O'quvchilarni sport o`yinlariga o'rgatishda harakatli o`yinlardan foydalanish samaradorligi

O`quvchilarni sport o`yinlariga o`rgatishda harakatli o`yinlardan foydalanish
samaradorligi.
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….  
I   BOB.   O’QUVCHILARNI   DARS   MASHG’ULOTLARIDA   JISMONIY
TARBIYALASHDA   O’ZBEK   MILLIY   HARAKATLI   O’YINLARIDAN
FOYDALANISH…………………………………………………………………..
1.1.   O’quvchilarni   dars   mashg’ulotlarida   jismoniy   tarbiyalashda   o’zbek   milliy
harakatli   o’yinlaridan   foydalanishning   pedagogik   imkoniyatlari…………………
1.2.   7-8   yoshli   bolalar   jismoniy   tarbiyasining   ijtimoiy-ruhiy   asoslari……………
II   BOB.   BOLALAR   JISMONIY   TARBIYASIDA   MILLIY   HARAKATLI
O’YINLARDAN FOYDALANISH……………………………………………....
2.1 Bolalar jismoniy tarbiyasida milliy harakatli o’yinlardan foydalanish 
zaruriyatlari 
2.2. Jismoniy sifatlarni tarbiyalovchi milliy  harkatli   o ’ yinlar   tasnifi   va   ularni  
o ’ rgatish   yo ` llari …………………………………………………………………..
XULOSA ………………………………………………………………………….
FOYDALANGAXN   ADABIYOTLAR …………………………………………
1 KIRISH
O’zbek   xalqining   ming   yillar   davomida   yaratgan,   avloddan-avlodga   o’tib
kelayotgan   ijod   boyliklarini   to’plash,   o’rganish,   bu   boy   xazinalar   asosida   yosh
avlodni   ma’naviy   boy,   axloqiy   pok,   jismoniy   barkamol   qilib   tarbiyalash   bugungi
kunnig dolzarb masalalaridan biridir.
Ayniqsa, O’zbekiston mustaqillikka erishgandan so’ng milliy qadriyatlarimiz,
an’analarimizga   bo’lgan   e’tibor   yanada   kuchaydi.   Bu   hayotning   hamma
jabhalarida turli darajada o’zini namoyon eta boshladi, jumladan tarbiyaning asosiy
qismlaridan biri jismoniy madaniyatda ham. 
Yosh   avlodni   jismoniy   baquvvat   qilib   tarbiyalashda,   ularning   jismoniy
sifatlarini   rivojlantirishga,   jismoniy   madaniyatini   milliylashtirishga   qaratilgan
xalqimizning   unitilib   borayotgan   milliy   o’yinlarini   to’plash,   hayotga-maktabga
tadbiq   etish,   rivojlntirish   yo’llari   va   usullarini   qayta   ko’rib   chiqish   zaruriyatini
taqazo etadi. 
O’zbek xalqining ko’p yillar davomida shakllangan, avlodlariga meros bo’lib
qolgan   milliy   harakatli   o’yinlaridan   foydalanish   mustaqillikka   erishgan   bugungi
kunlarimizda juda ham zarur. 
O’zbek   xalq   milliy   harakatli   o’yinlarini   ilmiy   jihatdan   tadqiq   etish,   ularni
maktab,   bog’cha   o’quv   dasturlariga   kiritish,   ijtimoiy-tarbiyaviy   ahamiyatga   ega
2 bo’lgan   turlarini   sport   darajasiga   ko’tarish   jismoniy   madaniyat   fani   oldidagi   eng
dolzarb muammolardan biri ekanligini ko’rsatadi. 
Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda   biz   tanlagan   mavzuning   dolzarbligi   va
muhimligi yaqqol namoyon bo’ladi. 
Maktabda   jismoniy   tarbiya   darslarida   milliy   harakatli   o’yinlarni   o’tkazish
usullarini   to’liq   egallamagan   o’qituvchilar   hozircha   ko’pchilikni   tashkil   etadi.
Buning   ustiga   ijtimoiy   voqelik,   pedagogik   amaliyot   va   nazariyoti,   keng   omma
o’rtasida   rivojlangan   xalq   pedagogikasining   eng   yaxshi   yutuqlarini   samarali
qo’llash, xalq pedagogikasi g’oyalari asosida fikr yuritish o’quv tarbiyaviy ishning
muvaffaqiyatini   ta’minlovchi   hal   qiluvchi   omillardan   ekanligiga   guvohlik   beradi.
Shu   bois   tadqiqot   natijalaridan   amaliyotda   keng   foydalanish   mumkin.  
Ishning nazariy ahamiyati shundaki, unda asosiy va muhim o’rinni tajriba-tadqiqot
ishlari,   tahlillar   tashkil   etadi,   maktabda   jismoniy   tarbiya   darslarida   o’zbek   xalq
milliy   harakatli   o’yinlari   vositasida   7-8   yoshli   bolalarda   pedagogik   ta’sirning
to’liq, aniq maqsad asosidagi yo’nalishi yaratiladi. 
3 I BOB. O’QUVCHILARNI DARS MASHG’ULOTLARIDA JISMONIY
TARBIYALASHDA O’ZBEK MILLIY HARAKATLI O’YINLARIDAN
FOYDALANISH
1.1.   O’quvchilarni   dars   mashg’ulotlarida   jismoniy   tarbiyalashda   o’zbek
milliy   harakatli   o’yinlaridan   foydalanishning   pedagogik   imkoniyatlari  
Komil insonni jismoniy tarbiyalashlikdek muqaddas vazifalarini bajarishda barcha
o’quv yurtlari ta’lim tizimidagi yosh avlodni jismoniy baquvvat, chaqqon, irodali,
vatanparvarlik ruhida tarbiyalab voyaga yetkazish uchun jismoniy tarbiya va sport
mashg’ulotlarini   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risidagi”   qonuni   (5),
“Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   hamda   “O’zbekistonda   jismoniy   tarbiya   va
sportni   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qonunlari   va   uni   bajarish
tadbirlariga   suyangan   holda   yangi   usullarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish   maqsadga
muvofiqdir.(2) 
Ushbu   ishlar   samarali   bajarilishi   uchun   bolalarning   eng   kichik   yoshidan
boshlab   milliy   o’yinlar   vositasi   bilan   jismoniy   salomatlik   poydevorini   qurishni
amalga oshirish mumkin. 
O’zbekiston   Respublikasida   jismoniy   madaniyat   va   sportni   rivojlantirish
to’g’risida   Kadrlar   tayyorlashdagi   oqilona   tizim   g’oyat   muxim   ahamiyatga   ega.
Shu   bois   respublikamizda   jismoniy   madaniyatning   maqsad   va   vazifalari
hukumatning hamda respublika madaniyat va sport ishlari vazirligining qarorlarida
kelib chiqqan holda amalga oshiriladi. 
Respublikada   amalga   oshiralayotgan   jismoniy   madaniyatning   o’z   oldiga
qo’ygan   maqsadi   sog’lom,   ruhan   tetik   va   bunyodkor   insonni   hayotga
tayyorlashdan   iborat.   Bu   maqsad   Respublikada   jismoniy   madaniyat   bilan
Shug’ullanuvchi barcha muassasa tashkilotlar uchun zaruriy vazifadir. 
4 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   Mirziyayev   “Biz   sog’lom   avlodni
tarbiyalab yetkazishimiz kerak. Sog’lom kishi deganda faqat jismoniy sog’lomlikni
emas, balki sharqona odob-axloq va umumbashariy g’oyalar ruxida kamol topgan
insonni  tuShunamiz”,  -   deydi   O’zbekiston  Respublikasi   Oliy  Majlisining  birinchi
yig’ilishidagi   ma’ruzasida.   “Sog’lom   avlod   uchun”   ordeni   ta’sis   etilganligi,
xalqaro   xayriya   jamg’armasi   tashkil   qilinganligi   ham   kelgusida   sog’lom   va
barkamol avlodni tarbiyalab yetkazishga xizmat qiladi. 
Har kim o’zini jismonan tarbiyalashi uchun jismoniy madaniyat va sportning
zarurligini   tushunib   yetishi   va   qunt   bilan   o’ziga   yoqqan   ma’lum   bir   jismoniy
mashg’ulotlar   tizimi   asosida   salomatligini   shakllantirishi   kerak.   Xalqimiz
farzandlarining   jismoniy   qobiliyatlarini   har   tomonlama   rivojlantirish   tarbiyaning
ajralmas   qismi   bo’lgan   jismoniy   madaniyat   jarayonida   amalga   oshiriladi.  
Jismoniy   madaniyatning   maqsadi   jamiyatning   sog’lom,   xushchaqchaq,   har
tomonlama   jismoniy   rivojlangan,   mehnat   va   Vatan   himoyasiga   tayyor   turgan
quruvchilarini   tarbiyalashdan   iborat   uzoq   muddatli,   uyushtirilgan   pedagogik
jarayondir. 
Jismoniy madaniyat jarayonida quyidagi asosiy vazifalar hal etiladi: 
a) sog’liqni mustahkamlash organizmni chiniqtirish va jismoniy rivojlanish 
darajasini hamda ish qobiliyatini oshirish; 
b) hayotga zarur bo’ladigan, jumladan, amaliy xarakterga ega bo’lgan harakat 
malaka va ko’nikmani egallash; 
v) kishining ma’naviy va irodali sifatini tarbiyalash; 
g) jismoniy sifat (tezkorlik, kuch, epchillik, chidamlik ) ni o’stirish; 
d) maxsus sport mashqini bajarish texnikasini egallash. 
5 Shu   bilan   birga   o’zbek   xalq   milliy   o’yinlarini   to’plash   va   ularni   hayotga
tadbiq   etish,   ulardan   oqilona   foydalanish   bugungi   kunda   oldimizda   turgan   ham
nazariy,   ham   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   muhim   vazifa   bo’lib   hisoblanadi.
Ushbu   vazifa   yosh   avlodni   sog’lom   va   barkamol   qilib   tarbiyalovchi   jismoniy
madaniyat oldiga ham katta ma’suliyat yukladi. 
Yoshlarni   har   tomonlama   jismoniy   baquvvat   qilib   tarbiyalashga   imkon
beradigan,   o’quvchilar   jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   bu
muammoni   umumta’lim   maktab   o’quvchilari   jismoniy   madaniyatini   tashkiliy   va
pedagogik   jarayonlar   bilan   birga   bir-biriga   bog’lab   kelgan   uzviylikda   ko’rib
chiqish   lozimligini   keltirib   chiqaradi,   bunda   milliy   xalq   o’yinlarining   roli   katta
ekanligini   qayta-qayta   ta’kidlab   o’tmoqchimiz.   Shuning   uchun   xalqimizning
asrlardan-asrlarga   o’tib   kelayotgan   milliy   o’yinlarini   avaylab-asrab   keyingi
avlodga yetkazish yo’llarini izlash, ishlab chiqish va hayotga tadbiq etish bizning
maqsadimizdir.  
Milliy   xalq   o’yinlarini   xalqimzning   bir   necha   yillik   madaniy   boyliklari   haqidagi
tasavvurlarini   ma’lum  darajada  kengaytiradi,  hozirgi   hayotga  singdirish  yo’llarini
boyitishga yordam beradi. 
Milliy   harakatli   o’yinlar   jismoniy   tarbiyaning   eng   ta’sirchan   usullaridan
bo’lib,   o’quvchilarda   aqliy,   ahloqiy   va   nafosat   tarbiyasini   birgalikda
muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   muhim   vositadir.   Shuning   uchun   bolalar
o’yinlarining   ruhi,   tabiati,   saviyasi,   ishtirokchilarning   hatti-harakatlari   kabi
jihatlariga   ham   e’tibor   berish   zarur.  
Boshlang’ich sinf o’quvchilari jismoniy madaniyatini qiziqarli va foydali o’tkazish
uchun biz tavsiya etayotgan ba’zi milliy o’yinlardan foydalanishda ham xuddi Shu
xususiyatlarga e’tibor berish kerak. 
6 Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   qadriyatlarga   muhabbat   uyg’otish,   xalq
an’analarini   avaylab-asrashga   o’rgatish   ko’p   jihatdn   o’zbek   xalq   milliy
o’yinlpridan unumli foydalanib bilishga bog’liq. CHunki milliy o’yinlar orqali bola
bir   tomondan   jismoniy   bilimlarni   egallasa,   ikkinchi   tomondan,   jismoniy
madaniyaga qiziqtirish muhim ahamiyat kasb etadi. 
O’quvchilarning   jismoniy   tayyorgarlik   va   jismoniy   rivojlanish   masalalari
ko’pgina   olimlar   tomonidan   o’rganilgan.   Olimlarning   tadqiqotlarida   bolalarning
jismoniy rivojlanishi va jismoniy tayyorgarligi, harakat faolligi sustligi aniqlangan.
Xalq   milliy   o’yinlarining   ijtimoiy-pedagogik   xususiyatlarini   o’rganish   borasida
talay   ishlar   qilindi..   Bir   qancha   olimlar   o’z   tadqiqotlarida   xalq   milliy   harakatli
o’yinlarida   foydalanish   haqida   u   yoki   bu   darajada   fikr   yuritganlar.(20)  
Bolalar   va   o’smirlarning   harakat   faolligini   oshirishga   yordam   beradigan   omillar:
milliy harakatli o’yinlar, milliy mashqlar elementlari, bellaShuvlar va sport turlari,
jismoniy   tarbiyaning   an’anaviy   vositalaridan   foydalanish   yo’llari   ko’rsatilgan.  
So’nggi   yillarda   professor   F.N.Nasriddinov   boshchiligida   bir   guruh
mutaxasisliklar,   yosh   tadqiqotchilar   milliy   o’yinlarni   o’rganish,   ularni   xalq
o’rtasida   ommalashtirish   maqsadida   bir   qator   ilmiy-amaliy   ishlarni,   nashrlarni
amalga   oshirishga   muvaffaq   bo’ldilar.  
Bu   sohada   proffesor   A.Q.Atoyevning   ilmiy   ishlarini   ham   aytib   o’tish   o’rinlidir.
Uning   xalq   o’yinlaridan   maktabda,   oilada,   darsdan   tashqarida,   jamoat   joylarida
foydalanish   haqidagi   bolalarni   tarbiyalashda   chaqqonlik,   epchillik   darkor,   kuch-
quvvat kabi xususiyatlarining takomili to’g’risidagi tadqiqotlari qiziqish uyg’otadi.
Bulardan   tashqari   har   yili   o’tkazilayotgan   ilmiy-amaliy   anjumanlar   va   Shu
7 munosabat bilan nashr etilayotgan to’plamlarda ham xalq milliy o’yinlariga e’tibor
kuchaygani,   ularni   o’rganish,   to’plash   borasida   tadqiqotlar   yaratilmoqda   .  
Shu   bilan   birga   pedagogika   fani   ham   yoshlarning   jismoniy   tarbiyasi,   ularda
harakatli   sifatlarni   rivojlantirish,   muntazam   olib   boriladigan   mashg’ulotlar   orqali
jismoniy   madaniyatga   extiyoj   va   qiziqishni   uyg’otish   muammolariga   xamisha
diqqat qilib keldi va kelmoqda. 
Bir qator ishlarda u yoki bu tarzda muammo haqida fikrlar yuritilgan bo’lsa-
da,   o’zbek   halq   milliy   o’yinlari   vositasida   7-8   yoshli   o’quvchilarning   jismoniy
sifatlarini   tarbiyalash   muammosi   jismoniy   madaniyat   tizimida   hamda,   xalq
pedagogikasida   to’liq   holda   maxsus   tadqiqod   predmeti   bo’lgan   emas.  
Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda,   mazkur   ish   bu   muammoni   ilmiy   yo’nalishda
yechishga   qaratilganligi   bilan   muhimdir.   Bu   esa   eng   avvalo   Respublikamizning
mustaqilligi,   qolaversa,   hayot   talablari   asosida   o’zbek   xalq   milliy   o’yinlarini
tashkil etish bilan bog’liq masalalarni to’liq yaxlit holda ilmiy-pedagogik asoslash
va ishlab chiqish zaruriyatini keltirib chiqardi. 
1.2. 7-8 yoshli bolalar jismoniy tarbiyasining ijtimoiy-ruhiy asoslari
Tarbiya   doimo   jamiyat   uchun   muhim   vazifani   bajargan   va   kishilarning   turli
avlodlari  o’rtasidagi  aloqa va vorislikni  amalga oshirgan tarbiyaning o’z maqsadi
va   vazifalari,   mazmuni,   shakli   va   usullari   bo’yicha   davrlarosha   o’zgarib   borgan.
Bu   o’zgarishlar   kishilar   o’rtasidagi   munosabatlar   bilan   chambarchas   bog’liq.
Shundan   kelib   chiqib,   tarbiyada   Vatan   himoyasiga   tayyor,   mehnatga   ijtimoiy
faoliyatga,   hayotga   har   tomonlama   rivojlangan   komil   insonni   tarkib   toptirishga
e’tibor   berish   kerak.  
Jismoniy   ma’daniyat   tarbiya   jarayonida   bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   etish
uchun   tarbiyaning   bir-biri   bilan   o’zaro   bog’langan   har   birining   mazmuni,
8 vositalari, shakl vausullarining o’ziga xos xususiyatlarini tuShunish kerak bo’ladi.
Bizning   ilmiy   tadqiqot   ob’ektimiz   bo’lgan   o’zbek   xalq   milliy   o’yinlarida
boshlang’ich sinf  o’quvchilarining jismoniy sifatlarini tarbiyalashda ham  ana Shu
o’ziga xosliklarni hisobga olish zarurligi kelib chiqadi. 
Pedagogikada qabul  qilingan yosh davrlaridan biz uchun eng muhimi  kichik
maktab   yoshidir.   Har   bir   yosh   guruhiga   jismoniy   va   ruhiy   rivojlanishining
muayyan darajasi mos keladi. 
Kichik   maktab   yoshining   xususiyatlari.   Kichik   maktab   yoshida   o’qish
bolaning  butun   hayot   tarzini   o’zgartiradi   va   unga  yangi   talablar   qo’yadi.  CHunki
bog’cha   yoshida   bolalarda,   asosan   nutqining   rivojlanishiga,   ahloq   me’yorlarining
shakllanishiga   asosiy   e’tibor   beriladi.   Ularni   tarbiyalashda   maxsus   tashkil
etiladigan   o’yin   faoliyati   katta   o’rin   tutadi.   Bolaning   rivojlanishi   uchun   didaktik
ta’lim beruvchi va jamoa bo’lib birgalikda harakat qilishga o’rgatuvchi o’yinlardan
foydalaniladi. 
Kichik   maktab   yoshida   organizmning   umumiy   yetilishi   fonida   bolalarning
harakat sohasi jadal rivojlanadi. Bu davr sport bilan, jismoniy madaniyat bilan faol
Shug’ullanish uchun juda qulaydir. 
Mana  shu  jihatdan  bolaning aynan  Shu xususiyatlarni  rivojlantiruvchi   milliy
xalq   o’yinlaridan   foydalanish   tarbiyada   ko’zlangan   maqsadga   yetish   imkonini
tezlashtiradi.  
Jismoniy   rivojlanishning   jadalligi   skletning   tez   o’sishi,   umurtqa   pog’onasini
bukikligining   shakllanishi,   yurak,   tomir   tizimining   rivojlanish   xususiyatlari   va
boshqalar   bolaning   oqilona   tashkil   etilgan   va   butun   hayot   rejimini   talab   etadi.  
Turli   yoshdagi   har   xil   jinsdagi   bolalar   ruhiyatining   rivojlanishi,   o’zgarishlari,
ularning ahloqiy va jismoniy kamol topishiga ijobiy ta’sir qiladigan omillar, shart-
9 sharoitlarni   bilish,   ulardan   unumli   foydalanish   xozirgi   kunlarda   o’qituvchilar,
jismoniy   madaniyat   mutaxassislari   uchun   nihoyatda   zarur   bo’lib   qoldi.  
Har   bir   o’quvchi   yosh   davrining   ruhiy   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
jismoniy   madaniyat   darslarini   olib   borish   orqali   o’quvchilar   ongiga,   ruhiga   ta’sir
o’tkazish o’z vaqtida o’z-o’zini anglashni vujudga keltiradi. Bolada o’zini anglash
tuyg’usi   qancha   erta   uyg’onsa,   shaxsiy   nuqtai   nazar,   o’z   huquqini   his   etish,
o’zining aqliy va jismoniy imkoniyatlarini baholash shunchalik tez paydo bo’ladi. 
Boladagi   e’tiqod,   muomala,   muloqot,   mustaqil   xulq   -atvorni   shakllantirish,
ulardagi   tashabbuskorlik   hamda   to’siqlarni   yengishga   intilishni   jismoniy
madaniyatda   milliy   xalq   o’yinlari   orqali   xam   tarbiyalash   mumkin,   bunda   ularga
yosh   psixalogiyasi   xussiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   ruhiy   turtki   berish
maqsadga   muvofiqdir.  
O’zbek   milliy   xalq   harakatli   o’yinlarining   bolalarning   ruhiy   jihatdan   kamol
toptirishda   ahamiyati   ulkan.   Umuman,   o’yinlarning   ahamiyati   haqida   ko’pchilik
ruhshunoslar   va   pedagoklar   qimmatli   fikrlarni   aytib   ta’kidlab   o’tishgani   ma’lum.
Eng   sodda   ruhiy   jarayonda   eng   murakkab   ruhiy   jarayongacha   hammasining   eng
muhim   jihatlarini   shakllantirishda   o’yinlar   katta  rol   o’ynashini   jahon   psixologlari
ham   turli   davrlarda   turlicha   yo’llar   bilan   isbotlab   berishgan.  
O’yinlar bolalar uchun voqelikni aks ettirish vositasidir. Bu voqelik bolani qurshab
turgan   voqe’likdan   ancha   qiziqarlidir.   O’yinning   qiziqarliligi,   uni   anglab
yetishning   osonligidadir.   Kattalar   hayotida   faoliyat,   xizmat,   yumush   qanday
ahamiyatga ega bo’lsa, bolalar hayotida ham o’yin xuddi Shunday ulkan ahamiyat
kasb etishi mumkin. 
O’yin   mazmunining   rivojlanishi   bolaning   kattalar   hayoti   va   faoliyatining
mohiyatiga chuqurroq kirib borishida, atrofdagi voqea-xodisalarga mknosabatining
10 o’zgarishida,   Shuningdek,   o’yin   mazmuni   ham   syujeti   shart-sharoit   va   jamiyat
a’zolari   turmushining   tobora   to’g’ri   aks   ettirishida   ko’rinadi.   Shuning   uchun
bolalarda   o’yin   qobiliyatining   o’sishi   o’z-o’zicha   yuzaga   kelmaydi,   balki
kattalarning,   tarbiyachilarning   ta’siri   natijasi   atrof   muhit   bilan   tanishish,   sayrlar
uyushtirish,   shaxslar   aro   munosabatlarning   mohiyatini   tuShuntirish   va   hokazolar
natijasida amalga oshadi.
Katta   kishilar   hayoti   va   faoliyatining   o’rnini   bosuvchi   narsalar   ularni
harakatini umulashgan holda ifodalashning moddiy tayanchi hisoblanadi. Shunday
ekan,   o’yin   faoliyatida   bola   harakatini   rivojlanishi   o’yin   mazmuniga   ko’proq
bog’liqdir. Chunki bolaning hatti-harakati qanchalik ixcham va umulashgan bo’lsa,
ular   kattalarning   faoliyati   mazmunini   aks   ettirishda   Shunchalik   yiroqlashadi.
Binobarin,   u   odamlarning   narsalarga   va   bir-birlariga   munosabatini   amalda
bajarishaga   o’tadi   va   Shuning   uchun   narsalar   bilan   harakat   qilishda   kattalarning
munosabatlarini to’g’ri ifodalashga intiladi. 
Har   qanday   o’yinning   va   o’yin   faoliyatining   diqqat   markazida   bola
kattalarning   faoliyati   va   o’zaro   munosabatini,   muomalasini   o’ziga   xos   tarzda   aks
ettirishi, takrorlashi imkoniyati turadi. Shunga ko’ra o’yin ijtimoiy axamiyat kasb
etib,   bolada   insoniyat   tomonidan   asrlar   davomida   yaratilagan   qimmatli   bilimlar,
amaliy   ko’nikmalar,   malakalar   va   odatlarni,   xalqning   ijodiy   boyliklarini
o’rganishga   imkoniyat   yaratiladi,   oqibatda   uni   shaxslar   aro   muloqotlarning
mohiyatiga olib kiradi. 
O’yin   faqat   bilish   jarayonlarini   takomillashtirib   qolmay,   bolaning   hulq-
atvoriga   ham   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   ham,
boshlang’ich   sinf   o’quvchilarda   ham,   yuqori   sinf   o’quvchilarida   ham   o’z   xulqini
boshqarish   ko’nikmalarini   o’yinlar   orqali   ham   tarkib   toptirish   munkin.   CHunki
11 biror   maqsadga   yo’naltirilgan   mashg’ulotga   nisbatan   milliy   xalq   o’yinlarida   xulq
ko’nikmalarni   oldinroq   va   osonroq   egallash   mumkin.  
Ayniqsa,   bu   omil   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   yosh   davrining   xususiyati
sifatida   o’zining   yorqin   ifodasini   topadi.   Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
o’z   xulqini   o’zi   boshqarish   ko’nikmasi   o’yin  faoliyatida  ham   boshqa   sharoitlarda
ham   qariyb   baravarlashadi.   Ba’zan   ular   ayrim   vaziyatlarda,   masalan;   musobaqa
paytida o’yindagiga qaraganda yuqoriroq ko’rsatkichga erishishlari ham mumkin. 
O’yin   va   o’yin   faoliyati   bolada   o’z   hulqini   boshqarish   ko’nikmalarini
shakllantirish uchun muhim ahamiyat kasb etadi. 
Halq   o’yinlari   faoliyatida   mazkur   jismlar   qandaydir   alomatlarni   aks   ettiruvi
sifatida   emas,   balki   ana   Shu   tayanch   narsalar   to’g’risida   fikrlash   uchun   xizmat
qiladi,   Shuningdek,   tayanch   nuqtasi   harakatining   yaqqol   narsalar   bilan   bog’liq
jihatini   aks   ettiradi.   Narsa   bilan   o’yin   harakatlarining   takomillaShuvi   harakat
shakli,   xususiyati,   bosqichi,   u   kabilarni   qisqartirish   va   umumlashtirish   xisobiga
amalga oshiriladi. O’yin harakatlarining qisqarishi va umumlaShuvi ularning aqliy
ko’rinishidagi mantiqan izchil, shaklga o’tishning asosini tashkil qiladi. 
II BOB. BOLALAR JISMONIY TARBIYASIDA MILLIY
HARAKATLI O’YINLARDAN FOYDALANISH 
2.1. Bolalar jismoniy tarbiyasida milliy harakatli o’yinlardan foydalanish
zaruriyatlari
Prezidentimiz   Sh.   Mirziyayev   yosh   avlod   tarbiyasiga   katta   ahamiyat   berib,
Shunday   degan   edi;   “   yosh   avlodni   tarbiyalash   biz   uchun   eng   asosiy   vazifadir”
Shundan kelib chiqib, hozirgi vaqtda O’zbekiston pedagogik jamiyati tarbiyaning
odatiy   bo’lgan   shakllari   va   usullarini   izlab   topish,   o’sib   borayotgan   avlodda
mustahkam   umuminsoniy   ishonch   va   qarashlarini   shakillantirish;   shaxsda   milliy
12 madaniyat   va   milliy   qadriyatlarni   hurmat   qilish,avaylab   asrash   tuyg’ularini
o’stirishga diqqatiniqarratmog’imiz lozim.
Yuqoridagi   fikirlarga   asoslanib,   o’sib   borayotgan   avlodning   tarbiya   tizimida
halq pedagogikasi tajribalari, jumladan, milliy halq o’yinlari yoshlarning xarakteri
va   ongini   boshqaruvchi   vosita,   asosiy   kuch   deb   hisoblash   mumkin.  
Milliy   harakatli   o’yinlardan   foydalanish   jarayonida   boshlang’ich   maktab
o’quvchilarining quyidagi o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olish kerak: 
1. Bola odamlarning foliyati, ularning predmetlarga munosabati va 
o’zaro muomalasiga, munosabatiga qiziqadi. 
2. Bolalar xalq o’yinlarida atrofdagi voqe’likning eng tashqi ifodali 
jo’shqin his-tuyg’uli jihatlarini aks ettiradilar. 
3. Milliy   o’yinlarda   bola   kattalar   bilan   bir   xil   sharoitda,   yagona   zaminda
yashayotganini his etgan holda o’z istagini amaliyotga tadbiq qiladi. 
4. Kattalarning   hayoti   va   faoliyatiga   kirish   bolaning   tasavvuri   timsollari
tariqasida   namoyon   bo’lsa   ham,   umuman   uning   chinakam   shaxsiy   hayotida
o’chmas iz qoldiradi. 
Xulosa qilib aytish mumkinki, milliy xalq o’yinlaridan foydalanishda,  ularni
qo’llashda   shuni   hisobga   olish   kerakki,   bu   yoshdagi   bolalar   aniqlikni   talab
etadigan   mayda   harakatlarga   qaraganda   keng,   kuchli   harakatlarga   ancha   moyil
bo’ladilar.   Buni   bolalar   yosh   davrlarini   ishlab   chiqqan   buyuk   pedagog
YA.A.Komenskiy   ham   o’z   vaqtida   ta’kidlagan   edi.     Umuman   bu   yoshda   bolalar
juda ham harakatchanligi bilan ajralib turadi. Harakatchanlik esa maxsus, oqilona
tashkil   etilishni,   harakatga   soluvchi   yurish-turish   shakllarining   to’g’riligini   talab
etadi.  
Bolalarning bu yoshida tormozlanish va qo’zg’alish jarayonlarini muvozanatligini
13 yuzaga keltirishda kattalar talabining tizimliligi va o’zini tuta bilishga odatlantirish
katta rol o’ynaydi. 
Milliy   o’zbek   o’yinlarini   yoshlar,   ayniqsa   maktab   o’quvchilari   sevib,   maroq
bilan o’ynamoqdalar. Bunday o’yinlar jismoniy tarbiya darslaridagina emas, balki
hovlilar   va   bog’,   parklarda   dam   olish   soatlarida   o’ynaladi.   Muhim   sifatlarni
rivojlantirishga mo’ljallangan umumiy rivojlantiruvchi va maxsus mashqlarga doir
bayon   qilingan   material   ko’proq   o’yin   tarzida   beriladi,   lekin   mashqlarni
tuShuntirish   va   faol   dam   olish   uchun   qisqacha   pauzalar   bo’lgan   kichik   dozada
uzluksiz bajariladi. O’yin mashqlaridan keyin bo’shashtiradigan, ohista yuriladigan
mashqlarni yoki diqqat-e’tiborini o’stiradigan mashqlarni berish lozim. 
Xalqning   sog’lig’ini   mustahkamlash   O’zbekistondagi   jismoniy
madaniyatning   asosiy   vazifasidan   biridir.   Istiklol   davrida,   ayniqsa,   sport   va
jismoniy   tarbiyaga   e’tibor   kundan-kunga   kuchayib   bormoqda.   Jismoniy   tarbiya
oldida   jismoniy   madaniyat   va   sportni   xalqimizning   hayotiga   ko’proq   singdirish;
yoshlarni   mustaqillik   ruhida   tarbiyalashda   jimoniy   tarbiya   va   sportning   barcha
turli-tuman   shakllaridan,   jumladan,   xalq   an’analaridan   keng   foydalani,
insonlarning sog’ligini  yaxshilash  vaularni  Ona  Vatan mudofaasiga tayyorlash  va
Shu   singari   katta   vazifalar   turibdi.   Xalqimizning   milliy   o’yinlari   esa   ana   Shu
maqsadda   keng   qo’llanib   kelinayotgan   muhim   jismoniy   va   sport   vositalaridan
biridir.   Shuning   uchun   xalq   milliy   harakatli   o’yinlariga   e’tiborni   kuchaytirish
zaruriyati yanada yaqqol ko’rinmoqda. 
Qadriyatlarga   e’tibor   qaratish   sharq   xalqlari   madaniyatining   juda   ko’p
unsurlari (elementlari) ni saqlab qolishga va ulardn amaliy foliyatda foydalanishga
imkoniyat yaratiladi. qadimgi mahalliy xalqlarimiz uchun an’anaviy milliy o’yinlar
va milliy bellashuvlar qachonlardir ular hayotining ajralmas bir qismi bo’lgan, ular
14 xalq   marosimlarida,   rasm-rusumlarda   va   urf-odatlarda   mustaqil   bir   soha   sifatida
faoliyat   ko’rsatib   kelgan,   mustahkam   o’rin   olgan   jismoniy   madaniyatning,   rasm-
rusumlarida va mustaqil bir soha sifatida faoliyat ko’rsatib kelgan, mutahkam o’rin
olgan.   Jismoniy   madaniyatning   bunday   o’ziga   vositalar   yordamida   bobolarimiz
o’sib   kelayotgan   avlodda   chaqqonlik,   epchillik,   kuchlilik   va   sabr-toqat   kabi
xususiyatlarni  shakllantirganlar. Farzandlarini hayot qiyinchiliklariga vatabiatning
qiyinchiliklariga   nisbatan   bardoshli,   baquvvat   qilib   tarbiyalaganlar.  
Yosh   avlodning   jismoniy   jihatdan   to’kis   sog’lom   mehnatga   va   Vatanni   himoya
qiluvchi   tarzida   o’sishidan   xalq   ham,   jamiyat   ham   manfaatdor.   Buning   uchun
o’quvchilar   jismoniy   madaniyat   bilan   chuqur   Shug’ullanishlari,   turli   milliy
o’yinlardan   foydalanish   mahoratini   egallashlari   kerak   bo’ladi.   Bu   esa   yosh   avlod
tarbiyasini   yanada   kuchaytirish,   ularni   o’z   xalqi,   mustaqil   davlati   vajamiyati
oldidagi   burchini   his   etish   ruhida   tarbiyalashdek   g’oyat   muhim   vazifalar   bilan
bog’liqdir.  
Bolalarda   maktabda   o’qiy   boshlagan   birinchi   kundanoq   mehnatga   muhabbat,
ishchanlik,   boshlagan   ishini   oxiriga   yetkazish,   sabotlilik   xususiyatlarini
shakllantirish imkoni yaratiladi. Bunda jismoniy madaniyatning barcha zamonaviy
vositalari   bilan   birga   o’zbek   xalq   milliy   o’yinlari   juda   qo’l   keladi,   chunki   bu
o’yinlar   bolalarni   jismoniy,   ruhiy,   ma’naviy   jihatdan   tarbiyalashning   barcha
jihatlarini   o’z   ichiga   ola   biladi.   Zero,   millatning   kelajagi   bo’lgan   yoshlarni
sog’lom,   yetuk   va   komil   inson   qilib   tayyorlash   mustaqil   O’zbekistonimiz
keljagining zamini mustahkam bo’lishiga xizmat etadi. 
Milliy xalq o’yinlari va milliy sport turlari tarixiy taraqqiyot jarayonida jiddiy
o’zgargani,   har   bir   iqtisodiy   tuzum   ularning   mazmun   va   qoidalarida   o’zining
muayyan izini qoldirgani haqida yuqorida to’xtalgan edik.ba’zi o’yinlarning nomi
15 va   qoidalari   hozircha   saqlanib   qolgan.   Ana   Shunday   o’yinlardan   foydalanishda
ularningbolalarga   jismoniy   ta’sirdan   tashqari   tarbiyaviy   ta’sir   ko’rsatishini   ham
nazardan   soqit   qilmaslik,   ijodiy   qo’llashni   maqsadga   muvofiqlashtirish   kerak.  
Masalan,   “   Uloq”   o’yini   deganda   odatda   ot   bilan   o’ynaladigan,   chavandozlar
haqiqiy   uloq   uchun   kurashadigan   qadimiy   ko’pkari   o’yini   tuShuniladi.   Bolalarga
mo’ljallangan   “Uloq”   o’yini   otsiz   o’tkaziladi,   o’yinchilar   bir   parcha   echki   terisi
yopishtrilgan to’ldirma to’pni  olish uchun kurashadilar. O’yin qoidalarining ba’zi
jihatlari   kattalarnikiga   o’xshab   ketadi.   Tezkorlik,   chaqqonlik   va   kuchlilikni
tarbiyalovchi bu o’yin katt tarbiyaviy ahamiyatga ham ega, bunda bir-birini hurmt
qilish,   samimiy   munosabat,   qo’pollik   qilmaslikka   katta   e’tibor   briladi.  
Xalq   milliy   harakatli   o’yinlari   bolalarning   jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishda
muhim   rol   o’ynaydi.   CHunki   o’yinlar   o’quvchilarning   qiziqishlarini   oshiradi,
ularga   zavq   bag’ishlaydi,   ish   qobiliyatlarining   tezroq   tiklanishini   ta’minlaydi.
O’yinlar tufayli bolalar charchashni unutadilar, mashqlarni diqqat bilan bajarishga
harakat   qiladilar.  
Xalq   milliy   o’yinlarining   barchasi   bolalarning   organizmlariga   yaxlit   ta’sir
o’tkazadi.   Shuning   uchun   ham   o’yinlarga   umumiy   jismoniy   ta’sir   ko’rsatuvchi
sifatida   qarash   lozim.   Bironta   o’yin   yo’qki,   u   ayrim   jismoniy   sifatni
rivojlantiruvchi   vosita   bo’lib   hisoblanmasin.   Masalan,   “do’ppi   kiyishda   kim
g’olib”   milliy   o’yinida   faqat   chaqqon   bo’libgina   qolmay,   balki   epchil,   sezgir
bo’lishga   ham   da’vat   etiladi.  
Jismoniy madaniyat tizimidagi barcha soha va bosqichlarning birdan-bir va yagona
maqsadi-insonni   to’g’ri   yashashga   tayyorlashdir.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
jismoniy   tarbiyasining   vazifalari   bolalarning   yoshiga   xos   xususiyatlarini   hisobga
16 olgan   holda   aniqlanadi,   lekin   bunda   jismoniy   madaniyatning   umumiy   maqsadi
ko’zdan qochirilmaydi. 
Maktabda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   jismoniy   tarbiyasida
sog’lomlashtirish,   ta’lim   berish   va   tarbiya   berish   vazifalarini   amalga   oshirish
ko’zda   tutiladi.   Xalq   milliy   o’yinlari   orqali   bu   vazifalarni   yaxlit   holda   bajarish
imkoniyatlari ko’proq ko’rinadi. 
1.Soglomlashtiruvchi   vazifalari.   7-8   yoshli   ya’ni   boshlang’ich   sinf
o’quvchilari   jismoniy   tarbiyasining   eng   asosiy   vazifasi   bola   hayotini   muhofaza
qilish   va   uning   sog’ligini   mustahkamlash,   uning   organizmini   chiniqtirish   yo’li
bilan   o’zini   himoya   qilish   va   turli   kasalliklarga   chidamlilik   xislatlarini   oshirish,
tashqi   muhitning   noqulay   sharoitlariga   bardosh   berishga   o’rgatishdan   iborat.  
Bulardan tashqari bolalarda har qanday ishga layoqatlilik xususiyatini oshirish juda
muhim ahmiyatga ega. Bola organizmining rivojlanishi o’ziga xos xususiyatga ega
bo’lgani   sababli,   uning   vazifalariancha   aniqroq   shaklda   ifodalanadi:   bola
suyagining   behato   va   o’z   vaqtida   qotishiga,   orqa   umurtqadagi   egik   joylarning
shakllanishiga,   tovon   yuzasining   yaxshi   rivojlanishiga,   pay   bo’g’in   aparatlarini
pishitishga   yordam   ko’rsataliladi   (o’yinlar);   gavda   qisimlarining   o’zaro   to’g’ri
rivojlanishiga imkon yaratiladi (o’yinlar); barcha mushak guruhlari rivojlantiradi.  
Shuningdek, yurak qon tomir tizimi faoliyatini takomillashtirishga imkon yaratish
lozim:   qonning   yurakka   qarab   oqishini   kuchaytirish,   yurakning   bir   me’yorda
ishlashini   yaxshilash   va   uning   kutilmaganda   o’zgargan   yuklamaga   moslashish
layoqatini   rivojlantirish;   ko’krak   qafasi   harakatchanligini   kuchaytirish,   chuqur-
chuqur   nafas   olish   va   bu   faoliyatining   uzoq   vaqt   turg’un   bo’lishini   ta’minlash,
o’pkaning hayotiy sig’imini kegaytirish, burun bilan nafas olishni yaxshilash, ichki
a’zolarning to’g’ri ishlashini  ta’minlash, markaziy asab tizimini takomillashtirish;
17 hayojonlanish   va   tormizlanish   holatlarining   harakatchanligini   bir   me’yorda
bo’lishini   ta’minlash,   Shuningdek,   harakatlantiruvchi   analizatorni   va   his   tuyg’u
organlarni kamolotga yetkazish lozim. 
2.Ta’lim   berish   vazifalari.   7-8   yoshli   o’quvchilar   bilan   milliy   xalq
o’yinlarini   o’tkazish   jarayonida   ta’lim   berish   vazifalarini   bajarish   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   Bu   vazifalar:   harakat   malakalari   va   layoqatlarini   shakllantirish,
jismoniy   fazilatlar   (chaqqonlik,   tezlik,   qayishqoqlik,   muvozanatni   saqlash,
epchillik,   baquvvatlik,   chidamlilik)   ni   rivojlantirish,   gavdani   to’g’ri   tutishni,
jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o’zlashtirishdan iborat. 
Asab tizimining qayishqoqligi tufayli bolalarda harakat malakalari kattalarga
nisbatan   osonroq   shakllanadi.   Bu   malakalarning   ko’pchiligi   (yurish,   yugurish,
sakrash)   dan   bolalar   kundalik   hayotda   harakatlanuvchi   vositalar   sifatida
foydalanadilar.   Harakat   malakalari   bolaning   atrof-muxit   bilan   muloqot   qilishini
yengillashtiradi va uni idrok qilishiga ko’maklashadi. 
Tanlab   olingan   xalq   milliy   o’yinlarini   to’g’ri   bajarish   bola   mushaklari,
paylari,   bo’g’imlari,   suyuk   tizimining   rivojlanishiga   samarali   ta’sir   ko’rsatadi.
Puxta   shakllantirilgan   harakat   malakalarini   amalda   qo’llash   bilan,   o’yinlarni
bajarish   chog’ida   bola   kuchini   tejashda   va   uning   etiborini   o’yin   faoliyati   paytida
tasodifan   sodir   bo’luvchi   turli-tuman   vazifalarni   idrok   qilishga   imkon   yaratadi.  
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   jismoniy   madaniyat   bilan   bevosita   bog’liq
bo’lgan   bilimlar   (o’yinlarning   foydali   tomoni,   jismoniy   mashg’ulotlarning
axamiyati   va   texnikaviy   ijrosi,   ularni   bajarish   usullari,   xalq   milliy   o’yinlarning
qoidalari   va   boshqalar)   xaqida   ma’lumot   berish   katta   ahamiyatga   ega.  
O’quvchilar   olgan   bilim   qancha   chuqur   bo’lsa,   ular   xalq   o’yinlaridan   Shuncha
oqilona   foydalanishlari,   o’yinlar   bilan   Shuncha   samarali   Shug’ullanishlari   hamda
18 maktab va oila muhitida jismoniy madaniyat qurollarini mustaqil ishlata bilishlari
mumkin. 
3.Tarbiya berish  vazifalari.   Jismoniy  madaniyat  bilan Shug’ullanish  tanda,
bolalarda joriy qilingan tartibga rioya qilish odatini hamda xalq o’yinlari bilan iloji
bo’lsa   xar   kuni   muntazam   ravishda   Shug’ullanish   ishtiyoqini   uyg’otish,   ularda
maktab   va   uyda   Shu   o’yinni   bilan   mustaqil   shug’ullana   olish   layoqatini
rivojlantirish, ularni o’z tengqurlari va o’zlaridan kichik bo’lgan bolalar jamoasida
o’yinlarni   tashkil   qilish,   ularni   birgalikda   bajarishga   o’rgatish   lozim.  
O’quvchilarda   xalq   milliy   o’yinlariga   mehr   bilan,   Shu   o’yin   natijalariga   qiziqish
bilan   va   sportchilar   erishadigan   g’alabalariga   havas   bilan   qarash   tuyg’usini
tarbiyalash lozim. 
Milliy xalq o’yinlarini o’rganish jarayonida ahloqiy, aqliy, estetik va mexnat
tarbiyalarini   amalga   oshirish   uchun   katta   imkoniyatlar   vujudga   keladi.   Xalq
o’yinlarini   bajarish   chog’ida   bolalar   harakatida   ijobiy   (hamjihatlik,   intizomlik,
kamtarinlik, mehribonlik) va ma’naviy fazilatlar (halollik, odillik, do’slik tuyg’usi
hamkorlik,   zamon   bilan   hamnafas   bo’lib   ishlay   olish   qobiliyati,   topshiriqlarni
mas’uliyat   bilan   bajarish)   ni   tarbiyalash,   Shuningdek,   irodaviy   xususiyatlar
(jasorat,   qat’iylik,   o’z   kuchiga   ishonch,   qiyinchiliklarni   sobitlik   bilan   yengish,
chidamlik   va   hakozolar   )   ni   namoyon   qilish   uchun   eng   yaxshi   sharoit   va
imkoniyatlar vujudga keladi. 
To’g’ri   tashkil   qilingan   milliy   halq   o’yinlari   bolalar   aqlining   rivojlanishiga
qulay imkoniyatlar  yaratadi, zero, bunday vaziyatda  asab  tizimining ham, boshqa
barcha a’zolar  tizimlarning ham   faoliyat  ko’rsatishi   uchun qulay  sharoitlar  paydo
bo’lishi,   Shubhasiz.  
Xalq milliy o’yinlarini o’rgatish jarayonida o’quvchilar xalqona an’analariga sodiq
19 holda   yaxshi   tarbiya   ko’radi,   o’rgangan   narsalarini   puxta   eslab   qoladi.   Bolalarda
ruhiy   jarayonlar   (tarbiya,   tafakkur,   xotira,   tasavvur   va   boshqalar)   ning,
Shuningdek,   fikirlash   faoliyatlari   (kuzatish,   taqqoslash,   tahlil   qilish,   sintezlash,
umumlashtirish va hakozolar) ning, barchasi rivojlana boshlaydi. 
Milliy   o’yinlar   jarayonida   erishilgan   ilm   va   malakalardan   ijodiy   foyjalanish
layoqatini bolalarda tarbiyalashga e’tibor qaratish lozim, chunki bunday layoqatga
bolalar   o’zlaridagi   ishchanlik,   mustaqillik,   ziyraklik,   topqirlik,   hozirjavoblik   kabi
ezgu   fazilatlari   tufayli   erishadilar.   Bolalarda   ijobiy   hissiyotlarni,   odamlar   bilan
samimiy va quvnoq munosabatda bo’lish tuyg’ularini tarbiyalash, Shuningdek, yuz
bergan   salbiy   ruhiy   holatlarni   tez   bartaraf   qila   olish   layoqatini   rivojlantirish
nihoyatda muhim ahamiyatga ega. 
Buning   zarurligi   ijobiy   hissiyotlar   organizmdagi   barcha   a’zolarga   foydali
ta’sir   ko’rsatishida,   harakat   malakalarining   jadal   va   mustahkam   shakllanishini
ta’minlashida ko’rinadi. 
Milliy   xalq   o’yinlariga   asoslangan   jismoniy   madaniyat   estetik   tarbiyani
amalga   oshirishga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Xalq   o’yinlarini   bajarish   jarayonida
estetik   zavqni   idrok   qilish   va   o’ziga  singdirishni,   go’zallik,  nafosat,   ma’nodorlik,
qad-qomat,  liboslar   bejirimligi, o’z atrofidagi  barcha  narsalarni  tuShunish,  to’g’ri
qadrlashni   rivojlantirish,   estetikaga   va   o’z   xulq-atvoriga   gard   yuqtirmaslikka
bo’lgan   moillikni,   qilayotgan   ishi,   aytayotgan   gapi   va   barcha   hatti-harakatida
qo’rslik, dag’allikka aslo yo’l qo’yilmaslikni rivojlantirish lozim bo’ladi. 
Milliy   o’yinlar   bilan   shug’ullanish   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   amalga
oshiriladi.   Bolalarning   salomatligi   yaxshilanadi,   ularda   harakat   malakalari
shakllanadi,   mehnat   faoliyati   uchun   zarur   bo’lgan   jismoniy   fazilatlar   rivojlanadi.
Bolalarni   mehnatga   tayyorlashda   jismoniy   madaniyatning,   jumladan,   xalq   milliy
20 o’yinlarining tutgan o’rnini ularga tuShuntirish va bu tuShunchani ularning ongida
shakllantirish g’oyat muhim ahamiyatga ega. 
O’quvchilar   jismoniy   tarbiyasining   vazifalari   doimo,   jumladan,   milliy   xalq
o’yinlarini   o’rganish   va   o’rgatish   jarayonida   ham   uyg’un   holda   hal   etiladi.   Bu
vazifalar   butun   jismoniy   madaniyat   tizimining   bolalarga   ta’sir   etishi   tufayligina
muvaffaqiyatli   bajarilishi   mumkin.   buning   uchun   maktabning   butun   pedagogika
jamoasi birgalikda ahil xarakat qilishi, maktabda mashg’ulotlarni tashkil etishning
turli   shakl   va   usullaridan,   ayniqsa,   milliy   xalq   o’yinlarida,   barcha   vositalari
yaxlitligi (kompleksi) dan foydalanish talab etiladi. 
2.2.   Jismoniy   sifatlarni   tarbiyalovchi   milliy   harkatli   o’yinlar   tasnifi   va
ularni o’rgatish yo`llari  
Bolalarning   o’sish   va   rivojlanishi   bilan   o’yinlarning   mazmuni   o’zgarib
boradi:   o’yinlar   faoliyati   dastlabki   bosqichlarda   oddiy   harakterda   bo’lsa,
keyinchalik   u   boyib   boradi.   P.F.Lesgaft   o’zining   jismoniy   mashqlar   tizimida
o’yinlarni jismoniy tarbiya vositasi sifatida ifodalaydi.
U   o’yin   yordamida   bola   hayotga   tayyorlanishiga   e’tibor   qaratadi.   Uning
harakatli   o’yinlarni   o’tkazish   uchun   qo’ygan   talablari   bugungi   kungacha   o’z
qimmatini   yo’qotgani   yo’q:   masalan,   u   har   bir   o’yin   oldiga   aniq   maqsadlar
qo’yishi,   o’tkazilayotgan   o’yin   qatnaShuvchilarning   kuch   va   qobiliyatlariga   mos
kelishi, o’yin Shug’ullanuvchilariga ijobiy ta’sir ko’rsatishi lozimligini, o’yinlarni
tizim   tarzda   va   muntazam   o’tkazish,   o’quvchilarning   faolligi   va   mustaqilligini
oshprishga harakat qilish zzarurligini uqtirgan edi. 
O’yinlarning   takomillashuvi,   o’yin   faoliyati   dastlab   syujet   va   mazmundan
tashkil   topadi.   Odatda   syujet   deganda   o’yin   faoliyatida   bolalar   aks   ettiradigan
voqe’likning   doirasi   tuShuniladi.   O’yin   syujeti   turli   davrga   sinfiy   xususiyatga,
21 oilaviy   turmush   tarziga,   geografik   va   ishlab   chiqarish   sharoitlariga   bog’liq   holda
yaratiladi.  
7-8   yoshli   bolalarga   xos   o’yinlarni   jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishiga   ko’ra
quyidagi guruhlarga ajratish mumkin 
1. Tezkorlikni tarbiyalovchi o’yinlar. 
2. Kuchni oshiruvchi o’yinlar. 
3. CHaqqonlikni rivojlantiruvchi o’yinlar. 
4. CHidamlikni rivojlantiruvchi o’yinlar. 
5. Egiluvchanlikni tarbiyalovchi o’yinlar; 
Ayrim   o’yin   turlari   bolalarning   barcha   bo’g’inlariga   mos   kelishi   mumkin,
ya’ni  jismoniy   sifatlarni  yaxlit  holda  tarbiyalashga   qaratilgan   o’yinlar   ham   borki,
ularda   turli   jismoniy   sifatlar   ketma-ket   rivojlanishi   mumkin.   o’yinlardagi   bunday
izchillik   bolaning   bilim   saviyasi,   turmush   tajribasini   kengayishi,   uning   katta
yoshdagi   odamlarning   turmushiga   chuqurroq   kirib   borishi   bilan   bog’liqdir.  
Darhaqiqat o’yinlarning oddiyidan murakkabga tomon o’sishi turmushning tobora
yangi   qirralarini   aks   ettirish   bilan   cheklanib   qolmay,   muayyan   o’yinning   o’ziga
xos boshqa ko’rinishlari bilan boyishi sababli ham amalga oshadi. 
1. Tezkorlikni   tarbiyalovchi   o’yinlar.   Tezkorlikni   tarbiyalash   uchun
mashqlar   maksimal   suratda   bajarilishi   lozim.   Signalga   binoan   tezlikda   javob
berilishini   muayyan   vaqt   birligi   ichida   ko’pgina   harakatlar   bajarilishini   hamda
butun   tana   yoki   uning   bir   qismini   fazoda   tezlik   bilan   harakat   qilishini   talab
qilinadigan o’yinlar o’quvchilarda tezkorlik sifatini rivojlantiradi. 
Bunda   ko’proq   ikki   guruhning   faol   musobaqalashishiga   olib   keladigan
o’yinlar o’tkazishga e’tibor qaratish lozim. Harakatdagi ob’ektga nisbatan bo’lgan
reaksiyani   tarbiyalovchi   o’yinlar   bu   o’rinda   yaxshi   natija   beradi.   Bunday
22 o’yinlarga “Do’ppi kiyishda kim g’olib?”, “To’rt muyush”, “Bo’sh joy”, “Kim tez
o’ynaydi” kabilarni kiritish mumkin. 
Masalan,   “Do’ppi   kiyishda   kim   g’olib”   o’yini   qadimgi   o’zbek   xalqining
milliy   o’yinlaridan   hisoblanib,   bolalarni   tezkorlikka,   chaqqonlikka   o’rgatadi.
O’yinda o’quvchilar ikki guruhga bo’linadi. 30 metr masofani ikkita do’ppi  bilan
belgilash kerak. Har ikkala guruhdan ikki bola Shu masofaga yugurib borib kelishi
va   o’yinni   bajarishi-do’ppi   boshidan   tushmasligi   kerak.   O’yin   guruhdagi
bolalarning   hammasi   boshiga   do’ppi   kiygizulgunga   qadar   davom   etadi.   qaysi
guruh shartni tez bajarsa, o’sha g’olib sanaladi. 
2. Kuchni   rivojlantiruvchi   o’yinlar.   Bunda   o’qituvchi   kerakli   mushak
guruhlarining   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadigan   o’yinlarni   tanlashi   lozim.
Kuchni   rivojlantiruvchi   o’yinlarda   o’quvchilar   o’z   tana   og’irligini,   bironta   tashqi
og’irlikni yoki raqib og’irligini (qarshiligini)   ye ngadi. Kuchni rivojlantirish uchun
quyidagi   o’yinlar   tavsiya   etiladi:   “Xo’roz-xo’roz”   o’yini,   “Uloq”,   “Otdan
ag’darish”, “Oqsoq bo’ri va qo’ylar”, “CHuqurga tushir” kabilar. 
“Xo’roz-xo’roz”   o’yinida   bolalar   soni   qancha   ko’p   bo’lsa,   o’yin   Shuncha
qiziqarli   bo’ladi.   Bu   o’yinda   asosan   o’g’il   bolalar   qatnashadi.   Bolalar   ikkiga
bo’linib   o’ynaydilar.   Ikki   tomonda   guruh   sardorlari   saylanadi.   O’qituvchi   sinf
o’quvchilarini  ikki  jamoaga bo’ladi. Ular  bir-birlariga yuzma-yuz qarab turadilar.
Ular qo’llarini orqaga tutib bir oyoqlab sakrashib, yelkalari bilan bir-birlarini itara
boshlaydilar.   Bunda   birorta   bola   oldin   oyog’ini   yerga   qo’yishi   yoki   orqasidagi
qo’lini   bo’shatib,   o’ynashi   mumkin   emas.   O’yinning   asosiy   maqsadi,
o’quvchilarning kuchini sinash, chidamlilikni oshirishdan iborat. 
Bu o’yinning yana bir boshqacha ko’rinishi ham bor. Bunda ikkita o’g’il bola
qatnashadi.dastlab yerga doira shakli chiziladi. Shu doira ichida har ikki bola ham
23 qo’llari   orqasida,   bir   oyog’ini   ko’tarib,   ikkinchi   oyog’ida   sakrab-sakrab   bir-birini
yelkasi   bilan   turtib,   doira   ichidan   chiqib   ketgan   yoki   ko’tarilgan   oyog’ini   yerga
qo’ygan bola yutqazgan hisoblanadi. Tezkorlik va kuchni rivojlantiruvchi o’yinlar
ma’lum bir vazifani hal etishda katta yordam beradi. 
3.   Chaqqonlikni   tarbiyalovchi   o’yinlar.   Aniq   harakat   qilish   zarur   bo’lgan,
bajarish   sharoitlari   o’zgaruvchan   milliy   o’yinlarda   chaqqonlik   yaxshi   rivojlangan
bo’lishi   kerak.   Shunga   tayangan   holda   chaqqonlikni   tarbiyalash   uchun   “Almash
qadamlar”,   “Tiriltirishma”,   “Urdi-qochdi”,   “Olacha   tovuq”,   “Kim   chaqqon”   kabi
o’yinlarni tavsiya etdik. 
Misol   uchun   “Almash   qadamlar”   o’yinini   ko’rib   o’tish   mumkin.   o’yinni
butun sinf o’quvchilari ikkiga bo’lib o’ynashi mumkin. O’yinning qoidasi: bolalar
uzunasiga   saflanadilar,   so’ngra   tartib   bilan   tortilgach,   chiziq   ustidan   qadamlarini
chillak   qilib   (ketma-ket)   qo’yib   o’tadilar.   O’yinning   uch   xilidan   foydalanish
mumkin:  
1.Chiziq   ustidan   qo’llarini   yon   tomonga   uzatgan   holda.  
2.Qo’llarni   orqaga   qilgan   holda.  
3.Qo’llar   bilan   boshning   orqasini   ushlagan   holda.  
Kim shu o’yinni chaqqon va xatosiz bajarsa, o’sha g’olib sanaladi. CHiziq ustidan
yurish   harakatda   kim   muvozanatni   buzsa,   xato   qilgan   hisoblanadi   va   o’yindan
chiqadi.   O’yin   Shu   zaylda   davom   etadi.  
O’yinni   dars   vaqtida   ham,   tanaffusda   ham   bajarish   mumkin.   Bu   o’yinning
tarbiyaviy   ahamiyati   Shundaki,   u   bolani   ruhan   sezgirlikka   chaqiradi.   Jismoniy
jihatdan   chaqqonlikni   (o’yin   ma’lum   muddatda   bajarilishi   ya’ni   qaysi   guruh
chiziqni   tezda   birinchi   bo’lib   bosib   o’tishi   kerakligi   bunda   bolalar   o’yinlarining
ruhi,   tabiati,   xarkteri,   ishtirokchilarning   hatti-harakatlari   v.h.   kabi   tomonlariga
24 e’tibor berish kerakligi nazarga tutilyapti) tarbiyalaydi, qomatni tik to’g’ri tutishga
o’rgatadi.   Bu   o’yinni   guruhlarga   bo’lib   o’ynash   bolada   jismoniy   madaniyatga
bo’lgan   qiziqishni   oshiradi.   Bu   o’yindan   qadimda   ota-bobolarimiz   juda   ko’p
foydalanishgan.  
4.   Chidamlilikni   tarbiyalovchi   o’yinlar.   Ko’pchilik   milliy   xalq   o’yinlarida
nihoyatda   jadal   bajariladigan   mashqlar   tufayli   tezkorlik   va   chidamlilik   kabi
jismoniy   sifatlar   tarbiyalanadi.   Bunday   o’yinlarda   jismoniy   yuk   (nagruzka)   ham
asta-sekin   oshirib   boriladi.   Masalan,   maydonni   kattalashtirish;   maydonni
kichraytirmay   turib   o’yinchilarning   sonini   kamaytirish;   o’yin   jihozlari   sonini
ko’paytirish (tayoqcha, ro’molcha, do’ppi, chopon, to’p v.h.) yugurish masofasini
uzaytirish;   to’siqlar   sonini   oshirish;   murakkab   mashqlarni   qo’llash   va   ularning
sonini   ko’paytirish   va   hakazo.  
Ko’rsatilgan   bu   metodik   usullar   izchillik   bilan   qo’llanilganda   maqsadga   tezroq
erishiladi.   Mazkur   jismoniy   sifatni   tarbiyalovchi   o’yinlarga   “Oqsoq   qarg’a”,
“Lanka”,   “Podachi”   kabilarni   misol   qilib   ko’rsatish   mumkin.   masalan,   “Oqsoq
qarg’a”-estafeta   tarzidagi   harakatli   o’yin.   O’yinchilarning   miqdori   teng   bo’ladi,
ikkita   jamoa   bir-biriga   ro’para   turib,   saf   tortadi.   O’ynovchilardan   har   biri   navbat
bilan   o’zining   bitta   oyog’i   bog’ich   (ro’molcha   yoki   tasma)   bilan   boldiridan
sonigacha bog’laydi. 
Har   ikkala   komandaning   o’yinchilari   “Tayyorlan-Bajar!”   buyrug’i   berilishi
bilan   qarshi   jamoaning   chizig’iga   qadar   bir   oyoqlab   irg’ishlab   boradilar,   undan
keyin esa oyoqlaridagi  bog’ichni yechib olib, orqalariga qarab yuguradilar va uni
o’z   jamoalaridagi   navbatdagi   o’yinchiga   beradilar.   O’yin   bog’ichini   o’qituvchiga
keltirib beradigan so’nggi o’yinchiga qadar Shu tariqa davom ettiriladi. Bog’ichni
birinchi   bo’lib   o’qituvchiga   keltirib   bnrgan   jamoa   g’olib   bo’ladi.  
25 5.Egiluvchanlikni   tarbiyalash.   7-8   yoshli   bolalarda   egiluvchanlikni   tarbiyalash
maqsadida   ayrim   mushak   guruhlari   va   bo’g’inlariga   ta’sir   ko’rsatuvchi   o’yinlar
tanlab   olinadi.   Bu   o’yinlar   asosan   maxsus   sport   jihozlari   yordamida   o’tkaziladi.
Og’irliklar   o’rnida   Shug’ullanuvchilarning   o’zlari   ham   qatnashishlari   mumkin.  
Faol   egiluchvchanlik   mushaklarning   kuchiga   bog’liq.   Mushaklarning
cho’ziluvchanlik   xususiyatlari   esa   markaziy   nerv   tizimining   ta’sirida   o’zgaradi.
Shuning   uchun   bu   o’yinlarga   o’quvchilar   zavq-shavq   bilan   qatnashganda
egiluvchanlik   yuqori   bo’ladi.   Egiluvchanlikni   talab   qiladiagn   o’yinlardan   oldin
tegishli   mashqlar   bajarilishi   lozim.  
Egiluvchanlikni   tarbiyalash   uchun   “tizza   ostida   ro’molcha”,   “tayoqni   davraga
irg’itish”,   “to’siqdan   sakrab   o’tish”,   “tosh   o’yin”   kabi   o’yinlar   tavsiya   etiladi.
Masalan,   biz   7-8   yoshli   o’quvchilar   uchun   qiziqarli   va   egiluvchanlik   sifptini
samarali   ravishda   oshiradigan   “tosho’yin”   ni   o’qituvchilarga   tavsiya   etamiz.
O’yinda   ishtirok   etuvchilar   doira   bo’ylab   turadilar.   Ularning   xar   biri,   bir
o’yinchidan   tashqari,   qo’llariga   beshtadan   toshcha   ushlab   oladi.  
O’yinning   qoidasi:   o’qituvchining   birinchi   signaliga   binoan   o’ynovchilar   o’z
toshlarini   oldilariga   tashlaydilar   va   doira   markaziga   orqa   o’girib   o’tiradilar.
Ikkinchi signalga muvofiq keskin ravishda dastlabki xolatga buriladilar va har bir
o’yinchi   o’z   toshini   olishga   harakat   qiladi.   Toshni   olib   ulgurmagan   o’yinchi
yutqazgan hisoblanadi va o’yin boshqatdan boshlanadi. Eng epchil, chaqqon va tez
xarakat   qiladigan,   o’z   toshini   vaqtida   oladigan   o’yinchi   g’olib   sanaladi.  
O’yinchilarning   toshini   bekitishga   yoki   ularni   bosib   olishlariga   ruxsat   etilmaydi.
O’yinning   boshlanishida   sanash   yo’li   bilan   tosh   berilmaydigan   o’quvchi
aniqlanadi.   O’yin   boshlangandan   keyin   toshni   olishga   ulgirmaydigan   va   toshsiz
qoladigan o’yinchi paydo bo’ladi. 
26 O’yin bolalarda egiluvchanlik sifatini rivojlantiribgina qolmay, ularni uyushib
xarakat   qilishga   da’vat   etadi,   demakki,   uyushqoqlik,   bahamjixatlik   ruxida
tarbiyalashga   ham   xizmat   qiladi.  
Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar   rivojlanishining   yosh   xususiyatlari.  
Mashg’ulot   yuqori   ko’rsatkichlarga   erishish   uchun   o’qituvchi   boshlang’ich   sinf
o’quvchilari   rivojlanishining   yosh   xususiyatlarishi   juda   muhimdir.  
Avvolo   shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bolaning   rivojlanishi   atrof   muhitga,
hayotning   qanday   tashkil   etilishiga,   tarbiyasiga,   Shu   jumladan,   jismoniy
tarbiyasiga   to’g’ridan-to’g’ri   bog’liqdir.   Bo’yiga   o’sish   kichik   yoshdagi   maktab
bolalari   uchun   xosdir.  
Bolalarni   jismoniy   tarbiyasini   asosi   bo’lib   sog’liqni   mustahkamlash   va   to’g’ri
jismoniy   rivojlantirish   hisoblanadi.  
Jismoniy   tarbiyaning   sosiy   vazifalari   -   o’quvchilarni   sog’lomlashtirish,   ularni
jismoniy   rivojlaniishi,   harakat   malakalari   tizimiga   ega   bo’lishi   va   jismoniy
sifatlarning   rivojlanishini   yaxshilashdan   iborat.   Bu   vazifalarni   hal   etish   uchun
o’quvchilarning   yoshiga   qarab,   kichik   maktab   yoshilagi   bolalar,   o’smiralar   va
yoshlar   bilan   har-xil   usulda   ish   olib   boriladi.  
Yoshiga qarab davrlarga bo’lish hozirgi paytlarda kp tarqalgan, uning ichida yangi
tug’ilgan,   bog’cha,   maktabgacha   va   maktab   yoshidagi   davrlari,   o’z   navbatida,
kichik,   o’rta   va   katta   maktab   yoshiga   bo’linadi,   bolalar   muassasa   tizimining   tez
yuzaga   kelishiga   ta’sir   etadi.  
Fiziologiyada  mavjud bo’lgan bolalar  va o’smirlar  yosh davrlariga  bo’lish tizimi,
rivojlanishning aloxida davr bo’limlari maktab yoshdagi bolalar uchun asos bo’lib
hisoblanadi.   Pedagogikada   maktab   yoshi   kichik   7-10   yoshga,   o’smirlik   11-14
yoshga   va   o’spirinlik   15-17   yoshlarga   bo’lish   qabul   qilingan.  
27 Bolalarni   o’z   vaqtida  hayotiy  muhim   bo’lgan  harakat  malakalariga  o’rgatish,   eng
asosiylari   yurish,   yugurish,   sakrash   va   uloqtirish   malakalari   hisoblanadi.  
Kichik   maktab   yoshidagi   bolalar   bilan   jimoniy   tarbiya   darslarini   olib   borishdagi
asosiy   yo’nalish   hyoatiy   zarur   jarayonlar:   yurish,   yugurish,   sakrash,   uloqtirish,
qomatni to’g’ri saqlay olish, tezkorlik, chaqqonlik, mushak tezliklarini tahlil qilish
qobiliyatlarini   tarbiyalashga   qaratib,   ularni   shakllantiradi.  
Maktab yoshidagi bolalar bilan jismoniy mashg’ulotlar tizimini to’g’ri olib borish
bola   organizmining   o’sishi   va   rivojlanishini   kuchaytiradi,   fiziologik   jarayonlarni
jonlantiradi.  
Jismoniy   tarbiyani   tarkibiy  qismi   o’rgatish   bo’lib,  bu   jarayonda,   o’quvchilar   turli
xil   malaka   va   harakatlarni   bilish   murakkabligini   o’zlashtirishadi.  
Jismoniy   tarbiya   darslarida   bolalarni   o’rgatishda   vosita   va   uslublarni   tanlash,   har
xil yoshdagi  o’quvchilarning jismoniy imkoniyatlariga qat’iy to’g’ri  kelgan holda
amalga oshirilishi kerak. 
6 yoshli bolalarda harakat ko’nikmasi  va malakalari tez shakllana boshlaydi.
Ularda   bo’y,   mushak   kuchi   o’sadi,   harakat   koordinatsiyasi   yaxshilanadi,   harakat
amplitudasi, tezligi, yo’nalishi, maromi, sur’ati, baholash malakasi takomillashadi,
hakrakatni tahlil kilish, undagi ayrim fazilatlarni jarata olish qobiliyati rivojlanadi.
bolA   harakat   natijalari   uning   bajarish   sifatlariga   bog’liqligini   tuShuna   boshlaydi,
so’ng   yaxshi   natijalarga   erishish   maqsadida,   harakatlarni   chidam,   bardosh   bilan
bajarishga kirishadi. 
Bularning   hammasi   asosiy   harakatlarni   gimnastik   va   jismoniy   mashqlarni
bajarish texnikasini o’rganishga imkon yaratadi. 6-7 yoshdagilar va 9-10 yoshdagi
bolalarni   o’pka   massasi   oshadi,   alveolalar   soni   kattalarnikiga   yaqinlashadi,
28 o’pkaning   tuzilmaviy   o’zgarishi   uning   tiriklik   sig’imining   oshishiga   olib   keladi.
Shuningdek o’pkaning tiriklik sig’imi oshadi. 
Tashqi   naafas   olishning   oshishi   bilan   biraglikda   yuroq-qon   tomir   tizimining
tinch holatda ham va jismoniy ish vaqtida ham kislorodga talabi ko’rsatkichlarning
oshishi kuzatiladi. Bu o’zgarishlar orqali mushaklarning kislorod bilan ta’minlnish
xususiyati   ortadi,   energiya   almashinishi   jarayoni   takomillashadi.  
Tayanch-harakat   apparati,   markaziy   va   perefirik   nerv   tizimida   hamda   ichki
organlarda   morfologik   va   biokimyoviy   o’zgarishlar   jismoniy   sifatlar
rivojlanishining   tuzulmaviy   xususiyatlari   bilan   bog’liqdir.  
Bolalar   va   o’smirlarda   fiziologik   tomonidan   chidamlilik   sifati   har   xil   siklik
mashqlar   turlaridan   iborat   bo’lib   organizmda   aerob   ishlab   chiqarilishini   oshiradi.
Mutaxasislarining   hisoblashicha,   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   umumiy
chidamliligini   oshirish   uchun   3   km   dan   45   km   gacha   kros   yuugurishi   tavsiya
etiladi.   Shu   maqsad   bilan   birgalikda   darslarda   harakatli   o’yinlar   va   o’yin
mashqlarini qo’shish taklif etiladi. 
Kichik maktab yoshida tezkor-kuchni rivojlatirishning samarali vositasi 15 m
dan 30 m gacha qisqa vaqtli yez yugurish charchashni keltirib chiqarmaydi. 10-11
yoshdagi   o’quvchilarda   ish   bir   necha   bor   bajarilsa,   tezkor   qobiliyati   oshadi.  
Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarda   egiluvchanlikni   tarbiyalashda   bir   qancha
yo’nalishlar   bor.   Bular,   birinchi   navbatda   tayanch   apparatining   morfologik
xususiyatlari:   mushaklar   va  bo’g’inlarning  yuqori   cho’ziluvchanligi,   umurtqaning
harakatchanligidir.   7-10   yoshdagi   bolalarda   egiluvchanlikning   yuqori
rivojlanganligi kuzatiladi. 
29 Harakat   malakalarini   egallashga   yo’naltirilgan   darslarda   o’quvchilar
muvaffaqiyatga   erishish   uchun   bolalarning   yosh   xususiyatlarning   har   tomonlama
hisobga olish kerak. 
Milliy   va   harakatli   o’yinlarni   harakat   sifatlarini   tarbiyalashga   yo’naltirish
bo’yicha   tanlash   yoshni   hisobga   olgan   holda   amalga   oshiriladi.   Kichik   maktab
yoshidagi   o’quvchilarda   epchillik,   tezkorlik,   harakat   aniqligi   va   koordinatsiyalari
yuzaga kelishi xarakterlidir. 
Ta’limning   asosiy   savollari   va   bolalarda   shartli   reflekslar,   harakat
malakalarining   fiziologik   asosini   tashkil   qilish   xozirgi   vaqtda   chuqur   o’rganilgan
va jismoniy tarbiya hamda sportning asosini tashkil qiladi. 
Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   holda   milliy   harakatli   o’yinlarni   yig’ish,
ularni  turkumlarga  ajratish  jismoniy tarbiya darslari,  sifatini  oshirishda,  zichligini
ko’tarishda   bolalarda   qiziqish   uyg’otishda   muhim   vosita   bo’lib   hisoblanadi.   Shu
sababli   ularni   o’rganish   kunning   dolzarb   masalalaridan   biridir.  
Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   jismoniy   tarbiya   vositalari   o’quvchilarning
jinsiga,   yoshiga   qarab   jismoniy   tayorgarligini   hisobga   olgan   holda   aniqlanadi.  
Mashg’ulotlar   jarayonida   jismoniy   tarbiya   dasturi   bo’yicha   beriladigan   mashqlar
qisqartirilib   dars   tarkibiga   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalovchi   mashqlar   va   milliy
o’yinlar majmuasini kiritish mumkin. 
Jismoniy mashqlardan tashqari ayrim milliy o’yinlar. 
1. “Quvlashmachoq” 
2. “Ovchi va o’rdaklar” 
3. “Arg’imchoq” 
4. “Baliqchi va baliqlar” 
5. “Uloq” 
30 6. “Oq terakmi ko’k terak” 
7. “40 tosh” 
8. “Ko’k chopon” 
9. “Otib qochar” 
10. “Otdan agdarish” 
11. “Do’ppi kio’ishda kim g’olib” 
12. “Xo’roz-xo’roz” 
13. “Almash qadamlar” 
14. “Cho`loq qarg’a” 
31 XULOSA  
Bolalar   jismoniy   tarbiya   darsining   boshqa   shakllariga   nisbatan   o’yinlarda
ko’proq   so’zlarni   eslab   qolish   va   esda   tutish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar,   bu   esa
ixtiyoriy   xotira   xususiyatini   chuqurroq   ochishga   yordam   beradi.   Bundan   esa
shunday xulosalar kelib chiqadi.
1. O’yin   bola   tomonidan   ma’lum   rol   tanlash   va   uni   ijro   etish
jarayoni bo’lib, birtalay axborotlarni eslab qolishni talab qiladi. 
2. Shu   boisdan   personajning   nutq   boyligini   egallash,   hatti-
harakatini takrorlashdan iborat ongli maqsad bolada oldinroq paydo bo’ladi
va oson amalga oshadi. 
Milliy xalq o’yinlaridan foydalanishda, ularni qo’llashda shuni hisobga olish
kerakki,   bu   yoshdagi   bolalar   aniqlikni   talab   etadigan   mayda   harakatlarga
qaraganda   keng,   kuchli   harakatlarga   ancha   moyil   bo’ladilar.  
Bizning   fikrimizcha,   milliy   xarakatli   o’yinlarni   hamma   fazilatlar,   qobilyatlar,
sifatlarni   tarbiyalash   bilan   bir   qatorda   aqliy   va   xarakat   ko’nikma   hamda
malakalarining   shakllanishida   asosiy   o’rinlarni   egallaydi.  
Shunday   qilib,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   jismoniy   tarbiyasining   quyidagi
asosiy vazifalarini bajarishda ham xalq milliy o’yinlarining roli va o’rni nihoyatda
katta ekanligi ko’rinadi: 
1. Sog’liqni mustahkamlash, o’quvchilarni to’g’ri jismoniy rivojlantirishga va
chiniqtirishga yordam berish. 
2. O’quvchilarga   jismoniy   madaniyat   va   sportga   oid  maxsus   bilimlar   berish,
ularga gigiyenik bilim va ko’nikmalarni singdirish. 
32 3.   O’quvchilarda   harakat   malakalarini   va   ko’nikmalarini   shakllantirish   va
takomillashtirish, yangi harakat turlariga va harakat faoliyatiga o’rgatish. 
4. Yoshga   muvofiq   ravishda   asosiy   harakat   sifatlarini   (kuch,   tezkorlik,
chaqqonlik, chidamlilik va egiluvchanlik) rivojlantirish. 
5. Botirlik, qattiylik, nizomlilik, jamoaga birlashish, do’stlik hissini  madaniy
hulq ko’nikmalarini, mehnatga munosabatini tarbiyalash. 
6. Turganda va yurganda qomatni to’g’ri tutish ko’nikmalarini shakllantirish. 
7. O’quvchilarda   jismoniy   madaniyat   va   sport   bo’yicha   muntazam
mashg’ulotlarga barqaror qiziqish va ko’nikmalarini tarbiyalash. 
8. O’quvchilarga   tashkilotchilik   malakalarini   singdirish,   jamoatchi   jismoniy
madaniyat faolini tayyorlash. 
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasi “Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida” gi qonuni
Lex.uz O‘RQ-394 04.09.2015 
2. O’zbekiston   Respublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”.   “Ma’rifat”
gazetasi. 1998 yil 1 aprel. 
3. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   mahkamasining   “O’zbekistonda
jismoniy   tarbiya   va   sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”   gi.
“Ma’rifat” gazetasi, 2000 yil 29 iyun, “Xalq so’zi” gazetasi 2000 yil 30 iyun. 
4. Ta'lim to'g'risidagi qonun - Lex.uz 23.09.2020. 
5. Abdumalikov   R.   Abdullayev   A.   Xalq   milliy   o’yinlari   mazmunida
ma’naviyat masalalari. T.: 1995.14 b. 
6. Aliyev   M.   Jismoniy   tarbiya   haqidagi   ilmiy   uslubiy   bilimlarni   bolalarga
singdirish kelajak sog’lom turmush tarzining asosidir. Sog’lom avlod tarbiyasining
buyuk   davlat   qurish   zaminidir,   ilmiy-amaliy   anjuman   materiallari.   2-qism.T.:
1994.16-18 b. 
7. Salomova R.S. «Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati» T.: 2014. 
8. Maxkamdjonov K.M. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi. 
9. T.: “Iqtisod-moliya”, 2008. 
10. Nuriddinova   M.M.   «Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   jismoniy
tarbiya yo‘riqchilari uchun me’yoriy hujjatlar majmui». -T.: “Muxarrir”, 2013. 
11. Fayzullayeva M. va boshq. “Sog‘ tanda-sog‘lom aql”.  T.: 2014 
12. Usmonxo‘jayev T. va boshq. “500 harakatli o‘yinlar”. -T.: “Yangi asr
avlodi”, 2014. 
http://fayllar.org
34

O`quvchilarni sport o`yinlariga o`rgatishda harakatli o`yinlardan foydalanish samaradorligi.

MUNDARIJA

KIRISH………………………………………………………………………. 
I BOB. O’QUVCHILARNI DARS MASHG’ULOTLARIDA JISMONIY TARBIYALASHDA O’ZBEK MILLIY HARAKATLI O’YINLARIDAN FOYDALANISH…………………………………………………………………..
1.1. O’quvchilarni dars mashg’ulotlarida jismoniy tarbiyalashda o’zbek milliy harakatli o’yinlaridan foydalanishning pedagogik imkoniyatlari…………………
1.2. 7-8 yoshli bolalar jismoniy tarbiyasining ijtimoiy-ruhiy asoslari……………
II BOB. BOLALAR JISMONIY TARBIYASIDA MILLIY HARAKATLI O’YINLARDAN FOYDALANISH……………………………………………....

2.1 Bolalar jismoniy tarbiyasida milliy harakatli o’yinlardan foydalanish zaruriyatlari 

2.2. Jismoniy sifatlarni tarbiyalovchi milliy harkatlio’yinlar tasnifiva ularni o’rgatishyo`llari…………………………………………………………………..
XULOSA………………………………………………………………………….
FOYDALANGAXNADABIYOTLAR…………………………………………