Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 112.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 24 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’quvchi yoshlarda qo’shiqlar vositasida vatanparvarlik to’yg’usini shakllantirish

Sotib olish
O’zbеkistоn rеspublikаsi оliy vа o’rtа mаxsus tа’lim vаzirligi 
  Pedagogika-psixologiya fakul’teti 
   
Musiqa kafedrasi 
O’quvchi yoshlarda qo’shiqlar vositasida
vatanparvarlik to’yg’usini shakllantirish
 
Kurs ishi
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Reja: 
1. Shaxs ma’naviy tarbiyasining mazmuni va mohiyati 
2. Yosh avlod ongiga milliy istiqlol g’oyasini singdirishda musiqa 
madaniyati fanining vazifalari 
3. Musiqa madaniyati darslarida qo’shiq ko’ylash faoliyatiga 
qo’yiladigan zamonaviy talablar 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1.Shaxs ma’naviy tarbiyasining mazmuni va mohiyati. 
Ma’naviy   kamolot   jamiyat   taraqqiyotining   eng   muhim   omillaridan   biri
bo’lganligi   tarixdan   ma’lum.   Yuksak   ma’naviyat   sohibi   bo’lgan,   milliy   va
umuminsoniy   qadriyatlarga   asoslangan   milliy   musiqa   merosimizga   hurmat   bilan
qarab,   ularga   asoslangan,   umuminsoniy,   umumbashariy   odob-axloq   qoidalariga
suyangan, ilm-fan va ma’rifat yutuqlarini o’zining amaliy faoliyatida qo’llay bilgan
millatgina kelajakka tomon komil ishonch bilan bora oladi.
Ma’naviyat   -   arabcha   so’z   bo’lib   ma’nolar   majmui   ma’nosini   anglatadi.   U
kishilarning   falsafiy,   huquqiy,   ilmiy,   badiiy,   axloqiy,   diniy   tasavvurlari   va
tushunchalari   majmui.   Ma’naviyat   mafko’ra,   tafakkur   tushunchalariga   yaqin   va
ular   bir-birlarini   taqozo   etadilar.   Odamzot   paydo   bo’lib,   ko’p   ming   yillik
taraqqiyot   jarayonida   o’zini   o’rab   olgan   tabiat,   turli   hodisalar,   voqealar,   hayotiy
tajribalarni   kuzatgan,   ularning   sabablari   va   qonuniyatlari   to’g’risida   mushohada
qilgan,   turli   tasavvur   va   tushunchalar   hosil   qilib   kelgan.   Ma’naviyat   insonning
butun   umri   davomida   uning   kuchiga   kuch   qo’shadigan,   idrok   va   aql-zakovatini
kengaytiradigan   va   mustahkamlaydigan   vositadir.   Ma’naviyat   va   ma’naviy
boyliklar,   qadriyatlar   davlatning,   xalqning,   millatning,   jamiyatning,   ayrim
shaxslarning   bebaho   xazinasi   va   taraqqiyot   manbaidir.   Mustaqillik   tufayli   o’zbek
xalqining   ko’p   asrlik   boy   tarixiy,   ilmiy,   madaniy   va   diniy   merosini   o’rganish,
undan xalqning umumiy va bebaho mulki sifatida foydalanishga keng yo’l ochildi.
«Ma’naviyat   –   insonning,   xalqning,   jamiyatning   kuch-qudratidir.   U   yo’q   joyda
hech   qachon   baxt-saodat   bo’lmaydi»,   deb   ta’kidlaydi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti I. A. Karimov. 
Mustaqillik   davri   milliy   istiqlol   ma’naviyatini   tiklash   va   rivojlantirish,   milliy
til   va   madaniyatni   taraqqiy   ettirish,   milliy   o’zlikni   anglash,   milliy
histuyg’ular,   g’ururni,   vatanparvarlikni   o’stirish   va   mustahkamlash   bilan
bog’liqdir.   Mustaqil   O’zbekistoning   taraqqiyoti   jamiyat   a’zolarining,   ayniqsa,
yoshlarning   ma’naviy   kamoloti,   istiqlol   g’oyalarining   kishilar   ongiga,   kundalik
hayotiga   chuquroq   sindirishiga   bog’liqdir.   Mustaqil   taraqqiyot   yo’lida   milliy   ong
va milliy o’z - o’zini anglash ma’naviy kamolotining asosiy negizidir.  Ma’naviyat  – insonga xos bo’lgan fazilat bo’lib, u muayyan jamiyat ma’naviy
taraqqiyotining   asosiy   belgisini   ifodalaydigan   tushunchadir.   Ma’naviyat   –   inson
mehnati, hayot tajribasi  asosida sayqal  topib, e’tiqodga, ruhiy mohiyatga aylanadi
va inson ongiga, qalbida chuqur o’rnashadi, ajdodlar o’giti bilan singadi. 
Ma’naviyat   tushunchasining   falsafiy   mazmunidan   quydagi   xulosani   chiqarish
mumkin. Birinchidan, ma’naviyat insonga xos faqat ruhiy holatgina bo’lmay, balki
jamiyat,   davlat,   millat,   shaxs   rivojlanishining   va   kamolotining   asosiy   omilidir;
Ikkinchidan, ma’naviyat mohiyatini to’rt tarkibiy qism bo’lib ular: 
• axloq va odob; 
• amaliy mehnat jarayonida yuzaga kelgan bilim, iste’dod, qobiliyat; 
• axloq va odob etukligi natijasi bo’lgan, iymon, e’tiqod, vijdon, insof, ixlos; 
• inson bilimi, amaliy faoliyatini umumlashtirishga yo’nalish berishga 
qaratilgan dunyoqarash va mafko’radir.                    
Ma’naviyat tushunchasining tarkibi 
 « Ma ’ naviyat , -  deydi   Prezedentimiz   I .  A .  Karimov , -  uzluksiz   harakatdagi  
jarayondir .  Fikr ,  tafakkur ,  his - tuyg ’ u   tinim   bilmaganidek ,  ularning   mahsuli   o ’ laroq , 
ma ’ naviyat   har   doim   o ’ zgarish   va   yangilanishda   bo ’ ladi .  Ma ’ naviyat   deganda  
avvalambor ,  odamni   ruhan   poklanishga ,  qalban   ulug ’ lashga   chorlaydigan   inson   ichki
dunyosini ,  irodasini   baquvvat ,  iymon  –  e ’ tiqodini   butun   qiladigan ,  vijdonini  
uyg ’ otadigan   kuch ,  deb   tasavvur   qilaman ». 
Bu   jarayon   o ’ z – o ’ zidan   yuz   bermaydi ,   balki   « ma ’ naviyatlilik »   bilan
« ma ’ naviyatsizlik »   o ’ rtasidagi   ziddiyatni   hal   etish   bilan   birga   boradi .   Bu   ikki MA'NAVIYAT  
Bilim iste'dod 
qobiliyat   Dunyoqarash,  
mafkura        Axloq - odob  
  Iymon -   e'tiqod,  
ixlos, vijdon, insof   tushuncha   o ’ rtasidagi   munosabatni   aniqlash   esa   « ma ’ naviy   boy »   va   « ma ’ naviy
qashshoq »  degan   iboralar   mazmunini   ochib   berishga   yordam   beradi . 
« Ma ’ naviyat ,   -   deb   yozadi   I . A . Karimov ,   -   insonga   ona   suti ,   ota   namunasi ,
ajdodlar   o ’ giti   bilan   singadi ».  Insonning mavjudligi uning jisman borligi bilangina
emas,   balki   ma’naviy   dunyosining   boy   ekanligi   bilan   bog’liqdir.   Zotan,
ma’naviyatsiz   inson   bo’lmaganidek,   ma’naviy   barkamol   insonlarsiz   ma’rifatli,
madaniylashgan, rivojlangan jamiyatni qaror toptirib bo’lmaydi. 
O’zbek   xalqi   jahon   tarixiy   taraqqiyotiga   o’zining   qadimiy   ilm–   fani,
adabiyoti, san’ati va madaniyati bilan ulkan hissa qo’shgan buyuk millatdir. 
Mamalakatimiz   Prezidenti   «Biz   uchun   mustaqillik   eng   avvalo,   o’z
taqdirimizni   qo’limizga   olish,   o’zligimizni   anglash,   milliy   qadriyatlarni,   urf   -
odatlarimizni  tiklash, hammamiz uchun mo’tabar  shu zaminda har bir xonadonda
tinchlik, osoyishtalik, barqarorlikni saqlashdir». 
Darhaqiqat,   madaniyat   va   ma’rifat   bilan   bevosita   bog’liq   bo’lgan
muammolarni   hal   etmasdan,   mustaqillik   haqidagi   g’oyalar   va   tushunchalarni
xalqning   ongiga   chuqur   singib,   e’tiqodiga   aylanib   ketishiga   erishmasdan   turib,
mustaqillikni mustahkamlab va barqaror etib bo’lmaydi. 
Milliy   ma’naviyatimiz   rivojida   musiqa   ham   muhim   o’rin   tutadi.   Milliy
musiqa san’atining eng qadimiy va shu bilan birga, xalq ommasiga keng tarqalgan,
uning   turmushiga   chuqur   singib   ketgan   sohalardan   biridir.   Musiqa   ham   real
voqelikni aks ettiradi. Musiqaning milliy ma’naviyatimizga ta’sir kuchi shu qadar
kattaki,   uning   yordamida   bemorlarni   davolash   mumkinligini   fan   allaqachon   isbot
qilgan. 
Abu   Ali   ibn   Sino   musiqaning   ta’sir   kuchiga   katta   ahamiyat   berib,   ayrim
ruhiy   kasalliklarni   musiqa   ko’ylari   vositasi   bilan   davolash   mumkin   degan   fikrni
ilgari surgan edi. 
Buyuk faylasuf Abu Nasr Forobiy «Katta musiqa » kitobida, musiqa 
nazariyasi   ohanglarining   turlari,   kelib   chiqish   sabablari,   kishiga   ma’naviy,
ruhiy ta’siri haqidagi qimmatli fikrlarini bildirgan.  Forobiy   musiqa   ilmida   faqat   nazariyotchi   bo’lib   qolmay,   amaliyotchi   ham
bo’lgan.   Uning   o’zi   taniqli   musiqachi,   ajoyib   sozanda   va   bastakor,   yangi   musiqa
asbobi ixtirochisi sifatida ham shuhrat  qozongan. Musiqaning ajoyib sehrli kuchi,
mo’jizakor   ta’siri   haqida   fikr   yuritib,   Forobiy   «Ilmlarning   kelib   chiqishi
to’g’risida»   asarida   shunday   deydi:   «Bu   ilm   shu   ma’noda   foydaliki,   u   o’z
muvozanatini   yo’qotgan   odamni   tartibga   keltiradi,   mukammallikka   yetmagan
xalqni mukammal qiladi va muvozanatini saqlab turadi ». 
Xususan,   milliy   madaniyatda   musiqa   yuksak   tuyg’ular,   zavq   -   shavqli
g’oyalar   olamini   ochib   beradi.   Odamlarni   ma’naviy   jihatdan   boy,   sof   barkamol
qiladi. 
Xalqimiz   yaratgan   musiqa   durdonalari,   har   sonyada   -   tarbiyada,   mehnatda,
ijtimoiy   munosabatda   ma’lum   darajada   o’z   fidoiysini   topadi.   Milliy   musiqa
atrofdagi hodisalarni go’zallikni idrok etishga va qadrlashga o’rgatadi, nozik did va
hur   fikr   bilan   qurollantiradi,   ma’naviy   olamni   kengaytiradi.   Shu   bois   musiqani
tilsiz falsafa deb bejiz aytishmagan. 
.  2.Yosh avlod ongiga milliy istiqlol g’oyasini singdirishda musiqa
madaniyati fanining vazifalari.
 Shaxs kamolotida musiqa tarbiyasini oshirish albatta ta’lim metodikasiga 
bevosita bog’liqdir. Musiqa tarbiyasi metodikasi fan sifatida tizimiga mansub bo’lib 
o’zining mustaqil o’rniga ega. Bu fan musiqa tarbiyasi metodikasi mazmuni, 
metodlarini yanada takomillashtirish maqsadida uning qonuniyatlarini o’rganadi. 
Musiqa tarbiyasi metodikasi tarbiya muassasalarida nafosat, musiqashunoslik 
fiziologiya, ruxshunoslik fanlarining umumlashtirilgan tajribalariga tayanadi. Musiqa
tarbiya metodikasi ayniqsa nafosat musiqashunoslik fanlari bilan o’zviy bog’liq. 
Nafosat nomi uning metodikasining asosini tashkil etsa, tarbiyaning mazmun va 
metodlariga bevosita ta’sir ko’rsatadi. 
O’quvchilarning   qo’ylash   faoliyatlaridagi   muammolarni   hal   qilishda
metodika fiziologiya tadqiqotlariga taniladi.  Musiqa tarbiyasi metodikasining mohiyati musiqa san’ati hamda madaniyati
o’sib kelayotgan yosh avlod uchun muhim ahamiyatga ega. 
Metodikaning fan sifatida rivojlanishi jamiyatda maorif va musiqa san’atini
takomillashib borishi bilan bevosita bog’liqdir. 
Shular   bilan   birgalikda   musiqa   tarbiyasi   metodikasi   umumiy   prinsiplarini
ilgari   suradi.   Bo’lar   onglilik   badiiy   va   texnik   rivojlanish   prinsiplarda   ega   bu
prinsiplar   o’quvchilarning   musiqiy   qobiliyatini   rivojlantirish   musiqaga   bo’lgan
qiziqishlarini kuchaytirish, badiylikni tarbiyalashga qaratilgandir. 
Musiqa   asarni   ongli   idrok   etish   asar   mazmunini   ochishda   va   o’quvchilarga
musiqiy   tajribalarni   to’plashda,   ularning   ma’naviy   dunyosini   boyitishda   yordam
beradi.   Musiqa   tarbiyasi   emotsional   onglilik   prinsipi   uyg’unlashish   ko’payishi
orqali tinglanadigan asarni to’g’ri baholay olish imkoniyatlarini rivojlantiradi: 
Ularning   musiqaga   qiziqishida   didlari   tarbiyalab   boriladi.   Badiiy   va   texnik
bosqich prinsipi  asarning  badiiy va ifodali  ijro etish uchun malakali  kadrlar  talab
etadi.   O’quvchilarda   ko’ylash   malakalarini   egallashlariga   e’tibor   beradi.
O’quvchilarga musiqaning rivojlanish prinsiplari to’g’risidagi 
tasavvurlarini shakllantirish, qobiliyatlarining rivojlantirilishi natijasida ular
yana   musiqiy   tushunchalarni   bilib   olishadi.   Musiqa   tarbiya   metodikasi   tarbiya
jarayonida ko’pgina omillarga bog’liq ekanligini e’tirof etadi. Kishilarning musiqiy
madaniyati faqatgina maktabning ta’siri ostidagina shakllanmaydi. 
Uyda   albatta   tevarak   atrof,   ommaviy   axborot   vositalari   yaxlit   xildagi
ijtimoiy vositalar tizimi ham katta rol o’ynaydi. Musiqa tarbiyasi metodikasi ta’lim
metodlarini   tashlashda   ham   pedagogika   ravnaqi   metodlarini   ishlab   chiqishda
quyidagi muammolar mavjud jumladan: 
A) metodlarning musiqa tarbiyasi, mazmunini sinovi, ijro bog’liqligi. 
B) o’quvchilarda musiqiy va ijodiy qobiliyatlarning rivojlanishi. 
S) musiqiy qobiliyat va ovozning rivojlanishi, musiqani idrok etishning yosh
va yakka tartibdagi xususiyatlari.  D)   o’quvchilarning   rivojlanishida   musiqiy   faoliyatlarning   turli   shakllarda
foydalanish imkoniyatlari bilan bog’liqligi. 
Eng   muhimi   musiqa   bolalarning   aqliy,   axloqiy   sifatlarini   shakllantirishda
muhim rol o’ynaydi. Musiqa aqlni peshlab, tafakkurni charxlaydi. Musiqa darslari
va mashg’ulotlarida o’quvchilar tarbiya va milliy madaniyatimizni o’rganib, bilim
saviyasini kengaytirib borishni egallaydi. 
Bobokalonlarimizdan   Abu-Nasr   Al   Farobiyning   ma’rifat   parvarlik   g’oyalar
tizimida bola, shaxsini tarbiyalashda musiqa san’atining roli maqsadi va vazifalari
alohida e’tirof etiladi. Unda inson hayotida musiqaning jamiyati qayd qilinib, «Ey
musiqa olami, yaxshiyamki sen borsan, agar sen bo’lmaganda insonning axvoli ne
kechar edi»- deya xitob qilinadi. Alloma Abu Ali Ibn 
Sinoning musiqiy ma’rifiy qarashlarida ham musiqa shaxsning ma’naviy va
jismoniy   madaniy   tabiatiga   ta’sir   etuvchi   qudratli   vosita   sifatida   ta’rif   beradi.
Bolada juda yoshligidan boshlab musiqa hissiyotini tarbiyalash lozim, bu esa uning
ruhiy   holatini   mustahkamlaydi   degan   g’oya   ilgari   suriladi.   Alloma   mashhur
«Tibbiyot qonunlari» kitobida bolaning mijozini kuchaytirmoq uchun ikki narsani
qo’llamoq   kerak.  Biri   bolani   sekin-sekin   tebratish,   ikkinchisi   uxlatish   uchun  odat
bo’lib   kelgan   musiqiy   allalashdir.   Shu   ikkisini   qabo’l   qilish   miqdoriga   qarab
bolaning tanasi bilan ba’zan tarbiyaga va ruhi bilan musiqaga bo’lgan ehtiyoj hosil
bo’lgan deb yozgan edi. 
Shunday qilib olimlar, mutafakkirlar musiqa nafaqat insonga samarali ta’sir
etuvchi vosita balki o’z mohiyati, jamiyatdagi maqsad va vazifalariga ko’ra alohida
bir   fan   sifatida   tadbiq   etishga   davrlar   o’tib   ularni   tor   fikrlarini   ta’lim-   tarbiyada
tadbiq   etilib,   ta’kidlaganidek   ommaviy   xalq   musiqa   pedagogikasining   vujudga
kelishida asos bo’ladi. 
  Ta’lim   tarbiya   uslubiyoti   maktablari   tarkib   topib   rivojlanib   bormoqda.
Hozirgi   davrda   shaxs   ma’naviyatini   tarbiyalash   vazifasi   maktabda   musiqa   ta’lim
tarbiyasi ishlarini sifatli bosqichga ko’tarishni taqozo etadi. 
Bugungi kunda musiqa, ta’lim tarbiyasining maqsadi va vazifalari nihoyatda
muhim.  Musiqa   ta’lim   tarbiyasining   maqsadi   va   avlodni   musiqa   me’rosimizga
vorislik   qiladigan   hamda   umumbashariy   musiqa   merosimizga   vorislik   qila
oladigan   yosh   qadrlaydigan   madaniy   inson   sifatida   voyaga   yetkazishdan   iborat,
buning   uchun   har   bir   o’quvchining   musiqaga   bo’lgan   iqtidorlarini   rivojlantirib,
musiqa  san’atiga  mehr   va  ishtiyoqini  oshirish  musiqadan  zaruriy bilim  va  amaliy
malakalar   doirasini   tarkib   toptirish,   iqtidorli   o’quvchilarning   musiqiy
rivojlanishlari  uchun zaruriy shart  sharoitlar yaratib berish maktab musiqa ta’limi
tarbiyasining asosiy vazifasidir. 
Musiqa   ta’lim   tarbiyasining   maqsad   va   vazifalari   amalga   oshirish
maktabdagi musiqa darslariga bevosita bog’liq. 
Musiqa   ta’lim   tarbiyasining   konsepsiyasida   maktabda   musiqa   fani   boshqa
fanlar   qatori   o’ziga   xos   ahamiyat   kasb   etadi.   Musiqa   ta’limini   sifatli   bosqichga
ko’tarish uchun maktabda teng xuquqli fan hisoblanadi. 
Bu   esa   hozirgi   zamon   o’quvchisidan   dars   mashg’ulotlariga   ijobiy
munosabatda   bo’lishi,   o’quvchilar   musiqiy   faoliyatlarini   oshirishni   to’g’ri   tashkil
etish   va   boshqarish   faollikni   talab   etadi.   Musiqa   dars   mashg’uloti   sifatida   o’ziga
xos xususiyatlarga ega. Bu xususiyatlarni esa har bir o’qituvchi bilishi kerak. 
Birinchidan   musiqa   tarixi   nazariyasi   ijrochilikka   doir   turli   namunalardan
ayrim mashqlari, musiqa savodi mashg’ulotlari, musiqa tinglash, musiqa ta’limi va
adabiyoti, bolalar cholg’u asbobida chalish, ritmik har akatlar bajarish elementlari,
musiqada ijodkorlar faoliyatlaridan iborat darslar kiradi. 
Ikkinchi musiqa boshqa san’at turlaridan o’zining ifoda vositalari ya’ni 
«tili» bilan farq qiladi. Agar badiiy adabiyot so’z bilan tasviriy san’at bilan,
raqs   badiiy   har   akatlar   bilan   ifodalansa,   musiqiy   tovushlaridan   vujudga   kelgan
ohang vositasidan foydalaniladi. 
Uchinchidan   musiqa   bolalarda   faol   hissiy   ta’sir   ko’rsatadi,   ijobiy
ko’rsatmalar,   kechinmalar   uyg’otadi.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   musiqa
madaniyati fani bo’yicha dasturi bir dars o’zida ta’limning musiqa tinglash, jamoa
bo’lib ko’ylash, musiqa savodxonligi bolalar cholg’u asboblari va ritmik harakatlar bajarish   musiqa   ijodkorliri   kabi   bosqichlar   bir   biri   bilan   bog’lanib   yaxlit   holda
amalga   oshirilishi   nazarda   tutilishi   kerak.   Zamonaviy   mashg’ulotlardan   musiqa
idroki yetakchi faoliyat sifatida muhim rol o’ynaydi. 
Chunki   bu   bosqichda   o’quvchilar   faoliyatida   ko’proq   o’yin   xususiyatlari
bo’lib turadi. Shunday qilib ta’lim va tarbiyaning maqsad va vazifalari to’laligicha
amalga   oshiriladi.   Bu   jarayonlarni   ilmiy   uslub   jihatdan   yetakchi   darajada
ta’minlash,   milliy   musiqa   ta’lim   mazmunini   anglash   kabi   muhim   tadbirlar,
shubhasiz   musiqa   tarbiya   samaradorligini   oshirishishga   imkon   beradi.   Bu   esa
musiqani   maktab   hayotida   o’quvchilar   qalbida   keng   o’rin   egallashi   va   ularning
ma’naviyatlarini shakllantirishga samarali ta’sir ko’rsatadi. 
Hozirgi kunda barcha fan o’qituvchilari pedagog -  tarbiyachi kadrlar oldida
dolzarb  bo’lib  turgan  eng  muhim   vazifa   yoshlar   ongiga  milliy  istiqlol   mafko’rasi
g’oyalarini   singdirishda   musiqa   madaniyati   fanining   ham   imkoniyatlari   juda   boy
va rang– barangdir. O’zbekiston Respublikasi 
Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   ishlab   chikilgan   «O’rta   ta’limning   davlat
ta’lim   standartlariga   muvofiq   musiqa   madaniyati   fani   to’rtta   tarkibiy   qismdan
iborat». 
• Musiqa tinglash 
• Jamoa bo’lib ko’ylash 
• Musiqa savodi 
• Musiqa ijodkorligi 
Albatta har bir darsda bu tarkibiy qismlar bir biri bilan bog’langan ravishda
o’tiladi   va   ular   har   darsda   turli   variantlarda   o’rin   almashib   kelishi   mumkin.
Darsning maqsadi esa o’z navbatida beshta yo’nalishni o’z ichiga oladi. 
1.Tarbiyaviy maqsad 
2.Ilmiy maqsad 
3.Bilimlarni rivojlantiruvchi maqsad 
4.Kasbga yo’naltiruvchi maqsad  5.Milliy mafko’ra g’oyalarini singdirish maqsadi. 
Bu   maqsadlar   ham   albatta   bir   –   biri   bilan   bog’langan   holda   amalga
oshiriladi.   Dars   mavzusi   maqsadlardan   kelib   chiqqan   holda   o’qituvchi   har   bir
jarayonida   o’quvchilar   ongiga   milliy   istiqlol   mafko’rasi   g’oyalarini   muntazam
ravishda   singdirib   borishi   lozim.   Buni   amalga   oshirish   uchun   o’qituvchi   o’zining
keng   dunyo   qarashi   pedagogik   –psixologik   bilimi   darsga   ijodiy   yondoshish
notiqlik qobiliyati va kasbiy mahoratidan unumli  foydalangan holda har  bir  zarur
bo’ladi. Bu esa o’qituvchidan hozirgi davrda dunyoda sodir bo’layotgan voqealar,
ichki   va   tashqi   siyosat   siyosiy   ijtimoiy   vaziyatni   tinmay   o’rganib,   tahlil   qilib,
turishni   va   bu   bilimlarni   darsda   o’quvchilarni   yoshiga   mos   ravishda   tushuntira
olishi   talab   qilinadi.   Hozirgi   kunda   ko’plab   bastakorlarimiz   va   shoirlarimiz
tomonidan   zamon   bilan   ham   nafas   bo’lgan   vatanparvarlik   ruhidagi   muhim
tarbiyaviy   estetik   ahamiyatga   ega   bo’lgan   qo’shiqlar   yaratilyapti   va   bu   jarayon
hukumatimiz   tomonidan   munosib   rag’batlantirilayapti.   Musiqa   madaniyati
fanining boshqa aniq fanlardan farqli tomoni shundaki u doimo zamon bilan hatto
faollar   an’anaviy   bayram   va   milliy   qadriyatlarimiz   bilan   hamohang   holda   olib
borishni   o’qituvchidan   o’zluksiz   ijodiy   faoliyatni   talab   etadi.   O’qituvchi   har   bir
darsda o’quvchilarga «Endi  esa  milliy istiqlol  mafko’rasi  haqatda gaplashamiz»  -
deb   5-6   minut   ma’ro’za   o’qishi   kerak   emas,   aksincha   u   har   bir   dars   mavzusidan
albatta ijodiy foydalanib, dars mavzusining mazmunidan kelib chiqqan holda asta
sekinlik   bilan   milliy   istiqlol   gaplarini   o’quvchilarga   singdirib   borishi   maqsadga
muvofiq deb o’ylaymiz. 
3. Musiqa madaniyati darslarida qo’shiq ko’ylash faoliyatiga
qo’yiladigan zamonaviy talablar.
    Musiqa   o’qituvchi   pedagogik   va   axborot   texnologiyalardan   foydalanib
qo’shiq   o’rgatishi   orqali   bolalarning   badiiy   idroki   rivojlantirishda   qo’yidagi
vazifalarni amalga oshirishi mumkin:  -bolalarda   musiqa   asari   nomi,   bastakori,   shoirlari   haqidagi   ma’lumotlarni
asar mazmunini tinglash va ko’rish orqali ochib berish; 
-bolalarda asarlarni aqliy va emotsional idrok qilish qobiliyatini 
rivojlantirish; 
-bolalarni yosh xususiyatlariga mos musiqa namunalari bilan tanishtirish; 
-ko’ylagan   asar   janrini   taqqoslash   orqali   aniqlash   hamda   asar   harakteriga
mos musiqiy ritmik harakatlar bajarish, rasmlar chizish, hikoyalar tuzish; 
  -bolalarda   musiqa   asarlarida   tasvirlangan   badiiylikni   his   qilish   qobilyatini
rivojlantirish; 
-qo’shiqlar   matnini   yod   olishni   osonlashtirish   hamda   badiiy   yuksakligi   va
so’zlarining bolalar lug’at boyligiga mosligini o’rganish; 
 -bolalarda o’zbek milliy qushiqchiligiga bo’lgan qiziqishni o’stirish; 
- bolalarda raqs san’atiga bo’lgan qiziqishini o’stirish; 
- bolalarda musiqa ohangini his qilish qobiliyatini shakllantirish; 
- bolalarda ko’ylash va tinglash qobilyatini rivojlantirish; 
- bolalarda musiqani idrok etish madaniyatini tarbiyalash;   
  Vokal-xor   ishlarini   amalga   oshirishda   o’qituvchi   ovoz-sozlash,   qo’shiq   o’rgatish
jarayonida   o’quvchilarning   primar   tovushlarini,   ko’ylash   uchun   qo’lay   ishchi
diapozoni, ovoz diapozonini aniq bilishi lozim. 
  Musiqa   madaniyati   darslarida   qo’shiq   o’zgatish   bir   necha   bosqich   jarayonida
amalga oshiriladi: 
1.Bolalar diqqatini qo’shiqqa jalb qilish. 
2. Qo’shiq haqida o’qituvchining kirish so’zi (qo’shiq mualliflari, ayrim
tarixiy xususiyatlari, hayotiy ahamiyati, harakteri, qo’shiq ijrosi).  3. Qo’shiqni   tahlil   qilishni   (musiqa   ifoda   vositalari,   ladi,   harakteri
mazmunini suhbat yo’li bilan belgash). 
4. Qo’shiqni   musiqiy   jumlalarga   bo’lib   o’rgatish   (to’g’ri   nafas   olib,
jumlani oxirigacha tejab yetkazish, ijrochilik sifatlari ustida ishlash). 
5. Qo’shiqni   badiiy   ijrosiga   erishish   (qo’shiq   haqidagi   bolalar
taasurotlari yuzasidanqisqa suhbat o’tkazig ya’ni umulashtirish). 
  Yuqoridagi   bayon,   etilgan   qo’shiq   o’rgatish   bosqichlarini,   qo’shiq   mazmuni,
mavzusiga   qarab,   istagan   bosqichdan   boshlash   mumkin.   O’quvchilarga   qo’shiq
o’rgatish metodalari esa qo’yidagilardan iborat. 
 
“Oldinga   o’tib   ketish   va   orqaga   qaytish”   metodida   qo’shiqni   oldingi
darslarda   bolalarga   eshittirib   o’rganishga   tayyorlab   boriladi,   so’ngra   ma’lum
vaqt o’tkazib qo’shiq o’rgatiladi. Bu vaqt-vaqt bilan qo’llanib boriladi. 
Og’zaki  metodalarda hikoya, suhbat  va  tushuntirish  orqali  bolalar  diqqatini
jalb   qilib,   musiqani   badiiy   idrok   etishlariga   hamda   o’quvchilarni   qo’shiq
ko’ylashga qiziqtirishga erishiladi.   Qo`shiq 
o`rgatish   
metodlari  
“ Oldinga  
o`tib keti sh 
va orqaga  
qaytish” 
metodi   Musiqa  
o`qitishning  
og`zaki  
metodi   Musiqa  
o`qitishning 
ko`rgazmali  
metodi    Musiqa  
o`qitishning  
amaliy  
metodi   Musiqa  
o`qitishning  
o`yinmetodi Ko’rgazmali   o’qitish   metodlarda   esa   qo’shiqni   ifodali   jonli   ijrosi,   raqs
harakatlari,   rasmlar,   grafik   chiziqlar,   plakatlar,   texnika   vositalaridan
foydalanish. 
Amaliy   metodi   vositasida   bolalar   qo’shiq   ko’ylash   malakalarini,   musiqaning
tuzilishi  hamda ifoda vositalarini  tahlil  etish, uning janr  vashakllarini  aniqlash
va nota yozuvini o’rganish malakalarinishakllantirish uchun foydalaniladi. 
O’yin metodi –asosan boshlang’ich guruhlarda ko’proq yaxshi natija beradi. 
Qo’shiqni o’quvchilar xotirasida uzoq saqlanib qolishida, rimni his etish uchun,
qadam   tashlash,   chapak   chalish   turli   raqs   harakatlari,   o’yinlar   bajarishida
olingan   bilim   va   malaklar   mustahkamlaydi   ,musiqiy   qobiliyatini   o’stiradi   ,   va
musiqa mashg’ulotlariga qiziqish o’yg’otadi  
 
   
Darsda   qo’shiq   ko’ylash   holati.   Qo’shiq   ko’ylash   xolati,   deganda,   darsda
o’quvchilarning   o’tirish   va   turish   holati   nazarda   tutiladi.   O’tirib   yoki   turib
ko’ylaganda bosh qo’l va oyog’larni qanday tutish lozimlmgi xaqida o’quvchilarga
tushuntirish va doimo nazorat qilib, eslatib turishdan iboradir. Mazkur malakaning
qoidalari   gavdani   qiyshaytirmasdan   to’g’ri   ttutish,   o’tirib   ko’ylaganda   parta
suyanchig’iga   suyanmaschdan,   yelkalarni   yengil   kerib,   iyakni   ortiqcha
ko’tarmasdan bo’yinni va boshni to’g’ri ushlash, qo’llarni erkin pastga tushurish va
kaftlarni   tizzalar   ustiga   yengil   qo’yib   engashmasdan   o’tirish   va   oyoqlarni   yelka
kengligida erkin ko’ylash kabi holatlardan iboratdir. 
Ashulachilik nafasi.  Bu masalada ilmiy izlanishlar shuni ko’rsatdiki, ashula
aytish jarayonida nafasning bir turi bo’lib qat’iy ravishda ijro qilish mumkin emas.
Ashuladan   aralash   nafas   ishalatiladi.   Nafas   chiqarish   ashula   aytishda   katta   rol   
Talaffuz  
 
Ansambl  
 
Sozlanish   Ovoz  hosil
  
qilish
 Ashulachi -  
li k    nafasi  Qo`shiq  
kuylash   
holati  
Qo`shiq  
kuylash 
malakalari   uynaydi. Bolalarga murakkablatirmasdan tushuntirib maqsadga muvofiq o’qituvchi
bolalarda   ashula   nafasi   oddiy   fiziologiya   nafasni   farqi   birligini   yaxshi   anglash
bilish   kerak.   Chunki   boshalang’ich   sinf   bolalarida   nafas   organlari   edi   rivojlanish
darajasida   bo’lganligi   uchun   ularni   ko’proq   nafas   gimnastikasi   bilan
shug’ullantirishi ovozni tezroq ashula uchun shaklalnishga sabab bo’ladi. 
  Ma’lumki,   ko’ylashdagi   nafas   bilan   fizologik   nafas   o’rtasida   ma’lum
darajada farq bor. Fizologik nafasga  bola tug’ulgan kundan tabiy holda amal  qila
boshlaydi   va   aniq   bir   ritmdan,   ma’lum   bir   vaqt   oralig’ida   sodir   bo’ladi.   Ashula
aytishda esa havo olish tez, qisqa vaqt oralig’ida sodir bo’ladi. Nafas olish va uni
chiqarish qo’shiq jumlasining cho’zimiga, sur’atiga va harakterining ifodalanishiga
qarab   cho’ziladi.   Nafas   ritmi   ko’ylanayotgan   qo’shiq   harakteriga   qarab   o’zgarib
turadi   va   tabiiy   nafasga   nisbatan   biroz   chuqiroq   olinadi.   Ashulachilik   nafasining
quyidagi turlari mavjud: 
 
    Kichik   bolalarning   ko’krak   nafasi   hali   tor,   qisqa   ekanligi   sababli,   ular   nafasni
ko’krak  bilan  oladilar, shu  bois  ashula  aytganlarida  yelkalarini  ko’tarib,  shoshilib
va   qo’shiq   jumlasini   so’zni   bo’lib   nafas   olishlari   tabiiydir.   Shuning   uchun
bolalarning yelkalarini ko’tarmasdan, osoyishta, vazmin nafas olish va uni qo’shiq
jumlasining   oxiriga   qadar   bir   maromda   yetkazish,   ayniqsa   so’zni   bo’lib   nafas
olmaslikni o’rgatib lozim          Ashulachilik  
nafasi
 
Kukrak  
  nafasi  
  Diafragma  
nafasi   Qorin    
nafasi   Ovoz   hosil   qilish .   Ovozni   vujudga   kelishi   murakkab   psixologik,   fizologik
jarayondir.   U   ovoz   apparati   (kekirdak   xiqildoq)   va   uning   ichidagi   konussimon
ikkita   ovoz   pardasining   nafas   (o’pka,   traxeyalar,   ko’krak,   qismi)   va   eshituv
apparatlarining birgalikdagi amaliyotida hosil bo’ladi. 
  Bolalarni   ko’ylatganda   faqat   yumshoq   attaka   bilan   boshlash,   hech   qachon
qo’shiqni   qattiq   attaka   bilan   boshlamaslik   kerak.   Buni   o’qituvchi   nazorat   qilib
borishi shart.  Ovoz   hosil   qilish   uchun   mayin   va   yoqimli   ko ’ ylay   olish   kerak .  Og ’ ir
sur ’ atdali   qo ’ shiqlarni   ko ’ ylaganda   ortiqcha   chuzib ,   asarning   harakterini
bushashtirib   yubormaslik   zarur  
    Sozlanish.   Soz   har   bir   bolaning   berilgan   musiqa   tovushini   aniq   idrok   etib,   o’z
ovozini   unga   moslab   ko’ylashi,   sozlanishi   degan   ma’noni   anglatadi.   Boshqacha
qilib,   aytganda,   sozlanish-ma’lum   balandlikdagi   tovushni   aniq   intonatsiya   qilish
demakdir.   Bu   muhim   malaka   bo’lib   hisoblanadi,   chunki   boshlang’ich   sinfdagi
vokal-xor   ishlarining   asosiy   maqsadlaridan   biri   sof   unison   (sof1   ovozlik
ko’ylashga)   erishishdan   iboratdir.   Shuning   birinchi   darsdan   boshlab   bolalarda
sozlanish malakalarini rivojlantirish ustida sistemali ish boriladi. 
Ansambl.   Ansambl   –fransuzcha   so’z   bo’lib   birgalikda   degan   ma’noni
anglatadi. U musiqa, balet, arxitektura sa’natlarining qonuniyatlaridan biridir. 
Musiqada bir necha ijrochilarining birgalikdagi ijrosi ansambl deyiladi. 
Talaffuz.   Ko’ylashdagi   talaffuz   nutq   talaffuzidan   farq   qiladi.   Bunda
artikulyatsiya organlari  (lab, til, jag’,) ning aktiv harakatdagi hamjixatligi, buning
vositasida ifodali talaffuzga erishish mumkin. 
O’zbek   tilida   talaffuz   qilinadigan   unlilarni   “u”   tovushiga   yaqinroq   qilib   yaqinroq
qilib aytishbariq qattiq va nozik ovozda ko’ylashga yo’l qo’ymaslik kera. Tovush
hosil   qilish   uchun   artikulyatsiya   organlarini   erkin   harakatlantirsh,   lablar   va
tillalarni faol tutish zarur. 
   Xulosa 
Qo’shiqchilik san’atining kuchi va tinglovchilarga ta’sirining harakteri mazkur
elementlar bilan har bir bilan, pirovard natijalarda ularning birligi bilan belgilanadi
va birlik yangrayotgan qushiqning idrok etayotgan kishiga yaxlit ta’sirini vujudga
keltiradi.   Bunda   esa   har   elementni   ko’rib   chiqish   va   qo’shiq   insonga   ta’sir
etishining asosiy jihatlarini aniqlash zarurligini anglash mumkin. Qo’shiqning kuyi
qo’shiqchilik san’atining eng muhim elementi, uning emotsional uzagi hisoblanadi.
Kuyda uziga xos yusundagi ohangdor tovushlar shaklida qo’shiqning g’oyaviy va
emotsional   mazmuni   aks   etadi.   Kuydan   ana   shu   mazmunga   moslik   ta’lab   qilish
mumkin xolos. Ammo kuyni qandaydir muayyan, doimiy bir xil talablar doirasiga
kiritib   kuyish   to’g’ri   emas.   Binobarin,   kuy   takrorlanmas   bo’lishi   lozim.   Unda
uyg’unlik,   uslub,   ta’sirchanlik,   ifodalash   vositalarining   har   xil   turlari   bo’lishi
mumkin.   Kuy   faqat   quvonchli,   lirik,   ko’tarinki   xissiyotlarni   uyg’otmaydi.   U
g’amginlik,   g’azablanish   holatlarni   ham   vujudga   keltiradi.   Boshqacha   aytganda,
kuy   faqat   ijobiy   kayfiyatlarni   emas,   balki,   salbiy   kayfiyatlarni   ham   paydo   qiladi.
Bularning   hammasi   hayotning   turli   tomonlarni   –   quvonch,   tashvish,   orzu-umid,
ayriliq va hokozalarni aks ettiradigan qo’shiqning mazmuniga bogliq. 
Har   bir   haqiqiy   qo’shiqchining   o’ziga   xos   ijro   yuli   mavjud   bo’ladi.   Buyuk
qo’shiqchi Karuzo “qancha qo’shikchi bor bo’lsa, shuncha ijro yullar ham bor. 
Lekin, mana shu alohida yullar, xatto, eng to’g’ri ko’ylansa-da, boshqa hamma
qo’shiqchilar uchun yaroqsiz bo’lishi mumkin”, deb yozgan. 
Qo’shiqlarning   mavzusi   boy   va   xilma-xil   bo’lib,   ular   sevgi,   quvonch   hamda
tashvish, intilish, buyuklik va qahramonlikni sharaflash, tarixiy voqeyalarni bayon
qilish   va   hokozalardan   iborat.   Qo’shiqlarda   xalqning   hayotga   munosabatlari,
qarashlari xissiyoti va dunyo qarashi ifodalanadi. 
Biz   yuqoridagi   qo’shiqchilik   san’atining   asosiy   yetakchi   mavzularini   sanab
o’tdik.   Lekin   qo’shiqlarda   ifodalangan   hayotiy   masalalar   mana   shular   bilangina
chegaralanmaydi. Hozirgi qo’shiqlarda Respublikamiz xalqlari  hayotining hamma
jabhalari   qamrab   olinadi   va   ifodalanadi,   ularning   hissiyoti   turmishi   va   ma’naviy dunyosi   yoritiladi.   Bu   esa   qo’shiqlarning   ommaviyligini   va   tarbiyaviy   kuchini
oshirishni   takozo   etadi.   Qo’shiqlarning   tarbiyaviy   imkoniyatlari   she’r,   musiqa   va
qo’shiqchilik ijodiyotining natijasi ekanligi shak-shubhasizdir. 
Televideniyie,   radio,   kino,   badiiy   jamoa   dastalari,   konsertilar   shuningdek,
boshqa   respublikalar   va   chet   ellardagi   xalqlar   musiqa   madaniyati   vakillarining
konsertlari   mexnatkashlarini   ma’naviy   va   axloqiy   tarbiyalashda   qo’shiqchilik
san’atidan foydalanishning asosiy yullaridir. Mana shu yullarning hammasi har bir
kishiga   umuman   xalqimizga   ma’naviy   hamda   axloqiy   ta’sir   ko’rsatishning
muayyan   sistemasini   tashkil   etadi.   Yoshlarni   qo’shiq   san’ati   vositalsi   orqali
ma’naviy   va   axloqiy   tarbiyalashda   mazkur   san’at   turining   murakkab   strukturaviy
kompleksligiga xos xususiyatini ham nazarda tutish shart.  
Inson   yaxshi   qo’shiqni   mahorat   ijroda   tinglaganda   unda   kechinmalar   vujudga
kelishi tasodifiy va bejiz emas. Tinglovchilarning qo’shiqni kanday idrok etishlari,
undan kanchalik  ta’sirlanishlari,  shuningdek,  asarning tinglovchilar  xissiyotiga   va
onggiga ta’siri musiqa kanday yangrashiga, ashulachi qo’shiqni kanday ijro etishga
boglikdir.   Bunga   esa   fakat   muntazam   va   mashklar   orqali   emas,   balki   shu   bilan
birga   yaxshi,   ilxom   va   tulkinlanib   ijro   etish   zarurligi   xakida   maxsus   pedagogik
darslar hamda suhbatlar o’tkazish orqali erishiladi. 
Yoshlarni   ma’naviy   va   axloqiy   tarbiyalashda   qo’shiq   san’atidan   foydalanish
zarurligini   yana   shu   bilan   izoxlash   mumkinki,   xalq   tarixni   harakatlantiruvchi
kuchdir, san’atning barcha turlarini shu jumladan, musiqa san’atini ta’minlaydigan
xayotdagi   donolikni,   axloqiy   poklikni   jonliy   manbaidir.   Shunga   ko’ra   madaniyat
tarixida   har   kanday   san’at   turiga   oid   yaxshi   asarlar,   shu   jumladan   qo’shiq   ijro
asarlari   yaratilgani   bejiz   emas.   Hozirgi   asosiy   vazifasi   sifatida   belgilangan
tarbiyaga   kompleks   yondashishning   fakat   shaxsni   har   tomonlama   kamol   toptirish
emas,   balki   tarbiyaning   vosita   shakl   va   usullardan   foydalanishning   ham   takozo
etadi.   Pedagogikada   shaxsni   uygun   kamol   toptirishdek,   murakkab   vazifani
bajarishda yordam beradigan har muammo muhim va ahamiyatlidir.  Qo’shiq   san’ati   yoshlarda   insonparvarlik,   vatanparvarlik,   milliy   itftixor,
baylanmilalchilik, fukarolik xis – tuygularini tarbiyalaydi. San’at va xayot tugri 
Ma’naviy va axloqiy tarbiyaning juda kup vositalari orasida san’at  muhim rol
uynaydi.   San’atning   muhim   ommalashgan   musikiy   janridan   bir   bulmish   qo’shiq
janri   yoshlarni   tarbiyalashda   asosiy   muhim   rol   uynaydi.   Qo’shiq   san’ati   bilan
boglanish   insonning   ma’naviy   dunyosini   boyitadi.   Unda   guzallik   qonunlari
bo’yicha yashash ishtiyoqini uyg’otadi. 
 
 
 
 
 
 
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Karimov I.A. Barkamol avlod - O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. 
2. Karimov I.A. Asosiy vazifamiz – Vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz 
farovonligini  yanada  yuksaltirishdir.  Prezident  I. A. Karimovning 
Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi, 2010 yil 29 yanvar. 
3. Karimov I.A. Mamlakatimizni modernizasiya qilish va kuchli fuqarolik 
jamiyati barpo etish – ustuvor maqsadimizdir. Prezident I. A. 
Karimovning O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi 
va Senatining qo’shma majlisidagi ma’ruzasi, 2010 yil 27 yanvar. 
4. Karimov I. Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch – T.: Ma’naviyat, 2008. 
5. Ziyomuhammedov B. Komillikka eltuvchi kitob. “Turon-iqbol 
nashriyoti”, Toshkent, 2006. Hasanboeva O. Tarbiyaviy ishlarni tashkil 
qilish metodikasi. -T., 1996. 
6. Ismailova Z.I. Tarbiyaviy ish metodikasi.  T. 2003.Pedagogika. prof. 
A.Munavvarov tahriri ostida, o’quv qo’llanma. –T: “O’qituvchi”, 1996. 
7. Mahkamov U.I. Ta’lim oluvchilarning axloqiy madaniyatini 
shakllantirish muammolari. -T.: FAN, 1995. 
8. Maxkamov U. Axloq-odob saboqlari.  T. 1994. 
9. Musurmonova O. O’quvchilarning ma’naviy madaniyatini 
shakllantirish.  T. 1993.

O’quvchi yoshlarda qo’shiqlar vositasida vatanparvarlik to’yg’usini shakllantirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский