O’quvchilarni kasb hunarga yo’naltirishda psixologik tashxis ishlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
  OLIY TA'LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
 
MAVZU :  O ‘ QUVCHILARNI   KASB   HUNARGA   YO ‘ NALTIRISHDA
PSIXOLOGIK   TASHXIS   ISHLARI .
1 MUNDARIJA
KIRISH  ………………………..,..……………………………………………..…3
I   BOB   UMUMIY   O ‘ RTA   TA`LIMDA   KASBGA   YO’NALTIRISH
ISHLARINING TUZILMASI VA MAZMUNI.
1.1§   Ta’lim   tizimida   o ‘ quvchilarni   kasb   hunarga   yo’naltirishning   maqsad   hamda
vazifalari  ……………………………………………………………………….….5
1.2§   Ta`lim-tarbiya   jarayonida   o ‘quvchilarni   kasb-hunarga   yo‘naltirishda
psixolagik tashxis ishlaring o‘rni ............................................................................. 9
II   BOB   UMUMIY   O‘RTA   TA’LIMDA     O‘QUVCHILARNING   KASBIY,
QIZIQISHLARNI INOBATGA OLGAN HOLDA YONDASHISH.
2.1§ Kasbga yo’naltirishning zamonaviy usullari  ………………………………14
2.2§   Kasbga   y o ‘naltirishda   layoqat,   moyillik,   qiziqish   hamda   qobiliyatlarni
inobatga olgan holda yondashish ……..………………………………………….19
XULOSA……………………………………………………………………..….28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………...………….………30
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar   asri   bu
asrda har bir  jabhada ularni  zamonaviy texnologiyalar bilan uyg’unlashtirish ham
dolzarb   muammolar   sirasiga   kiradi,   va   shu   muammoni   bartaraf   etish   maqsadida
O‘zbekiston Respublikasi Pezidentining 06.10.2020 yildagi PQ-4851-son qaroriga
binoan   Axborot   texnologiyalari   -   55   -   sohasida   kadrlarni   tayyorlash   tizimi
takomillashtirish   “Raqamli   O‘zbekiston–2030”   strategiyasini   muvafaqqiyatli
amalga   oshirish,   raqamli   texnologiyalarni   rivojlantirish   alohi   orasida   IT
savodhonligini  oshirish kabi muhim  ishlarni  joriy etish borasida. Ayniqsa kelajak
fani   bo‘lgan   Axborot   Texnologiyalarini   yana   maktab,   litsey,   kollej   va
universitetlarda   ommalashtirish   va   uni   o‘tiladigan   darslar   bilan   uyg‘unlashtirib
interaktiv dars jarayonlarini tashkil qilish borasidagi yangi farmon va famoyishlar
chiqarilmoqda. 1
 
Yurtimiz kelajagini yanada rivojlantirsh va kelajakda har bir sohada jahon
standartlariga mos ravishda kadrlarni yetishtirish borasida ham salmoqli ishlar olib
borilmoqda.   Sir   emaski   maktablarda   universitetlarda   bitiruvchilarning   ko‘p   qismi
o‘z o‘rnini topa olmayotganligi maktablarda ta‘lim sifatining zamon talabiga mos
emasligi   asosiy   dars   soatlari   o‘quvchilar   qiziqishdan   qattiy   nazar   qo‘yilishi
bularning   bari   Xalq   ta’limini   sustlashtirda   albatta   yosh   avlod   o‘zi   qiziqmagan
fanga   majburiy   bog’lab   qo‘yish   bu   xato   ish   edi   albatta   ,   endilikda   muhtaram
prezidentimiz   tashabbusi   bilan   ushbu   muammoga   yechim   ishlanmoqda   quyida
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   14.04.2022   yildagi   PF-106-son
farmoniga   binoan:   Ixtisoslashtirilgan   maktablar   tashkil   etishga   yagona
yondashuvni   shakllantirish,   ushbu   maktablar   tarmog‘ini   kengaytirish,   moddiy-
texnika   bazasini   mustahkamlash   hamda   ta’lim   jarayoniga   malakali   rahbar   va
pedagog   kadrlarni   jalb   qilish,   iqtidorli   yoshlarni   aniqlash,   tanlash,   o‘qitish   va
tarbiyalash   tizimini   takomillashtirish   maqsadida:   2022-yil   1-sentabrga   qadar
vazirlik, idora va tashkilotlar tassarufida bo‘lgan ta’lim muassasalari negizida 19 ta
ixtisoslashtirilgan   maktab   internatlarini   hamda   141   ta   ixtisoslashtirilgan
1
 O‘zbekiston Respublikasi Pezidentining qarori, 06.10.2020 yildagi PQ-4851-son qarori
3 maktablarni   shakllantirish;   2023-yil   1-iyunga   qadar   Xalq   ta‘limi   vazirligi
tasarrufida bo‘lgan faoliyati tugatilgan Mehribonlik uylari va Bolalar shaharchalari
negizida 5 ta ixtisoslashtirilgan maktab internatlarni hamda 3 ta ixtisoslashtirigan
maktablarni   tashkil   etish;   2022-2021-yillarda   Agentlik   tizimida   25   ta
ixtisoslashtirilgan   maktab   internatlarini   qurish:Hamda   bunday
ixtisoslashtirilmagan   tartibda   maktablarni   2022/2023   o‘quv   yilidan   boshlab   Xalq
ta‘limi   vazirligi   tizimidagi   ayrim   fanlarni   chuqur   o‘qitishga   ixtisoslashtirilgan
maktablar negizida ayrim fanlar chuqur o‘qitiladigan sinflari mavjud umumiy o‘rta
ta‘lim   maktablarini   tashkil   etish.   Quyidagi   chora   tadbirlar   ham   barchasi   maktab
o‘quvchilarni   o‘zlariga   mos   va   qiziqishidan   kelib   chiqilgan   holda   ta’lim   berish
ham   Xalq   ta‘limi   tizimini   anchagina   rivojlantirishi   natijasiz   bo‘lmas   degan
umiddamiz 2
. 
Kurs   ishining   maqsadi:   O’quvchilarga   kasblar   olami,   kasblarning   belgi   va
xususiyatlari,   kasb   klasifikatsiyasi,   kasblar   professiogrammasi,   hududning   qaysi
kasblarga ehtiyoji borligi to‘g‘risidagi axborotlarni to‘plash, 
Kurs ishining vazifalari:
-  shaxsning ma’lum bir kasbiy faoliyat yo’nalishiga moyilligini aniqlashdir.
- o‘quvchi yoshlarning kasbiy bilimlar, 
- ko‘nikmalarini shakllantirish, ularga to’g’ri yo’nalish berish.
Kurs   ishining   predmeti.   shaxsning   ma’lum   bir   kasbiy   faoliyat   yo’nalishiga
moyilligini aniqlash. 
Kurs   ishining   nazariy   amaliy   ahamiyati:   kasb   tushunchasi   va   kasblar   haqidagi
savollarga javob topish.
Kurs   ishining   tuzulishi:   kurs   ishi   2ta   bob,   4ta   paragrif,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yhati.
2
. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 14.04.2022 yildagi PF-106-son farmoniga
4 I BOB UMUMIY O’RTA TA`LIMDA KASBGA YO’NALTIRISH
ISHLARINING TUZILMASI VA MAZMUNI.
1.1§  Ta’lim tizimida o’quvchilarni kasb hunarga yo’naltirishning maqsad
hamda vazifalari.
Bugungi   kunda   kasb-hunarga   yo‘naltirish   sohasida   mavjud   bo‘lgan   ilmiy
xulosalar   va   tavsiyalar   hamda   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   o‘quvchilarini
kasbhunarga   yo‘naltirish,   xususan,   kasblar   olami   bilan   tanishtirish   usullarini
yangilash   zarurati   yuzaga   kelmoqda.   O‘quvchilarni   kasb-hunarga   yo‘naltirish
tizimi   kasbiy   targ‘ibot   va   tashviqotni   o‘z   ichiga   olgan   kasbiy   ma’rifat   (kasbiy
axborot);   u   yoki   bu   soha,   kasbga   bo‘lgan   shaxs   qiziqish   va   qobiliyatlarining
birlamchi   kasbiy   tashxisi,   kasb   tanlashda   mutaxassislar   tomonidan   individual,
guruhiy   yordam   ko‘rsatishga   qaratilgan   kasbiy   maslahatlar,   ko‘proq
muvofaqqiyatga erishishi mumkin bo‘lgan kasbni tanlab olishga qaratilgan kasbiy
tanlov,   ishlab   chiqarish   amaliyoti   jarayonida   amalga   oshiriluvchi   ijtimoiy-kasbiy
moslashuv,   tanlangan   kasbni   o‘rganish   jarayonida   burch,   mas’uliyat,   kasbiy   or-
nomus   hislarini   o‘quvchilarda   shakllantirishga   qaratilgan.   Undan   ko‘zlangan
maqsad   o‘quvchilarga   kasblar   olami,   kasblarning   belgi   va   xususiyatlari,   kasb
klasifikatsiyasi,   kasblar   professiogrammasi,   hududning   qaysi   kasblarga   ehtiyoji
borligi   to‘g‘risidagi   axborotlarni   berishdan   iborat   bo‘lib,   ular   asosida   o‘quvchi
o‘zini qiziqtirgan, jamiyat uchun zarur bo‘lgan kasbni tanlaydi. 
Faqatgina   chinakam   ma’rifatli   odam   inson   qadrini,   millat   qalriyatlarini,   bir
so‘z bilan aytganda, o‘zligini anglash, erkin va ozod jamiyatda yashash,  mustaqil
davlatimizning jahon hamjamiyatida o‘ziga munosib, obro‘li o‘rin egallashi uchun
fidoyilik bilan kurashishi mumkin. Bugungi kunda mutaxassis kadrlarni tayyotlash,
ta’lim   va   bilim   berish   tizimi,   hayotimizda,   jamiyatimizda   bo‘layotgan   islohot,
yangilanish   jaryonlari   talablari   bilan   yaqindan   bog‘lanmaganligi   har   tomonlama
sezilmoqda. Ochiq tan olish kerak: maktablarning moddiy bazasi juda nochor. Bu
masalada   naqadar   oqsoqligimizni,   nochorligimizni,   birinchi   navbatda,   qishloq
joylaridagi   ahvol-vaziyat   misolida   ochiq   tan   olishimiz   kerak.   Ikkinchi   masala,
5 avval aytganimdek, tarbiyachi, ya’ni o‘qituvchiga borib taqalyapti. Tarbiyachining
o‘ziga   zamonaviy   bilim   berish,   ularning   ma’lumotini,   malakasini   oshirish   kabi
paysalga   solib   bo‘lmaydigan   dolzarb   masalaga   duch   kelmoqdamiz.   Mening
fikrimcha, ta’lim-tarbiya tizimini  o‘zgartirishdagi  asosiy muammo ham mana shu
yerda. O‘qituvchi bolalarimizga zamonaviy bilim bersin, deb talab qilamiz. Ammo
zamonaviy bilim berish uchun, avvalo, murabbiyning o‘zi ana shunday bilimga ega
bo‘lishi   kerak.   Shu   bilan  birga,   o‘qituvchi   va  murabbiylarning   hayotiy  talablarini
qondirish,   ularni   rag‘batlantirish,   ularning   o‘z   ishi,   kasbidan   mamnun   bo‘lishini
ta’minlashimiz   lozim.   Albatta,   bu   masalani   birdaniga   yechish   qiyin,   lekin   uni
yechmasdan   turib,   kelajak   avlod   tarbiyasi   to‘g‘risida   gapirishning   o‘zi   mutlaqo
nomaqbuldir. Norasida bolaning miyasi, ongi nimani o‘ziga singdira oladi, nimani
qabul   qilmaydi?   Afsuski,   bu   haqda   hech   kim   bosh   qotirayotgani   yo‘q.   Shu
masalalar   bilan   shug‘ullanishi   kerak   bo‘lgan   mutasaddi   institut   va   markazlarimiz
yetarli. Xulosa shundayki, bugungi umumta’lim jarayonidagi uch bosqichdan hech
qaysisida   o‘ziga   yarasha   talab   yo‘q.   Boshqacha   aytganda,   har   qanday   o‘quv
bosqichiga aniq talablar standart darajasida rasmiylashtirilgani yo‘q. Sunga qarab,
o‘quv   jarayoni,   mazmuni,   o‘qitiladigan   darsliklar   sonini,   qanaqa   sinfda   qanday
bilim va tarbiya berish kerakligini aniqlash mumkin bo‘ladi. 
Barkamol   o’quvchi   shaxsini   tarbiyalashda   kasbga   moslashtirish   ishlarining
mazmunini   belgilashdagi   quyidagi   fikrlarga   amal   qilish   maqsadga   muvofiq
bo’ladi:   -   o’quvchilarning   kasbga   moslashtirishning   pedagogik   texnologiya
borasidagi     amalga   oshirgan   tadqiqotlarimiz   ishlab   chiqilgan   texnologiyamizning
samarali   va   ishonchli   ekanligini   tasdikladi;   -   o’quvchilarda   shakllantirilgan   kasb
oid   ko’nikma   va   malakalar,   ularning   bo’lajak   mutaxassislar   sifatida   kasbiy
shakllanishidagi   ahamiyatini   o’rganish   uchun   qo’llanilgan   metodlar   majmuasi
olingan   natijalarning   haqqoniyligi   va   ijobiy   tavsifdaligini   tasdiqladi;-darsdan
tashqari   mashg`ulotlar   jarayonida   o’quvchilarning   umumta`lim,   umummehnat
bilim   va   ko’nikmalari   darajasini   oshirishning   ishlab   chiqilgan   pedagogik
texnologiyasini ta`lim tizimi amaliyotiga tadbiq qilish mumkin, deb hisoblaymiz.
6 O’quvchilarni   kasbga   moslashtirishda   mehnat   ta`limi   bo’yicha   darsdan
tashqari   mashg`ulotlarning   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini   tasdikdadi.
O’quvchilarning   kasb   tanlashga   oid   bilim   va   ko’nikmalari   diagrammalar   hamda
qiyosiy   jadvallar   yordamida   tahlil   qilishini   natijasida   darsdan   tashqari
mashg`ulotlarda o’quvchilarni kasbga moslashtirish ishlarining maqsadga muvofiq
tashkil   etilishi   bu   mashg`ulotlarga   muntazam   ishtirok   etuvchi   o’quvchilarning
umummehnat bilim va ko’nikmalari, umumta`lim fanlaridan o’zlashtirish darajasi
qolgan   o’quvchilarga   nisbatan   birmuncha   yuqori   ekanligada   o’z   isbotini   topdi;   -
kasbiy tarbiya tizimida kuyidagilarga amal qilinishi lozim deb hisoblaymiz:
  •   kasbiy   tarbiya   -   tarbiyalanuvchi   shaxsini   oliy   ijtimoiy   qadriyat   deb   tan
olish,   har   bir   bola,   o’smir   va   yosh   yigit-qizning   betakror   hamda   o’ziga   xosligani
hurmatlash, uning ijtimoiy huquqi va erkinligini e`tiborga olish;
  •   yoshlarda istak va imkoniyat muvofikdigi tuyg`usini qaror toptirish; 
•   milliylikning o’ziga xos an`analari va vositalariga tayanish; 
•   shaxslararo   munosabatlarda   insonparvarlik,   o’qituvchilar   va   o’quvchilar
o’rtasidagi   bir-biriga   hurmat   munosabatlari,   bolalar   fikriga   e`tibor   qilish,   ularga
mehribonlarcha munosabatda bulish; 
•   kasbiy   tarbiya   jarayonida   uzluksizlikka   va   turli   yoshdagi   bolalarni   qamrab
olishga alohida ahamiyat berish.
Kasb-hunarga   yo‘naltirish   quyidagi   ikki   asosiy   vazifani   hal   qilishga
qaratilgan:   -   mehnat   imkoniyatlarini   oqilona   taqsimlash   va   foydalanish   hisobiga
mamlakatning iqtisodiy salohiyatini mustahkamlash; - shaxsni ijtimoiy va iqtisodiy
himoyalash,   chunki   o‘z   qiziqishlari,   moyillik   va   imkoniyatlariga   mos   kelgan
kasbni tanlagan inson ham kasbiy, ham moddiy jihatdan tezroq uni o‘zlashtiradi va
sezilarli natijalarga erishadi. 
Kasb-hunarga yo‘naltirish ishining pirovard natijasi ijtimoiy – iqtisodiy omil
bo‘lib,   shaxsga   ham,   davlatga   ham   real   foyda   keltiradi.   Kasb-hunarga
yo‘naltirishda quyidagi tamoyillar asos qilib olingan:
  - kasb-hunarga yo‘naltirish xizmatlarining majmuaviy xarakterdaligi; 3
3
    Abduraxmonov F.R., Abdurahomonova Z.E. Kasb psixologiyasi. -T.: 2018. 143-b.
7   - iqtisodiy rivojlanish va mehnat bozorini o‘rganish va prognoz qilish orqali
jamiyat va shaxs qiziqishlarini muvofiqlashtirish; 
-   shaxsni   kasb-hunarga   yo‘naltirish   va   psixologik-pedagogik   tashxis   qilish
shakli, uslublari va vositalarining ilmiy asoslanganligi; 
-   O‘zbekiston   fuqarolarining   va   (lozim   bo‘lganda)   boshqa   davlat
fuqarolarining o‘qish, ish joyi, yoshi, jinsi, millati va diniy dunyoqarashidan qat’iy
nazar kasbhunarga yo‘naltirish xizmatlaridan foydalanishga teng huquqligi; - kasb
tanlash yoki  almashtirish, ta’lim  turi va ishga joylashish  imkoniyatlariga nisbatan
kasbiy va boshqa axborotlarning tushunarliligi; 
-   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktab   o‘quvchilariga   psixologik-pedagogik   va
kasbhunarga   yo‘naltirish   xizmatlarini   ko‘rsatishning   majburiyligi   va   bepulligi,
aholining   boshqa   guruhlariga   davlat   darajasida   kafolatlangan   kasbiy   tashxis   va
maslahat berishning ixtiyoriyligi; 
-   kasbiy   tanlov,   tashxis   va   maslahat   xulosalarining   ob’yektivligi,   maxfiyligi
va tavsiyaviy xarakterda ekanligi;
  -   kasb-hunarga   yo‘naltirish   xizmatlari   xodimlarining   kasbiy   axloq
normalariga rioya etishligi. 
Kasb-hunarga   yo‘naltirish   ishlarining   asosiy   ob’yekti:   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarining 1-9 sinf o‘quvchilari; oliy o‘quv yurtlari talabalari va o‘rta maxsus,
kasb-hunar   ta’limi   muassasalarining   o‘quvchilari;   ishdan   bo‘shashi
kutilayotganlar; ish qobiliyati cheklangan shaxslar. 
Ma’lumki, xalq ta’limining asosiy bugunini uzluksiz ta’lim tashkil etadi. SHu
sababli,   bu   masalaga   alohida   diqqat-e’tibor   qaratish   darkor.   Uzluksiz   ta’limni
davlat   ta’lim   standartlari   va   tegishli   ta’lim   dasturlari   bilan   ta’minlashda,   avvalo,
ularning   jahon   talablari   darajasida   bo‘lishiga,   yuksak   ma’naviyat   zaminida
qurilganiga   asosiy   e’tibor   berish   kerak.   Shuning   uchun   ham   umumta’lim
dasturlarini   maktabgacha   tarbiya,   boshlang‘ich,   umumiy   ta’lim   va   maktabdan
tashqari ta’lim tarzida tuzsak, maqsadga muvofiq bo‘ladi.
8 1.2§  Ta`lim-tarbiya jarayonida  o ‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirishda
psixolagik tashxis ishlaring o‘rni. 
Hozirgi   kunda   pedagogik   oliy   ta`lim   tizimi   oldida   turgan   eng   muhim
vazifa–ta`lim-tarbiya   jarayonida   o`quvchilarni   kasb-hunarga   to`g`ri   yo’naltirish,
bitiruvchilarning   kasbiy   faoliyatga   tayyorligi   hamda   uni   shakllantirish   masalalari
hisoblanadi. Bu masalani hal qilish uchun maktab bitiruvchilarining modeli qanday
bo’lishi kerak, degan muammo ustida to’xtalish zarur. 
Bo`lajak   mutaxassis   o`qituvchilardan   o`quvchilarni   kasb-hunarga   to`g`ri
yo’naltirishga tayyorlashda 3 ta tarkibiy qismlarini farqlash talab etilishi mumkin:
  1. Bo’lajak o’qituvchining kasbiy ahamiyatiga bo’lgan sifatlar; 
2.O’quvchi   shaxsining   rivojlanish   jarayoni   haqidagi   bilimlarga   ega
bo`lishi; 
3. Pedagogik jarayonni tashkil etish uchun zarur bo’ladigan ko’nikma va
malakalar.
O’quvchilar bilan ishlashda quyidagilarni bilish zarur:
  -   o’quvchi   shaxsi   va   uning   ayrim   sifatlarini   kompleks   metodlar
yordamida o’rganish; 
-   o’quvchi   shaxsi   va   ularni   jamoasini   rivojlantirishni   loyihalashtirish;   -
ta’lim jarayonini rejalashtirish va amalga oshirish; 
- ta’lim jarayonida o’quvchilarni tarbiyalash; 
- o’quvchilarga qat’iy, axloqan asoslangan talablar qo’ya bilish; 
- o’quvchilar jamoasida mikroiqlimni tashkil qilish; 
- sinf rahbari sifatida ishlashni rejalashtirish va amalga oshirish. 
Kasbni to’g’ri tanlash asosida o’z qobiliyatlari va qiziqishlarini yaxshiroq
ro’yobga   chiqishlari   hamda   jamiyatga   ko’proq   naf   keltirishlari   mumkin.   Demak,
9 o’quvchilarni kasb tanlashda yo’llash, kasb-xunarga yo’naltirish ishlarining asosiy
ijrochisi   maktablarda   texnologiya   fani   o’qituvchisi   zimmasiga   tushadi.   Shuning
uchun kasb tanlashga yo’llash va texnologiya fanidan dars beradigan o’qituvchilar
yuqori   natijalarga,   dars   samaradorligiga   erishishi   uchun   albatta   quyidagilarga
alohida e’tiborni qaratishlari zarur: - zamonaviy ilmiy-texnikaviy taraqqiyotning va
ma’naviy-moddiy   qadriyatlari   mohiyatini   chuqur   tushuna   bilishi;   -   pedagogik   va
innovatsion texnologiylarning asl mohiyati va uslublarini tushinib, qo’llay bilishi; -
o’quvchilarni   mustaqil   kasb-hunar   o’rganishga,   erkin   kasb   tanlashga   sharoit
yaratishi;   -   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanar   ekan,   o’zi   ham   yangi
yaratuvchi   yangi   xilma-xil   (“Kasb   darsi”,”Aqliy   hujum”,   “Zinama-zina”   va   b.)
uslublarni   o’ylab   topishi,   amalda   qo’llashi;   -   an’anaviy   darslar   orqali
o’qituvchilarning   yakka   tartibda   (individual)   ishlashga   erishishi;   -   test
topshiriqlarni   o’quvchi   faoliyati   darajalariga   mos   holda   tuzish   bo’yicha
ko’nikmalarga ega bo’lishi shart 4
. 
Umumiy   ta’lim   maktablarida   kasb-hunarga   yo’naltirish   ishlarini
boshlang`ich sinflardan boshlab quyidagi talablar qo’yilishi o`rinlidir:
  - milliy g’urur – bu o’z yurtining tarixini bilish; - ularni erkin fikrlashga
tayyorlash, o’z-o’zini idora va nazorat qila bilishni shakllantirish; 
-   umuminsoniy   fazilatlarga   ega   bo’lish;   o’z   millati   va   vatanini   sevish,   u
bilan faxrlanish, milliy urf-odatlar, milliy qadriyatlarni hurmat qilish; 
-   milliy   istiqlol   g’oyasi   va   mafkura   asoslariga   amal   qilish;   -   mustaqil   va
ijodiy fikrlash; - ma’naviy-ahloqiy madaniyatga ega bo’lish; 
- kasbiy-mehnat faoliyatida ekologik mas’uliyatni his qilish; 
- kompyuter va boshqa telekommunikatsiya vositalaridan foydalana olish;
- maqsadni o’z oldiga to’g’ri qo’ya bilish; 
- maqsadga erishish uchun bilim, ko’nikma va malakaga ehtiyoj sezish; 
4
  Abduraxmonov F.R., Abdurahomonova Z.E. Kasb psixologiyasi. -T.: 2018.  143-b.
10 - bilim va qobiliyatni namoyon qilishga ehtiyojni kuchaytirish; 
-  o’ziga  nisbatan   talabchanlik,  hulqi,  xatti-harakatlaridagi  kamchiliklarga
tanqidiy manosabatda bo’lish; 
- ta’lim muassasasi faoliyati jarayonida faol ishtirok etish. 
Hozirgi   kunda   o’quvchilarni   kasb-hunarga   yo`naltirishda   pedagogik-
psixologik   va   umumtexnik   va   kasb   ta’limi   mutaxassilari   olib   borayotgan   ishlar
salmoqli o’ringa egaligi ma`lum. Darhaqiqat, o’quvchi yoshlarning kasbiy bilimlar
va   ko’nikmalarini   shakllantirish,   ularga   to’g’ri   yo’nalish   berish   ishlari   ko`proq
kasb-hunarga   yo’naltiruvchi   mutaxassislar,   pedagog-psixologlar   zimmasiga
tushadi.   Shu   munosabat   bilan   o’quvchilarni   kasbhunarga   yo`naltirishga   mas`ul
mutaxasislarning quyidagi pedagogik-psixologik va umukasbiy tayyorgarligiga ega
bo`lishi va kasb-hunarga yo’naltirish ishlariga qo`yilgan talablarni amalga oshirish
maqsadga muvofiqdir. Jumladan, 
birinchidan   -   o’quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltiruvchi   va
pedagogpsixologlarni   hamda   umumtexnik   va   kasbiy   ta’lim   mutaxassislari
malakasini   va   saviyasini   oshirib   borish,   ularga   o’quv   kursi   va   seminarlar   tashkil
qilib amaliy yordam berish va moddiy ehtiyojlarini qondirilishi; 
ikkinchidan   –   o’quvchilarning   kasb-hunarga   qiziqishlarini,   moyilliklarini
kuchaytirish   maqsadida   har   xil   kasb-hunar   navatorlari   bilan   davra   suhbatlari,
baxsmunozaralar,   hunarmandlar   maydoniga   sayohatlardan   mahorat   bilan
foydalanishi;   uchinchidan-o’quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltirishda   mahalla   va
otaonalarning rolini oshirish, sinf rahbarlari bilan ota-onalar hamkorlikda har oyda
bir marta “Kasbiy maslahatlar kuni”ni tashkil etib, ular bilan turli kasb-hunarlarga
tayyorlashda   uchraydigan   muammo   va   е chimlar   to`g`risida   davra   suhbatlarini
uyushtirib turish; to’rtinchidan – bir necha yillar davomida halol mehnat bilan elga
tanilgan xalq xunarmandlari va mehnat faxriylari bilan “Mehnat, mehnatning tagi
rohat”,   “Mehnat-baxt   keltiruvchi   omil”,   “Kasb-u   kamol   xusn-u   jamol”   kabi
mavzularda uchrashuvlar tashkil etish kabi tadbirlar muhim ahamiyat kasb etadi.
11 I BOB XULOSASI.
O‘quvchilarni   kasbga   yo‘naltirish   borasida,   o‘quvchilarga   kasb   tiplari,
guruhlari, sinflari, o‘quvchilarning xususiyatlarini o‘rganib tashxisdan o‘tkazadilar
va   tavsiyalar   beradilar,   kasblar   tasniflarining   umumiy   ta‘rifi,   o‘quvchilarga   kasb
tushunchasining   ma’nosini   yoritib   berish,   ularni   kasblarning   tasniflari   bilan
tanishtirish, o‘quvchilarga har bir soha kasblarining jamiyatda tutgan o‘rni haqida
malumot   berilishi   lozim.   Kasb-hunarga   yo‘naltirishdan   maqsad   o‘sib   kelayotgan
yosh   avlodni   ongli   ravishda   kasb   tanlashga   tayyorlashdir.   Ularni   kasb   hunarga
yo‘naltirish   orqali,   bo‘lajak   kasbiy   qarorlarni   shakllantirish,   kasbni   erkin   va
mustaqil   tanlashlari   uchun   kasb-hunarga   yo‘naltirish   ishlariga   mustahkam   zamin
yaratuvchi   ilmiy-amaliy   tizim   sifatida   qarash   lozim.   Bu   tizim   orqali   har   bir
o‘quvchi   shaxsini   kasbga   yo‘naltirishda   individual   xususiyatlarini   ham   hisobga
olish   kerak.   Lekin   bugungi   kunda   umum   o‘rta   ta‘lim   maktablarida   o‘quvchilarni
kasbga   yo‘naltirishning   ilmiy   amaliy   tizimi   yetarlicha   ishlab   chiqilmagan,   ilmiy
pedagogik   asoslari   talab   darajasida   yaratilmagan.   Bundan   tashqari   hozirgi   kun
talablari   asosidagi   tezkor   yangiliklar,   zamonaviy   texnologik   o‘quv   qo‘llanmalar,
dars   ishlanmalari,   ko‘rgazmali   vositalarning   kamligi,   kasb   tanlash   mezon   va
me’yorining   belgilanganligi,   kasb   tanlash   bo‘yicha   tezkor   aloqaning
o‘rnatilmaganligi   kabi   muammolar   dolzarb   masalardan   biridir.   O‘ziga   yoqgan
imkoniyati   darajasida   qiziqgan   o‘quvchi   kasb   tanlash   borasida   Quyidagi
tavsiyalarga amal qilishi mumkin; O‘zi qizqgan kasbga avvalam bor uning layoqati
bor   yoki   yo‘q   ekanligini   tekshirishi;   O‘zi   qiziqgan   kasbning   kelajakda   qanchalik
ahamiyatga   ega   bo‘lishi   haqida   boshlang’ich   prognoz   qilishi   ham   lozimligi;   O‘z
oldida minglab  qarorlar  turganda  o‘ziga  oqilona va  barcha  uchun manfaatli   qaror
tanlay olishi va atrof muhitda sodir bo‘layotgan holatlarga to‘g’ri ta’rif bera olishi
va baholay olishi zarurdir. 
  -   Xulosa   o‘rnida   shuni   aytish   mumkinki,   o‘quvchilar   va   talaba   yoshlarni
endigina   kasblar   olamiga   kirib   kelishida   mubolag’a   emaski   axborot
komunikatsiyalar   va   ularga   shu   soha   haqida   yetarlicha   malumot   beruvchi
12 kadrlarning ko‘p bo‘lishi hech qachon yosh avlodni yomon tarafga o‘zgartirmaydi.
Uning   endi   qaror   chiqaraman   degan   kezlarda   unga   to‘g’ri   taklif   bera   oladigan
pedagoglar, uni yaxshi tarafga manfaat va ma’sulyatlarini, yaxshi taraflarini aytib
bera olishi lozimdir.
II   BOB   UMUMIY   O‘RTA   TA’LIMDA   O‘QUVCHILARNING   KASBIY,
QIZIQISHLARNI INOBATGA OLGAN HOLDA YONDASHISH.
13 2.1§. Kasbga yo’naltirishning zamonaviy usullari.
Jamiyatda   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   strategik   yo’nalishi   –   bu
insonning   turli   sohalarida   maqsadli   mustaqil   faoliyati   asosida   uning   intelekt   va
ahloqiy   rivojlanishidir.   Jahonning   rivojlangan   davlatlari   qatori   mamlakatimizda
ham   ta’limdagi   islohotlar   jarayonida   mustaqil   ta’limni   rag’batlantirish   muhim
yo’nalish   sifatida   kelmoqda.   Pedagogning   kasbiy   layoqatliligini   tarbiyalash
fenomenini tadqiq qilishga bir qator olimlarning ishlarida o’z ifodasini topgan. Bu
mualliflar kasbiy layoqatlilik – ishonchlilik sifatlari bilan birgalikda o’qituvchining
kasbiy – individual hodisa sifatida pedagogik madaniyatini tavsiflaydi degan fikrni
olg’a   surganlar.   O’z   navbatida,   kasbiy   layoqatlilik   tushunchasi,   V.A.Slastenin
ta’kidlaganidek,   “Pedagogning   pedagogik   faoliyatini   amalga   oshirishga   nazariy
hamda amaliy tayyorligining birligini ifodalaydi va uning kasbiy shakllanganligini
tavsiflaydi”.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   insonlarning   yaxshi   yashashida,
faoliyatida   to`g’ri   kasb   tanlashning   ahamiyatini   turli   xil   kasblarning   insonga
qo`yadigan   talablarini:   kasblar   olami,   kasblar   shajarasi,   O`zbekiston   xalq
xo`jaligidagi muhim kasblar, kasblar tasniflagichi; kichik mutaxassislar tayyorlash
tizimi;   kasblar,   mehnat   shartsharoitlari,   vositalari,   fani,   maqsadi   bo`yicha
shajaralanishi,  o`quvchilarni  o`z qiziqish va moyilliklari, o`z xarakterining o`ziga
xos   xususiyatlarini,   o`z   nerv   tuzilishi,   psixikasi,   o`z   qobiliyati   va   ehtiyojlarini
kasblar to`grisida ma’lumot olish maktablarini ayrim kasb mehnat bozori talablari
asosida   ehtiyojning   o`zgarib   borishini,   salomatligining   tanlagan   kasbiga   mos
kelishi,   hududda   joylashgan   o`rta   maxsus,   kasb-hunar   o`quv   yurtlarida   ta’lim
yo`nalishini   ixtiyoriy   tanlashi;   o`qishni   davom   ettirish   imkoniyatlari.   Kelgusi
mavqeini bilishi zarur. O`quvchilar kasblarni tahlil qila olishi: o`zlarining shaxsiy
sifatlarini,   qiziqishini   va   salomatlik   darajalarini   to`g’ri   baholay   olishlari,
kasblarning   insonga   qo`yadigan   talablari   bilan   o`zlarining   individual
xususiyatlarini taqqoslay olishlari, shaxsiy kasbiy rejalarini tuza olishlari zarur.
O`quvchilar Xalq xo`jaligi asoslari bo`limi bo`yicha xalq xo`jaligi sohalarini,
xalq  xo`jaligida  ro`y  berayotgan   islohotlarni,  bozor  iqtisodiyoti  talablarini,  davlat
14 xususiy   korxonalarini,   kooperasiya,   firma,   shirkat,   konsernlar,   ularda   ishlab
chiqarishni  tashkil  etish  shakllari, texnologik jarayonlar, mahsulotlarni  tayyorlash
bosqichlari,   tabiatni   ishlab   chiqarishning   zararli   ta’siridan   muhofaza   qilish,
mahsulot   qiymatini   arzonlashtirish   yo`llari,   qishloq   xo`jaligida   ishlab
chiqarishning   davriyligini,   maromli,   oqimligi,   ishlab   chiqarishni   rejalashtirish,
irrigasiya   va   meliorasiya   ishlarini;   mehnat   qonunchiligini.   Ma’lumki,   har   qanday
jamiyatning   ravnaqi,   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   barqarorligi   uning   faqarolarining
aqliy jihatdan yetukligi va axloqiy salohiytining yuksak darajada rivojlanganligiga
bog’liq.   Asrlar   davomida   saqlanib   kelinayotgan   xalqning   boy   intelektual   merosi
hamda   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida   madaniyat,   ma’rifat,   fan-texnologiya   va
iqtisodiyotning   yangi   yutuqlari   asosida   mukammal   tayyorgarlikdan   o’tgan
kadrlarni   tayyorlashning   yangi   tizimini   shakllantirish   O’zbekiston   Respublikasi
taraqqiyotining muhim shartlaridan biridir. Shu jumladan ta’lim, ilm-fan sohasida
ham   bir   qator   o’zgarishtirishlar   kiritilmoqda.   Bu   o’zgartirishlar   bevosita   kelajak
avlodning barkamol shaxs bo’lib yetishishiga xizmat qiladi.Ta’lim muassasalarida
ta’lim   olayotgan   o’quvchi   yoshlarda   umumiy   o’rta   ta’limni   davom   ettirish   uchun
zarur   bo’lgan   savodxonlik,   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   asosida   shakllantirish,
ta’lim oluvchilarga bilim, ko’nikma va malakalrning zaruriy hajmini berish,ularda
mustaqil fikrlash va tahlil qilish qobiliyatini rivojlantirish maqsadida barcha shart-
sharoitlar   yaratilgan.   Kasblar   bo’yicha   birlamchi   bilim,   ko’nikmalarni
shakllantirish uchun professional tashxislash va kasb-hunarga yo’naltirish bo’yicha
choralar amalga oshirilmoqda¹. Bu borada respublikamizda “ O’quvchilarni kasb-
hunarga yo’naltirish va psixologik-pedagogik tashxis markazi” tashkil etilgan. Bu
markaz   O’zbekiston   Republikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarida   ko’zda   tutilgan
jamiyat ehtiyoji va mehnat bozori talablari asosida o’quvchilarning o’z qiziqishlari,
qobiliyatlari   va   sog’liqlariga   mos   bo’lgan   kasb-hunarlarni   tanlashlariga
ko’maklashadi.   Ushbu   markaz   o’quvchi   yoshlarni   kasb-hunarga   yo’naltirish   va
psixologik-pedagogik tashxis sohasidagi yagona davlat siyosatini ishlab chiqish va
o’rnatilgan   tartibga   amalga   oshirish,   O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
vazirligining   kasb-hunarga   yo’naltirish   respublika   tizimini   tashkiliy,   ilmiy-
15 metodik,   axborot-   ma’lumot   va   dasturiy   ta’minlash   maqsadida   tashkil   etilgan.
Kasb-hunarga yo’naltirish va psixologik-pedagogik tashxis ishlari holatini nazorat
qilish,   uni   takomillashtirish   choralarini   ko’rish,   tegishli   dasturlar,   me’yoriy
hujjatlar   va   tavsiyalar   ishlab   chiqish;   mamlakatimizdagi   va   xorijiy   davlatlarning
ilg’or tajribalarini umumlashtirish, ommalashtirish va hayotga tadbiq etish; barcha
bosqichdagi   o’quvchilarni   kasbhunarga   yo’naltirish   va   psixologik-pedagogik
hududiy   tashxis   markazlari   va   ta’lim   muassalaridagi   kasb-hunarga   yo’naltirish
vazifasi yuklatilgan mutaxassislarning malakasini oshirish bo’yicha chora tadbirlar
ishlab chiqish; umumiy o’rta ta’lim maktablari o’quvchilarining hayotiy va kasbiy
o’zligini   anglash   borasidagi   ustuvor   dasturlar   va   muammolar   bilan   ishlash
respublika tashxis markazining eng muhim vazifalaridan hisoblanadi 5
. 
O’zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   to’g’risidagi   qonunda   ham   o’quvchi
yoshlarning   kasb-hunar   maktablari,   kollejlar   va   texnikumlarda   o’zlari   tanlagan
kasb   va   mutaxasislik   asosida   ta’lim   olishi   belgilab   qo’yilgan.   So’nggi   yillarda
mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya   va   ilm-fan   sohalarini   takomillashtirish,
jamiyatimizda   o’qituvchi   va   pedagog   xodimlarga,   ilmiy   va   ijodkor   ziyolilarga
bo’lgan   hurmat   e’tiborni   yanada   oshirish,   o’quvchilarning   kasbiy   mahoratlarini
rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining “  O’zbekistonning  yangi  taraqqiyot  davrida ta’lim, tarbiya  va ilm-
fan sohalarini rivojlantirish chora tadbirlari to’grisida” gi farmoniga asosan 2021-
2022 o’quv yilidan boshlab umumta’lim muassasalari bitiruvchilari o’z iqtidori va
qiziqishlariga   mos   kasbni   tanlab   olishi,   jamiyatda   munosib   o’z   o’rnini   topishi,
kasbiy faoliyatda muvaffaqiyat qozonishi uchun “ Kasbga yo’naltirish tizimi” joriy
etilgan.   Mazkur   farmonda   7-8-9   sinfdan   boshlab   o’quvchilar   o’rtasida   interaktiv
so’rovnomalar o’tkazish, kasb- hunarga bo’lgan qiziqishlarini aniqlash, o’quvchilar
bilan birgalikda har oyda bir marta “ kasblar olamiga sayohat” mavzusida maxsus
kurslar   olib   borilishi   to’g’risida   aytilgan.   Interaktiv   so’rovnomalar   orqali
5
  Muslimov N.A. Bo`lajak kasb ta’limi o’qituvchisini kasbiy shakllantirish. (Monografiya). T.: Fan, 2004, - 128 b.
16 o’quvchilarning   qiziqish   sohalari   o’rganilib,   tahlil   qilinadi   va   shu   asnoda   kasbga
yo’naltirib boriladi.  6
Kasb   tanlash   –   inson   hayotidagi   eng   muhim   qadamdir.   Interaktiv
so’rovnomalar   va   amaliy   mashg’ulotlar   orqali   o’quvchilar   kasb   tushunchasi   va
kasblar   haqidagi   savollarga   javob   topadilar.   Kelajakda   egallamoqchi   bo’lgan
kasblari   haqida   tasavvurga   ega   bo’la   boshlaydilar.   Shuningdek,   “kasb”   so’zining
ma’nosi insonlarning hunari, faoliyat turi va hayot kechirishi uchun manba bo’lib
xizmat   qiladigan   mashg’ulot   demakdir.   Va   bu   mashg’ulot   sevimli   bo’lsa,   inson
albatta hayotidan zavq oladi. Kasb-bu ongli ravishda tanlangan faoliyat yo’lidir.
O’quvchilarning   tanlagan   kasblari   ularning   qobiliyatlari,   qiziqishlari,   xarakter
xususiyatlariga   mos   bo’lishi   lozim.   Chunki   tanlangan   kasb   faqat   ularning
o’zlarigagina   emas,   balki   jamiyatga   ham   foyda   keltirishi   kerak.Ye.A.Klimov   o'z
ishlarida   bu   borada   bir   necha   ta'riflarni   ilgari   suradi.   Ta'rif   quyidagicha   "   Kasb
jamiyat   uchun   zarur   va   qadriyatli   soha   bo’lib,   bunda   insondan   jismoniy   va   ruhiy
kuch   talab   etadi",-   bu   kuchlar   unga   sarflangan   mehnat   o’rniga   yashashi   va
rivojlanishi uchun muhim vositalar omili sifatida namoyon bo’ladi. Hozirgi kunda
umumiy   o’rta   ta’lim   maktab   muassasalarida   faoliyat   olib   borayotgan   amaliyotchi
psixologlar   maktab   o’quvchilari   bilan   kasb   tanlash,   kasbga   yo’naltirish   borasida
turli   xil   so’rovnomalar,   masalan,   “   maktabdagi   kasblar”,   “   mening   kelajagim”
nomli   so’rovnomalar,   “   kasb   tiplarini   aniqlash”   savolnomalari,   “   kasblar   zanjiri”
kabi   amaliy   mashg’ulotlar   olib   borilmoqda.   Shular   bilan   bir   qatorda,   maktab
o’quvchilariga   tanlangan   kasbga   shaxsning   moyilligi,   layoqati   va   zarur   bo’lgan
sifatlariga oid ma’lumotlar ham berib boriladi. Yuqori sinf o’quvchilari bilan ham
kasbga yo’naltirishga doir bir qancha mashg’ulotlar ularning yosh xususiyatlaridan
kelib chiqqan holda tanlanadi.“ o’quvchilar qiziqishlarini aniqlash” so’rovnomsi, “
kasblar va insonning kasbga yaroqliligi”, “ maktab o’quvchisining kasbiy o’zligini
anglash”,   “   kasbga   yo’naltirish   alifbosi”   kabi   mashg’ulotlar   maktab   psixologlar
tomonidan o’tkaziladi, qiziqish  qobiliyatlari  aniqlanib,  o’quvchilarning  har   birlari
6
  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “ O’zbekistonning yangi taraqqiyot davrida ta’lim, tarbiya va ilm-fan 
sohalarini rivojlantirish chora tadbirlari to’grisida” gi farmoni
17 bilan   individual   shug’ullanib   kerakli   tavsiyalar   berib   borishadi.   “   Mening
kelajakdagi   kasbim”   mavzusida   seminar-trening   mashg’ulotlari   olib   boriladi.
Seminar   davomida   o’quvchilarni   kelajakda   egallamoqchi   bo’lgan   kasblarga
yo’naltirib   boriladi.   O’quvchilarning   kasblarga   doir   fikrlari   tinglaniladi.   Bundan
tashqari   o’quvchilarning   kasbiy   moyilligi   bo’yicha   o’tkazilgan   pedagogik-
psixologik   tashxislar   natijalari   asosida   kelgusida   aniq   kasblar   bo’yicha   kasb
maktablarida   ta’lim   olishi   mumkin   bo’lgan   o’quvchilar   o’rtasida   kasbga
yo’naltirish ishlari olib borilmoqda. O'smirlarni o'rganilayotgan kasbga qiziqishini
shakllantirish   jarayonida   ularning   e'tiborligini   ifodalaydigan   materiallarni
tavsiflaydigan   holatlar   kuzatiladi.Shuningdek   kasbiga   qiziqishini   shakllantirishni
ta'minlaydigan   intelektual   komponentlarning   tarkibiy   qismlarini   aniqlashda
quyidagilarga alohida e'tibor berish lozim
 Analiz va sintez; 
 Diqqat va kuzatuvchanlik; 
 Ajratish va umumlashtirish;
 Klassifikatsiyalash va isbotlash
  Hozirgi   paytda,   Harrison   Assessments   usuli   bo’yicha   kasbga   yo’naltirish
O’zbekistondagi   birinchi   va   noyob   kasbga   yo’naltirish   usuli   bo’lib,   u   sizga
farzandingiz   uchun   qaysi   mutaxassislikni   tanlashni   va   qaysi   kuchli   tomonlarini
rivojlantirishni aniqlashga yordam beradi. 
Bu test usuli orqali biz: 
  O’zimizni kuchli tomonlarimizni tahlil qila olamiz; 
  Biz uchun muvaffaqiyatli bo’ladigan kasblar ro’yxatini bila olamiz; 
  Yetakchilik fazilatlarimizni tahlil qila olamiz; Hayotimizda oldindan aniq reja
tuza olamiz; 
  Umrimizni behuda sarflanadigan vaqti va mablag’laridan asrab qolamiz; 
18 Psixolog va mutaxassislar bilan individual suhbat va maslahat olamiz. Kasbga
yo’naltirish  bu kasbiy  o’zini  o’zi   aniqlashga  yordam  berishga  qaratilgan tadbirlar
tizimidir.
Kasbga   yo’naltirish   maqsadi   —   shaxsning   ma’lum   bir   kasbiy   faoliyat
yo’nalishiga   moyilligini   aniqlashdir.   Ushbu   amaliyot   har   bir   bola   iste’dodli   va
ma’lum bir sohada o’z iste’dodini tatbiq eta oladi degan fikrga asoslanadi.  7
Kasbga   yo’naltirishning   turli   xil   usullari   mavjud   —   kelajakdagi   kasbini
tanlashda   duch   keladigan   o’spirin   bilan,   uning   qiziqishlari   va   sevimli
mashg’ulotlarini   muhokama   qiladigan   mutaxassislar   bilan   suhbatlar,   shuningdek,
standartlashtirilgan   usullar   mavjud,   ularning   natijalari   kuchli   va   zaif   tomonlarini
tushunishga imkon beradi.
2.2§. Kasbga yo’naltirishda layoqat, moyillik, qiziqish hamda
qobiliyatlarni inobatga olgan holda yondashish.
Individual   mustaqil   ishlar   kasbga   yo’naltiruvchi   mehnat   o’qituvchilari,
maktab psixologi va sinf rahbarlarining kasb tanlash masalalari yuzasidan metodik
va   psixologik   adabiyotlarni,   shuningdek   kasbga   yo’naltiruvchi   ekskursiyalar
tashkil qilishni o’z ichiga oladi. Shu maqsadda o’quv yilining boshida butun yilga
mo’ljallangan shaxsiy reja tuzib chiqadilar. 
Kasbga yo’naltirishda o’quv materialini mazmuni fan va texnika taraqqiyotini
hozirgi   darajasiga   mos   ravishda   o’quvchilarga   tushunarli   bo’lishi   kerak.   Bundan
tashqari o’quvchilarni aqliy va jismoniy tayyorgarligini ham nazarda tutish kerak.
O’quvchilarning   qiziqish   va   qobiliyatlarini   turli   anketa   savollari   va   testlar
yordamida   ham   aniqlasa   bo’ladi.   Quyida   H.F.Rashidov,   Sh.T.Ergashev   hamda
S.Boltaboevlar   tomonidan   taklif   qilingan   o’quvchilarni   kasbiy   yo’nalganligini
aniqlash metodikasini e`tiboringizga havola etamiz.
7
  Sharipov Sh.S., Davlatov K.N., Salohuddinova G. Kasbga yo'naltirishning ilmiy-pedagogik asoslari. -T.: 2007. 97-b .
19 Ushbu   metodikaga   ko’ra   sizga   turli   kasblar   va   mashg`ulotlarga   oid   savollar
havola etiladi. Savollar tartiblangan bo’lib, javoblar varaqasidagi  raqamlarga mos
keladi. 
Siz   o’z   qiziqishlaringizni   hisobga   olgan   holda   har   bir   savolga   bergan
javobingizni 1,2,3 yoki 4 ball bilan baholashingiz lozim bo’ladi. 
Qo’yiladigan ballar quyidagicha izohlanadi:
 - Umuman qiziqarli emas - 1 ball;
 - Unchalik qiziqarli emas - 2 ball;
 - Qiziqarli - 3 ball; 
- Juda qiziqarli - 4 ball. 
Savollar   ichida   sizga   notanish   bo’lgan   bir   qator   kasblar   ham   keltirilgan.
Bunday   hollarda   siz   ―ushbu   kasblar   haqida   nimalarni   bilasiz?   degan   savolga‖
taxminan javob berishingiz lozim bo’ladi. Uzoq o’ylamang. Ko’proq hayolingizga
kelgan dastlabki fikrlashingizni javob varaqasiga tushiring. 
Menga yoqadi:
 1. Mashina va mexanizmlar bilan ishlash.
 2. Metroda sayr qilish. 
3. Radiohavaskorlik. 
4. Binolar maketini tayyorlash.
 5. Suv o’tkazgichni tuzatish. 
6. Rivojlanishi sust bolalarga yordam berish. 
7. Traktorlarga texnik xizmat ko’rsatish.
 8. Bolalarni maktabga tayyorlash. 
9. Film ko’rish. 
20 10. Pul, foyda va zararni hisoblash. 
11. Radio-teleapparaturani sozlash. 
12. Velosiped tuzatish. 
13. Parashyut bilan sakrash.
 14. Kompyuterda ishlash.
 15. Rangli rasm solish.
 16. Gaz plitalarini tuzatish. 
17. Bemorlarni tinchlantirish va ularga yordam ko’rsatish. 
18. Ekskavator bilan ariq va zovurlar kavlash.
 19. Bolalar bilan ishlash. 
20. Kuy chalish.
 21. Jamoat tartibini saqlash
.22. Oziq-ovqatlar bezash, garnirlar tayyorlash. 
23. Mashinalarni ―kavlashtirish . ‖
24. Avtobus haydash. 
25. Radiodetallarni almashtirsh. 
26. G`isht terish. 
27. Obodonlashtirish. 
28. Dorishunoslik. 
29. O’rmon kesish, daraxtlarni tartibga solish. 
30. To’garak ishini tashkil qilish. 
31. Raqsga tushish.
 32. Aktsiyalar bozorini kuzatish. 
21 33. Ko’pchilik uchun taom tayyorlash. 
34. Metallarni biriktirish. 
35. Samolyotlarga texnik xizmat ko’rsatish. 
36. Xovliga chiroq tushirish. 
37. Yog`ochga ishlov berish. 
38. Rezba qirqish. 
39. Bemorlarga yordam ko’rsatish. 
40. Mevali ko’chatlar etishtirish. 
41. Bolalarga kurash usullarini o’rgatish. 
42. Ashula aytish. 
43. Tejamkorlik bo’yicha maslahatlar berish. 
44. Xaridni rejalashtirish. 
45. Ob-huvoni oldindan 
. 46. Ralli musobaqalarida qatnashish. 
47. O’t o’chirish.
 48. Metallni payvandlash. 
49. Aholini suv bilan ta`minlash. 
50. Doya-enaga faoliyati. 
51. Erga ishlov berish. 
52. Suvda suzish, o’milish. 
53. SHe`r yodlash va ifodali o’qish. 
54. Matematik misollar echish va hisob-kitob qilish. 
55. Zamonaviy soch turmaklarini o’ylab topish. 
22 56. Bichish, tikish. 
57. Daryoda yuklarni tashish. 
58. Akkumlyator tuzatish. 
59. Bino poydevorini quyish. 
60. O’rin-joy, xonadonni yig`ishtiruvchi robot yaratish. 
61. Bemorlarni parvarishlash. 
62. Mashinada paxta terish. 
63. Bolalar va yoshlarning bo’sh vaqtlarini tashkil etish. 
64. Latifa aytish va eshitish. 
65. Latifa aytish va eshitish. hujjatlar bilan ishlash. 
66. Dazmol, kir yuvish mashinasi kabilarni tuzatish. 
67. Mebel yasash. 
68. Poezdda sayohat qilish. 
69. Pochta aloqasi operatori. 
70. Oyna qirqish. 
71. Liftda qavatga ko’tarilish. 
72. Nuqsonli bolalarga yordam berish.
 73. O’simlik va hayvonlarni parvarishlash. 
74. Sport musobaqalini tashkil qilish. 
75. Loydan qo’g`irchoq yasash. 
76. Tejamkorlik. 
77. Shirinliklar tayyorlash. 
78. Er osti boyliklarini izlab topish. 
23 79. Avtopoygalarni tomosha qilish. 
80. Kuygan lampochkalarni yangilash. 
81. Devorgagulqog`oz yopishtirish, bo’yash. 
82. Elektr-gaz payvandlash ishlari bilan shug`ullanish. 
83. Dezinfektsiyalash. 
84. Akvariumda baliq boqish. 
85. Bolalarga o’qish-yozishni o’rgatish. 
86. Afisha va e`lonlar chizish.
 87. Bozordagi narx navoni kuzatib borish. 
88. Dasturxon tuzash, mehmon kutish.
Javoblar   varaqasi   Savollarga   javob   berib   bo’lganingizdan   so’ng   har   bir
qatordagi   savolga   berilgan   javob   ballari   yig`indisini   2-ustunga   yozing.   Yig`ilgan
ballarning   eng   yuqorisiga   mos   kelgan   sohaga   oid   kasblarga   sizdagi   qiziqish   va
moyillik darajasi yuqori.  
24 1-guruh. Sanoat. Sizda sonoat sohasiga mansub bo’lgan kasblarga qiziqish va
moyillik   mavjud.   Siz   samolyotsozlik,   energetika,   avtomobilsozlik,   geologiya,
metallurgiya,   kimyo   va   engil   sanoat,   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish
bo’yicha   mutaxassislar   tayyorlaydigan   kasb-hunar   kollejlari,   sheningdek,
matematika,   fizika,   kimyo   fanlarini   chuqur   o’rganishga   yo’naltirilgan   akademik
litseylarda ta`lim olishingiz mumkin.
  2-guruh.   Transport.   Sizda   avtomobillarni   boshqarish,   ta`mirlash   va   ularga
xizmat   ko’rsatish   bilan   bog`liq   bo’lgan   kasblarga   moyillik   yuqori.   Shu   bois   siz
transport   vositalari   bilan   ishlaydigan   mutaxassislar   tayyorlaydigan   kasb-hunar
kollejlarida yoki  matematika  va fizika  fanlari  yo’nalishidagi  akademik litseylarda
tahsil olishingiz mumkin. 
3-guruh.   Aloqa.   Sizda   aloqa   bilan   bog`liq   kasblarga   moyillik   yuqori.   Siz
telekommunikatsiya, radio, pochta, elektron uskunalarni boshqarish, xalqaro aloqa,
telefon,   telegraf   va   boshqa   sohalar   bo’yicha   kasbiy   tayyorgarlik   yo’nalishidagi
kasb-hunar   kollejlari   va   fizika   fanini   chuqur   o’rgatuvchi   akademik   litseylarga
o’qishga borishingiz mumkin. 
4-guruh.  Qurilish.   Sizda  qurilish   sohasidagi   kasblarga  qiziqish   yuqori.  Sizga
qurilish   avtomobillari   va   mashinalarini   boshqarish,   sanitariya-texnik   tizimlar,
temir-beton   mahsulotlari   va   konstruktsiyalar,   duradgorlik   kabi   kasblar   bo’yicha
mutaxassis   tayyorlaydigan   kasb-hunar   ta`limi   muassasalarida   o’qishni   tavsiya
etamiz. 
5-guruh.   Uy-joy,   kommunal   xo’jalik.   Sizda   suv,   gaz   ta`minoti,   turar   joy   va
jamoat   binolariga   xizmat   ko’rsatish   bilan   bog`liq   bo’lgan   kasblarga   qiziqish
25 baland.     Siz   uy-joy   va   kommunal   xo’jalik   sohasi   uchun   mutaxassislar
tayyorlaydigan   kasb-hunar   kollejida   yoki   aniq   fanlar   yo’nalishidagi   akademik
litseylarda ta`lim olishingiz mumkin. 
6-guruh.   Tibbiyot.   Sizning   sog`liqni   saqlash   sohasining   umumiy   amaliyot,
stomatologiya,   ortopediya,   farmatsiya,   tibbiy   optika   va   labaratoriya   tashxisi
sohalaridagi   kasblarga   qiziqishingiz   yuqori.   Tibbiyot   yo’nalishidagi   kasb-hunar
kollejlari   yoki   kimyo   va   biologiyaga   ixtisoslashgan   akademik   litseylarda
o’qishingiz maqsadga muvofiq bo’ladi. 
7-guruh.   Qishloq   va   o’rmon   xo’jaligi.   Siz   qishloq   ho’jaligi   va
o’simlikshunoslik   bilan   bog`liq   bo’lgan   kasblar   yoqadi.   Sizga   qishloq   xo’jaligi
texnikalarini   boshqarish.   Ta`mirlash   va   xizmat   ko’rsatish,   gidromelioratsiya,
fermer xo’jaligi, agronomiya, zootexnika, o’simlikshunoslik, chorvachilik sohalari
o’qitiladigan yoki biologiya fani chuqur o’rgatiladigan akademik litseylarda tahsil
olishni tavsiya etamiz. 
8-guruh.   Pedagogika.   Sizda   bolalarni   tarbiyalash,   parvarish   qilish   va   ularni
qo’llab-quvvatlashga   bog`liq   kasblarga   moyillik   kuchli.   Siz   m   aktabgacha   ta`lim,
maktabdan   va   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar,   boshlang`ich   sinflarda   sport   va
musiqa   ta`limiga   oid   kasblarga   tayyorlaydigan   kab-hunar   kollejlarida   ta`lim
olishingiz mumkin. 
9-guruh.   San`at   va   madaniyat.   Sizni   tasviriy   san`at,   rassomchilik,
xoreografiya, teatr hamda madaniya oqartuv ishlari qiziqtiradi. Sizga madaniyat va
san`at yo’nalishidagi kasblarga tayyorlaydigan kasb-hunar kollejlarida ta`lim olish
tavsiya etiladi. 
10-guruh.   Ijtimoiy-iqtisodiy   soha.   Sizda   moliya,   buxgalteriya,   menejment-
marketing,   bank,   huquqshunoslik,   yong`in   xavfsizligi,   avtonazorat,   ijtimoiy
ta`minot va bojxonaga oid kasblarga qiziqish yuqori. 105 Sizga ijtimoiy, iqtisodiy
sohadagi   kasb-hunar   kollejlarida   va   aniq   fanlar   yoki   ijtimoiy   yo’nalishdagi
akademik litseyda ta`lim olishni tavsiya etamiz. 
26 11-guruh.   Savdo,   umumiy   ovqatlanish   va   xizmat   ko’rsatish.   Sizda   umumiy
ovqatlanish,   savdo,   xizmat   ko’rsatish,   radiotexnika   va   teleapparaturalarni
ta`mirlash,   maishiy   gaz   va   mashinalarni   ta`mirlash,   kino-fototexnika   xizmatlari
ko’rsatish sohalariga qiziqish yuqori.
II BOB XULOSASI
Kasb-hunarga   yo‘naltirish   –   umuminsoniy   madaniyatni   shakllantirish
jarayonining tarkibiy qismlaridan biri sifatida yosh avlodni kasbiy tiklanishi, tabiat
in`om etgan (tug`ma) qobiliyatlarini rivojlantirishda ko’maklashish, insonga kasbiy
o’zligini   anglashiga   yordam   beruvchi   maxsus   chora   –   tadbirlar   majmuasi   bo’lib,
uning   imkoniyat   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   bandlik   va   maqbul   ta`lim
turini   tanlash   ishlarida,   turli   xil   malakali   kasb   mutaxassislariga   bo’lgan
ehtiyojlarda jamiyatning g`amxo’rligi sifatida namoyon bo’ladi. 
Kasb-hunarga   yo‘naltirish   ishining   bosh   maqsadi   o’ziga   xos   usullar
yordamida mutaxassisning mehnat bozoridagi raqobatbardoshligini kuchaytirish va
aholining samarali bandligini oshirishga erishishdan iborat. 
Kasb-hunarga   yo‘naltirishning   asosiy   maqsadi   –   yosh   avlodni   ongli   va
mustaqil   ravishda   kelgusi   ta`lim   yo’nalishini   (akademik   litsey   yoki   kasb   –   hunar
kolleji)   tanlashiga   yoki   shaxsning   psixofiziologik   xususiyatlari,   qiziqishi,
qobiliyati, moyilliklari va jamiyatning kadrlarga bo’lgan ehtiyojidan kelib chiqqan
holda mehnat qilish sohasini tanlashga tayyorlashdan iborat.
27 XULOSA
O‘quvchilarni   kasbga   moslashtirishda   o’qitishning   yangi   pedagogik
texnologiyalaridan   foydalanish   xususiyatlari   mazmun-mohiyati   tahlili   asosida
darsdan   tashqari   mashg`ulotlarni   tashkil   qilish   maqsad   va   vazifalari,   o’quvchi
kasbiy   sifatlarini   dastlabki   pedagogik-psixologik   tashhis   qilish,   tanlagan   kasbi
to’g`risida axborot berish, o’quvchi shaxsini  ijtimoiy-kasbiy moslashtirish, kasbiy
maslahatlar, kasbiy-iqtisodiy tarbiya metodlarini qo’llash yo’llari ko’rsatib berildi.
SHu bilan birgalikda darsdan tashqari mashg`ulotlari, ommaviy shakldagi darsdan
tashqari   mashg`ulotlar   hamda   o’quvchilarning   mehnat   birlashmalari   kabi
mashg`ulot shakllaridan foydalanishga oid tavsiyalar berildi. Shuningdek, darsdan
tashqari   mashg`ulotlarni   tashkil   qilishda   kasbga   moslashish   ishlari
texnologiyasining   funktsional   tuzilmasi   ishlab   chiqildi.   Unga   ko’ra   ta`lim
jarayonini   loyihalash   va   maqsadini   belgilash   bosqichining   tashqi   omillar,   ta`lim
jarayoni,   ichki   omillar   ta`sirida   amalga   oshirilish   mazmuni   ko’rsatib   berildi.
Darsdan tashqari mashg`ulotlarni tashkil qilish o’quvchilarni kasbga moslashtirish
jarayoni   bilan   uyg`unligini   ta`minlash   mexanizmini   ishlab   chiqish   m   aqs   adida
o’quvchilarni   kasbga   moslashtirish   tuzilmasi   ishlab   chiqildi.   Tuzilmaning   ikki
asosiy   tashkil   etuvchisi:   mehnat   ta`limi   darslari   jarayoni   va   darsdan   tashqari
mashg`ulot turlarining bir-birini rivojlantirishini ta`minlash uchun ularning har bir
bo’g`inining o’zaro bog`liqlik asoslari ishlab chiqildi
Kasb-hunarga   yo‘naltirishdan   maqsad   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   ongli
ravishda   kasb   tanlashga   tayyorlashdir.   Ularni   kasb   hunarga   yo‘naltirish   orqali,
bo‘lajak kasbiy qarorlarni shakllantirish, kasbni erkin va mustaqil tanlashlari uchun
kasb-hunarga   yo‘naltirish   ishlariga   mustahkam   zamin   yaratuvchi   ilmiy-amaliy
tizim   sifatida   qarash   lozim.   Bu   tizim   orqali   har   bir   o‘quvchi   shaxsini   kasbga
yo‘naltirishda   individual   xususiyatlarini   ham   hisobga   olish   kerak.   Lekin   bugungi
kunda umum o‘rta ta‘lim maktablarida o‘quvchilarni kasbga yo‘naltirishning ilmiy
amaliy   tizimi   yetarlicha   ishlab   chiqilmagan,   ilmiy   pedagogik   asoslari   talab
darajasida   yaratilmagan.   Bundan   tashqari   hozirgi   kun   talablari   asosidagi   tezkor
28 yangiliklar,   zamonaviy   texnologik   o‘quv   qo‘llanmalar,   dars   ishlanmalari,
ko‘rgazmali   vositalarning   kamligi,   kasb   tanlash   mezon   va   me’yorining
belgilanganligi,   kasb   tanlash   bo‘yicha   tezkor   aloqaning   o‘rnatilmaganligi   kabi
muammolar   dolzarb   masalardan   biridir.   O‘ziga   yoqgan   imkoniyati   darajasida
qiziqgan   o‘quvchi   kasb   tanlash   borasida   Quyidagi   tavsiyalarga   amal   qilishi
mumkin; O‘zi qizqgan kasbga avvalam bor uning layoqati bor yoki yo‘q ekanligini
tekshirishi;   O‘zi   qiziqgan   kasbning   kelajakda   qanchalik   ahamiyatga   ega   bo‘lishi
haqida   boshlang’ich   prognoz   qilishi   ham   lozimligi;   O‘z   oldida   minglab   qarorlar
turganda   o‘ziga   oqilona   va   barcha   uchun   manfaatli   qaror   tanlay   olishi   va   atrof
muhitda   sodir   bo‘layotgan   holatlarga   to‘g’ri   ta’rif   bera   olishi   va   baholay   olishi
zarurdir.
Bu   vazifani   amalga   oshirishda   mehnat   ta`limi   davlat   ta`lim   standarti   va
tadqiqotchi tomonidan ishlab chiqilgan kasbga moslashtirishga asoslangan darsdan
tashqari   mashg`ulotlarning   umumiy   tuzilmasi   asos   sifatida   olindi.   Kasbga
moslashtirish   ishlari   tizimli   ravishda,   izchil   takomillashtirib   borilgandagina
kelajakda   mukammal   kasb   egasi   bo’lishiga   erishiladi.   Bu   maqsadda   ishlab
chiqilgan   Ganchkorlik,   Tikuvchilik,   Esh   hunarmand,   Naqqoshlik,   Elektrotexnika,
Duradgor  to’garaklarining o’quv reja va dasturlari o’quvchilarning umumiy o’rta‖
ta`lim   muassasasidagi   darsdan   tashqari   davrini   qamrab   olgan   holda,   umumta`lim
fanlari   bilan   uzviy   aloqadorlikda   amalga   oshirilishi,   nazariy   va   amaliy
bilimlarining   ta`lim   standartlari   darajasiga   to’la   javob   bera   oladigan   bitiruvchilar
tayyorlash imkonini beradi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi “O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   boyicha,   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida” gi PF-4947-son Farmon. 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “ O’zbekistonning yangi taraqqiyot
davrida   ta’lim,   tarbiya   va   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish   chora   tadbirlari
to’grisida” gi farmoni
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Pezidentining   qarori,   06.10.2020   yildagi   PQ-
4851-son qarori
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni,   14.04.2022   yildagi   PF-
106-son farmoniga
5. M.Toxtaxodjayevaning   umumiy   tahriri   ostida.   Pedagogika.   Darslik.   T.:
O'zbekiston faylasuflari Milliy jamiyati, 2010.
6. Muslimov   N.A.   Bo`lajak   kasb   ta’limi   o’qituvchisini   kasbiy   shakllantirish.
(Monografiya). T.: Fan, 2004, - 128 b.
7. Hoshimov   K.,   Nishonova   S.   Pedagogika   tarixi.   Darslik.   -   T.:   "A.Navoiy
nomidagi O'zbekiston Milliy kutubxonasi 2001.
8. Barotov Sh.R. Ta'limda psixologik xizmat. – Buxoro, 2007.     
9. Mirashirova   N.   Maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   psixologik   xizmat.   -
T.:TDPU, 2003. 
10. Nishanova Z.T. Psixologik xizmat. -T.: TDPU, 2006. - 162 b. 
11. (Metodika manbasi: Nemov R.S.Psixologiya: Ucheb.dlya 
12. stud.vissh.ped.ucheb.zavedeniy: VZkn.–Zyeizd. – M.:Gumanitar.izd.tsentr 
13. VLADOS, 1999. – Kn. Z. Psixodiagnostika. Vedenie v nauchnoe 
psixologicheskoe issledovanie s elementami matematicheskoy statistiki.
14. E.G’oziyev, K.Mamedov Kasb psixologiyasi.-T :O’zMU, 2003
15. V.S. Muxina, Rivojlanish psixologiyasi. - 4-nashr, - M.: Akademiya, 1999. 
30 16. Abduraxmonov F.R., Abdurahomonova Z.E. Kasb psixologiyasi. -T.: 2018.
143-b.
17.   Sharipov Sh.S., Davlatov K.N., Salohuddinova G. Kasbga  yo'naltirishning
ilmiy-pedagogik asoslari. -T.: 2007. 97-b.
18. Sharipov   Sh.S.,   Davlatov   K.N.,   Salohuddinova   G.   Kasbga   yo'naltirishning
ilmiy-pedagogik asoslari. -T.: 2007. 97-b.
19. S h .S.S h aripov,   K.Davlatov,   G.S.Nasriddinova.   Kasbga   yo’naltirishning
ilmiy-pedagogik asoslari. O’quv qo’llanma. –Toshkent, 2007. 146 b.
INTERNET SAYTLARI :
1. www.inter-pedagogika.ru   
2. www.school.edu.ru   
3. www.ziyouz.com   
4. http://www.lex.uz   
5. http://www.referat.ru   
31