O’quv jarayonini tashkil etishning turlari va shakllari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Mavzu: O’quv jarayonini tashkil etishning turlari va
shakllari
REJA:
KIRISH
ASOSIY QISM
I   BOB.   O’QUV   JARAYONINI   TASHKIL   ETISHNING   TURLARI   VA
SHAKLLARI   MAVZUSINING     NAZARIY   ASOSLARI
(METODOLOGIYASI)
1.1.   O’quv jarayonini tashkil etish haqida tushuncha.
1.2.   Ta'limda sinf-dars tizimining vujudga kelishi.
II   BOB.   O’QUV   JARAYONINI   TASHKIL   ETISHNING   TURLARI   VA
SHAKLLARI   MAVZUSINI  O’RGANISH VA ULARNING TAHLILI
2.1.   Ta'limni   tashkil   etishning   xilma-xil   turlarini   va   ulardagi   umumiylik   va
xususiylik   haqida   bilim   berish.Hozirgi   zamon   darslari   va   ularga   mos   ta'limni
modernizatsiya qilish asoslarini talabalar ongiga singdirish.
2.2.  Ta'limni tashkil etishning an'anaviy va zamonaviy shakllari
haqida bilimlar majmuyini hosil qilish.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi. Prezident Shavkat Mirziyoyev 2019-yilning 29-
aprel   kuni   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   Farmonni   imzoladi,   deb
xabar   bermoqda   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Farmon   bilan   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-
yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi   va   uni   amalga   oshirish   uchun   yo‘l   xaritasi
tasdiqlandi.   Mazkur   konsepsiya   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   quyidagi
yo‘nalishlarini belgilab berdi: 1
O‘zbekiston Respublikasining 2030-yilga kelib PISA (The Programme for
International   Student   Assessment)   Xalqaro   miqyosda   o‘quvchilarni   baholash
dasturi   reytingi   bo‘yicha   jahonning   birinchi   30   ta   ilg‘or   mamlakati   qatoriga
kirishiga erishish;
 uzluksiz   ta’lim   tizimi   mazmunini   sifat   jihatidan   yangilash,   shuningdek
professional kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish;
 o‘qitish   metodikasini   takomillashtirish,   ta’lim-tarbiya   jarayoniga
individuallashtirish tamoyillarini bosqichma-bosqich tatbiq etish;
 xalq ta’limi sohasiga zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va
innovatsion loyihalarni joriy etish;
 xalq   ta’limi   muassasalarining   moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash   va
budjetdan mablag‘ bilan ta’minlashning samaradorligini oshirish;
 yoshlarni   tarbiyalash   va   ularning   bandligini   ta’minlashda   maktabdan
tashqari ta’limning zamonaviy usullari va yo‘nalishlarini joriy etish;
 davlat-xususiy   sheriklikni   rivojlantirish   hisobiga   davlat   ta’lim   tizimida
raqobat muhitini kengaytirish;
 yoshlar   ta’lim-tarbiyasi   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar   yaratishga   qaratilgan
kompleks   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   olgan   beshta   tashabbusni   amaliyotga
tatbiq etish;
 xalq   ta’limi   tizimida   faoliyat   ko‘rsatishning   jozibadorligini   oshirish
maqsadida   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalari   xodimlarining   mehnatiga   haq
1
 https://daryo.uz/2019/04/29/ozbekistonda-xalq-talimi-tizimini-2030-yilgacha-rivojlantirish-konsepsiyasi-qabul-
qilindi/?sa=X&ved=2ahUKEwiEto6a2pjnAhWi16YKHSU3AI4QFjADegQIBRAB/ to‘lash,   moddiy   rag‘batlantirish   va   ijtimoiy   himoya   qilish   darajasini
bosqichma-bosqich oshirib borish.
Farmonga   ko‘ra,   konsepsiya   tegishli   davrga   mo‘ljallangan   maqsadli
parametrlar va yo‘nalishlardan kelib chiqib, har yili alohida tasdiqlanadigan “Yo‘l
xarita”si orqali bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.
E’tiborlisi,   konsepsiya   xalq   ta’limi   sohasidagi   mavjud   muammolarni
aniqlaydi.   Umumiy   o‘rta   ta’limni   boshqarishda   qator   muammolar   mavjud.
Jumladan, maktablar metodik, moddiy-texnik jihatdan ta’minlash va moliyalashda
davlat   tashkilotlari   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanmaydi.   Kadrlar   bilan   ta’minlash
borasida ham kamchiliklardan holi emas.
Konsepsiya   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   asosiy   yo‘nalishlarini
belgilaydi.   Xususan,   umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimi   takomillashtiriladi.   Shuningdek,
xorijiy tillar, kompyuter savodxonligi, matematika, fizika, kimyo va biologiya kabi
fanlar   bo‘yicha   yangi   o‘quv   standartlari,   dastur   hamda   darsliklar   yaratiladi.
O‘quvchilarning   qobiliyatini   rivojlantirish,   mustaqil   ravishda   kasb-hunar   tanlash
hamda zamonaviy kasblarni egallashi uchun sharoitlar yaratiladi.
Hujjatda ta’kidlanganidek, fan olimpiadalarini o‘tkazish mezonlari xalqaro
olimpiada   va   musobaqalarning   baholash   tajribasi   bo‘yicha   qayta   ko‘rib   chiqiladi.
Iqtidorli   o‘quvchilarni   aniqlashda   shaffoflik   ta’minlanadi.   Ota-onalar   ham
farzandlarini o‘qitish va tarbiyalash jarayoniga jalb etiladi.
Imkoniyati   cheklangan   o‘quvchilarning   ta’lim   olishiga   e’tibor
kuchaytirilib, ta’lim muassasalari tajribali o‘qituvchi-defektolog hamda psixologlar
bilan ta’minlanadi.
Ushbu   konsepsiya   doirasida   o‘qituvchi   va   rahbarlar   ish   faoliyati
samaradorligini   oshirishda   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   yo‘lga
qo‘yiladi.   Masofaviy   ta’lim   sifatini   yaxshilash   bo‘yicha   chora-tadbirlar   amalga
oshiriladi.
Shu   bilan   birga   konsepsiyaga   ko‘ra   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni
ma’naviy-axloqiy   va   intellektual   rivojlantirish   yangi   darajaga   ko‘tariladi.   O‘quv-
tarbiya   jarayoniga   ta’limning   innovatsion   shakllari   va   usullari   joriy   etiladi. Uzluksiz   ta’lim   tizimi   mazmuni   sifat   jihatdan   yangilanib,   kadrlar   malakasi
oshiriladi.   O‘qitish   metodikasi   takomillashtirilib,   ta’lim-tarbiya   jarayoniga
individuallashtirish   tamoyillari   tatbiq   etiladi.   Xalq   ta’limi   muassasalarining
moddiy-texnika   bazasi   mustahkamlanib,   budjetdan   mablag‘   bilan   ta’minlash
samaradorligi   oshiriladi.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalari   xodimlarining
mehnatiga  haq  to‘lash,  moddiy  rag‘batlantirish  va   ijtimoiy  himoya  qilish  darajasi
bosqichma-bosqich oshiriladi.
Xususan,   maqsadli   ko‘rsatkichlar   asosida   ta’lim   mazmuni   samaradorligi
oshirilib, kadrlarning sifat tarkibini yaxshilanadi. Jamiyatda o‘qituvchilar maqomi
oshiriladi.   Yoshlar   ta’lim-tarbiyasi   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar   yaratishga
qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   olgan   beshta   tashabbus
amaliyotga   tatbiq   etiladi.   O‘quvchilarni   madaniyat   va   san’at   muassasalariga
jismoniy   tarbiya,   sportga   keng   jalb   etiladi.   Yoshlar   o‘rtasida   kompyuter
texnologiyalari va internetdan samarali foydalanish yo‘lga qo‘yiladi. O‘g‘il-qizlar
ma’naviyati   yuksaltirilib,   ular   o‘rtasida   kitobxonlik   keng   targ‘ib   qilinadi.
O‘quvchi-qizlarning kasbiy ko‘nikmalari rivojlantiriladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   O’quv   jarayonini   tashkil   etishning   turlari   va   shakllari
mavzusida   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   va   ularning
natijalarini tahlil qilib berish.
Kurs ishining vazifasi:
O’quv jarayonini tashkil etish haqida tushuncha.
Ta'limda sinf-dars tizimining vujudga kelishi.
Dars maktabda o’quv ishlarini tashkil qilishning asosiy shakli.
Dars strukturasi, elementlari va tiplari. 
Kurs   ishining   obekti:   Ta’lim   berish   muassasalarida   o’quvchi   yoshlarga   ta’lim
berish jarayonlari
Kurs ishining predmeti:   O’quv jarayonini tashkil etishning turlari va shakllarini
tashkil etish jarayonlari
Kurs   ishining   hajmi:   kurs   ishimiz   kirish,   asosiy   qism:   ikki   bob,   to’rt   paragref,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.        I BOB. O’QUV JARAYONINI TASHKIL ETISHNING TURLARI VA
SHAKLLARI  MAVZUSINING   NAZARIY ASOSLARI
(METODOLOGIYASI)
1.1.  O’quv jarayonini tashkil etish haqida tushuncha.
  Ta'lim   ijtimoiy   hodisa   bo’lib,   uning   tarixi   juda   uzoqdir.   Ta'lim   insoniyat
jamiyati   rivojining   dastlabki   paytlaridayoq   katta   rol   o’ynagan.   U   to’plangan
tajribalarni,   dunyo     haqidagi   axborotlarni   berish   jarayonini   ta'minlagan,
insoniyatning   faqat   ijtimoiy   rivojlanishiga   emas,   balki   qiyin   sharoitlarda   yashay
olishiga   ham   yordam   bergan.   Uzluksiz   rivojlangan   jamiyatda   ta'limning
mukammal jamoa shakli, ya'ni dars ming yillar mobaynida vujudga kelgan.
Ya.A.Komenskiy   "Buyuk   didaktika   "   asarida   jamoaviy   tarbiyaning
oldingi barcha tajribalarini umumlashtirdi, sinfning dars tizimida ta'limning asosiy
didaktik   prinsiplarini   izchil   ifodaladi.   O’sha   zamondan   buyon   350   yil   o’tdi.
Shuncha   vaqt   mobaynida   darsning   tashkiliy   shakllari   ham,   ta'limning   metodlari
ham uzluksiz takomillashib ketdi. 
O’qituvchining   vazifasi   –   darsda   tafakkur   va   faoliyatning   ana   shu
turlarini   eng   to’g’ri   uyg’unlashtirishdir.   Binobarin,   bunday   uyg’unlik   dars
samaradorligini   oshirishning   muhim   omilidir.   O’qituvchi   dars   muammolariga
to’g’ri   yondashishi   uchun   ta'lim   jarayonining   asosiy   komponentlarini   bilishi,
ularning o’zaro bog’liqligi va bir biriga ta'sirini tushunishi lozim. 
Ob'yektiv   mavjudlikning   mohiyatini   bilishi   -   ta'limning   maqsadlaridan
biridir.
1.2. Ta'limda sinf – dars tiziminig vujudga kelishi.
Ta'limni   boshqarishning   asosiy   tashkiliy   shakli   quyidagi   ma'lum
belgilarga ega bo’lgan mashg’ulotlarni guruhiy yo’sinda o’tkaziladi:
- mashg’ulotlarning har yili va har bir o’qish kuni bir paytda boshlanishi;
- mashg’ulotlar va ular orasidagi tanafuslarning ma'lum vaqt davom etishi;
- guruhlardagi bolalarning yoshi va soni jihatdan baravarligi;
- material o’rganish sur'atining bir xilligi;
- o’quv mashg’ulotlarining ma'lum tashkiliy shaklda o’tkazilishi. Guruhli   mashg’ulotlarning   sinf-   dars   tizimi   deb   atalgan   bunday   shakli
keng   tarqaldi,   mustahkamlandi   va   hozir   ham   ancha   takomillashgan   holda
mavjuddir.   Dars   yaxlit   ta'lim   jarayonini   o’quv-tarbiya   ishining   boshqa   tashkiliy
shakllari - uy vazifalarini bajarish, predmet to’garaklarining mashg’ulotlari, sayrlar
va hokazolar bilan uzviy birlikda aks ettiradi. Darsni ikki jihatdan: umuman ta'lim
jarayoni va ta'limni tashkil etish shakli sifatida ta'riflab   uni foydali deb hisoblash
taklifi   bor   (   M.I.Maxmutov   ).   Ta'limning   umumiy   jarayoni   sifatida   qaralsa,   dars
o’qitish harakatining ta'lim mazmuni, prinsiplari va metodlari bilan belgilanadigan,
ma'lum   makon   -   zamon   chegaralarida   o’qituvchi   rejalashtiradigan   hamda
boshqaradigan birgalikdagi ob'yekt   o’qituvchi va o’quvchilar amalga oshiradigan
asosiy shaklidir.
Didaktik g'oyalar jamiyat taraqqiyoti jarayonida yangi g'oyalar  bilan boyib,
takomillashib   boraveradi   va   ular   o'ziga   xos   tizimlar   ko'rinishida   shakllanadi.   Shu
sababli   ham   ta'lim   turlari   o'quv   jarayonini   tashkil   etish   va   uni   amalga   oshirishga
nisbatan turlicha yondashuvlar asosida shakllantiriladi.
Dogmatik o'qitish - bu jamoa asosida idrok etish faoliyatining ilk turi bo'lib,
u   o'rta   asrlarda   keng   tarqalgan.   O'rta   asrlarda   G'arbiy   Yevropada   ularning   ilk
ko'rinishlari  iste'molda  bo'lib,  unda  lotin  tili,  Markaziy  Osiyo  mamlakatlarida esa
arab   tili   yetakchi   o'rin   tutgan.   Bu   borada   musulmon   pedagogik   konsepsiyasi
sezilarli   darajada-gi   ma'naviyatlilik   va   intellektuallik   xususiyatlariga   hamda
mazmun-mohiyatga   ega   bo'lgan.   Ularning   g'oyalari   bo'yicha   o'z   faoliyatlarida
bilimlardan   faol   va   ijodiy   foydalana   oladigan   odamgina   komillikka   erishish
mumkin,   degan   hukmiy   fikr   shakllangan.   «Haqiqiy   g'oyalar»   deb   nom   olgan
pedagogik   tizimning   asosiy   tayanch   nuqtasi   haqiqiy   bilimlarni   o'zlashtirishdan
iborat bo'lgan.
Muammoli   o'qitishning   afzalliklari:   shaxsiy   ijodiy   faoliyatni   tashkil   etish
asosida   bilimlarni   mustahkam   egallash,   o'qishga   qiziqishni   uyg'otish,   ijodiy   va
mustaqil   fikrlashni   rivojlantirish,   o'qitishning   mustahkam   va   amaliy   natijalariga
erishish. Kamchiliklari: ta'lim oluvchilarning idrok etish faoliyatlarini boshqarishning
qiyinligi,   muammoni   qo'yish   va   hal   etish   uchun   ko'p   vaqt   sariianishi,   muammoli
vaziyatni   yaratish   va   mustaqil   hal   qilish   imkoniyatini   har   bir   ta'lim   oluvchiga
taqdim etishning qiyinchiligi bilan belgilanadi.
Dasturiy   ta'lim   (dasturlashtirilgan   ta'lim)   harakat   (operatsiya)   lar   ketma-
ketligi   tizimini   ifodalovchi,   ularni   bajarish   oldindan   rejalashtirilgan   natijaga   olib
keJuvchi «dastur» terminidan kelib chiqadi.
Dastur  - bajariladigan ish yoki biror faoliyat rejasi  bo'lib, lining yordamida
ta'lim   oluvchilarga   ta'lim-tarbiya   berishda   o'quv   rejasi   va   dasturlarini   og'ishmay
amalga   oshirilishida   zamonaviy   ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanishga   keng
imkoniyatlar yaratadi.
Dasturiy ta'limning asosiy xususiyatiari quyidagilardan iborat:
 o'quv materialining alohida qismlarga ajratilishi; 
 o'quv   jarayonining   bilimlarini   o'zlashtirish   bo'yicha   bilimlarning   muayyan
miqdorlari   (bo'laklari)   va   fikrlash   (mantiqiy)   amallaridan   iborat   bo'lgan
ketma-ket bosqichlardan iborat bo'lishi; 
 har bir bosqichning nazorat bilan yakunlanishi; nazorat topshifiqlarini to'g'ri
bajargan   ta'lim   oluvchining   yangi   materiaini   o'zlashtirish   uchun   olish
imkoniyati   va   navbatdagi   bosqichni   bajarishga   kirisha   olish;   to'g'ri   javobni
topishda   ta'lim   oluvchining   yordamchi   va   qo'shimcha   tushuntirishlarni
olishi; 
 har   bir   ta'lim   oluvchining   mustaqil   ishlashi,   intellektual   salohiyati   yetarli
boigan   mavzuJar   bo'yicha   o'quv   materiallarim   o'zlashtirishi;   natijaiar
monitoringi,   ya'ni   barcha   nazorat   topshiriqlarining   bajarilish   natijalarining
qayd etilishi; 
 ta'lim   jarayonida   ta'lim   beruvchtning   ta'lim   tashkilotchisi   va   lozim
topilganda   mazkur   jarayonda   maslahatchi   (boshqaruvchi)   sifatida   ishtirok
etishi va individual yondashuvni amalga oshirishi;
Kompyuterli ta'lim. Ma'lumki, o'qitish sohasida jahon didaktikasining muhim tajribasi natijasida
shaxsiy   EHM   rivojlanishi   negizida   kompyuterlashtirilgan   ta'lim   vujudga   keldi.
Kompyuter — (ing. «computer» - hisoblayman) - oldindan berilgan dastur bo'yicha
ishiaydigan avtomatik qurilma. 
Ta'limni tashkil etish haqida tushuncha, uning xilma-xil turlari
Dunyoda   shunday   ta'lim   tizimi   yuzaga   ke]ganki,   uning   xilma-xil   turlari
mavjud   bo'lib,   ularni   ko'pchilik   «qo'IIab   turuvchi,   ta'minlovchi,   yordamchi
o'qitish» deb ataydilar
Innovatsion   ta'lim   -   bu   boiajak   mutaxassislarni   joylarda   ishlashga
tayyorlovchi   jarayon   bo'lib,   u   avval   olgan   bilimlar   asosida   ta'limni
takomillashtirish va samarali yangicha yondashuv qilishdan iborat.
 kadrlar   tayyorlash   tizimiga   ilm-fanning   uzviy   ravishda   kirib   borishini
ta'minlaydi;
 ilg'or   pedagogik   texnologiyalar   va   yangi   axborot   texnologiyalarini   joriy
etish uchun o'rta umumta'lim, o'rta maxsus, kasb-hunar ta'limi va oliy o'quv
yurtlarida   eksperimental   maydonchalar   tashkil   etish   orqali   ilmiy-tadqiqot
natijalarini   o'quv-tarbiya   jarayoniga   o'z   vaqtida   joriy   etish   mexanizmlarini
ro'yobga chiqarishga erishiladi;
 ta'lim jarayonining istiqbolini oldindan ko'ra bilish, ya'ni ta'lim beruvchining
avvalgi va hozirgi tajribasi asosida o'qitish emas, balki ta'lim oluvchini uzoq
kelajakni   mo'ljallashga   (istiqbolli   reja   tuzishga)o'rgatishdan   iborat   boiib,
unda   ta'lim   oluvchi   ijtimoiy   hayot   va   kasbiy   faoliyatda   tashxislash,
bashoratlash,   modellashtirish   va   loyihalashtirishni   amalga   oshira   olishi
zarur;
 ta'lim   oluvchining   hamkorlikda   ta'lim   olish   va   optimal   qarorlarni   qabul
qilish   (lokal   va   xususiydan   tortib   dunyoni,   madaniyat,   sivilizatsiya
rivojlanishini   hisobga   olishdan   global   muammolarni   hal   etish)da   faol
ishtirok etishni ta'minlash.
 Keyingi   yillarda   masofaviy   ta'lim   (lotincha   distantia   -   masofa)   uzluksiz
ta'lim tizimida keng qo'llanilmoqda. Masofaviy ta'lim  - bu masofadan turib o'qitishning usullariga asoslangan holda
aholining keng qatlamlariga taqdim etiluvchi zamonaviy ta'lim texnologiyasidir. U
o'quv   adabiyotlarining   almashinish   vositalari   (Yer   sun'iy   yo'ldoshi,   televideniye,
radio, kompyuter aloqa va boshqalar)ga tayanib, ixtisoslashtirilgan axborot muhiti
yordamida masofadan mamlakat aholisining keng qatlamiga va xorijiy davlatlarga
taqdim etiladigan ta'lim xizmatlari majmuyidan iborat. II BOB. O’QUV JARAYONINI TASHKIL ETISHNING TURLARI VA
SHAKLLARI   MAVZUSINI  O’RGANISH VA ULARNING TAHLILI
2.1. Dars maktabda o’quv ishlarini tashkil qilishning asosiy shakli.
Hozirgi   paytda   o’quv   ishlarini   tashkil   etishning   quyidagi   shakllari
qo’llanadi:   dars,   ekskursiya,   o’quv   ustaxonalaridagi   mashg’ulotlar,   mehnat   va
ishlab   chiqarish   ta'limi   shakllari,   uy   ishlari,   sinfdan   tashqari   o’quv   ishlarining
shakllari (predmet to’garaklari, studiyalar, olimpiadalar, tanlovlar).
Ta'limni tashkil etish shakllari va ularning didaktikada rivojlanishi
Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta'limni tashkil etishning turli shakllari
bor.   Jamiyat   rivojining   har   bir   yangi   bosqichi   ta'limni   tashkil   etishga   o'z   ta'sirini
o'tkazadi.
Individual   ta'limning   kamchiliklari:   vaqtning   tejamli   emasligi;   ta'lim
beruvchi   ta'sirining   cheklanganligi   (bunda   ta'lim   beruvchining   vazifasi   ta'lim
beruvchiga   topshiriq   berish   va   uni   tekshirishdan   iborat   bo'ladi);   boshqa   ta'lim
oluvchilar   bilan   hamkorlikda   ishlash   imkoniyati   cheklanganligi   (bu   ta'lim
oluvchining   yoki   ta'limning   ijtimoiylashishiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi);   jamoada
ishlash   tajribasini   shakllanmasligi   va   shu   kabilardan   iboratdir.   Qayd   etilgan
kamchiliklarni   bartaraf   etish  natijasida   XVI   asrdan  boshlab  ta'limning individual-
guruhli   shakli   paydo   bo'ldi.   Bu   ta'lim   turidan   XVI   asrga   kelib   Yevropada   keng
foydalana   boshlandi.   Markaziy   Osiyo   davlatlarida   bu   ta'lim   turidan   qadim
davrlarda ham foydalanganlar. Bunga Avesto davri misol bo'la oladi. Avesto davri
jami-yatidagi   maktablarda   individual   o'qitish   jamoaviy   o'qitish   bilan   bir-ga   olib
borilar  edi. XI  asrdayoq Abu Ali  ibn Sino o'zining «Tadbiri  manzil» nomli  ilmiy
asarining   maxsus   «Amuzish   va   parvarishi   modrasas   farzand»   («Bolalarni
maktabda   o'qitish   va   tarbiyalash»)   boiimida   ta'lim   oluvchilarga   jamoaviy   o'qitish
haqidao'z fikrini bayon etgan.
XV-XVI   asrlar   davomida   Yevropada   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi
kuzatildi   va   uning   natijasida   ta'lim   berishning   ommaviy   shakli   yuzaga   keldi.
Ulardan   biri   ta'lim   oluvchilarni   o'qitishning   guruhli   (jamoaviy)   turi   deb   ataladi.
Ular   G'arbiy   Rossiya   (hozirgl   Belorus   va   Ukrainaning   g'arbiy   qismlari)dagi birodarlik maktabla-rida ilk  bor   qoilanilgan va  undagi   o’qish  sinf-dars  shaklining
asosi bo'lgan. Bu tizimlar XVII asrda Yan Amos Komenskiy tomoni-dan «Buyuk
didaktika»   asarida   nazariy   jihatdan   asoslab   berildi   va   ommalashtirildi.   Olim
pedagogikaga  o'quv   yili,  o'quv   kuni,  dars   mashg'ulotlari  orasidagi  tanaffus,  o'quv
ta'tillari   kabi   tushun-chalarini   kiritgan.   Sinf-dars   tizimi   garchi   350   yil   avval
asoslangan   bo'lsa-da,   bugungi   kunda   ham   keng   ko'lamda   iste'molda   foydalanib
kelinmoqda.   Uning   asosiy   mazmuni   o'quv   ishlarini   tashkil   etishning   o'ziga   xos
shakli sifatida quyidagilardan iborat boiadi:
bir xil yoshdagi va taxminan bir xildagi tayyorgarlik darajasiga ega bo'lgan ta'lim
oluvchilar (o'quvchilar) sinfni tashkil etadi.
Bu   sinf   maktabda   o'qishning   umumiy   davriga   asosan   doimiy   tartibini   saqlab
qoiadi;
 sinf   faoliyati   yagona   yillik   reja   va   dastur   asosida   doimiy   dars   jadvali
bo'yicha tashkil etiladi, buning natijasida bolalar maktabga yilning bir vaqti
va oldindan belgilangan kun soatlarida kelishlari kerak bo'ladi;
 mashg'ulotlarning asosiy birligi dars hisoblanadi;
 dars   odatda   bir   fan   yoki   mavzuga   bag'ishlangan   bo'ladi,   shu   bois,   ta'lim
oluvchilar sinfda bitta material ustida ishlaydilar;
 darsda   ta'lim   oluvchilarning   ishiga   (faoliyatiga)   ta'lim   beruvchi   rahbarlik
qiladi,   u   o'z   fani   bo'yicha   o'qish   natijalarini,   har   bir   ta'lim   oluvchining
alohida bilimini baholaydi. O'quv yili oxirida pedagogic jamoa, ya'ni ta'lim
beruvchilar xulosalari bo'yicha ta'lim oluvchini keyingi sinfga o'tishi haqida
qaror qabul qilinadi.
Sinf   -   dars   tizimi   atoqli   olim   K.D.Ushinskiy   tomonidan   yanada
rivojlantirildi.   U   bu   shaklning   hamma   ustunliklarini   ilmiy   asoslab   berdi.   Dars,
ayniqsa,   uning   tashkiliy   qurilishi   (tuzilishi)   va   tipologiyasining   ixcham
nazariyasini   yaratdi. K.D.Ushinskiy   har   bir   darsning  bir-biri   bilan  ketma-ket  bog'
langan quyidagi uchta qismini ajratib ko'rsatdi:
Ilgari o'rganilgan bilimlar asosida yangi bilimlarni anglashni amalga oshirish
va   ta'lim   oluvchilarda   materialni   jadal   qabul   qilishga   maqsadli   ko'rsatmani yaratishga qaratilgan qism. K.D.Ushinskiyning fikricha, darsning bu qismi darsga
go'yoki «eshik» hisoblanadi.
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   aqliy   rivojlanishda   farq   bo'lgan   ta'lim
oluvchilarni   o'qitishda   individuallashtirishga   e'tibor   qaratish   masalasi   ayniqsa,
dolzarb ahamiyat kasb etadi. Shunga mos ravishda ta'limning tanlab o'qitish shakli
yuzaga   keldi.   Bu   AQShda   Batov   va   Yevropada   Manncheyms   tizimlarida   yaqqol
seziladi.   XX   asr   boshida   Yevropa   va   AQShda   ta'lim   oluvchilaming   individual,
faol,   mustaqil   o'quv   ishlarini   ta'minlashga   qaratilgan   ko'plab   ta'lim   tizimlarining
samaradorligi   sinab   ko'rilgan.   Ular   orasida   1905-yili   Massachusets   shtatining
Dalton shahrida o'qituvchi  Yelena Park Xerst  tomonidan birinchi  bor qo'llanilgan
ta'limning   individuallash-tirilgan   tizimi   e'tirof   etilgan.   Bu   tizim   dalton-reja   nomi
bilan   peda-gogikaga   va   maktab   tarixiga   kirdi.   Bu   ba'zan   laboratoriya   yoki
ustaxonalar tizimi deb ham ataladi. Bu tizimning mazmun-mohiyati quyi-dagilarda
namoyon bo'ladi:
 o'quv faoliyatining muvoffaqiyati maktabda ishlash sur'atining har bir ta'lim
oluvchining   imkoniyatlari,   ularning   qobiliyatlariga   moslashtirilishiga
bog'liq;
 ta'lim  faoliyati  uchun  ustun turadigan o'qishni  an'anaviy  tashkil  etish  ta'lim
oluvchining mustaqil o'quv faoliyatining markazi hisoblanishi;
 ta'lim beruvchi o'z vazifasini odob bilan bajarishi;
 sinf   laboratoriyalarining   ustaxonalar   bilan   almashtirilishi,   o'qituvchining
yangi   materialni   tushuntirmasligi,   balki   uni   ta'lim   oluvchining   o'zi
laboratoriya yoki ustaxonalarda ta'lim beruvchidan olingan topshiriq asosida
mustaqil   shug'ullanishlari   va   zarur   bo'lgan   paytlarda   ta'lim   beruvchidan
yordam so'rashlari asosida o'zlashtirishi va shu kabilar. 
XX   asrning   20-yillarida   maktab   ishlari   ilmiy-tadqiqot   instituti   ta'limning
loyihali   tizimini   targ'ib   qila   boshladi.   Uni   amerikalik   U.Kelpatrik  ishlab   chiqqan.
Ta'limning   bu   tizimining   mazmuni   ta'lim   oluvchilarning   o'zlari   loyiha   ishlari
mazmunini   tanlab   olishlaridan   iborat.   U   mavjud   haqiqiy   hayot   bilan   bog'langan
bo'lishi   va   o'quv   guruhi   iqtisoslashlariga   qarab   (yo'nalishlari)   ijtimoiy-siyosiy, xo'jalik   ishlab   chiqarish   yoki   madaniy   turmush   tomonlarini   aks   ettirishi   kerak
bo'lgan.   XX   asrning   60-yillarida   Trank   rejasi   juda   mashhur   bo'lib   ketdi.   Uni
amerikalik   professor   pedagog   Lyuyd   Trank   ishlab   chiqqan.   O'qitishning   tashkil
etishning bu shakli katta auditoriyalarda (100-150 odam) umumiy mashg'ulotlarni,
10-15   kishilik   guruhlarda   esa   amaliy   mashg'ulotlarni   vata'lim   oluvchilarning
individual   ishlarini   ham   bir-galikda   olib   borishni   taklif   etadi.   Bunda   turli   xildagi
texnik   vositalar-dan   foydalanib,   umumiy   ma'ruzalarni   olib   borishga   o'quv
vaqtining   40   foizi   ajratiladi.   Shuningdek,   kichik   guruhlardagi   mashg'ulotlarga
(amaliy   mashg'ulotlar)   esa   o'quv   vaqtining   20   foizini   va   kabinet   yoki
laboratoriyalarda   individual   mustaqil   ishlarni   bajarishga   o'quv   vaqtining   40   foizi
ajratiladi. XX asrning 70-yillarida o'qishni tashkil etishning noan'anaviy shakllarini
izlash davom ettirildi. Tajriba va sinov maktablarini izlash birinchi navbatda sinf-
dars   tizimini   modernizatsiyalashtirish   fikri   bilan   bog'liq   boigan.   Izlanishlarning
asosiy masalasi - o'qishni individuallashtirishdan iborat edi. Birinchi universitetlar
paydo   bo'lishi   bilan   ta'limning   ma'ruza-seminar   shakli   yuzaga   kela   boshlaydi.   U
yaratilgan   paytdan   beri   mazkur   tizim   deyarli   o'zgarmagan.   Ma'ruza,   seminar   va
laboratoriya  ishlari,  konsultatsiya  va  tanlagan   kasbi  bo'yicha   amaliyot   hozirgacha
ma'ruza-seminar tizimi sifatida o'qishning asosiy shakllaridan biri bo'lib kelmoqda.
Ma'ruza-seminar   tizimi   o'zining   sof   ko'rinishida   oliy   va   oliy   maktabdan   keyingi
ta'lim   amaliyotida   qo'llaniladi.   O'zbekistonda   uch   yillik   o'rta   maxsus,   kasb-hunar
ta'limini   tadbiq   etilishi   bilan   ma'ruza-seminar   tizimidan   akademik   litsey   va   kasb-
hunar   kollejlarida   ham   ulardan   foydalana   boshlandi.   Oxirgi   paytlarda   ma'ruza-
seminar   tizimi   elementlaridan   o'rta   maktablarning   katta   sinf-larida   ham   qo'llanila
boshlandi. Demak, qadim zamonlardanoq jamiyatning yetuk kishilari o'qitish ishini
tashkil   qilishning   ijtimoiy   taraqqiyot   ehtiyojlariga   javob   beradigan   shakllarini
topishga uringanlar.
Ta’lim   tarixida   turli   ta’limni   tashkil   etish   shakllardan   fоydalangan.   Markaziy
Оsiyo   hududida  qadimdan   shakllanib   kelingan   machitlar   huzuridagi   maktablarida
o’quv   mashg’ulоtlari   asоsan   ruhоniylar   tоmоnidan   tashkil   etilib,   ta’lim   guruhli
yoki   yakka   tartibda   amalga   оshirilgan.   XVI   asr   оxiri   va   XVII   asrning   bоshlarida buyuk chex pedagоgi  Yan Amоs Kоmenskiy (1592-1670)  ta’lim  tarixida birinchi
bo’lib   sinf-dars   tizimini   ishlab   chiqdi.   Ya.A.Kоmenskiyning   yangi   ta’lim   tizimi
qisqa vaqt ichida barcha mamlakatlar ta’limida o’rin оldi hоzirgi davrda sinf-dars
shakli ta’limni tashkil etishning asоsiy shakli sifatida qo’llanmоqda.
Bir xil tayyorgarlikka ega, yoshlari tеng o’quvchilarning doimiy jamoasi  bilan
ma'lum xona, rеjim, tartib asosida o’tkaziladigan mashg’ulotga d a r s dеyiladi.
Dars-bevоsita   o’qituvchi   etakchiligida   muayyan   o’quvchilar   guruhi   bilan
o’tkaziladigan o’quv mashg’ulоtidir.
Dars   mashg’ulоti   asоsan   45   daqiqaga   mo’ljallangan   bo’lib,   qat’iy   jadval
asоsida оlib bоriladi.
Darsning asоsiy belgilaridan biri ilmiylikdir. Darsda o’rganiladigap bilimlar
hоzirgi  zamоn fani  yutuqlarini o’zida aks ettirishi, ta’lim  jarayon maqsadi  hamda
bоlalarning real bilish imkоniyatlariga mоs bo’lishi zarur.
Dars ijоdiy jarayon
Dars-jamоa   mehnati   jarayoni.   Darsni   ijоdiy   tashkil   etish,   vaqtdan   unumli
fоydalanish,   mashg’ulоtlarni   o’z   vaqtida   o’tkazish   bоlalarda   jamоa   bo’lib   ishlay
оlish ko’nikmalarini shakllantirish, o’zarо yordam, va bоlalar o’rtasida hamkоrlik
o’rnatish yo’llari bilan mashg’ulоtlar jamоa mehnati jarayoniga aylantiriladi.
Dars ta’limning bоshqa shakllaridan o’zining ichki va tashqi xususiyatlariga
ko’ra   farq   qiladi.   Muayyan   yoshdagi   va   ma’lum   tayyorgarlikka   ega   bo’lgan
o’quvchilar   guruhi,   rejim,   dars   tartibi,   mashg’ulоtlarni   ma’lum   xоnada   o’tkazish
kabilar   darsning   tashqi   xususiyatlari,   darsning   maqsadi,   ta’lim   mazmunini   his
qilish, qiziqish, anglash, tushunish uning ichki xususiyatlari sanaladi. Dars ana shu
ikki   xil   tashqi   va   ichki   xususiyatlarning   o’zarо   uyg’unlashuvi   asоsida   tashkil
etiladi.
Darsga qo’yiladigan talablar
Didaktik yoki ilmiy talablar sirasiga quyidagilar kiradi.
1. Har bir darsning maqsadini aniq belgilash
2.   Darslarning   оptimal   mazmunini,   o’rganiladigan   bilimlar   ko’lami,
shakllantiriladigan ko’nikma va malakalarni оldindan aniqlab qo’yish. 3.   Darsni   tashkil   etishga   оid   ta’lim   metоdlarini,   vоsitalarini   tanlash,   o’quvchilar
bilish   faоlligini   rag’batlantirish,   o’quv   tоpshiriqlari,   mustaqil   ishlarni   ta’limga
tatbiq etish.
4.Ta’lim qоidalarini (ilmiylik, faоllik, izchillik, fanlararо alоqa va h.k) оg’ishmay
amalga оshirish.
Darsga qo’yiladigan tarbiyaviy talablar qatоriga quyidagilar kiradi:
1.Darsda o’rganiladigan o’quv materiallari bo’yicha tarbiyaviy xulоsalar chiqarish.
2.Nazariy bilimlar asоsida ilmiy dunyoqarashni rivоjlantirish.
3.Bоlalarda   o’qishga   оid   ijоdiy   mоtivlarni   uyg’оtish,   bilish,   o’qish-o’rganishga
havas ishtiyoq, qiziqishni shakllantirish.
4. Dars jarayoniga, pedagоgik takt qоidalariga riоya qilish.
Darsga qo’yiladigan tashkiliy talablar jumlasiga quyidagilar kiradi.
1. Dars uchun puxta yo’nalgan kоnspekt yoki reja tuzish.
2.Darsning   bоsqichlariga   (dars   bоsqichlarining   o’zarо   bоg’liqligi,   darsda   amalga
оshiriladigan ishlar, o’quv tоpshiriqlarining o’zarо alоqadоrligiga) riоya qilish.
3.Dars tezligini o’quvchilarning tayyorgarligiga mоslashtirish.
4. Dars uchun ajratilag vaqtdan to’laqоnli fоydalanish.
Asosiy   masalani   hal   etishga   yo'naltirilgan   qism.   Bu   qism   darsning   muhim
markaziy   qismi   hisoblanadi.Amalga   oshirilgan   faoliyatga   yakun   yasash   va   bilim,
ko'nikma va malakalarni mustahkamlashga qaratilgan qism. Bu qism darsning
xulosalash va umumlashtirish qismi bo'lib hisoblanadi.
I. Afzalliklari:
•   yaxlit   o'quv-tarbiyaviy   jarayonning   tartibli   (tizimli)   ketishini   ta'minlovchi   aniq
tashkiliy tizim;
• jarayonlarning oddiy boshqarilishi;
• muammoning jamoa bo'lib muhokama qilinishi, masalaning yechimini birgalikda
izlash   jarayonida   ta'lim   oluvchilar   o'rtasida   o'zaro   munosabatlarning   shakllanish
imkoniyati;
• ta' lim beruvchining ta' lim oluvchilar va ularning tarbiyasiga doimiy emotsional
ta'sir ko'rsatishi; •   ta'limning   emotsionalligi   (zero,   ta'lim   beruvchi   bir   vaqtning   o'zida   ta'lim
oluvchilarning   katta   guruhi   bilan   ish   olib   boradi),   o'quv   faoliyatiga
musobaqalashish elementlarini kiritish uchun sharoitning yaratilishi, bilimsizlikdan
bilimlarni o'zlashtirish sari harakatlarning muntazamligi va izchilligi.
II. Kamchiliklari:
 tizimning   bilimlarni   asosan   o'rta   darajada   o'zlashtiruvchi   ta'lim   oluvchilar
uchun   mo'ljallanganligi,   bo'sh   o'zlashtiruvchi   ta'lim   oluv   chilar   uchun
qiyinchiliklarningyuzagakelishivakuchli o'zlashtiruvchi ta'lim oluvchilarning
qobiliyatlarining rivojlanish sur'atining ortga surilishi;
 ta'lim   beruvchi   uchun   o'qitish   mazmuni   va   o'qitish   sur'atlari   hamda
metodlari   bo'yicha   individual   ishlarni   tashkil   etish,   shuningdek,   ta'lim
oluvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olishda   qiyinchiliklarni
yuzaga kelishi;
 katta   va   kichik   yoshli   ta'lim   oluvchilar   o'rtasidagi   munosabat   larning   qaror
topmasligi.
Darsning tashkiliy shakllari
Pedagogik adabiyotlarda va maktab amaliyotida darsdagi ishlarni tashkil etishning
asosan uchta: yakka tartibdagi, umumiy va guruhiy shakllari qabul qilingan.
O’quvchilar   bilan   olib   boriladigan   yakka   tartibdagi   ishlar   rejasini   quyidagi
yo’sinda tuzish mumkin:
- dastlab   mustaqil   ishlarni   o’tkazish   hamda   o’quvchi   yashaydigan   va
o’qiydigan sharoitlarni tahlil qilish orqali uning imkoniyatlarini o’rganish;
- o’quvchilar bilan yakka tartibda ishlashning didaktik vositalarini yaratish;
- har   bir   o’quvchi   uchun   eng   maqbul   topshiriqlarni   hamda   bilim   olishi   va
kamol   topishi   nazorat   qilish   sistemasini   belgilash,   o’quvchini   o’z   vaqtida
murakkabroq   masalalarni   hal   qilishga   o’tkazish,   amalga   oshirilgan   ishlarni   tahlil
qilish va umumlashtirish, tuzatish va xulosalar chiqarish.
O’quv ishlarini tashkil etishning umumiy shakli
Umumiy  shakl   darsda,   o’qituvchi   va   o’quvchilar     faoliyatining  shunday   turidirki,
unda   o’quvchilar   hammalari   uchun   umumiy   bitta   ishni   baravar     bajaradilar. Olingan   natijalar   sinf   bo’yicha   muhokama   qilinadi,   taqqoslanadi   va
umumlashtiriladi.   Ommaviy   ta'lim   sharoitida   o’quv   ishlarini   tashkil   etishning
umumiy   shakli   g’oyat   muhimdir.   U   bolalarda   jamoatchilik   hissini   tarbiyalash,
ularni   mulohaza   yuritishga,   o’quvchilarning   mulohazalaridagi   xatolarni   topishga
o’rgatish   imkonini   beradi.   To’g’ri     rahbarlik   qilinsa,   bolalarning   o’quv
imkoniyatlari   aniqlansa,  sinfda  turli   muammolarni   muhokama  etish  juda  samarali
tadbir   hisoblanadi.   Bu   tadbir   o’qituvchidan   hamma   o’quvchilarning   fikrlashiga
mos ishni topish mahoratini, ularning istaklarini tinglay olishni talab qiladi. 
Darsning   umumiy   shaklida   ko’zlangan   maqsadlar   bo’yicha   va   ayniqsa,
o’quvchilarda   dalillar   bilan   muhokama   yuritish   ko’nikmalarini   rivojlantirishda
ajoyib   natijalarga   erishish   mumkin.   Agar   bolaning   o’quv   imkoniyatlari   to’g’ri
baholansa,   darsni   tashkil   qilishning   umumiy   shakli   o’quvchilarga   yakka   tartibda
yondashishdan   keng   foydalanish   imkonini   ham   beradi.   O’qituvchi   ulardan   o’z
imkoniyatlariga   bog’liq   holda   turli   darajadagi   umumlashmalarni   so’raydi.   Shu
tariqa   o’quvchilarning   tinglashlari   ham,   o’z   bilimlari   va   fikrlarini   o’rtoqlari   bilan
taqqoslashi, tezda to’ldirishi, undagi xatolarni  topish ko’nikmalarini shakllantirishi
juda muhimdir.
Ta'limni tashkil etishning guruhiy shakli
So’ngi yillarda darsni tashkil etishning umumiy va yakka tartibdagi shakllari bilan
bir qatorda ta'limni tashkil etishning guruhiy shakli ham keng tarqalmoqda.
Darsning guruhiy shaklining asosiy belgilari:
- mazkur   darsda   muayyan   o’quv   vazifalarini   hal   qilish   uchun   sinf   bir   necha
guruhlarga bo’linadi;
- har   bir   guruh   ma'lum   topshiriq   oladi   va   uni   birgalashib   o’z   boshlig’i   yoki
o’qituvchining bevosita rahbarligida bajaradi;
- topshiriq guruhning har bir a'zosi  qo’shgan   hissani   hisobga   olish   va
baholash imkonini beradigan yo’sinda bajariladi;
- guruhning tarkibi doimiy bo’lmaydi uni tanlashda guruhdagi har bir a'zoning
o’quv imkoniyatlari jamoa uchun ko’p foydali amalga oshadigan bo’lishi nazarda
tutilgan. Ta'limni tashkil etishning guruhiy shakli
So’nggi   yillarda   darsni   tashkil   etishning   umumiy   va   yakka   tartibdagi   shakllari
bilan bir qatorda ta'limni tashkil etishning guruhiy shakli ham keng tarqalmoqda. 
Darsning guruhiy shaklining asosiy belgilari:
- mazkur   darsda   muayyan   o’quv   vazifalarini   hal   qilish   uchun   sinf   bir   necha
guruhlarga bo’linadi;
- har   bir   guruh   ma'lum   topshiriq   oladi   va   uni   birgalashib   o’z   boshlig’i   yoki
o’qituvchining bevosita rahbarligida bajaradi;
-   topshiriq   guruhning   har   bir   a'zosi   qo’shgan   hissani   hisobga   olish   va
baholash imkonini beradigan yo’sinda bajariladi;
- guruhning   tarkibi   doimiy   bo’lmaydi,   uni   tanlashda   guruhdagi   har   bir
a'zoning o’quv imkoniyatlari jamoa uchun ko’p foydali amalga oshadigan bo’lishi
nazarda tutiladi.
2.2. Darsning strukturasi, elementlari va tiplari
Ta'limning   strukturasi   va   tizimi   haqida   tushuncha.   Avvalo,   strukturaning
nimaligini   ko’rib   o’tamiz.   Ma'lumki,   strukturasiz   tizim   bo’lmaganidek,   tizimsiz
struktura   ham   bo’lmaydi.   Shunga   ko’ra   strukturani   tizimdagi   o’zaro   bog’liq
elementlarning tartiblari deb ta'riflash mumkin. Biz tizim tushunchasiga nimalarni
kiritamiz?
Tizim  –  o’zining xossalari va bog’lanishlari bo’yicha u yoki bu tartibdagi o’zaro
bog’liq ko’p elementlardir.
O’quv jarayoni quyidagi zvenolarga ega bo’ladi:
1. O’quvchining o’quvchilar diqqati va tafakkurini jalb qilishi, shu orqali ularni
o’quv materialini faol idrok etishga olib borish maqsadida bilish vazifasini o’rtaga
qo’yishi.
2. O’qituvchi   tomonidan   bilimlarning   berilishi   jarayoni   va   o’quvchilarning
yangi materialni o’zlashtirish. 
3.     Ilmiy   tushunchalarning   umumlashtirilishi   va       shaklantirilishi   jarayoni,
o’quvchilarning   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini   mustahkamlash   va
takomillashtirish.  4.  O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini tegishli vaziyatlarda qo’llash.
5.  O’quvchilar bilim, ko’nikma va malakalarini o’zlashtirayotgani  tekshirish.
Darsning tiplari
Dars strukturasi o’quvchilar bilish faoliyatining xarakteri bo’yicha tasniflanadigan
darslarning   tipiga   bog’liq   bo’ladi.   Ularni   o’tkazish   usullari,   ta'lim   metodlari   esa
o’quvchilar mustaqil ishining darajasi bo’yicha tasniflanadi. 
Darsning   quyidagi   tiplari   mavjud:   o’quvchilar   yangi   bilimlarni   o’zlashtiradigan,
faktli materiallar  to’planadigan, kuzatishlar o’tkaziladigan, jarayonlar va hodisalar
o’rganiladigan, ularni anglanadigan, tushunchalari shakllantiriladigan, ko’nikma va
malakalar   tarkib   toptiriladigan   darslar,   bilimlar   umumlashtiriladigan   va
tizimlashtiriladigan   darslar,   bilimlar,   ko’nikmalar   va   malakalarni   takrorlash,
mustahkamlash, boshqacha aytganda, kompleks qo’llash darslari, bilim, ko’nikma
va   malakalar   og’zaki   hamda   yozma   ravishda   sinaladigan   nazorat   -   tekshirish
darslari; bir necha didaktik masalalar baravar hal qilinadigan kombinatsiyalashgan
darslar. 
Hozirgi zamon darsining eng muhim xususiyatlari  yangi o’quv materialini  va uni
amalda   qo’llashni   o’zlashtirish   bilan   birga   ilgari   o’rganilgan   narsalarni
o’zlashtirish,   sintez   qilish,   takrorlash   va   mustahkamlash,   nazorat   qilish   kabi
elementlarining  o’zaro  bog’lanishidir.  T.A.Ilina  darsning   o’z   strukturasiga   barcha
asosiy elementlarini olgan tipini, ya'ni umumiy yoki aralash darsni tavsiya etadi. 
Darsning   birinchi   bosqichi   –   tashkiliy   qism.   Odatda   bu   qismga   salomlashish,
o’quvchilarning,   sinf   xonasidagi   jihozlarning   darsga   tayyorgarligini   tekshirish,
darsda yo’q o’quvchilarni     aniqlash, ishning rejasini e'lon qilish kiradi. Tashkiliy
qismning maqsadi – darsda ish vaziyatini vujudga keltirishdir. 
Ikkinchi   bosqich   –   yozma   uy   vazifasini   qo’yilgan   maqsaddan   qat'i   nazar   turli
metodlar bilan tekshirish. 
Darsning uchinchi bosqichi – o’quvchilarning bilimlarini og’zaki tekshirish ( yoki
ulardan  so’rash ). 
Darsning   to’rtinchi   bosqichi   –   o’qituvchining   bayon   etishi   asosida   yoki
o’quvchilarning mustaqil tahlil qilishi orqali yangi materialni tushuntirish.  Beshinchi   bosqich   –   uyga   topshiriq   berish.   Darsning   bu   qismiga   mazkur
topshiriqning mohiyatini, lozim bo’lsa uni bajarish metodikasini ham tushuntirish,
uni o’qituvchining o’zi doskaga yozishi, o’quvchilarning daftarga yoki kundalikka
ko’chirishi kiradi. 
Darsning oltinchi bosqichi – yangi materialni mustahkamlash, ya'ni dastlabki yoki
yo’lakay   –   mazkur   material   bayon   qilinayotganda   amalga   oshiriladigan
mustahkamlashdir. 
Darsning   yettinchi   bosqichi   –   uni   tugallashdan   iborat   bo’lib,   bu   ish   tashkiliy
ravishda     amalga   oshirilishi   kerak.   Chunki,   dars   faqat   o’qituvchining   ko’rsatmasi
bo’yicha   mustahkamlanadi.   Muallif   darsning   ana   shu   yettita   elementini   nazarda
tutib, uning strukturasini quyidagicha ifodalaydi: 
1. Tashkiliy qism.
2. Yozma topshiriqni (bor bo’lsa) tekshirish.
3. So’rash - mustahkamlash.
4. Uyga vazifa berish.
5. Darsni tugallash. 
Bunday darsni bilimlarni mustahkamlash darsi deb atash mumkin.
Yangi murakkab materialni tahlil qilishda uy vazifasi tekshirilmaydi. 
1. Tashkiliy qism.
2. Yangi materialni tushuntirish .
3. Yo’lakay mustahkamlash.
4. Uyga vazifa berish: darsni tugallash.                                        
Muammoli darslar:
1. O’quvchilarni uyushtirish.
2. Muammoni   ifodalash,   taxminni   bayon   qilish   (natija   qanday   bo’lishi
mumkinligini aytish) va yechimning variantlarini bildirish: muammoni amaliy hal
qilishni izlash.
3. Natijalarni muhokama qilish.  4. O’qituvchining sharhi va umumlashtirishi.
5. Uyga vazifa berish.
6. Darsni tugallash.
Darsning turlari
Darslarning turlari quyidagicha: 
1. a)   dars   -   leksiya,   b)   dars   -   suhbat,   v)   kino   darsi,   g)   nazariy   yoki   amaliy
mustaqil  (tadqiqot tipidagi)  ishlar  darsi, d) aralash dars (bitta darsda darsning har
xil turlari birikmasi).
2. a)   mustaqil   (og’zaki   yoki   yozma   mashqlardan   iborat   reproduktiv   tipdagi)
ishlar darsi, b) dars - laboratoriya ishi, v) amaliy ishlar darsi, g) dars - ekskursiya. 
3. a)   og’zaki   (umumiy,   yakka   tartibda,   guruhiy)   so’rash,   b)   yozma   (yakka
tartibda)   so’rash,   v)   sinov,   g)   sinov   amaliy   (laboratoriya)   ishi,   d)   kontrol   ish,   y)
aralash dars. Oldingi uchta turning birikmasi.            
Darslarning tipi
Tushuntirish   darsi.   Ma'lumki,   maktabdagi   ta'limning   asoslaridan   biri   onglilik
prinspidir.   Shunga   ko’ra,   ko’nikma   va   malakalarning   shakllantirishning   dastlabki
bosqichi   nazariy   masalalarni   o’rganishdan   iborat   bo’lishi     kerak.   Bunda
o’qituvchining materialni tushuntirishi eng muhim zveno hisoblanadi. 
Tushuntirish   darsining   strukturasi,   ya'ni   undagi   qismlarning   o’zaro   joylashuvi
quyidagicha bo’lishi mumkin: 
1. Ilgari   o’rganilgan   materiallarga   doir   bilimlarni     eslash   (o’quvchilardan
so’rash);
2. Materialni tushuntirish;
3. Materialning o’zlashtirilganini tekshirish;
4. Nazariyani  qo’llash namunasini ko’rsatish;
5. Uyga vazifa berish; 
6. Darsni yakunlash.       
Ana   shu   tipdagi   darsning   strukturasi   elementlariga     dars   mavzusini   e'lon   qilish,
uning maqsadini ifodalash va vazifalarning qo’yilishini ham kiritish mumkin.  Bilimlar, ko’nikmalar va malakalarni mustahkamlash darslari. Bu tipdagi darsning
strukturasi quyidagi darsning asosiy elementlarini o’z ichiga oladi: 
1. Nazariya bo’yicha bilimlarni eslash;
2. Mavzu bo’yicha ko’nikma va malakalarni  rivojlantirish (mashqlar);
3. Darsni yakunlash;
4. Uyga vazifa berish.         
Takrorlash   darsi.   Mustahkamlash   va   takrorlash   darslari   o’rtasida   anchagina
umumiylik   mavjud.   Bu   umumiylik,   eng   avvalo,   mazkur   darslarning   vazifalari   va
strukturalariga   taalluqlidir.   Shu   bilan   birga   mustahkamlash   va   takrorlash   darslari
orasida tafovut ham bor. Shuningdek, takrorlash darsida material to’liq emas, balki
tanlab   ko’rib   chiqilgan,   oldingi   darslarda   yetarlicha   o’zlashtirilmagan   masalalar
takrorlanadi.   Materialni   umumlashtirish   va   ko’nikma   hamda   malakalarni
takomillashtirish darslari. 
Umumlashtirish darsining elementlari quyidagilardan iboratdir:
1. Umumlashtiruvchi materialga doir bilimlarni eslash;
2. Materialni umumlashtirish;
3. Nazariyani  o’zlashtirilganini tekshirish;
4. Umumlashgan qoidani qo’llash namunasini ko’rsatish; 
5. Mavzu bo’yicha ko’nikma va malakalarni  takomillashtirish (mashqlar);
6. Darsning natijalarini yakunlash;
7. Uyga vazifa berish.          
Bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   tekshirish   darsi   (kontrol   dars).   Kontrol   ish
o’tkaziladigan darsning strukturasi murakkab emas: o’qituvchi topshiriqlarni aytib
turadi   (yoki   doskaga  yozadi),  o’quvchilar  ularni  bajaradilar   va dars  oxirida  ishlar
yig’ib   olinadi.   Kontrol   ishning   savollari   va   topshiriqlari   shunday   ifodalanishi
kerakki,   o’quvchilarning   javoblaridan   ular   materialni   shunchaki   eslab   qolgani
emas, balki ishning mohiyatini tushungani ham ko’rinib turishi lozim.
Hozirgi vaqtda respublika ta'lim muassasalarida o'qitishning 1-shakldagidek
ko'rinishlaridan foydalanilmoqda. l-shakl. Ta'limni tashkil etish shakllari .
Bugungi   kunda  darslarni   tashkil   etishga   nisbatan   quyidagi   didaktik   talablar
qo'yilmoqda:
 Darsning   maqsadi   va   vazifalarining   aniqligi   hamda   pedagogik   jihatdan
to'g'riligi.
 Darsning   ta'limiy,   tarbiyaviy   va   shaxsni   rivojlantiruvchanlik   vazifalarining
birligi va uzviyligi.
 O'qitishning   yaxlit   dars   va   uning   ma'lum   qismlari,   vazifalari   hamda
mazmuniga   muvafiq   keladigan   ta'lim   oluvchilarning   bilish   faolliklari   va
mustaqil   faoliyatlarini   ta'minlashga   xizmat   qiluvchi   maqbul   metodlarni
tanlash.
 Mashg'ulotlarning   turli   shakllari:   jamoa,   guruhli   va   yakka   tartibdagi
shakllarini maqbul ravishda qo'shib olib borish.
 Ta'lim   beruvchining   rahbarlik   vazifasi   bilan   ta'lim   oluvchining   faol   bilish
faoliyatini birga olib borish.
 Darslarning o'zaro uzviy va dialektik xususiyatga ega bo'lishiga erishish.
 Ta'lim oluvchilarning yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga olish.
 Darsda   ta'lim   oluvchilarni   o'qitish   va   tarbiyalash   uchun   qulay   shart-sharoit
yaratish.
 Darslarni demokratik tamoyillar asosida tashkil etish.
 Darsda ta'lim oluvchilar erkinligini ta'minlash. Ma'ruza va seminar mashg'ulotlari (konsultatsiyalar, ekskursiyalar,
praktikumlar)
Darsda   bilimlarning   o'zlashtirilishi,   malaka   va   ko'nikmalarning   hosil
qilinishi   murakkab   dinamik   jarayondir.   O'quv   materialini   o'rganishning   turli
vazifalari, yo'llari, usullari va vositalari vujudga keladi. Buning natijasida darsning
juda ko'p turlari, uning har xil vari-antlari paydo bo'ladi.
Ayni   vaqtda   ta'lim   tizimida   eng   ko'p   qo'llaniladigan   dars   turlari
quyidagilardir:
 Yangi bilimlarni bayon qilish darsi.
 O'tilgan materialni mustahkamlash darsi.
 Ta'lim oluvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini tekshirish darsi;
 Takroriy-umumlashtiruvchi dars.
 Aralash dars.
Muayyan   dars   turi   asosida   olib   boriladigan   mashg'ulotlarda   ikkinchi,   uchinchi
bir dars running qismlari bo'lishi mumkin. Misol uchun ta'lim muassasalarida eng
qo'llaniladigan   dars   turlaridan   biri   yangi   bilimlarni   bayon   qilish   darsida   quyidagi
holatlar amalga oshiri-lishi mumkin:
 yangi bilimlarni bayon qilish;
 yangi bilimlarni mustahkamlash;
 yangi bilimlar ustida mashq o'tkazish;
 yangi bilimlarga bog'liq holda uyga vazifalarini topshirish va
 hokazo.
Demak, dars umumiy jarayon davomida bir dars turi asosida tashkil etilmaydi.
Shunga   qaramay   darsning   maqsadi   ta'lim   oluvchilarga   yangi   bilim   berishga
qaratilgan   bo'lsa,   butun   didaktik   usullar   ana   shunga   bo'ysundiriladi.   Shu   sababli
ham bunday dars yangi bilim berish darsi deb ataladi. Muayyan dars turi bilan ish
ko'rilayotganda   boshqa   bir   dars   turi   unsurlarining   asosiy   dars   tuzilishini   tashkil
qilishi   mumkin.   Didaktik   usullar   ta'lim   metodi   bilan   baholangandagina   dars
tuzilishining   o'zgarishiga,   ta'lim   metodlarining   o'zgarishi   ham   dars   tuzilishining
o'zgarishiga   olib   keladi.   Dars   jarayonining   muayyan   qismida   dars   shakli   hamda metodlarining   o'zgarishi   darsning   yangi   bosqichini   boshlaganligini   anglatadi.
Demak, dars tuzilishining biridan ikkinchisiga o'tishi va shu orqa-li darsning shakl
va   metodlarining   o'zgarishi   dars   bosqichi   deb   yuri-tiladi.Bu   boradaxulosa   o'rnida
shuni ta'kidlash mumkinki, turli darsning shakl va metodlari hamda ular negizidagi
dars tuzilishlariga bevosita bog'liqdir.
Umumlashtiruvchi   dars  —  bu  o'quv  dasturining  ma'lum  bir   qismi  (bob,  boiim
yoki ayrim mavzu) o'tib bo'lganidan keyin o'tiladigan dars mashg'uloti.
Umumiy   o'rta   ta'lim   maktablarining   yuqori   sinflarida   ba'zi   o'quv
materiallarining   ma'lum   qismi   yoki   yirik   mavzuni   boshlashdan   avval   kirish   dars
ham olib boriladi. Bunday darslar, odatda, ijtimoiy fanlar bo'yicha o'tkaziladi.
Ma'ruza.   Bugungi kunda zamonaviy o'quv muassasalari faoliyatida o'qitish
shakllaridan   biri   bo'lish   ma'ruzadan   foydalanish   keng   tarqalgan.   Maktab
amaliyotida ma'ruzaning quyidagi turlaridan keng foydalanilmoqda:
ma'ruza-hikoya;
ma'ruza-suhbat;
ma'ruza-munozara;
ommaviy ma'ruza.
Fakultativ   mashg'ulotlar   —   bu   ta'lim   oluvchining   qiziqish   va   xohishlariga
ko'ra   muayyan   fan,   predmet   yuzasidan   beriladigan   ilmiy-nazariy   bilimlarni
chuqurlashtirish,   ularda   amaliy   ko'nikmalarni   shakllantirish   maqsadida   tashkil etiladigan  ta'lim  shaklidir.  Fakultativ  mashg'ulotlar  ta'lim  oluvchilarning  mustaqil
fikrlashini   oshirishga   va   ijtimoiy   faoliyatini   faollashtirishga,   aqliy   qobiliyatlarini
takomillashtirishga xizmat qiladigan maxsus dastur asosida o'tkaziladi.
Seminar   mashg'ulotlari .   Ijtimoiy-gumanitar   yo'nalishidagi   predmetlar
bo'yicha   seminar   mashg'ulotlarini   tashkil   qilish   keng   qo'llaniladi.   Seminar
mashg'ulotlarini   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad   ta'lim   oluvchilarning   mustaqil
ishlarini yanada rivojlantirish, ayrim mavzular yuzasidan keng va chuqur ma'lumot
bera oladigan manbalar ustida ishlay olishlari hamda shu asosda kelajakdagi kasbiy
faoli-yatlarida zarur adabiyotlardan foydalana olish ko'nikma va malakalariga ega
qilishdan iboratdir. Seminar mashg'uloti ta'lim beruvchi rahbarligida o'tkaziladi.
Ekskursiyalar.   Noan'anaviy dars shakllaridan biri hisoblangan ekskursiyalar sinf-
dars   tizimi,   shuningdek,   amaliy   mashg'ulotlardan   tubdan   farq   qiladi.   Bu   farqlar
quyidagilardan iborat bo'ladi:
ta'lim   oluvchi   rejalashtirilgan   va   o'tkaziladigan   barcha   ekskursiyalarga
rahbarlik   qilsa   ham,   u   ekskursiya   obyektlarining   barcha   detallarini   yaxshi
bilmasligi   mumkin,   bunday   hollarda   maxsus   tayyorgarlikka   ega   bo'lgan
ekskursovod ish olib boradi;
ekskurtsiya   muddati   turlicha   bo'lib,   unda   doimiy   o'quv   jadvali   talablariga
amal qilish mas'uliyati mavjud;
ta'lim   beruvchi   yoki   ekskursovodning   rahbarlik   usuli   va   ta'lim   oluvchilar
faoliyati turlicha bo'lishi mumkin.
3-shakl. Ekskursiyaning tarkibiy tuzilishi.
Ekskursiya davomida ta'lim oluvchilardan intizomga qat'iy rioya qilish talab
etiladi. Ta'limnining noan'anaviy shakli  siaftida tashkil  etiladigan bahs-munozara, davra   suhbati,   matbuot   konferensiyasi,   telekonferensiyalar   muayyan   predmet
(yo'nalish)ning  muhim  mavzulari  yuzasidan  tashkil  etilib, ular  ta'lim  oluvchilarda
mustaqil   fikrlash,   o'z   fikrini   ilgari   surish,   uni   asoslash   hamda   himoya   qilish
qobiliyatini   shakllantirish   uchun   xizmat   qiladi.   Bu   kabi   darslarning   tashkil
etilishida maqsadning aniqligi, shuningdek, ta'lim oluvchining faol ishtiroki muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   «Viktorina»,   «Mo'jizalar   maydoni»,   «Zakovat»   va   shu   kabi
shakl-da   o'tkazilayotgan   darslar   bellashuv   xususiyatiga   ega   bo'lib,   ular   ta'lim
oluvchilarni faollikka undaydi.
Yuqoridagi   bildirilgan   fikr-mulohazalarga   asoslanib   quyidagi   xulosani
keltirish mumkin:
 ta'limning   shakli   muayyan   maqsadga   muvofiq   ma'lum   rejimda   tashkil
etiladigan   faoliyatning   tashqi   ifodasi   boiib,   ta'lim   jarayonida   yetakchi   o'rin
tutadi;
 ta'lim   jarayonini   samarasini   ta'minlash   uchun   ta'lim   metodlaridan   o'rinli   va
unumli foydalanishga bog'liq;
 ta'lim   metodi   ta'lim   jarayonida   ta'lim   beruvchi   va   ta'lim   oluchilarning   aniq
maqsadga   erishishga   qaratilgan   birgalikdagi   faoliyatlarining   usullari
hisoblanadi;
 ta'lim   vositalari   ta'lim   metodlarining   ta'limiy   ta'sirchanligini   oshirishga
xizmat qiladi. XULOSA
O‘zbekiston   Respublikasida   umumiy   o‘rta   va   maktabdan   tashqari   ta’limni
tizimli   isloh   qilishning   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash,   o‘sib   kelayotgan   yosh
avlodni   ma’naviy-axloqiy   va   intellektual   rivojlantirishni   sifat   jihatidan   yangi
darajaga   ko‘tarish,   o‘quv-tarbiya   jarayoniga   ta’limning   innovatsion   shakllari   va
usullarini   joriy   etish   maqsadida,   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   XALQ
TA’LIMI   TIZIMINI   2030-YILGACHA   RIVOJLANTIRISH   KONSEPSIYASI
tasdiqlandi.   Ushbu   konsepsiyani   tahlil   qilib,   kurs   ishimizning   asosini   yoritishda
foydalanib chiqdik.
Kurs ishimizni tugatar ekanmiz, quyidagi xulosalarga keldik:
 o‘zbekiston Respublikasining 2030-yilga kelib PISA (The Programme
for   International   Student   Assessment)   Xalqaro   miqyosda
o‘quvchilarni baholash dasturi reytingi bo‘yicha jahonning birinchi 30
ta   ilg‘or   mamlakati   qatoriga   kirishiga   erishish   uchun   salmoqli   ishlar
amalga oshirilmoqda.
 uzluksiz ta’lim tizimi mazmunini sifat jihatidan yangilash, shuningdek
professional   kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini
oshirish;
 o‘qitish   metodikasini   takomillashtirish,   ta’lim-tarbiya   jarayoniga
individuallashtirish tamoyillarini bosqichma-bosqich tatbiq etish;
 xalq   ta’limi   sohasiga   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari va innovatsion loyihalarni joriy etish;
 xalq   ta’limi   muassasalarining   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlash   va   budjetdan   mablag‘   bilan   ta’minlashning
samaradorligini oshirish;
 yoshlarni   tarbiyalash   va   ularning   bandligini   ta’minlashda   maktabdan
tashqari ta’limning zamonaviy usullari va yo‘nalishlarini joriy etish;
 davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish hisobiga davlat ta’lim tizimida
raqobat muhitini kengaytirish;  yoshlar   ta’lim-tarbiyasi   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar   yaratishga
qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   olgan   beshta
tashabbusni amaliyotga tatbiq etish;
 xalq   ta’limi   tizimida   faoliyat   ko‘rsatishning   jozibadorligini   oshirish
maqsadida   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalari   xodimlarining
mehnatiga   haq   to‘lash,   moddiy   rag‘batlantirish   va   ijtimoiy   himoya
qilish   darajasini   bosqichma-bosqich   oshirib   boorish   kabi   maqsadlar
Konsepsiyamizning   asosini   hamda   kurs   ishimizning   asosini   tashkil
qiladi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. А. Kаrimоv. Yuksаk mа`nаviyat еngilmаs kuch. T. Shаrq 2008.
2. А.   Kаrimоv.   Bаrkаmоl   аvlоd     O’zbеkistоn   tаrаqqiyotining   pоydеvоri.   T.
1997.
3. Kаdrlаr tаyyorlаsh milliy dаsturi T. 1997.
4. Оchilоv M. Оliy mаktаb pеdаgоgikаsi.T. 2008.
5. Оchilоv. M. Muаllim қаlb mе`mоri. T. 2003.
6. Munаvvаrоv. Pеdаgоgikа. T. O’qituvchi 1996.
A. To’xtaboеv, A. Eraliеv “Tashkiliy xatti-xarakatlar” Andijon., “Xayot”
2001 y
7. O.   Musurmonova   “Ma'naviy   qadriyatlar   va   yoshlar   tarbiyasi”   T.,
“O’qituvchi” 1990 y
8. R. Mavlonova “Pеdagogika” T., “O’qituvchi” 2004 y
9. Подласий И.П. Педагогика.—Москва, Висщая образования, 2008г
10. M . To ’ xtaxo ’ jayeva  “ P е dagogika ”  T ., “ O ’ qituvchi ” 2010  y
11. Ах m е d о v а   M . E   P е d а g о gik а   n а z а riyasi   v а   t а ri х i ”   o ’ quv   qo ’ ll а nm а   T :2011
“ T а f а kkur   bo ’ st о ni ”  n а shriyoti  157  b
Mustaqil o’qish uchun adabiyotlar
1. Dyachenko V.K. Novaya didaktika. – M., 2001.
2.   Zagvyazinskiy   V.I.   Teoriya   obucheniya.   Sovremennaya   interpretatsiya.   –   M.,
2001.
3. Xutorskoy A.V. Didakticheskaya evristika. – M., 2003.
4. Xutorskoy A.V. Sovremennaya didaktika. – SPb., 2001.


O’quv jarayonini tashkil etishning turlari va shakllari
KIRISH

ASOSIY QISM

I BOB. O’QUV JARAYONINI TASHKIL ETISHNING TURLARI VA SHAKLLARI MAVZUSINING  NAZARIY ASOSLARI (METODOLOGIYASI)

1.1.  O’quv jarayonini tashkil etish haqida tushuncha.

1.2.  Ta'limda sinf-dars tizimining vujudga kelishi.

II BOB. O’QUV JARAYONINI TASHKIL ETISHNING TURLARI VA SHAKLLARI  MAVZUSINI O’RGANISH VA ULARNING TAHLILI

2.1. Ta'limni tashkil etishning xilma-xil turlarini va ulardagi umumiylik va xususiylik haqida bilim berish.Hozirgi zamon darslari va ularga mos ta'limni modernizatsiya qilish asoslarini talabalar ongiga singdirish.

2.2. Ta'limni tashkil etishning an'anaviy va zamonaviy shakllari

haqida bilimlar majmuyini hosil qilish.

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR