Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14000UZS
Размер 275.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Dehqonov

Дата регистрации 02 Апрель 2024

180 Продаж

Najmiddin Kubro va Kubroviya ta'limoti

Купить
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………..……..2
I BOB.  IRFON OSMONINING PORLOQ YULDUZI
1.1.  Najmiddin Kubro hayoti va faoliyati…………………………………………..5
1.2. Najmiddin Kubro asarlari.................................................................................11
II BOB. KUBROVIYLIK TARIQATI
2.1. Tariqat silsilasi..................................................................................................15
2.2. Kubroviylik tariqatida tasavvuf ahloqi.............................................................22
XULOSA................................................................................................................27
FOYDALANILGAN   MANBA   VA   ADABIYOTLAR
RO`YXATI...................29
ILOVALAR............................................................................................................30
1 KIRISH
            Mamlakatimizda   ma’naviy   meros,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarning
tiklanishi,   yoshlarni   har   tomonlama   yetuk,   ma’nan   yuksak,   komil   inson   qilib
tarbiyalash   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilgan.   Zero,   jamiyat   ravnaqi   o‘z
haqhuquqini   taniydigan,   o‘z   kuchi   va   imkoniyatlariga   tayanadigan,   yon   atrofida
sodir   bo‘layotgan   voqea-hodisalarga   mustaqil   yondasha   oladigan,   ayni   zamonda
shaxsiy manfaatlarini mamlakat va xalq manfaatlari bilan uyg‘un holda ko‘radigan,
har   jihatdan   barkamol   insonlarni   tarbiyalashga   bog‘liq   ekan,   buning   uchun   fan,
ta’lim   va   ishlab   chiqarish   integratsiyasini   yanada   takomillashtirish   katta
ahamiyatga   ega.   Respublikamiz   hamda   dunyo   xalqlari   tomonidan   keng   e’tirof
etilgan,   shaxsga   ma’naviy-axloqiy   ta’sir   ko‘rsatishda,   o‘tmish   allomalarning
ta’lim-tarbiyaviy qiymatga  ega bo‘lgan  ma’naviy merosi  bilan tanishish  imkonini
berdi. Mazkur ma’naviy meros orqali shaxsda iymon-e’tiqod, bag‘rikenglik, iroda,
qalb   pokligi,   vijdon   uyg‘oqligi,   go‘zal   axloq,   o‘z-o‘zini   anglash   kabi   sifatlarni
qaror   toptirish   zarurligi   allomalarning   ma’naviy   merosidan   ta’lim   jarayonida
foydalanishni yo‘lga qo‘yish va rivojlantirish hamda o‘qitishning zamonaviy shakl,
metod va vositalarini takomillashtirish katta ahamiyat kasb etadi. Ta’kidlash joizki,
Najmiddin Kubroning rang haqidagi ta’limotini Yevropaning Kafka, Shopengauer,
Freyd kabi faylasuf olimlari XIX asrda isbotlashgan. Ya’ni, rangning kishi ruhiga
ta’siri   borligi,   ranglar   shunchaki   rang   emas,   balki   inson   hissiyoti   tufayli   paydo
bo‘lgan   va   uning   tafakkuri   orqali   ko‘rinadigan   narsa   va   ayni   paytda,   inson
tuyg‘ulari   va   tafakkuriga   ta’sir   qilishi   mumkinligini   asoslab   berdilar.   Kubroviya
ta’limotining   asosini   tashkil   etadigan   komil   g‘oyasi   bugungi   kun   yoshlarini
tarbiyalashda ham muhim o‘rin egallaydi. Shayx Najmiddin Kubroning ruboiylari
tarbiyaning   yorqin   namunasidir.   Ruboiylaridagi   tasavvufiy   g‘oya   komil   insonni
tarbiyalash,   odamni   halokatga   boshlovchi   nafs,   xusumat,   gumon,   ta’ma,   nifoq,
riyo,   fosihlik   kabi   illatlar   bilan   bog‘liq   gunohlardan,   ya’ni   salbiy   fe’l-atvordan
xalos   bo‘lib,   faqat   yaxshi   axloq   sohibi   bo‘lishga,   ruhiy   poklik   yo‘liga   kirishga
2 chorlashdan   iboratdir.   Kubro   inson   ruhiy   kechinmalari,   nozik   holatlarini   puxta
bilgan.   Shunga   muvofiq   latoif   (nozik   ta’blilik)   nazariyasini   ishlab   chiqqan.   Bu
nazariyaga ko’ra, inson ruhi ko’zga ko’rinmas latif markazlardan iborat. Bu ong va
tuyg’u,   ruh   va   jism   orasidagi   bir   narsa.   Uni   ilg’ab   olish   mushkul.   Ammo   inson
hayotida   bu   markazlarning   ahamiyati   muhim.   Sufiy   ayni   shu   markazlarni   ilg’ab
olishi  lozim. Ana shu latoif  insonning ilohiy xislatidir. Sufiy riyozatlar, mashqlar
davomida   bu   latoifni   turli   holatlarning   o’zgarishi,   ranglar   va   shakllarning
almashinishi tarzida tasavvur qiladi.
        Mavzuning   dolzarbligi:   Tasavvuf   va   tariqatlar,   tasavvuf   maslagi   zaminida
shakllangan   ma’naviy   hayot   bizning   madaniyat   tariximizda   muhim   mavqega   ega
bo‘lgan.   Biz   nafaqat   ilm-fan,   adabiyot,   san’at   va   musiqamizni,   hatto   tilimiz
taraqqiyotini   ham   tasavvufdan   butunlay   ajratib   tasavvur   eta   olmaymiz.   Urf-odat,
milliy   qadriyat   va   muomala-munosabatlarimizning   ildiziga   yetib   bormoq   uchun
ham tasavvufga murojaat qilishga to‘g‘ri keladi.
        Kurs ishi tadqiqotining   maqsadi:   Tariqat sohibi bo‘lmish favqulodda yorqin
va kuchli zotlardan biri, shoir va mo‘g‘ul bosqinchilariga qarshi janglarda mislsiz
qahramonlik   ko‘rsatgan   mujohid   najmiddin   kubrodir.   Faqat   tariqatda   emas,
she’riyatda   ham   najmiddin   kubroning   ko‘plab   izdoshlari   bo‘lgan.   Ulardan   xoja
abdulvafoyi   xorazmiy,   husayn   xorazmiy   nomlarini   eslatish   mumkin.   Najmiddin
kubroning   irfoniy   she’rlari   qatori,   unga   bag‘ishlab   yozilgan   she’riy   va   nasriy
asarlarini o’rganishdir.
    Kurs ishining vazifasi:  Najmiddin Kubro aksar sо‘fiy shayxlar kabi ruboiy
yozish bilan shug‘ullangan. Uning ruboiylari shayxning qarashlarn, ichki dunyosi,
botiniy   kechinmalarini   bilib   olishimizga   yordam   beradi.   Har   holda,   badiiy   ijod
kishining   qalbi   va   ruhini   yor-qinroq   aks   ettiradi.   Shayx   ruboiylari   ichida   nafsni
mazammat   etuvchilari,   ilohiy   ma’rifat   asrorining   kashfidan   xursandchilikni
ifodalovchilari, darvesh kechinmalarini, sо‘fyyona dard-hayajonlarini  beruvchi  va
umuman komil insonning qarashlarini aks ettiruvchilari bor. 
3         Mavzuning   o`rganilganlik   darajasi:   Najmiddin   Kubroning   hayoti   bugungi
kungacha olimlar, tarixshunoslar tomonidan juda ko’p tadqiq qilingan. Shuningdek
bugungi   vaqtda   ham   bu   davr   haqida   qandaydir   bir   shaklda   ilmiy   yoki   amaliy
izlanishlar olib borilayapti.  O’tgan asrlarda ham bu davrga doir hech qanday ilmiy
izlanishlar   olib   borilmagan.   Olib   borilgan   bo’lsa   ham   ko’zga   ko’rinadigan
darajasda   emas     yoki   oxirigachga   yetmagan.   Ayrim   ilmiy   tadqiqotlar   esa
boshlanmasdanoq   tugatilgan.   Hozirgi   zamonaviy   texnologiyalar   rivojidan   keyin
ham   bu   tarixiy   voqeaga   boshqa   voqealar   singari   jiddiy   chuqurroq   e’tibor
berilayapti.   Natijada   esa   Najmiddin   Kubro   va   Kubroviylik   tariqati   haqida
ma’lumotlar bazasi oshdi. 
        Davriy   (xronologik)   chegaral a nishi:   Kurs   ishining   davriy   chegarasi
Najmiddin Kubro tug’ilganidan  toki vafotiga qadar bo’lgan davrda uning hayotini
o'rganib tahlil qilishdan iborat.
      Ishning hajmi:   Ushbu   kurs ishi   kirish, 2 bob ,   4 bo`lim,   xulosa, foydalanilgan
adabiyotlar ro`yxat i va ilovalar dan iborat.
4 I BOB.  IRFON OSMONINING PORLOQ YULDUZI
1.1.  Najmiddin Kubro hayoti va faoliyati
          XII   –   XIII   asr   tasavvufining   eng   yorqin   va   eng   ulug’   namoyandalaridan   biri
bo’lmish   ulug’   mutafakkir   olim   Najmiddin   Kubro   ana   shunday   buyuk   zotlardan
biridir.   Najmiddin   Kubro   1145   yilda   Xiva   shahrida   dunyoga   keladi:-   uning   asl
nomi Ahmad ibn Umar ibn Muhammad al–Xivakiy al– Xorazmiydir. Otasi Umar
onasi Bibi Hojar (hozirda qabri Xiva yaqinidagi Sayot qishlog’ida). “Najmiddin”,
“Kubro”, “Abuljannob”, “Valiytarosh” so’zlari bul zotga berilgan laqab, unvon va
kuniyatdir.
“O, er ustida yurgan ne-ne kimsalarni biz tirik
sanaymiz, aslida ular o’lik, er ostida yotgan ne-ne
zotlarni biz o’lik sanaymiz, aslida ular tirikdir”.
Abulhasan Harakoniy
          Abdurahmon   Jomiyning   “Nafahotul   uns”   asarida   yozilishicha:   -   “Ahmad
yoshligidan   ilmga   qiziqib,   islom   asoslari   shariat   ilmlarini   juda   tez   o’zlashtirib
o’zidagi   qobiliyati   asosida   Xorazmning   mana-   man   degan   ulamolaridan   o’zib
ketadi   va   ilmiy   bahslarda   barchani   olqishiga   sazovar   bo’ladi.   Shu   bois   u
“Tammatul   Kubaro”,   yani   ulamolarning   etugi,   ulug’vori   va   ilm   balosi   degan
laqabni   oladi.   Buning   yoniga   “Najmiddin”   –   “dinning   yulduzi”   degan   martabali
unvon   qo’shilib,   Ahmad   ibn   Umar   shundan   keyin   Najmiddin   Kubro   nomi   bilan
mashxur   bo’ladi”   -   deyilgan.   “Abuljannob”   so’zi   esa   Najmiddin   Kubroning
kuniyatidir. 1
  “Kuniyat”   -   arablarda   hurmat   yuzasidan   beriladigan   laqabdir.   Jomiy
1
  Zamira Is’hoqova. Najmiddin Kubro.–Toshkent: “ABU MATBUOT-KONSALT”, 2011 yil. 12 b
5 hazratlari   yozadilarki:   –   “Najmiddin   Kubro   Iskandariya   shahrida   muhaddis
ulamolardan   hadis   ilmini   o’rganib   qaytayotganida,   yo’lda   bir   kecha   hazrati
Payg’ambarimizni   tushida   ko’radi   va   ul   zotga   murojaat   qilib,   “menga   kuniyat
bag’ishlang”   deydi.   Shunda   hazrati   Payg’ambar   Najmiddinga:   -   “Sening
kuniyating Abuljannob – dunyodan ijtinob, parhez etuvchi bo’ladi”, deb marhamat
qiladilar.   Shundan   keyin   Kubro   “Jannob”   laqabini   olishga   musharraf   bo’ladi.
“Jannob   –   ijtinob   qiluvchi,   poklik   parheziga   amal   etguvchi   ma’nosidadir”.
“Valiytarosh”   laqabiga   kelsak,   bu   so’zning   ma’nosi   valiylarni   tarbiyalovchi
demakdir.   Zero,   Najmiddin   Kubroning   nafaslari,   nazarlari   shunchalik,   zo’r
bo’lganki,   qalblarida   ilhom   jo’sh   urgan   paytda   kimga   nazarlari   tushsa,   u   valiylik
martabasiga   erishar   ekan.   Najmiddin   Kubro   o’n   olti-o’n   etti   yasharligida   vatani
Xorazmni   tark   etib,   tahsilni   chuqurlashtirish   maqsadida   Eron,   Misr,   Shomu   Iroq
mamlakatlarini   kezadi.   Uni   ilmga   chanqoq   qalbi   hech   tinch   qo’ymas,   qaerdaki
biror   nomdor   olimni   ovozasini   eshitsa,   darhol   yo’lga   tushar,   goh   piyoda,   goh   ot-
ulov yoki tuyada haftalab, ba’zan oylab yo’l bosar, qidirgan kishisini topib, undan
sidqidildan   saboq   olardi.   Agar   uning   tahsildan   ko’ngli   to’lmasa,   ustozidan   ijozat
olib,   yana   yo’lga   tushardi.   Najmiddin   Kubro   qalbida   ruhiy   ma’naviy   kamolatga,
g’ayb   asrori,   karomat   va   kashfu   hol   ilmi   xisoblanmish   tasavvuf   ta’limotiga
ishtiyoq zo’r edi. Shu bois u shariat ilmlarini o’rganish barobarida tariqatdan ham
xabardor   bo’lishga   intilib,   qator   shayxlar,   darveshlar   suhbatida   bo’ladi,
xonaqolarda xilvat o’ltirib, riyozat bilan mashg’ul bo’ladi.
          Najmiddin Kubro Misrda Sharq falsafasi bilan shug’ullanadi va uning sirlarini
o’rganadi.   U   hadis   ilmi   bilan   qiziib   Nishopurda   Abul   Makkorim   Lubon   va   Abu
Jafar   Samdloniy,   Tabrizda   Abu   Mansur   Xaft,   Makkai   Mukarramada   Abu
Muxammad   Tabbex   va   Iskandariyada   Abu   Tohir   Salafiy   xizmatlariga   etishib
ulardan   hadis   ilmlarini   o’rganadi.   Lekin   yuqorida   olgan   bilimlar   ilm   talabi
Najmiddinni   qoniqtirmasdi,   u   yuqoridagi   olimlardan   olgan   ilmlarini   rivojlantirib
yangi   yo’nalish   tariqatdan  saboq  olish   uchun  dunyo  kezdi.  Najmiddin  Kubroning
tariqat   yo’lidagi   pirlari   shayx   Ro’zbehon   Misriy,  Shayx   Ammor   Yosir,   va  Shayx
Ismoil   Qasriylardir.   Ularning   ustozi   Shayx   Abulnajib   Suhravardiy   bo’lib,
6 Jomiyning yozishicha, zohiriy va botiniy ilmlarda barkamol kishi bo’lgan, u ko’p
risola   va   kitoblar   yozib   so’fiylik   nisbatida   Shayx   Ahmad   G’azzoliyga   borib
tutashadi.   Suhravardiy   faqirlik   bilan   futuvvatni   (javonmardlik)   birga   olib
tushintiradi. Faqirlik uning talqinida faqat qashshoqlik, bechoralik emas, “faqirlik
–xudo oldida talabkorlik, ojizlik, ammo bandalari oldida adolat va saxovat posboni
bo’lish, hammaga har erda yordam ko’rsatishdir” Payg’ambarimiz sallallohu alayhi
vassalamning:-“Beruvchi   qo’l   oluvchi   qo’ldan   afzaldir”   degan   muborak   hadisi
shariflariga   muvofiq,   “bag’ishlovchi   qo’l   –   faqr   eshigini   ochuvchidir”,   degan
fikrlarni   bayon   qilgan   Suhravardiy   boylikni   qoralamaydi,   balki   zulmu   sitamni   va
talonchilikni, haromxo’rlikni va xasislikni mazammat etadi. Abulnajib Suhravardiy
shogirdlari   bo’lgan   shayx   Ro’zbehon   Misriy,   Shayx   Ammor   Yosir,   va   Shayx
Ismoil   Qasriylarda   qalb   saxovati   bilan   birga   murid   tarbiyasida   qattiqqo’l   bo’lish,
botiniy ko’z bilan muridning xayollarini, ruhiyatini uqib olish va unga ruhiy ta’sir
o’tqazish   qobiliyati   yaxshi   rivojlangan   edi.   Masalan:-   Shayx   Ammor   Yosir
solikning “noqislarni takmil etish va muridlarni tarbiyalashda, ularning tushlari va
fikrlarini   ta’bir   etishda,   ikkilanishlarni   bartaraf   etishda   shuhrat   qozongan”   bo’lsa,
Shayx   Ro’zbehon   Misriy   “aksar   vaqt   istig’roq   maqomida   bo’lib”,   vajd   va   ilhom
ichida   yurar,   ilohiy   ma’rifatdan   zavqi   toshib,   bu   holatni   muridlariga   yuqtirardi.
Shayx Ismoil Qasriy bo’lsa, raqsu samo’, imo – ishoralar yo’li bilan murid qalbini
rom etib, o’zini poklash va shu orqali ilohiyotga muhabbatni singdirishda mashhur
bo’lgan.   Har   uchala   shayx   ham   tariqatni   shariatdan   tashqari   deb   tasavvur
qilmaganlar.   O’zlari   sunniy   mazhabining   izchil   tarafdorlari   hisoblanganlar.
Najmiddin Kubro ulardan har tomonlama saboqlarni olgach yana safarga chiqadi.
U Tabrizga Abumansur  Hafdah  oldiga  borib shogird  tushadi,  u erda  hadis  ilmiga
bag’ishlangan “Sharhus–sunna” kitobidan saboq oladi. 2
  Bir kun muridlar madrasa
darsxonasida   saboq   olib   o’tirishganida   u   erga   bir   darvesh   kirib   keladi.   Shunda
Najmiddinda   kitob   o’qish   majoli   qolmaydi   va   darveshga   ko’zi   tushishi   bilan
qalbida   mehrli   bir   o’zgarish   yuz   beradi.   Darvesh   chiqib   ketganidan   keyin
Najmiddin saboqdoshlaridan:- “Bu odam kim ?” deb so’raydi.   Ular “Bu shu erlik
2
  Solijon Hasanov. Xorazm ma'naviyati darg'alari. - Toshkent: “Adolat”, 2001. B.65-66.
7 hazrat   Bobo   Faraj   Tabriziydir”   deydilar.   Shu   kuni   kechasi   bilan   Najmiddin
uxlamay chiqadi va erta tongdanoq uztozi va saboqdoshlariga: - “Yuringlar, Bobo
Faraj   oldiga   boramiz”   deydi.   Ular   boboning   xonaqosiga   borganlarida,   xizmatkor
ularni  kelganligini  darveshga aytadi. Bobo Faraj  xizmatkoriga: “Agar ular  Tangri
Taolo dargohiga kelganday bo’lib kira olsalar, kirsinlar” deydi. Shunda Najmiddin
darrov   kiyimlarini   echadi,   hamxonalari   ham   unga   ergashadilar.   Ular   Bobo   Faraj
huzuriga   kelib   indamay   bir   chekkada   o’tiradilar.   Bobo   Farajning   tanasi   quyosh
parchasiday porlab uning yirtiq to’nini yoriqlaridan nur tarala boshlaydi. Birozdan
so’ng   Bobo   Faraj   o’rnidan   turib   to’nini   echib   Najmiddinning   ustiga   yopadi,
Najmiddin   uchun   bu   yirtiq   to’n   tabarruk   tuhfa   edi.   So’ngra   Bobo   Faraj
Najmiddinga   qarab,   “Sening   daftaru   kitob   o’qish   vaqting   o’tdi,   balki   o’zing   endi
butun   olam   sardaftari   bo’ladigan   vaqt   etdi”   deydi.   Bobo   Farajning   xonaqasidan
chiqqanlaridan so’ng Najmiddinga ustozi “Sharhus–sunna” kitobidan ozgina qoldi,
bir-ikki   kun   shug’ullansang   tugatasan,   keyin   qaerga   borsang   ixtiyoring   deydi.
Najmiddin   ustozining   maslahatiga   quloq   solib   darsxonaga   kiradi.   Ammo   shu
zahoti Bobo Faraj kelib unga tanbeh beradi. “Hozirgina ilmul yaqindin ming farsax
uzoqlashgan   eding,   endi   yana   ilm   qoshiga   keldingmi?”-deydi.   Shundan   so’ng
Najmiddin o’qishini yig’ishtirib riyozat bilan mashg’ul bo’ladi.
         Nadmiddin Kubroning holatlari shunday ekanki, u kishi ba’zan birdan jo’shib,
o’zga kayfiyatga kirib, vujudlari balqib ketar ekan, ba’zida esa, xazin va o’ychan,
g’oyat kamgap bo’lib qolar ekanlar. Ba’zan bo’lsa, xushchaqchaq va ochiq chehra
bilan   suhbatga   berilar,   g’oyat   nozik   did   va   o’tkir   so’zlar   bilan   muridlar   qalbiga
olovli   cho’g’   tashlar,   turli   ishoralar,   harakatlar,   ruhiy   karomatlar   orqali
atrofdagilarni   hayratga   solarkan.   Shayx   bag’oyat   zukko,   salobatli,   haybatli   kishi
bo’lgan.   Kechalari   aksar   bedor   o’tirib,   ibodat   qilib,   surunkali   Ro’za   tutishni   odat
qilib, ilhomli damlarda xonaqoh hovlisini kezib xushnud sayr etar ekan. Najmiddin
Kubro   –   tasavvufning   mashhur   shayxlaridan   biri   “Kubraviya”   tariqatining
asoschisidir.   Najmiddin   Kubro   Xorazmga   1185-yilda   qaytib   keladi.   U   25   yildan
ortiq   umrini   ilm   olishga   bag’ishlaydi.   U   Xorazmga   qaytgach,   katta   xonaqoh
8 qurdirib   Kubraviya   ta’limotiga   asos   soladi.   Uning   qo’li   ostida   yuzlab   odamlar
tarbiyalanib tahsil olishadi. Insoniyat–ma’naviy olamida eng etuk va eng murakkab
ta’limot   tasavvuf   ilmiy   ta’limotidir.   Tasavvuf   ta’limoti   Ollohga   intilish   bo’lib,
o’zligini   anglab,   qalbining   ochilmagan   imkoniyatlarini   ishga   solish,   bu   bilan
Ollohning karomat  nuridan bahramand bo’lish uchun o’z kamolati sari  yo’l tutib,
ya’ni   inson   o’z   ruhini   Ollohga   yaqinlashtiradi,   o’z   ruhini   Olloh   qudratiga
bag’ishlashga   yo’l   tutadi.   Tariqat   ilmi   o’zi   uchun   mujassamlashtiradigan   odob-–
ahloqdir.   Ma’rifat   ilmi   avliyolarning   o’zini   anglab   etishi   sari   yo’l   tutishi,   nafsni
tiyishi,   o’zlikni   yo’qotishidir.   Haqiqat   ilmi   esa   o’z   ruhini   Tangri   qudrati   bilan
bog’lashdir. 3
  Kubroviya   tariqati   ham   Quroni   karim   va   Hadisi   sharifdagi   ta’limot
asosida   shakllangandir.   Komil   insonni   tarbiyalash   bu   tariqatning   asosiy   vazifasi
bo’lib,   Shayx   Najmiddin   Kubroning   hayoti   katta   saboq,   ulkan   maktabdir.
Kubroviya   tariqatida   talab,   sadoqat,   ishq,   muhabbat,   oshiqlikning   inson   uchun
naqadar zarur ekanligi ta’kidlanadi. U shoirona til bilan shunday deydi:
Ishq dardi g’arib tanimdagi jon bo’lg’ay.
Dard cheksa kishi ahiyri inson bo’lg’ay.
Oshiq manu do’zax men uchun otashgoh,
Boshqa uchun u bir zimiston bo’lg’ay.
          Najmiddin   Kubro   o’z   ta’limotida   inson   omilini   birinchi   o’ringa   qo’yadi.   U
inson   tafakkuri   kuchiga   yuksak   baho   berib   shunday   deydi:   –   “Valiylik   inson
bolasiga   azaldan   nasibadir,   chunki   odam   Ollohning   suygan   mahluqi,   parvardigor
odamga   ong-aql   bergan,   botiniy   nur   bergan,   uni   barcha   mavjudotdan   afzal   qilib
yaratgan.
Yurmoq uchun Haq yo’liga etmoq shart,
Boshqasidan ko’zni yumib ketmoq shart,
3
  Zamira Is’hoqova. Najmiddin Kubro.–Toshkent: “ABU MATBUOT-KONSALT”, 2011 yil. 21 b
9 Elga shifo baxsh etu, och ko’zlarni
Olam hama-ul, unga nazar etmoq shart.
          Shayx   Najmiddin   Kubro   o’nlab   asarlar   muallifi   hamdir.   Jumladan,   uning
“Fiodobus   solikin”   (“Soliklar   odobi   haqida”),   “Risola   attul   xayf   ul   –   xoim   an
lavmat   il   –   loim”   (“Qo’rquvchi   ovvoralar   va   malomat   etuvchi   malomatiylar
haqida”),   “Favoyihul   jamol”(“Go’zallikni   egallash”),   “Ruboiylar   to’plami”,
“Favoyihul jamol va favotihul jalol” (“Jamol xushbo’yliklari va jalolning kashfi”),
“Al-usul   al   –ashara”   (“O’nta   usul”),   “Risola   at-turuq”   nomli   asarlarida   Ollohni
tanish,   halollik   va   mardlikni   ulug’lab,   ilm   olish   va   ilm   berish   savobi   barcha
mo’min   musulmonning   burchidir   degan   fikrlar   oldinga   surilgan.   Uning   tasavvuf
tarixidagi   yana   bir   xizmatlari   –   javonmardlik   g’oyalarini   tariqatga   joriy   etish
bo’ldi. Natijada mardlik va poklik, qahramonlik va fidoyilik, ma’rifat va jismoniy-
ruhiy   qudrat   birlashtirildi,   inson   kamolatida   ahloqiy   yuksaklik,   vatanparvarlik
g’oyalari   qo’shilib   ifodalandi.   Najmiddin   Kubro   kishilarni   ezgulikka,   ilmga,
sahovat   va   mardlikka   da’vat   etdi.   Uning   muridlari   orasidan   Shayx   Najmiddin
Bog’dodiy,   Shayx   Farididdin   Attor,   Sultonul   ulamo   Shayx   Bahovuddin   Valad,
Shayx   Sa’diddin   Hamaviy,   Shayx   Sayfiddin   Boharziy,   Shayx   Jaloliddin   Geyliy
singari ko’plab musulmon olamiga dong’i ketgan valiy insonlar etishib chiqqanlar.
Najmiddin   Kubroning   muridlari   ko’p   bo’lgan.   Eron,   Arabiston,   Kavkaz,   Shomu,
Iroqning   turli   joylaridan   kelib,   ulug’   shayx   ma’rifatidan   bahramand   bo’lganlar,
suhbatlarida   ishtirok   etganlar.   Uning   muridlari   Kubroviya   tariqatining
davomchilari   hisoblanadilar.   Kubroviya   tariqati   o’z   davrida   dunyoning   barcha
erlariga   kirib   borgan.   Xorazmlik   buyuk   shayxning   tariqati   butun   dunyoga
tarqalgan.   Uning   iste’dodli   muridlari   donishmandlik,   islomiy   hikmat   va   insoniy
poklik, ilohiy ma’rifat g’oyalarini turli millat va elatlar orasiga yoydilar.
     Kubroviya tariqatidan keyinchalik bir qancha shahobchalar ajralib chiqib, butun
dunyoda   tasavvufning   eng   ko’p   tarqalgan   yo’llaridan   biriga   aylanadi.   Bular
10 Najmiddin Kubroning shogirdlari tomonidan tarqatilgan bo’lib, shu kunimizgacha
ayrim mamlakatlarda turli xil ko’rinishlarda faoliyat ko’rsatmoqda.
Hindistonda   Firdavsiya,   Bog’dodda   Nuriya,   Xurosonda   Rukniya,   Kashmirda
Hamodoniya   Eron   va   ayrim   g’arb   mamlakatlarida   Amerika,   Angliyada
“Ne’matullohiya” va boshqalarni misol qilib ko’rsatish mumkin. Najmiddin Kubro
tarixda   buyuk   allomagina   emas,   balki   o’z   vatanining   ozodligi   uchun   mislsiz
mardlik namunalarini ko’rsatgan milliy qahramon sifatida ham nom qoldirgandir. 4
XIII   asrning   boshlariga   kelib   (1206-1215)   Mo’g’ulistonda   Chingizxon
boshchiligida  ko’chmanchi  mo’g’ullarning ulkan  davlati  paydo  bo’ldi. Bu  davrda
g’arbda  Xorazmshohlar  davlati  yuksalib   o’z  hududini   sharqdagi   o’lkalar  hisobiga
kengaytirib, juda katta hududni egallab dunyoga yakka hukmron bo’lish g’oyasi bu
davlatning maqsadi va orzusi edi. Bu davrni Shoir Jo’shqin (Jumanazar Jobborov)
–“Haqqim bor maning” she’rida shunday ta’riflaydi.
Adi, Xorazmshoh surganda davron,
Bir yonu Gurjiston, bir yoni Eron.
O’ttiz uch o’lkaning xirojin olgan,
Qudratli bepoyon taxttim bor maning,
Ming bora maqtansam haqqim bor mening.
1.2. Najmiddin Kubro asarlari
          Har   qanday   davlat   ezgulik   tarafdori   bo’lib   rivojlansa,   miskinlar   ko’z   yoshin
oqizmasa   ham   ichki   va   tashqi   dushmanlar   xuruji   tufayli   inqirozga   yuz   tutadi   –
degandi   Najmiddin   Kubro.   Darhaqiqat,   o’zaro   urushlar   oqibatida,   Bag’dod
xalifasining   Xorazmshohga   qaram   o’lkalarda   o’z   siyosatini   “Faqat   Ollohga   va
menga,   bizning   do’stlarimiz   (mo’g’ullar,   ismoiliylar,   g’uriylar,   va   xristiyanlar)ga
xizmat   qiling”   targ’ib   qilishi,   Xorazmshohning   onasi   Turkon   xotunning,   davlat
4
  Solijon Hasanov. Xorazm ma'naviyati darg'alari. - Toshkent: “Adolat”, 2001. B.78
11 uchun xizmat qilgan kishilarni kamsitib faqat qipchoqlardan chiqqan amaldorlarni
ko’klarga   ko’tarishi   va   bir   qancha   sabab   oqibatlar   natijasida   qudratli   saltanat
inqirozga   yuz   tuta   boshlagan   edi.   Chingizxon   bilan   Muhammad   Xorazmshoh
o’rtasida qisqa muddat (1215-1218) elchilik munosabatlari davom etgan bo’lishiga
qaramay   bu   munosabatlar   oxir-oqibat   fojiali   tugaydi.   Harbiy   jihatdan   puxta
tayyorgarlik ko’rgan mo’g’ul qo’shinlari Xorzmshohlar davlatiga yurish qilib qisqa
muddatda   (1218-1221)   bu   davlat   hududini   bosib   oladi.   Mo’g’ullar   qurgan
tuzoqlarga   bir   necha   marta   tushib,   o’z   harbiy   kuchlarining   (O’trorda   60   ming,
Xo’janda   10   ming,   Samarqandda   110   ming,   Buxoroda   50   ming)   anchagina
qismidan   ajralgan   Xorazmshoh   Muhammad   o’z   yurtini,   poytaxti   Gurganch
shahrini   tashlab   ketadi.   Shahar   aholisi,   himoyasiz,   etakchilik   qiladigan   sardorsiz
qoladi.   Shunday   og’ir   vaziyatda   76   yoshli   Najmiddin   Kubro   shaharni   himoya
qilishni   o’z   zimmasiga   oladi.   Shayx   muridlarini   jamlab,   ularga   qarab   bunday
deydi:   “Mashriqdan   kelgan   bu   balo   Mashriqu-   Mag’ribni   yakson   etadi,   yondirib
kul qiladi. Sizlar har biringiz o’z yurtingizga boring, o’z joningizni asrash payida
bo’ling” Ashob shayxga iltimos qilib dedilar: – “Ot–ulovlar tayyor, agar shayx biz
bilan   hamroh   ketishni   ixtiyor   etsalar,   yaxshi   bo’lardi”.   Bunga   javoban   shayx
Najmiddin Kubro deydi: – “Men bu erda shahid bo’laman, menga Xorazmni  tark
etishga   ruxsat   yo’q”   deydi.   Shayx   shahar   mudofaasini   tashkil   etish   bilangina
cheklanmay,   qo’liga   qilich   olib   jang   qiladi.   Ancha   vaqtgacha   mo’g’ullar   shahar
himoyachilarining   qarshiligini   enga   olmaydilar.   Shunda   ular   hiyla-nayrang
ishlatish,   sotqinlar   ko’magidan   foydalanish   yo’liga   o’tadilar   va   biladilarki   shahar
mudofaasi   boshida   shayx   turibdi,   darrov   shayxni   oldiga   elchilar   jo’natib   biz
tomonga   o’ting   sizga   omonlik   va   boylik   ato   qilamiz   deydilar.   Amir   Temurning
nevarasi,  Ulug’bek  Mirzo  ibn  Shohrux  Mirzo  (1394-1449)  o’zining  “Tarixi  arba’
ulus”   (“To’rt   ulus   tarixi”,   1425)   nomli   tarixiy   asarida   Shayx   Najmiddin   Kubro
janoblarini   sharhlab   bunday   deb   yozadi:   –   “Mana   etmish   yildirki,   Xorazm   xalqi
bilan   yashab   kelmoqdaman.   Bugungi   kunda   qazoyi   ilohiy   balo   jazosini   yubordi.
Ularning kallasida muruvvat degan narsa bo’lmaydiki, orasidan qochib o’zimni bir
chekkaga   olsam.   Balki,   ular   bilan   birga   beg’amona   yag’moga   duchor   bo’lganim
12 tuzukroq bo’lar. Balolarga ham ular bilan yor bo’lsam!”   Nazm (mazmuni): – “Bir
keksa umri oxirlashib qolgandi. Shu sababdan unga so’z kor qilmadi. Quyidagicha
javob   berdi:   Etmish   yildirki,   Xorazmda   hushhol   yashayman.   Taqdir   muruvvati
shuni   taqozo   qiladiki,   kelgan   baloga   tan   bergum   goho.   Qonimni   shu   erda
to’kadigan   bo’lishsa,   tangri   farmonidan   qochmagum.   Kiyna   olovi   yongan   ekan,
Gurganchda ho’lu quruq yondi. Shoh lashkari o’qu tig’ bilan band, donoyu nodon
holi   bilan   ishi   yo’q.   Uning   boshini   kesmasang   yaxshi   bo’lardi   degan,   pandni
mo’g’ulning   eshitgisi   yo’q.   Qazo   teg’i   taqdir   tufayli   o’tkirlashgan   ekan,   keksayu
yoshning boshi kesilgusi”.
          Najmiddin   Kubro   shahar   himoyachilariga   qarata   iltijo   bilan   “Yo   Vatan,   yo
sharafli   o’lim!”   deb   xitob   qiladi.   Mo’g’ullar   hali   biron   erda   bunchalik   qattiq
qarshilikka duch kelmagan edi, hali biron joyda mo’g’ul askarlari bunchalik ko’p
qirg’in   qilinmagan   edi.   Dahshatli   qirg’inbarot   Gurganch   fojiasi   etti   oy   davom
etadi.   Son   jihatdan   ustun   bo’lgan   dushman   mashaqqatlar   va   hisobsiz   qurbonlar
evaziga   g’alabaga   erishadi.   Qo’lida   qurol   ushlashga   majoli   qolmagan
gurganchliklar ilojsizlikdan taslim bo’ladi. Jarohatlangan Shayx Najmiddin Kubro
o’limi   oldidan   tug’   tutgan   mo’g’ul   sarboziga   tashlanib,   bir   qo’li   bilan   uni   qatl
etayotgan   mo’g’ul   yalovining   uchini   ushlab   turgan.   Oxiri   qo’lini   qirqib   tug’ni
olganlar.   “...Alqissa,   mo’g’ullar   Xorazm   shahri   ahlini   qatl   etdilar.   Hazrati   Shayx
Najmiddin   Kubro,   unga   Ollohning   rahmati   bo’lsin,   o’sha   shahid   etilganlar
jumlasidan edilar. Mashhurdirki, qatl chog’i hazrati Shayx buzrikvor bir qo’li bilan
qatl   etayotgan   kofir   yalovining   uchini   ushlab   turdilar.   Keyin   qanchalik
urinishmasin, kofirning yalovini ul kishining qo’lidan chiqarib ola olmadi. Oxiri ul
kofir   yalovini   qirqib   oldilar.   Yalovning   uchi   hazrati   Shayxi   shahidning   muborak
qo’llarida   qoldi.   Bu   hazrati   Shayxning   ming-minglab   g’ayritabiiy   odatlaridan
biridir.   O’z   qo’llari   bilan   tutgan   yalov   uchi   –“sari   parcham”   o’z   vafotlari   sanasi
ta’miyasi   ekanini   aniqlashdi.   Undagi   harflar   qiymati   majmui   618   ga   teng   ekan.
Hazrati   Shayxi   buzrukvorning   Xorazm   qatli   omidagi   qatli   muborak   turkiy   yund
yiliga   muvofiq   keladigan   618   hijriyda   sodir   bo’ldi.   Hazrati   Shayxi   Valitarosh
13 Shayx  Najmiddin  Kubro,  Tangri   uning  ruhini   muqaddas   tutsin   (vafotiga  bitilgan)
tarixda   shunday   deyiladi.   Nazm   (mazmuni):   “Murshidi   a’zam   Shayx   Najmiddin
Kubro   xudo   amri   bilan   Xorazm   uchun   boshini   tikdi. 5
  Boshini   topshirishda   qotil
yaloviga yopishdi.  Dini   haq iqlimining shohi  Ul   piyr   sarpanjasidan  o’n zabardast
yigit   yalovni   chiqarib   ola   olmadilar.   Sayidlar   shayxi   sarpanjasida   kofir   yalovini
ko’rib   hayratda   qolgan   oqillar   bu   holni   sharhladilar:-   Yalov   uchini   Shayx   tutib,
tarix   aytdiki,   vafotim   sanasi   “Shohi   shuhado”   (“Shahidlar   shohi”)dir.   Jami
musulmonlar   a’losiga   Ollohi   taolo   rahmati   yog’ilsin.   Yana,   deydilarki,   Hazrati
mavlono Jaloliddin Rumiy, uning siri muqaddas qilinsin, Hazrati Shayxi buzrikvor
Valitarosh   Shayx   Najmiddin   Kubro,   Olloh   uning   sirini   muqaddas   tutsin,   yalovni
tutganiga   ishorat   qilganlar.   Nazm   (mazmuni):   –   “Biz   shunday   ulug’lardanmizki,
gavhar tutamiz, oriq echki tutgan pastkash emasmiz. Imon qadahidan bir qo’limiz
bilan   may   ichsak,   ikkinchi   qo’limiz   bilan   kofir   yalovidan   tutamiz”.   Gurganch
taslim   bo’lgach   yondiriladi,   xamma   tirik   jon   qilichdan   o’tkaziladi,   boyliklar
talanadi.   Juvayniyning   ma’lumotlariga   qaraganda,   100   ming   nafar   hunarmand,
kosib,   rassomlar   asirga   olinib   Mo’g’ulistonga   jo’natilgan.   Mo’g’ullar
vahshiylikning bor usullarini ishga solganlar, yo’qlarini esa o’ylab topganlar.
Mo’g’ullar   shaharning kulini   ko’kka  sovurish  bilan bir  qatorda  Gurganjdan  nom-
nishon   qoldirmaslik   uchun   Amudaryodagi   to’g’onni   buzib,   suvni   shaharga   burib
yuboradilar.   Barcha   ulkan   tarixiy   obidalar,   ilm-ma’rifat   manbalari   suvga
bostiriladi.   Natijada   uzoq   muddat   davomida   barpo   etilgan   bu   ulkan   qadimiy
madaniyat   va   ma’muriy   markazda   hayot   to’xtaydi.   Juvayniyning   iborasi   bilan
aytganda, “Gurganj qashqir makoni bo’lib qoldi va bu erda boyo’g’li va burgut in
qurdi”.   Shunday   qilib,   Xorazmning   buyuk   farzandi   o’z   ona   vatanini
dushmanlardan himoya qila turib sharafli o’lim topdi. Najmiddin Kubro 1221 yilda
o’zi   muallimlik   qilgan   xonaqohga   dafn   etiladi.   Keyinchalik   Oltin   O’rdaga
bo’ysinuvchi   o’lka   hukmdori   Qutlug’   Temur   tomonidan   XIV   asrda   Urganch
(mo’g’ul tilida Gurganch so’zining talafuz etilishi) shahrida buyuk olim, tasavvuf
5
  Ma'naviyat yulduzlari (To'plovchi va mas'ul muxarrir M. Xayrullaev). – Toshkent: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq 
merosi nashriyoti, 2001. 31 b
14 ta’limotining   asoschilaridan   biri,   vatanparvar   Shayx   Najmiddin   Kubro   nomiga
maqbara   tiklangan.   Hozirgi   vaqtda   Najmiddin   Kubroning   qabri   Turkmaniston
Respublikasini Toshhovuz viloyati Ko’hna Urganch shahridadir.   Shayx Najmiddin
Kubroning   bunday   vatanparvarligi   asrlar   osha   tillarda   doston   bo’lib,   afsonalarga
aylanib   bizgacha   etib   kelgan.   Mustaqilligimiz   sharofati   tufayli   1995-yilda
Respublikamizda buyuk alloma Najmiddin Kubroning 850 yilligi keng nishonlandi
va  bir   qancha   risolalari   chop  qilindi.  Turon  zamini   qadim-qadimdan   vatanparvar,
millatparvar   buyuk   siymolar   manzil-makoni   bo’lgan.   Bu   yurtda   yashab   o’tgan
ko’plab   alloma,   valiy   zotlar   dunyo   tarixida   o’chmas   iz   qoldirishgan.   Shayx
Najmiddin Kubro insoniyat tarixidagi eng e’tiborli siymolardan biridir, uning nomi
Sharqda necha asrlardan buyon vatanparvarlik timsoli bo’lib kelmoqda.
II BOB. KUBROVIYLIK TARIQATI
2.1. Tariqat silsilasi
          XIII   asr   boshida   Xorazmda   Najmiddin   Kubro   Kubroviylik   tariqatiga   asos
solgan. Uning asarlarida tariqatning mohiyati, o’ziga xos talab va qoidalari bayon
qilib   berilgan.   Kubroning   tasavvufiy   ta’limotiga   ko’ra,   inson   o’z   mohiyati   bilan
kichik   olamdir,   u   katta   olam   bo’lgan   koinotdagi   barcha   narsalarni   va   sifatlarni
o’zida mujassamlashtiradi.  Ammo ilohiy sifatlar  yuqori  samoviy doiralarda birin-
ketin   o’ziga   xos   maqomlarda   joylashganligidan,   haqiqat   yo’lini   qidiruvchilar
bunday   kamoga   erishish   uchun   ma’lum   riyozatli   yo’llarni   o’tishlari   zarur. 6
  Bu
yo’lda   unga   piri   komil   rahnamolik   qilishi   kerak.   Kubro   kamolotga   erishish
asoslarini   quyidagi   o’nta   talab   (O’nta   usul)   da   ifodalab   bergan:   tavba   —   barcha
amallarning boshi bo’lib, Alloh oldida tavba qilish, bundan keyingi hayotni ilohiy
ezgulik va xayrga bag’ishlashga ahd qilish; zuhd — taqvo, parhez, haromdan hazar
qilib, halollikka yuz tutish, Alloh man etgan ishlarni qilmaslik; tanakkul (tanakkal)
—   barcha   ishlarni   qilishda   Allohning   mehribonligi   va   qudratiga   tayanish;   qanoat
6
  Zamira Is’hoqova. Najmiddin Kubro.–Toshkent: “ABU MATBUOT-KONSALT”, 2011 yil. 29 b
15 —   hayot   kechirishda   oz   narsa   bilan   qanoatlanish,   mo’’tadillik,   tuban   mayllardan
ozod   bo’lish;   o’zlat   —   tanholikda   bo’lish,   xilvatda   ruhni   poklash;   tanajjuh
(yuzlanish)   —   butun   vujud   bilan   Allohga   yuzlanib,   undan   madad   so’rash,   u   sari
qalban intilish; sabr — solikning o’z e’tiqodi, niyatini sivashi. Haq yo’lining azobu
iztirobiga   chidagan   kishilargina   maqsadga   erishadi;   muroqaba   (tafakkurga   g’arq
bo’lish)   —   qalb   poklangani   va   tuban   ehtiroslardan   holiligini   tuyib,   xotirjam
bo’linganini eslab xayolga cho’mish, Haq taolo rahm-shafqatini ko’tib turish; zikr
—   Allohning   ismini   tildan   qo’ymaslik,   kalimayu   duolarni   muntazam   takrorlab
turish;   rizo   —   Alloh   qudratini   chuqur   his   qilgan   holda,   o’zini   butkul   uning
irodasiga   topshirish   va   bundan   huzurlanish.   Bu   maqom   solikni   Haqqa,   Haqning
unga   yaqinlashganligini   bildiradi.   Kubro   ilohiy   ma’rifatni   sufiy   faqat   foniylik
holatida,   ya’ni   butkul   o’zligini   yo’qotib   idrok   eta   oladi,   degan   fikrga   e’tiroz
bildiradi va Juvayd Bag’dodiyning sahv (hushyorlik) yo’lini tutib, tafakkuriy-aqliy
bilimga e’tiborni qaratadi. Bunday yo’lni Ahmad Yassaviy, Bahouddin Naqshband
ham ma’qullagan. Kubro inson ruhiy kechinmalari, nozik holatlarini puxta bilgan.
Shunga muvofiq latoif (nozik ta’blilik) nazariyasini ishlab chiqqan. Bu nazariyaga
ko’ra, inson ruhi ko’zga ko’rinmas latif markazlardan iborat.  Bu ong va tuyg’u, ruh
va   jism   orasidagi   bir   narsa.   Uni   ilg’ab   olish   mushkul.   Ammo   inson   hayotida   bu
markazlarning   ahamiyati   muhim.   Sufiy   ayni   shu   markazlarni   ilg’ab   olishi   lozim.
Ana shu latoif insonning ilohiy xislatidir. Sufiy riyozatlar, mashqlar davomida bu
latoifni   turli   holatlarning   o’zgarishi,   ranglar   va   shakllarning   almashinishi   tarzida
tasavvur   qiladi.   Kubro   nazarida   nuqta,   dog’   va   doira   murid   ruhiy   qolatlari
o’zgarishida muhim xizmat qiladi. Doira — falak doiralarining aylanishi, dog’ —
dunyo   timsoli,   nuqta   —   vaxdatdir.   Doira   doimiy   aylanishda,   u   dog’ni   ham   o’z
ichiga   oladi.   Ammo   bo’lar   markaz   tomon,   ya’ni   nuqta   sari   intiladi.   Nuqta
mohiyatini anglash orqali Alloh olamini idrok etsa bo’ladi. Kubroviylikda ranglar
muhim   rol   o’yvaydi,   ular   sufiyning   ruhiy   holatlarini,   Alloh   tomon   qo’ygan
qadamining   bosqichlarini   bildirib   turadi.   Zangori   rang   solikning   tavba   qilib
tariqatga   qadam   qo’yganida   ko’rinadi.   Sariq   rangda   solikning   Alloh   yodi   bilan
yashashi   tushuniladi.   Qizil   rang   solikning   ruhi   vujudidan   ajrala   boshlaganini,
16 ma’rifatga   yaqinlashganini   bildiradi.   Oq   rang   yurakning   poklanishiga   ishora   va
haqiqatni   anglashning   boshlanishidir.   Yashil   rang   vahiylikdan   nishova.   U
sirlarning   siriga,   g’aybga   oshnolikni   bildiradi   va   solikning   asl   mohiyatlarga
etishaetganligini   ham   anglatishi   mumkin.   Mazkur   ranglar   solikning   Alloh   tomon
ruhiy   safarini   anglatsa,   qora   rang   Alloxdan   xalq   sari   safarini   bildiradi,   sirlar
xazinasini   eg’allashni   va   hayratga   g’arq   bo’lishini   ifodalaydi.   Hayratdagi   ruh
shariatning   mag’zi   -   hikmatini   boshqatdan   idrok   etib,   qorong’i   bir   dog’   rangiga
o’raladi.   Nihoyat   solik   ruhi   yana   Alloh   huzurida   paydo   bo’ladi.   U   qora   rangdan
qutulib, rangsizlik  holatiga kiradi. Zoti  kull   (barcha  haqiqatga  etishish)   darajasini
egallagan   solik   yakranglik   holatida   maqsadiga   erishadi.   Najmiddin   Kubrodagi
ranglar va ularning ma’nolari ba’zi mutassaviflar ta’riflagan ranglarning sharhidan
farq   qiladi.   Kubro   etti   rang   xislatini   etti   tushunchaga   moslab   tushuntirgan.
Uningcha,   oq   rang   -   islomni,   sariq   rang   -   imonni,   zangori   rang   -   ehsonni,   yashil
rang - itminon (ishonch)ni, ko’k rang - iqon (to’liq ishonch)ni, qizil rang - irfonni,
qora   rang   -   hayajon   (hayrat)ni   anglatadi.   Solik   ruhi   holatlarini,   qaysi   rang   ko’z
oldida   namoyon   bo’layotganini   piriga   aytib   turishi   kerak.   Pir   shunga   qarab,
muridning qaysi bosqichda turganini bilib, unga yangi vazifalar yuklaydi. Keyingi
sufiylar ham Kubro singari qora rangni hayrat belgisi hisoblab, uni ruhning fanoga
g’arq holati ramzi sifatida ta’kidlashgan. Kubroviylikda tariqat a’zolarining yagona
tashqiliy   tizimi   bo’lmagan.   Ularni   ta’limotning   ruhi   va   maqsadi   birlashtirgan. 7
Kubroning   shogirdi   Sayfiddin   Boxarziy   (1261-yil)   Buxoro   yaqinidagi   Soktariy
qishlog’ida Vajmiddin Kubro nomi bilan atalgan xonaqoh tashqil qilgan. Bu erda
Kubroviylik   tariqati   XVIII   asr   oxirlarigacha   keng   tarqalgan   edi.   Uning   a’zolari
Kubro g’oyalarini Movarounnahr shaharlarigagina emas, balki Eron, Misr, Iroq va
Afg’onistonga ham yoydilar.   Ayniqsa, Kubroviylik Hindistonda chuqur ildiz otdi.
Keyinchalik   Kubroviylikning   bir   qancha   mustaqil   shoxobchalari   vujudga   keldi.
Bo’lar   -   firdavsiya,   nuriya,   rukniya,   hamadoniya,   ig’tishoshiya,   zahabiya,
nurbaxshiya. Kubroviylik tufayli irfoniy hikmat va insoniy poklik, ilohiy ma’rifat
g’oyalari butun Sharqqa tarqaldi, bu tariqat islomning shuhratiga shuhrat qo’shdi.
7
  Solijon Hasanov. Xorazm ma'naviyati darg'alari. - Toshkent: “Adolat”, 2001. B.83
17           Shayx   Najmiddin   Kubroning   Fil-adab   (Odob   qoidalari)   risolasida   Kubroviya
tariqatining asosiy mohiyati va soliklar (tariqat a’zolari)ning axloqiy qoidalari o‘z
ifodasini topgan. Soliklarning odoblari, yurish-turishlari va e’tiqodlari to‘g‘risidagi
qoidalar esa tariqat a’zolari qat’iyan bajarishi shart bo‘lgan amallardir. Shayxning
Al-usul   al-ashara   asarida   Kubraviya   tariqatining   qoidalari   ya’ni   inson   tarbiyasiga
xos 10 usul keltirilgan: 
1. Tavba – o z xohishi bilan Haq taologa hech bir ko rsatmasiz yuzlanishdir. ʻ ʻ Kishi
o z   irodasi   bilan   Xudoni   sevishi   va   o zining   “meni”   dan   kechishi   kerak.   Tavba	
ʻ ʻ
Xudo   tomon   yuz   tutgan   barcha   kishilarning   har   qanday   gunohlardan   forig	
ʻ
bo lishidir.   Gunoh   shunday   narsadirki,   u   dunyoviy   yoki   ilohiy   bosqichlardan	
ʻ
tashkil topganiga qaramasdan Alloh taolodan yiroqlashtiradigan amaldir.
2. Zuhd fi-dunyo – bu dunyoda ham, uning tashqarisida ham, nimaiki lazzat tomon
boshlasa,   undan   tiyilishdir.   Oz   yoki   ko p   bo lsa   ham,   biror   molu   mulkka,   jangga	
ʻ ʻ
yoki   bo lmasa   biror   mansabga   o z   tabiiy   vafotigacha   rag bat   yoki   moyillik	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatish, zuhddan chiqish hisoblanadi.	
ʻ
Zuhdning   mohiyati   dunyo   va   oxiratga   rag bat   qo yishdan   voz   kechishdir.   Ichky	
ʻ ʻ
lazzat,   sharob   ichish,   nikohiy   ishlarga   ruju   qo yish,   mansab   va   oliy   martabalarni	
ʻ
qo msash   kabi   rohatlarga   o xshash   his-tuyg ulardan   voz   kechishdir.   Yillar	
ʻ ʻ ʻ
davomida xayrli ishlar bilan band bo lib, yer ishlari bilan shug ullanish va shunga	
ʻ ʻ
o xshash   boshqa   faoliyat   ta sirida   dunyoviy   narsalardan   ko ra,   oxiratga   ko proq	
ʻ ʼ ʻ ʻ
tamoy-il   va   rag bat   ko rsatish   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   dunyo   foniy   bo lib,	
ʻ ʻ ʻ
oxirat boqiydir.
3.   Tavakkal   –   Xudoga   ishonch   jihatidan   bu   turmushdagi   barcha   ikir-chikirlardan
voz   kechishdir.   Shaxsning   dunyoga   rag bat   qo yishi   molu   dunyo   va   mansab	
ʻ ʻ
orttirish   uchun   tashabbus   ko rsatishga   sabab   bo ladi.   Tavakkal   dildan   Xudoga	
ʻ ʻ
ishonish   bo lib,   uning   ulug vorligini   e tirof   etishdir.   Maqsadga   erishish   mahalida	
ʻ ʻ ʼ
tavakkal birinchi darajali ahamiyat kasb etadi.
4. Qanoat – hayot kechirishni ta minlaydigan oz narsa bilangina qanoatlanish, o z	
ʼ ʻ
tarafiga tortadigan barcha nozu-ne matlardan va hirslardan (ovqatni ko p iste mol	
ʼ ʻ ʼ
18 qilish,   qimmatbaho   kiyimlarga   havas   qo yish,   o yin-kulgi,   bekorchilik   vaʻ ʻ
boshqalardan) yuz o girish.	
ʻ
5.   Uzlat   –   tanholiqda   o tirib,   ruhni   mustahkamlash,   odamlar   bilan   muomalani	
ʻ
to xtatish:   gaplashmaslik,   eshitmaslik,   qaramaslik   va   turli   fe l-atvordan   aloqani	
ʻ ʼ
uzishdir.   Uzlatning   asl   maqsadi   xilvatda   ado   qilinganligi   sababli   his-tuyg uni	
ʻ
jilovlashdir. Xil-vat va uzlatga ketish hissiyotlarning bosilishiga olib keladi.
6. Mulozamat az-zikr (uzluksiz zikr) – o z xohishicha Xudoning ismini fikrida yod	
ʻ
qilib   turish   va   bugun   qalbni   u   bilan   to ldirish.   Shunday   qilinganda,   pastkashlik,
ʻ
hasad,   ochko zlik,   ikkiyuzlamachilik   kabi   razillik   va   riyokorliklar   ko ngilga   yo l	
ʻ ʻ ʻ
topa olmaydi.
7.   Tavajjuh   –   butun   ichki   mohiyatni   Xudoga   qaratish,   unga   cheksiz   muhabbat
qo yish,   undan   boshqa   narsa   borligini   his   etmaslikdir.   Uz   vujudini   yo qotish,	
ʻ ʻ
Haqning abadiy va azaliy vujudini boshqa bilim ila ko ra bilishdir.	
ʻ
8. Sabr – o z ixtiyori bilan nafs doirasidan mashaqqatlar chekib bo lsa ham, o zini	
ʻ ʻ ʻ
olib qochishdir. Maqbul  bo lgan to g ri yo ldan adashmasdan  borish uchun, kishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o z   mayllarini   so ndirishi   lozim.   Bundan   ko zlangan   maqsad   shundaki,   dil	
ʻ ʻ ʻ
kuduratlardan poklanishi, ruh esa, agar nafs natijasida zanglanib qolgan bo lsa, jilo	
ʻ
topishi zarurdir.
9. Muroqaba (tafakkurga g arq bo lish) – erishilgan darajada mushohada yuritish,	
ʻ ʻ
qalbni   arzimas   his-tuyg ulardan   xoli   qilib,   tozalash   va   xotirjamlikka   erishish.	
ʻ
Kurash, riyozat chekish yo li bilan hosil qilingan yo l haqqoniy tuhfa etilgan tabiiy	
ʻ ʻ
amal   bo lib,   yaratilish   haqiqatining   g alabasi   sifatida   paydo   bo ladi   va   shuning	
ʻ ʻ ʻ
uchun ham rivojlanib boradi.
10.   Rizo   –   shaxsning   nafs   erkinligidan   chiqib,   Xudo   xushnudligiga   kiripsh   va
azaddan   nimaga   ishongan   bo lsa,   o shani   o z   bo yniga   olishidir.   O z   irodasini	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
toabad   qoladigan   narsaga   voqelik   sifatida   qaytarib,   o limga   o xshash   o gkinchi	
ʻ ʻ ʻ
narsaga e tiroz bildirishidir.	
ʼ
O n   usuddan   chiqariladigan   natija   shundaki,   o lmaydigan   shaxsning   yodi   uning	
ʻ ʻ
nafsini   mag lubiyatga   uchratgan   sifatlarida   yashaydi.   Najmiddin   Kubro   shahid	
ʻ
bo lgandan   so ng,   uning   ta limotini   shogirdlari   davom   ettirib,   Markaziy   Osiyo	
ʻ ʻ ʼ
19 Kubraviya   maktabini   vujudga   keltirdilar.   Bu   birodarlik   firqasi   a zolarini   birlash-ʼ
tirgan   narsa   rasmiy   tashkilot   emas,   balki   ta limotning   ruhi   va   maqsadi   edi.	
ʼ
Tashkiliy   jihatdan   Kubraviya   xonaqohlarida   o z-o zini   boshqaradigan   ozod	
ʻ ʻ
anjuman bo lib, uning boshida xalifa turar edi.	
ʻ 8
  1221-yilda vafot etgan Najmiddin
Kubroning   shogirdi   Sayfiddin   Bahorziy   tomonidan   Buxoro   yaqinidagi   Soktariy
qishlog ida   tashkil   etilgan   ana   shunday   xonaqoh   Najmiddin   Kubro   nomi   bilan	
ʻ
atalar   edi.   Bu   yerdagi   Kubraviya   jamiyati   XVIII   asrning   oxirlarigacha   faol   ish
ko rib,   uning   a zolari   Kubro   g oyalarini   Xitoyning   g arbiy   chegaralarigacha	
ʻ ʼ ʻ ʻ
yoydilar.   Kubroning   boshqa   bir   shogirdi,   1252-yilda   vafot   etgan   Sa diddin	
ʼ
Hamaviy   Xurosonning   Bahrabod   deb   atalgan   maskanida   xonaqoh   barpo   qilib,
uning   atrofida   to garak   tashkil   etdi.   Kubraviya   maktabi   bir   qator   mustaqil	
ʻ
shoxobchalar   vujudga   kelishiga   sabab   bo ldiki,   ular   musulmon   dunyosi   Sharqida	
ʻ
keng tarmoq otdi. Shunday qilib, Najmiddin Kubro tasavvuf ta limotining rivoji va	
ʼ
butun  musulmon   Sharqida   keng   tarqalishida   katta  rol   o ynadi.  Uning   nomi   islom	
ʻ
olamida   mashhur   bo ldi.  	
ʻ Hamma   ishlar,   barcha   nasiba,   taqdir   va   qazolar   Olloh
irodasi bilan bo‘lganini anglab yetgan holda Haq ishiga rizo bo‘lmoq. 9
 Ko‘rinadiki,
Najmiddin   Kubroning   tasavvufiy   ta’limotida   ranglar   ma’nolari   keyingi   vaqtlarda
tasavvuf   nazariyotchilari   ta’riflagan   ranglarning   sharhidan   tubdan   farq   qiladi.   U
yetti   rang   xislatini,   ya’ni   ma’nosini   yetti   tushunchaga   moslab   sharhlab   bergan.
Uningcha, oq rang – islomni, sariq rang – iymonni, zangori rang – ehsonni, yashil
rang   –   itminonni   (ishonchni),   ko‘k   rang   –   iqonni   (to‘liq   ishonch),   qizil   rang   –
irfonni,   qora   rang   –   hayajonni   (hayratni)   anglatadi.   Ta’kidlash   joizki,   Najmiddin
Kubroning rang haqidagi ta’limotini Yevropaning Kafka, Shopengauer, Freyd kabi
faylasuf   olimlari   XIX   asrda   isbotlashgan.   Ya’ni,   rangning   kishi   ruhiga   ta’siri
borligi, ranglar shunchaki rang emas, balki inson hissiyoti tufayli paydo bo‘lgan va
uning   tafakkuri   orqali   ko‘rinadigan   narsa   va   ayni   paytda,   inson   tuyg‘ulari   va
tafakkuriga   ta’sir   qilishi   mumkinligini   asoslab   berdilar.   Najmiddin   Kubroning
Faqirlar haqidagi risolasi insonni tarbiyalash bo‘yicha ibrat kitobi sanaladi. Shayx
8
  Ma'naviyat yulduzlari (To'plovchi va mas'ul muxarrir M. Xayrullaev). – Toshkent: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq 
merosi nashriyoti, 2001. 37 b
9
  Zamira Is’hoqova. Najmiddin Kubro.–Toshkent: “ABU MATBUOT-KONSALT”, 2011 yil. 35 b
20 yozadi   Dunyoning   bir   qismini   kezib   chiqdim,   ko‘p   ishlarni   tajriba   qildim,
qiyinchiliklarga   yo‘liqdim,   kishilar   bilan   suhbat   qurdim,   ulug‘   ishlarga   qadam
bosdim,   tirikchilikning   achchiq-chuchugini   todim.   Kitoblarga   murojaat   qildim,
olimlar   xizmatida   bo‘ldim,   umrni   dunyo   izlash   bilan   zoe   o‘tkazmadim,
ajoyibotlarni   ko‘rdim.   Ko‘rdimki,   umr   dunyodan   ko‘ra   tez,   shoshib   yo‘q   bo‘lib
ketadiganroq,   o‘lim   oxiratdan   ko‘ra   yaqinroq,   orzudan   ko‘ra   uzoqroq,
xotirjamlikdan   ko‘ra   go‘zalroq   narsa   yo‘q   ekan.   Muvaffaqiyatni   sa’yi   harakatda,
muvafaqiyatsizlikni esa loqaydlik va dangasalikda, baloni tilda, halovatni sukutda
ko‘rdim.   Ko‘rdimki,   eng   noyob   ne’mat   rostgo‘ylik   va   qahramonlik,   eng   og‘ir
og‘riq   esa   yomon   va   munofiq   do‘stlar   ekan.   Ko‘rdimki,   Olloh   dunyo   qulligidan
ozod   qilgan   kishigina   haqiqiy   hur   ekan.   Kubroviya   ta’limotining   asosini   tashkil
etadigan   komil   g‘oyasi   bugungi   kun   yoshlarini   tarbiyalashda   ham   muhim   o‘rin
egallaydi. Shayx Najmiddin Kubroning ruboiylari tarbiyaning yorqin namunasidir.
Ruboiylaridagi   tasavvufiy   g‘oya   komil   insonni   tarbiyalash,   odamni   halokatga
boshlovchi   nafs,   xusumat,   gumon,   ta’ma,   nifoq,   riyo,   fosihlik   kabi   illatlar   bilan
bog‘liq   gunohlardan,   ya’ni   salbiy   fe’l-atvordan   xalos   bo‘lib,   faqat   yaxshi   axloq
sohibi  bo‘lishga,  ruhiy  poklik  yo‘liga  kirishga  chorlashdan   iboratdir:   Har   sabzaki
suv   yaqosida   yuz   ochmish,   Bir   ruhi   farishtadur,   magar   ko‘z   ochmish.   Bir   hoki
parivashki,   yomon   qo‘yma   qadam,   Bu   go‘shaki   uchun   lolavu   nargis   ochmish...
Shoirning   tasavvufiy   tushunchasiga   ko‘ra,   butun   mavjudotning   birinchi   manbai
Xudo, u jilolanib moddiy olamdagi  borliq narsalarning yuzaga kelishiga sababchi
bo‘ladi. Jumladan, inson ham uning jilosidan yaralgan. Shunday ekan, inson o‘zini
doimo dildan Haq bilan his etgan chog‘dagina uni har qanday gunohlardan, yomon
niyatlardan asrab, unga ruhiy poklik yo‘lini ochib beradi va arshi a’lo kengliklariga
ko‘taradi:   Chun   haq   va   talab   yo‘liga   kirmoq   joiz,   Dunyo   etagin   tutib,   yugurmoq
joiz.   Ko‘rmoqqa   o‘zingni   sa’y   etgil   zero,   Olam   ko‘zi   birlan   uni   ko‘rmoq   joiz.
Kubroviya ta’limotining asosini tashkil etadigan insonning komil g‘oyasi bugungi
kun   yoshlarini   tarbiyalashda   ham   muhim   o‘rin   egallaydi.   Demak,   barcha
tasavvufiy ta’limotlarning asosiy mohiyati: inson tarbiyasi, inson takomili, axloqi,
insonni   ulug‘lash   va   uni   e’zozlashga   qaratilgan.   Shunga   ko‘ra,   Shayx   Najmiddin
21 Kubroning   vatanparvarlik   haqidagi   qimmatbaho   fikri   ham   hozirgacha   benihoyat
muhim,   dolzarb   sanaladi.   Shayxning   Vatan   himoyasi   yo‘lida   shahid   bo‘lmoq   –
Xudo   vasliga   noil   bo‘lmoqdur!   –   degan   so‘zlari   payg‘ambar   Muhammad
(s.a.v.)ning Vatanni sevmoq – iymondandir, – degan hadisi sharifiga hamohangdir.
     
2.2. Kubroviylik tariqatida tasavvuf ahloqi
          XIII   asr   boshida   Xorazmda   Najmiddin   Kubro   o`z   tasavvufiy   qarashlarini
rivojlantirib,   kubroviylik   -   tasavvuf   tariqati   asos   solgan.   Uning   asarlarida
tariqatning mohiyati, o ziga xos talab va qoidalari bayon qilib berilgan. Kubroningʻ
tasavvufiy ta limotiga ko ra, inson o z mohiyati bilan kichik olamdir, u katta olam	
ʼ ʻ ʻ
bo lgan   koinotdagi   barcha   narsalarni   va   sifatlarni   o zida   mujassamlashtiradi.	
ʻ ʻ
Ammo ilohiy sifatlar yuqori samoviy doiralarda birin-ketin o ziga xos maqomlarda	
ʻ
joylashganligidan,   haqiqat   yo lini   qidiruvchilar   bunday   kamoga   erishish   uchun	
ʻ
ma lum   riyozatli   yo llarni   o tishlari   zarur.Bu   yo lda   unga   piri   komil   rahnamolik	
ʼ ʻ ʻ ʻ
qilishi kerak. Kubro kamolotga erishish asoslarini quyidagi o nta talab (O nta usul)	
ʻ ʻ
da ifodalab bergan:  tavba — barcha amallarning boshi  bo lib, Alloh oldida tavba	
ʻ
qilish,   bundan  keyingi   hayotni   ilohiy  ezgulik   va   xayrga  bag ishlashga   ahd  qilish;	
ʻ
zuhd   —   taqvo,   parhez,   haromdan   hazar   qilib,   halollikka   yuz   tutish,   Alloh   man
etgan  ishlarni  qilmaslik;   tanakkul  (tanak-kal)   -  barcha  ishlarni  qilishda  Allohning
mehribonligi   va   qudratiga   tayanish;   qanoat   —   hayot   kechirishda   oz   narsa   bilan
qanoatlanish,   mo tadillik,   tuban   mayllardan   ozod   bo lish;   o zlat   -   tanholikda	
ʻʼ ʻ ʻ
bo lish,   xilvatda   ruhni   poklash;   tanajjuh   (yuzlanish)   -   butun   vujud   bilan   Allohga	
ʻ
yuzlanib, undan madad so rash, u sari qalban intilish; sabr - solikning o z e tiqodi,	
ʻ ʻ ʼ
niyatini   sivashi. 10
  Haq  yo lining  azobu   iztirobiga  chidagan   kishilargina  maqsadga
ʻ
erishadi;   muroqaba   (tafakkurga   g arq   bo lish)   -   qalb   poklangani   va   tuban	
ʻ ʻ
ehtiroslardan   holiligini   tuyib,   xotirjam   bo linganini   eslab   xayolga   cho mish,   Haq	
ʻ ʻ
10
  “Ma naviyat yulduzlari”	
ʼ   (Abdulla Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti, Toshkent,   1999)   kitobidan olindi. 26 
b
22 taolo   rahm-shafqatini   ko tib   turish;   zikr   -   Allohning   ismini   tildan   qo ymaslik,ʻ ʻ
kalimayu   duolarni   muntazam   takrorlab   turish;   rizo   -   Alloh   qudratini   chuqur   his
qilgan   holda,   o zini   butkul   uning   irodasiga   topshirish   va   bundan   huzurlanish.   Bu	
ʻ
maqom   solikni   Haqqa,   Haqning   unga   yaqinlashganligini   bildiradi.   Kubro   ilohiy
ma rifatni   sufiy   faqat   foniylik   holatida,   ya ni   butkul   o zligini   yo qotib   idrok   eta	
ʼ ʼ ʻ ʻ
oladi,   degan   fikrga   e tiroz   bildiradi   va   Juvayd   Bag dodiyning   sahv   (hushyorlik)	
ʼ ʻ
yo lini   to tib,   tafakkuriy-aqliy   bilimga   e tiborni   qaratadi.   Bunday   yo lni   Ahmad	
ʻ ʻ ʼ ʻ
Yassaviy,   Bahouddin   Naqshband   ham   ma qullagan.   Kubro   inson   ruhiy	
ʼ
kechinmalari,   nozik   holatlarini   puxta   bilgan.   Shunga   muvofiq   latoif   (nozik
ta blilik)   nazariyasini   ishlab   chiqqan.   Bu   nazariyaga   ko ra,   inson   ruhi   ko zga	
ʼ ʻ ʻ
ko rinmas   latif   markazlardan   iborat.  
ʻ Bu   ong   va   tuyg u,   ruh   va   jism   orasidagi   bir	ʻ
narsa.   Uni   ilg ab   olish   mushkul.   Ammo   inson   hayotida   bu   markazlarning	
ʻ
ahamiyati   muhim.   Sufiy   ayni   shu   markazlarni   ilg ab   olishi   lozim.Ana   shu   latoif	
ʻ
insonning   ilohiy   hislatidir.   Sufiy   riyozatlar,   mashqlar   davomida   bu   latoifni   turli
holatlarning   o zgarishi,   ranglar   va   shakllarning   almashinishi   tarzida   tasavvur	
ʻ
qiladi.   Kubro   nazarida   nuqta,   dog   va   doira   murid   ruhiy   qolatlari   o zgarishida	
ʻ ʻ
muhim   xizmat   qiladi.   Doira  -   falak   doiralarining  aylanishi,   dog   -   dunyo  timsoli,	
ʻ
nuqta - vaxdatdir. Doira doimiy aylanishda, u dog ni ham o z ichiga oladi.Ammo	
ʻ ʻ
bo lar   markaz   tomon,   ya ni   nuqta   sari   intiladi.   Nuqta   mohiyatini   anglash   orqali	
ʻ ʼ
Alloh   olamini   idrok   etsa   bo ladi.   Shunday   qilib,   Kubroviya   ta’limotining   asosini	
ʻ
tashkil   etadigan   komil   g‘oyasi   bugungi   kun   yoshlarini   tarbiyalashda   ham   muhim
o‘rin   egallaydi.   Shayx   Najmiddin   Kubroning   kubroviyya   tariqati   yoshlat
tarbiyasining yorqin namunasidir. Tariqatdagi tasavvufiy g‘oyalar va ibratli fikrlar,
mulohazalar   komil   insonni   tarbiyalash,   odamni   halokatga   boshlovchi   nafs,
xusumat,   gumon,   ta’ma,   nifoq,   riyo,   fosihlik   kabi   illatlar   bilan   bog‘liq
gunohlardan,   ya’ni   salbiy   fe’l-atvordan   xalos   bo‘lib,   faqat   yaxshi   axloq   sohibi
bo‘lishga,   doim   ilmga   intilishga,   sof   fikrlashga,   ruhiy   poklik   yo‘liga   kirishga
chorlashdan iboratdir. Najmiddin Kubroning Xorazmdagi so‘nggi hayoti o‘ta og‘ir,
shiddatli   va   murakkab   sharoitda   kechadi.   Bu   davrda   turli   ichki   va   tashqi   omillar
tufayli   mo‘g‘ullarning   Turkistonga   qilayotgan   hamlalari   kuchayib,   Chingizxon
23 lashkarlari   Movarounnahr   shaharlarini   beayov   shiddat   bilan   bosib   olishga
kirishgan edi. 1221-yilning iyul oyida Chingizxon lashkarboshilaridan Xulaguxon
o‘zining   yosh   o‘g‘li   va   ko‘psonli   lashkari   bilan   Urganch   qal’asini   o‘rab   oladi.
Manbalarda keltirilishicha, Chingizxon shayx Najmiddin Kubroning xalq orasidagi
obro‘-e’tibori   va   mashhurligini   inobatga   olib,   shaharga   hujum   qilishdan   oldin
unga   Men Xorazmni qatli om qilmoqchiman, shuning uchun Sizdek ulug‘vor shaxs
shaharni   tark   etib,   undan   chiqib   ketishingizni   so‘rayman   degan   mazmundagi
maktub bilan  chopar  yuboradi. Najmiddin  Kubro  maktub bilan  tanishadi  va  unga
javoban   Men   yetmish   olti   yil   umrim   davomida   xorazmliklar   bilan   turmushning
achchiq-chuchugini   birga   totganman.   Endi   ular   boshiga   balo-qazo   yog‘ilayotgan
paytda qochsam muruvvatdan bo‘lmaydi   degan xabarni yetkazadi. Urganch shahri
qamal   ichida   qolib,   aholi   nihoyatda   og‘ir   sharoitda   azob   chekayotgan   bir   asnoda
munkillab   qolgan,   yetmishdan   oshgan   Najmiddin   Kubro   xalq   orasidan   lashkar
to‘plab, qo‘liga qurol olib qal’ani bir necha kun davomida dushman hamlalaridan
saqlab turadi. U mo‘g‘ul bosqinchilariga qarshi o‘z muridlari bilan shiddatli jangga
kirib   shahid   bo‘ladi.   Ushbu   voqea   10-jumodul   avval,   1221-milodiy   yilning   iyul
oyida sodir bo‘lgan edi.  
          Najmiddin   Kubroning   qabri   borasida   manbalarda   turli   ma’lumotlar
keltiriladi.   Doktor   M.Muin   uning   mozori   mavjud   emas,   degan   ma’lumotni   bersa,
o‘rta asr arab sayyohi Ibn Battuta o‘zining mashhur sayohatnomasida   Xorazmdan
chiqaverishda   bir   zoviya   bor.   U  eng   buyuk  avliyolardan   biri   bo‘lmish   Najmiddin
Kubro qabri uzra bunyod etilgan. Bu yerda ziyoratchilar uchun taom tayyor lanadi.
Xorazmning obro‘li kishilaridan bo‘lmish mudarris Sayfiddin ibn Asaba zoviyada
shayxlik   qiladi   mazmunidagi   ma’lumotni   yozadi.     Najmiddin   Kubro   arab   tilida
qator   ilmiy   asarlar   yozgan.   Sharh   as-sunna   va-l-masolih   (Sunnat   va   ezguliklar
sharhi), al-Usul  al-ashara (O’nta asosiy  qoida), ar-Risola  fi-s-suluk (Suluk haqida
risola),   Risolat-turuq   (Xudoga   erishish   yo‘llari   haqida   risola),   Tavoli’   at-tanvir
(Yog‘du  manbalari),  Favotih  al-jamol   (Go‘zallik  boshlanishlari),  Xoif   al-hoim  an
lavmat   al-loim   (Malomat   qiluvchining   malomatidan   qo‘rqqan   oshiq),   Hidoyat   at-
24 tolibin (Izlanuvchilarga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatish), Odob al-muridin (Muridlar odobi),
Sakinat   as-solihin   (Solih   kishilarning   viqor   va   oromi),   Vusul   ila   Alloh   (Allohga
erishishi),   Minhoj   as-solikin   (Soliklarning   yo‘l-yo‘riqlari),   Istiloh   as-sufiya
(Tasavvuf   istilohlari),   Odob   as-suluk   (Suluk   odobi   haqida)   kabi   nodir   asarlar
yozganligi   haqida   ma’lumotlar   mavjud.   Shuningdek,   manbalarda   Najmiddin
Kubroning 12 jildlik yirik tafsir yozgani ta’kidlanadi. 11
   Najmiddin Kubroning ko‘p
yillar davomidagi tinimsiz faoliyati, turli fanlar sohasida erishgan muvaffaqiyatlari,
uning   qo‘lga   kiritgan   tajribalari   natijasi   sifatida   kubraviya   tariqati   yuzaga   keldi.
Najmiddin   Kubro   Risolat   at-turuq   asarida   o‘z   tariqatining   10   ta   asosiy   qoidasini
izohlab berib, boshqa yo‘llarga nisbatan uning yuksakligi va haqiqatga yaqinligini
ta’kidlaydi   va   Tangriga   borish   yo‘llari   xaloyiq   nafasi   soniga   tengdir.   Biz
sharhlamoqchi   bo‘lgan   yo‘limiz   yo‘llarning   eng   anig‘i,   eng   yaqini   va   eng
to‘g‘risidir,   deb   yozadi.   Shundan   keyin   muallif   mavjud   yo‘llarni   uchta   asosiyga
ajratadi. Ularning har birini unga xos bo‘lgan xususiyatlari bilan izohlab o‘tadi va
uchinchi yo‘l haqida quyidagi ma’lumotni beradi:     Yo‘llarning uchinchisi Allohga
qarab   yuruvchilar   va   u   tomonga   uchuvchilar   yo‘li   bo‘lib,   haqiqatan   jazbaga
berilganlar   yo‘lidir.   Ushbu   yo‘lning   boshida   (Haqqa)   erishganlar   soni   boshqa
yo‘llarning   oxiriga   borib   erishganlar   sonidan   ko‘proqdir.   Kubraviya   tariqati
ta’limotiga   ko‘ra,   ushbu   yo‘lni   tanlagan   inson   o‘z   ixtiyori   bilan   havas   va
istaklaridan   voz   kechishi   va   Haqni   istash   maqsadida   ma’lum   riyozatli   yo‘llarni
bosib   o‘tishi   zarur.  Buning   uchun   esa   har   bir   kishi   o‘n  asosga   tayanmog‘i   kerak:
Tavba,   Zuhd   fi-dunyo,   Tavakkal,   Qanoat,   Uzlat,     Mulozamat   az-zikr,   Tavajjuh,
Sabr,   Muroqaba,   Rizo.   O n   usuddan   chiqariladigan   natija   shundaki,   o lmaydiganʻ ʻ
shaxsning   yodi   uning   nafsini   mag lubiyatga   uchratgan   sifatlarida   yashaydi.	
ʻ
Najmiddin   Kubro   shahid   bo lgandan   so ng,   uning   ta limotini   shogirdlari   davom	
ʻ ʻ ʼ
ettirib,   Markaziy   Osiyo   Kubraviya   maktabini   vujudga   keltirdilar.   Bu   birodarlik
firqasi a zolarini birlash-tirgan narsa rasmiy tashkilot emas, balki ta limotning ruhi	
ʼ ʼ
va   maqsadi   edi.   Tashkiliy   jihatdan   Kubraviya   xonaqohlarida   o z-o zini	
ʻ ʻ
boshqaradigan   ozod   anjuman   bo lib,   uning   boshida   xalifa   turar   edi.   1221-yilda	
ʻ
11
  Ma'naviyat yulduzlari (To'plovchi va mas'ul muxarrir M. Xayrullaev). – Toshkent: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq
merosi nashriyoti, 2001. 42 b
25 vafot etgan Najmiddin Kubroning shogirdi Sayfiddin Bahorziy tomonidan Buxoro
yaqinidagi   Soktariy   qishlog ida   tashkil   etilgan   ana   shunday   xonaqoh   Najmiddinʻ
Kubro   nomi   bilan   atalar   edi. 12
  Bu   yerdagi   Kubraviya   jamiyati   XVIII   asrning
oxirlarigacha   faol   ish   ko rib,   uning   a zolari   Kubro   g oyalarini   Xitoyning   g arbiy	
ʻ ʼ ʻ ʻ
chegaralarigacha yoydilar. Kubroning boshqa bir shogirdi, 1252-yilda vafot etgan
Sa diddin Hamaviy Xurosonning Bahrabod deb atalgan maskanida xonaqoh barpo	
ʼ
qilib, uning atrofida to garak tashkil  etdi.	
ʻ 13
  Kubraviya  maktabi  bir  qator  mustaqil
shoxobchalar   vujudga   kelishiga   sabab   bo ldiki,   ular   musulmon   dunyosi   Sharqida	
ʻ
keng tarmoq otdi. Shunday qilib, Najmiddin Kubro tasavvuf ta limotining rivoji va	
ʼ
butun  musulmon   Sharqida   keng   tarqalishida   katta  rol   o ynadi.  Uning   nomi   islom	
ʻ
olamida   mashhur   bo ldi.	
ʻ   Bu   o‘nta   asosga   tayangan   kishining   nomi   o‘lmaydi,
barhayot   yashaydi.   Najmiddin   Kubro   shahid   bo‘lgandan   so‘ng,   uning   ta’limotini
shogirdlari   davom   ettirdilar.   Ular   Markaziy   Osiyo   kubraviya   maktabini   vujudga
keltirdilar.  Najmiddin  Kubroning  shogirdi  Sayfiddin  Boxarziy  tomonidan  Buxoro
yaqinidagi   Soktariy   qishlog‘ida   tashkil   etilgan   ana   shunday   xonaqoh   Najmiddin
Kubro   nomi   bilan   atalar   edi.   Bu   yerdagi   kubraviya   jamiyati   XVIII   asrning
oxirlarigacha   faoliyat   yuritgan   va   uning   a’zolari   Najmiddin   Kubro   g‘oyalarini
Xitoyning   g‘arbiy   chegaralarigacha   yoyganlar.   Kubroning   Sa’diddin   Hamaviy
nomli   shogirdi,   u   1252-yilda   vafot   etgan,   Xurosonning   Bahrabod   deb   atalgan
maskanida xonaqoh barpo qilib, uning atrofida to‘garak tashkil etgan.    Mutasavvif
olim, mutafakkir Najmiddin Kubro tasavvuf ta’limotining rivoji, ayniqsa kubraviya
tariqatining yuzaga kelishi va butun musulmon Sharqiga keng tarqalishida beqiyos
xizmat ko‘rsatgan. 14
 
12
  “Ma naviyat yulduzlari”	
ʼ   (Abdulla Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti, Toshkent,   1999)   kitobidan olindi.29 b
13
  Solijon Hasanov. Xorazm ma'naviyati darg'alari. - Toshkent: “Adolat”, 2001. B.94
14
  Zamira Is’hoqova. Najmiddin Kubro.–Toshkent: “ABU MATBUOT-KONSALT”, 2011 yil. 49 b
26 XULOSA
          Mustaqillik   yillarida   Najmiddin   Kubroning   hayoti,   uning   ilmiy-ma’naviy
merosini   o‘rganish   borasida   xayrli   ishlar   amalga   oshirildi.   Jumladan,   allomaning
mavjud   asarlari   o‘rganildi,   unga   bag‘ishlangan   qissalar   aniqlandi   va   Najmiddin
Kubroga   bag‘ishlangan   katta   hajmli   to‘plam   chop   etildi.   Kubroviylikda   ranglar
muhim   rol   o’yvaydi,   ular   sufiyning   ruhiy   holatlarini,   Alloh   tomon   qo’ygan
qadamining   bosqichlarini   bildirib   turadi.   Zangori   rang   solikning   tavba   qilib
tariqatga   qadam   qo’yganida   ko’rinadi.   Sariq   rangda   solikning   Alloh   yodi   bilan
yashashi   tushuniladi.   Qizil   rang   solikning   ruhi   vujudidan   ajrala   boshlaganini,
ma’rifatga   yaqinlashganini   bildiradi.   Oq   rang   yurakning   poklanishiga   ishora   va
haqiqatni   anglashning   boshlanishidir.   Yashil   rang   vahiylikdan   nishova.   U
sirlarning   siriga,   g’aybga   oshnolikni   bildiradi   va   solikning   asl   mohiyatlarga
etishaetganligini   ham   anglatishi   mumkin.   Mazkur   ranglar   solikning   Alloh   tomon
ruhiy   safarini   anglatsa,   qora   rang   Alloxdan   xalq   sari   safarini   bildiradi,   sirlar
xazinasini   eg’allashni   va   hayratga   g’arq   bo’lishini   ifodalaydi.   Hayratdagi   ruh
shariatning mag’zi   — hikmatini  boshqatdan   idrok  etib, qorong’i   bir   dog’   rangiga
o’raladi.   Nihoyat   solik   ruhi   yana   Alloh   huzurida   paydo   bo’ladi.   U   qora   rangdan
qutulib, rangsizlik  holatiga kiradi. Zoti  kull   (barcha  haqiqatga  etishish)   darajasini
egallagan   solik   yakranglik   holatida   maqsadiga   erishadi.   Kubro   mo’g’ul
bosqinchilariga   qarshi   jangda   shahid   bo’lgan.   Qabri   Ko’hna   Urganchda.   Keksa
shayx va donishmand insonning bu jangdagi qahramonligi, jasorati avlodlarga ibrat
bo’lib   qoldi.   Kubro   shaxsi   va   uning   merosi   O’zbekistonda   mustaqillik   tufayli
o’rganila   boshlandi.   1995-yilda   O’zbekistonda   Kubro   tavalludining   850   yilligi
nishonlandi.   T asavvuf   g’oyalarining   tarqalishi,   darveshchilik   harakatining   rivoj
topishiga   turli   pirlar,   atoqli   shayxlarning   nomi   bilan   bog’liq   tariqatlarning
ahamiyati katta bo’lgan. Tariqat (yoki suluk – yo’llar) bir-biridan, avvalo, yuqorida
27 aytganimiz, islomdagi ikki mazhab – shia yoki sunnaga rag’bati bilan, ikkinchidan,
shariatga   munosabati   bilan,   uchinchidan,   muayyan   tariqat   tarqalgan   aholining
qadimiy tasavvur-odatlari, madaniy darajasi bilan va, nihoyat, to’rtinchidan har bir
piri   murshidning   tarbiya   usuli,   ma’qul   deb   hisoblagan   ruhiy-ma’naviy   ta’sir
vositalari   bilan   o’zaro   farqlangan.   Masalan,   Mesopotamiya   va   Eron,   Hurosonda
tafakkuriy-falsafiy   yo’nalish,   Turkiya,   Afrika   mamlakatlari,   qisman   Hindistonda
shariatga zich bog’langan yo’nalish, Movarounnahrda ham falsafiy va ham shariat
izmidagi yo’nalishlar birgalikda yoyilgan. Tariqatlarning soni elliktadan ortiq.
28 Foydalanilgan adabiyotlar va manbaalar ro’yxati:
1.   Zamira   Is’hoqova.   Najmiddin   Kubro.–Toshkent:   “ABU   MATBUOT-
KONSALT”, 2011 yil.
2.   Solijon   Hasanov.   Xorazm   ma'naviyati   darg'alari.   -   Toshkent:   “Adolat”,   2001.
B.65-66.
3.   Ozod   Masharipov,   Alisher   Masharipov.   Xorazmnoma.–   Toshkent:   “Istiqlol
nuri” nashriyoti, 2014. B. 227-236.
4.   Ma'naviyat   yulduzlari   (To'plovchi   va   mas'ul   muxarrir   M.   Xayrullaev).   –
Toshkent: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti, 2001.
5.   Jumaboy   Rahimov.   Mardlik   va   jasorat   timsoli.–Toshkent:   Yoshlar   mediaprint,
2021, B.6-35.
6.   Zohidjon   Islomov,   O‘zbekiston   xalqaro   islom   akademiyasi   Ilmiy   ishlar   va
innovasiyalar bo‘yicha prorektori
7.   “Ma naviyat   yulduzlari”ʼ   (Abdulla   Qodiriy   nomidagi   xalq   merosi   nashriyoti,
Toshkent,   1999)   kitobidan olindi.
29 ILOVALAR
1-ilova
30 Najmiddin Kubro
31

Najmiddin Kubro va Kubroviya ta'limoti

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha