O‘quvchilarn badiiy asar mazmunini qayta hikoyalashda o‘rgatishda ta’lim texnologiyalaridan foydalanish

2
2  O‘quvchilarn badiiy asar mazmunini qayta
hikoyalashda o‘rgatishda ta’lim texnologiyalaridan
foydalanish
Mundarija: 
 Kirish…………………………………………...…... 3-6-betlar 
I bob. Badiiy asar mazmunini o‘quvchilar ongiga 
singdirishda qayta hikoyalashning zamonaviy ta’limdagi 
o‘rni................................................................................7-21-betlar
II bob. Asar mazmunini qayta hikoyalashda qo‘llaniladigan 
ta’lim texnologiyalari (8-sinf darsligi asosida).........22-33-betlar
  Xulosa…………………………………......………34-35-betlar 
 Foydalanilgan adabiyotlar……………………….36-37-betlar  
 Ilovalar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  2
2   
 
Kirish 
Mamlakatimizning   har   tomonlama   ham   iqtisodiy-ijtimoiy,   ham
madaniyma’rifiy   jihatdan   yuksalishida   yoshlarning   o‘rni   benihoya   kattadir.   Shuning
uchun 
ham   prezidentimiz   bugungi   kunda   ta’lim,   fan   va   adabiyot   sohasida   ko’plab
o’zgarishlar va yangilanishlarni olib bormoqda. 
          O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   boshchiligida   2019-yil   19-mart   kuni
o’tkazilgan   videoselektor   yig’ilishida   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ularning
bo’sh   vaqtini   mazmunli   tashkil   etish,   kitobxonlikni   targ’ib   qilish   masalalari
muhokama   qilingan   edi.   Yig’ilishda   davlat   rahbari   aholi,   ayniqsa,   yoshlar
ma’naviyatini yuksaltirish masalasiga to’xtalar ekan, “Har bir rahbar o’zining shaxsiy
kutubxonasidan   kitoblar   sovg’a   qilsa,   bu   yaxshi   tashabbus   bo’lib   kitobxonlikni
rivojlantirish   bilan   farzandlarimiz   tarbiyasiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi”,-   deb
ta’kidlagan edi . 1
 
Turli   ziddiyatlar   kuchayib   borayotgan   bugungi   dunyo   manzaralarida
yoshlarimizning ma'naviy immunitetini kuchaytirish, ularning bo’sh vaqtini mazmunli
o’tkazish  har  qachongidan ham  dolzarbroq ekanini  zamonning o’zi  ko’rsatib turibdi.
Shu bois prezident tomonidan ilgari surilgan 5 ta muhim tashabbus alohida ahamiyat
kasb etadi. 
Ma’lumki, davlat rahbari ijtimoiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalardagi ishlarni yangi
tizim asosida yo’lga qo’yish bo’yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari surgan edi. 
Bulardan   to’rtinchi   tashabbus:   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ular   o’rtasida
kitobxonlikni  keng targ’ib qilish bo’yicha tizimli ishlar  tashkil  etishga yo’naltirilgan
1  www.google.uz 
  2
2  bo’lib,   kelajagimiz   poydevori   bo’lgan   yoshlarning   ilmiy   va   ma’naviy   salohiyatini
oshirishni ta’minlaydi.. 2
 
Jamiyatimiz   ma’naviyatini   yuksaltirish   bilan   bog‘liq   jarayonlarning   murakkab
tomoni   shundaki,   bugungi   kunda   boshimizdan   kechirayotgan   ijtimoiysiyosiy
taraqqiyot   yo‘lida   uchraydigan   juda   ko‘p   muommolarni   ham   nazariy,   ham   amaliy
jihatdan faqat o‘z kuchimiz va salohiyatimizga tayanib hal etishga to‘g‘ri kelmoqda.
Shu   maqsadda   mustaqillikning   dastlabki   kunlaridan   boshlab   yurtimizda   amalga
oshirilayotgan   keng   ko‘lamli   ishlarning   amaliy   natijasi   o‘laroq,   adabiyot   va   san’at,
madaniyat,   matbuot   sohasi   mafkuraviy   tazyiqdan   butunlay   xalos   bo‘lganligini
ta’kidlab o‘tish joiz. Yuqorida sanab o’tilgan 5 ta tashabbus ham bugungi kunda juda
katta   ahamiyatga   ega.   Har   qanday   ijod   na’munasi,   badiiy   asar   sinfiy   bo‘lishi   va
qandaydir   g‘oyaga,   kommunistik   mafkura   manfaatlariga   xizmat   qilishi   kerak,   degan
qarashlar   bugun   o‘tmishga   aylandi.   Erkin   ijod   uchun,   milliy   qadriyatlarimiz   va   boy
ma’naviyatimizni, xalqimiz tarixini, uning bugungi sermazmun hayotini to‘laqonli va
haqqoniy aks ettirish uchun zarur sharoitlar yaratildi. Bugungi kunda o‘z hayotini ana
shunday mas’uliyatli sohaga bag‘ishlagan ko‘plab iste’dod sohiblari yurtimizda yangi
hayot,   yangi   jamiyatning   ma’naviy   asoslarini   mustahkamlash,   komil   insonni
tarbiyalash   yo‘lida   munosib   hissa   qo‘shib   kelmoqda.   Zero,   Birinchi   Prezidentimiz
Islom   Karimov   :   “O‘zbek   nomini,   o‘zbek   ilm   fani   va   madaniyatini   bir   so‘z   bilan
aytganda,   xalqimizning   yuksak   salohiyatini,   uning   qanday   buyuk   ishlarga   qodir
ekanligini,   dunyoga   namoyish   qilishda   yurtimizda   yetishib   chiqqan   yuzlab   ulug‘
zotlar   fidoiylik   na’munalarini   ko‘rsatganlar,   ular   ijodini   o‘rganish   jasorat   sanaladi” 3
deya ta’kidlaydi.                                                      
  Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   2017-yil   12-yanvardagi   "Kitob   mahsulotlarini
chop   etish   va   tarqatish   tizimini   rivojlantirish,   kitob   mutolaasi   va   kitobxonlik
madaniyatini   oshirish   hamda   targ‘ibot   qilish   to‘g‘risida"gi   farmoyishi   katta
2  www.google.uz 
3  Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch.Toshkent. Ma’naviyat.2008-yil.121-bet. 
  2
2  ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Bu   farmoyishda   jamiyat   hayotidagi   ezgu   qadriyat   va
an'analarni   chuqur   qaror   toptirishga,   xususan,   xalqimiz,   ayniqsa,   yosh   avlodning
ma'naviy-intellektual   salohiyati,   ong-u   tafakkuri   va   dunyoqarashini   yuksaltirishda,
ona   Vatani   va   xalqiga   muhabbat   va   sadoqat   tuyg‘usi   bilan   yashaydigan   barkamol
shaxsni   tarbiyalashda   beqiyos   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   kitobxonlik   madaniyatining
oshirilishiga   alohida   e'tibor   qaratilgandir.   Qarorlar   samarasini   ta’minlash   maqsadida
mamlakatimiz bo‘ylab “Mening birinchi kitobim”, “Eng yaxshi kitobxon”, “Kitobxon
oila”   kabi   tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Buni   mamlakatimizdagi   ilmfanga,
adabiyotga     qaratilayotgan   yuksak   e’tibor   desak,   mubolag‘a   bo‘lmaydi.
Mamlakatimizning keyingi besh yillik taraqqiyot bosqichini belgilovchi asosiy hujjat
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi     PF   4947   sonli
Farmoni 2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini 
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha “Harakatlar strategiyasi” 4
  ishlab
chiqildi.   "Harakatlar   strategiyasi"ning   to‘rtinchi   yo‘nalishda   ijtimoiy   sohani
rivojlantirishning   ustuvor   yo‘nalishlari   o‘z   ifodasini   topgan.   Bu   yo‘nalishda
ta'limtarbiya   va   ilm-fan   sohasini   rivojlantirishga,   har   tomonlama   barkamol,   yetuk
inson, yuqori malakali mutaxassisni tarbiyalashga alohida e'tibor beriladi. 4.4 bo‘limi
"Ta'lim va fan sohasini rivojlantirish" masalasiga qaratilganligi ham yurtboshimizning
ta'lim   va   fan   sohasiga   bo‘lgan   e'tiborini   ko‘rsatadi.   Bu   jarayonda   barcha   ta'lim
bosqichlarini jadal sur'atlarda rivojlantirish oliy maqsad qilib qo‘yildi.  
    Har   bir   adabiyotning   bosh   xususiyati   milliyligidir.   Shuning   uchun   ham   milliy
adabiyot   deymiz.   Dunyoda   esa   minglab   millatlar,   elatlar   bor.   Birini   ikkinchisi   bilan
adashtirmaysiz.   Chunki   biri   ikkinchisidan   nimasi   bilandir   farq   qiladi.   Mana   shu
“nimasi”   bo‘lmagan,   o‘zligi   yo‘q   millat   uzoq   yashay   olmaydi,   boshqasiga   singib
ketadi. 5
 Mamlakatimizning dunyo hamjamiyati ko‘z o‘ngida 
                             
4
2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar 
strategiyasini “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturini o’rganish 
bo’yicha ilmiy-uslubiy risola. –T.: “Ma’naviyat”,2017. 
  2
2  5
Qosimov B.O`zbek adabiyoti va adabiy aloqalari tarixi. T.; “Fan va texnologiya”, 2008, 331-b. 
taraqqiyot   yo‘lidan   dadil   qadam   tashlayotganligi   bugungi   voqelikning   qadr   –
qimmatini   belgilovchi   mezondir.   Bu   mezon   shuni   ham   taqozo   etmoqdaki,   ilmfan
sohasida   yaratilayotgan   tadqiqotlar   mavzuining   dolzarbligi   va   yangiligi   bilan   jahon
adabiyotshunosligi andozalariga mos bo‘lmoqda. 
 O’quvchilarni badiiy adabiyotga qiziqtirish, badiiy asar mazmunini to‘la tushuntirish
va  buning   uchun   yordam   beradigan   pedagogik   texnologiyalardan  samarali   va   o‘rinli
foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Badiiy   asar   mazmunini   o‘quvchilarga   yetkazib
berishda qayta hikoyalashning ahamiyati va uni qo‘llash usullarini sinovdan o‘tkazish
jarayonlarini to‘laroq ochib berish lozimdir. Buning uchun badiiy matn bilan ishlash
ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   kerak   bo‘ladi.   Badiiy   matn   badiiy   asar
mazmunini   ifodalagan,   funksional   jihatdan   tugallangan,   tilning   tasvir   imkoniyatlari
asosida   shakllangan,   o‘zida   turli   uslub   ko‘rinishlarini   muallif   ixtiyoriga   ko‘ra   erkin
jamlay   oladigan,   kishilarga   estetik   zavq   berish   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   g‘oyat
murakkab butunlik hisoblanadi. 4
 
    Qayta   hikoyalashning   bugungi   ta’lim   sohasidagi   ahamiyati   shundan   iboratki,
o’quvchilar o’z fikrini mustaqil bildirishlari, boshqalar fikrini tinglay olishlari va dars
samaradorligini   oshirishda   o’z   hissalarini   qo’shishlariga   o’rgatish   va   badiiy   asar
mazmunini   to’g’ri   tahlil   qila   olish   ko’nikma   va   malakalarni   hosil   qilishlarida
ko’rinadi.  
 
 
 
 
 
 
 
4  Badiiy matnning lisoniy tahlili (ma’ruza matni).Navoiy,2010, 3-b 
  2
2  I bob. Badiy asar mazmunini o‘quvchilar ongiga singdirishda qayta 
hikoyalashning zamonaviy ta’limdagi o‘rni 
 
Adabiyot   oddiy   so‘zga   hayotbaxsh   qudrat   ato   etib,   insoniyatning   eng   nozik
tuyg‘ularini   harakatlantiradi,   ko‘ngil   atalmish   sirli   va   mo‘jizakor   dunyosini   taftish
qiladi; olam va odamning mohiyati, ular o‘zaro munosabatlarining sabab va oqibatlari,
yashash   mezonlari   bilan   tanishtiradi.   Badiiy   adabiyot   insoniyat   hayotini   charog‘on
etishi,   inson   umriga   nurafshonlik   baxsh   etib,   ma’naviy   olamini   shakllantirishi   va
yuksaltirishi,   porloq   kelajak   uchun   munosib   to‘g‘ri   yo‘lni   tanlashga   yordam   berishi,
kitobning   insoniyat   tomonidan   yaratilgan   eng   buyuk   kashfiyot   ekanligi   bois   har
qanday davr va zamonda kitob o‘qish, kitobxonlik madaniyatini targ‘ib qilish dolzarb
ahamiyat kasb etib kelgan. 
Bilish   faoliyatini   jonlantirish   faqat   bilimlami   o‘zlashtirish   jarayonini
yaxshilashgagina   emas,   balki   shaxsning   eng   muhim   sifati   bo‘lgan   faollik   va
mustaqillikning shakllanishiga ham yo‘naltirilgan bo‘lishi zarur. 5
 
          Ijtimoiy   hayotdagi   yangilanish   va   o‘zgarishlar   adabiyotning   o‘zida   ham,   uni
o‘qitish   sohasida   ham   yangicha   yondashishni   taqozo   etmoqda.   Keyingi   yillarda
adabiyot fanini o‘qitish o‘zining yangi metodlarini topib bormoqda. Bugun axborotlar
oqimi   shiddat   bilan   kuchayib   borayotgan   bir   paytda   kitob   o‘qishga,   asar   mohiyatini
tushunishga, qahramonlar og‘rig‘i, quvonchi bilan yashashga, ma’naviy ozuqa olishga
e’tibor   susayib   bormoqda.   Shunday   bo’lsa-da,   kitobxonlarga   kitob   inson
ma’naviyatining   ajralmas   qismi   ekani,   inson   ma’naviyatining   shakllanishida
adabiyotning roli kattaligini singdirish lozim.     Innovatsion jarayon turli yangiliklar,
innovatsiyalarni   yaratilishi,   tarqalishi,   tatbiq   etilishi,   tanlanishi,   o‘zgartirilishi   va
ishlatilishidir.   Innovatsiya   natijasida   amaldagi   tizimda   alohida   elementlar
o‘zgartiriladi,   innovatsiya   natijasida     amaliyot   subyektlarining   pozitsiyalari   to‘la
yangilanadi,   tizimdagi   aloqalar   va   tizim   isloh   qilinadi.   Alohida   qayd   etish   lozimki,
5  Azizxo’jayeva. N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:”Adabiyot jamg’armasi”,2006,34-b 
  2
2  ayni   vaqtda   ta’lim   texnologiyasi   tushunchasini   mantiqiy-g‘oyaviy   jihatdan   izohlash
borasida yagona fikr mavjud emas. Bu borada taniqli olima N. Talizina  “Amaliyotga
tatbiq   qilinadigan   muayyan   tizim   loyihasi”   deya   ta’riflaydi   hamda   asosiy   diqqatni
o‘quv-pedagogik   jarayonni   oldindan   loyihalashga   qaratadi.   Zamonaviy   innovatsion
texnologiya,  iloji   boricha,   o‘quvchilarning   tafakkurini   faollashtirishga   yo‘naltirilgan.
Shuning   uchun   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   mavzu   ustida   bevosita   o‘zlari   mustaqil
faoliyat   ko‘rsatishlari,   mantiqiy   fikrlashlari   va   ma’lum   xulosalar   chiqarishi   uchun
imkoniyat yaratsa, maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
  Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   interaktiv   metodlar,   innovatsion   texnologiyalar,
axborot   texnologiyalarini   o‘quv   jarayonida   tatbiq   etishga   bo‘lgan   qiziqish,   e’tibor
kundan kunga kuchayib bormoqda. Bunga sabab shuki, ko‘p yillar an’anaviy ta’limda
o‘quvchilar   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga   o‘rgatilgan   bo‘lsa,   zamonaviy
texnologiyalar   esa   ularning   egallayotgan   bilimlarini   o‘zlari   qidirib   topish,   mustaqil
o‘rganib   tahlil   qilish   hamda   mustaqil   xulosa   chiqarishga   o‘rgatadi.   Maktab   adabiy
ta’limi   jamiyat   ma’naviy   qadriyatlarini   shakllantirishda   eng   ko‘p   ishtirok   etadigan
faoliyat   turidir.   O‘quvchilarni   adabiyotning   sehrli   olamiga   olib   kirish,   ajdodlardan
qolgan ma’naviy me’rosni kelajak davomchilariga yetkazish, ularni asrab-avaylashni,
o‘qiladigan   asarlarning   o‘ziga   xos   tarovatini   tushunishni   shakllantirib   borish   zarur.
Shu o‘rinda, taniqli metodist olim Q. Yo‘ldoshevning: “Adabiyot o‘qitishning vazifasi
qanchalik   aniq,   o‘quvchining   yosh   va   ruhiy   xususiyatlariga   mos   bo‘lsa,   maqsadga
erishish imkoniyati ham shunchalik yuqori bo‘ladi”,- degan fikrini keltirish o’rinlidir. 6
 D е m а k,  а d а biy t а ’lim tizimid а  yangi p е d а g о gi к  t ех n о l о giyani qo‘llash m а ’lum q о lip
а s о sid а   fikrl а shni   em а s,   b а lki   umumiy   y е chimg а   х ilm а - х il   ij о diy   izl а nishl а r   orqali
k е lishini   t а q о z о   et а di.   А s о siy   maqsadg а   erishish   faqat   tushuntirish   v а   aniql а sh
j а r а yoni bil а n ch е g а r а l а nm а ydi. Ad а biyot d а rsl а ri j а r а yonid а  o‘quvchil а rning m а ’lum
bir vaqt ichid а  o‘qituvchi t о m о nid а n b е rilg а n biliml а rni o‘zl а shtirishi o‘sh а  biliml а rni
t а kr о rl а y   о lishi   v а   а m а liyotd а   qo‘llashi   bil а n   b е lgil а n а di.   Buning   uchun   o‘qituvchi
6  Yo`ldoshev Q. Adabiyot o`qitishning ilmiy-nazariy asoslari. 1996, 127-bet. 
  2
2  d а rs   jarayonid а   qabul   qiling а n   st а nd а rt   m а tnl а rg а   ij о diy   yond а shishi   l о zim   bo‘l а di.
Hozirgi davr ta’lim taraqqiyoti yangi yo‘nalish - innovatsion pedagogikani maydonga
olib   chiqdi.   «Innovatsion   pedagogika»   termini   va   unga   xos   bo‘lgan   tadqiqotlar
G‘arbiy   Yevropa   va   AQShda   60-yillarda   paydo   bo‘ldi.   Innovatsion   faoliyat   F.N.
Gonobolin,   S.M.   Godnin,   V.I.Zagvyazinskiy,   V.A.Kan-Kalik,   N.V.Kuzmina,   VA.
Slastenin,   A   I.   Shcherbakov   ishlarida   tadqiq   etilgan.   Bu   tadqiqotlarda   innovatsion
faoliyat   amaliyoti   va   ilg‘or   pedagogik   tajribalami   keng   yoyish   nuqtai   nazardan
yoritilgan. X.Bamet, Dj. Basset, D. Gamilton, N.Gross, R.Karlson, M. Maylz, 
A.Xeyvlok, D.Chen, R.Edem ishlarida innovatsion jarayonlami boshqarish, ta’limdagi
o‘zgarishlami tashkil etish, innovatsiyaning «hayoti va faoliyati» uchun zarur bo‘lgan
shart-sharoitlar masalalari tahlil qilingan. 7
 
      Badiiy   asarlar   qaysi   janrda   bo‘lmasin,   eng   avvalo,   ular   inson   ruhiyatining   turfa
manzaralari, murakkab hayot in’ikosidir. Ulardagi badiiy timsollar ijodkor g‘oyaviy-
badiiy   niyatining   ifodasi,   elchisi,   hayotning   yozuvchi   his-tuyg‘ulari   bilan   qayta
sug‘orilgan va ruhiy kechinmalari singdirilgan shaklidir. Turmushda har bir inson o‘z
qiyofasi,   o‘z   dunyoqarashi   hamda   o‘zgalardan   farq   qiluvchi   va   faqat   o‘zigagina   xos
shaxsiy   fazilatlarga   ega   bo‘lganidek,   biz   o‘qigan   badiiy   kitoblardagi   timsollar   ham
rang-barangdir.   Adibning   tuyg‘ulari   nechog‘liq   kuchli,   hayajonli   bo‘lsa,   u   yaratgan
timsollar   ham   shu   qadar   jozibali,   sehrlovchi   qudratga   ega   bo‘ladi.   Ularni   o‘qib,
qahramonlarining   hissiyotlarini,   qalb   tuyg‘ularini   o‘zimizga   yuqtiramiz,   ular   singari
iztirobga   tushamiz,   nimanidir   yoqlaymiz   yoki,   aksincha,   inkor   qilamiz.   Badiiy   asar
qahramonlarini   o‘rganish   jarayonida   (asar   matni   o‘zlashtirilgandan   so‘ng)
o‘quvchilarga   ularning   o‘ziga   ma’qul   yoki   nojoiz   jihatlarini,   yoki   qiyofa-portret
tasvirlarini   qisqacha   konspekt   daftarlariga   yozdirgan   ma'qul.   Bu   ish   o‘quvchilarga
kelgusi   darslarda   yozilajak   insholari,   test   topshiriqlarini   bajarishlari   uchun   yordam
beradi.   Muhimi,   tahlilda   loqaydlik,   erinchoqlik   qilmaslik   zarur.   O‘quvchi   asar
mazmunidan   to‘la-to‘kis   xabardor   bo‘lmasa,   uni   mustaqil   ijodiy   tahlil   qilishi
7  Azizxo’jayeva. N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:”Adabiyot jamg’armasi”,2006,51-b 
  2
2  amrimahol.   Hayot   mantig‘i   qayerda-yu,   badiiy   mantiq   qayerdaligini   idrok   eta
olmaydilar.   Agar   o‘qituvchi   45   daqiqalik   ish   faoliyatini   unumli,   to‘g‘ri   va   oqilona,
tejamkorlik bilan uyushtira olsa, qahramonlar  tahliliga ham, bahs -munozaraga ham,
yakuniy   xulosalarga   ham   imkon   topa   oladi.   Vaqt   bemalol   bo‘lgan   chog‘da,
fakultativlarda   o‘quvchi   o‘z   tengdoshsinfdoshlari   va   ustozlari   bilan   ochiqchasiga,
emin-erkin bahs-munozaraga kirisha oladi. Bunday paytda ancha ilgariroq o‘rganilgan
bir necha asarning yetakchi timsollari tahlilida muammoli vaziyatlar muhitini yaratish
mumkin. Asar qahramonlariga darddosh bo‘la turib, eng bebaho boyligimiz — istiqlol
va   o‘zbek   xotin-qizlarining   bugungi   baxtiyor   oilaviy   turmushi,   ertangi   yorug‘
kunlarini   o‘ylab,  rahiyatimiz  ham   taskin  topadi. Dorilomon shu  kunlarga yetkazgani
uchun   yosh   qalbimiz   yashash-yaratish,   sevib-sevilishdek   bir-biridan   shirin,   masrur
tuyg‘ularga   oshufta   bo‘ladi.   Badiiy   asar   timsollarini   keng   qamrovli   tahlil   qilishga,
mushohada   yuritishga,   shaxsiy   fikrlarini   asoslay   olishga   odatlana   boradilar.   Buning
uchun qo‘shimcha badiiy va ilmiy adabiyotlardan foydalanishga intiladilar. Mustaqil
tahlilga   moyillik   esa   asarlardagi   eng   nozik   va   mayda   holatlarni,   kichik   epizodlarni
ham bexato ilg‘ab, eslab qolishlariga, kelgusida yosh munaqqid kabi u yoki bu kitob
haqida   o‘zgalarga   shaxsiy   mulohazalarini   mahorat   bilan   ifodalab   berishlariga   omil
bo‘ladi. 
          Muammoli  tahlil   usulidan  badiiy  asar   g‘oyasi,  obrazlari   to‘g‘risida   fikr   yuritish,
qiyoslash,   nazariy   ma’lumotlarni   o‘rganish   jarayonida   foydalanish   mumkin.
Muammoli   ta’lim   natijasida   o‘quv   materiallarining   ta’lim   oluvchi   xotirasiga   yaxshi
joylashishi   va   uning   mustaqil   mushohada   doirasi   kengayishi   darajasi   birmuncha
yuqori bo‘lishi kuzatiladi. Va hattoki, inson hayotda shu kabi murakkab vaziyatlarga
tushib   qolganida,   turmush   chorrahalarida   adashganida   yo‘l   topib,   chiqib   ketishga
o‘rganadi,   malakasi   oshadi,   obrazlar   xatti-harakatidan   axloqiy-tarbiyaviy   xulosa
chiqarishga   odatlanadi.   Chunki   badiiy   asar   faqat   adabiyot   fanining   obyekti   emas,   u
butun   insoniyatning   tarbiya   quroli,   boyligi   hamdir.   Keyinchalik   adabiyot   bilan   fan
sifatida shug‘ullanmaydigan odam ham badiiy asar o‘qishi, turli taqdirlarga hamnafas
  2
2  tutinishi mumkin. Chunki badiiy adabiyot ommaboplik xususiyatiga ega. Shuningdek,
u   insonshunoslik,   pedagogik   tarbiya   asosi   hamdir.   Dars   jarayonida   tanlangan
muammo hajmi, qamrov doirasi yoki, umuman, mohiyatidan qat’iy nazar mavzuning
yoritilishiga   xizmat   qilmog‘i   kerak.   Chunki   muammoli   vaziyat   natijasida   fikrlar
chuvalashib,   chigallashib,   hattoki   mavzudan   chetga   chiqish   holatlari   yuzaga   kelishi
mumkin.   O‘qituvchi   jamoa   fikrini   to‘g‘ri   tomonga   yo‘naltirib   yuborish   uchun
ko‘maklashishi, albatta, bunda o‘z fikrini ta‘kidlash yo‘li bilan emas, balki savollarni
chigallashtirib,   o‘zgartirib,   masalaning   yangi   qirralarining   ochilishiga   yordam
beruvchi  qo‘shimcha  muammoli  savollarni   o‘rtaga  tashlash  orqali  erishishi  mumkin.
Bu, albatta, ta’lim beruvchidan kattagina mahorat, izlanuvchanlik va ijodiylikni talab
qiladi. Zamonaviy innovatsion texnologiya, iloji boricha, o‘quvchilarning tafakkurini
faollashtirishga yo‘naltirilgan. Shuning uchun o‘qituvchi  o‘quvchilarga mavzu ustida
bevosita   o‘zlari   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatishlari,   mantiqiy   fikrlashlari   va   ma‘lum
xulosalar   chiqarishi   uchun   imkoniyat   yaratsa,   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.
Umumta’lim   maktablarida   badiiy   asar   o‘rganilar   ekan,   uni   ilmiy   va   didaktik   tahlil
etib, xulosalar chiqarishga uriniladi. Badiiy asar tahlilidan kerakli xulosalar chiqarish
uchun ijodkorning tarjimayi holi bilan tanish bo‘lish talab etiladi. Shundagina u yoki
bu   hayotiy   hodisaga   adib   qanday   munosabatda   bo‘lganligidan   xabardor   bo‘lish
mumkin.   Shuning   uchun   o‘qituvchi     o‘quvchilarga   mavzu   ustida   bevosita   o‘zlari
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatishlari,   mantiqiy   fikrlashlari   va   ma‘lum   xulosalar   chiqarishi
uchun imkoniyat yaratishi kerak. 
 Badiiy adabiyot o‘z holicha inson hayotiga bevosita kerak emasday bo‘lib tuyulsa-da,
amalda insonning odamiylik martabasiga yuksalishi uchun xizmat qiladigan ma`naviy
sifatlarni shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Chunki badiiy adabiyotda inson ruhiyati
aks etadi. Binobarin, o‘z aqlida ezgu ruhiy sifatlarni qaror toptirmoqchi bo‘lgan millat
ta`lim   muassasalarida   adabiyot   o‘qitishni   imkon   qadar   samarali   yo‘sinda   tashkil
qilishga   e`tibor   qaratadi.   Negaki,   adabiyot   yordamida   bilvosita   shakllantirilgan
ma`naviy   sifatlar   inson   ruhiyatining   ezgu   bo‘lishiga   olib   keladi.   Ezgu   ma`naviy
  2
2  fazilatlar   esa,   shaxs   takomilining,   binobarin,   jamiyat   taraqqiyotining   omilidir.
Ayniqsa,   inson   omilining   salmog‘i   ortib,   bir   odamning   qo‘lidan   ulkan   yaxshiliklar
ham, tengsiz yovuzliklar ham kelishi mumkinligi yoshlarga imkon qadar ko‘proq ezgu
sifatlarni  singdirish  kerakligini  taqozo  etadi. Binobarin, adabiyot  o‘qitish  metodikasi
fanining   predmeti   muhim   ijtimoiy   salmoq   kasb   etadi.   Badiiy   asar   o‘qishga   doimiy
ehtiyoj, adabiyotdan xabardorlik, o‘qiganlarni tushunish va tahlil qila olish hamda bu
xususida istasa og‘zaki, istasa yozma shaklda ravon fikr bayon qila bilish millat ahli
intellektual rivojidan dalolat bo‘ladi. Shuning uchun ham adabiyot o‘qitishni samarali
yo‘lga   qo‘yish   o‘quvchilarning   o‘zlashtirishini   yaxshilashga   qaratilgan   didaktik
tadbirgina   bo‘lmay,   yoshlarda   ezgu   ma`naviy   sifatlar   tarkib   toptirishga   yo‘naltirilga
umumilliy ahamiyatga ega yumushdir. 
Badiiy   asar   mazmunini   o‘quvchilar   ongiga   singdirishda   qayta   hikoyalashning
o‘rni   ahamiyatlidir.   Qayta   hikoyalashni   zamonaviy   texnologiya   va   usullar   asosida
maktablarda o‘qitishning joriy qilinishi va undan dars jarayonida o‘rini va me’yorida
foydalanish ham dars samaradorligini oshirishga yordam beradi. 
       Adabiyot darslari o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqlarini o‘stirishda beqiyos
imkoniyatlarga   ega.   Bu   yerda   adabiy   o‘qish,   ifodali   o‘qish,   matnni   izohlash,   yod
olish, qayta hikoyalash, matnning rejasini tuzish, asarning ajratib olingan alohida bir
qismi,  nomlangan  asarlar   (xususan  klassik   adabiyotimizdagi  lirik asarlar)ga sarlavha
topish, asar  muallifi yoki qahramonlarga maktublar  yozish, adabiy asar  yoki  adabiy-
tanqidiy   maqolalarga   taqriz   yozish   singari   bir-biriga   o‘xshamaydigan   ish   turlari
mavjud.  8
 
Ma’lumki,   nutq   tafakkur   bilan   bog‘liq,   shuning   uchun   u   tafakkur   bilan   uzviy
bog‘liq   holda   o‘stiriladi.   Darsda   o‘qilgan   asarni   o‘quvchilar   ongli   tushunishi,   asosiy
mazmunini, g‘oyasini   anglab  yetishi   uchun tahlil,  sintez,  taqqoslash,  umumlashtirish
kabi   mantiqiy   usullar   qo‘llanadi.   O‘qilgan   asarni   analiz   qilishda   har   xil   usullardan
foydalaniladi.   Bolalar   asardagi   asosiy   qatnashuvchi   shaxslarni   aytadilar,   o‘qituvchi
8  To’xliyev.B. Adabiyot o’qitish metodikasi.-T.:”Yangi asr avlodi”,2006,83-b. 
  2
2  rahbarligida   asar   rejasini   tuzadilar.   Qatnashuvchi   shaxslarni   o‘quvchilar   har   xil
tartibda   aytishlari   mumkin,   ammo   o‘qituvchi   ularni   asarda   qatnashish   tartibida
aytishni   so‘raydi.   Natijada   o‘qituvchi   rahbarligida   asarning   chizmasi   tuziladi.
O‘qituvchi bergan savollar yordamida asarlarning mazmuni aniqlanadi. Shunday qilib,
asar mazmuni bilan birinchi tanishish o‘quvchilardan ongli ishlashni, ya'ni voqealarni,
qatnashuvchilar   tarkibini   tahlil   qilishni   talab   etadi.   O‘qish   bilan   bog‘liq   holda
bajariladigan   bunday   mantiqiy   ishlar   asta-sekin   murakkablasha   boradi.   Adabiyot
darslarida   o‘quvchilar   nutqining   o‘sish   darajasi   to‘g‘ri   uyushtirilgan   usul   qayta
hikoyalashdir.   Maktab   tajribasida   to‘liq,   qisqartirib,   tanlab   va   ijodiy   qayta   hikoya
qilish   turlari   mavjud.   O‘quvchilar   uchun   matnni   to‘liq   yoki   matnga   yaqin   qayta
hikoyalash ancha oson, boshqa turlari esa nisbatan murakkabroqdir. O‘quvchilar asar
mazmunini   unda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   va   ularning   xatti-harakati,   xarakterli
xususiyatlarini tahlil qilish yordamida yaxshi  anglab yetadilar. O‘qituvchining savoli
asar  qahramonlari nima qilgani, ularning u yoki  bu xatti-harakati  qayerda va qanday
sharoitda  yuz  bergani  haqida  so‘zlab   berishga,   voqealarni   izchil   bayon  qilinishga  va
o‘zaro   bog‘liqligini   yoritishga   yo‘naltirilishi   lozim.   O‘quvchi   o‘qilgan   asar
mazmunini   o‘qituvchi   savoli   yordamida   aytib   berishida   faqat   analizdan   emas,
sintezdan   ham   foydalaniladi:   ayrim   lavhalar   o‘zaro   bog‘lanadi   (sintezlanadi),   bir-
biriga   taqqoslanadi,   ular   yuzasidan   muhokama   yuritiladi   va   xulosa   chiqariladi.
O‘quvchilari   qatnashuvchi   shaxslar   xatti-harakatini   yaxshi   tushunmasliklari,   ba'zan
noto‘g‘ri   yoki   yuzaki   tushunishlari   natijasida   asar   mazmunini   anglab   yetmaydilar. 9
Shuning   uchun   ham   o‘qituvchi   savolni   juda   o‘ylab   tuzishi,   u   bolani   fikrlashga,
o‘ylashga   majbur   etadigan,   qatnashuvchi   shaxslarning   xatti-harakati,   voqealarning
bog‘lanishi   yuzasidan   muhokama   yuritishga   undaydigan,   ularni   o‘zaro   qiyoslashga,
ijobiy   va   salbiy   tomonlarini   aniqlashga   yordam   beradigan   bo‘lishi   lozim.   O‘quvchi
asarda qatnashuvchilarning xatti-harakatini  qanchalik aniq ko‘z oldiga keltira olsa, u
asarning   asosiy   mazmunini   shunchalik   chuqur   tushunadi,   shunchalik   mustaqil   qayta
9  www.google.uz 
  2
2  hikoya   qilib   beradi.   O‘qilgan   asar   mazmunini   izchil   ravishda   qayta   hikoyalashning
rejasini tuzishga yordam beradi. Reja tuzishda o‘quvchi asarni yoki asardan parchani
tarkibiy   qismlarga   bo‘ladi   va   har   qaysi   qismdagi   asosiy   fikrni   aniqlaydi.   Bularning
hammasi   analitik   ish   hisoblanadi.   Keyin   sintetik   ishga   o‘tiladi,   ya'ni   bolalar   asar
qismlariga   sarlavha   topadilar.   O‘quvchilar   o‘qituvchi   rahbarligida   reja   tuzish
jarayonida   o‘qilgan   asarning   har   bir   qismida   bosh   va   ikkinchi   darajali   masala
nimalardan   iboratliligi   haqida,   qanday   qilib   fikrni   qisqa   va   aniq   ifodalash   haqida
o‘ylaydilar.   Sarlavha   topish   ustida   ishlash,   o‘quvchilar   topgan   sarlavhani   jamoaviy
muhokama   qilish,   reja   tuzish   jarayonining   o‘zi   bolaning   fikrlash   qobiliyatini
faollashtirishi, unda o‘z mulohazasini isbotlash, asoslash odatlarini tarbiyalashi lozim.
Asarni o‘qish va tahlil qilish jarayonida tuzilgan reja doskaga yozilsa, asar mazmunini
izchil   qayta   hikoya   qilishga   yordam   beradi.   Reja   asosida   hikoya   qilishning   vazifasi
mazmunni berilgan izchillikda o‘zlashtirishdir. 
Reja   asosida   qayta   hikoyalash   o‘qituvchi   savoliga   javob   berishga   nisbatan   asar
mazmunini aytib berishning  mustaqil shaklidir. 10
 
O‘qilgan   asar   mazmunini   o‘zlashtirish   ustida   ishlashdagi   keyingi   bosqich
qisqartirib   hikoyalash   hisoblanadi.   Qisqartirib   hikoyalash   uchun   2-3   qismga
bo‘linadigan, bu bo‘limlar yaqqol ajralib turadigan, mazmuni sodda asarlar tanlanadi.
Qisqartirib   hikoyalashga   o‘rgatish   quyidagicha   uyushtiriladi:   o‘qituvchi   hikoyaning
oldindan belgilab qo‘ygan qismini o‘qiydi va o‘quvchilar bilan birgalikda eng muhim,
asosiy   fikr   aniqlanadi.   Bunda   o‘quvchilar   ba'zan   asardagi   so‘zlardan   foydalanadilar.
Bu   o‘quvchilarga    qiyinlik   qilsa,     bo‘limdagi    asosiy   fikrni  o‘z  so‘zlari   bilan aylib
berishlari   mumkin.   Keyin   o‘quvchilar   o‘qituvchi   bilan   bu   qismni   qisqartirib
hikoyalashda   nimalar   haqida   gapirmaslik   kerakligini,   qaysilar   ikkinchi   darajali   yoki
kam   ahamiyatli   fikr   ekanini   aniqlaydilar.   Asarning   boshqa   qismlari   yuzasidan   ham
shunday   ish   olib   boriladi   va   o‘quvchilar   asarni   qisqartirib   qayta   hikoya   qiladilar.
10  www.google.uz  
  2
2  O‘qilgan   asarni   qisqartirib   hikoya   qilishga   II   sinfdan   boshlab   o‘rgatiladi. 11
  Tanlab
hikoyalash ham bolalarning tafakkuri va nutqini o‘stirish vositalaridan biridir. 
    Tanlab hikoyalashda o‘quvchi: 
- o‘qilgan   matndan   bir   qismini,   uning   chegarasini   ongli   ravishda   ajratib   so‘zlab
beradi; 
- hikoyadan faqat bir voqeani aytib beradi; 
- hikoya mazmunini faqat bir sujet yo‘nalishida so‘zlab beradi. 
        O‘quvchilarda   tanlab   qayta   hikoyalashda   keng   qo‘llaniladigan   metodik   usullar
yordam beradi: 
- hikoya qismiga chizilgan rasm asosida hikoyalash; 
- hikoyadagi bir voqeani tasvirlovchi rasm asosida hikoyalash; 
- tanlab qayta hikoyalashni talab etadigan savollarga javob berish. 
        O‘quvchi   tanlab   hikoya   qilishga   tayyorlanganda   o‘qilgan   matnni   tahlil   qiladi.
Sunday   tahlil   bolalar   tafakkurini,   ular   nutqidagi   mustaqillikni   o‘stiradi   va   o‘qilgan
matn mazmunini o‘zlashtirishga yordam beradi. 
        Asarni   o‘qish   bilan   bog‘liq   holda   o‘tkaziladigan   ijodiy   ishlar   ham   o‘quvchilar
nutqini, tafakkurini o‘stiradi.  Bular: 
- ijodiy qayta hikoyalash; 
- inssenirovka qilish; 
- o‘qilgan asarga rasm chizish; - hikoyani davom ettirish. 
Ijodiy   qayta   hikoyalashda   o‘qilgan   asarning   sharoiti   yoki   shakli   o‘zgartirib
hikoya   qilinadi.   Bunda   asarni   yangi   epizodlar   bilan   to‘ldirib   hikoya   qilish   ham
mumkin.   Inssenirovka   yoki   sahnalashtirishda   o‘quvchilar   o‘qilgan   asarni   sahnabop
qilib   o‘zgartiradilar.   Buning   uchun   ular   asarga   ssenariy   haqida,   kiyimkechaklari,
qatnashuvchilarning   imo-ishorasi   haqida   o‘ylaydilar,   monologik   nutqni   dialogik
nutqqa aylantiradilar (bu tilni o‘rganish nuqtai nazaridan eng muhim ish hisoblanadi).
O‘qilgan   asarga   rasm   chizishda   o‘quvchi   rassomlar   tomonidan   chizilgan   rasmlardan
11  Sattorova.K.Boshlang’ich sinf o’quvchilarining og’zaki nutqini o’stirish texnologiyalari.Guliston,2015, 17-b 
  2
2  o‘qilgan   asarning   mazmuniga   mos   rasm   tanlaydi   yoki   o‘zi   rasm   chizadi.   Agar
o‘quvchi   rasmni   yaxshi   chiza   olmasa,   o‘zi   chizmoqchi   bo‘lgan   rasmni   og‘zaki
tasvirlab beradi, ya'ni so‘z bilan chizadi. O‘qilgan asarni davom ettirish usuli maktab
tajribasida  keng qo‘llaniladi. Bu usul  asarning mazmuni uni  davom ettirishga imkon
beradigan asarlarda qo‘llaniladi. 
Badiiy tahlil vositasida o‘quvchi asarga chuqurroq sho‘ng‘ib, uning mohiyatini
tayin etgan poetik unsurlarni, badiiy-estetik tafakkurni, so‘z sehri  va jozibasini  teran
ilg‘aydi   va   haqiqiy   kitobxon   darajasiga   erishadi.   Zero,   asarni   uqish   –   uni   o‘qishdan
ko‘ra   muhimroq.   Buni   professor   A.Rasulov   quyidagicha   izohlaydi:   “O‘qish,   uqish
jarayonidagi  ijodda aql-hush yetakchilik qiladi. Aniqrog‘i, kitobxon bus-butun holda
qabul   qiluvchi,   o‘zlashtiruvchiga   aylanadi.   Asarni   o‘qish,   aslida,   o‘zi   uchun   ijro
etishdir.   Kitobxon   voqealarga   aralashadi,   qahramonlarni   jonlantiradi,   ularning   gap
so‘zlarini eshitadi, ruhiy holatlarini yurakdan his etadi”. 12
 
Qayta hikoyalashda na’munadagi izchillik, bog‘liqlik saqlanishi, asosiy  faktlar
berilishi,   ayniqsa,   ilmiy   matnni   qayta   hikoyalashda   barcha   muhim   o‘rinlar   to‘liq
bayon qilinishi zarur. Vaqti-vaqti bilan ilgari eshitilgan, o‘qituvchi o‘qib bergan yoki
radio, televizordan yozib olingan matnni qayta hikoyalatish, o‘quvchi bir marta ovoz
bilan   yoki   ichda   o‘qigandan   so‘ng   qayta   hikoyalatishdan   foydalanishni   tajribada
qo‘llab   turish   ham   mumkin.   Bu   ishni   turli   xil   uslublarda   olib   borish   imkoniyatini
yaratadi   va   uni   jonlantiradi.   Ko‘pincha   qayta   hikoyalashga   maxsus   tayyorgarlik
ko‘riladi, bunda quyidagilarga rioya qilinadi: 
1. Qayta hikoyalash  va uning turi  haqida  o‘quvchilar  ogohlantiriladi:  to‘liq, detallari
bilan,   tilning   tasviriy   vositalaridan   foydalanib   matnga   yaqin   qayta   hikoyalash;
tanlab   (masalan,   bir     qatnashuvchi   shaxsga   tegishli   o‘rinlarinigina)   qayta
hikoyalash, qisqartib qayta hikoyalash. 
2. Suhbat,   matn   mazmunini   tahlil   qilish,   matn   tili   ustidagi   xilma-xil   ishlar,   qayta
hikoyalashda zarur bo‘lgan so‘z, nutq birliklari va gaplarni ajratish va aniqlash. 
12   Azimova.F.Badiiy asar tahlili va mutolaa madaniyati. Ziyo.uz 05.05.2019  
  2
2  3. Qayta hikoyalashda ifodalilikni berish uchun ifodali o‘qishni puxtalash. 
4. Asarni mantiqiy va kompozitsion qismlarga bo‘lish, har bir qismga sarlavha topish,
matnni qayta hikoyalashga mo‘ljallangan rejani tuzish. 
5. Matn qismlarini qayta hikoyalash, uning kamchiliklarini tahlil qilish. 
6. O‘quvchilarning   hayotiga   bog‘lash   (o‘rni   bilan),   ya'ni   o‘qilgan   matn   mazmuniga
bog‘liq   holda   o‘quvchilarning   shaxsiy   tajribasida   uchraydigan   va   uchragan
analogik   holatga   e'tibor   berish.   Boshqacha   qilib   aytganda,   har   bir   darsda   ma'lum
ta'lim maqsadi asosida qayta hikoyalashga muntazam o‘rgatib borish zarur. 13
 
      To‘liq yoki matnga yaqinlashtirib qayta hikoyalash va bayon. Qayta hikoya qilish
va bayonning bu turi boshqa turlariga nisbatan boshlang‘ich sinflarda ko‘p o‘tkaziladi,
chunki   bu   o‘qilgan   matnni   butun   detallari   va   bog‘lanishlari   bilan   bolalar   yodida
mustahkamlash,   namunaviy   matnning   mazmuni   va   tilini   o‘zlashtirish   vositasi   bo‘lib
ham   xizmat   qiladi.   Bolalar   tez   yodlab   oladigan   kichik   matnni,   she'riy   misralarni
buzmaslik   uchun   she'rni,   ayniqsa,   butun   bir   poetik   obrazni   tasvirlovchi   lirik   she'rni
hikoya qilish tavsiya etilmaydi.To‘liq hikoya qilish uchun dastlab aniq sujetli, hikoya
uslubida   yozilgan   matn   tanlanadi,   keyin   bolalar   hikoyaga   tasviriy   (tabiat   tas-viri,
kishilar   va   boshqa   predmetlarning   tashqi   ko‘rinishi   tasviri)   va   muhokama
elementlarini kiritishni o‘rganadilar. 
      Hikoya qilishga o‘rgatish vaqtida o‘quvchilarni ,,Bu fikr yozuvchi asarida qanday
ifodalangan?"   savoliga   javob   berishga   o‘rgatish   maqsadga   muvofiqdir.   Bola   hikoya
qilishga   qiziqsa,   agar   hikoyani   o‘qituvchigina   emas,   sinfdagi   barcha   bolalar   eshitsa,
bunday   hikoyalash   jonli   va   qiziqarli   bo‘ladi.   Hikoya   qilishga   o‘quvchilarning
qo‘shimchasi,   ma'lum   qismini   qayta   hikoya   qildirish,   hikoyachini   rag‘batlantirish
sinfda  ijodiy   muhitni   vujudga  keltiradi.   Matnga   yaqin  hikoya   qilishda   savollar   matn
mazmunigagina qaratilmasligi, o‘quvchilar mustaqillik darajasini pasaytiradigan matn
mazmuni   yuzasidan   beriladigan   savollarni   asla-sekin   kamaytira   borish,   bolalarni
kengroq,   umumiyroq   savollarga   javob   berishga   o‘rgata   borish   zarur.To‘liq   hikoya
13  www.google.uz
  2
2  qiiishda   hikoyani   qanday   boshlashni   bilmaslik,   ya'ni   boshlanishi   berilgan   matn
mazmunini   davom   ettira   olmaslik,   to‘liq   bayon   qila   olmaslik   yoki   noto‘g‘ri   bayon
qilish, bayon tilining kambag‘alligi kabi kamchiliklar uchraydi.  
   Tanlab qayta hikoyalashning quyidagicha turlari mavjud: 
1. O‘qilgan matn qismini yoki bir voqeani unga chizilgan rasm asosida hikoya qilish. 
2. O‘qituvchi topshirig‘i yoki berilgan savol asosida alohida lavhani hikoya qilish. 
3. Berilgan   mavzu   bo‘yicha   matnning   turli   qismlaridan   olingan   parchalarni   hikoya
qilish.  14
 
     Bu ish tanlab hikoya qilishning murakkabroq turi hisoblanadi.Tanlab hikoya qilish
uchun   o‘quvchi   matnni   boshidan   oxirigacha   qayta   o‘qib   chiqishga   yoki   yodga
tushirishga,   kerakli   materialni   yig‘ishga   to‘g‘ri   keladi.   Buning   uchun   o‘quvchilarga
matnni   ichda   o‘qish   topshiriladi   yoki   ovoz   bilan   tanlab   o‘qish   topshirig‘i   beriladi.
Bunday tanlab hikoya qilish ba'zan yozma bayon sifatida ham o‘tkaziladi. 
      Qisqartirib   qayta   hikoyalash   va   bayon.   Matn   mazmunini   qisqartirib   qayta
hikoyalash va bayon yozish murakkab mantiqiy usullardan foydalanishni talab qiladi,
shuning uchun ham u to‘liq yoki matnga yaqin qayta hikoyalash va bayonga nisbatan
qiyin.   Bunda   matndan   ikkinchi   darajali   o‘rinlarni   tushirib   qoldirib,   asosiy,   muhim
o‘rinlar   tanlab   olinib,   hikoya   qilinadi.   Buning   uchun   o‘quvchining   o‘zi   matnning
asosiy   mazmunini   aniqlashi,   bog‘lanishli,   izchil   qayta   hikoyalashi,   uning   hikoyasi
matnni qisqartish tarzida bo‘lmasligi, o‘zlashtirilgan matnning asosiy mazmunini o‘z
so‘zlari bilan bera olishi zarur. Qisqartirib qayta hikoyalashga o‘rgatish uchun bayon
mazmunini   qisqartirib   tuzish   oson   bo‘lgan   hikoya   tarzidagi   matn   tanlash   tavsiya
etiladi. 
Badiiy matn bilan tanishganda undagi estetik jozibani his qila oladigan, ko‘ngil
qatlamlarida   turli   hayajonlar,   insoniy   kechinmalar   harakatga   keladigan,   ruhiy
kayfiyati o‘zgaradigan, hayolot dunyosi tebranadigan kitobxongina o‘z shaxsiyatidagi
kemtikliklarni anglab yetadi, o‘zligini taftish qilish orqali tafakkurini tarbiyalay oladi,
14  www.google.uz
  2
2  ma’naviy   olamini   yuksaltiradi,   komillik   bosqichlarini   egallashga   intiladi.   Zotan,
badiiy   adabiyotning   har   bir   ta’lim   bosqichida   uzviylik   va   izchillik   asosida   o‘qitib
borilishi,   adabiy   ta’limning   muayyan   sinf,   guruh   yoki   yo‘nalish,   oliy   ta’limda   esa
muayyan   soha   tanlamasligi   ham   ayni   shu   xususiyatlar   bilan   belgilanadi.   Muhimi,
adabiy ta’lim jarayonida badiiy tahlil malakasini puxta egallagan o‘quvchi-talaba har
qanday   badiiy   asardan   estetik   zavq   tuyadi,   uning   mohiyatini   teran   ilg‘aydi   va   o‘z
vaqtini qanday asarlarni o‘qib-o‘zlashtirishga sarflashni juda yaxshi bilib oladi. 15
 
O‘quvchilar   matnni   to‘liq   qayta   hikoya   qilishga   o‘rganganlaridan   so‘nggina
matnni   qisqartib   qayta   hikoyalashga   o‘rgatiladi.   Qisqartirib   qayta   hikoyalash,   o‘z
navbatida,   matn   rejasini   tuzish,   ya'ni   matn   qismlariga   sarlavha   topish   bilan   bog‘liq,
asarning   asosiy   mazmunini   qisqa   ifodalash   esa   matn   ustidagi   analitik-sintetik
ishlarning   natijasidir.   Ba’zan   o‘quvchilar   asarning   asosiy   mazmunini   (g‘oyasini)
qisqa,   bir   gap   bilan   ifodalashga   o‘rgatilgach,   matn   rejasini   tuzishga,   keyin   matnni
qisqartib   qayta   hikoyalashga,   undan   so‘ng   matn   mazmunini   to‘liq   qayta   hikoya
qilishga o‘rgatilishi ham mumkin. 
Badiiy   asarga   mo’jizaviy   bir   butunlik   tarzida   yondashilmasa,   uning   sir-u
jozibasi   yo‘qqa   chiqib,   ta’sir   qudratidan   mahrum   bo‘ladi.   O‘rganilayotgan   asarning
barcha jihatiga birvarakayiga sinchkov yondasha bilish va uning qismlarida buzilmas
butunlikning   jozibasi   borligini   kashf   etish   tahlil   muvaffaqiyatini   ta’minlaydigan
omildir. 16
 
Haqiqiy   badiiyat,   anglangan   va   anglatilgan   go‘zallik   kitobxonning
ma’naviyatigagina emas, tafakkuriga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi, uning shaxs sifatida
shakllanish   jarayoniga   to‘g‘ri   yo‘nalish   beradi.   Badiiy   adabiyotni   faqat   hayotiy
savollarga   javob   beradigan,   o‘quvchilarni   yashashga   o‘rgatadigan   amaliy   vosita
tarzidagina   taqdim   qilish   zararlidir.   Chunki   badiiy   adabiyot   savollarga   javob
15   Azimova.F.Badiiy asar tahlili va mutolaa madaniyati. Ziyo.uz . 06.05.2019  
16   Yo’ldoshev.Q.Mohiyatni anglash yo’li. “Sharq yulduzi” jurnali   sayti.  
  2
2  bermaydi,   balki   kitobxon   oldiga   savollar   qo‘yadi.   Shuningdek,   u   yoki   bu   tarzda
yashash   kerak   deb   tavsiya   ham   bermaydi,   yo‘l   ko‘rsatmaydi.   Chunki,   inson
tabiatining,   hayotiy   vaziyatlarning   sanoqsizligi,   hisobsiz   muqobillarga   egaligi   bu   xil
tavsiyalarni darrov samarasiz qiladi. 17
 
  Shuni   aytish   lozimki,   asarni   qayta   hikoyalash   o‘quvchilarning   matn   bilan   ishlashi,
uning   tub   mohiyatini   anglab   yetishi   va   asar   mazmunidan   olgan   fikr   va   xulosalarini
oson yoritib bera olishlarini ta’minlaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II BOB.  Asar mazmunini qayta hikoyalashda qo‘llaniladigan 
17  Qobilov.U.Badiiy tahlil asoslari(Ma’ruza matni).Samarqand.2014,4-b 
  2
2  ta’lim texnologiyalari (8-sinf darsligi asosida)  
 
                                      “O‘rta asr pedagogi gapirib beradi,                                 Yaxshi
o‘qituvchi tushuntiradi. 
                                  Ajoyib pedagog ko‘rsatib beradi, 
Mohir o‘qituvchi berilib tushuntiradi” 
(Artur Vard) 
 
Adabiyot   darslarida   asarni   o‘rganish   bilan   bog‘liq   jihatlarni,   asosan,   badiiy
tahlil   shaklida   tashkillashtirish   lozim,   natijada   o‘quvchining   badiiy   adabiyotga
qiziqishi   va   muhabbati   kundalik   ma’naviy   ehtiyojga   aylanadi,   chunki,   nafosatga
intilgan   qalbda   hamisha   ezgu   niyatlar   yashaydi,   yovuzliklar   ortga   chekinadi.   Ana
shunda   bugungi   adabiy   ta’limdan   ko‘zlanayotgan   yuksak   ma’naviyatli   barkamol
shaxslar   safi   ham   kengayib   boradi.   Ko‘ramizki,   bu   boradagi   asosiy   vazifa   adabiyot
o‘qituvchilari   zimmasida.   Shu   bois,   avvalo,   har   bir   adabiyot   o‘qituvchisining   o‘zida
kitobxonlik madaniyati shakllangan bo‘lishi, badiiy adabiyot mohiyatini teran ilg‘ashi,
badiiy   tahlilning   nazariy   va   metodik   asoslarini   puxta   o‘zlashtirgan   bo‘lishi   shart.
“Adabiyot   o‘qituvchisi   badiiy   asarlarni   tahlil   etish   yo‘l-yo‘rig‘ini   fanniy   asoslarda
o‘rganmas ekan va har qanday janrdagi asarni tahlil qila olish malakasiga ega bo‘lgan
holda o‘quvchilar bilan yuzma-yuz bo‘lmas ekan, adabiy ta’limdan kuzatilgan maqsad
amalga   oshmaydi”-   deya   uqtiradi   Q.Yo‘ldoshev.   Zero,   adabiyotning   butun   borlig‘i,
badiiy   asarning   ma’naviy-estetik   mohiyati   tahlil   va   talqin   jarayonidagina   to‘la
namoyon bo‘ladi. 18
 
Adabiyotni,   adabiy   asarni   o‘rganishdan   ko‘zda   tutilgan   maqsad   mukammal
tahlil   vositasidagina   o‘zining   oliy   yechimini   topa   oladi.   Badiiy   tahlil   tamoyillariga
tayanib   ish   ko‘rgan   pedagog   dars   jarayonida   badiiy   matn   mavzusi   va   mazmunini
so‘zlab   berish,   undan   “ijtimoiy   nasihat”   ufurib   turgan   xulosa   chiqarish   bilangina
18   Azimova.F.Badiiy asar tahlili va mutolaa madaniyati. Ziyo.uz 10.05.2019  
  2
2  cheklanib   qolmasdan,   o‘z   o‘quvchilari   bilan   yuzma-yuz   muloqotda   bo‘ladi,   ularni
adabiy-estetik   tahlilga   to‘g‘ri   yo‘naltira   oladi.   O‘quvchilar   badiiy   tahlilsiz
adabiyotning noyob durdonalarini, sara asarlarni shunchaki bilishlari, sanab o‘tishlari
mumkin. Ammo bu o‘lmas asarlarning barhayotligini tayin etuvchi badiiy qimmatni,
asl mohiyatni tajribali o‘qituvchi amalga oshirgan tahlil va talqin vositasidagina teran
idrok   qilish   imkoniyatiga   erishadilar.   Ana   shundagina   ular   Navoiy   dahosining
buyukligi,   Bobur   shaxsining   dilbarligi,   Mashrab   ruhiyatining   sarkashligi,   Cho‘lpon
shaxsiyati   to‘kisligi,   Qodiriy  tafakkurining  qudrati   va  jozibasini   ruhan  va  qalban   his
qiladilar,   bu   buyuk   so‘z   san’atkorlarini   abadiyatga   daxldor   badiiy-estetik   latofatni
chuqur   ilg‘aydilar,   umuman   olganda,   adabiyot   va   badiiy   asar   mohiyatini   anglab
yetadilar.   O‘z   navbatida   esa   yuksak   badiiy   didga,   barkamol   ma’naviyatga   ega
bo‘ladilar.   Demak,   adabiy   ta’lim   jarayonida,   badiiy   asarni   o‘qib-o‘zlashtirishda,
badiiyatga daxldor nazariy   ma’lumot va tushunchalarni  shakllantirishda, shu asnoda
ma’naviy   barkamol   shaxslarni   tarbiyalashda,   o‘quvchilar   qalbida   badiiyatga,
nafosatga,   ezgulikka   muhabbat   uyg‘otishda,   kitobxonlik   madaniyatini   shakllantirish
va rivojlantirishda ham badiiy tahlil birlamchi vazifa bajaradi. 19
 
Badiiy   tahlil   jarayonida   o‘quvchilarga   qayta   hikoyalash   usulining   qo‘llanilishi
ham   asar   mazmunini   to‘laroq   anglab   olishlariga   ko‘mak   beradi.   8-9-sinf
o‘quvchilarida   analitik   fikrlash   kuchliroq   bo‘ladi.   Bu   yoshdagi   bolalar   o‘zlariga
tashqaridan   qarashga   urinishadi.   Binobarin,   bu   sinflardagi   o‘quvchilarga   ruhiy
tug‘yonlar,   nozik   hissiyotlar   aks   etgan   asarlarni   tavsiya   etish   mumkin.   Ayni   vaqtda,
o‘spirinlar   olamni   tizimli   tushunishga,   har   bir   hayotiy   hodisaning   boshi   va   oxiri
borligi,   ularni   sabab-oqibat   munosabatlari   doirasida   anglash   lozimligini   bilishadi.
Shuning   uchun   ham   bu   yoshdagi   o‘quvchilarga   o‘rgatilishi   lozim   bo‘lgan   badiiy
asarlar   xronologik   tarzda   taqdim   etiladi.   Adabiy   asar   matnini   o‘rganish   usullari
tushunchasi ta‘lim usullari tushunchasiga nisbatan birmuncha chegaralangan bo‘ladi.  
19   Azimova.F.Badiiy asar tahlili va mutolaa madaniyati. Ziyo.uz 10.05.2019  
  2
2    Adabiy   asar   matnini   o‘rganish   usullari   tushunchasi   ta‘lim   usullari   tushunchasiga
nisbatan   birmuncha   chegaralangan   bo‘ladi.   Masalan,   badiiy   asarning   syujeti,
kompozitsiyasi   bo‘yicha   qayta   hikoyalash   asarni   o‘rganishda   eng   qiziqarli   ishlardan
hisoblanadi.   Bu   usul   yozuvchi   tarjimai   holini   o‘rganishda   ham,   adabiy   matnni   tahlil
qilishda ham, obzor mavzularni o‘tishda va sinfdan tashqari mashg‘ulotlar jarayonida
ham   qo‘llanadi.   Maktabda   badiiy   asarni     o‘rganishda   o‘quvchilarning     badiiy   asarni
his  etishi   va  unga  bo‘lgan   munosabati  asar   muallifi   tutgan  yo‘lga   uyg‘unlashtirilishi
lozim. O‘qituvchi maktabda badiiy asarni o‘zlashtirib olish jarayonini yaratadi. 
      Bunda   o‘quvchilarning   bilimni   qanday   o‘zlashtirganliklarini   bilish   bilan   birga,
ularga badiiy asarni anglab olish yo‘llarini topa bilish, adabiy matnni  mustaqil  tahlil
qilish   qobiliyatlarini   rivoj   toptirishga   ham   alohida   e‘tibor   beriladi.   O‘qituvchi
maktabda   o‘quvchilarni     asarni   o‘rganishga   qiziqtiribgina   qolmay,   tahlil   jarayonida
yozuvchining g‘oyaviy niyatini bilib olishlariga, asar mazmunini tasavvur qilishlariga,
ularda asarni estetik baholash ko‘nikmalarini o‘stirishga, egallagan   bilimlarini   aql–
zakovat, his–hayajon bilan  ifodalashni bilishlariga ham ahamiyat berishi lozim. 
 
 
8-sinf   Adabiyot   darsligida   Said   Ahmad   hayoti   va   ijodi   hamda   uning   “Ufq”
trelogiyasidan   “Qochoq”   parchasi   keltirilgan. 20
  Ushbu   romanda   xalqimiz   hayotining
kichik,   biroq   mazmun-mohiyati   jihatdan   juda   dolzarb   davri   aks   ettirilgan.   Chunki
xalqimiz   urush   arafasidagi,   Ikkinchi   jahon   urushi   va   undan   keyingi   yillarda   mislsiz
fidoyilik,   qahramonliklar   ko‘rsatdi.   Uzunligi   270   kmdan   Katta   Farg‘ona   kanalining
qo‘l   kuchi   bilan   45   kunda   qazib   bitkazilishi   misli   ko‘rilmagan   jasorat,   har   qanday
jahon   rekordini   ortda   qoldirar   edi.   Tarixiy   ma’lumotlarga   ko‘ra,   kanal   qazishda   160
ming   kishi   qatnashgan,   kanal   trassasida   17,8   million   metr   kub   tuproq   chiqarilgan,
shundan   faqatgina   1,7   million   metr   kub   tuproq   mexanizmlar   yordamida   qazilgan.
Urush   yillarida   xalqimizning  front   va  front   ortidagi  og‘ir  mehnati,  urushdan   keyingi
20  Sultonmurod Olim va b. Adabiyot (8-sinflar uchun darslik 1-qism).-T.: “G’ofur G’ulom”, 2017, 72-b
  2
2  tiklanish   davridagi   chekkan   zahmatlarining   har   bir   kuni   jasorat   edi.   Bu   ulkan
ishlarning   ortida   qo‘li   qadoq   jonli   odamlar,   ularning   murakkabliklar   to‘la   suronli
taqdiri,   orzu-armonlari   bor   edi.   Said   Ahmad   xuddi   shu   fidoyi   insonlar   hayotini,
kechinmalarini qalamga olgan, ular haqida bir emas uchta jozibali, lekin bo‘yoqlarga
boy, hayajonli kitob bitgan. Ularni  jamlab, «Ufq» deb nomlagan. Darhaqiqat, roman
uch  katta  davrni   o‘z   ichiga  olgani   uchun  uni   roman  trilogiya  deb  ataymiz.  Asarning
dastlabki kitobi «Qirq besh kun», ikkinchi kitobi 
«Hijron kunlarida», uchinchi kitobi esa «Ufq bo‘sag‘asida» deb nomlangan. 
«Qochoq» deb shartli nomlangan parcha romanning «Hijron kunlarida» deb ataluvchi
ikkinchi   kitobidan   olingan.   E'tibor   bergan   bo‘lsangiz,   ushbu   parcha   juda   og‘ir
o‘qiladi,   aniqrog‘i,   uni   o‘qish   emas,   his   qilish   og‘ir.   Urush   qahramoni   Ikromjon
Usmonov frontdan bir oyog‘idan ajrab, qaytib keladi, ortidan unga berib ulgurilmagan
ordeni ham tantanali topshiriladi. Bundan ruhlangan Ikromjon va uning rafiqasi Jannat
xola  barcha   bilan  barobar   mehnat   qiladilar.  Biroq   ular   hayotida  falokat   yuz  beradi   -
ularning   yer-u   ko‘kka   ishonmay   o‘stirgan   yolg‘iz   o‘g‘illari   Tursunboy   urushga
ketayotib   qochadi,   ularning   yuzini   yerga   qaratadi. 21
  Eng   yomoni,   Tursunboy   qochib
kelib,   ular   o‘zlashtirayotgan   to‘qayzor   ichkarisiga   joylashib   olgan.   Bu   sirni   onasi
Jannat xolagina biladi. U ikki o‘t orasida. Bir tomondan, o‘g‘lining Vatanga xiyonati
ich-ichini o‘rtasa, ikkinchi tomondan, yolg‘iz farzandiga joni achiydi. Qochoq o‘g‘lini
boqish,   uni   kishilar   ko‘zidan   yashirish   bilan   ovora   bo‘lib,   tinkasi   qurigan   mushtipar
ona kasallanib qolib vafot etadi. Ikromjon o‘g‘lining isnodiga chiday olmay yurganda,
to‘qayda Tursunboyni uchratadi. Ota va bola o‘rtasida jiddiy to‘qnashuv bo‘lib o‘tadi.
Ikromjon   o‘g‘lini   el   yurt   oldida   uzr   so‘ratmoqchi,   diliga   insof   solmoqchi   bo‘ladi.
Biroq nobakor o‘g‘il ko‘nmaydi, ota qo‘lidan qochib ketadi. Qochoq o‘g‘il Tursunboy
«...ota   diydoridan,   ona   mehridan,   yor-birodarlari   davrasidan   olisda,   chaqirsa   ovoz
yetmaydigan   joyda   quvg‘in   bo‘lib,   olamdan   o‘tadi».   Asarda   Tursunboy   qilmishi
qoralanadi,   hatto   otasi   ham   xiyonatkor   o‘g‘ilni   mahv   etishga   tayyor.   Avvalo,   ota-
21  Sultonmurod Olim va b. Adabiyot (8-sinflar uchun darslik 1-qism).-T.: “G’ofur G’ulom”, 2017,93-b 
  2
2  onadan ham ayb o‘tgan: ular yolg‘iz o‘g‘illarini erka, tantiq qilib o‘stirganlar. Bugun
erka farzand ularni el orasida sharmisor qilyapti. Biroq bu ayblovlar zamirida urushni
qoralash, bu qirg‘inbarotni o‘ylab chiqarganlarni la’natlash yotibdi. Urush otaonalarni
farzand   dog‘ida   kuydirdi,   bolalarni   yetim   qildi,   mamlakatni   xarobaga   aylantirdi.
Barcha baxtsizliklarning sababi - ana shu urush. So‘z garchi Tursunboy taqdiri haqida
ketayotgan bo‘lsa-da, asarda u yolg‘iz personaj hisoblanmaydi. 
Yozuvchi «Ufq» romanida xalqimizning urush ortidagi mehnati, mashaqqatli hayotini
Ikromjon,   Jannat   xola,   To‘lanboy,   Nizomjon,   Asrora,   Dildor,   Zebi,   A'zamjon   kabi
qator qahramonlar taqdiri orqali yorqin tasvirlaydi. 22
 
        “Qochoq”   parchasining   mazmunini   o‘quvchilar   ongiga   sigdirishda   qayta
hikoyalashni turli pedagogik texnologiyalar orqali qo‘llash mumkin. Masalan: 
        Klasterlarga   bo‘lish.   Bu   pedagogik   strategiya   bo‘lib,   o‘quvchilarning   u   yoki   bu
mavzu bo‘yicha erkin va bemalol o‘ylashga yordam beradi. U faqat g‘oyalar orasidagi
bog‘lanishlarni fikrlashni ta’minlash imkoniyatini beradigan tuzilmani aniqlab olishni
talab   qiladi.   U   fikrlashning   oddiy   shakli   emas,   balki   miya   faoliyati   bilan   zid
bog‘lanadi.   Klasterlarga   bo‘lishdan   axborotlarni   chorlash   bosqichida   ham,   fikrlash
bosqichida ham  foydalaniladi. U muayyan mavzu sinchiklab o‘rganilguncha fikrlash
faoliyatini   ta’minlashda   foydalanilishi   mumkin.   Klasterlarga   bo‘lish   o’quvchilarning
tasavvurlarini   yangi   bog‘lanishlari   yoki   ulaming   grafik   ifodalari   ko‘rinishlarini
ta’minlovchi   sifatida   ham,   o‘tilganlarni   yakunlash   vositasi   sifatida   qo‘llanilishi
mumkin.   Bu   o‘z   bilimlariga,   muayyan   mavzu   to‘g‘risida   tasavvuriga   va   uni
tushunishga   yo‘l   ochadigan   nazardagi   strategiyadir.         Klasterlarga   bo‘lish   quyidagi
usullarda amalga oshiriladi: 
1.Hushingizga   kelgan   barcha   fikrlarni   yozib   olish.   Bu   fikrlarni   muhokama   qilmang,
shunchaki   yozib   olavering.   2.   Xatni   (matnni)   kechiktiradigan   imlo   va   boshqa
omillarga   ham   parvo   qilmang.   3.   Sizga   berilgan   vaqt   nihoyasiga   yetmagunga   qadar
yozishdan   to‘xtamang.   Miyangizga   fikr   kelishi   to‘xtab   qolsa,   toki   yangi   fikrlar
22  Sultonmurod Olim va b. Adabiyot (8-sinflar uchun darslik 1-qism).-T.: “G’ofur G’ulom”, 2017, 93-b
  2
2  kelgunga qadar qog‘ozda nimalarnidir chizib o‘tiring. 4. Imkoni boricha, bog‘lanishi
mumkin bo‘lgan g‘oyalami tizib chiqing. G‘oyalaming oqimi sifati va ular orasidagi
aloqalarni   chegaralab   qo‘ymang.   Klasterlarga   bo‘lish   bu   juda   moslashuvchan
strategiyadir.   Uni   individual   tarzda   ham   guruhda   ham   qo‘llash   mumkin.   Guruh
faoliyatida   u   guruh   g‘oyalarining   tirgovichi   sifatida   xizmat   qiladi.   Bu   esa
o’quvchilarni har bir amalda bo‘lgan bog‘lanishlarga, aloqalariga yaqinlashtiradi. 23
 Bu
texnologiyani   bajarishdan   oldin,   barcha   o‘quvchilar   matn   bilan   tanish   bo‘lishlari
kerak.   Klasterga   birinchidan   asar   qahramonlari   joylashtiriladi   va   shu   qahramon
qatnashgan o‘quvchiga yoqqan qismlar qayta hikoyalash asosida so‘zlab berishadi. 
 
23  Azizxo’jayeva.N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:”Adabiyot jamg’armasi”,2006, 116-b 
  2
2   
  UFQ  IKROMJON  
JANNAT 
XOLA  NIZOMJON  
TURSUNBOY  
…  
…  …  
…   2
2   
    Sinkveyn. Axborotlarni qisqacha bayon qilish, murakkab g‘oyalami, sezgilarni, 
tasavvurlarni bir necha so‘zlar vositasida bayon qilish imkoniyati borasidagi muhim 
malakadir.  Bu boy tushunchalar zahirasi asosidagi o‘ylangan refleksiyani talab qiladi. 
Sinkveyn bu she’r bo‘lib, u biror voqea munosabati bilan yoziladigan yoki refleksiya 
qilinadigan qisqa ifodalarda axborot va materiallarning sintezlanishini talab etadi. 
   Sinkveyn so‘zi fransuzcha so‘z bo‘lib, “besh” degan ma’noni bildiradi. 
Demak, sinkveyn besh qatordan iborat she’rdir. 
   Sinkveynni yozib chiqish qoidasi quyidagicha: 
1. Birinchi   qatorda   bir   so‘z   bilan   mavzu   yoziladi   (odatda   ot   turkumiga   oid   so‘z
bilan). 
2. Ikkinchi qatorda mavzu ikki so‘z bilan tavsif qilinadi (sifat turkumiga oid ikki
so‘z bilan). 
3. Uchinchi   qatorda   ushbu   mavzu   bo‘yicha   xatti-harakatlar   uch   so‘z   bilan   tavsif
etiladi. 
4. To‘rtinchi   qatorda   temaga   aloqadorlikni   ko’rsatuvchi   4   so‘zdan   iborat   gap
(ibora) yoziladi. 
5. Beshinchi qator mavzu mohiyatini takrorlovchi bir so’zdan iborat sinonimdir. 24
 
   Ushbu texnologiyadan foydalanishdan oldin ham parchani barcha o‘quvchilar to’liq
o‘qib   chiqqan   bo‘lishi   kerak.   “Qochoq”   parchasining   barcha   jihatlarini
umumlashtirgan   holda   asar   mazmuni   ochib   beruvchi   sinkveyn   tuzishlari   kerak
bo‘ladi.  Masalan: 
1. Xiyonat 
2. Erka, qo‘rqoq 
3. O‘z   manfaatini   o‘ylovchi,   jonini   yaxshi   ko‘ruvchi,   qiyinchilikka   bardosh   bera
olmaydigan 
4. Ota- ona mehri – hayot va halokat oralig‘idagi ko‘prik 
24  Azizxo’jayeva.N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:”Adabiyot jamg’armasi”,2006, 116-b 
  2
2  5. Sotqinlik 
“FSMU-   texnologiyasi”-   munozarali   masalalarni   hal   etishda,   baxs-munozaralar
o‘tkazishda   yoki   o‘quv-seminari   yakunida   (o‘quvchilarning   o‘quv-seminari   haqidagi
fikrlarini   bilish   maqsadida),   yoki   o‘quv   rejasi   asosida   biron   bo‘lim   o‘rganib
bo‘lingach   qo‘llanilishi   mumkin,   chunki   bu   texnologiya   o‘quvchilarni   o‘z   fikrini
himoya   qilishga,   erkin   fikrlash   va   o‘z   fikrini   boshqalarga   o‘tkazishga,   ochiq   holda
bahslashishga,   shu   bilan   bir   qatorda   o‘quvchilarni   o‘quv   jarayonida   egallagan
bilimlarini   tahlil   etishda,   qay   darajada   egallaganliklarini   baholash   va   bahslashish
madaniyatiga   o‘rgatadi.   “Qochoqning   fojeasiga   kim   yoki   nima   aybdor”.   Ushbu
gapning mazmunini   asar   asosida   tushuntirishda  “FSMU-texnologiyasi”ning   quyidagi
ketma-ketlikdagi jarayonlarida ifodalash mumkin.          
  F- fikringizni bayon eting. 
S- fikringizni bayoniga sabab ko‘rsating. 
M- ko‘rsatgan sababingizni isbotlab misol (dalil) keltiring. 
U- fikringizni umumlashtiring. 
 
      Bu   texnologiyalardan   tashqari   “Nima   uchun”   sxemasi   asosida   matnni   qayta
hikoyalab, mustahkamlash va o‘quvchilarning fikrini bilishga yordam beradi. 
  Kichik guruhlarga birlashadilar,  taqqoslaydilar, o`zlarining chizmalarini 
to`ldiradilar. Umumiy chizmaga 
 
keltiradilar 
  
   
 
 
 
 
  “ Nima uchun?”     sxemasi  
–
muammoning dastlabki sabablarini 
aniqlash bo`yicha fikrlar zanjiri. 
Tizimli, ijodiy, tahliliy fikrlarni 
rivojlantiradi va
  faollashtiradi    “ Nima uchun?”       sxemasini tuzish qoidasi bilan 
tanishadilar. Kichik guruhlarda muammoni 
ifodalaydilar. “Nima uchun” so`rog`ini beradilar 
va chizadilar, savolga javob 
yozadilar.   Jarayon 
m uammoning dastlabki sababi 
aniqlanmaguncha davom etadi   2
2   
 
 
Ish natijalarining taqdimoti 
 
 
  “Nima uchun?” chizmasini tuzish qoidalari 
 
1. Aylana yoki to`rtburchak shakllardan foydalanishni o`zingiz tanlaysiz. 
2. Chizmaning ko`rinishini – mulohazalar zanjirini to`g`ri chiziqlimi, to`g`ri chiziqli emasligini o`zingiz 
tanlaysiz. 
3. Yo`nalish ko`rsatkichlari sizning qidiruvlaringizni: dastlabki holatdan izlanishgacha bo`lgan 
yo’nalishingizni belgilaydi 
 
 
 
 
 
  Nima uchun?      
  Nima   uchun?
Nima uchun? 
 
      Ushbu   usulda   o‘quvchilar   bir-birlari   bilan   munozarali   savol-
javoblarni va fikrlarni aytishlari mumkin bo‘ladi. 
 
                  
 Nima uchun 
         Nima               
Ikromjonning   o‘g‘li
Tursunboyning   uchun?
xatti   -
harakatlariga munosabati
ikki xil: bir tomondan
unga farzandi sifatida joni 
       
achisa, ikkinchi tomondan
uni “Xoin!  Qochoq!     
 
Nomard!”  deya
la’natlaydi
  2
2  Esse – taklif etilgan mavzuga 1000 dan 5000 gacha so‘z hajmidagi insho. Esse
–   bu   muallifning   ta’kidlab   o‘tadigan   individual   pozitsiyasidagi   erkin   ifoda   etish
shakli; qandaydir predmet bo‘yicha umumiy yoki dastlabki dunyoqarashni o‘z ichiga
oladi. 
Besh   daqiqali   esse   –   o‘rganilayotgan   mavzu   bo‘yicha   olingan   bilimlarni
umumlashtirish,   mushohada   qilish   maqsadida   o‘quv   mashg‘uloti   oxirida   5   daqiqa
oralig‘ida olib boriladi. 
  O‘qituvchi taklif etishi mumkin: 
- «Men bu ... haqida nimani o‘ylayman» yoki «Nima uchun, mening fikrimga ko‘ra 
...» savollariga javob bering; 
- o‘quv   mashg‘ulotida   berilgan   o’quvchilar   uchun   yangi   sanalgan   g‘oyani   tavsiflash
va sharhlab berish; 
- olingan bilim, ko‘nikmalar qayerda amaliyotda qo‘llanilishini tavsiflash. 
          Ushbu   ko‘rinishdagi   esse   baholanmasligi   ham   mumkin.   Ammo,   o‘qituvchi
juftliklarga   ajralish,   ishlar   bilan   o‘zaro   almashish   va   yozilganlarni   muhokama   qilish
taklifini   berishi   mumkin.   Ushbu   holda   o‘qituvchi   2-3   ta   esseni   tanlab   tekshirishi
mumkin,   ularni   ovozini   chiqargan   holda   sharhlashi,   o’quvchilar   bilan   muhokama
qilishi va xulosa qilishi mumkin. 
          Asoslangan   esse.   Asoslangan   esse   -   qo‘yilgan   savolga   asosli   javob   keltirilgan
yozma   ishdir.   Muallif   ma'lum   bir   pozitsiyani   egallaydi   va   uni   himoya   qiladi,   bunda
o‘zining   pozitsiyasini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   bir   qancha   asoslangan   isbotlarni
keltiradi.   Maqsad   –   muallif   lozim   topadigan   qarashlarni   boshqalarning   ham   qabul
qilishiga ishontirish. 25
 
        Besh   daqiqali   esse   usulidan   foydalanishda   o‘quvchilar   parchani   qayta
hikoyalashning   yozma   shaklini   bajarishlari   mumkin   bo‘ladi.   Bunda   o‘quvchilar
asardan   qismni   o‘zlari   chiqargan   xulosalar,   mulohazalar   va   taassurotlari   asosida
yozma   bayon   qiladilar.   O‘zlari   uchun   yoqqan   yoki   salbiyroq   qahramonga   maktub
25  www.google.uz. 
  2
2  shaklida   esseni   yozishlari   mumkin.   Esse   usulida   o‘quvchilar   o‘g‘zaki   va   yozma
nutqini rivojlantirishlari mumkin. 
“Blits”   texnologiyasi   pedagogikada   tezkor,   bir   zumlik   ma’nosida   ishlatiladi.
Unda   savolning   qisqaligi   va   javobning   qisqaligi   muhim   o‘rin   egallaydi.   Bu
texnologiyada   o‘quvchilarga   o‘rganilgan   butun   mavzu   va   uning   ma’lum   qismining
asosiy tushunchalari va tayanch iboralari bo‘yicha tuzilgan savollarga javob (og‘zaki,
yozma,   jadval,   diagramma)   ko‘rinishida   taklif   etiladi.   Texnologiya   o‘quvchilarni
mantiqiy   fikrlashga,   kerakli   ma’lumotlarni   tanlab   olishni   o‘rgatishga   asoslangan.
Unda   o‘quvchi   o‘z   fikrini   boshqalarga   o‘tkaza   oladi.   Chunki   texnologiya   shunga
sharoit   yaratadi.   Asardan   quyidagi   qisqa   savollarni   “Blits”   texnologiyasi   shaklida
berish mumkin. 
 
 
 
  URUSH -  
IKROMJON VA JANNAT XOLA    -  
QOCHOQNING HALOKATI  -  
NIZOMJON OB RAZI  -   2
2  Xulosa 
  Dars   jarayonida   o’qituvchi   o’quvchilarni   faollashtiradigan,   o’zi   va   o’rganuvchi
uchun   qulay   bo’lgan   yo’llarni,   usul   va   uslublarni,   o’qitish   shakllari   metod   va
vaziyatlarni   izlaydi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyaga   suyanib,   o’quv   jarayoni
samaradorligini   oshiradi.   Hozirgi   kunda   eng   dolzarb   masala   va   vazifa   ta’lim
standartlarini   o’quv   jarayoniga   tatbiq   etishdan   iboratdir.   Agar   bu   vazifa   amalga
oshirilmas   ekan,   ta’lim-ta’rbiya   sohasida   sifat   va   samaradorlikka   erishish,   o’quv
jarayonini   takomillashtirish  masalalari   hal  etilmay  qoladi. Adabiyot   fanini   maktabda
o’qitishdan maqsad - o’quvchilarni ravon nutqli, ajdodlarimizning boy ijodiy merosini
mukammal   egallagan,   sog’lom   fikrli   qilib   tarbiyalash.   Bu   maqsadga   erishish
vositalaridan   biri-   amalda   joriy   etilayotgan   pedagogik   texnologiyalar   asosida   dars
o’tishdir.   Adabiyot   fanida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanib   dars   o’tish,   bu
texnologiyalarni   qayta   hikoyalash   bilan   qo’shib   olib   borish   o’quvchilarni   mustaqil
fikrlashga o’rgatib, o’quv jarayonining yuqori sifat va samaradorligiga erishadi. 
  Kurs   ishimizning   birinchi   bobida   o’quvchilarning   savodxonligini   oshirish,   adabiyot
mashg`ulotlarini yangi pedagogik va innovatsion texnologiyalar asosida tashkil etish,
adabiyot   darslarida   qayta   hikoyalashning   samaradorligini   hozirgi   zamon   talablari
darajasiga   olib   chiqish   va   dars   jarayoniga   tatbiq   etishning   usul   va   vositalari   haqida
tavsiyalar berishga harakat qildik. 
  Pedagogik   texnologiyaning   eng   asosiy   negizi-   bu   o’qituvchi     va   o’quvchilarning
belgilangan   maqsaddan   kafolatlangan   natijaga   hamkorlikda   erishishlari   uchun
tanlangan texnologiyalariga bog’liq. Ta'lim - tarbiyada maqsadning amalga oshishi va
kafolatlangan   natijaga   erishishi,   ham   o’qituvchi,   ham   o’quvchining   hamkorlikdagi
faoliyati   hamda   ular   qo’ygan   maqsad,   tanlangan   mazmun,   metod,   shakl,   vositaga,
ya'ni texnologiyaga bog’liq. 
 
 
  2
2  Ikkinchi   bobimizda   O`zbekiston   Xalq   yozuvchisi,   xalq   sevgan   adib   Said
Ahmad   ijodini   va   “Ufq”   romanidan   olingan   “Qochoq”   parchasini   o‘rta   umumta`lim
maktablarida   8-sinf   o’quvchilariga   qayta   hikoyalash   usulini   turli   pedagogik
texnologiyalar   asosida   o’tish   yo’llarini   ochib   berishga   harakat   qildik.   Bu   asarni
chuqur   va   keng   o`rganish,   o`quvchilarga   iste`dodli   adib   haqida   va   asardagi   o’zbek
xalqi haqida batafsil ma`lumot berish yo`llaridan biri hisoblanadi. Chunki Abdulla 
Qahhor   “Ilhom   va   mahorat   samarasi”   deb   nomlangan   taqrizida   “Ufq”   haqida
to`libtoshib   gapiradi,   o`ziga,   xalqqa   manzur   bo`lgan   asarning   fazilatlarini   taqrizda
ko`rsatib beradi. 
Yozuvchining   asarning   milliyligi,   mavzular   olami,   Said   Ahmadning   mahorati
haqidagi   mulohazalari   bugun   ham   eskirmagan,   yarqirab   turibdi.   Umumta`lim
maktablarining   8-sinflarida   Said   Ahmad   ijodini   va   uning   adabiy   merosini   bugungi
zamonaviy axborot texnologiyalariga asosan o`rganish, o`qitishning  turli
vositalaridan foydalanish o`quvchilarni, albatta, adabiyot olamiga yanada qiziqtiradi. 
Xulosa qilib aytganda, adabiyot- xalqning, yoshlarning ma’naviy ozuqasi. Uni
o’quvchilarga   yetkazib   berishda   qayta   hikoyalash   va   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar o’z o’rni va ahamiyatiga egadir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
  2
2  Ijtimoiy-siyosiy adabiyotlar: 
 
1.Mirziyoyev.Sh   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. -T.: “Tafakkur”,2017. 
2.   2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Xalq   bilan   muloqot   va   inson
manfaatlari   yili”da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturini   o’rganish   bo’yicha
ilmiyuslubiy risola. –T.: “Ma’naviyat”,2017. 
3.Karimov   I.   A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   T.:   “Ma’naviyat”,   2008.
Asosiy adabiyotlar: 
 
4. Qosimov.   B.   O’zbek   adabiyoti   va   adabiy   aloqalari   tarixi.-T.:   “Fan   va
texnoloiya”,2008. 
5. Badiiy matnning lisoniy tahlili (ma’ruza matni).Navoiy,2010. 
6. Azimova.F.Badiiy asar tahlili va mutolaa madaniyati.  Ziyo.uz 12.06.2018. 
7. Azizxo’jayeva.   N.N.Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat.-T.:   “Adabiyot
jamg’armasi”,2006. 
8. Yo`ldoshev Q. Adabiyot o`qitishning ilmiy-nazariy asoslari.  1996. 
9. To’xliyev.B. Adabiyot o’qitish metodikasi.-T.: “Yangi asr avlodi”,2006. 
10. Sattorova.K.Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   og’zaki   nutqini   o’stirish
texnologiyalari.Guliston,2015 
11.Sultonmurod Olim va b. Adabiyot (8-sinflar uchun darslik 1-qism).-T.: “G’ofur 
G’ulom”, 2017. 
12. Yo’ldoshev.Q.Mohiyatni anglash yo’li.  “Sharq yulduzi” jurnali   sayti. 
13. Qobilov.U.Badiiy tahlil asoslari(Ma’ruza matni).Samarqand.2014. 
14.Suyunov.H.va b.O`zbek adabiyoti o`qitishning zamonaviy texnologiyalari(ma’ruza
matni).N.,2008 
  2
2   
Elektron adabiyotlar: 
 
15. www.prezident.uz 
16. www.ziyonet.uz 
17. www.google.uz 
18. www.ziyouz.com