Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 296.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

32 Sotish

Milliy boylik uning tarkibi va ko’paytirish omillari kurs ishi

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Milliy boylik uning tarkibi va ko’paytirish omillari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:     Milliy boylik uning tarkibi va ko’paytirish omillari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I BOB. Milliy boylikning nazariy asoslari va tarkibiy tuzilishi
1.1.   Milliy   boylik   tushunchasi   va   uning   iqtisodiy
mohiyati ……………………....
1.2.   Milliy   boylik   tarkibi:   moddiy   va   nomoddiy
resurslar ………………………..
1.3.   Milliy   boylikni   o‘lchash   usullari   va   baholash
mezonlari …………………….
II   BOB.   O‘zbekistonda   milliy   boylikni   ko‘paytirishning   yo‘llari   va
istiqbollari
2.1. Milliy boylikni rivojlantirishda iqtisodiy siyosatning roli …………………...
2.2.   Innovatsiyalar,   ta’lim   va   inson   kapitalining   milliy   boylikka
ta’siri ………….
2.3.   Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   orqali   milliy   boylikni   ko‘paytirish
strategiyalari ….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Bugungi kunda har qanday davlatning
iqtisodiy   kuch-qudratini   baholashda   eng   asosiy   mezonlardan   biri   –   bu   milliy
boylikning   hajmi   va   uning   tarkibiy   tuzilmasidir.   Milliy   boylik   –   mamlakat
ixtiyorida   mavjud   bo‘lgan   barcha   moddiy   va   nomoddiy   resurslarning
yig‘indisidir.   U   nafaqat   iqtisodiy   ko‘rsatkich,   balki   ijtimoiy   barqarorlik,
aholining   turmush   darajasi,   ekologik   muhit   va   madaniy   boyliklar   bilan   ham
chambarchas   bog‘liq.   Global   raqobat   kuchayib   borayotgan   bir   davrda   har   bir
davlat,   xususan   rivojlanayotgan   mamlakatlar,   o‘z   boyliklarini   ko‘paytirish,
ularni   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirishga   intilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   o‘zining   iqtisodiy
mustaqilligini   ta’minlashda   milliy   boylikni   asrash,   qayta   tiklash   va   samarali
boshqarishni   ustuvor   yo‘nalish   sifatida   belgilab   oldi.   Bugungi   kunda   iqtisodiy
o‘sish, ijtimoiy farovonlik va barqaror taraqqiyot aynan milliy boylikni oqilona
boshqarish   orqali   amalga   oshiriladi.   Ayniqsa,   tabiiy   resurslar,   inson   kapitali,
ishlab   chiqarish   vositalari   va   intellektual   salohiyatning   qiymatga   aylantirilishi
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bois   kurs   ishining   ushbu   mavzusi   nafaqat
nazariy,   balki   amaliy   nuqtai   nazardan   ham   nihoyatda   dolzarbdir.   Bu   borada
davlat   siyosatining   samarali   yuritilishi,   innovatsiyalarni   qo‘llab-quvvatlash,
yangi investitsiya loyihalarini joriy etish orqali milliy boylikni orttirishga keng
imkoniyatlar   yaratmoqda.   Xususan,   “Yashil   iqtisodiyot”,   “Raqamli
O‘zbekiston”   kabi   strategik   dasturlar   ushbu   mavzuni   zamonaviy   iqtisodiy 4taraqqiyotda   eng   muhim   yo‘nalishlardan   biriga   aylantirmoqda 1
.   Shuningdek,
xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   tavsiya   etilgan   metodologiyalar   asosida   milliy
boylikni o‘lchash, baholash va tahlil qilish ehtiyoji ortib bormoqda. Shu sababli,
milliy   boylikning   mohiyatini   chuqur   o‘rganish,   uning   strukturaviy   tarkibini
aniqlash   va   uni   ko‘paytirish   yo‘llarini   izlab   topish,   ushbu   kurs   ishining
dolzarbligini belgilab beradi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Milliy boylik konsepsiyasi
tarixan   uzoq   yillardan   buyon   iqtisodiy   fanlarning   diqqat   markazida   bo‘lib
kelmoqda.   Dastlab   bu   tushuncha   XVIII   asrda   klassik   iqtisodchilar   –   Adam
Smit,   David   Rikardo   va   Karl   Marks   asarlarida   ko‘tarilgan   bo‘lib,   milliy
boylikning   asosini   ishlab   chiqarish   vositalari,   yer,   mehnat   va   kapital   tashkil
etishi   haqida   fikrlar   ilgari   surilgan.   A.   Smit   o‘zining   mashhur   “Millat   boyligi
tabiati   va   sabablari   haqida   tadqiqot”   nomli   asarida   boylik   faqat   oltin-kumush
emas,   balki   mehnat   mahsuli   ekanligini   asoslab   bergan.   Karl   Marks   esa   boylik
ishlab   chiqarish   munosabatlari   va   ijtimoiy   tizim   bilan   bevosita   bog‘liq
ekanligini   ta’kidlagan.   XX   asrda   neoklassik   va   keynsiylik   yo‘nalishdagi
iqtisodchilar – Pol Samuelson, Jon Meynard Keyns milliy boylikni yalpi ichki
mahsulot   va   milliy   daromad   bilan   uyg‘un   holda   tahlil   qilgan.   Zamonaviy
bosqichda   esa   ekologik   barqarorlik,   raqamli   infratuzilma,   inson   kapitali   va
madaniy   meros   kabi   omillar   milliy   boylik   tushunchasining   ajralmas   qismiga
aylangan.   O‘zbekistonda   ham   mustaqillikdan   keyin   milliy   boylikni   o‘rganish
dolzarb   ilmiy   mavzuga   aylangan.   Akademik   B.   Xodjayev   O‘zbekistonning
iqtisodiy   resurslarini   chuqur   tahlil   qilgan   bo‘lsa,   iqtisodchi   olimlar   I.
A’zamxo‘jayev,   M.   Jalilov,   H.   Xudoyberganovlar   tomonidan   milliy   boylikni
o‘lchash,   baholash   va   iqtisodiy   o‘sish   bilan   bog‘liq   nazariy-amaliy   masalalar
yoritilgan.   So‘nggi   yillarda   innovatsiya,   raqamli   iqtisodiyot,   ekologik   balans,
yashil   energiya,   bilim   iqtisodiyoti   kabi   yo‘nalishlarda   olib   borilayotgan   ilmiy
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 5tadqiqotlar   milliy   boylikka   yangicha   yondashuvni   shakllantirmoqda.   Jahon
banki, BMT, Xalqaro valyuta jamg‘armasi, OECD kabi tashkilotlar tomonidan
ishlab   chiqilgan   “milliy   boylikni   kengaytirilgan   tushuncha”   konsepsiyasi
bo‘yicha ilmiy maqolalar va amaliy metodikalar ishlab chiqilgan. Bu esa ushbu
mavzuning  keng  miqyosda   o‘rganilganligini,  lekin  har  bir   davlatda  o‘ziga  xos
ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlarga   mos   holda   chuqur   tahlilga   muhtoj   ekanligini
ko‘rsatadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundaki,   unda   milliy   boylik   tushunchasining
iqtisodiy   mohiyati   chuqur   ilmiy   tahlil   qilinadi   va   uning   tarkibiy   elementlari   –
moddiy hamda nomoddiy resurslar, ularning o‘zaro ta’siri, boshqaruvdagi o‘rni
ilmiy   asoslar   bilan   yoritiladi.   Bu   orqali   milliy   boylik   tushunchasining
zamonaviy   iqtisodiyotdagi   o‘rni   yangicha   yondashuvlar   orqali   qayta   ko‘rib
chiqiladi.   Ayniqsa,   inson   kapitali,   raqamli   infratuzilma,   bilim   iqtisodiyoti,
yashil energiya kabi yangi komponentlarning milliy boylik tarkibiga kirishi bu
tushunchaning   doimiy   yangilanib   borishini   ko‘rsatadi.   Nazariy   jihatdan   ushbu
kurs   ishi   milliy   boylikni   o‘lchash   va   baholashda   xalqaro   tashkilotlar   (Jahon
banki,   BMT,   IMF)   tomonidan   qo‘llaniladigan   zamonaviy   metodologiyalarga
tayanadi, bu esa talaba uchun ilmiy kompetensiyani rivojlantiradi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   ishda   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   milliy
boylikni   oshirishga   xizmat   qiluvchi   real   yo‘nalishlar,   davlat   siyosati,   ijtimoiy-
iqtisodiy   dasturlar   va   strategiyalar   tahlil   qilinadi.   Xususan,   ta’lim,   sog‘liqni
saqlash,   innovatsion   texnologiyalar,   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish,
ekologik xavfsizlik kabi omillar milliy boylikni oshirishda qanday rol o‘ynashi
izohlanadi.   Bu   orqali   iqtisodiyotni   kompleks   tahlil   qilish   va   takliflar   ishlab
chiqish   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Bundan   tashqari,   kurs   ishi   O‘zbekistonning
iqtisodiy   strategiyasida   milliy   boylikni   qanday   usullar   bilan   oshirish
mumkinligini aniqlash, amaliy takliflar ishlab chiqish imkonini beradi. Shunday 6qilib,   kurs   ishi   nafaqat   ilmiy-nazariy   yondashuv,   balki   amaliy   tavsiyalarni
shakllantirish vositasi sifatida ham alohida ahamiyatga egadir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy
tizimida mavjud bo‘lgan milliy boylik tarkibi va uni boshqarish jarayonidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   milliy   boylikning   tarkibiy   qismlari,
ularni   baholash   usullari   hamda   milliy   boylikni   ko‘paytirish   yo‘llarini   aniqlash
va takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   milliy   boylik   tushunchasini   iqtisodiy
kategoriya sifatida tahlil qilish, uning tarkibini aniqlash, O‘zbekistonda mavjud
resurslar   asosida   uni   ko‘paytirish   yo‘llarini   ilmiy   asoslash   va   amaliy   takliflar
ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Milliy boylik tushunchasining nazariy asoslarini o‘rganish;
 Milliy boylik tarkibini aniqlash va tasniflash;
 Milliy boylikni baholash mezonlari va usullarini tahlil qilish;
 O‘zbekiston misolida milliy boylikni ko‘paytirish yo‘llarini tahlil qilish;
 Innovatsiya, ta’lim va inson kapitalining milliy boylikka ta’sirini aniqlash;
 Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   asosida   milliy   boylikni   rivojlantirish
strategiyalarini taklif qilish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. Milliy boylikning nazariy asoslari va tarkibiy tuzilishi
1.1. Milliy boylik tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati
Milliy boylik — bu mamlakat aholisining va davlatning ixtiyorida mavjud
bo‘lgan barcha moddiy va nomoddiy resurslar yig‘indisidir. U davlat iqtisodiy
qudratining   asosiy   ko‘rsatkichlaridan   biri   sifatida   qaraladi.   Milliy   boylik
nafaqat   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   va   xizmatlar,   balki   ishlab   chiqarishda
ishtirok   etuvchi   barcha   resurslar,   shu   jumladan,   yer,   tabiiy   boyliklar,   asosiy
fondlar,   mehnat   salohiyati,   ilmiy-texnikaviy   bilimlar,   madaniy   meros,   ijtimoiy
infratuzilma va hatto ekologik resurslarni ham o‘z ichiga oladi.
Milliy boylik tushunchasi tarixan uzoq yillik iqtisodiy tafakkur mahsulidir.
XVIII   asrda   klassik   iqtisodchilar   —   Adam   Smit   va   David   Rikardo   milliy
boylikni   faqat   moddiy   ishlab   chiqarish   bilan   bog‘laganlar.   Aynan   Adam   Smit
o‘zining   mashhur   “Millat   boyligi   tabiati   va   sabablari   to‘g‘risida   tadqiqot”
(1776)   asarida   milliy   boylik   mehnat   mahsuli   ekanligini   asoslab   bergan.   Karl
Marks   esa   milliy   boylikni   ishlab   chiqarish   vositalari   va   ijtimoiy   munosabatlar
tizimi bilan bog‘liq holda tahlil qilgan. XX asrga kelib esa, Pol Samuelson, Jon
Keyns kabi iqtisodchilar milliy boylikni yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof milliy
mahsulot   (SMM)   va   umumiy   iqtisodiy   farovonlik   bilan   bog‘liq   holatda
o‘rganishni ilgari surganlar.
Zamonaviy   iqtisodiy   yondashuvlar   esa   milliy   boylikni   faqat   moddiy
resurslar   bilan   emas,   balki   inson   kapitali,   axborot   texnologiyalari,   ilmiy
salohiyat,   sog‘liqni   saqlash   tizimi   va   madaniy   rivojlanish   darajasi   bilan   ham 8bog‘laydi. Demak, bugungi kunda milliy boylik – bu keng tushuncha bo‘lib, u
ijtimoiy, iqtisodiy, intellektual va ekologik resurslar birligini anglatadi.
Milliy   boylik   o‘zining   tarkibiy   tuzilmasi   jihatidan   uch   asosiy   guruhga
bo‘linadi:
Moddiy boyliklar – ishlab chiqarish vositalari, iste’mol buyumlari, qurilgan
infratuzilmalar,   energetika   tizimlari,   transport   vositalari   va   boshqa   moddiy
aktivlar.
Nomoddiy   boyliklar   –   ilm-fan   yutuqlari,   texnologiyalar,   ixtirolar,   bilimlar
bazasi, ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimlari, axborot resurslari.
Tabiiy   resurslar   –   yer,   suv,   havo,   foydali   qazilmalar,   o‘rmon   va   boshqa
ekologik boyliklar.
Milliy   boylik   tushunchasining   iqtisodiy   mohiyati   shundaki,   u   iqtisodiy
o‘sishning   asosiy   resurs   bazasini   tashkil   etadi.   Ya’ni   har   qanday   ishlab
chiqarish,   xizmat   ko‘rsatish   yoki   innovatsion   faoliyat   milliy   boylikdan
foydalanishga   asoslanadi.   Shu   sababli   ham   davlatlar   milliy   boylikni   to‘plash,
saqlash   va   ko‘paytirishga   qaratilgan   siyosat   yuritadilar.   Bunda   uzoq   muddatli
rivojlanish,   iqtisodiy   xavfsizlik,   ekologik   barqarorlik   kabi   mezonlar   muhim
o‘rin tutadi.
Milliy   boylikning   iqtisodiy   mohiyatini   aniqlashda   quyidagi   omillarni
hisobga olish zarur:
Boyliklar   nafaqat   mavjud   bo‘lishi,   balki   iqtisodiy   aylanishga   jalb   etilishi
kerak.
Ular jamiyat ixtiyorida bo‘lib, iqtisodiy samaradorlik uchun ishlatiladi.
Ular   real   qiymatga   ega   bo‘lishi   va   iqtisodiy   faoliyat   natijasi   sifatida
qaralishi kerak.
Milliy   boylik   o‘zgaruvchan   bo‘lib,   uni   boshqarish,   yangilash   va
takomillashtirish   muhim.Shuningdek,   milliy   boylik   o‘zida   generatsiya   (hosil
bo‘lish),   ekspluatatsiya   (foydalanish)   va   regeneratsiya   (qayta   tiklash)
bosqichlarini   mujassamlashtiradi.   Bu   esa   uning   uzoq   muddatli   boshqaruvi   va 9strategik   rejalashtirishini   talab   qiladi.   Masalan,   tabiiy   resurslar   chegaralangan
bo‘lishi   mumkin,   ammo   inson   kapitali   yoki   bilim   iqtisodiyoti   boyligi
cheklanmagan va doimiy rivojlanuvchi xususiyatga ega.
O‘zbekiston   Respublikasi   misolida   olib   qaralganda,   mamlakat   milliy
boylikning muhim  turlariga — foydali  qazilma konlari, yer resurslari, yosh va
mehnatga layoqatli aholiga ega. Shu bilan birga, ta’lim tizimi, sog‘liqni saqlash,
madaniyat   va   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   orqali   nomoddiy
boylikni   shakllantirishga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Prezidentimiz   tomonidan
ilgari   surilgan   “Inson   qadri   uchun”   tamoyili   ham   aynan   inson   kapitalining
milliy boylikda tutgan o‘rnini kuchaytirishga xizmat qiladi.
1.2. Milliy boylik tarkibi: moddiy va nomoddiy resurslar
Milliy   boylik   iqtisodiy   kategoriyasi   sifatida   mamlakatda   mavjud   barcha
iqtisodiy   resurslar,   ishlab   chiqarish   vositalari,   inson   kapitali   va   ijtimoiy-
iqtisodiy   infratuzilmaning   jamlanmasini   ifodalaydi.   Ushbu   boylikning
strukturasi   ikki   asosiy   guruhga   bo‘linadi:   moddiy   resurslar   va   nomoddiy
resurslar.   Bu   ikki   guruh   o‘zaro   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   mamlakatning   iqtisodiy
qudrati va barqaror rivojlanishining asosi hisoblanadi.
Moddiy resurslar, birinchi navbatda, inson tomonidan yaratilgan yoki tabiiy
holda   mavjud   bo‘lgan   jismoniy   aktivlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ularga   sanoat
korxonalari,   bino-inshootlar,   transport   vositalari,   yo‘llar,   energetika   tizimlari,
ishlab  chiqarish   uskunalari   va  zaxiralangan  tabiiy  boyliklar   (neft,  gaz,  ko‘mir,
foydali   qazilmalar)   kiradi.   Bu   resurslar   ishlab   chiqarish   faoliyati   uchun   asos
bo‘lib xizmat qiladi.
Moddiy   boyliklar   tarkibida   asosiy   kapital   muhim   o‘rin   egallaydi.   Asosiy
kapital   bu   –   uzoq   muddat   foydalaniladigan   ishlab   chiqarish   vositalari   bo‘lib,
ular   yordamida   mahsulotlar   yaratiladi   va   xizmatlar   ko‘rsatiladi.   Ular
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishda   va   mehnat   unumdorligini   oshirishda   hal
qiluvchi ahamiyatga ega. 10Bundan   tashqari,   moddiy   boyliklarga   aylanma   kapital,   ya’ni   xom-ashyo,
yarim   tayyor   mahsulotlar,   tayyor   mahsulotlar   va   ishlab   chiqarish   jarayonidagi
boshqa   zahiralar   ham   kiradi.   Aylanma   kapital   ishlab   chiqarish   jarayonida
uzluksiz aylanishda bo‘lib, iqtisodiy tizimning dinamikligini ta’minlaydi.
Tabiiy   resurslar   ham   moddiy   boyliklar   tarkibiga   kiradi.   Ular   orasida   yer,
suv, o‘rmonlar, mineral zaxiralar, iqlim  sharoitlari  va boshqa  ekologik omillar
mavjud.   Bu   resurslar   iqtisodiy   faoliyat   uchun   zamin   yaratadi.   Tabiiy
boyliklardan  oqilona  va   barqaror   foydalanish   milliy  boylikning  uzoq  muddatli
o‘sishiga xizmat qiladi.
Milliy   boylikning   ikkinchi   muhim   tarkibiy   qismi   –   bu   nomoddiy
resurslardir.   Nomoddiy   resurslar   iqtisodiy   tizimda   bevosita   jismoniy   shaklga
ega   bo‘lmasa-da,   ularning   qiymati   beqiyos   bo‘lib,   iqtisodiy   taraqqiyotga
sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Jadval: Milliy boylik tarkibining asosiy komponentlari
T/r Boylik turi Bo‘linmalari Izohlar
1 Moddiy
boyliklar Asosiy   fondlar,   aylanma
fondlar, tabiiy resurslar, uy-joy Bevosita   ishlab   chiqarishda
ishtirok etadi
2 Nomoddiy
boyliklar Inson   kapitali,   intellektual
mulk, madaniy meros, axborot Iqtisodiy   samaradorlikka
bilvosita ta’sir qiladi
Nomoddiy resurslarga quyidagilar kiradi: ilmiy-texnik salohiyat, intellektual
mulk,   patentlar,   litsenziyalar,   brendlar,   korxonalarning   obro‘-e’tibori,
ishbilarmonlik   madaniyati,   tashkilotlararo   munosabatlar,   menejment   sifati,
ijtimoiy   kapital   va   inson   kapitali.   Aynan   nomoddiy   resurslar   zamonaviy
raqobatbardosh iqtisodiyotning ajralmas qismiga aylanib bormoqda.
Ilmiy-texnik salohiyat  – bu jamiyatda mavjud ilmiy bilimlar, ilmiy kadrlar
salohiyati,   innovatsion   ishlanmalar   va   texnologik   rivojlanish   darajasini   o‘z
ichiga oladi. Innovatsion g‘oyalar va ilm-fan yutuqlari bevosita ishlab chiqarish 11samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   sun’iy   intellekt,   raqamli
texnologiyalar,   avtomatlashtirish   –   bularning   barchasi   milliy   boylikni
ko‘paytirishga xizmat qiluvchi nomoddiy resurslardir.
Inson   kapitali   esa   bilim,   tajriba,   salohiyat   va   sog‘liq   orqali   ifodalanadi.
Yuqori malakali va sog‘lom mehnat resurslari iqtisodiy o‘sishning asosiy omili
sifatida   maydonga   chiqadi.   Inson   kapitaliga   kiritilgan   sarmoya   –   bu   ta’limga,
sog‘liqni saqlashga,  kasbiy tayyorgarlikka yo‘naltirilgan harakatlar bo‘lib, ular
kelgusida ko‘p marotaba rentabellikni ta’minlaydi.
Nomoddiy   resurslar   tarkibida   ijtimoiy   kapitalning   o‘rni   ham   alohida
ta’kidlanadi.   Bu   –   jamiyat   a’zolari   o‘rtasidagi   ishonch,   hamkorlik   va
tarmoqlangan   ijtimoiy   aloqalar   tizimidir.   Yuqori   darajadagi   ijtimoiy   kapital
iqtisodiy barqarorlikni ta’minlab, institutlar ishonchliligini oshiradi.
Milliy boylikning tarkibini yanada chuqurroq o‘rganar ekanmiz, ko‘rinadiki,
moddiy resurslar  ko‘proq fizikaviy ishlab chiqarish imkoniyatlarini, nomoddiy
resurslar   esa   zamonaviy   bilim   va   innovatsiyalar   asosida   vujudga   keladigan
iqtisodiy   quvvatni   ifodalaydi.   Iqtisodiyotlar   zamonaviy   bosqichda   ko‘proq
nomoddiy   resurslarga   tayanayotganini   rivojlangan   mamlakatlar   misolida
ko‘rish mumkin.
Masalan,   AQSh,   Yaponiya,   Germaniya   kabi   davlatlarda   milliy   boylik
tarkibida intellektual mulk, innovatsiyalar, brendlar va inson kapitalining ulushi
70   foizdan   ortiqni   tashkil   etadi.   Aksincha,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda
moddiy   resurslarga   tayanish   hanuz   ustuvor   bo‘lib   qolmoqda.   Bu   esa   ularning
raqobatbardoshligini cheklaydi va uzoq muddatli o‘sishni sekinlashtiradi.
O‘zbekiston misolida olib qaraganda, oxirgi yillarda nomoddiy resurslarga,
xususan inson kapitaliga e’tibor kuchaymoqda. Maktabgacha ta’limdan boshlab
oliy   ta’lim   tizimining   takomillashuvi,   raqamli   iqtisodiyot   rivoji,   innovatsion
texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   milliy   boylikning   sifati   va   tarkibi
o‘zgarmoqda. Shu bilan birga, tabiiy resurslardan oqilona foydalanish, ekologik
muvozanatni   saqlash   masalalari   ham   dolzarb   bo‘lib   bormoqda.Shuningdek, 12zamonaviy   iqtisodiy   nazariyada   milliy   boylik   tarkibi   keng   qamrovli
kategoriyaga   aylangan.   Unda   nafaqat   mavjud   resurslar,   balki   istiqboldagi
imkoniyatlar,   iqtisodiy   xavfsizlik,   institutlar   sifati   va   davlat   boshqaruv   tizimi
samaradorligi   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Zero,   davlat   boshqaruvi   institutsional
islohotlarsiz,   yuqori   iqtisodiy   samaradorlikka   erishish   mushkuldir.Shunday
qilib,   milliy   boylikning   tarkibini   o‘rganish   orqali   mamlakat   iqtisodiyotining
hozirgi holatini baholash, uning kuchli va zaif tomonlarini aniqlash, istiqboldagi
rivojlanish   strategiyalarini   ishlab   chiqish   mumkin.   Moddiy   resurslar   iqtisodiy
asos bo‘lsa, nomoddiy resurslar – bu iqtisodiy taraqqiyotning yangi drayveridir.
  Z amonaviy   iqtisodiy   tizimlarda   milliy   boylikni   shakllantirish   va
rivojlantirishda   faqat   moddiy   emas,   balki   nomoddiy   resurslarga   ham   katta
e’tibor   qaratilishi   kerak.   Aynan   ularning   uyg‘unligi   orqali   innovatsion
iqtisodiyot,   raqobatbardosh   sanoat,   barqaror   rivojlanish   va   yuqori   farovonlik
darajasiga erishish mumkin bo‘ladi.
1.3. Milliy boylikni o‘lchash usullari va baholash mezonlari
Milliy   boylikni   to‘g‘ri   o‘lchash   va   baholash   mamlakat   iqtisodiyotining
holatini   aniqlash,  iqtisodiy  siyosatni  shakllantirish   hamda  resurslardan  oqilona
foydalanish   imkoniyatini   ta’minlaydi.   Milliy   boylik   nafaqat   joriy   iqtisodiy
ko‘rsatkichlar orqali, balki uzoq muddatli barqarorlik va rivojlanish salohiyatini
baholovchi strategik resurslar yig‘indisi sifatida ham ko‘riladi. Shu sababli, uni
o‘lchashda   va   baholashda   zamonaviy   yondashuvlar,   xalqaro   tajriba   hamda
milliy iqtisodiy sharoitlar inobatga olinadi.
Milliy boylikni o‘lchash zarurati
Milliy boylikni o‘lchash quyidagi sabablar bilan muhim hisoblanadi:
Resurslardan foydalanish samaradorligini tahlil qilish;
Iqtisodiy siyosatning ijobiy yoki salbiy ta’sirini baholash;
Investitsion strategiyalarni ishlab chiqish;
Davlat budjeti va fiskal siyosatga asos bo‘luvchi ko‘rsatkichlarni aniqlash;
Barqaror rivojlanish indikatorlarini aniqlashtirish. 13O‘lchash usullari
Milliy boylikni o‘lchashda asosan quyidagi usullardan foydalaniladi:
Narx   usuli   (bozor   bahosida   baholash):   Bu   usul   bo‘yicha   milliy   boylikni
tashkil   etuvchi   elementlar   bozor   narxlari   asosida   baholanadi.   Ya’ni,   moddiy
resurslar   (yer,   bino,   inshoot,   uskunalar   va   boshqalar)   va   nomoddiy   resurslar
(intellektual mulk, malaka, brend) o‘z bozor qiymatida hisobga olinadi.
Qayta   tiklash   qiymati   usuli:   Bunda   har   bir   aktiv   yoki   resursni   yangidan
barpo etish (qayta yaratish) uchun talab etiladigan xarajatlar hisobga olinadi. Bu
usul ko‘proq infratuzilma va texnologik resurslar uchun qo‘llaniladi.
Daromad   usuli:   Bu   yondashuv   milliy   boylik   tarkibidagi   aktivlardan
olinadigan   daromadlar   miqdoriga   asoslanadi.   Masalan,   bino   va   uskunalar
yordamida   hosil   bo‘ladigan   foyda,   intellektual   mulk   orqali   olinadigan
daromadlar asos qilib olinadi.
Baholash   indekslari   asosidagi   yondashuv:   Jahon   banki,   Xalqaro   Valyuta
Fondi,   BMT   kabi   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   ishlab   chiqilgan
integrallashgan   indekslar   asosida   milliy   boylik   o‘lchanadi.   Masalan,   Barqaror
rivojlanish indeksi, Global raqobatbardoshlik indeksi.
Foydali xizmat muddati usuli: Bu usulda aktiv yoki resursning foydalanish
muddati davomida keltiradigan foydasi hisobga olinadi. Bu, ayniqsa, nomoddiy
aktivlar – patentlar, dasturlar, ixtirolar bahosini aniqlashda qo‘llaniladi.
Baholash mezonlari
Milliy   boylikni   baholashda   turli   mezonlar   mavjud   bo‘lib,   ular   resursning
turi, shakli va iqtisodiy ahamiyatiga bog‘liq holda farqlanadi. Asosiy mezonlar
quyidagilardan iborat:
Iqtisodiy foydalilik: Resurs yoki aktiv mamlakat iqtisodiyoti uchun qanday
iqtisodiy samara keltiradi.
Bozor narxi: Resurslar bozorda qanday narxda sotilishi mumkin.
Moliyaviy foyda: Aktiv yoki resursdan olinadigan sof daromad. 14Yaroqlilik   muddati:   Resursning   foydalanish   muddati   va   amortizatsiya
koeffitsiyenti.
Ijtimoiy foyda: Resurslar orqali jamiyatga ko‘rsatilayotgan umumiy ta’sir –
masalan, sog‘liqni saqlash, ta’lim, ekologiya kabi yo‘nalishlar.
Quyidagi jadvalda turli usullarning taqqoslanishi keltirilgan:
Milliy boylikni o‘lchash usullari va ularning xususiyatlari
O‘lchash
usuli Afzalliklari Kamchiliklari Qo‘llaniladigan
sohalar
Narx
(bozor) usuli Real narxga yaqin,
solishtirish   imkonini
beradi Bozorlar
noturg‘un,
inflyatsiya   ta’siri
bo‘ladi Mulk,   yer,
uskunalar
Qayta
tiklash
qiymati usuli Amortizatsiyani
hisobga   oladi,   real
xarajatga asoslanadi Bozor   holatini
aks ettirmaydi Infratuzilma,
texnika
Daromad
usuli Daromad
potentsialini o‘lchaydi Faoliyatga
bog‘liq,   noaniqliklar
ko‘p Tijorat   aktivlari,
intellektual mulk
Foydali
xizmat
muddati usuli Yillik   foydaga
asoslanadi Nomoddiy
aktivlar   uchun
taxminiy   hisob-kitob
talab etadi Patentlar,
litsenziyalar, dasturiy
mahsulotlar
Indekslar
asosidagi
yondashuv Kompozit
mezonlar   asosida
kompleks baholaydi Umumiy   baho
beradi,   individual
farqlar   inobatga
olinmaydi Tashqi   baholash,
xalqaro taqqoslash
Zamonaviy yondashuvlar 15Bugungi   kunda   raqamli   iqtisodiyot,   yashil   iqtisodiyot   va   bilimlar
iqtisodiyoti   sharoitida   milliy   boylikni   o‘lchashda   yangi   ko‘rsatkichlar   ham
hisobga olinmoqda:
Ekologik kapital: Atrof-muhit resurslarining qiymati.
Inson kapitali: Aholi bilim darajasi, sog‘lig‘i va malakasi.
Axborot kapitali: Dasturiy ta’minotlar, axborot bazalari, texnologiyalar.
Ushbu   yondashuvlar   natijasida   milliy   boylikning   yanada   kengroq   va
murakkabroq   tarkibi   ochib   beriladi,   va   davlatlar   o‘z   rivojlanish   strategiyasini
yangilashga yo‘naltiriladi.
Milliy   boylikni   o‘lchash   va   baholash   nafaqat   iqtisodiy   resurslarni   hisobga
olish,   balki   ularni   tahlil   qilish,   prognozlash   va   oqilona   boshqarishga   xizmat
qiluvchi muhim vositadir. Har bir o‘lchash usulining o‘ziga xos afzalliklari va
cheklovlari mavjud bo‘lib, ular milliy iqtisodiy sharoitga mos holda tanlanadi.
Baholash mezonlari esa resurslar qiymatini aniqlashda aniqlik va obyektivlikni
ta’minlaydi.  Bugungi   kunda  ilg‘or   usullarni   tatbiq  etish  orqali   nafaqat   mavjud
resurslar   baholanmoqda,   balki   ularning   kelajakdagi   rivojlanish   imkoniyatlari
ham e’tiborga olinmoqda. 16II BOB. O‘zbekistonda milliy boylikni ko‘paytirishning yo‘llari va
istiqbollari
2.1. Milliy boylikni rivojlantirishda iqtisodiy siyosatning roli
Milliy   boylikni   ko‘paytirish   har   qanday   davlatning   strategik   vazifalaridan
biridir.   Bu   borada   iqtisodiy   siyosat   hal   qiluvchi   o‘ringa   ega   bo‘lib,   u
mamlakatda iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash, resurslardan oqilona foydalanish
va ishlab chiqarish hajmini oshirish orqali milliy boylik hajmini kengaytirishga
xizmat qiladi.
Milliy   boylik   bu   –   davlat   va   jamiyat   tasarrufidagi   barcha   moddiy   va
nomoddiy   ne’matlar   majmuasidir.   Unga   ishlab   chiqarish   vositalari,   iste’mol
buyumlari, tabiiy resurslar, infratuzilma, intellektual salohiyat, ilmiy-texnikaviy
yutuqlar,   mehnat   resurslari   va   moliyaviy   aktivlar   kiradi.   Ushbu   boylikni
orttirish uchun iqtisodiy siyosatning  asosiy  tarkibiy qismlari – fiskal, monetar,
investitsiya, ijtimoiy va tashqi iqtisodiy siyosat o‘zaro uyg‘unlashtirilgan holda
olib borilishi lozim.
O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan   iqtisodiy   siyosat   ham   milliy
boylikni   ko‘paytirish,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   ta’minlash   va   aholining
farovonligini oshirishga qaratilgan. Ayniqsa, 2017-yildan keyin boshlangan tub
islohotlar jarayonida iqtisodiy siyosat yanada liberallashdi, bozor mexanizmlari
chuqurroq joriy qilina boshlandi.
Iqtisodiy   siyosat   orqali   davlat   o‘zining   makroiqtisodiy   maqsadlariga
erishish   uchun   turli   vositalardan   foydalanadi.   Masalan,   soliq   siyosati   orqali
tadbirkorlikni   rag‘batlantirish,   ishlab   chiqarishni   oshirish   va   davlat   byudjetini
barqarorlashtirishga   erishiladi.   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   kichik   va   o‘rta 17biznes   subyektlariga   soliq   imtiyozlarining   berilishi   ularning   faoliyatini
rag‘batlantirib, milliy boylikni oshirishga xizmat qilmoqda.
Shuningdek, investitsion siyosat milliy boylikni shakllantirishda muhim rol
o‘ynaydi.   Investitsiyalar   orqali   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlari   yaratiladi,
texnologiyalar   yangilanadi,   yangi   ish   o‘rinlari   ochiladi.   Bu   esa   umumiy
iqtisodiy faollikning ortishiga va milliy boylik hajmining oshishiga olib keladi.
O‘zbekistonda   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   2017–2023-
yillarda keskin ortdi, bu esa ko‘plab sohalarda modernizatsiyaga sabab bo‘ldi.
Monetar siyosat ham milliy boylikni boshqarishda o‘ta muhimdir. Pul-kredit
vositalari orqali inflyatsiya darajasi nazorat qilinadi, milliy valyuta barqarorligi
ta’minlanadi.   Inflyatsiyaning   past   darajada   ushlab   turilishi   esa   aholining   real
daromadlarini   saqlab   qolishga   va   ularning   jamg‘arma   imkoniyatlarini
oshirishga   xizmat   qiladi.   Bu   jamg‘armalar   keyinchalik   iqtisodiyotga   sarmoya
sifatida qaytadi.
Iqtisodiy   siyosatda   infratuzilmani   rivojlantirish   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.
Yo‘llar, elektr tarmoqlari, transport va logistika infratuzilmasining yaxshilanishi
ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi   va   resurslar   oqimini   tezlashtiradi.
Ayniqsa,   “Yashil   iqtisodiyot”   tamoyillariga   asoslangan   siyosat   barqaror
rivojlanishni   ta’minlab,   kelajak   avlod   uchun   milliy   boylikning   saqlanishiga
xizmat qiladi.
Davlat tomonidan olib borilayotgan ijtimoiy siyosat  ham milliy boylikning
muhim   omilidir.   Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   tizimiga   investitsiyalar   kiritilishi
natijasida   inson   kapitali   rivojlanadi,   bu   esa   iqtisodiy   o‘sishning   muhim
harakatlantiruvchisidir.   Intellektual   salohiyat,   ilm-fan   va   innovatsion
rivojlanishga e’tibor berilishi milliy boylikning nomoddiy qismini kengaytiradi.
Quyidagi   jadvalda   O‘zbekistonda   2018–2023-yillarda   iqtisodiy   siyosat
orqali milliy boylikning ayrim ko‘rsatkichlaridagi o‘sish dinamikasi keltirilgan:
Jadval 2.1. O‘zbekistonda iqtisodiy siyosat orqali milliy boylikni
shakllantirishning asosiy ko‘rsatkichlari (2018–2023 yillar) 18Ko‘rsatkichlar 2018 2019 2020 2021 2022 2023
YAIM   hajmi   (mlrd
so‘m) 407
514 510
068 580
205 734
587 888
340 1   120
000
To‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy invest. ($ mln) 2
893 4
205 3
791 6
600 8
100 10
500
Kichik   biznes   ulushi
(% YAIM) 55,0 56,3 57,5 58,2 59,1 60,0
Byudjetdan   ta’limga
ajratma (% YAIM) 4,5 4,8 5,0 5,2 5,4 5,6
Infratuzilma
loyihalari soni 85 120 135 160 190 220
Yuqoridagi   ko‘rsatkichlardan   ko‘rinib   turibdiki,   mamlakatda   iqtisodiy
siyosat   doirasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   natijasida   milliy   boylikni
shakllantirishga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi   tendensiyalar   yuzaga   kelmoqda.
Xususan,   YAIM   hajmining   yildan-yilga   o‘sib   borayotgani,   xorijiy
investitsiyalar oqimining ko‘paygani va infratuzilma loyihalarining kengaygani
bu boradagi real yutuqlarni aks ettiradi.
Iqtisodiy   siyosat   —   bu   davlat   tomonidan   iqtisodiyotga   ta’sir   ko‘rsatish
uchun   qo‘llaniladigan   usullar,   tamoyillar   va   dasturlar   majmuasidir.
O‘zbekistonda   2023–2025   yillarda   ishlab   chiqilgan   strategik   dasturlar   milliy
boylikni   ko‘paytirishning   muhim   asosi   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Jumladan,
“2022–2026   yillarda   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi”da   bevosita
milliy boylik omillarini  rivojlantirish,  xususan,  sanoatni  modernizatsiya  qilish,
xizmatlar   sektorini   kengaytirish,   ilm-fan   va   innovatsiyalarni   rag‘batlantirish
ko‘zda tutilgan.
Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, 2023 yilda O‘zbekiston yalpi ichki mahsuloti
(YaIM) hajmi 1 120 trillion so‘mga yetgan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2024 yilda 1
245  trillion   so‘mni   tashkil   etdi.   2025  yilning   birinchi   yarmi   yakunlariga   ko‘ra 19esa, YaIM hajmi 670 trillion so‘mdan oshdi, bu esa yil yakunida 1 320 trillion
so‘mga   yetishini   bashorat   qilish   imkonini   bermoqda.   Bu   raqamlar   iqtisodiy
siyosatning   samaradorligini,   ayniqsa,   milliy   boylik   omillari   orqali   namoyon
bo‘layotganini ko‘rsatadi.
Milliy   boylikni   ko‘paytirishda   davlat   investitsiyalarining   yo‘naltirilishi
alohida ahamiyat kasb etadi. 2023 yilda davlat investitsiyalari hajmi 280 trillion
so‘mni tashkil etgan bo‘lsa, 2024 yilda bu ko‘rsatkich 325 trillion so‘mga yetdi.
2025 yil uchun mo‘ljallangan investitsiya hajmi esa 360 trillion so‘mni tashkil
etmoqda.   Bu   mablag‘larning   asosiy   qismi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
kengaytirishga, transport infratuzilmasini rivojlantirishga va energetika tizimini
modernizatsiya qilishga yo‘naltirilmoqda.
Quyidagi   jadvalda   2023–2025   yillar   davomida   milliy   boylikni
rivojlantirishda asosiy iqtisodiy ko‘rsatkichlar keltirilgan:
Ko‘rsatkichlar 2023
yil 2024
yil 2025   yil
(prognoz)
YaIM (trln. so‘m) 1 120 1 245 1 320
Davlat investitsiyalari (trln.) 280 325 360
Ishlab   chiqarish   hajmi   o‘sishi
(%) 5.6% 6.1% 6.5%
Xizmatlar sektori ulushi (%) 35.2% 37.1% 39.5%
Qishloq xo‘jaligi o‘sishi (%) 3.8% 4.2% 4.5%
Ushbu jadvaldan ko‘rinib turibdiki, iqtisodiy siyosatning har bir yo‘nalishi
— investitsiya,  ishlab chiqarish, xizmatlar  sohasi  va agrar  sektorning barqaror
o‘sishini  ta’minlash orqali milliy boylikka bevosita ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Xususan,   xizmatlar   sektorining   o‘sish   sur’atlari   mamlakatda   xizmat   ko‘rsatish
sifati   va   hajmining   kengayib   borayotganini   ko‘rsatadi.   Bu   esa   aholining
daromadlari   va   iste’mol   salohiyatining   oshishiga   olib   keladi,   natijada   milliy
boylik miqdori ham ortadi. 20Bundan   tashqari,   2023–2025   yillar   oralig‘ida   tashqi   savdo   hajmlarining
kengayishi  ham   milliy  boylik  omillaridan  biri   sifatida  qaralmoqda.  2023  yilda
eksport hajmi 24.5 milliard AQSh dollarini tashkil qilgan bo‘lsa, 2024 yilda bu
raqam 27.1 milliard dollarga yetdi. 2025 yilda esa 30 milliard dollardan oshishi
kutilmoqda.   Eksportning   asosiy   qismini   sanoat   mahsulotlari,   to‘qimachilik   va
qishloq xo‘jaligi mahsulotlari tashkil etadi.
Milliy   boylikni   ko‘paytirishda   iqtisodiy   siyosatning   ijtimoiy   yo‘naltirilgan
bo‘lishi   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   So‘nggi   yillarda   ijtimoiy   sohalarga   —
sog‘liqni saqlash,  ta’lim  va uy-joy qurilishi  sohalariga yo‘naltirilgan xarajatlar
hajmi keskin ortgan. Masalan, 2024 yilda ta’limga ajratilgan byudjet xarajatlari
35 trillion so‘mni tashkil etdi, bu 2023 yilga nisbatan 18% ko‘pdir. 2025 yilda
bu ko‘rsatkich 40 trillion so‘mga yetishi kutilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   tomonidan   olib   borilayotgan   zamonaviy   va
kompleks   iqtisodiy   siyosat   milliy   boylikni   ko‘paytirishda   hal   qiluvchi   omil
sifatida   xizmat   qilmoqda.   Davlat   investitsiyalari,   tashqi   savdo   imkoniyatlari,
xizmatlar   sektorini   kengaytirish,   ijtimoiy   sohalarni   qo‘llab-quvvatlash   orqali
mamlakatda   milliy   boylik   hajmi   nafaqat   o‘smoqda,   balki   sifat   jihatdan   ham 21yangi bosqichga ko‘tarilmoqda. Bu esa, o‘z navbatida, uzoq muddatli barqaror
iqtisodiy rivojlanish va aholi farovonligining oshishiga zamin yaratadi. 222.2. Innovatsiyalar, ta’lim va inson kapitalining milliy boylikka ta’siri
Milliy boylik har bir davlatning iqtisodiy qudrati va rivojlanish salohiyatini
ifodalaydigan   asosiy   ko‘rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Bu   boylikni
shakllantiruvchi   omillar   orasida   esa   innovatsiyalar,   ta’lim   tizimi   va   inson
kapitali   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   uchlik   o‘zaro   uyg‘un   holda   faoliyat
yuritgandagina   jamiyatning   barqaror   o‘sishi   ta’minlanadi.   Innovatsiyalar
texnologik   rivojlanishni,   ta’lim   esa   bilimli   kadrlar   yetishtirishni   ta’minlasa,
inson   kapitali   esa   ularni   amalga   oshiruvchi   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchdir.
Aynan   shu   omillar   milliy   boylikni   miqdor   va   sifat   jihatdan   boyitishda   hal
qiluvchi rol o‘ynaydi.
Innovatsiya   iqtisodiyotning   zamonaviy   talablariga   javob   beruvchi
yangiliklarni yaratish va joriy etish jarayoni bo‘lib, u iqtisodiy o‘sish, mahsulot 23sifati va raqobatbardoshlikni oshirish orqali milliy boylikning ortishiga xizmat
qiladi.   Masalan,   2023   yilda   O‘zbekistonda   Yalpi   ichki   mahsulotda   (YaIM)
innovatsion   faoliyat   ulushi   1,3   foizni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2024   yilda   bu
ko‘rsatkich   1,7   foizga   yetdi.   2025   yil   prognozlariga   ko‘ra   esa   bu   raqam   2,1
foizga   yetishi   kutilmoqda.   Bu   esa   shuni   anglatadiki,   innovatsion   loyihalarga
ajratilayotgan   mablag‘lar   va   ilmiy   izlanishlar   milliy   iqtisodiyotning   boyishida
tobora muhim rol o‘ynamoqda.
Ta’lim   tizimi   esa   inson   kapitalini   rivojlantirishning   muhim   vositasi
hisoblanadi.   Yuqori   sifatli   ta’lim   olgan   kadrlar   mehnat   unumdorligi,
samaradorlik   va   innovatsion   g‘oyalarni   amaliyotga   joriy   etishda   muhim   rol
o‘ynaydi. So‘nggi yillarda, xususan, 2023 yilda O‘zbekistonda oliy ta’lim bilan
qamrab olingan yoshlar ulushi  28,6 foizni  tashkil  qilgan bo‘lsa, 2024 yilda bu
ko‘rsatkich 33,1 foizga ko‘tarildi. 2025 yilga borib, bu ulush 36,8 foizga yetishi
rejalashtirilgan.   Bu   esa   iqtisodiyotga   ko‘proq   malakali   kadrlar   kirib   kelishini
anglatadi.
Inson   kapitalining   rivojlanishi   esa   nafaqat   ta’lim,   balki   sog‘liqni   saqlash,
ijtimoiy   ta’minot,   kasbiy   malaka   oshirish   kabi   omillar   bilan   chambarchas
bog‘liq.   2023   yilda   O‘zbekiston   Inson   kapitali   indeksi   bo‘yicha   Jahon   banki
reytingida   0,56   ball   ko‘rsatkich   bilan   157   davlat   ichida   103-o‘rinni   egalladi.
2024  yilga   kelib  bu   ko‘rsatkich   0,58   ballgacha   o‘sdi,   2025   yil   prognozida  esa
0,61   ballga   yetishi   kutilmoqda.   Bu   esa   sog‘lom   va   bilimli   insonlarning
ko‘payayotganidan dalolat beradi.
Milliy   boylik   tarkibida   inson   kapitalining   ulushi   tobora   oshib   bormoqda.
Masalan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Statistika   agentligi   ma’lumotlariga   ko‘ra,
2023 yilda inson kapitalining umumiy milliy boylikdagi  ulushi  41,2%  bo‘lgan
bo‘lsa, 2024 yilda bu raqam 43,5% ga yetgan. 2025 yil prognoziga ko‘ra esa bu
ko‘rsatkich   46,8%   ni   tashkil   etadi.   Bu   jarayon   davlat   siyosatida   inson
salohiyatiga bo‘lgan e’tibor oshayotganining yaqqol isboti bo‘la oladi. 24Innovatsiyalar   va   inson   kapitali   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqadorlikni   iqtisodiy
natijalar   misolida   ham   ko‘rish   mumkin.   2023   yilda   O‘zbekistonda   yuqori
texnologiyali   mahsulotlar   eksporti   $325   millionni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2024
yilda   bu   ko‘rsatkich   $410   millionga   yetgan.   2025   yilda   esa   $500   millionga
yetishi   kutilmoqda.   Bu   o‘sish   nafaqat   texnologik   yutuqlar,   balki   ilm-fan   va
malakali kadrlarning mehnati bilan bog‘liqdir.
Quyidagi jadvalda 2023–2025 yillar oralig‘ida innovatsiya, ta’lim va
inson kapitalining milliy boylikdagi o‘rni bo‘yicha asosiy ko‘rsatkichlar
keltirilgan:
Ko‘rsatkichlar 2023
yil 2024
yil 2025   yil
(prognoz)
Innovatsiya   faoliyati   (YaIMdagi
ulushi) 1.3% 1.7% 2.1%
Oliy ta’lim bilan qamrov 28.6% 33.1% 36.8%
Inson kapitali indeksi (Jahon banki) 0.56 0.58 0.61 25Ko‘rsatkichlar 2023
yil 2024
yil 2025   yil
(prognoz)
Inson   kapitalining   milliy   boylikdagi
ulushi 41.2% 43.5% 46.8%
Yuqori   texnologiyali   mahsulotlar
eksporti (mln $) 325 410 500
Yuqoridagi   ma’lumotlar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   inson   kapitali   va
innovatsion   salohiyatning   ortishi   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   milliy   boylik
ko‘rsatkichlariga   ijobiy  ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Shu   jihatdan,   hukumatning   ta’lim
sohasiga   investitsiya   kiritishi,   ilmiy-tadqiqot   institutlarini   qo‘llab-quvvatlashi
va   kasb-hunar   tizimini   modernizatsiya   qilishi   strategik   jihatdan   to‘g‘ri   qaror
bo‘lib, uzoq muddatda iqtisodiy barqarorlikni kafolatlaydi.
2.3. Barqaror iqtisodiy o‘sish orqali milliy boylikni ko‘paytirish
strategiyalari
Milliy   boylik   har   bir   mamlakat   iqtisodiy   salohiyatining   muhim
ko‘rsatkichlaridan   biri   hisoblanadi.   Uni   oshirishning   asosiy   yo‘llaridan   biri   bu
—   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashdir.   Barqaror   o‘sish   —   bu
iqtisodiyotning   izchil   rivojlanishi,   inflyatsiya,   ishsizlik   darajasining   nazorat
ostida saqlanishi va aholi farovonligining yildan-yilga ortib borishini anglatadi.
Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   strategiyasi,   eng   avvalo,   ishlab   chiqarishning
uzluksiz oshib borishini  ko‘zda tutadi. Bunda sanoat, qishloq xo‘jaligi, xizmat
ko‘rsatish sohasi kabi tarmoqlarning uyg‘un rivojlanishi muhim ahamiyat kasb
etadi. Har   bir   tarmoq  o‘zining  mahsulot   yaratish  zanjiri   orqali   milliy  boylikka
hissa qo‘shadi.
Birinchi   navbatda,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   zarur.   Bu   —
davlat   byudjeti   defitsitining   kamaytirilishi,   pul-kredit   siyosatining   puxta
yuritilishi,   valyuta   kursining   nisbiy   stabilligini   saqlash   kabi   yo‘nalishlarni   o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   omillar   investitsion   muhitga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi   va
tadbirkorlik faolligini rag‘batlantiradi. 26Investitsiyalarni jalb qilish, ayniqsa to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar,
barqaror o‘sishning muhim omillaridan biridir. O‘zbekistonda 2022–2024 yillar
davomida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   investitsiyalar   hajmi   2   baravarga   oshganini
inobatga olsak, bu tendensiyaning milliy boylikka ta’siri yuqori bo‘lmoqda.
Energiya   samaradorligini   oshirish   ham   strategik   yo‘nalishlardan   biridir.
Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   uchun   energiya   manbalaridan   oqilona   foydalanish,
qayta   tiklanuvchi   manbalarga   o‘tish,   ishlab   chiqarishda   chiqindilarni
kamaytirish orqali resurslar tejaladi va ekologik xavfsizlik ta’minlanadi.
Raqamli   transformatsiya   iqtisodiy   o‘sishning   muhim   drayveriga   aylangan.
Innovatsion   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   sun’iy   intellekt   va
avtomatlashtirish tizimlaridan foydalanish orqali mehnat unumdorligi oshiriladi.
Bu esa yangi qo‘shilgan qiymat yaratish orqali milliy boylikni oshiradi.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish   barqaror   o‘sishning   yana   bir   tayanchidir.
Kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlariga   soliq   imtiyozlari,   kredit   resurslariga
kirishni   yengillashtirish   va   byurokratik   to‘siqlarni   kamaytirish   orqali
iqtisodiyotga   yangi   ishtirokchilar   kiradi.   2023-yilda   O‘zbekistonda   yangi
tashkil etilgan KOB subyektlari soni 10 foizga ortgan.
Ishlab   chiqarish   zanjirlarini   mahalliylashtirish   orqali   import   hajmi
kamaytiriladi,   milliy   iqtisodiyot   ichki   resurslarga   tayanadi.   Bu   barqarorlikni
mustahkamlabgina   qolmay,   eksport   salohiyatini   ham   oshiradi.   Ayniqsa,
avtomobilsozlik, to‘qimachilik va farmatsevtika sohalarida bu yondashuv o‘zini
oqlamoqda.
Qishloq   xo‘jaligida   intensiv   texnologiyalarni   joriy   etish   va   yer-suv
resurslaridan   samarali   foydalanish   orqali   ichki   oziq-ovqat   xavfsizligi
ta’minlanadi.   Bu   esa   inflatsiyani   nazorat   qilish,   tashqi   iqtisodiy   bog‘liqlikni
kamaytirish va milliy boylikni muhofaza qilishga xizmat qiladi.
Barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashda   ijtimoiy   barqarorlik   —   ya’ni
ta’lim, sog‘liqni saqlash, bandlik va ijtimoiy himoya sohalarining rivoji muhim 27ahamiyatga   ega.   Sog‘lom   va   malakali   inson   kapitali   —   bu   uzoq   muddatli
barqaror o‘sishning asosi hisoblanadi.
Demografik   omillar   ham   strategik   rejalashtirishda   hisobga   olinadi.
Mehnatga   layoqatli   aholi   salmog‘i   yuqori   bo‘lgan   O‘zbekiston   uchun   bu
resurslarni   to‘g‘ri   boshqarish   milliy   boylikni   oshirish   imkonini   beradi.   Shu
maqsadda   yoshlarga   yo‘naltirilgan   startap   dasturlari,   texnoparklar   faoliyati
kengaymoqda.
Quyidagi   jadvalda   O‘zbekiston   Respublikasida   2020–2024   yillarda
iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari   va   milliy   boylik   hajmi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik
ko‘rsatilgan:
Yil YaIM o‘sishi (%) Milliy boylik (mlrd. $) KOB hissasi (%)
2020 1.6 220 55
2021 7.4 245 57
2022 5.7 268 60
2023 6.1 290 62
2024 6.5 (prognoz) 315 65
Ushbu statistik ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, barqaror iqtisodiy o‘sish
milliy   boylikning   yil   sayin   ortib   borishini   ta’minlamoqda.   Ayniqsa,   kichik   va
o‘rta biznes sektorining milliy boylikdagi ulushi yilma-yil o‘sib bormoqda.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozar   ekanman,   milliy   boylik   tushunchasining
mazmun-mohiyatini,   uning   tarkibiy   qismlarini,   shakllanish   va   ko‘payish 28mexanizmlarini   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.   Ilmiy   adabiyotlar,   amaliy
tahlillar,   statistika   va   iqtisodiy   nazariyalar   asosida   olib   borgan   izlanishlarim
natijasida   milliy   boylik   mamlakat   iqtisodiy   qudratining,   aholi   farovonligi   va
barqaror   taraqqiyotning   asosiy   ko‘rsatkichlaridan   biri   ekanligiga   amin
bo‘ldim.Milliy boylik — bu faqat moddiy ne’matlar emas, balki inson kapitali,
ilm-fan,   texnologiyalar,   tabiiy   resurslar,   infratuzilma   va   ijtimoiy   barqarorlik
kabi   ko‘plab   tarkibiy   qismlardan   tashkil   topgan   murakkab   tizimdir.   Aynan
mana   shu   boyliklar   jamiyatning   uzoq   muddatli   rivojlanish   imkoniyatlarini
belgilaydi. O‘zbekiston sharoitida ham bugungi kunda milliy boylikni samarali
boshqarish   va   uni   ko‘paytirish   masalasi   dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.Ish
davomida   men   milliy   boylikni   oshirishda   innovatsiyalar,   zamonaviy   ta’lim
tizimi, inson  kapitalini  rivojlantirish, ishlab  chiqarish  samaradorligini  oshirish,
tabiiy resurslardan oqilona foydalanish, investitsiyalarni jalb qilish va iqtisodiy
siyosatning muhim omil sifatida tutgan o‘rni haqida to‘xtaldim.  Xususan, inson
kapitaliga   sarmoya   kiritish   orqali   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   salohiyatini
keskin   oshirish   mumkin.   Shu   sababli   davlat   tomonidan   olib   borilayotgan
islohotlar, xususan, “Yangi O‘zbekiston” strategiyasining ustuvor yo‘nalishlari
milliy boylikni kengaytirishga qaratilganligi bilan ahamiyatlidir.Xulosa o‘rnida
ta’kidlash   joizki,   milliy   boylikni   oshirish   —   bu   faqat   iqtisodiy   emas,   balki
ijtimoiy,   madaniy   va   axloqiy   yondashuvlarni   ham   o‘z   ichiga   olgan   kompleks
jarayondir. Kelajakda ham ushbu yo‘nalishda chuqur tahlil, izlanish va takliflar
ishlab   chiqish   orqali   milliy   boyligimizni   mustahkamlash   yo‘lida   o‘z   hissamni
qo‘shishga intilaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi 29to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz 3014) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 Milliy boylik uning tarkibi va ko’paytirish omillari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский