Mustaqillik yillarida arab xalifaligi istilosi davri tarixining o’rganilishi

“ MUSTA QILLIK  Y ILLA RIDA  A RA B X A LIFA LIGI  ISTILOSI  DA VRI
TA RIX IN IN G O‘RGA N ILISHI”
MUNDARIJA:
KIRISH ............................................................................................................................................................... 2-5
I   BOB.   ARAB   XALIFALIGINING   TASHKIL   TOPISHI   VA   UNING
TARIXDA TUTGAN O‘RNI .......................................................................................................... 6-17 
1.1.  Mustaqillik yillarida  Arab xalifaligining tashkil topishining o‘rganilishi ........... 6-
13 
1.2. Arab xalifaligi tarixiga oid manbalar tavsifi .................................................................. 14-17
II   BOB.   ARAB   XALIFALIGI   TARIXINING   RUS,   O‘ZBEK   VA   CHET
ELLIK TARIXCHILAR TOMONIDAN O‘RGANILISHI .................................. 18-25
2.1. Arab xalifaligi tarixi rus va o‘zbek tarixchilari nigohida ....................................... 18-21
2.2.   Xorijiy   mamlakatlarda   Arab   xalifaligi   tarixining   o‘rganilishi ………………..… 22-
25
XULOSA ...................................................................................................................................................... 26-27
FOYDDALANILGAN   MANBALAR   VA   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI … 28-
29 
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Bashariyat   moddiy   ne‘matlarni   ishlab   chiqarish,
tabiat,  jamiyat   va   inson   tafakkurida  amal   qiladigan   qonuniyatlarni   bilish,   moddiy
xamda   ma‘naviy   olam   xaqidagi   bilimlarni   yoshlarga   o‘rgatish   yo‘li   bilan
rivojlanadi.   Bu   jarayonlarga   yetarli   axamiyat   bermaslik ,   ularning   birontasini
e‘tibordan   chetda   qoldirish   jamiyatni   inqirozga   olib   keladi.   Moddiy   ne‘matlarni
ishlab   chiqarish   umuminsoniy   tajriba   bo‘lib,   u   jamiyatning   iqtisodiy   negizini
yaratishga yo‘nalgan. Ishlab chiqarish qonuniyatlari, printsiplari, usullarini iqtisod
fanlari o‘rganadi. Tabiat, jamiyat va tafakkur xodisalarini falsafa, tabiiy va ijtimoiy
fanlar tadqiq etadi. Bu fanlar soxasida to‘plalgan bilimlar insoniyatning o‘zi uchun
xiemat qiladi. Zero, bashariyat to‘plangan bilimlardan amaliyotda foydalanish yo‘li
bilan   o‘zini   tabiiy   injiqliklardan   -   ochlikdan,   sovuqdan,   ofatlardan ,   shuningdek,
iqtisodiy va siyosiy tanazzuldan ximoya qiladi. 
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   bevosita   tashabbusi   bilan   qabul
qilingan   hamda   izchil   amalga   oshirilayotgan   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustivor   yo‘nalish   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi
taraqqiyotning   yangi   bosqichini   boshlab   berdi.   Bu   jarayonning   amaliy   natijalari,
belgi   va   xususiyatlari   bugungi   kunda   hayotimizning   barcha   jabhalarida ,   eng
muhimi,   xalqimizning   ongu   tafakkuri,   intilishi   va   harakatlarida   yaqqol   ko‘zga
tashlanmoqda.
Harakatlar   strategiyasi   odamlarni   ochiqlik,   oshkoralik,   shaffoflik   muhitida
yashash   va   ishlashga   da‘vat   etmoqda.   Har   bir   soha   faoliyati   ulkan   ta‘sir   kuchiga
ega   bo‘lgan,   fuqarolik   jamiyatining   ajralmas   bir   qismi   bo‘lgan   jamoatchilik
nazorati   ostida   rivojlanishi   zarurligini   kun   tartibiga   qo‘ymoqda.   Bunday   muhitda
insonning  davlat, jamiyat   va o‘zi   oldida  mas‘ulyatni   to‘la  his  etib yashashi,   so‘zi
bilan   ishi   bir   bo‘lishiga   rioya   etish   fazilatlari   asosiy   mezon   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   Harakatlar   strategiyasi   O‘zbekistonda   xuquqiy   demokratik   asosdagi   xalq
davlatini   barpo   etish   yo‘lini   har   tomonlama   asoslab   beradigan   hujjat   hisoblanadi.
Harakatlar strategiyasining IV - bo‘limida  Ijtimoiy sohani   rivojlantirishning ustvor
2 yo‘nalishlari   deb   nomlangan   4.4   -   bandida   Ta‘lim   va   fan   sohasini   rivojlantirish
masalalari o‘z aksini topdi 1
.
Ya‘ni:   -   uzluksiz   ta‘lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   sifatli   ta‘lim
xizmatlari   imkoniyatlarini   oshirish,   mehnat   bozorining   zamonaviy   ehtiyojlariga
mos   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   siyosatini   davom   ettirish:   -   ta‘lim
muassasalarini   qurish,   rekonstruksiya   qilish   va   kapital   tahmirlash,   ularni
zamonaviy o‘quv va laboratoriya asboblari kompyuter texnikasi va o‘quv-metodik
qo‘llanmalar   bilan   jihozlash   orqali   ularning   moddiy   -   texnika   bazasini
mustahkamlash yuzasidan maqsadli chora-tadbirlarni ko‘rish tashkil etish nazarda
tutilgan.
Mamlakatimiz   prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev     Avvalgi   uchrashuvlarda   ta‘lim
va ilm-fan, davlatning yoshlarga doir siyosatini amalga oshirish, ta‘limning yangi,
zamonaviy   usullarini,   jumladan,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy
etish sohasidagi ishlar ahvoli tanqidiy ta‘lil qilib berilgan edi. Bu boradagi dolzarb
vazifalarni   amalga   oshirish   yoshlarimiz ,   jamiyatimiz   va   mamlakatimizning
kelajagi   uchun   strategik   ahamiyatga   ega   ekani   sababli   ushbu   sohadagi   ishlar
shaxsan bosh vazirga yuklatilgan 2
.
Ta‘lim   nazariyasi   talabaning   umumpedagogik   bilim   darajasini   kengaytiradi,
pedagogik merosimizga xurmat bilan munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi. Ta‘lim va
tarbiya   nazariyasi   va   amaliyoti,   tarbiya   va   ta‘lim,   uning   rivojlanish   jarayoni
jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   va   har   bir   tarixiy   bosqichda   ilmiy
bilimlar   darajasi   bilan   bohliqligi   to‘hrisida   aniq   tasavvur   hosil   qiladi.   Bo‘lajak
o‘qituvchi   pedagogika   tarixi   kursini   o‘rganish   davomida   boshqa   psixologik-
pedagogik   o‘quv   fanlari,   pedagogik   tushunchalar   yuzasidan   fikr   yuritadi   hamda
ularning mohiyatini tushuna boradi 3
. 
1
  Mirziyoyev Sh.M. 2017-2021-yillarda   O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning   beshta ustuvor   yo‘nalishlari
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi, Toshkent.: O‘zbekiston, 2017. T. - 10 b.
2
  Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat‘iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining
kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning mamlakatimizni 2016-
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng
muhim  ustuvor  yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining  kengaytirilgan  majlisidagi   ma‘ruzasi,  Xalq
so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar.
3
  Sh.M.Mirziyoyev   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma
majlisidagi nutq. Toshkent O‘zbekiston 2016-yil
3 Xalifalik tarixi butun insoniyat  tarixining muhim qismi  bo‘lib, ularsiz davlat
va   huquq   taraqqiyoti   qonuniyatlarini   anglab   bo‘lmaydi.   U   umumiy   ilmiy
qiziqishdan   tashqari,   nafaqat   xalqlarning   huquqiy   madaniyati   xususiyatlarini
yaxshiroq   tushunishga,   balki   bizning   davrimizning   ko‘plab   ijtimoiy-siyosiy
hodisalarining   mohiyatini   yanada   aniqroq   baholashga   yordam   beradigan   dolzarb
amaliy ahamiyatga ega hisoblanadi. 
Kurs   ishining   maqsadi .   Ishning   asosiy   maqsadi   ko‘plab   materillar   va
adabiyotlar   hamda   eng   yangi   ma’lumotlarga   tayangan   holda   mavjud   mazkur
masalani   tarixiy   yoritishdan   iborat.   Ma’lumki,   arablar   Xuroson,   Movarounnhr   va
Xorazmni   bosib   olgach ,   hamishagidek   o‘lkamizda   ham   qattiqqo‘llik   bilan   yurtni
arablashtirish   siyosatini   olib   borganlar.   Bu   borada   ustalik   bilan   islom   dinidan
foydalanilgan. Arab tili davlat tili, islom dini tili va fan tili darajasiga ko‘tarilgan.
Mahaliy   tilda   yozilgan   asarlar   yo‘q   qilingan,   yerli   bilimdonlar   quvg‘in   ostiga
olingan. 
Kurs ishining vazifalari:
-Jahonda arab xalifaligi davlatining tashkil topishi jarayonini yoritishi;
 - Arab xalifaligi hukmronligining Arabiston  yarim orolidan chiqib , Xuroson,
Movarounnahr,   Hindiston ,  va  hatto,   Yevropagacha  kengayish   sabablarini  ma’lum
bir izchillikda ko‘rsatib berish;
  -   Xalifalik   davrida   Movarounnahr   va   Xurosonda   mavjud   ijtimoiy,   siyosiy
hayotga baho berish;
-IX-XI asrlarda Movarounnahr va Xorazmdagi  madaniy hayotni tahlil  qilish;
Madaniyatning ijtimoiy-siyosiy hayotda tutgan o‘rnini ochib berish. 
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishida   ilgari   surilgan   fikrlardan,
yondashuvlardan,   to‘plangan   ma‘lumotlardan   hamda   natijalaridan   tarix   fanidan
maruzalar   tayyorlash,   qo‘llanmalar   yaratish да ,   shuningdek ,   seminar   va   dars
mashg‘ulotlariga tayyorgarlik ko‘rishda foydalanish mumkin. 
Kurs ishning obyekti:  Arab xalifaligi istilosi masalasiga bag‘ishlangan ilmiy
ishlar tahlili kurs ishining obyektini tashkil etadi.
4 Kurs ishining predmeti:   Arab xalifaligi   tashkil topishi tarixi , uning olimlar
tomonidan   o‘rganilishi   masalasiga   bag‘ishlangan   ilmiy   ishlar,   ularda   mazkur
muammoni   o‘rganish   borasida   erishilgan   yutuqlar   va   yo‘l   qo‘yilgan   xato   va
kamchiliklar kurs ishining predmetini tashkil etadi.
Kurs   ishning   tuzilishi   va   hajmi:   Kurs   ishi   kirish,   2   t а   bob,   4   ta   bo‘lim,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 
5 I BOB. ARAB XALIFALIGINING TASHKIL TOPISHI VA UNING
TARIXDA TUTGAN O‘RNI
1.1.Arab xalifaligining tashkil topishi
Markaziy Osiyo xalqlari  tarixida VII-IX asrlar  tarixi  alohida o‘rin egallaydi.
Chunki,   ushbu   davr   mintaqa   xalqlari   hayotining   barcha   jabhalarida   –   xoh   u
siyosiy-iqtisodiy   bo‘lsin,   yoinki,   ijtimoiy-madaniy   bo‘lsin,   yangi   tub   burilish   va
o‘zgarishlarni  qamragan davr  bo‘lgan va bu jarayon mahalliy xalqlarning keyingi
tarixiy taraqqiyot yo‘lida o‘ziga xos omil bo‘lib xizmat qilgan. Markaziy Osiyoda
amalga   oshirilgan   arab   istilolari   turkiy   xalqlarning   orasida   islom   dinining
yoyilishiga   hamda   musulmon   madaniyatining   shakllanishiga   sabab   bo‘ldi.   Bu
jarayon   ham   islom,   ham   dunyo   tarixini   o‘zgartirib,   yangi   bir   era   –   davr
boshlanishiga olib keldi 4
.4
Ushbu davr mintaqada Arab xalifaligi hukmronligi davri bilan xarakterlanadi.
Arab   xalifaligining   mintaqani   o‘z   tarkibiga   kiritish   jarayoni   oson   kechmagan,
albatta.   Bunda,   ayniqsa,   o‘sha   davrlarda   arablar   tomonidan   amalga   oshirilgan
istilochilik   harakatlarining   o‘rni   alohida   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Mintaqada
amalga   oshirilgan   arab   istilolari   tarixini   o‘rganar   ekanmiz,   Arab   xalifaligining
Markaziy   Osiyoni,   jumladan,   Movarounnahrni   bo‘ysundirish   uchun   olib   borgan
kurashlari   uch   asr   yuzini   ko‘rgan   deyilsa,   mubolag‘a   bo‘lmaydi.   Arab
xalifaligining   mazkur   mintaqada   olib   borgan   harbiy   yurishlari   53-hijriy   (673-
milodiy)-yildan   toki   191-hijriy   (807-milodiy)   sanaga   qadar   davom   etgan   bo‘lib,
ushbu vaqt davomida arab noiblari tomonidan Turon shahar va qishloqlariga qarshi
40 ga yaqin harbiyyurishlar amalga oshirilgan 5
.
Taniqli   sharqshunos   akademik   V.V.   Bartold   dalolatiga   ko‘ra,   arablarning
Movarounnahrga qilgan eng so‘nggi bosqini 207 - hijriy-yilda (823 - milodiy yil)
Ustrushonaga   nisbatan   amalga   oshirilgan.   Bundan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,
xalifalikning   Movarounnahrga   nisbatan   amalga   oshirilgan   dastlabki   sinov
chopqinlari   hijriyning   32-yilida   (milodiy   654-yil)   yuz   berganligini   hisobga   olib
4
 Dr. Z. Kitapçi. Türkistan’in Müslüman Araplar Tarafindan Fethi. – Konya: Yedikubbe Yayinlari. Türk Islâm tarihi
külliyâti 3, 2005. – 344 b
5
 П. Равшанов. Ватан тарихидан. Турон  VII - IX  асрларда (Араб истилоси лавҳалари). – Қарши: Насаф, 2003. –
бю 140.
6 olib, arablar mintaqani zabt etish uchun 169 yil sarflagan, deyish mumkin bo‘ladi.
Mazkur   dalil   mahalliy   aholining   istilochilarga   nisbatan   qanchalik   mardonavor,
shiddatli   kurash   olib   borganligini,   bosqinchilarga   uzluksiz   qattiq   qarshilik
ko‘rsatganligini anglatib turadi. 
Arab xalifaligi  (632 – 1258)  – Arabiston yarim  oroli, Yaqin va O‘rta Sharq,
Shimoliy   Afrika,   Ispaniya,   Markaziy   Osiyo   va   Kavkazortini   o‘z   ichiga   olgan
saltanat   bo‘lib,   VII-VIII   asrlarda   tashkil   topgan.   Arab   Xalifaligi   asoschisi
payg‘ambar Muhammad(s.a.v)ning eng yaqin safdoshi  xalifa Abu Bakr – Arablar
yuqorida   zikr   etilgan   mamlakatlarni   630–715   yillar   orasida   bosib   olganlar.   Bu
mamlakatlar asosan «Xula-fo Ar-Rashidin» («To‘g‘ri yo‘ldan boruvchi xalifalar»)
va umaviylar  zamonida fath etildi.. Xalifa Umar  davrida (634-644 –yillar)  kuchli
markazlashgan   davlat   va   jangovar   armiya   tashkil   topadi.   Ko‘p   sonli   arab
qo‘shinlari   o‘z   zarbalarini   Vizantiya   va   Eronga   qarshi   yo‘naltiradilar.   Bir   necha
o‘n   yilliklar   mobaynida   arablar   Suriya,   Iroq,   Eron,   Misr   va   butun   Shimoliy
Afrikani istilo qiladilar. Arablar Vizantiyaga kuchli zarba beradilar. Jangari arablar
g‘arbga va sharqqa tomon tobora ichkarilab boradilar. Arablar armiyasining asosiy
zarbdor   kuchini   otliq   qo‘shinlar   tashkil   qilardi.   VII   asr   va   VIII   asrning   birinchi
yarmi   mobaynida   ulkan   davlat   –   Arab   xalifaligi   tashkil   topadi.   Damashq   shahri
uning   poytaxtiga   aylanadi.   Lekin   Abbosiylar   bu   ulkan   hududni   butun   saqlab
qololmadilar.Ichki   ixtiloflar   ta‘siri   ostida   Arab   Xalifati   8-asrning   oxirlaridan
boshlab mayda-mayda qismlarga parchalanib keta boshladi: 788-yilda Mag‘ribning
g‘arbiy qismida (hozirgi Marokash)  idrisiylar (788 – 985), uning sharqiy qismida
(hozirgi   Tunis)   ag‘labiylar   (800   –   909)   hukmronligi   o‘rnatildi.   Xuroson   va
Movarounnahrda esa X asrning 20-yillaridan boshlab mahalliy sulolalar: Tohiriylar
(821   –   873),   Safforiylar   (867   –   903)   va   Somoniylar   (875   –   999)   bosh   ko‘tarib
chiqdilar.   Ular   Arab   Xalifatiga   nomigagina   tobe   bo‘lib,   aslida   mustaqil   hukmdor
edilar. Arab Xalifati 1258-yilda mo‘g‘ullar tarafidan tugatildi. 
Movarounnahr   (arabcha   -   daryoning   narigi   tomoni)   -   o rta   asrlarda   islomʻ
mamlakatlarida keng tarqalgan geografik atamadir 6
. 
6
 A.S.Sagdullayev. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil, 445 - 455 b.
7 Uning xuddi shu ma noni anglatgan fors tilidagi «Varorud» va «Varojayxun»ʼ
shakllari   ham   mavjud   bo lib,   ularning   barchasi   avval   (XI   asrgacha)   Xuroson
ʻ
viloyatining   davomi   sifatida,XI   asr   boshidan   e tiboran   esa   Turkiston,ya ni	
ʼ ʼ
Qoraxoniylar davlati va undan keyingi turkiy davlatlar tarkibidagi ma muriy birlik	
ʼ
sifatida  tushunilgan.XI  asrda  Yevropa  tarixshunosligida   mazkur   arab  atamasining
lotincha tarjimasi bo lmish yangi «Transoksiana» yoki «Transoksaniya» atamalari	
ʻ
muomalaga   kiritilgan.   Hozirgi   zamon   tarixiy-geografik   ilmiy   adabiyotda
Movarounnahr   deganda,asosan,   Turkmanistondan   tashqari   bo lgan   O rta   Osiyo	
ʻ ʻ
hududlari, ya ni, O zbekiston, Tojikiston, Qirg iziston va Qozog istonning janubiy	
ʼ ʻ ʻ ʻ
qismi tushuniladi. 
Qadimda   Arabiston   yarim   orolida   yashab   kelayotgan   arablar   Somoniy
qavmiga   mansubdirlar.   Arablarda   VII   asr   boshlarida   siyosiy   tarqoqlik   nihoyatda
kuchaydi.   Arabistonda   sodir   bo‘lgan   bunday   ijtomoiy   va   siyosiy   vaziyat,
mamlakatning   birlashuviga   olib   keldi.   Bunday   harakatlar   -ning   asosiy   tarfdori
bo‘lib, shaharlarning savdogar  va hunarmand aholisi ko‘tarildi. Bu harakat buyuk
va   birdan-bir   haq   yo‘l   –   yagona   e’tiqodga   da’vat   qilishdan   boshlandi.Bu
yakkaxudolik   dini   bo‘lib,   tarixda   u   itoat   ,   tabelik   va   bo‘yin   egish   m`nolarini
anglatuvchi islom nomi bilan shuhrat topadi.Buyuk va yagona tangri – Ollohning
Yerdagi   rasuli   sifatida   Arabistonning   yirik   markazi   Makka   shahrida   duntoga
kelgan   Muhammad   binni   Abdulloh   (570-632)   bu   harakatga   rahnamolik   qiladi.
Islomni   qabul   qilib,   Rasulullohga   ergashgan   uning   izdoshlari   O‘zlarini   muslim
(musulmonlar)   ning   xudo  oldida   teng  ekani,   rizq-ro‘zni   barchaga   Yaratguvhining
o‘zi   yetkazib   berishi   hamda   jamiyatda   adolatsizlik   barham   topishi   haq   ekanini
targ‘ib etadilar 7
. 
Dastavval   o‘z   ona   shahrida   muvaffaqiyat   qozona   olmagan   Muhammad   622-
yil 16-iyulda Makkadan Madina shahriga hijrat qilishga majbur bo‘ladi. 
Xuddi   shu   kundan   boshlab   musulmon   Sharqida   qabul   qilingan   hijriy   yil
hisobi boshlanadi. Shunday qilib, islom bayrig‘i ostida Makka shahrida boshlagan
7
 R.Murtazayev. O‘zbekiston tarixi. Toshkent 2001-yil
8 tavhidlik   dini   targ‘iboti   Madinaga   ko‘chadi   va   bu   shahar   kurashning   markaziga
aylanadi. 
Muhammad   vafot   etgach,   avval   Abu   Bakr   (632-634),   so‘ngra   Umar   (634-
644),   Usmon   (644-656)   va   Ali   (656-661)   lar   xalifa,   ya’ni   o‘rinbosar   deb   e’lon
qilinadi.Ular hukmronlik qilgan davrda Arabiston islom dini to‘la g‘alaba qozonib,
tarixda   ilk   bor   o‘ta   markazlashgan   musulmon   davlati   –   Arab   xalifaligi   tashkil
topadi. 
Misr,   Suriya,   Falastin,   Iroq,   Vizantiya   va   Eron   bo‘ysundirilib,   islom   jahon
dinlaridan   biriga   aylandi.   Shuni   ta‘kidlash   o‘rinliki,   arab   qabilalarining   islomni
qabul   qilib,   siyosiy   jihatdan   yagona   hokimiyatga   birlashuvida   islom   islom
aqidalari, e’tiqod talablari, shariat  ahkomlari, huquqiy va axloqiy me’yorlarni o‘z
ichiga   qamrab   olgan   yangi   mafkuraviy   boy   va   o‘ta   nodir   manbai   –   Qur`oni
Karimning   ahamiyati   nihoyatda   buyuk   bo‘ldi.   Ko‘p   mamlakatlar   bo‘ysundurilib,
behisob o‘ljalarga ega bo‘lgan Arab xalifaligi harbiy yurushlarni G‘arb va Sharqqa
tomon   kengaytishga   harakat   qiladi.   651-yili   arabalar   jangsiz   Marv   shahrini
egallaydilar.   Bu   yerda   o‘rnashib   olgach,   arablar   Amudaryodan   shimolda
joylashgan boy viloyatlarni bosib olishga tayyorgarlik ko‘radilar. Movarounnahrni
zabt   etishning   boshlanishi.   Amudaryodan   shimolda   joylashgan   yerlarni   arablar
Movarounnahr,   ya’ni   daryoning   narigi   tomoni   deb   ataganlar.   Hozirgi
Afg‘onistonning   shimoliy,   Eronning   shimoli-sharqiy   qismi   hamda   Janubiy
Turkmanistondan to Amudaryogacha bo‘lgan hududlar esa Xuroson deb yuritiladi.
Uning   markazi   Marv   shahri   edi.   Bu   viloyatniboshqarish   uchun   maxsus   noib
tayinlanib, u Marvda turar edi. Movarounnahrga bo‘lgan hujumlar  Xuroson noibi
tomonidan uyushtirilar edi. 
Arablar   Movarounnahrga   datlab   uni   bosib   olish   emas,   balki   harbiy   jihatdan
tayyorgar   ko‘rish,   mahalliy   hukmdorlarni   sinash   maqsadida   yurish   qiladi.
Movarounnahrga   ilk   bor   hujumlar   654-yilda   Maymurg‘   va   667-yilda
Chag‘aniyondan boshlanadi. 
Narshaxiyning   yozigacha,   673-yilning   kuzida   xalifa   Muoviya   I   (661-680)
farmoni   bilan   Ubaydulloh   ibn   Ziyod   Amudaryodan   kechib   o‘tib,   Buxoro
9 muzofotiga   bostirib   kiradi.   Poykand   va   Romitonni   egallab,   Buxoro   sharifini
qamalga oladi. Yordamga kelgan  turklar va buxoroliklarning  birlashgan qo‘shinlari
jangda arablardan yengiladi, bir lak (yuz ming)dirham hajmda boj to‘laydi. Bojdan
tashqari arablar to‘rt ming asir, qurol, kiyim-kechak, oltin va kumush buyumlardan
iborat ko‘p o‘ljalar bilan Marvga qaytadilar. 
Oaradan   uch   yil   o‘tgach,   Xuroson   noibi   Said   ibn   Usmon   boshliq   arab
qo‘shinlari yana Buxoroga bostirib kiradilar. Sug‘d, Kesh va Nasaf  viloyatlaridan
yordamga  kelgan bir  yuz  yigirma mingli  harbiy kuchga  suyanib Buxoro malikasi
dushman   bilan   jang   qilish   uchun   o‘z   qo‘shinini   safga   tortadi.   Biroq,   sug‘dliklar
vahimaga tushib Buxoroni o‘z taqdiriga tashlab, jang maydonidan chiqib ketadilar.
Natijada malika katta boj to‘lab, malikazoda va dehqon aslzodalardan 80 nafarini
garovga   berib,   yana   sulh   tuzishga   majbur   bo‘ladi.   Said   ibn   Usmon   Buxorodan
Samarqand   sari   qo‘shin   tortadi.   Bir   oydan   oshiqroq   davom   etgan   jangda
sug‘dliklar   qahramonona   qarshilik   ko‘rsatadilar.   Said   ular   bilan   sulh   tuzib,
kelishishga   majbur   bo‘ladi.   Samarqanddan   u   o‘ljalar   bilan   bir   qatorda   30   ming
nafar asir olib qaytadi. Yo‘l-yo‘lakay u Termiz shahrini egallaydi. 
Shunday qilib, arablarning Movarounnahrga tomon qilgan dastlabki yurishlari
aslida   ayrim   sarkardalarning   boylik   orttirish   maqsadida   o‘zboshimchalik   bilan
amalga   oshirgan   talonchigidan   iborat   edi.   Natijada,   Movarounnahrning   bir   qator
viloyatlari   talanib   , vayron  etiladi.  Shubhasiz,  arablarning talonchilik  yurishlariga
qarshi   kurashish   maqsadida   Movarounnahrning   mahalliy   hukmdori   o‘rtasida
harbiy ittifoq tuzish uchun urinishlar bo‘lgan. VII asrning 80-yillari boshlarida ular
hatto   Sirdaryo   etagida   Xorazm   yaqinidagi   shaharlardan   birida   bir   necha   bor
to‘planadi.   Biroq,   o‘zaro   siyosiy   nizolarni   to‘xtatish,   xalifalikka   qarshi   birlashib
kurashish   to‘g‘risidagi   ularning   sa’yi   harakatlari   amalgam   oshmadi.   Chunki
Movarounnahrning   siyosiy   tarqoqligi   hamda   mahalliy   hokimlar   o‘rtasida   nizolar
bunga   halaqit   beradi.Bunday   vaziyatdan   esa   arab   lashkarboshlari   ustalik   bilan
foydalanadilar. 
Movarounnahrning  zabt   etilishi.  VII  asr   oxirlarida  butun  xalifaliklarda  tartib
o‘rnatilgach,   arablar   Movarounnahrni   uzul-kesil   bosib   olishga   kirihadilar.   704-
10 yilda   Qutayba   ibn   Muslim   Xurosonga   noib   qilib   tayinlanadi.   Unga
Movarounnahrdan   to   Xitoy   hududlarigacha   bo‘lgan   viloyatlarni   xalifalikka
bo‘ysundirish   vazifasi   yuklandi.   Bu,   shubhasiz,   jiddiy   va   nihoyatda   og‘ir   vazifa
edi. 
Harbiy   yurishni   Qutayba   705-yilda   Balx   viloyati   atrofini   zabt   etishdan
boshlaydi.   Tez   orada   Chag‘niyon   hokimi   jangsiz   taslim   bo‘ladi.   Shunday   qilib,
arablarning Movarounnahrga tomon yurishlarining ikkinchi davri boshlanadi. 707-
yilda   Qutayba   katta   qo‘shin   bilan   Amudaryodan   o‘tib,   Buxoro   vohasiga   kiradi.
Uning bu  yurishida  sotqin  Balx  dehqoni   va chag‘on-xodotlarning  harbiy kuchlari
ishtirok   etadi.   Poykandni   qamalga   oladi.   Sug‘d   va   boshqa   viloyatlardan   kelgan
kuchlar   bilan   poykandliklar   qattiq   turib,   arablarga   qarshilik   ko‘rsatadilar.   Qamal
ellik   kun   davom   etadi.   Arablar   shahar   devoir   ostidan   lahim   qazib,   unga   ruhna
uradilar   va   ichkariga   bostirib   kiradilar.   Poykand   egallanib   qo‘lida   qurol   tutishga
qodir barcha erkak zoti qirib tashlanadi. Xotin-xalaj va yosh bolalar asirga olinib,
shahar   vayron   etiladi.   Poykand   uzoq   yillar   davomida   xarobazor   bo‘lib   yotadi.
Poykand   fojiasidan   keyin   beshafqat   Qutayba   boshliq   bu   havfli   dushmanga   zarba
berib,   uni   dafn   qilish   maqsadida   Sug‘d   podshosi   Tarxun   ,   Buxoro   hukmdori
Xunukxudot va Shopurkom hokimi Vardonxudot boshliq katta harbiy kuch hamda
iqrq   ming   lashkar   bilan   yordamga   kelgan   turklar   Tarob   va   Romitan   oralig‘ida
to‘planadilar.   Ittifoqchilar   Qutayba   qo‘shinini   qurshovga   oladilar.   Uning   ahvoli
nihoyatda tanglashadi. Undan halos bo‘lish uchun Qutayba o‘ta makkorliok bilan
hiyla   ishlatib,   Movarounnahrning   viloyat   hokimlari   ustidan   birin-ketin   g‘alaba
qozona boshlaydi.
707-709-yillar  mobaynida   u  Buxoro  va  uning  atroflariga  bir  necha   hujumlar
qiladi,   ko‘pdan-ko‘p   qal`alar   va   obobd   yerlarni   bosib   oladi.   Buxoro   viloyatiga
hokim  qilib u  buxorxudot   Tug‘shadani  va  unga  amir   qilib  o‘z  yaqinlaridan birini
tayin   etadi.   Amir   buxurxudot   ustidan   nazorat   qilib   turish,   Buxoroda   qoldirilgan
harbiy   qismga   askarboshi,   aholiadn   soliq   undirish   va   uni   o‘z   vaqtida   xalifalikka
yetkazib   berish   kabi   vazifalarni   bajarar   edi.   Sulh   shartnomasiga   binoan
buxoroliklar   har   yili   xalifalikka   ma’lum   miqdorda   boj   to‘lash,   uylarning   yarmini
11 arablarga   bo‘shatib   berishga   majbur   edilar.   Qutayba   Buxoro   shahrining
ibodatxonasini   jome   masjidga   aylantirib,   sug‘diy   tili   va   xadita   bitilgan
otashparastlikka   oid   asarlarni   yoqotadi.   Ibodat   qilish   uchun   masjidga   qatnagan
mahalliy aholining har biriga ikki dirhamdam pul hadya qilib, ularni islom diniga
tortishga   harakat   qildi.   Manbalarda   ta’kidlanishicha,   ikki   dirham   olish   uchun
ko‘proq   kambag‘allargina   qiziqar   edilar.   Ammo   boylar   pulga   ham   qiziqmas   va
masjidga ham bormasdilar. 
710-yilda Qutayba Shuman, Nasaf va Keshni bosib olib, Samarqandga hujum
boshlash   uchun   tayyorgarlik   ko‘rardi.   Biroq,   Xorazmda   boshlangan   ichki
ziddiyatlar   oqibatida   yuzaga   kelagan   qulay   fursat   Qutaybani   Sug‘d   yurishini
kechiktirib,   Xorazmga   qo‘shin   tortishga   jalb   etadi.   Xorazm   shohi   Chag‘on   va
Hurzod   boshliq   xalq   qo‘zg‘alonidan   qo‘rqib,   711-yilda   yordam   sorab   Qutaybaga
murojaat   qiladi.   Garchi   dushman   qo‘li   bilan   Hurzod   tor-mor   qilinib,   o‘ldirilsada,
ammo   Xorazmshoh   bundan   hech   narsa   yutmaydi.   Aksincha,   u   o‘z   mustaqillgini
yo‘qotib,   xalifalikni   bojdoriga   aylanadi.   Uning   qo‘shini   esa   Qutaybaning   harbiy
yurishlarida   ishtirok   etishga   majbur   edilar.   Shu   tariqa   VIII   asr   o‘rtalariga   kelib,
fathlar   natijasida   ulkan   musulmon   davlati   -   Arab   xalifaligi   vujudga   keldi.   Unga
unumdor tuproqli yerlar - Misr va Mesopotamiya kirgan, ular ilgari Qadimgi Rim
va   Vizantiyaning   omborxonalari   bo‘lgan.   Arablar   o‘sha   paytda   ma‘lum   bo‘lgan
barcha oltin konlarini egallab olishdi. Muhammadning eski tarafdorlari va Madina
zodagonlari   o‘rtasida   hokimiyat   tortishuvlaridan   so‘ng,   payg‘ambarning
«o‘rinbosari»   xalifa   saylandi.   Bu   savdogar   Abu   Bakr,   Muhammadning   qaynotasi
va do‘sti edi. Kelajakda arablarning har bir hukmdori o‘zini xalifa deb e‘lon qildi.
Tarixi Tabariyda ham  shu voqea qayd etilgan. Hijriy 51-yilda (milodiy 671-
yil)   Ziyod   (ibn   Abu   Sufyon)   Robi   ibn   Ziyod   al-Xorisiyni   Xuroson   noibi   qilib
tayinlanadi.   51-yilning   boshlarida   u   o‘z   yaqinlari   bilan   Xurosonga   kelib
o‘rnashadi,   ammo,   uning   Movarounnahr   sari   qo‘shin   tortganligi   aytilmaydi.   50
ming   kishilik   ko‘ch-karvon   haqida   eslatilmaydi   ham.   Tabariy   tarixi   bo‘yicha,   bu
voqea   bundan   5-6   yil   muqaddam   yuz   bergan   bo‘lib   chiqadi.   Tarixi   Tabariyda
bayon   etilishicha,   45-yilda,   hali   Muoviya   xalifa   bo‘lib   turgan   davrda ,   Ziyod   (ibn
12 Abu   Sufyon)   Xulayd   bin   Abdulloh   al-Hanafiyga   Xuroson   noibi   qilib
tayinlanganligini yozib yubordi. So‘ngra u ar-Robi bin Ziyod al-Xorisiyni 50 ming
kishiga boshliq qilib, Xurosonga jo‘natdi…. 
Basra   va   Kufadan   yig‘ilgan   50   ming   kishilik   qo‘shin   (at-Tabariyda   ularni
ko‘chirib   keltirilgan   deyilmaydi),   Xurosonni   egallash   uchun   tashlangan
qo‘shimcha kuch edi.Ar-Robi ibn Ziyod oradan ikki yil o‘tib, vafot etadi. 54-yilda,
ya‘ni   milodiy   673-yilning   oxiri   va   674-yilning   boshlarida   Xuroson   noibi   qilib
Muoviya tomonidan Ubaydulloh ibn Ziyod tayinlanadi. Tabariy Ubaydulloh (ibn)
Ziyod Xurosonga kelib, darhol Buxoro yurishiga otlanganligini zikr etadi. 
Narshaxiyning Tarixi Buxoro asarida yozilishicha 8
, 
… Xalifa Muoviya Ubaydulloh ibn Ziyodni Xurosonga jo‘natadi va u Jayhun
daryosini   kechib   o‘tib,   Buxoro   zaminiga   qadam   qo‘yadi.   Bu   paytda   u   yerning
podshohi   Xotun   bo‘lib,   uning   o‘g‘li   Tug‘shoda   hali   kichkina   edi.   Keyin
Ubaydulloh   (ibn)   Ziyod   Poykand   va   Romtin   (Romitan)   ni   egalladi,   Buxorodan
to‘rt ming asirni o‘ziga oldi. Bu 503-yilning oxiri 504-yilning avvalida bo‘ldi 9
.
8
  Абу   Бакр   Мухаммад   ибн   Джаъфар   ан - Наршахи .   Та‘рих-и Бухара.  История Бухары.  Вступительная статья
Д.Ю.   Юсуповой.   Перевод,   комментарии   и   примечания   Ш.С.   Камолиддина.   Археолого-топографический
комментарий Е.Г. Некрасовой. – Т.: SMI-ASIA, 2011. – 45 c
9
  Dr .  Z .  Kitap ç i .  Türkistan’in Müslüman Araplar Tarafindan Fethi. – Konya: Yedikubbe Yayinlari. Türk Islâm tarihi
külliyâti 3, 2005. – 44 b
13 1.2  А rab xalifaligi tarixiga oid  manbalar tavsifi 
Qadimda   Arabiston   yarim   orolida   yashab   kelayotgan   arablar   Somoniy
qavmiga   mansubdirlar.Arablarda   VII   asr   boshlarida   siyosiy   tarqoqlik   nihoyatda
kuchaydi.   Arabistonda   sodir   bo‘lgan   bunday   ijtomoiy   va   siyosiy   vaziyat,
mamlakatning   birlashuviga   olib   keldi.   Bunday   harakatlarning   asosiy   tarfdori
bo‘lib,   shaharlarning   savdogar   va   hunarmand   aholisi   ko‘tarildi.Bu   harakat   buyuk
va   birdan-bir   haq   yo‘l   –   yagona   e’tiqodga   da’vat   qilishdan   boshlandi.Bu
yakkaxudolik   dini   bo‘lib,   tarixda   u   itoat,   tabelik   va   bo‘yin   egish   m`nolarini
anglatuvchi islom nomi bilan shuhrat topadi.Buyuk va yagona tangri – Ollohning
Yerdagi   rasuli   sifatida   Arabistonning   yirik   markazi   Makka   shahrida   duntoga
kelgan   Muhammad   binni   Abdulloh   (570-632)   bu   harakatga   rahnamolik   qiladi.
Islomni   qabul   qilib,   Rasulullohga   ergashgan   uning   izdoshlari   O‘zlarini   muslim
(musulmonlar)   ning   xudo  oldida   teng  ekani,   rizq-ro‘zni   barchaga   Yaratguvhining
o‘zi   yetkazib   berishi   hamda   jamiyatda   adolatsizlik   barham   topishi   haq   ekanini
targ‘ib   etadilar.   Ushbu   targ‘ibot   keyinchalik   dunyo   hamjamiyati   madaniyatining
ko‘p   asrlar   uchun   rivojlanish   yo‘lini   belgilab   berdi.   Islom   diniga   e'tiqod   qilgan
xalqlarning hayotiga bugungi kungacha o‘z ta'sirini o‘tkazib keladi. Shunday qilib,
xalifalik   tarixi   hamma   narsa   tarixining   muhim   qismi   bo‘lib,   insoniyat,   xalifalik
tarixisiz   hayot   va   Islom   dining   qonunlarini   tushunishi   qiyin.   Yer   yuzidagi   o‘nlab
xalqlar   (jumladan,   bizning   mamlakatimiz)   madaniyatining   o‘ziga   xos
xususiyatlarini   tushunish,   balki   zamonamizning   ko‘pgina   ijtimoiy-siyosiy
hodisalarining mohiyatini to‘g‘riroq baholashimizga o‘z hissasini qo‘shadi. 
O‘tgan   asrning   o‘rtalarida,   deyarli   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta
mamlakatlarda   turli   tillarda   islom   dinining   paydo   bo lishi  ʻ va   xalifalik   tarixiga
bag ishlangan   bir   qancha   yirik   asarlar   paydo   bo ldi.   Ushbu   asarlarda   Arab	
ʻ ʻ
xalifaligining   tashkil   topishi,   rivojlanishi,   davlat   boshqaruv   tizimi,   madaniyati,
dini, milliy an‘analari  haqida batafsil  va qimmatli  ma‘lumotlar  berildi. Jumladan,
G.Vaylning 3 jildli Xalifalar tarixi (1846-yil) nomli asarining birinchi jildi 1847–
1848-yillarda nashr etildi. 
14 1854-yilda   Fransuz   yozuvchisi   A.   P.   Kossen   de   Persevalning   uch   jildlik
«Arablar   tarixi   bo‘yicha   esse»,   asari,   A.   Sprengerning   qisqacha   «Muhammad
hayoti» (1851) asari tayyorlanib, o‘n-yildan so‘ng nashr etilgan. 1858-yilda ingliz
yozuvchisi V. Muirning «Muhammad hayoti»   nomli asari   nashr etildi. Ushbu asar
uch   asr   mobaynida   o‘quvchilar   va   til   o‘rganuvchilar   uchun   bu   davr,   davlat   tarixi
haqidagi   asosiy   ma‘lumotlar   manbayi   sifatida   xizmat   qildi.   Ushbu   kitoblarning
barchasi o‘sha zamondagi ilm-fan uchun benihoya buyuk yutuq edi.
O‘rta   asrlar   arab   tarixidan   ma'lumotlarni   ozmi-ko‘pmi   qayta   ishlab,
tahrilangan   holatda   A.   Sprengerning   izzlanishlari   natijasi   ijobiy   natija   berdi   va
o‘sha   davrning   to‘plamini   tayyorlashga   muvaffaq   bo‘ldi.   Shu   yillardan   boshlab
Qur‘on kitobi va uning matnini ilmiy o‘rganishga poydevor qo‘yildi, bundan oldin
matn tahlili asosida uning alohida qismlarini, Islom dinining paydo bo‘lish yo‘llari
va   uning   birinchi   bosqichini   o‘rganish   borasidagi   taraqqiyotni   shakllanishini
tasavvur qilib bo‘lmasdi.
Keyinchalik   avstriyalik   I.   Goldzier   asarlari   tanqidiylikka   asos   solib,   islom
mafkurasi   shakllanishidagi   ikkinchi   muhim   manba   –   hadislarni   o‘rganishga
kirishdi.   Shu   asosda,   XIX   asr   oxiri   –   XX   asr   boshlarida   islom   dinining   ilk   davri
tarixi,   ta‘limotning   tarkibiy   elementlari   bo‘yicha   tadqiqotlar,   Muhammad,   islom
dinining   shakllanishida   xristianlik   va   iudaizmning   roli   haqidagi   qarashlar   va
izlanishlar boshlandi. 
Islom   dinini   o‘rganishdagi   taraqqiyot   fonida   xalifalikning   umumiy   tarixiga
oid   tadqiqotlar,   ma‘lumotlar   salmog‘i   ortib,   1891-yilda   paydo   bo lganʻ
V.Myuirning   xalifalik   va   Islom   dini   haqidagi   qarashlari   barchada   qiziqish
uyg‘otdi. 
A.   Myullerning   Islom   tarixi   kitobining   birinchi   jildi   Arab   xalifaligi,   Islom
dini haqidagi ma‘lumotlar, qarashlardan iborat bo‘lib, ushbu kitob rus tili tarixida
alohida   o‘rin   tutadi.   Tarjimonlar   tarafidan   1895-yilda   rus   tiliga   tarjima
qilinganidan   keyin   bir   necha   o‘n   yillar   davomida   eng   muhim,   keng   tarqalgan
darslik sifatida qaraldi. O‘quv  yurtlari , talabalar xalifalik va musulmonlarning o‘rta
asrlar   tarixi   haqidagi   ko‘plab   ma‘lumotlarni   olishda   foydalanishgan.   Ushbu   asar
15 XIX asrning ikkinchi yarmida ko‘p miqdorda nashr qilinganligi bilan ham alohida
e‘tirof etiladi. 
O‘sha   davrlarda   Yevropa   va   Sharqda   Arab   yozma   manbalari   haqida   sof
tarixiy   asarlar,   turli   biografik   lug‘atlar,   huquqiy   risolalar   va   turli   sharhlar   chop
etilgan. Bu butunlay boshqacha o‘rganish tajribasini taqdim etgan. Matnshunoslik
va manba tadqiqotlari o‘sha davr va manbalarga boshqacha munosabatda bo‘lishni
talab qiladi.
Shular   bilan   bir   qatorda,   XIX-XX-asrlar   boshida   muhim   ahamiyatga   ega,
yangi  turdagi  yana  ikkita asar  yaratiladi. Biri  A. Mednikovning Falastin  haqidagi
arab manbalaridan olingan ma'lumotlarni tahlil qilishga bag‘ishlangan asar bo‘lsa,
ikkinchisi J.Vellxauzenning Umaviylar xalifaligi haqidagi asardir.
Arab   dunyosida   bu   davr   butunlay   o‘zgacha   uslubi   bilan   ajralib   turadi.
Xalifalik   tarixiga   oid   yozuvlar   uslubi   va   serjiloligi   haqida   J.Zeydanning   besh
jildlik Arab sivilizatsiyasi tarixi asari eng ahamiyatli hisoblanadi 10
. 
Bu asar arab tarixnavisligi, xattotligining yutuqlarini anglash, uni tushunishda
olg‘a   siljish   uchun   turtki   bo‘ldi.   Asrimizning   boshlarida   italyan   muharriri   L.
Kayetani   Islom   va   xalifalikning   ilk   tarixiga   oid   arab   manbalari   ma'lumotlarining
to‘liq   to‘plamini   tuzishga   kirishadi.   Jahon   urushi   davrida   u   o‘zining   olti   jilddan
iborat   bo‘lgan   «Islom   yilnomalari»ni   nashr   etishga   muvaffaq   bo‘ladi.   Asarda   VI
asrning   oxiridan   boshlab   644-yilgacha 11
  davrda   ma lum   bo lgan   deyarli   barchaʼ ʻ
arabcha   manbalarni   o‘z   ichiga   qamrab   oladi.   Bu   ishning   beqiyosligiga   ishonch
hosil   qilib,   u   bir   vaqtning   o‘zida   yangi   voqealarning   qisqa   ro‘yxati   shaklidagi
«Musulmon xronografiyasi» deb nomlagan asar nashrini ham boshlaydi 12
.
Mutaxassisning   ushbu   takrorlnmas   ma'lumotnomasi   bo‘lgan   asari   to‘liq,
uzluksiz   o‘qish   uchun   imkonsiz   edi,   sababi   yuqori   narx   va   juda   kichik   nusxada
ekanligi     ushbu   asarni   bibliografik   nodirlikka   aylantirdi.   Taniqli   yozuvchi   L.
Kayetani   ham   qadim   zamonlardan   boshlangan   arab   dunyosining   qisqacha   tarixi
qo‘llanmasini   yaratmoqchi   edi,   uning   ushbu   rejasi   qisman:   faqat   birinchi   jild   -
10
  Зайдан , 1902. J.Zeydan, Ara sivilizatsiyasi tarixi, 1902-yil
11
 L. Kayetani, Islom yilnomalari.
12
 L. Kayetani, Musulmon xronografiyasi, 1912
16 antik   davrga   bag‘ishlangan   va   uchinchi   –   Payg‘ambar   davriga   bag‘ishlangan
jildlarni   yarata   oldi.   Keyinchalik   islom   paydo   bo‘lganidan   boshlab   xalifalikning
butun tarixini qamrab oluvchi tadqiqotlarni to‘plash va alohida qo‘llanma sifatida
ishlab   chiqish   uchun   urinishlar   bo‘ldi.   F.   Xittining   «Arablar   tarixi»   (1937-yilda
nashr etilgan), K. Brokelmann tomonidan yozilgan va keyinchalik bir necha marta
qayta   nashr   etilgan   Musulmon   xalqlari   tarixi   va   davlatlari   kitoblari   qisqa   davr
mobaynida yozildi.
Arab   mamlakatlarida   mustaqillikka   erishganga   qadar   tarixiy   tadqiqotlar,
xalifalik tarixiga oid aksariyat  asarlar Muhammad va birinchi xalifalar davri yoki
ular bilan bog‘liq holda holda yaratilgan. O‘sha davrlarda shu va shu kabi xalifalik
tarixini   umumlashtiruvchi   mukammal   asar   kitobxonlar   uchun   to‘liq
tayyorlanmagan 13
.
Xalifalikni o‘rganishdagi asosiy yutuq XIX asrda sodir bo‘ldi. Bular V.Myur,
A.F.Kremerlarning   asarlaridir.   Ikkinchisi   XIX   asr   oxirida   xalifalikning   asosiy
tarixchilaridan biriga aylandi. U o‘zining Islom dinining hukmron g‘oyalari tarixi
asarida islomning uchta asosiy g‘oyasini:  xudo, payg‘ambarlar, davlat  g‘oyalarini
tushuntirishga   harakat   qilgan.   Ularda   u   islom   tomonidan   yaratilgan   diniy   va
ijtimoiy   tuzumni   tushunishning   kalitini   ko‘rsatishga   harakat   qiladi.   A.Myuller
«Islom  tarixi» asarida arablar tarixini antik davrdan XIX asrgacha bo‘lgan davrni
o‘z   ichiga   qamrab   olgan.   U   dastlabki   ikki   jildda   arablarning   islomgacha   bo‘lgan
tarixidan Abbosiylar sulolasi qulashigacha bo‘lgan voqealarni tahlil qiladi 14
. 
Shu   bilan   birgalikda   A.Metsning   «Musulmon   uyg‘onishi»   asari   III-IV
asrlardagi arab xalifaligi tarixiga bag‘ishlangan. Asarni ikki asrga cheklab, muallif
eng   muhim   ma'lumotlarni   aks   ettiruvchi   juda   ko‘p   sonli   manbalarni   sinchkovlik
bilan o‘rganishga muvaffaq bo‘ladi. 
13
 « История   Халифата .  В  4  томах .  Том  1.  Ислам в Аравии (570-633 гг.)»: Восточная литература, ; 2002 ISBN
5-02-016552-2, 5-02-018165-X
14
  https://WorksPay.ru  
17 II BOB  А rab xalifaligi tarixining rus, o zbek va chet ʼ ellik tarixchilar 
tomonidan o rganilishi	
ʼ
2.1  А rab xalifaligi tarixi rus va o zbek tarixchilari nigohida	
ʼ
Tarixiy   taraqqiyotning   turli   bosqichlarida   ko‘plab   tadqiqotchilar   arab
xalifaligini   o‘rganishga   e‘tibor   qaratganlar.   G arb   tarixchilari   XVII-XVIII	
ʻ
asrlardan   boshlab   arab   xalifaligiga   bir   qator   yozuvchilar,   tarixchilar:   Herbelot,
Gibbon, Degin va boshqalar e tibor berishgan. Biroq, ularning asarlarini to‘laqonli	
ʼ
deb   bo‘lmaydi:   bu   tarixchilar   keltirgan   ko‘plab   manbalar   hali   nashr   etilmagan.
Bundan tashqari, ular ko‘pincha bir-biridan iqtibos keltirgan. Rus tarixshunosligida
ham   ko‘proq   XIX   asrdagi   xalifalik   tarixiga   e tibor   berilgan.   Dastlab   G‘arb	
ʼ
tarixchilarining   tarjimalari   katta   o‘rin   egallagan.   Ammo   bunday   tarjimalarning
asosiylaridan   biri   A.Krimskiyning   fundamental   tadqiqotlaridir.   Krimskiy   «Islom
tarixi» asarida ustida ish olib boradi va uni kitobxonlar e‘tiboriga havola etadi. Bu
asar islom tarixiga oid eng jiddiy va qiziqarli kitoblardan biridir. Rossiyada islom
va   xalifalikni   o‘rganishga   kirishgan   yana   bir   yirik   tarixchi   V.Bartolddir.   U   Islom
tarixiga oid eng yirik manbashunoslik va tarixnavislik asarlar muallifi hisoblanadi.
Bular Islom va arab xalifaligi tarixiga oid asarlar va Yevropa va Rossiyada Sharqni
o rganish tarixi asarlaridir.	
ʻ
Sovet   davri   tarixshunosligida   E.Belyayevning   Arablar,   islom   va   arab
xalifaligi   ilk   o rta   asrlarda   va   V.Naumkinning   Xalifalik.   Bu   qanday   boshlandi?»	
ʻ
asarlari   alohida   e‘tirofga   sazovor   bo‘lgan.E.A.   Belyaevning   Ilk   o‘rta   asrlarda
arablar,   islom   va   arab   xalifaligi   asarida   islom   dinining   paydo   bo lishi,   Arab	
ʻ
xalifaligi   (Umaviylar   xalifaligi ,   Bag dod   xalifaligi)   ning   tashkil   topishi,   uning	
ʻ
siyosiy tarixi, xalifalikdagi ijtimoiy va iqtisodiy munosabatlari alohida o rganiladi	
ʻ
va qalamga olinadi. I.Yu. Krachkovskiy (1883-1951) arab filologiyasi va umuman
arabshunoslik   bo‘yicha   eng   muhim   rus   olimidir.   Uning   bir   qator   rus   va   arab
tillaridagi asarlari arabshunoslikka o‘zining salmoqli hissasini qo‘shgan.
L.R.   Syukiyainen   xalifalik   tarixi   va   xalifalik   haqida   shunday   izoh   beradi:
Odatda   xalifani   «saylash»da   uchta   asosiy   yo‘l   bor:   bevosita   jamoa   tomonidan,
saylov   orqali   va   ikkinchisi   jamoa   tomonidan   voris   sifatida   tayinlanish.   Islom
18 ruhiga   eng   mos   keladigani   jamiyatning   bunday   shaklidir,   deb   ta‘kidlab   o‘tadi.
Islom   olamida   Abu   Yusuf   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan   Yoqub   Abu   Yusuf   ibn
Ibrohim   al-Kufiy   (735–798)ning   ijtimoiy-falsafiy   qarashlari ,   xalifalik   soliq
tizimining   shakllanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Abu   Yusuf   tomonidan   bir
qancha   asarlar   yozib   qoldirilgan.   Ular   ichida   Kitob   al-xaroj   asari   ancha   mashhur
bo‘lib, unda Abu Yusufning ijtimoiy-falsafiy qarashlari keng yoritilgan. Qolaversa,
bu asar eng qadimiy qo‘lyozma (VIII asr) asarlar sirasiga kiradi.
 Kitob al-xaroj asarida islomdagi asosiy iqtisodiy-ijtimoiy munosabatlar to‘liq
yoritilgani   hamda   arab   xalifaligida   soliq   tizimi   qay   tarzda   tarkib   topganligini
yoritish   bilan   bir   qatorda   juda   qimmatli   tarixiy   ma‘lumotlar   keltiriladi.   Chunki
asarning faqatgina qadimiy qo‘lyozma ekanligi emas, balki u bizga aynan VIII–IX
asrlarda   xalifalikda   va   yurtimiz   hayotida   soliq   tizimi   qanday   bo‘lganligi   va
keyinchalik   uni   tarixiy   evolyusiya   natijasida   qay   tariqa   o‘zgarganligini   kuzatish
imkonini beradi. Abu Yusufning qarashlari, ayniqsa, u tomonidan ishlab chiqilgan
soliq tizimi va yerga bo‘lgan munosabat bevosita Markaziy Osiyo xalqlari hayotiga
katta ta‘sir o‘tkazdi. Abu Yusuf yashagan davr islom tarixida katta ilmiy uyg‘onish
bo‘lgan   davr   hisoblanadi.   Bu   davrda   Qur‘oni   karimni   tafsir   qilish,   fiqh,   falsafa,
tarjimachilik   juda   taraqqiy   etgan   edi.   Abu   Yusuf   ushbu   kitobni   Xalifa   Horun   ar-
Rashid   davrida   bosh   qozi   bo‘lib   ishlagan   paytlarida   yozgan.   Abu   Yusuf   ushbu
risolani   xalifaning   soliqqa   tortish   masalalari,   davlat   boshqaruvi,   jinoyat
qonunchiligi   va   boshqa   masalalar   bilan   bog‘liq   diniy   me‘yorlar   holati   haqidagi
so‘rovlariga   javoban   yozgan.   Asar   xalifaga   nasihat   qilish   bilan   boshlanib,   uni
yuksak   ma‘naviyatli   va   odil   hukmdor   sifatida   o‘z   xalqi   oldidagi   vazifalarni
sidqidildan ado etishi lozimligini ta‘kidlaydi.
Kitobning  yondashuvi  pragmatik  va  huquqiy  xususiyatga  ega.  Bu   shunchaki
islomning   moliya   tizimi   to‘g‘risidagi   risola   emas,   aksincha,   bu   o‘sha   davrda
jamiyatdagi   o‘zgarishlar   yoritilgan,   islom   qonunlari   nuqtayi   nazaridan   amalga
oshiriladigan   soliq   tizimini   yaratish   uchun   qilingan   ilk   sa‘y-harakatlardir.   U
o‘zining   yuksak   tahlili   bilan   tarixiy   dalillar   asosida   islom   moliya   tizimining
moslashuvchanligi va barcha jamiyat hamda zamonlarga moslasha oladigan sifatga
19 ega ekanligini isbotlashga urindi.  Abu Yusuf fiqh  olimi va din ulamosi sifatida o‘z
fikrlarini   Qur‘oni   karim   oyatlari,   Payg‘ambar   (s.a.v)   odatlari   va   taqvodor
xalifalarning amallari bilan mustahkamlashga harakat qilgan. 
Xalifalikdagi ijtimoiy-siyosiy vaziyat xalqning iqtisodiy holatini, shuningdek,
madaniy   hayotdagi   bir   qator   diniy   xurofiy   botil   e‘tiqodli   mazhablarning   vujudga
kelishi   hayotiy   jarayonni   murakkablashtirar   edi.   Abu   Yusuf   mana   shunday
murakkab siyosiy jarayonlarni hisobga olgan holda Kitob ul-xaroj asarini yozdi.  U
doimiy   ravishda   Horun   ar-Rashidga   o‘zining   qarashlarini   bildirib,   maslahatlar
beradi. Asarda Kimki, adolatli siyosat  olib borsa,  uning martabasi  yuksak bo‘ladi
va   boshqaruvda   yengillik   bo‘ladi.   Kimki,   adolatsiz   siyosat   yurgizsa,   undan   xalq
yuz o‘giradi va boshqaruvda og‘irlik sezadi 15
, deb ko‘p ta‘kidlanadi. Albatta xalifa
bu so‘zlarni e‘tiborga olgan bo‘lishi kerak. 
Abu   Yusuf   arablar   va   ajamlar   o‘rtasida   ziddiyatni   keltirib   chiqarmaydigan
g‘oyalarni bayon etgan. Asardagi najron xalqiga nisbatan olib borilgan siyosat yoki
bo‘lmasa   zimmiylarga   nisbatan   muomala   haqidagi   fikrlar   bunga   yaqqol   misol
bo‘la oladi. Abu Yusuf ijtimoiy tenglik va adolatli boshqaruv bo‘lganda mamlakat
taraqqiy etajagini anglab yetgan. Abu Yusufning bu g‘oyalari xalifalikda ajamlarga
nisbatan   odilona   siyosat   olib   borishga   turtki   bo‘lgan.   Boshqaruvning   keyingi
yillarida mahalliy hokimiyatni tub yerli aholidan chiqqan kishilarga berilganligida
buni   ko‘rishimiz   mumkin.   Xususan,   xalifa   Ma‘mun   davrida   Xuroson   va
Movarounnahr   yerlari   Tohir   ibn   Xusayn   va   Somonxudotning   nabiralariga   bo‘lib
berildi. Ular keyinchalik o‘sha yerlarga hukmronlik qildilar. Aytish mumkinki, ular
tuzgan   davlatlarning   negizi   islom   davlati   asosida   edi.  Davlat   tuzilishining   har   bir
bo‘g‘inida   xalifalik   boshqaruvidagi   qonuniy   me‘yorlar   ko‘zga   tashlanadi.
Yuqorida  aytib  o‘tilgan  tarixchi,  yozuvchilardan tashqari  yana  quyidagi  olimlarni
ham akohida ta‘kidlab o‘tsak maqsadga muvofiq bo‘ladi:
A.S.Sagdullayev,   R.Murtazayev,   B.J.   Eshov,   A.A.Odilov,
A.R.Muhammadjonov,   R.Shamsutddinov,   Sh.Karimov,   Anvar   Ahmad   Nozim
15
  (Абу   Йусуф   Йакуб   б.   Ибрахим   ал-Куфи.   Китаб   ал-Харадж   (Мусульманское   налогообложение)   /   Пер.   с
арабского   и   комментарии   А.Э.Шмидта.   Супракомментарии   к   переводу   А.С.Боголюбова.   Подготовка   к
изданию, вступит.статья и указатели А.А.Хисматулина. СПб., 2001. – с. 8)
20 Mamatoxunov,   S.A.Haydarov   va   boshqalar.   Ushbu   tarixchi   va   olimlarning
manbalarida   Arab   xalifaligi   davridagi   iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy   hayot   haqidagi
ma‘lumotlar yozilganligini bilishimiz mumkin. 
21 2.2 Xorijiy mamlakatlarda  А rab xalifaligi tarixining o rganilishi.ʼ
Markaziy   Osiyo   xalqlarining   fani   va   madaniyati   turli   tarixiy   jarayonlar
davrida   ulardagi   siyosiy   va   iqtisodiy   tuzumning   mohiyatiga   qarab,   ba’zan   o‘sish,
rivojlanish,   ba’zan   esa   susayish   kabi   bosqichlarga   ega   bo‘lgan.   Misol   uchun,
Markaziy Osiyo fani tarixida IX-XI asrlarni yirik madaniy yuksalish, XIII asrning
boshi   XIV   asrlarni   esa   mo‘g‘ullar   istilosi   tufayli   inqirozga   yuz   tutish,   undan
keyingi Amir Temur davrini esa nafaqat yo‘qotilgan mavqeyini yana tiklash, balki
yangi cho‘qqilarni egallash davri deb atash mumkin 16
.
Darhaqiqat,   mutaxasislarning   fikriga   ko‘ra,   Markaziy   Osiyo   fani   va
madaniyati   bashariyat   sivilizatsiyasining   muhim   va   ajralmas   qismi   sanaladi.   Biz
mazkur   kurs   ishida   IX-XI   asrlarda   Sharqdagi   madaniy   yuksalish   bilan   bog‘liq
jarayonlarda Markaziy Osiyoning ahamiyati xususida ko‘proq to‘xtalamiz. E’tirof
etish   joiz,   Markaziy   Osiyoning   siyosiy   tarixi   bu   mintaqada   qadimgi   Yunoniston,
Hindiston,   Parfiya,   Eron,   Arabiston,   Xitoy   va   mahaliy   xalqlarning   madaniy
an’analari hamda ilmiy yutuqlari o‘zaro uyg‘unlashib bir-birini boyitgan, natijada
esa   yuksak   sivilizatsiya   shakllangan.   IX-XI   asrlarga   kelib   musulmon
madaniyatidagi   umumiy   madaniy   yuksalish   Movarounnahr   va   Xuroson   olimlari
ijodida o‘zining yuqori choqqisiga ko‘tarildi. Ular haqida tadqiqot ishining bo‘lim
va paragrflarida izchil va qiziqarli ma’lumotlar berishga harakat qilamiz. Markaziy
Osiyo   madaniyati   arablar   istilosiga   qadar   ham   uzoq   o‘tmishga   ega   edi.   Mazkur
hudud qulay geografik sharoitda joylashgani sababli, qadim zamonlardan Yaqin va
O‘rta Sharq, Kavkaz, Sharqiy Yevropa, Hindiston  va Xitoy bilan doimiy  savdo va
iqtisodiy   aloqalari   bardavom   bo‘lgan.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   mazkur   mintaqadagi
shaharlar,   qishloq   xo‘jaligi   (xususan,   suniy   irrigatsiya   inshoatlari)   turli   mahaliy
hunarmandchilik   va   konchilik   an’analari,   ilm   va   madaniyatning   jadal   sur`atlar
bilan   rivojlanishiga   turtki   bo‘ldi.   Ushbu   ishda   ko‘rilayotgan,   o‘rganilayotgan
mazkur   muammo   kurs   ishi   mavzusi   sifatida   va   ayniqsa,   arab   musulmon
madaniyatining   jahon   tarixida   tutgan   o‘rni   tadqiqoti   sifatida   nisbatan   kam
o‘rganilgan.   Quyida   biz   bu   davr   tarixi,   aniqrog‘i   Sharq   xalqlari   tarixi,   fani   va
16
 Xayrullayev L.M. O‘rta Osiyoda ilk uyg‘onish davri madaniyati. T. 1994, 75-bet.
22 madaniyati bilan shug‘ullangan bazi xorijiy va mahaliy tadqiqotchilarning   asarlari
haqida  qisqacha to‘xtalib o‘tsak. 
Shveysariyalik sharqshunos  Adam Mets o‘zining Musulmon renessansi  asari
bilan mutaxasislarga yaxshi tanish. Uning kitobi bir necha tillarga, xususan, rus va
arab tillariga ham tarjima qilingan.Mazkur asar IX-X asrlarda Musulmon Sharqida
yuz   bergan   madaniy   rivojlanishning   tarixiga   bag‘ishlangan,   va   umuman,   u   IX-X
asrlardagi Sharq fani va madaniyatini yorituvchi noyob qomus hisoblanadi. Asarda
muallif   qo‘llagan   asosiy   g‘oya,   IX-X   asrlarning   Musulmon   Sharqidagi   uyg‘onish
(renessans) davri ekanini ko‘rsatishga intilish deyish mumkin. Shuning uchun ham
u   o‘z   asarini   Musulmon   renessansi   debataydi.   A.Metsning   kitobi   Sharq   xalqlari
ijtimoiy   hayotining   deyarli   barcha   qirralarini   tarixiy   manbalar   asosida   yoritib
beruvchi muhim fundamental tadqiqot hisoblanadi. 
O‘rta   asr   Sharq   xalqlari   madanioyatini   o‘rganishda   avstraliyalik   Gustav   fon
Gryunebuamning xizmatlarini eslash joiz: Uning 1970-yili Londonda nashr etilgan
Klassik   islom   kitobida   sharq   xalqlari   tarixi   va   madaniyatiga   doir   muhim
ma’lumotlar   aks   etgan.   Muallif   qalamiga   mansub   Zamonaviy   islom:   madaniy
o‘zlikni anglash bo‘yicha tadqiqotlar hamda uning rahbarligi va bevosita ishtiroki
natijasida   yuzaga   chiqqan   to‘plamlardan.   Musulmon   sivilizatsiyasida   umumiylik
va   har   xilliklar`   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Amerikalik   mashhur   fan   tarixchisi
Jorj Sartonning Fan tarixiga kirish nomli fundamental ishi qimmatli ma’lumotlarni
o‘zida   mujassam   etgan.   Asarda   o‘rta   asr   fani   rivojiga   o‘z   xissasini   qo‘shgan
ko‘pgina   olimlar   va   tarjimonlar   ijodiga   keng   o‘rin   berilgan.   Maks   Meyerxofning
Fan va tabobat nomli maqolasida o‘rta asr sharq xalqlari madaniy taraqqiyotining
dolzarb   masalalariga   to‘xtab   o‘tiladi.   Yana   bir   ingliz   olimi   Donald   Xill   IX   asr
poytaxt – Bag‘dodda fan va texnikada yuz bergan muhim jarayonlarni tahlil qilgan.
So‘nggi   yillarda   yaratilgan   Abbosiylar   davridagi   arab   adabiyoti,   dini,   ta’limi   va
fanining   Kembrij   tarixi   va   ayniqsa   Arab   fanlari   tarixi   bo‘yicha   ensiklopediya
kitoblarini   muhim   tadqiqotlar   sirasiga   kiritish   mumkin.   Ularda   Sharq   xalqlari
ijtimoiy   hayotining   barcha   sohalari,   xususan,   Abbosiylar   davridagi   fan   va
madaniyat   tarixiga   oid   eng   muhim   masalalar   o‘z   yechimini   topgan.   Umuman
23 olganda,   IX-XI   asr   fani   va   madaniyatini   o‘rganishda   A.   Braun,   F.Vyustenfeld,
A.Kremer,   O.   Sayili,   G.Le.   Strenj,   D.   Surdel,   R.   Morelon,   J.Saliba,   D.King,   E.
Kennedi, G. Xudonard-Roshe, R.Rashed, Mariya - Tereza Debarxot,   Donald   Xill,
J.   Anavati,   E.Savaj-Smit,   F.   Mishe,   Mahdiy   Muhsin   kabi   xorij   olimlarining
asarlari,   tadqiqotlari   asosiy   vazifani   o‘taydi.   O‘rganilayotgan   davr   siyosiy,
iqtisodiy   va   ilmiy-madaniy   hayotdagi   yuksalish   masalalari   Rossiyalik
sharqshunoslardan   V.V.   Bartold,   O.G.Bolshakov,   B.A.   Rozenfeld,
I.Yu.Krachkovskiy,   Ye.E.   Bertels,   A.B.   Xalidov,   A.P.   Yushkevichlarning
asarlarida o‘z ifodasini topgan. 
Mazkur tadqiqotga oid arab tilidagi izlanishlar orasida Jurji Zaydonning Islom
sivilizatsiyasi   tarixi,   Hasan   Ibrohim   Hasanning   to‘rt   jilddan   iborat   Islomning
siyosiy,   diniy,   madaniy   va   ijtimoiy   tarixi,   Said   ad   -   Diyujiyning   Bayt   al-hikma,
Ahmad   Farid   ar-Rifa‘iyning   Al   -Ma’mun   davri   ,   Said   ashShahhat   Zag‘lulning
Suryoniylar   va   musulmon   madaniyati   ,   Qadriy   Hafiz   Tukanning   Riyoziyot   va
falakiyotga   doir   arab   ilmiy   merosi,   Abd   al-Mun‘im   Majidning   Musulmon
sivilizatsiyasining   o‘rta   asrlardagi   tarixi,   Muhammad   Abd   ar-Raxmon
Marhabanning   Arab   fani   tarixi   bo‘yicha   to‘plam   va   Hidr   Axmad   Ataullohning
Abbosiylar davrida  Bayt al-hikma kitoblarini alohida aytish joiz. 
Akademik   V.   V.   Bartold   o‘zining   «Mo‘g‘illar   bosqini   davridagi   Turkiston»
nomli   mashhur   asarida   yuqoridagi   masalaga   o‘rta   asr   manbalari   asosida   batafsil
to‘xtalib, qishloqda yashovchi bir bevaning ikki o‘g‘lini Samarqand madrasalariga
o‘qishga   yuborib,   ularning   butun   Madrasa   tahsili   davomida   o‘qishini   o‘zining
tikuvchilk   kasbidan   tushgan   daromadi   bilan   ta’minlab   tura   olganligi   to‘g‘risida
xabar   beradi.   O‘rta   asr   mualliflari   qoldirgan   ko‘pgina   manba’larda   xalifalik
markaziga   ketib   qolgan   ko‘pgina   Movarounnahr   va   Xurosonlik   olim,
faylasuflarning   tohiriylar,   somoniylar   va   keyinroq   xorazmshohlar   tomonidan
maxsus chaqirib olib kelinganliklari va ularning o‘z vatanlaridagi islomdan oldingi
madaniyat,   ilmfan   va   falsafa   ravnaqini   va   mahaliy   ilmiy-falsafiy   an’analar,
maktablarni   qaytadan   tiklashda   qatnashganliklari,   jonbozlik   ko‘rsatganliklari
to‘g‘risida xabarlar beriladi. 
24 Xususan   Nizomiy   Aruziy   Samarqandiy(XP)   ,Roziy   va   Forobiy   tohiriylar
vasomoniylar   tomonidan   chaqirib   olib   kelinganliklari,   o‘z   yurtlarida   ilm   -   fanni,
falsafani   o‘rganishni   kuchaytirishda,   islomdan   oldingi   mahaliy   ilmiyfalsafiy   va
madaniy an’analar, maktablarni qaytadan tiklash va ravnaf toptirishida favqulodda
rol   o‘ynaganliklari   haqida   xabar   beradi   .   Beruniy   va   Ibn   Sino   kabi   mutafakkirlar
butun hayotlari  davomida Movarounnahr, Xuroson va Eron xududida yashab, o‘z
ilmiy va falsafiy maktablarini yaratdilar 17
. 
17
 Abduqodir Zohidiy. O‘rta asr arab-musulmon madaniyati. 13-bet.
25 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   Arablar   bepoyon   Arabiston   yarim   orolida   qadimdan
yashab   kelishgan.   Uning   hududi   issiq   iqlimi   bo‘lgan   cho‘l   va   yarim   cho‘l
qurg‘oqchil zonasida joylashgan. Qadimgi dunyo tarixi davomida bu taqir erlarda
alohida   qadriyat   ko‘rmagan   Yaqin   Sharq   imperiyalari   tomonidan   zabt   etilmagan.
Arab   qabilalari   ko‘chmanchi   turmush   tarzini   olib   borgan,   chorva   uchun   yaylov
izlab   ko‘chib   o‘tgan.   Yarim   orolning   g‘arbiy   qismida,   Qizil   dengizning   sharqiy
qirg‘og‘iga   yaqin   joyda   savdo   karvonlari   uchun   strategik   yo‘l   bo‘lgan.   Uning
yo nalishi   bo yicha   vohalarda   savdo   markazlari   shakllangan   bo lib,   ularning   engʻ ʻ ʻ
muhimi milodiy 1-ming yillik o rtalarida Makka shahriga aylandi. 	
ʻ
Arab xalifaligi davlatining o ziga xosligi ularning qat iy, umuminsoniy dini –	
ʻ ʼ
islom   dini   bilan   bevosita   bog liq   bo lib,   ma naviy   va   dunyoviy   hokimiyatning	
ʻ ʻ ʼ
bo linmasligidan kelib chiqib, Allohning qudrati, qudrati va bo linmasligi haqidagi	
ʻ ʻ
teokratik g oya bilan uzviy bog liq edi.  	
ʻ ʻ Qur'onda o‘z ifodasini topgan: «Allohdan
o‘zga iloh yo‘q va Muhammad uning payg‘ambaridir». Islom musulmon olamida
ijtimoiy tuzilmaning ham, davlat institutlarining ham, huquqiy institutlarning ham,
axloqning ham musulmonlarning butun ma‘naviy sohasini belgilab berdi. 
Arab xalifaligi butun o rta asrlarda Muhammad payg ambar va uning vorislari	
ʻ ʻ
tomonidan   yaratilgan   eng   gullab-yashnagan   davlatlardan   biri   bo lgan.	
ʻ
Xalifalikning   boshqa   sharqiy   feodal   mamlakatlari   kabi   o ziga   xos   xususiyatlari	
ʻ
barqarorlik,  konservatizm , an anaviy axloq va huquq edi. Bundan tashqari, bunday	
ʼ
jamiyat   a'zolarining   an'analari   bilan   bog‘liq   holda,   davlat   tuzilishi   va,   albatta,
odamlar   hayotining   asosiy   va   muhim   belgilaridan   biri   qo‘yildi.   Arab   xalifaligiga
bag‘ishlangan   bir   qancha   manbalarva   adabiyotlar   guruhlari   mavjud.   Ushbu
guruhlarning har biri o‘ziga xosligi va maxsus mazmuni, turli nuqtai nazarlarning
mavjudligi   tufayli   eng   sifatli   va   ishonchli   fikrni   olish   imkonini   beradi.   Xususan,
arab   manbalari   guruhi   eng   keng   qamrovli   hisoblanadi.   Bular   sunnatlar,   arab
shoirlarining asarlari va hadislardir. 
Manbalarning   keyingi   guruhi   Arab   xalifaligi   davriga   oid   tarixiy   asarlardir.
Tarixchilar,   jumladan:   Ibn   Kutayba,   Belazuril,   Abu   Hanif   ad-Dinavariy ,   Al-
26 Masudiy,  Muhammad  at-Tabariy va boshqalar  bir  qator  asarlarida Arab xalifaligi
va uning tarixiy taraqqiyot bosqichlari haqida ma lum qoidalarni yoritib berganlar.ʼ
Geograf   va   huquqshunoslarni   ham   e‘tibordan   chetda   qoldirmaslik   kerak:   Abu
Yusuf,   Yahyo   ibn   Odam   ham   o‘z   asarlarida   tarixiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
lahzalarni aks ettirgan. 
Tadqiqot   maqsadida   tarixchilar   bevosita   arab   shoirlari   ijodiga   oid   dastlabki
mulohazalardan   ham   foydalanganlar,   nasriy   va   she‘riy   antologiyalarga   aniqlik
kiritganlar:   Qo‘shiqlar   kitobi,   Komil,   Yatimet-ad-dahr,   Johizning   to‘liq   yarim
badiiy   asarlari   va   ko‘proq.   Tarixiy   taraqqiyotning   turli   bosqichlarida   ko‘plab
tadqiqotchilar   arab   xalifaligini   o‘rganishga   e‘tibor   qaratganlar.   G arb   tarixchilari	
ʻ
XVII-XVIII   asrlardan   boshlab   arab   xalifaligiga   e tibor   berishgan   (d’Herbelot,	
ʼ
Gibbon, Degin va boshqalar). Biroq, ularning asarlarini ob'ektiv deb bo‘lmaydi: bu
tarixchilar keltirgan ko‘plab manbalar hali nashr  etilmagan. Bundan tashqari, ular
ko‘pincha bir-biridan iqtibos keltirgan. Xalifalikni o‘rganishdagi asosiy yutuq XIX
asrda sodir bo‘ldi. Bular V.Myur, de Gu, A.F.Kremerlarning asarlaridir. Ikkinchisi
XIX   asr   oxirida   xalifalikning   asosiy   tarixchilaridan   biriga   aylandi.   U   o‘zining
Islom dinining hukmron g‘oyalari tarixi asarida islomning uchta asosiy g‘oyasini:
xudo g‘oyalari, payg‘ambarlar  g‘oyalari, davlat g‘oyalarini  tushuntirishga harakat
qilgan.   Ularda   u   islom   tomonidan   yaratilgan   diniy   va   ijtimoiy   tuzumni
tushunishning   kalitini   ko‘rdi.   A.Myuller   «Islom   tarixi»   asarida   arablar   tarixini
antik   davrdan   XIX   asrgacha   qamrab   olgan.   U   dastlabki   ikki   jildda   arablarning
islomgacha bo‘lgan tarixidan Abbosiylar sulolasi qulashigacha bo‘lgan voqealarni
tahlil   qiladi.   Xulosa   o‘rnida   aytishimiz   mumkinki ,   Arab   xalifaligi   va   musulmon
madaniyati   umuminsoniy   tamaddunning   bir   qismi,   millionlab   odamlarning
ma‘naviy salohiyatining muhim elementidir.
27 FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
I. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari:
1. Mirziyoyev   Sh.M.   2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi,
Toshkent.: O‘zbekiston, 2017. T. - 10 b 
II. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari va qarorlari:
2. Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat‘iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   mamlakatimizni
2016-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma‘ruzasi, Xalq
so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar. 
3. Sh.M.Mirziyoyev   Erkin   va   farovon ,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz O‘zbekiston Respublikasi   Prezidenti  lavozimiga   kirishish
tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi
nutq. Toshkent O‘zbekiston 2016-yil 
III. Xorijiy olimlarning adabiyotlari:
1. Dr. Z. Kitapçi. Türkistan’in Müslüman  Araplar Tarafindan Fethi. – Konya:
Yedikubbe Yayinlari. Türk Islâm tarihi külliyâti 3, 2005. – 344 b 
2. Медников , 1897;  Медников , 1903; Wellhausen, 1902. 
3. Зайдан , 1902. J.Zeydan, Arab sivilizatsiyasi tarixi, 1902-yil 
4. L. Kayetani, Islom yilnomalari.
5. L. Kayetani, Musulmon xronografiyasi, 1912
6. « История   Халифата .   В 4 томах. Том 1. Ислам в Аравии (570-633 гг.)»:
Восточная  литература , ; 2002 ISBN 5-02-016552-2, 5-02-018165-X 
7. (Абу   Йусуф   Йакуб   б.   Ибрахим   ал-Куфи.   Китаб   ал-Харадж
(Мусульманское   налогообложение)   /   Пер.   с   арабского   и   комментарии
28 А.Э.Шмидта.   Супракомментарии   к   переводу   А.С.Боголюбова.   Подготовка   к
изданию, вступит.статья и указатели А.А.Хисматулина. СПб., 2001. – с. 8) 
IV. O‘zbek olimlarining adabiyotlari:
1. П.   Равшанов.   Ватан   тарихидан.   Турон   VII-IX   асрларда   (Араб   истилоси  
лавҳалари). – Қарши: Насаф, 2003. – 140 b. 
2. R.Murtazayev. O‘zbekiston tarixi. Toshkent 2001-yil 
3. Абу   Бакр   Мухаммад   ибн   Джаъфар   ан-Наршахи.   Та‘рих-и   Бухара.
История   Бухары.   Вступительная   статья   Д.Ю.   Юсуповой.   Перевод,
комментарии и примечания Ш.С. Камолиддина. Археолого-топографический
комментарий Е.Г. Некрасовой. – Т.: SMI-ASIA, 2011. 
4. Xayrullayev   L.M.   O‘rta   Osiyoda   ilk   uyg‘onish   davri   madaniyati.   T.   1994,
75-bet. 
5. Abduqodir Zohidiy. O‘rta asr arab-musulmon madaniyati. 13-bet. 
V. Internet manbalar:
https://WorksPay.ru
https://elib.buxdu.uz/index.php/pages/referatlar-mustaqil-ish-kurs-ishi/item/10599-
2021-05-19-10-36-34  
https://ziyouz.uz/ilm-va-fan/tarix/manaviyat-yulduzlari/markaziy-osiyoda-ix-xx-
asr-boshida-madaniyat-rivoji-tarihidan  
29