Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 57.1KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 14 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Nutqda morfema umumiy ma’nosining nutqiy xoslanishi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
  Masofaviy ta’lim 
  fakultet dekani
  ________  N.Chinniqulov
  “____” ____________
MAVZU:  “   Nutqda morfema umumiy ma’nosining nutqiy xoslanishi    ”     mavzusida
KURS ISHI
Talaba:  30 5  -guruh talabasi 
No’monov Abduhalil
  Masofaviy ta’lim 
kafedrasi o’qituvchisi
_______  Z. Muzaffarova
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri   _________ R. Abdullayeva
                                                 TOSHKENT – 2024
3 Talabaning F.I.SH  .  No’monov Abduhalil 
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:   III  kurs  305  - guruh 
Fan nomi : Hozirgi o’zbek adabiy tili  
Kurs ishi mavzusi :     Nutqda morfema umumiy ma’nosining nutqiy xoslanishi   
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi     _______ 
R.Abdullayeva
A’zolar: 
Y.Abdulhakimova           __________
D.Abdullayeva                __________
D.Abdujalilova                 __________
4 MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………...... 4
I. BOB. QO’SHIMCHA MORFEMA VA UNING TURLARI…...………...…6
1.1  Morfemalarning ta’rifi…………………………………………………..……9
1.2  O’zbek tilidagi morfema turlari…………………………...…………………11
II. BOB. O’ZBEK TILIDA MORFEMA MUNOSABATLARI……………...16
2.1. O’zak va o’zakdosh so’z tushunchasi…………………...…..............……….20
2.2. O’zbek tilida morfema va qo’shimcha munosabatlarni o’rganishdagi muammo
 va masalalar….…...................................................................................................25
    XULOSA…………………………...…………………………….……..………...28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………….………..………29
5 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Hozirgi   o zbek   adabiy   tili»   darsligi  ʻ Ma’lumki,   “Hozirgi
o zbek   adabiy   tili”   fan   io zbektili   va   adabiyoti   ta’lim   yo nalishida   umumkasbiy   fanlar	
ʻ ʻ ʻ
blokidagi   asosiy   fanlardan   biri   sifatida   o qitiladi.   O quv   rejasiga   muvofiq   talabalar	
ʻ ʻ
“Hozirgi o zbek adabiy tili” fanini ikki bosqich davomida o rganadilar, kurs yakunida esa	
ʻ ʻ
ushbu fan bo yicha	
ʻ kurs ishi yozadilar.
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   kurs   ishlari   o zbek   tili   va   adabiyoti
ʻ ʻ
mutaxassislarini   tayyorlashda   talaba   o rganishi   zarur   bo lgan   asosiy   fan	
ʻ ʻ
sohasiga   oid   nazariy   bilimlarni   mustaqil   o zlashtirishga   qaratilgan   hamda	
ʻ
talabalarning   bilim   doirasini   kengaytirish,   nazariyani   amaliyotga   tatbiq   etish,
fikrni   erkin   va   mustaqil   tarzda   bayon   eta   olish   malakasini   shakllantiruvchi
amaliy ish turi hisoblanadi.
          “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   ma’ruza   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
egallangan   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish,   talabalarni   ilmiynazariy   qarashlar
asosida   umumlashma   xulosalar   chiqara   olishga   o rgatish,	
ʻ
ularning   ijodiy   tafakko rini   o stirish,   ilmiy   izlanishlar   olib   borish	
ʻ ʻ
ko nikmasini   shakllantirish,   fikrni   izchil   va   ifodali   bayon   eta   olishga	
ʻ
o rgatish   fan   bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlarining   bosh   maqsadi
ʻ ʻ
hisoblanadi.
              “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fani   yuzasidan   yoziladigan   kurs   ishi	
ʻ
talabalarni   ilmiy-ijodiy   ishga   yo naltiruvchi   amaliy   faoliyat   turi   sifatida	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Talaba   kurs   ishini   yozish   asosida   keyinchalik
yirikroq   tadqiqot   ishlarini   bajarishga   tayyorgarlik   ko radi.   Jumladan,   fanlar	
ʻ
bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlari   talabalarni   ta’limning   yuqori	
ʻ
bosqichida   bitiruv   malakaviy   ishini   yozishga   tayyorlab   boradi.
                Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   aniqlovchi   haqida   umumiy
ma’lumotlarni to plash, shuningdek olimlarning aniqlovchi haqidagi  fikr-mulohazalarini	
ʻ
ko rib chiqish orqali mavzuni to liq o rganish.	
ʻ ʻ ʻ
       Kurs ishining vazifalari.  Kurs ishining bosh vazifasi sifatida ta’lim bosqichlari ona
tili ta’ limi jarayonida   aniqlovchi mavzusini va uning o rganilish tadqiqini ochib berish	
ʻ
6 masalasi belgilandi.   Shunga ko ra Kurs ishini yoritish davomida:   Ta’lim bosqichlaridaʻ
sintaksis   bo limining   alohida   olingan   aniqlovchi   mavzularini   o qitishga   doir   turli   xil	
ʻ ʻ
qarashlarni o rganish, uni o qitish bilan bog liq   ilmiy-nazariy va metodik adabiyotlarni
ʻ ʻ ʻ
tahlil qilish, mavzuning yoritilganlik  darajasini va mavjud muammolarni aniqlash;  
         Kurs ishi  mavzusining o rganilganlik darajasi.	
ʻ   O zbek tilshunosligida sodda gap	ʻ
turlari, qurilishi mavzulari haqida     N.Mahmudov, A.Nurmonov ”O zbek tilining nazariy	
ʻ
grammatikasi”   asarida   ma’lumot   bergan.   Shuningdek   SayfulIayeva   R.R.,   Mengliyev
B.R.,   Boqiyeva   G.H.,   Qurbonova   M.M.,   Yunusova   Z.Q.,   Abuzalova   M.Q.   ”Hozirgi
o zbek adabiy tili” o quv qo llanmalari metodologik asos bo lib xizmat qildi.  	
ʻ ʻ ʻ ʻ
       Kurs ishi predmeti . Ta’lim bosqichlari ona tili darslarining aniqlovchi, uning turlari
va   uning   o rganilish   jarayoni,   shu   jarayonga   xos   ta’lim   shakli,     vositalari,   mazmuni   va	
ʻ
metodlarining   talqini.     O’zbek   tilshunosligi   azaldan   morfema   va   affiks   munosabatlari
masalasiga qiziqib kelgan. Dadabayev (2010) fikricha, o’zbek morfologiyasining asosiy
masalalaridan   biri   affikslarni   to’liq   hosildor   yoki   yarim   mahsuldor   deb   tasniflashdir.   U
o’z   tadqiqotida   affikslarning   mahsuldorlik   holatini   aniqlash   uchun   ularni   tizimli   tahlil
qilish zarurligini ta’kidlaydi. Xuddi shunday Qorabayeva (2015) o’zbek tilidagi morfema
va   affikslar   o’rtasidagi   munosabatni   tahlil   qilib,   morfema   yasalish   jarayoniga   e’tibor
qaratadi. U o’zbek tili morfologiyasini  yaxshiroq tushunish uchun bu munosabatlarning
mohiyatini   o’rganish   muhimligini   ta’kidlaydi.   Umuman   olganda,   bu   tadqiqotlar   o’zbek
tilshunosligida morfema va affiks munosabatlarini tekshirishning ahamiyatini ko’rsatadi.
Morfemalarning ta’rifi va izohi
Morfemalar   tildagi   eng   kichik   ma no   birliklari   bo lib,   ikki   turga   bo linadi:   erkin	
ʼ ʻ ʻ
morfemalar   va   bog langan   morfemalar.  	
ʻ Erkin   morfemalar   so'z   sifatida   yolg'iz   turishi
mumkin,   bog'langan   morfemalar   esa   turolmaydi.   Masalan,   “it”   so’zi   erkin   morfemadir,
lekin “-lar” bog’langan morfema qo’shilsa, bizga “itlar” ko’plik shaklini beradi. O’zbek
tilidagi   so’zlarning   tuzilishi   va   ma’nosini   tushunishda   morfemalar   hal   qiluvchi
ahamiyatga ega.
7 I. BOB. QO’SHIMCHA MORFEMA VA UNING TURLARI
1.1.Morfemalarning ta’rifi
Morfemalar tildagi eng kichik ma noli birliklar bo lib, ularning ta rifini tushunish o zbekʼ ʻ ʼ ʻ
tilshunosligida  hal   qiluvchi  ahamiyatga   egRahimova   (2014)   fikricha,  morfemalarni  ikki
turga   bo’lish   mumkin:   erkin   morfemalar   va   bog’langan   morfemalar.   Erkin   morfemalar
“kitob”   (kitob)   kabi   so’z   sifatida   alohida   turishi   mumkin,   bog’langan   morfemalar   esa
mustaqil   ishlay   olmaydi   va   “qo’shimcha-”   (qo’shimcha)   prefiksi   kabi   boshqa
morfemalarga   biriktirilishi   kerak.   Bu   morfemalar   so z   yasashda   katta   rol   o ynaydi   va	
ʻ ʻ
semantik va grammatik ma lumotlarni o z ichiga oladi (Raximova, 2014). Shuning uchun	
ʼ ʻ
o’zbek tili morfologiyasini tahlil qilish uchun morfemalarni chuqur bilish zarur.
1.2.O’zbek tilidagi morfema turlari
O’zbek   tilida   morfemalarni   ikki   asosiy   turga   bo’lish   mumkin:   erkin   morfemalar   va
bog’langan   morfemalar.   Erkin   morfemalar   so’z   sifatida   yakka   o’zi   turadigan   va   aniq
ma’noga   ega   bo’lgan   morfemalardir.   Masalan,   kitob   (kitob)   so’zida   “kit”   morfemasi
erkin morfema hisoblanadi. (o qituvchi) so zida “o qit-” morfemasi bog lovchi morfema	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lib, old qo shimcha vazifasini bajaradi. (Ochilov, 2010)	
ʻ ʻ
Ayni   vaqtda   "qo’shimcha   (umumlashma,   affiksal,   grammatik)   morfema"   tarzidagi
izohlardan   faqat   "grammatik"   izohining   o’zi   yetarli   bo’ladi.   Morfemani   "affiksal"   deb
izohlash – tor morfemaning boshqa turlari qamrab olinmaydi. Morfemaga ("qo’shimcha
morfema"ga)   "umumlashma"   izohining   keltirilishi   ham   noo’rin:   Bu   belgi   barcha   til
birliklariga   xos.   Xullas,   morfemani   til   qurilishining   grammatik   ma’no   ifodalaydigan
eng (o qituvchi)   so zida   “o qit-”   morfemasi   bog lovchi   morfema   bo lib,   old   qo shimcha	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
vazifasini bajaradi. (Ochilov, 2010)
____________________________
Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova M. Adabiy 
ta`lim metodikasi. –T. 1993      45-52 betlar
8 Ayni   vaqtda   "qo’shimcha   (umumlashma,   affiksal,   grammatik)   morfema"   tarzidagi
izohlardan   faqat   "grammatik"   izohining   o’zi   yetarli   bo’ladi.   Morfemani   "affiksal"   deb
izohlash – tor morfemaning boshqa turlari qamrab olinmaydi. Morfemaga ("qo’shimcha
morfema"ga)   "umumlashma"   izohining   keltirilishi   ham   noo’rin:   Bu   belgi   barcha   til
birliklariga xos. Xullas, morfemani til qurilishining grammatik ma’no ifodalaydigan eng
kichik birligi deb ta’riflash yetarli. Morf е malar bildiradigan ma’nolar turli-tuman. L е kin,
asosiy xususiyatiga ko’ra, morf е malar ikki turga bo’linadi: 1) o’zak morf е ma, 2) affiksal
morf е mO’zak  morf е ma so’zda   albatta  ishtirok  etadigan , l е ksik  ma’no  ifodalay  oladigan
morf е madir. O’zak  morf е ma so’z  yasalishi   uchun ham,  shakl  yasalishi   uchun ham   asos
bo’la  oladi:  ishchi,  ishchan,  shisiz  (ish  — so’z  yasalishiga  asos  bo’lyapti);   ishni,  ishda,
ishga, ishdan (ish — shakl yasalishiga asos bo’lyapti). Affiksal morf е ma mustaqil l е ksik
ma’no   ifodalay   olmaydigan,   so’zning   l е ksik   yoki   grammatik   ma’nolarining
shakllanishida   xizmat   qiladigan   morf е madir:   kuchli,   harakatchan,   ishla,   do’stona   (so’z
yasayapti); uylar, uyim, uyga (shakl yasayapti). So’z tarkibida affiksal morf е ma (affiks)
hamma vaqt  ishtirok etav е rmaydi. Masalan,  ish, odam, suv,  havo, daraxt, qush, tosh  va
b.q   Biror   so’z   shakliy   jihatdan   o’zak   yoki   affiksal   morf е madan   yoki   har   ikkalasidan
tashkil   topgand е k   ko’rinishi   mumkin.   L е kin   bu   so’z   qismlarga   ajralganda   har   bir
qismning   o’z   ma’nosi   bo’lmasa,   bir   o’zakka   t е ng   bo’ladi,   ya’ni   uni   o’zak   va   affiksal
morf е maga   ajratish   to’g’ri   bo’lmaydi.   Masalan,   quloqchin   so’zidagi   quloq   mustaqil
ma’no   ifodalaydi.   L е kin   undagi   -chin   el е m е ntining   ma’nosi   haqida   gapirish   qiyin,
shunga   ko’ra   uni   morf е ma   d е b   bo’lmaydi.   D е mak,   quloqchin   so’zi   morf е malarga
(ma’noli   qismlarga)   ajratilmaydi.   Shuningd е k,   tirik,   tiril   so’zlarida   -ik   va   -il   ning
affiksligi s е zilib turibdi, L е kin uning tir qismi biror ma’noga ega emas. Shu jihatdan bu
so’zlarii ham  morf е malarga ajratib bo’lmaydi. Kunda, chindan so’zlaridagi  kun va chin
qismi hozirgi kunda mustaqil  ma’no ifodalaydi. -da va -dan qismlari k е lishik ma’nosini
ifodalovchi so’z shaklini yasaydi. L е kin ular kunda, chindan so’zi doirasida o’z ma’no va
vazifasini   yo’qotgan.   Shu   sababli   bu   so’zlar   ham   morf е malarga   (ma’noli   qismlarga)
ajratilmaydi.   O’zak  ifodalaydigan   ma’no   so’zga   xos   l е ksik   ma’noning   yadrosini   tashkil
etadi.   Affiksning   ma’nosi   esa   yordamchi,   qo’shimcha   ma’no   bo’lib,   o’zak   ma’nosiga
nisbatan   ancha   umumiyligi   bilan   farqlanadn.   Masalan,   suvchi,   sportchi,   traktorchi,
9 b е tonchi,   dutorchi   so’zlarida   har   bir   o’zak   morf е ma   (suv,   sport,   traktor,   b е ton,   dutor)
konkr е t   bir   pr е dm е t   nomini   bildirgan   holda   ularga   qo’shilgan   -chi   affiksi   (affiksal
morf е ma) faqat bir umumiy ma’noni— bajaruvchi (shug’ullanuvchi) shaxs oti ma’nosini
bildiradi.   O’zak   morf е ma   o’z   konkr е t   ma’nosidan   uzoqlashib,   umumiy   xarakt е rdagi
ma’no   ifodalaydigan   vositaga,   ya’ni   affiksal   morf е maga   aylanishi   mumkin.   Masalan,
ishxona,   choyxona,   do’xtirxona,   bosmaxona   so’zlaridagi   xona   el е m е nti   o’z   l е ksik
ma’nosidan   uzoqlashib,   biror   ish-faoliyat   joyi   ma’nosini   bildiruvchi   so’z   yasovchi
vositaga   aylangan.   D е mak,   bunda   xona   el е m е nti   o’zak   morf е madan   ko’ra   affiksal
morf е maga   yaqin   turadi.   Xuddi   shuningdеk ,   talabnoma,   ruxsatnoma,   taklifnoma,
murojaatnoma,   aybnoma   so’zlaridagi   noma   elеmеnti   ham   o’zak   morfеmadan   ko’ra
affiksal   morfеmaga   (oshxo’r,   g’amxo’r   so’z   yasovchi   affiksga)   yaqin   turadi.   Bog’bon,
saroybon,   janggox,   oromgox,   oshxo’r   kabi   so’zlardagi   bon,   gox,   xo’r   elеmеntlari   ham
aslida   mustaqil   ma’noli   bo’lib,   hozirda   affiks   holiga   kеlgan.  Til   taraqqiyoti   jarayonida,
so’zning sеmantik va fonеtik tarkibida bo’lgani  kabi, uning morfеma strukturasida ham
turlicha   o’zgarishlar   bo’lib   turadi.   Ularning   asosiylari   sifatida   quyidagilarni   ko’rsatish
mumkin:
Ikki   o ’ zak   morf е ma   bir   o ’ zak   morf е ma   holiga   k е ladi :   bugun
Aslida   o ’ zak   morf е maga   t е ng   bo ’ lgan   qism   o ’ z   mustaqilligini   yo ’ qotib ,
affiks   bilan   bir   butun   holda   o’zak   morf е maga   aylanadi.   Masalan,   yuksak,
yuksal   so’zlaridagi   -k   va   -l   ning   affiksal   morf е ma   ekani   s е zilib   turibdi.   L е kin
hozirgi o’zb е k tilida mustaqil qo’llanuvchi  yuksa l е ks е masi yo’q. («yuqori» ma’nosida)
o’zak morf е madan va fe’l yasovchi -sa affiksal morf е madan iborat bo’lgan. Affikslarning
har   biri   o’ziga   xos   ma’noga   egL е kin   bajaradigan   vazifasiga   ko’ra   ular   ikki   turga
bo’linadi: 1)so’z yasovchi affikslar; 2) sh a k l yasovchi affikslar. So’z yasovchi affikslar
yangi   so’z   hosil   qiladi,   so’zning   l е ksik   ma’nosining   shakllanishida   ishtirok   etadi.
Masalan,   xabarla,   ishla,   mixla,   moyla   kabi   so’zlardagi   -la   affiksi   xabar,   ish,   mix,   moy
kabi   pr е dm е t   ma’nosini   anglatuvchi   o’zaklardan   harakat   ma’nosini   anglatuvchi   yangi
so’z   (fe’l)   yasash   uchun   xizmat   qilyapti.   Leksema   yasovchi   morfemaning   vazifasi   –
mavjud leksemaga qo’shilib yangi leksema yasash, shu yo’l bilan tilning leksik qatlamiga
yangi   birlik   qo’shish.   Bunday   usul   bilan   hosil   qilingan   leksemaga   yasama   leksema
10 deyiladi. Masalan, ishchi-, ishla-, ishchan- leksemalari  - -chi, -  la, -chan affikslari bilan
hosil   qilingan   yasama   leksemalar.   Hozirgi   o’zb е k   adabiy   tilida   mustaqil   so’z
turkumlaridan ot, sifat, fe’l, ravish, so’z turkumlarida yasovchi, yasovchi  qo’shimchalar
bor.   Bir   so’zga   bir   n е cha   so’z   yasovchi   qo’shimchalar   qo’shilishi   mumkin;   b е tinim,   -
o’zak   –   tin   +   im   +   tinim   –   n е giz   +   b е   –   b е tinim.   T е rimchi–t е r–o’zak–t е rim–n е giz–
t е rimchi so’z yasovchi qo’shimchalarning so’z yasash darajasi bir xil emas. Shu xolatga
ko’ra ular uch xil bo’ladi.
Unumli   (mahsuldor)   qo’shimchalar   –   juda   ko’p   miqdorda   yangi   so’z   yasaydi,   hozirgi
o’zb е k tilida yangi so’zlar yaratishda faol ishtirok etadi; ot yasovchi – chi: ishchi, gulchi,
sportchi. Sifat yasovchi – li: gulli, aqlli, durli; fe’l yasovchi – la: ishla, gulla, oqlakabilar.
kam   unum   qo’shimchalar   unchalik   ko’p   bo’lmagan   miqdorda   so’z   yasaydi,   hozirgi
vaqtda   yangi   so’z   yaratishda   ham   kam   ishtirok   etadi.   Masalan:   ot   yasovchi   –   dosh
(musobaqadosh,   sinfdosh,   kursdosh),   sifat   yasovchi   –   ma   (qovurma,   chiyratma,   t е rma)
kabi.   Ba’zan   yozuvchilar ,   hatto   yetuk   so’z   san’atkorlari   tilida   ham   xato   va   nuqsonlar
uchrab   turadi.   Bunday   adabiy   misollarni   e’tiborli   manba   deb   bo’lmaydi   va   ular   tilni
normallashtirish   ishiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Badiiy   adabiyotda   til   normasi
o’ziga   xos   yo’sinda   hal   qilinadi.   Klassik   yozuvchilar   xalqdan   til   o’rganishdan   tashqari,
o’zlari ham tilni ishlash, mukammallashtirishdek yuksak vazifaga zo’r hissa qo’shganlar.
Buyuk yozuvchilar o’z mahoratlari va nufuzlari bilan, bir tomondan me’yorni yaratish va
tuzishga   ko’maklashsalar,   ikkinchi   tomondan,   normaning   kengayib,   o’zgarib,   uning
uzluksiz   harakat-holatda   bo’lib   turishiga   ta’sir   ko’rsatadilar.   So’z   san’atkorlari   tilga
alohida   e’tibor   berib   keldilar,   uslub   va   ifodaning   sodda   bo’lishini,   nutqda   fikriy
mujmallikka yo’l qo’ymaslikni targ’ib etdilar. Ulug’ o’zbek shoiri Alisher Navoiy tilga –
e’tibor, deb tilning ahamiyatini alohida ta’kidladi. Bobur esa o’g’li  Humoyunga yozgan
maktublardan   birida   uning   (o’g’lining)   xatda   fikr   ravonligi   va   aniqligiga   rioya
qilinmaganligidan   tashvishlanib   «xatingni   xud   tashvish   bilan   o’qisa   bo’ladi…   Mundin
nari   betakalluf   va   ravshan   va   pok   alfoz   bila   bit,   ham   senga   tashvish   ozroq   bo’lur,   ham
o’qig’uvchiga»,   –   degan   edi.   Ona   tilini   mukammal   egallash   uchun   tilning   nazariy   va
amaliy   asoslaridan   xabardor   bo’lish   kerak.   Chunonchi,   gap   sostavidagi   so’zning
semantikasi-   ma’no   tomoni,   qo’shimcha   emotsional   –   ekspressiv   ottenkasi   va   stilistik
11 belgilari,   fikrni   so’z   vositasi   bilan   logik   jihatdan   to’g’ri   ifoda   qilish   usullari   va   shunga
o’xshash   masalalarini   puxta   bilish   zarur.   «Ona   tilini   o’rganish,-   deydi   M.I.Kalinin,   –
nihoyatda   ulug’  bir   ish.   Inson   tafakkurining   erishgan   eng   yuksak   yutuqlari,   eng   chuqur
bilimlari   va   g’oyat   otashin   hislar,   agar   ular   so’z   vositasi   bilan   aniq   va   ravshan   ifoda
qilinmasa,   odamlar   uchun   namunaligicha   qolaveradi.   Til   fikrni   ifodalash   qurolidir.
Binobarin,   agar   fikr   nutq   vositasi   bilan   bayon   qilingan   bo’lsa,   agar   u   til   vositasi   bilan
ro’yobga chiqqan bo’lsa, agar u, filosoflar tili bilan aytganda,- boshqalarga bevosita borib
yetsa, reallashsagina fikr bo’la oladi». Omonimlar. Har bir tilning lug’at sostavida tovush
tarkibi   va   yozilishi   jihatidan   bir   xil   ammo   ma’nosi   har   xil   bo’lgan   so’zlar   muayyan
miqdorda topiladi. Bunday so’zlar omonimlar gruppasini tashkil qiladi. Fonetik (tovush)
tomondan   bir   xil   –   shakli   o’zaro   teng   kelib   qolgan   ikki   va   undan   ortiq   so’zlar
omonimlardir.   Omonimlar   ma’no   jihatdan   o’zaro   munosabatda   bo’lmaydi.   Boshqa   –
boshqa   tushunchalarni   anglatadi.   Masalan:   Ot   (uy   hayvoni,   ism,   buyruq   fe’li),   ko’p
ma’noli so’zlarning shakli asli bitta bo’lib, ma’nolari o’zaro   bir-biriga juda aloqador , biri
ikkinchisiga   bog’liq   bo’ladi.   Masalan,   bosh   so’zi:   ko’chaning   boshi,   gapning   boshi,
tomning   boshi,   yerning   boshi.   Stilistika   har   bir   gapning   ma’lum   maqsadda   ishlatishiga
alohida   ahamiyat   beradi   va   ularni   tanlash   imkoniyatini   alohida   ya’ni:   so’zlovchi   bir
necha Ahmedovlar ichidan qishloqqa kelgan Ahmedovning tanishligini bayon qilmoqchi
bo’lsa, yuqoridagi gaplarning birinchisini, agar bir nechta Ahmedov kelib ketgani, ammo
ulardan   qishloqqa   faqat   kecha   kelganinigina   tanishligini   aytmoqchi   bo’lsa   ikkinchi
gapdan   foydalanishi   lozim.   unumsiz   qo’shimchalar:   juda   kam   miqdorda   yangi   so’z
yasalishda qatnashadi, ular yordamida hozirgi kunda yangi so’z yaratilmaydi. Masalan: ot
yasovchi   –   gar   (savdogar,   zargar,   da’vogar);   -kash   (aravakash)   sifat   yasovchi   –
ag’on (chopag’on, qopag’on), - man (bilarman, qilarman), fe’l yasovchi – (a) r (oqarmoq,
ko’karmoq) affikslari. Shakl hosil qiluvchi morfemalarning vazifasi – mavjud leksemaga
qo’shilib, uning turli grammatik shakllarini hosil qilish. Shakl hosil qiluvchi morfemalar
o’z   navbatida   ikki   xil:   shakl   yasovchilar   va   shakl   o’zgartiruvchilar.   Shakl   yasovchilar
leksemaga   boshqa   bir   leksema   bilan   sintaktik   bog’la-nish   tufayli   emas,   balki   obyektiv
voqelikka ko’ra ma’lum grammatik ma’noni ifodalash talabi bilan qo’shiladi. Masalan, ot
leksemaga   grammatik   son   ma’nosini   (ko’plik   ma’nosini)   ifodalovchi   -lar   morfemasi
12 obyektiv   voqelikka   (predmetning   ko’p   ekanligiga)   ko’ra   qo’shiladi.   Shakl   yasovchi
morfemalar keyinroq har bir turkum bayonida tasvirlanadi. Shakl o’zgartiruvchi morfema
leksemaga   boshqa   bir   leksema   bilan  bog’lanish   tufayli   qo’shiladi   va  o’sha  leksemaning
tabiatiga ko’ra tanlab qo’shiladi. Masalan, tushum kelishigi morfemasi -ni ot leksemaga
o’timli   fe'l   leksema   bilan   bog’lanish   tufayli   qo’shiladi.   Shakl   o’zgartiruvchi   morfema
sintaktik   vazifa   bajaradi   deyish   qisman-gina   to’g’ri.   Masalan,   kelishik   morfemasi
sintaktik vazifa tufayli qo’shiladi, sintaktik vazifa ko’rsatkichi hisoblanadi. Nisbatlovchi
(egalik qo’shimchasi) ham shakl o’zgartiruvchi, lekin sintaktik vazifa ko’rsatkichi emas.
Demak,   shakl   o’zgartiruvchi   morfema   shakl   yasovchi   morfemadan   sintaktik   vazifa
bajarishi   asosida   farqlanadi   deyish   to’g’ri   bo’lmaydi.   Shakl   o’zgartiruvchi   uchun   biror
leksemaga   boshqa   leksema   bilan   sintaktik   bog’lanish   tufayli   qo’shilishini   va   o’sha
bog’lanayotgan   leksemaning   tabiatiga   ko’ra   tanlab   qo’shilishini   asosiy   belgi   deb
ta’kidlash   ma’qul.   O’zbek   tilida   birlik,   ortiqlik-ko’plik   ma’nosi   morfologik,   leksik   va
sintaktik yo’llar bilan ifodalanadi. Ba’zi so’zlar hech qanday morfologik ko’rsatkichsiz,
boshqa   miqdor   bildiruvchi   so’zlar   bilan   birgalikda   kelmagan   holda   ham   o’z   leksik
ma’nosi bilan ko’plik tushunchasini ifodalaydi. Xalq, el, qo’shin, armiya, jamoa kabi. Bu
so’zlarda jamlik ma’nosi kuchli. Bu ham o’zining leksik ma’nosidan sezilib turadi.
____________________________
13 Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova M. Adabiy 
ta`lim metodikasi. –T. 1993     36-39 betlar
Shakl   yasovchi   affikslar   so’zning   grammatik   ma’no   ifodalovchi   shaklini   yoki   biror
grammatik   vazifaga   xoslangan   shaklni   yasaydi.   Masalan,   do’stlarimizga   so’zidagi   -lar
ko’plik ma’nosini, -imiz shaxs ma’nosini ifodalovchi shaklni, -ga affiksi k е lishik shaklini
yasash   uchun   xizmat   qilyapti;   ishlamayapti   so’zidagi   -ma   affiksi   inkor   ma’nosini,   -di
zamonni,   -ti   shaxs   ma’nosini   ifodalovchi   shaklni   yasayapti.   O’zb е k   tilida   shunday
affikslar ham borki, ular so’z birikmasiga, hatto gapga t е ng birikmaga qo’shiladi va uni
biror   sintaktik   vazifa   uchun   moslaydi.   Masalan,   -li   va   -lik   affiksi   xuddi   shunday
xususiyatga   eg-li   affiksi   otlarga   qo’shilib   sifat   yasaydi:   kuchli,   aqlli   kabi.   Bundan
tashqari,   u   otli   birikmalarga   qo’shilib,   sifatlovchi   birikmaga   aylantiradi:   Hozirda   oliy
ma’lumotli agronomlar, zoot е xniklar, irrigatorlar, m е xanizatorlar qishloqlarda juda ko’p.
Usti   br е z е nt   yopqichli   mashina   yonidan   е r   o’lchaydigan   apparatning   uch   oyog’i   chiqib
turibdi. Bu   misollarda -li affiksi egalik , birlik ma’nolarini ifodalaydi. L е kin u yangi so’z
ham, shuningd е k, so’zning shaklini ham yasayotgani yo’q. Chunki u so’zga emas, balki
so’z   birkmasiga   qo’shilyapti:   -lik   affiksi   bir   n е cha   xil   ma’nodagi   ot   yasaydi:   yaxshilik
(b е lgi oti), qumlik (joy, ob' е kt oti) kabi. Bundan tashqari, u gapga t е ng konstruktsiyalarga
qo’shilib,   xuddi   gapning   biror   bo’lagi   vazifasini   bajaruvchi   konstruktsiyaga   aylantiradi:
Vaqti   tig’izligidan   avvalgi   sa   far   singlisinikiga   yo’lni   yaqinroqdan   solgan,   qamoqxona
orqasidagi   ko’chadan   yurmagandi.   (I.   Sodiqov.)   Bu   misollarda   -lik   affiksi   qo’shilgan
vaqti   tig’iz   konstruktsiyasi   gapga   t е ng   konstruktsiyalardir.   -lik   affiksiiing   qo’shilishi
natijasida   ular   turli   k е lishik   shaklini   qabul   qilib,   gapning   bo’lagi   vazifasida   k е lgan.
Bunda   -lik   affiksi   biror   ma’no   ifodalamaydi,   balki   faqat   gapga   t е ng   konstruktsiyani
gapning biror bo’lagi vazifasida k е lishga moslash uchun xizmat qiladi. So’zlardagi kabi
affikslarda   ham   polis е miya,   sinonimiya,   omonimiya   va   antonimiya   hodisalari   mavjud.
Morfemalar   asosan   bir   ma’no   ifodalaydi,   monosemem   bo’ladi   (yunoncha   monos   -   (bir,
(yakka).   Masalan,   -ni   kelishik   affiksi   (o’zi   qo’shilgan   leksema   anglatadigan   predmet
(keng   ma’noda)   o’timli   fe'l   anglatadigan   harakat   qaratilgan   obyekt   (ekanini   ko’rsatadi:
kitobni o’qi kabi, -di zamon yasovchisi (aniq yaqin o’tgan zamon) ma’nosini ifodalaydi:
Kitobni   o’qidi   kabi.   Ko’pma’nolilik   (polisememiya)   –   ayrim   morfemalarga-gina   xos
14 xususiyat   (yunoncha   poly   -   (ko’p).   Masalan,   hozirgi   o’zbek   tilida   -(i)ngiz-   affiksi   ikki
ma’noni ifodalashga xizmat qiladi: 1) ko’plik ma’nosini ifodalaydi. Bunda shaxs semasi
saqlanadi,   baho   semasi   betaraf   bo’ladi:   kitobingiz   (sizlarning)   kabi;   2)   birlik   ma’nosini
ifodalaydi.   Bunda   shaxs   semasi   saqlanadi,   sizlash   baho   semasi   qatnashadi:   Kitobingiz
(sizning) kabi. Demak, shaxs semasi saqlanadi, son semasi o’zgaradi ko’plik, birlik, shu
bilan birga baho semasi (sizlash) yuzaga qalqiydi, natijada bir morfema ikki grammatik
ma’noni ifodalashga xizmat qiladi. Shunga o’xshash hodisa tuslovchilarda ham mavjud.
Masalan,   -(i)ngiz   tuslovchisi   bilan   (II   shaxs(   semasi   saqlangani   holda:   1)   ko’plik
ifodalanadi,   baho   semasi   betaraf   bo’ladi:   keldingiz   (sizlar)   kabi;   2)   birlik   ma’nosi
(sizlash)   baho   semasi   bilan   birgalikda   ifodalanadi:   keldingiz   (Siz)   kabi.   Ayrim
adabiyotlarda   ukamga   (kimga?),   mehnatga   (nimaga?),   ishxonaga   (qayerga?),   peshinga
(qachonga?)   kabi   misollar   asosida   jo’nalish   kelishigi   affiksi   harakat   yo’naltirilgan
predmet, o’rin, payt ma’nolarini ifodalashi haqida gapirilar edi, hozir bunday (o’rin, payt
kabi)   ma’nolar   kelishik   affiksining   ma’nolari   emas,   balki   u   qo’shiladigan   leksemadan
anglashiladigan   ma’no   ekanligi   ta’kidlanadigan   bo’ldi.   Ko’pma’nolilik   hodisasini
ko’pvazifalilik hodisasidan farqlash kerak. Masalan, tushum kelishigi – bir   vazifali ; lekin
bosh  kelishik  – ko’p vazifali;   bu kelishikdagi  leksema:  1)  ega  vazifasida,  2)  izohlovchi
vazifasida   va   boshqa   vazifalarda   keladi.   Shu   asosda   bosh   kelishikni   ko’p   ma’noli   deb
bo’lmaydi.   Demak,   affikslar   ham,   xuddi   so’zlar   kabi,   ko’p   ma’noli   (polis е mantik)
bo’lishi   mumkin.   So’z   yasovchi   -chi,   -ma,   -li,   -la   kabi   affikslar   ham   ko’p   ma’-noli
affikslardir. Ko’p ma’nolilik faqat so’z yasovchi affikslarga emas, balki forma yasovchi
affikslarga ham xos. Masalan, -sa affiksi yordamida yasaluvchi fe’l formasi o’ndan ortiq
ma’noga   egKo’p   ma’noli   affiks   anglatadigan   ma’nolar   o’rtasida   bog’lanish   bo’ladi.
Masalan,   -chi,   affiksi   traktorchi,   sportchi,   buf е tchi,   kombaynchi   kabi   so’zlarda   kasb-
mutaxassislik   egasini;   hasharchi,   jangchi,   sayrchi   so’zlarida   esa   ish-faoliyatda
qatnashuvchi   shaxsni   bildiruvchi   ot   yasayapti.   L е kin   ikkala   holatda   ifodalanayotgap
ma’nolar   o’rtasida   boglanish   borligi   s е ziladi.   Ikkalasida   ham   umuman   shaxs   oti
yasalyapti.   Nutqiy   nuqsonlar   logop е diya   fanida   muayyan   tilning   me’yorlaridan   ch е tga
chiqish d е b ta’riflanadi. O.V.Pravdina o’zining “Logop е diya” kitobida bu haqida yaxshi
ma’lumot b е radi. Nutq nuqsonlari o’z xususiyatlari jihatdan bolalarda va katta yoshdagi
15 kishilarda   ba’zan   vaqtincha   uchrab   turadigan   nutqiy   kamchiliklardan   bo’lib,   yosh
bolalarda bu kamchiliklar ularning fiziologiyasi bilan bog’liq bo’lib, k е yinchalik o’zidan-
o’zi   to’g’irlanib,   barham   topib   k е tadi.   Kattalarda   esa   bunday   hodisalar,   asosan,
charchash,   hayajonlanish,   asabiylashish   natijasida   uchrab   turadi.   Ular   ko’pincha   o’z
xatolarini   s е zib,   bularni   tuzatishga   harakat   qiladilar.   Goho   esa,   s е zmasliklari   ham
mumkin.   L е kin   vaqti   bilan   bunday   xatolar   ham   to’g’irlanib   k е tadi.   Nutqiy   nuqsonlar
boshqa   millatli   kishilarda   ham   kuzatilishi   mumkin.   Ular   tilni   o’rganib   borganlari   sari,
nutqdagi   kamchiliklar   barham   topib   borav е radi.   Nutq   kamchiliklari   k е lib   chiqish
sabablariga   ko’ra   logop е diya   fanida   orgonik   va   funksional   xillarga   bo’linadi.   Organik
nutq   nuqsonlari   nutqiy   anolizatorning   tuzilishidagi   kamchiliklarga   aloqador   bo’lib,   bu
anolizatorning   qaysi   bo’limi   shikastlanganiga   qarab ,   markaziy   va   p е rif е rik   turlarga
bo’linadi.
Turkiy tillarda nol morfema grammatik shakl sirasida ustuvor mavqega ega ekan, nutqda
voqelangan   aksariyat   mustaqil   leksema   qo’shimchasiz   bo’lishi   mumkin   emas.   Moddiy
qiyofali   morfemasiz   bunday   so’z   nol   qo’shimchalidir.   Masalan,   nutqdagi   Kitobni   o’qi,
Uyga bor, U a lochi gaplaridagi (o’qi), (bor), (a lochi) so’zlari – nol qo’shimchali nutqiyʼ ʼ
Leksema tarixiy taraqqiyot natijasida morfemaga aylanib borishi, morfema esa so’zning
o’zagiga   singib  ketishi   mumkin.  Masalan,   [xona]  leksemasi  taraqqiyot   natijasida   ikkiga
ajralgan.   Bir   ma nosida   «joy»   semali   yasama   so’zni   hosil   qiluvchi   derivatsion   vositaga	
ʼ
aylanib   ketgan,   leksemalikdan   mahrum   bo’lgan.   [Noma],   [goh],   [xo’r]   leksemasi   ham
shunday   tarixiy   siljishni   boshidan   kechirgan.   А lbatta,   tildagi   bunday   hodisalar   ilmiy
muammo bo’lib, maxsus tekshirish natijasida tayinli xulosaga kelish mumkin. Chunki bu
birlikning   turkiy   unsurlar   emasligi   shuni   taqozo   qiladi.
So’zning   morfemik   strukturasidagi   o’zgarish.   А ytilganidek,   til   taraqqiyoti   natijasida
so’zning   semantik,   fonetik   strukturasida   bo’lgani   kabi,   morfemik   tarkibida   ham   jiddiy
o’zgarish yuz   beradi.   Ularning   har   xil   ko’rinishi   bor:
1)   so’z   va   qo’shimcha   birlashib,   so’z   tublashishi   mumkin:   yuksal,   yuksak;
2) so’z va qo’shimcha birlashib, yaxlitlanishi mumkin: biron, biror, bezor; (Qo’shimcha
bunday   zichlashishi   natijasida   o’z   invarianti   –   morfemasidan   uzilishi   mumkin.)
3)   so’z   va   qo’shimcha   orasidagi   aloqa   soddalashishi   mumkin:   yumshoq,   qattiq;
16 4)   so’z   qo’shimcha   holiga   kelishi,   murakkab   qo’shimchalar   bir-biriga   qo’shilib   ketishi,
ya ni   birlashishi   mumkin:   borib   yotibdi   –   borib   yatipti   –   boryapti;   ning   +   i=niki.ʼ
Morfemalarning   funktsional-semantik   tasnifi.   Morfema   funktsional-semantik
xususiyatiga ko’ra 2 guruhga bo’linadi:
1) derivatsion morfema;
2) grammatik morfema.
Derivatsion morfema so’zga qo’shilib, yangi so’z hosil qiladi. Yangi so’z yangi lug’aviy
va   grammatik   ma noga   ega   bo’ladi.   Masalan,   [paxta]   leksemasi   [-chi]   affiksini   olib,	
ʼ
(paxtachi)   so’zi   vujudga   keladi.  Yangi   lug’aviy   ma no   yangi   grammatik   ma noni   ham	
ʼ ʼ
vujudga   keltirdi:   narsa-buyum   oti   shaxs   otiga   aylandi.   Shu   bilan   birgalikda,   yangi
so’zning   valentlik   imkoniyati   ham   asos   so’znikidan   keskin   farqlanadigan   holga   keladi.
Grammatik   morfema   asosiy   xususiyatiga   ko’ra   uchga   ajraladi:
1)lug’aviy shakl hosil qiluvchi morfema;
2)sintaktik shakl hosil qiluvchi morfema;
3)lug’aviy-sintaktik shakl hosil qiluvchi morfema.
Lug’aviy shakl hosil qiluvchi morfema leksema lug’aviy ma nosini nutqqa moslashtirish	
ʼ
vazifasini bajaradi. Masalan, [kitob] leksemasining sememasida birlik va ko’plik ma nosi	
ʼ
noma lum.   Son   lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchisi   bo’lgan   [–lar]   uni   ko’plik   tomon	
ʼ
muayyanlashtiradi. Bu morfemaning ÿziga xos turi lug’aviy-cintaktik shakl hosil qiluvchi
morfema   bÿlib,   lug’aviy   ma noni   muayyanlashtirish,   nutqqa   xoslash   bilan   birga	
ʼ
((kelgan),   (o’qigach)),   so’zni   sintaktik   aloqaga   ham   kiritadi:   o’qigan   bola,   o’qigach
gapirmoq.
Sintaktik shakl hosil qiluvchi morfema so’zning sintaktik qurilmadagi o’rnini belgilaydi.
Masalan, kesimlik kategoriyasi  so’zga kesimlik mavqeini beradi. Kesimning ega va hol
bilan   sintaktik   aloqasini   ta minlaydi.   Kelishik   morfemalari   oldingi   mustaqil   so’zni	
ʼ
keyingi, egalik qo’shimchalari esa keyingi mustaqil so’zni oldingisiga bog’lash vazifasini
bajaradi.   Morfemaning   struktur   tasnifi.   Morfema   tuzilishiga   ko’ra   sodda   va   murakkab
turga   bo’linadi:Sodda   morfema   tarixan   qanday   bo’lganligidan   qat i	
ʼ   nazar   ajralmas ,
yaxlit,   bir   tarkibli   morfemadir:   [-lar],   [-roq],   [-chi],   [-niki],   [-sin],   [-di],   [-gach].
Murakkab   morfemalar   aslida   mustaqil   morfemaning   ma lum   funktsiya   bajarish	
ʼ
17 maqsadida   birlashishi:   (odamgarchilik),   (uygacha),   (xafachilik),   (chorvachilik),
(borganda).   Morfemaning   shakl   va   ma no   munosabatiga   ko’ra   turi.   Morfemada   hamʼ
shakl   va   ma no   munosabati   barqaror.   Morfemaning   miqdoran   cheklanganligi   bu	
ʼ
munosabatning   keng   qamrovliligidan   dalolat   beradi.   Morfemik   polisemiyMorfemik
polisemiya keng tarqalgan. Bu morfemaning polifunktsionalligiga bog’liq. Misol sifatida
[–chilik]   affiksini   olaylik.   Darslik   va   qo’llanmalarda   uning   quyidagi   uch   ma nosi	
ʼ
farqlanadi:
1)   asosdan   anglashilgan   narsa   yetishtiriladigan   sohani   ifodalovchi   ot:   (paxtachilik),
(urug’chilik), (chorvachilik), (uzumchilik);
2)   asosdan   anglashilgan   narsa-hodisaning   borlik   holatini   bildiruvchi   ot:   (pishiqchilik),
(mo’lchilik), (arzonchilik);
3)   asosdan   anglashilgan   tushuncha   bilan   bog’liq   bo’lgan   ishni   bildiruvchi   ot:
(ulfatchilik), (tirikchilik) (dushmanchilik).
А ksariyat morfema – polisemik tabiatli.
Morfemik omonimiyShakldoshlik bir tur morfemalar orasida ham, turli morfema orasida
ham bo’lishi mumkin.
1)  derivatsion omonimiya:  -ki I:  [turtki], [tepki], [ko’chki] (ot  yasovchi); -ki  II:  [ichki],
[kechki], [ustki] (sifat yasovchi).
2) grammatik omonimiya: -(i)sh I: (borish), (kelish), (ketish) (harakat nomi shakli); -(i)sh
II:   (birga)   (yuvish),   (tarash),   (ishlash)   (birgalik   nisbat   shakli);
3)   derivatsion-grammatik   omonimiya:   -(i)m   I:   [yig’im],   [terim],   [sig’im]   (ot   yasovchi
morfema); -(i)m II: uyim, kitobim, soatim (egalik morfemasi).
2.1. O’zak  va o’zakdosh so’z tushunchasi
O’zak,   asos   —   so’zning   asl   ma’nosini   bildirib,   boshqa   ma’noli   qismlarga
bo’linmaydigan,   mustaqil   holda   leksik   ma’no   bildiradigan   eng   kichik   qism.   So’zga
turlicha   affikslar   qo’shilib   kelganda   ham,   O’zakning   ma’nosi   yo’qolmaydi,   undan
yasalgan   so’zlarning   ma’nosi   ana   shu   ma’no   bilan   bog’langan   bo’ladi.   Masalan,
bilimdonlik   so’zi   lik   affiksi   orqali   bilimdon   so’zidan   yasalgan;   bilimdon   so’zi   bilim
so’ziga don affiksini qo’shish bilan yasalgan, bilim so’zi bil so’ziga im affiksini qo’shish
bilan yasalgan. Bil so’zi esa O’zak so’z bo’lib, bilim, bilimdon, bilimdonlik so’zlarining
18 yasalishi  uchun asos bo’lgan. 6
  Turkiy tillar garchi  ustuvor agglyutinatsiyaga ega bo’lsa-
da, baribir ularda ham kombinatsion o’zgarish sodir bo’lib turadi. Morfemaning o’zakka,
o’zakning   o’zakka   qo’shilishi   natijasidagi   o’zgarishlar   turkiy   tillarda   fuziya   unsuri
mavjudligidan dalolat beradi. Bu esa agglyutinativlik, flektivlik yoki amorflik muayyan
tillar   uchun   mutlaq   hodisa   emasligidan   kelib   chiqadi.   O’zbek   tilida   agglyutinatsiya
jarayonidagi quyidagi morfonologik holatlar e tiborli. Yevropa tilshunosligida leksemagaʼ
morfema orqali ta rif berilib, u «kornevaya morfema» (o’zak morfema) sifatida qaraladi.	
ʼ
O’zbek   tilshunosligida   ham   leksema   morfemaning   bir   ko’rinishi   sifatida   e tirof   etiladi.	
ʼ
Biroq   turli   qurilishli   tillarda   leksema   va   morfema   munosabatida   farqli   holatlar   mavjud.
Ma lumki, agglyutinativ va flektiv tillardagi o’zakning keskin farqlanishi  tilshunoslikka	
ʼ
kirish   kursiga   doir   barcha   darslik   va   qo’llanmalarda   mufassal   sharhlangan.   Ularda
ta kidlanishicha,   agglyutinativ   (masalan,   rus,   arab)   tillardagi   o’zak   har   doim   so’z
ʼ
yasovchi   yoki   grammatik   shakldan   xoli   tasavvur   qilinmaydi   va   ma no   anglatmaydi.	
ʼ
Shuning   uchun   mazkur   tillarga   o’zakni   morfemalarning   bir   turi   sifatida   qarash   va   shu
asosda faqat o’zakdan iborat, tarixiy yasamaligini yo’qotgan o’zak leksemalarni mustaqil
qo’llanishga   ega   bo’lmagan   morfemaning   bir   ko’rinishi   sifatida   baholash   xos   va   shu
xususiyat   bilan   flektiv   til   agglyutinativ   tildan   farqlanib   turadi.
O’zak   va  morfema  turkiy  tillar  uchun  bir-birini   qoplovchi,  ma nodosh  tushuncha   emas.	
ʼ
To’g ri,   uning   ikkalasi   ham   tilning   eng   kichik   ma noli   bo’laklari.   Bu   jihatdan   fonema	
ʼ ʼ
bilan   ziddiyatda   turadi.   Shuningdek,   o’zak   ham,   morfema   ham,   yaxlitlik
(tselnooformlennost),   umumiylik,   tayyorlik,   majburiylik   va   takrorlanuvchanlik
xossalariga   ega.   Biroq   ulardan   biri   kishi   ongida   aniq   denotativ   ma noga   ega   bo’lib,	
ʼ
borliqning   biror   bo’lagi   bilan   aloqador   holda   idrok   qilinadi.   Boshqasi   esa   mustaqil
denotativ   emas,   nisbiy   ma noviy   mustaqillikka   ega   bo’lib,   bog lanishlarsiz   aniq   ma no	
ʼ ʼ ʼ
kasb  etmaydi.  Bayon  qilingan  fikrlarni  dalillash  uchun  quyidagi  ruscha  ch,  pis,   arabcha
qr ,   ktb   va   o’zbekcha   o’qi,   yoz   o’zaklarini   qo’llanish   va   ma no   anglatish   xususiyatiga	
ʼ
ko’ra   qiyoslash   yetarli.   Mustaqil   va   alohida   ajratilgan   holatda   ch   ning   o’zak   ekanligini
mutlaqo  anglab   bo’lmaydi   ( читать ,   учить ),   biroq   mulohaza   yuritish   natijasidagina   pis ь
ning pishu, pis ь mo so’zlari bilan aloqadorligi seziladi.   А rabcha ktb, qr o’zaklari haqida
esa bir qarashda ularning o’qish va u bilan aloqador til unsurlari ekanligi, biroq mustaqil
19 qo’llana   olmasligi   xususiyatini   aytish   mumkin.   O’zbekcha   [o’qi]   va   [yoz]   o’zaklarini
sharhlashda   bu   til   egasi   qiyinchilik   sezmaydi.   Bunda   mulohaza   [o’qi]   va   [yoz]
so’zlarining   qanday   ma no   tashiyotganligi   (o’qi   –   read,   o’qi   -   study,   yoz   -   write,   yoz   -ʼ
summer)   doirasida   bo’lib,   omonimik   bog lanishlarni   oydinlashtirish   masalasiga	
ʼ
yo’naltiriladi.   Ko’rinadiki,   o’zbek   tilida   lisoniy   sath   birligi   sifatida   eng   kichik   ma noli	
ʼ
birlikning   ikki   alohida   turi   –   leksema   va   morfemani   qat iy   chegaralash   uchun   yetarli	
ʼ
ilmiy asos mavjud. Demak, turkiy tillarda leksemani morfema orqali emas, balki lisoniy
sathning   morfemadan   yuqoriroqda   turgan   va   til   egasi   ongida   borliqdagi   ma lum   bir	
ʼ
voqelik bilan bevosita aloqada bo’lgan lisoniy birlik sifatida qarash lozim. 7
  So z tartibi,
ʻ
gap bo laklarining tartibi — gap bo laklarining o zaro ma lum grammatik qonunqoidalar	
ʻ ʻ ʻ ʼ
asosida,   ma lum   sintaktik,   mazmuniy,   uslubiy   qiymati   bilan   bog liq   holda   joylashuvi.	
ʼ ʻ
Gap bo laklari tartibining o zaro qaramaqarshi qo yiluvchi bir necha turlari bor. Bulardan	
ʻ ʻ ʻ
eng   asosiysi   to g ri   tartib   va   teskari   tartib   oppozitsiyasidir.   To g ri   tartibda   sintaktik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tuzilma qismlari ma lum qonunqoidalar asosida odatdagicha joylashadi. Masalan, o zbek	
ʼ ʻ
tilida   aniqlovchining   aniqlanishdan,   eganing   kesimdan,   to ldiruvchi   yoki   holning	
ʻ
kesimdan  oldin  joylashuvi   to g ri  tartib  hisoblanadi:  bahavo   yerlar,  Karim  o qib  bo ldi,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
kitobni   o qidi,   to satdan   kelib   qoldi   kabi.   Teskari   tartib   da   ma lum   uslubiy,   semantik	
ʻ ʻ ʼ
maqsad va boshqa sabab bilan sintaktik tuzilmaning (undagi gap bo laklarining, qo shma	
ʻ ʻ
ran   predikativ   qismlarining)   to g ri,   odatdagi   tartibi   o zgaradi,   inversiya   yuz   beradi.	
ʻ ʻ ʻ
Masalan, u keldi (to g ri tartib) — keldi u (teskari tartib), kecha ketdi (to g ri tartib) —	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ketdi kecha (teskari tartib) kabi. To g ri tartib ko pincha darak gaplarga xos bo lib, ilmiy,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rasmiy   uslublar   uchun   harakterlidir.   Teskari   tartib   esa   asosan   so zlashuv,   badiiy   va	
ʻ
qisman   publitsistik   uslublarga   xos   bo lib,   bu   holat   ko pincha   mazmunni   sezilarli	
ʻ ʻ
o zgartirmasada, nutqning ta sirchanligini, emotsionalligini oshiradi. Lekin ba zan teskari	
ʻ ʼ ʼ
tartib   bo laklarning   sintaktik   vazifasini   ham,   gapning   mazmunini   ham   o zgartirib	
ʻ ʻ
yuboradi:   Quvnoq   bolalar   kuyladilar   —   Bolalar   quvnoq   kuyladilar;   charm   mahsi
(charmdan   ishlangan)   —   maxsi   charm   (mahsibop).   Bunday   hollarda   So z   tartibining	
ʻ
erkin   vabog liq   turlari   farqlanadi.   Sifatlovchi   bilan   sifatlanmishning   (quvnoq   bolalar)	
ʻ
gapdagi   o rni   bog liq   tartibni   ko rsatadi.   Erkin   tartibda   gap   bo laklarining   o rnini
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
o zgartirish   mumkin.   Bunda   mazmun   va   sintaktik   holat   emas,   faqat   uslubiy   xususiyat	
ʻ
20 o zgaradi:   Kinoga   kecha   ko plashib   bordik   —   Kecha   ko plashib   kinoga   bordik   —ʻ ʻ ʻ
Ko plashib   kecha   kinoga   bordik   kabi.   1.   Ayni   bir   leksemadan   har   xil   affiks   bilan	
ʻ
yasalishlar ham sinonimik munosabat  hosil etishi mumkin. Bunda asli affikslar sinonim
bo’ladi. Masalan,   ilmoq, ilgak   sinonimlarida asli   -moq, -gak   affikslari o’zaro sinonim. 2.
Ba'zan bir o’zakning har xil ko’rinishlaridan yasalishlar ham sinonimik munosabat hosil
etadi.   Bunday   holat   asosan   arabcha   o’zlashtirmalarda   voqe   bo’ladi.   Masalan,   haqsiz-,
huquqsiz-   leksemalari   asli   arabcha   o’zakning   birlik   (haq-)   va   ko’plik
(huquq-)   shakllaridan   yasalgan ;   taqqosla-,   qiyos   qil-   sinonimlaridagi   qiyos,
taqqos   qismlari asli bir arabcha o’zakdan hosil qilingan.
1. Erkin morfemalar
O’zbek   tilshunosligida   erkin   morfema   tushunchasi   ustuvor   ahamiyatga   ega   (Qodirov,
2016).   Erkin   morfemalar   so'z   sifatida   alohida   tura   oladigan   asosiy   ma'no   birliklaridir.
Ular   qo’shimcha  morfemalarga   ehtiyoj   sezmasdan  ham  o’ziga  xos   leksik  va  grammatik
vazifalarni   bajaradi   (Abdukarimov,   2008).   O’zbek   tilidagi   erkin   morfemalarga   “kitob”
(kitob),   “qalam”   (qalam),   “tosh”   (tosh)   kabi   so’zlar   misol   bo’la   oladi   (Ismoilov,   2019).
Erkin   morfemalarning   tabiati   va   xususiyatlarini   tushunish   o’zbek   tilshunosligida
so’zlarning tuzilishi va shakllanishini tahlil qilishda hal qiluvchi o’rin tutadi (Nurmatov, 
2. Bog’langan morfemalar
Bog’langan   morfemalar   mustaqil   so’z   sifatida   mustaqil   turolmaydigan   va   asosga
bog’lanishi   shart   bo’lgan   affikslardir.   Ular   prefiks   yoki   qo'shimcha   bo'lishi   mumkin.
O’zbek morfologiyasida bog’langan morfemalar so’z yasalishida, grammatik vazifalarni
ifodalashda   hal   qiluvchi   o’rin   tutadi.   Masalan,   “yu”   prefiksi   “yugurmayman”   so’zida
bo’lgani   kabi   inkor   fe’l   shakllarini   yasash   uchun   ishlatiladi.   Bundan   tashqari,   "-l"
qo'shimchasi "bolalar" (bolalar) so'zida ko'rinib turganidek, ko'plikni bildirishi  mumkin.
(muallifning familiyasi, yili)
3. Fleksion morfemalar
Inflek   morfemalar,   O'zbek   tilining   erishgan   so'zlarida   ishlab   chiqarish,   shakllar,   jinslar,
raqamlar  va s  yuk. Morfemalar, so'z shaklidagi  o'zgarishlarni ifodalaydi. Misol  uchun,	
ẖ
"kelaR"   →   "kelinga"   va   "kitob"   →   "kitoblarga"   shaklidagi   o'zgarishlar   infleksional
21 morfemalarga misoldir. Buning bilan birga, infleksional morfemalar ko'p sonli  raqamlar
(qosimcha) bilan birga ham ishlatiluvchi so'zlar bilan ham bog'liq buladi (Sultonova, 
4. Tuzama morfemalar
O’zbek   tilida   yangi   so’zlarning   hosil   bo’lishida,   leksikaning   kengayishida   hosila
morfemalar hal qiluvchi o’rin tutadi. Yo’ldoshova (2015) tomonidan izohlanganidek, bu
morfemalar   o’zak   so’zlarga   affiks   qo’shish   orqali   leksik   hosila   yasash   imkonini   beradi.
Bu   jarayon   ot,   sifat   va   fe’l   yasash   imkonini   beradi,   ma’no   o’zgarishlarini   keltirib
chiqaradi   va   tilni   boyitadi.   Bundan   tashqari,   hosila   morfemalar   yangi   leksik   birliklar
yaratishga xizmat qiladi, muloqot va lingvistik ijodni osonlashtiradi (Yo'ldoshova, 2015).
O'zbek tilda morfema va qo'shimcha munosabati masalasi judashunosligidBuning uchun
asos   yaratish   va   moslashuvchilik   yo'nalishi   bo'yicha   amalgagan   yozma   va   ishlab
chiqarish   darajasi   darajasi   (Qi016).   Morfemalar   va   qo'shimcha   munosabatlarning
tuzilishi,   funksiyasi   va   ma'nolari,   ulardan   yuklanishda   e'tiboringa   mahsulot   davriy   va
tashkilot   faktorlar,   tilshunoslikning   asosiy   muammolaridan   biridir   (Yunusov,   2009).
Bunday   masala   yaratish   dasturlari,   tilshunoslik   texnologiyalari   va   lingvistik   usullarning
mustahkamlanishiga   ega   bo'lishi   kerak   (Tursunov,   2014). Yana   bir   jarayon   bo'yicha,   bu
masala o'zbek tilshunoslik yig'ish ilmiy ishlar va tadqiqot uchun ham keng rag'batlilikka
ega   (Alimdjanov,   2020).   Bular   bilan   birga,   morfema   va   qo'shimcha   munosabatlarning
to'liqroq   tushuntirilishi,   sud   amaliyotga   tatbiq   etish   va   o'zgartirishliklarga   moslashish
tartibi ham yuqori darajada yaxshilash (Ibragimov, 2017).
22 II. BOB. O’ZBEK TILIDA MORFEMA MUNOSABATLARI
O’zbek tili agglyutinativ bo’lib, morfemalar o’zaklarga qo’shilib so’z hosil  qiladi, lekin
morfemalar   o’rtasidagi   munosabatlar   har   doim   ham   bir   tekis   bo’lavermaydi.   O’zbek
tilidagi   morfema   munosabatlarini   birlamchi   va   ikkilamchi   deb   ajratish   mumkin,
birlamchi munosabatlar esa so’zning asosiy ma’nosini bildirish uchun o’zaklarga asosiy
morfemalarning   qo’shilishi   bilan   bog’liq.   Bu   birlamchi   munosabatlarga   prefiks   va
qo'shimchalar   kiradi.   Boshqa   tomondan,   ikkilamchi   munosabatlar   grammatik
maqsadlarda,   masalan,   zamon,   holat   yoki   kayfiyatni   ifodalash   uchun   asos   bo'lmagan
morfemalarning ildizlarga qo'shilishini o'z ichiga oladi.  (muallifning familiyasi, yili)
Morfema birikmasi qoidalari
O’zbek   tili   morfologiyasining   asosiy   jihati   morfemalarning   birikma   qoidalaridir.   Ushbu
qoidalar   morfemalarning   so'zlarni   shakllantirish   uchun   ruxsat   etilgan   usullarini
belgilaydi. 
1. Morfema tartibi
Morfema   tartibi   so’z   ichidagi   morfemalarning   o’ziga   xos   joylashishini   bildiradi   va   u
o’zbek   tilshunosligida   hal   qiluvchi   o’rin   tutadi.   Sultonovaning   (2017)   ta kidlashicha,ʼ
o zbek   tilida   morfema   tartibini   tartibga   soluvchi   bir   qancha   qoidalar   mavjud,   masalan,	
ʻ
old   qo shimchalar   oldiga   qo shimcha   qo shish   tamoyili.   Bundan   tashqari,   Karimov	
ʻ ʻ ʻ
(2014)   qo’shma   so’zlarda   bosh   morfema   odatda   birinchi   o’rinda   turishini   ta’kidlaydi.
O’zbek   tilidagi   so’zlarning   tuzilishi   va   ma’nosini   tahlil   qilishda   morfema   tartibini
tushunish muhim ahamiyatga ega.
23 2. Morfemalarning joylashishi
Morfemalarning   joylashishi   o’zbek   tilshunosligining   hal   qiluvchi   jihati   bo’lib,   u
so’zlarning   grammatik   tuzilishini,   gap   ichidagi   sintaktik   o’rnini   belgilaydi.   Uzunasarov
(2013) fikricha, o zbek tilida umumiy qoida shuki, morfemalar o zak oxiriga bog lanadi,ʻ ʻ ʻ
natijada   aglutinativ   tuzilma   hosil   bo ladi.   Biroq,   Yo’ldoshev   (2008)   ta’kidlaganidek,	
ʻ
morfemalarning o’zakdan oldin ham qo’yilishi mumkin bo’lgan holatlar mavjud.
____________________________
Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: «Sharq» 1998 Karimov I. Mirqosimova M. Adabiy 
ta`lim metodikasi. –T. 1993. 23-34 betlar     
Morfemalarning   joylashuvidagi   bu   xilma-xillik   o’zbek   tilida   so’z   va   gaplarning
shakllanishi va izohlanishida katta rol o’ynaydi.
Morfemalarning birikishi va ajralishi
o’zbek   tilshunosligining   hal   qiluvchi   jihati   hisoblanadi.   Ismoilov   (2015)   fikricha,   bu
hodisa morfemalar qo’shilib yoki bo’linib so’z hosil qilganda sodir bo’ladi. O zbek tilida	
ʻ
affikslarning o zaklarga qo shilib, bir so z hosil bo lishi natijasida sintez keng tarqalgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Boshqa   tomondan,   ayrim   affikslar   o’zakdan   ajralib,  alohida   so’z   hosil   qilganda   ajralish
kuzatilishi mumkin. Ismoilov (2015) ta’kidlaganidek, morfemalarning birikish va ajralish
mexanizmlarini tushunish o’zbekcha so’zlarning tuzilishi  va shakllanishi  haqida bebaho
ma’lumotlar beradi.
1. Morfemalarning birikishi
O’zbek   morfologiyasi   morfemalarning   qo’shilib   ketishi   bilan   ajralib   turadi,   bunda   ikki
yoki   undan   ortiq   morfemalarning   bir   birlikka   qo’shilib   ketishi   kuzatiladi.   Bu   jarayon
o’zbek   tilida   murakkab   so’zlarning   (muallifning   familiyasi,   yili)   shakllanishiga   xizmat
qiladi. Morfemalarning birikishi til resurslaridan unumliroq foydalanish imkonini beradi
va   boy   va   rang-barang   lug’atni   (muallifning   familiyasi,   yili)   yaratishga   yordam   beradi.
Bu   hodisa   turli   affiks   va   o zak   morfemalarni   tizimli   ravishda   birlashtirib   (muallifning	
ʻ
familiyasi, yili) o zbek tilidagi so zlarning grammatik tuzilishini shakllantirishda ham hal	
ʻ ʻ
qiluvchi rol o ynaydi.	
ʻ
2. Morfemalarning ajratilishi
24 Morfemalar   ajralmasi   o zining   kasallik   orqali   bo linishi   tufayli   qandaygi   morfema   vaʻ ʻ
qo shimchalarning   munosabati   bilan   etarlicha   darajada   hannuklik   qilish   ta siri	
ʻ ʼ
(Abdullaev,   2017).   Morfemalar   tarqatish,   qo shish,   qo shimcha   va   boshqalarni   jamlab	
ʻ ʻ
biron-bir-biriga   ulashish   orqali   morfema   ajralmasiga   o zaro   munosabat   biriktirilar   ekan	
ʻ
(Solijonov,   2013).   Morfemalar   ajralmasi   o zida   kommunikativ-funksional   tashabbus,	
ʻ
tavsiflilik va algebra asoslarini jamlab bergan bo lishi lozim (Irgasheva, 2011).	
ʻ
O’zbek   morfologiyasi   murakkab   morfema   va   affiksatsiya   tizimiga   ega   bo’lgani   uchun
tilshunos olimlarda katta qiziqish uyg’otgan. Xolmardonov (2015) fikricha, o’zbek tilida
morfema   va   affikslar   o’rtasidagi   munosabat   chuqur   o’rganishni   talab   qiluvchi   hal
qiluvchi   jihatdir.   Bundan   tashqari,   Yo’ldoshev   (2018)   o’zbek   tilining   morfologik
tuzilishini   to’liq   anglash   uchun   qo’shimcha   morfologik   elementlar   masalasiga   ham
e’tibor  qaratish  lozimligini  ta’kidlaydi. Shuning uchun bu ish o’zbek tilida morfema va
affiks   munosabatlari   hamda   qo’shimcha   morfologik   elementlarning   mavjudligi
masalasini tahlil qilishga qaratilgan.
2.1. O’zbek tilida morfema va qo’shimcha munosabatlarni
o’rganishdagi muammo va masalalar
O’zbek   tilida   morfemalar   bilan   qo’shimcha   elementlar   o’rtasida   turli   munosabatlar
mavjud.   Chunonchi,   “-ga”   qo’shimchasi   ish-harakatni   bajarishda   qo’llaniladigan   vosita
yoki   vositani   bildirish   uchun   vositali   hol   belgisi   vazifasini   bajaradi   (Seyitov,   2017).
Xuddi   shunday   “-da”   qo’shimchasi   o’rin   kelishigini   bildiradi   va   ish-harakat   sodir
bo’ladigan joy yoki joyni ko’rsatish uchun ishlatiladi (Abdullaev, 2015). O’zbek tilidagi
morfema   va   affikslar   orasidagi   ana   shunday   qo’shimcha   munosabatlar   so’zlarning
grammatik vazifasi va ma’nosini belgilashda hal qiluvchi rol o’ynaydi.
So'zlar soni: 82
Affiksatsiya
Affiksatsiya   morfologik   jarayon   bo’lib,   morfemalarning   asosga   qo’shilib,   yangi   so’z
hosil   qilishi.   Karimov   (2012)   xulosalariga   ko’ra,   o’zbek   morfologiyasida   affiksatsiya
so’z   yasalishida   hal   qiluvchi   o’rin   tutadi.   Affikslarni   prefiks   va   qo'shimchalar   deb
tasniflash   mumkin,   ular   so'zning   boshiga   qo'shiladigan   old   qo'shimchalar   va   oxiriga
qo'shiladi.   Masalan,   “o qilik”   (ta lim)   so zidagi   -lik   qo shimchasi   o qimishlilik   sifatini	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
25 yoki   holatini   bildiradi.   Aksincha,   "erkin"   (erkin)   so'zidagi   er-   prefiksi   erkinlik   yoki
mustaqillikni   bildirish   uchun   ma'noni   o'zgartiradi.   Umuman   olganda,   o’zbek
morfologiyasida   affiksatsiya   asos   so’zlarga   affikslarning   qo’shilishi   orqali   keng   leksik
birikmalar yasash imkonini beradi.
1. Prefiksatsiya
Ush   paragrafta   'Morfema   va   qo'shimcha   munosabati   masalasi'   nomli   ese   nidamida
'Qo'shimcha munosabat: Mukammal bo'lmagan kalit so'zlar va morfemalarni tarzimasida
(tarziman   qilish;   tarjima   tarzida)   bir   xil   kishilarni   qo'shimcha   yordamiga   olib   kelish'
(Xolmirzaev)   ,   2005)   mavzui   ustida   ma'lumot   beriladi.   qayerda   tarqatilayotgan
qo'shimcha munosabatda 'qo'sh' (suffix) - 'qo'shtirilgan', 'tark' (prefix) - 'tark edilgan' kabi
yoritilgan.   Morfemalar   va   qo'shimcha   munosabatlarga   asoslangan   uslublar   ishlab
chiqarishlari vaimalar asosida.
Xolmirzayev,   I.   (2005).   O zbek   tilshunosligida   morfema   va   qo shimcha   munosabatiʻ ʻ
masalasi.   M.   Jumayev   (Tahr.),   O zbek   tilshunosligi   fanining   moderne   metodi   va   ta lim	
ʻ ʼ
texnologiyasi (98-104-betlar). To'skent: Buxoro Nashriyoti.
2. Suffiksatsiya
Suffiksatsiya   -   morfologiyadagi   jarayon   bo'lib,   unda   morfema,   odatda,   bog'langan
morfema   so'z   oxiriga   qo'shilib,   yangi   so'z   hosil   qiladi   yoki   so'zning   grammatik
kategoriyasini  o'zgartiradi. Bu jarayon o’zbek tilida ko’pincha  ot, sifat  va fe’l  yasashda
qo’llaniladi. Masalan, “kitob-lik” (kitobiylik) yoki “xitobiy-lik” (baxtiyorlik) kabi otlarga
“-lik”   qo’shimchasi   a’zolik   yoki   egalikni   bildirish   uchun   qo’shiladi.   (muallifning
familiyasi,   yili)   Birlashtirish   Qo shmalashtirish   o zbek   tilshunosligining   muhim	
ʻ ʻ
yo nalishi hisoblanadi, chunki u ikki yoki undan ortiq mavjud so zlarni birlashtirib yangi	
ʻ ʻ
so z yasash imkonini beradi. Qobilov (2015) fikricha, birikma ikki leksemaning birikishi
ʻ
natijasida   yangi   ma’noga   ega   bo’lgan   birlik   hosil   bo’ladi.   Masalan,   “ko’r-yashil”
qo’shma   so’zi   “ko’r”   (ko’r)   va   “yashil”   (yashil)ni   birlashtirib,   “rang   ko’r”   ma’nosini
anglatuvchi   yangi   so’z   hosil   qiladi.   Demak,   qo’shma   gap   o’zbek   lug’atini   boyitishda,
yangi tushuncha va g’oyalarni ifodalashni osonlashtirishda hal qiluvchi rol o’ynaydi.
1. Ot-ot birikmalari
26 Ot-ot   birikmalari  o zbek  tilida  umumiy xususiyat   bo lib,  uning morfologiyasida  muhimʻ ʻ
o rin tutadi. Azizov (2012) fikricha, ot-ot birikmalari ikki otning birikishi natijasida hosil	
ʻ
bo’ladi,   natijada   o’ziga   xos   ma’noli   yangi   so’z   hosil   bo’ladi.   Ushbu   birikmalar   ob'ekt
xususiyatlari   va   ob'ektlar   orasidagi   munosabatlar   kabi   turli   xil   tushuncha   va   g'oyalarni
ifodalash  uchun  ishlatilishi   mumkin.  Masalan,   “o’zbekistonlik”  birikmasi  “o’zbekiston”
(O’zbekiston)   va   “lik”   (mansiyat   yoki   kelib   chiqishini   bildiruvchi   qo’shimcha)   otlarini
birlashtirib,   O’zbekistonga   tegishli   shaxs   yoki   narsani   bildiradi.   Yana   bir   misol
“tovalliqkabi”   birikmasi   bo’lib,   “tovalliq”   (xayol)   va   “kabi”   (kabi)   otlarini   birlashtirib,
illyuziyaga   o’xshash   narsani   tasvirlaydi.   Umuman   olganda,   ot-ot   birikmalari   o’zbek
tilining boyligi va moslashuvchanligiga katta hissa qo’shadi.
2. Fe’l-ot birikmalari
Ada   nafsiy   hissiyotlarimiz   hamda   ma'rifiy   tushumlarimiz   fe'l-noun   birikmalariga   yo'l
qo'chadi   va   bu   jarayonda   O'zbek   tilida   morfema   va   qo'shimcha   ma'lon   munosabatini
o'rganib   borishimiz   kerak.   Uch   munosabatlarni   aniqlik   bilan   yordam   uchun,   tashkilot
meninglar   va   shartlar   kerak   bo'ladi   (Nurmatov,   2018).   Fe'l-no   birikmalar   kelib   chiqishi
o'zgarishi va eng qisqa shakli bilan, fayl o'zaro munosabatida kelgan bo'lishi zarur 
Reduplikatsiya so’zning bir qismi yoki butun negizi takrorlanib, yangi so’z hosil qiluvchi
morfologik jarayondir. (Mirzaxmedov, 2012) O’zbek tilida takrorlash ko’plik, intensivlik,
takrorlanish,   takrorlanuvchi   harakat   kabi   turli   ma’nolarni   bildirish   uchun   ishlatiladi.
(Mirzaxmedov,   2012)   Masalan,   “yeng”   (“yutmoq”)   fe’lining   takrorlanishi   natijasida
“davom   etish”   yoki   “doimiy   ravishda   g’alaba   qozonish”   ma’nolari   paydo   bo’ladi.
(Mirzaxmedov,   2012)   Demak,   o’zbek   tilida   turli   tovlanishlar   hosil   qilishda,   aniqroq
ma’nolarni yetkazishda ikkilanishning ahamiyati katta.
1. To'liq takrorlash
To liq takrorlanish o zbek tilida so zning butun negizi takrorlanib, yangi so z shakli hosil
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladigan morfologik jarayondir. Bu jarayon kuchayish, ko'plik yoki chastota kabi turli
ʻ
xil   ma'no   nuanslarini   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Imomov   (2012)   fikricha,   to’liq
takrorlanish   o’zbek   tilining   lug’aviy   tizimida   unumli   va   keng   qo’llaniladigan   hodisa
bo’lib,   otda   ham,   fe’lda   ham   kuzatilishi   mumkin.   Masalan,   “yayli-yayli”   takrorlangan
27 shakli   “juda   baland”,   “keldi-keldi”   takrorlangan   shakli   “bir   necha   marta   kelgan”
ma’nosini bildiradi.
2. Qisman takrorlash
O’zbek   morfologiyasida   qisman   takrorlanish   leksemashaklning   bir   qismini   takrorlash,
ma’nosi o’zgargan yangi so’z yasash bilan bog’liq muhim hodisadir. Sotvos va Alisherov
(2018) fikricha, qisman takrorlanish jarayoni o’zak yoki hosila so’zlarga ta’sir qilib, turli
morfologik va semantik o’zgarishlarga olib kelishi mumkin. Chunonchi, “ish-ishlamoq”
so’zidagi   “ish”   o’zagining   takrorlanishi   ish-harakatning   davomiy   va   takroriyligini
ta’kidlaydi   (Sotvos   &   Alisherov,   2018).   Qolaversa,   qisman   takrorlanish   qo’shma
so’zlarda   ham   sodir   bo’lishi   mumkin,   buni   “birma-bir”   ma’nosini   bildiruvchi   “sudra-
sudra” misolida ko’rish mumkin (Sotvos & Alisherov, 2018). Bu lingvistik hodisa o zbekʻ
tiliga   boylik  va   murakkablik  qo shib,  turli   ma no  tuslarini  yetkazishning  turli  usullarini	
ʻ ʼ
taklif etadi.
Tilshunoslikda,   morfema   va   qo shimcha   munosabatlar   masalasi   bo yicha   muhokama
ʻ ʻ
qilingan va bu, boshqa bosqichlar bilan ham aniq fosillangan. Bu haqida Zakiyev (2020)
"O zbek   tilshunosligida   morfema   va   qo shimcha   munosabatlar"   nomli   tadqiqotida	
ʻ ʻ
ma lumotlar  berilgan.  Ush tadqiqotda, O zbek tilida morfema va  qo shimcha  aloqalarni
ʼ ʻ ʻ
tahlil   qilish   va   ta lim   jarayonida   ularning   o rganish   muammolarini   ko rsatish,   hujjat	
ʼ ʻ ʻ
manoylarini olib borish va doir masalalar ko rish.	
ʻ
O’zbek tilidagi morfema va qo’shimcha munosabatlarni o’rganishda muammolardan biri
bu   munosabatlarning   murakkabligidir.   Abdurashidov   (2014)   ta kidlashicha,   o zbek	
ʼ ʻ
tilining morfologik tuzilishi o ta murakkab bo lib, turli morfemalarni va ularning o zaro	
ʻ ʻ ʻ
ta sirini to g ri aniqlash va tahlil qilishni qiyinlashtiradi. Bundan tashqari, ushbu mavzu	
ʼ ʻ ʻ
bo'yicha keng qamrovli lingvistik tadqiqotlarning yo'qligi ushbu sohadagi tadqiqotchilar
oldida   turgan   muammolarni   oshiradi.   Shunday   ekan,   o’zbek   tilidagi   morfema   va
qo’shimcha   munosabatlarni   chuqur   o’rganish   va   tahlil   qilish   bu   qiyinchiliklarni   yengib
o’tish va tilni chuqurroq anglash uchun zarur (Abdurashidov, 2014).
Keng qamrovli resurslarning etishmasligi
O’zbek   tilshunosligi   sohasida   duch   kelayotgan   asosiy   muammolardan   biri   bu   keng
qamrovli manbalarning yetishmasligidir. Mirzajonov (2019) fikricha, batafsil grammatik
28 tavsif   va   til   korpusining   kamligi   tadqiqotchilarning   o’zbek   tilidagi   morfologik   va
qo’shimcha   munosabatlarni   chuqur   tahlil   qilish   imkoniyatini   cheklaydi.   Resurslarning
bunday   tanqisligi   tilning   murakkab   morfemik   va   qo’shimcha   xususiyatlarini
tushunishdagi   taraqqiyotga   to’sqinlik   qiladi   va   shu   bilan   o’zbek   tili   fanining
rivojlanishini cheklaydi.
Morfemalar   tilning   eng   kichik   ma noli   birliklari   bo lib,   ularning   birikmalaridanʼ ʻ
murakkab   so zlar   hosil   bo ladi.   O’zbek   tilshunosligida   morfema   birikmalarining	
ʻ ʻ
murakkabligi   azaldan   tadqiqot   sohasi   bo’lib   kelgan   (Ziyodov,   2015).   Olimlar
morfemalarning   birikma,   hosila   va   fleksiya   kabi   birikish   usullarini   tadqiq   qildilar
(Hamidov,   2012).   Bu   birikmalar   o zbek   tilining   yangi   so zlarning   shakllanishi   va	
ʻ ʻ
leksikasini   kengaytirishda,   boy   va   rang-barang   til   tizimini   yaratishda   hal   qiluvchi   rol
o ynaydi  (Ismoilov, 2018). morfema birikmalarining murakkabligini tahlil  qilish o’zbek	
ʻ
tilining strukturaviy xususiyatlari va evolyutsiyasini chuqurroq tushunishga xizmat qiladi
O’zbek   tilidagi   morfema   munosabatlarini   shakllantirishda   qo’shma   so’zlar   hal   qiluvchi
rol   o’ynaydi.   Bu   o’zlashma   so’zlar,   avvalambor,   arab,   fors,   rus,   ingliz   tillaridan   o’zbek
leksikasining   ajralmas   qismiga   aylanib,   yangi   morfemalarning   shakllanishiga,
mavjudlarining   o’zgarishiga   ta’sir   ko’rsatgan.   Abdullaev   (2015)   ta kidlaganidek,	
ʼ
o rindosh   so zlar   yangi   affiks   va   affiksatsion   qoliplarni   keltirib,   morfologik	
ʻ ʻ
jarayonlarning   o zgarishiga   olib   kelgan.   Bundan   tashqari,   chet   tilidagi   so’zlarning	
ʻ
o’zlashtirilishi yangi grammatik kategoriyalarning qabul qilinishiga olib keldi, bu haqda
Karimov   izohlagan   (2019).   O’zbek   tilidagi   morfema   munosabatlariga   o’rindosh
so’zlarning bunday ta’siri tilning dinamik xususiyatini va uning tuzilishiga yot unsurlarni
moslashtirib, singdira olish qobiliyatini namoyon etadi.
Ba'zi   o'zbek   filologlar   morfema   va   qo'shimcha   munosabat   masalasiga   alohida   e'tibor
qaratadilar   (Saidov,   2010).   Ushbu   masala   matning   tarjimasi   va   muqobil   qilingan
morfemalar munosabatning nazariy asosiga ega (Alimov, 2003). Bu tashkilotlar o'rtasida
munosabat   zarur   qilgan   "birinchi   -"   va   "asosiy   -   qo'shimcha"   mo'jiza   tahliliga
yondashilgan (Sultonov, 2016). Ammo, bu korxonalarni amaliyata o'tkazishda muammo
va barcha  tilshunoslar   bir   nechta  standart   mavzudan  voqelik qilsalar   ham, bunda  o'zaro
29 farq   mavjud  (Aliyev,   2008).  morfem   va   qo'shimcha   munosabatlarni   sinflandirish,   qilish
va nazariy asoslashtirish muammolari ham mavjud (Kosimova, 2012).
XULOSA
Bundan tashqari, morfema va qo'shimcha munosabatlarni o'rganish tashkilotlarning oz-oz
turkumida   tahlil   qilish   imkonini   beradigan   ta'lim   usullariga   biriktirilishi   kerak.  Adabiy-
madaniyatlarning qurishgan va amalga oshirilgan ishlariga ham mos keluvchi talabalarni
o'rganish   jarayonida   morfema   va   qo'shimcha   aloqani   tahlil   qilishdan   keyin   panel   til
o'rganishga, mualliflikka, darslovchilikka erishishga yo'qotishilishi kerak.
O’zbek   tilida   morfema   va   qo’shimcha   munosabatlarni   o’rganishning   ahamiyati   haqida
takrorlash   O’zbek   tilida   morfema   va   qo’shimcha   munosabatlarni   o’rganish   muhim
ahamiyat kasb etadi, chunki bu so’z yasalishi va ma’nosini chuqurroq anglash imkonini
beradi.   Morfemalar   tildagi   eng   kichik   ma'noli   birliklar   bo'lib,   ularni   o'rganish   orqali
tilshunoslar   va   til   o'rganuvchilar   so'z   yasalishining   asosiy   tuzilishi   va   tamoyillarini
ochishlari   mumkin.   Bundan   tashqari,   morfemalar   orasidagi   qo’shimcha   munosabatlarni
o’rganish   o’zbek   tilidagi   murakkab   leksik   va   grammatik   qoliplarni   tushunishni
kuchaytiradi.   Ushbu   bilim   tilni   tahlil   qilish   va   o'zlashtirish   uchun   juda   muhimdir
(muallifning   familiyasi,   yili).   O’zbek   tilshunosligi   bo’yicha   keyingi   tadqiqot   va
30 o’rganishning   salohiyatli   yo’nalishlari   O’zbek   tilshunosligida   keyingi   izlanish   va
o’rganish   uchun   salohiyatli   yo’nalishlar   qatoriga   morfema   va   affiks   munosabatlarini
tekshirish kiradi. Bu masala Olimov (2018) va Inoyatov (2020) kabi olimlar tomonidan
qisqacha   muhokama   qilingan.   Biroq   o’zbek   tilidagi   morfema   va   affiks   qo’llanishining
murakkab   qoliplari   va   qoidalarini,   xususan,   so’z   yasalishi   va   grammatik   farqlar   bilan
bog’liqligini tushunish uchun chuqurroq tadqiqotlar talab etiladi. Qolaversa, boshqa tillar
bilan   aloqaning   o zbek   morfologiyasiga   ta sirini   o rganish   tilning   evolyutsiyasi   vaʻ ʼ ʻ
moslashuvini to liq anglash uchun tadqiqot uchun qimmatli yo l bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ne’matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi. -T.: Universitet, 2000.
2. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi –Qarshi., 2003.
3. G’ulomov A., Asqarova M. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Sintaksis. -T.: 1989.
4. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis. - T.: Fan, 1975. - 548 b.
5.  Adabiyot o`qitish metodikasi (tuzuvchilar. Q.Yo`ldoshev, O.Madayev, 
A.Abdurazzoqov). Toshkent. 1994 yil.
6. Yu.K.Babanskiy. Hozirgi zamon umumiy ta`lim maktabida o`qitish metodlari. 
Toshkent. «O`qituvchi» 1990 yil. 
7. To`xliyev B. Adabiyot o`qitish metodikasi. Toshkent «Yangi asr avlodi», - 2006
31 32

Nutqda morfema umumiy ma’nosining nutqiy xoslanishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский