Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 53.2KB
Xaridlar 12
Yuklab olingan sana 15 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbek tilshunosligida grammatik kategoriya tushunchasi talqini

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
SIRTQI TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
Sirtqi bo’lim boshlig’i
________ N.Chiniqulov
“____” ____________
  “ O’zbek tilshunosligida grammatik kategoriya tushunchasi talqini ”
mavzusida yozgan
KURS ISHI
Talaba: 405 -guruh talabasi 
Majidova Ominaxon
O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasi o’qituvchisi
________ ________________
Himoyaga tavsiya etildi. 
O’zbek adabiyoti kafedrasi
Mudiri R. Abdullayeva ____________
       1   Talabaning F.I.SH. Majidova Ominaxon
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:  IV kurs 405- guruh 
Fan nomi :    Hozirgi o’zbek adabiy tili     
Kurs ishi mavzusi : O’zbek tilshunosligida grammatik kategoriya tushunchasi 
talqini
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi _______ R.Abdullayeva
A’zolar: 
______________________  __________
______________________  __________
______________________  __________
       2                            MUNDARIJA
KIRISH
I.BOB. GRAMMATIK MA’NO HAQIDA UMUMIY 
TUSHUNCHA……………………………………………. …………………..  
1.1.  Grammatik va leksik ma’no munosabati……………………………......... 
1.2.  Grammatik ma’no tarkibi va turlari………………………......................... 
II. BOB.GRAMMATIK KATEGORIYALAR TASNIFI…………….  ….. 
2.1.  Grammatik kategoriya va uni hosil qilish vositalari……………………… 
2.2.  Grammatik kategoriyaning maxsus ko’rsatgichlari…………………..……
XULOSA ………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………..
       3                                 KIRISH. 
Mavzuni   o’rganilganlik   darajasi .   Inson   shaxsining   kamol   topishida,
tafakkurining   rivojlanishida,   tafakkur   mahsulini   nutq   vositasida   ifodalash
salohiyatini egallashida asosiy vosita bo’ lmish ona tili fani maktabda yetakchi o’
quv   fanlaridan   biri   sanaladi.   Zero,   ona   tili   millat   tafakkurini   shakllantiradi,
rivojlantiradi, takomillashtirib boradi  va namoyon ettiradi. Birinchi  Prezidentimiz
I.A.Karimov ham o’ zining “ Yuksak ma’ naviyat – yengilmas kuch” asarida ona
tilimizning ana shu jihatiga alohida urg’ u bergan: “ Ma’ lumki, o’ zlikni anglash,
milliy ong va tafakkurning ifodasi, avlodlar o’ rtasidagi ruhiy-ma’ naviy bog’ liqlik
til orqali namoyon bo’ ladi. Jamiki ezgu fazilatlar inson qalbiga, avvalo, ona allasi,
ona tilining betakror jozibasi  bilan singadi. Ona tili – bu millatning ruhidir”. Shu
bois   ona   tili   ta’   limi   samaradorligini   oshirish   davlat   siyosatiga   aylandi   va   buni
isboti   sifatida   2016-yil   13-mayda   Alisher   Navoiy   nomidagi   O’zbek   tili   va
Adabiyoti   universiteti   tashkil   qilindi.   Umumta’   lim   maktablarining   ona   tili   va
akademik   litseylarning   hozirgi   o’zbek   adabiy   tili   darslarida   “Morfologiya”   bo’
limini, shu bilan birga undov, taqlid, modal so’ zlarini izchil kurs sifatida o’ qitish
juda katta ta’ limiy ahamiyatga ega. Bu bo’limni o’qitishning ta’  limiy ahamiyati
shundaki,   o’   quvchilar   tilning   asosiy   birligi   –   so’z   turkumlari   haqidagi   ta’   limot
bilan tanishadilar. Zero, morfologiya tilning barcha bo’ limlari bilan uzviy bog’ liq
bo’   lib,   shu   bo’   limlarni   o’   qitishda   izchillik   bilan   amalga   oshiriladi.   Ana   shu
uzviylikni ta’ minlashga qaratilgan usullarni va innovatsion texnologiyalarni tatqiq
qilish   va   morfologiyaga   oid   bilimlarni   mustahkamlashga   qaratilgan   mashqlar
tizimini   ishlab   chiqish   ishimizning   dolzarbligini   belgilaydi.   Mamlakatimiz   o’z
mustaqilligini   qo’lga   kiritgandan   keyin   milliy   qadriyatlarimizni,   jumladan,   uning
eng muhim tarkibiy qismi bo’lgan ona tilimizni o’rganish, ilmiy-nazariy va amaliy
tomondan   tadqiq   etishga   bo’lgan   e'tibor   kuchayib   bormoqda.   O’zbekiston
Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   “   Xalqning   milliy   madaniyati   va
o’ziga xosligini ifoda etuvchi vosita bo'lmish o’zbek tilini rivojlantirish, bu tilning
davlat   maqomini   izchil   va   to’liq   ro’yobga   chiqarish,   davlatimiz   siyosatining   eng
muhim   ustuvor   yo’nalishi   ekanligini   alohida  ta'kidlagan.   Buning   uchun   har   qaysi
       4   ota-ona, ustoz va murabbiy har bola timsolida, avvalo, shaxsni ko’rishi zarur. Ana
shu oddiy talabdan kelib chiqqan holda, farzandlarimizni mustaqil va keng fikrlash
qobilyatiga   ega   bo’lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish
—   ta’lim-tarbiya   sohasining   asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo’lishi   lozim   deb   qabul
qilishimiz  kerak.   Bu   esa   ta’lim   va   tarbiya   ishini   uyg’un   holda  olib   borishni   talab
etadi.   3   Ta’lim-tarbiya   tizimidagi   islohotlar   boshlangan   dastlabki   yillarda   men
jahon tajribasi va hayotda ko’p bor o’zini oqlagan haqiqatdan kelib chiqib, agar bu
maqsadlarimizni   muvaffaqqiyatli   amalga   oshira   olsak,   tez   orada   hayotimizda
ijobiy   ma’nodagi   portlash   effektiga,   ya’ni   yangi   ta’lim   modelining   kuchli
samarasiga   erishamiz   degan   fikrni   bildirgan   edim.   Darhaqiqat,   istiqlol   davrida
barpo etilgan, barcha shart-sharoitlarga ega bo’ lgan akademik litsey va kasb-hunar
kolledjlari   oliy   o’   quv   yurtlarida   tahsil   olayotgan,   zamonaviy   kasb-hunar   va   ilm-
ma’   rifat   sirlarini   o’rganayotgan,   hozirdanoq   ikki-uch   tilda   bemalol   gaplasha
oladigan ming-minglab o’ quvchilar, katta hayotga kirib kelayotgan o’ z iste’ dodi
va salohiyatini yorqin namoyon etayotgan yosh kadrlarimiz misolida ana shunday
orzu–   intilishlarimiz   bugunning   o’   zida   o’   z   hosilini   berayotganining   guvohi   bo’
lmoqdamiz.   Eng   muhimi   shundaki,   “   portlash   effekti”   ning   haqiqiy   mohiyati   va
ahamiyati   vaqt   o’   tishi   bilan   biz   tarbiya   qilayotgan   sog’   lom   va   barkamol
avlodning   safimizga   tobora   ildam   kirib   borishi   bilan   yanada   yaqqolroq   seziladi.
Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturining amalga oshirish  jarayonida maktab ta’  limi,
ayniqsa, umumta’ lim maktablarining moddiy-texnik bazasini mustahkamlashga e’
tiborni   kuchaytirish   biz   uchun   kun   tartibidagi   eng   muhim   va   jiddiy   masalaga
aylandi.   Jumladan,   o’   zbek   tili   o’   qitish   nazariyasi   va   metodikasi   fanida
morfologiya bo'limini o’ rganish masalalari metodist olimlar tomonidan chuqur o’
rganilgan.   T.Ziyodovaning   “   Ona   tili   ta’   limi   jarayonida   o’   quvchilarning   so’   z
boyligini   oshirish”   mavzusidagi   nomzodlik   dissertatsiyasini,
A.Bobomurodovaning   “   Ona   tili   ta’   limi   jarayonida   o’   yin-topishmoqlardan
foydalanish”   mavzusidagi   nomzodlik   dissertatsiyasini   asos   sifatida   keltirish
mumkin.  Ona   tili   darslarini   samarali   tashkil   etish   masalasi   har   doim   ham   yuksak
ahamiyat kasb etgan va hozirgi kunda ham o’ z ahamiyatini yo’ qotgani yo’ q. Ona
       5   tili darslarining samaradorligi masalasi tadqiq etilgan ilmiy Kurs ishilardan biri bu
– Sh.Yusupovaning “ Ona tili ta’ limi samaradorligini oshirishda ilg’ or pedagogik
texnologiyalarni   joriy   etish   (noan’   anaviy   usullar   va   kompyuterdan   foydalanish)”
nomli   nomzodlik   dissertatsiyasi   hisoblanadi.   Ishda   “   Aqliy   hujum”   metodidan,
shuningdek, axborot texnologiyalaridan foydalanib o’ tilgan darslardan namunalar
va   ularni   tashkil   qilish   yo’   l-yo’   riqlari   bayon   qilingan.   Shuningdek,   ishda   “   Bu
bizniki” usulidan foydalanish yo’ llari ko’ rsatilgan. Sh.Yusupovaning “ Hozirgi o’
zbek   adabiy   tili   darslarida   o’   quvchilar   tafakkurini   o’   stirishning   ilmiy-metodik
asoslari”   nomli   doktorlik   dissertatsiyasida   ham   dars   samaradorligini   oshirish
masalasiga e’ tibor qaratilgan bo’ lib, unda zamonaviy pedagogik texnologiyaning
mazmuni   yoshlarni   falsafiy   fikrlashga   o’   rgatish,   ularda   bilishga   qiziqish   uyg’
otish,   motivatsiya   hosil   qilish,   nazariy   qoidalarni   so’   zma-so’   z   yodlashga   emas,
uni   ta’   limga   tatbiq   etish   dolzarb   vazifa   ekanligini   ta’   kidlaydi.   Ona   tili   ta’limi
samaradorligini   oshirishda   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish
(noan’anaviy   usullar   va   kompyuterdan   foydalanish)   tafakkurini   o’   stirishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   o’rni   va   ahamiyati   haqida   to’xtalib
o’tgan   bo’lib,   o’quvchi   tafakkurini   o’stirishda   “   Aqliy   hujum”   ,   “   Bu   bizniki   ”
metodlarini   qo’   llash   yaxshi   samara   berishini   olib   borgan   tajriba-sinov   ishlari
natijalari   bilan   izohlaydi.   Ona   tili   darslarini   qiziqarli   tashkil   etishning   eng   qulay
yo’llaridan biri  o’  yin darslaridir. Ona tili  darslarida o’ yin turlaridan foydalanish
masalasi  metodist  A.Bobomurodovaning dissertatsion  ishida tahlil  etilgan. U o’ z
ishida ona tilining har bir bo’ limini o’ rganishda qaysi tildagi va turdagi ta’ limiy
(didaktik)   o’   yin-topshiriqlardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq   ekanligi   va
buning   yo’   llarini   ko’   rsatgan.   O’   yin   usulida   darsni   yoki   darsning   ma’   lum   bir
bosqichini   tashkil   etish,   albatta,   o’   z-o’   zidan   o’   quvchilarni   guruhlarga   bo’   lib,
ularni   hamkorlikda   faoliyat   ko’   rsatishga   undaydigan   ta’   lim   usuli   hisoblanadi.
A.Bobomurodova   ona   tilidan   o’   quvchilarga   beriladigan   o’   yin-topshiriqlarni
murakkablik   darajasiga   ko’   ra   uch   turga   ajratar   ekan,   birinchi   turiga   qayta
xotiralashga   asoslangan   o’   yin-topshiriqlarni   kiritadi.   Faqat   ushbu   o’   yinlarning
kamchilik   tomoni   borligini   eslatadi:   «Qayta   xotiralashga   asoslangan   o’
       6   yintopshiriqlar   o’   quvchidan   hech   qanday   ijodiylikni,   egallagan   bilimlarni   yangi
sharoitda qo’ llashni, yaratuvchanlikni talab etmaydi. Bunday o’ yin-topshiriqlarni
bajarish o’ quvchiga katta murakkablik tug’ dirmaydi, oldin o’ rganilgan mavzular
va   muayyan   bilimga   ega   bo’   lgan   o’   quvchi   bunday   topshiriqlarni   bemalol
bajarishi mumkin». Albatta, topshiriqlarni bemalol bajarish uchun bilim, ko’ nikma
va malakalar yaxshi egallangan bo’ lishi lozim. Buning uchun esa o’ quvchi o’ zi
unutgan   narsalarini   xotiraga   tushirish   haqida   o’   ylashi,   biror   yo’   l   bilan   o’   qib
olishi,   sinfdoshlaridan   eshitib   bo’   lsa   ham,   bila   borishi   darkor.   Mavzuning
dolzarbligi .   So’z-gaplar   yuzasidan   o’   rta   umumiy   ta'limda   olgan   bilimlarni
mustahkamlash   va   uni   amaliyotga   tadbiq   qilish,   nazariy   bilimlarni   kerakli   o’
rinlarda   metod,   o’yin-topshiriq   va   usullardan   foydalangan   holda   amaliyotda   qo’
llay   olishni   o’   quvchilarga   o’   rgatish,   shu   orqali   ma’   lumotlarni   xotiraga
muhrlashdir. So’z-gaplardan nutqda o’ rinli foydalanish ko’ nikmasini hosil qilish,
yozma   nutqda   foydalanayotganda   imloviy   va   punktuatsion   belgilarga   alohida   e’
tibor berish lozim.
 Kurs ishining maqsadi .  Kurs ishining maqsadi umumta’ lim maktablarining Ona
tili   va   akademik   litseylarning   Hozirgi   o’   zbek   adabiy   tili   darslarida   Morfologiya
bo’  limining alohida olingan so’  z turkumlari  mavzularini  o’  qitishning  mazmuni
shakli, vositalari va metodlarini, shu jarayonda o’ quvchilarning og’ zaki va yozma
nutqini o’ stirishga va ularda nutq madaniyatini shakllantirishga qaratilgan mashq
va   topshiriqlar   tizimini   ishlab   chiqishdan   iborat.  
Kurs  ishining  vazifalari.   Kurs   ishining  bosh   vazifasi  sifatida  ta’   lim   bosqichlari
ona   tili   ta’   limi   jarayonida   morfologiya   bo’   limi   mavzularini   o’   qitish
metodikasining   o’   ziga   xos   xususiyatlarini   tadqiq   qilish   masalasi   belgilandi.
Shunga   ko’   ra   Kurs   ishini   yoritish   davomida:   Ta’lim   bosqichlarida   morfologiya
bo’limining alohida olingan so’zlar mavzularini o’qitishga doir turli xil qarashlarni
o’rganish,   uni  o’qitish  bilan  bog’liq  ilmiy-nazariy  va  metodik  adabiyotlarni   tahlil
qilish,   mavzuning   yoritilganlik   darajasini   va   mavjud   muammolarni   aniqlash;
amaldagi   “Ona   tili”   o’quv   dasturi   va   darsliklarining   morfologiya   bo’limining
alohida olingan so’zlar mavzularini o’tish jarayonida innovatsion texnologiyalarni
       7   qo’llash   imkoniyatlarini   o’rganish,   tahlil   qilish   va   xulosalar   chiqarish;   ta’lim
bosqichlarida   o’qituvchilar   faoliyatida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalana
olishining   hozirgi   holatini   yoritish   va   tegishli   xulosalar   chiqarish;   ona   tilinining
morfologiya bo’limining alohida olingan so’zlar mavzusini o’qitishda innovatsion
texnologiyalarni   qo’llashga   doir   yondashuv   va   tamoyillarni   belgilash;   ta’lim
bosqichlarida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanishning   samarador   usul   va
vositalarini   ishlab   chiqish;   ta’lim   bosqichlarida   innovatsion   texnologiyalardan
foydalanish   bilan   bog’   liq   samarali   mashqlar   tizimini   yaratish,   shuningdek,   o’
quvchilarning   matn   yaratish   ustidagi   ishlari,   muomala   odobini   egallashlari   bilan
bog’ liq o’ quv topshiriqlari va mashqlar tizimini ishlab chiqish.
  Kurs   ishi   obyekti    .     Ishda   O’   zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimovning   va   Prezident   Sh.M.Mirziyoyevning   nutqlari   va   asarlari,   O’
zbekiston   Respublikasining   “   Davlat   tili   haqida”,   “   Ta’lim   to’g’risida”   gi
Qonunlari,   o’   zbek   maktablarida   ona   tili   ta’   limi   Konsepsiyasi,   taniqli   psixolog,
filolog,   pedagog   va   metodist   olimlarning   ona   tili   ta’   limining   mazmunini
yangilash, uni  o’ qitishning samaradorligini oshirish to’ g’  risidagi  ilmiy-metodik
asarlari metodologik asos bo’ lib xizmat qildi.
Kurs   ishi   predmeti.   Ta’   lim   bosqichlari   ona   tili   darslarining   undov   va   taqlid,
modal   so’   zlarini   o’   qitish   jarayoni,   shu   jarayonga   xos   ta’   lim   shakli,   vositalari,
mazmuni va metodlarining talqini.
Kurs ishining ilmiy va amaliy ahamiyati.   Kurs ishining ilmiy ahamiyati ta’ lim
bosqichlari ona tili ta’ limida so’z-gaplarni o’ rganish holatini aniqlash hamda uni
o’   qitishning   qulayroq   shakl   va   usullarini   tavsiya   etishda   namoyon   bo’   ladi.
Shuningdek, Kurs ishining xulosalari va tahlil materiallari undov va taqlid, modal
so’   zlarni   o’   qitish   masalalariga   oydinlik   kiritadi,   uni   o’   rganishda   va   ta’   lim
bosqichlarida qo’ llashda manba bo’ la oladi. Ta’ lim bosqichlari ona tili ta’ limida
undov,   taqlid   va   modal   so’   zlarni   o’   qitishda   ishlab   chiqilgan   mashqlar   tizimi
amaliy material bo’ lib xizmat qiladi. 
       8   Kurs ishining tuzilishi . Ish kirish, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’ yxatidan
iborat.
I.BOB.   GRAMMATIK   MA’NO   HAQIDA   UMUMIY   TUSHUNCHA
Ma’lumki, grammatik ma’no ifodalashning turli vositasi mavjud. Masalan, fonetik,
leksik,   morfologik   va   sintaktik   vosita   shular   jumlasidan.   Demak,   grammatik
ma’noni   faqat   so’z   yoki   so’zshaklga   nisbat   berish   ma’qul   emas.   Nutqni
shakllantiruvchi   barcha   lisoniy   birlik   grammatik   ahamiyat   kasb   etishi   mumkin.
Grammatik   ma’no   deganda   til   (fonetik,   leksik,   morfologik   va   sintaktik)
birliklarning   nutqni   shakllantiruvchi   umumlashma   abstrakt   ma’nolari   tushuniladi.
Ta’rifni qisqacha sharhlaymiz. Ko’rinadiki, ta’rifda uch muhim unsur mavjud. Ular
quyidagilar: 
a) grammatik ma’noning barcha til birliklariga xosligi; 
b) bevosita (!) nutqni shakllantirishi; 
v) umumlashma va abstraktligi. 
Keyingi mavzularning birida grammatik ma’no ifodalash usullari haqida fikr 
yuritganda grammatik ma’no ifodalashning barcha til birliklariga xosligini 
anglab   yetasiz.   Grammatik   ma’noning   bevosita   nutqni   shakllantirishi   deganda
shuni 
tushunish   lozimki,   lisoniy   birlik   grammatik   ma’nodan   xoli   qilinsa,   u   nutq   uchun
tayyor   bo’lmay   qoladi.   Masalan,   [bola]   leksemasining   lug’aviy   ma’nosi   nutqqa
grammatik   ma’no   vositasida   kiradi.   Uning   kelishik,   son,   sub’yektiv   baho,   hokim
yoki   tobe   uzvlik,   qaysi   gap   bo’lagi   ekanligi   kabi   grammatik   ma’nolari   lisoniy
sathda   yo’q.   Demak,   leksema   lug’aviy   ma’nosi   ustiga   ana   shu   grammatik   ma’no
qavatlansa, u nutq tarkibiga kira oladi. Grammatik ma’no nutqda to’g’ridan-to’g’ri
voqelanaveradi.   Bunga   morfologik   shaklning   grammatik   ma’nosi   asosida   amin
bo’lish mumkin. Grammatik ma’no umumlashma tabiatga ega deganda uning juda
ko’p lisoniy birliklarga birday tegishli, umumiy ekanligi nazarda tutiladi. Masalan,
«ot»,   «sifat»,   «son»   grammatik   ma’nosi   juda   katta   miqdordagi   so’zlar   uchun
umumiy.   Lug’aviy   ma’no   (semema)   har   bir   leksemada   o’ziga   xos   va   yakka,
       9   xususiy   bo’lsa,   grammatik   ma’no   bir   tipdagi   juda   ko’p   leksema   uchun   umumiy.
Yoki   [WPm   –   kesimlik   ko’rsatkichlari   bilan   shakllangan   atov   birligi]   sintaktik
qolipining   o’ng   tomoni   uning   grammatik   ma’nosi   bo’lib,   u   chap,   ya’ni   shakliy
tomoni   bilan   birgalikda   o’zbek   tilidagi   barcha   nutqiy   gap   uchun   umumiy.
Grammatik   ma’noning   abstraktligi   deganda   uning   bevosita   kuzatishda
berilmaganligi   nazarda   tutiladi.   Masalan,   hozirgina   keltirilgan   [WPm   –   kesimlik
ko’rsatkichi bilan shakllangan atov birligi] sintaktik qolipining grammatik ma’nosi
ko’zga   tashlanib   turgan   til   birliklari   zamiriga   yashiringan.   Grammatik   ma’no
morfologik sathda so’zlarning umumiy ma’nosi bo’lgan so’z turkumlari (masalan,
otlarda   umumiy   predmetlik,   fe’llardagi   jarayonlilik),   shuningdek,   har   bir
so’zshaklning   ma’lum   bir   morfologik   kategoriya   doirasida   qarama-qarshi
qo’yiluvchi ma’nosi (masalan, zamon, shaxs-son, egalik, kelishik) sifatida yuzaga
chiqsa,   sintaksis   doirasidapredikativlik,   so’z   birikmasidagi   hokim   va   tobe
uzvlarning,   gap   bo’laklarining   bir-biriga   o’zaro   munosabati   sifatida   namoyon
bo’ladi.Keng   ma’noda   so’z   yasalish   hodisasi   ham   Grammatik   ma’noga   daxldor.
Chunki   yasalish   natijasida   so’zning   turkumlardagi   o’rni   o’zgarib   ketadi.   Bu   esa
ularning   yangi   grammatik   tabiat   kasb   etganligini   ko’rsatadi.   Masalan,   [aql]   so’zi
«ot», «mavhum  ot» grammatik ma’nolariga ega. Undan [-li]  so’z yasovchi  shakli
vositasida   sifat   yasalishi   bilan,   albatta,   grammatik   ma’noda   ham   katta   o’zgarish
yuz berdi. Ko’rinadiki, birorta lisoniy birlik (bir planli bo’lgan fonetik birliklardan
tashqari)   grammatik   ma’nodan   xoli   bo’lolmaydi.   Faqat   mustaqil   leksemadagina
lug’aviy   va   grammatik   ma’nodialektik   bog’liqlikda   bo’ladi.   Sintaktik   qolip,
yordamchi   leksema   va   grammatik   shaklda   faqat   grammatik   ma’no   mavjud.
Grammatik   ma’no   grammatik   shakllanmagan   leksemaning   lisoniy   mohiyatida
mavjud   bo’lishi   ham,   grammatik   shakl   yoki   grammatik   qolip   yordamida
ifodalanishi   ham   mumkin.   Masalan,   (kitoblar)   so’zshaklining   «turdosh   ot»
grammatik   ma’nosi   boshqa   barcha   turdosh   otda   bo’lgani   kabi   uning   mohiyatida
mavjud,   «ko’plik»   ma’nosi   esa   ma’lum   bir   shakl   (-lar)   yordamida   ifodalangan.
Kitobni   o’qimoq   birikuvidagi   (kitob)   so’zining   «tobe   uzv»   grammatik   ma’nosi
unga lisoniy sintaktik qolip asosida «yopishtirilgan».
       10   1.1. Grammatik va leksik ma’no munosabati .
  Bolalar   qiziqarli   kitobni   o’qiydilar   gapini   olaylik.   Aytilganidek,   mustaqil   so’z
o’zida   bir   vaqtda   leksika   va   grammatikani   birlashtiradi.   (Bolalar)   so’zida   ikki   xil
ma’no   anglashilib   turadi:   lug’aviy   ma’no   («odam   jinsiga   mansub   bo’lgan,   yosh
jihatdan   voyagayetmagan   shaxs   yoki   voyaga   yetgan   kishining   farzandi,   avlodi»);
turdosh ot, ko’plik son, bosh kelishik, ega vazifasida. Bu so’z leksik va grammatik
ma’noni   o’zida   mujassamlashtirgan.   Shuning   uchun   so’zlar   grammatik   va   leksik
birlik   sifatida   so’z   turkumlariga   guruhlanadi.   Bunday   guruhlash,   avvalo,   leksik
asosda,   ya’ni   ularning   lug’aviy   ma’nosiga   asoslangan   holda   amalga   oshiriladi,
guruhlashning   yuqori   bosqichida   u   grammatik   xarakter   kasb   etadi:   Masalan,
[o’qituvchi],[doktor], [ishchi], [injener]  otlari  bir  butun holda «kasb oti» lug’aviy
guruhini tashkil etadi va birlashish leksik asosda. Chunki bu so’zlar boshqa guruh
otlaridan   farqli   o’ziga   xos,   qandaydir   ayricha   grammatik   xususiyatga   ega   emas.
Lekin   bu   otlarning   boshqa   tur   otlari   bilan   birlashib   hosil   qilgan   katta   guruhi,
deylik,   turdosh   otlar   atoqli   otlardan   farqli   grammatik   xususiyatga   ega.   Masalan,
turdosh   ot   birlik   va  ko’plikda  qo’llanadi,  atoqli   ot   esa   asosan   birlikda  qo’llanadi.
Shuning uchun otning atoqli va turdosh otga ajratilishi grammatik ahamiyatga ega.
Deylik, narsa-buyum otlari va o’simlik oti orasida grammatik farqlar bo’lmaganligi
sababli   bu   bo’linish   leksik   tabiatli.   Chunki   bu   ikki   guruhga   kiruvchi   so’zlar
turlanish,   son,   tuslanish   va   boshqa   grammatik   omilga   bir   xil   munosabatda.So’z
grammatik birlik sifatida morfologik ma’no tizimiga ega. Shunga ko’ra, grammatik
ma’noni   quyidagi   tipga   bo’lish   mumkin:   ma’lum   bir   turkumga   kiruvchi   so’zning
ular   qaysi   morfologik   shaklda   bo’lishidan   qat’i   nazar   barchasi   uchun   birday
tegishli bo’lgan grammatik ma’no (masalan, otlarda predmetlik, sifatlarda belgilik,
fe’llarda   jarayonlilik);bir   turkumdagi   biror   guruhning   qanday   grammatik   shaklda
bo’lishidan qat’i  nazar  barcha so’zlariga xos bo’lgan grammatik ma’no (masalan,
       11   ozaytirma   daraja   sifatning   faqat   rang   bildiruvchi   turlariga   xos);   biror   turkumdagi
ma’lum   bir   so’zning   ma’lum   bir   shakldagi   turigagina   xos   bo’lgan   grammatik
ma’no   (masalan,   o’zlik   olmoshiga   kelishik   qo’shimchasi   faqat   egalik
qo’shimchasidan   keyin   qo’shiladi,   olmoshning   boshqa   turlarida   bunday   hol
kuzatilmaydi, yoki [-yap] qo’shimchali aniq hozirgi zamon shakli III shaxsda [–di]
shakli   bilangina   voqelana   oladi).   GM   turlari.   UGM,   OGM,   XGM   haqida.
Grammatik   shaklning   fahmiy   hisqilinadigan   alohida   ma’nosi   xususiy   grammatik
ma’no   (qisq.   XGM)   deyiladi.   Masalan,   egalik   qo’shimchalari   umuman   «keyingi
so’zni   oldingi   so’zga   bog’lash»   mohiyatiga   ega.   Bu   umumiy   grammatik   ma’no
(qisq.UGM)   bo’lib,   u   nutqiy   birlik   bo’lgan   Halimning   kitobi   birikuvida   «(kitob)
so’zini   (Halim)   so’ziga   bog’lash»,   daftarning   varag’i   birikuvida   esa   «(varaq)
so’zini   (daftar)   so’ziga   bog’lash»   tarzida   xususiylashgan.   Bu   –   XGM.   UGM
lisoniy   tabiatli   bo’lib,   lisoniy   birliklarga   xos   barcha   belgiga,   XGM   esa   nutqiy
ma’no   bo’lganligi   uchun   nutqiy   birliklarga   xos   belgiga   ega.   UGM   umumiy,
mavhum, zaruriy, barqaror, invariant, uzual, ijtimoiy bo’lsa, XGM bu belgilarning
aksi   bo’lgan   xususiylik,   aniq,   tasodifiy,   beqaror,   okkazional,   individual   kabi
belgiga   ega.   UGM   va   XGM   xususiyatini   idrok   etish   uchun   barcha   borliq
hodisalarida   umumiy   yashash   qonuniyati   bo’lgan   umumiylik   va   xususiylik
tushunchalari   munosabatini   yaxshi   bilish   lozim.Nutqiy   birlikda   turli   lisoniy
umumiyliklarning   belgilari   mujassamlanganligi,   qorishganligi   kabi,   XGMlar   ham
o’zi mansub UGM zarralari bilan birgalikda boshqa lisoniy birliklarning zarralarini
ham   o’zida   birlashtirgan.   Masalan,   egalik   qo’shimchasining   «(kitob)   so’zini
(Halim)   so’ziga   bog’lash»   XGMsida   «keyingi   so’zni   oldingi   so’zga   bog’lash»
UGMsi  ko’rinishi  bilan birgalikda «qarashlilik» ma’nosi, shuningdek,  [Halim]  va
[kitob] leksemalarining (umumiyliklari) zarralari qorishgan holda yuzaga chiqqan.
Grammatik   ma’no   so’zning   grammatik   shakli   bilan   va   undan   xoli   holdagi
holatidan, ya’ni o’zak-negizidan anglashilganligi kabi UGM va XGMlar ham ikki
xil tabiatli. Masalan, «predmetlik» ot turkumining, «jarayonlilik» fe’l turkumining,
«belgi»   sifat   turkumining   grammatik   shaklsiz   ifodalanadigan   UGMsi.   Bu
Halimning   kitobidir   gapidagi   (kitob)   so’zining   «Halimga   tegishli   o’qish   uchun
       12   mo’ljallangan   predmetni   ifodalovchi   turdosh   ot»   ma’nosi   bu   so’zning   grammatik
shaklsiz   ifodalanadigan   XGMsi.   UGM   va   XGM   Grammatik   shaklda   o’ziga   xos
tarzda   namoyon   bo’ladi.   Har   bir   grammatik   kategoriyaning   ma’nosi   –   uning
shakllarining ma’nosiga nisbatan UGM. Masalan,  barcha kelishik shakllari  uchun
umumiy   bo’lgan   «oldingi   mustaqil   so’zni   keyingi   mustaqil   so’zga   bog’lash»
ma’nosi   –   kelishik   kategoriyasining   UGMsi.   Bu   kategorial   umumiylik   alohida
shakllarning   ma’nosiga   nisbatan   belgilanadi.   Boshqacha   aytganda,   kelishik
kategoriyasining   yuqorida   aytilgan   UGMsi   uning   tarkibiga   kiruvchi   6   ta   kelishik
shaklining   ma’nosidan   sintezlanadi,   ya’ni   keltirib   chiqariladi.Har   bir   kelishik
shaklining   ma’nosi   undan   quyidagi   ma’noga   nisbatan   UGM.   Masalan,   qaratqich
kelishigining   UGMsi   –   «oldingi   ism   turkumiga   kiruvchi   so’zni   keyingi   ism
turkumiga kiruvchi so’zga bog’lash». UGM har doim ham quyi ma’noga nisbatan
olinadi. Masalan, kelishik kategoriyasi UGMsi quyidagi kelishiklarning ma’nosiga
nisbatan   olinsa,   har   bir   kelishikning   UGMsi   undan   quyidagi   bu   kelishik
UGMsining   «parchalari»ga   nisbatan   belgilanadi.   Chunki   har   bir   kelishikning
ma’nosiga   nisbatan   UGM   termini   qo’llanilmaydi.   Kategoriya   va   shakl   ma’nosi
hamda   uning   xususiy   ko’rinishi   haqida   bahs   ketganda   ularni   qanday   baholash
muammosi   ham   bor.   Bunda   dialektikaning   umumiylik-maxsuslik-alohidalik
kategoriyasiga   metodologiya   sifatida   tayanish   lozim   bo’ladi.   Tilshunoslikda
grammatik   ma’noga   nisbatanbu   umumiy   grammatik   ma’no-oraliq   grammatik
ma’no   (qisq.OGM)   –xususiy   grammatik   ma’no   tarzida   tatbiq   etilgan.     Misol
sifatida   tushum   kelishigi   shakli   ma’nosini   olaylik.   Kelishik   kategoriyasining
«oldingi mustaqil  so’zni  keyingi  mustaqil  so’zga bog’lash», tushum  kelishigining
«oldingi   ismni   keyingi   fe’lga   vositasiz   to’ldiruvchi   sifatida   bog’lash»   va   tushum
kelishigining   muayyan   nutq   parchasi   bo’lmish   kitobni   o’qimoq   birikuvida
voqelangan   «(kitob)   so’zini   (o’qimoq)   so’ziga   vositasiz   to’ldiruvchi   sifatida
bog’lash» nutqiy ma’nosi yaxlitlikda olinganda, UGM-OGM-XGM munosabatida.
Kelishik   kategoriyasining   «oldingi   mustaqil   so’zni   keyingi   mustaqil   so’zga
bog’lash»   ma’nosi   tushum   kelishigining   «oldingi   ismni   keyingi   fe’lga   vositasiz
to’ldiruvchi   sifatida   bog’lash»   ma’nosiga   nisbatan   UGM   maqomida,   tushum
       13   kelishigining   muayyan   nutq   parchasi   bo’lgan   kitobni   o’qimoq   birikuvida
voqelangan   «(kitob)   so’zini   (o’qimoq)   so’ziga   vositasiz   to’ldiruvchi   sifatida
bog’lash»   nutqiy   ma’nosi   XGM.   Tushumkelishigining   «oldingi   ismni   keyingi
fe’lga vositasiz to’ldiruvchi sifatida bog’lash» ma’nosi esa UGM va XGM orasida
turganligi   hamda   ularni   bog’lovchi   bo’g’in   bo’lganligi   uchun   OGM   maqomida.
OGMning   mavqei   nisbiy.   Masalan,   kelishik   kategoriyasining   UGMsi   e’tibordan
soqit  qilinsa  va fikr  faqat tushum  kelishigi  va uning quyi ma’nolari haqida ketsa,
mazkur   OGM   UGM   sifatida   qaraladi.   Tushum   kelishigining   zikr   etilgan   XGMsi
e’tibordan soqit qilinib, so’z kelishik kategoriyasi va tushum kelishigi munosabati
xususida ketsa, bunda OGM ushbu UGMga nisbatan XGM sifatida ham qaralishi
ham   mumkin.   Demak,   borliq   hodisalari   umumiylik   –   maxsuslik   –   xususiylik
(alohidalik)   munosabatida   bo’lganligi   kabi   grammatik   ma’no   ham   «umumiy
grammatik   ma’no   –   oraliq   grammatik   ma’no   –   xususiy   grammatik   ma’no»
ko’rinishiga ega.
       14   1.1. Grammatik ma’no tarkibi va turlari.    
Grammatik   ma’no   tarkibi   murakkab.   Masalan,   son   kategoriyasining   UGMsi
predmetning   miqdoriy   va   sifatiy   tavsifini   berishdan   iborat,   bu   umumiy   kategorial
ma’no   son   kategoriyasining   shaklida   «miqdoriy   aniqlik–noaniqlik   va   sifatiy
bo’linmaslik»,  [-lar]  shaklida  “miqdoriy noaniq ko’plik va sifatiy bo’linuvchan  va
bo’linmaslik” kabi har bir shaklga ixtisoslashgan ko’rinishga ega bo’lib, ularni sifat
va miqdor kabi turga ajratish mumkin. Son kategoriyasining nomidan ma’lumki, u
miqdor ifodalashga ixtisoslashgan morfologik hodisa. Shuningdek, uning UGMsida
“noaniq”,   “aniq”,   “sifat”,   “bo’linuvchan”,   “bo’linmas”   kabi   unsurlar   kategoriya
markazidagi   “miqdor”   unsuriga   bevosita   daxldor   emas.   Biroq   “bevosita   daxldor
emaslik”ni   u   UGMdan   tashqari   deb   tushunmaslik   kerak.   Chunki,   deylik,   [-lar]
shakli   miqdor   (ya’ni   ko’plik)   ifodalar   ekan,   u   bir   paytning   o’zida   o’z-o’zidan
yuqorida   zikr   etilgan   “bo’linuvchanlik–bo’linmaslik”,   “noaniq”   kabi   belgilarini
ham   ifodalaydi.   Demak,   son   kategoriyasi   shaklida   miqdor   belgisi   har   doim   sifat
belgisi   bilan   birga   yashaydi,   u   bilan   dialektik   bog’lanishda.   Boshqacha   aytganda,
miqdor belgisi hech qachon sifat belgisisiz yuzaga chiqmaydi. Nutqda bu ma’nodan
birining   kuchayishi   boshqasining   susayishiga,   boshqasining   kuchayishi
birinchisining susayishiga olib keladi. Masalan, Do’konda suvlar bor gapida [–lar]
shaklida   miqdoriy   belgi   ham   (ya’ni   «ko’plik»),   sifatiy   belgi   ham
(«bo’linuvchanlik»,  «har   xil»)   ifodalanmoqda.   Bunda   sifatiy   belgi   ustuvorlik  kasb
etib, miqdor belgisi kuchsizlanganligi sezilib turadi. Lekin baribir «ko’plik» yuzaga
chiqmoqda.   Ma’lum   bo’ladiki,   grammatik   shakl   UGMsi   tarkibiy   qismlaridan   biri
uning   mohiyati   bo’lsa   (masalan,   sonda   «miqdor»),   boshqalari   unga   yondosh,
mohiyatga   mansub   bo’lmagan,   biroq   u   bilan   dialektik   yaxlitlik   kasb   etgan   ma’no
       15   (masalan   sonda   «bo’linuvchanlik»).   Shuning   uchun   grammatik   shakl   UGMsi
tahlilida   kategorial   ma’no   va   unga   yondosh   hodisa   farqlanadi.Kategorial   va
yondosh   ma’no   har   bir   grammatik   shaklda   mavjud.   Grammatik   shakllar   nutqda
ba’zan  UGMsida   bo’lmagan  ma’noni   ham   voqelantiradi.  Masalan,   ko’rilgan   [-lar]
shakli   nutqda   «hurmat»   ma’nosini   ifodalashi   ham   mumkin.   Bu   ma’no   shaklning
UGMsi  tarkibiga  kirmaydi.  U UGM  bilan  birga  yuzaga  chiqishi   ham, chiqmasligi
ham   mumkin.   Bunday   ma’no   hamroh   ma’no   deb   yuritiladi.   Demak,   kategorial
ma’no   shaklning   mohiyati   va   UGMning   asosi.   Yondosh   ma’no   UGMga   kirsa-da,
mohiyat   tarkibiga   kirmaydi.   Hamroh   ma’no   esa   shakl   mohiyatiga   ham,   UGM
tarkibiga   ham   kirmaydi.   Quyidagi   gaplarni   qiyoslang:   1.   Aqllari   bormi?   –ukasiga
istehzoli   kuldi   Halim.   U   kishining   fikrlari   bizga   ma’qul.   Birinchi   gapda     (aqllari)
so’zshaklining [-lari] egalik qo’shimchasida “kesatish”ma’nosi ham (aslida aqling),
«II   shaxs,   birlik»   ma’nosi   ham   anglashilmoqda.   «Kesatish»,   umuman,   egalik
kategoriyasi   UGMsiga   daxldor   emas.   Lekin   “II   shaxs   birlik”   ma’nosi   bu
kategoriyaning   [–   (i)ng]   shakliga   xos   kategorial   ma’no   bo’lib,   [-lari]   shakli   bu
ma’noni   ifodalash   uchun   xoslangan   va   UGM   ko’rinishiga   vaqtincha   “yopishgan”
tajalli   hisoblanadi.Uning   bunday   xususiyatga   egaligi   ushbu   “noqulay”   ifodalovchi
bilan   nutqqa   chiqishi   uchun   zarur   nutqiy   sharoit,   bog’liq   qurshov   talab
qilayotganligi  bilan  ham  belgilanadi. Zero gapdan muallif  gapi  (“ukasiga istehzoli
kuldi   Halim”)   olib   tashlansa,   [-lari]   shaklidan   anglashilayotgan   ushbu   hamroh
ma’no   uqilmay   qoladi.   UGMni   ochish   yo’llari.   UGM   nutqiy   ma’no   bo’lgan
XGMlarni bosqichli umumlashtirish orqali ochiladi. Bunda XGMdagi o’zi mansub
UGMga   tegishli   bo’lmagan   barcha   begona   tajallilar   idrokiy   yo’l   bilan   e’tibordan
soqit   qilinadi.   Quyida   [-moqda]   hozirgi   zamon   davom   fe’li   shakli   va   umuman
zamon   kategoriyasining   UGMsini   bosqichli   tiklash   namunasini   beramiz.1-
bosqichda [-moqda] shaklining turli matniy va uslubiy hollarda qo’llanishini tahlil
etish asosida bu shaklning nutqiy, matniy ma’no turlari, ya’ni XGMlari aniqlanadi.
Shakl   XGMlariga   misollar   keltiramiz:   1.   Suv   egatlarda   jildirab   oqmoqda.   2.   Umr
o’tmoqdadir. 3. Zamin aylanmoqda mag’rur tebranib. Shakl 1-misolda «ish-harakat
nutq   paytida   davom   etayotganligining   badiiy   uslub   nasriy   turiga   xos   obrazli
       16   ifodasi», 2-misolda “ish-harakat nutq paytida davom etayotganligining badiiy uslub
lirik   turiga   xos   ko’tarinki   ifodasi»,   3-misolda   «ish-harakat   nutq   paytida   davom
etayotganligining   badiiy   uslub   lirik   turiga   xos   tantanavor   ifodasi»   XGMlarini
voqelantirgan.   Misollarni   davom   ettirsak,   XGMlar   soni   yana   ortib   boradi.   Biroq
umumlashtirish   uchun   ushbu   XGMlar   yetarli.   Ular   orasidagi   umumiylik   «ish-
harakat nutq paytida davom etayotganligining ifodasi» bo’lib, XGMlarning qolgan
unsurlari   farqlar   (1-misolda   «badiiy   uslub   nasriy   turiga   xos   obrazli   ifodasi»,   2-
misolda   «badiiy   uslub   lirik   turiga   xos   ko’tarinki   ifodasi»,   3-misolda   esa   «badiiy
uslub lirik turiga xos tantanavor ifodasi»). Farqlar e’tibordan soqit qilinib, ulardagi
bir   xillik   (umumiylik)lar   ajratib   olinadi.   Farq   shu   bosqich   uchun   qiymatga   ega
bo’lsa,   bir   xillik   yuqori   bosqich   qiyoslashlari   uchun   ahamiyat   kasb   etadi.   2-
bosqichda [-moqda] qo’shimchali zamon shakli birinchi bosqich xulosalari asosida
[–(a)y]   qo’shimchali   hozirgi   –kelasi   zamon,   [-yap]   qo’shimchali   aniq   hozirgi
zamon,   [-yotir]   qo’shimchali   hozirgi   zamon   shakli   kabi   barcha   hozirgi   zamon
turlari   bilan  munosabatlarda  ko’rilib,  shu   asosda  [-moqda],  [-yotir],  [-yap],  [-(a)y]
qo’shimchali hozirgi zamon shakllarining mohiyati 
–   UGMlari   ochiladi.   Keyingi   bosqich   uchun   farqlar   e’tibordan   soqit   qilinib,
ulardagi   bir   xillik   (umumiylik)lar   ajratib   olinadi.   Bu   bir   xilliklargina   keyingi
bosqich   qiyoslashlari   uchun   ahamiyatli   bo’ladi.   3-bosqichda   avvalgi   bosqich
xulosalari asosida hozirgi zamon shakllari umumiylik sifatida olinib, uning kelasi
zamon shakllari umumiyligi bilan aloqa-munosabatlari, o’xshash va farqli jihatlari
oydinlashtiriladi. Joriy  bosqich  uchun ulardagi   farqlar, keyingi   bosqich  uchun bir
xillik   (umumiylik)lar   ahamiyatli   bo’ladi.4-bosqichda   oldingi   bosqich   xulosalari
asosida   «sodir   bo’lmagan   va   bo’layotgan   harakat-holat»ni   ifodalovchi   o’tgan
zamon   shakli   bilan   munosabatlari   tekshirilib,   hozirgi-kelasi   va   o’tgan   zamon
shakllarining   UGMsi   ochiladi.   5-bosqichda   4-bosqich   xulosalari   asosida   hozirgi,
kelasi   va   o’tgan   zamon   shakllari   ma’noviy   xususiyatlari   bilan   munosabatlarini
aniqlash   asosida   zamon   va   mayl   kategoriyalarining   UGMlari   tiklanadi.
Xususiylikdan   umumiylikka   qarab   yo’naltirilgan   bu   tadqiq   jarayonida   har   bir
bosqichga o’tish bilan xususiyliklarning zamiridagi UGMga chuqurlashib boriladi.
       17   Chunki   [–moqda]   qo’shimchali   zamon   shaklining   nutqiy   voqelanishlarida   zamon
kategoriyasi   UGMsiga   xos   hozirgi-kelasi   zamon   shakli   UGMsi   ko’rinishining
hozirgi   zamon   UGMsi   ko’rinishchasiga   mansub   turining   bevosita   kuzatishda
berilishini ko’ramiz va bu XGMlarda barcha oldingi bosqichlar UGMlari zarralari
mavjud   bo’ladi.   Shuning   uchun   [–moqda]   qo’shimchali   zamon   shaklining
ziddiyatlari   va   UGMsi   faqat   2-bosqichdagina   ochilishi   mumkin.   3-bosqichda   [–
moqda]   va   [–(a)y],   [-yap-]   qo’shimchali   zamon   shakllari   mustaqil   til   birliklari
sifatida   emas,   balki   hozirgi   zamon   shaklining   variantlari   sifatida   yuzaga   chiqadi.
Bu   pog’ona   qancha   yuqorilasa,   xususiy   ko’rinishlar   shunchalik   katta   guruhlarga
birlashib,   o’z   mustaqilliklarini   yo’qotib,   umumlashib   boraveradi.   Shu   boisdan
grammatik shakllarning ma’noviy xususiyatlari haqida gapirganda tekshirish qaysi
bosqichda olib borilayotganligi hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi.
       18   II. BOB.GRAMMATIK KATEGORIYALAR TASNIFI.
  Kategoriya   atamasi   tilshunoslikka   falsafadan   kirgan   termin.   U   falsafada
«ob’yektiv borliq va bilishdagi mohiyatan ko’proq qonuniy aloqa va munosabatni
aks   ettiruvchi   umumiy   tushuncha»   tarzida   ta’riflanadi.   Falsafada   ham,
tilshunoslikda ham kategoriya bir xil narsani ataydi, ya’ni kategoriya uchun juftlik
va   alohidalik   xos   bo’lishi   shart.   Falsafada   juftlikni   sabab-natija,   mohiyat-hodisa,
butun   qism,   alohidalikni   borliq,   miqdor,   makon   tashkil   etsa,   tilshunoslikda
kategoriya   atamasi   ostida   zidlangan   ikkilik   (son   kategoriyasi)   yoki   ko’plik
(kelishik   kategoriyasi)   tushuniladi.Bugungi   tilshunosligimizda   grammatik
kategoriya   atamasi   ostida,   asosan,   morfologik   kategoriyani   tan   olish   ustuvor.
Umuman,   sintaktik   kategoriya   ham   grammatik   kategoriya   sifatida
qaralsada,xususiy   hollarda,   ya’ni   sintaktik   tekshirishlarda   kategoriya   tushunchasi
e’tiborga molik ahamiya kasb etmaydi. Bunga qo’shilib bo’lmaydi, albatta.  Butun
uchun   qism   va   ular   orasidagi   munosabat,   sistema   uchun   element   va   ularni
birlashtiruvchi   aloqa   shart   va   zarur   bo’lganligi   kabi   grammatik   kategoriya
(qisq.GK)   uchun   ham   (ayni   paytda   morfologik   hodisa   haqida   so’z
yuritayotganimiz   tufayli   grammatik   kategoriya   atamasi   ostida   morfologik
kategoriyani   nazarda   tutamiz)   aloqa   va   aloqada   turuvchi   birlik   zarur.   Muayyan
ma’no   umumiyligi   ostida   birlashgan   va   o’zaro   bu   ma’noning   parchalanishi,
xususiylashuvi   asosida   zidlanadigan   shakllar   sistemasi   GK   hisoblanadi.   GK
grammatik shakllarning oddiy arifmetik yig’indisi emas, balki ma’lum bir turdagi
shakllarning   umumiy   ma’no   asosidagi   barqaror   munosabati   tizmasidan   iborat
       19   bo’lgan   yangi   bir   butunlik.   Bunda   umumiylik   va   farq   umumiy   ma’no   asosida
bo’lishi   lozim.   Buni   yorqin   idrok   etish   uchun   kelishik   kategoriyasi   va
ravishdoshlarni   grammatik   kategoriya   tushunchasiga   munosabat   nuqtai   nazaridan
kuzatish yetarli.Ma’lumki, kelishikning mohiyati «oldingi mustaqil so’zni keyingi
mustaqil   so’zga   tobelab   bog’lash»dir.   Bu   mohiyat   faqat   ana   shu   morfologik
ko’rsatkichlar   tizimiga   xos.   Har   bir   kelishik   ushbu   ma’noni   o’ziga   xos   tarzda
xususiylashtirib,   bu   bilan   bir-biriga     zidlanadi.   Masalan,   qaratqich   kelishigi
«oldingi   ismni   keyingi   ismga»,   tushum   kelishigi   «oldingi   ismni   keyingi   fe’lga»
xususiylashmasiga   ega.   Bu   xususiylashmalar   lisoniy   ma’noning   parchalanishlari
bo’lish bilan birga, mazkur kelishiklarning farqlovchi belgisi ham. Demak, har bir
kelishikka xos «parcha» kelishik mohiyatining xususiylashmasi, zidlanish esa ana
shu parchalar asosida. Ravishdosh shakllari esa «fe’lni fe’lga bog’lash» ma’nosiga
ega.   Biroq   ravishdosh   shakllariaro   farq   o’zga   kategoriyalar   ma’nosining   ushbu
shakllardagi   tajallisi   evaziga.   Masalan,   [-gani]   ravishdosh   shaklidagi   «maqsad»
ma’nosi   mayl   kategoriyasining   ushbu   shakldagi   tajallisi,   yoki   [-gach]   shaklidagi
«payt» ma’nosi zamon kategoriyasi ma’nosining mazkur ko’rsatkichdagi kÿrinishi.
Agar   shakllari   faqat   «fe’lni   fe’lga   bog’lash»   ma’nosining   parchalanishi   asosida
zidlansa   edi,   ravishdoshni   alohida   kategoriya   sifatida   baholash   lozim   bo’lur   edi.
Holbuki,   ravishdosh   shakllari   fe’lni   fe’lga   bog’lash   nuqtai   nazaridan   o’zaro   farq
qilmaydi
       20   2.1 . Grammatik kategoriya va uni hosil qilish vositalari.
  Ta’kidlash   lozimki,   grammatik   kategoriya   va   unga   mansub   grammatik   shakl
o’zaro   pog’onali,   butun-bo’lak   munosabatlarida   bo’ladi.   Bu   esa   biror   grammatik
shaklning   qaysidir   grammatik   kategoriyaga   mansub   bo’lmasligi   mumkin
emasligini ko’rsatadi. To’g’ri, ayrim kategoriyada moddiy ifodali grammatik shakl
bitta   bo’ladi.   Moddiy   ko’rsatkichi   bitta   bo’lgan   kategoriyasida   muayyan
morfologik   formani   yasovchi   asosning   o’zi   nol   ko’rsatkichli   bo’lib,   ikkinchi
morfologik   shaklni   tashkil   qiladi.   Masalan,   otning   son   kategoriyasida   shunday
holni ko’rish mumkin. Bunda birlik son nol shaklli grammatik ko’rsatkich bo’lib, u
ushbu   shakliy   va   shunga   muvofiq   ma’noviy   mohiyati   bilan   [–lar]   shakliga
ziddiyatda   turadi.   Sifatlardagi   oddiy   va   qiyosiy   daraja   shakllari   ham   fikrimizni
dalillaydi.   Darslik   va   akademgrammatikada   [-niki],   [-dagi],   [-dek],   [-gacha]
birliklarini   goh   nokategorial   shakl   yasovchi,   goh   so’z   yasovchi   sifatida   qarash
hollari   uchrab   turadi.   Bu   tilshunosligimizda   o’rganilishi   lozim   bo’lgan
muammolardan.   Demak,   nokategorial   grammatik   shakl   bo’lishi   mumkin   emas.
Shuning uchun grammatik shaklni kategorial va nokategorial kabi turga ajratish va
zid qo’yish ilmiy asosli emas. Shunday qilib, grammatik kategoriyaga quyidagicha
ta’rif   berish   mumkin.   Bir   umumiy   grammatik   ma’no   ostidabirlashuvchi,   shu
asosda   bir-birini   taqozo   va   bu   umumiy   ma’noning   parchalanishi   asosida   inkor
qiluvchi shakllar tizimi grammatik kategoriya deyiladi. 
       21   O’zbek tilshunosligida tilimizdagi 9 ta GK mavjudligi tan olinadi:
1) nisbat kategoriyasi;
2) o’zgalovchi kategoriyasi;
3) harakat tarzi kategoriyasi;
4) bo’lishli-bo’lishsizlik kategoriyasi;
5) son kategoriyasi;
6) daraja kategoriyasi;
7) kelishik kategoriyasi;
8) egalik kategoriyasi;
9) kesimlik kategoriyasi:
9.1) shaxs-son;
9.2) zamon;
9.3) tasdiq-inkor;
9.4) mayl (modallik
       22   2.2.  Grammatik kategoriyaning maxsus ko’rsatgichlari . 
Grammatik   kategoriya-maxsus   ko’rsatkichlar   yordamida   so’zlarning
o’zgarishi,birikish   va   gap   hosil   qilish   qoidalariga   asoslangan   umumgrammatik
tushuncha.   Grammatik   kategoriya   grammatikaning   qaysi   sohasiga   olinganligiga
ko’ra   morfologik   va   sintaktik   kategoriyaga   bo’linadi.Sintaktik   kategoriyalar
morfologik   kategoriyaga   teng   bo’lmaydi.Masalan:bizning   oila   –to’q   oila.   Bu
jumlada   morfologik   jihatdan   to’rt   so’z   ,uch   xil   so’z   turkumi   bor(olmosh,   ot,
sifat,ot),sintaktik jihatdan esa faqat  ikki  bo’lak –ega va kesim  mavjud. Fe’lda 3ta
gramatik   kategoriya   bor.   Mayl,zamon,shaxs-son   kategoriyasi.   Grammatik   shakl-
grammatik   vosita   bildruvchi,   grammatik   ma’no   ifodalovchi   til   shakli.   Masalan:
o’zbek   tilida   ‘’yaxshi-yaxshi’’deb   ‘’yaxshi’’   sifati   takrorlansa,   bu   so’z   o’z
ma’nosini   kuchaytrish   uchun   xizmat   qiladi.   Xuddi   shu   grammatik   vosita   ba’zi
tillarda, mas, malaya yoki indonez tilda ko’plikni bildiradi. Muayyan bir tilda turli
Grammatik shakl  bir ma’noda qo’llanishi ham mumkin: -yotir, -yapti,         -moqda
kabi   o’zbek   tilidagi   grammatik  shakl   fe’lning   hozirgi   zamon   shaklidir.  Aksincha,
ayni bir grammatik shakl birdan ortiq grammatik ma’noni bildira oladi. Masalan,’’-
lar   ‘’shakli   ‘’ishlar’’so’zida   ham   fe’l   ,ham   sifatdosh,   ham   ko’plik   hisoblanadi.
Grammatik   birliklarni   grammatik   kategoriyalarga   birlashtrishda   shu
kategoriyalarga   birlashtrishda   shu   kategoriyaga   xos   umumlashgan   ma’no   mazkur
kategoriyaga   birlashgan   har   bir   grammemada   takrorlanadi.   Shu   bilan   birgalikda
       23   kategoriya doirasidagi har bir grammemaning boshqasidan farq qiladigan ma’nosi
ham   bor.   Ana   shu   ma’nolar   katego’riya   unsurlarining   o’zaro   zidlanishida   asos
bo’lib   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   kategoriya   tarkibidagi   grammema   ma’nosi
o’rtasida   tur-jins   munosabati   mavjud.   Grammatika   ma’lum   til   qurilishini   qanday
o’rganishiga ko’ra, amaliy grammatika va nazariy gramamtikaga bo’linadi. Amaliy
grammatika   muayyan   bir   tilda   gapning   tog’ri   qurilishi   uchun   zarur   bo’lgan
grammatik   qoidalarni   tafsiflaydi.  
U   o’z   navbatida   2   turga   bo’linadi:   tavsifiy   va   me’yoriy   grammatika   tavsifiy
grammatika.
Grammatik   kategoriya   (GK)   ham   serqirra   mohiyatli   lisoniy   hodisa   bo’lganligi
sababli turli tomondan tasnif qilinadi. Ulardan ayrimlarini keltiramiz:
1. Kategoriya shakllarining ma’noviy tarkibiga ko’ra
2. Morfologik kategoriya (MK) ning so’z turkumi yoki gap bo’laklariga xosligiga
ko’ra
3. MK sintaktik qobiliyatining yo’nalishiga ko’ra.
Birinchi tasnifga muvofiq, grammatik kategoriya sodda va murakkab kategoriyaga
bo’linadi.   Nisbat,   sub’yektiv   munosabat,   son,   qiyoslash,   daraja,   egalik   sodda
kategoriya   sifatida   qaraladi.   Chunki   ularda   ma’no   sodda   bo’lib,   ularda   boshqa
kategoriya   tajallisini   kÿrmaymiz.   Chunonchi,   son   kategoriyasining   ma’nosi
miqdoriy   va   sifatiy   belgilarning   ma’lum   yig’indisidan   iborat   bo’lsa,   kelishik
kategoriyasi tobelikni ifodalaydi. Daraja kategoriyasi belgining qiyosan ekanligini
ko’rsatsa,   nisbat   kategoriyasi   fe’l   anglatgan   bajaruvchining   miqdor   va   sifat
jihatdan tavsifini beradi. Bu soddalik, albatta, nisbiydir. Chunki grammatik ma’no
tarkibi   kategorial,   yondosh   va   hamroh   ma’nodan   iboratligi   bunday   hukm
chiqarishga   yo’l   bermaydi.   Biroq   bu   kategoriyalarda   mavjud   ma’nolardagi
yondosh   va   hamroh   ma’no   boshqa   bir   morfologik   kategoriyaga   emas,   balki
umuman boshqa  qaysidir  sathga  tegishli.  Murakkab  kategoriya shakllarida  ma’no
murakkab   bo’lib,   boshqa   kategoriyaga   mansub   ma’nolar   ham   mujassamlashgan
       24   bo’ladi.   Egalik,o’zgalovchi,   harakat   tarzi,   kesimlik   ana   shunday   GKlardan.
Masalan, egalik kategoriyasida uch xil ma’no mujassamlashgan bo’ladi:
a) lisoniy (so’zlarni bir-biriga bog’lash) va nolisoniy (borliqdagi bir 
b) narsa/shaxsning   ikkinchi   bir   narsa/shaxsga   mansubligi)   munosabatni
ifodalash;
c) shaxs ma’nosi (egalik kategoriyasi uchun nokategorial, ya’ni yondosh);
d)  son ma’nosi (egalik kategoriyasi uchun nokategorial, ya’ni yondosh).
Kesimlik   kategoriyasi   ham   murakkab   bo’lib,   unda   tasdiq/inkor,   mayl-zamon,
shaxs-son   va   zamon   ma’nolari   birlashgan   va   ular   bitta   qo’shimchada   yoki   bir
necha   qo’shimchada   yuzaga   chiqadi.   Masalan,   olmani   ol   gapida   (ol)   so’zshakli
tasdiq,   buyruq   mayli,   ikkinchi   shaxs,   birlik   son   va   hozirgi   zamonma’nolarini
voqelantirib kelmoqda va bular nol shakl bilan ifodalanmoqda. Kitobni olmadingiz
gapida   inkor   ma’nosi   (-ma)   qo’shimchasi   bilan,   mayl   va   zamon   ma’nosi   (-di)
shakli   bilan,   ko’plik   ma’nosi   (-iz)   shakli   bilan   ifodalanmoqda.   O’zgalovchi
kategoriyasi   ham   murakkab   bo’lib,   unda   ravishdosh,   sifatdosh   va   harakat   nomi
shakllari   ma’nolari   yondosh   ma’no   sifatida   bir   butunlikni   tashkil   etadi.   So’z
turkumi yoki gap bo’lagiga xosligi jihatidan MK ikkiga bo’linadi: 
a) leksik-morfologik kategoriya;
b) funksional-morfologik kategoriya. 
Leksik-morfologik   kategoriya   so’zlarning   ayrim   guruhiga,   ya’ni   tukumlarga   xos
bo’lib,   ular   sirasiga   nisbat,   harakat   tarzi,   bo’lishli-bo’lishsizlik,   o’zgalovchi,   son,
sub’yektiv   munosabat,   qiyoslash,   daraja   kategoriyalari   kiradi.   Kelishik,   egalik,
kesimlik funksional-morfologik kategoriyadir. Chunki kesimlik kategoriyasi kesim
vazifasida   keluvchi   barcha   so’zga   xos.   Kelishik   kategoriyasi   so’z   birikmasidagi
tobe a’zo vazifasida keluvchi so’zni shakllantirsa, egalik kategoriyasi qaratuvchili
birikmadagi   hokim   a’zoni   shakllantiruvchi   grammatik   kategoriyadir.   Formal
o’zbek tilshunosligida kelishik va egalik kategoriyasining ot turkumiga, shaxs-son
kategoriyasining fe’lga xosligi uqtirilar edi. Bu ham, albatta, asossiz emas. Chunki
       25   kelishik   va   egalik   kategoriyasi   ko’rsatkichlari   ko’p   hollarda   otni   shakllantirsa,
kesim vazifasida kelishga asosan fe’l xoslangan. Fe’l fe’l bo’lganligi uchun emas,
balki   kesim   vazifasida   kelganligi   uchun   tuslanadi.   Ot   esa   ot   bo’lganligi   uchun
emas,   balki   tobe   a’zo   vazifasida   kelganligi   uchun   turlanadi.   Chunki   so’zlarning
turkumga   ajralishidagi   dastlabki   asos   ularning   sintaktik   vazifasidir.   «Avvalo   gap
bo’laklari   farqlangan   va,   shunga   muvofiq,   so’z   turkumlari   ajratilgan»
(I.I.Meshchaninov). Demak, kelishik va egalik kategoriyasini faqat otga, kesimlik
kategoriyasini   faqat   fe’lga   bog’lab   qo’yish   ularning   imkoniyatini   toraytirib
qÿyishdir.   MK   sintaktik   qobiliyatining   yo’nalishiga   ko’ra   tasnifida   «birin-
ketinlik», ya’ni grammatik kategoriya sintaktik qobiliyatining «oldingisi bilan» va
«keyingisi   bilan»   sifatida   belgilanishi   nazarda   tutiladi.   Masalan,   (kitobning)
so’zshaklidagi   (–ning)   o’zidan   keyin   egalik   shaklini   olgan   ot   kelishi   shartligini,
(kitobi)   so’zidagi   (–i)   bu   so’zshakldan   oldin   qandaydir   qaratqich   aniqlovchi
bo’lishi   zarurligini   ko’rsatadi.   O’zbek   tilida   egalik,   nisbat,   o’zgalovchi,   kesimlik,
qiyoslash,   son   kategoriyasi   so’zshaklning   «oldingisi   bilan»   aloqalarini   ko’rsatsa,
kelishik   va   o’zgalovchi   kategoriyasining   ravishdosh   va   sifatdosh   shakllari
so’zshaklning “keyingisi bilan” aloqasini ifodalaydi. O’zgalovchi kategoriyasining
harakat nomi shakli hamda sub’yektiv baho kategoriyasi bu jihatdan mo tadil.ʻ
       26                            IV. XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   grammatika   bizga   so’z   va   gapning
formalgrammatik   tomoni-so’z   o’zgarishi,   sintaktik   birliklar   va   ularning   turli
ko’rinishi,strukturasi   va   hosil   qiluvchi   vositalari,   shuningdek,   ifodalaydigan
Grammatik   ma’nosini   o’rgatadi.   Bundan   tashqari   grammatik   kategoriyalarni
doimo   to’g’ri   qo’llash   lozim,   agar   kategoriyalar   o’z   o’rnida   qo’llanmasa,
tuzilayotgan   gapning   grammatik   jihatdan   ma’nosi   buziladi,   gapdagi   anniqlik   va
izchillik   yo’qoladi.   Gap   shaxs   va   sonda   moslashmaydi.   Shuning   uchun   ham
grammatik   kategoriyalarni   o’z   o’rnida   qo’llash   zarur.   Agar   grammatika   o’z
o’rnida   qo’llanmasa   ma’no   jihatdan   g’alizlik   paydo   bo’ladi.   Shunday   ekan
tilshunoslikning   eng   katta   qismi   bo’lgan   grammatikani   o’rganish   biz   uchun
hamma   sohalarda   zarurdir.
          Bugungi   tilshun о sligimizda   grammatik   kat е g о riya   atamasi   о stida,   as о san,
m о rf о l о gik   kat е g о riyalarni   tan   о lish   ustuv о rlik   qiladi.   Umuman,   sintaktik
kat е g о riyalar   ham   grammatik   kat е g о riya   sifatida   qaralsa-da,   х ususiy   h о llarda,
ya’ni   sintaktik   t е kshirishlarda   kat е g о riya   tushunchasi   e’tib о rga   m о lik   ahamiyat
kasb etmaydi. Bunga qo’shilib bo’lmaydi. Butun uchun qismlar va ular   о rasidagi
mun о sabat, sist е ma uchun el е m е nt va ularni birlashtiruvchi al о qalar shart va zarur
bo’lganligi   kabi   grammatik   kat е g о riya   (qisq.GK)   uchun   ham   (biz   ayni   paytda
m о rf о l о gik   h о disalar   haqida   so’z   yuritayotganimiz   tufayli   grammatik   kat е g о riya
       27   atamasi   о stida   m о rf о l о gik   kat е -g о riyalarni   nazarda   tutamiz)   al о qa   va   al о qada
turuvchi   birliklar   zarur.   Muayyan   z о tiy   ma’n о   umumiyligi   о stida   birlashgan   va
o’zar о   z о tiy   ma’n о ning   parchalanishi,   х ususiylashuvi   as о sida   zidlanadigan
shakllar   sist е masi   GK   his о blanadi.   GK   grammatik   shakllarning   о ddiy   arifm е tik
yig’indisi   emas,   balki   ma’lum   bir   turdagi   shakllarning   z о tiy   ma’n о   as о sidagi
barqar о r   mun о sabatlari   tizmasidan   ib о rat   bo’lgan   yangi   bir   butunlikdir.   Bunda
umumiylik va farqlar z  о  t i y  m a ‘ n  о  as о sida bo’lishi l о zim. Buni yorqin idr о k
etish   uchun   k е lishik   kat е g о riyasi   va   ravishd о shlarni   grammatik   kat е g о riya
tushunchasiga mun о sabat nuqtayi nazaridan kuzatish y е tarli.
  V. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Rahmatullayev   Sh.,   Mamatov   N.,   Shukurov   R.   O’zbek   tili   antonimlarining
izohli lug’ati. – Toshkent: O’qituvchi, 1980. 75, 180 b.
2. Novikov L.A. (1973) Antonimiya v russkom yazыke. - M. , 290-bet
3. O’zbek tilining izohli lug’ati. 5 jildli. 5-jild. (2006)– Toshkent:
4. O’zbekiston milliy ensiklopediyasi. – 525 b.
5. R.Sayfullayeva “Hozirgi o’zbek adabiy tili” Toshkent-2009
6. H.Jamolxonov “Hozirgi o’zbek adabiy tili” Toshkent- “Taqrizchi”-2005
7. O’zbek tilining izohli lug’ati ziyo.uz
8. Turniyozov N,Yo’ldoshev  B “Matn tilshunosligi “ S.2011
9. O’zbek tilining izohli lug’ati ziyo.uz
10. Ne’mat Turniyozov, Bekmurod Yo’ldoshev Matn tilshunosligi S.2011
11. Ne’mat Turniyozov, Bekmurod Yo’ldoshev Matn tilshunosligi S.2011
12. Abdupattoev M.T. 0 ‘zbek matnida supersintaktik butunliklar
13. Filol.fan.nom.   ...diss.avtoref.   -   T.,   1998.   2.   Boymirzaeva   S.   Matn   mazmunida
temperollik semantikasi. Toshkent, “0 ‘zbekiston milliy ensiklopediyasi”
14. Davlat ilmiy nashriyoti, 2009. 
15. Hakimov   N.   O   ‘zbek   ilmiy   matnining   sintagmatik   talqini.   DDA.   -   Toshkent,
2001. - 50b. 
16.  Hojiev A. Tilshunoslik terminlarining izohli lug’ati. - Toshkent, 2002.-168 b
       28   17. I.Qo’chqortoev. Badiiy nutq stilistikasi, T., 1975 6. Karimov S. 0 ‘zbek tilining
badiiy uslubi, Samarqand, 1992
18. Mengliyev   B.R.   Hozirgi   o’zbek   tili.   Morfemika.   Derivatsiya.   Morfologiya.   II
qism. Qarshi-2005.
19. Abuzalova   M.Q.   Hozirgi   o’zbek   tili.   Morfologiya,   1-qism.   Mustaqil   so’z
turkumlari. (Ma’ruza matnlari). Buxoro-2003.
20. Nurmonov   A.,   Shahobiddinova   Sh.,   Iskandarova   Sh.   va   boshqalar.   O’zbek
tilining nazariy grammatikasi. Morfologiya.-T.: Yangi asr avlodi. 2001.- 182 b.
21.  O’zbek tili grammatikasi. I tom. Morfologiya. Max.muh. G’.A.Abdurahmonov
va boshq. T.: Fan, 1972.-610 b.
22. Zamonaviy   o’zbek   tili:   Morfologiya\   Mualliflar   jamoasi.   Max.   muh.
H.G’.Ne’matov va boshqalar. T. Mumtoz so’z, 2008. 
23. Sayfullaeva   R.R.,   Mehgliyev   B.R.   va   boshqalar.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.
O’qv qo’llanma.-T., Fan va texnologiya,2009. -416.
24. Ne’matov   H.,   Rasulov   R.   O’zbek   tili   sistem   leksikologiyasi   asoslari.   -T.:
O’qituvchi. 1995.-127 b.
25. Musulmanova   N.R.   Grammatik   shakllarda   kategorial,   yuondosh   va   hamroh
ma’no   (zamon   va   mayl   kategoriyalari   misolida)   Filol.fan.nomz...diss.   -
Toshkent, 2007.-116 b
26.
       29

O’zbek tilshunosligida grammatik kategoriya tushunchasi talqini

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari
  • Sifat so’z turkumi va uni o’qitish usullari
  • Nutq tovushlarining fonetik o’zgarishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский