Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanlarini o’qitishda zamonaviy axborot kommunikatsion texnologiyalardan foydalanish

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari 2va huquq fanlarini o’qitishda zamonaviy axborot kommunikatsion
texnologiyalardan foydalanish
MUNDARIJA
KIRISH............................................................................................................................ 3-5
I. BOB.  MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ FANINI 
O‘QITISHNING O ZIGA XOS XUSUSIYATLARI VA O‘QITISHNING TURLI ʻ
METODLARI ............................................................................ ....................................  6-19
1.1.   Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanining maqsad va vazifalari ............   6-1 0
1.2. Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanini  o‘qitishning turli 
metodlari ................................................................................................. 11-19
II. BOB.  MILLIY G’OYA,  MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ FANLARINI 
O’QITISHDA ZAMONAVIY AXBOROT KOMMUNIKATSION 
TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH........................................................... 20-30
2.1. Milliy goya va ma’naviyatga oid fanlarni o`qitishda yangicha yondashuv va 
innovatsiyalar. ...........................................................................................................20-24
2.2.   Milliy g‘oya va ma’naviyat asoslari fanlarini o‘qitishda ommaviy axborot vositalaridan
foydalanishi ................................................................................................................ ........ 25-30
XULOSA ................................................................................................................ 31-32
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI ....................... ............33 -35 3KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Mamlakatimizda   ma’naviy-ma’rifiy   ishlarni   tizimli
tashkil   etish,   bu   borada   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlarning   samaradorligini
oshirish,   aholi,   ayniqsa   yoshlarning   intellektual   salohiyati,   ongu   tafakkuri   va
dunyoqarashini   yuksaltirish,   mafkuraviy   immunitetini   mustahkamlash,   vatanparvarlik,
xalqqa muhabbat va sadoqat tuyg‘usi bilan yashaydigan barkamol avlodni tarbiyalashga
alohida e’tibor qaratilmoqda. 
Jamiyat   rivojlanishining   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi   bo lgan   yosh   avlodniʻ
har tomonlama barkamol, yetuk mutaxassis sifatida tarbiyalash, ajdodlarimiz tomonidan
yaratilgan   boy   ma`naviyma`daniy   merosni   o rganish   va   ulardagi   ilg`or   g`oyalar   va	
ʻ
qarashlardan   hozirgi   zamon   yoshlar   ta`lim-tarbiya   jarayonida   foydalanish   yo llari	
ʻ
dolzarb pedagogik muammo hisoblanadi.
Chunki,   yoshlar   ma`rifati   va   madaniyatini   yuksaltirishda,   ma`naviy   komillikka
erishishida   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq,   ma`naviyatning   pedagogik
asoslari fanining ahamiyati beqiyosdir.
Bugun   mamlakatimizdagi   oliy   o quv   yurtlarida   mavjud   Milliy   g’oya,	
ʻ
ma’naviyat asoslari va huquq, ma`naviyat asoslari va Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari
va   huquq   ta`limi   yo nalishida   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq,	
ʻ
ma`naviyatning   pedagogik   asoslari   fanini   o qitilishi,   ya`ni   ushbu   ixtisoslik   egalari	
ʻ
Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq,   ma`naviyatning   pedagogik   asoslaridan
xabardor   bo lishini   ta`minlash   zaminida   inson   kamoloti   masalalari   muhim   o rin	
ʻ ʻ
egallaydi. 
Hozirgi   kunda   bo lajak   mutaxassislar   oldiga   qo yiladigan   yangi   ma`naviy	
ʻ ʻ
tafakkurni   shakllantirish   vazifasi   bugungi   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq,
ma`naviyatning pedagogik asoslari fanining mohiyatini tashkil etadi.
Manaviy   tarbiya   ta’lim-tarbiyaning   muhim   qismlaridan   biri   sifatida   talaba-
yoshlar   ruhiy  olamining   shakllanishida,   hayotiy   pozitsiyalarining   mustahkamlanishida,
ularning   ijtimoiy   faolligining   o‘sishi   va   ixtisoslik   bilimlari   hamda   umumnazariy 4tayyorgarligining   oshishida   asosiy   vositalardan   biri   hisoblanadi.   Insoniyat   tomonidan
to‘plangan   behisob   manaviy   boyliklardan   bahramand   bo‘lish,   ularni   o‘zlashtirish
yoshlarda   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   bag`rikenglik,   vijdon,   iymon-e’tiqod,   or-
nomus,  mardlik,  jasorat,  mehr-oqibatlilik,  fidoiylik  kabi  qadriyatlarning  shakllanishiga
yordam beradi.
Yoshlarda   bunday   sifat   va   fazilatlarni   tarbiyalash   ta’lim   tizimida   ustuvor
ahamiyatga ega bo‘lishi kerak.
Kurs   ishining   ilmiy   o’rganilganlik   darajasi:
Ta‘kidlash   jоizki,   mustaqillik   yillarida   ushbu   sоhada   qatоr   tadqiqоtlar   amalga
оshirildi.   Ushbu   izlanishlarning   asоsini   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq
mazmun   mohiyatini   yoshlar   ongiga   singdirishning   vositalarini   o’rganishga   qaratilgan
tadqiqоtlar   tashkil   etadi.
Yoshlar   ongi,   ularda   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   fanini
rivojlanishida   davlat   va   jamiyatning   o’rni,   ularning dunyoqarashiga ijtimoiy-iqtisodiy
va   psixologik   ta’sirlarga   оid   masalalarning   nazariy-amaliy   jihatlari   mamlakatimizning
Raximov   S.,   Tashmetov   T.X.,   Umarova   N.,   Aliqulova   M.M.   kabi   оlimlari   ilmiy
izlanishlarida o’rganilgan.  
Kurs   ishining   maqsadi   ―   Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq   mazmun
mohiyatini   yoshlar   ongiga   singdirishning   vositalarini   mavzusini   o’qitishning   nazariy   va
amaliy   masalalarini   tadqiq   etish,   mavzu   yuzasidan   o’qitishni   takоmillashtirish
bo’yicha   хulоsa,   taklif   va
tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   ibоrat.
Kurs   ishi   maqsadidan   kеlib   chiqib   quyidagi   vazifalar   bеlgilab   оlindi:
- jamiyatimizda   ma‘naviy   yangilanish,   dеmоkratik   o’zgarishlar   sharоitida
fuqarоlarda,   ayniqsa   yoshlarda   yuqоri   madaniyatni   tarbiyalash   zarurligini   оchib bеrish;
- O’zbеkistоn   Rеspublikasi   Prеzidеnti   Shavkat   Mirziyoyevning   Milliy
g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   fanni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   va
vatanparvarlik   ruhining   o’rni   haqidagi   qarorlari   va   murojaatlarini   tahlil   qilish   hamda 5o’rganish;
- yoshlarda   ta’lim-tarbiya   va   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq
tushunchasining   mоhiyatini   va   o’ziga   хоs   tоmоnlarini   aniqlash.
Kurs ishining оbyеktini   ― Milliy g’oya, ma’naviyat  asoslari  va huquq fanini
mazmun   mohiyatini   yoshlar   ongiga   singdirishning   vositalarini   mavzusining   оbyеktini
biz   o’rganayotgan   ijtimоiy   munоsabatlar   tashkil   etadi,   ya‘ni   yoshlarda   ta’lim-tarbiya,
milliy   madaniyat   va   ma‘naviyatni   shakllantirish,   jamiyatni   dеmоkratlashtirish   va
yangilash,   yoshlardaaxlоqiy,   siyosiy   va   madaniyatga   asоslangan   tinchlik   madaniyati
tushunchasi, tarbiya   bеrishning   samaradоrligi   tashkil   etadi.
Kurs  ishining  prеdmеtini   ― Milliy  g’oya, ma’naviyat   asoslari   va huquq  fani
mazmun   mohiyatini   yoshlar   ongiga   singdirishning   vositalari   mavzusi   dоirasidagi
nazariy   masalalar,   o’quv   uslubiy   hujjatlar,   ilmiy   va o’quv   adabiyotlari   tashkil   etadi.
Kurs  ishining  nazariy  va amaliy  ahamiyati . Tadqiqоt  natijalarining ilmiy  va
amaliy ahamiyati shundan ibоratki, izlanishlar jarayonida jamlangan tahliliy, aхbоrоt   va
bоshqa matеriallar yoshlardagi Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq hamda unga
mоs   kеladigan   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   fani   mazmun   mohiyatini
yoshlar   ongiga   singdirishning   mоhiyati   va   tabiatini   anglab   yеtishda   talaba   va   yoshlar
uchun   manba   bo’lib   хizmat   qiladi.   Amalga   оshirilgan   ilmiy   tahlil   yakunlari   mazkur
muammоlar   bo’yicha   kеlgusida   оlib   bоriladigan   tadqiqоtlar   uchun   muayyan   darajada
nazariy   zamin   vazifasini   o’taydi.   Shuningdеk,   kurs   ishi   natijalaridan   ―   Milliy   g’oya,
ma’naviyat   asoslari   va   huquq   fani,   tarbiya   va   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va
huquq   fanlarni   o qitishʻ   metodikasi   fanining   ”   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va
huquq   fani   mazmun   mohiyatini   yoshlar   ongiga   singdirishning   vositalari”   mavzusi
bo’yicha   o’quv   va   o’quv-   uslubiy   qo’llanmalar   va   ma‘ruza   matnlari   tayyorlashda hamda
ma‘ruza va sеminar mashg’ulоtlarini o’tkazishda fоydalanish   mumkin.
Mavzuning   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bоb,   to’rtta   paragraf,
хulоsa,   taklif va tavsiyalardan ibоrat hоlda yoritib bеrilgan.   Kurs ishi    30   ta   manbadan
fоydalanilgan.   Ishning   umumiy   hajmi  35   bеtni   tashkil   etadi . 6I BOB.  MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ FANINI
O‘QITISHNING O ZIGA XOS XUSUSIYATLARI VA O‘QITISHNING TURLIʻ
METODLARI
1.1. Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanini o qitishning o ziga xos	
ʻ ʻ
xususiyatlari.
Huquqiy  demokratik  davlat,   erkin  fuqarolik  jamiyatiga   dunyodagi   ko‘pdan-ko‘p
davlatlar   necha   asrlar   davomida   to‘plangan   tajriba   va   demokratik   an’analarni
rivojlantirib yetib kelgan. Biz bunday jamiyatni qurishga, barpo etishga intilmoqdamiz.
Lekin   bu   maqsadga   erishish   uchun   tinimsiz   intilish,   jamiyat   hayotining   barcha
sohalarini   takomillashtirish,   umuminsoniy   qadriyatlarni   ijodiy   o‘rganib,   o‘z
zaminimizga  tadbiq  etishimiz  lozim.  Shu  bilan  birga  milliy  o‘ziga  xosligimizni,  asrlar
sinovidan   o‘tgan   an’analarimizni,   hamisha   iymon-e’tiqod   bilan   yashash   kabi   hayotiy
tamoyillarimizni ham saqlab, yuksaltirib borishimiz zarur.
Shu   o‘rinda   g‘oya   va   mafkura   nima   degan   savolga   javob   berib   o‘tish   kerak.
G‘oya   –   inson   tafakkurida   vujudga   keladigan,   ijtimoiy   xarakterga   ega   bo‘lgan,
ruhiyatga ta’sir o‘tkazib, jamiyat va odamlarni harakatga chorlaydigan, maqsad-muddao
sari etaklaydigan kuchli, teran fikr. 
Inson   ongining   mahsuli   sifatida   g‘oyalar   tushuncha   va   fikrlar   yordamida   ifoda
etiladi.   Ammo   har   qanday   fikr   va   qarash   ham   g‘oya   bo‘la   olmaydi.   G`oyalar   garchi
tafakkurda   paydo   bo‘lsada,   inson   va   jamiyat   ruhiyatiga,   hatto,   g‘ayri   shuuriy
qatlamlarga ham singib boradi.
G‘oyalarning oddiy fikrlardan farqi yana shundaki, ular garchi tafakkurda paydo
bo‘lsada,   inson   ruhiyatiga,   hatto   tub   qatlamlariga   ham   singib   boradi.   G‘oya   shunday
quvvatga egaki, u odamning ichki dunyosigacha kirib borib, uni xarakatga keltiruvchi,
maqsad sari yetaklovchi ruhiy – aqliy kuchga aylanadi.
G‘oyaning   eng   muhim   xususiyati   –   insonni   va   jamiyatni   maqsad   sari
etaklaydigan, ularni harakatga keltiradigan, safarbar etadigan kuch ekanidadir. 7  Har   qanday   g‘oya   ijtimoiy   harakterga   ega.   Muayyan   g‘oyalar   odatda   alohida   olingan
shaxs   ongida   shakllanadi.   Ma’lum   bir   muddatdan   keyin   esa   jamiyatning   turli
qatlamlariga tarqaladi, turli elatlar va millatlar orasida yoyiladi.
Mafkura   esa   muayyan   ijtimoiy   guruh,   ijtimoiy   qatlam,   millat,   davlat,   xalq   va
jamiyatning ehtiyojlari, maqsad-muddaolari, manfaatlari, orzu intilishlari  hamda ularni
amalga oshirish tamoyillarini o‘zida mujassam etadigan g‘oyalar tizimidir.
Mafkura tushunchasini ta’riflashda falsafiy adabiyotlar va lug‘atlarda bir qancha
fikrlar   beriladi.   Mafkura   tushunchasiga   turli   davrlarda   faylasuf   olimlar   tomonidan
berilgan   ta’riflar   shakl   va   mazmun   jihatidan   har   xil.   Mafkuraga   jamiyatdagi   muayyan
siyosiy,   huquqiy,   axloqiy,   diniy,   badiiy,   falsafiy,   ilmiy   qarashlar,   fikrlar   va   g‘oyalar
majmuidir, - deb ta’rif beriladi.
Har   qanday   nazariya   yoki   ta’limot   bir   tizimga   solingan   g‘oyalar   majmuidan
iborat   bo‘ladi.  Shu sababli  dunyoqarashning  negizini   va  muayyan  ishonch  e’tiqodning
asosini ham g‘oyalar tashkil etadi.
Xalqimizning   eng   oliy   maqsadlarini,   ularning   orzu-istaklarini   aks   ettirishda,
ularga erishish yo‘lida jamiyat a’zolarini birlashtiradigan, ularni kuch-g‘ayratlarini ana
shu   maqsadlarini   safarbar   etishda   milliy   g‘oyaning   va   milliy   mafkuraning   o‘rni
benihoya   kattadir.   Zero,   milliy   g‘oya   deganda,   ajdodlardan   avlodlarga   o‘tib,   asrlar
davomida   e’zozlab   kelinayotgan,   shu   yurtda   yashayotgan   har   bir   inson   va   butun
xalqning   qalbida   chuqur   ildiz   otib,   uning   ma’naviy   ehtiyoji   va   hayot   talabiga   aylanib
ketgan,   ta’bir   joiz   bo‘lsa,   har   qaysi   millatning   eng   ezgu   orzu   –   intilish   va   umid   –
maqsadlarini o‘zimizga tasavvur qiladigan bo‘lsak, o‘ylaymanki, bunday keng ma’noli
tushunchaning mazmun – mohiyatini ifoda qilgan bo‘lamiz. 1
Mafkuraning hayotiyligi odamlarning, millatning, jamiyatning milliy manfaatini,
orzu-intilishlarini qay darajada aks ettira oladigan bosh va asosiy g‘oyalar, bu g‘oyalar
ularning turmush tarzi, dunyoqarashi, tabiatiga qanchalik mos bo‘lishi bilan belgilanadi.
Hayot   sinovlariga   bardosh   beradigan,   odamlarning   ezgu   maqsadmuddaolarini
ifodalaydigan,   ularga   ma’naviy-ruhiy   quvvat   beradigan   mafkurani   ko‘pchilik   qabul
1
 Karimov I.A. “Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch”. Т.: “Ma`naviyat” , 2008yil. – 71-bet. 8qiladi. Faqat  shunday holdagina  u kuchli  ruhiy qudratga ega bo‘ladi. Shu sababli  ham
mafkura   barcha   davrlarda   jamiyatni   yuksak   va   bunyodkor   maqsadlar   yo‘lida
birlashtirib, jamiyat ahli o‘rtasida sog‘lom munosabatlarni shakllantirgan, hamda ezgu
orzular,   maqsad-muddaolariga   erishishda   ma’naviy-ruhiy   kuch-qudrat   beradigan   omil
vazifasini   bajarib   kelgan.   Shuning   uchun   ham   g‘oya   va   mafkura   barcha   insonlar,
xalqlar,   jamiyat   va   davlat   oldida   turgan   muhim   vazifalarni   amalga   oshirishda   yordam
beradigan,   turli   sohada   faoliyat   yuritadigan   jamiyat   ahlini   birlashtirib,   ularni   umumiy
maqsad sari safarbar etadigan buyuk kuchdir.
Milliy   g‘oyasiz   va   yuksak   ma’naviyatsiz   odamlar,   jamiyat   va   davlat   yo‘lini
yo‘qotadi.   Milliy   g‘oya   jamiyatni   yuksaltirish   va   ma’naviy   yetuklikka   erishish
yo‘lidagi,   jamiyat   a’zolarini   oliy   maqsadlar   sari   yetaklab   boruvchi   bayroq   misolidir.
Milliy   g‘oya   xalqni,   millatni   birlashtiradi.   Jamiyatning   har   bir   a’zosini   ma’naviy
kamolotga   erishishini   ta’minlab   beradi.   Milliy   g‘oya   ma’naviy   hayotni   yuksaltirish
yo‘lidagi   olijanob   vazifalarni   bajarish   bilan   birga   jamiyatning   har   bir   a’zosida   ertangi
farovon hayotimizga ishonchni shakllantirib beradi. Yuksak ma’naviyatni shakllantirish
yo‘lida,nmamlakatimiz   kuch-qudratini   oshirish   yo‘lida   xizmat   qiladigan   milliy   g‘oya
haqida  gapirib  Islom  Karimov shunday  deydilar:   “… u  Vatanimizning shonli  o‘tmishi
va   buyuk   kelajagini   uzviy   bog‘lab   turishga,   o‘zimizni   ulug‘   ajdodlarimiz   boqiy
merosining   munosib   vorislari   deb   his   qilish,   shu   bilan   birga,   jahon   va   zamonning
umumbashariy   yutuqlariga   erishmoqqa   yo‘l   ochib   beradigan   va   shu   maqsadlarga
muttasil da’vat qiladigan g‘oya bo‘lishi kerak”.
Milliy   g‘oya   ma’naviy   hayotni   yuksaltirishga   xizmat   qiladigan   fazilatlarni
shakllantirib berish bilan birga turli ijtimoiy guruhlar, tabaqalar o‘rtasidagi hamkorlikni,
millatlararo   totuvlikni   va   umumtaraqqiyot   yo‘lidagi   jipslashuvni   ta’minlab   beradi.
Milliy g‘oya O‘zbekistonda istiqomat qilayotgan barcha xalqlarning tilidan, e’tiqodidan,
jinsidan qat’iy nazar barcha O‘zbekistonliklarning manfaatlarini  ifodalay bilishi  kerak.
Milliy   g‘oya   har   bir   shaxsning   o‘zligini   erkin   namoyon   etishga,   ma’naviy   kamolotga
erishish yo‘lida shart-sharoit bo‘lib xizmat qilishi lozim. 9Milliy   g‘oya,   ma’naviyatning   pedagogik   asoslari   fanining   o‘qitilishidan
ko‘zlangan maqsad va vazifalar qamrovi juda keng.
Jumladan:
-   тalabalar   qalbida   milliy   tafakkur   va   sog‘lom   dunyoqarash   asoslarini
mustahkamlash,   ularni   ongli   yashashga,   o‘z   fikriga   ega   bo‘lishga,   ma’naviy
tajovuzlarga   qarshi   tura   olishga   qodir   bo‘lgan,   irodali,   fidoyi   va   vatanparvar   insonlar
etib tarbiyalash;
- хalqimizning ko‘p asrlik ma’naviyati va milliy qadriyatlari, diniy qarashlari va
hayotiy udumlariga, yoshlarimizni zaharlab, ma’naviy jihatdan qaram etishga qaratilgan
mafkuraviy xatarlarga qarshi samarali kurash olib borishga talabalarni yo‘naltirish;
-   хalqaro   maydonda   mafkuraviy,   g‘oyaviy   va   informatsion   kurashlar   kuchayib
borayotgan   hozirgi   murakkab   tahlikali   davrda   talaba   yoshlarni   turli   mafkuraviy
hurujlardan   himoya   qilish,   ularning   hayotga   ongli   munosabatini   shakllantirish,   yon-
atrofda yuz berayotgan voqealarga daxldorlik hissini oshirish;
Shuningdek, g`oyaviy-mafkuraviy ishlarga sistemali yondoshish, birinchidan, shu
sohadagi muammolarni ilmiy tahlil qilishning zaruriy sharti bo‘lsa, ikkinchidan, bu - 
milliy mafkuraning nazariymetodologik xarakteriga mos keladi. Boshqacha aytganda, 
milliy mafkuraning o‘zi, jamiyatimiz taraqqiyoti va manfaatlarini ifoda qiluvchi yaxlit 
sistemalashgan g`oyalar, nazariyalar tizimidan iborat bo‘lib, uni ro‘yobga chiqarish 
bilan bog`liq amaliy ishlar ham shunga muvofiq bo‘lishi lozim. 101.2. Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari  va huquq fanini o‘qitishning turli
metodlari
Milliy g’oya, ma’naviyat  asoslari  va huquq fanini o‘qitishda odatd an’anaviy va
noan’anaviy ta’lim modellaridan keng foydalaniladi.
An’anaviy   dars   -   (“markazda   o‘qituvchi   bo‘lgan   ta’lim   modeli”,   deb   ham
atashadi) muayyan muddatga mo‘ljallangan,ta’lim jarayon ko‘proq o‘qituvchi shaxsiga
qaratilgan, mavzuga kirish, yoritish, mustahkamlash va yakunlash bosqichlaridan iborat
ta’lim modelidir.
An’anaviy darsning asosiy maqsadi dars mavzusining asosiy mazmuni, tushuncha
va   faktlarni   o‘qituvchi   tomonidan   o‘quvchilarga   yetkazish   va   tushuntirishdan   iborat.
Odatda, an’anaviy dars berishga passiv dars berish usuli sifatida qaraladi. Lekin darsda
o‘quvchilarning   faol   yoki   nofaolligi   darsni   qanday   o‘tishga   va   uni   rejalashtirishga
bog‘liq.   An’anaviy   darsning   samaradorligini   oshirish   uchun   dars   jarayonini   oqilona
tashkil qilish, o‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim
jarayonida   faolligini   mutassil   rag‘batlantirib   turish,   o‘quv   materialining   mazmunini
ochishda   baxs,   munozara,   aqliy   hujum,   kichik   guruhlarda   ishlash,   turlicha   baholash
usullari va vositalarini o‘z o‘rnida qo‘llash talab etiladi.
“Ta’kidlash joizki, - deb yozadi – metodist olim B.To‘xliyev – interfaol usullarni
an’anaviy   ta’lim   metodlariga   mutlaqo   qarshi   qo‘yib   bo‘lmaydi.   Ular   bir-birini   inkon
etadigan,   biri   boshqasiga   halaqit   beradigan   emas,   balki   bir-birini   to‘ldiradigan   ta’lim
usullaridir.
O‘qitish jarayonida yo an’anaviy, yoxud interaktiv metoddan birini tanlash kerak
qabilida yondashish ma’rifiy jaholatdan boshqa narsa emas.
Ta’lim metodlari son-sanoqsiz va ularning har biri o‘zi qo‘llanilayotgan vaziyat uchun
betakror ahamiyatga egadir” 2
.
An’anaviy ta’lim modelining afzalliklari:
-Ma’lum  ko‘nikmalarga ega bo‘lgan va aniq, ma’lum tushunchalarni, fanni o‘rganishd
2
 To`xliyev B. Adabiyot o`qitish metodikasi. – Т.: 2011yil, 120-bet 11foydali;
-O‘qituvchi tomonidan o‘qitish jarayoni muhiti yuqori darajad nazorat qilinadi;
-Vaqtdan unumli foydalaniladi;
-Aniq ilmiy bilimlarga tayanadi.
An’anaviy ta’lim modelining kamchiliklari:
- O‘quvchilar passiv ishtirokchi bo‘lib qoladilar;
-   O‘qituvchining   to‘la   nazorati   barcha   o‘quvchilar   uchun   motivatsiyani   vujudga
keltirmaydi;
- O‘quvchilar o‘qituvchi bilan bevosita muloqatga kirish olmaydi;
- Eslab qolish darajasi hamma talabalarda bir xil bo‘lmaganligi sababli, guruh bo‘yicha
o‘zlashtirish darajasi past bo‘lib qolishi mumkin;
- Mustaqil o‘rganish va yechimlar qabul qilish uchun sharoitlar yaratilmaydi.
Noan’anaviy ta’lim modelining afzalliklari:
- O‘qitish mazmunini yaxshi o‘zlashtirishga olib kelishi;
- O‘z vaqtida qayta aloqalarning ta’minlanishi;
- Tushunchalarni amaliyotda qo‘llash uchun sharoitlar yaratilishi;
- Turli o‘qitish usullarining taklif etilishi;
- Motivatsiyaning yuqori darajada bo‘lishi;
- O‘tilgan materialning yaxshi eslab qolinishi;
- Muloqatga kirishish ko‘nikmasining takomillashishi;
- O‘z-o‘zini baholashning o‘sishi;
- O‘quvchilarning mavzu mazmuniga, o‘qitish jarayoniga bo‘lgan ijobiy munosabati;
- O‘quvchining mustaqil fikrlay olishi;
- Tanqidiy va mantiqiy fikrlashni rivojlantirishi;
- Muammolarni yechish ko‘nikmalarining shakllanishi.
Noan’anaviy ta’lim modelining kamchiliklari:
- Ko‘p vaqt talab etilishi; 12- Talabalarni har doim ham keraklicha nazorat qilish imkoniyatining pastligi;
- Juda murakkab mazmundagi material o‘rganilayotganda ham o‘qituvchi rolining past
bo‘lishi;
- O‘qituvchining o‘zidan ham yaxshi rivojlangan fikrlash qobiliyatiga va muammolarni
yechish ko‘nikmalariga ega bo‘lishining talab etilishi.
“Ta’lim   metodlari   dastlab   pedagog   ongida   muayyan   yo‘nalishdagi   faoliyatning
umumlashma   loyihasi   tarzida   namoyon   bo‘ladi.   Mazkur   loyiha   amaliyotga   o‘qituvchi
va   talabalar   faoliyatining   o‘zaro   tutashuvi,   o‘qitish   va   o‘qishga   qaratilgan   aniq
harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy etiladi. Metod boshqa shakllarda
namoyon   bo‘lmaydi,   buning   boisi   ta’lim   metodi   o‘zida   umumiy   holda   faoliyatning
didaktik modelini ifoda etadi”.
Qayd   etilayotgan   tushuncha   mohiyatini   to‘laqonli   yorituvchi   ta’rifni   aniqlashga
bo‘lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi yangi ta’riflar ilgari surilmoqda. Biroq,
“ta’lim   metodi”   tushunchasi   mohiyatini   yoritishga   nisbatan   turlicha   qarashlarning
mavjudligiga qaramay, ularni o‘zaro yaqinlashtiruvchi umumiylik mavjud.
Aksariyat mualliflar “ta’lim metodlari talabalarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish
usullari” degan qarashga yon bosadilar.
Demak,   ta’lim   metodlari   ta’lim   jarayonida   qo‘llanilib,   uning   samarasini
taxminlovchi usullar majmuidir.
Ta’lim   metodlari   ta’lim   maqsadini   yoritishga   xizmat   qiladi,   uning   yordamida
ta’lim mazmunini o‘zlashtirish yo‘llari ifoda etiladi, o‘qituvchi va talabalarning o‘zaro
harakati, xususiyati aks ettiriladi.
Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon bo‘lsa,
boshqa   tomondan,   boshqariluvchan   o‘qish   faoliyatini   amalga   oshirish   sharti
hisoblanadi. 13Ta’lim metodlari quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
Bu   funksiyalar   ta’lim   metodini   qo‘llash   jarayonida   bir-biridan   ajratilgan   holda
yoki   ketma-ket   joriy   etilmaydi,   aksincha   bir-biriga   o‘zaro   singib   ketadi.   Misol   uchun,
tashkiliy   funksiya   o‘qituvchining   bir   qator   metodlardan   yaxlit   foydalanishi   evaziga
bajariladi.
«Ta’lim metodi» atamasi bilan birga ko‘p hollarda «metodik usul» (sinonimlari –
pedagogik   usul,   didaktik   usul)   tushunchasi   ham   qo‘llaniladi.   U   ta’lim   metodining
tarkibiy   qismi,   uning   muhim   unsuri,   metodni   joriy   qilishdagi   alohida   qadam   sifatida
ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini chog‘ishtirish orqali joriy
etiladi.   Metodik   usullarni   xilma-xilligi   ularni   tasniflashga   imkon   bermaydi,   biroq
o‘qituvchi faoliyatida tez-tez qo‘llaniladigan usullarni ajratib ko‘rsatish mumkin: 14Interfaol ta`lim metodlari tushunchasi, bugungi kunda eng ko p qo llanilayotganʻ ʻ
interfaol ta`lim metodlari.
Talaba   –   yoshlarga   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   tushunchalari   uning
bosh   va   asosiy   g’oyalari   tushunchalarini   singdirish   borasida   interfaol   uslublarni
qo’llashning bir qancha turlari  mavjud. Bunday uslublardan foydalanish o’qituvchidan
o’z   ustida   ijodiy   ishlash,   yangiliklardan   doimiy   xabardor   bo’lish   bilan   birga   talaba   –
yoshlar   bilan   yanada   yaqinroq   muloqotda   bo’lish   va   talabalarning   ijtimoiy   faolligini
oshirish uchun xizmat qiladi.
Shunday   usullardan   biri   “klaster”   usulidir.   Bu   usulning   asosiy   vazifasi
talabalardan   o’rganilayotgan   pedagogik   jarayonni,   yangi   mavzuni   qismlarga   ajratish
orqali   o’zlashtirishga   yo’naltiradi.   Mavzu   bo yicha   fikr   –mulohazalarni   erkin   bayon	
ʻ
etish   malakalarini   oshirishga   yordam   beradi.   Bu   usulda   biror   –   bir   mavzu   yoki   matn
tanlanib talaba - yoshlarning diqqatini aynan shu mavzuga qaratish yuzasidan markazga
yoziladi.   Talabalar   mavzuga   oid   barcha   fikrlarini   markazining   atrofiga   joylashtiradi.
Firlar   bayon   etilgandan   keyin   har   bir   fikr   yoki   so’zlarni   toifalarga   ajratib   chiqadilar:
Milliy   istiqlol   g’oyasi:   bosh   g’oyasi   –   ozod   va   obod   Vatan,   erkin   va   farovon   hayot
qurish;   asosiy   g’oyalari   –   vatan   ravnaqi,   yurt   tinchligi,   xalq   farovonligi,   komil   inson,
ijtimoiy hamkorlik, millatlararo hamjihatlik, diniy bag’rikenglik.
Amaliy   mashg’ulot   yoki   seminar   darsi   davomida   talabalarga   topshiriq   berish
mumkin:   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquqning   asosiy   g’oyalariga   doir
fikrlaringizni   aytib   bering.   Shunga   doir   xalq   maqollarini   keltiring   va   ma’nosini
izohlang.
Mavzu   boyicha   klaster   usulidan   foydalanish   oxir   –   oqibatda   yangi   bilimlarni
o’zlashtirish   fikrlarning   turli   –   tumanligini   yaxlitlash   asosida   umumiy   natija   qo’lga
kiritiladi.
Klaster   usulidan   foydalanish   uchun   guruh   talabalarini   kichik   ijodiy   guruhlarga
ajratib amalga oshirish maqsadga muvofiq bo’ladi. 15Har   bir   guruhda   mavzuga   oid   darslik,   o’quv   qo’llanmalari,   ma’ruza   matnlari,
mavzuga oid tarqatma materiallar va manbalar bo’lishi mumkin.
Klaster usulidan foydalanishda quyidagilarga e’tibor beriladi.
1) Kichik guruhlar soniga qarab chizma qog’ozlari doska taxtasiga osib qo yiladiʻ
va   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   tushunchasi   o’qituvchi   tomonidan
yoziladi.
2) Mavzuga oid fikrlar qog’ozga yoziladi.
3) Asosiy tushuncha va fikrlar o’rtasidagi bog’liqlik chizmada ko’rsatiladi.
4) Talabalarning fikrlari umumlashtiriladi va yakuniy xulosa chiqariladi.
5)   Dars   jarayonida   o’qituvchi   talabalarning   faoliyatini   nazorat   qilib   boradi,
ularning mavzuga oid tushunchalarini baholaydi.
Biz klaster usuli xususida to’xtaldik. Dars jarayonida interfaol usullarning “aqliy
hujum”, “tanqidiy fikrlash”, “ajurli arra”, “menyular”, “debatlar”, “sinkveyn”, “insert”,
“zig-zag”,   “qarorlar   shajarasi”   kabi   turlaridan   va   kompyuter   texnologiyalaridan
foydalanish   orqali   samarali   natijalarga   erishiladi.   Jamiyatni   axborotlashtirishdagi   eng
muhim   yo’nalishlardan   biri   ta’lim   tizimini   axborotlashtirishdir.   Bu   esa   jamiyatni
axborotlashtirish jarayoni muvaffaqiyatli amalga oshishining asosiy shartidir. Ta’limni
axborotlashtirish ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo’llash, uning faol metod
va   vositalaridan   foydalanish,   ta’lim-tarbiya   jarayonining   barcha   bosqichlarini
jadallashtirish,   uning   sifat   va   samaradorligini   oshirish,   yoshlarni   axborotlashgan
jamiyatning faol ishtirokchisi etib tarbiyalash masalalarini o’z ichiga qamrab oladi.
O‘rganish   metodlari   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni   ijodiy   egallashga   hamda
metodik   va   g‘oyaviy   -   siyosiy   e’tiqodlarni   ishlab   chiqishga   qaratilgan   talabalarning
ilmiy bilish faoliyati usuli sifatida belgilanadi.
O‘qitish   metodi   “o‘qitishning   maqsadi   –   mazmuni,   metodi,   shakli,   usullari”
tizimida   muhim   o‘rin   egallaydi.   Metod   deganda,   ta’limda   maqsadga   erishish,
masalalarni   hal   qilish   yo‘llari,   usullari   tushuniladi.   O‘qitish   metodi   tarkibida   usullar
alohida ajralib turadi. 16Usul   metodning   unsuri   bo‘lib,   uning   tarkibiy   qismi,   metodni   amalga   oshirishda
bir martagina qo‘llanadi va alohida qadam hisoblanadi.
O‘qitish   metodi   –   murakkab,   ko‘p   qirrali,   ko‘p   sifatlarga   bo‘lgan
ta’limdir.O‘qitish   metodida   o‘qitishning   obektiv   qonuniyatlari,   maqsadlari,   mazmuni,
tamoyillari,   shakllari   o‘z   aksini   topadi.   Metodlar   boshqa   didaktik   kategoriyalarga
dialektik   bog‘liq   va   biri   boshqalarini   taqozo   qiladi,   ya’ni   o‘qitishning   maqsadi,
mazmuni, shakli hosilasi sifatida metodlar didaktik kategoriyalarga aks ta’sir ko‘rsatadi.
O‘qitish   metodlarining   ko‘p   o‘lchovliligi   ularning   ko‘plab   tasnifini   keltirib
chiqaradi.
O‘qitish metodlari tasnifi  – muayyan belgilar asosida tartibga solingan tizimdir.
Eng asoslangan o‘qitish metodlari tavsiflariga quyidagilar kiradi:
1. An’anaviy metod. Hozirgi davrda ulardan beshtasi inobatga
olinadi: amaliy, ko‘rgazmali, ifodali, kitob bilan ishlash va video
metodlar.
2. Maqsadiga ko‘ra metodlar tasnifi - bilimlarni egallash;
- malaka va ko‘nikmalarni shakllantirish;
- bilimlarni qo‘llash;
- ijodiy faoliyat;
- mustahkamlash metodlari;
bilim, malaka va ko‘nikmalarni tekshirish metodlari.
3.   Idrok   etish   –   bilish   faoliyati   xarakteriga   ko‘ra   metodlar   tasnifi:   tushuntirish   –
illyustrativ   (axborot   –   retseptiv).   Ularning   xarakterli   xususiyatlari;   bilimlar   “tayyor
holda”   tavsiya   etiladi;   bu   bilimlarni   idrok   qilish   tashkil   etiladi;   bilimlar   idrok
(retsepsiya) qilinadi va tushunib olinadi, xotiraga joylashtiriladi;
- reproduktiv metod: bilimlar tayyor holda tavsiya etiladi, bilim nafaqat bayon qilinadi,
balki   tushuntiriladi;   bilimlar   ongli   o‘zlashtiriladi;   ularning   tushunilishi   va   eslab
qolinishiga erishiladi hamda bilimlarning mustahkamligi tez – tez takrorlash yo‘li bilan
ta’minlanadi. 17- muammoli bayon qilish metodi;
- qisman ijodiy (evristik) metod. Bilim tayyor holda tavsiya etilmaydi, balki u mustaqil
ravishda   egallanadi;   yangi   bilimlarni   qidirish,   izlash   tashkil   etiladi;   bilish   vazifalari
bo‘yicha mustaqil fikr yuritiladi, muammoli vaziyatlar yaratiladi va hal qilinadi;
- tadqiqiy metod. Bunda muammo belgilab olinadi, muammoning tadqiqoti  jarayonida
bilim egallanadi .
4. Didaktik maqsadi bo‘yicha (T.I.Shukina, I.T. Ogorodnikov) qo‘yidagilar farqlanadi:
- ilk bilimlarni o‘zlashtirish metodlari;
- egallangan bilimlarni mustahkamlash va takomillashtirish metodlari.
5.   Olinishi   zarur   bo‘lgan   natijani   oldindan   taxmin   qilish   (maqsadni   amalga   oshirishga
erishish);
6. Ta’lim jarayonining yaxlitligini ta’minlash;
7. Muntazam tahlil qilib borish;
“Ma’naviyat   asoslari”   fanini   o‘qitish   metodikasida   o‘qitish   va   o‘rganish   metodlari
quyidagi guruhlardan iborat keng tarqalgan tasniflarga borib taqaladi.
1.Bilimlarni   berish,   idrok   etish   va   o‘zlashtirish   hamda   e’tiqodni   shakllantirishni
ta’minlovchi   metodlar.   Metodlarning   bu   guruhiga   ma’ruza,   talabalarning   mustaqil
ishlari,   mustaqil   tahsil   olish   bo‘yicha   ishlar,   maslahatlar,   ko‘rsatma   berish,   ommaviy
axborot, programmalashtirilgan materiallarni idrok etish va boshqalar kiradi.
2.   Bilimlarni   tadbiq   etish   va   mustahkamlash,   malaka   va   ko‘nikmalarni   hosil   qilish
hamda   e’tiqodni   chuqurlashtirish   metodlari.   Bu   guruhga   seminar,   amaliy   va
laborotoriya   mashg‘ulotlari,   nazorat   ishlarini   bajarish,   o‘quv   va   pedagogik   amaliyot
kiradi.
3.   Bilimlar,   e’tiqodlarni   shakllantirish   va   talabalarning   kasbiy   tayyorgarligini   aniqlash
metodlari.   Bu   o‘quv   jarayonining   reyting   baholari,   suhbat   o‘tkazish,   kurs   va   diplom
ishlari   loyihalari   hamda   davlat   attestatsiyasi   natijalarini   baholashdir.   Didaktikaga   oid
adabiyotlarda o‘qitish metodlarining quyidagi bog‘liqliklari qayd qilinadi:
- birinchidan, o‘quv mashg‘ulotlarining didaktik maqsadlari va vazifalariga bog‘liq; 18- ikkinchidan, bayon qilinadigan materialning xarakteriga bog‘liq;
- uchinchidan, ta’lim oluvchilarning bilimi va rivojlanish darajasiga bog‘liq;
-   to‘rtinchidan,   o‘quv   jarayonida   o‘rganilayotgan   fan   asoslarining   muayyan   (hozirgi)
davrdagi metodlariga bog‘liq;
- beshinchidan, oliy o‘quv yurti yoki kafedraning sharoitlariga bog‘liq;
- oltinchidan, o‘quv jarayonining moddiy – texnik ta’minoti bilan bog‘liq;
-   yettinchidan,   o‘qituvchining   pedagogik   mahorati,   uning   tayyorgarligi   va   o‘quv
jarayonini tashkil etish darajasi hamda o‘qituvchining hozirgi zamon metodlari bo‘yicha
bilimlariga bog‘liq.
Shunday qilib, O‘zbekiston Respulikasidagi oliy ta’limni isloh qilishning dolzarb
vazifasi   talabalarning   o‘quv   –   bilish   faoliyatini   jonlantirish,   o‘quv   jarayoniga   yangi
texnologiyalarni   tadbiq   etishga   xizmat   qiladigan   o‘qitishning   shakl   va   metodlarini
takomillashtirishdan iborat.
O‘qituvchining   pedagogik   faoliyati   tavsifida   olimlar,   odatda   quyidagi
komponentlarni farqlaydilar:
- tashkilotchilik
- ilmiy bilish;
- kommunikativlik.
Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalarini   joriy   etish   yangi   avlod   ta’lim   standartlarini
joriy etishning zaruriy shartiga aylanib bormoqda.
Davlatimiz   ta’lim   standartining   asosini   ta’lim   muassasalari   bitiruvchilarining
malaka talablari kompitensiyalari belgilangan.
Masalan,   A1,   A2,   A2+;   V1,   V2,   V2+   kompitensiya   darajalari.   Mazkur   holatda
fanni   o‘zlashritishda   qator   yangicha   yondashuvlardan   foydalanish   masalan,
tabaqalashgan ta’lim yoki didaktik o‘yin texnologiyalaridan foydalanishga talab ortadi.
Didaktik o‘yinlar haqida quyidagi fikr diqqatga sazovor:
“O‘qitishda   didaktik   o‘yinlar   o‘quvchilarni   bilimlarga   qiziqtiruvchi,   bilish   doiralarini
kengaytiruvchi,   ularda   hozirjavoblik   xususiyatlarini   tarbiyalovchi,   o‘quvchilarni 19faollashtirish omillaridan hisoblanadi.
Chunki, o‘quvchi faol fikr yuritadi, o‘zida ijodiy erkinlik sezadi”
Didaktik   o‘yinlarda   foydalanishda   quyidagi   metodik   talablarni   e’tiborga   olish   talab
qilinadi:
1. O‘yinlardan dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar jarayonida foydalanish mumkin.
Buning   uchun   o‘quvchilarni   qiziqtiradigan   va   ularning   yosh   xususiyatlariga   mos
keladigan o‘yinlarni tanlab olish zarur.
2.   Darslar   jarayonida   o‘yinlarga   ....-.....(15-20)   daqiqa   vaqt,   bo‘limlar   bo‘yicha   yirik
mavzularni umulashtirish va takrorlashda esa butun bir darsni ajratish mumkin.53
3.   Har   bir   o‘yinni   o‘tkazishdan   avval   unga   puxra   tayyorgarlik   ko‘rilishi   hamda   dars
materiallarining mazmuni bilan uzviy bog‘langan bo‘lishi lozim 3
.
Jahon   pedagogik   tajribalarni   o‘rganib,   taxlil   qilib   respublikamiz   ta’lim   tizimi   va
mentalitetimizga   moslashtirib,   dars   jarayoniga   tadbiq   qilish   natijasida   o‘quvchilarni
egallayotgan   bilimlari   ixtiyoriymajburiy   tarzda   o‘zlari   qidirib   topishiga,   mustaqil
o‘rganib, tahlil qilishga, hatto xulosani ham o‘zlari keltirib chiqishiga o‘rgatadi.
O‘qituvchi   bu   jarayonda   shaxsning   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va
tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,
yo‘naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Ta’lim jarayonida talaba asosiy figuraga aylanadi.
3
 Omarova G.S. “O`rta maxsus ta`lim tizimida “Huquqshunoslik” fanini o`qitishda yangicha yondashuv” // Namangan 
davlat universiteti ilmiy axborotnomasi. 2021. 5-son. – 536-b 20II BOB. MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ
FANLARINI O’QITISHDA ZAMONAVIY AXBOROT
KOMMUNIKATSION TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH
2.1. Milliy goya va ma’naviyatga oid fanlarni o`qitishda yangicha yondashuv va
innovatsiyalar
Hozirgi   davrda   ta’lim   tizimida   shaxsni   har   tomonlama   voyaga   etkazish,   unda
komillik  va  malakali  mutaxassisga  xos  sifatlarn  shakllantirish  muhim   ahamiyatga  ega.
Bugungi globallashuv davrida ta’lim oluvchilarni qisqa muddatda va asosli ma’lumotlar
bilan qurollantirish, ular tomonidan turli fan asoslarini puxta o‘zlashtirilishi uchun zarur
shart-sharoitlarni yaratishni taqozo etmoqda.
Zamonaviy   ta’lim   jarayonining   barcha   imkoniyatlariga   ko‘ra   shaxsni
rivojlantirish, ijtimoiylashtirish va unda mustaqil, tanqidiy, ijodiy fikrlash qobiliyatlarini
tarbiyalashga  yo‘naltirilishi  talab qilinmoqda. O‘zida ana shu imkoniyatlarni  namoyon
eta olgan ta’lim shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim deb nomlanadi.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’lim   –   talabaning   fikrlash   va   harakat   strategiyasini
inobatga olgan holda uning shaxsi, o‘ziga xos xususiyatlari, qobiliyatini rivojlantirishga
yo‘naltirilgan   ta’lim.   Bu   ta’lim   o‘qitish   muhitining   talaba   imkoniyatlariga
moslashtirilishini   nazarda  tutadi.  Unga  ko‘ra  ta’lim  muhiti,  pedagogik shart-sharoitlar,
ta’lim hamda tarbiya jarayonini to‘laligicha talabaning shaxsiy imkoniyatlarini ro`yobga
chiqarish,   qobiliyatini   rivojlantirish,   shaxs   sifatida   kamolotga   yetishini   ta’minlash,
tafakkuri   va   dunyoqarashini   boyitishni   nazarda   tutadi.   Bu   turdagi   ta’lim   talabalarda
mustaqillik,   tashabbuskorlik,   javobgarlik   kabi   sifatlar,   shuningdek,   mustaqil,   ijodiy   va
tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini tarbiyalashga xizmat qiladi. Bu turdagi ta’limni tashkil
etishda   pedagoglardan   har   bir   talabaga   imkon   qadar   individual   yondashish,   uning
shaxsini hurmat qilish, unga ishonch bildirish katta ahamiyatga ega. Qolaversa, shaxsga
yo‘naltirilgan   ta’lim   o‘qitish   jarayonining   ishtirokchilari   pedagogtalaba   yoki   talaba
talaba,   talaba-talabalar   jamoasi   tarzida   o‘zaro   hamkorlikda   bilim   olish,   shaxs   sifatida
kamol   toptirish   uchun   qulay   pedagogik   sharoitni   yaratish   zaruriyatini   ifodalaydi. 21Pedagog ta’lim jarayonida shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim turlaridan foydalanar ekan,
bir qator shartlarga qat’iy rioya etishi kerak.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limning   o‘ziga   xos   jihati   ta’lim   oluvchi   shaxsini   tan
olish,   uni   har   tomonlama   rivojlantirish   uchun   qulay,   zarur   muhitni   yaratishdan   iborat
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’lim,   talabani   ta’lim   tizimiga   moslashtirishni   emas,   aksincha,
uning individual xususiyatlarini inobatga olgan holda har tomonlama rivojlanishi, shaxs
sifatida   kamolotga   etishi   uchun   zarur   shart-sharoitlarni   yaratishni   nazarda   tutadi.   Bu
turdagi   ta’lim   talabalarni   o‘z-o‘zini   rivojlantirishga,   mustaqil   bilim   olishga,   o‘zining
ichki   imkoniyatlari,   qobiliyatlarini   to‘la   namoyon   eta   olishi,   bilish   faolligini   oshirish
uchun zarur sharoitni vujudga keltirishi zarur.
- har bir talabani alohida, o‘ziga xos shaxs sifatida ko‘ra olishi;
- talabani hurmat qilishi;
- talabaning ruhiy holatini to‘g‘ri baholay olishi;
- talabaning xohish-istak, qiziqishlarini inobatga olishi;
- har bir talabaga nisbatan bag`rikenglik bilan munosabatda bo‘lishi;
- talabaning kuchi, imkoniyati va intilishlariga ishonch bildirishi;
-   har   bir   talaba   o‘quv   fanlari   asoslarini   yetarlicha   o‘zlashtira   olishi   uchun   qulay
ta’lim muhitini yaratishi;
- talabalarning mustaqil  yoki  kichik guruhlarga erkin ishlashlari  uchun imkoniyat
yaratish;
-   talabalarni   o‘z   faoliyatlarini   mustaqil   nazorat   qilish,   faoliyati   samaradorligini
aniqlash, yutuqlarning omillari va yo‘l qo‘yilgan xatolarning oqibatlarini tahlil qilishni
o‘rgatish;
- ta’lim jarayonida hech bir talabaga tazyiq o‘tkazmasligi;
- alohida talabaning kamchiliklarini bo‘rttirib ko‘rsatmasligi;
-   bordi-yu,   talaba   tomonidan   bilimlarni   o‘zlashtira   olmaslik,   ta’lim   jarayonida
o‘zini   odobsiz   tutish   holati   qayd   etilsa,   u   holda   qat’iy   xulosa   chiqarmasdan,   buning
sabablarini aniqlash; 22- aniqlangan sabablar asosida talabaning sha’ni, g‘ururiga ziyon etkazmagan holda
u   tomonidan   bilimlarni   o‘zlashtira   olmaslik,   o‘zini   odobsiz   tutish   kabi   holatlarni
bartaraf etish;
- ta’lim jarayonida har bir talaba uchun “muvaffaqiyat muhiti”ni yarata olish;
- har bir talabaga ta’lim olishda muvaffaqiyatga erisha olishiga yordam berish;
- talabaning qobiliyatini o‘stirish, shaxs sifatida rivojlanishiga yordam berish;
- talabaning shaxsini emas, balki uning aniq xatti-harakatlarini baholashi;
- pedagog sifatida har bir talabaning hurmati va ishonchini qozona olishi zarur.
Talabalar   shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’lim   jarayonida   o‘quv   materialini
o‘zlashtirishga   ijodiy,   tanqidiy   yondoshishni,   yangi   g‘oyalarni   ilgari   surish,   ularni
asoslash,   o‘z   fikrini   himoya   qilish,   muammoli   vaziyatlarda   samarali   echimni   topish,
bilim,   ko‘nikma,   malakalarni   o‘zlashtirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Pedagog
tomonidan   ta’lim   jarayonida   innovatsion   xarakterga   ega   turli   faol   metodlarning
qo‘llanilishi,   talabalarni   rivojlantirish,   qobiliyatlarini   yanada   o‘stirishga   xizmat   qiladi.
Xususan:   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   pedagoglar   o‘quv   axborotlarining   talabalar
bilim,   ko‘nikma,   malaka   va   tajribalariga   tayangan   holda   ularni   qiziqtira   oladigan,
fikrlashga,   ijodiy   yondashishga   undaydigan   imkoniyatga   ega   bo‘lishini   ta’minlashga
alohida e’tibor qaratishlari zarur. Ta’lim jarayonida pedagoglar tomonidan:
- muammoli izlanish;
- kichik tadqiqotlarni olib borish;
- debat;
- bahs-munozara;
- evristik suhbat;
- kichik guruhlarda ishlash va b.
- turli shakl, metod, vosita va texnologiyalardan samarali, maqsadli foydalanish;
- o‘quv topshiriqlarini bajarishda talabalarga usullarni mustaqil tanlash imkonini
berish;
- talabani juftlikda, kichik guruhda va jamoada ishlashini ta’minlash; 23-   mashg‘ulotlarning   loyihalashtirilishiga   e’tiborning   qaratilishi   nafaqat   o‘qitish
sifatini   yaxshilaydi,   samaradorligini   oshiradi,   shu   bilan   birga   talabalar   shaxsining
rivojlanishi uchun qulay sharoitni vujudga keltiradi.
Eng   muhimi   pedagoglar   o‘quv   mashg‘ulotlarining   nafaqat   axborot   berish,   balki
rivojlantirish   xarakteriga   ega   bo‘lishlariga   e’tiborni   qaratishlari   zarur.   SHuningdek,
muhokama   qilinayotgan   masala,   muammo,   o‘rganila   yotgan   mavzu   yuzasidan
talabalarning mustaqil  fikr   bildirishlari  (noto‘g‘ri  bo‘lsa-da,  fikr  bildirishlari)ga  imkon
berish,   nima   bo‘lganda   ham   ularni   o‘ylashga,   fikrlashga   undash   shaxsga   yo‘natirilgan
ta’limga xos muhim belgilardan biri sanaladi.
Kompetensiyalarga asoslangan ta’lim tushunchasi, uning mazmun va mohiyati.
Bugungi   kunda   Respublikamizda   milliy   ta lim   tizimining   huquqiy   asoslariniʼ
shakllantirish  uchun  keng   sharoit   yaratilgan.   O z  navbatida,   islohotlar   ta lim  tuzilmasi	
ʼ ʼ
va   mazmun-mohiyatini   takomillashtirish   imkonini   berdi.   Mamlakatimiz   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev:   «Biz   ta lim   va   tarbiya   tizimining   barcha   bo g inlari   faoliyatini	
ʼ ʼ ʼ
bugungi   zamon   talablari   asosida   takomillashtirishni   o zimizning   birinchi   darajali	
ʼ
vazifamiz deb bilamiz» 4
  -deb ta`kidlagan edilar. Hozirgi davrda ta lim samaradorligini	
ʼ
oshirish,   mutaxassislarning   kasbiy   kompetentlik   darajasini   rivojlantirish,   pedagog
kadrlarni   innovatsion   faoliyatga   yo naltirish,   oliy   ta lim   muassasalaridagi   o quv	
ʼ ʼ ʼ
jarayoniga innovatsion ta lim va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini tatbiq etish,	
ʼ
ilg or   xorijiy   tajribalarni   o zlashtirish   va   maqsadli   yo naltirish   oliy   ta lim   tizimini	
ʼ ʼ ʼ ʼ
modernizatsiyalashdagi   dolzarb   vazifalar   sifatida   belgilandi.   Ta lim   tizimi   jamiyatni	
ʼ
isloh   qilish   va   uni   tashqi   dunyo   uchun   yanada   ochiq   hamda   yangi   texnologiya   va
bilimlarga   yo naltirilgan   jamiyatga   aylantirishning   asosiy   omilidir.   U   nafaqat	
ʼ
jamiyatning   rivojlanish   istiqboli,   balki   har   bir   insonning   alohida   faoliyatini   oldindan
aniqlaydi va belgilaydi.
“Kоmpеtеntlik”   (ingl.   “competence”   –   “qоbiliyat”)   –   fаоliyatdа   nаzаriy
bilimlаrdаn sаmаrаli fоydаlаnish, yuqоri dаrаjаdаgi kаsbiy mаlаkа, mаhоrаt vа iqtidоrni
4
 Mirziyoyev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 	
ʼ
– T.: «O zbekiston», 2017. –22-b.	
ʼ 24nаmоyon etа оlish tushunchasi bilan belgilanadi.
Kompetentsiya – lotincha “kompitentino” - “to’g’ri kelaman”, “erishaman” degan
tushunchani anglatadi.
Kompetentsiya   -   bilim,malaka   va   shaxsiy   sifatlarni   ma’lum   sohada   namoyon
bo’lishi   Kоmpеtеntlik   esa   –   shaxsning   muayyan   ta’lim   yo’nalishi   yoki   mutaxassisligi
bo’yicha   olgan   bilim,   ko’nikma,   malakalari   shakllangan   shaxsiy   sifatlarining   mehnat
faoliyatida qo’llay olishidir.
Kоmpеtеntsiyalаr   fаоliyatning   sаmаrаli   bаjаrilishini   tа’minlаydigаn
hаrаkаtlаrning umumlаshtirilgаn usullаri. Bu insоnning o’z mаlаkаsini аmаldа qo’llаsh
qоbiliyatidir 5
.
Kоmpеtеntsiyalаr   kеng   mа’nоdа   qоbiliyat,   ko’nikmа,   mаlаkа   vа   tushunishni
аnglаtаdi. Kоmpеtеnli shахs - bu mа’lum bir sоhаdа yetаrli mаhоrаt, bilim, malaka vа
ko`nikmaga   egа   bo’lgаn   insondir.
5
 B.B.Ma`murov, I.E.Davronov. Pedagogik kompetentlik. Buxoro. “Durdona”. 2021 y. 9-b. 252.2. Milliy  g‘oya va ma’naviyat asoslari fanlarini o‘qitishda ommaviy axborot
vositalaridan foydalanish
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, har millat an’anaviy taraqqiyot zaminlariga ega
bo‘lib,   bu   o‘rinda   albatta   zamonaviylikni   ham   inkor   etmasligi   lozim.   An’anaviylik   va
zamonaviylik   o‘rtasidagi   ko‘prik   vazifasini   bajarishi   lozim   bo‘lgan   jamiyat   ijtimoiy
institutlaridan biri ham aynan ommaviy axborot vositalaridir. Ammo ommaviy axborot
vositalari   faqatgina   o‘z   “mijozlari”ga   ega   bo‘lish   maqsadida   an’anaviylikka   eskilik
sarqiti  sifatida  qarash,  yangi  zamonaviy  ko‘rinishga  ega  bo‘lgan manbalardan  ko‘proq
foydalanish   holatlari,   afsuski   hozirgi   kunda   uchrab   turibdi.   Milliy   g‘oya   ta’limida   o‘z
navbatida, ommaviy axborot vositalari oldiga katta va o‘z o‘rnida ma’suliyatli vaziflarni
yuklaydi.   Faqatgina   ko‘rsatishning   o‘zi   yetarli   emas,   balki,   turli   tushuntirish   ishlarini
ommalashtirish,   unga   fuqarolarni   jalb   qilish   orqali   tashviqotni   yanada   kuchaytirish,
tutruqsiz   g‘arb   kliplarining   o‘rniga   milliylik   ruhi   bilan   sug‘orilgan   ko‘rsatuvlarni
namoyish   etish,   asta-sekinlik   bilan   hammabop   teledasturlar   tizimini   yaratib   borish
ommaviy   axborot   vositalarining   milliy   g‘oya   targ‘ibotidagi   muhim   jihatlardan   biri
hisoblanadi.
Axborot   xurujiga   qarshi   kurashish-   davlat   tomonidan   maxsus   metod   (siyosiy,
iqtisodiy,   diplomatik,   harbiy   va   hak.)   lar,   usullar   vositasida,   ichki   va   tashqi   axborot
makonida   o‘z   manfaatlarini   himoyalashning   majmuaviy   tizimidir.   Informatsion-
psixologik xavfsizlikni ta’minlash quyidagi asosiy sohalarda olib borilishi kerak:
• Siyosiy (davlatning ichki va tashqi siyosat) faoliyatida;
• Diplomatik (xalqaro va davlatlararo) munosabatlarda;
• Davlatning siyosiy ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarida;
• Harbiy (mudofaa tizimining mustahkamlash).
Davlatlarning   milliy   manfaatlariga   jiddiy   xuruj   sifatid   namoyon   bo‘layotgan
omillardan biri-global axborot xuruji eng yuqor darajani tashkil qiladi. Xalqaro axborot
makonidan   o‘zaro   kurashuvchi   manbalar   o‘zaro   vaqtincha   birikib,   muayyan   davlatga
qarshi   axborot   xurujini   tashkil   etishadi.   Asosiy   maqsad,   xuruj   ta’siri   ostiga   olingan 26davlatning   ichki   axborot   makonini   tanazzulga   uchratish,   xalqaro   axborot   makonida
o‘sha   davlatni   o‘z   pozitsiyasini   mahrum   qilishdir.   1998   yilda   texnika   fanlari   doktori
S.Rastorguev   o‘zining   “Axborot   urushi”1   nomli   kitobida   S.Nilusning   “Sion
donishmandlari   yig‘ilish   protokollari”   nomli   xujjatni   informatsion-texnologik   nuqtai
nazaridan   tahlil   qilingan.   Chunki,   mazkur   xujjatda   axborot   urushining   barcha
yo‘nalishlari, omillari aniq va qisqa yo‘nalishda ko‘rsatilgan:
• Boshqaruv tizimi (hokimiyat tarmoqlarini nazorat qilish);
• Aholini fikrini o‘zgartirish vositalari (OAV yordamida);
• Terrorizm (davlatni tahlikaga solib, maqsadga erishish);
• Iqtisodiy xuruj, iqtisodiy boshqaruv vositalari;
• Iqtisodiy dastur (iqtisodiy tanazzulga yoki qaramlikka olish);
• Umumxalq ovoz berishlari va h. (siyosiy jarayonni buzish)
Mazkur   xujjatdagi   ma’lumotlar   metodik   xarakterga   ega   bo‘lib,   ular   shunday
tuzilganki,   axborot   xurujining   mazmun-mohiyatini   anglay   oladigan   har   qanday   shaxs
uni faoliyatida ishlatishi mumkin.
Xalqaro   axborot   makonida   hali   ham   amaliy   ustunlik   AQSH   rahbarligidagi
yetakchi   harbiy   mamlakatlari   tomonida   bo‘lib,   ularning   bugungi   kundagi   asosiy
maqsadlari quyidagilar bilan bog‘liqdir:
•   Global   informatsion   muhitni   o‘z   qo‘llariga   olish,   to‘liq   nazorat   hamda
gegemonlik o‘rnatish,  Hindiston,  Xitoy, Rossiya  kabi  harbiy kuch-qudrat  va  strategik
maqomga ega davlatlarni siqib chiqarish;
•   Eron,   MDH   davlatlarini,   shimoliy   Koreya   kabi   o‘z   tamoyiliga   ega
davlatlarning   xalqaro   axborot   maydonida   o‘z   o‘rnini   topishga   yo‘l   qo‘ymaslikdan
iboratdir.
Mustaqillikka   erishgan   mamlakatlar,   jumladan   O‘zbekiston   uchun   ham   bunday
xavflarni bartaraf etish masalasi jiddiy g‘oyaviy muammolar doirasiga kiradi. G‘oyaviy-
mafkuraviy   jarayonlar   murakablashib   borayotgan,   uning   yangi   usullari   o‘ylab
topilayotgan   hozirgi   kunda   ushbu   tahdid   va   ta’sirlarga   faqat   kuchli   g‘oya,   o‘zlikni 27anglash, sog‘lom g‘oyalardan iborat mafkuragina qarshi tura oladi.
Shuning   uchun   ham   I.A.Karimov   tomonidan   yuksak   mafkuraviy   madaniyatni
mujassam etgan “fikrga qarshi fikr, g‘oyaga qarshi g‘oya, jaholatga qarshi ma’rifat bilan
kurashish”   tamoyili   nazariy   jihatdan   asoslab   berildi   va   mamlakatimizda   faoliyat
ko‘rsatayotgan   ommaviy   axborot   vositalarining   faoliyat   dasturlarida   keng   amaliyotga
joriy qilinmoqda.
O‘zbekistonda   senzuraning   man   qilinishi   bilan   ommaviy   axborot   vositalarining
erkin faoliyati uchun zarur shart-sharoitlar shakllandi.
Mazkur   masalaning   jamiyatimiz   taraqqiyotida   tutgan   o‘rni   haqida   to‘xtalib,
davlatimiz rahbari shunday degan edi: “Hozirgi kunda kommunikatsiya va kompyuter
texnologiyalari asrida, internet kundan-kunga hayotimizning barcha jabhalariga yanada
chuqur   va   keng   kirib   borayotgan   bir   paytda,   odamlarning   ongi   va   tafakkuri   uchun
kurash   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etayotgan   bir   vaziyatda   bu   masalalarning
jamiyatimiz   uchun   naqadar   dolzarb   va   ustuvor   bo‘lib   borayotgani   haqida   gapirib
o‘tirishning   xojati   yo‘q”   Axborot   makoni   globallashuvning   hozirgi   bosqichida
internetning   milliy   va   xalqaro   kompaniyalar,   davriy   matbuot,   TV   va   radio   bilan
munosabatlari   yanada   kengayib,   boyib   bormoqda.   Demak,   ommaviy   axborot
vositalarini   faoliyatini   yanada   liberallashtirish   orqali   milliy   g‘oya   targ‘ibotining
kuchaytirish, uning mazmunini oshirish - davr talabi іisoblanadi.
Mamlakatimizda   yoshlarni   turli   axborot   xurujlaridan   himoya   qilishga   qaratilgan
mustahkam   qonunchilik   bazasi   yaratilgan,   —   deydi   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi
deputati,   Axborot   va   kommunikatsiya   texnologiyalari   masalalari   qo‘mitasi   a’zosi
Faxriddin   Soliyev.   —   Xususan,   «O‘zbekiston   Respublikasida   yoshlarga   oid   davlat
siyosatining   asoslari   to‘g‘risida»gi   Qonunning   6-moddasida   qayd   etilganidek,
«O‘zbekiston   Respublikasida   yoshlar   orasida   odobaxloqni   buzishga,   shu   jumladan,
zo‘ravonlikni,   hayosizlikni   va   shafqatsizlikni   tashviqot   qilishga   qaratilgan   har   qanday
xattiharakatlar man etiladi». E’tirof etish o‘rinliki, ayni paytda bu boradagi qonunchilik
tizimi davr ruhiga mos tarzda takomillashib, yangi qonun hujjatlari bilan yanada boyib 28bormoqda.   Zero,   axborot   makonida   tahdidlar   bor   ekan,   milliy   axborot   makoniga
chegara qo‘yib bo‘lmasligini nazarda tutgan holda yoshlarga sog‘lom axborot muhitini
yaratib   berish,   vayronkorlik   va   buzg‘unchilik   mazmunidagi   axborot   oqimini   cheklash,
yosh avlod ma’naviy olamining daxlsizligini asrash dolzarb vazifadir.
Shuning   uchun   xalqaro   amaliyotda   axborot   sohasini   tartibga   soluvchi   huquqiy
hujjatlarni   chuqur   tahlil   etgan   holda   qo‘mitamiz   a’zolari   tomonidan   «Voyaga
yetmaganlarning   sog‘lig‘i   va   ma’naviyaxloqiy   rivojlanishiga   ziyon   yetkazuvchi
axborotlardan   himoyalash   to‘g‘risida»gi   qonun   loyihasi   ishlab   chiqilmoqda.   Mazkur
qonunning   maqsadi   voyaga   yetmaganlarni   psixologik,   jismoniy,   ma’naviy   va   axloqiy
rivojiga   zarar   yetkazuvchi   axborotlardan   himoyalash,   ularning   sog‘lom   ulg‘ayishi   va
komil   inson   bo‘lib   voyaga   yetishlari   uchun   qulay   muhit   yaratishdan   iboratdir.   Unda
axborot materiallarini yoshlar o‘rtasida tarqatish mumkinligini baholovchi ekspertizani
tashkil   qilish,   zararli   axborotlar   tarqalishiga   cheklovlar   joriy   qilish   kabi   vazifalar
belgilanmoqda.   Tinimsiz   axborot   oqimi   vujudga   keltirayotgan   muhitda   milliy
qadriyatlar,   azaliy   an’analar   zavol   topishining   oldini   olish   maqsadida   axborot
xavfsizligini   ta’minlash   kerak.   Xorij   telekanallarida   nima   namoyish   etilsa   yoki
internetda nima targ‘ib qilinsa, barchasini qabul qilaverish aslo mumkin emas. Biz ular
orasidan imon-e’tiqodimiz, an’ana va qadriyatlarimizga mos keladiganlarinigina saralab
olmog‘imiz lozim.
Yer   yuzidagi   axborot   almashinuvi   mislsiz   tezlashgan   hozirgi   sharoitda   Јarbdagi
«markazlar»   bundan   foydalanib,   boshqa   davlatlar   va   xalqlar   o‘rtasida   Јarb   hayotining
buzg‘unchi   «g‘oyalari»ni,   jumladan,   «ommaviy   madaniyat»   ta’sirini   «erkinlik
shabadalari» tarzida yoyishga  harakat  qilayotgani  hech kimga sir  emas.  — Tahlillarga
ko‘ra   ayni   paytda   global   tarmoqda   o‘z   joniga   qasd   qilishni   targ‘ib   qiluvchi   9   ming,
hayosiz   mazmunga   ega   4   mingdan   ziyod   saytlar   mavjud   ekan,   —   deydi   Oliy   Majlis
Qonunchilik palatasi deputati Shuhrat Dehqonov. – Hozir dunyodagi 42 foiz bolalar va
o‘smirlar   on-layn   pornografiya   ta’siriga   tushmoqda.   Shuningdek,   kompyuter
o‘yinlarining 49 foizi zo‘ravonlik va yovuzlik, 41 foizi esa o‘ta jangari ruhda ekani ham 29uning   oqibatida   yuzaga   keladigan   ma’naviy   zararni   yanada   yaxshi   tasavvur   qilish
imkonini beradi.
«Erkinlik   shabadalari»   mahsulotlari   yoshlardan   fikr   yuritishni   talab   etmaydi,
aksincha, go‘yoki ularni hayotiy muammolardan, turmush tashvishlaridan xalos etadi.
O‘qishga,   bilim   olishga   emas,   balki   bir   marta   beriladigan   hayotda   «yayrab   qolish»ga
chaqiradi.
Holbuki, buning salbiy natijalari – mehr-oqibatning yo‘qolib borayotgani, odob-
axloq   mezonlariga   putur   yetayotgani,   behayolik   va   zo‘ravonlikning   avj   olayotgani
butun dunyo ahlini tashvishga solmoqda.
Bugungi   kunda   yurtimizda   ham   aloqa   va   telekommunikatsiya   sohasida   olib
borilayotgan tizimli islohotlar, texnologik modernizatsiya tufayli o‘ziga xos zamonaviy
axborot   makoni   rivojlanib   bormoqda.   Bu   borada,   ayniqsa,   sog‘lom   dunyoqarash   va
mustaqil  tafakkurga  ega  yoshlarni  voyaga  yetkazish  maqsadida  ma’naviyat,  san’at  va
ma’rifat   maskanlari,   kutubxonalar,   axborotresurs   markazlarining   tarbiyaviy
ahamiyatini   yanada   yuksaltirish,   ular   faoliyatida   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan
 keng foydalanishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Ma’lumotlarga   ko‘ra   bugun   mamlakatimizda   1032   ta   internet   kafe,   939   ta
internet   provayder,   187   ta   davlat   axborot   resursi,   «Ziyonet»   yoshlar   axborot   portali,
1026   ta   axborot-kutubxona   muassasasi   faoliyat   yuritmoqda.   Albatta,   bu   boradagi
yutuqlarimizni   xolis   baholagan   holda,   fikrimizcha,   sohadagi   ayrim   masalalarni   hal
etishga   ham   jiddiy   e’tibor   qaratishimiz   lozim.   «Google»   kompaniyasin   tahlillariga
ko‘ra   bugun   O‘zbekiston   bo‘yicha   xorijda   ro‘yxatdan   o‘tgan   internetdagi   ijtimoiy
tarmoqlardan   foydalanuvchilar   350   ming   nafarga   yaqinni   tashkil   qilmoqda.   Afsuski,
«Doira.uz», «Vsetut.uz», «Sinfdosh.uz», «Muloqot.uz» kabi milliy domenda ro‘yxatga
olingan saytlardan foydalanuvchilar jamlansa ham yuqoridagi miqdorga yetmaydi.
Mutaxassislarning   qayd   etishicha,   axborot   makonida   globallashuv   va   kuchli
raqobat   jarayoni   kechayotgan   ayni   paytda   mamlakatimizda   ijtimoiy   tarmoqlarni 30rivojlantirish   bo‘yicha   milliy   loyihani   yaratish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shuningdek,
yosh   avlodning   mafkuraviy   immuniteti,   ma’naviy-axloqiy   tarbiyasini   yanada
yuksaltirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar rejasini ishlab chiqib, ularni amalga
oshirishda   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari,   fuqarolik   jamiyati   institutlari,
jamoat   tashkilotlari,   fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlari,   ota-onalar   va
pedagoglarni keng jalb qilish maqsadga muvofiq.
Internet   tarmog‘ini  milliy qadriyat  va  an’analarimizni  o‘zida  aks  ettiruvchi   veb-
sahifalar bilan boyitish ham bugun oldimizda turgan asosiy vazifalardan biridir. Ta’lim
muassasalarini   internet   tarmog‘iga   ulashda   veb-sahifalardan   foydalanishni   tartibga
solish,   o‘qituvchilarni   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   sohasidagi
eng   so‘nggi   yutuqlar   bilan   tanishtirib   borish,   o‘quvchilarning   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   sohasidagi   bilimlarini   oshirishga   qaratilgan
to‘garaklarni   tashkil   qilish   lozim.   Zero,   davlatimiz   rahbari   ta’kidlaganidek,   «Bunday
tahdidlarga qarshi har tomonlama chuqur o‘ylangan, puxta ilmiy asosda tashkil etilgan,
muntazam   va   uzluksiz   ravishda   olib   boriladigan   ma’naviy   tarbiya   bilan   javob   berish
mumkin». 31XULOSA
Xulosa o‘rnida aytmoqchimizki, taraqqiyot istiqbollari ko‘p jixatdan yoshlarimiz
irodasi   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquq   atrofida   nechog‘lik   yaxshi
jipslashganiga   bog‘liq.   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquqmizni   yo‘qotsak
o‘zimizni   va   o‘zligimizni   yo‘qotamiz.   Aksincha   Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va
huquqmizni   tobora   yuksaltirib   borsak,   kelajagi   buyuk   bo‘lgan   O‘zbekiston
davlatining   taraqqiyotiga, hamda farovonligiga erishamiz. Shu boisdan, Milliy g’oya,
ma’naviyat asoslari va huquqni xar bir   inson, ayniqsa yoshlarning qalbi, ongi va ichki
dunyosiga   singdirish   ularda   ma’naviy,   axloqiy,   tarbiyaviy   sifatlarni   xar   tomonlama
rivojlantirish   orqali   transformatsiyalash,   bugungi   kunning   davr   talabidir.   Ushbu
ishlarni amalga oshirishda Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq va   ma’naviyat
sohasida   faoliyat   olib   borayotgan   hodimlarning   targ‘ibot-tashviqot   samaradorligini
yanada oshirishi muhim o‘rin tutadi. Buning uchun esa targ‘ibot-   tashviqot   ishlarining
rang-barang,   ta’sirchan   usullarini   joriy   qilib,   yoshlarni   biz   istayotgan   faoliyat   turiga
jalb   qilish   va   g‘oyaviy   tarbiyada   ko‘proq   ko‘rgazmalilikka,   undan   ham   ko‘proq-
yoshlarning   o‘zlari   bevosita   ishtirok   etadigan   amaliy   mafkuraviy   ishlariga   jalb
qilishimiz   kerak.   Shundagina   biz   istiqbolda   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va
huquq   asosida   har   tomonlama   kamol   topayotgan   yoshlarimizni   tarbiyalashga
erishamiz. Bu esa bugungi   kunning   davr talabidir.
O‘sib   kelayotgan   yangi   avlodning   har   tomonlama   barkamol,   irodasi   baquvvat,
iymoni   butun   bo‘lib   voyaga   etishi   uchun   keng   jamoatchilik   va   aholimiz   o‘rtasida
ma’naviy-ma’rifiy   faoliyatimizni   yuksak   darajaga   ko‘tarishning   ahamiyati
beqiyosdir”.   Demak, Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquqni ommaga tushunarli
tarzda yetkazish, qurollantirish,   shakllantirish,   to‘g‘ri   idrok   qilish   malakasini   hosil
qilish   uchun   quyidagi   omillarga e’tibor   bermoq   zarur.
Oliy ta’lim maktabi bitiruvchi talabalarning Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va
huquqga sadoqat va g‘oyaviy   immunitetni   shakllantirish,   ularning   oliy   o‘quv   yurtidan
va   darsdan   tashqari   faoliyatini   tashkil   etish   hamda   oila,   mahalla   muhiti   va 32jamoatchilik   o‘rtasida   olib   boriladigan   madaniy-ma’rifiy   tadbirlarning
samaradorligini   ta’minlashga  ham   bog‘liq. Shu o‘rnida ta’kidlash kerakki, Abdurauf
Fitrat   ta’kidlaganidek,   “millat   taqdiri   mana   shu   millat   vakillari   yashagan   oilaning
holatiga   bog‘liqdir.   Qayerda   oila   munosabati kuchli intizomga tayansa, mamlakat va
millat ham shuncha kuchli va   tartibli bo‘ladi” (Abdurauf Fitrat. Oila. –T., 1998. – B.
8).   Demak,   farzandning   ertangi   bilimli,   yetuk,   obro‘li,   farovon   hayotining   barpo
bo‘lishida,   bugungi   kunda   oilada   aynan   ota-onaning   o‘zi   ma’naviy-Milliy   g’oya,
ma’naviyat   asoslari   va   huquqiy   savodxon   tarbiyachi   bo‘lishi   talab   etiladi.   Shuning
barobarida aytib o‘tish joizki, ular o‘z farzandlarini barkamol bo‘lib voyaga   yetishlari
uchun   jamiyat   oldida   javobgardir.   Chunki,   bolani   dunyoga   keltirishdan   ko‘ra,   uni
jamiyatga   nafi   tegadigan,   sog‘lom   e’tiqodli,   solih   farzand   qilib   tarbiyalash
mushkulroqdir.   Buning   uchun   yoshlarni   oilaga   tayyorlash,   oilalarda   ijtimoiy-
ma’naviy   muhitga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi holatlarning barvaqt oldini olish bo‘yicha
tizimni   yo‘lga qo‘yilishi   lozim. 33FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. 2020.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun.   O‘RQ-637-son.   2020.   23
sentyabr.
3.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yoshlarga   oid   davlat   siyosati
samaradorligini oshirish va O‘zbekiston yoshlar  ittifoqi faoliyatini  qo‘llab-quvvatlash
to‘g‘risida”gi PF-5106-son Farmoni. 2017. 5 iyul.
4. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida” PQ-2909-son Qarori. 2017. 20 aprel.
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini
oshirish va sohani rivojlantirishni yangi bosqichga ko‘tarish to‘g‘risida” PQ-3160-son
Qarori. 2017. 28 iyul.
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini
oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarda
faol  ishtirokini ta’minlash bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” PQ-3775-
son Qarori. 2018. 5- iyun.
7. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Yoshlarni  ma’naviy axloqiy va jismoniy
barkamol   etib   tarbiyalash,   ularga   ta’lim   –tarbiya   berish   tizimini   sifat   jihatidan   yangi
bosqichga   ko‘tarish   chora   tadbirlari   to‘g‘risida”   PQ-3907-son   Qarori.   2018.   14-
avgust.
8.  “Ta’lim   tizimida  ma’naviy-ma’rifiy  ishlar   samaradorligini   oshirish  chora-tadbirlari
to‘g‘risida” Vazirlar Mahkamasining 736-son Qarori. 2018. 17 sentyabr.
9.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  Oliy   Majlis   palatalariga   Murojaatnomasi.
2018. 28 dekabr.
10.   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Uzluksiz   ma`naviy   tarbiya
konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga oshirish chora-tadbirlari to`g`risida” 1059-son
Qarori. 2019. 31 dekabr. 3411.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O`zbekiston   Respublikasi   mahalla   va
oilani  qo`llab-quvvatlash  vazirligi  faoliyatini  tashkil  etish  to`g`risida”gi  PQ 4602-son
Qarori. 2020 yil 18 fevral.
12   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Xalq   ta’limi   sohasidagi   ilmiy-tadqiqot
faoliyatini qo‘llab quvvatlash hamda uzluksiz kasbiy rivojlantirish tizimini joriy qilish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4963-sonli Qarori. 2021 yil 25 yanvar.
14. O`zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ma`naviy-ma`rifiy ishlar tizimini tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida”gi   PQ-5040-sonli   Qarori.   2021   yil   26
mart.
15. Mirziyoev. SH.M. “Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom ettirib yangi
bosqichga ko‘taramiz” Toshkent, “O‘zbekiston” 2017.-448 bet.
16.   Mirziyoev.   SH.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. – T., “O‘zbekiston”, 2017. -378 bet.
17.   Karimov   I.   A.   «Jamiyatimiz   Milliy   g’oya,   ma’naviyat   asoslari   va   huquqsi   xalqni
xalq, millatni millat qilishga xizmat etsin» T.: «O‘zbekiston», 1998.
18. Karimov I.A. «Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq xalq e’tiqodi va buyuk
kelajagiga ishonchdir» T.: «O‘zbekiston», 2000.
19. Karimov. I.A “Yuksak ma’naviyat –engilmas kuch”T.;“Ma’naviyat”-2008.281bet.
20. Karimov I.A. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yо‘lida xizmat qilish –
eng oliy saodatdir. – T.: О‘zbekiston, 2015 yil.
Asosiy adabiyotlar
1.   Abu   Nasr   Forobiy.   “Fozil   odamlar   shahri”   -   T.:   “YAngi   asr   avlodi”   nashriyoti,
2016 .-159 bet.
2. Abdulla Avloniy. Turkiy guliston yoxud axloq. - T.: “Yoshlar nashriyot uyi”, 2018.
- 97 bet.
3.   Abdulla   SHer.   “Axloqshunoslik”   T.:   “O‘zbekiston   faylasuflari   milliy   jamiyati
nashriyoti”, 2010 . -365 bet. 354.   Agzamxodjaeva   S.S.   Ijtimoiy   ideal   va   ma’naviy   hayot.   -   T.:   ”Falsafa   va   Milliy
g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq” instituti nashriyoti, 2007. -229 bet.
5.   Begmatov   A.   Tarbiya   jarayoni   va   pedagogik   diagnostika.   //”Xalq   ta’limi”   jurnali,
2007. 5-son. -25 bet.
6. Begmatov A. O‘zbekiston xalqi ma’naviyati. (O‘quv qo‘llanma). T.: 1995y. 104 bet.
7. “Buyuk yurt allomalari” T.; “O‘zbekiston” nashriyoti, 2016y.- 582 bet.169
8. Erkayev A. Ma’naviyat – millat nishoni.-T.: Ma’naviyat, 1997 yil
9.   Jo‘raev   N.   G‘oyaviy   immunitet   yoki   ma’naviy   xaloskorlik   tuyg‘usi.-T.:
“O‘zbekiston”, 2001.-64 bet.
10.   Ziyomuhammadov   B.   va   boshqalar.   Ma’naviyat   asoslari.   (Darslik).   –   T.:
“O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi”, 2000. -192 bet.
Elektron ta’lim resurslari:
1. www. tdpu. uz
2. www. Ziyonet. uz
3. www. edu. uz
4. www. ma’naviyat. uz
5. www. google.uz

Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanlarini o’qitishda zamonaviy axborot kommunikatsion texnologiyalardan foydalanish

MUNDARIJA

KIRISH............................................................................................................................ 3-5

  1. BOB. MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ FANINI O‘QITISHNING OʻZIGA XOS XUSUSIYATLARI VA O‘QITISHNING TURLI METODLARI..........................................................................................................................  6-19
    1.  Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanining maqsad va vazifalari ............ 6-10
  2. Milliy g’oya, ma’naviyat asoslari va huquq fanini o‘qitishning turli metodlari.................................................................................................11-19
  3. BOB. MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ FANLARINI O’QITISHDA ZAMONAVIY AXBOROT KOMMUNIKATSION TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH........................................................... 20-30
    1. Milliy goya va ma’naviyatga oid fanlarni o`qitishda yangicha yondashuv va innovatsiyalar............................................................................................................20-24
    2.  Milliy g‘oya va ma’naviyat asoslari fanlarini o‘qitishda ommaviy axborot vositalaridan foydalanishi........................................................................................................................25-30

XULOSA...................................................................................................... 31-32

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI................. ............33-35