O‘qitish malakasining sifatlari to‘g‘ri tez ongli ifodali o‘qish usullari

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“ O‘qitish malakasining sifatlari to‘g‘ri tez ongli ifodali o‘qish usullari”
mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi  talabasi   Abdumajitova Nafisa
      Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna 
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 Mundarija:
Kirish ................................................................................................................... 4
I-BOB.   Sinfda   o‘qish   darslarining   ta’limiy-tarbiyaviy   ahamiyati   va
vazifalari
  1.1.   O‘qish darslarining tarbiyalovchi imkoniyatlari……………………….. 5
  1.2. O‘qish malakasi haqida tushuncha …………………………....……..... 8
II-BOB. O‘qish malakasining sifatlari
2.1.   O‘qish   malakasining   sifatlari:   to‘g‘ri,   tez,   ongli   o‘qish
……………….. 11
2.2.   O'qish     darslarida     qo'llaniladigan
metodlar……………………………. 18
Xulosa…………...………………………………………………………….…... 23
Foydalanilgan adabiyotlar.................................................................................. 24
2 O‘qitish malakasining sifatlari: to‘g‘ri, tez, ongli,  ifodali o‘qish usullari
Reja:
1. O‘qish darslarining tarbiyalovchi imkoniyatlari.
2. O‘qish malakasi haqida tushuncha.
3. O‘qish malakasining sifatlari: to‘g‘ri, tez, ongli o‘qish.
4. O'qish  darslarida  qo'llaniladigan  metodlar
3 Kirish
O‘qitish   malakasi   ta'lim   jarayonining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   o‘qituvchining
pedagogik   kompetentsiyasini   belgilaydi.   Bu   malaka   o‘quvchilarning   bilim   olish
jarayonini   sifatli   tashkil   etish,   ularni   motivatsiya   qilish   va   o‘quv   faoliyatini
boshqarish   qobiliyatini   o‘z   ichiga   oladi.   Tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullari   esa
o‘quvchilarning   o‘qish   tezligini   oshirish,   materialni   tez   va   samarali
o‘zlashtirishlariga   yordam   beruvchi   strategiyalardir.   Ushbu   kurs   ishida   o‘qitish
malakasining sifatlari  va tez  ongli  ifodali  o‘qish  usullarining o‘zaro aloqasi  tahlil
qilinadi.
Kurs ishining maqsadi.  Ushbu kurs ishining maqsadi o‘qitish malakasining
sifatlarini   o‘rganish   va   tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullarining   ta'lim   jarayonidagi
ahamiyatini   tahlil   qilishdan   iborat.   O‘qituvchilarning   malakalarini   oshirish   va
o‘quvchilarning   o‘qish   samaradorligini   yaxshilash   uchun   zamonaviy   pedagogik
yondashuvlarni aniqlash maqsad qilinadi.
Kurs ishining vazifalari.
1.   O‘qitish   malakasining   asosiy   sifatlarini   aniqlash   va   ularning   ta'lim
jarayonidagi o‘rni.
2.   Tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullarini   o‘rganish   va   ularning   samaradorligini
baholash.
3. O‘qituvchilar uchun samarali o‘qitish strategiyalarini ishlab chiqish.
4. Tez ongli o‘qish usullarining o‘quvchilar uchun foydaliligini tahlil qilish.
5. O‘qitish malakasini oshirish bo‘yicha tavsiyalar berish.
Kurs   ishining   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   o‘qitish   malakasining
sifatlari   va   tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullari   o‘rtasidagi   munosabatlar,   shuningdek,
bu usullarni ta'lim jarayonida qo‘llashning samaradorligini o‘rganishdan iborat.
Kurs ishini obyekt:   Kurs ishining obyekti o‘qituvchilar va o‘quvchilarning
o‘qitish   va   o‘rganish   jarayonidagi   faoliyatidir.   O‘qituvchilarning   malakalarini
4 oshirish   va   o‘quvchilarning   o‘qish   jarayonidagi   muvaffaqiyati   ushbu   ishning
markaziy nuqtasi hisoblanadi.
I-bob. Sinfda o‘qish darslarining ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati va vazifalari
1.1. O‘qish darslarining tarbiyalovchi imkoniyatlari
Boshlang‘ich   sinflarning   o‘qish   darslari   o‘z   mohiyati,   maqsad   va
vazifalariga   ko‘ra   ta’lim   tizimida   alohida   o‘rin   tutadi.   Negaki   uning   zaminida
savodxonlik va axloqiy-ta’limiy tarbiya asoslari turadi. Shuning uchun ham boshqa
predmetlar   ta’limini   o‘qish   ta’limisiz   tasavvur   qilib   bo‘lmaydi.   O‘quvchi   matnni
to‘g‘ri, tez, tushunib o‘qish, mazmunini o‘zlashtirish bilan ilk bor o‘qish darslarida
yuzlashadi. O‘qish darslari orqali o‘quvchilarning Davlat ta’lim standartlari (DTS)
talablari   bo‘yicha   o‘zlashtirishlari   ko‘zda   tutilgan   o‘quv-biluv   ko‘nikma-
malakalari   hamda   bilimlarni   egallashlariga   yo‘l   ochiladi.   Aynan   o‘qish   ta’limida
insonning,   avvalo,   o‘zligini,   qolaversa   olamni   anglashga   bo‘lgan   intilishlariga
turtki beriladi. Shu maqsadda «O‘qish kitobi» darsliklariga ona tabiat, atrofimizni
o‘rab turgan olam, Vatanimiz tarixi va bugungi qiyofasi, kattalar va bolalar hayoti,
mehnatsevarlik, istiqlol va milliy-ma’naviy qadriyatlar, xalqlar do‘stligi va tinchlik
kabi turli mavzular bo‘yicha atroflicha tushunchalar berishga mo‘ljallangan badiiy,
axloqiy-ta’limiy, ilmiy-ommabop asarlar kiritiladi. 
O‘qish darslari savod o‘rgatish davrida o‘quvchilarni bo‘g‘in, so‘z va gaplar
bilan   tanishtirish   va   ularni   o‘qish,   rasmlar   asosida   hikoya   qilish   tarzida
uyushtirilsa,   o‘qish   texnikasi   egallangandan   so‘ng   o‘qish   muayyan   mavzular
bo‘yicha   tanlangan   badiiy,   ilmiy-ommabop   matnlar   yuzasidan   olib   boriladi.
Boshlang‘ich   sinf   “O‘qish   kitobi”   darsliklariga   kiritilgan   muayyan   mavzular
o‘quvchilarni   badiiy   adabiyotning   sehrli   olamiga   olib   kirishi,   dunyoqarashlarini
milliy   istiqlol   mafkurasi   asosida   to‘g‘ri   shakllantirishga   qaratilishi   bilan
belgilanadi.   Shunga   ko‘ra,   o‘qish   darslarining   etakchi   xususiyati   o‘quvchilarning
savodxonligini ta’minlash bilan birga o‘quvchilarni milliy mafkura asosida yuksak
axloqiy qadriyatlar ruhida tarbiyalashga qaratiladi. Boshlang‘ich sinflarning o‘qish
5 darslarida   o‘rganiladigan   asarlarning   mavzu   doirasi   ancha   keng   bo‘lib,   ular   ona
tabiat, yil fasllari, xalq og‘zaki ijodi, mehnatga muhabbat, asosiy bayram sanalari,
milliy istiqlol va ma’naviyat kabi umumiy mavzular doirasida birlashtirilgan. 
O‘qish   darslari   uchun   tanlangan   mavzular   o‘quvchilarga   kundalik   hayot,
mustaqillikni   mustahkamlash   va   insoniy   munosabatlar   bo‘yicha   ham   bilim   va
tarbiya   berishni   ko‘zda   tutadi.   Bular   ichida   istiqlol,   vatan,   ma’naviyat   va   tabiat
haqidagi   mavzular   alohida   ajralib   turadi.   Ulardan   ko‘zlangan   maqsad   o‘zlikni
anglash, istiqlol, vatan va tabiat bilan bog‘liq tuyg‘ularni uyg‘otishdir.
Vatanparvarlik,   atrofimizdagi   olam,   mehnatsevarlik   kabi   mavzular   o‘qish
darsliklaridagi keng qamrovli mavzulardan bo‘lib, 2-sinf “O‘qish kitobi”dagi «Ona
yurtim-oltin   beshigim»   bo‘limiga   kiritilgan   «O‘zbekistonim»   (H.   Imonberdiev),
«Istiqlol» (J. Jabborov), «O‘lka» (E. Vohidov), «Yur tog‘larga» (U. Nosir), 3- 87
sinfda «Ona bitta, Vatan yagona» bo‘limidagi «Vatan haqida she’r» (A. Avloniy),
“O‘zbegim”   (E.Vohidov),   «Vatan   mo‘’tabardir»   (X.   Davron),   «Bilib   qo‘yki,   seni
Vatan   kutadi»   (Tohir   Malik),   4-sinfda   «O‘zbekiston   −   Vatanim   manim»
bo‘limidagi   «Serquyosh   o‘lka»   (Z.   Diyor),   «Iqboli   buyuksan»   (A.Oripov),
«Toshkentnoma»   (M.   Shayxzoda),   “Xarita”   (N.Norqobil)   kabi   asarlar   misolida
atroflicha   tahlilga   tortiladi.   Ijtimoiy-tarixiy   mazmundagi   mavzular   Vatanimiz
o‘tmishi, xalqimiz hayoti, mardonavor  kurashi, ulug‘  siymolar tomonidan amalga
oshirilgan   ishlar,   tarixiy   sanalar   to‘g‘risida   muayyan   tasavvur   beradi.   Beruniy,
Amir   Temur,   Alisher   Navoiy,   Bobur   va   boshqa   ajdodlarimiz   haqidagi   matnlar
shular   jumlasidandir.   Bu   xildagi   asarlar   o‘quvchilarni   faqat   o‘tmishimiz   bilan
tanishtirib   qolmasdan,   Vatan   oldidagi   farzandlik   burchi   va   mas’uliyatini   teran
anglashga   ham   yordam   beradi.   Ularda   Vatanga   muhabbat   tuyg‘usi   shu   tariqa
shakllanadi. 
Vatanimiz  o‘tmishi   haqida  hikoya  qilingan  asarlar  bilan  tanishish  va  ularni
tahlil   qilish   jarayonida   o‘quvchilar   o‘tmish   bilan   bugungi   kunni   taqqoslash
imkoniga   ega   bo‘ladilar,   jamiyat   taraqqiyoti   xususida   qisqacha   bo‘lsa-da,
tushuncha   hosil   qiladilar.   Bu   borada   ayniqsa   milliy   istiqlol   bilan   bog‘liq   H.
Imonberdievning   «O‘zbekistonim»,   J.   Jabborovning   «Istiqlol»   (2-sinf),   A.
6 Rustamovning   «Bayroq   nima?»,   A.   Obidjonning   «O‘ktam   avlod»   (3-sinf),   S.
Barnoevning «Mangulikka tatigulik kun», E.Malikovning «Assalom, Neksiya!» (4-
sinf)   mavzusidagi   asarlari   yaqindan   yordam   beradi.   Tabiatga   oid   mavzular
yordamida   o‘quvchilar   tabiatdagi   o‘zgarishlar,   yil   fasllarining   almashinuvi,
hayvonot   olamiga   doir   bilimlarni   egallaydilar.   Bunday   mavzudagi   asarlar
o‘quvchilarni   kuzatuvchanlikka,   tabiatni   sevishga,   unga   nisbatan   to‘g‘ri
munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi. 
Tabiat   tasviriga   oid   matnlar   ustida   ishlashda   tabiat   bag‘riga   sayohat
uyushtirilib,   bolalar   kuzatuvchanlikka   o‘rgatilsa,   vatanparvarlikka   oid   asarlar
tahlili   vatanning   dongdor   kishilari   bilan   uchrashuvlar   yoki   mavzuga   daxldor
kinofilmlar   namoyishi   vositasida   amalga   oshirilsa,   dars   samaradorligi   yanada
ortadi. 88 Umuman, «O‘qish kitobi» darsliklaridagi barcha mavzular o‘quvchilarga
ta’lim-tarbiya   berish   bilan   birga,   ularning   lug‘atini   boyitishga,   og‘zaki   va   yozma
nutqini   to‘g‘ri   shakllantirish   va   nutq   madaniyatini   o‘stirishga   ham   qaratiladi.
Amaldagi   «O‘qish   kitobi»   darsliklarida   materiallarning   sinfdan   sinfga   o‘tgan   sari
mavzu jihatidan ham, mazmun jihatidan ham kengaya borishi hisobga olingan. 
Masalan,   1-sinfda   o‘rgatiladigan   «Ajdodlarimiz-faxrimiz»,   «Ilm-aql
chirog‘i»,   «Zumrad   bahor»,   «Kumush   qish»   kabi   mavzular   2-4-sinflarda   ham
davom   ettirilgan.   Bu   esa   o‘quvchilarning   oldingi   bilimlari   to‘ldiradi   va   boyitadi.
Uzluksiz ta’limning boshqa bosqichlaridan farqli o‘laroq, boshlang‘ich sinflarning
o‘qish   darslarida   o‘quvchilarning   o‘qish   malakalarini   shakllantirish,   asar   matni
ustida ishlash ta’limning didaktik maqsadi hisoblanadi. U turli mavzudagi matnlar
ustida   ishlash   orqali   ma’naviy-ahloqiy,   adabiy-estetik   tarbiya   bilan   chambarchas
bog‘lab   olib   boriladi.   Darsliklardagi   har   bir   mavzu   uchun   tanlangan   matnlarning
janriy   rang-barangligiga,   poetik   mukammalligiga,   o‘quvchilarning   bilim   darajasi
va yosh xususiyatlariga mos kelishiga alohida e’tibor qaratiladi. 
O‘quvchilar   darsliklar   yordamida   o‘zlashtiriladigan   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarining   kelajak   hayotda   zarur   bo‘lishini   tushunib   etishishlariga   erishish
o‘qituvchilar   oldidagi   muhim   vazifalardandir.   Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   DTS
va   «Ona   tili»   o‘quv   dasturida   o‘qish   ta’limi   oldiga   qo‘yilgan   talablarni   amalga
7 oshirish   sinfda   o‘qishni   to‘g‘ri   tashkil   qilish,   o‘qitish   bosqichlari,   tamoyillari   va
metodlari,   birinchi   navbatda,   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalardan   o‘rinli
foydalanishga   ko‘p   jihatdan   bog‘liqdir.   Umuman   olganda,   o‘qish   darslari   oldiga
qo‘yiladigan didaktik vazifalar quyidagilardan iborat: 
1.   O‘quvchilarda   yaxshi   o‘qish   sifatlari:   to‘g‘ri,   tez,   ongli,   ifodali   o‘qish
malakalarini shakllantirish. 
2.   O‘quvchilarni   kitobdan   foydalanishga,   undan   kerakli   bilimlarni   olishga
o‘rgatish, kitobga muhabbat uyg‘otish; ularni oddiy kitobxondan chuqur mulohaza
yurituvchi, ijodkor kitobxon darajasiga ko‘tarish. 
3. O‘quvchilarning atrof-muhit haqidagi bilimlarini kengaytirish va boyitish
hamda ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirish. 
4. O‘quvchilarni axloqiy, estetik jihatdan etuk va mehnatga muhabbat ruhida
tarbiyalash. 
5.   O‘quvchilarning   bog‘lanishli   nutqini   va   adabiy-estetik   tafakkurini
o‘stirish.
6. O‘quvchilarning xayolot olamini boyitish. 
7. Elementar  adabiy tasavvurlarni  shakllantirish.  Shuni  unutmaslik  kerakki,
har bir ta’limiy vazifani bajarishning aniq va ilmiy metodik usullari mavjud bo‘lib,
ular zamonaviy o‘qitish usullari bilan boyitib borilmoqda. Bu vazifalar boshqalari
bilan o‘zaro bog‘liq holda va sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlari jarayonida hal
qilinadi
1.2.O‘qish malakasi haqida tushuncha
O‘qish   malakasi   —   bu   o‘quvchining   matnni   tushunishi,   analiz   qilishi   va   u
bilan ishlash   qobiliyatidir.  Ushbu  malaka o‘qish  jarayonida o‘z  ichiga bir  qancha
komponentlarni   oladi   va   talabaning   ta'lim   jarayonida   muvaffaqiyatli   bo‘lishiga
yordam beradi.
 O‘qish malakasining asosiy komponentlari:
1. Fonetik va leksik malaka:
8 -   O‘qiydigan   inson   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishi   va   ularning   ma'nolarini
tushunishi kerak. Bu, asosan, so‘z boyligini rivojlantirish orqali amalga oshiriladi.
2. Grammatik malaka:
     -   O‘qish   jarayonida   grammatika   qoidalarini   tushunish   muhimdir.   Bu
o‘quvchining matnni to‘g‘ri tahlil qilishiga yordam beradi.
3. Tushunish qobiliyati:
    -   O‘qilgan   matnni   tushunish   va   asosiy   g‘oyalarni   ajratib   olish.   Bu   malaka
o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro aloqa qilishida muhim rol o‘ynaydi.
4. Analiz va sintez:
    -   O‘qilgan   materialni   tahlil   qilish   va   yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqish
qobiliyati. Bu o‘quvchini mustaqil fikr yuritishga undaydi.
5. Kritik fikrlash:
     -   O‘quvchilar   o‘qilgan   ma'lumotlarni   baholash   va   tanqidiy   yondashish
ko‘nikmalarini rivojlantirishlari kerak.
O‘qish malakasining ahamiyati
1.Ta'lim jarayonida muvaffaqiyat:
    - O‘qish malakasi o‘quvchilarning barcha fanlarda muvaffaqiyatli bo‘lishiga
yordam beradi. Bu ularning bilish qobiliyatini oshiradi.
2. Hayotiy ko‘nikmalar:
   -   Yaxshi   o‘qish   malakasi   hayotda   zaruriy   bo‘lgan   ko‘plab   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga   yordam   beradi,   masalan,   muammolarni   hal   qilish   va   qaror   qabul
qilish.
3.Madaniy va ijtimoiy rivojlanish:
- O‘qish orqali o‘quvchilar boshqa madaniyatlar, g‘oyalar va qarashlar bilan
tanishadilar, bu esa ularning dunyoqarashini kengaytiradi.
O‘qish malakasini rivojlantirish usullari:
1. Yozma va og'zaki muloqot:
    - O‘quvchilarni o‘qish jarayonida yozma va og‘zaki muloqotga jalb qilish.
2.O‘quv materiallarini tanlash:
9     -   O‘quvchilarning   qiziqishlariga   mos   keladigan   va   turli   darajadagi
murakkablikka ega bo‘lgan materiallarni tanlash.
3.Interaktiv usullar:
   - O‘qish jarayonini qiziqarli qilish uchun interaktiv metodlardan foydalanish,
masalan, guruhda muhokama yoki rol o‘ynash.
4. O‘z-o‘zini baholash:
   - O‘quvchilarga o‘z o‘qish jarayonlarini baholash imkoniyatini berish.
O‘qish   malakasi   —   bu   ta'lim   jarayonining   asosiy   tarkibiy   qismi.   Bu
malakani   rivojlantirish,   o‘quvchilarning   o‘qishdagi   muvaffaqiyatini   oshirish   va
ularning   umummadaniy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   yordam   beradi.   O‘qituvchilar,
o‘quvchilar   va   ota-onalar   birgalikda   bu   malakani   rivojlantirish   uchun   zaruriy
choralarni ko‘rishlari muhimdir.
10 II-bob. O‘qish malakasining sifatlari
2.1. O‘qish malakasining sifatlari: to‘g‘ri, tez, ongli o‘qish
Dastur talablarini to‘liq bajarish va amalga oshirish uchun, birinchi navbatda
o‘qish   ko‘nikmalarini   to‘g‘ri   va   puxta   egallash   va   takomillashtirib   borish   zarur.
O‘qish ko‘nikmalari savod o‘rgatishg jarayonida shakllanadi, o‘qitishning keyingi
bosqichlarida takomillashadi. O‘qish malakalarining sifatlariga badiiy asar matnini
to‘g‘ri, tez, ongli va ifodali o‘qish kiradi. O‘qish darslarida o‘quvchilarning o‘qish
malakalari   shakllantiriladi   va   takomillashtiriladi.   O‘qish   malakasining   sifatlari
o‘zaro bog‘liq bo‘lib, ularning asosiysi  ongli o‘qish hisoblanadi:  o‘quvchi matnni
tez   va   to‘g‘ri   o‘qisa-yu,   anglab   o‘kimasa   yoki   uning   tez   o‘qishi   natijasida
boshqalar   matn   mazmunini   tushunmasa,   to‘g‘ri   o‘qisa-yu,   o‘ta   sekin   o‘qisa,   nutq
birliklari   orasida   pauzalarga   e’tibor   bermasa,   matnda   ifoda   etilayotgan   fikr
tushunilmaydi.   Muayyan   tezlikda   va   to‘g‘ri   o‘qish   ongli   o‘qishga   xizmat   qiladi;
to‘g‘ri, tez va ongli o‘qish esa ifodali o‘qishning asosi hisoblanadi. 
O‘qish   malakalarini   egallash   maktabda   o‘qitiladigan   barcha   predmetlarni
muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   O‘qish   faoliyatning
asosiy   turi   bo‘lib,   o‘quvchilarni   g‘oyaviy-siyosiy,   aqliy,   estetik   va   nutqiy
tomondan rivojlantirish uchun juda katta imkoniyat yaratadi. Bu jarayon esa o‘qish
90   malakalarini   o‘stirish   va   takomillashtirish   ustida   sistematik   va   maqsadga
muvofiq ishlashni talab qiladi. O‘qish malakasini egallash ancha murakkab bo‘lib,
uni shakllantirish uzoq vaqtni talab etadi. Psixolog T. G. Egorov o‘zining «Ocherki
psixologii   obucheniya   detey   chteniyu»   nomli   asarida   o‘qish   malakalarini
shakllantirish jarayonini  uch bosqichga ajratadi: analitik bosqich, sintetik bosqich
va avtomatlashgan bosqich. Analitik bosqich savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi,
bunda   so‘zni   bo‘g‘in-harf   tomonidan   tahlil   qilish   va   bo‘g‘inlab   o‘qish   malakasi
11 shakllantiriladi. Sintetik bosqich   uchun so‘zni   sidirg‘a  o‘qish  xarakterlidir;   bunda
so‘zni   ko‘rish   orqali   idrok   qilish   va   uning   talaffuzi   so‘z   ma’nosini   anglash   bilan
asosan mos keladi. 
O‘qish so‘z ma’nosini idrok qilish bilan amalga oshadi. O‘quvchilar sintetik
bosqichga 3-sinfda o‘tadilar. Bundan keyingi yillarda o‘qish avtomatlasha boradi.
O‘qish   darslarida   asar   ustida   ishlashni   shunday   tashkil   etish   kerakki,   asar
mazmunini   tahlil   qilish   o‘qish   malakalarini   takomillashtirishga   yo‘naltirilgan
bo‘lsin.   To‘g‘ri   o‘qish   deganda   xato   qilmasdan,   yanglishmasdan   o‘qish
tushuniladi,   ya’ni   to‘g‘ri   o‘qish   so‘zning   tovush-harf   tarkibini,   grammatik
formalarni   buzmasdan,   so‘zdagi   tovush   yoki   bo‘g‘inni   tushirib   qoldirmay,
oshiqchasini   qo‘shmay,   harflar   o‘rnini   almashtirmay,   aniq   talaffuz   qilib,   so‘zga
urg‘uni to‘g‘ri qo‘yib o‘qish hisoblanadi. M. Odilova va T. Ashrapovalar «Adabiy
talaffuz   normalariga   qo‘yilgan   barcha   talablar   to‘g‘ri   o‘qish   ko‘nikmasiga   ham
taalluqlidir», - deb ta’kidlaydilar. 
Rus   metodisti   YAkovleva   to‘g‘ri   o‘qishga   quyidagicha   ta’rif   bergan:
«To‘g‘ri o‘qish - bu materialni tovush tomondan xatosiz va bir tekisda ravon nusha
ko‘chirishdir». Demak, to‘g‘ri o‘qish so‘zning tovush tarkibini, grammatik shaklini
buzmasdan   adabiy-orfoepik   me’yorlar   asosida   o‘qishdir.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarida   idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn   mazmunini   tushunish   o‘rtasida
puxta sintez yo‘q bo‘lgani uchun ular o‘qishda xatoga yo‘l qo‘yadilar. Bu esa matn
mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.
To‘g‘ri o‘qish so‘zning uzun-qisqaligiga, o‘quvchining so‘z boyligiga, ya’ni
so‘zning leksik ma’nosini qanchalik bilishiga hamda so‘zning bo‘g‘in va morfemik
tarkibiga   bog‘liq.   O‘quvchilar   ko‘pincha   quyidagi   sabablarga   ko‘ra   xatoga   yo‘l
qo‘yadilar: 
1.So‘zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma’nosini   tushunish   o‘rtasida   puxta
sintez   bo‘lmagani   uchun,   ya’ni   bola   so‘zning   oldin   tovush   tomonini   ko‘radi,   uni
talaffuz qilishga oshiqadi. So‘zning ma’nosini esa e’tibordan chetda qoldiradi. 
2. So‘zning bo‘g‘in tuzilishi murakkabligi tufayli. So‘z ko‘p bo‘g‘inli bo‘lsa,
bola uni oldin eshitmagan bo‘lsa xatoga yo‘l qo‘yadi. 
12 3. So‘zning ma’nosini bitlmaslik tufayli xatoga yo‘l qo‘yadi. 
4. Tez o‘qiyman deb xatoga yo‘l qo‘yadi. 
5. To‘g‘ri o‘qish yoryog‘likka va yorug‘likning tushishiga ham bog‘liq. 
6.   Undosh   tovush   so‘zning   o‘rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq   bo‘g‘inli
so‘zlarni o‘qishda qiynaladilar. 
Xato o‘qishning oldini olish uchun quyidagilar e’tiborga olinadi: 
1.Matnni   o‘qitishdan   oldin   undagi   o‘qilishi   qiyin   so‘z,   birikma   va   gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so‘zlarni bo‘g‘inlab o‘qilishini mashq qildirish. 
2.Matnni   o‘qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so‘zlarning   lug‘aviy   ma’nosini   tushuntirish.   So‘z   ma’nosini   izohlash   usullarini
aniqlash. 
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish 
4. Matnni diqqat-e’tibor bilan o‘qishlari uchun sharoit yaratish. 
5. Oldin ichda o‘qitish, so‘ng ovoz chiqarib o‘qitish. 
6.O‘qitishda   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,ya’ni
matnnin   oson,   o‘rtacha   qiyinlikda   va   qiyin   o‘qiladigan   o‘rinlarini   belgilab   olib
unga kuchi etadigan o‘quvchilarga oldindan taqsimlab olish.
7.O‘quvchilarning o‘qishini muntazam tekshirib turish. 
8. Xatoning xarakteriga qarab, uni metodik tomondan to‘g‘ri tuzatish yo‘lini
aniqlash. 
9.O‘quvchilarni xato qilish mumkin bo‘lgan o‘rindan ogohlantirib turish.
10.Xat cho‘pdan foydalanish. 
11. Xato o‘qish o‘quvchining shaxsiy ko‘ruv sezgisiga ham bog‘liq bo‘ladi.
O‘qituvchi   tuzilishi   murakkab   so‘zlarni   oldindan   doskaga   yoki   kartonga
bo‘g‘inlarga bo‘lib yozib qo‘yib, o‘quvchilarga xor bo‘lib o‘qitilishi yaxshi natija
beradi. O‘quvchilar yo‘l qo‘ygan xato ikki xil yo‘l bilan tuzatiladi: 
1)   O‘quvchi   so‘z   oxiridagi   qo‘shimchani   noto‘g‘ri   o‘qisa,   o‘quvchini
o‘qishdanto‘xtatmasdan xatoni to‘g‘rilash mumkin; 
13 2)   xato   o‘qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o‘qitish   usulidan
foydalaniladi.Bunda   o‘quvchiga   o‘qigan   matni   yuzasidan   savol   berilsa,   o‘quvchi
e’tiborli bo‘lib qayta o‘qiydi. 
Tez   o‘qish.   Tez   o‘qish   normal   tezlikda   o‘lib,   o‘qish   sur’ati   matnning
mazmunini tushunishdan ajralib qolmasligi kerak. O‘qish tezligi matnni tushunish
tezligi   bilan   muvofiq   ravishda   o‘suvi   kerak.   O‘qilayotgan   asar   mazmunini
o‘zlashtirishni,   matin   mazmunini   ongli   idrok   etishni   ta’minlaydigan   o‘qish   tez
o‘qish   deyiladi.   O‘qish   sifatlarini   yaxshi   o‘zlashtirgan   holda   o‘quvchilarning
o‘qish   sur’ati   bir-biridan   farq   qiladi.   Bu   dastur   talablarini   bajarmadi,   degan   gap
emas.   Og‘zaki   nutq   tempiga   to‘g‘ri   keladigan   o‘qish   sur’ati   normal   tezlik
hisoblanadi.
Chunki o‘ta tez ham , o‘ta sekin o‘qish ham matn mazmunini o‘zlashtirishni
qiyinlashtiradi.   O‘qish   tezligi   bir   daqiqada   o‘qiladigan   so‘zlar   soni   bilan
belgilanadi.   2005   yilda   e’lon   qilingan   o‘qish   dasturida   1-   sinfning   2-   yarim
yilligida o‘qish sur’ati 20-25 so‘z (notanish matnni o‘qish tezligi Xam 20-25 so‘z);
o‘quv yili oxirida 25- 30 so‘z; 2- sinfning 1- yarim yilligida matnni o‘qish tezligi
30-35 so‘; 2-yarim yilligida 40-50 so‘z; 3- sinfning 1- yarim yilligida 60-70 so‘z;
2- yarim yilligida 70-80 so‘z; 4- sinfning 1- yarim yilligidja ichda ovozsiz 110-130
so‘z, ovozli o‘qishda 90-100 so‘z. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki, bir daqiqada bola
250 so‘zli matnni o‘qisa, undagi 200 ta so‘zni eslab qolar ekan. 
Agar   harflab,   bo‘g‘inlab   o‘qisa,   uning   diqqat   93   markazida   so‘z   emas,
bo‘g‘in bo‘ladi. atijada  u so‘zlarni  eslab qola olmaydi. (J.G‘.Yo‘ldoshev.1992 yil
«O‘qituvchilar uyidagi ijodkor o‘qituvchilarning 1- anjumanidagi nutqidan). Bu 4-
sinf   o‘quvchilarining   o‘qish   tezligiga   tatbiq   etilsa,   125   so‘zdan   100   so‘zni   eslab
qoladi. Bu esa yuqori ko‘rsatkichlarga erishish imkonini beradi.4- sinfda xatto bir
daqiqada 170-180 ta so‘z o‘qiydigan o‘quvchilar ham  bor. O‘qish tezligi  to‘rt yil
davomida to‘g‘ri va ongli o‘qish bilan bog‘liq holda asta ortib boradi. 
O‘qish tezligini tekshirganda o‘qituvchi o‘qiladigan materialning xarakterini
ya’ni   g‘oyaviy   mavzuviy   murakkabligshini   ,   so‘z   va   gaplarning   tuzilishini   ,
ularning   bolalar   nutqida   qaydarajada   ishlatilishini,   o‘qishning   to‘g‘ri   va   ongli
14 bo‘lishini   hisobga   oladi.   O‘quvchilarning   o‘qish   tezligi   har   xil   bo‘ladi,   albatta.
O‘qituvchining   vazifasi   barcha   o‘quvchilarning   o‘qish   tezligini,   iloji   boricha   bir
xillikka   keltirishdan   iborat.   Bunga   asosan   matnni   ovoz   chiqarib   o‘qishni   mashq
qilish   bilan   erishiladi.   Ongli   o‘qish.Ongli   o‘qish   yaxshi   o‘qishning   asosiy   sifati
hisoblanadi. 
Ongli   o‘qilgan   matnning   aniq   mazmunini,   asarning   g‘oyaviy   yo‘nalishini,
obrazlarini   va   badiiy   vositalarining   rolini   tushunib   o‘qish,   shuningdek,   asarda
tasvirlangan voqea-hodisalarga o‘zmunosabatini ifodalay olishdir.Ongli o‘qish o‘z
navbatida,   o‘quvchilarning   zarur   hayotiy   tajribasiga,   so‘zning   leksik
ma’nosini,gapda   so‘zlarning   bog‘lanishini   tushunishga   va   bir   qator   metodik
shartlarga bog‘liq. 
Hozirda   ongli   o‘qish   atamasi   adabiyotlarda   va   maktabtajribasida   ikki
ma’noda:   birinchidan,   o‘qish   jarayonini   egallashga   nisbatan   o‘qish   texnikasi
ma’nosida,ikkinchidan,   keng   ma’nodagi   o‘qishga   nisbatan   o‘qish   sifatlaridan   biri
ma’nosida   qo‘llanadi.   Matnni   ongli   o‘qish   uchun   o‘quvchilar   o‘qish   sifatlaridan
to‘g‘ri, me’yorida o‘qishni egallagan bo‘lishlari va o‘qish jarayonida qiynalmasligi
talab  etiladi.   O‘quvchilar   matnni   ongli   o‘qishlari   uchun  matn   mazmuni   va   badiiy
vositalari jihatidan tahlil qilinadi. Ongli o‘qishning muhim sharti asar qurilishi va
mazmunini   tushunish   hisoblanadi.O‘qituvchi   ongli   o‘qishni   matnni   ifodali
o‘qishga   (agar   ovoz   chiqarib   o‘qilsa)   va   asar   mazmuni   yuzasidan   berilgan
savollarga  javobning  to‘g‘riligiga  qarab   baholaydi.  Ongli   o‘qish   va  ifodali  o‘qish
bir-birini taqozo qiladi, ammo bir-biriga aynan o‘xshamaydi. 
Ifodali o‘qish intonastiya – ohang yordamida asarning g‘oyasi va jozibasini
to‘g‘ri,   aniq,   yozuvchi   niyatiga   mos   ravishda   ifodalay   bilishdir.   ”Ifodali   o‘qish
adabiyotni   konkret   va   ko‘rgazmali   o‘qitishning   dastlabki   va   asosiy   formasidir”,
deb ta’kidlaydi metodist olima M.A.Ribnikova.
  Demak,   ”Ifodali   o‘qishning   asarning   mazmunini   va   emostionalligini
intonastiya orqali o‘quvchilarga ko‘rgazmali qilib ko‘rsatishdir. Ifodali o‘qishning
asosiy   tamoyili   o‘qiladigan   asar   g‘oyasi   va   badiiy   qimmatini   chuqur
tushuntirishdir”
15 Ohang og‘zaki nutqning birgalikda harakat qiluvchi elementlari: urg‘u, nutq
temp   iva   ritmi,   pauza   ,   ovozning   past-balandligining   yig‘indisidir.   Bu   elementlar
bir-biriga   ta’sir   etadi   va   hammasi   birgalikda   asarning   mazmunini,   g‘oyasini,
qahramonlarning turli kayfiyatini, ichki kechinmalarini ifodalaydi.
O‘quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun   muhim   shartlar
quyidagilardan iborat: 
1.Nutq jarayonidan nafasni to‘g‘ri olish va to‘g‘ri taqsimlay bilish. 
2. Har bir tovushning to‘g‘ri artikulyastiyasi va aniq dikstiya(burro gapirish)
malakasini egallash. 
3. Adabiy talaffuz me’yorlarini egallash. 
Bu   shartlar   faqat   ifodali   o‘qishgagina   emas,   balki   ifodali   nutqqa,   ya’ni
hikoya qilishga ham taalluqlidir. O‘quvchining har qanday og‘zaki hikoyasi ifodali
bo‘lishi   zarur.   Ifodali   o‘qishning   asosiy   vositalaridan   biri   ovozdir.   Ovoz   nafas
bilan uzviy bog‘lanadi.  Shuning uchun  o‘qituvchi  bolalarning ifodali  nutqi  ustida
ishlashni   talaffuz   qilayotganda   o‘z   nafasini   boshqara   olish   va   ovozdan   to‘g‘ri
foydalanishga   o‘rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland-pastlik,   uzun-qisqalik,
tezlik (temp), yoqimli-yoqimsizlik xususiyatlari bilan xarakterlanadi. 
O‘quvchilar   matn   mazmuniga   qarab,   baland   yoki   past   ovozda
o‘qish(gapirish)ga,   nutqda   tez,   o‘rtacha     yoki   sekin   tempni   tanlashga,   biror
tuyg‘uni   ifodalashga   o‘rganadilar.   Ifodali   o‘qishga   o‘rgatishda   o‘quvchilar   pauza
va   logik   urg‘u   bilan   ham   tanishtiriladi.   Ifodali   o‘qishga   tayyorlanish   shartli
ravishda uch bosqichga bo‘linadi: 
1.Asarning aniq mazmunini tushunish , unda qatnashgan shaxslarning xatti-
harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g‘oyasini   belgilash,ya’ni   asarning   g‘oyaviy
mavzuviy asosini, uning obrazlarini badiiy vositalari bilan yaxlit holda tushunish. 
2.   Matnning   qaerida   pauza   qilishni,   mantiqiy   urg‘uning   o‘rnini,o‘qish
tempini belgilab olish. 
3.   O‘qishni   mashq   qilish.   Avtor   fikrini,   uning   tasvirlangan   voqea-
hodisalarga va qatnashuvchi shaxslarga munosabatini ovoz bilan bera olish uchun
matnni qayta o‘qish. 
16 Asarning   mazmuni   va   g‘oyaviy   yo‘nalishini   tahlil   qilish   ifodali   o‘qishga
o‘rgatish bilan bog‘lab olib boriladi. Ifodali o‘qishga o‘rgatishda matn mazmunini
tushunish,   muallif   hikoya   qilgan   voqealarga   o‘z   munosabatini   bildirish   asosiy
vazifa   hisoblanadi.   O‘quvchilarda   ifodali   o‘qish   malakasini   shakllantirish   uchun
asarni   o‘qituvchining   ifodali   o‘qishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich
ta’limda o‘qishning uch turidan foydalaniladi: 
1. Ovozli o‘qish. 
2.Ichda o‘qish. 
3. Shivirlab o‘qish 
Ovozli   o‘qish   ovozga   asoslangan   o‘qish   bo‘lab,   undan   ta’lim   jarayonida
keng   foydalaniladi.   Ovozli   o‘qishning   yakka,   jo‘r   va   rollarga   bo‘lib   o‘kish
u4sullari   mavjud.   Yod   aytish   ham   ovozli   o‘qishning   bir   shaklidir.   Ichda   o‘qish
ham   tovushga   asoslangan   ,   lekin   unda   ovozsiz   o‘qiladi.   Shivirlab   o‘qish   yarim
ovoz   bilan   o‘qishdir.Malakali   kitobxon   o‘qishning   har   uch   turini   bilishi   zarur.
Ovozli o‘qishning ham, ovozsiz ichda o‘qishning ham, shivirloab o‘qishning ham
o‘z qo‘llanish o‘rni va afzalliklari hamda kamchiliklari bor. 
Masalan,   2-   sinf   o‘quvchmlari   ichda   o‘qiganda   kam   so‘z   o‘qiydi,   so‘zning
ma’nolarini   tushunmay   96   qoladi,   o‘qiganlarining   mazmunini   to‘liq   o‘zlashtira
olmaydilar.   Psixologik   izlanishlar   o‘qishni   endi   o‘rganayotgan   o‘quvchilar
o‘qilayotgan   matnni   tushunib   borishlari   uchun   eshitish   sezgisiga   ham
sezganliklarini   ko‘rsatganlar.   Ikkinchidan,   ikkinchi   sinf   o‘quvchilarida   o‘qish
ko‘nikmalari yaxshi shakllanmagani uchun ichda o‘qish jarayonida ayrim so‘zlarni
noto‘g‘ri o‘qish natijasida uning ma’nosini tushunmaganlar. 
Shularni   nazarda   tutgan   holda   1-   2-   sinflar   ovozli   va   shivirlab   o‘qishdan
foydalaniladi.   3-4-   sinflarda   ovozli   o‘qish   bilan   birga   ichda   o‘qishdan   ham
foydalaniladi. 3-4- sinflar ichda o‘qish ancha samarali bo‘ladi. Lekin bu sinflarda
ichda   o‘qish   mexanik   o‘qishga   aylanmasligi   kerak.   Ichda   o‘qish   biror   maqsadga
yo‘naltirilishi   kerak,   ya’ni   turli   topshiriqlar   asosida   ichda   o‘qitilishi   lozim.
Masalan,   «SHe’rni   ichingizda   o‘qib,   ifodali   o‘qishga   tayyorlaning.»,»Hikoyani
17 ichingizda   o‘qing   ,   ma’nosi   tushunarsiz   so‘zlarni   lug‘at   daftaringizga   yozing.»,
«Lug‘atdan foydalanib, ularning ma’nosini izohlashga harakat qiling». 
-Hikoyani ichingizda o‘qib,uni qismlarga bo‘ling. 
-Ichingizda o‘qib, ovoz chiqarib to‘g‘ri o‘qishga tayyorlaning. 
-Ichingizda o‘qing. 
Tabiatning   ko‘rinishi   tasvirlangan   o‘rinni   toping.   Bu   topshiriqlar   sinfdan
sinfga o‘tgan sari murakkablashib boradi. Bunda o‘quvchilarning asarni qanchalik
idrok   etganliklari   tekshirilib   bori   lishi   zarur.   Ichda   o‘qish   quyidagi   afzalliklarga
ega:
1. Bir vaqtning o‘zida butun sinf o‘quvchilari o‘qiydi. 
2.   O‘quvchilarda   asar   matni   ustida   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalari
takomillashadi. 
3. O‘qituvchi har bir o‘quvchining mustaqil  ishlash jarayonida o‘zlashtirish
darajasini aniqlaydi. 
4.   Ichda   o‘qishda   ongli   o‘qishga   talab   ,   e’tibor   kuchayadi.   Ichda   o‘qishda
o‘qituvchi   o‘quvchilar   o‘qishidagi   kamchiliklarni   aniqlay   olmaydi.   Bu   undan
foydalanishdagi kamchilikdir. Ovozli o‘qishning afzalliklari quyidagilar: 
1.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   xato   va   kamchiliklarini   ,   o‘qish
ko‘nikmalarini aniqlay oladi. 
2. Kichik yoshdagi o‘quvchilar ovoz chiqarib o‘qisalar, matn mazmunini tez
tushunib oladilar. 
3. Ovozli o‘qishdan kitobxon estetik zavq oladi. 
4. Ovozli o‘qishda ifodalilikka kata e’tibor beriladi. 
5.   Ovozli   o‘qish   o‘quvchilar   lug‘atini   boyitish   va   nutqini   o‘stirishda   kata
ahamiyatga   ega.   Maktabda   o‘qishning   bu   uch   turi   navbatma   navbat   almashtirib
turiladi.   1-2-   sinflarda   ovozli   va   pichirlab   o‘qishdan   ichga   o‘qishga   o‘tilsa,   3-4-
sinflarda   ichdan   o‘qishdan   ovozli   o‘qishga   o‘tiladi.   3-4-   sinflarda   o‘qishning
turlaridan   foydalanishda   chegara   qo‘yilmaydi.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘qishning
hamma   turiga   bir   xil   talab   qo‘yiladi,   ya’ni   o‘qish   to‘g‘ri   bo‘lishi,   tez,   ongli   va
ifodali bo‘lishi zarur.
18 2.2.O‘qish darslarida qo‘llaniladigan metod va usullar
Ilg‘or pedagogik texnologiya usullaridan foydalanish o‘qituvchi va o‘quvchi
faoliyati   doirasini   aniq   belgilab   beradi.   Inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   o‘qish   faoliyati   barcha   predmet   darslarida   amalga   oshiriladi.   Lekin
o‘qishga   o‘rgatish   yo‘l-yo‘riqlarini   o‘qish   metodikasi   ishlab   chiqadi.   O‘qish
metodikasi   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   umumiy   rivojlanishi,   psixologiya,
xususiy   metodika   sohasidagi   yutuqlar   asosida   takomillashtirilib   boriladi.   O‘qish
darslarining   samaradorligi   ko‘p   jihatdan   ta’lim   metodlarining   to‘g‘ri   tanlanishiga
bog‘liq.   «Metod»   atamasi   yunon   tilidan   olingan   bo‘lib,   muayyan   maqsadga
erishish, borliqni amaliy va nazariy o‘zlashtirish usullari majmuidir. 
Binobarin,   fanning   o‘zi   kabi   o‘qitish   metodlari   ham   doimiy   rivojlanishda
bo‘ladi.   Masalan,   eski   maktablarda   o‘qish   quruq   yod   olish   metodi   asosida
o‘rgatilgan   bo‘lsa,   hozir   izohli   o‘qish   asosida   olib   boriladi.   Yod   olish   metodida
matndagi   so‘zlarga   izoh   berishga,   ma’nosini   tushuntirishga,   o‘qilganni   qayta
hikoyalashga   umuman   olganda,   o‘qishning   ongli   bo‘lishiga   mutlaqo   e’tibor
berilmagan.   Ularda   ko‘proq   to‘g‘ri   talaffuz,   qiroat   bilan   o‘qish,   ifodali   o‘qish
nazarda tutilgan. 
Hozir   maktablarda   o‘qish   izohli   o‘qish   metodi   asosida   olib   borilayotgan
ekan, quyidagicha savol tug‘iladi: Izohli o‘qish nima? Izohli o‘qishga XX asrning
60-70-yillarida rus pedagogi K. D. Ushinskiy asos solgan, u o‘qishda o‘quvchilarni
«ongli,   tushunib,   o‘ylab   o‘qishga»   o‘rgatishni   alohida   ta’kidlaydi   va   uni   «Izohli
o‘qish»   deb   nomlaydi.   Izohli   o‘qish   metodiga   K.   D.   Ushinskiy   ishining
davomchilari   yangiliklar   kiritdilar.   Korf   va   Vaxterev   izohli   o‘qish   o‘quvchilarga
real   bilim   berish   vositasi   desa,   Vodovozov   va   Bunakov   o‘quvchilarga   o‘qish
jarayonida   bilim   badiiy   asar   tahlili   va   asarning   tarbiyaviy   xarakteri   bilan   bog‘liq
holda beriladi, degan fikrni ilgari suradilar. Professor Asqar Zunnunov o‘qitishning
mazmuni   va   usullari   haqida   fikr   yuritib,   o‘quvchilarning   oldin   bilimlarni
o‘zlashtirishiga,   so‘ng   yod   olishlariga   e’tibor   berilishi   ta’lim   jarayonida   izohli
o‘qish deb nomlanganini ta’kidlaydi.
19 Demak, izohli o‘qish deb o‘ylashga, his qilishga, asarni to‘liq idrok qilishga,
o‘qilganning   mazmunini   o‘zlashtirishga   olib   keladigan   o‘qishga   aytiladi.   Izohli
o‘qish   asar   mazmunini   tushunishni,   asardagi   muhim   fikrni,   yozuvchi   ilgari
surayotgan   g‘oyani   anglashni   ta’minlaydi.   Izohli   o‘qish   qo‘yidagi   tamoyillarga
to‘liq amal qilingandagina muvaffaqiyatli bo‘ladi: 
1. O‘qishni hayot bilan bog‘liq holda tashkil etish. 
2.   O‘qishning   ongli   va   ta’sirchan   bo‘lishi   uchun   o‘quvchilarning   hayotiy
tajribalariga, taassurotlariga asoslanish. 
3. O‘qishni ko‘rgazmali tashkil qilish, tabiatga, tarixiy joylarga ekskursiyalar
uyushtirish,  hayvonot  olami  va  o‘simliklar   dunyosini  kuzatish,   rasmlar,   jadvallar,
predmetlar   bilan   tanishtirish   hamda   matnni   o‘quvchining   ifodali   o‘qishi   tarzida
olib borish. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘qish   darslarida   asosan   she’rlar,   masallar,   ertaklar,
hikoyalar,   afsonalar,   maqol   va   topishmoqlar,   ilmiy-ommabop   asarlar   o‘qib
o‘rganiladi.   Tabiiyki,   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   shakl,   uslub   va   mazmunda
yaratiladi.   Shuning  uchun  ham   har  bir   janrga   mansub  asarlarni  o‘ziga  xos   usulda
o‘qib   o‘rganish   taqozo   qilinadi.   Badiiy   asarni   izohli   o‘qishga   yaqin   bo‘lgan
metodlardan biri ijodiy o‘qishdir. 
Atoqli   metodist   olim   N.   I.   Kudryashov   ijodiy   o‘qish   metodi   tarkibiga
quyidagi ish usullarini kiritadi: 
a)   o‘qituvchilarning   badiiy   matnni   sharhlab   o‘qishi   hamda   o‘quvchilarning
asarni   to‘g‘ri   va   imkon   qadar   yanada   chuqurroq,   emostional   idrok   etishlarini
ta’minlash maqsadini ko‘zda tutuvchi so‘zi; 
b)   o‘qilgan   asardan   o‘quvchilarning   bevosita   olgan   taassurotlarini
chuqurlashtirish   maqsadiga   ega   bo‘lgan   va   ularning   diqqatini   matnning   muhim
g‘oyaviy   va   badiiy   hususiyatlari   sari   yo‘naltiradigan   suhbat   uyushtirish   yoki
o‘qilgan   asardan   kelib   chiqadigan   badiiy,   axloqiy,   ijtimoiy-siyosiy   muammoning
qo‘yilishi; 
20 v) o‘qituvchining asar o‘qilganidan keyin o‘quvchilarning asarni tadqiq etish
jarayonida   to‘yingan   badiiy   kechinmalarini   faollashtirish   maqsadini   ko‘zda
tutuvchi so‘zi. 
Ko‘rinadiki, ijodiy o‘qish izohli o‘qishdan farqli o‘laroq, to‘g‘ridan - to‘g‘ri
matn mohiyatini  ochishga ijodiy yondashishni  taqozo etadi. Masalan,  4-sinfda  A.
Oripovning «Dehqonbobo va o‘n uch bolakay qissasi» asarini ijodiy o‘qish metodi
asosida   o‘rganish   jarayonida   matn   mazmuni   va   shoir   g‘oyaviy   niyatidan   kelib
chiqib   Vatanimiz   hududlaridagi   aholining   yashash   tarzi   bilan   bog‘liq   milliy
xususiyatlar haqida ham atroflicha tushuncha beriladi. 2-sinfda «O‘tinchi yigit», 3-
sinfda O‘tkir Hoshimovning «Xazonchinak», 4-sinfda S. Anorboevning «Qo‘rqoq»
asarlarini ham ijodiy o‘qish metodi asosida o‘qitish ijobiy samaralar beradi. Ifodali
o‘qish. Boshlang‘ich ta’lim tizimida mantiqiy o‘qish (matnni to‘g‘ri, tushunib, tez
(me’yorida)  o‘qish)   va  adabiy  o‘qish  mukammal  o‘zlashtirilganidan  so‘ng  ifodali
o‘qishga o‘tiladi. U yod olingan she’riy asarlarni ifodali o‘qishni  ham   o‘z ichiga
oladi.   Ifodali   o‘qishning   muvaffaqiyati   o‘quvchilarning   asar   mazmuni,   g‘oyaviy-
badiiy   xususiyatlari   haqida   muayyan   tushunchaga   ega   bo‘lishi   bilan   bog‘liq.
Ohang va intonastiya she’riy asarlarni ifodali o‘qishda qay darajada muhim bo‘lsa,
nasriy asarlarni o‘qishda ham muhim talablardan biridir.
Nasriy   asarlarni   ifodali   o‘qishdan   oldin   unda   qanday   g‘oya   ilgari
surilayotganini   aniqlash   zarur.   Masalan,   4-sinfda   X.   To‘xtaboevning   «Xatosini
tushungan   bola»   hikoyasini   ifodali   o‘qishdan   oldin   o‘quvchilarga   xatosini
tushungan   bola   kim   ekanligi,   uning   xatosi   nimalardan   iborat   bo‘lganligi,
maqtanchoqlikning   illat   ekanligi   to‘g‘risida   tushuncha   beriladi.   Ifodali   o‘qish
oldiga qo‘yilgan bu talab M. Abdurashidxonovning «Har kim ekkanin o‘rar», Sh.
Sa’dullaning   «Laqma   it»,   A.   Oripovning   «Dehqonbobo   va   o‘n   uch   bolakay
qissasi»   kabi   she’riy   hikoyalarini   o‘qishga   ham   xosdir.   Badiiy   o‘qish.   Badiiy
o‘qish   ifodali   o‘qishning   yuksak   bosqichi   hisoblanadi.   Unda   so‘z   san’atining
barcha komponentlari ishtirok etadi. 
U   o‘quvchidan   asar   ruhiga   batamom   kirishni,   san’atkorona   o‘qishni   talab
etadi.   Badiiy   o‘qishda   asar   qahramonlarining   ruhiy   holati,   kechinmalari   to‘la
21 anglab   etilgandagina   ta’sirchanlikka   erishish   mumkin.   Badiiy   o‘qishga
tayyorgarlik   ko‘rishda   aktyorlarning   audio-video   tasmalarga   yozilgan   ijrolaridan
foydalanish   yaxshi   samara   beradi.   Sinfda   o‘qishning   muvaffaqiyatini
ta’minlaydigan   omillardan   biri   tanlab   o‘qishdir.   Masalan,   3-sinfda   X.
To‘xtaboevning   «Hassa»   hikoyasi   bilan   tanishish   jarayonida   Qobil   boboning
savollariga   Shavkatning   javoblari   yoki   S.   Anorboevning   «Bahs»   hikoyasidagi
bolalarning   bahslashish   epizodi   yuzasidan   o‘qituvchi   topshirig‘iga   ko‘ra   mazkur
o‘rinlarni   tanlab   qayta   o‘qilishi   natijasida   ushbu   asarlarning   badiiy-estetik
qimmatini chuqurroq o‘zlashtirishga erishiladi. Izlanish metodi. 
Bu   metod   asardagi   voqea   va   tafsilotlar   asosida   o‘quvchilarga   savol-
topshiriqlar   tuzishda,   qahramonlarga   baho   berishda   keng   qo‘llaniladigan   usuldir.
O‘qish   darslarida   reproduktiv   metod   keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   o‘qituvchi
dastlabki   darslarda   o‘zi   asar   matnini   qismlarga   bo‘ladi,   yozuvchi   yoki   shoirning
aytmoqchi   bo‘lgan   muhim   fikriga   o‘quvchilar   diqqatini   jalb   qiladi,   uni   aniqlab
ko‘rsatadi,   o‘quvchilar   bilan   birga   tasvir   vositalariga   yuklatilgan   ma’noni   ochib,
o‘quvchilarga   ko‘maklashadi.   Bularning   bari   o‘quvchilar   uchun   bir   ko‘rsatma
vazifasini   o‘taydi.   Shundan   so‘ng   o‘quvchilar   o‘qituvchining   ko‘rsatmalari
yordamida   yuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   vazifalarni   o‘zlari   mustaqil   ravishda
bajaradilar.   Yuqorida   ta’kidlangan  metodlardan   tashqari,   boshlang‘ich  sinf   o‘qish
darslarida ilg‘or pedagogik texnologiya usullaridan «Aqliy hujum», «Tarmoqlar»,
«Guruhlar bilan ishlash», “Blist texnologiyasi” kabilardan ham foydalanish yaxshi
samara   beradi.   Shuni   ta’kidlab   o‘tish   kerakki,   har   bir   darsda   qanday   metoddan
foydalanish,   darsda   qanday   usullarni   qo‘llash   o‘qituvchi   tomonidan   oldindan
belgilab olinishi va puxta ishlab chiqilishi kerak
22 Xulosa
O‘qitish   malakasining   sifatlari   va   tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullari   o‘quv
jarayonining   samaradorligini   belgilovchi   muhim   jihatlardir.   O‘qituvchining
pedagogik   bilimlari,   kommunikativ   qobiliyatlari,   ijodkorlik   va   psixologik
yondashuvlari talabalarning muvaffaqiyatli o‘qishini ta'minlaydi. Tez ongli ifodali
o‘qish   usullari   esa   o‘quvchilarga   o‘qilgan   materialni   tez   va   samarali   tushunish
imkonini beradi, bu esa ularning umumiy bilish jarayonini jadallashtiradi.
O‘qituvchilar   o‘z   malakalarini   doimiy   ravishda   oshirib   borishlari,
o‘quvchilarning   qiziqishlariga   mos   materiallar   tanlashlari   va   interaktiv
metodlardan   foydalanishlari   kerak.   Bu   yondashuvlar   o‘quvchilarning   o‘qish
malakalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi   va   ularning   ta'lim   jarayonida
muvaffaqiyatini oshiradi.
Natijada,   o‘qitish   malakasi   va   tez   ongli   ifodali   o‘qish   usullarini   samarali
qo‘llash   orqali  ta'lim   jarayonini  yanada   sifatli   va  qiziqarli  qilish   mumkin.  Bu   esa
nafaqat   o‘quvchilarning   bilim   olishlariga,   balki   ularning   ijtimoiy   va   madaniy
rivojlanishlariga ham ijobiy ta'sir ko‘rsatadi. 
23 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Davlat tili to’g’risidagi qonun-amalda” Qumri Abdullayeva, Boshlang’ich
ta’lim   jurnali   2007-4-son.   5-bet.32b
2. G`offorovaT,   G`ulomova   X,   Eshturdiyeva   G   “1-sinfda   savod   darslari”
Toshkent “O`qituvchi” 1996   yil,   86   bet
3. N.T.Sabirova. Interaktiv metodlar bilan o’quvchilarni boshqaramiz. - Qori
Niyoziy nomidagi O’zPFITI aspiranti.   Maktab va hayot jurnali  2008 yil  5-   son
46b   betlar
4. Abdullayeva  Q., Rahmonbekova S. Ona tili darslari
(qo`llanma).-   Toshkent,   1999.86b
5. Abdurahmonov   G`.   O`zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent,   1996.
6. Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O`zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –  
Toshkent,   2002.  228   b.
7. Qosimova   K.   va   boshqalar.   Ona   tili   o`qitish   metodikasi.   Boshlang`ich  
ta`lim   fakultetlari   uchun   darslik.-   Toshkent: Noshir,   2009.   347   b.
8. Qosimova   K.,   Ne`matova   A.   1-sinfda   ona   tili   darslari.   –   Toshkent,  
2004.126   b.
9. Qudratov O., G’aniyev T. Hayotiy faoliyat xavfsizligi.
–T.:   Aloqachi,2004.-3-b.
10. Omonov   N.,   Xo`jayev   N.   va   boshqalar.   Pedagogik   texnologiyalar   va  
24 pedagogik mahorat.   –   Toshkent,   2009.   286   b
11. Safarova   R.,   G`ulomov   M.   va   boshqalar.   Savod   o`rgatish   darslari.-  
Toshkent,   2003.86b
12. Tursunov   M.   va   boshqalar.   Hozirgi   o`zbek adabiy   tili.   –   Toshkent,  
1992.246b
13. To`xliyev   B.   va   boshqalar.   O`zbek   tili   o`qitish   metodikasi.   –   Toshkent,  
2006.   218   b
14. Xudoyberganova   M.,   Fuzailov   S.,Muxtorova   M.   3-sinfda   ona   tili  
darslari.   – Toshkent,   2008.196 b.
25

Mundarija:

Kirish ...................................................................................................................4
I-BOB. Sinfda o‘qish darslarining ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati va vazifalari 
  1.1. O‘qish darslarining tarbiyalovchi imkoniyatlari………………………..5
  1.2. O‘qish malakasi haqida tushuncha …………………………....…….....8
II-BOB. O‘qish malakasining sifatlari 
2.1. O‘qish malakasining sifatlari: to‘g‘ri, tez, ongli o‘qish ………………..11
2.2. O'qish  darslarida  qo'llaniladigan  metodlar…………………………….18
Xulosa…………...………………………………………………………….…...23
Foydalanilgan adabiyotlar..................................................................................24