Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 47.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Aqilbek

Дата регистрации 06 Май 2025

0 Продаж

O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ZAHIRIDDIN MUHAMMAD BOBUR NOMIDAGI
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
(406 guruh)
Mavzu: O‘rta Osiyoning buyuk
mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi
KURS ISHI
Bajardi:  Mamasoliyev Xurshidbek
Rahbar:   Mirzaaxmedov Xabibullo
Andijon-2024
1 I.KIRISH
1.  Yassaviylik va ilmiy merosi…………………………………………………….8
2.   Baxoviddin Naqishbandiyni ma`naviy merosi………………………………..14
3.   Kubroviya   tariqati   va   allomalari   merosi   to‘g‘risidagi   xorijiy   tadqiqotlar
tahlili ………………………………………………………………………………17
4.  Mutasavvuflar va ularning ilmiy merosiga umumiy tahlil va izoh.....................23
XULOSA …………………………………………………………………………26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………...27
2 KIRISH
Tasavvuf   ta’limoti   Sharq   falsafasining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   insoniyat
tarixida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirishda alohida o‘rin tutadi. Bu
ta’limotning asosiy maqsadi  inson ruhini yuksaltirish, axloqiy komillikka erishish
va   Allohga   yaqinlikni   his   qilishga   yo‘naltirilgan.   Tasavvuf   tarixida   Ahmad
Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin   Kubro   kabi   mutasavvuflarning
nomlari  chuqur  hurmat  bilan  tilga  olinadi. Ularning ta’limotlari  islom  madaniyati
va   ma’naviy   merosida   o‘ziga   xos   o‘rin   egallab,   insoniyatning   umumiy   ma’naviy
rivojlanishida   katta   ahamiyat   kasb   etgan.   Bu   yerda   esa   tarix   nafaqat   o‘tgan
voqealar haqida ma'lumot beradi, balki kelajakni shakllantirishda muhim tajriba va
saboqlarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Jahonning   turli   mintaqalarida   ko‘plab   hujjat
jamlamalari   vujudga   kelgan.   Ular   uzoq   tarix   varaqlarini   zarur   mazmun   bilan
to‘ldirishda muhim ahamiyatga ega 1
.   Ahmad Yassaviy o‘zining “Devoni  hikmat”
asari   orqali   turkiy   xalqlarni   ma’naviy   yuksalishga   chorlab,   tasavvuf   g‘oyalarini
xalq ongiga singdirgan. 
Baxoviddin   Naqshband   esa   “Dil-ba-yor-u,   dast-ba-kor”   tamoyili   orqali
insonning ichki poklanishi va tashqi faoliyati o‘rtasidagi uyg‘unlikni targ‘ib qilgan.
Najmiddin Kubro esa Kubroviya tariqatiga asos solib, ilohiy haqiqatni o‘rganishda
yangi   yo‘nalishlarni   yaratgan.   Bugungi   kunda   tasavvuf   ta’limotlarini   chuqur
o‘rganish   va   ularning   qadriyatlarini   jamiyat   hayotiga   tatbiq   etish   dolzarb
masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bu   ta’limotlar   inson   axloqini   yuksaltirish,   yosh
avlodni   ma’naviy   va   intellektual   tarbiyalash,   shuningdek,   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlash   uchun   muhim   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Mazkur   kurs   ishida
tasavvufning   asosiy   tamoyillari,   mutasavvuflarning   ilmiy   va   ma’naviy   merosi,
ularning jamiyat hayotidagi  o‘rni  va zamonaviy ta’lim  tizimidagi ahamiyati  tahlil
qilinadi.
1
 Is‘hoqov Mirsodiq Mirsultonovich, Alimova Rahima Ruskulovna “ARXIVSHUNOSLIK” Toshkent – 2020. 3-bet. 
3 Mavzuning   dolzarbligi :   Tasavvuf   ta’limoti   nafaqat   islom   dini   doirasida,
balki   jahon   miqyosida   ma’naviy   rivojlanishning   eng   yuqori   namunalari   sifatida
e’tirof etiladi. Bugungi globallashuv davrida insoniyat axloqiy qadriyatlar, ijtimoiy
barqarorlik va ruhiy yuksalishga bo‘lgan ehtiyojni yanada chuqurroq his qilmoqda.
Tasavvufning   asosiy   tamoyillari   bo‘lmish   poklik,   halollik,   mehnatsevarlik,   sabr-
toqat   va   insoniylik   qadriyatlari   jamiyatning   barcha   qatlamlariga   mos   keladi.   Shu
sababli,   Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin   Kubrolarning
ma’naviy   merosini   o‘rganish   va   ularni   zamonaviy   hayotga   tatbiq   etish   bugungi
kunda   dolzarb   hisoblanadi.   Tasavvuf   g‘oyalari   yoshlar   tarbiyasida,   axloqiy
qadriyatlarni   shakllantirishda   va   intellektual   rivojlanishni   qo‘llab-quvvatlashda
muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   yoshlarda   ma’naviy   barkamollikni   shakllantirish,
ularni jamiyatga foydali, axloqiy yetuk shaxslar sifatida tarbiyalashda tasavvufning
hissasi beqiyosdir. Tasavvuf nafaqat shaxsiy rivojlanish, balki jamiyatning axloqiy
tiklanishida ham ulkan ahamiyatga ega. Bundan tashqari, tasavvuf mutasavvuflari
tomonidan   yaratilgan   ilmiy   va   madaniy   meros   jamiyatning   tarixiy   xotirasini
boyitish,   xalqning   madaniy   saviyasini   yuksaltirish   va   ma’naviy   qadriyatlarni
avlodlarga   yetkazishda   muhim   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Zamonaviy   ta’lim
tizimiga   tasavvufiy   qadriyatlarni   integratsiya   qilish   orqali   yosh   avlodni   nafaqat
bilimli,   balki   axloqiy   va   ma’naviy   yetuk   shaxs   sifatida   tarbiyalash   imkoniyati
yuzaga   keladi.   Shu   bois,   tasavvuf   ta’limoti   va   mutasavvuflar   merosini
o‘rganishning   ahamiyati   nafaqat   ilmiy,   balki   ijtimoiy   hayotda   ham   dolzarbligini
yo‘qotmaydi.   Bu   boradagi   tadqiqotlar   va   amaliy   ishlar   jamiyatning   barqaror
rivojlanishiga salmoqli hissa qo‘shishi shubhasiz.
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi :   Tasavvuf   ta’limoti   va   uning
namoyondalari   bo‘lgan   Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin
Kubro   faoliyati   haqida   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Bu   boradagi
izlanishlar  nafaqat  Sharqda, balki G‘arbda ham  katta qiziqish uyg‘otgan. Sharqda
tasavvuf   mutasavviflari   asarlari,   ularning   hayoti   va   ilmiy   merosiga   oid   bir   qator
manbalar   mavjud.   Jumladan,  Ahmad  Yassaviyning   "Devoni   hikmat",   Baxoviddin
Naqshbandning   "Dil-ba-yor-u,   dast-ba-kor"   tamoyillari   hamda   Najmiddin
4 Kubroning   "Favoyih   ul-jamol   va   favotih   ul-jalol"   kabi   asarlari   bu   borada   asosiy
manbalardan hisoblanadi. Sharqshunos olimlar, jumladan, A. Fitrat, E. Rustamov,
B. Qosimov va N. Hasanovlarning ilmiy ishlari tasavvuf mutasavviflari faoliyatini
o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Shu   bilan   birga,   G‘arb   olimlari   orasida   Annemari
Shimmel,   Devin   Deves,   Jon   Trimingem   va   Fritz   Mayer   kabi   tadqiqotchilar   ham
tasavvuf   falsafasi,   tariqatlar   va   mutasavvuflarning   ilmiy   merosi   haqida   keng
qamrovli   ishlar   olib   borishgan.   Ayniqsa,   Annemari   Shimmelning   "Mystical
Dimensions   of   Islam"   kitobi   bu   sohada   muhim   manba   hisoblanadi.   O‘zbekiston
hududida tasavvuf allomalari merosiga bag‘ishlangan tadqiqotlar davomida ularga
oid   asarlar   qo‘lyozmalari,   jumladan,   "Devoni   hikmat"ning   qadimgi   nusxalari,
Baxoviddin Naqshband yodgorliklari va Najmiddin Kubroning ilmiy faoliyati bilan
bog‘liq   manbalar   keng   o‘rganilgan.   O‘zbekiston   Fanlar   Akademiyasi
Sharqshunoslik   instituti   jamg‘armasida   saqlanayotgan   qo‘lyozmalar   bu   borada
muhim   ilmiy   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   tasavvufning   ma’naviy
qadriyatlari   va   ularning   zamonaviy   jamiyat   hayotidagi   ahamiyatini   o‘rganishga
qaratilgan   qator   xalqaro   anjumanlar   va   ilmiy   konferensiyalar   o‘tkazilgan.
Jumladan, 1993-yilda Baxoviddin Naqshband tavalludining 675 yilligi munosabati
bilan   xalqaro   ilmiy   anjuman   tashkil   etilgan.   Hozirgi   kunda   tasavvufning
zamonaviy   ta’lim   tizimi,   yoshlar   tarbiyasi   va   ma’naviy   tiklanishdagi   o‘rnini
o‘rganish   bo‘yicha   izlanishlar   davom   etmoqda.   Biroq,   mutasavvuflarning   ilmiy
merosini   zamonaviy   sharoitlarda   tadbiq   etish   va   ulardan   ilhom   olish   bo‘yicha
amaliy   tadqiqotlar   yetarlicha   rivojlanmagan.   Shu   sababli,   mazkur   mavzuning
o‘rganilganlik   darajasi   keng   bo‘lsa-da,   hali   ko‘plab   qirralarini   chuqurroq   tadqiq
etish imkoniyati mavjud.
Kurs  ishining  ilmiy  yangiligi :  Mazkur  kurs  ishida  tasavvuf   mutasavviflari
Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin   Kubroning   ilmiy   va
ma’naviy merosi zamonaviy ilm-fan va ta’lim tizimi nuqtai nazaridan tahlil qilindi.
Ushbu   ishning   ilmiy   yangiligi   bir   nechta   muhim   jihatlarda   namoyon   bo‘ladi.
Birinchidan,   mutasavvuflarning   g‘oyalari   va   ta’limotlarini   zamonaviy   ta’lim
tizimiga   tatbiq   etish   istiqbollari   ilmiy   asosda   yoritilgan.   Xususan,   Ahmad
5 Yassaviyning   “Devoni   hikmat”   asarida   ilgari   surilgan   tasavvufiy   tamoyillar   va
ulardagi   axloqiy   qadriyatlarning   yoshlar   tarbiyasidagi   ahamiyati   haqida   yangi
qarashlar   bildirilgan.   Baxoviddin   Naqshbandning   “Dil-ba-yor-u,   dast-ba-kor”
tamoyili   esa   yosh   avlodni   mehnatsevarlik   va   halollikka   undashda   samarali   vosita
sifatida   tahlil   qilindi.   Najmiddin   Kubroning   “Favoyih   ul-jamol”   asari   orqali
ma’naviy va ilmiy yetuklikni oshirishga oid qarashlar zamonaviy ta’lim jarayonida
qo‘llash   imkoniyatlari   haqida   muhim   xulosalar   chiqarildi.   Ikkinchidan,
tasavvufning   ijtimoiy   barqarorlik   va   jamiyatda   ma’naviy   qadriyatlarni
shakllantirishdagi   o‘rni   haqida   yangi   tahlillar   taqdim   etildi.   Mazkur   ishda
mutasavvuflarning asarlari va faoliyati zamonaviy jamiyatning axloqiy tiklanishida
qanday   rol   o‘ynashi   mumkinligi   keng   yoritildi.   Jumladan,   ularning   insoniylik,
poklik,   halollik   va   ijtimoiy   mas’uliyatni   targ‘ib   qilishga   qaratilgan   tamoyillari
bugungi kunda ahloqiy inqirozni bartaraf etishda muhim manba sifatida ko‘rsatildi.
Shuningdek,   tasavvufning   xalqaro   ilmiy   tadqiqotlarda   o‘rganilishi,   jumladan,
G‘arb   olimlari   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   va   ularning   ahamiyati   o‘zaro
solishtiruv   asosida   ko‘rib   chiqildi.   Uchinchidan,   tasavvuf   ta’limotlarining   inson
ruhiyati   va   ma’naviyatini   shakllantirishdagi   o‘rnini   o‘rganish   orqali
mutasavvuflarning   qadriyatlari   ilmiy   jihatdan   yangi   metodologik   yondashuvlar
asosida   tahlil   qilindi.   Xususan,   Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va
Najmiddin   Kubroning   ma’naviy   merosining   zamonaviy   yoshlar   tarbiyasiga   mos
keluvchi   jihatlari   yoritilib,   bu   g‘oyalarning   o‘quv   dasturlariga   integratsiya   qilish
usullari taklif etildi. Mazkur ish tasavvuf mutasavviflarining boy merosini yanada
chuqurroq anglash va uni zamonaviy jamiyatda qo‘llash istiqbollarini ochib berishi
bilan   ahamiyatlidir.   Bu   orqali   nafaqat   ilmiy   doiralarda,   balki   jamiyatda   ham
tasavvufning inson ma’naviy yuksalishidagi o‘rni yanada ravshanlashadi.
Kurs ishning predmeti va ob`ekti : Mazkur kurs ishining predmeti tasavvuf
mutasavviflari Ahmad Yassaviy, Baxoviddin Naqshband va Najmiddin Kubroning
ilmiy   va   ma’naviy   merosi,   ularning   g‘oyalari,   asarlari   va   tasavvufiy
tamoyillarining mazmun-mohiyatidir. Ishning ob’ekti esa ushbu mutasavviflarning
diniy-falsafiy  ta’limotlari   va  ularning  zamonaviy  jamiyatdagi  ahamiyati,  xususan,
6 ta’lim tizimida, yoshlar tarbiyasida va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda qo‘llash
imkoniyatlaridan   iborat.   Kurs   ishining   asosiy   e’tibori   mazkur   mutasavviflarning
boy   merosini   zamonaviy   nuqtai   nazardan   o‘rganish   va   uning   ilmiy-falsafiy
ahamiyatini tahlil qilishga qaratilgan.
Kurs ishning nazariy-metodologik asoslari : Ushbu kurs ishining nazariy-
metodologik   asoslari   tasavvuf   ta’limotiga   oid   yirik   mutafakkirlar   tomonidan
yaratilgan   ilmiy   merosni   o‘rganishga   qaratilgan.   Xususan,   Ahmad   Yassaviy,
Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin   Kubroning   asarlari,   ularning   muridlari
tomonidan   yozilgan   sharhlar,   shuningdek,   Sharq   va   G‘arb   olimlari   tomonidan
tasavvufning mohiyati, uning falsafiy va ma’naviy tamoyillari haqidagi tadqiqotlar
mazkur ishning nazariy bazasini tashkil etadi.
Metodologik   jihatdan   ishda   tahlil,   taqqoslash,   tarixiylik,   tizimli   yondashuv
va   nazariy   umumlashtirish   usullari   qo‘llanildi.   Bu   yondashuv   mutasavviflarning
merosini   nafaqat   o‘tmish   nuqtai   nazaridan,   balki   zamonaviy   jamiyat   va   ta’lim
tizimi   uchun   dolzarbligini   aniqlashga   imkon   berdi.   Shuningdek,   mazkur   ishda
tasavvuf  g‘oyalarini bugungi  kun ehtiyojlariga mos ravishda qayta talqin qilishga
yo‘naltirilgan kompleks tadqiqot usullari qo‘llanildi. Ishning nazariy-metodologik
asosi sifatida tasavvufga oid ilmiy maqolalar, monografiyalar, qadimiy qo‘lyozma
va   manbalar,   jumladan,   “Devoni   hikmat”,   “Dil-ba-yor-u,   dast-ba-kor”   tamoyillari
va   “Favoyih   ul-Jamol   va   Favotih   ul-Jalol”   asarlari   asos   qilib   olindi.   Shu   bilan
birga,   tasavvufiy   falsafa   va   uning   zamonaviy   jamiyatdagi   o‘rni   to‘g‘risidagi
zamonaviy ilmiy yondashuvlar ham keng tahlil qilindi.
Ishning hajmi va strukturasi . Kurs ishi, Kirish, Asosiy qism, ilova, xulosa
va   foydalanilgan     adabiyotlar   ro`yxatidan   iborat.   Kurs   ishning   hajmi   29   sahifani
tashkil etadi.
7 ASOSIY QISIM
2.1. Yassaviylik va ilmiy merosi
Turkiy   xalqlar   tarixda   yuksak   shon   –   shuhratga   va   munosib   ma’naviy
yetuklikka   erishgan   ulug‘   allomalari   bilan   bugun   ulkan   faxr   hissini   tuyadilar.
Shunday ulug‘ allomalardan biri, buyuk tasavvufning mashhur namoyandasi, yirik
tariqat   asoschisi,   shoir   (Ahmad   Yassaviy   chig‘atoy   tilida   ijod   qilgan.   “Devoni
hikmat”   shu   tilda   yaratilgan.),  Alisher   Navoiy   ta’biri   bilan   aytganda,   “Turkiston
mulkining   Shayx-ul   mashoyixi”  Ahmad  Yassaviydir.   Buyuk   allomaning   ajdodlari
ham   tariqat   namoyondalari   bo‘lishgan.   Jumladan,   otasi   Shayx   Ibrohim
javonmardlik   tariqatiga   mansub   nufuzli   zotlardan   bo‘lgan.   Ta’kidlash   lozimki,
Ahmad   Yassaviy   faqatgina   yangi   tariqat   yaratuvchisi   emas,   hikmatnavislik
an’nasini   boshlab   bergan   turkiy   tasavvuf   she’riyatining   birinchi   ijodkori
hisoblanadi.   Biroq,   Xoja   Ahmad   Yassaviyning   hayoti,   ijodiy   faoliyati   hamda
avlodlarining   taqdiri   to‘g‘risida   bizgacha   yetarli   darajada   ma’lumotlar   yetib
kelmagan.   Shunga   qaramay,   Sulaymon   Boqirg‘oniyning   “Boqirg‘on   kitobi”,
Mavlono   Safiyuldin   Ko‘yliqiyning   “Nasabnoma”,   Husayn   Voiz   Koshifiyning
“Rashahot aynil hayot”, Fozlulloh Isfahoniyning “Mehmonnomai Buxoro”, Sulton
Ahmad Haziniyning “Javohir ulabror in amvojil bahor”, Shayx Muhammad Olim
Siddiqning   “Lamahot   min   nafahat   ul’quds”,   Muhammad   Fuod   Kuprulizodaning
“Turk adabiyotida ilk mutasavvuflar” asarlarida shayxning hayoti, ijodi va tariqat
qonun-qoidalarining   ayrim   jihatlari   yoritilgan.   Xoja  Ahmad  Yassaviy   1041-yilda
Sayramda,   Shayx   Ibrohim   oilasida   tug‘ilgan.   Uning   vafot   etgan   vaqti   ko‘pgina
manbalarda hijriy 562 (1166/67) yil deb yozilgan (Yassaviyning yashagan umri va
va qachon vafot etganligi ham bahsli. U hikmatlaridan birida “yuz yigirma beshga
kirdim,   bilolmadim”,   deydiki,   bu   so’zlar   tarixiy   haqiqatga   ko’ra,   manoqibiy
mazmunga ega. Uning “oltmish uchda yer ostiga kirdim mano”, degan hikmatidan
kelib   chiqib   ham   125   yillik   uzoq   umrining   yarmidan   ko’pini   yer   ostida
o’tkazganiga   shubha   bilan   qarash   holatlari   bor.   Lekin   ko’pchilik   tadqiqotchilar
uning vafoti  tarixini  1166  – 1167 yillar  oralig’i  sifatida qayd etishadi). Bu  oilada
8 dastlab qiz farzand dunyoga keladi  va unga Gavhar  Shahnoz deb ism  qo‘yishadi.
Ahmad tavallud topgach, ko‘p o‘tmay onasi vafot etadi. Yetti yoshida otasidan ham
ayriladi.   Ahmad   opasi   Gavhar   Shahnoz   tarbiyasida   qoladi.   Ular   Yassi   shahriga
ko‘chib   borishadi.   Bu   yerda   u   birinchi   ma’naviy   ustozi   bobosi  Arslon   Bob   bilan
uchrashadi.   Yetti   yoshda  Arslon   bobni   izlab   topdim,   Har   sir   ko‘rib   parda   birla
bukib yopdim. “Bob” arabchada “eshik” ma’nosini ifodalaydi, turk tilida esa islom
dinini   targ‘ib   qilishda   fidoiylik   ko‘rsatganlarga   nisbatan   qo‘llanilgan.   Arslon
Bobning   hayoti   haqida   Fahriddin   Ali   Safining   “Resehat-i   Aynu’lhayat”,
Hazini’ning   “Camiu’l-mursidin”,   Hasan   Xoja   Nisoriyning   “Muzekkir-i   Ahbab”,
Alim   Seyh   Azizan’nıng   ‘‘Lemehat   min   nefehati’lkuds”,   Muhammad   Sharif
Buxoriyning   “Huccetu’z-zakirin”,   Shayx   Zinda   Alining   “Semeratu’lmesayıh”,
G‘ulom   Sarvar   Lohuriyning   “Hazinetu’l-asfiya”,   Kamoliddin   Haririzadaning
“Tibyanu   vesaili’l-   hakāyık”,   Huseyin   Vassaf ’ning   “Sefine-i   Evliya”   asarlarida
batafsil   bayon   etilgan.   Mazkur   asarlarda   Arslon   Bobni   mashhur   so‘fiylardan
ekanligi aytiladi 2
.
Hatto   “Sefinetu’l   evliya”   asari   muallifi   Dara   Sukuh   bu   zotga   “Azim-i
mesayıh-I Turk” (Turk shayxlarining buyuklaridan) deya ta’rif beradi. Hasan Xoja
Nisoriyning   “Muzekkir-i   Ahbab”   tazkirasida   Arslon   Bobning   to‘rt   yuz   yil   umr
ko‘rganligi   va   Xoja   Ahmad   Yassaviyga   atalgan   xurmoni   tishining   kovagida
saqlaganligi   haqida   quyidagi   rivoyat   keltiriladi:   “Hazrati   payg‘ambar
sardorligidagi   bir   urush   chog‘ida   ashobi   ikrom   ul   zotning   yonlariga   kelib,   och
qolganliklarini aytishibdi. Payg‘ambarning duolari tufayli Jabroili amin jannatdan
bir   lagan   xurmo   olib   kelibdi.   Shunda   xurmolardan   bir   donasi   yerga   tushibdi.
Jabroil bu xurmo sizning ummatlaringizdan Ahmad Yassaviy otlig‘ bir buyukning
nasibasidur”,   debdi.   Har   omonatni   o‘z   sohibiga   yetkazishga   qat’iy   amal   etuvchi
Hazrati   payg‘ambar   ashoblaridan   kimdir   bu   vazifani   zimmasiga   olishini   taklif
qilibdilar. Ammo ularning hech biridan sado chiqmagach, Arslon Bob bu ishni o‘z
zimmasiga olibdi.
2
 И.Ҳаққул, Аҳмад Яссавий, Тошкент, Ғафур Ғулом, 2001
9 Payg‘ambar   Muhammad   (s.a.v)   xurmo   donasini   Arslon   Bobning   og‘ziga
irg‘itgani zamon bir parda zohir bo‘libdi. Shunda Hazrati payg‘ambar unga Ahmad
Yassaviy qanday kishi bo‘lishini ta’riflab, uning tarbiyasi bilan mashg‘ul bo‘lishini
amr aylabdi”. Muso Sayramning “Tarih-i Emniyye” asarida Arslon Bobning nasabi
bayon etiladi. Unga ko‘ra, Ali bin Abu Talibdan boshlanib, Kamoliddin Bob, Imom
Muhammad Hanafi, Abdulfattoh Bob, Abduljabbor Bob, Abdurahmon Bob, Ishak
Bob, Ismoil Bob, Umar Bob, Usmon Bob, Iftihor Bob, Mahmud Bob, Ilyos Bob va
Aliyyo‘l   Murtazogacha   davom   etgan.   Ba’zi   manbalarda   Ilyos   Bob   Ahmad
Yassaviyning   katta   bobosi   bo‘lib,   Kamoliddin   Bobning   ajdodi   bo‘lmish   Arslon
Bob ibn Ilyos Bob Ahmad Yassaviyning otasi Shayx Ibrohimning amakisi ekanligi
qayd etilgan. Arslon Bobning o‘g‘li, ya’ni Ahmad Yassaviyning ilk xalifasi Mansur
Ota   va   uning   avlodlari   Abdumalik   Xoja,   Toj   Xoja,   Zangi   Ota   kabi   so‘fiylar
ularning diniy-irfoniy qarashlarini davom ettirgan 3
.
Ilk   tahsilni   otasi   Ibrohim   shayxdan,   so‘ngra   Hazrati   Hizirning   suhbatlarida
qalb  ko‘zi   ochilgan Ahmad,   nihoyat  Arslon  Bob   tarbiyasini   oladi.  Ma’lumotlarga
ko‘ra, Ahmad Yassaviy Yassida botiniy ilmlarni mukammal o‘rgangan. Arslon Bob
esa Ahmad Yassaviyga diniy va Qur’oni Karimdan saboq berib, botiniy va zohiriy
sirlarni   o‘rgatgan.  Arslon   Bob   vafotidan   so‘ng   23   yoshli  Ahmad   islomiy   ilmlar
markazi   Buxoroga,   mashhur   mutasavvuf   olim   va   so‘fiy   Shayx  Yusuf   Hamadoniy
huzuriga   keladi.   Arslon   Bob   vafotidan   ilgariroq   shogirdiga   Movarounnahrning
yirik   ilm   markazi   bo‘lgan   Buxoroga   borishga   ko‘rsatma   bergan   edi.   Ahmad
Yassaviy   qisqa   vaqt   ichida   shayxning   e’tiborini   qozonib,   Hamadoniyning   oddiy
murididan ma‘naviy farzandi bo‘lish sharafiga erishadi.3 Aytish joizki, Xoja Yusuf
Hamadoniyning muridzodalari ko‘p bo‘lgan, lekin ularning ichida eng suyuklilari
Abdulloh   Barqiy,   Xoja   Xasan  Andoqiy   va  Abduxoliq   G‘ijduvoniylar   edi.  Ahmad
Yassaviy   esa   ular   bilan   hamsuhbat   va   hammaslak   bo‘ladi.  Yuqorida   nomlari   zikr
qilingan   shogird-muridlar   ustozlari   qarshisida   shu   darajada   yuqori   martabaga
erishadilarki   “Men   vafot   etganimdan   so‘ng   jasadimni   Abdulloh   Barqiy   yuvsin,
Abduxoliq   G‘ijduvoniy   suyasin,   go‘rimni   Andoqiy   qazisin,   Ahmad   Yassaviy
3
  Okutman Sezai Gunesh, Dokuz Eylul Universitesi Otrak Zorlunlu derslar turk dili bo‘lumi, Ahmet Yesevi ve Eseri Hakkinda,
Buca Egitim fakultesi yanin organi, 1993
10 go‘rimda “An-nazoat”ni o‘qib tursin”, – deb, vasiyat qilgan ekan. Ahmad Yassaviy
Buxoroda ekanligida arab tili bilan birgalikda fors tilini ham chuqur o‘zlashtiradi.
Bu   orqali   Ahmad   Yassaviy   forsiy   tilda   yaratilgan   tasavvufiy   adabiyot   bilan
yaqindan   tanishish   imkoniga   erishib,   o‘zining   diniy   va   tasavvufiy   ilmini   yanada
boyitishga   muvaffaq   bo‘ladi.   Ahmad   Yassaviy   bilimlarini   boyitib,   yirik   diniy
shaxsga   aylangach,   o‘z   yurtiga   –  Yassiga   qaytadi.  Yassida   u   yangi   tariqatga   asos
soladi   va   yirik   murshid   sifatida   shuhrat   qozonadi.   Bu   holatga   “G‘azal   mulkining
sultoni” (XX asrning taniqli shoirlaridan biri bo’lgan Maqsud Shayxzoda (1908 –
1967)   o’z   ijodida   Alisher   Navoiyga   ana   shunday   ta’rif   bergan.)Alisher   Navoiy
“Maqomoti   oliy   va   mashhur,   karomoti   matavoliy   va   nomahsur   ermish.   Murid   va
ashob g‘oyatsiz va shohu gado aning irodat va ixlosi ostonida nihoyatsiz ermish”,
–   deya   ta’rif   beradi.4   Ahmad   Yassaviy   “Irshod   va   da’vat   maqomi”   ni   olgach,
Turkistonda   o‘z   tariqatiga   asos   soladi.   Ushbu   tariqat   tasavvufdagi   boshqa
tariqatlardan   odob   va   arkon   jihatidan   farq   qilsada,   tub   mohiyati   bir   xil   Alloh
vasliga yetmoq edi. Ahmad Yassaviyning tariqatining barcha aqidalari asosiy asari
bo‘lmish   “Hikmat”da   mufassal   bayon   etilgan.   “Devoni   Hikmat”   haqida   fikr
yuritganda   shuni   aytish   o‘rinliki,   bu   kitobning   yassaviya   tariqtida   tutgan   o‘rni
yuqori.   Chunki,  Ahmad   Yassaviy   turkiy   xalqlarni   islom   diniga   yanada   kengroq
yaqinlashtirish va o‘zining tassavufiy g‘oyalarini xalq ko‘ngliga chuqur singdirish
maqsadida   she’riyatdan   imkon   qadar   foydalangan.   Ana   shu   sababdan   Ahmad
Yassaviy   o‘z   fikrlarini   she’rlar   orqali   ommaga   singdirish   maqsadida   hikmatlarini
yozadi   va   yakunda   “Hikmat”   devoni   to‘planadi   (O’z   davrining   yirik   diniy
yetakchisi   bo’lgan  Ahmad  Yassaviy   birinchi   bo’lib   o’sha   paytda   chig’atoy   tilida
o’z   ko’rsatmalarini   beradi.   Bu   esa   yuqorida   ta’kidlanganidek,   “Devoni
Hikmat”ning shu tilda dunyoga kelishini ta’minlagan edi) 4
.
Ahmad  Yassaviy   nuqtai   nazariga   ko‘ra   hikmat   –   “ilmi   laduniy”,   ya’ni   ilmi
g‘aybu   haqoyiq   va   ilohiy   sirlarni   kashf   aylash   mazmuniga   ham   ega   hisoblangan.
Manbalarga   ko‘ra,   Yassaviy   shaxsan   o‘zi   “Devoni   hikmat”   nomi   ostida   biron
kitobni   yaratmagan.   Ushbu   odir   kitob   uning   o‘z   davridagi   murid   va   izdoshlari
4
  Dârâ Sukuh, Sefînetü’l-evliyâ, Leknev, 1862
11 tomonidan   tartib   berilib,   to‘planib,   bugungi   kungacha   saqlangan   holatiga
keltirilgan.   Bu   esa   bevosita   hikmatlar   majmuasining   Ahmad   Yassaviyga   borib
taqalishini   ko‘rsatadi.   So‘fi   Olloyor   esa   bu   haqida:   “Shariatda   ul   edi   oftobe,
Qolibdur   bizga   ul   erdin   kitobe”,   deya   o‘z   tazkirasida   aytib   o‘tgan   “Devoni
hikmat”da   ilohiy   ishq   va   haqiqiy   oshiqlik,   ma’rifat   va   oriflik   saodati,   fanodan
baqoga   yetishish   tushunchalari   nihoyatda   samimiy,   eng   muhimi   oddiy   xalq
vakillari   ham   bemalol   tushunadigan   tilda   bayon   etilib,   ta’sirli   ohanglar   bilan
boyitilgani   ham   uning   mavqeini   oshiradi.   Yassaviy   hikmatlaridagi   g‘oyaviy,
axloqiy,   ma’naviy-ma’rifiy   va   mafkuraviy   yo‘nalishlari   uning   izdoshlari
tomonidan   yaratilgan   hikmatlarda   ham   o‘z   aksini   topgan.   Bu   esa   ularning   o‘z
ustozlari izidan muqim tarzda borganliklarini ko‘rsatadi. Jumladan, Sulton Ahmad
Haziniyning “Javohir ul-abror min amvoji bihor” asari ham Yassaviy hayoti, ijodi
va   tariqatiga   doir   ma’lumotlar   bilan   buni   to‘la   tasdiqlaydi.   Demakki,   Yassaviy
tariqatidagi   diniy   mukammallik   ham   o‘ziga   xos   tarzda   edi.   “Devoni   hikmat”da
bayon   etilgan   she’riy   hikmatli   yo‘riqnomalar   o‘z   davri   uchun   yuksak   ahamiyat
kasb  etgan.   Uning  she’rlari  esa   keying  davr   ijodkorlarining  ham   e’tiborida   bo‘lib
kelgan.   XX   asrning   yirik   jadid   namoyandasi   Abdurauf   Fitratning   ta’kidlashiga
ko‘ra,  Yassaviyning   “adabiyotda   tutgan   yo‘li   soda   xalq   shoirlarimizning   tutg‘on
yo‘lidir…   Uning   hikmatlari   vaznda,   qofiyada,   uslubda   xalq   adabiyoti   atalgan
she’rlar   bilan   barobar”dir.   Yassaviy   tariqatining   asosiy   manbai   bo‘lgan   “Devoni
hikmat”da   ilohiy   ishq   g‘oyasi   va   ma’rifiy,   ma’naviy   mazmun   ilgari   surilgan.
Hikmatlar   ma’no   va   mohiyat   e’tibori   bilan   Qur’oni   Karim   va   Muhammad
(s.a.v.)ning   hadislariga   chuqur   bog‘langan.   Bu   esa   islom   dining   asosiy   kitobi   va
Payg‘ambar   (s.a.v.)ning   hadislaridagi   ma’nolarni   yanada   xalq   e’tiboriga
yaqinlashtirishda   katta   o‘rin   tutgan.   Buguni   kunda   “Devoni   hikmat”ning   20   dan
ortiq nusxalari O‘zbekiston Respublikasi  Fanlar Akademiyasining Sharqshunoslik
institute jamg‘armasida saqlab kelinmoqda. Asar  qo‘lyozmalaridan eng qadimgisi
XVII asrga tegishli bo‘lib, bu Yassaviy vafotidan keyingi besh asr davomida uning
hikmatlari   xalq   og‘zaki   ijodida   yashab,   yassaviylik   tariqatiga   amal   qiluvchilar
tomonidan   uzoq   vaqt   davomida   saqlanganidan   dalolatdir.  Arslon   Bob   va  Ahmad
12 Yassaviyning ma’naviy merosi va tasavvufiy qarashlari keyingi asrlarda ham keng
xalq ommasi, hatto hukmdorlar tomonidan yuksak baholangan 5
.
Xususan,   Amir   Temur   tomonidan   XIV   asrda   O‘trorda   Arslon   Bob   qabri
ustiga,  Yassida  Ahmad  Yassaviy   qabri   ustiga   mahobatli   maqbara   majmui   bunyod
etilgan. Rivoyatlarda, Amir Temur Ahmad Yassaviy qabriga maqbara qurishni niyat
qiladi.   Lekin   qancha   harakat   qilmasin,   har   kecha   bino   bir   tarafdan   yiqilardi.
Shunda   Sohibqironga   bir   kishi   avval   Arslon   Bobga,   so‘ngra   shogirdi   Ahmad
Yassaviyning   qabriga   maqbara   qurdirishi   aytadi.  Amir   Temur  Arslon   Bob   qabri
ustiga   maqbara   qurdirganidan   keyin   1389-   1395   yillarda   Ahmad   Yasaviy
maqbarasini bunyod etishga kirishadi. Ammo, Amir Temur vafotidan so‘ng qurilish
to‘xtab   qolgan.   Keyinchalik   bino   oldidagi   ulkan   peshtoq   Buxoro   hukmdori
Abdullaxon   II   tomonidan   tiklangan.  Yassaviy   merosi   va   tariqati   keng   va   boyligi
sabab   xorijda   ham   unga   qiziquvchi   tadqiqotchilar   ko‘p.   L.Massignon,  A.Arberri,
M.Smitt,   X.Kisling,   F.Mayer,  A.Shimmel,   R.Xartman,   F.Ko‘prulu,   J.Trimingem,
K.Eraslon,   Idris   Shox,   Devin   Di   Uis   kabilar   shular   jumlasidandir.   Shu   bilan   bir
qatorda   Rossiyada   A.Krimskiy,   I.Petrushevskiy,   E.Bertels;   O‘zbekistonda   esa
A.Fitrat, A.Sa’diy, E.Rustamov, B.Qosimov, I.Haqqulov, N.Hasanovlar tomonidan
ham Ahmad Yassaviy ijodi va faoliyati chuqur tadqiq etilgan 6
.
2.2. Baxoviddin Naqishbandiyni ma`naviy merosi
5
 Hasan Hoca Nisârî, Müzekkir-i Ahbâb, Taskent Birunî Sarkiyyat Enstitüsü Ktp., nr. 4282, vr.
6
 Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında Đlk Mutasavvıflar, Ankara: Diyanet Đsler
13 Baxoviddin Naqshbandiyning ma'naviy merosi ichki poklanish va ma'naviy
intizomga   urg'u   berish   bilan   mashhur   bo'lgan   Naqshbandiy   so'fiylik   tariqatidan
chuqur   ildiz   otgan.   Uning   ta'limoti   ko'pincha   qattiq   intizom   va   insoniyatga
rahmshafqatli   yondashuv   o'rtasidagi   muvozanat   bilan   tavsiflanadi.
Naqshbandiyning   asarlari   va   nutqlari   yoshlar   ta'limi   sharoitida   ta'limga   yaxlit   va
ma'naviy   asoslangan   yondashuvni   tarbiyalash   to'g'risida   qimmatli   tushunchalarni
beradi. 
Muxammad ibn Muxammad Bahouddin an Naqshband al-Buxoriy (ko’proq
xalq  orasida   Bahouddin   yoki   Xoji   Bahouddin   Balogardon,   Xo’jan   Buzruk,   Shoxi
Naqshband   nomlari   bilan   dunyoga   mashxur   bo’lgan).   U   zot   Buxoro   viloyati,
hozirgi   Kogon   tumanida   tug’ilgan.   Bahouddin   Naqshband   (1318-1389)   mashxur
avliyo,   Naqshband   tariqati   asoschisidir.   U   o’z   ta’limotini   yaratishda   Yusuf
Xamadoniy,   Abdulholiq   G’ijduvoniy   va   boshqa   mashoyixlar   g’oyalariga
asoslangan.   Bahouddin   Naqshband   irfoniy   jarayonda   aql   emas,   ruxiy   bilish   qalb
ko’zi   asosiy   o’rinni   egallashni   ta’kidlaydi.   U   ma’rifatli   bo’lish   jarayonida   xalol
luqma va xushyorlikka alohida e’tibor bergan.
Bahouddin   Naqshband   Musohibiyning   o’z-o’zini   nafsini   nazorat   etish   ,
vaqtni   qadrlash   g’oyalarini   ,   Junayd   Bog’dodiy   asoslagan   xushyorlik   yo’lini
Xakim   Termiziyning   valiylik   ta’limotini   rivojlantirgan.   Bahouddin   Naqshband
ta’limoti   bunyodkorlik   ruhi   bilan   sug’orilgan   ta’limotdir:”Dil-ba-yor-u,   dast-ba-
kor”   ma’nosi,   “ko’ngling   xudoda   bo’lsin-u,   qo’ling   ish   bilan   bo’lsin”-   degani.
Mustaqilligimizning   yuksalishida   haqshbandlikda   ilgari   surilgan   xalollik,
mexnatsevarlik,   tog’rilik,   sofdillik,   muxtojlarga   yordam   berish,   saxiylik,   iymonli
va e’tiqodli bo’lish, mexrshavqat kabi xulq-odob qoidalari kata ahamiyatga ega 7
.
Naqshbandiya   xojagon   tariqati   negizida   paydo   bo’lib,   Yusuf   Xamadoniy,
Abdulholiq   G’ijduvoniy,  Axmad  Yassaviy   qarashlarini   omuxta   etib,   ularga   yangi
ruh   berib   rivojlantirgan.   Bu   g’oya   XV-XVIII   asrlarda   savdo   va   xunarmandchilik
bilan   shug’ullanadigan   shahar   hamda   ko’chmanchi   chorvador   aholi   orasida   keng
yoyilgan.   Bu   ta’limotda   odamning   qadri,mansabi,   boyligi   bilan   emas,   ma’naviy
7
  Тешабаев,   М.   М.   (2011).   Формирование   основ   нравственной   культуры   личности   в   образовательном   процессе   и
гуманистическое мировоззрение. Credo new, (1), 19-19.
14 komilligi   bilan   o’lchanadi   deyilgan.Unda   hunar,   kasb   egallab,o’z   mehnati   bilan
bilan   xalol   luqma   yeb   yashash   talab   qilinadi.   Tilanchilik,   darbadarlik   bilan   kun
kechirish   sufiy   uchun   isnod   sanalgan.Qul   va   xizmatkor   saqlash,   o’zganing
mehnatidan   foydalanish   ham   man   etilgan.   Bu   ta’limot   tarkidunyochilikka,
tekinxo’rlikka   qarshi   qaratilgan   bo’lib,unda   manmanlik,   shayxman   deb   kerilish,
shoqin-suron   ko’tarib   zikru   samo   bilan   odamlar   diqqatini   o’ziga   qaratish
qoralanadi.   1993   yil   O’zbekistonda   Bahouddin   Naqshband   tavalludining   675
yilligi   keng   nishonlandi.   Unga   bag’ishlab   qator   asarlar   chop   etildi,   xalqaro   ilmiy
anjumanlar   bo’lib   o’tdi.   Bahouddin   Naqshband   nomi   bilan   bog’liq   yodgorliklar
qaytа   tiklandi.   Tahlillar   shuni   ko'rsatadiki,   Naqshbandiyning   yoshlar   tarbiyasiga
yondashuvi   ma'naviy   va   intellektual   rivojlanishning   integratsiyasidan   kelib
chiqadi.   U   ta'limning   asosiy   elementlari   sifatida   kuchli   axloqiy   xarakterni,
kamtarlikni   va   ilohiy   bilan   chuqur   aloqani   tarbiyalash   muhimligini   ta'kidlaydi.
Naqshbandiy ta'limoti shunchaki akademik bilimlardan ustun bo'lgan va jamiyatga
ijobiy   hissa   qo'shishga   qodir   fazilatli   shaxslarni   tarbiyalashga   intiladigan   ta'limni
targ'ib   qiladi.   Baxoviddin   Naqshbandiyning   yoshlar   tarbiyasi   haqidagi   qarashlari
Islom   pedagogikasining   keng   tamoyillari   bilan   uyg'unlashib,   bilim   va
ma'naviyatning   o'zaro   bog'liqligini   ta'kidlaydi.   Uning   ichki   poklanishga   bo'lgan
e'tibori  xarakter  tarbiyasi   va yaxlit   rivojlanishning  ahamiyati   haqidagi   zamonaviy
munozaralarga   mos   keladi.   Naqshbandiy   ta'limoti,   shuningdek,   o'qituvchilarning
intellektual va ma'naviy o'sishni ta'minlaydigan muhitni yaratib, axloqiy qo'llanma
sifatida xizmat qilishlari zarurligini ta'kidlaydi 8
.
Xulosa   qilib   aytganda,   Baxoviddin   Naqshbandiyning   ma'naviy   merosi
yoshlar   tarbiyasiga   yaxlit   yondashuvni   shakllantirish   uchun   qimmatli
tushunchalarni taqdim etadi. O'qituvchilar va siyosatchilar akademik yutuqlar bilan
bir qatorda axloqiy rivojlanish va ma'naviy ongni birinchi o'ringa qo'yadigan ta'lim
asoslarini   yaratish   uchun   uning   ta'limotidan   Ilhom   olishlari   mumkin.
Naqshbandiya tamoyillarini o'zida mujassam etgan holda, biz axloqiy qadriyatlarga
asoslangan,   o'z   jamoalari   va   keng   dunyoga   ijobiy   hissa   qo'shadigan   yoshlar
8
 Boltaboyev M. HISTORY OF RELIGIOUS CONFESSIONAL POLITICS IN THE SOVIET PERIOD //Theoretical & Applied
Science. – 2020. – №. 6. – С. 668- 671.
15 avlodini   tarbiyalashga   intilishimiz   mumkin.   Kelajakdagi   tadqiqotlar
Naqshbandiyning   ta'lim   falsafasini   zamonaviy   sharoitlarda   amaliy   tatbiq   etishga
chuqurroq   kirib   borishi   mumkin.   Amaliy   tadqiqotlarni   o'rganish   yoki   uning
tamoyillarini   o'qitish   metodologiyasiga   birlashtirgan   o'qituvchilar   bilan   suhbatlar
o'tkazish   bunday   yondashuvni   qo'llash   samaradorligi   va   muammolari   to'g'risida
qimmatli tushunchalarni berishi mumkin. Bundan tashqari, boshqa ta'lim falsafalari
bilan   qiyosiy   tadqiqotlar   Naqshbandiyning   ma'naviy   merosining   yoshlar
tarbiyasiga qo'shgan noyob hissalari to'g'risida aniq tushuncha berishi mumkin.
Baxoviddin   Naqshbandiyning   ma'naviy   merosi   jamiyatimiz   uchun   nodir
boylik   bo'lib,   u   nafaqat   Islom   pedagogikasi   tamoyillarini   rivojlantirgan,   balki
insonning   ma'naviy   va   intellektual   rivojlanishini   uyg'unlashtirishga   qaratilgan
yondashuvni ham taklif etgan. Uning "Dil-ba-yor-u, dast-ba-kor" tamoyili, halollik,
mehnatsevarlik, poklik va ma'naviy komillikka intilishni ta'kidlaydi. Bu tamoyillar
yoshlar   tarbiyasida   axloqiy   va   intellektual   rivojlanishning   ajralmas   qismi   sifatida
muhim ahamiyatga ega.     Bahouddin Naqshband yoshlar tarbiyasida ichki poklik,
kamtarlik,   ilm   va   axloqning   birgalikda   rivojlanishini   ta'minlashni   tavsiya   etgan.
Uning ta'limoti axloqiy qadriyatlarni jamiyatga ijobiy hissa qo'shadigan shaxslarni
tarbiyalashga   yo'naltiradi.   Shuningdek,   o'qituvchilarni   nafaqat   bilim   beruvchi,
balki ma'naviy o'sishga ilhomlantiruvchi rahnamolar sifatida ko'radi.  Naqshbandiy
ta'limoti, xususan, zamonaviy sharoitda yoshlar tarbiyasiga mos keluvchi kompleks
yondashuv sifatida katta ahamiyat kasb etadi. U axloqiy qadriyatlarni targ'ib qilish
va   yoshlarni   jamoalariga   ijobiy   ta'sir   ko'rsatuvchi   yetuk   shaxslar   sifatida
tarbiyalash yo'lida beqiyos manba bo'lib xizmat qiladi.   Kelajakdagi tadqiqotlar va
amaliyotlar   Naqshbandiyning   ta'lim   falsafasini   zamonaviy   ta'lim   tizimiga   tatbiq
etish   imkoniyatlarini   yanada   kengaytirishi   mumkin.   Ushbu   yondashuv   yosh
avlodni nafaqat ma'naviy, balki intellektual jihatdan ham yetuk qilib tarbiyalashga
yordam beradi va jamiyatning ma'naviy tiklanishiga o'z hissasini qo'shadi.
2.3. Kubroviya tariqati va allomalari merosi to‘g‘risidagi xorijiy
tadqiqotlar tahlili
16 XX   asrga   kelib,   islom   olami   va   jahon   falsafiy   tafakkurining   rivojiga   katta
hissa   qo‘shib   kelgan   tasavvuf   ta’limoti   va   ayniqsa,   uning   rang-barang   falsafasi
Sharq   va   G‘arb   sharqshunos,   islomshunos   olimlarining   diqqatini   o‘ziga   jalb   etdi.
Xorijda   Markaziy   Osiyo   tasavvuf   tariqatlari   allomalari   va   ularning   ilmiy   merosi
bo‘yicha   ko‘plab   olimlar   tadqiqot   olib   borishgan.   Xususan,   g‘arbda   Markaziy
Osiyo   tasavvuf   tariqatlarini   o‘rganish   bo‘yicha   jiddiy   tadqiqot   olib   borgan
sharqshunoslar bisyor. Bulardan eng taniqlisi ingliz olimlari Nikolsson va Arberri,
fransuz   olimi   L.   Massinon,   nemis   olimi   T.   Nyoldeke   va   nemis   olimasi   Anna
Mariya   Shimmel,   M.T.Stepanyans,   V.   Jukovskiy,   Ivanov,   R.   Arnold   kabi
sharqshunos   olimlarning   tasavvufni   to‘g‘ri   tushungan   holda   qilgan   jiddiy   ilmiy
ishlari ahamiyatga molikdir. Sharqda tasavvufni quyidagi olimlar o‘rganganlar: N.
Zarrinkub,   Inoyatxan,   Djavad   Nurbaxsh,   Idris   Shox,   R.N.Nosirov,   Sajjodii   Sa’id
Ja’far, Saljuk Eroydin, Ahmad al Naqshbandiy al Xolidiy, yapon olimi T. Izosu va
boshqalar.   Bular   tasavvufning   asl   mohiyati   haqida   fikr   yuritib,   Markaziy   Osiyo
tasavvuf   tariqatlariga   ham   alohida   e’tibor   berganlar.       Najmiddin   Kubro   va
kubroviya   tariqati   bir   qator   xorijiy   olimlarning   tadqiqotlarida   markaziy   o‘rinda
turgan. Xususan, kubroviya tariqati to‘g‘risida Jon penser Trimingem, Fritz Mayer,
Annemari   Shimmel,   Devin   Deves,   Terri   Zarkon   kabi   olimlar   o‘z   tadqiqotlarida
tahlil qilishgan 9
.
J.   S.   Trimingem   o‘zining   “Суфийские   ордены   в   исламе”   (Islomdagi
tasavuf   tariqatlari)   tadqiqotida   boshqa   tasavvuf   tariqatlari   qatori   kubroviya
tariqatiga   ham   atroflicha   to'xtaladi.   Bu   tariqatning   paydo   bo‘lishi,   tuzilishi   va
uning o‘ziga xos xususiyatlarini ochib berishga harakat qiladi. J. S. Trimingemning
ma’lumot   berishicha,   Kubroviya   tariqati   vakillari   o‘zlarining   sanad   (hujjat)   va
izchil   zikrlari   bilan   nom   qozonganlar.   Qolaversa,   olim   bu   tadqiqotida   kubroviya
tariqatining   izdoshlari,   ya’ni   uning   nasabnomasi   bilan   ham   tanishtiradi.   Bu
tariqatga   ergashuvchilar   qoida   tariqasida,   bizning   davrimizga   qadar   saqlanib
qolmagan.   Olim   o‘z   tadqiqotida   xivalik   Najmiddin   Kubro   Misrda   ta’lim   olgan
9
 Abdurasulov Shahzod, KUBROVIYA TARIQATI VA ALLOMALARI MEROSI TO‘G‘RISIDAGI XORIJIY TADQIQOTLAR
TAHLILI   //   SO’NGI   ILMIY   TADQIQOTLAR   NAZARIYASI   7-JILD   5-SON   RESPUBLIKA  ILMIY-USLUBIY   JURNALI,
13.05.2024, 226-bet.
17 bo‘lib, fors shayxi Ruzbixon al-Vazzon al-Misriy va Abu Najib as-Suhravardiyning
shogirdi   bo‘lganligini   yozib   o‘tgan.   Shunga   qaramay,   uning   asosiy   ustozi,   unga
tabarruk xirqasini kiydirgan Ismoil al Kasriy bo‘lgan.  
Xorazmda   Majiddin   Bog‘dodiy   bilan   birgalikda   xonaqoh   tashkil   etgan.
Majididdin Bog‘dodiy mashhur Farididdin Attorning piri bo‘lgan. Olim Najmiddin
Kubro o‘z asarlarining aksariyatini arab tilida yozganligini ta’kidlaydi.  
Najmiddin Kubro, tarixdan ma’lumki, mo‘g‘ullarga qarshi jangda juda qattiq
kurash   olib   boradi.   O‘z   vatani   Xorazmni   saqlash   uchun   o‘z   xalqi   bilan   vatan
himoyasida   jonbozlik   ko‘rsatadi.   J.   S.   Trimingem   o‘z   tadqiqotida   Najmiddin
Kubroning vatanparvarligiga urg‘u berib bu voqeani ham eslatib ketadi. Najmiddin
Kubroning   karomatlari   ham   ko‘p   bo‘lgan,   lekin   J.   S.   Trimingem   ular   haqida
to‘xtalmagan 10
.  
Najmiddin   Kubro,   tarixdan   ma’lumki,   mo‘g‘ullarga   qarshi   jangda   qattiq
kurash   olib   borgan.   U   Xorazmni   saqlash   uchun   xalq   bilan   birgalikda   vatan
himoyasida   jonbozlik   ko‘rsatgan.   J.   S.   Trimingem   o‘z   tadqiqotida   Najmiddin
Kubroning   vatanparvarligini   ta’kidlab,   bu   voqeani   eslatib   o‘tgan.   Shuningdek,
Najmiddin Kubroning karomatlari ham ko‘p bo‘lgan, biroq Trimingem ular haqida
batafsil   to‘xtalmagan.   Uning   qabri   Urganchda   joylashgan   bo‘lib,   ziyoratgoh
sifatida saqlanib kelmoqda.
J. S. Trimingem kubroviya tariqati ta’siridan kelib chiqqan bir nechta kichik
tariqatlarga ta’rif bergan. Ularning ba’zilari quyidagilar:
Firdavsiya   tariqati:   Bu   tariqat   Najmiddin   Kubroning   shogirdi   Sayfiddin
Boxarziy   orqali   boshlangan   bo‘lib,   uning   xalifalaridan   biri   Badriddin   Firdavsiy
nomi bilan bog‘liq. Hindistonning Dehli va Bihar viloyatlarida keng tarqalgan.
Nuriya   tariqati:   Asoschisi   Nuriddin   Abdurahmon   Isfaroniy   bo‘lib,
kubroviyaning Bog‘doddagi shaxobchasi hisoblanadi.
10
 Abdurasulov Shahzod, KUBROVIYA TARIQATI VA ALLOMALARI MEROSI TO‘G‘RISIDAGI XORIJIY TADQIQOTLAR
TAHLILI   //   SO’NGI   ILMIY   TADQIQOTLAR   NAZARIYASI   7-JILD   5-SON   RESPUBLIKA  ILMIY-USLUBIY   JURNALI,
13.05.2024, 227-bet.
18 Rukniya   tariqati:   Bu   tariqat   Xurosonda   shakllangan   bo‘lib,   asoschisi
Rukniddin   ibn   Abulkorim   Ahmad   Alouddavla   Simnoni   nomi   bilan   atalgan.   U
Xuroson tasavvuf olamida buyuk mutasavvif va valiy sifatida ulug‘langan.
Hamadoniya   tariqati:   Hindistonning   Kashmir   viloyatida   keng   tarqalgan
ushbu   tariqat   Rukniya   tariqatidan   ajralib   chiqqan.   U   Sayyid   Ali   Shahobiddin
Hamadoniy nomi bilan bog‘liq bo‘lib, Hindiston hududida islomning tariqat orqali
tarqalishida katta xizmat qilgan.
Kubroviylik   tariqatining   shaxobchalari   turlicha   bo‘lsa   ham,   asl   maqsad   va
maslaklari   birdir.   Yuqorida   zikr   etilgan   tariqat   yo‘nalishlari   Shayx   Najmiddin
Kubro   tomonidan   nazariy   asoslangan   qoidalarga   tayanadi.   Kubroviya   tariqati
nemis   sharqshunosi   olimasi   Annemari   Shimmel81   ning   ko plab   tadqiqotlarʻ
uchraydi. Annamaria Shimmel Berlin universitetda ustozi Hans Geynrix Shederdan
qattiq   ta’sirlanib,   Jaloliddin   Rumiyning   yirik   asarlaridan   biri   bo‘lgan   “Shams
Tabriziy   devonini”   o‘rganishga   kirishadi.   Shu   davrdan   Annemari   Shimmel
islomshunoslikka  qiziqa  boshlaydi.  Shimmel  hayotida  burilish  nuqtasi  1954  yilda
Anqara   universitetiga   din   tarixi   professori   etib   tayinlanganida   yuz   berdi.   U
Turkiyaning   poytaxtida   besh   yil   davomida   turk   tilida   dars   berib,   mamlakat
madaniyati   va   tasavvufiy   an'analari   bilan   yaqindan   tanishadi.   U   Anqara
universitetda   ilohiyotdan   dars   bergan   birinchi   ayol   va   musulmon   bo‘lmagan
birinchi   ayol   edi.   Bu   davr   unda   Jaloliddin   Rumiy   ijodiga   qiziqishni   yanada
kuchaytirdi.   Shundan   keyin   u   1967   yildan   boshlab   Garvardda   hind-musulmon
madaniyati bo'yicha o'qituvchi sifatida ish boshladi va 1970 yilda u to'liq professor
etib   tayinlandi.   Uning   keyingi   yigirma   besh   yillik   faoliyati   aynan   Garvard
universitetida   davom   etdi.   Deyarli   har   yili   u   kuzda   Pokistonga   sayohat   qilgan.   U
yerda u katta maqomga erishdi. Musulmon diyorlariga ko‘p sayohat  qilishi  uning
keyingi   faoliyatiga   katta   tasir   ko‘rsatdi.   Uning   tasavvufga   oid   darslarida   doimo
ko'p   o‘quvchilar   qatnashgan.   Ana   shunday   kurslaridan   biri   uning   eng   mashhur
“Mystical   dimensions   of   islam” 11
  (Islomning   mistik   o'lchovlari)   kitobiga
aylantirilgan.
11
 Schimmel, Annemarie. Mystical dimensions of Islam. The Universit y of North Carolina Press Chapel Hill. 1975. – 512 p
19 1992-yilda   Garvard   universitetidan   nafaqaga   chiqadi   va   Bonn   shahrida
uning hayotining so‘ngi davrlari deyarli doimiy ma'ruza o‘qish va yozishdan iborat
bo‘ldi. Islom she'riyatini tarjima qilish uning sevimli mashg'uloti bo'lgan. U ingliz
va   nemis   tillarida   yuzdan   ortiq   kitoblarni   nashr   etdi,   ularning   aksariyati   oddiy
odamlar   uchun   mo'ljallangan,   ya’ni   uning   asarlarida   badiylik   elementlari   ham
mavjud bo‘lgan.
Olimaning   “Mystical   dimensions   of   islam”   (Islomning   mistik   o'lchovlari)
kitobi   1975-yili   nashr   etilgan.   Bu   asarning   dastlabki   qismida   tasavvufning   asl
mohiyati, uning kelib chiqish tarixi to‘g‘risida batafsil ma’lumot yozilgan. Islomda
komil inson tushunchasiga alohida to‘xtaladi. Bundan tashqari, islom tasvvufining
o‘zidan oldingi din va ta’limotlar bilan o‘xshash va farqli jihatlarini, ularning islom
tasavvuf   tariqatlariga   ta’sirini   qiyoslash   orqali   ochib   berishga   harakat   qilgan.
Asarning   ikkinchi   qismi   esa   islom   olamida   keng   tarqalgan   tasavuf   tariqatlariga
bag‘ishlangan.   Bu   tariqatlar   orasida   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   vujudga   kelgan
tariqatlar ham alohida o‘rin olgan. Xususan, kubroviya tariqati to‘g‘risida qiziqarli
ma’lumotlar   uchraydi.  Annamaria   Shimmelning   “Mystical   dimensions   of   islam”
(Islomning   mistik   o'lchovlari)   kitobida   xabar   berilishicha,   Najmiddin   Kubroning
arabcha   Qur'on   tafsiri   to'qqiz   jildda   uning   shogirdi   Najmiddin   Roziy   va   undan
keyin  tariqatning  boshqa  bir   taniqli  a'zosi  Alauddavla  Simnaniy  tomonidan  yozib
olingan83. Olima kubroviya tariqatining Turkiya va Hindistonga tarqalgani haqida
ma’lumot   beradi.   Uning   shogirdi   Najmiddin   Roziy   mo'g'ullar   bosqinidan   oldin
Xorazmni  tark etib, bu tariqatni Turkiya hududlariga olib boradi. Kubroviya XIV
asrning   ikkinchi   yarmida   Kashmirdagi   eng   muhim   ta’limotga   aylandi.
Ma'lumotlarga ko'ra, Sayyid Ali Hamadoniy yetti yuzta izdoshi bilan Hindistonda
hijrat qildi va u yerda bu tariqatning yoyilishiga turtki bo‘ldi 12
.
Annamaria Shimmelning 1995-yilda “Jonon mening jonimda”85 nomli asari
dunyo   yuzini   ko‘rdi.   Ushbu   asarda   Shimmel   xonim   Islom   olamida   ayollarning
o‘rni,   sufiy   olimlar   asarlarida   ayol   obrazi   qanday   tasvirlangani   yoritilgan.   Ushbu
asar   o‘zbek   tiliga   ham   tarjima   qilingan.   Najmiddin   Kubroning   asosiy   asari
12
 Schimmel, Annemarie. Mystical dimensions of Islam. The Universit y of North Carolina Press Chapel Hill. 1975. – 512 p. Pp.
258.
20 “Favoyih   ul   Jamol   va   favotihul-Jalol”   (“Jamolining   muattarlari   va   kamolotning
egalari”) shveysariyalik olim Fritz Mayer tomonidan to'liq tahlil qilingan86. Olim
o‘z tadqiqotida bu asarga alohida manba sifatida yondashib, uning qimmatini g‘arb
dunyosiga   ochib   beradi.   Hozirda   Indiana   shtatidagi   Bloomington   universitetining
Islom   va   Markaziy   Yevroosiyo   tadqiqotlari   professori   Devin   Deves   o‘z
tadqiqotlarida   Najmiddin   Kubro   va   kubroviya   tariqatiga   alohida   to‘xtaladi.   U
1985-yilda   Indiana   universitetida   doktorlik   dissertatsiyasini   himoya   qiladi   va
o‘shandan beri  Markaziy Osiyodagi  islom, xususan, tasavvuf va uning siyosiy va
ijtimoiy   jihatlari   bo‘yicha   tadqiqotlarni   faol   davom   ettirib   kelmoqda.   Markaziy
Osiyo islom  tarixiga oid manbalarga bo‘lgan qiziqish va ularni o‘z tadqiqotlarida
chuqur tahlil qilish olimga ushbu manbalar mualliflarining motivlarini tushunishga
yordam beradi.
Devin Devesning mana shunday manbalar asosida yaratilgan asarlari ichida
bizning   tadqiqotimiz   uchun   dolzarb   bo‘lgan   asari   “Studies   on   Sufism   in   Central
Asia”87   (Markaziy   Osiyo   tasavvufini   o‘rganish)   ayniqsa   qimmatlidir.   Devin
Devesning   ushbu   asarida   Markaziy   Osiyodagi   xalqlarining   tasavvuf   tarixiga   oid
1988-2005-yillarda olib borgan tadqiqotlarning yig‘indisi sifatida nashr etilgan o'n
ikkita tadqiqoti mavjud. Bulardan to'rtta tadqiqot (I, II, V, XI) butunlay kubroviya
tariqatini  o‘zida aks  ettiradi. Bu  tadqiqotlarda  kubroviya tariqati  tarixiga oid juda
muhim manbalar tahlil qilingan. Devin Deves ushbu to‘plamga xronologik tartibda
XIII   asrdan  XVII  asrgacha   bo‘lgan  davrni   qamrab  oladigan  tasavvuf  tariqatlariga
oid   ma’lumotlarni   aks   ettirilgan.   Olim   bu   to‘plamga   1988–yildan   2005-yilgacha
olib borgan tadqiqotlarning natijasini jamlagan. Shu jihatdan olib qaraganda, uzoq
yillik   mehnat   natijasi   hisoblanadi.   Devin   Devesning   “Sayyid  Ali   Hamadani   and
Kubrawi   Hagiographical   Tradition”   (“Sayyid   Ali   Hamadoniy   va   Kubroviy
shajaraviy   an’anasi”)   hamda   “The   Eclipse   of   the   Kubroviyah   in   Central  Asia”89
(“Markaziy Osiyoda kubroviylikning yuksalishi”) maqolalari bevosita kubroviylik
tariqatiga   bag‘ishlangan.   "Sayyid   Ali   Hamadani   and   Kubrawi   Hagiographical
Tradition”   (“Sayyid   Ali   Hamadoniy   va   Kubroviy   shajaraviy   an’anasi”)   nomli
tadqiqotida   ikki   buyuk   tasavvuf   ulomasi   Sayyid   Ali   Hamadoniy   va   Najmiddin
21 Kubroning   hayot   yo‘li   va   ilmiy   faoliyati   kompleks   ravishda   ko‘rib   chiqiladi.   Bu
esa   bu   ikki   olimning   faoliyatini   solishtirish   imkonini   beradi.   Aytish   joizki,   bu
tadqiqot ham asosiy manbalarga tayanadi.
“The   Eclipse   of   the   Kubroviyah   in   Central   Asia”   (“Markaziy   Osiyoda
kubroviylikning   yuksalishi”)   tadqiqotida   esa   kubroviya   tariqatiga   alohida
yondashiladi.   Xususan,   bunda   Najmiddin   Kubroning   shaxsiy   hayotiga   to‘xtalib
o‘tish   bilan   birga,   uning   shogirdlari   va   izdoshlarining   faoliyatiga   ham   alohida
e’tibor   qaratadi.   Keyingi   asrlarda   kubroviya   tariqatining   Markaziy   Osiyo   xalqlari
hayotida   tutgan   o‘rni   va   bu   tariqatning   yuksalishi   tadqiqotning   markaziy
maydonida turadi.
2.4. Mutasavvuflar va ularning ilmiy merosiga umumiy tahlil va izoh
Tasavvuf   ta'limoti   o‘zining   ruhiy-ma’naviy   ildizlari   va   inson   kamolotiga
xizmat qiluvchi tamoyillari bilan islom olamining bebaho boyligi hisoblanadi. Bu
22 ta'limot   ming   yillar   davomida   Sharq   va   G‘arb   tafakkurini   boyitib,   ilmiy   va
madaniy   taraqqiyotga   salmoqli   hissa   qo‘shdi.   Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin
Naqshband   va   Najmiddin   Kubro   kabi   mutasavvuflar   bu   yuksak   merosning   eng
yorqin   vakillari   sifatida   tanilgan.   Ularning   ilmiy   va   ruhiy   merosini   tahlil   qilish
orqali   tasavvufning   insoniyat   ma’naviy   rivojlanishidagi   o‘rni   va   ahamiyatini
yanada chuqurroq anglashimiz mumkin.
Ahmad Yassaviy turkiy xalqlar orasida diniy-ma’naviy lider bo‘lib, u nafaqat
islomni   targ‘ib   qilgan,   balki   xalq   orasida   tasavvufiy   g‘oyalarni   she'riyat   orqali
tarqatib, ularni oddiy til va tushunarli shaklda bayon etgan. “Devoni hikmat” uning
eng   mashhur   asari   bo‘lib,   unda   tasavvufning   asosiy   g‘oyalari   ilohiy   ishq,   poklik,
sabr-toqat   va   axloqiy   kamolot   orqali   ifodalanadi.  Ahmad   Yassaviy   hikmatlarida
xalqning   ruhiy   ehtiyojlariga   mos   keluvchi   mazmun-mohiyat   mavjud   bo‘lib,   u
ko‘plab avlodlarning ma’naviy tarbiyasida muhim o‘rin tutgan.
Yassaviy   ta’limoti   ilm   va   amaliyotning   uyg‘unligini   ta’kidlaydi.   Uning
fikriga ko‘ra, haqiqiy bilim  nafaqat  zohiriy, balki  botiniy ilmlarni  ham  o‘z ichiga
olishi lozim. Bu esa uning asarlaridagi she’riy hikmatlar orqali xalq ma’naviyatiga
singdirilgan.   Ahmad   Yassaviyning   yangi   tariqat   yaratganligi   va   uning   g‘oyalari
turkiy xalqlarning madaniy va diniy hayotiga chuqur singib ketganligini ko‘rsatadi.
Shuningdek,   uning   g‘oyalari   keyinchalik   Alisher   Navoiy   kabi   shoir   va
mutafakkirlar tomonidan yuqori baholangan va rivojlantirilgan.
Baxoviddin   Naqshband   tasavvuf   olamida   amaliy   jihatlarga   e’tibor   qaratib,
Naqshbandiya tariqatiga asos solgan.  Uning  “Dil-ba-yor-u, dast-ba-kor”  tamoyili
insonning   Xudo   bilan   bo‘lgan   ichki   aloqasini   tashqi   harakatlar   bilan
uyg‘unlashtirishni   targ‘ib   qiladi.   Bu   tamoyil   shaxsiy   mas’uliyat   va
mehnatsevarlikni   targ‘ib   qilib,   halol   luqma   va   ijtimoiy   mas’uliyatni   tasavvufning
asosiy   mezonlaridan   biri   sifatida   belgilaydi.   Naqshbandiylik   tariqatida   ichki
poklanish, nafsni nazorat qilish va Allohga yaqin bo‘lish uchun qat’iy intizom talab
etiladi.
Baxoviddin   Naqshband   yoshlar   tarbiyasida   axloqiy   yetuklikni   ustuvor   deb
bilgan.   Uning   fikricha,   ma’naviy   va   intellektual   rivojlanish   bir-birini   to‘ldirishi
23 lozim.   Bu   tamoyillar   jamiyatda   sog‘lom   muhit   yaratishga,   halollik   va   poklikni
targ‘ib   qilishga   yo‘naltirilgan.   Naqshbandiylik   tariqatining   g‘oyalari   keyinchalik
boshqa   mintaqalarga,   jumladan,   Hindiston   va   Turkiyaga   ham   keng   tarqalib,
ijtimoiy va madaniy hayotda chuqur iz qoldirdi.
Najmiddin   Kubro   tasavvuf   tarixida   o‘zining   botiniy   ilmlarini   chuqur   tahlil
qilgan   va   ulkan   ma’naviy   ta’limot   yaratgan   alloma   sifatida   mashhurdir.   U   asos
solgan   Kubroviya   tariqati   inson   ruhiyatini   o‘rganish   va   ilohiy   haqiqatni   kashf
qilishga   qaratilgan.   Najmiddin   Kubro   nafaqat   diniy   lider,   balki   ijtimoiy   arbob
sifatida   ham   tanilgan.   U   Xorazmni   mo‘g‘ullarga   qarshi   himoya   qilishda   faol
qatnashgan va o‘z xalqiga fidoyilik namunasi ko‘rsatgan.
Kubroviya   tariqati   vakillari,   jumladan,   Firdavsiya,   Nuriya   va   Rukniya   kabi
yo‘nalishlar   tasavvuf   g‘oyalarini   mintaqalarda   keng   targ‘ib   qilgan.   Najmiddin
Kubro  qalamiga  mansub  “Favoyih ul-Jamol   va  Favotih  ul-Jalol”  asari  tasavvufda
komil inson konsepsiyasini yoritadi. U o‘z asarlarida ruhiy poklanish, kamtarlik va
ma’naviy yuksalish orqali Allohga yaqin bo‘lish yo‘lini bayon qilgan.
Mutasavvuflarning   ilmiy   merosi   nafaqat   islom   dini,   balki   jahon   falsafiy
tafakkuriga   ham   ulkan   ta’sir   ko‘rsatgan.   Ularning   asarlari   inson   ruhiyatining   sir-
asrorlarini   o‘rganishga,   axloqiy   komillik   va   jamiyatni   ijtimoiy   jihatdan
barqarorlashtirishga xizmat  qilgan. G‘arb olimlari, jumladan, Annemari  Shimmel,
Fritz Mayer, Devin Deves, va boshqalar bu tasavvuf ta’limotlarini keng o‘rganib,
ularning   universalligi   va   ahamiyatini   yuqori   baholashgan.   Masalan,   Shimmelning
“Mystical   Dimensions   of   Islam”   asari   tasavvufning   mohiyati   va   uning   ijtimoiy
hayotdagi   o‘rnini   chuqur   tahlil   qiladi.   Mutasavvuflar   yaratgan   ta’limotlar   ilmiy-
falsafiy   qarashlar,   madaniy   an’ana   va   adabiyotning   rivojiga   katta   hissa   qo‘shdi.
Ahmad  Yassaviy,   Baxoviddin   Naqshband   va   Najmiddin   Kubroning   ilmiy   ishlari
bugungi kunda ma’naviy yetuklik va axloqiy qadriyatlarni  shakllantirishda asosiy
manba sifatida xizmat qilmoqda.
Tasavvuf   ta’limotlari   insoniyatga   axloqiy   va   ma’naviy   komillikka
erishishning amaliy yo‘lini ko‘rsatadi. Ahmad Yassaviy, Baxoviddin Naqshband va
Najmiddin Kubroning ma’naviy merosi bu yo‘nalishda alohida ahamiyatga ega. Bu
24 ta’limotlar   zamonaviy   ta’lim   tizimiga   integratsiya   qilinsa,   u   jamiyatni   axloqiy
jihatdan boyitishga, yosh avlodni yetuk insonlar sifatida tarbiyalashga, shuningdek,
dunyoqarashni   kengaytirishga   yordam   beradi.   Tasavvufning   amaliy   tamoyillarini
targ‘ib   qilish   va   ularni   jamiyat   hayotiga   keng   joriy   etish   orqali   biz   insoniy
qadriyatlarni   yuksaltiruvchi,   tinchlik   va   barqarorlikni   ta’minlovchi   jamiyatni
shakllantirishga   erishishimiz   mumkin.   Shu   bois,   tasavvuf   merosini   o‘rganish   va
undan ilhom olish bugungi va kelajak avlod uchun beqiyos ahamiyat kasb etadi.
XULOSA
Tasavvuf   ta’limoti  o‘zining  ma’naviy  boyligi,  axloqiy  qadriyatlari   va  inson
ruhiyatiga   qaratilgan   chuqur   tahlillari   bilan   islom   olami   hamda   jahon
25 madaniyatining   ajralmas   qismiga   aylangan.   Ahmad   Yassaviy,   Baxoviddin
Naqshband   va   Najmiddin   Kubro   kabi   buyuk   mutasavvuflarning   ilmiy   va   ruhiy
merosi bugungi kun jamiyatida ma’naviy yuksalish va axloqiy tiklanishda muhim
manba hisoblanadi. Ahmad Yassaviy o‘zining “Devoni hikmat” asari orqali turkiy
xalqlarning ma’naviy-madaniy rivojlanishiga beqiyos hissa qo‘shgan. Uning ijodi
oddiy   xalq   tilida   yozilganligi   sababli   keng   omma   orasida   mashhur   bo‘lib,
insoniylik,   sabr-toqat,   va   poklik   kabi   qadriyatlarni   targ‘ib   qilgan.   Baxoviddin
Naqshband   “Dil-ba-yor-u,   dast-ba-kor”   tamoyili   orqali   insonning   ichki   va   tashqi
faoliyatini   uyg‘unlashtirishni   ta’kidlagan.   Uning   Naqshbandiya   tariqati   halollik,
mehnatsevarlik va axloqiy poklik kabi qadriyatlarni targ‘ib qilgan holda jamiyatni
barqarorlashtirishga qaratilgan amaliy ta’limotlarni ilgari surgan. Najmiddin Kubro
esa insonning ruhiy kamolotiga yo‘naltirilgan Kubroviya tariqatiga asos solgan. U
yaratgan   ta’limotlar   nafaqat   mintaqaviy,   balki   xalqaro   miqyosda   tasavvuf
falsafasini   boyitishda   muhim   o‘rin   tutgan.   Bu   ulug‘   mutasavvuflarning   ilmiy   va
ma’naviy   merosi   zamonaviy   ta’lim   va   madaniyat   tizimiga   tatbiq   etilsa,   yosh
avlodning   axloqiy   yetukligini   oshirishga,   ular   orasida   intellektual   va   ma’naviy
uyg‘unlikni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Tasavvuf   ta’limotlarining   o‘rganilishi
va   targ‘ib   etilishi   nafaqat   tarixiy   merosni   saqlab   qolishga,   balki   bugungi   global
muammolarni hal qilishda ham o‘z ahamiyatini ko‘rsatadi. Ular orqali tinchlik va
barqarorlikni   mustahkamlash,   insoniyatni   birdamlikka   chaqirish   va   ma’naviy
tiklanishni   amalga   oshirish   mumkin.   Shu   boisdan,  Ahmad  Yassaviy,   Baxoviddin
Naqshband va Najmiddin Kubroning merosini o‘rganish bugungi kunning dolzarb
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Ularning   ta’limotlari   jamiyatning   axloqiy   va
ma’naviy   rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shishda   davom   etmoqda   va   kelajak   avlod
uchun yo‘lboshchi bo‘lib qoladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
26 1. Abdurasulov Shahzod, Kubroviya tariqati va allomalari merosi to‘g‘risidagi
xorijiy tadqiqotlar tahlili // So’ngi ilmiy tadqiqotlar nazariyasi. 7-jild, 5-son,
Respublika ilmiy-uslubiy jurnali, 13.05.2024, 226-227-betlar.
2. Boltaboyev,   M.   History   of   Religious   Confessional   Politics   in   the   Soviet
Period // Theoretical & Applied Science. – 2020. – №. 6. – С. 668–671.
3. Dârâ Sukuh. Sefînetü’l-evliyâ, Leknev, 1862.
4. Fuat Köprülü. Türk Edebiyatında Đlk Mutasavvıflar, Ankara: Diyanet Đsler.
5. Hasan   Hoca   Nisârî.   Müzekkir-i  Ahbâb,   Taşkent   Birunî   Şarkiyat   Enstitüsü
Ktp., nr. 4282, vr.
6. Is‘hoqov,   Mirsodiq   Mirsultonovich,   Alimova,   Rahima   Ruskulovna.
Arxivshunoslik, Toshkent, 2020. – 3-bet.
7. Okutman   Sezai   Gunesh.   Ahmet   Yesevi   ve   Eseri   Hakkinda,   Buca   Egitim
fakultesi yanin organi, Dokuz Eylul Universitesi Otrak Zorlunlu derslar turk
dili bo‘lumi, 1993.
8. Schimmel,  Annemarie.   Mystical   Dimensions   of   Islam,   The   University   of
North Carolina Press, Chapel Hill, 1975. – 512 p. (P. 258).
9. Тешабаев,   М.   М.   Формирование   основ   нравственной   культуры
личности   в   образовательном   процессе   и   гуманистическое
мировоззрение //  Credo   New , 2011. – №1. – С. 19.
10. И. Ҳаққул. Аҳмад Яссавий, Тошкент: Ғафур Ғулом, 2001.
27

O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi

Купить
  • Похожие документы

  • Mustaqillik davri O'zbekiston tarixini o'rganishning yangi manbalari va metodologiyalari
  • O'zbekiston tarixini o'qitishda manbashunoslik bilimlarining ahamiyati
  • O’rta asr O‘zbekiston tarixshunosligining yirik vakillari va ularning asarlari
  • Antik davr yunon-rum tarixchilarining Movarounnahrga oid asarlari
  • Umumta’lim maktablarida tarix fanini o‘qitishda axborot texnologiyalaridan foydalanish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha