Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 40.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 23 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Основы культурологии

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekiston “yoshlar ittifoqi”ning tashkil topishi va amaliy faoliyati

Купить
O’zbekiston  “ y oshlar i ttifoqi”ning tashkil topishi
va amaliy faoliyati
Reja:
KIRISH
ASOSIY QISM
1. Yoshlar ittifoqi  faoliyatiga pedagogik rahbarlik qilishning tashkiliy-metodik
jihatlari.
2. Yoshlar ittifoqi”  tomonidan tashkil etiladigan tadbirlarga rahbarlik. 
3. Yoshlarda ma’suliyat va burch xissini shakllantirish metodikasi. 
4. Mafkuraviy tahdidlarga qarshi  yoshlar ma’naviyati va munosabati.
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mamlakatimizda   h ar   tomonlama   rivojlangan   komil   shaxsni   tarbiyalash
muammosi   jamiyatimiz   ijtimoiy-siyosiy,   ma’naviy–madaniy   rivojlanishi
sohasidagi   eng   muhim   masalalarning   asosiy   tarkibiy   q ismini   tashkil   etadi.   O‘sib
kelayotgan yosh avlodni tarbiyalash jamiyat va davlat oldida doimo mu h im masala
bo‘lib kelgan. Bar q aror rivojlanish bos q ichiga yotgan i q tisodiyetimiz muammolari
bilan   birga   yoshlarni   ma’naviy   tarbiyalash     masalasiga   davlatimiz   tamonidan
alo h ida etibor berib kelinmo q da.
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yoshlar   ittifoqini   q o‘llab
q uvatlash   va   uning   faoliyat   samaradorligini   yanada   oshirish   to‘ g‘ risida”gi   q arori
mamlakatimizda   barkamol   avlodni   tarbiyalash   davlat   siyosatining   ustuvor   vazifa
ekanligidan dalolat beradi. Bizningcha, yetakchi  yoshlar bilan o‘zaro munosabatni
yo‘lga  q o’yishni rejali tashkil etilmoqda,ya’ni: 
– yoshlar   uchun   o‘zlashtirishi   q iyin   bo‘lgan   ba’zi   mavjud   tushunchalarni
bar q aror   dasturlar   or q ali   tushuntirishni   amalga   oshirish;   -ko‘rgazmali   tajribalar,
laboratoriya ishlari, amaliy mash g‘ ulotlar,  h ozirgi zamon ishlab chi q arish yutu q lari
negizida   ta’sir   etish;-ilmiy   texnika   yutu q laridan   keng   foydalanish;-yoshlarni
o‘ylashga,   fikrlashga   undab,   ko‘pro q   munozaraga   tortish;-yoshlarni   vaqtni   to‘ g‘ ri
ta q simlashga   o‘rgatish;   -ji h ozlar,   ko‘rsatmalar,   texnik   vositalardan   samarali
foydalanishlarga e’tibor qaratilmoqda.
Ma’lumki,   yoshlarning   shakllanishida   tevarak-atrof,   tash q i   mu h itning
ta’siri   kuchli   bo‘ladi.   Tash q i   mu h itning   yoshlarga   ta’siri   rejalashtirilmagan,
tartibsiz norasmiy ta’sir sifatida namoyon bo‘lsa, yetakchilarning yoshlarga ta’siri
albatta ongli va rejalashtirilgan rasmiy munosabat tarzida amalga oshiriladi. 
H ozirgi   pedagogika-psixologiya   fanida   yoshlarga   ta’sir   etadigan   bevosita
omillar   bilan  birgalikda  yoshlarga   ta’sir   etishning   jamoa   guru h lari   asosida   yo‘lga
qo‘yilishiga   katta   e’tibor   berilmo q da.   Yoshlar   h ayotini   o‘rganish,   yoshlarning
yu q orida   ko‘rsatilgan   ta’sirlar   bilan   birga   turli   jamoa   guru h larida   bo‘lishi   va   bu
guru h larning uning shakllanishiga ta’sir etishi be q iyos ekanligini ko‘rsatmo q da.
Ijtimoiy hamkorlik, hamjihatlik g’oyasi  shu boisdan  qadimiy ildizlarga va
2 jamiyat   hayotida   katta   ahamiyatga   ega.   Ushbu   g’oyalar   ustun   bo’lgan   jamiyatda
tinchlik, totuvlik, mustahkam va barqaror taraqqiyot bo’ladi.
Bugungi   kunda   yoshlarni   qiziqtirayotgan   muhum   masalalrdan   biri   bu   –
Yoshlar   ittifoqi   a’zosi   qanday   maqomga   ega   ekanligidir.   Bu   masala   yoshlarning
“ Yoshlar ittifoqiga mansublik menga nima beradi?”   degan savolli bilan bog’liq. 
  Har bir shaxs farzand sifatida o’z oilasiga, ma’lum bir manzilda istiqomat
qiluvchi   sifatida   o’z   mahallasiga,   o’quvchi     yoki   ushchi   sifatida   o’z   korxonasi
jamoasiga mansubdir. 
  Ushbu   holatni   Xitoy   donishmandi;   Syun-szi   shunday   deydi:   “Insonlar
baquvvatlik borasida ho’kizdan ojizlik qilib, chopqirlikdan otdan ortda qolsa-
da,   bu   jonivorlarning   har   ikkisini   ham   o’ziga   bo’ysundirib,   ishlata   biladi.
Buning   boisi   nimada?   Chunki   insonlar   ho’kiz   va   otdan   farqli   o’laroq
hamjihatlikda yashash iqtidoriga egadirlar”  deb o’z fikrlarini ifodalaydi .
  Yoshlar qanday ijtimoiy   foydali faoliyat bilan shug’ullanishlaridan qat’iy
nazar,o’z manfaatlarini  himoya qiluvchi, xohish – istaklarini  ifodalovchi  jamoaga
yoki tashkilotga mansub bo’lishni xohlaydilar.
Yoshlar   ittifoqi   ushbu   maqsadlarni   o’zining   turli   xil     tadbir   va   tanlovlari
ordali   amalga   oshirmoqda.Tadbirlar   orqali   yoshlar   hamjihat   bo’ladi   va
shakllanadilar.Yoshlar   ittifoqi   faoliyatining   asosi   bo’lgan   tadbirlarni   qo’yidagi
turlarga yoki yo’nalishlarga ajratish mumkin; 
-sport   musobaqalari;   -seminarlar;   -ekskursiyalar;   -davra   suhbatlari;   -
mavzuviy   uchrashuvlar;   -sahna   ko’rinishlari;-to’garaklar;-viktorinalar;   -
intellektual   o’yinlar;   -loyihalar;   -ko’rik-tanlovlar;   -turli   xil   aksiyalar;-bayram
tadbirlari ,-tantanali marosimlar.
Sport musobaqalarni tashkil etish.
Sport   musobaqalari   –   yosh   avlodni   jismonan   sog’lomlashtirish,   irodasini
mustahkamlash,   jamoada   ijobiy,   mustahkam   psixologik   muhitni   yaratish   hamda
ularni Vatanparvarlik ruhida tarbiyalash shaklidir.
Sport musobaqalarining turlari:
-jamoaviy sport turlari (futbol, voleybol, basketbol va h.k.);
3 -yakka tartibdagi kurash turlari (boks, milliy kurash, karate va h.k.);
-aqliy sport turlari (shahmat, shashka va h.k.);
-harbiy sport turlari (“Shunqorlar”, “Jiddiy o’yin” va h.k.);
Sport musobaqalarini tashkil etish tartibi:
-yoshlarni  sport  turlariga jalb qilish uchun,qiziqishlarini  aniqlash bo’yicha
so’rovnoma o’tkazish;
-jamoadagi yoshlarni qiziqishlari asosida sport turlarini belgilash;
-har bir sport turi bo’yicha jamoalarni tuzish va murabbiylar yordami bilan
shakllantirib borish;
-hakamlarni   belgilash;   -musobaqalarini  sport   anjomlari   bilan  ta’minlash;   -
homiylarni jalb qilish;
Ushbu sport musobaqalari qo’’yidagi samarali usullar bilan tashkil etiladi;
-amaliy mashg’ulotlar; -trenirovkalar;
Sport   musobaqalarni   yoshlar   ittifoqi   odatda   qo’yidagi   mavzular   orqali
tashkil etmoqda;
-“Quvnoq startlar”; -“Shunqorlar” va hokazo.
“Shunqorlar”   harbiy   –   sport   musobaqasi.   Yoshlarni   harbiy-
Vatanparvarlik ruhida tarbiyalash, ularda milliy g’oyalarni yanada mustahkamlash,
o’quvchi   yoshlarni   harbiy-xizmatga   tayyorlash   maqsadida   mamlakatimizning
barcha   umumta’lim   maktablari   yuqori   sinf   o’quvchilari,   kasb-hunar   kollejlari
o’quvchi,   talabalari   o’rtasida   har   yili   “Shunqorlar”   harbiy-sport   musobaqalari
o’tkazilib,o’rtacha 180-250 mingdan ortiq o’smirlar ishtirok etishmoqda 1
.
O’zbekiston   yoshlarining   Respublika   “Shunqorlar”   harbiy   –   sport
musobaqasi chaqiruv mavsumigacha bo’lgan asosiy va zarur ommaviy – mudofaa
ishlari   qatoriga   kirib,   umumiy   ta’lim   o’rta   maktablari,   gimnaziya,   kasb-hunar
ta’limi   o’quv   yurtlari   o’quvchi,   talabalarining   jismoniy   tayyorgarliklarini
yaxshilashga va harbiy Vatanparvarlik ruhida tarbiyalashga xizmat qiladi:
-o’zbekiston   yoshlarini   Vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalsh,   o’smirlarni
1
  Ochilov S. Mustaqillik ma'naviyati va tarbiya asoslari  (o‘quv qo‘llanma)  - T., 1995 y.
4 Respublika   Qurolli   Kuchlari   safida   xizmatga   va   harbiy   bilim   yurtlariga   kirishiga
tayyorlash;
-o’quvchi   –   talabalar   tomonidan   O’zbekiston   xalqining   va   Qurolli
Kuchlarining shakli, tarixini o’rganish, ajdodlar boy an’analari ruhida tarbiyalash;
-yoshlarimizda mardlik, qat’iyatlik, kuch – g’ayrat, intizom, jamoatchilikka
tayanish tuyg’ularini shkllantirish; -jismonan baqquvat, chidamli, sog’lom avlodni
tarbiyalash;
Birinchi   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   “Milliy   g’oya   birinchi   navbatda
yosh   avlodimizni   Vatanparvarlik,   el   yurtga   sadoqat   ruhida   tarbiyalsh,   ularning
qalbiga   insonparvarlik   va   odamiylik   fazilatlarini   payvand   qilishdek   olijanob
ishlarimizda   madadkor   bo’lishi   zarur”.Yuqoridagi   fikrdan   ko’rinib   turibdiki,
Vatanparvarlik   milliy   g’oyamizning   eng   muhim   tamoyillaridan   biridir.
Yoshlarimizda Vatanparvarlik hissini uyg’otishda  eng ta’sirli tadbirlardan biri esa
bu,   Respublika   yoshlarining   “Shunqorlar”   harbiy   –   sport   musobaqasidir.
Shunqorlar   harbiy   –   sport   musobaqasining   eng   ahamiyatli   ishlaridan   biri,   u
yoshlarni   qo’llab   –   quvvatlash   borasida   O’zbekistondagi   bir   necha   davlat   va
jamoat tashkilotlarini  birlashtiradi  va hamkorlik qilishga undaydi. Xususan  ushbu
tashkilotlar;
-O’zbekiston Respublikasi  “Yoshlar ittifoqi”.
-O’zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi.
-O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi.
-O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi.
-O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi,  
-O’zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi.
-O’zbekiston Bolalar sportini rivojlantirish jamg’armasi.
-Mudofaaga ko’maklashuvchi “Vatanparvar” tashkiloti markaziy kengashi.
-O’zbekiston kasaba uyushmalari federasiyasi kengashi.
-“Nuroniy” jamg’armasi boshqaruvi.
“Shunqorlar”   harbiy   sport   musobaqasi   o’tkazilishi   boshlangan   vaqtdan
boshlab,   har   bir   o’quv   yilida   minglab   o’quvchi   –   talabalar   Vatanparvar   bo’lib
5 tarbiyalanishlari   bilan   birga   o’z   so’g’liklarini   ttiklamoqdalar   va   jismoniy,   harbiy
tayyorgarliklarini   ham   oshirmoqdalar.   Musobaqaning   o’tkazilishi   bosqichma   –
bosqich tarzda tashkil etiladi.
-birinchi   bosqich   –   maktablar,   o’rta   maxsus   o’quv   yurtlarida   –   dekabr   –
yanvar oylarida;
-ikkinchi bosqich – tuman (shahar) miqyosida – fevral oyida;
-uchinchi bosqich – viloyat miqyosida – mart oyida;
-to’rtinchi (final) bosqich – Respublika miqyosida – may oyida o’tkaziladi; 
Yoshlar   ittifoqining   tuman   (shahar)   bo’limlari   tomonidan   manfaatdor
tashkilotlarni   jalb   etgan   holda   tumandan   harbiy   xizmatga   chaqirilib,
Respublikaning   boshqa   hududlaridagi   harbiy   qismlarda   xizmat   burchlarini
o’tayotgan   askar   yigitlar   bilan   ota-onalar,   jamoatchilik   vakillari   va   yoshlarning
uchra sh huv – yo’qlov tadbirlari tashkil etilmoqda. 
Yoshlar ittifoqi yordamida seminarlarning tashkil etilishi.
Seminar-   ma'lum   mavzuga   bag’ishlangan   axborotni   tegishli   soha
mutaxassislariga yotkazish vositasidir. Seminar turlari:
-ish   tajribani  ommalashtirish;   -kasbiy   malaka  va  maxoratni  oshirishga   oid
ma'lumotlarni   yotkazish;   -tashkilot   yoki   jamoa   faoliyatiga   oid   ma'lumotlarni
berish;   -aniq,   bir   muammoga   e'tiborni   qaratish   yuzasidan   statistic   ma'lumotlar
taxlilini berish;
Seminarlarni   tashkil   etim   tartibi;   mavzuga   oid   materiallarni   to’plash;   -
tegishli mutaxasislarni jalb etish;   -seminar dasturi va taklifnomasini ishlab chiqish;
-qatnashchilar   ro’yxatini   tuzish;   -seminar   o’tish   joyini   mavzuga   oid   ko’rgazmali
qurollar bilan jihozlash;   -texnik vositalar bilan ta'minlash (ekran, proyoktor, video-
audio magnitofon, mikrofon 2
.
Seminarlarni tashkil etish davomida  tavsiya etiladigan samarali usullar:
-an'anaviy   ma'ruza;   -taqdimot.Seminarlar   tashkil   etishing   namunaviy
mavzulari:
2
 7.Xoshimov K va b.«O`zbek pedagogikasi antologiyasi» Toshkent, «O`qituvchi». 1995y.
6 «Shoir,   yozuvchilar   ijodi   bilan   tanishuv»;«Yuqori   tashkilotlar   tomonidan
qabul   qilinganqaror,buyruq,,   farmoyish,   tavsiyalar   bilan   tanishuv»;«Ilg’or   ish
tajriba   minbari»;   «Tashkilot,   korxona   yoki   ta'lim   muassasalarining   erishgan
yutuqdari»;   «Me'yoriy   hujjatlar   bilan   taniShuv»;   «Tadbirlarni   tashkil   etishga   oid
masalalar» va hokazo.
Yoshlar ittifoqi faoliyatida davra suhbatlarining tashkil etilishi.
Davra   suhbati   –   g’oyalar   yoki   ma'lum   bir   muammo   yochimini
hamkorlikda topishning samarali shaklidir. Davra suhbatida ishtirokchilar biror-bir
mavzu   bo’yicha   o’z   bilimlarini   shuqurlashtiradi,   mavjud   bilimlarini   qo’llash
imkoniyatiga ega bo’ladi va jamoada ishlashni o’rganish orqali taklif etilgan fikrlar
orasidan   zarurini   tanlab   olish   asosida,   yagona   fikrga   kelish   ko’nikmalari
shakllantiriladi. 
Davra suhbatlari turlari:
-g’oyani   rivojlantirishga   bag’ishangan;   -muammoning   yochimini   topishga
qaratilgan; -global muammolarga jamoatchilik e'tiborini qaratishga mo’ljallangan;
-yoshlarning ijod namunalarini namoyish etishga bag’ishlangan.
Davra suhbatlarini tashkil etish tartibi.
1.Tayyorgarlik davri: -davra suhbati mavzusini va ko’riladigan masalalarni
aniqlash uchun yoshlar o’rtasida so’rovnoma o’tkazish; -qatnashchilarga oddindan
davra suhbati mavzusini e'lon qilish; -mavzuga oid materiallarni to’plash.
2.Tashkiliy davr: -qatnashchilardan guruhlarni shakllantirish; -davrani olib
boruvchini tayinlash; -olimlar, san'at ustalari, tajribali mutaxassislarni jalb etish; -
mavzuga   oid   metodik   qo’llanma,   adabiyot,   ma'lumotlar   bilan   ta'minlash;-davra
suhbatini o’tkazish tartibi ni ishlab chiqish:
Davra suhbatlarini tashkil etishning namunaviy mavzulari:
- «Yozuvchi, shoir, olimlar ijodi bilan yaqindan tanishish;
- «Muammolarni o’rganish, taxlil etish, ularning yochim variaitlarini izlab
topish»;
- «Ilg’or ish tajribasini o’rganish»;
- «O’z kasbining mohir, ijodkor ustalari bilan bevosita muloqot o’tkazish»;
7 - «Yosh mutaxassislar bilan ishlash»;
- “Yoshlar ittifoqi”  boshlang’ich tashkilotining erishgan yutuqlari»;
- «Me'yoriy hujjatlar bilan tanishtirish»;
- «Tadbirlarni tashkil etishga oid masalalar» .
Yoshlar ittifoqi faoliyatida mavzuga o id uchrashuvlarning tashkil etilishi.
- yoshlarning ma'lum bir tantanali sanaga, qiziqarli mavzuga yoki biror-bir ijtimoiy
ahamiyatli   hodisaga   bagishlangan   sohaning   yetuk   namoyondalari   bilan
o’tkaziladigan tadbiridir 3
.
                   Uchrashuv turlari:
-ijtimoiy ahamiyatli hodisalarni o’rganish;
-san'at va madaniyat sohasi bilan tanishish;
-fan arboblari, fahriylar, ustozlar ish tajribasini o’rganish;
-huquq-tartibot organlari vakillari bilan muloqot;
-mudofaa va davlat idoralari vakillari bilan muloqot;
-tibbiyot muassasalari vakillari bilan muloqot.
                 Mavzuviy uchrashuvlarni tashkil etish tartibi:
-uchrashuv dasturini ishlab chiqish va taklifnomalarni tayyorlash;
-olimlar, san'at ustalari va tajribali mutaxassislarni taklif etish;
-mavzuga   oid   ko’rgazmali   qurollar   bilan   zalni   jihozlash;   texnik   vositalar   bilan
ta'minlash (ekran, proyoktor, video-audio magnitofon, mikrofon)
Mavzuviy   uchrashuvlarni   tashkil   etish   davomida     tavsiya   etiladigan   samarali
usullar:   -og’zaki   davra   suhbati;     -an'anaviy   ma'ruza;   -ilgarilangan   ma'ruza;   -
taqdimot.
Mavzuviy uchrashuvlarni tashkil etishning namunaviy mavzulari:
“Davlat   va   fan   arboblari,   fahriylar,   turli   yutuqlarga   erishgan   shaxslar   bilan
uchrashuvlar”;
“San’at,   madaniyat,   sport   kabi   sohalarning   yotuk   namoyondalari   bilan
uchrashuvlar”;
3
 .Колосникова И.А, Борытко Н.М.  др. Воспитательная деятельность педагога М, 2006  г.
8 “Davlat   hokimiyati,   mudofaa,   huquq-tartibot   idoralari,   tibbiyot   muassasalari
vakillari bilan ijtimoiy hodisalarga bag’ishlangan uchrashuvlar” .
Sahna   ko’rinishlarining   tayyorlanishi;   sahna   ko’rinishi-ma’lum   bir   mavzuga
bag’ishlangan, ijodiy, hajviy, teatrlashtirilgan taqdimotlar.
Sahna ko’rinishlari turlari:
-umuminsoniy muammolarni yoritishga qaratilgan sahna ko’rinishlari;
-yoshlar iqtidori, ijodkorligi va zakovatini namoyon etuvchi tanlovlar;
-ijtimoiy   hayotdagi   ma’lum   bir   kamchiliklarni   yoritib   beruvchi   hajviy
tadbirlar.
Sahna ko’rinishlarini tashkil etish tartibi:
- mavzuni   tanlash;   -dastur   ishlab   chiqish;   -iqtidorli   va   ijodiy   qobiliyatli   yoshlarni
tanlash;
-ijodiy   guruhlarni   shakllantirish;   -guruhlar   tomonidan   senariy   ishlab   chiqilishini
tashkil   etish;   -tayyorgarlik   mashg’ulotlariga   sharoit   yaratish   va   o’tkazish;   -
teatrlashtirilgan liboslar bilan ijodiy guruhni ta’minlash; -boshlovchini tayinlash va
tayyorlash;   -hay’at   a’zolarini   belgilash;   -qatnashchilarni   taklif   qilish;   -texnika
vositalari bilan ta’minlash; -sahnani jihozlash.
Sahna ko’rinishlarini tashkil etish davomida qo’llanilishi tavsiya etiladigan usullar:
-rolli o’yinlar; -pontamimo; -taqdimot; 
Sahna ko’rinishlari tashkil etishning namunaviy mavzulari:
-tegishli   mavzularga   oid   ijobiy   va   salbiy   obrazlarni   yoritish;   -muammoli,
zidliyatli   vaziyatlarning   mazmun  mohiyatini   ochib   berish;   -tarbiyaviy  mavzularni
yoritish;   -ko’ngilochar,   qiziqarli   hajviyalar,   hangomalar;-so’z   ustalari;-
musiqali,teatrlashtirilgan namoyishlar.
To’garaklar   -   yoshlarni   sog’lom   turmush   tarziga   jalb   etish,   ularda   kasb-
xunar     va   mehnat   ko’nikmalarini   xosil   qilish,   umummadaniy,   milliy   va
umumbashariy  qadriyatlarni   o’rganish,   atrof-muhitga   nisbatan   ongli   munosabatda
bo’lish  tuyg’usini   shakllantirish,  huquqiy  madaniyatini   oshirish  kabi  maqsadlarga
yo’naltirilgan tarbiya shaklidir 4
.
4
  Ishmuxamедаv R.Abduqodirov A,Pardaev A.Tarbiyada innovatsion texnologiyalar. Т 2010  y .
9 To’garak turlari:
-estetik   ta'lim   va   tarbiya;   -ekologik   ta'lim   va   tarbiya;   -texnik   ijodkorlikni
o’stirishga qaratilgan ta'lim-tarbiya; -ma'naviy-axloqiy ta'lim va tarbiya;
  Vatanga   sadoqatni   singdirishga   qaratilgan   ta'lim   va   tarbiya;   -huquqiy   ta'lim   va
tarbiya;   -iqtisodiy   ta'lim   va   tarbiya;   -iqtidor   va   ijodkorlikni   o’stirishga   qaratilgan
ta'lim va tarbiya.
Viktorina   -   yakka   tartibda   yoki   jamoalar   o’rtasida   yoshlarning   ma'lum   bir
sohadagi  bilimlarini  aniqlash va  rivojlantirishga  qaratilgan savol-javob shaklidagi
musobaqadir.   Viktorina   turlari:-fanlar   va   sohalar   bo’yicha;   -ijtimoiy   hayotga
taalluqli ma'lumotlar bo’yicha, yoshlar   faoliyatiga taalluqli ma'lumotlar bo’yicha:
Viktorikalarni tashkil etish tartibi :
-viktorinani   o’tkazish   dasturini   ishlab   chiqish;   -savollar   va   javoblar   ro’yxatini
tuzish;   -ishtirokchilarni   aniqlash;   -ishtirokchilarga   manbalar   ro’yxatini   taqdim
etish;   -tanaffus   vaqtini   mazmunli   o’tkazish   maqsadida   musiqiy   tadbirni   tashkil
etish;   -boshlovchini   tayyorlash;   -hay’at   a'zolarini   belgilash;   -texnik   vositalar   va
zaruriy   jihozlar   bilan   to’liq   ta'minlash;   -g’oliblarni       rag’batlantirish       maqsadida
homiy tashkilotlarni jalb qilish.
Intellektual   o’yinlar   -   noan'anaviy   usullarni   qo’llab,   yoshlarni   mantiqiy
o’ylashga,   erkin   fikrlashga,   masalaga   ijodiy   yondashishga   undovchi   musobaqa
shaklidagi o’yinlardir.
Intellektual   o’yin   turlari:   -ijtimoiy   hayotga   taalluqli   ma'lumotlar   bo’yicha;   -
fanlar bo’yicha;   -sohalar bo’yicha.
Intellektual o’yinlarni tashkil etish tartibi: -dasturlar ishlash;  -savollar va javoblar
ro’yxatini   tuzish;   -ishtirokchilarni   aniqlash;   -guruhlarni   shakllantirish;   -tanaffus
vaqtini mazmunli o’tkazish maqsadida musiqiy tadbirni tashkil etish; -boshlovchini
tayyorlash;   -hay'at   a'zolarini   belgilash;   -texnik   vositalar   va   zaruriy   jihozlar   bilan
to’liq ta'minlash;  -g’oliblarni      rag’batlantirish     maqsadida     homiy tashkilotlarni
jalb qilish 5
.
Intellektual    o’yinlarni     tashkil     etish     davomida qo’llanilishi  tavsiya  etiladigan
5
  “Ozbekistonda Respublikasida yoshlarga oid davlat siyosati” Prezident Farmoni. T.2017y
10 samarali usullar:-breyn-ring; -aqliy hujum; -guruhiy faoliyat.
Intellektual o’yinlarning namunaviy mavzulari: - “Zakovat”; - “O’yla, izla, top”; -
“Iqtidor”;“Imkon”;- “Zinama-zina”;- “Qilni qirq yorib” va hokazo.
Hamkor tashkilotlar bilan loyihalar tanlovini tashkil etish;
Loyihalar     tanlovi -yoshlarning   o’z  manfaatlari,  qiziqishlari,   ehtiyojlari   asosidagi
g’oya va tashabbuslarini hayotga tatbiq etishdagi samarali tadbirdir. 
Loyihalar   tanlovi   turlari : -boshlang’ich   tashkilotning   faoliyat   yo’nalishlari   va
yoshlariing muammolarini   aniqlashgga qaratilgan g’oyalar tanlovi;   -boshlang’ich
tashkilotning faoliyat yo’nalishlari va yoshlarning muammolari yochimini topishga
qaratilgan loyihalar tanlovi.
Loyihalar tanlovini tashkil etish tartibi :
-g’oyalar   yoki   loyihalar   tanlovlari   namunaviy   mavzularini   (nominatsiyalarini)
belgilash;
-tanlov  Nizomini  ishlab  chiqish;  -hay'at   a'zolarini  belgilash;-loyihalar   taqdimotini
o’tkazish;
-loyihalarni   baholash;-g’oliblarni   rag’batlantirish   maqsadida   homiy   tashkilotlarni
jalb qilish.
Loyihalar tanlovini tashkil etish davomida qo’llanilishi tavsiya etiladigan samarali
usullar:
-   «Ma'lumotlar   bazasini   yaratish»;   -   «Guruhlardagi   ishni   tashkil   etish»;   -
«Taqdimot».
Loyihalar tanlovining namunaviy mavzulari:
“Eng yaxshi  g’oya”, “Tashabbuskor  yetakchi”, “Boshlang’ich tashkilotning
yangi   ish   modeli’,   “Eng   dolzarb   mavzu”,Mening   Yoshlar   ittifoqiim”,   “Mening
boshlang’ich   tashkilotim”,   “Eng   yaxshi   tadbirkor”,   “Mening   mahallam”,”Mening
maktabim” va hokazo.
Boshlang’ich tashkilotlarda  ko’rik-tanlovlarni tashkil etish jarayoni,-ko’rik-
tanlov   -   ma'lum   bir   sohadagi   bilim,   mutaxassislik   va   kasb-xunarga   yoshlarning
qiziqishlarini oshirish maqsadida o’tkaziladigan tanlovdir.
Ko’rik-tailov   turlari:   -ijod   namunalarining   ko’rgazmasini   tashkil   etish   asosida;
11 qobiliyat va ko’nikmalarni namoyish etish asosida;   -bilimlarini amaliyotda qo’llay
bilishga qaratilgan.
Ko’rik-tanlovni tashkil etish tartibi:
-tanlov   senariysini   ishlab   chiqish;   -qatnashuvchilar   ro’yxatini   tuzish;   -ijod
namunalari   ko’rgazmasini   tashkil   etish;   -savollar   va   javoblar   ro’yxatini   tuzish;   -
boshlovchini   tayyorlash;   -hay'at   a'zolarini   belgilash;   -texnik   vositalar   va   zaruriy
jihozlar  bilan to’liq ta'minlash;  -g’oliblarni      rag’batlaitirish     maqsadida      homiy
tashkilotlarni jalb qilish.
Loyihalar tanlovini tashkil etish davomida qo;llanilishi tavsiya etiladigan samarali
usullar :  -“Rolli o’yinlar”;   “Breyn-ring”;   “Insert”;   “Ikki qismli kundalik”.
Ko’rik-tanlovlarning namunaviy mavzulari:
-“Eng   yaxshi   hamshira”;“Eng   yaxshi   hunarmand”;“Eng   yaxshi   ijodkor”;“Eng
yaxshi qo’shiqchi”; “Eng yaxshi jurnalist” va hokazo.
  Mas’uliyat   shaxsning   etukligini   belgilovchi   muhim   ko‘rsatgichlardan
sanaladi.   Amerikalik   olim   Dj.   Rotterning   fikricha,   har   bir   insonda   ikki   tipli
mas’uliyat kuzatiladi. Birinchi tipli mas’uliyat shundayki, shaxs o‘zining hayotida
ro‘y   berayotgan   barcha   hodisalarning   sababchisi,   mas’uli   sifatida   faqat   o‘zini   tan
oladi.   Mas’uliyatni   o‘z   bo‘yniga   olishga   o‘rgatilgan   bolalarda   havotirlik,
neyrotizm,   konformizm   holatlari   kam   uchrarkan.   Ular     hayotga   tayyor,   faol,
mustaqil fikr yurituvchilardir. Ularda o‘z-o‘zini hurmat hissi ham yuqori bo‘lib, bu
boshqalar bilan ham hisoblashish yashashga sira hala q it bermaydi. 
Mas’uliyatlilikning   ikkinchi   turi   undan   farqli,   barcha   ro‘y   bergan   va
beradigan   vo q ea,   hodisalarning   sababchisi   tashqi   omillar,   boshqa   odamlar   (ota   -
ona, o‘qituvchilar, hamkasblar, boshliqlar, tanishlar va boshk.). 
Xorij   mamlakatlarda   o‘tkazilgan   tadqiqotlarning   ko‘rsatishicha,   ikkinchi
turli   mas’uliyat   ko‘proq   o‘smirlarga   xos   bo‘lib,   ulardan   84%   mas’uliyatni   faqat
boshqalarga   yuklashga   moyil   ekanlar.   Bu   ma’lum   ma’noda   yoshlar   o‘rtasida
mas’uliyatsizlikning avj olganligidandir. 
              Mas’uliyat yoki mas’uliyatlilik bu kishining har bir bajargan amallari,
qilgan   ish-Yoshlar   ittifoqi   a’zo lari,   gapirgan   so‘zlari   mazmunini   oldindan   aniq
12 tasavvur   qilish,   ular   uchun   o‘zida   javobgarlikni   to‘la   xis   etish   qobiliyatidir.
Mas’uliyatli kishi har bir hatti-harakati uchun Vatan oldida, atrofdagi kishilar, ota-
ona   va   tanish-bilishlari   oldida   javobgar   ekanini   shuqur   xis   etadi.   U   biror   gapni
gapirish, biror amalni bajarishdan oldin uning oqibatini o‘ylaydi, boshqalar oldida
o’yalib qolmaslikka harakat qiladi  6
.
               Mas’uliyatli kishi   h amisha va’dasining ustidan chiqadi, rejalashtirgan
ishlarini   albatga   bajaradi.   Va’da   bajarilgach,   xursand   bo‘lish   xissini   boshidan
kechiradi,   o‘zini   engil,   bardam   xis   qiladi.   Aksincha,   mas’uliyatsiz   kishilar   esa
beburd,   beandisha,   engil   tabiat   bo‘ladilar.   Ular   odamlarga   ko‘plab   va’dalar
beradilar,   lekin   gaplarining   uddasidan   chiqmaydilar.   Shuning   uchun   kishilar
bundaylarga   ishonmaydilar,   ularni   hurmat   qilmaydilar.   Ular   haqida   «va’daboz»,
«gapini burdi yo‘q», «engil-elpi odam» deb gapiradilar.
                Mas’uliyatni   chuqur   xis   qiladigan   kishi   hamisha   odiga   yuksak
maqsadlar   qo‘yadi,   ishni   puhta   rejalashtiradi,   unga   erishish   uchun   butun   kuch   va
salohiyatini   sarflaydi.   Mas’uliyatli   kishining   ish   sifati   h am,   samaradorligi   h am
yuqori bo‘ladi.
   Mas’uliyatli kishi, avvalo, Vatan taqdirini o‘ylaydi, o‘zining kuch-quvvati,
imkoniyati,   qobiliyat   va   iste’dodini   Vatan   uchun,   uning   baxt-saodati   uchun
sarflashga   harakat   qiladi.   Chunki   u   o‘zini   asrab-avaylab,   ardoqlab   o‘stirgan   ona
Vatan oldida hamisha qarzdor ekanini chuqur xis qiladi
Yoshlikdan   boshlab   mas’uliyat   xissi   tarbiyalangan,   masu’liyatni   o‘z
bo‘yniga   olishga   o‘rgangan   bolalarda   xavotirlik,   nevrozlik,   nimadandir
tashvishlanish,   asabiylashish   kabi   salbiy   sifatlar   kam   uchraydi,   ularning   xayoti
osoyishta,   uyqusi   tinch   bo‘ladi.   Bunday   yoshlar   har   kimning   fikriga,   yot
g‘oyalarga   qo‘shilib   ketavermaydi,   o‘zining   mustaqil   fikri,   qarashlari,   e’tiqodiga
ega bo‘ladi.
Afsuski,   hamma   yoshlarni   ham   mas’uliyatni   o‘zida   chuqur   xis   etadi,
noto‘gri   qxatti-harakati,   bilib-bilmay   gapirgan   noto‘g‘ri   gapi   uchun   iztirob
6
  Mavlonova R., Rahmonqulova N., Normurodova B. Tarbiyaviy ishlar metodikasi .  T, 2010 y.
13 chekadi,   uyaladi   deb   bo‘lmaydi.   Bunday   yoshlar   arzimagan   ish,   noo‘rin   qilingan
harakat,   tasodifiy   yuz   bergan   xodisa   uchun   aybni   boshqalarga   to‘nkab,   o‘zlarini
oqlashga harakat qiladilar.
Ular   o‘zlari   ta’lim   olayotgan   o‘quv   yurtiga   tegishli   mebellar,   kabinet   va
laboratoriya   jixozlari,   kutubxonadan   olingan   kitoblarga   nisbatan   extiyotsiz
munosabatda bo‘ladilar, ularni ko‘z qorachig’iday saqlashga intilmaydilar.  
            Bugungi   kunda   yoshlar   o‘zining   ezgu   niyatini   baholashga   jamoada
o‘z   o‘rnini   belgilash   nuqtai   nazaridan   yondoshadi,   “O‘zim   tanlagan
mutaxassislikka   yaroqlimanmi?”   “Jonajon   Respublikam,ota-onamga   munosib
farzand   bo‘la   olamanmi?,   “Jamiyatning   taraqqiyotiga   o‘z   ulushimni   qo‘sha
olamanmi?”degan   savollarga   javob   qidiradi.   O‘qituvchi   unga   juda   ustalik,
ziyraklik   bilan   yordam   berishi,   har   bir   mulohazasida   pedagogik   psixologik
nazokatga   rioya   qilishi   kerak,   shunda   o‘spirin   yigit-   qizlarda   o‘z   kuchiga   va
imkoniyatiga ishonch hissi paydo bo‘ladi. 
                As   the   driving   force
behind   the   social   development
of the human person needs the
influence   of   objective   factors,
the   ordinary   people,   the
biological   and   physical
(material)   needs,   the   higher
(spiritual)   needs   opportunities
to meet their needs, as well as a
set   of   relations   between   the
states.   Needs   or   create   reasons
for this activity. People looking
for   means   and   resources   to
meet   their   own   needs.   There
are options to meet the needs of
people   happy.   Otherwise,   he Odam   ijtimoiy   rivojlanishini   harakatga
keltiruvchi   kuch   deb,   kishi   ehtiyojlari
ta’sirida   yuz   beradigan   ob’ektiv   omillarni,
odamlarning   oddiy,   biologik   va   jismoniy
(moddiy)   ehtiyojlaridan   boshlab,   oliy
(ma’naviy   va   ruhiy)   ehtiyojlariga   qadar
bo‘lgan   ehtiyojlar   majmui   hamda   ularni
qondirish   imkoniyatlari   orasidagi
munosabatlarga aytiladi.
Ehtiyojlar   u   yoki   bu   faoliyatning
sabablarini   vujudga   keltiradi.   O‘zining
ehtiyojlarini   qondirish   uchun   kishi   vosita   va
manbalar   qidiradi.   Ehtiyojni   qondirish
imkoniyatlari   mavjud   bo‘lganda,   kishi   o‘zini
baxtiyor his etadi.  
Agar odamning axloqiy tarbiyasi  to‘g‘ri
14 will   be   unhappy   to   learn   that
the   driving   force.   If   moral
education,   and   social
development.   Moral   education
and   faulty   human   social
breakdown   and   social   benefit
(theft,   extremism,   lies,   fraud,
etc.)   face.Moral   education   to
meet   the   needs   of   people
looking   for   ways   to
communicate   with   people   and
to improve the quality of social.
These   mutual   influences
aimed   at   the   efficient   use   of
power   leading   educational
interaction   to   be   successful   in
the . bo‘lsa,   u   ijtimoiy   rivojlanadi.   Axloqiy
tarbiyasi   nosoz   odamning   ijtimoiy   sifatlari
nuray   boshlaydi   va   ijtimoiy   illat   (o‘g‘rilik,
nashavandlik,   yolg‘on   so‘z,   firibgarlik   va
hokazo)   larga   duchor   bo‘ladi.   Axloqiy
t arbiyasi   yaxshi   odam   ehtiyojini
qondirishning to‘g‘ri yo‘llarini izlaydi hamda
odamlar   bilan   muloqotda   bo‘lib,   yaxshi
ijtimoiy sifatlari takomillashib boradi.
Bunday   o‘zaro   ta’sirlardan   paydo
bo‘lgan  kuchdan   samarali  foydalanish  uchun
yo‘naltirilgan   tarbiyaviy   ta’sirning
muvaffaqiyatli   bo‘lishi   etakchi   o‘rinni
egallaydi. 7
O‘smir   o‘quvchida   o‘zini   anglash   negizida   o‘zini   o‘zi   tarbiyalash
murakkab shaxslararo munosabatlarda aks etuvchi burch, vijdon hissi, o‘z qadr
–qimmatini   e’zozlash,     sezish   va   fahmlashga   moyillik   istagi   tug‘iladi   va   bu
ishning   vositalarini   topish,   ularni   kundalik   turmushga   tadbiq   qilish   ehtiyoji
vujudga   keladi.   Lekin   o‘zlarining   o‘zini   o‘zi   tarbiyalash   psixologiyasidagi
mavjud   nuqsonlarga   barham   berishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Mafkuraviy
tahdidlar va yoshlar ma’naviyati ga k eyingi vaqtlarda salbiy ta’sir etayotgan illatlar
va   ularning   kelib   chiqishini   o‘rganish   maqsadida   yoshlar   ittifoqi   tizimlari
tomonidan   muntazam   ravishda   reydlar,   o‘rganishlar   tashkil   etilmoqda.   Ushbu
reydlar davomida yoshlar uchun zararli bo‘lgan turli oqimlar, qarashlar va ularning
7
 Curriculum, cultural traditions and pedagogy :  understanding the work of teachers in England, France and Germany
(2012).
15 kelib   chiqish   sabablari   tahlil   qilib   chiqilmoqda.   Bu   esa   ushbu   illatlarga   qarshi
kurashishning aniq usullarini ishlab chiqish imkonini beryapti 8
.
  Bu   borada   O’zbekiston   Respublikasida   “Yoshlarga   oid   davlat
dasturi”ning   amalga   oshirilishi   ustuvor   masalalardan   biridir.   Yoshlar   va
aholi,shuningdek   uyushmagan   yoshlar   o’rtasida   salbiy   illatlarning     oldini   olish
bo’yicha bir qator vazifalar amalga oshirilmoqda.
  Y o t g‘oyalarning kirib kelishi bitta qolipga sig‘maydigan, klassifikatsiyalab
bo‘lmaydigan   tahdid   sanaladi.   Aynan   s hu   jihati   bilan   ham   u   boshqa   usullarga
nisbatan ko‘proq qo‘llaniladi. Agar bugungi kunda kirib kelayotgan yot g‘oyalarni
tahlil   qiladigan   bo‘lsak,   ularning   bir   nechta   qiyofasi   mavjud   ekanligiga   guvoh
bo‘lamiz.
Y o shlarning   ma’naviy   immunitetini   kuchaytirishda   ekskursiyalar   va
sayohatlarning o‘rni katta. Bu tajriba “Yoslar ittifoqi” faollari tomonidan bir necha
yildan   buyon   muntazam   ravishda   qo‘llanib   kelinmoqda.   Sayohatlar   jarayonida
yoshlar   boy   tariximiz,   ajdodlarimiz   qoldirgan   ma’naviy   mer os   bilan   tanishish
imkoniga   ega   bo‘lishadi.   Bizning   galdagi   vazifamiz,   ushbu   tizimni
takomillashtirish, unda ishtirok etayotgan yoshlar ko‘lamini kengaytirishdan iborat
bo‘lishi   kerak.   Bunda   birinchi   navbatda,   hududning   o‘zidagi   qadamjolarga
yoshlarning   ekskursiyalarini   tashkil   etishga   e’tibor   qaratish   kerak.   Ekskursiyalar
jarayonida   qadamjo   tarixi   bilan   yaxshi   tanish   bo‘lgan   keksalar,   mutaxassislar
ishtirokida   ochiq   mashg‘ulotlar,   suhbatlar   tashkil   etishda   e’tibor   qaratsak,   bu
sayohatlarning samarasi yuqori bo‘lad deb ishonamiz.
So‘nggi   paytlarda   yoshlar   orasida   narkobiznes,   delekventlik,   daydilik,
ommaviy   madaniyat,buzuqlik,   tanalariga   chizma,   rasmlar   solish,   kabi   salbiy
holatlarni,g‘oyalarni   ommalashtirishga   bo‘lgan   yoshlar   ham   uchraaydi.     Bu
g‘oyalarning   ommalashishi   millat   genofondini   buzish,   sog‘lom   avlodni   voyaga
etkazish   jarayonini   izdan   chiqarishga   olib   kelishi   hech   kimga   sir   emas.   Bu
g‘oyalarning   targ‘ib   etilishida   tadbirkorlik   faoliyati   olib   borish   maqsadida   tashkil
8
  2017-2020-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustivor   yonalishi   bo’yicha     “Harakatlar
strategiyasi” T: 17.02.2017y.
16 etilgan   tungi   klublar   va   restoranlar   muhim   o‘rin   tutayotganligi   achinarlidir.
Yoshlar   ittifoqi   tomonidan   Toshkent   shahri   va   viloyatlarda   bunday   klublarni
aniqlash   yuzasidan   reydlar   o‘tkazildi.   Toshkent   shahrida   faoliyat   yuritayotgan   59
ta   tungi   klublar   faoliyati   o‘rganilganda,   ularning   50   tasi   tungi   22.00   dan   tonggi
05.00   gacha   ishlashi   aniqlandi.   O‘rganilgan   muassasalardan   ba’zilarida   yopiq
kechalar,   klubning   doimiy   mijozlari   uchun   mo‘ljallangan   bazmlar   o‘tkazilishi
aniqlandi.
“Yoshlar   ittifoqi”     markaziy   kengashi   tashabbusi   bilan   yoshlar   o‘rtasida
ajdodlarimizdan   qolgan   ma’naviy   merosimizni   keng   targ‘ib   etish,   yoshlarimizni
turli yot g‘oyalar ta’siridan asrash, ularning milliy g‘oya ruhida Vatanga muhabbat,
el-yurtga sadoqatli  bo‘lib tarbiya topishlariga ko‘maklashish  va ijtimoiy faolligini
oshirish   hamda   chekka   qishloqdagi   yoshlar   hayoti   bilan   yaqindan   tanishish,   ular
faoliyatini tengdoshlariga ibrat qilib ko‘rsatish maqsadida “Biz hech kimdan kam
emasmiz   va   hech   kimdan   kam   bo‘lmaymiz   ham”   mavzuidagi   yoshlar   marafoni
tashkil etilgan. 
Mamlakatimizning 14 ta hududi bo‘ylab tashkil etilgan loyiha doirasida 150
ga yaqin sermazmun dasturlar, amaliy muloqotlar, davra suhbatlari, uchrashuv va
madaniy tadbirlar tashkil etildi. Yoshlar marafoniga soha mutaxassislari, pedagog-
psixologlar, yosh islomshunoslar, tarixchi va geograf olimlar jalb qilindi. Marafon
yakunlari   yuzasidan   yoshlarimizning   Vatanga   bo‘lgan   muhabbatlarini,   o‘lkamiz
tarixini,   o‘zlikni   anglash,   hayotning   qadriga   etish,   milliy   qadriyat   va
an’analarimizni   asrab   avaylash   borasidagi   fikr   va   mulohazalarini,   ularning   orzu-
o‘ylarini   aks   ettirgan   20   qismli   maxsus   film   tayyorlanib,   “O‘zbekiston”
teleradiokanali orqali namoyish etildi.
Y o shlarning   tarbiyasiga   salbiy   ta’sir   solayotgan   tahdidlar   orasida   din   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   g‘oyalar   alohida   o‘rin   tutadi.     Bunday   illatlarning   oldini   olish
maqsadida   Yoshlar   ittifoqi   tizimlari   tomonidan“Islom   dini   nima?”,“Islomda
hijob”,“Siz nima deysiz?”,“Islomiy qarashlar”,”Diniy tasavvurlar”,“Aqidaparastlik
nima?”,“E’tiqod   va   imondan   adashmaylik”mavzularida   ma’naviy-ma’rifiy
tadbirlar,   uchrashuvlar   va   davra   suhbatlari   tashkil   etib   kelinmoqda.   Tadbirlar
17 jarayonida   yoshlarning   bevosita   shu   soha   mutaxassislari,   ulamolar   bilan
uchrashuvlarini   tashkil   etishga   katta   ahamiyat   qaratyapmiz.   Shuningdek,   bu
jarayonda Toshkent Islom universiteti talabalari kuchidan keng foydalanilmoqda.
Loyiha   davomida   har   bir   hudulning   o‘ziga   xos   jihatlariga   alohida   e’tibor
qaratildi.   Masalan,   dinga   moyillik   kuchli   bo‘lgan   Farg‘ona   vodiysi   viloyatlarida
din   ahkomlarini   tushuntirishga   alohida   urg‘u   berilgan   bo‘lsa,   ba’zi   hududlarda
missionerlik va uning salbiy oqibatlari haqida ma’lumot berildi.
Yoshlar   o‘rtasida   ekstremizm   va   missionerlikni   oldini   olish,   shuningdek,
Yoshlar ittifoqining ma’naviy-ma’rifiy sohadagi  faoliyati samaradorligini oshirish
hamda “Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch” asari, “Ozbekistonda yoshlarga oid
davlat   siyosati”ni,   2017-2020-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustivor   yonalishi   bo’yicha     “Harakatlar   strategiyasi”ni
amalda   ,ayniqsa   yoshlar   va   uyushmagan   yoshlar     orasida   keng   targ‘ib   qilish
maqsadida   Yoshlar   ittifoqining   mahalliy   va   hududiy   bo‘limi   kengashlari
tomonidan turli o‘quv seminarlari, davra suhbatlari tashkil etilmoqda. 
Jumladan,   Navoiy   davlat   pedagogika   institutida   “Yuksak   ma’naviyat   –
engilmas   kuch”   asarini   yoshlar   orasida   keng   targ‘ib   qilish   maqsadida   o‘quv-
seminar   tashkil   etildi.   Seminarda   Navoiy   viloyatining   tuman,   shahar   bo‘limi
kengashlari, boshlang‘ich tashkilot etakchilari, Yoshlar ittifoqi faollari, madaniyat
va sport ishlari bo‘limi boshliqlari, tuman milliy madaniyat markazi vakillari jami
350 nafardani ortiq ishtirokchilar qatnashdi..
Yoshlar   ittifoqi   tomonidan   yoshlarimizni   Vatanga   sadoqat,   milliy
qadriyatlarimizga   hurmat   ruhida   tarbiyalash   maqsadida   targ‘ibotchilar   uchun
“Xalq bilan muloqat inson manfaatlari yili: mazmun va mohiyat” o’rganilmoqda.
Andijon   davlat   universiteti   Pedagogika   kafedrasi   professor-o’qituvchilari
tomonidan   amalga   oshirilayotgan   turli   tadbirlar,   uchrashuvlar   va   davra   suhbatlari
aynan   shu   illatlarning   oldini   olish,   ularning   oqibatlarini   yoshlar   orasida
tushuntirishga   yo‘naltirilgan,   “Diniy   ekstremizm   va   terrorizm   —   tinchlik   va
taraqqiyot   dushmani”,   “Ogohlik   davr   talabi”   va   boshqa   mavzularda   davra
suhbatlari   o‘tkazildi.   “Urf-odat   va   yoshlar”   festivali”   loyihasida   yoshlarning
18 ma’naviy dunyoqarashini boyitish, milliy qadriyatlarimizni targ‘ib qilishga alohida
e’tibor qaratilmoqda.
Ma’naviy-ma’rifiy   yo‘nalishdagi   ishlar   yoshlarning   barcha   qatlamlarini
qamrab   oladi   va   “Milliy   o‘yinlar”   festivali,   “Mahallam   tarixini   o‘rganaman”,
“Tarixiy qadamjolarga sayohat”, “Eng yosh faol ma’naviyat  targ‘ibotchisi”, “Uch
avlod uchrashuvi”, “Qadriyat, urf-odat va an’ana”, “Biz siz bilan”, “Har bir yoshga
bir   nihol”,   “Yozni   “Kamalak”   bilan”   kabi   yoshlar   marafoni   kabi   loyihalar
doirasida amalga oshiriladi. 
Ushbu   loyihalar   yoshlarni   Vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash,   ularda   faol
fuqarolik   pozitsiyasini   shakllantirish,   o‘zlarini   mamlakat   va   jamiyatning   ajralmas
qismi sifatida his etishlariga xizmat qilishga qaratilgan. 2016-2017 yillar davomida
ushbu yo‘nalishda 9 mingga yaqin tadbirlar tashkil  qilindi, 330 ga yaqin metodik
qo‘llanmalar, bukletlar, plakatlar tayyorlandi, mavzuga oid 850 ga yaqin maqolalar
chop   etildi.   Shuningdek,   Respublika   “Ma’naviyat   targ‘ibot   markazi”   bilan
hamkorlikda yoshlarni mafkuraviy xurujlardan asrash muammolari va echimlariga
yo‘naltirilgan,   yoshlar   ongiga   milliy   istiqlol   g‘oyasini   singdirish   masalalariga
bag‘ishlangan 5 ta kitob nashr etildi.
19 XULOSA
Yoshlar ittifoqi tizimlari tomonidan tashkil etilgan “Harbiy sport oromgohi”
loyihasi  voyaga etmaganlar bilan olib boriladigan ishlar  orasida katta ahamiyatga
ega.   Ushbu   loyiha   jarayonida   barcha   viloyatlarda     suningdek   Andijon   viliyatida
ham,IIB   profilaktika   hisobda   turuvchi   voyaga   etmaganlar   uchun   maxsus
oromgohlar tashkil etildi. Oromgohga jalb etilgan har bir voyaga etmagan   y oshlar
ittifoqi   faollari   va   sardorlari   nazoratiga   biriktirildi.   Ushbu   oromgohlarga   Andijon
viloyati   yoshlar   ittifoqi   kengashi   a’zolari   hamda   Andijon   davlat   universiteti
pedagogika   kafedrasi   katta   o’qituvchisi   F.Komilovalar   oromgoh   ishtirokchilari
uchun   reja   asosida   turli   o‘quv   mashg‘ulotlari,   ma’naviy-ma’rifiy   mashg’ulot
vatadbirlar davra suhbatlari olibbordilar.Loyiha yakunida o‘zining ijobiy jihatlarini
namoyon   eta   olgan   300   nafar   voyaga   etmagan   bolalar     IIB   profilaktika   hisobdan
chiqarishga tavsiya etildi.
Binobarin,   o‘quvchilarning   didini,   ma’naviy-ma’rifiy   darajasini
yuksaltirishga  bugun nafaqat   o‘quv  qo‘llanmalari,  darsliklar,  turli   badiiy kitoblar,
markaziy nashrlarimiz, ommmaviy axborot vositalari ham  birdek mas’uldirlar.
Yuqoridagilardan xulosa qilib o‘quvchilar uyushmasiga pedagogik rahbarlik,
yuqorida qayd etilganidek, aksariyat holatlarda sinf rahbari tomonidan amalga 
oshiriladi. Shu sababli sinf rahbari guruhning umumiy hamda har bir a’zosining 
individual xususiyatlarini bilishi, ularni inobatga olgan holda jamoaga yondashishi 
zarur. Sinf rahbarining norasmiy liderlar va ularning shaxsi haqida to‘laqonli 
ma’lumotlarga ega bo‘lishi pedagogik faoliyatni samarali tashkil etishga yordam 
beradi.
20 Foydalaniladigan  adabiyotlar  ro‘yhati.
1.2017-2020-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustivor
yonalishi bo’yicha  “Harakatlar strategiyasi” T: 17.02.2017y.
2. “Ozbekistonda Respublikasida yoshlarga oid davlat siyosati” Prezident Farmoni.
T.2017y
3. Mavlonova   R.,   Rahmonqulova   N.,   Normurodova   B.   Tarbiyaviy   ishlar
metodikasi .  T, 2010 y.
4.Ishmuxamедаv   R.Abduqodirov   A,Pardaev   A.Tarbiyada   innovatsion
texnologiyalar. Т 2010  y . 
5.Колосникова И.А, Борытко Н.М.  др. Воспитательная деятельность 
педагога М, 2006  г.
6. Общая педагогика  / Под.ред. В.А. Сластенин (Учебник). – M.,   2003 г.
7.Xoshimov K va b.«O`zbek pedagogikasi  antologiyasi» Toshkent, «O`qituvchi».
1995y.
8.Ochilov   S.   Mustaqillik   ma'naviyati   va   tarbiya   asoslari   (o‘quv   qo‘llanma)   -   T.,
1995 y.
21

O’zbekiston “yoshlar ittifoqi”ning tashkil topishi va amaliy faoliyati

Купить
  • Похожие документы

  • Ma’naviy islohotlar mustahkamligi, iqtisod va siyosat sohalari
  • Tarbiya va ijtimoiy tarbiya
  • Шахс маънавиятининг асосий қирралари
  • Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar
  • Маънавиятнинг яхлит соҳа сифатида тан олиниши

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha