Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 19900UZS
Hajmi 8.0MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bahrom

Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024

194 Sotish

Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligining tuzilishi

Sotib olish
Mavzu:  Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi
darsligining tuzilishi.
MUNDARIJA
Kirish ............................................................................................................................................................ 1
I Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi va uning afzalliklari . . . . 4
1.1. Yangi Milliy o‘quv dasturi asosida tayyorlanayotgan Ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi tuzilishi va
ahamiyati ..................................................................................................................................................... 4
1.2. 2 - sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligini afzalliklari ................................................................... 8
II Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligining pedagogik asoslari
................................................................................................................................................................... 18
2.1. Ona tili va oʻqish savodxonligi – boshlangʻich sinf oʻquvchilarining nutqiy kompetentligini 
rivojlantiruvchi muhim manba sifatida ...................................................................................................... 18
2.2. 2-sinf “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligidagi matnlarni tushunish va anglash ko‘nikmalarini 
shakllantirish usullari ................................................................................................................................. 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 32
Kirish
Mavzuni   dolzarbli:   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ta’lim   tizimini   tubdan
isloh   qilish,   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish   va   shu   asnoda   barkamol
avlodni   kamol   toptirish   masalasi   dolzarb   va   ustuvor   vazifa   sifatida   e’tirof
etilmoqda. Zero, Kofi Annan ta’biri bilan aytganda, "Ta’lim har bir jamiyatda, har
bir oilada taraqqiyot zaminidir". 
1 Ta’lim   jarayonida   amalga   oshirilayotgan   barcha   yangiliklar   negizida   yosh
avlodni har jihatdan komil va yurt kelajagiga munosib hissa qo sha oladigan shaxsʻ
sifatida   tarbiyalash,   ularning   dunyoqarashini   rivojlantirishga   alohida   urg u	
ʻ
berilmoqda. "Ta’lim hayotga tayyorgarlik emas, ta’lim – bu hayotning o zi" deydi	
ʻ
Jon Dyui. Darhaqiqat,ta’lim jarayoni hayot bilan uzviy bog’lanmas ekan, bilimlar
kompetentlikka  yo’l  ochmasligi   shubhasiz.  Shu  nuqtayi   nazardan,  bugungi  kunda
maktab   ta’limi   tizimida   yangi   darsliklar,   yangi   manbalar   yaratildi.   Jumladan,
ta’limdagi   tub   o zgarishlarga   olib   kelgan   yangi   Milliy   o quv   dasturi   asosida	
ʻ ʻ
endilikda   o quv   fanlari   chiziqli   tartibda   emas,   spiralsimon   tarzda   o’qitilishi	
ʻ
belgilab   olindi.   Ya’ni   mavzular   takroriy   emas,   balki   bir-birini   mantiqan   davom
ettiruvchi   hamda   soddadan   murakkabga   tomon   yo’naltirilgan   tarzda   kiritildi.   Bu
esa   darsliklar   bosqichida   takrorlarning   oldini   oladi,   bolaning   yangi   bilim   va
ko’nikmalarga ega bo’lishida yordam beradi. 
Ma’lumki,   Milliy   o quv   dasturi   asosida   2021-2022-o quv   yilidan   boshlab	
ʻ ʻ
umumta lim   maktablarida   Ona   tili   va   O qish   fanlarining   birlashuvi   natijasi   “Ona	
ʼ ʻ
tili   va   o qish   savodxonligi”   fani   joriy   etildi   va   hamda   ushbu   fanga   "yashashni
ʻ
o rgatadigan   fan"   deya   ta’rif   berilmoqda..   Ikki   fanning   birlashuviga   asosiy   sabab	
ʻ
ona   tilini   o qitishdagi   yondashuvning   o zgarishi   bo ldi.   Endilikda   grammatika   va	
ʻ ʻ ʻ
yodlashga   asoslangan   ta limdan   tinglab  tushunish,  o qib  tushunish,   fikrni   og zaki	
ʼ ʻ ʻ
va   yozma   bayon   qilishdan   iborat   til   o rgatishning   to rt   ko nikmasini	
ʻ ʻ ʻ
rivojlantirishga qaratilgan ta lim shakliga o tildi. 	
ʼ ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   Milliy   dastur   asosida   yaratilgan   2-sinf   ona   tili   va
o‘qish   savodxonligi   darsligi   va   uning   afzalliklarini   o’rganish,   tahlil   qilish   va
muammolarini bartaraf etish usullarini chuqur tahlil qilish.
Kurs   ishningi   predmeti .   Yangi   Milliy   o‘quv   dasturi   asosida
tayyorlanayotgan   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darsligi   tuzilishi     va   ahamiyati.
Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligining
pedagogik asoslari.   2-sinf “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligidagi   matnlarni
tushunish va anglash ko‘nikmalarini   shakllantirish usullari
 Kurs ishining  vazifalari  quyidagilardan iborat:
2 1.   Milliy   dastur   asosida   yaratilgan   2-sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi
darsligi va uning afzalliklarini o’rganish 
2.   Milliy   dastur   asosida   yaratilgan   2-sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi
darsligining pedagogik asoslarini tahlil qilish  
3.   2-sinf “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligidagi   matnlarni  tushunish
va anglash ko‘nikmalarini   shakllantirish usullari
Kurs   ishining   metodlari .   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o‘rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so‘rovnomalar, ilg’or
o‘qituvchilarning ish tajribalarini o‘rganish, pedagogik  tajriba, taqqoslash.
                      Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o‘rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun   chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo‘yilgan maqsadga erishishi  uchun to‘plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi.
3 I Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi
darsligi va uning afzalliklari
1.1.   Yangi Milliy o‘quv dasturi asosida tayyorlanayotgan Ona tili va o‘qish
savodxonligi darsligi tuzilishi  va ahamiyati
Shu paytgacha Ona tili va O‘qish fanlari alohida o‘qitilgan. Endi esa ushbu
ikki   fanni   birlashtirgan   “Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi”   deb   nomlangan   yagona
fan  dars soati saqlab qolingan holatda  tashkil etiladi.
                   O‘qish fani, asosan, badiiy uslubdagi, mavhum tushunchalarni tashiydigan
matnlardan   iborat   edi.   Yangi   darslik   uchun   tanlangan   matnlar   va   she’rlar   esa
bolaning   ijtimoiy   hayotga   kirishib   keta   olishida   ko‘maklashadigan,   ham   badiiy,
ham informativ, ham ilmiy-ommabop uslubdagi matnlardan iborat.
                  Amaldagi   darsliklarda   tinglab   tushunish   kompetensiyasini   rivojlantirish
uchun   topshiriqlar   ajratilmagan   bo‘lsa,   yangisida   bu   kompetensiyasini
rivojlantirish uchun har bir mavzuga alohida topshiriqlar ishlab chiqilgan 1
. 
1
  Azimova   I.,   Mavlonova   K.,   Quronov   S.,   Shokir   Tursun.   Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   /2-sinf   uchun   darslik;ʻ
Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021.
4           O‘qib tushunish kompetensiyasini rivojlantirish uchun ajratilgan topshiriqlar
esa,     asosan, matnda ochiq ifodalangan ma’lumotlarga, yoki didaktik elementlarga
qaratilar   edi.   Endi   esa   darslikda   o‘qib   tushunish   kompetensiyasining   barcha
qismlarini qamrab oladigan savol va topshiriqlar bo‘ladi. 
        Shu paytgacha ona tilini o‘qitishdan maqsad tilning grammatikasini o‘rgatish,
til   strukturasiga   oid   qoidalarni   yod   oldirish   edi.   Yangi   darslikda   eng   muhim
qoidalargina qoldirilgan. Rang-barang tasvirlar va qiziqarli topshiriqlarga ko‘proq
urg‘u berilgan.
Ahamiyatli tomoni endi o‘qituvchilar uchun “O‘qituvchi kitobi”, o‘quvchilar
uchun esa “Mashq daftari” ham bo‘ladi. 
5            Eski darsliklar til strukturasini o‘rgatishga qaratilgan. Yangi darsliklarda esa
til strukturasidan ko‘ra, tilning leksikologik, semantik tomonlariga urg‘u berilgan. 
Ya’ni asosiy e’tibor so‘z, uning ma’nolari, o‘rindoshlari, qo‘llanish o‘rinlari,
lug‘at boyligi kabi tomonlarga qaratilgan.
                   Amaldagi darslikdan o‘rin olgan matnlarda bola yoshiga mos bo‘lishidan
ko‘ra,   didaktik   ahamiyatiga   urg‘u   berilgan.   Taqdim   etilayotgan   didaktika   esa
yoshga   mos,   qiziqarli   mavzulardagi   matnlar   hamda   she’rlarga   singdirilgan.
Yozuvchilar bilan birgalikda matnlar qayta ishlab chiqilgan. 2
          Darsliklardagi tushunarsiz bo lishi mumkin bo lgan so zlar izohsiz qoldirilarʻ ʻ ʻ
edi. Yangi darsliklarda bolaning tushunishi uchun qiyin bo lgan so zlar darslikning	
ʻ ʻ
2
  Temirova K.S. Boshlang ich sinf o quvchilarning nutqiy kompetensiyalarini  shakllantirish. "Pedagogik mahorat"	
ʻ ʻ
ilmiy-nazariy va metodik jurnali, № 6/2022.
6 orqa qismida maxsus lug atga joylashtirilgan. Bundan tashqari ular ustida alohidaʻ
mashqlar ishlab chiqilgan. 
                     Tayyorlanayotgan darslikda gapdan to yaxlit matn yaratishgacha bo‘lgan
jarayon   tizimli   ravishda   ishlab   chiqilgan.   Avval   gaplardagi   bo‘sh   o‘rinlarni
to‘ldirishni   boshlagan   bola   ma’lum   mavzu   doirasida   kichik   matn   yarata   olish
darajasiga olib chiqiladi.
                    Shuningdek,   darslikda   o‘quvchilarning   eng   og‘riqli   muammosi   bo‘lgan
og‘zaki   javob   beriladigan,   o‘gzaki   tarzda   bajariladigan   alohida   topshiriqlar   ham
ishlab   chiqilgan.   Yodlash   uchun   berilgan   she’rni   aytib   berishlari   uchun   alohida
vaqt ajratilgan.
7                     Yangi   darslikda   uyga   vazifalar   mavjud   emas.   Nutqiy   mavzular   asosida
izchillikda   bir-birini   to‘ldiradigan,   o‘zi   izlanib   topishga   qaratilgan   nostandart
mashq va topshiriqlar ishlab chiqilgan.
                    Ma'lum   mavzu   doirasida   assotsiativ   tasavvur   darajasidan   og‘zaki   yoki
yozma   matn   yaratish   darajasiga   olib   chiqishga   qaratilgan   ta'lim   mazmuni   ishlab
chiqilgan.
Badiiy   matnlar   bilan   ishlashda   muallifning   so‘z   qo‘llash   mahorati   amaliy
topshiriqlar orqali ochib berilgan.
1.2. 2 - sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligini afzalliklari
«Ona tili» darslarida  o‘quvchilarni  mustaqil  va ijodiy fikrlashga  yo‘naltirish
lozim.   Shuning   uchun   o‘quv   dasturi   va   u   asosida   yaratiladigan   darsliklarda
grammatik   qoidalarni   yodlatishdan   voz   kechish,   ijodiy   tafakkur   tarzini
shakllantirish,   dars   va   mashg‘ulotlarni   o‘quvchilarning   nutqiy   malakasini   yuzaga
keltirishga qaratish maqsad qilib olindi. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida  ona
tili   fanini   o‘qitishning   maqsadi   -   o‘quvchilarda   og‘zaki   va   yozma   nutq
ko‘nikmasini,   ijodiy   fikrlash   malakasini,   kitobxonlik   va   nutq   madaniyatini
rivojlantirishdan iborat.  
Ona   tili   fanini   o‘qitishning   asosiy   vazifasi:   o‘quvchi   shaxsini   fikrlashga,
o‘zgalar fikrini anglashga, o‘z fikrini og‘zaki hamda yozma shaklda savodli bayon
qila   olishga   qaratilgan   nutqiy   kompetensiyani   rivojlantirish;   o‘quvchilarda
grammatikaga   oid   bilimlarni   (fonetika,   leksikologiya,   so‘zning   tarkibi,   so‘z
yasalishi,   morfologiya,   sintaksis,   yozuv   va   imlo,   tinish   belgilari,   nutq   uslublari,
stilistikaga   oid   tushunchalarni)   shakllantirish   va   rivojlantirish   hamda   ona   tilining
keng imkoniyatlaridan unumli foydalangan holda o‘qigan, ko‘rgan, eshitganlarini
nutqiy   to‘g‘ri   va   ravon   bayon   eta   olish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan
lingvistik   kompetensiyalarni   shakllantirishdan   iborat.   Ona   tili   fanining   o‘quv
dasturi   o‘quvchilarda   kompetensiyalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   Davlat
ta’lim   standarti   talablaridan   kelib   chiqib   tuzilgan.   O‘quv   dasturida   o‘quvchilarda
8 fanga   doir   nutqiy   va   lingvistik   kompetensiyalarni   hamda   tayanch
kompetensiyalarning  elementlarini shakllantirish ko‘zda tutilgan.  
Boshlang‘ich   ta’limda   -   o‘quvchilarning   savodxonligini   ta’minlash,   og‘zaki
va yozma nutqida adabiy nutq me’yorlariga rioya qilishni shakllantirishdan iborat.
Boshlang ʻ ich   ta’limda   –   o ʻ quvchilarning   savodxonligini   ta’minlash,   og ʻ zaki   va
yozma nutqida adabiy nutq me’yorlariga rioya qilishni shakllantirishdan iborat.  
Boshlang ʻ ich ta’lim ona tili o ʻ quv dasturi quyidagi bo ʻ limlarni o ʻ z ichiga oladi:  
 Savod o ʻ rgatish va nutq o ʻ stirish.  
 Fonetika, grammatika, imlo va nutq o ʻ stirish.  
Savodga   o ʻ rgatish   jarayoni   ikki   davrda:   alifbegacha   tayyorlov   va   alifbe
davriga     ajratiladi.   Savodga   o ʻ rgatishning   tayyorgarlik   va   alifbe   davrida   ta’lim
tahlil-tarkib     tovush   usulida   amalga   oshiriladi.   Bunda   o ʻ quvchilar   nutqini   yangi
so ʻ zlar hisobiga  boyitishga alohida e’tibor qaratiladi. 3
  
Shuningdek,   1-4-sinflarda   “Ona   tili”   fani   chuqur   o ʻ rganiladigan
ixtisoslashtirilgan   davlat   umumta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayonini
takomillashtirish,   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish,   o ʻ quvchilardagi
qobiliyat   va   iste’dodni   yanada   kamol   toptirish   uchun   ixtisoslikka   yo ʻ naltirilgan
o ʻ quv   dasturi   kompetensiyalarni   shakllantirishga   yo ʻ naltirilgan   o ʻ quv   dasturiga
moslashtirildi.   Bunda   yillik   o ʻ quv   soatlari   A1   bosqichda   608   soat   bo ʻ lsa,   A1+
bosqichda esa 680 soatni tashkil etadi.  
Umumiy   o ʻ rta   ta’lim   tizimida   o ʻ quvchilarda   fanga   oid   kompetensiyalar
bilan   birgalikda tayanch kompetensiyalarning shakllantirilishi belgilab berilgan.
Bunga     ko ʻ ra,   “Ona   tili”   fanini   o ʻ qitish   jarayonida1-4-sinf   o ʻ quvchilarida
quyidagi tayanch  kompetensiyalar shakllantirilib boriladi.  
Husnixatga o ʻ rgatish. Husnixatga o ʻ rgatishning vazifasi harf, so ʻ z, gap va
matnni   to ʻ g ʻ ri   va   chiroyli   yozishni   takomillashtirishdir.   Yozuvni   o ʻ rganish
jarayonida o ʻ quvchi tovushning shakli bo ʻ lgan harfni, so ʻ z va gapni kitobdan va
doskadan to ʻ g ʻ ri, husnixat qoidalariga rioya qilib ko ʻ chirib yozish, yozganlarini
3
  Kuznetsova   M.I   “PIRLS   2021   solishtirma   tadqiqoti   doirasida   o‘qish   savodxonligi   shakllantirishning   o‘ziga   xos
xususiyatlari
9 Tekshira   olish   va   yo ʻ l   qo ʻ ygan   grafik   kamchilik   hamda   xatolarini   o ʻ qituvchi
rahbarligida o ʻ zi tuzata olishi kerak.  
Bu   davrda   eshitib   yozish   ko ʻ nikmalari   ham   rivojlantirib   boriladi.   1-
sinfda  o ʻ quv yilining yarmidan boshlab husnixat malakalarini takomillashtirib
boriladi.     2-4-sinflarda   esa   har   bir   ona   tili   darsining   5-8   daqiqasi   husnixat
mashqlariga  ajratiladi.  
1-4-sinflarda “Iqtisod va soliq alifbosi” fanining sodda elementlari ona tili
fani   mazmuniga,   ya’ni   mavzular   kesimida   ham   singdirib   o ʻ qitilishi   ko ʻ zda
tutilgan.  
Yangi   tahrirdagi   o‘quv   dasturidagi   o‘zgarishlar.   1-4-sinflarda   “Iqtisod   va
soliq   alifbosi”   fanining   sodda   elementlari   ona   tili   fani   mazmuniga,   ya’ni
mavzular  kesimida ham singdirib o‘qitilishi ko‘zda tutilgan.  
Shuningdek,   1-4-sinflarda   Ona   tili   fani   chuqur   o‘rganiladigan
ixtisoslashtirilgan   davlat   umumta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayonini
takomillashtirish,   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish,   o‘quvchilardagi
qobiliyat va iste’dodni yanada kamol toptirish uchun ixtisoslikka yo‘naltirilgan
o‘quv dasturi kompetensiyalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan o‘quv dasturiga
moslashtirildi.   Bunda   yillik   o‘quv   soatlari   A1   bosqichda   540   soatni   tashkil
etadi.  
O‘qish   (1-4-sinf)   fanini   o‘qitishning   asosiy   vazifasi:     o‘quvchilarning
og‘zaki   nutqi   adabiy   til   me’yorlari   asosida   shakllanishi   va     rivojlanishini
ta’minlash, nutqiy kompetensiyani o‘stirish;   yozma nutqda yuksak savodxonlik,
adabiy   til   me’yorlariga   rioya   etish,     uslubiy   rang-baranglikdan   foydalana   olish
ko‘nikma   va   malakalarini   rivojlantirish     hamda   dastlab   tanish,   keyin   notanish
matn   ifodali   o‘qitilib,   o‘quvchidagi     ko‘nikma,   malaka   aniqlanadi.   Shuningdek,
miqdoriy ko‘rsatkich - o‘qish tezligi,   ongli va ravon o‘qish, bir daqiqada nechta
so‘z o‘qiy olishi ham belgilanadi.   Bolaning matn mazmunini to‘liq o‘qib olishi,
qayta hikoyalashi,    shuningdek, o‘zgalar nutqini  eshitib, tushunib olishi  maqsad
qilinadi.  
10 Mazkur   dasturdan   o‘rin   olgan   vatan   mavzusidagi   asarlar   o‘quvchilarni
mamlakatimizning   ijtimoiy-siyosiy,   madaniy-ma’rifiy   hayoti   va   xalqimizning
bunyodkorlik yo‘lidagi olib borayotgan ishlari bilan tanishtirishga yordam beradi.
1-sinfning   o‘quv   yili   oxirida   bolalar   Vatan   va   uning   tabiati,   insoniy
qadriyatlari haqida kichik-kichik asarlarni o‘qiydilar.  
2-sinfda   shakl   va   mazmun   jihatdan   uncha   murakkab   bo‘lmagan   Vatan,   ona
tabiat,   istiqlol,   kishilarning   hayoti   va   mehnati,   axloqiy   munosabatlar   haqidagi
asarlar bilan tanishadilar.  
4-sinflar o‘qish dasturida mavzular ko‘lami ancha kengayadi.  
Bu   sinflarda   o‘qish   darslarining   kattagina   qismi   asarni   o‘qit   va   matn   ustida
ishlashga qaratiladi.  
Darsda   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradigan,   tasavvurlarini   boyitadigan
usullardan   foydalanish,   asarlarni   janr   mazmunidan   kelib   chiqib,   rollarga   bo‘lib
o‘qish, qahramonlar nomidan qayta hikoya qilish, qahramonning taqdiri haqidagi
hikoyani davom ettirish, qiziqarli mavzularda og‘zaki hikoya tuzdirish kabi ijobiy
topshiriqlardan foydalanish kabi ishlar amalga oshiriladi.  
Sinfdan   tashqari   o‘qish   darslari   bilan   bog‘lab   olib   boriladi.   Sinfdan
tashqario‘qish   mazmuniga  ko‘ra   ta’limning   har   bir   bosqichida   ikki   asosiy
bo‘limga ajratiladi:  
Birinchi   bosqichda   o‘qish   doirasi,   ya’ni   o‘qitiladigan   kitoblar   va   ularni
qaysi   tartibda   o‘qish   bilan   tanishtirish   yuzasidan   o‘quvchilarga   ko‘rsatma
beriladi.  
Ikkinchi   bosqichda   shu   o‘quv   materiallar   asosida   bilim,   ko‘nikma   va
malakalar   shakllantiriladi.   O‘quvchilar   kitob   va   ularning   mualliflari   haqidagi
bilimlarni   bevosita   amaliy   faoliyatlari,   ya’ni   kitob   ustida   ishlash   jarayonida
egallaydilar.   O‘quvchilar   o‘qituvchi   rahbarligi   ostida   avval   mavzuga   oid   bir
necha     kitob   bilan   tanishsa,   keyinroq   bolalar   yozuvchilarning   asarlari   bilan
tanishadilar,     so‘ngra   bolalarning   qiziqishlariga   mos,   ruhiyatlariga   yaqin   har   xil
mualliflarning     bir   mavzuga   doir   kitoblarini   mustaqil   tanlab   olishga   o‘tadilar.
O‘quvchilar milliy va jahon adabiyotlarini o‘qib, tahlil qilish asosida   ezgulik va
11 yovuzlik,   yaxshilik   va   yomonlik,   go‘zallik   va   xunuklik   haqidagi   xilma-     xil
talqinlarga duch kelishadi 4
. 
Ularga   ongli   munosabat   bildirish   hamda   o‘zlaridagi     axloqiy-ma’naviy
fazilatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishiga   zamin   yaratadi.     Mutolaa
o‘quvchilarning   og‘zaki   hamda   yozma   nutqlari   rivojlanadi.   Bolaning     matn
mazmunini   to‘liq   o‘qib   olishi   qayta   hikoyalashi,   shuningdek,   o‘zgalar   nutqini
eshitib, tushunib olishi malakalari hosil qilinadi.  
O‘qish fani o‘quv dasturi strukturasining qisqa annotatsiyasi  
O‘qish fani 1-4-sinflarda jami 438 soat hajmda o‘qitilib, haftasiga 13 soat,
shundan 1-sinfda 4 soatdan (jami - 132 soat), 2-sinfda 3 soatdan (jami - 102 soat),
3-sinfda   3   soatdan   (jami   -   102   soat),   4-sinfda   3   soatdan   (jami   -   102   soat)
o‘qitiladi.  
O‘quv   dasturida   “Uqtirish   xati”   keltirilgan   bo‘lib,   unda   O‘qish   fanining
o‘qitishning   ahamiyati   va   unga   zamonaviy   yondashuvlar,   fanni   o‘qitishning
maqsad   va   vazifalari,   o‘quv   dasturidagi   mavzularning   mazmuni   yoritilgan.
Adabiy   tushunchalarni   anglash   tipidagi   savol-topshiriqlar   mazkur   bo‘limda
berilmagan.   Yuqorida   qayd   qilingan   tasnifga   ko‘ra,   1-sinf   «O‘qish   kitobi»da
matnlardan so‘ng asosan qayta xotirlash tipidagi savollar berilgani aniqlandi.  
Faqatgina   bo‘lim   yuzasidan   o‘tkaziladigan   takrorlash   darslari   uchun   savol-
topshiriqlar tavsiya qilingan.  
1- sinfda   qayta   xotirlash   tipidagi   savol-topshiriqlar   68   foizni,   qisman
izlanuvchanlik   tipidagilari   22   foizni,   ijodiy   tipdagi   savol-   topshiriqlar   10
foizni  tashkil etadi.  
2- sinfda   tavsiya   qilingan   savol-topshiriqlarning   60   foizi   1-,   22   foizi   2-,   12
foizi 3-, 6 foizi 4-tipga mansubligi aniqlandi.  
3- sinfda   qayta   xotirlash   tipidagi   savol-topshiriqlar   40   foizni,   qisman
izlanuvchanlik   tipidagi   savol-topshiriqlar   20   foizni,   ijodiy   tipdagi   savol-
topshiriqlar   28   foizni,   adabiy   tushunchalarni   anglash   bilan   bog‘liq   savol-
topshiriqlar 12 foizni tashkil qiladi.  
4
  Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf   uchun   /K.   Mavlonova   [va   boshq.].   –   Toshkent:
Respublika ta’lim markazi, 2021. – B 16-27-35
12 Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarning   ona   tili   ta’lim   sohasi
bo‘yicha   tayyorgarlik   darajasiga   qo‘yiladigan   minimal   talablar   quyidagi   uch
parametrik standart o‘lchovi orqali aks ettiriladi.  
1 O‘qish texnikasi.  
2 O‘zgalar fikrini va matn mazmunini anglash.  
3 Fikrini yozma shaklda bayon etish malakasi.  
Bo‘shlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilar   ona   tili   o‘qish   bo‘yicha   quyidagi   bilim,
ko‘nikma va malakalarni egallashi shart.  
 5-mavzu: Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida kechadigan kognitiv jarayonlar  
Zamonaviy   ta’lim   doirasida   boshlang‘ich   maktab   yoshidagi   bolalarni
rivojlantirish   va   o‘qitishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Aynan   shu   yosh   davrida
bolaning nafaqat aqliy, balki jismoniy va axloqiy rivojlanishi ham shakllanadi.  
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida kognitiv faoliyatida katta o‘zgarishlar ro‘y beradi.
Bu vaqtda dunyoga  bilim  munosabati,  o‘quv faoliyati, tashkil  etish  va o‘zini  o‘zi
boshqarish ko‘nikmalari shakllanadigan davridir.  
Bugungi  kunda yosh  o‘quvchilarning bilim  sohasini  rivojlantirish ayniqsa
dolzarb   hisoblanadi,   chunki   bolaning   bilim   doirasi   uning   aqliy   fazilatlarini
rivojlantirish sohasidir.  
Boshlang‘ich   maktab   yoshi   davrida   bolalar   bunday   o‘zgarishlarning
ko‘pligi   bilan   ajralib   turadi   va   bu   yoshdagi   kognitiv   soha   rivojlanishining
asosiy  xususiyati aqliy kognitiv jarayonlarning yuqori darajalarga o‘tishi bilan
ifodalanadi.  
Aniqroq   qilib   aytganda,   kognitiv   jarayon   bu   -   shaxslar   bilimlarni   hosil   qilish
va o‘zlashtirishga qodir bo‘lgan jarayonlardir.  
Kognitiv   -   bu   lotin   tilidan   olingan   so‘z   bo‘lib,   y   “bilish”   degan   ma’noni
anglatadi.  
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining obyektlar va hodisalarning belgilari va
xususiyatlari   haqidagi   xulosalari   ko‘pincha   vizual   tasvirlar   va   tavsiflarga
asoslanadi.   Ayrim   obyektlar   va   hodisalarni   tasniflash   qobiliyati   yosh   maktab
o‘quvchilarida   aqliy   faoliyatning   yangi   murakkab   shakllarini   rivojlantiradi,   ular
13 asta-sekin   idrok   etishdan   ajralib   chiqadi   va   o‘quv   materiali   ustida   ishlashning
nisbatan mustaqil jarayoni bo‘lib, o‘ziga xos texnik va usullarni egallaydi.  
Bola   munosabatlarida   o‘zgarib   turadigan   asosiy   narsa,   bolaga   yangi
majburiyatlari   munosabati   bilan,   nafaqat   o‘zi   va   oilasi,   balki   jamiyat   uchun
ham     muhim   bo‘lgan   yangi   tizimdir.   U   fuqarolik   kamolotiga   olib   boradigan
zinapoyaning   birinchi   qatoriga   kirgan   odam   sifatida   ko‘rila   boshladi.
Boshlang‘ich maktab yoshidagi yetakchi faoliyat ta’lim (kognitiv)  faoliyatidir.
Va   o‘rganishdagi   muvaffaqiyat   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   bolaning   bilim
jarayonlarining rivojlanishiga bog‘liq.  
Boshlang‘ich maktab yoshidagi kognitiv aqliy jarayonlarning rivojlanishi
o‘yin   yoki   amaliy   faoliyat   kontekstida   bexosdan   bajariladigan   majburiy
harakatlardan   boshlab,   ular   o‘zlarining   maqsadi,   motivi   va   bajarilish   uslubiga
ega  bo‘lgan mustaqil aqliy faoliyat turlariga aylanishi bilan tavsiflanadi.  
1-   va   qisman   2-sinf   o‘quvchilarini   idrok   etishning   eng   tipik   xususiyati
uning    past   farqlanishidir.  2-sinfdan  boshlab  maktab  o‘quvchilari  orasida  idrok
etish     jarayoni   biroz   murakkablashadi   va   unda   tahlil   ustunlik   qila   boshlaydi.
Ba’zi  hollarda idrok kuzatuv xarakterini oladi.  
Yosh   o‘quvchining   idroki,   avvalo,   predmetning   o‘ziga   xos   xususiyatlari
bilan   belgilanadi.   Shuning   uchun   bolalar   obyektlarda   asosiy,   muhim,   muhim
emas,     balki   aniq   ajralib   turadigan   narsalarni   -   rangi,   o‘lchami,   shakli   va
boshqalarni     payqashadi.   Shu   sababli,   o‘quv   materiallarida   ishlatiladigan
rasmlarning soni va  ravshanligi qat`iy tartibga solinishi va juda oqlangan bo‘lishi
kerak.     Suratlarni   idrok   etish   va   chizish   xususiyatlari   mavjud.   Kichik   maktab
o‘quvchilari   og‘zaki   materialni   yodlab   olishda   rasmlarni   kichik   yoshda   eslab
qolish   uchun   vosita   sifatida   ishlatishadi,   bolalar   mavhum   tushunchalarni
bildiruvchi   so‘zlardan   ko‘ra   obyektlar   nomini   anglatuvchi   so‘zlarni   yaxshiroq
eslashadi.  
Kichik   maktab   o‘quvchilari   o‘zlarining   idrokini   qanday   boshqarish
kerakligini hali bilmaydilar, u yoki bu mavzuni mustaqil  tahlil qila olmaydilar
va   ko‘rgazmali qurollar bilan to‘liq ishlay olmaydilar. Tashqi jozibadorligidan
14 qat`i     nazar,   o‘quv   faoliyati   mavzulariga   e’tibor   berishni   o‘rgatish   kerak.
Bularning     barchasi   o‘zboshimchalik,   mazmunlilikni   rivojlantirishga   va   shu
bilan birga  idrokni tanlab olishga olib keladi.  
Yuqorida ta’kidlab o‘tilganidek, etti yoshli bola tashqi tomondan yorqin va
hissiy jihatdan ta’sirchan voqealarni, tavsiflarni va hikoyalarni osongina eslaydi.  
Bu yoshda xotira ikki yo‘nalishda rivojlanadi - o‘zboshimchalik va mazmunli.  
Bolalar   o‘zlarining   qiziqishini   uyg‘otadigan,   yorqin   ko‘rgazmali   qurollar
yoki     tasvirlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   esdalik   va   boshqalar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
o‘quv     materiallarini   bemalol   eslashadi.   Ammo,   maktabgacha   yoshdagi
bolalardan farqli    o‘laroq, ular  o‘zlariga qiziq bo‘lmagan materiallarni  maqsadli
ravishda,   ixtiyoriy     ravishda   yodlab   olishlari   mumkin.   Har   yili   ko‘proq   o‘qitish
o‘zboshimchalik     xotirasiga   asoslangan.   Xotiraning   ikkala   shakli   -   ixtiyoriy   va
ixtiyorsiz -  boshlang‘ich maktab yoshida shunday sifatli o‘zgarishlarga uchraydi,
buning  natijasida ularning yaqin aloqalari va o‘zaro o‘tishlari yo‘lga qo‘yiladi. 
Xotiraning  har bir shaklidan bolalar tegishli sharoitlarda foydalanishi juda
muhim (masalan,  matnni yodlashda asosan ixtiyoriy xotira ishlatiladi).  
Kognitiv   faollik   tufayli   barcha   xotira   jarayonlari   jadal   rivojlanadi:
ma’lumotlarni   yodlash,   saqlash,   ko‘paytirish.   Shuningdek,   xotiraning   barcha
turlari: uzoq muddatli, qisqa muddatli, operatsion. Xotiraning rivojlanishi o‘quv
materialini   yodlash   zarurati   bilan   bog‘liq.   Shunga   ko‘ra,   ixtiyoriy   yodlash   faol
shakllanadi.   Bu   nafaqat   nimani   eslash,   balki   qanday   eslab   qolish   muhim
ahamiyatga ega bo‘ladi.  
Boshlang‘ich maktab yoshida fikrlash asosiy funktsiyaga aylanadi. Buning
yordamida   fikr   jarayonlari   jadal   rivojlanib,   tiklanadi.   Maktabgacha   yoshda
vizual-  majoziy shakldan og‘zaki-mantiqiy fikrlashga o‘tish nihoyasiga etmoqda.
Bolada   mantiqiy ravishda to‘g‘ri fikrlash mavjud: fikrlashda u operatsiyalardan
foydalanadi.   Maktab   ta’limi   og‘zaki-mantiqiy   fikrlash   ustuvor   rivojlanishga
imkon  beradigan tarzda tuzilgan. Kontseptual fikrlash va aqliy operatsiyalarning
elementlari   shakllantiriladi   -   nazariy   tarkibni   tegishli   ravishda   qayta   ishlash
15 uchun     zarur   bo‘lgan   tahlil,   sintez,   taqqoslash,   guruhlash,   tasniflash,
mavhumlashtirish.  
Amaliy   tahlil   ustunlik   qiladi.   Bu   shuni   anglatadiki,   o‘quvchilarga   o‘quv
muammolarini   hal   qilish   oson,   bu   erda   siz   obyektlarning   o‘zlari   bilan   amaliy
harakatlardan   foydalanishingiz   yoki   obyektlarni   qismlarini   vizual   qo‘llanmada
ko‘rib chiqish orqali topishingiz mumkin.  
Kognitiv   jarayonlar   o‘z   ichiga   quyidagilarni   oladi:   idrok,   e’tibor,   xotira,
tasavvur   va   fikrlash.   Keling,   boshlang‘ich   maktab   yoshiga   xos   bo‘lgan   bilim
jarayonlarining namoyon bo‘lishini tavsiflaymiz.  
Idrok.   Idrok   tushunchasi   lotin   tilida   “persiptio”   qabul   qilish,   idrok   deb
nomlanadi, uning yuqori bosqichi esa “appersepsiya” deyiladi. Idrokning muhim
tomoni   –   bu   uning   xususiyatlarining   turli   jabhalar,   vaziyatlar,   sharoitlarda
namoyon bo‘lishidir. Idrokning  muhim  xususiyati  bu  faol  ravishda  bevosita  aks
ettirish   imkoniyatining   mavjudligidir.   Umumiy   qilib   aytgandai   idrok   -   tirik
organizmning ma ʼ lumotlarni qabul qilib, qayta ishlash jarayoni . 
Odatda,   boshlang‘ich   ta’lim   o‘quvchilarining   idrok   qilish   faoliyati   uning
o‘zlashtirgan   bilimlari,   to‘plagan   tajribalari,   shuningdek,   murakkab   analitik-
sintetik   harakatlar   tizimi   zamirida   yuzaga   keladi.   Bu   holat   idrok   qilishni   zarur
bo‘lgan  o‘quv  fani   mohiyatiga  bog‘liq  ilmiy  faraz  yaratish,   uni   amalga  oshirish
borasida   qaror   qabul   qilish,   yaqqol   voqelik   bilan   tasavvur   qilinayotgan   o‘zaro
mosligini   aniqlash   singari   bosqichma-bosqich,   o‘zaro   bir-birini   taqozo   etuvchi
tarkibiy qismlardir. Muayyan sharoitda o‘quvchi idrok qiladigan narsa yoki rasm
idrokning   ob’ekti   deb   ataladi.   Idrok   qilinadigan   narsa   uni   o‘rab   turgan   boshqa
narsa, jism yoki hodisalarga nisbatan ob’ekt hisoblanib, ob’ektning atrofidagilar
esa fon deyiladi. Idrokning sifati ob’ektni fondan tez, to‘liq va aniq ajratib olish
bilan   belgilanadi.   Idrokning   predmetliligi,   yaxlitligi,   ma’lum   tartibda   tuzilishi,
konstantligi, anglanganligi, tanlovchanligi uning eng muhim xususiyatlaridandir.
Yosh   o‘quvchining   bilimining   asosi   atrofdagi   dunyoni   bevosita   idrok
etishdir.   Idrokning   barcha   turlari   o‘quv   faoliyati   uchun   muhimdir:   obyektlar
shakli,     vaqt,   makonni   idrok   qilish.   Agar   biz   olingan   ma’lumotlarning   aksini
16 ko‘rib  chiqsak, unda idrokning ikki turini ajratib ko‘rsatishimiz mumkin: tavsifiy
va     tushuntirish.   Ta’riflovchi   bolalar   haqiqatga   asoslangan.   Ya’ni,   bunday   bola
matnni   asl nusxasiga yaqinroq takrorlashi mumkin, ammo u, ayniqsa, ma’nosini
tushunmaydi.   Tushuntirish   turi,   aksincha,   asarning   ma’nosini   izlab,   uning
mohiyatini eslay olmasligi mumkin. Odamga xos bo‘lgan individual xususiyatlar
idrokga ham ta’sir qiladi. Ba’zi bolalar idrokning to‘g‘riligiga e’tibor berishadi, u
taxminlarga murojaat qilmaydi, o‘qigan yoki eshitgan narsalarini taxmin qilishga
urinmaydi.   Boshqa   individual   turi,   aksincha,   ma’lumotni   taxmin   qilishni,   uni
o‘zining   oldindan   o‘ylangan   individual   fikri   bilan   to‘ldirishni   izlaydi.   Yosh
o‘quvchini   idrok   qilish   majburiy   emas.   Bolalar   maktabga   yetarlicha   rivojlangan
idrok bilan keladi. Ammo bu idrok taqdim etilgan narsalarning shakli va rangini
tan   olish   uchun   pastga   tushadi.   Shu   bilan   birga,   bolalar   obyektda   asosiy   emas,
maxsus, ammo yorqin, ya’ni boshqa obyektlar fonida ajralib turadigan narsalarni
ko‘rishadi. 5
  
O‘ylash.   Boshlang‘ich   maktab   yoshida   bolaning   tafakkuri   vizual-majoziy
shakldan og‘zaki-mantiqqa o‘tadi. Vizual tasvirlar va shakllarga tayanadi. Kichik
maktab   o‘quvchilarining   fikrlash   faoliyati   ko‘p   jihatdan   hali   ham   maktabgacha
yoshdagi   bolalarning   fikrlashiga   o‘xshaydi.   Ushbu   kognitiv   jarayonni   tushunish
uchun   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarda   aqliy   operatsiyalar   rivojlanishining   o‘ziga
xos   xususiyatlarini   tushunish   kerak.   Ular   tarkibiga   tahlil,   sintez,   taqqoslash,
umumlashtirish va ishlab chiqish kabi komponentlar kiradi.  
Tahlil-   bu   obyektni   aqliy   jihatdan   alohida   qismlarga   ajratish   va   undagi
fazilatlarni   yoki   xususiyatlarni   ajratish.   Yosh   maktab   o‘quvchisida   amaliy   va
hissiy     tahlil   ustunlik   qiladi.   Muayyan   obyektlar   (tayoqlar,   obyektlar   modellari,
kublar va  boshqalar) yordamida bolalar uchun muammolarni hal qilish yoki ularni
vizual     tarzda   kuzatib,   obyektlarning   qismlarini   topish   osonroq   bo‘ladi.   Bu
obyektning     modeli   ham,   obyekt   yashaydigan   tabiiy   sharoitlar   ham   bo‘lishi
mumkin.  Sintez - oddiydan murakkabgacha aqliy zanjirni qurish qobiliyati. Tahlil
va    sintez  bir-biri  bilan  chambarchas  bog‘liq.  Bola  qanchalik  chuqur   tahlil  qilsa,
5
  Azimova   I.,   Mavlonova   K.,   Quronov   S.,   Shokir   Tursun.   Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   /2-sinf   uchun   darslik;ʻ
Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021.
17 sintezni   to‘liqroq   bajaradi.   Agar   biz   bolaga   fitna   rasmini   ko‘rsatsak   va   uning
ismini     aytmasak,   unda   ushbu   rasmning   tavsifi   chizilgan   obyektlarning   oddiy
ro‘yxatiga     o‘xshaydi.   Rasm   nomining   xabari   tahlil   sifatini   yaxshilaydi,   bolaga
butun     rasmning   ma’nosini   bir   butun   sifatida   tushunishga   yordam   beradi.
Taqqoslash.   Bu   narsa   yoki   hodisalarni   ular   ichida   umumiy   yoki   har   xil     topish
uchun   taqqoslashdir.   Yosh   maktab   o‘quvchilari   yorqin   belgilarga   ko‘ra,
ajablantiradigan   narsalarga   ko‘ra   taqqoslanadi.   Bu   yumaloq   obyekt   yoki   yorqin
rang   bo‘lishi   mumkin.   Ba’zi   bolalar   obyektlarni   taqqoslash   orqali   eng   ko‘p
belgilarni ajratib ko‘rsatishadi, boshqalari esa kamroq.  
Umumlashtirish.   Yosh   o‘quvchilar,   birinchi   navbatda,   narsalarning
diqqatga sazovor, yorqin belgilarini  ajratib turadilar. Ko‘pgina umumlashmalar
aniq xususiyatlar haqida. Agar biz bolalarga turli guruhlarga tegishli bo‘lgan bir
qator   obyektlarni   bersak   va   ularni   umumiy  mezonlarga   muvofiq   birlashtirishni
taklif   qilsak,   kichik   o‘quvchiga   mustaqil   ravishda   umumlashtirish   qiyinligini
ko‘ramiz.   Voyaga   etgan   kishining   yordamisiz,   vazifani   bajarayotganda,   u   turli
xil  ma’noga ega bo‘lgan so‘zlarni bitta guruhga birlashtirishi mumkin. Umumiy
tushunchalar   tushunchalarda   belgilanadi.   Kontseptsiyalar   obyekt   yoki
hodisaning  muhim xususiyatlari va atributlari to‘plamidir. 
II Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi
darsligining pedagogik asoslari
2.1.  Ona tili va o qish savodxonligi – boshlang ich sinfʻ ʻ   o quvchilarining nutqiy	ʻ
kompetentligini   rivojlantiruvchi muhim manba sifatida
Ma’lumki,   Milliy   o quv   dasturi   asosida   2021-2022-o quv   yilidan   boshlab	
ʻ ʻ
umumta lim   maktablarida   Ona   tili   va   O qish   fanlarining   birlashuvi   natijasi   “Ona	
ʼ ʻ
tili   va   o qish   savodxonligi”   fani   joriy   etildi   va   hamda   ushbu   fanga   "yashashni
ʻ
o rgatadigan   fan"   deya   ta’rif   berilmoqda..   Ikki   fanning   birlashuviga   asosiy   sabab	
ʻ
ona   tilini   o qitishdagi   yondashuvning   o zgarishi   bo ldi.   Endilikda   grammatika   va	
ʻ ʻ ʻ
yodlashga   asoslangan   ta limdan   tinglab  tushunish,  o qib  tushunish,   fikrni   og zaki	
ʼ ʻ ʻ
18 va   yozma   bayon   qilishdan   iborat   til   o rgatishning   to rt   ko nikmasiniʻ ʻ ʻ
rivojlantirishga qaratilgan ta lim shakliga o tildi. 	
ʼ ʻ
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fanini   o‘qitishda   asosiy   e’tibor   o‘quvchida
tilga   doir   to rt   ko nikma:   o qib   tushunish,   tinglab   tushunish,   nutq   so zlash   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yozish   hamda   grammatik   savodxonlikni   shakllantirishga   qaratiladi.   Ta’lim
jarayonida o‘quvchilarni voqea-hodisalarni kuzatish, anglash, qiyoslash, analiz va
sintez   qilishga   o‘rgatish   orqali   ularning   ijodiy   va   tanqidiy   tafakkurini,   fikrlash
doirasini rivojlantirish muhim ahamiyatga ega. Ona tili va o‘qish savodxonligi fani
ushbu   maqsadlarni   amalga   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ona   tili   va   o qish	
ʻ
savodxonligi fanini o qitishda quyidagi tamoyillarga tayaniladi: 	
ʻ
1. Ta’lim   berishda   kommunikativ   yondashuv,   ya’ni   tilning   muloqot
vazifasi   birlamchidir.   Shuningdek,   integrativ,   faoliyatga   yo naltirilgan,   onglilik,	
ʻ
kashfiyotchilik, farqli va tanqidiy yondashuvlar e’tiborda bo lishi lozim. 	
ʻ
2. Tilni amaliyotda qo llash, ya’ni matnni o qish orqali ham grammatika,	
ʻ ʻ
ham uning qo llanishini o rgatishga asoslaniladi. 	
ʻ ʻ
3. Grammatik   savodxonlik   doirasida   o quvchining   so z   boyligini	
ʻ ʻ
oshirish,   so zlarning   ma’no   nozikliklari,   farq   va   o xshashliklarini   his   qilish   va	
ʻ ʻ
anglab yetish, bexato talaffuz qilish va yozish, so zlarni bog lab gap, gaplardan esa	
ʻ ʻ
matn  tuza  olish,  o zgalar   fikrini   to g ri  anglash,  bir   fikrni   turli  shaklda   ifodalash,	
ʻ ʻ ʻ
uzilgan fikrning davomini tiklash kabi qator mantiqiy operatsiyalarni bajarish, nutq
vaziyatini to g ri baholash va til  imkoniyatlaridan unga mos ravishda foydalanish	
ʻ ʻ
ko nikmalarini shakllantirishga e’tibor qaratiladi. 	
ʻ
4. O qish   savodxonligi   doirasida   o quvchida   to g ri,   tez,   ongli,   ifodali	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o qish   malakalarini   shakllantirish,   ularni   oddiy   kitob   o quvchidan   chuqur	
ʻ ʻ
mulohaza   yurituvchi,   ijodkor   kitobxon   darajasiga   ko tarish;   o qish   orqali   borliq	
ʻ ʻ
haqidagi   bilimlarini   kengaytirish,   ularning   dunyoqarashini   boyitish;   tafakkurida
elementar   adabiy   tushunchalarni   shakllantirish;   tanqidiy   va   kreativ   fikrlash
ko nikmasini oshirish nazarda tutiladi. 	
ʻ
5. Barcha   uslubdagi   turli   sohalarga   oid   matnlar   bilan   tanishish
barobarida mashq va topshiriqlar orqali fanlararo integratsiya amalga oshiriladi. 
19 6. O quvchining   o qib,   eshitib   tushunish,   og zaki   va   yozma   nutqʻ ʻ ʻ
malakasini   umumiy   holda   rivojlantirish   maqsadida   ularning   har   biriga   alohida
e’tibor qaratiladi. 
7. Badiiy   matn   ustida   ishlash   jarayonida   o quvchilarning   yosh	
ʻ
xususiyatlari, qiziqishlari, tilning ifoda imkoniyatlarini tushunishi va his eta olishi,
"so zni hazm qila olish" imkoniyatlari e’tiborga olinadi. 	
ʻ
8. Ta’lim   jarayonida   o quvchilarni   voqea-hodisalarni   kuzatish,   anglash,	
ʻ
qiyoslash, analiz va sintez qilishga o rgatish orqali ijodiy tafakkuri, fikrlash doirasi	
ʻ
shakllantirib boriladi. 
9. Yozma   nutq   bilan   bog liq   beriladigan   topshiriqlarda   yozish	
ʻ
strategiyalari taqdim etiladi. (Odatda, bolaning bog lanishli nutqini o stirish, matn	
ʻ ʻ
yaratish   ko nikmasini   rivojlantirish   maqsadida   savollar,   rasmlar   yoki   kuzatuvlar	
ʻ
asosida   matn   tuzish   bilan   bog liq   mashq   va   topshiriqlar   berib   boriladi,   ammo   bu	
ʻ
jarayonda qanday qilib yozish masalasi e’tibordan chetda qoladi. Ona tili va o qish	
ʻ
savodxonligi   darsligida   ushbu   jihatlarga   e’tibor   qaratilgan:   noto liq   matnni	
ʻ
to ldirish, berilgan namuna asosida yozish, taqdim etilgan tanlovlar asosida yozish;	
ʻ
savollarga ketmaketlikda javob yozish; syujetli rasmlar asosida matn yozish kabi).
10. Har bir mashg ulot tilni  	
ʻ о zlashtirishning tabiiy laboratoriyasi sifatida	ʻ
tashkil   etiladi.   Ya’ni   mashq   daftari   orqali   oäquvchular   bilimlarini   zanada
mustahkamlaydilar. Mashq daftarida darslikda ishora qilingan, maxsus belgi bilan
ajratilgan topshiriqlar bajarib boriladi. 
O quvchilar daftarga yozishlari, chizishlari, bo sh o rinlarni to ldirishlari, o qib va	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
tinglab   tushunish,   matn   tuzish   bilan   bog liq   topshiriqlarni   bajarishlari   hamda	
ʻ
rasmlarni bo yashlari mumkin. 	
ʻ
Fanning maqsadi  hamda  yuqoridagi  tamoyillarga tayangan holda Ona  tili  va
o qish savodxonligi fanini o qitishning asosiy vazifasi quyidagilardan iborat: 	
ʻ ʻ
• o quvchini   fikrlashga,   o zgalar   fikrini   anglash,   o‘z   fikrini   og zaki   hamda	
ʻ ʻ ʻ
yozma   shaklda   savodli   bayon   qila   olishga   qaratilgan   nutqiy   kompetensiyani
shakllantirish; 
20 • o quvchilarda   grammatikaga   oid   o zlashtirilgan   bilimlarni   (fonetika,ʻ ʻ
leksikologiya,   yozuv,   talaffuz   va   imlo   me’yorlariga   oid   tushunchalarni)
rivojlantirish; 
• tilning   keng   imkoniyatlaridan   unumli   foydalangan   holda   to g ri   va   ravon	
ʻ ʻ
bayon   eta   olishni   rivojlantirishga   qaratilgan   lingvistik   kompetensiyalarni
shakllantirish kabilar. Ushbu vazifalardan kelib chiqqan holda, bugungi kunda ona
tili   ta’limining   mazmuni   o zgarmoqda.   Yillar   davomida   ona   tili   ta’limi   orqali	
ʻ
o quvchilarga   grammatik   qonun-qoidalar,   nazariy   bilimlar   o rgatib   kelindi.	
ʻ ʻ
Endilikda   grammatika   bilan   bir   qatorda   o quvchilardagi   nutqiy   kompetensiyani,	
ʻ
ya’ni   tinglab   tushunish,   gapirish,   o qish   va   yozish   kabi   amaliy   ko nikmalarni	
ʻ ʻ
shakllantirishga   ko proq   e’tibor   qaratish   lozim.   Bu   maqsadga   erishishda   ona	
ʻ
tilining   nutqiy   kompetensiya   elementlari   (tinglab   tushunish,   gapirish,   o qish,	
ʻ
yozish)ni har bir darsda amaliy qo llash va o quvchida bunga nisbatan ko nikmani	
ʻ ʻ ʻ
shakllantirish darkor. 6
 
Mavzuga   doir   mashqlar   topshirig ini   mustaqil   bajarish,   mashq   tarkibida	
ʻ
gaplardan va matnlar mazmunidan to g ri xulosa chiqarish, tinglab tushunish orqali	
ʻ ʻ
matndan   anglashiladigan   asl   g oya   mazmunini   qayta   hikoya   qilish   va   adabiy   til	
ʻ
me’yorlariga asoslanib so zlab berish hamda yozish, o z nutqini og zaki va yozma	
ʻ ʻ ʻ
shaklda   erkin   ifodalash   o quvchilar   egallashi   zaruriy   bo lgan   muhim	
ʻ ʻ
kompentensiyalardir.   Ushbu   kompetensiyalarning   shakllanishiga   xizmat   qiluvchi
muhim   manba   sifatida   Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   darsligini   e’tirof   etsak	
ʻ
mubolag a bo lmaydi. 	
ʻ ʻ
Yuqoridagi fikrimizning isboti sifatida 2-sinf Ona tili va o qish savodxonligi	
ʻ
darsligida   berilgan   topshiriqlarni   o rganib   chiqish   maqsadga   muvofiqdir.   Mazkur	
ʻ
darslikning   1-bobi   "Katta   bo lsam,   Nobel   mukofotini   olaman!"   deb   nomlangan.	
ʻ
Ushbu   bobni   o rganish   davomida   o quvchilar   rasmlar   asosida   olim,   olima	
ʻ ʻ
tushunchalari   haqida,   ularning   nimalar   bilan   shug ullanishlari   to g risida	
ʻ ʻ ʻ
o zlarining   mustaqil   fikrlarini   bayon   qilishga,   shuningdek,   xalqimizning   boy	
ʻ
ma’naviy   merosi   bo lmish   maqollar   va   ularning   mazmun-mohiyati   xususida	
ʻ
6
  Temirova K.S. Boshlang ich sinf o quvchilarning nutqiy kompetensiyalarini  shakllantirish. "Pedagogik mahorat"	
ʻ ʻ
ilmiy-nazariy va metodik jurnali, № 6/2022.
21 mushohada   yuritishga   o rgatiladi.   Bu   orqali   o quvchilarning   og zaki   nutqiniʻ ʻ ʻ
rivojlantirish, ongli fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish maqsad qilingan. 
Darslikning   ushbu   bobida   o quvchilarga   "Nobel   mukofoti"   audiomatni	
ʻ
eshittiriladi va eshitganlari asosida bir necha savollarga javob berishlari topshirig i	
ʻ
beriladi: 
1. Alfred Nobel nimalar ixtiro qilgan edi? 
2. Nega u o zi qilgan ishlardan pushaymon bo ldi? 	
ʻ ʻ
3. Olim nima sababdan Nobel mukofotini o ylab topdi? 	
ʻ
4. Nobel mukofoti qaysi sohalar bo yicha beriladi? 	
ʻ
Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   darslari   jarayonida   o quvchilarning	
ʻ ʻ
dunyoqarashini   shakllantirishda,   o quvchilarning   nutqini   o stirish   maqsadga	
ʻ ʻ
muvofiqdir.   Audiomatnni   tinglash   va   ma’lumotlarni   eslab   qolish,   shu   orqali
berilgan   savollarga   javob   topish   o quvchilarda   nutqiy   kompetensiyaning   muhim
ʻ
elementi   bo lgan   tinglab   tushunish   ko nikmasining   shakllanib   borishiga   xizmat	
ʻ ʻ
qiladi. 
O z fikrlarini  yozma nutq asosida  bayon qilish va o quvchilarni  husnixatga	
ʻ ʻ
o rgatish,   yozish   ko nikmasini   oshirish   maqsadida   olimlar   nimalar   bilan	
ʻ ʻ
shug ullanishi   haqida   kichik   matn   yozish,   "Katta   bo lsam,   Nobel   olaman"   nomli	
ʻ ʻ
hikoya tuzish topshiriqlari ham ushbu bobda berilgan. 
Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   darsligidagi   bo limlar   va   topshiriqlar   bilan	
ʻ ʻ
tanishib   chiqar   ekansiz,   darslikning   o quvchilarning   mustaqil   fikrlashiga,   turli	
ʻ
holatlar,   muammolarga   o z   munosabatini   bildira   oladigan   shaxs   sifatida	
ʻ
shakllanishiga   alohida   ahamiyat   qaratilganiga   guvoh   bo lishingiz   shubhasiz.	
ʻ
Hozirgi   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   kun   sayin   taraqqiy   etayotgan   davrda
faqat kitob va daftar bilan kifoyalanib, o quvchini ta’lim olishga undash imkonsiz.	
ʻ
Shu   bois   Milliy   o quv   dasturi   asosida   ishlab   chiqilgan   yangi   avlod   darsliklari	
ʻ
uchun   multimedia   ilovalari   hamda   audiomatnlar   majmuasi,   o quvchi   daftari   ham	
ʻ
ishlab   chiqildi.   Umuman   olganda,   yangi   darslik   o qituvchini   qolipdan   chiqib	
ʻ
ishlashga, kreativlikka undaydi. Turli mavzular doirasida bolalarni fikrlashga, o z	
ʻ
nutqini   bayon   eta   olishga,   izlanish   va   ijodkorlikka   o rgatadi.   Darslikda   hayotiy	
ʻ
22 topshiriqlar   berilganki,   o quvchi   javobni   o z   olamidan,   atrofidan   izlashgaʻ ʻ
o rganadi. 	
ʻ
O quvchilarning   nutqiy   kompetensiyalarni   rivojlantirishda   o qituvchining	
ʻ ʻ
darsga jiddiy yondashishi zarur ekanligi Sh.Sariyevning tadqiqot ishida yoritilgan. 
“O‘qituvchining   o qish   namunasiga   ko ra   o quvchilar   to g ri,   ifodali	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
o qishni   o rganadi.   Darsda   matnni   o qib   berish   uchun   o qituvchi   puxta	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tayyorgarlik   ko rishi,   mazmunni   chuqurroq   anglashga   intilishi,   matnning   ayrim	
ʻ
o rinlari   qanday   o qilishi   lozimligini   belgilab   olishi   lozim.   O qituvchi   ayrim	
ʻ ʻ ʻ
tovush, bo g in, so zlarni qanday o qish kerakligini izohlagach, o quvchilar matnni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
navbat bilan o qishadi. O qituvchi ularni kuzatib, to g rilab boradi”.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
O qish   texnikasini   egallashda   takror   o qish   samara   beruvchi   nutqiy	
ʻ ʻ
faoliyatdir. Bir marta o qilgan matn o quvchida yetarlicha tushuncha va bilim hosil	
ʻ ʻ
qilmasligi mumkin. O qish faoliyatining qiziqarli tashkil qilinishi ularning chuqur
ʻ
bilim egallashga yo naltiradi. 	
ʻ
Binobarin,   o quvchilarning   nutqiy   kompetensiyalarini   rivojlantirishda
ʻ
yuqorida bildirilgan fikrlardan kelib chiqib quyidagi omillarni keltirish mumkin: 
– o quv dasturida berilgan mavzular bo yicha bilim, ko nikma va malakalarni 	
ʻ ʻ ʻ
hosil qilish; 
– o quvchilarning lingvistik kompetensiyalarini rivojlantirish; 
ʻ
– mashq va topshiriqlarni bajartirish orqali nazariy bilimlarini mustahkamlash
va nutqini o stirish; 	
ʻ
– dars   mashg ulotlarida   ilg or   texnologiyalar   va   zamonaviy   metodlar   asosida	
ʻ ʻ
bog lanishli matn tuzish va yozish malakalariga e’tibor qaratish; 	
ʻ
– ilmiy   qarashlarga   va   badiiy   ifodalarni   izohlab,   ularga   subyektiv   munosabat
bildirish va mantiqiy fikrlash ko nikmasini rivojlantirish. 	
ʻ
O quvchilarning   nutqiy   imkoniyatlarini   oshirish,   tinglab   tushunishga,   fikrini	
ʻ
bayon   qilishga,   ongli   o qish   va   yozish   ko nikmasini   shakllantirishga   o rgatish	
ʻ ʻ ʻ
orqali ularning nutqiy kompetensiyalarini shakllantirish masalasi Ona tili va o qish	
ʻ
savodxonligi   darsligining   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Ushbu   vazifani   bajarishda
o qituvchining   o rni   ham   beqiyosdir.   Izlanuvchanlik,   kreativlik,   fidoiylik,	
ʻ ʻ
23 mehnatsevarlik   kabilar   hozirgi   zamon   o qituvchisi   uchun   eng   kerakli   sifatlardir.ʻ
Shu o rinda, hind olimi va davlat arbobi Doktor Abdul Kalamning quyidagi fikrlari	
ʻ
yodga   tushadi:   "Agar   biror   mamlakat   korrupsiyadan   qutulishni   va   go zal   sifatli	
ʻ
xalqqa   aylanishni   xohlasa,   dunyoni   yaxshi   tomonga   o zgartira   oladigan	
ʻ
jamiyatning   uchta   asosiy   a’zosi   borligiga   qat’iy   ishonaman.   Ular   ota,   ona   va
muallim".   Shunday   ekan,   jamiyatning   ertangi   kuni   ustoz   va   murabbiylarning
fidokorona mehnatlariga ham uzviy bog liqdir.	
ʻ  
2.2.  2-sinf “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligidagi   matnlarni tushunish
va anglash ko‘nikmalarini   shakllantirish usullari
Boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matnni
tushunish   va   anglash   ko‘nikmasini   shakllantirish   hamda   rivojlantirish   masalalari
bugungi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biri   hisoblanadi.   Dunyo   ta’lim   tizimida
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga,   ularning   fanlardan   yaxshi   o‘zlashtirishlariga
alohida   e‘tibor   beriladi.   Xususan,   mamlakatimizda   ham   bu   borada   yaxshi
o‘zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   Maktab   o‘quvchilarining   bilimini   baholash,
ta’lim   sifatini   oshirish   maqsadida   hukumatimiz   tomonidan   xalqaro   tadqiqotlarda
ishtirok etish belgilab qo‘yildi.  
Xalqaro   tadqiqotlarda   o‘quvchilarning   o‘qish   savodxonligini   baholash,   unda
munosib   ravishda   ishtirok   etish   uchun   maktablarda   aynan   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarida   matnni   o‘qib   tushunish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   hamda
rivojlantirish zarurligi biz o‘qituvchilar oldiga ko‘ndalang masala sifatida qo‘yildi.
Bunga  munosib   tayyorgarlik  ko‘rish   uchun  xalqaro  tadqiqotlarning  oldingi   yillari
natijalariga   e’tibor   berishimiz   lozim.   Xalqaro   tadqiqotlarning   so‘ngi   2016-yilgi
natijalarini   kuzatsak,   Rossiya   davlati   yetakchi   bo‘lganini   ko‘rishimiz   mumkin.
Rossiya   metodiga   nazartashlasak,   unda   ko‘proq   ota-onalar   bilan   hamkorlik
masalalariga   e’tibor   qaratganlarini   kuzatamiz.   Bunda   turli   ertak   va   hikoyalar
otaonalar   tomonidan   o‘qib   berilgan   hamda   farzandlar   bilan   birgalikda   savol-
24 javoblar   orqali   o‘qilgan   matn   mustahkamlangan.   Bolaning   har   bir   voqeylikka
nisbatan bo‘lgan munosabati tinglangan. 
Keling, eng avvalo,matn hamda o‘quvchilarning matnni tushunish va anglash
ko‘nikmalarini   shakllantirishdagi   asosiy   tushunchalardan   biri   o‘qish
savodxonligiga   to‘xtalib   o‘tamiz.   “Matn   (arabcha-yelka;   nutqning   yozuvdagi
ifodasi,   tekst)   –   yozuvda   yoki   bosma   holda   shakllantirilgan   mualliflik   asari   yoki
hujjat; bosma nashrning rasm, chizma va izohlarsiz asosiy qismi” 7
. 
“O‘qish   savodxonligi   –   jamiyat   tomonidan   talab   qilinadigan   va   inson
tomonidan   qadrlanadigan   yozma   tilning   shakllarini   idrok   etish   va   amaliyotda
qo‘llay olish qobiliyatidir. O‘quvchilar matnlardan turli shakllarda ma’no olishlari
mumkin.   Ular   maktabda   va   kundalik   hayotda   o‘quvchilar   jamoalarida   qatnashish
va zavq olish, o‘rganish uchun o‘qiydilar ” 8
. 
O‘qish   savodxonligini   oshirish   borasida   ko‘pchilik   olimlar   o‘z   fikrlarini
keltirib o‘tganlar. Xususan, rus olimasi Kovaleva Galina Sergeyevna boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarining o‘qish savodxonligini  takomillashtirish yo‘nalishlari sifatida
quyidagilarni keltirgan: 
“–   Axborot     matnlarini   o‘qishga   e‘tiborini   kuchaytirish   (aniq   shaklda   bayon
etilgan ma‘lumotlar asosida oddiy xulosalar chiqarish qobiliyatini shakllantirish); 
– Gender xilma-xillikni kamaytirish; 
– kompyuter bilan ishlashning navigatsion ko‘nikmalarini rivojlantirish 
(masalan, klaviaturada yozish)”. 
Boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matnni
tushunish   va   anglash   ko‘nikmalarini   shakllantirsh   hamda   rivojlantirishda,
eng   avvalo,   o‘quvchida   matn   tuzish   ko‘nikmasini   shakllantirishimiz   kerak.
Birinchi   sinfda,   ya’ni   savod   chiqarish   davridanoq   dastlab   og‘zaki   so‘ngra
yozma   tarzda   matn   tuzishni   o‘rgatish   lozim.   Bolalarga   matn   tuzishni
o‘rgatish ulardagi quyidagi sifatlarni takomillashtirishga yordam beradi: 
– atrof – muhit haqidagi tushunchalarning qay darajada shakllanganligini; 
7
 “O‘qish  madaniyatini  oshirish” ilmiy-amaliy  seminari materiallari 2018
8
  Kuznetsova   M.I   “PIRLS   2021   solishtirma   tadqiqoti   doirasida   o‘qish   savodxonligi   shakllantirishning   o‘ziga   xos
xususiyatlari”
25 – fikr yuritish qobiliyatlarini, 
– axborotlarni tahlil qilish ko‘nikmalarini; 
– voqeylikka nisbatan mushohada yuritishni; 
– munosabat bildirishni; 
– voqea hodisa haqida xulosa chiqarishga. 
Bunda   bizga   turli   metodlar,   didaktik   o‘yinlar,   ko‘rgazmali   qurollar   ham
yordam beradi. Masalan,  turli voqealar tasvirlangan rangli rasmlar juda katta qo‘l
keladi.   O‘qituvchi   tomonidan   o‘qish   darslarining   mustahkamlash   qismida   yoki
uyga   vazifa   sifatida   har   bir   o‘quvchiga   alohida   tarzda   tayyorlangan   suratlar
beriladi.   Bunda   o‘quvchilar   mustaqil   ravishda   hamda   ota-onalarining   ko‘maklari
yordamida   rasmlarga   mos   ravishda   matn   tuzishadi.   1-sinfning   birinchi   yarim
yilligida   bu   mashq   og‘zaki   tarzda,   keyinchalik   yozma   tarzda   amalga   oshirilishi
maqsadga muvofiq sanaladi.
  2-,3-,4-sinflarda   bolalar   tomonidan   tuziladigan   matnlar   soddadan
murakkabroq   ko‘rinishga   o‘tib   boradi.   Ya’ni   dastavval   ikki,   uch   gapli   matn
tuzilgan bo‘lsa,bolaning  yoshi,  fikr   doirasi  ortiorishiga  qarab  matndagi  so‘zlar   va
gaplar   hajmi   ham,   sifati   ham   ortib   boraveradi.   Suratlarga   qarab   matn   tuzish
bolalarda dunyoqarashning o‘sishiga, adabiyotga nisbatan muhabbatning ortishiga,
so‘z   boyligining   ko‘payashiga,   tuzgan   matnlariga   va   o‘qish   darslarida   matnni
tushinish hamda anglash ko‘nikmalarini rivojlanishiga ulkan ahamiyat kasb etadi.
Bu   jarayonda   bolalarga   ota-onalarning   yordami   juda   muhim   hisoblanadi.   Suratga
mos gaplarni bir-biriga ulab, moslab yozishda ota-onalarimiz ko‘makdosh bo‘lishi
lozim. O‘quvchi  matn  tuzish  jarayonida uni   ongli  tarzda  tuzadi. Har   bir   so‘zlarni
o‘z o‘rnida qo‘llay olish unga keyinchalik dars va darsdan tashqari holatlarda duch
keladigan matnlarni tub ma‘nosini tushunish hamda anglashga katta yordam beradi
[6]. 
Boshlang‘ich   2-sinf   o‘quvchilarida   matnni   tushunish   va   anglash
ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   rivojlantirishdagi   dastlabki   qadamlarda   yordam
beradigan metodlardan biri “Takrorlama” metodini ko‘rib chiqamiz. 9
 
9
  G’ofurov   A.   Umumiy   o`rta   ta`lim   maktablari   akadеmik,   litsey   hamda   kasb   hunar   kollеji   o`quvchilari   uchun
yaratilgan darsliklarga qo`yilgan talablar va muammolar  
26 O‘quvchilar   qatorlariga   qarab   uch   guruhga   bo‘linadi.   Doskaga   uchala   guruh
uchun alohida-alohida rangli suratlar ilib qo‘yiladi.Bu o‘yin chorak oxirlarida yoki
ma‘lum   bir   bo‘lim   yakunida   tashkil   etilsa   ham   bo‘ladi.uch   guruh   uchun   3xil
bo‘limdagi   suratlar   ilib   qo‘yiladi   va   o‘yin   boshlanadi.   (Agar   suratlarning   hajmi
kichikroq bo‘lsa, o‘quvchilar 5-6 ta kichik guruhlarga bo‘linib, suratlar bolalarning
qo‘llariga beriladi).  O‘yinimizning qoidasi: 
1. Suratga mos sarlavha topish; 
2. Tuzilayotgan gaplarning suratga mos kelishi; 
3. Gaplar mazmunan bir-birini to‘ldirishi kerak; 
4. Bir   marotaba   aytilgan   gap   boshqa   takrorlanmasligi   lozim.   Bu   asosiy
qoidalardan hisoblanadi. 
Bu   metod   matn   tuzishning   o‘g‘zaki   bosqichiga   kirib,   bunda   o‘quvchilarning
so‘z   boyliklarining   yaxshiligi,   atrof-   muhitga   qanchalik   e‘tiborli   ekanliklari   ham
sinaladi. 
Boshlanishiga   o‘quvchilarga   tanish   mazmunga   ega   bo‘lga   suratlar   taqdim
etamiz. Uch guruhga 3 bo‘limdagi suratlarni doskaga ilamiz. 
Birinchi guruhga 2-bo‘lim “Maktabim-ikkinchi uyim” mavzusiga oid surat. 
O‘qituvchi: Bolajonlar suratda nimalarni? ko‘ryapsizlar? 
Maktabda qanday bilimlar o‘rgatiladi? 
Maktabda olinadigan bilimlar nima uchun kerak? 
Matnga sarlavha qo‘ying. 
O‘quvchilar birma-bir gaplarni tuzib boshlaydilar. 
27 Maktabim
Men   11-sonli   maktabda   o‘qiyman.   Maktabimiz   chiroyli,   4   qavatli
katta bino. 
|Biz   2-qavatda   o‘qiymiz.Ustozlarimiz   mehribon,   darslarimiz   qiziqarli
bo‘ladi. 
Sinfda   25   ta   o‘quvchimiz,   sinfdoshlarimiz   bilan   maktabimizni   yaxshi
ko‘ramiz. 
Ikkinchi guruhga 2-bo‘lim “Tug‘ilgan kuning bilan” mavzusigaoid surat 
 
Mening eng yaxshi kunim!
Yozning oxirgi kunlarini orziqib kutaman. Chunki mening tug‘ilgan kunim 
28 30-avgustda.   Tug‘ilgan   kunimga   do‘stlarim   kelishadi,   sovg‘alar   berishadi,
onajonim men uchun tort va shirinliklar tayyorlaydilar, dadajonim esa menga ertak
kitoblar sovg‘a qiladilar. Tug‘ilgan kunim mening eng yaxshi kunim! 
Uchinchi guruhga 2-bo‘lim “Mening mahallam”mavzusigaoid surat 
Mening mahallam
Bizning   mahalla   odamlari   bir-biri   bilan   ahil-inoqlikda   yashaydi.Biz
sinfdoshlarimiz   bilan   bir   mahallada   yashaymiz.   Mahallamizda   bolalar
maydonchasi bor, mahalla raislari qurib berishgan. Do‘stlarim bilan darsdan so‘ng
u  yerda  o‘ynaymiz.  Bobolarimiz  uchun   esa  mahalla   guzarlari  bor,  u  yerda  palov,
turli taomlar tayyorlashadi, dam olish kunlari bobom bilan birga boraman.Bizning
mahalla eng yaxshi mahalla.  
Shu tarzda matnlar tuziladi va birgalikda tahlil qilinadi. Eng mazmunli, yaxshi
matn   tuzgan   qator.   Faol   ishtirok   etgan   o‘quvchilar   o‘qituvchi   tomonidan
rag‘batlantiriladi 10
. 
Xulosa   o‘rnida   shuni   aytish   lozimki,   o‘quvchilarda   mattni   tushinish   hamda
anglash   ko‘nikmalarini   shakllantirishda,   o‘qish   savodxonligini   oshirishdaturli
didaktik   vositalardan   foydalanish   yaxshi   samara   berar   ekan.   Bu   jarayonda
o‘qituvchi   va   ota-   onalarning   hamkorlikda   faoliyat   olib   borishlari   esa   ta‘lim
samaradorligini oshirishga, o‘quvchilarning bilim, ko‘nikmalarini shakllantirishga,
10
  Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf   uchun   /K.   Mavlonova   [va   boshq.].   –   Toshkent:
Respublika ta’lim markazi,  2021. – B 16-27-35
29 mamlakatimiz   shanini   xalqaro   tadqiqotlarda   munosib   himoya   qiladigan
o‘quvchilarni tarbiyalashda ulkan xizmat qiladi. 
30 Xulosa
Darsliklar     bugungi   kunga   kelib     Milliy   O`quv   Dasturi,   uslubiyoti   va
didaktik talablari asosida belgilangan, milliy istiqlol g`oyasi singdirilgan, muayyan
o`quv   fanining   mavzulari   to`liq   yoritilgan,   tegishli   fan   asoslarini   mukammal
o`zlashtirishga   qaratilgan   hamda   turdosh   ta`lim     yo`nalishlaridan   foydalanish
imkoniyatlari   hisobga   olingan   nashr.   Sir   emaski,   oxiri   ikki   yilda   darsliklar
sifatining   o`zgarishi,   ularning     mavzulari   turlichaligi   va   rang-barangligi     bilan
avvalgi     darsliklardan   tubdan     farq     qiladi.   Masalan,   boshlang`ich     sinf
o`quvchilariga mo`ljallangan     Ona tili   va   o`qish   savodxonligi    fani va darsligi
avvalgi  darsliklardan nafaqat    fanning o`zi, darslikning shaklidan    tortib, dizayni,
ichki   tuzilishi,   mavzularning   turfa   xilligi,   dolzarbligi,   hayotiy   mohiyatga   ega
ekanligi     bilan   tubdan       farq   qiladi.     Avvalgi     ona   tili     darsliklarda   faqat   mashq
shartlari     “…ko`chiring.       …tagiga   chizing,         …belgilang”   shu   kabi   shartlardan
iborat   bo`lgan.     Va     buning     natijasida     o`quvchilarda     og`zaki       nutqning
rivojlanmasligi,   o`quvchi   o`z   fikrini   to`liq, ravon   va burro   ifoda eta olmasligi
kelib   chiqdi.       45   daqiqada     faqat     ikkita   mashqni     ko`chirish     bilan     vaqtning
o`tganligi  bois bu  darsliklarda  kamchiliklar  yaqqol ko`rinib  qoldi.   
Bugungi   kunda   yangi avlod   darsliklari   o`quvchining   fikrini   o`stirishda,
uning   og`zaki     va     yozma     nutqini     rivojlantirishda     muhim   o`rin   egallamoqda.
Yangi   darsliklar   yangicha     metodlar,   yangidan-yangi   didaktik   materiallar     bilan
ishlashda   qo`l   kelmoqda.     Bu   degani     yangi     darsliklar   o`qituvchining   ham   o`z
ustida   ko`proq   ishlashga   sabab   bo`lmoqda.     Darslik   bilan   o`quv   jarayoni   o`zaro
bog`liq   bo`lib,   unda   savollar,topshiriqlar,   jadvallardan,   statistik,   xronologik
ma`lumotlar va hakozolardan o`z o`rnida foydalanish lozim.Yangi    darsliklarning
yana     bir   o`ziga     xosligi,     ushbu     darslikning     mashq     daftarlari     ham
mavjudligidadir.  O`rganilgan  har  qanday  material  mashq  qilish  orqali  mashq
daftarlarda  mustahkamlanadi.  Mashq  daftarlarda  ham  didaktik  materiallar  bola
yoshi     va     psixikasiga   katta   e`tabor     qaratilgan     holda     yaratilgan     bo`lib,     bu
mashqlarni 80-90 foiz   o`quvchi ishtiyoq   bilan   bajaradi. Ayniqsa   kichik maktab
yoshidagi 1-2-sinf  o`quvchilariga  berilgan  topshiriqlar xilma-xil  va rang-barang.
31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2020-yil  16 martdagi -Noshirlik va
matbaa   mahsulotlarini   yanada   rivojlantirishga   oid   qo‘shimcha   chora-   tadbirlar
to‘g’risida  4640-son qarori. ‖
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining     1999-   yil   16-   avgustdagi-
Umumiy o‘rta ta‘limning davlat ta‘lim standartlarini tasdiqlash to‘g’risida gi  390-	
‖
sonli qarori. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining     2017-   yil   15-   martdagi   -
Umumiy o‘rta ta‘lim to‘g’risidagi Nizomni tasdiqlash haqida gi 140sonli qarori. 	
‖
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-   yil   6-   apreldagi   -
Umumiy   o‘rta   ta‘lim   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta‘limining   davlat   ta‘lim
standartlarini tasdiqlash to‘g’risida gi 187-son qarori. 	
‖
5. G’ofurov A. Umumiy o`rta ta`lim  maktablari  akad е mik, litsey  hamda kasb  hunar
koll е ji o`quvchilari uchun yaratilgan darsliklarga qo`yilgan talablar va muammolar
6. Azimova   I.,   Mavlonova   K.,   Quronov   S.,   Shokir   Tursun.   Ona   tili   va   o qish	
ʻ
savodxonligi /2-sinf uchun darslik; Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021. 
7. Qurbonova   O.,Davletova   A.   O quvchilarning   nutq   madaniyati   va   nutqiy	
ʻ
kompetensiyalarini rivojlantirish.  "Scientific progress"; Volume 3/issue 5/2022. 
8. Temirova   K.S.   Boshlang ich   sinf   o quvchilarning   nutqiy   kompetensiyalarini	
ʻ ʻ
shakllantirish.  "Pedagogik mahorat" ilmiy-nazariy va metodik jurnali, № 6/2022. 
9. “O‘qish  madaniyatini  oshirish”  ilmiy-amaliy   seminari   materiallari
2018 
10.  Kuznetsova M.I “PIRLS 2021 solishtirma tadqiqoti doirasida o‘qish savodxonligi
shakllantirishning o‘ziga xos xususiyatlari
11.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf   uchun   /K.
Mavlonova [va boshq.]. – Toshkent: Respublika ta’lim markazi, 2021. – B 16-27-
35 
32

Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligining tuzilishi

MUNDARIJA

 

Kirish. 2

I Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi va uning afzalliklari 5

1.1. Yangi Milliy o‘quv dasturi asosida tayyorlanayotgan Ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi tuzilishi  va ahamiyati 5

1.2. 2 - sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligini afzalliklari 9

II Bob. Milliy dastur asosida yaratilgan 2-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligining pedagogik asoslari 19

2.1. Ona tili va oʻqish savodxonligi – boshlangʻich sinf oʻquvchilarining nutqiy kompetentligini rivojlantiruvchi muhim manba sifatida. 19

2.2. 2-sinf “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligidagi matnlarni tushunish va anglash ko‘nikmalarini shakllantirish usullari 25

Xulosa. 31

Foydalanilgan adabiyotlar 32

 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский