Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 47.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Основы культурологии

Продавец

Bohodir Jalolov

Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar

Купить
O`zbekiston Respublikasi
Oliy ta`lim, fan va innovatsiya vazirligi
Andijon davlat universiteti 
Tarix fakulteti Tarix
Mamlakatlar va Yo’nalishlar ta`lim yo`nalishi 
II- bosqich 203 - guruh talabasi
Tarixiy o’lkashunoslik fanidan 
KURS ISHI
Mavzu:    Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar
Kurs ishi rahbari:                             ________________
Andijon – 2023 Mundarija
Kirish…………………………………………………………………..……. 3
I Bob: Tasavvufning Asosiy Tushunchalari………………………..…. 4-10
1.1 Tasavvufning ta’riflashi va ahamiyati…………………………………… 5
1.2 Ichki sayohat va nafs tarbiyasi…………………………………..……… 8
1.3 Zikr, fikr, murakkabalar kabi ibodatlar………………….……………… 9
II Bob: Muhim Tasavvuf Ulamolari………………………………….. 11-20
2.1 Maulana Jaloliddin Rumi va Mevleviylik……………………...………. 12
2.2 Imam Gazoli va "Ihjo’ul ‘ulum" asari………………………..…………. 13
2.3 Yunus Emre va Xalk tasavvufi…………………………………..…….. 14
2.4 Shayh Bedreddin va Bektashilik……………………………………….. 15
III Bob: Tariqatlar Tarixi va Tarqashishlari……………….……….. 21-25
3.1 Birinchi tariqatlar paydo bo’lishi………………………………..……… 22
3.2 Osmonli Imparatorligida tariqatlar……………………………...……… 23
3.3 Tariqatlar o’rtasidagi o’xshashlik va farqliliklar……………...………… 25
Xulosa……………………………………………………………..……….. 26
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………...……… 27
2 Kirish
Tasavvuf,   Islom   dinining   ichki   boyutlarini   tushunish   va   shaxsiy   ruhiyotning
rivojlanishiga  yo’l  qo’yishga  oid bo’lgan  bir   dissiplindir.  Bu  dissiplin,  tasavvufiy
tafakkur,   ibodat,   zikr,   fikr   va   marifatullahtan   iboratdir.   Tasavvuf,   Islomning
amaliy,   aqliy   va   ma’naviy   jihatlarini   bir-biriga   bog’lab,   insonni   haqiqiy   bir   yo’l
bilan Allohga yo’naltirishga intiladi.
Tasavvuf   ulamolari,   bu   rivojlanish   va   yuksalish   yo’lidagi   yonlendirmalar   va
mashg’ulotlar   bilan   bog’liq   xususiyatlarini   o’rganishga   bag’ishlangan   alimlardir.
Ulamolar,   Islom   dinining   asosiy   tamoyillarini   tafsilotli   shakllarda   izohlashadi   va
insonning   ma’naviyati,   tarbiyasi   va   rivojlanishi   bo’yicha   yo’riqnoma   ko’rsatadi.
Ulamolar   tasavvufiy   uslub   va   metodlarga   oid   bilimlarga   ega   bo’lgan   holda,
insonlarni haqiqiy muhabbat va ma’rifat yo’lida yo’lga qo’ymoqda.
Tariqatlar   esa   tasavvufiy   maslaklarning   jamiyatda   shakllangan   ijtimoiy-
jamoaviy tashkiliy bo’lib, insonlarni tasavvufiy maqsadlarga yo’naltirish uchun bir
jamaat bo’lib ishlaydi. Tariqatlar, boshqaruvchi ustoz (shayh)ning rahbarlik qilishi
va   muridlarining   uning   yo’li   bo’yicha   o’rganishlari   asosida   amal   qiladi.   Bu
jamaatlar,   uning   xususiy   tarkibi,   ibodatlari,   muhabbat   va   muhojirlik   asosidagi
tarbiyalanishi bilan ajralib turadi.
Tasavvuf ulamolari va tariqatlar, Islom tarixida katta ahamiyatga ega bo’lgan
masalalardir.   Ulamolar,   tasavvufiy   tafakkur,   ma’rifat,   muhabbat   va   ibodatning
asosiy   tamoyillarini   izohlashganlar.   Ulamolar   orasida   o’zaro   kelishuvlar,   nazariy
izhorlar va asarlar almashtirilgan. Tariqatlar esa tasavvufiy maqsadlarga yetishish
yo’lidagi jamaatlar bo’lib, ulamolar o’qitishlarida amal qilishadi.
Bu   kurs   davomida,   tasavvuf   ulamolari   va   tariqatlar   haqida   keng   bilim   olish
imkoniyatiga   ega   bo’lasiz.   Ulamolar   tomonidan   yozilgan   maqolalar,   asarlar   va
ko’ngillar   tomosha   qilinadi.   Tariqatlar   tarixi,   ulamolar   hayoti   va   faoliyati   ham
taqdim etiladi. Shuningdek, tasavvufiy mashg’ulotlar, muhokamalar va amaliyotlar
orqali o’z bilimingizni sinab ko’rasiz.
3 I Bob: Tasavvufning Asosiy Tushunchalari
Tasavvufga   qarashlari   misol   qilib   keltirishlaricha,   Islom   sufizmining   ruhiy
o lchamlari   va   insonning   ma naviyatini   rivojlantirishga   oid   hodisalar   va   muhimʻ ʼ
tushunchalar. Quyida so’fiylik assotsiatsiyasi taqdim etilgan:
1. Tasavvuf:
Tasavvuf islom dinining ichki jihatlarini o’rganuvchi va ma’naviy yuksalishni
maqsad qilgan fandir. Unda Allohga yaqinlik, marifetulloh (Allohni bilish), sevgi
va sajda qilishning ma’naviy o’lchovlari ta’kidlanadi. Tasavvuf e’tiqod, ibodat va
axloqiy   xulq-atvorni,   shuningdek,   ichki   o’zgarishlarni   va   Xudoga   yaqinlikni
izlashni o’z ichiga oladi.
2. Ichki sayohat:
Tasavvuf   iymonlilarning   botiniy   sayohati   va   o’z-o’zini   tarbiyalashiga   urg’u
beradi. Bu insonning ichki dunyosini  kashf  etishi, ichki istaklarini  boshqarishi  va
ruhiy salohiyatini ro’yobga chiqarishi uchun ichki o’zgarish jarayonini ko’rsatadi.
Botiniy   safar   nafs   hisobi,   zikr   (zikr),   fikr   (chuqur   tafakkur)   va   murakaba   (fikrni
boshqarish) kabi ibodatlar bilan quvvatlanadi.
3. Ma’rifatulloh:
Ma’rifatulloh Allohni bilish va his qilish holati sifatida ifodalanadi. Tasavvuf
yo’lini tutganlar Alloh taoloning sifatlari va birligini chuqur anglashga, Alloh bilan
botiniy aloqa o’rnatishga intiladilar. Bu aloqa sevgi, tinchlik va ichki qoniqish hissi
bilan tavsiflanadi.
4. Sevgi:
Tasavvuf   xudoga   muhabbat   va   muhabbatning   muhimligini   ta’kidlaydi.
Tasavvufning   zamirida   ishq   Xudoga   chuqur   ixlos,   samimiyat   va   g’ayrat   bilan
to’lgan ruhiy holat sifatida qaraladi. Sevgi Xudoni izlashda harakatlantiruvchi kuch
va birlashtiruvchi omildir.
5. Ibodatlar:
Tasavvuf   an’anaviy   islomiy   odatlar   bilan   bir   qatorda   maxsus   amaliyot   va
amaliyotlarni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Bu   zikr   (Allohni   zikr   qilish),   g’oya   (chuqur
fikr),   murakaba   (fikrni   boshqarish),   aylanma   (aylana   raqsi),   meditatsiya   va   o’z-
4 o’zini   aks   ettirish   kabi   turli   xil   ruhiy   amaliyotlarni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   ibodatlar
qalbning Allohga yaqinligini va uning botiniy sayohatini qo’llab-quvvatlash uchun
qilinadi.
Unchalari iymon, botiniy sayohat, ma’rifatulloh, ishq va maxsus ibodatni o’z
ichiga   oladi.   Bu   atamalar   insonga   ma’naviy   rivojlanishni   qo’llab-quvvatlash   va
Xudoga   yaqinlik   izlashda   ichki   qoniqishga   erishish   uchun   so’fiylik   yo’lidan
borishga yordam beradi. 1
1.1 Tasavvufning ta’riflashi va ahamiyati
Tasavvuf  islom dinida diniy, axloqiy va ma’naviy jihatlarni o’z ichiga olgan
fandir.   Movarounnahrga   hanafiylik   ta’limoti   Abu   Hanifa   hayotlik   davridayoq
Xuroson   orqali   kirib   kela   boshlagan.   Ilk   abbosiylar   davrida   Xurosonning
Movarounnahr   hududiga   yaqin   shaharlarida  hanafiylar   ustun   bo’lgani   manbalarda
qayd   etiladi.   Hanafiylik   ta’limoti   nafaqat   fiqhiy,   balki   aqidaviy   masalalarga   ham
o’z ta’sirini o’tkazdi. Shu bilan bir   qatorda, dindagi ruhiy yo’nalish, ya’ni tasavvuf
ham Movarounnahrda hanafiylik ta’sirida   bo’ldi.
Movarounnahrdagi ilk tasavvuf davri Hakim Termiziy, Abu Bakr Kalobodiy,
Yusuf   Hamadoniy  kabi  shaxsiyatlar  nomlari   bilan   bog’liq.   Yuqorida   nomlari  zikr
etilgan   allomalarning   аsarlarida aqida masalasida  hanafiylik an’analari yaqqol  aks
etadi.   Garchi yuqorida nomi keltirilgan olimlar Abu Mansur Moturidiyning asarlari
bilan   tanish   bo’lganlari   haqida   ma’lumotlar   uchramasa-da,   ammo   ularning
yo’nalishi hanafiylik-moturidiylik tamoyillariga mutlaq to’g’ri keladi.
Tasavvuf   vakillari   movarounnahrlik   hanafiy   faqihlar   bilan   yaxshi
munosabatda   bo’lganlar.   Zero,   aksar   movarounnahrlik   sufiylar   fiqhda   hanafiylik
mazhabiga ergashganlar.
Movarounnahrning   eng   ko’zga   ko’ringan   hamda   mintaqa   tasavvufiy
ta’limotlari asoslari yaratilishiga muhim hissa qo’shgan Muhammad ibn Ali Hakim
Termiziy   (vaf.   932   y.)   yashagan   dastlabki   davrda   fiqhiy   nuqtai   nazardan   hanafiy
mazhabi   keng   tarqalgan   edi.   Hakim   Termiziy   ham   hanafiy   mazhabida   bo’lgan.
1
  Sirojiddinov Sh. O‘zbek mumtoz adabiyotining falsafiy sarchashmalari. - Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2011.
5 Hakim Termiziyning hanafiy mazhabida bo’lganini uning «Bayon al-farq» asarida
imon   haqida   keltirgan   quyidagi   fikrlari   ham   tasdiqlaydi.   Chunonchi,   u   bunday
yozadi: «Imon jumhur ulamolar nazdida va shariatga ko’ra Haqni tasdiq etish, qalb
bilan   qabul   qilish   va   til   bilan   tasdiqlashdir.   Imon   o’z   zotiga   ko’ra   quyosh   kabi
noqis   bo’lmaydi   (kamaymaydi),   lekin   xuddi   quyosh   nurining   tafti   havoda   bulut,
tuman, qattiq issiq yoki qattiq sovuq turganda kamroq bo’lgani kabi imon nurining
tafti ham ba’zi sabablarga ko’ra kamayadi». Ushbu qarashlar Abu Hanifaning «al-
Fiqh   al-akbar»   asaridagi   eng   asosiy   mavzulardan   hisoblangan   imon   haqidagi
fikrlariga to’liq muvofiq keladi. 2
Men ushbu tushunchaning ta’rifi va ahamiyatini quyida tushuntiraman:
Ta’riflash:
Tasavvuf   arabcha   so z   bo lib,   “hissiyot,   o zlashtirish,   chuqur   fikr   va  botiniyʻ ʻ ʻ
tajriba orqali anglash” degan ma nolarni bildiradi. Tasavvuf Xudoga yaqinlashish,	
ʼ
ruhiy chuqurliklarga erishish va ma’naviy rivojlanish jarayoni sifatida ta’riflanadi.
Unda   insonning   Alloh   bilan   rishtasini   mustahkamlash,   o z-o zini   tarbiyalash,	
ʻ ʻ
botiniy   kashfiyotlar,   marifetulloh   (Allohni   bilish)   nasib   etishi,   qalbning
muhabbatga   to la   holati   kabi   unsurlar   kiradi.   Tasavvuf   islom   dinining   asosiy	
ʻ
e’tiqod va ibodat tamoyillariga asoslanadi va bu tamoyillarni ichki tajribalar orqali
hayotga tatbiq etishga intiladi.
Ahamiyati:
Tasavvufning mazmun-mohiyati islom dinining botiniy jihatlarini kashf etish
va   qo’llash   bilan   bog’liq.   Quyida   tasavvufning   mohiyati   haqida   ba’zi   fikrlarni
topishingiz mumkin:
1.   Ma’naviy   taraqqiyot:   Tasavvuf   insonning   ma’naviy   kamolotiga   e’tibor
beradi. Bu insonga o’z ichki dunyosini o’rganish, o’z nafsi bilan kurashish, yomon
istaklarni   nazorat   qilish   va   ruhiy   fazilatlarga   erishish   yo’lini   taklif   qiladi.   Bu
jarayonda inson Allohga yaqinlashib, ichki mamnuniyat va xotirjamlikni topadi.
2.   Ichki   tinchlik   va   qoniqish:   Tasavvuf   ichki   xotirjamlik,   qanoat   va   ruhiy
rohat   izlayotgan   odamlarga   yo’l-yo’riq   beradi.   So’fiylik   amallari   va   ibodatlari
2
  Komilov N. Tasavvuf. -T. “Movarounnaxr”, 1996. 
6 Allohga   yaqinlik   tufayli   ichki   dunyo   osoyishtaligi   va   ruhiy   muvozanatni   qo’llab-
quvvatlaydi.
3. Axloqiy yuksalish:  Tasavvuf  axloqiy qadriyatlarga urg’u berib, odamlarni
yomon   odatlaridan   voz   kechib,   ezgu   hayot   kechirishga   undaydi.   Insonning   nafsi
bilan  kurashi,   botiniy  sayohati  axloqiy  kamolotga,  to’g’ri  xulq-atvorga  erishishga
xizmat qiladi.
4.   Islomning   botiniy   o’lchovlarini   kashf   etish:   Tasavvuf   islom   dinining
zohiriy   qoidalaridan  tashqariga   chiqish   va   e’tiqodning   ruhiy   va  botiniy   jihatlarini
o’rganishni   maqsad   qiladi.   Islom   dinining   tavhid   (birlik),   adolat,   rahm-shafqat,
muhabbat kabi tushunchalarini o’z ichiga kiriting.
Uni tajribalar orqali hayotga tatbiq etishga intiladi.
5.   Ijtimoiy   va   shaxsiy   muvozanat:   Tasavvuf   ichki   muvozanat   va   tinchlikni
ta’minlashga   qaratilgan   yondashuvga   ega.   U   o’z-o’zini,   Xudo   va   jamiyat   bilan
uyg’unlikda bo’lishga qaratilgan. Bu muvozanat ichki tinchlik va ijtimoiy tartibni
ta’minlashga yordam beradi.
Tasavvufning   ishonchliligi   e’tiqodli   hayotning   muhimligini,   shuningdek,
botiniy rohatlanish, ma’naviy yuksalish va ijtimoiy totuvlikni ta’kidlaydi. Tasavvuf
islom   dinining   ma’naviy   jihatlarini   anglash   va   hayotga   tatbiq   etish   jarayonida
dindorlarni chuqur fidoyilik va botiniy yuksalish izlanishlariga yo’naltiradi.
1.2 Ichki sayohat va nafs tarbiyasi
Sayohat ichish va ruhni tarbiyalash so’fiylikning asosiy tushunchalaridan biri
bo’lib, so’fiylik yo’lini tutuvchilar uchun muhim tarkibiy qism hisoblanadi. Quyida
men ushbu tushunchalar nimani anglatishini tushuntiraman:
1. “Sayohat” (Ma’naviy sayohat) iching:
Ichki   sayohat   insonning   ichki   dunyosini   kashf   qilish,   Allohga   yaqinlashish
jarayoni   va   ruhiy   rivojlanish   jarayoni   deb   ataladi.   Inson   bu   safarda   nafsi   bilan
kurashib   yomon   havoyi   nafslarini   o’z   qo’liga   oladi,   ma’naviy   bilim   va   botiniy
kechinmalarga to’la imkoniyatlarni kashf etadi va Allohning roziligini qozonishga
harakat   qiladi.   U   sayohat,   zikr   (zikr),   fikr   (chuqur   fikr),   meditatsiya,   murakabe
(fikrni boshqarish) kabi tasavvufiy amallar va ibodatlar orqali amalga oshiriladi.
7 Bu ruhiy sayohat insonning ichki o’zgarishi va ruhiy o’sishiga yordam beradi.
Inson   nafsi   bilan   kurashib   yomon   odatlaridan   voz   kechadi,   axloqiy   fazilatlarga
erishadi, Allohga yaqinlashish yo’lida olg’a boradi.
2. O’z-o’zini tarbiyalash:
Nafs   tarbiyasi   o’z   nafsiga   qarshi   kurashish,   uni   yomon   odatlardan   poklash,
axloqiy shaxsni shakllantirish jarayonidir. Nafs insondagi turtki, istak va xudbinlik
mayllarining   manbai   sifatida   ta’riflanadi.   O’z-o’zini   tarbiyalash   o’z   qalbining
yomon   istaklarini   tan   olish,   nazorat   qilish   va   engish   uchun   harakatni   o’z   ichiga
oladi.
Bu jarayonda inson o’z nafsi bilan kurashar ekan, sabr-toqat, o’zini tuta bilish,
irodalilik,   kamtarlik   (kamtarlik),   ishonch   (o’zini   yetarli   deb   bilish)   kabi   axloqiy
fazilatlarni   rivojlantiradi.   O’z-o’zini   tarbiyalash   insonning   ichki   muvozanatini
saqlashi, yomon odatlardan xalos bo’lishi, yanada etuk va axloqiy xarakterga ega
bo’lishi uchun muhimdir.
U   o’z-o’zini   tarbiyalash,   so’fiy   amaliyotlari,   zikr,   tafakkur,   hisob   va
murakabe kabi uslub va maslahatlar bilan quvvatlanadi. Bu jarayonda inson nafsini
o’z   qo’liga   oladi,   Allohning   roziligini   qozonish   uchun   to’g’ri   yo’ldan   borishga
harakat qiladi va botiniy o’zgarishga erishadi. 3
Ichimlik   sayohat   va   o’z-o’zini   tarbiyalash,   so’fiylik   yo’lini   tutganlar   uchun
ma’naviy kamolot, axloqiy kamolot.
Bular   tinchlik   va   Allohga   yaqinlikni   ta’minlash   uchun   muhim   qadamlardir.
Bu   jarayonlar   insonning   ichki   dunyosini   izlash,   uning   nafsi   bilan   kurashish   va
ruhiy hikmatni boshdan kechirish jarayonidir.
 Marifatulloh va muhabbat
Ma’rifatulloh va muhabbat so’fiylik yo’lida muhim tushunchalardir. Mana bu
tushunchalarning ma’nolari:
1. Ma’rifatulloh:
Ma rifatulloh   Allohni   bilish,   Uni   anglash   va   Unga   yaqin   bo lish   demakdir.ʼ ʻ
Tasavvuf   yo’lini   tutganlar   Alloh   taoloning   sifatlari   va   birligini   chuqur   anglashga
3
  Karomatov X. Qur’on va o‘zbek adabiyoti. - T.: Fan, 1993.
8 harakat   qiladilar   va   bu   tushunchani   hayotning   barcha   sohalarida   yoyishga
intiladilar.   Ma rifatulloh   Allohni   bilish   uchun   diniy   ilm   o rganishdan   ko proqʼ ʻ ʻ
ma noni   anglatadi;   shuningdek,   ichki   tajriba,   qalb   tubidagi   Xudoga   yuzlanish   va	
ʼ
Unga bo’lgan chuqur sevgi va sadoqat haqidadir.
2. Sevgi:
Muhabbat   sevgi   va   mehrni   anglatadi.   So’fiylik   yo’lini   tutganlar   uchun
muhabbat chuqur muhabbat, sadoqat, Allohga ehtirosli mayl demakdir. Muhabbat -
Allohni   bilishga,   Uni   sevishga,   Unga   yaqin   bo’lishga   va   Unga   itoat   qilishga
bo’lgan   samimiy   istakdir.   Bu   sevgi   holati   insonning   Xudo   bilan   munosabatini
mustahkamlaydi, ichki xotirjamlik va ruhiy qoniqishni ta’minlaydi.
Ma’rifatulloh   va   muhabbat   bir-birini   to’ldiradigan   tushunchalardir.
Ma’rifatulloh   Allohni   anglashga,   Unga   yuzlanishga   intilish   bo’lib,   bu   urinishlar
natijasida suhbat Allohga muhabbat va sadoqatga to’la qalbga aylanadi. 
1.3 Zikr, fikr, murakkabalar kabi ibodatlar
Zikr,   fikr,   murakabe   kabi   ibodatlar   so’fiylik   yo’lida   muhim   o’rin   tutgan
amallardir. Mana bu ibodatlarning ma’nolari va muhim elementlari: 4
1. Zikr:
Zikr Allohni zikr qilish, Uni zikr qilish uchun duolar qilish, so’z va jumlalarni
takrorlash   bilan   bajariladigan   ibodatdir.   Zikr   Allohga   yaqinlikni   oshirish,   qalbni
Unga   yo’naltirish   va   botiniy   ixlos   tuyg’usini   yaratish   uchun   qilinadi.   Bu   amalda
Allohning   ismlari,   hamd,   tasbeh   va   duolar   takrorlanadi.   Zikr   ichki   xotirjamlikni
ta’minlash,   qalbni   tinchlantirish,   qalblarni   Alloh   zikri   bilan   jonlantirishda   muhim
ahamiyatga ega.
2. G’oya:
Ideya   chuqur   fikr   va   tafakkur   demakdir.   Tasavvuf   yo’lida   yurganlar   Alloh
taoloning   ijodi,   borligi   va   qudrati   haqida   fikr   yuritib,   Uning   cheksiz   qudrati   va
hikmatiga e’tibor qaratadilar. Bu g’oya tabiat va koinotda Allohning izlarini izlash,
4
  Sirojiddinov Sh. O‘zbek mumtoz adabiyotining falsafiy sarchashmalari. - Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2011.
9 Uning   yaratgan   mo’jizalarini   anglash   va   shu   fikrlar   bilan   qalbni   Unga
yo’naltirishni   maqsad   qilgan.   Bu   amaliyot   chuqur   ichki   tushunchaga   erishish   va
Allohga bo’lgan ixlosni oshirishni maqsad qiladi.
3. Nazorat:
Tekshirish fikrni nazorat qilish va introspektsiyani anglatadi. Ushbu amaliyot
davomida inson o’zining o’zini, fikrlarini va ichki holatini ongli ravishda kuzatadi.
Tekshiruv   nafsni   nazorat   qilish,   yomon   istaklarni   tan   olish   va   salbiy   fikrlarning
oldini   olishga   qaratilgan.   Shu   bilan   birga,   Alloh   taolo   huzurida   doimiy   ong   va
Unga sadoqat tuyg’usini yaratishni maqsad qilgan. Bu amaliyot ichki sukunat, o’z-
o’zini tarbiyalash va ruhiy o’sish uchun muhimdir.
Zikr,  tafakkur,  murakaba   kabi   ibodatlar   insonning   botiniy   safariga   ma’naviy
chuqurlik   beradi,   Allohga   yaqinlikni   oshiradi,   qalbni   Unga   yo’naltiradi.   Bu
amallarni   muntazam   ravishda   bajarish   insonning   so’fiy   maqsadlariga   erishishiga
yordam beradi va ma’naviy rivojlanishiga yordam beradi.
II Bob: Muhim Tasavvuf Ulamolari.
Tasavvuf sohasida nufuzli va muhim olimlar ko’p. Tasavvuf ilmining ko’zga
ko’ringan olimlaridan ba’zilari:
1.   Muhyiddin   Ibn   Arabiy:   Tasavvufning   eng   muhim   mutafakkirlaridan
hisoblangan   Ibn  Arabiy  “Futuhat-i   Mekkiyye”   va  “Fusus   al-Hikam”  kabi   asarlari
bilan   mashhur.   Unga   “Shayx   al-akbar”   (Eng   buyuk   shayx)   unvoni   berilgan.   Ibn
Arabiy   borliq  vahdati  (varlik  birligi)  haqidagi  ta’limotni   ishlab  chiqdi  va  ko’plab
tasavvuf va falsafiy masalalar yuzasidan chuqur fikrlarni ilgari surdi.
2.   Mavlono   Jaloleddin   Rumiy:   Islom   olamining   eng   muhim   so’fiy
shoirlaridan   biri   Mavlono   o’zining   “Masnaviy”   asari   bilan   mashhur.   Mavlono
ta’limotida   muhabbat,   birdamlik,   insoniyatga   muhabbat   kabi   umuminsoniy
mavzular   yoritilgan.   Uning   tasavvuf   haqidagi   tushunchasi   aylanma   darveshlik
marosimi bilan ham ajralib turadi.
3.   Imom   G’azzoliy:   G’azzoliy   islom   olamida   katta   ta’sirga   ega   bo’lgan
mutafakkir va olimdir. “Ihyo-u Ulumiddin” kabi asarlari bilan mashhur. G’azzoliy
10 so’fiylikka muhim hissa  qo’shgan, falsafiy masalalar  bilan ham  shug’ullangan. U
axloqiy va ma’naviy masalalarni ham batafsil ko’rib chiqdi.
4.   Shoh-i   Naqshband:   Naqshbandiya   tariqatining   asoschisi   sifatida   tanilgan
Shoh-i Naqshband o’zining tasavvufiy ta’limoti va tariqat tashkiloti bilan mashhur.
U ibodat va zikrning tartibli amaliyotiga urg’u berdi va ma’naviy yuksalish uchun
tizimli yondashdi.
5.   Ahmad   er-Rifoiy:   Rifoiy   tariqatining   asoschisi   Ahmad   er-Rifoiy   o ziningʻ
so fiylik   ta limoti   bilan   mashhur.   U   zikr   va   ruhiy   tajribalarga   e’tibor   qaratdi   va	
ʻ ʼ
shogirdlariga ichki o’zgarishlarga erishish usullarini o’rgatdi.
Bu faqat bir nechta misol va tasavvuf sohasida nufuzli olim va mutafakkirlar
ko’p.   Ularning   har   biri   o’z   davrida   muhim   hissa   qo’shgan   va   tasavvuf
tafakkurining rivojlanishiga yo’naltirilgan. 5
2.1 Maulana Jaloliddin Rumi va Mevleviylik
Mavlaviy   islom   so’fiylik   an’analarining   muhim   tarmog’i   bo’lib,   Mavlono
Jaloleddin   Rumiy   ta’limotiga   asoslanadi.   Mavlono   13-asrda   yashagan   mashhur
so fiy shoir va mutafakkirdir. Mavlono asarlarining eng mashhuri “Masnaviy” dir.
ʻ
Mavleviylik   sevgi,   birlik   va   insoniylik   kabi   umuminsoniy   qadriyatlarga
e’tibor qaratadi. Uning markazida "sevgi" tushunchasi  mavjud bo’lib, Xudo bilan
birlashishni   sevgida   amalga   oshirish   yo’lini   izlashni   maslahat   beradi.   Mavlono
she’rlarida   ramziy   ifoda   va   metaforalarga   boy   bo’lib,   insonning   Allohga   bo’lgan
sog’inchini, ishq qudrati va ma’naviy birligini tasvirlaydi.
Mavleviy,   shuningdek,   sema   deb   ataladigan   aylanuvchan   darvesh   marosimi
bilan   ham   ajralib   turadi.   Sema   aylanib   yurgan   darveshlarning   Xudoga   yuzlanib,
foniy   dunyodan   poklanib,   ruhiy   yuksalish   va   birlikka   erishayotganini   anglatadi.
Sama   musiqa   va   harakat   o zaro   bog langan   ibodat   turi   bo lib,   u   Mavleviy	
ʻ ʻ ʻ
darveshlar tomonidan ijro etiladi.
5
    Sirojiddinov Sh. O‘zbek mumtoz adabiyotining falsafiy sarchashmalari. - Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2011.
11 Mavleviylik   tasavvufning   intizomli   yo’lini   qabul   qiladi.   Darveshlar   zikr   va
meditatsiya kabi ruhiy amaliyotlar orqali ichki o’zgarishlar va ruhiy rivojlanishga
intiladilar.   Ular   o’z   nafslari   bilan   kurashib,   o’zlarini   tarbiyalashni   va   Allohga
yuzlanishni   maqsad   qiladilar.   To’g’rilar   shayx   (ma’naviy   rahnamo)   boshchiligida
so’fiylik yo’lidan boradilar.
Mavleviy,   ayniqsa   Turkiyada   Konya   shahri   bilan   o’ziga   xosdir.   Mavlono
qabri   bo’lgan   Mavlono   muzeyi   Koniyadagi   ziyoratchilarning   tez-tez   tashrif
buyuradigan   joyidir.   Har   yili   Mavlononing   vuslat   kuni   bo’lgan   "Sheb-i   Arus"
marosimlari o’tkaziladi va bu marosimlarda minglab odamlar qatnashadi.
2.2 Imam Gazoli va "Ihjo’ul ‘ulum" asari
Imom   G’azzoliy   islom   olamining   muhim   ulamolaridan   biridir.   To liq   ismiʻ
Abu Homid al-G azzoliy bo lgan G azzoliy 11—12-asrlarda yashagan. U faylasuf,	
ʻ ʻ ʻ
huquqshunos, muhaddis va so’fiy olim sifatida tanilgan. G’azaliyning eng mashhur
asarlaridan biri “Ihyo-u Ulumiddin”dir.
“Ihyo-u Ulumiddin” (Dinshunoslikning tiklanishi) G’azzoliyning eng muhim
asarlaridan   biri   bo’lib,   islom   olamida   katta   ta’sir   ko’rsatgan.   Bu   asarda   islom
dinining   turli   sohalari,   xususan,   axloq,   tasavvuf,   ibodat   va   axloqiy   qadriyatlarga
oid   har   tomonlama   yo’l-yo’riqlar   berilgan.   “Ihyo-u   Ulumiddin”   islom   jamiyatida
ma’naviy   uyg’onishni   targ’ib   qilish,   din   mohiyatini   chuqur   anglash   maqsadida
yozilgan.
G’azzoliy "Ihyo-u Ulumiddin"da o’z-o’zini tarbiyalash, ibodatning ahamiyati,
dunyo   va   oxirat   masalalari,   axloqiy   fazilatlar,   ishq   va   qo’rquv   kabi   masalalarni
ko’rib chiqadi. Shuningdek, asarda Allohga sadoqat, tavba, sabr-toqat, shukronalik
kabi   ma’naviy   qadriyatlarga   alohida   urg’u   berilgan   va   bular   hayotda   qanday   aks
etishi   tushuntirilgan.   G’azzoliy   o’z   o’quvchilarini   ma’naviy   uyg’onishga,   chuqur
ma’no izlashga undash uchun boy misol va hikoyalardan foydalanadi.
“Ihyo-u   Ulumiddin”   islom   tafakkuri   tarixiga   katta   ta’sir   ko’rsatgan,   ko’plab
olimlar va talabalar tomonidan o’qilgan va o’rganilgan. G’azzoliyning ushbu asari
islom   dinining   ma’naviy   jihatini   tushunish   va   axloqiy   qadriyatlarni   hayotning
barcha   sohalarida   qo’llashni   istaganlar   uchun   muhim   manbadir.   G’azzoliyning
12 teran   fikrlari,   ma’naviy   kamolotga   intilishi   va   ma’naviy   qadriyatlarga   e’tibor
qaratishi uni islom tafakkuri tarixida muhim shaxsga aylantirgan.
13 2.3 Yunus Emre va Xalk tasavvufi
Yunus Emre - XIII asrda yashagan mashhur turk xalq shoiri. Uning she’rlari
islom so’fiylik an’analari bilan chuqur bog’langan. Yunus Emre turkiy she’rlarida
Allohga, birlikka, insoniylikka muhabbatini ifodalaydi.
Yunus   Emre   she’rlarida   tasavvufning   markaziy   tushunchalariga   e’tibor
qaratilgan.   Yunus   Emre   she’rlarida   birlik,   muhabbat,   mehr-oqibat,   bag’rikenglik,
insoniyatning   birodarligi,   Allohga   sadoqat   kabi   tushunchalar   ko’p   uchraydi.   U
insonning   ichki   o’zgarish   va   ruhiy   yuksalish   uchun   transsendent   kuchini
ta’kidlaydi.
Yunus   Emrening   tasavvuf   haqidagi   tushunchasida   ishq   Xudoga   yetaklovchi
yo’ldir, deb ishoniladi. Uning she’rlarida ishq xudo sevgisiga yuzlanish, o’z-o’zini
rivojlantirish  va  ma’naviy  birlik  kaliti  sifatida  tasvirlangan.   Uning  ta’kidlashicha,
sevgi va bag’rikenglik barcha odamlarni birlashtiradigan kuchli doridir.
Yunus   Emre   she’rlarida   tasavvufiy   tushunchalar   uning   tili   va   ifodasi   bilan
omma   tushunadigan   tarzda   tushuntirilgan.   Oddiy   va   ta’sirli   tildan   foydalanib,   u
odamlarning   qalbiga   ta’sir   qiladi,   ularning   ma’naviy   chuqurliklarga   kirishiga
yordam   beradi.   Uning   she’rlari   xalq   orasida   katta   taassurot   qoldirdi   va   turkiy
tasavvufning muhim qismiga aylandi.
Yunus   Emrening   tasavvufiy   ta’limotlari   ma’naviy   yo’l-yo’riq   ko’rsatib,
odamlarning ichki yo’llarida nur bo’lib xizmat qiladi. She’rlarida ifodalangan teran
ma’nolar,   axloqiy   qadriyatlarga   e’tibor   qaratilishi,   insoniylik   muhabbatiga   oid
xabarlar uni turk xalqi qalbida muhabbat va hurmat bilan yodga olinadigan shoirga
aylantirdi.
14 2.4 Shayh Bedreddin va Bektashilik
Shayx   Bedreddin   14-asrda   yashagan   mashhur   darvesh,   olim   va   ijtimoiy
islohotchidir.  Shayx   Bedreddin  Usmonlilar   imperiyasi   davrida  Anadoluda  nufuzli
edi. U islom tasavvufiga qiziqib, xalq orasida shuhrat qozongan.
Shayx   Bedreddin   ta’limotida   ijtimoiy   adolat,   tenglik   va   jamoat   farovonligi
kabi masalalarga e’tibor qaratilgan. U islom dinining umuminsoniy qadriyatlariga
urg’u   berib,   xalqning   ma’naviy   va   moddiy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun
kurashgan.  Shayx Bedreddin yer  islohoti, kambag’allar huquqlarini  himoya qilish
kabi mavzularda muhim tadqiqotlar olib borgan.
Bektoshilik   –   alaviylik-bektoshilik   an’anasi   ichidagi   tariqat.   Bu   tariqat   Hoji
Bektosh Veli ta’limoti atrofida shakllangan. Hoji Bektosh Veli XIII asrda yashagan
darvesh   va   mutafakkirdir.   Bektoshilik   mehr-muhabbat,   bag’rikenglik,   birdamlik,
insonparvarlik kabi umuminsoniy qadriyatlarga urg’u beradi.
Bektoshi   tariqati   islom   tasavvufini   o’ziga   xos   tarzda   talqin   qiladi.   Ular
axloqiy fazilatlarga e’tibor berishadi, jam bo’lib "cem" deb nomlangan ibodatlarni
o’qiydilar   va   ma’naviy   xabarlarni   ramziy   iboralar   bilan   etkazishadi.   Bektoshilik
an’anasi   ijtimoiy   adolat,   tenglik   va   bag’rikenglik   tamoyillariga   asoslanadi.
Qadimgi turk madaniyati va Anadolu xalq e’tiqodlarining ta’siri ham bor.
Shayx   Bedreddin   va   bektoshiylik   o rtasida   aloqalar   mavjud,   chunki   ikkalasiʻ
ham   Anadoluda   nufuzli   bo lgan   va   xalqning   ma naviy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarini	
ʻ ʼ
qondirish   uchun   kurashgan.   Ikkalasi   ham   ijtimoiy   adolat,   tenglik   va   insoniyatga
muhabbat   kabi   qadriyatlarni   ta’kidladilar.   Biroq   bektoshiylik   ko’proq   mazhab
tuzilishi   va   marosimlariga   e’tibor   qaratgan   bo’lsa,   Shayx   Bedreddin   ko’proq
ijtimoiy islohotchi shaxs sifatida tanilgan.
Naqshbandiya va Shayx Naqshbandiya
Naqshbandiya islomning tasavvufiy tariqati bo lib, o z nomini uning asoschisi	
ʻ ʻ
Bahouddin   Naqshband   (1318-1389)   sharafiga   qo yadi.   Naqshbandiya   tariqati,
ʻ
ayniqsa,   O rta   Osiyo   va   Anadoluda   katta   ta sirga   ega   bo lgan.   Mazhab   o z	
ʻ ʼ ʻ ʻ
tarafdorlarini   Allohga   yaqinlashtirish   va   ularning   ruhlarini   tarbiyalashni   maqsad
qilgan.
15 Naqshbandiya tariqati to’rtta asosiy tamoyilga asoslanadi:
1.   Zikr:   Allohning   ismini   zikr   qilish   va   qalbdan   zikr   qilish   muhim   amaldir.
Naqshbandiyada zikr sukunat bilan, qalbdan aytiladi.
2.   Ko’ngil   xotirjamligi:   Qalbning   xotirjam   bo’lishiga,   doimo   Allohni   zikr
qilishiga da’vat qilinadi. Osoyishtalik qalblarni tinchlantirish va ichki muvozanatni
saqlashni anglatadi.
3. Tekshirish: Bu introspeksiya yoki ichki tekshirish degan ma’noni anglatadi.
Inson   o’zining   xulq-atvorini,   niyat   va   fikrlarini   doimo   kuzatib,   nafsini   jilovlab
turishi kerak.
4.   Robita:   Allohga   bo’lgan   ixlosni   kuchaytirish   uchun   qalbdan   Allohga
yuzlanish   va   unga   bog’lanish   amalidir.   Rabita   Xudo   bilan   yakkama-yakka
munosabatlarni o’rnatishga e’tibor beradi.
Naqshbandiya   tariqati   o z   shogirdlari   o rtasida   shayx-shogirdʻ ʻ
munosabatlariga   ahamiyat   beradi.   Shayx   talabalarga   ma’naviy   yo’l-yo’riq
ko’rsatib,   ma’naviy   yuksalish   yo’liga   yo’l   ko’rsatadi.   Tariqatning   umumiy   shiori
“Murshid   kofi”,   ya’ni   “adekvat   yo’lboshchi”   dir.   Demak,   shayx   shogirdlarning
ma’naviy ehtiyojlarini qondirish uchun ilm va tajribaga ega.
Naqshbandiya tariqati turli mintaqalarda ko plab sho ba va turli lojalarga ega	
ʻ ʻ
bo lgan   tarafdorlariga   ega.   Har   bir   kichik   filialning   o’ziga   xos   marosimlari,	
ʻ
amaliyotlari   va   ta’limotlari   bo’lishi   mumkin.   Bu   tariqat   shaxsning   ma’naviy
rivojlanishiga e’tibor qaratish bilan birga, jamiyatda axloqiy qadriyatlar, muhabbat,
bag’rikenglik va ijtimoiy adolatni targ’ib qiladi.
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak, naqshbandiya tariqati Bahouddin Naqshband
ta’limotiga asoslangan islomiy tasavvufiy tariqat bo’lib, Alloh bilan yaqinlik, o’z-
o’zini tarbiyalash va ma’naviy kamolotga erishishga qaratilgan.
Qodiriyya va Abdulqodir Geyloniy
Qodiriylar   tariqati   islomning   tasavvufiy   oqimlaridan   biri   bo lib,   o z   nomini	
ʻ ʻ
uning   asoschisi   Shayx   Abdulqodir   G ayloniy   (1077-1166)   dan   olgan.   Bu   sekta,	
ʻ
ayniqsa,   Yaqin   Sharq,   Janubiy   Osiyo   va   Shimoliy   Afrikada   keng   tarqalgan.
“Qodiriyya” ordeni o zining tasavvufiy ta limotlari va ma naviy amaliyotlarini o z	
ʻ ʼ ʼ ʻ
16 izdoshlariga   yetkazadi,   ularning   Xudoga   yaqinlashishi   va   ruhiy   rivojlanishini
qo llab-quvvatlaydi.ʻ
Abdulqodir   Geyloniy   Qodiriyya   tariqatining   asoschisi   va   ustozi.   Uning
ta’limoti   va   asarlari   ordenning   asosini   tashkil   qiladi.   Abdulqodir   Geyloniy
ta’limotlari   orasida   tavhid   (Allohning   birligi),   taqvo   (Allohdan   saqlanish),   tavba
(gunohlarni tashlab, tavba qilish) kabi islomiy masalalar birinchi o’rinda turadi.
Qodiriyya mazhabining amallariga quyidagilar kiradi:
1.   Zikr:   Allohning   ismini   zikr   qilish   va   qalbdan   zikr   qilish   muhim   amaldir.
Zikr   Allohga   ixlosni   kuchaytirish,   qalbdagi   ma’naviy   birlik   tuyg’usini   oshirish
uchun qilinadi.
2. Suhbat:  Mazhab  shayxi  yoki  boshqa  ma’naviyat  ustozlari  suhbatlari  ruhiy
ta’limotlarni   yetkazish,   muqaddas   kitoblarni   tushuntirish   va   izdoshlar   uchun
ma’naviy yo’l-yo’riq olishda muhim vosita hisoblanadi.
3.   Introspektsiya:   Bu   o’z   shaxsiyatini   va   xatti-harakatlarini   doimiy   ravishda
kuzatish, ichki nazorat va ma’naviy rivojlanishni rag’batlantiradigan amaliyotdir.
4.   Darveshxonani   ziyorat   qilish:   Qodiriyya   tariqatida   darvesh   xonadonlari
izdoshlar   yig’ilib   sajda   qilish   va   ma’naviy   yordam   olish   maskanlaridir.   Darvesh
lojalari tariqatning ruhiy markazlari sanaladi.
Shayx   Abdulqodir   G’ayloniy   vafotidan   so’ng   uning   shogirdlari   orqali
“Qodiriyya” tariqati keng tarqalib, turli hududlarda uning sho’balari tashkil topdi.
Bu   quyi   shoxlarning   o’z   marosimlari   va   amaliyotlari   bo’lishi   mumkin.
Mazhabning   asosiy   maqsadi   o’z   tarafdorlariga   ma’naviy   yo’l-yo’riq   ko’rsatish,
axloqiy qadriyatlarni mustahkamlash va Allohga yaqinlikka undashdir.
Abdulqodir   G’iloniy   ta’limoti   va   Qodiriyya   tariqati,   U   islom   olamida   ko’p
tarafdorlarga ega va ma’naviy yuksalish uchun samarali vosita sanaladi.
Mavleviy va Mavlono mesneviyasi
Mavleviy   ordeni   islom   so’fiylik   an’analarining   muhim   qismidir.   Mavleviy
ayniqsa   Mavlono   Jaloleddin   Rumiy   (1207-1273)   va   “Masnaviy”   asari   bilan
mashhur.
17 Mavlono Jaloleddin Rumiy Mavleviy tariqati asoschisidir. U eronlik olim va
shoir   bo’lib,   o’z   ta’limotlari   bilan   odamlarning   ma’naviy   kamolotiga   katta   hissa
qo’shgan.  Mavlono   sevgi,  bag’rikenglik  va   birlik  xabarlarini  ta’kidlagan  she’rlari
va nutqlari bilan mashhur.
Mavleviyning asosiy tamoyillari:
1. Sama: Mavleviyda sama burilish marosimidir. Sema ruhiy tajriba va trans
holati   hisoblanadi.   Darveshlar   semada   aylanib,   Allohga   yaqinlashishni   va   birlik
hissini his qilishni maqsad qilganlar.
2.   Muhabbat   va   muhabbat:   Mavlono   ta’limotidagi   asosiy   mavzu   ishq   va
muhabbatdir.   Mavlono   sevgi   orqali   insonlar   Xudoga   yaqinlashib,   birlik   ongiga
erishishlari mumkinligini o’rgatadi.
3.   Musiqa   va   she’r:   Mavleviyda   musiqa   va   she’r   muhim   o’rin   tutadi.
Darveshlarning   ruhiy   kechinmalarini   qo’llab-quvvatlash   va   ruhini   yuksaltirish
uchun   ney   (chaflab   cholg’u)   va   sema   musiqasidan   foydalaniladi.   Mavlono
she’rlarida “Masnaviy” nomli dostonida chuqur ma’naviy ta’limotlar mavjud.
4. Shayx-shogird munosabati: Mavleviyda shayx-shogird munosabati muhim.
Shayx   shogirdga   ma’naviy   yo’l-yo’riq   ko’rsatadi,   ularga   saboq   beradi,   ma’naviy
yuksalish yo’liga yo’l ko’rsatadi.
“Masnaviy”   Mavlono   Jaloleddin   Rumiyning   eng   mashhur   asaridir.   Bu   asar
ruhiy   ta’limot   va   hikoyalarni   o’z   ichiga   olgan   she’riy   kitobdir.   Mesneviyda
insonning   ma’naviy   sayohati   haqida   so’z   boradi,   axloqiy   qadriyatlarga   urg’u
beriladi.   U   she’riy   tildan   foydalanib,   turli   hikoyat   va   metaforalar   orqali   chuqur
ruhiy ta’limotlarni yetkazadi.
Mavlono Jaloleddin Rumiy va mesnaviy ta’limotlari Mavleviylik tariqatining
asosini   tashkil   qiladi.   Bu   mazhab   sevgi,   bag’rikenglik,   birlik   va   ma’naviy   o’sish
qadriyatlariga   e’tibor   qaratadi   va   odamlarga   Xudoga   yaqinlashishga   va   ichki
o’zgarishlarni boshdan kechirishga yordam berishni maqsad qiladi.
Bektoshilik va Hoji Bektosh Veli
18 Bektoshiylik   –   islom   so’fiylik   an’analarining   bir   qismi   bo’lgan   oqim.
Ayniqsa,   bektoshiylik   Anadolu   va   Bolqonda   samarali   bo lgan.   Bu   tariqat   Hojiʻ
Bektosh Veliy (13-asr) ga asoslangan bo lib, uning ta limotiga amal qiladi.	
ʻ ʼ
Hoji   Bektosh   Veli   asli   eronlik   mutasavvif,   mutafakkir   va   shoirdir.   Uning
ta’limotlari   odamlar   o’rtasidagi   sevgi,   bag’rikenglik,   birlik   va   tenglik   xabarlarini
etkazadi.   Hoji   Bektosh   Velining   fikrlari   va   ta’limotlari   alaviy-bektoshi   jamoalari
orasida muhim o’rin tutgan.
Bektoshilikdagi asosiy tamoyillarga quyidagilar kiradi:
1.   Jismning   birligi:   Bektoshilikda   borliq   vahdati   tamoyili   mavjud   bo’lib,   u
borliq   birligiga   e’tiqoddir.   Bu   tamoyil   Xudo   har   bir   mavjudotda   mavjudligini   va
hamma narsa Xudoning bir ko’rinishi ekanligini o’rgatadi.
2.   Muhabbat   va   mehr:   Bektoshilik   sevgi   va   bag’rikenglikka   asoslangan
tushunchani   qabul   qiladi.   Bu   odamlar   Xudoga   sevgi   orqali   yaqinlashish   va   birlik
ongiga erishish mumkinligini o’rgatadi.
3.   Djem   va   ibodat:   Bektoshi   jamoalari   jim   deb   ataladigan   diniy   yig’inlarda
birlashadilar.   Ushbu   yig’ilishlarda   ibodatlar,   madhiyalar   va   ramziy   marosimlar
o’tkaziladi.  Bektoshiylikda siginish  ichki  aloqa va  ruhiy kechinma izlashga  urg’u
beradi.
4.   Ichki   sayohat   va   o’z-o’zini   tarbiyalash:   Bektoshilik   botiniy   sayohat
hisoblanib,   insonni   o’z-o’zini   tarbiyalashga   qiziqish   uyg’otadi.   U   nafsni   yomon
odatlardan tozalash orqali ma’naviy kamolotga erishishni maqsad qiladi.
Hoji Bektosh Veli va bektoshiylik ta’limotlari ijtimoiy adolat, bag’rikenglik,
inson huquqlari va ijtimoiy tenglik kabi qadriyatlarga ahamiyat beradi. Bu tariqat
murakkab   tashkilotga   ega   bo lib,   turli   daraja   va   darvesh   lojalariga   bo lingan	
ʻ ʻ
tuzilishga   ega.   Bu   darvesh   maskanlari   izdoshlarga   ma’naviy   yo’l-yo’riq   berib,
ruhiy ilhom baxsh etadi.
Bektoshiylik   alaviy-bektoshi   jamoalari   orasida   keng   tarqalgan   mazhabdir.
Biroq   bektoshiylik   nafaqat   tariqat,   balki   diniy-madaniy   oqim   sifatida   ham
ko’riladi. Bektoshi  e’tiqodi, ayniqsa, Anadolu va Bolqondagi  turk, kurd, alban va
19 bosniyalik   jamoalar   orasida   samarali.   Orden   o zining   an anaviy   marosimlari,ʻ ʼ
timsollari va adabiy asarlari bilan o ziga xos o ziga xoslik kasb etadi.	
ʻ ʻ
20 III Bob: Tariqatlar Tarixi va Tarqashishlari
Tariqatlar islom so’fiyligining uyushgan tuzilmalari bo’lib, odatda shayx yoki
murshid   (ruhiy   yo’lboshchi)   tomonidan   boshqariladi.   Tariqatlar   islom   dinining
dastlabki   bosqichlarida   paydo   bo’lgan   va   vaqt   o’tishi   bilan   turli   geografiya   va
madaniyatlarda rivojlangan.
Islom dinining tarqalishi bilan tasavvufiy ta’limot va amaliyotlar turli mintaqa
va   jamiyatlarga   tarqaldi.   Bu   jarayonda   turli   tariqatlar   paydo   bo’lib,   turli   so’fiylik
an’analariga ega bo’lgan kishilar bu oqimlarga qo’shilishdi.
Tariqatlar ma’naviy sayohatga yo’l-yo’riq ko’rsatish, o’z-o’zini tarbiyalash va
ma’naviy   yuksalishga   yordam   berish   uchun   tashkil   etilgan.   Tariqatlarda   zikr,
tafakkur,   ustoz   rahbarligidagi   maxsus   amallar,   jamoaviy   ibodat   kabi   marosimlar
muhim ahamiyatga ega. Bu amaliyotlar shogirdlarni ruhiy tajribaga ega bo’lishga,
nafslarini tartibga solishga va Allohga yaqinlashishga qaratilgan.
Tariqatlar sisila deb ataluvchi ta’limot va o’quvchi-ustoz zanjiriga asoslanadi.
Silsile   tariqada   o’tmishdan   hozirgi   kungacha   bo’lgan   talaba-o’qituvchi
munosabatlarini   bildiradi.   Shogird   shayxning   shogirdi   sifatida   tariqatda   ilg’or
bo’ladi va vaqt o’tishi bilan o’zi ham shayx bo’lishi mumkin.
Tariqatlar Islom olamida, xususan, Yaqin Sharq, Janubiy Osiyo va Shimoliy
Afrika  kabi  mintaqalarda  sezilarli  ta sirga  ega   bo lgan.  Har  bir   tariqatning  o’zigaʼ ʻ
xos   ta’limoti,   marosimlari   va   jamiyatdagi   o’rni   bor.   Masalan,   Mavleviy,
Naqshbandiy,   Qodiriyya,   Shozeliyya,   Bektoshiy   kabi   turli   tariqatlar   turli   ta’limot
va amallarga qaratilgan.
Tariqatlar   vaqt   o tishi   bilan   o zgarib,   turli   jihatlarga   ega   bo lib,   mahalliy	
ʻ ʻ ʻ
madaniyatlar ta sirida shakllangan. Islom olamida ko’plab tariqatlar mavjud bo’lib,	
ʼ
ularning   har   biri   o’ziga   xos   tarixiy   taraqqiyot   va   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.
Bugungi kunda ham tariqatlar islom jamiyatida ma’naviy yo’l-yo’riq ko’rsatishda
davom etmoqda va izdoshlari orasida katta izdoshga ega.
3.1 Birinchi tariqatlar paydo bo’lishi
Tariqatlarning   paydo   bo’lishi   islom   dinining   ilk   davrlariga   to’g’ri   keladi.
Islom   dinining   dastlabki   yillarida   musulmonlar   orasida   ma’naviy   yuksalishni
21 rag’batlantiradigan   darveshlar   va   so’fiylik   ta’limotlari   mavjud   edi.   Biroq
keyinchalik tariqat sifatida tashkil etilgan tuzilmalar paydo bo’ldi.
Birinchi   tariqat   sifatida   qabul   qilingan   va   islom   tasavvufining   dastlabki
bosqichlarida paydo bo’lgan tariqatlar quyidagilardir:
1.   Qodiriylik   tariqati:   Abdulqodir   Geyloniy   asos   solgan   Qodiriylik   tariqati
islom   dinining   ilk   davrlarida   vujudga   kelgan   eng   qadimgi   oqimlardan   biridir.
Abdulqodir Geyloniy ma’naviy hikmat va ta’limotlari bilan mashhur allomadir.
2.   Shazeliya   tariqati:   Misrda   Imom   Shazeliy   asos   solgan   shazeliy   tariqati
vujudga   keldi.   Imom   Shazeliyning   o’gitlari   va   ilmlari   ma’naviy   yo’lda
taraqqiyotga da’vat etadi.
3.   Naqshbandiya   ordeni:   Markaziy   Osiyoda   Bahouddin   Naqshband   asos
solgan   naqshbandiya   tariqati   vujudga   keldi.   Naqshbandiylik   o’z-o’zini
tarbiyalashga, ko’ngil ko’zini ochishga qaratilgan.
4.   Mavleviylik   tariqati:   Mavlono   Jaloleddin   Rumiy   asos   solgan   Mavleviylik
tariqati Eron va Anadoluda keng tarqaldi. Mavleviy o zining sema (aylanma raqs)ʻ
marosimlari bilan mashhur va sevgining ramziy ifodalari bilan mashhur.
Bu   tariqatlar   islom   tasavvufining   asosiy   ta’limotlari   va   amaliyotlarini   o’z
ichiga   olgan.   Har   bir   tariqatning   o ziga   xos   ta limoti,   tartib-qoidalari   va	
ʻ ʼ
marosimlari bor. Bu mazhablar vaqt o tishi bilan o sib, o zgarib, turli tarmoqlar va	
ʻ ʻ ʻ
kichik   guruhlarni   tashkil   etgan.   Bugungi   kunda   bu   mazhablar   islom   olamida   hali
ham faol bo’lgan va o’z tarafdorlariga ega bo’lgan muhim mazhablardandir.
22 3.2 Osmonli Imparatorligida tariqatlar
Usmonlilar   imperiyasi   davrida   tariqatlar   muhim   rol   o ynagan.   Usmonlilarʻ
imperiyasi   turli   geografiya   va   madaniyatlardan   odamlar   birlashadigan   katta
imperiya bo’lgani uchun bu geografiyalarda turli mazhablar ta’sir o’tkazgan. 6
Usmonlilar   imperiyasida   mazhablar   ham   diniy,   ham   ijtimoiy   rol   o’ynagan.
Tariqatlar   ma’naviy   yo’l-yo’riq   ko’rsatdi,   odamlarning   ma’naviy   ehtiyojlarini
qondirdi,   jamiyatning   axloqiy   va   axloqiy   qadriyatlarini   qo’llab-quvvatladi.   Ayni
paytda   tariqatlar   darveshlar,   madrasalar   kabi   markazlar   orqali   targ ibot-tashviqot	
ʻ
ishlarini olib bordi, ta lim va ijtimoiy xizmatlar ko rsatdi.	
ʼ ʻ
Usmonli imperiyasidagi eng mashhur mazhablar orasida quyidagilar mavjud:
1.   Halvetiye   tariqati:   Halvetiye   tariqati   Usmonlilar   imperiyasida   nufuzli
bo lgan va  xalq orasida  shuhrat  qozongan  tariqatdir. U zikr, meditatsiya  va ruhiy	
ʻ
yo’l-yo’riq kabi amaliyotlar bilan mashhur.
2.   Mavleviylik   tariqati:   Mavleviylik   tariqati   Usmonlilar   imperiyasida   katta
ta sirga ega bo lgan kultdir. U Mavlono Jaloleddin Rumiy ta limotiga asoslangan
ʼ ʻ ʼ
bo lib,   o zining   sema   (aylanma   raqs)   marosimlari   bilan   mashhur.   Mavleviy
ʻ ʻ
darveshlar   va   aylanma   tomoshalar   Usmonlilar   imperiyasida   muhim   madaniy   va
diniy voqealar sifatida qabul qilingan.
3.   Bektoshilik:   Bektoshilik   Usmonlilar   imperiyasidagi   alaviylik-bektoshilik
an’anasini   ifodalovchi   tariqat.   Bektoshi   darveshlari   jamiyatda   mehr-muhabbat,
bag’rikenglik va ijtimoiy adolat qadriyatlarini targ’ib qilganlar.
Bu tariqatlar Usmonlilar saltanatining turli davrlarida o z mavjudligini davom	
ʻ
ettirgan   va   imperiyaning   diniy,   madaniy   va   ijtimoiy   tuzilishida   muhim   rol
o ynagan. Usmonli imperiyasi parchalanganidan keyin tariqatlar turli yo’llar bilan	
ʻ
o’z ta’sirini davom ettirdilar va bugungi kunda ham o’z izdoshlariga ega.
Tariqatlar hozirgi holati
6
    Sirojiddinov Sh. O‘zbek mumtoz adabiyotining falsafiy sarchashmalari. - Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2011.
23 Tariqatlar   Islom   olamida   va   boshqa   joylarda   hamon   mavjud.   Biroq
mazhablarning   hozirgi   holati   va   ta’siri   har   bir   mintaqa   va   mazhabga   qarab   farq
qilishi mumkin. Hozirgi tariqatlar haqida ba’zi umumiy kuzatishlar:
1.   Islom   olami:   Tariqatlar   hali   ham   Islom   olamida   sezilarli   ta’sirga   ega.
Ayniqsa,   Yaqin   Sharq,   Janubiy   Osiyo   va   Shimoliy   Afrika   kabi   mintaqalarda
darvesh   lojalari,   zaviyalar   va   mazhab   markazlari   faoliyat   yuritmoqda.   Odamlar
ma’naviy yo’l-yo’riq, ibodat va ijtimoiy birdamlik uchun tariqatlarga qo’shiladilar.
2.   Ijtimoiy   va   ma’naviy   qo’llab-quvvatlash:   Tariqatlar   jamiyatda   ijtimoiy   va
ma’naviy   yordam   ko’rsatish   rolini   hamon   saqlab   kelmoqda.   Mazhablarning
faoliyati   diniy   ta’lim,   xayriya   va   ijtimoiy   xizmatlarni   o’z   ichiga   oladi.   To’g’rilar
mazhablarga   qo’shilib,   darveshlarda   yig’ilib,   namozlarini   o’qish   orqali   ma’naviy
ta’limotlardan foydalanadilar.
3.   Tuzilishi   va   ta sirining   o zgarishi:   Tariqatlarning   tuzilmalari   vaqt   o tishiʼ ʻ ʻ
bilan o zgarib, ba zi tariqatlar yangi shox va shoxlar hosil qilgan. Bundan tashqari,	
ʻ ʼ
tariqatlarning   ta’siri   va   ergashuvchilar   soni   ham   mintaqa   va   tariqatga   qarab   farq
qiladi. Ba’zi mazhablar  hali  ham  ko’p tarafdorlarga ega, boshqalari  esa kichikroq
va mahalliy darajada faol bo’lishi mumkin.
4.   Globallashuv   va   modernizatsiya:   Globallashuv   va   modernizatsiya
jarayonlari   mazhablarga   ham   ta’sir   ko’rsatdi.   Ba’zi   sektalar   zamonaviy   dunyo
o’zgarishlariga moslashish uchun innovatsion usullardan foydalanganlar. Shu bilan
birga,   ayrim   sektalar   o’zlarining   an’anaviy   ta’limotlari   va   marosimlarini   saqlab
qolishda davom etmoqdalar.
Xulosa   qilib   aytganda,   tariqatlar   bugungi   kunda   ham   mavjud   bo’lib,
jamiyatda   ma’naviy   yo’l-yo’riq   va   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   rolini   davom
ettirmoqda. Biroq mazhablarning maqomi har bir mintaqa va mazhab uchun har xil
bo’lishi mumkin va ba’zi mazhablar o’zgaruvchan dunyo sharoitlariga moslashish
uchun innovatsion yondashuvlarni qo’llagan.
3.3 Tariqatlar o’rtasidagi o’xshashlik va farqliliklar
Mazhablar   o’rtasida   o’xshashlik   va   farqlar   mavjud.   Tariqatlar   orasidagi
umumiy xususiyatlar va farqlar:
24 1.   Asosiy   e’tiqodlar:   Tariqatlar,   odatda,   Islomning   asosiy   e’tiqodlari,   ya’ni
Xudoga   e’tiqod,   payg’ambarlar   va   kitoblarga   ishonishdir.   Biroq   mazhablar
o’rtasida tafsirda farqlar bo’lishi mumkin.
2.   Tariqat   asoschisi:   Har   bir   tariqatning   asoschisi   bor   va   odatda   tariqat
asoschisi   nomi   bilan   ataladi.   Tariqat   asosini   asoschining   ta’limoti   tashkil   qiladi.
Masalan,   Mavlaviy   Mavlono   Jaloleddin   Rumiy,   Nakşibendi   Bahouddin
Nakshibendiy asosida yaratilgan.
3. Amallar va marosimlar: Tariqatlar ma’naviy yuksalish uchun turli odat va
marosimlardan   foydalanadi.   Bularga   zikr   (Alloh   ismini   zikr   qilish),   fikr   (ruhiy
fikr), murakkaba (ruhiy tafakkur) kabi amallarni kiritish mumkin. Biroq, odatlar va
marosimlar mazhablar orasida farq qilishi mumkin.
4.   Ustoz-shogird   munosabati:   Tariqatlarda   ustoz-shogird   munosabatlari
muhim ahamiyatga ega. Ustoz (shayx) shogirdga ma’naviy yo’l-yo’riq ko’rsatadi,
unga   saboq   beradi,   ma’naviy   yuksalish   yo’lida   yordam   beradi.   Ustoz-shogird
munosabatlari  mazhabga   xosdir,  lekin  bu  munosabat  mazhablar  orasida   ham   farq
qilishi mumkin.
5. Tashkiliy  tuzilma:  Tariqatlar  odatda muayyan tashkiliy tuzilishga  ega. Bu
tuzilma   ichida   yetakchilar,   darveshlar   va   turli   darajadagi   inisiatsiyalar   (irshod)
mavjud.   Bu   tuzilmalar   mazhablar   uchun   maxsus   ishlab   chiqilgan   va   mazhablar
orasida farq qilishi mumkin.
Bu umumiy xususiyat va tafovutlar mazhablarning bir-biridan ajralib turishiga
va o’ziga xos o’ziga xosliklarini shakllantirishga yordam beradi. 
Xulosa
Bektoshiylik   islom   tasavvuf   an’analariga   kiruvchi   va   Hoji   Bektosh   Veliy
ta’limotiga amal qiluvchi tariqatdir. Uning asosiy tamoyillari borliq birligi, sevgi,
bag’rikenglik,   tenglik   va   ijtimoiy   adolatni   o’z   ichiga   oladi.   Bektoshilik   alaviy-
25 bektoshi   jamoalari   orasida   keng   tarqalgan   tartib   bo’lib,   Anadolu   va   Bolqonda
samaralidir.   Kultga   “cem”   deb   nomlangan   diniy   yig inlar,   semah   (aylanish)ʻ
marosimi,   madhiyalar,   duolar   kabi   marosimlar   kiradi.   Bektoshilik   e’tiqodi
ma’naviy rivojlanish, ichki sayohat va o’z-o’zini tarbiyalashga qaratilgan. Bundan
tashqari,   bektoshiylik   ijtimoiy   adolat,   bag’rikenglik   va   inson   huquqlari
qadriyatlariga urg’u beradi. 
Tasavvuf   ulamolari,   bu   rivojlanish   va   yuksalish   yo’lidagi   yonlendirmalar   va
mashg’ulotlar   bilan   bog’liq   xususiyatlarini   o’rganishga   bag’ishlangan   alimlardir.
Ulamolar,   Islom   dinining   asosiy   tamoyillarini   tafsilotli   shakllarda   izohlashadi   va
insonning   ma’naviyati,   tarbiyasi   va   rivojlanishi   bo’yicha   yo’riqnoma   ko’rsatadi.
Ulamolar   tasavvufiy   uslub   va   metodlarga   oid   bilimlarga   ega   bo’lgan   holda,
insonlarni haqiqiy muhabbat va ma’rifat yo’lida yo’lga qo’ymoqda.
Bu tariqat darvesh lojalari va ma’naviyat yetakchilari orqali o’z tarafdorlariga
ma’naviy   yo’l-yo’riq   ko’rsatadi.   Bektoshilik   mazhab   sifatida   muhim   rol
o’ynashdan   tashqari,   alaviy-bektoshi   jamoalarining   diniy-madaniy   harakati   ham
hisoblanadi.
Bu   kurs   davomida,   tasavvuf   ulamolari   va   tariqatlar   haqida   keng   bilim   olish
imkoniyatiga   ega   bo’lasiz.   Ulamolar   tomonidan   yozilgan   maqolalar,   asarlar   va
ko’ngillar   tomosha   qilinadi.   Tariqatlar   tarixi,   ulamolar   hayoti   va   faoliyati   ham
taqdim etiladi. Shuningdek, tasavvufiy mashg’ulotlar, muhokamalar va amaliyotlar
orqali o’z bilimingizni sinab ko’rasiz.
26 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Komilov N. Tasavvuf. -T. “Movarounnaxr”, 1996. 
2. Sirojiddinov Sh. O’zbek mumtoz adabiyotining falsafiy sarchashmalari. - 
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2011.
3. Mashrab. Mabdai Mur. T., 1994.
4. Islom tasavvufi manbalari. Ilmiy majmua. (Nashrga gayyorlovchi, so’zboshi va 
izohlar muallifi
5. H.Boltaboov). - T.: O’qituvchi, 2005.
6. A’zamov A. Munojotnoma. - Namangan: 1997, - T., 2001
7. Karomatov X. Qur’on va o’zbek adabiyoti. - T.: Fan, 1993.
8. Komilov N. Tasavvuf yoki komil inson axloqi. 1-2 kitob. - T.: 1996
9. Fitrat. Ahmad Yassaviy. Yassaviy maktabi shoirlari to’g’risida tekshirishlar, 
Mashrab. Tanlangan asarlar.2-jild. - T, Ma’naviyat,
27

Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar

Купить
  • Похожие документы

  • Ma’naviy islohotlar mustahkamligi, iqtisod va siyosat sohalari
  • Tarbiya va ijtimoiy tarbiya
  • O’zbekiston “yoshlar ittifoqi”ning tashkil topishi va amaliy faoliyati
  • Шахс маънавиятининг асосий қирралари
  • Маънавиятнинг яхлит соҳа сифатида тан олиниши

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha