“Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar

1 “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………....3
I BOB. “SAB’AI SAYYOR” DOSTONI BADIIY XUSUSIYATLARI……….5
1.1 “Sab’ai sayyor” dostoni yaratilish tarixi…………………………………….....5
1.2. “Sab’ai sayyor” dostoni umumiy tasnifi ………..…………………….…..…13
II   BOB.   “MEHR   VA   SUHAYL”   HIKOYATIDA   OBRAZLAR………………
22
2.1.“Mehr   va   Shuhayl”   hikoyati   …….…………………………………….……22
2.2. Hikoyatda obrazlar va bosh qahramonlar tasnifi ………...…….………….....24
III-BOB   ALISHER   NAVOIYNING   “SAB’AI   SAYYOR”DOSTONIDAGI
“MEHR VA SUHAYL” HIKOYATINI O’RGANISH.
3.1  “Sab’ai Sayyor” dostonidagi “Mehr va Suhayl” hikoyasini metodikasi 
haqida……………………………………………………………………………..27
XULOSA………………………………...…………………………………….....30
FOYDALANILGAN   ADABIYOT   RO YXATI……………………….……....31ʻ
2 KIRISH
Tarix   hukmi   shunga   guvohki,   xalqchil,   insonparvar   va   yuksak   san’at
namunasi   bo lgan   asarlargina   davrlar   sinovidan   o tib,   yangidan   yangi   avlodlargaʻ ʻ
ma’naviyat   va   ma’rifat   nurlarini   taratib,   ardoqli   meros   sifatida   qadrlanadi.   Ulug	
ʻ
mutafakkir   Alisher   Navoiy   yaratgan   bebaho   badiiy   durdonalar   ana   shunday
xushbaxt   taqdirga   ega.   Yana   shu   ham   haqiqatki,   buyuk   obidalarni   bunyod   eta
olgan   umr   bezagi   –   mutafakkirlarning   har   bir   so zi   inson   va   insoniyat,   hayot   va	
ʻ
jamiyat   haqidagi   qarashlari   go zallik,   nafosat   borasida   bildirgan   mulohazalari	
ʻ
qimmatli va qadrlidir. Zero, ular pok qalb va ezgu niyatning, zukko aql va benazir
teran   shuurning   ummonidan   yuzaga   kelgan   bo lib,   g oyat   kuchli   umumlashma	
ʻ ʻ
xususiyatga   ega.   Shu   bois   Navoiyning   har   bir   so zi   hozir   ham   purma’no   hikmat
ʻ
bo lib jaranglamoqda, hozir ham bizga ibrat va saboq bo lmoqda. 	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentining   2016-yil   13-mayda   e’lon	
ʻ
qilingan   “Alisher   Navoiy   nomidagi   Toshkent   davlat   o zbek   tili   va   adabiyoti	
ʻ
universitetini   tashkil   etish   to g risida”gi   farmonida   ham   “Buyuk   shoir   va	
ʻ ʻ
mutafakkir   Alisher   Navoiy   umumbashariyat   madaniy   xazinasidan   munosib   o rin	
ʻ
olgan   o lmas   asarlarini   aynan   ona   tilimizda   yaratib,   uning   shuhratini   butun	
ʻ
dunyoga   tarannum   etdi”   deb   qayd   etilgan   edi.   Mazkur   universitetning   buyuk
bobokalonimiz nomi bilan atalishi ham ul zoti sharifning o zbek xalqi ma’naviyati	
ʻ
rivojiga   qo shgan   hissalaridandir.  	
ʻ
Alisher   Navoiy   uslubiy   me’rosi   undan   keyin   yashab,   ijod   qilgan   bir   necha   yirik
qalam ahli uchun o ziga xos maktab vazifasini o tamoqda. Lekin bu maktab faqat	
ʻ ʻ
o zbek yoxud turkiylar uchungina emas, balki bani bashar ichidan yetishib chiqqan	
ʻ
so z   daholaridan   tortib,   o ziga   yarasha   “ta’bi   nazmi”   bor   shaxslarga   ham
ʻ ʻ
taalluqlidir.  
3 Navoiy   asarlari   bag rida   jo   bo lgan   milliy   va   umuminsoniy   qarashlar,   fikrlar   harʻ ʻ
bir   inson   uchun   ne   qadar   zarur   va   ahamiyatli   bo lsa,   ularning   zargarona   ifodasi,	
ʻ
tengsiz   mahorat   natijasi   o laroq,   tarkib   topgan   go zal   shakli   shu   qadar   jozibali,	
ʻ ʻ
hayratlanarli.   Ularni   o qigan   kishi,   agar   tom   ma’noda   uni   tushunish,   anglash	
ʻ
baxtiga   musharraf   bo lsa,   shoirning   ulug   donishmandligi   oldida   lol   qolsa,
ʻ ʻ
yozmishlari,   badiiyati,   ularning   nafosati   qarshisida   dong   qotadi.   Shuning   uchun
adib   asarlarining   mazmuni,   g oyaviy   jihatlari   tadqiqi   ne   chog liq   dolzarb   bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ
ularning badiiyatini o rganish, mahorat qirralarini ochib berish ham birdek zarur.  	
ʻ
Buyuk   istiqlol   sharofati   bilan   biz   o z   milliy   qadriyatlarimizni   xolis   o rganish,	
ʻ ʻ
bobokalonlarimiz   yaratgan   o lmas   asarlarning   jahon   adabiyotidagi   mustahkam	
ʻ
o rni to g risida  baralla gapirish va tadqiqotlar yaratish imkoniyatiga ega bo ldik.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Birinchi   Prezidentimiz   ta’kidlaganl а ridek:   “Bu   qadimiy   va   tabarruk   tuproqdan
buyuk   allomalar,   fozil-u   fuzalolar,   olim-u   ulamolar,   siyosatchilar,   sarkardalar
yetishib   chiqdi.   Diniy   va   dunyoviy   ilmlarning   asoslari   mana   shu   zaminda
yaratilgan,   sayqal   topgan...” 1
  Navoiy   ham   xuddi   shunday   buyuk   shaxslardan   biri.
Shu   sababli,   Alisher   Navoiy   ijodi   har   bir   davr   uchun   eng   muhim   ilmiy   manba
sifatida   keng   tadqiq   etiladi.   Mutafakkir   asarlaridagi   insonparvarlik   tamoyilini
falsafiy jihatdan tahlil qilib, uni o rganish, qolaversa, yoshlar ongida inson qadrini,	
ʻ
uning   barcha   ezgu   fazilatlarini,   ma’nan   boy   bo lib   yetishish   g oyasini	
ʻ ʻ
shakllantirish   asosiy   maqsad   qilib   olingan.  
4 I BOB. “SAB’AI SAYYOR” DOSTONI BADIIY XUSUSIYATLARI  
1.1 “Sab’ai sayyor” dostoni yaratilish tarixi
Alisher Navoiy “Xamsa”sining  to rtinchi dostoni “Sab’ai sayyor” deb atalib,ʻ
1484   yilda   yozib   tugallangan.   Asarning   bosh   qahramoni   Bahrom   bo lib,   tarixiy	
ʻ
shaxs   sifatida   Eronning   sosoniy   hukmdori   Varaxran   V   (420   –   438   yillarda
podsholik   qilgan)   bilan   bog liq.   Bu   hukmdor   qulon   (yovvoyi   kiyik)ni   ovlashga	
ʻ
nihoyatda   o ch   bo lganligi   uchun   xalq   orasida   Bahrom   Go r   (qulon)   laqabi   bilan	
ʻ ʻ ʻ
shuhrat   topgan.   Sharq   mamlakatlarida   Mars   (Mirrix)   yulduzi   Bahrom   deb   atalib,
jang-u jadallar homiysi sifatida keladi. 
Bahrom bilan bog liq xalq naqllari, afsona va rivoyatlar  dastavval  eronliklar	
ʻ
tomonidan vujudga keltirilgan va davrlar o tishi bilan Sharq xalqlari orasida keng	
ʻ
tarqalib   ketadi.   Bahrom   obrazi   dastlab   forsiy   adabiyotda   Abulqosim   Firdavsiy
“Shohnoma”sida tasvirlanadi. Firdavsiy Bahromni musbat va manfiy jihatlarga ega
murakkab   shaxs   sifatida   tasvirlaydi:   u   bir   tomondan,   adolatsevar   podsho,
vatanparvar yurt egasi, tengsiz aql-idrok, kuch-quvvat sohibi, mohir ovchi bo lsa,	
ʻ
5 ikkinchi tomondan, kitobxon ko z o ngida aysh-ishratga, ehtirosga o ch, xudbin vaʻ ʻ ʻ
qahri qattiq shaxs sifatida gavdalanadi. 
“Shohnoma”-   da   Bahrom   Go r   haqidagi   voqea   dostonning   faqat   bir   faslini	
ʻ
tashkil   etib,   unda   Bahromning   tug ilishi,   taxtga   chiqishi,   mamlakatni   idora   qilish
ʻ
tadbirlari,   ov   vaqtida   o z   kanizagi   Ozoda   bilan   to qnashuviga   doir   voqealar	
ʻ ʻ
qalamga olingan. 
Bahrom   Go r  va  uning  kanizagi   orasidagi   “Shohnoma”dan  olingan  bu  lavha	
ʻ
Nizomiy   Ganjaviy   tomonidan   qayta   ishlanib,   mashhur   “Haft   paykar”   dostoni
vujudga   keladi.   Nizomiy   Bahrom   qiyofasidagi   asosiy   xususiyatlarni:   mohir
merganlik,   pahlavonlik,   kuchli   shijoat   va   dovyuraklik,   mamlakatni   adolat   bilan
boshqarish kabi fazilatlarni saqlab qolgani holda uni yangi ma’no va mazmun bilan
boyitadi,   ushbu   timsol   orqali   o z   davri   ijtimoiy   masalalarini,   umuminsoniy	
ʻ
g oyalarni ilgari suradi. Nizomiy Firdavsiy dostonidagi Bahromning kanizak bilan	
ʻ
bog liq hikoyasini qoliplovchi hikoya qilib olib, unga 7 mustaqil hikoyat kiritadi. 	
ʻ
Nizomiy   asari   yaratilganidan   keyin   bir   asrdan   ko proq   vaqt   o tgach,   Xusrav	
ʻ ʻ
Dehlaviy   unga   javob   tarzida   “Hasht   behisht”   dostonini   yozadi.   Uning   dostonida
ham   Bahromning   sarguzashtlarini   tasvirlovchi   asosiy   qoliplovchi   hikoya   va   yetti
malika   hikoyasi   mavjud.   Ushbu   hikoyalar   birgalikda   jamlanib,   8   hikoyani   hosil
qilganligi   uchun   Dehlaviy   o z   dostonini   “Hasht   behisht”   deb   nomlaydi   va	
ʻ
malikalar aytib beradigan 7 hikoyatni hind eposidan oladi. Shuningdek, dostonning
muqaddimasi   yetti   bob,   yakunlovchi   qismi   esa   bir   bobdan   iboratligi,   umumiy
boblar   soni   sakkiztaligi   uchun   ham   shunday   nomlanishga   sabab   bo lgan,   degan	
ʻ
qarashlar   ham   mavjud.   Dehlaviy   o z   dostonini   Bahromning   taxtga   chiqish	
ʻ
voqeasidan boshlab, ungacha bo lgan voqealarni tushirib qoldiradi. 	
ʻ
Mazkur mavzuda yaratilgan asarlardan yana biri - Ashraf Marog iyning “Haft	
ʻ
avrang”   dostoni   bo lib,   Alisher   Navoiy   “Muhokamat   ul-lug atayn”da   Ashrafning	
ʻ ʻ
6 ushbu   dostonini   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   uchun   asos   bo lgan   asar   sifatida   tilgaʻ
oladi.   Navoiy   “Ashraf   “Haft   paykar”ning   yetti   hurvashin   peshkashimg a	
ʻ
yarog labtur”   ,   deb   yozar   ekan,   Nizomiyning   “Haft   paykar”   dostonidagi   yetti	
ʻ
go zal haqidagi hikoyalarni hal qilishni Ashraf unga topshirganligiga ishora qiladi.	
ʻ
Ashraf dostonida Bahromning kanizak bilan ovga chiqishi va umuman uning oshiq
bo lishi bilan bog liq sahna yo q. Ashraf oshiq podshoh emas, balki odil podshoh
ʻ ʻ ʻ
timsolini yaratishni o z oldiga maqsad qilib qo yadi. 	
ʻ ʻ
Alisher   Navoiyning   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   mazkur   mavzuda   yaratilgan
birinchi   turkiy   doston   bo lib,   Navoiy   o ziga   qadar   badiiy   adabiyotda   yaratilgan	
ʻ ʻ
dostonlar   va   to plangan   boy   ijodiy   133   tajribadan   foydalangan   holda   mazmun	
ʻ
e’tibori   va   g oyaviy-badiiy   xususiyatlari   bilan   salaflari   asarlaridan   farq   qiluvchi	
ʻ
yangi doston yaratdi. “Sab’ai sayyor” dostoni 38 bob, 5009 baytdan iborat bo lib,	
ʻ
shundan 11 bobni muqaddima tashkil qiladi.    U aruzning hafif bahrida yaratilgan. 
Navoiyning   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   tilining   tadqiqotchilaridan   prof.   Alibek
Rustamov   doston   vaznini   “hafifi   musaddasi   maxbuni   mahzuf   va   maqsur,   maqtu’
va   maqtu’i   musabbag ”   deb   belgilaydi:   foilotun   (yoki   failotun)   mafoilun   failun	
ʻ
(yoki   failon)   yo   fa’lun   yohud   fa’loi) 2
  .   Filologiya   fanlari   doktori   S.   Hasanov   esa,
“Sab’ai   sayyor”   dostonida   hafif   bahrining   yetti   xil   ko rinishi   mohirona	
ʻ
qo llanilganini   ta’kidlaydi.  	
ʻ
    Alisher  Navoiy “Muhokamatul-lug atayn” asarida “Yana chun “Sab’ai sayyora”	
ʻ
rasadin   zamirim   bog labtur.   Ashraf   “Haft   paykar”   ning   yetti   hurvashin	
ʻ
peshkashimg a yarog labtur	
ʻ ʻ 3
” , deb yozgan va doston nomini “Sab’ai sayyora” deb
atagan bo lsa-da, ammo dostonning xotimasida: 	
ʻ
Lutf bu nazm aro bag oyatdur, 	
ʻ
G araz ammo yeti hikoyatdur. 	
ʻ
Chunki qoyil yeti musofir edi 
7 Ki, alar sayr ishiga mohir edi. 
Bo ldi chun bu raqam ishi tayyor, ʻ
Qo ydum otini «Sab’ai sayyor».— 
ʻ
deb ta’kidlaydi va diqqatni asarning asosini tashkil etgan yetti hikoyatga, bu 
hikoyatlarning aytuvchilari sayr ishiga mohir bo lgan yetti musofir ekanligiga 	
ʻ
qaratib, doston nomini “Sab’ai sayyor”, ya’ni “yetti sayyor (kezuvchi)” deb 
ataganini uqdiradi.“Sayyor” so zi lug atlarda: 1. kezuvchi, sayyoh; 2. sayyora — 	
ʻ ʻ
planeta tarzida izohlanadi.
  Navoiy   dostonidagi   asosiy   g oya   sayyohlar   va   ularning   hikoyatlari   orqali	
ʻ
yoritiladi, lekin sayyoralar bilan bog liq masalalar ham bor. Shunga ko ra, Navoiy
ʻ ʻ
«sayyor»   so ziga   uning   ikkala   ma’nosini   yuklab,   dostonni   “Sab’ai   sayyor”   deb	
ʻ
atagan.   Qolaversa,   Nizomiyning   “Haft   paykar”   dostoni   nomidagi   “paykar”   (1.
go zal,   2.   surat),   Dehlaviyning   “Hasht   behisht”   dostoni   nomidagi   “behisht”   (1.	
ʻ
taxt,   2.   jannat),   Ashrafning   “Haft   avrang”idagi   “avrang”   (1.   taxt,   2.   sayyora)
so zlari   ham   ikkala   ma’nosida   ishlatilgan.   Shuningdek,   “sayyor”   ham   “paykar”,
ʻ
“behisht”, “avrang” so zlari kabi yopiq bo g in bilan tugallangan.	
ʻ ʻ ʻ
Demak, Navoiy doston nomlanishida ham salaflari izidan borgan va dostonini
«Sab’ai sayyor» atagan.  
Alisher Navoiy “Xamsa”sining  to rtinchi dostoni “Sab’ai sayyor” deb atalib,	
ʻ
1484   yilda   yozib   tugallangan.   Asarning   bosh   qahramoni   Bahrom   bo lib,   tarixiy	
ʻ
shaxs   sifatida   Eronning   sosoniy   hukmdori   Varaxran   V   (420   –   438   yillarda
podsholik   qilgan)   bilan   bog liq.   Bu   hukmdor   qulon   (yovvoyi   kiyik)ni   ovlashga	
ʻ
nihoyatda   o ch   bo lganligi   uchun   xalq   orasida   Bahrom   Go r   (qulon)   laqabi   bilan	
ʻ ʻ ʻ
shuhrat   topgan.   Sharq   mamlakatlarida   Mars   (Mirrix)   yulduzi   Bahrom   deb   atalib,
jang-u jadallar homiysi sifatida keladi. 
8 Bahrom bilan bog liq xalq naqllari, afsona va rivoyatlar  dastavval  eronliklarʻ
tomonidan vujudga keltirilgan va davrlar o tishi bilan Sharq xalqlari orasida keng	
ʻ
tarqalib   ketadi.   Bahrom   obrazi   dastlab   forsiy   adabiyotda   Abulqosim   Firdavsiy
“Shohnoma”sida tasvirlanadi. Firdavsiy Bahromni musbat va manfiy jihatlarga ega
murakkab   shaxs   sifatida   tasvirlaydi:   u   bir   tomondan,   adolatsevar   podsho,
vatanparvar yurt egasi, tengsiz aql-idrok, kuch-quvvat sohibi, mohir ovchi bo lsa,	
ʻ
ikkinchi tomondan, kitobxon ko z o ngida aysh-ishratga, ehtirosga o ch, xudbin va	
ʻ ʻ ʻ
qahri qattiq shaxs sifatida gavdalanadi. 
“Shohnoma”-   da   Bahrom   Go r   haqidagi   voqea   dostonning   faqat   bir   faslini	
ʻ
tashkil   etib,   unda   Bahromning   tug ilishi,   taxtga   chiqishi,   mamlakatni   idora   qilish
ʻ
tadbirlari,   ov   vaqtida   o z   kanizagi   Ozoda   bilan   to qnashuviga   doir   voqealar	
ʻ ʻ
qalamga olingan. 
Bahrom   Go r  va  uning  kanizagi   orasidagi   “Shohnoma”dan  olingan  bu  lavha	
ʻ
Nizomiy   Ganjaviy   tomonidan   qayta   ishlanib,   mashhur   “Haft   paykar”   dostoni
vujudga   keladi.   Nizomiy   Bahrom   qiyofasidagi   asosiy   xususiyatlarni:   mohir
merganlik,   pahlavonlik,   kuchli   shijoat   va   dovyuraklik,   mamlakatni   adolat   bilan
boshqarish kabi fazilatlarni saqlab qolgani holda uni yangi ma’no va mazmun bilan
boyitadi,   ushbu   timsol   orqali   o z   davri   ijtimoiy   masalalarini,   umuminsoniy	
ʻ
g oyalarni ilgari suradi. Nizomiy Firdavsiy dostonidagi Bahromning kanizak bilan	
ʻ
bog liq hikoyasini qoliplovchi hikoya qilib olib, unga 7 mustaqil hikoyat kiritadi. 	
ʻ
Nizomiy   asari   yaratilganidan   keyin   bir   asrdan   ko proq   vaqt   o tgach,   Xusrav	
ʻ ʻ
Dehlaviy   unga   javob   tarzida   “Hasht   behisht”   dostonini   yozadi.   Uning   dostonida
ham   Bahromning   sarguzashtlarini   tasvirlovchi   asosiy   qoliplovchi   hikoya   va   yetti
malika   hikoyasi   mavjud.   Ushbu   hikoyalar   birgalikda   jamlanib,   8   hikoyani   hosil
qilganligi   uchun   Dehlaviy   o z   dostonini   “Hasht   behisht”   deb   nomlaydi   va	
ʻ
malikalar aytib beradigan 7 hikoyatni hind eposidan oladi. Shuningdek, dostonning
9 muqaddimasi   yetti   bob,   yakunlovchi   qismi   esa   bir   bobdan   iboratligi,   umumiy
boblar   soni   sakkiztaligi   uchun   ham   shunday   nomlanishga   sabab   bo lgan,   deganʻ
qarashlar   ham   mavjud.   Dehlaviy   o z   dostonini   Bahromning   taxtga   chiqish	
ʻ
voqeasidan boshlab, ungacha bo lgan voqealarni tushirib qoldiradi. 	
ʻ
Mazkur mavzuda yaratilgan asarlardan yana biri - Ashraf Marog iyning “Haft	
ʻ
avrang”   dostoni   bo lib,   Alisher   Navoiy   “Muhokamat   ul-lug atayn”da   Ashrafning	
ʻ ʻ
ushbu   dostonini   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   uchun   asos   bo lgan   asar   sifatida   tilga	
ʻ
oladi.   Navoiy   “Ashraf   “Haft   paykar”ning   yetti   hurvashin   peshkashimg a	
ʻ
yarog labtur”   ,   deb   yozar   ekan,   Nizomiyning   “Haft   paykar”   dostonidagi   yetti	
ʻ
go zal haqidagi hikoyalarni hal qilishni Ashraf unga topshirganligiga ishora qiladi.	
ʻ
Ashraf dostonida Bahromning kanizak bilan ovga chiqishi va umuman uning oshiq
bo lishi bilan bog liq sahna yo q. Ashraf oshiq podshoh emas, balki odil podshoh
ʻ ʻ ʻ
timsolini yaratishni o z oldiga maqsad qilib qo yadi. 	
ʻ ʻ
Alisher   Navoiyning   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   mazkur   mavzuda   yaratilgan
birinchi   turkiy   doston   bo lib,   Navoiy   o ziga   qadar   badiiy   adabiyotda   yaratilgan	
ʻ ʻ
dostonlar   va   to plangan   boy   ijodiy   133   tajribadan   foydalangan   holda   mazmun	
ʻ
e’tibori   va   g oyaviy-badiiy   xususiyatlari   bilan   salaflari   asarlaridan   farq   qiluvchi	
ʻ
yangi doston yaratdi. “Sab’ai sayyor” dostoni 38 bob, 5009 baytdan iborat bo lib,	
ʻ
shundan 11 bobni muqaddima tashkil qiladi.    U aruzning hafif bahrida yaratilgan. 
Navoiyning   “Sab’ai   sayyor”   dostoni   tilining   tadqiqotchilaridan   prof.   Alibek
Rustamov   doston   vaznini   “hafifi   musaddasi   maxbuni   mahzuf   va   maqsur,   maqtu’
va   maqtu’i   musabbag ”   deb   belgilaydi:   foilotun   (yoki   failotun)   mafoilun   failun	
ʻ
(yoki   failon)   yo   fa’lun   yohud   fa’loi) 4
  .   Filologiya   fanlari   doktori   S.   Hasanov   esa,
“Sab’ai   sayyor”   dostonida   hafif   bahrining   yetti   xil   ko rinishi   mohirona	
ʻ
qo llanilganini   ta’kidlaydi.  	
ʻ
    Alisher  Navoiy “Muhokamatul-lug atayn” asarida “Yana chun “Sab’ai sayyora”	
ʻ
10 rasadin   zamirim   bog labtur.   Ashraf   “Haft   paykar”   ning   yetti   hurvashinʻ
peshkashimg a yarog labtur	
ʻ ʻ 5
” , deb yozgan va doston nomini “Sab’ai sayyora” deb
atagan bo lsa-da, ammo dostonning xotimasida: 	
ʻ
Lutf bu nazm aro bag oyatdur, 	
ʻ
G araz ammo yeti hikoyatdur. 	
ʻ
Chunki qoyil yeti musofir edi 
Ki, alar sayr ishiga mohir edi. 
Bo ldi chun bu raqam ishi tayyor, 
ʻ
Qo ydum otini «Sab’ai sayyor».— 
ʻ
deb ta’kidlaydi va diqqatni asarning asosini  tashkil etgan yetti hikoyatga, bu
hikoyatlarning   aytuvchilari   sayr   ishiga   mohir   bo lgan   yetti   musofir   ekanligiga	
ʻ
qaratib,   doston   nomini   “Sab’ai   sayyor”,   ya’ni   “yetti   sayyor   (kezuvchi)”   deb
ataganini   uqdiradi.“Sayyor”   so zi   lug atlarda:   1.   kezuvchi,   sayyoh;   2.   sayyora   —	
ʻ ʻ
planeta tarzida izohlanadi.
Alisher   Navoiy   buyuk   o'zbek   shoiri   va   mutafakkiri,   o'zbek   adabiy   tilining
asoschisidir.   Alisher   Navoiy   nafaqat   o'zbek,   balki   butun   turkiy   xalqlar   adabiyoti,
jahon xalqlari adabiyoti tarixidagi eng noyob hodisalar silsilasiga mansub bo'lgan
buyuk shaxsdir. U qoldirgan merosning soni  va hajmigagina emas, balki ularning
mazmun va yuksak badiiyatiga ko'ra ham tengsiz adibdir. Navoiy adabiyotshunos
sifatida   o'zbek   adabiyoti   taraqqiyotiga   munosib   xizmat   qiladigan   ko'plab   ilmiy
asarlar   muallifidir.   U   yirik   va   hassos   tilshunos   olim   hamdir.   Shoir   butun   turkiy
adabiyotda   eng   katta   lirik   va   epik   merosga   ega   qalamkash   hisoblanadi.
Alisher   Navoiy   1441-   yilning   9-   fevralida   Xuroson   o'lkasining   poytaxti   Hirotda
tug'ilgan.   Bu   shahar   hozirda   Afg'onistonning   markaziy   shaharlaridan   biri
11 hisoblanadi. Navoiy bolalikdan ma'rifatli oila muhitida tarbiya topgan.Uning otasi
G'iyosiddin Muhammad (uni ,,G'iyosiddin kichkina" ham der edilar) temuriylarga
yaqin amaldorlardan bo'lib, o'z davrining obro'li va ma'rifatli kishilardan sanalgan.
Onasi   Qobul   amirzodalaridan   Shayx   Abdusaid   Changning   qizi   bo'lgan.   Navoiy
oilada   uchinchi   yoki   to'rtinchi   farzand   bo'lib,   maktabda   bo'lajak   sulton   Husayn
Boyqaro   bilan   birga   o'qigan.   U   erta   savod   chiqargan.   Navoiy   juda   kichik
yoshlaridan   she'r   va   musiqaga   havas   qo'yadi,   olim-u   shoirlar   davrasida
ulg'aygan.Kichik   maktab   yoshida   fors   shoiri   Fariddin   Atorning   kattalar   ham
tushunishi qiyin bo'lgan ,,Mantiq ut-tayr"dostonini fors tilida o'qib ham uqib, yod
olgan edi. 1447-yilda u oilasi bilan Iroqqa ko'chib ketadi. Ular 1451-yilda Hirotga
qaytadi. 1453-yilda Alisherning otasi G'iyosiddin Muhammad vafot etadi.Otasidan
ajralgan   Navoiy   Abdulqosim   Bobur   xizmatiga   kiradi.   Avval   Sabzavorda,   so'ng
Mashhadda yashagan.She'rga mehr Navoiyning ijodga undadi. Bo'lajak shoir yetti-
sakkiz   yoshlaridan   she'r   mashq   qila   boshladi.   U   ikki   tilda   ijod   qildi.   O'zbekcha
she'rlariga   ,,Navoiy",   forscha   she'rlariga   ,,Foniy"   taxallusini   qo'ydi.   ,,Navoiy"
-   ,,navo",   ,,kuy"   so'zidan   olingan,   ,,Foniy"   esa   forschada   ,,vaqtincha"   ma'nolarini
beradi.   O'smirlik   davrida   Alisher   o'qishda   va   yozishda   tinim   bilmas,   she'r
mutolaasidan   charchamas   edi.Navoiy   ,,Muhokamat   ul-lug‘atayn"   asarida   o'zining
yoshlik   chog'ida   mashhur   o'zbek   va   fors   shoirlari   nazmidan   50   ming   bayt   (100
ming   misra)she'rni   yod   bilganini   yozadi.   Shunday   qilib,Navoiy   12   yoshlarida   o'z
she'rlari   bilan   zamonasining   eng   mashhur   shoirlarini   hayratga   soldi.   1457-yilda
Abdulqosim   Bobur   Mirzo   vafot   etdi   va   uning   o'rnini   Abusaid   Mirzo   egalladi.
Navoiyning maktabdosh do'sti Husayn Boyqaro taxt uchun kurashga tushib ketdi.
Navoiy   esa   Mashhad   madrasasida   o'qishni   davom   ettirdi.U   1460-yillarning
ikkinchi   yarmida   Samarqandda   yashaydi.   1469-yilda   Hirot   taxtiga   Husayn
Boyqaro   chiqadi   va   Navoiyni   o'z   yoniga   chaqiradi.Uni   muhrdor   qilib   tayinlaydi.
12 1472-yildan   vazirlik   martabasiga   ko'taradi,   1487-1488-yillarda   Astrobodga
hokimlik  qiladi.Unga   Husayn  Boyqaro   ,,Muqarrabi  shohiy",  ya'ni  ,,Shohning  eng
yaqin   kishisi"   degan   oliy   martabani   bergan   edi.   1489-1493-yillar   shoir   uchun
ayriliq,   og'ir   jidolik   yillari   bo'ldi.Do‘stlari,   ustozlaridan   Sayyid   Hasan   Ardasher,
Abdurahmon   Jomiy,   Pahlavon   Muhammad   ketma-ket   vafot   etgan   edi.Umrining
so'nggi   o'n   yili   mobaynida   ham   Navoiy   juda   ko'p   badiiy,   ilmiy,   tarixiy   asarlar
yaratdi.   Alisher   Navoiy   1503-yilning   3-yanvar   kunida   60   yoshida   Hirotda   vafot
etgan.Bobomiz   qabri   ham   Hirot   shahrida.1991-yili   Toshkent   shahridagi
O'zbekiston   Milliy   bog'ida,   2017-yili   esa   Alisher   Navoiy   nomidagi   Toshkent
Davlat   O‘zbek   tili   va   adabiyoti   universiteti   binolari   oldiga   shoirning   haykallari
o'rnatildi.   Poytaxtimizning   Navoiy   ko'chasida   ham   uning   haykali   qad   rostlab
turibdi.   Keyingi yillarda Tokio, Moskva va Boku shaharlaridan ulug‘ o'zbek shoir
Alisher Navoiy haykallari bunyod etildi.
Alisher   Navoiy   bobomizning   mustaqillik   yillarida   nashr   etilgan   yigirma
jildlik   mukammal   asarlari   to'plamiga   kirgan   she'r-u   dostonlari ,   ilmiy   va   tarixiy
asarlari,xotira   va   yozishmalari   ruhiy   dunyomizni   nihoyatda   boyitadigan,   aql-
tafakkurimizni   charxlaydigan,   yurtimiz   tarixi   va   uning   buyuk   siymolari   haqida
juda   qimmatli   ma'lumotlar   beradigan   asarlardir.   Adib   she‘riyatining   mavzu
qamrovi nihoyatda keng.Ularda falsafiy, ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-ta'limiy fikr va
mulohazalar  yuksak badiiylik bilan ifoda etilgan. Navoiy she'riyati  bilan  muloqot
kitobxonlarning   ichki   olami,   ma'naviyatining   boyishiga   katta   hissa   qo'shadi.
Alisher Navoiy o'zbek adabiyoti va madaniyati tarixi uchun noyob manba sifatida
katta   ahamiyatga   ega   ,,Majolis   un-nafois"   asarida   459   ta   shoir ,   yozuvchi,ijodkor
haqidagi   ma'lumotlarni   jamlagan.1472-1476-yillarda   ,,Badoye   ul-
bidoya"(,,Badiiylik   ibtidosi"),1476-1483-yillarda   ,,Navodir   un-nihoya"
(,,Tuganmas   nodirliklar")   nomlari   bilan   ikki   devon   tuzdi.1483-1485-yillarda
13 shoirning eng buyuk asari - besh dostondan iborat ,,Xamsa" asari yaratildi . Navoiy
1485-1488-yillarda   ,,Tarixi   anbiyo   va   hukamo"   (,,Payg'ambarlar   va   hakimlar
tarixi") kitobini yozadi. 1488-yilda ,,Tarixi muluki ajam" (,,Ajam shohlari tarixi")
yozdi . Navoiy aruz ilmiga bag'ishlab ,,Mezon ul-avzon" degan asar ham yozadi. U
muammo haqida ,,Mufradot" degan bir asar yozgan. Navoiyning diniy mavzularda
qalam   tebratgani   ham   barchaga   yaxshi   ma'lum.   ,,Siroj   ul-muslimin"
(,,Musulmonlik   chirog'i"),   ,,Arba'in"(,,Qirq   hadis"),   ,,Munojot"   (,,Tavba-tazarru")
shular   jumlasidandir.   Uning   ,,Nasoyim   ul-muhabbat   min   shamoyim   ul-
futuvvat"(,,Ulug‘lik   xushbo‘yliklarini   taratuvchi   muhabbat   shabbodalari")   asari
tasavvuf   tarixiga   bag'ishlangan.   Navoiy   -   tarixiy  memuar   ruhidagi   qator   asarlarni
ham muallifidir.Bu silsilaga ,,Vaqfiya", ,,Xamsat ul-mutahayyirin, ,,Holoti Sayyid
Hasan   Ardasher",   ,,Holoti   Pahlavon   Muhammad   asarlari   kiradi.   ,,Nazm   ul-
javohir"(,,Gavharlar   tizimasi")   asari,   asosan,   tasavvuf   g‘oyalari   targ‘ibiga
bag'ishlangan.   1491/92-1498/99-yillar   mobaynida   esa   barcha   lirik   she'rlarini   to'rt
devonga   taqsimlab,   ,,Xazoyin   ul-maoniy"(,,Ma'nolar   xazinalari")   nomli   yirik
to'plamini   tuzdi.   Olim   ,,Sab‘at   abhur"(,,Yetti   dengiz")   nomli   arab   tilining   izohli
lug'atini   ham   tuzgan.Fors   tilining   mukammal   bilgan   va   unda   barakali   ijod   qilgan
shoir   bu   tilda   yozgan   she'rlarini   to'plab   ,,Devoni   Foniy   "   na   tuzdi.1498-yilda
yaratilgan   ,,Muhokamat   ul-lug‘atayn"   (,,Ikki   til   muhokamasi")   asari
tilshunosligimiz   xazinasidagi   bebaho   gavhardir.   Boshqalar   bilan   olib   borgan
yozishmalari   -   xatlarini   to'plab,   1499-yilda   ,,Munshaot"(,,Maktublar")   tuzdi.   Umr
bo'yi   xayolini   band   etgan   ,,Lison   ut-tayr"(,,Qush   tili")ni   qog‘ozga   tushirdi.   1500-
yilda   buyuk   mutafakkirning   yaxshilik   va   yomonlik   haqidagi   qarashlarini   o'zida
mujassam   etgan   ,,Mahbub   ul-qulub"(,,Ko'ngillarning   sevgani")asari   yaratildi.Bu
Navoiyning   so'nggi   asari   edi.Navoiy   lirikasida   odam   va   olam,   hayot   va   uning
g‘ozalliklari   madh   etiladi   .   Navoiy   ruboiylari   tuyg‘ular   va   fikrlarning   yetukligi,
14 tabiiyligi,   favqulodda   go'zal   va   ta'sirchanligi,   so'z   ma'nolarining   kamalakdek
tovlanishi   bilan   ajralib   turadi.   Shoir   o‘zbek   tilida   500   ga   yaqin   ruboiy   bitgan.U
barcha   tuyiqlarini   bir   yerga   jamlab,   ,,Badoye‘   ul-vasat   devoni   tarkibiga
kiritgan.Devondagi  tuyuqlarning umumiy soni  - 13 ta.Shoir alohida mustaqil  asar
sifatida bitilgan barcha fardlarini ham jamlab, ,,Favoyid ul-kibar" devoni tarkibiga
kiritgan.   Unda   fardlarning   umumiy   soni   -   86   ta.   Navoiyning   vatan   va
vatanparvarlik   haqidagi   she'rlari   faqat   o'sha   davr   kishisining   kechinmalari
sifatidagina   emas,   balki   bugungi   avlod ,  ,   xususan,   biz   yoshlaruchun   ham   ibrat   va
namuna maktabi bo'lib xizmat qilmoqda
1.2 “Sab’ai sayyor” dostoni umumiy tasnifi
Doston   muqaddimasi   an’anaviy   hamd   bilan   boshlanadi.   Navoiy   Allohni
olamning yaratuvchisi sifatida madh etar ekan, dostonning mazmuni taqozosi bilan
birinchi bobdayoq yetti raqamiga alohida e’tiborni qaratib, iltizom (bir so‘zni biror
parchaning   barcha   misra   yoki   baytlarida   qo‘llab,   shu   so‘zning   muhimligini
ta’kidlash) badiiy san’ati vositasida falakning yetti qavat ekanligi, yetti gumbazdan
tashkil   topgani,   yer   yuzi   yetti   iqlimga   bo‘lingani,   yetti   ko‘k,   yetti   yulduz   kabilar
haqida   fikr   yuritadi.   Shuningdek,   Bahrom   va   Dilorom   so‘zlarini   asl   va   majoziy
ma’nolarda   qo‘llab,   sayyoralar   olami,   dunyoning   yaratilishi   haqida   o‘z   falsafiy
qarashlarini   bayon   qiladi,   olamning   yaratilishini   tasavvufdagi   vahdat   ul-   vujud
falsafasi asosida bayon qiladi: 
Ishq sensen dog‘iyu oshiqsen,
Yana ma’shuqluqqa loyiqsen.
Ayni ma’shuqluqda jilvai zot,
O‘zini ko‘rgali tilab mir’ot.
Sensenu sendin o‘zga xud nima yo‘q,
Gar ko‘runsa sen o‘lg‘ung ul nima o‘q.
15 Dostonning   2-bobi   munojot   bo‘lib,   bunda   buyuk   shoirning   yaratuvchiga
murojaati, najot umidi, tavba va iltijolari o‘z ifodasini topgan: 
Qodiro, ul zaifu osiymen,
Ki boshimdin ayoq maosiymen.
Navoiy  tashbeh   san’ati   vositasida   o‘zini   toat   vaqtida  xasta   chumoliga,   isyon
vaqtida   vahshiy   sherga,   nafsini   bahaybat   filga,   ko‘nglini   nimjon   pashshaga
o‘xshatadi: 
Toat aylarda mo‘ri xasta barin,
Lek isyon mahalli sheri arin.
Navbatdagi bob Muhammad (s.a.v.) madhiga bag‘ishlanadi. Payg‘ambarning
asli   qurayshiy,   yeri   abtahi,   mazhabi   hoshimiy,   manzili   Yasrib   ekanligi   aytilgach,
uning nuri “Lot” bilan “Uzzo”ni shikastlagani, ismining harflari yechilganda ikkita
“mim”   harfining   etaklari   osilib,   kufr   eli   motamining   zulmatiga,   din   elining   esa
ulug‘vorligiga aylanishi aytiladi. 
4-bob   Me’roj   tuni   ta’rifiga   bag‘ishlanadi.   Bunda   payg‘ambarimiz   huzuriga
elchi   (Jabroil)   kelib,   Haqning   salomini   yetkazganligi   va   oshiq   o‘z   mahbubining
visoliga   erishmoq   niyatida   ekanligini   xabar   qilgani,   payg‘ambarimiz
yaratuvchining   huzuriga   borganlarida   ummatlarining   gunohini   kechirishni   iltimos
qilganlari va barcha istaklari birma-bir qabul qilinganligi haqida so‘z boradi.
5-bob   so‘z   ta’rifida.   Navoiy   bu   bobda   so‘zga   yuksak   baho   berar   ekan,
shunday yozadi: 
So‘z kelib avvalu, jahon so‘ngra,
Ne jahon, kavn ila makon so‘ngra…
Alloh, alloh, ne so‘zdurur bu so‘z,
Mundin ortuq yana bo‘lurmu so‘z.
Jism bo‘stonig‘a shajar so‘zdur,
16 Ruh ashjorig‘a samar so‘zdur. .
6-bob   ulug‘   salaflar   Nizomiy   va   Dehlaviy   madhiga   bag‘ishlangan.   Shoir
dastlab badiiy adabiyotdagi ikki adabiy tur, ya’ni nazm va nasr ta’rifiga to‘xtalib,
ularni bir-biriga qiyoslaydi va nazmning nasrdan ustunligini isbotlar ekan, she’riy
asarlarda chiroyli, ta’sirli ibora va badiiy san’atlarni ko‘plab qo‘llash va injuni ipga
tergandek   misralar   tizish   mumkin,   nasr   esa   sochib   yuborilgan   javohirdek
go‘zallikdan mahrum deb yozadi. Shuningdek, nazm shakllari orasida masnaviyga
alohida   to‘xtalib,   uni   “vasi’   maydon”   (keng   maydon)   deb   ataydi:   Masnaviykim,
burun dedim oni, So‘zda keldi vasi’ maydoni.
Dostonning   7-bobi   “hazrat   shayxulislom   mavlono   Nuriddin   Abdurahmon
Jomiy” madhiga bag‘ishlangan. Navoiy uni fazl koniyu ilm daryosi deb atar ekan,
ustozini   arab   tilidagi   bilimdonligi   jihatidan   “Kofiya”   asarining   muallifi   Ibn
Hojibga, tafsir ilmida yuzta Ibn Hojarga, fiqh ilmida Imomi A’zamga o‘xshatadi.
Jomiyning   bu   sohalarda   yaratgan   asarlari,   devonlari   va   dostonlarining   nomlarini
keltiradi. 
8-bob   salaflarning   nuqsonlari   haqida   bo‘lib,   shoir   bob   sarlavhasida   ustozlar
asarlariga   mulohaza   bildirayotgani   uchun   uzr   so‘raydi.   Navoiy   bu   bobda   doston
yaratishdan   oldin   tush   ko‘rganini,   tushida   7   gumbaz,   7   gumbaz   ichida   7   xil
rangdagi mutasaddiyni ko‘rganini, shu yerda 7 kun yurib, 7 afsona tinglaganini, bir
mo‘ysafid   unga   avvalgi   dostonlardagi   qusurlarni   tuzatishni   so‘raganini,   uyqudan
uyg‘ongach   muabbir   (tush   ta’birchisi)   aytgan   dalillardan   so‘ng   doston   yozishga
kirishganini aytadi. 
Shundan   so‘ng   o‘zigacha   yozilgan   Bahrom   haqidagi   dostonlarni   sinchiklab
o‘qib chiqqanini ta’kidlab, ustozlarning hurmatini o‘z o‘rniga qo‘ygan holda ularga
uchta   e’tiroz   bildiradi:   Biri   bukim   yo‘q   anda   moyayi   dard,   Qildilar   ishq   so‘zidin
ani   fard.   Shoir   fikricha,   oldingi   xamsanavislarning   birinchi   aybi   dardu   g‘amga
17 yetarlicha   ahamiyat   bermasdan,   uni   ishqdan   xoli   tasvirlaganliklaridadir.
Bahromning   ayshi   uchun   yettita   qasr   qurilishi,   yetti   malikaning   o‘zi   mastlikdan
g‘aflat   holatiga   yetgan   shohni   uxlatish   uchun   afsonalar   aytishlari   asossiz,   deydi
Navoiy.   Buning   ustiga,   agar   afsona   aytish   zarur   bo‘lsa,   ulardan   boshqa   qissaxon
yo‘qmidi   degan  savolni   ham   qo‘yadi.  Salaflarning   uchinchi   kamchiliklari   dardsiz
va nodon kishining sarguzashtlarini ko‘rsatishni maqsad qilib olganliklarida edi:
Bo‘yla nodon uchun yozib avsof,
Anga qilgaylar o‘zlarin vassof.
Yakshanba   kuni   uning   homiysi   Quyosh   sayyorasining   rangiga   mos   sariq
qasrda   shoh   Bahrom   rumlik   sayyohning   Zayd   Zahhob   haqidagi   hikoyatini
tinglaydi.   Unga   ko‘ra,   juda   o‘tkir   bilim   egasi   bo‘lgan   Zayd   Zahhob   ismli   zargar
Rum   mamlakati   podshosining   eng   yaqin   do‘sti   edi.   U   shohning   ishonchini
qozongan bo‘lib, hukmdor u bilan har bir ishda maslahatlashar edi. Bir kuni Zayd
Zahhob  shohga  oltin  taxt   yasab   berishni   taklif  qiladi.  Shoh  ko‘nadi   va  xazinadan
ikki   ming   botmon   oltinni   zargarga   olib   beradi.   Zayd   Zahhob   sirti   oltin   bilan
qoplangan,   lekin   ichki   tomoni   kumush   bilan   to‘ldirilgan   taxt   yasaydi.   Qolgan
oltinlarni   esa   o‘zlashtirib   yuboradi.   Shoh   bundan   bexabar   bu   hashamatli   taxtga
chiqib, qoyil qoladi. Zayd Zahhobning dushmanlari shohga uning firibini ma’lum
qiladilar.   Shoh   Zayd   Zahhobni   zindonga   tashlaydi.   Zayd   zindondan   qochib,
Qustantaniyaga borib, butxonada rohiblik qila boshlaydi. U yerda hammani o‘ziga
muxlis qilib, butxonaning oltindan yasalgan barcha buyumlarini shisha va boshqa
metallar   bilan   almashtirib   qo‘yadi.   Keyin   o‘z   muxlislariga   bu   yurtni   tark   etishini
aytganda, hamma uni yig‘lab kuzatadi, Zayd keta turib, ularga bir xat qoldirganligi
haqida ma’lum qiladi. «Rohib» ketgach, muxlislari uning xatini topib, ko‘zga surib
o‘qisalar, unda Zaydning hamma kirdikorlari bitilgan bo‘ladi. Butparastlar oh-voh
qilib qolaveradilar. Zayd esa Rumga qaytib, bemor bo‘lib qolgan shohni davolaydi,
18 qayta   uning   ishonchiga   kirib,   dushmanlarini   jazolaydi.   Hikoya   yakunlangach,
sayyoh o‘zining Rum mamlakatidan, Zayd Zahhobning avlodlaridan biri ekanligini
aytadi. Shoh Bahrom bu sayyohga ham muruvvat ko‘rsatib, saroyda olib qoladi.
Dushanba kuni shu kun homiysi Oy sayyorasining rangiga mos yashil qasrda
shoh   Bahrom   misrlik   sayyohdan   Sa’d   haqidagi   hikoyatni   tinglaydi.   Unga   ko‘ra,
misrlik boy xojaning kamolga yetgan o‘g‘li Sa’d otasi  kabi musofirlarni mehmon
qilishni xush ko‘rar edi. Bir kuni uning dargohiga shahrisabzlik ikki sayyoh kelib,
o‘z yurtlaridagi g‘aroyib xususiyatli dayr – butxona haqida aytib beradilar. Mazkur
butxonaning   o‘ziga   xos   tomoni   shu   ediki,   kimki   u   yerda   bir   kun   tunasa,   tush
ko‘radi va tushi, albatta, o‘ng keladi. Sa’d shu butxonaga borish ishqiga tushadi va
otasining   roziligini   olib,   safarga   otlanadi.   Unga   shahrisabzlik   ikki   musofir
hamrohlik qiladilar. Dayrga yetib borgan Sa’d tush ko‘radi. Tush ta’sirida xayolga
botib   o‘tirsa,   eshikdan   bir   mo‘ysafid   kirib   keladi.   Mo‘ysafid   unga   o‘z   taqdirini
aytib beradi va Sa’dni ancha vaqtdan buyon kutayotganligini ma’lum qiladi. Sa’d
bu   donishmand   mo‘ysafidning   maslahat   va   ko‘rsatmalari   bilan   harakat   qiladi.
Uzoq sarguzashtlarni, sinovlarni boshdan kechirib, Gulrux ismli go‘zalning vasliga
yetishadi.   Sayyoh   hikoyatni   yakunlagach,   o‘zining   Shahrisbazdan,   Sa’d
avlodlaridan   biri   ekanligini   ma’lum   qiladi.   Shoh   Bahrom   sayyohni   Shahrisabzga
voliy   etib   tayinlaydi.   Umuman   olganda,   hikoyatning   bosh   qahramoni   Sa’dning
sarguzashtlari   Navoiyning   “Farhod   va   Shirin”   dostonidagi   Farhod   bilan   bog‘liq
voqealarni yodga soladi. 
Homiysi   Mirrix   (Mars)   bo‘lgan   seshanba   kunida   Mirrix   rangiga   mos   qizil
qasrda   shoh   Bahrom   navbatdagi   sayyohdan   shoh   Juna   va   uning   do‘sti   Mas’ud
haqidagi   qissani   tinglaydi.   Roviy   shohga   Dehlida   sultonlik   qilgan   Junaning
saxovati cheksiz ekanligini hikoya qilish bilan o‘z qissasini boshlaydi. Sulton Juna
shu qadar saxovatli  bo‘lib, uning saxiyligi chegara bilmasdi. Bir kuni bir musofir
19 uning  mehmoni   bo‘lib,   bir   ko‘zgu   sovg‘a   qiladi.   Ko‘zgu  rost   gapirgan   odamning
yuzini   oq,   yolg‘onchining   yuzini   qora   ko‘rsatar   edi.Shoh   Juna   musofirni   siylab,
undan mendan ham o‘tadigan saxiy bormi, deya so‘raydi. Yo‘q, deb javob bergan
sayyohning   yuzi   ko‘zguda   qora   bo‘lib,   ko‘rinadi.   Nihoyat   uyalib,   sizdan   ham
saxiyroq   odam   bor,   bu   go‘zal   Taroz   o‘lkasida   yashovchi   Mas’uddir,   deydi.   Shoh
esa   hammaga   ruxsat   berib,   payt   topib,   Tarozga   jo‘naydi.   U   yerda   Mas’ud   bilan
uchrashib,   do‘st   tutinadi.   Mas’udning   fasohatidan   hayratda   qoladi.   Mas’ud   unga
o‘zi   uchun   eng   aziz   bo‘lgan   nimaiki   bo‘lsa,   hammasini   ikkilanmay   hadya   qilib
yuboradi: sevimli, kuy va qo‘shiqda mohir kanizagini, mayi tugamaydigan jomini,
Gulgun   laqabli   otini.   Bundan   ta’sirlangan   shoh   Mas’udni   Tarozga   hokim   qilib
tayinlash   to‘g‘risida   farmon   beradi.   Taroz   hokimi   Jaypur   esa   bundan   bezovta
bo‘lib, Ballu degan qattol vaziri bilan maslahatlashib, Mas’udni yo‘q qilish rejasini
tuzadi.   Unga   ko‘ra,   Jaypur   Mas’ud   bilan   do‘st   tutinadi,   bir   kuni   mast   Mas’udni
mast   qilib,  bir   chohga   tashlatadi.   So‘ng   qayg‘urgan   bo‘lib,   yig‘laydi,   boshqalarni
ham   ishontiradi   va   Masud   uchun   motam   ham   ochtiradi.   Ballu   esa   Mas’udni
azoblay   boshlaydi.   Jaypurning   bir   go‘zal   qizi   bo‘lib,   Mas’udga   oshiq   edi.   U
Mas’ud haqida bilib qoladi va ikki sodiq kanizi yordamida uni qutqarib, davolaydi
va otasining saroyidan Mas’ud bilan qochib ketadi. Jaypur ularga yetolmay dog‘da
qoladi.   Ikki   sevishgan   yo‘lda   ko‘p   qiyinchilik   bilan   Dehliga   borib   qoladilar.
Mas’ud   o‘zi   mehmon   qilgn   Junaning   shoh   ekanini   bilmasdi,   shuning   uchun   pul
topish   ilinjida   shoh   saroyiga   borganda   sehrli   jomini,   kuy   chalib,   qo‘shiq
aytayotgan kanizini, Gulgun otini ko‘rib, avval hayron bo‘ladi, keyin shohni ham
Juna   ekanini   bilib   qoladi.   Mas’ud   tanigan   boshqa   mahramlar   bu   haqda   Junaga
aytadilar. Do‘stini yo‘qotib, hajr azobidan qolgan shoh bundan bag‘oyat shodlanib,
do‘stiga mehribonlik ko‘rsatadi, uning yorini ham olib keltiradi, Jaypur va Balluni
esa   jazolaydi.   Hikoyasini   shu   tariqa   yakunlagan   sayyoh   shoh   Bahromga   o‘zini
20 Tarozdan, Mas’ud avlodlaridan biri ekanligini aytadi. Bahrom uni Tarozga hokim
qilib tayinlaydi.
Chorshanba kuni uchun uning homiysi Utorud (Merkuriy) rangiga mos moviy
qasrda   Bahrom   navbatdagi   jahongashtadan   Mehr   va   Suhayl   haqidagi   hikoyani
tinglaydi. 
Payshanba   kuni   shu   kun   homiysi   Mushtariy   (Yupiter)   rangiga   mos   sandal
qasrda   shoh   Bahrom   Muqbil   va   Mudbir   haqidagi   qissani   tinglaydi.   Unga   ko‘ra
Muqbil   va   Mudbir   Boxtar   degan   joydan   Xovarga   yo‘l   oladilar.   Muqbil   ibodatli,
rostgo‘y   bo‘lib,   Mudbir   kazzob   va   pastkash   edi.   Ular   qaynoq   vodiyi   hamimdan
birga o‘tadilar. Mudbirning axmoqona gaplaridan Muqbil ko‘p ozor chekib, undan
voz   kechmoqchi   bo‘lsa,   Mudbir   yalinib,   tavba   qiladi.   Ular   shu   tariqa   safarda
davom etadilar. Dengiz sohiliga borib, bir kemaga chiqadilar. Muqbil odatdagidek
ibodat   qilib,   tasbih   o‘girib   o‘tirsa,   Mudbir   Xudoga   shirk   keltirib,   valdiray
boshlaydi.   Shunda   to‘fon   kelib,   ularning   kemasini   g‘ar   qiladi.   Bu   ikkisi   taqdir
taqozosi bilan qutulib, qirg‘oqqa chiqib, o‘rmonga duch keladilar. Shu yerdagi bir
daraxt   kovagida   buloq   bo‘lib,   u   yerda   buning   suvini   ichgan   odam   mutlaqo
ochiqmaligi,   suvsamasligi   va   yolg‘on   gapirsa   yorilib   o‘lishi   yozilgan   bo‘ladi.
Muqbil va Mudbir bu suvdan to‘yib ichib olganlari uchun yozuvni o‘qisalar, buloq
suvida   boshi   bilan   sho‘ng‘ib   cho‘milgan   odam   g‘aroyib   voqealarni   ko‘rishi
aytilgan ekan. Faqat rostgo‘y odam cho‘mils mumkin, yolg‘onchi esa kuyar ekan.
Natijada,   suvga   Mudbir   tusholmaydi,   Muqbil   buloqqa   sho‘ng‘ib,   bir   qasrga   duch
keladi,   u   yerda   bir   mahvashga   oshiq   bo‘lib   qoladi…   O‘ziga   kelib,   suvdan
chiqqanida esa oshiq bo‘lgan go‘zal ishqida o‘zini yo‘qotib bexud bo‘ladi. Muqbil
va mudbir qirg‘oqqa kelsalar, yuir kemaga duch keladilar. Bu kema sandal daraxti
yog‘ochi   bilan   to‘la   bo‘lib,   odamlari   o‘lib   yotardilar.   Gap   shundaki,   Xovar
mamlakati   shohi   qizi   kasalga   chalingan   bo‘lib,   tabiblar   unga   sandal   daraxtidan
21 yasalgan   qasrda   yashash   davo   degani   uchun   ko‘plab   savdogarlar   shu   daraxt
yog‘ochlarini olib kelayotganlarida dengizda po‘rtanaga tushib, chiqolmay, ochdan
o‘lgan   edilar.   Ular   qirg‘oqqa   borganlarida   Xovar   shohiga   duch   keladilar.   Mudbir
o‘zini savdogar, kema egasi, Muqbilni qulim, deb tanishtiradi va shu zahoti yorilib
o‘ladi.   Muqbil   esa   bor   gapni   yashirmay   aytib   beradi.   Shoh   uni   o‘ziga   kuyov
qilishni   xohlab,   to‘y   beradi.   Malikaning   qasriga   borgan   Muqbil   xuddi   buloqda
ko‘rgan holatiga duch keladi: sandal qasr, go‘zal qizlar va… o‘sha u sevib qolgan
mahvash.   Keyin   ma’lum   bo‘ladiki,   bu   go‘zal   Xovar   shohining   qizi   bo‘lib,   unga
jinlar   shohi   oshiq   bo‘lgan   ekan.   Lekin   qizga   yetisholmagan   jinlar   shohi   o‘sha
oroldagi   daraxtdagi   kovakdagi   buloqda   qizning   suvratini,   uning   qasrining
nusxasini  paydo qilib, o‘zini  ovutib o‘tirarkan. Muqbil  shunga  duch kelgan ekan.
Shu tariqa Xovar shohining go‘zal qizi va rostgo‘y Muqbil vaslga erishadilar.
Hikoya   yakunlangach,   xushnud   bo‘lgan   shoh   Bahrom   uyquga   ketadi.   Juma
uchun   uning   homiysi   Zuhra   (Venera)   rangiga   mos   oq   qasr   barpo   qilingan   edi.
Nihoyat,   muborak   juma   (odina)   kuni   Bahrom   oppoq   –   kofuriy   kiyimda   oq   qasr
ichida fil suyagidan yasalgan taxt ustida o‘tirib, oq kiyimli go‘zal bilan bilur jomda
oq may ichadi va Chin go‘zali qoshida xorazmlik musofirning hikoyasini tinglaydi.
Musofir  o‘zining Xorazmdan  ekanligini, soz chalishini,  iqlimdagi  barcha  ustozlar
uning   shogirdlari   ekanligini,   kutilmaganda   bir   chinlik   savdogarning   go‘zal
kanizagi   Xorazmga   kelgach,   uning   ishi   kasodga   uchraganini,   kanizak   huzuriga
borib arz qilganini, uning sozini tinglab, uning tarixi bilan qiziqqanini va kanizak
unga   boshidan   o‘tganlarni   so‘zlab   berganini   aytadi.   Shoh   Bahrom   aytilganlardan
bu   kanizak   Dilorom   ekanligini   bilib,   Diloromni   olib   kelish   uchun   Xorazmga
sipohlarini jo‘natadi.
Bahrom   bo‘lib   o‘tgan   voqealardan   va   tinglagan   hikoyatlaridan   xulosa
chiqarmaydi: oshiqlik va shohlikni bir qiyofada olib bormoqchi bo‘ladi, aslida esa
22 chin oshiqlik toju taxt va boylik bilan muvofiq kelmaydi: Ishq ila shohlig‘ muvofiq
emas,   Ishq   lofida   shoh   sodiq   emas.   Shu   bilan   birga   shoh   Bahromning   halokatini
tasavvuf ta’limotiga ko‘ra yana shunday izohlash mumkin: Butun jonzotlar, tabiat,
hayvonot   va   nabotot   olami   Allohning   zuhuridir.   Ularning   barchasini   Alloh
yaratgan   ekan,   ularga   zarar   yetkazish   Yaratgan   irodasiga   qarshi   borish   bilan
tengdir.   Shu   ma’noda   shoh   Bahromning   tabiatga   yetkazgan   jabr-zulmi   uning
halokatiga   olib   keldi.  Shoir   Bahrom   timsoli   munosabati   bilan   o‘z  davridagi   ba’zi
dolzarb   masalalarga   ham   ishora   qilib   o‘tgan.   Xususan,   haqiqiy   hukmdor   har
qanday illatlardan xoli bo‘lishi zarurligi, xalq ahvolidan g‘ofillik va aysh-ishratga
berilish oxir-oqibat shohni va mamlakatni tanazzulga olib borishi mumkinligi shoir
aytmoqchi bo‘lgan muhim g‘oyalardan biridir.
Shu ma’noda Navoiy dostonning o‘ttizinchi bobida tush ko‘rganligini aytadi.
Tushida   shoirni   shoh   Bahrom   yo‘qlab,   uni   nazm   mulkida   sohibqiron   deb   atab,
yozgan   dostoniga   yuqori   baho   beradi   va   farzandi   qatorida   sanalmish   Sulton
Husayn   Boyqaroni   ogohlantirishini   iltimos   qiladi   va   unga   quyidagi   so‘zlarni
yetkazishni aytadi: 
Ki jahon kimsaga vafo qilmas,
Shohlig‘ tarkiga kiro qilmas.
Shahki, ming yil oning hayotidur,
G‘araz – o‘lganda yaxshi otidur. “
Sab’ayi   sayyor”da   Navoiy   dahosining   qudrati   shoirning   o‘z   tilidan   aytilgan
o‘rinlarda ham namoyon bo‘ladi. Jumladan, doston yakuniga yaqinlashganda shoir
asarning yozilish muddatiga to‘xtalib deydi: 
Bo‘ldi chun bu raqam ishi tayyor,
Qo‘ydum otini “Sab’ai sayyor”.
Tortqonda bu turfa savti maddin,
23 Bayti besh mingga tortti addin.
Manga ayyomi garchi yod ermas,
Lek to‘rt oydin ziyod ermas.
Bo‘lsam o‘zga umurdin emin,
Bor edi to‘rt hafta ham mumkin…
24 II BOB. “MEHR VA SUHAYL” HIKOYATIDA OBRAZLAR  
2.1. “Mehr va Shuhayl” hikoyati
Chorshanba kuni uchun uning homiysi Utorud (Merkuriy) rangiga mos moviy
qasrda   Bahrom   navbatdagi   jahongashtadan   Mehr   va   Suhayl   haqidagi   hikoyani
tinglaydi.   Unga   ko‘ra   Adan   degan   joyda   bir   orolni   o‘z   makoniga   aylantirib,
dengizda qaroqchilik qilishni kasb qilgan Jobir degan yo‘lto‘sar bor edi. 
Bor ekandur Adanda javr fane , 
Javr qilmoq fanida safshikane . 
Bori manzil o‘lub savohil anga, 
Sohili bahr o‘lub manozil anga. 
Ham tanumand-u ham shujo-u daler, 
Ul sifatkim jazira ichraki sher. 
Axzi moli harom komi o‘lub, 
Bo‘yla kom istabon haromi o‘lub. 
Behishti saro shahrining go‘zal malikasi sayr qilib chiqqan qayiqni qo‘lga kiritadi. 
Go‘yiyo andag‘i jazoir aro, 
Shahre ermish oti «Bihishtsaro» . 
Anda shohi saxiyu donishvar, 
Qabzai hukmi ichra ul kishvar….. 
Bor emish go‘yiyo anga bir qiz, 
Odami o‘yla ko‘rmagan hargiz. 
Qaddikim naxli sarfaroz kelib, 
Husn bog‘ida sarvinoz kelib. 
25 Lekin Mehr shu qadar go‘zal ediki, Jobir uni ko‘rib, hushini yo‘qotardi. Shuning 
uchun qizga yaqinlasha olmay, o‘zining baland devorlar bilan o‘ralgan bog‘ida 
yashashiga ruxsat beradi. 
Sho‘xdin chun emas edi ogoh, 
Ko‘zi tushti aning sori nogoh. 
Yiqilib zoyil o‘ldi andin hush, 
Bir dam erdi o‘luk kibi xomush. 
Hushi kirgach, yana nazar etti, 
Ko‘rgach o‘q holidin yana ketti. 
Necha qatla chu bo‘ldi mundoq hol, 
Bildikim, yo‘q ang‘a boqarg‘a majol 
Amr qildiki, mohi Zuhrajabin , 
Kirdi bog‘ ichra bo‘ldi qasrnishin . 
Mehrning otasi Navdar shoh Yaman mamlakati shohi No‘monning o‘g‘li Suhaylga
qizini bermoqchi edi shuning uchun shoh No‘mon o‘g‘lini kemaga chiqarib, 
Navdarning mamlakatiga yuboradi. 
Anda bir shoh hokim-u voliy, 
Mulki ma’mur-u himmati oliy. 
Oti Nu’mon-u mulki oti Yaman, 
Adlidin mulki guliston-u chaman. 
Anga bir o‘yla nozanin farzand, 
Kim, bashar ichra yo‘q anga monand. 
Hunar avji sori kelib anga mayl, 
Yuzi andoqki mehr, oti Suhayl 
Suhayl dengizda Jobirga yo‘liqadi va jangda yengilib qoladi. Suhaylning jang 
qilishiga, jasoratiga qoyil qolgan Jobir uni o‘ldirmasdan o‘z bog‘idagi bir chohga 
26 tashlatadi. 
Jobir ar zarb urur edi behad, 
Borcha zarbin Suhayl etar edi rad… 
Ko‘rdi Jobirki, qoyim o‘ldi ishi, 
Olida nomuloyim o‘ldi ishi… 
Ilgiga hiyla shevasin oldi, 
Yalang‘ochlab o‘zun sug‘a soldi… 
Qo‘lig‘a chun aning qo‘lin oldi, 
O‘zining zavraqi aro soldi. 
Shoh Navdar va No‘mon o‘zaro xat yozishib, birgalikda Jobirga hujum qilishga 
kelishadilar. Navdar shoh quruqlikdan, No‘mon shoh dengizdan Jobir ustiga 
qo‘shin tortishga kelishadilar. Quruqlikdan kelayotgan Navdar askarlaridan ajrab, 
ovga berilib, Jobir qo‘liga asir tushadi. Dengizda esa No‘mon shoh ham yengilib, 
dengiz qaroqchisiga tutqun bo‘ladi. 
Beribon kemalar aro orom, 
Yel kibi aylasak, suv uzra xirom. 
Men sudin aylasam azimat jazm, 
Ul qurug‘luq soridin aylab azm. 
O‘yla tarix aylasak miod, 
Ki, qachonkim bo‘lur bu ish bunyod. 
Mehr visoliga yetisholmagan Jobir esa ichkilikka zo‘r beradi. Mehr bog‘da aylanib
yurib, chohda yotgan Suhaylni bilib qolib, qutqaradi, so‘ng Suhayl Jobir bilan jang
qilib, uni yengadi va tutqunlikdagi hamma ozodlikka erishib, murodu maqsadga 
erishadilar. 
«Har kishikim birovga qozg‘oy choh, 
Tushgay ul choh aro o‘zi nogoh». 
27 Chun Suhayl o‘ldi ul sifat fi ro‘z, 
Mehr aqdig‘a bo‘ldi bazmafro‘z. 
Tushti Jobir dafoyini qo‘lig‘a, 
Balki olam xazoyini qo‘lig‘a. 
Andag‘i el bo‘lub sarafganda , 
Shah topib barcha bo‘ldilar banda 
2.2. Hikoyatda obrazlar va bosh qahramonlar tasnifi
Hikoyatda   har   bir   zamonda   bo‘lgani   kabi   yovuzlik   va   yaxshilik   obrazlari
keltiriladi.   Jobir   yovuz   qaroqchi   obrazida,   Suhayl   esa   mard,   oriyatli,   jasur   yigit
obrazida   tavsiflanadi.   Xususan,   Alisher   navoiy   Jobirni   quyidagicha   ta’riflaydi:  
Adanda   jabrni   fan   –   kasb   (qilgan   kishi)   bor   edi,   (U)   jabr   qilish   fanida   qahramon
ediBarcha   manzillar   unga   sohil   bo‘lib,   Dengiz   sohillari   uning   manzillari   edi.   (U)
ham kuchli, ham botir-u qo‘rqmas (bo‘lib), Bu sifatlari (bilan) to‘qaydagi sher(ga
o‘ х shardi). Maqsadi  harom, ya’ni  o‘zgalar  molini  talash  bo‘lib, Bunday  istagidan
(u) qaroqchi(ga aylangandi). Shavkatidan unda na o‘rtoq, na do‘st bo‘lib, Yolg‘iz
o‘zi  yo‘lto‘sarlik qilar  edi. Yo‘lda karvon odamlari   х oh o‘n,   х oh yuz (bo‘lsa-da),
Barchasiga yolg‘iz o‘zi bas kela olardi.   (U) dengiz ichida go‘yo nahang kabi ofat
(bo‘lsa),   To‘qayda   sher-u   yo‘lbars(day   edi).   Suv   yuzida   shabada   kabi   kezuvchi
(edi),  Х alq (uning) otini Jobir derdi. Lekin dasht-u daryoda(gi) sayyohlar (orasida)
(U) «qaroqchi Jobir» (nomi bilan) mashhur edi.  
Jobirga   zid   ravishda   Suhaylni   barcha   yaxshi   sifatlar   bilan   tariflaydi:  
Yuzi(ning   go‘zalligi)dan   gul   bargi   xijolat   tortardi,   Qaddi(ning   kelishganligi)dan
sarv dara х ti uyalib ketardi. U barcha fazilat-u hunarda tengi yo‘q, Ko‘zguga boqsa
(husnda) o‘ziga o‘xshashi yo‘q. Hunar (egallashda) yuksaklikka mayl qilardi, Yuzi
xuddi quyoshdek oti Suhayl edi…  
28 Hikoyat umuman ilm-u hunar qudratini, mardlik va g‘urur, oriyat tuyg‘ularini
yuksak darajaga  ko‘taradi, ezgulik, go‘zallikni  aks ettiradi. Undagi  Suhayl  tavsifi
har   bir   yigitning   idealidagi   obraz   bo‘lib   xizmat   qilishi   mumkin:  
Suhayl   (ham)   jang   va   o‘q   otishda   epchil   edi.   U   bilan   jang   qila   boshlab,   Ishlari
kema ichida savashish bo‘ldi. Agar Jobir behad (kuchli) zarba ursa (ham), Suhayl
barcha zarbalarini qaytarar  edi. U yana zarba beradigan bo‘lsa, Bunga (hech) kor
qilmas edi.  
Shoir Suhaylga munosib tarzda Mehrni ham go‘zallik va aql borasida tengsiz
ta’riflaydi: 
Odamizod   bunday   (go‘zal)ni   hargiz   ko‘rmagan.   Qaddi   tik   o‘sgan   nihol
singari, Husn bog‘ida u sarvinoz edi. Zulfi ni ko‘rib sunbul (rashkdan) yuz buralib
ketadi,   Og‘zini   ko‘rgach   g‘uncha   (uyatdan)   hech   so‘z   aytolmay   qoladi.   Yuzi
jahonni   yoritguvchi   mash’ala   bo‘lsa,   (Undan   taralayotgan)   nur   shu’lasi   jonga   o‘t
qo‘yuvchi  edi.   Sochi  kamand   –  sirtmoq  bo‘lishni  odat  qilgan  bo‘lib,  Quyoshning
bo‘yniga   arqon(dek   o‘ralib)   tortar   edi.   Yuziga   quyosh   banda   bo‘lgan(ning)   oti
Mehr,   Falak   boshi   uzra   quyoshdek   aylanardi.   (Agar   u)   noz   bilan   dengizga   ko‘z
tashlasa, To‘lqinlargina emas, (balki) dengiz qo‘zg‘alardi. Bu sifat bilan u olamni
yoritadigan   bir   quyoshdir,   Yo‘q,   quyosh   emas,   jahonni   yondirguvchi   shu’ladir.  
Bu   sifatlardan   tashqari   Mehr   vafo   timsoli   ham.   Jobir   asiraligida   Suhayl   firog‘ida
kechdi.   Alisher   Navoiy   “Mehr   va   Suhayl”   hikoyatinini   bejiz   “Sab’ai   sayyor”
dostonida qo‘llamagan. Mehr va Dilorom obrazlarida umumiylik bag‘ishlagan. Bu
hikoyat   bilan   shoh   Bahromga   albatta   oshiqlik   visol   bilan   yakunlanishini   uqtirgan
desak xató qilmagan bo‘lamiz. 
Yomonlik jazo  topishi,  yaxshilik  esa  doimo mukofotlanishi   har   bir   o‘quvchi
uchun tarbiyaviy ahamiyatga ega. Albatta Jobir aqlli va kuchli, biroq uning xatosi
u   o‘z   qobiliyatlarini   noto‘g‘ri   ishlatishida.   Biroq   muhabbat,   Jobir   Mehrni
29 ko‘rganida paydo bo‘lgan muhabbat kuchi shunday yovuzni ham qalbining tubida
yotgan   insoniylikni   uyg‘onishiga   sabab   bo‘ladi   va   Jobir   Mehrning   odamlariga
omonlik   beradi.   Shu   o‘rinda   Suhaylning   obrazi   esa   ham   ezgu,   ham   qat’iyatlikni
aks ettiradi. Jobir har qancha xiyla ishlatmasin Suhaylni yenga olmaydi. Suhayl o‘z
kuchi,   bardoshi   va   matonati   bilan   Jobirni   yengadi.   Hikoyat   orqali   o‘quvchilar
Suhayl obrazi har bir narsaga osonlikcha erishib bo‘lmasligini va jasorat ko‘rsatish
vaqti   kelgan   bo‘lsa   qo‘rquvlarni   chetga   surish,   taslim   bo‘lmaslikni   o‘rgatadi.
Muddatidan oldin taslim bo‘lish – g‘alabani qo‘ldan chiqishi muqarrarligidir. Shu
sababli   hech   qachon   taslim   bo‘lmaslik,   har   bir   ishda   oxirigacha   kurashish
kerakligini   o‘rganish   kerak.  
30 III-BOB  ALISHER NAVOIYNING “SAB’AI SAYYOR” DOSTONIDAGI
“MEHR VA SUHAYL” HIKOYASINI O’RGANISH.
3.1  “Sab’ai Sayyor” dostonidagi “Mehr va Suhayl” hikoyasini metodikasi
haqida
Dasturda   mazkur   mavzuga   ajratilgan   4   soat   davomida   «Sab’ai   sayyor»
dostonidan   olingan   kattagina   parcha   o’qib,   tahlil   qilinadi.   “Sab’ai   sayyor”
dostonini   o’rganish   uchun   ajratilgan   dastlabki   ikki   soatda   hikoya   matni   ustida
ishlab,   uchinchi   soatda   tahlil   qilinib,   to’rtinchi   soatda   bahs-munozara   o’tkazilsa,
maqsadga muvofiq bo’ladi. Dostondan olingan parcha o’qituvchi tomonidan o’ziga
muvofiq   tarzda   uchga   bo’linib,   har   bir   bo’lak   matn   uchun   alohida   savol   va
topshiriqlar   ishlanishi   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   O’qituvchi   har   bir   bo’limni
o’rgatishga   bir  soatdan   vaqt   sarflaydi   va  oxirgi  soatda  dostonning  umumiy  matni
tahlili   hamda   hazrati   Navoiy   ijodi   bo’yicha   o’rgatilganlar   yuzasidan   munozara
tashkil   etiladi.  
«Sab’ai   sayyor»   dostoni   haqida   ma’lumot   beriladi.   Bunda   Navoiyning   «Sab’ai
sayyor»   dostoni   «Xamsa»ning   to’rtinchi   dostoni   ekanligi,   u   o’ziga   xos   usulda,
hikoya ichida hikoya tarzida bitilganligi, mazkur hikoya shunday hikoyalardan biri
ekanligi kabi jihatlarga e’tibor qaratadi. 
Qiyin so’zlar izohlanib, ma’nosi anglatiladi. 
Matn ustida ishlash. Matnning birinchi soatga mo’ljallangan qismi o`qituvchi
tomonidan qiroat bilan o’qiladi, so`ngra o`quvchilarga o`qitiladi, tabdil yordamida
matn ma’nosi tushuntiriladi. 
Bunda   quyidagi   jihatlarga   e’tibor   qaratish   kutilgan   pedagogik   samarani
berishi   mumkin.  
«Sab’ai   sayyor»dan   olingan   parcha   g’oyat   qiziqarli   syujetga   egaligi   bilan   ajralib
31 turadi.   Ammo   o’qituvchi   asarni   o’tish   jarayonida   syujetgagina   e’tibor   berib
qolmasdan,   uning   badiiy   jozibasi   va   estetik   ta’sirchanligi   e’tibordan   chetda   qolib
ketmasligi kerak. Buning uchun asardagi eng qaltis vaziyatlarda har bir qahramon
holati qanday ifodalanganligiga o’quvchilar diqqati qaratilishi maqsadga muvofiq .
Bu   jihatdan   Jobir   bilan   Suhaylning   kemadagi   to’qnashuvi,   ayniqsa,   Mehr
tomonidan ozod qilingan Suhaylning qaroqchiga duch kelganda aytgan so`zlari har
ikki obrazning tabiatini ko`rsatishi jihatidan g`oyat muhimdir: 
Dedikim: „Pahlavonlig’ ermas ul
Кim, kishi makr birla urg`ay yo`l. 
Teshib el kemasini hiyla bila,
G`arq etib suvga bu vasila bila. 
Qolmag`on chog`da kimsaning joni,
Tutubon band aylagay oni. 
Sen agar zohir etting itlikni,
Men senga ko`rguzay yigitlikni“. 
Savol topshiriqlar bilan ishlash: 
Shu   tariqa   doston   tahlil   etilgach,   hikoya   qaramonlari   tavsiflanadi.  
Aqliy   hujum:   «Yaxshi   inson   deganda   kimni   tushunasiz?»  
O’quvchilar   fikrlari   doskaga   yozib   boriladi   va   umumlashtiriladi.   Dostondagi
qahramonlarning   yaxshi-yomon   sifatlari   tavsiflanadi.  
Matnning   davomi   o’qitilib,   asar   qahramonlarining   sifatlariga   e’tibor   berib   borish
talab etiladi. 
Guruhlarda   ishlash:   Muhokama   va   munozara   uchun   guruhlarga   quyidagi
topshiriqni berish mumkin. 
32 Suhayl   va   Jobir   timsollariga   qiyosiy   tavsif   bering.  
Suhaylning tabiatiga xos eng ezgu jihatlar, Jobirga xos yaxshi- yomon xislatlarning
qay   tariqa   namoyon   bo`lganligiga   bolalar   diqqati   tortilishi   lozim.   Shunda   ham
quruq   ta’kid   yo`li   bilan   emas,   balki   so`zlar   zamiridagi   ma’noni   ilg`ash   yo`lidan
borish maqsadga muvofiq bo`ladi. 
Fikrlar   himoyasi:   Guruh   sardorlari   timsollar   bo`yicha   o`z   guruhlari   fikrini
himoya qiladilar. 
Javoblar   taxminan   quyidagicha   bo`lishi   mumkin:  
Jobir   o`z   nazarida   jasur,   topqir,   qo`rqmas   va   epchil   kimsa.   Ammo   uning
qilmishlari   Suhayl   nazari   bilan   idrok   etilganda,   o`zgacha   qiymat   kasb   etadi.  
Suhayl   –   nomus   kishisi.   Shuning   uchun   ham   u   oshiq’-ma’shuqlarning   barcha
ko`rguliklarida o`zini aybdor hisoblaydi. Bu hol asarda yigitning zindondan Mehr
tufayli ozod etilgach, u bilan so`zlashgandagi holati tasvirida juda ta’sirli aks etadi:
Sidq bildi yaqin aning so`zini,
Sa’y ila asray olmadi o`zini. 
Ohidin o`t dimog`ig`a tushti,
Dilbarining ayog`ia tushti. 
Qildi faryodu bordi andin hush,
Mehrni hayrat ayladi madhush. 
Suhayl   to`g`riso`z   odam   bo`lgani   bois   Mehrning   izohlariga   ishonishi   va
hozirgi holatidan uyalib, xushdan ketishi dostonda juda ta’sirli ifodasini topgan. 
33 XULOSA  
Sab ai   sayyorʼ   ("Yetti   sayyora")   —   "Xamsa"   Alisher
Navoiyning   to rtinchi	
ʻ   dostoni   (1484),   ishqiy   sarguzasht   harakterda.   38   bob   (5000
baytdan   oshiq).  Sharqda  keng   tarqalgan  "Bahrom   Go r"   afsonasi   asosida.   Afsona	
ʻ
Eronning   sosoniy   hukmdori   Chyaraxran   V   (420—   438   hukmronligi)   nomi   bilan
bog liq   (Varaxran   —   dariycha   Bahrom).   U   go r—   qulon   oviga   o chligi	
ʻ ʻ ʻ
uchun   Bahrom   Go r	
ʻ   nomi   bilan   mashhur.   Afsonani   yozma   adabiyotga,   dastlab
Firdavsiy   olib   kirgan.   So ng   Nizomiy,   Xusrav   Dehlaviy   va   boshqa   shu   mavzuda	
ʻ
asarlar   yozganlar.   Navoiy   bu   tajribalarni   umumlashtirib,   mukammal   original
doston yaratgan. Doston Sharqda "Bahrom  va Gulandom", "Bahromnoma", "Haft
manzari Bahrom" nomlari bilan shuhrat qozongan. "Sab ai sayyor" an anaga ko ra,	
ʼ ʼ ʻ
hamd,   munojot   va   na t   bilan   boshlangan,   so ng   voqealar   bayon   etilgan.	
ʼ ʻ
34 Mundarijasi   "Hamsa"dagi   boshqa   dostonlardan   farq   qiladi;   hikoya   ichida   hikoya
usulida   yozilgan.   Bahrom   va   Dilorom   voqeasi   asarda   qoliplovchi   hikoya   bo lib,ʻ
uning   ichida   yana   7   hikoya   keltirilgan.   Ular   asarning   umumiy   yo nalishi   bilan	
ʻ
chambarchas   bog lanib,   yaxlit   bir   badiiy   asarning   uzviy   qismlarini   tashkil   etadi.	
ʻ
Ayni vaqtda hikoyaning har biri mustaqil hisoblanadi  va mavzular davrning, xalq
turmushining   muhim   tomonlarini   qamrab   oladi;   xalq   hayoti,   tinchlik   va
osoyishtalik,   adolat   va   vatanparvarlik,   sevgi   va   ma rifat   g oyalari   ilgari   suriladi,	
ʼ ʻ
munofiklik   va   zolimlik   qoralanadi.  
.   Hikoyat   orqali   o‘quvchilar   Suhayl   obrazi   har   bir   narsaga   osonlikcha   erishib
bo‘lmasligini  va jasorat  ko‘rsatish  vaqti  kelgan bo‘lsa  qo‘rquvlarni  chetga  surish,
taslim bo‘lmaslikni o‘rgatadi. Muddatidan oldin taslim bo‘lish - g‘alabani qo‘ldan
chiqishi muqarrarligidir. Shu sababli hech qachon taslim bo‘lmaslik, har bir ishda
oxirigacha kurashish kerakligini o‘rganish kerak.
FOYDALANILGAN ADABIYOT RO YXATI	
ʻ
1. Navoiy Alisher. Sab’ai sayyor. Mukammal asarlar to plami. 20 jildlik. – T.:
ʻ
Fan, 2005. 10-jild. 
2. Navoiy Alisher. Sab’ai sayyor. – T.: G .G ulom nomidagi NMIU, 2006. 	
ʻ ʻ
3.   Navoiy   Alisher.   Sab’ai   sayyor   (nasriy   bayoni   bilan).   Tahrir   hay’ati:
A.Qayumov va boshq. – T.: Adabiyot va san’at, 2001. 
4.   Alisher   Navoiy   ijodiy   va   ma’naviy   merosining   olamshumul   ahamiyati
(xalqaro ilmiy nazariy anjuman materiallari). – T.: O zbekiston, 2011.	
ʻ
35 5.   Xasanov   S.   Roman   O.Baxram.   –   T.:   Izdatelstvo   literatur ы   i   isskustva,
1988.
6. Hasanov S. Navoiyning yetti tuhfasi. T.: Adabiyot va san’at, 2004. 
7. Rustamov A. Navoiyning badiiy mahorati. – T.: Adabiyot va san’at, 2006. 
8.   Yusupova   D.   Alisher   Navoiy   “Xamsa”sida   mazmun   va   ritmning   badiiy
uyg unligi. – T.: MUMTOZ SO Z, 2011.ʻ ʻ
1 Ҳаққулов И. Абадият фарзанди. –Т.: Фан, 2006. –Б.57. 
2   Alibek   Rustamov.   «Sab`ai   sayyora»   tilining   badiiy   xususiyatlari,   Ilmiy
ishlar, filologiya fanlari, 27-kitob, ToshDU, Toshkent, 2003, 27-bet 
3 Alisher Navoiy, Asarlar, 15 tomlik, 14-tom, Toshkent, 2001, 120-bet 
4   Alibek   Rustamov.   «Sab`ai   sayyora»   tilining   badiiy   xususiyatlari,   Ilmiy
ishlar, filologiya fanlari, 27-kitob, ToshDU, Toshkent, 2004, 27-bet 
5 Alisher Navoiy, Asarlar, 15 tomlik, 14-tom, Toshkent, 2008, 120-bet 
36

“Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar

 

 

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………………………………....3
I BOB. “SAB’AI SAYYOR” DOSTONI BADIIY XUSUSIYATLARI……….5
1.1 “Sab’ai sayyor” dostoni yaratilish tarixi…………………………………….....5
1.2. “Sab’ai sayyor” dostoni umumiy tasnifi ………..…………………….…..…13
II BOB. “MEHR VA SUHAYL” HIKOYATIDA OBRAZLAR………………22
2.1.“Mehr va Shuhayl” hikoyati …….…………………………………….……22
2.2. Hikoyatda obrazlar va bosh qahramonlar tasnifi ………...…….………….....24

III-BOB ALISHER NAVOIYNING “SAB’AI SAYYOR”DOSTONIDAGI “MEHR VA SUHAYL” HIKOYATINI O’RGANISH.

3.1 “Sab’ai Sayyor” dostonidagi “Mehr va Suhayl” hikoyasini metodikasi haqida……………………………………………………………………………..27

XULOSA………………………………...…………………………………….....30
FOYDALANILGAN ADABIYOT ROʻYXATI……………………….……....31

 


 

 

KIRISH

Tarix hukmi shunga guvohki, xalqchil, insonparvar va yuksak san’at namunasi boʻlgan asarlargina davrlar sinovidan oʻtib, yangidan yangi avlodlarga ma’naviyat va ma’rifat nurlarini taratib, ardoqli meros sifatida qadrlanadi. Ulugʻ mutafakkir Alisher Navoiy yaratgan bebaho badiiy durdonalar ana shunday xushbaxt taqdirga ega. Yana shu ham haqiqatki, buyuk obidalarni bunyod eta olgan umr bezagi – mutafakkirlarning har bir soʻzi inson va insoniyat, hayot va jamiyat haqidagi qarashlari goʻzallik, nafosat borasida bildirgan mulohazalari qimmatli va qadrlidir. Zero, ular pok qalb va ezgu niyatning, zukko aql va benazir teran shuurning ummonidan yuzaga kelgan boʻlib, gʻoyat kuchli umumlashma xususiyatga ega. Shu bois Navoiyning har bir soʻzi hozir ham purma’no hikmat boʻlib jaranglamoqda, hozir ham bizga ibrat va saboq boʻlmoqda.

Oʻzbekiston Respublikasi Birinchi Prezidentining 2016-yil 13-mayda e’lon qilingan “Alisher Navoiy nomidagi Toshkent davlat oʻzbek tili va adabiyoti universitetini tashkil etish toʻgʻrisida”gi farmonida ham “Buyuk shoir va mutafakkir Alisher Navoiy umumbashariyat madaniy xazinasidan munosib oʻrin olgan oʻlmas asarlarini aynan ona tilimizda yaratib, uning shuhratini butun dunyoga tarannum etdi” deb qayd etilgan edi. Mazkur universitetning buyuk bobokalonimiz nomi bilan atalishi ham ul zoti sharifning oʻzbek xalqi ma’naviyati rivojiga qoʻshgan hissalaridandir. 
Alisher Navoiy uslubiy me’rosi undan keyin yashab, ijod qilgan bir necha yirik qalam ahli uchun oʻziga xos maktab vazifasini oʻtamoqda. Lekin bu maktab faqat oʻzbek yoxud turkiylar uchungina emas, balki bani bashar ichidan yetishib chiqqan soʻz daholaridan tortib, oʻziga yarasha “ta’bi nazmi” bor shaxslarga ham taalluqlidir. 
Navoiy asarlari bagʻrida jo boʻlgan milliy va umuminsoniy qarashlar, fikrlar har bir inson uchun ne qadar zarur va ahamiyatli boʻlsa, ularning zargarona ifodasi, tengsiz mahorat natijasi oʻlaroq, tarkib topgan goʻzal shakli shu qadar jozibali, hayratlanarli. Ularni oʻqigan kishi, agar tom ma’noda uni tushunish, anglash baxtiga musharraf boʻlsa, shoirning ulugʻ donishmandligi oldida lol qolsa, yozmishlari, badiiyati, ularning nafosati qarshisida dong qotadi. Shuning uchun adib asarlarining mazmuni, gʻoyaviy jihatlari tadqiqi ne chogʻliq dolzarb boʻlsa, ularning badiiyatini oʻrganish, mahorat qirralarini ochib berish ham birdek zarur. 
Buyuk istiqlol sharofati bilan biz oʻz milliy qadriyatlarimizni xolis oʻrganish, bobokalonlarimiz yaratgan oʻlmas asarlarning jahon adabiyotidagi mustahkam oʻrni toʻgʻrisida baralla gapirish va tadqiqotlar yaratish imkoniyatiga ega boʻldik. Birinchi Prezidentimiz ta’kidlaganlаridek: “Bu qadimiy va tabarruk tuproqdan buyuk allomalar, fozil-u fuzalolar, olim-u ulamolar, siyosatchilar, sarkardalar yetishib chiqdi. Diniy va dunyoviy ilmlarning asoslari mana shu zaminda yaratilgan, sayqal topgan...”1 Navoiy ham xuddi shunday buyuk shaxslardan biri. Shu sababli, Alisher Navoiy ijodi har bir davr uchun eng muhim ilmiy manba sifatida keng tadqiq etiladi. Mutafakkir asarlaridagi insonparvarlik tamoyilini falsafiy jihatdan tahlil qilib, uni oʻrganish, qolaversa, yoshlar ongida inson qadrini, uning barcha ezgu fazilatlarini, ma’nan boy boʻlib yetishish gʻoyasini shakllantirish asosiy maqsad qilib olingan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



I BOB. “SAB’AI SAYYOR” DOSTONI BADIIY XUSUSIYATLARI 
1.1 “Sab’ai sayyor” dostoni yaratilish tarixi

Alisher Navoiy “Xamsa”sining toʻrtinchi dostoni “Sab’ai sayyor” deb atalib, 1484 yilda yozib tugallangan. Asarning bosh qahramoni Bahrom boʻlib, tarixiy shaxs sifatida Eronning sosoniy hukmdori Varaxran V (420 – 438 yillarda podsholik qilgan) bilan bogʻliq. Bu hukmdor qulon (yovvoyi kiyik)ni ovlashga nihoyatda oʻch boʻlganligi uchun xalq orasida Bahrom Goʻr (qulon) laqabi bilan shuhrat topgan. Sharq mamlakatlarida Mars (Mirrix) yulduzi Bahrom deb atalib, jang-u jadallar homiysi sifatida keladi. 

Bahrom bilan bogʻliq xalq naqllari, afsona va rivoyatlar dastavval eronliklar tomonidan vujudga keltirilgan va davrlar oʻtishi bilan Sharq xalqlari orasida keng tarqalib ketadi. Bahrom obrazi dastlab forsiy adabiyotda Abulqosim Firdavsiy “Shohnoma”sida tasvirlanadi. Firdavsiy Bahromni musbat va manfiy jihatlarga ega murakkab shaxs sifatida tasvirlaydi: u bir tomondan, adolatsevar podsho, vatanparvar yurt egasi, tengsiz aql-idrok, kuch-quvvat sohibi, mohir ovchi boʻlsa, ikkinchi tomondan, kitobxon koʻz oʻngida aysh-ishratga, ehtirosga oʻch, xudbin va qahri qattiq shaxs sifatida gavdalanadi. 

“Shohnoma”- da Bahrom Goʻr haqidagi voqea dostonning faqat bir faslini tashkil etib, unda Bahromning tugʻilishi, taxtga chiqishi, mamlakatni idora qilish tadbirlari, ov vaqtida oʻz kanizagi Ozoda bilan toʻqnashuviga doir voqealar qalamga olingan. 

Bahrom Goʻr va uning kanizagi orasidagi “Shohnoma”dan olingan bu lavha Nizomiy Ganjaviy tomonidan qayta ishlanib, mashhur “Haft paykar” dostoni vujudga keladi. Nizomiy Bahrom qiyofasidagi asosiy xususiyatlarni: mohir merganlik, pahlavonlik, kuchli shijoat va dovyuraklik, mamlakatni adolat bilan boshqarish kabi fazilatlarni saqlab qolgani holda uni yangi ma’no va mazmun bilan boyitadi, ushbu timsol orqali oʻz davri ijtimoiy masalalarini, umuminsoniy gʻoyalarni ilgari suradi. Nizomiy Firdavsiy dostonidagi Bahromning kanizak bilan bogʻliq hikoyasini qoliplovchi hikoya qilib olib, unga 7 mustaqil hikoyat kiritadi. 

Nizomiy asari yaratilganidan keyin bir asrdan koʻproq vaqt oʻtgach, Xusrav Dehlaviy unga javob tarzida “Hasht behisht” dostonini yozadi. Uning dostonida ham Bahromning sarguzashtlarini tasvirlovchi asosiy qoliplovchi hikoya va yetti malika hikoyasi mavjud. Ushbu hikoyalar birgalikda jamlanib, 8 hikoyani hosil qilganligi uchun Dehlaviy oʻz dostonini “Hasht behisht” deb nomlaydi va malikalar aytib beradigan 7 hikoyatni hind eposidan oladi. Shuningdek, dostonning muqaddimasi yetti bob, yakunlovchi qismi esa bir bobdan iboratligi, umumiy boblar soni sakkiztaligi uchun ham shunday nomlanishga sabab boʻlgan, degan qarashlar ham mavjud. Dehlaviy oʻz dostonini Bahromning taxtga chiqish voqeasidan boshlab, ungacha boʻlgan voqealarni tushirib qoldiradi.