Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 29000UZS
Hajmi 70.5KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 17 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

31 Sotish

O’quvchilarni milliy qadryatlar asosida ma’naviy- axloqiy tarbiyalashda oilaning roli

Sotib olish
O’QUVCHILARNI MILLIY QADRYATLAR  ASOSIDA  MA’NAVIY-
AXLOQIY TARBIYALASHDA OILANING ROLI.
 
                                                MUNDARIJA
KIRISH………………………….……………………………………………….2
Asosiy qism 
I BOB. O’QUVCHILARNI MA’NAVIY- AXLOQIY TARBIYALASHNING 
NAZARIY ASOSLARI………………………………………………………….5
1.1.  O‘zbek oilalarida milliy qadriyatlar asosida sog‘lom va barkamol 
avlodni tarbiyalashda oilaning o‘rni……………………………………………..5
1.2. Oilada axloqiy munosabatlarni yo’lga qo’yishda oilaviy an’analar, urf-odat va 
milliy qadriyatlarning ahamiyati…...…………………………………………..12
II BOB.  O’QUVCHILARNI MILLIY QADRYATLAR ASOSIDA  MA’NAVIY 
- AXLOQIY TARBIYALASHNING SHAKL VA METODLARI…………..14
2.1.    Oilada ma’naviy-ma’rifiy tarbiyaning o’ziga xos xususiyatlari………..14  
2.2. Oilada bolalarni va milliy ruhda tarkib toptirishning shakllari va 
vositalari………………………………………………………………………20
2.3.  O’quvchilarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda interfaol metodlardan 
foydalanish usullari……………….…………………………………………..26
 XULOSA………………………………………………………………….….29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…..……………………………….…31  
1                                             
KIRISH
              Har   qanday   mustaqil   davlat   o’zining   iqtisodiy,   siyosiy   ma’naviy   –
ma’rifiy   sohalari   bo’yicha   tayanch   yo’nalishlarni   belgilab   oladi.   Ushbu
yo’nalishlar   asosida   asosiy   maqsad   va   vazifalar   aniqlanadi.   Xuddi   shuningdek
O’zbekiston   Respublikasi   ham   turli   hayot   sohalar   bo’yicha   o’z   yo’nalishlarini,
maqsad va vazifalarini belgilab oldi.   Hamda ularni hal qilinishi   davlat, millatning
porloq   kelajagini belgilab beradi .
«Ta’lim   to’g’risidagi   qonun»,   asosida   ta’limning   quyi   bosqichidan   boshlab
oliy   ta’lim   tuzilishiga   yosh   avlodni   ta’lim   tuzilishiga   yosh   avlodni   ta’lim   –
tarbiyasini sifat jixatidan qayta ko’rib, uni yangilashga muvaffaq bo’lindi.
Oila   jamiyatning   ajralmas   zarur   qismidir.   Unda   inson   dunyoga   keladi.   Oila
insoniyatning   naslining   davomchisidir.   O’zbekiston   Respublikasi   o’tish   davri
jarayonida   ham   mamlakatning   ma’naviy   –   ma’rifiy   sohalari   bo’yicha   sharoitga
mos   ravishda   har   tomonlama   rivojlantirish   haqida   xarakatlar   qilmoqda.   Ushbu
ishlar mamlakatning ta’lim – tarbiya sohasini ham o’z ichiga olgan.
          Mavzuning   dolzarbligi   ana   shu   fikrlar   nuqtai   –   nazarida   kurs   ishiga
tanlangan   mavzu   o’zining   dolzarbligi   va   muximligi   bilan   ajralib   turadi.   Shuni
ta’kidlaymizki   xalqning   keng   qatlamlarini   va   birinchi   o’rinda   yoshlarni
umuminsoniy   va   milliy   ma’naviy   talablariga   mos   ravishda   tarkib   toptirish   o’ta
muhimdir.
Tanlangan   muammo   hozirgi   paytda   o’rganish   arafasida   turibdi,   chunki   uni
o’rganish   har   tomonlama   ma’noda   tahlil   qilish   kelajak   avlodni   ijobiy   tomondan
shakllantirish masalasini hal qilishda katta rol o’ynaydi.
Ana shu narsa yoshlarda milliy ong, milliy g’ururni shakllantirishiga yordam
beradi. Haqiqatdan ham taqqos qilib tadqiqotchi qayd etgani kabi bolalarda milliy
g’urur,   milliy   ong,   milliy   o’zlikni   anglash,   milliy   qadriyat   an’analari   orqali
shakllanadi   va   tarbiyalanadi.Tarbiyaga   o’rgatilgan   fazilatlarni   o’quvchilardan
qanday   qilib   talab   qilish   mumkin   axir?   Xalqimizda   «Aql,   bozorda   sotilmas»   -
degan naql bor. Shunday ekan oilada bolalarni milliy an’analar ruhida tarbiyalash
2 har   birimizning   hoxish   irodamizga   qat’iy   nazar   olib   borish   shart   bo’lgan   hayotiy
extiyojdan   kelib   chiqadigan   zaruriyatdir.   Yuqorida   yuritilgan   fikr   –
muloxazalarimizdan   kelib   chiqqan   holda   ishimizning   maqsadi   o’quvchilarni   o’z
millati va uning tarixi, tili, madaniyati, ma’naviyati, qadriyatlari, an’analari, urf –
odatlari   haqida   to’la   ma’lumot   berish,   o’zligini   anglash,   milliy   ong,  g’ururga   ega
bo’lish bilan bog’liq milliy bilim ko’nikma va odatlarni shakllantirish eng muximi
bolani o’z qadrini bilishga va o’zgalarni qadrlashga o’rgatishdan iboratdir.
Bizning yuqorida bayon etilgan ilmiy ishimizning maqsadidan kelib chiqqan
holda kurs ishimizning asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi.
- Milliy an’analari haqida nazariy va amaliy tushunchalar berish.
-   Milliy   an’analar   yosh   avlod   tarbiyasida ,   ularda   milliy   g’urur,   milliy   ong,
milliy   iftixor,   milliy   o’zlikni   anglash   bevosita   ijobiy   ta’sir   qiladigan   vositaligi
haqida   o’quvchilarda   ishonchni   hosil   qildirish,   tushuntirish   anglatish   haqida
samarali takliflar kiritish.
-   Milliy   an’analari   tiklanayotganligi,   ularga   nisbatan   kishilar   munosabatini
o’zgarayotganligi,   eng   muhimi   ma’naviyatni   rivojlanish   borasidagi,   davlat
siyosatining izchil va qat’iyat bilan olib borayotganligi oilaviy tarbiyaning mazkur
muammosini   ijobiy   hal   etish   uchun   qulay   imkoniyatni   ochilayotganligini
tushuntirish.
- O’quvchilarda milliy an’analarni qadrlash, hurmatlash tuyg’usini o’stirish va
tarbiyalashning o’ziga xos jixatlarini tahlil qilish va hakozo.
Oilada bolalarni milliy an’analar ruhida tarbiyalashda milliy urf – odatlar va
qadriyatlarning tutgan o’rnini va o’rgatish va tahlil qilish asosiy maqsadimiz ekan.
Shu   maqsadda   o’zbek   xalqi   udumining   tiklanishi   millat   milliy   an’analar   chuqur
milliylik   bilan   umuminsoniylik   bilan   chambarchas   bog’liq   bo’lgan   tomonlarini
o’rganishdan   ruhiyatga   xulq   –   atvor   falsafasiga   ega   bo’lish   jarayonlarini   tahlil
qilishdan iborat. Xo’sh bu maqsad va vazifalar qanday amalga oshiriladi.
Bizningcha   bu   vazifani   ilmiy   hal   qilishning   to’g’ri   yo’li   o’quvchilar   ongida
xalqning   tarixi   va   millat   sifatida   rivojlanishi   haqida   ham   milliy   an’analar
to’g’risida   ilmiy   ma’lumot   berishdan   boshlash   demakdir.   Buning   uchun   har   bir
3 millat   mavjud   ekan   albatta   u   millatning   rivojlanishi   uchun   tarbiya   mazmuni
mohiyati   o’ziga   xos   milliy   xususiyatlari   bilan   yosh   avlodni   tarbiyalashni   maqsad
qilib   qo’ymog’i   kerak.   Aksincha,   shunday   tarbiyaviy   tadbir   olib   borilmasa,
millatning   tarixi,   tili,   madaniyati,   ma’naviyati   va   axloqi   haqida   to’la   ilmiy
ma’lumotga   ega   bo’la   olmaydi.   Tarbiyani   milliy   qadriyatlar   asosida   olib   borib
bormoqchi bo’lsak, ularni e’tiqodli, madaniyatli qilib tarbiyalamoqchi bo’lsak, shu
fazilatlar avvalo ota – ona o’ziga mujassamlashgan bo’lishi zarur. Demak ota – ona
oilada   bolalarni   milliy   qadriyatlar   asosida,   ularda   insoniy   fazilatlarni   tarbiyalashi
uchun qanday ta’lim – tarbiya berishi lozim degan savol tug’iladi?
Bu   savolga   javobni   kurs   ishimiz   orqali   yoritib   berishni   lozim   topdik.
    Bolalarni   milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashni   shart   –   sharoitlari   va   usullarini
aniqlash.O’rganayotgan muammoga doir metodik tavsiyalar ishlab chiqish hamda
ularni amaliyotga tadbiq etish.
    Mavzuning   dolzarbligini   yana   bir   muhim   sabablaridan   biri   sobiq   tuzim
davrida   qator   urf   –   odatlarimiz,   an’analarimizna   putur   yetganligi   tufayli   ularda
kelib chiqadigan va ular bilan bog’liq bo’lgan milliy qadriyatlarimiz ham xira torta
boshladi. Xalqimizga xos bo’lgan xushmuomilalik, andishalik, bolajonlik, kattaga
xurmat – kichikkka muruvvat, mehr – shavqat ko’rsatish, xalollik kabi odatlarimiz
sekin – asta yo’qola boshladi.
          Kurs ishining maqsadi :   Oilada bolalarni o’z millati va uning tarixi, tili,
madaniyati,   ma’naviyati,   an’analari,   urf   –   odatlari,   haqida   ma’lumot   berish,
bolalarni   milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashning   samarali   shakl   va   metodlarini
aniqlash va bir butun mazmunini tarkib toptirish.
              Kurs   ishining   obyekti:   Oilada   bolalar   tarbiyasini   amalga   oshirish
jarayoni
             Kurs ishining     predmeti   oilada bolalarni yoshligidan milliy qadriyatlar
ruhida tarbiyalash mazmuni va undan foydalanish yo’llari shart – sharoitlari.
       Kurs ishining   vazifalar  
4             Bolalarni   milliy   qadriyatlar,   an’analar   ruhida   tarbiyalashning   yo’llarini
aniqlash.   Bolalarni   milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashning   o’ziga   xos
xususiyatlarini yoritib berish.
 
I   BOB.   O’QUVCHILARNI   MA’NAVIY-   AXLOQIY
TARBIYALASHNING NAZARIY ASOSLARI.
1.1. O‘zbek oilalarida milliy qadriyatlar asosida sog‘lom va barkamol
avlodni tarbiyalashda oilaning o‘rni
      O’zbekiston   o’ziga   xos   turli   milliy   urf   –   odatlar,   an’analarga   boy   ulkan
mamlakat.   Qadriyatlar   qadri   –   mustaqillik   sharofati   va   istiqlol   shukuhi   ila   ko’p
orzu   –   niyatlarimiz   ro’yobga  chiqmoqda.   Yetmish   yil   ichida   yo’l   qo’ygan  xato   –
kamchiliklar   tuzatilib,   hamma   sohalarda   haqiqat   tiklanmoqda.   Jumladan   qadimiy
boy   va   betakror   xalq   an’analari,   urf   –   odatlari,   rasm   –   rusumlari,   marosimlar,
udumlar,   ya’ni   milliy   qadriyatlarimizga   jon   ato   etildi,   turmushga   keng   joriy   etila
boshlandi.
Qadriyatlarimizning   oliysi   payg’ambarimiz   Muhammad   sallollohu   alayhu
vassalomning   so’zlari,   qilgan   ishlari   va   ul   ulug’   zot   tomonidan   ma’qullangan
boshqa ishlar islomda keng targ’ib qilinmoqda. Islom olamining nuroniy siymolari:
Axmad   Yassaviy,   Imom   Al   –   Buxoriy,   Xakim,   At   Termiziy   jaxon   ilm   fani   va
milliy   o’zbek   davlatchiliginiing   buyuk   darg’alari:   Imom   Al   –   Xorazmiy,   Axmad
Farg’oniy,   Amir   Temur,   Mirzo   Ulug’bek,   Jaloliddin   Manguberdi   kabi   qator
namoyondalar   milliy   madaniyatimizni   rivojlantirishga   ulkan   xissa   qo’shdilar,
xalqimizning milliy iftixori bo’lib qoldilar.
Ma’naviy   qadriyatlarining   yana   bir   qudratli   manbai   an’anaviy   oila   va
qarindoshlik munosabatlari odobidan iboratdir.
Kattalarni   hurmat   qilish   o’zaro   yordamlashish,   kelajak   avlod   haqida
g’amxo’rlik qilish hamisha uning qoidalari bo’lib kelgan.
Oila   qadriyatlari   va   qon   –   qarindoshlik   munosabatlarini   qayta   tiklanishi   o’z
umrini yashab kelayotgan urug’ munosabatlarini abadiylashtirishni emas, balki har
5 bir   oilaning   iqtisodiy   –   ma’naviy   va   kasb   jixatidan   erkin   bo’lish   imkoniyatini
aniqlatishi lozim.
Shunday ekan bugungi kunga kelib tanish – bilishchilik juda avjiga olib ketdi.
Biz   yosh   bilimli,   saviyali   mutaxassislarimizning   o’z   o’rniga   qo’ya   bilishimiz
lozim.
Milliy   an’analarimizga   tiklanishi   ularni   hozirgi   dunyo   va   axborot
sivilizatsiyasi qadriyatlarga moslashishni ham anglatadi. Biz xozirgi sivilizatsiyasi
o’ziga   ifoda   etadigan   ijobiy   qadriyatlar   jumlasiga   huquqiy   demokratik   jamiyat
qurish jarayoni bilan bog’liq bo’lgan qadriyatlarni kiritamiz. Bu inson huquqlariga
rioya etish, tadbirkorlik erkinligi, so’z erkinligi, matbuot erkinligi va xokazolardir.
Shunday   ekan   bizning   bugungi   kunda   oldimizga   qo’ygan   eng   oliy   maqsad
ham   xuquqiy   demokratik   jamiyat   qurishdir.   Shunga   ko’ra   biz   o’zimizning   milliy
qadriyat   va   urf   –   odatlari,   an’analarimizning   tiklashimiz   va   uni   asrab   avaylash
kelajak   avlodga   yetkazishimiz   lozimdir.   Shu   bilan   birga   hammamiz   yana   bir
haqiqatni anglab olmoqdamiz.
Inson   moddiy   jixatdan   qanchalik   boy   bo’lmasin   ammo   ma’naviy   jixatdan
qashshoq   bo’lsa   u   ilm   ma’rifatga   erisha   olmaydi   va   shu   bilan   birga   komil   shaxs
bo’la olmaydi.
Milliy   qadriyatlarimiz   urf   –   odat   va   an’analarimiz   qayta   tiklanib   yanada
rivojlangandagina   jamiyatimizda   o’tkaziladigan   islohotlar   muvaffaqiyatli   amalga
osha   oladi,   chunki   ma’naviy   barkamol,   ma’rifatli   ruhan   bardam ,   yangicha
tafakkurlash   qobiliyatiga   ega   insongina   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’lini   sharof   bilan
o’ta   oladi.   Shunday   ekan   xalqimizning   madaniy   merosi,   yuksak   mahnaviy
qadriyatlarini chuqur va atroflicha o’rganib, ularni Respublikamizda yashovchi har
bir   insonning   ongiga   singdirish   ayniqsa   yosh   avlodni   ma’naviy   yetuk   fidoiy
kishilar etib tarbiyalash hozirgi kunda eng dolzarb muammolardan hisoblanadi.
Ma’naviyat inson qalbida kamol topishi uchun u bilan qalban va vijdonan, aql
va   qo’l   bilan   mexnat   qilish   kerak.   Oila   bolaning   ma’naviy   –   axloqiy
fazilatlarigagina emas, balki uning o’z – o’zini anglashiga, milliy ongiga samarali
ta’sir ko’rsatadi.
6 Shu jumladan oilaning bolaga tarbiyaviy ta’siri doirasini ham kengaytirishga
olib yetadi. Bunda oiladagi turmush sharoiti, undagi tartib – intizom, urf – odat va
an’analar bolaga yo ijobiy yoki salbi ta’sir etish mumkin.
Ayrim onalar uchun ko’tarinki rux doimiy barqaror bo’ladi. Bunday oilalarda
kelishmovchilikka,   nifoqqa   o’rin   qoldirmaydi.   Oilaning   har   bir   a’zosi   o’zaro
mehribon,   g’axo’r   ittifoqli   bo’ladi.   Mehnat   har   birining   ijtimoiy   majburiyati,   oila
a’zolari hayotida ro’y berayotgan har qanday voqyea hamma tomondan shodiyona
va tantanali hisoblanadi.
Oila insonlarning tabiiy – biologik – fizalogik, moddiy –   iqtisodiy , huquqiy –
qonuniy,   ma’naviy   –   axloqiy,   aloqa   –   munosabatlari   asosiga   qurilgan   ijtimoiy
birlikdan   iboratdir.  Insonlarning   tabiiy   –biologik  –   fizologik   munosabati   deganda
jinsiy   aloqa   va   nasl   qoldirish   (   farzand   tug’dirish   va   tarbiyalashni),   moddiy   –
iqtsodiy munosabatida - uy ro’zgorini boshqarish, mulkiy munosabat – nikoxining
qonuniyligini, ma’naviy – axloqiy munosabatda esa er – xotin inoqligi, pokligi, ota
–   ona   bilan   farzand   o’rtasidagi   mehr   –   oqibat,   hurmat,   burch   va   shu   kabilarni
tushunish   lozim.   Hozirgi   kunda   yuqoridagi   zikir   etilgan   oila   va   uning   bilan
bevosita bog’liq masalalar  qonun yo’li bilan muhofaza qilingan va kafolatlangan.
Chunki  u jamiyatning ajralmas bir  bo’lagidir. Shuning uchun ham  O’zbekistonda
Respublikasining   63   –   moddasida;   “Oila   jamiyatning   asosiy   bo’g’inidir   hamda
jamiyat va davlat muhofazasida bo’lishi huquqiga ega” - deydilar. O’zbekiston 
Oila tarbiyasi deganda ota - ona, oiladagi katta kishilar, buva va buvilar , aka -
opalar va shu kabilar tomonidan bolalarning to’g’ri , milliy axloq-odob no’rmalari
asosida   tarbiyalanish   tushunish   lozim.   Zotan   kelajakda   qanday   inson   bo’lib
yetilishini   ota-ona,   aka-opa,   boshqalarni   muomula   –   munasabatlar,   xulq
atvoriga   ,tartib   –intizomiga   bevosita   bog’liqdir.   Xalqimiz:   :Qush   uyasida
ko’rganini qiladi” deb bejiz aytmagan.
Oilada   axloqiy   tarbiyani   negiziga   asoslanadi.   U   bolada   shakllanish   lozim
bo’lgan   barcha   insoniy   munosabat   va   fazilatlarni   tarbiyalovchi   hayot   maktabi
hisoblanadi.
7 O’zbek xalqi tabiatan bolajon xalq. Bolaga bag’ri kenglik, mehrdar yolik, o’ta
fidoyilik   o’zbeklargagina   xos   xususiyatidir.   Shu   boisdan   ham,   ota   –   onamiz
farzandlarning   baxti   va   kelajagi   uchun   qayg’uradi.   Ularning   puxta   bilim   olishlari
qiziqishlari bo’yicha kasb – hunar egallashlari, axloq – odob qoidalarni mukammal
bilishlari   va   ularga   amal   qilishlari   uchun   mavjud   imkoniyatlarni   yaratadilar.
Chunki   oilada   bolani   to’g’ri   tarbiyalash   mustahkam   poydevorli   jamiyat   barpo
etishning garovidir.
Oilada   bolalarni   axloqiy   jihatdan   tarbiyalash   vazifasi   va   mazmuni   bolaning
ma’naviy   dunyosini   uning   ongini,   axloqiy   hislatlarini,   shaxsiy   sifatlari   va   xulqi
tarbiyalash   va rivojlantirishni  taqoza  eyadi.  Axloqiy tarbiyaning vazifalari  asosan
quydagilardir;
1.Bolalarda   axloqiy   his   –   tuyg’ularni,   tassavvurlar   va   xatti   –   harakatlarni
tarbiyalash.
2.Xulq madiniyati va ijodiy munosabatlarni tarbiyalash.
3.SHaxsda axloqiy his – tuyg’ularni tarbiyalash .
4.Xulqdagi salbiy hislatlarni barxam toptirish.
Oilada   amalga   oshirilgan   axloqiy   tarbiyaning   mazmuni   farzandda   o’z   ota   –
onasidan,   oilasi,   avlod   –   ajdodlari   tarixidan,   o’zi   tug’ulib   o’sgan   o’lkasi,   vatani,
millati, tili, dini, an’analardan g’ururlanishi hissini shakllantirishdan iborat.
Davlatimiz   va   hukumatimizning   ota   –   ona   va   tarbiyachi   murabbiylar   oldiga
qo’yayatgan talabi ham aynan shundan ibratdir.
“Bola   ongi   yoshlikdan   boshlab”   ,   “Sen   tarixi   boy,   ulug’   millatning
farzandisan”,   “Sen   ulug’   mutafakkirlar,   alloma   zamonlarni   dunyoga   keltirib,
tarbiyalangan   bobokolanlarning   ajdodisan”,   “O’zbek   xalqi   boy   ma’naviyatli,
vatanga,  xalqa  sadoqatli  xalq”,  “Bizning   mamlakatda  dunyoda  tabiati  eng   go’zal,
boy   diyor”,   “O’zbek   xalqi   bag’ri   keng   ,   insonpavar,   mexmondo’st   xalq”   kabi
tushunchalar   bilan   shakllantirilsa,   uning   ongida   milliy   g’urur,   o’zligini   anglash
paydo   bo’lib   boradi.   Shundagina   u   o’z   avlod   ajdodlari   an’analari   kelgusida
davomchisi   ekanligini   ,   ongli   ravishda   tushunib   yetdi.   Mamlakat,   oila   tug’ulib
o’sgan   hudud   ravnaqi,   amalga   oshirayotgan   islohatlarning   muvaffaqiyoti   har   bir
8 shaxsning   ma’naviy   madaniyatliligi   darajasiga,   uning   fidokorligiga ,   halol
mehnatiga bog’liq ekanligini qalb anglaydi.
Yoshlarning   ma’naviy   –   axloqiy   va   jismoniy   barkamol   qilib   tarbiyalash
davlatimi- zning siyosatini ustuvor yo’nalishi hisoblanadi.
Oila   esa   tarbiyaning   poydevori   o’ziga   xos   jarayon   bo’lib,   u   farzand
tug'ulmasdan   ancha   oldin   boshlanadi.   Yaniy   bo’lajak   ota   –   onanig   salomatligi   ,
nasl   –   nasabi,   dunyoqarashi,   ichki   va   tashqi   dunyosi,   axloq   –   odobi,   moddiy   va
ma’naviy   va   jismoniy   tayyorligi   kelajak   farzand   tarbiyasida   mumkin   ahamiyatga
egadir.
Milliy   g’urur   ona   suti,   ota   namunasi,   avlod   –   ajdotlarining   irsiy   fazilatlari,
axloq   –   odabi   mezonlari   orqali   far-zand   ongiga   singdiriladi.   Milliy   g’ururi
O.Musurmonova “Oila ma’naviyati–milliy g’urur”.T. “O’qituvchi”.1999.25 – bet.
baland   yoshlar   mamlakatimizning   kelajagidir.   Shuning   uchun   har   bir   fuqoradan,
yosh   avlodga   milliy   g’ururni   shakllanish,   mustahkamlash   bugumgi   kunning
dolzarb masalasi hisoblanadi.
Milliy g’ururni shakllantirish va mustahkamlash uchun avvalo, millatimizning
paydo   bo’lib   shakllanish   tarixi,   urf   –   odatlari,   an’analari,   adabiyoti,   sa’nati,
madaniyati, dini va ularnining insoniyat tarixi taraqqiyotida tutgan o’rni mukamal
bilmoq   zarur.   Ikkinchidan   umuminsoniy   qadriyatlarni   bilishi,   ulardagi   milliy
mentalitetimizga   mos   ilg’or   g’oyalarni   amaliyotga   joriy   etishga   va   shu   asosda
milliy   qadiriyatlarimizni   mazmunan   va   shaklan   boyitmoq   lozim.   Uchunchidan,
jahon andozalariga mos yangi  texnika va texnologiya asaslangan  ichlab chiqarish
jarayonini   tashkil   etish   va   unda   foallik   ko’rsatish   kerak.   To’rtinchidan,
mamlakatimzda istiqomat qiloyotgan fuqoralarning irqi, millati, naslu – nasabi, tili
va   diniy   etiqotidan   qatiy   nazar   millatlararo,   fuqorolararo   totuvlik,   hamjihatligi,
yakadilliga   erishmoq   uchun   barcha   chora   tadbirlarni   ko’rmoq   lozim.   Shundagina
hech  qanday yovuz  kuch  ko’p  millatli   mamlakatimizning xalqlari   o’rtasiga  raxno
sololmaydi. Ular bir – birlari bilan do’st – birodar hamfikr, bir –biridan faxrlanish
va   g’ururlanish   hissi   bilan   yashaydilar.   Bunday   o’zaro   do’stona   munosabat   yosh
avlod tarbiyasida muhim ro’l o’ynaydi.
9 Axloqiy   tarbiyaning   yana   biri   bo’lgan   vazifasi   insoning   jamiyatga   bo’lgan
munosabatini yuqori pog’onaga ko’tarish. Axloq odob insoning jamiyatga bo’lgan
munosabatining   negzini   tashkil   etadi.   Axloq   odamlarning   bir   –   biriga   jamiyayga
davlatga,   xalq   mulkiga,   oilaga   ishlab   shiqarish   vositalariga,   mexnat   masulari   va
shu kabilarga munosabatini  muayyam tartibga soladigan xatti – harakati qoidalari
tizmida namoyon bo’ladi.
Odob – odamning jamoat, el – yurt orasida o’zini tutish, boshqalar bilan qay
yo’s-   inda  muomla  qilish,  o’z  turmushi,  maishati  va  bo’sh  vaqtini   qanday  tashkil
etishi, xulosa, shaxsning kundalik xulq – atvori, yurish – turishi, xatti – harakatlari
qan- day bo’lishi lozim va ma’qul ekanligini xususida baxs etadi. Oilada bolalarni
jamiyatga bo’lgan hurmati yuksaltirish mustaqillimizni mustaxkamlashga, axloqiy
madaniyat egasi bo’lishiga, axloqiy ongini, o’zligini - o’zini – o’zi anglab yetishga,
yaxshi insonlarga bo’lgan etiqodini rivojlantirishga olib keldi.
Salbiy   illatlarning   dastlabki   belgilari   oilada,   maktabda   ko’rinadi.Buning
oldini   olish   olishi   va   bartaraf   etishi   uchun   tinimsiz   kurash   olib   borish   zarur.
Bunday   maktab   o’quvchilarning   ota   –   onalari   o’quvchilarda,   o’z   farzandlarida
samimiylik,   tashabuskoirlik,   follik,   mexnatsevarlik,   kabi   axloqiy   sifatlarni ,
matonat, tashabbuskorlik, chidam, ishonch kabi xislatlarni shakllantirish shart.
Axloqiy   tarbiyaning   yana   bir   vazifasi   ongli   intizomli   bo’lishidir.O   ngli
intizomli   kishining   kundalik   foliyatida,   xulq   –   atvorda,   kishilar   bilan   aloqosida,
umumiy dunyoqara- shida namoyon bo’ladi. Ongli imtizomli egasi bo’lgan kishilar
o’z axloqiy burchini to’g’ri anglaydi , o’z xatti – harakatiga boxo beradi, notog’ri
xatti – harakatni qoralaydi. Intizomli kishi o’z xulq – atvoriga to’g’ri baxo berish
bilan birga, biror xatti – harakat uchun shaxsiy ma’suliyatni his etadi.
Abdulla   Avloniy   “Intizom   deb   qiladurgan   ibodatlarimizni,   ishlarimizni   har
birini o’z vaqtida tartibi ila qilmoqni aytilur. Agar yer yuzida intizom bo’lmasa edi,
insonlar bir daqiqa yosholmas edilar” deb ta’kidlaydi.
Bolaning   sog’lom   bo’lishi   uchun   atrofida   sag’lom   ,   to’g’ri   fikirli,   go’zal
axloqli odamlar bo’lsa, ularning yaxshi fazilatlari bolaning aqlli, axloqli bo’lishiga
ta’sir etadi, albatta. O’zoro ittifoqlik, muxabbat bo’lgan har bir oila muruvvatli bir
10 – biriga ma’naviy, madaniy muloqatda bo’lishlari eng ko’rkam xislatdir. Umuman,
har bir xalq, jumladan , o’zbek xalqi o’ziga xos axloq qonun – qoidalarni yaratadi.
Insoniylik mezoni axloq qonuniyatining mezoni bo’lgan.
Ko’rinib   turibdiki,   qadamdan   ham,   bugungi   va   ertangi   kungi   ham,   bundan
keyin   ham   aqlli,   farosatli,   taffakuri   chuqur   bir   so’z   bilan   aytganda   kamolatli
farzand   tarbiyalash   muomasi   dolizarbdir.   Xalq   bunday   fazilatli   insonlarni
sevadilar, ezozlaydilar va hurmat qiladilar.
Shunday qilib o’zbek oilasida axloqiy munosabatlarni shakillanirishda o’zbek
xalqining   munosabatlarni   shakllantirishda   o’zbek   xalqining   o’ziga   xos
xususiyatlarini   yoritib   beruvchi   milliy   urf   –   odatlarimiz,   an’analarimizdan
faydalanish   hozirgi   kunda   yangicha   mohiyat   kasb   etadi.   Oilada   axlodiy
munosabatlarni pedagogik asoslarini ochib berishda O’rta Osiyo mutafakkirlarning
qarashlari pand - nasixatlari, qimmatli asarlar asosiy manba bo’lib hisoblanadi.
Biz   ushbu   bobda   oiladagi   axloqiy   munosabatlarni   shakllantirishning   nazariy
qismini yoritib o’tdik.
Shunday qilib, oila tarbiyasi maskani bo’lib, shaxsning kelajagi shu maskanda
tarbiyaning   qanday   amalga   oshirishiga,   tarbiyachi   hisoblanish   ota   –   onaning   o’z
burchi va vazifalariga qanday munosabatda bo’lishiga bo’g’liqdir.Oiladagi har bir
kishining   o’z   burchi   vazifalariga   masuliyat   bilan   yondashishlari   oila   mustax-
kamligi, jamiyat farovonligiga erishishning omilidir.
Xullas   ,   barkamol   insonni,   yani   avvolo   oila   uchun   ,   qolaversa   o’zi   yashab
turgan janiyat, xalq uchun fidoiy shaxsni tarbiyalash oiladan boshlanadi.
11 1.2.   Oilada   axloqiy   munosabatlarni   yo’lga   qo’yishda   oilaviy   an’analar,
urf-odat va milliy qadriyatlarning ahamiyati
Inson   moddiy   jixatdan   qanchalik   boy   bo’lmasin   ammo   ma’naviy   jixatdan
qashshoq   bo’lsa   u   ilm   ma’rifatga   erisha   olmaydi   va   shu   bilan   birga   komil   shaxs
bo’la olmaydi.
Milliy   qadriyatlarimiz   urf   –   odat   va   an’analarimiz   qayta   tiklanib   yanada
rivojlangandagina   jamiyatimizda   o’tkaziladigan   islohotlar   muvaffaqiyatli   amalga
osha   oladi,   chunki   ma’naviy   barkamol,   ma’rifatli   ruhan   bardam ,   yangicha
tafakkurlash   qobiliyatiga   ega   insongina   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’lini   sharof   bilan
o’ta   oladi.   Shunday   ekan   xalqimizning   madaniy   merosi,   yuksak   mahnaviy
qadriyatlarini chuqur va atroflicha o’rganib, ularni Respublikamizda yashovchi har
bir   insonning   ongiga   singdirish   ayniqsa   yosh   avlodni   ma’naviy   yetuk   fidoiy
kishilar etib tarbiyalash hozirgi kunda eng dolzarb muammolardan hisoblanadi.
Ma’naviyat inson qalbida kamol topishi uchun u bilan qalban va vijdonan, aql
va   qo’l   bilan   mexnat   qilish   kerak.   Oila   bolaning   ma’naviy   –   axloqiy
fazilatlarigagina emas, balki uning o’z – o’zini anglashiga, milliy ongiga samarali
ta’sir ko’rsatadi.
Shu jumladan oilaning bolaga tarbiyaviy ta’siri doirasini ham kengaytirishga
olib yetadi. Bunda oiladagi turmush sharoiti, undagi tartib – intizom, urf – odat va
an’analar bolaga yo ijobiy yoki salbi ta’sir etish mumkin.
Ayrim onalar uchun ko’tarinki rux doimiy barqaror bo’ladi. Bunday oilalarda
kelishmovchilikka,   nifoqqa   o’rin   qoldirmaydi.   Oilaning   har   bir   a’zosi   o’zaro
mehribon,   g’axo’r   ittifoqli   bo’ladi.   Mehnat   har   birining   ijtimoiy   majburiyati,   oila
a’zolari hayotida ro’y berayotgan har qanday voqyea hamma tomondan shodiyona
va tantanali hisoblanadi.
12 Tabiiyki   bunday   oilada   o’sib   tarbiyalanayotgan   o’g’il   va   qiz,   g’amxo’r,
mehribon,   o’rtoqlariga   iltifotli,   mehnatsevar,   tirishqoq   bo’lib   o’sadilar.   O’zbek
oilalarida   mansub   an’analar   va   ularning   bolalarining   ma’naviy   –   axloqiy
tajribasidagi ta’siri nihoyatda katta ekanligi hayot tajribasi hisoblangan.
BULAR:
Diniy va zamonaviy bayram an’analari.
Kundalik turmush an’analari.
Oilaning maishiy turmush an’analari.
O’zbek   xalq  an’analari   mazmunan  boy  va  keng  bo’lib,  unda  turli  shakldagi:
mazmuni,   usuli,   yo’nalishi   vositalari   va   maqsadi   jixatdan   farq   qiladigan
yo’nalishlari.   Har   bir   yili   o’zbek   oilalarida   an’anaviy   bayram   –   Navro’z   zo’r
xursandchilik bilan kutib olinadi. Bu qadimiy bayram tabiatning uyg’onishi, uning
go’zalliklarini   namoyish   etuvchi   ramziy   xususiyatga   egadir.   Navro’zni   dastlab
oilalarda, so’ngra shahar va qishloqlarda, dala – bog’larda, sayllarda ko’tarinki rux
bilan nishonlashga odatlangan.
O’rta   Osiyo   va   Qozig’istonda   juda   mashhur   bo’lgan   «gul   sayli,   u   xosil
bayrami», «qovun  sayli»  va boshqa  shu  kabi   bayramlar   hamda  marosimlar   esdan
chiqarildi.   Oilaviy   an’analarni   o’rganish,   uning   xalqchilligini,   milliy   xususiyatini
bilish, xalqning ma’naviy go’zalligi va bilishdir.
Mustaqillik xayotimizning hamma jabxalariga dadilroq kirib borgani sari har
bir   xalq,   har   bir   millatning   tarixidan   bugungi   kunda   ham   dastur   qilib   olsa
bo’ladigan an’analari chuqurroq o’rganib, jonlashtirish kerakligini anglayapmiz.
Biz   shartli   ravishda   ijtimoiy   –   siyosiy   an’analar   deb   atagan   bu   an’analar
jamiyat va oila manfaatlarining mafkuraviy mevalarining qaror tanishida namoyon
bo’ladi.
Yana   biz   shartli   ravishda   oilaviy   –   ijtimoiy   urf   –   odatlar   va   an’analar   deb
ataydigan   an’analar   ham   bor.   Bularga   yangi   shakllarda   tashkil   qilinayotgan   va
o’tkazilayotgan   nikox   marosimlari,   oila   a’zolarini   sharafini   jamoa   bo’lib   ximoya
qilish,   tug’ilgan   kunning   muborakbot   etish,   onalar   bayrami,   yubiley,   yigit   va
13 qizlarning   yetuklik   yoshini   nishonlash,   kumush   oltin   to’ylar,   nafaqaga   kuzatib
qo’yish, shunga o’xshashlarni kiritib qo’yish mumkin.
II   BOB.     O’QUVCHILARNI   MILLIY   QADRYATLAR   ASOSIDA
MA’NAVIY - AXLOQIY TARBIYALASHNING SHAKL VA METODLARI
2.1.    Oilada ma’naviy-ma’rifiy tarbiyaning o’ziga xos xususiyatlari  
O’zbekiston   Respublikasining   ijtimoiy,   iqtisodiy,   madaniy,   ma’naviy
rivojlanishi   barkamol   insonni   shakllantirish   bilan   ruyobga   chiqariladi.   Barkamol,
etuk   inson   asosan   o‘ta   o‘qimishli,   yangicha   fikrlaydigan,   madaniyatli,   axloq   -
odobli,   mehnatsevar ,   uquvli,   jismonan   va   ruhan   sog‘lom,   o‘z   haq   -   huquqini
bilgan, vatanini sevadigan, faol, fidoyi va ma’naviy boy singari insoniy fazilatlarni
o‘zida mujassamlashtirmog‘i lozim.
O’zbekiston   o’ziga   xos   turli   milliy   urf   –   odatlar,   an’analarga   boy   ulkan
mamlakat.   Qadriyatlar   qadri   –   mustaqillik   sharofati   va   istiqlol   shukuhi   ila   ko’p
orzu   –   niyatlarimiz   ro’yobga  chiqmoqda.   Yetmish   yil   ichida   yo’l   qo’ygan  xato   –
kamchiliklar   tuzatilib,   hamma   sohalarda   haqiqat   tiklanmoqda.   Jumladan   qadimiy
boy   va   betakror   xalq   an’analari,   urf   –   odatlari,   rasm   –   rusumlari,   marosimlar,
udumlar,   ya’ni   milliy   qadriyatlarimizga   jon   ato   etildi,   turmushga   keng   joriy   etila
boshlandi.
Qadriyatlarimizning   oliysi   payg’ambarimiz   Muhammad   sallollohu   alayhu
vassalomning   so’zlari,   qilgan   ishlari   va   ul   ulug’   zot   tomonidan   ma’qullangan
boshqa ishlar islomda keng targ’ib qilinmoqda. Islom olamining nuroniy siymolari:
Axmad   Yassaviy,   Imom   Al   –   Buxoriy,   Xakim,   At   Termiziy   jaxon   ilm   fani   va
milliy   o’zbek   davlatchiliginiing   buyuk   darg’alari:   Imom   Al   –   Xorazmiy,   Axmad
Farg’oniy,   Amir   Temur,   Mirzo   Ulug’bek,   Jaloliddin   Manguberdi   kabi   qator
14 namoyondalar   milliy   madaniyatimizni   rivojlantirishga   ulkan   xissa   qo’shdilar,
xalqimizning milliy iftixori bo’lib qoldilar.
Ma’naviy   qadriyatlarining   yana   bir   qudratli   manbai   an’anaviy   oila   va
qarindoshlik munosabatlari odobidan iboratdir.
Kattalarni   hurmat   qilish   o’zaro   yordamlashish,   kelajak   avlod   haqida
g’amxo’rlik qilish hamisha uning qoidalari bo’lib kelgan.
Sho’rolar   davrida   komfirqa   mafkurasi   talabi,   taqozosi   bilan   zukko   ota   –
bobolarimiz,   oqila   onalarimizning   ijodi,   teran   aql   –   zakovoti,   o’ziga   xos
dunyoqarashi   va   xayotiy   falsafasi,   ko’p   asrlik   sinov   –   tajribalari   juda   chuqur,
ammo   ixcham,   lo’nda   shaklda   chiroyli   bayon   etilgan,   hayot   sabog’i   –
donishmandlikning   ba   misoli   qomusiga   aylangan,   tarixning   xar   hil   to’fon
unsurlariyu   jangu   –   jadallariga   bardosh   berib   davrdan   –   davrga,   avloddan   –
avlodga o’tib kelayotgan xalq mafkurasi – ma’naviyati, ma’rifiy va axloqiy – ruxiy
tarbiyasi  bilan  bog’liq  qadriyatlarga,  xalq  an’anaviy  sharqona  pandu  – nasixatlar,
o’gitlar va boshqa katta tarbiya vositalariga befarq qaraldi.
Shu   bilan   birga,   qarindoshlarning   o’zaro   yordami   ba’zi   xollarga   jamiyat
taraqqiyotini   sekinlashtirib   qo’yadigan   tayyoriga   –   ayyorlikka   va   tanish   –
bilishchilikka aylanib keldi.
Oila   qadriyatlari   va   qon   –   qarindoshlik   munosabatlarini   qayta   tiklanishi   o’z
umrini yashab kelayotgan urug’ munosabatlarini abadiylashtirishni emas, balki har
bir   oilaning   iqtisodiy   –   ma’naviy   va   kasb   jixatidan   erkin   bo’lish   imkoniyatini
aniqlatishi lozim. 
Shunday ekan bugungi kunga kelib tanish – bilishchilik juda avjiga olib ketdi.
Biz   yosh   bilimli,   saviyali   mutaxassislarimizning   o’z   o’rniga   qo’ya   bilishimiz
lozim.
Milliy   an’analarimizga   tiklanishi   ularni   hozirgi   dunyo   va   axborot
sivilizatsiyasi qadriyatlarga moslashishni ham anglatadi. Biz xozirgi sivilizatsiyasi
o’ziga   ifoda   etadigan   ijobiy   qadriyatlar   jumlasiga   huquqiy   demokratik   jamiyat
qurish jarayoni bilan bog’liq bo’lgan qadriyatlarni kiritamiz. Bu inson huquqlariga
rioya etish, tadbirkorlik erkinligi, so’z erkinligi, matbuot erkinligi va xokazolardir. 
15 Shunday   ekan   bizning   bugungi   kunda   oldimizga   qo’ygan   eng   oliy   maqsad
ham   xuquqiy   demokratik   jamiyat   qurishdir.   Shunga   ko’ra   biz   o’zimizning   milliy
qadriyat   va   urf   –   odatlari,   an’analarimizning   tiklashimiz   va   uni   asrab   avaylash
kelajak   avlodga   yetkazishimiz   lozimdir.   Shu   bilan   birga   hammamiz   yana   bir
haqiqatni anglab olmoqdamiz.
«Faqatgina chinakam» ma’rifatni odam inson qadrini, millat – qadriyatlarini,
bir   so’z   bilan   aytganda   o’zligini   anglash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,
mustaqil   davlatimizning   jaxon   hamjamiyatiga   munosib   o’rin   egallashi   uchun
fidoiylik bilan qarashi mumkin. 
Shunday ekan har birimiz Vatanimiz, millatimiz erkinligi va ozodaligi uchun
ilm   –   ma’rifat   bilan   kurashimiz,   biz   yoshlarning   oldimizga   qo’ygan   asosiy
maqsadimiz bo’lmog’i lozim. Sir emaski har qaysi davlat, har qaysi millat nafaqat
yerosti   va   yerusti   tabiiy   boyliklari   bilan,   harbiy   qudrati   va   ishlab   chiqarish   bilan
saloxiyati bilan balki birinchi navbatda o’zining yuksak madaniyati va ma’naviyati
bilan kuchlidir.
Inson   moddiy   jixatdan   qanchalik   boy   bo’lmasin   ammo   ma’naviy   jixatdan
qashshoq   bo’lsa   u   ilm   ma’rifatga   erisha   olmaydi   va   shu   bilan   birga   komil   shaxs
bo’la olmaydi. 
Prezidentimiz   ta’kidlaganidek   «vatanimiz   azaldan   bashariyat   tafakkur
xazinasida unutilmas xissa qo’shib kelgan. Asrlar mobaynida xalqimizning yuksak
ma’naviyat,   adolatparvarlik,   ma’rifatparvarlik   kabi   ezgu   fazilatlari   sharq   falsafasi
va   islom   dini   ta’limoti   bilan   uzviy   ravishda   rivojlanadi   va   o’z   navbatida   falsafiy
axloqiy ta’limotlar ham xalqimiz dahosidan bahra olib boyib boradi».
Milliy   qadriyatlarimiz   urf   –   odat   va   an’analarimiz   qayta   tiklanib   yanada
rivojlangandagina   jamiyatimizda   o’tkaziladigan   islohotlar   muvaffaqiyatli   amalga
osha   oladi,   chunki   ma’naviy   barkamol,   ma’rifatli   ruhan   bardam,   yangicha
tafakkurlash   qobiliyatiga   ega   insongina   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’lini   sharof   bilan
o’ta   oladi.   Shunday   ekan   xalqimizning   madaniy   merosi,   yuksak   mahnaviy
qadriyatlarini chuqur va atroflicha o’rganib, ularni Respublikamizda yashovchi har
16 bir   insonning   ongiga   singdirish   ayniqsa   yosh   avlodni   ma’naviy   yetuk   fidoiy
kishilar etib tarbiyalash hozirgi kunda eng dolzarb muammolardan hisoblanadi.
«Bugun   biz   o’tkazayotgan   islohotlardan   ma’naviyat   sohasidagi   vazifalar
mening   uchun   asosiy   masala   bo’lib   qolmoqda.   Nimaga   deganda   bozor
iqtisodiyotini   ko’rish   mumkin.   Yangi   hayotni   ham   albatta   barpo   etamiz,
xalqimizning   xayot   darajasini   ham   ko’tarib   olamiz.   Ishsizlik   bartaraf   etiladi,
odamlarning daromadi yaxshilanadi.
Lekin odam nafaqat iqtisodiy jixatdan balki uning nazarida, avvalo ma’naviy
jixatidan baquvvat bo’lishi shart.
Yana   bir   bor   aytaman:   ildizi   baquvvat,   ya’ni   ruhan   bardam,   ongi   teran,
ma’naviy   nuqtai   –   nazardan   yuksak   kishilar   bilan   oldimizda   turgan   barcha
muammolarni hal etish oson kechadi» - deydi Prezidentimiz I.A.Karimov.
Bundan   ko’rinib   turibdiki   bugungi   kunda   maktab   o’qituvchilarini   oila   bilan
ham hamkorlikda milliy qadriyatlar, an’ana hamda urf – odatlar asosida tarbiyalash
ota – bobolarimizda bizga qoldirilgan boy ma’naviy me’rosni avaylab – asrab uni
zamonaviy fan yutuqlari  bilan ijodiy boyitib, bo’lajak avlodning tafakkuri, dunyo
qarashi   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida   shakllantirib,   ularning
bunyodkorlik   faolligini   oshirish   –   masalasi   biz   pedagoglarga   katta   ma’suliyat
yuklaydi.   Nafaqat   pedagogiklarimizga,   balki   ota   –   onalarimizga   ham   farzand
tarbiyalash   uchun   uning   barkamol   shaxs   bo’lib   voyaga   yetishida   milliy
qadriyatlarimiz va an’analarimizni dolzarbligini anglab yetishi lozim.
Prezidentimiz   I.A.Karimov   «Bola   tug’ilgan   kundan   boshlab   oila   muxitida
yashaydi.   Oilaga   xos   an’analari,   qadriyatlar,   urf   –   odatlar   bola   zuvalasini
shakllantiradi.   Eng   muhimi   farzandlar   oilaviy   hayot   maktabi   orqali   jamiyat
talabalarini anglaydi, his etadi» - deb bildirgan fikri nihoyatda qimmatli.
Shu   nuqtai   –   nazardan   yondoshgan   oilada   tarbiya   jarayonini   bolaning
shakllanishi   ham   milliy   oila   qadriyatlari   asosida   tarbiyalashdan   aniq   ajratib
tasavvur etish mumkin emas.
Milliy oilaviy qadriyatlar oila a’zolari ayniqsa bolalar hayoti tarzida mazmun
qo’shadi,   boyitadi,   takomillashtiradi.   Odamlarga   bo’lgan   axloqiy   munosabatni
17 tartibga   soladi.   Shunday   ekan   biz   avvalo   bolalarni   tug’ilgandan   boshlab   oilaviy
an’analar, udum va qadriyatlar asosida tarbiyalashimiz lozim bo’ladi.
Buning uchun avvalo ota – onalarimiz ham, milliy qadriyat, an’ana urf – odat
va   marosimlarimizni   to’g’ri   anglashimiz   tushunish   va   o’z   farzandlarining
tarbiyasida namunali ravishda qulay bo’lishi lozim. 
Ular   farzand   tarbiyasida   yetarlicha   bilimga   ega   bo’lish   va   bugungi   kundagi
yangiliklardan   xabardor   bo’lish   lozim.   Ota   –   onalarimiz   o’z   farzandlarini
tarbiyalash   borasida   faqatgina   moddiy   jixatdan   emas   balki   ularning   ma’naviy
yetuk   bo’lishiga   juda   katta   ahamiyat   qaratmog’i   lozim.   O’zbek   xalqining   oila
tarbiyasida   ajdodlar   tarbiyasida   asoslangan   sinovdan   o’tgan   milliy   an’analardan
xozirgi davrda bolalarni baxramand qilish amaliy qimmatga ega.
Ma’naviyat inson qalbida kamol topishi uchun u bilan qalban va vijdonan, aql
va   qo’l   bilan   mexnat   qilish   kerak.   Oila   bolaning   ma’naviy   –   axloqiy
fazilatlarigagina emas, balki uning o’z – o’zini anglashiga, milliy ongiga samarali
ta’sir ko’rsatadi.
Shu jumladan oilaning bolaga tarbiyaviy ta’siri doirasini ham kengaytirishga
olib yetadi. Bunda oiladagi turmush sharoiti, undagi tartib – intizom, urf – odat va
an’analar bolaga yo ijobiy yoki salbi ta’sir etish mumkin.
Ayrim onalar uchun ko’tarinki rux doimiy barqaror bo’ladi. Bunday oilalarda
kelishmovchilikka,   nifoqqa   o’rin   qoldirmaydi.   Oilaning   har   bir   a’zosi   o’zaro
mehribon,   g’axo’r   ittifoqli   bo’ladi.   Mehnat   har   birining   ijtimoiy   majburiyati,   oila
a’zolari hayotida ro’y berayotgan har qanday voqyea hamma tomondan shodiyona
va tantanali hisoblanadi.
Tabiiyki   bunday   oilada   o’sib   tarbiyalanayotgan   o’g’il   va   qiz,   g’amxo’r,
mehribon,   o’rtoqlariga   iltifotli,   mehnatsevar,   tirishqoq   bo’lib   o’sadilar.   O’zbek
oilalarida   mansub   an’analar   va   ularning   bolalarining   ma’naviy   –   axloqiy
tajribasidagi ta’siri nihoyatda katta ekanligi hayot tajribasi hisoblangan. 
BULAR
1. Diniy va zamonaviy bayram an’analari.
2. Kundalik turmush an’analari.
18 3. Oilaning maishiy turmush an’analari.
O’zbek   xalq  an’analari   mazmunan  boy  va  keng  bo’lib,  unda  turli  shakldagi:
mazmuni,   usuli,   yo’nalishi   vositalari   va   maqsadi   jixatdan   farq   qiladigan
yo’nalishlari.   Har   bir   yili   o’zbek   oilalarida   an’anaviy   bayram   –   Navro’z   zo’r
xursandchilik bilan kutib olinadi. Bu qadimiy bayram tabiatning uyg’onishi, uning
go’zalliklarini   namoyish   etuvchi   ramziy   xususiyatga   egadir.   Navro’zni   dastlab
oilalarda, so’ngra shahar va qishloqlarda, dala – bog’larda, sayllarda ko’tarinki rux
bilan nishonlashga odatlangan. 
O’rta   Osiyo   va   Qozig’istonda   juda   mashhur   bo’lgan   «gul   sayli,   u   xosil
bayrami», «qovun  sayli»  va boshqa  shu  kabi   bayramlar   hamda  marosimlar   esdan
chiqarildi.   Oilaviy   an’analarni   o’rganish,   uning   xalqchilligini,   milliy   xususiyatini
bilish, xalqning ma’naviy go’zalligi va bilishdir.
Mustaqillik xayotimizning hamma jabxalariga dadilroq kirib borgani sari har
bir   xalq,   har   bir   millatning   tarixidan   bugungi   kunda   ham   dastur   qilib   olsa
bo’ladigan an’analari chuqurroq o’rganib, jonlashtirish kerakligini anglayapmiz.
Biz   shartli   ravishda   ijtimoiy   –   siyosiy   an’analar   deb   atagan   bu   an’analar
jamiyat va oila manfaatlarining mafkuraviy mevalarining qaror tanishida namoyon
bo’ladi.
Yana   biz   shartli   ravishda   oilaviy   –   ijtimoiy   urf   –   odatlar   va   an’analar   deb
ataydigan   an’analar   ham   bor.   Bularga   yangi   shakllarda   tashkil   qilinayotgan   va
o’tkazilayotgan   nikox   marosimlari,   oila   a’zolarini   sharafini   jamoa   bo’lib   ximoya
qilish,   tug’ilgan   kunning   muborakbot   etish,   onalar   bayrami,   yubiley,   yigit   va
qizlarning   yetuklik   yoshini   nishonlash,   kumush   oltin   to’ylar,   nafaqaga   kuzatib
qo’yish, shunga o’xshashlarni kiritib qo’yish mumkin.
19 2.2.   Oilada   bolalarni   va   milliy   ruhda   tarkib   toptirishning   shakllari   va
vositalari
    Ijtimoiy   tarbiyaning   boshqa   turlari   kabi   ma’naviy   -   axloqiy   tarbiya   asosini
ham   ilg’or   milliy,   ma’naviy   –   axloqiy   qadriyatlar   xalq   pedagogikasi   g’oyalari
tashkil etadi. Asarlar o’sha ajdodlarimizdan qolgan urf – odat, to’yu – tomoshamiz,
mehmon   kutishimizdan   tortib   to   kiyinish   madaniyatigacha   barii   odobu   –   xayo
pardasiga o’ralganki, bu ham bo’lsa o’zimizga xosligimizni ko’rsatib turadi.
Inson   odobi   –   turmush   oftobi.   Insonni   odobli   qilib   tarbiyalash   muxim
axamiyatga egadir. Bunda ajdodlarimiz aloxida e’tibor berishgan.
Yusuf   Xos   Xoji,   Alisher   Navoiy,   Ogaxiy   singari   allomalar   asarlari   xalq
tarbiyashunosligi   sharbati   bilan   siylangan.   Turkiston   xalqi   Qur’on   va   Xadislarni
targ’ib   va   tashviq   etish   borasida   juda   katta   ishlar   amalga   oshirishgan.   Turkiston
yurti   sobiq   sovet   ittifoqi   tomonidan   zabt   etilgandan   so’ng,   ayniqsa   kommunistik
firqa raxbarlik qilgan sovet davrida birinchi navbatda muqaddas Qur’oni Karim va
Hadislarga nisbatan ayovsiz urush e’lon qilindi.
Bu   musulmon   xalqiga   uning   an’ana,   urf   –   odatlariga,   tarbiya   yo’singa
bo’lgan shavqatsizlik edi. 
Shuning uchun xozirgi zamon odamlari e’tiqod degan uluq narsadan qisman
bo’lsada maxrum bo’lib qoldi. Mustaqillik sharofati bilan Turkiston xalqiga o’zbek
xalqiga o’zligi qaytarildi, milliy tarbiya gulshaniga keng yo’l ochilmoqda. Har bir
ota   –   ona,   har   bir   tarbiyachi   muallim,   har   bir   raxbar,   jamiyatning   xar   bir   a’zosi
samarali foydalanishi lozim.
Xalq   so’zi   –   xaq   so’z,   xalq   ijodi   pand   –   nasixat,   ya’ni   tarbiya   maktabidir.
Unda xalqning ijtimoiy – siyosiy dunyoqarashi, falsafi – estetik, didaktik. 
An’ana uzoq zamonlardan beri avloddan – avlodga, otalardan bolalarga o’tib
davom   etib   kelayotgan   urf   –   odatlar,   axloq   me’zonlari   qarashlaridir.   An’ana
ijtimoiy va madaniy me’rosdir. 
O’zbek   an’anaviy   qadriyatlari   xususan   xalq   og’zaki   ijobiy   ijodi   uning
tarkibidagi   pandnomalar   o’gitlar,   nasixatlar,   olqish   –   duolar   har   kun   har   daqiqa
jonli   jarayonlarda   shaxob,   turmush   tarzimizni   bezab   ayniqsa   farzandlarimizga
20 to’g’ri   bo’lish,   tug’ri   yashash   va  odob   –  axloqi   joyida  bo’lishlikni   eslab   turuvchi
da’vat  qiluvchi  manbalardir. Aytmoqchimizki  yoshlarimiz xalqona qadriyatlardan
nechog’lik ko’p saboq olsalar ularning tafakkurlari shunchalik boyib, aql idroklari
qayralib har tomonlama kamol topa beradilar. 
 Shuning uchun odob – axloq qoidalari va normalari o’sha xalqning bitmas –
tugalmas ma’naviy boyligi xisoblanadi va millat darajasida shakllanganlik darajasi
deb qaraladi.  Axloq – odob norma va qoidalari jamiyat taraqqiyoti bilan rivojlanib
o’zgarib boradi. Bunda qardosh xalqlar, mintaqada yashovchi xalqlar, millatlar, urf
–   odatlar   bir   –   biriga   ta’sir   ko’rsatadi.   Ilg’or   qulay   urf   –   odatlar,   an’analar   esa
qadriyatlar darajasiga ko’tariladi. Bugungi kunda yoshlarni yuksak ma’naviy g’oya
va   milliy   urf   –   odat,   an’analar   asosida   tarbiyalash   dolzarb   masalaga   aylangan.
Yuksak ma’naviy g’oya va urf – odatlar ko’lami nixoyatda keng va serqirra bo’lib,
ularda eng muximlar: iymonlilik, vatanni sevish, insonparvarlik, do’stlik, o’rtoqlik,
ongli   intzom,   ijtimoiy   faollik,   halol   mehnat,   oila,   davlat   va   jamiyat   oldidagi
burchni anglash, tinch – totuv yashash uchun kurashish xurfikrlilik kabilar. 
Umuminsoniy   oilaviy   urf   –   odatlar   va   an’analarni   chuqur   o’rganish   ularni
tahlil   qilish,   ularni   turkumlashtirish,   ularni   paydo   bo’lish   yo’llari,   revosutsion
paydo  bo’lish   aniqlash   ilmiy  asoslardan  g’oyalarni   ilgari  surish   va  shular   asosida
an’analardan   foydalanish   yo’llarini   tavsiya   etishni   xayot   talab   etmoqda.   Bularni
xamon   kelajak   kishini   tarbiyalashda   amaliy   yordam   beradi.   Qadim   zamonlardan
hatto   o’zbek   xalqini   yozuvi   bo’lmagan   paytlardanoq   yosh   avlodni   tarbiyalash
asosan   oildada   amalga   oshirilgan.   Bunda   tabiat   va   ijtimoiy   omillar   xal   qiluvchi
o’rin tutganligi shubxasiz. 
Xalq   pedagogikasi   xamisha   yaxshi   samara   bergan.   Shuning   uchun   ham
xalqning  tarbiyaga   oid  bilimlarini   chuqur   o’rganish   tarbiya   natijalariga   asoslanib,
ularning   asaliy   manbalariga   tarbiya   sirlariga   nazar   tashlash   bugungi   kunda   ham
axamiyatni yo’qotmagani yo’q.
Har   bir   xalq   o’zining   o’tmishda   qolgan   milliy   –   an’analarga   asoslangan
tarixiy   madaniyat   va   turmush   tarziga   egadir.   An’analar   insonlarni   turmushi   va
madaniyati   asosi   sifatida   xozirgi   kishilar   axloqiga   ta’sir   etish   mumkin.
21 An’analarning   bunday   tarbiyaviy   ta’sir   etishi   katta   axamiyat   kasb   etadi.
An’analarning vujudga kelishi va shakllanishi murakkab ijtimoiy jarayondir. Unda
xalqni dono fikrlari axloq me’zonlari insonni xurmatlash va qadrlash o’z ifodasini
topgan.
Shuning uchun ham yosh avlod – ajdodlarimiz tomonidan tarixiy sharoitdagi
vujudga kelgan ilg’or an’analarni o’zlashtirish, unga rioya etish, boyitish nixoyatda
zarurdir.   Nixoyatda   mazmuniga   ko’ra   milliy   an’analar   qaror   topmoqda.   Eski   va
yangi an’analar qarama – qarshiliklar jarayonida saralanadi, sayqal  topadi. Ayrim
onalar qanday bo’lsa o’sha xolda ko’rinishda uzoq vaqt saqlanib qoladi. Ba’zilari
ko’rinishni   o’zgartiradi,   ba’zilari   esa   yangilarini   uyg’unlashadi,   takomillashadi.
Bolalar   oilaviy   an’analarga   juda   katta   e’tibor,   qiziqish   bilan   tayyorlanadilar,
kutadilar.   Bunday   an’analar   ular   tarbiyasiga   taalluqli   bo’lgan   vositalar   sanaladi,
ko’rinishdagi an’analarning umri boqiydir, urf – odatlar qancha xayotiy xalqchilik
qancha ko’p tarqalgan bo’lsa u xalqda shuncha tez singadi, shuncha uzoq yashaydi.
 Sharq xalqlari
Jumladan   o’zbeklar   bolalar   tarbiyasiga   befarq   qaramaganlar.   Xayotdagi
hamma   xatti   –   xarakatlarning   oqibati   to’g’ri   baxolangan.   Yoshga   mos   ravishda
ta’sir   ko’rsatish   yo’l   va   vositalarni   ajratilgan   kerak   bo’lganida   rag’batlantirish
turlaridan   foydalanilgan   lozim   bo’lsa   jazolangan.   Bir   bolaga   yetti   maxalla   ota   –
ona   deb   bejiz   aytilmagan   noaxloqiy   xatti   –   xarakatlar   qisqa   lekin   o’ta   tarbiyaviy
axamiyatga ega bo’lgan yomon bolada iborasi bilan tavsiflangan.
Masalan   xalqimizning   qadimdan   amal   qilib   kelayotgan   odob   –   axloq
qoidalariga   ko’ra   non   ulug’langan   «ushog’i   bexosdan   yerga   tushib   ketsa   yomon
bo’ladi»   deb   uni   qo’lga   olib   ko’zga   surib   o’pib   og’ziga   solgan   uni   chetga   olib
qo’ygan.
«Suvga tuflash gunox bo’ladi», «yomon bqladi» deb tushuntirilgan. Qadimgi
xovuzlarning suvi xaftalab, oylab toza turgan, biror kishi uni ifloslantirib «xarom»
qilishga botinolmagan. Kechasi  uy supurilmagan, supurgi yotqizilib qo’yilmagan.
Ikki   qo’lni   orqada   tirab   o’tirish,   barmoqlarni   zanjir   qilish,   oyoqlarni   chalishtirib
ko’pchilik oldida o’tirib uzatish odatsizlik xisoblangan. 
22 «Yomon   bo’ladi»   iborasi   orqali   kattalarga   xurmat,   kichiklarga   g’axo’rlik
tarbiyalangan, otaga tik qarash, ularga ters javob berish, xotin – qizlarga bexayolik
qilish yomon bo’lishni yoshlikdan tushuntirilgan.
Masalan, musulmon farzandi quyosh chiqqancha uxlasa «yomon bo’ladi» erta
shaharda   eshik   ochilmasa   «yomon   bo’ladi»,   «Kunlik   rizqimizdan   benasib
qolishimiz   iborasi   bolalarni   erta   turishiga   undagan   kechki   payt   quyosh   botishi
arafasida   uxlash   yomon   bo’ladi   deb   o’qtirilgan.   Xayvonlar,   qushlarga   tosh   otma
ozor   berma   «yomon   bo’ladi»   ekinlarni   poyxon   qilma   «yomon   bo’ladi»   kabi
iboralari   orqali   ona   tabiatga   hurmat   uni   avaylab   –   asrashga   o’rgatilgan.   Xozirgi
so’zimiz bilan aytganda ekologik tarbiya berilgan.
O’zbek   xalqida   bolalar   bilan   bog’liq   juda   ko’p   yaxshi   an’analar   bor.   Xalq
pedagogikasi  bolalarga mexr – muxabbat, ularni sevish, erkalash, parvarish qilish
ta’lim   –   tarbiya   berish   extiyotlash   kabi   insoniy   qarashlarni   targ’ib   qilib   kelgan.
O’zbek   xaqining   qadimiy   urf   –   odatlariga   ko’ra   yangi   chaqaloqning   dunyoga
kelishi, faqat uni ota – onasi uchungina emas, balki hamma qarindosh – urug’larni
va maxalla – kuy uchun ham sevinchli xodisa xisoblanadi.
Xozirgi   davrda   saqlanib   kelayotgan   qadimiy   odatlardan   biri   yangi   chaqaloq
sharafiga   mevali   daraxt   o’tqazilishidir.   Bu   bilan   ular   yangi   chaqaloqni   dunyoga
keltirishni  an’anaviy  marosimga  aylantirish  va tabiatga mexr  uyg’onishgina  emas
balki keyingi avlodlar xayotini farovonlashishini xam ko’zlangan. Xaqimizga faqat
o’zining   bolasinigina   emas   umuman   o’ziga   yaqin   xamma   bolalarni   sevish
extiyodlash   ularning   tarbiyasi   bilan   shug’ullanish   payti   kelsa   sho’x   bolalarni
tartibga chaqirish ona suti berish parvarish qilish an’analari avloddan avlodga o’tib
keladi.
Bir bolaga butun maxalla ota ona degan maqol shundan. Maxalladagi xar bir
bolaning yurish turishi tarbiyasi uchun xamma barobar ma’suliyat xis qilgan. 
Ota   onasi   bolalarni   boqishi   butun   maxalla   o’z   zimmasiga   olgan.   Emizikli
bolalar   uchun   ko’krakdagi   suti   bor   onalarni   jalb   etish   g’oyatda   qadrlangan.
Boquvchisi   yo’qlar   xam   maxalla   etiboridan   chetga   qolmagan.   Xalq   og’zaki   ijodi
asoslarini   ko’zdan   kechirar   ekanmiz   xalqning   xam   qo’yishi   odatda   keng   o’rin
23 berilganini   ko’ramiz.   Sharq   xalqlari   xususan   o’zbek   xalqida   shunday   odat   bor
bolalarga   oiladagi   kattalar   elu   yurt   o’rtasida   mo’tabar   bo’lgan   kishilar,   etiborli
qariyalar nom qo’yadilar bu qadimdan qolgan irimdir.
Masalan   Erali   va   Sherali   dostonida   aytilishicha   o’sha   zamonning   rasmiga
ko’ra   bolaning   birini   podsho   qo’liga   birinchi   xotiniga   ko’tartirib   ipak   alvon
chodirlarning   ichidan   xaloyiqqa   qarab   bolalarga   qarab   munosib   ot   qo’yishni
so’radi.
Birisini berdim xaylo gulima,
Birisini o’zim oldim qo’lima.
Bir maslaxat sizlarday-el ko’nima,
Birodarlar ot qo’yinglar o’g’lima.
Ba’zilar   aytdi   Egizak   bo’lganidan   keyin   Xasan-Xusan   bo’ladi   deb.   Birovlar
Shamsi   va   Qamar,   deyishadi.   Yana   biri   aytdi,   Zalil   va   Karim   deb   xech   birini
degani   podshoga   yoqmay   turgandi   to’qson   yamoqli   to’n   kiygan   qalandar   el
o’rtasiga chiqdi. Ana shu qalandarning qo’ygan oti Erali-Sherali xammaga maqul
bo’ladi.
Bola   aziz   odobi   undan   aziz.   Bu   maqolda   o’zbek   xalqining   tarbiyaga   oid
qarashlari o’z ifodasini topgan.
Bu   e’tiqod   yillar   davomida   ular   ongiga   singib   ketgan.   Ota   onalar   farzand
ko’rish ularni sog’lom o’stirish bilan birga ularning odobli bo’lishlarini xam orzu
qilishgan.   Bola   tilga   kirishi   bilan   axloqiy   tarbiyaning   alifbosi   bo’lgan
salomlashishini o’rgatishdir.
O’zbek xalqi o’zining milliy tarbiya uslublarida bolalarga kattalarga birinchi
bo’lib   salom   berishni   kattalar   suxbatiga   aralashmaslikni   ularni   xadeb   noo’rin
savollar  bezor   qilmaslikni  kattalar   o’z  joylariga  o’tirganlariga  qadar  o’tirmaslikni
uyda mexmondan so’ng kirishni lekin birinchi bo’lib lekin eshikni ochishni ularga
yordam   berishni   odob   qoidalariga   doimo   rioya   etishni   talab   qilgan.   Ota-ona
dasturxonga   qo’l   uzatmaguncha   dsturxon   atrofiga   yoshi   kattalar   to’rga   o’tirishi
lozim.
24 Bunday qoidalarga rioya qilgan bolalargina tarbiya  ko’rgan bolalar  sanaladi.
Bolalar   xulq   atvorlariga   qarab   ota   onalarning   tarbiyaviy   iqdidorlariga   baxo
berilgan.   Ijobiy   baxolar   Otanga   raxmat   kabi   rag’batlarga   ifoda   yetgan,   bo’lsa,
aksincha salbiy xolatlarga duch kelganda Padaringga lanat koyish o’zbek xonodoni
shaniga katta dog’ xisoblanadi.
  Yuqoridagi odob qoidalariga xozirgi kunimizda xam o’z axamiyatini deyarli
yo’qotmagan   bo’lib   ular   bolalarimizning   madaniy   xulq   ko’nikmalaring   qaror
topishida muxim o’rin tutadi.
25 2.3.  O’quvchilarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda interfaol metodlardan
foydalanish usullari
           Bugungi    ba’zi   bir    yoshlar    ma’naviyatining   qisman   buzilayotganligi,
ayrimlarining     bizga   mutlaqo   yot   bo‘lgan   urf-odat,     madaniyatga     berilib
ketayotganligi, voyaga etmagan yoshlar o‘rtasida turli bezorilik, jinoyat sodir etish
hollari   uchrab   turishi     barchamizni     tashvishga     solmoqda.     Bunday     yoshlar
kelajakda     Vatan     ravnaqi   uchun   o‘zlarining   qanday   hissalarini   qo‘sha   oladilar,
qanday   kadr   bo‘lib   etishadilar.   Vaholanki,   mustaqil   O‘zbekistonning   jahondagi
rivojlangan   mamlakatlar   darajasida   ijtimoiy-iqtisodiy,     ma’naviy-axloqiy
rivojlanishi   ko‘p  jihatdan  yosh   avlodni   kamol toptirishga,  uni  yangi  ijtimoiy
munosabatlarga     erkin     kirisha     oladigan,     umuminsoniy   qadriyatlarni   e’tirof
etadigan,   ma’naviy-axloqiy   qadriyatlarga   yo‘nalgan   ijtimoiy   faol,   yuqori
madaniyatli, malakali kadrlar bo‘lib etishishiga bog‘liq.
Ma’naviy-axloqiy     tarbiyani     tashkil     etish     ijtimoiy     tarbiyaning
muvaffaqiyatini   ta’minlovchi     eng     muhim     omil     sanaladi.     Ma’naviy-axloqiy
ta’lim-tarbiya   o‘zaro bog‘liqlik, uzviylik, aloqadorlik hamda dialektik xarakterga
ega bo‘lib, shaxs ma’naviy-axloqiy   kamolotini   shakllantirish   asosi   hisoblanadi.
Ma’naviy-axloqiy     ta’lim   o‘quvchilarga     ma’naviy-axloqiy     munosabatlar
mohiyati     to‘g‘risida     tizimlangan   bilimlarni     berish,     ularda     ma’naviy-axloqiy
bilimlarni  egallashga  bo‘lgan  ehtiyojni yuzaga keltirish ma’naviy-axloqiy ongini
shakllantirish jarayoni bo‘lib, izchil, uzluksiz, tizimli tarzda tashkil etilishi lozim.
Mamlakatimiz   ta’lim   tizimida   samarali   qo‘llanib   kelinayotgan   innovatsiyalar
va   xorijiy     tajribalar   sifatida   interfaol   metodlarni   keltirishimiz   mumkin.   Interfaol
so‘zi   inglizcha   so‘z   bo‘lib,   «inter»   -o‘zaro   va   «act»   -harakat   qilmoq   ma’nolarini
bildirib,   ularning   umumiy   mazmuni   interfaol   –ya’ni   o‘zaro   harakat   qilmoq
ma’nosini   anglatadi.   Bunday   o‘zaro   harakat   turlariga   “tinglovchi   –o‘qituvchi”   va
“tinglovchi-tinglovchi”ning   maqsadli     harakatlarini     kiritish     mumkin.     Interfaol
o‘qitishda   o‘qituvchi   o‘quv faoliyatnining   faol   tashkilotchisi    bo‘lib,   talabalar
bu  faoliyatning  sub’ekti  sifatida namoyon  bo‘ladi.  Interfaol  o‘qitish  bu  bilish
faoliyatini   rivojlantirishning   maxsus tashkiliy   shakli    bo‘lib,   interfaol   o‘qitish
26 jarayonida     ta’lim     oluvchi     o‘qitishning   ob’ektidan   o‘zaro   hamkorlikning
sub’ektiga   aylanishi,   o‘quv   jarayonida   faol   ishtirok   etishi   bilan
tavsiflanadi.Mashg‘ulotlarda   interfaol   metod   (strategiya,   grafik   organayzer)lar
bilan   ishlash   talabalar   tomonidan   o‘quv   axborotlarini   tizimli,   yaxlit   holda
o‘zlashtirish imkoniyatini yaratadi. 
Qolaversa,   interfaol   metodlar   yordamida   talabalar   o‘quv   axborotlari     bilan
ishlashda     bilimlarni     tahlil     qilish,     sintezlash,     muhim     tushunchalarni
tizimlashtirish, ob’ekt, jarayon, faoliyat, voqea, hodisalarning umumiy mohiyatini
aniq   ifodalash   kabi   ko‘nikma,     malakalarni     o‘zlashtirishga     muvaffaq     bo‘ladi.
Interfaol  metodlarta’lim jarayonining  asosiy  ishtirokchilari –o‘qituvchi, talaba va
talabalar guruhi o‘rtasida yuzaga  keladigan  hamkorlik,  qizg‘in  bahs-munozalar,
o‘zaro     fikr     almashish   imkoniyatiga   egalik   asosida   tashkil   etiladi.   Bu   jarayonda
ularda:-erkin fikrlash;-shaxsiy qarashlarini ikkilanmay bayon etish;
muammoli   vaziyatlarda   echimlarni   birgalikda   izlash;-o‘quv   materiallarini
o‘zlashtirishda   talabalarning   o‘zaro   yaqinliklarini   yuzaga   keltirish;-“o‘qituvchi   –
talaba –talabalar   guruhi”ning  o‘zaro   bir-birlarini    hurmat qilishlari;-bir-birlarini
tushunishlari;-bir-birlarini   qo‘llab-quvvatlashlari;-bir-birlariga   samimiy
munosabatda bo‘lishlari;-ruhiy birlikka erishishlari kabilar bilan tavsiflanadi.
“ Ikki sahifali kundalik” metodi.
1.   Metodning   maqsadi   –mazkur     metod     nafaqat   matnning   mazmunini
o‘rganishga,   matn   mazmunini   o‘zining   shaxsiy   tajribasi   bilan   bog‘lashga   va
o‘zlashtirgan   axborot,   g‘oya,   yoki   fikrlarga   nisbatan   o‘z   munosabatini   yozma
ifoda   etishga    imkon    beruvchi     oddiy    va    samarali    usul     bo‘lib,   talabalardagi
shaxsiy pozitsiyani shakllantirishga yordam beradi. Metodni o‘tkazish tartibi:• ish
daftari   vertikal   chiziq   bo‘yicha   ikkiga   bo‘linadi;•   chap   tomonga   talabalar   mavzu
yuzasidan   unda   taassurot   uyg‘otgan,   yoqqanyoki   savol   tug‘dirganssitata,   g‘oya
yoki   fikrlarini   yozadi   (masalan,   juda   aqlli   ta’rif,   dalil   yoki   sabab   va   boshqalar);•
o‘ng   tomonda   keltirilganssitata   yoki   fikrga   o‘zining   sharhlarini   yozadi,   ya’ni   o‘z
munosabatini quyidagi yo‘nalishlarda bildiradi: Uni bu fikr  yoki g‘oyaning nimasi
qiziqtirdi va yozib olishga undadi? Bu nima haqda o‘ylashga majbur etdi? Bu fikr
27 bo‘yicha u qanday savollarni o‘yladi? ;•   matnni   o‘qiyotganida   talabalar   kerakli
qo‘shimcha  fikrlarni  aniqlab, kundalikka yozib boradi;•ish  yakunlagandan  so‘ng
talabalar  juftliklarda     ishlashlari,     tahlillarini almashishlari,  o‘rtoqlari  tahlilida
ularga  yoqqan  fikrni  muhokama  etishlari  va ko‘rsatishlari mumkin.
“QANDAY ?” GRAFIK ORGANAYZERI.
  Muammoni   hal   qilishda   o‘zingizga   beradigan   asosiy       savol   –bu
“QANDAY?”     savolidir.     Ko‘pchilik       holatlarda       nima       qilish       haqida
o‘ylamaysiz.     Muammoning     javobi     deyarli     hamma     vaqt     buni     qanday     qilish
kerak   savolida   bo‘ladi.   “QANDAY”?   usulini   ishlatgan   paytimizda   “Qanday?”
degan   bir   savolga   javoban   yana   boshqa   shunday   savol   bo‘lishi   kerak.   Shu
sababliish     jarayonida     siz     na   faqat   imkoniyatlarni,   balki   ularni   amalga   oshirish
yo‘llarini ham o‘rganib chiqasiz.
28QANDAY
QANDAY?
QANDAY? QANDAY?
QANDAY?
QANDAY?
QANDAY?QANDAY?                 XULOSA
Biz oilada farzand tarbiyasi mavzusini o’rganib chiqib quyidagi xulosalarga keldik.
Barcha  milliy  an’analarimizni   avaylab  – asrab,  rivojlantirib,  kelajak avlodga
yetkazib   berish   bizning   asosiy   vazifamiz   bo’lib,   hisoblanadi.   Jamiyatning
taraqqiyoti   ko’pgina   davrlarda   tarbiyaning   mazmuni   va   yo’nalishi   milliy
qadriyatlarimiz, an’analarimiz va urf – odatlarimiz uyg’unligi bilan belgilanadi.
Bu nazariy qoida xozirgi kunda ijtimoiy tarbiyaga bog’liq.
Yosh avlodni tarbiyalashda bugungi kunda bu qadriyatlar, an’analar o’zining
barcha   qirralarini   ko’rsatib   yangi   ijtimoiy   munosabatlarning   shakllanishida   ijobiy
ta’sir   ko’rsatmoqda.   Bolalarni   milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalash   uchun   oila,
maktab   va   mahallalar   birgalikda   quyidagilarni   bosqichma   –   bosqich   amalga
oshirsa maqsadga muvofiq bo’lar edi.
Oilada   bolalarni   milliy   an’analar   asosida   tarbiyalashda   oila   va   jamiyatchilik
faoliyatlarini muvofiqlashtirilsa.
Bolalarni milliy an’analar asosida tarbiyalash jarayonidagi amalga oshirilishi
lozim   bo’lgan   vazifalarni   aniqlash,   ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   shart   –
sharoitlar yaratilsa.
    Maktab   yoshidagi   o’quvchilarni   milliy   an’analari   asosida   tarbiyalashning
asosiy tamoyillarini belgilash.
    Bolalarni   milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalashda   ota   –   onaning   pedagogik
madaniyatini shakllantirish.
    Milliy   an’analarimiz   xis   etgan   ilmiy   va   badiiy   kitoblar,   darslik   va
qo’llanmalar, ko’rgazmali vositalar ishlab chiqarish.
    Oilada   yo’qolib   ketayotgan   an’analarimizni   yosh   avlod   ongiga   singdirish,
milliy   tarbiyamizni   yanada   rivojlantirishda   xalq   pedagogikasining   axamiyati
beqiyos.
    Milliy   qadriyatlarimiz,   an’analarimiz,   urf   –   odatlarimizni   ta’lim   –   tarbiya
jarayonida yosh avlodni barkamol etib tarbiyalashda amaliy qo’llash, uning nazariy
asoslarini ochib berish, kelajakni asosi bo’lib xizmat qiladi.
29 Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   mustahkam   ma’naviy   immunitetli,   o’zining
fikrlarini   ravon   ayta   oladigan,   yuqori   marralarga   erishuvchan   avlodni   tarbiyalash
uchun  ota-ona,   oila  muhiti   juda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.  Hech   kimga   sir   emas,
insonning   qalbi   va   ongini   egallash,   ayniqsa,   yoshlarning   ma’naviy   dunyosini
zaharlashga qaratilgan turli xavf-xatarlar ham kuchayib borayotgan bugungi kunda
o’zining kimligini, qanday bebaho meros vorislari ekanini teran anglab, ona yurtga
muhabbat   va   sadoqat   hissi   bilan   yashaydigan,   imon-e’tiqodi   mustahkam   yosh
avlodgina   muqaddas   zaminimizni   yot   va   begona   ta’sirlardan,   balo-qazolardan
saqlashga,   Vatanimizni   har   tomonlama   ravnaq   toptirishga   qodir   bo’ladi.
Farzandlarimizga   shunday   tarbiya   berayliki,   ular   o’z   ota-bobolariga,   o’z   tarixi,
Vatani, ona tiliga, millati, diniga va an’nalariga sodiq bo’lib kamol topishsin.
Ulg’ayotgan   shaxsda   ijobiy   sifatlar   shakllanishida   oiladagi   sog’lom   muhit
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Oilada   sog’lom   muhitning   saqlanishi   ko’p   omillarga
bog’liq.   Masalan,   oila   boshliqlarning   o’zaro   yaxshi   munosabati,   xonadon
qariyalariga   hurmat,   e’tibor   oiladagi   bolalarning   o’zaro   munosabatlari   to’g’ri
tarbiyalangani,   ota-onaning   bolalar   tarbiyasiga   barobar   jonkuyarligi,   oilada
o’rnatilgan   to’g’ri   munosabatda   bo’lish   kabilar   shular   jumlasidandir.   Bularning
qay   birida   mutanosiblik   buzilsa   demak,   o’sha   oiladagi   sog’lom   muhitga   putur
yetadi.
Bola   tarbiyasida   ota-onaning   bir-biriga   munosabati   o’zlarini   tuta   bilishlari
muhimdir.   Oilada   muomalaning   barcha   qoidalariga   amal   qilinishi   lozim.
Kattalarga hurmat, kichiklarni avaylash, bir-biriga mehribonlik, ayniqsa, ayollarni
izzat qilish odatga, qoidaga aylanib borishi kerak. Bolalarga onani hurmat qilishni,
unga mehribon bo’lishni o’rgatish otaning muhim vazifasi.
Odatda   o’g’il   bola   otasiga,   qizlar   esa   onasiga   o’xshashga,   ulardagi   yaxshi
xislatlarni   o’ziga   singdirishga   harakat   qiladi.   Ota   ham,   bolani   tarbiyalashga   o’z
hissalarini qo’shadilar. Ona g’amxo’r, mehribln ko’ngilchan uy bekasi  bo’lsa, ota
kuch-qudrat, jasurlik, qattiqqo’lik va adolat ramzi. Ota ko’proq bolaning aqliy va
jismoniy   rivojlanishi   uchun   qayg’ursa,   ona   yurish-turish,   muomala,   xis-tuyg’u
nafosat uchun tashvishlanadi.
30 Bularning hammasi nisbiy bo’lib, ota ham, ona ham bolaning aqliy, axloqiy,
jismoniy   kamolati   uchun   baravar   javobgar,   chunki   ularning   biridan   bir   maqsadi
shaxsni tarbiyalashga qaratilgandir. Anna shu jarayonning muvaffaqiyatli bajarishi
ko’p o’rinda ota-onaning obro’siga bog’liq.
Manfaatlar umumiy bo’lgan ahil oilada yaxshi odat an’analar vujudga keladi,
sog’lom   muhit  mehr-oqibat,  qadr-qimmat   uchun  zamin  yaratadi.  Bolaning   yaxshi
tarbiya topishlari uchun shart-sharoit tug’iladi.
    
31        FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I.  Siyosiy Manbalar 
О ‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   t о ‘g‘risida”gi   Qonuni   /   Barkamol   avlod   –
О ‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori   –T.:   Sharq   nashriyot-matbaa   uyi   2022   y.
20-29 b.
2. О ‘zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” Barkamol
avlod   -   О ‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   T.:   Sharq   nashriyot-matbaa
konserni, 1997, 31-61-b.
                                                            II.Adabiyotlar
1.  Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va  oliyjanob   xalqimiz  bilan   birga
quramiz. Toshkent – 2017.
 2. Ashurov M.O. O’zbek xalqi tarbiya tizimi – Samarqand Ziyokor, 2003 y., 6-son,
16-24 b.
3.Yo’ldosheva   Saodat   Xalq   urf   –   odatlar   va   an’analari.   –   Toshkent   ijod   dunyosi
nashriyot uyi. 2003 y. 3-22 b.
4.Otamuratov S., Husanov S., Ramatov J., Ma’naviyat asoslari  – T.: Xalq merosi
2002 y. 212b.
5.O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun.– Toshkent, 2020 y.
23-sentabr, 20-29 b.
6.Asqarova   O‘.,   Raitboyev   M.,   Nishonova   S.   Pedagogika   –   T.:   Talqin,   2008.
Podlasiy I.P. Pedagogika. V2-xkn.-M.: VLADOS, 2005.
7.   Azizxo‘jaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat.   –
Toshkent:   Nizomiy nomidagi TDPU , 2006.
8.   N.T.Omonov,   N.X.Xojayev,   S.A.Madiyarova,   E.I.Eshkulov.   Pedagogik
texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.   Darslik.   T.:   “IQTISOD-MOLIYA”,   2009,
240 bet.
9.XoliqovA.A.   Pedagogik   mahorat.   Darslik.   –   T.:   “IQTISOD-MOLIYA”,   2011.-
32 425 b
10.   M.G.Davletshin.Zamonaviy   maktab   o‘qituvchisining   psixologiyasi.
TDPU,2000.
III.Internet resurslari
1. О ‘rta Osiyo pedagogik fikr taraqqiyotidan lavhalar www. adpima   com // www.
amazon. com
2.Ta’limning ilg‘or texnologiyalari // www.  ip kpro aaa net.ru
3.Ta’lim standarti va pedagogik innovatsiyalar // www. iet. mesi. ru
4.www.ziyonet.uz
5.www.referatlar.uz
33

O’quvchilarni milliy qadryatlar asosida ma’naviy- axloqiy tarbiyalashda oilaning roli

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский