Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 161.2KB
Покупки 6
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

684 Продаж

O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi

Купить
O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi. ........................................................................................... 4
1.1.Yangi konstitutsiya ishonchli kelajak garovi ........................................................................................... 4
1.2.Davlat boshqaruvida korrupsiyaga qarshi kurashishning konstitutsiyaviy-huquqiy asoslari .................. 8
1.3.Konstitutsiyaga ilk qadam .................................................................................................................... 12
II.Bob.Inson sha'ni va qadr – qimmatining konstitutsiyaviy asoslari .......................................................... 15
2.1.O‘zbekistonda vijdon erkinligining kafolati – konstitusiyadir ............................................................... 15
2.2.Inson sha'ni va qadr – qimmatining konstitutsiyaviy asoslari .............................................................. 19
Xulosa ........................................................................................................................................................ 29
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 33
................................................................................................................................................................... 36
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: Davlat   boshqaruvida   Korrupsiyaga   qarshi
kurashishning huquqiy asoslari milliy huquq tizimining ajralmas tarkibiy qismi
sifatida mustaqillikning ilk yillaridan boshlab rivojlanib kelmoqda. 2016 yildan
keyin esa bu borada yangi davr boshlandi.
Buni quyidagilarda ko‘rish mumkin: birinchidan, korrupsiyaga qarshi kurashish 
borasidagi qonunchilik yangi institut sifatida shakllandi;
Ikkinchidan, korrupsiyaga qarshi kurashish borasidagi qonun hujjatlari tizimi
vujudga keldi.
2016 yildan oldin ham korrupsiyaga qarshi kurashish bilan bog‘liq qonun
hujjatlari mavjud edi. Ammo bunga qadar korrupsiya umumiy huquqbuzarliklar 
tarkibida tushunilar va unga alohida urg‘u berilmagan edi.
2016 yildan boshlab korrupsiyaga qarshi kurashish borasidagi qonun
hujjatlaridagi   deduksiyalashish   dinamikasi   tezlashdi   va   bu   jarayon   hozir   ham
davom   etmoqda.   Olib   borgan   tahlillarimiz   davlat   boshqaruvida   korrupsiyaga
qarshi   kurashishning   huquqiy   asoslarini   quyidagi   yo‘nalishlarga   ajratish
mumkinligini ko‘rsatmoqda:
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   2023   yil   30   aprel   kuni   o‘tkazilgan
O‘zbekiston   Respublikasi   referendumida   u mumxalq   ovoz   berish   orqali   qabul
qilingan   Yangi   tahrirdagi   Konstitutsiyada   bugungi   kunda   Korrupsiyaga   qarshi
kurashishning   konstitutsiyaviy-huquqiy   asoslarini   yaratib   berganligini
ko‘rishimiz mumkin.
Kurs ishining maqsadi: O’quvchilarga O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi
haqida ma’lumot  berish.
Kurs   ishining   vazifasi :   Davlat   boshqaruvida   korrupsiyaga   qarshi
kurashishning konstitutsiyaviy-huquqiy asoslari 
2 Kurs   ishining   ob'ekti :   Inson   sha'ni   va   qadr   –   qimmatining
konstitutsiyaviy asoslari
Kurs   ishining   predmeti :   O‘zbekistonda   vijdon   erkinligining   kafolati   –
konstitusiyadir
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob,   5 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi.
1.1.Yangi konstitutsiya ishonchli kelajak garovi
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining g’oyasi, maqsadi, ruhi - har
bir   qoidasi   inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasi,   asrlar   mobaynida
shakllangan   demokratik   qadriyatlar,   milliy   davlatchilik,   shuningdek,   bir   necha
ming yillardan buyon avloddan avlodga meros bo’lib kelayotgan o’zbekona va
sharqona   davlatni   idora   etish   hamda   xalq   bilan   bamaslahat   siyosat   olib   borish
an’analarini   o’zida   to’la   mujassamlashtirgan.   Prezidentimizning   “Hammamizni
tarbiyalagan, voyaga yetkazgan - shu xalq. Barchamizga tuz-nasiba bergan ham
- shu xalq. Bizga ishonch bildirgan, rahbar qilib saylagan ham aynan shu xalq.
Shunday   ekan,   biz   birinchi   navbatda   kim   bilan   muloqot   qilishimiz   kerak   -
odamlarimiz bilan. Kim bilan bamaslahat ish tutishimiz kerak - avvalo xalqimiz
bilan. Shunda xalqimiz bizdan rozi bo’ladi. Xalq rozi bo’lsa, ishimizda unum va
baraka bo’ladi. 
4 Xalq   bizdan   rozi   bo’lsa,   Yaratgan   ham   bizdan   rozi   bo’ladi” 1
,   degan
fikrlari   xalq   bilan   bamaslahat   siyosat   olib   borish   an’analari   davom
etayotganligining   amaliy   isbotidir.   Yangi   O’zbekiston   Yangi
Konstitutsiyasining   qabul   qilinishi   milliy   qadriyatlarimizni   adolatli   ijtimoiy
jamiyat,   inson   qadir   qimmati   va   intelektual   huquqlarini   himoya   qiladigan   va
qo’llab quvvatlaydigan jamiyat qurish yo’llarini belgilab beradi.
O’zbekistonning yangi Konstitutsiyasi huquqiy tizimimizda ijobiy
yangilanishlar   ,   fuqarolarga   ko’dan   ko’p   yengilliklar   va   ularning   huquqlarini
izchil   himoya   qiladigan   shu   jumladan   bir   necha   yillardan   buyon   dolzarb
muammolardan   biri   hisoblanib   kelayotgan   shaxsning   intelektual   huquqiy
daxlsizligini   taminlaydi(Yangilan   Konstitutsiyaning   31-moddasi).   Bugungi
yangilanayotgan   O’zbekistonda   bu   moddaning   konstitutsiga   kiritilishi
insonlarning   yashash   erkinligining   kafolatlaridan   biri   desak   adashmagan
bo’lamiz.   Taniqli   fizik   olim   Albert   Eynshteyn   “Konstitutsiyaning   kuchi
butunlay   har   bir   fuqaroning   uni   himoya   qilishga   qat’iyat   bilan   intilishidadir.
Konstitutsiyaviy  huquqlar har bir  fuqaro  ushbu  himoyaga hissa  qo’shishni o’z
burchi   deb   bilsagina   himoya   qilinadi”     ,   deb   Konstitutsiya   kuchi   haqida   o’z
fikrlarini  bildirgan. Amerikalik  huquqshunos, AQSh  Oliy  sudining uzoq  yillar
a’zosi   bo’lgan   Oliver   Vendell   Xolms   “Konstitutsiyalar   nazariyalarni   qo’llab-
quvvatlash   uchun   emas,   balki   amaliy   va   moddiy   huquqparni   saqlash   uchun
mo’ljallangan,   deb   ta’kidlaydi.   Amerikalik   huquqshunos   va   siyosatchi   Edvard
Mur   Kennedi   esa   “Konstitutsiya   nafaqat   biz   bilan   hamohang   bo’lgan
qarashlarni   himoya   qiladi,   u   shuningdek,   biz   norozi   bo’lgan   qarashlarni   ham
himoya qiladi”, deya qiziqarli fikrlarini aytib o’tgan. Akademik, yuridik fanlar
doktori,   professor   A.   Saidov   “Konstitutsiya   muhim   siyosiy-huquqiy   hujjat
sifatida   kishilik   sivilizatsiyasining   yutug’i,   umuminsoniy   qadriyat   va
demokratik taraqqiyotning yuridik asosidir”, “Konstitutsiya bu dogma emas, u
harakat   uchun   dastur   bo’lishi   kerak”,   “Konstitutsiya   huquqiy   bilimlarning
alifbosidir”,   degan   chuqur   huquqiy-falsafiy   fikrlarni   bayon   etgan   holda,
5 mamlakatimiz Konstitutsiyasini o’rganish va bilish, unga rioya qilish va Asosiy
qonunimiz   bilan   faxrlanishni   albatta   zarur,   deb   hisoblaydi.Yangilangan
Konstitutsiyaning   muqaddimasida   O zbekistonning   yagona   xalqi:inson   huquqʼ
va   erkinliklariga,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga,   davlat   suvereniteti
prinsiplariga sodiqligimizni tantanali ravishda e lon qilib,demokratiya, erkinlik	
ʼ
va   tenglik,   ijtimoiy   adolat   va   birdamlik   g oyalariga   sadoqatimizni   namoyon	
ʼ
qilib,   inson,   uning   hayoti,   erkinligi,   sha ni   va   qadr-qimmati   oliy   qadriyat
ʼ
hisoblanadigan   insonparvar   demokratik   davlatni,   ochiq   va   adolatli   jamiyatni
barpo   etish   borasida   hozirgi   va   kelajak   avlodlar   oldidagi   yuksak
mas uliyatimizni   anglagan   holda,   davlatchiligimiz   rivojining   uch   ming   yildan	
ʼ
ziyod   tarixiy   tajribasiga,   shuningdek   jahon   sivilizatsiyasiga   beqiyos   hissa
qo shgan   buyuk   ajdodlarimizning   ilmiy,   madaniy   va   ma naviy   merosiga
ʼ ʼ
tayanib,   mamlakatimizning   bebaho   tabiiy   boyliklarini   ko paytirishga   hamda	
ʼ
hozirgi   va   kelajak   avlodlar   uchun   asrab-avaylashga   hamda   atrof-muhit
musaffoligini   saqlashga   astoydil   ahd   qilib,   xalqaro   huquqning   umume tirof	
ʼ
etilgan   prinsip   va   normalariga   asoslangan   holda,   O zbekistonning   jahon	
ʼ
hamjamiyati,   eng   avvalo,   qo shni   davlatlarbilan   do stona   munosabatlarini	
ʼ ʼ
hamkorlik,   o zaro   qo llab-quvvatlash,tinchlik   va   totuvlik   asosida	
ʼ ʼ
mustahkamlash   hamda   rivojlantirishga   intilib,fuqarolarning   munosib   hayot
kechirishini,   millatlararo   va   konfessiyalararo   totuvlikni,   ko p   millatli   jonajon	
ʼ
O zbekistonimizning farovonligini va gullab-yashnashini ta minlashni  maqsad	
ʼ ʼ
qilgan holda har bir moddaning qabul qilinishida aholi vakillar mas’ulyat bilan
ishtirok   etishlari   kerak   ekanligini   tushuntirish   ishlarni   yanada   jadallashtirish
kerak   ekanligini   aytib   o’tmoqchimiz.   Xalqimizda   “Kengashli   to’y   tarqamas”
degan   g’oyat   ibratli   bir   maqol   bor.   Ijtimoiy   hayotimizning   qaysi   bir   jihatiga
e’tibor qaratmaylik, mana shu hikmatga amal qilinishini kuzatishimiz mumkin.
Qaysi bir joyda ibratli bir ish bo’lsa, u kengashilgan tadbirning natijasi ekaniga
guvoh   bo’lamiz.   Bu   bejiz   emas,   zotan   biz   ulug’vor   o’tmishimizdan   shunday
saboq   olganmiz.   Sohibqiron   Temur   o’z   tuzuklarida   shunday   ta’lim   beradi:
6 “Davlat   ishlarining   to’qqiz   ulushi   kengash,   tadbir   va   mashvarat,   qolgan   bir
ulushi esa qilich bilan bajo keltirilur... Yuz ming otliq askar qila olmagan ishni
bir to’g’ri tadbir bilan amalga oshirish mumkin... Har kimdan so’z olib kengash
so’rar   edim.   Lekin   aytilgan   har   bir   maslahatning   yaxshi   va   yomon   tomonlari
haqida   o’ylab   ko’rgach,   to’g’ri   va   savoblirog’ini   tanlab   olardim”.Bu   haqda
mashhur   nemis   tarixchisi   F.Shlosser   ham   shunday   ma’lumot   beradi:   “...
sarkarda, hokim va qonunchi sifatida buyuk talant egasi edi. Yolg’onni yomon
ko’rar,   bilimga   muhabbat   qo’yishdan   mahrum   emas   edi.   Uning   manzilida
shoirlar,   olimlar,   mashshoqlar   va   mistiklar   (so’filar)   ko’p   bo’lardi...   u   odil
sudya,   ilm-fan   do’sti,   birga   suhbatlashishni   xush   ko’radigan,   rassomlar   va
olimlarning   homiysi   edi”.Bu   fikr   to’g’ridan-to’g’ri   xalqning   xohish-irodasini
qonunlarda   ifoda   etish,   bayoni   uning   tomonidan   saylangan   vakillar   orqali
bajarilishi   lozimligini   bildiradi.   Shuning   uchun   ham   “Davlatning   yagona
manbai  xalq”  degan  qoida  barcha  zamonlarda o’z  dolzarbligini  saqlab  kelgan.
Jan   Jak   Russo:   “Qonunga   itoat   etguvchi   xalq   uning   ijodkori   ham   bo’lmog’i
lozim”   deydi.     O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
“O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   xalqimiz   siyosiy-huquqiy
tafakkurining yuksak namunasidir”,   3
  deb ta’kidlagan edi. Darhaqiqat, suveren
Respublikamiz   Konstitutsiyasi   -   inson   va   fuqaro   huquqlarining   demokratik
xartiyasi bo’lib, u huquqiy va insonparvar davlatni shakllantirishning strategik
dasturi   vazifasini   o’tab   kelmoqda.   Konstitutsiya   -   davlatimiz   mustaqilligining
huquqiy zamini, xalq xohish-irodasining oliy ifodasi sifatida maydonga chiqdi.
U   eng   taraqqiy   topgan,   rivojlangan   davlatlarning   konstitutsiyaviy   tajribalariga
tayanish   bilan   birga,   tarixda   sinalgan   umuminsoniy,   umumbashariy
qadriyatlarni o’zida mujassam etgan huquqiy hujjat. Bugun yurtimiz haqida fikr
yuritilganda   “Yangi   O’zbekiston”,   ”Taraqqiyotning   yangi   bosqichiga   kirib
borayotgan   mamlakat”   kabi   sharafbaxsh   iboralar   ishlatilyapti.   Bu   qo’lga
kiritayotgan ulkan muvaffaqiyatlarimizning  amaliy  samarasi,  desak mubolag’a
bo’lmaydi. Demak, milliy tiklanishdan milliy yuksalish sari dadil harakatdamiz.
7 Yuksalish   esa   raqamli   iqtisodiyotga   o’tish,   ishlab   chiqarishni   bosqichma-
bosqich   modernizatsiya   qilish,   avtomatlashtirish,   innovatsion   g’oyalar   va
texnologiyalar   bilan   boyitish,   shu   bilan   birga   o’zligimizni,   ma’naviyatimizni,
milliy   qadriyatlarimizni   rivojlantirishni   taqozo   etadi.   Shunday   ekan,   har   bir
yurtdoshimiz bugun mamlakatimizda barq urib turgan bebaho ne’mat - tinchlik,
totuvlik, barqarorlikning qadriga yetib, Uchinchi Renessans davri poydevoriga
g’isht   qo’yish,   ya’ni   yurtimiz   taraqqiyotiga   munosib   xissa   qo’shish   uchun
astoydil harakat qilmog’i lozim. 1
1.2.Davlat boshqaruvida korrupsiyaga qarshi kurashishning
konstitutsiyaviy-huquqiy asoslari
Yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida korrupsiyaga
qarshi   kurashishning   huquqiy   asoslari   quyidagi   yo‘nalishlarda     belgilangan:
birinchidan,   Konstitutsiyaning   tegishli   normalarida   korrupsiyaga   qarshi
kurashishning   konseptual   asoslari   belgilangan.   Xususan,   Konstitutsiyaning   2-
moddasida   belgilangan   davlat   xalq   irodasini   ifoda   etib,   uning   manfaatlariga
xizmat   qilishni,   davlat   organlari   va   mansabdor   shaxslar   jamiyat   va   fuqarolar
oldida   mas’ulligi   to‘g‘risidagi   qoida   mansabdor   shaxslarning   xalq   oldidagi
mas’ulligini   ta’minlash   hamda   davlat   boshqaruvida   byurokratik   elementlarni
bartaraf   etish   orqali   korrupsiyaga   qarshi   kurashishning   huquqiy   va   konseptual
asoslari   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek   mazkur   norma   davlat   va   shaxs
munosabatlarida   shaxs   uchun   qulayliklar   yaratishga   qaratilgan   munosabatlarni
parvarishlaydi.   Shuningdek,   14-moddadagi   Davlat   o‘z   faoliyatini   inson
farovonligini   va   jamiyatning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   maqsadida
qonuniylik,   ijtimoiy   adolat   va   birdamlik   prinsiplari   asosida   amalga   oshirishi
1
  Inagamova M.M..  Konstitutsiyaviy islohotlarda inson–jamiyat– davlat masalalarining rivojlanish bosqichlari / «O‘zbekiston Respublikasi 
konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va farovon hayotimiz kafolati» mavzusidagi ilmiy amaliy konfirensiya. – Toshkent. Republican 
Scientific and Practical Conference. December 1. T.: 2023. B. 59-64.
8 to‘g‘risidagi norma ham korrupsiyaga qarshi kurashishda umumiy farovonlik va
tenglik jamiyatini yaratishning asosi bo‘lib xizmat qiladi.
Xususan,   “Xalq   davlat   organlariga   emas,   balki   davlat   organlari
xalqimizga   xizmat   qiladi”   degan   tamoyil   ham   bevosita   yuqoridagi   normaning
siyosiy ko‘rinishi hisoblanadi. 
Ikkinchidan,   Konstitutsiyaning   ikkinchi   bo‘limida   belgilangan   inson   va
fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklariga oid normalar korrupsiyaga qarshi
kurashishda   fuqarolarning   ishtirokiga   oid   imkoniyatlarni   taqdim   etadi.   Eng
muhimi, ushbu imkoniyatlar davlatning tegishli funksiyalari orqali ta’minlanadi
va   kafolatlanadi.   33-   moddadagi   har   kim   fikrlash,   so‘z   va   e’tiqod   erkinligi
huquqiga   egaligi,   har   kim   o‘zi   istagan   axborotni   izlash,   olish   va   uni   tarqatish
huquqiga   egaligi   to‘g‘risidagi   norma   korrupsiyaga   oid   holatlar   yuzasidan   o‘z
munosabatlarini   bildirish   va   korrupsiyaga   oid   axborot   erkinligini   ta’minlashga
xizmat qiladi. 34-moddada Davlat organlari va tashkilotlari, fuqarolarning o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, ularning mansabdor shaxslari har kimga o‘z huquqlari
hamda   qonuniy   manfaatlariga   daxldor   bo‘lgan   hujjatlar,   qarorlar   va   boshqa
materiallar bilan tanishish imkoniyatini
yaratib   berishi   lozimligi   belgilangan.   Mazkur   norma   davlat   organlarining
fuqarolar   va   keng   jamoatchilik   uchun   ochiqligini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.
Ochiqlik esa o‘z navbatida korrupsiyaviy omillarning vujudga kelishiga qarshi
turuvchi eng muhim vositalardan biridir.
40-moddada   Har   kim   bevosita   o‘zi   va   boshqalar   bilan   birgalikda   davlat
organlariga   hamda   tashkilotlariga,   fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish
organlariga,   mansabdor   shaxslarga   yoki   xalq   vakillariga   arizalar,   takliflar   va
shikoyatlar   bilan   murojaat   qilish   huquqi   belgilangan.   Mazkur   huquq   ham
korrupsiyaga   qarshi   kurashishda  alohida   ahamiyatga   ega.   Bunda  ushbu   huquq
ikki   shaklda,   ya’ni   korrupsiyaga   oid   huquqbuzarliklar   to‘g‘risida   xabar   berish
hamda korrupsiyadan jabrlanganda shikoyat qilish tarzida amalga oshiriladi;
9 uchinchidan,   Konstitutsiyada   korrupsiyaga   qarshi   kurashuvchi
sub’ektlarning konstitutsiyaviy-huquqiy maqomi belgilangan. Xususan, jamoat
birlashmalari,   ommaviy   axborot   vositalari,   parlament,   prezident,   hukumat,
sudlar,   prokuratura   hamda   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   va   mahalliy
davlat hokimiyati organlariga oid normalar belgilangan.
Shu bilan birga Konstitutsiya korrupsiyaga qarshi kurashishda xalqaro va 
milliy qonun hujjatlarini bog‘lab turuvchi ko‘prik vazifasini ham bajaradi.
Tahlillar   Konstitutsiyada  korrupsiyaga  qarshi   ko‘rishishga   oid  to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   normalarni  ham  kiritishni  talab  qilmoqda.  Shu  sababli   Asosiy  qonunga
korrupsiyaga   qarshi   kurashishga   oid   yangi   kiritilayotgan   normalar
ahamiyatlidir.
Yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasida bir qator
moddalariga   korrupsiyaga   qarshi   kurashishga   oid   normalarni   kiritildi.   Ular
quyidagilardan iborat:
birinchidan,   Konstitutsiyada   fuqarolik   jamiyati   institutlarining
konstitutsiyaviy   maqomi   takomillashtirildi.   Aytish   joizki,   korrupsiyaga   qarshi
kurashishda   fuqarolik   jamiyati   institutlarining   o‘rni   va   roli   nihoyatda   muhim.
Agar korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha yuqori natijalarga erishgan dunyo
davlatlarining   tajribasiga   nazar   tashlasak,   ularda   korrupsiyaga   qarshi
kurashishda jamiyatning ishtiroki juda ham faol ekanini ko‘rishimiz mumkin.
Konstitutsiyaning 13-bobi fuqarolik jamiyati institutlarining aniq huquqiy
maqomi,   ularning   turlari   (mahallalar,   siyosiy   partiyalar,   harakatlar,   ommaviy
axborot vositalari, kasaba uyushmalari, jamoat fondlari va shaxslarning boshqa
jamoat   birlashmalari),   maqsadi   (fuqarolarning   huquqlari,   erkinliklari   va
qonuniy   manfaatlarini,   demokratik   qadriyatlarni   himoya   qilishga,   ijtimoiy
hamda   madaniy   maqsadlarga   erishish   uchun   ko‘maklashishga,   jamiyatning
ma’naviy va boshqa
nomoddiy   ehtiyojlarini   qanoatlantirish)ning   belgilanishi   korrupsiyaga   qarshi
kurashishda   keng   jamoatchilikning   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqarish,
10 fuqarolarning   faol   pozitsiyasini   shakllantirish,   ta’sirchan   jamoatchilik
nazoratini amalga oshirishga xizmat qiladi;
ikkinchidan, yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Kostitiutsiyasining
93-moddasi 19-kichik  bandida Oliy  Majlis Qonunchilik  palatasi  va Senatining
birgalikdagi   vakolatlariga   O‘zbekiston   Respublikasida   korrupsiyaga   qarshi
kurashish to‘g‘risidagi har yilgi Milliy ma’ruzani ko‘rib chiqishn ham kiritildi.
Mazkur   bandda   korrupsiyaga   qarshi   kurashish   sohasidagi   davlat   siyosatini
samarali amalga oshirish imkoniyatlari kengaytirildi. 2
Ta’kidlash kerakki, korrupsiyaga qarshi kurashuvchi organning 
korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida Milliy ma’ruzasi parlament tomonidan
tinglanishi alohida ahamiyatga ega. Chunki korrupsiyaga qarshi kurashish holati
va uning natijalari, yo‘l qo‘yilgan kamchiliklar xalq vakillari tomonidan 
muhokama qilinishi demokratiyaning muhim jihatlaridan biri sanaladi. 
Shuningdek, yangi tahrirdagi O‘zbekiston Respublikasi Kostitiutsiyasining 93-
moddasi 10-kichik bandida Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligi direktorini 
lavozimga tayinlash va lavozimdan ozod qilishda parlament ishtirokini 
ta’minlash uchun yuqori palata – Senatga O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligi direktorini tayinlash 
hamda lavozimdan ozod etish bilan bog‘liq farmonlarini tasdiqlash vakolati 
kiritilganligi o‘z navbatida, Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligining 
parlament oldidagi hisobdorligini ta’minlaydi. Korrupsiyaga qarshi kurashishda 
konstitutsiyaning tutgan o‘rni haqida tadqiqot olib borgan Samira Linder ham 
konstitutsiyaning korrupsiyaga qarshi kurashishdagi salohiyati yuqori ekanligi 
shu sababli unda davlat organlarining ochiqligi va korrupsiyaga qarshi 
kurashishga oid boshqa muhim masalalar belgilanishi to‘g‘risida alohida 
to‘xtalib o‘tgan. 3
2
  https://parliament.gov.uz/news/insonning-shani-va-qadr-qimmati-daxlsizdir
3
  Qonunchilikning rasmiy https://lex.uz/acts/-97664 sayti.
11 1.3.Konstitutsiyaga ilk qadam
O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   yaratilishidan   oldin‟
Konstitutsiya   nima?   degan   savolga   javob   berish   maqsadga     muvofiqdir
Konstitutsiya   (lotincha   Constitutions   tuzilish   tuzuk)   –   davlatning   asosiy
qonuni, u davlat tuzilishini hokimiyat va  boshqaruv organlari tizimini ularning
vakolat,   hamda   shakllantirilish.   Tartibi,   saylov   tizimi   fuqarolarning   huquq   v а
erkinliklari   jamiyat   va   shaxsning   o zaro   munosabatlari     shuningdek,   sud	
‟
tizimini hamda davlat va jamiyatning  o zara munosabatlarini belgilab  beradi.
‟
Konstitutsiya   atamasi   Qadimgi   Rimdayoq   ma'lum   (imperator
Konstitutsiyasi   deb   atalgan     qonun).   Amir   Temur   Tuzuklari,   Sharq   va   Osiyo
mamlakatlari   svilizatsiyasiga   xos   alohida   shakldagi   konstitutsiyaviy   hujjat
xususiyatiga ega bolgan. U shariat qonunlari bilan bir qatorda Markaziy Osiyo
xalqlari   taqdiriga   o tkazgan   asosiy   qonunimiz   yaratilishining   murakkab   va	
‟
muhim     ayni     chog ida   sharafli   solnomasiga   nazar   solar   ekanmiz,   hech	
‟
shubhasiz,   O zbekiston   Konstitutsiyasi   xalqimizning   mustaqilik   sari   uzoq	
‟
yoldagi izlanishlari natijasi ekaniga ishonch hosil qilamiz.
Avvalam   bor,   konstitutsiyaviy   binoni   qurishda   uch   ming   yillik   milliy
davlatchilik   tajribasiga   tayanilgan.   Bugungi   O zbekiston   qadimgi   Xorazm	
‟
Sog diyona,   Qoraxonniylar,   Xorazmshohlar,   Amir   Temur   va   Temuriylar,	
‟
o zbek   xonliklari   ma rifatparvar   ajdodlarimiz,   xalqimizning   tarixiy   an'analari	
‟ ‟
va   uning   mustaqil   davlat   haqidagi   ko p   asrli   orzusini   mujasam   etgan.	
‟
Qolaversa,   manfaatlarimiz   va   intilishlarimizdan   kelib   chiqqan   holda,   Asosiy
qonunimiz Sharg  va G arb, Janub va Shimolning 97   ta mamlakati to plagan	
‟ ‟
ilgor konstitutsiyaviy tajribani hisobga olib yaratilgan.
Shu     o rinda   suveren   O zbekistonning   birinchi   Konstitutsiyasini	
‟ ‟
tayorlash   muhokama   etish,   qabul   qilish   va   uning   amal   qilishi   yolidagi   10   ta
huquqiy qadamni bu boradagi eng muhim tarixiy voqealar sifatida sanab o tish	
‟
lozim. Zotan, Konstitutsiyani yaratish tarixi- bu mustaqillik uchun. kurashning
12 uzviy tarkibiy qimidir.
Konstitutsiyani   yaratish   yolidagi   birinchi   huquqiy   qadam   -o zbek   tiliga‟
davlat   tili   maqomi   berilishidir.   Bu   haqda   gap   borganda,   avvalambor,   1989
yilning   21   oktyabr  kuni   qizg'in   bahs   va  tortishuvlardan   so'ng   siyosiy-ma'naviy
hayotimizdagi unutilmas hodisa amalga oshirilgani – milliy qadriyatlarimizning
asosiy   ustunlaridan   biri   bo'lgan   ona   tilimizga   davlat   tili   maqomi   berilgani
istiqlol   tarixining   eng   yorqin   sahifalaridan   birini   tashkil   etishini   alohida
ta'kidlash ham farz, ham qarzdir.
Konstitutsiyani   yaratish   yo lidagi   ikkinchi   huquqiy   qadam   Prezidentlik	
‟
instituti ta'sis etilishi va yangi davlat ramzlarni tayyorlash bo yicha komissiya	
‟
tuzilishi bilan boyligi O„zbekiston Respublikasida prezidentlik lavozimi milliy
an analarimiz,   qadriyatlarimiz   bilan   rivojlangan   demokratik   davlatlar	
‟
tajribasini   uyg„unlashtirish   natijasida   vujudga   keldi.   O„zbekistonda   ta sis	
‟
etilgan Prezident lavozimining huquqiy asoslarini tahlil qilib baralla aytishimiz
mumkinki,   mamlakatimizda   Prezidentning   saylanishi,   vakolatlari   demokratik
standartlarga   mos   to„la   keladi.Dunyoda   prezident   lavozimi   mavjud   bo„lgan
davlatlarni   shartli   ravishda   3   ga   ajratilib,   prezidentlik   va   parlamentar,   aralash
respublikalar degan tasniflash mavjud.
Konstitutsiyani yaratish yo lidagi uchinchi qadam "Mustaqillik 	
‟
deklaratsiyasining  e lon qilinishidir.	
‟
Konstitutsiyani   yaratish   yo lidagi   to rtinchi   qadam   Konstitutsiyaviy	
‟ ‟
”Komissiyaning   tashkil   etilishiga   borib   taqaladi”Oliy   Kengash   qarori   bilan
1990 yil 21 iyun kuni O„zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom
Karimov   raisligida   davlat   arboblari,   deputatlar,   mutaxassislardan   iborat   64
nafar   a zoni   o„zida   jamlagan   Konstitutsiyaviy   komissiya   tuzildi   va	
‟
Konstitutsiya   loyihasi   ana   shu   komissiya   tomonidan   2   yildan   ortiq   vaqt
mobaynida tayyorlandi.
"Konstitutsiyani yaratish yolidagi beshinchi huquqiy qadam Davlat 
13 mustaqilligining e'lon qilinishidir”
“Oltinchi huquqiy qadam - Birinchi Prezidentimizning 1991-yilgi 
Hindistonga tashrifidir”
“Yettinchi huquqiy qadam - 1991 yil 29-dekabrda Prezident saylovi va 
Davlat mustaqilligi to g risidagi referendumning o tkazilishiga taalluqli”‟ ‟ ‟
“Sakkizinchi huquqiy qadam – birinchi Konstitutsiya loyihasining ilk bor 
matbuotda umumxalq muhokamasi uchun e lon qilinishidir”	
‟
“To qqizinchi huquqiy qadam – Konstitutsiya loyihasining ikkinchi marta	
‟
matbuotda umumxalq muhokamasi uchun e'lon qilinishidir”
“O ninchi huquqiy qadam - Konstitutsiya loyihasining qabul qilinishidir” 
‟
Hulosa qilib aytganda Konstitutsiya Birinchi Prezidentimiz Islom 
Karimovning
davlatni davlat,  millatni millat  sifatida  dunyoga tanitadigan
Qomusnoma bolganligi u xalqimizning irodasini, ruhiyatini,
ijtimoiy ongi va madaniyatini aks ettirishi, uning xalqimiz
tafakkuri va ijodining mahsuli ekani haqidagi  hikmatli xulosalari to g ri va 	
‟ ‟
asoslangan ekanini yaqol tasdiqlaydi. 4
4
  Qonunchilik rasmiy saytihttps://parliament.gov.uz/news/ Qonuchilk rasmiy https://lex.uz/docs/-644514
14 II.Bob.Inson sha'ni va qadr –   qimmatining konstitutsiyaviy asoslari
2.1.O‘zbekistonda vijdon erkinligining kafolati – konstitusiyadir
O'zbekiston   Respublikasini   Konstitusiyasi   –   huquqiy   davlatni   rivojini
barpo   etishda   hal   qiluvchi   o'rin   egallaydi.   Konstitusiya   me'yorlari   birlamchi
hisoblanadi.   Birorta   ham   qonun   yoki   boshqa   me'yoriy-huquqiy   xujjat
Konstitusiya   normalari   va   qoidalariga   zid   kelishi   mumkin   emas.   Konstitusion
me'yorlari   boshqa   qonunlardan   yuqori   turadi.   Chunki   davlani   barcha   joriy
qonunlari va boshqa huquqiy  xujjatlari Konstitusiya qabul qilishda ob'ektiv va
sub'ektiv, ichki va tashqi omillar birinchi o'rinda turadi.
Mustaqil   O'zbekiston   Respublikasining   Konstitusiyasi   1992   yil   8
dekabrda   12   chaqiriq   O'zbekiston   Respublika   Oliy   Kengashini   11-sessiyasida
qabul qilindi. Konstitusiya 6 bo'lim, 26 bob, 128 moddadan iborat. O'zbekiston
Republikasi   birinchi  Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy   Kengashning   11-sessiyasida
Konstitusiya loyihasi yuzasidan so'zlagan nutqida bunday deb ta'kidlandi: «Hur
O'zbekistonimizni tarixida birinchi Kontitusiyani qabul qilish jumxuriyatimizni
yangidan   tuzishda   haqiqiy   mustaqilligimizga   mustahkam   poydevor   qurishdir,
Konstitusiyamiz   asosiy   qonunimiz   sifatida   davlatni   davlat   qiladigan,   millatni
millat qiladigan qonunlarga asos bo'lishi muqarrardir».
Vijdon erkinligi – ijtimoiy-falsafiy tushuncha, har kimning o z e tiqodigaʻ ʼ
ko ra, mazkur jamiyatda mavjud ijtimoiy me yorlarni buzmagan holda vijdoni	
ʻ ʼ
buyurgani bo yicha yashash, ishlash imkoniyatiga ega. Bunda dinga munosabat	
ʻ
masalaning   bir   tomoni   hisoblanadi.   Siyosiy   jihatdan   Vijdon   erkinligiga
demokratiya ko rinishlaridan biri sifatida qaraladi.	
ʻ
Yuridik   nuqtai     nazardan   Vijdon   erkinligi   insonning   asosiy   shaxsiy
huquqlari   sirasiga   kiradi   va   demokratik   erkinliklardan   biri   hisoblanadi.
O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida,   "Vijdon   erkinligi   va   diniy	
ʻ
15 tashkilotlar to g risida"gi qonunda (1991 yil 14 iyunda qabul qilingan, 1998 yilʻ ʻ
1 mayda yangi tahriri tasdiqlangan) nazarda tutilgan.
Konstitutsiyaga ko ra, "hamma uchun vijdon erkinligi kafolatlanadi. Har 	
ʻ
bir inson xohlagan dinga e tiqod qilish yoki hech qaysi dinga e tiqod qilmaslik 
ʼ ʼ
huquqiga ega" (31-modda).
O zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   bo yicha,   diniy   qarashlarni	
ʻ ʻ
majburan singdirishga yo l qo yilmaydi. Ayni vaqtda yangi tahrirdagi “Vijdon	
ʻ ʻ
erkinligi   va   diniy   tashkilotlar   to g risida„gi   qonunga   ko ra,   diniy	
ʻ ʻ ʻ
munosabatidan   qat i   nazar   fuqarolarning   tengligi   ta minlanadi   (4-modda).	
ʼ ʼ
Ushbu   qonunda   ta kidlanishicha,   hech   bir   dinga   yoki   diniy   e tiqodga
ʼ ʼ
boshqalariga   nisbatan   biron-bir   imtiyoz   yoki   cheklashlar   belgilanishiga   yo l	
ʻ
qo yilmaydi.	
ʻ
Qonun   muayyan   yoshga   yetgan   fuqarolarning   o z   diniy   ehtiyojlarini	
ʻ
qondirish   uchun   diniy   tashkilot   tuzish,   oliy   va   o rta   diniy   o quv   yurtlarida	
ʻ ʻ
ta lim   olish  tartib-qoidalarini   ham belgilab   bergan.  Ayni  vaqtda  dindan   davlat	
ʼ
va   Konstitutsiyaga   qarshi   targ ibot   olib   borishda,   millatlararo   adovat	
ʻ
uyg otishda,   vaziyatni   barqarorlashtiruvchi   uydirmalarni   tarqatishda,   aholi	
ʻ
o rtasida   vahima   chiqarishda   hamda   davlat,   jamiyat   va   shaxsga   qarshi	
ʻ
qaratilgan   boshqa   g arazli   maqsadlarda   foydalanishga   yo l   qo yilmaydi   (5-	
ʻ ʻ ʻ
modda).
O’zbekistonda   Vijdon   erkinligi   va   diniy   tashkilotlar   masalasi   ijtimoiy
hayotda   muhim   va   murakkab   masala   bo’lib,   kelgan.   Chunki   uning   zamirida
shaxsning   huquqi,   demokratiya,   adolatparvarlik   va   insonparvarlik   kabi   katta
ijtimoiy,   siyosiy-huquqiy   va   axloqiy   tushunchalar   turadi.     Vijdon   erkinligi
kishilarning   ruhiy   olamiga,   uning   sog’lom   va   barkamolligiga   bevosita   ta’sir
ko’rsatadi.   Shuning   uchun   ham   bu   masalaning   ijtimoiy   hayotdagi   o’rni   va
bajaradigan vazifalari g’oyat muhimdir.
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Ustavidan   tortib,   barcha   xalqaro
16 hujjat va shartnomalarda, hamma mamlakatlarning konstitutsiya va qonunlarida
vijdon erkinligi masalasi o’z ifodasini topgan. 1948 yilda qabul qilingan Inson
huquqlari   umumiy   deklaratsiyasiga   muvofiq   har   bir   inson   fikrlash,   vijdon   va
din   erkinligi   huquqiga   ega.   Bu   huquq   o’z   dini   yoki   e’tiqodini   o’zgartirish
erkinligini,   o’z   dini   yoki     e’tiqodiga   o’zicha,   shuningdek   boshqalar   bilan
birgalikda  amal   qilish   kafolatini,   ibodat  qilishda  va diniy   marosimlarda   yakka
tartibda va odamlar orasida birga qatnashish erkinligini o’z ichiga oladi.
Mustaqillik   tufayli   vijdon   erkinligi   tamoyillarini   tiklash   va   unga
og’ishmay   amal   qilish   bu   davr,   kundalik   hayot   talabi   va   zaruriyatiga   aylanib
qoldi.   Zaruriyat   qonuniy   negizga   tayanmog‘i   kerak,   qonun   esa   har   doim
harakatda, ishda bo’lmog’i darkor.
1991 yilda O’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi «Vijdon erkinligi va
diniy   tashkilotlar   to’g’risida»gi   yangi   qonunni   qabul   qildi.   Qonun   loyihasini
tayyorlashda keng jamoatchilik vakillari, xalq deputatlari, olimlar,
mutaxassislar, turli millat va din vakillari faol ishtiroq tishdi.
Bu qonun o’z ruhi va mazmuni bilan ilgarigi  qonunlardan katta farq
qiladi.   Qonunning   «Umumiy   qoidalar»   bobida   vijdon   erkinligining   asosiy
tamoyillari,   vazifalari,   ularni   amalga   oshirish   yo’llari,   qoidalari   va   kafolati,
fuqarolarning bu sohadagi huquq va burchlari bayon etilgan.
Qonunning 3-moddasida har bir fuqaro dinga munosabatini o’zi mustaqil
aniqlashi,   u   har   qanday   dinga   e’tiqod   qilish   yoki   hech   qanday   dinga   e’tiqod
qilmaslik huquqiga ega ekanligi va bu huquq esa O’zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi   tomonidan   kafolatlanganligi   takidlangan.   Yangi   qonun   ota-
onalarga   yoki   ularning   o’rnini   bosuvchi   shaxslarga   o’z   bolalarini   dinga   o’z
munosabatlariga muvofiq ravishda tarbiyalash huquqini beradi.
O’zbekiston   fuqarolari   dinga   munosabatlaridan   qat’iy   nazar,   respublika
qonunlari   oldida   teng   huquqlidirlar.   Ularning   huquqlarini   dinga   yoki
daxriylikka munosabatlariga qarab cheklab qo’yish yoki imtiyozlar berish, ular
o’rtasida nifoq va nafrat qo’zg’otish yoki fuqarolarning tuyg’ularini haqoratlash
17 kabi   harakatlar   qonun   asosida   qoralanadi   va   bu   ishda   aybdor   bo’lgan   kishilar
qonun oldida javobgardirlar.
O’z   diniy   e’tiqodini   sabab   qilib   qonunda   belgilab   qo’yilgan   burchlarini
bajarishdan   hech   kim   bo‘yin   tovlashi   mumkin   emas.   Yangi   qonunda
O’zbekiston   Respublikasida   din   va   diniy   tashkilotlar   davlatdan   ajratilganligi
ko’rsatilgan.   Bu   degani   davlat   diniy   masalalar   bilan   shug’ullanmaydi,   diniy
tashkilotlar   (masjidlar)   diniy   boshqarma   ishlariga   aralashmaydi.   Din   va   diniy
tashkilotlar ham davlat (hokimiyat) ishlariga aralashmasligi lozim.
Davlat   diniy   tashkilotlar   zimmasiga   biror   davlat   vazifasini   yuklamaydi,
diniy   tashkilotlarning   faoliyati   qonunlarga   zid   kelmasa,   unga   aralashmaydi.
Diniy   tashkilotlar   davlat   vazifalarini   bajarmaydi,   siyosiy   partiyalar   faoliyatida
qatnashmaydi   va   ularni   mablag’   bilan   qo’llab   quvatlamaydi,   davlat   qonunlari
va   huquq   –   tartibotiga   rioya   qiladi.   Lekin   diniy   tashkilotlar   jamoat   ishlarida
ishtirok etish huquqlariga egadirlar.
Fuqarolar dinga bo’lgan munosabatlaridan qat’iy nazar, ta’limning xilma-
xil   turlari   va   darajalarini   egallashlari   mumkin.   Belgilangan   qoidalar   asosida
davlat   organida   ro‘yxatdan   Nizomga   asosan   o’tish,   fuqarolar   uchun   diniy
tashkilotlar   maxsus   o’quv   yurtlari   tashkil   etishlari   mumkin.   Har   bir   fuqaro
o’zlari   tanlab   olgan   tilda   yakka   o’zi   yoki   boshqalar   bilan   birgalikda,   shu
jumladan uyda va diniy tashkilotlar xuzurida diniy ta’lim olishlari mumkin.
Yangi tahrirdagi qonun loyihasi 6 bob va 49 ta moddadan iborat 
(amaldagisida – 23) va bir qator o‘zgartirishlarni o‘z ichiga oladi. Unda «diniy
tarkibiy materiallar», «noqonuniy diniy faoliyat», «diniy
tashkilot» va boshqa shu kabi tushunchalarga ta’rif  berilgan.
Shuningdek,   unda   vijdon   erkinligi   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari   va   tamoyillari   hamda   ushbu   sohadagi   vakolatli   davlat
organlarining vakolatlari bayon etilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Miryizozev   «Yangi   Konstituttsiyamizning   ijobiy   jihatlari,   yangi
18 tomonlari,   avvalgi   Konstitutsiyalardan   farqlari,   avvalambor   bu   Konstituttsiya
o’zining tub mohiyati, falsafa g’oyasiga ko’ra yangi xujjatdir. Jamiki dunyoviy
ne’matlar   orasida   eng   ulug’i   –   inson   degan   fikrni   ilgari   surgan   va   shu   asosda
«fuqaro-   jamiyat-davlat»   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatning   oqilona   huquqiy
echimini topishga harakat qilingan».
Konstituttsiyada hurfikrlilik vijdon va diniy e’tikod erkinligi masalalariga
katta   e’tibor   berilgan.   Unda   dinning   tarbiyaviy   ahamiyatiga   yanada   ko’proq
e’tibor berilishi lozimligi ko’rsatilgan. Shu bilan bir qatorda bu Konstitutsiyada
vijdon   erkinligi   ham   nazardan   chetda   qolmagan   desak   ham   mubolag‘a
bo‘lmaydi.
2.2.Inson sha'ni va qadr –   qimmatining konstitutsiyaviy asoslari
Endilikda,   fuqarolarimiz   biron   bir   surishtiruv,   tergov   organlariga   olib
kelinganda,   uning   huquqi,   shuningdek,   ushlab   turilishi   asoslari,   nega   davlat
organiga   keltirilgani   haqidagi   huquqlari   tushuntirilishi   asosiy   qonuda   o‘z
ifodasini   topgan.   Ya’ni,   aybsizlik   prezumsiyasi   normasi   yanada   isloh   etilib,
Konstitusiyamizning   amaldagi   26-moddasida,   shaxsning   ishi   sudda   ko‘rib
chiqilib,   uning   aybi   aniqlanmaguncha   u   aybdor   hisoblangan   bo‘lsa,   endilikda
sudning   qonuniy   kuchga   kirgan   hukmi   bilan   aniqlanmaguncha   u   aybsiz
hisoblanishi mustahkamlanmoqda.
Yangi O‘zbekistonda erkin fuqarolik jamiyati barpo etish va insonparvar
demokratik   huquqiy   davlat   qurish   yo‘lida   keng   ko‘lamli   islohotlar   amalga
oshirilmoqda.   Ushbu   islohotlardan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   inson,   uning
huquq   va   manfaatlarini   ta’minlashdir.   Konstitusiyamizda   belgilanishicha,
O‘zbekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy prinsiplarga asoslanadi,
ularga   ko‘ra   inson,   uning   hayoti,   erkinligi,   sha’ni,   qadr-qimmati   va   boshqa
daxlsiz huquqlari oliy qadriyat hisoblanadi.
Insonni   ulug‘lash,   uning   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini   ifoda   etish
19 hamda   har   tomonlama   kamol   toptirish   Konstitusiyaning   asosiy   g‘oyasiga
aylantirilgan. Zero, shaxsning sha’ni va qadr-qimmati, uning hayoti va sog‘lig‘i
yoki   shaxsiy   erkinligi   takrorlanmaydigan   boylikdir.Konstitusiyamizning   26-
moddasida,   hech   kim   qiynoqqa   solinishi,   zo‘ravonlikka,   shafqatsiz   yoki   inson
qadr-qimmatini   kamsituvchi   boshqa   tarzdagi   tazyiqqa   duchor   etilishi   mumkin
emasligi   belgilab   qo‘yilgan.Hech   kimda   uning   roziligisiz   tibbiy   va   ilmiy
tajribalar o tkazilishi mumkin emas.ʻ
Inson   sha’ni   va   qadr-qimmatini   kamsitadigan,   uning   shaxsiy   hayotiga
taalluqli   ma’lumotlar   oshkor   bo‘lishiga   olib   keladigan,   sog‘ligini   xavf   ostiga
qo‘yadigan, asossiz ravishda unga jismoniy yoki ma’naviy azob-uqubat
yetkazadigan harakatlar qilish ta’qiqlanishi shaxsning sha’ni va qadr-qimmatini 
hurmat qilish prinsipining mohiyatini tashkil qiladi.  Konstitutsiyamizning 27-
moddasi: “Har kim erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqiga ega. Hech kim 
qonunga asoslanmagan holda hibsga olinishi, ushlab turilishi, qamoqqa olinishi,
qamoqda saqlanishi yoki uning ozodligi boshqacha tarzda cheklanishi mumkin 
emas.
Hibsga   olishga,   qamoqqa   olishga   va   qamoqda   saqlashga   faqat   sudning
qaroriga ko‘ra yo‘l qo‘yiladi. Shaxs sudning qarorisiz qirq sakkiz soatdan ortiq
muddat ushlab turilishi mumkin emas.Shaxsni ushlash chog‘ida unga tushunarli
tilda uning huquqlari va ushlab turilishi asoslari tushuntirilishi shart”.
Erkinlik   va   shaxsiy   daxlsizlik   har   bir   shaxsning   fundamental
huquqlaridan hisoblanadi. Shunga ko‘ra, shaxs erkinligini cheklaydigan har bir
harakat faqat qonun doirasida bo‘lishi lozim. 
Inson huquqlarini sud orqali himoya qilish bo‘yicha muhim institutlardan
biri   “Xabeas   korpus   akt”   xalqaro   darajada   umume’tirof   etilgan   hujjat   sifatida
shaxs erkinligini ta’minlash yo‘lida o‘ziga xos yangi davrga asos solgan. Shaxs
erkinligini   ta’minlashni   kuchaytirish   maqsadida   hibsga   olish   bilan   bog‘liq
jarayonlar sud qarori asosida amalga oshirilishi belgilangan.
20 Shaxsni   ushlab   turish   chog‘ida   unga   huquqlari   va   ushlab   turish
asoslarining   tushuntirilishi   –   “Miranda   qoidasi”   –   xalqaro   huquqda
umume’tirof   etilgan   norma   bo‘lib,   surishtiruv,   tergov   va   sud   jarayonlarida
qonun buzilishiga yo‘l qo‘ymaslikni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega.
“Miranda   qoidasi”   o‘z   tarixiga   ega.   1966   yilda   jinoyat   sodir   etgan   E.
Mirandani   hibsga   olgan   AQSh   Arizona   shtati   politsiyasi   uni   so‘roq   qilishdan
avval   gumon   qilinuvchi   sifatida   huquqlari   tushuntirilmaganligi   tufayli,
keyinchalik uning aybga iqrorligi to‘g‘risidagi ko‘rsatmasi  asosida chiqarilgan
hukm   AQSh   Oliy   sudida   bekor   bo‘lgan.   “Miranda   qoidasi”ga   (inglizcha:
Miranda   warning)   binoan   shaxsni   ushlab   turish   chog‘ida   uning   huquqlari   va
ushlab   turilishi   asoslari   tushuntirilishi,   ayblanuvchi   ayblovning   mohiyati   va
asoslaridan   xabardor   qilinishi,   shuningdek,   sukut   saqlash   huquqidan
foydalanishi,   jinoyat   ishlarida   o‘ziga   qarshi   guvohlik   berishga   majbur
qilinmasligi, malakali yuridik yordam ta’minlanishi talab etiladi.
Ko‘pchilik   fuqarolarimiz   tergov   organlari   tomonidan   kimdir   qo‘lga
olinganida,   u   nima   uchun   ushlanganligi   aytilmasligidan,   aytilganida   ham
ushlash   sabablari   va   aybnomaning   asl   ma’nosini   tushunmasligidan   shikoyat
qiladilar. Ayrim hollarda,  ushlangan  shaxs o‘z huquqlarini bilmagan  sharoitda
tergov   organlari   tomonidan   aybiga   iqrorlik   ko‘rsatmalari   berishga
majburlanishi   xavfi   mavjud.   Aynan   protsessual   ushlash   vaqtida   inson   og‘ir
ruhiy holatga tushadi va huquqiy yordamga ayniqsa muhtojdir, chunki u
bunday   murakkab   vaziyatda   jinoyatda   aybdor   yoki   aybsizligini   isbotlash
majburiyati   unga   emas,   aksincha,   tergov   organlariga   to‘liq   yuklatilganligini
anglay olmaydi.
Muhimi,   mazkur   qoidaga   ko‘ra,   shaxsning   huquqlari   u   yaxshi
tushunadigan   tilda   tushuntirilishi   va   bu   til   aynan   uning   ona   tili   bo‘lishi   shart
bo‘lmay,   shaxs   odatda   muloqot   qiladigan   va   yaxshi   tushunadigan   til   bo‘lishi
talab   etiladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   ushbu   qoida   ushlangan   shaxsga   uning
huquqlari   real   ta’minlanishini   kafolatlaydi   va   unga   nisbatan   tergov   organlari
21 tomonidan   aldov,   noto‘g‘ri   ma’lumot   berish   va   boshqa   har   qanday   qonunga
xilof usullar qo‘llanilishining oldini oladi.
“Miranda   qoidasi”ning   mazkur   talabi   Ispaniya,   Gresiya,   Niderlandiya,
Xorvatiya,   Sloveniya   va   boshqa   bir   qator   davlatlar   konstitutsiyalarida
mustahkamlangan.
Ushbu qoidaning Konstitutsiyaga kiritilishi shaxsning asossiz ushlanishi,
advokat ishtirokisiz yoki o‘ziga qarshi ko‘rsatma berishga majbur qilinishining
oldini   oladi.   Ayniqsa,   o‘z   huquqlarini   yaxshi   bilgan   va   talab   qiladigan
insonlarga   nisbatan   tergov   vaqtida   zo‘ravonlik   yoki   qonunga   xilof   harakatlar
qilish ehtimoli yanada pasayadi.
Konstitutsiyaning   28-moddasiga   muvofiq,   gumon   qilinuvchi,
ayblanuvchi,   sudlanuvchi   va   mahkumning   huquqiy   himoyasini   ta’minlashda
aybsizlik   prezumpsiyasi   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bois   Konstitutsiyamiz
ushbu moddasida gumon qilinuvchi, ayblanuvchi, sudlanuvchi va mahkumning
huquqiy himoyasini kuchaytirishga qaratilgan quyidagi kafolat belgilanmoqda:
“aybdorlikka   oid   barcha   shubhalar,   agar   ularni   bartaraf   etish   imkoniyatlari
tugagan bo‘lsa, gumon qilinuvchining, ayblanuvchining, sudlanuvchining yoki
mahkumning foydasiga hal qilinishi kerak”. 
Ta’kidlash lozimki, muayyan jinoyat ishi bo‘yicha surishtiruvchi, 
tergovchi tergov harakatlari, sud esa sud tergovi orqali dalillar to‘playdi.
Ayrim holatlarda to‘plangan dalillarni baholashda ularga nisbatan shubha
paydo bo‘lishi mumkin. Bunda, shubhalar ayblov tomonga ishlatilishi kerakmi
yoki himoya foydasigami, degan savol yuzaga keladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   ko‘ra   ushbu   insonparvar
yangi   norma   bunday   vaziyatda   aybdorlikka   oid   barcha   shubhalar   gumon
qilinuvchi, ayblanuvchi, sudlanuvchi va mahkumning foydasiga hal qilinishini
qat’iy mustahkamlamoqda.
Shaxsni aybli ekanligiga oid har qanday shubhalar, 
shuningdek blash uchun yetarli
22 bo‘lmagan   ma’lumotlar   asosida   shaxsni   javobgarlikka   tortish   mumkin
emas. Tergovda shubha ostidagi dalillar asosida ayb e’lon qilingan bo‘lsa ham,
bunday   vaziyatda   shaxsni   aybini   tasdiqlovchi   dalillarning   yetarli   emasligi
tufayli sudda unga nisbatan oqlov hukmi chiqariladi. Ya’ni “isbotlanmagan ayb
–   isbotlangan   aybsizlikka   teng”,   degan   qoida   amal   qiladi.   Aytish   mumkinki,
mamlakatimiz   sudlari   tomonidan   so‘nggi   6   yilda   4   ming   700   nafardan   ortiq
fuqaro oqlangan.
Bunday   normalar   Ozarbayjon,   Chexiya,   Gruziya,   Xorvatiya,   Yaponiya,
Slovakiya va boshqa davlatlar konstitutsiyalarida o‘rin olgan. Yangi tahrirdagi
Konstitutsiyamiz   loyihasiga   kiritilayotgan   mazkur   normalar   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
amal   qiluvchi   qoidalar   bo‘lib,   tergov   va   sud   jarayonida   faqat   ishonchli   va
qonuniy   dalillardan   foydalanishni   ta’minlaydi   hamda   natijada   fuqarolarimizni
asossiz   va   qonunga   xilof   jinoiy   ta’qibdan   himoya   qiladi,   tergov   organlari
tomonidan jinoyatda ayblanayotgan shaxslarning huquqlari buzilishining oldini
oladi.
Konstitutsiyamizda aybsizlik prezumpsiyasidan kelib chiqadigan yana bir
muhim   kafolat,   ya’ni   “Gumon   qilinuvchi,   ayblanuvchi   yoki   sudlanuvchi
o‘zining   aybsizligini   isbotlashi   shart   emas   va   istalgan   vaqtda   sukut   saqlash
huquqidan foydalanishi mumkin”, degan qoida mustahkamlanmoqda.
Aytish   muhimki,   jinoyatni   fosh   etish   va   uni   sodir   etgan   shaxslarni
aniqlash   vazifasi   kabi   jinoyat   bo‘yicha   isbotlash   majburiyati   ham   to‘laligicha
tergov organlariga yuklatilgan.
Jumladan,   dastlabki   tergovda   shaxsga   nisbatan   ayblov   surishtiruvchi   va
tergovchi   tomonidan   e’lon   qilinib,   tergov   harakatlari   olib   boriladi.   Aynan
shuning   uchun   ham   shaxsni   aybli   yoki   aybsizligini   isbotlash   majburiyati
mazkur shaxslar zimmasidadir.
Gumon qilinuvchi, ayblanuvchi, sudlanuvchi o‘zining jinoyatda aybliligi
yoki aybsizligini isbotlash jarayonida ishtirok etishga majbur emas. Agar istasa,
shaxs ushlangan vaqtidan to hukm chiqarilgunga qadar umuman sukut saqlashi
23 mumkin – bu uning huquqi.
Odatda,   shaxsga   nisbatan   jinoyat   ishi   ochilganda   u   og‘ir   ruhiy   holatga
tushadi, o‘zini yo‘qotib qo‘yadi va shunday vaziyatda aybi bor yoki yo‘qligini
isbotlash   o‘zining   emas,   aslida   tergov   organlarining   vazifasi   ekanligini
anglamay o‘ziga qarshi ko‘rsatmalar berishi amaliyotda uchrab turadi.
Shuningdek, sukut saqlash huquqiga bo‘lgan ehtiyoj jinoyat protsessining 
eng boshlang‘ich nuqtasida – shaxs jinoyat sodir etishda gumonlanib
ushlangan zahotiyoq yuzaga keladi. Ya’ni shaxsning erkinligi
cheklanishi bilan darhol unga sukut saqlash huquqi tushuntirilishi shart.
Mazkur huquq shaxsga o‘z advokati bilan ko‘rishmay turib, ish yuzasidan hech
bir ma’lumotni oshkor qilmasligi orqali ayblovdan samarali himoyalanish 
pozitsiyasini shakllantirishi uchun muhimdir.
Sukut saqlash huquqiga oid bunday normalar Meksika, Misr, Gruziya, 
Serbiya, Ozarbayjon, Armaniston va boshqa davlatlar konstitutsiyalarida o‘rin 
olgan.
Mazkur   kafolatning   konstitutsiyaviy   darajada   mustahkamlanishi
surishtiruv   va   dastlabki   tergovda   jinoiy   ta’qib   ostidagi   shaxsni   majburan
iqrorlik   ko‘rsatmalarini   berishga   undash   va   boshqa   bu   kabi   qonunga   xilof
harakatlarning oldini olishga xizmat qiladi.
Hech  kim  qonunga asoslanmagan   holda  hibsga  olinishi,  ushlab  turilishi,
qamoqqa   olinishi,   qamoqda   saqlanishi   yoki   uning   ozodligi   boshqacha   tarzda
cheklanishi mumkin emas.
Hibsga   olishga,   qamoqqa   olishga   va   qamoqda   saqlashga   faqat   sudning
qaroriga ko‘ra yo‘l qo‘yiladi. Shaxs sudning qarorisiz qirq sakkiz soatdan ortiq
muddat ushlab turilishi mumkin emas.
Shaxsni ushlash chog‘ida unga tushunarli tilda uning huquqlari va ushlab 
turilishi asoslari tushuntirilishi shart”.
Erkinlik   va   shaxsiy   daxlsizlik   har   bir   shaxsning   fundamental
huquqlaridan hisoblanadi. Shunga ko‘ra, shaxs erkinligini cheklaydigan har bir
24 harakat faqat qonun doirasida bo‘lishi lozim.
Inson huquqlarini sud orqali himoya qilish bo‘yicha muhim institutlardan
biri   “Xabeas   korpus   akt”   xalqaro   darajada   umume’tirof   etilgan   hujjat   sifatida
shaxs erkinligini ta’minlash yo‘lida o‘ziga xos yangi davrga asos solgan. Shaxs
erkinligini   ta’minlashni   kuchaytirish   maqsadida   hibsga   olish   bilan   bog‘liq
jarayonlar sud qarori asosida amalga oshirilishi belgilangan.
Shaxsni   ushlab   turish   chog‘ida   unga   huquqlari   va   ushlab   turish
asoslarining   tushuntirilishi   –   “Miranda   qoidasi”   –   xalqaro   huquqda
umume’tirof   etilgan   norma   bo‘lib,   surishtiruv,   tergov   va   sud   jarayonlarida
qonun buzilishiga yo‘l qo‘ymaslikni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega.
“Miranda   qoidasi”   o‘z   tarixiga   ega.   1966   yilda   jinoyat   sodir   etgan   E.
Mirandani   hibsga   olgan   AQSh   Arizona   shtati   politsiyasi   uni   so‘roq   qilishdan
avval   gumon   qilinuvchi   sifatida   huquqlari   tushuntirilmaganligi   tufayli,
keyinchalik uning aybga iqrorligi to‘g‘risidagi ko‘rsatmasi  asosida chiqarilgan
hukm   AQSh   Oliy   sudida   bekor   bo‘lgan.   “Miranda   qoidasi”ga   (inglizcha:
Miranda   warning)   binoan   shaxsni   ushlab   turish   chog‘ida     ning   huquqlari   va
ushlab   turilishi   asoslari   tushuntirilishi,   ayblanuvchi   ayblovning   mohiyati   va
asoslaridan   xabardor   qilinishi,   shuningdek,   sukut   saqlash   huquqidan
foydalanishi,   jinoyat   ishlarida   o‘ziga   qarshi   guvohlik   berishga   majbur
qilinmasligi, malakali yuridik yordam ta’minlanishi talab etiladi.
Ko‘pchilik   fuqarolarimiz   tergov   organlari   tomonidan   kimdir   qo‘lga
olinganida,   u   nima   uchun   ushlanganligi   aytilmasligidan,   aytilganida   ham
ushlash   sabablari   va   aybnomaning   asl   ma’nosini   tushunmasligidan   shikoyat
qiladilar.   Ayrim   hollarda,   ushlangan   shaxs   o‘z   huquqlarini   bilmagan   sharoitda
tergov organlari tomonidan aybiga iqrorlik ko‘rsatmalari berishga majburlanishi
xavfi   mavjud.   Aynan   protsessual   ushlash   vaqtida   inson   og‘ir   ruhiy   holatga
tushadi   va   huquqiy   yordamga   ayniqsa   muhtojdir,   chunki   u   bunday   murakkab
vaziyatda   jinoyatda   aybdor   yoki   aybsizligini   isbotlash   majburiyati   unga   emas,
aksincha, tergov organlariga to‘liq yuklatilganligini anglay olmaydi. 
25 Muhimi,   mazkur   qoidaga   ko‘ra,   shaxsning   huquqlari   u   yaxshi
tushunadigan   tilda   tushuntirilishi   va   bu   til   aynan   uning   ona   tili   bo‘lishi   shart
bo‘lmay,   shaxs   odatda   muloqot   qiladigan   va   yaxshi   tushunadigan   til   bo‘lishi
talab   etiladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   ushbu   qoida   ushlangan   shaxsga   uning
huquqlari   real   ta’minlanishini   kafolatlaydi   va   unga   nisbatan   tergov   organlari
tomonidan   aldov,   noto‘g‘ri   ma’lumot   berish   va   boshqa   har   qanday   qonunga
xilof usullar qo‘llanilishining oldini oladi.“Miranda qoidasi”ning mazkur talabi
Ispaniya,   Gresiya,   Niderlandiya,   Xorvatiya,   Sloveniya   va   boshqa   bir   qator
davlatlar   konstitutsiyalarida   mustahkamlangan.Ushbu   qoidaning
Konstitutsiyaga   kiritilishi   shaxsning   asossiz   ushlanishi,   advokat   ishtirokisiz
yoki   o‘ziga   qarshi   ko‘rsatma   berishga   majbur   qilinishining   oldini   oladi.
Ayniqsa,   o‘z   huquqlarini   yaxshi   bilgan   va   talab   qiladigan   insonlarga   nisbatan
tergov vaqtida zo‘ravonlik yoki qonunga xilof harakatlar qilish ehtimoli yanada
pasayadi. 
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi mazkur Konvensiyaga 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 1995 yil 31 avgustdagi 130-I-sonli
1984   yil   10   dekabrdagi   Qiynoqlarga   solishga   va   muomalada   bo‘lish   va
jazolashning boshqa shafqatsiz,  g‘ayriinsoniy yoki qadr-qimmatni tahqirlovchi
turlariga   qarshi   konvesiyaga   qo‘shilish   haqidagi   qaroriga   muvofiq
qo‘shilgan.O‘zbekiston   inson   huquqlari   bo‘yicha   70   ta   asosiy   hujjatga
qo‘shilgan, BMT tomonidan qabul qilingan 10 ta xalqaro shartnomaning
bevosita   ishtirokchisidir.   Milliy   qonunchilik   va   huquqni     qo‘llash   amaliyotiga
xalqaro   standartlarni   tizimli   va   bosqichma-bosqich   implementasiya   qilishning
o‘z   modeli,   insonning   konstitusiyaviy   huquqlari   va   erkinliklariga   rioya   etilishi
monitoringi   milliy   tizimi   shakllantirildi.   Ta’kidlash   lozimki,   bugungi   kunda
huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   faoliyatida   potensial   ahamiyatga   ega
islohotlar   amalga   oshirilsada,   tizimlar   faoliyatida   kuch   ishlatish,   zo‘ravonlik
holatlari ham uchrab turmoqda.O zbekiston Respublikasi Ma'muriy javobgarlikʻ
to g risidagi   41-modda   "Haqorat   qilish,   ya’ni   shaxsning   sha’ni   va   qadr-	
ʻ ʻ
26 qimmatini   qasddan   kamsitish"ma'muriy   javobgarlikka   tortishga   sabab   bo ladiʻ
deya   eslatib   o tilgan.   Fuqaro   o‘zining   sha’ni,   qadr-qimmati   yoki   ishchanlik	
ʻ
obro‘siga   putur   yetkazuvchi   ma’lumotlar   yuzasidan,   basharti   bunday
ma’lumotlarni   tarqatgan   shaxs   ularning   haqiqatga   to‘g‘ri   kelishini   isbotlay
olmasa, sud yo‘li bilan raddiya talab qilishga haqli." deb belgilab qoyilgan.
Manfaatdor shaxslarning talabiga ko‘ra fuqaroning sha’ni va qadr-
qimmatini uning vafotidan keyin ham himoya qilishga yo‘l qo‘yiladi.
Darhaqiqat, Konstitutsiyamizda mustahkamlab qo‘yilgan vijdon erkinligi
har bir fuqaroga biror dinga e’tiqod qilish yoki birorta dinga e’tiqod qilmaslik
huquqini   kafolatlaydi.   Ammo   dunyoning   hozirgi   globallashuv   jarayoni,
ayniqsa, yoshlarni «ommaviy madaniyat» niqobi ostida yurtimizga kirib 
kelatyotgan   g‘ayriaxloqiy,   buzg‘unchi   g‘oyalar   ta’siridan   asrashni   har
qachongidan   dolzarb   vazifa   qilib   oldimizga   qo‘ymoqda.   Shu   bois   yoshlarning
diniy   bilimini   boyitish,   dunyoqarashini   to‘g‘ri   shakllantirishning   ahamiyati
tobora   ortayotib   bormoqda.Yangi   O‘zbekiston   uchun   yangilanayotgan
Konstitusiya   hayotiy   zarurat   va   adolatli   jamiyat   qurish   yo‘lidagi   ulkan   qadam
bo‘lib, yurtimizda olib borilgan barcha sohadagi islohotlarning konstitusiyaviy
himoyasini   ta’minlash   demakdir.   Konstitusiya   asosi   bitta   ezgu   g‘oya   atrofida
tubdan qayta yaratilganini ko‘rish mumkin. U ham bo‘lsa “Davlat – jamiyat –
inson” degan prinsipning “Inson – jamiyat – davlat” tamoyiliga aylanib, “Inson
qadri uchun!” degan g‘oya ustuvorlikka ega ekanligi o‘z ifodasini topishi uchun
biz yoshlar qo ldan kelgan barcha chora tadbirlarni o tkazishimiz zarur.
ʻ ʻ
Bunda, fuqaroni birinchi marta davlat organlari tomonidan biron bir ishga
gumon   qilinuvchi   sifatida   jalb   qilayotganda,   unga   birlamchi   huquqlari
tushuntirib   berish   sharti   sanalgan   “Miranda   qoidasi”   hamda   “Xabeas   korpus”
(lot.   habeas   corpus)   –   “tanani   sudga   keltirish”,   ya’ni   jinoiy   ta’qibga   uchragan
fuqaroning adolatli sud muhokamasiga bo‘lgan huquqining tarixan eng qadimiy
e’tiroflaridan biri hisoblangan normalar yanada keng joriy etilmoqda.Bularning
27 barchasi   hozirgi   kunda   o z   id fodasini   topib   kelmoqda.ʻ ʼ   Mamlakatimizda
ommaviy   axborot   vositalarini   rivojlantirish   bo‘yicha   ko‘rilayotgan   chora-
tadbirlar fuqarolarning axborot sohasidagi huquqni yanada kengroq ro‘yobga
chiqarish   uchun   imkon   yaratish,   OAVning   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv
organlari   faoliyati   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   ta‘minlash   borasidagi
rolini   kuchaytirishga   hizmat   qilmoqda.   Dunyo   tajribasiga   ko‘ra,   so‘z   va
matbuot   erkinligini  ta‘minlamay   turib,   iqtisodiy  rivojlanishga  erishish  ham,
jamiyat   a‘zolari   turmush   farovonligini   oshirish   og‘ir   kichadi.
O‘zbekistonning   amaldagi   Konstitutsiyasi   67-moddasida   OAV   hamda
jurnalistlarning   o‘z   kasbiy   faoliyatini   erkin   amalga   oshirish   uchun   zarur
yetarli   kafolatlar   belgilanmagan   va   bu   modda   o‘zgarish   va   haqiqat   talab
qilishini o‘z isbotini topgan.
Hozirga   kelib   esa,   Prizidentimizning   2022-yil   27-iyundagi   “Ommaviy
axborot vositalarini qo‘llab-quvvatlash va jurnalistika sohasini rivojlantirish
chora-tadbirlari tog‘risida’’gi qarori 2022-2026 yillarga mo‘ljallangan Yangi
O‘zbekistonning   Taraqqiyot   strategiyasini   amalga   oshirish,   shuningdek
ommaviy   axborot   vositalarining   qonuniy   mafaatlarini   himoya   qilish,
kuchaytirish,   ular   faoliyatini   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlashda   yangi
imkoniyatlar eshigini ochmoqda. Bunday imkoniyatlar
media   sohasi   vakillari   mamlakatimizda   kechayotgan   yangilanish
jarayonlarida   har   qachongidan   ham   faol,   holis,halol   va   juda   mas‘uliyatli
bo‘lishni   talab   etmoqda.   So‘z   erkinligi   konstitutsuyaviy   jihatdan
kafolatlangan   jamiyatda   albatta,   bu   huquqdan   foydalanishning   muayyan
tartibga solingan qonun-qoidalari ham mavjud bo‘ladi. Shu bois taklif etilgan
konstitutsiyaviy   qonun   loyihasining   67-moddasida   “Ommaviy   axborot
vositalari   o‘zlari   taqdim   etadigan   axborotnining   tog‘riligi   uchun
javobgardir’’,   degan   norma   kiritilgan   soha   vakillarining   axborotni   olish,
tog‘riligini tekshirish va tarqatish borasidagi mas‘uliyatini yanada oshirishga
28 turtki bo‘lgan.
Xulosa
Xulosa o’rnida shuni ayta olamizki, bugungi, har tamonlama rivojlanib
borayotgan   dunyoda,   yetakchi   va   ilg’or   mamlakatlar   qatoridan   o’z   o’rniga
ega   bo’lish   uchun   zamon   ruhi   bilan   hamnafas   bo’lgan,   har   jabhada
mukammal,   ijtimoiy   davlat   qurishga   asoslangan,   oddiy   xalq   vakillarining
muammolarini yechishga qodir bo’la oladigan qonun tizimi bo’lmog’i zarur.
Xuddi   mana   shunday   yuqorida   ta’kidlaganlarimizni   umumlashtirgan   holda,
bugungi   zamon   ruhiga   mos   bo’lgan   O’zbekiston   Respublikasi
konstitutsiyasining yangilangan tahriri o’zbek xalqi tomonidan referendumda
tasdiqlandi.   Yangilangan   konstitutsiyamizda   xalqimiz   uchun   bir   qancha
yengilliklar   yaratildi.   Inson   qadr-qimmati   yuqori   o’ringa   ko’tarildi.
Shuningdek   asrlar   mobaynida   sharafli   kasb   hisoblanib   kelgan   -
o’qituvchilarning   huquqlari   yangilangan   qomusimizda   belgilab   qo’yildi.
Yillar   mobaynida   majburiy   mexnatga   jalb   qilingan,   o’z   kasbi   bo’lmish
barkamol   avlodni   yetishtirish   qolib   dalada   paxta   tergan   o’qituvchilarning
qadr - qimmati adolatli tarzda o’z o’rniga qo’yildi.
Shu   jumladan   yangilangan   qomusimizda   inson   ilmiy   salohiyatli,   o’z
aqliy   mehnat   mahsulini   himoyalay   olish   huquqiga   ham   ega   bo’   ldi.   Qisqa
qilib   shuni   ayta   olamiz-ki,   yangilangan   konstitutsiyamiz   muhtaram
prezidentimiz   Sh.   M.   Mirziyoyev   aytganlaridek   "Xalq   davlat   idoralariga
emas,   davlat   idoralari   xalqqa   xizmat   qilishi   kerak"   degan   tamoyilga
asoslangan ijtimoiy davlat qurishning asosiy kalit bo’lib xizmat qiladi desak
mubolag’a qilmagan bo’lamiz.
Xulosa qilib aytganda, Kanstitutsiyamizning 67-moddasiga qo‘shimcha,
tarzda   kiritilayotgan,   keng   jamoatchilik   tomonidan   kelib   tushgan   takliflar
asosida   takomillashayotgan   huquqiy   normalar   ommaviy   axborot   vositalari
29 faoliyatining   erkinligini   ta‘minlash   hamda   milliy   jurnalistikamizni   yana
rivojlantirish,   soha   vakillari   o‘rtasida   sog‘lom   raqobat   muhitini
shakllantirishda   yangi   imkoniyatlarni  ochish  barobarida  el-yurt  manfaati   va
yurtimiz taraqqiyotiga ham hizmat qiladi.
Xalqimiz   endilikda,   har   jihatdan,   ayniqsa,   ong   tafakkuri   o‘zgargan
tarzda   siyosiy   hayotga   faol   aralashib,   o‘z   yetakchisini   holisona   tanlash,
uning   atrofida   jipslashuvi   Yangi   O‘zbekistonning   pirovardida   Uchinchi
Rennesansning   poydevori   qurilishini   kafolatlashini   tushunib   yetdi.   Bu   juda
katta   o‘zgarish,   o‘tkazilayotgan   siyosiy   islohotlar   va   yangilanishlar
samarasidir.
Shu   o‘rinda   Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   tamoman   yangi
milliy   mafkura   va   ma‘naviyat   tizimini   shakllantirildi.   Modomiki,   xalqning
orzu-umidlari,   intilishlari,   maqsad-muddaolari,   manfaatlari,   qiziqishlarini
ifodalab, ularni himoya qilishga qaratilgan g‘oyalar tizimi(majmuasi) “milliy
g‘oya”, buni hayotga bevosita tadbiq etish esa, “milliy mafkura” bo‘lsa, bu-
bizda bor, shakklangan va takomillashib bormoqda.
Konstitutsiya   davlatimizning   ko‘p   asrlik   tarixiy   yo‘li   tajribasi   va
uzluksizligini   o‘zida   jamladi,   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar
tizimining   poydevoriga   aylandi,   konstitutsiyaviy   tuzilish   prinsplarni
tasdiqlab,   fuqarolarning   huquqlari,   erkinliklari   va   majburiyatlarini   belgilab
berdi.
Must а qil   t а r а qqi уо t   у ill а rid а   K о nstitutsi уа miz   у urtimizd а   huquqi у
d е m о kr а tik   d а vl а t,   kuchli   fuq а r о lik   j а mi уа ti,   е rkin   b о z о r   mun о s а b а tl а ri   v а
xususi у   mulk ustuv о rligig а   а s о sl а ng а n iqtis о di уо tni qurish, x а lqimiz uchun
tinch,   о b о d   v а   f а r о v о n   h ауо t   b а rp о   е tish,   O‘zb е kist о nning   x а lq а r о
m ау d о nd а   mun о sib   о ‘rin   е g а ll а shid а   must а hk а m   p оу d е v о r   b о ‘lib   xizm а t
qilm о qd а .
Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi   doirasida   ilgari   surilayotgan
30 keng ko‘lamli vazifalar, xususan, adolatli va xalqparvar davlatni barpo etish,
imson   huquq   va   manfaatlari,   qadr-qimmatini   yanada   samarali   ta‘minlash
kabi   ulug‘vor   maqsadlar   bu   borada   zarur   huquqiy   asosni   ta‘min;ovchi
konstitutsiyaviy   makonni   yanada   takomillashtirish   ehtiyojini   kun   tartibiga
aylantirlmoqda.
Bu   davlatning   Konstitutsiyaga   ega   bo‘lishi   mustaqil   demokratik   huquqiy
davlat   taraqqiyoti   va   taraqqiyotining   asosiy   poydevori   bo‘lishi   bilan   birga,
sharti ham ekanligi jahon miqyosida ta’kidlanmoqda. O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganidan   keyingi   yillar   davomida   uning   norma   va
qoidalari   hayotga   izchil   tatbiq   etilmoqda.   O‘zbek   xalqi   hayotining   barcha
jabhalarida salmoqli yutuqlarga erishildi va bunday taraqqiyot hali ham davom
etmoqda.   Konstitutsiyamiz   sharofati   bilan   mamlakatimizda   fuqarolar   va
millatlar   o‘rtasidagi   totuvlik   ta’minlanib,   turmush   darajasi   yildan-yilga
yuksalib, ijtimoiy-madaniy rivojlantirish, ta’lim, fan va sport sohalarida yuksak
marralarga   erishildi.   Kelajak   egalari   bo‘lgan   yoshlar   O‘zbekiston
Konstitutsiyasining   yaratilish   tarixi,   konstitutsiyaviy   tuzum   tamoyillari,
mamlakatimiz bosh qonunida ifodalangan suverenitet  va demokratiya ramz va
tamoyillari   haqida   nazariy   va   amaliy   ma’lumotlarga   ega   bo‘lmoqda.   Bu   ham
Respublika   Konstitutsiyasida   mustahkamlab   qo‘yilgan   insonning   huquq   va
majburiyatlari,   ularni   amalga   oshirishga   oid   moddalarning   samarasi,   desak
mubolag‘a   bo‘lmaydi.   Yosh   avlod   vakillari   Konstitutsiyaga   oid   har   qanday
savolga   o‘z   zukkoligi   bilan   dadil   javob   berish   erkinligini   o‘rganmoqda.
Shuningdek,   ular   saylov   qonunchiligining   muhim   masalalari   bo‘yicha   o‘z
fikrlarini   bildirish   huquqiga   ega.   Nafaqat   yoshlar,   balki   butun   o‘zbek   xalqi
bunday huquqqa ega.
Konstitutsiyada   belgilab   berilgan   tamoyil   va   qoidalar,   uzoqni   ko‘zlagan
maqsad va vazifalar, chuqur o‘ylangan taraqqiyot strategiyasi barcha sohalarda
tub islohotlarni belgilab berdi. Bu O‘zbekistonni yuksak marralarni zabt etishga
undagan   ishonchli   va   hal   qiluvchi   omil   bo‘ldi.   Mamlakat   fuqarolari   bundan
31 haqli   ravishda   faxrlanishi   mumkin.   “Umumiy   lug‘at”   ham   jamiyatni
liberallashtirish   va   demokratlashtirish,   iqtisodiyotning   barqaror   o‘sishi,   aholi
farovonligi   va   sifatini   ta’minlash   maqsadida   milliy   davlatchilik   va   siyosiy
tizimni   shakllantirish   borasidagi   zamonaviy   demokratik   talablarga   javob
beradigan   islohotlar   samarasidir.   hayot.   O‘tgan   yillarda   amalga   oshirilgan
ishlarni   sarhisob   qiladigan   bo‘lsak,   bugun   respublikani   yangilash   va   isloh
qilish,   makroiqtisodiy   mutanosiblikka   erishish   borasida   ulkan   ishlar   amalga
oshirildi deyishga asos bor. Konstitutsiya  mustaqil, suveren demokratik  davlat
barpo   etish,   ko‘p   ukladli   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xususiy   mulk
ustuvorligini   ta’minlash   va   uni   himoya   qilish   kafolatlarini   ta’minlash,
shuningdek,   mamlakatimizda   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirishning   huquqiy
va   qonunchilik   asosidir.   mamlakat.   Shu   asosda   va   Konstitutsiya   tufayli   inson
manfaatlari, huquq va erkinliklari oliy qadriyatga aylanadi.
Amaliyot  shuni ko‘rsatdiki,   mamlakat  hayotining   barcha  jabhalarini  isloh
qilish va demokratlashtirish jarayoni bir martalik emas, balki Konstitutsiyaning
barcha tamoyillari va qoidalarini hayotga tatbiq etishni oliy maqsad qilib olgan
uzluksiz   jarayondir.   Bu   yurtimizning   yanada   gullab-yashnashiga,   uning
erkinligi   va   mustaqilligini   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Asosiy   qonunda
O‘zbekistonning   asosiy   maqsadi   nafaqat   demokratik   huquqiy   davlat,   balki
adolatli   jamiyat   barpo   etish   ekanligi   aniq   qayd   etilgan.   Binobarin,   uning
mazmun-mohiyati   insonlar   uchun   munosib   turmush   sharoiti   yaratish,   milliy
qonunchilikning barcha sohalarining asosi sifatida ijtimoiy adolat tamoyillarini
hayotga tatbiq etishdan iborat. Bundan chetga chiqmagan holda, sanab o‘tilgan
maqsadlarning   izchil   davomi   sifatida   bugun   Konstitutsiyaga   qo‘shimcha   va
o‘zgartirishlar   kiritish   arafasida.   Bu   harakatlarning   barchasi   xalq   farovonligi,
fuqarolarning mukammal sharoitlarda, bir so‘z bilan aytganda, farovon turmush
tarzida   yashashi,   jumladan,   xotin-qizlarning   huquq   va   erkinliklari   ko‘lamini
kengaytirish,   turmush   darajasini   oshirish   uchun   zarurdir.   imkoniyatlar,
yoshlarning   istiqbolli   bilim   olishi.   chora-tadbirlarni   tez   va   to‘liq   amalga
32 oshirishga xizmat qiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz.  T. 1. - Toshkent:  O‘zbekiston..  2017.
2. Mirziyoev   S h .M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. - Toshkent:  O‘zbekiston.  2017.
3. Mirziyoev S h .M. Qonun ustuvorligi va inson ma’nfaatlarini ta’minlash
–   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yiligiga
bag‘ishlangan   tantanali   marosimidagi   ma’ruzasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston. 2017.
4. Mirziyoev   S h .M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O‘zbekiston. 2017.
5. Karimov I.A. Inson uning huquq va erkinliklari - oliy qadriyat. T. 14. -
Toshkent: O‘zbekiston, 2006. 
6. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   -Toshkent:
Ma’naviyat, 2008.
7. Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2011. 
8. Karimov   I.A.   Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida
xizmat qilish – eng oliy saodatdir. - Toshkent:  O‘zbekiston.  2015.
6.2.  Asosiy adabiyotlar
9. Mustaqil O‘zbekiston tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent, 2000.
10. Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
11. Mustaqillik: Izohli ilmiy-ommabop lug‘at // M.Abdullaev va boshqalar:
to‘ldirilgan uchinchi nashr. - Toshkent: Sharq, 2006. 
12. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.   –   Toshkent:
Ma’naviyat, 2017.
13. Mustaqil   O‘zbekiston   tarixi.   Mas’ul   muharrir   A.Sabirov.   -   Toshkent:
Akademiya, 2013.
33 14. Noveyshaya   istoriya   Uzbekistana.   Rukovoditel’   proekta   i   redaktor:
M.A.Raximov. - Toshkent: Adabiyot uchqunlari, 2018.
34   Qo‘shimcha adabiyotlar
15. Azizxo‘jaev   A.A.   Mustaqillik:   kurashlar,   iztiroblar,   quvonchlar.   -
Toshkent: 2001.
16. Azizxo‘jaev A.A. Chin o‘zbek ishi. - Toshkent, 2003. 
17. Axmedov   E.   O‘zbekiston   shaharlari   mustaqillik   yillarida.   -   Toshkent:
Abu Ali ibn Sino nashriyoti, 2002.
18. Islomov   Z.M.   O‘zbekiston   modernizatsiyalash   va   demokratik   taraqqiyot
sari.  - Toshkent:  O‘zbekiston, 2005.
19. Levitin   L.   O‘zbekiston   tub   burilish   pallasida.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
2005.
20. Usmonov   Q.   O‘zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga   integratsiyalashuvi.
–Toshkent: Moliya, 2003.
21. O‘zbekiston mustaqillik yillarida. - Toshkent: O‘zbekiston, 1996.
22. O‘zbekiston   tarixi.   R.H.Murtazaevaning   umumiy   tahriri   ostida.   –
Toshkent, 2005.
23. O‘zbekiston   xalqining   dini,   madaniyati   va   urf-odatlari:   tarix   va   hozirgi
holat. - Toshkent: TIU, 2011.
24. O‘lmasov   A.,   Vaxobov   A.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   -   Toshkent:   Sharq,
2006. 
25. O‘zbekistonda millatlararo munosabatlar va bag‘rikenglik: tarixiy tajriba
va   hozirgi   zamon.   Mas’ul   muharrir   R.H.Murtazaeva.   -   Toshkent:
Mumtoz so‘z, 2010.
26. O‘zbekiston   tarixi   (1917-1991   yillar).   2   tom.   Mas’ul   muharrirlar:
R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. - Toshkent: O‘zbekiston, 2019.  
27. Murtazaeva R.H. O‘zbekistonda millatlararo munosabatlar va tolerantlik.
Darslik. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2019.
28. Yunusova   X.   O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va   ma’naviy
jarayonlar   (XX   asr   80-yillari   misolida).   -   Toshkent:   Abu   matbuot-
konsalt, 2009.
29. Bobojonova   D.   O‘zbekistonda   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   (70   80-
yillar misolida).  Qo‘llanma. – Toshkent: Sharq, 1999.
30. Qoraqalpog‘iston tarixi (1917-1994 yy.). - Nukus, 1995.
31. G‘ulomov   S.,   Ubaydullaeva   R.,   Ahmedov   E.     O‘zbekiston.   -Toshkent:
Mehnat, 2001.
35 32. Quldoshev   A.   Fuqarolik   jamiyati   taraqqiyotida   O’zbekistonni
rivojlantirish   strategiyasi.   O’quv   qo’llanma   (barcha   bakalavr   ta’lim
yo’nalishlari uchun). T.: “Fan va texnologiya”, 2020.- 160 bet.
33. Xoliqulov   R.,   G’aniyev   K.,   Nasrullayev   M.   Ozbekiston   tarixi.   O’quv
qollanma   (nomutaxassis   yo’nalish   talabalari   uchun).   Samarqan d.:
SamDU nashri, 2019. -324 b. 
 
                                                 Axborot manbalari
1. www.ziyonet.uz    . 
2. www.edu.uz    . 
3. www.google.uz    . 
4. www.gov.uz    . 
 
36

O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi.

Купить
  • Похожие документы

  • Shaxs tarbiyasida jismoniy tarbiyaning ahamiyati
  • Yuechi-Kushon va Kushon davlati
  • Yangi davrda Shimoliy Afrika mamlakatlaridagi milliy ozodlik urushlari
  • Xorazmshohlar davlati
  • XIX asr oxiri XX asr boshlarida Turkiyadagi ijtimoiy iqtisodiy va siyosiy jarayonlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha