Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 71.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

univer cafe

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

93 Sotish

O’rta maxsus ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya bo’yicha o’quv rejalashtirish

Sotib olish
O’RTA MAXSUS TA’LIM MUASSASALARIDA
JISMONIY TARBIYA BO’YICHA O’QUV
REJALASHTISH
MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………………….............….
I. Bob. O’rta-maxsus ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya ishlariga 
tavsif……………………………………………...…………………………....
    1.1 O’rta-maxsus ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya   darslarining 
      tuzulishi     …………….. ………………………………...............................
    1.2  Jismoniy tarbiya darslarida rejalashtirish  ……..……………….……....
II. Bob. Ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya mashg’ulot larining 
axamiyati…………………………………..…….…………………………...
   2.1 Ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya darslarini tashkil qilish va o’tqazish 
usullari ………………………………………………………………………...
   2.2 Jismoniy tarbiya darslarida pedagogik texnologiyalarni joriy etishning ilmiy- 
pedagogik asoslar .……………………………..…..………..……………...…
   2.3 Jismoniy tarbiya darslarida pedodogik nazorat o’tkazish ahamiyati…. ..
Xulosa………………………………………………………….…………..…
Foydalinadigan adabiyotlar………………………………………………...
                             
 
1 KIRISH
              Mavzuning   dolzarbligi.   O’rta-maxsus   ta’lim   muassasalarida   jismonit   tarbiya
o’quv ishlarini to’g’ri rejalshtirish orqali   Bakalavr   mutaxassisligi  bo‘yicha ob’ektlar
va   jarayonlarning   namunaviy   modellari   va   ularni   tadqiqot   qilish   metodikalarini
o‘rganish   jarayonida   jismoniy   tarbiya   sohasida   o‘tkaziladigan   ilmiy   tadqiqotlarning
tamoyillari va xususiyatlari, sport muammolarini tadqiq etish jarayonida qo‘llanadigan
usullar,   ularning   tadqiqot   yo‘nalishini   to‘g‘ri   tanlashdan,   mavzularni   to‘g‘ri
shakllantirish,   amalga   oshiriladigan   tadqiqotning   maqsad   va   vazifalarini
aniqlashtirishdan   boshlab,   yig‘ilgan   ilmiy   ma’lumotlarning   tahlili   va
umumlashtirilishigacha   -   hamma   asosiy   bosqichlari   hamda   ketma-ketligi   ko‘rib
chiqilishi lozim. 
                Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   2018-yil   5-martdagi   Jismoniy
tarbiya   va   sport   sohasida   davlat   boshqaruv   tizimini   tubdan   takomillashtirish
choratadbirlari to‘g‘risidagi” farmoniga asosan: Yurtimizda jismoniy tarbiya va sportni
ommalashtirish, aholi, ayniqsa, yoshlar o‘rtasida sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish
uchun zarur shart-sharoitlar va infratuzilmalarni yaratish, mamlakatning xalqaro sport
maydonlarida  munosib  ishtirok etishini  ta’minlash  borasida   va respublikaning  chekka
hududlaridagi   bolalarni   jismoniy   rivojlantirish   darajasini   kompleks   o‘rganish,   milliy
genofondimizni   bugungi   holatini   aniqlash   bilan   birga   bolalarni   sportning   u   yoki   bu
ruhiy   moyilligiga   qarab,   jismoniy   tarbiya   va   sportni   ma’lum   bir   turi   bo‘yicha
yo‘naltirishdan   iborat   ekanligini   takidlab   o‘tdi.Ilmiy   tadqiqot   materiallarini   yig‘ish,
to‘plash   va   bir   tizimga   keltirish   kabi   jihatlarga   alohida   e’tibor   berilgan   bo‘lib,   bunda
boshlovchi olimlar, odatda, ko‘p xatoliklarga yo‘l qo‘yadilar. 1
       
1
  Shavkat   Mirziyoyev     2018-yil   5-martdagi   Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   davlat   boshqaruv   tizimini   tubdan   takomillashtirish
choratadbirlari to‘g‘risidagi” farmoni.
2                         Sportchilarning   musobaqa   faoliyati   ma’lumotlarini   yig‘ish   va   tahlil   qilish
usubiyatlari, o‘quv-mashq jarayonini kuzatish usullari hamda trenirovka va musobaqa
faoliyati   jarayonida   sportchi   organizmining   funksional   holatini   tashxislash   usullari
bayon   qilish   maqsadg   muvofiq   bo‘ladi.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   ilmiy
tadqiqot   usullaridan   foydalanishda   yosh   olimlar   ko‘pchilik   tadqiqotlarga   xos   bo‘lgan
jiddiy kamchiliklardan har  doim  ham  qutula olmaydilar. Bulardan eng muhimi  shuki,
tadqiqot   o‘quv-trenirovka   jarayonining   mohiyatiga   chuqur   kira   olmay,   go‘yo   yuzada
«sirg‘alib»   yurgandek   bo‘ladi,   unda   sportchining   trener   yoki   jismoniy   tarbiya
o‘qituvchisi   rahbarligida   bajaradigan   harakatlari   tahlil   qilinmaydi.   Oqibatda,   tadqiqot
ko‘pincha   tashqi   omillarni   qayd   etish   bilan   cheklanib,   o‘rganilayotgan   muammoning
qonuniyatlarini   ochib   bera   olmaydi.   Shunday   qilib,   kelib   chiqishi   amaliyotdan   iborat
bo‘lgan   muammoni   tadqiq   etish   teran   ilmiy-nazariy   dalil-isbotsiz   o‘z   natijalari   bilan
yana amaliyotga qaytadi. Har qanday ilmiy-tadqiqot ishining yakunlovchi bosqichi uni
adabiy   jihatdan   shakllantirishdir.   Ya’ni   malum   ilmiy  ishni   hamma   tushunadigan   soda
va adabiy tilda bayon qilish zarur. 
              Kurs   ishining   maqsadi:   O’rta-maxsus   ta’lim   muassasalarida   jismoniy   tarbiya
o’quv   ishlarini   rejallashtirish   darsning   tarkibiy   qismlarini   va   dars   bo’yicha
o’qituvchining   barcha   xujjatlarini   to’g’ri   rejallashtirish   va   darsga   qo’yiladigan
vazifalarni aniqlashdan iborat. 
              Kurs   ishining   predmeti:   jismoniy   mashqlar   va   mehnat   faoliyati   jarayoni   va
shug‘ullanish va rivojlanish bosqichlari, metodlari.
              Kurs   ishining   vazifalari: Jismoniy   mashqlarning   pedagogik   tasnifini   o’rganish,
umumlashtirish,   Pedagogik   kuzatish,   saf   mashqlari   va   umumiy   tushunchalarni   tadbiq
qilish.Ta’lim   muassasalarida   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   va   o’tqazish
usullariga tavsif berish;
              Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   kirish,   2   bob,   5   ta   reja,   xulosa   va   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat.     
3 I. BOB O’RTA-MAXSUS TA’LIM MUASSASALARIDA JISMONIY TARBIYA
ISHLARIGA TAVSIF
1.1.  O’rta-maxsus ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya darslarining
tuzulishi.
                Jismoniy   tarbiya   tuzilishi . Jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlari   bolalarni
jismoniy mashqlarga muntazam o‘rgatishning asosiy shaklidir.
Mashg‘ulotlarning   ahamiyati   harakatlar   madaniyatini   mujassam   shakllanishi,
sog‘lomlashtirish,   ta’limiy   va   tarbiyaviy   vazifalarni   muntazam   amalga   oshirishdan
iboratdir.
Mashg‘ulotlar   xushchaqchaq,   intizomli,   atrof-muhitda   yaxshi   harakat   qila
oladigan,   belgilangan   vazifaga   muvofiq   tez   va   ishonch   bilan,   maqsadga   yo‘nalgan
holda  faoliyat   ko‘rsata  oladigan,   shuningdek,  axloqiy  sifatlar   va  ijodiylik  namoyon
eta oladigan shaxslarni tarbiyalashga xizmat qiladi.
Jismoniy mashg‘ulotlar kuzda, qishda va bahorda binoda hamda ochiq havoda
o‘tkaziladi.   Yoz   paytida   o‘yinlar,   mashqlar   ochiq   havoda,   jismoniy   tarbiya
maydonchasida o‘tkaziladi.
«Uchinchi mingyillikning bolasi» tayanch dasturida har bir yosh guruhi uchun
belgilangan   jismoniy   mashqlar   mashg‘ulotlarning   mazmunini   tashkil   etadi.
Mazmuniga ko‘ra xilma-xil mashg‘ulotlarni o‘tkazishda vazifalarning aniq va oydin
bo‘lib qolishi, dasturni o‘tishda izchilikka rioya qilish, shuningdek bolalarning yosh
va o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish shartdir.
Mashg‘ulotlar   tuzilishi   jismoniy   mashqlarning   bolalar   tomonidan   izchil
bajarilishidan iboratdir. U qo‘yilgan vazifalar, nerv tizimining ish qobiliyati va bola
organizmining   har   bir   alohida   yosh   bosqichidagi   xususiyatlari   bilan   belgilanadi.
4 Mashg‘ulot paytida bola organizmining dinamikasi va uning psixologiyasini nazorat
qilish tarbiyachining asosiy vazifalaridan biridir.
       Jismoniy tarbiya mashg‘ulotlari o‘zaro bog‘liq uch qismdan iboratdir:
1.  Kirish – tayyorgarlik.
2.  Asosiy qism.
3.  Yakuniy qism.
Ta’limiy,   tarbiyaviy   va   sog‘lomlashtirish   vazifalari   mashg‘ulotning   har   bir   qismi
uchun baravar muhim ahamiyatga egadir. 
Mashg‘ulotning kirish qismini mazmuni va vazifalari
Jismoniy tarbiya mashg‘ulotining birinchi qismi ko‘yilgan vazifalar va uning asosiy
qismidagi mashqlar mazmuniga ko‘ra turlicha bo‘lishi mumkin.
Mashg‘ulotning   bu   qismi   vazifasi   bolalarda   unga   nisbatan   qiziqish   va   emotsional
kayfiyat paydo qilishdan, diqqatning tayyorgarlik darajasini tekshirishdan, ayrim harakat
ko‘nikmalarini   aniqlashtirishdan,   bola   organizmini   asta-sekin   mashg‘ulotning   asosiy
qismida kechadigan birmuncha intensiv tez faoliyatga tayyorlashdan iboratdir.
Shu maqsadda bolalarga to‘g‘ri qad-qomatni tarbiyalashga, yassi  tovonlikni oldini
olishga yordam beradigan, fazoda hamda jamoada mo‘ljal olish bilan bog‘liq, bajarilishi
ko‘p   vaqtni   talab   qilmaydigan   tanish   mashqlar   va   ularning   variantlarini   bajarish   taklif
etiladi.
Bunday mashqlarga quyidagilar kiradi:
- saflanish mashqlari – turlicha saflanishlar va qayta saflanishlar;
- turli topshiriqlar bilan bajariladigan yurish va yugurish;
- tarqalib   yengil   yugurish   hamda   keyinchalik   katta   va   kichik   davra,   kolonna   va
hakozo bo‘lib saflanish;
5 - turli   ko‘rinishdagi   va   yassitovonlikning   oldini   olish   maqsadidagi   yurishlar
tovonda, oyoq uchida, poldagi qalin shnur ustida, narvonda yurish va boshqalar.
Kirish   qismi   bolalarning   kolonnaga   uch   to‘rttadan   bo‘lib   saflanishi,   tarqalishi…
bilan   yakunlanadi.   Bu   bolalarni   mashgulotning   asosiy   qismi   boshlanishidagi
umumrivojlantiruvchi   mashqlarni o‘rgatishga o‘tish uchun xizmat qiladi.
Bu qism kichik guruhlarda 2-4 daqiqagacha, o‘rta g u ruhlarda 3 dan 5 daqiqagacha,
katta g u ruhlarda 4 dan 6 gacha davom etadi.
Mashg‘ulotning  asosiy qismi vazifalari va mazmuni .
Mashg‘ulotning   bu   qismida   bir   holatda   dastlab   bolalarni   umumrivojlantiruvchi
mashqlarga,   so‘ngra   asosiy   harakatlarga   o‘rgatish   va   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash
vazifalari   belgilanadi;   ikkinchi   bir   holatda   asosiy   harakat   mashqlariga   o‘rgatish
belgilanadi.   Bu   mashqlar   yangi   harakat   materiali   bilan   tanishtirishni,   avvaldan   tanish
mashqlarni   turli   variantlardan   foydalanib   takrorlashni,   mustahkamlanish   bosqichidagi
harakat ko‘nikmalarini takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Shundan so‘ng barcha bolalarni
intensiv   harakatga   tortadigan   qoidali   harakatli   o‘yinlar   o‘tkaziladi.   Bolalarning   psixik
ish   qobiliyatining   davomsizligini   hisobga   olib,   murakkab   vazifalar   asosiy   qismning
boshida   belgilanadi   (bolalarni   yangi   material   bilan   tanishtirish   yoki   juda   murakkab
koordinatsiyali mashqlarni bajarish).
Umumrivojlantiruvchi   mashqlarni   bolalar   kichik   buyumlar,   bayroqchalar,
tayoqchalar,   chambaraklar,   lentalar,   shnurlar   bilan   bajaradilar.   Chunki   ular
organizmning funksional holatini yaxshilashga ta’sir etadi. 2
Dastlab   to‘g‘ri   qad-qomatni   shakllantirish   va   nafas   olishni   tartibga   solish
maqsadida   qo‘l   mushaklari   va   yelka   kamari   mushaklarini   rivojlantirish   hamda
mustahkamlash   mashqlari   beriladi.   Ikkinchi   navbatda   gavda   uchun,   orqa   mushaklarni
mustahkamlash   va   umurtqa   egiluvchanligini   rivojlantiruvchi   (oldinga,   orqaga   va   yon
tomonlarga egilish, gavdani aylantirish) mashqlari beriladi. Uchinchi navbatda qorin va
2
  A.Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400
bet.
6 oyoq   mushaklarini   mustahkamlovchi   (cho‘qqayish,   tizzadan   bukilgan   oyoqlarni
ko‘tarish…) mashqlari beriladi.
Shundan so‘ng  asosiy  harakatlarni   o‘rgatishga  o‘tiladi.  Bunda  ulardan biri  bolalar
uchun yangi, boshqalari esa o‘rganish va takomillashtirish bosqichida bo‘ladi.
Mashg‘ulotning   umumrivojlantiruvchi   mashqlarni   o‘rgatish   bilan   olib   boriladigan
asosiy   qismi   davomiyligi:   kichik   guruhlarda   15   dan   18   daqiqagacha;   o‘rta   guruhda   20
dan 22 daqiqagacha; katta guruhda 25 dan 28 daqiqagacha bo‘ladi.
Umumrivojlantiruvchi   mashqlarsiz   o‘tkazilganda   esa   uning   davomiyligi   kichik
guruhlarda   8-12   daqiqa,   o‘rta   guruhda   12-15   daqiqa,   katta   guruhda   15-20   daqiqani
tashkil etadi.
Mashg‘ulot yakunlovchi qismi.
Mashg‘ulotning   o‘yindan   so‘nggi   yakunlovchi   qismi   tobora   sekinlashadigan
intensiv   suratdagi   yurishni   o‘z   ichiga   oladi.   U   umumiy   qo‘zg‘aluvchan   ishga   yordam
beradi; yurish jarayonida bolalar bir necha nafas olish mashqlarini bajarishlari mumkin.
Ba’zi   hollarda   yurish   barcha   bolalar   ishtirokidagi   kam   harakatli   o‘yin   bilan
almashtirilishi   mumkin.   Yurish   yoki   uni   almashtiruvchi   o‘yin   so‘nggida   mashg‘ulotga
yakun yasaladi. Yakunlovchi qism: kichik guruhda 2 dan 3 daqiqagacha, o‘rta va katta
guruhlarda 3 dan 4 daqiqagacha bo‘ladi.
Butun mashg‘ulotning davomiyligi:
- kichik guruhlarda 15-20 daqiqa;
- o‘rta guruhlarda 20-25 daqiqani;
- katta guruhlarda 30-35 daqiqani tashkil etadi.
Ochiq   havodagi   jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlari .   Jismoniy   tarbiya
mashg‘ulotlarini   ochiq   havoda   o‘tkazish   juda   muhimdir.   Ular   bola   organizmining
funksional   jihatdan   shakllanishiga,   chiniqishiga   yordam   beradi,   shamollash
kasalliklariga qarshiligini oshiradi.
7 Ochiq havodagi mashg‘ulotlar hamda uch qismdan: kirish – tayyorgarlik, asosiy va
yakunlovchi qismlardan iboratdir.
Mashg‘ulotning   kirish   –   tayyorgarlik   qismi   harakat   texnikasini   yaxshilash,   oyoq
mushaklarini   mustahkamlash,   qomatni   yaxshilash   maqsadida   nafas   olish,   sekin
sur’atdagi yugurish mashqlaridan iboratdir. Yugurishdan so‘ng bolalar zvenoli kolonna,
doira va boshqalarga saflanadilar, bu keyingi mashqlar uchun qulaydir.
Mashg‘ulotning   asosiy   qismi   qo‘l,   gavda   va   oyoq   mushaklariga   yaxshi   yuklama
beruvchi umumrivojlantiruvchi mashqlarni bajarish uchun mo‘ljallanadi. Shundan so‘ng
o‘rtacha   tezlikda   yugurish   o‘tkaziladi.   U   yurish   va   bolalarning   asosiy   harakatlarni
bajarish   uchun   qayta   saflanish   bilan   tugallanadi.   Bunda   avval   yoki   yangi   harakatlar,
o‘rtacha   tezlikda   yugurishdan   so‘ng   esa   sekin   sur’atdagi   yugurish   bilan   tugallanadigan
tanish (takroriy) harakatlar beriladi. Bu qism oxirida musobaqali harakatli o‘yin, estofeta
o‘yini   yoki   sport   o‘yini   o‘tkaziladi.   Ular   bolalarning   yuqori   harakat   aktivligini
ta’minlaydi.
Mashg‘ulotning   yakunlovchi   qismida   sekin   sur’atdagi   yugurishdan   nafas   olish
mashqlarini bajargan holda yurishga o‘tiladi.
Mashg‘ulotlarni o‘tkazish metodikasi.   Jismoniy mashqlarni mashg‘ulotlar uchun
tanlash   dastur   asosida   tuziladigan   ish   rejasi   bo‘yicha   belgilanadi.   Mashg‘ulotlarni
rejalashtirishda yil fasli o‘tkazish sharoitini hisobga olish lozim.
Mashgulotlarda bolalarni uyushtirish usullari.
Tarbiyachi bolalarni uyushtirishning frontal, gurux, individual kabi turli usullaridan
foydalanadi.   Frontal   usullardan   foydalanilganda   bolalarga   barcha   uchun   bir   xil   tarzda,
bir   vaqtda   bajariladigan   mashqlar   beriladi.   Frontal   usulni   mashg‘ulotning   istalgan
qismida,   ayniqsa   bolalarni   yangi   mashqlarga   o‘rgatishda   yoki   allakachon   tanish
mashqlarni   takomillashtirishda   qo‘llashi   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   usul   bolalarda
harakat   uyg‘unligini   tarbiyalashda,   ularni   barcha   uchun   barovar   vazifalarni   xal   etishga
8 birlashtirishda,   tarbiyachining   bolalar   bilan   bevosita   aloqaga   kirishishda,   shuningdek
mashg‘ulotlarning motor zichligini oshirishda samaralidir.
Bolalar   mashg‘ulot   detallarini   o‘rganish   va   aniqlash   jarayonida   navbati   bilan
harakat qiluvchi uncha katta bo‘lmagan gruppaga bo‘linishi mumkin. Bunda tartbiyachi
mashqning   bir   yoki   ikki   guruxga   tomonidan   bajarilishini   kuzatib   borish   imkoniyatiga
ega   bo‘ladi,   qolgan   bolalar   esa   o‘z   o‘rtoqlari   harakatlarini   kuzatadilar   va   tarbiyachini
tinglaydilar.
Bundan   tashqari   mashqlarni   potok   usulida   bajarishdan   ham   foydalaniladi,   bunda
barcha bolalar aynan bir mashqni navbatma-navbat, birin-ketin, to‘xtovsiz potok usulida
bajaradilar.   Mashqlarni   keng   ko‘lamda   takrorlash   uchun   ularni   bajarish   ikki   va   uch
potokda   tashkil   etilishi   mumkin.   Jismoniy   mashqlarni   poton   usulida   bajarish   usulini
katta   va   tayyorlov   guruh   bolalariga   nisbatan   qo‘llash   maqsadga   muvofiqdir.   Katta   va
tayyorlov   guruhlarda   gruppaviy   usuldan   foydalaniladi. 3
  U   mashgulotda   tarbiyachining
bolalarni   o‘rgatish   jarayoni   va   bolalarning   avval   orttirgan   harakat   ko‘nikmalarini
takomillashtirish bilan qo‘shib olib borilgan xollarda qo‘llaniladi. Bunda bolalarning bir
gruppasi   tarbiyachi   raxbarligida   biror-bir   xarakatga   o‘rgatiladi   ikkinchi   guruh   bolalari
(yoki ikkita katta bo‘lmagan guruh) esa bu vaqtda boshqa mashq turini mashq qiladilar
(takroriy). O‘zlariga avvaldan tanish biroq turli mashqlarni (to‘p o‘yini, tirishib chiqish,
muvozanat saqlash va boshqalar (shuningdek ijodiy topshiriqlarni bajaradigan ikki yoki
uch guruh bolalar bo‘lishi mumkin. Mashg‘ulot jarayonida har bir bola o‘ziga berilgan
topshiriqlarni   tarbiyachi   nazorati   ostida   mustaqil   bajarayotganida   yakka   yondashish
usulidan   foydalanish   mumkin.   Hamma   uchun   umumiy   bo‘lgan   mashqlar   detallarini
aniqlashtirish   maqsadida   mashq   tarbiyachi   chaqirig‘iga   ko‘ra   yakka   tarzda   bajariladi.
Bunday   usul   tarbiyachining   alohida   e’tiborini   bolalarni   yaxshi   uyushtirishni   barchani
faol   kuzatishga   jalb   etish   va   topshiriqlar   bajarishning   to‘g‘riligini   taxlil   qilishni,
mashqlarni tarbiyachi chaqirig‘iga ko‘ra qayta bajarishga tayyor turishni talab etadi.
3
  A.Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400
bet.
9 Mashg‘ulotda   bolalar   faoliyatini   to‘g‘ri   almashtirib   turish   umumiy   zichligini
ta’minlaydi.   Mashg‘ulotning   umumiy   zichligi   pedagogik   jihatdan   o‘zini   oqlagan
vaqtning   mashg‘ulot   davomiyligiga   nisbati   bilan   belgilanadi.   Bolalarning
tushuntirishlar,   ko‘rsatmalar,   og‘zaki   instruksiyalarni   idrok   etishi,   tarbiyachi   namoyish
etgan   jismoniy   mashqlarni   bajarish   usullarini   tushuntirib   berishi   jismoniy   mashqlarni
bajarishi va dam olishi pedagogik jihatdan oqlangan hisoblanadi.
1.2  Jismoniy tarbiya darslarida rejalashtirish .
O’rta-maxsus   jismoniy   tarbiya   ishlarini,   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi
rejalashtiradi.   Rejalashtirish   va   rejalari   tuzishdan   va   ularni   kundalik   faoliyatda   amalga
oshirishdan   iborat.   Maktabda   jismoniy   tarbiya   va   sport   ishlarini   yaxshi   yo‘lga   qo‘yib
yuborishda rejalashtirish katta rol o‘ynaydi. 
Rejalashtirish   ishlarining   aniq   bo‘lishiga,   ularning   har   bir   maktabning   imkoniyati
va o‘ziga xos xususiyatlarini aks ettirishga erishish uchun har qanday xujjatni tuzishdan
oldin   o‘quvchilar   salomatligi   va   jismoniy   tarbiya   darslariga   tayyorgarligiga   doir
dastlabki   hisob   ma’lumotlarini   sinchiklab   o‘rganish   shuningdek   muayyan   joydagi
moddiy baza imkoniyatlari va iqlim sharoitlarini bilish lozim.
Rejalashtirishning   ratsional   bo‘lishi   uchun   oldingi   o‘quv   yili   yaxshi   o‘rganilib,
chuqur analiz qilinishi va barcha kamchiliklar va o‘zgarishlar o‘quv yili davomida yozib
borilishi   shartdir.   Rejalashtirish   bo‘lajak   ishlarni   real   natijalarini   oldindan   ko‘rish,
yuqori ratsional yo‘ldir. 4
Jismoniy tarbiya bo‘yicha tajriba ishlari shuni ko‘rsatadiki, juda yuqori natijalarga
erishish   uchun   o‘z   faoliyatiga   loyihasiga   jiddiy   munosabatda   bo‘lgan   pedagoglar
erishadi. O‘quv ishlarini rejalashtirish deganda, jismoniy tarbiya darslari tizimida dastur
materiallarining   ketma-ketligini   ratsional   aniqlash   va   o‘z   vaqtida   o‘tishni   tushunamiz.
O’rta-maxsus   jismoniy   tarbiya   dars   vazifalarini   muvaffaqiyatli   bajarish   uchun   o‘quv
ishlarini rejalashtirish katta ahamiyatga egadir.
4
  A.Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418
bet.
10 Jismoniy tarbiya bo‘yicha o‘quv faoliyatini rejalashtirish boshqa barcha fanlarning
rejalashtirishidan juda keskin farq qiladi. Harakat faoliyatiga o‘rgatish jismoniy tarbiya
dasturining   tuzilishi,   sog‘lomlashtirish   ta’lim   va   tarbiya   vazifalarini   bajarishning
zarurligi o‘quvchilarning mehnat va kasb tayyorgarligini ta’minlash, bularning hammasi
rejalashtirilganda hisobga olinishi kerakligidadir.  
O‘quv   faoliyatining   asosiy   xujjatlaridan   biri   jismoniy   tarbiya   bo‘yicha   O’rta-
maxsus dasturidir. O’rta-maxsus jismoniy tarbiya ishlarini rejalashtirish jismoniy tarbiya
ishlarining umumiy reja tuzishdan boshlanadi. Umumiy yillik reja quyidagi qismlardan
iborat bo‘ladi.
1. O‘quv ishlari.
2. O‘quv kuni tartibida qilinadigan ishlar 
3.  Auditoriyadan  tashqari jismoniy tarbiya va sport ishlari.
4. Tibbiy nazorat 
5. Ota-onalar bilan ishlash.
6. Xo‘jalik ishlari.
Bu   qismlarning   miqdori   reja   tuzuvchining   ixtiyorida   bo‘ladi.   Bu   reja   to‘liqroq
bo‘lishi   ham,   u   qadar   to‘la   bo‘lmasligi   ham   mumkin.   Ammo   u   yil   davomida   jismoniy
tarbiyaga doir barcha ishlar qismlarining umumiy belgilarini o‘zida aks ettirgan bo‘lishi
kerak. Bu reja qismlar bo‘yicha tuzilgan rejalarda yanada batafsilroq ochib beriladi.
Masalan:   O‘quv   choraklarini   rejalashtiruvchi   maxsus   xujjatlarda   ommaviy   sport
kalendarida,   jismoniy   tarbiya   jamoasining   ish   rejalarida,   sport   seksiyalarining   o‘quv
ishlari rejasida ommaviy sport tadbirlari batafsil yoritiladi. 
To‘g‘ri   rejalashtirish   dars   o‘tkazishda   shablondan   qochish,   jismoniy   tarbiya
bo‘yicha   davlat   dasturida   nazarda   tutilgan   barcha   o‘quv   materialini   o‘tish,
mashg‘ulotlarga   tayyorlanishda   vaqtni   tejash   imkonini   beradi.   Umumiy   yillik   reja
pedagogika kengashida muhokama qilinadi va tasdiqlanadi. 
O‘quv ishlarini rejalashtirish.
O‘quv   ishlarini   rejalshtirishda   zarur   bo‘ladigan   asosiy   xujjatlar   quyidagilar
hisoblanadi. 
11 1. O‘quv soatlari va o‘quv materiallarini  semestrlar ga taqsimlash yillik grafigi;
2. Bir  semestr  o‘quv ishlar grafigi.
3. Dars soatining ish rejasi.
4. Dars konspekti rejasi.
Dastur materialini semestr bo‘yicha o‘quv yiliga taqsimlash yillik rejani va har bir
semestrga   mo‘ljallangan   dars   rejasi   o‘qituvchiga   jismoniy   tarbiya   dasturini   muayyan
izchillikda   bajara   olish   uchun   zarurdir.   Dasturning   har   bir   bo‘limiga   ajratilgan   soatlar
semestr larga taqsimlab chiqildi.
Dastur bo‘limlarini va o‘quv soatlarini o‘qituvchi semestrlarga taqsimlab chiqishda
mavjud   joyning   iqlimi   va   sharoitini,   maktabdagi   maydonchalar,   zal   va   uning
jihozlanishini, maktab tomonidan dasturni chuqurroq o‘rganish uchun olingan materialni
va maktabdagi sport an’anasini hisobga olish zarur. 
O‘quv   materialaini   bir   semestrg a   rejalashtirishda   qo‘yilgan   vazifalarni   o‘quv
mezonlarini   nazarda   tutish   lozim.   Bir   semestrga   mo‘ljallangan   jismoniy   mashqlarni
shunday   rejalashtirish   kerakki,   o‘quvchilar   ularni   o‘zlashtirib,   belgilangan   mezonlarni
topshira   oladigan   bo‘lsinlar.   Ma’lum   ko‘nikmani   bilib   olish   uchun   mustahkamlash   va
takomillashtirish bir-biridan ajralib qolmasligi kerak.
Nazorat mashqlari metodi bir chorakda 4-5 xil turdan oshmasligi kerak. O‘qituvchi
reja   tuzayotgandayoq   ko‘pchilik   darslarni,   jumladan   gimnastika   darslarini   ham   ochiq
havoda o‘tkazish ko‘zda tutilgan ma’qul. Ochiq havoda dars o‘tganda gigiena talablariga
rioya   qilinishi   shart:   maydonda   suv   sepilgpn   ,   yerning   satxi   tekis,   soya   joylari   bor
bo‘lishi kerak. Chorakliy o‘quv ishlari grafigini tuzishda o‘qituvchi dastur materiallarini
chuqur o‘rganib bo‘lishi kerak va quyidagi qoidaga amal qilish lozim.
1. O‘rganilayotgan mashqlar 5-8 martagacha takrorlash kerak;
2. O‘rgatish jarayonida bir martagacha ochiq qoldirib davom ettirish mumkin;
3. O‘rgatish jarayonini boshlashda ikkitagacha darsdan uzulish mumkin.
4. Har bir darsda to‘rttagacha vazifa qo‘yish mumkin.
5. Bir darsda ikkita osilishga va ikkita tayanish mashqlarini olish mumkin emas.
6. O‘quv mezonlarini qabul qilingandan keyin yana bir dars takrorlanish kerak.
12 Materiallarni  rejalashtirishda  chorak davomida o‘rganiladigan  ta’limning yetakchi
vazifalari   va   jismoniy   mashq   turlarini   aniqlab   olishi   va   har   bir   dars   uchun   reja   tuzishi
shartdir.   O‘quv   materialini   butun   chorak   davomida   oqilona   taqsimlash   uchun   o‘quv
ishlari grafigini oldindan tuzib chiqishi lozim.
Grafikning   oddiy   bo‘lishi   chorak   davomida   har   bir   dars   soati   uchun   ish   rejasini
tuzishni   yengillashtiradi.   Dars   soatining   rejasida   darsning   asosiy   qismi   belgilab
chiqiladi.   Dars   konspekti   esa   qabul   qilingan   umumiy   shaklda   tuziladi.   O‘quv   ishlarini
rejalashtirishda quyidagi metodik qoidalarga rioya qilish zarurdir:
- dasturdagi asosiy bo‘limlarning har qaysisini mustahkam o‘zlashtirib olish uchun
yetarli soat ajratilishi lozim;
- dasturning   bitta   turdagi   materialini   o‘rgatishda   orada   katta   uzilishga   va
darslarning bo‘linib ketishiga yo‘l qo‘ymaslik kerak;
- o‘quv   materialining   o‘tishning   oxirgi   darsida   nazorat   mezonlarini   qabul   qilish
maqsadga muvofiq emas;
- mataerialni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirish   uchun   darsda   ikki   uchtadan   ko‘p   vazifa
quymaslik kerak;
- o‘quv   yilining   oxiriga   kelib,   havo   xaraorati   ancha   ko‘tariladi.   O‘quvchilarning
nagruzka ortishi natijasida charchashni hisobga olib bu paytda katta jismoniy zo‘riqishni
talab etuvchi mashqlarni va harakatli o‘yinlarni o‘tkazish ma’qul emas;
- dars davomida o‘rgatiladigan mashqlarning murakkablashib borishi;
- ma’lum   oraliq   vaqtdan   keyin   o‘tkazilgan   mashqlarni   takrorlash   yo‘li   bilan
malakalarini mustahkamlab borish;
- Dars materialarini keng va shuning bilan birga darslarni to‘g‘ri rejalashtirish dars
vazifalarini oldindan ustalik bilan tanlab olishning asosiy garovidir.
Muhimi   ular,   ya’ni   dars   vazifalarini   aniq,   qulay   va   shu   darsga   ajratilgan   vaqt
davomida to‘la bajarilishi kerak. 
O‘quv   jarayonini   yanada   takomillashtirib   borish   maqsadida   o‘qituvchi   ongli
ravishda   har   bir   o‘quv   yilining   tugashi   bilan   rejalashtirilgan   materiallarning   qanday
13 amalga   oshirilganligini   tahlil   qilishi,   kamchiliklarni   aniqlash   va   lozim   bo‘lsa   kelgusi
o‘quv yili matrerialini rejalashtirishga tuzatishlar kiritishi kerak.
Dars konspekti  -  O’rta-maxsus o‘quv ishlarini rejalashtirishdagi asosiy hujjatlardan
biri   dars   konispektidir.   Dars   konspekti,   dars   soatining   ish   rejasi   asosida   har   bir   dars
uchun tuzilishi shart bo‘lgan xujjatdir. Jismoniy tarbiya darsi uch qismdan iborat bo‘lib:
tayyorgarlik,   asosiy   va   yakuniy   qismlardan   tuzilgan.   Darsning   har   bir   qismi   darsning
umumiy vazifalariga bo‘ysindirilgan bo‘ladi. Darsning tayyorgarlik qismida o‘quvchilar
diqqati   bir   yerga   to‘planadi,   organizm   qizitiladi   yurak-muskul   va   nafas   olish   tizimi
faoliyati kuchaytiriladi.
Organizm   maksimal   darajada   ish   bajarish   faoliyatiga   keltiriladi.   Darsning
tayyorgarlik qismi 10-15 min. Davom etadi Darsning asosiy qismida, darsning vazifasi,
mashqlarni   maxsus   sur’atda   tanlash   yo‘li   bilan   hal   qilinadi.   Bir   darsda   4   gacha   vazifa
bajarilishi   mumkin.   Bu   vazifalar   jismoniy   mashqlar   texnikasini   o‘rganishdan,   uni
takomillashtirishdan,   harakat   sifatlarni   tarbiyalash   va   rivojlantirishdan   ma’naviy-
irodaviy sifatlarni tarbiyalash va shu kabilardan iborat bo‘lish kerak. 5
Vazifalarni ifodalashda ta’lim va tarbiya bosqichlari nimani aks ettirish kerakligiga
asoslanadi Vazifalarning ifodalanish: Tanishtirish, o‘rgatish, takrorlash, mustahkamlash,
takomillashtirish, tarbiyalash, rivojlantirish singari fe’l bilan ifodalanishi mumkin.
Masalan: Xatlab o‘tish usulida yugurib kelib balandlikka sakrash texnikasini bilan
tanishish.   Darsning   asosiy   qismi:   50-55   minut   davom   etadi.   Darsning   yakunlovchi
qismida, ish tezligini pasaytirish, dars qatnashchilarini tinchlantirish vazifalari bajariladi.
Odatda darsning yakunlovchi qismida, asosiy bajariladigan mashqlarning tamoman aksi
bo‘lgan mashqlardan: Osayishta yurish, sekin yugurish, diqqatni to‘plash mashqlaridan,
asoyishta   o‘ynaladigan   o‘yinlardan   foydalaniladi.   Dars   yakun   yasash   va   uyga   vazifa
berish bilan tugallanadi. 
Darsning   yakunlovchi   qismi   5-10   minut   davom   etadi.   Konspekt   tuzilish   sxemasi
shunday   qarasak,   uzunasiga   to‘rtta   grafigini   ko‘ramiz.   Birinchi   grafigi   dars   qismlari
5
  Salimov O‘.Sh. Jismoniy madaniyat nazariyasi va tarixi. O‘quv qo‘llanma. Termiz.  “Surxon-nashr”.   2021 yil. 216 b.
14 davomiyligi   deb   yozilgan.   Bunga   biz,   konspekt   yozib   bo‘lingandan   qiyin,   darsning
qismlari necha minutdan iborat ekanligini yozib qo‘yamiz.
Ikkinchi   grafigi   darsning   mazmuni   bunga   darsda   o‘tiladigan   asosiy   mashqlar
yoziladi.   Uchinchi   grafigi   Me’rlash   deb   yozilgan.   Bunga   dars   davomida   beriladigan
mashqlarning   me’yori   ya’ni   miqdori,   davom   etish   vaqti,   takrorlanish   sonlari   yoziladi.
To‘rtinchi   grafigi   darsning   tashkiliy   uslubiy   ko‘rsatmalari   deb   yozilgan.   Bunga:
Bolalarning tashkil etishda qanday sof va qayta saflanish mashqlaridan foydalanasiz. 
Sinfdan   tashqari   ish   bo‘yicha   rejada   avvalo   to‘garak   yoki   jismoniy   tarbiya
kollektiviga alokodor bo‘lgan barcha narsa:  sinflarda jismoniy tarbiya tashkilotchisi  va
maktab   soveti   qachon   saylanishi   jismoniy   tarbiya   to‘garagini   kim   boshqarishi   qanday
seksiyalar   tashkil   etishi,   seksiya   mashg‘ulotlari   qaerda   va   qachon   bo‘lishi   aks   etadi.
Rejada sport musobaqalari sayrlar, zkskursiyalar, o‘yinlar ko‘zda tutiladi.
Darsning   tayyorgarlik   qismida   bolalarni   shu   mashqga   qiziqishini,   o‘zlashtirishni,
mustaqilligini to‘g‘ri bajara olishni ta’minlaydigan metodik ko‘rsatmalar berish. 
Masalan: 1. Mashqning ta’sirini bolalarga aytish; 2. Mashqning oynadagi aksi, yon
bilan   mustaqil   bajarish   terminlari   asosida   bajarish.   1,2,3.   hisobni   men   aytaman   4
hisobini   o‘quvchilar.   Mashqni   bajarishda   bolalarni   orqaga   o‘girib   bajarish,   yaxshi
bajargan   o‘quvchini   oldinga   chiqarib   undan   mashqni   ko‘rsatib   berishni   talab   etish.
Asosiy   qismida   sinfni   necha   guruhga   bo‘lasiz,   qaysi   guruh   qaysi   snaryadda   mashq
bajaradi. Shu snaryadni kim muhofaza qiladi.
1. Muhofaza qanday qilib bajariladi. 
II. BOB.  TA’LIM MUASSASALARIDA JISMONIY TARBIYA 
MASHG’ULOTLARINING AXAMIYATI
2.1.  Ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya darslarini tashkil 
qilish va o’tqazish usullari.
15 Jismoniy   tarbiya   darsidahar   qanday   pedagogik   vazifalarnihal   etish   ko‘pincha
shug‘ullanuvchilar   organizmidan   maolum   darajadagi   zo‘riqishini   vujudga   keltiradi,
shuning uchun bu ishga organizm tegishli darajada tayyor bo‘lishi kerak.
Buyuk   rus   olimi   I.P.   Pavlov   organizmni   qiyin   vazifa-larnihal   etishga   tayyor
bo‘lishi   zarurligini   uqtirib,   mashqni   asta-sekinlik   bilan   takrorlash   maolum   fiziologik
qoidalarga   asoslanishni   taqazo   etadi   deb   uqtirdi.   Bu   ko‘rsatma   o‘qituvchi   zimmasiga
shug‘ullanuvchilardan   katta   kuch   talab   qiladigan   pedagogik   vazifalarnihal   qilish
darsning   boshida   emas   maolum   tayyorgarlikdan   so‘ng,   mashg‘ulotlarni,   darslarni
oxiridahal   qilinishi   lozimligini,   shu   mashg‘ulotdagi   asosiy   vazifa-larga   shug‘ul-
lanuvchilarning   organizmini   uyushtirish,   zarur   kayfiyatni   vujudga   keltirish   va
belgilangan   vazifalarni   baja-rishga,   mashqni   o‘rganishga   bo‘lgan   ishtiyoqni
shakllanishini mashg‘ulotlar davomida talab darajasiga ko‘tarish lozimligiga to‘xtaldi.
Har bir dars uch qismli tarkibga ega ekanligihaqida yuqorida fikr bildirdik va ular
tayyorlov, asosiy va yakunlov  qismi deb nomlanadi. 6
1.   Jismoniy   tarbiya   darsining   tayyorlov   qismi   uchun   8-12   min   vaqt   sarflanadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   esa   20   minutgacha   bilish   mumkin.   iqlim   sharoiti   sovuq,   issiq
vah.klarga   qarab   sarflanayotgan   vaqt   biroz   ko‘paytirilishi   mumkin.   Tayyorlov   qismi
asosan   darsning   asosiy   qismida   beriladigan   jismoniy   yukka   o‘quvchi   yoki
shug‘ullanuvchi   organizmini   funksionalholatini   tayyorlaydi.   Organizmning
funksionalholatini   dars-ning   asosiy   qismiga   tayyorligi   o‘quvchiniharakat   koordina-
siyasining   yaxshilanganligi,   peshonada   yengil   terlash   yuzida   qizillikni   paydo   bo‘lishi
o‘quvchiningharakat   faolligini   ortishi,   nafas   olish   ritmining   biroz   tezlashuvi,
emotsionalholatini   ko‘tarinkiligini   kuzatilishi   orqali   aniqlanadi.   Uni   tuzilishi   darsda
yechiladigan   pedagogik   vazifalariga   ko‘ra   «tash-kiliy   daqiqa»   deb   boshlanadigan   qism
bilan boshlanib, o‘quvchilarni saflash, ularni sonini aniqlash, navbatchidan raport qabul
qilish   salomlashishni   o‘z   ichiga   oladi   va   unga   1-1,5   minut   vaqt   sarflanadi.   Tashkiliy
daqiqadan   so‘ng   lozim   bo‘lsa   diqqat   uchun   mashqlar,   darsni   vazifasi   yoki   mavzusini
6
  Daminov I. A.,  Qosimov O'. R. Sportchilarni tayyorlash texnologiyalari . Lesson-Press.  Toshkent / 2021. 216 b.
16 e’lon qilish, qaddi-qomat uchun mashqlar, nafas olish ritmi, yurak urish chastotasi, qon
aylanishini   tezlash-tirish,   tana   bo‘g‘inlari,   muskullari   uchunharakatda,   o‘quvchilarni
to‘xtatib,   turli   xil   mashqlar   bajartiriladi.   Darsning   tayyorlov   qismi   asosiy   qismida
bajarilishi   lozim   bo‘lganharakat   faoliyati   uchun   «tayyorlov»   va   «yo‘llanma   beruvchi»
mashqlar bilan tugallanadi.
2.   Jismoniy   tarbiya   darsining   asosiy   qismi   uchun   25-30   minutgacha   (40   minutli
darslarda) vaqt sarflanadi va o‘qituvchi tomonidan tuzilgan dars ssenariyasi  yoki uning
reja-konspek-tiga   kiritilgan   jismoniy   tarbiyadan   Davlat   tandarti   dasturi-dagi   shu   sinf
uchun   rejalashtirilgan   yangi   mashqlar   uqtiri-ladi,   yoki   avvalgi   sinflarda   o‘zlashtirilgan
jismoniy   mashq-lar,harakat   faoliyatlari   tanishtiriladi,   o‘zlashtiriladi,   mustahkamlanib
takomillashtiriladi.   Darsning   asosiy   qismi-ni   tuzilishi   uchun   yagona   «standart   sxema»
mavjud emas. darsning bu qismi uning mazmuniga kiritilgan asosiy jismoniy mashqlar,
ularni   bajarish   uchun   tanlangan   usul   va   usuliyatlar,   ulardan   foydalanishni   tashkillash
shakllarini   tanlash   va   tuzishdek   tarkibiy   qismlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bundan   tashqari
jismoniy   tarbiyadan   Davlat   ta’lim   standarti   dasturining   bo‘limlari   (gimnastika,   yengil
atletika,   suzish,   kurash,   sport   o‘yinlari,harakatli   o‘yinlar)ni   o‘quv   materialini   o‘qitish
o‘zining uslubiy xususiyatlari bilan darsning asosiy qismini turlicha tashkillash talabini
qo‘yadi. Darsning asosiy qismi-ning talablarnihal  qilish o‘quvchilar faoliyatini  guruhli,
individual,   frontal,   uzluksiz-ulab,   aylanib   yurib   yuajarish,   kreystring   usuliyatlari   orqali
maktab   yoshidagi   o‘quvchilarning   jismoniy   tarbiya   jismoniy   rivojlanganligi,
tayyorlanganligi va organizmining anatomo-fiziologik xususiyatlarini eotibor-ga olishni
taqazo etadi.
Darsning   bu   qismida   o‘qituvchilarning   yordamchilari-fizkulptura   faollarining
ahamiyatini   eotirof   etmay   iloji-miz   yo‘q.   Ular   o‘qituvchi   tomonidanhaftaning
boshlanishida   instruktiv   mashg‘ulotlar   uchun   to‘planadilar   va   ularga   darsning   asosiy
qismida alohida guruhlarda yo‘riqchi vazifasini baja-rish usuliyati o‘qituvchi tomonidan
o‘rgatiladi.
3.   Jismoniy   tarbiya   darsining   yakunlov   qismi   dars   uchun   ajratilgan   umumiy
vaqtining   3-5   minuti   sarflanadi.   Unda   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish   uchun   turli
17 xilharakat-li   o‘yinlar   va   estafetalar   va   jismoniy   mashqlardan   foydalaniladi.   Darsning
asosiy qismida ko‘tarilgan emotsionalholatni pasaytiruvchi va saf mashqlar bajartiriladi,
dars yakunlanadi (o‘quvchilar rag‘batlan-tiriladi, lozim bo‘lganlariga tanbehlar beriladi,
5-6   nafarigajori   baho   qo‘yiladi),   uyga   vazifa   uchun   mashqlar   tushuntiriladi   va   dars
o‘tkazilgan   joy   (sport   maydoni,   sport   zali   va   boshqa)dan   uyushganholda   kiyinish
xonasiga   kuzatish   tashkillanadi.   Boshlang‘ich   sinflar-da   o‘tkazilgan   mashg‘ulotlardan
so‘ng o‘quvchilarini, o‘qituvchining o‘zi kiyinish xonasiga kuzatib qo‘yadi.
Turli   xil   yoshdagi   o‘quvchilar   bilan   o‘tkazilgan   jismoniy   tarbiya   darslarining
tayyorlov,   asosiy   va   yakunlov   qismlarini   taqqoslash   natijalari   tahlili   birinchidan,
qonuniy ravishda ularni bir-biridan farqlanishini ko‘rsatdi. Ikkinchidan, jismoniy tarbiya
darslarining  bir   xil   yoshdagilar   chegarasida   o‘tkazilgan   asosiy   qismlari   darsning  turiga
bog‘liq.   Uchinchi-dan,   darsning   tayyorlov,   asosiy,   yakunlov   qismlarini   davomiy-ligini
o‘zgarishi   o‘quvchilarni   yoshiga   bog‘liq.   Boshlang‘ich   sinf-larda   darsning   asosiy
qismlari nisbatan bir xilda, yaoni tayyorlov va yakunlov qismlarining davomiyligi asosiy
qism-ning   davomiyligidan   ozgina   farqlanadi   xolos.   Boshlang‘ich   sinflarda   bolalar
psixologiyasi   va   ularning   fiziologik   xususiyatlari,   jismoniy   kuchining   ozligi   darsning
asosiy qismida ularni organizmini va diqqatini oldinda turgan qiyinharakat faoliyatlarini
bajarishga tayyorlash uchun ko‘p vaqt sarflashni talab qiladi. Bundan tashqari tayyorlov
mashqlarini tushuntirish va ko‘rsatish katta yoshdagilarga nisba-tan sekin olib borilishi
darsni   qismlarida   o‘qituvchi   tomo-nidan   ko‘p   vaqt   sarflashni   taqazo   etadi.   Kichik
yoshdagilarda   yakunlov   qismini   asosiy   qismhisobidan   uzunroq   bo‘lishining,   sababi
navbatdagi   darsga   o‘tishga   oldindan   tayyorlanish   lozim-ligidan   kelib   chiqadi   va   shu
bilan   asoslanadi.   O‘rta   va   yuqori   sinfga   o‘tgan   sari   darsning   tayyorlov   va   yakunlov
qismlari uchun sarflangan vaqt qonuniy ravishda kamayib boradi. Chunki o‘quvchilarda
turli   xildagi   saf   va   tayyorlov   mashqlarini   aniq   bajarish   malakasi   yuqori   bo‘ladi.
Tushuntirish   va   ko‘rsatish   uchun   kam   vaqt   sarflanadi,   asosiy   qismida   o‘quvchilar
tomonidan   kattahajmdagi   yuklama   bilan   jismoniy   mashqlarni   bajarish   uchun   talab
vujudga keladi, shunga ko‘ra tayyorlov asosiy yakunlov qismlarining turli xil yoshdagi
o‘quvchilar bilan o‘tkazilishi turlicha va o‘zlarining xususiyatlari bilan farqlanadi.
18 Jismoniy   tarbiya   jarayonidagi   mashg‘ulotlar   jumladan,   maktab   darslarida
o‘quvchilar tomonidan xatolar sodir bo‘lishi kuzatiladi. Bunday xatolar  asosiy va asosiy
bo‘lmagan   xatolar   deb   guruhlanadi.   Asosiy   xatolar   deganda   o‘rganilayotganharakat
faoliyati yoki jismoniy mashqning texnikasi asosida qo‘yilgan xatolar,  acosiy  bo‘lmagan
xatolar   esaharakat   akti   texnika-sining   zvenolari   yoki   detallarida   sodir   bo‘lgan   xatolar
tushuniladi.
Ularni   sodir   bo‘lishining   sabablari   turlicha:   mashq   texnikasini   tushuntirishdagi
eotiborsizlik;   mashq   texnikasi-ning   asosihaqida   to‘la   tasavvurga   ega   bo‘lmaslik;
mashqni   yoki   uni   texnikasini   tasavvuriga   ega   bo‘la   turib   uni   bajarish   uchun   jismoniy
tayyorgarligini   vaharakat   koordinatsiyasi   zahirasini   kamligi;   o‘qituvchi   tanlangan
o‘qitish uslubiyatini ta’lim jarayoni uchun mos emasligi vah.k.lar...
Ta’lim   jarayonida   sodir   bo‘lgan   xatolarni   aniqlash   va   ularni   to‘g‘irlash   muhim
ahamiyat kasb etadi. Shunga ko‘ra eng avvaloharakat texnikasi tarkibidagi asosiy xatolar
so‘ng,   asosiy   bo‘lmagan   xatolar   aniqlanadi   va   ular   shu   ketma-ketlikda   to‘g‘rlanadi.
Ta’lim   jarayoni   amaliyoti   shundan   guvohlik   Beradiki   asosiy   xatolarni   to‘g‘rlanishi
asosiy debhisoblanmagan xatolarni o‘z-o‘zidan to‘g‘rlanib ketishiga olib keladi. Demak,
avval   asosiy   xatolar   aniqlanadi   va   tuzatiladi,   so‘ngra   ikkinchi   darajali   yaoniharakat
faoliyati texnikasining zvenolari va detallaridagi xatola tuzatiladi.
O‘quvchilarni   mustaqil   ishlashi   mashg‘ulotlarni   tashkil-lashning   alohida   shakli
sifatidaham,   belgilangan   vazifalarnihal   qilish   uchun   o‘quvchi   faoliyatini   tashkillash
ususliyati tarzidaham ko‘zga ko‘rinishi mumkin. Mustaqil ishlashni o‘rgatishning asosiy
va   xususiy   maqsadi   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   mustaqil   shug‘ullantirilishini
tarbiyalash.
O‘quvchining   faoliyatidagi   mustaqil   ishlash   malakasi-ning   dastlabki   belgilari,
tashqaridan   yordamsiz   yoki   ahamiyatsiz   darajadagi   yordam   bilan   ishlashi   orqali
namoyon bo‘ladi.
O‘quvchining mustaqilligining darajasi  uni  yoshiga xos  anglashi  imkoniyatlari  va
o‘quv materialining mazmuniga bog‘liq.
19 Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarda   mustaqillik   birinchi   navbatda   taqlid   qilish   va
uni   qaytarish   tarzida   namoyon   bo‘ladi.   O‘rta   va   katta   maktab   yoshida   mustaqil   ish
quyidagicha   olib   boriladi:   1)bilimning   turli   xil   manbalari   –   jismoniy   tarbiyaning
darsliklari,   o‘quv   va   ko‘rgazmali   qurollaridan   foydalanish   bilan;   2)amaliy   o‘quv
materiali – vazifalar   ko‘rsa-tilgan   o‘quv   kartochkalari,   buyurtma   qilingan   mashqlar,
o‘rga-nishni   nazorati-kartochkalari,   dasturni   o‘rgatuvchi   algoritmlar   prinsipi   asosida
tuzilgan vazifalar asosida va boshqalar.
O‘quvchilarni   o‘quv   va   ko‘rgazmali   qurollarni   o‘rganish   orqali   mustaqil   ishlari
ular tomonidan tekst matnini, ko‘rgazmali qurolda ifodalangan mazmunni o‘rgangandan
so‘ng o‘qituvchini bilimlar nazorati dasturidagi tanlab olingan savollarga va uning turli
variantlariga bergan javoblari tarzida namoyon bo‘ladi. 
O‘quv   vazifa   kartochkasida   (oldin   o‘zlashtirilganharakat   faoliyatlarini
mustahkamlash,   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun),har   bir   shug‘ullanuvchini   bitta
dars (yoki  bir  necha  dars)  davomida  jismoniy  mashqlar  sanalgan  bo‘ladi. Kartochkalar
bo‘yicha   muvaffaqiyatli   ishlash   faqat   o‘qituvchi   bilan   o‘quvchi-larni   bir-birlarini   to‘la
tushunishlari va yaxshi moddiy texnik bazani mavjud bilishligi orqali amalga oshiriladi
xolos. Bu o‘quvchilarga bir-biriga xalaqit bermay, o‘zini navbatini u yoki bu snaryadda
kutmay bajarish imkonini beradi.
Buyurtma   tarzidagi   mashqlar   –   mashq-buyurtmaning   maono-si   shundan   iboratki,
shug‘ullanuvchilarga   xar   tomonlamalilik,   maolum   darajadagi   xushyorlik,   o‘ziga
ishonishdek xislatlarni namoyon qilish talabini qo‘yadiganharakatlar (mashqlar) tavsiya
qilinadi.
Nazorat   qilib   ta’lim   beradigantopshiriqlar   orqali   ko‘rsatma,   vazifa   berib   darsning
vazifasinihisobga   olish   bilan   o‘quvchilarni   mustaqil   ijodiy   faoliyatga   yo‘naltiriladi.
Bunday   topshiriqlarhar   bir   sinf,   dars,   ta’lim   etapi   uchun   ishlab   chiqiladi.   Jismoniy
tarbiya darslarida quyidagi nazo-rat-ta’lim topshiriqlarining xillari qo‘llaniladi:  a)harakat
malakalari   va   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bo‘yicha;   b)umumiy   va   maxsus   jismoniy
tayyorgarlikni   amalga   oshirish   bo‘yicha;   v)harakat   faoliyatining   tashkillashni   ratsional
20 shakllarini   anglab   olish   o‘yinlar   va   musobaqalarda   individual   va   guruhlar   bilan
bajariladigan mashqlarda taktik usullarni maqsadga muvofiq qo‘llash orqali.
Topshiriqning birinchi qismi ta’lim yo‘nalishiga ega (masalan, chigal yozish uchun
tavsiya   qilingan   poyma-poy,   chala   mashqlardan   ularni   ketma-ketligiga   rioya   qilib
kospleks   tuzish),   ikkinchi   qismi-nazorat   yo‘nalishi   (masalan,   tuzilgan   kompleks
bo‘yicha sinf bilan chigal yozish o‘tkazish).
Algoritm   tipidagi   ta’lim   programmasi   asta-sekinlik   bilan   qiyinligi   oshiriladigan,
bir-biri   bilan   o‘zaro   bog‘liq   komplekslarni   va   sekin-astalik   bilanharakat   malakalarini
muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishga   yo‘naltirilgan   o‘quv   vazifalari-ni   o‘z   ichiga   oladi.
Kompleks   5-6   seriyadan   iborat   o‘quv   vazifalaridan   iborat.   Birinchi   seriyada
o‘zlashtirilishi   kerak   bo‘lganharakat   faoliyatini   egallash   uchun   o‘quvchilar   jismoniy
tayyorgarligi darajasini oshirishga yo‘naltirilgan mashqlarni o‘z ichiga oladi. Ikkinchisi-
o‘rganilayot-ganharakat   faoliyatidagi   dastlabkiholatni   (yoki   asosiy   elementni)
o‘zlashtirish   uchun   mashq   beriladi.   Uchinchi-o‘zlashtirilishi   lozim   bo‘lganharakat-ni
bajarilishini   taominlovchi   mashq   beriladi   va   uni   yordami   bilan   faoliyat   o‘zlashtiriladi.
To‘rtinchi va beshinchi seriya-harakat faoliyati texnikaini ayrim qismlari (elementlari)ni
o‘zlashtirilishi   bilan   bog‘liq   mashqlarni,   oltinchi   seriya-texnikani   takomillashtirishga
yo‘naltirilgan mashqlarni o‘z ichiga oladi.
O‘quvchilarni   mustaqil   ishga   tayyorlashda   bajarilishi   lozim   bo‘lgan   mustaqil
faoliyatninghajmi,   undan   kelib   chiqadigan   maqsad   nimadan   iboratligiga   aniqlik
kiritiladi, shuningdek, mashq texnikasini  bajarish (agar texnika ularga tanish bo‘lmasa)
yaoni   o‘quvchilarni   bajarishi   lozim   bo‘lgan   vazifahaqida   to‘liq   ko‘rsatmalar,
tushuntirishlar qilinishi lozim bo‘ladi.
Jismoniy   mashqlarni   mustaqil   bajarilayotganining   asosiy   nazrat   vositasi,
o‘quvchilarniharakat  faoliyati   va  ularning  javoblaridir,  shuningdek  ularning  javoblarini
to‘g‘riligi, xatolarining soni va xarakterihaqidagi o‘qituvchining analitik faoliyatidir.
Darsda   o‘quvchilarni   mustaqil   faoliyati   bo‘yicha   pedagogik   zo‘r   berishning
mantiqiy   yakuni,   ularning   yutuq   va   kamchi-liklarini   aniqlashhaqida   o‘tkaziladigan
muhokamadir.   Unda   dars,   o‘quvchi,   o‘qituvchi   faoliyati   mukammal   tahlil   qilinadi   va
21 o‘quv faoliyatlarining xarakteri va to‘g‘riligiga baho beriladi. o‘quvchilarning mustaqil
ishini   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘quv   jarayonining   tashqi   tomoni   bilan   birga
qatorda   ichki   tomonining   teskari   aloqasini   yo‘lga   qo‘yilishi   yaoni   o‘quvchi-ning   o‘zi
mustaqil   ishi   natijalariga   ko‘ra   olgan,   egallagan,   o‘zlashtirgan   bilimlarihaqida
maolumotining ahamiyati katta.
Mustaqil ish paytida ichki aloqa va uni teskarisini yuzaga keltirishning imkoniyati
o‘z-o‘zini   nazorat   va   o‘zini-o‘zi   tekshirish   orqali   yo‘lga   qo‘yilsa   natija   kutilgandek
bo‘ladi.
O‘z-o‘zini   nazorat   qilish   malakasini   rivojlanganligi   darajasining   ko‘rsatgichi
jismoniy   mashqlarni   bajarishda   va   pedagog   tomonidan   qo‘yilgan   vazifaning   natijasini
o‘quvchi   tomonidan   mustaqil   muvofiqlashtira   olishi   qobiliyati   orqali   namoyon   qiladi.
O‘quvchining   o‘zini,   o‘z   faoliyati   bo‘yicha   kamchi-liklari   va   yutuqlarihamda   o‘zining
ijobiy   tomonlarihaqidagi   fikrining   mavjudli,   shularhaqida   suhbat,   baxs,   munozaraga
maxtalligini tarbiya jarayonidagi mohiyati beqiyosdir. 
O‘z   faoliyatiga   tuzatishlar   kirita   olishi,   uni   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligihaqida   o‘ziga
baho   bera   olshi   jismoniy   tarbiya   darsida   yoki   jismoniy   mashqlar   bilan   shug‘ullanish
mashg‘ulot-larida   o‘qituvchining   o‘z   o‘quvchilariga   mustaqil   ishlash   malaka-sini
berganligidan dalolatdir. Bu malakani berish butun dars davomida emas, uni bir bo‘lagi
yoki   qismidaham   davom   etti-rilishi   tarbiya   jarayonining   samarasiga   tag   zamin
(poydevor)dir. 
Jismoniy tarbiya darsiga quyidagi talabalar qo‘yiladi:
-   jismoniy   tarbiya   darslari   muayyan   umumiy   va   xususiy   vazifalarga   ega   bo‘lishi;
umumiy   vazifalar   barcha   dars   yoki   darslar   turkumi   jarayonida,   xususiy   vazifalar   esa
alohida   olingan   bir   dars   mobaynidahal   qilinishi;   dars   usuliy   tomondan   va   tarbiyaviy
jihatdan   to‘g‘ri   tashkil   qilinishi;   oldingi   o‘qitilgan   materiallarni   mashg‘ulotlarda   izchil
davom   ettirish   va   ayni   paytda   ular   yaxlit   tugallangan,   muayyan   darajada   bo‘lg‘usi
darsning vazifasi va mazmuni bilan bog‘lanishi; o‘quvchilarning tarkibi, ularning yoshi,
jinsi, jismoniy rivojlanishi va jismoniy tayyorgarligihar tomonlama jismoniy rivojlanish,
sog‘likni   mustahkamlash,   qaddi   qomatni   shakllantirishdek   tarbiyalash   uchun   yordam
22 beruvchi   mashqlar   va   o‘yinlarni   to‘g‘ri   tanlash;   darsni   o‘quvchilar   uchun   qiziqarliligi
ularniharakat   faoliyatga   daovat   ettishi;   jismoniy   tarbiya   darsi   o‘quv   kuni   tarkibidagi
boshqa darslar bilan muvofiq, uzviy olib borilishidek talablar jismoniy tarbiya darsining
asosiy talablaridir .
2.2 Jismoniy tarbiya darslarida pedagogik texnologiyalarni joriy etishning ilmiy-
pedagogik asoslar.
            Hozirgi davrda yangi pedagogik texnologiya asosida o‘qitish haqida Matbuotda
turli-tuman fikrlar bildirilmoqda. Ta’limga yangicha, texnologik yondashish haqida fikr
yuritilishi   tasodifiy   hol   emas.   Yangi   pedagogik   texnologiya   asosida   o‘qitishni   yo‘lga
qo‘yish,   ta’lim   jarayonini   o‘quvchilar   uchun   tushunarli   va   qiziqarli   sohalarini   yaratish
uchun tinimsiz izlanish o‘qituvchining muhim vazifasi bo‘lib qolmoqda. Shunday qilish
kerakki, o‘quvchilar pedagogik jarayonning faol subyektlariga aylansinlar. Barcha ta’lim
turlari kabi jismoniy tarbiya darslarida ham pedagogik texnologiyalarni qo‘llash muhim
ahamiyatga   egadir.   Chunki   jismoniy   tarbiya   darslari   o‘quvchilarning   nafaqat   jismoniy,
balki   aqliy   rivojlanishini   ta’minlaydi,   o‘quvchilarni   faollashtirish,   mutaqil   ishlashga
o‘rgatish,   ta’limning   keyingi   bosqichlarida   o‘quvchilarning   ta’lim   jarayonining   faol
subyektlariga aylanishlarida muhim ahamiyat kasb etadi. Lekin pedagogik adabiyotlarda
jismoniy   tarbiya   darslari   ta’lim   texnologiyasi   masalalariga   kam   e’tibor   berilgan.
Pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llashda   jismoniy   tarbiya   ta’limining   o‘ziga   xos
xususiyatlarini hisobga olish muhimdir. Shuning uchun ham biz tadqiqotimiz mavzusini
“Jismoniy tarbiya darslarida pedagogik texnologiyalarni joriy etish” deb nomladik.
         Ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar davrida jamiyat hayotiga yangiliklarning kirib kelishi,
inson mehnatining takomillashishi, qulaylikka ega bo‘lishi, yangilanib 
borishiga   bo‘lgan   ehtiyoj   ta’lim   sohasida   ham   bir   qator   o‘zgarishlar   bo‘lishini   taqozo
etmoqda. Hozirgi kunga kelib ta’lim sohasida shu davrgacha erishilgan yutuqlarni asrab-
avaylagan   holda   ma’lum   stereotiplardan   voz   kechish   vaqti   keldi.   O‘zbekiston
23 Respublikasi   Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturida   “Ta’lim   muassasalarining   moddiy-
texnika   va   axborot   bazasini   mustahkamlash   davom   ettiriladi,   o‘quv-tarbiya   jarayoni
yuqori sifatli o‘quv adabiyotlari va ilg‘or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlanadi”-
deyilgan.   Ta’limda   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   uchun   texnologiya
tushunchasining mazmunini chuqur anglash kerak. 7
 
         Texnologiya - yunoncha so‘z bo‘lib, «tehne»-mahorat, san’at, «logos»- tushuncha,
ta’limot  ma’nolarini  anglatadi.  Texnologiya tushunchasi  -  tayyor  mahsulot  olish uchun
ishlab chiqarish jarayonlarida qo‘llaniladigan usul va metodlar majmui, shunday usul va
metodlarni   ishlab   chiquvchi   va   takomillashtiruvchi   fan   sifatida   ta’riflanadi.   Ishlab
chiqarish   jarayonlarining   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   amallar   -   materiallarni   qazib   olish,
tashish,   tartibga  solish,   saqlash   va  boshqalar   ham   texnologiya  deyiladi.   Texnologiyaga
ishlab   chiqarish   jarayonlarini   tasvirlash,   ularni   bajarish   bo‘yicha   qo‘llanmalar,   texnik
qoidalar va talablar, grafiklar ham kiradi.
                    Demak,   texnologiya   -   bu   ishlab   chiqarishning   ma’lum   bir   tarmog‘ida,   ishlab
chiqarish   jarayonlarining   majmui,   shuningdek,   ishlab   chiqarish   usullarining   ilmiy
tavsiflanishi   demakdir.   Pedagogika   fani   va   amaliyotida   qo‘llanilayotgan   “pedagogik
texnologiya”   atamasi   inglizcha   “an   educational   technology”   so‘zidan   olingan   bo‘lib,
aynan tarjimasi  “ta’lim texnologiyasi” degan ma’noni bildiradi. Pedagogik texnologiya
haqida fikr yuritishdan oldin u nimani anglatishini bilishi lozim.    
                  Texnologiya  yunoncha   so‘z   bo‘lib,   texne   -   mahorat,   san’at,   logos   -   tushuncha,
ta’limot ma’nolarini anglatadi.   Texnologiya tushunchasi - tayyor mahsulot olish uchun
ishlab chiqarish jarayonlarida qo‘llaniladigan usul va metodlar majmui; shunday usul va
metodlarni ishlab chiquvchi va takomillashtiruvchi fan sifatida ta’riflanadi.  Pedagogika
fani   va   amaliyotida   qo‘llanilayotgan   “pedagogik   texnologiya”   atamasi   inglizcha   “an
educational technology” so‘zidan olingan bo‘lib, aynan tarjimasi “ta’lim texnologiyasi”
degan   ma’noni   bildiradi.   Pedagogik   texnologiya-bu   ta’lim   shakllarini   optimallashtirish
7
  U.Sh.   Salimov   Netraditsionn ы e   metod ы   zdorovogo   obraza   jizni .  Uchebnoe   posobie   /   Sost.   U.Sh.Salimov.   Termez.   Izd:.   IPS   TerGU .
2022. 180 s.,
24 maqsadida   texnik   vositalar,   inson   salohiyati,   hamda   ularning   o‘zaro   ta’sirini   inobatga
olib,   o‘qitish   va   bilim   o‘zlashtirishning   barcha   jarayonlarini   anglash,   yaratish   va
qo‘llashning tizimli metodidir.
2.3 Jismoniy tarbiya darslarida pedodogik nazorat o’tkazish ahamiyati.
                      Xronomertaj   –   dars   zichligini   minutlarda,   sekund-larda   taqsimlashdir.
Xronomertajdan   maqsad-mehnat   unim-dorligi   davomiyligini   o’rganish,   taxlil   qilish   va
hisobga   olish.   Sekundomer   yoki   boshqa   elektron   vaqt   o’lchash   asboblari   yordamida
amalga oshiriladi. Xronomertaj bir soatlik yani maktabda   45 minutlik dars mobaynida
xronomertaj o’tqaziladi. 
            Pulsometriya  – so’zi lotinchada tarjima qilinganda ,,turtki” manosini berib, tomir
urishi,   yurakm   qisqarishi   natijasida   qon   tomirlarining   ritmik   tebranishi,   kengayib
torayishi demakdir.
           Puls asosan blanking ichki yuzasida, bilak arteryasi sohasida aniqlanadi .
                    Jismoniy   tarbiya   darslarida   pulsomertya   olib   borishdan   yani   tomir   urishini
o’lchashdan asosiy maqsad
darsdagi   yuklamaning   o’quvchilar   yoshiga   tayyorgarligiga   mashg’ulot   o’tqaziladigan
joy sharoitiga muvofiqligini aniqlashdan iborat.
          Pulsometriya malumotlarni to’g’ri tahlil qila bilish esa talabalarga keyinchalik o’z
harakatlarini   ob’ektiv     baxolash   har   bir   sinf   uchun   yuklamalarni   to’g’ri   rejalashtirish,
boshqarish   usullarini   egallashga   yordam   beradi.   Kuzatuv   sekundamer   yordamida   bir
o’quvchi   ustida   olib   boriladi.   Buning   uchun   o’qituvchining   topshiriqlarini   faol
bajaradigan  o’quvchi   tanlab  olinadi.   Ushbu   o’quvchi     kuzatuv   ob’ekti   haqida   oldindan
ogohlantirilishi kerak. 
                   Puls birinchi bor darsga qo’ng’iroq chalinishiga 5 daqiqa qolganda o’lchanadi.
Bunda   kuzatuvchi   kuzatiluvchini   o’quvchining   tinch   holatda,   ya’ni   uning   puls
ko’rsatkichi me’yor holati ekanligiga ishonch hosil qilish kerak.
             Tomir  urushini  quydagicha o’lchash tavsiya etiladi. Agar  ish doimiy xususiyatga
ega   bo’lsa,   saflanish,   yugurish,   umum   rivojlantiruvchi   mashqlar   va   h.k   orasida   har   3
25 daqiqada,   3   daqiqadan   kam   oraliqda   tomir   urishini   o’lchash   maqsadga   mofiq   emas,
chunki   o’quvchini   tomir   urishini   o’lchash   uchun   tez   tez   jalb   etish   darsdagi   haqiqiy
yuklamani aniqlashga yordam bermaydi.
26 XULOSA
                          Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki     o’rta-maxsus   ta’lim   muassasalarida
jismoniy   tarbiya   bo’yicha   o’quv   ishlarini   rejallashtirish   orqali   ta’lim   jarayonida   dars
mashg’ulotlarini to’g’ri rejallashtirish kerak ekan. To’g’ri rejallashtirilgan dars jarayoni
darsni sifatli o’tishiga va yuqori samara berishiga olib keladi. O’qituvchi rejallashtirish
davomida   darsning   tashkiliy   qismlariga   katta   e’tibor   berish   kerak   chunki   bu   darsni
mavzu   bo’yicha     talabalarga   yetarlicha   ma’lumot   yetishiga   olib   keladi.   bakalavr
mutaxasisligi  bo’yicha jismoniy mashqlarning pedagogik tasnifini o’rganish mavzusida
kurs   ishi   yozar   ekanmiz,   bunda   kurs   ishini   mazmun   mohiyati   eng   avvalo   jismoniy
mashqlar   pedagogik   mahorat   pedagogik   tasnif   kabi   vazifalar   yotadi.   Hozirgi   davrda
ta’limning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   pedagogik   texnologiyalarni   amaliyotga   joriy
qilishdir.     Jismoniy   tarbiya   darslari   jarayonida   o‘qish   motivlarini   har   tomonlama
o‘stirishga   e’tibor   qaratilsa   o‘quvchilarning   bilim   o‘zlashtirish   jarayonlari   samarali
bo‘ladi. Jismoniy tarbiya tizimini  takomillashtirish zarur. Bu tizim  o‘quvchi  o‘qituvchi
hamkorligi   asosida   o‘quvchilarning   erkin   fikrlashiga   yo‘l   ochib   berishga   qaravtilmog‘i
lozim.   Jismoniy   tarbiya   daslari   jarayonida   modulli   o‘qish   usulidan   foydalanilsa
o‘quvchilarning   erkin,   mustaqil   fikrlashiga   keng   yo‘l   ochiladi.   Jismoniy   tarbiya
daslarida biz yuqorida tavsiya etgan ish tizimidan foydalansa kutilgan samaraga erishish
mumkin, deb hisoblaymiz. Kurs ishini yozishda ko’plab adabiyotlar va huquqiy meyoriy
hujjatlarni   ko’rib   chiqib   umumiy   ma’lumotlar   ko’rib   chiqildi   va   malumotlar   bayon
qilindi.   Shunday   ekan   har   qanday   ilmiy   ish   qilishda   albatda   ishning   maqsad   va
vazifalarini   birinchi   o’rinda   belgilab   olish   kerak.   Turli   jismoniy   mashqlar   ko’plab
o’xshash   bеlgilarga   ega.   Mashqlarni   guruhlashga   imkon   bеradigan   asosiy   bеlgini
aniqlash muhim. Bu bеlgi pеlogogik jiqatdan axamiyatli bo’lishi lozim. Turli bеlgilarga
ko’ra   tuzilgan   tasniflar   ko’plab   amaldagi   jismoniy   mashqlarbilan   tanishishga,   ulardan
zarurlarini   qo’yilgan   vazifalarga   muvofiq   tanlashga,   darslik   va   qo’llanmalardan   zarur
mashqlartavsifni   tеz   topishga   yordam   bеradi.   Ayniqsa,   umumiy   tasniflarning   asosida
jismoniy tarbiya vositalarining tarixiy shakllangan tizimi va mеtodlari yotadi: 
27 Asosiy adabiyotlar:
1.   Shavkat   Mirziyoyev     2018-yil   5-martdagi   Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida
davlat boshqaruv tizimini tubdan takomillashtirish choratadbirlari to‘g‘risidagi” farmoni.
2.A.   Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»
(1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400 bet.
3.   A.   Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»
(2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet.
4 .   Salimov   O‘.Sh.   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   tarixi.   O‘quv   qo‘llanma.
Termiz.  “Surxon-nashr”.   2021 yil. 216 b.
5 . Daminov I. A.,   Qosimov O'. R. Sportchilarni tayyorlash texnologiyalari   (Engil
atletika misolida). Lesson-Press.  Toshkent / 2021. 216 b.
    6.  U.Sh.  Salimov  Netraditsionn ы e metod ы  zdorovogo obraza jizni . Uchebnoe posobie
/ Sost. U.Sh.Salimov. Termez. Izd:. IPS TerGU .  2022. 180 s., 
Axborot manbalari:
8. www.pedagog.uz
9. www.ziyonet.uz
10. www.edu.uz
11. www.lex.uz
12. www.bilim.uz
28

O’rta maxsus ta’lim muassasalarida jismoniy tarbiya bo’yicha o’quv rejalashtirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский