Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 342.1KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 02 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Ro'yxatga olish sanasi 29 Noyabr 2023

150 Sotish

Multiplikativ funksiyalar.

Sotib olish
O‘ZBEKISTON  RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM,  FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“MATEMATIKA VA KOMPUTER INJINIRING”
KAFEDRASI
“ DASTURLASH ”  fanidan
Mavzu:                   
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Bajardi:      ___________________ guruhi talabasi
___________        __________________________
Q abul  q ildi:    ___________        __________________________
Toshkent – 20__ y.KURS   ISHI TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“MATEMATIKA VA KOMPUTER INJINIRING”
Kafedrasi
“ DASTURLASH ”  fanidan
kurs   ishi bo`yicha berilgan 
texnik topshiriq
Variant  ___
Mavzu :  _____________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1. Kurs ishini topshirish muddati:  _______________________________
2.   Kurs   ishini   bajarish   uchun   boshlang’ich   ma’lumotlar:   Adabiyotlar,
nazariy ma’lumotlar, grafik muharrirlar. _______________________________
3. Tushuntiruv yozuvi tarkibi:  Kirish, mavzu bo’yicha nazariy ma’lumotlar,
amaliy   qismda   berilgan   topshiriq   varianti   bo`yicha   grafik   ishlanmalar,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati, ilova. _______________________________
4. Grafik materiallar:  tasvir, chizma va boshqalar.
5. Topshiriq berilgan sana:  _____________________________________
6. Bajarish uchun qabul qilib oldi:   _____________________________ 
________________ fakulteti, ________________________ guruh talabasi 
7. Rahbar:  __________________________________________________
Ekspert guruhi baholari
2 «Tasdi q layman»
“ Matematika va komputer injiniring ” 
kafedrasi   mudiri  __________   dots .
_____________      ___ _______ 20 ___    y.  F.I.O Baho Imzo
Rasmiylashtirish
Himoya
Savollar:
O’rtacha baho
3 Multiplikativ funksiyalar.  
Reja:
Kirish 
Asosiy qism
1.1. Multiplikativ funksiyalar. 
1.2. Eyler funktsiyasi.
1.3. Eyler funktsiyasining multiplikativligi.
1.4. Lejandr simvoli va uning xossalari.
Xulosa 
Adabiyotlar 
4 “ Sayyoramizning ertangi kuni, farovonligi farzandlarimiz
qanday inson bo‘lib  kamolga yetishi bilan bog‘liq. Bizning
asosiy vazifamiz – yoshlarning o‘z salohiyatini  namoyon
qilishi uchun zarur sharoitlar yaratishdan iborat.”.
SH.M.Mirziyoyev
KIRISH
Mamlakatimizda qabul qilingan Kadrlar tayyorlash milliy dasturiningo’ziga
xos jihati  shundan  iboratki, u yaxlit  samarali  tizimga  asos  bo’lib, shaxs,  davlatva
jamiyat manfaatlariga xizmat qiladi. Uzluksiz ta’lim, ilm- fan va ishlab chiqarishbu
yaxlit   jarayonning   uzviy   tarkibiy   qismlaridir.   Mazkur   dastur
mamlakatimiziqtisodiyoti   va   hayotining   barcha   jabhalari   uchun   yuqori   malakali,
raqobatdoshkadrlar   tayyorlash,   ta’lim,   ilm-fan   va   ishlab   chiqarishning
samaraliintegratsiyalashuvini   ta’minlash,   yoshlarni   milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlar   asosidama’naviy-axloqiy   tarbiyalash,   shuningdek,   kadrlar   tayyorlash
borasida   o’zaromanfaatli   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan   yaxlit
o’quv-ilmiy ishlabchiqarish kompleksi sifatida ta’lim tizimini bosqichma- bosqich
takomillashtirishvazifasini   muvaffaqiyatli   hal   etishga   xizmat   qilmoqda.   Yetuk   va
barkamol   avlodnitarbiyalashda   oilaning   o’rnini   kuchaytirish,   oila   institutining
ta’lim   va   tarbiyamuassasalari   bilan   amaliy   hamkorligini   mustahkamlash   bo’yicha
ham   salmoqli   ishlarbajarildi.   Bu   haqda   gapirganda,   oila,   mahalla   va   ta’lim
muassasasi   o’rtasidagihamkorlikni,   uning   samarasini   kuchaytirish   bo’yicha
kompleks   chora-tadbirlar   ishlabchiqilib,   amalga   oshirilayotganini   qayd   etish
o’rinlidir. 
            Mamlakatimizning   istiqlol   yo’lidagi   birinchi   qadamlaridan,   buyuk
ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada   yuksaltirish,   milliy   ta’lim-tarbiya
tiziminitakomillashtirish,   uning   milliy   zaminini   mustahkamlash,   zamon   talablari
bilanuyg’unlashtirish   asosida   jahon   andozalari   va   ko’nikmalari   darajasiga
chiqarishmaqsadiga katta ahamiyat berib kelinmoqda.  Bu jarayonda oxirgi yillarda
qilinganishlar haqida qisqacha to’xtalib o’tamiz.
5 Kurs   ishining   maqsadi:   Algebra   va   sonlar   nazariyasi   fani   davomida   Butun
sonlarda   bolinish   nazaryasi   .     Sonlarning   umumiy   bo‘luvchisi   va   karralisi
tog’risida   olgan   bilim   va   ko’nikmalarni   mustahkamlash.   Butun   sonlarni   bo‘linish
belgilari nazariyasini chuqurroq o’rganish.
Kurs   ishining   ob’ekti:   Oliy   va   o’rta   ta’lim   muassalarida   chiziqli   algebra   fanini
o’qitish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Algebra   va   sonlar   nazariyasi   o’qitish   metodlari   va
vositalari.
Kurs ishining vazifalari: 
1.  Butun  sonlarning umumiy bo‘luvchisi va karralisi
shakllantirish;
2.   Tub sonlar. Arifmetikaning asosiy qonuni
3.   Bo‘linish belgilari
6 Multiplikativ funksiyalar. 
Ta’rif. Agar quyidagi ikkita shart bajarilsa, u holda   (m) sonli funktsiya Eyler
funktsiyasi deyiladi:
1.   (1)=1.
2.    (m)   funktsiya   m   dan   kichik   va   m   bilan   o`zaro   tub   bo`lgan   natural   sonlar
soni.
Ta’rif.   Natural   sonlar   to`plamida   aniqlangan   f   funktsiya   uchun   (m;   n)=1
bo`lganda f(m  n)=f(m)  f(n) tenglik bajarilsa, u holda f funktsiyaga mul ь tiplikativ
funktsiya deyiladi.
Teorema. Eyler funktsiyasi mul ь tiplikativ funktsiya bo`ladi.
 (m) Eyler funktsiyasini hisoblash formulalari quyidagilardan iborat:
m=p tub son bo`lsa, u holda   (p)=r-1 bo`ladi.
m= r 
 (r-tub son,   -natural son) bo`lsa, u holda   (p 
)=p 
-1
 (p-1) bo`ladi.
m=р1α1р2α2...ркαк  bo`lsa, u holda 	
ϕ(m	)=	ϕ(p
1α1p2α2...pkαk)=	m	(1−	1
p1)(1−	1
p2)...(1−	1
pk)
o`ladi. 
Eyler   teoremasi.   Agar   (a;   m)=1   bo`lsa,   u   holda   a  (m)
 1(modm)   taqqoslama
o`rinli bo`ladi.
Ferma teoremasi. Agar a son r tub songa bo`linmasa, u holda a p-1
 1 (mod m)
taqqoslama o`rinli bo`ladi.
Misol.  ;
    .
Misol. 1)  . U holda 
 (4, 8, 16, 20, 32 sonlari soni);
  (9,27 sonlari soni).
2)   )   .   U   holda   ,   ,  
(bularga tegishli sonlarni yozib chiqing).
7	
		8	2	2	)	2(	16344						
	
16233)3(34 4553
	
1	)9;4(,	36	9	36	4	;	36				m	
5	)9	4(			
2	)5	4(			
30	5	303	30	2	;	30				m	10	)5	2(			12	)5	2(			4	)35(		                    
Misol.  .
So’ngra 
                       
chunki     songa     ga bo’ladigan va     tengsizlikni qanoatlantiradigan
barcha   butun sonlar soniga teng. 
Misol.  m=20; (4,5)=1.
 (0,4,8,12,16 sonlari soni.)
Misol.  ;   
Haqiqatdan ham,   (4, 8, 16, 28, 32, 44, 52, 56 sonlari soni);
  (4, 8, 12, 16, 24, 28, 32, 36, 44, 48, 52, 156  sonlari soni);
 (12, 24, 36, 48 sonlari soni);
8 =12 – 4 (*)  tenglikdan foydalanib quyidagi teoremani isbotlaymiz. 
Misol. 
Misol. 
Misol.
    Misol. Hech qanday natural   uchun   qiymati 14, 26, 34, 38, 50, 62, 68,
74, 86, 90, 94, 98 ga teng bo’la olmasligi isbotlangan.
2)   bo’lganda   bo’ladi. 
Misol.  ,  ,  ,  .
Misol.     uchun   Gauss   ayniyatini   tekshiring,   ;
;
8)4(	)	(	)	1(	m	m			
4	)	12(	)	121(				
)5(	,	)1	(	
1	1	m
m	m			
1m
m	
1m	m	k	0	
k	
		.5	4
20	1/4				
.5	,4								2	1	m	m	3,	p	5;	4	3	60	m	
.1	)5,4(	,5/3	4/3			
).5/4	3(	)5/4(	)5	3/4(						
8	)5	3/4(				
12	)5/4(			
4	)5/4	3(				
				.	16	3
1	1	2
1	1	3	2	3	2	4844	
	
		
	
							
						16	4	2	2	5	4	3	60									
							
525,45,20525 22
	
n		n		
		1	,2		n								n	n	n					2	2	
		2	6	3							4	10	5								6	14	7							6	18	9				
72n	2	3	3	2	72			n	
					12	1	2	1	3	72					 Misol.  ;		p	n
  bo’lganda     bo’ladi  va     bo’lib, bu esa  
Eyler   funksiyasi   umumlashtirilgan     Eyler   funksiyasining   xususiy   holi
ekanligini ko’rsatadi. 
1 – masala.     dan kichik va     bilan o’zaro tub bo’lgan barcha natural sonlar
yig’indisi   tengligini ko’rsating. 
Yechilishi.   bo’lsin. uchun holda   bo’ladi (buni isbotlang). 
lar   dan kichik va   bilan o’zaro tub sonlar bo’sin. Bu ketma – ketlikda 
ta   element   bo’lib,   bo’lganda,     bo’lib     bo’ladi,
bunday   juftliklar   soni     da   va     bo’ladi.   Demak,     dagi   barcha   sonlar
yig’indisi   bo’ladi.
Misol.   .   18   dan   kichik   va   18   bilan   o’zaro   tub
bo’lgan 1, 5, 7, 11, 13, 17 sonlarining yig’indisi  .
Izoh.   tub son bo’lganda   bo’ladi.
2-masala.     orqali     dan kichik va     bilan eng katta umumiy bo’luvchisi
 ga teng bo’lgan sonlar soni belgilanadi.   ekanligini isbotlang.
Yechilishi.     bo’lib     bo’lsin.
Demak,   har   qanday     son   uchun  
9	
																
			727236 2418129854321
72
 	

d d	
											
82,8133,1223248 1334
 
LL	
													
.364,18,2155,133,122532540 2222
 LL	
			1
1		p	p	p	P				 
 ppP		n		
	n	L	
m	m	
	m	m	T			2
1
		1	,		m	a			1	,		a	m	a	
)	(	1	,	,	,	....,	,	,1	1	2	2	1	A	m	a	m	a	m	a	a				
m	m		m		
A	ak
Aam
k 			m	a	m	a
kk				
A		m	2
1	
)	(A	
	m	m		2
1	
					6	6	1	9	2	18	;	18								m	
		54	18	18	2
1					T	
p	m						
2	
1	
2
1					p	p	p	p	T	
	nd	n	n	
d	
	





d n
n
d	
n	m				d	n	m		,	
		1	1	1	1	1	1	;1	,	;	,	n	m	n	m	n	d	n	m	d	m							n	m		1	1	n	m	   son   mos   keladi.   Bunday   sonlar   miqdori     ga   teng.
Jumladan,   bo’ladi. 
Misol.   ni toping. 
Haqiqatdan ham, 24 dan kichik va 24 bilan eng katta umumiy bo’luvchisi 3 ga
teng bo’lgan sonlar 3, 9, 15, 21 bo’lib, ular 4 ta.
Eyler funksiyasi. Eyler va Ferma teoremalari.
Chegirmalarning  keltirilgan   sistemasidagi   elementlar   sonini   aniqlash   uchun
Eyler funksiyasi  deb ataluvchi ϕ(m)  funksiyadan foydalaniladi.
m-  ixtiyoriy  musbat  son   bo‘lsin,  m  dan   katta  bo‘lmagan  va   m   bilan   o‘zaro
tub bo‘lgan musbat sonlar sonini 
ϕ(m)  bilan belgilanadi.
TA‘RIF.   Agar   quyidagi   ikkita   shart   bajarilsa,  	
ϕ(m)   sonlifunksiya   Eyler
funksiyasi deyiladi:
1. 	
ϕ(1)=1  
2.  	
ϕ(m)   funksiya m dan kichik va m bilan o‘zaro tub bo‘lganmusbat  sonlar
soni.
1-TEOREMA.  	
ϕ(m)   ta   (m>1)   sonlarning   ixtiyoriy   to‘plami,   ya‘ni   m   bilan
o‘zaro tub va m modul’ bo‘yicha chegirmalarning keltirilgan sistemasi bo‘ladi.
2-TEOREMA.   a butun son m bilan o‘zaro tub va  	
b1,b2,.....,bϕ(m)   - m modul’
bo‘yicha chegirmalarning keltirilgan sistemasi bo‘lsin, u holda 	
ab	1,ab	2,...,ab	ϕ(m)
ham m modul bo‘yicha chegirmalarning keltirilgan sistemasi bo‘ladi.
Isboti.  1-teoremaga ko‘ra,	
ab	1,ab	2,...,ab	ϕ(m)
sonlar   to‘plamidagi   ixtiyoriy   ikkitasi   m   modul’   bo‘yicha   taqqoslanmasligini
ko‘rsatish kifoya. Haqiqatan, agar	
ab	i=	ab	k(mod	m) i≠	k
10	
		1	,1	1		n	m				n	d
n	n dd	
	
	 1	
			n	n	n
d 1	1	
	
		
		243				4	8	3
24	24
3		
	
	 bo‘lsa, (a,m)=1 bo‘lgani uchun bi=	bk(mod	m)
bo‘ladi.   Bunday   bo‘lishi   mumkin   emas,   chunki  	
bi,bk   lar   m   modul’   bo‘yicha
chegirmalarning turli sinflariga tegishli.
Ta‘rif.   Natural   sonlar   to‘plamida   aniqlangan   f   funksiya   uchun   (m,n)=1
bo‘lganda           	
f(m⋅n)=	f(m	)⋅f(n)
tenglik bajarilsa, u holda f funksiya multiplikativ funksiya deyiladi.
Teorema.  Eyler funksiyasi multiplikativ funksiyadir.
Isboti.  a va b o‘zaro tub bo‘lgan musbat butun sonlar bo‘lsin. 	
a⋅b  dan kichik
bo‘lgan   barcha   manfiymas   sonlar   to‘plami   M   ni   qaraylik.   M   dagi   har   bir   sonni,
qoldiqli bo‘lish teoremasiga asosan, yagona tarzda	
b⋅q+r                	(r∈{0,1,	.....,b-1	}, q	∈{0 ,1,2,	....,a-1	})
ko‘rinishda ifodalash mumkin.
bq+r son a bilan o‘zaro tub bo‘lishi uchun (b,r)=1 bo‘lishi zarur va yetarli. Bunday
r sonlar soni 	
ϕ(b)  ta bo‘ladi. 	r1  - shunday sonlarning biri bo‘lsin. U holda 
r1, b+r1, 2b	+r1,....., b	(a-1	)+r1
sonlar   ketma-ketligi   a   modul   bo‘yicha   chegirmalarning   to‘la   sistemasini   tashkil
etadi. Shuning uchun, bu sonlar  orasida a bilan o‘zaro tub bo‘lgan sonlar  	
ϕ(a)   ta
bo‘ladi.   Shunday   qilib,   har   bir  	
r1   songa   (b   bilan   o‘zaro   tub   bo‘lgan)   bq+	r1
ko‘rinishdagi a bilan o‘zaro tub sonlar va demak, ab bilan ham o‘zaro tub bo‘lgan	
ϕ(a)
  ta   son   mos   keladi.   Shuning   uchun,   ab   bilan   o‘zaro   tub   bo‘lgan   sonlar   soni	
ϕ(a)⋅ϕ(b)
, ya‘ni   	ϕ(ab	)=	ϕ(a)⋅ϕ(b)    bo‘ladi.
Teorema.  Agar 	
m=	p1
a1⋅p2
a2¿....⋅pn
an  bo‘lsa, u holda 	
ϕ(m)=m(1−	1
p1
)(1−	1
p2
)⋅....⋅(1−	1
pn
)
        bo‘ladi.
Isboti.  	
ϕ(m)   funksiya   multiplikativ   bo‘lgani   uchun,   bu   funksiyani  	ϕ(pk
ak)
uchun hisoblashni bilish kifoya.
11 pa  dan   kichik   manfiy   bo‘lmagan   va  	pa   bilan   o‘zaro   tub   bo‘lmagan   sonlar
soni  	
pa−1   ga   teng,   chunki   faqat   kp,  	0≤k<pa−1   sonlargina  	pa   bilan   o‘zaro   tub
bo‘lmaydi. Shuning uchun 	
pa  dan kichik va 	pa  bilan o‘zaro tub sonlar soni 	
pa−	pa−1
ta bo‘ladi.	
ϕ(pa)=	pa(1−	1
p)	
m=	p1
a1⋅p2
a2¿....⋅pn
an
 va 	ϕ  multiplikativ bo‘lgani uchun 	
ϕ(m	)=ϕ(p1
a1)⋅ϕ(p2
a2)⋅....⋅ϕ(pn
an)=	p1
a1(1−1
p1
)⋅p2
a2(1−1
p2
).....pn
an(1−1
pn
)=	p1
a1¿p2
a2¿....⋅pn
an¿	
                           	⋅(1−1
p1
)(1−1
p2
)⋅.....⋅(1−1
pn
)=m(1−1
p1
)(1−1
p2
)⋅.....⋅(1−1
pn
)
Eyler teoremasi.   Agar  a  butun son  m  bilan o‘zaro tub bo‘lsa, u holda 	
aϕ(m)=1(mod	m)
                            (1)
bo‘ladi.
Isboti.  	
a1,a2,......,aϕ(m)     (2)   –   m   modul   bo‘yicha   chegirmalarning   keltirilgan
sistemasi bo‘lsin, u holda 2-teoremaga ko‘ra,	
aa1,aa	2,......,aa	ϕ(m)
       (3)
ham   m   modul   bo‘yicha   chegirmalarning   keltirilgan   sistemasi   bo‘ladi.   Shuning
uchun   (3)   sonlar   ko‘paytmasi   (2)   sonlar   ko‘paytmasi   bilan   m   modul   bo‘yicha
taqqoslanadi, ya‘ni	
aϕ(m)a1⋅a2⋅......⋅aϕ(m)≡a1⋅a2⋅......⋅aϕ(m)(mod	m)	
a1⋅a2⋅......⋅aϕ(m)
  ko‘paytma   m   bilan   o‘zaro   tub,   shuning   uchun   taqqoslamaning
xossasiga ko‘ra, 	
a1a2......aϕ(m)  ga bo‘linishi mumkin, demak, 
aϕ(m)≡1(mod	m)
             bo‘ladi.
Ferma teoremasi.  Agar a son p tub songa bo‘linmasa, u holda 	
ap−1≡1(mod	p)
    taqqoslama o‘rinli bo‘ladi.
12 Isboti.  A son p tub songa bo‘linmasa, u holda (a,p)=1 bo‘ladi. Bundan, Eyler
teormasiga ko‘ra, m=p va ϕ(p)=	p−1  ekanligidan 
aϕ(p)≡1(mod	p)	
ap−1≡1(mod	p)
bo‘ladi, yoki (a,p)=1 bo‘lgani uchun   	
ap≡	a(mod	p)
Misol 1.   Eyler funksiyasini hisoblang: 	
ϕ(18⋅42	)
Yechish:   18   bilan   o‘zaro   tub   bo‘lgan   musbat   sonlar:   1,5,7,11,13,17.   Demak,   18
sonlar:1,5,11,13,17,19,23,25,29,31,37,41.   Demak,   42   bilan   o‘zaro   tub   bo‘lgan
musbat   sonlar   soni   12   ta,      	
ϕ(a⋅b)=	ϕ(a)⋅ϕ(b)   ga   asosan	
ϕ(18	⋅42	)=	ϕ(18	)⋅ϕ(42	)=6⋅12	=72	,
 ya‘ni 	ϕ(18⋅42	) =72 yechim hosil bo‘ladi.
Misol 2.   7x	
¿ 10(mod 4) taqqoslamani Eyler teoremasi yordamida yeching.
Yechish:   ax
¿ b(mod   m)   taqqoslama   (a,m)=1   bo‘lsa,   u   holda   uning   yechimi   x	¿	
b⋅aϕ(m)−1(mod	m)
  formula   yordamida   topiladi.   Haqiqatan   ham   Eyler   teoremasiga
ko‘ra  	
aϕ(m)−1≡1(mod	m).   Bundan  	aϕ(m)b≡b(mod	m)   va  	a⋅aϕ(m)−1b≡b(mod	m)   larni   hosil
qilsak, x	
¿ba	ϕ(m)−1(mod	m)  kelib chiqadi. 7x	¿ 10(mod 4) dan a=7, b=10, m=4 yechim	
x≡10	⋅7ϕ(4)−1(mod	4)
  ni   topish   uchun  	ϕ(4)   ni   aniqlaymiz.  	4=22   ekanligidan	
ϕ(4)=	4⋅(1−	1
2)=2
  kelib chiqadi. Demak,  	x≡10	⋅72−1(mod	4).   Agar  10	¿ 2(mod4), 7	¿
3(mod4),   6	
¿ 2(mod4)   taqqoslamalardan   foydalansak   x	¿	
10	⋅72−1(mod	4)=	2⋅3=6≡	2(mod	4)
 ya‘ni x	¿ 2(mod4) yechimni hosil qilamiz.
Birinchi darajali taqqoslamalar va ularni yechish usullari.
1-Ta‘rif.  Ushbu ax	
¿ b(mod m) (1) ko‘rinishdagi taqqoslama bir noma‘lumli
birinchi darajali taqqoslama deyiladi. (bu yerda a va b – butun sonlar, m – natural
son)
2-Ta‘rif.   Agar (1) taqqoslamada  	
x=	x0   bo‘lganda  	ax	0≡b(mod	m)   taqqoslama
to‘g‘ri bo‘lsa, u holda 	
x0  son taqqoslamani qanoatlantiradi deyiladi.
3-Ta‘rif.   m   modul   bo‘yicha   taqqoslamaning   yechimlar   soni   deb,   bu
taqqoslamaning   m   modul   bo‘yicha   chegirmalarning   to‘liq   sistemadagi   yechimlar
soniga aytiladi.
13 Agar   a   son   (1)   taqqoslamani   qanoatlantirsa   u   holda   m   modul   bo‘yicha   a
bilan   taqqoslanuvchi  ∀b   son   ham   bu   taqqoslamani   qanoatlantiradi,   bunday   2   ta
yechim bitta deb qaraladi.
Misol.   5x	
¿ 3(mod   6),   0,1,2,3,4,5   x	¿ 3(mod   6)  	x0 =3+6t,  	∀	t∈Z  	x0 =9,15,…
sonlar ham bu taqqoslamani qanoatlantiradi. 
Teorema.   Agar   (a,m)=1   bo‘lsa,   u   holda   ax	
¿ b(mod   m)   (1)   taqqoslama
yagona yechimga ega bo‘ladi.
Isboti.  m modul bo‘yicha chegirmalarning to‘la sistemasi 	
x1,x2,...,xm
    bo‘lsin, u holda    	ax1,ax2,...,ax	m          (2)
ham chegirmalarning to‘la sistemasi bo‘lishi ma‘lum. Agar (1) da x o‘rniga ketma
ket (2) dagi chegirmalarni qo‘yib ko‘rsak, u holda bu taqqoslamaning chap qismi
chegirmalarning   to‘la   sistemasidagi   barcha   qiymatlardan   o‘tadi.   Bu   esa   bitta   va
faqat   bitta  	
xi   son   uchun  	axi sonning   b   songa   tegishli   bo‘lgan   chegirma   sinfiga
tegishli bo‘lishini bildiradi, bunda    	
ax	i≡b(mod	m)
bo‘ladi. Demak, agar (a,m)=1 bo‘lsa, (1) taqqoslama yagona bo‘lgan x=	
xi (mod m)
yoki x=	
xi +mt, t	∈Z  yechimga ega bo‘ladi.
Teorema.  Agar (a,m)=d>1 va b son d ga bo‘linmasa, u holda ax	
¿ b(mod m)
taqqoslama yechimga ega bo‘lmaydi.
Isboti.  Faraz qilaylik, ax	
¿ b(mod m) taqqoslama uchun m modul bo‘yicha 	x1
sinf yechim bo‘lsin va 	
x1∈¯x1  bo‘lsin, u holda  	ax	1≡b(mod	m)  yoki 	ax	1−b=mt	,  t	∈Z
bo‘ladi.  	
a⋮dΛm⋮d   dan  	b⋮d   kelib chiqadi. Bunday bo‘lishi mumkin emas, shartga
ko‘ra b son d ga bo‘linmaydi. Demak, teorema isbotlandi.
Teorema.   Agar   (a,m)=d>1   va   b   son   d   ga   bo‘linsa,   u   holda  	
ax	≡b(mod	m)
taqqoslama d ta turli yechimlarga ega bo‘ladi. Bu yechim 	
m
d  modul bo‘yicha bitta
sinfni tashkil qiladi. 
Isboti.   Shartga   ko‘ra   a,b   va   m   sonlar   d   ga   bo‘linadi.	
a=a1d,  b	=b1d  Λ  m	=m1d
 (1) ni d ga bo‘lib, unga teng kuchli bo‘lgan
14 ax	1≡b1(mod	m1)           (4)
taqqoslamaga   ega   bo‘lamiz.   Haqiqatan   x=a   son   (4)   ni   qanoatlantirsa,   u   holda	
αα	≡b(mod	m)
  taqqoslamaga   ega   bo‘lamiz,   uning   ikkala   qismini   va   modulni   d   ga
bo‘lib, 	
α1α=b1(mod	m1)  hosil bo‘ladi. Demak, a (4) ni qanoatlantiradi.
Aksincha,  	
x=	β  butun son  	a1β=b1(mod	m1)  taqqoslamani qanoatlantirsin. Bu
taqqoslamaning   ikkala   qismini   va   modulni   d   ga   ko‘paytirib,  	
aβ	≡b(mod	m)
taqqoslamani hosil qilamiz. Demak, 	
β(1)  ni qanoatlantiradi. 
Shunday qilib (1) va (4) teng kuchli ekan. (4) dagi (a,	
m1 )=1, shuning uchun
bu taqqoslama    	
x=	x0(mod	m)   V  	x=	x0+mt	,(t∈t)
yagona   yechimga   ega,   bu   yerda  	
x0   m   modul   bo‘yicha   manfiymas   eng   kichik
chegirma bo‘lsin yoki 	
... x0−2m1,x0−m1,x0,x0+m,x0+2m1,....,x0+(d−1)m1,x0+dm1,x0+(d+1)m1,....
    (5)
(5)   dagi   har   bir   chegirma   (4)   ni   qanoatlantiradi   va   demak,   (1)   ni   ham
qanoatlantiradi. 	
m1=	m
d  modul bo‘yicha (5) dagi hamma sonlar bitta sinfga tegishli,
lekin  	
m=m1d   modul   bo‘yicha   ular   turli   sinflarga   tegishli   bo‘ladi,   bu   sinflarning
chegirmalari esa 
(6)   	
x0,x0+m1,x0+2m1,....,x0+(d−2)m1,x0+(d−1)m1
Demak, (1) m modul bo‘yicha d ta turli yechimga ega bo‘ladi:	
x≡	x0(mod	m),x≡x0+m1(mod	m)	
x≡	x0+2m1(mod	m),.....,x≡x0+(d−1)m1(mod	m)
bu yerda  	
x0   - (3) taqqoslamaning yechimi bo‘lgan sinfning eng kichik manfiymas
chegirmasi. 
Misol.  3x
¿ 6(mod 9)
(3,6)=3 
Λ  6	⋮ 3=2  3 ta yechimga ega.
x=2(mod 3)
Demak, berilgan taqqoslamaning barcha yechimlari 
15 x=2(mod	9), x=2+3(mod 9	)≡ 5(mod 9	)	
x≡2+3⋅2(mod m	)≡ 8(mod 9	)bo‘ladi.
Teorema.   Agar   (a,m)=1   bo‘lsa,   u   holda  	
ax	≡b(mod	m)   taqqoslamaning
yechimi  	
x≡	ba	ϕ(m)−1(mod	m)   bo’ladi.
Isboti.   (a,m)=1   bo‘lgani   uchun   Eyler   teoremasiga   ko‘ra  	
aϕ(m)≡1(mod	m).
Bundan	
aϕ(m)⋅b=	b(mod	m)	
a⋅aϕ(m)−1⋅b=b(mod	m)
            (3)
Demak, (1) 	
Λ  (3) ni solishtirsak, 	x=aϕ(m)−1⋅b(mod	m)  yechimi ekani ko‘rinadi.
Misol.  5x	
¿3 (mod 6)
(5,6)=1 bo‘lgani uchun 	
x=3⋅5ϕ(6)−1(mod	m)≡	3⋅5(mod	m)≡15	≡	3(mod	m	).
Sinash usuli. Bu usulning mohiyati shundaki (1) taqqoslamadagi x o‘rniga m
modulga   ko‘ra   chegirmalarning   to‘la   sistemasidagi   barcha   chegimalar   ketma-ket
qo‘yib   chiqiladi.   Ulardan   qaysi   biri   (1)   ni   to‘g‘ri   taqqoslamaga   aylantirsa,   o‘cha
chegirma   qatnashgan sinf yechim hisoblanadi. Lekin koeffitsient  yetarlicha katta
bo‘lganda bu usul qulay emas.
Koeffitsientlarni   o‘zgartirish   usuli.   Taqqoslamalarning   xossalaridan
foydalanib, (1) da noma‘lum oldidagi koeffitsientni a va b ni shunday o‘zgartirish
kerakki,   natijada   taqqoslamaning   o‘ng   tomonida   hosil   bo‘lgan   son   ax   hadning
koeffitsientiga bo‘linsin.
Misol.1.       7x	
¿ 5(mod 9)
7x	
¿ 5+9(mod 9)
7x
¿ 14(mod 9)
x
¿ 2(mod 9)
2. 17x	
¿ 25(mod 28)
17x+28x	
¿ 25(mod 28)
45x	
¿ 25(mod 28)
16 9x¿ 5(mod 28)
9x	
¿ 5-140(mod 28)
9x
¿ -135(mod 28)
x
¿ -15(mod 28)
x
¿ 13(mod 28)
Eyler   teoremasidan   foydalanish   usuli.   Ma‘lumki,   (a,m)=1   bo‘lsa,   u   holda	
aϕ(m)≡1(mod	m)
 taqqoslama o‘rinli edi. Shunga ko‘ra, 	x=aϕ(m)−1⋅b(mod	m)  bo‘ladi.
Misol.  	
3x≡7(mod	11	)	
x≡3ϕ(11)−1⋅7(mod	11	)    	ϕ(11	)=	10	
x≡39⋅7(mod	11	)≡(33)3⋅7≡	53⋅7≡	4⋅7≡	28	≡	6(mod	11	)
Taqqoslamaning moduli yetarlicha katta bo‘lsa, quyidagi usul ancha qulaydir.
Uzluksiz kasrlardan foydalanish usuli.	
ax	≡b(mod	m)
taqqoslama   berilgan   bo‘lib,   (a,m)=1  	
Λ   a>0   bo‘lsin.  	
m
a   kasrni   uzluksiz   kasrlarga
yoyib,   uning   munosib   kasrlarini  	
Pk
Qk   (k=1,n)   kabi   belgilaymiz,   bunda	
Pn=m  Λ  Q	n=a
 bo‘ladi, u holda 	
PnQn−1−Pn−1Qn=(−1)n
  tenglikni   	mQ	n−1−aP	n−1=(−1)n
ko‘rinishda yozish mumkin, yoki  	
aP	n−1≡(−1)n+mQ	n−1  dan 	aP	n−1≡(−1)n−1(mod	m)      (2)
ni 	
(−1)n−1⋅b  ga ko‘paytirib, 	(−1)n−1⋅b⋅aP	n−1≡b(mod	m)     (3). (1) va (3) ni solishtirib 	
x≡(−1)n−1b⋅Pn−1(mod	m)
ni hosil qilamiz. Bu yerda 	
Pn−1  son 	
m
a  kasrning (n-1) – munosib kasrning suratidan
iborat.
(1) taqqoslama  yagona yechimga ega bo‘lgani uchun (3)  yechim (1)  ning yagona
yechimi bo‘ladi. 
Misol.   68x	
¿ 164(mod 212)
(68,164)=4,  212/4
17 17x¿ 41(mod 53),   (17,53)=1	
P	k−1=	25	    n	=	3,   n-1	=	2	
x0≡	(−	1)2⋅25	⋅41	(mod	53	)≡	18	(mod	53	)	
x≡	18	,71	,124	,177	(mod	212	)
Lejandr simvoli va uning xossalari.
Ushbu  	
x2≡	a(mod	p) ,   (a;p)=-1   taqqoslamaning   moduli   yetarlicha   katta
bo‘lganda   Eyler   kriteriysidan   foydalanish   unchalik   qulay   emas.   Bunday   hollarda
Lejandr simvoli deb ataluvchi va 	
(a
p)  kabi ataluvchi simvoldan foydalaniladi.
Ta‘rif.   Quyidagi   shartlarni   qanoatlantiruvchi  	
(a
p)   simvol   Lejandr   simvoli
deyiladi:	
(
a
p
)=	¿{1,     agar a son p toq tub modul bo'yicha kvadratik chegirma bo' 	¿¿¿¿	
(a
p)
  simvol  a sondan p bo‘yicha tuzilgan Lejandr simvoli  deb ataladi, bu yerda a
Lejandr simvolining surati, p esa Lejandr simvolining maxraji deyiladi.
Misol.  	
(1
p)=	1   chunki   Eyler   krityerasiga   asosan,  	7
19−1
2	≡1(mod	19	)   bo‘lgani
uchun 7 son 19 modul  bo‘yicha kvadratik chegirmadir. 5 son  17 modul  bo‘yicha
kvadratik chegirmamas bo‘lganligidan 	
(5
17	)=−1  bo‘ladi.
Ma‘lumki,  	
a
p−1
2≡1(mod	p),  	a
p−1
2≡−1(mod	p)   ekanligiga   qarab,   a   kvadratik
chegirma   yoki   kvadratik   chegirmamas   bo‘ladi.   Demak,   Lejandr   simvoli   va   Eyler
kriteriylarga asosan, quyidagini yoza olamiz:	
(a
p)≡a
p−1
2	(mod	p)
.         (1)
Endi Lejandr simvolining quyidagi ba‘zi bir xossalarini ko‘rib chiqamiz:
18 1-xossa.  a≡a1(mod	p)=>	(a
p)=(
a1
p).                                  (2)
Haqiqatan,  bitta  sinfning  elementlari   berilgan   modul  bo‘yicha  yo  kvadratik
chegirma, yoki kvadratik chegirmamas bo‘ladi. Bunga  asosan,  (1) ning to‘g‘riligi
kelib   chiqadi.   Bu   xossadan   foydalanib,   har   qanday  	
k∈Z   uchun   quyidagini   yoza
olamiz: 	
(a
p)=(
kp	+a1	
p	),  	(
kp	+a1	
p	)=(
a1
p)  bo‘lgani uchun 	(a
p)=(
a1
p)  bo‘ladi.
2-xossa.  	
(1
p)=1 .
Haqiqatan,  	
x2≡1(mod	p)   taqqoslama   doimo   yechimga   ega   bo‘lib,  	x≡±1(mod	p)
uning yechimidir. 
3-xossa.  	
(−1
p)=(−1)
p−1
2.  (1) taqqoslamaga asosan quyidagini yoza olamiz:	
(−1
p	)=(−1)
p−1
2	(mod	p)
              (3).   Lekin  	(-1
p)  va	  (−1)
p−1
2   larning   qiymati  	
±1   dan   farqli
emas. Shu bilan bir vaqtda p tub son bo‘lgani uchun 1 va -1 lar shu modul bo‘yicha
taqqoslanuvchi bo‘la olmaydi. Demak,  	
(-1
p)  va	  (−1)
p−1
2   lar bir vatda 1 ga yoki -1 ga
teng bo‘ladi. 
4-xossa.  	
(a⋅b
p	)=(a
p)⋅(b
p).
Isboti.   (1)   taqqoslamaga   asosan   quyidagini   yozish   mumkin:	
(a⋅b
p	)≡(a⋅b)
p−1
2	≡(a)
p−1
2⋅(b)
p−1
2	≡(a
p)⋅(b
p)(mod	p)
  yoki  	(a⋅b
p	)≡(a
p)⋅(b
p)(mod	p).	
(a)
p−1
2⋅(b)
p−1
2	≡(a
p)⋅(b
p)(mod	p)
  taqqoslamaning   ikki   qismi   a   va   b   lar   p   modul
bo‘yicha   kvadratik   chegirma   yoki   kvadratik   chegirmamas   bo‘lsa,   1   ga,   a   va   b
larning   biri   p   modul   bo‘yicha   kvadratik   chegirma,   ikkinchisi   esa   kvadratik
chegirmamas   bo‘lsa,   -1   ga   teng.   Shuning   uchun    	
(a⋅b
p	)≡(a
p)⋅(b
p)   tenglikni   yoza
olamiz. Bu xossadan quyidagi natijalar kelib chiqadi:
19 1-natija.  (a2
p)≡1,   (a⋅b2
p	)≡(a
p).
2-natija.   Juft sondagi kvadratik chegirmalar yoki kvadratik chegirmamaslar
ko‘paytmasi   doimo   kvadratik   chegirma   bo‘ladi.   Toq   sondagi   kvadratik
chegirmamaslar ko‘paytmasi yana kvadratik chegirmamas bo‘ladi.
5-xossa.  	
(2
p)≡(−1)
p2−1
8	.
Biz   bu   xossani   isbot   qilib   o‘tirmasdan   undan   amaliy   mashg‘ulotlarda
foydalanishning ba‘zi bir tomonlarini ko‘rsatib o‘tamiz. 
a) 	
p≡8m±1   shakldagi tub son bo‘lsin. U holda	
p2−1	
8	=	(8m±1)2−1	
8	=8m2±2m≡	0(mod	2)
Bo‘lgani uchun 	
(2
p)≡1.
b) 	
p≡8m±3  shakldagi tub son bo‘lsa, 	
p2−1	
8	=	(8m±	3)2−1	
8	=8m2±6m+1≡1(mod	2)
bo‘ladi.   Demak,  	
p≡8m±3   shakldagi   tub   son   bo‘lsa,   2   son   p   modul   bo‘yicha
kvadratik chegirmamas bo‘ladi, ya‘ni 	
(2
p)≡−1.
6-xossa.  O‘zarolik qonuni. Agar p va q lar har xil toq tub son bo‘lsa, 	
(p
q)⋅(q
p)≡(−1)
p−1
2⋅q−1
2
                  (4)
tenglik o‘rinli bo‘ladi. 
Bu xossani ham isbot qilmasdan uning amaliy mashg‘ulotlarda qo‘llanishini
ko‘rsatamiz. Buning uchun (4) ning har ikkala qismini 	
(p
q)  ga ko‘paytiamiz:	
(q
p)≡(−1)
p−1
2⋅q−1
2(p
q),
            (5)
20 bu   yerda  (p
q)2=1. (5)   tenglikka   asosan,   p   va   q   larning   kamida   bittasi   4m+1
shakldagi son bo‘lsa, 	
(−1)
p−1
2⋅q−1
2=1  bo‘lib, 	(p
q)=(q
p)  hosil bo‘ladi.
Agar p va q larning har biri 4m+3 shakldagi tub son bo‘lsa, u holda (-1) ning
darajasi toq son bo‘lib, 	
(p
q)=−(q
p)  bo‘ladi.
Misol.  	
x2≡426	(mod	491	)  taqqoslama yechimga egami?
Bu   savolga   javob   berish   uchun  	
(426
491	)   Lejandr   simvolini   tuzamiz.	
426	=2⋅3⋅71
 shakldagi son bo‘lgani uchun 4-xossaga asosan quyidagicha yozamiz:	
(426
491	)≡(	2
491	)⋅(	3
491	)⋅(71
491	).
1. 	
(	2
491	)≡−1,  chunki 491	
¿ 3(mod8).
2.  	
(	3
491	)
¿ -	
(491
3	)≡−(2
3)≡−(−1)=1,   chunki   491	
¿ 3(mod4)   va   3	¿ 3(mod4)
hamda 3	
¿ 3(mod8).
3.	
(
71
491	
)≡−(
491
71	
)≡−(
65
71
)≡−(
5
71
)⋅(
13
71
)≡−(
71
5
)⋅(
71
13
)≡−(
1
5
)⋅(
6
13
)≡−(
2
13
)⋅(
3
13
)≡¿¿¿−(−1)(
13
3
)≡1⋅(
1
3
)≡1,  chunki  491	≡3(mod4	), 71≡3(mod4	), 491	≡65(mod71	), 5≡1(mod4	), 	
13≡5(mod8	).
Demak,  	
(426
491	)=(−1)⋅1⋅1=−1,  (426
491	)≡−1,   bo‘lgani   uchun   berilgan   taqqoslama
yechimga ega emas.
[ x ] 
va { x } 
funksiyalar sonlar nazariyasida muhim o‘rin 
egallaydigan funksiyalar hisoblanadi. 
38.1-ta’rif.  Haqiqiy  x 
sonini  x  dan oshmaydigan eng katta butun  songa mos qo‘yuvchi funksiya  x
ning butun qismi deyiladi va 
[ x ]  kabi 
belgilanadi. 
38.2-ta’rif.  Haqiqiy  x  sonini 
21 x   [ x ] 
ga mos qo‘yuvchi funksiya 
x  ning kasr qismi deyiladi va { x } kabi belgilanadi. 
Misol   38.1.  [2,6]    2; 
[  4,75]      5;  {2,6} 
  0,6;
 
{  4,75}    0, 25. 
[ x ]  funksiyaning foydali jihatlaridan birini quyidagi teorema
 
orqali bilib olamiz. 
38.3-teorema.  n !
quyidagi songa teng: 
ko‘paytmada  p 
   n
tub sonning darajasi
  
n    
     
n  
  
     
n  
  
  ... 
p p 2
  p 3
 
                 
                 
Isbot.   Ravshanki,  n ! ko‘paytmaning ko‘paytuvchilari orasida 
   n 
  
tasi  p  ga,     n 
  
tasi  p 2
 ga va hakazo     n 
  
tasi 
22 p k
  ga bo‘linadi. 
p  
p 2 
p k  
                 
                 
Ushbu sonlar yig‘indisi  n ! ko‘paytmaga bo‘linishi mumkin bo‘lgan  p  
ning eng yuqori darajasiga teng bo‘ladi.    
Misol   38.2.  40! soni ko‘pi bilan 3 ning nechanchi darajasiga bo‘linishini aniqlasak,
  40 
  
     40 
  
     40 
  
= 13    4   1 = 18. 
   
3  
  
   
9  
   
  27  
  
Demak, 40! soni 
3 18 
ga qoldiqsiz bo‘linadi. 
Multiplikativ funksiyalar ham sonlar nazariyasida muhim o‘rin egallaydi. 
38.4-ta’rif.  Quyidagi shartlarni qanoatlantirsa 
multiplikativ funksiya deyiladi: 
  ( a ) 
funksiya 
1)    ( a ) 
funksiya barcha musbat butun  a  lar uchun aniqlanib, 
ko‘pi bilan bitta qiymati 0 ga teng va barcha qolgan qiymatlari 0 dan farqli; 
2.
ixtiyoriy o‘zaro tub 
a
1  va  a
2  
musbat butun sonlar uchun 
23   ( a
1 a
2  ) =    ( a
1 )   ( a
2  ). 
Misol 38.3
bo‘ladi. 
  ( a ) =  a s
  , 
s    funksiya mutiplikativ funksiya 
Multiplikativ funksiyalarning ayrim xossalarini keltirib o‘tamiz. 
38.5-xossa.  Multiplikativ funksiyalar uchun quyidagi xossalar o‘rinli: 
a.
ixtiyoriy multiplikativ funksiya uchun    (1) = 1; 
b)  
1  ( a ) 
va  
2  ( a ) 
mutiplikativ funksiyalar bo‘lsin, u holda 

0  ( a ) =  
1  ( a ) 
2  ( a ) 
ham multiplikativ funksiya bo‘ladi. 
Isbot.  a) aytaylik, 
  ( a
0  )    0 
bo‘lsin, u holda mutiplikativ 
funksiyaning ikkinchi shartiga asosan 
  ( a
0  ) =    (1    a
0  ) =    (1)    ( a
0  ), 
ya’ni,    (1) = 1. 
b) ravshanki,  
0  (1) =  
1  (1) 
2  (1) = 1. 
sonlar uchun: 
Bundan tashqari, 
( a
1 ,  a
2  ) = 1 

0  ( a
1 a
2  ) =  
1  ( a
1 a
2  ) 
2  ( a
1 a
2  ) =  
1  ( a
1  ) 
1 ( a
2  ) 
2  ( a
1 ) 
2  ( a
2  )    
=  
1  ( a
1  ) 
2  ( a
1  ) 
1  ( a
2  ) 
2  ( a
2  ) =  
0  ( a
1 ) 
0  ( a
2  ). 
  
Bizga 
  ( a ) 
multiplikativ funksiya va  a  sonining kanonik 
24 1 2  k    
ko‘rinishi  a  =
 
p 
1  p 
2 ...  p
 k 
berilgan bo‘lsin.    ( d  ) orqali  a  soni-ning 
d | a 
barcha bo‘luvchilari bo‘yicha olingan yig‘indini belgilaymiz. 
38.6-xossa.
   ( d  ) = (1      (  p  )   ...       (  p 
1 
))   ...   (1      (  p  )   ...       (  p 
k 
)). 
(38.1) 
1 1  k k  
d | a 
Isbot.   Xossani isbotlash uchun (38.1) tenglikning o‘ng tomonini ochib chiqamiz. U
holda yig‘indi hadlari quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi: 

 (  p 
1 )  
 (  p 
2 )  
... 
 (  p 
k  ) =  
 (  p 
1  
  p 
2  
... 
  p 
k  ) 
, 
1 2  k  1 2  k  
bu yerda 
0     
1     
1 , 0     
2     
2  , ..., 0     
k  
   
k  . 
Ushbu 
p 
1 
   p 
2 
 ...    p 
k
 
sonlar  a  sonining barcha bo‘luvchilarini 
1 2  k  
beradi, hamda yig‘indida hech bir had ikki marta takrorlanmaydi, demak 
tenglikning o‘ng tomoni aynan chap tomoniga teng.    
Ushbu xossadan quyidagi natijalar kelib chiqadi. 
38.7-natija.
a  =  p 
1 
   p 
2 
 ...    p 
k
 
sonining bo‘luvchilari soni 
quyi-dagiga teng: 
1 2  k  
25 (1    
1  )    (1    
2  )   ...   (1    
k  ) . 
Isbot.  38.6-xossani 
  ( a ) = 1 
multiplikativ funksiya uchun 
qo‘llasak, (38.1) tenglikning chap tomoni  a  sonining bo‘luvchilari 
sonini, o‘ng tomoni esa 
(1    
1  )    (1    
2  )   ...   (1    
k  ) 
ifodani beradi. 
  
38.8-natija.  a  =  p
 1 
   p
 2 
 ...
   p
 k
 
sonining bo‘luvchilari 
1 2  k  
yig‘indisi quyidagiga teng: 
p 
1  1 
 1  p 
2   1 
 1  p 
k   1 
 1  
1
         2
        ...   
   k
       . 
p
1   1 
p
2   1 
p
k   1 
Isbot.  38.6-xossani 
  ( a ) =  a  
multiplikativ funksiya uchun 
qo‘llasak, (38.1) tenglikning chap tomoni  a  sonining bo‘luvchilari 
p 
1  1 
 1  p 
2   1 
 1  p 
k   1 
 1  
yig‘indisini, o‘ng tomoni esa 
1 
  2 
 ...    k 
ifodani 
p
1   1 
p
2   1 
p
k   1 
beradi.    
26 S ( a ) 
a  sonining bo‘luvchilari sonini    ( a ), 
kabi belgilanadi. 
bo‘luvchilari yig‘indisi esa 
Misol   38.4.  720 sonining bo‘luvchilari soni va bo‘luvchilari yig‘indisini toping. 
  (720) =    (2 4
    3 2
    5)    (4   1)    (2   1)    (1  1) = 30; 
4 2 
2 4  1 
 1 3 2  1 
 1 5 1  1 
 1  
S (720) =  S (2 
  3    5)          
2   1 3   1 5   1 
= 2418. 
38.9-ta’rif.  Musbat sonlar ustida aniqlangan, hamda  a  soniga 
1,2, ...,  a   1 
sonlar ichida  a  bilan o‘zaro tub bo‘lgan sonlar sonini mos qo‘yuvchi 
funksiya  Eyler funksiyasi  deyiladi. Eyler funksiyasi belgilanadi. 
Misol 38.5.
 ( a ) 
kabi 
 (1) = 1, 
 (2) = 1, 
 (3) = 2, 
 (4) = 2, 
 (5) = 4, 
 (6) = 2. 
Eyler funksiyasining qiymatini berilgan  a  sonining 
a  =  p 
1 
   p 
2 
 ...    p 
k
 
kanonik yoyilmasidan foydalanib, hisoblaydigan 
1 2  k  
formula keltiramiz. 

27   
1       
1       
1  
38.10-tasdiq.
( a ) =  a 
 1    
p 
     
 1    
p 
    ...   
 1   
p 
  
  1       2        k    
Isbot.   Avval  a  tub son bo‘lgan holni qaraymiz, ya’ni  a     p  biror 
tub songa teng bo‘lsin. U holda  p  tub son ekanligidan 
1, 2, 3, ...,  p   1 
sonlarni xar biri bilan o‘zaro tub bo‘ladi. Demak,   (  p ) =  p   1. 
Endi  a  biror tub sonning darajasi ko‘rinishida bo‘lsin ya’ni 
a  =  p 
 . 
U holda 
{1, 2, 3, ...,  p 
 
 1}\{  p , 2  p , 3  p , ...,(  p  1
   1)     p } 
sonlarning barchasi  p 
 bilan o‘zaro tub, ya’ni   (  p 
 )     p 
 
   p     1
.  
Aytaylik, 
a  =  p
1     p
2  
ko‘rinishda bo‘lsin, bu yerda 
p
1 ,  p
2  
tub 
sonlar. Umumiylikka ziyon yetkazmagan holda 
p
1  <  p
2  
deb olib, 
{1, 2,...,  p
1  p
2   1}\{ p
1 , 2  p
1 ,3  p
1 ,...,(  p
2   1)  p
1 ,  p
2  , 2  p
2  ,3  p
2  ,...,(  p
1   1)  p
2 } 
sonlarni qaraymiz. Bu sonlarning barchasi bo‘ladi, ya’ni 
28 p
1  p
2  
bilan o‘zaro tub 
 (  p
1  p
2  ) =  p
1  p
2     p
1     p
2   1 = (  p
1   1)(  p
2   1) =   (  p
1 )   (  p
2  ) . 
Demak, o‘zaro tub bo‘lgan ikkita natural son uchun
 (  p
1  p
2  ) =   (  p
1  )   (  p
2  ) 
ekanligi kelib chiqdi. 
Induksiyadan foydalangan holda juft-jufti bilan o‘zaro tub bo‘lgan  k  ta natural son 
uchun 
 (  p
1     p
2   ...    p
k  )      (  p
1 )   (  p
2  )   ...  (  p
k  ) 
ekanligini osongina hosil qilish mumkin. Yuqorida berilganlardan foydalanib, 
 (  p  1 
   p  2 
 ...    p  k 
) =   (  p  1 
)   (  p  2 
)   ...  (  p  k 
)    
1 2  k  1 2  k  
(  p  1 
   p  1
 1 
)    (  p  2
 
   p  2 
 1 
)   ...   (  p  k
 
   p 
k   1 
)  
1 1 2 2  k k  
tenglikni hosil qilamiz, ya’ni
     
1       
1       
1    
( a ) =  a 
 1    
p 
     
 1    
p 
    ...   
 1    
p 
 .
  1       2        k    
  
38.11-teorema   (Eyler   teoremasi) . O‘zaro tub bo‘lgan  a  va 
m ( m  > 1) sonlari uchun quyidagi munosabat o‘rinli: 
29 a   ( m ) 
  1(mod  m ). 
(38.2) 
Isbot.   Aytaylik,   ( m )     c  bo‘lsin.  m  dan kichik va  m  bilan o‘zaro 
tub bo‘lgan turli qaraymiz. U holda 
r
1 ,  r
2  , ...,  r
c  
sonlari uchun 
ar
1 ,  ar
2  , ...,  ar
c  
sonlarni 
ar
1      s
1 (mod  m ), 
ar
2  
   s
2  (mod  m ), 
ar
c  
   s
c  (mod  m ). 
Bu yerda 
s
1 ,  s
2  , ...,  s
c  
lar o‘zaro teng bo‘lmagan sonlar. 
Haqiqatan, 
s
i     s 
j  
bo‘lsa, u holda 
ekanligidan 
ar
i  
   s
i  (mod  m ), 
ar
j  
   s
j  (mod  m ) 
ar
i     ar
j    ( s
i     s
j  )(mod  m )    0(mod  m ) 
kelib chiqadi. ( a ,  m )    1 
bo‘lganligi uchun 
r
i     r
j  
  0(mod  m ), 
ya’ni 
30 r
i  =  r
j  .  Bu esa  r
k  
sonlarining turli ekanligiga zid. 
Shuningdek, 
s
1 ,  s
2  , ...,  s
c  
sonlarning barchasi  m  bilan o‘zaro tub 
ekanligini ko‘rish qiyin emas. Bundan esa 
tenglik kelib chiqadi. 
r
1     r
2   ...    r
c  
=  s
1     s
2   ...    s
c  
ar
i  
   s
i  (mod  m ) 
taqqoslamalarni hadma-had ko‘paytirsak, 
a c
r     r   ...    r     s     s   ...    s  
(mod  m ) 
1 2  c  1 2  c  
munosabatga ega bo‘lamiz. Demak, 
a c
    1(mod  m ).    
Agar Eyler teoremasida  m  soni o‘rniga biror  p  tub olinsa, u holda (38.2) tenglik 
quyidagi ko‘rinishga keladi: 
a p
 1
    1(mod  p ). 
Ushbu teglikning ikkala tomonini  a  ga ko‘paytirsak, 
a p
     a (mod  p ) 
tenglikka ega bo‘lamiz. Bu tenglik  Fermaning kichik teoremasi
31 XULOSA
Kurs   ishi   oliy   ta’lim  tizimining barcha bosqichlarida   chiziqli algebra   fanini
o‘qitishda muhim aham i yatga ega bo‘lgan  tekislikdagi to‘g‘ri chiziq tenglamalarini
o‘rganish ,   o‘rgatish masalasiga bag‘ishlangan.
Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   iborat.
Kirish   qismida   yurtimizda   ta’lim   sohasida   olib   borilayotgan   islohotlar,   ularning
samarali natijasi va mavzu bo‘yicha boshlang‘ich ma’lumotlar berildi.
Xulosa   qilib   aytganda   men   bu   kurs   ishini   yozganimdan   asosiy   maqsad   butun
sonlar   bo'linish  nazariyasi  mavzusidan   men  a,  b     butun  sonlarning  har   birini
boladigan   songa   shu   sonlarning   umumiy   boluvchisi   deyilishini,   EKUB   asli
nimaligini,   uni   belgilanishini,   tub   sonlarni,   a,   b   butun   sonlarning   EKUBi
algoritimidagi   oxirgi   r
B   qoldiqqa   tengligi   bildim,   isbotini   korib   o'rgandim.   Tub
sonlarni   teoremalarini,   isbotlarini   o'rgandim   va   yana   butun   sonlar   bolinish
nazaryasiga oid tariflarni ko'rib chiqdim.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Dixon   M.R.,   Kurdachenko   L.A.,   Subbotin   I.Ya.,   Algeba   and   Number   theory.
2010. – 523 p. 
2.Everest G., Ward T. An Introduction to Number Theory. 2006. – 297 p. 
3.James J.T. Elementry number thory in nine chapters. 1999. – 417 p. 
4. Kuttler K. Elementary linear algebra. 2012. – 433 p. 
5. Strang G. Introduction to Linear algebra.  2016. – 584 p. 
6. Бухштаб А.А. Теория чисел. 1966. – 386 с. 
7.Веретенников   Б.М.,   Михалева   М.М.,   Алгебра   и   теория   чисел.   Учебное
пособие. 2014. – 52 с. 
8.Виноградов И.М. Основы теории чисел. 1948. – 178 c. 
9. Гельфанд И.М. Лекции по линейной алгебре. 1998. – 320 с. 10. Кострикин
А.И. Введение в алгебру. Часть I. Основы алгебры. 2000. – 272 с. 
11. Кострикин А.И. Введение в алгебру. Часть II. Линейная алгебра. 2000. –
368 с. 
12.   Куликов   Л.Я.   Алгебра   и   теория   чисел.   Москва.   1979.   –559   с.   13.   Курош
А.Г. Курс высшей алгебры. 2008. – 432 c. 
14. Проскуряков И.Л. Сборник задач по линейной алгебре. «Наука», 2010. –
480 с. 
15. Фаддеев Д.К. Лекции по алгебре. 2007. – 416 с. 
16.   Фаддеев   Д.К.,   Соминский   И.С.   Задачи   по   высшей   алгебре,   Санкт-
Петербург, 1999. – 304 с. 
17.   Хожиев   Ж.Х.   Файнлейб   А.С.   Алгебра   ва   сонлар   назарияси   курси,
Тошкент, «Ўзбекистон», 2001 й.
33

Multiplikativ funksiyalar. 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский