Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 59.1KB
Покупки 4
Дата загрузки 27 Январь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

univer cafe

Дата регистрации 27 Январь 2024

93 Продаж

Mustaqil Oʻzbekistonda hokimiyatlar boʻlinishi prinsipi

Купить
Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipiʻ ʻ
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob.Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipi	
ʻ ʻ ...................................................... 5
1.1.Milliy davlat boshqaruv tizimi. Mustaqil O’zbekistonda hokimiyatlar bo’linishi prinsipi. ...... 5
1.2.O’zbekistonda ko’ppartiyaviylik tizimining shakllanishi va uning ahamiyati. Siyosiy 
partiyalar faoliyatidagi xususiyatlar. O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. 
Huquq tartibot organlari va sud tizimidagi o’zgarishlar. ................................................................. 6
II.Bob.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. ....................................................... 9
2.1.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq tartibot organlari va sud 
tizimidagi o’zgarishlar. .................................................................................................................... 9
2.2.O’zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar va ularning siyosiy, ijtimoiy hamda iqtisodiy 
jarayonlardagi ishtiroki. Ijtimoiy sherikchilik. .............................................................................. 17
2.3.Inson haq-huquqlarini ta’minlash va himoya qilish. O’zbekiston Respublikasi Mahalla va 
oilani qo’llab-quvvatlash vazirligining tashkil etilishi va faoliyati. .............................................. 25
Xulosa ............................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar: ............................................................................................................ 32 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
konstitutsiyaviy-huquqiy   maqomi   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   11-moddasida   belgilangan   muhim   konstitutsiyaviy
prinsip   –   hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud
hokimiyatiga bo‘linishi prinsipiga asoslanadi.
Mazkur prinsip mustaqil, samarali va mas’uliyatli ijro etuvchi hokimiyat
faoliyatini   nazarda   tutadi.   Shu   nuqtai   nazaridan   ushbu   prinsipni
to‘laqonli   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   20-bobi   bevosita   Vazirlar   Mahkamasiga
bag‘ishlandi.   Ta’kidlash   lozimki,   ushbu   bob   25   yil   mustaqil   taraqqiyot
yo‘lida   izchil   takomillashtirib   borildi.   Xususan,   1993-2017   yillar
mobaynida   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   9   marotaba
(1993, 2003, 2007,  2008,  2011 yilda 2 marotaba, 2014, va 2017 yilda  2
marotaba)   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritilgan   bo‘lsa,   ulardan   4   tasi
aynan   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyatini
takomillashtirishga   ham   qaratilgan   edi.   Xususan,   Konstitutsiyaning
Vazirlar   Mahkamasi   faoliyati   va   huquqiy   maqomiga   bag‘ishlangan   98-
moddasi   uch   marotaba   –   2003,   2011   va   2014   yillarda   yangi   tahrirda
bayon   etilganligi   ham   konstitutsiyaviy   islohotlar   tizimida   Vazirlar
Mahkamasining   naqadar   ko‘p   marotaba   modernizatsiya
qilinganligidan dalolat beradi.
Qisqacha   qilib   aytganda,   Konstitutsiyaning   Vazirlar   Mahkamasiga
bag‘ishlangan   98-moddasining   1992   yilgi   tahriri   6   qismdan   iborat bo‘lib,   unda   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyatiga   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   rahbarlik   qilishi   ruhi   sezilib   turardi.   2003   yildagi   yangi
tahririda   ushbu   6   qism   jiddiy   o‘zgarishlarsiz   saqlab   qolindi,   shu   bilan
birga   yangi   4   ta   qism   bilan   to‘ldirildi   (jami   9   ta   qism,   1993   yilgi
tahrirdagi   ayrim   qismlar   birlashgan).   2003   yilda   98-moddada   ilk
marotaba   Bosh   vazirning   roli   mustahkamlanib,   u   konstitutsiyaviy-
huquqiy   maqomga   ega   bo‘ldi.   98-moddaning   2003   yilgi   yangi   tahriri
Vazirlar   Mahkamasining   huquqiy   maqomini   (ijro   hokimiyatini   amalga
oshirishi,   tarkibiga   kimlar   kirishi   belgilandi),   Bosh   vazirning   huquqiy
maqomini (Bosh vazir nomzodi Prezident taqdimiga binoan Oliy Majlis
palatalari   tomonidan   ko‘rib   chiqilishi   va   tasdiqlanishi)   va   vakolatlarini
(Vazirlar   Mahkamasining   a’zolarini   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentiga   tasdiqlash   uchun   taqdim   etish;   Vazirlar   Mahkamasi
faoliyatini   tashkil   etishi   va   unga   rahbarlik   qilishi,   uning   samarali
ishlashi   uchun   shaxsan   javobgar   bo‘lishi,   Vazirlar   Mahkamasining
majlislariga   raislik   qilishi,   uning   qarorlarini   imzolashi,   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   topshirig‘iga   binoan   xalqaro
munosabatlarda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
nomidan   ish   ko‘rishi)   belgilab   berdi,   shuningdek,   eng   muhimi   Bosh
vazir   va   Prezident   o‘rtasida   ijro   hokimiyatini   amalga   oshirishdagi
vakolatlar taqsimotini (Prezident Vazirlar Mahkamasi majlislarida raislik
qilishga,   Vazirlar   Mahkamasi   vakolatiga   kiruvchi   masalalar   yuzasidan
qarorlar   qabul   qilishga,   shuningdek   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari   va
farmoyishlarini,   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   farmoyishlarini
bekor qilishga haqli ekanligi) mustahamladi.  I.Bob.Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipiʻ ʻ
1.1.Milliy davlat boshqaruv tizimi.  Mustaqil O’zbekistonda hokimiyatlar
bo’linishi prinsipi.
Jahon davlatchilik va demokratik taraqqiyoti tajribasidan  ma’lumki, huquqiy
davlat qurishni maqsad qilib qo‘ygan har bir jamiyatda davlat hokimiyatini tashkil
etish hokimiyatlar bo‘linishi nazariyasiga asoslanishi kerak. Chunki bunday prinsip
yuz   berishi   mumkin   bo‘lgan   suiste’mollikni   oldini   olishning   ishonchli   vositasi
sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Huquqiy   davlat   va   erkin   fuqarolik   jamiyati   qurayotgan
O‘zbekiston   ham   o‘z   davlat   organlari   idoralari   tizimini   hokimiyatlar   bo‘linishi
asosida tashkil etgan.
Huquqiy   davlatning   muhim   tamoyillaridan   bo‘lgan   hokimiyatlar   bo‘linishi
nazariyasi   O‘zbekiston   Konstitutsiyasining   11   moddasida   “O‘zbekiston
Respublikasi   davlat   hokimiyatining   tizimi   –   hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi,
ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyati ga   bo‘linish   prinsiplariga   asoslanadi”,   deb
mustahkamlab   qo‘yilgan.   Hokimiyatlarga   bo‘linish   prinsipining   amalga
oshirilishida   “bir-birini   tiyib   turish   va   o‘zaro   muvozanatda   ushlash”   tizimining
samarali   ishlashi   juda   muhim   bo‘lib,   bu   tizimning   huquqiy   asoslari   Asosiy
Qonunda   mustahkamlangan.   Unda   hokimiyatning   har   bir   tarmog‘i   vakolatiga
kiruvchi   masalalar   doirasi   aniq   chegaralanib,   ko‘rsatib   berilgan.   Qonun
chiqaruvchi   hokimiyatni   –   Oliy   majlis,   ijro   etuvchi   hokimiyatni   –   Vazirlar
mahkamasi,   sud   hokimiyatini   –   sudlar   amalga   oshiradi.  
Ta’kidlash lozimki, ilmiy doiralar va kundalik hayotda ommaviy axborot vositalari
haqida   ba’zan   mustaqil   to‘rtinchi   hokimiyat   tarmog‘i   sifatida   fikr   yuritiladi.
Ammo,   ommaviy   axborot   vositalarini   bunday   ifoda   etish   qandaydir   rasmiy
hokimiyatni   bildirmaydi.   SHunga   qaramasdan,   ommaviy   axborot   vositalari
jamoatchilik   fikrini   shakllantirishda   o‘ta   muhim   rol   o‘ynaydi   va   ulkan   ahamiyat
kasb etadi.  O‘zbekiston   Respublikasidagi   davlat   idoralari   davlat   hokimiyatini   amalga
oshirishning   yagona   tizimini   tashkil   etadi.   O‘zbekiston   fuqarolari   davlat   ishlarini
boshqarishda ishtirok etish huquqini amalga oshirar ekan, saylovlar va o‘z vakillari
orqali davlat organlarini shakllantirishga ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Konstitutsiyaga
muvofiq   (99   modda),   “Viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlar(tumanga   bo‘ysunuvchi
shaharlar,   shuningdek,   shahar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlardan   tashqari)   hokimlar
boshchilik qiladigan xalq deputatlari  kengashlari  hokimiyatning vakillik organlari
bo‘lib, ular davlat va fuqarolarning manfaatlarini ko‘zlab o‘z vakolatlariga taalluqli
masalalarni hal etadilar”. 
1. 2.O’zbekistonda ko’ppartiyaviylik tizimining shakllanishi va uning
ahamiyati. Siyosiy partiyalar faoliyatidagi xususiyatlar. O’zbekistondagi
parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq tartibot organlari va sud
tizimidagi o’zgarishlar.
O`zb е kiston ko`ppartiyaviylik tizimiga asos solinishi, dastlabki asosiy
partiyalarning shakllanishi.
Siyosiy partiyalarni tuzish va ularning faoliyat ko’rsatish prinsiplari  
 ixtiyoriylik 
 a’zolarning teng huquqliligi 
 o’zini-o’zi boshqarish 
 qonuniylik 
 oshkoralik 
Quyidagilar ta’qiqlanadi:   Irqiy, milliy, ijtimoiy, diniy adovat va nafratni targ’ib
etuvchi,   zo’rlikka   va   konstitutsiyaviy   tuzumni   ag’darib   tashlashga   chaqiruvchi
siyosiy partiyalar. 
O’zbekistonda   5   ta   siyosiy   partiya   faoliyat   yuritmoqda.  
1.   O’zbekiston   Xalq demokratik partiyasi   1991 yil  1 noyabrda  Toshkentda  bo’lib
o’tgan ta’sis quriltoyida tashkil topgan. Ushbu quriltoyda uning Dasturi va Nizomi
qabul   qilindi.   O’zbekiston   XDPsining   "O’zbekiston   ovozi",   "Golos   Uzbekistana" gazetalari   va   "Muloqot"   jurnali   nashr   etilmoqda.  
2.   1995 yil  18 fevralda O’zbekiston   «Adolat»   sotsial-demokratik partiyasi  (SDP)
tuzildi.   Partiyaning   Toshkentda   bo’lgan   I   -   ta’sis   Qurultoyida   uning   Dasturi   va
Nizomi   qabul   qilindi.   "Adolat"   sotsial-demokratik   partiyasining   "Adolat"   nomli
ijtimoiy-   siyosiy   haftalik   gazetasi   nashr   etilmoqda.  
3.   O’zbekistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan   partiyalardan   yana   biri- Milliy   tiklanish
demokratik   partiyasidir   (MTDP).   U   1995   yil   3   iyunda   Toshkentda   bo’lib   o’tgan
ta’sis   qurultoyida   tuzildi   va   partiyaning   Dasturi   va   Nizomi   qabul   qilindi.
O’zbekiston   MTDPsining   "Milliy   tiklanish"   haftalik   gazetasi   nashr   etilmoqda.  
4.   2003 yil   oxirida  O’zbekiston   Liberal-demokratik  partiyasi   tashkil   topdi. Uning
maqsadi   tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar   manfaatini   himoya   qilishdan   iborat.  
O’zLDP   ning   «XXI   asr»   haftalik   gazetasi   nashr   etilmoqda.  
5.   O’zbekiston   ekologik   partiyasi   2019   yil   8   yanvarda   tashkil   etildi.   Partiyaning
maqsadi - atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiiy resurslarni tejash biznesi davlat,
jamiyat va mamlakatning har bir fuqarosining biznesiga aylanishiga yordam berish
O’zbekistonda   turli   jamoat   tashkilotlari   ham   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Jumladan,
O’zbekiston  kasaba  uyushmalari  turli  kasb egalari  bo’lgan xodimlarni  jinsi,  diniy
e’tiqodlari,   irqiy   va   milliy   munosabatlaridan   qat’i   nazar   ixtiyoriy   birlashtiruvchi
mustaqil   ommaviy   jamoat   tashkiloti   sifatidi   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Mustaqillik
sharoitida ayollarni, ko’p bolali onalarni har tomonlama muhofaza qilishni yanada
ko’chaytirish,   mehnatkash   va   ijodkor   ayollarni   bozor   iqtisodiyoti   bilan   bog’liq
bo’lgan   muammolarni   hal   etishga   keng   safarbar   etish,   ilm-fan   sohasidagi
ayollarning   imkoniyatlarini   yanada   kengaytirish   va   ularni   qo’llab-quvvatlash
maqsadida Vazirlar Mahkamasining 1991 yil 1 martdagi O’zbekiston Respublikasi
Xotin-qizlar qo’mitasi to’g’risidagi farmoyishi bilan Xotin-qizlar qo’mitasi tuzildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Xotin   -   qizlar   qo’mitasining   asosiy   maqsadi   jamiyatda
xotin-qizlarning   rolini   oshirish,   ularning   ma’naviy   va   madaniy   talablarini
qondirish,   ayollarga   ijtimoiy   –iqtisodiy,   huquqiy   va   psixologik   yordam   berish,
oilani,   onalik   va   bolalikni   himoya   qilish,   tinchlik   va   ijtimoiy   taraqqiyot   uchun ayollarning   ishtirok   etishlarini   ta’minlashdan   iboratdir.   O’zbekiston   Respublikasi
Xotin-qizlar   qo’mitasi   tarkibida   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   12   ta   viloyat
xotin-kizlar   qo’mitalari,   Toshkent   shahar   xotin-qizlar   qo’mitasi,   38   shahar,   170
tuman,  14  mingdan  ortiq  mexnat  jamoalari  va  turar   joylarda  ashkil   etilgan  xotin-
qizlar   qo’mitalari   faoliyat   yuritmoqdalar.   Qo’mita   qoshida   xotinqizlar   toifalariga
qarab tuzilgan turli-tuman professional, ijodiy va boshqa uyushmalar ishlamoqda. 
1996   yil   dekabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   bilan   Faxriylar
kengashi   -   "Nuroniy"   jamg’armasiga   aylantirildi.   Mustaqillik   yillarida
O’zbekistonda   aholining   keng   qatlamlarini   birlashtiruvchi   300   dan   ortiq   jamoat
birlashmalari va nodavlat tashkilotlari shakllandi va faoliyat ko’rsatmoqda. Shular
jumlasiga   "Sog’lom   avlod  uchun"   va   "Ekosan"   xalqaro  jamg’armalari,   "Mahalla"
va   "Navro’z"   xayriya   jamg’armalari,   iste’dodli   yoshlarni   qo’llab   –   kuvvatlash
maqsadida   "Ulug’bek",   "Iste’dod",   "Mehr–shafqat   va   salomatlik",   "Bolalar",
"Amir   Temur",   "Alisher   Novoiy",   "Abdulla   Qodiriy"   jamg’armalari   va   boshqalar
kiradi. Xulosa qilib aytganda, mustaqillik yillarida O’zbekiston fuqarolik jamiyati
asoslari   shakllantirildi.   Bugungi   kunda   fuqarolik   jamiyatining   negizini   tashkil
etuvchi   nodavlat   va   jamoat   tashkilotlarining   o’rni   va   ahamiyatini   kuchaytirish
ustuvor vazifa bo’lib turibdi. Ijtimoiy harakatlar Tadbirkorlar uyushmalari Kasaba
uyushmalari   «Nuroniy»   jamg’armasi   Siyosiy   partiyalar   Diniy   uyushmalar   Ijodiy
uyushmalar Jamoatchilik, xayriya va boshqa fondler Xotin-qizlar, yoshlar, bolalar
tashkilotlari   va   h.k.   Kasb   egalarining   palatalari,   hay’atlari   va   boshqa
korporatsiyalari   Nogironlar   tashkilotlari   Jamoat   birlashmalari   quyidagi
maqsadlarda tuziladi: 
 fuqarolik,   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   huquqlar   va   erkinliklarni   amalga
oshirish va muhofaza qilish; 
 fuqarolarning   faolligi   va   jamoatchilik   ishlarini   boshqarishda   qatnashishini
rivojlantirish; 
 kasbiy va havaskorlik qiziqishlarni qondirish; ilmiy, texnik va badiiy ijodni
rivojlantirish;   aholining   sog’lig’ini   saqlash,   xayriya   faoliyatida   qatnashish;   madaniy-
ma’rifiy, jismoniy – sog’lomlashtirish va sport ishlarini o’tkazish; 
 tabiatni, tarixiy va madaniy yodgorliklarni himoya qilish; 
 vatanparvarlik va insoniylik tarbiyasi; 
 xalqaro aloqalarni kengaytirish; 
 tinchlik va xalqlar o’rtasidagi do’stlikni mustahkamlash; 
 qonunda taqiqlanmangan boshqa faoliyatni amalga oshirish. 
II.Bob.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar.
2.1 .O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq
tartibot organlari va sud tizimidagi o’zgarishlar.  
Mustaqillik   sharoitida   O`zb е kiston   parlam е nti.   Oliy   Majlisning
ko`ppartiyaviylik   asosida   shakllanishi.   Oliy   Majlisning   tuzilishi,   vazifalari   va
faoliyati.   Ikki   palatali   parlam е nt   tuzish   to`g`risidagi   O`zb е kiston   r е f е r е ndumi.  
O’zbekiston mustaqilligi e’lon qilingan paytda 1990 yil fevralda saylangan qonun
chiqaruvchi   hokimiyat   organi   -   Oliy   Kengash   faoliyat   ko’rsatmoqda   edi.
O’zbekistonda   demokratik   islohotlarni   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish
yo’lidan   borilib,   birdaniga   Oliy   Kengashni   tarqatib   yuborilmadi.   U   1990-1994
yillarda qonun chiqaruvchi hokimiyat organi sifatida faoliyat yuritdi va o’z vakolat
muddati davrida 200 ga yaqin qonun va 500 dan ortiq qarorlar tayyorladi va qabul
qildi.  
Oliy   Majlis   1992   yil   8   dekabrda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasiga   muvofiq   Respublika   parlamentining   nomi   Oliy   Majlis   deb
ataladigan bo’ldi. Konstitutsiyaning 76-moddasida "O’zbekiston Respublikasining
Oliy   Majlisi   oliy   davlat   vakillik   organi   bo’lib,   qonun   chiqaruvchi   hokimiyatni
amalga   oshiradi",   deb   belgilab   qo’yildi.   Konstitutsiyaga   muvofiq   bir   palatali
parlament   -   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisini   shakllantirish   tadbirlari
ko’rildi. 1993 yil 28 dekabrda "O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylovlar to’g’risida",   1994   yil   22   sentyabrda   "O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
to’g’risida" qonunlar qabul qilindi. Oliy Majlis hududiy saylov okruglari bo’yicha
ko’p   partiyaviylik   asosida   besh   yil   muddatga   saylanadigan   250   nafar   deputatdan
iborat bo’lishi belgilandi. 
1994   yil   25   dekabr   kuni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   birinchi
marta   erkin,   demokratik   va   ko’p   partiyaviylik   va   muqobillik   asosda   saylovlar
o’tkazildi.   Har   bir   saylov   okrugida   ikki-uch   nomzod,   jami   700   nafar   nomzod
deputatlik   uchun   kurashdi.   Saylovchilar   birinchi   marta   nomzodlarni   tanlab   olish
imkoniyatiga   ega   bo’ldi.   Nomzodlarning   birontasi   ham   etarli   ovoz   ololmagan
saylov okruglarida 1995 yil 8 va 25 yanvar kunlari takroriy saylovlar bo’ldi. Oliy
Majlisga   250   deputat   saylandi.   Oliy   Majlis   1995-   1999   yillarda   ijtimoiy
yo’naltirilgan  bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik  davlat   qurishdan   iborat
yo’lni   huquqiy   jihatdan   ta’minlashga   qaratilgan   10   kodeks,   2   milliy   dastur,   145
qonun, 452 qaror qabul qildi. Shuningdek, u 70 ta xalqaro shartnomani ratifikatsiya
qildi,   xalqaro   konventsiyalarga   qo’shilish   to’g’risida   58   ta   qaror   qabul   qildi.  
Ikkinchi   chaqiriq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   1999   yil   dekabrda
saylovlar  bo’lib o’tdi. Saylovlarda 7 ta subekt  - beshta siyosiy partiya, hokimiyat
vakillik   organlari   va   saylovchilarning   tashabbuskor   guruhlaridan   jami   1010   nafar
nomzod   qatnashdi.   Oliy   Majlisga   O’zbekiston   xalq   demokratik   partiyasidan   48,
"Fidokorlar"   milliy   demokratik   partiyasidan   34,   «Vatan   taraqqiyoti»   partiyasidan
20,   "Adolat"   sotsialdemokratik   partiyasidan   11,   "Milliy   tiklanish"   demokratik
partiyasidan   10,   hokimiyat   vakillik   organlaridan   111   va   saylovchilar   tashabbus
guruhlaridan   16   nafar   vakil   deputat   etib   saylandi.   O’zbekiston   Respublikasi   bir
palatali   parlamentining   2000-2004   yillarda   bo’lib   o’tgan   16   sessiyasida   101   ta
qonun,   300   dan   ortiq   qaror   qabul   qilindi,   55   ta   xalqaro   shartnoma   va   bitimlar
ratifikatsiya qilindi. O’zbekiston Respublikasining 329 ta qonun xujjatiga 1357 ta
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritildi.   Bir   palatali   O’zbekiston   Respublikasi
parlamenti   –   Oliy   Majlisi   1995-2004   yillarda   o’z   faoliyatini   quyidagi
yo’nalishlarda samarali olib bordi:   O’zbekistonda   o’tkazilayotgan   islohotlarning   huquqiy   bazasini
mustahkamlovchi qonunlar yaratish; 
 qabul qilingan qonun hujjatlari ijrosini nazorat qilish; 
 parlamentlararo aloqalarni rivojlantirish va mustahkamlash; 
 shaxsning konstitutsiyaviy huquqlari va erkinliklarini himoya qilish; 
 amaldagi   qonun   hujjatlarimiz   monitoringini   xalqaro   huquq   normalarini
o’rgangan holda olib borish; 
 joylardagi   hokimiyat   vakillik   organlariga   amaliy   yordam   ko’rsatish.
Muxtasar   qilib   aytganda,   1995-2004   yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisi   bir   palatali   parlament   sifatida   xalq   fikrini   e’tiborga   olish,   ochiqlik   va
oshkorolik tamoyillari asosida faoliyat yuritdi. 
Parlamentchilikda demokratik asoslar yaratildi. Bir palatali Oliy Majlis milliy
parlamentarizm   rivojlanish   tarixida   munosib   o’rinni   egalladi.   Prezident   Islom
Karimov   2000   yil   25   may   kuni   ikkinchi   chaqiriq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining ikkinchi sessiyasida doimiy asosda ishlaydigan ikki palatali parlament
tizimiga o’tishni taklif qildi. Darhaqiqat, mustaqillikning o’tgan 10 yili davomida
parlamentchilikda demokratik asoslar shakllantirildi, endi bir palatali parlamentdan
ikki palatali parlamentga o’tish uchun zarur shart-sharoitlar yaratgan edi. 2001 yil
6-7 dekabr  kunlari  bo’lib o’tgan Oliy Majlisning  ettinchi  sessiyasida  ikki  palatali
parlament   tuzish   masalasi   muhokama   qilindi   va   parlamentni   ikki   palatali   qilib
tuzish zarur, degan xulosaga kelindi. 2002 yil 27 yanvar kuni «Siz kelgusi chaqiriq
O’zbekiston Respublikasi  parlamentini ikki palatali qilib saylanishiga rozimisiz?»
degan   masalada   referendum   bo’lib   o’tdi.   Referendumda   qatnashganlarning   93,65
foizi rozi ekanligini bildirib ovoz berdilar. 2002 yil 4-5 aprel kunlari bo’lib o’tgan
Oliy   Majlisning   sakkizinchi   sessiyasida   «Referendum   yakunlari   va   davlat
hokimiyati tashkil etishning asosiy printsiplari to’g’risida» Konstitutsiyaviy qonun
qabul   qilindi.   Mazkur   qonunda   respublika   parlamentining   nomi   Oliy   Majlis
deyiladi,   u   ikki   palatali   -   quyi   va   yuqori   palatalardan   Ikki   palatali   parlamentning
shakllantirilishi   iborat   etib   tashkil   etiladi,   deb   belgilab   qo’yildi.   Quyi   palata   -
Qonunchilik palatasi, yuqori palata – Senat deb ataladi, ularning vakolat muddati 5 yil deb belgilangan. Ikki palatali parlament tuzishning huquqiy asoslarini belgilab
beruvchi   yangi   qonun   loyihalarini   tayyorlsh   ishiga   kirishildi.   2002   yil   dekabrda
bo’lib o’tgan ikkinchi chaqiriq O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining o’ninchi
sessiyasida   «O’zbekiston   Respublikasining   Qonunchilik   palatasi   to’g’risida»,
«O’zbekiston Respublikasining Senati to’g’risida» Konstitutsiyaviy qonunlar qabul
qilindi.   Qonunchilik   palatasi   120   nafar   deputatdan,   Senat   100   nafar   senatordan
iborat   etib   shakllantiriladi.   Bu   o’zgarishlar   2003   yil   aprelda   O’zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasiga   kiritilgan   o’zgartirishlarda   ham   o’z   ifodasini
topdi.   2003   yil   29   avgustda   «O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   saylovlar
to’g’risida»gi Qonunga o’zgartirish va qo’shimchalar kiritib, mazkur qonun yangi
tahrirda   qabul   qilindi.   Shu   tariqa   ikki   palatali   professional   parlamentni
shakllantirishning   konstitutsiyaviy-huquqiy   asoslari   yaratildi.   2004   yil   dekabr   –
2005   yil   yanvar   oylarida   mamlakatimizda   ilk   bor   ikki   palatali   parlamentga
saylovlar bo’lib o’tdi. Qonunchilik palatasiga 120 nafar deputat saylandi. Senatga
respublikamizning   har   bir   hududidan   6   nafardan,   jami   84   senator   saylandi.
Konstitutsiyamizning   77-   moddasiga   muvofiq   16   nafar   senator   O’zbeksiton
Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tayinlandi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisi   Qonunchilik   palatasining   2005   yil   27   yanvar   kuni   bo’lib   o’tgan   birinchi
majlisida   deputatlar   Oqsoqollar   Kengashi   tavsiyasiga   ko’ra   yashirin   ovoz   berish
yo’li   bilan   Qonunchilik   palatasi   Spikeri   lavozimiga   Erkin   Halilov   sayladilar.
Shuningdek,   2   nafar   deputat   Spiker   o’rinbosari   etib   saylandi,   qo’mita   rahbarlari
tasdiqlandi,   siyosiy   partiyalar   fraktsiyalari   tashkil   etildi   va   ro’yxatga   olindi.
O’zbekiston  Respublikasi  Oliy Majlisi  Senatining 2005 yil  27 yanvar  kuni  bo’lib
o’tgan   birinchi   majlisida   Prezident   taqdimiga   muvofiq   Senat   a’zolari   tomonidan
yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   Murod   Sharifxo’jaev   Senat   raisi   etib   saylandi.
Shuningdek   2   nafar   senator   Rais   o’rinbosarlari   etib   saylandi,   Senat   qo’mitalari
tashkil  etilib, ularning raislari  ham  saylandilar. Muxtasar  qilib aytganda, 2005 yil
27   yanvar   kuni   ikki   palatali   parlamenti   shakllantirish   ishlariga   yakun   yasaldi.
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senati tashkil etildi
va o’z faoliyatini boshladi. Sud hokimiyati.
O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va 1993 yil 2 sentyabrda qabul
qilingan "Sudlar to’g’risida" gi qonun asosida sud islohotlari o’tkazildi.  Sudlarning
mustaqilligi   qonunlashtirildi,   ularning   odil   sudlovni   amalga   oshirish   faoliyatiga
aralashishga yo’l qo’yilmaydi. Ayblanuvchining himoyalanish huquqi, advokatura
tizimining   mustaqilligi   huquqiy   jihatdan   ta’minlandi.   O’zbekistonda   sud
hokimiyati   qonunning   ustunligi,   barcha   fuqarolarning   qonun   oldida   tengligini
ta’minlash yo’lida faoliyat ko’rsatmoqda. 
Sud hokimiyati islohotlari. O`zb е kistonda sud hokimiyati tizimi, uning
takomillashtirilishi. Sud tizimining lib е rallashtirilishi (Fuqarolik ishlari,
jismoniy ishlar, xo`jalik sudlari).
Davlat   hokimiyati   tizimiga   kiruvchi   hokimiyatlardan   biri   sud   hokimiyatidir.
Sud   hokimiyati   boshqa   hokimiyatlar   kabi   xalq   manfaatlarini   ko‘zlab   va
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   hamda   qabul   qilingan   qonunlar   asosida
o‘z vakolatlarini amalga oshiradi. 
O‘zbekiston   Respublikasida   sud   tizimi   quyidagicha:   besh   yil   muddatga
saylanadigan   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   sudi,   O‘zbekiston
Respublikasi Oliy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy sudi, Qoraqalpog‘iston
Respublikasining   Oliy   sudi,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   iqtisodiy   sudi,   shu
muddatga   tayinlanadigan   viloyat   sudlari,   Toshkent   shahar   sudi,   tuman,   shahar
sudlari,   viloyat   iqtisodiy   sudlari,   harbiy   sudlar.  
Mazkur   sudlarning   huquqiy   holati   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasida,   O‘zbekiston   Respublikasining   1993   yil   2   sentyabrda   qabul
qilingan   “Sudlar   to‘g‘risida”gi   Qonunida   bayon   etilgan.  
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi-fuqarolik, jinoiy va ma’muriy sudlov sohasida
sud   hokimiyatining   oliy   organi   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga   og‘ir   va   o‘ta   og‘ir
jinoyatlarni   sodir   etgan   bir   guruh   shaxslarga;   oldin   sudlanmaganlarga,   biron   bir
joyda   ishlamasdan,   mo‘may   pul   topish   yo‘liga   o‘tib   ketganlarga   nisbatan
belgilangan   jazolarni   qonun   kuchidan   to‘la   foydalanilmagan   ishlarning   jazo qismini   yengil   deb   bekor   qilib,   og‘irroq   jazolashga   o‘z   ko‘rsatmasini   beradi.  
Respublika   Oliy   sudi   1994-yilda   149   kishiga   nisbatan   quyi   sudlar   tomonidan
tayinlangan   jazolar   og‘ir   deb   topilganligi   sababli   hukmlar   o‘zgartirilib,   jazolar
qisqartirilgan   bo‘lsa,   1995-yilda   247   kishiga   nisbatan   jazolar   og‘ir   deb   topilib,
hukmlar   o‘zgartirildi,   25   shaxsga   nisbatan   jinoiy   ishlar   sudlanganlarning
harakatida   jinoyat   tarkibi   yo‘qligi   sababli   harakatdan   to‘xtatildi.  
Og‘ir   va   o‘ta   og‘ir   jinoyatlarni   sodir   etganligi   uchun   1994-yilda   quyi   sudlar
tomonidan   89   kishiga   nisbatan   belgilangan   jazolar   yengil   deb   topilib,   hukmlar
bekor   qilingan   bo‘lsa,   1995-yilda   70   kishiga   nisbatan   quyi   sudlar   belgilangan
jazolar yengil deb, hukmlar bekor qilindi va yangidan sud majlisida ko‘rish uchun
yuborildi.  
  O‘zbekistonda   sud   tizimini   isloh   qilish,   sud   hokimiyatini   shakllantirishda
ham   bir   muncha   ishlar   qilindi.   Sud   tuzilishi   va   sudlov   ishlarini   yurgizishga   oid
barcha   demokratik   konstitutsiyaviy   tamoyillar   yanada   rivojlantirildi.   1995-yil   30-
avgustda   qabul   qilingan   O‘zbekiston   Respublikasi   “Fuqarolarning   huquqlari   va
erkinliklarini   buzadigan   xatti   -harakatlar   va   qarorlar   ustida   sudga   shikoyat   qilish
to‘g‘risida”gi  qonun fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlarini sud orqali himoya
qilishning   huquqiy   asoslarini   yaratdi.  
Respublika   iqtisodiy   sudlari   istiqlolning   so‘nggi   yillarida   o‘zlarining   faoliyatini
aniq   iqtisodiy   vazifalar   bilan   bog‘lab   olib   bormoqda.   Xususan   iqtisodiy   sudlari
1995-2000   yillarda   jami   128.000   nizolarni   ko‘rib   chiqqan   va   271,4   mlrd.   so‘m
mablag‘ni   da’vogarlarga   undirib   bergan.   Keyingi   6   yil   mobaynida   iqtisodiy
sudlarining   qarorlari   asosida   davlat   boji   va   jarimalar   hisobidan   respublika
byudjetiga   4,3   mlrd.   so‘m   mablag‘   undirilgan.  
2000-yilning   1-yarmida   mazkur   tizimda   17.000   dan   ziyod   ish   ko‘rib   chiqildi.
Natijada, 53,4 mlrd. so‘mlik hajmdagi zarar da’vogarlar foydasiga undirib berildi.
Mamlakat   budjetiga   550   mln.   so‘m   tushum   tushirildi.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy   Majlisning
ikkinchi chaqiriq VI sessiyasida (2001-yil 29-avgust) “Adolat qonun ustivorligida”
nomli   ma’ruzasida   sog‘lom   jamiyat   uchun   jinoyatchini   jazolashdan   ko‘ra, jinoyatning   oldini   olish   muhim   ekanligini   uqtirib   o‘tdi.   Ma’ruzada
O‘zbekistonning   demokratiya   va   taraqqiyot   yo‘lidan   mustaqil   rivojlantirishning
o‘tgan   o‘n   yil   ichida   ijtimoiy   turmushning   barcha   sohalarida   sodir   etilgan   tub
o‘zgartirishlarning   muhimligi   ta’kidlanib,   sud-huquq   tizimini   takomillashtirish,
jinoyat   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarini   insonparvarlik,   adolat,   huquqiy   fuqarolik
jamiyati   prinsiplariga   muvofiq   ravishda   erkinlashtirish   masalasiga   alohida   e’tibor
berildi.   Davlatimiz   rahbari   sudlar   faoliyatiga   baho   berib   “Sud   bugungi   kunda
avvalgidek   hukmron   kommunistik   tizimning   qatag‘on   va   jazolash   apparati   emas,
balki   u   har   bir   inson   va   fuqaroning   huquq   hamda   erkinliklarni   ishonchli   tarzda
qo‘riqlash   va   himoya   qilishga   qaratilgan   chinakam   mustaqil   davlat   institutiga
aylanmoqda.   Fuqarolarning   sudga   ishonchi   mustahkamlanib   bormoqda”,-dedi.
Shuningdek,   ma’ruzada   sud   hokimiyati   tizimidagi   kamchiliklarga   ham   to‘xtalib
o‘tildi. Bu borada Prezident:  “...afsuski, sudyalar, prokuratura va tergov organlari
xodimlari, bir so‘z bilan aytganda, qabul qilingan yangi qonunlarni hayotga tatbiq
etishi lozim bo‘lgan kishilarning dunyoqarashi va tafakkuri ancha qiyinchilik bilan
o‘zgarayapti.   Eng   avvalo   jazolashning   repressiv,   ozodlikdan   mahrum   qilish
hollarini   qisqartirish   hisobiga   qonunchilikning   adolat   va   insoniylik   kabi
tamoyillarining kuchayishini va amalda qo‘llanishini ta’minlashimiz zarur”-deydi.
Ma’ruzada Jinoyat  va Jinoyat-protsessual  kodekslariga kiritilayotgan o‘zgarishlar,
masalan,   110   turdagi   uncha   og‘ir   bo‘lmagan   jinoyatlarning   ijtimoiy   xavfi   katta
bo‘lmagan jinoyatlar toifasiga o‘tkazish, 12 turdagi jinoyatni og‘ir toifadan uncha
og‘ir   bo‘lmagan   jinoyatlar   toifasiga,   7   turini   esa   o‘ta   og‘ir   jinoyatlar   toifasidan
og‘ir   jinoyatlar   toifasiga   o‘tkazish   haqidagi   takliflar   bayon   qilindi.   Shuningdek,
iqtisodiy sohada jinoyat sodir etgan shaxslarga nisbatan iqtisodiy ta’sir choralarini
qo‘llash   imkoniyatlarini   kengaytirish   zarurligi,   butun   jahonda   muhokama
etilayotgan   muhim   masalalardan   biri-o‘lim   jazosini   jinoiy   jazo   chorasi   sifatida
qolayotganligi   bilan   bog‘liq   muammolar,   qonunchiligimizda   jinoiy   jazo   turi
sifatida mol-mulkni musodara qilish jazosini qo‘llash tartibini qayta ko‘rib chiqish,
voyaga   yetmaganlar,   ayollar   va   keksalarga   nisbatan   qo‘llaniladigan   jazo   tizimini
qayta   ko‘rib   chiqish,   jinoyat   va   jinoyat-protsessual   qonunchiligini   erkinlashtirish va   demokratlashtirishda   ishlarni   ko‘rib   chiqish   tartibini   soddalashtirish,   jinoiy
ishlarni   tergov   qilish   va   sudda   ko‘rish   muddatlarini   qisqartirish   kabi   dolzarb
vazifalar   va   takliflar   mohiyati   chuqur   bayon   qilib   berildi.   Jinoyat   va   Jinoyat-
protsessual   kodekslariga   kiritilayotgan   qo‘shimcha   va   o‘zgartirishlar   jinoiy
ishlarga   taalluqli   qonunlarni   erkinlashtirish   va   demokratlashtirish   sari   tashlangan
muhim   hamda   ma’suliyatli   qadam   ekanligi   ta’kidlab   o‘tildi.  
Insoniyat tarixida yangi davr-Inson huquqlari davri boshlandi. Birlashgan Millatlar
Tashkiloti   1995-2005   yillarni   yer   kurramizda   “Inson   huquqlari   o‘n   yilligi”   deb
e’lon   qildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimovning
ma’ruzalarida inson huquqlari sohasida amalga oshirilishi  lozim bo‘lgan quyidagi
besh strategik yo‘nalish belgilab berilgan: 
1. Inson   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qilishning   samarali
mexanizmini ta’minlash; 
2. Inson   huquqlari   bo‘yicha   Xalqaro   huquqning   umume’tirof   etilgan
tamoyillari va normalari asosida milliy qonunchilikni takomillashtirish; 
3. Qabul qilingan qonunlarga og‘ishmay amal qilish mexanizmini ishlab
chiqish va ijtimoiy hayotning barcha jabhalarida qonun ustuvorligini ta’minlash; 
4. Sudlov   islohotini   amalga   oshirish   yo‘li   bilan   sud   tizimini
demokratlashtirish; 
5. Aholi ayniqsa yoshlar va mansabdor shaxslar, huquq-tartibot idoralari
xodimlari, o‘rtasida huquqiy tarbiya ishlarini tubdan yaxshilash, ularning huquqiy
ongi va madaniyatini oshirish. 
Demokratik   jarayonlarni   chuqurlashtirishning   birdan   bir   zaruriy   sharti   sud-
huquq   organlarining   ishlarini   isloh   qilish   va   erkinlashtirishni   jadallashtirishdan
iborat. Sudlar faoliyatiga prokuraturaning aralashmasligi, prokuror va advokatlarni
huquqlarini   tenglashtirish,   sudlarning   tarbiyaviy   rolini   oshirish   lozimligini
taqqoslab   ko‘rsatadi.   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy   Majlis   palatalarining
qo‘shma   majlisida   (2005y.   28   yanvar).  
Xavfsiz jinoyatlarni ma’muriy choralar bilan almashtirish natijasida so‘nggi 2,5 yil
davomida   11   milrd.   so‘m   undirildi.   Har   yuz   ming   kishiga   hisoblaganda O‘zbekistonda  158 kishi  qamoqda muddatini o‘tamoqda. Bu ko‘rsatkich AQShda
715,   Rossiyada   584,   Ukrainada   416,   Qozog‘istonda   386   kishidan   iborat.  
Jinoyat qonunchiligiga kiritilgan o‘zgartish va qo‘shimchalardan yana bir muhimi
–   yarashuv   institutining   qabul   etilishi   natijasida   2006-yilda   12,605   nafar   shaxsga
nisbatan   11,503   ta   jinoyat   ishi   tugatilgan   bo‘lsa,   bu   institut   amaliyotga   joriy
qilinganidan   bugungi   kunga   qadar   54   mingdan   ortiq   shaxs   jinoiy   javobgarlikdan
ozod   etilib,   «sudlangan»   degan   nomni   ko‘tarib   yurishdan   xalos   bo‘lgan.  
2.2.O’zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar va ularning siyosiy,
ijtimoiy hamda iqtisodiy jarayonlardagi ishtiroki. Ijtimoiy sherikchilik.
Mamlakatimiz   yangi   asrga   kirar   ekan,   jamiyatda   siyosiy,   demokratik   islohotlarni
chuqurlashtirishda   yangi,   yuqori   bosqichga   ko‘tarildi.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   birinchi
chaqiriq   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   o‘n   to‘rtinchi   sessiyasidagi
ma’ruzasida   (1999   yil,   14   aprel)   O‘zbekistonning   XXI   asrdagi   taraqqiyot
strategiyasining   asosiy   yo‘nalishlarini   ko‘rsatib   berdi.   Shulardan   birinchi   ustivor
yo‘nalish-mamlakat   siyosiy,   iqtisodiy   hayotini,   davlat   va   jamiyat   qurilishini
yanada erkinlashtirish. 
Siyosiy sohani erkinlashtirish borasida: 
Avvalambor,   aholining   siyosiy   faolligini   kuchaytirish,   jamiyatda   manfaatlar   va
qarama-qarshi   kuchlar   o‘rtasida   muvozanatni   ta’minlaydigan   kuchli
mexanizmlarni shakllantirish zarur. 
Demokratiyaning   eng   muhim   tamoyili-odamlarning   saylov   huquqini,   o‘z
xohish-irodasini   erkin   ifodalash,   o‘z   manfaatlarini   ro‘yobga   chiqarish   va   himoya
qilish   uchun   haqiqiy   shart-sharoit,   qonuniy-huquqiy   zamin   yaratib   berish   lozim.  
O`zb е kistonimiz bosib o`tgan k е yingi o`n yillik davr aholimizning k е ng qatlamlari
qo`llab-quvvatlaydigan   turli   xil   fuqarolik   jamiyati   institutlari,   nodavlat   notijorat
tashkilotlarning   jadal   shakllanishi   va   rivojlanishi   davri   bo`ldi.   Mustaqilligimizning   dastlabki   yillaridayoq   Konstitutsiyamizda   nodavlat   notijorat
tashkilotlari   faoliyatiga   doir   asosiy   printsiplarning   mustahkamlab   qo`yilgani
barcha   aholi   qatlamlari   manfaatlarini   aks   ettiradigan   bunday   tashkilotlar   k е ng
tarmoqlarining   rivojlanishi   uchun   qulay   sharoit   yaratdi.  
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   jamiyat   hayotining   turli   sohalarida   5100   dan
ziyod   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   faoliyat   yuritmoqda   va   bu   ko`rsatkich   2000
yilga qaraganda 2,5 barobar ko`pdir. Fuqarolar yig`inlari va o`zini o`zi boshqarish
organlari   –   mahallalar   soni   10   mingdan   ortiqni   tashkil   etadi.   Bular   qatorida
«Kamolot» yoshlar ijtimoiy harakati, O`zb е kiston xotin-qizlar qo`mitasi, «Sog`lom
avlod   uchun»,   «Nuroniy»   jamg`armalari,   «Ijod»   fondi,   Nodavlat   notijorat
tashkilotlar   milliy   assotsiatsiyasi   va   boshqa   jamoat   tashkilotlarini   sanab   o`tish
mumkin.  
Fuqarolik   institutlari,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   hozirgi   kunda   d е mokratik
qadriyatlar,   inson   huquq   va   erkinliklari   hamda   qonuniy   manfaatlarini   himoya
qilishning muhim omiliga aylanmoqda, fuqarolarning o`z salohiyatlarini ro`yobga
chiqarishi,   ularning   ijtimoiy,   sotsial-iqtisodiy   faolligi   va   huquqiy   madaniyatini
oshirish   uchun   sharoit   yaratmoqda,   jamiyatda   manfaatlar   muvozanatini
ta`minlashga   ko`maklashmoqda.  
Mamlakatimizda Ombudsman, Inson huquqlari bo`yicha milliy markaz, «Ijtimoiy
fikr»   jamoatchilik   markazi,   Amaldagi   qonun   hujjatlari   monitoringi   instituti   kabi
inson huquqlari bo`yicha milliy institutlar va boshqa bir qator tashkilotlar faoliyat
ko`rsatmoqda.   O`tgan   davr   mobaynida   mamlakatimizni   d е mokratik   yangilash
jarayonida   fuqarolik   institutlarining   roli   va   ahamiyatini   kuchaytirishga,
fuqarolarning   eng   muhim   sotsial-iqtisodiy   muammolarini   hal   etishga   qaratilgan
200 dan ortiq qonun hujjatlari qabul qilingani ham bu soha rivojiga bo`lgan katta
etiborni   ko`rsatadi.  
Fuqarolik   jamiyati   institutlari   tizimida   nodavlat   notijorat   tashkilotlarini   tobora
rivojlantirish,   ularning   mustaqil   ish   yuritishi   va   chinakam   mustaqilligini
ta`minlash,   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish,   faoliyatini   tashkiliy-
huquqiy,   moddiy-t е xnikaviy   jihatdan   qo`llab-quvvatlashni   kuchaytirishga qaratilgan   «Nodavlat   notijorat   tashkilotlari   faoliyatining   kafolatlari   to`g`risida»gi
Qonunning   qabul   qilinishi   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.  
So`nggi   yillarda   «Jamoat   fondlari   to`g`risida»gi,   «Homiylik   to`g`risida»gi
qonunlar,   O`zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining   «O`zb е kistonda   fuqarolik
jamiyati   institutlari   rivojlanishiga   ko`maklashish   chora-tadbirlari   to`g`risida»gi
qarori   va boshqa qator hujjatlar qabul qilindi va ular fuqarolik jamiyati institutlari
ijtimoiy   faolligini   kuchaytirishda   muhim   omil   vazifasini   bajarmoqda.  
Shuningd е k,   mamlakatimizda   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishda   O`zb е kiston
R е spublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   S е nati   K е ngashlarining
«Nodavlat   notijorat   tashkilotlarini,   fuqarolik   jamiyatining   boshqa   institutlarini
qo`llab-quvvatlashni   kuchaytirish   chora-tadbirlari   to`g`risida»gi   qo`shma   qarori
ham   alohida   ahamiyatga   ega   bo`ldi.   O`z   navbatida,   Oliy   Majlis   huzurida   Jamoat
fondi   hamda   tarkibiga   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va   jamoat   tashkilotlarining
vakolatli   vakillari   bilan   birga   d е putatlar,   moliyaviy   tuzilmalarning   ma`sul
xodimlari   kirgan   Parlam е nt   komissiyasining   tashkil   qilinishi   ham   etiborga
sazovordir.  
              5.O’z-o’zini   boshqaruv   organlarining   faoliyati   va   ularning   jamiyatni
demokratlashtirishdagi   o’rni.   O’zbekistonda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi.  
Mamlakatimiz   Birinchi   Pr е zid е nti   Islom   Karimovning   “Mamlakatimizda
d е mokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasi”   mavzusidagi   maruzasida   ta`kidlanishicha   fuqarolik
jamiyati   institutlarining   yanada   rivojlanishiga   erishish,   amalga   oshirilayotgan
islohotlarimizning   ochiq-oshkoraligi   va   samaradorligini   ta`minlashda,   ularning
rolini   kuchaytirishda   “Ijtimoiy   sh е riklik   to`g`risida”gi   qonunning   qabul   qilinishi
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   “Fuqarolarning   o`zini   o`zi   boshqarish   organlari
to`g`risida”gi   O`zb е kiston   R е spublikasi   qonuniga   t е gishli   o`zgartish   va
qo`shimchalar kiritish maqsadga muvofiqdir. “ Fuqarolar yig`ini raisi (oqsoqoli) va
uning   maslahatchilari   saylovi   to`g`risida”gi   O`zb е kiston   R е spublikasi   qonuniga
fuqarolarning   o`zini   o`zi   boshqarish   organlari   raislari   saylovi   tizimini   yanada takomillashtirish   bo`yicha   oqsoqollar   va   ularning   maslahatchilari   eng   munosib
fuqarolar   ichidan   saylanishini,   fuqarolar   ijtimoiy   faolligini   kuchaytirishda
mahallaning   ahamiyati   va   roli   oshirilishini   ta`minlaydigan   chora-tadbirlarni
nazarda tutadigan o`zgartish va qo`shimchalar  kiritish taklif  qilindi. “ O`zb е kiston
R е spublikasida   jamoatchilik   nazorati   to`g`risida”gi   qonunni   qabul   qilish   zarurligi
takidlandi.   Shuningd е k,   O`zb е kiston   R е spublikasining   Mamuriy   javobgarlik
to`g`risidagi   kod е ksiga   o`zgartish   va   qo`shimchalar   kiritish   lozim.   Atrof-muhitni
himoya   qilishni   ta`minlash   tizimida   nodavlat   notijorat   tashkilotlarning   roli   va
o`rnini   b е lgilashga   qaratilgan   “Ekologik   nazorat   to`g`risida”gi   qonun   loyihasini
ishlab   chiqish   va   boshqa   qator   qonun   hujjatlarini   qabul   qilish   fursati   yetdi.  
Fuqarolarning   o`zini-o`zi   boshqaruv   organlarining   tashkil   etilishi.   Fuqarolar
yig`ini,   qishloq,   ovul,   mahalla   oqsoqollari   k е ngashlarining   tuzilishi,   vazifalari,
faoliyati.   Davlat   qurilish   va   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   jarayonlarini
erkinlashtirish   masalasi   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   boradagi   vazifalar
hokimiyat barcha tarmoqlarini bir-biridan mustaqil holda ish yuritish tamoyillarini
mustahkamlash,   hokimiyat   vakolatlarini   nodavlat   va   jamoat   tashkilotlariga,
fuqarolarni   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlariga   bosqichma-bosqich   o‘tkaza   borish,
ularning haq-huquqlari va erkinliklarini muhofaza etishni  kuchaytirishdan iborat.  
Fuqarolik   jamiyati   qurishda   fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlariga   katta
umid   bog‘lanadi.   Bu   haqda   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti
I.Karimov: “Biz fuqarolik jamiyati qurishga intilmoqdamiz. Buning ma’nosi shuki,
davlatchiligimiz rivojlana borgan sari boshqaruvning turli xil vazifalarini bevosita
xalqqa   topshirish,   ya’ni   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlarini   yanada   rivojlantirish
demakdir”-deydi.  
O‘z-o‘zini   boshqarish   organlarini   tashkil   qilishda,   shakllantirishda
O‘zbekistonning   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,   ushbu   masalani   hal   qilishga
milliy   an’analarni,   tarixiy   qadriyatlarni   tiklash,   aholining   tub   manfaatlariga   mos
keluvchi   yo‘lni   tanlash   nuqtai   nazaridan   yondashish   bo‘ldi.   Xususan,   o‘z-o‘zini
boshqarishda asosiy tayanch qilib mahallalar belgilandi. Ular inson qalbida Vatan
tuyg‘usining   shakllanishiga,   milliy   g‘ururning   vujudga   kelishida,   millatchilik illatlaridan   xoli   bo‘lishda   katta   ta’sir   ko‘rsatib   kelgan.  
O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   muvaffaqiyati
demokratik   jarayonlarni   rivojlantirish   imkoniyatini   kuchaytirmoqda,   bu   esa   o‘z
navbatida   asosiy   maqsad   -   fuqarolik   jamiyatini   qurishga   ko‘maklashmoqda.  
Fuqar о lik   jamiyatida   erkinlik,   q о nun   о ldida   barchaning   t е ngligi,   ijtim о iy
ad о latning   ta’minlanishi   hamma   fuqar о larning   ij о diy   sal о hiyati   va   ist е ’d о dining
b е v о sita ro’yobga chiqarilishiga imk о niyat yaratiladi. Fuqar о lik jamiyati huquq va
ad о lat   m е z о nlari   bilan   o’lchanadi.   Huquq   jamiyatning   o’ziga   хо s   «gumanistik
imp е rativi»   (ins о nparvarvarlik   talabi),   ya’ni   ins о niy-ahl о qiy   q о idasi,   ma’naviy
mayog’i bo’lib his о blanadi. Fuqar о larning o’zar о  huquqiy mun о sabatidagi mavq е i
quyidagi   printsiplar   as о sida   b е lgilanadi:  
1)   jamiyatning   har   bir   a’z о si   ins о n   sifatida   erkin   va   о z о d   bo’lishi;  
2)   har   bir   fuqar о ning   b о shqa   fuqar о   bilan   t е ngligi;  
3)   jamiyat   har   a’z о sining   fuqar о   maq о midagi   mustaqilligi.  
O’zb е kist о n mustaqillikni qo’lga kiritgach, suv е r е n davlatchilikni shakllantirishda
madaniyatimiz   sarchashmalariga,   t е ran   va   ulkan   ma’naviy   m е r о simizga   mur о jaat
qilish,   b о qiy   tari х iy   o’tmishimizda   mavjud   bo’lgan   barcha   ezguliklarni   yuzaga
chiqarib,   riv о jlantirish   b о rasida   b е qiyos   imk о niyatlar   о childi.   O’tmish
ajd о dlarimizning   madaniy   va   ma’naviy   b о yligi   chuqur   mush о hada   etilib   ijtim о iy
о ngimizga singdirilm о qda, shu  о rqali biz barp о  etayotgan yangi fuqar о lik jamiyati
manfaatlariga   х izmat   qilm о qda.  
Biz   shunchaki   d е m о kratik   jamiyat   emas,   balki   о dil   d е m о kratik   jamiyat   barp о
etm о qdamiz.   Davlatchiligimiz   ad о lat   tam о yillariga   tayanadi.   «Ad о latga   intilish-
х alqimiz   ma’naviy-ruhiy   dunyosiga   хо s   eng   muhim   х ususiyat.   Ad о latparvarlik
g’ о yasi   butun   iqtis о diy   va   ijtim о iy   mun о sabatlar   tizimiga   singib   k е tishi,   ijtim о iy
ko’maklashuv   m ех anizmida   o’z   aksini   t о pishi   k е rak» 1
.  
Ma’naviy-madaniy saviya past bo’lgan jamiyatda ad о lat tantanasi haqida gap ham
bo’lishi mumkin emas. Biz barp о  etayotgan fuqar о lik jamiyatida ad о lat, haqiqat va
ins о nparvarlik   g’ о yalari   ustuv о rlik   qilishi   l о zim.   Ad о lat   b о r   j о yda   ins о n   haq-
huquqlari   va   erkinliklari   to’la   ta’minlanishiga   umid   b о g’lash   mumkin.   Shunday   qilib,   fuqar о lik   jamiyatining   quyidagi   as о siy   b е lgilari   va   х ususiyatlarini
ko’rsatish   mumkin:  
1.   jamiyat   va   sha х s   ehtiyojlari   tizimida   fa о l   ij о biy   fa о liyat   va   m е hnatning   r о li
al о hida   mazmuniga   ega   bo’lishi.   M е hnatga   as о slangan   ijtim о iy   ehtiyoj   va
manfaatlar   tizimining   qar о r   t о pishi;  
              2.   jamiyat   mazmunini,   uning   riv о jlanish   q о nuniyatlari   m о hiyatini   х ususiy
mulkchilik mun о sabatlari  о rqali b е lgilanishi; 
3.   хususiy   mulk   barcha   mulk   shakllari   qatоri   ravnaq   tоpishi   va   uni
muhоfazalashda   qоnunning,   davlat   hоkimiyatining   alоhida   rоl   yo’nashi;  
4.  fuqarоlarning Yuridik jihatdan bir хil maqоmga egaligi va qоnun оldida tеngligi.
Jamiyatda   ad о latli   sud   tizimining   qar о r   t о pishi   va   uni   fuqar о larni   him о yal о vchi
p о sb о n id о raga aylanishi. 
5.   shaхsning   хususiy   hayoti   va   iqtisоdiy   faоliyatiga   davlat   aralashuvining
qоnun   dоirasida   chеklanishi.   Huquqiy   davlatchilikning   mavjud   bo’lishi;  
6 .   sha х sning   davlat   h о kimiyatiga   nisbatan   mulkiy   va   iqtis о diy   mustaqilligi;  
7.   davlat,   davlat   id о ralari   va   fuqar о lar   huquqning   t е ng   sub’ е kti   sifatida
mun о sabatga kirisha  о lishi, ular sudda t е ng taraflar sifatida mayd о nga chiqa о lishi.
Fuqar о lar   huquqlarini   kaf о latlash   va   ustuv о r   ta’minlash   m ех anizmlarining
yaratilganligi;  
8.   fuqar о lik   jamiyatining   tarkibiy   institutlari,   jumladan   fuqar о larning   o’zini   o’zi
b о shqarish  о rganlari tizimining mavjudligi; 
9.  jamiyatning yuksak ma’naviy-madaniy va ahlоqiy rivоjlanganligi; insоnlar
o’rtasidagi   munоsabatlar   o’zarо   hurmat,   iymоn-insоf   dоirasida,   shaхs   qadrini
e’zоzlash asоsiga qurilganligi. 
Shunday   qilib,   fuqarоlik   jamiyati-har   bir   insоn   manfaatini   ustuvоr   biluvchi,
huquqiy   a’ana   va   qоnunlarga   hurmat   muhiti   shakllantirilgan,   umuminsоniy
qadriyatlar e’zоzlanadigan, insоn huquqlari va erkinliklari so’zsiz ta’minlanadigan,
davlat   hоkimiyatini   samarali   jamоatchilik   nazоrati   mехanizmlari   vujudga
kеltirilgan,   insоniy   munоsabatlar   chuqur   ma’naviy-madaniy   qadriyatlarga
tayanadigan erkin dеmоkratik huquqiy jamiyat.  O’zbеkistоn   Rеspublikasi   Kоnstitutsiyasi   har   bir   insоnning   ehtiyojlari,
manfaatlari,   huquq   va   erkinliklarini   amalga   оshirishga   qaratilgan.   K о nstitutsiya
ins о nni   eng   katta   b о ylik   sifatida   al о hida   ko’rsatgani   h о lda   fuqar о ,   jamiyat   va
davlat   o’rtasidagi   o’zar о   mun о sabatlarning   о qil о na,  huquqiy   hal   etilishini   siyosiy
jihatdan   rasmiylashtiradi.   K о nstitutsiya   va   q о nunlarning   ustunligi,   ularning   ins о n
manfaatlarini him о ya qilishga va ijtim о iy mun о sabatlarni maqbul h о lga k е ltirishga
yo’naltirilganligi   fuqar о lik   jamiyati   as о slarini   qar о r   t о ptirishning   as о siy
о millaridir.  
Fuqar о lik   jamiyatida   q о nun   ustuv о r   bo’lib,   u   ins о nning   o’zini-o’zi   kam о l
t о ptirishiga   yordam   b е radi,   sha х s   manfaatlari,   uning   huquq   va   erkinliklari   to’la
darajada   ro’yobga   chiqishiga   ko’maklashadi.   Ayni   vaqtda   bu   barcha   о damlar
q о nunlarga   so’zsiz   ri о ya   qilishlari   shart   ekanligini   ham   bildiradi.  
O’zb е kist о n   fuqar о lari   K о nstitutsiyada   ko’rsatilgan   huquqlaridan   f о ydalanib,
davlatning   siyosiy   hayotida   t о b о ra   k е ng   ishtir о k   etm о qdalar.  
O’zb е kist о n   R е spublikasi   Birinchi   Pr е zid е nt   I.A.Karim о vning   ta’kidlashicha,
«O’tmish davri  shar о itida fuqar о lik jamiyati as о slarini shakllantirish jarayoni  yuz
b е rayotgan bir  paytda O’zb е kist о n ah о lisi  turli  qatlamlarining manfaatlarini  if о da
etishi l о zim bo’lgan k е ng tarm о qli, ko’ppartiyaviy tizim kabi d е m о kratik institutlar
hamda   b о shqa   jam о at   tashkil о tlarining   qar о r   t о pishi   ham   muhim   ahamiyat   kasb
etm о qda.  
Shu   jihatdan   о lganda,   davlatning   r о li   siyosiy   partiyalar   va   jam о atchilik
harakatlarining   vujudga   k е lishi,   qar о r   t о pishi   va   riv о jlanishi   s е kinlashtirib
qo’yadigan   har   qanday   g’ о v   va   to’siqlarni   bartaraf   etishdan   ib о ratdir» 1
.  
Fuqar о lik   jamiyatidagi   mavjud   manfaatlarni   qan о atlantirish,   ro’yobga   chiqarish
uchun   t е gishli   tashkiliy   tuzilmalar   va   institutlar   shakllanadi.  
Fuqar о lik   jamiyatining   ichki   tizimini   quyidagicha   tasniflash   mumkin.  
Birinchidan,   iqtis о diy   s о hadagi   manfaatlarni   qan о atlantiruvchi   tuzilmalar:  
a)   х ususiy   mulk   as о sida   vujudga   k е ladigan   va   fa о liyat   yuritadigan   n о davlat
tashkil о tlar;  
        b) shirkat  х o’jaliklari va ularning uyushmalari;  v) ijara as о sida ishl о vchi jam о alar; 
g) hissadоrlik jamiyatlari; 
d) mоliyaviy jamg’arma hamda uyushmalar; 
е) ishlab chiqarish kоrpоratsiya, kоntsеrnlari va birlashmalari; 
j)   tadbirkоrlar   uyushmalari   (palatasi)   va   hоkazо.  
Ikkinchidan,   ijtimоiy   sоhadagi   manfaatlarni   ifоdalоvchi   tuzilmalar:  
a)   оila   hamda   uning   manfaatlarini   aks   ettiruvchi   maхsus   tashkilоtlar;  
b) ta’lim-tarbiya muassasalari (maktab, o’rta-maхsus va оliy ta’lim muasasasalari);
       v) jamоat birlashmalari, nоdavlat tashkilоtlar; 
g) fuqarоlarning o’zini o’zi bоshqarish оrganlari; 
d) mustaqil оmmaviy aхbоrоt vоsitalari; 
е ) diniy tashkil о tlar; 
j) milliy-madaniy markazlar; 
z) ko’ngilli jamiyatlar; 
i) jam о atchilik fikrini aniqlash va o’rganish institutlari; 
y) turli ijtimоiy iхtilоflarni adоlatli hal etuvchi tuzilmalar va hоkazо. 
Uchinchidan,   siyosiy   s о hadagi   manfaatlarni   aks   ettiruvchi   institutlar   va
tuzilmalar:  
a) huquqiy davlatning mavjudligi; 
b) siyosiy partiyalar; 
v) ijtim о iy-siyosiy harakatlar; 
g) siyosiy muhоlifatning mavjudligi; 
d) insоn huquqlarini himоyalоvchi institutlar va hоkazо. 
Yuqоrida kеltirilgan tasnif umumiy bo’lib, u eng asоsiy tarkibiy tuzilmalarni
ifоdalaydi.   Albatta,   fuqar о lik   jamiyati   o’zining   rang-barangligi,   turli-tumanligi
bilan   tavsiflanadi.   Unda   turfa   ko’rinishdagi   ma’rifiy,   madaniy   va   b о shqa
mazmundagi   tashkil о tlar   fa о liyat   ko’rsatishi   mumkin.  
Siyosiy   nuqtai   nazardan   bah о laganda   fuqar о lik   jamiyatidagi   siyosiy   tizim   va
siyosiy   b о shqaruvning   mazmun-m о hiyatini   huquqiy   davlatchilik   if о da   etadi. B о shqacha   aytganda,   huquqiy   davlat   fuqar о lik   jamiyatining   siyosiy   m о hiyatini,
siyosiy   shaklini   tashkil   etadi.   Bu   ikki   h о disaning   o’zar о   mun о sabati   shakl   bilan
mazmunning   o’zar о   al о qad о rligini   aks   ettiradi.   Bundan   k е lib   chiqadigan   х ul о sa
shuki, fuqar о lik jamiyati to’la ma’n о da mavjud bo’lishining shak-shubhasiz sharti
huquqiy   davlatning   mavjudligidir.   Va,   aksincha,   huquqiy   davlat   faqat   fuqar о lik
jamiyatid е k   ijtim о iy   mak о nda   qar о r   t о pishi   va   fa о liyat   yuritishi   mumkin.  
Fuqar о lik   jamiyati   bilan   huquqiy   davlatning   o’zar о   nisbatini   iqtis о d   bilan
siyosatning nisbati tarzida iz о hlash o’rinli bo’ladi. Buni O’zb е kist о n mis о lida ham
yaqq о l   ko’rish   mumkin.   Z е r о ,   iqtis о diy   isl о hatlar   t е gishli   d е m о kratik   siyosiy
tuzilmalar,   institutlar   mavjud   bo’lishini   taq о z о   etadi.  
Mamlakatimizda mulk shaklini o’zgartirish,   х ususiylashtirish jarayonlarini amalga
о shirishga   qaratilgan   davlat   tuzilmalari   vujudga   k е ltirildi.  
2.3 .Inson haq-huquqlarini ta’minlash va himoya qilish. O’zbekiston
Respublikasi Mahalla va oilani qo’llab-quvvatlash vazirligining tashkil
etilishi va faoliyati.
Inson   huquqlarini   ta’minlash   borasida   1948   yil   10   dekabrda   qabul   qilingan
Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasining O‘zbekiston parlamenti tomonidan
tasdiqlanganligi   istiqlolning   ilk   yillarida   qabul   qilingan   muhim   xalqaro   huquqiy
hujjat bo‘ldi.
O‘zbekistonda   qisqa   tarixiy   muddat   ichida   milliy   davlatchilikni
shakllantirishning   huquqiy   asoslari   yaratildi.   Mamlakatimiz   barcha   rivojlangan
huquqiy davlatlardagi kabi uch hokimiyatga, ya’ni qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi
va   sud   hokimiyatiga   taqsimlandi.   Xalq   farovonligi   yo‘lida   kuchli   huquqiy
davlatdan   fuqarolik   jamiyati   sari   ildam   qadam   qo‘yish   maqsadida   erkin   bozor
munosabatlariga   asoslangan   kuchli   iqtisodiyot   barpo   etildi.   Shu   tariqa,   yurtimiz
xalqaro   huquqning   to‘laqonli   va   teng   huquqli   sub’ektiga   aylandi.  
Inson huquqlari va erkinliklarini muhofaza qilishning ta’sirli vositasini barpo etish,
xalqaro   tashkilotlar   va   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   bilan   hamkorlikni kengaytirish, davlat muassasalari xodimlari va aholining inson huquqlari bo‘yicha
madaniyatini oshirish maqsadida BMTning Inson huquqlari va boshqaruv tizimini
demokratiyalashni   qo‘llab-quvvatlash   dasturiga   muvofiq,   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   1996   yil   31   oktyabrdagi   Farmoni   bilan   Inson
huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston   Respublikasi   Milliy   markazi   tuzildi.   Farmonda
Inson   huquqlari   bo‘yicha   Milliy   markazning   maqsad   va   asosiy   vazifalari   aniq
belgilab qo‘yildi. 
1996 yil  13 noyabrdagi “Inson huquqlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi
Milliy   markazi   faoliyatini   tashkil   etish   masalalari   to‘g‘risida”gi   Vazirlar
Mahkamasining   qarori   Milliy   markaz   faoliyatining   tashkiliy-huquqiy   asosi
hisoblanadi.   Ushbu   qaror   orqali   Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston
Respublikasi   Milliy   markazi   to‘g‘risidagi   Nizom   va   Milliy   markaz   tuzilmasi
tasdiqlangan.  
                 O‘zbekistonda Inson huquqlari  bo‘yicha milliy institutlarning shakllanishi
mamlakatni   isloh   qilish   va   modernizatsiyalash   jarayonlari   doirasida   davlat   va
jamiyatning   barcha   sohalarida   demokratik   islohotlar   o‘tkazish   amalga   oshirildi.
Jumladan,   davlatimiz   rahbarining   2008   yil   1   maydagi   “Inson   huquqlari
umumjahon   deklaratsiyasi   qabul   qilinganligining   60   yilligiga   bag‘ishlangan
tadbirlar   dasturi   to‘g‘risida”gi   Farmoni   O‘zbekistonda   Inson   huquqlari   bo‘yicha
milliy   institutlarning   huquqiy   maqomini   mustahkamlash   yo‘lida   yana   bir   muhim
qadam bo‘ldi, deyish mumkin. Farmonda inson huquqlarini himoya qilish tizimini
tashkiliy-huquqiy   jihatdan   yanada   takomillashtirish,   shuningdek,   inson   huquqlari
bo‘yicha   milliy   institutlarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash,   moddiy-
texnikaviy   bazani   mustahkamlash,   Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston
Respublikasi Milliy markazi va boshqa milliy institutlar bo‘linmalarining samarali
ishlashi   uchun   zarur   bo‘lgan   sharoitlarni   yaratish   bo‘yicha   kompleks   chora-
tadbirlarni qabul qilish ko‘zda tutilgan. 
Inson   huquqlari   bo‘yicha   milliy   institutlar   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash
to‘g‘risida   qabul   qilingan   me’yoriy   hujjatlar,   xalqaro   standartlarga
muvofiqlashtirish   maqsadlarida   milliy   institutlarning   qonunchilik   asoslarini takomillashtirish   O‘zbekistonning   demokratik   o‘zgarishlarga   sodiqligini   yana   bir
karra namoyish qilmokda. 
Ayni   paytda   mamlakatimizda   faoliyat   olib   borayotgan   inson   huquqlari
bo‘yicha   milliy   institutlardan   Oliy   Majlis   Inson   huquqlari   bo‘yicha   vakili
(Ombudsman),   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Amaldagi
qonunchilik   monitoringi   instituti   faoliyatini   olib   bormoqda.   Bu   tashkilotlarning
harakati,   izlanishlari   o‘laroq,   yurtimizda   inson   huquqlari   muhofazasi   yo‘lida
mustahkam   qonunchilik   tizimi   barpo   etildi.   Istiqlol   yillarida   insonning   asosiy
huquq   va   erkinliklarini   ta’minlashga   doir   konstitutsiyaviy   qonunlar,   kodekslar   va
boshqa   qonunlar   qabul   qilinib,   hayotga   tatbiq   etilmoqda.   “Bola   huquqlarining
kafolatlari   to‘g‘risida”gi,   “Odam   savdosiga   qarshi   kurashish   to‘g‘risida”gi,
“O‘zbekiston   Respublikasida   nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   to‘g‘risida”gi,
“Nodavlat   notijorat   tashkilotlar   faoliyatining   kafolatlari   to‘g‘risida”gi,   “Xayriya
to‘g‘risida”gi   va   boshqa   qonunlarning   qabul   qilinishi   inson   huquqlarini   himoya
qilishning   huquqiy   asoslarini   takomillashtirishga   zamin   bo‘lmoqda.  
Ayni   paytda   mamlakatimizda   inson   huquq   va   erkinliklarining   huquqiy   asoslari
yaratilishi   va   uning   amalda   qo‘llanishi   hamda   kafolatlanishini   kuzatuvchi
mexanizmlardan  yuqorida   tilga   olib  o‘tilgan  institutlar   bilan   bir   qatorda  Oliy   sud
huzuridagi   Sud   qonunchiligini   demokratlashtirish   va   liberallashtirish   hamda   sud
tizimi   mustaqilligini   ta’minlash   bo‘yicha   tadqiqot   markazi   va   Adliya   vazirligi,
Bosh prokuratura, Ichki ishlar vazirligida inson huquqlari bo‘yicha bo‘linmalar va
boshqarmalar samarali faoliyat yuritmoqda. 
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   -   viloyat,   shahar,   tuman
hokimiyatlarining tashkil topishi, ularning vazifalari va faoliyati.  
O‘zbekistonda   davlatning   boshqaruvni   to‘liq   monopoliya   qilishdan
cheklanish   va   fuqarolik   jamiyatini   vujudga   keltirish,   aholi   turli   tabaqalarining
hokimiyat   tizimida   ishtirok   etishini   ta’minlashning   yana   bir   yo‘li   mahalliy  davlat
hokimiyatlarini   shakllantirish   ekanligi   e’tirof   etildi.  
1990-1992-yillari   O‘zbekiston   Respublikasining   yangi   Konstitutsiyasi   qabul
qilingunicha bo‘lgan davrda mahalliy hokimiyat organlari tizimini shakllantirish va ish   faoliyatini   takomillashtirish   maqsadida   bir   necha   huquqiy   hujjatlar   qabul
qilindi.  
Bular   orasida   1992-yil   4-yanvarda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   Respublikasida
mahalliy hokimiyat organlarini qayta tuzish to‘g‘risidagi” qonun alohida ahamiyat
kasb etdi. Bu qonun asosida mahalliy hokimiyat organlari tizimida butunlay yangi
organ-hokimlik   va   hokim   lavozimi   ta’sis   etildi   va   uning   vakillik   organlariga
boshchilik qilishi tamoyillari belgilab qo‘yildi. 
Ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarida   bog‘liqlikni   kuchaytirish   maqsadida,
viloyatlar hokimlari O‘zbekiston Prezidenti tomonidan, tuman va shahar hokimlari
viloyat   hokimi   tomonidan   lavozimiga   tayinlanishi   va   lavozimidan   ozod   qilinishi
hamda bu masalalar  tegishli  xalq deputatlari  Kengashlari  tomonidan tasdiqlanishi
tartiblari belgilandi. Partiya organlarining qaramligiga tushib qolgan ijro organlari-
ijroiya   komitetlari   tugatildi   Hokimlarning   huquqiy   vakolatining   asosi,   avvalo,
Konstitutsiyaning   99   va   102   moddalari   va   yuqorida   tilga   olingan   qonunning   1-
moddasida belgilangan. 
Konstitutsiya va qonun normalarini umumlashtirsak, hokim tegishli  hududda
vakillik hokimiyatiga ham, ijro hokimiyatiga ham boshchilik qiladi va ayni paytda
shu yerdagi mansabdor shaxs hisoblanadi. 
Hokimlar   mahalliy   hokimiyatni   boshqarar   ekanlar,   ular   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   boshqaradigan   yaxlit   ijro   hokimiyat   organlari   tizimi
tarkibiga kiradi. 
Shuningdek   “Mahalliy   davlat   hokimiyati   to‘g‘risida”gi   Qonun   (1993-yil,
sentyabr),   “Xalq   deputatlari   viloyat,   tuman,   shahar   Kengashlariga   saylovlar
to‘g‘risida”gi   Qonun (1994-yil,  may)   kabi  hujjatlar  muhim   o‘rin egallaydiki,  ular
kuchli   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishini   huquqiy   jihatdan   mustahkamlaydi.  
O‘z-o‘zini   boshqarish   muassasalari   faoliyatining   kengayishi   bevosita
mahallalarning   mavqeyini   kuchaytirish   bilan   bog‘liq.   O‘z-o‘zini   boshqarish
organlari   yoki   mahallalarning   vazifasi,   aholini   davlat   va   jamiyat   ishlarida
ishtirokini ta’minlash kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoya qilishda ishtirok
etish bilan cheklanib qolmaydi. Ularning muhim vazifasi har bir shaxsning ongini, ma’naviy   kamolatini   oshirish   uchun,   millatchilik,   mahalliychilik   kabi   salbiy
jihatlarni   yo‘qotish   uchun   ish   olib   borish   va   milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar,
an’analarga,   Vatanga,   davlatga   va   boshqa   fuqarolarning   manfaatiga   hurmat   bilan
qarash ruhida tarbiyalashdir. 
Shuningdek,   mahallalarda   “Mahalla”   xayriya   jamg‘armasi   yordamga   muhtoj
oilalarga yordam  ko‘rsatmoqda.   Bu jamg‘arma 1994-yilda 200 ga yaqin shaxs  va
oilaga   41   ming   189   so‘mlik   yordam   ko‘rsatgan.  
Faqat   O‘zbekistonga   xos   bo‘lgan   va   aynan   mahalla   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
“Korxona-mahalla”   iqtisodiy   hududni   tashkil   qilish   masalasi   katta   umid
uyg‘otmoqda. 1995-yili davomida respublika bo‘yicha shu turdagi 204 ta kichik va
xususiy   korxona   tashkil   qilinib,   ularning   faoliyati   orqali   3300   kishi   ish   bilan
ta’minlangan.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentining   1999-yil   13-yanvarda   “Aholini
aniq   yo‘naltirilgan   ijtimoiy   madad   bilan   ta’minlashda   fuqarolarning   o‘z-o‘zini
boshqarish   organlari   rolini   oshirish   to‘g‘risida”gi   Farmoni   ijtimoiy   himoya
sohasida o‘z-o‘zini boshqarish organlariga yangi vakolatlar berishni ko‘zda tutadi:
1)   fuqarolarning   o‘zini-o‘zi   boshqarish   organlari   ijtimoiy   ro‘lini   oshirish;   2)
hududlarni   ijtimoiy   rivojlantirish;   3)muhtoj   oilalarga   aniq   yo‘naltirilgan   ijtimoiy
madad ko‘rsatishni takomillashtirish. 
Davlat   tomonidan   bajariladigan   vazifalarni   fuqarolarning   o‘z-o‘zini
boshqarish   organlariga   o‘tkazilishi,   nodavlat   tashkilotlar   faoliyatini
takomillashtirish, undagi jamoa ruhi va tabiatini mustahkamlashni, samaradorligini
oshirishni talab qiladi.   1999-yil aprel oyida Oliy Majlis tomonidan qabul qilingan
“Fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlari   to‘g‘risida”gi   qonunning   yangi
tahriri aynan shu maqsadga qaratilgan.  Xulosa
Prezident   Sh.M.Mirziyoyevning   tashabbusi   bilan   2020   yil   18   fevraldagi
“Jamiyatda ijtimoiy-ma'naviy muhitni sog‘lomlashtirish, mahalla institutini yanada
qo‘llab-quvvatlash hamda oila va xotin-qizlar bilan ishlash tizimini yangi darajaga
olib chiqish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5938-son farmoni hamda 2020 yil 18
fevraldagi   “Mahalla   va   oilani   qo‘llab-quvvatlash   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi   PQ-4602-son   qarori   bilan     Mahalla   va   oilani   qo‘llab-quvvatlash
vazirligi   tashkil   etildi.   O‘zbekistonda   mahalla   timsolida   o‘z-o‘zini   boshqaruvchi
ijtimoiy tashkilotlarning noyob shakli azaldan mavjud bo‘lib kelgan. Mahallalarda
obodonchilikka,   xalqning   ma’murligiga,   el-yurt   farovonligiga   xizmat   qiladigan
ishlar  soni  ko‘paydi. Mahalla   davr  o‘zgarishlariga,  talablariga  moslasha  boshladi.
Qadimiy   va   navqiron   mahalla   jonlanib,   unga   fayz   kirdi.  
O‘z-o‘zini   boshqaruvning   moliyaviy   faoliyatini   mustahkamlovchi   choralardan
yana   biri-aholiga   kompleks   tarzdagi   savdo,   mayishiy   va   madaniy   xizmatlar
ko‘rsatadigan guzarlar faoliyatidir. 
Bunday   iqtisodiy   erkinliklar   fuqarolarda   mustaqil   O‘zbekistonda   amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlarga   ishonchini   mustahkamlaydi.
Shuningdek,   har   bir   shaxsning   fikri,   ovozi   e’tiborga   olinishi,   ularni   fuqarolik
jamiyatining a’zosi ekanligini his qilishlari uchun asosiy omil bo‘lib xizmat qiladi. 
Oliy   Majlis   II   chaqiriq   1-majlisida   (2000-yil   22.01)   Birinchi   Prezident
I.A.Karimov   o‘zining   “Ozod   va   obod   vatan,   erkin   va   farovon   hayot-pirovard
maqsadimiz” nomli ma’ruzasida ushbu masalaning dolzarbligini shunday uqtiradi: 
Odamlarning   siyosiy   ongi,   siyosiy   madaniyati,   siyosiy   faolligi   yaksalib   borgani
sari, davlat vazifalarini nodavlat tuzilmalar va fuqarolarning o‘zini-o‘zi boshqarish
organlariga bosqichma-bosqich o‘tkazib borish zarur. 
Bu borada o‘zini-o‘zi boshqaradigan idoralarning, mahallalarning nufuzini va
mavqeyini   oshirish,   ularga   ko‘proq   huquqlar   berish   katta   ahamiyat   kasb   etadi.  
Fuqarolik jamiyatining mustahkam  asoslarini  barpo etish  yo‘lidagi  ishlarimizning
mazmun-mohiyatini   ham   aynan   mana   shu   masala   tashkil   etadi.   Fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlari   mavqeyi   va   jamiyatimizdagi
ahamiyatini oshirishga ham jiddiy e’tibor berildi. Mahallalar nufuzini aholi orasida
yanada   oshirish   maqsadida   fuqarolar   yig‘ini   tarkibiga   «Mahalla   posboni»
jamoatchilik   tuzilmasi   hamda   diniy   ma’rifat   va   ma’naviy   axloqiy   tarbiya
masalalari   bo‘yicha   maslahatchi   lavozimlari   kiritildi.  
Hokimiyat   bo’linish   prinsipi,  Oliy  Majlis,  sud   hokimiyati,  mahalla,   fuqarolarning
o’zini-o’zi boshqarish organlari, ijtimoiy sherikchilik, demokratik islohotlar.  Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Мирзиёев   Ш . М .  Миллий   тараққиёт   йўлимизни   қатъият   билан   давом  
эттириб ,  янги   босқичга   кўтарамиз .  Т . 1. -  Тошкент :  Ўзбекистон .. 2017. 
2.  Мирзиёев   Ш . М .  Буюк   келажагимизни   мард   ва   олийжаноб   халқимиз  
билан   бирга   қурамиз . -  Тошкент :  Ўзбекистон . 2017. 
3.  Мирзиёев   Ш . М .  Қонун   устуворлиги   ва   инсон   маънфаатларини  
таъминлаш  –  юрт   тараққиёти   ва   халқ   фаровонлигининг   гарови . 
Ўзбекистон   Республикаси   Конституцияси   қабул   қилинганининг  24 
йилигига   бағишланган   тантанали   маросимидаги   маърузаси . - 
Тошкент :  Ўзбекистон . 2017. 
4.  Мирзиёев   Ш . М .  Эркин   ва   фаровон ,  демократик   Ўзбекистон  
давлатини   биргаликда   барпо   этамиз . -  Тошкент :  Ўзбекистон .  2017. 
5. Каримов И.А. Инсон унинг ҳуқуқ ва эркинликлари - олий қадрият. Т. 
14. - Тошкент: Ўзбекистон, 2006. 
6. Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. -Тошкент: Маънавият, 
2008. 
7. Каримов И.А. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. – 
Тошкент: Ўзбекистон, 2011. 
8. Каримов И.А. Она юртимиз бахту иқболи ва буюк келажаги йўлида 
хизмат қилиш – энг олий саодатдир. - Тошкент: Ўзбекистон. 2015. 
9. Мустакил Ўзбекистан тарихининг дастлабки сахифалари. - Тошкент, 
2000. 
10.Эркаев А. Ўзбекистон йўли. - Тошкент: Маънавият, 2011. 
11.Мустақиллик: Изоҳли илмий-оммабоп луғат // М.Абдуллаев ва 
бошқалар: тўлдирилган учинчи нашр. - Тошкент: Шарқ, 2006. 
12.2017-2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини 
ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар 
стратегияси. – Тошкент: Maънавият, 2017.  13.Мустақил Ўзбекистон тарихи. Масъул муҳаррир А.Сабиров. - 
Тошкент: Академия, 2013.

Mustaqil Oʻzbekistonda hokimiyatlar boʻlinishi prinsipi

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha