Matematika o’qitish metodikasining taraqqiyot tarixi hamda uning kelajakdagi takomillashuvi va rivoji

1Matematika o’qitish metodikasining taraqqiyot tarixi
hamda uning kelajakdagi takomillashuvi va rivoji
tarixi
Matematika o’qitish metodikasining taraqqiyot tarixi hamda uning 
kelajakdagi takomillashuvi va rivoji tarixi ..................................................... 1
Kirish ......................................................................................................................... 2
1- BOB. O’zbekistonda matematika fanini o’qitish metodikasi tarixi va 
rivojlanishi ......................................................................................................... 5
1.2. O’zbekistonda matematika fanini o’qitish metodikasini takomillashtirish –
davr talabi .......................................................................................................... 8
1.3. Predmet sifatidagi matematika va uning metodikasi .................................... 11
Umumiy o’rta ta’lim. ............................................................................................. 17
O’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi. .................................................................... 17
2- BOB. Matematika o’qitish metodikalari va ularni o’quv jarayoniga tatbiq 
etilishi ............................................................................................................... 18
2.1. Hozirgi kunda matematika o’qitishning umumiy metodikasi .................... 18
2.2. Matematika O’qitishning Xususiy Metodikasi ............................................. 23
1. Matematika o’qitishning umumiy metodikasi. .............................................. 24
2. Matematika o’qitishning maxsus metodikasi. ................................................ 24
3. Matematika o’qitishning konkret metodikasi. ............................................... 24
Xulosa ...................................................................................................................... 26 2Kirish
Mamlakatimizda xozirgi paygda yoshlarga ta’lim va tarbiya berishga alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Ta’lim-tarbiya   hamisha   jamiyat   taraqqiyotining   asosi   bo’lgan.
Chunki,   inson jamiyatdagi barcha munosabatlar,   aloqalarning markazida turadi.   Fan-
texnika   va   axborotdagi   revolyutsiya   inson   va   uning   ilmiy-ma’rifny   poten-   tsialini
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   hal   qiluvchi   omiliga   aylantirdi.
Barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   xalqaro   mexnat   taqsimotida   munosib
o’rin   egallash,   milliy   iqtisodiyotning   raqobat-   bardoshligini   ta’minlash   muammolari
ko’p   jihatdan   ish   kuchining   bilimi,   malakasi,   vaziyatga   qarab   ish   tuta   olishiga
bog’liq. Kelajakda erishishimiz lozim bo’lgan buyuk maqsadlarga erishish   uchun eng
avvalo   yuqori   malakali,   zamon   talabiga   javob   beradigan   mutaxassis   kadrlar
tayyorlashimiz   kerak.
Matematika   fanini   rivojlanishini   asoslari,   boshqa   fanlarini   rivojlanishi   kabi,
insoniyat   faoliyatining   amaliy   ehtiyojlaridan   kelib   chiqadi.   Fanning   rivojlanishi   bu
ishlab   chiqarishning   shakllanishi   bilan   asoslanadi.   Matematika,‖   boshqa   fanlar   kabi,
odamlarning amaliy ehtiyojlari natijasida vujudga keldilar: er maydonining   yuzalarini
ulchash,   idishlarning   sig’imini   o’lchash,   vaqtni   o’lchash   va   mexanikaning
elementlaridir .	
‖   F.Engels.Andi   -   Dyuring.
Haqiqatan   ham   matematikaning   turli   bulimlari   real   dunyoning   fazoviy
formalarini   va   miqdoriy   munosabatlarini   o’rganishda   o’zining   metodlarining   turli
tumanligi   bilan   ajralib   tursada,   yagonaligi   va   umumiyligi   bilan   yaxlit   birlashtirib
turadi.   Matematika   fanining   mazmuni   quyidagicha;
1) uning   rivojlanish   jarayonida   yig’iladigan   -   faktlar;
2) faktlar   asosida   ilmiy   tasavvurning   shakllanishi   -   gipoteza.   O’z   o’rnida
bu   tajriba   orqali   tekshiriladi;
3) faktlar   va   tajribalar   natijalarini   umumlashtirish   hamda   ularni   nazariya
va  qonunlar   ko’rinishiga   keltirish;
4) nazariya va qonunlarni o’rganish, matematikani
o’rganishni   xarakterlaydigan   umumiy   yo’nalishlarni   ifodalovchi
metodologiyani   yaratish. 3Bu   elementlar   doimo   o’zaro   aloqadorlikda   va   rivojlanishdadir.Ana   shu
aloqadorlikni   va   rivojlanishni   o’rganish   bizlar   qanday   tarixiy   davrga   olib   borishni
aniqlash   ro’yobga   kelish   sabablarini   aniqlash   -   aynan   mana   shu   matematika
tarixining   predmetini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   matematika   tarixi   -   matematikaning
rivojlanishining   qonunlarini   o’rganuvchi   fandir.
Yuqoridagi   aytilganlarga   asosan   matematika   tarixi   quyidagi   masalalarni   hal
qilishi   kerak.
Birinchidan   -   matematikani   fan   sifatida   rivojlanishining   haqiqiy   mazmuni
yoritilishini.   Bularda   matematikaning   metodlari,   tushunchalari   va   fikrlari   qanday
paydo   bo’lganligi,   ayrim   matematik   nazariyalar   tarixan   qanday   dunyoga   kelgani
yoritilishini.   Xalqlarda   ma’lum   tarixiy   davrlarda   matematikani   rivojlanishini
xarakteri   va   xususiyatlarini   aniqlashni   barcha   zamondagi   ulug’   olimlarning   qo’shgan
hissalarini   yoritishni   hal qilish.
Ikkinchidan   -   matematika   tarixi   matematikani   turli-tuman   aloqalarini
ochishi;   jumladan;   matematikani   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   va   faoliyatlari   bilan
aloqasini,   boshqa   fanlar   rivojlanishi   bilan   aloqasini   ochish,   jamiyatning   sotsial   va
iqtisodiy   strukturasiga   va   sinfiy   kurashlarga   ta’sirini   ochish,   xalqlarning   olim
individining,   olimlar   kollektivining   rolini   ochishdan   iborat.
Uchinchidan   -   matematika   tarixini   o’rganish   hozirgi   zamon   matematikasini
mantiqiy   mazmunini,   rivojlanish   dialektikasini   va   kelajagini   to’g’ri   tushunishga
yordam   berishi kerak.
Matematika   juda qadimgi fanlardan biri bo’lib dastlabki  bosqichlarda o’zaro
muomala   va   mehnat   faoliyatlari   asosida   shakllana   boshladi.   U   asta-sekin   rivojlana
boshladi,   ya’ni   faktlar   yig’a   boshladi.
Matematika   metodlarini   tabiiy   fanlarga   tatbiki;
1) U yoki bu hodisani mazmuniga mos keluvchi matematik masalani bayon
etish,   ya’ni   matematik   modelini   vujudga   keltirish   va   uni   echishning   metodini   topish;
2) Matematik   modelni   echish   va   uning   forma   va   metodlarini
takomillashtirish   va   mantiqiy   kamolotga   intilish;
So’ngi   yillarda   fan   va   texnikaning   jadal   rivojlanishi   (kibernetika,
hisoblash   texnikasi,...)   ekonomika,   boshqarish   sistemasi,   psixologiya   sohalarda 4matematikaning   roli   yanada   kuchayib   ketdi.   Matematika   tarixi   matematikaning
rivojlanish   jarayonida   ko’pdan   –   ko’p   yorqin   dalillar   bilan   bir   qatorda   qorong’u
zulmat   davrlarini   boshidan   kechirganligidan   dalolat   beradi.   Haqiqatdan,   ham   din
peshvolari din ta’limotiga mos kelmagan har qanday yangilikning yo’q   qilishga   yoki
bo’g’ishga intilganlar. Faqat  ayrim olimlarning katta jasoratigina fanni  ilgari   siljishi
uchun   imkoniyatlar   yaratib   bergan.
Matematika   fanida   ilg’or   va   reaksion   kuchlarning   kurashi   har   doim   sinfiy
xarakterga   ega   bo’lib   kelgan.   Ayniqsa   tarixiy   va   filosofik   masalalarda   bu   yaqqol
ko’rinib   turadi   .
Demak, matematika tarixini bilish fanni mantiqan va tarixan rivojlanishining
asosiy   faktlarini   va   qonunlarini   to’g’ri   bilish   va   talqin   qilish   imkonini   beradi,
sxolostikani   bartaraf   etadi,   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantiradi. 51- BOB.  O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish   metodikasi
tarixi   va   rivojlanishi
1.1. XX   asrgacha   O’rta   Osiyo   madrasalarida   matematika   fanining
o’qitilishi
Matematika   fani   qadimiy   va   doimiy   navqiron   fandir.   U   kishilik   jamiyati
paydo bo’lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi   kunda   biron   bir
soha   yo’qki,   unga   matematika   kirib   bormagan   bo’lsin.   Matematikaning   bu   darajada
yuksalib   borayotganligida,   albatta,   o’tmish   ajdodlarimizning,   shu   jumladan   Al-
Xorazmiy,   Beruniy,   Al-Farg’oniy,   Ali   Qushchi,   Al-Koshiy,   Ibn   Sino,   Ulug’bek   va
x.k. larning ham xizmatlari buyuk   ekanli1’ini   e’tirof   etamiz.Matematika   fanining   paydo   bo’lish  	tarixi   qanchalik   uzoq   davrlarga   borib	
qadalsa,  	ushbu   fanni   o’rganish,   uni  o’qitilish   tarixi   ham   shu  qadar  uzoqdir.   XV	
asrdan   XX   asrgacha   O’rta   Osiyo  	hududi   madrasalarida   matematikani   o’qitish	
qanday
    	am	alga     	oshirilgan?     	Bu     	savolga     	S.A	.A	xm	edo	vn	ing     	―O	’rta     	O	siyod	a	
m	atem	atika
   	tarakk	iyoti    	va    	un	i    	o’qitish    	tarixidan‖(―O	’qituv	chi‖-    	197	7    	y)	
nom	li  	kitobida   ma’lum   darajada  	javob   berilgan.   Unda   keltirilishicha   Madrasa	
o’sha	 davrning   oliy   diniy   maktabi   hisoblangan.  	Madrasada   diniy   bilimlar   bilan	
birga	  dunyoviy   bilimlar   ham   berilgan   ekan.   Madrasada,  	qatiy   dastur   va   o’quv	
rejasi	 bo’lmasada,	 mavzular	 uzoq	 yillik	 tartib	 asosida	 o’qitilgan.	 Unda	 arab	 tili	
grammatikasi,	 arab	 tilidagi	 diniy	 kitoblar,	 tibbiyot,	 geografiya,	 astronomiya	 va	
X	isob	‖
   	nom	i    	bilan    	arifm	etika,    	algebra    	ham	da    	geom	etriya    	ham	
o’qitilgan.
   	O	’rta   asr   sharq   matematiklarining   ilmiy   asarlari   takomillashgan
ko’rinishida   madrasada   dastur   (o’quv-reja)   tariqasida   qo’llanilgan.   Masalan,
Xorazmiy   o’zining asarlarida   sonlarni   yozishning   o’nli   sistemasini   bayon   etgandan
keyin   sonlarni   ikkilantirish   va   yarimlatishdan   boshlab,   ildiz   chiqarish   amali   bilan
tugatgan   bo’lsa,   madrasada   ham   shu   tartibda   o’qitilgan.   Qolgan   mavzular   ham
Xorazmiy   va   undan   keyingi   o’rta   asr   matematiklari   yozgan   asarlar   tartibida   bayon
etilgan.
Madrasalarda   matematikaning   o’qitilishi   keltirilgan   ma’lumotlar   asosida
amalga   oshirilgan.   Madrasada   o’qitilgan   matematikaning   oxirgi   qismi   arifmetika, 6algebra   	va    	geom	etriya    	fanlarini    	am	aliyotda    	tatbiq    	qiluv	chi    	katt	a    	xa	jm	da	
―M	eros 
taqsim   qilish	‖   dan   iborat   bo’lib,   bu   o’rta   asr   sharq   matematiklarining asarlari
asosida   tuzilgan,   shariat   normalariga   qarab,   merosxo’rlar   o’rtasida   mulkni
taqsimlashga   doir   turlicha   nomlar   bilan   aniq   xarakterdagi   murakkab   masalalar   hal
qilinadi.   Madrasada   matematika   o’qitishdan   ko’zlangan   asosiy   maqsadlardan   biri
meros   taqsimlashning   ilmiy   va   amaliy   nazariyasini   biluvchi   mutaxassislar	
tayy	orlashdan
 	ibo	ratdir,    	bun	day  	m	utaxass	is    	―Faroziyx	on‖  	(M	eros  	bo’luv	chi)	
nom	i  
bilan   ataladi.   Tayyorlangan   faroziyxonlar   mahalliy   sud   (qozixona)   organlarida
meros   taqsimlash   bilan   shug’ullangan.
O’z   davrida   oliy   tipdagi   o’quv   yurti   hisoblangan   madrasada   matematika
o’qitish   formasi,   asosan,   dars   bo’lgan.   O’qituvchi   talabalarga   yangi   mavzuni   bayon
etgandan   so’ng,   ularga   shu   mavzu   yuzasidan   Madrasa   xujrasida   ma’lum   muddatga
mustaqil   ishlash   uchun   topshiriq   beradi.   Uning   bajarilganligi   o’qituvchi   tomonidan
tekshirilib,   baho   qo’yiladi,   so’ngra   yangi   mavzu   o’tiladi.   Mustaqil   ishlar   ko’proq
amaliy   xarakterga   ega   bo’lib,   talabalar   uchun   zerikarli:   va   ularning   ko’p   vaqtini
olgan.  Masalan,   birni   ketma-ket   ikkilantirish   bilan  264   gacha   davom   ettirib,  buning
teskarisi   264   dan   boshlab   ketma-ket   yarimlanishni   bir   chiqquncha   davom   ettiriladi.
YOki,   20   va   undan   ortiq   xonali   sonlardan   aniq   va   taqribiy   (ikkinchi,   uchinchi,
to’rtinchi   va   istalgan   ko’rsatkichli)   ildiz   chiqarishga   doir   juda   ko’p   miqdorda   misollar
yechiladi.
Matematika   o’quvchilarda   iroda,   diqqatni   to’plab   olishni,   qobiliyat   va
faollikni,   tasavvurini,   shaxsning   axloqiy   sifatlarini   (qat’iyatli,   aniq   maqsadga   intilish,
ijodkor,   mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,   intizomli   va   tanqidiy   fikrlash)   hamda
o’zining   qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
Matematikani   o’rganish   jarayonida   inson   tafakkurining   usul   va   metodlari
qatoriga   induktsiya   va   deduktsiya,   umumlashtirish   va   aniqlashtirish,   analiz   va   sintez,
abstraktsiyalash,   analogiya,   tasniflash   va   sistemalashtirish   kabilar   qo’shiladi.
Matematikani   o’rganishda   o’quvchilar   o’zlarining   fikr,   mulohazalarini   aniq
va   tugal,   lo’nda   va   mazmunli   bayon   qilishga,   matematik   yozuvlarni   tushunarli,
batartib,   bajarish   malakalarini   egallaydilar. 7 81.2. O’zbekistonda matematika fanini o’qitish
metodikasini   takomillashtirish –   davr   talabi
O’zbekistonda   barcha   fanlar   kabi   matematikani   o’qitish   metodikasi   ham
tubdan   takomillashtirildi.
T.N.   Qori   Niyoziy   nomidagi   O’zbekiston   Pedagogika   Fanlari   ilmiy   tadqiqotinstituti
   	qoshida    	―M	aktabd	a    	m	atem	atika,    	inform	atika    	va    	X	T    	asoslarini	
o’qitish	 ‖
bo’limini   tashkil   etilishi,   mazkur   fanlarning   ko’lami,   mazmuni,   o’qitish
usullarini   tadqiq   qilish   va   maktabga   joriy   etish   ishlari   bilan   shug’ullanishga   olib
keldi.
Ushbu   bo’lim   dastlab   1940   yilda   fizika   va   matematika   sektori   tarkibida
tashkil   topdi.   I.A.Teplov   boshchiligida   ilg’or   tajribani   umumlashtirish   va   uni
ommalashtirish   bo’yicha   ishlar   olib   borildi.   Keyinchalik   1964-1967   yillarda
A.A.Samig’jonov,   1967-1970   yillarda   J.   Ikromov,   1971-1978   yillarda   N.
G’aybullayev,   1978-1989   yillarda   E.Yangiboyeva   va   E.   Turlikulovlar   sektorga
rahbarlik   qilganlar.
SHu   yillar   mobaynida   sektor   xodimlari   M.   Saxayev,   M.   Muxamedov,   X.
Sodik;ova,   N.   Gaybullayev,   R.   Vafoyev,   E.   Bozorova,   E.   YAngibosva,   M.   Raimov,
3. YOkubova,  3.  Ibroximova, SH.  Odilxujayeva,  J.  Sultonov  va boshqalar   davrning
dolzarb   muammolari   bo’yicha   tadqiqotlar   olib   bordilar.   Ularning   O’zbekiston,   yaqin
xorijiy   davlatlar   matbuotida   bir   qator   darsliklari,   metodik   qo’llanmalari,
tavsiyanomalari   jumladan,   J.   Ikromovning   «5-sinfda   matematika   darsligi   (dare
ishlanmalari)»,   6-sinf   uchun   «Matematika»   o’quv   qo’llanmasi,
«Geomstrik   isbotlash   metodlari»,   «Maktab   matematika   tili»,   «Maktab
matematika   lugati»,   «Stereometrik   mashklar   sistemayei»,   «YAngi   programma
asosida   matematika   o’qitish»   nomli   ishlari,   N.   Faybullayevning   «Maktabda   mate-
matikadan   ta’limiy   praktika»   kitobi   va   7-sinf   «Geometriya»   darsligi,   E.
YAngiboyevaning   1,   2,   3   va   4-sinflar   uchun   «Matematika»   darsliklari,   SH.
Odilxo’jayevaning   «Darslik   bilan   ishlash   jarayonida   o’quvchilarning   mustaqil
faoliyatlarini   shakllantirish»   va   «Bo’sh   o’zlashtiruvchi   o’quvchilar   bilan   ishlashda
didaktik   materiallardan   foydalanish»   kabi   metodik   tavsiyalari   nashr   qilinadi.   1975- 985 yillarda ilmiy  tadqiqotlar   olib borib R.  Vafoyev, E. Bozorova,  E. YAngiboyeva,
J.Sultonov, K,   Ostonovalar   nomzodlik   dissertatsiyasini   himoya   qildilar.
Bo’lim   xodimlari   yillar   davomida   institut   tomonidan   o’tkazilgan   va   tashkil
etilgan   qator   pedagogik   o’qishlarda,   shuning   bilan   bir   qatorda   1994   yili
«O’zbekiston   Respublikasi   davlat   ta’lim   standartlarini   ishlab   chiqish
muammolari»   yuzasidan   o’tkazilgan   ilmiy-amaliy anjumanda,   1999 yilda o’tkazilgan
«YAngi   pedagogik   texnologiyalar   (muammolar,   yechimlar)»   ilmiy-amaliy
anjumanida   hamda   institut   tomonidan   nashrdan   chiqqan   barcha   ilmiy   to’plamlarda
o’z   maqolalari   bilan   faol   qatnashdilar.
Bu yillar mobaynida bo’limda 100 dan ortiq aspirantlar, ilmiy tadqiqotchilar
tahsil   oldilar.   Professorlar   J.   Ikromov,   N.   G’aybullayev   ko’plab   yosh   olim   va
olimalarga   tadqiqot   sirlarini   o’rgatib,   O’zbskistonda   ta’lim   nazariyasi   va
metodikasini   ko’tarishda   faol   qatnashadigan   yuqori   malakali   kadrlar   etib
yetishuvlariga   o’z   hissalarini   qo’shdilar.
Bo’limda   3   ta   fan   doktori,   42   dan   ortiq   fan   nomzodi   kamol   topdi.   Bulardan
S.   Alixonov   D.   Ulug’xo’jayev,   K.   Ostonov,   M.Barakaev   va   boshqalar shular
jumlasidandir. 1995-98   yillarda   bo’lim   fizika,   astronomiya,   matematika,   informatika,
mehnat   ta’limi   nazariyasi   va   metodikasi   deb   nomlanib,   unga   professor   B.
Mirzaaxmedov   rahbarlik   qildi.
Bugungi   kunda   yangi   darsliklar,   metodik   qo’llanmalar,   o’quvchilar   bilimiga
qo’yiladigan   talablarni   ishlab   chiqish   bo’limning   asosiy   vazifasiga   aylandi.199	7
 	yil  	tarixg	a    	m	aorif  	yili    	bo’lib  	kirdi.  	―Ta’lim  	to’g’risida»gi  Q	onun	,
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi	
‖   tasdiqlangach,   institutda,   xususan   bo’limda
umumiy   o’rta   maktablar   uchun   davlat   ta’lim   standarti,   maxsus   o’rta   ta’lim
muassasalari   uchun   DTS,   dasturlar   ishlab   chiqildi.   Ushbu   xujjatlarni   hayotga   joriy
etish   ishlari   boshlab   yuborildi.   Bu   vazifalarni   bajarish   asosan   professorlar   J.   Ikromov,
A.Abduqodirov,   pedagogika   fanlari   doktori   M.   Tojiyev,   pedagogika   fanlari nomzodi
E.Yangiboeva, ilmiy xodimlar SH. Yunusova va M. Divanovalar   zimmasiga tushdi.
Matematika o’quv fani uchun tajriba-sinov maydoni sifatida   Vazirlar   Mahkamasining
Qarori   bilan   Xorazm   viloyati   Urganch   shaxridagi   16-  	
m	aktab,    	―Inform	atika    	va	
hisob	lash
 	texn	ikasi  	asoslari‖  	o’quv  	fani  	bo’yicha  	tajriba-   sinov   maydoni   sifatida 10Namangan   viloyat   Namangan   tumanidagi   8-maktab   belgilandi.   Shu   bilan   bir   qatorda
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi,   Toshkent   shahar   xalq   ta’limi
bosh   boshqarmasi,   barcha   viloyatlar   xalq   ta’limi   boshqarmalarining   buyrug’i   bilan
respublikaning   turli   xududlarida   qo’shimcha   tarzda   14   ta   umumiy   o’rta   ta’lim
maktablarida   matematika   hamda   informatika   va   XTdan   tajriba-   sinov   ishlari
o’tkazildi.   Sinov-tajriba   ishlarini   o’tkazishda   ishchi   guruhi   raisining   o’rinbosari
pedagogika   fanlari   doktori   M.  Tojiev    	va    	ekspert  	sifatida  	ilm	iy  	xod	im	
SH	.Y	unu	sova
 	ishtirok  	etdi.    	Bo’lim	da  	―Fan  	va    	texn	ika    	davlat    	qo	’m	itasi‖ning	
―Ta’lim	ni
   	bo	shqarishn	ing    	algoritm	ik-	kom	pyu	ter   tizimining   didaktik   va   metodik
asoslari  mavzusi bo’yicha ilmiy-tadqiqot ishlari	
‖   olib   borilmoqda.
1998   yildan   bo’limga   rahbarlik   qilib   kelayotgan   yosh   olim   pedagogika
fanlari   doktori   M.   Tojiyev   va   fidoyi   xodimlardan   SH.   Yunusova,   M.   Divanova
hamda   professor   A.   Abduqodirov,   professor   D.   V.   Manesvich,   akademik   ULL   K.
Farmonov   oliy   toifali   o’qituvchi   K.Tulaboyev   davlatimiz   mustaqilligini
mustahkamlash   uchun   munosib   yoshlarni   tarbiyalashda   o’z   hissalarini   qo’shib
kelmoqdalar.
O’zbekiston   mustaqillikni   qo’lga   kiritgandan   boshlab   mamlakatda   ta’limni
tubdan   isloh   qilish   zarurati   tug’ildi.   1997   yilda   qabul   qilingan   "Ta’lim   to’g’risidagi	
Q	onun	‖
 	va  	―K	adrlar  tayy	orlash  	m	illi	y  	dasturi‖ga  	ko’ra  	O	’zbekistonda  	ta’lim  	tizim	i
qayta   ko’rildi.
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   maktab   matematika   kursi   darsligi   va   o’quv
qo’llanmalari   SH.A.Alimov,   M.A.   Mirzaaxmedov,   A.A.Raximqoriyev   va   boshqalar
tomonidan   yaratilgan   bo’lib,   ulardan   amalda   foydalanilmoqda.
Matematika   o’qitish   metodikasini   tuzilishiga   ko’ra   ikki   bo’limga   ajratib,
o’rganiladi.   Ular:
1) Matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi .   Bunda   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   pedagogika   va   psixologiya
qonunlari   hamda   didaktik   prinsiplar   asosida   ochib   beriladi.
2) matematika   o’qitishning   xususiy   metodikasi da   esa   matematika   o’qitish
jarayonida   umumiy   metodikaning   qonun   va   qoidalarini   aniq   bir   mavzu   materiallariga
tatbiq   qilish   yo’llari   ko’rsatiladi.   SHu   xususidagi   ilmiy-tadqiqot   ishlar   hozirgi   davrda 11keng   qamrovli   amalga   oshirilmoqda.
1.3. Predmet   sifatidagi   matematika va   uning   metodikasi
Hozirgi   butun   xalq   xo’jaligi   va   ijtimoiy   hayotni   qayta   qurish   davri
texnikaning   eng   takomillashgan   vositalarini   talab   etadi.   Bunga   esa   faqat   fan   bilan
ishlab   chiqarishning   mustahkam   o’zaro   hamkorligi   asosidagina   erishish   mumkin.
Xususan,   texnika   taraqqiyoti   matematik   olimlarimiz   oldiga   nazariy   jihatdan   ishlanib
chiqilishi   zarur   bo’lgan   bir   qator   masalalarni   qo’yadi.   Bu   masalalarning   hal   etilishi
o’z   navbatida   matematika   fanining   rivojlanishiga,   yangi   muvoffaqiyatlarga
erishishiga   sabab   bo’ladi.
Texnika   va   fanning   hamkorlikda   bunday   jadal   rivojlanishi   yosh   avlod   –
bo’lajak   ishlab   chiqarish   kadrlari   va   ilm   muxlislaridan   fan   yutuqlarini   turmush
talablariga   ko’ra   foydalana   olish   darajasida   o’zlashtirishni   talab   etadi.
Ma’lumki,   oliy   o’quv   yurtlarida   matematika   o’qitishdan   kutilgan   maqsad
talabalarni   matematikaning   asosiy   apparatlari   bilan   hamda   nazariy   va   amaliy
masalalarni   echish   uchun   zarur   bo’lgan   matematikaning   elementlari   bilan
tanishtirishdan,   yangiliklarni   mustaqil   o’rganib,   uning   tadbiqlarini   o’zlashtira   bilishga
o’rgatishdan,   talabalarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o’stirishdan,   matematik
izlanishlarga va muhandislik  masalalarni matematik tilga ko’chirishdan   iborat.
Bu   maqsadlarga   muvoffaqiyatli   erishish   uchun   kurash   –   intilish   o’z   navbatida
matematika   fanini   o’qitish   metodikasini   takomillashtirish   masalasini   keltirib
chiqaradi.   Matematikani   o’qitish   metodikasi   matematika   fani,   psixologiya   va
pedagogika   fanlari   bilan   bog’liqdir.   Uning   zimmasiga   predmet   sifatidagi
matematikaning   mazmunini   aniqlash   va   uni o’rganuvchilar   tomonidan   nisbatan   engil
o’zlashtirishni   ta’minlashdek   vazifa   yuklatiladi.
Yuqoridagi   jumladan   predmet   sifatidagi   matematikani   hatto   oliy   o’quv
yurtlarida   ham   ravshan   ajrata   olish   lozimligi   kelib   chiqadi.
Predmet sifatidagi matematika (o’quv predmeti) – bu aslida sun’iy yaratilgan
va   aniq   printsiplar   asosida   tashkil   qilingan   ilmiy   faktlar   va   nazariyalarning   hamda
maxsus   tanlab   olingan   misol   va   masalalarning   sistemasidir.
Bu   sistema   talabalarga   ilmiy   faktlar   va   nazariyalarni   tanishtirish   maqsadida
amaliyot   talablari   asosida,   aniq   pedagogik   qoidalarga   rioya   qilgan   holda   yaratiladi. 12Xususan,   predmet   sifatidagi   matematika   iloji   boricha   ko’p   faktlarni   bayon
qilishga   intilmay,   balki oldiga   qo’yilgan maqsadga javob   beradigan faktlarning   zarur
bo’lganini   o’z   ichiga   oladi.   So’ngra   predmet   sifatidagi matematika,   agar   programma
aralash   fanlar   sohasiga   kirishni   talab   qilsa   birgina   fan   doirasida   cheklanishi   shart
emas.
Shunday   qilib,   predmet   sifatidagi   matematika   zamonaviy   fan   taraqqiyoti
jarayonida   yaratilgan   faktlarni   maxsus   o’qitish   muassasasi   talabiga   ko’ra,   u   erdagi
talabalarning   bilimi va   fikrlash   qobiliyatini hisobga   olgan   holda,   yorita   bilishi   kerak.
Matematika predmeti   figuralar va kattaliklar   haqida   gapiradigan
bo’lsa,   o’qitish   metodikasi   ularga   odamlar   nuqtai   nazaridan   yondoshadi.
Metodikaning   maqsadi   o’sha   figura   va   kattaliklarni   o’rganish   talabalarga   qanday
holda   manzur   bo’lishini,   ularda   qanday   holda qiziqish uyg’ota olishini   o’rganishdan
iborat   bo’lishi   lozim.   Chunki   shu   figura   va   kattaliklarni   o’rganishga   talabalar
qiziqsalargina   predmetni   katta   muvoffaqiyatlar   bilan   o’zlashtirishlari   mumkin.
Yuqorida   aytilganlardan   metodikaning   maqsadi   qisqa   vaqt   ichida   iloji   boricha
to’liq   bilimlar   sistemasini   berishdan   va   talabalarning   fikrlash   qobiliyatlarini   o’stira
olishdan   iboratdir.
Ma’lumki,   matematika   fanini   o’qitishda   2   xil   matematik   fikrlashlar   mavjud:
1-toifadagilar   chuqur   abstraktsiyaga   ega   bo’lgan   shaxslar   bo’lib,   ular   matematikani
kasb   sifatida   qabul   qilsalar,   2-toifadagi   kishilar   esa   boshqa   fanlarni   vakili   sifatida
matematikadan   samarali   foydalana   oladilar.   Keng   ma’noda   barcha   shaxslar
matematikadan ma’lum bir   doiradagi bilimlarga,   o’z kasbi, sotsial holatiga ko’ra   ega
bo’lishini   tabiiy   talab   deb   qaralgan.   Shu   bois   matematikani   o’qitish   muammolari
ham, mos uslubiyat  va didaktikani  yaratish muammolari  ham  turlicha   va hatto davr
va   ta’lim   tizimlariga   bog’liq.   Masalan,   ta’lim   tizimidagi   olmoncha   modelda
talabalardan barcha sohalar bo’yicha mumkin qadar chuqur va atroflicha   bilim   talab
etilgan   bo’lsa,   boshqa,   aytaylik   AQSh   modelida,   ixtisoslikka   yo’naltirilgan   chuqur
bilimlarni   shakllash   birinchi   navbatda   talab   etiladi.
Hozirgi kunga kelib modelning qanday bo’lishidan qat’iy nazar ta’lim tizimi
pedagogik   va   axborot   texnologiyalariga   tayanganligi   uchun   bu   talablar   yangi   sayqal
olgan. 13Ta’lim   tizimiga   axborot   va   kompyuter   texnologiyalarining   joriy   etilishi
matematika   fani   imkoniyatlarini   va   ta’sir   doirasini   kengaytirib   yubordi.   An’anaviy
tarzdagi   faoliyatlar   –   o’quv-axborot,   o’quv-o’yinlar,   tajriba-tadqiqot   faoliyatlari,
mustaqil   faoliyatlar   qatoriga   bevosita   talabalarning   kompyuter   oldidagi   o’quv
faoliyati   kelib   qo’shiladi.   Talabaning   kompyuter   oldidagi   o’quv   faoliyati   esa   yangi
informatsion   texnologiyalari,   jumladan,   tarmoq   texnologiyalariga   tayanganligi
sababli   unga   abstrakt   tushunchalarni   chuqurroq   anglash,   nazariy   bilimlarni   puxta
o’zlashtirish   va   amaliy   ko’nikmalarni   qamrovli   tarzda   shakllantirish   imkonini
yaratadi.   Bu   imkoniyatni   bir   tomondan,   avvalo   o’qituvchini   dastlabki   didaktik
ishlanmalari   yaratsa,   ikkinchi   tomondan,   yuqori   darajadagi   multimedia
texnologiyalariga   asoslangan   dasturlar   majmuasi   ta’minlaydi.   Ma’lumki,   rivojlangan
mamlakatlardagi   etakchi   OTMlarida   bu   masala   bosqichma-bosqich   muvoffaqiyatli
hal etilib   kelinmoqdaki,   natijada   kurschilar   fan, ta’lim tizimi,   texnologik jarayonlarda
talabalik   davrida   olgan   bilimlarini   bevosita   tadbiq   qila   olishlari   bilan   ajralib
turadilar.
Bugungi   kunda   oliy   ta’limda   mazmun   va   sifatni   yangilashga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda. Ta’kidlash joizki, axborotlashgan ta’lim tizimi yo’lga qo’yilayotgan   bir
vaqtda   o’qitishdagi   o’quvchi-talaba   oldiga   qo’yilayotgan   barcha   muammolar
(muammoli   savollar,   topshiriqlar,   muammoli   boshqotirmalar   va   sh.k.)   kompyuter
vositasi   yordamida,   aniqrog’i   turli   dasturiy   muhitlar   yordamida   o’z   echimini
topavermaydi.   Ya’ni,   kompyuter,   axborot   texnologiyalari   qanchalik   kuchli   vosita
bo’lmasin,   an’anaviy   texnologiyalarni,   shuningdek,   o’qituvchi   o’rnini   egallay
olmaydi   va   o’z   navbatida   qo’yilgan   muammo   echimini   topib   bera   olmaydi.   Shuni
nazarda   tutgan   holda   aytish   mumkinki,   har   qanday   bilim,   har   qanday   yangilik
o’quvchi-talabaning   izlanishlari,   har   qanday   muammoni   echimlarini   topishda  chu	qur	
va
       	atroflicha        	fikr        	yu	ritib,        	ijod	iy      	yondo	shishlari      	natijasida      	―kashf‖
qilinsagina   o’quv   jarayoni   o’z   samarasini   ko’rsatadi.
Umuman   olganda,   ta’lim   tizimidagi,   xususan   oliy   ta’lim   tizimidagi   mavjud
muammolar   va   kamchiliklarga   qaramasdan   tizimda   olib   borilayotgan
axborotlashtirish   jarayoni   juda   tez   sur’atlarda   amalga   oshirilmoqda.   Natijada
sohadagi   muammolar   bosqichma-bosqich   o’z   echimini   topib   bormoqda. 14Aytish   mumkinki,   kadrlar   tayyorlash   tizimi   talablari   asosida   zamon   talabiga
javob   beradigan   raqobatbardosh,   yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlashda   ta’lim
jarayoniga   axborot   texnologiyalarini   qo’llash   orqali   erishish   mumkinligi   hayotiy
zaruriyat   deb   qarash   mumkin.
Mustaqillik   e’lon   qilingan   (1991   yil   1   sentyabr)   dastlabki   yillardanoq
O’zbekiston   hukumati   ta’limga   ustivor   soha   sifatida   e’tibor   berib   kelmoqda.
O’zbekiston   Respublikasining   ta’lim   sohasida   aniq   va   ravshan   hamda   ilmiy
asoslangan   davlat   siyosati   mavjud   bo’lib,   u   insonparvarlik   va   demokratik
tamoyillarga   asoslanadi   hamda   har   bir   fuqaroning   bilim   olishi   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasida   qonuniylashtirilgan.
Mustaqil Respublikamizda xalq ta’limi tizimi mazmunini yangilash va yangi
ijtimoiy   muhit   sharoitida   uni   yanada   rivojlantirish   zarur   edi.   Chunki   huquqiy,
iqtisodiy,   ma’naviy   sohalarda   olib   borilayotgan   islohotlarda   asosiy   maqsad   ham
barcha   fuqarolarning   hayotini   ijtimoiy   himoyalash,   ularning   turmush   sharoitini
yaxshilash,   ma’naviy   jihatdan  yuksaltirish,   eng   muhimi,  ozod   va  obod   Vatan,   erkin
va   farovon   hayot   barpo   etishdan   iboratdir.
Ana   shu   maqsadni   amalga   oshirish   borasida   Respublikamiz   hukumati   xalq
ta’limi tizimini tubdan isloh qilishni va milliy kadrlarga bo’lgan ehtiyojni tobora   ortib
borayotganligini   hisobga   olib   ta’lim   tizimini   ham   yangilashni   taqozo   etar   edi.   Shu
maqsadda   1997   yil   29   avgustda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1Xsess	iyasida
 	―Ta’lim  	to’g’risida‖  	Q	onu	n  	ham	da  	―K	adrlarni  	tayy	orlash  	m	illi	y	
dasturi	 	‖
keng   muhokama   qilindi   va   tasdiqlandi.  	O	’zbekiston      	Respublikasi	
―Ta’lim
    	to’g’risida‖gi     	Q	onu	n     	va     	―K	adrlar  tayyorlash   milliy   dasturi .	‖	
―Ta’lim
   	to’g’risida‖gi  	Q	onu	n    	ta’lim	,    	tarbiya    	fuqarolar  	kasbiy	
tayy	orgarligi
 va   har  bir  fuqaroning  ilm  olish  konstitutsion  huquqini  ta’minlash  kabi
qator dolzarb   vazifalarni   belgilab   berdi.
Respublikamiz   bugungi   kunda   tubdan   yangi   davlat   bo’lib,   unda   har   bir
siyosiy,   iqtisodiy,   ma’naviy   sohadagi   islohotlar   ham   yangi   ta’lim   tizimida
bosqichma-bosqich   olib   borishni   nazarda   tutadi.   Zero,   ta’lim   sohasidagi   islohotlar	
ham
 	yang	i  bo	sqichm	a-bo	sqich  	o’tish  	tam	oyiliga  	asoslang	andir.  ―K	adrlar  tayy	orlash
milliy   dasturi	
‖   ham   uzluksiz   ta’lim   tizimini   isloh   qilishning   tashkiliy,   ilmiy   va 15metodik   asosi   bo’lib   hisoblanadi.   Milliy   dasturning   asosiy   maqsadi   uzluksiz   ta’lim
tizimini   rivojlantirish   bo’lib,   u   ijodiy   va   mustaqil   fikrlovchi,   tafakkuri   rivojlangan,
erkin   shaxsni   shakllantirish   bilan   barcha   sohalarda   raqobatbardosh   kadrlar
tayyorlashni   kafolatlash   bilan   ahamiyatlidir.
Shunga   ko’ra,   mamlakatimizda   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   boy
madaniyatimizni   tiklash   va   uni   rivojlantirish,   ta’lim   tizimini   takomillashtirish,   uni
zamon   talablariga   javob   bera   oladigan   jahon   andozalari   darajasiga   ko’tarish
maqsadiga   e’tibor   berib   borilmoqda.Ta’lim
   	sohasida    	―Ta’lim    	to’g’risida‖    	Q	onu	n    	qabul    	qiling	anligi,    	199	6—	
1997  
yildan   boshlab   birinchi   sinflarda   o’qishning   lotin   yozuviga   asoslangan   yangi
alifboda   dastur,   qo’llanma,   dasrliklarning   yaratilganligi   —   bu   ta’lim   sohasida
qo’yilgan   dastlabki   odimlar   edi.
O’tgan   davrda   yangi   turdagi   ta’lim   muassasalari   tashkil   etildi.   Oliy   o’quv
yurtlari   qoshida   litseylar   ochildi.   Qobiliyatli   o’quvchilar   chet   ellarda   ta’lim   ola
boshladi.   O’qituvchilar   xorijiy   davlatlarda   bo’lib,   ilg’or   tajribalarni   o’rganib   kela
boshladilar.
Oliy   maktab   sohasida   test   usuli   joriy   etildi.   Viloyatlardagi   pedagogika
institutlari   universitetlarga   aylantirildi,   chet   el   mutaxassislari   respublikamiz   o’quv
muassasalariga   jalb   etildi.	
―M	ahalla‖,
     	―K	am	olot‖,      	―Sog’lom    	avlod      	uchun	‖,      	―N	uroniy‖,	
―U	lug	’bek‖,	
―Um	id‖
          	jam	g’arm	alari           	ham           	ta’lim           	sohasini         	rivojlantirishg	a	
hiss	alarini 
qo’shmoqdalar.
Mustaqillik   yillarida   Oliy   ta’lim   sohasida   ham   islohotlarni   o’tkazish   talab
qilina   boshladi.   Bularning   barchasi   hisobga   olinib,   1997   yil   mart   oyida   Vazirlar
Mahkamasining   farmoyishiga   muvofiq,   ta’lim   tizimini   isloh   etilish,   kadrlar
tayyorlash   jarayoniga   zamon   talabi   darajasida   o’zgartirishlar   kiritish   maqsadida	
m	axsus
   	kom	iss	iya    	tuzildi    	va    	natijada    	―K	adrlar    	tayy	orlash    	m	illi	y    	dasturi‖    	ham	da	
―Ta’lim
 	to’g’risida‖  Q	onu	n  	O	liy  	M	ajlis    	sess	iyasida  qabul  qilindi.
Bu   ikki   hujjatga   binoan   ta’lim   tizimi   isloh   qilishni   bosqichma-bosqich
amalga   oshirish   nazarda   tutiladi: 16Birinchi   bosqich   —   o’tish   davri.   1997—2001   yillar.   Bu   yillarda   yangi   talab
doirasida   pedagog   kadrlar   tayyorlash,   ta’lim   standartlarini   yaratish,   o’quv   dasturlari
ustida   ishlash,   umumta’lim   maktablarini   qayta   qurish,   o’rta   maxsus   va   kasb-hunar
bilim   yurtlari   tizimiga   zamin   tayyorlash   va   uzluksiz   ta’lim   tizimiga   asos   solish.
Ikkinchi   bosqich   —   2001—2005   yillarga   mo’ljallanadi.   Bu   davrda   milliy
dasturni   to’liq   amalga   oshirish   mo’ljallanadi.   Uning   ba’zi   g’oyalari   va   qoidalariga
o’zgartirishlar   kiritilish   ham   ko’zda   tutilgan.
Uchinchi   bosqich   —   2005   yil   va   undan   keyingi   yillar   bo’lib,   islohot
tajribalari   tahlil   etilib,   umumlashtiriladi   hamda   kadrlar   tayyorlash   tizimi
takomillashtirilib,   rivojlantirilib   boriladi.―Ta’lim
     	to’g’risida‖gi      	Q	onung	a      	asosan      	Ta’lim      	O	’zbekiston	
Respublikasi 
ijtimoiy   taraqqiyot   sohasida   ustuvor   deb   e’lon   qilindi.
Ta’lim   sohasidagi   davlatning   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan   iborat:
- Ta’lim   va   tarbiyaning   insonparvar,   demokratik   xarakterida   ekanligi;
- Ta’limning   uzluksiz   va   izchilligi;
- Umumiy   o’rta,   shuningdek   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining
majburiyligi;
- O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   yo’nalishini:   akademik   litsey   va
kasb-hunar   kollejida   o’qishni   tanlash   ixtiyoriyligi;
- Ta’lim   tizimining   dunyoviy   xarakterda   ekanligi;
- Davlat   standartlari   doirasida   ta’lim   olishning   hamma   uchun   ochiqligi;
- Ta’lim   dasturlarini   tanlashga   yagona   va   tabaqalashtirilgan   yondashuv;
- Bilimli   bo’lish   va   iste’dodni   rag’batlantirish;
- ta’lim   tizimida   davlat   va   jamiyat   boshqaruvini   uyg’unlashtirish.
Xalq   ta’limining   asosiy   bo’g’ini   —   uzluksiz   ta’limi   tizimini   tashkil   etadi.
2. O’zbekiston   Respublikasida   ta’lim   tizimi.
O’zbekiston   Respublikasida   quyidagi   uzluksiz   ta’lim   tizimi   asos   qilib   olingan.
Bola   shaxsini   sog’lom   va   etuk   o’qishga   tayyorlash   maqsadini   ko’zlaydi.
Mazkur   ta’lim   uch   yoshdan   olti-etti   yoshgacha   oilada,   bolalar   bog’chasida   va   mulk
shaklidan   qat’iy   nazar,   boshqa   xil   ta’lim   tashkilotlarida   olib   boriladi. 17Umumiy   o’rta   ta’lim.
Umumiy   o’rta   ta’lim   quyidagi   bosqichlarga   bo’linadi:
Boshlang’ich ta’lim   (I-IV sinf)   Umumiy   o’rta   ta’lim   (I-IX   sinflar)
Boshlang’ich   ta’limda   umumiy   o’rta   ta’lim   olish   uchun   zarur   bo’lgan
savodxonlik, bilim va ko’nikmalar asoslari  shakllantiriladi. Birinchi sinfga bolalar   6
—7   yoshdan   qabul   qilinadi.
Umumiy   o’rta   ta’limda   bilimlarni   zarur   hajmi   beriladi.   Bolalarda   mustaqil
fikrlash,   tashkilotchilik   qobiliyati   va   amaliy   tajriba   ko’nikmalari   rivojlantiriladi.
Kasbga   yo’naltiradi,   ta’limning   navbatdagi   bosqichiga   yordam   beradi.
Ixtisoslashtirilgan   maktalar   ham   tashkil   etilishi   va   bolalar   qobiliyati,
iste’dodga   ko’ra   bunday   maktablarda   ta’lim   olishi   mumkin.
O’rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi.
Har bir yigit-qiz umumiy o’rta ta’limga ega bo’lgandan so’ng akademik litsey
yoki   kasb-hunar   kollejida   o’qishni   ixtiyoriy   ravishda   tanlashi   mumkin.   Bu   ta’lim
muassasalarida   o’qish   muddati   uch   yildan   kam   bo’lmaydi.
Litsey   va   kollejlar   egallangan   kasb-hunar   bo’yicha   ishlash   huquqini   beradi
va   hamda   ish   yoki   ta’limni   navbatdagi   bosqichda   davom   ettirishi   uchun   asos
bo’ladigan   maxsus,   kasb-hunar   ta’lim   beradi. 182- BOB.   Matematika   o’qitish   metodikalari   va ularni   o’quv   jarayoniga
tatbiq   etilishi
2.1. Hozirgi   kunda   matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi
Matematika so’zi qadimgi grekcha -     mathema     so’zidan olingan bo’lib, uning   
ma’nosi              «fanlarni              bilish    »             demakdir    .   Matematika   fanining   o’rganadigan   narsasi
(ob’ekti)   materiyadagi   mavjud   narsalarning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlardan   iborat.   Hozirgi   davrda   matematika   fani   shartli   ravishda
ikkiga   ajraladi.
1)   elementar   matematika,   2)   oliy   matematika.
Elementar   matematika   ham   mustaqil   mazmunga   ega   bo’lgan   fan   bo’lib,   u
oliy   matematikaning   turli   tarmoqlaridan,   ya’ni   nazariy   arifmetikadan,   sonlar
nazariyasidan,   oliy   algebradan,   matematik   analizdan   va   geometriyaning   mantiqiy
kursidan   olingan   elementar   ma’lumotlar   asosiga   qurilgandir.
Oliy   matematika   fani   esa   real   olamning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlarni   to’la   hamda   chuqur   aks   ettiruvchi   matematik   qonuniyatlarni
topish   bilan   shu   qo’llanadi.
Elementar   matematika   fani   maktab   matematika   kursining   asosini   tashkil
qiladi.   Maktab   matematika   kursininng   maqsadi   o’quvchilarga   ularning   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usulda
(metodika)   orqali   o’quvchilarga   etkaziladi.   (Metodika   so’zi   grekcha   so’z   bo’lib,
«yo’l»   degan   ma’noni   beradi).   Matematika   metodikasi   pedagogika   va
didaktika   fanining asosiy bo’limlaridan biri bo’lib, jamiyatimiz taraqqiyoti darajasida
ta’lim   maqsadlariga   mos   keluvchi   matematikani   o’qitish,   o’rganish   qonuniyatlarini
o’rganadigan   mustaqil   fandir.   Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog’liq
bo’lgan   quyidagi   uch   savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o’rganish   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o’rganish   kerak?
3. Matematikani   qanday   o’rganish   kerak?
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi   bo’lib   shveytsariyalik
pedagog   -   matematik   G.Pestalotsining   1803   yilda   yozgan   «Sonni   ko’rgazmali 19o’rganish»   asarida   bayon   qilingan.   XVII   asrning   birinchi   yarmidan   boshlab
matematika   o’qitish   metodikasiga   doir   masalalar   bilan   rus   olimlaridan   akademik
S.E.Gurev   (I760-I8I3),   XVIII   asrning   birinchi   va   ikkinchi   yarmidan   esa
N.I.Lobachevskiy (I792-I856), I.N.Ulyanov (I83I-I886). L.N.Tolstoy (I828-I9IO)   va
atoqli   metodist-matematik   S.I.Shoxor-Trotskiy   (I853-I923),   A.N.Ostrogradskiy   va
boshqalar   shug’ullandilar   va   ular   matematika   faniga   ilmiy   nuqtai-nazardan   qarab,
uning   progressiv   asoslarini   ishlab   chiqdilar.   Masalan,   A.N.Ostrogradskiy
Keyinchalik   matematika   o’qitish   metodikasining   turli   yo’nalishlari   bilan
N.A.Izvolskiy,   V.M.Bradis,   S.E.Lyapin,   I.K.Andronov,   N.A.Glagoleva,
I.Ya.Dempman,   A.N.Barsukov,   S.I.Novoselov,   A.Ya.Xinchin,   N.F.Chetveruxin,
A.N.Kolmogorov,   A.I.Markushevich,   A.I.Fetisov   va   boshqalar   shug’ullandilar.
1970   yildan   boshlab   maktab   matematika   kursining   mazmuni   yangi   dastur
asosida   o’zgartirildi,   natijada   uni   o’qitish   metodikasi   ham   ishlab   chiqildi.   Hozirgi
dastur   asosida   o’qitilayotgan   maktab   matematika   fanining   metodikasi   bilan
professorlardan   V.M.Kolyagin,   J.Ikromov,   R.S.Cherkasov,   P.M.Erdniev,
N./aybullaev,   T.To’laganov,   A.Abduqodirov   va   boshqa   metodist   olimlar
shug’ullanmoqdalar.   Matematika   o’qitish   metodikasi   pedagogika   institutlarining   III-
IV  kurslarida o’tiladi.   U o’zining tuzilishi  xususiyatiga   ko’ra  shartli  ravishda   uchga
bo’linadi:
1. Matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi.   Bu   bo’limda   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   va   uning   vositalarining   metodik
sistemasi,   pedagogika,   psixologiya   qonunlari   hamda   didaktik   printsiplar   asosida
ochib   beriladi.
2. Matematika   o’qitishning   maxsus   metodikasi.   Bu   bo’limda   matematika
o’qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarining   aniq   mavzu   materiallariga
tadbiq   qilish   yo’llari   ko’rsatiladi.
3. Matematika o’qitishning  aniq metodikasi.   Bu bo’lim ikki qismdan iborat:
1).   Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari;
2).   Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Masalan,   VI   sinfda   matematika   darslarini   rejalashtirish   va   uni   o’tkazish
metodikasi   deyilsa,   bu   umumiy   metodikaning   xususiy   masalasi   bo’lib   hisoblanadi. 20O’rta   maktablarda   matematika   o’qitishning   maqsadi   quyidagi   uch   omil bilan
belgilanadi:
1. Matematika   o’qitishning   umumta’limiy   maqsadi.
2. Matematika   o’qitishning   tarbiyaviy   maqsadi.
3. Matematika   o’qitishning   amaliy   maqsadi.
Matematika   o’qitishning   umumta’limiy   maqsadi   o’z   oldiga   quyidagi
vazifalarni   qo’yadi:
a) O’quvchilarga   ma’lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   tizimini
berish.   Bu   bilimlar   tizimi   matematika   fani   to’g’risida   o’quvchilarga   etarli   darajada
ma’lumot   berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo’limlarini   o’rganishga
tayyorlashi   kerak.   Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o’quvchilar   o’qish   jarayonida
olgan   bilimlarining   ishonchli   ekanligini   tekshira   bilishga   o’rganishlari,   ya’ni
isbotlash   va   nazorat   qilishning   asosiy   metodlarini   egallashlari   kerak.
b) O’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   matematik   bilimlarini   tarkib
toptirish.
Matematikani o’rganish o’quvchilarning o’z ona tillarida xatosiz so’zlash, o’z
fikrini aniq, ravshan va lo’nda qilib bayon eta bilish malakalarini  o’zlashtirishlariga
yordam berishi kerak. Bu degan so’z o’quvchilarning har bir matematik qoidani o’z
ona   tillarida   to’g’ri   gapira   olishlariga   erishish   hamda   ularni   ana   shu   qoidaning
matematik   ifodasini   formulalar   yordamida   to’g’ri   yoza   olish   qobiliyatlarini   atroflicha
shakllantirish   demakdir;
v)   O’quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga
o’rgatish. Bu erda o’quvchilarga real  olamda yuz beradigan eng sodda hodisalardan
tortib   to   murakkab   hodisalargacha   hammasining   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy munosabatlarni tushunishga imkon beradigan hajmda bilimlar   berish   ko’zda
tutiladi.
Bunday bilimlar berish orqali esa o’quvchilarning fazoviy tasavvur  qilishlari
shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
Matematika   o’qitishning   tarbiyaviy   maqsadi   o’z oldiga  quyidagilarni   qo’yadi:
a) O’quvchilarda   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantirish.   Bu   g’oya   bilish
nazariyasi   asosida   amalga   oshiriladi. 21b) O’quvchilarda   matematikani   o’rganishga   bo’lgan   qiziqishlarni
tarbiyalash.
Bizga   ma’lumki,   matematika   darslarida   o’quvchilar   o’qishning   dastlabki
kunlaridanoq   mustaqil   ravishda   xulosa   chiqarishga   o’rganadilar.   Ular   avvalo
kuzatishlar   natijasida,   so’ngra   esa   mantiqiy   tafakkur   qilish   natijasida   xulosa
chiqaradilar.   Ana   shu   chiqarilgan   xulosalar   matematik   qonuniyatlar   bilan
tasdiqlanadi.
Matematika   o’qituvchisining   vazifasi   o’quvchilarda   mustaqil   mantiqiy
fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning
qonuniyatlarini   o’rganishga   bo’lgan   qiziqishlarini   tarbiyalashdan   iboratdir.
v)   O’quvchilarda   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni
shakllantirish.   Matematika   darslarida   o’rganiladigan   har   bir   matematik   xulosa
qat’iylikni   talab   qiladi,   bu   esa   o’z   navbatida   juda   ko’p   matematik   tushuncha   va
qonuniyatlar   bilan   ifodalanadi.   O’quvchilar   ana   shu   qonuniyatlarni   bosqichma-
bosqich   o’rganishlari   davomida   ularning   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   rivojlanadi,
matematik   xulosa   chiqarish   madaniyatlari   shakllanadi.   O’quvchilarni   biror   matematik
qonuniyatni   ifoda   qilmoqchi   bo’lgan   fikrlarni   simvolik   tilda   to’g’ri   ifodalay olishlari
va   aksincha   simvolik   tilda   ifoda   qilingan   matematik   qonuniyatni   o’z   ona   tillarida
ifoda qila olishlariga o’rgatish orqali ularda matematik madaniyat   shakllantiriladi.
3.   Matematika   o’qitishning   amaliy   maqsadi   o’z   oldiga   quyidagi   vazifalarni
qo’yadi:
a) Matematika   kursida   olingan   nazariy   bilimlarni   kundalik   hayotda
uchraydigan   elementar   masalalarni   echishga   tadbiq   qila   olishga   o’rgatish.   Bunda
asosan   o’quvchilarda   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   bog’lay   olish   imkoniyatlarini
tarkib   toptirish,   ularda   turli   sonlar   va   matematik   ifodalar   ustida   amallar   bajarish
malakalarini   shakllantirish   va   ularni   mustahkamlash   uchun   maxsus   tuzilgan   amaliy
masalalarni   hal   qilishga   o’rgatiladi.
b) Matematikani   o’qitishda   texnik   vosita   va   ko’rgazmali   qurollardan
foydalanish   malakalarini   shakllantirish.   Bunda   o’quvchilarning   matematika
darslarida   texnika   vositalaridan,   matematik   ko’rgazmali   qurollar,   jadvallar   va
hisoblash   vositalaridan   foydalana   olish   malakalari   tarkib   toptiriladi. 22v)   O’quvchilarni   mustaqil   ravishda   matematik   bilimlarni   egallashga
o’rgatish.   Bunda   asosan   o’quvchilarni   o’quv   darsliklaridan   va   ilmiy-ommaviy 23matematik   kitoblardan   mustaqil   o’qib   o’rganish   malakalarini
shakllantirishdan   iboratdir.
2.2. Matematika   O’qitishning   Xususiy   Metodikasi
Metodika   pedagogikaning   tarkibiy   qismi   (pedagogika   yunoncha   paidagogike)
bo’lib,   insonni   shakllantirishda   muayyan   maqsad   sari   qaratilgan   sistematik   faoliyat
to’g’risidagi   hamda   ta’lim-tarbiya   berishning   mazmuni,   shakli   va   metodpari
(uslublari)   haqidagi   fandir.
Metodologiya   esa   (metod   va   logika   so’zlaridan)   faoliyatning   tarkibi,
mantiqiy   tuzilishi,   metod   va   vositalari   haqidagi   ta’limotdir.
Metodologik   bilim,   birinchidan,   muayyan   faoliyat   turlarining   mazmuni   va
izchilligini   o’z   ichiga   olgan   odat   va   normalar   shaklida,   ikkinchidan,   amalda
bajarilgai   faoliyatning   ta’siri   sifatida   yuzaga   chiqadi.   Xozirgi   zamoy   adabiyotlarida
metodologiya   deyilganda,   avvalo   ilmiy   bilish   metodologiyasi,   ya’ni   ilmiy   bilish
faoliyatining   shakllari   va   usullari   tushuniladi.
Metodika,   qisqacha   qilib   aytganda,   ma’lum   bir   fanni   o’rganish,   o’qitish
metodlari   to’g’risidagi   ta’limot.
Boshqacha   aytganda   metodika   -   bu   dars   o’tishda   o’qituvchiga   qo’yiladigan
talablarni   realizatsiya   qilishni   amalga   oshiradigan   turli metodlarning   majmuidir.
Matematika   metodikasi  pedagogika,   psixologiya  va  yosh   psixologiyasi  bilan
bog’liq.   Boshlang’ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari
(ona   tili,   tabiatshunoslik,   rasm,   mehnat   va   boshqa   fanlar   o’qitish   metodikasi)   bilan
bog’liq.
O’qitishda   predmetlararo   bog’lanishni   to’g’ri   amalga   oshirish   uchun
o’qituvchi   buni   hisobga   olishi   juda   muhimdir.
Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog’lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni o’rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni   olish
usullaridir.
Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o’quvchilar   ishlarini
o’rganish,   suhbat   va   so’rovnomalar   o’tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga   kiradi. 24So’nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,
matematikani   o’qtishda   modellashtirish   metodlaridan   foydalanish   qayd   qilinmoqda.
Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lgan   quyidagi   uch
savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o’rganish   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o’rganish   kerak?
3. Matematikani   qanday   o’rganish   kerak?
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi   bo’lib   Shveytsariyalikpedagog
    	m	atem	atik     	G	.Pestalosining     	180	3-yilda     	yozgan     	―Sonn	i        	ko’	rgaz	m	ali	
o’	rganish‖
   	asarida    	bayon    	qiling	an.        	Boshlang’	ich    	ta’lim    	haqida    	ulug’	
m	utafakk	ir  
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu Ali Ibn Sino   va boshqalar  ta’lim va tarbiya
haqidagi   hur   fikrlarida   boshlang’ich   ta’lim   asoslarini   o’rganish   muammolari   haqida
o’z   davrida   ilg’or   g’oyalarni   olg’a   surganlar.
MO’M   o’zining   tuzilish   xususiyatiga   ko’ra   shartli   ravishda   uch   bo’limga
bo’linadi.
1. Matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi.
Bu   bo’limda,   matematika   fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodologiyasi   shakli,
metodlari   va   vositalarining   metodik   tizimi   pedagogika,   psixologik   qonunlari   hamda
didaktik   tamoyillar   asosida   ochib   beriladi.
2. Matematika     o’qitishning   maxsus   metodikasi.
Bu   bo’limda   matematika   o’qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va
qoidalarini   konkret   mavzu   materiallariga   tatbiq   qilish   yo’llari   ko’rsatiladi.
3. Matematika   o’qitishning   konkret   metodikasi.
Bu   bo’lim   ikki   qismdan   iborat:   1.Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari.
2.Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Matematika   o’qitish   metodikasi   butun   pedagogik   tadqiqotlarda   pedagogik
texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida   qo’llaniladigan   metodlardan
foydalanadi.   Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini   tegishlicha
qayd   qilish   bilan   pedagogik   jarayonni bevosita   maqsadga   yo’naltirilgan holda   idrok
qilishdan   iborat.
Kuzatish   aniq   maqsadni   ko’zlagan   reja   asosida   uzoq   va   yaqin   vaqt   oralig’ida 25davom   etadi.   Kuzatish   tutash   yoki   tanlanma   bo’lishi   mumkin.
Тutash   kuzatishda   kengroq   olingan   hodisa   (masalan,   matematika   darslarida
kichik   yoshdagi   o’quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-
kichik   hajmdagi   hodisalar   (masalan,   matematika   darslarida   o’quvchilarning   mustaqil
ishlari)   kuzatiladi.
Tajriba   –   bu   ham   kuzatish   hisoblanib,   maxsus   tashkil   qilingan,   tadqiqotchi
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli   ravishda   o’zgartirib   turiladigan
sharoitda   o’tkaziladi.
Tajriba   natijalarini     tahlil     qilish     taqqoslash     metodi   bilan     o’tkaziladi.
Pedagogik   tadqiqotda   suhbat   metodidan   ham   foydalanishi   mumkin.
Тadqiqotning  maqsad  va  vazifalarini   yaqqol  aniqlash,  uning  nazariy   asoslari
va   tamoyillarini   ishlab   chig’arish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang’ich   sinflarda
matematika   o’qitish   metodikasining   shakllanishida   asosiy   mezonlar   hisoblanadi. 26 Xulos a
Jamiyatning  taraqqiyot   darajasi,  davrimizning  axborot   asriga  aylanishi   shuni
ko’rsatadiki, yoshlarni yetuk, vaziyatni tezda baholaydigan, har qanday   holatda ham
to’g’ri   va   oqilona   qaror   qabul   qila   oladigan   malakali   mutaxassis   qilib   tayyorlash
uchun   faqat   an’anaviy   uslublarga   tayanib   dars   o’tish   yetarli   emas.   Bu   esa   ta’lim
tizimida   o’   mentalitetini   unutmagan   holatda   jahon   tajribasidan   keng   foydalanishni
talab   etadi.
Respublikamizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   bu   sohadagi   islohotlarni
yanada   chuqurlashtirish   bilim   olishga,   matematika   fani   sir-   asrorlarini   o’rganishga
bo’lgan   talablarni   ham   kuchaytirdi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   to’g’ri   qaror   qabul   qilish
malakasiga   ega   bo’lgan   matematiklar   tayyorlashnigina emas,   balki ularni o’qitadigan
pedagoglar tayyorlashni ham   talab   qiladi.
Matematik fanlarni yoshlarga o’rgatish uchun o’qituvchining o’zi bu   fanlarni
yaxshi bilishi, dars berish metodlarini mahorat bilan qo’llay olishi talab   etiladi. Shu
bilan   birga,   pedagogika,   psixologiya   va   boshqa   fanlarni   ham   chuqur   bilishi   zarur
bo’ladi.
Kadrlar   tayyorlashdagi   asosiy   maqsad   zarur   bilimlarni   o’zlashtirish   bilan
birga   talabalarning   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularda   mustaqil   tanlash
va   qaror   q   a   bul   qilish   ko’nikmasini   hosil   qilishdir.
Matematika   darsida   aqliy   yuklamani   oshirib   borishi,   hamda   o’quvchini
o’tilayotgan   materialni   darsda   faolligi   va   qiziqishini   butun   dars   jarayonida   oshirish
kerakligi haqida o’ylantirib qo’yadi. Shuning uchun yangi   faol o’qitish   metodlarni va
metodik   usullarni,   o’quvchilar   fikrini   faollashira   olish,   ularni   mustaqil   bilimga   ega
bo’lishni   ifodalashni   o’rgatilmoqda.
Matematikaga   qiziqish   uyg’otish   o’qitish   usulini   yuqori   darajasiga   va   o’quv   ishini
qanchalik bilan qurishiga bog’liq. Darsda har bir o’quvchi faol   va   zavq   bilan   ishlashi,
hamda   bilimga   intilishini   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishini   boshlang’ich  nuqta  qilib
foydalanish,   bilim  olishga  qiziqishini   chuqurlashtirishga   e’tiborli   bo’lish   kerak.   Bu
ayniqsa   o’smir   yoshdagilarga   muhim,   qachon   yana   shakllantiriladi,   faqat   doimiy
qiziqishlari   va   shu   yoki   boshqa   fanga   qiziqishini   aniqlash   kerak.   Shu   vaqtda 27matematikani   jalb   qiladigan   jihatlarini   tanqid   qilinishi   tez   bo’lishi   kerak.
Mazkur   kurs   ishida   matematik   fanlarni   o’qitish   metodining   o’ziga   xos
xususiyatlari,   asosiy   interaktiv   metodlarni   yoritib   berishga   harakat   qilindi.   Hozirgi
paytda   keng   qo’llanilayotgan   metodlar,   matematik   fanlarni   o’qitishdagi   ilg’or
mamlakatlarda   to’plangan   tajribalar   ham   hisobga   olingan. 28Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1.Sh.M.Mirziyoyev Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsy javobgarli –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.-
T.:”O’zbekiston”.2017.-B44
2 .   O’zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   //
Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.: Sharq, 1998. –b. 57. 
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.   Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitusiyasi   qabul   qilinganligining   17   yilligiga   bag’ishlangan
tantanali marosimda so’zlagan “O’zbekiston Konstitusiyasi – biz uchun demokratik
taraqqiyot   yo’lida   va   fuqarolik   jamiyatni   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir”
mavzusidagi ma’ruzasi. Xalq so’zi, 2009. 6-dekabr. 
4.   Karimov   I.A.   Barkamol   avlod-O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori-T.:
“Sharq”, 1997, 57-bet.
5. Safo O. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: O’qituvchi. 1997. 
6.   Sog’lom   avlod   -   O’zbekiston   kelajagi.   O’zbekiston   Bolalar   jamg’armasi
nashri. T.: O’zbekiston. 2001. 
7.   To’raqulov   X.A.   Zamonaviy   kompyuter   tarmoqlari   bo’yicha   multimediali
elektron o’quv qo’llanma yaratish tehnologiyasi //Uzluksiz ta’lim. 2011. 
8. T. G’afforov va boshqalar Ona tili 1-sinf,, T.:“Sharq”, 2017-yil