Matematika o‘qitish metodikasi 3-sinflar uchun

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ
OLIY TA LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI	
ʼ
__________________________________
_____________________________________________________
__________________________________  FAKULTETI
        
«______________________________________________» kafedrasi
           
“____________________________________________” FANIDAN
Mavzu: 3 - s i n fl a r d a   b o ' l i s h n i   o ' r g a t i s h
m e t o d i k a s i
Bajardi: ____________________________________________- ta’lim
yo nalishi  	
ʻ     _     -kurs   ______  - guruh talabasi 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _         .  
Kurs ishi rahbari: 
Jizzax  – 2025KURS ISHI № Kurs ishi bo yicha ish turlariʻ Ball
1 Kurs ishini hajmi va talab bo yicha rasmiylashtirilganligi:
ʻ
- talabga javob beradi (7-8);
- talabga qisman javob beradi (6-7);
- talabdan chetga chiqish xolatlari mavjud (5-6);
- talabga javob bermaydi (0-4);
2 Mavzuning dolzarbligining asoslanganligi:
- yetarli darajada asoslanganligi (7-8);
- yetarli darajada asoslanmagan (6-7);
- noaniq (5-6);
-asoslanmagan (0-4);
3 Maqsad vazifalarining aniq ifodalanganligi:
- aniq (7-8);
- to liq aniqlanmagan (6-7);	
ʻ
- aniq emas (5-6);
- ifodalanmagan (0-4)
4 Kurs   ishining   himoya   qismida   ijtimoiy-iqtisodiy   (ta’lim)
sohasida qo llashga tavsiya berilganligi:	
ʻ
- bevosita qo llashga tavsiya bor (7-8);
ʻ
- qisman qo llashga tavsiya qilingan (6-7);
ʻ
- tavsiya ishonchli emas (5-6);
- tavsiya yo q (0-4);
ʻ
5 Olingan natijalarni yangiligi va ishonchlilik darajasi:
- natija yangi (7-8);
- ilgari olingan (6-7);
- to la ishonchli emas (5-6);	
ʻ
- eskirgan, ishonchli emas (0-4);
6 Talabaning   mavzu   bo yicha   olingan   natijalarini   tanqidiy	
ʻ
baholanganligi darajasi:
- aniq (7-8);
- to liq aniq emas (6-7); 	
ʻ
- juda sayoz (5);
- tanqidiy baholanmagan (0-4);
7 Adabiyotlardan foydalanganlik darajasi:
-   qonunlar,   qarorlar,   ilmiy-amaliy   jurnallar,   monografiya,   yetakchi   olimlar
asarlaridan to la foydalanilgan (7-8);	
ʻ
-   darslik,   ma’ruza   matnlari,   o quv-qo llanma   va   ma’lumotlardangina	
ʻ ʻ
foydalanganligi  (6-7);
- yetarli foydalanilmagan (5);
- foydalanilmagan (0-4);
8 Talabaning ma’ruzasiga baho:
- a’lo (14-15);
- yaxshi (11-13);
- qoniqarli (9-10);
-qoniqarsiz (0-8) ;
9 Talabaga berilgan savollarga javobi:
- to liq (14-15);	
ʻ
- yaxshi (11-13);
- qoniqarli (9-10);
2 № Kurs ishi bo yicha ish turlariʻ Ball
-qoniqarsiz (0-8);
10 Adabiyotlar tanqidiy taxlili darajasi:
- to la darajada (7) ;	
ʻ
- qisman darajada (5-6);
- noaniq (4-5);
- taxlil yo q (0-3);	
ʻ
11 Internet manbalaridan foydalanganlik idarajasi:
- yetarli, natija yangi (7);
- qisman, ilgari olingan (5-6);
- to la ishonchli emas (4-5);	
ʻ
- foydalanilmagan (0-3);
To plangan ball
ʻ
(bahosi):
Komissiya raisi:
(imzo)
Komissiya a’zolari:
(imzo)
(imzo)
(imzo)
(imzo)
Kurs ishi rahbari:
(imzo)
3 MUNDARIJA
KIRISH ........................................................................................................... 5
I-BOB.   QOLDIQLI   BO'LISH   DARSLARINING   MAZMUNI   VA   UNI
TASHKIL ETISH ...................................................................................................... 8
1.1.   Boshlang'ich   sinflarda   qoldiqli   bo'lishni   o'rgatishda   o'qituvchining
vazifasi ................................................................................................................... 8
1.2.   Boshlang'ich   sinf   matematika   darslarida   qoldiqli   bo'lishni   o'rgatish
metodikasi ............................................................................................................ 14
II-BOB. QOLDIQLI BO'LISH DARSLARIDA O'QUVCHILARNING O Z-ʻ
O ZININAZORAT QILISHGA O'RGATISH	
ʻ ......................................................... 21
2.1.   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarini   qoldiqli   bo'lishni   o'rgatishda   o'z-
o'zini nazorat qilishga o'rgatish ........................................................................... 21
2.2. Qoldiqli bo'lishiga o'rgatish darslarini tashkil etish ........................... 26
XULOSA ....................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI .................................... 33
4 KIRISH
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev shunday fikr bildiradi:
"Yoshlarimiz   haqli   ravishda   vatanimizning   kelajagi   uchun   javobgarlikni
zimmasiga olishga qodir bo'lgan, bugungi ertangi kunimizning hal etuvchi kuchiga
aylanib   borayotgani   barchamizga   g'urur   va   iftixor   bag'ishlaydi.   Bu   sohada   olib
borayotgan   keng   miqiyosli   ishlarimizni,   xususan   ta'lim-tarbiya   bo'yicha   qabul
qilingan umummilliy dasturimizni mantiqiy yakuniga etkazishimiz zarur".
Matematika   boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini
rivojlantirish, hayotiy ko'nikmalarini shakllantirishda muhim o'rin tutadi. Ayniqsa,
bo lish amali -matematik amallarning asosiy turlaridan biri bo'lib, uni o'zlashtirishʻ
kelajakdagi murakkabroq mavzularni tushunish uchun zarurdir.
3-sinf   matematika   darslarida   bo'lish   tushunchasini   shakllantirish
bosqichma-bosqich   amalga   oshiriladi.   O'quvchilar   avval   bo'lishning   qo'shish   va
ko'paytirish   bilan   bog'liqligini   tushunib   olishlari,   keyin   esa   misollar   va   amaliy
mashg'ulotlar   orqali   mustahkamlashlari   lozim.   Dars   jarayonida   turli   vizual
materiallar,   guruhli   mashg'ulotlar   hamda   o'yin   usullari   qo'llanilishi   ta'lim
samaradorligini oshirishga yordam beradi.
Mazkur   metodikada   3-sinf   o'quvchilariga   bo'lishni   tushuntirishning
samarali usullari, muammolar va ularni hal qilish yo'llari ko'rib chiqiladi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Matematikani   o'rganish   kishilarni   insonparvarlik
madaniyatini   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Matematika   haqida,   uning   borliqni
bilishning   tavsif   va   metodikalari   shakli   sifatida,   umuminsoniy   madaniyatning   bir
qismi   shakllanishi   uchun   muhimligini,   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   ochib   beradi.
Matematikani   o'rganish   o'quvchini   uning   amaliy   faoliyatda   zarur   bo'ladigan,
qo'shimcha   fanlarni   o'rganishga   yordam   beruvchi,   ta'lim   olishni   davom   ettirishga
asos   bo'luvchi   aniq   matematik   bilimlar   bilan   qurollantiradi.   U   o'quvchilarning
fikrlash   sifatini   shakllantirish   bilan   ularning   aqliy   rivojlanishlariga   ulkan   hissa
qo'shadi. Bu o'z navbatida matematik faoliyat uchun xarakterli bo'lgan va insonga
jamiyatda to'laqonli  ishtirok etish uchun zarur bo'lgan sifatdir. <<<Mamlakatimiz
5 o'z   taraqqiyotining   yangi   davriga   qadam   qo'ygan   hozirgi   kunda   O'zbekiston
Respublikasini   2017-2021-yillarda   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi
bo'yicha Harakatlar strategiyasi asosida barcha sohalarda keng ko'lamli o'zgarishlar
amalga   oshirilmoqda.   Ana   shu   islohotlarning   muvaffaqiyati,   mamlakatimizning
dunyodagi   rivojlangan,   zamonaviy   davlatlar   qatoridan   munosib   o'rin   egallashi,
avvalo,   ilmfan   va   ta'limtarbiya   sohasining   rivoji   bilan,   bu   borada   bizning   dunyo
miqyosida   raqobatdosh   bo'la   olishimiz   bilan   uzviy   bog'liq...>>   Shavkat
Mirziyoyev.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Hozirgi   kunda   mamlakatimizda
boshlang'ich   ta'lim   sohasida   yangidan-yangi   qator   qonunlar   va   hukumat   qarorlari
qabul qilinmoqda. Joriy yilning 8-may kuni «Matematika sohasidagi ta'lim sifatini
oshirish   va   ilmiy-tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to'g'risida»   Prezident
qarori qabul qilindi. Qarorga ko'ra, har bir tumanda (shaharda) matematika fanini
chuqurlashtirib   o'qiishga   ixtisoslashtirilgan   maktablar   bosqichma-bosqich   tashkil
etiladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi .   O'zbekiston   Respublikasida   shakllangan
uzluksiz   ta'lim   tizimi   barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxassisni   tayyorlash
jarayonining samarali  tashkil  etilishini  ta'minlashga  xizmat  qiladi. Uzluksiz  ta'lim
tizimi doirasida faoliyat olib boruvchi ta'lim muassasalari ilg'or, demokratik hamda
insonparvar   g'oyalarga   tayangan,   hamda   yangicha   mazmunga   ega   bulgan
ta'limjarayonini tashkil etishda muhimo'rin tutadi. Bu muhim vazifaning ijobiy hal
etilishi   ta'lim   jarayonini   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha   yondashuvni   taqozo
qiladi. Sh. M. Mirziyoyev.
Shu   o'rinda   alohida   ta'kidlash   joizki,   oliy   ta'lim   muassasalarida   bo'lajak
assislami   tayyorlash   jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   qarish   iqtisodiy
iqtisodiy  mazmunga  ega   faoliyat,  ko'nikma   va  malakalari   sifatini   shakllantirishga
e'tibomi   qaratish   talab   etiladi.   Biroq,   ta'lim   jarayonlarini   takomillashtirishga
qo'yilayotgan   yangi,   yanada   yuqoriroq   talablar,   shuningdek,   talabalarning   kasbiy
ko'nikma   va   malakalarini,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan
yangicha   fikrlovchi   mutaxassisni   shakllantirish   imkonini   beruvchi   sharoitlarning
ishlab chiqilmaganligi o'rtasida obyektiv qarama-qarshilik mavjud.  Har tomonlama
6 barkamol   insonni   shakllantirish   bugungi   jamiyatimiz   oldida   turgan   dolzarb
masalalardan biri bo'lib qolmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi.   Ush   kurs   ishimizning   maqsadi   3-sinf
o'quvchilarining qoldiqli bo'lish mavzusini mukammal o'rganishga erishish.
Kurs ishini obekti:  Uchinchi sinfda bo'lishni o'rganish jarayoni  
Kurs   ishining   predmeti:   Uchunchi   sinfda   ko'p   xonali   sonlarni   bo'lish,
burchakli   bo'lish,   qoldiqli   bo'lishni   o'rganish   metodikasi   bilan   tanishish.Kurs
ishining predmeti. 
Kurs   ishining   vazifasi.   Uchinchi   sinfda   bo'lishga   doir   amallarni   turli
konsentrlarda   o'rganilish   metodikasini   ochish   va   ularga   turli   didaktik   o'quv
vositalari   va   qiziqarli   mashqlar   majmualaridan   samarali   foydalanish   asosida
o'quvchilarda   bilim,   ko'nikma   va   malakalarini   puxta   egallashlariga   va   ularni
amalda qo'llash metodlarini ishlab chiqish. 
Kurs ishining amaliy ahamiyati.  Ush kurs ishimizdan Boshlang'ich ta'lim
fakulteti talabalari o'quv qo'llab-quvvatlanishi mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish   qismi,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalangan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
7 I-BOB. QOLDIQLI BO'LISH DARSLARINING MAZMUNI VA UNI
TASHKIL ETISH  
Qoldiqli   bo‘lish   darslarida   o‘quvchilarga   sonlarni   butun   qism   va   qoldiqqa
ajratib   bo‘lish   malakasi   shakllantiriladi.   Dars   davomida   ko‘rgazmali   vositalar,
misol   va   mashqlar   yordamida   o‘quvchilarning   amaliy   fikrlash,   tahlil   qilish   va
mustaqil   yechim   topish   ko‘nikmalari   rivojlantiriladi.   Mavzuni   tashkil   etishda
o‘qituvchi   darsning   bosqichlarini   to‘g‘ri   rejalashtirib,   qiziqarli   usullar   orqali
o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   jalb   etadi.   Shu   tariqa   qoldiqli   bo‘lish   darslari
o‘quvchilarda arifmetik amallarni chuqur tushunish va qo‘llashga yordam beradi.
1.1. Boshlang'ich sinflarda qoldiqli bo'lishni o'rgatishda o'qituvchining
vazifasi
Davlat   ta'lim   standardlari   va   Milliy   dastur   o'quvchilarning   har   binga   ta'lim
olishda   teng   imkoniyatlarni   yaratib   berish,   har   birining   yuqori   natijaga
erishishlarini  rag'batlantirish va shu orqali o'quv- bilim jarayonining farqli tashkil
etilishini   ta'minlash   uchun   da'vat   etilgan.   Davlat   ta'lim   standarları   va   Milliy
Odastumin   dastuming   o'quv   fani   bo'yicha,   ta'lim   sohaları   bo'yicha   ishlab
chiqarilishi  o'quv fanlarining variantini tanlash asosida o'quv metodik majmualar,
jumladan, boshlang'ich sinflarda matematika o'qitishni takomillashtirishni nazarda
tutadi   Boshlang'ich   sinflarda   arifinetik   amallar   bajarishni   bog'lanish   va   bilimlami
muvofiqlashtirish   tamoyili   asosida   o'quv   fanlarining   ichki   bog'liqligi   va   o'quv
fanlari aro uzviylikni ta'minlashga xizmat qiladi.
Boshlang'ich sinf o'qituvchisining asosiy vazifalari: 
Hozirgi   zamon   o'qituvchisi   qanday   ijobiy   sifatlarga   ega   bo'lishi   lozim
Avvalo,   zamonaviy   bilimlar,   ilg'or   tajribalar   hamda   pedagogik   mahoratni   yuqon
darajada   egallaganligi,   pedagogik   izlanish   vazifasiga   mos   tadqiqotlar   metodlan
majmuasini   shakllantira   olishi,   nazariy   tadqiqot   va   amaliy   tajnba-sinov   ishlarini
o'tkazish   malakasiga   ega   bo'lishi,   o'qitadigan   o'quv   fanidan   o'quv   dasturi,   DTS,
Milliy Dastur darsliklar, va o'quv-metodik qo'llanmalar, elektron darsliklarni yarata
olishi   va   amalda   qo'llay   olishi   lozim.   O'zining   pedagogik   faoliyatini   doimiy
8 takomillashtirib borishi, kasbiy sifatlanini rivojlantinshi, o'z-o'zini nazorat qilish va
baholash   malakasini   egallash,   yangi   pedagogik   g'oyalami   ishlab   chiqa   olish,
zamonaviy   axborot   texnologiyalanni   dars   jarayonida   qo'llash   ko'nikmalariga   ega
bo'lishi,   o'qitishning   istiqbolli   yo'nalishlari   talablari   asosida   metod,   shakl   va
vositalamı   yaratish   va   ularni   ta'lim   jarayonida   uzviy   qo'llash   malakalarını   bilishi
kerak. 
O'qituvchi   odobli,   adolatli   hamda   "bola   qalbining   injeneri"dir.   Bolaning
ijobiy   va   salbiy   xususiyatlari   ba'zan   murabbiydan   o'tishini   psixolog   olimlar
ta'kidlab   o'tishgan.   Chunki   o'quvchi   o'qituvchining   yurish-turishi,   kiyinishiga,
gapirishiga   taqlid   qiladilar.   Bola   garchi   yosh   bo'lsa-da,   uning   inson   ekanligini
yoddan   chiqarmaslik   kerak,   uni   ko'pchilik   oldida   obro'sizlantirmaslik,   g'ururini
toptamaslik kerak
O'qituvchi pedagogik va psixologik jihatdan o'z ixtisosligi  bo'yicha maxsus
ma'lumotga   ega,   kasbiy   tayyorgarlikka   va   yuksak   axloqiy   fazilatlarga   boy,   ta'lim
muassasalarida faoliyat ko'rsatuvchi shaxsdir. O'qituvchi ta'lim jarayonida o'qitish
shakllarini   optimal   darajada   tashkil   etishni,   barkamol   shaxsni   shakllantirish
nazariyasini turli yangi g'oyalar bilan boyitishni puxta bilishi lozim. Hozirgi kunda
o'qituvchining   pedagogik   mahoratida   "Bilish,   tushunish,   qo'llash,   tahlil   qilish,
sintez   qilish,   baholash"   kabi   didaktik   qobiliyatlar   ta'lim   berishning   muhim
kategonyalan   sifatida   e'tirof   etilgan.   Shaxsga   ta'lim-tarbiya   berish   nihoyatda
murakkab   jarayon,   qadimdan   ushbu   faoliyatga   jamiyatning   yetuk   arboblari   jalb
etilgan.   Mazkur   holat   yosh   avlod   tarbiyasi,   uni   tashkil   etish   mazmuni   va   nafaqat
shaxs   kamoloti,   balki   jamiyat   taraqqiyotini   ham   belgilovchi   muhim   ahamiyatga
molik bo'lgan omil ekanligi ta'kidlanadi.
O'zbekiston   O'zbekiston   Respublikasida   ta'lim   tizimiga   bevosita   ta   daxidor
daxldor   bar   barcha   cha   tolalarni   sohalarni   butunlay   isloh   qilishga   nisbatan   jiddiy
talablar   qo'yilgan.   Chunonchi,   bu   borada   O'zbekiston   Respublikasi   Birinchi
Prezidenti   I.A.   Karimov   quyidagilarni   qayd   etadi:   "Ta'lim   islohoti   bizni
demokratik   o'zgarishlar,   yangi   jamiyat   barpo   yetish   yo'lidan   dadil   yetaklovchi,
barchamizni   harakatlantiruvchi   ichki   kuch   bo'lmog'i   zarur.   Har   birimizga   ayon
9 bo'lsinkim, ta'lim-tarbiya tizimini o'zgartirmasdan turib, odamlar ongini, demakki,
ularning   turmush   tarzini   ham   o'zgartirish   mumkin   emas".   Bugungi   kun
o'qituvchisiga nisbatan qo'yilayotgan talablar mazmuni yil sayin yangilanib, zamon
talablariga   moslashib   bormoqda.   Zamonaviy   o'qituvchi   ta'limni   qanday   tashkil
etishi kerak.
avvalo   u   o'z   mutaxassisligi   bo'yicha   ta'lim   beradigan   fanlardan   pedagogik
texnologiyalarga   asoslangan   ma'ruza,   seminar,   amaliy   va   laboratoriya
mashg'ulotlarini mazmunan yaxlitligini ta'minlashi,
pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   hamda   o'quvchilar   o'quv   faoliyatini
faollashtiruvchi metodlami qo'llashi, o'quv mashg'ulotlarida pedagogik va axborot
texnologiyalarining so'nggi yutuqlarini uyg'unlashtirish malakasiga ega bo'lishi,
ta'lim   muassasalarida   fanlami   o'qitish   mazmuniga   mos   ravishda   pedagogik
tizimni loyihalay olishi,
ta'lim   beradigan   fanlar   turkumini   rivojlantirish   istiqbollarini   ochib  berishga
qaratilgan ilmiy izlanishlami muntazam amalga oshira olishi, 
ta'lim-tarbiyaviy   faoliyatda   jahonning   rivojlangan   mamlakatlarida
pedagogika   va   psixologiya   sohasida   erishilayotgan   ilg'or   tajribalami   amalda
modernizatsiya qilgan holda qo'llashi,
O'rta Osiyo mutafakkirlarining boy ma'naviy meroslaridan ta'lim-tarbiyaviy
faoliyatda foydalanishi,
darsning   barcha   turlarida,   mashg'ulotlarda   zamonaviy   axborot
texnologiyalari asosida o'qitish metodlaridan foydalanishi,
o'qitadigan   fan   turkumi   bo'yicha   bo'yicha   avtomatlashtirilgan   ta'lim   tizimi
uchun amaliy dasturlar paketini yaratıshi lozim yuandu lozim.
Zamonaviy   o'qituvchi   qiyofasidagi   shaxs   pedagogik-psixologik   jihatdan
yuksak   tayyorgarlikka   ega   bo'lishi   uchun,   unda   quyidagi   fazilatlar   namoyon
bo'lishi  kerak (so'z  yuntilayotgan  sifatlar  mohiyatan  o'qituvchi  tomonidan  amalga
oshirilishi zarur bo'lgan vazifa, burch va mas'uliyatlami ifodalaydi):
10 1. O'qituvchi   mamlakatimizning   ijtimoiy   va   siyosiy   hayotida   ro'y   berayotgan
o'zgarishlar, olib borilayotgan ijtimoiy islohotlar mohiyatini chuqur anglab yetishi
hamda bu borada o'quvchilarga to'g'n, asosli ma'lumotlarni berishi lozim.
2. Zamonaviy   o'qituvchining   ilm-fan,   texnika   va   texnologiya   yangiliklari   va
yutuqlaridan xabardor bo'lishi talab etiladi.
3. O'qituvchi o'z mutaxassisligi bo'yicha chuqur, puxta bilimga ega bo'lishi, o'
ustida tinimsiz izlanishi shart.
4. O'qituvchi   pedagogika   va   psixologiya   fanlari   asoslaridan   ko'nikma   va
malakaga   ega   bo'lishi,   ta'lim-tarbiyaviy   faoliyatda   o'quvchilaming   yosh   va
psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda o'z faoliyati tashkil etishi zarur
O'qituvchi   ta'lim-tarbiyaviy   faoliyatda   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarining   eng   samarali   shaki,   metod   va   vositalaridan   unumli   foydalana
olish imkoniyatiga ega bo'lmog'i lozim.
1.     O'qituvchi   ijodkor,   tashabbuskor   va   tashkilotchilik   qobiliyatiga   ega
bo'lishi davr talabidir.
2.   O'qituvchi   yuksak   darajadagi   pedagogik   mahorat,   chunonchi,
kommunikativ   layoqatini,   pedagogik   texnika   sirlarini   (nutq,   chehra,   qo'l-oyoq   va
gavda harakatlari, mimika, pantomimika, jest) chuqur o'zlashtinb olishga erishishi
lozim.
Ayniqsa, o'qituvchi o'zining individual nutq madaniyatiga ega bo'lishi zarur,
uning nutqi quyidagi xususiyatlarni aks ettirishi kerak.
a) nutqning to'g'riligi,
b) nutqning aniqligi,
v) nutqning ifodali bayon etilishi,
g)   nutqning   sofligi   (ya   'ni,   nutq   tozaligiga   salbiy   ta   'sir   ko'rsatuvchi
so'zlardan   holi   bo'lishi,   faqat   adabiy   tilda   ifoda   etilishi),   jargon   (muayyan   kasb
yoki soha mutaxassisliklariga xos bo' Imagan so'zlar), varva- rizm (muayyan millat
tilida   bayon   etiladigan,   o'zga   millatlarga   xos   so   zlarni   noo'rin   qo'llanilishi),
vulgarizm   (haqorat   qilishda   qo'llaniladigan   qo'pol   so'zlar)   hamda   konselyarizm
11 (o'mi   bo'lmagan   vaziyatlarda   rasmiy   so'zlardan   foydalanish)   so'zlaridan   holi
bo'lishi
d) nutqning ravonligi,
j)   nutqning   boyligi   (hikmatli   so'zlar,   ibora   va   maqollar,   matallar   hamda
ko'chirma   gaplardan   o'rinli   va   samarali   foydalana   olish).   O'qituvchining   nutqi
sodda,   ravon   va   tushunarli   bo'lishi   kerak.   O'qituvchi   pedagogik-psixologik
muloqot   jarayonining   faol   ishtirokchisi   sifatida   o'zida   bir   qator   sifatlarni   tarkib
topishiga   erishishi   zarur.   Chunonchi,   u   eng   avvalo,   erishishi   erishish   zarur.
Chunonchi,   u   eng   avvalo,   mulohazali,   bosiq,   vaziyatni   to'g'ri   baholay   oladigan,
mavjud ziddiyatlarni o'z iroda kuchi bilan bartaraf etishning uddasidan chiqa olishi
zarur.   O'qituvchi   o'quvchilar,   ota-onalar   hamda   hamkasblari   bilan   muloqot
jarayonida   fikrini   aniq   va   to'la   bayon   etilishiga   ahamiyat   qaratishi   maqsadga
muvofiqdir.   Ular   bilan   munosabat   jarayonida   so'zni   salbiy   holatlar   haqidagi
dalillami   keltirishdan   emas,   aksincha,   o'quvchining   (yoki   hamkasbi,   ota-onalar)
muvaffaqiyatlarini   e   'tirof   etishi,   ularning   yanada   boyishiga   ishonch   bildirishi,   u
bilan tillasha olishiga imkon beradi. Muloqot jarayonida o'qituvchining so'zlaridan
suhbatdoshiga   nisbatan,   samimiylik,   do'stona   munosabat   sezilib   turishi,
shuningdek,   imkon   qadar   ko'tarinki   kayfiyatda   bo'lishi   zarur.   O'qituvchining
mazkur talablarga muvofiq keluvchi qiyofasi uning o'quvchilar, hamkasblar hamda
ota-onalar orasida obro'-e'tibor qozonishini ta'minlaydi.
Boshlang'ich   sinflarda   ko'paytirish   bo'lish   amalini   bajarish   talablanning
o'quvchilar   tomonidan   bajarilishi   ulaming   qoldiqli   bo'lishni   tushunishlari
osonlashadi,   u   bilan   bog'liq   amallarni   to'g'ri   bajarish   imkoniyatlari   oshadi   va
tevarak zarur bilim, malaka va konikmalarni egallashlariga yordam beradi.
a) o'quvchilaming tevarak atrofdagi tabiiy muhitga moslashtirish.
b) faoliyatning har-zal turlarini o'quv mehnat, muloqotni egallash
v)o'z-o'zini nazorat qilish hamda baholashga o'rgatish.
g)   muayyan,   umumiy,   tabiiy-ilmiy   iqtidorning   belgilangan   darajasi   uning
keyingi taraqiyotining tavsifi.
12 Shunday qilib, boshlang'ich sinflarda qoldiqli bo'lish amali bajarish jarayoni
o'quv   bilim   jarayoniga   matematika   o'qitish   bo'yicha   bilim,   ko'nikma   va
malakalarigina   emas   balki   shaxsning   muayyan   asosiy   faoliyati   majmuasi   mehnat
o'quv-biluv,   kammunikativ-axloqiy   va   jismoniy-kamolatiga   mos   keladigan
fazilatlarining   shakllanishini   ham   ta'minlaydi.   Qoldiqli   bo'lish   bilan   o'quvchi   3-
sinfdan boshlab tanishadilar. Bu vaqtgacha o'quvchi qo'shish, ayirish, ko'paytirish
va bo'lish amallarini mukammal o'rganishlari kerak. Qoldiqli bo'lishni o'rganishda
o'qituvchi vazifalari quyidagilar.
1.   O'quvchilarni   ko'paytirish   va   bo'lish   arifmetik   amallami   ma'nosi   bilan
tanishtirish,   ularning   ba'zi   xossalari   (ko'paytirishning   o'rin   almashtirish   xossasi,
sonni   yig'indiga   va   yig'indini   songa   ko'paytirish   xossasi,   yig'indini   songa   bo'lish
xossasi)   va   ular   orasidagi   mavjud   bog'lanishlar   bilan,   bu   amallar   komponentlari
bilan natijalari orasidagi o'zaro bog'lanishlar bilan tanishtirish,
1.   Ko'paytirish   jadvalini   puxta   bilishni   va   undan   bo'linmani   topishda
foydalana olishni ta'minlash,
2. O'quvchilarni jadvaldan tashqarı ko'paytirish va Idan tashqari ko'paytirish
va   bo'lish   usullan   bilan   ko'paytirish   va   bo'lishning   maxsus   hollari   (nol   soni   bilan
ko'paytirish   va   bo'lish,   1   ga   ko'paytirish   va   bo lish)   qoldiqli   bo'lishning   jadvalʻ
hollari bilan tanishtirish.
O'qituvchi bu kabi qoidalar asosida qoldiqli bo'lishga kirganda o'quvchining
o'zlashtirishi   yaxshi   bo'ladi.   O'quvchilarning   qoldiqli   bo'lish   amalini   bajarishga
o'rgatish metodikasining nazariy asoslari Davlat ta'lim standartlari va Milliy dastur
o'quv   fani   bo'yicha   o'quv-metodik   majmualar   (dastur,   o'quv   rejasi,   darstliklar   )ni
yaratish   uchun   keng   imkoniyatlar   ochib   beradi,   shuningdek   o'quv   fanlararo
bog'lanish   va   bilimlarni   muvofaqiyotlashtirish   tamoyili   asosida   o'quv   fanlarni
bog'lanishi   ta'minlashga   xizmat   qiladi.   Yangi   matematika   kursida,   avvalgiga
o'xshash,   arifinetika   asosiy   o'rinni   egallaydi.   Shuningdek   arifimetik   boshlang'ich
o'rganish uslubi  ham mukammallashtirilgan qoldiqli bo'lish boshlang'ich sinflarda
arifmetikaning   bir   qo'shimchasi   sifatida   ko'paytirish,   bo'lish   amallaridan   so'ng
o'tiladi.
13 1.2. Boshlang'ich sinf matematika darslarida qoldiqli bo'lishni o'rgatish
metodikasi
Hozirgi paytda maktablarda boshlang'ich sinflarda matematika o'qitishning
asosiy   vazifalaridan   biri   o'quvchilarni   har   tomonlama   yetuk   insonlar   qilib
tarbiyalash   hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   fani   bo'yicha   bilimlar   berish
bilan   birga   ularga   o'rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta   bo'lishini   ta'minlash,
ularni qo'llay olish ko'nikma va malakalarini shakllantirish muhim ahamiyatga ega.
Ayniqsa   matematika   darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda   ularni
kelgusida   olingan   bilimlarni   ongli   hayotiy   faoliyatida   muvaffaqiyatli   qo'llashlari
uchun   zarur   ko'nikma   va   malakalarni   shakllantinsh   boshlang'ich   matematika
ta'limining   asosiy   vazifalariga   aylanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan   o'quv
jarayonida   matematik   masalalar,   jumladan   hayotiy   mazmunli,   ulaming   to'plagan
tajribasiga asoslangan masalalarni yechish usullariga va ularni qo'llashga o'rgatish
o'ziga xos xususiyatlarga ega. 
Interfaol metod ta'lim jarayonida o'quvchilar hamda o'qituvchi o'rtasidadagi
faollikni   oshirish   orqali   o'quvchilarning   bilimlarni   o'zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy  sifatlarını  nvojlantirishga xizmat  qiladi. Interfaol  metodlarni  qo'llash  dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta'limning   asosiy   mezonlan:
norasmiy   bahs   munozaralar   o'tkazish,   o'quv   matenalini   erkin   bayon   etish   va
ifodalash   imkoniyati,   o'quvchilar   tashabbus   ko'rsatishlariga   imkoniyatlar
yaratilishi,   kichik   guruh,   sinf   jamoasi   bo'lib   ishlash   uchun   topshiriqlar   berish   va
boshqa   metodlardan   iborat   bo'lib,   ular   ta'lim-tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini
oshirishda   o'ziga   xos   ahamiyatga   ega.   7   ta   yong'oqni   3   o'rtoq   teng   taqsimlab
olishmoqchi bo'lishdi. Bolalarning har biriga nechtadan yong'oq tega di? 
Yechilishi:  7*3=2 (1 qold), 1 qoldiq son
Javob: 2 tadan yong'oq tegadi. 1 ta yong'oq qoldiq sifatida ortib qoladi.
7*3=2 (1 qold) ifoda quyidagicha o'qiladi:  7 ni  3 ga bo'lsak, bo'linma 2 ga
teng bo'ladi va 1 qoldiq qoladi.
14 Hozirda   ta'lim   metodlarini   takomillashtirish   sohasidagi   asosiy
yo'nalishlardan   biri   interfaol   ta'lim   va   tarbiya   usullarini   joriy   qilishdan   iboratdir.
Barcha   fan   o'qituvchilan   shu   jumladan   boshlang'ich   sinf   o'qituvchilari   ham   dars
mashg'ulotlari   jarayonida   interfaol   metodlardan   borgan   sari   keng   ko'lamda
foydalanmoqdalar. Interfaol metodlami qo'llash natijasida o'quvchilarning mustaqil
fikrlash, tahlil qilish, xulosalar chiqarish, o'z fikrini bayon qilish, asoslangan holda
himoya   qila   bilish,   sog'lom   muloqot,   munozara,   bahs   olib   borish   ko'nikmalari
shakllanib, rivojlanib boradi. 
Interfaol   degani,   o'qituvchi   va   o'quvchilar   orasida   o zaro   hamkorlik   tufayliʻ
dars   samaradorligini   oshadi,   yangi   darsni   o'quvchi   mustaqil   harakat,   mulohaza,
bahs-munozara orqali o'rganadi, qo'yilgan maqsadga mustaqil o'zi darsda o'quvchi
faol ishtirok etgan holda kichik guruhlarda javob topishga harakat qiladi, ya'ni ham
fikrlaydi, ham baholaydi, ham yozadi, ham gapiradi, ham tinglaydi, eng keragi o'zi
faol   ishtirok   etadi   Interfaol   usullarining   negizidagi   topshiriq   mazmunini   anglab
yetgan o'quvchilar ta'lim jarayoniga o zları bılmagan holda qiziqish bilan kirishib	
ʻ
ketadilar.
Boshlang'ich   sinflarda   qo'llanadigan   texnologiyalaridan   foydalanishning
maqsadi   o'quvchilarda   hozirjavoblik   hissini   rivojlantirish,   bahs-munozara,   erkin
fikrlashga   asoslangan   tafakkur   tarzini   shakillantirishdan   iborat.   Hozirda   keng
qo'llanib   kelayotgan   interfaol   metodlar   turlari   juda   ko'p   bo'lib,   ularning   hammasi
ham boshlangich ta'limda qo'llash uchun yaroqli emas.
O'quvchilar   yangi   mavzuni   yaxshilab   o'zlashtirib   olishlari   uchun   oldin
o'tilganlardan   bo'lishning   mohiyati,   qoldiqsiz   bo'lishning   jadval   holatlari   kabi
masalalarni bilish zarur.
Qoldiqli   bo'lish   bilan   birinchi   tanishishni   teng   qismlarga   bo'linishga   doir
sodda masalaning tegishli yozuvlarini doskada bajarib yechishdan boshlash lozim .
Masalan,   o'qituvchi   nabor   polotnosining   uchta   qatoriga   ó   ta   doirachani
baravardan   bo'lib   qo'yishni   va   har   bir   qatorda   nechta   doiracha   bo'lishni   topishni
tavsiya qilish mumkin. O'quvchilar buning uchun 6 ni 3 ga bo'lganda 2 chiqishini,
ya'ni   har   bir   qatorda   2   tadan   doiracha   bo'lishini   tushuntinshadi.   Olingan   yaqqol
15 namunadan   foydalanib,   o'qituvchi   o'quvchilarga   "har   bir"   degani   nima   ekanligini
eslatadi, bunda quyidagi savollarni beradi
"Birinchi   qatorda   nechta   doiracha   bor?   Ikkinchi   qatorda-chi?   Uchinchi
qatorda nechta? Nima uchun?"
Keyin   muammoli   xarakterdagi   masala   taklif   etiladi   Masalani   amaliy
namoyish qilib ko'rsatib yechish maqsadga muvofiqdir. "Qizchada 7 ta qalam bor
edi. Qizcha qalamlarni uchta dugonasiga baravardan taqsimlab taqdim qilishga ahd
qildi. Bu ishni bajarishda unga yordam bering."
O'quvchilar   7   ni   3   ta   teng   bo'lakka   ajratib   bo'lmasligini   bilishadi.   Ular   bu
muammoning yechilishini qidira boshlashadi va qizcha ó ta qalamni dugonalariga
sovg'a   qiladi,   yettinchisi   esa   o'zida   qoladi   degan   xulosaga   kelishadi   (agar   kerak
bo'lsa, o'qituvchi yordamida). O'quvchilarning qoldiqli bo'lish bilan tanishishi  ana
shunday boshlanadi.
Mustahkamlash   uchun   bir   nechta   shunga   o'xshash   masalalar   yechiladi,
bunda   o'quvchilar   bo'lishda   hosil   bo'ladigan   qoldiq   bo'linadigan   sondan   kichik
(bo'luvchidan   kichik)   bo'lishi   kerak,   degan   xulosaga   keltiriladi.   Yangi   maternal
bilan   tanishishga   tayyorlanish   uchun   ko'paytirish   jadvalidan   berilgan   songa
bo linuvchi   sonlar   qatorini   takrorlash   muhimdir.   Masalan,   2   ga   qoldiqsizʻ
bo'linadigan sonlarni aytishni taklif etish mumkin va hokazo.
Bunday o'yinni taklif qilish mumkin o'qituvchi ketma-ket sonlarni, masalan,
1   dan   30   gacha   sonlarni   aytadi.   O'quvchilar   uni   diqqat   bilan   tinglashadi   va   u
masalan, 3 ga qoldiqsiz bo'linadigan sonni aytganda qo'llarini ko'tarishadi (yoki 3
ga bo'lish natijasini anglatuvchi raqamli kartochkani ko'tarishadi).
O'quvchilar   maxsus   tashkil   etilgan   kuzatishlar   asosida   o'zlari   xulosa
chiqarishlan   juda   foydalidir.   Bu   ishni   quyidagicha   o'tkazish   mumkin   o'quvchilar
o'qituvchi taklif etgan misollami, masalan, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
sonlarini   3   ga   bo'lishadi,   o'lishadi,   keyin   4   ga,   keyin   esa   5   ga   va   ó   ga   bo'lishadi
Misollarni   og'zaki   yozuvlarsiz   yechishadi.   O'qituvchi   doskaga   bo'luvchi   va
qoldiqni   jadval   ko'rinishida   yozadi   (agar   qoldiq   bir   necha   marta   takrorlansa,   u
16 yozuvda   takrorlanmaydi).   O'quvchilar   bo'luvchi   va   qoldiqlarni   taqqoslashadi,
bo'luvchi   qoldiqdan   katta   bo'lishi   kerakligi   haqida   xulosa   chiqarishadi.   Bu   yerda
o'quvchilar   nima   uchun   qoldiq   bo'luvchiga   teng   yoki   undan   katta   bo'lmasligini
tushuntirishlari muhimdir.
Bunga 1-navbatda boshlang'ich sinf o'quvchisining o'qish, yozish tezligining
kichikligi   va   sinfda   aksariyat   hollarda   30   tadan   ortiq   o'quvchi   o'qishi   bo'ladi.
Interfaol metodlar nisbatan kichik auditoriyalarga (30 tagacha) va ko proq uzluksizʻ
ta'lim   tizimining   o'rta   va   yuqori   bo'ginlariga   mo'ljallangan   bo'lib,   boshlang'ich
sinflarda   qo'llash   tajribalari   juda   kam.   Shuning   uchun   yangi   texnologiyalarning
faqat   boshlang'ich   sinf   matematika   darslarida   qo'llash   mumkin   bo'lganlari   haqida
so'z yuntamiz
Interfaol   metod   sinfda   o'tiladigan   mavzular   yuzasidan   muammoli
vaziyatlami   muhokama   qilishda   "Aqliy   hujum,   Adashgan   zanjirlar,   Savol   bering.
Insert,   BBB,   Bahs   munozara,   Muammoli   savollar,   Kichik   guruhlarda   ishlash,
Burchaklar   metodi,   Kubiklar   metodlan"   asosida   bahs,   munozara   orqali   ulami
yechimini topishda yaqindan yordam beradi. 
"Aqliy   hujum"   texnologiyasini   qo'llash   bir   muammoni   hal   qilish   yo'lidan
turlicha   va   iloji   boricha   ko'proq   taklif,   fikr   mulohazalarni   yig'ishdan   iborat
Avvaliga   har   qanday   takliflar   qabul   qilinadi.   Keyin   esa,   ularning   ichidan   eng
ma'qulini   tanlab   olinadi.   Bu   metodni   qo'llashda   eng   nozik   tomoni   hamma
takliflami   eslab   qolishdir   Shuning   uchun   ularni   yozib   borish   kerak   bo'ladi.
O'qituvchi ularni shartli belgilar va qisqartirishlar bilan doska yoki daftar qog'ozga
yozib boradi.
Matematika   turli   shartli   belgilarni   juda   keng   qo'llaydi.   Matematika   bir
turdagi   shartli   belgilardan   boshqalanni   keltirib   chiqaradi   Aytish   mumkinki,
matematika   bu   ramziy   mavhumiyatni   o'rganadigan   fandir.   Fanlar   shohi   endi-endi
tizimli   tarzda   o'rganilayotgan   davrlarda   uning   muomala   tili   ham   juda   sodda
bo'lgan. Xususan,  ilk matematik kitoblarni  bitgan mualliflar, o zları  keltinmoqchi	
ʻ
bo'lgan misollarni oddiy so'zlashuv tilida, matn tarzida keltiraverishgan. Masalan,
17 "falon   buyumdan   falonchasini   bunchaga   ko'paytirsa,   manabuncha   bo'ladi"
qabilidagi gaplar bilan misollami yozaverishgan
Aslida,   matematikada   bo'lish   amalini   ifodalash   uchun   hali   hanuz   turli
belgilardan   foydalanilmoqda   Masalan,   ba'zi   matematika   kitoblarida   "+"ishorasi
ham   bo'lishni   bildirsa,   boshqalarida   "/",   va   yana   ayrimlarida   ""ham   bo'lish
kerakligini  bildiradi. "+" belgisini qo'llashni  1659-yilda nemis matematigi Iogann
Ran o'zining "Teutsche Algebra" asarida boshlab bergan (aytgancha, uning asarida
ko'paytirish   amalini   yulduzcha,   ya'ni,   belgisi   bilan   ifodalangan,   bilasiz,   bu   belgi
hozirda ham ko'paytirish amalini ifodalash uchun keng qo'llaniladi.
Boshlang'ich   ta'limda   bo'lish   amalini   qo'llash   usuli   Matematikada   bo'lish
ko'paytirishga   teskari   amal.   Unda   bo'lish   ko'paytirishning   xususiy   holi   ekanligi
kelib   chiqadi.   Bo'lish   bilan   bog'liq   bir   masalaga   ko'paytirish   orqali   aniq   va   tez
javob topish mumkin.
Qoldiqli bo'lishda esa sonlar ya'ni bo'linuvchi bo'luvchiga bo'linadi, chiqqan
javob yoziladi qoldiqli qavs orqali ifodalanadi. Javobni  tekshirish uchun o'quvchi
ko'paytirish   jadvalini,   sonlarning   bo'linish   xossalarini   yaxshi   o'zlashtirgan
bo'lishlan kerak.
Kichik   yoshdagi   maktab   o'quvchilari   bo'lish   amalini   o'rganishga   kirisha
boshlaganda   yechadigan   bir   masalani   qaraylik   "Sta   apelsinni   har   biriga   2   tadan
qilib   likobchalarga   qoyib   chiqishdi,   2   tadan   qilib   necha   marta   apelsin   qoyishdi?
Nechta   likobcha   kerak   boldi?"   Masalaning   savoliga   javob   bolish   yordamida
topiladi: 8:2=4.
37 dona nok bor edi. Bitta idishga 7 dona nok sigsa, qancha nol ortib qoladi?
Yechish: 37: 7=5 (2 qold.)
Masalan:   3-sinfda   mavzuga   oid   quyidagi   mashqni   hal   qilish   yuzasidan
hamma   takliflami   yig'ish   mumkin   -Quyidagi   shaklda   nechta   to'rt   burchak   bor?
Bunda   takliflar   to'rtburchaklar   sonini   sanash   usuliga   oid   bo'lib,   ularning   sonini
to'g'ridan to'g'ri aytish talab qilinmaydi. Bunda turli takliflar bildirish mumkin Eng
maqbuli   avval   1   kataklı,   keyin   2,   3,   4,   4,   5,   5,   6,   6,   7,   7,   8   katakdan   tuzilgan
18 to'rtburchaklar   sonini   sanashni   taklif   qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini
qulay usulda hisoblash yuzasidan takliflar yig'iladi. Masalan: 3 sinfda mavzuga oid
quyidagi mashqni hal qilish yuzasidan hamma takliflarni yig'ish mumkin.
-Quyidagi   shaklda   nechta   to'rt   burchak   bor.   Bunda   takliflar   to'rtburchaklar
sonini   sanash   usuliga   oid   bo'lib,   ularning   sonini   to'g'ridan   to'g'ri   aytish   talab
qilinmaydi.   Bunda   turli   takliflar   bildirish   mumkin.   Eng   maqbuli   avval   1   katakli,
keyin   2,   3,   4,   5,   6,   7,   8   katakdan   tuzilgan   to'rtburchaklar   sonini   sanashni   taklif
qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini   qulay   usulda   hisoblash   yuzasidan
takliflar yig'iladi Masalan 1 dan 20 gacha bo'lgan barcha natural sonlar yig'indisini
topish yo'li so'raladi. Hamma takliflar qabul qilinadi. Ulaming bir nechtasi bo'yicha
yig'indi topiladi va usullar taqqoslanadi. Eng qulay usulnı taklif qilgan guruh yoki
juftlik   taqdirlanadi.   Darsda   berilgan   masala,   misol   va   topshiriqni   juft   bo'lib   hal
qilishi ham o'quvchilarni o'zaro fikr almashishga, bir birini to'ldirishi, kerak bo'lsa
bir   biriga   o'rgatishga   o'rgatadi.   Bunday   usulni   juftlikda   ishlash   deb   ataladi.
O'qituvchi   o'quvchilar   mustaqil   hal   qilishi   mumkin   bo'lgan   istalgan   vazifani
juftlikda   topshiradi.   Bunday   topshiriqni   ijodiy   xarekterda   bo'lishi   maqsadga
muvofiqroqdir.
"Adashgan   zanjirlar"   usuli   boshlang'ich   sinflarda   biror   bır   ketma-ketlikni
tiklash uchun qo'llanadi. Bunda o'qituvchi biror mavzu, tushuncha, algoritmga oid
ketma ketlikni alohida alohida va tartibsiz qo'yadi. O'quvchilar tartibsiz joylashgan
so'zlarga   mantiqiy   bog'langan   zanjirni   tuzishlari   kerak.   Bu   metodni   4-6   kishilik
guruhda   qo'llash   ham,   butun   sinf   bilan   ishlash   ham   mumkin.   O'qituvchi   bilim
uzatuvchi rolidan o'quv jarayonini tashkil qiluvchi, o'qish faoliyatini boshqaruvchi,
o'quvchilar   faolligini   psixologik   va   pedagogik   jihatdan   oqilona   qo'llab-quvvatlab
rivojlantiruvchi roliga o'tishi, deb hisoblaymiz. Ta'limning globallashuvi sharoitida
ta'lim   sohasi   bilan   jamiyatning   ivojlanib   borayotgan   ijtimoiy   ehtiyojlari   o'rtasida
nomutanosiblikning yuzaga kelganligi kuzatilmoqda Ta'lim tizimi oldiga barkamol
shaxsni   shakllantirish,   ta'lim   sohasi   bilan   mehnat   bozori   o'rtasidagi
nomutanosiblikni   qisqartirish   hamda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish
19 imkoniyatlarini   kengaytirish   kabi   yangi,   dolzarb   vazifalar   qo'yilmoqda.   Mazkur
vazifalar   pedagogik   texnologiya   nazariyasini   yaratish   va   ta'lim   jarayonini   puxta
loyihalashga erishish zaruriyatidan kelib chiqadi.
Qayd   etilganidek,   pedagogik   texnologiyaning   nazariy   asoslarini   ishlab
chiqish   dolzarb   vazifa   sanalib,   ta'lim   texnologiyalarini   yaratish   muammolari
bo'yicha olib boriladigan umumiy va amaliy tadqiqotlarga keng yo'l bergan holda
ushbu nazariya mohiyatini o'laqonli aks ettiruvchi terminologiyani shakllantirishni
taqozo etadi. Bugungi kunda nazariy va amaliy jihatdan puxta asoslangan umumiy
ishlanmalaming   mavjud   bo'lishi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Zero,   umumiy
nazariy bazaga ega bo'lmasdan turib, ayrim muammolarni hal etish mumkin emas.
Pedagogik texnologiya nazariyasi va uni ta'lim jarayonida qo'llash muammolariga
bag'ishlangan   zamonaviy   tadqiqotlar   mazkur   nazariyaning   ta'lim   rivojini
ta'minlashdagi ahamiyatini chuqur anglab yetish, uning imkoniyatlarini aniqlash va
keng ko'lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi
Pedagogik   texnologiya   nazariyasini   shakllantirish   va   undan   foydalanish
mexanizmini bilish, ta'lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning eng samarali
shakl   va   metodlarini   aniqlash   imkonini   beradiki,   buning   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy   ahamiyati   ham   beqiyosdir.   Ta'lim   nazariyasi   va   amaliyotida   pedagogik
texnologiyalarni   tadqiq   etish   ishi   fanlararo   (pedagogika,   psixologiya,
metodologiya,   pedagogik   metodologiya,   falsafa,   sotsiologiya   va   boshqa   fanlar)
aloqadorlik   va   bog'liqlik   asosida   yondashuvni   talab   etadi.   Ko'rsatib   o'tilgan   fan
yo'nalishlarining   har   birida   ta'lim   texnologiyalarining   ma'lum   nazariy   jihatlari   va
texnologiyani   ta'lim   jarayoniga   tatbiq   etishda   alohida   o'rin   tutuvchi   qulay   shart-
sharoitlari bir qator to'liq tahlil qilingan
20 II-BOB.  QOLDIQLI BO'LISH DARSLARIDA O'QUVCHILARNING O Z-ʻ
O ZININAZORAT QILISHGA O'RGATISH	
ʻ
Dars   jarayonida   o‘quvchilar   bajarilgan   amallarni   tekshirish,   xatolarni
aniqlash   va   to‘g‘rilash   orqali   mustaqil   fikrlashni   o‘rganadilar.   O‘qituvchi   bu
jarayonda turli interfaol usullar, o‘zini baholash varaqalari va nazorat savollaridan
foydalanadi.   Natijada   o‘quvchilarda   mas’uliyat   hissi,   diqqatlilik   va   aniqlik   bilan
ishlash   odatlari   rivojlanadi.   Bunday   yondashuv   matematika   darslarining
samaradorligini oshirib, o‘quvchilarni mustaqil o‘rganishga undaydi.
2.1. Boshlang'ich sinf o'quvchilarini qoldiqli bo'lishni o'rgatishda o'z-
o'zini nazorat qilishga o'rgatish
Tabiiyki, umumiy holda erishilgan natija har doim ham o'qituvchining dars
boshida   belgilagan   maqsadiga   mos   kelavermaydi.   Ta'lim   maqsadi   o'qituvchi   va
o'quvchilar faoliyati  asosida,  shuningdek, ta'lim  vositalari  yordamida natijalanadi,
ushbu   jarayonda   aniq   maqsadga   yo'naltirilgan   mexanizm   ishga   tushadi.   Ta'lim
tızımları   maqsadga   erishish   jarayonida   bosh   xalqa   aynan   qanday   va   qaysi
mexanizm   asosida   hamda   mavjud   tarkibiy   unsurlarni   qanday   ishga   solish
mumkinligini ifodalashga qiladi.
Bu   funksiyalar   ta'lim   metodini   qo'llash   jarayonida,   bir-bindan   ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o'zaro singib ketadi.
Misol   uchun,   tashxisli   funksiya   o'qituvchining  bir   qator   metodlardan   yaxlit
foydalanishi evaziga bajariladi.
"Ta'lim   metodi"   atamasi   bilan   birga   ko'p   hollarda   "metodik   usul"
(sinonimlari pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi  ham qo'llaniladi. U ta'lim
metodining   tarkibiy   qismi,   uning   muhim   unsuri,   metodni   joriy   qilishdagi   alohida
qadam   sifatida   ta'riflanadi.   Har   bir   ta'lim   metodi   muayyan   ta'lim   usullarini
chog'ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ulami tasniflashga
imkon   bermaydi,   biroq   o'qituvchi   faoliyatida   tez-tez   qo'llaniladigan   usullami
ajratib ko'rsatish mumkin Namoyish (ko'rgazmali, obyektiv tajriba, amaliy va aqliy
harakatni namoyish etish, hokazolar)
21 1.   O'qituvchilaming   kuzatuvi   (sinfda   va   sinfdan   tashqari   (shu   jumladan.
sayohat va ekskursiyalar) jarayonlarda.
O'quvchilaming o'quv predmetlari bo'yicha o'zlashtirish holati va hodisalami
kuzata   borib,   turli   fan   o'qituvchilarining   ko'rsatmalari   bo'yicha   ulami   qismlarga
taqsimlab har bir o'quvchining o'ziga xos, o'xshash va muhim jihatlarini aniqlashga
yo'naltiriladi. 
Bilimlarni   o'zlashtirish   manbayi   bo'lib   muayyan   predmet   (yoki   jarayon),
tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O'qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini
belgilash,   uni   ma'lum   shaxs   zimmasiga   yuklash,   obyektni   belgilash,   umumiy
rahbarlikni   olib   borish,   qismlarga   ajratish,   asosiylarini   aniqlash   va
umumlashtirishdan iboratdir.
O'tgan   asming   80-yillaridan   boshlab   o'quvchilarning   bilish   faoliyati
xarakteriga mos ta'lim tasnifi yaratildi
Ushbu metodlar, mualliflarning ta'kidlashlaricha, bir-biridan o'quvchilaming
ta'lim   mazmuni   turlarini   o'zlashtirishda   amalga   oshadigan   bilish   faoliyatlari
xarakteri va o'quvchilaming xilma-xil faoliyatlarini tashkil etuvchi o'qituvchi holati
bo'yicha farqlanadi.
Shuningdek,   V.F.Palamarchuk   va   VI.   Palamarchuklar   ta'lim   metodlarining
uch   o'lchovli   modelini   taklif   qilishgan.   Unda   bilimlar   manbayi,   o'quvchilaming
bilish faolligi va mustaqillik darajasi hamda o'quv-bilishning mantiqiy yo'li yaxlit
tarzda chog'ishtınladı.
S.G.   Sho'avalenko   ta'lim   metodlari   tasnifini   to'rt   belgi   asosida   asoslovchi
quyidagi tetroeddik yondashuvni taklif etadi
1) mantiqiy-mazmunli, 
2) manbali,
3) mazmunli,
4) tashkiliy boshqaruvchi
I.   P.   Podlasiy   birmuncha   keng   tarqalgan   ta'lim   metodlari   tasnifiga
yaqinlashar   ekan,   quyidagi   fikmi   ta'kidlaydı:   Boshqa   bir   qator   ta'lim   metodlari
22 tasnifi   ham   mavjud.   Masalan,   nemis   didakti   L.   Klinbeig   ta'lim   jarayonida
metodlarni   hamkorlik   shakllari   bilan   uyg'unlashtirishga   alohida   urg'u   beradi   va
quyidagi metodlarni ko'rsatadi:
matematikadagi   ko'paytinsh   amalini   bajarishga   o'rgatish   metodikasi.   Bu
mavzu   ustida   ishlashda   o'qituvchi   oldida   turgan   asosiy   maqsadlar   quyidagilardan
iborat:
1) O'quvchilami O'quvchilami qo'shish qo'shish va va ayirish, ay ko'paytirish
va bo'lish amallarining mazmuni bilan tanishtirish,
2) Hisoblash usullaridan o'quvchilarni o'nlik foydalanishlarini ta'minlash
a) sonni qismlari bo'yicha qo'shish va ayinsh usuli,
b) Yig'indining o'nn almashtirish xossalaridan foydalanish qo'shish usuli,
c) sonlarni ayirishda qo'shishning tegishli holini bilishdan yoki yig'indi va
qo'shiluvchilardan   biri   bo'yicha   ikkinchi   qo'shiluvchilarni   topish
malakasidan   foydalanadigan   holda   yig'indi   bilan   qo'shiluvchilar   orasida
bog'lanishlami bilganlikda asoslanib ayirish usuli,
3)   Qo'shish   va   ayırish,   ko'paytirish   va   bo'lish   ko'nikma,   malakalami
shakllantirish.   Qo'shish   va   ayirishni   o'rganish   ishini   o'zaro   bog'langan   bir   nechta
bosqichga   bo'lish   mumkin.   O'quvchilarda   og'zaki   va   yozma   ko'nikmalami   tarkib
toptirish matematika dasturining asosiy yo'nalishlardan biridir.
O'qituvchi   o'z-o'zini   tarbiyalashi   uchun,   avvalo   o'zini   atroflicha   chuqur
o'rganishi,   o'z   ishidagi   yutuq   va   kamchiliklami   ko'ra   olishi   kerak.   O'z-o'zini
o'rganish   va   boshqa   kishilarni   anglash   uchun   ham   zarurdir.   Boshqa   yutuqlami
o'rganmay, o'zini boshqalar bilan qiyos qilmay turib, o'zini shaxs sifatida o'rganish
mumkin   emas.   O'zini   anglash,   o'zini   baholash   xususiyati   boshqa   kishilar   bilan
munosabat jarayonida, birgalikdagi faoliyat vaqtida tarkib topadi.
Eng   avvalo   o'qituvchi   o'zida   pedagogik   qobiliyatning   qanday   xislatlari
borligini  o'rganishi  kerak Pedagogik faoliyaga muhabbat  qo'ygan o'qituvchi  ishga
chin   ko'ngildan   benlib   ishlaydi,   hech   qanday   formalizmga   yo'l   qo'ymaydi.   O'z
kasbini   sevgan   o'qituvchi   doimiy   ravishda   g'oyaviy-siyosiy   saviyasini   oshinsh   va
bilim doirasini kengaytiradi, o'z predmetini chuqur bilish ustida qunt bilan ishlaydi
23 O'z-o'zini tarbiyalash tashabbuskorlik va mustaqillikka undaydi. O'z shaxsiy
fazilatlarini   tahlil   qilishga,   xatti-harakatlarini   muhokama   qilishga   o'rgatadi.   O'z-
o'zini   nazorat   qilish   uchun   o'zining   yurish-turishi,   intizomi,   ijobiy   odatlarining
ortib   borishi   va   aksincha,   salbiy   odatlarining   kamayib   borishini   kuzatib   boradi.
O'z-o'zini   baholash   o'qituvchiga   o'z   imkoniyatlarini   baholashga,   o'zidan   qoniqish
hosil qilishga yordam beradi.
O'qituvchi o'z-o'zini tarbiyalash bilan birga o'z ustida tinmay ishlab, o'zining
g'oyaviy-siyosiy   ongini   doimiy   ravishda   o'stirib   va   takomillashtirib   pedagogik
mahorat texnikasini shakllantirib boradi. O'qituvchi o'zning butun kuch-quvvatini,
imkoniyati,   o'zida   bor   hamma   qimmatbaho   narsalarni   o'z   o'quvchilariga,   xalqqa
beradi.   Shu   bilan   birga   o'z   bilimi,   tajribasi,   imkoniyatları   va   saviyasini   to'ldirib
borishi   ham   kerak.   O'qituvchi,   bir   tomondan,   o'zida   bonni   beradi,   ikkinchi
tomondan,   o'ziga   xalqdan,   hayotdan,   fandan   hamma   yaxshi   narsalami   olib   hazm
qiladi va o'zlashtirgan hamma yaxshi narsalarni yana yangidan bolalarga beradi
Ilg'or   o'qituvchi   hamma   vaqt   pedagogika   sohasidagi   yangiliklarni   bilishga
intiladi,   boshqa   o'qituvchilarning   tajribalaridan   foydalanishga   hamda   o'z   shaxsiy
tajribalaridan foydalanishga umumlashtirishga harakat qiladi.
O'z-o'zini   rivojlantirish   jarayoni   o ziga   xos   tarzda   murakkab   va   ilgan   buʻ
haqda   o'ylamaganlar   uchun   tushunarsizdir.   Ba'zan   bu   avtomatik   ravishda   sodir
bo'ladi,   hatto   odamning   o'ziga   ham   sezilmaydi.   Ammo   samarali   natijaga   osonroq
va tezroq erishishga yordam beradigan o'z-o'zini nivojlantinshning ishlab chiqilgan
usullari   mavjud.   O'z-o'zını   anglashning   to'g'n   usullarını   tanlab,   maqsadlaringizga
erishish va o'zingizning "men" ni iloji boricha yaxshilash juda oson Shuning uchun
ba'zan   o'z  sohangizdagi   mutaxassis,  psixolog   yoki   malakali   murabbiydan   yordam
so'rash   juda   muhimdir.   Ba'zan   siz   haqiqatan   ham   o'zingizga   tashqi   tomondan
qarashingiz   kerak.   Bunda   hech   qanday   murakkab   narsa   yo'q.   kamera   qo'yish   va
kundalik harakatlaringizni videoga tushirish kifoya. Professional sohada bu sizning
mahoratingizni   oshirishga,   o'z   kamchiliklaringizni   ko'rishga   yordam   beradi.
Ko'pincha,   ko plab   psixoanalitiklar   "o'tmishingdan   voz   kechishni"   chaqiradilar.	
ʻ
24 Ammo bu mutlaqo to'g'ri usul emas. Ha, bir joyda bu haqiqatan ham kerak, lekin
nvojlanishga qaror qilganlar uchun emas, balki yaxshilanadi Shaxsiy o'zgarishlami
sezish   mumkin   emas,   agar   ulami   solishtirish   o'zgarishlarni   ko'rish   uchun   ba'zan
o'tmishdagi shaxsga qarash foydali bo'ladi.
Yigirma   birinchi   asr   ma'lumotlar   bilan   to'lib-toshgan,   ba'zida   bizning
miyamiz   unga   dosh   bera   olmaydi,   hissiy   va   aqliy   ortiqcha   yukni   boshdan
kechiradi.   Sizning   orqangizda   shunday   tashvishli   holatni   payqab,   zudlik   bilan
o'zingiz  uchun dam   oling!   Dam   olish  paytida  asosiy   narsa   gadjetlarda,  Internetda
o'tirish   emas,   balki   o'zingizni   keraksiz   malumotlar   oqimidan   butunlay
chalg'itishdir. Bundan  tashqari, "yangi  bosh"  ga yanada qiziqarli, foydali  g'oyalar
keladi!   Agar   xavf   oqlangan   bo'lsa,   bu   juda   mos   keladi.   Bema'ni   zavfga   kelsak,
kelajakda   keraksiz   yo'qotishlar   va   muvaffaqiyatsızlıklarga   yo'l   qo'ymaslik   uchun
ehtiyot   bo'lishingiz   kerak.   Kasbiy   o'z-o'zini   rivojlantirish   uchun   ba'zida   hayajon,
xavfli harakatlar kerak bo'ladi, asosiysi bu bilan haddan tashqari berilmaslikdir.
Agar   shaxs   izlansa,   o'z   qobiliyatlari   ustida   ishlasa,   o'zidagi   yaxshi
fazilatlarni   kamol   toptirsa,   uning   obro'si,   mavqei   ham   shu   darujada   yuksaladi,
doimo   el   nazarida   bo'ladi.   O'qituvchi   o'zida   kuzatuvchanlikni,   odilona
talabchanlikni,   samimiyatni,   g'amxo'rlikni   tarbiyalashi   lozim.   O'qituvchining
mustaqil   bilim   egallashi   va   malakasini   oshirishi   zaruriy   shartlardandir.   Sharq
mutafakkirlan   o'qituvchi   o'zi   o'qib   o'rgansa   o'qituvchi   bo'la   oladi,   agar   u   o'qishni
qishni to'xtatib qo'yar ekan, unda o'qituvchilik ham o'ladi, deb xaqqoniy  aytganlar.
Qoldiqli   bo'lish   amalini   o'rganishdan   oldin   bolalar   ongiga   uning   ma'nosini,
mazmunini   yetkazish   kerak.   Bu   vazifa   turli   xil   amaliy   ishlarni   bajarish   asosida
o'tkaziladi.   U.   "o'nlik"   mavzusini   qo'shish   va   ayirish   amallarning   ma'nosi   ikki
to'plam   elementlarini   birlashtirish   va   to'plamdan   uning   qismlarini   ajratish   kabi
amallar   yordamida   olib   boriladi.   Qoldiqli   bo'lishning   uning   komponentlari   bilan
natijasi   orasidagi   bog'lanishlami   o'rganish   asos   bo'lib   hizmat   qiladi.   Demak,
o'qitishning   1-bosqichida   abstrakt   bo'lgan   narsa   navbatdagi   bosqichda   yanada
abstraktroq bilimlarni shakllantirish uchun aniq asos bo'lib hizmat qiladi.
25 2.2. Qoldiqli bo'lishiga o'rgatish darslarini tashkil etish
Qoldiqli   bo'lishda   qoldiq   doim   bo'luvchidan   kichik   bo'ladi   a   va   b   natural
sonlar bo'lsin a nib ga bo'lganda to'liqsiz bo'linma e va qoldiq d bo'lsa, ya'ni, abc (d
qoldiq) bo'h, u holda, a=b*c+d, d>b bo'ladi.
Qoldiqli   bo'lishda   bo'luvchini   topish   uchun   bo'luvchiga   ko'paytirib,   hosil
bo'lgan ko'paytmaga qoldiqni qo'shish kifoya.
a va b-natural sonlar  bo Isin a ni b ga bo Iganda to liqsiz bo'linma e va d
bo'lsa, yani, ab = c (d qoldiq) bolsa, u holda, a = b c + d d<b< b=""> bo'ladi</b<>
a-bo'linuvchi b - bo'luvchic - to'liqsiz bo lima d-qoldiqu
Bo'lishda qoldiq bo luvchidan dormo kichik bo lisht lostm Masala 28 ni 9
ga bo'ling.
Yechish: 28 sonini 9 ga bo'lib bo'lmaydi chunki 9 ni ko'paytirilganda 28 ni
beruvchi   natural   son   yo'q.   9,   18,   27,   36   sonlari   ichida   28   yo'q   ammo   bu   sonlar
ichida 28 dan kichik va 9 ga bo'linadigan eng katta natural sonlar bor.
28  ni   hosil  qilish  uchun  27  ga   1  ni   qo'shish   kerak   27+1=28  Demak   28  ni
quyidagicha   yoza   olamiz,   bunda   28-berilgan,   9-bo'lunuvchi,   3   to'liqsiz   bo'linma,
1qoldiq bo'ladi.  
1-misol 
a) 9 3 = 3 b)12.5 = 2(2q) d) 18:6-3 e) 20/8 = 2(4q)
f) 0:34-0 g) 124.5 = 24(4q)
2-misol.
a) ha b) ha d) ha e) ha f) yo'q 
3-misol
200/6 = 33(2q)
4-misol
a) 546/5 = 109(1q) * b )308:7=44
d) 210/19 = 11(1q) * e )1230:7=175(5 q)
f) 12655/63 = 200(55q) * g )5410344=1229(27q)
5-misol
a) 2053-84-24+37 
26 b) 410679-51+77
d) 2891-2-1000+891
e)1230-94-13+8
6-misol
a) 32-24+13-781
b) 43-25+17-1092
d) 119-31+29-3718
Endi qoldiqli bo'lish uchun bitta dars ishlanmani havola etamiz
3-sinf Dars: Matematika
Mavzu:  Qoldiqli bo'lishni tekshirish
Darsning maqsadi:
Ta'limiy   o'quvchilarning   qoldiqli   bo'lishni   tekshirish   bo'yicha   bilim
ko'nikma malakalanni shakllantirish
Tarbiyaviy tabiatni sevish va uni ardoqlash hissini uyg'otish.
Rivojlantiruvchi   rasmga   qarab   masala   tuzishva   yechish   ko'nikmalarini
rivojlantirish
Dars   turi:   o'quvchilarning   yangi   bilim,   ko'nikma   va   malakalarini
shakllantiruvchi dars.
Dars   jihozi:   darslik,   slik,   multimediali   ilovalar,   tarqatmalar,   mvzuga   oid
rasmlar, test savollari.
Darsning borishi:
I.Tashkiliy   qism.   O'quvchilar   bilan   salomlashish   Navbatchi   axborotini
tinglash   Kun   yangiliklaridan   so'rash   Kuz   faslidagi   bayramlar   haqida   suhbat
Bugungi dars maqsadi bilan tanishtirish Bugungi darsimizni "Dam olish vaqti"deb
nomladık va bu darsni  o'yin tariqasida o'tkazishni  lozim  topdik. Hozir "Raqamlar
saltanati"ga   sayohat   qilamiz   Guruhlarga   bo'lish   Har   bir   guruh   nomi   va   albatta
sardori bo'ladi Guruhlarni jajji jonivorlar nomi bilan ataymiz.
I guruh "Quyoncha".
II guruh "Ayiqcha"
III guruh" Mushukcha"
27 Bugun guruh ishtirokchilari to'rtta shart bo'yicha bellashadi.
1-shart. Har bir guruh o'quvchilari o'z guruhi nomiga ta’rif berishlari kerak.
Hurmatli   mehmonlar   jonivorlar   haqida   bolalar   tomonidan   berilgan   ancha
ma'lumotlami bilib oldingiz.
II. O'tilgan mavzuni mustahkamlash.
Uyga vazifani guruhlar navbat bilan o'iydilar 271-272-misol va masala
31: 2-15(1 qold) 37:3-12 (1 qold) 63:4-15(3 qold) 84:5-16(4 qold)
83:7-11 (6 qold) 88:6-14 (4 qold) 93:7-13(2 qold) 79:6-13(1 qold)
272-masala   Yechish:45+54-99   99:8-5   (9   qold)   Javob:   9   kg   Jav   kg   xurmo
ortib qoladi. 
2.   Shart   "Matematik   estafeta"O'tigan   mavzularga   oid   misollar   berish.
Guruhdagi   har   bir   o'quvchiga   Darsdagi   mehmonlardan   hakamlar   tayyorlash,
guruhlami baholab boradi
III Yangi mavzu bayoni
O'quvchilarga   qoldiqli   bo'lishni   tekshirish   273   -misol   orqali   ekranda
tushintirib   berish   Ekranda   qoldiqli   bo'lishnitekshirish   usuli   ko'rsatiladi.   31:7-4   (3
qold) Tekshirish: 4 * 7 + 3 = 28 + 3 = 31
3. Shart 274-misol
1- o'quvchi Bolalar, kamalak qachon paydo bo'ladi?
O'quvchilar: Yomg'ir yog' ganda, quyosh ko'riganda.
2-o'quvchi Kamalak necha xil rangda bo'ladi?
O'quvchilar: Kamalak yetti xil rangda ko'rinadi.
To'g'ri   Endi   guruh   sardorlari   stolga   qo'yilgan   ranglardan   birini   tanlab
olishadi Misollami musobaqa tarzida doskaga chiqib bajaradi.
17/2 = 8(1qol) Tekshirish 8 * 2 + 1 = 17
38/4 = 9(2qol)
Tekshirish: 9 * 4 + 2 = 38
Tekshirish: 6 * 10 + 4 = 64 : 6 = 10(4qol)
79.8-9 (7 79:8-9 (7 qol) Tekslurish 9 * 8 + 7 = 79
25:3-8 (1 qol) Tekshirish: 3 * 8 + 1 = 25
28 47:5-9 (2 qol) Tekshirish 9 * 5 + 2 = 47
58/7 = 8(2qol) Tekshirish 8 * 7 + 2 = 58
95/9 = 10(5qol) Tekshirish 9 * 10 + 5 = 95
93/7 = 13(2\mathfrak{q}*ol) Tekshirish 7 * 13 + 2 = 93
275-masala
Masalaga   mos   rasmni   doskaga   ilish.   O'quvchilar   rasmga   qarab   masala
tuzadılar Nok haqida suhbat o'tkazish Nok rangi kuz faslining rangi bilan monand
ekanligi   haqida  tushuncha   berish  Kuzda  pishadigan  mevalarni   ingliz  tilida  va  rus
tilida ayttirish.
Bozordan 37 kg nok keltirildi. Nok 4 ta vazaga 8 tadan solindi. Qancha nok
ortib qolgan. 
Yechish 8x4-32 37-32-5 Javob: 5 ta nok ortib qolgan
Dam olish daqiqasi qizlar ijrosida "Aylana" qo'shig'i
276-misolni   ekranda   bajartirish.   Tomonlari   9   sm   va   5   sm   bo'lgan   to'g'n
to'rtburchak   chiziladi   (ichidagi   qism   bir   kvsım   ga   teng   kvadratlarga   ajratiladi)   va
tomoni   3   sm   bo'lgan   kvadrat   qirqib   olinadi   Qirqilgan   kvadratlar   rangi   o'zgaradi.
Ortib qolgan yuza hisoblanadi
277-boshqotirma 3 ta 2 raqamidan 24 sonini hosil qila olasizmi?20 sonini-
Yedush: 1) 22+2-24 2) 22-2-20 
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash.
Test topshiriqlari ekran orqali beriladi.
Javoblar: 1) 15x2+122) 683) 724) 35) 21
4-shart: tezkor savol-javoblar
"Quyoncha" guruhiga:
1 Loloning do'sti kim? (Pepe)
2. Siz qachon ucha olasiz? (Tushda)
3. Tuyaning bolasi nima bo'ladi? (Bo'taloq)
4. 20+20  necha bo'ladi? (40)
5.Oshga qovoq qo'shsak nima bo'ladi? (oshqovoq) 
"Ayiqcha" guruhi
29 1 Simbaring amakisi kim? (Skar)
2. Hayvonlar qachon gapira oladi? (Ertakda)
3. Ipi bor qush nima deyiladi? (Varrak)
4.30+20 necha bo'ladi? (50)
5.Muzga qaymoqni qo'shsak nima bo'ladi? (Muzqaymoq)
"Mushukcha" guruhi
1. Qimmatning opasi kim? (Zumrad)
2. Suvda qanday tosh bo'lmaydi? (Quruq tosh)
3. Qo'yning bolasi nima deyiladi? (Qo zichoq)ʻ
4.20+40 necha bo'ladi? (60)
5.Choyga oqqand solsak nima bo'ladi? (Shinnchoy)
V.Darsga yakuni
Darsga yakun yasashda quyidagi she'r bilan tugatish
Qoloqni kechirishmas,
Qilmang, derlar xatolar
Kashfiyotlar qilsangiz,
Shunda olam tan olar.
VI.Baholash
O'quvchilami kartochkalan orqali baholashZ
VII.Uyga vazifa: 278-misol va 279-masala.
30 XULOSA
Boshlang'ich   sinflarda   matematika   o'qitish   jarayonida   o'quvchilarning
arifmetik   amallar   bajarishni   o'rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini
o'rganish   va   ularga   individual   yondashish   darajasi   bo'yicha   bilish   topshiriqlarini
ularni hal etish jarayonida cheklash shart-sharoitlarini belgilashdan iborat bo'ladi.
Psixologik-pedagogik   nuqtai-nazardan   o'qituvchilar   boshlang'ich   sinf
matematika   darslarida   o'quvchilarining   anfinetik   amallar   bajarishni   o'rganishini
tashkil etish didaktik "rintsi" larining o'ziga xosliklari, o'quv jarayonining didaktik
ta'minorai, didaktik  ishlanmalar  mohiyati   va yo'nalishi  ko'rib  chiqilgan bu  barcha
materiallarning   boshlang'ich   sinf   matematika   darslarida   o'quvchilarning   arifmetik
amallar   bajarishni   o'o'rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   shakllantirish
maqsad va vazifalariga muvofiqligining ilmiy asoslangan tahlili berilgan
Psixologiyadan   ma'lumki,   tafakkuming   rivojlanishi   shaxsning   ijodiy
aktivligi   orqali   aniqlanadi.   Masalalami   mustaqil   yechishni   tashkil   qilish
o'qituvchiga   o'quvchilarning   mumkin   bo'lgan   aqliy   qobiliyatlari   rezervlaridan
foydalanish  imkonini  beradi. Masalalaming  yechishda predmetga bo'lgan qiziqish
rivojlanadi, umuman mustaqillik, erkinlik, talabchanlik, mexnatsevarlik, maqsadga
intilishlik rivojlanadi
Bolalarga   ta'lim-tarbiya   berishda   kam   matnli   masalalarning   roli   kattadır
Masalalar o'quvchilaming fikr doiralarini kengaytirishga yordam beradi.
Qoldiqli   bo'lish   amaliga   doir   masalalar   yechishda   ko'rgazmalikning
ahamiyati   katta.   Darslarda   masalalar   yechishda   ko'rgazmalikdan   foydalanish
o'quvchilarni   faollashtiradi,   ularning   diqqatini   oshiradi   va   rivojlantiradi,   o'quv
materialini mustaxkam o'zlashtirishni ta'minlaydi va vaqtni tejash imkonini beradi.
O'quvchilarga   qoldiqli   bo'lish   amaliga   doir   masalalarni   yechishga
o'rgatishdan   oldin   ularga   ko'paytirish   va   bo'lish   amallarini,   xisoblash   usullarini
o'rgatish muhim o'rin tutadi. O'quvchilar bu xisoblash usullarini yaxshi o'zlashtirib
olsalar masalalar yechishda qiynalmaydilar.
31 Qoldiqli   bo'lish   amallariga   doir   masalalar   yechishda   bir   nechta   xal
usullarda yechishni namayon etsa bo'ladi.
Boshlang'ich   sinfda   qoldiqli   bo'lish   amallarini   hamda   ular   orasidagi
bog'lanishlarni   yaxshi   o'zlashtirsalar   yuqon   sinflarda   masalalar   yechishga
qiynalmaydilar.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1. Axmedov M va boshqalar "Birinchi sinf matematika darsligi" Toshkent, 
"Sharq" 2018yil.
2. Axmedov M va boshqalar "Birinchi sinf matematika darsligi" Toshkent, 
"Uzinkomsentr" 2019 yil.
3. Bekbayeva N.U va boshqalar "Boshlang'ich sinflarda matematika 
o'qitish metodikasi" Toshkent, "O'qituvchi", 2018 yil.
4. Bekbayeva N.U, Yangiboeva E Ya "Ikkinchi sinf matematika darsligi" 
Toshkent "O'qituvchi", 2019 yil 
5. Bekbayeva N.U, Yangiboeva E. Ya "Ikkinchi sinf matematika darsligida 
metodik qo'llanma" Toshkent "O'qituvchi", 2020 yil.
6. Bekbayeva NU, Yangiboeva E.Ya "Uchinchi sinf matematika darsligida 
metodik qo'llanma" Toshkent "O'qituvchi", 2018 yil.
7. Bekbaeva N.U, Yangiboeva E.Ya "Uchinchi sinf matematika darsligi" 
Toshkent "O'qituvchi", 2019 yil.
8. Jumaboyev ME "Bolalarda matematik tushunchalarni rivojlantirish 
nazarnyası" Toshkent, Ilm-ziyo", 2020 yil.
9. Jumaboyev ME va boshqalar "Matematika o' Ilm-ziyo", 2018 yil. va 
boshqalar "Matematika o'qitish metodikasi" Toshkent, Docx.uz
10. Jumayev M.E "Matematika o'qitish metodikasidan praktikum", 
Toshkent, "O'qituvchi", 2019 yil.
11. Jumaboyev M.E, Gadjiev ZG "Boshlang'ich sinflarda matematika 
o'qitish metodikasi" Toshkent, "O'qituvchi", 2018 yil.
16. Barkamol avlod O'zbekiston taraqqiyotining poydevori, Toshkent, 
Sharq" nashriyot-matbaa kontserni, 1998-yil. 78 bet
17. Ta'lim taraqqiyoti. O'zbekison respublikasi xalq talimi vazirligining 
axborotnomasi Toshkent, Sharq, 7-maxsus son 1999-yil. bet
33