Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 64.3KB
Покупки 1
Дата загрузки 25 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Mehriddin Erkinov

Дата регистрации 21 Январь 2025

3 Продаж

Mustaqillik yillarida O'zbekiston va Qozog'iston munosabatlari

Купить
Mavzu:  Mustaqillik yillarda  O'zbekiston va Qozog'iston munosabatlari
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….…2-3
Asosiy qism
1. O'zbekiston va Qozog'istonning Mustaqillikdan keyingi diplomatik aloqalari, 
iqtisodiy hamkorlik va savdo-sotiq masalalari…………………………………...4-6
2. Energetika sohasidagi hamkorlik, transport va logistika sohasidagi aloqalar, suv 
resurslaridan foydalanish ………………………………………..……………..7-16
3. Madaniy aloqalar va an'anaviy festivalva tadbirlar, matbuot va media hamkorligi
va migratsiya masalalari………………………………………………………17-23
Dars ishlanma …………………………………………………………….…..24-28
Xulosa va tavsiyalar …………………………………………..……………..29-31
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………………32
Ilovalar
1 KIRISH
    Mavzuning dolzarbligi:  O‘zbekiston va Qozog‘iston – Markaziy Osiyoda 
joylashgan ikkita qardosh mamlakat bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatlari 
mustaqillik yillarida yangi bosqichga ko‘tarildi. 1991-yilda sobiq Sovet Ittifoqi 
tarqalib, O‘zbekiston va Qozog‘iston mustaqil davlatlar sifatida dunyo xaritasida 
paydo bo‘lgach, ular o‘zaro yaqin hamkorlik aloqalarini rivojlantirishga intildilar. 
Ikkala mamlakat ham geografik yaqinlik, tarixiy, madaniy, iqtisodiy va ijtimoiy 
jihatlar bilan bir-biriga chambarchas bog‘liqdir. Shuningdek, ular umumiy tarixiy 
ildizlarga, jumladan, turkiy va musulmon sivilizatsiyasiga asoslangan madaniy 
merosga ega.
     O‘zbekiston va Qozog‘iston munosabatlarining shakllanishida iqtisodiy 
manfaatlar va geosiyosiy omillar muhim rol o‘ynadi. Ikkala davlat Markaziy 
Osiyoning eng yirik mamlakatlari bo‘lib, mintaqaning xavfsizligi, barqarorligi va 
iqtisodiy rivojlanishida yetakchi o‘rin egallaydi. Mustaqillikning dastlabki 
yillaridan boshlab, ikki davlat rahbariyatlari o‘zaro manfaatli hamkorlikni 
mustahkamlashga va ko‘p tomonlama integratsiyani rivojlantirishga katta e’tibor 
qaratdilar.
     Ikki davlat o‘rtasidagi munosabatlar, ayniqsa, qo‘shnichilik va qardoshlik 
tamoyillariga asoslangan bo‘lib, ular siyosiy, iqtisodiy, madaniy-gumanitar 
sohalardagi hamkorlikni rivojlantirish orqali mustahkamlandi. Tashqi siyosatda har
ikki davlat Markaziy Osiyoda barqarorlikni saqlash va mintaqaviy integratsiyani 
kuchaytirishga qaratilgan birgalikdagi tashabbuslarni ilgari surib kelmoqda. Shu 
bilan birga, O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi munosabatlarning 
rivojlanishida energetika, transport-kommunikatsiya, savdo-sotiq, turizm kabi 
sohalar alohida ahamiyat kasb etdi. Bu munosabatlar nafaqat mintaqaviy xavfsizlik
2 va iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlashga, balki xalqaro miqyosda ham ikki davlatning
pozitsiyasini mustahkamlashga xizmat qildi.
     Mustaqillik yillarida O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi hamkorlik siyosiy 
muloqotdan tortib, iqtisodiy va madaniy almashinuvgacha bo‘lgan ko‘plab 
yo‘nalishlarda kengayib bordi. Ushbu mavzu O‘zbekiston va Qozog‘iston 
o‘rtasidagi munosabatlarning rivojlanish jarayoni, muhim voqealar va strategik 
hamkorlikning ahamiyatini tahlil qilishga bag‘ishlanadi. 
3 I. O'zbekiston va Qozog'istonning Mustaqillikdan keyingi diplomatik
aloqalari, iqtisodiy hamkorlik va savdo-sotiq masalalari
O‘zbekiston va Qozog‘istonning mustaqillikdan keyingi diplomatik aloqalari 
haqida ma'lumot beradigan bir nechta faktlar va raqamlar quyida keltirilgan:
1. Diplomatik aloqalar o'rnatilishi.  O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi 
diplomatik aloqalar 1992-yil 23-martda o‘rnatilgan. Bu ikki davlat mustaqillikka 
erishganidan keyin tez fursatda amalga oshirilgan muhim qadam edi.
2. Elchixonalar ochilishi.  1992-yilda Qozog‘istonning Toshkentda elchixonasi 
ochildi. Xuddi shu yili, O‘zbekiston ham o‘z elchixonasini Olmaota shahrida 
(hozirda Ostona) ochdi.
3. Siyosiy aloqalar.  1998-yilda O‘zbekiston va Qozog‘iston Prezidentlari 
ishtirokida Toshkent shahrida ikki davlat o‘rtasida hamkorlikka oid keng ko‘lamli 
kelishuv imzolandi. Ushbu bitimlar ikki mamlakat o‘rtasidagi siyosiy, iqtisodiy va 
madaniy aloqalarni mustahkamlagan.
4. Savdo-iqtisodiy hamkorlik.  2017-yilda O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi
savdo aylanmasi 2 milliard AQSh dollaridan oshdi. Keyingi yillarda, 2021-yil 
holatiga ko‘ra, savdo aylanmasi 3 milliard AQSh dollaridan oshiqroq bo'ldi. Bu 
raqamlar ikki davlat o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarning yanada chuqurlashib 
borayotganligini ko‘rsatadi.
5. Energetika sohasida hamkorlik.  Qozog‘iston va O‘zbekiston energetika 
sohasida hamkorlik qilayotgan eng muhim davlatlardan. Qozog‘iston 
O‘zbekistonning energiya resurslariga bo‘lgan talabini qondirishda yordam beradi, 
jumladan gaz va neft yetkazib berishda.
6. Chegara masalalari.  2001-yilda O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi davlat 
chegaralarini demarkatsiya qilish jarayoni boshlandi. 2002-yilda chegara 
masalalari bo‘yicha to‘liq kelishuvga erishildi, bu esa ikki davlat o‘rtasidagi 
xavfsizlik va barqarorlikni ta'minlashda muhim rol o‘ynadi.
7. Transport va transit.  O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi transport va 
tranzit yo‘llari ikki tomonlama savdoni rivojlantirishda hal qiluvchi ahamiyatga 
ega. Qozog‘iston orqali O‘zbekiston Yevropa va boshqa davlatlarga savdo 
aloqalarini rivojlantirish imkoniyatiga ega.
8. Madaniy-gumanitar aloqalar.  1990-yillarning oxirlaridan boshlab, 
O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasida madaniy aloqalar ham rivojlandi. Ikkala 
davlatda ham ko‘plab qozoq va o‘zbek madaniy tadbirlari, ko‘rgazmalar va 
anjumanlar o‘tkaziladi.
9. Ta'lim sohasidagi hamkorlik.  O‘zbekiston va Qozog‘iston ta'lim sohasida ham
4 hamkorlikni rivojlantirib kelmoqda. Qozog‘istonning Al-Farabi nomidagi 
Qozog iston Milliy Universiteti va O‘zbekistonning Toshkent Davlat ʻ
Sharqshunoslik Instituti o‘rtasidagi hamkorlik shartnomasi mavjud.
10. Hukumatlararo qo‘mita.  2006-yilda O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasida 
hukumatlararo iqtisodiy hamkorlik bo‘yicha qo‘mita tashkil etildi. Bu qo‘mita 
o‘zaro iqtisodiy, sanoat, texnologik va noyob resurslar almashinuvi bo‘yicha 
muhim masalalarni hal etishda yordam beradi.
 O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi diplomatik aloqalar ikki davlatning 
regiondagi hamkorlik va integratsiyani mustahkamlashga qaratilgan sa'y-
harakatlarining muhim qismi hisoblanadi. Ushbu aloqalar ikki mamlakat xalqining 
farovonligi va xavfsizligini oshirishda ham muhim rol o‘ynaydi.
        "Iqtisodiy hamkorlik va savdo-sotiq masalalari" mavzusi bo'yicha aniq 
ma'lumotlar va sonlarni ko’rib chiqamiz. Bular iqtisodiy ko'rsatkichlar, savdo 
hajmi, eksport-import ma'lumotlari va turli mamlakatlar o'rtasidagi hamkorlik 
masalalarini o'z ichiga oladi.
1. Jahon savdo tashkiloti (JST) ma'lumotlariga ko'ra, dunyo bo'ylab savdo hajmi 
2020-yilda 19.67 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Bu hajmdan 1.61 trillion 
dollari eng kam rivojlangan mamlakatlar ulushi hisoblanadi.
2. JSTning boshqa ma'lumotlari, 2019-yilda xizmatlar savdosining umumiy hajmi 
5.13 trillion AQSH dollarini tashkil etganligini ko'rsatadi.
3. 2022-yilda Xitoy dunyoning eng yirik eksportchisi bo'lib, uning eksport hajmi 
3.59 trillion AQSH dollariga yetdi, va eng yirik importchi sifatida AQSH 3.12 
trillion AQSH dollari bilan qayd etildi.
4. O'zbekistonning 2021 yilda umumiy tashqi savdosi hajmi 42.1 milliard AQSH 
dollarini tashkil etgan. Shundan eksport 16.6 milliard AQSH dollariga, import esa 
25.5 milliard AQSH dollariga teng bo'lgan.
5. Yevropa Ittifoqi dunyoning eng yirik ichki bozori hisoblanadi va u global savdo-
sotiqning 15 foizdan ortig'ini tashkil etadi. 2020-yilda YI AQSH bilan jami savdo 
hajmi 710 milliard AQSH dollaridan oshiq bo'lgan.
6. Markaziy Osiyo mamlakatlari orasida Qozog'istonning eksport hajmi 2020-yilda
57 milliard AQSH dollariga teng bo'lib, bu mintaqadagi eng yuqori ko'rsatkichdir.
7. Xalqaro valuta jamg'armasi (XVJ) ma'lumotlariga ko'ra, global iqtisodiy o'sish 
sur'ati 2021-yilda 6 foizni tashkil etdi. Bu o'sishning asosiy omillari sifatida Xitoy 
5 va Hindistonning iqtisodiy rivojlanishi ko'rsatilgan.
8. Jahon bankining 2021-yil uchun tuzilgan reytingiga ko'ra, AQSH 
iqtisodiyotining yalpi ichki mahsuloti (YIM) 22.675 trillion AQSH dollarini tashkil
etadi. Shu bilan birga, Xitoyning YIM hajmi 16.642 trillion AQSH dollari bilan 
qayd etilgan.
9. 2021-yilda ichki savdo aylanmasi hajmi eng yuqori bo'lgan mamlakatlar orasida 
AQSH va Xitoy joylashgan. Ularning iqtisodiyotlari o'sishi va jahon savdosidagi 
ulushi katta bo'lib, global iqtisodiy hamkorlik masalalari tahliliga katta ta'sir 
ko'rsatadi.
10. JSTning prognozlariga ko'ra, 2023-yilda global savdoning o'sish sur'ati 3.4 foiz
atrofida bo'lishi kutilayotgani aytilmoqda.
11. O'zbekistonda 2022-yilda sanoat sektorining yalpi ichki mahsulotdagi ulushi 30
foizdan oshdi, bu esa mamlakatning savdo strategiyasidagi muhim qadam sifatida 
baholanmoqda.
12. Qishloq xo'jaligi mahsulotlarining eksporti bo'yicha O'zbekiston 2021-yilda 6 
foiz o'sishni qayd etdi, umumiy qishloq xo'jalik mahsulotlari eksport hajmi esa 1.2 
milliard AQSH dollarini tashkil etdi.
13. Xalqaro savdo rivojlanish tendentsiyalarida elektron tijoratning o'sishi ham 
muhimdir, va bu turdagi savdoning hajmi 2021-yilda 4.9 trillion AQSH dollariga 
yetdi, bu 24 foizga oshish demakdir.
14. Katta Yettilik (G7) davlatlari global savdo va iqtisodiy hamkorlikning muhim 
qismiga ega bo'lib, ularning umumiy YIM hajmi 40 trillion AQSH dollaridan oshiq
hisoblanadi.
15. Savdo hajmi va iqtisodiy hamkorlikda chiqayotgan muhim masalalardan biri 
tarif va no-tarif to‘siqlarining qisqartirilishidir, chunki bu iqtisodiy o'sishni 
jadallashtiradi va mamlakatlar o'rtasidagi savdo erkinligini oshiradi.  
     Ushbu ma'lumotlar iqtisodiy hamkorlik va savdo-sotiq masalalarida tahliliy 
hozirlikni yaxshilashga yordam beradi.
6 II.  Energetika sohasidagi hamkorlik, transport va logistika sohasidagi
aloqalar, suv resurslaridan foydalanish
      Energetika sohasi Jahon bo'ylab davlatlar va kompaniyalar o'rtasidagi eng 
muhim hamkorlik yo'nalishlaridan biridir. O'zbekistonda ham energetika 
sohasidagi hamkorlik jadal rivojlanmoqda. Ushbu sohadagi hamkorlik asosan 
quyidagi yo'nalishlarda amalga oshiriladi: neft-gaz, elektr energiyasi, qayta 
tiklanuvchi energiya manbalari va energetika samaradorligini oshirish. O'zbekiston
neft-gaz sohasidagi hamkorlikni rivojlantirish uchun ko'plab yirik kompaniyalar 
bilan ishlamoqda. Jumladan, Rossiyaning "Lukoil", Xitoyning "CNPC" va Janubiy
Koreyaning "KNOC" kompaniyalari bilan birgalikda turli loyihalar amalga 
oshirilmoqda. Ayniqsa, "Lukoil" shirkati bilan Gazli gaz konini rivojlantirish 
bo'yicha hamkorlik muhim o'rin tutadi. O'zbekistonning jami gaz zaxiralari 2,1 
trillion kubometrni tashkil etadi va ushbu zaxiralarni muvaffaqiyatli rivojlantirish 
uchun xalqaro hamkorlik zarur hisoblanadi.
      Elektr energiyasi ishlab chiqarishda ham ko'plab xalqaro loyihalar amalga 
oshirilmoqda. Masalan, O'zbekiston 2020-yilda Saudiya Arabistonining ACWA 
Power kompaniyasi bilan kelishib, Nur Navoi fotovoltaik quyosh elektr 
stansiyasini qurishni boshladi. Bu loyiha 500 MVt quvvatga ega bo'lib, yillik 1,25 
milliard kVt/soat elektr energiyasi ishlab chiqarishni rejalashtiradi. Bu kabi 
loyihalar energetika sohasida xalqaro kompaniyalar bilan hamkorlikni 
kuchaytirishni ko'rsatadi.  Qayta tiklanuvchi energiya manbalariga ham alohida 
e'tibor qaratilmoqda. O'zbekistonning quyosh energiyasi potensiali 51 milliard 
MVt/soatga teng bo'lib, kelgusidagi loyihalar ushbu resurslardan samarali 
foydalanishni nazarda tutadi. Bugungi kunda O'zbekiston hukumati Xitoy, BAA va
boshqa mamlakatlar bilan qayta tiklanuvchi energiya manbalari borasida 
kelishuvlar imzolagan va ularga ko'ra, bir nechta quyosh va shamol elektr 
stansiyalari qurilmoqda. 2030-yilgacha O'zbekistonda elektr energiyasi ishlab 
7 chiqaruvchi quvvatlarning 25 foizini qayta tiklanuvchi energiya manbalariga 
o'tkazish rejalashtirilgan.
"O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi neft va gaz yetkazib berish bo‘yicha 
kelishuv" (1998 yil)
 Neft va gaz mahsulotlarini ikki davlat o‘rtasida import va eksport qilishga 
doir asosiy shartlarni belgilagan.
"Energetika sohasida strategik hamkorlik to‘g‘risidagi bitim" (2006 yil)
 Ikki davlat energetika sohasida qo‘shma loyihalarni amalga oshirish, 
energetika infratuzilmasini rivojlantirish va energiya xavfsizligini ta’minlash
borasida hamkorlikni yo‘lga qo‘yish bo‘yicha kelishib olgan.
  "Gaz transporti bo‘yicha hamkorlik to‘g‘risidagi bitim" (2010 yil)
 Ushbu bitim Qozog‘iston orqali o‘tadigan gaz quvurlari va tranzit yo‘llari 
bo‘yicha O‘zbekiston gazining eksporti uchun yo‘naltirilgan.
"Qozog‘iston–O‘zbekiston elektr energiyasini uzatish va savdo to‘g‘risidagi 
memorandum" (2017 yil)
 Elektr energiyasi eksporti va importini yo‘lga qo‘yish, elektr tarmoqlarini 
birlashtirish va qo‘shma loyihalarni rivojlantirish masalalarini o‘z ichiga 
olgan.
"Energiya manbalaridan barqaror foydalanish to‘g‘risidagi kelishuv" (2018 
yil)
 Iqlim o‘zgarishiga qarshi kurashish va qayta tiklanuvchi energiya 
manbalarini rivojlantirish bo‘yicha hamkorlikni kuchaytirishga qaratilgan.
8 "Qozog‘iston va O‘zbekiston o‘rtasida atom energetikasi sohasida hamkorlik 
to‘g‘risidagi kelishuv" (2021 yil)
 Atom energiyasidan tinch maqsadlarda foydalanish, texnologiyalarni 
almashish va kadrlar tayyorlash bo‘yicha yo‘l xaritasi belgilangan.
" O ‘ zbekneftgaz "  va  " KazMunayGaz "  kompaniyalari   o ‘ rtasida   uzoq  
muddatli   hamkorlik   to ‘ g ‘ risidagi   bitim " (2022  yil )
 Neft va gaz qazib olish, qayta ishlash, hamda eksport jarayonlarida o‘zaro 
qo‘llab-quvvatlashni nazarda tutgan.
"Markaziy Osiyo umumiy elektr energetika tizimi bo‘yicha hamkorlik 
to‘g‘risidagi bitim" (2023 yil)
 Ushbu kelishuv elektr energiyasi tarmoqlarini yanada muvofiqlashtirish va 
o‘zaro elektr energiyasini uzatish xizmatlarini rivojlantirishga qaratilgan.
       Energetika samaradorligini oshirish yo'nalishida hamko'plab xalqaro 
tashkilotlar va kompaniyalar ishtirok etmoqda. Masalan, Jahon banki va Osiyo 
taraqqiyot banki O'zbekistonda energetika samaradorligini oshirish loyihalariga 
mablag' ajratmoqda. Ushbu loyihalar orqali ko'p iste'mol qilinadigan tarmoqlarda 
energiya samaradorligini oshirish va yo'qotishlarni kamaytirishga qaratilgan chora-
tadbirlar ishlab chiqiladi.  O'zbekistonning milliy energetika tizimini yangilash va 
modernizatsiya qilish yo'nalishida hamkorlik aloqalari ham mustahkamlanib 
bormoqda. Respublika bo'ylab turli energetika ob'ektlarini modernizatsiya qilish, 
yangi texnologiyalarni joriy qilish va mavjud infratuzilmani yaxshilash maqsadida 
Yevropa Ittifoqi, Amerika Qo'shma Shtatlari va boshqa yetakchi davlatlar 
tashkilotlari bilan shartnomalar tuzilgan.
           Umuman olganda, O'zbekiston energetika sohasidagi xalqaro hamkorlikni 
mustahkamlash va kengaytirish yo'lida samarali ish yuritayotgan mamlakatlardan 
biridir. Bu esa mamlakatning energetika xavfsizligini ta'minlashga hamda iqtisodiy
9 rivojlanishiga katta hissa qo'shmoqda. Energetika sohasidagi xalqaro hamkorlik 
O'zbekiston uchun strategik ahamiyatga ega bo'lib, global darajadagi energetika 
bozorida raqobatbardosh bo'lish imkoniyatini yaratadi.
           Transport va logistika sohasi global iqtisodiyotning asosiy tarkibiy 
qismlaridan biri hisoblanadi. Ushbu sohada aloqalar, ya'ni tiqilgan jarayonlar va 
subyektlar o‘rtasidagi munosabatlar, tovar va xizmatlarning harakatlanishi 
samaradorligini oshirishda katta ahamiyatga ega. Transport va logistika 
infratuzilmasi rivojlangan davlatlarda xalqaro savdo hajmi yuqori ko‘rsatkichlarga 
ega. Masalan, Xitoy dunyodagi eng yirik logistika bazasiga ega bo‘lib, uning 
tashqi savdo hajmi 2021 yilda 6 trillion AQSh dollaridan oshdi. Bu mamlakatning 
butun dunyodagi tarmoq va transport koridorlari orqali o‘z vaqtida va samarali 
tarzda tovar yetkazib bera olish qobiliyatini namoyon etadi.  Yevropa Ittifoqida 
transport va logistika sohasida 11 milliondan ortiq odam band bo‘lgan, bu esa 
umumiy mehnat bozorida 5% ulushni tashkil etadi. 2020-yilda Evropa Ittifoqidagi 
yuk tashishning umumiy hajmi 3,7 trillion tonna-kilometrga teng bo‘lgan. 
Temiryo'l va avtomobil transporti asosiy yuk tashish vositalari hisoblanadi, ular 
Evropa hududining keng qamrovli transport tarmog‘i bilan ta'minlaydi.
"Transport va tranzit hamkorligi to‘g‘risidagi bitim" (1998 yil)
 Ikki davlat o‘rtasida transport koridorlarini rivojlantirish va savdo-tranzit 
jarayonlarini soddalashtirishga doir kelishuv.
"Markaziy Osiyo xalqaro transport yo‘laklarini rivojlantirish bo‘yicha 
hamkorlik memorandumi" (2006 yil)
 Qozog‘iston va O‘zbekistonni bog‘lovchi asosiy transport yo‘llarini 
rivojlantirish va integratsiyalashgan logistika tizimlarini yaratish 
masalalarini o‘z ichiga oladi.
10 "Qozog‘iston va O‘zbekiston o‘rtasida temir yo‘l transportini rivojlantirish 
bo‘yicha bitim" (2013 yil)
 Ushbu bitim ikki davlat o‘rtasida temir yo‘l transporti orqali yuk tashish 
hajmini oshirish va yangi temir yo‘l yo‘nalishlarini yaratishni ko‘zda tutadi.
"Toshkent–Olmaota va Toshkent–Nur-Sulton yo‘nalishida yo‘lovchi poyezdi 
tashkil etish to‘g‘risidagi kelishuv" (2017 yil)
 Yo‘lovchilar uchun qulaylik yaratish maqsadida yangi temir yo‘l 
yo‘nalishlarini yo‘lga qo‘yish.
"Transkaspiy xalqaro transport yo‘lagi loyihasi bo‘yicha hamkorlik" (2018 
yil)
 O‘zbekiston va Qozog‘iston Kaspiy dengizi orqali yuk tashish transport 
koridorini rivojlantirish, shuningdek, tranzit muddatlarini qisqartirish 
bo‘yicha kelishib oldilar.
"Automobil transportida yuk tashish va tranzit to‘g‘risidagi bitim" (2019 yil)
 Davlatlararo avtomobil yo‘llari orqali xalqaro yuk tashishni tartibga solish 
va tranzit yo‘laklarining samaradorligini oshirishga qaratilgan.
"Logistika markazlarini tashkil etish bo‘yicha hamkorlik memorandumi" 
(2021 yil)
 Qozog‘iston va O‘zbekistonda qo‘shma logistika markazlarini qurish va 
ularni xalqaro savdo zanjirlariga ulash masalalari muhokama qilindi.
"Turkiston–Toshkent–Andijon transport koridorini rivojlantirish bo‘yicha 
kelishuv" (2022 yil)
11  Ushbu kelishuv mintaqaviy transport koridorlarini yaxshilash va Farg‘ona 
vodiysi orqali tranzit imkoniyatlarini kengaytirishga yo‘naltirilgan.
"Transchegaraviy yuk tashish va bojxona jarayonlarini optimallashtirish 
bo‘yicha qo‘shma bayonot" (2023 yil)
 Ikki davlat bojxona xizmatlari o‘rtasidagi hamkorlikni kuchaytirish va yuk 
tashish jarayonlarini tezlashtirish.
       O’zbekistonda transport va logistika sektori mamlakat ichida tovar va 
xomashyolarni taqsimlashda muhim rol o‘ynaydi. Federal ya'ni, temiryo'l va 
avtomobil yo‘llari kabi infratuzilmalar orqali yiliga qariyb 18 trillion dollar 
qiymatidagi tovar harak atlanadi. 2020 yilda yalpi ichki mahsulotning taxminan 
8% transport va him a xizmatlaridan iborat edi. Yana bir muhim raqam shundan 
iboratki, Yaponiyada transport va logistika sohasi texnologik yutuqlarga 
asoslangan va ushbu davlat Xalqaro robototexnika tashkiloti tomonidan 
avtomatlashtirilgan jarayonlar bo‘yicha yetakchilar qatorida ekanligi e'lon qilindi. 
Logistika kompaniyalari o‘rtasidagi hamkorlik va integratsiya jarayonlari tufayli 
logistika xizmatlari samaradorligi oshirildi. Rossiya transport va logistika sohasida 
o‘zining geografik joylashuvi va keng temiryo‘l tarmog‘i orqali ko‘p mamlakatlar 
bilan aloqalarni rivojlantiradi. Bu mamlakatdagi temiryo‘l tarmog‘i dunyoda eng 
kattalardan biri bo‘lib, u orqali yillik yuk tashish hajmi 2020-yilda 1,3 milliard 
tonnani tashkil etdi. Rossiya, shuningdek, "Shimoliy yo‘l" deb nomlanuvchi Arktik
mintaqa orqali dengiz transportida o’z ulushini oshirmoqda.
   Birlashgan Arab Amirliklari Yaqin Sharq mintaqasida logistika va transport 
markazi hisoblanadi. Dubay va Abu-Dhabi xalqaro aeroportlari orqali o'tgan yuk 
tashish hajmi yiliga 4,5 million tonnadan oshadi. Shu bilan birga, BAA "Jebel Ali" 
porti orqali dunyodagi asosiy dengiz savdo yo‘llarini ta'minlaydi va yillik 
konteynerlar ishlab chiqarish hajmi 15 million TEUdan oshadi. Yuqoridagi 
misollar ko'rsatganidek, transport va logistika sohasida aloqalar mamlakatlarning 
12 iqtisodiy o'sishida va global savdoda muhim rol o’ynaydi. Statistik ma’lumotlarga 
ko‘ra, logistika sektori jahon yalpi ichki mahsuloti tarkibida 10-15% ulushni 
tashkil etishi mumkin. Ushbu raqamlar sohaga sarmoya jalb qilish va zamonaviy 
infratuzilmalar qurishning muhimligini yana bir bor ta’kidlab beradi. Transport va 
logistika tizimlari samaradorligini oshirish maqsad qilinganligi sababli, kelajakda 
ko'proq mamlakatlar ushbu soha taraqqiyotiga e'tibor qaratishi kutilmoqda. 
Suv resurslari yer yuzidagi eng muhim tabiiy boyliklardan biridir. Yerning 71 foizi
suv bilan qoplangan bo'lsa-da, uning atigi 2.5 foizi chuchuk suv bo'lib, ko'p qismi 
muzliklar va yer osti suvlari shaklida saqlangan. Chuchuk suvning atigi 1 foiziga 
insonlar to'g'ridan-to'g'ri foydalanishi mumkin.
     Dunyoda har kuni 800 milliondan ortiq inson toza ichimlik suvi ta'minotidan 
mahrumdir. Jahon sog'liqni saqlash tashkiloti (JSST) ma'lumotlariga ko'ra, har yili 
2.2 million kishi suv bilan bog'liq kasalliklar tufayli hayotdan ko'z yumadi. Suv 
tanqisligi masalasi Afrikaning ba'zi davlatlarida yetakchi global muammo bo'lib 
qolmoqda, u yerda aholining 40 foizi toza suvdan foydalana olmaydi.
      O'zbekiston misolida, Amudaryo va Sirdaryo mamlakatning asosiy suv 
manbalari hisoblanadi. Mamlakatning yillik chuchuk suv rezervi taxminan 60 
milliard kub metrni tashkil qiladi. O'zbekistonda suv resurslarining 85 foizi qishloq
xo'jaligi sohasiga, ayniqsa sug'orish uchun sarflanadi. Birlashgan Millatlar 
Tashkiloti (BMT) hisobotlariga ko'ra, O'zbekistonda yiliga har bir shaxs uchun 
2000 kub metr suv iste'mol qilinadi, ammo suv resurslarining 50 foizi bug'lanish, 
oqizilish yoki noto'g'ri saqlash sababli yo'qoladi. Ekologik jihatdan, suv 
resurslarining ortiqcha ishlatilishi va ifloslanishi katta muammolarni keltirib 
chiqarmoqda. Masalan, Orol dengizining qurib borishi - mintaqaning eng katta 
ekologik fojealaridan biridir. 1960-yillarda Orol dengizi dunyoda to'rtinchi eng 
katta ko'l bo'lgan. Hozir esa uning hududi 90 foizga qisqargan va suv hajmi deyarli
75 foizga kamaygan. Bu hududda yashovchi aholining sog'lig'iga salbiy ta'sir 
ko'rsatib, ijtimoiy va iqtisodiy muammolarni yuzaga keltirdi.
13       Mamlakatda sanoat korxonalari va qishloq xo'jalik faoliyatidan kelib 
chiqadigan ifloslanishlar suv sifati va mavjudligini pasaytirmoqda. Davlat 
Statistika qo'mitasi ma'lumotlariga ko'ra, O'zbekistonda yillik 2 million tonna 
chiqindi suvlar tabiatga chiqarilmoqda. Bu esa suv havzalarini ifloslantirib, 
biokimyoviy kislorod talabini 15-20 foizga oshirmoqda.
Transchegaraviy suv resurslarini birgalikda boshqarish va foydalanish 
to‘g‘risidagi bitim" (1992 yil)
 Suv resurslaridan adolatli va barqaror foydalanish uchun ikki davlat 
o‘rtasidagi hamkorlik asoslarini belgilab berdi.
" Markaziy   Osiyo   suv   resurslari   bo ‘ yicha   xalqaro   komissiya " ( ICWC ) 
doirasidagi   kelishuvlar  (1993  yil )
 Ushbu tashkilotning asoschilari sifatida O‘zbekiston va Qozog‘iston 
Amudaryo va Sirdaryo havzalaridagi suvni boshqarish masalalarini 
muvofiqlashtirishda faol ishtirok etadi.
"Sirdaryo daryosi suv resurslarini boshqarish va foydalanish bo‘yicha 
kelishuv" (1998 yil)
 Sirdaryo havzasida suv resurslaridan foydalanishni tartibga solish, irrigatsiya
tizimlarini qo‘llab-quvvatlash va ekologik barqarorlikni saqlashga 
qaratilgan.
"Qo‘shma suv boshqaruvi va ekologik xavfsizlikni ta'minlash to‘g‘risidagi 
bitim" (2000 yil)
 Ushbu bitim ekologik barqarorlikni ta'minlash va transchegaraviy suv 
resurslarini samarali boshqarishni ko‘zda tutadi.
14 "Orol dengizini saqlash va tiklash bo‘yicha xalqaro dastur" (2011 yil)
 Qozog‘iston va O‘zbekiston Orol dengizi muammolarini hal qilish va 
mintaqada ekologik falokatning oldini olish bo‘yicha qo‘shma sa’y-
harakatlarni olib boradi.
"Suvoqava tizimlarini modernizatsiya qilish bo‘yicha hamkorlik 
memorandumi" (2017 yil)
 Suv taqsimoti, irrigatsiya infratuzilmasini rivojlantirish va suvdan 
foydalanish samaradorligini oshirishga qaratilgan qo‘shma chora-tadbirlar 
belgilangan.
"Transchegaraviy suv inshootlarini birgalikda boshqarish bo‘yicha kelishuv" 
(2018 yil)
 Sirdaryo va Amudaryo bo‘yicha suv omborlarini boshqarish, gidrotexnik 
inshootlarni birgalikda ta'mirlash va modernizatsiya qilish masalalari 
muhokama qilingan.
"Ekologik muammolarni hal qilish va suv resurslarini muvofiqlashtirish 
to‘g‘risidagi kelishuv" (2021 yil)
 Ushbu kelishuv suv resurslaridan oqilona foydalanish va ekologik 
muammolarni hal qilish uchun uzoq muddatli strategiyani belgilab berdi.
      Suv resurslarini boshqarish bo'yicha mamlakatda qator loyihalar amalga 
oshirilmoqda. Xususan, sug'orishda suvdan samarali foydalanish uchun tomchilatib
sug'orish texnologiyalari joriy etilmoqda, u hozirda 8.5 foiz maydonlarda 
qo'llanmoqda. Hududlarda suv isrofini kamaytirish uchun, zamonaviy suv o'lchash 
texnikalari qo'llanilmoqda.
Bundan tashqari, BMTning Suv resurslarini boshqarish bo'yicha global hisobotiga 
15 ko'ra, O'zbekiston 2030 yilga borib Yevropa va Markaziy Osiyo davlatlari orasida 
suv tejash ko'rsatkichlarini 30 foizga oshirishni rejalashtirmoqda. Shu bilan birga, 
davlat ekologik ta’lim va hollarning jamoatni xabardor qilish yo'llarini 
kuchaytirish orqali, suv resurslaridan maqbul foydalanishni rag'batlantirmoqda.
O'zbekistonda suv resurslari balansini saqlash va ekologik muammolarni bartaraf 
etish uchun joriy etilgan qator siyosatlar va texnologik yechimlar ijobiy natija 
berishga umid qilinmoqda. Ayni paytda bu masalalar hukumatning ustuvor 
vazifalari qatoriga kiradi va xalqaro hamkorlik doirasida amalga oshirilmoqda. 
16 III. Madaniy aloqalar va an'anaviy festivalva tadbirlar, matbuot va media
hamkorligi va migratsiya masalalari
Madaniy aloqalar va an'anaviy festival va tadbirlar madaniy merosning muhim 
qismidir va ular xalqlar o'rtasidagi to'g'ridan-to'g'ri aloqalarni kuchaytirishga 
xizmat qiladi. O'zbekistonda va butun O'rta Osiyoda, shuningdek dunyo bo'ylab, 
bunday festival va tadbirlar madaniyatlararo muloqatni mustahkamlashga imkon 
beradi. O'zbekiston hududida ko'plab an'anaviy festival va tadbirlar mavjud bo'lib, 
ular orasida Navro'z bayrami alohida o'rin tutadi. Navro'z O'zbekistonda bahorning
boshlanishi sifatida nishonlanadi va bu bayram mintaqada ming yillar davomida 
davom etib kelmoqda. 2010-yilda Navro'z YUNESKOning Insoniyatning 
nomoddiy madaniy merosi ro'yxatiga kiritilgan.
Madaniy hamkorlik to‘g‘risidagi davlatlararo bitimlar :
 1997 yilda Qozog‘iston va O‘zbekiston o‘rtasida "Madaniyat, san’at va ilm-
fan sohasida hamkorlik to‘g‘risida bitim" imzolangan.
 2018 yilda "Madaniy almashinuv va ijodiy hamkorlikni rivojlantirish 
bo‘yicha memorandum" tuzildi. Ushbu memorandum doirasida qo‘shma 
madaniy tadbirlar, ko‘rgazmalar va mahorat darslari tashkil etiladi.
Madaniyat kunlari :
 "O‘zbekiston madaniyat kunlari" Qozog‘istonda : Toshkent va boshqa 
viloyatlarda faoliyat yuritayotgan ijodkorlar va san’atkorlarning chiqishlari 
Olmaota, Nur-Sulton va boshqa shaharlarda muntazam o‘tkaziladi.
 "Qozog‘iston madaniyat kunlari" O‘zbekistonda : Qozog‘istonlik 
san’atkorlarning konsertlari, milliy qo‘shiqlar va raqslar namoyishi 
Toshkent, Samarqand va boshqa shaharlarda o‘tkaziladi.
Qo‘shma ijodiy loyihalar :
17  Ikki davlat kinostudiyalari tomonidan ishlab chiqarilgan filmlar. Masalan, 
"Tomosha"  va  "Qardoshlar"  kabi filmlar ikki davlat madaniyatini aks 
ettiruvchi asarlar qatoriga kiradi.
 Musiqa va raqs guruhlarining o‘zaro gastrol safari.
An’anaviy festivallar va tadbirlar:
1. "Sharq taronalari" xalqaro musiqa festivali  (Samarqand, O‘zbekiston):
o Ushbu festivalda Qozog‘iston san’atkorlari muntazam ishtirok etadi 
va o‘z milliy musiqa san’ati namunalarini namoyish qiladi.
2. "Ming qo‘shiq va bir sahna" festivali  (Olmaota, Qozog‘iston):
o Bu festival Markaziy Osiyo xalqlari, jumladan, O‘zbekiston 
vakillarining milliy madaniyati va san’atini targ‘ib qilishga qaratilgan.
3. Navro‘z bayrami :
o Navro‘z O‘zbekiston va Qozog‘iston uchun umumiy bo‘lgan madaniy
meros bayrami sifatida har ikki davlatda keng nishonlanadi. Ikki 
mamlakat vakillari bu tadbirlarda birgalikda qatnashadi.
o 2018 yilda Toshkentda bo‘lib o‘tgan Navro‘z bayrami tadbirida 
Qozog‘istonning taniqli san’atkorlari mehmon sifatida qatnashgan.
4. "Qozoq va o‘zbek xalqining umumiy merosi festivali" :
o Ushbu festival ikki xalqning umumiy tarixiy ildizlarini aks ettirish va 
an’anaviy urf-odatlarini saqlashga bag‘ishlangan.
5. Adabiy anjumanlar va kitob yarmarkalari :
o Qozog‘iston va O‘zbekistonda ikki davlat yozuvchilari va shoirlari 
ishtirokida adabiy kechalar o‘tkaziladi.
o 2022 yilda Toshkentda bo‘lib o‘tgan xalqaro kitob yarmarkasida 
Qozog‘iston nashriyotlari o‘z kitoblarini taqdim etdi.
18           Shuningdek, "Sharq taronalari" xalqaro musiqa festivali ham O'zbekistonda 
o'tkaziladi. Ushbu festival Samarqand shahrida ikki yilda bir marta o'tkazilib, 
dunyoning turli burchaklaridan san'atkorlarni jalb qiladi. Mazkur festival 1997-
yilda tashkil etilgan va uning asosiy maqsadi turli musiqiy an'analarga oid 
ijodkorlarni bir joyga jamlash va madaniy muloqatni kengaytirishdan iborat.
 O'zbekistonda yana bir mashhur tadbir bu "Asrlar sadosi" festivali hisoblanadi. Bu
festival har yili turli viloyatlarda o'tkazilib, O'zbekistonning boy madaniy merosini 
namoyish etish maqsadida tashkil etiladi. Festivalda etnografik qo'shiqlar, raqslar 
va turli an'anaviy hunarmandchilik ko'rgazmalari taqdim etiladi.
     Shuningdek, O'zbekistonda xalqaro teatr festivallari, kino festivallari va 
boshqalar ham o'tkaziladi. Toshkent xalqaro kinofestivali shular qatoriga kiradi, u 
1968-yilda ilk bor o'tkazilgan va shu davrdan boshlab geografsining kengayishi 
bilan dunyoga mashhur bo'lgan. Raqamli statistikalarga ko'ra, O'zbekistonda 2023-
yilda turli madaniy tadbirlar va festivallarda ishtirok etgan xalqaro mehmonlar soni
1 milliondan oshgan. Bu esa O'zbekistonning turizm va madaniy aloqalarni 
rivojlantirishdagi muvaffaqiyatli yondashuvini ko'rsatadi.
Yana bir nufuzli tadbir "Art Week Style.Uz", Samarqand shahri mezbonlik qilgan 
"Ipak yo'li" moda haftaligi. Ushbu haftalikda qatnashadigan dizaynerlar o'z 
asarlarini taqdim etib, xalqaro miqyosda moda sanoatiga o'z ulushini qo'shadi.
     Madaniy aloqalar orqali mustahkamlangan xalqaro hamkorlik zamirida 
ko'pincha AQSh, Rossiya va Yaponiya kabi davlatlarning O'zbekistonda 
o'tkazadigan madaniy va ijodiy dasturlari yotadi. Ulardan biri Yaponiyaning 
O'zbekistonda 2019-yilda o'tkazgan "Yapon madaniyati kunlari" tadbiridir.
     2022-yilda "Sharq ishlari muzeyi" bilan hamkorlikda Toshkentda o'tkazilgan 
"Sharq uyg'onishi" ko'rgazmasi xalqaro madaniy aloqalarni mustahkamlashga 
qaratilgan edi. Ushbu ko'rgazma tarix davomida O'rta Osiyoning ijtimoiy va 
19 madaniy rivojlanishiga bag'ishlangan bo'lib, unda 30 dan ortiq mamlakatdan 
mehmonlar qatnashdi. "O'zbekiston Madaniy merosi" loyihasi doirasida 
O'zbekistonda 2021-yilda 50 dan ortiq kitoblar chop etilib, ularning taqdimotlari 
chet ellarda amalga oshirildi. Ushbu loyihaning maqsadi O'zbekistonning boy 
madaniyatini xalqaro miqyosda tanishtirishdir.
     Bunday festival va tadbirlar nafaqat madaniy aloqalarni, balki iqtisodiy 
aloqalarni ham rivojlantirishda bevosita ta'sir ko'rsatadi. Har bir tadbir mintaqaviy 
va xalqaro sayyohlar, shuningdek tadbirkorlar e'tiborini jalb qilish imkoniyatini 
yaratadi. O'zbekiston hukumati madaniy aloqalarni rivojlantirish orqali iqtisodiy 
rivojlanishga erishishni maqsad qilgan.
           Matbuot va media hamkorligi zamonamizning dolzarb masalalaridan biridir. 
Matbuot va media tashkilotlari o'rtasidagi hamkorlik nafaqat axborot tarqatishda, 
balki jamiyatni xabardor qilishda ham muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu 
hamkorlikni yaxshilash orqali axborot yetkazib berish jarayonini optimallashtirish 
va uning sifatini oshirish mumkin.  Dastlab, O'zbekistonda matbuot va media rivoji
haqida statistik ma'lumotlarni keltirib o'tamiz. O'zbekistonda davlat ro'yxatidan 
o'tgan ommaviy axborot vositalari soni 2020-yil yakunlariga ko'ra 1800 dan ortiq 
edi. Shundan taxminan 30% ni davlatga qarashli nashrlar va telekanallar, 70% ni 
esa nodavlat ommaviy axborot vositalari tashkil etdi. Bu hamkorlikning davlat va 
nodavlat sektorida qanchalik muhim ekanligini ko'rsatadi. Internet 
foydalanuvchilarining soni ham ommaviy axborot vositalari o'rtasidagi 
hamkorlikka ta'sir o'tkazmoqda. 2021-yil holatiga ko'ra, O'zbekistonda internet 
foydalanuvchilarining soni 27 milliondan oshiq edi, bu esa umumiy aholi sonining 
taxminan 80% ini tashkil qiladi. Internetdan foydalanishning ommalashishi bilan 
internet media platformalari va ijtimoiy tarmoqlar o'rtasidagi hamkorlik aloqalari 
kuchaygan.
     O'zbekistonda matbuot va media sohasidagi boshqaruv javobgarligi O'zbekiston
Respublikasi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi zimmasiga 
yuklatilgan bo'lib, ushbu agentlik matbuot va media tashkilotlari faoliyatini 
20 muvofiqlashtirishda muhim rol o'ynaydi. Agentlikning vazifalari orasida axborot 
xavfsizligini ta'minlash, axborot tarqatishdagi qonunbuzarliklarning oldini olish va 
ommaviy axborot vositalarining rivojlanishini qo'llab-quvvatlash kabi masalalar 
mavjud.
     Matbuot va media hamkorligi ning yana bir muhim jihati — bu xalqaro 
hamkorlik. O'zbekistonda ko'plab chet el axborot agentliklari va jurnalistlari 
faoliyat olib boradi. 2021-yilda O'zbekistonda 20 dan ortiq xalqaro media 
kompaniyalari faoliyat ko'rsatayotgan edi. Ushbu kompaniyalar bilan hamkorlik 
orqali mahalliy muammolar, yangiliklar va axborotning xalqaro darajada 
tarqalishiga yordam beriladi.
     Statistikaga ko'ra, 2021-yilda O'zbekistonda 70 dan ortiq telekanal va 300 dan 
ziyod radiostansiya faoliyat ko'rsatgan. Ushbu media kanallar hamkorlikda ish olib
borsalar, axborotning yuqori sifatda va tez yetkazilishiga erishish mumkin. 
Birgalikdagi dasturlar, qo'shma loyihalar va innovatsion texnologiyalarni qo'llash 
orqali matbuot organlari va elektron media yuqori samaradorlikka erishishlari 
mumkin. Ushbu hamkorlikning yana bir muhim omili — bu tegishli tayyorgarlik 
va kadrlarni rivojlantirish. O'zbekistonda jurnalistika fakultetlari va markazlari 
yosh jurnalistlar va media xodimlarni tayyorlashda muhim rol o'ynaydi. Statistik 
ma'lumotlarga binoan, 2020-yilda ushbu sohada taxminan 5000 dan ortiq talaba 
ta'lim olgan. Davlat organlari va nodavlat sektorning birgalikda harakati natijasida 
matbuot va media xodimlarini rivojlantirish bo'yicha ko'plab seminarlar, treninglar 
va master-klasslar o'tkaziladi.
     O'zbekistonda matbuot va media hamkorligi sohasida erishilgan muhim 
yutuqlar qatorida, inson huquqlari, so'z erkinligi va axborot olish huquqini 
ta'minlash bo'yicha amalga oshirilgan islohotlarni sanash mumkin. Ushbu 
islohotlar natijasida so'z erkinligi indeksiga ko'ra, O'zbekiston bir necha pog'ona 
yuqorilab, xalqaro miqyosda ijobiy baho oldi.  Umuman olganda, O'zbekistonda 
matbuot va media hamkorligini yanada kuchaytirish zarur. Bu esa axborot 
21 tarqatishning samarali va tezkor tizimini yaratish, sohada innovatsiyalarni joriy 
etish hamda xalqaro standartlarga mos axborot muhitini shakllantirishni talab 
qiladi.
       Migratsiya jarayonlari bugungi dunyoning o‘ta muhim masalalaridan biridir. 
Migratsiya odatda iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy omillar bilan bog‘liq bo‘lib, 
odamlarning yashash joyini o‘zgartirishlarini o‘z ichiga oladi. Jahon miqyosida har
yili millionlab odamlar bir davlatdan boshqasiga ko‘chib o‘tadi. Dunyo miqyosida 
mehnat migratsiyasi haqida so‘z borganda, 2020-yilda xalqaro migrantlarning 
umumiy soni 281 million kishiga yetgani kuzatilgan (Birlashgan Millatlar 
Tashkiloti ma'lumotlariga ko‘ra). Bu esa jahonda 3,6% aholiga tengdir. Ulardan 
ko‘pchiligi ishchi o‘rindorlar bo‘lib, ish kuchiga talab bo‘lgan mamlakatlarga 
yo‘naladi.  O‘zbekiston ham migratsiya jarayonlaridan chetda qolmagan. 
O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasining ma'lumotlariga ko‘ra, har
yili yuz minglab o‘zbekistonlik fuqarolar boshqa mamlakatlarda, ayniqsa Rossiya 
va Qozog‘istonda, vaqtinchalik mehnat faoliyati bilan shug‘ullanadi. 2021-yildagi 
statistik ma'lumotlarga ko‘ra, Rossiyada ishlayotgan o‘zbekistonlik mehnat 
migrantlarining soni taxminan 1,5 million kishiga yaqinlashgan.
Mehnat resurslari nuqtai nazaridan, O‘zbekistonda aholining katta qismi yosh 
bo‘lib, 2022-yilda aholining 60% dan ortig‘i 30 yoshgacha bo‘lgan yoshlardan 
tashkil topadi. Bu demografik parametr mamlakatning ichki mehnat bozoridagi 
bosimni oshirmoqda, chunki har yili ish izlayotgan yoshlarning soni ortmoqda. 
      O‘zbekistonda har yili o‘rtacha 600 mingga yaqin yangi ishchi kuchi bozorga 
kirishi qayd etiladi. Shu sababli, mamlakatda yangi ish o‘rinlari yaratish va mavjud
iqtisodiy resurslardan samarali foydalanish ustuvor vazifalardan biri hisoblanadi. 
Jahonda aholining ozayishi masalalari bilan kurashayotgan ko‘plab davlatlar 
yildan-yilga mehnat migrantlariga ehtiyoj sezmoqda. Masalan, Germaniyada 2050-
yilga borib 4 million mehnat migrantlariga ehtiyoj tug‘ilishi kutilmoqda. Shunday 
sharoitda O‘zbekiston hamda boshqa davlatlardan chiqib ketayotgan ishchilar 
22 ushbu ehtiyojni bartaraf etishda katta ahamiyatga ega bo‘lishlari mumkin.
     Migratsiya jarayonlari keng qamrovli muammo va imkoniyatlarga ega. Bir 
tomondan, u jamiyatlarda ishchi kuchi yetishmovchiligini qoplaydi va iqtisodiy 
o‘sishga hissa qo‘shadi. Masalan, 2019-yilda migrantlar tomonidan o‘z vatanlariga
jo‘natilgan pul miqdori 550 milliard AQSh dollarini tashkil etgan (Jahon banki 
hisobotiga ko‘ra). Bu moliyaviy oqim ko‘pgina rivojlanayotgan mamlakatlar 
iqtisodiyoti uchun muhim. 
      Lekin shuningdek, mehnat migratsiyasi ijtimoiy va madaniy muammolarni 
keltirib chiqarishi ham mumkin. Migrantlar ko‘pincha yanada kam ta’minlangan 
ish sharoitlari, mehnat ekspluatatsiyasi va ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash tizimi 
yetishmovchiligi bilan duch keladi. Shu bilan birga, asosan erkak ishchilar 
tashqariga chiqib ketgan jamiyatlarda oilaviy va demografik muammolar chaqalib 
turadi.    
O‘zbekiston hukumati 2019-yilda mehnat migratsiyasini tartibga solish va 
migrantlarning huquqlarini himoya qilish bo‘yicha yangi chora-tadbirlar joriy etdi. 
Misol uchun, "El-yurt Umidi" jamg‘armasi malakali yoshlarni xorijda o‘qitishga 
ko‘maklashadi. Bu esa, kelajakda malakali kadrlarning qaytishini va ularning o‘z 
qo‘shilgan qo‘shimchalarini mamlakatda amalga oshirishini ta’minlashda muhim 
ahamiyatga ega. 
Yuqoridagi ma'lumotlar migratsiyaning zamonaviy jamiyatda qanday o‘rniga ega 
ekanligini va u bilan bog‘liq bo‘lgan imkoniyat hamda muammolarni ko‘rsatadi.
23 Dars ishlanma 
Dars mavzusi : Mustaqillik yillarida O‘zbekiston va Qozog‘iston munosabatlari
D arsning maqsadi
1. Ta'limiy maqsad:
O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi mustaqillik davrida shakllangan 
siyosiy, iqtisodiy va madaniy aloqalarni o‘rgatish.
2. Tarbiyaviy maqsad:
O‘quvchilarda qo‘shnichilik va qardoshlik tamoyillariga asoslangan 
munosabatlarga hurmat, xalqaro hamkorlikning ahamiyatini anglash hissini 
shakllantirish.
3. Rivojlantiruvchi maqsad:
O‘quvchilarning tarixiy tahlil qilish va xalqaro munosabatlar jarayonlarini 
mantiqiy izchillikda tushuntirish ko‘nikmalarini rivojlantirish.
Darsning jihozi
 Slaydlar (PowerPoint taqdimoti).
 O‘zbekiston va Qozog‘iston xaritasi.
 Mavzuga oid fotosuratlar, statistik ma’lumotlar.
 Muloqot uchun savol-javob varaqalari.
Darsning rejasi
1. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
 O‘quvchilar bilan salomlashish.
 Davomadni tekshirish va o‘quvchilarni darsga tayyorlash.
 Dars mavzusi va maqsadini tushuntirish.
24 2. Asosiy qism (30 daqiqa)
Kirish qismi (5 daqiqa):
 O‘zbekiston va Qozog‘istonning mustaqillik davridagi umumiy tarixiy 
voqealar haqida qisqacha ma’lumot.
 1991-yilda ikki mamlakatning mustaqillikka erishishi va o‘zaro 
munosabatlarning boshlanishi.
Asosiy qism (20 daqiqa):
1. Siyosiy hamkorlik:
o O‘zbekiston va Qozog‘istonning diplomatik aloqalarini o‘rnatishi.
o Ikki mamlakat o‘rtasidagi do‘stlik va strategik sheriklik shartnomalari
(1998 va 2013-yillar).
o Mintaqaviy xavfsizlik, xususan, Afg‘oniston muammosi va 
terrorizmga qarshi kurashdagi hamkorlik.
2. Iqtisodiy hamkorlik:
o Savdo-sotiq hajmi va asosiy eksport-import tovarlari.
o Energetika va transport-kommunikatsiya sohasidagi loyihalar, 
masalan, xalqaro transport koridorlari (masalan, “Qozog‘iston-
Turkmaniston-Eron” yo‘lagi).
o Ikkala davlatning xalqaro tashkilotlardagi iqtisodiy tashabbuslari 
(MDH, ShHT, YEOI).
3. Madaniy-gumanitar aloqalar:
o O‘zbekiston va Qozog‘iston madaniy merosi va xalqlarining bir-biriga
yaqinligi.
o Ta’lim va madaniyat sohasidagi almashinuv dasturlari.
o Turizm va tarixiy obidalar bo‘yicha hamkorlik.
25 4. Hozirgi holat va istiqboldagi rejalar:
o O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi oxirgi uchrashuvlar va 
kelishuvlar.
o Mintaqaviy integratsiya va barqaror rivojlanish uchun ikki davlatning 
birgalikdagi harakatlari.
Baholash qismi (5 daqiqa):
“Charxpalak” texnologiyasi
Texnologiyaning maqsadi:  o`quvchilarni dars jarayonida mantiqiy fikrlash, o`z 
fikrlarini mustaqil ravishda erkin bayon eta olish, o`zlarini baholash, yakka va 
guruhlarda ishlashga, boshqalar fikriga hurmat bilan qarashga, ko`p fikrlardan 
keraklisini tanlab olishga o`rgatish.
Texnologiyaning qo`llanilishi:  texnologiya o`quv mashg`ulotlarining barcha 
turlarida dars boshlanishi yoki dars oxirida yoki o`quv predmetining biron bir 
bo`limi tugallanganda, o`tilgan mavzularni talab(yoki o`quvchi) lar tomonidan 
o`zlashtirganlik darajasini baholash, takrorlash, mustahkamlash yoki oraliq va 
yakuniy nazorat o`tkazish uchun mo`ljallangan.Ushbu texnologiyani mashg`ulot 
jarayonida yoki uning bir qismida yakka, kichik guruh va jamoa shaklida tashkil 
etish mumkin.
Mashg`ulotda foydalaniladigan vositalar:  tarqatma materiallar, rangli 
qalam(yoki flomaster) lar.
“Kungaboqar”.
O’quvchilar 4-5 kishidan iborat guruhlarga bo`linadi. O`qituvchi fanning mavzusidan 
kelib chiqib, o`rtaga bitta muammoni tashlaydi. Har bir guruh kungaboqar yasab, 
uning markaziga doira joylashtirib, barglar yopishtiradi. Mavzuga qarab, doiraga har 
bir guruhga yoki umumiy bitta muammo yozilib, doskaga yopishtiriladi Ajratilgan 
vaqt ichida guruhlar birgalikda fikrlarini bargga yozib, uni o`sha guruh muammosi 
26 yozilgan gulga joylashtirib qo`yadilar. Bu uslubdan o`tilgan mavzuni tushuntirish, uni
mustahkamlash va takrorlash hamda o’quvchilar egallagan bilimlarni aniqlashda 
foydalanish mumkin. 
27O’zbekiston va
Qozog’iston
munosabatlari
 
  «MUZYORAR»  
USULLARI 
«Besh da qiqalik 
suhbat»
«Doirada koptokcha bilan 
uynash»
  «O’xshash va o’xshash 
bo’lmagan xususiyatlarini 
top» Muomaladagi tusiklarni yengib utishga va uzaro 
munosabatlardagi «muzni» yorishga karatilgan mashk. 
Muzyorar (1) tanishuv jarayonini rivojlantiradi, (2) 
ishtirokchilarni uzini bemalol his kilishlariga yordam 
beradi. Treninga kirish jarayonida xar bir ishtirokchi uzini 
tanishtiradi. Ishtirokchilarning soni, kayfiyati va boshka 
xolatlaridan kelib chikib, turli tanishuv usullarini tanlash 
mumkin.   
Trening ishtirokchilari juftliklarga bulinib, uzaro besh 
dakikalik suhbat utkazadilar, sungra xar bir ishtirokchi 
uzining suhbatdoshini tanishtiradi.
Trening ishtirokchilari doira bulib turadilar, urtada 
boshlovchi turadi, kuliga koptokcha tushgan xar bir trening 
ishtirokchisi uzi xakida kiskacha ma’lumot beradi.
Trening ishtirokchilarini 5-6 ta kishidan iborat bulgan 
kichik guruhlarga bulinadi. Xar bir guruhga guruh 
a’zolarini uzaro boglaydigan 5 ta umumiy uxshash 
xususiyatlarni yoki uxshash bulmagan 3 ta xususiyatni 
topish vazifasi beriladi. Sungra guruhlar barcha guruh 
ishtirokchilarining ismini aytib, topshirik natijasini takdim 
etadilar.  Muzyorar  – muomaladagi tusiklarni yengib o‘tishga va o‘zaro munosabatlardagi 
«muzni» yorishga qaratilgan mashqdir. Muzyorar, birinchidan, tanishuv jarayonini 
rivojlantiradi, ikkinchidan, ishtirokchilarni o‘zini bemalol his qilishlariga yordam 
beradi.
3. Xulosa (5 daqiqa)
 Darsni umumlashtirish va o‘quvchilarning fikrlarini tahlil qilish.
 O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi do‘stona munosabatlarning mintaqa 
barqarorligi va rivoji uchun muhimligini ta’kidlash.
4. Uyga vazifa
 O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi munosabatlarning rivojlanishi 
haqida qisqa insho yozish.
 Oxirgi uch yil ichida ikki davlat rahbarlari o‘rtasida bo‘lib o‘tgan 
uchrashuvlar haqida ma’lumot to‘plash.
28 Xulosa va tavsiyalar
      Mustaqillikka erishgandan so‘ng O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘zaro 
munosabatlarni teng huquqlilik, o‘zaro manfaatdorlik, bir-birining suvereniteti va 
hududiy yaxlitligini hurmat qilish tamoyillari asosida rivojlantirdi. Ushbu 
munosabatlar nafaqat ikki davlat manfaatlari, balki Markaziy Osiyo mintaqasining 
barqarorligi va taraqqiyoti uchun ham alohida ahamiyat kasb etadi.
     O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasida diplomatik aloqalar 1992-yilda 
o‘rnatilgan bo‘lib, bu ikki davlatning o‘zaro aloqalarining poydevorini 
mustahkamlagan muhim voqea bo‘ldi. 1998-yilda imzolangan Do‘stlik, hamkorlik 
va strategik sheriklik haqidagi shartnoma esa ushbu munosabatlarni yangi 
bosqichga olib chiqdi. Ikki davlat siyosiy aloqalarni mustahkamlash orqali 
mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash va xalqaro maydonda muvozanatni saqlash 
borasida yaqin hamkorlik qilib kelmoqda.
     Mintaqaviy xavfsizlik borasidagi hamkorlik alohida e’tiborga loyiq. 
O‘zbekiston va Qozog‘iston terrorizmga qarshi kurash, narkotik moddalar 
savdosiga qarshi choralar ko‘rish va Afg‘oniston masalalarida birgalikda 
ishlamoqda. Ikki davlat ShHT (Shanxay Hamkorlik Tashkiloti), MDH (Mustaqil 
Davlatlar Hamdo‘stligi), YEOI (Yevroosiyo Iqtisodiy Ittifoqi) kabi xalqaro 
tashkilotlarda ham mintaqaviy manfaatlarni himoya qilish uchun birga harakat 
qiladi. Ushbu hamkorlik ikki davlatning nafaqat milliy, balki mintaqaviy 
barqarorlik va xavfsizlikni ta’minlashdagi rolini kuchaytirdi.  O‘zbekiston va 
Qozog‘iston o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar mustaqillik yillarida yangi cho‘qqilarga 
ko‘tarildi. Qozog‘iston O‘zbekistonning yirik savdo hamkorlaridan biri bo‘lib, ikki
davlat o‘rtasidagi tovar ayirboshlash hajmi yildan-yilga ortib bormoqda. 
Qozog‘iston O‘zbekistonga investitsiyalar kiritishda yetakchi o‘rin tutadi, xususan,
qishloq xo‘jaligi, energetika, sanoat va transport sohalarida qo‘shma loyihalar 
muvaffaqiyat bilan amalga oshirilmoqda. Transport va logistika sohasida 
hamkorlik Markaziy Osiyo mintaqasining integratsiyasida muhim rol o‘ynamoqda.
29 Masalan, yangi transport koridorlarining ochilishi va temir yo‘l infratuzilmasining 
rivojlantirilishi ikki davlatning iqtisodiy integratsiyasini yanada kuchaytiradi. 
Energetika sohasida esa O‘zbekiston va Qozog‘iston gaz, elektr energiyasi va 
boshqa resurslar almashinuvi orqali bir-birlarini qo‘llab-quvvatlab kelmoqda.
   Madaniy sohada ikki davlat xalqlari o‘rtasidagi yaqinlik va do‘stlik o‘z aksini 
topmoqda. O‘zbek va qozoq xalqlari o‘xshash madaniy merosga ega bo‘lib, bu 
umumiy tarixiy ildizlarga borib taqaladi. Mustaqillik yillarida madaniy tadbirlar, 
san’at va sport festivallari, talabalar almashinuvi, o‘quv dasturlari hamkorlikning 
muhim qismi sifatida rivojlandi. Ikki davlatda istiqomat qiluvchi milliy 
diasporalarning huquqlarini ta’minlash ham madaniy-gumanitar aloqalarning 
muhim yo‘nalishi hisoblanadi. O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘zaro hamkorlik 
doirasida turizmni rivojlantirishga katta e’tibor qaratib, dunyo bo‘ylab sayyohlarni 
jalb qilish uchun birgalikda sa’y-harakatlar olib bormoqda.
   Bugungi kunda O‘zbekiston va Qozog‘iston munosabatlari faqat ikki tomonlama 
emas, balki butun Markaziy Osiyo mintaqasi taraqqiyoti uchun muhim ahamiyatga
ega. Ikki davlat barqaror rivojlanish, yashil iqtisodiyot va raqamli texnologiyalar 
kabi zamonaviy yo‘nalishlarda hamkorlikni kuchaytirmoqda. Bu esa, o‘z 
navbatida, mintaqaning iqtisodiy integratsiyasini mustahkamlashga va global 
bozorlarda raqobatbardoshligini oshirishga xizmat qiladi.
    Mustaqillik yillarida O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi munosabatlar 
do‘stlik, qo‘shnichilik va strategik sheriklikning yorqin namunasi bo‘lib, bu ikki 
xalqning farovon kelajagini ta’minlash yo‘lida muhim rol o‘ynamoqda. Siyosiy, 
iqtisodiy va madaniy aloqalarning jadallashuvi, xavfsizlik va barqarorlikni 
ta’minlash borasidagi sa’y-harakatlar nafaqat ikki davlat uchun, balki butun 
mintaqa uchun strategik ahamiyat kasb etadi.
Ikki davlat rahbarlarining muntazam uchrashuvlari, yangi iqtisodiy va madaniy 
tashabbuslarning ilgari surilishi va birgalikdagi mintaqaviy loyihalar ikki 
30 tomonlama hamkorlikning yuqori salohiyatga ega ekanligini ko‘rsatmoqda. 
Shunday qilib, O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi aloqalar nafaqat hozirgi 
davrda, balki kelajakda ham mintaqaviy taraqqiyot va xalqaro barqarorlikni 
ta’minlashda asosiy omil bo‘lib qoladi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   Toshkent:
O‘zbekiston, 1997.
2. Islom Karimov.   Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q.  Toshkent: Sharq, 1998.
3. Nazarboyev N.A.   Mustaqillik asri.  Olmaota: Atamura, 2003.
4. Qodirov   M.   O‘zbekiston   va   Qozog‘iston   o‘rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlik.
Toshkent: Universitet, 2019.
5. Mavlonov U.   Markaziy Osiyo davlatlari o‘rtasidagi integratsiya 
jarayonlari.   Toshkent: Fan, 2020. 
6. 11-sinf O’zbekiston tarixi darsligi  Toshkent-2018.   
7. Xolbekov O.  "O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi savdo-iqtisodiy 
aloqalar."  Iqtisodiyot va Innovatsiyalar , 2021, №2.
8. Saidov A.  "Markaziy Osiyo davlatlari o‘rtasida strategik hamkorlik."  Tashqi
siyosat va diplomatiya , 2020.
9. O‘zbekiston va Qozog‘iston o‘rtasidagi qo‘shma shartnomalar to‘plami 
(1991–2020).
10. MDH davlatlari rahbarlari sammiti materiallari (1991–2023).
32
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha