Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 119.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Matematika o’qitishda tarixiy materiallarning o'rni va funksiyasi

Купить
Matematika o’qitishda tarixiy materiallarning
o’rni va funksiyasi
Mundarija
 Kirish 
I bob. Pedagogikada tarixiylik 
1.1-§. Pedagogikaning rivojlanish tarixi 
1.2- §. Zamonaviy pedagogika yo’ nalishlari 
II bob. Matematika tarixi 
2.1. Matematika tarixi 
2.2. O’ rta Osiyoda matematika rivoji  
Xulosa  
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  
     
1  
  Kirish
   O’ zb е kiston R е spublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999-yil 16-avgustdagi 
«Umumiy   o’   rta   ta’   limning   davlat   ta’   lim   standartlarini   tasdiqlash   to’   g’
risida»gi  qarorining  «umumiy o’  rta ta’   limning  davlat  ta’   lim   standartlarini  ishlab
chiqish prinsiplarida» umumiy o’ rta ta’ lim mazmunning insonparvarligi alohida ta’
kidlab   o’   tilgan.   Shuningd е k,   umumiy   o’   rta   ta’   lim   maktab   o’   quvchilari
mat е matikadan   DTS   asosida   bilimlarini   egallashlarida   buyuk   allomalarimiz   Al-
Xorazmiy, Abu 
Nasr   Forobiy, Ahmad  Farg’   oniy, Abu  Ali  ibn  Sino,  Abu Rayhon   B е runiy,  G’
iyosiddin   al-Koshiy,   Umar   Xayyom,   Nasriddin   at-Tusiy,   Mirzo   Ulug’   b е k,   Ali
Qushchi   va   boshqa   allomalarning   mat е matika   rivojiga   qo’   shgan   hissalarini   o’
rganish   jarayonida   o’   quvchilarning   dunyoqarashini   k е ngaytirish,   bilimlarini
oshirish,   ularni   vatanparvarlik,   milliy   iftixor   tuyg’   usida   tarbiyalashga   e’tibor
qaratilgani   b е jiz   emas.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirishda   o’   quv-biluv   jarayonini
yanada takomillashtirishga, yangicha ilmiy-uslubiy yondashuvni va boshqa tadbiriy
choralarni   ko’   rishga   bog’   liq   bo’   ladi.   Chunki   mat е matikadan   tarixiy   ma’
lumotlarning   singdirilishini   sist е matik   va   to’   g’   ri   qo’   yilishi   fanni   yaxshi   o’
zlashtirilishiga   ko’   maklashadi   va   unga   nisbatan   o’   quvchilardagi   qiziqishni
orttiradi.   Ota   bobolarimiz   tomonidan   asrlar   davomida   yaratilgan   ilmiy   boyliklar,
ular   tomonidan   yaratilgan   asarlar   xalqimiz,   davlatimiz   tomonidan   asrab-avaylab,
saqlanib o’ rganilib k е linmoqda.  
  O’sib   k е layotgan   yosh   avlodni   mazkur   asarlar   bilan   tanishtirish,   ularning
dunyoqarashini k е ngaytiradi, bilim saviyasini oshiradi. Bu kurs ishimda pedagogika
tarixi,   zamonaviy   pedagogika   yo’   nalishlari,   matematika   tarixi,Mat е matikani
qadimiy   va   navqiron   fan   ekanligiga   yana   bir   karra   amin   bo’   ldim   va   o’
rgandim.Matematika  «fanlar  shohi» d е ymiz. Ikki  yarim  ming yildan ko’  proq vaqt
mobaynida u rivojlanib, taraqqiy etib k е lyapti. 
  Kurs   ishining   maqsadi:   Umumiy   o’   rta   talim   maktablarida   matematika
darslarini   samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallarni   tanlashdan   foydalanib
2  
  darslarni  o’  tkazishni  o’  rganish,  tanlangan materiallarni  nazariy va ilmiy –metodik
jihatdan   asoslab   hamda   asoslangan   materiallarga   tayangan   holda,   matematika
talimida samaradorlikni taminlovchi didaktik taminot yaratishni o’ rganish. 
  Kurs  ishining obyekti:   Umumiy o’  rta ta’   lim   maktablarida matematika  talim
jarayoni. 
Kurs   ishining   predmeti:   Matematika   talimda   tarixiy   mateallarni   tanlash
mezonlari va foydalanishning asosiy tamoyillari, mazmuni, metodlari. 
Kurs ishining vazifasi: 
-Mavzuga  oid  ilmiy-metodik,  pedagogik-psixologik  adabiyotlar, meyoriy 
xujjatlarni   o’rganish,   darslik,   dasturlarni   tahlil   qilish   va   xulosalarni
umumlashtirish; 
-Mavzuning ilmiy-nazariy, metodik hamda amaliy asoslarini tadqiq qilish yo’ li
bilan   uning   dolzarb   muammo   ekanligini   asoslash;   Matematika   talimi   jarayonida
tarixiy materiallardan foydalanishning samaradorlik darajasini aniqlash. 
 
 
 
 
 
 
 
3  
  I bob. Pedagogikada tarixiylik
1.1. Pedagogikaning rivojlanish tarixi
 Har bir ijtimoiy tuzumda insonning ma’naviy yuksalishini ta’minlovchi ta’lim–
tarbiya,   ma’naviyat   va   ma’rifat   kabi   tushunchalar   mavjud  bo’   lib,   ular   pedagogika
sohasidagi  o’ zgarishlarni jamiyat taraqiyoti bilan bog’ liq holda o’ rganishni talab
etadi. 
  Pedagogika tarixi qadim zamonlardan tortib, to hozirgi kungacha bo’ lgan turli
tarixiy   davrlarda   tarbiya,   maktab   va   pedagogika   nazariyalarining   taraqqiyotini
davrlar   talabi   asosida   o’   rganib   keldi.   Har   bir   ijtimoiy   tuzum,   uning   kelajagi,
insoniyat   istiqboli,   kishilarning   xayot   va   turmush   darajasi   fan   va   madaniyat
taraqqiyoti bilan bevosita bog’ liqlir. Binobarin mustiqillik tufayli ko’ hna Turkiston
diyorida istiqomat qilib kelgan barcha xalqlar milliy qadriyatlarining qayti tiklanishi
va   rivojlanishiga   shart-sharoitlar   vujudga   keldi.   O’   z   tarixiga   yangicha   tafakkur
asosida   yondoshish,   o’   tmishdagi   pedagogik   tafakkur   daholarining   shuhratini
tiklash,   ularning   g’   oyalarini   xalq   xayotiga   tatbiq   etish   kabi   ulug’   ishlar   amalga
oshirildi. Ayni paytda o’ zbek va boshqa qardosh xalqlarning milliy shakllanishi va
rivojlanishini   zamon   talablariga   mos   keladigan   ta’lim–tarbiya   tizimisiz   tasavvur
qilish   mumkin   emas.   Yosh   avlodni   tarbiyalash   va   o’   qitish   nazariyasi   bilan
amaliyotning   qanday   taraqqiy   qilib   kelagnligini   bilmay   turib,   yoshlarni   har
tomonlama   komil   inson   etib   tarbiyalash   masalalarini   ilmiy   ravishda   hal   qilib   bo’
lmaydi.   Bu   ajdodlarimiz   tomonidan   isbot   qilingan   ilmiy   –   nazariy,   falsafiy   –
tarbiyaviy   haqiqatdir.   Axloqan   pok   va   etuk   insonlarni   tarbiyalash   masalasini
muvafaqiyatli   hal   etishda   xalqimizning   tarixiy   an’analari,   ma’naviy   boyliklari,
ajdodlarimizning   bizga   qoldirgan   ilmiy   me’roslari   va   tarixiy   –   tarbiyaviy
tajribalarini o’ rganib chiqish, ularning yutuqlarini hayotga, ta’lim – tarbiya ishlariga
tadbiq etishning ahamiyati kattadir. Bu borada O’ zbekiston Respublikasi Prezidenti
I.   A.   Karimovning   quyidagi   so’   zlari   alohida   e’tiborga   loyiqdir.   ―Naslu   nasabini
bilmagan   kishi   inson   sanalmaydi.   Necha   yillar   bizni   tariximizdan,   dinimizdan,
ma’naviy   merosimizdan   g’   ofil   etishga   urindilar.   Ammo   biz   hurriyatni   orzu
4  
  etishdan,   hurriyat   uchun   kurishishdan   charchamadik.   Maslagimizni   naslu
nasabamizni   doimo   yodda   saqladik.   Ulug’   bobokalonlarimiz   ruhiga,   bashariyat
tarixi   va   madaniyati   xazinasiga   katta   xissa   qo’   shgan   ulug’   ajdodlarimizga,   ular
qoldirgan ulkan merosga munosib bo’ lish istagi  jamiyatimiz a’zolari orasida  keng
yoyilishi,   har   bir   fuqaroning   ongidan   mustahkam   joy   olishi   –   bu   ham   yangi
zamonning   muhim   xususiyatidir .O’   zbek   xalqi   tarixan   ta’lim   tarbiya   sohasida   o’‖
ziga   xos   dorilfunun   yaratgan.Lekin   islom   va   islomdan   keyingi   mavjud   pedagogik
qarashlarni,   milliy   ta’lim   –   tarbiyaga   oid   an’analarni,   qadriyatlarni,   xalq
pelagogikasini   ilmiy o’  rganish,  puxta tahlil   qilish  va hayotga  tatbiq etish  bugungi
kunnnig   muhim   va   dolzarb   muammosidir.Istiqlolga   erishganimizga   qadar   biz
tarbiya   ishlarimizga   Ovrupa   pedagogikasini   asos   qilib   oldik   va   o’   rgandik.   Endigi
vazifa sharq pedagogikasini o’ rganishga e’tiborni qaratmoq lozim. Chunki ilmu fan
avval  sharqda taraqqiy etgan, hur  fikrlilik bizdan boshlangan. ―Sharq Evropaning
muallimidir  deganda haq edi Olmon olimi Xerler. Haqiqatan ham shunday, o’ zbek	
‖
xalqining madaniy merosi ulkan bir dengiz. Yuqoridagi fikrlarning o’ zi madaniyat
va ma’rifat 
Sharqdan  Evropaga  tarqalgan deyishga   asos  bo’  la  oladi. CHunki,  savodxonlik
maktablarining, qadimiy yozuvlarning vujudga kelishi eng qadimga manbalarda 
―Avesto , Sug’ d, Baqtriya, Urxun – Enisey, Xorazm va boshqa yozuvlar Turon
‖
zaminida   kelganligi,   shu   muqaddas   zaminda   yashayotgan   xalqlarning   eng   qadimgi
ajdodlari   savodxon   kishilar   ekanligidan   dalolat   beradi.   I.   A.   Karimov   madaniy
qadriyatlarning   qudrati   va   tarbiyaviy   ahamiyatiga   yuksak   baho   berib:   ―Xalqning
madaniy qadriyatlari, ma’naviy merosi ming yillar mobaynida sharq xalqlari uchun
qudratli   ma’naviyat   manbai   bo’   lib   xizmat   qilgan.   Uzoq   vaqt   davom   etgan   qattiq
mafkuraviy tazyiqqa qaramay, O’ zbekiston xalqi avloddan avlodga o’ tib kelgan o’
z tarixiy va madaniy qadriyatlarini  hamda o’ ziga xos an’analarini saqlab qolishga
muvaffaq   bo’   ldi.   Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq   ajdodlarimiz   tomonidan
ko’ p asrlar mobaynida yaratib kelingan g’ oyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy
merosini tiklash davlat siyosati darajasiga ko’ tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo’
lib   qoldi.   Tarixiy   tajriba,   an’analarning   meros   bo’   lib   o’   tishi   -   bularning   barchasi
5  
  yangidan-yangi   avlodni   tarbiyalaydigan   qadriyatlarga   aylanib   qolmog’   i   lozim ,   -‖
deydi.   Darhaqiqat,   milliy   qadriyatlarni   umuminsoniy   qadriyatlar   bilan   uyg’
unlashtirish lozim.CHunki biror millat o’ z qadriyatini boshqa millat qadriyatlaridan
ajratadi.Har   bir   millat   ma’naviyatida   o’   ziga   xos   tomonlar   bo’   lsa   ham,   u
umuminsoniy   qadriyatlarning   bir   qismidir.Shu   bilan   birga   unutmasligimiz   kerakki,
biz qurayotgan yangi jamiyat ―binosi  uchun birinchi galda milliy qadriyatlar ustun	
‖
bo’   lmog’   i   lozim.Biz,   eng   avvalo,   milliy   o’   zligimizni   anglamog’   imiz,   o’   z
tafakkurimizni   kashf   etmog’   imiz   lozim.O’   tmishimizda   unutilgan   shunday   ulkan
sarchashmalar   borki,   ularni   puxta,   atroflicha   o’   rganmoq   birinchi   galdagi
vazifadir.VII-XII   asrlar   davomida   Markaziy   Osiyoda   madaniyat,   ilm-fan   beqiyos
rivojlana bordi.Ayniqsa,  aniq fanlarga qiziqish keskin orta boshladi. O’  sha tarixiy
davrda   Al   –   Xorazmiy,   Forobiy,   Al   –   Farg’   oniy,   Al   –   Beruniy,   ibn   Sino,   Az   –
Zamaxshariy   singari   qomusiy   olimlar   dunyoga   keldi.   Ular   bilan   yonma-yon
dunyoviy   ilmlar   tug’   ildi.   O’   sha   ulug’   mutafakkirlar   inson   ma’naviy   va   tafakkur
dunyosini  boyitishda,   insoniyat   ongini,  madaniy  –  ma’rifiy  qarashlarni   o’  stirishda
o’   z   davrida   va   keyinchalik   ham   asosiy   rol   o’   ynadilar,   inson   kamolotiga   doir
beqiyos ta’limotni yaratdilar. XV – XVI asrlarga kelib qadimiy 
Turkiston jahonga Qozizoda Rumiy, Ulug’ bek, Ali Qushchi, Haydar Xorazmiy,
Hofiz   Xorazmiy,   Lutfiy,   A.   Navoiy,   Bobur,   Abulg’   oziy   Bahodirxon   singari
allomalarni voyaga etkazdi. Bu davrda Markaziy Osiyo shaharlarida qator madaniy
va ilmiy markazlar vujudga keldi. Demak, Markaziy Osiyo xalqlari, xususan o’ zbek
xalqi   va   uning   madaniy   –   ma’rifiy   taraqqiyoti   asrlar   davomida   misli   ko’   rilmagan
darajada   rivojlangan.   Qolaversa,   uning   axloq-odobga   oid   qarashlari   pedagogika
fanlari   bo’   yicha ta’limoti  butun  jahonga o’  rnak  bo’   larli   ma’no  va  mazmun kasb
etgan.   Sho’   ro   hokimiyatining   dastlabki   yillarida   Turkistonda   yangi   maktablar
ochish va ularni mustahkamlash vazifalari ko’ ndalang qilib qo’ yildi. 
Unda yoshlar  ongiga yangi  jamiyat  g’  oyalarini  singdirish,  shu ishlarni  amalga
oshiradigan   pedagog   xodimlar   tayyorlashga   e’tibor   berildi.   Shu   ishlarni   amalga
oshirishda   Rassiya   Xalq   ta’limi   yo’   nalishi   va   tizimi   rahbarlik   qilgan.   Tarixdan
ma’lumki,   qaysi   davlat   yoki   mamlakatga   hukumron   bo’   lsa,   u   tobe   mamlakat   va
6  
  xalqiga o’ z mafkurasini, ma’naviyatini, axloq-odob aqidalarini singdirishga harakat
qilgan. Maktablarda dunyo fanini rivojlantirishga munosib hissa qo’ shgan o’ zbek
fani va madaniyatining asoschilari, musulmon olamining ulug’ zotlari emas, balki 
o’zbeklardir. Bedil  singari so’ z ustalari va tafakkur gulshani  bog’ bonlari xalq
ta’limi tizimidan chiqarildi. 
Musulmon   dunyosining   muqaddas   kitobi   Qur’oni   Karim,   Muhammad
alayhissalom hadislari taqib ostiga olindi, yo’ qotildi. Natijada o’ zbek xalqi milliy
ahloq-odobi va tarbiya an’analaridan mahrum bo’ la boshladi. Bu yo’ qotish o’ zbek
fani, madaniyati va pedagogika fanlari rivojlanishiga salbiy ta’sirini ko’ rsatdi.1991
yilga   kelib   O’   zbekiston   xalqi   mustaqillikka   erishgach,   o’   zining   yangi   milliy
Qomusi   asosida   hamma   sohada   bo’   lganidek,   o’   zbek   milliy   fani   va   madaniyati,
―Pedagogika   tarixi ga   ham   yangicha   yondoshish   imkoniyati   tug’   ildi.O’   tmishda‖
progressiv   pedagoglar   va   atoqli   mutafakkirlar   pedagogikaga   doir   muhim   fikrlarni
aytib   qoldirganlar,   bularni   o’   rganish   pedagogika   tafakkurining   o’   sishiga,
pedagoglik   madaniyatining   ortishiga   imkon   beradi.   Pedagogika   tarixi   jamiyat
taraqqiyoti   qonunlariga   suyangan   holda   turli   pedagogik   nazariyalarni,
ta’limtarbiyaning   mazmuni   va   metodlarini   o’   rgatadi.   O’   tmishning   pedagogik
sistemalarida   bo’   lgan   ilg’   or   va   progressiv   fikrlarning   hammasidan   ijodiy
foydalanadi.   Demak,   pedagogika   tarixi   ijtimoiy   fandir.   U   tarixiy   pedagogika
xodisalariga   davr   talabi   asosida   yondoshadi,   tarbiya   nazariyasi   va  amaliyotini   turli
bosqichlarda   xilma-xil   bo’   lganligini   ochib   beradi,   ilg’   or   qarashlarning   taraqqiyot
yo’ lini ko’ rsatib beradi. Pedagogika tarixi fani quyidagi fanlar, ya’ni, pedagogika,
psixologiya,   madaniyat   tarixi,   O’   zbekiston   tarixi,   jahon   xalqlari   tarixi,   falsafa,
etnografiya,   arxeologiya,   ahloqshunoslik   va   boshqa   bir   qator   fanlar   bilan   uzviy
aloqadadir.   Biz   pedagogika   tarixi   fanini   o’   rganish   va   tahlil   qilishda:   qadimgi
yozuvlar,   bitiklar,   qo’   lyozma   yodgorliklari,   sharq   mutafakkirlarining   ilmiy   –
ma’naviy me’rosi, xalq og’ zaki ijodi, muqaddas kitoblar, pandnomalar, dasturlar, o’
quv   qullanmalari   va   darsliklar,   xalq   maorifi   masalalariga   oid   materiallar,   matbuot
materiallari,   prezident   Islom   Karimovning   ta’lim-tarbiyaga,   oir   asarlariga
asoslanamiz. Pedagogika tarixi fanining metadologiyasi esa milliy va umumbashariy
7  
  qadriyatlar,   xalq   pedagogikasi,   Markaziy   Osiyo   va   Sharq   mutafakkirlarining   ilmiy
va   ma’naviy   merosi,   O’   zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   O’   zbekiston
Respublikasi  Prezidenti I. A. Karimovning ta’lim – tarbiyaga oid asarlari va milliy
istiqlol g’ oyasi haqidagi nazariyalari hisoblanadi. 
Pedagogika tarixini o’ rganish o’ qituvchilarining faqat pedagoglik madaniyatini
oshiribgina   qolmay,   balki,   shu   bilan   birga,   unga   pedagogik   mahoratni   egallashga
yordam beradi. 
Shuningdek, o’ tmishning ta’lim – tarbiya sohasidagi eng yaxshi tajribalarini o’
rganadi,  bu esa uning kundalik pedagoglik  faoliyatida yordam  beradi, uni  bevosita
amaliy   faoliyatga   tayyorlaydi.   ―Sahih   yo’   nalishining   asoschisi   eng   etuk   va‖
mashhur muhaddis Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil Al-Buxoriydir. Imom 
Ismoil   Al-Buxoriy   hadis   ilmida   ―Amir-ul-mo’   minin ,   ―Imom   al-	
‖
muhaddisiyn  (―Barcha muhaddislarning peshvosi ) degan sharafli nomga sazovor	
‖ ‖
bo’ lgan. U 810 yilning 13 mayida (ba’zi manbalarda 810 yilning 20 iyulida) (hijriy
194   yil   shavvol   oyining   13   kuni)   Buxoroda   tug’   ilgan.   Go’   dakligida   otadan   etim
qolgan. Dastlabki savodini maktabda chiqargan, 10 yoshidayoq arab tilida yaratilgan
kitoblar yordamida hamda roviylardan og’ zaki ravishda eshitish asosida hadislarni
yodlay boshlagan.  Imom  Ismoil  Al-Buxoriy iste’dodli, o’  tkir  zehnli  hamda  ziyrak
olim bo’ lgan. eshitgan. Ma’lumotlarga ko’ ra, Imom Ismoil al-Buxoriy 600 mingga
yaqin hadisni to’ plagan., 100 ming ―sahih  va 200 ming ―g’ ayri sahih  hadislarni	
‖ ‖
yod olgan. Uzoq safardan ona yurti Buxoroga qaytgach, talaba va ulamolarga hadis
ilmidan   saboq   beradi.   Maktab.   internat   –   o’   rta   madrasa.   Bu   maktabda   ham   diniy,
ham   dunyoviy  fanlar  o’   qitilib,  o’   rta   ma’lumot  berilgan.  XX  asr  boshlariga  kelib,
Turkiston   o’   lkasidagi   yirik   markaziy   shaharlarda   oliy   ta’lim   maskani   hisoblangan
quyidagi madrasalar: Buxoroda – 80, Qo’ qonda – 40, Samarqandda – 22, 
Marg’ ilonda – 28, Toshkentda -17 mavjud bo’ lib, ularda 400 dan 5000 tagacha
talaba tahsil olar edi. 1906 yilga kelib, birgina Samarqand viloyatining o’ zida 1510 
ta   musulmon   maktabi   bor   edi,   ularda   1482   o’   qituvchi   12740   talabaga   saboq
bergan. Umuman olganda Turkiston o’  lkasida  1905-1906 yillarda 5290 ta maktab
bo’   lib,   ularda   70955   talaba   ta’lim   olgan.   Shakuriyning   ajoyib   fikri-   Ey   muallim,
8  
  maktabing   taraqqiyot   topib,   sernur   bo’   lsin,   yaxshi   noming   to   abad   dunyoda
mashhur   bo’   lsin.   G’   ayrat   qil,   toki   biz   olimu   dono   bo’   laylik,   -   axir,   bir   savtiya
usulining   sevguchilarimiz,   tarbiyat   qil,   har   kishining   xotirini   shod   qil.   Har   fandan
bizga o’ rgat, biz bahramand bo’ lib nodonlikni nari quvaylik. Garchi nodon kishilar
senga   ta’na-haqorat   etsalar   ham   g’   am   ema.   Albatta,   dushmanlar   sharmsor   bo’
lurlar!   Taniqli   ma’rifatparvar   adib   Abdulla   Avloniy   pedagogik   fikr   taraqqiyotiga
salmoqli hissa qo’ shgan, o’ z asarlarida o’ zbek xalqining eng yaxshi an’analarini,
ta’lim-tarbiyaga oid muhim hayotiy masalani aks ettirgan pedagog, olimdir. 
XX   asr   boshlarida   O’   zbekistonning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   pedagogik
fikrlarning rivojida Abdulla Avloniy alohida o’ rin egalladi, butun faoliyati davrida
u   o’   z   xalqiga   xizmat   qiladigan   komil   insonni   etishtirish,   uning   ma’naviyatini
shakllantirishga   alohida   e’tibor   berdi.   Abdulla   Avloniy   badan   tarbiyasi   masalasida
bolani sog’ lom qilib o’ stirishda ota-onalarga murojaat qilsa, bolani fikr tomondan
tarbiyalashda o’ qituvchilarning faoliyatlariga alohida e’tabor beradi.  
 
9  
  1.2. Zamonaviy pedagogika yo’nalishlari
O’ zbekiston respublikasi mustaqillikka erishgandan keyin ta’ lim tizimiga bir
qator   o’   zgartirishlar   kiritildi,   oxirgi   bir   necha   yil   mobaynida,   jumladan   akademik
litsey va kasb  hunar kollejlarida ta’  limning zamonaviy pedagogik yo’ nalishlariga
o’   tish   va   o’   qitish   tizimini   tubdan   isloh   qilish   chora   tadbirlari   amalga   oshirildi.
Bunga   misol   sifatida   2012-yil   28   maydagi   ―Malakali   pedagog   kadrlar   tayyorlash
hamda  o’   rta  maxsus,  kasb-hunar   ta’  limi  muassasalarini  shunday  kadrlar  bilan  ta’
minlash   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid   chora-tadbirlar   to’   g’   risida   O’‖
zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarori haqida gapirish mumkin. Unga ko’ ra:
Qayd   etib   o’   tilsinki,   respublikamizda   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturiga
muvofiq   kasb-hunar   kollejlari   va   akademik   litseylar   uchun   oliy   ma’   lumotli   o’
qituvchi kadrlar tayyorlashning yaxlit tizimi vujudga keltirilgan. 
Buning   natijasida   hozirgi   vaqtda   mamlakatimizdagi   1537   ta   o’   rta   maxsus,
kasb-hunar   ta’   limi   muassasalarida   214   ta   talab   etilayotgan   yo’   nalishlar   va
mutaxassisliklar bo’ yicha 115,8 ming nafar pedagog xodimlar kadrlar tayyorlashni
amalga   oshirmoqdalar,   ularning   90,6   foizi   oliy   ma’   lumotga   ega,   o’   qituvchi
kadrlarning   70   foizdan   ko’   prog’   i   40   yoshgacha   bo’   lgan   yuqori   malakali
mutaxassislardir. 
Shu   bilan   birga,   maxsus   komissiyalar   tomonidan   o’   tkazilgan   tekshirishlar
natijasida aniqlanishicha, kasb-hunar kollejlari hamda akademik litseylarning rahbar
va   pedagog   kadrlarini   tanlash   tizimida,   avvalambor,   ularning   malakasi   yetarli
emasligi   hamda   qo’   yilayotgan   talablarga   muvofiq   emasligi   bilan   bog’   liq   jiddiy
kamchilik va nuqsonlar mavjud. 
Kasb-hunar kollejlarini o’ qituvchilar va ishlab chiqarish ta’ limi ustalari bilan
ta’   minlash   ko’   p   jihatdan   ularning   tegishli   bazaviy   tayyorgarligini,   pedagogik   va
amaliy   ish   tajribasi   mavjudligini   hisobga   olmasdan   rasmiy   ravishda   amalga
oshirilmoqda. 
Natijada   o’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   tizimida   o’   quv   jarayoni   tegishli
darajada   tashkil   qilinmagan,   mashg’   ulotlar   asosan   an’   anaviy   maktab   ta’   limi
10  
  uslublariga tayangan  holda  o’  tkazilmoqda.  Zamonaviy  ilg’   or   pedagogik  va yangi
kompyuter, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari, shu jumladan, Internet ta’ lim
jarayoniga   sust   joriy   etilmoqda.   Kasb-hunar   kollejlarini   xorijiy   tillardan   dars
beruvchi malakali mutaxassislar bilan ta’ minlashga yetarlicha e’ tibor berilmayapti.
Kasb-hunar   kollejlari   va   akademik   litseylarning   rahbarlar   tarkibini   pedagogik
ish   sohasida   yetarlicha   tajribaga   ega   bo’   lgan   kasb   mahorati   yuqori   mutaxassislar
bilan yanada mustahkamlash talab etiladi. 
O’ rta maxsus, kasb-hunar ta’ limi tizimining rahbar hamda pedagog kadrlarini
qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   borasida   tarkib   topgan   tizim   zamon
talablariga javob bermayapti. 
Kasb-hunar   kollejlari   va   akademik   litseylar   uchun   ilg’   or   pedagogik   va
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   egallagan,   kasbiy   tayyorgarlikka   ega,
zamonaviy   fikrlovchi   kadrlarni   tanlash   va   ular   bilan   ta’   minlash   tizimini   tubdan
yaxshilash,   o’   sib   borayotgan   zamonaviy   talablarni   hisobga   olgan   holda,   ularni
tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish tizimini yanada takomillashtirish
maqsadida: 
1. O’ zbekiston Respublikasi Oliy va o’ rta maxsus ta’ lim vazirligi, O’ rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   markazi   Qoraqalpog’   iston   Respublikasi   Vazirlar
Kengashi hamda viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari bilan birgalikda maxsus
komissiyalar tomonidan o’ tkazilgan tekshirishlar davomida kasb-hunar kollejlari va
akademik litseylarning faoliyatida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish bo’ yicha
aniq chora-tadbirlarni amalga oshirsin, ularni kasbiy tayyorgarlikka ega, zamonaviy
fikrlovchi kadrlar bilan ta’ minlashga, ilg’ or pedagogik va axborotkommunikatsiya
texnologiyalarini ta’ lim jarayoniga keng tatbiq etishga alohida e’ tibor qaratilsin. 
Ko’   rilgan   chora-tadbirlarning   natijalari   to’   g’   risida   1   sentabrga   qadar   va
2012yil yakunlari bo’ yicha Vazirlar Mahkamasiga ma’ lumot berilsin. 
2. O’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   tizimi   boshqaruv   organlarining
rahbar   kadrlarini   tanlash,   tayinlash   va   attestatsiyadan   o’   tkazish   bo’   yicha
Respublika komissiyasining yangilangan tarkibi 1-ilovaga muvofiq tasdiqlansin. 
11  
  3. O’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   tizimi   boshqaruv   organlarining
rahbar   kadrlarini   tanlash,   tayinlash   va   attestatsiyadan   o’   tkazish   bo’   yicha
Respublika   komissiyasi   (Sh.M.Mirziyoyev)   O’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi
markazi, Qoraqalpog’ iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar   hokimliklari   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   kasb-hunar   kollejlarining
rahbar   kadrlar   bilan   ta’   minlanganligini   tanqidiy   ko’   rib   chiqsin,   ushbu   masalada
ishlarni   tegishli   darajada   tashkil   etilishini   ta’   minlamagan   shaxslarni   javobgarlikka
tortsin   hamda   kollejlarning   rahbarlar   tarkibini   yetarlicha   pedagogik   ish   tajribasiga
ega   bo’   lgan   kasb   jihatdan   tayyorlangan   mutaxassislar   bilan   mustahkamlash   bo’
yicha aniq chora-tadbirlarni amalga oshirsin. 
Amalga oshirilgan chora-tadbirlarning natijalari to’ g’ risida 1 avgustga qadar
va 2012-yil yakunlari bo’ yicha Vazirlar Mahkamasiga axborot berilsin. 
4. Amaldagi qonun hujjatlari bo’ yicha o’ rnatilgan tartibga ko’ ra, kasb-
hunar   kollejlari   va   akademik   litseylarning   direktorlari   ikki   yilda   bir   marta,   o’
qituvchi   kadrlar   esa   har   uch   yilda   kamida   bir   marta   attestatsiyadan   o’   tkazilishlari
kerakligi ma’ lumot uchun qabul qilinsin. 
Vazirlar Mahkamasi manfaatdor vazirliklar va idoralarni jalb etgan holda, ikki
oy   muddatda   o’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   muassasalarining   o’   qituvchilari
hamda   ishlab   chiqarish   ta’   limi   ustalarini   attestatsiyadan   o’   tkazish   hamda   malaka
toifalarini berish tartibi to’ g’ risidagi Nizomni tanqidiy qayta ko’ rib chiqsin va o’
zgartirishlar   kiritsin.   Bunda   o’   qituvchilar   tarkibining   kompyuter   texnikasi   va
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan,   internet   tarmog’   idan   foydalanish   bo’
yicha   amaliy   ko’   nikmalarga   ega   bo’   lishi   majburiy   ekanligiga   alohida   e’   tibor
qaratilsin. 
5. O’ zbekiston Respublikasi Oliy va o’ rta maxsus ta’ lim vazirligi, O’ rta
maxsus, kasb-hunar ta’ limi markazi: 
ta’ lim jarayonida ilg’ or pedagogik uslub va texnologiyalari (―case study  uslubi,‖
loyihalar uslubi, hamkorlikda o’ qitish, ―amaliy o’ yin , interfaol ta’ lim uslubi va	
‖
boshqalar),   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,   elektron   ta’   lim   resurslari   va
12  
  multimedia   taqdimotlaridan   foydalanish   borasida   chet   el   tajribasini   chuqur   va   har
tomonlama o’ rganib chiqsin; 
chet   el   tajribasini   inobatga   olgan   holda,   uch   oy   muddatda   kasb-hunar   kollejlari   va
akademik   litseylar   uchun   yangi   o’   quv   rejalari   va   dasturlarini   qaytadan   ishlab
chiqsin  hamda   belgilangan   tartibda  tasdiqlansin,  ularda  an’  anaviy  maktab  ta’  limi
uslublaridan   voz   kechib,   amaliy   mashg’   ulotlar   va   ishlab   chiqarish   amaliyoti   bo’
yicha soatlar ko’ paytirilishini nazarda tutsin; 
ikki oy muddatda kasb-hunar kollejlari va akademik litseylarning ta’ lim jarayoniga
ilg’   or   pedagogik   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng   ko’   lamda   joriy
etish bo’ yicha chora-tadbirlar dasturini tasdiqlasin. 
Vazirlik,   O’   rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   markazi   va   uning   hududiy
tuzilmalarining  rahbarlari  mazkur  chora-tadbirlar   amalga  oshirilishi  uchun   shaxsan
javobgar bo’ lishlari to’ g’ risida qattiq ogohlantirilsin. 
6. O’  zbekiston  Respublikasi  Oliy va o’  rta maxsus  ta’ lim  vazirligining O’ rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’   limi   markazi   tarmoq   (bazaviy)   kasb-hunar   kollejlari
huzurida   o’   qituvchi   kadrlarning   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   vositalarini
qo’   llash   asosida   ilg’   or   pedagogik   texnologiyalarni   egallashlari   bo’   yicha   doimiy
faoliyat yuritadigan seminarlarni tashkil qilsin. 
Ushbu   seminarlarni   o’   tkazish   uchun   mazkur   texnologiyalarni   egallagan
mutaxassislarni shtat asosida taklif qilishga ruxsat berilsin. 
O’   zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’   rta   maxsus   ta’   lim   vazirligi,   O’   rta   maxsus,
kasb-hunar ta’ limi markazi vazirlik va markazning mansabdor shaxslari, oliy o’ quv
yurtlarining   yetakchi   o’   qituvchilari   ichidan   ushbu   seminarlarni   o’   tkazish   uchun
mas’ ul shaxslarni biriktirib qo’ ysin, seminar ishini muntazam nazorat qilib borsin,
zarur o’ quv-uslubiy yordam ko’ rsatsin. 
7. O’ zbekiston Respublikasi Oliy va o’ rta maxsus ta’ lim vazirligi oliy ta’ lim
muassasalari   tomonidan   kasb-hunar   kollejlari   va   akademik   litseylar   uchun   o’
qituvchi kadrlar tayyorlash saviyasi va sifati ustidan qattiq tizimli nazorat o’ rnatsin,
bitiruvchilarning   kasbiy   tayyorgarligi   bilan   bir   qatorda,   ularning   zamonaviy
pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini,   xorijiy   tillarni
13  
  egallashlariga,   pedagogik   amaliyotni   kollejlar   va   litseylarda   majburiy   ravishda   o’
tishlariga alohida e’ tibor qaratsin. 
14  
  II Bob. Matematika Tarixi
2.1. Matematika tarixi
  Matematika   fanini   rivojlanishini   asoslari,   boshqa   fanlarini   rivojlanishi   kabi,
insoniyat  faoliyatining  amaliy  ehtiyojlaridan  kelib  chiqadi.   Fanning  rivojlanishi  bu
ishlab chiqarishning shakllanishi  bilan asoslanadi.  Matematika, boshqa fanlar kabi,
odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   natijasida   vujudga   keldi,   bular:   er   maydonining
yuzalarini   o’   lchash,   idishlarning   sig’   imini   o’   lchash,   vaqtni   o’   lchash   va
mexanikaning elementlaridir . F. Engels.Andi - Dyuring. ‖
Haqiqatan   ham   matematikaning   turli   bo’   limlari   real   dunyoning   fazoviy
formalarini va miqdoriy munosabatlarini  o’ rganishda o’ zining metodlarining turli
tumanligi   bilan   ajralib   tursada,   yagonaligi   va   umumiyligi   bilan   yaxlit   birlashtirib
turadi.  Matematika fanining mazmuni quyidagicha: 
1) uning rivojlanish jarayonida yig’ iladigan - faktlar; 
2) faktlar asosida ilmiy tasavvurning shakllanishi - gipoteza. O’ z o’ rnida
bu tajriba orqali tekshiriladi; 
3) faktlar   va   tajribalar   natijalarini   umumlashtirish   hamda   ularni   nazariya
va qonunlar ko’ rinishiga keltirish; 
4) nazariya   va   qonunlarni   o’   rganish,   matematikani   o’   rganishni
xarakterlaydigan umumiy yo’ nalishlarni ifodalovchi metodologiyani yaratish. 
Bu   elementlar   doimo   o’   zaro   aloqadorlikda   va   rivojlanishdadir.   Ana   shu
aloqadorlikni   va   rivojlanishni   o’   rganish   bizlarni   qanday   tarixiy   davrga   olib
borishini   tushunish,   ro’   yobga   kelish   sabablarini   aniqlash   aynan   mana   shu
matematika   tarixining   predmetini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   matematika   tarixi
matematikaning   rivojlanishining   qonunlarini   o’   rganuvchi   fandir   Yuqoridagi
aytilganlarga asosan matematika tarixi quyidagi masalalarni hal qilishi kerak. 
 Birinchidan - matematikani fan sifatida rivojlanishining haqiqiy mazmuni 
yoritili-shini. Bularda matematikaning metodlari, tushunchalari va fikrlari qanday 
paydo bo’ lganligi, ayrim matematik nazariyalar tarixan qanday dunyoga kelgani 
yoritilishini. Xalqlarda ma’ lum tarixiy davrlarda matematikani rivojlanishini 
15  
  xarakteri va xususiyatlarini aniqlashni barcha zamondagi ulug’ olimlarning qo’ 
shgan hissalarini yoritishni hal qilish. 
Ikkinchidan   -   matematika   tarixi   matematikani   turli-tuman   aloqalarini   ochishi
jumladan;   matematikani   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   va   faoliyatlari   aloqasini,
boshqa   fanlar   rivojlanishi   bilan   aloqasini   ochish,   jamiyatning   sotsial   va   iqtisodiy
strukturasiga   va   sinfiy   kurashlarga   ta’   sirini   ochish,   xalqlarning   olim   individining,
olimlar kollektivining rolini ochishdan iborat. 
Uchinchidan   -   matematika   tarixini   o’   rganish   hozirgi   zamon   matematikasini
man-tiqiy   mazmunini,   rivojlanish   dialektikasini   va   kelajagini   to’   g’   ri   tushunishga
yordam   berishi   kerak.   Matematika   juda   qadimgi   fanlardan   biri   bo’   lib   dastlabki
bosqichlarda o’ zaro muomila va mehnat faoliyatlari asosida shakllana boshladi. U
asta-sekin   rivojlana  boshladi,   ya’   ni   faktlar   yig’   ila  boshladi.   Matematika   mustaqil
fan   sifatida   vujudga   kela   boshlaganda   uning   bundan   keyingi   rivojlanishiga
matematik   bilimlarning   o’   zi   ham   ta’   sir   eta   boshladi.   Shulardan   ba’   zilarini   qayd
etib o’ taylik. 
1) Nyutonning   (differentsial   va   integral   xisobining   ilk   qadamlari)
funksiyalarni   hisoblash   usuli   darhol   mexanikani   masalalarini   hal   qilishni   umumiy
metodi darajasigacha ko’ tarildi. 
2) Lagranj   algebraik   tenglamalarni   radikallarda   hal   qilish   problemasini
izlaganda tenglama ildizlarini ―gruppalash masalalarini  qaragan edi. Keyinroq esa‖
o’ sha gruppalar nazariyasini rivojlantirib, yuqoridagi problemani hal etdi. 
So’ ng XIX asrda A. Keli gruppaga ta’ rif berdi. S. Li esa uzluksiz gruppalar
nazariyasini   yaratdi.1890   –   yilda   E.   S.   Fedorov   gruppalar   nazariyasi
kristollografiyaga   tatbiq   etdi.   Hozirda   esa   gruppalar   nazariyasi   kvant   fizikasining
ilmiy   quroliga   aylangan.   Bulardan   ko’   rinadiki   matematika   nafaqat   o’   z-o’   zini
rivojlantiradi,   balki   boshqa   fan-larning   rivojlanishiga   va   aksincha   boshqa   fan
yutuklari   asosida   o’   zi   ham   rivojlanadi.   Matematika   metodlarini   tabiiy   fanlarga
tatbiqi; 
16  
  1) U   yoki   bu   hodisani   mazmuniga   mos   keluvchi   matematik   masalani
bayon   etish,   ya’   ni   matematik   modelini   vujudga   keltirish   va   uni   yechishning
metodini topish; 
2) Matematik   modelni   yechish   va   uning   forma   va   metodlarini
takomillashtirish   va   mantiqiy   kamolotga   intilish.   So’   nngi   yillarda   fan   va
texnikaning   jadal   rivojlanishi   (kibernetika,   hisoblash   texnikasi)   ekonomika,
boshqarish   sistemasi,   psixologiya,   meditsina   va   boshqa   sohalarda   matematikaning
roli   yanada   kuchayib   ketdi.   Matematika   tarixi   matematikaning   rivojlanish
jarayonida   ko’   pdan   -   ko’   p   yorqin   dalillar   bilan   bir   qatorda   qorong’   u   zulmat
davrlarini boshidan kechirganligidan dalolat beradi. Haqiqatdan, xam din peshvolari
din ta’ limotiga mos kelmagan har qanday yangilikning yo’ q 
qilishga yoki bo’ g’ ishga intilganlar. Faqat ayrim olimlarning katta jasoratigina
fanni   ilgari   siljishi   uchun   imkoniyatlar   yaratib   bergan.   Jumladan   Kopernik   va
Galiley,   Ulug’   bek   qismatlari.   Yoki   XVII   asrda   Leybnits   va   Nyuton   asarlarida
cheksiz   kichiklar   hakida   ma’   lumotlar   paydo   bo’   lishi   bilan   yepiskop   Berklining
qattiq   tanqidiga   uchradi.   Yoki   limitlar   nazariyasi   XIX   asr   oxiriga   qadar   qattiq
tortishuvlarga sabab bo’ lib keldi. Hatto Koshining ishlari ham bunga barham bera
olmagan edi. Yoki N. I. Lobachevskiy ishlari o’ limidan so’ ng XIX asr oxirida tan
olindi.   (Ya.   Bolyai   va   Gauss   ishlari).   Matematikani   sotsial-iqtisodiy   sohalarga   ta’
sirini chuqurroq ko’ ra bilish uchun uning tarixini turli ijtimoiy formatsiyalar bilan
birgalikda   qarash   kerak.   Qadim   davrda   fan   boylarning   ermagi   bo’   lgan.   O’rta
asrlarda esa fan ko’ p jihatdan boy feodallarning manfaatiga, dinga bo’ ysundirilgan
(savdo   ishlari,   hosil   bo’   lish,   meros   bo’   lish,   o’   zga   yerlarni   bosib   olish,   ta’   sir
doiralarni kengaytirish). Matematika fanida ilg’ or va reaktsion kuchlarning kurashi
har doim sinfiy xarakterga ega bo’ lib kelgan. 
Ayniqsa   tarixiy   va   filosofik   masalalarda   bu   yaqqol   ko’   rinib   turadi.   Keyingi
boblarda bu faktga konkret misollar keltirib boriladi. 
  Demak, matematika tarixini  bilish fanni  mantiqan va tarixan rivojlanishining
asosiy   faktlarini   va   qonunlarini   to’   g’   ri   bilish   va   talqin   qilish   imkonini   beradi,
17  
  sxolastikani bartaraf etadi, ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Matematika tarixida
o’ zining xarakteri jihatidan bir-biridan tubdan farq qiladigan, davrlar 
mavjud   bo’   lib,   bunday   ajratishlar   davlatlarda   nisbatan,   sotsial-iqtisodiy
formatsiyalarga nisbatan, buyuk kashfiyotlarga nisbatan va hokazo qarab davrlarga
bo’   linishi   mumkin.   Shulardan   biri   A.N.Kolmogorov   taklif   etgan   variantdir.   U
quyidagicha: 
Matematikaning ro’yobga kelishi. 
Bu   davr   eramizdan   oldingi   VI   -   V   asrlargacha   davom   etib,   bu   paytga   kelib
matema-tika mustaqil fan sifatida shakllanadi. Bu davrning boshlanishi esa, o’ tmish
ibtidoiy davrga qarab boradi. Bu davrda matematika hali fan sifatida shakllanmagan
bo’ lib, qilingan ishlarning xarakteri asosan kuzatish va tekshirish natijalari asosida
materiallar to’ plashdan iborat bo’ lgan. 
Elementar matematika davri. 
Bu davr eramizdan oldingi VI - V asrlardan boshlanib, to hozirgi XVI asrgacha
bo’ lgan davrni o’ z ichiga oladi. Bu davrda asosan o’ zgarmas miqdorlarga oid
masalalar atroflicha o’ rganilgan bo’ lib (bularning ba’ zilari o’ rta maktab 
kursiga   kiritilgan),   matematikaning   bundan   keyingi   rivoji   o’   zgaruvchi
miqdorlarning kiritilishi bilan bog’ liq. 
O’zgaruvchi miqdorlar matematikasi . 
Bu davrning boshlanishi o’ zgaruvchi miqdorlarning kiritilishi, Dekart analitik
geometriyasi vujudga kelishi, Nyuton va Leybnits asarlarida differentsial va integral
xisobi tushunchalari paydo bo’ lishi bilan xarakterlidir. XVI asrdan to XIX asrgacha
davom etgan bu davrda matematika jadal sur’ atlar bilan rivojlandi, yangi bo’ limlar
vujudga  keldi.   Bar-cha  ilmiy   yo’   nalishlarning  bunday   rivoji   matematikani   hozirgi
zamon ko’ rinishiga olib kelinishiga sabab bo’ ldi. Hozirda biz buni matematikaning
klassik asoslari deb yuritamiz. 
Hozirgi zamon matematikasi davri. 
Bu davrda yangi matematik nazariyalar, matematikaning yangi-yangi tatbiqlari
vujudga keldikim, u matematika predmetini mazmunini judayam boyitib yubordi. 
18  
  Bu   esa   o’   z   navbatida   matematika   asosini   (aksiomalar   sistemasini,
isbotlashning   mantiqiy   usullarini   va   boshqalar)   Hozirgi   zamon   matematikasining
yutuqlari asosida qayta ko’ rib chiqishni taqozo etadi.VII asrga kelib, o’ rta osiyo va
yaqin   sharqda   yashagan   qabilalarning   o’   zaro   urishlari   butun   regionni   xonavayron
qildi,   xalqni   qirg’   in   qildi.   Ana   shunday   bir   payt-da   Islom   dinining   asoschisi
Muxammad   siyosiy-diniy   dushmanlari   ustida   xijozda   g’   alaba   qozongach,   uning
xalifalari Islom dinini tarqatish niqobi ostida ― 
Muqaddas   urish   ―   elon   qildilar.   Natijada   hukumron   din   sifatida   Islom   dini,
davlat tili sifatida arab tili o’rnatilidi. Xo’ jalik va siyosiy xayotda ro’ y bergan bu o’
zgarishlar   matematikani   rivojlanishi   uchun   qulay   sharoitlar   yaratdi.   Chunki   ulkan
davlatni   boshqarish,   irrigatsiya   va   qurilish   inshoatlarini   qurish,   savdosotiq   va
xunarmandchilikni rivojlanishi, davlatlar orasidagi munosabatlarni  yo’ lga qo’ yish
birinchi   navbatda   tabiyot   fanlariga   aloxida   etiborini   kuchaytiradi.   Natijada
matematika,  geografiya,  astroniya, arxitektura jadal   suratlar  bilan  rivojlandi.  Sharq
xukmdorlari   fanni   o’   z   qaramog’   lariga   oldilar.   Davlatni   boshqarish   apparatida
maxsus   haq   to’   lanadigin   olimlar   ishlay   boshladilar.   Ular   uchun   observatoriyalar
qurila   boshlandi,   qadimiy   kitoblar   yig’   ilib   arab   tiliga   tarjima   qilindi   va   maxsus
kutubxonalar   qiroatxonalar   bilan   birga   tashkil   qilina   bordi.   Bunday   markazlardan
eng kattasi  Bog’ dodda (641 y poytaxt) vujudga keldi. Bu yerda to’  plangan ilmiy
asarlar   o’zlashtirildi.   O’rta   asrda   yashagan   mashxur   matematik,   astranom
tabiatshunos   va   faylasuflardan:   Muhammad   ibn   Muso   Al-Xorazmiy   (780   -847),
Abul   Abbos   Al   Farg’   oniy   (990),   Xosib   Al   Karxiy   (1025),   Abu   Rayxon   Beruniy
973-1048),   Abu   Ali   ibn   Sino   (8801037),   An-Nasaviy   (1030y),   Umar   Xayyom
(1048-1122). Nasriddin At-Tusiy 
(1201-1274),  Ғ iyosiddin Jamshid al Koshi (1442y) va boshqalar. Abu Abdullo
Muxammad ibn Muso Al Xorazmiy Al Ma’ jusiy (783-874). Dastlabki ma’ lumotni
vatanida oladi. IX asr boshida Marvda al Mamun al- Rashid saroyida hizmat qiladi
va   uning   buyrug’   iga   ko’   ra   Xindiston   g’   arbiga   safarga   boradi   va   ularning
matematikasi bilan tanishadi. Buning natijasida u «hind sonlari haqida» 
19  
  (Hisob  al-Xind)  traktatini  yozadi. Bu ekspeditsiyaning  fan tarixidagi  roli  juda
katta bo’ lib, butun dunyoga ―arab raqamlari― deb atalgan hind raqamlarining va
o’ nlik pozitsion hisob sistemasining tarqalishiga sabab bo’ ladi. 813 yili 
Al- Mamun Bog’ dodda halifalikka o’ tiradi va tez orada ―Donishmandlik uyi
asosida tashkil etil-gan astronomik observatoriyaga boshchilik qildi. Bu erda butun
sharqdan to’ plangan ko’ pdan-ko’ p olimlar xizmat qiladilar. Xorazmiy asarlarining
umumiy soni  malum  emas,  lekin bizgacha etib kelganlari  AlMamun  davrida (813-
833) ―Fi hi-sob al-jabr va al-muqabola―, ―Hisob al-
Xind ,   ―Astranomik   jadval―   Al-Mu’   tasim   davrida   (842-847)   ―Surat   ul   arz―‖
al-
Vosiq   davrida   (842-847)   «Yaxudiylar   kalendari   Xorazmiy   arifmetik   risolasining
kirish   qismida.   hind   hisobi   xaqida   tushuncha   berib,   uni   rivojlantiradi   va   xozirgi
zamon ko’ rinishiga keltiradi. Sonlarni yozilishi va o’ qilishi haqida batafsil izoxlar
beradi. Sonlar ustidagi ammallar esa +, daraja, ildiz chiqarish qatori oltita amalga
qo’ shimcha ikkilantirish va yarimlatish amalini xam kiritadi (asarning asl nusxasi
saqlanmagan).   Har   bir   amalni   batafsil   izohlab,   ko’   pdan-ko’   p   misollarni   ishlash
namunalarini   beradi.   Aynan   shu   asar   orqali   butun   dunyo   o’   nli   pozitsion   sanoq
sistemasi bilan tanishadi. Hisoblashlardagi noqulayliklar, yani sonlarni alfabit yoki
so’ z (qisqartma) orqali yozishni bartaraf etdi va bu bilan bajariladigan ammallarni
ixchamlashtirdi. Xorazmiyning yana bir muxim asarlaridan biri ― Fi xisob aljabr
va   al-muqobala―dir.   U   bu   asar   bilan   algebrani   mustaqil   va   aloqida   fan   sifatida
keltiradi.  Asar asosan uch bo’ ‘limdan iborat bo’ lib: 
1) al-jabr   va   al-muqobala   yordamida   1-   va   2-darajali   bir   nomalumli
tenglamalarni   yechish,   ratsional   va   irratsional   ifodalar   bilan   amallar   bajarish
hamda tenglama yor-damida sonli masalalarni echish yo’ llari beriladi; 
2) geometriyaga   bag’   ishlanganbo’   lib,   bunda   miqdorlarni   o’   lchash   va   o’
lchashga doir masalalarga algebraning ba’ zi bir tatbiqlari ko’ rsatiladi; 
3) algebraning   amaliy   tadbiqi,   ya’   ni   meros   bo’lishga   doir   masalalar   beriladi.
Xorazmiy   algebraik   asarining   kirish   qismida   fan   taraqiyotida   o’   tmishdagi
olimlarning   qo’   shgan   xissalari   va   o’   z   asarlarining   ahamiyatini   gapirib,   uning
20  
  algebra   va   al-muqobala   haqidagi   qisqacha   kitobi   arifmetikaning   sodda   va
murrakkab   masalarini   o’   z   ichiga   olganligini   va   ular   meros   ulashishi,   vasiyat
tuzish,   mol   dunyo   taqsimlash   uchun   sud   va   savdo   ishlari,   yer   o’   lchashlarda,
kanallar o’ tkazish va yuza o’ lchashlarda zarurligini ta’ kidlaydi. 
Xorazmiy o’ z kitobida uch xil miqdorlar bilan amal bajaradi, ildizlar, kvadratlar,
oddiy son. 
Ildiz-har qanday noma’ lum narsa (―shay ). ‖
Kvadrat-ildizning o’ zini o’ ziga ko’ paytmasi. 
Oddiy son - ildizga va kvadratga tegishli bo’ lmagan son. 
Tenglamalar   echish   bobidan   so’   ng   Xorazmiy   misolda   algebraik   ifodalar   ustida
amallarni   bajarish   qoidasini   bayon   etadi.   Ratsoinal   algebraik   ifodalar   ustida   turt
amaldan tashqari, kvadrat ildizlarni bir-biriga ko’ paytirish va bo’ lish hamda ko’
paytuvchini   kvadrat   ildiz   ishorasi   ostiga   kiritish   amallari   bajariladi.   Algebraik
ifodalar ustida avval ko’ paytirish so’ ng qo’ shish va ayirish, oraliqda esa bo’ lish
amalini bajaradi. Bir hadni ko’  p hadga va ko’  p hadni  ko’  p hadga ko’ paytirish
amallarini avvalaniq sonlarda, so’ ng ratsional kvadrat irratsionallikda ko’ rsatiladi.
Butun   musbat   va   manfiy   sonlarni   hozirgi   terminda   ―plyus va   ―minus   deb	
‖ ‖
atalmasdan (yoki shuncha o’ xshash) 
qo’   shiluvchi   va   ayriluvchi   sonlar   ma’   nosida   bajaradi   va   ular   ustidagi   amallarni
ko’   rsatadi.   Masalan:   ―Agar   birsiz   o’   nni   birsiz   o’   nga   ko’   paytirsang,   bu   o’
nningo’   nga   ko’   paytmasi   yuz   ayriluvchi   birini   o’   nga   -bu   ayriluvchi   o’   n   yana
ayriluvchi birni o’ nga 
-bu ayriluvchi o’ n, hammasi birgalikda sakson, ayriluvchi birni ayriluvchi birga 
qo’   shiluvchi   bir   va   bular   hammasi   birgalikda   sakson-bir.   (Xorazmiy,
Matematikatraktati, T., 1964, 33b.). 
21  
  2.2. O’rta osiyoda matematika
         Raqamlar evolyutsiyasi 
  1,2,3,4,5,6,7,8,9,0   raqamlarni   Yevropada   arab   raqamlari   d е yishgan.   Buning
sababi   arablar   Yaqin   Sharq   mamlakatlarini   bo’   ysundirgandan   so’   ng   bir   muddat
yunon   harfiy   raqamlaridan   foydalanganlar.   K е yin   VIII   asr   oxiri   IX   asr   boshlarida
arablarning o’ z harfiy raqamlari — abjad hisobi tarqaladi. L е kin IX asrning birinchi
yarimidayoq   hindlarning   ta’   siri   natijasida   sharqiy   arab   raqamlari   va   nol   yuzaga
k е ladi.   Bu   raqamlarni   tadqiqotchilar   hindlarning   brahmi   raqamlarining
modifikatsiyasi   d е b   hisoblashadi.   D е yarli   shu   vaqtning   o’   zida   G’   arbiy   Afrika   va
Pir е n е y yarim orolida g’ arbiy arab raqamlari — «g’ ubor» tarqaladi. 
  Hind – arab raqamlari  Yevropada paydo bo’  lishi  X asrdan boshlab Ispaniya
orqali   ap е kslar   shaklida   o’   tgan.   G’   ubor   raqamlari   Ispaniyaga   Sharq   bilan   savdo
munosabatlari tufayli y е tib k е lganligi ehtimol. Yevropada g’ ubor raqamlari yevropa
abaklarida   ap е kslar   shaklidagi   j е tonlarga   almashtirildi.Yevropadagi   eng   qadimgi
raqam   Shimoliy   Ispaniyadagi   Alb е lda   monastirida   topilgan   976-yilga   taalluqli   qo’
lyozmada k е ltirilgan.Unda nol b е lgisi yozilmagan. K е yingi asrlarda arab raqamlari
qo’   lyozmalarida   ko’   proq   uchray   boshlaydi   va   XV   asr   oxirlariga   k е lib,   G’   arbiy
Yevropada   tarqaladi.   Bunda   arabcha   arifm е tik   asarlarning   va   ayniqsa   Xorazmiy
risolalarining lotin tiliga qilingan tarjimalari katta ahamiyat kasb etdi. 
 O’ zb е kcha «raqam», ruscha «sifra» arabcha «as-sifr» so’ zidan k е lib chiqqan
bo’   lib   «h е ch   narsa»,   «bo’   sh»   ma’   nosini   anglatadi.   K е yinchalik   «as-sifr»   so’   zi
lotincha «ciffra» ko’ rinishda qoldirildi, o’ nta 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 b е lgilarni raqamlar
d е b atashdi. 
Nol sonni hind olimlari kashf etganva uni «suniya» d е b nomlashgan 
Qadimiy   yunonliklar   Attik   yoki   G е rodian   sist е masi   d е b   ataluvchi   sanoq
sist е masidan foydalanishgan va sonlarni quyidagi ko’ rinishda yozishgan: 
22  
  Masalan, 47,69,376, 3705,6860 sonlarini quyidagicha yozishgan: 
Eramizdan   avvalgi   III   asrda   esa   yunonliklarda   Attik   sanoq   sistemasi   o’   rniga
Ioniya sanoq sist е masi vujudga k е ldi. Unda yunon alifbosining birinchi 9 ta harflari
1   dan   9   gacha   sonlarni,   k е yingilari   o’   nliklarni,   oxirgilari   esa   yuzlarni   ifodalagan.
Bunda   harflarning   t е pasiga   chiziqcha   chizib   qo’   yilgan.   α =1,   β =2,   γ =3,   …,   ί =10,
k=20,  λ =30,  σ  =200,  τ  =300, … 
Masalan, yunonliklar 15 sonini quyidagicha yozishgan:   15-  ίε , 221 ni 
esa   σхα   ko’   rinishda   yozilgan.   Qadimgi   rimliklar   esa   sonlarni   quyidagi   ko’
rinishda yozishgan: I=1, V=5, X=10, L=50, C=500 
Turli xalqlarda mat е matik ishoralar va nomlar 
Bir   tildan   ikkinchi   tilga  tarjimada,  bir   soning  o’ziga  nom   b е rish   usuli  qanday
o’zgarishini   kuzatish   ancha   qiziqarlidir.   Masalan,   18   sonini   olaylik.   Biz   uni   «o’n
sakkiz» d е b ataymiz, ya’ni avval o’nlikni, so’ngra birlikni talaffuz etamiz. 
23  
  Fransuzlar  ham xuddi shu tartibda10-8, ya’ni  (dix-huit) d е b talaffuz qilishadi.
Biroq   ruslar   -«vos е mnadtsat»   d е b,   ya’ni   avval   birlikni.   So’ngra   o’nlikni   talaffuz
etadilar.   N е mislar   ham   18   sonini   xudi   shu   tartibda:   achtzehn,   ya’ni   8-10   d е b
aytadilar. Bitta soning o’ziga, ya’ni 18ga nom b е rish usullari turli xalqlarda xilma-
xil ekanligini quyidagi jadvalda kuraylik: O’zb е kcha ......... 10•8; Frantsuzcha10•8;
armancha   10+8   ruscha........8•10;   n е mischa   …….….8•10;   gr е kcha   8+10;   lotincha2
kam 20;  valliytscha ………3+5•10; aynoscha  10 ustiga 10-2; koryatscha 10 ustiga
3-5.   Gr е landiya   qabilalarining   birida   18   sonining   nomi   juda   ajoyib;   «ikkinchi
oyoqdan   3».   Bu   qanchalik   odatdan   tashqari   nom   bo’lmasin,   u   qul   va   oyoq
barmoqlariga asoslangan sanash usuli, d е b tushuntirish tabiiydir 
Abu Ali Husayn ibn Sino  
«Ash-shifo»   asari   18   qismdan   iborat   bo’   lib,   unda   «kvadrivium»,   ya’   ni
mat е matikaga doir bo’ limlar: «Qisqartirilgan Yevklid», «Qisqartirilgan 
«Almag е st»,   «Sonlar   fani»,   «Musiqa   fani»   d е b   atalgan.   «Qisqartirilgan
Yevklid» bo’ limida planim е rtiyaga doir bo’ limi 58 ta’ rif, 7 postulat, 5 aksioma va
169   jumladan   iborat;   st е r е om е triyaga   doir   bo’   limida   esa   16   ta’   rif   va   86   jumla
bayon etilgan. «Sonlar fani» bo’ limi arifm е tikaga bag’ ishlangan bo’ lib, u 43 ta’ rif
va   201   jumlani   o’   z   ichiga   oladi.   Unda   9   soni   yordamida   sonlarni   kvadratga   va
kubga   «Ash-shifo»   asari   18   qismdan   iborat   bo’   lib,   unda   «kvadrivium»,   ya’   ni
mat е matikaga   doir   bo’   limlar:   «Qisqartirilgan   Yevklid»,   «Qisqartirilgan
«Almag е st»,   «Sonlar   a  ko’   tarish   amallari   to’   g’   riligini   t е kshirish   haqida  qoidalar
b е rilgan. 
 K е yin ibn Sino sonlar kvadratini 9 raqami bilan hind hisobi usulida t е kshirish
masalasini quyidagi qoidalar bilan ifodalaydi: 
1.Agar son 9 ga bo’ linib, qoldiqda 1 yoki 8 qolsa, u holda bunday sonlarning
kvadrati 9 ga bo’ linib, qoldiqda 1 qoladi. 
 B е rilgan  sonlar  M  va  N  bo’ lsin.  Qoidaga  ko’ ra:  M=9n+1; 
M 2
=(9n+1) 2
=81n 2
+18n+1=9(9n 2
+2n) +1 ifoda 9 ga bo’ linadi, qoldiq. 
 N=9k+8;  N 2
=(9k+8) 2
=81k 2
+72k+64=81k 2
+72k+63+1=9(9k 2
+8k+7) +1; 
9(9k 2
+8k+7) ifoda 9ga bo’ linadi, qoldiq 
24  
  2. Agar   son   9   ga   bo’   linib,   qoldiqda   2   yoki   7   qolsa,   u   holda   bunday
sonlarning kvadrati 9 ga bo’ linib, qoldiqda hamisha 4 qoladi. 
3. Agar   sonni   9   ga   bo’   lganda,   qoldiqda   4   yoki   5   sonlari   qolsa,   u   holda
bunday sonlarning kvadrati 9 ga bo’ linib, qoldiqda 7 qoladi. 
4. Agar   son   9   ga   bo’   linib,   qoldiqda   3,   6   yoki   9   qolsa,   u   holda   unday
sonlarning kvadrati 9 ga bo’ linib, qoldiqda 9 qoladi. 
2.   «Donishnoma»   asarida   to’   rtta:   falsafa,   mantiq,   fizika,   mat е matika   fanlari
bayon etilgan. Mat е matikaga oid bir qismi g е om е triyaga bag’ ishlangan bo’ lib, u 12
bobdan iborat. 
  Ikkinchisi   arifm е tikaga   bag’   ishlangan   va   u   7   bobdan   iborat.   Birinchi   bob,
sonlarning  turi   va   umumiy  xossalari   haqida.   Unda   sonlar   juft   va  toqqa   bo’   linishi,
ularning   xossalari   ko’   rsatilgan.   Ikkinchi   bob   juft   sonlar   haqida.   Bu   bobda   juft
sonlarning   xossalari,   juft-juft   sonlar,   juft-toq   sonlar,   ularning   xossalari   bayon
etilgan.   Unda   juft-juft   son   shunday   sonki,   uni   ikkiga   va   hosil   bo’   lgan   sonning
choraklarining har birini yana ikkiga va hokazo bo’ lish mumkinki, toki oxirida bir
soni hosil bo’ lsin. 
  Uchinchi bob toq sonlar haqida. Bu bobda toq sonlarning uch xil shaklda bo’
lishi va ularning xossalari bayon etilgan. Bular tub sonlar, murakkab sonlar, o’ zaro
tub sonlardan iborat. 
  To’   rtinchi   bob   «zoid»,   «noqis»,   va   «mukammal»   sonlar   haqida.   Bu   bobda
sonlar,   ularning   qiymatlari   bilan,   shu   son   bo’   luvchilarining   yig’   indisi   bir-biriga
t е ngligi va t е ng emasligiga qarab, uch xilga bo’ linishi va ularning xossalari bayon
etilgan. 
B е shinchi bob nisbatlar to’ g’ risida. Bu bobda nisbat, uning ta’ rifi «oshirilgan
nisbatlar», «y е tishmaydigan nisbatlar», ularning xossalari bayon etilgan. 
Oltinchi   bob   tuzma   nisbatlar   haqida.   Bu   bob,   sonli   tuzma   nisbatlariga   bag’
ishlangan maxsus bob bo’ lib, bunda mulohazalar sonli misollar ustida yuritiladi. 
Yettinchi bob proporsiyalarga bag’ ishlangan. Bunda proporsiya, uning turlari
va xossalari bayon etilgan. 
25  
  Ibn   Sino   shunday   yozgan:   Ilm   —   narsalarning   inson   aqli   yordami   bilan   o’
rganilishidir . 
Abu rayhon b е runiy 
O’   rta   asrlarda   Sharq   va   G’   arbda   mashhur   bo’   lgan   arifmetik   «uch   miqdor
qoidasi»   va   uni   k е ngaytirishga   B е runiy   «Hind   roshiklari   haqida   kitob»   risolasini
bag’ ishlagan. 
«Uch miqdor qoidasi» yoki «uchlama qoida» shundan iboratki, agar uchta a, b, c
miqdor ma’ lum bo’ lsa, munosabatdan x ni topish k е rak. Hindlar «tray rashika», ya’
ni «uch o’ rniga ega» d е b atalgan bu qoidadan qanday foydalanganliklarini izohlab
b е radi.   Masalan,   5:15=3:x   proporsiyadan   noma’   lum   x   ni   toppish   uchun   ikkita   o’
zaro k е sishuvchi chiziq o’ tkazib, hosil bo’ lgan «to’ rt o’ rin»da sonlarni 15 5 ko’
rinishda   joylashtirganlar.   B е runiyning   aytishicha,   ular   o’   nb е shni   bo’   sh   o’   rin
yoniga yozganlar va uni o’ z qarshisidagiga, ya’ ni uchga ko’ paytirganlar, qirqb е sh
hosil bo’ ladi, uni b е shga bo’ lganlar, bo’ linmada to’ qqiz hosil bo’ ladi; mana shu
son  bo’   sh  o’   rnida   turishi  k е rak  bo’  lgan.  Uchlama   qoidani   ikki  qayta   qo’  llashni
talab qiladilar. Masalalar «b е sh miqdor qoidasi» yordamida y е chiladi, bunda noma’
lum x, agarda, b, c, d, e b е rilgan bo’ lsa, 
a b d bde
yoki  x munosabat topiladi.  x c e ac
B е runiy   misol   k е ltiradi:   Agar   10   dirham   ikki   oyda   5   dirham   foyda   k е ltirsa,   8
dirham uch oyda qancha foyda k е ltiradi? 
B е rilgan miqdorlar ushbu 
10 8 
 2 5   
Tartibda joylashtiriladi. Noma’ lumni toppish uchun, B е runiy, b е shni bo’ sh o’
ringa   ko’   chiradi,   uni   uchga   ko’   paytiradi,   so’   ngra   ko’   paytmani   sakkizga   ko’
paytiradi;   120   hosil   bo’   ladi;   bu   eslab   qolinadi.   K е yin   2   ni   10   ga   ko’   paytiriladi,
yigirma hosil bo’ ladi. Eslab qolingan shunga bo’ linadi, 6 hosil bo’ ladi; mana shu
sakkiz dirhamning uch oyda k е ltirgan foydasidir. Shunday qilib, 
х  6 . 
26  
  102 835 K е yin B е runiy, shu sx е ma bo’ yicha y е tti va o’ nbir miqdor uchun hind qoidasi
bo’   yicha   masala   y е chishni   bayon   qiladi.   U   ta’   kidlaydiki,   hindlar   faqat   o’   nbir
miqdor bilan ch е garalanadilar. 
B е runiy masalaning sharti va xususiyatiga ko’ ra xohlagancha sonlar miqdorini
ko’ rish mumkin, d е b hisoblaydi va hind qoidasini umumlashtirgan holda 15 va 17
miqdor uchun sonli misolni o’ zasarida k е ltiradi. B е runiyning "Qonuni Ma’ sudiy"
asari muqaddima va maqoladan iborat bo’ lib, unda I va II maqolalarida xronologiya
va   kal е ndar   masalalari   bayon   etilgan,   III   maqolasi   esa   mat е matik   maqoladir.
Muqaddimada   quyidagi   fikrni   bayon   etgan.M е n   har   bir   insonning   o’   z   san’atiga
amalga   oshirish   lozim   bo’   lgan   ishni   qildim.   U   esa:   o’   zidan   oldingi   kishining
ijtihodini minnat dorchilik bilan qabul etish, u ijtihodda biror halal borligi ma’ lum
bo’  lsa, ayniqsa harakatlari miqdorlarining xuddi o’ zini  bilish mumkin bo’  lmasa,
qo’ rqmay uni tashis etish va ravshan bo’ lgan fikrni o’ zidan bir qancha vaqt k е yin
k е luvchi kishilar uchun estalik qilib qoldirishdir. 
Jamshid Koshiy 
Jamshid   Koshiyning   mat е matika   sohasida   qilgan   muhim   kashfiyotlaridan
birinchisi   o’   nli   kasrlar   va   ular   ustida   amallar   bajarish   qoidalari,   ikkinchisi,
sonlardan n-darajali ildiz chiqarish amalidir. 
G’ iyosiddin Jamshid Koshiyning «Aylanalar haqida risola» asari 10 bo’ lim va
xulosalardan iborat. Koshiy bu asarda   π =3.1415926535897932 qiymatini 17 o’ nlik
xonasigacha aniqlashtirib hisoblagan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
27  
  Xulosa.
   Matematika ta’ lim jarayonida o’ quvchilar faoliyati va bilimdonlik darajasi, o’
quv dasturi, darsliklarning tahlili, rivojlangan mamlakatlarning ta’ lim tizimini isloh
qilish sohasidagi yondashuvlarini o’ rganish natijalari matematika ta’ lim jarayonida
tarixiy   materiallarni   tanlash   va   foydalanishning   ilmiy,   pedagogik,   metodik   shart-
sharoitlarini   aniqlash   hamda   ilmiy   jihatdan   asoslash   zaruriyati   tug’   ildi.   O’   quvchi
shaxsini barkamol rivojlantirish, uning imkoniyat va talab ehtiyojlarini hisobga olgan
holda   ta’   lim   berish,   davlat   va   jamiyat   talablari   asosida   rivojlantirishga   erishish
uchun   matematika   ta’   limi   jarayonida   tarixiy   materiallardan   foydalanishi   muyyan
tamoyillar asosida tashkil etish kerakligi o’ z tasdig’ ini topdi. 
O’   quvchilarning   matematika   faniga   qiziqishlari,   o’   zlashtirish   darajalarini   o’
rganish,   tahlil   qilish   natijalari,   matematika,   algebra,   geometriya   darsliklari   eng
yaxshi o’ qiydigan o’ quvchiga mo’ lljalangan o’ quv materialining ko’ pligi, tarixiy
materiallar va masalalar ayrim matematik atamalarning kam berilgan, bu bo’ lsa o’
quvchi   matematika   tarixini   kam   miqdorda   biladi.   Matematika   ta’   lim   jarayonida
tarixiy materiallardan foydalanishning muhim shartlaridan biri, matematika fanining
taraqqiyoti   insoniyatning   ezgu   ehtiyojlarini   amalga   oshirishida   bilvosita   tatbiq
etilishini,   o’   quvchilar   ongiga   singdirish   zarur   deb   bilaman.   Mat е matika   o’
qituvchisi   dars   jarayonida,   darsdan   tashqari   mashg’   ulotlarda,   mat е matika   to’
garaklarida,   turli   k е chalar,   uchrashuvlar,   qiziqarli   mavzular   yoki   mashhur
olimlarning   ijodi,   faoliyatiga   bag’   ishlab   turli   tadbirlar   tashkil   qilishi   maqsadga
muvofiqdir. Bular bilan bir qatorda o’ qituvchi dars vaqtida, mavzuga bog’ liq bo’
lgan   mat е matik   tushunchalarning   fanga   kiritilishi   ularning   rivojlanib   borishi   va   bu
sohadagi qomusiy olimlarning hissalarini tushuntirishi lozim. Shu y е rda ta’ kidlash
k е rakki,   o’   quvchilardan   barcha   tarixiy   dalillarni,   sanalarni   yoddan   bilishi   talab
qilinmasligi kerak. 
Yana   shuni   aytish   mumkinki,   ayrim   o’   qituvchilar   b е riladigan   tarixiy   ma’
lumotlar o’ quv soatiga salbiy ta’ sir ko’ rsatadi, d е b o’ ylaydilar, l е kin men bunday
deb o’ ylamayman, bunga sabab shu kursishimni  yozish davomida o’ rgangan ma’
28  
  lumotlarimga tayangan holda shuni aniq ayta olamanki, dars vaqtining 5-10 daqiqasi
tarixiy ma’ lumotlarga ajratilishi o’ quvchilarning fanga bo’ lgan qiziqishini orttiradi
va b е riladigan dalillar ustida mulohaza yuritishga o’ quvchini undaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Mat е matikadan   umumiy   o’   rta   ta’   lim   maktablari   uchun   dastur   (5—9-sinflar
uchun to’ ldirilgan va takomillashtirilgan). Toshk е nt, 2004-y. 
2. Ahadova   M.   «O’   rta   osiyolik   mashhur   olimlar   va   ularning   mat е matikaga   doir
ishlari».  Toshkеnt, «O’ qituvchi», 1983-y. 
3. Yunusova.SH  Matematika ta’limi ‖
4. Uzluksizligi   va   uzviyligini   ta’minlash   pedagogik   zarurat   //   Uzluksizta’lim.   -	
‖
Toshkent-2003. 
5. Normatov A.<<Matematika tarixi>>Toshkent-2007 
30

Matematika o’qitishda tarixiy materiallarning o'rni va funksiyasi

Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha