Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 40.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 25 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashda sinf rahbarining o’rni

Sotib olish
O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini
tarbiyalashda sinf rahbarining o’rni
Reja: 
Kirish 
 1.Sinf rahbari ish faoliyatini tashkil etishning shart-sharoitlari. 
 2.O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalash 
 3. O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashning shakl va 
vositalari 
 Xulosa 
 Adabiyotlar ro’yxati. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1   Kirish 
  Mavzuning dolzarbligi.  Mustaqil o’zbekistonning siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy
yo’nalishlarini   rivojlantirishda   va   demokratik,   insonparvarlik   jamiyatini   qurishda
xalq   ta’limi   tizimini   takomillashtirish,   ayniqsa,   boshlang’ich   ta’lim   bosqichi   ish
faoliyatini   yuqori   darajaga   ko’tarish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   CHunki
kelajagimizning   taqdiri   hozirgi   kunda   boshlang’ich   ta’lim   bosqichi   maktablarida
ilm olayotgan bolalarning tarbiyasiga bog’liqdir. 
SHuni alohida ta’kidlash kerakki, fuqarolik tuyg’usi dastlab oilada, bog’chada
keyinchalik   boshlang’ich   sinflarda   bilim   olayotgan   bolalarda   shakllanadi.
Ta’limning   poydevori   qanchalik   mustahkam   bo’lsa,   o’quvchini   fuqarolik
tuyg’usiga oid dunyoqarashi shunchalik rivojlanadi. SHuning uchun ham 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Abdug’anievich   Karimov
«...bolaning   dunyoqarashi,   didi,   salohiyati   shakllanadigan   boshlang’ich   sinflarga
eng   yetuk,   eng   tajribali   murabbiylar   biriktirib   qo’yilishini   oddiy   mantiqning   o’zi
talab etadi. 
Zamonaviy boshlang’ich ta’limning o’zi nimadan iborat bo’lishi kerak? Bola 1-
4   sinflarda   qanday   bilimga   ega   bo’lishi   lozim?   Uning   tarbiyasi   qanday   bo’lishi
kerak? SHu masalalarga javob topishimiz zarur. 
O’zbekiston mustaqilligi tufayli boshlang’ich ta’lim mazmuni tubdan o’zgardi.
Milliy   va   ma’naviy   qadriyatar   asosida   yangi   dasturlar,   darsliklar,   o’quv   metodik
tavsiyalar,   ilmiy-metodik   qo’llanmalar   yaratildi.   Mustaqil   respublikamizda
boshlang’ich   sinf   o’quvchilarni   yangi   talab   asosida   o’qitish   va   tarbiyalashga
alohida   e’tibor   berildi.   Boshlang’ich   sinflar   bo’yicha   davlat   ta’lim   standarti,
boshlang’ich ta’lim kontseptsiyasi yaratildi. 
Muammoning   ishlanganlik   darajasi:   O’zbekiston   Respublikasining
Prezidenti   Islom   Karimov   ta’kidlaganidek   «Fuqarolik   –   bu   o’zbek   xalqi   milliy
ruhiyatining   ajralmas   fazilatidir.   Bizning   xalqimiz   o’zining   voqealariga   boy   ko’p
ming yillik tarixi davomida ko’p narsalarni boshidan kechirdi. Madaniyat ilm, fan,
o’z   davlatchiligi   yutuqlari   nashidasini   surdi,   o’zaro   nizolar,   begonalar   asorati
alamini   tortdi,   eng   yaxshi   o’g’il   –   qizlaridan   judo   bo’ldi.   Lekin   tarixning   o’yini
  2   ham,   omonsiz   jangu   jadallar   ham,   tabiiy   ofatlar   va   ochlik   ham   xalqimizning
insoniylik tabiatiga dog’ tushurolmadi. O’zbek oilasida bugungi kunda yaxshilik va
yorug’lik,   bolalarga   mehr   kattalarga   hurmat,   yaqinlariga   va   boshqalarning
qayg’usiga hamdardlik mujassamlangandir». 
Bugungi   kunda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   vatanga   sadoqatlilik,   hurmat
qilish,   jamiyat   farovonligini   yuksaltirish   va   kishilarda   fuqarolik   tuyg’ularini
rivojlantirishga   g’amxo’rlik   qilish   haqidagi   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini
shakllantirish   vatanparvarlikning   asosiy   negizini   tashkil   etadi.   Adabiyotlarni
o’rganish   va   boshlang’ich   ta’lim   ish   tajribasini   kuzatishdan   shu   narsa   ma’lum
bo’ldiki,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirish
ishlari   yetarlicha   hal   etilmagan   muammo   bo’lib   kelmoqda.   Ana   shu   muammoni
nazariy   va   amaliy   jihatdan   o’rganish   maqsadida   ilmiy   tadqiqot   mavzusini:
« O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   tarbiyalashda   sinf   rahbarining
o’rni » deb belgiladik. 
  Kurs   ishining   maqsadi   -   O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini
tarbiyalashda sinf rahbarining o’rnini aniqlash. 
  Kurs   ishining   ob’ekti   –   O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini
tarbiyalashda sinf rahbarining o’rnini aniqlash. jarayoni. 
  Kurs   ishining   predmeti   -   O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini
tarbiyalashda sinf rahbarining o’rni. 
Kurs ishining maqsadi asoslanib quyidagi vazifalar belgilandi: 
1. O’quvchi  yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalash– pedagogik muammo
ekanligini nazariy jihatdan asoslash. 
2. O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   tarbiyalashning   pedagogik
xususiyatlarini ishlab chiqish. 
3. O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   tarbiyalashning   pedagogik   shart-
sharoitlarini aniqlash. 
4. O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashni ta’minlaydigan shakl
va metodlar, vositalar tizimini ishlab chiqish, ilmiy asoslash va tajribada tekshirish.
  3   Kurs   ishining   tuzilishi.   kirish,   asosiy   qism,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat. 
1. Sinf rahbari ish faoliyatini tashkil etishning shart-sharoitlari.
Sinf   rahbari   maktab   o’qituvchilar   jamoasi   va   pedagogika   kengashining
a’zosidir. Sinf rahbari va tashkilotchining burchi juda keng va ko’p tomonlamadir. 
Sinf   rahbari   ishining   asosiy   qismi   o’quvchilarni   o’rganish,   o’quvchilar   bilim
sifatini   oshirish   hamda   ularning   tartib   intizomini   mustahkamlash.   Darsdan   va
sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etish   va   ularni   o’tkazish.
O’quvchilarning ota-onalari bilan olib boriladigan ishlar ham maktab tashkilotchisi
va sinf rahbarining asosiy vazifalaridan biridir. 
O’quvchilar   jamoasi   –   sinf   rahbarining   tayanchi.   O’quvchilarni   tarbiyalashda
sinf   jamoasidagi   barcha   o’quvchilarning   bir-birlariga   ta’sirlari   katta   ahamiyatga
ega.   Ularni   bir-biriga   ko’rsatadigan   o’rnaklari   intizomni   yaxshilash   va
mustahkamlashga, ularni xulq madaniyatini, odatini, ko’nikmasini hosil qiladi. 
Alisher   Navoiy   «Mahbub-ul-qulub»   asarida   ta’lim-tarbiya   jarayonlarini,
vositalarini,   ahloq-odob   talablarini   ko’rsatadi.   O’z   davridagi   musulmon
maktablarining   yutuq   va   kamchiliklarini   tahlil   etadi.   O’qituvchi   odobi   va
muallimlik kasbi, mudarrislar, maktabdorlar va ta’lim berayotgan fanini va tarbiya
jaaryonini sevishi kerak deydi. O’ziga xos o’quvchi jamiyatda obro’li va hurmatga
loyiq   insondir,   deb   hisoblaydi.   SHogirdlar   muallimni   hurmat   qilishlari,
e’zozlashlari zarurligini uqtiradi. 
Navoiyning fikricha, ba’zan bir kishi bitta bolaga tarbiya berishga ojizlik qiladi,
muallim esa bir nechta bola-sinf jamoasini tashkil etadi va ilmu-adab o’rgatadi. Bu
jarayonda sinf rahbari ko’p mashaqqatlarga duch keladi. SHuning uchun shogirdlar
ustoz oldida umrbod qarzdor ekanliklarini his etishlari lozim. 
SHogird podsholik martabasiga erishsa ham muallimga qulluq qilsa arziydi. 
Xaq yo’lida senga bir harf o’qitmish ranj ila, 
Aylamak bo’lmas ado oning haqin yuz ganj ila. 
Sinf   rahbari   o’quvchilarni   ma’naviy-ahloqiy   tarbiyalar   ekan,   u   o’z   faoliyatida
quyidagi talablarga rioya qilishi kerak: 
  4   - sinf   rahbari   o’quvchi   ota-onasining   mansabi,   boyligiga   qarab   bolaga
muomala qilmasligi lozim. 
- sinf rahbari bolalarga ahloqiy normalarni o’rgatishi kerak. 
- gerdayishi,   manmanlik,   ta’magirlik,   nodonlik   kabi   illatlar   o’qituvchi
ahloqiga yod sifatlardir. 
- xalq   nazarida   olim   hisoblanadigan   o’qituvchilar   yomon   ishlardan,
fiskufasoddan o’zlarini tiya bilishlari zarur. 
Sinf   rahbarining   ota-onalar   bilan   to’g’ri   muomila   qila   olishi   murakkab,   nozik
ish. CHunki hozirgi ota-onalarning ko’pchiligi o’rta yoki oliy ma’lumotli kishilar,
ular vaqtli matbuot, televidinie, radio orqali ko’pgina pedagogik axborotlarni bilib
oladilar.   SHunday   vaziyatlar   ham   bo’ladiki,   o’g’il   yoki   qiz   bola   maktabda
o’zboshimchalik qiladi, lekin oilada hushyor va gapga quloq soladi, yoki aksincha.
Oilada   muomalasi   qo’pol,   o’zboshimcha,   maktabda   esa   o’zini   xushmuamola,
intizomli   tutadi.   Buning   sababi   nimada?   Bunday   holatlarning   hammasi   uchun   bir
xil   sabab   va   to’g’ri   javobni   topish   amri   mahol.   CHunki   har   bir   holatda   uning
sabablari   turlicha   bo’lishi   mumkin.   Demak,   sinf   rahbari   va   ota-onalarning
maqsadlari bir xil bo’lsa ham, ularning hamkorligi, bir-birini tushunishi, muomala
munosabatlari qarama-qarshiliklarsiz bo’lmaydi. 
Sinf   rahbarining   faoliyati   kamol   topayotgan   kishi   shaxsini   tarkib   toptirishga
qaratilgandir.   Bu   faoliyatning   natijalari   tarbiyalanuvchining   qiyofasida,   uning
shaxsidagi   xususiyatlarida,   xarakter   va   xulq-atvorida   o’z   aksini   topadi.   Agar
tarbiyachi   pedagog   nimaga   intilayotganini   ravshan   va   aniq   tushunilmagan   joyda
tarbiyalanuvchilar   shaxsini   takomillashtirishga   astoydil   intilish   bo’lmaydi,   balki
tarbiyada   o’tkaziladigan   ish   tasodifiy   tusga   ega   bo’lib,   buning   uchun   ajratilgan
vaqtni   to’ldirish   uchungina   olib   boriladi.   Tarbiya   faoliyatining   maqsadlarini   aniq
bilmagan va bu maqsadlarni hisobga olmagan holda to’la qimmatli tarbiya yo’q va
bo’lishi   ham   mumkin   emas.   Ma’naviy-ahloqiy   tarbiyaning   maqsadi   jamiyat
talablariga bog’liq bo’lib, bu talablar o’z navbatida ishlab chiqaruvchi kuchlarning
rivojlanish   darajasi   va   jamiyatda   yoshlarni   o’qitish   va   tarbiyalash   ishlarining
  5   hammasi   yosh   avlodda   ma’naviy   ahloq   va   e’tiqodni   shakllantirishga,   ularni
Vatanga cheksiz sadoqat ruhida tarbiyalashga xizmat qilishi lozim. 
  Yoshlarni   ma’naviy-ahloqiy   tarbiyalash   tizimini   takomillashtirishda
boshlang’ich maktab muhim o’rin egallaydi. 
  Ma’naviy   ahloqiy   tarbiya-ma’naviy   ongni   bir   maqsadni   ko’zlab   tarkib
toptirish,   ahloqiy   tuyg’ularni   rivojlantirish   hamda   xulq-atvor   ko’nikmalari   va
odatlarini   hosil   qilishdan   iborat.   Sinf   rahbari   o’quvchilarni   ma’naviy-ahloqiy
tarbiyalashning quyidagi vazifalarini hal etishi kerak. 
1) Tug’ilib   o’sgan   joyiga,   O’zbekiston   Respublikasiga   yuksak   muhabbat
tuyg’ularini,  uning  tabiati   va  kishilar   haqida,  Vatanning  himoyachilari  va  mehnat
qahramonlari to’g’risida, ota-bobolarimiz, ularni dunyo tsivilizitsiyasiga qo’shgan
hissalari to’g’risida ko’proq bilishga intilishni tarbiyalash. 
2) O’quvchilarda   Vatanimizning   boy   tarixi,   shuningdek   boshqa   mamlakatlar
to’g’risida, tinchlik uchun kurash haqida chet ellardagi bolalar tashkilotlari haqida
dastlabki tasavvurlarni hosil qilish. 
3) Bolalarda   o’rtoqlik   tuyg’usini,   boshqalarga   yordam   ko’rsatish   ishtiyoqini,
umumiy   foyda   yo’lida   birgalikda   faoliyat   ko’rsatishga   intilishni   tarkib   toptirish.
Bolalar   o’rtasida,   o’g’il   va   qiz   bolalar   o’rtasida   do’stona   munosabatlarni
rag’batlantirish, sohta o’rtoqlik ko’rinishlariga qarshi kurash olib borish lozim. 
4) O’z   so’zi   va   va’dasi   uchun,   o’qituvchi   va   kollektiv   topshiriqlarining
bajarilishi uchun ma’suliyat tuyg’usini tarbiyalash. 
5) Bolalarda   kishilarga   to’g’ri   munosabatni,   keksalar,   bemorlar,   invalidlarga
nisbatan e’tibor va g’amhurlikni, xushfe’l va betartib, kamtar va haqgo’y bulishini
tarbiyalash. 
O’quvchilarni   barcha   kishilarning   yaxshi   va   yomon   xatti-harakatlarini   farqlay
olishga,   o’z   xatti-harakatlariga   va   o’rtoqlarining   xatti-harakatiga   adolatli   baho
berishga o’rgatishi hamda o’z kuch g’ayratini o’quvchilarda nopoklik, adolatsizlik,
kishilarga   raxm-shafqatsiz   bo’lishga   nisbatan   salbiy   munosabatni   tarkib
topshtirishga qaratishi kerak. 
  6   O’quvchilarni   tarbiyalash   o’qitishga   qaraganda   ancha   qiyin   degan   fikrni
o’qituvchilar   orasida   tez-tez   eshitish   mumkin.   Ma’naviy-ahloqiy   tarbiya   ta’lim
berish   bilan   mustahkam   aloqada   bo’lgani   holda,   o’zining   xususiyatlariga   ega.
Ma’naviy-ahloqiy   tarbiya   o’sib   kelayotgan   avlodni   tarbiyalashni   barcha
protsesslarini   bilim   berish   va   o’rgatish   bilan   birga   qamrab   oladi.   Bunday   ikkita
o’zaro   bog’langan   tomon:   hayotni   bilish   va   unga   bo’lgan   munosabatni   tarkib
toptirish   protsesslari   ajralib   turadi.   Hayotni   bilish   ma’lumot   olishning   asosiy
funktsiyasi, unga bo’lgan munosabatni tarkib toptirish tarbiyaning asosi, vazifasini
tashkil etadi. 
Sinf   rahbari   faqat   ta’lim-tarbiyaning   birligini   emas,   balki   ularning
xususiyatlarini   ham   ko’ra   bilishi   muhimdir.   Maktabdagi   tarbiya   inson   shaxsini
tarkib   toptirish   yuzasidan   olib   boriladigan   ulkan   ishining   bir   qismi   xolos,   u
bolaning   ilgarigi   tajribalarini   hisobga   olgan   holda   tashkil   etiladi,   undagi   barcha
yaxshi sifatlarni o’stirib, noto’g’ri tasavvurlar, odatlarni tuzatib borishi va bo’lajak
sifatga   zamin   tayyorlashi   kerak.   Ma’naviy-ahloqiy   tarbiya   o’quvchi   maktabni
tamomlagandan keyin ham to’gallanmaydi, u butun umr bo’yi davom etadi. 
Ma’naviy-ahloqiy   tarbiya-ta’lim   berish   bilan   bog’liq   bo’lgani   holda,   o’z
xususiyatlariga,   o’ziga   xos   vazifalari,   uni   tashkil   etishning   forma   va   metodlariga
ega bo’lib, maxsus ravishda o’rganilishi lozim. 
O’quvchilarni ma’naviy-ahloqiy tarbiyalashning muhim sharti sifatida ularning
o’quv   va   o’qishdan   tashqi   xilma-xil   faoliyatlarining   birligi   to’g’risidagi
tushunchalar bilan bog’liqdir. 
O’quv va ma’naviy-ahloqiy tarbiya faoliyati bir-birlarini to’ldirish lozim: Sinf
rahbari   tomonidan   tarbiyaviy   bosqichga   rahbarlik   qilingan   taqdirdagina   tarbiyada
biror   maqsadga   qaratilganlik,   ma’lum   bir   sistemaning   bo’lishi   mumkin.
Ma’naviyahloqiy   tarbiyalash   avvalo   tarbiyalanuvchi   shaxsining   tarkib   topish
protsessiga rahbarlik qilishni taqozo etadi. 
Biror   maqsadga   qaratilgan   tarbiya   jarayonda   tarbiyalanuvchilarning   jismoniy
hamda   ma’naviy-ahloqiy   yetukligi   o’sib   borishiga   qarab   ularning   mustaqilligi   va
ijodiy   faolligi   ortib   boradi.   O’quvchilar   jamoasining   ongliligi   ortib   borishi   bilan
  7   tarbiyachining   vazifalari   o’zgaradi.   Tarbiya   davomida   tarbiyalanuvchining
qarashlari, hayotiy nuqtai nazari asta-sekin tarkib topadi. 
Hozirgi davrida maktab va uydagi o’quv-tarbiya ishlarini amalga oshirayotgan
pedagogik   jamoa   oldiga   juda   katta   vazifalar   qo’ymoqda.   Maktab   yosh   avlodni
dunyoqarashini   tarkib   toptirish,   g’oyaviy,   siyosiy   jihatdan   chiniqtirish,   yuksak
axloqiy fazilatlarga ega qilish, mehnatiga va ongli kasb tanlashga tayyorlash lozim.
Bu   vazifalarni   hal   qilishda   sinf   rahbari   va   tashkilotchi   muhim   rol   o’ynaydi.
CHunki,   u   bir   sinf   sharoitida   tarbiyaviy   vazifalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan
ishlarni tashkil etadi va boshqaradi. 
Sinf rahbari quyidagi vazifalarni bajaradi: 
1. O’ziga yuklatilgan sinfdagi tarbiyaviy ishlarni amalga oshiradi. Bu vazifani
bajarayotganda u yolg’iz emas, shu sinfda dars berayotgan turli fan o’qituvchilari
bilan   hamkorlikda   va   ularga   suyangan   holda   o’kuvchilarda   milliy   dunyoqarash
asoslarini   shakllantiradi,   axloqiy   tarbiyasini   rivojlantiradi.   O’quvchilarni   darsdan
tashqari tadbirlarni tashkil etadi va sinf jamoasini mustahkamlaydi. 
2. O’quvchilarning   bilimga   bo’lgan   qiziqish   va   qobilyatini   o’stirish   har   bir
o’quvchining   indivudial-psixik   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   kasbga
yo’naltirish   va   hayotiy   maqsadlarini   shakllantirish   sinf   rahbarining   alohida
vazifasidir.   Ayni   paytda   har   bir   o’quvchining   sog’ligini   mustahkamlashga   ham
e’tibor beradi. 
3. Sinf   rahbarining   diqqat   markazida   o’quvchilarning   yuqori   darsda
o’zlashtirishini   ta’minlash   masalasi   turadi.   Buning   uchun   u   har   bir   o’quvchining
kundalik o’zlashtirishidan voqif bo’lib turadi.  Orqada qolayotganlarga o’z vaqtida,
kechiktirmay yordam uyushtiradi. 
4. Sinfdagi   o’quvchilarning   o’z-o’zini   boshqarish   ishlarini   yo’naltiradi,   ular
ishtirokida   sinf   jamoasining   ijtimoiy   foydali   ishlardagi   ishtirokini   ta’min   etadi,
maktab   miqiyosida   uyushtirilayotgan   muhim   tadbirlarda   o’z   sinfining   faol
qatnashishini ta’minlaydi. 
  8   5. Sinf   o’quvchilarining   ota-onalari,   kuni   uzaytirilgan   guruhlarining
tarbiyachilari,   korxonalar   va   muassasalardagi,   turar   joylardagi   otaliqqa   oluvchilar
bilan yaqin aloqaga o’rnatadi. 
6. Sinf   rahbari   shu   sinfda   dars   berayotgan   barcha   fan   o’qituvchilari   o’rtasida
o’quvchilarga   nisbatan   yagona   talablar   o’rnatilishiga   erishadi,   ota-onalarga
pedagogik bilimlar tarqatib, oila bilan maktab o’rtasidagi aloqani mustahkamlaydi. 
7. Sinf   rahbari   o’z   sinfidagi   turli   hujjatlarini;   sinf   jurnali,   o’quvchilarning
kundaliklari, tabellar, shaxsiy ma’lumotlari, turli xil reja va hisobotlarni yuritadi. 
Ko’rinib   turibdiki,   sinf   rahbarining   vazifalari   keng   va   murakkab,   ularni
muvaffaqiyatli   hal   qilish   sinf   rahbarining   shaxsiy   sifatlariga   ham   bog’liqdir.   Sinf
rahbarining   shaxsiy   sifatlariga   qo’yiladigan   talablar   o’qituvchiga   qo’yiladigan
talablardan   farq   qilmaydi.   Lekin,   sinf   rahbari   asosiy   tarbiyachi,   bolalar   ma’naviy
jihatdan   andoza   oladigan   shaxs   bo’lganligi   uchun   ham,   bu   talablar   uning   shaxsiy
fazilatiga aylanib ketishi bilan tarbiyada alohida rol o’ynaydi. 
O’quvchilarni   har   tomonlama   yetuk,   barkamol   qilib   tarbiyalash   masalalarini
muvaffaqiyatli   hal   etish,   ularda   faol   hayotiy   mavqeni   shakllantirish,   o’zlashtirish
va   bilim   sifatini   oshirish   ko’p   jihatdan   kuni   uzaytirilgan   guruhlarining   samarali
ishlashiga   bog’liqdir.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tashkil   qilingan   ishlar
o’quvchilar   hayotidagi   tarbiyaviy   faoliyatini   to’ldiradi.   Ularning   dunyoqarashi,
to’g’ri   shakllanishiga,   axloqiy   kamol   topishiga   ko’maklashadi.   Nazariy   bilimlarni
amaliyot ishlab chiqarish bilan bog’lanishiga zamin yaratadi. 
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarga   rahbarlik   qiluvchi   tashkilotchilarning
vazifalari   ham   ko’p   qirralidir.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarning
tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi: 
1. Darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga   oshirishni
nazorat qilish. 
2. O’quvchilarning   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ko’p   qirrali   ishlarni
o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish. 
  9   3. Sinfdan va maktabdan tashqari  ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik qilgan
holda   o’qituvchilar,   sinf   rahbarlari,   ota-onalari,   sinf   faollariga   uslubiy   yordam
ko’rsatish. 
4. Umummaktab   va   maktablararo   o’tkaziladigan   eng   muhim   tarbiyaviy
tadbirlarda qatnashish. 
5. O’quvchilarning   bo’sh   vaqtlarini   tashkil   qilishda   tarbiya   va   madaniyat
muassasalari   hamda   jamoatchilik   kuchidan   keng   foydalanish.   Bu   borada
tashkilotchilar   faolligini   uchta   asosiy   tomonini   ko’rish   mumkin:   tashkilotchilik,
uslubiy va ma’muriy. 
Bular ko’pincha o’zaro uzviy bog’langan holda namoyon bo’ladi. 
Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir qator kishilarni kiritish
mumkin: 
1. Tarbiyaviy ishlar sohasida erishgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish. 
2. Tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash. 
3. Tarbiyaviy, ommaviy, siyosiy ishlarni rejalashtirish va ularning mazmunini,
shakl va usullarini aniqlash. 
4. Sinfdan,   maktabdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirish,   guruhlashtirish   va
ularning   mazmunini,   shakl   va   usullarini   aniqlash,   boshqaruvchi   shaxslarni
aniqlash. 
O’quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o’z mazmuniga ko’ra tafakkur faoliyati
va   munosabat   vositasi   hisoblanadi.   CHunki   sinfdan   tashqari   ishlarda   olingan
axborot   idrok   etiladi,   qayta   ishlanadi.   SHu   asosda   yangi   bilimlar   hosil   qilinadi.
O’quvchilar   maktabdan   tashqari   ishlarda   qatnashib   turli   kishilar   bilan   muayan
munosabatga   kirishadilar.   Turli   vaziyatga   duch   keladilar.   SHuning   uchun   ham
o’quvchilarning   maktabdan   tashqari   faoliyatlari   qanchalik   xilma-xil   bo’lsa,
ularning   munosabatlari   shunchalik   munosabat   doirasi   keng   va   ma’naviy   o’sishi
samarali   bo’ladi.   Maktabdan   tashqaridagi   tarbiyaviy   ishlarda   o’quvchilar
jamoadagi   ishlarni   o’rganadilar.   Ijtimoiy   mehnat   quvonchini   his   qiladilar.   Ishlab
chiqarish mehnatiga qo’shiladilar. Jamoatchilik fikriga bo’ysunishga, jamoa sharafi
uchun kurashishga otlanadilar.  Maktabdan tashqari faoliyatga quyidagilar kiradi: 
  10   1. Og’zaki   ish   usullari:   majlislar,   yig’inlar,   ma’ruzalar,   kutubxonalar,
konferentsiyalar, munozaralar, uchrashuvlar, gazetalar, radio va jurnallar. 
2. Amaliy   ish   olib   borish   usullari   turli   joylarga   sayyohatlarga,   sport
musobaqalari,   tabiatshunoslar   to’garaklari,   shanbaliklar,   yangi   kitoblar
ko’rgazmalari. 
Tarbiyaviy ish pedagogikadan butun qobiliyatlarni ishga solishga taqozo etadi.
Sinf   rahbarligi   kursi   bilan   maktabdan   va   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar
metodikasi kursi bir-biriga bog’liq va uning davomiyligidir. 
Yuqoridagi   qayd   etilgan   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   o’quvchilar   turli
qo’llanmalar,   asboblar,   apparatlar,   didaktik   materiallardan   foydalanishni
o’rganadilar,   o’z-o’zini   tekshirish   uchun   turli   ma’lumot   va   tayanch   materiallarini
jalb etish ko’nikmalarini egallaydilar. 
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishni   rejalashtirish   bolalarning   yosh
xususiyatlariga,   maktabning   joylashgan   shart-sharoitlariga,   ijodiy   birlashmalariga,
ilmiy   markazlar   bilan   o’zaro   aloqasi   kabi   ishlarni   inobatga   oladi.   Direktor
o’rinbosarining   faoliyati,   o’z   ifodasini   topgan   xujjatlar   ro’yxati,   xalq   ta’limi
tomonidan doimiy ravishda berilib boriladi. 
Tarbiyaviy   ishlarning   sifat   va   samaradorligi,   avvalo   tarbiyachining   g’oyaviy
ishonchiga   va   siyosiyligining   darajasiga   bog’liq.   Buning   uchun   sinf   rahbari   fan
yangiliklarini muntazam, egallab borishi bilan o’zining bilimini, ongini oshiradi. 
Sinf rahbarining axloqiy obro’si g’oyat darajada yuqori bo’lishi ham bu o’rinda
muhimdir.   Sinf   rahbari   ana   shundagina   tarbiyaviy   ta’sir   ko’rsatishga   ega   bo’ladi.
Tarbiyachining   shaxsiy   fazilatlari,   ma’naviy   qiyofasi   o’quvchilar   ongining   va
xulqining   shakllanishiga   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Sinf   rahbari   uchun   malaka   va
ko’nikmalarga ega bo’lishni o’zi yetarli emas. U o’z tarbiyaviy faoliyatida yuksak
darajadagi   insonparvarlik   fazilatlari,   o’z   ishiga   sadoqati,   intizomi,   odamiyligi,
axloqiy   sifatlari   bilan   ham   ta’sir   o’gkazadi.   CHunki,   tarbiyachilik   qobilyati   juda
ko’p   sifatlarni:   chuqur   bilim,   keng   fikrlilik,   ishga   jon   dildan   ko’ngil   qo’yish,
bolalarga bo’lgan cheksiz, muhabbat muomala nazokatlilik, qalb yoshligi, serzavq
temperament,   oqil   va   adolatlilik   namunasi,   alohida   nazokat   sipolik   va   vazminlik
  11   kabi   fazilatlarning   bo’lishini   taqozo   qiladi.   Bunga   yana   tarbiyachilik   texnikasi
qo’shimcha ishda muvaffaqiyat ta’minlanishi tabiiydir. Tarbiyachilik texnikasi sinf
rahbarining asosiy qurolidir. 
Sinf rahbarlaridan madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob talablariga
rioya qilish, har  bir  bola shaxsini  inson sifatida hurmat  qilish bilan unga nisbatan
talabchanlikni   unutmaslik,   tashkilotchilik   malakalariga   ega   bo’lish,   o’z
muomolasini   tinimsiz   oshirib   borish   bilan   ishga   ijodiy   yondashish   talab   qilinadi.
Muhimi   shundaki,   sinf   rahbarining   o’zi   bolalarni   tarbiyalamoqchi   bo’lgan
g’oyaviy-axloqiy   barkamollikka   mos   bo’lishi   kerak.   Tarbiyadagi   xatolarning
ko’pchiligiga   asosiy   sabab,   bolaning   oldiga   qo’yilayotgan   talablar   tarbiyachi
harakterida hamisha ham namoyon bo’lavermasligidadir. 
Sinf   rahbarining   faol   jamoatchi   sifatida   hamisha   namuna   ko’rsatishi   muhim
ahamiyatga   ega.   Ayni   vaqta   u   kommunikativ   qobilyatga   ega   bo’lishi,   ro’y
berayotgan voqea va hodisalarni faqat pedagogik qoidalarga bog’lab baholashgina
emas,   balki   ro’y   berishni   sababiga   qarab   hukm   ham   chiqarishni,   ijod   qilish
qobilyatiga   ega   bo’lishi   kerak.
;   Sinf   rahbari   maktabdagi   eng   yetuk   pedagog
hisoblanib,   u   bajaradigan   mehnatining   o’lchovi,   chegarasi   yo’q.   Uning   bilmagan
ishi   uddasidan   chiqa   olmaydigan   sohasi   bo’lmaydi.   SHu   bilan   bir   qatorda,   u
beg’araz,   xolis   shaxs   bo’lib,   jamoatchilik   asosida   ishlaydp.   Sinf   rahbari
pedagoglar,   ota   onalar   va   o’quvchilarni   o’zaro   bog’lovchi   shaxs   sifatida   barcha
tomonlarining   nuqtai   nazarini   hisobga   olishi,   harakatlarni   bir   markazga
birlashtirish,   o’zaro   aloqalarning   to’g’ri   bo’lishiga   ta’sir   o’tkazish   va   ayni   vaqtda
o’zining   o’rnini   aniq   ta’minlay   olishi   kerak.   Mana   shu   fazilatlar   sinf   rahbarining
tarbiyaviy   ishlari   samarasini   oshirishga   va   uning   muvaffaqiyatini   ta’minlashga
garov   bo’ladi.   Sinf   rahbari   o’quvchilarga   puxta   bilim   berishga,   ularni   fikrlash
qobilyatini   faollashtirishga   hamisha   g’amxo’rlik   qilib   boradi.   Hatto   o’zlashtirish
yuqori   bo’lgan   sinflarda   ham   bolalarda   ilmga   bo’lgan   qiziqish   va   muhabbatni
o’stirishga, ta’lim sifatini oshirishga harakat qilish zarur. 
Ayrim   maktablarda   yuqori   o’zlashtirishga   erishishga   o’quv,   didaktik   masala
sifatida maktabda ta’lim-tarbiyani to’g’ri yo’lga qo’yishga bog’liq bo’ladi. O’qish
  12   jarayonida   bolalarda   mehnatsevarlik,   diqqatni,   matonat   kabi   sifatlarni   tarbiyalash
bilimni muvaffaqiyatli o’zlashtirishga yordam beradi. 
Maktabda olib boriladigan tarbiyaviy ishlar sistemasi to’g’ri va bevosita sinfda
o’zlashtirishni ko’tarishga ta’sir etadi. Sinf rahbari o’qituvchilar bilan hamkorlikda
bolalarni   o’qishga   ongli   munosabatda   bo’lishga   o’rgatadi.   O’quvchilarning
o’qishlarini   nazorat   qiladi,   darslarga   kiradi,   kuzatadi   va   o’z   sinfidagi   o’quvchilar
bilan   birgalikda   sinfda   o’quv   ishlarining   sifatini   oshirish   chora-tadbirlarini
belgilaydi.   Yuqori   sinflarda   yuqori   o’zlashtirish   uchun   ko’rish   susaymaydi,
aksincha u yana ko’proq ahamiyat kasb etib boradi. 
1. O’quv   mehnatiga   ongli   munosabatda   va   unga   ma’lumot   bilan
yondashish   hissini   tarbiyalash   bilimning   sifatli   bo’lishi   bolaning   o’qishga
bo’lgan   intilishiga   qiziqishiga   ularning   harakatchanligiga,   diqaqatiga
faoliyatiga 
tashabbuskorligiga,   mustaqilligiga   bog’liqdir.   Bunday   sifatlarni   o’quvchilarda
shakllantirish   ularga   o’quv   mehnatining   ijodiy   ahamiyatini   tushuntirish   va   o’quv
mashg’ulotlariga   mas’uliyat   bilan   yondashishni   o’quvchilardan   talab   etish   sinf
rahbarining   faoliyatida   muhim   o’rin   egallaydi.   Sinf   rahbari   o’quv   jarayonini
ijtimoiy   foydali   mehnat   bilan   bog’lash   o’qish   bilan   hayot   o’rtasidagi,   mehnat
faoliyati   o’rtasidagi   aloqani   ko’rsatish,   vatanni   himoya   qilish   hissini   tarbiyalash
orqali erishiladi. 
2. Har narsani bilishga qiziqish va bilimga muhabbat uyg’otish. 
Bola   bilimga   qiziqmay   turib,   o’qishga   intilmay   turib,   muvaffaqiyatli   o’qiy
olmaydi.   Birinchi   navbatda   qiyinchilik   bilan   o’zlashtirilgan   fanlariga   nisbatan
bolaning qiziqishini uyg’otish kerak. Boladagi o’qish, mehnatga nisbatan havas va
qiziqish   o’qishidagi   qiyinchiliklarni   yengishga,   bilim   faoliyatini   oshirishga
qiziquvchanlik va mustaqilligini kamol topishiga olib keladi. 
3. O’quv mehnati madaniyatini oshirish. 
O’zlashtirishning   past   bo’lishi   aksariyat,   o’quv   jarayonini   sistemali   va   rejali
olib borish iqtidorli bolalarni shakllaniga olib keladi. 
  13   Sinf   rahbarining   va   o’qituvchining   asosiy   vazifasi   har   bir   o’quvchining
fikrlashga   o’rgatishdan   iboratdir.   Ayniqsa   bolalarda   o’qish   qiyinchiliklarini
yengish, tushunib o’qish va kitob bilan mustaqil ishlash uy vazifalarini bajarishda
rioya   qilishni   olgan   bilimlarini,   amalda   qo’llash   kabi   bilim   olish   uchun   zarur
bo’lgan sifatlarini shakllantirish katta ahamiyatga egadir. O’quvchilarning aqliy va
jismoniy   o’sishiga   madaniyatli   bo’lib   harakat   qilish   va   hamisha   bu   haqda
g’amxo’rlik qilish lozim. 
4. O’quvchilarni o’quv mehnatida muayyan rejaga itoat etishga o’rgatish.
O’quv   mehnati   bilan   dam   olishni   to’g’ri   tashkil   etish,   tashkiliy   ravishda   uy
vazifalarini   bajarish   ta’lim   samaradorligini   oshiradi.   O’quvchilar   rejimga   itoat
etishlarini   o’qituvchi,   sinf   rahbari   va   ota-onalar   muntazam   ravishda   nazorat   qilib
borishlari   kerak.   SHu   yo’l   bilan   ularni   muvaffaqiyatli   o’qishga,   o’quv   mehnatida
saramjonlikka o’rgatish mumkin. 
5. O’qish jarayonida o’rtoqlariga yordam berishni uyushtirish. 
O’rtoqlariga   o’zaro   yordam,   sinfda   ulgurmovchilikni,   maktabni   tashlab   ketish
hollarining oldini olishga yordam beradi. SHu bilan birga sinfda o’rtoqlik do’stlik
va bir jamoa bo’lib shakllanishiga olib keladi. 
6. Sinf o’quvchilari bilan alohida bo’lishi va yaxshi hamkorlik. 
Sinf rahbari ta’lim-tarbiyaviy ishlarni yakka o’zi emas, balki shu sinflarda dars
beruvchi   boshqa   o’quvchilar   bilan   hamkorlikda   hal   etadi.   O’quv   ishlarida   sinf
rahbarining   va   shu   sinfda   ishlaydigan   boshqa   o’qituvchilarning   bir   yoqadan   bosh
chiqarib   ishlashi,   o’quvchilarga   nisbatan   yagona   talabni   amalga   oshirish   va
o’quvchilarning bir-biriga o’zaro yordamlari ta’lim-tarbiya sifatini oshiradi. 
Tarbiyaviy   ishlar   tizimida   sinf   rahbarining   faoliyati   ko’p   qirrali   va
sermazmundir.   Sinf   rahbari   rahbarlik   qilayotgan   sinf   o’quvchilarini   tarbiyalash
bilan bir qatorda o’quv yili yoki chorak davomida nimalar qilish kerakligi bolalar
hayotini   nima   bilan   band   qilish   va   tanlangan   ish   turini   qanday   amalga   oshirishni
bexato   aniqlash   kabi   ancha   murakkab   muammoni   yechadi.   Bu   borada   sinf
rahbariga   turli   xil   manbalar   yordam   beradi.   O’quvchilarning   ayrim
hattiharakatlariga bu hatti-harakatlar namoyon bo’lishini tashkil  etishi tajribalarini
  14   o’rganish   va   tahlil   qilish   asosida   o’quvchilarni   o’rganishda   amal   qilishi   lozim
bo’lgan talablarni shunday ifodalamoq mumkin. 
Bolalarni o’rganish ularga tarbiya va ta’lim berish sifatini oshirish lozim. 
O’quvchilarni muntazam tarzda o’rganish asosida boshlang’ich jamoaga hamda
alohida   o’quvchilarga   tarbiyaviy   ta’sir   etishining   yanada   samarali   usul   va
metodlarini tanlab olishga ijodiy yondashish mumkin bo’ladi. 
O’quvchilarning   individual   xususiyatlari,   mayllari   hamda   qiziqishlarini   qayd
qilib   borish   bilangina   cheklanib   qolish   noto’g’ri   bo’ladi.   Bu   o’rganish   asosida
o’quvchilarning o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olib, bular bilan olib boriladigan
tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etish   muhimdir.   O’z   o’quvchilarini   yaxshi   o’rganish
demak, tashqi tomoniga emas, balki ular hulq-atvor sabablarini o’rganishga e’tibor
bermoq darkor. 
O’quvchilarni tabiiy hayot va o’quv faoliyati sharoitida o’rganish. 
O’quvchi   ta’lim   jarayonida   ijtimoiy   foydali   maslahatga   va   jamoat   ishiga
o’rganishi   lozim.   O’qituvchilarning   o’qituvchi   va   o’quvchilar   jamoasi   bilan,
otaonalar va tevarak atrofidagi kishilar bilan kirishadigan munosabatlarini o’rgatish
juda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   munosabatlar   jarayonida   shaxsning   yanada
to’la   ochiladi.   O’quvchilarni   tibbiy   ish   va   kundalik   hatti-harakat   jarayonida
o’rganish o’quvchiga haqiqiy baho berishga yordam beradi. 
Yuqori   sinflarda   yuqori   o’zlashtirish   susaymaydi,   aksincha   u   yana   ko’proq
ahamiyat kasb etib boradi. 
1. O’quv   mehnatiga   ongli   munosabatda   va   unga   ma’lumot   bilan
yondashish   hissini   tarbiyalash   bilimning   sifatli   bo’lishi   bolaning   o’qishga
bo’lgan intilishi, qiziqishiga ularning harakatchangligiga, diqaqatiga faoliyatiga
tashabbuskorligiga,   mustaqilligiga   bog’liqdir.   Bunday   sifatlarni   o’quvchilarda
shakllantirish, ularga o’quv mehnatining ijodiy ahamiyati tushuntirish va o’quv
mashgulotlariga   mas’uliyat   bilan   yondashishni   o’quvchilardan   talab   etish   sinf
rahbarining   faoliyatida   muhim   o’rin   egallaydi.   Bunga   esa   ularning   o’qishdagi
har   bir   yutig’ini   ijtimoiy   foydali   mehnat   bilan   bog’lanish   o’qish   bilan   hayot
  15   o’rtasidagi   mehnat   faoliyati   o’rtasidagi   aloqalini   ko’rsatishi,   vatanni   himoya
qilish hissasini tarbiyalash orqali erishiladi. 
2. Har narsani bilishga qiziqish va bilimga muhabbat uyg’otish. 
Bola   bilimga   qiziqmay   turib,   o’qishga   intilmay   turib,   muvaffaqiyatli   o’qiy
olmaydi.   Birinchi   navbatda   qiyinchilik   bilan   o’zlashtirilgan   fanlariga   nisbatan
bolaning   qiziqishini   uyg’otish   kerak.   Boladagi   o’qish   mehnatiga   nisbatan,
mehnatga  nisbatan  havas  va  qiziqish  o’qishidagi  qiyinchiliklarni  yengishga,  bilim
faoliyatini oshirishga qiziquvchanlik va mustaqilligini kamol topishiga olib keladi. 
3. O’quv mehnati madaniyatini oshirish. 
O’zlashtirishning   past   bo’lishi   aksariyat,   o’quv   mehnatini   sistemali   va   rejali
olib borish iqtidorli bolalarda iqtidorini shakllanishiga olib keladi. Sinf rahbarining
va   o’qituvchining   asosiy   vazifasi   har   bir   o’quvchining   fikrlashga   o’rgatishdan
iboratdir.   Ayniqsa   bolalarda   o’qish   qiyinchiliklarini   yengish,   tushunib   o’qish   va
kitob   bilan   mustaqil   ishlash   uy   vazifalarini   bajarishda   rioya   qilishni   olgan
bilimlarini,   amalda   qo’llash   kabi   bilim   olish   uchun   zarur   bo’lgan   sifatlarini
shakllantirish katta ahamiyatga egadir. O’quvchilarniyag aqliy va jismoniy taraqqiy
etishga   madaniyatli   bo’lib   harakat   qilish   va   hamisha   bu   haqda   g’amxo’rlik   qilish
lozim. 
4. O’quvchilarni o’quv mehnatida muayyan rejaga itoat etishga o’rgatish.
O’quv mehnati  bilan dam  olishni  to’g’ri almashtirib borish, tashkiliy ravishda
uy   vazifalarini   bajarish   ta’lim   samaradorligini   oshiradi.   O’quvchilar   rejimga   itoat
etishlarini   o’qituvchi,   sinf   rahbari   va   ota-onalar   muntazam   ravishda   nazorat   qilib
borishlari   kerak.  SHu   yo’l   bilan  ularni   muvaffaqiyatli   o’qishga,   o’quv   mehnatada
saramjonlikka o’rgatish mumkin. 
5. Sinfda   o’qish   jarayonida   o’rtoqlarga   yordam   uyushtirish.   O’rtoqlarga
o’zaro yordam, sinfda ulgurmovchilikni, ikki yillikni va maktabni tashlab ketish
hollarining   oldini   olishga   yordam   beradi.   SHu   bilan   birga   sinfda   o’rtoqlik
do’stlik va bir jamoa bo’lib shakllanishiga olib keladi. 
6. Sinf o’quvchilari bilan alohida bo’lishi va yaxshi hamkorlik. 
  16   Sinf rahbari ta’lim-tarbiyaviy ishlarni yakka o’zi emas, balki shu sinflarda dars
beruvchi   boshqa   o’qituvchilar   bilan   hamkorlikda   hal   etadi.   O’quv   ishlarida   sinf
rahbarining   va   shu   sinfda   ishlaydigan   boshqa   o’qituvchilarning   bir   yoqadan   bosh
chiqarib   ishlashi,   o’quvchilarga   nisbatan   yagona   talabni   amalga   oshirish   va
o’quvchilarning bir-biriga o’zaro yordamlari ta’lim -tarbiya sifatini oshiradi. 
 
  17   2.O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashning
ahamiyati.
 Ma’lumki, xalqning fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalash uzoq asrlar davomida 
shakllangan ajdod-avlodlarning axloqiy, ma’rifiy shakllanishi va kamolotida 
muhim o’rin egallab kelgan. vatanparvarlikning inson taqdiridagi ahamiyati 
shundaki u doimo o’zining hayotiyligi, ta’sir-chanligi, mehr-muruvvatligi bilan 
Vatanni mustahkamlashga, xalqni birlashtirishga xizmat qiladi. fuqarolik tuyg’ulari
doimo hayot va inson muammolarini moddiy va ma’naviy jihatdan hal etishda o’z 
ta’sirchanligini namoyish etadi. Tarbiyaning dolzarb masalalarini yechishda asos 
bo’lib xizmat qiladi. O’zbek xalqining insonparvarligi tarix to’fonlari-yu 
o’ryiqitlariga bardosh berib, tajriba-sinovlardan muvafaqqiyat bilan o’tib, toblanib, 
har bir davrda o’z faoliyatini takomillashtirib, avlodlar tarbiyasida hal qiluvchi 
rolni o’ynab keldi. 
Fuqarolik   tuyg’ulari   millatning   barqarorligini   ko’rsatuvchi   va   o’zbek
xalqining qalbidan chiquvchi, mehr va muruvvat madaniyatini ifodalovchi fikrdir. 
Fuqarolik tuyg’ulari jamiyatning ma’naviy yuksalishiga xizmat qiladi. Insonni
ma’rifatga   chorlaydi.   Jamiyatni   ma’rifat   bilan   boshqaradi.   Ijtimoiy   ongni
o’zgartiradi. 
«Vatan   tuyg’usi»   kitobida   yozilishicha   fuqarolik   tuyg’ulari,   umuminsoniy
qadriyatlarga   sodiqlik,   ularni   asrab-avaylash   bilan   birga   yangi   zamon   talablariga
mos   ravishda   takomillashtirib   borish–taraqqiyot   mezoni,   milliy   ravnaq   asosi.
Bunday   ruhiyatdagi   odam   hech   qachon   birovga   tazyiq   qilmaydi,   shafqatsizlik   va
zo’ravonlik kabi g’ayriinsoniy illatlarga hamisha nafrat bilan qaraydi. O’z tabiatiga
mos ravishda bag’ri keng va muruvvatli bo’ladi». 
Oynisa   Musurmonovaning   ta’kidlashicha   «fuqarolik   tuyg’ulari   insonning
ezgu   fikri,   ezgu   amaliy   birligidir.   Insonparvarlik   –   ona   zaminda   yashayotgan
millatidan,   dinidan,   ijtimoiy   ahvolidan   qat’i   nazar   barcha   insonlarga   nisbatan
g’amxo’rlikdir.   fuqarolik   tuyg’ularining   mazmuni   quyidagi   munosabatlarni   tarkib
toptirishni 
  18   o’z ichiga oladi: 
- jamiyatga   munosabat   (ijtimoiy-siyosiy   faollik,   milliy   istiqlol   mafkurasiga
sodiqlik,   jamiyat   rivojlanib   borishi   va   istiqbollarini   tushunish,   mamlakat
ichkarisidagi   va   xalqaro   miqyosdagi   voqealarni   to’g’ri   baholash,   burch   va
ma’suliyatni   his   qilish,   saxiylik,   saxovat,   mehr-oqibat,   ehtiyotkorlik,   intizomlilik,
qonunbuzarlikka nisbatan murosasizlik va b.); 
- mehnatga   munosabat   (mehnatsevarlik,   ishbilarmonlik,   tejamkorlik,   mehnat
madaniyatining mavjudligi, o’qishga ma’suliyatli munosabatda bo’lish va b.) 
- boshqa   insonlarga   munosabat   (o’zaro   o’rtoqlik   yordam,   xushmuomalalilik,
mehr-oqibat, oiladagi o’zaro hurmat, burch va javobgarlik hamda bolalar tarbiyasi
to’g’risidagi g’amxo’rlik va b.) 
- o’ziga munosabat (o’z ijtimoiy burchini yuksak darajada anglash, halollik va
rostgo’ylik,   axloqan   poklik,   turmushda   oddiylik   va   kamtarinlik,   axloqsizlikka
nisbatan murosasizlik). 
SHunday   ekan,   o’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   ijtimoiy   buyurtma
sifatida   jamiyat   taraqqiyotini   rivojlantirishda   boshlang’ich   ta’lim   mazmunini
takomillashtirishda   muhim   o’rin   tutadi.   Bu   jarayonda   bolaning   umummadaniy   va
ahloqiy ko’nikmalari, savodxonlik malakalari shakllanadi. 
O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirishda   har   bir   o’qituvchi
quyidagi shartlarni e’tiborga olishi lozim: 
  -jamiyatning   tarixiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlanish   tendentsiyalarini
baholay olish. 
  -muayyan   jamiyatda   yashash   uchun   kishi   qanday   sifatlarga   ega   bo’lishini
aniqlay olish. 
  -demokratiyalashgan   sharoitda   yashash   va   undan   demokratik   asosda
foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lish; bu har xil nuqtai nazarlarni qabul qila olish,
turli kelishmovchiliklarni demokratik asosida insonparvarlik, munozara yo’li bilan
hal etish, 
  19     -o’z fikrini  og’zaki va yozma ravishda aniq bayon eta olish, fikrini  isbotlay
olish,   so’zlashish,   boshqalarni   eshitish   va   ishontira   olish   ko’nikmalariga   ega
bo’lish; 
-bilim egallashga ehtiyojni sezish va o’z bilimi va qobiliyatini namoyon qila
olish   ko’nikmasiga   egalik   bo’lishi;   o’qish   va   jamoa   ishlarida   faol   ishtirok   etish,
ishga ijodiy munosabatni shakllantirish; 
-o’ziga   nisbatan   talabchan,   xatti-harakatlaridagi   kamchiliklarni   bartaraf   eta
olish; 
  -vatanparvarlik sifatlariga ega bo’lish; mehribonlik, g’ururli bo’lish;  -psixo-
analitik sifatlarga; o’zini-o’zi nazorat qilish, o’ziga tanqidiy munosabat, o’zini 
baholay olish ko’nikmalarini shakllantirish; 
  -psixo-pedagogik  sifatlar:  moslashuvchanlik, kirishimlilik,  so’zga
chechanlik va boshqalar. 
Sanab   o’tilgan   sifatlarni   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   ongiga   singdirish
uchun quyidagi shart-sharoitlarga amal qilish zarur: 
  -o’quvchilarda   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirishni   ijtimoiy   hayot
sharoitlari bilan bog’lab olib borish; 
  -o’quvchilarni   ijtimoiy   yo’naltirish,   ijtimoiy   faolligini   oshirishga   qaratilgan
amaliy faoliyatni tashkil etish; 
  -ijtimoiy onglilik ijtimoiy hayot  vaziyatlaridan to’g’ri yo’l  topib chiqa olish
ma’naviyatlilik, komillik belgisi ekanligini tushuntirish; 
  -o’quvchilarda   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirish,   ijtimoiy   faol   etib
tarbiyalashda ijtimoiy fanlar imkoniyatlaridan foydalanish; 
  -dars va darsdan tashqari jarayonidagi faoliyat uzviyligini ta’minlash; 
-aniq   faktlar   va   dalillarga   ega   bo’lgan   misollar   asosida   mustaqil,   tanqidiy
fikirlash layoqatini shakllantirish va x.k. 
Ushbu   fikrlarning   xulosasi   o’rnida   shuni   ta’kidlash   mumkinki,   jahon
hamjamiyatida   ijtimoiy   siyosiy   vaziyatlarning   keskinlashayotgan   bir   sharoitida
o’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga   ega.
SHu   munosabat   bilan   o’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   shakllantirishda
  20   ularda   fuqarolik   jamiyatida   yashay   olish,   mamlakat   ijtimoiy   hayotiga   erkin
aralashish,   turli   ijtimoiy   munosabatlarga   faol   kirishish,   o’z-o’zini   anglash,
qadriyatlar dunyosida erkin harakat qilish kabi ko’nikma malakalarni rivojlantirish
muhim jihatlaridan sanaladi. 
CHunki,   rivojlanishning   barcha   sohalarida   jahon   hamjamiyatiga
integratsiyalashayotgan,   inson   huquqlari   va   erkinliklariga   rioya   qilish   orqali
huquqiy-demokratik   davlat   qurishga   intilayotgan   O’zbekitson   Respublikasida
ushbu   jarayonda   faol   ishtirok   eta   oladigan,   siyosiy   tajavvuzkor   kuchlarga   qarshi
o’z mustaqil, tanqidiy fikri bilan chiqa oladigan, g’oyaviy jihatdan yetuk insonlarni
tayyorlash ta’lim tizimidagi dolzarb muammolardan sanaladi.  
 
  21   3. O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashning shakl
va vositalari 
  Boshlang’ich ta’lim jarayonida I-IV sinflarda o’qitiladigan «O’zbek tili», «Ona
tili», «O’qish», «Odobnoma», «Tabiat», «Musiqa madaniyati», «Tasviriy san’at», 
«Mehnat», «Jismoniy tarbiya» kabi fanlar asosida Boshlang’ich sinf o’quvchilarida 
fuqarolik tuyg’usini tarbiyalashning poydevori qo’yiladi. CHunki, ushbu fanlarni 
o’qitish jarayonida o’quvchilar ongiga fuqarolikni singdirish, inson va jamiyat 
hamda uning taraqqiyoti haqidagi tushunchalar, bilimlar haqida muayyan 
tasavvurni hosil qilish, ma’naviy-axloqiy xatti-harakatlarni o’zlashtirish, shaxsning 
ijtimoiy yo’nalishi haqidagi ko’nikma va malakalar shakllantiriladi. 
Ya’ni,   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalash   1-
sinfdan IV sinfgacha bo’lgan davr mobaynida muhim o’zgarishlarga uchraydi. Bu
yoshning oxirgi davrlariga kelib fuqarolik tuyg’usi haqidagi bilimlar tasavvurlar va
mulohazalar   sezilarli   darajada   boyiydi.   Ya’ni,   boshlang’ich   ta’limning   asosiy
vazifasi har tomonlama rivojlangan yetuk, barkamol shaxsni  tarbiyalashdan iborat
ekanligi   tufayli   har   bir   o’qituvchi   dars   jarayonida   bolalarda   fuqarolik   tuyg’usini
tarbiyalash   faoliyatni   tashkil   etish,   bu   borada   samaradorlikka   erishish   yo’lida
beriladigan bilimlar muhim ahamiyatga ega. 
 Boshlang’ich sinf o’quvchilarda fuqarolik tuyg’usini tarbiyalash asosida ularda
milliy   o’zlikni   anglash,   vatanparvarlik,   o’z   vatani   uchun   iftixor   tuyg’usini   kamol
toptirishda   o’qish   darslari   muhim   omil   bo’lib   xizmat   qiladi.   CHunki,   o’qish
darslari o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini shakllantiribgina qolmay,
balki,   ularning   umummadaniy   tafakkurini,   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlarga
asoslangan   fuqarolik   tuyg’usini,   vatanparvarlikni,   insonlarga   va   atrof   -   muhitga
bo’lgan munosabatini rivojlantiradi. 
  Boshlang’ich   ta’lim   bosqichining   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   chop
etilgan   «O’qish   kitobi»ning   dastlabki   matnlari   O’zbekiston   Respublika-sining
Davlat madhiyasi bilan boshlanadi. 
  22    Madhiyada O’zbekiston xalq qahramoni, shoir Abdulla Oripov davlatimizning
xalqimizning   insonparvarligini,   uning   doimo   do’stlarga   yo’ldosh,   mehribon
ekanligini   g’urur   va   iftixor   bilan   yozgan.   O’quvchilar   madhiyani   kuylash
jarayonida milliy g’ururni, fuqarolik tuyg’usini his eta boradi. 
Har   bir   o’qituvchi   o’z   o’quvchilariga   davlatimiz   madhiyasining   mohiyati,
mazmunini   tushuntirish   bilan   birga   uning   satrlarida   ifodalangan   vatanparvarlikka
alohida   e’tibor   berishi   maqsadga   muvofiqdir.   CHunki,   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalash   jarayonida   o’qituvchi   quyidagi
vazifalarni amalga oshirishlari lozim. 
1. O’quvchi   yoshlarda   odamiylik,   do’stlik,   to’g’rilik,   adolatparvarlik
munosabatlarini kamol toptirish; 
2. O’quvchi shaxsida ma’naviy - axloqiy fazilatlarni shakllantirish; 
Milliy   istiqlol   mafkurasining   asosiy   g’oyalari   bo’lgan   -   Vatan   ravnaqi,   yurt
tinchligi,   xalq   faravrnligi   komil   inson   kabilarni   o’quvchilar   qalbiga   va   ongiga
singdirish. 
O’qituvchi   o’zining   pedagogik   faoliyati   davomida   milliy   istiqlol   mafkurasi
asosida   sog’lom   avlod   shaxsini   shakllantirishga   alohida   e’tibor   berishi   kerak.
Buning uchun u keyingi yillarida chop etilgan adabiyotlar, yurtboshimiz Islom 
Abdug’anievich   Karimovning   milliy   mafkura,   ma’naviyat,   ma’rifat   haqidagi
g’oyalarini   chuqur   o’rganadi.   Buning   natijasida   ta’lim-tarbiya   jarayonida
mustaqillik,   ma’naviyat,   milliy   mafkura,   Vatan,   Vatan   tuyg’usi,   milliy   g’urur   va
iftixor, o’zlikni  anglash, fuqaro, milliy tafakkur, erkinlik, jamiyat va shaxs,  odob,
xulq   -   atvor,   iffat,   iymon   -   e’tiqod   kabi   tushunchalarni   o’quvchilar   ongiga
yetkazishga   harakat   qiladi.   Maktabda   ma’naviy   muhitni   va   o’quvchilarda
insonparvar-likni shakllantirish masalalarini samarali bo’lishiga erishadi. 
Boshlang’ich sinf o’quvchilarda milliy va umuminsoniy qadriyatlarga sadoqatli
bo’lish,  milliy urf-odatlar, odob ilmiga  doir  tajribalarni  darslarda qo’llash,  bayon,
yozish kabi ishlarni amalga oshiradi. 
  23     Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalash   har   bir
o’qituvchi uchun o’rnak bo’lishi tabiiydir. CHunki uning asosiy maqsadi milliy va
vatanparvarlik asosida komil insonni voyaga yetkazishga qaratilgan. 
  Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalash   dastlab
o’qish   mashg’ulotlarida   amalga   oshiriladi.   vatanparvarlikni   shakllantirishning
vazifasi   va   mazmuni   boshlang’ich   ta’lim   bosqichida   milliy   axloqiy   tarbiya
berishning asosiy tamoyillari va pedagogik shart - sharoitlariga rioya qilish asosida
bajariladi. 
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarda   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalashda
xalqimizning ma’naviy me’rosi uning asosiy negizini tashkil etadi. SHuning uchun
ham uchinchi sinfda «Sohibqiron Temur bobo» haqida ma’lumot, Amir Temurning
«Kuch   adolatda»   hikmatli   so’zining   mohiyatini   o’rganish   uchun   ikki   soat
ajratilgan.   Lekin   darslikda   berilgan   Amir   Temur   haqidagi   ma’lumotlar   va   uning
«Kuch   adolatda»   o’giti   uchun   ajratilgan   materiallar   nihoyatda   qisqa.   Biz   shuning
uchun ham uning mazmunini yanada boyitish va Boshlang’ich sinf o’qituvchilariga
metodik   yordam   berish   maqsadida   «Kuch   adolatda»   mavzusining   mazmunini
quyidagicha ishlab chiqdik. 
  Aziz bolalar! 
  Buyuk   sohibqiron   Amir   Temurning   «Kuch   adolatda»   degan   hikmati   necha
asrlar davomida xalqimiz hayotidan keng o’rin egallab kelmoqda. Ushbu hikmatda
fuqarolik   tuyg’usining   asosi   bo’lgan   do’stlik,   birodarlik,   hamji-hatlik,   ahillik,
vatanparvarlik,   mardlik,   odamiylik   kabi   o’zbek   xalqiga   xos   bo’lgan   fazilatlar
mujassam etilgan. Bobomiz: «Kuch - adolatda», - deb uqtiradilar. Amir Temurning
adolat   haqidagi   bu   so’zlari   bugungi   kunda   ham   yuksak   ahamiyatga   ega   bo’lib,
O’zbekiston mustaqilligini mustahkamlashga, uni himoya qilishga, yurtimiz sha’ni
shavkatini   yuksalti-rishga,   insof   va   diyonat   hukmron   bo’lgan   erkin   jamiyatni
qurishga qaratilgandir. 
  Darhaqiqat, Amir Temur haqiqat  va haqiqat tarafdorlarini sevadigan, yolg’on
va   yolg’onchilarga   nafrat   bilan   qaraydigan   adolatni   jahongir   bo’lgan.   Har   bir
  24   insonni   adolatli   bo’lishga   chorlagan.   SHuning   uchun   ham   u   bir   kunlik   adolatni-
yuz kunlik toat-ibodatdan afzal ko’rgan. 
Amir   Temur   o’zining   «Zafar   yuli»   kitobida   ham   «...   o’z   qudratimni   saqlash
uchun men bir  qo’limda adolat  shamini  va ikkinchi  qo’limga beg’arazlik shamini
tutib,   har   ikki   shom   bilan   butun   umr   bo’yi   o’z   yo’limni   yoritib   yurdim.   Barcha
qilmishlarimda   ana   shunday   adolat   qoidalariga   rioya   qildim»   -   deb   yozadi.
Darhaqiqat,   Amir   Temur   o’z   hayoti   va   faoliyatida   har   bir   mojaro   va   muommali
ishlarni  diqqat  bilan tekshirardi. Ularni  mumkin qadar  to’g’ri  hal  qilishga  harakat
qilardi.   Barcha   ishlarida   haqqoniyat   va   adolat   bilan   ish   tutadi.   O’z   fuqarolariga
rahm   -   shafqatli   bo’lgandi.   Kambag’allarga   kup   xayru   -   ehson   qilgan.
Gunohkorlarning gunohini kechgan. Buning natijasida uning qudrati oshib borardi.
U   o’ziga   adolatli   va   rahmdil   to’rt   vazirni   tayinladi.   Ulardan   ikkitasiga   doimo   uni
kuzatib   turishlarini   va   agar   adolatsizlik   qiladigan   bo’lsa,   darhol   to’xatishlarini,
kimningdir   yolg’on   so’zlariga   ishonsa   yoki   begona   kimsani   mulkiga   xiyonat
qiladurg’on bo’lsa darhol ogohlantirishlarini ta’kidlab qo’ydi. 
 Amir Temur hayotining mazmunini adolat bilan birga, insof - iymon tuyg’usi,
diyonat   mezoni   tashkil   etgan.   U  olamning   teng  yarmiga  jahongirlik  qilgan   bo’lsa
ham kuch - qudrat  zo’rlik, zo’rovonlikda emas, aksincha adolatda ekanini muhim
bilgan. 
Bugungi   kunda   ham   Amir   Temurning   adolat   haqidagi   hikmatlari,   uning
insonparvarligi   xalqimiz   hayotidan   chuqur   o’rin   egallamoqda.   Ayniqsa,   Toshkent
shahrining markazida bunyod etilgan Amir Temur haykali, uning yonidagi muzey
xalqimizga faxr va g’urur baxsh etmoqda. Amir Temur bobomiz haykalida ramziy
ma’no   mavjud.   Unda   Amir   Temur   go’yoki,   jahongir   tulporining   jilovini   tortib
turibdi. qilichsiz qo’lini oldinga cho’zib jahon xalqlariga omonlik tilamoqda. 
«Kuch adolatdadir» demoqda. 
O’zbekiston   mustaqilligi   tufayli   Amir   Temurning   hikmatlariga   amal   qilgan
o’zbek xalqi adolat mash’alasini baland ko’tarib, uning nuridan bahra topib, Vatan
bog’ini   obod   qilib,   tinch   va   osayishta   hayot   kechirmoqda.   Mamlakatda   huquqiy,
adolatparvar fuqarolik jamiyati qurmoqdalar. 
  25   Adolatparvarlik,   insonparvarlik   fuqarolik   tuyg’ulari   bilan   uzviydir.   CHunki
insonparvar kishi xaqiqiy fuqarolik tuyg’usi shakllangan inson bo’ladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Abdug’anievich   Karimovning
ta’kidlashicha, «Adolat va haqiqat g’oyasi ijtimoiy hayotimizning barcha sohalarini
qamrab   olmog’i   darkor.   Adolat   va   haqiqat   g’oyasi   qonunchilik   faoliyatimizning
zamindagi bosh yo’nalishi bo’lmog’i shart». 
  Ma’naviy   -   axloqiy   va   ruhiy   kechinma   jamiyat   bilan   aholi   o’rtasidagi
munosabatlarni   adolatga   tayangan   va   uyg’unlashib   ketgan   holda   bir   butun,   yaxlit
holatda   amalga   oshirishga   keng   imkoniyatlar   yaratadi.   Adolat   so’zining
mazmunida   poklik,   to’g’rilik,   haqiqat   mujassamdir.   Insoniyat   yaralgandan   beri
adolatni   qadrlab   yashagan.   Adolat   bo’lgan   joy   gullab   yashnagan,   xalq   erkin
bo’lgan.   Adolat   oyoq   osti   qilingan   joylarda   esa,   razolat   hukm   surib,   jamiyat
tubanlikka yuz tutgan. 
 O’zbek xalqi qadim - qadimdan adolatli bo’lishni eng kerakli xislatlardan deb
bilgan. Adolatli odam kishilarga doimo yaxshilik qiladi. qarindoshlariga g’amxo’r
va mehribon bo’ladi. 
  Adolatli odam o’tkir aqlga ega bo’ladi. To’g’ri va tiniq mulohaza yuritadi. 
Toza   ko’ngil   bo’lib,   olijanob   va   mard   ekanini   ko’rsatadi.   Adolatli   bo’lish-
so’zida turish demakdir. 
 Adolatli bo’lgan insongina elim - yurtim, - deb yashaydi, birovlarga himmat -
muruvvat   qilishni   yordamga   muhtoj   kishilarga   ko’makberish   va   to’g’ri   yo’l
ko’rsatishni o’zi uchun baxt deb biladi. 
  Adolatli   bo’lgan   insonlar   birovlar   orqasidan   ginaxonlik   qilmaydilar.   Gap
tashimaydilar.   Turli   tuhmat   va   g’iybatlarga   nisbatan   murosasiz   bo’ladilar.
Guruhbozlikka, mahalliychilikka qarshi kurashadilar. O’zaro do’stlik va birdamlik
rishtalarini bog’lash yo’lida fidoyilik qiladilar. 
  Adolatli inson ikki qarama - qarshi  xususiyat  - ezgulik va yomonlikni to’g’ri
tushunadi. Kishilarni yaxshilikka, ezgulikka, insonni qadrlashga chorlaydi. U faqat
odamlarga yaxshilik qilish bilan chegaralanmasdan, balki u o’g’il va qizlarida ana
shu fazilatlarni shakllantirishga erishadi. 
  26   Amir Temur o’z vatani va xalqini sevgan, butun hayoti davomida ozod, baxtli
hayotni   orzu   qilgan   ulkan   davlat   arbobi   edi.   U   odamlarga   doimo   razillik,
ikkiyuzlamachilik, adolatsizlik, laganbardorlik inson uchun yomon xislat ekanligini
uqtirdi.   U   odamlarni   mehnat   qilishga,   haqiqat   yo’lida   kurashganlarga   yordam
berishga   undab,   bu   xislatlar   insoniy   go’zal   xislat   ekanini   aytdi.   Amir   Temur
insoniy   go’zallik   haqida   gapirar   ekan,   insonlarni   doimo   adolatparvar   bo’lishga
da’vat etdi. 
Ushbu   mashg’ulotlarda   o’qituvchi   bolalarga   Amir   Temur   adolatparvar,
insonparvar   buyuk   davlat   arbobi   ekanligi   haqidagi   bilimlarni   shakllantirish   bilan
birga,   ularda   insonparvarlarcha   munosabatda   bo’lish,   ochiq   ko’ngillik   ishonch,
g’amxo’rlik kabi fazilatlarni rivojlantiradi. 
  Uchinchi va to’rtinchi sinflar uchun yuqorida tavsiya etilgan Amir 
Temurning «Kuch adolatda» hikmatlariga oid mavzularining mazmunini 
Boshlang’ich   snif   o’quvchilarga   o’zbek   xalqining   tarixi,   qadriyatlari,   ilm-fan,
madaniyat  durdonalarini o’rganish,  ular  haqida ma’lumotga ega bo’lish, fuqarolik
tuyg’ularini   shakllanish   imkoniyatini   beradi.   Eng   asosiysi   fuqarolik,   adolat,
insonpravarlik   haqidagi   tushunchalarni,   uning   mohiyatini   har   bir   o’qituvchi   o’z
mashg’ulotlarida,   axloqiy-tarbiyaviy   tadbirlarida   amalga   oshirishi   maqsadga
muvofiqdir. 
 
 
 
 
 
  27   Xulosa 
O’quvchi   yoshlarlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   tarbiyalash   boshlang’ich   ta’lim
mazmun-mohiyati bilan katta imkoniyatlarga ega. 
O’quvchi yoshlarlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalash asosida o’quvchilarda
Vatanga   muhabbat,   milliy   g’urur,   yurt   tinchligi,   yuksak   axloqiy   fazilatlar,
vatanparvarlik tuyg’ulari muhim mezonlardan bo’lib hisoblanadi. 
O’quvchi   yoshlarlarda   fuqarolik   tuyg’ularini   tarbiyalash   ta’lim-tarbiya
jarayoniga yaxlit va tizimli yondoshuvni talab etadi. 
Bu   borada   ta’lim-tizimiga   texnologik   yondoshuv,   yangi   pedagogik
texnologiyalardan,   boshlang’ich   ta’limning   eng   ilg’or   tajribalaridan   o’rinli
foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
Ta’lim-tarbiyaga   yaxlit   jarayon   sifatida   yondoshib,   sinfdan   tashqari   ishlarni
ta’lim   jarayoni   bilan   uzviy   aloqada   tashkil   etish   orqali   uning   samaradorligini
oshirish maqsadga muvofiq. 
Olib   borilgan   kuzatishlarimiz   natijalariga   asoslanib   quyidagi   tavsiyalarni
taqdim etish mumkin: 
- haqiqiy   fuqarolik   tuyg’usi   tarbiyalangan,   bor   imkoniyatini   yurt   tinchligi,
xalq faravonligi yo’lida xizmat qilishdan ayamaydigan ma’naviy barkamol insonni
shakllantirishga doir metodik majmualar, axborot-ko’rgazmali materiallar yaratish;
- boshlang’ich ta’lim fanlari mazmuniga fuqarolik tuyg’usini singdirish; 
- o’quvchilarda fuqarolik tuyg’usi tarbiyalashgaga qaratilgan ilg’or pedagogik
texnologiyalarning zamonaviy metod va usullarini izlab topish va amaliyotga joriy
etish; 
- o’quvchilarda fuqarolik tuyg’usini shakllanganlik darajalari hamda ma’naviy
shakllanib   borish   monitoringini   yaratish.   O’qituvchilar   tomonidan   berilayotgan
bilimning o’quvchilar tomonidan qay darajada 
o’zlashtirilayotganligini doimiy nazorat qilib borish; 
- boshlang’ich  ta’lim  jarayonida  o’quvchi  shaxsi  
ma’naviyatini 
shakllantirishda uzviylik va uzluksizlikni ta’minlash; 
  28   O’quvchilarning   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   fuqarolik
tuyg’usini tarbiyalashga qaratilgan mashg’ulotlar uyushtirish; 
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalash   jarayonida
mehnatsevarlik fazilatini shakllantirish, ayniqsa, o’zlari ta’lim olayotgan maktabda
mehnat qilishga o’rgatish; 
Boshlang’ich ta’lim jarayonida O’zbekiston mustaqilligi tufayli umuminsoniy,
milliy ma’naviy qadriyatlardan keng foydalanish; 
O’quvchi   yoshlarda   fuqarolik   tuyg’usini   shakllantirishda   o’zbek   xalqining
milliy urf - odatlaridan foydalanish; 
O’quvchilarning   fuqarolik   tuyg’usini   tarbiyalashga   qaratilgan
tashviqottarg’ibotchilik faoliyatini takomillashtirishga alohida ahamiyat berish; 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  29   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Mat е matikadan   umumiy   o’   rta   ta’   lim   maktablari   uchun   dastur   (5—9-sinflar
uchun to’ ldirilgan va takomillashtirilgan). Toshk е nt, 2004-y. 
2. Ahadova   M.   «O’   rta   osiyolik   mashhur   olimlar   va   ularning   mat е matikaga   doir
ishlari».  Toshkеnt, «O’ qituvchi», 1983-y. 
3. Yunusova.SH  Matematika ta’limi ‖
4. Uzluksizligi   va   uzviyligini   ta’minlash   pedagogik   zarurat   //   Uzluksizta’lim.   -	
‖
Toshkent-2003. 
5. Normatov A.<<Matematika tarixi>>Toshkent-2007 
 
 
  30

O’quvchi yoshlarda fuqarolik tuyg’ularini tarbiyalashda sinf rahbarining o’rni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский