Nogironligi bo’lgan bolalar uchun internat tipidagi Muruvvat uylari faoliyat yuritish tartibi hamda nogironligi bo’lgan bolalar bilan ijtimoiy ish

O ’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI  М IRZO    ULUG’BEK  N ОМ IDAGI
O ’ Z Б B Е KIS ТО N  М ILLIY   UNIVERSITETI
IJТIМОIY FАNLAR FАКULТЕТI
IJТIМОIY ISH  КАFЕDRАSI
OTA-ONA QARAMOG’ISIZ QOLGAN BOLALAR
BILAN IJTIMOIY ISH F А NIDAN
КURS ISHI
Mavzu:  Nogironligi bo’lgan bolalar uchun internat
tipidagi Muruvvat uylari faoliyat yuritish tartibi
hamda nogironligi bo’lgan bolalar bilan ijtimoiy ish
Тошкент
1 MUNDARIJA
Kirish
1.BOB. Nogironligi Bo’lgan Bolalarni Muruvvat Uylariga Joylashtirish
Tartibi Va Faoliyat Yuritish Tartibi 

1.1.   Nogironligi   bo’lgan   bolalarni   Muruvvat   uylariga   joylashtirish
tartibi

1.2. Muruvvat uylarining faoliyat olib borish tartibi

II.BOB.   O’zbekistonda   Internat   Tipidagi   Muruvvat   Uylari   Faoliyatini
Yanada Takomillashtirish Va Qo’llab-Quvvatlash Chora-Tadbirlari 

2.1. O’zbekistonda Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirish

2.2. Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirishda xorij tajribasi

Xulosa

Foydalanilgan   Adabiyotlar
2 Kirish
          Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   mamalakatimizda   olib   borilayotgan
davlat siyosatining asosiy yo’nalishlaridan biri sifatida inson qadri, uning huquq va
erkinliklarni   to’laqonli   ta’minlab   berishga   qaratilgan   izchil   islohatlar   tizimini
alohida ta’kidlab o’tishimiz lozim.
Yurtimizda   bola   huquqlarini   himoya   qilish   bo’yicha   davlat   siyosatining   asosiy
yo’nalishlari   sifatida   bolaning   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini
ta’minlash, bolaning hayoti va sog’lig’ini muhofaza qilish, bolaning kamsitilishiga
yo’l   qo’ymaslik,   ularning   sha’ni   va   qadr-qimmatini   himoya   qilish,   bolalar
huquqlari va imkoniyatlarining tengligini ta’minlash bola huquqlari kafolatlarining
huquqiy asoslarini takomillashtirishdan iboratdir.
   Aholining maxsus jamoat va davlat qaramog ‘iga muhtoj toifalari orasida yetim
bolalar   va   ota-ona   qaramog   ‘isiz   qolgan   bolalar   alohida   o   ‘rin   tutadi.   Bugungi
kunda   jamiyatning   asosiy   vazifasi   -   ularni   to’laqonli,   sog’lom   fuqarolar   etib
voyaga   yetkazish,   ularga   keyinchalik   ijtimoiy   moslashishni   osonlashtiradigan
kasbiy va turli xil hayotiy ko nikmalarni singdirishdir. ʻ
    Xususan,   muhtaram   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   2021-yil
avgust   oyida   “Yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni
tarbiyalashning   tubdan   yangilangan   tizimini   joriy   etish   chora   tadbirlari
tog’risida”gi   qarori   qabul   qilindi.¹   Ushbu   qaror   asosida   ota-ona   qaramog’idan
mahrum   bo’lgan   bolalarni   davlat   tomonida   qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirish
hamda   yoshlarning   ta’lim-tarbiyasi,   ijtimoiy   nafaqalari   hamda   uy,   ish   bilan
ta’minlash   masalalarida   aniq   vazifalar   belgilab   berilganligi   va   bu   asosida   olib
borilayotgan ishlar katta ahamiyat kasb etadi.
      Kurs ishi mavzusining o’rganilganlik darajasi.  Kishilik jamiyati shakllangan
qadimgi   davrlardan   boshlab   yetim   bolalar   muammomalari   ilg or   fikrli   kishilar,	
ʻ
davlat   arboblari,   ilm-fan   namoyandalarini   befarq   qoldirmagan.   Jumladan,   Sharq
mutafakkirlari   asarlarida,   bundan   tashqari   xorij   olimlari   hamda   mamlakatimiz
olimlari   tomonidan   yetimlik  va   bolalarning  ota-ona  qaramog siz   qolish   sabablari,	
ʻ
3 bolalarning   ta lim   tarbiyasi   chuqur   o rganilgan   va   bugungi   kunda   hamʼ ʻ
o rganilmoqda.	
ʻ
          Yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarning   rivojlanishi   va
psixologiyasi   yuzasidan   Muxina .   V.   S,   Maslou   kabi   olimlar   tadqiqotlar   olib	
⁵ ⁶
borishgan. Bundan tashqari xorij olimlaridan Bazarova Y. B ,  Zaxarova J. A  , L.	
⁷ ⁸
V. Petranovkaya, mamlakatimizda esa G aniyeva M. X , Latipova N. M¹ , Zaitov	
ʻ	⁹ ⁰
E.   X,   Abduxalilov   A.   A   ¹¹.   Psixolog-pedogoglardan   esa   Salaeva   M.   S¹²   hamda
Aripova   A.   X¹³   kabilar   bolalar   ta lim   tarbiyasi   va   ularda   kechadigan   o zgarishlar	
ʼ ʻ
haqida ilmiy izlanishlar olib bormoqda.
Kurs   ishining   maqsadi .   Nogironligi   bo’lgan   bolalar   bilan   ishlashda
Muruvvat   uylarining   ahamiyatini   ochib   berish,   uning   faolyatini   tushuntirish.
Nogironligi   bo’lgan   bolalarni   Muruvvat   uylariga   joylashtirish   va   chiqarish
tartiblarini ko’rib chiqish. Muruvvat uylari faoliyatini yanada takomillashtirish va
qo’llab-quvvatlash chora-tadbirlarini tatbiq etish
Kurs ishining vazifasi.  Mazkur kurs ishining vazifalari quyidagilar:
-   Nogironligi   bo’lgan   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarni   Muruvvat
uylariga joylashtirish tartibi ;
- Muruvvat uylarining faoliyat olib borish tartibi;
- O’zbekistonda Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirish;
- Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirishda xorij tajribasi
Kurs   ishining   obyekti.   Internat   tipidagi   Muruvvat   uylarida
tarbiyalanayotgan nogironligi bo’lgan bolalar. 
Kurs   ishining   predmeti.   Internat   tipidagi   Muruvvati   uylari   faoliyatida
yuzaga   kelayotgan   muammolar   va   tarbiyalanayotgan   nogironligi   bo’lgan   ota-ona
qaramog’isiz qolgan bolalarda yuzaga kelayotgan kamchiliklar va qiyinchiliklar.
Kurs   ishimizning   metodologik   asoslari.   Mutaxassis   bilim   darajasini
amaliyotga   oid   mukammal   ko’nikmalar   bilan   birlashtirgan   holda   nogironligi
bo’lgan   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalar   bilan   Muruvvat   uylarida   to’gri
ijtimoiy ish tashkil etish va Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirishda tegishli
nazariyalarni qo’llash.
4 Kurs   ishining   tuzilishi.   Mundarija,   kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Ishning   umumiy   hajmi   30   betdan
iborat.
5  1.BOB. Nogironligi Bo’lgan Bolalarni Muruvvat Uylariga
Joylashtirish Tartibi Va Faoliyat Yuritish Tartibi
1.1.  Nogironligi bo’lgan bolalarni Muruvvat uylariga joylashtirish
tartibi.
   Ota-ona qaramog’isiz qolgan nogironligi bo’lgan bolalar, hojatxonadan topilgan,
OITSga   chalingan   ota-onadan   tug’ilgan   va   boshqa   bir   qancha   ko’ngilsizliklar
tufayli   nuqson   bilan   dunyoga   kelgan   bolalar   ana   shu   Muruvvat   uylarida:   avval
nogiron   bolalar   Muruvvat   uylari,   so’ng   qariya   va   nogironlar   kattalar   Muruvvat
uylarida   yashaydilar.   Ota-onasi,   yaqinlari   bo’lgan   davolanuvchilarni   onda-sonda
uyga   olib   ketishlarini   (uzog’i   bir   oy   muddatga)   hisobga   olmasa,   ular   hayoti
davomida   faqat   ikki   maskanda   umr   kechirishadi.   Og’ir   darajadagi   aqliy   zaiflik,
gemiparez,   paraparez   va   tetrapez   asoratlari   bo’lgan   mo’’tadil   darajadagi   aqliy
zaiflik   serebral   falaji,   intellektning   og’ir   buzilishiga   olib   kelgan   shizofreniya,
mo’’tadil   darajadagi   aqliy   zaiflikka   olib   kelgan   epilepsiya,   bosh   miya
shikastlanishi   oqibatidagi   mo’’tadil   darajadagi   aqli   zaiflik   (bosh   miya   ensefaliti,
meningiti, meningoensafaliti, sifilisi va bosh miyaning shikastlanishi), shuningdek,
bosh miyaning xromasoma kasalligi yoki anomaliyasi tashxisi qo’yilgan bemorlar
Respublika   Muruvvat   nogironlar   uchun   internat   uylarida   davolanishadi.
O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo’mitasi rasmiy saytidagi ma’lumotga
ko’ra, 2016 yildan Respublikada 33ta Muruvvat uylari faoliyat yuritayotgan bo’lib,
ularda 7745 nafar bemor davolanmoqda.
    «Muruvvat» bolalar internat uylariga yuborish, shuningdek, biridan ikkinchisiga
o’tkazish   AgentlikningVasiylikka   olinuvchilarni   tibbiy-ijtimoiy   muassasalarga
yuborish,   shuningdek   biridan   ikkinchisiga   o’tkazish   (ko’chirish)   bo’yicha   doimiy
faoliyat   yurituvchi   maxsus   komissiyasi   qaroriga   muvofiq   hududiy   boshqarma
boshlig’ining   buyrug’i   asosida   amalga   oshiriladi.
Nogironligi   bo’lgan   bolalarni   nogironligi   bo’lgan   bolalar   uchun   kunduzgi
parvarishlash   guruhiga   qabul   qilishda   ota-onalar   (vasiylar   yoki   homiylar,
farzandlikka   oluvchilar)   va   «Muruvvat»   bolalar   internat   uyi   direktori   o’rtasida
6 beg’araz   shartnoma   tuziladi,   unda   tomonlarning   huquq   va   majburiyatlari
ko’rsatiladi.   «Muruvvat»   internat   uylari   faoliyati   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,
viloyatlar   va   Toshkent   shahar   tibbiy-ijtimoiy   xizmatlarni
rivojlantirish   boshqarmalari   tomonidan   muvofiqlashtiriladi.   Ularning   ko’pchiligini
yaqinlari   tirik   bo’lishiga   qaramay,   biror   marta   ko’rishga   kelishmagan.   Bemorlar
Muruvvat   uyi   xodimlarini   «Oyi»,   «opa»,   «xola»   deb   chaqirish   bilan   sog’inchini
yengishga   harakat   qiladi.   So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   ijtimoiy   yetimlikning
oldini   olish,   aholi   va   yoshlar   orasida   sog’lom   oila   qurishga   mas’uliyat   bilan
yondashishni   targ’ib   qilish,   oilaviy   qadriyatlarga   ma’naviy-axloqiy   munosabatni
shakllantirish   bo’yicha   keng   ko’lamli   ishlar   amalga   oshirildi.   Xususan,
O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Yetim bolalar va ota-ona qaramog’idan
mahrum bo’lgan bolalarni davlat tomonidan qo’llab-quvvatlashning yangi tizimini
joriy   etish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori   yetim   bolalar   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarning   huquq   va   erkinliklarini   ro’yobga
chiqarish,   ijtimoiy   himoyasini   kuchaytirishda   mustahkam   huquqiy   asos   bo’ldi.
Qaror bilan yetim bolalar va ota-ona qaramog’idan mahrum bo’lgan bolalarni uy-
joy   bilan   ta’minlashning   aniq   tartibi   belgilandi.   Qarorga   muvofiq   o’zlariga
biriktirilgan   turar   joyga   ega   bo’lmagan   va   turar   joyga   muhtojlar   sifatida   hisobda
turgan   yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarga   ular   18
yoshga   to’lgan   yilda   ko’p   kvartirali   uy-joylardan   umumiy   maydoni   25   kvadrat
metrdan   kam   bo’lmagan   1   xonali,   voyaga   yetgan   yetim   bolalar   o’rtasida   nikoh
tuzilgan   hollarda,   50   kvadrat   metrdan   kam   bo’lmagan   2   xonali   kvartiralar
ajratiladi.   Mazkur   toifaga   kiruvchi   nogironligi   bo’lgan   bolalarga   kvartiralar   ko’p
qavatli   uylarning   uchinchi   qavatigacha   ajratiladi.   Shuningdek,   yetim   bolalar   va
ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni   uy-joylar   bilan   ta’minlash
“onlayn-navbat”   tizimi   asosida   amalga   oshiriladi,   bunda   mazkur   navbatga
o’zgartirish kiritilishiga hamda navbatidan oldin keyingi navbatdagi bolalarga uy-
joy ajratilishiga yo’l qo’yilmaydi. E’tiborlisi, xalq ta’limi vazirligi yetim bolalar va
ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarning   uy-joy   bilan   ta’minlanishi
7 holati   haqidagi   har   oyda   yangilanadigan   ma’lumotlarni   o’zining   rasmiy   veb-
saytida joylashtirib boradi.
    Bundan   tashqari,   nogironligi   bo’lgan   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum
bo’lgan   bolalar   davlat   tasarrufidagi   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari,   Muruvvat
uylarida   va   maktablarga   navbatga   qo’yilmagan   holda   joylashtiriladi.   Bu   esa
ularning ta’lim olish imkoniyatiga alohida e’tibor berilayotganidan darakdir.
    Yana   bir   muhim   jihat,   yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan
bolalarga   ular   texnikum,   kollej,   akademik   litsey   yoki   oliy   ta’lim   muassasasida
o’qiyotgan   davrida   har   o’quv   yilida   bir   marotaba   o’quv,   ilmiy   va   badiiy
adabiyotlar   (kitoblar)   xarid   qilish   xarajatlari   uchun   Davlat   budjeti   mablag’lari
hisobidan   bazaviy   hisoblash   miqdorining   5   baravari   miqdorida   subsidiyalar
ajratilib,   o’quv-tarbiya   muassasalari   tarbiyalanuvchilarining   nodavlat   ta’lim
tashkilotlarining   xorijiy   tillar,   oliy   ta’lim   muassasasiga   o’qishga   kirish   uchun
imtihon topshiriladigan 2 ta fan, oshpazlik, qandolatchilik, sartaroshlik, kompyuter
savodxonligi   va   o’zlarining   qiziqishlaridan   kelib   chiqqan   holda   boshqa   mos
yo’nalishlar   bo’yicha   kurslarida   o’qish   xarajatlari   Davlat   budjeti   mablag’lari
hisobidan bir yilda bazaviy hisoblash miqdorining yigirma baravarigacha miqdorda
kompensatsiya   qilinadi.   Shuningdek,   yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan
mahrum   bo’lgan   bolalar   o’qishni   davlat   oliy   ta’lim   muassasalarida   davom
ettirganda   ularga   Talabalarni   rag’batlantirish   jamg’armasi   mablag’lari   hisobidan
stipendiya   to’lovlari   50   foizga   oshirilgan   holda   to’lanadi.   Ta’kidlash   joiz,
yurtimizda   so’nggi   uch   yilda   yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum
bo’lgan   bolalarni   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   o’ndan   ortiq
normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilindi.
    Bu   ezgu   sa’y-harakatlar   ushbu   soha   davlatimiz   tomonidan   doimiy   e’tiborda
ekanligidan dalolat beradi. Mazkur hujjatlar va ko’rilgan chora-tadbirlar natijasida
tarbiya   muassasalari   va   ularda   tarbiyalanayotgan   yetim   bolalar   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalar   soni   sezilarli   darajada   kamayishiga
erishilmoqda.   Eng   muhimi,   mamlakatimizda   ushbu   yo’nalishda   yangi   tizim   joriy
qilindiki,   bu   mehribonlik   uylaridagi   bolalarni   oilaga   yaqin   muhitda   tarbiyalash,
8 bilim   va   ma naviyatli,   vatanparvar   insonlar   etib   voyaga   yetkazishda   muhimʼ
ahamiyat   kasb   etadi.   Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida
O’zbekiston   Respublikasining   nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   to’g’risidagi
qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo’lsa,
xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
1.2.   Muruvvat uylarining faoliyat olib borish tartibi
      « Muruvvat»   bolalar   internat   uylari   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy
yashaydigan,   ruhiyatida   sezilarli   yoki   ancha   sezilarli   nuqsonlar   bor   bo’lgan,4
yoshdan   18   yoshgacha   nogironligi   bo’lgan   bolalar   uchun   tibbiy-ijtimoiy
xizmatlarni ko’rsatadigan davlat tibbiy-ijtimoiy muassasalari hisoblanadi.
    «Muruvvat»   bolalar   internat   uylari   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy
yashaydigan,   ruhiyatida   sezilarli   yoki   ancha   sezilarli   nuqsonlar   bor   bo’lgan,   4
yoshdan 18 yoshgacha  nogironligi  bo’lgan bolalar   quyidagi tashxislar  bilan qabul
qilinadi:   mo’’tadil   darajadagi   aqliy   zaiflik;   og’ir   darajadagi   aqliy   zaiflik;
chuqur   darajadagi   aqliy   zaiflik;   bolalarni   ixtisoslashtirilgan   maktab-internatlarga
qabul   qilishga   to’sqinlik   qiluvchi   gemiparez,   paraparez   va   tetraparez   asoratlari
bo’lgan   mo’’tadil   darajadagi   aqliy   zaif   bolalar   tserebral   falajligi;
intellektning   qo’pol   buzilishiga   olib   kelgan   bolalar   shizofreniyasi;
dementsiya. Qabul qilish   bo’sh o’rinlar mavjud bo’lgantaqdirda amalga oshiriladi.
   Muruvvat» bolalar internat uylariga yuborishga qarshi ko’rsatkichlar tez-tez,   har
oyda   5-martadan   ko’p   tutqanoq   xurujlari   sodir   bo’ladigan   epilepsiya,   seriyali
tutqanoq   xurujlariga,   epileptik   statusga,   nomozshomsimon   ong   xiralashish
holatlariga,   disforiyalarga   moyillik;   bemorning   o’zi   va   atrofdagilar   uchun   xavfli
bo’lgan   qo’polva   hulqiy   buzilishlar   sabab   bo’ladigan   ruhiy   kasalliklar;   ular   bilan
kasallanganda   bolani   umumta’lim   yoki   ixtisoslashtirilgan   ta’lim   muassasalarida
o’qitish   mumkin   bo’lgan   har   qanday   ruhiy   kasalliklar;   jarayonning   faol
bosqichidagi   sil   kasalligi;   yuqumli   teri   va   soch   kasalliklari;   o’tkir   yuqumli
kasalliklar;   salbiy   jarayondagi,   yomon   holatda   o’tadigan   shish   kasalliklari   va
retsidivlari;   tanosil   kasalliklari.   «Muruvvat»   bolalar   internat   uylariga   qabul   qilish
9 chog’ida   yuqori   harorat   yoki   noaniq   etiologiyali   toshma   aniqlangan   shaxslar
hududiy davolash profilaktika muassasalariga yuboriladi.
    Nogiron   bolalar   —  jismoniy,   aqliy,  ruhiy  yoki   sensor   (sezgi)   nuqsonlari   borligi
tufyli   turmush   faoliyati   cheklanganligi   munosabati   bilan   qonun   hujjatlarida
belgilangan tartibda nogiron deb topilgan hamda ijtimoiy yordamga va himoyaga
muhtoj   o’n   sakkiz   yoshgacha   bo’lgan   shaxslar;   nogironlarni   ijtimoiy   himoya
qilish   —   nogironlarga   turmush   faoliyati   cheklanganligini   bartaraf   etishi,   qoplashi
(kompensatsiya   qilishi)   uchun   shart-sharoitlarni   ta’minlovchi   hamda   ularga
jamiyat   hayotida   boshqa   fuqarolar   bilan   teng   ishtirok   etish   imkoniyatlarini
yaratishga   qaratilgan,   davlat   tomonidan   kafolatlangan   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
huquqiy   chora-tadbirlar   tizimi;   nogironlarni   reabilitatsiya   qilish   —   nogironlarga
organizmining   izdan   chiqqan   yoki   yo’qolgan   funksiyalarini   tiklashiga   va   ularni
kompensatsiya   qilishiga,   turmush   faoliyati   cheklanganligini   bartaraf   etishi   uchun
yordam   berishga   qaratilgan   tibbiy,   ijtimoiy,   psixologik,   pedagogik,   jismoniy,
kasbga,   mehnatga   doir   chora-tadbirlar   tizimi;   shaxsning   turmush   faoliyati
cheklanganligi   —   shaxsning   o’ziga   o’zi   xizmat   qilish,   harakatlanish,   yo’lni   topa
olish,   muloqot   qilish,   o’z   xatti-harakatini   nazorat   etish,   shuningdek   o’qish   va
mehnat   faoliyati   bilan   shug’ullanish   qobiliyatini   yoki   imkoniyatini   to’la   yoxud
qisman yo’qotganligi
      Shaxsni, shu jumladan o’n olti yoshdan o’n sakkiz yoshgacha bo’lgan bolalarni
nogiron   deb   topish   tibbiy-mehnat   ekspert   komissiyalari   tomonidan,   o’n   olti
yoshgacha bo’lgan bolalarni nogiron deb topish esa, tibbiy-maslahat komissiyalari
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Tibbiy-mehnat   ekspert   komissiyalari   va   tibbiy-
maslahat   komissiyalarini   tuzish,   shuningdek   ular   tomonidan   xulosalar   berish
qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.   Davlat   nogironlar
turmush faoliyatining cheklanganligini baholash asosida ularning ijtimoiy yordam
hamda   himoya   chora-tadbirlariga   bo’lgan   ehtiyojlari   hisobga   olinishi
ta’minlanishini,   nogironlarni   reabilitatsiya   qilish   va   ijtimoiy   himoya   qilishning
qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   turlaridagi   dasturlar   amalga   oshirilishini,
nogironlarning   jamiyat   bilan   uyg’unlashishi   uchun   sharoitlar   yaratilishini,
10 nogironlarni   kamsitishning   barcha   shakllaridan   himoya   qilishni   ta’minlash
yuzasidan zarur chora-tadbirlar ko’rilishini kafolatlaydi.
 Bundan   tashqari   noguronligi   bor   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan
bolalarni   ijtimoiy   himoya   qilish   sohasidagi   davlat   siyosati:n ogironlarni   ijtimoiy
himoya   qilish   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   quyidagilardan
iborat:
 nogironlarning   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini
ta’minlash;
 nogironlarning kamsitilishiga yo’l qo’ymaslik;
 nogironlarning sha’ni va qadr-qimmatini himoya qilish;
 nogironlarning   huquqlari   va   ular   uchun   imkoniyatlar   tengligini
ta’minlash;
 nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   to’g’risidagi   qonun   hujjatlariga
rioya etilishini ta’minlash;
 nogiron   bolalarning   maktabgacha   va   maktabdan   tashqari   ta’limini,
nogironlarning   kasb   tayyorgarligini,   umumiy   o’rta,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   va
oliy ta’lim olishini ta’minlash;
 davlat   organlari   hamda   ular   mansabdor   shaxslarining   nogironlar
huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini ta’minlash borasidagi faoliyatining
oshkoraligini hamda ochiq-oydinligini ta’minlash;
 nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   sohasida   davlat   organlari,
fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   va   nodavlat   notijorat   tashkilotlari
o’rtasidagi hamkorlikni rivojlantirish.
11  II.BOB. O’zbekistonda Internat Tipidagi Muruvvat Uylari Faoliyatini
Yanada Takomillashtirish Va Qo’llab-Quvvatlash Chora-Tadbirlari
2.1. O’zbekistonda Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirish
  So’nggi yillarda mamlakatimizda “Inson qadri uchun” tamoyili asosida “Saxovat”
va   “Muruvvat”   internat   uylarida   vasiylikka   olingan   shaxslarni   qo’llab-quvvatlash
tizimini   yanada   takomillashtirish,   ularning   jamiyatdagi   o’rnini   mustahkamlash
yuzasidan   zarur   chora-tadbirlar   amalga   oshirib   kelinmoqda.   Har   yili   1-iyun
“Xalqaro   bolalarni   himoya   qilish   kuni”ga   bag’ishlab   “Muruvvat”   bolalar
uylarining   tarbiyalanuvchilari   o’rtasida   respublika   miqyosida   sport   musobaqalari
uyushtiriladi.
   Nogiron bolalar tibbiy-ijtimoiy yordam olish huquqiga ega bo’lib, bu profilaktika,
davolash-tashxis   qo’yish,   reabilitatsiya,   sanatoriy-kurort,   protez-ortopediya
yordamini,   harakatlanish   vositalari   bilan   imtiyozli   shartlarda   ta’minlanishni   va
boshqa   yordam   turlarini   o’z   ichiga   oladi.   Jismoniy   va   (yoki)   ruhiy   rivojlanishida
nuqsonlari   bo’lgan   bolalarga   tibbiy-ijtimoiy   yordam   ko’rsatish   tartibi,   ularga
beriladigan   imtiyozlar   ro’yxati   qonunchilik   bilan   belgilanadi.   Jismoniy   va   (yoki)
ruhiy rivojlanishida nuqsonlari bo’lgan bolalar ota-onasi yoki ota-onasining o’rnini
bosuvchi   shaxslarning   arizasiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat
byudjeti, homiylik va boshqa jamg’armalarning mablag’lari hisobidan, shuningdek
ota-onasi   yoki   ota-onasining   o’rnini   bosuvchi   shaxslarning   mablag’lari
hisobidan   ijtimoiy   muhofaza   tizimi   muassasalarida   saqlanishlari   mumkin.
Nogironligi   bo’lgan   bolalarga   ijtimoiy   yordam   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlari,   sog’liqni   saqlash,   xalq   ta’limi   organlari,   boshqa   davlat   organlari
tomonidan   tibbiy-ijtimoiy ekspert   komissiyalarining xulosalari asosida ko’rsatiladi.
Nogironligi   bo’lgan,   o’ziga   o’zi   xizmat   ko’rsatish   qobiliyatini   qisman   yoki   to’liq
yo’qotgan   va o’zgalarning doimiy parvarishiga muhtoj bo’lgan bolalarga ularning
uyida   hamda   vakolatli   davlat   organlarining   ixtisoslashtirilgan   statsionar
muassasalarida   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   xizmatlar   ko’rsatiladi.   Bu
muassasalarda ijtimoiy xizmatlar ko’rsatish bilan bir qatorda hayot faoliyati uchun
tegishli   shart-sharoitlar   ta’minlanadi,   tibbiy   xizmatlar   ko’rsatiladi,
12 shuningdek   mehnatfaoliyati va dam olish tashkil etiladi. Mehribonlik uylari   - yetim
va   ota-onalarining   yoki   boshqa   qonuniy   vakillarining   vasiyligisiz   qolgan   bolalar
uchun   davlat   tomonidan   ochilgan   ta lim   tarbiya   muassasasi.   Yetim   yoki   qonuniyʼ
vasiylar   qaramog ida   bo lmagan   bolalar,   ota-onalari   sud   hukmi   bilan   otaonalik	
ʻ ʻ
huquqidan   mahrum   qilingan,   otaonalari   voz   kechgan   bolalar   uchun   tashkil
qilingan.   Mehribonlik   uylarida   3   yoshdan   16   yoshgacha   bo lgan   sog lom   bolalar	
ʻ ʻ
yashashi   va   tarbiyalanishi   uchun   zarur   sharoitlar   yaratiladi.   Mehribonlik   uylarida
tarbiyalanuvchilarni   o qitish   va   boqish   to la   davlat   ta minoti   asosida   belgilangan	
ʻ ʻ ʼ
tartibda   amalga   oshiriladi.   Mehribonlik   uylari   3—7   yoshli   bolalar   uchun   bolalar
botasi tartibida, 7—16 yoshli bolalar uchun umumiy o rta ta lim maktabi tartibida	
ʻ ʼ
ishlaydi   hamda   maktab   ta limtarbiyaviy   dasturiga   muvofiq   ish   olib   boradi.	
ʼ
Mehribonlik   uylarida   tarbiyalanuvchilarning   maktab   o quv   dasturini   to liq	
ʻ ʻ
o zlashtirishlari, ularning mehnat ko nikmalarini shakllantirish va mustahkamlash,	
ʻ ʻ
jismoniy kamol topishlari, axloqiy hamda estetik tarbiya olgan barkamol shaxslar
bo lib   yetishishlari   ta minlanadi.   Shuningdek,   yuqoridagi   maqsadlarga   qaratilgan
ʻ ʼ
ma naviyma rifiy,   madaniy-ommaviy   tadbirlar   olib   boriladi.   Mehribonlik   uylari
ʼ ʼ
O zbekistonda dastlab 1918-yil yetimxonalar asosida bolalar uyi nomi bilan tashkil
ʻ
etilgan.   Ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   jangchilarning   bolalari   uchun   maxsus
bolalar   uylari  ochilib,  ularda  Ukraina,   Belarus,   Litva,  Latviya,  Estoniya,  Moskva,
Leningrad   va   boshqa   shaharlardan   keltirilgan   bolalar   tarbiyalandi.   Mustaqillik
yillarida Xalq ta’limi vazirligi tomonidan "Bolalar uylari" Mehribonlik uylari deb
nomlana  boshlandi.  2002-yil   O zbekistonda  27  Mehribonlik  uylari   ishladi,  ularda	
ʻ
3650   bola   tarbiyalandi.   O’zbekiston   Respublikasi   Farg’ona   viloyati   Marg’ilon
shahrida joylashgan 1-sonli Mehribonlik uyi ham 1924-yilda tashkil topgan.
    Alohida   ta’kidlash   joizki,   mehribonlik   bolalar   muassasalaridagi
tarbiyalanuvchilarning 18 foizini  “chin yetim” lar  tashkil  etgan. Qolgan  “ijtimoiy
yetim” bolalarning ota-onasi va boshqa yaqin qarindoshlari bo’lganligi bois, ularni
o’z   ota-onalari   hamda   yaqin   qarindoshlariga   qaytarish,   vasiylikka,   homiylikka   va
oila   tarbiyasiga   (patronatga)   berilishi   muassasalarda   tarbiyalanayotgan   bolalar
sonining   keskin   kamayishga   olib   keldi.   Oilaviy   bolalar   uyini   tashkil   qilayotgan
13 fuqarolarimizga   nisbatan   bildirilayotgan   fikrlar   Ijtimoiy   tarmoqlarning   birida
Murod   Nazarovning   Oilaviy   bolalar   uyi   faoliyatini   yo’lga   qo’yganligi   borasida
turli   fikrlar   bildirilgan.   Ushbu   fuqaroning   ijtimoiy   tarmoqlardagi   sahifalari   orqali
bergan   ma’lumotlariga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   u   turmush   o’rtog’i   bilan   10
yildan   buyon   bolalarni   asrab   olish   istagi   bo’lganligini   ma’lum   qilingan.Shundan
so’ng, uning o’z xohishi bilan mutasaddi tashkilotlarga qilgan murojaati ijobiy hal
etilib, yetti   nafar   qiz  va  ikki  nafar  bolalarni  vasiylikka  olishi,  uning  azaliy orzusi
amalga  oshganligidan  behad  xursand  ekanligini   aytib   otgan .   Eslatib  o’tamiz,  agar
Sizni, haqiqatdan bu yo’nalishda olib borilayotgan islohotlar haqidagi ma’lumotlar
qiziqtirsa,   yuqorida   ko’rsatilgan   “Call-center”   raqamlariga   yoki   71-236-50-74
telefon   raqamiga   murojaat   qilib,   Milliy   gvardiya   Axborot   xizmati   boshlig’idan
kerakli   ma’lumotlarni   olishingiz   mumkin. Mehribonlik   uylari   tarbiyalanuvchilari
bo’lgan   o’g’il-qizlarni   o’z   oilasiga   qabul   qilish   istagini   bildirib   murojaat
qilayotgan   Oilalar   (mamlakatimiz   fuqarolari)   o’rnatilgan   tartibda   o’rganib
chiqiladi Respublika   miqyosida   faoliyat   yuritayotgan   mehribonlik   bolalar
muassasalaridan   farzand   asrab   olish   istagida   bo’lgan   oilalarning   soni   5   mingdan
ziyod   bo’lib,   ayni   vaqtda   oilaviy   bolalar   uylarini   tashkil   etish   va   bolalarni   oila
tarbiyasiga   olish   istagida   bo’lganlar   soni   2.700   dan   ortiqni   tashkil   etmoqda.
Shundan,   1   nafar   bolaga   10   nafar   oila   ya’ni   farzand   asrab   olish   istagida   bo’lgan
ota-ona   to’g’ri   kelmoqda.   Ushbu   ko’rsatkichlardan   ko’rinib   turibdiki,   amalda
majburlash   holati   emas,   aksincha,   oilalar   tomonidan   bola   asrab   olish   ehtiyoji
yuqori.   E’tirof   etish   joizki,   bolalarni   oilaga   tarbiyaga   berish   jarayonida,   murojaat
qiluvchilar   o’rnatilgan   tartibda   har   tomonlama   tekshiruvdan   o’tkaziladi   va   bu
ishlar   doimiy   nazoratga   olingan.   Asosiy   maqsad   ham,   yetim   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni   duch   kelgan   oilalarga   berish   emas,
aksincha,   murojaat   etuvchi   oilalar   orasidan   bola   tarbiyasida   katta   tajribaga   ega
bo’lgan,   bolalar   uchun   haqiqiy   oila   muhitini   yaratishga   bel   bog’lagan   namunali
oila   vakillari   tanlanmoqda.   Mehribonlik   bolalar   muassasalari   va   Oilaviy   bolalar
uylari tarbiyalanuvchilarining ijtimoiy himoyasi  Qonunchilik hujjatlariga muvofiq,
bolani tarbiyaga olish istagida bo’lgan ota-onaning har birining, shu o’rinda yaqin
14 qarindoshlariga   doir   hujjatlari   davlat   organlari   tomonidan   o’rnatilgan   tartibda
rasmiylashtiriladi.   Ushbu   hujjatlar   qatoriga,   er-xotinda   tibbiy   maslahat
komissiyasining ularning sog’lig’i to’g’risidagi xulosasi   va   asab-ruhiy kasalliklari,
narkologiya   muassasalari   va   teri-tanosil   kasalliklari   dispanseri   tomonidan   taqdim
etilgan xulosalari ham kiradi. Mazkur hujjatlar tegishli davlat organlari tomonidan
dastlab,   nomzodlar   tekshiruvi   tugagandan   so’ng,   taqdim   etilishini   e’tiborga   olish
zarur. Bundan tashqari, hujjatlarini rasmiylashtiruvchi tuman (shahar) hokimliklari
Bolalarni himoya qilish shu’balari tomonidan er-xotinning bevosita o’zlari va oila
a’zolari bilan yakka tartibdagi suhbatlari tashkil etilib, ularning o’z farzandlarining
ham   roziliklari   olinadi.   Shu   bilan   birga,   istiqomat   qilinayotgan   xonadonlarning
sanitariya qoidalari va normalariga muvofiqligi tekshirilib, dalolatnomalar tuziladi.
Mehribonlik uylaridan bolalarni oilalarga tarbiyaga olayotgan shaxslar o’z xohish-
istaklari   bilan   ularni   o’z   qaramog’iga   olmoqda.   Birorta   davlat   hokimiyati
xizmatchisini majburlash holati mavjud emas.
      Aksincha,   davlat   xizmatchilari   muruvvat   muassasalaridan   bolalarni   o’z
tarbiyasiga olishni sharaf deb hisoblamoqda.   Shuni alohida ta’kidlash joizki , 2021
yil  davomida mehribonlik bolalar  muassasalaridagi  barcha  tarbiyalanuvchilar  100
foiz   tibbiy   ko’rikdan   o’tkazilib,   barchasi   alohida   nazoratga   olingan.   Shu   o’rinda,
mehribonlik   bolalar   muassasalari   bolalari   hududiy   oilaviy   poliklinikalarga
biriktirilib,   bir   yil   davomida   2   marotaba   tibbiy   ko’rikdan   o’tkazish   ishlari   yo’lga
qo’yilgan.   Qonunchilik   hujjatlariga   muvofiq,   oilalarga   tarbiyaga   berilgan   bolalar
hududiy   tuman   (shahar)   hokimliklari   Bolalarni   himoya   qilish   sho’’balari
mutaxassislari   hamda   biriktirilgan   oilaviy   poliklinikalar   shifokorlari   tomonidan
birgalikdagi   kuzatuvi   amalga   oshiriladi.   Joriy   qilingan   yangi   tizimga   asosan,
Mehribonlik   bolalar   muassasalarining   Milliy   gvardiyaga   biriktirilishi   ushbu
tizimda   xizmat   qilayotgan   barcha   harbiy   xizmatchi   hamda   xodimlar   uchun
sharafdir   va   bu   ularga   katta   mas’uliyat   yuklaydi   Milliy   gvardiyaga   mehribonlik
muassasalari   biriktirilguniga   qadar   ham   tarbiyalanuvchilar   va   mahallalardagi
uyushmagan   yoshlar   bilan   muntazam   ravishda   vatanparvarlik-sport   hamda
madaniy-ma’rifiy   tadbirlar   samarali   tashkil   etib   kelingan.   Ayniqsa,   tizimga
15 mehribonlik   muassasalarining   biriktirilishi   ular   bilan   yanada   birgalikda   faoliyat
olib   borilishiga   hamda   mas’ul   davlat   organlari   bilan   hamjihatlikda
tarbiyalanuvchilarni   oila   tarbiyasiga   berishga   zamin   yaratmoqda.   Muqaddam,
mehribonlik bolalar muassasalarida salbiy holatlar kuzatilganligini ham inkor etib
bo’lmaydi,   lekin,   hozirgi   vaqtda   tarbiyalanuvchilarning   bilim   olishi,   kasb-hunar
egallashi, jismoniy sog’lomlashtirilishi uchun barcha shart-sharoitlar yaratilgan.
      Shu   bilan   birga,   bolalarning   muassasalarda   bo’sh   vaqtlarini   sermazmun
o’tkazishlari   uchun   turli   davlat   tashkilotlari   hamda   soha   faollari   tomonidan
muntazam   ravishda   ma’naviy-ma’rifiy,   madaniy   tadbirlar,   shuningdek,   sport
musobaqalari va ko’rik-tanlovlar o’tkazilishi yo’lga qo’yilgan. Bu borada samarali
natijalarga   erishilmoqda.   Muruvvat   bolalar   muassasalarida   tarbiyalanayotgan
o’g’il-qizlarga   qaratilayotgan   e’tibor,   mamlaktimizda   amalga   oshirilayotgan
Yoshlar  siyosatining mantiqiy davomi   Qonunchilikka asosan  nafaqat  mehribonlik
bolalar   muassasalari   va   oilaviy   bolalar   uylari   tarbiyalanuvchilariga   imtiyozlar
belgilangan,   shu   bilan   bir   qatorda   farzandlikka,   vasiylikka,   xomiylikka,   oila
tarbiyasiga  (patronatga) olingan bolalar  uchun ham imtiyozlar belgilangan bo’lib,
ularning   ijrosi   nazoratga   olingan.   Jumladan,   uy-joy   berish   va   kvota   asosida   oliy
ta’lim   muassasalariga   imtiyozli   ravishda   o’qishga   kirishlari   uchun   davlatimiz
tomonidan   keng   imkoniyatlar   yaratilgan.   Bolalarga   belgilangan   imtiyozlardan
foydalanishlari   natijasida   2022   yilning   20   yanvar   holatiga   675   nafar   mehribonlik
bolalar   muassasalarining   bitiruvchilariga   hamda   vasiylikka,   homiylikka,   oila
tarbiyasi   (patronat)ga   olingan   voyaga   yetgan   bolalarga   turar-joylar   berildi,   267
nafari   2021/2022   o’quv   yilida   oliy   ta’lim   muassasalariga   imtiyozli   ravishda
o’qishga qabul qilindi.
2.2. Muruvvat uylari faoliyatini takomillashtirishda xorij tajribasi
    Nogironlar   huquqlari   to g risidagi   konventsiya   Birlashgan   Millatlarʻ ʻ
Tashkilotining   inson   huquqlari   bo yicha   xalqaro   shartnomasi   bo lib,	
ʻ ʻ
nogironlarning   huquqlari   va   qadr-qimmatini   himoya   qilishga   qaratilgan .
Nogironlar   huquqlari   BMT   inson   huquqlari   bo yicha   xalqaro   shartnomasi	
ʻ
16 bo lib,ʻ   nogironlarning   huquqlari   va   qadr-qimmatini   himoya   qilishga   qaratilgan.
Konventsiya   ishtirokchilari   nogironlarning   inson   huquqlaridan   to liq	
ʻ
foydalanishini   rag batlantirish,   himoya   qilish   va   ta minlashlari   va	
ʻ ʼ
nogironlarning   qonun   oldidan   to’liq   tenglikdan   foydalanishlarini   kafolatlashlari
shart.   Konventsiya   nogironlar   huquqlari   bo yicha   global   harakatda   asosiy	
ʻ
katalizator bo lib, nogironlarni xayriya, tibbiy muolaja va ijtimoiy himoya obyekti	
ʻ
sifatida   ko rishdan   ularni   jamiyatning   to liq   va   teng   huquqli   a zolari   sifatida	
ʻ ʻ ʼ
ko rishga   o tishga   imkon   beradi.   Konventsiya   BMTning   21-asrdagi   inson	
ʻ ʻ
huquqlari   bo yicha   birinchi   shartnomasi   hisoblanadi.   Konvensiya	
ʻ   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti   Bosh   Assambleyasi   tomonidan   2006-yil   13-dekabrda   qabul
qilingan va 2007-yil  30-martda imzolash  uchun ochilgan. 20 ta davlat  tomonidan
ratifikatsiya qilinganidan keyin u-2008-yil 3-mayda kuchga kirgan. 2022-yil aprel
holatiga ko ra, 163 ta imzolovchi davlat va 185 ta a zo bo lgan davlat, ya ni 184 ta	
ʻ ʼ ʻ ʼ
davlat   va   Yevropa   ittifoqi   (Yevropa   Ittifoqi   Konvensiyani   2010-yil   23-dekabrda
ratifikatsiya qilgan).
    Konventsiya   fuqarolik   huquqi   an analariga   amal   qiladi,   muqaddima   bilan   Vena	
ʼ
deklaratsiyasi   va   Harakatlar   dasturining   „barcha   inson   huquqlari   universal,
bo linmas,   o zaro   bog liq   va   o zaro   bog liq“   tamoyili   keltirilgan.   25-kichik	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bo limda muqaddima barqaror  rivojlanish haqida aniq eslatib o tadi, „nogironlik“
ʻ ʻ
nuqsonlar   va   atrof-muhit   omillari   o rtasidagi   o zaro   ta sirni   o z   ichiga   olgan	
ʻ ʻ ʼ ʻ
„rivojlanayotgan   kontseptsiya“   ekanligini   ta kidlaydi	
ʼ   va   „gender   nuqtayi   nazari“
ning   muhimligini   eslatib   o tadi.	
ʻ   Muqaddimadan   keyin   50   ta   moddadan   iborat.
Birlashgan Millatlar  Tashkilotining ko pgina paktlari va konventsiyalaridan farqli	
ʻ
o laroq, u rasmiy ravishda qismlarga bo lingan emas. 	
ʻ ʻ
    Bundan  tashqari   konvensiyada  nogironligi   bo’lgan  ota-ona qaramog’isiz  qolgan
bolalar mavzusiga ham to’liq to’xtalib o’tilgan. 
    Konventsiyaning   3-moddasida   bayon   etilgan   sakkizta   yetakchi   tamoyillar
mavjud:
17     -   O ziga   xos   qadr-qimmatni,   shaxsiyʻ   erkinligini   shu   jumladan   o z   tanlovini	ʻ
qilishda erkinligini va shaxslarning mustaqilligini hurmat qilish;
  - Diskriminatsiyaga yo l qo ymaslik;	
ʻ ʻ
  - Jamiyatda to liq va samarali ishtirok etish va qo shilish;	
ʻ ʻ
   - Farqlarni hurmat qilish va nogironlarni insoniy xilma -xillik va insoniylikning
bir qismi sifatida qabul qilish;
  - Imkoniyatlar tengligi;
  - Foydalanish imkoniyati;
  - Erkaklar va ayollar o’rtasidagi tenglik;
   - Nogiron bolalarning rivojlanayotgan qobiliyatlarini va nogiron bolalarning o z	
ʻ
shaxsiyatini saqlab qolish huquqini hurmat qilish;
    Mehribonlik   bolalar   muassasalari   faoliyati   tugatilgan   hududlardagi   yo’lga
qo’yilgan   tizimli   ishlar   Vazirlar   Mahkamasining   2007   yildagi   158-son   qaroriga
muvofiq,   hozirda   (mazkur   Qarorning   bir   qator   talablari   bolalarning   bugungi
kundagi   manfaatlariga   javob   bermasligi   o’rganib   chiqilib,   o’zgartish   va
qo’shimchalar   kiritilishi   uchun   o’rnatilgan   tartibda   takliflar   kiritilgan)   tashkil
etilishi   ommalashayotgan   Oilaviy   bolalar   uylari   –   bu   yetim   bolalar   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalar   uchun   davlat   tarbiya   muassasasi
hisoblanadi.
Amalda,   mehribonlik   bolalar   muassasalari   faoliyati   tugatilgan   hududlarda   yetim
bolalar   va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarning   hujjatlari   tuman
(shahar)   hokimliklari   Bolalarni   himoya   qilish   shu’balari   tomonidan
rasmiylashtirilib,   hokim   qarorlari   asosida   bolalarni   Oilaviy   bolalar   uylariga
to’g’ridan-to’g’ri   joylashtirish   tizimi   yo’lga   qo’yilgan.   Oilaviy   bolalar   uylarining
mehribonlik   uylaridan   farqi   shundaki,   bu   yerda   bolalarni   ota-onalar   o’z
xonadonlarida milliy qadriyatlarimiz negizi asosida tarbiyalaydi, mazkur oilalarga
18 davlat   tomonidan   to’liq   moliyaviy   ta’minot   amalga   oshiriladi.
Shuningdek,   Oilaviy   bolalar   uylariga   tarbiyaga   olingan   bolalar   mahalla   hayotiga
yaqindan jalb etiladi, undagi turli marosimlarda bevosita ishtirok etib, oilasidagi va
mahallasidagi   yoshi   ulug’   otaxon-onaxonlarning   pand-nasixatlari   va   o’gitlaridan
bahramand bo’lib, bolalar u yerda   ahloqiy, ma’naviy va jamoaviy tarbiya ko’radi.
E’tiborga   loyiq   va   afzal   tomonlaridan   biri   sifatida   shuni   aytish   lozimki,   yopiq
internatlardan   ko’ra,   Oilaviy   bolalar   uylari   bolalari   voyaga   yetgandan   so’ng
ham,kelgusidagi   shaxsiy   va   oilaviy   hayotida   hamda   mehnat   faoliyatida   yuzaga
kelishi   mumkin   bo’lgan   turli   muammolar   borasida   tutingan   ota-onalaridan,
yaqinlaridan   yordam   so’raydi,   maslahatlar   oladi.   Shu   bilan   birga,   o’rtalaridagi
oilaviy   munosabatlar   bardavom   bo’lib,   oiladagi   an’analar   va   urf-odatlarning
davom   etishiga   zamin   yaratiladi.   Hozirda,   Vazirlar   Mahkamasining   2007   yildagi
158-son   qarorning   yangi   loyihasi   tayyorlangan   bo’lib,   normativ-huquqiy   hujjatlar
loyihasini   ishlab   chiqish   va   kelishishning   yagona   elektron   tizimiga   kiritilgan.
Loyiha   zamon   talablariga   mos   ravishda   yaratilgan   bo’lib,   oilaviy   bolalar   uylarini
tashkil   etilishining   bosh   maqsadi   va   vazifasi   -   yetim   va   ota-ona   qaramog’idan
mahrum   bo’lgan   bolalarni   oila   muhitida   hamda   ota-ona   mehri-g’amxo’rligida
tarbiyalash,   voyaga   yetkazish   ekanligi   ko’rsatib   o’tilgan.   Ayniqsa,   har   bir   bolani
milliy   an’ana,   urf-odatlar   va   insoniy   fazilatlar   negizida   oilaviy   qadriyatlar
muhitidatarbiyalanishi   orqali   biz   kelajagimiz   egalari   bo’lgan   yoshlarni   har
tomonlama   yetuk   va   barkamol   inson   bo’lib   yetishishlariga   zamin   yaratilgan
bo’ladi.
Eslatib   o’tamiz,   ayni   vaqtda   respublikamiz   miqyosida   8   ta   Mehribonlik   uyi,   1   ta
Bolalar shaharchasi, 11 ta Bolalar uylari (Chaqaloqlar uylari) hamda 3 ta “SOS –
bolalar mahallalari” faoliyat yuritmoqda. Joriy qilingan   yangi tizim doirasida qisqa
muddatda   hamkor   vazirliklar   tomonidan   amalga   oshirilgan   ishlar   Ikkinchi   Jahon
urushi   davrida   mamlakatimizga   olib   kelingan   bolalar   internatlarda   emas,
bag’rikeng   va   sahovatpesha   yurtdoshlarimiz   tomonidan   oilalariga   olib
ketilganligini   alohida   e’tirof   etish   lozim.   Bag’rikeng   xalqimiz,   bolalar   ortilgan
vagonning   o’zidanoq   quchoq   ochib,   bag’riga   bosgan   holda   o’z   oilalariga   10-15
19 nafar bolalarni tarbiyalash uchun olib ketgan. Bag’rikeng xalqimiz, bolalar ortilgan
vagonning   o’zidanoq   quchoq   ochib,   bag’riga   bosgan   holda   o’z   oilalariga   10-15
nafar   bolalarni   tarbiyalash   uchun   olib   ketgan.   O’sha   damda   mehridaryo   xalqimiz
bolalarning   hujjatlarini   rasmiylashtirish   yoki   bola   asrab   olish   uchun   ro’yxatga
yozdirish   kerak   ekanligini   o’ylashmagan,   ular   ijtimoiy   yoki   moddiy   ahvoliga
qaramasdan xayrli ishga qo’l urgan. Ular nafaqat o’z farzandlarini, shu bilan birga
turli davlatlardan kelgan, hattoki, turli millat vakillarining farzandlarini – tili, dini,
e’tiqodiga   qaramasdan   “komil   inson”   qilib   tarbiyalashgan.   Ular   orasidan   chiqqan
buyuk insonlar dunyo bo’ylab tarqalgan bo’lib, oradan necha o’n yillar o’tsa ham
farzandlari   va   nevaralarigacha   O’zbek   xalqidan   minnatdorligini   takror   va   takror
izhor qilib kelishadi. Xalqimizning bolajon xalq ekanligining isboti ham shundaki,
so’nggi   yillarda   qonunchilik   hujjatlari   bilan   bola   asrab   olish   tizimida
tubdan   islohotlar   o’tkazilib,   imkoniyatlar   yaratib   berilganligi   bois,   qisqa   muddat
ichida   oilalar   tomonidan   mehribonlik   uylaridan   bolalarni   oilalariga   tarbiyalash
uchun   olish   ishlari   jadallashdi.   Bolalarning   qisqa   muddat   ichida   oilalarga
taqsimlanish   sabablarining   biri   sifatida   shu’ni   ta’kidlash   joizki,   yetim   bolalar   va
ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni   davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlash   tizimini   takomillashtirish   bilan   bog’liq   qabul   qilingan   normativ-
huquqiy   hujjatlar,   2021   yil   avgust   oyiga   qadar,   o’z   oilasiga   bola   olish   istagida
bo’lgan   ko’plab   fuqarolarimiz   uchun,   ayrim   Mehribonlik   uylari   rahbariyati
tomonidan eshiklar ochilmaganligi tufayli bu kabi halqimizga xos ezgu ishlarning
amalga  oshmay  kelganligi  kabi   muammolar   o’z  yechimini   topdi.  Vaholanki,  turli
byurokratik to’siqlar sababli,   ota-ona bo’lish istagida bo’lgan minglab oilalarga bu
imkoniyatlar   berilmaganligi   achinarli   holdir.   Joriy   qilingan   yangi   tizim   doirasida
Milliy   gvardiya   Markaziy   devonida   Mehribonlik   uylari   tarbiyalanuvchilari   bilan
bog’liq   masalalar   yuzasidan   fuqarolarning   murojaatlarini   qabul   qilish   va   o’z
vaqtida   yordam   ko’rsatish   maqsadida   (71)   236-52-08   va   236-52-09telefon
raqamlari   orqali   maslahat   berish   xizmati   “Call-center”   faoliyati   yo’lga   qo’yilib,
shu   kunga   qadar   2717   nafar   fuqaroning   murojaati   ko’rib   chiqildi.   Natijada,
20 mehribonlik   bolalar   muassasalaridan   bolalarni   farzandlikka  olish   istagida   bo’lgan
oilalar soni kundan-kunga oshib bormoqda.
      Bundan   tashqari,   muruvvat   uylaridan   bolalarni   oila   tarbiyasiga   olayotgan
shaxslarning   hujjatlari   qonunchilikka   muvofiq   tuman   (shahar)   hokimliklari
bolalarni   himoya   qilish   sho’’balari   tomonidan   rasmiylashtirilmoqda.   Ular
tomonidan   ota-onaning   oilaviy   muhiti,   sog’lomligi   holati   va   ijtimoiy   ahvoli   har
tomonlama o’rganilib, hujjatlari o’rnatilgan tartibda tekshirilganidan so’ng, bolalar
oila   tarbiyasiga   berilmoqda.   Bolalarning   kelgusi   hayoti   tegishli   davlat   organlari
tomonidan nazorat qilib boriladi, ya’ni bolalarning oilada tarbiyalanishi, ularga o’z
vaqtida   har   tomonlama   g’amxo’rlik   ko’rsatilishi   hududdagi   tuman   (shahar)
hokimliklari   bolalarni   himoya   qilish   sho’’balari   tomonidan   kuzatib   boriladi.
Sog’lomligi holati esa, hududiy oilaviy poliklinikalarning biriktirilgan shifokorlari
tomonidan   bolalarni   himoya   qilish   sho’’balari   bilan   birgalikda   nazorat   qilib
boriladi.   Yangi hayotga qadam qo’yib, o’z yaqinlari va oila sharoyitidagi muhitda
tarbiyalanayotgan   o’g’il-qizlarning   kelajagi,   shuningdek   turli   sabablarga   ko’ra
ijtimoiy himoyaga muhtoj bolalarning nazorati to’g’risida
Mehribonlik   uylari   tarbiyalanuvchilarining   muassasa   hisobidan   chiqarilishi,
tegishli mutasaddi tashkilotlar nazorati ostida amalga oshirilmoqda. Xususan, 2021
yilning   9   avgust   kunidan   2022   yilning   20   yanvar   kuniga   qadar   1301   nafar   bola
Mehribonlik   uylari,   Bolalar   shaharchalari,   Bolalar   uylari   va   “SOS   –   bolalar
mahallalari”   hisobidan   chiqarilgan   bo’lib,   shundan:   124   nafari   –   bolalarning   o’z
ota-onalari   qaramog’iga   qaytarilgan;   139   nafari   –   bolalarning   o’z   yaqin
qarindoshlariga   (amma,   xola,   tog’a,   amaki,   buvi,   buva)   oila   tarbiyasiga   berilgan;
139 nafari   – vasiylikka, homiylikka va oila tarbiyasiga  (patronatga) berilgan;   640
nafari   –   tashkil   etilgan   106   ta   Oilaviy   bolalar   uylariga   ota-ona   qaramog’iga
berilgan;   188   nafari   bo’lsa,Oliy   va   o’rta-maxsus   ta’lim   muassasalariga   o’qishga
qabul qilinganligi va   49 nafari   voyaga yetganligi  uchun (18 yoshga to’lganliklari)
uy-joy   bilan   ta’minlanib   mehribonlik   uylarini   tark   etishgan;   22   nafari   “Muruvvat
uylari”ga   ko’chirilgan.   Keltirib   o’tilgan   ma’lumotlardan   ko’rinib   turibdiki,
tarbiyalanuvchilarning barchasi ham oilaviy bolalar uylariga tarbiyaga berilmagan.
21 Shuningdek,   hozirda   faoliyat   yuritayotgan   106   ta   Oilaviy   bolalar   uylarini   tashkil
etgan fuqarolarimiz turli kasb egalari bo’lib, ular:  42 nafari   mehribonlik uylarining
tarbiyachilari;   20   nafari   maktab   o’qituvchilari   va   direktorlari;   21   nafari   ziyolilar,
yirik   tadbirkor   va   namunali   uy   bekalari;   23   nafari   turmush   o’rtoqlari   pedagog
(psixolog) bo’lgan hokimiyat va huquq-tartibot idoralari xizmatchilaridir. Alohida
ta’kidlash   joizki,   yuqorida   sanab   o’tilgan   Oilaviy   bolalar   uylari   ota-onalarini   o’z
mahallasida   inoq   va   ibratli   oila   sifatida   ijobiy   tavsiflanganligi,   o’z   farzandlarini
yaxshi tarbiyalab jamiyatda o’z o’rnini topishiga muvaffaq bo’lganligi, shuningdek
bugungi   kunda   xonadonlarida   keksa   nuroniylari   bo’lgan   oilarning   bolajonlar
tarbiyasida   muhim   o’rin   tutishi   hisobga   olingan.   Respublikamiz   bo’ylab   bag’ri
keng   halqimiz   tomonidan   tashkil   qilinayotgan   Oilaviy   bolalar   uylari   va   eshiklari
yopilgan Mehribonlik uylari to’g’risida  Hozirda, mehribonlik muassasalarini qisqa
muddatlarda   tugatilishi   qonunchilik   hujjatlarining   birortasida   nazarda   tutilmagan
bo’lib,   bu   jarayonlar   yangi   tizim   asosida   mas’ul   davlat   tashkilotlarining
hamjihatligi   bilan   amalga   oshirilmoqda.   Muassasalardagi   tarbiyalanuvchilarning
xohish   va   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda,   ularning   oilada   ota-ona   mehri
og’ushida   va   e’tiborida   tarbiyalanish   orzusini   ruyobga   chiqarish   maqsadida   oila
tarbiyasiga berilmoqda. Eslatib o’tamizki, tashkil etilayotgan Oilaviy bolalar uylari
ham   to’liq   davlat   ta’minotidagi   tarbiya   muassasasi   hisoblanadi.   Sohani   o’rganish
davomida   “ijtimoiy   zaif,   yordamga   muhtoj   va   tushkunlikda   bo’lgan”   oila
farzand(lar)ini   ularning   yaqin   qarindoshlarini   topish   va   oila   tarbiyasiga   berish
o’rniga,   internatlar   tarbiyasiga   topshirilganligi   ma’lum   bo’ldi.   Shu
sababdan,   birinchi   navbatdaota-onasi   va   yaqin   qarindoshlari   bo’lgan   “ijtimoiy
yetim”   bolalarning   yig’ma   jildlari   o’rganib   chiqilib,   ular   yashil,   sariq,   qizil
toifalarga   ajratildi   hamda   bolani   asrab   olish   imkoniyatiga   ega   bo’lgan
qarindoshlarining   aniq   manzillari   orqali,   ularning   ijtimoiy   ahvoli,   ahloqiy-ruhiy
holati   va   yashash   sharoitlari   mukammal   o’rganildi.   Buning   natijasida
ko’pchilik   bolalarni o’z oilalariga, yaqin qarindoshlariga oila tarbiyasiga qaytarish
ishlari   amalga   oshirildi.   Bundan   tashqari,   farzandlikka   olish   va   oilaviy   bolalar
uylarini   tashkil   etish   jarayoni   soddalashtirildi.   Ya’ni,   sohada   keng   ko’lamli
22 islohatlar   o’tkazilib,   ilgari   farzandlikka   olish   va   oilaviy   bolalar   uylarini   tashkil
etishga doir hujjatlarni rasmiylashtirish xalq ta’limi tizimidagi vasiylik va homiylik
organlari   tomonidan   amalga   oshirib   kelingan   bo’lsa,   hozirda   bu   jarayonlarni
hokimliklardagi Bolalarni himoya qilish shu’balari bajarmoqda
Xulosa
    Xulosa   qilib   aytganda,   nogironligi   bo’lgan   va   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan
bolalar   bilan   ijtimoiy   ish   tashkil   etishdagi   muammolar   dolzarbligicha   qolmoqda.
Yurtimizda   nogironligi   bo’lgan   bolalar   huquqlarini   yetarlicha   himoya   qilish
bo’yicha   tizimli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Ularning   yaxshi   hayot   kechirishlari
uchun   internet   tipidagi   muassasalar   shu   jumladan   muruvvat   uylari   faolyati   ham
sezilarli   darajada   yangilanmoqda.   O’zbekistonda   Respublikasi   Konstitutsiyasida
hamda Bola huquqlari konvensiyasi, BMT tomonidan qabul qilingan ,,Nogironligi
bo’lgan   shaxslar”   konvensiyalari   orqali   nogironligi   bo’lgan   bolalarga   e’tbor
kuchaymoqda.   Ularni   jamiyatga   ijtimoiylashtirish   hamda   ularni   hayotda   o’z
o’rinlarini  topishlari, bandliklari – muqobil kasb topishlarida ko’maklashilmoqda.
Internet   tipidagi   muassasalar,   muruvvat   uylarida   bolalarning   bo’sh   vaqtlarini
mazmunli   o’tkazish,   kasbga   yo’naltirish,   ta’lim   darajasi   (inklyuziv   ta’lim,
masofaviy ta’lim) sohalarini tubdan yangilash chora-tadbirlari ishlab chiqilmoqda.
 
Taklif Va Tavfsiyalar
Muruvvat   uylarida   istiqomat   qilayotgan   nogironligi   bo’lgan   bolalar   bilan   to’g’ri
ijtimoiy ish tashkil qilishda quyidagilarga e’tibor berish lozim: 
  - Birinchidan bolalarning psixik holatini to’g’ri baholash va kuzatish;
 - Ikkinchidan, muassasalar faoliyatini tubdan isloh etishga qaratilgan qonun yoki 
qaror qabul qilish va bosqichma bosqich muruvvat uylarini isloh etish;
23  - Uchinchidan, bolalar uchun yangicha o’quv tizimini muassasadan chiqmagan 
holda tashkil etish; 
 - To’rtinchidan, ularni kasbga yo’naltirish va bandligini ta’minlashda amaliy va 
nazariy bilimlarni teng ravished olib borish, ya’ni amaliyotga katta e’tibor qaratish;
            
24 Foydalanilgan Adabiyotlar Ro’yxati
1. ZAITOV E. Retrospective Approach to Scientific Researches on “Orphan hood”
at Different Periods //ECLSS Online 2020a. – 2020. – С. 103.
2. Ganiyeva M.X., Latipova N.M., Alekseyeva V.S., Ismailova B.X. 
Abduraxmanova M.M. “Bolalar va yoshlar ijtimoiy ta minoti va himoyasi”.O’quv‟
qo llanma. Toshkent: 2019 yil.	
‟
3. Латипова Н.М., Нарбаева Т.К., Холбеков А. Д. Социология молодежи. 
Учебное пособие. Ташкент: Университет. 2019 – 284 с.
 4. Mirziyoev. SH.Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – 
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak.T.:”O’zbekiston” 
2017.
5. Методические материалы для специалистов служб семейного 
устройства и сопровождения замещающих семей / Л.В. Петрановская, Г.С. 
Красницкая, В. Мнацаканян, А.Е. С
6. O zbekiston Respublikasi " Bola huquqlari kafolatlari to g risida"gi qonun 
ʻ ʻ ʻ
Toshkent 2008
7. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yetim bolalar va ota-ona 
qaramog’idan mahrum bo’lgan bolalarni tarbiyalashning tubdan yangilangan 
tizimini joriy etish chora-tadbirlari to’g’risida” 2021-yil 9-avgustdagi PQ-5215-
son
Internet saytlari.
1. www.ziyo.uz – O’zbekiston elektron axborot sayti
2. www.pedagog.uz – O’zbekiston pedagogik axborotlar sayti
3. www.Lex.uz – O’zbekiston huquqiy xujjatlar jamlanmasi
4. https://www.unicef.org
25