Mustaqillik yillarida Amir Temur davri tarixining tadqiq etilishi

Mavzu:   Mustaqillik yillarida Amir Temur davri tarixining
tadqiq etilishi
Reja
KIRISH
Mustaqillik davri tadqiqotlarida Amir Temur hayoti va faoliyati tahlili 
Me’morchilik va san’at taraqqiyotiga oid tadqiqotlar tahlili 
Amir   Temurning   siyosiy   hokimiyatga   kelishigacha   bo‘lgan   davrdagi
faoliyatining o‘rganilishi 
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO’YHATI
 
– 
  1   KIRISH
Markaziy   Osiyo   mintaqasining   oziga   xos   o‘tmishi,   uning   hududida   ko‘plab
davlat birlashmalarining, xususan, buyuk Amir Temur saltanatining tashkil topishi va
taraqqiy   etganligi,   bu   yerda   sodir   bo‘lgan   jarayonlarning   jahon   tarixidagi   ahamiyati
turli mamlakat tarixchilarining katta qiziqishiga sabab bo‘lmoqda. 
Bugungi   kunda   tarixiy   meros,   tarixiy   xotiraning   qayta   tiklanishi   nafaqat
O‘zbekiston   Respublikasi   rahbariyati   va   tarixchilarining,   shu   bilan   birga   keng
jamoatchilikning diqqat e‘tiborida bo‘lib kelmoqda. Bu esa, O‘zbekiston Prezidenti 
I.A. Karimov tomonidan bir necha marta ta’kidlangan 1
  va O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   maxsus   qarorlari   bilan   belgilanishi   tarix   fani   oldiga   katta
mas’uliyatni yuklaydi. 
Mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   olimlarining   samarali   tadqiqotlari   natijasida
milliy   tariximizning   ilgari   noma’lum   bo‘lgan     sahifalari   ochildi,   tarixiy
o‘tmishimizning   ko‘p   jihatlari   kashf   etildi.   Tarixiy   haqiqatni   tiklash   jarayonida
zamonaviy   yondashuvni   talab   qiladigan   dolzarb   muammolar   mavjud   bo‘lib,   ular
qatoriga, davlatchiligimiz tarixida chuqur iz qoldirgan tarixiy shaxslarning hayoti va
faoliyatini   tadqiq   etish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Shunday   shaxslardan   biri
1
  Каримов И.А.Тарихий хотирасиз келажак йўқ. – Т.: Шарқ, 1998. – 31 б; Ўша муаллиф. Ватан равнақи
учун ҳар биримиз масъулмиз. – Т.: Ўзбекистон, 2001. Т. 9. – Б. 99-104, 220-224.   
– 
  2   Sohibqiron   Amir   Temur   bo‘lib,   “tengsiz   azmu   shijoat,   mardlik   va   donishmandlik
ramzi   bo‘lgan   bu   mumtoz   siymo   buyuk   saltanat   barpo   etib,   davlatchilik   borasida
o‘zidan ham amaliy, ham nazariy meros qoldirdi, ilmu fan, madaniyat bunyodkorlik,
din va ma’naviyat rivojiga keng yo‘l ochdi” 3
.
TARIXIY BILIMLARNING RIVOJLANISHI 
1.1 Mustaqillik davri tadqiqotlarida Amir Temur
hayoti va faoliyati tahlili  
Amir   Temur   hayoti   va   faoliyati   har   bir   davrda   dunyo   olimlarining   diqqat
markazida bo‘lib keldi. G‘arb tarixshunosligida Amir Temur shaxsiga  e’tibor XVIII
asrdanoq   boshlangan   va   kelgusi   davrlarda   uning   hayoti,   faoliyatiga   qiziqish   doimo
ortib   borgan   edi.   Jahon   tarixshunosligida   Amir   Temur   to‘g‘risida   ko‘plab
monografiya   va   maqolalar   yozilib   nashr   etildi.   Ularda   Sohibqironning   davlat,
ijtimoiy-siyosiy   qurilishi,   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar,   ma’muriy   tizim,   harbiy
yurishlar,  diplomatiya,  din,  fan,  madaniyat,  san’at   sohalaridagi   ko‘p  qirrali   faoliyati
yoritilgan.   XX   asr   jahon   sharqshunosligida   mustaqil   ilmiy   yo‘nalish   –
“Temurshunoslik”   shakllandi   va   ular   orasida   R.Grosse,   L.Keren,   Ye.Rose,
X.Xukxem,  F.  Mans,   G. Golombek,  A. Derg,  K. Yenoki,  Ye.  Manu,  M.  Rossati   va
boshqalarning   asarlarini   qayd   etish   o‘rinli.   Bugungi   kunga   kelib   Amir   Temur
haqidagi   o‘rta   asrlarga   oid   ko‘plab   yozma   manbalar   Yevropa   tillarida   bosilib
chiqqan. 1996-yil  boshlarida  chet  el  tadqiqotchilarining Parijda e’lon qilingan Amir
Temur   va   Temuriylar   haqidagi   tadqiqotlari   bibliografiyasi   ro‘yxatiga   450   dan   ortiq
asar   kiritilgan   edi 2
.   2000-yillarga   kelib   o‘tgan   vaqt   mobaynida   yana   50   dan   ziyod
tadqiqot   mavjudligi   aniqlandi 3
.   Amir   Temurning   bunyodkorlik,   ilm-fanga   e’tibori
V.V.Bartold,   A.Yu.Yakubovskiy   asarlarida   ma’lum   bir   ma’noda   o‘z   aksini   topgan
edi 4
. 
2
 Ртвеладзе Э.В, Саидов А.Х. Амир Темур в зеркале мировой истории. Библиография.–Париж, 1996. − 28 с. 
3
 Амир Темур жаҳон тарихида. Муҳaррирлaр: Ҳ. Нурмуҳaмедoв вa бoшқ.  2001. – Б. 213. 
4
 Бартольд В.В. История культурной жизни Туркестана / Соч. – М.: 1963. Том II. Ч. I. – С. 109-166; Якубовский 
– 
  3   Yirik bibliograf   B.V. Lunin mustaqillikkacha bo‘lgan davrda Amir Temur va
Temuriylar davri tarixnavisligini tadqiq etgan. Olim Temuriylar davri tarixi bo‘yicha
bibliografik ko‘rsatkich ham tuzgan 5
.  
1968 yilda akademik I. Mo‘minovning “Amir Temurning O‘rta Osiyo tarixida
tutgan   o‘rni   va   roli” 6
  haqidagi   risolasining   nashr   etilishi   keng   jamoatchilikning   bu
mavzuga qiziqishini avj oldirib yubordi.  
Amir   Temur   hayoti   va   faoliyatiga   qiziqish   hamda   xolis   yoritishga   intilish
O‘zbekistonda   1980   yil   oxirlaridan   boshlandi.   Bu   ilm-fandagi   oshkoralik   to‘lqini
tarix   fanida   nisbatan   erkin   fikrlash,   xolis   ilmiy   xulosalarni   o‘rtaga   tashlash
imkoniyatini   tug‘dirdi   va   mavzuga   taalluqli   sanoqli   maqolalar   e’lon   qilindi.   1990
yillar   boshlarida   B.V.   Lunin,   A.   Ahmedov,   B.   Ahmedov   kabi   olimlar   Amir   Temur
tarixini qayta, xolis o‘rganish masalasini ko‘tarib chiqib, uning shaxsiga yuqori baho
berdilar.  
Amir   Temur   shaxsini   xolis   o‘rganish   masalasi   shubhasiz,   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   I.A.  Karimov  nomi   bilan   chambarchas   bog‘liq.  Zero,  uning
tashabbusi   bilan   Amir   Temur   tarixini   har   tomonlama   chuqur   o‘rganish   va   tadqiq
qilish   kerakligi,   tarixiy   adolatni   qaror   toptirish   zamonaviy   temurshunoslikning
muhim   vazifalaridan   biri   ekanligi   e’tirof   etildi.   1993-yil   31-avgustda   Toshkentda
Amir   Temur   xaykalining   ochilish   marosimidagi   nutqida   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   I.A.Karimov:   “Amir   Temur   mamlakat   qudratini   har   sohada   yuksaklikka
ko‘tarib,   dunyoga   mashhur   qildi.   Amir   Temur   davlati   qurilishi,   harbiy   san‘ati   ko‘p
asrlar davomida Sharqu G‘arb davlatlariga o‘rnak va andoza bo‘ldi. Uning zamonida
madaniyat,   ilmu-fan   me’morchilik,   tasviriy   san’at,   musiqa,   she’riyat   beqiyos   rivoj
А.Ю.   Мастера   Ирана   и   Средней   Азии   при   Тимуре.   Иранское   искусство   и   археология.   III   Международный
конгресс. – М.–Л., 1939.  
5
  Лунин   Б.В.   История,   культура   и   искусство   времени   тимуридов   в   советской   литературе   (библиографический
указатель) // ОНУ. – Т.: 1969. − № 8-9. – С. 100-145. 
6
  Мўминов   И.М.   Амир   Темурнинг   Ўрта   Осие|  тарихида   тутган   ўрни   ва   роли  	е|зма   манбалар   маълумотлари
асосида. – Т.: 1968. – 51 б. 
– 
  4   topdi, xalqimizning ko‘p an’analari takomiliga yetdi” 7
, – deb juda to‘g‘ri ta’kidladi.
Amir   Temur   tavalludining   660   yilligini   nishonlash   to‘g‘risida   va   1996-yilni   “Amir
Temur yili” deb e’lon qilish to‘g‘risida hukumat qarorlari temurshunoslik sohasining
keyingi taraqqiyoti uchun katta zamin yaratdi. Amir Temurning dunyo  sivilizatsiyasi
rivojiga   qo‘shgan   hissasi,   tarixdagi   buyuk   xizmatlari   YUNESKO   tomonidan   e’tirof
etilib, uning 660 yillik yubileyi Parijda keng nishonlandi. 
1998-yilda   Prezident   I.A.   Karimovning   tarixchilar   bilan   uchrashuvi,   eng
muhimi “O‘zbek xalqi davlatchiligi tarixi konsepsiyasi”ning yaratilishi, hamda unda
Amir   Temur   va   Temuriylar   davri   alohida   bosqich   etib   belgilanganligi   kelgusi
tadqiqotlar   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   Tabiiyki,   mazkur   tadbirlar
O‘zbekistonda   Amir   Temur   hayoti   va   faoliyatiga   oid   ilmiy   bilimlarning   rivojiga,
yangicha yondoshuvlarning shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qildi.  
Turli   yozma   manbalar   o‘zbek,   fors,   arab   tilida   bitilgan   manbalardan   olingan
faktik ma’lumotlar asosida O‘zbekiston davlatchiligi tarixiga borib taqaluvchi o‘zbek
davlatchiligi   tarixi,   ayniqsa,   yirik   davlat   arbobi   Amir   Temur   davridagi   rivojini
yoritgan   ko‘pgina   tadqiqotlar   yaratildi.   Ayniqsa,   Parijda   o‘tkazilgan   “Temuriylar
davrida   ilm-fan,   madaniyat   va   maorifning   gullab   yashnashi”   mavzudagi
konferensiyada   o‘zbek   olimlarining   mavzuni   asosiy   manbalar   yordamida   yoritib
berishi   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.  Bu   o‘rinda   “Amir   Temur   jahon  tarixida” 8
  nomli
asarni   alohida   ko‘rsatib   o‘tish   lozim.   Unda   juda   jonli,   asosli   tarzda   Amir   Temur
davlati tarixi, Sohibqironning mamlakatni chet el bosqinchilari hukmronligidan ozod
qiluvchi   xalqlarning   kurashi,   Amir   Temur   davlatining   iqtisodiy   o‘sishi   va   savdo
aloqalari,   xalqaro   aloqalar   va   diplomatiya,   ilm-fan   va   madaniyati   har   tomonlama
ochib   berilgan.   Ushbu   kitobga   bo‘lgan   qiziqish   bu   asarni   2001-yilda   qayta   nashr
etishga olib keldi. 
7
 Каримов И.А. Тошкентда Амир Темур хайкалини очилишига бағишланган тантанада сўзланган нутқ 1993 йил 
31 август… – Б. 360-362.  
8
 Амир Темур жаҳон тарихида. Муҳaррирлaр: Ҳ. Нурмуҳaмедoв вa бoшқ. 2001. – Б. 213. 
– 
  5   1996-yili chop etilgan yana bir yirik asar “Temur va Ulug‘bek davri tarixi” 9
dir.
Unda   Amir   Temur   va   Temuriylar   davrini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   manbalar,   bu
davrni   o‘rganishga   xizmat   qiluvchi   adabiyotlar,   Temur   obrazining   folklorda   aks
etishi,   Temur   va   Ulug‘bekning   tarjimai   holi,   Temur   va   Ulug‘bek   davridagi
ijtimoiyiqtisodiy, siyosiy va madaniy hayot masalalari atroflicha yoritilgan.    
 Me’morchilik va san’at taraqqiyotiga oid
tadqiqotlar tahlili 
Amir   Temurning   madaniyat   va   san’at   taraqqiyotiga   e’tibori,   homiyligi
natijasida, uning davlatida me’morchilik, shaharsozlik, xattotlik, musiqa kabi sohalar
rivojlandi.   Ta’kidlash   joizki,   sovet     tarixshunosligida     Amir   Temur   davri
me’morchiligi   rivoji   G.A.Pugachenkova,   P.Zohidov,   L.I.Rempel,   N.Norqulov,
O‘.Alimov   tomonidan   o‘rganilgan.   Biroq   ayrim   tadqiqotlarda   ham   o‘z   davrining
mafkuraviy   tazyiq   sezilgani   bois,   me’morchilikning   sun’iy   rivoji,   Amir   Temurning
bu   boradagi   o‘rniga   e’tibor   berilmaganligi   kuzatiladi.   O‘zbekiston   mustaqillikka
erishgandan  so‘ng, mazkur  olimlar avvalgi tadqiqotlaridan   farqli o‘laroq, madaniyat
va   san’at   taraqqiyotida   Amir   Temurning   o‘rni   va   homiyligini   yangicha   nuqtai
nazardan mushohada qildilar. 
Mustaqillik yillaridagi tadqiqotlarda Amir Temur saltanatida me’morchilikning
o‘ziga   xos   xususiyatlari   tahlil   qilindi   va  turli   fikrlar   mavjudligi   aniqlandi.  Xususan,
Amir   Temur   me’morchiligiga   oid   tadqiqotlar   ichida   P.   Zohidovning   izlanishlarini
alohida   ta’kidlash   darkor.   Uning   “Temur   davrining   me’moriy   qahkashoni”   nomli
asarida Amir Temur davri me’morchiligining yetuk yodgorliklarini tarixiy manbalar
asosida tahlil qilingan 10
.  
P.   Zohidov   imoratlarni   qurgan   ustalar   to‘g‘risida   ma’lumotlarini   tarixiy
manbalardagi   dalillar   bilan   asoslaydi.   Masalan,   Samarqand   shahridagi   Bibixonim
9
  Темур   ва   Улуғбек   даври   тарихи.   –   Бoш   муҳaррир:   A.   Aсқaрoв.   Мaсъул   муҳaррир     O.Oдилxoн   Т.:     Қомуслар
Бош таҳририяти, 1996.  
10
 Зоҳидов П. Темур даврининг меъморий қаҳкашони. – Т.: Шарқ, 1996. − Б. 16, 47−48. 
28
 Ўша асар. − Б. 26. 
– 
  6   masjidining   qurilish   sanasi,   ustalar,   imoratning   qurilishiga   daxldor   tarix,   binoning
tavsifi   va   keyingi   taqdiri   to‘g‘risida   ma’lumotlar   qayd   etgan 28
.   Asarning   qimmati
yana   shundaki,   kitob-albom   shaklida   yaratilgan   bo‘lib,   rangli   suratlar   me’moriy
obidalar haqidagi tasavvurni kitobxonning ko‘z oldiga keltirish imkonini beradi.  
P.   Zohidovning   boshqa   izlanishlarida,   tarixiy   dalillar   asosida   Xorazmda   ham
Amir Temur tomonidan Oqsaroy degan yana bir imorat qurgani haqidagi fikri fanda
yangilikdir 11
.  
Amir Temur davri me’morchiligiga oid tadqiqotlar ichida G.A.Pugachenkovaning
izlanishlari   ham   diqqatga   sazovordir.   Olima   Amir   Temur   qurdirgan   binolarning
ulug‘vorligi   va   bezaklariga   yuqori   baho   berib,   me’morchilik   san’atida   hech   qachon
bunday yuksak badiiy saviyaga erishilmagan 12
, deb yozadi.  
Me’morchilik   san’ati   rivojida   mahalliy   va   chetdan   keltirilgan   ustalarning
hamkorligi   keng   ko‘lamda   inshootlar     barpo   etilishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatgani
masalalari U.Uvatov, A. Muhammadjonov, A. O‘rolov, M. Hojixonov tadqiqotlarida
o‘z   aksini   topgan.   Jumladan,   A.   Muhammadjonov   Hindistondan   olib   kelingan
yuzlarcha mohir g‘isht teruvchi binokorlar bilan bir qatorda Xorazm, Isfahon, Sheroz,
Halab   va   Sharqning   boshqa   ko‘pgina   shaharlarining   mashhur   usta   hunarmandlari
mamlakatda go‘zal imoratu inshootlar bino qilganini e’tirof etadi 31
.  
A.   Malikovning   Xorazmlik   ustalarning   Amir   Temur   davrida   Samarqandning
qurilishlarida ishtirokiga doir mulohazalarida 13
  Shahrisabzdagi  Oqsaroy va Jahongir
maqbarasi, Buxorodagi Chashmayub maqbarasining qurilishidagi xizmatlarini e’tirof
etadi va maqbara naqshlarini texnik jihatlarini Ko‘hna Urganchdagi To‘rabek hokim
maqbarasi naqshlariga yaqinligini ta’kidlaydi.   
11
 Зоҳидов П. Амир Темур Хоразмда қурдирган Оқсарой // Амир Темур ва темурийлар даври: янги тадқиқотлар.
Б. 95−101. 
12
 Пугаченкова Г.А.  Темур ва Улуғбек даврида ижтимоий−иқтисодий ҳае|т // Темур ва Улуғбек даври тарихи ...
Б. 160; Ахмедов Б., Мукминова Р., Пугаченкова Г. Амир Темур ... − С. 147, 158.   31
 Муҳаммаджонов А. Темур ва
темурийлар салтанати … − Б. 38. 
13
  Маликов   А.М.   Хоразмлик   усталарнинг   Амир   Темур   даврида   Самарқанднинг   қурилишиларида   иштирокига
доир // «Амир Темур ва унинг жаҳон тарихидаги ўрни» Халқаро конференция тезислари. – Б. 85-86. 
– 
  7   G.   Ostonovaning   “Ahmad   Yassaviy   maqbarasi   qurilishi   tarixidan”
maqolasida 14
 manbalar, XX asr davomida yaratilgan tadqiqotlar asosida Amir Temur
Ahmad   Yassaviy   qabri   ustiga   buyuk   va   salobatli   go‘zal   maqbara   qurishga   farmon
bergani,   uning   qurilish   tarixi   saqlanishi   haqida   fikr   yuritiladi.   Tadqiqotchi   bu   asriy
yodgorlik Amir Temur davri me’morchiligining toj asari bo‘lib, bir vaqtlar “Ikkinchi
Makka” maqomini olganligiga urg‘u beradi. 
S.   Asqarxo‘jayev   “Temuriylar   davri   me’morchiligining   ma’naviy   mohiyati
xususida”   nomli   maqolasida 15
  Amir   Temurning   Shahrisabzda   qurdirgan   binosi
peshtoqiga:   “Agar   bizning   qudratimizni   bilmoqchi   bo‘lsangiz,   biz   qurgan
binolarimizga boqing” deb yozdirgan so‘zlariga urg‘u berib, Temuriylar bu qaydlarga
amal qilganlarini tahlil qilib beradi. 
A.   Arapovning   “Amir   Temur   me’moriy   obidalari   tarixiy   bilimlar   manbai
sifatida”   nomli   maqolasida   esa   muallif   Sohibqironning   buyrug‘i   bilan   qurilgan
me’moriy obidalar haqida jumladan, Kesh (Shahrisabz)dagi shayx Shamsiddin Kulol,
Samarqanddagi   shayx   Nuriddin   Basir,   shayx   Burxoniddin   Sagarji,   Toshkentdagi
shayx Zayniddin Quyi Orifoniy, shayx Zangi ota va uning ayoli Ambar bibi, 
Turkistondagi   Ahmad   Yassaviy   maqbarasining   go‘zal   xususiyatlari   xususida   fikr
yuritadi 16
.  
Tadqiqotchi   N.   Rajabova   Amir   Temur   davriga   oid   arxeologik   yodgorliklarni
o‘rganilishi tarixiga murojaat etib, bu davr yodgorliklari endi tadqiq etilayotganligiga
urg‘u beradi 17
.   
14
  Остонова   Г.   Аҳмад   Яссавий   мақбараси   қурилиши   тарихидан   //   Амир   Темур   ва   темурийлар   даври:   янги
тадқиқотлар. Конференция материалари … – Б. 115-128. 
15
  Асқархўжаев   С.   Темурийлар   даври   меъморчилигининг   маънавий   моҳияти   хусусида   //   Амир   Темур   ва
темурийлар даври: янги тадқиқотлар. Конференция материаллари … –     Б. 190-196.  
16
  Арапов   А.   Памятники   Амира   Темура   как   источник   исторического   знания   //   Темурийлар   даври   маданий
е|дгорликлари. Конференция материаллари … – Б. 70-71. 
17
 Ражабова Н. Қарши воҳасида Амир Темур даврига оид археологик 	
е|дгорликларни ўрганилиши // Темурийлар
салтанатида давлатчилик ва ренессанс ... – Б. 105-108. 
– 
  8   Ma’lum   bo‘ladiki,   mazkur   tadqiqotlarda   o‘sha   davr   me’morchilik   san’ati
yuksalishida   Movarounnahrda   mahalliy   an’analar,   malakali   mutaxassislar   avvaldan
borligi hamda mahalliy va chetdan keltirilgan ijodkorlar hamkorligi mavjud bo‘lgani
e’tirof etiladi.  
“Amir Temur jahon tarixida” nashrida Sohibqiron saltanatida amaliy san’at o‘z
navbatida   me’morchilik   keramikasi,   parchin,   relefli   (bo‘rtma)   sirli   terrakota,
mozaika, g‘ishtli mozaika, monumental (mahobatli) rassomlik, tosh o‘ymakorligi va
yog‘och   o‘ymakorligi   hamda   badiiy   hunarmandchiligi   o‘sha   davr   madaniyatining,
jahon sivilizatsiyasi  tarixidagi ajoyib sahifa bo‘ldi, deb baho berilgan 18
. Samarqand,
Buxoro,   Shahrisabz,   Marv,   Hirot,   Mashhad,   Sheroz,   Kermon,   Tabriz   kabi   shaharlar
san’at   va   badiiy   hunarmandchilikning   dong   taratgan   markazlariga   aylangan.
Tadqiqotlarda   Markaziy   Osiyo   va   Yaqin   Sharq   mamlakatlarida   sopolni   bezatishda
yangi   an’analarning   texnologik   asoslari   umumiy   tarzda   “Temuriylar   uslubi”   deb
nomlangan.   Bu   uslub   XIII−XIV   asrlardagi   sirlangan   buyumlardagidan   tubdan   farq
qiladi 19
.    
Amir Temurning siyosiy hokimiyatga kelishigacha bo‘lgan davrdagi
faoliyatining o‘rganilishi 
 
Amir   Temurning   siyosiy   faoliyati   haqida   so‘z   borar   ekan,   eng   avvalo,   uning
hokimiyatga   kelgunga   qadar   bo‘lgan   davriga   katta   e’tibor   qaratilganligini   aytish
lozim.   Chunki   tadqiqotlarning   aksariyatida   Sohibqironning   siyosiy   hokimiyatga
kelishi muammolari XIV asrning 60 – 70-yillarida Movarounnahrdagi siyosiy ahvol,
Amir Temurning amir Husayn bilan ittifoqi, sarbadorlar harakatiga Amir Temurning
munosabati, Sohibqironning siyosiy hokimiyatga kelishi kabi masalalar bilan bog‘liq
holda   o‘rganishni   taqozo   etadi.   Temuriylar   davri   tarixiga   oid   yozma   manbalarning
18
 Ўша асар. − Б. 165. 
19
 Амир Темур жаҳон тарихида … Муҳaррирлaр: Ҳ. Нурмуҳaмедoв вa бoшқ.   2001. − Б. 161.  
– 
  9   ko‘pchiligida   Amir   Temurning   hayotiga   daxldor   tarixiy   voqealar,   ayniqsa   uning
siyosiy   maydonga   kelishi   sabablarini   bayon   qilib,   ularda   muarrihlarning   shaxsiy
munosabatlari bildirilgan. Shuni qayd etish kerakki, ularda bildirilgan umumiy fikrlar
Amir   Temurning   yoshlik   yillariga   va   uning   1344   –   1347-yillarda   Movarounnahrda
Chig‘atoy ulusining oxirgi mo‘g‘ul xoni Qozon Sultonxon (1332 − 1347) bilan amir
Qazog‘on o‘rtasida yakka hukmronlik uchun bo‘lgan janglardagi ishtiroki, hokimiyat
amir   Qazog‘on   qo‘liga   o‘tib,   bu   bilan   boshqaruvda   amirlar   hukmdorligi   davri
boshlangani masalalariga qaratilgan.  
Qozonxon davrida Movarounnahrda itoatsizlik boshlangan bo‘lib, xon har kuni
yuzlab   odamlarni   oliy   jazoga   hukm   qilardi.   A.   Ziyo   bu   ahvolni   sharhlar   ekan,
Chig‘atoy   ulusi   xonlarining   Movarounnahrdagi   mavqei   zaiflashib,   mahalliy   amirlar
ularga o‘z hukmlarini o‘tkazish va xonlik bilan raqobatlashish qudratiga ega bo‘lgani
bois,   amir   Qazog‘on   ulus   hukmdori   Qozon   Sultonxonni   jangda   yengib   qatl   etdi,
degan fikrni bildirdi 20
.  
Ba’zi tadqiqotlarda amirlardan Bayon Sulduz bilan Hoji Barlos Qazog‘onning o‘g‘li
amir Abdullohga qarshi chiqib, Samarqandga yurish qilgani va Movarounnahrni o‘z
tasarrufiga olib, chingiziy Yasun Temurxonning o‘g‘li Temurshoh o‘g‘lonni (1358 −
1359)  xon qilib ko‘targani  ham  ta’kidlangan 21
. Demak, davlatda amirlar boshqaruvi
chog‘ida nomiga xon tayinlash an’anasi Amir Temurgacha ham bo‘lgan.   
Nizomiddin Shomiy bu  haqda  shunday  yozadi:   “Amir   Bayon  Sulduz va  amir
Hoji Barlos mamlakatni va viloyatlarni o‘z tasarrufiga oldi. Amir Bayon mamlakatni
boshqarish   ishida   g‘ofillikda   sharobxo‘rlik   va   aysh−ishrat   bilan   mashg‘ul   bo‘ldi
siyosat   maqomiga   kelganda   sustlik   va   beparvolik   qilardi.   Donishmandlar
demishlarki: “Mulk (podshohlik) siyosatsiz  barqaror turmas va qilichsiz mustahkam
bo‘lmas”.   Sharafiddin   Ali   Yazdiy   “Zafarnoma”sida   ham   shu   mazmundagi   so‘zlarni
20
 Зие| А. Амир Темур ва Туғлуқ Темур // Шарқшунослик. – Т.: 1996. − № 6. – Б. 83. 
21
  Темур   ва   Улуғбек   даври   тарихи   ...   –   Б.   72;   Бўриев   О.   Темурийлар   даври   манбаларида   Чағони	
е|н.   –   Т.:   Фан,
2001. – Б. 5-7; Ахмедов Б., Мукминова Р., Пугаченкова Г. Амир Темур.– С. 19-20. 
– 
  10   o‘qiymiz.   Natijada   ular   davrida   o‘lkada   tartibsizliklar   boshlandi.   Barlos   amirlari
Shaxrisabzni,   jaloyirlardan   amir   Boyazid   Xo‘jandni,   amir   Qazog‘on   xonadonidan
bo‘lgan   amir   Husayn   Balxni,   naymonlardan   bo‘lgan   amir   Hamidxoja   Shibirg‘onni,
amir   Shohmuhammad   Badaxshoniy   Ko‘histonni,   amirlar   Kayxisrav   va   O‘ljoytu
Aperdi   ittifoq   bo‘lib   Xatlonni   o‘ziga   bo‘ysundirdilar.   Shunday   bo‘linish   oqibatida
fitnafasodlar   ko‘payib,   mamlakatda   tartibsizliklar   boshlandi.   Bunday
tartibsizliklardan foydalanib, Movarounnahrga mo‘g‘ul xoni Tug‘luq Temur bostirib
keladi 22
.    
Sarbadorlar   harakati   faqat   mo‘g‘ul   bosqinchilariga   emas,   balki   mahalliy
amaldorlarga   ham   qarshi   qaratilganligi   fanda   qayd   etilgan.   Ammo   ular   amalga
oshirgan demokratik tadbirlar xususida aniq fikrga kelinmagan. Tarixchilar Xuroson
va Samarqand sarbadorlar harakatining o‘xshash tomonlarini yoritganlar, ammo bular
orasidagi   farqlarni   to‘la   qiyosiy   tahlil   qilmaganlar.   Fikrimizcha,   farq   bu   harakatga
berilgan   bahoda   bo‘lsa   kerak.   Tadqiqotlarda   Xuroson   sarbadorlari   faoliyati   xalq
harakati sifatida ijobiy baholangan 23
.  
Umuman olganda sarbadorlar harakati tadqiqotlarda turlicha izohlangan: Ba’zi
tadqiqotchilar   sarbadorlar   harakatini   salbiy   baholab,   ularning   rahnamolarini
avantyurachilar,   deb   ayblashlarini,   ularning   qatl   etilishini   ma’qullashlarini   xato   deb
o‘ylaymiz.   Qayd   etish   kerak,   bu   harakat   mo‘g‘ullarga   qarshi   ko‘tarilgan   Mahmud
Tarobiy qo‘zg‘olonining mantiqiy davomidir. Sarbadorlar harakati masalasining to‘liq
bahosi   fanda   hali   o‘zining   uzil-kesil   yechimini   olmagan   va   harakatning   tarixiy
ahamiyati   xususida   yaxlit   bir   to‘xtamga   kelinmagan.   Fikrimizcha,   keyingi   yangi
tadqiqotlarda   birlamchi   manbalarga   tayangan   holda   izlanishlarni   davom   ettirish
maqsadga muvofiq. Shu o‘rinda Muiniddin Natanziy “Muntaxab ut-tavorixi Muiniy”
asaridagi   mavzuga   doir   ma’lumotlar   hanuzgacha   tadqiqotlarga   jalb   qilinmaganligini
aytish lozim. 
22
 Натанзий Муиниддин. Соҳибқирон ҳае|тидан лавҳалар … – Б. 5 . 
23
 Каримов Ш., Шамсутдинов Р. Ватан тарихи.  Т.: Ўқитувчи, 1997. − Б. 363.  
– 
  11   Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   1340   –   1360-yillardagi   Movarounnahr
siyosiy hayoti, 1360 – 1370-yillarda Amir Temurning siyosiy faoliyati ham fanda kam
o‘rganilgan,   voqeliklar   ko‘proq   axborot   shaklida   bayon   etilgan   va   tadqiqotlarning
aksariyatida   mualliflar   asosan   1370-yildan   keyingi   siyosiy   voqealarga   e’tibor
berganlar
– 
  12   XULOSA 
Mazkur   bitiruv   malakaviy   ishda   Amir   Temur   hayoti   va   faoliyatiga   oid
mustaqillik   yillarida   amalga   oshirilgan   ilmiy   tadqiqotlar,   yozma   manbalar   nashrlari,
tarjimalari   tarixshunoslik   nuqtai   nazaridan   tadqiq   va   tahlil   etildi.   Ta’kidlash   joizki,
mazkur   yillarda   O‘zbekistonda,   qisqa   muddat   ichida,   Amir   Temur   saltanati   tarixiga
oid yozma manbalarning bir qismi ilmiy muomalaga kiritilgan va salmoqli tadqiqotlar
amalga oshirilgan. 
Sovet   tarixshunosligida   esa   o‘z   davrining   xos   mafkuraviy   yondashuviga
qaramay,   ma’lum   ishlar   amalga   oshirilgan.   Xususan,   B.V.   Lunin,   I.M.   Mo‘minov,
A.O‘rinboyev,   R.   Mukminova,   D.   Yusupova,   P.   Zohidov,   N.   Norqulov,   O‘.   Alimov
kabi   olimlarning   mustaqillikkacha   bo‘lgan   davrda   ham   temurshunoslikning   rivojiga
tamal   toshini   qo‘yganliklarini   ta’kidlash   zarur   va   ularning   ilmiy   tadqiqotlarini   tom
ma’noda mustaqillik davrida Amir Temur saltanati tarixini yoritishda, temurshunoslik
sohasida amalga oshirilgan ishlarni rivojlanishida manbaviy asos bo‘lib xizmat qildi,
deb   aytish   mumkin.   Zero,   aynan   ular   mustaqillik   yillarida   chop   etilgan   yirik
fundamental nashrlarda Amir Temur hayoti va faoliyati tarixini mukammal 
yoritishdagi xizmatlarini e’tirof etish zarur.  
  13   FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI 
 
I.   Rahbariy   adabiyotlar :
 
1. Mirziyoyev   Sh.М.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi .  28-dekabr 2018-yil. 
2. Кaримoв   И.A.Тoшкентдa   Aмир   Темур   xaйкaлини   oчилишигa
бaғишлaнгaн   тaнтaнaдa   сўзлaнгaн   нутқ   //   Кaримoв   И.A.   Еҳтирoм.   1993
йил   31   aвгуст   //   Ўзбекистoн:   Миллий   истиқлoл,   иқтисoд,   сие|сaт,
мaфкурa.–Т.: Ўзбекистoн, 1996. Жилд  II.   
 
II. Manbalar 
1. Aмир   Темур   aждoдлaри   (Шaрaфиддин   Aли   Яздийнинг   “Зaфaрнoмa”
aсaридaн термa-тaржимa) / Фoрс тилидaн тaржимa, кириш сўз вa изoҳлaр
муaллифи O. Бўрийев. – Т.: Қoмус, 1992.  
2. Aмир   Темур   Кўрaгoн.   Зaфaр   йўли.   Тaржимaи   ҳoл   /   Нaшргa   тaй	
е|рлoвчи,
тaржимoн,   сўз   бoши   вa   изoҳлaр   муaллифи   Aшрaф   Aҳмaд.   –Т.:   Нур,
1992.−112   б.   3.3.   Aмир   Темур   Кўрaгoн.   Тузуки   Темурий   /   Тaбдил   вa
нaшргa   тaй	
е|рлoвчилaр:   Ҳ.Бoбoбекoв,   Ҳ.Бoбoйев,   A.Қурoнбекoвлaр.   –   Т.:
Мaxпирaт нoмидaги Ўртa Oси	
е| xaлқлaри институти. 1999.  
3. Aмир   Темур   Кўрaгoн.   Зaфaрнoмa   /   Сўзбoши,   тaбдил   муaллифлaри
Ҳ.Бoбoбекoв, Ҳ. Бoбoйев, A. Қурoнбекoв. – Т.: Мaxфирaт нoмидaги Ўртa
Оси	
е| xaлқлaри институти, 2000.  
4. Ҳ.,Қурoнбекoв A., Бoбoкaлoнoв З., Мирзaйев Т. – Т.: Фaн, 2004.   
5. Вaмбери   X.   Буxoрo  	
е|ҳуд   Мoвaрoуннaҳр   тaриxи.   Китoбдaн   пaрчaлaр   /
Тўплaди С. Aҳмaд. – Т.: Адаби	
е|т вa сaнъaт, 1990.  
6. Мирзo Улуғбек. Тўрт улус тaриxи / Б. Aҳмедoвнинг кириш сўзи, изoҳлaри
вa   тaҳрири   oстидa.   Фoрс   тилидaн   Б.   Aҳмедoв,   Н.   Нoрқулoв,   М.   Ҳaсaний
тaржимaси. – Т.: Чўлпoн, 1994.    
7. Низoмиддин   Шoмий.   Зaфaрнoмa   /   Фoрс   тилидaн   ўгирувчи   Юнусxoн
Ҳaкимжoнoв.   Тaржимaни   қaйтa   ишлaб   нaшргa   тай	
е|рловчи   вa   мaсъул
муҳaррир   A.   Ўринбoйев.   Изoҳлaр   вa   луғaтлaрни   тузувчи   Ҳ.   Кaрoмaтoв
(геoгрaфик нoмлaр изoҳи O. Бўриевники). Ҳoфизи Aбрунинг 
  14     15