Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 506.9KB
Покупки 1
Дата загрузки 17 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Jahongir

Дата регистрации 17 Ноябрь 2024

14 Продаж

O'zbekiston Respublikasi erkin iqtisodiy hududlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT FAKULTET    IQTISODIYOT KAFEDRASI
«GLOBAL IQTISODIY RIVOJLANISH» fanidan
KURS ISHI
MAVZU :   O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI ERKIN IQTISODIY
HUDUDLARI.
Bajardi: 212-Iqtisod guruhi talabasi  Matnazarov Suhrobbek
Kurs ishi himoya qilingan sana “____” __________2023y.
Baho “_____” ___________
Ilmiy rahbar: __________ ____________________ (imzo) (ismi sharifi)
Komissiya a’zolari: __________ ____________________ (imzo) (ismi sharifi)
__________ ____________________
(imzo) (ismi sharifi)
Urganch – 2023yil
1 O'ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA ERKIN IQTISODIY HUDUDLAR 
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. ERKIN IQTISODIY ZONALAR TASHKIL ETISHNING NAZARIY 
ASOSLARI. ……………………………………………………………………….4
1.1. Erkin iqtisodiy zonalar tushunchasi hamda tashkil etishdagi yondashuvlar...4
1.2. Erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etishning maqsadi, vazifalari va turlari…...7
II BOB. O’ZBEKISTONDA  QISHLOQ TARAQQIYOTINI OSHIRISHDA 
ERKIN IQTISODIY ZONALAR FAOLIYATI TAHLILI VA 
RIVOJLANTIRISH YO’NALISHLARI. ……………………………………...18
2.1. O’zbekistonda qishloq taraqqiyotini oshirishda erkin iqtisodiy zonalar 
faoliyati tahlili…………………………………………………………………….18
2.2. Mamlakatimizda qishloq taraqqiyotini oshirishda erkin iqtisodiy zonalar 
faoliyati rivojlantirish yo’nalishlari……………………………………………….25
XULOSA ………………………………………………………………………...28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….30
2 KIRISH.
Respublikamizga   xorijiy   investitsiyalarni   faol   jalb   etish   maqsadida   erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   etish,   ularni   rivojlantirishning   moliyaviy   masalalarini
o’rganish va O‘zbekistonda erkin iqtisodiy hududlar faoliyatini rivojlantirish holati
tahlilini   o’rganib   vujudga   kelgan   muammolar   hamda   ularni   hal   etish   yo’llarini
bayon   qilish   bilan   xususiyatlanadi.   Bugungi   kunda   O’zbekiston   iqtisodiyotining
barqaror   o’sishiga   erishishning   muhim   yo’nalishlaridan   biri   barcha   ichki
manbalardan unumli foydalanish hamda xorijiy investitsiyalarni faol jalb etishdir.
O’zbekiston iqtisodiyotining jahon xo’jaligi tizimiga integratsiyalashuvi sharoitida
mamlakatimizda   eksportga   yo’naltirilgan   iqtisodiy   rivojlanish   siyosatini   amalga
oshirish   va   eksportbop   mahsulotlarni   ishlab   chiqarib   xorijga   eksport   qilish   va
shuningdek   import   o’rnini   bosuvchi   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   ishlab
chiqarishni   joriy   qilishda   erkin   iqtisodiy   zonalardan   foydalanish,   shuningdek,
mamlakatimizda   “ochiq   eshiklar   siyosatini”   amalga   oshirish   hamda   xorijiy
sarmoyadorlarni   jalb   qilish   borasida   rivojlangan   davlatlarning,   ayniqsa,   jahon
xo’jaligida tezkor  sur’atlarda rivojlangan mamlakatlarning, jumladan, Germaniya,
Fransiya,   Yaponiya,   Janubiy   Koreya,   Singapur,   Turkiya,   Xitoy   kabi
mamlakatlarning   tashqi   savdo-sotiq   siyosati   tajribalaridan   unumli   foydalanish
milliy iqtisodiyotimizning taraqqiyotiga ijobiy samara beradi.   Shunga ko’ra, milliy
iqtisodiyotni   shakllantirishda   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   erkinlashtirish   orqali
mamlakatning   tashqi   savdo-sotiq   jarayonini   va   eksport   salohiyatini   yuksaltirish
masalasi,   mamlakatimizda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   o’ziga   xos   jihatlarini
hisobga   olishni,   ayniqsa,   jahon   iqtisodiyoti   amaliyotida   to’plangan   tajribalar   va
xalqaro   qonun–qoidalar   asosida   mamlakatimizda   erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil
qilish   borasida   va   ularni   tartibga   solish   usullarini   yanada   takomillashtirish
zarurligini   talab   etadi.   Erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etishda   va
undagi faoliyatlarni samarali olib borishda xorij mamlakatlarining tajribalaridan va
ularning usullaridan unumli foydalanish hozirgi kunning muhim masalalaridan biri
hisoblanib mavzuning dolzarbligini belgilaydi.
3 I BOB. ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL
ETISHNING   NAZARIY VA HUQUQIY ASOSLARI
1.1. Erkin iqtisodiy iqtisodiy zonlarni tashkil etishning nazariy asoslari
Bugungi   kunda   zamon   taraqqiyot   etayotgan   bir   vaqtda   davlatlar   ertangi
kelajagi   va   bugunini   o’ylab   turli   xil   ishlar   olib   boradi.Bunga   sabab   davlatlarning
rivojlanishi, o’sib kelayotgan yosh avlodni  ertangi  kelajagi  uchun ularni  ish bilan
ta’minlash   maqsadida   mahalliy   va   xorijiy   sarmoyadorlarni   jalb   qilib   o’zi   bosh
islohatchi   bo’lib   turli   xil   sohalarga   moslashgan   faoliyat   olib   borishga   harakat
qiladi. Shulardan misol tariqasida erkin iqtisodiy zonalardir. Erkin iqtisodiy zona –
davlatlararo   kelishuvlarga   yoki   maxsus   qonunlarga   muvofiq,   xo’jalik   va   tashqi
iqtisodiy   faoliyat   bilan   shug’ullanish   uchun   imtiyozli   soliq,   moliya,   bojxona   va
erkin valyuta konvertatsiya, huquqiy sharoitlar joriy qilanadigan joydir. Xorijiy va
mahalliy tadbirkorlarni jalb etish maqsadlarida tashkil etiladi va ularda zarur ishlab
chiqarish va ish yuritish infratuzilmasi  barpo etiladi. Erkin iqtisodiy zonalar ko’p
hollarda   davlatlararo   tutash   hududlarda   (bir   necha   davlatlarning   chegaralari
tutashgan   hudud),   xalqaro   aeroportlar,   port   shaharlarda   (Masalan   Malayziya   yoki
Janubiy   Koriya)   yoki   transport   yollari   tutashgan   hududlarda   (Buyuk   ipak   yo’li
o’tgan davlatlar yoki Yevropa ittifoqi hududlari).
Erkin   iqtisodiy   zonalarda   alohida   xalqaro   huquqiy   status   joriy   qilinadi.
Lekin   u   qayerda   joylashishidan   qat’iy   nazar,   shu   mamlakatning   ajralmas   bo’lagi
hisoblanadi, barcha amaliyotlar (yer ajratish firma va kompaniyalarni tashkil etish,
chegaradan   yuklarni,   tovarlarni   olib   kirish   va   olib   chiqish).   Xorijiy   va   mahalliy
tadbirkorlarni   jalb   etish   maqsadlarida   tashkil   etiladi   va   ularda   zarur   ishlab
chiqarish   va   ish   yuritish   infratuzilmasi   barpo   etiladi.   Erkin   iqtisodiy   zonalarni
tashkil   etishdan   maqsad   ko plab   yangi   texnologiya,   investitsiyalarni   jalb   qilib,ʻ
rivojlangan   iqtisodiy   makon   yaratish   va   shu   yo l   bilan   mamlakat   iqtisodiyotini	
ʻ
tezkorlik bilan rivojlantirishdir. ¹
¹ Aliyev A.A tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solish. O’quv qo’llanma. 2013- yil
4 Erkin iqtisodiy zonalarning har xil turlari mavjud: erkin omborxonalar, erkin
bojxona   zonalari,   ilmiy   texnika   zonalari.Misol   uchun   ular   AQShda   texnoparklar,
Yaponiyada texnopolislar deb ataladi. Shuningdek, erkin iqtisodiy zonalar (asosan,
eksportga   ixtisoslashgan)   ham   mavjud.   Dastlabki,   erkin   iqtisodiy   zonalardan   biri
Irlandiyada "Shennon" aeroportida (1959) tashkil etilgan. Keyinroq shunday zona
Angliyadagi "DogAylend" aeroportida paydo bo ldi. Ba zi erkin iqtisodiy zonalarʻ ʼ
ancha  yirik  hududlarda  tashkil   etiladi. Masalan,  Braziliyadagi  Manaus,  Xitoydagi
maxsus   iqtisodiy   hudud   "Shenjen"   va   boshqalar   shunday   zonalardir.   Jahon
amaliyotida   Erkin   iqtisodiy   zonalar   rivojlangan   (Buyuk   Britaniya,   Germaniya,
Niderlandiya,   AQSH   va   boshqalar),   shuningdek,   rivojlanayotgan   (Braziliya,
Koreya Respublikasi,  Malayziya  va boshqalar)  mamlakatlarida ham  tashkil  etildi.
Erkin iqtisodiy zonalarga chet el kapitalini jalb qilish Xitoy siyosatida ancha keng
qo llanildi.   20-asr   oxirlarida   Erkin   iqtisodiy   zonalar   Birlashgan   Arab   amirliklari,	
ʻ
Rossiya  va  Polshada  tashkil  etildi.  Rossiya   va  Xitoy  hamkorligida  tashkil   etilgan
Blyagovanichensk — Xeyxe, Qora dengiz bo yi, Kaliningrad viloyatidagi "Yantar"	
ʻ
Erkin iqtisodiy zonalari ham shunday makonlardir.   O zbekistonda Erkin iqtisodiy	
ʻ
zonalar   g oyasi   milliy   iqtisodiyot   taraqqiyoti	
ʻ   uchun   ijobiy   baholandi.   Shu   bois
1996   yilning   25   aprelda   mamlakat   parlamenti   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
"Erkin   iqtisodiy   zonalar   to g risida"   qonunini   qabul	
ʻ ʻ   qildi.   Bu   qonun   chet   el
investitsiyalari, savdo va sanoat sohalarining rivojlanishi,   Bu esa aholini ish bilan
ta minlashni   yaxshilash   uchun   qulay   sharoit   yaratishga	
ʼ   me yoriy   huquqiy   asos	ʼ
yaratildi.
Erkin   iqtisodiy   zonalar   tashkil   qilishda   ikkita   konsteptual   yondoshish
qo’llaniladi:   hududiy   va   funkstional   (nuqtali).   Birinchi   holatda   hududdagi   barcha
rezident korxonalar xo’jalik faoliyatida imtiyozlardan foydalanadilar.
Hаr   bir   hudud,   tаrаqqiyotning   hаr   bir   dаrаjаsidа   bo`lgаn   dаvlаtlаr   erkin
iqtisodiy   zonalar   bоbidа   o`zigа   хоs   jihаtlаrgа   egа.   Mаsаlаn,   rivоjlаnаyotgаn
mаmlаkаtlаrdа   erkin   iqtisodiy   zonalar   o`zigа   хоs   bеlgilаri   quyidаgilаr:
-   hudud   chеgаrаlаri   kеngаyish   tеndеntsiyasigа   egа,   sаvdо-ishlаb   chiqаrish
5 fаоliyati esа o`sib bоrish tеndеntsiyasigа egа;
-   xоrijiy   tаdbirkоrlаr   uchun   erkin   iqtisodiy   hududlardа   аlоhidа   bоshqаrish
tаrtibi, iqtisоdiyotni dоimiy rаvishdа libеrаllаshuvi хоs;
-   erkin   iqtisodiy   zonalar   fаоliyatidа   kаttа   miqdоrdа   sаnоаt-sаvdо
divеrsifikаtsiyasi, kоmplеks rivоjlаnish tеndеntsiyasi хоs;
-   yangi   vа   yuqоri   tехnоlоgiyalаr   ishlаb   chiqish   bilаn   bоg`liq   bo`lgаn   ilm
ko`p   tаlаb   qiluvchi   ishlаb   chiqаrishni   rivоjlаntirishgа   аlоhidа   e`tibоrning
mаvjudligi.
-   erkin   iqtisodiy   zonalarda   tashkil   etilayotgan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar
uchun turli iqtisodiy imtiyozlar beriladi, masalan:
-   fiskal   imtiyozlar.   Bu   asosan   soliqlardan   ozod   qilish,   soliqqa   tortish
bazasini   kamaytirish,   alohida   soliq   stavkasini   pasaytirish,   alohida   olingan
soliqlardan ozod etish shakli;
-   moliyaviy   imtiyozlar.   Bu   asosan   har   xil   subsidiyalar,   kammunal   xizmatlar
ta’rifini   (bahosini)   pasaytirish   yoki   umuman   to’lamaslik,   davlat   kreditlaridan
foydalanish bo’yicha foizlarni pasaytirish kabilar;
-   ma’muriy   imyozlar.   Bu   imtiyozlar   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   davlat
ro’yhatidan   o’tkazishning   soddalashtirilgan   shaklini   qo’llash,   chet   el   fuqorolarini
mamlakatimizga   kelib   ketishi   rejimini   soddalashtirish,   ularga   har   xil   xizmatlar
ko’rsatish bo’yicha yordam berish.
EIHni   faoliyat   yuritishi   uchun   zarur   bo’lgan   shart-sharoitlar
EIHni   rivojlanishining   eng   asosiy   omillaridan   bo’lib   investorlar   uchun
yaratilgan imtiyozlar tizimi hisoblanadi. Har bir mamlakat yoki undagi hudud EIH
tashkil   etilishida   imtiyozlar   to’plamini   belgilab   beradi.   Jahon   amaliyotining
ko’rsatishicha,   har   bir   EIHdagi   imtiyozlar   to’plami   o’ziga   xos   bo’lib,   ularning
mazmuni   shu   mamlakatda   amalga   oshirilishi   mo’ljallangan   investitsion   dasturlar
va   loyihalarga   bog’liq.   Shu   bilan   birga   iqtisodiy   adabiyotlarda   EIHlarda
belgilangan   imtiyozlarni   to’rtta   guruhga   birlashtiriladi   (4-jadval).
Jahon   tajribalarining   ko’rsatishicha,   yuqorida   qayd   etilgan   barcha   imtiyozlar
bir-biri   bilan chambarchas   holda turli  kombinatsiyalarda  uchratish  mumkin,  lekin
6 shuni   qayd   etib   o’tish   kerakki,   imtiyozlar   har   doim   ham   xorijiy   kapitalni   jalb
etishning asosiy hal qiluvchi rag’batlantirish omili bo’la olmaydi.
1.2 .  Erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etishning maqsadi, vazifalari
va turlari
Hozirgi   kunda   jahon   standartlariga   javob   beradigan   va   dunyo   bozorlarida
talab qilinadigan mahsulot ishlab chiqarish uchun xorijiy investitsiyalarni birinchi
galda,   to’g’ridan   tog’ri   investitsiyalarni   jalb   etish   bo’yicha   qulay   shart-sharoitlar
yaratish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   vazifalarni   amalga   oshirishda   esa
erkin   iqtisodiy   zonalar   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki   bunday   erkin   iqtisodiy
zonalar   mintaqani   ijtimoiy   iqtisodiy   rivojlantirish   uchun   mamlakat   va   chet   el
kapitalini   jalb   etish   orqali   uning   sanoat   salohiyatini,   ishlab   chiqarish,
transporttranzit   va   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   barobarida,   zamonaviy   bozor
infratuzilmalarini   tashkil   etishga   imkoniyat   yaratadi.   Hozirgi   kunda   xalqaro
xo’jalik   faoliyatida   erkin   iqtisodiy   zonalarning   30   dan   ortiq   turi   mavjud.
Mamlakatimizda   erkin   iqtisodiy   zonalar   tashkil   etish   va   ular   faoliyatiga   doir
munosabatlar bir qator huquqiy hujjatlar asosida tartibga solinadi. 
1996-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   “Erkin   iqtisodiy   zonalar   to’g’risida”gi
O’zbekiston   Respublikasi   qonuni,   1998-yil   30   aprelda   qabul   qilingan   “Сhet   el
investitsiyalari”   “Chet ellik invеstorlar huquqlarining kafolotlari va ularni himoya
qilish choralari   to’g’risida ”gi va boshqa bir qator hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Erkin   iqtisodiy   zonalar   to’g’risidagi   qonunning   1-   moddasiga   ko’ra   “Erkin
iqtisodiy zona —   mintaqani jadal ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish uchun mamlakat
va   chet   kapitalini,   istiqbolli   texnologiya   va   boshqaruv   tajribasini   jalb   etish
maqsadida tuziladigan va   aniq belgilangan ma’muriy chegaralari va alohida huquq
tartiboti   bo’lgan   alohida   maxsus   ajratilgan   hududdir.”     Erkin   iqtisodiy   zona
hududida yuridik shaxslar  va   fuqarolar (jismoniy shaxslar) xo’jalik, moliyaviy va
boshqa moliyaviy faoliyatning   istagan turlari bilan shug’ullanishiga yo’l qo’yiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlarida   man   etilgan   faoliyat   turlari   bundan
mustasno.Garchi  siyosat  kontseptsiyasi  va vositasi  sifatida erkin iqtisodiy zonalar
7 uzoq   vaqt davomida Hindiston yoki Xitoy kabi mamlakatlarda eng aniq namunalar
sifatida sinovdan o'tgan bo'lsa-da, shuni eslatib o'tishimiz kerakki, bu kabi siyosat
rivojlanayotgan   va   sanoatlashgan   mamlakatlarda   bir   xil   yoki   muqobil   siyosat
maqsadlarini   amalga   oshirish   uchun   ishlatiladigan   turli   darajalarda   yoki
modifikatsiyalarda bo'lgan.
Mamlakatimizda mavjud Navoiy, Jizzax va Angren erkin iqtisodiy zonalarni
amaliyotga   tadbiq   qilinishiga   qarab   turli   vaqtlarga   bo’linadi.   Bunda   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   2   dekabrdagi   “Navoiy   viloyatida   erkin
iqtisodiy   zona   tashkil   qilish   to‘g‘risida”gi   farmoniga   asosan,   “Navoiy”   erkin
iqtisodiy   zonasi   tashkil   etildi.   Angren   erkin   iqisodiy   zonasi   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2012 yil 13 apreldagi PF-4436-son Farmoniga asosan
joriy   etildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Jizzax   erkin   iqtisodiy
zonasini   barpo   etish   to’g’risida   2013   yil   18   martdagi   PF-4516-son   Farmonini
bajarish   yuzasidan   Vazirlar   Mahkamasiga   yuklatilgan.   Mamlakatimizda   erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   etish   va   ular   faoliyatiga   doir   munosabatlar   1996   yil   25
aprelda   qabul   qilingan   “Erkin   iqtisodiy   zonalar   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi   qonuni   bilan   tartibga   solinadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2009   yil   26   mayda   qabul   qilinib,
yuqori   palata   –   Senat   tomonidan   joriy   yilning   28   avgustida   ma’qullangan   hamda
24   sentabr   kuni   matbuotda   rasman   kuchga   kirgan   “Erkin   iqtisodiy   zonalar
to‘g‘risida”gi  
O‘zbekiston   Respublikasi   qonuniga   o‘zgartish   vaqo‘shimchalar   kiritish
haqida”gi   O‘zbekiston   Respublikasining   qonuni   esa   amaldagi   qonunning   erkin
iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etish   tartibi,   ularning   turlari,   mazkur   zonalar
ishtirokchilariga qo‘shimcha imtiyoz va preferensiyalar berish   mexanizmi, bunday
hududda   amalga   oshiriladigan   faoliyat   turlari,   erkin   iqtisodiy   zonalarning
muvofiqlashtiruvchi va operativ boshqaruv organlarini shakllantirish   tartibi hamda
ularning   vakolatlari,   shuningdek,   xo‘jalik   yurituvchi   erkin   iqtisodiy   zona
subyektlarini   ro‘yxatga   olish   tartibi   bilan   bog‘liq   normalarni   yuqorida   nomi   zikr
etilgan   Farmon   talablariga   muvofiqlashtirishni   ko‘zda   tutadi.   O’zbekiston
8 Respublikasi hududida ochilgan Navoiy, Angren, Jizzax va   ochilayotgan yangi 4 ta
erkin iqtisodiy zonalarning tashkil etish huquqiy asoslari   yaratilgan. Erkin iqtisodiy
zonalar   hududida   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari
zamonaviy   xorijiy   yuqori   unumli   asbobuskunalar   va   texnika,   texnologik   liniyalar
va modullar, innovasiya   texnologiyalarini joriy etish hisobiga yuqori texnologiyali,
jahon   bozorlarida   raqobatbardosh   mahsulotlarni   keng   miqyosda   ishlab   chiqarish
maqsadida tashkil   etildi.
O’zbekiston   Respublikasi   hududidagi   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyat
ko’rsatish   muddati   30   yilni   tashkil   etadi,   bu   muddat   keyinchalik   uzaytirilishi
mumkin.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyati   davomida   uning   hududida   alohida
bojxona,   valyuta   va   soliq   rejimlari,   O’zbekiston   Respublikasi   norezident
fuqarolarining   uning   hududiga   kirish,   hududida   bo’lish   va   chiqib   ketishning,
shuningdek,   ular   tomonidan   mehnat   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun
ruxsatnomalar   olishning   soddalashtirilgan   tartibi   joriy   etildi.   1.4-rasm.
Investitsiyalarni   jalb   qilishda   EIZlarda   imtiyozlarni   tabaqalashtirilgan   holda
qo’llash.     Bundan tashqari alohida huquqiy tartib, shu jumladan, soliq, valyuta va
bojxona   tartibi   faqat   EIZ   hududida   faoliyat   ko’rsatayotgan   va   EIZ   direksiyasi
tomonidan ro’yhatga olingan xo’jalik yurituvchi suyektlar uchun amal qiladi.   Erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   etilgan   barcha   hudud   EIZ   faoliyat   ko’rsatadigan   butun
davr   mobaynida   foydalanish   va   boshqarish   uchun   ma’muriy   kengashga   beriladi.
Erkin iqtisodiy zonalar direksiyasi xo’jalik yurituvchi sub’yektlarga erkin iqtisodiy
zonalar   hududida   yer   o’chastkalarini   subijaraga   topshirish,   o’z   huquq   va
majburiyatlarini   ijara  shartnomasi  bo’yicha  boshqa  shaxsga   berish,  ijara huquqini
garovga   qo’yish,   ularni   ulush   sifatida   ustav   kapitaliga   qo’shish   huquqisiz   ijaraga
beradi.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   hududida   yer   uchastkalarini   sotish   va   boshqacha
tarzda o’zgaga berish taqiqlanadi.
9 MI Z, KSZ, t exnopark  v a k last erlar v a ularning isht irok chilari soni,
birlik 2  
1.2.1- rasm
Erkin   iqtisodiy   zonalarda   ro’yhatdan   o’tgan   xo’jalik   yurituvchi   sub’yektlar
ularga kiritilgan   to’g’ridan to’g’ri investitsiyalar quyidagicha bo’lgan taqdirda yer
solig’i,   mol-mulk   solig’i,   daromad   solig’i,   obodonlashtirish   va   ijtimoiy
infratuzilmani rivojlantirish   solig’i, yagona soliq to’lovi (kichik korxonalar uchun)
Respublika   yo’l   jamg’armasi   va   Budjetdan   tashqari   umumta’li   maktablari,   kasb-
hunar   kollejlari,   akademik   litseylar   va   tibbiyot   muassasalarini   rekonstruksiya
qilish,   mukammal   ta’mirlash   va   jihozlash   jamg’armasiga   majburiy   to’lovlardan
ozod etilgan.
-  3 million yevrodan 10 million yevrogacha -7 yilga;
-   10   million   yevrodan   30   million   yevrogacha   -10   yilga.Keyingi   5-yil   davomida
foyda   solig’i   va   yagona   soliq   to’lovi   hajmi   amaldagi   stavkadan   50   foiz
miqdorida belgilangan.
-   30   million   yevrodan   ortiq   bo’lganda-15   yilga.Keyingi   10   yil   davomida   foyda
solig’i   va   yagona   soliq   to’lovi   hajmi   amaldagi   stavkadan   50   foiz   miqdorida
belgilanadi.O’zbekistonning   ichki   bozorlarida   sotish   uchun   mo’ljallangan
mahsulotniishlab   chiqarish   maqsadida   mamlakatga   olib   kiriladigan   xom   ashyo,
materiallar va   butlovchi qismlar uchun bojxona to’lovlari, agar qonun xujjatlarida
10 boshqa
2 
Ishbilarmonlik muhiti kuzatuvlari, tadbirkorlikni rivojlantirish statistikasi boshqarmasi
imtiyozli   tartib   ko’zda   tutilmagan   bo’lsa,   belgilangan   stavkalarning   50   foizi
miqorida (bojxona rasmiylashtiruvi uchun yig’imlardan tashqari) undiriladi, bunda
ularni   to’lash   muddati   180   kungacha   kechiktirilishi   mumkin.   Bu   berilgan
imtiyozlardan   foydalanilgan   holda   EIZ   lar   hududiga   olib   kirilgan
asbob-uskunalar, xom ashyo, materiallar va butlovchi qismlar sotilgan yoki bepul
berilgan   taqdirda,   bojxona   to’lovlari   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda
budjetga to’liq undiriladi.
EIZlarda   ro’yxatga   olingan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga   nisbatan
O’zbekiston   Respublikasi   soliq   to’lovchilar   ahvolini   yomonlashtiruvchi   hujjatlari
tatbiq etilmasligi belgilab qo’yilgan, lekin aksiz solig’iga tortiladigan tovarlarning
soliqqa tortilishini tartibga soluvchi hujjatlar bundan mustasno deb qabul qilingan.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2017   yil   12
yanvarda   «Urgut»,   «G’ijduvon»,   «Qo’qon»   va   «Hazorasp»   erkin   iqtisodiy
zonalarini tashkil etish to’g’risida»gi farmonni imzoladi.
Farmonga   ko’ra,   tashqi   bozorlarda   talab   katta   bo’lgan,   yuqori   qo’shilgan
qiymatli   raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   ta’minlaydigan
mineralxomashyo   va   qishloq   xo’jaligi   resurslarini   chuqur   qayta   ishlash   bo’yicha
zamonaviy ishlab chiqarishlarni tashkil etishga xorijiy va mahalliy investitsiyalarni
jalb   etish   uchun   qulay   sharoitlarni   yaratish,   shuningdek,   Samarqand,   Buxoro,
Farg’ona   va   Xorazm   viloyatlarining   ishlab   chiqarish   hamda   resurs   salohiyatidan
kompleks   va   samarali   foydalanish,   shu   asosda   yangi   ish   o’rinlari   tashkil   etish
hamda aholi daromadlarini oshirish maqsadida Samarqand viloyati Urgut tumanida
– «Urgut», Buxoro viloyati G’ijduvon tumanida – «G’ijduvon», Farg’ona viloyati
Qo’qon shahrida – «Qo’qon», Xorazm  viloyati  Hazorasp tumanida – «Hazorasp»
erkin   iqtisodiy   zonalarini   (keyingi   o’rinlarda   «Urgut»   EIZ,   «G’ijduvon»   EIZ,
«Qo’qon» EIZ va «Hazorasp» EIZ deb ataladi) tashkil etish ko’zda tutilgan. Garchi
siyosat   kontseptsiyasi   va   vositasi   sifatida   erkin   iqtisodiy   zonalar   uzoq   vaqt
davomida   Hindiston   yoki   Xitoy   kabi   mamlakatlarda   eng   aniq   namunalar   sifatida
11 sinovdan   o'tgan   bo'lsa-da,   shuni   eslatib   o'tishimiz   kerakki,   bu   kabi   siyosat
rivojlanayotgan   va   sanoatlashgan   mamlakatlarda   bir   xil   yoki   muqobil   siyosat
maqsadlarini   amalga   oshirish   uchun   ishlatiladigan   turli   darajalarda   yoki
modifikatsiyalarda bo'lgan.
Farmonga   muvofiq,   O’zbekiston   Respublikasi   Axborot   texnologiyalari   va
kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi,   «O’zkommunxizmat»   agentligi,
«O’zbekenergo» AJ, «O’ztransgaz» AK, «O’zavtoyo’l» DAK hamda respublika va
hududiy   darajadagi   muhandislik-kommunikatsiya   xizmatlari   ko’rsatuvchilar   erkin
iqtisodiy   zonalarning   qatnashchilari   –   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning
kommunikatsiyalarga,   ularni   ishlab   chiqarish   maydonchalariga   o’z   vaqtida
tutashtirgan holda, kafolatli ulanishini ta’minlaydilar.   Tashqi bozorlarda talab katta
bo’lgan   va   importning   o’rnini   bosuvchi,   yuqori   qo’shilgan   qiymatli   mahsulotlar
ishlab   chiqarish   bo’yicha   zamonaviy   ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etish   uchun
xorijiy va mahalliy investorlarning to’g’ridanto’g’ri investitsiyalarini jalb etish;
-   Samarqand,   Buxoro,   Farg’ona   va   Xorazm   viloyatlarining   ishlab   chiqarish
va   resurs   salohiyatlaridan   kompleks   hamda   samarali   foydalanishni   ta’minlash;
-   meva-sabzavot   va   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   chuqur   qayta   ishlash,
saqlash va qadoqlash, to’qimachilik, gilam to’qish, poyabzal va charm-galantereya,
ekologik jihatdan xavfsiz kimyo, farmatsevtika, oziq-ovqat, elektrotexnika sanoati,
mashinasozlik va avtomobilsozlik, qurilish materiallari ishlab chiqarish va boshqa
yo’nalishlarda yangi zamonaviy ishlab chiqarishlarni tashkil etish;
- mahalliy xomashyo  va materiallar  negizida mustahkam  kooperatsiya   aloqalarini
o’rnatish   hamda   erkin   iqtisodiy   zonalar   korxonalari   o’rtasida   va   umuman
respublikada   sanoat   kooperatsiyasini   rivojlantirish   asosida   yuqori   texnologiyali
mahsulotlar ishlab chiqarishni mahalliylashtirish jarayonlarini   chuqurlashtirish;
-   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarni   standartlashtirish,   sertifikatlashtirish   va
markirovka   qilish   bo’yicha   xalqaro   standartlarga   muvofiq   ilmiy-ishlab   chiqarish
markazlari   tashkil   etish   va   ularning   qarorlari   xalqaro   darajada   e’tirof   etilishini
ta’minlash   chora-tadbirlarini   ko’rish   «Urgut»   EIZ,   «G’ijduvon»   EIZ,   «Qo’qon»
EIZ   va   «Hazorasp»   EIZning   asosiy   vazifalari   va   faoliyati   yo’nalishlari   etib
12 belgilandi.   O'zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   yillarida   investitsion   qulay
muhiti,   xorijiy sarmoyadorlar uchun Respublikada siyosiy va iqtisodiy barqarorlik
saqlanayotgan   huquqiy   kafolatlar   va   imtiyozlarning   keng   tizimlari   yaratilgan.
Bundan   tashqari,   xorijiy   sarmoyalari   bo'lgan   korxonalarni   rag`batlantirishga   oid
chora-tadbirlar ishlab chiqilgan:
-   O'zbekiston   Respublikasi   davlat   sarmoyalar   dasturiga   kiradigan   loyihalarga
umumiy chora-tadbirlar imtiyozlar;
- xususiylashtirish jarayonida xorijiy sarmoyalar ishtirokini rahbatlantirish;
-   xalq   ise'molidagi   texnik   qayta   qurollantirish   va   mahsulotlarni   ishlab   chiqishni
rahbatlantirish.   Sarmoyalarning   qulay   "Chet   el   investorlar   huquqlarini   himoya
qilish   va   ularga   kafolat   berish   to'g'risida"gi,   "Chet   el   investorlar   tug'risida"gi,
"Xorijiy   sarmoyalar   ishtirokidagi   korxonalarga   beriladigan   qo'shimcha
rahbatlantirish   omillari   va   imtiyozlar   to'g`risida"gi   O'zbekiston   Respublikasi
qonunlari qatorida asoslangan.   Shuni aytish kerakki, "Xorijiy sarmoyalarga kafolat
berish"   Qonuni   hujjatlari   investitsiyalash   shart-sharoitlarini   yomonlashtirsa,   unda
chet   ellik   investorlarga   nisbatan   investitsiyalash   sanasida   amal   qilgan   qonun
hujjatlari   investitsiyalash   paytidan   boshlab   o'n   yil   mobaynida   qo'llaniladi.   Chet
ellik   investorlar   O'zbekiston   Respublikasi   hududida   investitsiyalarni   quyidagi
yo'llar bilan amalga oshirishlari mumkin:
-   O'zbekiston   Respublikasining   yuridik   va   (yoki)   jismoniy   shaxslari   bilan
birgalikda   tashkil   etilgan   korxonalar,   banklar,   trastlar,   kartellar,   uyushmalar   va
boshqa korxonalarga ulush qo'shib qatnashish;
- chet ellik investorlarga to'liq qarashli bo'lgan korxonalarni barpo etish;
-   O'zbekiston   Respublikasi   yoki   O'zbekiston   hukumati   korxonalari   tomonidan
chiqarilayotgan   aktsiyalar  obligatsiyalar,  aktsiya   sertifikatlari  va  boshqa   qimmatli
qog`ozlarni sotib olish;
-   turar   joy   binolariga   ular   joylashgan   er   uchastkalari   bilan   birgalikda   mulk
huquqini,   shuningdek   yerga   egalik   qilish   va   undan   foydalanish   hamda   tabiiy
resurslarga   egalik   qilish   va   ulardan   foydalanish   huquqlarini   sotib   olish.   Xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etadigan   korxonalarning   soliq   imtiyozlariga   iqtisodiyot
13 tarmoqlarida   to'g`ridan-to'g`ri   xususiy   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etadigan
korxonalar   2005   yil   1   iyuldan   boshlab   asosiy   faoliyat   bo'yicha   daromad   (foyda)
solig`i, mol-mulk solig`i, obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani   rivojlantirish
solig`i, ekologiya  solig`i, mikrofirmalar   va  kichik  korxonalar   uchun   yagona  soliq
to'lovi,   Respublika   yo'l   jamg`armasiga   majburiy   ajratmalarni   to'lashdan   ozod
etiladilar. Ular quyidagi holda bo’ladi:
- 300 ming AQSh dollaridan 3 mln AQSh dollarigacha - 3 yil muddatga;
- 3 mln AQSh dollaridan oshib 10 mln AQSh dollarigacha - 5 yil   muddatga;
- 10 mln AQSh dollaridan oshganda - 7 yil muddatga;
- yuqorida ko'rsatilgan soliq chegirmalari quyidagi sharoitlarda qo'llaniladi:
-   korxonalarni   ish   kuchi   ko'p   bo'lgan   mintaqalarda   -   Qoraqalpog`iston
Respublikasi,  Jizzax, Qashqadaryo, Sirdaryo, Surxondaryo, Xorazm  viloyatlarida,
shuningdek Navoiy, Andijon, Namangan va Farg`ona viloyatlarining qishloq aholi
punktlarida joylashtirish;
- xorijiy investorlar tomonidan to'g`ridan-to'g`ri xususiy xorijiy   investitsiyalarning
O'zbekiston   Respublikasi   kafolatini   taqdim   etmasdan   amalga   oshirilishi;
-   korxonaning   ustav   kapitalida   xorijiy   ishtirokchilarning   ulushi   50   foizdan   kam
bo'lmasligi kerak;
-   to'g`ridan-to'g`ri   xususiy   xorijiy   investitsiyalarni   korxonalar   davlat
ro'yxatidan o'tkazilganidan keyin kiritish;
-   xorijiy   investitsiyalarni   erkin   almashtiriladigan   valyuta   yoki   yangi
zamonaviy   texnologik   uskuna   ko'rinishida   qo'yish.   Qayta   yaratilgan   korxonalar
ro'yxatdan   o'tgan   vaqtdan   boshlab   mol-mulkiga   soliq   to'lashdan   ozod   etiladi:
-   agar   korxona   o'z   mahsulotining   (ishi,   xizmati)   umumiy   daromad   xajmidan   30
foizini eksport qilsa-mol-mulk solig`i 50 foizga kamayadi;
-   agar   korxona   o'z   mahsulotining   (ishi,   xizmati)   umumiy   daromad   hajmidan
15%   dan   30%   gacha   eksport   qilsa-mol-mulk   solig`i   30%   ga   kamayadi.   Bugungi
kunda   erkin   iqtisodiy   hududlarni   rivojlantirishda   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
qilishning bir qancha shakllari mavjud:
- ulush qo shib qatnashishi orqali qo shma korxonalarni tashkil etish;ʻ ʻ
14 - 100 %  mol-mulk xorijiy investorga  tegishli  bo lgan xorijiy korxonalarniʻ   tashkil
etish;
-   yirik   xorijiy   kompaniya   va   firmalarning   sho ba   korxonalari   va   filiallarini	
ʼ
tashkil etish;
- konsessiya va lizing shartnomalari tuzish;
- tenderlar e lon qilish;	
ʼ
- erkin iqtisodiy hududlar tashkil etish;
- moliyaviy aktivlarni sotish va sotib olish;
- tashqi savdoga ko’mak va O’zbekistonga investitsiyalar jalb qilish   loyihasi.
Tashqi savdo va xorijiy investitsiyalarni jalb qilish davlatimiz iqtisodiyotining
o’sishida   va   rivojlanishida   asosiy   yo’naltiruvchi   kuch   hisoblanadi.   Bular
mamlakatni   jahon   iqtisodiga   bog’lanishiga,   ixtisoslashishiga   va   ilg’or
tehnologiyalarga e’rishishiga yordam beradi.
AQSHda EIZlar keng tarqalishining asosiy sabablaridan biri mazkur hududda
faoliyat ko’rsatayotgan xorijiy va mahalliy kompaniyalarga berilgan imtiyozlardir.
 AQSHning   ichki   boj   va   soliqlari,   agar   to’lanishi   kerak   bo’lsa,   mahsulot
tashqi   savdo   hududidan   ichki   iste’mol   uchun   bojxona   vakolati   mavjud   hududga
olib kiritilgandagina to’lanadi;
 Hudud   ichida   joylashgan   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   xususiy   mulki
mahalliy va davlat soliqlaridan ozod etiladi;
 Hududdan   uchinchi   davlatlarga   ekport   qilinayotgan   mahsulot   bojxona
bojlaridan, ichki soliqlaridan va kvotalashdan ozod etiladi;
 Tashqi   savdo   hududidan   mahsulotlar   eksport   qilinganda,   bojxona   jarayoni
yengillashiriladi;
 AQSH   hududiga   kiritilishi   man   qilingan   mahsulot   EIZlarga   olib
kirilmaydi.   Ammo,   bu   mahsulotlar   hududga   olib   kirilib,   AQSH   bojxonasi
talablariga muvofiq qayta ishlanib, AQSH hududiga import qilishi mumkin;
 TSHda   AQSH   hududiga   import   qilishi   jarayonida   importer   bojni   mahsulot
uchun  yoki   mahsulotda  ishlatilgan   xorijiy  komponentlar   uchun  to’laydi.   Bu  bilan
importer o’ziga maqbul bojni to’lashni tanlashi mumkin bo’ladi.   Subzonada asosiy
15 faoliyat   yurituvchilar   –   avtomobil   yig’uvchi   korxonalar   (1990   yilning   oxirida
ularning soni 40 dan ortiq bo’lgan), ularga zonalarda amalga   oshiriladigan barcha
ishlarning   60   foizdan   ortig’i   to’g’ri   keladi.   Mahalliy   tovarlar   TSHga   jami   olib
kirilgan   tovarlarning   75   foizini   tashkil   etadi.   Hozirgi   kunda   TSHlarida   3   mingga
yaqin, asosan, amerika firmalari faoliyat yuritmoqda, jalb   etilgan ishchilar soni esa
320 mingdan ortiq. 1992 yilda TSHlariga olib kelingan va   u yerda qayta ishlangan
tovarlarning   umumiy   qiymati   93,8   mlrd.   Dollarni   tashkil   etdi   (1970   yilda   bu
ko’rsatkich 102 mln. dollarga teng bo’lgan), shundan umumiy   vazifali hududlarga-
10,7   mlrd.   Dollar.,   maxsus   hududlarga   83,1   mlrd.   Dollar   mablag’   to’g’ri   kelgan.
2016 yili bu ko’rsatkich 254 mlrd. Dollar ni tashkil   qilgan.   Tadbirkorlik hududlari
tashqi   savdo   bilan   bevosita   bog’liq   bo’lmagan   EIHlar   toifasiga   kiradi.   Bu   yerda
erkin hududning boshlang’ich tushunchasi yo’qotiladi,   chunki bojxona imtiyozlari
ikkinchi   darajali   yoki   umuman   yo’q   bo’lib   qoladi,   asosiy   rolni   esa   turli   soliq,
moliyaviy   va   ma’muriy   rag’batlantirishlar   o’ynaydi.   AQSHda   tadbirkorlik
hududlari   (TH)   yuqori   ishsizlik   darajasiga   ega   shaharlarning   iqtisodiy   nuqtai
nazaridan depressiv  (qoloq) hududlarida, asosan   shaharlarda tadbirkorlik faoliyati
bilan shug’ullanuvchilarga ko’proq erkinlik va   moliyaviy imtiyozlar  berish orqali
kichik   va   o’rta   biznesni   jonlantirishga   qaratilgan   mintaqaviy   siyosatning
neokonservativ   variantining   mahsuli   sifatida   vujudga   kelgan.TH   maydoni   2,5-5
kv.km gacha bo’lgan hududlarni qamrab oladi23, ayrim   hollarda ularning maydoni
13   kv.km   ni   tashkil   etadi,   ularning   muayyan   chegarasi   belgilanmagan,   ular   o’z
hududida   joylashgan   kompaniyalarning   maqomi   bilan   ajralib   turadi.   Texnologik
parklar (texnikani tatbiq etish hududlari) fan va ishlab   chiqarishning integratsiyaai
shakli,   innovatsion   faoliyat   yuritish   va   yangi   texnologiyalar   yaratish   bilan   band
bo’lgan   venchurli   (tavakkalchilik)   firmalar   tuzish   joyi   sifatida   e’tirof   etilgan.
Odatda, ular istiqbolli ilmiy va texnologik   yangiliklar va g’oyalar tadbiq etish bilan
shug’ullanadigan venchur firmalariga   imtiyozli shartlarda ijaraga berilgan hududiy
guruhlangan   ilmiy   laboratoriya   va   ishlab   chiqarish   joylari   sifatida   ta’riflanadi.
AQSHda texnoparklarning ikki turimavjud: jismoniy shaxslar  va xususiy   firmalar
tashabbusi   bilan   tashkil   etilgan   texnoparklar   hamda   alohida   shtatlar
16 hukumatlarining   ko’rsatmasi   bilan   tuzilgan   texnoparklar.   Ikkinchi   turdagi   parklar
hozirda   ham   tuzilmoqda.   Biroq,   eng   mashhur   va   samarali   faoliyat
yurituvchitexnoparklar   birinchi   turga   mansub.   Ular   ichida   eng   mashhurlari   –
Santa-Klara   shahridagi   (Kaliforniya),   Stenford   universiteti   yaqinida   joylashgan
“Silikon   vodiysi”   texnoparki;   Massachusete   texnologik   instituti   va   Garvard
universiteti   yaqinida   joylashgan   “Boston   yo’li-128”   texnoparki;   hamda   uchta
universitet   Dyuk   universiteti,   Shimoliy   Karolina   park-uchburchagi”
texnoparklaridir.   Aytib   o’tilgan   uchta   texnopark   nafaqat   AQSHning   boshqa
hududlarida,   balki   xorij   davlatlarida   ham   bunday   texnoparklarni   tuzishda   model
sifatida   qo’llanildi.   Garvard   universiteti   va   Massachusete   texnologik   instituti
rahbariyati   professor   va   aspirantlarning   sanoat   kompaniyalari   ilmiy-tekshirish
bo’limlari   va   markazlaridagi   ishtirokini   rag’batlantirgan.   Bundan   tashqari,   ushbu
ikkita   yirik   oliy   o’quv   yurti   xodimlari   va   bitiruvchilarni   moliyalashtirish   sanoat
firmalari va   xususiy xayriya jamg’armalari (Ford, aka-uka Rokfellerlar, Karnegi va
boshqalar)   tomonidan amalga oshirilgan. Texnopark shakllanish jarayoni 20 yildan
ko’proq   davom   etdi.   Hozirda   ilm-fan   va   ishlab   chiqarishni   birlashtirgan   “Boston
yo’li-128”   texnoparki AQSHning yirik ilmiy-ishlab chiqarish markazlaridan biriga
aylangan.   Bu yerda 350 dan ortiq sanoat firmalari o’z faoliyatini amalga oshiradi,
ularning   uchdan   biri   –   yirik   Amerika   TMK   (transmilliy   korporasiyalar)   ning
filiallaridir,   s huningdek mingdan  ortiq  ilmiy-tekshirish  laborotoriyalari  va  boshqa
tashkilotlar   faoliyat   yuritadi.   Texnoparkning   asosiy   ilmiy-tekshirish   ishlari
keyinchalik   Tovar   mahsulotiga   aylanadigan   elektron,   raketa   –   kosmik   sanoati,
genetik   injeneriya   rivojlanishi,   yangi   konstruksion   materiallar   yaratish   bilan
bog’liq. Shuningdek,   mazkur hududda turli ijtimoiy tadqiqotlar ham olib boriladi.
Bu yirik texnopark   faoliyati AQSHning ilmiy-texnik potensiali mustahkamlanishi,
uning ilm – fanga   xizmat qiluvchi turli xil mahsulotlar ishlab chiqarishi va eksport
borasida   yetakchilik qilishini ta’minlamoqda.   1990 yillarning boshlarida AQSHda
150   ta   texnopark   (dunyodagi   texnoparklar   umumiy   sonining   30   foizi)   mavjud
edi24.   Ularni   tashkil   qilish   va   boshqarish   jarayonlarining   har   biri   alohida   holda
turlicha   bo’lishi   mumkin.   Odatda,   bu   parklar   universitet,   mahalliy   munisipalitet,
17 aksiyadorlik   jamiyati   va   birlashmalari   ishtirokida   moliyalashtiriladi.   Ularning
moliyaviy   ta’minoti   har   xil   manbalardan,   jumladan,   universitetlar,   xayriya
jamg’armalari,   mahalliy   munisipalitetlar,   federal   idoralar   va   vazirliklar,   sanoat
firmalari   hamda   texnoparklarning   o’zlari   tomonidan   ta’sis   etiladigan
jamg’armalardan   tashkil   topadi.   Bu   yordam   o’z   ichiga   ishlab   chiqarish   va   idora
joylari, laboratoriya uskunalarini ijaraga berishni, maslahat xizmatlari ko’rsatishni,
individual   kashfiyotlarning   texnologi   ekspertizasini   amalga   oshirishni,
tuzilayotgan   kopaniyaning   biznes-rejasini   tuzishni,   kichik   biznes   bo’yicha
ma’muriyatdan   qarz   olishda   ko’maklashishni   qamrab   oladi.   Texnopark   tarkibiga
kirmaydigan   venchur   firma   esa   qo’shimcha   xizmatlarga   yiliga   o’rtacha   20   –   25
ming dollar sarf qiladi.Texnopark boshqaruvi tomonidan uning tarkibidagi venchur
firmalarga   ilmiy   tadqiqotlarning   va   ishlab   chiqarishning   yuqori   texnologik
darajada   olib   borilishi   va   park   iqtisosligining   universitet   asosiy   tadqiqotlari
yo’nalishlariga   muvofiq   kelishi   talabi   qo’yiladi.   Shuning   uchun   texnopark
doirasida venchur firmalarning   tadqiqotlari bilan bevosita yoki bilvosita bog’liq.
2023- yil 1- oktabr holatiga ko‘ra hududlar kesimida
MIZ, KSZ, texnopark va klasterlar soni*, birlikda 3       
1.2.2 -rasm
18       
3
Ishbilarmonlik muhiti kuzatuvlari, tadbirkorlikni rivojlantirish statistikasi boshqarmasi
II BOB. O’ZBEKISTONDA  QISHLOQ TARAQQIYOTINI OSHIRISHDA
ERKIN IQTISODIY ZONALAR FAOLIYATI TAHLILI VA
RIVOJLANTIRISH YO’NALISHLARI
2.1. O’zbekistonda qishloq taraqqiyotini oshirishda erkin iqtisodiy zonalar
faoliyati tahlili
O’zbekiston  Respublikasi   Birinchi   Prezidenti  Islom  Karimov  13  aprel   kuni
“Angren”   erkin   iqtisidiy   zonasini   barpo   etish   to’g’risida”gi   Farmonni   imzoladi.
Hujjat   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   bo’lgan   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishni   ta’minlaydigan   zamonaviy,   yuksak   texnologiyali   ishlab   chiqarishlarni
tashkil   etish   uchun   xorijiy   va   mahalliy   investistiyalarni   jalb   etish   bo’yicha   qulay
shart-sharoitlarni   shakllantirish,   shuningdek,   Toshkent   viloyatining   ishlab
chiqarish   va   resurs   salohiyatidan   kompleks   hamda   samarali   foydalanish,   shu
asosda yangi ish joylarini yaratish va aholi daromadlarini oshirish maqsadida qabul
qilindi.   “Angren”   erkin   iqtisodiy   zonasining   faoliyat   yuritish   muddati   30   yilni
tashkil   etadi   va   bu   muddat   keyinchalik   uzaytirilishi   mumkin.   “Angren”   MIZ
19 faoliyat   yuritadigan   muddat   mobaynida   uning   hududida   maxsus   soliq   tartibi   va
bojxona   imtiyozlari amal qiladi. Respublikada ishlab chiqarilmaydigan, loyihalarni
amalga   oshirish doirasida “Angren” MIZ hududiga Vazirlar Mahkamasi tomonidan
tasdiqlanadigan ro’yxatlar bo’yicha olib kiriladigan uskunalar, butlovchi buyumlar
va   materiallar   boj   to’lovlari   (bojxona   yig’imlaridan   tashqari)   to’lashdan   ozod
etildi.   Angren   erkin   iqtisodiy   zonasi   asosan   “Angren”   logistika   markazi   sifatida
tashkil   etilgan.   Ayni   damda   bu   logistika   markazining   49   %   xorijiy   investirlar
qo’lida. Asosan u avtomobil va temir yo’l yuk tashuvchilari xizmatini ko’rsatishga
iqtisoslashgan. “Angren” logistika markazi 2010 yilda Toshkent viloyatidagi temir
yo’l stansiyasi negizida tashkl etilgan.  
“ Angren” erkin iqtisodiy zonada 2016 yil holatiga amalga oshirilgan
investitsiya loyihasi haqida ma’lumot.
2.1.1-jadval
№  Loyihaning
nomi
va
tashabbuskori Chet   el
investor  Quvvati JAMI investitsiyasi
Chet el Yaratilgan
ishchi
o’rinlar
soni
1  Ishlatilgan
texnik
moyni   qayta
ishlash
OAO Prista   oil
Holding
EAD
Bolgariya 43,0
mln
tonna 15,0  7,7  49
2  Zamonaviy
shakar
zavodi   IP Kio
investment
Ptc   LTD 1000
tonna
sutkada 108,5 108,5  200
20 OOO
“Angren”
shakar (Singapur)
3  Energiyani
tejaydigan
nurli
diodli
lampalar
ishlab-
chiqarish
OOO   “EAL-
NUR” “EA
Lightigs
Co   LTD   ”
Korea 48   mln
dona 1,0  0,5  23
4  Mis   quvur
ishlab
chiqarish
zavodi -  8,0   mln
tonna 35,48 -  168
5  Texnik
kremniy
ishlab
chiqarish
OOO   “Uz
Shindong
Sition” “Shingdong
Enercom
inc”
Korea 5   mln
tonna 8,67  4,7  49
6  Sanitary
gigenik
keramika
ishlab
chiqarish.
DIP
“TIAT TTIOT   FS
CO
LTD Korea 510
ming
dona 28,8  20,0  300
21 Ceramic”
Jami 197,5  141,4  789
Markazning   asosiy   vazifasi   O’zbekistonning   barcha   hududidan   temir   yo’l
orqali   kirib   keladigan   yuklarni   yil   davomida   kafolatlangan   hoda   “Qamchiq”
dovoni
orqali   Farg’ona   vodiysi   viloyatiga   yuborishdir.Logistika   markazining   yuk
amaliyotlari hajmi 4 mln tonnani tashkil etadi. Transit- yuk terminali maydoni 8,5
gektarga   yaqin,   avtomobil   parkida   esa   340   dan   ortiq   transport   texnikasi   mavjud.
Asosiy   tashiladigan   yuklar   sirasiga   “GM   Uzbekistan”   avtomobillari,   avtomobil
ehtiyot   qismlari,   Farg’ona   neftni   qayta   ishlash   zavodi   mahsulotlari,   kimyo   va
qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   kiradi.   “Angren”   erkin   iqtisodiy   zonasida   9   ta
sarmoyaviy   loyiha   amalga   oshirilishiga   tayyorgarlik   ko’rilmoqda,   2017   yil
“Angren”   erkin   iqtisodiy   zonasida   jami   300   mln.dollar   baholanyapdi.Xususan,
charmni qayta ishlash, choksiz temir   trubalar va armatura, parmalash va silliqlash
elektr   qo’l   mashinalari,   bezakli   spool   pliykalar   va   sanitar   fayans,   konveyerli
tasmalar, qishloq xo’jaligi va avtomobil   shinalari, keramogranit, elektr nasoslar va
boshqa   zarur   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   rijalashtirilyapdi.Ushbu   qiymatning
40,35   mln.dollari   to’g’ridan-to’g’ri   xorijdan   kiritiluvchi   investitsiyalar   tashkil
etiladi47.   «KNOW-HOW   IN   PRODUCTION   PROCESS»   MChJ   Qo’shma
korxonasi   2006   yilda   tashkil   etilgan.   Korxonaning   asosiy   ish   faoliyati   TS
21407711-01:2015   muvofiq   mis   kuporosi   va   tarkibi   aniqlab   bo'lmaydigan
maydaparchali   mis   kuporosi   chuqur   qayta   ishlash   hisoblanadi.   Korxona   xalqaro
standartlar   sifatiga   mos   keladidigan   mahsulot   ishlab   chiqaradi   va   uni   dunyo
bozorida   samarali   keng   targ'ib   etmoqda.   Qo’shma   korxonaning   Ustav   fondi
1,9mln.   AQSH   dollarini   tashkil   etadi.   FAMI-QS   –   Yevropa   mamlakatlaridagi
ozuqa   qo’shimchalari   va   premikslarni   ishlab   chiqaruvchilari   uchun   tuzilgan
qoidalar majmuasidir. 
U   ishlab   chiqaruvchiga   oziq-ovqat   gigienasiga   qo’yiladigan   Yevropa
talablariga   binoan   ozuqa   qo’shimchalari   va   premikslar   xavfsizligini   ta’minlashga
22 hamda mahsulotni nazorat   qilishga imkon beradi.
-   NASSR   (XASSP)   –   xavfli   omillar,   xususan   mahsulotning   xavfsizligini
aniqlash, baholash va nazorat qilish imkonini beruvchi tizimdir. NASSRning asosi
- tizimli yondoshuv bo'lib, u quyidagilar mkonini beradi:
-   xavfsizlik   ko'rsatkichlarini   mahsulotning   barcha   hayotiy   bosqichlarini,
jumladan   xom-ashyoni   olishdan   boshlab   so'ngi   iste’molchi   undan   foydalanish
davrigacha qamrab oladi;
-   yaroqsizlikni   to’g’rilash   va   mahsulotni   qaytarib   olish   bo'yicha   kechiktirilgan
harakatlar o'rniga Omilkor choralarni ko’rish;
-   mahsulotlarning   xavfsizligi   ta'minlash   uchun   javobgarlikni   muqum   belgilash;
-   tanqidiy   jarayonlarni   xatosiz   aniqlash   va   ularga   korxonaning   asosiy   manbaa   va
kuchlarini jamlashtirish;
-   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarda   nuqson(brak)larni   kamaytirish   hisobiga
ishlab chiqarishning umumiy hajmida sezilarli darajada tejamkorlikga   erishish;
-   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   xavfsizligi   borasida   hujjatlar   bilan
tasdiqlangan ishonchga erishish.
“Angren”   MIZni   tashkil   etish   kontseptsiyasidan   va   tanlangan   mezonlardan
kelib chiqqan holda maxsus zona hududida quyidagi tarmoqlar va yo’nalishlardagi
korxonalar   faoliyat   ko’rsatmoqda:   elektrotexnika,   mashinasozlik,   kimyo   va
neftkimyo,   farmatsevtika,   oziq-ovqat   sanoati   va   meva-sabzavot   mahsulotlarini
chuqur   qayta   ishlash,   zamonaviy   qurilish   materiallari   ishlab   chiqarish,   konchilik
sanoati   va   boshqalar.   O’tgan   qisqa   davrda   zonada   Janubiy   Koreya,   Singapur,
Avstriya,   Buyuk   Britaniya,   Bolgariya   kabi   davlatlarning   etakchi   firma   va
kompaniyalari   bilan hamkorlikda turli o’lchamdagi  mis quvurlar, texnik kremniy,
tejamkor   lampalar, ko’mir briketlari va zamonaviy qurilish-pardozlash materiallari,
shuningdek,   shakar   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashtirilgan   korxonalar   faoliyat
boshladi. Qiymati 166,4 million AQSh dollarilik 9 ta loyihaning ro’yobi tufayli bu
yerda   1150   dan   ortiq   ish   o’rinlari   yuzaga   keldi.   Mazkur   korxonalar   tomonidan
o’tgan yili 200,4 milliard so’mlik iste’mol tovarlari tayyorlanib, ichki hamda tashqi
bozorda   sotildi.   “Angren”   MIZda   2013-2015   yillarda   umumiy   qiymati   163,04
23 million AQSh dollari bo’lgan 8 ta loyiha amalga oshirildi.
Ayni shu yo’nalishda to’plangan tajribani hisobga olib, o’tgan yilning mart
oyida   Jizzax   viloyatida   “Jizzax”   erkin   iqtisodiy   zonasi   tashkil   etilib,   Sirdaryo
viloyatida bu zonaning filiali faoliyat ko’rsatmoqda. Bugungi kunda “Jizzax” erkin
iqtisodiy   zonasi   hududida   transport,   ishlab   chiqarish   va   muhandislik-
kommunikatsiya   infratuzilmasini   jadal   rivojlantirish   bo’yicha   faol   ishlar   olib
borilmoqda.   “Jizzax”  MIZ hududida moddiy-xomashyo resurslarini  qayta ishlash,
zona   korxonalari   o’rtasida   kooperatsiya   aloqalarini   o’rnatish   va   respublika
miqyosida   sanoat   kooperatsiyasini   rivojlantirish   va   mahalliy   xomashyo   va
materiallar   negizida   yuqori   texnologiyali   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   uchun
barcha   imkoniyatlar   yaratilgan.   “Jizzax”   MIZni   rivojlantirishning   ustuvor
yo’nalishlari   asosida   quyidagi   tarmoq   korxonalar   faoliyat   ko’rsatmoqda:
elektronika;   mashinasozlik; qurilish materiallari; kimyo sanoati; engil sanoat; oziq-
ovqat   sanoati; farmasevtika, tibbiyot va kosmetika mahsulotlari; teri va terini qayta
ishlash   va   boshqa   yo’nalishlar.   So’nggi   yillarda   mazkur   zona   hududida   Xitoy
kompaniyalari   ishtirokida   100   ming   dona   mobil   telefon   ishlab   chiqarish,
shuningdek,   chorva   mahsulotlarini   qayta   ishlash   va   ozuqa   tayyorlash   bo’yicha
umumiy   qiymati   qariyb   6   million   dollar   bo’lgan   dastlabki   3   ta   loyiha   amalga
oshirildi.   Bugungi   kunda   “Jizzax”   MIZ   hududida   30,9   mln.   dollarlik   8   ta   loyiha
amalga   oshirilgan.   2.2-rasm.   2016   yil   1   yanvar   holatiga   O’zbekistonda   tashkil
etilgan   erkin   iqtisodiy   hududlarda   amalga   oshirilgan   loyihalar   soni   va
moliyalashtirigsh   hajmlari.   2017   yil   1   yanvar   holatiga   O’zbekistondagi   EIHlarda
umumiy   qiymati   300   million   dollardan   ortiq   38   ta   investitsiya   loyihasi   amalga
oshirilgan.   URGUT,   G’IJDUVON,   QO’QON   VA   HAZORASP   erkin   iqtisodiy
zonalar   tashkil   etishning   amaliyoti   mamlakatimizning   turli   hududlarida   erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   etish   va   ularda   zamonaviy   yuqori   texnologiyalarni   keng
joriy   qilish   borasida   amalga   oshirilayotgan   izchil   ishlar   xalqaro   bozor   talablariga
javob   beradigan   raqobatbardosh   va   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarish,
mavjud   xomashyoni   60   chuqur   qayta   ishlash   orqali   tayyor   mahsulotlar   turi   va
ulushini ko‘paytirish, eng   muhimi, yangi  ish o‘rinlari yaratishda muhim ahamiyat
24 kasb   etayotir.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   joriy   yil   12-yanvardagi
“Urgut”,   “G‘ijduvon”,   “Qo‘qon”   va   “Hazorasp”   erkin   iqtisodiy   zonalarini   tashkil
etish   to‘g‘risida”gi   farmoni   ana   shunday   hujjatlardan   bo‘ldi.   Oziq-ovqat,   yengil
sanoat,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash,   qurilish   materiallari   ishlab
chiqarish,   mashinasozlik va avtomobilsozlik, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik
sohalarini   yuqori   darajada   rivojlantirish   va   aholini   daromadlarini   oshirish,   o’sib
kelayotgan   yosh   avlodni   o’z   mutaxassisligiga   ko’ra   ish   bilan   ta’minlash   maqsad
qilinmoqda. Mazkur EIZlarda ishlab chiqaruvchilarga keng va qulay imkoniyatlar
yaratilgan, jumladan:   yer solig‘i, daromad solig‘i, yuridik shaxslar va mulk solig‘i,
obodonlashtirish   va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig‘i, mikrofirmalar va
kichik   korxonalar   uchun   yagona   soliq   to‘lovi,   shuningdek,   respublika   yo‘l
jamg‘armasi  va   O‘zbekiston  Respublikasi  Moliya vazirligi  huzuridagi  byudjetdan
tashqari   umumta’lim   maktablari,   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litseylar,   va
tibbiyot   muassasalarini   rekonstruksiya   qilish,   kapital   ta’mirlash   va   jihozlash
jamg‘armasiga   majburiy   ajratmlardan;   mamlakatimizda   ishlab   chiqarish   yo‘lga
qo‘yilmagan   va   loyihalarni   amalga   oshirish   doirasida   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tasdiqlanadigan   ro‘yxatlar   bo‘yicha   chetdan
keltiriladigan   qurilish   materiallarini   bojxona   to‘lovlaridan   (bojxona
rasmiylashtirish yig‘malari bundan mustasno);   o‘zining ishlab chiqarish ehtiyojlari
uchun chetdan keltiriladigan asbobuskunalar, xom-ashyo, materiallar va butlovchi
buyumlarni   bojxona   to‘lovlaridan   ozod   etiladi   (bojxona   rasmiylashtirish   bundan
mustasno).
MIZ,KZS,texnopark va klasterlarning yanvar-iyun oylarida ishlab
chiqarilgan sanoat mahsulotlari hajmi, mlrd. so’m  2.1.1-rasm⁴
25 Mazkur   imtiyozlar   kiritilgan   investitsiyalar   hajmiga   qarab   3   yildan   10   yil
muddatgacha,   jumladan:     -   300   ming   AQSH   dollaridan   3   million   AQSH
dollarigacha hajmdagi   investitsiyalar – 3 yil muddatga;   3 million AQSH dollaridan
5 million AQSH dollarigacha hajmdagi   investitsiyalar – 5 yil muddatga;   5 million
AQSH   dollaridan   10   million   AQSH   dollarigacha   hajmdagi   investitsiyalar   –   7   yil
muddatga;   10   million   va   undan   ko‘p   AQSH   dollari   hajmidagi   investitsiyalar
so‘nggi   5   yilda   amaldagi   stavkalardan   50   foiz   kam   hajmdagi   daromad   solig‘i   va
yagona   soliq   to‘lovi   stavkalari   qo‘llangan   holda   10   yil   muddatga   beriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   erkin   iqtisodiy   zonalar
va   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirish   bo’yicha   amalga   oshirilayotgan   ishlar
samaradorligi   tahlilida   2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasida
makroiqtisodiy barqarorlikni 
⁴ Ishbilarmonlik muhiti kuzatuvlari, tadbirkorlikni rivojlantirish statistikasi boshqarmasi
mustahkamlash,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   hududlarga   xorijiy,   avvalo,   to’g’ridan-
to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   faol   jalb   qilish,   davlat   mulki   xususiylashtirilgan
ob’ektlar bazasida xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish   uchun qulay shart-sharoitlar
yaratish, viloyat, tuman va shaharlarni kompleks   ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga
doir   ko’plab   vazifalar   belgilangan.   Mamlakatimizda   erkin   iqtisodiy   zonalar,
26 texnoparklar   va   kichik   sanoat   zonalari   faoliyati   samaradorligini   oshirish,
yangilarini   tashkil   etish   borasida   olib   borilayotgan   ishlar   bunda   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda.   Davlatimiz   rahbarining   2016   yil   26   oktyabrdagi   “Erkin   iqtisodiy
zonalar faoliyatini   faollashtirish va kengaytirishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar
to’g’risida”gi   farmoniga   muvofiq   ushbu   zonalar   uchun   yanada   qulay   shart-
sharoitlar   yaratildi.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   14   ta   erkin   iqtisodiy   zona
faoliyat   yuritmoqda.   «Navoiy»,   «Angren»,   «Jizzax»,   «Urgut»,   «G’ijduvon»,
«Qo’qon» va   «Hazorasp» erkin iqtisodiy zonalarida umumiy qiymati  486 million
dollarga   teng   62   loyiha   amalga   oshirilgan,   4   ming   600   dan   ortiq   ish   o’rni
yaratilgan.  
2.2  Mamlakatimizda qishloq taraqqiyotini oshirishda erkin
iqtisodiy zonalar faoliyati rivojlantirish yo’nalishlari
Kichik   sanoat   zonalarining   sarmoyalarni   jalb   qilish,   tadbirkorlikni
rivojlantirish,   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   va   aholi   farovonligini   oshirishdagi
ahamiyati xususida   alohida to’xtalib o’tildi.   Prezident Shavkat Mirziyoyev tegishli
vazirlik, idora va xo’jalik yurituvchi   sub’ektlarning bu sohadagi faoliyatini tanqid
qilib, ularda tashabbuskorlik   etishmasligi, erkin iqtisodiy zonalar va kichik sanoat
zonalarini   rivojlantirish   bo’yicha   ishlarni   tashkil   qilish   darajasi   sustligini
ta’kidladi.   Xususan,   mas’ul   vazirlik   va   idoralar   tomonidan   loyihalarni   ko’rib
chiqish   va   muvofiqlashtirish   jarayoni   murakkabligicha   qolib,   odatda   rasmiy
xarakter   kasb   etmoqda.   Erkin   iqtisodiy   zona   qatnashchilariga   er   uchastkalari
ajratish masalalarini hal etishda   hanuz byurokratizm asoratlari saqlanib qolmoqda.
«Urgut»,   «Qo’qon»,   «G’ijduvon»   va   «Hazorasp»   erkin   iqtisodiy   zonalari,
shuningdek,   farmatsevtika   yo’nalishidagi   erkin   iqtisodiy   hududlarda   yangi
korxonalar   tashkil   etish   uchun   xorijiy   sarmoyalarni   jalb   qilish   ishlari   sust
bormoqda.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarini   elektr   energiyasi,
tabiiy gaz, suv va boshqa   kommunikatsiya tarmoqlari bilan barqaror ta’minlashda
muammolar   kuzatilmoqda.   Davlatimiz   rahbari   bu   kabi   kamchiliklarni   bartaraf
etish, erkin iqtisodiy   zonalar va kichik sanoat zonalarida investor va tadbirkorlarga
27 yanada   keng   imkoniyatlar   yaratishga   oid   kompleks   chora-tadbirlar   ishlab   chiqish
bo’yicha   topshiriqlar   berdi.   Avvalo,   ushbu   zonalar   faoliyatiga   doir   me’yoriy-
huquqiy   bazani   qayta   ko’rib   chiqish,   bugungi   zamon   talablariga   moslashtirish,
barcha   uchun   ochiq   va   tushunarli   mexanizm   yaratish   zarurligi   ta’kidlandi.   Er
uchastkalari,   bo’sh   turgan   binolarni   ajratish   tartibini   soddalashtirish   masalasiga
ham   alohida   e’tibor   qaratildi.   Xususan,   erkin   iqtisodiy   zonalarda   amalga
oshiriladigan   loyihalar   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Ma’muriy   kengash
tomonidan   ko’rib   chiqiladi.   Shu   paytgacha   bu   kengash   17   vazirlik   va   idoradan
iborat edi. Prezidentimiz   ko’rsatmasiga muvofiq ularning soni 4 ta etib belgilandi.
Bu   borada   yangi   tizim   –   hududiy   komissiyalar   tashkil   etilib,   ularning
loyihalarni   ko’rib   chiqish   va   ruxsat   berish   huquqlari   kengaytirildi.   Shuningdek,
iqtisodiy zonalarda joylashtirish uchun investitsiya loyihalarini tanlab olish mezoni
qayta   ko’rib   chiqiladi,   erkin   iqtisodiy   zona   ishtirokchilariga   kredit   ajratishni
yaxshilash   hamda   muhandislik   ta’minoti   vositalari   bilan   ta’minlash   bo’yicha
qo’shimcha   chora-tadbirlar   qabul   qilinadi.   Iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat
zonalarida   joylashgan   korxonalarni   barcha   zarur   muhandislik-kommunikatsiya
tarmoqlari   va   infratuzilma   bilan   o’z   vaqtida   ta’minlash   bo’yicha   topshiriqlar
berildi.
Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   tashkil   etilgan   “Hazorasp”   erkin   iqtisodiy
zonasi uchun 325 gektardan ortiq yer maydoni ajratiladi. Keyinchalik ushbu hudud
600   gektargacha   kengaytiriladi,   –   deydi   Hazorasp   tumani   hokimining   o‘rinbosari
64   Maqsud   Rahimov.   –   Davlatimiz   rahbari   joriy   yil   27-yanvar   kuni   Xorazm
viloyatiga   tashrifi davomida ushbu hududda bo‘lib, bu yerda amalga oshiriladigan
ishlar   yuzasidan   zarur   topshiriqlar   berdi.   Ayni   paytda   erkin   iqtisodiy   zona
chegaralarini   o‘rnatish,   bojxona   posti   tashkil   qilish,   xorijiy   va   mahalliy
investorlarni jalb etish   ishlari amalga oshirilmoqda. Tashkil  etiladigan zamonaviy
ishlab   chiqarish   avtomobilsozlik,   qurilish   materiallari   kabi   qator   yo‘nalishlarda
zamonaviy   ishlab   chiqarish   quvvatlari   tashkil   etiladi.   Hududda   ishlab   chiqarish
quvvatlarini   joylashtirish   bo‘yicha   bugungi   kunda   umumiy   qiymati   152   million
dollardan   ortiq   miqdordagi   investitsiya   mablag‘lari   hisobidan   53   loyiha   takliflari
28 ishlab   chiqilgan.   Tadbirkorlar   tomonidan   umumiy   qiymati   25   million   700   ming
dollarga   teng   bo‘lgan   7   loyiha   taqdim   etilgan.   Ana   shunday   loyihalardan   biri
“Pitnak   Panel”   mas’uliyati   cheklangan   jamiyati   shaklidagi   O‘zbekiston   –   Xitoy
qo‘shma   korxonasi   rahbari   Xushnud   Jumaniyozov   tomonidan   taklif   etildi.
Davlatimiz   rahbari   tomonidan   yaratilgan   bunday   qulay   investitsiya   sharoitidan
samarali   foydalangan   holda,   Xitoyning   “Xinjiang   zaman   import   and   export   trade
CO”   LTD   kompaniyasi   bilan   hamkorlikda   umumiy   qiymati   3   million   500   ming
dollarlik   loyihani   amalga   oshirmoqchimiz,   –   deydi   X.Jumaniyozov.   –   Loyihaga
ko‘ra   korxona   tomonidan   yiliga   200   ming   dona   penopolistirol   bloklar,   sendvich
panellar ishlab chiqariladi. 
2022-yilning yanvar-iyun oylarida MIZ, KZS texnopark va klasterlar
tarkibiga kiruvchi korxonalar tomonidan sanoat mahsuloti ishlab chiqarish
2.2.1-rasm
    
AQSh dollarini tashkil etadi. Ushbu yangi   korxona ishga tushirilishi bilan 65
ta yangi ish o'rni yaratiladi. Ayni paytda mazkur   hududda 40 sanoat korxonasi,
⁵ Ishbilarmonlik muhiti kuzatuvlari, tadbirkorlikni  rivojlantirish statistikasi boshqarmasi
jumladan, 19 qo'shma  korxona faoliyat   55 www.jahonnews.uz  sayti  ma’lumotlari
66   ko'rsatmoqda. Ularda 1 ming 200 ga yaqin kishi ish bilan ta`minlangan. O'tgan
yili   qiymati   157,5   mlrd.   so'mlik   20   turdan   ziyod   sanoat   mahsulotlari   ishlab
chiqarildi,   eksport   hajmi   10   mln.   AQSh   dollaridan   oshdi.   Xususan,   bu   yerda
29 mahalliy   xomashyodan   gilam   va   gilam   mahsulotlari,   sintetik   tola,   elektr
duxovkalar, gaz   plitalari, bir marta ishlatiladigan plastik idishlar, polimer yelim va
boshqa   mahsulotlar tayyorlanmoqda.
Sanoat ishlab chiqarishni texnik va texnologik yangilash, modernizatsiyalash
maqsadida   investitsiyalarni   respublika   iqtisodiyotiga   jalb   etilishining   o‘sishiga
xizmat   qiluvchi   asosiy   omillardan   biri,   bu   so‘nggi   yillarda   yurtimizda   erkin
iqtisodiy   zonalar   -   “Navoiy”   erkin   industrial-iqtisodiy   zonasi,   «Angren»   va
«Jizzax»   erkin   iqtisodiy   zonalarining   tashkil   etilishi   va   Prezidentimizning
tashabbusi   bilan   yana   4   ta   yangi   erkin   iqtisodiy   zonani   tashkil   etilishidir.
Mazkur   erkin   iqtisodiy   zonalarning   barpo   etilishi   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilarning   ichki   va   tashqi   bozorlarda   yangi   eksportga   yo‘naltirilgan
mahsulotlarni   o‘zlashtirishiga   imkon   berdi   va   investorlar   faoliyatining   yanada
kengayishi   uchun   qo‘shimcha   shart-sharoit   va   qulayliklar   yaratdi.   Asosan,   bular
zamonaviy   qurilish   va   jihozlash   materiallari,   iste'mol   tovarlari,
telekommunikatsiya,   neftegaz   texnologik   uskunalari,   kimyo,   avtomobil   va
elektrotexnika   sanoati   hamda   boshqa   yuqori   texnologik   sanoat   ishlab   chiqarish
yo‘nalishlaridagi   mahsulotlardir.   Shu   bilan   birga,   ushbu   erkin   iqtisodiy   zonalar
joylashgan hududlarda mavjud   bo‘lgan xom-ashyo va mehnat resurslaridan oqilona
foydalanish eksportga   mo‘ljallangan mahsulotlar ko‘lamini oshirishga, zamonaviy
sanoat   ishlab   chiqarish   quvvatlarining   tashkil   etilishi   yangi   ish   o‘rinlari   barpo
etilishiga,   bandlik   darajasining   yuqori   bo‘lishiga   va   pirovordida   aholi
farovonligining oshishiga olib   keladi.  
XULOSA
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak erkin iqtisodiy zonalar va ularni rivojlantirish
maqsadida   investitsiyalarni   jalb   qilish,   ularning   huquqiy   asoslarini   ta’minlash,
infratuzilmani   shakllantirish   va   shu   maqsadlarni   amalga   oshirishda   xorij
tajribalarini birlashtirgan holda quyidagi xulosalar shakllanadi:
30 1.   EIZ   deganda,   mamlakatning   strategik   maqsadlarini   amalga   oshirishda,
xo’jalik   yurituvchi   sub’yektlar   qonun   doirasidagi   faoliyat   bilan   shug’ullanishi
hamda   ichki   va   tashqi   investitsiyalarni   jalb   qilish   qulay   bo’lishi   uchun   maxsus
boshqaruv   tizimi   (rejimi)   o’rnatilgan   hudud,   ya’ni   mamlakatning   boshqa
hududlarida amal qilmaydigan imtiyoz va rag’batlantirishlar tizimi amal qiladigan
hudud tushuniladi.
Yaratilgan   shart-sharoitlar   EIZga   tashqi   dunyo   bilan   yuqori   darajada   iqtisodiy
aloqada   bo’lish   imkonini   beradi,   bojxona,   soliq   va   investitsion   rejimlar   ichki
hamda tashqi investitsiyalar qulay hisoblanadi.
2.   Dunyo   miqyosida   EIZlar   soni   domiy   ravishda   ortib   bormoqda,   ularni
tashkil   qilishdagi   geografik   chegaralar   kengaymoqda,   ularning   shakli   o’zgarib,
tashqi   savdo   zonalaridan   eksport-ishlab   chiqarish   va   kompleks   hududlarga   aylani
bormoqda. Ularni o’zida mujassamlashtiruvchi EIZlar milliy iqtisodiyotning jahon
xo’jaligi   bilan   integratsiyalashuviga   muhim   omilga   aylanmoqda.
3.   Jahon   amaliyotiga   ko’ra,   qator   davlatlarning   iqtisodiy   rivojlanishiga   EIZ
lar   kuchli   ta’sir   ko’rsatayotganligi   quyidagilarda   namoyon   bo’ladi:
 Yangi   ish   o’rinlari   yaratiladi,   malakali   mutaxassislar   shakllantirilib,
mahalliy   ishchi   kuchi   zamonaviy   texnikadan   foydalanishi   natijasida   yangi
mehnat uslublarini o’zlashtiradi;
 EIZlarga   investitsiya   jalb   qilayotgan   kompaniyalar   yer   va   infratuzilma
ob’yektlari   uchun   to’lovlarni   o’z   zimmasiga   oladi   va   xizmat   uchun   haq   to’laydi;
mahalliy   aholining   turmish   darajasi   oshadi,   daromadlari   o’sadi,   ichki   bozorning
yuqori   sifatli   mahsulotlarga   bo’lgan   ehtiyoji   to’laroq   qondiriladi;
 EIZlarda   faoliyat   ko’rsatayotgan   kompaniyalar   boshqalarga   nisbatan
yaxshiroq   sharoitlarga   ega   bo’ladi.   Bunday   zonalarda   ishlab   chiqarish
sarfxarajatlari,   xomashyo   va   materiallar   olib   kirish   bilan   bog’liq   soliq   va   bojlar
yo’qligi,   ishchi   kuchining   nisbatan   arzonligi   ishlab   chiqarilgan   mahsulot
tannarxini pasaytirib, uning raqobatbardoshligini oshiradi;
 Hududlarda   tadbirkorlik   faoliyatining   yanada   jonlanishi,   eksport
salohiyatining   oshishi   kabilar   hisobiga   iqtisodiyotning   ma’lum   tarmoq   va
31 sohalari rivojlanishiga ko’maklashadi.
4.   EIZ   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishi   uchun   quyidagi   shart-sharoitlar
mavjudligi   muhim   jihat   hisoblanadi,   ya’ni:   mamlakatdagi   siyosiy   barqarorlik   va
qulay   investitsion   muhitning   shakllanganligi;   xorijiy   va   mahalliy   investorlarni
rag’batlantiradigan   puxta   ishlab   chiqilgan   huquqiy   bazaning   mavjudligi;   ishlab
chiqarish hamda tijorat  infratuzilmasining rivojlanganligi;  tabiiy geografik muhit;
qulay iqtisodiy konyunktura.
5.   AQSH,   Buyuk   Britaniya,   Fransiyada   EIZ,   aksariyat   hollarda,   tashqi
iqtisodiy aloqalarni yanada kuchaytirish, mahalliy siyosatni amalga oshirish orqali
deprissiv   tumanlardagi   kichik   va   o’rta   biznesni   jonlantirishga   va   hududlararo
rivojlanishdagi   farqlarini   yo’qotish,   ya’ni   rivojlanishdan   ortda   qolayotgan
hududlarga   yordam   berish   maqsadida   tashkil   etiladi.   EIZlar   faoliyat   yuritayotgan
tadbirkorlarga   mamlakatning   boshqa   hududlariga   qaraganda,   xo’jalik   faoliyatini
yuritishi   uchun   qator   yengilliklar   va   sezilarli   darajadagi   moliyaviy   imtiyozlar
beriladi.   Bu   maqsadlar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishga   qaratilmasligi   bilan
xususiyatlanadi. Rivojlanayotgan mamlakatlarda EIZlarni tashkil qilishdan maqsad
rivojlangan   mamlaktlarnikidan   biroz   farq   qiladi.,   ya’ni,   eng   avvalo,   xorijiy
investitsiyalarni,   zamonaviy   texnika-texnologiyani   jalb   qilish,   ishlab   chiqarishni
modernizasiyalash,   ishki   kuchi   malakasini   oshirish   masadlarida   tashkil   qilinadi.
6.   EIZ   faoliyat   ko’rsatayotgan   mamlakatlarda   eksportning   o’sish   darajasi
bunday  hududlari   yo’q   mamlakatlar   eksport   o’sish   darajasidan   yuqoriroq  bo’ladi.
Aksariyat   holatlarda   EIZning   umumiy   eksportdagi   ulushi   juda   band   bo’lib,   13
foizdan 82 foizgacha tebranadi. Osiyo va Lotin Amerikasi  davlatlarida EIZlardan
tayyor mahsulot eksport qilish hisobiga kata miqdorda chet el valyutasida daromad
olish imkoni yaratilmoqda.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   25.10.2017   y.   PQ-3356-son   "Erkin
iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalari   faoliyati   samaradorligini   oshirish
borasidagi qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida"gi Qarori
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   02.09.2017   y.   691-son
32 "2017-2019   yillarda   "Nukus-farm",   "Zomin-farm",   "Kosonsoy-farm",
"Sirdaryo-farm",   "Boysun-farm",   "Bo’stonliq-farm"   va   "Parkent-farm"   erkin
iqtisodiy   zonalari   hududida   transport,   muhandislik-kommunikatsiya   hamda
ishlab   chiqarish   infratuzilmalarini   jadal   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida"gi Qarori
3.     O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   12.08.2017   y.   623-son
"Vazirlar   Mahkamasining   Erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   tashkil   etish
chora-tadbirlari   to’g’risida"   2017   yil   10   apreldagi   196-son   qaroriga
qo’shimchalar   kiritish,   shuningdek   vazirlar   mahkamasining   2011   yil   10
yanvardagi   15-f-son   farmoyishini   o’z   kuchini   yo’qotgan   deb   hisoblash
to’g’risida"gi Qarori
4.     O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   07.08.2017   y.   PQ-3175-son   "Erkin
iqtisodiy   zonalar   samarali   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   vazirliklar,   idoralar   va
joylardagi   davlat   hokimiyati   organlarini   muvofiqlashtirishni   kuchaytirish   va
ularning   mas’uliyatini   oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida"gi   Qarori
6.     Karimov   I.A.   “Jahon   inqirozining   oqibatlarini   yengish   mamlakatimizni
modernizatsiya   qilish   va   taraqqiy   topgan   davlatlar   darajasiga   ko’tarilish
sari”.   18-   Jild.   –   T.:   O’zbekiston,   NMIU   2010.   –   198   bet.
7.     Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga   quramiz.   Mazkur   kitobdan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Shavkat   Mirziyoyevning   2016   yil   1   noyabrdan   24   noyabrga   qadar
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylovoldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari
o’rin   olgan.   /Sh.M.Mirziyoyev.   –   Toshkent:   :   “O’zbekiston”,   2017.   –   488   b.
II.Monografiya, ilmiy maqola, patent, ilmiy to’plamlar
Foydalanilgan manbalar
1. http://www.gov.uz–O’zbekiston Respublikasining davlat portali.
2. httр://www.minеcоnоmu.uz–О’zbеkistоn   Rеsрublikаsi   Iqtisоdiуоt
33 vаzirligi sауti.
3. httр://www.lех.uz–О’zbеkistоn   Rеsрublikаsi   Аdliуа     vаzirligining
qоnunchilik hujjаtlаri sауti.
4. http://www.stat.uz–O’zbekiston   Respublikasi   Statistika   bo’yicha   davlat
qo’mitasining sayti.
5. httр://www.undр.uz–Birlаshgаn   Millаtlаr   Tаshkilоti   Tаrаqqiуоt
dаsturining О’zbеkistоn Rеsрublikаsidаgi vаkоlаtхоnаsi sауti.
6. https://www.wikipedia.org/
7. https :// www . saudiembassy . net / about - saudi - arabia
8. https :// www . vision 2030. gov . sa / en /
9. https :// www . neom . com / en - us
10. https :// www . redseaglobal . com / en /
11. https://qiddiya.com/
34

O'zbekiston Respublikasi erkin iqtisodiy hududlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha