Mehnat resurslaridan oqilona foydalanish — rivojlanish omili sifatida kurs ishi Меҳнат ресурсларидан оқилона фойдаланиш — ривожланиш омили сифатида

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Mehnat resurslaridan oqilona foydalanish — rivojlanish omili
sifatida
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   Mehnat resurslaridan oqilona foydalanish — rivojlanish omili sifatida
MUNDA REJA
Kirish ……………………………………………………………………………
I   BOB.   Mehnat   resurslarining   mohiyati   va   ularning   iqtisodiy
taraqqiyotdagi o‘rni
1.1. Mehnat resurslari tushunchasi va ularning turlari …………………………..
1.2. Mehnat resurslaridan foydalanishning nazariy asoslari ……………………..
1.3. Mehnat resurslarining iqtisodiy rivojlanishdagi roli ………………………...
II BOB. O‘zbekistonda mehnat resurslaridan oqilona foydalanish holati va
takomillashtirish yo‘llari
2.1. O‘zbekistonda mehnat resurslaridan foydalanishning amaldagi holati ……...
2.2.   Mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanishga   ta’sir   qiluvchi
omillar ………..
2.3. Mehnat resurslaridan oqilona foydalanishni takomillashtirish yo‘llari ……...
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Mehnat   resurslaridan   oqilona
foydalanish har qanday davlat iqtisodiyotining barqaror va izchil rivojlanishida
muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   resurslar   ishlab   chiqarish   omillari   ichida   inson
mehnatini   ifodalovchi   asosiy   bo‘g‘indir.   Ayniqsa,   bugungi   globallashuv,
texnologik   taraqqiyot   va   iqtisodiy   raqobat   sharoitida   har   bir   davlat   mavjud
ishchi   kuchini   maksimal   darajada   to‘g‘ri   taqsimlashi,   qayta   tayyorlashi   va
samarali   ishlatishi   zarur.   O‘zbekiston   Respublikasi   sharoitida   esa   bu   masala
yanada   dolzarb   bo‘lib,   aholi   sonining   ko‘payishi,   mehnatga   layoqatli   yoshlar
salmog‘ining ortishi fonida bandlikni ta’minlash va mehnat resurslarini oqilona
boshqarish   alohida   e’tiborni   talab   qilmoqda.   Davlat   tomonidan   olib
borilayotgan islohotlar, xususan, "Har bir oila — tadbirkor", "Yoshlar daftari",
"Ayollar   daftari"   kabi   dasturlar   orqali   mehnat   bozori   ishtirokchilari   uchun
imkoniyatlar   kengaytirilmoqda.   Mehnat   resurslarining   noto‘g‘ri   boshqarilishi
esa   ishsizlik,   yashirin   bandlik,   tashqi   migratsiya   kabi   salbiy   oqibatlarga   olib
kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   bu   kurs   ishining   mavzusi   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy jihatdan ham dolzarb hisoblanadi. U nafaqat mavjud holatni tahlil qilish,
balki rivojlanish istiqbollarini aniqlashga xizmat qiladi. Mavzu davlat siyosatida
ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlik, ijtimoiy himoya va aholining turmush darajasini
oshirish   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   bu   sohada   olib   borilayotgan   chora-
tadbirlarning   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan.   Bu   holatlar   mazkur
mavzuni   chuqur   o‘rganishni,   zamonaviy   ilmiy   yondashuvlar   asosida   tahlil
qilishni taqozo etadi 1
.   Shuningdek, bu yo‘nalishda xorijiy davlatlar tajribasidan
foydalanish ham dolzarb hisoblanadi.
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Mehnat   resurslari   va
ularning iqtisodiyotdagi o‘rni bo‘yicha tadqiqotlar tarixan chuqur ildizlarga ega
bo‘lib,   bu   masalaga   turli   iqtisodiy   maktab   vakillari   e’tibor   qaratgan.   Klassik
iqtisodiy   maktab   vakillari   A.   Smit   va   D.   Rikardolar   mehnatning   iqtisodiy
qiymatini   belgilovchi   omil   sifatida   tahlil   qilganlar.   K.   Marks   esa   mehnatni
barcha   boyliklar   manbai   sifatida   asoslab   bergan.   Keyinchalik   J.   M.   Keyns
mehnat   bozoridagi   talab   va   taklif   muvozanatini   makroiqtisodiy   siyosatning
asosi   sifatida   tahlil   qilgan.   Zamonaviy   davrda   M.   Fridman   va   G.   Bekker   kabi
olimlar   inson   kapitali   nazariyasini   ishlab   chiqib,   mehnat   resurslariga   bo‘lgan
yondashuvni yangilaganlar. 
O‘zbekistonlik   olimlar   orasida   esa   G'.   Abdurahmonov,   B.   Xodiev,   N.
Abdullayev,   D.   Tashkenboyev   singari   mutaxassislar   milliy   mehnat   bozori
muammolari,   ishsizlik   masalalari,   bandlik   siyosati   va   mehnat   samaradorligini
oshirish yo‘llarini o‘rganganlar. Statistik tahlillar, normativ-huquqiy hujjatlar va
Davlat   statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlari   asosida   olib   borilgan   tadqiqotlar   ham
bu   mavzuning   dolzarbligini   tasdiqlaydi.   Shu   bilan   birga,   texnologik
yangilanishlar, raqamlashtirish, masofaviy ish turlari va “gig iqtisodiyoti” kabi
yangi   tushunchalar   mehnat   resurslarining   boshqaruviga   yangicha   yondashuvni
talab qilmoqda. 
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   mehnat   resurslari
tushunchasi,   ularning   tasnifi,   iqtisodiy   jarayondagi   o‘rni   va   ulardan
foydalanishning   nazariy   asoslarini   chuqur   o‘rganishga   imkon   beradi.   Mehnat
resurslariga   oid   ilmiy   qarashlar,   klassik   va   zamonaviy   nazariyalar,   inson
kapitali   konsepsiyasi,   mehnat   bozorining   rivojlanish   bosqichlari   kabi   jihatlar
tahlil qilinadi. Bu esa talabalarda iqtisodiy fikrlash ko‘nikmasini shakllantiradi,
ilmiy   tadqiqot   olib   borish   salohiyatini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   kurs   ishi
iqtisodiyotni   rivojlantirishda   inson   omilining   o‘rnini   aniqlashga   xizmat   qilib,
mehnat   samaradorligi   va   bandlik   darajasining   iqtisodiy   barqarorlikdagi   rolini
ochib beradi. 5Amaliy   ahamiyati   esa   shundan   iboratki,   mazkur   ishda   O‘zbekiston
Respublikasi  mehnat  bozori  holati  tahlil  qilinib, mavjud muammolar  va ularni
hal   etish   yo‘llari   aniqlanadi.   Xususan,   yoshlar   bandligini   ta’minlash,
migratsiyani   boshqarish,   ishsizlikni   kamaytirish   va   mehnatga   layoqatli
aholining   salohiyatidan   to‘liq   foydalanish   masalalari   o‘rganiladi.   Kurs   ishi
natijalari   asosida   davlat   siyosatini   takomillashtirish,   samarali   mehnatga
yo‘naltirilgan   strategiyalar   ishlab   chiqish   ham   mumkin.   Bundan   tashqari,
hududlar   kesimida   mehnat   resurslarini   taqsimlash,   malakali   ishchi   kuchi   bilan
ta’minlash   bo‘yicha   ham   foydali   takliflar   ilgari   suriladi.   Ushbu   tadqiqot
amaliyotchi   mutaxassislar,   mehnat   organlari,   xususiy   sektor   va   kadrlar
boshqaruvi  bo‘yicha  faoliyat  yurituvchi  subyektlar  uchun ham  foydali  bo‘lishi
mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   O‘zbekiston   Respublikasining   mehnat
bozori,   ya’ni   mamlakatda   mavjud   mehnat   resurslari   va   ularning   foydalanish
tizimi hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   mehnat   resurslaridan   oqilona
foydalanishning nazariy asoslari, amaldagi holati, mavjud muammolar va ularni
hal etish yo‘llaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   misolida
mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanishning   holatini   tahlil   qilish,   mavjud
imkoniyatlarni baholash va ularni yanada samarali boshqarish bo‘yicha takliflar
ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Mehnat resurslari tushunchasi va ularning turlarini o‘rganish;
 Mehnat resurslaridan foydalanishning nazariy asoslarini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda   mehnat   resurslaridan   foydalanish   holatini   statistik
ma’lumotlar asosida baholash;
 Samarali foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni aniqlash; 6 Mehnat resurslarini boshqarishda samaradorlikni oshirishga qaratilgan taklif
va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Mehnat resurslarining mohiyati va ularning iqtisodiy
taraqqiyotdagi o‘rni
1.1. Mehnat resurslari tushunchasi va ularning turlari
Mehnat resurslari har qanday mamlakat iqtisodiyotining eng muhim tarkibiy
qismlaridan biri bo‘lib, u ishlab chiqarish jarayonining asosiy harakatlantiruvchi
kuchi   hisoblanadi.   Mehnat   resurslari   —   bu   mehnatga   layoqatli,   jismoniy   va
aqliy salohiyatga ega bo‘lgan, iqtisodiy faoliyatga jalb etilishi yoki jalb etilishi
mumkin   bo‘lgan   aholi   qatlamidir.   Ular   nafaqat   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalarida,   balki   xizmat   ko‘rsatish,   ilm-fan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   kabi
noishlab chiqarish tarmoqlarida ham faoliyat yuritadilar.
Odatda, mehnat resurslari quyidagi guruhlarni o‘z ichiga oladi:
 Mehnatga layoqatli yoshdagi ish bilan band aholisi;
 Mehnatga   layoqatli   yoshdagi   ishsiz,   ammo   ish   izlayotgan   yoki   ishlashga
tayyor bo‘lgan fuqarolar;
 Pensiya yoshiga kirgan bo‘lsa-da, faol mehnat qilayotganlar;
16   yoshdan   katta   bo‘lgan   o‘quvchilar,   talabalar   (ular   vaqtinchalik   mehnat
faoliyatida ishtirok etishi mumkin).
Mehnat   resurslari   asosan   aholining   demografik   tarkibi,   sog‘liq   darajasi,
ta’lim  olganlik holati, hududiy joylashuvi, jins va yosh tuzilmasi, shaharlik va
qishloqlik   aholining   ulushi   kabi   ko‘rsatkichlar   bilan   belgilanadi.   Shu   sababli,
mamlakatda   mavjud   mehnat   resurslarining   hajmi   va   sifati   aholi   soni,   uning
tabiiy o‘sishi hamda ijtimoiy-iqtisodiy siyosatlar bilan chambarchas bog‘liqdir.
Mehnat resurslarining turlari 7Mehnat   resurslarini   tasniflashda   ularning   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyatini
e’tiborga olish zarur. Ular odatda quyidagi mezonlar asosida turlarga ajratiladi:
1. Yoshi bo‘yicha tasnifi
16   yoshdan   60   (erkaklar   uchun)   yoki   58   (ayollar   uchun)   yoshgacha
bo‘lganlar mehnatga layoqatli asosiy qatlamni tashkil qiladi.
60/58   yoshdan   yuqori   bo‘lganlar,   ya’ni   pensiya   yoshidagilar,   agar   ular
mehnat   faoliyatini   davom   ettirayotgan   bo‘lsa,   mehnat   resurslariga
kiritiladi.Shuningdek, 16 yoshgacha bo‘lgan o‘smirlar vaqtincha mehnatga jalb
qilinadigan holatlarda (qonun doirasida) statistik hisobda ko‘riladi.
2. Ish faoliyati holatiga ko‘ra
Band aholi — hozirgi vaqtda ish joyiga ega va faoliyat yuritayotganlar.
Band bo‘lmagan, ammo ish izlayotganlar — ishsizlar, ro‘yxatga olingan yoki
norasmiy tarzda ishlashni istayotgan shaxslar.
Potensial   mehnat   resurslari   —   hozircha   mehnat   bozorida   ishtirok
etmayotgan,   ammo   kerakli   sharoitlarda   mehnatga   kirishishi   mumkin   bo‘lgan
shaxslar.
3. Malaka darajasiga ko‘ra
Malakali   mehnat   resurslari   —   oliy,   o‘rta-maxsus   yoki   kasb-hunar   ta’limi
olganlar.
Malakasiz   mehnat   resurslari   —   rasmiy   ta’lim   olmagan   yoki   an’anaviy   ish
tajribasi asosida ishlayotganlar.
4. Hududiy joylashuvga ko‘ra
Shahar   mehnat   resurslari   —   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish,   ilmiy   va   texnologik
tarmoqlarda faoliyat yuritadi.
Qishloq   mehnat   resurslari   —   asosan   qishloq   xo‘jaligi,   hunarmandchilik   va
uy-ro‘zg‘or ishlari bilan shug‘ullanadi.
5. Ishlab chiqarish tarmoqlari bo‘yicha
Moddiy ishlab chiqarish tarmog‘idagi ishchi kuchi (masalan, sanoat, qurilish,
transport) 8Noishlab   chiqarish   tarmog‘idagi   ishchi   kuchi   (masalan,   sog‘liqni   saqlash,
ta’lim, madaniyat)
Mehnat   resurslarining  tasnifi   ularni   aniq   baholash,   mehnat   bozorini   tartibga
solish,   bandlik   siyosatini   ishlab   chiqish   va   mehnat   unumdorligini   oshirish
uchun   muhim   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari,   u   resurslarni
hududlar, tarmoqlar va ijtimoiy guruhlar bo‘yicha optimal taqsimlash imkonini
beradi.
Hozirgi   davrda   mehnat   resurslariga   yondashuv   faqat   miqdoriy   emas,   balki
sifat   ko‘rsatkichlariga   ham   asoslanmoqda.   Bu   degani,   ishchi   kuchining   bilim
darajasi,   innovatsion   fikrlash   qobiliyati,   texnologiyalardan   foydalanish
ko‘nikmalari   ham   e’tiborga   olinadi.   Ayniqsa,   inson   kapitali   konsepsiyasi
asosida mehnat resurslari nafaqat ishlab chiqarish vositasi, balki investitsiyaviy
resurs sifatida qaralmoqda.
O‘zbekiston   sharoitida   esa   mehnat   resurslarining   soni   yildan-yilga   oshib
borayotgan   bo‘lib,   bu   davlat   uchun   ham   katta   imkoniyat,   ham   jiddiy
mas’uliyatni   yuzaga   keltirmoqda.   Aynan   shuning   uchun,   mehnat   resurslarini
chuqur   o‘rganish,   tahlil   qilish   va   turli   mezonlar   asosida   tasniflash   bugungi
kundagi eng dolzarb masalalardan biridir.
1.2. Mehnat resurslaridan foydalanishning nazariy asoslari
Mehnat   resurslaridan   foydalanish   har   bir   davlatning   iqtisodiy   rivojlanish
darajasi,   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosati,   mehnat   bozori   tarkibi   va   demografik
o‘zgarishlarga   bevosita   bog‘liq.   Bu   holatni   chuqur   nazariy   jihatdan   o‘rganish
ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   samaradorligini   oshirish   va   mavjud   mehnat
salohiyatini to‘laqonli safarbar etish imkonini beradi.
Mehnat   resurslaridan   foydalanishning   nazariy   asosi   sifatida,   avvalo,   klassik
iqtisodiy   maktab   vakillari   –   Adam   Smit,   David   Rikardo   kabi   mutafakkirlar
tomonidan   ilgari   surilgan   "mehnat   qiymat   nazariyasi"ni   tilga   olish   mumkin.
Ushbu nazariyaga ko‘ra, har qanday tovar yoki xizmatning qiymatini aniqlovchi
asosiy   omil   bu   inson   mehnatidir.   Demak,   mehnat   nafaqat   ishlab   chiqarish 9jarayonining markazida, balki iqtisodiy o‘sishning boshlang‘ich nuqtasida ham
turadi.
Keyingi   bosqichda   Karl   Marks   tomonidan   ishlab   chiqilgan   mehnatning
ijtimoiy-iqtisodiy mohiyatiga oid g‘oyalar bu masalaga marksistik yondashuvni
shakllantirdi.   Marksga   ko‘ra,   mehnat   resurslarining   ekspluatatsiyasi   va   ularni
baholash   kapitalistik   munosabatlar   doirasida   notekis   bo‘lib,   bu   holat   mehnat
unumdorligiga   va   iqtisodiy   tengsizlikka   olib   keladi.   Uning   fikricha,   ishlab
chiqarish   vositalarining   egaligi   bilan   bog‘liq   mehnat   resurslaridan   foydalanish
mexanizmi jamiyatda sinfiy tafovutlarni keltirib chiqaradi.
Neoklassik iqtisodiy nazariya vakillari – A. Marshall, J. B. Klark, L. Valras
kabi   olimlar   mehnat   resurslarini   iqtisodiy   samaradorlik   nuqtai   nazaridan   tahlil
qilgan.   Ularning   fikricha,   mehnat   bozori   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi,
bunda mehnat narxi (ya'ni ish haqi) muhim tartibga soluvchi vosita hisoblanadi.
Neoklassiklar   mehnatga   faqat   ishlab   chiqarish   omili   sifatida   emas,   balki
ularning   baholanishi   va   samaradorligini   iqtisodiy   jihatdan   asoslash   zarurligini
ham ta’kidlaydi.
Keyinchalik   institutsional   yondashuv   vakillari   –   J.   Galbreyt,   D.   Nort   va
boshqalar   mehnat   resurslaridan   foydalanish   jarayoniga   huquqiy,   sotsiologik,
madaniy va psixologik omillar ta’sirini ham e’tiborga olish zarurligini ko‘rsatib
o‘tishgan.   Ular   mehnat   resurslaridan   foydalanishni   nafaqat   iqtisodiy,   balki
ijtimoiy tizimga integratsiyalashgan murakkab jarayon deb hisoblaydilar.
Zamonaviy   iqtisodiy   tahlillar   mehnat   resurslaridan   foydalanishning   nazariy
asoslarida   innovatsion  yondashuv,   inson  kapitali  nazariyasi,   bilim  iqtisodiyoti,
barqaror   rivojlanish   kabi   tushunchalarni   ilgari   surmoqda.   Inson   kapitali
nazariyasi   vakillari   –   T.   Shults,   G.   Bekker   kabi   olimlar   inson   salohiyatini
rivojlantirish   (ta'lim,   sog‘liqni   saqlash,   malaka   oshirish)   orqali   mehnat
unumdorligini oshirish mumkinligini isbotlashgan.
Mehnat  resurslaridan foydalanish nazariyasining yana bir muhim jihati – bu
iqtisodiy   faol   aholini   maksimal   darajada   ish   bilan   ta'minlash   orqali   bandlik 10darajasini   oshirishga   qaratilgan   yondashuvlardir.   Bu   yerda   klassik   va
zamonaviy   bandlik   nazariyalari   (K.   Keynes,   A.   Pigou)   muhim   o‘rin   tutadi.
Keynesiy   nazariyaga   ko‘ra,   to‘liq   bandlik   holatiga   erishish   davlatning   faol
iqtisodiy   siyosati   –   soliq,   kredit   va   investitsiya   siyosatlari   orqali   amalga
oshiriladi.
O‘zbekiston sharoitida mehnat resurslaridan foydalanishning nazariy asoslari
milliy   iqtisodiyotning   o‘ziga   xosligi,   aholining   yosh   tarkibi,   regional
ixtisoslashuv, ichki va tashqi mehnat migratsiyasi kabi omillarni inobatga olgan
holda shakllanadi. Hozirgi davrda O‘zbekiston Respublikasida  inson kapitalini
rivojlantirish,   mehnat   bozori   infratuzilmasini   takomillashtirish   va   bandlik
siyosatini modernizatsiya qilish ustuvor vazifa sifatida belgilangan.
Shu   o‘rinda   "inson   kapitali"   nazariyasi   doirasida   O‘zbekistonda   amalga
oshirilayotgan   islohotlar,   xususan   “Yoshlar   –   kelajagimiz”   dasturi,   “Ishga
marhamat”   monomarkazlari,   kasb-hunar   ta’limi   tizimini   modernizatsiya   qilish
kabi   chora-tadbirlar   mehnat   resurslarining   salohiyatini   ochib   berishga   xizmat
qilmoqda.
Mehnat   resurslaridan   foydalanish   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan
yondashuvlar quyidagi nazariy g‘oyalar asosida shakllanadi:
Optimal   resurs   taqsimoti   nazariyasi   –   iqtisodiy   resurslar,   jumladan   mehnat
resurslari, maksimal foyda keltiradigan sohalarga yo‘naltirilishi kerak.
Ishsizlik   turlari   nazariyasi   –   friksion,   struktura   va   siklik   ishsizlik   turlarini
tahlil qilish orqali bandlik siyosatiga tuzatishlar kiritiladi.
Demografik nazariya – mehnat  resurslari  aholining demografik tarkibi  bilan
chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   bu   ko‘rsatkichlar   asosida   uzoq   muddatli   mehnat
siyosati ishlab chiqiladi.
Xalqaro mehnat taqsimoti nazariyasi – tashqi mehnat migratsiyasi va xalqaro
ishchi   kuchi   almashinuvi   imkoniyatlaridan   oqilona   foydalanish   g‘oyalariga
tayanadi. 11  Mehnat   resurslaridan   foydalanishning   nazariy   asoslari   iqtisodiy
jarayonlarning murakkabligi va ko‘p qirrali ekanini namoyon etadi. Bu asoslar
amaliyotda   qo‘llanilganda,   nafaqat   bandlik   darajasi,   balki   butun   iqtisodiy
tizimning   barqarorligi   ta’minlanadi.Mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
nazariy jihatdan ishlab chiqilgan yondashuvlar asosida amalga oshiriladi va har
bir davlatda bu yondashuvlar o‘ziga xos iqtisodiy siyosat va strategiyalar bilan
uyg‘unlashgan bo‘ladi.
Jadval: Mehnat resurslaridan foydalanish shakllari, afzalliklari va
kamchiliklari
№ Foydalanish
shakli Tavsifi Afzalliklari Kamchiliklari
1 To‘liq bandlik Ishga layoqatli 
aholining to‘liq 
ish bilan 
ta’minlanishi Ishsizlik 
darajasining 
pasayishi, 
ijtimoiy 
barqarorlik Ish o‘rinlarini 
yaratish uchun 
katta sarmoya 
talab qilinadi
2 Qisman 
bandlik Ishchi kuchining
haftaning 
ma’lum 
kunlarida yoki 
soatlarida 
ishlashi Ish vaqtidan 
moslashuvchan 
foydalanish, 
xarajatlarni 
kamaytiradi Ishchilarning 
daromadi kam 
bo‘lishi, malaka 
pasayishi xavfi
3 Masofaviy ish 
(onlayn 
mehnat) Internet orqali 
bajariladigan 
masofaviy ishlar Hududiy 
cheklovlarsiz ish 
imkoniyati, 
xarajatlarning 
kamayishi Nazorat va 
intizomni 
ta’minlash 
murakkabligi
4 Yollanma ish Korxona va  Barqaror  Mehnat bozori  12tashkilotlarda 
mehnat 
shartnomasi 
asosida ishlash daromad, ijtimoiy
kafolatlar talablariga 
bog‘liqlik, bandlik 
moslashuvchan 
emas
5 O‘zini o‘zi 
band qilish 
(frilans, 
tadbirkorlik) Shaxsiy faoliyat 
orqali daromad 
topish Mustaqillik, 
moslashuvchan 
ish vaqti Barqarorlik 
yo‘qligi, ijtimoiy 
himoyaning 
pastligi
6 Aholining 
ishsiz qismi 
uchun jamoat 
ishlari Davlat 
tomonidan 
vaqtinchalik 
ishlar bilan 
ta’minlash Ishsizlikni 
vaqtincha 
kamaytiradi, 
daromad manbai 
yaratadi Doimiy bandlik 
emas, malaka 
oshirish 
imkoniyati 
cheklangan
7 Stajyorlik va 
amaliyot 
o‘rinlari Yoshlarga 
malaka orttirish 
uchun tashkil 
etilgan 
vaqtinchalik 
ishlar Tajriba orttirish 
imkoniyati, 
bandlikga 
tayyorlaydi Doimiy ish 
kafolati yo‘q, ish 
haqi past bo‘lishi 
mumkin
8 Ko‘ngillilik 
(volontyorlik) Maosh 
olinmaydigan 
ijtimoiy foydali 
ish faoliyati Ijtimoiy faollik 
oshadi, tajriba 
orttirish uchun 
imkon yaratadi Daromad yo‘qligi 
sababli uzoq 
muddatli bandlik 
shakli sifatida 
qaralmaydi
1.3. Mehnat resurslarining iqtisodiy rivojlanishdagi roli
Zamonaviy   iqtisodiy   tizimlarda   inson   omili   —   mehnat   resurslari   —   milliy
boylikni yaratish, ishlab chiqarish samaradorligini oshirish va ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotni ta’minlashda eng asosiy va hal qiluvchi rolni o‘ynaydi. Insonning 13aqliy   va   jismoniy   salohiyatini   o‘zida   mujassam   etgan   mehnat   resurslari
iqtisodiy tizimning yuragi hisoblanadi. Ular boshqa barcha resurslarni harakatga
keltiruvchi asosiy omil bo‘lib xizmat qiladi.
Mehnat   resurslari   deganda   ishlab   chiqarishda   bevosita   ishtirok   etishga
layoqatli,   ya’ni   mehnatga   yaroqli   yoshdagi   aholining   iqtisodiy   faol   qismi
tushuniladi.   Bu   tushuncha   nafaqat   iqtisodiy   faol   aholini,   balki   mehnat
bozoridagi   tarkibiy   o‘zgarishlarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Mehnat   resurslarining
soni, sifati, taqsimoti va ulardan foydalanish darajasi mamlakat iqtisodiyotining
o‘sish   sur’atlarini,   tarmoqlararo   muvozanatni   va   jamiyat   farovonligini
belgilovchi asosiy mezonlardan biridir.
Iqtisodiy   taraqqiyotning   barcha   bosqichlarida   mehnat   resurslarining   o‘rni
yuqoriligicha   qolmoqda.   Bu,   ayniqsa,   ishlab   chiqarish   vositalarining   texnik
jihozlanganligi darajasi past bo‘lgan rivojlanayotgan mamlakatlar uchun yanada
dolzarb   hisoblanadi.   O‘zbekiston   misolida   ham   iqtisodiy   o‘sish   va
modernizatsiya jarayonlarida mehnat resurslarining faolligi va salohiyati muhim
rol   o‘ynaydi.   Iqtisodiyotning   tarmoqlariga   raqobatbardosh   kadrlar   yetkazib
berish,   ularning   salohiyatini   to‘liq   ishga   solish   milliy   rivojlanish
strategiyasining asosiy yo‘nalishlaridandir.
Mehnat   resurslari   iqtisodiy   rivojlanishning   quyidagi   yo‘nalishlarida   muhim
omil sifatida ko‘riladi:
Ishlab chiqarish hajmini kengaytirish – mehnat kuchi salohiyatini to‘liq ishga
solish,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish   va   mavjud   bozorlar   ehtiyojini   qondirish
imkonini beradi.
Ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   –   malakali   mehnat   resurslari
zamonaviy   texnologiyalarni   egallab,   uni   ishlab   chiqarishga   joriy   etishda   faol
ishtirok etadi.
Ilmiy-texnik   taraqqiyotga   turtki   berish   –   innovatsion   yondashuvlarga
tayangan   mehnat   kuchi   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   joriy   etishda
hal qiluvchi ahamiyatga ega. 14Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   –   mehnat   bilan   bandlik   darajasining
yuqoriligi   aholining   ijtimoiy   faolligini   oshiradi,   bu   esa   iqtisodiy   barqarorlikni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
Hududiy   rivojlanish   tafovutlarini   kamaytirish   –   mehnat   resurslarining
hududlar   bo‘yicha   samarali   taqsimoti   infratuzilmaning   baravar   rivojlanishiga
zamin yaratadi.
Mehnat   resurslarining   iqtisodiy   rivojlanishdagi   roli   nafaqat   son   jihatdan,
balki   sifat   jihatidan   ham   baholanadi.   Mehnat   kuchining   malakasi,   kasbiy
tayyorgarligi, axloqiy-ruhiy tayyorgarligi va motivatsiyasi iqtisodiy faoliyatning
samaradorligiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   inson   kapitaliga
sarmoya   kiritish   –   ya’ni   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   kasb-hunar   o‘rgatish
sohalarini   rivojlantirish   –   mehnat   resurslarini   rivojlantirishning   ajralmas
qismidir.
Mehnat   resurslarining   sifat   jihatdan   yuksalishi   quyidagi   omillar   orqali
ta’minlanadi:
Uzluksiz ta’lim tizimi va kasb-hunar o‘quv yurtlarining faoliyati;
Ishchi   kuchining   malakasini   oshirishga   yo‘naltirilgan   treninglar   va
stajirovkalar;
Mehnat muhofazasi va salomatlikni ta’minlash choralari;
Innovatsion fikrlashga ega kadrlarni shakllantirish;
Ayollar va yoshlar bandligini kengaytirish.
O‘zbekistonda   mehnat   resurslarining   ulushi   nisbatan   yuqori.   Mamlakat
aholisi   sonining   ortib   borishi,   ayniqsa   mehnatga   layoqatli   yoshdagi   aholi
ulushining   ko‘pligi,   bu   resursdan   samarali   foydalanish   zaruratini   kun   tartibiga
qo‘yadi.   Mehnat   bozoridagi   taklif   va   talab   muvozanatini   ta’minlash,   ortiqcha
ishchi   kuchi   mavjud   hududlardan   ishchi   kuchi   tanqis   bo‘lgan   hududlarga
oqimni yo‘lga qo‘yish, migratsiya siyosatini  boshqarish kabi muhim masalalar
iqtisodiy rivojlanish strategiyasining tarkibiy qismlaridir. 15Quyidagi jadvalda O‘zbekistonda 2020–2024 yillar davomida mehnat resurslari
va ularning iqtisodiy faolligi bo‘yicha statistik ma’lumotlar keltirilgan:
Yil Mehnat
resurslari (mln) Iqtisodiy   faol
aholisi (mln) Ishsizlik
darajasi (%) Band
aholining   ulushi
(%)
2020 19,2 15,0 11,1 78,1
2021 19,5 15,4 10,4 79,0
2022 19,9 15,8 9,6 80,1
2023 20,3 16,2 8,9 81,3
2024 20,6 16,6 8,3 82,0
Mazkur   jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   yildan-yilga   iqtisodiy   faol   aholi
sonining   oshishi   va   ishsizlik   darajasining   pasayishi   kuzatilmoqda.   Bu,   o‘z
navbatida, mehnat resurslaridan foydalanishning yaxshilanayotganini, hukumat
tomonidan olib borilayotgan islohotlarning samara berayotganini anglatadi.
Bundan   tashqari,   mehnat   resurslarining   iqtisodiy   rivojlanishga   ta’siri   global
miqyosda ham dolzarb ahamiyatga ega. Masalan, rivojlangan davlatlarda yuqori
texnologiyalarni   boshqara  oladigan,  innovatsiyalar  yaratadigan  malakali   ishchi
kuchi   mavjud   bo‘lsa,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   ko‘proq   son   jihatdan
mehnat   resurslari   mavjud,   ammo   ularning   sifat   ko‘rsatkichlari   past   bo‘lishi
mumkin.   Shu   bois,   inson   kapitaliga   sarmoya   kiritish,   mehnat   bozori
mexanizmlarini takomillashtirish orqali har ikki holatni optimal yo‘lga qo‘yish
mumkin.Shuningdek,   iqtisodiy   rivojlanishda   mehnat   resurslarini   samarali
boshqarish   ham   muhim   hisoblanadi.   Bu   borada   quyidagi   yo‘nalishlar   alohida
ajralib turadi:
 Mehnat bozorini boshqarishning zamonaviy tizimlarini joriy etish;
 Hududiy mehnat resurslarining ehtiyoj asosida taqsimlanishini ta’minlash;
 Bandlik dasturlarini amalga oshirish;
 Raqamli platformalar orqali ishchi va ish beruvchilarni bog‘lash; 16 Ayollar va yoshlarni mehnat bozoriga jalb qilish.
Bu   omillar   orqali   mehnat   resurslarining   salohiyati   nafaqat   oshiriladi,   balki
iqtisodiy tizimga real ta’sir ko‘rsatuvchi kuch sifatida faol ishtirok etadi.
II BOB. O‘zbekistonda mehnat resurslaridan oqilona foydalanish holati va
takomillashtirish yo‘llari
2.1. O‘zbekistonda mehnat resurslaridan foydalanishning amaldagi holati
      O‘zbekiston   Respublikasi   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgarishlar   bosqichiga
kirgan   bir   davrda   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanish   masalasi   davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga   aylandi.   Bugungi   globallashuv
sharoitida   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   shakllantirish,   inson   kapitalidan
samarali foydalanish, mehnat resurslarini to‘liq ish bilan ta’minlash va ularning
professional   darajasini   oshirish   orqali   yuqori   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash
muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
O‘zbekiston  Respublikasi  Davlat statistika qo‘mitasi  ma’lumotlariga ko‘ra,
2024-yil yakuniga kelib mamlakatda iqtisodiy faol aholining umumiy soni 15,2
million kishiga yaqinlashgan. Shundan 13,9 millioni band bo‘lgan, 1,3 millioni
esa mehnat bozorida ishsizlik darajasida qayd etilgan. Shu bilan birga, norasmiy
bandlik,   migratsiya   oqimlari,   hamda   sohalar   bo‘yicha   mehnatga   bo‘lgan   talab
va   taklifning   muvofiqlashtirilmaganligi   kabi   omillar   mehnat   resurslaridan
foydalanishda muayyan muammolarni yuzaga keltirmoqda.
Mehnat bozorining tarkibiy xususiyatlari
O‘zbekiston   mehnat   bozorining   tarkibiy   tuzilmasi   bir   necha   asosiy
ko‘rsatkichlar   asosida   baholanadi.   Avvalo,   bandlik   darajasi   tahlil   qilinadi.
Respublikada bandlikning katta qismi qishloq xo‘jaligida to‘plangan bo‘lib, bu
soha   umumiy   band   aholining   qariyb   25   foizini   tashkil   etadi.   Qolgan   qismi
sanoat (15%), xizmat ko‘rsatish (35%), qurilish (10%) va boshqa sohalar (15%) 17hissasiga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   esa   iqtisodiyotni   diversifikatsiya   qilishda,   ayniqsa
xizmatlar sektorining ulushini yanada oshirish zarurligini ko‘rsatadi.
Bundan   tashqari,   gender   va   yosh   ko‘rsatkichlariga   qarab   ham   mehnat
resurslari   tarkibiy   jihatdan   tahlil   etiladi.   Jumladan,   yoshlar   bandligidagi
salmoqli darajadagi nomutanosibliklar, ayniqsa 18–30 yoshdagi ishsizlar ulushi
yuqoriligicha   qolmoqda.   Yoshlarning   mehnat   bozoriga   moslashuvchanligi
pastligi,   ularning   kasbiy   malaka   va   tajriba   yetishmasligi   bunga   sabab
bo‘lmoqda.
Ishsizlikning hududiy va strukturaviy tafovutlari
O‘zbekistonda   ishsizlik   muammosi   hududlar   bo‘yicha   turlicha   darajada
namoyon bo‘ladi. Masalan,  mehnat resurslarining nisbatan ortiqcha to‘plangan
hududlar   —   Farg‘ona   vodiysi,   Qashqadaryo,   Surxondaryo   viloyatlarida
ishsizlik   darajasi   boshqa   hududlarga   nisbatan   yuqori   bo‘lmoqda.   Bunga   sabab
—   hududiy   ishlab   chiqarish   infratuzilmasining   yetarli   darajada
rivojlanmaganligi,   yangi   ish   o‘rinlarining   kamligi   va   aholi   zichligining
yuqoriligi   bilan   bog‘liq.Shuningdek,   mehnat   bozorida   strukturaviy
muvofiqlikning   yetarli   emasligi   seziladi.   Iqtisodiyotni   sanoatlashtirish
siyosatining   kuchaytirilishiga   qaramasdan,   texnik,   muhandislik,   axborot
texnologiyalari   kabi   yo‘nalishlarda   malakali   kadrlar   yetishmovchiligi   mavjud.
Shu   bilan   birga,   ba’zi   ixtisosliklar   bo‘yicha   esa   ortiqcha   kadrlar
tayyorlanmoqda, bu esa oliy ta’lim muassasalari bilan mehnat bozori o‘rtasidagi
uzviy aloqaning sustligini anglatadi.
Norasmiy bandlik va mehnat migratsiyasiO‘zbekistonda norasmiy sektorda
band   bo‘lganlar   soni   ham   yuqori.   2024-yil   holatiga   ko‘ra,   mehnat
qilayotganlarning   deyarli   38   foizi   norasmiy   ish   joylarida   faoliyat   yuritmoqda.
Bu esa nafaqat soliq tushumlari kamayishiga, balki ijtimoiy himoya tizimining
samaradorligiga ham salbiy ta’sir  ko‘rsatadi.Mehnat  migratsiyasi  esa muayyan
ijobiy   va   salbiy   jihatlarga   ega.   Hozirda   Rossiya,   Qozog‘iston,   Turkiya   kabi
davlatlarda 2 milliondan ortiq o‘zbekistonlik muhojirlar  mehnat  faoliyati bilan 18shug‘ullanmoqda.   Migratsiya   orqali   yuborilayotgan   pul   o‘tkazmalari   milliy
iqtisodiyotda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lsa-da,   uzoq   muddatli   istiqbolda
malakali   mehnat   kuchining   yo‘qolishi,   oilalarning   ijtimoiy   muammolari,
demografik disbalans kabi xavf-xatarlarni yuzaga keltiradi.
Mehnatga   layoqatli   aholining   malaka   darajasiIqtisodiy   rivojlanishda   inson
kapitali,   ayniqsa,   yuqori   malakali   mehnat   kuchi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Bugungi kunda O‘zbekistonda aholining kasb-hunar va oliy ta’lim darajasi ortib
borayotgan   bo‘lsa-da,   amaliy   malaka   va   innovatsion   salohiyatga   ega   ishchi
kuchi   yetarli   emas.   Oliy   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   olayotgan   yoshlarning
aksariyati   mehnat   bozori   talablariga   mos   kelmaydigan   mutaxassisliklarni
tanlayapti,   bu   esa   ishga   joylashishda   qiyinchiliklar   tug‘dirmoqda.Shuningdek,
kasb-hunar ta’limi tizimi so‘nggi yillarda tubdan isloh qilinayotgan bo‘lsa-da, u
hali ham mehnat bozoridagi talablarni to‘liq qondira olmayapti. Natijada, ishlab
chiqarishda   qo‘llanilishi   zarur   bo‘lgan   texnik   yo‘nalishdagi   kasblarga   ehtiyoj
ortib bormoqda.
Davlat siyosati va tashabbuslar
So‘nggi   yillarda   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanishni   ta’minlash
yo‘lida   bir   qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   Xususan,   “2022–2026-
yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi” doirasida
bandlikni ta’minlash, tadbirkorlikni rivojlantirish, yoshlar va ayollar bandligini
oshirishga   qaratilgan   dasturlar   joriy   etildi.   Jumladan,   “Har   bir   oilaga   —
tadbirkorlik” dasturi,  “Yoshlar   — kelajagimiz”  jamg‘armasi,  “Ayollar  daftari”
orqali   ko‘plab   ijtimoiy   guruhlar   ish   bilan   ta’minlandi.2023-yil   yakunlariga
ko‘ra,   yangi   yaratilgan   ish   o‘rinlari   soni   450   mingdan   oshgan   bo‘lib,   shundan
40%  i  aynan   yoshlar   ulushiga  to‘g‘ri   kelgan.  Bu   esa  demografik  bosim  ostida
bo‘lgan mehnat bozorini barqarorlashtirishga xizmat qilmoqda.
Statistik tahlil jadvali
Ko‘rsatkich 2022-yil 2023-yil 2024-yil
Iqtisodiy faol aholi (mln kishi) 14,5 14,9 15,2 19Band aholi soni (mln kishi) 13,0 13,5 13,9
Ishsizlik darajasi (%) 10,3 9,4 8,6
Norasmiy sektordagi bandlik (%) 40,5 39,1 38,0
Migratsiyada bo‘lganlar soni (mln) 2,2 2,1 2,0
Yuqoridagi  jadvaldan  ko‘rinib turibdiki, bandlik darajasi  yildan-yilga ortib
bormoqda, ishsizlik esa kamaymoqda. Norasmiy bandlikning qisqarayotganligi
esa davlat nazoratining kuchayganidan dalolat beradi.
O‘zbekiston   mehnat   resurslari   salohiyatiga   boy   davlatlardan   biridir.
Aholining   yarmidan   ko‘pi   mehnatga   layoqatli   yoshda   bo‘lib,   bu   mamlakat
iqtisodiy   o‘sishini   ta’minlaydigan   asosiy   omillardan   biri   sanaladi.   Ammo   bu
resursdan   oqilona   foydalanish   uchun   tizimli   islohotlar,   zamonaviy   mehnat
bozorini   shakllantirish,   kasbga   yo‘naltirish,   malaka   oshirish,   hududiy
tengsizliklarni bartaraf etish zarur. Ayni paytda amalga oshirilayotgan islohotlar
bu   yo‘nalishdagi   muammolarni   kamaytirish   va   istiqbolli   natijalarga   erishishga 20xizmat   qilmoqda.   Shunga   qaramay,   mehnat   resurslarining   samaradorligini
yanada   oshirish   uchun   davlat,   xususiy   sektor   va   ta’lim   tizimi   o‘rtasidagi
hamkorlikni kuchaytirish zarurdir. 21 22 232025- yilning   dastlabki   olti   oyi   davomida   O‘zbekistonda   yalpi   ichki
mahsulot (YAIM) hajmi 2024-yilning shu davriga nisbatan 5,7 foizga o‘sdi. Bu
o‘sish   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish   va   ishchi   kuchi
unumdorligining ortib borayotganini ko‘rsatadi. Davlat statistika qo‘mitasining
2025-yil I–II chorak ma’lumotlariga ko‘ra, umumiy iqtisodiy faoliyatda mehnat
unumdorligi o‘rtacha 4,1 foizga oshdi.
2026- Xususan,   sanoat   tarmog‘ida   mehnat   unumdorligi   6,3   foizga   oshgan
bo‘lsa, qishloq xo‘jaligida bu ko‘rsatkich 3,2 foizni tashkil etdi. Qurilish sohasi
esa 2024-yildagi past ko‘rsatkichlardan so‘ng 4,8 foizlik ijobiy dinamikani qayd
etdi.   Bu   o‘zgarishlar   sohalar   bo‘yicha   mehnat   unumdorligining   tahlilini
strategik   jihatdan   muhim   qiladi.   Ishchi   kuchining   umumiy   soni   2025-yilning
iyun   holatiga   ko‘ra   14,9   million   kishiga   yetdi.   Shu   jumladan,   band   bo‘lganlar
soni   13,6   millionni   tashkil   etdi.   Bandlik   darajasi   91,3   foizni   tashkil   qilgan
bo‘lib,   bu   ko‘rsatkich   2024-yilga   nisbatan   0,6   foizga   oshdi.   Bunday   ijobiy
o‘zgarishlar ishchi kuchidan yanada oqilona foydalanilayotganini anglatadi.
Mehnat unumdorligining tarmoqlar kesimida tahlil qilinishi quyidagicha:
Tarmoq 2024-yil Unumdorlik (%) 2025-yil Unumdorlik (%)
O‘sish (% punkti)
Sanoat 104,2 110,5 +6,3
Qishloq xo‘jaligi 100,1 103,3 +3,2
Qurilish 97,5 102,3 +4,8
Savdo 102,6 105,4 +2,8
Transport   va
logistika 103,9 108,1 +4,2
Axborot
texnologiyalari 109,4 115,8 +6,4
Axborot   texnologiyalari   (IT)   sohasidagi   o‘sish   alohida   e’tiborga   loyiq,
chunki   bu   tarmoqda   zamonaviy   texnologiyalar,   masofaviy   ish   faoliyati   va 24avtomatlashtirish   jarayonlari   keskin   o‘sishga   sabab   bo‘lmoqda.   IT   sohasidagi
ishchilar soni 2025-yilning birinchi yarmida 120 mingdan oshdi, bu 2022-yilga
nisbatan   2,1   barobar   ko‘pdir.   Mehnat   unumdorligiga   ta’sir   qiluvchi   muhim
omillardan   biri   bu   —   investitsiya   hajmidir.   2025-yilda   asosiy   kapitalga
yo‘naltirilgan   investitsiyalar   hajmi   234,6   trillion   so‘mni   tashkil   etdi.   Bu
ko‘rsatkich   2024-yilga   nisbatan   18   foizga   ko‘pdir.   Investitsiyalar   ko‘proq
sanoat   va   qurilish   tarmoqlariga   yo‘naltirildi,   bu   esa   u   yerda   mehnat
unumdorligining   oshishiga   olib   keldi.   Xizmat   ko‘rsatish   sohasida   esa   o‘sish
nisbatan   past   —   2,3   foiz   atrofida   bo‘lib,   bu   sohada   xodimlar   malakasining
nisbatan   pastligi   va   xizmat   ko‘rsatish   sifati   bilan   bog‘liq   muammolar
mavjudligini   ko‘rsatadi.   Bu   tarmoqlarda   treninglar,   kasbga   qayta   tayyorlash
kurslari va xizmat sifatini baholash tizimlari joriy etilishi mehnat unumdorligini
oshirishga xizmat qiladi.Aholi bandligi strukturasida ham o‘zgarishlar kuzatildi.
2025-yilning birinchi yarmida xususiy sektorda band bo‘lganlar soni 8,4 million
kishiga yetdi (2024-yilga nisbatan +5,2%), davlat sektorida esa 4,6 million kishi
band   bo‘lib,   bu   deyarli   o‘zgarmagan.   Bu   esa   xususiy   sektorning   ish   o‘rinlari
yaratishdagi   faolligini   ko‘rsatadi.   O‘zbekistonda   2025-yilda   mehnat
unumdorligini   oshirish   borasida   quyidagi   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi:
Hududiy infratuzilmalarni rivojlantirish dasturlari doirasida 120 dan ortiq yangi
sanoat   obyektlari   ishga   tushirildi.“Ishbilarmonlar   uchun   raqamli   platformalar”
loyihasi   orqali   56   mingdan   ortiq   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlari   onlayn
xizmatlar   bilan   ta’minlandi.   Ta’lim   va   malaka   oshirish   markazlarida   380
mingdan   ortiq   fuqaro   zamonaviy   kasblar   bo‘yicha   qayta
tayyorlandi.Shuningdek,   ishchi   kuchining   demografik   tarkibi   ham   mehnat
unumdorligiga   ta’sir   qilmoqda.   2025-yilda   30   yoshgacha   bo‘lgan   ishchilar
ulushi   62,4   foizni   tashkil   etdi.   Bu   esa   yosh   avlod   salohiyatidan   oqilona
foydalanish   zaruratini   yuzaga   keltirmoqda.Mamlakatda   inson   kapitali   va
raqamli texnologiyalarga asoslangan  strategiyalar orqali mehnat unumdorligini
oshirish rejalashtirilmoqda. 2025-yil oxiriga qadar ishlab chiqarish tarmoqlarida 25avtomatlashtirish darajasini 28 foizga yetkazish, xizmat ko‘rsatish sohasida esa
raqamli   xizmatlardan   foydalanish   darajasini   60   foizga   yetkazish   maqsad
qilingan.
2.2. Mehnat resurslaridan samarali foydalanishga ta’sir qiluvchi omillar
Mehnat resurslari — bu ishlab chiqarish jarayonida bevosita ishtirok etuvchi
aholi   qatlamining   bir   qismi   bo‘lib,   ularning   samarali   ishlatilishi   har   bir
mamlakat   iqtisodiyotining   o‘sishida   muhim   ahamiyatga   ega.   Mehnat
resurslaridan   foydalanish   samaradorligi   ko‘plab   omillar   bilan   belgilanadi   va
ushbu   omillar   o‘zaro   bog‘liq   holda   mehnat   unumdorligiga,   ishlab   chiqarish
hajmiga, resurslar taqsimotiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Quyida ushbu omillar
chuqur tahlil qilinadi.
Birinchidan,   aholi   soni   va   demografik   tuzilma   mehnat   resurslariga   bevosita
ta’sir ko‘rsatadi. Aholi sonining o‘sishi bilan birga mehnat yoshidagi aholining
ulushi oshadi, bu esa mehnat resurslari zaxirasini kengaytiradi. Ayniqsa, 16–60
yoshdagi   sog‘lom   va   mehnatga   layoqatli   qatlamning   mavjudligi   iqtisodiy
rivojlanishning asosiy shartlaridan biri hisoblanadi. 26Ikkinchidan,   mehnatga   layoqatli   aholining   bandlik   darajasi   muhim
ahamiyatga   ega.   Agar   iqtisodiyotda   yuqori   bandlik   darajasi   ta'minlansa,   bu
mehnat   resurslaridan   maksimal   foydalanilayotganini   anglatadi.   Biroq   ishsizlik
darajasining  ortishi   resurslarning samarasizligiga   olib keladi.  2024 yil   statistik
ma’lumotlariga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   rasmiy   ishsizlik   darajasi   8,6%   atrofida
bo‘ldi,   bu   ko‘rsatkichning   kamayishi   mehnat   bozorida   faol   choralarni   talab
etadi.
Uchinchidan,   ishchilar   malakasi   va   ta’lim   darajasi   ham   samaradorlikni
belgilovchi   asosiy   omillardandir.   Malakali   ishchi   kuchi   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshiradi,   resurslardan   oqilona   foydalanishga   olib   keladi.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   kasb-hunar   maktablari,   texnikumlar   va   oliy
ta’lim muassasalarida mehnat bozoriga mos kadrlar tayyorlash borasida sezilarli
ishlar   olib   borilmoqda.   Bu   esa   mehnat   resurslarining   sifat   jihatdan
yaxshilanishiga xizmat qilmoqda.
To‘rtinchidan,   mehnat   sharoitlari   va   ish   muhitining   sifati   xodimlarning
motivatsiyasi va ishlab chiqarish unumdorligiga bevosita ta’sir qiladi. Quvnoq,
xavfsiz   va   to‘liq   jihozlangan   ish   joylari,   shuningdek,   xodimlarga   yaratilgan
ijtimoiy sharoitlar mehnat samaradorligini oshiradi. Boshqa tomondan, mehnat
intizomi   past   bo‘lgan,   xavfsizlik   texnikasi   talablariga   rioya   qilinmaydigan
joylarda   jarohatlar,   sog‘liq   muammolari   va   ishlab   chiqarishdagi   uzilishlar
ko‘proq kuzatiladi.
Beshinchidan,   hududiy   va   tarmoq   bo‘yicha   mehnat   resurslarining
taqsimlanishi   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayrim   hududlarda   mehnat   resurslari
ortiqcha, ayrimlarida esa tanqis bo‘lishi  mumkin. Bu esa  iqtisodiy disbalansga
olib   keladi.   Shu   sababli,   mehnat   resurslarini   hududlar   va   tarmoqlar   kesimida
muvozanatli taqsimlash talab etiladi. Bu borada O‘zbekistonda raqamli mehnat
birjalari   va   “mehnat   migratsiyasi”   dasturlari   orqali   resurslar   harakatiga
imkoniyat yaratilmoqda. 27Oltinchidan,   ish   haqi   darajasi   ham   mehnat   resurslaridan   foydalanish
samaradorligiga   ta’sir   etadi.   Maoshlarning   raqobatbardoshligi   ishchilarni   o‘z
kasbiga   sodiq   qolishga   va   faol   ishlashga   undaydi.   Aksincha,   past   maoshlar
yuqori   malakali   ishchi   kuchining   xorijga   ketishiga   sabab   bo‘ladi.   2023-yilgi
Davlat   statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlariga   ko‘ra,   sanoat   tarmog‘idagi   o‘rtacha
oylik   ish   haqi   4,5   million   so‘mni   tashkil   etdi,   bu   ko‘rsatkich   ayrim   yirik
korxonalarda 6 million so‘mdan oshdi.
Yettinchidan,   innovatsion   texnologiyalarning   joriy   etilishi   mehnat
unumdorligini   oshirishning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biridir.   Raqamli   tizimlar,
avtomatlashtirish,   robototexnika   kabi   ilg‘or   texnologiyalar   mehnat   kuchiga
bo‘lgan   talabni   optimallashtiradi   va   inson   resurslarini   yuqori   qo‘shilgan
qiymatli faoliyatga yo‘naltiradi.
Sakkizinchidan,   mehnat   qonunchiligi   va   institutlarning   rivojlanganligi   ham
muhim   omil   sanaladi.   Adolatli   mehnat   munosabatlari,   ijtimoiy   himoya,
shartnoma   asosida   mehnat   qilinishi,   pensiya   va   ta’tillarning   kafolatlanishi
mehnat resurslarining ishonchli ishlashiga zamin yaratadi.
To‘qqizinchidan,   gender   tengligi   va   ayollar   bandligi   ham   ahamiyatga   ega.
Ayollar   mehnat   resurslarining   muhim   qismini   tashkil   etadi,   ammo   ayrim
tarmoqlarda   ularning   salohiyati   yetarlicha   ishlatilmaydi.   Ayollarni   faol   ish
faoliyatiga   jalb   qilish   uchun   ularga   moslashuvchan   ish   grafigi,   masofaviy   ish,
onalik ta’tili sharoitlari yaratilishi lozim.
O‘ninchidan,   xususiy   sektorni   rivojlantirish   mehnat   resurslaridan   samarali
foydalanishning   asosiy   drayverlaridan   biridir.   Xususiy   korxonalar   mehnat
bozorida   raqobat   muhitini   yaratadi,   innovatsiyalarni   jalb   qiladi   va   zamonaviy
boshqaruv   usullarini   amaliyotga   tatbiq   etadi.   Bu   esa   umumiy   mehnat
samaradorligining oshishiga olib keladi.
2.3. Mehnat resurslaridan oqilona foydalanishni takomillashtirish
yo‘llari 28Mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanishni   takomillashtirish   –   iqtisodiyotni
barqaror   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish   unumdorligini   oshirish   va   bandlik
darajasini   yuqori   darajada   saqlab   turishning   asosiy   yo‘nalishidir.   Bugungi
kunda   zamonaviy   ishlab   chiqarish   texnologiyalari,   avtomatlashtirish,
raqamlashtirish jarayonlari mehnat  resurslarini boshqarishda  tub o‘zgarishlarni
talab qilmoqda.
Avvalo,   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanishni   ta'minlash   uchun
hududlar   kesimida   demografik   tuzilmani   tahlil   qilish   lozim.   Aholi   soni,   yosh
tarkibi, mehnatga layoqatli qatlamning ulushi – bularning barchasi ishchi kuchi
potensialining aniqlovchisidir. 2025 yil holatiga ko‘ra, O‘zbekistonda mehnatga
layoqatli aholi soni 20,5 million kishini tashkil etdi. Bu esa resurs sifatida katta
imkoniyatlar   yaratadi,   biroq   uni   boshqarish   samaradorligi   past   bo‘lsa,   salbiy
oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Oqilona   foydalanish   yo‘llarining   eng   muhimi   –   ishchi   kuchini   malakali
tayyorlash   va   qayta   tayyorlash   tizimini   isloh   qilishdir.   Ishlab   chiqarish
texnologiyalarining   doimiy   yangilanib   borishi   mehnatkashlarning   ham
zamonaviy bilimlarga ega bo‘lishini talab qiladi. Shu bois, o‘rta maxsus va oliy
o‘quv   yurtlarining   ta’lim   dasturlari   mehnat   bozorining   talablariga
muvofiqlashtirilishi   zarur.   O‘zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va   mehnat
munosabatlari   vazirligi   tomonidan   amalga   oshirilgan   “Kasbiy   ta’lim   va   qayta
tayyorlash markazlari” faoliyati shunday muhim yo‘nalishlardan biridir.
Ikkinchi   muhim   omil   –   hududlar   kesimida   mehnat   resurslarini   samarali
taqsimlashni   takomillashtirish.   Ba’zi   hududlarda   ishchi   kuchi   ortiqcha   bo‘lsa,
boshqalarida   esa   yetishmovchilik   mavjud.   Bu   holatni   bartaraf   etish   uchun
infratuzilmani   rivojlantirish,   sanoat   zonalari   yaratish   va   migratsiyani   tartibga
solish   zarur.Shuningdek,   ish   o‘rinlarini   barpo   etish   va   norasmiy   bandlikni
kamaytirish orqali mehnat resurslaridan samarali foydalanish mumkin. 2025 yil
ma’lumotlariga   ko‘ra,   mamlakatdagi   norasmiy   bandlik   darajasi   hali   ham   27,4
foizni   tashkil   etmoqda.   Bu   ko‘rsatkichni   pasaytirish   uchun   kichik   biznes   va 29tadbirkorlik subyektlarini   qo‘llab-quvvatlash,  soliq  yengilliklari   yaratish  orqali
rasman band etish tizimini rivojlantirish lozim.
Bundan   tashqari,   ish   haqi   tizimini   isloh   qilish   ham   muhim   o‘rin   tutadi.
Mehnatga   munosib   haq   to‘lash   orqali   ishchi   kuchining   ishlashga   bo‘lgan
rag‘batini   oshirish   mumkin.   O‘zbekiston   Respublikasining   2025   yil   uchun
o‘rtacha  oylik ish  haqi   4,9 million so‘mni   tashkil   etdi, bu  2024 yilga  nisbatan
12,6   foizga   ko‘pdir.   Ammo   ayrim   tarmoqlarda   ushbu   ko‘rsatkich   juda   past
bo‘lib   qolmoqda.   Shu   sababli   differensial   yondashuvlar,   mehnat
samaradorligiga   bog‘liq   rag‘batlantirish   mexanizmlarini   keng   joriy   etish
muhimdir.
Mehnat   unumdorligini   oshirishda   raqamli   texnologiyalarni   joriy   etish   ham
katta   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   “ERP”   (Enterprise   Resource   Planning)   tizimlari
orqali   korxonalar   o‘zining   mavjud   resurslarini,   xususan   ishchi   kuchini   yanada
samarali   taqsimlashi   mumkin.   Ishlab   chiqarish   jarayonlarini   avtomatlashtirish,
zamonaviy dasturiy ta'minotlar asosida boshqarish natijasida inson resurslaridan
foydalanish koeffitsiyenti oshadi.
Ish sharoitlarini yaxshilash va xavfsiz mehnat muhitini yaratish ham mehnat
resurslarini   oqilona   boshqarishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Tahlillar   shuni
ko‘rsatmoqdaki,   yaxshi   ijtimoiy   muhitda   faoliyat   yuritayotgan   xodimning
samaradorligi salbiy sharoitdagi  xodimnikiga nisbatan 30–40%  yuqori bo‘ladi.
Shu   sababli   texnika   xavfsizligi,   sog‘lom   muhit,   dam   olish   sharoitlari,
ovqatlanish tizimi, ijtimoiy kafolatlar kabi omillarni hisobga olish lozim.
Ayollar   va   yoshlar   bandligini   oshirish   orqali   ham   mehnat   resurslaridan
oqilona foydalanish imkoniyati mavjud. Hozirgi kunda ayollar orasidagi rasmiy
bandlik darajasi 43,2% ni tashkil etsa, yoshlar orasida bu ko‘rsatkich 49,7% ni
tashkil   etadi.   Bu   esa   mehnat   bozorida   hali   foydalanilmagan   imkoniyatlar
borligini ko‘rsatadi. Ayniqsa, uydan ishlash, masofaviy ish usullari, frilanserlik
kabi zamonaviy bandlik turlarini rivojlantirish bu yo‘nalishda samarali choradir. 30Yana bir takomillashtirish yo‘li – mehnat  bozori va ta’lim tizimi o‘rtasidagi
integratsiyani kuchaytirishdir. Korxonalar ishtirokida amaliyot dasturlari, “dual
ta’lim”   modeli,   talab   darajasidagi   kasb-hunar   kurslarini   tashkil   etish   orqali
mehnat resurslarining tayyorlik darajasini yuqori holatga keltirish mumkin.
Yuqoridagi   yo‘llarni   amalga   oshirish   uchun   normativ-huquqiy   baza   doimiy
ravishda takomillashtirib borilishi, davlat va xususiy sektor o‘rtasida hamkorlik
kengaytirilishi   kerak.   Shuningdek,   har   yili   amalga   oshirilayotgan   “Yoshlar   –
kelajagimiz”,   “Ayollar   daftari”,   “Temir   daftar”   kabi   dasturlar   mehnat
resurslarini   samarali   safarbar   qilishda   muhim   omillardandir.   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanishni   takomillashtirish   uchun   kompleks
yondashuv,   tizimli   islohotlar,   raqamli   texnologiyalarni   joriy   etish,   malaka   va
bandlikni   oshirish   kabi   chora-tadbirlar   ustuvor   ahamiyatga   ega.   Bu   esa
iqtisodiyotning barqaror o‘sishi va ijtimoiy farovonlikning asosiy omilidir.
Xulosa  
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   mehnat   resurslarining   har   bir
mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishidagi   o‘rni,   ularni   samarali   va   oqilona
boshqarish   mexanizmlari,   shuningdek,   bu   resurslardan   foydalanishda
uchraydigan muammolar va ularni bartaraf etish yo‘llarini chuqur o‘rgandim.
Tadqiqotlarim   natijasida   shuni   angladimki,   mehnat   resurslari   har   qanday
iqtisodiyotning tayanch ustuni hisoblanadi. Aholining mehnatga layoqatli qismi
mamlakat   ishlab   chiqarish   salohiyatining   asosiy   omili   bo‘lib,   undan   oqilona
foydalanish   mamlakat   taraqqiyotini   ta’minlashda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.
Ayniqsa,   bugungi   globallashuv   va   texnologik   taraqqiyot   sharoitida   mehnat
resurslarini   zamonaviy   talablarga   mos   tarzda   qayta   tayyorlash,   malakasini 31oshirish   va   ishchi   kuchi   bozorini   maqbullashtirish   zarurati   dolzarb   bo‘lib
qolmoqda.
Kurs   ishining   nazariy   qismida   men   mehnat   resurslari   tushunchasi,   ularning
tasnifi,   tarkibi   va   asosiy   xususiyatlari   bilan   tanishdim.   Amaliy   tahlillarda   esa
O‘zbekistondagi   mavjud   mehnat   resurslaridan   foydalanish   holati,   statistik
ko‘rsatkichlar,   hududlar   kesimidagi   salohiyatlar   hamda   ishchi   kuchi
migratsiyasi   bo‘yicha   muhim   ma’lumotlarni   o‘rgandim.   Tahlillar   shuni
ko‘rsatdiki, ayrim hududlarda ishsizlik darajasining nisbatan yuqoriligi, kasb va
malaka   nomutanosibligi,   ayollar   va   yoshlarning   ish   bilan   bandlikdagi
ulushining yetarli emasligi kabi muammolar mavjud.
Shu   bilan   birga,   men   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanishni
takomillashtirish yo‘llarini ham  ishlab chiqdim. Jumladan, bandlik dasturlarini
samarali amalga oshirish, mehnat bozorini raqamlashtirish, kasb-hunar ta’limini
modernizatsiya   qilish,   xotin-qizlar   va   yoshlarga   qulay   mehnat   sharoitlarini
yaratish,   shuningdek,   aholi   migratsiyasini   mehnat   bozoridagi   ehtiyojlarga
muvofiqlashtirish zarur deb hisoblayman.
Men   o‘z   kurs   ishim   davomida   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   eng   muhim
resurslardan   biri   bo‘lgan   mehnat   salohiyatini   to‘g‘ri   yo‘naltirish,   inson
kapitalini   rivojlantirish   va   bandlik   darajasini   oshirish   orqali   barqaror
taraqqiyotga erishish mumkinligini isbotlashga harakat qildim.
Xulosa   qilib  aytganda,   mehnat   resurslaridan  oqilona   foydalanish   —  nafaqat
iqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   yaxshilash,   balki   aholining   farovon   turmush   tarzini
ta’minlash,   ijtimoiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va   jamiyatda   mehnat
madaniyatini   yuksaltirishning   eng   asosiy   omili   hisoblanadi.   Shu   boisdan,   men
kelajakda   bu   sohada   ilmiy   izlanishlarimni   davom   ettirish   va   amaliy
faoliyatimda mazkur muammoga alohida e’tibor qaratishni rejalashtirganman. 32Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini 33oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022. 3418) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Mehnat resurslaridan oqilona foydalanish — rivojlanish omili sifatida  kurs ishi   Меҳнат ресурсларидан оқилона фойдаланиш — ривожланиш омили сифатида