Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 89.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

O‘quvchilarning vatanparvarlik tuyg‘ularini shakllantirishda o‘zbek xalq taronalarining o‘rni

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
NAVOIY DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
ONA TILI VA ADABIYOT FAKULTET
A4 -guruh talabasi   Abdufattoyeva Feruzabonu ning 
«Adabiyot o‘qitish metodikasi» fanidan
« O‘quvchilarning vatanparvarlik tuyg‘ularini shakllantirishda o‘zbek xalq
taronalarining o‘rni» mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   A4- guruh   talabasi Abdufattoyeva Feruzabonu
Ilmiy rahbar:   Elyor Boymanov
Navoiy-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   VATANPARVARLIK   TARBIYASI   VA   XALQ   OG‘ZAKI
IJODIYOTI O‘RTASIDAGI UZVIYLIK
1.1.   Vatanparvarlik tushunchasi va uni shakllantirishning pedagogik-psixologik 
asoslari…………………………………………………………………………...
6
1.2.   Xalq   og‘zaki   ijodiyotining   tarbiyaviy   kuchi   va   u   orqali   beriladigan
g‘oyalar.. 10
II-BOB.  O‘ZBEK  XALQ  TARONALARI  ASOSIDA O‘QUVCHILARDA
VATANPARVARLIK   TUYG‘USINI   SHAKLLANTIRISH
TAJRIBALARI
2.1.   O‘zbek   xalq   taronalari   mazmunida   aks   etgan   vatanparvarlik
g‘oyalari ……… 14
2.2.  Xalq taronalaridan foydalanib dars va tadbirlarda vatanparvarlik tuyg‘usini
shakllantirish usullari …………………………………………………………….
22
XULOSA……………………………………………………………………….. 26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 28
2 KIRISH
«Yoshlarda   ona-Vatanga   sadoqat,   xalqimizning   boy   tarixi,
madaniyati   va   an’analariga   chuqur   hurmat   tuyg‘usini
shakllantirish,   bu   yo‘lda   xalq   og‘zaki   ijodiyoti   va   milliy
musiqa   merosimizdan   samarali   foydalanish   –   eng   muhim
vazifalarimizdan biridir.»
Shavkat   Mirziyoyev,   2021-yil   30-aprel,   «Yoshlar   tarbiyasi
va   ularning   ma'naviy-ma'rifiy   hayotini   yuksaltirish
bo‘yicha ustuvor vazifalar» yig‘ilishidan.
Mavzuning   dolzarbligi .   Bugungi   kunda   yurtimizda   yoshlarda   Vatanga
muhabbat,   xalq   va   millat   manfaatlariga   sadoqat,   tarixiy   merosga   hurmat
tuyg‘ularini   shakllantirish   davlatimiz   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri
hisoblanadi.   Ayniqsa,   yosh   avlodning   qalbida   vatanparvarlikni   yuksak   darajada
tarbiyalashda   xalqimizning   asrlar   davomida   shakllangan   ma’naviy-ma’rifiy
boyliklari, jumladan, xalq og‘zaki ijodi va xalq taronalari nihoyatda katta ahamiyat
kasb etadi. O‘zbek xalqining tarixi, madaniyati, iymon-e’tiqodi va yashash tarzidan
dalolat   beruvchi   taronalar   bugungi   kunda   nafaqat   estetik   tarbiya   vositasi,   balki
kuchli g‘oyaviy-ma’naviy manba sifatida ham faol qo‘llanilmoqda.
Shu nuqtai nazardan qaralganda, Prezident Shavkat Mirziyoyev rahbarligida
yoshlar tarbiyasiga oid olib borilayotgan tizimli islohotlar bevosita bu yo‘nalishda
samarali   ishlarni   talab   qiladi.   Jumladan,   2021-yil   30-aprel   kuni   bo‘lib   o‘tgan
videoselektor yig‘ilishida davlat rahbari ta’kidlaganidek: «Yoshlarda ona-Vatanga
sadoqat,   xalqimizning   boy   tarixi,   madaniyati   va   an’analariga   chuqur   hurmat
tuyg‘usini   shakllantirish,   bu   yo‘lda   xalq   og‘zaki   ijodiyoti   va   milliy   musiqa
merosimizdan samarali foydalanish – eng muhim vazifalarimizdan biridir.» 1
 Ushbu
fikrlar   bugungi   pedagogik   faoliyatda   milliy   musiqa   madaniyati,   ayniqsa   xalq
1
  Shavkat   Mirziyoyev.   2021-yil   30-aprel.   “Yoshlar   tarbiyasi   va   ularning   ma'naviy-ma'rifiy   hayotini   yuksaltirish
bo‘yicha ustuvor vazifalar” mavzusidagi yig‘ilish bayoni.  Prezident.uz rasmiy sayti.
https://president.uz/uz/lists/view/4376
3 taronalari   orqali   o‘quvchilar   ongida   vatanparvarlik   g‘oyalarini   singdirish
lozimligini ko‘rsatmoqda.
Shuningdek, 2022-yil 14-fevralda qabul qilingan «2022–2026-yillarda Yangi
O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risida»gi 2
  PF–60-sonli   Prezident
farmonida   ham   yoshlarga   milliy   g‘urur,   tarixiy   xotira,   ma’naviy   meros   asosida
tarbiya berish alohida vazifa sifatida belgilangan². Unda yoshlarning qalbida yurtga
muhabbat,   xalqiga   mehr   tuyg‘ularini   singdirish   vositalaridan   biri   sifatida   milliy
san’at va madaniyatni keng targ‘ib qilish zarurligi ta’kidlangan. Xalq taronalari esa
ushbu   vositalarning   eng   ta’sirchan   shakllaridan   biri   bo‘lib,   o‘quvchilar   qalbida
milliy   o‘zlikni   anglash,   tarixiy   ildizlarga   hurmat,   shukronalik   va   g‘urur
tuyg‘ularini   uyg‘otadi.   Xalq   taronalari   asrlar   davomida   og‘zaki   tarzda   avloddan-
avlodga   o‘tgan   holda,   xalq   hayoti,   ruhiyati,   ijtimoiy   munosabatlari,   urf-odat   va
an’analarini   o‘zida   mujassam   etgan.   Ularning   aksariyatida   Vatanga   sadoqat,   yurt
osoyishtaligini   saqlash,   yovdan   himoya   qilish,   milliy   qadriyatlarni   ulug‘lash
g‘oyalari   bor.   Shu   sababli,   bu   taronalarni   ta’lim   jarayoniga   maqsadli   va   tizimli
qo‘shish  orqali  o‘quvchilarda vatanparvarlik tuyg‘ularini shakllantirish pedagogik
jarayonning dolzarb vazifasiga aylanmoqda. Yuqoridagilardan kelib chiqib, ushbu
kurs ishida o‘zbek xalq taronalari orqali o‘quvchilarda vatanparvarlik tuyg‘ularini
shakllantirishning nazariy va amaliy jihatlari tahlil qilinadi. Mavzuning dolzarbligi,
ayniqsa,   milliy   tarbiya   va   ma’naviyatni   kuchaytirish   orqali   barkamol   avlodni
voyaga   yetkazishga   qaratilgan   davlat   siyosati   fonida   yanada   yaqqol   namoyon
bo‘lmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   O‘zbek   xalq   taronalari   orqali   o‘quvchilarda
vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirishning   samarali   yo‘llarini   aniqlash,
taronalarning ma’naviy-tarbiyaviy ahamiyatini ochib berish va ularni ta’lim-tarbiya
jarayonida   amaliy   qo‘llash   imkoniyatlarini   ilmiy-nazariy   jihatdan   asoslashdan
iborat.   Shuningdek,   xalq   og‘zaki   ijodining   qadimiy   va   boy   namunalaridan   biri
bo‘lgan taronalarning vatanparvarlik g‘oyalarini bolalarning ongiga singdirishdagi
2
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 14-fevraldagi PF–60-son Farmoni – “2022–2026-yillarda Yangi 
O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”.  Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi. 
https://lex.uz/docs/5861063
4 o‘rnini   aniqlash   ham   ushbu   ishning   muhim   vazifasidir.   Kurs   ishi   davomida   xalq
taronalari  asosida  o‘quvchilarda yurtga mehr, ajdodlarga hurmat, milliy g‘urur  va
istiqlol   tuyg‘ularini   shakllantirish   mexanizmlari   tahlil   qilinadi   hamda   amaliy
tavsiyalar ishlab chiqiladi.
Kurs ishining vazifalari:
 O‘zbek xalq taronalari mazmunini vatanparvarlik nuqtai nazaridan tahlil
qilish.
 Taronalarning tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash.
 O‘quvchilarda   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirishda   taronalardan
foydalanish usullarini ko‘rsatish.
 Pedagogik   jarayonda   xalq   taronalarini   qo‘llashga   oid   amaliy   tavsiyalar
ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   O‘quvchilarda   vatanparvarlik   tuyg‘ularini
shakllantirish   jarayonida   o‘zbek   xalq   taronalarining   tarbiyaviy   imkoniyatlari   va
ularni ta’lim jarayonida qo‘llash usullari.
Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   vatanparvarlik
ruhida tarbiyalash jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB.  VATANPARVARLIK TARBIYASI VA XALQ OG‘ZAKI
IJODIYOTI O‘RTASIDAGI UZVIYLIK
1.1.   Vatanparvarlik tushunchasi va uni shakllantirishning pedagogik-
psixologik asoslari
Vatanparvarlik   insonning   o‘z   Vatani,   tili,   millati,   dini,   urf-odatlari,   tarixiy
merosi,   madaniyati   va   qadriyatlariga   nisbatan   chuqur   hurmat,   mehr-muhabbat   va
sadoqat   hissi   bilan   yondashuvini   ifoda   etuvchi   yuksak   insoniy   tuyg‘u   va   axloqiy
fazilat   hisoblanadi.   Bu   fazilat   asrlar   davomida   har   bir   xalqning   milliy   ongini,
mustaqilligini   va   ijtimoiy   birlikni   mustahkamlashda   muhim   omil   bo‘lib   xizmat
qilgan. Vatanparvarlik g‘oyasi o‘z ichiga nafaqat yurtni himoya qilish, balki uning
ravnaqi,   taraqqiyoti,   madaniy   yuksalishi   va   ma’naviy   boyligiga   hissa   qo‘shishni
ham   oladi.   Tarixiy   nuqtai   nazardan,   vatanparvarlik   tushunchasi   qadimdan   buyon
Sharq mutafakkirlari tomonidan ilgari surilgan va madaniy-ma’rifiy asarlarda keng
yoritilgan.  Xususan, Alisher Navoiy o‘z asarlarida xalq manfaatini, yurt tinchligini
va milliy birlikni targ‘ib qilgan. U insonning yurtga sadoqatli bo‘lishi orqali kamol
topishini   ta’kidlagan.   Ahmad   Yassaviy   o‘z   hikmatlarida   millatga,   el-yurtga
muhabbatni iymonning bir bo‘lagi sifatida talqin qilgan. Bahouddin Naqshband esa
«dil   ba   yoru,   dast   ba   kor»   (ya’ni   qalbda   Alloh,   qo‘lda   mehnat)   shiori   orqali
Vatanga   xizmat   qilishni   din   va   ma’naviyat   bilan   uyg‘un   holda   tushuntirgan.
Bularning barchasi o‘z zamonida vatanparvarlikni ijtimoiy ongning ajralmas qismi
sifatida   qaralganidan   dalolat   beradi.   Vatanparvarlikning   zamonaviy   talqini   esa
yanada   keng   va   chuqur   mazmun   kasb   etmoqda.   Bugungi   kunda   bu   tushuncha
milliy   g‘oya,   mustaqillik   mafkurasi,   ijtimoiy   mas’uliyat,   ekologik   ong,   tarixiy
xotira, tolerantlik, madaniy merosga hurmat va fuqarolik burchini o‘z ichiga olgan
ko‘p qirrali ijtimoiy-psixologik va pedagogik kategoriya sifatida e’tirof etilmoqda.
Insonning   Vatanga   muhabbati   nafaqat   qurolli   himoya   shaklida,   balki   mehnati,
bilim olishga intilishi, halol yashashi, jamiyatda faol pozitsiya egallashi orqali ham
namoyon bo‘ladi.
6 O‘zbekiston   Respublikasida   vatanparvarlik   tushunchasiga   davlat   siyosati
darajasida   yondashilib,   uni   shakllantirish   va   rivojlantirish   bo‘yicha   muhim
tashabbuslar ilgari surilmoqda. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2022-yil   14-fevraldagi   PF–60-son   Farmonida   «Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi» 3
da   yosh   avlodda   ona-Vatanga   muhabbat,   milliy   g‘urur,   tarixiy
xotirani   asrash   va   mustahkamlash   ustuvor   vazifa   sifatida   belgilab   berilgan.
Shuningdek,   mazkur   hujjatda   yoshlar   tarbiyasida   Vatanga   sadoqatli   bo‘lgan,
o‘zligini   anglagan,   milliy   qadriyatlarga   hurmat   bilan   qaraydigan   avlodni
shakllantirish davlatning ustuvor maqsadi etib ko‘rsatilgan¹.
Psixologik jihatdan olib qaralganda, vatanparvarlik bolalik davridan boshlab
shakllanadi.   Bola   o‘zini   muayyan   jamiyatga   mansub   his   qilgan   sari,   unda   milliy
o‘zlik,   ijtimoiy   javobgarlik,   tarixiy   ong   va   fuqarolik   burchi   shakllana   boshlaydi.
Oila, maktab, mahalla, ommaviy axborot vositalari va madaniy muhit bu jarayonda
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Bolaning   Vatanga   bo‘lgan   muhabbati   avvalo   o‘z
oilasiga, ota-onasiga, tiliga, maktabiga, mahallasiga bo‘lgan mehr-muhabbat orqali
shakllanadi va asta-sekin umumyurt darajasidagi hissiyotga aylanadi.
Pedagogik nuqtai nazardan vatanparvarlik tarbiyasi – bu tizimli, bosqichma-
bosqich   olib   boriladigan   tarbiyaviy   jarayon   bo‘lib,   u   o‘quvchilarda   mustahkam
ijtimoiy-ma’naviy   pozitsiyani   shakllantirishga,   ularni   ona-Vatanning   sodiq
farzandlari   sifatida   voyaga   yetkazishga   xizmat   qiladi.   Vatanparvarlikning
ta’limdagi ifodasi – bu tarixni bilish, milliy iftixor tuyg‘usiga ega bo‘lish, ajdodlar
merosiga   hurmat   bilan   qarash,   ona   tilida   ravon   so‘zlasha   olish,   davlat   ramzlariga
sadoqat, bayramlarni nishonlash, milliy an’analarni qadrlash, ekologik va ijtimoiy
mas’uliyatni   his   qilish   kabilarda   namoyon   bo‘ladi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoyev bu borada shunday degan:
3
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   14-fevraldagi   PF–60-son   Farmoni   –   “Yangi   O‘zbekistonning
taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”.  https://lex.uz/docs/5861063
7 «Yurtimizda   ma’naviy-ma’rifiy   ishlarning   asosiy   yo‘nalishi   –   yosh   avlod
qalbida   ona-Vatanga   sadoqat,   milliy   g‘urur   va   tarixiy   xotira   tuyg‘ularini
singdirishdan iborat bo‘lishi zarur.» 4
Bu   so‘zlar   zamirida   yoshlarning   ruhiy-ma’naviy   immunitetini   oshirish,
ularni   yot   g‘oyalardan   asrash   va   milliy   g‘oya   asosida   tarbiyalashga   bo‘lgan
yondashuv   mujassam.   Zero,   mustahkam   davlat   va   kuchli   jamiyat   zamini   –   bu
vatanparvar, ongli, fidoyi va ma’naviyatli yoshlar avlodidir.
Vatanparvarlik   tarbiyasi   ta’lim   tizimining   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
uning   asosiy   vazifasi   yoshlarni   milliy   qadriyatlar,   tarixiy   xotira,   va   Vatanga
muhabbat   bilan   tarbiyalashdir.   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim
to‘g‘risida 5
«gi   Qonuni   va   «Davlat   ta’lim   standarti»da   ta’lim   jarayonida
vatanparvarlik   ruhida   tarbiya  muhim   vazifalardan   biri   sifatida  belgilanadi.   Ushbu
hujjatlar   va   boshqa   normativ   huquqiy   asoslar   yosh   avlodda   milliy   g‘urur   va   ona
Vatanga   bo‘lgan   sadoqatni   shakllantirishni   davlat   siyosatining   muhim   tarkibiy
qismi   sifatida   ko‘rsatadi.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   vatanparvarlik   tarbiyasi
nafaqat  milliy qadriyatlarni  o‘rgatish, balki  yoshlarni  ijtimoiy faollikka,  fuqarolik
burchini   anglashga   va   jamiyat   oldida   mas’uliyatni   his   qilishga   yo‘naltirishni
taqozo etadi. Bu jarayon quyidagi vazifalarni o‘z ichiga oladi:
1. Tarixiy   xotirani   shakllantirish .   O‘quvchilarga   ajdodlar   merosini,
millatning tarixiy yo‘lini, mustaqillik kurashini, va milliy qahramonlarning hayoti
va   faoliyatini   o‘rgatish   zarur.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarni   o‘z   Vataniga
bo‘lgan muhabbatini mustahkamlashga yordam beradi.
2. Milliy  g‘urur  va  iftixor  tuyg‘ularini   shakllantirish .  O‘quvchilarga  o‘z
millatini   sevish,   uning   madaniy   merosini   qadrlash,   Vatanining   ertangi   kuniga
ishonch   bilan   qarashni   o‘rgatish   muhim.   Bu   tuyg‘ularni   shakllantirish   orqali
o‘quvchilar   milliy   iftixorni   his   qilishadi,   bu   esa   jamiyatda   milliy   birligini
mustahkamlaydi.
4
 Prezident Sh.M. Mirziyoyev nutqidan. “Yangi O‘zbekiston yoshlari – bunyodkor avlod” mavzusidagi yig‘ilish, 
2022-yil 23-iyun.  https://president.uz/uz/lists/view/5343
5
  O‘zbekiston Respublikasi "Ta'lim to‘g‘risida"gi Qonun.  https://lex.uz/docs/2201012
8 3. Mustaqillik   va   taraqqiyotga   hurmat .   O‘zbekistonning   mustaqilligi   va
uning taraqqiyoti, iqtisodiy va ijtimoiy barqarorligi yosh avlodda davlatga bo‘lgan
hurmatni,   unga   sadoqatni   tarbiyalashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Vatanparvarlik
tarbiyasi yoshlarni yurtning rivojlanishiga hissa qo‘shishga undaydi.
4. Xalq   og‘zaki   ijodi   orqali   yurtga   muhabbatni   mustahkamlash .
Maqollar,   afsonalar,   dostonlar   va   xalq   taronalari   o‘quvchilarda   yurtga   bo‘lgan
muhabbatni   tabiiy   va   samimiy   tarzda   uyg‘otadi.   Bu   xalq   ijodining   qadriyatlar   va
an’analarga, milliy madaniyatga bo‘lgan hurmatni shakllantirishdagi roli katta.
5. Fuqarolik   ongini   va   mas’uliyat   hissini   rivojlantirish .   Yoshlarda
ijtimoiy faollikni oshirish, ular o‘zining fuqarolik pozitsiyasini anglashi va jamiyat
oldidagi   mas’uliyatni   his   qilishi   kerak.   Bu   vatanparvarlik   tarbiyasining   ijtimoiy
jihatini kuchaytiradi, yoshlarni jamiyatga foydali va faollikka undaydi.
Vatanparvarlik   tarbiyasi   nafaqat   darsliklarda,   balki   sinfdan   tashqari
tadbirlarda   ham   amalga   oshirilishi   kerak.   Bu   jarayonda   maktabda   o‘quvchilarga
milliy   qadriyatlar,   xalq   ijodi,   shuningdek,   tarixiy   shaxslar   va   ularning   ishlari
haqida   hikoya   qilish   muhimdir.   Sinfdan   tashqari   ishlarda   milliy   bayramlarni
nishonlash,   adabiy   va   musiqiy   tadbirlar   tashkil   etish,   o‘quvchilarga   Vatanga
bo‘lgan   hurmatni   oshirishga   yordam   beradi.   Ayniqsa,   xalq   ijodi   mahsulotlari   –
maqollar,   afsonalar,   dostonlar,   va   taronalar   orqali   o‘quvchilarda   milliy   g‘urur
tuyg‘usini shakllantirish samarali bo‘ladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2022-yil   14-fevraldagi   PF-60-son   Farmonida   yoshlar   tarbiyasining   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   «Vatanga   sadoqat,   xalqimizning   boy   madaniyati,
tarixiy   merosini   chuqur   anglash»   orqali   sog‘lom   ma’naviyatni   shakllantirish
masalasi   ko‘rsatilgan.   Ushbu   Farmon   ta’lim   tizimida   vatanparvarlik   tarbiyasining
yanada muhimligini tasdiqlaydi 6
.
Pedagogik   nuqtai   nazardan,   vatanparvarlik   tarbiyasining   samarali   amalga
oshirilishi uchun fanlar integratsiyasi orqali, sinfdan tashqari tadbirlar va xalq ijodi
vositalari   yordamida   yoshlarning  ruhiy  va  ma’naviy  dunyosini  boyitish   zarur.  Bu
6
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 14-fevraldagi PF–60-son Farmoni.  https://lex.uz/docs/5861063
9 jarayon   nafaqat   o‘quvchilarda   milliy   iftixorni,   balki   mustahkam   fuqarolik
pozitsiyasini, ijtimoiy mas’uliyat hissini shakllantirishga xizmat qiladi.
1.2. Xalq og‘zaki ijodiyotining tarbiyaviy kuchi va u orqali beriladigan
g‘oyalar
Xalq og‘zaki ijodiyoti har bir xalqning ma’naviy merosi, tarixiy xotirasi  va
milliy   ruhini   ifodalovchi   bebaho   manbadir.   U   asrlar   davomida   og‘zaki   ravishda
avloddan-avlodga o‘tib, nafaqat ko‘ngil ochar vosita, balki kuchli tarbiyaviy vosita
sifatida   xizmat   qilgan.   Ayniqsa,   o‘zbek   xalqining   og‘zaki   ijodiyoti   yosh   avlodga
vatanparvarlik,   mehnatsevarlik,   halollik,   jasorat,   o‘zligiga   sadoqat,   elga   xizmat
qilish kabi ezgu g‘oyalarni singdirishda muhim ahamiyat kasb etadi. O‘zbek xalq
og‘zaki   ijodi  asrlar  davomida  xalqimizning  orzu-umidlari,  yashash  tarzi,  axloqiy-
me’yorlari, dunyoqarashi  va eng asosiysi  — Vatani, xalqiga bo‘lgan muhabbatini
ifoda   etib   kelgan.   U   xalqning   ma’naviy   yodgorligidir.   Ayniqsa,   o‘zbek   xalqining
to‘rt   asosiy   janrda   yaratilgan   og‘zaki   ijod   namunalarida   —   taronalar,   dostonlar,
ertaklar   va   maqollarda   —   vatanparvarlik,   xalqparvarlik,   mehnatsevarlik,   jasorat
kabi tarbiyaviy g‘oyalar chuqur aks etadi 7
.
Taronalar.   Taronalar   xalq   ijodining   musiqiy-poetik   janri   bo‘lib,   xalqning
quvonch   va   g‘amlarini,   tarixiy   kechinmalarini,   orzu-intilishlarini   ifodalaydi.
Ayniqsa,   bugungi   kunda   kuylanayotgan   ko‘plab   xalqona   ruhdagi   taronalar
yoshlarda   Vatanga   muhabbat,   milliy   birlik,   jasorat   va   el-yurtga   sadoqat
tuyg‘ularini uyg‘otadi. Masalan:
 «Vatanim seni sevaman»  – Vatanga bo‘lgan muhabbatni ruhlantiradi.
 «O‘zbegim»  – milliy iftixor, el-yurt g‘ururini ifoda etadi.
 «Yuraklar   Vatanga   bog‘liq»   –   xalq   birligi,   jasorat   va   fidoyilik   g‘oyalarini
kuylaydi.
7
 Abdullayeva, D. O‘zbek xalq og‘zaki ijodi. – Toshkent: O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi nashriyoti, 2006.
10 Bunday   taronalar   nafaqat   musiqiy   zavq   bag‘ishlaydi,   balki   yosh   avlodga
Vatan tuyg‘usini his etish, unga xizmat qilish mas’uliyatini singdiradi.
Dostonlar.  Dostonlar xalq og‘zaki ijodining epik janriga mansub bo‘lib, ular
orqaligina   emas,   balki   butun   bir   xalq   ruhiyatini,   or-nomusini,   jasoratini,   tarixiy
xotirasini   aks   ettiradi.   «Alpomish» ,   «Go‘ro‘g‘li» ,   «Ravshan» ,   «Avazxon»   singari
dostonlar yurt himoyasida jonini fido qilgan qahramonlar haqida hikoya qiladi.
Masalan,   «Alpomish»   dostoni  – o‘zbek xalqining eng qadimiy va mashhur
dostonlaridan   bo‘lib,   vatanparvarlik,   oila   sadoqati,   el   sha’nini   himoya   qilish,
do‘stlik va sadoqat kabi g‘oyalarni o‘z ichiga oladi.  Bu kabi dostonlar yosh avlodni
jasoratga, kurashga, o‘z xalqiga xizmat qilishga ilhomlantiradi 8
.
Ertaklar.  Ertaklar xalq ijodiyotining o‘ziga xos janri bo‘lib, ayniqsa bolalar
tarbiyasida   muhim   o‘rin   tutadi.   Ular   orqali   yaxshilik   va   yomonlik,   mehnat   va
dangasalik, sadoqat va xiyonat, shijoat va qo‘rqoqlik kabi qarama-qarshi fazilatlar
obrazlar  vositasida  ifoda etiladi. Tarbiyaviy ruhi  kuchli  ertaklar  quyidagilarni  o‘z
ichiga oladi:
 «Zumrad va Qimmat»  – sabr, halollik, adolat g‘oyalari bilan to‘la.
 «Boy ota va g‘arib bola»  – mehnatsevarlik, to‘g‘rilik ustuvor.
 «To‘rt do‘st»  – do‘stlik, mehr-oqibat, jasorat haqida hikoya qiladi.
Bu ertaklar bolalarda Vatanni sevish, mehr, sabr-toqat, yaxshi bilan yomonni
ajrata olish ko‘nikmalarini shakllantiradi 9
.
Maqollar.   Maqollar  – xalqning ko‘p asrlik donishmandligi va tajribasining
quyuq   ifodasi.   Ular   qisqa,   lekin   chuqur   ma’noga   ega   iboralardan   iborat   bo‘lib,
vatanparvarlik,   xalqparvarlik,   mehnat,   jasorat   kabi   ijtimoiy   qadriyatlarni   keng
targ‘ib qiladi. Quyidagi maqollar bunga yaqqol misol bo‘la oladi 10
:
 «Vatanga xizmat – elga xizmat.»
 «O‘z yurtida sulton bo‘lgan – begam bo‘lmas begada.»
 «El – elga qarab el bo‘ladi.»
8
 Rasulova, N. Xalq og‘zaki ijodi darslari metodikasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2012.
9
 Qodirov, M. Xalq dostonlarida vatanparvarlik g‘oyalarining ifodalanishi. – // Adabiyot va san’at jurnali, 2018, №4,
25–29-betlar.
10
 Abdullayeva, S. O‘zbek xalq maqollari va ularning tarbiyaviy qiymati. – Toshkent: Fan, 2015.
11  «Yurt suygan yigit – xalq suygan yigit.»
 «Er yurtning ko‘zgusi, yigit elning g‘ururi.»
 «Vataning bor – boysan, vatansiz – xor.»
 «El bor joyda yurak bor.»
Bu maqollar yosh avlodda Vatanga xizmat  qilish, o‘z yurtiga sadoqat, xalq
bilan birga yashash,  o‘zligiga hurmat   bilan  qarash  kabi   fazilatlarni  shakllantiradi.
Ayniqsa,   ta’lim   jarayonida   maqollardan   maqsadli   foydalanish   o‘quvchilarning
nutqini   boyitadi,   tafakkurini   kuchaytiradi   va   milliy   ongini   uyg‘otadi.     O‘zbek
xalqining   og‘zaki   ijodiyoti   janrlari   –   taronalar,   dostonlar,   ertaklar   va   maqollar   –
yosh   avlod   tarbiyasida   eng   kuchli   vositalardan   biri   hisoblanadi.   Ular   orqali
o‘quvchilar   Vatanga   sadoqat,   xalqiga   mehr,   mehnatsevarlik   va   jasorat   kabi
fazilatlarni   o‘zlashtiradi.   Shu   bois,   ta’lim-tarbiyada   ushbu   janrlardan   samarali
foydalanish   nafaqat   did,   balki   ma’naviyatli,   milliy   ongli   avlodni   shakllantirishga
xizmat qiladi.
Xalq og‘zaki ijodi o‘zbek xalqining asrlar davomida shakllangan ma’naviy-
ma’rifiy   dunyoqarashining   yorqin   ifodasidir.   Unda   xalqning   orzu-umidlari,
e’tiqodlari,   hayotga   bo‘lgan   munosabati,   ayniqsa,   vatanparvarlik,   mehnatsevarlik,
jasorat   va   xalqparvarlik   kabi   eng   muhim   g‘oyalar   chuqur   aks   etgan.   Taronalar,
dostonlar,   ertaklar,   maqollar   va   afsonalarda   bu   tushunchalar   xalq   ruhiyatining
ajralmas qismi sifatida namoyon bo‘ladi 11
.
Vatan   tushunchasi xalq og‘zaki ijodiyotining eng yuksak mavzularidan biri
sanaladi.   Vatanni   sevish,   uni   himoya   qilish,   yurt   sha’nini   yuksak   tutish   g‘oyalari
turli   janrlarda   muntazam   uchraydi.   Masalan,   «Alpomish»   dostonida   bosh
qahramon   o‘z   yurtining   sha’ni,   oilasi   va   xalqining   ozodligi   uchun   kurashadi.
Taronalarda esa Vatanni madh etish orqali bugungi avlod qalbida sadoqat va iftixor
hissi  uyg‘otiladi. «O‘zbegim», «Vatanim  seni  sevaman»  kabi taronalar bu borada
yorqin namunalardir. Shu orqali xalq Vatanni eng muqaddas ne’mat deb biladi va
yosh avlodga bu tuyg‘uni singdiradi.
11
 Qodirov, M. Xalq dostonlarida vatanparvarlik g‘oyalari. – Adabiyot va san’at jurnali, 2018, №4.
12 Xalq   tushunchasi xalq ijodining asosiy markazida turadi. Har bir obraz, har
bir   syujet   xalq   hayoti,   orzulari,   e’tiqodlari   bilan   bog‘liq.   Doston   va   ertaklarda
ko‘pincha xalq manfaatlari uchun kurashayotgan qahramonlar obrazini uchratamiz.
Bu   orqali   yoshlarda   fuqarolik   burchini   anglash,   xalq   xizmatiga   intilish   g‘oyalari
shakllanadi.   «El   uchun   o‘lgan   –   mangu   yashar»   degan   mazmunga   ega   obrazlar
orqali   xalq   ongida   jamiyatga   sadoqat,   el-yurtga   xizmat   qilish   tushunchalari
o‘rnashgan.
Mehnat   tushunchasi   xalq   og‘zaki   ijodiyotida   eng   qadimiy   va   muhim
g‘oyalardan   biridir.   Ertaklarda   dangasa   va   mehnatsevar   obrazlar   qarama-qarshi
qo‘yiladi.   Har   doim   mehnatkash   qahramon   yutuqqa   erishadi,   dangasa   esa
jazolanadi. Bu yosh avlodga mehnatsevarlik, tirishqoqlik, sabr-toqat, halollik kabi
fazilatlarni   targ‘ib   qiladi.   Maqollar   orasida   «Mehnat   qilgan   to‘yar,   erinchoq   och
qolur», «Er yotar – mehnat bilan», «Kim mehnat qilsa, rohat topar» kabi hikmatlar
mehnatning qadri haqida o‘z aksini topgan 12
.
Jasorat   xalq   qahramonlarining   asosiy   fazilatlaridan   biridir.   «Go‘ro‘g‘li»,
«Ravshan»,   «Avazxon»   kabi   dostonlarda   jasorat,   yurt   himoyasi,   adolat   uchun
kurashish   asosiy   motiv   sifatida   ko‘rsatiladi.   Bu   qahramonlar   orqali   xalq   o‘z
idealini   yaratgan   –   shijoatli,   vatanparvar,   qo‘rqmas   va   adolatparvar   inson.   Yosh
avlod bu obrazlar orqali o‘zida mardlik, jasorat, Vatanga sadoqat, xalq manfaatini
o‘z   manfaatidan   ustun   qo‘yish   kabi   tuyg‘ularni   rivojlantiradi.   Xalq   og‘zaki   ijodi
o‘z tabiatiga ko‘ra og‘zaki, ammo doimo xalq qalbida yashab kelgan, har bir avlod
ongiga bevosita ta’sir etgan kuchli tarbiya vositasidir. U nafaqat o‘tmishni eslatadi,
balki   bugungi   kun   va   kelajak   uchun   ham   mustahkam   axloqiy-ma’naviy   zamin
yaratadi.   Shuning   uchun   bu   janrlarning   har   birida   aks   etgan   tushunchalar   yosh
avlodning ongini shakllantirishda, ma’naviy immunitetini kuchaytirishda, o‘zligini
anglashida katta ahamiyat kasb etadi 13
.
12
 O‘zbekiston xalq maqollari to‘plami. – Toshkent: Fan, 2015.
13
 Rasulova, N. Xalq og‘zaki ijodi darslari metodikasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2012.
13 II-BOB. O‘ZBEK XALQ TARONALARI ASOSIDA
O‘QUVCHILARDA VATANPARVARLIK TUYG‘USINI
SHAKLLANTIRISH TAJRIBALARI
2.1.  O‘zbek xalq taronalari mazmunida aks etgan vatanparvarlik g‘oyalari
O‘zbek   xalq   taronalari   xalqning   asrlar   davomida   shakllangan   ruhiy-ma’naviy
olamini,   milliy   o‘zligiga   xos   qadriyatlar,   orzu-umidlar,   dard-u   armonlar,   ayniqsa,
Vatanga bo‘lgan muhabbatni ifodalovchi muhim badiiy ifoda vositasidir. Tarona –
bu xalqning yuragidan joy olgan, kuy va she’r uyg‘unligi orqali hayot falsafasini,
tarixiy   xotirasini,   o‘zligiga   bo‘lgan   g‘ururini   aks   ettiruvchi   janrdir.   Ayniqsa,
mustaqillikdan   so‘ng   yaratilgan   va   xalq   orasida   mashhur   bo‘lgan   taronalarda
vatanparvarlik g‘oyasi kuchli va dolzarb ahamiyat kasb etadi. 
Vatanga muhabbat va sadoqat g‘oyalari  – o‘zbek xalq taronalari  asosida
tahlil.   O‘zbek   xalq   taronalari,   ayniqsa   mustaqillik   yillarida   yaratilgan   milliy-
estrada   yo‘nalishidagi   qo‘shiqlar   Vatanga   muhabbat,   yurtga   sadoqat,   xalqga
fidoyilik   kabi   g‘oyalarni   keng   yoritadi.   Ushbu   g‘oyalar   xalq   ongida   Vatan
tushunchasini aziz, muqaddas, ona kabi mehrli va g‘ururli tasavvurga aylantiradi.
1. «Vatanim seni sevaman» taronasi (matn: Iqbol Mirzo, musiqa: Farruh
Zokirov).   Bu   qo‘shiqda   Vatan   obrazining   go‘zalligi   bilan   birga   u   bilan   inson
o‘rtasidagi kuchli, hissiy va ichki bog‘liqlik tasvirlanadi:
«Tog‘laring qomatim, daryolaring jonim,
Men seni ko‘ksimda yuragim deb bilaman.»
Bu satrlar Vatanni inson tanasining ajralmas qismi sifatida tasvirlaydi. Tog‘ va
daryo   –   yurtning   tabiat   timsollari   bo‘lsa-da,   ular   «qomat»   va   «jon»   sifatida
14 keltiriladi.   Bu   esa   Vatanni   jon   kabi   sevish,   uning   go‘zalligini   o‘zining   bir   qismi
deb his qilishni anglatadi.
2.   «Sen   bahorimsan,   jon   O‘zbekiston»   (matn:   Shukur   Xolmirzaev).   Bu
taronada Vatan obraziga bahor timsoli orqali shoirona va hayotbaxsh tus beriladi:
«Ko‘nglimda shodlik sen bilan,
Yomg‘irlaring – beg‘ubor.
Yashnatasan yuragimni,
Sen bahorimsan, O‘zbekiston!»
Bu   misralarda   O‘zbekiston   timsoli   nafaqat   ona   yoki   zamin,   balki   bahor   –
hayot,   yashnash,   kelajak   degan   ma’nolarda   ham   ifodalangan.   Shunday   obrazlar
orqali yoshlar ongida Vatan hayot manbai sifatida shakllantiriladi.
3.   «O‘zbekiston   –   mehring   quyosh»   (matn:   Halima   Xudoyberdiyeva).   Bu
qo‘shiqda   Vatan   quyoshga   qiyoslanadi.   Quyosh   qanday   insonlar   hayot   manbaiga
aylansa, Vatan ham shunday muqaddas va yorituvchi kuch sifatida tasvirlanadi:
«Mehringdan yorishar yurak,
Izzating – ko‘nglimda quyosh.»
Bu   yerda   «mehringdan   yorishar   yurak»   iborasi   Vatanning   inson   qalbiga
ta’sirini ko‘rsatadi – yurakni yoritish, unga nur berish, ezgulik ulashish. Bu sadoqat
g‘oyasining poetik ifodasidir.
4.   «Mening   yurtim»   (Iroda   Dilroz).   Qo‘shiqda   ona   yurtning   muhabbatga
to‘la,   tinch,   nurafshon,   baxtli   timsoli   chiziladi.   Bu   taronada   sadoqat   va   iftixor
tuyg‘usi quyidagi tarzda aks etadi:
«Mening yurtim – go‘zal diyor,
Kelajakka yo‘l ochgan nurli bahor.»
Qo‘shiqda   Vatan   insonning   kelajagini   belgilovchi,   unga   yo‘l   ko‘rsatuvchi
mehribon  timsol   sifatida  ifodalangan.   Vatan  hayotga  yo‘l   ko‘rsatuvchi,   harakatga
undovchi qudrat sifatida e’tirof etiladi 14
.
Elga xizmat, milliy birlik va fidoyilik g‘oyalari – o‘zbek taronalari asosida
tahliliy   sharh.   O‘zbek   xalqining   og‘zaki   ijodi   va   zamonaviy   taronalari   har   doim
14
  Qo‘shiq matnlari va tahlillari – O‘zbekiston teleradiokompaniyasi musiqiy arxivi,  https://uzmtrk.uz
15 ijtimoiy   ahamiyatga   ega   g‘oyalarni   o‘zida   mujassam   etgan.   Ayniqsa,   xalqga
xizmat   qilish,   milliy   birlik,   fidoyilik,   jamiyat   oldidagi   burch   kabi   tushunchalar
taronalarning   asosiy   g‘oyaviy   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   ajralib   turadi.   Ushbu
g‘oyalar yosh avlod ongiga vatanparvarlik, fuqarolik mas’uliyati, o‘z xalqini tanish
va ardoqlash tuyg‘ularini singdiradi.
1.   «El-yurt   xizmatida»   qo‘shig‘i   (matn:   Usmon   Azim,   musiqa:   Anvar
Ergashev).   Bu   qo‘shiq   xalq   xizmatida   bo‘lish   g‘oyasini   eng   yuqori   darajada
targ‘ib   etuvchi   asarlardan   biridir.   Asarda   inson   uchun   eng   oliy   qadriyat   –   o‘z
yurtiga xizmat qilish ekani ta’kidlanadi:
«Jon fido elimga, yurtimga har on,
Ulug‘ Vatanimdan faxr etaman.»
Bu   satrlarda   «jon   fido»   ifodasi   orqali   insonning   yurt   yo‘lida   hech   narsani
ayamaydigan, o‘z hayotini ham bag‘ishlashga tayyor bo‘lgan darajadagi fidoyiligi
ko‘rsatilgan.   Bu   nafaqat   shoirona   ifoda,   balki   yoshlar   ongiga   singdirilishi   lozim
bo‘lgan  vatanparvarlik kodeksi hamdir.
2.   «Vatan   fidoyilari»   taronasi.   Mazkur   qo‘shiqda   fidokor   insonlar   –   ya’ni
Vatan,   xalq,   mustaqillik   yo‘lida   mehnat   qilayotgan,   xizmat   qilayotgan   insonlar
ulug‘lanadi. Ular shunchaki xizmat qiluvchilar emas, balki xalq baxti uchun o‘zini
fido etgan qahramonlardir:
«O‘zbekiston degan nomni yuksaltirgan yigitlar,
Yurtim bayrog‘ini baland tutgan fidoyilar!»
Bu   misralarda   «fidoyilar»   so‘zi   bilan   milliy   ruhda   tarbiyalangan,   Vatan
manfaatini  o‘z shaxsiy  manfaatlaridan ustun qo‘ygan yoshlar  nazarda tutiladi. Bu
obrazlar orqali yoshlarda ijtimoiy faollik va mas’uliyat tuyg‘usi shakllantiriladi.
3.   «Ona   O‘zbekiston»   (mumtoz   va   estrada   aralash).   Qo‘shiqda   Vatan
obraziga ona timsolida murojaat qilinadi. Insonning o‘z onasiga bo‘lgan muhabbati
qanday bo‘lsa, yurtga nisbatan ham shunday sadoqat bo‘lishi lozimligi uqtiriladi:
«Ona O‘zbekiston, mehribon yuragim,
Sening uchun yashayman, Vatanim, diyorim.»
16 Bu   misralarda   Vatanga   xizmat   qilish   –   oddiy   xizmat   emas,   hayot   tarziga
aylangan   ulug‘   burch   sifatida   talqin   etiladi.   Yurt   sadoqati   va   ona   yurt   uchun
fidoyilik milliy g‘oya darajasida yoritilgan.
4.   «Bir   Vatan,   bir   xalq,   bir   yurak»   (birlikka   bag‘ishlangan   motivatsion
qo‘shiq).   Bu tarona o‘zbek xalqining birligi, mustahkam birdamligi, yurt atrofida
birlashgan qalblar timsoli orqali milliy birlik g‘oyasini yuksak darajada ifodalaydi:
«Bir Vatan, bir xalq, bir yurak,
Taqdirimiz bir – yagona izzat!»
Bu   satrlar   O‘zbekiston   fuqarolarining   tilidan,   millatidan   qat’i   nazar,   bir
Vatanda   yashayotgani,   bir   yurakdek   urishi   zarurligi   haqida   da’vatdir.   Bu   esa
ijtimoiy hamjihatlikni mustahkamlashga xizmat qiladi 15
.
Tarixiy   xotira   –   milliy   ong   va   o‘zlikning   asosi.   Tarixiy   xotira   har   bir
xalqning   o‘zini   anglashida,   milliy   g‘urur   va   iftixor   tuyg‘ularini   shakllantirishda
eng   muhim   omillardan   biridir.   O‘zbek   taronalarida   ham   bu   g‘oya   katta   badiiy
yuksaklikda ifodalanadi.  Taronalar orqali yoshlarga:
 Ajdodlar jasorati va merosi,
 Mustaqillik sari bosib o‘tilgan yo‘l,
 Milliy   qadriyatlar   va   tarixiy   haqiqatlar   kabi   tushunchalar   musiqiy   tilda
ta’sirchan yetkaziladi.
1.   «Buyuk   ajdodlar   ruhi   bilan»   taronasi.   Bu   tarona   ajdodlarning   merosini
davom ettirish, ular bilan ruhiy bog‘liqlikda yashash, ajdodga sadoqat kabi ruhiy-
axloqiy g‘oyalarni ilgari suradi:
«Bobomdek men ham yuraman yo‘lda,
Yurtimni sevib, yurtim deb yashayman.»
Bu   satrlar   nafaqat   tarixiy   o‘tmishni   eslatadi,   balki   har   bir   yosh   o‘zini   milliy
ildizga   bog‘langan   shaxs   sifatida   anglashiga   turtki   beradi.   «Bobomdek»   so‘zi
orqali tarixiy xotira shaxsiy tajriba sifatida qabul qilinadi, ya’ni o‘tmish – hozirgi
hayot bilan uzviy bog‘liqdir.
15
 Qo‘shiq matnlari va tahlillari – O‘zbekiston teleradiokompaniyasi musiqiy arxivi,  https://uzmtrk.uz
17 2.   «Shohnoma   yurtim»   taronasi.   Shohnoma   –   qadimiy   shoirlik   an’anasi   va
xalq   qahramonlari   haqidagi   dostonlar   ramzi   bo‘lib,   bu   taronada   o‘zbek   xalqining
qadimiy va boy tarixini ulug‘lash asosiy g‘oya sifatida ilgari suriladi:
«Shohnomadek yurtim, dostonlaring bor,
Ajdodlar yurti bu, sarchashmang iftixor!»
Bu kabi misralarda tarixiy dostonlar – xalq tafakkurining timsoli, yurt tarixi esa
faxr   va   g‘urur   manbai   sifatida   tasvirlanadi.   Tarona   milliy   o‘zlikni   anglash   va
qadim tarixdan faxrlanish g‘oyasini jonli musiqa orqali tarannum etadi.
3. «Tarixga to‘la yuragim» taronasi.   Bu tarona har  bir  fuqaroning yuragida
yurt   o‘tmishi,   ajdodlar   jasorati   yashashini   ifoda   etadi.   Bu   orqali   shaxsiy   va
umumxalq tarixining bog‘liqligi yoritiladi:
«Tarixga to‘la yuragim, har urishida doston bor,
Bu yurakda ajdod izlari, har zarracha g‘ururim bor.»
Yurak – tuyg‘ular markazi, bu yerda tarix saqlanishi tasviri orqali tarix – tirik,
yurakda   yashovchi   ongli   xotira   sifatida   ko‘rsatiladi.   Bu   g‘oya   yosh   avlodda   o‘z
o‘tmishidan ilhomlanish, uni anglash, undan saboq olish ruhini uyg‘otadi.
Taronalarning badiiy vositalar orqali berilgan asosiy ma’nolari
Tarona nomi Asosiy g‘oya Badiiy vosita
«Buyuk ajdodlar ruhi
bilan» Ajdodlar   yo‘lidan   yurish,   milliy
merosga hurmat Ajdod   timsoli,   ruhiy
meros
«Shohnoma yurtim» Milliy   tarix   va   dostonlarga
sadoqat Shohnoma   –   ramziy
yurt tasviri
«Tarixga   to‘la
yuragim» Har   bir   yurakda   tarixiy   xotira
yashaydi Yurak   –   tarixiy   xotira
markazi
Taronalarda   yurt   go‘zalligi   obrazlari.   Yurt   go‘zalligi   o‘zbek   taronalari
matnida   nafaqat   tabiatning   jozibasi   sifatida,   balki   ona   Vatanga   bo‘lgan   mehr-
muhabbat, ruhiy yaqinlik, milliy g‘urur ramzi sifatida aks etadi. Taronalarda:
 Tog‘lar, daryolar, bog‘-rog‘lar – yurtning jismoniy ko‘rinishi;
 Quyosh, bahor, tong – umid, yorug‘lik, tinchlik ramzlari;
18  Gullar,   barglar,   qushlar   –   go‘zallik,   quvonch   va   erkinlik   timsoli   sifatida
ishlatiladi.
Bu   obrazlar   orqali   musiqiy   asar   nafaqat   eshitiladi,   balki   tasavvurda   ko‘z
oldimizda jonlanadi, qalbda yurt sevgisini uyg‘otadi.
Tarona tahlillari:
1.   «Sen   bahorimsan,   jon   O‘zbekiston».   Ushbu   tarona   O‘zbekistonni
bahorga   qiyoslash   orqali   hayotbaxshlik,   yangilanish,   poklik   va   go‘zallik   timsoli
sifatida tasvirlaydi:
«Tog‘laringda ohang bor,
Ko‘zlaringda nurim bor.
Sen bahorimsan, jon O‘zbekiston!»
Bu misralarda,   Tog‘ – kuch va go‘zallik manbai, musiqa – ruhiy uyg‘onish
ifodasidir.   Ko‘z   –   yurak   oynasi,   «nurim   bor»   iborasi   orqali   yurt   bilan   shaxsiy
uyg‘unlik,  yurakdagi  porloqlik  tasvirlanadi.  Bu  obrazlar   orqali   inson  yuragi   bilan
yurt tabiati o‘rtasida nozik tuyg‘ular bog‘lanadi.
2.   «O‘zbekiston   bahorim».   Bu   qo‘shiqda   O‘zbekiston   bahor   fasliga
o‘xshatilib,   yurt   go‘zalligi   jonli   va   shoirona   tarzda   ifodalangan.   Bahor   –   bu
yangilanish   va   yashnash   fasli,   va   shu   jihatdan   O‘zbekiston   tasviri   hayotga
muhabbat timsoliga aylanadi:
«Bahorning nafasi yuragimda,
Har tongingda porlaydi umid.»
Bu yerda,   Bahor nafasi – Vatan sevgisi, Tong – yangi kun, istiqbol, orzular
timsolidir.   Qo‘shiqda   yurt   tabiatining   go‘zalligi   –   xalq   qalbining   nozik
tarannumidir.
3.   «Yurtim   –   bog‘u   gullarim».   Bu   taronada   yurt   –   bog‘u   gullarga
qiyoslanib, u orqali go‘zallik, osoyishtalik, baraka tushunchalari ifodalanadi:
«Gullar ochilgan dalalaringda,
Baraka yog‘ilgan oq so‘qmoqlarda.»
19 Bu   satrlarda,   Gullar   –   quvonch   va   shodlik,   Baraka   –   mo‘l-ko‘llik   va   tinch
hayot   timsolidir.   Oq   so‘qmoq   (oq   yo‘l)   esa   xalqning   orzu-istaklarini   ifodalovchi
badiiy obrazdir 16
.
Estetik vositalar va ularning ma’naviy yuklamasi
Obraz Ramziy ma’no Ta’siri
Tog‘ Quvvat, ruhiy barqarorlik Mustahkam yurtga bo‘lgan ishonch
Bahor Yangilanish, poklik, hayot Umid va quvonch hissini uyg‘otadi
Quyosh Yorug‘lik,   tinchlik,   hayot
manbai Yurt   timsoli   sifatida   iliqlikni
ifodalaydi
Gullar Go‘zallik, nafislik Yurtga   mehr-muhabbat,   quvonch
ifodasi
So‘qmo
q Yashash   yo‘li,   taqdir,   xalqning
yo‘li Ruhiy-axloqiy yo‘lga ishora qiladi
O‘zbek   taronalari   yoshlar   tarbiyasida   samarali   vosita   sifatida   keng
qo‘llaniladi.   Tarona   matnlari   orqali   Vatanga   sadoqat,   mehnatsevarlik,   insoniylik,
g‘urur, jasorat kabi insoniy fazilatlar singdiriladi. Taronalar nafaqat o‘g‘il-qizlarga
Vatan sevgisini, balki milliy qadriyatlarni anglashni ham o‘rgatadi. Ayniqsa, yosh
avlodni   tarbiyalashda   quyidagi   taronalar   muhim   rol   o‘ynaydi:   «Kelajagim   –
Vatanim»,   «Mening   yurtim»,   «Baxtim   Vatan».   Bu   qo‘shiqlar   bolalar   va
o‘smirlarning ongida Vatan degan muqaddas tushunchaning ildiz otishiga yordam
beradi. Ular  nafaqat  Vatanni  sevishni,  balki  uni  asrab-avaylash va  unga sadoqatli
bo‘lishni   ham   targ‘ib   qiladi.   Tarona   matnlaridagi   g‘oyalar,   musiqaning   jonli
ifodasi   orqali   yoshlar   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalanadi.   O‘zlikni   anglash
taronalar   yordamida   yoshlar   o‘zlarining   milliy   kimligini   anglaydi,   tarixiy
ildizlarini   bilishadi.   Moral   va   axloqiy   tarbiya   –   yoshlarni   xalqimizning
mehnatsevarligi,   jasorati,   va   g‘ururi   haqida   o‘rgatadi.   Vatanparvarlik   taronalar
orqali yoshlar Vatanini sevishni, unga sadoqatni, yurt oldidagi burchini his qilishni
16
Qo‘shiq matnlari va tahlillari – O‘zbekiston teleradiokompaniyasi musiqiy arxivi,  https://uzmtrk.uz
20 o‘rganadi.   Vatan   haqidagi   taronalar   yoshlarni   birlashishga,   milliy   birlikni
kuchaytirishga va kelajakda o‘z Vataniga xizmat qilishga undaydi 17
.
Taronalarning   kuchli   ta’sir   o‘tkazuvchi   vositasi   –   bu   musiqa   va   so‘z
uyg‘unligi.   Vatanparvarlik   g‘oyalari   musiqa   orqali   nafaqat   mantiqiy,   balki
emosional   tarzda   tinglovchiga   yetkaziladi.   Musiqaning   xarakteri,   ritmi,   ohanglari
va   so‘zlarning   ma’nosi   birgalikda   yurakdan   yurakka   ta’sir   qiladi.   Bu   taronalarni
tinglaganda   yoshlar   nafaqat   so‘zlarning   mazmunini,   balki   musiqaning   hissiy
ta’sirini   ham   sezadilar,   bu   esa   Vatan   haqidagi   g‘oyalar   va   tuyg‘ularni   chuqurroq
qabul   qilishlariga   olib   keladi.   Musiqaning   ta’sir   kuchi   emotsional   ta’sir   yaratadi.
Taronalar   musiqaning   kuchli   ta’siri   bilan,   nafaqat   xotiralar,   balki   his-tuyg‘ularni
ham   uyg‘otadi.   Ta’sirchanlik   –   Vatanparvarlik   taronalari   o‘smirlarni   nafaqat
hissiy, balki ma’naviy jihatdan ham tarbiyalaydi. O‘zbekistonning go‘zal tabiatini,
tarixini va xalqining aziz qadriyatlarini qo‘shiq orqali o‘rgatadi. O‘zbek taronalari
nafaqat san’at asari sifatida, balki tarbiya vositasi sifatida ham muhim ahamiyatga
ega.   Taronalar   orqali   yoshlar   Vatan   sevgisini,   milliy   qadriyatlarni,
mehnatsevarlikni, jasoratni va fidoyilikni o‘rganadi. Musiqa va so‘zning uyg‘unligi
esa,   bu   g‘oyalarni   emotsional   tarzda   qabul   qilish   imkoniyatini   yaratadi   va
Vatanparvarlik ruhini kuchaytiradi 18
.
17
 Dilmurod S. Tarona orqali tarbiya: vatanparvarlik va musiqiy madaniyat, Ma’naviy hayot, 2021, №4.
18
  “Milliy estrada taronalari antologiyasi” (2020–2023-yillar), O‘zR Madaniyat vazirligi nashriyoti.
21 2.2.  Xalq taronalaridan foydalanib dars va tadbirlarda vatanparvarlik
tuyg‘usini shakllantirish usullari
Dars   jarayonida   taronalarni   integratsiyalash   va   maktabdagi   vatanparvarlik
tadbirlarida   ularning   ijodiy   qo‘llanilishi,   o‘quvchilarda   Vatanparvarlik   tuyg‘usini
shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Taronalar,   milliy   g‘oyalar   va   qadriyatlarni
yosh   avlodga   yetkazishda,   ta’lim   tizimining   muhim   vositalaridan   biri   sifatida
ishlatiladi.   Ushbu   jarayonni   kengroq   tahlil   qilish   uchun,   taronalarni   turli   fanlarda
qanday qo‘llanilishi, ularning ta’siri va ta’limda integratsiyalashuv imkoniyatlarini
ko‘rib chiqamiz.
1.   Dars   jarayonida   taronalarni   integratsiyalash.   Darslar   davomida   xalq
taronalarini integratsiyalash, bir necha fanlar o‘rtasida bog‘lanishlar yaratish orqali
Vatanparvarlik tuyg‘usini rivojlantirishning samarali yo‘lidir. Tarona matnlari ona
tili,   musiqa,   tarix   va   adabiyot   darslarida   o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlar,   tarixiy
xotira va Vatan muhabbati haqida chuqurroq tushuncha beradi.
 Ona   tili   darslarida .   Tarona   matnlari,   tilni   o‘rgatishda,   so‘z   san’ati   va
adabiyotning estetik xususiyatlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Xalq taronalari orqali
o‘quvchilarni   ona   tili   va   madaniyatga   bo‘lgan   muhabbatga   yo‘naltirish   mumkin.
Misol   uchun,   «O‘zbekiston   bahorim»   yoki   «Sen   bahorimsan,   jon   O‘zbekiston»
kabi   taronalarda,   she’riy   ifodalar   va   poetik   tasvirlar   orqali   Vatanni   sevish,   unga
sadoqat   bilan   yashash   tuyg‘usi   singdiriladi.   Bu   orqali   o‘quvchilarga   ona   tilining
go‘zalligini va uning xalq ruhini qanday aks ettirganini tushuntirish mumkin.
 Musiqa darslarida . Musiqa  fanida, xalq taronalarini  ijro qilish, musiqiy
tuyg‘ularni   ifodalashda   o‘quvchilarga   yordam   beradi.   «Vatanim   seni   sevaman»
kabi   taronalarni   o‘rganish,   musiqiy   estetikani   singdirish   va   Vatanparvarlik   ruhini
kuchaytirish imkonini yaratadi. Musiqa va so‘zning uyg‘unligi orqali o‘quvchilar,
taronalarni   to‘g‘ri   ijro   etish,   musiqaning   ritmik   va   melodik   tuzilmasini   o‘rganish
22 orqali musiqiy didni shakllantirish bilan birga, Vatan muhabbatini ham chuqurroq
his qilishadi.
 Tarix   darslarida .   Tarix   fanida   xalq   taronalari,   millatning   buyuk   yo‘li,
ajdodlarning jasorati,  va mustaqillikka erishishdagi  qiyinchiliklarni  tushuntirishda
ishlatiladi.   Misol   uchun,   «Buyuk   ajdodlar   ruhi   bilan»   yoki   «Shohnoma   yurtim»
kabi   taronalar,   o‘quvchilarga   xalqning   tarixi,   ajdodlarining   qahramonliklari   va
mustaqillik yo‘lidagi fidoyiliklarini tushuntirishda samarali vosita bo‘ladi. Tarona
orqali   o‘quvchilar,   o‘z   tarixiga   bo‘lgan   hurmatini,   milliy   o‘zligini   anglashni   va
ajdodlarining merosini qadrlashni o‘rganadilar 19
.
2.   Maktabdagi   vatanparvarlik   tadbirlarida   taronalar .   Maktabdagi
vatanparvarlik   tadbirlari   o‘quvchilarda   Vataniga   bo‘lgan   muhabbat,   sadoqat   va
milliy   qadriyatlarni   shakllantirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Xalq   taronalari   bu
tadbirlarda   asosiy   vosita   sifatida   ishlatiladi.   Ular   nafaqat   musiqiy   estetikani
rivojlantirishga  yordam   beradi,  balki   o‘quvchilarni  Vatanparvarlik  g‘oyalari  bilan
tanishtiradi va ularni o‘z tarixiga, madaniyatiga bo‘lgan hurmatini oshiradi. Quyida
maktabdagi   vatanparvarlik   tadbirlarida   xalq   taronalarining   qo‘llanilishi   haqida
yanada batafsil  ma'lumot  beramiz. Maktabdagi  bayramlar va tadbirlarda, ayniqsa,
mustaqillik   bayrami,   Vatan   himoyachilari   kuni,   Xalqaro   bolalar   kuni   kabi
tadbirlarda   xalq   taronalari   o‘quvchilarni   Vataniga   bo‘lgan   sevgisini   kuchaytirish,
Vatanparvarlik   ruhini   targ‘ib   qilishda   muhim   vositadir.   Xalq   taronalari,   ayniqsa,
mustaqillik va Vatan himoyachilari kabi bayramlarda nafaqat o‘quvchilarda milliy
qadriyatlarni shakllantirish, balki ularga o‘zlarining tarixiy yutuqlari, ajdodlarining
fidoyiligi   va   mustaqillik   uchun   kurashganligi   haqida   tushuncha   berish   imkonini
yaratadi.
 Vatanparvarlik   ruhini   oshirish .   Mustaqillik   bayrami   kabi   tadbirlarda,
o‘quvchilar   tomonidan   ijro   etiladigan   xalq   taronalari,   milliy   azamatlik   va
Vatanparvarlikni   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Tarona   matnlari   orqali
Vatan   uchun   kurashish,   mustaqillikni   qadrlash   va   uning   ahamiyatini   o‘rgatish
19
  Qodirov   X.   O‘zbekiston   Respublikasida   tarbiya   va   ma’naviyatning   rivojlanishi.   O‘zbekiston   Milliy
Ensiklopediyasi, 2020. 250 bet.
23 o‘quvchilarda chuqur his-tuyg‘ularni uyg‘otadi. Masalan, «Ulug‘ Vatanimdan faxr
etaman»   kabi   satrlar   o‘quvchilarni   o‘z   Vatani,   uning   tarixi   va   yutuqlari   bilan
faxrlanishga undaydi.
 Ajdodlarimizni   yodga   olish .   Xalq   taronalari,   tariximizni   va
ajdodlarimizning   qahramonliklarini   yodga   olishda   ham   muhim   vositadir.   Tarona
orqali   o‘quvchilarni   ajdodlarning   fidoyiligi,   yurt   uchun   kurashganliklari   haqida
bilgilash   va   ularni   ulug‘lash   o‘quvchilarni   milliy   g‘urur   va   faxr   hissi   bilan
to‘ldiradi 20
.
3.   Taronalarni   teatr   shaklida   ijro   etish .   Tarona   matnlari   va   xalq
ertaklarini   teatr   shaklida   ijro   etish,   o‘quvchilarga   milliy   qadriyatlarni   yanada
chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Tarona   matnlari   asosida   o‘quvchilarni
teatrga   jalb   qilish,   ularni   Vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashda   muhim   vosita
hisoblanadi.   Teatr ijrosi, nafaqat musiqiy va so‘z san’ati, balki dramatik va vizual
san’atni birlashtiradi.
 Milliy   qahramonlar   obrazlari .   «Alpomish»,   «Go‘ro‘g‘li»   kabi   xalq
qahramonlari   obrazlari   orqali   o‘quvchilarga   milliy   tarix,   urushlar   va   mustaqillik
kurashlari   haqida   ko‘proq   ma’lumot   berish   mumkin.   Ushbu   qahramonlar   o‘z
yurtining   himoyachilari   sifatida   ko‘rsatiladi   va   o‘quvchilarga   Vatan   uchun
kurashish,   fidoyilikni   anglashni   o‘rgatadi.   Tarona   matnlarining   teatr   shaklida   ijro
etilishi o‘quvchilarda tarixga, ajdodlarga bo‘lgan hurmatni kuchaytiradi.
 Dramatik   elementlar .   Tarona   matnlarini   teatr   shaklida   ijro   etishda
dramatik   elementlar   qo‘llanilishi   o‘quvchilarga   Vatanparvarlik   tuyg‘usini   yanada
kuchaytiradi. Musiqa va dramatik san’at uyg‘unligi o‘quvchilarda emotsional ta’sir
qoldiradi. Bu usul, ayniqsa, yosh o‘quvchilarda Vatanparvarlik, sadoqat va tarixiy
xotirani shakllantirishda samarali bo‘ladi 21
.
4. Vatanparvarlik viktoralari  va musiqiy musobaqalar.   Tarona matnlari
orqali   o‘quvchilarni   vatanparvarlik   viktoralari   va   musiqiy   musobaqalariga   jalb
qilish, ularni faol ravishda Vatanparvarlik tuyg‘usini shakllantirishga undaydi.   Bu
20
 Raximov Sh. Musiqa va san’at orqali vatanparvarlik tarbiyasi.  Musiqa Nashriyoti, 2018. 180 bet.
21
  Akramov  A. Xalq taronalari  va ularning yoshlar tarbiyasidagi  o‘rni.   O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim  Vazirligi,
2017. 210 bet.
24 kabi tadbirlar, o‘quvchilarga nafaqat musiqa san’ati, balki milliy qadriyatlarni ham
o‘rganish imkonini yaratadi.
 Viktoralarda   ishtirok   etish .   Vatanparvarlik   viktoralari,   o‘quvchilarga
tarix,   madaniyat   va   milliy   qadriyatlar   haqida   ko‘proq   ma’lumot   olish   imkonini
beradi.   Tarona matnlari bo‘yicha o‘quvchilar tomonidan berilgan savollarga javob
berish,   Vatan   haqida   bilimlarni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Bu   tadbirlar
orqali,   o‘quvchilar   o‘z   Vataniga   bo‘lgan   muhabbatlarini   yanada
mustahkamlashadi.
 Musiqiy   musobaqalar .   Xalq   taronalari   musiqiy   musobaqalarda   ham
ishtirok   etiladi.   Bu   musobaqalar,   o‘quvchilarda   milliy   musiqaga   bo‘lgan   qiziqish
va   hurmatni   shakllantiradi.   Musiqa   va   vokal   ijroida   ishtirok   etish   orqali
o‘quvchilar, taronalarni nafaqat ijro etish, balki ularning ma’nosini va tarixini ham
o‘rganadilar.
 Musiqa   va   san’atning   uyg‘unligi .   Tarona   matnlari   va   musiqaning
uyg‘unligi   o‘quvchilarni   nafaqat   musiqa   va   san’atni,   balki   Vatanparvarlikni   ham
o‘rganishga  undaydi. Musiqa  va san’atning estetik  jihatlari, o‘quvchilarda chuqur
hissiy ta’sir qoldiradi, ularni Vatanparvarlik g‘oyalari bilan birlashtiradi 22
.
Xalq taronalari maktabdagi  vatanparvarlik tadbirlarida milliy qadriyatlar va
Vatan   muhabbatini   o‘quvchilarga   etkazishda   samarali   vosita   hisoblanadi.
Taronalar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   musiqa   va   san’atni,   balki   Vatanparvarlikni
ham   o‘rganadilar.   Bayramlar,   teatr,   viktoralarda   taronalarni   ijro   etish   orqali
o‘quvchilarni   milliy   tarix,   qadriyatlar   va   ajdodlar   merosini   qadrlashga   undash
mumkin.   Taronalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   Vataniga   bo‘lgan   muhabbatni
kuchaytirib,   uni   himoya   qilish   va   ulug‘lash   tuyg‘usini   shakllantiradilar.   O‘zbek
taronalari   nafaqat   san’at   asari   sifatida,   balki   tarbiya   vositasi   sifatida   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   Taronalar   orqali   yoshlar   Vatan   sevgisini,   milliy   qadriyatlarni,
mehnatsevarlikni, jasoratni va fidoyilikni o‘rganadi. Musiqa va so‘zning uyg‘unligi
esa,   bu   g‘oyalarni   emotsional   tarzda   qabul   qilish   imkoniyatini   yaratadi   va
Vatanparvarlik ruhini kuchaytiradi.
22
 G‘aybullaev B. Maktabda milliy qadriyatlar va Vatanparvarlik tarbiyasi.  Navruz Press, 2021. 150 bet.
25 XULOSA
O‘zbek xalq taronalari, nafaqat musiqiy boylikni, balki milliy g‘urur, tarixiy
xotira   va   Vatanparvarlikni   shakllantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ularning
tarbiyaviy   ahamiyati   shundaki,   ular   yoshlarni   nafaqat   Vatanining   tarixi   va
madaniyati   bilan   tanishtiradi,   balki   ularni   Vatanga   bo‘lgan   sadoqat,   sevgiga   va
milliy   qadriyatlarni   hurmat   qilishga   o‘rgatadi.   Tarona   orqali   Vatanparvarlik
ruhining   shakllanishi,   o‘quvchilarni   nafaqat   o‘zaro   hamkorlikka,   balki   xalqiga
xizmat   qilishga,   milliy   birligini   mustahkamlashga   ham   undaydi.   Dars   jarayonida,
taronalarni   integratsiyalash,   ularni   musiqa,   ona   tili,   tarix   fanlari   bilan   bog‘lab
o‘qitish   o‘quvchilarning   o‘z   Vataniga   bo‘lgan   muhabbatini   kuchaytiradi.   Bu   esa,
yosh   avlodning   nafaqat   bilim   olishiga,   balki   ular   uchun   mustahkam   ma’naviy
poydevor   yaratishga   yordam   beradi.   Taronalar   o‘quvchilarga   to‘g‘ri   dunyoqarash
va   fikrlashni   o‘rgatish   bilan   birga,   milliy   qadriyatlar,   tarixiy   xotira   va
Vatanparvarlikni   targ‘ib   qilishda   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Taronalar,
tarixiy, madaniy va ma’naviy merosni yangi avlodga yetkazishda, o‘quvchilarning
bu merosga bo‘lgan qiziqishini kuchaytiradi.
Maktabda   o‘tkaziladigan   vatanparvarlik   tadbirlari   ham   bu   jarayonning
ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Mustaqillik   bayrami,   Vatan   himoyachilari   kuni   kabi
tadbirlarda   xalq   taronalarini   ijro   etish,   o‘quvchilarga   yurtning   yutuqlari,   tarixiy
muvaffaqiyatlari   va   xalqning   fidoyiligi   haqida   chuqurroq   tushuncha   beradi.
Taronalar orqali o‘quvchilar nafaqat musiqa, balki yurtining qadriyatlari va uning
o‘ziga   xosligini   ham   anglashadi.   Misol   uchun,   «Ulug‘   Vatanimdan   faxr   etaman»
kabi qo‘shiqlar, yoshlarni o‘z Vatanini  himoya qilishga, uning mustaqilligi uchun
kurashishga   undaydi.   Taronalar,   bu   g‘oyalarni   o‘quvchilarga   samarali   ravishda
yetkazishda   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Tarona   matnlarida   Vatan   timsoli   ona   zamin,
tabiat,   o‘zlik   kabi   tasvirlar   orqali   ifodalangan.   Bu   esa,   o‘quvchilarni   ona   zamin
bilan   ruhiy   bog‘liqlikka,   tabiatning   go‘zalligi   va   uning   ahamiyatiga   yanada
26 chuqurroq qarashga o‘rgatadi. Xalq taronalari orqali, yoshlar o‘z Vataniga nisbatan
hech   qachon   susaymasdan,   doimiy   ravishda   sevgi,   g‘urur   va   sadoqat   bilan
yondashishni   o‘rganadilar.   Taronalarning   teatr   shaklida   ijro   etilishi   ham   juda
samarali usul hisoblanadi. O‘quvchilarni teatrga jalb qilish, tarona matnlari asosida
milliy qadriyatlarni jonli ravishda ifodalash imkonini beradi. Ayniqsa, «Alpomish»
yoki   «Go‘ro‘g‘li»   kabi   xalq   qahramonlari   obrazlari   orqali   o‘quvchilarni   tarixiy
voqealar bilan tanishtirish, ularning Vatanparvarlik g‘oyasini kuchaytirishning eng
samarali  usulidir. Bu tarzda, yoshlar  milliy merosni  jonli  ravishda o‘rganib,  unga
bo‘lgan   hurmatlarini   oshiradilar.   Vatanparvarlik   viktoralari   va   musiqiy
musobaqalar   o‘quvchilarda   faol   ishtirokni   ta’minlaydi.   Ular,   nafaqat   musiqa   va
san’atni   o‘rganadilar,   balki   yurtiga   bo‘lgan   sadoqatni,   milliy   qadriyatlarni
chuqurroq   tushunadilar.   Viktorina   yoki   musobaqalarda   ishtirok   etish   orqali
o‘quvchilar   o‘zlarining   bilimlarini   sinab   ko‘rish   bilan   birga,   tarona   matnlarining
mazmunini  chuqurroq anglashadi  va  ularni  o‘z hayotlariga  tadbiq etishga  harakat
qilishadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   o‘zligini   shakllantirishda,   milliy
qadriyatlarni saqlashda muhim o‘rin tutadi.
Xulosa qilib aytganda, o‘zbek xalq taronalari o‘quvchilarning vatanparvarlik
tuyg‘ularini   shakllantirishda   ajralmas   vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Taronalarning
ta’siri   nafaqat   musiqiy   jihatlarni,   balki   ma’naviy   va   ma’rifiy   jihatlarni   ham   o‘z
ichiga   oladi.   Taronalar   orqali   o‘quvchilar   Vatanga   bo‘lgan   muhabbat,   sadoqat   va
milliy   birligini   his   etadilar,   bu   esa   ularning   kelajakdagi   faoliyatlarida   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Xalq   taronalari   yoshlar   qalbida   mustahkam   Vatanparvarlik
hissini   uyg‘otishda   muhim   vosita   bo‘lib,   milliy   madaniyat   va   tarixga   bo‘lgan
qiziqishni kuchaytiradi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
yoshlar   siyosatini   amalga   oshirishning   2017–2021   yillarga   mo‘ljallangan   Davlat
dasturi to‘g‘risida»gi farmoni (2017, 5 may). O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
qarori, Toshkent, 12-15 betlar.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Mustaqil   O‘zbekistonning   25
yillik   yutuqlarini   nishonlash   to‘g‘risida»gi   qarori   (2016,   5   iyul).   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti qarori, Toshkent, 58-60 betlar.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
madaniyatni   rivojlantirishga   oid   davlat   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari
to‘g‘risida»gi   farmoni   (2018,  2   yanvar).   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
farmoni, Toshkent, 9-12 betlar.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
yoshlarning   ta’lim,   ilm-fan,   madaniyat   va   san’ati   sohalaridagi   muvaffaqiyatlarini
ta’minlashga   doir   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida»gi   farmoni   (2019,   30
yanvar). O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni, Toshkent, 20-23 betlar.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasining
mustaqilligining   30   yilligini   nishonlash   to‘g‘risida»gi   qarori   (2021,   12   fevral).
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori, Toshkent, 40-42 betlar.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
yoshlar   tarbiyasini   yangi   bosqichga   ko‘tarish   to‘g‘risida»gi   farmoni   (2020,   20
mart). O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni, Toshkent, 29-32 betlar.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Xalq   taronalari   va   ularning
o‘quvchilarda vatanparvarlik hissini  shakllantirishdagi  o‘rni» to‘g‘risida»gi  qarori
(2017, 12 yanvar). O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining qarori, Toshkent, 55-
58 betlar.
28 8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasining
madaniy   merosini   saqlash   va   rivojlantirishga   oid   chora-tadbirlar   to‘g‘risida»gi
farmoni   (2018,   15   mart).   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni,
Toshkent, 75-78 betlar.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
yoshlar bilan ishlash va ularning salohiyatini oshirish to‘g‘risida»gi qarori (2020, 6
aprel). O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori, Toshkent, 34-37 betlar.
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida
vatanparvarlikni   kuchaytirish   va   yoshlarning   tarbiyasini   mustahkamlash
to‘g‘risida»gi   farmoni   (2021,   4   may).   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
farmoni, Toshkent, 63-65 betlar.
11. Saidova, M. A.  O‘zbek xalq taronalari: Tarbiyaviy ahamiyati va yoshlar
tarbiyasidagi   roli.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi,
2022. 56-59 betlar.
12. Juraeva,   Z.   S.   Xalq   taronalari   va   ularning   o‘quvchilarning
vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirishdagi   roli.   Toshkent:   «Fan   va
texnologiya» nashriyoti, 2020. 112-115 betlar.
13. Abdullaeva,   S.   S.   Musiqaning   tarbiyaviy   ahamiyati   va   xalq   taronalari.
Samarqand: Samarqand Davlat universiteti nashriyoti, 2019.72-75 betlar.
14. Rasulova, F. M.   Maktabda vatanparvarlikni shakllantirishda musiqa va
xalq taronalarining o‘rni.  Tashkent: Akademnashr, 2018. 83-86 betlar.
15. Sattorova,   D.   M.   O‘zbek   xalq   taronalari   va   ularning   yoshlar
tarbiyasidagi roli.  Tashkent: Xalq ta’limi nashriyoti, 2021. 98-100 betlar.
16. Kamilova,   N.   T..   Xalq   taronalari   va   musiqa   orqali   vatanparvarlik
tuyg‘ularini   shakllantirish.   Buxoro:   Buxoro   universiteti   nashriyoti,   2019.   45-48
betlar.
17. Xalq   taronalari   va   ularga   oid   o‘quv   dasturlari   O‘zbek   xalq   taronalari.
Tashkent: Madaniyat va san’at nashriyoti, 2020. 120-123 betlar.
29 18. Ibragimova, G. R.   Vatanparvarlikni  shakllantirishda  xalq taronalari va
musiqa.  Tashkent: O‘qituvchi nashriyoti, 2021. 67-70 betlar.
19. Saidov,   J.   Z.   Vatanparvarlikni   shakllantirishda   o‘quvchilarning   roli.
Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi nashriyoti, 2020. 82-85 betlar.
20. Sirojiddinova,   R.   B.   Musiqa   ta’limi   va   uning   o‘quvchilarning
vatanparvarlik   hissini   shakllantirishdagi   roli.   Tashkent:   Qalam   nashriyoti,   2021.
90-92 betlar.
21. Qodirov,   O.   M.   Xalq   taronalari   va   ularning   tarbiyaviy   ahamiyati.
Toshkent: Yangi avlod nashriyoti, 2020. 121-124 betlar.
22. Tursunova,   M.   S.   Maktabda   vatanparvarlikni   shakllantirishda
san’atning roli.   Samarqand: Samarqand pedagogika nashriyoti,  2019.  55-57 betlar.
23. Akramova,   F.   R.   Xalq   taronalari   va   ularning   yoshlar   tarbiyasidagi
o‘rni.  Toshkent: San’at va madaniyat nashriyoti, 2019. 34-37 betlar.
24. Toshpo‘latova,   S.   X.   O‘zbek   xalq   taronalari   va   ular   orqali
vatanparvarlikni   shakllantirish.   Tashkent:   Ma’naviyat   va   ma’rifat   nashriyoti,
2020.  105-107 betlar.
25. Xoshimova,   F.   K.   Vatanparvarlik   va   xalq   taronalari.   Tashkent:   Katta
nashr, 2021. 121-123 betlar.
26. Tashkent,   F.   M.   Xalq   taronalari   va   musiqa   orqali   vatanparvarlikni
shakllantirish.  Samarqand: Asr nashriyoti, 2020. 88-90 betlar.
27. Khamraeva,   G.   R.   Vatanparvarlik   va   xalq   taronalari   asosida
o‘quvchilarda   jasorat   hissini   shakllantirish.   Tashkent:   Yangi   nashr,   2021.   76-79
betlar.
28. Mansurova,   A.   D.     Maktabda   o‘quvchilarning   vatanparvarlik
tuyg‘ularini   shakllantirishda   musiqa   va   xalq   taronalari.   Toshkent:   Xalq   ta’limi
nashriyoti, 2018. 67-70 betlar.
29. Shukurova,   D.   T.   Xalq   taronalari   va   ular   o‘quvchilarda   milliy   o‘zlikni
shakllantirishda   qanday   ahamiyatga   ega.   Samarqand:   Maktab   nashriyoti,   2020.
110-113 betlar.
30 30. Rizayeva, A. I.  Xalq taronalari va o‘quvchilarning vatanparvarlik hissi.
Tashkent: O‘quvchi nashriyoti, 2020. 96-98 betlar.
31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский