Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 46.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 28 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Sotib olish
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
ORIENTAL UNIVERSITETI
PEDAGOGIKA FAKULTETI
“Himoyaga tavsiya etilsin”
Pedagogika fakulteti menejeri
                                 ______________M. Meliboyev
2025 y “___” ______________
60110500 - Boshlang’ich ta’lim yo’nalishi
BTS - 121 guruh talabasi
Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari
Kurs ishi 2MUNDARIJA
KIRISH ........................................................................................................................................................................... 5
I   BOB.BOSHLANG’ICH   SINFLARDA   MURAKKAB   MASALALARNI   BO’LIB   YECHISH   METODIKASINING   NAZARIY   VA
AMALIY ASOSLARI .................................................................................................................................................................... 7
1.1 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasining nazariy asoslari ............................. 7
1.2 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasining ahamiyati va o’quvchilarga ta’siri . 9
1.3 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish usullarining turlari va ularning samaradorligi ...... 12
II BOB.BOSHLANG’ICH  SINFLARDA MURAKKAB  MASALALARNI BO’LIB  YECHISH JARAYONINI TAKOMILLASHTIRISH
USULLARI ............................................................................................................................................................................... 15
2.1 Murakkab masalalarni bo’lib yechish jarayonida o’quvchilarni faollashtirish usullari ........................................ 15
2.2 Murakkab masalalarni bo’lib yechishda zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish 18
2.3 Murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasining samaradorligini oshirishda o’qituvchining roli ............... 20
XULOSA ....................................................................................................................................................................... 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI: ............................................................................................................... 26 3Annotatsiya
Ushbu   kurs   ishi   boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish
metodikasini   o’rganishga   qaratilgan   bo’lib,   o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlash
ko’nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Murakkab   masalalar
o’quvchilarga faqat matematik ko’nikmalarni emas, balki umumiy tafakkur, kreativlik
va   mantiqiy   tahlil   qilish   qobiliyatlarini   ham   shakllantiradi.   Mavzu,   ayniqsa,   ta’lim
jarayonida   masalalarni   yechishda   o’quvchilarni   nafaqat   yechimga   olib   keladigan
to’g’ri   yondashuvni   topishga,   balki   masalani   turli   jihatlardan   tahlil   qilishga   ham
o’rgatishga   qaratilgan.   Kurs   ishi   o’zida   metodik   yondashuvlar,   o’qituvchining   roli,
o’quvchilarga   to’g’ri   ko’rsatmalar   berish   va   masalalarni   yechish   jarayonidagi   amaliy
usullarni batafsil tahlil qiladi.
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasi   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
uchun   nafaqat   matematik   bilimlarni   mustahkamlash,   balki   ularning   umumiy   fikrlash
va   mantiqiy   tahlil   qilish   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   metodika
o’quvchilarning   masalalarni   oddiy   va   murakkab   qismlarga   ajratish   orqali   yechimga
erishish qobiliyatini oshiradi va ularni mustaqil ishlashga rag’batlantiradi. Shuningdek,
masalalarni bo’lib yechish metodikasi o’quvchilarning savodxonlik, izlanish, erkin fikr
bildirish va kommunikativ ko’nikmalarini ham rivojlantiradi.
Kurs   ishida   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechishning   nazariy   asoslari,   uning
pedagogik   va   psixologik   aspektlari,   shuningdek,   o’quvchilarning   tafakkurini
rivojlantirishga   bo’lgan   ta’siri   tahlil   qilinadi.   Ta’lim   jarayonida   masalalarni   bo’lib
yechishning samarali usullarini o’rganish va amaliyotga joriy etish orqali boshlang’ich
sinf   o’quvchilarining   muammoni   hal   qilish   qobiliyatlari   oshiriladi.   Murakkab
masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining   samarali   qo’llanishi,   shuningdek,
o’qituvchining   professional   yondashuvi,   metodikani   to’g’ri   tanlash   va   o’quvchilarga
aniq ko’rsatmalar berish orqali amalga oshiriladi.
Shu   bilan   birga,   ishda   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining   qiyinchiliklari
va imkoniyatlari, o’quvchilarda sinov va xatolarni tahlil qilish, fikrni izchil va to’g’ri
ifodalash   kabi   ko’nikmalarni   shakllantirishda   qanday   rol   o’ynashi   yoritilgan.   Bu 4metodika   orqali   o’quvchilarni   nafaqat   mustaqil   fikr   yuritishga,   balki   jamoada
ishlashga,   fikr   almashish   va   o’z   qarorlarini   izohli   ravishda   taqdim   etishga   o’rgatish
mumkin. Kurs ishining asosiy maqsadi boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun murakkab
masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasini   o’rganish   va   uni   amaliyotga   tadbiq   etishda
samarali yondashuvlarni ishlab chiqishdan iborat.
Shuningdek,   ushbu   ishda   boshlang’ich   ta’lim   tizimida   masalalarni   bo’lib
yechishning   muhimligini,   uning   o’quvchilarda   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirishga
bo’lgan   salohiyatini   ham   ta’kidlash   zarur.   Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish
metodikasi   nafaqat   o’quvchilarning   intellektual   salohiyatini   oshiradi,   balki   ularning
o’rganish   jarayoniga   bo’lgan   qiziqishini,   amaliy   va   nazariy   bilimlarini
mustahkamlaydi.   Kurs   ishi   nafaqat   boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilarning   mantiqiy
fikrlashini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi,   balki   bu   usulni   kengroq   ta’lim   tizimiga
qo’llash imkoniyatlarini ham o’rganishga imkon yaratadi. 5KIRISH
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimining   asosiy   vazifalaridan   biri   o’quvchilarda
masalalarni yechishda mantiqiy fikrlash va tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantirishdir.
O’quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   shakllantirish,   muammolarni   aniqlash   va   ularga
to’g’ri   yondashish   ularning   bilim   olish   jarayonida   muvaffaqiyatli   bo’lishini
ta’minlaydi. Boshlang’ich sinflarda bu ko’nikmalarni rivojlantirish uchun eng samarali
usul,   albatta,   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasidir.   Murakkab
masalalarni  bo’lib yechish, o’quvchilarga muammoni to’g’ri  va samarali  tahlil qilish,
shuningdek,   masalani   qismlarga   ajratib,   o’qituvchining   yordami   bilan   uni   yechish
qobiliyatini rivojlantiradi.
Boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining
qo’llanilishi,   o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini   oshirishga,   masalalarni
yechishda   tizimli   yondashuvni   o’rgatishga   xizmat   qiladi.   Bu   metodika   nafaqat
matematik   bilimlarni,   balki   umuman   tafakkur   va   izlanish   ko’nikmalarini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Masalalarni   bo’lib   yechish   jarayoni   o’quvchilarga
murakkab   muammolarni   qismlarga   ajratib,   har   bir   bo’lakni   alohida   tahlil   qilishga
imkon beradi. Bu usul, o’quvchilarda masalani  to’liq va chuqur tushunish hamda uni
yechish uchun zarur bo’lgan har bir bosqichni mustahkamlashga yordam beradi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   shundan   iboratki,   bugungi   kunda   boshlang’ich
sinflarda   o’quvchilarda   masalalarni   yechishda   samarali   yondashuvni   shakllantirish,
ularning tafakkurini rivojlantirishga katta e’tibor qaratilmoqda. Murakkab masalalarni
bo’lib   yechish   metodikasining   to’g’ri   qo’llanilishi   o’quvchilarga   nafaqat
matematikani,   balki   umumiy   ta’lim   va   o’rganish   jarayonini   ham   samarali
o’zlashtirishda   yordam   beradi.   Shuningdek,   o’quvchilarni   yanada   tizimli   o’rganishga
va o’z bilimlarini mustahkamlashga undaydi.
Kurs   ishining   maqsadi :   boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib
yechish   metodikasini   o’rganish   va   bu   metodikaning   o’quvchilarga   qanday   yordam
berishini   aniqlashdan   iboratdir.   Bunda,   masalalarni   bo’lib   yechishning   nazariy   va
amaliy   jihatlari,   uning   metodik   yondashuvlari,   o’quvchilarning   fikrlashini 6rivojlantirishda   uning   o’rni   tahlil   qilinadi.   Ishda   o’quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va
muammoni hal qilish ko’nikmalarini rivojlantirishning samarali usullari taklif etiladi.
Kurs ishining vazifalari  quyidagicha belgilangan:
1.   Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining   nazariy   asoslarini
o’rganish.
2. Boshlang’ich sinflarda masalalarni bo’lib yechishning metodik yondashuvlarini
tahlil qilish.
3.   Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   jarayonida   o’quvchilarning   mantiqiy
fikrlashini rivojlantirish uchun samarali metodlarni aniqlash.
4. Ta’lim  jarayonida murakkab masalalarni bo’lib yechishning  amaliy jihatlarini
o’rganish va ularga doir tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   o’quvchilarning   mustaqil   ishlash,   masalalarni   yechishda   tizimli
yondashuvni   o’rganish   va   mantiqiy   fikrlash   ko’nikmalarini   rivojlantirishni   o’zida
mujassam   etadi.   Shu   bilan   birga,   o’qituvchining   metodik   yondashuvi,   masalalarni
bo’lib   yechish   jarayonida   qanday   samarali   usullarni   qo’llashi   hamda   o’quvchilarning
o’z-o’zini   rivojlantirishga   qanday   yondashishi   ko’rsatiladi.   Kurs   ishi,   boshlang’ich
sinflarda   masalalarni   yechish   metodikasini   takomillashtirishga   xizmat   qilishi,
o’quvchilarning   bilim   olishda   mustaqillik   va   izlanish   ko’nikmalarini   rivojlantirishga
ko’maklashishi kutilmoqda. 7I BOB.BOSHLANG’ICH SINFLARDA MURAKKAB MASALALARNI
BO’LIB YECHISH METODIKASINING NAZARIY VA AMALIY ASOSLARI
1.1 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish
metodikasining nazariy asoslari
Boshlang’ich   ta’lim   –   bolaning   kelajakdagi   bilim   va   tafakkur   asoslarini
shakllantiradigan   muhim   bosqichlardan   biridir.   Ayniqsa,   matematika   fanini
o’rganishda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirish katta ahamiyatga ega. Bu jarayonda murakkab masalalarni bo’lib yechish
metodikasi muhim rol o’ynaydi. Ushbu metodika o’quvchilarga murakkab masalalarni
bosqichma-bosqich   tahlil   qilish,   ularni   oddiy   tarkibiy   qismlarga   ajratish   va   har   bir
qadamni   izchil   bajarish   orqali   yechimga   erishish   ko’nikmalarini   rivojlantirishga
yordam beradi.
Murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasining mohiyati
Murakkab   masalalar   odatda   bir   nechta   arifmetik   amalni   talab   qiladigan
masalalardir.   Bu   kabi   masalalarni   birdaniga   tushunish   va   yechish   boshlang’ich   sinf
o’quvchilari  uchun qiyin bo’lishi  mumkin. Shu sababli,  ularga masalani  bosqichlarga
bo’lish orqali yechim topish metodikasi qo’llaniladi. Ushbu metodika quyidagi asosiy
tamoyillarga asoslanadi:
Analitik   yondashuv:   O’quvchilar   masalani   to’liq   tushunishdan   oldin,   uni   kichik
qismlarga ajratib o’rganishadi. Masalan,  murakkab masalaning har  bir qismi alohida-
alohida tahlil qilinadi va oddiy amallar yordamida hal qilinadi.
Ketma-ketlik   tamoyili:   Masalalarni   yechishda   bosqichma-bosqich   harakat   qilish
muhimdir.   Masalaning   har   bir   qismini   alohida   o’rganib,   oxirgi   natijaga   erishish
mumkin.
Tushunarli   va   mantiqiy   izchillik:   Murakkab   masalalar   o’quvchilarga   tushunarli
bo’lishi uchun ularni sodda holatga keltirish va mantiqiy bog’liqlikni ta’minlash kerak.
Bu   metodikaning   asosiy   maqsadi   o’quvchilarga   murakkab   masalalarni   mustaqil
ravishda tahlil qilish va bosqichma-bosqich yechishga o’rgatishdan iborat. 8Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   murakkab   masalalarni   yechishdagi
qiyinchiliklar
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   murakkab   masalalarni   yechishda   turli
qiyinchiliklarga duch kelishadi. Bular quyidagilardan iborat:
1.   Masala   matnini   tushunishdagi   qiyinchiliklar:   O’quvchilarning   aksariyati
matematik masalalar  matnidagi   asosiy  ma’lumotlarni   ajratishda  qiyinchiliklarga  duch
keladi.
2.   Masalaning   murakkabligi:   Ba’zan   masalada   berilgan   ma’lumotlar   juda   ko’p
bo’lishi   yoki   mantiqiy   bog’liqlikni   tushunish   uchun   yetarlicha   bilim   va   tajriba   talab
qilishi mumkin.
3.   Amallarni   noto’g’ri   bajarish:   O’quvchilar   amallar   ketma-ketligini   noto’g’ri
tanlashlari yoki noto’g’ri hisoblash natijasida xato natijalarga erishishlari mumkin.
4.   Matematika   faniga   nisbatan   ishonchsizlik:   O’quvchilar   murakkab   masalalarni
yechishda   o’zlariga  bo’lgan  ishonchni   yo’qotishlari   yoki   qiyin  masalalarni   yechishga
urinishdan voz kechishlari mumkin.
Shu sababli, murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasini samarali qo’llash
orqali o’quvchilarning qiyinchiliklarini bartaraf etish mumkin.
Murakkab masalalarni bo’lib yechish bosqichlari
Murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasida quyidagi asosiy bosqichlarga
e’tibor berish kerak:
1.   Masalaning   mazmunini   tushunish:   O’quvchilar   masala   matnini   diqqat   bilan
o’qib   chiqib,   undagi   asosiy   ma’lumotlarni   ajratib   olishlari   kerak.   Masalaning
shartlarini to’g’ri tushunish yechim topish uchun asosiy qadamdir.
2. Masalani qismlarga ajratish: Masala murakkab bo’lsa, uni oddiyroq qismlarga
bo’lish kerak. Har bir qism alohida yechilib, keyin umumiy natija chiqariladi.
3.   Amallarni   bajarish:   Masalaning   har   bir   qismini   yechishda   mos   keluvchi
arifmetik amallar qo’llaniladi. Bu bosqichda ketma-ketlikni to’g’ri tanlash muhimdir. 94. Natijani tekshirish: Masalaning oxirgi natijasi tekshiriladi va agar xato bo’lsa,
uni qayta ko’rib chiqish orqali tuzatish mumkin.
Pedagogik va psixologik jihatlar
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining   pedagogik   asoslari
quyidagilarga asoslanadi:
O’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olish:   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilari   mantiqiy   tafakkur   jihatidan   hali   to’liq   shakllanmagan   bo’lishi   mumkin.
Shuning uchun murakkab masalalarni asta-sekin o’rgatish muhimdir.
Faollik   va   mustaqillikni   oshirish:   O’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   undash   va
o’zlari yechim topishiga imkon berish ularda ishonchni oshiradi.
Ko’rgazmalilik   tamoyili:   Masalalarni   chizma,   diagramma   yoki   grafik   shaklida
tasvirlash orqali o’quvchilarga tushunarli qilish mumkin.
Psixologik   jihatdan   esa,   o’quvchilarning   aqliy   rivojlanishi,   xotira   va   tafakkur
darajasi  hisobga   olinishi   kerak.  Masalalarni   bosqichma-bosqich   yechish  orqali  ularga
fikrlash   jarayonini   shakllantirish   va   mustaqil   qaror   qabul   qilish   ko’nikmasini
rivojlantirish mumkin.
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasi   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
uchun   eng   samarali   yondashuvlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   metodika   orqali
o’quvchilar murakkab masalalarni tushunish, ularni bosqichma-bosqich tahlil qilish va
mustaqil   yechim   topish   ko’nikmalarini   rivojlantiradilar.   Metodikaning   pedagogik   va
psixologik   asoslari   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   mos   keladi   va   ularning
matematik   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   boshlang’ich
sinflarda   murakkab  masalalarni   yechish   jarayonida   ushbu   metodikani   to’g’ri   qo’llash
muhim ahamiyat kasb etadi.
1.2 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish
metodikasining ahamiyati va o’quvchilarga ta’siri
Boshlang’ich   sinflarda   matematikani   o’rgatish   jarayonida   murakkab   masalalarni
bo’lib   yechish   metodikasi   muhim   o’rin   tutadi.   Ushbu   metodika   nafaqat 1
0o’quvchilarning   matematik   bilimlarini   mustahkamlash,   balki   ularning   mantiqiy
fikrlash, tahlil qilish va mustaqil qaror qabul qilish ko’nikmalarini rivojlantirishga ham
xizmat   qiladi.   Bolalar   boshlang’ich   sinf   davrida   o’zlashtirgan   asosiy   matematik
tushunchalar   kelajakda   murakkabroq   masalalarni   hal   qilish   uchun   asos   bo’lib   xizmat
qiladi.   Shuning   uchun   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining
samaradorligini oshirish muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
Murakkab masalalarni bo’lib yechishning ta’lim jarayonidagi o’rni
Murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasi boshlang’ich sinf o’quvchilariga
matematika  fanini   chuqurroq  o’rganishga   yordam   beradi.  Bu   metodika  o’quvchilarga
masalalarni   asta-sekin,   tartibli   va   izchil   yechish   ko’nikmalarini   shakllantiradi.
Shuningdek, murakkab masalalar ustida ishlash:
O’quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantiradi,   ularga   masalalarni   tahlil
qilish va ularning yechimlarini izlashni o’rgatadi.
Xotira va diqqatni mustahkamlaydi, chunki bolalar masalalarning shartlarini eslab
qolishi va ularni tahlil qilishi kerak bo’ladi.
Ijodiy   yondashuvni   shakllantiradi,   chunki   masalalarning   turli   xil   yechim
usullarini topish o’quvchilarni ijodiy fikrlashga o’rgatadi.
O’quvchilarning   matematik   savodxonligini   oshiradi,   chunki   ular   murakkab
masalalarni mustaqil yechishga o’rganadilar va o’z bilimlarini chuqurlashtiradilar.
Murakkab masalalarni bo’lib yechish boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun oddiy
matematik   amallardan   murakkab   hisob-kitoblarga   o’tish   jarayonida   eng   samarali
yondashuvlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   metodika   o’quvchilarga   masalalarni
soddalashtirish, ularni qismlarga ajratish va har bir qadamni ketma-ket bajarish orqali
yechimga erishish imkonini beradi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechishning
psixologik ta’siri
Psixologlar   fikriga   ko’ra,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   murakkab   masalalarni
birdaniga   qabul   qilish   va   yechish   qobiliyatiga   ega   emaslar.   Ularning   tafakkuri   hali
rivojlanish   bosqichida   bo’lgani   uchun   murakkab   masalalarni   tushunish   va   hal   qilish 1
1qiyinchilik   tug’dirishi   mumkin.   Shu   sababli,   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish
usuli o’quvchilar psixologiyasiga mos keladi.
Bolalar   masalalarni   bosqichma-bosqich   yechish   orqali   ulardagi   qo’rquv   hissi
kamayadi, chunki ular masalani to’liq tushunmasdan ham, kichik qismlarini yechishga
qodir bo’ladilar.
Ushbu   metodika   bolalarda   ishonch   hissini   shakllantiradi,   chunki   ular   kichik
qadamlarni bajarib, oxir-oqibat to’g’ri yechimga erishganlarini ko’radilar.
Analitik   fikrlash   ko’nikmalarini   rivojlantiradi,   chunki   bolalar   masalani   qanday
qismlarga bo’lishni va ularni qanday hal qilishni o’rganadilar.
O’quvchilarda   sabr-toqat   va   izchillikni   oshiradi,   chunki   har   bir   bosqich   o’z
navbatida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ladi   va   ularga   mukammal   natijaga   erishishga
yordam beradi.
Murakkab masalalarni  bo’lib yechish metodikasi  bolaning matematik bilimlarini
mustahkamlash bilan birga uning tafakkurini rivojlantirishga ham xizmat qiladi.
Ushbu metodikaning amaliy ahamiyati
Boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasini
qo’llash ta’lim jarayonida bir nechta muhim natijalarga olib keladi:
1.   Matematika   faniga   bo’lgan   qiziqish   oshadi   –   bolalar   masalalarni   osonroq
tushunishgani sari, ushbu fan bilan shug’ullanishga ishtiyoqi ortadi.
2.   Mustaqil   fikrlash   rivojlanadi   –   o’quvchilar   murakkab   masalalarni   mustaqil
yechishga o’rganadi va o’z bilimlariga ishonchi ortadi.
3.   Matematik   savodxonlik   oshadi   –   murakkab   masalalarni   tahlil   qilish   va
bosqichma-bosqich   yechish   natijasida   o’quvchilar   matematikaga   doir   terminlarni   va
mantiqiy bog’liqlikni yaxshiroq tushunib boradilar.
4.   Natijani   tekshirish   ko’nikmalari   rivojlanadi   –   o’quvchilar   har   bir   bosqichda
natijalarni tekshirib, xatolarini anglash va ularni tuzatish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Shunday   qilib,   boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish
metodikasining   o’quvchilarga   ta’siri   nihoyatda   katta   bo’lib,   ularning   nafaqat 1
2matematik   ko’nikmalarini,   balki   mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish   va   mantiqiy   xulosalar
chiqarish qobiliyatlarini ham rivojlantiradi.
Boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasi
o’quvchilarning   matematik   tafakkurini   rivojlantirish,   ularga   mustaqil   fikrlash
ko’nikmalarini   shakllantirish   va   masalalarni   bosqichma-bosqich   tahlil   qilishni
o’rgatish   uchun   eng   samarali   yondashuvlardan   biridir.   Ushbu   metodika   nafaqat
o’quvchilarni   matematikani   chuqurroq   tushunishga   tayyorlaydi,   balki   ularning
tafakkurini   kengaytiradi   va   muammolarga   tizimli   yondashishga   o’rgatadi.   Shuning
uchun   boshlang’ich   sinflarda   ushbu   metodikani   keng   qo’llash   nafaqat   o’quvchilar,
balki butun ta’lim jarayoni uchun katta foyda keltiradi.
1.3 Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni bo’lib yechish usullarining
turlari va ularning samaradorligi
Boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   usullari
o’quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish,   ularni   mantiqiy   fikrlashga   o’rgatish   va
mustaqil   qaror   qabul   qilish   ko’nikmalarini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Ushbu
usullar   nafaqat   masalalarni   soddalashtirish,   balki   ularni   oson   tushunish   va   izchil
yechish   imkonini   ham   beradi.   Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining
samaradorligi   ta’lim   jarayonining   asosiy   mezonlaridan   biri   bo’lib,   o’quvchilarning
bilim   darajasini   oshirishga   va   ularning   matematik   savodxonligini   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Murakkab masalalarni bo’lib yechish usullarining turlari
1. Masalani bosqichma-bosqich tahlil qilish usuli
Bu   usul   masalani   kichik   qismlarga   ajratish   va   har   bir   bosqichni   alohida   tahlil
qilishga   asoslanadi.   O’quvchilar   avvalo   masalaning   shartlarini   o’rganib   chiqadilar,
keyin   esa   ularning   o’zaro   bog’liqligini   aniqlaydilar.   Ushbu   usulning   asosiy   afzalligi
shundaki,   u   o’quvchilarga   murakkab   muammolarni   oddiy   qadamlar   orqali   yechishni
o’rgatadi.   Masalan,   murakkab   so’zli   masalalarni   tahlil   qilishda   quyidagi   bosqichlar
qo’llaniladi: 1
3Masalaning shartlarini diqqat bilan o’qib chiqish va asosiy ma’lumotlarni ajratish
Masalaning   berilganlarini   yozib   olish   va   ularni   jadval   yoki   sxema   shaklida
ifodalash
Masalaning natijasiga olib boruvchi oraliq bosqichlarni aniqlash
Har bir bosqich bo’yicha amallarni bajarib, natijalarni tekshirish
Bu   usul   o’quvchilarga   murakkab   masalalarni   qiyinchilik   tug’dirmasdan
bosqichma-bosqich yechishga yordam beradi.
2. Grafik va jadval usuli
Grafik   va   jadval   usuli   murakkab   masalalarni   soddalashtirish   uchun   vizual
tasvirlashga   asoslanadi.   O’quvchilar   masala   shartlarini   jadval,   sxema   yoki
diagrammalar   orqali   ifodalash   orqali   yechimni   tezroq   tushunib   oladilar.   Bu   usul
ayniqsa   miqdoriy   ma’lumotlarga   asoslangan   masalalarda   samarali   hisoblanadi.
Masalan, vaqt, tezlik va masofa bilan bog’liq masalalarni jadval shaklida yozish orqali
o’quvchilar har bir bosqichni aniq tushunishlari mumkin.
3. Taqqoslash va analogiya usuli
Bu usul o’quvchilarga ilgari yechilgan masalalar bilan yangi masalalar o’rtasidagi
o’xshashliklarni aniqlash orqali masalani tushunishga yordam beradi. O’qituvchi avval
o’quvchilarga   oddiyroq   misollar   orqali   tushuncha   beradi,   keyin   esa   shunga   o’xshash
murakkab   masalalarni   yechishga   o’tadi.   Bu   usul   orqali   bolalar   o’z   bilimlarini   yangi
sharoitlarda qo’llashni o’rganadilar.
4. Algoritmik yondashuv
Algoritmik   yondashuv   murakkab   masalalarni   aniq   tartib   bo’yicha   yechishni
o’rgatadi. O’quvchilar har bir masalani  qanday bosqichlarda yechish kerakligini bilib
olganlaridan   keyin,   shu   algoritmni   boshqa   masalalarda   ham   qo’llash   imkoniga   ega
bo’ladilar.   Masalan,   foizlar   bilan   bog’liq   masalalar   yoki   tenglamalar   asosidagi
masalalarda ushbu usul juda samarali hisoblanadi.
5. O’yin va interaktiv yondashuv
Boshlang’ich sinf o’quvchilari bilan ishlashda o’yin metodlari ham juda muhim.
Murakkab   masalalarni   o’yin   shaklida   yechish   orqali   bolalar   o’z   bilimlarini 1
4mustahkamlash   bilan   birga,   jarayondan   zavqlanadilar   va   motivatsiyalari   ortadi.
Masalan,   matematik   viktorinalar,   interaktiv   topshiriqlar,   guruh   bo’lib   ishlash   usullari
o’quvchilarning faolligini oshiradi.
Murakkab masalalarni bo’lib yechish usullarining samaradorligi
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasi   ta’lim   jarayonida   bir   qator
ijobiy natijalarga olib keladi:
O’quvchilarning   tizimli   fikrlash   qobiliyatlari   rivojlanadi,   ular   masalalarni
qismlarga ajratib, har bir bosqichni tushunishga o’rganadilar.
Murakkab   muammolarni   yengillashtirish   orqali   o’quvchilar   matematikaga
nisbatan ijobiy munosabat hosil qiladilar.
O’quvchilarning   o’z-o’zini   nazorat   qilish   ko’nikmalari   ortadi,   ular   har   bir
bosqichda natijalarni tekshirishni o’rganadilar.
Yechimga erishish jarayoni tezlashadi, chunki masalani bo’lib yechish orqali har
bir bosqich alohida tushunarli bo’lib boradi.
Ijodiy   yondashuv   shakllanadi,   o’quvchilar   turli   usullarni   sinab   ko’rish   va   eng
samaralisini topish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Murakkab masalalarni  bo’lib yechish usullari boshlang’ich sinf  o’quvchilarining
nafaqat   matematik   savodxonligini,   balki   umumiy   fikrlash   qobiliyatlarini   ham
shakllantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   sababli,   ushbu   metodikani   yanada
takomillashtirish   va   amaliyotda   keng   qo’llash   ta’lim   jarayonining   samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi. 1
5II BOB.BOSHLANG’ICH SINFLARDA MURAKKAB MASALALARNI
BO’LIB YECHISH JARAYONINI TAKOMILLASHTIRISH USULLARI
2.1 Murakkab masalalarni bo’lib yechish jarayonida o’quvchilarni
faollashtirish usullari
Murakkab masalalarni bo’lib yechish jarayoni boshlang’ich sinf o’quvchilarining
matematik   savodxonligini   oshirish,   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   va
mustaqil   qaror   qabul   qilish   ko’nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.
O’quvchilarning   bu   jarayondagi   faolligi,   ular   masalalarni   yechishda   qanchalik   faol
ishtirok   etishlari,   natijalarini   aniqlashda   qanday   usullardan   foydalanganliklariga
bog’liq.   Shuning   uchun,   masalalarni   bo’lib   yechish   jarayonida   o’quvchilarning
faolligini   oshirish   uchun   turli   pedagogik   va   metodik   usullarni   qo’llash   muhim
ahamiyatga ega.
Faollashtirishning pedagogik asoslari
O’quvchilarni   masalani   bo’lib   yechish   jarayonida   faollashtirish,   ularning   bilim
olish   jarayonida   mustaqil   fikrlashni   rivojlantirishga,   shu   bilan   birga,   jamiyatda   o’z
pozitsiyasini   aniq   ifodalash,   masalalarni   hal   etishda   qobiliyatlarini   kengaytirishga
yordam beradi. Pedagogik jihatdan o’quvchilarning faolligini oshirish uchun quyidagi
tamoyillarga rioya qilish kerak:
1. Motivatsiya yaratish: O’quvchilarni masalani yechishga jalb qilish uchun turli
xil   motivatsion   yondashuvlarni   qo’llash   muhimdir.   O’quvchilarga   masalaning
ahamiyatini tushuntirish, ularni qo’llab-quvvatlash va masalani hal qilishning qiziqarli
usullarini taqdim etish motivatsiyani oshiradi.
2. Interaktiv metodlar: O’quvchilarning faolligini  oshirishda interaktiv metodlar,
masalan,  guruhlarda  ishlash,   savol-javoblar,  vaziyatlarni  tahlil   qilish  va  boshqa  o’yin
usullari   samarali   hisoblanadi.   Bu   usullar   orqali   o’quvchilar   o’z   fikrlarini   erkin
ifodalashga o’rganadilar va murakkab masalalarga nisbatan qiziqishlari ortadi.
3.   O’z-o’zini   boshqarish:   O’quvchilarni   masalalarni   bo’lib   yechishda
faollashtirishning   muhim   jihatlaridan   biri   bu   ularning   o’z-o’zini   boshqarish   va
yechimga   erishish   jarayonida   mustaqil   qarorlar   qabul   qilishga   o’rgatishdir.   Bu   usul 1
6o’quvchilarga   faqat   matematik   yechimlarni   topishni   emas,   balki   masalani   hal   qilish
usulini ham mustaqil ravishda tanlashga imkon beradi.
4.  Ko’p  variantli  yondashuv:   Murakkab  masalalarni  yechishda  turli   xil   usullarni
qo’llash o’quvchilarga kengroq fikrlash imkoniyatini beradi. O’quvchilarga bir nechta
yechim   variantlarini   ko’rsatish   va   ular   orasida   eng   optimalini   tanlashni   taklif   qilish
ularning fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.
Murakkab masalalarni bo’lib yechishda faollashtirish usullari
1. Savol-javob metodlari
Savol-javob usuli o’quvchilarni faollashtirishda keng qo’llaniladigan metodlardan
biridir.   O’qituvchi   o’quvchilarga   savollar   berib,   ularni   masalani   qanday   yechish
yo’llarini izlashga undaydi. Masalan, o’qituvchi masalaning birinchi qismidagi asosiy
ma’lumotlarni   berib,   o’quvchilarga   ushbu   ma’lumotlarga   asoslanib   savol   beradi.   Bu
usul   o’quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   va   masalani   yengilroq   tushunishini
ta’minlaydi.
2. Guruh ishlari va jamoaviy yondashuv
Guruhlarda   ishlash   va   jamoaviy   yondashuv   usullari   o’quvchilarni
faollashtirishning   samarali   usullaridan   biridir.   Masalan,   o’quvchilarni   kichik
guruhlarga bo’lish va har bir guruhga masalani bo’lib yechish uchun maxsus topshiriq
berish   orqali   ularning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   mumkin.   Bu   usul   orqali
o’quvchilar bir-birlari bilan fikr almashib, muammoni yechish jarayonida turli fikrlarni
o’rganadilar.
3. Vizual materiallardan foydalanish
Murakkab masalalarni tushunish va bo’lib yechishda vizual materiallar, masalan,
diagrammalar,   grafiklar,   jadval   va   sxemalar   yordamida   o’quvchilarning   faolligini
oshirish   mumkin.   Vizual   materiallar   masalaning   har   bir   qismini   alohida   ko’rsatib
berishga   yordam   beradi   va   o’quvchilarga   masalaning   mantiqiy   tuzilishini   yaxshiroq
tushunishga imkon yaratadi.
4. Praktik ishlar va tajribalar 1
7O’quvchilarni   faollashtirishda   amaliy   ishlar   va   tajribalarni   qo’llash   muhimdir.
Masalan,   fizika,   matematika,   yoki   tabiiy   fanlar   bo’yicha   o’quvchilarga   amaliy
tajribalar o’tkazish va masalalarni amaliy misollar asosida yechish orqali o’quvchilarni
murakkab   masalalarni   bo’lib   yechishga   jalb   qilish   mumkin.   Bu   usul   o’quvchilarning
o’rganilgan bilimlarini real hayotda qo’llashiga yordam beradi.
5. O’yinlar va interaktiv topshiriqlar
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilarning faolligini oshirishda o’yinlar va interaktiv
topshiriqlarni   qo’llash   samarali   bo’ladi.   O’quvchilar   o’yin   shaklida   murakkab
masalalarni yechish orqali nafaqat  matematik bilimlarini rivojlantiradilar, balki ularni
masalalarni qiziqarli va samarali yechishga o’rgatadi. Masalan, matematik viktorinalar,
jumlalarni   to’ldirish,   interaktiv   matematik   o’yinlar   yordamida   murakkab   masalalarni
bo’lib yechish imkoniyati yaratiladi.
Faollashtirishning ijtimoiy va psixologik aspektlari
O’quvchilarning   faolligini   oshirishda   ularning   psixologik   holatini   hisobga   olish
juda muhimdir. Masalan, o’quvchilarning o’zlariga bo’lgan ishonchlarini oshirish, ular
uchun   masalalarni   yechishda   muvaffaqiyatga   erishish   imkoniyatlarini   yaratish   zarur.
O’qituvchi   o’quvchilarni   qo’llab-quvvatlash   va   ularga   ijobiy   fikr   bildirish   orqali
ularning o’qishga bo’lgan ishtiyoqini oshirishi mumkin.
Bundan tashqari, guruhlarda ishlash, o’z fikrini ifodalash, masalani yechishda bir-
biriga   yordam   berish   kabi   ijtimoiy   faoliyatlar   o’quvchilarni   nafaqat   matematik
savodxonlikda, balki ijtimoiy ko’nikmalarda ham rivojlantiradi.
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   jarayonida   o’quvchilarni   faollashtirish
uchun   turli   pedagogik   metodlar   va   usullarni   qo’llash   zarur.   Bu   usullar   nafaqat
masalani   yechishda   yordam   beradi,   balki   o’quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish,
mantiqiy   fikrlashni   mustahkamlash   va   bilimlarni   mustahkamlashda   katta   ahamiyatga
ega.   Shuning   uchun,   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   o’quvchilarning   faolligini
oshirish uchun metodikani doimiy ravishda takomillashtirib borishlari lozim. 1
82.2 Murakkab masalalarni bo’lib yechishda zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish
Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   o’quv   jarayonida
o’quvchilarni faollashtirish, murakkab masalalarni yechishda ularga yordam berish va
ta’lim   sifatini   oshirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   AKTning   ta’lim   jarayoniga
integratsiyasi   o’quvchilarning   masalalarni   yechishda   ilg’or   texnologik   vositalardan
foydalanish   imkoniyatini   yaratadi,   shu   bilan   birga,   ularning   matematik   va   mantiqiy
fikrlash qobiliyatlarini ham rivojlantiradi.
Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining ta’limda roli
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   o’quv   jarayoniga   qo’shgan   hissasi
juda katta. AKT yordamida o’qituvchilar o’quvchilarga murakkab masalalarni turli xil
usullar   bilan   yechish   imkoniyatini   yaratadilar.   Bu   texnologiyalar   matematik
masalalarni bo’lib yechishda o’quvchilarga quyidagi afzalliklarni taqdim etadi:
1. Interaktiv ta’lim: Zamonaviy axborot texnologiyalari o’quvchilarga masalalarni
interaktiv   tarzda,   ya’ni   masalaning   turli   qismlarini   tanlab,   javoblarni   kiritib   ko’rish
imkoniyatini   beradi.   Bu,   o’z   navbatida,   o’quvchilarga   masalalarni   turli   usullar   bilan
yechishga yordam beradi.
2.   Visualizatsiya:   Murakkab   matematik   masalalarni   yechishda   diagrammalar,
grafiklar,   animatsiyalar   va   boshqa   vizual   materiallardan   foydalanish   o’quvchilarga
masalaning   tuzilishini   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.   AKT   yordamida
masalani   har   bir   qismiga   alohida   e’tibor   berish   mumkin,   bu   esa   o’quvchilarning
masalani qismlarga ajratib tushunishiga yordam beradi.
3.   Tezkor   va   samarali   javoblar   olish:   Kompyuter   texnologiyalari   orqali
o’quvchilar   murakkab   masalalarni   tezda   yechish   va   natijalarni   ko’rish   imkoniyatiga
ega   bo’ladilar.   Masalan,   masalaning   yechimi   uchun   zarur   bo’lgan   formula   yoki
algoritmni   kompyuter   orqali   topish   mumkin.   Bu   usul   o’quvchilarga   tezda   sinovdan
o’tkazish va natijalarni baholash imkoniyatini beradi.
4. Resurslarga kirish imkoniyati: AKT o’quvchilarga turli xil onlayn resurslarga,
o’quv materiallariga, videodarslarga, masalalar yechish bo’yicha ko’rsatmalarga kirish 1
9imkoniyatini beradi. Bu orqali o’quvchilar o’z bilimlarini mustahkamlash va murakkab
masalalarni yechishda qo’shimcha yordam olishlari mumkin.
AKTning metodik jihatlari va imkoniyatlari
Zamonaviy ta’limda AKTning qo’llanilishi metodik yondashuvlarni o’zgartiradi.
Masalalarni   bo’lib   yechish   jarayonida   AKTning   qo’llanishi   o’quvchilarning   kognitiv
rivojlanishiga, mustaqil  o’rganish ko’nikmalarining shakllanishiga, va umumiy ta’lim
ko’nikmalarining   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shuningdek,   AKT   o’quvchilarga
quyidagi metodik imkoniyatlarni yaratadi:
1.   Simulyatsiya   va   model   yaratish:   AKT   yordamida   o’quvchilar   matematik
masalalarning   turli   xil   modellarini   yaratish,   ularni   sinovdan   o’tkazish   va   natijalarni
ko’rish   imkoniyatiga   ega.   Masalan,   masalaning   matematik   modelini   qurish   va   turli
parametrlar   bilan   sinovdan   o’tkazish   o’quvchilarga   masalaning   yechimlarini
tushunishga yordam beradi.
2.   O’quvchilarni   mustaqil   ishlashga   undash:   AKT   o’quvchilarga   o’zi
o’rganayotgan masala bo’yicha mustaqil ishlarni bajarish, onlayn testlar, mashqlar va
boshqa   turdagi   interaktiv   faoliyatlar   orqali   o’z   bilimlarini   sinab   ko’rish   imkoniyatini
beradi.   Bu   o’quvchilarning   masalani   mustaqil   ravishda   yechish   ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
3.   Fikr   almashish   va   jamoaviy   ish:   Axborot   texnologiyalarini   qo’llash   orqali
o’quvchilar   jamoaviy   ishlash,   fikr   almashish   va   bir-birlariga   yordam   berish
imkoniyatiga ega bo’ladilar. Onlayn platformalar, forumlar, chatlar orqali o’quvchilar
o’z fikrlarini erkin ifodalashadi va masalalarni birgalikda hal qilishadi.
4.   Ta’limni   individualizatsiya   qilish:   AKT   yordamida   o’quvchilarga   individual
yondashuvni amalga oshirish mumkin. Kompyuter dasturlari va o’quv platformalarida
har bir o’quvchi uchun alohida mashqlar va masalalar tayyorlanishi mumkin. Bu orqali
har   bir   o’quvchi   o’z   darajasiga   mos   ta’lim   oladi   va   shaxsiy   rivojlanish   imkoniyatiga
ega bo’ladi.
AKTning vositalari va resurslari 2
0Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechishda   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalanishda   turli   vositalar   va   resurslardan   foydalanish   zarur.
Bunga quyidagilar kiradi:
1.   Kompyuter   dasturlari   va   ilovalar:   Masalan,   MATLAB,   GeoGebra,   Microsoft
Excel kabi dasturlar murakkab masalalarni yechishda, grafiklar qurishda va algoritmik
masalalarni model qilishda qo’llaniladi.
2.   Onlayn   resurslar   va   platformalar:   Coursera,   Khan   Academy,   Udemy   kabi
onlayn ta’lim platformalari va YouTube kabi video resurslar o’quvchilarga masalalarni
qanday yechishni o’rgatadi va qo’shimcha bilim olish imkoniyatini yaratadi.
3.   Simulyatsiya   dasturlari:   Fizika,   matematika   va   boshqa   fanlar   bo’yicha
masalalarni simulyatsiya qilishda foydalaniladigan dasturlar o’quvchilarga masalalarni
real   hayotdagi   holatlarda   tasavvur   qilish   imkoniyatini   beradi.   Bu   texnologiyalar
masalalarni tushunishda samarali yordam beradi.
4.   Interaktiv   ta’lim   tizimlari:   Smartboard,   interaktiv   ekranlar   va   boshqa   ta’lim
texnologiyalari o’quvchilarning faolligini oshirishda yordam beradi. Bu texnologiyalar
orqali o’quvchilar masalalarni yanada qiziqarli tarzda yechadilar.
Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   ta’lim   jarayoniga
integratsiyasi   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   jarayonini   samarali   va   qiziqarli
qilish imkoniyatini yaratadi. AKT o’quvchilarga masalalarni tushunish, bo’lib yechish,
va   natijalarni   tahlil   qilishda   yordam   beradi,   shu   bilan   birga,   ularning   matematik
fikrlash   qobiliyatlarini   va   mustaqil   ishlash   ko’nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuning
uchun, o’quvchilarning ta’limini yaxshilash va ularga murakkab masalalarni yechishda
yordam berish uchun AKTning imkoniyatlaridan to’liq foydalanish zarur.
2.3 Murakkab masalalarni bo’lib yechish metodikasining samaradorligini
oshirishda o’qituvchining roli
O’qituvchining   o’quv   jarayonidagi   roli   har   doim   markaziy   o’rinda   bo’lgan.
Ayniqsa,   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasini   samarali   qo’llashda
o’qituvchining ta’lim jarayoniga qo’shgan hissasi  muhim ahamiyatga ega. O’qituvchi 2
1faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki   o’quvchilarni   o’qishga   qiziqtiruvchi,   ular   bilan
samarali   muloqotda   bo’lishni   ta’minlovchi,   ularga   masalalarni   to’g’ri   va   samarali
yechish usullarini o’rgatishda asosiy vositachidir.
O’qituvchining metodik yondashuvi
O’qituvchining   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasini   samarali
qo’llashdagi   yondashuvi   uning   professional   mahorati   va   ta’lim   metodikasiga
asoslanadi.   O’qituvchining   asosiy   vazifasi   –   o’quvchilarga   masalani   bo’lib   yechish
jarayonini   o’rgatish   va   ularni   natijaga   erishish   uchun   to’g’ri   yo’nalishda   qo’llab-
quvvatlashdir. Bu jarayonni samarali tashkil  etish uchun o’qituvchi quyidagi metodik
yondashuvlardan foydalanadi:
1. Masalani bo’lib yechish jarayonini tushuntirish: O’qituvchi murakkab masalani
bo’lib   yechishning   qadamlarini   aniq   tushuntirib,   o’quvchilarga   masalani   qanday
boshlash   va   qanday   tartibda   yechishni   ko’rsatishi   kerak.   Bu   usul   o’quvchilarning
murakkab   masalalarni   yechishda   o’zlariga   ishonchni   oshiradi   va   ular   masalani
bosqichma-bosqich yondashib, uni yechishning osonroq yo’llarini topadilar.
2. Masalani kichik qismalarga ajratish: Murakkab masalalarni bo’lib yechishning
eng   samarali   usuli   –   uni   kichik,   o’zaro   bog’liq   qismlarga   ajratishdir.   O’qituvchi   bu
jarayonni   o’quvchilarga   ko’rsatib,   har   bir   qismning   yechimini   alohida  va   aniq   tarzda
tushuntiradi.   O’quvchilarni   masalani   birma-bir   qismlarga   ajratib,   ularni   o’z   vaqtida
yechishga undash juda samarali usul hisoblanadi.
3.   O’quvchilarning   mustaqil   ishlashini   rag’batlantirish:   Murakkab   masalalarni
bo’lib   yechishda   o’qituvchi   o’quvchilarga   o’zlarini   mustaqil   tarzda   fikrlashga,   o’z
yechimlarini   ishlab   chiqishga   imkon   yaratishi   kerak.   O’qituvchi   bu   jarayonni
boshqarish   orqali   o’quvchilarning   o’qish   motivatsiyasini   oshiradi,   ularning   har   bir
qadamda mustaqil fikrlashlarini rivojlantiradi.
4.   Ko’rgazmali   materiallardan   foydalanish:   O’qituvchi   murakkab   masalalarni
yechishda   ko’rgazmali   materiallar   –   diagrammalar,   grafiklar,   mashqlar,   video   darslar
va   interaktiv   vositalardan   foydalanish   orqali   o’quvchilarning   tushunishini 2
2yengillashtirishi   mumkin.   Bu   usul   o’quvchilarga   masalani   ko’rish   orqali   anglash
imkonini yaratadi va ularning masalani bo’lib yechish jarayonini osonlashtiradi.
5.   Takrorlash   va   mustahkamlash:   O’qituvchi   murakkab   masalalarni   bo’lib
yechish   jarayonida   o’quvchilarni   takrorlash   va   mustahkamlashga   undashi   lozim.
O’quvchilar   yangi   materialni   o’zlashtirganidan   so’ng,   ular   o’rganilgan   materialni
amaliyotda   qo’llashlari   va   mustahkamlashlari   kerak.   O’qituvchi   takrorlash
mashqlarini, o’quvchilar uchun qiyin bo’lgan masalalarni  taklif etishi  va ularni izchil
yondashib yechishni ta’minlashi zarur.
O’qituvchining kommunikatsion mahorati
Murakkab masalalarni bo’lib yechish jarayonida o’qituvchining kommunikatsion
mahorati   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O’qituvchi   o’zining   nutq   madaniyati,   ta’lim
metodikasiga   moslashuvchanligi   va   o’quvchilarga   tushunarli   va   izchil   tushuntirish
usullarini   qo’llashi   zarur.   O’quvchilar   bilan   samarali   muloqot   o’quvchilarning
murakkab masalalarni yechish jarayonida o’z bilimlarini yaxshilash va ularga ko’proq
ishonch hosil qilishlariga yordam beradi.
O’qituvchining kommunikatsion mahorati quyidagilardan iborat:
1. Aniq va tushunarli  muloqot:  O’qituvchi  masalalarni  bo’lib yechish  jarayonini
tushuntirayotganda aniq, tushunarli va o’quvchilar uchun qulay bo’lgan tilni ishlatishi
kerak.   Bu   o’quvchilarning   masalani   tezda   tushunishlariga   va   o’qituvchining
ko’rsatmalarini to’g’ri bajarishlariga yordam beradi.
2.   Savollarga   javob   berish:   O’quvchilarning   masalalarni   yechishda   duch   kelgan
savollariga   to’g’ri   va   aniq   javob   berish   o’qituvchining   kommunikatsion   mahoratiga
asoslanadi.   O’qituvchi   o’quvchilarning   savollariga   diqqat   bilan   javob   berishi,   ular
uchun muammolarni hal qilishda yordam berishi kerak.
3.   Motivatsiya   va   ijobiy   munosabat:   O’qituvchi   o’quvchilarni   murakkab
masalalarni   yechishga   undashda   ijobiy   va   motivatsion   yondashuvni   qo’llashi   zarur.
O’quvchilarga   muvaffaqiyatga   erishishlari   uchun   ularga   ishonch   bildirishi   va   har   bir
kichik yutuqlarini qadrlashi kerak. 2
3Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining   samaradorligini   oshirishda
o’qituvchining roli juda katta. O’qituvchi o’quvchilarga masalalarni to’g’ri yondashib,
turli   metodlarni   qo’llash   orqali   yechishga   yordam   berishi   zarur.   Shuningdek,
o’qituvchining   kommunikatsion   mahorati,   mustaqil   ishlashga   rag’batlantirishi   va
o’quvchilarga qo’shimcha  yordam  ko’rsatishi  murakkab masalalarni  bo’lib yechishda
muvaffaqiyatga erishishning asosiy omillaridan biridir. 2
4XULOSA
Kurs   ishida   boshlang’ich   sinflarda   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish
metodikasining   ahamiyati   va   uning   o’quvchilarda   mantiqiy   fikrlash   va   mustaqil
yechimlarni   topish   ko’nikmalarini   rivojlantirishdagi   o’rni   keng   o’rganildi.
O’quvchilarda   masalalarni   yechishda   tizimli   yondashuvni   shakllantirish,   ularning
tafakkurini rivojlantirish va masalalarni bo’lib yechish orqali o’quv jarayonini yanada
samarali qilish mumkin. Ushbu metodika nafaqat matematikada, balki umumiy ta’lim
jarayonida ham o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini oshiradi.
Murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish,   o’quvchilarga   masalani   qismlarga   ajratib,
har   bir   bo’lakni   alohida   tahlil   qilish   va   yechish   orqali   muvaffaqiyatga   erishish
imkoniyatini   yaratadi.   Bu   metodika,   ayniqsa,   boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilarning
mantiqiy   tafakkurini,   izlanish   qobiliyatini   va   masalalarga   tizimli   yondashishni
rivojlantirishda muhim rol o’ynaydi.
Kurs  ishining maqsadi  va vazifalari  amalga oshirilgan bo’lib, masalalarni  bo’lib
yechishning   nazariy   va   amaliy   jihatlari,   uning   metodik   yondashuvlari   va
o’quvchilarning   fikrlashini   rivojlantirishda   qanday   samarali   yondashuvlarni   qo’llash
mumkinligi   haqida   muhim   natijalarga   erishildi.   O’quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va
muammoni   hal   qilish   ko’nikmalarini   shakllantirishda   masalalarni   bo’lib   yechish
metodikasining o’rni katta.
Shu   bilan   birga,   murakkab   masalalarni   bo’lib   yechish   metodikasining
boshlang’ich   ta’limda   samarali   qo’llanilishi,   o’quvchilarni   nafaqat   matematik
bilimlarni   o’zlashtirish,   balki   umuman   tafakkur   va   izlanish   ko’nikmalarini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   ularning   ta’lim   olishda
muvaffaqiyatlarini ta’minlaydi.
Kurs ishida berilgan tavsiyalar, boshlang’ich sinflarda masalalarni bo’lib yechish
metodikasining   amaliy   qo’llanilishiga   oid   yondashuvlar,   o’qituvchilarga   yordam
beradi va o’quvchilarda murakkab masalalarni hal qilishda tizimli fikrlash va mustaqil
yechimlarni   topish   ko’nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   metodikaning 2
5samarali   qo’llanilishi,   ta’lim   jarayonining   sifatini   oshirishga   va   o’quvchilarning
mustaqil fikrlash qobiliyatini yanada kuchaytirishga xizmat qiladi. 2
6FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI:
1.   A'zamov,   M.   (2010).   Pedagogika   va   ta'lim   metodikasi.   Tashkent:   Universitet
nashriyoti.
2.   Aripov,   T.   (2012).   Matematika   darslarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish
usullari. Tashkent: Fan va texnologiya.
3.   Babadjanova,   Z.   (2015).   Ta'lim   metodikasida   innovatsion   texnologiyalar.
Toshkent: Ma'naviyat.
4.   Babayev,   S.   (2008).   Boshlang'ich   ta'limda   matematik   ta'lim   metodikasi.
Tashkent: O'qituvchi.
5. G'ulomova, D. (2017). Boshlang'ich sinflarda mantiqiy fikrlashni rivojlantirish.
Toshkent: O'qituvchi.
6.   Karimov,   A.   (2014).   Pedagogik   innovatsiyalar   va   metodik   yondashuvlar.
Tashkent: Ma'naviyat.
7.   Mamajonov,   R.   (2011).   Boshlang'ich   sinflarda   ta'lim   metodikasi.   Toshkent:
O'qituvchi.
8.   Rasulova,   X.   (2013).   Ta'lim   jarayonida   metodik   yondashuvlar.   Tashkent:
Innovatsiya.
9.   Salimov,   O.   (2006).   Matematika   darslarida   murakkab   masalalarni   bo'lib
yechish metodikasi. Toshkent: O'qituvchi.
10.   Toshbekov,   A.   (2015).   Ta'lim   metodikasi   va   didaktik   tizimlar.   Tashkent:
Akademnashr.
11.   Xusanova,   L.   (2012).   O'qituvchining   pedagogik   faoliyatini   tashkil   etish.
Toshkent: O'qituvchi.
12. Yusupov, Sh. (2014). Boshlang'ich  sinflarda matematika o'qitish metodikasi.
Toshkent: O'qituvchi.
13.   Zokirov,   B.   (2009).   Ta'limda   interfaol   metodlarni   qo'llash.   Tashkent:
Innovatsiya.
14. Mamatov, E. (2011). Boshlang'ich ta'lim metodikasi. Toshkent: O'qituvchi. 2
715.   Shamsiyev,   B.   (2016).   Ta'lim   metodikasi   va   pedagogik   yondashuvlar.
Tashkent: Ma'naviyat.
Qo'shimcha adabiyotlar ro'yxati:
1.   Kamilov,   U.   (2017).   Boshlang'ich   sinflarda   ta'lim   metodikasi   va   uning
samaradorligi. Tashkent: O'qituvchi.
2.   Sirojiddinov,   A.   (2018).   Matematika   darslarida   murakkab   masalalarni   bo'lib
yechish metodikasi. Toshkent: Fan va texnologiya.
3.   Jumaev,   M.   (2015).   Pedagogik   yondashuvlar   va   metodik   usullar.   Tashkent:
Ma'naviyat.
4.   Mavlonov,   D.   (2012).   Boshlang'ich   sinflarda   matematik   o'quv   jarayonini
tashkil etish. Toshkent: O'qituvchi.
5.   Khodjayeva,   F.   (2016).   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   matematik   ta'limni
rivojlantirish. Toshkent: Innovatsiya.
6.   Jorayev,   A.   (2013).   Matematika   o'qitish   metodikasi:   yangi   yondashuvlar.
Toshkent: Fan va texnologiya.
7. Raxmonov, F. (2014). Boshlang'ich sinflarda didaktik yondashuvlar. Toshkent:
O'qituvchi.
Internet manbalari:
1.  https://www.ziyonet.uz   – Ziyonet ta'lim portalidan.
2.  https://www.edu.uz   – O’zbekiston Respublikasi ta'lim vazirligi rasmiy sayti.
3.  https://www.maktab.uz   – Maktab tizimi bo'yicha yangiliklar.
4.  https://www.academic.uz   – O’zbekiston ilmiy ta'lim akademiyasi.
5.   https://www.study-in-uzbekistan.com     –   O’zbekiston   ta'limi   haqida
ma'lumotlar.
6.   https://www.nm.mk.uz     –   O’zbekiston   matematikalari   va   ta'lim   bo'yicha
manba.
7.  https://www.oquv.uz   – O’quvchilarga ta'lim bo’yicha resurslar.
8.  https://www.tdpu.uz   – Toshkent davlat pedagogika universiteti rasmiy sayti. 2
8

Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Gap bo'laklari
  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский