Matematika oʻqitish metodikasining tarixi, taraqqiyot bosqichlari hamda rivojlanish yoʻllari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
 
“Matematika o qitish metodikasining tarixi, taraqqiyot bosqichlari hamda	
ʻ
rivojlanish yo llari” mavzusidagi	
ʻ
 
 
KURS ISHI
Bajardi:   ______  guruh talabasi 
__________________________ 
Rahbar:    “Pedagogika”   kafedrasi 
__________________________                                                                                                                                                                                          
                                       
                                           TOSHKENT-2024 2MUNDARIJA:
KIRISH......................................................................................................................3
I.BOB. O'ZBEKISTONDA MATEMATIKA FANINI O'QITISH 
METODIKASI TARIXI VA RIVOJLANISHI
1.1.XX   asrgacha   O rtaʻ   Osiyo   madrasalarida   matematika   fanining   o qitilishi.........9	ʻ
1.2.O'zbekistonda matematika fanini o'qitish metodikasinitakomillashtirish
davr talabi...................................................................................................................11
1.3.Predmet sifatidagi matematika va uning metodikasi............................................14
II.BOB. MATEMATIKA O'QITISH METODIKALARI VA 
ULARNI  O'QUV JARAYONIGA TATBIQ ETILISHI
2.1. Hozirgi kunda matematika o'qitishning umumiy metodikasi .............................20
2.2. Matematika o'qitishning xususiy metodikasi.......................................................24
XULOSA................................................................................................................... . .26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR..................................................................27 3Kirish
Mamlakatimizda xozirgi paygda yoshlarga ta’lim va tarbiya berishga alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Ta’lim-tarbiya   hamisha   jamiyat   taraqqiyotining   asosi   bo lgan.ʻ
Chunki,   inson jamiyatdagi barcha munosabatlar,   aloqalarning markazida turadi.   Fan-
texnika   va   axborotdagi   revolyutsiya   inson   va   uning   ilmiy-ma’rifny   poten-   tsialini
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   hal   qiluvchi   omiliga   aylantirdi.  Barqaror   iqtisodiy
o sishni   ta’minlash,   xalqaro   mexnat   taqsimotida   munosib	
ʻ   o rin	ʻ   egallash,   milliy
iqtisodiyotning   raqobat-   bardoshligini   ta’minlash   muammolari   ko p   jihatdan   ish	
ʻ
kuchining   bilimi,   malakasi,   vaziyatga   qarab   ish   tuta   olishiga   bog’liq.   Kelajakda
erishishimiz   lozim   bo lgan   buyuk   maqsadlarga   erishish	
ʻ   uchun   eng   avvalo   yuqori
malakali, zamon talabiga javob beradigan mutaxassis   kadrlar   tayyorlashimiz   kerak.
  Matematika so‘zi qadimgi grekcha - mathema so‘zidan olingan bo‘lib, uning
ma'nosi   «fanlarni   bilish»   demakdir.   Ma'lumki,   matematik   fanlarning   sohalari   turli-
tuman   bo‘lishiga   qaramay,   ular   umumiylik   belgisi   ostida   bitta   predmetga
birlashtirilgan.   Bu   umumiylik   belgisini   quyidagi   matematikaga   berilgan   ta'rifdan
yaqqol   ko'rish   mumkin.   Matematika   faning   o‘rganadigan   narsasi   (obyekti)
materiyadagi   mavjud   narsalarning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi   miqdoriy
munosabatlardan iborat.
         “Metodika” so‘zi yunoncha “metod” yoki “usul” so‘zidan olingan. Matematika
o‘qitish   metodikasi   (uslubiyati)   fani   deb,   jamiyat   tomonidan   qo‘yilgan   ta’lim
maqsadlarga   mos   ravishda   matematik   o‘qitish   usullarini,   qonuniyatlarini   uning
ma’lum   rivojlanish   darajasida   o‘rganadigan   va   tadqiq   etadigan   pedagogika-   ning
bo‘limiga   aytiladi.  Matematika   metodikasi   pedagogika  va   didaktika   fanining   asosiy
bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,   jamiyatimiz   taraqqiyoti   darajasida   ta’lim   maqsad-   lariga
mos keluvchi matematikani o‘qitish, o‘rganish qonuniyatlarini o‘rganadigan mustaqil
fandir.   Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi   bo‘lib,   shvedsariyalik
pedagog   matematik   G.Pestalotsining   1803-yilda   yozilgan   “Sonni   ko‘rgazmali   o‘r-
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842 May 2022 / Volume 3
Issue   5   www.openscience.uz   958   ganish”   asarida   bayon   qilingan.   Matematika   fani
qadimiy   va   doimiy   navqiron   fandir.   U   kishilik   jamiyati   paydo   bo‘lgandan   boshlab 4rivojlanib,   taraqqiy   etib   kelmoqda.   Hozirgi   kunda   biron   bir   soha   yo‘qki,   unga
matematika   kirib   bormagan   bo‘lsin.   Matematikaning   bu   darajada   yuksalib
borayotganligida,   albatta,   o‘tmish   ajdodlarimizning,   shu   jumladan   Al-Xorazmiy,
Beruniy, Al-Farg‘oniy, Ali  Qushchi,  Al-Koshiy, Ibn Sino, Ulug‘bek va x.k. larning
ham   xizmatlari   buyuk   ekanli1'ini   e‘tirof   etamiz.   Ota-bobolarimiz   tomonidan   asrlar
davomida   yaratilgan   ilmiy   boyliklar,   ular   tomonidan   yaratilgan   asarlar   xalqimiz,
davlatimiz   tomonidan   asrab   avaylanib,   saqlanib   o‘rganilib   kelinayotganligini
kelajagimiz   vorislari   bo‘lgan   o‘quvchilarimizga   ham   aytish,   allomalarning   ilmiy
meroslari   bilan   ularni   muntazam   tanishtirib   borishimiz   shartdir.   Zero,   A.   Kasiriy
aytganidek,   -“Moziyga   qaytib   ish   ko rishlik   xayrlikdir”.   Matematika   o'quvchilarda‟
iroda,  diqqatni  to'plab   olishni,   qobiliyat   va  faollikni,  tasavvurini,  shaxsning   axloqiy
sifatlarini   (qat'iyatli,   aniq   maqsadga   intilish,   ijodkor,   mustaqil,   ma'suliyatli,
mehnatsevar, intizomli va tanqidiy fikrlash) 9 hamda o'zining qarash va e'tiqodlarini
dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko'nikmalarini   rivojlantiradi.   Matematikani
o'rganish   jarayonida   inson   tafakkurining   usul   va   metodlari   qatoriga   induktsiya   va
deduktsiya,   umumlashtirish   va   aniqlashtirish,   analiz   va   sintez,   abstraktsiyalash,
analogiya,   tasniflash   va   sistemalashtirish   kabilar   qo'shiladi.Matematika   fanining
paydo bo‘lish  tarixi   qanchalik  uzoq davrlarga borib qadalsa,   ushbu  fanni  o‘rganish,
uni   o‘qitilish   tarixi   ham   shu   qadar   uzoqdir.   XV   asrdan   XX   asrgacha   O‘rta   Osiyo
hududi   madrasalarida   matematikani   o‘qitish   qanday   amalga   oshirilgan?   Bu   savolga
S.A.Axmedovning   ―O‘rta   Osiyoda   matematika   tarakkiyoti   va   uni   o‘qitish
tarixidan (―O‘qituvchi -   1977   y)   nomli   kitobida   ma‘lum   darajada   javob   berilgan.	
‖ ‖
Unda   keltirilishicha   Madrasa   o‘sha   davrning   oliy   diniy   maktabi   hisoblangan.
Madrasada   diniy   bilimlar   bilan   birga   dunyoviy   bilimlar   ham   berilgan   ekan.
Madrasada,   qatiy   dastur   va   o‘quv   rejasi   bo‘lmasada,   mavzular   uzoq   yillik   tartib
asosida o‘qitilgan. Unda arab tili grammatikasi, arab tilidagi diniy kitoblar, tibbiyot,
geografiya,   astronomiya   va   ―Xisob   nomi   bilan   arifmetika,   algebra   hamda	
‖
geometriya   ham   o‘qitilgan.   O‘rta   asr   sharq   matematiklarining   ilmiy   asarlari
takomillashgan   ko‘rinishida   madrasada   dastur   (o‘quv-reja)   tariqasida   qo‘llanilgan.
Masalan, Xorazmiy o‘zining 8 asarlarida sonlarni yozishning o‘nli sistemasini bayon
etgandan keyin sonlarni ikkilantirish va yarimlatishdan boshlab, ildiz chiqarish amali 5bilan tugatgan bo‘lsa, madrasada ham shu tartibda o‘qitilgan. Qolgan mavzular ham
Xorazmiy   va   undan   keyingi   o‘rta   asr   matematiklari   yozgan   asarlar   tartibida   bayon
etilgan.   Matematika   fanining   paydo   bo‘lish   tarixi   qanchalik   uzoq   davrlarga   borib
qadalsa,   ushbu   fanni   o‘rganish,   uni   o‘qitilish   tarixi   ham   shu   qadar   uzoqdir.   XV
asrdan XX asrgacha O‘rta Osiyo hududi madrasalarida matematikani o‘qitish qanday
amalga   oshirilgan?   Bu   savolga   S.A.Axmedovning   ―O‘rta   Osiyoda   matematika
tarakkiyoti va uni o‘qitish tarixidan (―O‘qituvchi - 1977 y) nomli kitobida ma‘lum‖ ‖
darajada   javob   berilgan.   Unda   keltirilishicha   Madrasa   o‘sha   davrning   oliy   diniy
maktabi   hisoblangan.   Madrasada   diniy   bilimlar   bilan   birga   dunyoviy   bilimlar   ham
berilgan   ekan.   Madrasada,   qatiy   dastur   va   o‘quv   rejasi   bo‘lmasada,   mavzular   uzoq
yillik   tartib   asosida   o‘qitilgan.   Unda   arab   tili   grammatikasi,   arab   tilidagi   diniy
kitoblar,   tibbiyot,   geografiya,   astronomiya   va   ―Xisob   nomi   bilan   arifmetika,	
‖
algebra   hamda   geometriya   ham   o‘qitilgan.   O‘rta   asr   sharq   matematiklarining   ilmiy
asarlari   takomillashgan   ko‘rinishida   madrasada   dastur   (o‘quv-reja)   tariqasida
qo‘llanilgan.   Masalan,   Xorazmiy   o‘zining   8   asarlarida   sonlarni   yozishning   o‘nli
sistemasini   bayon   etgandan   keyin   sonlarni   ikkilantirish   va   yarimlatishdan   boshlab,
ildiz   chiqarish   amali   bilan   tugatgan   bo‘lsa,   madrasada   ham   shu   tartibda   o‘qitilgan.
Qolgan   mavzular   ham   Xorazmiy   va   undan   keyingi   o‘rta   asr   matematiklari   yozgan
asarlar   tartibida   bayon   etilgan.   Taraqqiyot   so'zi   lotincha   ildizlarga   ega,   tarjima   esa
"muvaffaqiyat",   "oldinga   harakat"   degan   ma'noni   anglatadi.   Taraqqiyot   bo lishi	
ʻ
uchun   vazifa,   maqsad   va   oldinga   harakat   bo lishi   lozim.   Taraqqiyot   so'zi   lotincha	
ʻ
ildizlarga   ega,   tarjima   esa   "muvaffaqiyat",   "oldinga   harakat"   degan   ma'noni
anglatadi.   Taraqqiyot   bo lishi   uchun   vazifa,   maqsad   va   oldinga   harakat   bo lishi	
ʻ ʻ
lozim.   Endi   Matematika   metodikasi   taraqqiyoti   deganda   esa,   har   bir   o qituvchi   o z	
ʻ ʻ
oldiga yosh avlodni tarbiyali va salohiyatli, bilimli o sib ulg’ayishi uchun o z oldiga	
ʻ ʻ
qo ygan   maqsad-vazifalarini   sidqidildan   bajarishi   tushuniladi.   Matematika   o qitish	
ʻ ʻ
metodikasi   taraqqiyoti,   boshqa   fanlar   metodik   taraqqiyoti   kabi   tasirli   tarzda   ijobiy
tomonga   o zgarishlar   bilan   qadam   tashlamoqda.   Misol   uchun   matematika   o'qitish	
ʻ
metodikasi fani pedagogika fanining ma’lum bir bo'limi bo‘lib, u matematika fanini
o‘qitish   qoidalarini   o'rganish   bilan   shug‘ullanadi.   Matematika   o'qitish   metodikasi
matematika   fanini   o'qitish   qonuniyatlarini   o'rganish   jarayonida   pedagogika,   mantiq, 6psixologiya,   matematika,   lingvistika   va   falsafa   fanlari   bilan   uzviy   aloqada   bo‘ladi.
Boshqacha   aytganda,   maktabda   matematika   o'qitish   muammolari   mantiq,
psixologiya,   pedagogika,   matematika   va   falsafa   fanlari   bilan   uzviy   bog‘liqlikda   hal
qilinadi.   Matematika   o‘qitish   metodikasining   metodologik   asosi   bilish   nazariyasiga
asoslangandir. Matematika metodikasi fani matematik ta’limning maqsadi, mazmuni,
formasi, uslubi va uning vositalarini dars jarayoniga tatbiqiy qonuniyatlarini o‘rganib
keladi. Matematika fani fizika, chizmachilik, kimyo va astronomiya fanlari bilan ham
uzviy   aloqada   bo‘ladi.   Matematika   fanining   boshqa   fanlar   bilan   uzviy   aloqasi
quyidagi   ikki   yo'l   bilan   amalga   oshiriladi:   1)   matematika   tizimining   butunligini
buzmagan   holda   qo‘shni   fanlaming   dasturlarini   moslashtirish;   2)   boshqa   fanlarda
matematika   qonunlarini,   formulalarini   teoremalami   o'rganish   bilan   bog'liq   bo‘lgan
materiallardan matematika kursida foydalanish. Hozirgi vaqtda matematika dasturini
boshqa   fanlar   bilan   moslashtirish   masalasi   ancha   muvaffaqqiyatli   hal   qilingan.
Masalan,   funksiyalar   va   ularni   grafik   tasvirlash   haqida   fizikada   foydalaniladigan
ba’zi ma’lumotlami o'quvchilar VII sinfdan boshlab o‘rgana boshlaydilar. VIII sinfda
beriladigan   geometrik   yasashlarga   doir   ko'p   bilimlar   chizmachilik   fani   uchun   boy
material  bo‘ladi, chizmachilikning  vazifasi   bu bilimlarni   turli   chizmachilik  ishlarini
bajartirish yo'li bilan puxtalashdan iboratdir.
Matematika   fanini   rivojlanishini   asoslari,   boshqa   fanlarini   rivojlanishi   kabi,
insoniyat   faoliyatining   amaliy   ehtiyojlaridan   kelib   chiqadi.   Fanning   rivojlanishi   bu
ishlab   chiqarishning   shakllanishi   bilan   asoslanadi.   Matematika,‖   boshqa   fanlar   kabi,
odamlarning amaliy ehtiyojlari natijasida vujudga keldilar: er maydonining   yuzalarini
ulchash,   idishlarning   sig’imini   o lchash,	
ʻ   vaqtni   o lchash	ʻ   va   mexanikaning
elementlaridir .	
‖   F.Engels.Andi   -   Dyuring.
Haqiqatan   ham   matematikaning   turli   bulimlari   real   dunyoning   fazoviy
formalarini   va   miqdoriy   munosabatlarini   o rganishda   o zining   metodlarining   turli	
ʻ ʻ
tumanligi   bilan   ajralib   tursada,   yagonaligi   va   umumiyligi   bilan   yaxlit   birlashtirib
turadi.   Matematika   fanining   mazmuni   quyidagicha;
1) uning   rivojlanish   jarayonida   yig’iladigan   -   faktlar;
2) faktlar   asosida   ilmiy   tasavvurning   shakllanishi   -   gipoteza.   O z	
ʻ   o rnida	ʻ
bu   tajriba   orqali   tekshiriladi; 73) faktlar   va   tajribalar   natijalarini   umumlashtirish   hamda   ularni   nazariya
va  qonunlar   ko rinishigaʻ   keltirish;
4) nazariya va qonunlarni o rganish,	
ʻ matematikani
o rganishni	
ʻ   xarakterlaydigan   umumiy   yo nalishlarni	ʻ   ifodalovchi
metodologiyani   yaratish.
                    Bu   elementlar   doimo   o zaro	
ʻ   aloqadorlikda   va   rivojlanishdadir.Ana   shu
aloqadorlikni   va   rivojlanishni   o rganish   bizlar   qanday   tarixiy   davrga   olib   borishni	
ʻ
aniqlash   ro yobga	
ʻ   kelish   sabablarini   aniqlash   -   aynan   mana   shu   matematika
tarixining   predmetini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   matematika   tarixi   -   matematikaning
rivojlanishining   qonunlarini   o rganuvchi	
ʻ   fandir.
Yuqoridagi   aytilganlarga   asosan   matematika   tarixi   quyidagi   masalalarni   hal
qilishi   kerak.
Birinchidan   -   matematikani   fan   sifatida   rivojlanishining   haqiqiy   mazmuni
yoritilishini.   Bularda   matematikaning   metodlari,   tushunchalari   va   fikrlari   qanday
paydo   bo lganligi,   ayrim   matematik   nazariyalar   tarixan   qanday   dunyoga   kelgani	
ʻ
yoritilishini.   Xalqlarda   ma’lum   tarixiy   davrlarda   matematikani   rivojlanishini
xarakteri   va   xususiyatlarini   aniqlashni   barcha   zamondagi   ulug’   olimlarning   qo shgan	
ʻ
hissalarini   yoritishni   hal qilish.
Ikkinchidan   -   matematika   tarixi   matematikani   turli-tuman   aloqalarini
ochishi;   jumladan;   matematikani   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   va   faoliyatlari   bilan
aloqasini,   boshqa   fanlar   rivojlanishi   bilan   aloqasini   ochish,   jamiyatning   sotsial   va
iqtisodiy   strukturasiga   va   sinfiy   kurashlarga   ta’sirini   ochish,   xalqlarning   olim
individining,   olimlar   kollektivining   rolini   ochishdan   iborat.
Uchinchidan   -   matematika   tarixini   o rganish   hozirgi   zamon   matematikasini	
ʻ
mantiqiy   mazmunini,   rivojlanish   dialektikasini   va   kelajagini   to g’ri   tushunishga	
ʻ
yordam   berishi kerak.
Matematika   juda qadimgi fanlardan biri bo lib dastlabki  bosqichlarda o zaro	
ʻ ʻ
muomala   va   mehnat   faoliyatlari   asosida   shakllana   boshladi.   U   asta-sekin   rivojlana
boshladi,   ya’ni   faktlar   yig’a   boshladi.
Matematika   metodlarini   tabiiy   fanlarga   tatbiki;
1) U yoki bu hodisani mazmuniga mos keluvchi matematik masalani bayon 8etish,   ya’ni   matematik   modelini   vujudga   keltirish   va   uni   echishning   metodini   topish;
2) Matematik   modelni   echish   va   uning   forma   va   metodlarini
takomillashtirish   va   mantiqiy   kamolotga   intilish;
So ngiʻ   yillarda   fan   va   texnikaning   jadal   rivojlanishi   (kibernetika,
hisoblash   texnikasi,...)   ekonomika,   boshqarish   sistemasi,   psixologiya   sohalarda
matematikaning   roli   yanada   kuchayib   ketdi.   Matematika   tarixi   matematikaning
rivojlanish   jarayonida   ko pdan   –   ko p   yorqin   dalillar   bilan   bir   qatorda   qorong’u	
ʻ ʻ
zulmat   davrlarini   boshidan   kechirganligidan   dalolat   beradi.   Haqiqatdan,   ham   din
peshvolari din ta’limotiga mos kelmagan har qanday yangilikning yo q	
ʻ   qilishga   yoki
bo g’ishga intilganlar. Faqat  ayrim olimlarning katta jasoratigina fanni  ilgari	
ʻ   siljishi
uchun   imkoniyatlar   yaratib   bergan.Matematika fanida ilg’or va reaksion kuchlarning
kurashi   har   doim   sinfiy   xarakterga   ega   bo lib   kelgan.   Ayniqsa   tarixiy   va   filosofik	
ʻ
masalalarda   bu   yaqqol   ko rinib	
ʻ   turadi.   Demak,   matematika   tarixini   bilish   fanni
mantiqan va tarixan rivojlanishining   asosiy   faktlarini   va   qonunlarini   to g’ri	
ʻ   bilish   va
talqin   qilish   imkonini   beradi,   sxolostikani   bartaraf   etadi,   ilmiy   dunyoqarashni
shakllantiradi. 9I. BOB.  O ZBEKISTONDAʻ   MATEMATIKA   FANINI   O QITISH	ʻ
METODIKASI   TARIXI   VA   RIVOJLANISHI
1.1. XX   asrgacha   O rta	
ʻ   Osiyo   madrasalarida   matematika   fanining   o qitilishi	ʻ
Matematika   fani   qadimiy   va   doimiy   navqiron   fandir.   U   kishilik   jamiyati
paydo bo lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi	
ʻ   kunda   biron   bir
soha   yo qki,
ʻ   unga   matematika   kirib   bormagan   bo lsin.	ʻ   Matematikaning   bu   darajada
yuksalib   borayotganligida,   albatta,   o tmish	
ʻ   ajdodlarimizning,   shu   jumladan   Al-
Xorazmiy,   Beruniy,   Al-Farg’oniy,   Ali   Qushchi,   Al-Koshiy,   Ibn   Sino,   Ulug’bek   va
x.k. larning ham xizmatlari buyuk   ekanli1’ini   e’tirof   etamiz.	
Matematika   fanining   paydo   bo lish  	ʻ	tarixi   qanchalik   uzoq   davrlarga   borib	
qadalsa,  	ushbu   fanni  o rganish,   uni  o qitilish   tarixi   ham  shu   qadar   uzoqdir.  XV	ʻ ʻ	
asrdan   XX   asrgacha   O rta   Osiyo  	ʻ	hududi   madrasalarida   matematikani   o qitish	ʻ	
qanday
    	am	alga     	oshirilgan?     	Bu     	savolga     	S.A	.A	xm	edo	vn	ing     	―O	ʻrta     	O	siyod	a	
m	atem	atika
   	tarakk	iyoti    	va    	un	i    	o qʻ	itish    	tarixidan‖(―O	ʻqituv	chi‖-    	197	7    	y)	
nom	li  	kitobida   ma’lum   darajada  	javob   berilgan.   Unda   keltirilishicha   Madrasa	
o shaʻ	 davrning   oliy   diniy   maktabi   hisoblangan.  	Madrasada   diniy   bilimlar   bilan	
birga	  dunyoviy   bilimlar   ham   berilgan   ekan.   Madrasada,  	qatiy   dastur   va   o quv	ʻ	
rejasi	 bo lmasada,	ʻ	 mavzular	 uzoq	 yillik	 tartib	 asosida	 o qitilgan.ʻ	 Unda	 arab	 tili	
grammatikasi,	 arab	 tilidagi	 diniy	 kitoblar,	 tibbiyot,	 geografiya,	 astronomiya	 va	
X	isob	‖
   	nom	i    	bilan    	arifm	etika,    	algebra    	ham	da    	geom	etriya    	ham	
oʻqitilgan.
   	O	ʻrta   asr   sharq   matematiklarining   ilmiy   asarlari   takomillashgan
ko rinishida	
ʻ   madrasada   dastur   (o quv-reja)	ʻ   tariqasida   qo llanilgan.	ʻ   Masalan,
Xorazmiy   o zining asarlarida	
ʻ   sonlarni   yozishning   o nli	ʻ   sistemasini   bayon   etgandan
keyin   sonlarni   ikkilantirish   va   yarimlatishdan   boshlab,   ildiz   chiqarish   amali   bilan
tugatgan   bo lsa,	
ʻ   madrasada   ham   shu   tartibda   o qitilgan.   Qolgan   mavzular	ʻ   ham
Xorazmiy   va   undan   keyingi   o rta	
ʻ   asr   matematiklari   yozgan   asarlar   tartibida   bayon
etilgan.
Madrasalarda   matematikaning   o qitilishi	
ʻ   keltirilgan   ma’lumotlar   asosida
amalga   oshirilgan.   Madrasada   o qitilgan   matematikaning   oxirgi   qismi   arifmetika,	
ʻ	
algebra
   	va    	geom	etriya    	fanlarini    	am	aliyotda    	tatbiq    	qiluv	chi    	katt	a    	xa	jm	da	
―M	eros 
taqsim   qilish	‖   dan   iborat   bo lib,	ʻ   bu   o rta	ʻ   asr   sharq   matematiklarining asarlari 10asosida   tuzilgan,   shariat   normalariga   qarab,   merosxo rlarʻ   o rtasida	ʻ   mulkni
taqsimlashga   doir   turlicha   nomlar   bilan   aniq   xarakterdagi   murakkab   masalalar   hal
qilinadi.   Madrasada   matematika   o qitishdan   ko zlangan   asosiy   maqsadlardan   biri	
ʻ ʻ
meros   taqsimlashning   ilmiy   va   amaliy   nazariyasini   biluvchi   mutaxassislar	
tayy	orlashdan
 	ibo	ratdir,    	bun	day  	m	utaxass	is    	―Faroziyx	on‖  	(M	eros  	boʻluv	chi)	
nom	i  
bilan   ataladi.   Tayyorlangan   faroziyxonlar   mahalliy   sud   (qozixona)   organlarida
meros   taqsimlash   bilan   shug’ullangan.   O z   davrida   oliy   tipdagi   o quv   yurti	
ʻ ʻ
hisoblangan madrasada matematika   o qitish formasi, asosan, dars bo lgan. O qituvchi	
ʻ ʻ ʻ
talabalarga   yangi   mavzuni   bayon   etgandan   so ng,   ularga   shu   mavzu   yuzasidan	
ʻ
Madrasa xujrasida ma’lum muddatga   mustaqil ishlash uchun topshiriq beradi. Uning
bajarilganligi o qituvchi tomonidan	
ʻ   tekshirilib, baho qo yiladi, so ngra yangi mavzu	ʻ ʻ
o tiladi.   Mustaqil   ishlar   ko proq	
ʻ ʻ   amaliy   xarakterga   ega   bo lib,   talabalar   uchun	ʻ
zerikarli: va ularning ko p vaqtini	
ʻ   olgan. Masalan, birni ketma-ket ikkilantirish bilan
264 gacha  davom   ettirib,  buning   teskarisi   264 dan  boshlab  ketma-ket   yarimlanishni
bir   chiqquncha   davom   ettiriladi.   YOki,   20   va   undan   ortiq   xonali   sonlardan   aniq   va
taqribiy (ikkinchi, uchinchi,   to rtinchi	
ʻ   va   istalgan   ko rsatkichli)	ʻ   ildiz   chiqarishga   doir
juda   ko p	
ʻ   miqdorda   misollar   yechiladi.   Matematika   o quvchilarda	ʻ   iroda,   diqqatni
to plab	
ʻ   olishni,   qobiliyat   va   faollikni,   tasavvurini,   shaxsning   axloqiy   sifatlarini
(qat’iyatli,   aniq   maqsadga   intilish,   ijodkor,   mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,
intizomli   va   tanqidiy   fikrlash) hamda   o zining	
ʻ   qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida
himoya   qila   olish   ko nikmalarini	
ʻ   rivojlantiradi.   Matematikani   o rganish	ʻ   jarayonida
inson   tafakkurining   usul   va   metodlari   qatoriga   induktsiya   va   deduktsiya,
umumlashtirish   va   aniqlashtirish,   analiz   va   sintez,   abstraktsiyalash,   analogiya,
tasniflash   va   sistemalashtirish   kabilar   qo shiladi.   Matematikani   o rganishda	
ʻ ʻ
o quvchilar o zlarining fikr, mulohazalarini aniq va	
ʻ ʻ   tugal,   lo nda	ʻ   va   mazmunli   bayon
qilishga,   matematik   yozuvlarni   tushunarli,   batartib,   bajarish   malakalarini
egallaydilar. 111.2.O'zbekistonda matematika fanini o'qitish metodikasini takomillashtirish
         O zbekistondaʻ   barcha   fanlar   kabi matematikani   o qitish	ʻ   metodikasi  ham   tubdan
takomillashtirildi. T.N. Qori Niyoziy nomidagi O zbekiston Pedagogika Fanlari ilmiy	
ʻ
tadqiqot  	
instituti    	qoshida    	―M	aktabd	a    	m	atem	atika,    	inform	atika    	va    	X	T    	asoslarini	
o qʻ	itish	 ‖
bo limini   tashkil   etilishi,   mazkur   fanlarning   ko lami,   mazmuni,   o qitish	ʻ ʻ ʻ
usullarini   tadqiq   qilish   va   maktabga   joriy   etish   ishlari   bilan   shug’ullanishga   olib
keldi.
Ushbu   bo lim dastlab	
ʻ   1940 yilda fizika va matematika sektori tarkibida   tashkil   topdi.
I.A.Teplov   boshchiligida   ilg’or   tajribani   umumlashtirish   va   uni   ommalashtirish
bo yicha	
ʻ   ishlar   olib   borildi.   Keyinchalik   1964-1967   yillarda   A.A.Samig’jonov,   1967-
1970   yillarda   J.   Ikromov,   1971-1978   yillarda   N.   G’aybullayev,   1978-1989   yillarda
E.Yangiboyeva   va   E.   Turlikulovlar   sektorga   rahbarlik   qilganlar.   SHu   yillar
mobaynida   sektor   xodimlari   M.   Saxayev,   M.   Muxamedov,   X.   Sodik;ova,   N.
Gaybullayev,   R.   Vafoyev,   E.   Bozorova,   E.   YAngibosva,   M.   Raimov, 3. YOkubova,
3.   Ibroximova,   SH.   Odilxujayeva,   J.   Sultonov   va   boshqalar   davrning   dolzarb
muammolari   bo yicha	
ʻ   tadqiqotlar   olib   bordilar.   Ularning   O zbekiston,	ʻ   yaqin   xorijiy
davlatlar   matbuotida   bir   qator   darsliklari,   metodik   qo llanmalari,   tavsiyanomalari	
ʻ
jumladan, J. Ikromovning «5-sinfda matematika   darsligi   (dare   ishlanmalari)»,   6-sinf
uchun   «Matematika»   o quv	
ʻ   qo llanmasi, «Geomstrik isbotlash metodlari», «Maktab	ʻ
matematika tili», «Maktab matematika   lugati»,   «Stereometrik   mashklar   sistemayei»,
«YAngi   programma   asosida   matematika   o qitish»	
ʻ   nomli   ishlari,   N.   Faybullayevning
«Maktabda   mate-   matikadan   ta’limiy   praktika»   kitobi   va   7-sinf   «Geometriya»
darsligi,   E.   YAngiboyevaning   1,   2,   3   va   4-sinflar   uchun   «Matematika»   darsliklari,
SH.   Odilxo jayevaning	
ʻ   «Darslik   bilan   ishlash   jarayonida   o quvchilarning	ʻ   mustaqil
faoliyatlarini   shakllantirish»   va   «Bo sh   o zlashtiruvchi   o quvchilar   bilan   ishlashda	
ʻ ʻ ʻ
didaktik   materiallardan   foydalanish»   kabi   metodik   tavsiyalari   nashr   qilinadi.   1975-
85 yillarda ilmiy  tadqiqotlar   olib borib R.  Vafoyev, E. Bozorova,  E. YAngiboyeva,
J.Sultonov,   K,   Ostonovalar   nomzodlik   dissertatsiyasini   himoya   qildilar.   Bo lim	
ʻ
xodimlari   yillar   davomida   institut   tomonidan   o tkazilgan   va   tashkil	
ʻ   etilgan   qator 12pedagogik   o qishlarda,ʻ   shuning   bilan   bir   qatorda   1994   yili   «O zbekiston	ʻ
Respublikasi   davlat   ta’lim   standartlarini   ishlab   chiqish   muammolari»   yuzasidan
o tkazilgan	
ʻ   ilmiy-amaliy   anjumanda,   1999   yilda   o tkazilgan   «YAngi	ʻ   pedagogik
texnologiyalar   (muammolar,   yechimlar)»   ilmiy-amaliy   anjumanida   hamda   institut
tomonidan   nashrdan   chiqqan   barcha   ilmiy   to plamlarda	
ʻ   o z	ʻ   maqolalari   bilan   faol
qatnashdilar.   Bu   yillar   mobaynida   bo limda   100   dan   ortiq   aspirantlar,   ilmiy	
ʻ
tadqiqotchilar   tahsil   oldilar.   Professorlar   J.   Ikromov,   N.   G’aybullayev   ko plab	
ʻ   yosh
olim   va   olimalarga   tadqiqot   sirlarini   o rgatib,	
ʻ   O zbskistonda	ʻ   ta’lim   nazariyasi   va
metodikasini   ko tarishda	
ʻ   faol   qatnashadigan   yuqori   malakali   kadrlar   etib
yetishuvlariga   o z
ʻ   hissalarini   qo shdilar.Bo limda	ʻ ʻ   3   ta   fan   doktori,   42   dan   ortiq   fan
nomzodi   kamol   topdi.   Bulardan   S.   Alixonov   D.   Ulug’xo jayev,	
ʻ   K.   Ostonov,
M.Barakaev   va   boshqalar   shular   jumlasidandir.   1995-98   yillarda   bo lim	
ʻ   fizika,
astronomiya,   matematika,   informatika,   mehnat   ta’limi   nazariyasi   va   metodikasi   deb
nomlanib,   unga   professor   B.   Mirzaaxmedov   rahbarlik   qildi.   Bugungi   kunda   yangi
darsliklar, metodik qo llanmalar, o quvchilar bilimiga	
ʻ ʻ   qo yiladigan	ʻ   talablarni   ishlab
chiqish   bo limning	
ʻ   asosiy   vazifasiga   aylandi.  	199	7  	yil  	tarixg	a    	m	aorif  	yili    	boʻlib	
kirdi.
 	―Ta’lim  	toʻg’risida»gi  	Q	onun	,   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi	‖
tasdiqlangach,   institutda,   xususan   bo limda	
ʻ   umumiy   o rta	ʻ   maktablar   uchun   davlat
ta’lim   standarti,   maxsus   o rta	
ʻ   ta’lim   muassasalari   uchun   DTS,   dasturlar   ishlab
chiqildi.   Ushbu   xujjatlarni   hayotga   joriy   etish   ishlari   boshlab   yuborildi.   Bu
vazifalarni   bajarish   asosan   professorlar   J.   Ikromov,   A.Abduqodirov,   pedagogika
fanlari   doktori   M.   Tojiyev,   pedagogika   fanlari   nomzodi   E.Yangiboeva,   ilmiy
xodimlar   SH.   Yunusova   va   M.   Divanovalar   zimmasiga   tushdi.   Matematika   o quv	
ʻ
fani   uchun   tajriba-sinov   maydoni   sifatida   Vazirlar   Mahkamasining   Qarori   bilan
Xorazm   viloyati   Urganch   shaxridagi   16-  	
m	aktab,    	―Inform	atika    	va  	hisob	lash	
texn	ikasi
 asoslari‖  	oʻquv  	fani  boʻyicha  	tajriba-   sinov   maydoni   sifatida   Namangan
viloyat   Namangan   tumanidagi   8-maktab   belgilandi.   Shu   bilan   bir   qatorda
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi,   Toshkent   shahar   xalq   ta’limi
bosh   boshqarmasi,   barcha   viloyatlar   xalq   ta’limi   boshqarmalarining   buyrug’i   bilan
respublikaning   turli   xududlarida   qo shimcha	
ʻ   tarzda   14   ta   umumiy   o rta   ta’lim	ʻ
maktablarida   matematika   hamda   informatika   va   XTdan   tajriba-   sinov   ishlari 13o tkazildi.ʻ   Sinov-tajriba   ishlarini   o tkazishda	ʻ   ishchi   guruhi   raisining   o rinbosari	ʻ
pedagogika   fanlari   doktori   M.  	
Tojiev    	va    	ekspert  	sifatida  	ilm	iy  	xod	im	
SH	.Y	unu	sova
 	ishtirok  	etdi.    	Boʻlim	da  	―Fan  	va    	texn	ika    	davlat    	qo	ʻm	itasi‖ning	
―Ta’lim	ni
   	bo	shqarishn	ing    	algoritm	ik-	kom	pyu	ter   tizimining   didaktik   va   metodik
asoslari   mavzusi   bo yicha   ilmiy-tadqiqot   ishlari	
‖ ʻ   olib   borilmoqda.   1998   yildan
bo limga	
ʻ   rahbarlik   qilib   kelayotgan   yosh   olim   pedagogika   fanlari doktori M.   Tojiyev
va   fidoyi   xodimlardan   SH.   Yunusova,   M.   Divanova   hamda   professor   A.
Abduqodirov,   professor   D.   V.   Manesvich,   akademik   ULL   K.   Farmonov   oliy   toifali
o qituvchi
ʻ   K.Tulaboyev   davlatimiz   mustaqilligini   mustahkamlash   uchun   munosib
yoshlarni   tarbiyalashda   o z	
ʻ   hissalarini   qo shib	ʻ   kelmoqdalar.   O zbekiston	ʻ
mustaqillikni   qo lga   kiritgandan   boshlab   mamlakatda   ta’limni	
ʻ   tubdan   isloh   qilish
zarurati tug’ildi. 1997 yilda qabul qilingan "Ta’lim to g’risidagi	
ʻ  	Q	onun	‖  	va  	―K	adrlar	
tayy	orlash
 	m	illi	y  	dasturi‖ga  	koʻra  	O	ʻzbekistonda  	ta’lim  	tizim	i   qayta   ko rildi.	ʻ
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   maktab   matematika   kursi   darsligi   va   o quv
ʻ
qo llanmalari	
ʻ   SH.A.Alimov,   M.A.   Mirzaaxmedov,   A.A.Raximqoriyev   va   boshqalar
tomonidan   yaratilgan   bo lib,	
ʻ   ulardan   amalda   foydalanilmoqda.
Matematika   o qitish	
ʻ   metodikasini   tuzilishiga   ko ra	ʻ   ikki   bo limga	ʻ   ajratib,
o rganiladi.	
ʻ   Ular:
1) Matematika   o qitishning	
ʻ   umumiy   metodikasi .   Bunda   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   pedagogika   va   psixologiya
qonunlari   hamda   didaktik   prinsiplar   asosida   ochib   beriladi.
2) matematika   o qitishning
ʻ   xususiy   metodikasi da   esa   matematika   o qitish	ʻ
jarayonida   umumiy   metodikaning   qonun   va   qoidalarini   aniq   bir   mavzu   materiallariga
tatbiq   qilish   yo llari	
ʻ   ko rsatiladi.	ʻ   SHu   xususidagi   ilmiy-tadqiqot   ishlar   hozirgi   davrda
keng   qamrovli   amalga   oshirilmoqda.. 141.3.Predmet   sifatidagi   matematika va   uning   metodikasi
Hozirgi   butun   xalq   xo jaligiʻ   va   ijtimoiy   hayotni   qayta   qurish   davri
texnikaning   eng   takomillashgan   vositalarini   talab   etadi.   Bunga   esa   faqat   fan   bilan
ishlab   chiqarishning   mustahkam   o zaro   hamkorligi   asosidagina	
ʻ   erishish   mumkin.
Xususan,   texnika   taraqqiyoti   matematik   olimlarimiz   oldiga   nazariy   jihatdan   ishlanib
chiqilishi   zarur   bo lgan   bir   qator   masalalarni   qo yadi.   Bu   masalalarning   hal	
ʻ ʻ   etilishi
o z   navbatida   matematika   fanining   rivojlanishiga,   yangi   muvoffaqiyatlarga	
ʻ
erishishiga   sabab   bo ladi.Texnika	
ʻ   va   fanning   hamkorlikda   bunday   jadal rivojlanishi
yosh   avlod   –   bo lajak	
ʻ   ishlab   chiqarish   kadrlari   va   ilm  muxlislaridan  fan  yutuqlarini
turmush   talablariga   ko ra	
ʻ   foydalana   olish   darajasida   o zlashtirishni	ʻ   talab   etadi.
Ma’lumki,   oliy   o quv	
ʻ   yurtlarida   matematika   o qitishdan	ʻ   kutilgan   maqsad
talabalarni   matematikaning   asosiy   apparatlari   bilan   hamda   nazariy   va   amaliy
masalalarni   echish   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ   matematikaning   elementlari   bilan
tanishtirishdan,   yangiliklarni   mustaqil   o rganib,
ʻ   uning   tadbiqlarini   o zlashtira	ʻ   bilishga
o rgatishdan,	
ʻ   talabalarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o stirishdan,	ʻ   matematik
izlanishlarga   va   muhandislik   masalalarni   matematik   tilga   ko chirishdan
ʻ   iborat.   Bu
maqsadlarga   muvoffaqiyatli   erishish   uchun   kurash   –   intilish   o z	
ʻ   navbatida
matematika   fanini   o qitish	
ʻ   metodikasini   takomillashtirish   masalasini   keltirib
chiqaradi.   Matematikani   o qitish   metodikasi   matematika   fani,   psixologiya	
ʻ   va
pedagogika   fanlari   bilan   bog’liqdir.   Uning   zimmasiga   predmet   sifatidagi
matematikaning   mazmunini   aniqlash   va   uni o rganuvchilar	
ʻ   tomonidan   nisbatan   engil
o zlashtirishni	
ʻ   ta’minlashdek   vazifa   yuklatiladi.   Yuqoridagi   jumladan   predmet
sifatidagi   matematikani   hatto   oliy   o quv	
ʻ   yurtlarida   ham   ravshan   ajrata   olish   lozimligi
kelib   chiqadi.   Predmet   sifatidagi   matematika   (o quv   predmeti)   –   bu   aslida   sun’iy	
ʻ
yaratilgan   va aniq printsiplar asosida tashkil qilingan ilmiy faktlar va nazariyalarning
hamda   maxsus   tanlab   olingan   misol   va   masalalarning   sistemasidir. 15 Bu sistema talabalarga ilmiy faktlar va nazariyalarni tanishtirish maqsadida   amaliyot
talablari   asosida,   aniq   pedagogik   qoidalarga   rioya   qilgan   holda   yaratiladi.   Xususan,
predmet   sifatidagi   matematika   iloji   boricha   ko p   faktlarni   bayonʻ   qilishga   intilmay,
balki   oldiga   qo yilgan   maqsadga   javob	
ʻ   beradigan   faktlarning   zarur   bo lganini	ʻ   o z	ʻ
ichiga   oladi.   So ngra	
ʻ   predmet   sifatidagi matematika,   agar   programma   aralash   fanlar
sohasiga   kirishni   talab   qilsa   birgina   fan   doirasida   cheklanishi   shart   emas.   Shunday
qilib,   predmet   sifatidagi   matematika   zamonaviy fan taraqqiyoti   jarayonida yaratilgan
faktlarni  maxsus  o qitish muassasasi  talabiga ko ra, u erdagi	
ʻ ʻ   talabalarning   bilimi  va
fikrlash   qobiliyatini hisobga   olgan   holda,   yorita   bilishi   kerak. Matematika predmeti
figuralar va kattaliklar   haqida   gapiradigan   bo lsa, o qitish	
ʻ ʻ   metodikasi   ularga
odamlar   nuqtai   nazaridan   yondoshadi.   Metodikaning   maqsadi   o sha	
ʻ   figura   va
kattaliklarni   o rganish	
ʻ   talabalarga   qanday   holda   manzur   bo lishini,	ʻ   ularda   qanday
holda qiziqish uyg’ota olishini   o rganishdan iborat bo lishi lozim. Chunki shu figura	
ʻ ʻ
va kattaliklarni o rganishga	
ʻ   talabalar   qiziqsalargina   predmetni   katta   muvoffaqiyatlar
bilan   o zlashtirishlari	
ʻ   mumkin. Yuqorida   aytilganlardan   metodikaning   maqsadi   qisqa
vaqt   ichida   iloji   boricha   to liq	
ʻ   bilimlar   sistemasini   berishdan   va   talabalarning
fikrlash   qobiliyatlarini   o stira	
ʻ   olishdan   iboratdir.
Ma’lumki,   matematika   fanini   o qitishda   2   xil   matematik   fikrlashlar   mavjud:	
ʻ
1-toifadagilar   chuqur   abstraktsiyaga   ega   bo lgan   shaxslar   bo lib,   ular   matematikani	
ʻ ʻ
kasb   sifatida   qabul   qilsalar,   2-toifadagi   kishilar   esa   boshqa   fanlarni   vakili   sifatida
matematikadan   samarali   foydalana   oladilar.   Keng   ma’noda   barcha   shaxslar
matematikadan ma’lum bir   doiradagi bilimlarga,   o z kasbi, sotsial holatiga ko ra	
ʻ ʻ   ega
bo lishini	
ʻ   tabiiy   talab   deb   qaralgan.   Shu   bois   matematikani   o qitish	ʻ   muammolari
ham, mos uslubiyat  va didaktikani  yaratish muammolari  ham  turlicha   va hatto davr
va   ta’lim   tizimlariga   bog’liq.   Masalan,   ta’lim   tizimidagi   olmoncha   modelda
talabalardan barcha sohalar bo yicha mumkin qadar chuqur va atroflicha	
ʻ   bilim   talab
etilgan   bo lsa,	
ʻ   boshqa,   aytaylik   AQSh   modelida,   ixtisoslikka   yo naltirilgan	ʻ   chuqur
bilimlarni   shakllash   birinchi   navbatda   talab   etiladi.  Hozirgi   kunga   kelib   modelning
qanday bo lishidan qat’iy nazar ta’lim tizimi	
ʻ   pedagogik   va   axborot   texnologiyalariga
tayanganligi   uchun   bu   talablar   yangi   sayqal   olgan.   Ta’lim   tizimiga   axborot   va
kompyuter   texnologiyalarining   joriy   etilishi   matematika fani imkoniyatlarini va ta’sir 16doirasini kengaytirib yubordi. An’anaviy   tarzdagi faoliyatlar   –   o quv-axborot,ʻ   o quv-	ʻ
o yinlar,	
ʻ   tajriba-tadqiqot   faoliyatlari,   mustaqil   faoliyatlar   qatoriga   bevosita
talabalarning   kompyuter   oldidagi   o quv	
ʻ   faoliyati   kelib   qo shiladi.   Talabaning	ʻ
kompyuter oldidagi o quv faoliyati esa yangi	
ʻ   informatsion   texnologiyalari,   jumladan,
tarmoq   texnologiyalariga   tayanganligi   sababli   unga   abstrakt   tushunchalarni
chuqurroq   anglash,   nazariy   bilimlarni   puxta   o zlashtirish	
ʻ   va   amaliy   ko nikmalarni	ʻ
qamrovli   tarzda   shakllantirish   imkonini   yaratadi.   Bu   imkoniyatni   bir   tomondan,
avvalo   o qituvchini   dastlabki   didaktik	
ʻ   ishlanmalari   yaratsa,   ikkinchi   tomondan,
yuqori   darajadagi   multimedia   texnologiyalariga   asoslangan   dasturlar   majmuasi
ta’minlaydi.   Ma’lumki,   rivojlangan   mamlakatlardagi   etakchi   OTMlarida   bu   masala
bosqichma-bosqich   muvoffaqiyatli   hal   etilib   kelinmoqdaki,   natijada   kurschilar   fan,
ta’lim   tizimi,   texnologik   jarayonlarda   talabalik   davrida   olgan   bilimlarini   bevosita
tadbiq   qila   olishlari   bilan   ajralib   turadilar. Bugungi kunda oliy ta’limda mazmun va
sifatni   yangilashga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Ta’kidlash   joizki,   axborotlashgan
ta’lim   tizimi   yo lga   qo yilayotgan	
ʻ ʻ   bir   vaqtda   o qitishdagi   o quvchi-talaba   oldiga	ʻ ʻ
qo yilayotgan   barcha   muammolar	
ʻ   (muammoli   savollar,   topshiriqlar,   muammoli
boshqotirmalar   va   sh.k.)   kompyuter   vositasi   yordamida,   aniqrog’i   turli   dasturiy
muhitlar   yordamida   o z	
ʻ   echimini   topavermaydi.   Ya’ni,   kompyuter,   axborot
texnologiyalari   qanchalik   kuchli   vosita   bo lmasin,	
ʻ   an’anaviy   texnologiyalarni,
shuningdek,   o qituvchi	
ʻ   o rnini	ʻ   egallay   olmaydi va o z navbatida qo yilgan muammo	ʻ ʻ
echimini   topib   bera   olmaydi.   Shuni   nazarda   tutgan   holda   aytish   mumkinki,   har
qanday   bilim,   har   qanday   yangilik   o quvchi-talabaning	
ʻ   izlanishlari,   har   qanday
muammoni   echimlarini   topishda  	
chu	qur        	va        	atroflicha        	fikr        	yu	ritib,        	ijod	iy	
yondo	shishlari
     	natijasida      	―kashf	 ‖ qilinsagina   o quv	ʻ   jarayoni   o z	ʻ   samarasini
ko rsatadi.   Umuman   olganda,   ta’lim   tizimidagi,   xususan   oliy   ta’lim   tizimidagi	
ʻ
mavjud   muammolar   va   kamchiliklarga   qaramasdan   tizimda   olib   borilayotgan
axborotlashtirish   jarayoni   juda   tez   sur’atlarda   amalga   oshirilmoqda.   Natijada
sohadagi   muammolar   bosqichma-bosqich   o z	
ʻ   echimini   topib   bormoqda.   Aytish
mumkinki, kadrlar tayyorlash tizimi talablari asosida zamon talabiga   javob beradigan
raqobatbardosh,   yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlashda   ta’lim   jarayoniga
axborot   texnologiyalarini   qo llash   orqali   erishish   mumkinligi   hayotiy	
ʻ   zaruriyat   deb 17qarash   mumkin.   Mustaqillik   e’lon   qilingan   (1991   yil   1   sentyabr)   dastlabki
yillardanoq   O zbekistonʻ   hukumati   ta’limga   ustivor   soha   sifatida   e’tibor   berib
kelmoqda.   O zbekiston
ʻ   Respublikasining   ta’lim   sohasida   aniq   va   ravshan   hamda
ilmiy   asoslangan   davlat   siyosati   mavjud   bo lib,	
ʻ   u   insonparvarlik   va   demokratik
tamoyillarga   asoslanadi   hamda   har   bir   fuqaroning   bilim   olishi   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   Konstitutsiyasida   qonuniylashtirilgan.   Mustaqil   Respublikamizda   xalq
ta’limi   tizimi   mazmunini   yangilash   va   yangi   ijtimoiy   muhit   sharoitida   uni   yanada
rivojlantirish   zarur   edi.   Chunki   huquqiy,   iqtisodiy,   ma’naviy   sohalarda   olib
borilayotgan islohotlarda asosiy maqsad ham   barcha   fuqarolarning   hayotini ijtimoiy
himoyalash,   ularning   turmush   sharoitini   yaxshilash,   ma’naviy   jihatdan   yuksaltirish,
eng   muhimi,   ozod   va   obod   Vatan,   erkin   va   farovon   hayot   barpo   etishdan   iboratdir.
Ana   shu   maqsadni   amalga   oshirish   borasida   Respublikamiz   hukumati   xalq   ta’limi
tizimini   tubdan   isloh   qilishni   va   milliy   kadrlarga   bo lgan   ehtiyojni   tobora	
ʻ   ortib
borayotganligini   hisobga   olib   ta’lim   tizimini   ham   yangilashni   taqozo   etar   edi.   Shu
maqsadda   1997   yil   29   avgustda   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1X	
ʻ	
sess	iyasida
 	―Ta’lim  	toʻg’risida‖  	Q	onu	n  	ham	da  	―K	adrlarni  	tayy	orlash  	m	illi	y	
dasturi	 	‖
keng   muhokama   qilindi   va   tasdiqlandi.  	O	ʻzbekiston      	Respublikasi	
―Ta’lim
    	toʻg’risida‖gi     	Q	onu	n     	va     	―K	adrlar  tayyorlash   milliy   dasturi .	‖	
―Ta’lim
   	toʻg’risida‖gi  	Q	onu	n    	ta’lim	,    	tarbiya    	fuqarolar  	kasbiy	
tayy	orgarligi
 va   har  bir  fuqaroning  ilm  olish  konstitutsion  huquqini  ta’minlash  kabi
qator dolzarb   vazifalarni   belgilab   berdi.
Respublikamiz   bugungi   kunda   tubdan   yangi   davlat   bo lib,	
ʻ   unda   har   bir
siyosiy,   iqtisodiy,   ma’naviy   sohadagi   islohotlar   ham   yangi   ta’lim   tizimida
bosqichma-bosqich   olib   borishni   nazarda   tutadi.   Zero,   ta’lim   sohasidagi   islohotlar	
ham
 	yang	i  bo	sqichm	a-bo	sqich  	oʻtish  	tam	oyiliga  	asoslang	andir.  ―K	adrlar  tayy	orlash
milliy   dasturi	
‖   ham   uzluksiz   ta’lim   tizimini   isloh   qilishning   tashkiliy,   ilmiy   va
metodik   asosi   bo lib   hisoblanadi.   Milliy   dasturning   asosiy   maqsadi   uzluksiz   ta’lim	
ʻ
tizimini   rivojlantirish   bo lib,   u   ijodiy   va   mustaqil   fikrlovchi,   tafakkuri   rivojlangan,	
ʻ
erkin   shaxsni   shakllantirish   bilan   barcha   sohalarda   raqobatbardosh   kadrlar
tayyorlashni   kafolatlash   bilan   ahamiyatlidir.   Shunga   ko ra,	
ʻ   mamlakatimizda
mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   boy   madaniyatimizni   tiklash   va   uni 18rivojlantirish,   ta’lim   tizimini   takomillashtirish,   uni   zamon   talablariga   javob   bera
oladigan   jahon   andozalari   darajasiga   ko tarishʻ   maqsadiga   e’tibor   berib   borilmoqda.	
Ta’lim
   	sohasida    	―Ta’lim    	toʻg’risida‖    	Q	onu	n    	qabul    	qiling	anligi,    	199	6—	1997
yildan   boshlab   birinchi   sinflarda   o qishning	
ʻ   lotin   yozuviga   asoslangan   yangi   alifboda
dastur,   qo llanma,	
ʻ   dasrliklarning   yaratilganligi   —   bu   ta’lim   sohasida   qo yilgan	ʻ
dastlabki   odimlar   edi. O tgan	
ʻ   davrda   yangi turdagi ta’lim   muassasalari tashkil etildi.
Oliy   o quv	
ʻ   yurtlari   qoshida   litseylar   ochildi.   Qobiliyatli   o quvchilar	ʻ   chet   ellarda
ta’lim   ola   boshladi.   O qituvchilar   xorijiy   davlatlarda   bo lib,   ilg’or   tajribalarni	
ʻ ʻ
o rganib	
ʻ   kela   boshladilar. Oliy   maktab   sohasida   test   usuli   joriy   etildi.   Viloyatlardagi
pedagogika   institutlari   universitetlarga   aylantirildi,   chet   el   mutaxassislari
respublikamiz o quv	
ʻ   muassasalariga   jalb   etildi.	
―M	ahalla‖,
     	―K	am	olot‖,      	―Sog’lom    	avlod      	uchun	‖,      	―N	uroniy‖,	
―U	lug	’bek‖,	
―Um	id‖
          	jam	g’arm	alari           	ham           	ta’lim           	sohasini         	rivojlantirishg	a	
hiss	alarini 
qo shmoqdalar.	ʻ
Mustaqillik   yillarida   Oliy   ta’lim   sohasida   ham   islohotlarni   o tkazish   talab	
ʻ
qilina   boshladi.   Bularning   barchasi   hisobga   olinib,   1997   yil   mart   oyida   Vazirlar
Mahkamasining   farmoyishiga   muvofiq,   ta’lim   tizimini   isloh   etilish,   kadrlar
tayyorlash   jarayoniga   zamon   talabi   darajasida   o zgartirishlar	
ʻ   kiritish   maqsadida	
m	axsus
   	kom	iss	iya    	tuzildi    	va    	natijada    	―K	adrlar    	tayy	orlash    	m	illi	y    	dasturi‖    	ham	da	
―Ta’lim
 	toʻg’risida‖  Q	onu	n  	O	liy  	M	ajlis    	sess	iyasida  qabul  qilindi.
Bu   ikki   hujjatga   binoan   ta’lim   tizimi   isloh   qilishni   bosqichma-bosqich
amalga   oshirish   nazarda   tutiladi:
Birinchi   bosqich   —   o tish   davri.   1997—2001   yillar.   Bu   yillarda   yangi   talab	
ʻ
doirasida   pedagog   kadrlar   tayyorlash,   ta’lim   standartlarini   yaratish,   o quv   dasturlari	
ʻ
ustida   ishlash,   umumta’lim   maktablarini   qayta   qurish,   o rta   maxsus   va   kasb-hunar	
ʻ
bilim   yurtlari   tizimiga   zamin   tayyorlash   va   uzluksiz   ta’lim   tizimiga   asos   solish.
Ikkinchi   bosqich   —   2001—2005   yillarga   mo ljallanadi.   Bu   davrda   milliy	
ʻ
dasturni   to liq   amalga   oshirish   mo ljallanadi.   Uning   ba’zi   g’oyalari   va   qoidalariga	
ʻ ʻ
o zgartirishlar	
ʻ   kiritilish   ham   ko zda	ʻ   tutilgan.
Uchinchi   bosqich   —   2005   yil   va   undan   keyingi   yillar   bo lib,	
ʻ   islohot 19tajribalari   tahlil   etilib,   umumlashtiriladi   hamda   kadrlar   tayyorlash   tizimi
takomillashtirilib,   rivojlantirilib   boriladi.―Ta’lim
     	toʻg’risida‖gi      	Q	onung	a      	asosan      	Ta’lim      	O	ʻzbekiston	
Respublikasi 
ijtimoiy   taraqqiyot   sohasida   ustuvor   deb   e’lon   qilindi.
Ta’lim   sohasidagi   davlatning   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan   iborat:
- Ta’lim   va   tarbiyaning   insonparvar,   demokratik   xarakterida   ekanligi;
- Ta’limning   uzluksiz   va   izchilligi;
- Umumiy   o rta,	
ʻ   shuningdek   o rta	ʻ   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining
majburiyligi;
- O rta	
ʻ   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   yo nalishini:	ʻ   akademik   litsey   va
kasb-hunar   kollejida   o qishni	
ʻ   tanlash   ixtiyoriyligi;
- Ta’lim   tizimining   dunyoviy   xarakterda   ekanligi;
- Davlat   standartlari   doirasida   ta’lim   olishning   hamma   uchun   ochiqligi;
- Ta’lim   dasturlarini   tanlashga   yagona   va   tabaqalashtirilgan   yondashuv;
- Bilimli   bo lish
ʻ   va   iste’dodni   rag’batlantirish;
- ta’lim   tizimida   davlat   va   jamiyat   boshqaruvini   uyg’unlashtirish.
Xalq   ta’limining   asosiy   bo g’ini	
ʻ   —   uzluksiz   ta’limi   tizimini   tashkil   etadi.
2. O zbekiston	
ʻ   Respublikasida   ta’lim   tizimi.
O zbekiston	
ʻ   Respublikasida   quyidagi   uzluksiz   ta’lim   tizimi   asos   qilib   olingan.
Bola   shaxsini   sog’lom   va   etuk   o qishga	
ʻ   tayyorlash   maqsadini   ko zlaydi.	ʻ
Mazkur   ta’lim   uch   yoshdan   olti-etti   yoshgacha   oilada,   bolalar   bog’chasida   va   mulk
shaklidan   qat’iy   nazar,   boshqa   xil   ta’lim   tashkilotlarida   olib   boriladi. 
 Umumiy   o rta	
ʻ   ta’lim.
Umumiy   o rta
ʻ   ta’lim   quyidagi   bosqichlarga   bo linadi:	ʻ
Boshlang’ich ta’lim   (I-IV sinf)   Umumiy   o rta	
ʻ   ta’lim   (I-IX   sinflar)
Boshlang’ich   ta’limda   umumiy   o rta	
ʻ   ta’lim   olish   uchun   zarur   bo lgan	ʻ
savodxonlik, bilim va ko nikmalar asoslari  shakllantiriladi. Birinchi sinfga bolalar	
ʻ   6
—7   yoshdan   qabul   qilinadi.
Umumiy   o rta   ta’limda   bilimlarni   zarur   hajmi   beriladi.   Bolalarda   mustaqil	
ʻ
fikrlash,   tashkilotchilik   qobiliyati   va   amaliy   tajriba   ko nikmalari	
ʻ   rivojlantiriladi.
Kasbga   yo naltiradi,	
ʻ   ta’limning   navbatdagi   bosqichiga   yordam   beradi. 20Ixtisoslashtirilgan   maktalar   ham   tashkil   etilishi   va   bolalar   qobiliyati,
iste’dodga   ko raʻ   bunday   maktablarda   ta’lim   olishi   mumkin.
O rta	
ʻ   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi.
Har bir yigit-qiz umumiy o rta ta’limga ega bo lgandan so ng akademik litsey	
ʻ ʻ ʻ
yoki   kasb-hunar   kollejida   o qishni   ixtiyoriy   ravishda   tanlashi   mumkin.	
ʻ   Bu   ta’lim
muassasalarida   o qish	
ʻ   muddati   uch   yildan   kam   bo lmaydi.	ʻ
Litsey   va   kollejlar   egallangan   kasb-hunar   bo yicha   ishlash   huquqini   beradi	
ʻ
va   hamda   ish   yoki   ta’limni   navbatdagi   bosqichda   davom   ettirishi   uchun   asos
bo ladigan	
ʻ   maxsus,   kasb-hunar   ta’lim   beradi. 21II. BOB.   MATEMATIKA   O QITISHʻ   METODIKALARI   VA ULARNI   O QUV	ʻ
JARAYONIGA   TATBIQ   ETILISHI
2.1. Hozirgi   kunda   matematika   o qitishning	
ʻ   umumiy   metodikasi
Matematika so zi qadimgi grekcha - 	
ʻ    mathema     so zidan olingan bo lib, uning	ʻ ʻ   
ma’nosi              «fanlarni              bilish    »             demakdir    .   Matematika   fanining   o rganadigan   narsasi	
ʻ
(ob’ekti)   materiyadagi   mavjud   narsalarning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlardan   iborat.   Hozirgi   davrda   matematika   fani   shartli   ravishda
ikkiga   ajraladi.
1)   elementar   matematika,   2)   oliy   matematika.
Elementar   matematika   ham   mustaqil   mazmunga   ega   bo lgan   fan   bo lib,
ʻ ʻ   u
oliy   matematikaning   turli   tarmoqlaridan,   ya’ni   nazariy   arifmetikadan,   sonlar
nazariyasidan,   oliy   algebradan,   matematik   analizdan   va   geometriyaning   mantiqiy
kursidan   olingan   elementar   ma’lumotlar   asosiga   qurilgandir.
Oliy   matematika   fani   esa   real   olamning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlarni   to la	
ʻ   hamda   chuqur   aks   ettiruvchi   matematik   qonuniyatlarni
topish   bilan   shu   qo llanadi.	
ʻ
Elementar   matematika   fani   maktab   matematika   kursining   asosini   tashkil
qiladi.   Maktab   matematika   kursininng   maqsadi   o quvchilarga   ularning   psixologik	
ʻ
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usulda
(metodika)   orqali   o quvchilarga	
ʻ   etkaziladi.   (Metodika   so zi	ʻ   grekcha   so z	ʻ   bo lib,	ʻ
«yo l»	
ʻ   degan   ma’noni   beradi).   Matematika   metodikasi   pedagogika   va
didaktika   fanining asosiy bo limlaridan biri bo lib, jamiyatimiz taraqqiyoti darajasida	
ʻ ʻ
ta’lim   maqsadlariga   mos   keluvchi   matematikani   o qitish,	
ʻ   o rganish	ʻ   qonuniyatlarini
o rganadigan   mustaqil   fandir.   Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog’liq	
ʻ
bo lgan
ʻ   quyidagi   uch   savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o rganish	
ʻ   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o rganish
ʻ   kerak?
3. Matematikani   qanday   o rganish	
ʻ   kerak?
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi   bo lib	
ʻ   shveytsariyalik
pedagog   -   matematik   G.Pestalotsining   1803   yilda   yozgan   «Sonni   ko rgazmali	
ʻ
o rganish»	
ʻ   asarida   bayon   qilingan.   XVII   asrning   birinchi   yarmidan   boshlab 22matematika   o qitish   metodikasiga   doir   masalalar   bilan   rus   olimlaridan   akademikʻ
S.E.Gurev   (I760-I8I3),   XVIII   asrning   birinchi   va   ikkinchi   yarmidan   esa
N.I.Lobachevskiy (I792-I856), I.N.Ulyanov (I83I-I886). L.N.Tolstoy (I828-I9IO)   va
atoqli   metodist-matematik   S.I.Shoxor-Trotskiy   (I853-I923),   A.N.Ostrogradskiy   va
boshqalar   shug’ullandilar   va   ular   matematika   faniga   ilmiy   nuqtai-nazardan   qarab,
uning   progressiv   asoslarini   ishlab   chiqdilar.   Masalan,   A.N.Ostrogradskiy
Keyinchalik   matematika   o qitish	
ʻ   metodikasining   turli   yo nalishlari	ʻ   bilan
N.A.Izvolskiy,   V.M.Bradis,   S.E.Lyapin,   I.K.Andronov,   N.A.Glagoleva,
I.Ya.Dempman,   A.N.Barsukov,   S.I.Novoselov,   A.Ya.Xinchin,   N.F.Chetveruxin,
A.N.Kolmogorov,   A.I.Markushevich,   A.I.Fetisov   va   boshqalar   shug’ullandilar.
1970   yildan   boshlab   maktab   matematika   kursining   mazmuni   yangi   dastur
asosida   o zgartirildi,   natijada   uni   o qitish   metodikasi   ham   ishlab   chiqildi.   Hozirgi	
ʻ ʻ
dastur   asosida   o qitilayotgan	
ʻ   maktab   matematika   fanining   metodikasi   bilan
professorlardan   V.M.Kolyagin,   J.Ikromov,   R.S.Cherkasov,   P.M.Erdniev,
N./aybullaev,   T.To laganov,	
ʻ   A.Abduqodirov   va   boshqa   metodist   olimlar
shug’ullanmoqdalar.   Matematika   o qitish	
ʻ   metodikasi   pedagogika   institutlarining   III-
IV  kurslarida o tiladi.	
ʻ   U o zining tuzilishi  xususiyatiga   ko ra  shartli  ravishda	ʻ ʻ   uchga
bo linadi:	
ʻ
1. Matematika   o qitishning   umumiy   metodikasi.   Bu   bo limda   matematika	
ʻ ʻ
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   va   uning   vositalarining   metodik
sistemasi,   pedagogika,   psixologiya   qonunlari   hamda   didaktik   printsiplar   asosida
ochib   beriladi.
2. Matematika   o qitishning
ʻ   maxsus   metodikasi.   Bu   bo limda	ʻ   matematika
o qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarining   aniq   mavzu   materiallariga	
ʻ
tadbiq   qilish   yo llari	
ʻ   ko rsatiladi.	ʻ
3. Matematika o qitishning 	
ʻ aniq metodikasi.   Bu bo lim ikki qismdan iborat:	ʻ
1).   Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari;
2).   Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Masalan,   VI   sinfda   matematika   darslarini   rejalashtirish   va   uni   o tkazish	
ʻ
metodikasi   deyilsa,   bu   umumiy   metodikaning   xususiy   masalasi   bo lib	
ʻ   hisoblanadi.
O rta	
ʻ   maktablarda   matematika   o qitishning	ʻ   maqsadi   quyidagi   uch   omil bilan 23belgilanadi:
1. Matematika   o qitishningʻ   umumta’limiy   maqsadi.
2. Matematika   o qitishning
ʻ   tarbiyaviy   maqsadi.
3. Matematika   o qitishning
ʻ   amaliy   maqsadi.
Matematika   o qitishning	
ʻ   umumta’limiy   maqsadi   o z	ʻ   oldiga   quyidagi
vazifalarni   qo yadi:	
ʻ
a) O quvchilarga
ʻ   ma’lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   tizimini
berish.   Bu   bilimlar   tizimi   matematika   fani   to g’risida   o quvchilarga   etarli   darajada	
ʻ ʻ
ma’lumot   berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo limlarini	
ʻ   o rganishga	ʻ
tayyorlashi   kerak.   Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o quvchilar   o qish   jarayonida	
ʻ ʻ
olgan   bilimlarining   ishonchli   ekanligini   tekshira   bilishga   o rganishlari,	
ʻ   ya’ni
isbotlash   va   nazorat   qilishning   asosiy   metodlarini   egallashlari   kerak.
b) O quvchilarning	
ʻ   og’zaki   va yozma   matematik   bilimlarini   tarkib   toptirish.
Matematikani o rganish o quvchilarning o z ona tillarida xatosiz so zlash, o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
fikrini aniq, ravshan va lo nda qilib bayon eta bilish malakalarini  o zlashtirishlariga	
ʻ ʻ
yordam berishi kerak. Bu degan so z o quvchilarning har bir matematik qoidani o z	
ʻ ʻ ʻ
ona   tillarida   to g’ri	
ʻ   gapira   olishlariga   erishish   hamda   ularni   ana   shu   qoidaning
matematik   ifodasini   formulalar   yordamida   to g’ri	
ʻ   yoza   olish   qobiliyatlarini   atroflicha
shakllantirish   demakdir;
v)   O quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga	
ʻ
o rgatish. Bu erda o quvchilarga real  olamda yuz beradigan eng sodda hodisalardan	
ʻ ʻ
tortib   to   murakkab   hodisalargacha   hammasining   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy munosabatlarni tushunishga imkon beradigan hajmda bilimlar   berish   ko zda	
ʻ
tutiladi.
Bunday bilimlar berish orqali esa o quvchilarning fazoviy tasavvur  qilishlari	
ʻ
shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
Matematika   o qitishning	
ʻ   tarbiyaviy   maqsadi   o z oldiga 	ʻ quyidagilarni   qo yadi:	ʻ
a) O quvchilarda	
ʻ   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantirish.   Bu   g’oya   bilish
nazariyasi   asosida   amalga   oshiriladi.
b) O quvchilarda
ʻ   matematikani   o rganishga  	ʻ bo lgan	ʻ   qiziqishlarni
tarbiyalash. 24Bizga   ma’lumki,   matematika   darslarida   o quvchilarʻ   o qishning	ʻ   dastlabki
kunlaridanoq   mustaqil   ravishda   xulosa   chiqarishga   o rganadilar.	
ʻ   Ular   avvalo
kuzatishlar   natijasida,   so ngra	
ʻ   esa   mantiqiy   tafakkur   qilish   natijasida   xulosa
chiqaradilar.   Ana   shu   chiqarilgan   xulosalar   matematik   qonuniyatlar   bilan
tasdiqlanadi.
                        Matematika   o qituvchisining
ʻ   vazifasi   o quvchilarda	ʻ   mustaqil   mantiqiy
fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning
qonuniyatlarini   o rganishga	
ʻ   bo lgan	ʻ   qiziqishlarini   tarbiyalashdan   iboratdir.
v)   O quvchilarda	
ʻ   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni
shakllantirish.   Matematika   darslarida   o rganiladigan	
ʻ   har   bir   matematik   xulosa
qat’iylikni   talab   qiladi,   bu   esa   o z   navbatida   juda   ko p   matematik   tushuncha   va	
ʻ ʻ
qonuniyatlar   bilan   ifodalanadi.   O quvchilar
ʻ   ana   shu   qonuniyatlarni   bosqichma-
bosqich   o rganishlari   davomida   ularning   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   rivojlanadi,	
ʻ
matematik   xulosa   chiqarish   madaniyatlari   shakllanadi.   O quvchilarni	
ʻ   biror   matematik
qonuniyatni   ifoda   qilmoqchi   bo lgan	
ʻ   fikrlarni   simvolik   tilda   to g’ri	ʻ   ifodalay olishlari
va   aksincha   simvolik   tilda   ifoda   qilingan   matematik   qonuniyatni   o z   ona   tillarida	
ʻ
ifoda qila olishlariga o rgatish orqali ularda matematik madaniyat	
ʻ   shakllantiriladi.
3.   Matematika   o qitishning   amaliy   maqsadi   o z   oldiga   quyidagi   vazifalarni	
ʻ ʻ
qo yadi:	
ʻ
a) Matematika   kursida   olingan   nazariy   bilimlarni   kundalik   hayotda
uchraydigan   elementar   masalalarni   echishga   tadbiq   qila   olishga   o rgatish.   Bunda	
ʻ
asosan   o quvchilarda   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   bog’lay   olish   imkoniyatlarini	
ʻ
tarkib   toptirish,   ularda   turli   sonlar   va   matematik   ifodalar   ustida   amallar   bajarish
malakalarini   shakllantirish   va   ularni   mustahkamlash   uchun   maxsus   tuzilgan   amaliy
masalalarni   hal   qilishga   o rgatiladi.	
ʻ
b) Matematikani   o qitishda	
ʻ   texnik   vosita   va   ko rgazmali	ʻ   qurollardan
foydalanish   malakalarini   shakllantirish.   Bunda   o quvchilarning	
ʻ   matematika
darslarida   texnika   vositalaridan,   matematik   ko rgazmali	
ʻ   qurollar,   jadvallar   va
hisoblash   vositalaridan   foydalana   olish   malakalari   tarkib   toptiriladi.
v)   O quvchilarni	
ʻ   mustaqil   ravishda   matematik   bilimlarni   egallashga
o rgatish.	
ʻ   Bunda   asosan   o quvchilarni	ʻ   o quv	ʻ   darsliklaridan   va   ilmiy-ommaviy 25matematik   kitoblardan   mustaqil   o qibʻ   o rganish	ʻ   malakalarini   shakllantirishdan
iboratdir.
2.2.Matematika   o qitishning	
ʻ   xususiy   metodikasi
Metodika   pedagogikaning   tarkibiy   qismi   (pedagogika   yunoncha   paidagogike)
bo lib,	
ʻ   insonni   shakllantirishda   muayyan   maqsad   sari   qaratilgan   sistematik   faoliyat
to g’risidagi   hamda   ta’lim-tarbiya   berishning   mazmuni,   shakli
ʻ   va   metodpari
(uslublari)   haqidagi   fandir.   Metodologiya   esa   (metod   va   logika   so zlaridan)	
ʻ
faoliyatning   tarkibi,   mantiqiy   tuzilishi,   metod   va   vositalari   haqidagi
ta’limotdir.Metodologik   bilim,   birinchidan,   muayyan   faoliyat   turlarining   mazmuni
va   izchilligini   o z	
ʻ   ichiga   olgan   odat   va   normalar   shaklida,   ikkinchidan,   amalda
bajarilgai   faoliyatning   ta’siri   sifatida   yuzaga   chiqadi.   Xozirgi   zamoy   adabiyotlarida
metodologiya   deyilganda,   avvalo   ilmiy   bilish   metodologiyasi,   ya’ni   ilmiy   bilish
faoliyatining   shakllari   va   usullari   tushuniladi.   Metodika,   qisqacha   qilib   aytganda,
ma’lum   bir   fanni   o rganish,	
ʻ   o qitish	ʻ   metodlari   to g’risidagi	ʻ   ta’limot.   Boshqacha
aytganda metodika - bu dars o tishda o qituvchiga qo yiladigan	
ʻ ʻ ʻ   talablarni   realizatsiya
qilishni   amalga   oshiradigan   turli   metodlarning   majmuidir.   Matematika   metodikasi
pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan   bog’liq.   Boshlang’ich
matematika metodikasi ta’limning boshqa fan metodikalari   (ona tili, tabiatshunoslik,
rasm,   mehnat   va   boshqa   fanlar   o qitish   metodikasi)   bilan	
ʻ   bog’liq.   O qitishda	ʻ
predmetlararo   bog’lanishni   to g’ri	
ʻ   amalga   oshirish   uchun   o qituvchi	ʻ   buni   hisobga
olishi   juda   muhimdir.   Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog’lanishlarni,
munosabatlarni,   aloqalarni   o rnatish   va   ilmiy   nazariyalarni   tuzish   maqsadida   ilmiy	
ʻ
axborotlarni   olish   usullaridir.Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,
o quvchilar   ishlarini	
ʻ   o rganish,   suhbat   va   so rovnomalar   o tkazish   ilmiy-pedagogik	ʻ ʻ ʻ
tadqiqot   metodlari   jumlasiga   kiradi.   So nggi	
ʻ   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik
metodlardan,   shuningdek,   matematikani   o qtishda	
ʻ   modellashtirish   metodlaridan
foydalanish   qayd   qilinmoqda.   Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog’liq
bo lgan quyidagi uch	
ʻ   savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o rganish	
ʻ   kerak? 262. Matematikadan   nimalarni   o rganishʻ   kerak?
3. Matematikani   qanday   o rganish	
ʻ   kerak?
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi   bo lib   Shveytsariyalik	
ʻ	
pedagog
    	m	atem	atik     	G	.Pestalosining     	180	3-yilda     	yozgan     	―Sonn	i        	koʻrgaz	m	ali	
oʻrganish‖
   	asarida    	bayon    	qiling	an.        	Boshlang’	ich    	ta’lim    	haqida    	ulug’	
m	utafakk	ir  
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu Ali Ibn Sino   va boshqalar  ta’lim va tarbiya
haqidagi   hur   fikrlarida   boshlang’ich   ta’lim   asoslarini   o rganish   muammolari   haqida	
ʻ
o z	
ʻ   davrida   ilg’or   g’oyalarni   olg’a   surganlar.   MO M   o zining   tuzilish   xususiyatiga	ʻ ʻ
ko ra shartli ravishda uch bo limga	
ʻ ʻ   bo linadi.	ʻ
1. Matematika   o qitishning	
ʻ   umumiy   metodikasi.
Bu   bo limda,	
ʻ   matematika   fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodologiyasi   shakli,
metodlari   va   vositalarining   metodik   tizimi   pedagogika,   psixologik   qonunlari   hamda
didaktik   tamoyillar   asosida   ochib   beriladi.
2. Matematika     o qitishning	
ʻ   maxsus   metodikasi.
Bu   bo limda	
ʻ   matematika   o qitish	ʻ   umumiy   metodikasining   qonun   va
qoidalarini   konkret   mavzu   materiallariga   tatbiq   qilish   yo llari	
ʻ   ko rsatiladi.	ʻ
3. Matematika   o qitishning	
ʻ   konkret   metodikasi.
Bu   bo lim   ikki   qismdan   iborat:	
ʻ   1.Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari.
2.Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Matematika   o qitish   metodikasi   butun   pedagogik   tadqiqotlarda	
ʻ   pedagogik
texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida   qo llaniladigan	
ʻ   metodlardan
foydalanadi.   Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini   tegishlicha
qayd   qilish   bilan   pedagogik   jarayonni bevosita   maqsadga   yo naltirilgan holda	
ʻ   idrok
qilishdan   iborat. Kuzatish   aniq   maqsadni   ko zlagan	
ʻ   reja   asosida   uzoq   va   yaqin   vaqt
oralig’ida   davom   etadi.   Kuzatish   tutash   yoki   tanlanma   bo lishi	
ʻ   mumkin.   Тutash
kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika darslarida   kichik yoshdagi
o quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-	
ʻ   kichik   hajmdagi
hodisalar   (masalan,   matematika   darslarida   o quvchilarning	
ʻ   mustaqil   ishlari)
kuzatiladi.
Tajriba   –   bu   ham   kuzatish   hisoblanib,   maxsus   tashkil   qilingan,   tadqiqotchi
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli   ravishda   o zgartirib	
ʻ   turiladigan 27sharoitda   o tkaziladi. Tajribaʻ   natijalarini      tahlil      qilish      taqqoslash      metodi   bilan
o tkaziladi.	
ʻ
Pedagogik   tadqiqotda   suhbat   metodidan   ham   foydalanishi   mumkin.   Тadqiqotning
maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy   asoslari   va   tamoyillarini   ishlab
chig’arish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang’ich   sinflarda   matematika   o qitish	
ʻ
metodikasining   shakllanishida   asosiy   mezonlar   hisoblanadi.
                                                              Xulos a
Jamiyatning  taraqqiyot   darajasi,  davrimizning  axborot   asriga  aylanishi   shuni
ko rsatadiki, yoshlarni yetuk, vaziyatni tezda baholaydigan, har qanday	
ʻ   holatda ham
to g’ri   va   oqilona   qaror   qabul
ʻ   qila   oladigan   malakali   mutaxassis   qilib   tayyorlash
uchun   faqat   an’anaviy   uslublarga   tayanib   dars   o tish   yetarli	
ʻ   emas.   Bu   esa   ta’lim
tizimida     mentalitetini   unutmagan   holatda   jahon   tajribasidan   keng   foydalanishni
talab   etadi. Respublikamizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   bu   sohadagi   islohotlarni
yanada   chuqurlashtirish   bilim   olishga,   matematika   fani   sir-   asrorlarini   o rganishga	
ʻ
bo lgan	
ʻ   talablarni   ham   kuchaytirdi.   Bu   esa,   o z	ʻ   navbatida,   to g’ri	ʻ   qaror   qabul   qilish
malakasiga   ega   bo lgan	
ʻ   matematiklar   tayyorlashnigina emas,   balki ularni o qitadigan	ʻ
pedagoglar   tayyorlashni   ham   talab   qiladi.   Matematik   fanlarni   yoshlarga   o rgatish	
ʻ
uchun o qituvchining o zi bu	
ʻ ʻ   fanlarni yaxshi bilishi, dars berish metodlarini mahorat
bilan qo llay olishi talab
ʻ   etiladi. Shu bilan birga, pedagogika, psixologiya va boshqa
fanlarni   ham   chuqur   bilishi   zarur   bo ladi.   Kadrlar	
ʻ   tayyorlashdagi   asosiy   maqsad
zarur   bilimlarni   o zlashtirish	
ʻ   bilan   birga   talabalarning   intellektual   qobiliyatlarini
rivojlantirish,   ularda   mustaqil   tanlash   va   qaror   q   a   bul   qilish   ko nikmasini	
ʻ   hosil
qilishdir.   Matematika   darsida   aqliy   yuklamani   oshirib   borishi,   hamda   o quvchini	
ʻ
o tilayotgan	
ʻ   materialni   darsda   faolligi   va   qiziqishini   butun   dars   jarayonida   oshirish
kerakligi haqida o ylantirib qo yadi. Shuning uchun yangi	
ʻ ʻ   faol o qitish	ʻ   metodlarni va
metodik   usullarni,   o quvchilar   fikrini   faollashira	
ʻ   olish,   ularni   mustaqil   bilimga   ega
bo lishni	
ʻ   ifodalashni   o rgatilmoqda. 	ʻ Matematikaga qiziqish uyg’otish o qitish usulini	ʻ
yuqori   darajasiga   va   o quv   ishini   qanchalik   bilan   qurishiga   bog’liq.   Darsda   har   bir	
ʻ
o quvchi   faol	
ʻ   va   zavq   bilan   ishlashi,   hamda   bilimga   intilishini   paydo   bo lishi	ʻ   va
rivojlanishini   boshlang’ich   nuqta   qilib   foydalanish,   bilim   olishga   qiziqishini 28chuqurlashtirishga   e’tiborli   bo lishʻ   kerak.   Bu   ayniqsa   o smir	ʻ   yoshdagilarga muhim,
qachon   yana   shakllantiriladi,   faqat   doimiy   qiziqishlari   va   shu   yoki   boshqa   fanga
qiziqishini   aniqlash   kerak.     Mazkur   kurs   ishida   matematik   fanlarni   o qitish	
ʻ
metodining   o ziga	
ʻ   xos   xususiyatlari,   asosiy   interaktiv   metodlarni   yoritib   berishga
harakat   qilindi.   Hozirgi   paytda   keng   qo llanilayotgan   metodlar,   matematik   fanlarni	
ʻ
o qitishdagi	
ʻ   ilg’or   mamlakatlarda   to plangan	ʻ   tajribalar   ham   hisobga   olingan. 29                                Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:ʻ
1.Sh.M.Mirziyoyev Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsy javobgarli –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo lishi   kerak.-	
ʻ
T.:”O zbekiston”.2017.-B44	
ʻ
2 .   O zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   //	
ʻ
Barkamol avlod – O zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.: Sharq, 1998. –b. 57. 	
ʻ
3.   O zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.   Karimovning   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   Konstitusiyasi   qabul   qilinganligining   17   yilligiga   bag’ishlangan
tantanali marosimda so zlagan “O zbekiston Konstitusiyasi – biz uchun demokratik	
ʻ ʻ
taraqqiyot   yo lida   va   fuqarolik   jamiyatni   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir”	
ʻ
mavzusidagi ma’ruzasi. Xalq so zi, 2009. 6-dekabr. 	
ʻ
4.   Karimov   I.A.   Barkamol   avlod-O zbekiston   taraqqiyotining   poydevori-T.:	
ʻ
“Sharq”, 1997, 57-bet.
5. Safo O. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: O qituvchi. 1997. 	
ʻ
6.   Sog’lom   avlod   -   O zbekiston   kelajagi.   O zbekiston   Bolalar   jamg’armasi	
ʻ ʻ
nashri. T.: O zbekiston. 2001. 	
ʻ
7.   To raqulov   X.A.   Zamonaviy   kompyuter   tarmoqlari   bo yicha   multimediali
ʻ ʻ
elektron o quv qo llanma yaratish tehnologiyasi //Uzluksiz ta’lim. 2011. 	
ʻ ʻ
8. T. G’afforov va boshqalar Ona tili 1-sinf,, T.:“Sharq”, 2017-yil