O‘rta Osiyoda ilk yerga egalik qilish munosabatlarining shakllanishi

MUNDARIJA:
KIRISH   ........................................................................................................ .....        4-
7
I BOB.  Eftaliylar davlatida yer egaligi munosabatlari ……………………...    8-15
II BOB.   Xioniylar va Kidariylar davrida yer egaligi munosabatlari …... …..        16-
21
III   BOB.   Turk   Xoqonligi   davrida   yer   egaligi   munosabatlari………..
……………………………...………………….……     22-28
  XULOSA   .................................................................................................... ..         29 -
30
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR.RO‘YXATI.   ........................... .. .           31-
32
1 KIRISH
Milliy istiqlolga erishganimizdan keyin o‘zbek xalqining etnologiyasi, etnik
tarixini   o‘rganish,   haqqoniy   yoritish   tarix   fanining   muhim   va   dolzarb
masalalaridan biriga aylandi. Negaki, mustaqillik sharofati bilan xalqimizning o‘z
yurti,   tili,   madaniyati,   qadriyatlari   tarixini   bilishga,   o‘zligini   anglashga   qiziqishi
o‘sdi.   Farzandlarimiz   tarix   ijodkori   bo‘lgan   o‘z   ajdodlari   kimlar   bo‘lganligini,
o‘zbek   xalqi   qachon   va   qanday   shakllanganligini   chuqur   anglashni,   bilishni
xohlaydi.
O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimovning «Tarixiy
xotirasiz kelajak yo‘q» asarida ta’kidlanganidek: «har qaysi  inson men shu millat
farzandi ekanman, mening ajdodlarim kimlar bo‘lgan, millatimning ibtidosi qayda,
uning   oyoqqa   turish,   tiklanish,   shakllanish   jarayoni   qanday   kechgan,   degan
savollarni o‘ziga berishi  tabiydir… Tarixiy ildizini izlagan odam, albatta, bir kun
mana shunday savollarga duch keladi va aminmanki, to‘g‘ri xulosalar chiqaradi».1
Ko‘plab ishonchli tarixiy ma’lumotlar, manbalar, ashyoi dalillar barcha xalqlarning
etnik   shakllanishi   uzoq   davrlar   davomida,   murakkab   tarixiy   shartsharoitlar   va
omillar ta’sirida sodir bo‘lganligini tasdiqlaydi. O‘zbek xalqining shakllanishi ham
uzoq   tarixiy   jarayon   mahsuli   bo‘lib,   uning   o‘q   tomirlari   shu   yurt   zaminida   azal-
azaldan   yashab,   uni   o‘ziga   makon   tutib,   chuqur   ildiz   otib,   muttasil   moddiy   va
ma’naviy   madaniyat   namunalarini   yaratib   kelgan   qadimiy   urug‘,   qabila   va
elatlarga   borib   qadaladi.   Shu   o‘rinda   urug‘,   qabila,   xalq   tushunchalari   to‘g‘risida
ham   bir   qadar   to‘xtalib   o‘tmoqlik  joiz   bo‘ladi.   Negaki,   ular   haqida   aniq  tasavvur
hosil   qilish,   nazarimizda,   etnik   jarayonlar   o‘zgarishining   mazmun-mohiyatini
to‘g‘ri tushunishda g‘oyatda muhimdir. Qadimdan qon-qarindoshlik rishtalari bilan
bog‘langan,   bir   tomirga   borib   taqaladigan,   turmush   tarzi,   yashash   sharoiti   bir   xil
bir   necha   oilalar   birikuvidan   urug‘lar   hosil   bo‘lgan.   Urug‘   jamoasining   o‘z
etakchisi - oqsoqoli bo‘lgan. Urug‘ jamoasi hamma narsada, har bir masalayu sa’y-
harakatlarda oqsoqolning izmida bo‘lgan. 
2 Xalqimizning asrlar sinovida yanada kuchayib, toblanib borgan mustahkam
irodasi, iymon-e’tiqodi nafaqat qadimiy ma’naviyatimiz, balki  milliy o‘zligimizni
saqlab qolishga asos  bo‘ldi. “Agar biz dunyo tarixiga nazar  tashlaydigan bo‘lsak,
boshqa   xalqlar   ham   ozodlik   va   mustaqillikni   qo‘lga   kiritish,   milliy   tiklanish,   o‘z
davlatchiligini,   havas   qilsa   arziydigan   fuqarolik   jamiyatini   mustahkamlash
jarayonida   ana   shunday   fazilatlarga   tayanib   va   suyanib,   barcha   sohalarda   -   bu
iqtisodiyot   yoki   ijtimoiy   hayot   bo‘ladimi,   madaniyat,   ta’lim-tarbiya   va   ilm-fan
bo‘ladimi   —   o‘zining   beqiyos   ichki   qobiliyat   va   salohiyatini   ishga   solish,   uni
ro‘yobga   chiqarish   hisobidan   taraqqiyotga   erishganini   ko‘ramiz” 1
.   Masalan,
Qadimgi Rim imperiyasini yoki Yunonistonni olaylik.
Ular   nimaning   evaziga   uzoq   davr   mobaynida   bu   qadar   rivojlanishga   erisha
oldi? Bu o‘lkalarda mo‘l-ko‘l tabiiy xomashyo manbalari, mineral resurslar deyarli
yo‘q.   Albatta,   bu   borada   o‘sha   paytda   dunyoda   mavjud   bo‘lgan   siyosiy   omillar,
xalqaro vaziyatning ta’sirini inkor etib bo‘lmaydi. Lekin qadimgi Rim xalqi asrlar
davomida   shakllanib,   katta   bunyodkor   kuchga   aylangan   o‘ziga   xos   milliy
ma’naviyati hisobidan ham rivojlangani bugungi kunda hech kimga sir emas.
Shuning   uchun   Rim   imperiyasi   yoki   Qadimgi   Yunoniston   haqida   gap
ketganda,taniqli   ekspert   va   mutaxassislar   ham   birinchi   galda   yunon   xarakteri,
rimliklar   tabiati   degan   iboralarni   tilga   oladi.   Tabiiyki,   ular   bu   o‘rinda   avvalo
mazkur   xalqlarga   mansub   ma’naviy   fazilatlarni   nazarda   tutadi.   Ya’ni,   bu
xalqlarning   ichkidunyosi   va   irodasi   ma’naviyat   negizida   yanada   toblangan,
kamolga   yetgan.   Bunday   xulosaning   tasdig‘ini   nafaqat   mazkur   ikki   davlat,   balki
boshqa   mamlakatva   xalqlar   misolida   ham   ko‘rish   qiyin   emas.   Vijdon   pokligi   va
bedorligi   asrlar,   zamonlar   osha   inson   ma’naviyatining   tayanch   ustunlaridan   biri
bo‘lib kelmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidenti   Islom   Abdug‘aniyevich
Karimov   o‘zining   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   nomliasarida   shunday
yozadi:” O‘z tarixini bilmaydigan, kechagi kunini unutganmillatning kelajagi yo‘q.
1
Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. T.: Sharq, 1998.  –  B. 28.
3 Bu   haqiqat   tarixida   ko‘p   bora   o‘z   isbotini   topgan” 2
.   O‘zbekistan   Respublikasi
istiqlolga erishishi natijasida jamiyatimizning barcha sohalarda tubdan o‘zgarishlar
amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   Vatanimiz   tarixiga   milliy   vatanparvarlik   nuqtai-
nazaridan   qiziqish   ortmoqda.   Sovet   mustamlakachiligi   yillarida   eng   qadimgi
davrlardan   to   O‘zbekiston   mustaqillika   erishguniga   qadar   bo‘lgan   tariximiz
soxtalashtirildi.   Endilikda,   ya’ni   mustaqillik   yillarida   tarixshunosligimizda   bir
qator   amaliy   ishlar   amalga   oshirildi   va   amalga   oshirilmoqda.Hozirgi   kunda
mamlakatimiz   olimlari   tomonidan   qadimgi   dunyo   tarixidan   boshlab,   to   hozirgi
kungacha bo‘lgan davr tarixi qaytadan o‘rganib chiqilib, unga xolisan yondashish
natijasida   ko‘plab   yangi   tarixiy   faktlar   yaratilmoqda.Buning   zamirida   albatta
hukumatimiz tomonidan tarixga qaratilayotgan e’tibor ayniqsa yetakchi omil bo‘lib
xizmat   qiladi.   Nafaqat   tarixchi   olimlar   balki   ilm-fan   sohasida   ilmiy   tadqiqot   olib
borayotgan   barcha   soha   hodimlariga   hukumatimiz   tomonidan   kata   e’tibor   va
amaliy hamda iqtisodiy tomonlama yordam ko‘rsatilmoqda. 
Kurs   ishida   ilk   o‘rta   asrlarda   yerga   egalik   qilish   munosabatlari   to‘grisida
batafsil   to‘xtalib   o‘tishga   harakat   qilindi.   Buning   natijasida   o‘zim   bilmagan
ko‘plab yangi ma’lumotlarga ega bo‘ldim. Davr nuqtai nazaridan kelib chiqib, har
bir   tarixiy   hodisalarga   tarixchi   sifatida   baho   berishga   harakat   qildim   va   bunga
qisman   erishdim.   Zamonaviy   yangi   adabiyotlarda   ushbu   davr   bo‘yicha   kerakli
ma’lumotlar   to‘liq   shakllantirilmaganligi   bois   ishni   o‘rganish   jarayonida   biroz
qiyinchiliklarga duch keldim. Asosiy foydalanilgan adabiyotlar arab va xitoy tilida
yozilgan, ularni hozirgi kunda o‘zbek tiliga hali tarjima qilinmagan.
Mavzuning   dolzarbligi.   Qadimgi   davr   va   ilk   o‘rta   asrlar   tarixini   yoritib
berish,   va   tarixiy   voqeeliklar   bilan   boyitib   berish   hozirgi   kunda   har   bir   tarixchi
olimlarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi. Shu nuqtai nazardan kelib chiqib,
shuni ayta olamanki ilk o‘rta asrlarning nafaqat vatanimiz tarixiga oid qismi, balki
jahon   tarixi   ham   yangidan   yangi   tadqiqot   va   izlanishlarga   muhtoj.   Chunki   biz
tarixni   o‘rganar   ekanmiz   o‘rganish   davomida   bir   davrdan   boshqa   davrga   o‘tish
uchun mazkur davrga oid bilim va ko‘nikmalar bizga poydevor vazifasini o‘taydi.
2
Karimov I.A.Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. T.:Manaviyat. 2008.  –  B.74
4 Xronologik   jahatdan   olib   qaraydigan   bo‘lsak   ham   o‘rganish   jarayonida   o‘rtada
uzilish yoki kamchilik holati yuz bersa albatta kerakli natijaga erishilmaydi.
O‘rganilayotgan   mavzu   doirasida   ko‘plab   tarixchi   olimlar   ilmiy   izlanishlar
olib   borishgan.   Ushbu   olimlar   tomonidan   amalga   oshirilgan   ishlar   hamda   ilmiy
yangiliklar va xulosalardan kelib chiqib, mavzuga doir o‘z xulosamizni kurs ishida
keltirib o‘tdik.
Kurs   ishining   predmeti   va   obyekti.   Mazkur   kurs   ishi   nazariy   asosini   ilk
o‘rta   asrlar   va   o‘rta   asrlarga   oid   tarixiy   manbalar,   hamda   keyingi   davrlarda
nashrdan   chiqqan   adabiyotlar,   maqolalar,   ilmiy   ishlar,   mustaqillik   davrida   e’lon
qilingan   xolis   yoritilgan   tarixiy   materiallar   maqola   va   monografiyalar   shu
kabilarga qaratilgan.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   uch   bob,   xulosa,   foydalanilgan   manba   va
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
 
5 I BOB. EFTALIYLAR DAVLATIDA YER EGALIGI MUNOSABATLARI
V     asrning     20-yillaridan   VI     asrning     70-yil   -larigacha     bo‘lgan     davrda
O‘rta  Osiyoda Eftaliylar davlati faoliyat ko‘rsatgan. Yozma manbalarda eftaliylar,
eftallar,   eftalitlar,   xaytallar   kabi     turli     nomlar   bilan   atalgan   bo‘lib,   bu   nomlar
Eftallar shohi ―Eftalon, ba‘zi manbalarda ―Vaxshunvar dan olingan.
Ularning   etnik   tarkibi,   davlat   tashkil   etishlari   xususida   tarixiy   manbalarda
turli   xil   qarashlar   mavjud.   Rim   va   Vizantiya   tarixchilari   Martselin   (IV   asr),
Prokopiy   Kesariyskiy,   Feofan   Vizantiyskiy   (VI   asr),   arman   tarixchilari   Lazar
Parbskiy   (V   asr),   Favst   Buzand   (IV   asr),   xitoy   solnomalaridan   Bey-shi   (VI   asr)
bergan   ma’lumotlar   shular   jumlasidandir.   Masalan,   eftaliylar   Xitoy   manbalarida
«i-da»,   «ye-da»,  armanlarda   «idal»,   «tetal»,   xeptal,  arablarda   «haytal»,  Suriya  va
lotin   manbalarida   «eptalit»,   «eftalat»,   «abdal»   deb   nomlanadi.   Bunday   turlicha
atamalar har bir til va yozuvning o‘ziga xos xususiyatlari ifodasidir, albatta. Rus va
Vizantiya   tarixchilarining   aksariyati   eftaliylarni   turkiy   qabila-massagetlarning
so‘nggi   bo‘g‘inidan   kelib   chiqqan   deb   fikr   bildiradilar.   F.Vizantiyskiy   eftallar
nomini   V   asrning   ikkinchi   yarmida   podshohlik   qilgan   Vaxshunvor   Eftalon   nomi
bilan   bog‘laydi.   Biroq   nima   bo‘lganda   ham   shu   narsa   haqiqatki,   eftaliylar
Turkiston mintaqasida ko‘pdan buyon yashab kelgan tub joy, erli qavmlardandir 3
.  
Eftaliylar   davlatining   dastlabki   poytaxti   Buxoro   yaqinidagi   Poykant
va   Varaxsha shaharlari  bo‘lgan.  Bu  davlatga  O‘rta  Osiyodan  tashqari  Sharqiy
Turkiston,     Afg‘oniston,   Shimoliy     Hindiston   va   hozirgi   Pokiston   hududlari   ham
kirgan.   Eftallar   davlati   o‘zaro   aloqa   o‘rnatish     maqsadida     456-yilda       Xitoyga
elchi       yuborgan.       Eftallarning       tobora       kuchayib   borayotganidan   xavfsiragan
3
  O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixi   ocherklari.   Mas’ul   muharrirlar:   D.Alimova,   E.Rtveladze.   –
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.288.
6 sosoniylar ularga qarshi yurish qiladi. Sosoniylar shohi Pero‘z 484-yilda  eftallarga
qarshi     bo‘lgan     urush     Pero‘zning     halokati     bilan     tugaydi.     Shundan     so‘ng
eftallarga   qaram   bo‘lib   qolgan   sosoniylar   ularga   kumush   hisobida   belgilangan
bojni uzluksiz to‘lab turganlar.
Eftaliylar   davrida     saltanat     yakka   hukmdor   tomonidan   boshqarilgan.   Taxt
otadan bolaga qolmay, shu  suloladan kim  loyiq deb topilsa  o‘sha  taxtga o‘tirgan.
Nomzodni aniqlab taqdim etadigan  kengash  ham  mavjud  bo‘lgan.  Bu  kengash
sulolaning     mo‘tabar     namoyandalari   hamda     saltanatning     obro‘li     a‘yonlaridan
iborat     bo‘lgan.     Viloyatlarda     boshqaruv     mahalliy   xonadonlar     (sulolalar)
tomonidan     olib     borilgan.     Mazkur     mulklar     hukmdor   –Sho     (shoh)ga   tobe
sulolalar   tomonidan   boshqarilgan.   Hatto   ularning   har   biri   o‘zining   kumush   yoki
mis tangasini zarb etgan.
V   asr   oxiri —VI   asr   boshlaridaXorazm, So‘g‘diyona, Choch va Baqtriya
viloyatlarida   hashamatli     binolari     bo‘lgan     alohida-alohida     qo‘rg‘onlar     yuzaga
kelgan.     Eftaliylar     davlat   boshqaruvida   ma‘lum   qonun-qoidalar   mavjud   bo‘lgan.
Davlat   harbiy   kuchga   tayangan.   Jinoyat   uchun   juda   qattiq   jazolar   belgilangan.
563–567-yillarda   Eftallar   davlati   Turk   hoqonligi   hamda   Eron   sosoniylarining
zarbasiga uchragan va tamomila barbod bo‘lgan. Xo‘jalik hayoti. Eftallar davlatiga
birlashgan   aholining   etnik   tarkibi   xilma-xil     bo‘lgan.     Iqtisodiy-savdo
munosabatlarining     izchil     yo‘lga     qo‘yilishi     mamlakatda     dehqonchilik,     sun‘iy
sug‘orish,   chorvachilik,   bog‘dorchilik   va   hunarmandchilik   ravnaq   topishiga   asos
bo‘lgan.   Hozirgi   vaqtda   ham     Toshkent     vohasi     va     Janubiy   Qozog‘iston
yerlarining     bir     qismini     suv     bilan     ta‘minlab   turgan   Zog‘ariq   (Zovariq)   va
Bo‘zsuv, Samarqand viloyati janubiy tumanlarining asosiy suv manbayi Darg‘om
kanali V asrda barpo etilgan eng yirik sug‘orish tarmoqlaridan hisoblanadi. Savdo
va   pul   muomalasi.   Tashqi   savdo   bojidan   manfaatdor   bo‘lgan   eftallar   ―Ipak
yo‘li ni o‘z nazoratlari   ostida   tutib   turishga   harakat   qilgan.   Xitoy,   Hindiston,‖
Eron  va  Vizantiya  bilan bo‘lgan  xalqaro  savdoda  faol  qatnashgan 4
.  Ipak  yo‘li
4
  Eshov B.J. O’rta Osiyoning qadimgi shaharlari tarixi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2008. – 
B.66.
7 savdosida     sosoniy     savdogarlari     bilan   raqobatda   asosan   sug‘diylar   vositachi
bo‘lgan.   Bu   esa   o‘z   o‘rnida   yo‘l,   qatnov,   ta‘minot,   xizmat   ko‘rsatish
tarmoqlarining   kengayib   borishiga   yo‘l   ochgan.   Tashqi   savdoda   ipak,   lok,
bo‘yoqlar,   rangli   shishalar,   qimmatbaho   toshlar,   arg‘umoq   otlar,   matolar,
shirinliklar,   qurol-yarog‘   kabi   noyob     mahsulotlar     bozori     chaqqon   bo‘lgan.
Xalqaro savdo aloqalarining rivojlanishi bilan mamlakatda  tanga  pul  muomalasi
tartibga     solinadi.     Ichki     va     tashqi     savdo     munosabatlarida   eftallar       dastavval
sosoniy       hukmdorlarining       kumush       tangalaridan       keng       foydalanadilar.
Bulardan tashqari, Buxoro, Poykand, Vardona, Naxshab, Samarqand va Xorazmda
mahalliy   hokimlar       tomonidan       chiqarilgan       chaqa       tangalar       mamlakatning
ichki   savdosida   keng muomalada bo‘lgan.
O‘rta   Osiyo   aholisining   bir   qismi   sug‘d   tilida,   ikkinchi   qismi   turkey   tilda
so‘zlashgan. Bu davrda sug‘d tili xalqaro savdo tili sifatida Yettisuv va Farg‘ona,
Sharqiy     Turkiston,     Xitoy     hududlarida     foydalanilgan.     V–VI   asrlarda   sug‘d,
xorazm va eftal yozuvlari   tarqalgan.   Eftallar   alifbosi   Baqtriya   yozuvi   asosida
shakllangan.   Eftallar     alifbosi     25   harfdan     iborat     bo‘lgan.     Yozuv     chapdan
o‘ngga  tomon  yozilgan.  V  asrda  O‘rta  Osiyoda shishasozlik rivojlangan. O‘rta
Osiyo   shishasi   rangdorligi,     yarqiroqligi     va     tiniqligi     jihatidan   Vizantiya
shishasidan   ustun   turgan.   Xitoy   imperatorlari o‘z  saroylarini  bezashda  O‘rta
Osiyodan   keltirilgan   rangli   shishadan   foydalanganlar.   Ulkan   saltanat   ahli
zardushtiylik,   qadimiy     e‘tiqodlardan     Siyovush,     Anahita,     Mitraga,
buddaparastlik   (asosan   Shimoliy Hindistonda) kabi dinlarga sig‘ingan. Shu bilan
birga   o‘lkada   Moniy   va   Mazda   (mazdakiylik)   ta‘limotlari     ham     tarqab     borgan.
O‘rta     Osiyo     aholisining     madaniy     an‘analari     qo‘shni   mamlakatlar,   xususan,
Hindiston   va   Eron   tasviriy   uslublari   bilan   uyg‘unlashib,   ilk   o‘rta   asrlar
madaniyatining   shakllanishida   mustahkam   poydevorga   aylangan.   V   asrning   20-
yillaridan   VI   asrning   70-yillarigacha   bo‘lgan   davrda   O‘rta   Osiyoda   Eftaliylar
davlati   faoliyat   ko‘rsatgan.   Yozma   manbalarda   eftaliylar,   eftallar,   eftalitlar,
8 xaytallar kabi turli nomlar bilan atalgan   bo‘lib, bu nomlar Eftallar shohi “Eftalon”,
ba’zi manbalarda “Vaxshunvar” dan olingan 5
.
Eftallar   davlati   -   ilk   o‘rta   asrlarning   qudratli   davlati.   V   asrning   ikkinchi
yarmi   va   VI   asrning   boshlarida   Eftallar   davlati   O‘rta   Osiyo,   Sharqiy   Eron,
Shimoliy Hindiston va Sharqiy Turkiston hududlarini o‘z ichiga olgan.
Eftallar   V   asr   boshlarida   O‘rta   Osiyo   hududiga   Sharqdan   kirib   kelganlar.
Eftaliylar   davlatining   dastlabki   poytaxti   Buxoro   yaqinidagi   Poykant   va   Varaxsha
shaharlari   bo‘lgan.   Bu   davlatga   O‘rta   Osiyodan   tashqari   Sharqiy   Turkiston,
Afg‘oniston,   Shimoliy   Hindiston   va   hozirgi   Pokiston   hududlari   ham
kirgan.   Eftallar   davlati   o‘zaro   aloqa   o‘rnatish   maqsadida   456-yilda   Xitoyga   elchi
yuborgan.
Eftallarning   tobora   kuchayib   borayotganidan   xavfsiragan   sosoniylar   ularga
qarshi   yurish   qiladi.   Sosoniylar   shohi   Pero‘z   484-yilda   eftallarga
qarshi   bo‘lgan   urush   Pero‘zning   halokati   bilan   tugaydi.   Shundan   so‘ng   eftallarga
qaram   bo‘lib   qolgan sosoniylar ularga kumush hisobida belgilangan bojni uzluksiz
to‘lab turganlar.
Bir davlat tomonidan ikkinchi davlatga to‘lanadigan, shuningdek, shahar va
qishloq bozorlarida savdogarlardan olinadigan maxsus to‘lov
Eftaliylar   davrida   saltanat   yakka   hukmdor   tomonidan   boshqarilgan.   Taxt
otadan   bolaga   qolmay,   shu   suloladan   kim   loyiq   deb   topilsa   o‘sha   taxtga   o‘tirgan.
Nomzodni   aniqlab   taqdim   etadigan   kengash   ham   mavjud   bo‘lgan.   Bu   kengash
sulolaning   mo‘tabar   namoyandalari   hamda   saltanatning   obro‘li   a’yonlaridan
iborat   bo‘lgan.   Viloyatlarda boshqaruv mahalliy xonadonlar (sulolalar)  tomonidan
olib   borilgan.   Mazkur   mulklar   hukmdor   -   Sho   (shoh)ga   tobe   sulolalar   tomonidan
boshqarilgan.   Hatto   ularning   har   biri   o‘zining   kumush   yoki   mis   tangasini   zarb
etgan.
  V   asr   oxiri   —   VI   asr   boshlarida   Xorazm,   So‘g‘diyona,   Choch   va   Baqtriya
viloyatlarida   hashamatli   binolari   bo‘lgan   alohida-alohida   qo‘rg‘onlar   yuzaga
5
  O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixi   ocherklari.   Mas’ul   muharrirlar:   D.Alimova,   E.Rtveladze.   –
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.290.
9 kelgan.   Eftaliylar   davlat   boshqaruvida   ma’lum   qonun-qoidalar
mavjud   bo‘lgan.   Davlat harbiy kuchga tayangan.   Jinoyat uchun juda qattiq jazolar
belgilangan.   563-567-yillarda   Eftallar   davlati   Turk   hoqonligi   hamda   Eron
sosoniylarining zarbasiga uchragan   va   tamomila barbod bo‘lgan.
Eftallar   davlatiga   birlashgan   aholining   etnik   tarkibi   xilma-xil   bo‘lgan.
Iqtisodiy-savdo   munosabatlarining   izchil   yo‘lga   qo‘yilishi   mamlakatda
dehqonchilik,   sun’iy   sug‘orish,   chorvachilik,   bog‘dorchilik   va   hunarmandchilik
ravnaq   topishiga   asos   bo‘lgan.   Hozirgi   vaqtda   ham   Toshkent   vohasi   va   Janubiy
Qozog‘iston yerlarining bir qismini suv bilan ta’minlab turgan Zog‘ariq (Zovariq)
va   Bo‘zsuv,   Samarqand   viloyati   janubiy   tumanlarining   asosiy   suv   manbayi
Darg‘om   kanali   V   asrda   barpo   etilgan   eng   yirik   sug‘orish   tarmoqlaridan
hisoblanadi.
Tashqi   savdo   bojidan   manfaatdor   bo‘lgan   eftallar   “Ipak   yo‘li”ni   o‘z
nazoratlari   ostida   tutib   turishga   harakat   qilgan.   Xitoy,   Hindiston,
Eron   va   Vizantiya   bilan   bo‘lgan   xalqaro   savdoda   faol   qatnashgan.   Ipak   yo‘li
savdosida   sosoniy   savdogarlari   bilan   raqobatda   asosan   sug‘diylar
vositachi   bo‘lgan.   Bu   esa   o‘z   o‘rnida   yo‘l,   qatnov,   ta’minot,
xizmat   ko‘rsatish   tarmoqlarining  kengayib   borishiga   yo‘l   ochgan.   Tashqi   savdoda
ipak, lok, bo‘yoqlar, rangli shishalar, qimmatbaho toshlar, arg‘umoq otlar, matolar,
shirinliklar, qurol-yarog‘ kabi   noyob mahsulotlar bozori chaqqon bo‘lgan.   Xalqaro
savdo   aloqalarining   rivojlanishi   bilan   mamlakatda   tanga   pul   muomalasi   tartibga
solinadi 6
.
Ichki   va   tashqi   savdo   munosabatlarida   eftallar   dastavval   sosoniy
hukmdorlarining   kumush   tangalaridan   keng   foydalanadilar.   Bulardan   tashqari,
Buxoro, Poykand, Vardona, Naxshab, Samarqand   va   Xorazmda mahalliy hokimlar
tomonidan   chiqarilgan   chaqa   tangalar   mamlakatning   ichki   savdosida   keng
muomalada bo‘lgan.
6
  Eshov B.J. O’rta Osiyoning qadimgi shaharlari tarixi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2008. – 
B.70.
10 Ilk   o‘rta   asrlardayoq   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotda   muhim   o‘zgarishlar   yuz
berdi.   Vohalarda yirik sug‘orish inshootlari barpo etilib, yangi yerlar o‘zlashtirish
ishlari   kengayib   bordi.   Yangi   yerlarni   o‘zlashtirish   ishlariga   urug‘   boshliqlari,
qishloq   oqsoqollari   boshchilik   qiladi.   Shu   bois,   ular   o‘zlashtirilgan   yerlarni   katta
qismini,   sug‘orish   inshootlari   yonidagi   yerlarni   egallaydilar.   Shu   tariqa   katta   yer
egaligiga   asoslangan   mulkdorlar   tabaqasi   shakllanadi,   ular   bora-bora   ziroatkor
aholi   ustidan   hukmronlik   qila   boshlaydilar.   O‘sha   zamonda   ular   dehqonlar   deb
atalgan.   Dehqonlarning   shaharlarda   hashamatli   uylari,   qishloqlarda   esa
qo‘rg‘onlari bo‘lib, xizmatkor-cho‘rilargaqo‘riqlovchichoparlarga ega bo‘lgan 7
.
O‘rta   Osiyo   aholisining   bir   qismi   sug‘d   tilida,   ikkinchi   qismi   turkiy   tilda
so‘zlashgan. Bu davrda sug‘d tili xalqaro savdo tili sifatida Yettisuv   va   Farg‘ona,
Sharqiy   Turkiston,   Xitoy   hududlarida   foydalanilgan.   V-VI   asrlarda   sug‘d,
xorazm   va   eftal   yozuvlari   tarqalgan.   Eftallar   alifbosi   Baqtriya   yozuvi   asosida
shakllangan.   Eftallar   alifbosi   25   harfdan   iborat   bo‘lgan.   Yozuv   chapdan   o‘ngga
tomon yozilgan.
V   asrda   O‘rta   Osiyoda   shishasozlik   rivojlangan.   O‘rta   Osiyo   shishasi
rangdorligi, yarqit oq t igi va tiniqligi jihatidan Vizantiya shishasidan ustun turgan.
Xitoy   imperatorlari   o‘z   saroylarini   bezashda   O‘rta   Osiyodan   keltirilgan   rangli
shishadan foydalanganlar.
Ulkan saltanat  ahli zardushtiylik, qadimiy e’tiqodlardan Siyovush, Anahita,
Mitraga,   buddaparastlik   (asosan   Shimoliy   Hindistonda)   kabi   dinlarga
sig‘ingan.   Shu bilan birga o‘lkada Moniy   va   Mazda (mazdakiylik) ta’limotlari ham
tarqab borgan.
  O‘rta   Osiyo   aholisining   madaniy   an’analari   qo‘shni   mamlakatlar,   xususan,
Hindiston   va   Eron   tasviriy   uslublari   bilan   uyg‘unlashib,   ilk   o‘rta   asrlar
madaniyatining shakllanishida mustahkam poydevorga aylangan.
V   asrning   20—yillarida   O‘rta   Osiyoga   Sharqdan   Sirdaryo   va   Orol   bo‘ylari
orqali yana bir ko‘chmanchi ahdli — kidariylar (yuechji yoki toxarlarning avlodi)
7
  O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixi   ocherklari.   Mas’ul   muharrirlar:   D.Alimova,   E.Rtveladze.   –
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.292.
11 kirib   keladi.?Kidar   ismli   hukmdor   yo‘lboshchilik   qilgani   uchun   ular   kidariylar
nomi bilan tilga olinadi.   Kidariylar So‘g‘diyonani, Amudaryo bo‘ylaridagi yerlarni
egallab,   o‘z   hukmronligini   o‘rnatadilar.   Kidariylar   Balx   shahrini   o‘z   davlatining
poytaxtiga   aylantiradilar 8
.   Biroq   kidariylar   hukmronligi   uzoq   davom
etmadi.   Kidariylar bilan sosoniylar o‘rtasida ziddiyatlar kuchayib, ular o‘rtasida bir
necha   marta   qurolli   to‘qnashuvlar   bo‘ladi.   456—   yilda   bo‘lgan   navbatdagi   jangda
kidariylar   sosoniylardan   qaqshatqich   zarbaga   uchradilar.   Ayni   paytda,   shimoldari
januBga   siljib   kelayotgan   eftaliylar   bosimiga   uchrab,   shimoliy   Hindiston   tomon
chekinishga   majbur   bo‘ldilar.   Kidariylar   u   yerda   75   yilcha   hukmronlik
qiladilar./   Kflaliylar.   Ulaming etnik tarkibi, daviat tashkil etishlari xususida tarixiy
manbalarda turli  xil   qarashlar  mavjud.   Rim   va   Vizantiya  tarixchilari  Marselin   (IV
asr), Prokopiy Kesariyskiy, Feofan Vizantiyskiy (VI asr), arman tarixchilari Lazar
Parbskiy   (V   asr),   Favst   Buzand   (IV   asr),   xitoy   solnomalaridan   Bey-shi   (VI   asr)
bergan ma'lumotlar shular jumlasidandir. Masalan, eftaliylar Xitoy manbalarida «i-
da»,   «ye-da»,   armanlarda   «idal»,   «xeptal»,   arablarda   «haytal»,   Suriya   va   lotin
manbalarida «eptalit», «eflalat», «abdal» deb nomlanadi. Bunday turlicha atamalar
bar   bir   til   va   yozuvning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   ifodasidir,   albatta.
Rus   va   Vizantiya   tarixchilarining   aksariyati   eftaliylarni   turkiy   qabila-
massagetlarning   so‘nggi   bo‘g‘inidan   kelib   chiqqan   deb   fikr
bildiradilar.   F.Vizantiyskiy eftallar nomini V asrning ikkinchi yarmida podshohlik
qilgan   Vaxshunvor   Eftalon   nomi   bilan   bog‘laydi.   Biroq   nima   bo‘lganda   ham   shu
narsa haqiqatki, eftaliylar Turkiston mintaqasida ko‘pdan buyon yashab kelgan tub
joy, yerli qavmlardandir.
Eftaliylar  hukmdori   Vaxshunvor  Eftalon  457—  yilda  Chag‘oniyon  (hozirgi
Surxon   yerlari),   Toxariston   va   Badaxshonni   o‘ziga   bo‘ysun-diradi.   So‘ngra
eftaliylar   So‘g‘dda   ham   mustahkamlanib   oladi.   Ular   ko‘p   o‘tmay   o‘z   hududiy
yerlarini   kengaytirishda   davom   etib,   Qobul   va   Panjob   vodiysini,   shuningdek,
Kuchu,   Qoshg‘ar   va   Xo‘tonni   (Sharqiy   Turkiston)   zabt   etadilar.   Xullas,   ular
avvalda   Kushonlar   saltanati   egallagan   hududlarni   birin-ketin   qo‘lga   kiritib,   o‘z
8
  Shamsitdinov R., Karimov Sh. “Vatan tarixi”.  –T.:  Sharq, 2010. – B.109.
12 siyosiy   hokimiyatini   kuchaytirishga   erishadilar.   Ular   tuzgan   qudratli   daviat   O‘rta
Osiyodan   tashqari   Sharqiy   Turkiston,   Shimoliy   Hindiston,   Sharqiy   Eron
hududlariga ham yoyilgan edi.
Eftaliylar o‘zlarining eng kuchli raqibi Eron sosoniylari bilan ham bir necha
bor   urush   olib   bordilar.   Xususan,   Eron   shohi   Peruz   bilan   bo‘lgan   urushlarda
ularning   qo‘li   baland   kelib,   Eron   hukmdori   ikki   bor   asirlikka   tushadi.   Katta
to‘lov   va   majburiyatlar evaziga arang qutilgan Peruz o‘g‘li Kubodni uzoq muddat
eftaliylarga   garovga   berishga   majbur   bo‘ladi.   Peruzning   484—yildagi   uchinchi
urushi   sosoniylar   shohining   halokati   bilan   tugaydi.   Eftaliylar   Marvni   egallaydi,
Eron   ustiga   og‘ir   o‘lpon   yuklanadi.   Peruzdan   so‘ng   hokimiyatga   kelgan   Kubod
(488-531)   davrida   ham   Eron   eftaliylarga   xiroj   to‘lashga   majbur
bo‘lgan.   VI   asr   boshlariga kelib Eftaliylar davlati shu qadar kuchayib ketadiki, ular
502—yilda   Vizantiyaga   ham   yurish   qilib   unga   katta   talofat   etkazadilar.   506—
yilda ikki o‘rtada tuzilgan sulh shartnomasi bo‘yicha eftaliylar Vizantiyadan katta
miqdorda o‘lja olib qaytganlar.   Kubodning o‘g‘li Xusrav I Anushervon ham 554—
yilga qadar  eftaliylarga har  yili  xiroj  to‘lab turgan.   Keyinroq, Turk xoqonligining
eftaliylarga bergan kuchli zarbasi natijasidagina Eron eftaliylar ta'siridan qutilishga
mtivaffaq bo‘lgan.
13 II BOB. XIONIYLAR VA KIDARIYLAR DAVRIDA YER EGALIGI
MUNOSABATLARI
Xioniylar IV asr o‘rtalarida O‘rta Osiyoga Yettisuv va Sharqiy Turkistondan
ko‘chmanchi  Xion  nomli qabilalarning hujumi boshlanadi. Xioniylar 353-yilda o‘z
hukmdori   Grumbat   boshchiligida   Sug‘dga   bostirib   kiradilar.   So‘ngra   ular   Eronda
tashkil   topgan   va   tobora   kuchayib   borayotgan   Sosoniylar   davlati   bilan
to‘qnashadilar.   Dast-labki   janglardayoq   sosoniylar   s h o h i   ShopurII (309-379)
xioniylardan   yengiladi.   So‘ngra   o‘zaro   sulhga   kelishilib,   hatto   ular   o‘rtasida
ittiloqlik   nikoh   orqali   yuzaga   keladi.   O‘rtadagi   ittifoq   goh   buzilib,   goh   tiklanib
turadi. Nihoyat,   IV   asrning   70-yillarida   O‘rta   Osiyoda   xioniylar   hukmronligi
o‘rnatildi.   Sirdaryo   bo‘ylaridan   to   Amudaryo   havzasigacha   cho‘zilgan   keng
maydonda xioniylarning kuchli davlati qaror topadi. Bu davlat 120 yildan oshiqroq
hukmdorlik qiladi.
V   asrning   20   -   yillarida   sharqdan   Sirdaryo   va   Orol   bo‘ylari   orqali   Xorazm
hamda   Amudaryo   havzasiga   yana   bir   ko‘chmanchi   chorvador   aholi   —   toxarlar
kirib   keladi.   Toxarlar   kushonlarning   avlodlaridan   bo‘lib, Kidar   ismli   hukmdor
ularga yo‘lboshchi edi. Shuning uchun ular  kidariylar  nomi bilan tilga olinadi. Tez
orada   kidariylar   Amudaryo   havzasi   hamda   g‘arbiy   va   janubiy   Sug‘d   yerlarini
ishg‘ol etib, Xioniylar davlatining janubiy qismida o‘z hukmronligini o‘rnatganlar.
Balx   shahri   esa   bu   yangi   davlatning   poytaxtiga   aylantirilgan.   V   asrning   30-50-
yillarida   kidariylar   bilan   sosoniylar   o‘rtasida   zid-diyat   tobora   kuchayib,   ular   bir-
biriga   dushman   bo‘lib   qolgan.   Bu   ikki   davlat   o‘rtasida   456-yilda   bo‘lib   o‘tgan
navbatdagi   to‘qnashuvda   sosoniylardan   qaqshatqich   zarbaga   uchragan   kidariylar
o‘zini   qayta   o‘nglab   ololmaydi.   Buning   ustiga   tez   orada   kidariylar   shimoldan
janubga   tomon   siljigan   yana   bir   ko‘chmanchi   chorvador   aholi   —   eftallar   bilan
to‘qnashadilar.   Natijada,   kidariylar   O‘rta   Osiyoni   tark   etib,   janubga   —   Shimoliy
Hindistonga   chekinadilar 9
.   U   yerlarda   75   yil   hukmronlik   qiladilar.   V   asrning   20-
yillarida   Sharqdan   Sirdaryo   va   Orol   bo‘ylari   orqali   Xorazm   hamda   Amudaryo
9
  O‘zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D.Alimova, E.Rtveladze. – 
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.290.
14 havzasiga   yana   bir   ko‘chmanchi   chorvador   aholi   -   toxarlar   kirib   keladi.   Toxarlar
kushonlarning   avlodlaridan   bo‘lib,   Kidar   ismli   hukmdor   ularga   yo‘lboshchi   edi.
Shuning   uchun   ular   kidariylar   nomi   bilan   tilga   olinadi.   Tez   orada   kidariylar
Amudaryo havzasi hamda g‘arbiy va janubiy Sug‘d yerlarini ishg‘ol etib, xioniylar
davlatining   janubiy   qismida   o‘z   hukmronligini   o‘rnatganlar.   Balx   shahri   esa   bu
yangi davlatning poytaxtiga aylantirilgan.
Aftidan,   kidariylar   xioniylar   bilan   ittifoqchi   sifatida   harakat   qilgan   va
tajovuzlarini   janubga   tomon   kengaytirishga   intilgan.   V   asrning   30-50-yillarida
kidariylar   bilan   sosoniylar   o‘rtasida   ziddiyat   tobora   kuchayib,   ular   bir-biriga
dushman bo‘lib qolgan. Bu ikki davlat o‘rtasida 456-yilda bo‘lib o‘tgan navbatdagi
to‘qnashuvda   sosoniylardan   qaqshatqich   zarbaga   uchragan   kidariylar   o‘zini   qayta
o‘nglab   ololmaydi.   Buning   ustiga   tez   orada   kidariylar   shimoldan   janubga   tomon
siljigan   yana   bir   ko‘chmanchi   chorvador   aholi   -   eftaliylar   bilan   to‘qnashadilar.
Natijada,   kidariylar   O‘ rta   Osiyoni   tark   etib,   janubga   -   Shimoliy   Hindistonga
chekinadilar. U yerlarda 75 yil hukmronlik qiladilar. 
V   asrning   o‘rtalarida   diyorimizga   kirib   kelgan   eftaliylar   yozma   manbalarda
eftal,   xaftal,   xaytal   degan   nomlar   bilan   tilga   olinadi.   "Eftal"   degan   nom   ilk   bor
"xeptal" shaklida  V  asr arman manbalarida uchraydi. Bu nom aslida "Eftalon" deb
yuritilgan shoh nomidan olingan. Uni   Vaxshunvar   deb ham ataganlar, u eftaliylar
yurishiga   boshchilik   qilgan.   Qisqa   vaqt   ichida   Chag‘oniyon,     Toxariston   va
Badaxshon bo‘ysundiriladi. Bir zarba bilan Sug‘dda xioniylar hukmronligi barham
topadi 10
.
Ba zi tadqiqotchilar fikriga kura, dastlabʼ   Oltoy   tog lari atrofida yashashgan va	ʻ
IV   asrning   birinchi   yarmida   jan.   g arbga   siljib,	
ʻ   Amudaryo   va   Sirdaryo   oralig iga	ʻ
kirib   kelishgan.   Bu   yerda   dastlab   ular   Zarafshon   vohasini   egallab,   jan.
ga   harakat   qilishgan   va   ancha   zaiflashib,   sosoniylar   Eroniga   qaram   bo lib
ʻ
qolgan   Kushon   podsholigi   o rnini   egallaganlar   hamda   markazi	
ʻ   Toxariston   bo lgan	ʻ
Shim.   Hindiston,   Afg oniston,   Xurosonning   bir   kismini   ham   o z   ichiga   olgan	
ʻ ʻ
10
  Eshov B.J. O’rta Osiyoning qadimgi shaharlari tarixi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2008. – 
B.68.
15 Xionitlar   davlatini   barpo   qilishgan.   Boshqa   bir   guruh   tadqiqotchilar   esa
Xioniylarning   dastlab   Orol   dengizi   shimmolida   yashaganligi   va   yirik   massaget
qabilalar ittifoqiga mansub bo lib,ʻ   hunlar   bilan aralashganligini ta kidlaydilar L. N.	ʼ
Gumilev,   SP.   Tolstov,   K.   V.   Trever.   Ularning   fikricha,   yunon   va   lotin   tilidagi
asarlarda   Xionitlar   «oq   hunlar»   deb   atalgan.   IV   asrning   70-yillarida   Xionitlar
sosoniylar   Eroniga   qarshi   hujum   uyushtirib,   muvaffakdyatga   erishganlar.
Shuningdek,   sosoniy   podsholar   Varaxran   ,Yazdigard   II   davrlarida   ular   Eronning
eng yirik raqibiga aylanganlar. Xionitlar hukmronligi davom etayotgan bir paytda
yangi   bir   sulola   —   kidariylar   o rtaga   chiqqan.   Ular   Oltoy   tog lari   va	
ʻ ʻ
Sharqiy   Turkiston   oralig idan   jan.  g arbga   siljib,   420-yilda   Bolo   (	
ʻ ʻ Naxshab )   sh.   ni
o ziga karorgoh qilishgan va	
ʻ   Xioniylar   davlati bilan qo shni bo lib qolganlar.	ʻ ʻ
Qabila   boshliqlari,   ishboshilar   o‘zlari ga   tegishli   yer   maydonlarini   sug‘orish
tarmoqlarining yuqori  qismidan,   ayniqsa,   to‘g‘on boshi  atrofidan  ajratib olganlar.
Bu   yo‘l   bilan   ular   suvdan   dehqonchilikda   bemalol   foydalanish,   suv   taqsimotini
nazoratga olib, qishloq aholisi ustidan o‘z ta’sirini o‘tkazish imkoniyatiga ega bo‘l
ganlar. Shu tariqa, ular ziroatkor aholi ustidan hukmronlik qila boshlaganlar. O‘sha
davrda ular dehqonlar deb atalgan.
Dehqonlar   shaharlarda   hashamatli   qasr   va   saroylarga,   savdo   va
hunarmandchilik   do‘kon-u   rastalaridan   iborat   kat   tagina   xo‘jalikka   ham   ega
bo‘lganlar.   Qishloqlarda   esa   ekinzor   paykallardan   tashqari,   ularning   ko‘shk   va
istehkomli   qo‘rg‘onlari,   tegirmonlari   bo‘lgan.   Ko‘pdan   ko‘p   xizmatkorlar
dehqonlarning   xo‘jaligida   qishin-yozin   mehnat   qilganlar.   Har   bir   katta   yer
egasining   30–40,   50–100   va   ba’zan   undan   or   tiq   maxsus   askarlar   guruhi   –
chokarlari   bo‘lgan.   Chokarlar   baquvvat   va   abjir   hamda   o‘z   xojasiga   sadoqatli
o‘spirinlardan tanlab olingan. Bunday sodiq va jangovar chokarlari  bilan dehqonlar
yov   hujumi   paytlarida   dushmanga   qar shi   harbiy   yurishlarda   qatnashgan.   Boshqa
vaqtlarda ular dehqon xo‘ja  ligidagi tartibga qarab turganlar.
Qishloqlarda   dehqonlarning   mavqeyi   ortib,   katta-katta   yer   larga   ega   bo‘lib
oldilar. Bu  esa  o‘z navbatida  mamlakatning ijtimoiy hayotiga ta’sir  o‘tkazdi. Yer
egaligining   tarkib   topishi   oqibatida   mamlakatning   ijti moiy   hayotida   keskin
16 o‘zgarishlar   sodir   bo‘ldi.   Qishloq   jamoalari   yerli   mulk dor   dehqon   va   ungaqaram
bo‘lgan   yersiz   va   erksiz   kadivarlarga   ajralib   borgan.   Qishloq   jamoalari   yerlarida
yashab   yer   va   suvdan   iborat   umumiy   mulkka   ega   bo‘lgan   erkin   ziroatchilar
tabaqasi   kasho   varzlar   deb   atalardi.   Keyinchalik   ularning   ma’lum   bir   qismi
yerlaridan   mahrum   bo‘lib,   bora-bora   kadivarlarga   aylanib   borganlar.   Ayrim
dehqonlar esa o‘z viloyatlarida hatto mustaqil hokim bo‘lib olganlar.
Bu   davr   ko‘chmanchi   qabilalarning   kirib   kelishi,   qabilalar   ittifoqi   (ning
yuzaga kelishi-yangi siyosiy kuchlarning paydo bo‘lishi bilan izohlanadi. SHunday
kuchlardan   biri   -   Kidariylar   xususidagi   asosiy   ma’lumotlar   Xitoyning   Beyshi
solnomasida   hamda   g‘arb   tarixchilaridan   biri   Prisk   Paniyskiy   ma’lumotlarida
uchraydi. Bu ma’lumotlarga ko‘ra Kidoriylarning yuechjilar hukmdori Sidolo yoki
tadqiqotlar fikricha Kidor (ba’zan "Kidara") IV-asrda hukmronlik qilgan.
Yaponiyalik   tadqiqotchi   K.   Enoki   braxmiy   yozuvidagi   bir   qator   "Kidara
Kushon sha" deb yozilgan tangalarni tadqiq qilgan. Bu taxminan 390-430 yillarga
mansub bo‘lib, hind tadqiqotchisi A. Bivarning xulosasiga ko‘ra bunday tangalar 2
ta hokim tomonidan bir vaqtning o‘zida zarb etilgan. Enokining fikricha Kidoriylar
Tohariston va Gandxarni 412-437 yillar oralig‘ida o‘z qo‘llarida birlashtirganlar 11
.
Kidariylar   masalasi   nisbatan   ancha   kam   o‘rganilgan   va   tadqiqotlar   davom
ettirilishi   kerak   bo‘lgan   masaladir.   Chunki   yuqoridagi   ma’lumotlarni   (jumladan
Beyshi)   keyinchalik   boshqa   manbalar   tilga   olmaydi.   Hindistonga   (456   y)   ketib
Gupta   davlatini   bosib   olganlaridan   keyingi   kidoriylar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar
ham deyarli yo‘q. Faqatgina ular Hindistonda 15 yil hukmronlik qilganlari, 477 yil
Gandxardan   Xitoyga   elchilar   yuborganliklari   ma’lum   xolos.   Ba’zi   tadqiqotchilar
ularni Sharq iy  Turkistondan kirib kelgan kushonlar qoldig‘i deb ham tushuntirish
berishadi.   Shuningdek   ,   kidoriylarning   O‘rta   Osiyoning   janubida   xiyoniylar   bilan
birga   ittifoqchiligi   hamda   ularning   Eronga   qarshi   birgalikdagi   harakatlari
to‘g‘risida  ham  turli   taxmin va  fikrlar  mavjud.  IV-asr   o‘rtalarida Turon  o‘lkasiga
shimoldan   ko‘chmanchi   xion   qabilalarining   hujumi   boshlanadi.   Tarixda   ular
xiyonit yoki xioniylar nomi bilan tanilganlar. Xioniylarning 353 yil So‘g‘d ustiga
11
  Shamsitdinov R., Karimov Sh. “Vatan tarixi”.  –T.:  Sharq, 2010. – B.117.
17 yurish   qilganliklari   ma’lum.   Xioniylar   hukmdori   o‘rta   yoshlardagi   tadbirkor   va
aqlli davlat arbobi Grumbat ismli shaxs bo‘lgan. 359 yil xioniylar o‘z ittifoqchilik
burchlariga ko‘ra SHopur II bilan Suriyaning Amida (Umda) shahri uchun bo‘lgan
jangida qatnashishadi. Bu jangda Grumbatning o‘g‘li halok bo‘ladi.
IV-asrning   60-70   yillarda   Eron   bilan   munosabatlar   yana   keskinlashib,   Eron
shohi  SHopur  II  xioniylar  bilan kurash  olib boradi  va ikki  marotaba engiladi. Bu
kurashda   xioniylar   kidoriylar   bilan   ittifoqchilikda   bo‘lgan   bo‘lishlari   ham
ehtimoldan   xol   emas.   Bu   davrda   Sirdaryo   bo‘yidan   Amudaryogacha   cho‘zilgan
hudud xioniylar ta’siri ostida bo‘lgan 12
.
Umuman   olganda,   xioniylar   kidariylar   bilan   ko‘pincha   ittifoqda   harakat
qilgan bo‘lishlari kerak. Chunki tadqiqotlarda ularning nomi ko‘pincha birgalikda
uchraydi.   Ularni   ba’zida   eftalitlarning   bir   qismi   deb   ham   hisoblashadi.
Fikrimizcha,   ulardagi   o‘zaro   farqlanish   faqat   sulolaviy   bo‘lgan.   Chunki   ularning
hammasi qon-qardosh turkiy xalqlardan bo‘lishgan.
Vohalarda   yirik   sug‘orish   tarmoqlari   qazilib,   sug‘orma   dehqonchilik
maydonlari   kengaygan.  Suv tegirmoni, chig‘ir   va  charxpalak  kabi   suv  inshootlari
kashf   etilgan.   Oqar   suv   sathidan   birmuncha   balandlikda   joylashgan   maydonlarga
suv chiqarib  obod etilgan .
Ekin maydonlarini sug‘orish va ishlov berishning takomil shuvi tufayli aholi
dehqonchilikdan   mo‘l   hosil   olgan.   Shaharlarda   aholining   ko‘payib   borishi,
hunarmandchilik,   ichki   va   tashqi   savdoning   rivoj   topishi   bilan   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlariga   bo‘lgan   ehtiyoj   ortib   borgan.   Natijada   mamlakatning   iqtisodiy
hayotida   xomashyo   yetkazuvchi   qishloq larning   nufuzi   ko‘tarildi.   Bir   tomondan,
yerga, ziroatkor maydonlarga   bo‘lgan munosabat, ularga egalik qilish shakli  asta-
sekin   o‘zgara   boshlagan.   Ikkinchi   tomondan   esa   o‘troq   ziro at kor   aholi   bilan
chorvador  qabilalar o‘rtasidagi aloqalar rivojlandi
Mamlakatning   dasht   va   tog‘oldi   mintaqalarida   yashovchi   ko‘chmanchi   va
yarim   ko‘chmanchi   aholining   o‘troq   hayot   tar   ziga   o‘tishi   kuchaygan.   Oqibatda
12
  O‘zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D.Alimova, E.Rtveladze. – 
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.292.
18 dehqonchilik   uchun   yaroqli   sug‘oriladigan   yerlarga   bo‘lgan   ehtiyoj   tobora   oshib
borgan.   Buning   natijasida   qo‘riq   va   bo‘z   yerlarga   suv   chiqarilib,   katta-katta   ekin
maydon lari   barpo   etilgan.   Bunday   obodonchilik   ishlarini   amalga   oshirishda
mamlakat   ijtimoiy   hayotida   kattagina     nufuzga   ega   bo‘lgan   mulkdor   tabaqa
vakillari,   qishloq   oqsoqollari   hamda   qabila   boshliqlari   ishboshi   sifatida   faol
qatnashadilar.   Yangi   o‘zlashtirilgan   yer   maydonlarining   ma’lum   bir   ulushi
ularning qo‘liga o‘tib, meros mulkiga aylangan. Shu tariqa, kattagina yer egaligiga
asoslangan mulk dorlar tabaqasi  shakllangan.
19 III BOB. TURK XOQONLIGI DAVRIDA YER EGALIGI
MUNOSABATLARI
O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixida   Turk   xoqonligi   davlati   muhim   o‘rin
egallaydi.   Oltoy,   Tuva   hamda   ularga   tutash   hududlarda   turli   turkiy   qabilalar,
chunonchi, Ashin, Arg‘u, O‘g‘iz, To‘qqiz o‘g‘iz, O‘ttuz tatar, Qarluq, Qiton, Tolis,
Turk,   Uyg‘ur,   Quruqan,   Duba   va   boshqalar   yashardilar.   VI   asr   boshlarida   Oltoy
o‘lkasida   siyosiy   jarayonlar   faollashadi.   O‘sha   paytda   hozirgi   Mo‘g‘uliston   va
qisman Xitoyning shimoliy hududlari ustidan Jujan xonligi hukmronlik qilardi. VI
asr   boshlarida   Oltoydagi   Turkiy   qavmlar   orasida   Ashin   urug‘ining   mavqei
ko‘tariladi.   Ashin   urug‘iga   mansub   Asan   va   Tuu   460-545-yillarda   boshqa
urug‘larni   o‘zlariga   bo‘ysundiradilar   va   Oltoydagi   turkiy   qabilalar   ittifoqiga   asos
soldilar.   Tuuning   o‘g‘li   Bumin   Tele   qabilasini   ham   bo‘ysundiradi.   Bumin   Jujan
xonligiga   tobelikdan   chiqish   uchun   kurashadi   va   551-   yilda   Jujan   xonining
qo‘shinlarini yengib, ularni o‘zlariga bo‘ysundiradi. Bumin 552- yilda Xoqon deb
e’lon   qilinadi   va   yangi   davlat   –   Turk   xoqonligiga   asos   soladi.   Uning   poytaxti
Oltoydagi  O‘tukan  shahri  edi. Xoqonlik tez orada kuchayib, uning dovrug‘i  ortib
borgan.   U   ko‘p   bor   Xitoyga   yurishlar   qilib,   uning   bir   qancha   hududlarini   bosib
olgan. Xitoy podsholigi Turk xoqonligiga har yili o‘lpon tariqasida yuz bo‘lakdan
iborat ipak mato berib turishga majbur bo‘lgan 13
.
Turk   xoqonligi   xususidagi   manbalar   yetarli   bo‘lsada,   lekin   ularning
ko‘pchiligi   bir-biriga   qarama-qarshi   ma’lumotlar   beradi.   Bular   qatorida   Xitoy
manbalari,   mashhur   “O‘g‘iznoma”,   O‘rxun-Enasoy   yozuvlari,   Kultegin   bitiklari,
VI   asr   oxirida   yashagan   vizantiyalik   tarixchilar   Menandr   Protektor,   Feofan
Vizantiyskiy,   suriyalik   tarixchi   Ionna   Efessiylarning   tarixiy   asarlari   qimmatli
manbalar hisoblanadi. Shuningdek bu to‘g‘ridagi ma’lumotlar arab tarixchilari at-
Tabariy,   Denovariy   (IX-X   asr),   Abu   Rayxon   Beruniy,   Narshaxiy   va   boshqalar
asarlarida   uchraydi.   “Alpomish”,   “Go‘ro‘g‘li”,   “Manas”   kabi   umumturkiy   xalq
dostonlari,   o‘rta   asrlardagi   Mahmud   Qoshg‘ariy,   Ahmad   Yugnakiy,   Yusuf   Xos
13
  Shamsitdinov R., Karimov Sh. “Vatan tarixi”.  –T.:  Sharq, 2010. – B.120.
20 Xojib kabi turkiy mualliflar asarlarida turkiy madaniyat, adabiyot, tarix to‘g‘risida
ma’lumotlar keltiriladi.
Turkiy elatlarning keng sharqiy hududlarda qadim-qadim davriardan buyon
yashab,   o‘zlaridan   munosib   madaniy   iz   qoldirib   kelganligini   juda   ko‘plab   tarixiy
manbalar   ham   tasdiq   etadi;   Mo‘tabar   Xitoy   manbalari,   mashhur   «O‘g‘iznoma»,
O‘rxun-Enasoy   yozuvlari,   Kultegin   bitiklari   bunga   ishonchli   guvohdir.   Oltoy,
Tuva   hamda   ularga   tutash   hududlarda   turli   turkiy   qabilalar,   chunonchi,   Ashin,
Arg‘u,   O‘g‘iz,   To‘qqiz   o‘g‘iz,   O‘ttuz   tatar,   Karluq,   Kitan,   Tolis,   Turk,   Uyg‘ur,
To‘qri (toharlar), Quriqan, Duba (tuba-tuva)va boshqalar yashardilar.
VI   asr   boshlarida   Oltoy   o‘lkasida   siyosiy   jarayonlar   faollashadi.   O‘sha
paytda hozirgi Mo‘g‘uliston va qisman Xitoyning shimoliy hududlari ustidan Jujan
xonligi   hukmronlik   qilardi.   VI   asr   boshlarida   Oltoydagi   turkiy   qavmlar   orasida
Ashin urug‘ining mavqeyi ko‘tariladi. 1 Ashin urug‘iga mansub Asan va Tuu 460-
545—   yillarda   boshqa   urug‘larni   o‘zlariga   bo‘ysundiradilar   va   Oltoyda   turkiy
qabilalar   ittifoqiga   asos   soladilar./Tuuning   o‘g‘li   Bumin   Tele   qabilasini   ham
bo‘ysundiradi.^ Bumin Jujan xonligiga tobelikdan chiqish uchun kurashadi va 551
—  yilda   Jujan   xonining  qo‘shinlarini   yengib,   ularni   o‘ziga   bo‘ysundiradi;   Bumin
552—   yilda   Xoqon   deb   e'lon   qilinadi   va   yangi   davlat   -   Turk   xoqonligiga   asos
soladi. Uning poytaxti Oltoydagi O‘tukan shahri edi. Xoqonlik tez orada kuchayib,
uning dovrug‘i ortib borgan. U ko‘p bor Xitoyga yurishlar qilib, uning bir qancha
hududlarini   bosib   olgan.   Xitoy   podsholigi   Turk   xoqonligiga   har   yili   o‘lpon
tariqasidayuz bo‘lakdan iborat ipak mato berib turishga majbur bo‘lgan 14
.
553—   yilda   Buminxon   vafot   etgach,   hokimiyatga   uning   katta   o‘g‘li
Mug‘anxon   (553-572)   o‘tiradi.   Mug‘anxon   558—   yilda   jo‘janlarga   so‘nggi   bor
qaqshatqich   zarba   berib,   o‘z   davlati   hukmronligini   Tinch   okeangacha   bo‘lgan
hududlarda   mustahkamlaydi.   Uning   amakisi   Istami   (unga   «Yabg‘u»   -   bahodir
unvoni   ham   berilgan)   bo‘lsa,   bu   davrda   xoqonlik   hududini   g‘arbga   tomon
kengaytirib,   Yettisuv , Qashqar va boshqa hududlarni egallaydi.
14
  O‘zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D.Alimova, E.Rtveladze. – 
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.298.
21 563-567—yiliar davomida Istami yabg‘u qo‘shinlari eftaliylar dav-latiga ketma-ket
zarbalar   berib,   O‘rta   Osiyo   va   Kaspiy   dengizigacha   bo‘lgan   yerlarni   egallashga
muvaffaq   bo‘ladi.   Buning   oqibatida   Eftaliylar   davlati   qulaydi.   Turk   xoqonligi
O‘rta   Osiyo   yerlarini   ishg‘ol   etgach,   uning   hududlari   bevosita   Eron   chegarasiga
tutashadi.
Xoqonlik   Eron   bilan   yaxshi   qo‘shnichilik,   savdo-sotiq   aloqalarini   o‘rnatishga
intiladi. Shu maqsadda, Eron shohi Xusrav 1 Anushirvonga turk malikasi uzatiladi,
Eronga   elchilar   yuboriladi.   Biroq   Turk   xoqonining   Eronga   ikki   bor   yuborgan
elchilari   faoliyati   muvaffiyatsiz   chiqqach,   Eronning   xoqonlik   bilan   murosaga
bormasligi, uning qat'iy dushmanligi ma'lum bo‘ladi. Buning boisi Eron shohining
O‘rta   Osiyo   hududlariga   da'vogarligida   edi.   Bu   esa,   shubhasiz,   bir   necha   bor
xoqonlikning   Eron   bilan   urushlar   olib   borishiga   sabab   bo‘ladi.   Istami   qo‘shinlari
Eron   shohi   Xisrav   I   ni   yengadi.   Eron   shohlari   Turk   xoqonligiga   400   ming
Vizantiya   tillasi   hajmida   tovon   to‘lashga   majbur   bo‘ladi.   Mug‘anxon   va   uning
avlodlari   g‘arbda   Qora   dengizga   qadar   hududlarni   zabl   etib   o‘zlariga
bo‘ysundirganlar 15
.
Turk xoqonligi 568-569—yillarda o‘sha davrning qudratli davlati-Vizantiya
bilan   iqtisodiy   va   savdo-sotiq   aloqalarini   o‘rnatishga   intilib,   So‘g‘d   savdogari
Maniax boshchiligidagi elchilarni u yerga yuboradi. Elchilar imperator Yustinian II
qabulida bo‘ladi. Shundan so‘ng Vizantiyannig Zemarx boshliq elchilari xoqonlik
davlatiga   keladi.   Bu   esa   shu   davlatlar   o‘rtasida   o‘zaro   ishonch   va   savdo-tijorat
munosa-batlarini o‘rnatishda muhim ahamiyat kasb etgan.
Turk xoqonlari O‘rta Osiyoda hukmronlik qilsa-da, biroq o‘zlari bu hududga
ko‘chib   kelmaganlar.   Ular   Yettisuv   va   boshqa   hududlardagi   bosh   qarorgohlarida
qolib,   bo‘ysungan   hududlarni   mahalliy   hukm-dorlar   orqali   boshqarib,   ulardan
olinadigan  soliq-o‘lponlar   va   to‘lovlar   bilan   kifoyalanganlar.   Bundan   ko‘rinadiki,
Turk xoqonligi davrida bu hududdagi mavjud mahalliy davlat tuzilmalari, ularning
boshqaruv   tizimlari   saqlanib,   ichki   siyosat   bobidagi   mustaqil   faoliyatlari   davom
etgan.   Xoqonlik   istisno   hollardagina   o‘lkaning   ijtimoiy-siyosiy   hayotiga
15
  Shamsitdinov R., Karimov Sh. “Vatan tarixi”.  –T.:  Sharq, 2010. – B.118.
22 aralashgan. Bu narsa ko‘proq tashqi siyosat, xalqaro savdo-sotiq masalalariga daxl
etardi. Xitoy manbalarida ta'kidlanganidek, Zarafshon, Amudaryo va Qashqadaryo
vohalarida bu davrda 9 ta mustaqil hokimlik mavjud bo‘lgan: Samarqand, Ishtixon,
Maymurg‘,   Kesh,   Naqshab,   Kushon,   Buxoro,   Amul   va   Andxoy   shular
jumlasidandir.   Ayniqsa,   Samarqand,   Buxoro,   Xorazm   va   Choch   (Toshkent)
hokimliklari   o‘zlariga   ancha   mustaqil   bo‘lganlar.  Buxorxudotlar   zarb   etgan  tanga
pullar keng muomalada bo‘lgan. Shu bilan birga, bu nisbatan mustaqiJ hokimliklar
o‘rtasida   o‘zaro   kurash,   ichki   ziddiyatlar   ham   to‘xtovsiz   bo‘lib   turgan.   Bu   esa
mahalliy aholi hayoti, turmushini nochor ahvolga duchor etgan. Masalan, 585-586
—   yillarda   Buxoroda   zodagon   dehqon   va   boy   savdogarlarga   qarshi   qo‘zg‘olon
ko‘tariladi.   Unga   Abro‘y   boshchilik   qiladi.   Xoqon   Qoracho‘rin   qo‘shinlari
qo‘zg‘olonni bostirib, qo‘zg‘olonchilarni qattiqjazolaydi.
Bo‘ysundirilgan   hududlarni   mahalliy   hokimlar   orqali   boshqarish   tartibi
xoqonlikni   zaiflashtira   bordi.   Natijada   VI   asrning   80—   yillari   oxirlarida   Turk
xoqonligi ikki qismga bo‘iinib ketadi.
G‘arbiy   turk   xoqonligi   (uning   tarkibiga   O‘rta   Osiyo,   Sharqiy   Tur-kiston
hududlari   kirgan).   Sharqiy   turk   xoqonlik   (uning   tarkibiga   Mo‘g‘uliston   hududlari
kirgan).   VII   asrda   g‘arbiy   xoqonlikda   shaharlar   rivojlanishi,   Eron   va   Xitoy   bilan
qizg‘in savdo-sotiq vadiplomatik aloqalar kuzatilgan.
Darhaqiqat,   Xitoyda   Tan   sulolasi   (618-907—   yil)   hukmronligi   davrida
G‘arbiy   Turk   xoqonligi   bilan   Xitoy   o‘rtasida   foydali   aloqalar   keng   yo‘lga
qo‘yiladi.   Masalan,   627-644—   yillarda   O‘rta   Osiyodan   Xitoyga   9   marta   savdo
karvonlari   yuborilgan.   VII   asrning   30—   yillarida   xoqonlik   hududlarini   kezgan
xitoylik   sayyoh   Syuan   Tsin   Issiqqo‘l,   Chu   vodiysi,   Choch,   Samarqand,   Buxoro
kabi joylarning ancha gavjum va obod bo‘Iganligini qayd etadi. Tan sulolasi 659—
yilda Sharqiy Turk xoqonligini o‘ziga bo‘ysundiradi.
VII   asr   ikkinchi   yarmida   ancha   kuchaygan   Xitoy   O‘rta   Osiyo   hududlarini
ham   o‘z   qo‘l   ostiga   kiritish   payiga   tushadi.   Biroq   670—   yilda   tibetliklar   bosh
ko‘tarib,   sharqiy   Turk   xoqonligini   yangidan   tiklaganlaridan   so‘ng   va   bu   davlat
Xitoy   uchun   kutilmagan   xavf-xatarni   keltirib   chiqargach,   endilikda   Xitoy   O‘rta
23 Osiyoga bo‘lgan o‘z da'vosidan vaqtincha voz kechadi. Uning endigi butun diqqati
Tibetga   qaratiladi.   Bu   davrda   O‘rta   Osiyo   hududlarida   G‘arbiy   Turk   xoqonligi
ta'siri   tobora   zaiflashib   boradi.   Bunga   mahalliy   hokimliklar   o‘rtasidagi   ichki
ziddiyatlar,   yer-mulk   uchun   o‘zaro   kurashtar   ham   sabab   bo‘ladi.   Bu   esa
pirovardida   bu   hududlarning   arab   istilochilari   tomonidan   bosib   oliriishiga   sabab
bo‘ldi.
Turk   xoqonliginirtg   sharqiy   yerlaridan   farqli   o‘laroq   G‘arbiy   hududda
aholining ijtimoiy-iqtisodiy hayot tarzi, madaniy darajasi nisbatan yuqori bo‘lgan.
Negaki,   sharqiy   hududlarda   yashagan   ko‘pchilik   ko‘chmanchi   turkiy   elatlarda
urug‘-qabilachilik   munosa-batlari   hamon   kuchli   saqlangan.   Aholining   quyi
tabaqasi budun yoki qora budunlar deb atalgan. Urug‘-qabilaning nomdor vakillari
«bck-iar»   deb   yuritilgan.   Jamoani   xoqon   va   zodagonSar   kengashi   -   «Qurul-toy»
boshqargan.   O‘rta   Osiyo   yerlarida   esa   bu   davrda   dehqonchilik ,   bog‘dorchilik   va
uzumchilik sohalari yuksak darajada rivojlangan. O‘lkaning Farg‘ona, Xorazm va
Zarafshon   vohalarida   ko‘plab   suv   ayirg‘ichlar,   kanallar,   suv   havzalari   bunyod
etilgan.
Farg‘ona   va   So‘g‘dda   aholining   bir   qismi   tog‘-kon   ishlari   bilan   ham   mashg‘u!
bo‘lgan.   Bu   yerlarda   oltin,   mis,   temir   eritish,   ulardan   kerakli   asbob-anjomlar
ishlash   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan.   Shuningdek,   Iloqda   qo‘rg‘oshin,   kumush,
Shahrisabzda  esa  qizil  tuz qazib ohngan.  Xoqonlik davrida shaharlar  hayoti  xiyla
rivoj topgan. Buxoro, Samarqand, Ishtixon, Toshkent, Isfara, Qubo (Quva), Koson
kabi   shaharlar   o‘sha   davrning   ancha   taraqqiy   etgan   hunarmandchilik   va   savdo-
sotiq markazlari hisoblangan. Buyuk Ipak yo‘li bu shaharlarning xalqaro savdoda
faol   ishtirok   etishini   ta'minlagan.   O‘rta   Osiyolik   qo‘li   gul   hunarmandlar,
to‘quvchilar,   zargarlar,   miskar-u   temirchilar,   ko‘nchi-yu   qurolsozlar   ishlab
chiqargan   nafis.   xaridorgir   buyumlar,   asbob-anjomlar   turli   yurtlarga   yuborilgan.
Mahalliy   hunarmandlar   ishlab   chiqargan   rangli   shishalar,   zotdor   otlarga   xalqaro
miqyosda   talab   katta   bo‘lgan.   Bu   davrning   o‘ziga   xos   muhim   o‘zgarishlaridan
24 yana   biri-bu   O‘rta   Osiyo   kulolchiligi   hunarining   yuksak   san'at   darajasida
rivojlanganligidir 16
.
Bu davrda ham yurtimizda moddiy va ma'naviy madaniyatning yangi-yangi
betimsol   namunalari   yaratildi.   Turli   olimlar   mutaxassislar   bahsiga   sabab   bo‘lgan
Turk-ruin,   O‘rxun-Enasoy   yozuvi,   Kultegin   bitiklari,   Bilga   xoqon   yodnomasi   va
shu   singari   noyob   topilmalar   turk   yozma   madaniyatning   qadimiyligi   va   rang-
barangligidan   guvohlik   beradi.   1970—   yilda   Almati   yaqinidagi   «Issiq»   degan
joydan   topilgan   va   fanga   «Issiq   yozuvi»   nomi   bilan   kirgan   turkiy   yozuv   ham
bizning yozuv tariximizga oid qarashlarimizni yanada boyitadi. Endilikda topilgan
noyob   ashyoviy   dalillar   asosida   turkiy   yozuvning   tarixi   miloddan   awalgi   II-I
asrlarga borib tutashishi ma'lum bo‘ldi.
Turon   zaminda   turkiy   yozuv   bilan   bir   qatorda   so‘g‘d   va   xorazm   yozuvlari
ham keng qo‘llanilgan. So‘g‘d yozuvi 22 ta belgidan iborat bo‘lib, chapdan o‘ngga
qarab yozilgan. Shaharlarda so‘g‘d-turk ikki tilliligi rasmiy odat bo‘lganligi haqida
Mahmud   Qoshg‘ariyning   «Devoni   lug‘atit   turk»   (XI   asr)   asarida   ham   qayd   etib
o‘tilgan. Bu yozuvlarda ulug* ajdodlarimizning katta tarixi, boy madaniyatiga oid
maiumotlar   aks   etgan.   Yana   shu   narsa   diqqatga   sazovorki,   o‘sha   davrlarda   ulug‘
ajdodlarimiz   o‘z   navqiron   nasllari   to‘g‘risida   ham   muttasil   qayg‘urganlar.   Shu
boisdan,   o‘smir   5   yoshga   to‘lishi   bilan   uni   bilim   olishga   yo‘llab,   dastavval,   xat-
savod va hisob-kitobni o‘rganishga jalb qilganlar. Bolalar o‘smir-balog‘at yoshiga
yetgach   esa,   ularni   dunyo   tanish,   savdo-tijorat   ishlarini   o‘rganish   uchun   maxsus
vakillar homiyligida xorijiy ellarga yuborganlar 17
.
Turk   xoqonligida   yashagan   chorvador   aholi   qam(shomonlik)   diniga,   ya'ni
jon   va   ruhlarga   e'tiqod   qilganlar.   Bu   esa   ularda   turli   xil   osmon   va   yer   jismlari   -
quyosh, oy, yer-suv, hayvonlar va boshqa narsalarga sig‘inishni keltirib chiqargan.
Osmon xudosi Tangri turk qavmlarining eng oliy xudosi hisoblangan. Hozirda ham
«Tangri» iborasi Alloh nomiga nisbat sifatida qo‘llaniladi.
16
  O‘zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D.Alimova, E.Rtveladze. – 
Toshkent: Sharq, 2001. Ergashev Sh.E. ,,O‘rta asrlar tarixi’’ T.:Cho‘lpon.2008. – B.302.
17
  Eshov B.J. O’rta Osiyoning qadimgi shaharlari tarixi. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2008. – 
B.76.
25 O‘rta   Osiyo   xalqlari   orasida   zardushtiylik   dini   bilan   bir   qatorda   joylarda
buddizm, moniylik, xristianlik dinlariga e'tiqod qilish ham keng rasm bo‘lgan. Bu
narsa qadimgi ajdodlarimizning tor, biqiq holda hayot kechirmasdan, balki boshqa
ko‘plab   qavmlar,   elatlar   bilan   bog‘lanib,   aralashib,   ma'naviy   jihatdan   yaqinlashib
hayot kechirganliklaridan dalolat beradi.
O‘rta   Osiyo   xalqlari   orasida   tasviriy   san'at   o‘ziga   xos   uslubda   rivojlangan.
Jumladan,  Varaxsha  xarobalaridan  topilgan  saroy  binolari  devorlari   peshtoqlariga
bitilgan   rang-barang,   bir-biridan   nafis   va   jozibador   rasm-suratlarni   (qurollangan
yoxud   ov   qilayotgan   jangchi   askarlar,   oq   fillar,   tuyalar,   otlar   va   boshqa   xil
hayvonlar,   parranda-yu   darrandalar   va   hokazo)   ko‘zdan   kechirar   ekanmiz,   bunda
ajdod-larimizning   noyob   iste'dodi   va   aql-zakovatiga   tan   beramiz   va   bundan
o‘zimizda g‘urur tuyamiz.
Shunday   qilib,   Turk   xoqonligi   o‘z   davrida   keng   hududlarga   yoyilgan   eng
yirik   davlat   bo‘lgan.   Uning   hukmdorlari   Xitoy,   Eron   va   Vizantiya   bilan   bo‘Igan
munosabatlarda   uzoq   yillar   o‘z   ta'sirini   o‘tkazganlar.   Shu   bilan   birga,   xoqonlik
davri   moddiy   va   ma'naviy   madaniyati,   uning   nodir   namunalari   Turonzamin
xalqlarining  to‘laqonli   turmush   tarzini  o‘ziga  xos   yo‘sinda   aks   ettirib  qolmasdan,
ular   bobokalonlarimiz   dahosining   teranligidan,   ularning   yuksak   ijodkorligi,
izlanuvchanligidan ham shahodat beradi.
 
26 XULOSA
  O‘zbekiston   istiqlolga   erishgandan   so‘ng   jamiyat   ijtimoiy   siyosiy
hayotining   barcha   jabhalarida   keng   o‘zgarishlar   davri   boshlandi.   Bu   jarayon
intelektual   sohada   ham   o‘z   aksini   topdi.   Eng   asosiy   ijtimoiy   gumanitar   fan
hisoblangan   tarix   fani   oldiga   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   dolzarb   muammolarni
ko‘ndalang   qilib   qo‘ydi.   Oqibatda   sovet   tarixshunosligi   nuqtai   nazaridan
o‘rganilgan   mavzular   qaytadan   ilmiy   tadqiqot   sifatida   o‘rganila   boshlandi.   Buning
isboti   sifatida   birinchi   prezidentimiz,   “Tarixiy   xotira   tuyg‘usi   to‘laqonli   ravishda
tiklangan   xalq   bosib   o‘tgan   yo‘l   o‘zining   barcha   muvaffaqiyat,   yo‘qotish   va
qurbonlari, quvonch va iztiroblari bilan xolis va haqqoniy o‘rganilgan taqdirdagina
chinakam   tarix   bo‘ladi” 18
,   deb   aytgan   fikrlari   nihoyatda   o‘rinlidir.                 Bundan
tashqari   tarixning   “oq   dog‘lari”   sifatida   o‘rganilmagan   mavzularni   tadqiq   qilish
imkoniyatiqo‘lga kiritildi. “Dunyo xaritasida yangi mustaqil davlatlar paydo bo‘ldi,
ularhozirgi   til   bilan   aytganda   sotsialistik   o‘tmishga   ega   bo‘lgan   o‘z   siyosiy
mustaqilligini   tinch   yo‘l   bilan   qo‘lga   kiritgan   davlatlardir.   Bu   davlatlar   mustaqil
rivojlanish   va   ijtimoiy   munosabatlarni   yaxshilash   yo‘liga   qadam   qo‘ydi.   Ular
dunyodagi   boshqa   mamalakatlar   orasida   o‘z   mavqeini   mustahkamlashga
intilmoqda”.
Kurs ishi mavzusi doirasida o‘rganilgan mavzu ya’ni, Ilk o’rta asrlarda O’rta
Osiyoda   yerga   egalik   qilish   munosabatlarining   shakllanishi(IV-VII   asrlarda)
mavzusiga   oid   ko‘plab   ma’lumotlar   bilan   tanishib   chiqdik.   Ushbu   ma’lumotlarga
tayangan holda Farg‘ona vodiysida ilk o‘rta asrlarda yuz bergan ijtimoiy-siyosiy va
iqtisodiy   munosabatlar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   mazkur   kurs   ishida   bayon   qilib
o‘tdik.
Xulosa   qilib   aytganda   mamlakatimiz   tarixini   o‘rganishda   (asosan   qadimgi
davr,   ilk   o‘rta   asrlar   va   o‘rta   asrlar   tarixini)   arab   va   Xitoy   tarixchi   olimlarining
ahamiyati   beqiyosdir.   Chunki   aynan   ular   tomonidan   yozib   qoldirilgan   adabiyotlar
orqali   biz   ma’lum   bir   davr   to‘g‘risida   to‘liq   ma’lumotga   ega   bo‘lamiz.   Ushbu
18
Karimov I.A.Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. T.:  Manaviyat, 2008.
27 adabiyotlarni tahlil qilish orqali biz o‘z tariximizga xolisona baho berish imkoniga
ega bo‘lamiz. 
Mamlakatimizning   o‘rta   hamda   ilk   o‘rta   asrlar   tarixiga   oid   manbalarning
aksariyat   qismi   arab   tarixchi   olimlari   tomonidan   yaratilgan   bo‘lib,   ushbu   asarlar
hozirgi   kunda  o‘zining  xolisligi  bilan  ajralib  turadi.  Albatta  tarixchi   sifatida ushbu
asarlarni   tahlil   qilish   orqali   ma’lum   bir   davr   yoki   ba’zi   bir   tarixiy   shaxslar
to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   analiz   qilib,   xolislik   prinsipi   asosida   bir   to‘xtamga
kelishimiz mumkin.
Ushbu   kurs   ishi   ma’lumotlaridan   o‘rta   ta’lim   maktablari   va   oily   ta’lim
muassasalarida tarix fani mashg‘ulotlarida foydalanish mumkin.
28 Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati
I. Normativ huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar
1. Mirziyoyev Sh.M. ,,Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz’’T.:,,O‘zbekiston’’ 2016.
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. T., 1998.
3. Karimov   I.A.   Yuksak   A.   Asqarov.   O‘zbek   xalqining   kelib   chiqish   tarixi.
Toshkent. 2015.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Qudratov S.S. Markaziy Osiyo hududlarida ilk davlatlarning paydo bo‘lishi. –
Guliston, 1998.
2. Qorayev S. Toponimika. – T.: O‘zbekiston faylasuflari milliy   jamiyati, 2006.
3. Eshov B.J. O‘rta Osiyoning qadimgi shaharlari tarixi. – Toshkent: Fan va 
texnologiya, 2008.
4. Madraimov   A.,   Fuzailov   G.   Manbashunoslik.   –T.:   O‘zbekiston   faylasuflari
milliy jamiyati, 2008.
5. O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixi   ocherklari.   Mas’ul   muharrirlar:   D.Alimova,
E.Rtveladze.   –   Toshkent:   Sharq,   2001. Ergashev   Sh.E.   ,,O‘rta   asrlar   tarixi’’
T.:Cho‘lpon.2008.
6. Azamat   Ziyo   O‘zbek   davlatchiligi   tarixi   (   eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar)  –T.:  Sharq, 2000
7. Eshov B. Sug‘diyona tarixidan lavhalar. – T., 2002.
8. Doniyorov A. Markaziy Osiyo xalqlari tarixshunosligi. –T.: NIF MSH, 2020
9. Shoniyozov K. Qang‘ davlati va qang‘lilar. – Toshkent, 1995.
10. Sagdullaev A.S. va boshq. O‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – 
T., 2000.
11.  Shamsitdinov R., Karimov Sh. “Vatan tarixi”.  –T.:  Sharq, 2010.
29                                                     Internet ma’lumotlari:
1. hozir.org
2. arxiv.uz
3. vvv. history.ru.
4. www.lex.uz
5. http.//library.byu.edu/-rdh/euridocs.
6. http://history.hanover.edu/texts.htm.
 7. www.gov.uz
30