Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 67.3KB
Xaridlar 13
Yuklab olingan sana 15 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbek tilshunosligida gap bo’laklari nazariyasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
    Himoyaga tavsiya etaman
                                                                                      Masofaviy ta’lim 
fakultet dekani
 ________  N.Chiniqulov
 “____” ____________
MAVZU:  “   O’zbek tilshunosligida gap bo’laklari nazariyasi    ”     mavzusida 
                                           
       1    MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………..4
I.BOB. GAP BO’LAKLARI NAZARIYASI ……..……. …………………..   
1.1.  Gap bo’laklari nazariyasiga asoslanuvchi an’anaviy sintaktik tahlil……...   
1.2.  Gap bo’laklarini o’qitishning nazariy asoslari ……………....................   
II. BOB. Gapning ikkinchi darajali bo’laklari ……………..………….   ….. 
2.1.  Gaplarni bo’laklarga ajratish haqida umumiy ma’lumot………………… 
2.2 . Ikkinchi darajali bo’laklar haqida umumiy ma’lumot……………………
XULOSA ………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………..
       2                                                                                                           Kirish.  
Inson   shaxsining   kamol   topishida ,   tafakkurining   rivojlanishida,   tafakkur
mahsulini   nutq   vositasida   ifodalash   salohiyatini   egallashida   asosiy   vosita
bo’lmish ona tili fani maktabda yetakchi o’quv fanlaridan biri sanaladi. Zero, ona
tili   millat   tafakkurini   shakllantiradi,   rivojlantiradi,   takomillashtirib   boradi   va
namoyon   ettiradi.   Mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   “Zamonaviy
bilimlarni   o’zlashtirish,   chinakam   ma’rifat   va   yuksak   madaniyat   egasi   bo’lish
uzluksiz   hayotiy   ehtiyojga   aylanishi   kerak”   deb   ta’kidladilar.   Jamiki   ezgu
fazilatlar   inson   qalbiga,   avvalo,   ona   allasi,   ona   tilining   betakror   jozibasi   bilan
singadi. Ona tili - bu millatning ruhidir” Shu bois ona tili ta’limi samaradorligini
oshirish   davlat   siyosatiga   aylandi   va   buni   isboti   sifatida   2016-yil   13-mayda
Alisher   Navoiy   nomidagi   O’zbek   tili   va   Adabiyoti   universiteti   tashkil   qilindi.
Umumta’lim   maktablarining   ona   tili   va   akademik   litseylarning   hozirgi   o’zbek
adabiy   tili   darslarida   “Morfologiya”   bo’limini,   shu   bilan   birga   undov,   taqlid,
modal   so’zlarini   izchil   kurs   sifatida  o’qitish   juda  katta   ta’limiy   ahamiyatga   ega.
Bu  bo’limni  o’qitishning  ta’limiy   ahamiyati   shundaki ,  o’quvchilar  tilning  asosiy
birligi   -   so’z   turkumlari   haqidagi   ta’limot   bilan   tanishadilar.   Zero,   morfologiya
tilning   barcha   bo’limlari   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lib,   shu   bo’limlarni   o’qitishda
izchillik   bilan   amalga   oshiriladi.   Ana   shu   uzviylikni   ta’minlashga   qaratilgan
usullarni   va   innovatsion   texnologiyalarni   tatqiq   qilish   va   morfologiyaga   oid
bilimlarni   mustahkamlashga   qaratilgan   mashqlar   tizimini   ishlab   chiqish
ishimizning   dolzarbligini   belgilaydi.
Mamlakatimiz   o’z   mustaqilligini   qo’lga   kiritgandan   keyin   milliy
qadriyatlarimizni,   jumladan,   uning   eng   muhim   tarkibiy   qismi   bo’lgan   ona
tilimizni   o’rganish,   ilmiy-nazariy   va   amaliy   tomondan   tadqiq   etishga   bo’lgan
e’tibor kuchayib bormoqda. Buning uchun har qaysi  ota-ona, ustoz va murabbiy
har  bola  timsolida,  avvalo, shaxsni  ko’rishi  zarur. Ana shu  oddiy talabdan kelib
chiqqan   holda,   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobilyatiga   ega
bo’lgan, ongli yashaydigan komil insonlar etib voyaga yetkazish — ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo’lishi lozim deb qabul qilishimiz kerak.
       3   Bu   esa   ta’lim   va   tarbiya   ishini   uyg’un   holda   olib   borishni   talab   etadi.   1
Ta’lim-tarbiya   tizimidagi   islohotlar   boshlangan   dastlabki   yillarda   men   jahon
tajribasi   va   hayotda   ko’p   bor   o’zini   oqlagan   haqiqatdan   kelib   chiqib,   agar   bu
maqsadlarimizni   muvaffaqqiyatli   amalga   oshira   olsak ,   tez   orada   hayotimizda
ijobiy   ma’nodagi   portlash   effektiga,   ya’ni   yangi   ta’lim   modelining   kuchli
samarasiga   erishamiz   degan   fikrni   bildirgan   edim.   2
Darhaqiqat,   istiqlol   davrida   barpo   etilgan,   barcha   shart-sharoitlarga   ega   bo’lgan
akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlari   oliy   o’quv   yurtlarida   taxsil   olayotgan,
zamonaviy   kasb-hunar   va   ilm-ma’rifat   sirlarini   o’rganayotgan,   hozirdanoq   ikki-
uch   tilda   bemalol   gaplasha   oladigan   ming-minglab   o’quvchilar,   katta   hayotga
kirib   kelayotgan   o’z   iste’   dodi   va   salohiyatini   yorqin   namoyon   etayotgan   yosh
kadrlarimiz   misolida   ana   shunday   orzu-   intilishlarimiz   bugunning   o’zida   o’z
hosilini   berayotganining   guvohi   bo’lmoqdamiz.   3
Eng muhimi shundaki, “portlash effekti” ning haqiqiy mohiyati va ahamiyati vaqt
o’tishi   bilan   biz   tarbiya   qilayotgan   sog’   lom   va   barkamol   avlodning   safimizga
tobora ildam kirib borishi bilan yanada yaqqolroq seziladi.
Kadrlar tayyorlash milliy dasturining amalga oshirish jarayonida maktab ta’limi,
ayniqsa,   umumta’lim   maktablarining   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlashga
e’   tiborni   kuchaytirish   biz   uchun   kun  tartibidagi   eng   muhim   va   jiddiy  masalaga
aylandi.
Jumladan,   o’zbek   tili   o’qitish   nazariyasi   va   metodikasi   fanida   morfologiya
bo’limini o’rganish masalalari metodist olimlar tomonidan chuqur o’rganilgan. T.
Ziyodovaning   “Ona   tili   ta’limi   jarayonida   o’quvchilarning   so’z   boyligini
oshirish” mavzusidagi  nomzodlik dissertatsiyasini, 4
  A.Bobomurodovaning “ Ona
tili   ta’limi   jarayonida   o’yin-topishmoqlardan   foydalanish”   mavzusidagi
nomzodlik   dissertatsiyasini   5
  asos   sifatida   keltirish   mumkin.
Ona tili darslarini samarali tashkil etish masalasi har doim ham yuksak ahamiyat
kasb   etgan   va   hozirgi   kunda   ham   o’z   ahamiyatini   yo’qotgani   yo’q.   Ona   tili
darslarining samaradorligi masalasi  tadqiq etilgan ilmiy Kurs ishilardan biri bu -
Sh. Yusupovaning “Ona tili  ta’limi samaradorligini  oshirishda  ilg’  or  pedagogik
       4   texnologiyalarni   joriy   etish   (noan’   anaviy   usullar   va   kompyuterdan
foydalanish)” 6
  nomli   nomzodlik   dissertatsiyasi   hisoblanadi.   Ishda   “Aqliy
hujum”   metodidan ,   shuningdek,   axborot   texnologiyalaridan   foydalanib   o’tilgan
darslardan   namunalar   va   ularni   tashkil   qilish   yo’l-yo’riqlari   bayon   qilingan.
Shuningdek,   ishda   “Bu   bizniki”   usulidan   foydalanish   yo’llari   ko’rsatilgan.
Sh. Yusupovaning  “Hozirgi   o’zbek  adabiy  tili   darslarida o’quvchilar  tafakkurini
o’stirishning   ilmiy-metodik   asoslari”   nomli   doktorlik   dissertatsiyasida   ham   dars
samaradorligini   oshirish   masalasiga   e’   tibor   qaratilgan   bo’lib,   unda   zamonaviy
pedagogik   texnologiyaning   mazmuni   yoshlarni   falsafiy   fikrlashga   o’rgatish,
ularda   bilishga   qiziqish   uyg’   otish,   motivatsiya   hosil   qilish,   nazariy   qoidalarni
so’zma-so’z   yodlashga   emas,   uni   ta’limga   tatbiq   etish   dolzarb   vazifa   ekanligini
ta’kidlaydi.   Metodist   o’z   ishida   o’quvchilar   tafakkurini   o’stirishda   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalarning   o’rni   va   ahamiyati   haqida   to’xtalib   o’tgan   bo’lib,
o’quvchi   tafakkurini   o’stirishda   “Aqliy   hujum”   ,   “Bu   bizniki”   metodlarini
qo’llash   yaxshi   samara   berishini   olib   borgan   tajriba-sinov   ishlari   natijalari   bilan
izohlaydi.
Ona   tili   darslarini   qiziqarli   tashkil   etishning   eng   qulay   yo’llaridan   biri   o’yin
darslaridir.   Ona   tili   darslarida   o’yin   turlaridan   foydalanish   masalasi   metodist
A.Bobomurodovaning dissertatsion ishida tahlil etilgan. 7
  U o’z ishida ona tilining
har   bir   bo’limini   o’rganishda   qaysi   tildagi   va   turdagi   ta’limiy   (didaktik)   o’yin-
topshiriqlardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq   ekanligi   va   buning   yo’llarini
ko’rsatgan.   O’yin   usulida   darsni   yoki   darsning   ma’lum   bir   bosqichini   tashkil
etish,   albatta,   o’z-o’zidan   o’quvchilarni   guruhlarga   bo’lib,   ularni   hamkorlikda
faoliyat ko’rsatishga undaydigan ta’lim usuli hisoblanadi. A. Bobomurodova ona
tilidan   o’quvchilarga   beriladigan   o’yin-topshiriqlarni   murakkablik   darajasiga
ko’ra uch turga ajratar ekan, birinchi turiga qayta xotiralashga asoslangan o’yin-
topshiriqlarni   kiritadi.   Faqat   ushbu   o’yinlarning   kamchilik   tomoni   borligini
eslatadi:   «Qayta   xotiralashga   asoslangan   o’yin-   topshiriqlar   o’quvchidan   hech
qanday   ijodiylikni ,   egallagan   bilimlarni   yangi   sharoitda   qo’llashni,
yaratuvchanlikni   talab   etmaydi.  Bunday   o’yin-topshiriqlarni   bajarish   o’quvchiga
       5   katta murakkablik tug’ dirmaydi, oldin o’rganilgan mavzular va muayyan bilimga
ega bo’lgan o’quvchi bunday topshiriqlarni bemalol bajarishi mumkin». Albatta,
topshiriqlarni   bemalol   bajarish   uchun   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   yaxshi
egallangan   bo’lishi   lozim.   Buning   uchun   esa   o’quvchi   o’zi   unutgan   narsalarini
xotiraga   tushirish   haqida   o’ylashi,   biror   yo’l   bilan   o’qib   olishi,   sinfdoshlaridan
eshitib   bo’lsa   ham,   bila   borishi   darkor. 8
  So’z-gaplar   yuzasidan   o’rta   umumiy
ta’limda olgan bilimlarni mustahkamlash va uni amaliyotga tadbiq qilish, nazariy
bilimlarni   kerakli   o’rinlarda   metod,   o’yin-topshiriq   va   usullardan   foydalangan
holda   amaliyotda   qo’llay   olishni   o’quvchilarga   o’rgatish,   shu   orqali
ma’lumotlarni   xotiraga   muhrlashdir.   So’z-gaplardan   nutqda   o’rinli   foydalanish
ko’nikmasini   hosil   qilish,   yozma   nutqda   foydalanayotganda   imloviy   va
punktuatsion   belgilarga   alohida   e’   tibor   berish   lozim.   Kurs   ishining   maqsadi
umumta’lim   maktablarining   Ona   tili   va   akademik   litseylarning   Hozirgi   o’zbek
adabiy   tili   darslarida   Morfologiya   bo’limining   alohida   olingan   so’z   turkumlari
mavzularini o’qitishning   mazmuni shakli , vositalari va metodlarini, shu jarayonda
o’quvchilarning   og’   zaki   va   yozma   nutqini   o’stirishga   va   ularda   nutq
madaniyatini   shakllantirishga   qaratilgan   mashq   va   topshiriqlar   tizimini   ishlab
chiqishdan iborat. Kurs ishining bosh vazifasi  sifatida ta’lim  bosqichlari  ona tili
ta’limi   jarayonida   morfologiya   bo’limi   mavzularini   o’qitish   metodikasining
o’ziga   xos   xususiyatlarini   tadqiq   qilish   masalasi   belgilandi.   Shunga   ko’ra   kurs
ishini yoritish davomida:
 Ta’lim   bosqichlarida   morfologiya   bo’limining   alohida   olingan   so’zlar
mavzularini   o’qitishga   doir   turli   xil   qarashlarni   o’rganish,   uni   o’qitish   bilan
bog’liq   ilmiy-nazariy   va   metodik   adabiyotlarni   tahlil   qilish,   mavzuning
yoritilganlik darajasini va mavjud muammolarni aniqlash;
 amaldagi   “Ona   tili”   o’quv   dasturi   va   darsliklarining   morfologiya   bo’limining
alohida   olingan   so’zlar   mavzularini   o’tish   jarayonida   innovatsion
texnologiyalarni   qo’llash   imkoniyatlarini   o’rganish,   tahlil   qilish   va   xulosalar
chiqarish;
 ta’lim   bosqichlarida   o’qituvchilar   faoliyatida   innovatsion   texnologiyalardan
       6   foydalana olishining hozirgi holatini yoritish va tegishli xulosalar chiqarish;
 ona   tilinining   morfologiya   bo’limining   alohida   olingan   so’zlar   mavzusini
o’qitishda   innovatsion   texnologiyalarni   qo’llashga   doir   yondashuv   va
tamoyillarni belgilash;
 ta’lim bosqichlarida innovatsion texnologiyalardan foydalanishning samarador
usul va vositalarini ishlab chiqish;
 ta’lim   bosqichlarida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   bilan   bog’liq
samarali   mashqlar   tizimini   yaratish,   shuningdek,   o’quvchilarning   matn   yaratish
ustidagi ishlari, muomala odobini egallashlari bilan bog’ liq o’quv topshiriqlari va
mashqlar tizimini ishlab chiqish.
I BOB.   GAP BO’LAKLARI NAZARIYASI
       7   1.1 Gap bo’laklari nazariyasiga asoslanuvchi an’anaviy sintaktik tahlil
Gap   bo’laklari   nazariyasiga   asoslanuvchi   an’anaviy   sintaktik   tahlilning   zaif
tomonlari   haqida   ba’zi   tilshunoslar   o’z   fikr   va   mulohazalarini   bildirishgan
bo’lishiga qaramay, bu sohada hali keskin o’zgarishlar sodir etilganicha yo’q. Rus
tilshunosi   Z.D.   Popova   mazkur   masala   bobida   quyidagilarni   yozadi:
« Традиционное   учение   о   членах   предложения   содержало   в   себе   такие
противоречия ,   которые   постоянно   побуждали   синтаксистов   к   его
пересмотру ». Tilshunoslikda gap nutq birligidir. Shuning uchun, uning sintaktik
tahlili   nutq   lingvistikasi   qonun   –   qoidalari   bo’yicha   amalga   oshirilishi   kerak
bo’ladi. Nutq lingvistikasi  qonun-qoidalari esa endigina ilmiy asoslana boshladi.
Shu sababli ular orqali sintaktik tahlilda o’z aksini topishi lozim bo’lgan gapning
struktur   butunligini   tashkil   etayotgan   bevosita   ishtirokchi   elementlarning   tildan
nutqqa   ko’chirilishi   va   bu   jarayonda   ularning   qay   tarzda   sintaktik   faollik   olishi,
sintagmatik   zanjirning   voqelanishidagi   ulushi   masalalarini   izohlab   bo’lmaydi.
Z.D.   Popova   gap   bo’laklari   tushunchasiga   yangicha   yondashib,   ularning   gapda
bajaradigan vazifalarini birmuncha mukammalroq va aniqroq izohlashga harakat
qiladi. Olima G.A. Zolotova qo’llagan “subyektiv” va “predikativ” terminlaridan
foydalanib,  gap bo’laklarini  ularning vazifalariga ko’ra  quyidagicha  tasnif  etadi.
Gapning   struktur   sxemasiga   kiruvchi   gap   bo’laklari.   Bunga   subyektivlar   (ega,
dativ   subyektiv,   genitiv   subyektiv,   instrumentativ   subyekt   va   h.k.lar);
predikativlar (kesim, predikativ ravish, infinitiv va h.k.) kiradi. Gapning struktur
sxemasiga   kirmaydigan   gap   bo’laklari.   Bu   bo’laklar,   o’z   navbatida,   ikkiga
bo’linadi:   1.   Gapning   pozitsion   sxemasiga   kiruvchi   ikkinchi   darajali   bo’laklar
(to’ldiruvchi, hol). 2. Gapning pozitsion sxemasiga kirmaydigan ikkinchi darajali
bo’laklar   (aniqlovchi).   Tilshunoslarning   gapning   ikkinchi   darajali   bo’laklari
haqida   ham   bildirishayotgan   salbiy   mulohazalarini   kuzatamiz.   Bu   xususda
gapirganda   akademik   V.   Vinogradov   gapning   ikkinchi   darajali   bo’laklari
masalasini   tubdan   qayta   ko’rib   chiqish   kerakligini,   ular   grammatik   tamoyillarga
izchil   asoslanmaganligi   tufayli   gap   strukturasida   sodir   bo’ladigan   jonli   sintaktik
aloqalarni mutlaqo sun’iy ifodalashini alohida ta’kidlagan edi. Bunday fikr Ya. I.
       8   Rosloves tadqiqotlarida ham ko’zga tashlanadi. Uning « Вопросы   языкознания »
jurnalida   e’lon   qilingan   maqolasida   quyidagilarni   o’qiymiz:   « Традиционное
учение   о   второстепенных   членах   предложения …   переживает   своеобразный
и   противоречивый   кризис ». Olim masalaning bunday holatga kelib qolishining
asosiy   sababi   mantiqiy   va   sintaktik   kategoriyalarning,   gap   va   hukmning,   gap
bo’laklari   va   mantiqiy   hukm   bo’laklarining   bir-biridan   keskin
farqlanmayotganligida   deb   biladi.   Tilshunoslik   adabiyotlarida   gap   bo’laklari   va
ularning   talabga   javob   bera   olmayotgani   haqida   aytilgan   fikr   va   mulohazalar
anchagina   bo’lishiga   qaramay,   hozirgacha   bu   xususda   soflingvistik   qonun-
qoidalarga   izchil   asoslanuvchi   biror   bir   konkret   taklif   kun   tartibiga   qo’yilgani
yo’q.   Bizningcha,   buning   amalga   oshishi   nutq   lingvistikasining   to’liq   ilmiy
asoslanishi  bilan bevosita bog’liqdir. Boshqacha aytganda, gap nutq birligidir va
shu   bois   uning   sintaktik   tahlili   muammolarini   ham   nutqdan   ayri   holda   hal   etish
mushkuldir.   O`zbek   tilida   gap   bo`laklarining   tartibi,   asosan,   erkin.   Ularning
o`rnini   almashtirish   odatda   grammatik   holatni   o`zgartirmaydi.   Masalan:   Oppoq
bulutlar   qishloq   ustidan   shoshilmay,   toqqa   qarab   o`tib   ketadi.   (S.Ahmad).   -
Qishloq ustidan oppoq bulutlar shoshilmay o`tib ketadi toqqa qarab. - O`tib ketadi
shoshilmay   toqqa   qarab   oppoq   bulutlar   qishloq   ustidan.   –   SHoshilmay   o`tib
ketadi   qishoq   ustidan   toqqa   qarab   oppoq   bulutlar.   Mazkur   gaplarda   gap
bo`laklarining   o`rinlarini   almashtirish   grammatik   holatni   o`zgartirmagan,   ammo
gap mazmuniga ma’lum darajada ta’sir etgan, negaki har gal boshqa-boshqa gap
bo`laklariga odatdagidan ko`proq ahamiyat berilgan. Lekin, shunga qaramay, gap
bo`laklari ma’lum bir normativ tartibda joylashish xususiyatiga ega. O`zbek tilida
ega,   odatda,   gap   boshida,   kesim   gapning   oxirida   keladi.   Ikkinchi   darajali
bo`laklar   esa   ega   va   kesim   orasida   joylashadi.   Bunday   tartib,   asosan,   darak
gaplarda bo`lib, u to`g`ri yoki normativ tartib deyiladi.
Har bir gap bo`lagiga nisbatan tartib quyidagicha bo`ladi: 
I. Ega,   odatda,   gap   boshida   keladi:   Kishilar   mirishkor   raisni   qarsaklar   bilan
olqishladilar. (Y.Shukurov).
       9   II. Kesim   odatda   gapning   oxirida   keladi:   Bog`da   etti-sakkiz   tup   mevali   daraxt,
ikki chinor, ikki tup mirzaterak o`sgan edi. (J.Abdullaxonov).
III.   To`ldiruvchi   odatda   fe’l   kesim   oldida   keladi.   Masalan:   Mashina   shamoli
brezentning uchini hilpiratib, chakmonning etaklarini tortqilaydi. (P.Qodirov). 
IV. Hol ham asosan kesimdan keladi: Hol odatda, gap boshida, ba’zan egadan
keyin,   ayrim   hollarda   kesimdan   oldin   keladi.   Masalan:   Bugun   vaxshiy   tog`lar
orasida u bilan yuzma-yuz keldi. (S.Ahmad). 
V. Aniqlovchi   aniqlanmishdan   oldin   keladi.   Agar   bu   tartib   o`zgarsa,   ularning
grammatik holati ham ao`zgaradi. 
Agar gap bo`laklarining normativ, to`g`ri tartibi o`zgarsa, inversiya hodisasi ro`y
beradi.   Inversiya   hodisasi   ko`proq   jonli   tilda   va   she’riyatda   kuzatiladi.
Inversiyada odatda gap bo`laklarining grammatik holati o`zgarmaydi.
1.2.  Gap bo’laklarini o’qitishning nazariy asoslari.
Mustaqil   fikrli,   ma’naviy   yetuk   shaxsni   tarbiyalashda   ona   tili   ta’limining   o’rni
beqiyos.   Ma’lumki,   ona   tili   ta’limining   bosh   maqsadi   o’quvchilarda   og’zaki   va
yozma   nutq   ko’nikmasini,   to’g’ri   va   ifodali   fikrlash   malakasini   tarkib   toptirish,
ularni imlo va uslubiy jihatdan savodxon qilishdan iborat. ―Umumiy o’rta ta’lim
maktablari   ona   tili   konsepsiyasi da   ham   fanni   o’qitishdan   ko’zlangan   asosiy‖
maqsad:   ―o’quvchilarda   ijodiylik,   mustaqil   fikrlash,   fikrini   og’zaki   va   yozma
shakllarda   to’g’ri,   ravon   ifodalash   ko’nikmalarini   shakllantirish   va
rivojlantirishdan   iboratdir,   -   deya   qayd   qilinadi.   Bu   xususida   Ayub   G’ulomov
shunday   deydi:   ―O’quvchi   va   talabalarni   ona   tili   darslarida   mustaqil,   ijodiy
fikrlashga   o’rgatish,   ular   ongida   ma’naviy-ma’rifiy   inqilob   qilishga   intilish
lozim   .   U,   shuningdek,   ―Zotan,   Chinakam   mustaqil,   ijodiy   tafakkurni
grammatikasiz,   faqat   so’z   yoki   iboralarni   yodlatish,   matn   o’qitish   orqaligina
shakllantirishning   aslo   imkoni   yo’qligini   ta’kidlab   o’tadi.   Zero,   o’zbek   xalq
maqollarida aytilganidek, uy mustahkamligi  uning poydevoriga bog’liq. Bizning
       10   ravon nutqimiz esa sintaksis birligi bo’lgan gaplardan tuziladi. Sintaksisda asosiy
mazmun   va   mohiyat   gapga   qaratiladi.   Gapni   tashkil   etuvchi   bo’laklar   esa   gap
bo’laklaridir. Umuman olganda, o’zbek tili fani bo’yicha nashr qilingan ko’pgina
ilmiy   adabiyotlarda   gap   bo’laklari   mavzusi   bo’yicha   ma’lumotlar   keltirilgan.
Maktab   darsliklarida   gap   bo’laklarilarni   o’rganishda   nimalarga   e’tibor   berish
kerak? Bu haqida olimlarimizning fikrlari, ilmiy qarashlari jamlangan kitoblarini
o’qishimiz   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   har   bir   o’rgatilayotgan   bilim   ma’lum
bir   adabiyotlarga  tayangan   holda   olib  borilishi   yaxshi   samara   beradi.   Ya’ni,  fan
taraqqiy   etib   borar   ekan,   fanda   yangi-yangi   qarashlarni   kuzatamiz,   ilmiy
tadqiqotlarga tayanib ish ko’ramiz. Tilshunoslik tarixida ma’lumki, gap bo’laklari
bo’yicha   ko’pgina   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Ayniqsa,   bosh   bo’laklarning
o’rganilishida   tilshunos   olimlarimizdan   G’.   Abdurahmonov,   A.   Hojiyev,
B.O’rinboyev, N.Mahmudov, A.Nurmonovlarning nomlarini faxr bilan tilga olsak
arziydi. Quyida gapning bosh bo’laklari haqida fikrlari bilan tanishamiz. Ularning
o’xshash va farqli jihatlariga guvoh bo’lamiz. Til tizimida rivojlanish bo’lar ekan,
o’zgarishlar   ham   davom   etaveradi.   Umuman   olganda,   gap   bo’laklari   mavzusi
yuzasidan   ko’plab   olimlarimiz   ish   olib   borishganini   ilmiy   adabiyotlarni
o’rganganimizda,   ilmiy   jurnallarni   o’qishimizda   ko’rishimiz   mumkin.   Ulardan
G’.Abdurahmonov,   X.Abdurahmonov,   Sh.Iskandarova,   T.Yusupova   hamda
H.Ne’matov kabi olimlarning ishlarini , shuningdek, ko’pgina turli yillarda nashr
qilingan   ―Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili   kitoblarini   misol   keltirish   mumkin.
Shuningdek, Ona  tilidagi  yangi   ma’lumotlarni  ommaga  tatbiq etuvchi  ―O’zbek
tili   va   adabiyoti   jurnalining   turli   yildagi   turli   sonlaridagi   ilmiy   maqolalarni
keltirish   mumkin.   Masalan,   M.Ochilova,   M.Qurbonova,   H.Shokirovalarning
ilmiy   maqolalari   shular   jumlasidandir6   .   Shuningdek,   M.Mirtojiyevning   ―Gap
bo’laklarida   semantiksintaksis   nomutanosiblik   nomli   monografiyasida   ham   gap
bo’laklari   va   ularning   gap   tarkibidagi   qo’llanishi   xususida   atroflicha   to’xtalib
o’tilgan   .   Dunyo   fani   rivojlanish   bosqichida   davom   etar   ekan,   fan   sohasida
yangiyangi ma’lumotlar ko’plab uchrab turadi va shu yangiliklar asosida darslarni
tashkil   etamiz.   Hozirda   o’tiladigan   darslar   yangi   pedagogik   texnologiyalar
       11   asosida   olib   borilmoqda.   Bu,   albatta,   o’quvchiga   yangi   ma’lumotni   tez   va   oson
yetkazishi  mumkin. Va dars jarayonida vaqtdan unumli foydalanish ham  ko’zda
tutilgan.   Chunki   ma’lum   innovatsion   pedagogik   texnologiyalaridan   foydalanib
olib   boriladigan   dars   sifatli   va   oson   tushuniladi.   Bunda   o’quvchi   bir   paytning
o’zida   ham   eshitib,   ham   ko’rib   bilimni   qabul   qiladi.   Aslida,   jahon   andozalariga
asoslangan   dars   usuli   ham   shudir.   O’quvchiga   tushuntiriladigan   mavzu,   albatta,
nazariy   jihatdan   isbotlangan   bo’lmog’i   lozim.   Agarda   biror   ilmiy   adabiyotga
asoslanmasdan,   biror   mavzu   yuzasidan   ma’lumot   berilsa,   mavzuda   xatoliklar
paydo   bo’ladi,   mashqlarni   bajarishda   ketma-ket   xatoliklarga   yo’l   qo’yiladi.
Aslida   gap   bo’laklari   nima?   ―Gap   tarkibida   ma’lum   bir   so’roqqa   javob   bo’lib,
ma’lum   bir   sintaktik   vazifada   keluvchi   so’z   yoki   so’z   birikmalari   gap
bo’laklaridir.   Masalan,   gap   tarkibida   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarning
ishtirok   etishi   yoki   ishtirok   etmasligini   nazarda   tutsak,   gapga   tegishli   yangi
nazariy qoidalar ham kelib chiqadi. Shunday ekan, avvalo, gap bo’laklari haqida
to’liq ma’lumotga ega bo’lish, va ular tahlili bilan to’liq tanishib chiqish keyingi
bilimlarni olishda o’quvchi uchun ahamiyatlidir. Ona tili darslarida gap bo’laklari
xususida   gapirilganda   O’zbek   tili   grammatikasiga   oid   kitobidagi   fikrlarga
asoslanib   darslarni   tashkil   qilish   ham   ma’lumotlarning   yanada   to’liq   bo’lishini
ta’minlaydi.   Avvalo,   gap   bo’laklari   haqidagi   ta’riflarga   to’xtalsak.   ―Gap
tarkibida   ma’lum   so’roqqa   javob   bo’luvchi   so’z   yoki   so’zlar   birikmasiga   gap
bo’lagi   deyiladi 9   .   Nurmonov   esa   gap   bo’laklarining   ―tobe   bog’lanishiga‖
alohida   urg’u   beradi:   ―Gap   tarkibida   tobe   bog’lanib,   ma’lum   so’roqqa   javob
bo’luvchi   so’z   yoki   so’zlar   birikmasiga   gap   bo’lagi   deyiladi.  
  A.G’ulomov   va   M.Asqarovalar   esa   ―gapning   bo’laklari   ma’lum   grammatik
munosabat bilan xosil bo’lgan butunlikning bo’laklaridir” deya qisqa ta’rif berib
o’tishgan. Demak, ― tobe aloqa tarkibida muayyan sintaktik vaziyatda keluvchi
eng   kichik   sintaktik   shakl   gap   bo’lagi   sanaladi.   Gap   bo’laklarining   aniqlashda,
asosan,   ularning   so’z   turkumligi   nisbiy   me’zon   qilib   olingan.   Ammo   gap
bo’laklarining   belgilashda   asosiy   xususiyat   ular   orasidagi   sintaktik   aloqadir.
So’zlarga   so’roq   berish,   ularning   qaysi   turkumga   mansubligi   gap   ichida
       12   joylashish   tartibi,   qanday   qo’shimchalar   olishi   tom   ma’noda   gap   bo’laklarining
turlarini belgilashda asos bo’la olmaydi. Tobe aloqaga kirishayotgan so’z shakllar
juftligida   tobe   qism   hokim   qism   talab   etgan   vaziyatda   keladi.   Ko’rinadiki,   tobe
qismning   vaziyati   aniq,   hokim   qismning   vaziyati   noaniq   bo’ladi.   Uning   qaysi
vaziyatda   kelayotganligi   nutq   zanjirining   keyingi   halqasida   aniqlanadi.   Gap
bo’lagi   ham   til   birligi   sifatida   shakl   va   mazmun   qarama-qarshiligi   birligidan
tashkil  topgan  murakkab  qurilmadir.  Ana  shunday  murakkab  qurilmaning,  ya’ni
sintaksisning,   gap   bo’laklarining   o’rganilishi   ham   ancha   qiyinchiliklarni   talab
qiladi.   Gap   bo’laklari   murakkab   shakliy   va   mazmuniy   tuzilishga   ega   ekanligini
prof е ssor   A.Nurmonov   alohida   ta’kidlagan   holda:   ―Har   qanday   gap   bo’lagi
shakliy   jihatdan   moddiy   asos   (morfologik   shakl)   va   sintaktik   vaziyat   (sintaktik
shakl)   qarama-qarshiligi   va   birligidan   iborat,   -d е ydi.   Gapning   bo’laklari   gapni
tashkil   qilishdagi,   uning   strukturasidagi   rollariga   qarab   G’.Abdurahmonov,
A.Hojiyev, B.O’rinboyev, N.Mahmudov, A.Nurmonovlar ikkiga bo’ladilar: -bosh
bo’laklar;   -ikkinchi   darajali   bo’laklar.   O’zbek   tili   sintaktik   tuzilishi   tarkibidagi
barcha   sintaktik   shakllar   gap   bo’laklari   tarkibiga   kiritilmaydi.   An’anaviy
tilshunoslikda   sintaktik   shaklning   aloqaga   kirishi   haqida   turli–tuman   fikrlar
mavjud:   1.   Gap  bo’laklari   sintaksisi   dunyoga   k е lgandan   buyon  gap   bo’laklariga
ajratish   masalasida   tilshunoslar   bir   umumiy   fikrga   k е lgan   emas.   Buning   bosh
sababi   butunni   bo’laklarga   ajratish   tamoyilining   ko’pchilikka   ma’qul
k е lmaganligi,   bo’lish   tamoyilining   buzilganligidir.   Gap   bo’laklari   sintaksisi
sohasida   gapni   bo’laklarga   ajratish   va   ularning   darajalanishida   ham   bahslar
mavjud.   Sintaktik   birlik   hisoblangan   gapning   shakliy   tuzilish   jihatdan   uning
zidiyatini   hisobga   olgan   holda   quyidagi   sintaktik   shakllarga   bo’lib   o’rganib
k е lmoqdalar:   1)   sintaktik   aloqaga   kirishadigan   sintaktik   shakllar.   Buni   ―gap
bo’laklari  atamasi bilan ataydilar. Bular ega, kesim, to’ldiruvchi, aniqlovchi, hol‖
sanaladi.   Sintaktik   aloqaga   kirishmaydigan   sintaktik   shakllar.   Buni   ayrim
tilshunoslar ikki cho’qqili nazariyaga asoslangan holda gap tarkibida ikki cho’qqi
–   ega   va   kesim   bosh   bo’laklar,   bosh   bo’laklarga   tobe   bog’lanib,   ularning
ma’nosini izohlab kelgan bo’laklarni ikkinchi darajali bo’laklar, har ikki guruhga
       13   kirmaydigan   sintaktik   birlik   –   undalma,   kirish,   kiritmalarni   bo’lsa   ―uchinchi
darajali bo’laklar nomi bilan yuritadilar. Bosh bo’laklarga qaysi  tamoyil asosida
qanday   bo’laklarning   kiritilishi   ham   muammoli.   Attributiv   mantiqqa   asoslangan
tilshunoslikning gapning ikki cho’qqilik tamoyiliga amal qilgan, bosh bo’laklarni
ikkiga   bo’lgan   holda   ular   orasida   egaga   mavqe   beriladi.   Gapning   sodda   va
qo’shmaligini   aniqlashda   egaga   tayaniladi.   Tilshunos   R.Sayfullayeva
ta’kidlaganidek,   ―bosh   bo’lakllarga   bunday   yondashish   mantiqiy   subyekt
predikat   munosabatini   grammatik   ega-kesim   munosabati   bilan   qorishtirib
yuborishga   olib   keladi.   Munosabat   mantig’iga   tayanib,   tillarning   grammatik
xususiyatlarini e’tiborga olgan tilshunoslar faqat k е simni eng muhim, konstruktiv
bo’lak   –   bosh   bo’lak   hisoblaydilar.   Gap   bo’laklarini   ikki   guruhga-bosh   va
ikkinchi  darajali  bo’laklarga ajratib o’rgangan tilshunoslar  ham  ikkinchi  darajali
bo’lak   –   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   hollarni   o’rganish   jarayonida   bu   bo’laklarning
gap   tuzilishida   ishtirok   etishi   bir   xil   emasligini   angladilar.   Natijada   ularni   gap
bo’laklari   va   gap   bo’lagining   bo’laklariga   ajratdilar.   Shuning   o’ziyoq   gap
bo’laklarini   ikki   darajali   bo’laklarga   ajratishning   y е tarli   asosga   ega   emasligini
ko’rsatdi. Bu bo’laklar gapning tuzilishidagi ishtirokiga ko’ra bir n е cha darajaga
bo’linishi   mumkin   ekanligini   tasdiqladi.   Ular   bir   n е cha   darajalarga   bo’linishi
mumkin.     Gap   bo’laklariga   ajratishning   tamoyilini   ham   qayta   ko’rib   chiqish   va
uni   butunni   bo’laklarga   ajratishni   eng   qulay   tamoyili   bilan   almashtirish
lozimligini   ko’rsatadi.   ―Ana   shunday   tamoyil   shakl   va   mazmun   munosabat
tamoyilidir,   -   d е ydi   B.O’rinbo е v.   Bu   tamoyilga   muvofiq   har   qanday   mazmun
muayyan   shakl   orqali   o’z   ifodasini   topadi:   shaklsiz   mazmun,   mazmunsiz   shakl
mavjud   emas.   Shunday   ekan,   gapning   tarkibidagi   kirish   va   kiritmalar   ham
muayyan   mazmuniy   munosabatning   uzvlari   sanaladi.   Ular   ma’lum   mazmuniy
munosabatni ifodalar ekan, u muayyan tashqi ifodasiga ham ega bo’ladi. Shuning
uchun ularni grammatik aloqadan tashqaridagi bo’laklar sifatida qarash mantiqqa
xilof. K е ltirilgan fikr-mulohazalar shuni  ko’rsatadiki, o’zb е k tilshunosligida hali
o’rganilishi   lozim   bo’lgan   masalalar   y е tarli.   O’zbek   tilshunosligidagi   mavjud
sintaktik nazariyalarda bosh bo’laklarning gapdagi maqomi aynan bir xil emas: 
       14   1. Gapda ega absolyut hokim, kesim ham unga tobe;
  2.   Ega   va   kesim   o’rtasida   muayyan   teng   huquqlilik   mavjud;
 3. Gapni gap qilib shakllantiruvchi asos – markaz kesimdir.
Bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarni   ajratishdagi   farqlilik   turli   yo’nalishlarda
predikativ asosni har xil tushunish bilan bog’liq. Bu esa gapning ikki cho’qqili va
bir   cho’qqili   nazariyalarining   vujudga   kelishiga   sabab   bo’ldi.   So’nggi   davrlarda
bu   ikkisi   bir-biriga   qarshi   qo’yildi   va,   natijada,   gapning   mazmuniy-qurilish
markazi   kesim   deb   qaraldi.   Gapning   qolgan   barcha   bo’laklari   kesimga   bo’lgan
munosabatiga   qarab   belgilanadi.   Bosh   bo’laklar   haqidagi   sintaktik   nazariyalar
ta’sirida ularga berilgan ta’riflar  bir  qanchani tashkil  qiladi. A.G’ulomov hamda
bir qator tilshunos olimlar ta’biri bilan aytganda, ikki sostavli  gaplardagi har bir
sostavning   grammatik   hokim   so’zlari   –bo’laklari   birlikda   gapning   bosh
bo’laklarining   tashkil   qiladi.   Bu   bo’laklar   –   so’zlar   ega   bilan   kesimdir   .   Gapda
eganing umumiy belgisini bildirgan bo’lak kesim deyiladi. Demak, gap bo’laklari
gapda   egallaganligi   mavqeiga   qarab   ikki   turga   ajratiladi.   Bosh   bo’laklardan   biri
bu   -   kesimdir.   8-sinf   Ona   tili   darsligida   kesimga   quyidagicha   ta’rif   beriladi:
Kesim gapning markazi bo’lib, tasdiq -inkor, zamon, mayl, shaxs-son ma’nolarini
ifodalab keladi, hukmni ifodalaydi va gapning boshqa bo’laklarining o’z atrofida
birlashtiradi.   Kesim   nima   qildi?   nima   qilyapti?   nima   qiladi?   (ba'zan   nechanchi?
qanday?)   so’roqlariga   javob   bo’ladi.   Gapning   yuzaga   keltirish,   fikrni   ifodalash
jihatidan   kesimning   gapdagi   ahamiyatini   juda   katta.   U   hukmni   ifodalaydi,
gapning   asosiy   belgilarini   ko’rsatadi.   Gapda   ega   ham,   ikkinchi   darajali   ham
bevosita   yoki   bilvosita   kesim   bog’lanadi.   A.Nurmonov   fikricha,   ―gapning   gap
bo’lib   shakllanishida   muhim   bo’lgan,   uning   mazmuniy   va   grammatik   markazi
hisoblanuvchi bo’lak tarzida ta’riflanadi. Gapda kesim singari bosh bo’laklardan
biri bu – egadir. Attributiv mantiq vakillari egaga quyidagicha ta’rif beradilar: ―
Gapdagi   fikr   qarashli   bo’lgan,   ikki   sostavli   gapning   mutloq   hokim   bo’lagi
hisoblangan   bosh   bo’lak   ega   deb   ataladi   .   U   gapdagi   fikrni,   hukmni   o’ziga
qaratuvchi   predmetning   nomidir.   Bu   predmet   harakatni   bajaruvchi   yoki   qabul
qiluvchi   shaxsdir.   Yoki   kesim   bilan   ifodalangan   holat   yo   belgining   egasidir.
       15   Maktab darsliklari orasida, asosan, sintaksis sohasida bahs yuritgan 8-sinf ona tili
darsligida   egaga   quyidagicha   tavsif   beriladi:   gapda   kesim   bilan   bog’lanib,   shu
kesimdagi  qo’shimcha ifodalagan shaxs-sonni  bildiruvchi  va kim? nima? qayer?
so’roqlariga javob bo’ladigan bosh bo’lak ega deb ataladi. Odam (kim?) ko’p , ish
(nima?) kam. Atrof (qayer?) jimjit. ―Ega shu  gapdagi fikr qarashli bo’lgan – fikr
o’zi   haqida   borayotgan,   belgisi   kesim   tomonidan   aniqlanadigan   predmetni
anglatadi,   ―fikrning   kimga   yoki   nimaga   qarashli   ekanini   ko’rsatadi.   Sist е m–
struktur   ta’limoti   bo’yicha   sodda   gapning   eng   kichik   qurilish   qolipi     dir,   ya’ni
gapning   markazi   k е simdir.   U   ega   haqidagi   hukmni   bildirib,   predikativlikni
ifodalovchi   gapni   uyushtiruvchi   va   shakllantiruvchi   markaziy   bo’lakdir.   Ega
kesim   ifodalagan   belgi,   harakatholatning   egasi   sifatida   kesimdan   keyingi   bo’lak
sanaladi.   Hozirgi   kunda   sanab   o’tilishi   mumkin   bo’lgan   ilmiy   va   o’quv   uslubiy
darsliklar hamda majmualarda o’zbek tili grammatikasi substansial (formal, ya’ni
struktural)   sintaksisning   nazariy   asoslariga   asoslanib   yaratilmoqda.   Bunda   lison
va   nutq   differantatsiyasiga   asoslanuvchi   tahlil   usuliga   tayaniladi.   Xususan,
akademik   litseylar   uchun   nashr   qilingan   ―Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili   darsligi
bunga   yorqin   misol   bo’la   oladi.   Gapning   bosh   bo’laklari   xususida   bo’lganidek,
gapning   ikkinchi   darajali   bo’laklari   xususida   ham   xilma-   xil   qarashlar   mavjud.
Gapdagi   ikki   sostavning   hokim   elementlaridan   boshqa   elementlari   ikkinchi
darajali bo’laklardir. Ular tobe vaziyatda kelib, hokim qism talab etgan sintaktik
vaziyatda   kelib,   unga   nisbatan   hokim   qismni   aniqlab,   to’ldirib,   izohlab   keladi.
Tilshunoslarning bir qismi ularni tasnif qilishda ularni hokim bo’lakka bog’lanish
usuliga   tayanadilar,   ya’ni:   boshqaruvli   bo’lak,   moslashuvli   bo’lak,   bitishuvli
bo’lak kabi uch turga ajratadi F.I.Buslayev. Boshqa guruh tilshunoslar esa ushbu
tasnifda   ularning   moddiy   asosi   bo’lgan   so’z   turkumlari   va   ularning   shakllariga
asoslanadilar.   Ot,   fe’l,   ravishni   bir-biriga   qarama-qarshi   qo’ygan   A.A.Potebnya
fikriga   ko’ra,   ot   o’ziga   qarama-qarshi   qo’yilgan   ikki   shaklga   –   bosh   va   vosita
kelishiklariga, fe’l ikki shaklga – shaxsli va shaxssiz shakllarga egadir. Ular gap
bo’laklari uchun moddiy asos bo’lib xizmat qilad. Ravishdan ifodalangan bo’lak
– hol, bosh kelishikdagi otdan ifodalangan bo’lak– ega, vosita kelishigidagi otdan
       16   ifodalangan   bo’lak   –   to’ldiruvchi,   fe’lning   shaxsli   shaklidan   kesim   ifodalansa,
shaxssiz shaklida ikkinchi darajali tobe qism sanaladi. Ikkinchi darajali bo’laklar
bosh bo’laklar bilan (boshqa ikkinchi darajali bo’laklar bilan ham) bog’lanishi va
gapdagi   vazifasiga   ko’ra   uch   turga   bo’linadi:   aniqlovchi,   to’ldiruvchi,   hol.
Gapning biror bo’lagiga (ko’pincha kesimga) boshqaruv yo’li bilan bog’lanib, uni
to’ldirib   kelgan,   kimni?   nimani?   so’roqlariga   javob   bo’luvchi   ikkinchi   darajali
bo’lak to’ldiruvchi deyiladi. R. Sayfullayeva esa to’ldiruvchiga quyidagicha ta’rif
beradi:   so’z   kengaytiruvchisi   gapning   konstruktiv   bo’laklari   sirasiga   kirmaydi,
balki   gapdagi   so’zlarning   lug’aviy   ma’nosini   muayyanlashtiruvchi   vosita
sanaladi.   To’ldiruvchi   ham   nuyqiy   gap   qurilishida   so’z   kengaytiruvchi   sifatida
ishtirok etadi va fe’l  bilan ifodalangan har qanday bo’lak yoki bo’lak qismining
ma’noviy valentligini to’ldiradi . Hol ega kabi gap kesimidagi kesimlik shakllari
ma’noviy   xususiyatini   muayyanlashtiruvchi,   oydinlashtiruvchi   bo’lak,   ya’ni   gap
kengaytiruvchisi   sanaladi.   Hol   kesimga   bog’lanib,   undan   anglashilgan
ishharakatning   o’rnini,   paytini,   holatini,   bajarilish   sababini,   maqsadini   bildiradi
hamda shunday ma’no turlariga ega. Uning ma’no turi qanday qilib? qay tarzda?
qanday?   qayer(-ga,-dan)da?   qachon?   nega?   nima   uchun?   qancha?   kabi
so’roqlardan   biriga   javob   bo’lishi   bilan   belgilanadi.   Aniqlovchi   predmetning
belgisini   yoki   bir   predmetning   boshqasiga   qarashli   ekanligini   bildirib,   qanday?
qanaqa?   qaysi?   qancha?   kimning?   nimaning?   qayerning?   so’roqlaridan   biriga
javob   bo’ladi.   Aniqlovchi   otga   bog’lanib,   aniqlovchi   aniqlanmish   birikmasini
hosil   qiladi.   Bir   guruh   aniqlovchilar   ifodalanishi   va   ma’nosi   jihatidan   ikkinchi
guruh aniqlovchilardan farq qiladi. Aniqlovchilarning predmet yoki shaxsni qayta
nomlash   uchun   qo’llanadigan   turi   izohlovchi   deyiladi.   To’ldiruvchi   singari   so’z
kengaytiruvchisi   sifatida   gap   tarkibida   qatnashayotgan   otlarning   lug’aviy
valentligini   to’ldiradigan   vosita   sifatida   namoyon   bo’ladi   va   gap   konstruktiv
tuzilmasidan   o’rin   egallamaydi.   Uning   lisoniy   sathga   aloqadorligi   –
muayyanlashuvchi   otning   qanday   valentligiga   muvofiq   kelishi   va   uni   sintaktik
aloqa bilan voqealantirishidir. U mustaqil  holda biror  bo’lakka bog’lanishi  ham,
kengaytiruvchilar  tarkibida kelishi  ham mumkin. Yuqoridagi  yuritilgan fikrlarga
       17   asoslanib,   ularni   quyidagicha   umumlashtiramiz:   Gap   bo’laklarini   ajratishda
ularning   gapdagi   joylashish   o’rni   muhim   sanaladi.   O’zbek   tilida   gap
bo’laklarining   joylashish   tartibi   asosan   erkin   bo’lsa-da,   ular   gapda   ma’lum
grammatik qoidalar asosida o’rinlashadi. Ega va unga bog’langan bo’laklar oldin,
kesim   va   unga   bog’langan   bo’laklar   keyin   joylashadi.   Ba’zan   so’zlovchining
nutqiy   maqsadiga   ko’ra   ushbu   tartib   o’zgarishi   mumkin.   Gap   bo’laklarini   tahlil
qilishda nafaqat sintaktik bog’lanish, sintaktik vaziyat, balki semantika, ularning
mazmuniy   jihati   e’tiborga   olinishi   lozim.   Gap   bo’laklariga   ajratishda   sintaktik
pozitsiya tamoyiliga amal qilish tahlilni osonlashtiradi:  -gap bo’laklariga ajratish;
-bo’laklarni   funksional   turlarga   ajratish.   Bunda,   masalan,   holda   nomustaqil   va
mustaqillik   hodisasi   yuzaga   keladi.   N.Mahmudov   aniqlovchilarni   gapning
konstruktiv bo’lagi  hisoblamagani  holda to’ldiruvchi  va hollarning ham  gapdagi
vazifasini   farqlashni,   gapda   birdan   ortiq   predikat   ishtirok   etganda   munosabatga
kirishgan   to’ldiruvchi   va   hol   bilan   ikkinchi   darajali   predikat   bilan   munosabatga
kirishgan   to’ldiruvchi   va   hol   o’rtasida   gapning   sintaktik   tuzilishidagi   vaziyati
bo’yicha   katta   farq   mavjudligini   ta’kidlaydi.   Ular   bo’lakning   bo’lagi   sifatida
e’tirof   etiladi.   Gap   bo’laklarini   ajratishda   sintaktik   aloqa   turi   asos   bo’ladi:   -
predikativ   –   ega-kesim   munosabati,   -attributiv   –   aniqlovchi-aniqlanmish
munosabati,   -kompletiv   –   to’ldiruvchi-to’ldirilmish,   relyativ   –   hol-hollanmish.
Gap   bo’laklarini   hosil   qilishda   grammatik   vositalarga   tayaniladi:   kelishiklar,
ko’makchilar,   ohang   kabi,   Gap   bo’laklarining   turi   bir-biriga   nisbat   berib
tayinlanadi.   Chunonchi   ega   kesimga,   kesim   egaga   nisbatan,   to’ldiruvchi
to’ldirilmishga, hol hollanmishga, aniqlovchi aniqlanmishga nisbatan belgilanadi.
Nisbat   beriluvchi   element   bo’lmas   ekan,   u   yoki   bu   bo’lak   haqida   ham   gapirish
mumkin emas.
II BOB.   Gapning ikkinchi darajali bo’laklari
2. 1    Gaplarni bo’laklarga ajratish haqida umumiy ma’lumot
Gap   bo’laklari   gapning   uzviy   qismi   sifatida   maydonga   kelgan   sintaktik
kategoriyadir.   So’zlar   gapda   grammatik-semantik   jihatdan   mustaqil   funksiya
       18   ifodalab   (sintezlanib)   muayyan   so’roqqa   javob   bo’lib   kelgandagina,   gap   bo’lagi
sanaladi.   So’zlarning   biror   bo’lak   vazifasida   kelishi   yoki   kela   olmasligini   gap
qurilishining   sintaktik   qonunlari   belgilaydi.   Masalan,   Shoir   o’zining   ilhomini
sevimli xalqidan oladi.   Keyingi yillarda O’zbekistonning xalqaro obro’si nihoyat
darajada oshib ketdi. Birinchi gapda oltita so’z ishtirok etgan bo’lib, ularning har
biri   mustaqil   bo’lak   vazifasini   bajarmoqda.   Ikkinchi   gapda   esa   o’nta   so’z   oltita
bo’lak vazifasida qo’llangan.   Gap bo’lagi gapning boshqa bo’laklari bilan o’zaro
grammatik   bog’   langan,   uzviy   munosabatga   kirishgan   organik   qismidir.   Gap
bo’lagining   gap  orasidagi   munosabati   qism   bilan   butun  orasidagi   munosabatdek
bo’lib, dealektik xarakterga ega: butunsiz qism, qismsiz butun mavjud bo’lmaydi.
Gap   bo’laklari   mustaqil   so’zlar   va   so’z   birikmalari   bilan   ifodalanadi.   Har   qaysi
turkum so’zlar gapda ma’lum bir tipik sintaktik funksiyada qo’llaniladi. Fe’lning
kesim,   sifatning   aniqlovchi,   ravishning   hol,   otning   ega,   to’ldiruvchi   vazifasida
kelishi shu holat bilan izohlanadi. Biroq bundan so’z turkumlari va gap bo’laklari
tushunchasi   bir   xil   hodisa   ekan   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi.   So’z   va   so’z
birikmalarining   mohiyati   gap   sostavida   bajargan   vazifasiga   qarab   belgilanadi.
Muayyan   bir   so’z   formasining   o’zi   boshqa   so’zlar   bilan   bo’lgan   munosabatiga
ko’ra   gapning   har   xil   bo’lagi   vazifasida   kela   oladi.   So’z   turkumlari   leksik-
grammatik   belgilar   asosida   aniqlanadi.   Gap   bo’laklari   esa   funksional   jihatdan
ajratiladi.   Gap   bo’laklari   sintaktik   kategoriya   sifatida,   so’z   turkumlari   leksik
birlik   sifatida   o’rganiladi.   So’zlar   kontekstdan   tashqarida   ko’p   ma’noli   bo’lishi
mumkin,   lekin   gapda,   uning   bo’lagi   sifatida,   faqat   bitta   sintaktik   funksiya
bajaradi.   Gap   bo’laklarini   o’rganish   gapning   leksik-semantik   strukturasini
o’rganish bilan uzviy bog’ liqdir. Chunki gapni bo’laklarga ajratish ularning ifoda
materiali   va   ma’nolarini   o’rganishni   ham   taqozo   qiladi.  Gapning   har   bir   bo’lagi
ifoda   qilinayotgan   hukmning   butunligini   ta’minlashda   alohida   o’rin   tutadi.   Gap
bo’laklari, asosan, quyidagicha ifodalanadi:
1. So’zning sintetik formasidagi so’zlar bilan:
Olmaotalik mehmonlar Mirzacho’lga borishdi gapida ikkita soda, ikkita qo’shma
so’z ishtirok etgan bo’lib, to’rtta bo’lak mavjud (aniqlovchi+ega+hol+kesim)
       19   2. So’zning analitik formasi bilan. Bular quyidagi ko’rinishlarga ega:
a) mustaqil so’z+to’liqsiz fe’ l: Biz qishloqqa borgan edik.
b) mustaqil so’z+predikativ modal so’zlar:
Biz zavod-fabrikalarga xom ashyo yetkazib berishimiz zarur.
Bilish uchun o’qish kerak, izlanish kerak.
v)   mustaqil   so’z+ko’makchi:   Men   dunyoga   kelgan   kundayoq   vatanim   deb   seni
tanidim.
g) mustaqil so’z+ko’makchi fe’ llar:
Bizni mahalladagilar ham bilib qolishdi.
d) mustaqil   so’z+iborat,   demak   tipidagi   so’zlar:   Komsomolning   tarixi
safarbarlikdan iborat.
e) mustaqil so’z+yuklama:  Yorim borgan joylarga, men ham bormay qolmayman.
j)  mustaqil so’z+yordamchi so’z bor, yo’q so’zlari:
Qirg’oginda kaklik bo’lib sayragim, sayragim bor-sayragim bor.
Faqat senga ochganim yo’q, ochganim yo’q yurak zorin.
3. Juft va takroriy so’zlar bilan:
Men   bu   vaqtlarda   hayotning   past-balandini   bilmagan,   oq-qorani   tanimagan   bir
yigitcha edim.
4. Murakkab terminlar, murakkab so’zlar, frazeologik birikmalar bilan:
Bu kishi O ‘zbekiston Fanlar akademiyasida ishlaydi.
Salimboyvachcha o ‘zining qordan qutilib, yomg’irga tutilganini angladi.
5. Ayrim konstruksiyalar bilan. Bular, asosan quyidagilar:
a. bir umumiy qo’shimcha bilan boshqariladigan birikmalar:  Qo’sh og’ izli miltiq
hamisha shofyorda turar edi.
b. son-numerativ   so’zlardan   tuzilgan   birikmalar:   Alisher   Navoiy   bir   ming   to’rt
yuz qirq birinchi yilda Hirotda tug ‘ ilgan;
c. birga qo’llanishi zarur bo’lgan aniqlovchi+aniqlanmish modelidagi birikmalar:
Botir baland ruh va tetik qadam bilan jo’nadi.
d. ko’p   vaqt   sifat,   sifatdosh+bor,   yo’q   kabi   so’zlar   gapda   ot   yoki   otlashgan
so’zdan   keyin   kelib,   shu   so’z   (ot)   bilan   birga   bitta   bo’lak   vazifasida   keladi,   bir
       20   butun holda ajratiladi:
Nashriyotimizda qalami o’tkir, yuqori saviyali yoshlar ishlaydi.
Insofi yo’q yigit ekansiz.
Aqli bor yigit har bir yaxshi ishning tashabbuskori bo’ladi.
6. Izofali birikmalar, qaratqichli birikmalar bilan: sukut - alomati rizo ekan.  Bu
yigit - Rustamjonning o’rtog’ i.
Gapni bo’laklarga ajratishda so’zlarning gapdagi funksiyasi, boshqa so’zlar bilan
munosabati,   grammatik   formasi   kabi   hodisalar   hisobga   olinadi.   Bunda
intonatsiyaning ham roli katta. Masalan,  Rais kolxoz tarixidan gapirib ketdi.
Gapirib   ketdi   -   kesim,   biroq   gapirib   so’zidan   oldin   pauza   qilinishi   uni   (gapirib)
hol, keyingi so’zni (ketdi) kesim holatiga tushiradi.
Yangi choy damladi gapida ham ikki holat bor:
a) logik urg’ u yangi so’ziga tushsa, hol;
b) choy   so’ziga   tushsa,   yangi   so’zi   aniqlovchi   bo’ladi.   Bunga   yangi   va   choy
so’zlari bir butun intonatsiya bilan aytiladi.
Gap   bo’laklarini   tuzilishiga   ko’ra   quyidagi   tiplarga   ajratish   mumkin:   sodda
bo’lak, sostavli bo’lak, murakkab bo’lak. Sintetik formadagi so’z bilan ifodalanib
bir   sodda   tushuncha   anglatadigan   bo’lak   sodda   bo’lak   deyiladi.   Masalan,
Otquloqning   ildizidan   bo’yoq   olinadi.   Yo’lchi   saharlab   Xo’jakentga   jo’nadi
gaplaridagi   bo’laklar   sodda   bo’laklardir.   Analitik   formadagi   so’z   bilan
ifodalangan   bo’lak   sostavli   bo’lak   deyiladi.   Sostavli   bo’lak   birdan
komponentlardan   tuziladi.   Unda   bir   komponent   mustaqil   bo’lib,   bo’lakning
asosiy  ma’nosi   shu  komponent  orqali   ifodalanadi.  Yordamchi  komponent   leksik
ma’no  ifodalay  olmaydi.  Yetakchi   komponentning  ma’nosiga  har   xil  grammatik
ma’nolar   orttirish,   yetakchi   komponentni   grammatik   jihatdan   shakllantirish,
uning   boshqa   bo’laklar   bilan   sintaktik   aloqasini   ko’rsatish   kabi   vazifalarni
bajaradi. Sostavli bo’lak material jihatdan quyidagi ko’rinishlarda bo’ladi:
1. mustaqil so’z+to’liqsiz fe’ l: Masalan:  Kelgan yigit agronom ekan.
2. mustaqil so’z+predikativ-modal so’z:  Ravshan qurilishga borishi kerak.
3. mustaqil so’z+ko’makchi fe’ l:  Anvar talaba bo’ldi kabi.
       21   Ikki   va   undan   ortiq   mustaqil   so’zlarning   tobelanishidan   tuzilib,   murakkab
tushunchani   anglatuvchi   birikmalar   bilan   ifodalangan   bo’lak   murakkab   bo’lak
deyiladi.   Murakkab   bo’lakning   materialini   murakkab   so’zlar,   frazeologik
birikmalar,   gapda   yaxlit   holda   qo’llanadigan   ajralmas   so’z   birikmalari   tashkil
qiladi. Murakkab bo’lakning material jihatdan ko’rinishi:
1.   Partiya, davlat, hukumat, tashkilot nomlari:   Milliy tiklanish partiyasi, Andijon
viloyati partiya raisi.
2. Ilmiy   siyosiy   va   madaniy   muassasa   nomlari:   Andijon   davlat   universiteti,
Navoiy teatri, O’zbekiston Respublikasining Fanlar akademiyasi kabi.
3. Kitob,   gazeta,   jurnal   nomlari:   “O’zbek   tili   va   adabiyoti”   jurnali,   “Hozirgi
o’zbek adabiy tili”
4. Turli geografik nomlar:   Shimoliy muz okeani, O’rta Osiyo, O’rta Sharq, Orol
dengizi kabi.
5. Har ikkala komponenti ham holi o’z leksik ma’nolarini butunlay yo’qotmagan,
biroq bir butun holdagina gapning murakkab bo’lagi funksiyasida keladigan borib
kelmoq, topib olmoq, sotib olmoq, kelib ketmoq tipidagi murakkab fe’ llar.
6. Havo rang, kul rang, shisha rang, och rang  kabi murakkab sifatlar.
7. O’n besh, bir yuz ellik, bir kam sakson, bir ming to’qqiz yuz yetmish to’rtinchi
tipidagi murakkab sonlar;  har kim, har nima, har bir, hech bir, hech narsa, ba’zi
bir, qaysi bir, ana o’sha, mana shu  kabi murakkab olmoshlar.
8. Har   vaqt,   har   zamon,   har   qachon,   har   dam,   har   xil,   bir   zamon,   bir   zum,   bir
nafas, hech vaqt, hech qachon, hamma vaqt, o’tgan kuni, shu zahoti, tunov kuni,
kuni   kecha,   shu   yerda   kabi   har   birini   alohida   qo’llash   mumkin   bo’lgan   ikkita
so’zning birikib, harakatning bitta belgisini ifodalaydigan murakkab ravishlar.
9. Kapalagi uchib ketmoq, tegirmonga tushsa butun chiqadi, boshini olib ketmoq,
yostig’ini   quritmoq   kabi   frazeologik   birikmalar   odatda,   erkin   so’z   birikmalari
gapda   ajralib   turadi,   ularning   komponentlari   alohida   bo’lak   funksiyasida
shakllanadi,   gap   mazmuniga   nisbatan   mustaqil   bo’ladi.   Masalan,   ko’pincha
atributiv   birikmaning   tobe   komponenti   aniqlovchi,   hokim   komponenti   boshqa
bo’lak,   relyativ   birikmaning   tobe   komponenti   hol,   hokim   komponenti   boshqa
       22   bo’lak funksiyasida keladi.
Biroq   so’z   birikmalarining   har   bir   komponenti   gapda   doim   alohida   bo’lak
vazifasida kelavermasdan, ba’zan, so’z birikmasi yaxlitligicha bitta bo’lak bo’lib
keladi.   Masalan,   Bu   kishi   Arslonbek   akaning   o’g’   li.   Militsiyamiz   -
qonunbuzarlar   dushmani   gaplaridagi   Arslonbek   akaning   o’g’   li,   qonunbuzarlar
dushmani   birikmalari   gapning   bitta   ajralmas   bo’lagi   bo’lib,   kesim   vazifasida
kelgan. Yoki  O’zbekistonning poytaxti - Toshkent. Ko’ngil xazinasining guli - til
(Navoiy) gaplarining egasi so’z birikmasi bilan ifodalangan.
Demak, murakkab bo’lak so’z birikmasi bilan ifodalanadi.
Murakkab   bo’lak   vazifasida   ko’pincha   izofa   xarakteridagi   ajralmas   birikmalar:
qaratqichli aniqlovchili birikmalar, son+numerativ so’zlardan tuzilgan birikmalar,
kesimi   sifat,   bor,   yo’q   so’zlari   bilan   ifodalangan   «ega+kesim»   modelidagi
qo’shilmalar,   sifatdosh   va   ravishdosh   oborotlari,   gapdan   tashqarida   erkin   bo’lsa
ham,   gapda   alohida   bo’lak   sifatida   ajratish   mumkin   bo’lmagan   so’z   birikmalari
kela oladi.
Masalan,  Yaxshining so’zi - qaymoq, yomonning so’zi - to’qmoq  (maqol)  Erning
vaziri - xotin  (maqol)
Dunyoning ishlari Ziyodulla o’ylagandan ancha mushkulroq bo’lib chiqdi.
Navoiy - g’azal mulkining sultoni  (Shayxzoda)
Begona yurtda shoh bo’lgandan, o’z yurtingda gado bo’lgan yaxshi  (maqol)
Bo’laklar   gapda   vazifa   bajarishi   jihatidan   bir   xil   emas.   Ba’zi   bo’laklar   gapning
mazmuniga   aniqlik   kiritish,   to’ldirish   kabi   vazifalarni   bajaradi,   bularning
qo’llanmasligi   gap   mazmunini,   tuzilishini   tubdan   o’zgartirib   yubormaydi.   Ular
gapda qo’llanmasa ham,  o’zining gaplik holatini  o’zgartirmaydi. Ba’zi  bo’laklar
esa,   aksincha,   gapda   ishtirok   etishi   mutlaqo   zarurdir.   Chunki   bularsiz   gapning
o’zi   maydonga   kelmaydi.   Mana   shu   nuqtai   nazardan   bo’laklar   ikki   turga
ajratiladi: bosh bo’laklar, ikkinchi darajali bo’laklar.
Gapning   bosh   bo’laklari   gapning   asosini   -   markazini   tashkil   qiladi,   ular
konstruktorlik   xususiyatiga   ega   bo’lib,   gapda   boshqa   bo’laklarni
markazlashtiradi.   Bosh   bo’laklar   ikkinchi   darajali   bo’laklarsiz   ham   hukm
       23   ifodalaydi   -   kommunikativ   funksiya   bajaradi.   Demak,   gap   uchun   zarur   bo’lgan
predikativlik   tushunchasi   bosh   bo’laklar   orqali   ifodalanadi.   Predikativ   aloqa
(ega+kesim aloqasi) bayoni aloqa bo’lib, inkor va tasdiqni o’z ichiga oladi. Bular
harakat,   holat,   belgi   tushunchalarni   voqelik   va   zamon   bilan   bog’laydi,
so’zlovchining ana shu voqelikka bo’lgan munosabatini ko’rsatadi. Masalan,  Bola
sho’x   gapida   predmet   va   belgi   tushunchalari   qo’shilib,   sho’xlik   belgisining
bolada   mavjud   ekanligi   hukm   yo’li   bilan   tasdiqlangan,   voqelik   hozirgi   zamon
bilan   bog’   langan.   Predmet   va   belgi   munosabati   so’z   birikmalarida   ham
ifodalanadi   (sho’x   bola,   sayroqi   qush   kabi),   biroq   bundagi   predmet   va   belgi
tushunchalari   bir   butun   murakkab   tushuncha   bo’lib,   nominativ   funksiya
ifodalaydi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklarga   bog’   lanib,   ularni   mazmunan
to’ldirib,   belgi   va   holat   jihatidan   aniqlab   keladi.   Ana   shu   xususiyatidan   kelib
chiqib, ikkinchi darajali bo’laklar aniqlovchi, to’ldiruvchi, hol turlariga ajratilgan.
Ikkinchi darajali bo’laklar gapda mustaqil qo’llana olmaydi, ular bosh bo’laklarga
bog’   lana   olgandagina,   nutqda   ishtirok   etadi.   Demak,   ikkinchi   darajali
bo’laklarning mavjudligi bosh bo’laklar tufaylidir.
Bosh  va  ikkinchi  darajali   bo’laklarning grammatik -   semantik  munosabati   shuni
ko’rsatadiki,   ikkinchi   darajali   bo’laklar   tobe,   bosh   bo’laklar   hokim   bo’laklardir.
Gapda   ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklarning   biriga   tobelanadi   yoki   ular
o’zaro bir-biriga bog’ lanib, so’ng bosh bo’lakka tobelanadi.
Har   qanday   gap   shakl   va   mazmun   birligidan   iborat   butunlik   bo’lishiga
qaramasdan,  yaqin   yillargacha,   sintaktik  Kurs  ishlarida,  asosan,   gapning  shakliy
tomoniga   e’   tibor   berilgan.   Faqat   ayrim   o’rinlardagina   (masalan,   gapning   ifoda
maqsadiga   ko’ra   turlarini   belgilashda,   ikkinchi   darajali   bo’laklarning   ichki
tasnifida)   mazmun   tomoniga   murojaat   qilindi.   Hozirgi   kunda   gap   mazmunini
o’rganuvchi   mazmuniy   sintaksis   deyarli   hamma   tilshunoslar   tomonidan   e’   tirof
etilgan bo’lsa ham, ammo mazmuniy sintaksis maqomi masalasiga bir xillik yo’q.
Ular   orasida   ikki   qarama-qarshi   yo’nalish   ajralib   turadi.   Birinchi   yo’nalish
tarafdorlari gapning zaruriy unsurlarining grammatik tomoniga asoslanadi.
       24   2. 1.  Ikkinchi darajali bo’laklar haqida umumiy ma’lumot.
Boshqaruv   yo’l   bilan   gapning   biror   bo’lagiga   tobelanib,   uning   ma’nosini
to’ldirish uchun xizmat qiladigan gap bo’lagi to’ldiruvchi deyiladi. Boshqaruvchi
so’zning   talabiga   ko’ra   to’ldiruvchi   tushum,   jo’nalish,   o’rin-payt,   chiqish
kelishigidagi so’z yoki ko’makchi bilan ifodalanadi. Masalan:
Bulaming barchasi senga atalgan.
Sening ishqing bilan o’sgan yetilgan.
("Navoiy"dramasi)
Ilmni mehnatsiz egallab bo’lmaydi. (Maqol.) Keltirilgan misollarning birinchisida
to’ldiruvchi   (ishqing   bilan)   ko’makchili   ot   bilan,   ikkinchisi   (ilmni)   tushum
kelishikli   so’z bilan  ifodalangan  va  ularning  har  ikkisi   kesimga  (o’sgan,  egallab
bo’lmaydi) boshqaruv yo’li bilan bog’langan. To’ldiruvchi ot, sifat, olmosh, son.
harakat   nomi   otlashgan   sifat,   sifatdosh,   ravish,   taqlid   so’z   undov   so’zlar   bilan
ifodalanadi.
Ot   bilan   ifodalanishi:   Dunyoni   yoritar   bizning   sevgimiz,   ikkimiz   hech   qachon
o’lmasmiz aslo.(H. O.)
Nahotki asrlar, yillarcha jafo,
Chekkan  odamlarga  shu yetar vafo. (H. O.)
Sifat   bilan   ifodalanishi:   Yaxshiga   qilsang   yaxshilik   ham   aytadi.   ham   qaytadi,
yomonga qilsang yaxshilik na aytadi na qaytadi. (H.)
Son bilan ifodalanishi.  Beshga beshni qo’shsak, o’n bo’ladi.
Olmosh bilan:  Mana senga olam-olam gul,
Etaginga siqqanicha ol. (H.O.)
O’zingni er bilsang, o’zgani sher bil. (Maqol.)
       25   Harakat   nomi   bilan   ifodalanishi:   Laylakning   ketishiga   boqma,   kelishiga   boq.
(Maqol.)
Sifatdosh   bilan   ifodalanishi:   Bilmaganni   so’rab   o’rgangan   olim,   orlanib
so’ramagan   o’ziga   zolim.   (Maqol.)   Ravish   bilan   ifodalanishi.   Ko’pdan   quyon
qochib qutihnas. (Maqol.) Oz-ozdan o’rganib dono bo’lur. (Maqol.) To’ldiruvchi
ikki xil: vositasiz va vositali.
Vositasiz   to’ldiruvchi.   Harakatni   bevosita   o’ziga   qabul   qilgan   predmetni
ifodalaydigan   va   kimni?   nimani?   qaverni?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob
beradigan   to’ldiruvchi   vositasiz   to’ldiruvchi   deyiladi.   Vositasiz   to’ldiruvchining
tushum   kelishigidagi   so’z   bilan   ifodalanishi.   Masalan:   Erni   er   qiladigan   ham
xotin, qora yer qiladigan ham. (Maqol.) Vositasiz to’ldiruvchi belgili va belgisiz
tushum   kelishik   shaklidagi   so’z   bilan   ifoda   qilinadi.   Masalan:   Bilib   qo’yki   seni
Vatan kutadi. (G’. G’.) Botirlari kanal qazadi. (H.O.)
Vositali   to’ldiruvchi.   Bosh,   qaratqich   tushum   kelishiklaridan   boshqa
kelishiklardagi   va   ko’makchili   so’zlar   bilan   ifodalangan   to’ldiruvchi   vositali
to’ldiruvchi deyiladi. Masalan: Boshimdan o’tganini o’zim bilaman.
Shodlik yo’lga boshladi meni, Baxtiyorlik bo’ldi odatim. (H.O.)
Maydon o’zining ko’rkamligi va ulug’vorligi bilan butun shaharga hush kiritgan
edi. (P. Q.)
Vositali   tuldiruvchi   kimga?   nimaga?   kimdan?   nimadan?   kimda?   nimada?   kim
bilan?   nima   bilan?   kim   haqida?   nima   haqida?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob
beradi. Masalan:
Do’st bilan obod uying.
Gar bo’lsa u vayrona ham. (E. V.)
Mehmonlarga har nav shirinliklar, pista, bodom, quruq mevalar tortildi. (0.)
       26   Aniqlovchi va uning ifodalanishi
Predmetning   turli   belgilarini,   bir   predmetning   ikkinchi   predmetga   qarashli
ekanligini   bildiruvchi   ikkinchi   darajali   bo’lak   aniqlovchi   deyiladi.   Aniqlovchi
qanday?   qanaqa?   qaysi?   qancha?   kimning?   nimaning?   qayerning?   kabi
so’roqlaridan   biriga   javob   beradi.   Masalan:   Oq,   sariq.   qizil,   rang-barang
chirmoviqlar,   tikanli   gullaming   hammasi   shudring   bilan   top-toza   yuvilgan.
(O.Yo.)   Aniqlovchi   asosan,   otga   bog’lamb   keladi.   Aniqlovchi   qanday   ma’noni
ifodalashiga ko’ra uch xil: 
1) sifatlovchi; 
2) qaratqichli; 
3) izohlovchi.
Sifatlovchi.   Predmetning   belgi-xususiyatL   hajmi,   shakli,   maza-ta’mi,   rang-turi,
miqdor-darajasi,   tartibi   kabilarni   bildiruvchi   aniqlovchi   turi   sifatlovchi   deyiladi.
Sifatlovchi   bog’lanib   kelgan   so’z   sifatlanmish   deyiladi.   Sifatlovchi   o’z
sifatlanmishiga   bitishib   yoki   bog’lanib,   sifat,   son,   olmosh,   ravish,   sifatdosh.
undov, taqlid so’zlar va so’z birikmasi bilan ifodalanadi.
Sifat   bilan   ifodalanishi:   Nasiba   g’ayratli,   ishchan   tashabbuskor   bir   qiz   bo’lib
o’sdi.   (O.   Yo.)   Rang-barang   gullar   gulzorning   husniga   husn   qo’shib   turiLdi.
(Sh.R.)
Son   bilan   ifodalanishi.   Uch   og’ayini   botirlar   ertagini   o’qidim.   Ikkala   do’st
qizg’in bahslashardi.
Olmosh   bilan   ifodalanishi:   Huv,   o’sha   aytgan   yigit   sizmisiz.   Devor   ortidagi
qo’rg’onchada   xotin   kishi   aytayotgan   qo’shiq   Bol-tavoyga   huv,   o’sha   anorzor
bog’ni, Salomatni eslatib qo’ydi (S. A.)
Ot   bilan:   Po’lat   pichoq   qinsiz   qolmas.   (Maqol.)   Oltin   boshoqlar   shitirlaydi.
Temir darvozadan kiriladi.
Sifatlovchi bilan ifodalanishi: Aytilgan so’z—otilgan o’q. (Maqol.)
       27   Gurillagan shabada sekin esadi.
Ravish   bilan:   Qirning   uzoq-yaqin   yon   bag’irlaridan   qo’y-qo’zilarning   ma’rashi
eshitilib turar edi. Husniddin mardlarcha tepalikni himoya qildi.
Taqlidiy so’z bilan ifodalanishi: Qisliloqqa sen haqingda duv-duv gap tarqalgan.
G’uj-g’uj   oppoq   tutlar   shoxlarida   marjondek   tizilib   turishibdi.   (P.   T.)   Atrofda
g’uv-g’uv   pashsha.   (O.)   Kampir   so’zini   tugatmasdanoq   “miyov”   degan   ovoz
eshitildi. (Sh. S.)
Aniqlovchining bunday shakli aniqlanmishga bitishiv yo’l bilan birikadi.
Ayrim   paytda   sifatlovchi   birikma   holida   ham   kelishi   mumkin.   Masalan:   Shu
topda daraxtlar orasidan otilib chiqqan kiyik Alisherni hidladi, erkalanib surkaldi.
(O.)
Qattiq yerdan tatalab chiqqan boychechak,
Yumshoq yerdan yumalab chiqqan oychechak. (U.)
Qaratuvchi.   O’zi   ifoda   qilayotgan   shaxs   yo   predmetga   boshqa   bir   shaxs   yoki
predmetning   qarashli   ekanligini   bildiruvchi   aniqlovchi   turi   qaratuvchi   deyiladi.
Qaratuvchi quyidagi so’z turkumlari bilan ifodalanadi:
Ot   bilan.   Xalqni   jondan   sevgan   Alisher   Navoiy   insonning   haq-huquqlarini
himoya   qiladi   va   baxt-saodat   uchun   kurashadi.   (0.)   Laylakning   bo’yi   novcha,
tumshug’i bor tarnovcha. (U.)
Olmosh   bilan.   Osmonlarda   mening   ham   bitta   lochin   akam   bor.   (Qo’shiq.)
Bizning Vatanimiz ozod va hur O’zbekiston. (Tele eshittirishdan.)
Otlashgan sifat bilan.
Yaxshining yaxshiligini ayt nuri toshsin,
Yomonning yomonligini ayt quti qochsin.
(Maqol).
       28   Otlashgan   sifatdosh   bilan.   Maqtanganning   to’yiga,   kerilganning   uyiga   borma.
(Maqol.)
Izohlovchi. Shaxs yoki predmetni boshqacha nom berish yo’li bilan aniqlaydigan
aniqlovchining   bir   turi   izohlovchi   deyiladi.   Izohlovchi,   odatda,   ot   bilan
ifodalanib, quyidagi ma’nolami bildiradi.
1. Unvonni:   Akademik   Shoabdurahmonov   atoqli   o’zbektilshunosidir.   Zobit
Aslonov mashg’ulotlarni katta mahorat bilan o’tkazadi.
2. Mashg’ulot   kasb,   mutaxassislikni:   shoir   Usmon   Azim   tog’liBoysunda
tug’ilgan. O’qituvchi Rahim Ahmedov matematikadandars bergan.
3. Amalni: Yo’lboshchi G’ayrat akam g’oyat ajoyib ekan.(M.A.) Hisobchi Marat
aka qishloqqa keldi.
4. Laqabni:   Xurshida   bonuni   yangi   libosda   ko’rib   yana   boyagidaybir   daqiqa
tikilib qoldi. (O. Yo.) Toshpo’lat  tajang  nima deydi.
5. Qarindoshlikni   yoki   shunga   o’xshatilgan   munosabatni:Sochlari   oqargan   bu
professor, Ernazar akaga qarab qarsak chalibyubordi. (I. R.)
6. Taxallusini: Muso Toshmuhammad o’g’li Oybek o’zbekadabiyotiga katta hissa
qo’shdi.   Muhammad   Aminxo’ja   Muqimiy o’zbek   mumtoz   adabiyotining   yirik
vakilidir.
7. O’xshash belgi mustaqillik so’zi naqadar laziz (U.) Bizgaerk berdi mustaqillik
- ozodlik - quyosh.
Hol va uning ifodalanishi
Ish-harakatning belgisi, qay tarzda bajarilishi, sababi maqsadi va uning bajarilishi
bilan   bog’liq   bo’lgan   o’rin   va   paytga   munosabatini   ifodalovchi   gap   bo’lagi   hol
deyiladi.   Qay   tarzda?   qay   holatda?   qayerda?   qayerga?   qayerdan?   qachon?   kabi
so’roqlardan biriga javob beradi.
Hol   ravish,   ravishdosh,   jo’nalish,   chiqish,   o’rin   payt   kelishigidagi   ot   yoki
ko’makchili   ot   bilan,   taqlidiy   so’z   va   son   bilan   ifodalanadi.   Hol   vazifasida
keluvchi so’z turkumi, asosan, ravishdir. Masalan:
       29   Tong   chog’i   tun   bilan   kunduz   uchrashdi,   Tunda   armon   bilan   yulduz   uchrashdi.
(U. A.) Ravishdoshning ham asosiy vazifasi gapda hol bo’lib kelishdir. Masalan:
G’ulomjon   qishloqda   bo’lgan   voqealarni   oqizmay-   tomizmay   so’zlab   berdi.
(M.I.)
Hol   ma’no   xususiyatiga   ko’ra   quyidagi   turlarga   bo’linadi:   ravish   holi,payt   holi,
o’rin holi, sabab holi, maqsad holi, daraja - miqdor holi.
Ravish holi.   Ish-harakatning qay tarzda bajarilishini bildiradigan hol ravish holi
deyiladi.   Masalan:   Ali   Qushchi   o’ychan   odimlaganicha   rasadxonaga   kirdi.   (0.
Yo.)
Bulut zamin bilan  yig’lab  uchrashdi,
Shamol kurtaklarni  ilg’ab  uchrashdi. (U. A.)
O’rin   holi.   Ish-harakatning   bo’lish,   yo’nalish,   boshlanish   o’rnini   bildirgan   hol
o’rin holi deyiladi. Masalan:
Bunda bulbul kitob o’qiydi
Bunda  qurtlar ipak to’qiydi. (H.O.)
Qalandar   atrofiga   diqqat   bilan   razm   soldi.   (0,   Yo.)   Tepadan   unga   tanish
ko’chalar, uylar, dalalar bir-bir ko’rinib o’tadi. (P. Q.)
Payt   holi.   Ish-harakatning   bajarilish   paytini   bildiradigan   hol   payt   holi   deyiladi.
Masalan: Ertalab osh suzsak, bir nasiba kam. (G’.G :
.) Ular Samarqanddan   kecha
tun   yarmida   chiqqan,   tong   otguncha,   yo’l   yurib,   subhidan   shu   jilg’aning
boshidagi yong’oq-zorga kelib qo’nishgan edi.(0. Yo.)
Daraja   -miqdor   holi.   Ish-harakatning   bajarilishini   daraja-miqdor   jihatidan
aniqlab   keladigan   hol   daraja-miqdor   holi   deyiladi.   Masalan:   Yigirma   uch   gul
fasli,   bargday   umrimdan   o’chdi.   (U.A.)   Mard   bir   marta   o’ladi,   nomard   ming
marta. (Maqol.) Ko’p o’yla, kam so’yla. (Maqol.)
       30   Sabab   holi.   Ish-harakatning   bajarilish   sababini   bildiruvchi   hol   sabab   holi
deyiladi. Masalan:
Ne uchun sevaman O’zbekistonni,
Tuprog’in aylab ko’zga to’tiyo. (A. 0.)
Mustaqillik   bo’lgani  uchun  biz  dunyo  hamjamiyatiga   a’zo  bo’ldik.  (Gazetadan.)
Sen bor uchun men bu yerlarga keldim. Elmurod   xursandligidan   tez-tez qadam
bosib ilgari yurib ketdi. (P. T.) O’zi seni nega sevdim, Buncha bo’lmasam ojiz.
Maqsad  holi.   Ish-harakatning  bajarilish  maqsadini   anglatuvchi  hol   maqsad  holi
deyiladi.
Bola ekan tish chiqardim.
Yovlarni  tishlasin deb.  (H.O.)
Ko’rgali husningni zori mubtalo bo’ldim senga. (A.N.) Atay senga she’r yozdim
mustaqil O’zbekiston. (Gazetadan.) Olimpiada g’oliblarini qutlagani butun shahar
to’plandi. (Gazetadan.)
Gap bo’laklarining joylashish tartibi
Gap bo’laklarining tartibi  o’zbek  tilida, asosan,  erkindir. Gapda ularning o’rnini
almashtirish   har   doim   ham   grammatik   holatni   o’zgartiravermaydi.   Masalan:
Talabalar yozgi ta’tilga chiqishdi. Yozgi ta’tilga talabalar chiqishdi. Bu gaplarda
so’zlarning   o’rnini   almashtirish   bilan   grammatik   holat   o’zgarmagan.   Shunday
bo’lsa-da gapning mazmumga ma’lum darajada ta’sir ko’rsatgan.
Odatda ega gap boshida, kesim esa gap oxirida, ikkinchi darajali bo’laklar orasida
keladi. Bu esa gapdagi to’g’n tartib hisoblanadi.
Ammo   ayrim   hollarda   gap   bo’laklarining   o’rni   o’zgaradi   bu   esa   ma’no   ham
o’zgartiradi.
1. Ega   bilan   kesimning   tartibini   o’zgartirsak,   ega   kesim   vaaksincha   kesim   ega
bo’lib qoladi. Masalan: ikki yorti—bir butun;bir-butun—ikki yorti.
       31   2. Sifatlovchi   bilan   sifatlanmishning   tartibi   o’zgarsa   sifatlan-mish   ega   kesim
bo’lib   keladi.   Masalan:   ikkita   dugona;   dugonaikkita:   Mana   shu   ko’ringan   -
universitet; universitet—mana shuko’ringan.
Gap   bo’laklarining   odatdagi   tartibi   o’zgarsa   inversiya   hodisasi   yuz   beradi.   Bu
hodisa ko’proq shevalarda hamda she’riyatda uchraydi. Masalan:
Xo’rsinadi bechora pari,
Yuguradi yalangda har yon
Silkinadi hali bu jahon
Zulmat cho’kar, bo’ron yeladi (U.A.)
Bu gaplarda kesim oldin ega esa keyin keladi.
XULOSA
Mavzuni   o’rganish   natijasida   o’qituvchi   mahoratli   pedagog   sifatida   quyidagi
talablarga javob berishi lozimligi haqida xulosalarga keldim:
1.   Yuksak   pedagogik   mahorat   har   bir   o’qituvchining   shaxsiy   e`tiqodi   va
ehtiyojiga aylanishi.
2.   O’ q ituvchida   pedagogik   ma h orat   egallash   uchun   bilim,   ko’nikma,   malakalar
shakllangan bo’lish i .
       32   3.   O’qituvchi   pedagogik   mahorat   egasi   bo’lishi   uchun   tinmay   izlanishi,
pedagogik-psixologik, usuliy ma`lumotlarni faoliyatning bosh mezoni deb bilishi.
4.  Muntazam ravishda o’z faoliyati oldida turgan vazifalarni yangicha yo’l bilan
h al etishga intilish i .
5. Pedagogik ma h oratni bos q ichma-bos q ich  q o’lga kiritish uchun tizimli musta q il
ish olib borishi.
6. Muntazam o’z faoliyati natijalarini ta h lil  q ilish malakalari shakllangan bo’lishi.
7.   Ilg`or,   ijodkor   pedagoglar   faoliyatini   o’rganib   shaxsiy   faoliyatga   imkoniyati
chegarasida qo’llash malakasi hosil bo’lgan bo’lishi;
8.O’ q ituvchining   musta q il   bilim   olishi,   il g` or   pedagogik   tajribalarni   o’rganib,
faoliyatga  q o’llashi uch un  shart-sharoitlar yaratishi;
9. O’qituvchi shaxsiy pedagogik tajribaga ega bo’lishi va h.k. 
Zаmоnаviy tа’limni tаshkil etishgа qo’yilаdigаn muhim tаlаblаrdаn biri оrtiqchа
ruhiy vа jismоniy kuch sаrf etmаy, qisqа vаqt ichidа yuksаk kаfоlаtli nаtijаlаrgа
erishishdir, bu tаlаbni yuzаgа keltirishdа pedteхnоlоgiyalаr to’lа ishоnchli vоsitа
bo’lа оlаdi. Kurs  ishidа tаvsiya  qilingаn interfаоl  metоd lаrdan   o’rinli, mаqsаdli,
sаmаrаli   foydalanish   tа’lim   оluvchidа   mulоqоtgа   kirishuvchаnlik,   jаmоаviy
fаоliyat   yuritish,   mаntiqiy   fikrlаsh,   mаvjud   g`оyalаrni   sintezlаsh,   tаhlil   qilish,
turli qаrаshlаr оrаsidаgi mаntiqiy bоg`liqlikni tоpа оlish
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. O`zbek   tilining   izohli   lug`ati.   1-   jild.   Madvaliyev   A.   tahriri   ostida.   - Т .:
O`zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2006. 624-b. 
2. Rasulov R.Umumiy tilshunoslik –Toshkent Fan. 2007. - B. 255. 
3. Rasulov R. (2020). Kelajak - til sohiblariniki. Til va adabiyot ta ’limi
2. H. Jamolxonov. Hozirgi o’zbek adabiy tili. T., 2005
3. M.Mirzayev, C. Usmonov, I. Rasulov. O’zbek tili. T.,1978
4. O’zbek tili leksikologiyasi. T., 1981.
       33   5. B. Mengliyev, O’. Xoliyorov. O’zbek tilidan universal qo’llanma. T., 2007
6. Ne’matov H., Rasulov R. O’zbek tili system leksikologiyasi asoslari. T., 1995.
7. Safarova R. Leksik-semantik munosabatning turlari. T., 1996 
8. Qilichev E. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Buxoro, 2001
9. S.   Rahimov,   B.   Umurqulov,   A.   Eshonqulova.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   T.,
2001
10. S. Rahimov, B. Umurqulov. Hozirgi o’zbek tili. T., 2003.
11. www.ziyonet.uz     
       34

O’zbek tilshunosligida gap bo’laklari nazariyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari
  • Sifat so’z turkumi va uni o’qitish usullari
  • Nutq tovushlarining fonetik o’zgarishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский