Arablar   muhitidan   kelib   chiqqan   islom   dini
mintaqaning   eng   qadimgi   tub   joy   axolisi   xisoblangan   islom   sivilizatsiyasi   semit
etnosining qo‘xna tarixi bilan bog‘liq. Ilmiy xolislik zaminida turuvchi tadqiqotlar
islom dini kelib chiqishining shart-sharoitlari to‘g‘risida gap borganda semitlarning
Yaqin   sharq     sivilizatsiyasida   o‘ziga   xos   ijobiy   o‘rin   tutganligini   ob'ektiv
ta'kidlaydi. Darhaqiqat, ular orasidan chiqqan akkadiylar, amoreylar, xoldeylarning
Mesopatamiya   va   umuman,   butun   g‘arbiy   Osiyo   sivilizatsiyaviy   rivojlanishidagi
o‘rni   fanda   ma'lum.   Islom   dini   Arabiston   yarim   orolida,   hususan,   uning   janubida
qadimgi   sivilizatsiyaviy   zaminda   paydo   bo‘ldi.   Yangi   dinning   kelib   chiqishi
omillaridan  biri   yana  shu   bo‘ldiki,  Arabistonda  VII  asr   boshlarida  yangi  xudo  va
haqiqatni   topishga,   intilgan   ko‘pgina   xanifa-targ‘ibotchilar   bo‘lgan   edi.   Ulardan
biri  va  eng   qobiliyatlisi   bo‘lgan  Muxammad   yagona,  qodir,  mehribon  va   rahmdil
Allohga itoat qilish, u ko‘rsatgan yo‘ldan chiqmaslik, adolatpeshalik qadriyatlarini
targ‘ib   qilib,   rasululloh,   ya'ni   xudoning   elchisi   darajasiga   ko‘tarildi.   U   arablarni
birlikka   chaqirdi.   Xalq   esa   oxir   —   oqibatda   Muxammad   dinini   qabul   qildi.   Bu
bilan   yangi   bir   jaxoniy   sivilizatsiyaning   poydevori   toshi   qo‘yildi.   Bu   din   avval
boshdan   yozma   manbasiga   —   barcha   musulmonlar   uchun   muqaddas   bo‘lgan   —
27 qur'onga   ega.   Islom   dini   barcha   musulmonlarni   o‘zaro   birodar   deb   xisoblaydi.
Uning   xar   bir   e'tiqod   etuvchi   uchun   oddiy   va.   bajarilishi   qat'i   bo‘lgan,   yakka
xudolikka   asoslangan   qoidalari   dindorlarni   haqiqiy   jannatga   erishishiga
ishontirgan.   Musulmon   dini   qaror   topishi   bilan   bu   dinga   tayangan   davlat   xam,
maydonga   keldi.   Uning   boshida   dastlab   payg‘ambarning   o‘zi,   so‘ngra   ketma-ket
dastlabki to‘rt halifa turdilar. Ulardan keyin diniy va siyosiy xokimiyat Muoviylar
sulolasi   qo‘lida   100   yilcha   bo‘ldi.   750   yilda   xalifaning   hokimiyatiga   Abbosiylar
sulolasi keldi
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI:
1. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. T. “sharq”., 198 y. 
2. Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat engilmas kuch. T. “Ma'naviyat”., 2008y. 
3. Karimov I., Olloh qalbimizda, yuragimizda, T., 199 
4. Apresyan. R.G, Botvinnik B.A. i dr.. Kulturologiya: uchebnik dlya vuzov; pod
red. B.A. Erengross. – M.: Izdatelstvo Oniks, 2007. – 480 s. 
5  .   Vasilev   L.S.   «Istoriya   religiy  Vostoka».   Uchebnoe   posobie   dlya   vuzov.   –  4-e
izd. – M.: «Knijn ы y dom «Universitet», 199g. s.111 – 121 
6. Gryunebaum G.E. Klassicheskiy islam. M., 1988 
7. Grinenko G.V. Xrestomatiya po istorii mirovoy kultur ы . M.: - Piter, 2004. – 245
8. Er ы shev A.A. «Religiovedenie». – K.: MAUP, 199g. – s.165 – 172, 176 – 179
9. Igpattko A.L. V poiskax schastya. M., 1989 
10. Komilov N., Tasavvuf, T., 199 
11.   Markovoy   A.   N.   Kulturologiya.   Istoriya   mirovoy   kultur ы :   Uchebnik   dlya
vuzov   /   pod   red.   Prof.   A.   N.   Markovoy.   –   2-e   izd.,   stereotip.   –   M.:   YUNITI-
DANA, 2008. – 600 s 
12. Mets L. Musulmanskiy Renessans. M., 1966 
13.   Maykl   Kin   «Religii   mira».   –   Xarkov:   «Klub   semeynogo   dosuga»,   2003.   –
s.147 – 154, 161 – 174. 
14. Xusseyn M. Edinaya osnova gumanizma // Kurer YUNESKO. 192 
28 15. Hasanov A., Qadimgi Arabiston va ilk islom (1-kitob: Johiliya asri), T., 2001
16. Sufizm v kontekste musulmanskoy kultur ы . M.. 1989. 
17.   «Akademicheskoe   religiovedenie».   Uchebnik.   Pod   redaksiey   professora
A.Kolodnogo. – K.: «Mir znaniy» 2000. – s.379 – 385. 
18.   Kulturologiya.   Istoriya   mirovoy   kultur ы :   uchebnik   dlya   vuzov/Pod   red.   prof.
A.N. Markova. – 2-e izd., pererab. i dop. – M.: Kultura i sport, YUNITI, 198. –
600s:
Elektron manbalar:
1. www.ziyonet.uz
2. www.5baho.uz   
3. www.arxiv.uz   
4. www.aim.uz
29