O’zbekiston Respublikasi yangi tahrirdagi Konstitutsiyasining VI bob Fuqarolik

OLIY TA’LIM FAN VA INNAVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG’BEK NOMI DAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ fanidan
“O’zbekiston Respublikasi yangi tahrirdagi
Konstitutsiyasining VI bob Fuqarolik” mavzusidagi
KURS ISHI Mundarija
Kirish ........................................................................................................................................................................ 1
I O’zbekiston Respublikasi Fuqarolarining Huquq Va Erkinliklar 1.1O’zbekiston Respublikasi fuqaroligi. ................ 4
1.2 Fuqarolik – huquqiy munosabati ........................................................................................................................ 6
II Fuqarolar fuqarolik huquqining subyekti sifatida ................................................................................................ 12
2.2 Vasiylik va homiylik, fuqarolik holati ................................................................................................................ 18
............................................................................................................................................................................... 23
III Xulosa ................................................................................................................................................................. 24
............................................................................................................................................................................... 24
IV Foydalanilgan Adabiyotlar .................................................................................................................................. 25
Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
fuqarolik muomalasi ishtirokchilari bilan bog’liq munosabatlarni huquqiy tartibga solish
1 bilan bevosita bog’liqdir. Bozor munosabatlariga o’tish, iqtisodiyotda xususiy mulkning
mavqeini oshirish, xususiy mulkdorlar sinfini shakllantirish, tadbirkorlik faoliyatiga keng
yo’l   ochib   berish,   bozor   infratuzilmasi   institutlarini   tashkil   etish,   raqobat   muhitini
shakllantirish,   tadbirkorlik   faoliyati   subyektlari   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qilish
ayni kunda dolzarb masalalardan hisoblanadi. Darhaqiqat, ijtimoiy hayotimizning barcha
sohalarida   tub   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Iqtisodiyot   liberallashib,   islohotlar
chuqurlashmoqda   va   kishilarning   tafakkuri,   huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyati
yuksalmoqda,   o’z   mulkiy   va   shaxsiy   huquqlarini   himoya   qilish   borasida   amaliy
ko’nikmalarga ega bo’lmoqda.
Buning   natijasida   mamlakatimiz,   shahar   va   qishloqlarimiz   qiyofasi   tanib   bo’lmas
darajada   o’zgarib   bormoqda,   ishlab   chiqarish   va   sanoat   jadal   sur’atlar   bilan
rivojlanmoqda, uning tarkibi tubdan yangilanmoqda, yuqori texnologiyalarga asoslangan
zamonaviy   korxonalar   ishga   tushirilib,   ishlab   chiqarish   modernizatsiya   va
diversifikatsiya qilinmoqda, iqtisodiyotimizning raqobatdoshligi oshmoqda 1
.
Fuqarolik   qonunchiligi   ular   tomonidan   tartibga   solinadigan   munosabatlar
ishtirokchilarning   tengligi   e’tirof   etishga   mulkning   daxlsizligiga   shartnomaning
erkinligiga,xususiy ishlarga biron-bir kishining o’zboshimchalik bilan aralashishiga  yo’l
qo’yilmasligiga,fuqarolik huquqlari to’sqinliksiz amalga oshirilishini, buzilgan huquqlari
tiklanishi, ularning sud orqali himoya qilinishi taminlash zarurligiga asoslanadi.Fuqarolar
(jismoniy shaxslar) va yuridik shaxslar  o’z fuqarolik huquqlariga o’z erklariga muvofiq
ega   bo’ladilar   va   bu   huquqlarini   o’z   manfaatlarini   ko’zlab   amalga   oshiradilar.Ular
shartnoma asosida o’z huquq va burchlarini belgilashda va qonunchilikka zid bo’lmagan
har qanday shartnoma shartlarini aniqlashda erkindirlar 2
.
Mazkur   kurs   ishida   O’zbekiston   fuqarolari   qanday   huquq   va   erkinliklarga   egaligi
ko’rsatib   o’tilgan.   Fuqarolarning   (jismoniy   shaxslar)   va   yuridik   shaxslarning   huquqlari
qanday ekanligi ko’rsatib o’tilgan.
1
  Karimov   I.A.   Asosiy   vazifamiz-jamiyatimizni   isloh   qilish   va   demokratlashtirish,mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish
jarayonlarini   yangi   bosqichga   kutarishdan   iborat.O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prizedenti   Islom   Karimovning
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   qabul   qilinganini   25   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimdagi
maruzasi.//Xalq suzi gazetasi 2015 yil 6dekabr
2
 O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi I qism 1 modda.
2 Kurs   ishi   maqsadi .   Fuqarolik   qonun   hujjatlarini   o’rganish.   O’zbekiston   Respublasi
fuqarolarinng   huquq   erkinliklarinio’rganish,   fuqarolik   huquqida   shartnomaviy   huquqiy
munosabatlar,sharnomaga   qo’yiladigan   talablarning   o’ziga   xos   jihatlarini   va
fuqarolarning huquqiy holatini o’rganishdan iborat.
Kurs ishining predmeti . O’zbekiston Respublikasi  fuqarolarining huquq layoqatiga oid
normativ-huquqiy hujjatlar kurs ishi mavzusining predmeti hisoblanadi.
Kurs ishining tuzilishi.  Kirish, 2bob, 4paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan
iborat.
3 I O’zbekiston Respublikasi Fuqarolarining Huquq Va Erkinliklar  
1.1O’zbekiston Respublikasi fuqaroligi.
Har   qanday   mamlakatda   jumladan   O’zbekiston   Respublikasida   yashovchi   aholining
asosiy   qismi   O’zbekiston   fuqarolaridan   iborat   bo’lib,   aholining   ma’lum   qismi
O’zbekiston   fuqarosi   bo’lmasligi   mumkin.   Ular   O’zbekistonda   turli   sabablar   bilan
yashayotgan, ishlayotgan, o’qiyotgan, safarga kelgan xorijiy mamlakatlar fuqarolari yoki
fuqaroligi bo’lmagan shaxslar bo’lishi mumkin.
Shaxs   ma’lum   davlatga   mansub   bo’lsagina   u   fuqaro   hisoblanadi.   Bu   tegishli   hujjatlar
orqali rasmiylashtiriladi.
Fuqarolik-Konstitutsiyaviy instituti. Uning asoslari Konstitutsiyada belgilangan.
Konstitutsiyaning   VI   bobi   “Fuqarolik”deb   nomlangan.   O’zbekiston   Respublikasida
yagona fuqarolik o’rnatilgan.
O’zbekiston Respublikasining fuqaroligi, unga qanday asoslarda ega bo’lganlikdan qat’iy
nazar hamma uchun tengdir.
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   fuqarosi,ayni   vaqtda,O’zbekiston   Respublikasining
fuqarosi   hisoblanadi   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsaiyasi   22-moddasi.(eski
konstitutsiyaning   21-moddasi).O’zbekistonda   yakka   fuqarolik   o’rnatilgan,yakka
fuqarolikning   siyosiy   ahamiyati   katta.Fuqarolik   shaxs   bilan   davlat   o’rtasida   siyosiy
munosabatlarni   vujudga   keltiradi.Fuqarolik   natijasida   shaxs   bilan   davlat   o’rtasida
siyosiy   munosabatlarni   vujudga   keltiradi.Fuqarolik   natijasida   shaxs   ma’lum   huquq   va
erkinliklarga   ega   bo’libgina   qolmay,ma’lum   burchlarga   ham   ega
bo’ladi.Natijada,shaxsning davlat oldidagi mas’uliyati oshadi.
Ma’lum   mamlakatlarda   yashovchi   hamma   kishilar   albatta   fuqaro   deb   qaralmasligi
kerak,mamlakatda   yashovchilar   aholi   bo’lishi   mumkin.Aholi   tarkibida   fuqaroligi
bo’lmagan   shaxslar   hamda   chet   el   fuqarolari   ham   kiradi.Ularning   huquqiy   holatida
sezilarli tafovutlar mavjud.Shaxsning ma’lum davlatda yashashining o’zigina uni fuqaro
deb hisoblashga asos bo’lmaydi,shaxs fuqaro bo’lishi uchun shaxs bilan davlat o’rtasida
alohida munosabatlar mavjud bo’lishi kerak.Fuqarolik davlat bilan shaxs munosabatlarini
alohida tartibda amalga oshishini ta’minlaydi.
4 Fuqarolik   konstitutsiyaviy-huquqiy   institutlardan   hisoblanadi.Konstitutsiyada   fuqarolik
asoslari   belgilangan   bo’lib,fuqarolikka   ega   bo’lish   uni   yo’qotish   qonun   bilan   tartibga
solinishi   belgilangan.Bunday   qonun   2020-yil   13-martda   qabul   qilingan   “O’zbekiston
Respublikasining   Fuqaroligi   to’g’risida”gi   Qonundir.Mazkur   qonun   avvalgi   1992-yil   2-
iyuldagi   qonunning   o’rniga   qabul   qilindi   va   unda   fuqarolik   masalalarini   hal   qilishda
xalqaro hujjatlar qoidalari e’tiborga olindi.Bu BMT tomonidan ham e’tirof etildi.
Qonunning 5- moddasiga asosan quyidagilar O’zbekiston fuqarolari hisoblanadi.
a)1992-yil   20   iyul   holatiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashagan   chet
davlat   fuqarosi   bo’lmagan   va   O’zbekiston   Respublikasining   fuqarosi   bo’lish   istagini
bildirgan shaxs;
b)   O’zbekiston   hududida   yashagan   va   1992-yil   28-iyulga   qadar   o’qish   uchun
O’zbekistondan   tashqariga   chiqib   ketgan   hamda   uzluksiz   ravishda   ta’lim   olgan   yoxud
harbiy   xizmatni   o’tagan   va   o’qish   yoki   harbiy   xizmat   tugaganidan   keyin   bir   yil   ichida
O’zbekistonga   qaytib   kelgan   hamda   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy   propiskadan
o’tgan shaxs, basharti uning chet davlat fuqaroligi mavjud bo’lmasa;
v)ushbu   Qonun   kuchga   kirgan   kunda   O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligiga   ega
bo’lgan shaxs;
g) ushbu Qonunga muvofiq O’zbekiston Respublikasining fuqaroligini olgan shaxs.
Qonunning 13-moddasida fuqarolikni olish asoslari belgilangan bo’lib, unga asosan:
-tug’ilganlik bo’yicha 
-bola farzandlikka olganda 
-O’zbekiston Respublikasining fuqaroligiga qabul qilish va uni tiklash natijasida.
O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligi   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalarida va ushbu Qonunda nazarda tutilgan boshqa asoslarga ko’ra ham olinishi
mumkin.
Fuqarolik-davlat   tomonidan   tartibga   solinadi.   Shuning   uchun   bu   haqdagi   qonun
fuqarolikka   ega   bo’lish   asoslari,   bu   boradagi   imtiyozlarni   belgilash   bilan   birga
fuqarolikni tugatish asoslarini ham belgilab qo’ygan. Qonunning 4-bobi shu masalalarni
tartibga soladi.
Qonunning 23-moddasiga ko’ra fuqarolik 2xil asosda tugatilishi mumkin;
5 a) O’zbekiston Respublikasining fuqaroligidan chiqish
b) O’zbekiston Respublikasining fuqaroligini yo’qotish.
 O’zbekiston fuqarosi quyidagi hollarda fuqaroligini yuqotadi;
a)   shaxs   chet   davlatning   harbiy   hizmatiga,   xafvsizlik   organiga,   huquqni   muhofaza
qiluvchiorganlarga xizmatga kirganligi oqibatida;
b)   agar   xorijda   doimiy   yashovchi   shaxs   yeti   yil   mobaynida   konsullik   ro’yxatiga
olinmagan bo’lsa
c)agar O’zbekiston Respublikasi fuqaroligiga qabul qilish bila turib yolg’on ma’lumotlar
yoki soxta hujjatlarni taqdim etish orqali amalga oshirilgan bo’lsa;
d)agar   shaxs   chet   davlatni   foydasi   ko’zlab   faoliyat   ko’rsatgan   holda   yoki   tinchlik   va
xafvsizlikka qarshi  jinoyatlar sodir etish yo’li bilan jamiyat hamda davlat manfaatlariga
jiddiy zarar yetkazgan bo’lsa;
e)   agar  shaxs   ixtiyoriy  ravishda  chet  davlatning   fuqaroligini   olgan   bo’lsa;   f)   agar   shaxs
chet   davlat   fuqaroligini   tug’ilganlik   bo’yicha   yoki   chet   davlat   fuqarosi   bo’lgan   ota
onasining   fuqaroligi   asosida   voyaga   yetmagan   yoshida   olgan   bo’lsa   va   yigirma   bir
yoshda to’lguniga qadar chet davlat fuqaroligida chiqishni rasmiylashtirmagan bo’lsa.
1.2 Fuqarolik – huquqiy munosabati
Fuqarolik   huquqining   predmeti   degan   tushuncha   ham   mavjud.   Fuqarolik   huquqining
predmeti sifatida mulkiy munosabatlarni ko’rishimiz mumkin.   Mulkiy munosabatlar o’z
mazmuniga   ko’ra   mol-mulk   bilan   bog’liq   bo’lgan   munosabatlar,   u   mohiyatan   moddiy-
iqtisodiy munosabat hisoblanadi. Ya’ni, turli moddiy ashyolar, ishlab chiqarish vositalari,
iste’mol   buyumlari,   umuman   kishilarning   fuqarolik   huquqining   boshqa   subyektlarini
xuddi   shunday   mahsulotlarni   yaratish,   egallash,   foydalanish,   tasarruf   etish,   fuqarolik
muomalasiga kiritish bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy munosabatlar hisoblanadi. Fuqarolik
huquqiy   normalar   asosan   muayyan   ekvivalentlik   (barobarlik,   teng   qiymatlik)   bo’yicha
belgilanadigan   qiymat,   baho,   hajm,   miqdor   bilan   ifodalanadigan   va   ishtirokchilari   teng
darajada   ko’riladigan   mulkiy   munosabatlarni   tartibga   soladi.   Mulkiy   munosabatlardagi
ekvivalentlik subyektlarni manfaatdorligini va adolatni ta’minlovchi mezon hisoblanadi.
Fuqarolik   huquqiy   normalar   orqali   moddiy-iqtisodiy   munosabatlar   maxsus   yuridik
shaklda   ya’ni,   mulkiy   huquqiy   munosabatlar   shaklida   rasmiylashtiriladi   va
6 mustahkamlanadi.
Mulkiy munosabatlarning katta guruhini mulk huquqi va boshqa ashyoviy huquqlarning,
intellektual   faoliyat   natijalariga   bo’lgan   mulkiy   huquqlarning   vujudga   kelish   asoslari
hamda   ularni   amalga   oshirish   tartibi   bilan   bog’liq   bo’lgan   munosabatlar   tashkil   etadi.
Jumladan,   xususiy   mulkdor   va   uning   vakolatlari,   ommaviy   mol-mulkning   huquqiy
rejimi, ixtirolar, fan, adabiyot, san’at asarlarini tijorat muomalasida bo’lishi bilan bog’liq
munosabatlar   shular   jumlasidandir.   Fuqarolik   huquqiy   normalar   ta’siri   ostida   bo’lgan
mulkiy   harakterda   bo’lmagan   shaxsiy   munosabatlar   o’z   navbatida   ikki   turga   bo’linadi.
Mulkiy   munosabatlar   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   shaxsiy   munosabatlar   va   mulkiy
munosabatlar   bilan   bog’liq   bo’lmagan   sof   shaxsiy   munosabatlar   (shaxsiy   nomulkiy
munosabatlar)   ga   bo’linadi.   Mulkiy   munosabatlar   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   shaxsiy
munosabatlarda   mulkiy   munosabat   shaxsiy   munosabatlarni   keltirib   chiqaradi   yoxud
aksincha shaxsiy munosabat mulkiy munosabatlarni keltirib chiqaradi. Masalan, ijodkor
ijodiy asarini yozishi natijasida uni o’z asariga nisbatan mualliflik huquqi ya’ni, muallif
sifatida e’tirof etilish shaxsiy huquqi vujudga keladi va ushbu huquq negizida asar tijorat
muomalasiga kiritilsa, asardan foydalanganlik uchun haq olish huquqiy vujudga keladi.
Bundan   tashqari   xizmat   tartibida   berilgan   topshiriq   natijasida   haq   olgan   xodim
tomonidan   intellektual   mulk   obyekti   yaratiladi   hamda   ushbu   obyektga   nisbatan   unda
mualliflik huquqi vujudga keladi.
Fuqarolik   huquqi   mustaqil   huquq   tarmog’i   sifatida   nafaqat   o’z   predmetiga   balki   o’zini
tartibga   solish   uslubiga   ega.   Fuqarolik   huquqi   o’zini   tartibga   solish   uslubi   orqali
fuqarolik   huquqiy   munosabat   ishtirokchilariga,   ularning   xatti-harakatlariga   ta’sir
ko’rsatadi,   ularni   yo’naltiradi.   Bunda   qo’llaniladigan   maxsus   vositalar   va   usullar
7 yig’indisi fuqarolik huquqini tartibga solish uslubi hisoblanadi.
Fuqarolik huquqining tamoyillari ham mavjud bo’lib unga quyidagilar kiradi;
1) Mulk   dahlsizligi   tamoyili.   Ushbu   tamoyil   mazmuni   Konstitutsiyamizning   65-
moddasi,   FKning   166-moddasida   belgilab   qo’yilgan.   Unga   ko’ra   mulk   dahlsizdir   va   u
qonun   bilan   qo’Fuqarolik   qonun   hujjatlari   bilan   tartibga   solinadigan   munosabatlar
ishtirokchilarini   tengligi   tamoyili.   Ushbu   tamoyil   nafaqat   FKning   1-   moddasida,   balki
muayyan ma’noda O’zbekiston Respublikasi
2)   Fuqarolik-huquqiy   munosabat   ishtirokchilari   kimligidan   qat’i   nazar,   qanday
ijtimoiy-siyosiy maqomga ega bo’lishidan qat’i nazar o’zlari ishtirok etayotgan fuqarolik
huquqiy   munosabatlarda   bir   birlariga   farqlanadi.   Mulkdor   bo’lmagan   barcha   shaxslar
mulkdorni   huquqini   hurmat   qilishlari   va   unga   rioya   qilishlari   lozim.   Mulkdorni   mol-
mulkini   olib   qo’yishga,   shuningdek,   uning   huquqlarini   cheklashga   faqat   qonunlarda
nazarda tutilgan hollardagina yo’l qo’yiladi.
  Shartnomalar   erkinligi   tamoyili.   Ushbu   tamoyilni   mazmuni   FKning   354-moddasida
belgilab   qo’yilgan.   Fuqarolik   huquqi   subyektlari   o’z   manfaatlarini   turli   shartnomalar
orqali ro’yobga chiqaradilar. Masalan, oldi-sotdi, haq evaziga xizmat ko’rsatish, hadya va
h.k.   Qonunda   fuqarolik   huquqi   subyektlarini   shartnoma   tuzishda   erkinligi   belgilab
qo’yilgan.   Shartnoma   tuzishga   majbur   tuzishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Shartnoma   tuzish
burchi Fuqarolik kodeksida, boshqa qonunlarda yoki ushbu subyektning o’zi tomonidan
olingan   majburiyatda   nazarda   tutilgan   hollar   bundan   mustasno.   Taraflar   qonun
hujjatlarida   nazarda   tutilmagan   shartnomalarni   ham   tuzishlari   mumkin.   Fuqarolik
huquqining   asosiy   vazifasi   eng   avvalo   jamiyatdagi   normal   iqtisodiy   munosabatlarni
tartibga   solishdan   iborat.   Boshqacha   aytganda   fuqarolik   huquqi   huquqbuzarliklarni
jazolashdan   ko’ra   ko’proq   odatdagi   o’zaro   mulkiy   munosabatlarni   tashkil   etish   bilan
shug’ullanadi. Xuddi shu sababli ham fuqarolik huquqida ta’qiqlar nihoyatda kam va yo’l
qo’yilgan harakatlar benihoyat ko’pdir. Fuqarolik-huquqiy qurilmalar va ta’sir vositalari
orqali   mulkiy   munosabatlar   ishtirokchilari   o’zlari   mustaqil   tashkil   etadilar.   Shunday
qilib, fuqarolik huquqining tartibga soluvchi (regulyativ) funksiyasi tartibga solinayotgan
munosabatlar   ishtirokchilariga   o’z   o’zini   tashkil   etish,   o’z   o’zini   tartibga   solish
imkoniyatlarini  berishda ifodalanadi. Bunga fuqarolik munosabatlari  ishtirokchilari turli
8 tijorat va notijorat yuridik shaxslari tuzish, o’zaro shartnomaviy munosabatlarga kirishish
imkoniyatlari   fuqarolik   huquqiy   normalar   orqali   belgilab   qo’yilganini   misol   keltirish
mumkin.
  Fuqarolik   munosabatida   ishtirok   etuvchi   shaxslar   fuqarolik   huquq   layoqotiga,   ya’ni
fuqarolik   huquqlari   va   burchlariga   ega   bo’lishlari,   shuningdek,   fuqarolik   muomala
layoqatiga,   ya’ni   o’z   xatti-harakatlari   bilan   o’zlari   uchun   fuqarolik   huquqlari
majburiyatlarini vujudga keltirish layoqatiga molik bo’lishlari shart.
Fuqarolik   huquqiy   munosabatning   mazmunini   ushbu   munosabatda   ishtirok   etuvchi
shaxslarning   subyektiv   huquqlarini   va   majburiyatlari   subyektiv   huquq,   burch   va
mazmunini tashkil etadi.
Ayni paytda fuqarolik munosabatning mazmunini bunday munosabat ishtirokchilarini o’z
subyektiv   huquq   va   majburiyatlariga   muvofiq   amalga   oshiriladigan   o’zaro   harakatlari,
hulq-atvori   faoliyati   tashkil   etadi   degan   nuqtayi-nazar   mavjud.   Bunda   subyektiv   huquq
va burchlar huquqiy munosabatning yuridik shakli deb ko’rsatiladi. Subyektiv huquq har
doim   muayyan,   konkret   subyektga   tegishli   bo’ladi.   Biroq   subyektiv   huquqlar   obyektiv
huquq   asosida   ya’ni   davlat   tomonidan   belgilab   qo’yilgan   huquq   normalari   asosida
vujudga keladi va ularga muvofiq amalga oshiriladi.
Subyektiv   huquq   iborasining   mohiyati   shundan   iboratki,   bu   huquq   har   doim   muayyan
subyektga tegishli bo’ladi va uni amalga oshirish ushbu huquq subyektining erki irodasi
va   xohishiga   bog’liq   bo’ladi.   Chunki   amalda   subyektiv   huquq   sohibi   o’zining   bu
huquqlarini   amalga  oshirishi  yoki   amalga  oshirmasligi   yoxud qonunda  nazarda tutilgan
hollarda ushbu huquqdan voz kechishi ham mumkin.
Subyektiv   huquq   sohibi   o’zi   bilan   huquqiy   munosabatga   kirishgan   boshqa   tarafdan   o’z
huquqini buzilmasligini, unga rioya qilinishini qat’i talab qilishga haqli. Masalan, badiiy
asar muallifi ushbu asarga nisbatan o’zining shaxsiy nomulkiy huquqlarini buzilmasligini
har kimdan talab qila oladi. Shuningdek, subyektiv huquqlar o’z 
harakteriga ko’ra mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy bo’lishi mumkin.
9 1) Mulkiy   harakterdagi   va   mulkiy   harakterda   bo’lmagan   shaxsiy   huquqiy
munosabatlar.   Mulkiy   harakterdagi   munosabatlar   deganda,   muayyan   moddiy-iqtisodiy
mazmunga   ega   bo’lgan   ijtimoiy   munosabatlar,   masalan,   mol-mulk   bo’yicha
belgilanadigan,   oldi-sotdi,   ijaraga   qo’yish   va   boshqacha   shaklda   bir   subyektdan
boshqasiga   o’tkazish,   umuman   mulkiy   muomala   bilan   bog’liq   huquqiy   munosabatlar
anglashiladi.
Mulkiy harakterda bo’lmagan shaxsiy huquqiy munosabatlar shaxs (fuqarolar va yuridik
shaxslar)   ning   o’zi   bilan   bevosita   uzviy   bog’liq   bo’lgan,   o’z   sohibidan,   egasidan
begonalashtirilishi   va   birovga   o’tkazilishi   mumkin   bo’lmagan   shaxsiy   huquqlar,
chunonchi,   shaxsning   o’z   asariga   nisbatan   mualliflik   nomiga   bo’lgan   huquq,   sha’ni,
qadr-qimmati va boshqa shaxsiy manfaatlari bilan bog’liq bo’lgan huquqlardan iborat.
2)   Mutlaq   (absolyut)   va   nisbiy   huquqiy   munosabatlar.   Mutlaq   huquqiy
munosabatlarda   subyektiv   huquq   egalari   o’z   huquqlarining   buzilmasligini,   ularga   rioya
qilinishini   har   kimdan   va   hammadan   talab   qila   oladilar.   Mutlaq   huquqlar 3
  nomuayyan
doiradagi   shaxslar   tomonidan   buzilishi   mumkin   bo’lgani   sababli   har   kimdan
qo’riqlanadi.   Bunday   huquqlarga   mulk,   mualliflik   huquqlari,   shaxsiy   huquqlar   va   shu
kabilar kiradi.
Nisbiy huquqiy munosabatlarda esa faqat bir subyekt (yoki subyektlar) gina huquq yoki
majburiyat oladi. Nisbiy huquqlar zimmasida majburiyat yuklangan ma’lum shaxs (yoki
shaxslar)   ga   nisbatangina   kuchda   bo’ladi.   Shartnomalarga   asoslangan   barcha   fuqarolik
huquqlari   nisbiy   huquqlar   hisoblanadi.   Nisbiy   huquqlarga   asoslangan   talablarga   rioya
qilishi,   majburiyatlarning   bajarilishi,   qarzga   olingan   pulning   to’lanishi   bo’yicha   o’z
zimmasiga   shartnoma   asosida   majburiyat   olgan   subyektlardangina   talab   qilish   mumkin
bo’ladi.
3)   Mulkiy   huquqiy   munosabatlar.   Mulkiy   huquqiy   munosabatlar   moddiy
3
  Mutloq  (absolut) huquq va FKning 1034-moddasida nazarda tutilgan  mutloq huquqlarni   chalkashtirmaslik lozim .
10 harakterga ega hamda ashyolarni, mol mulklarni egallash, ulardan foydalanish va ularni
tasarruf   etishga   shuningdek,   ular   bilan   bog’liq   mulkiy   huquqlarni   amalga   oshirishga
qaratiladi.   Mulkiy   huquqiy   munosabatlarda   ushbu   huquq   sohibi   bo’lgan   subyektlar
boshqalarni   qo’llab-quvvatlashi   va   ruxsat   berishlariga   yoki   boshqacha   ijobiy
harakatlariga   muhtoj   bo’lmay   o’z   huquqlarini   o’zlari   bevosita   amalga   oshirish   va
ro’yobga   chiqarish   imkoniyatlariga   egadirlar.   Demak,   bunday   huquqiy   munosabatlar
mutloq (absolyut) huquqiy munosabatlardir.
Ulardan farqli ravishda majburiyat munosabatlari nisbiy harakterga ega bo’lib mantiqan
olganda majburiyat munosabatlarining aksariyat ko’pchiligi mulkiy harakterga ega (ba’zi
hollarda   majburiyat   munosabatlari   shaxsiy   harakterga   ega   bo’lishi   istisno   etilmaydi).
Odatda,   majburiyat   munosabatlari   fuqarolik   huquqi   subyektlari   tomonidan   o’z
huquqlarini   amalga   oshirish   va   majburiyatlarni   bajarish   jarayonida   vujudga   keladi.
Masalan,   fuqaro   tomonidan   oldi-sotdi   shartnomasi   asosida   kiyim-kechak   harid   qilish,
mas’uliyati   cheklangan   jamiyati   tomonidan   kapital   qurilish   shartnomasi   asosida   o’z
ofisini qurish to’g’risida qurilish tashkiloti bilan shartnomaviy munosabatlarga kirishishi.
Majburiyat munosabatlarining ba’zilari shartnoma bilan bog’liq bo’lmasdan balki, zarar
yetkazish (delikt) yoxud mol-mulkni asossiz olish yoki tejash bilan bog’liq munosabatlar
(kondikt) bo’lib hisoblanishi mumkin.
Fuqarolik   huquqiy   munosabatlar   kelib   chiqishi   uchun   huquqiy   normalarda   to’g’ridan
to’g’ri bu haqda belgilab qo’yilgan, shuningdek, belgilab qo’yilmagan bo’lsada fuqarolik
qonun   hujjatlarining   umumiy   asoslari   va   mazmuniga   muvofiq   keladigan   muayyan
holatlar mavjud bo’lishi kerak. Fuqarolik huquqiy munosabatlarni keltirib chiqaradigan,
o’zgartiradigan va bekor qiladigan asoslar sifatida qabul qilinadigan yuridik faktlar turli
tuman bo’lib subyektlar erk irodasi mazmuniga ko’ra hodisalar va harakatlar guruhlariga
bo’linishi mumkin  
FKning   8-moddasi   2-qismida   fuqarolik   huquqlari   va   burchlari   vujudga   kelish   asoslari
sanab chiqilgan. Ulardan quyidagilardan iborat:
1) qonunda   nazarda   tutilgan   shartnomalar   va   boshqa   bitimlardan,   shuningdek,
garchi  qonunda nazarda tutilmagan bo’lsada,  unga zid  bo’lmagan shartnoma  va boshqa
bitimlardan;
11 2)   davlat   organlari   hamda   fuqarolar   o’zini-o’zi   boshqarish   organlarining   fuqarolik
huquqlari   va  majburiyatlari  vujudga  kelishining  asosi  sifatida  qonunda  nazarda tutilgan
hujjatlaridan;
3)  sudning fuqarolik huquqlari va majburiyatlarini belgilagan qarorlaridan;
4)  qonun yo’l qo’ygan asoslarda mol-mulk olish natijasida;
5)   fan,   adabiyot,   san’at   asarlarini   yaratish,   ixtirolar   va   boshqa   intellektual   faoliyat
natijasida;
6)  boshqa shaxsga zarar yetkazish natijasida;
7)  asossiz boyib ketish natijasida;
8)  fuqarolar va yuridik shaxslarning boshqa harakatlari natijasida;
9)  qonun hujjatlari fuqarolik-huquqiy oqibatlar natijasida.
Ba’zi   holatlarda   muayyan   mol-mulk   yoki   mulkiy   huquqlarga   nisbatan   huquqlarni
vujudga   kelishi,   o’zgarishi   va   bekor   bo’lishi   ular   vakolatli   davlat   organida   ro’yxatdan
o’tkazilgandan   keyin   vujudga   keladi.   Masalan,   ko’chmas   mulklarni   davlat   ro’yxatidan
o’tkazish.   Fuqarolik   huquqi   subyektlarini   harakatlari   ularni   o’z   erki   irodasi   bo’yicha
amalga   oshiriladi   va   ular   ham   yuridik   faktlar   sifatida   qaraladi.   Bu   o’rinda   mexanik
harakat bilan yuridik ahamiyatga ega bo’lgan harakatni farqlash lozim. Mexanik harakat
masalan,   shaxsning   o’tirishi,   turishi,   yotishi,   qo’lini   qo’tarishi,   pastga   tushirishi   o’z-
o’zidan   yuridik   oqibat   vujudga   keltirmaydi.   Mexanik   harakat   bilan   yuridik   ahamiyatga
ega   bo’lgan   harakat   o’rtasida   aniq   chegara   o’rnatish   qiyin.   Masalan,   shaxsning   o’z
ruchkasini sherigiga berishi yuridik ahamiyatga ega bo’lgan harakat bo’lib mol-mulkdan
tekin foydalanish asosi sifatida ko’rilishi mumkin. Subyektlar harakatlar orqali masalan,
oldi-sotdi,   xizmat   ko’rsatish   va   shu   kabilar   orqali   o’zlari   uchun   maqbul   yuridik   faktlar
oqibatida vujudga keltiradilar. Harakatlar (ko’p holatlarda harakat faol bo’lsada, ba’zida
muayyan xulq-atvorda bo’lish ham harakatni to’g’rirog’i harakatsizlikni anglatadi va bu
ham yuridik fakt sifatida qaraladi) o’z navbatida ikki turga: huquq yo’l qo’ygan va huquq
yo’l qo’ymagan xatti harakatlarga bo’linadi.
II Fuqarolar fuqarolik huquqining subyekti sifatida
2.1 Fuqarolik huquq layoqati va muomala layoqati.
12 2.1) Qonunda belgilangan hollar va tartibdan tashqari, hech kimning huquq va muomala
layoqati   cheklanishi   mumkin   emas.   Fuqarolarning   muomala   layoqatini   cheklashning
qonunda   belgilab   qo’yilgan   shartlari   va   tartibiga   rioya   qilmaslik   davlat   organining
tegishli   cheklashni   belgilaydigan   hujjati   haqiqiy   emasligiga   sabab   bo’ladi.   Fuqaroning
huquq layoqatidan yoki muomala layoqatidan to’la yoki qisman voz kechishi  va huquq
layoqati   yoki   muomala   layoqatini   cheklashga   qaratilgan   boshqa   bitimlar   o’z-o’zidan
haqiqiy   emasdir,   bunday   bitimlarga   qonun   tomonidan   yo’l   qo’yiladigan   hollar   bundan
mustasno 4
.
O’zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksining 43-moddasiga ko’ra jinoyat sodir etganlik
uchun   shaxslar   ayrim   fuqarolik   huquqlaridan   chunonchi,   xizmat   bo’yicha   cheklash,
muayyan   huquqdan   mahrum   qilish,   ozodlikni   cheklash   choralari   qo’llanilishi   mumkin.
Umrbod   ozodlikdan   mahrum   qilish   jazosidan   tashqari   boshqa   fuqarolik   huquqlarini
cheklash   choralari   vaqtinchalik   harakterga   ega.   Huquq   layoqati   inson   tug’ilgandan
boshlab   to   u   vafot   etguncha   unga   xos   xususiyat,   sifat   bo’lib   hisoblanadi.   Inson   o’zini
holatidan   qat’i   nazar   chaqaloq   bo’ladimi,   aqli   zaif   bo’ladimi,   ruhiy   hasta   bo’ladimi
baribir to’laqonli huquq layoqatiga ega.
Yuqorida   ko’rsatilganidek   umumiy   qoida   bo’yicha   huquq   layoqati   subyekti   sifatida
mavjudlik   chaqaloq   tirik   tug’ilishi   bilan   boshlanadi.   Biroq,   qonun   ba’zi   holatlarda   hali
tug’ilmagan ya’ni ona qornida homila sifatida mavjud bo’lganda ham uning kelgusidagi
manfaatlarini qonun e’tiborga oladi, qo’riqlaydi. Masalan, agar meros qoldiruvchi fuqaro
vafot   etgan   hollarda   uning   nafaqat   hayot   paytida   tug’ilgan   farzandlari   balki,   qonunda
belgilangan   tartibda   meros   ochilgandan   so’ng   tug’ilgan   farzandlar   ham   merosxo’r
sifatida e’tirof etiladilar 5
.
Uy-joy   kodeksida   belgilanishicha,   fuqarolarga   turar   joylar   berilganda   turar   joy   hajmini
belgilashda   oilada   homilador   ayollarning   mavjudligi   ham   hisobga   olinadi.   Huquq
layoqati fuqaro ya’ni, huquq subyekti o’limi bilan tugaydi.
Bugungi   kunda   fan   texnika   taraqqiyoti   ba’zi   og’ir   kasalliklarda   kishini   sun’iy   ravishda
hayotini   saqlab   qolishga   imkon   beradi.   Ba’zan   bunday   holat   uzoq   vaqt   cho’zilishi
mumkin (ba’zida yillab davom etadi va buni ba’zi adabiyotlarda o’simlik hayoti deb ham
4
  O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi 23-moddasidan.
5
  O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi 1118-moddasidan.
13 ataladi).   Kishini   o’simlik   hayoti   (sun’iy   jonlantirish   holati)   da   bo’lishi   uni   o’lim   fakti
ro’yo bermaganligi sababli huquq layoqatini bekor bo’lishiga olib kelmaydi.
Biologik o’lim hollaridan tashqari qonunda fuqaroni vafot etgan deb e’lon qilish taomili
ham mavjud.
Fuqarolik   kodeksining   22-moddasiga   ko’ra   fuqarolarning   muomala   layoqati   fuqaroning
o’z   harakatlari   bilan   fuqarolik   huquqlariga   ega   bo’lish   va   ularni   amalga   oshirish,   o’zi
uchun   fuqarolik   burchlarini   vujudga   keltirish   va   ularni   bajarish   layoqatidir.   Muomala
layoqatini   yuridik   harakatlarni   amalga   oshirish   layoqati   deb   ham   e’tirof   etish   mumkin.
Ba’zida,   huquq   layoqatiga   ega   bo’lgan   fuqarolar   fuqarolik   muomala   layoqatiga   ega
bo’lavermaydilar.   Muomala   layoqatiga   ega   bo’lgan   fuqarolar   o’z   xatti   harakatlarini
anglab, oqibatlarini tushunib o’z erki irodalari asosida amalga oshiradilar.
Odatda,   yangi   tug’ilgan   chaqaloq   garchi   to’liq   huquq   layoqatiga   ega   bo’lsa   ham   o’z
mustaqil harakatlari bilan o’zi uchun huquq va majburiyat vujudga keltirish qobiliyatiga
ega   emas.   Bolalar   yillar   o’tgan   sayin   aqliy   bilimlar   va   hayotiy   tajriba   orqali   ongi
to’liqlashib   boradi.   18   yoshga   to’lganda   unda   to’liq   muomala   layoqati   vujudga   keladi.
Ayni   paytda   qonunda   belgilangan   tartibda   va   asoslarda   nikohdan   o’tgan   voyaga
yetmaganlar ham shu paytdan e’tiboran to’la hajmda muomala layoqatiga ega bo’ladilar.
FKning 23-moddasiga ko’ra voyaga yetgan fuqarolar teng darajada muomala layoqatiga
ega bo’ladilar. Fuqarolarning muomala layoqati faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda
va   tartibda   cheklanishi   mumkin.   Fuqaroning   o’zi   tomonidan   yoki   boshqalar   tomonidan
uning muomala layoqatini cheklashga qaratilgan bitimlar o’z-o’zidan haqiqiy emas.
Voyaga   yetmaganlarning   fuqarolik   muomalasida   ishtiroki   masalasi   tabaqalashtirilgan
holda tartibga solinadi. Ya’ni 6 yoshdan 14 yoshgacha bo’lgan voyaga yetmaganlar va 14
yoshdan 18 yoshgacha bo’lgan voyaga yetmaganlarning muomala layoqatining hajmi va
mazmunida o’ziga xosliklar mavjud. 14 yoshgacha bo’lgan voyaga yetmaganlar (kichik
yoshdagi   bolalar)   to’la   ravishda   muomalaga   layoqatsiz   hisoblanadilar.   Biroq,   qonun
ularga fuqarolik muomalasida qatnashish bo’yicha muayyan imkoniyatlar beradi. Bunga
ko’ra 6 yoshdan 14 yoshgacha bo’lgan bolalar:
1)  mayda maishiy bitimlar;
2)   tekin   manfaat   ko’rishga   qaratilgan,   notarial   tasdiqlashni   yoki   davlat   ro’yxatidan
14 o’tkazishni talab qilmaydigan bitimlar;
3)   qonuniy   vakil   yoki   uning   roziligi   bilan   uchinchi   shaxs   tomonidan   muayyan
maqsad   yoki   erkin   tasarruf   etish   uchun   berilgan   mablag’larni   tasarruf   etish   borasidagi
bitimlarni mustaqil ravishda amalga oshirishga haqlidirlar.
O’n   to’rt   yoshdan   o’n   sakkiz   yoshgacha   bo’lgan   voyaga   yetmaganlar   ota-onalari,
farzandlikka   oluvchilar   va   homiylarining   roziligisiz   quyidagilarni   mustaqil   ravishda
amalga oshirishga haqli:
1)  o’z ish haqi, stipendiyasi va boshqa daromadlarini tasarruf etish;
2)  fan, adabiyot yoki san’at asarining, ixtironing yoxud o’z intellektual faoliyatining
qonun bilan qo’riqlanadigan boshqa natijasi muallifi huquqini amalga oshirish;
3)  qonunga muvofiq kredit muassasalariga omonatlar qo’yish va ularni tasarruf etish;
4)  mayda maishiy bitimlarni hamda boshqa bitimlarni tuzish.
Kishining ruhiy kasalligi, aqli zaifligi uni sud tomonidan
muomalaga   layoqatsiz   deb   topish   uchun   asos   bo’ladi.   Bu   o’rinda   shuni   unutmaslik
lozimki,   har   qanday   ruhiy   kasallik   yoki   aqli   zaiflik   fuqaroni   ongli   ravishda   harakatlar
qilish   va   fuqarolik   muomalasida   faol   qatnashish   imkoniyatidan   mahrum   etmaydi.
Fuqarolik   kodeksining   30-moddasida   ko’rsatilishicha   ruhiy   kasalligi   yoki   aqli   zaifligi
oqibatida   o’z   harakatlarining   ahamiyatini   tushuna   olmaydigan   yoki   ularni   boshqara
olmaydigan   fuqaroni   sud   qonun   hujjatlarida   belgilab   qo’yilgan   tartibda   muomalaga
layoqatsiz   deb   topishi   mumkin   va   bunday   fuqaroga   vasiylik   belgilanadi.   Tabiiyki,
muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan   fuqaro   nomidan   bitimlarni   uni   vasiyi   amalga
oshiradi. Agar fuqaro ruhiy kasallikdan davolansa, tegishli tartibda sud tomonidan to’liq
muomalaga layoqatli deb topilishi ya’ni, muomala layoqati tiklanishi mumkin.
FKning   31-moddasiga   ko’ra   spirtli   ichimliklarni   yoki   giyohvandlik   vositalarini
suiste’mol   qilish   natijasida   o’z   oilasini   og’ir   moddiy   ahvolga   solib   qo’yayotgan
fuqaroning   muomala   layoqati   sud   tomonidan   fuqarolik   protsessual   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   cheklab   qo’yilishi   mumkin.   Unga   homiylik   belgilanadi.   Bunday
fuqaro   mayda   maishiy   bitimlarni   mustaqil   tuzish   huquqiga   ega.   U   boshqa   bitimlarni
homiyning roziligi bilangina tuzishi, shuningdek, ish haqi, pensiya va boshqa daromadlar
olishi   hamda   ularni   tasarruf   etishi   mumkin.   Biroq   bunday   fuqaro   o’zi   tuzgan   bitimlar
15 bo’yicha   va   yetkazgan   zarari   uchun   mustaqil   ravishda   mulkiy   javobgar   bo’laFuqarolar
yashash   joylari   Fuqarolik   kodeksining   21-moddasiga   asosan,   fuqaroning   doimiy   yoki
asosan  yashab   turgan   joyi  uning  yashash   joyi   hisoblanadi.  U  hovli,  xonadon  (kvartira),
xizmat   turar   joyi,   maxsus   uylar   (yotoqxona,   mehmonxona,   yolg’iz   qariyalar   uylari,
faxriylar,   nogironlar   uchun   internat   -   uylar,   shuningdek,   fuqaro   doimiy   yoki   asosan
mulkdor   sifatida   ijara   (ikkilamchi   ijara)   asosida   yoki   qonunda   nazarda   tutilgan   boshqa
asoslarda yashab turgan boshqa joy bo’lishi mumkin.
Fuqaroning   yashash   joyi   yetarli   darajada   aniqlash   belgilanishi   lozim.   Bu   o’rinda   faqat
aholi punktinigina ko’rsatish kifoya emas, balki ko’chasi, uy, xonadon tartib raqami ham
albatta ko’rsatilishi lozim.
Doimiy yashash ushbu joyda uzoq muddat istiqomat qilish shartligini anglatmaydi. Eng
muhimi   tarkib   topgan,   vujudga   kelgan   sharoitlarga   ko’ra   fuqaro   ushbu   joyda   istiqomat
qilayotgan   bo’lishi   lozim.   Masalan,   oliy   o’quv   yurtini   tugatgandan   keyin   muayyan
boshqa   hududga   ishga   kelgan   yoki   mutaxassis   ushbu   hududdagi   turar-joyga   o’rnashuvi
bilan, bu joy uning doimiy yashash joyi hisoblanadi.
FKda  doimiy   yashash   joyi   iborasi   bilan   birgalikda,   “asosan   yashab   turgan   joyi”   iborasi
ham   qo’llaniladi.   Masalan,   muayyan   toifadagi   fuqarolarni   turmush   tarzi,   hayoti   va
faoliyati   doimiy   istiqomat   joyi   bilan   bog’liq   emas.   Masalan,   geologlar,   dengizchilar,
baliqchilar,   asalarichilar   va   boshqa   kasb-kor   qilishlari   o’z   hayotini   ko’p   qismini   o’z
uyidan   chetda-   ekspeditsiyalarda,   dengizda,   tog’larda   o’tkazadi.   Bunday   hollarda
fuqarolik   yashash   joyi   bo’lib   uning   asosan   yashaydigan   joyi,   ya’ni   u   nisbatan   ko’proq
yashaydigan joy hisoblanadi.
Fuqarolar   muayyan   yashash   joyiga   ega   bo’lishi   lozim   degan   qoida   uning   mamlakat
hududida erkin ko’chib yurish, erkin harakatlanishi, erkin ravishda yashash joyini tanlash
xususini aslo istisno etmaydi.
O’zbekiston Respublikasining har bir muomalaga layoqatli fuqarosi o’z xohishiga ko’ra
yashash   joyini   tanlaydi.   Yashash   joyini   erkin   tanlash   inson   huquqlari   bo’yicha   xalqaro
konvensiyalarda nazarda tutilgan muhim xususiyatlaridan biri. Ushbu huquq FKning 18-
moddasida huquq layoqatini tarkibiy qismi sifatida belgilab qo’yilgan.
Pasport   rejimi   to’g’risidagi   qoidalarga   asosan,   fuqarolar   yashash   joyida   ro’yxatdan
16 o’tishlari lozim. Binobarin, muayyan yashash joyda fuqaro ro’yxatga olinganidan keyin,
boshqacha hol isbotlanguncha, u joy fuqaroni doimiy yashash joyi hisoblanadi.
Umumiy   qoida   bo’yicha   yashash   joyini   erkin   tanlash   huquqi   to’la   muomala   layoqatiga
ega   bo’lgan   fuqarolarga   tegishli   bo’ladi.   Shu   munosabat   bilan   qisman   muomala
layoqatiga   ega   bo’lgan   14-18   gacha   bo’lganlar   va   FKning   31-moddasida   belgilangan
tartibda sud  tomonidan muomala layoqati  cheklangan  fuqarolar  bunday huquqqa egami
degan   savol   tug’iladi.   Bu   savolga   javob   FKda   mustahkamlab   qo’yilgan   normalar
mazmunida   aks   etgan.   Boshqacha   aytganda,   bunday   fuqarolar   o’z   ota-   onalari,
farzandlikka oluvchilari, homiylari roziligi bilangina yashash joyini tanlashlari mumkin.
Ba’zi   toifadagi   fuqarolarni   yashash   joyi   qonunda   belgilab   qo’yilgan.   Birinchidan,   o’n
to’rt   yoshga   to’lmagan   voyaga   yetmaganlarni   (kichik   yoshdagi   bolalarni)   yashash   joyi
ular ota-onalari, farzandlikka oluvchilari yashash joyi hisoblanadi. Agar ota-ona boshqa-
boshqa joylarda yashasalar, u holda bola qay biri bilan birga yashasa, yashash joyi bo’lib
vasiylik yashash joyi hisoblanadi 6
.
Yashash   joyini   erkin   tanlash   huquqi   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolariga   tegishlidir.
Biroq mamalakatimiz hududida ulardan tashqari xorijiy fuqarolar, fuqaroligi bo’lmagan
shaxslar   ham   doimiy   istiqomat   qiluvchilar.   Ular   bilan   bo’lgan   munosabatlarni   tartibga
solishda   davlat   o’z   immigratsiya   siyosatidan   kelib   chiqqan   holda   O’zbekiston
Respublikasi hududida g’ayriqonuniy va nazoratdan tashqari bo’lgan migratsiyani oldini
olish va bartaraf etish maqsadlardan kelib chiqqan holda maxsus qoidalar belgilaydi.
Yashash   joyini   aniq   belgilash   fuqarolarning   huquq   va   manfaatlarini   muhofaza   qilishi,
fuqarolik   huquqiy   munosabatlari   barqarorligini,   davlat   manfaatlarini   ta’minlash   uchun
ahamiyatga ega.
Fuqarolik   huquqiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   qator   masalalarni   hal   etishda   fuqaroni
yashash  joyini  aniq belgilash  zarurati  mavjud. Masalan,  majburiyat  qayerda ijro etilishi
kerak degan masalani qonun majburiyat fuqarolik huquqiy munosabatlari ishtirokchilari -
kreditor   va   qarzdor   yashash   joyiga   qarab   hal   etadi 7
.   Merosni   ochilish   joyi   to’g’risida
masala   FKning   1117-moddasiga   asosan   meros   qoldiruvchining   oxirgi   yashash   joyi
hisoblanadi. Yashash joyi protsessual qonunchilik bo’yicha muhim ahamiyatgaega 
6
  O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi 21 moddasidan.
7
  O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi 246-moddasidan.
17 2.2 Vasiylik va homiylik, fuqarolik holati
 2.2) O’zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksining 32-moddasi 1-qismiga binoan,
vasiylik va homiylik muomalaga layoqatsiz yoki muomalaga to’liq layoqatli bo’lmagan
fuqarolarning   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qilish   uchun   belgilanadi.   Voyaga
yetmaganlarga   vasiylik   va   homiylik   ularni   tarbiyalash   maqsadida   ham   belgilanadi.
Vasiylar   va   homiylarning   bunga   tegishli   huquq   va   burchlari   qonun   hujjatlari   bilan
belgilanadi.
Vasiylik   va   homiylik   o’z   huquq   va   manfaatlarini   o’zlari   mustaqil   himoya   qilishga
qiynaladigan   yoki   eplay   olmaydigan   fuqarolarni   himoya   qilish   usulidir.   Voyaga
yetmaganlar   uchun   esa   vasiylik   va   homiylik   ularni   oilada   tarbiyalanishi   uchun
imkoniyatdir.   Umuman   olganda   esa,   vasiylik   va   homiylik   tarkibiga   fuqarolik,   oila,
ma’muriy huquq qoidalarini olgan kompleks huquqiy institut hisoblanadi.
Vasiylik va homiylikni quyidagi ikki ma’noda tushunish mumkin:
1)  keng ma’noda (fuqarolik-huquqiy) - bu muomala layoqatining etishmagan qismini
to’ldirish   va   voyaga   yetmagan   hamda   muomalaga   layoqatsiz   shaxslarning   huquq   va
manfaatlarini himoya qilish usuli;
2)  tor ma’noda (davlat organining xizmat vazifalari) - ota-ona qaramog’idan mahrum
bo’lgan   bolalarning   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qilish,   shuningdek,   ularni
tarbiyalashdir.
Vasiylik va homiylik sohasidagi munosabatlarni quyidagi guruhlarga ajratiladi:
1.   Vasiyning   vasiylikdagi   shaxs   bilan   munosabatlari   mulkiy   va   shaxsiy   aloqalar
bilan bog’liq. Vasiyga vasiylikdagi shaxsga nisbatan ota- onaning o’z bolasiga nisbatan
hokimiyat   huquqi   tegishli   bo’ladi   va   vasiyning   vasiylikdagi   bolaning   shaxsiga   nisbatan
bevosita majburiyati - unga tarbiya berish hisoblanadi.
2.   Vasiylikdagi  shaxsning  mol-mulkiga nisbatan munosabat  vasiylikdagi  shaxsning
vakili   sifatida   harakatlarni   amalga   oshirish   huquqlarini   ifoda   etadi.   Bunda   birinchi
navbatda,   vasiylikdagi   shaxsning   mol-mulkini   uning   ehtiyojlari   uchun   sarflash,
shuningdek, uning mol- mulkini saqlashga e’tibor qaratiladi.
3.   Vasiyning   uchinchi   shaxsga   nisbatan   munosabati   bir   tomondan   vasiylikdagi
shaxsga   nisbatan   hukmronlik   huquqiga   ega   subyekt   sifatidagi,   ikkinchi   tomondan
18 vasiyning vasiylikdagi shaxs qonuniy vakili sifatidagi maqomidan kelib chiqadi.
4. Vasiylik  bir   emas,   bir  nechta  vasiy  tomonidan  ifodalanganda  va  ba’zan  vasiy
bilan   birga,   homiy   ham   tayinlanganda,   vasiylar   o’rtasida,   shuningdek,   vasiy   va   homiy
o’rtasida munosabat yuzaga keladi.
5. Vasiyning   vasiylik   idorasi   bilan   munosabati.   Bu   holda   vasiy   vasiylik
idorasining nazoratida bo’ladi va undan tposhiriq, farmoyishlar oladi.
“Vasiylik va homiylik to’g’risida” gi Qonunnning 3-moddasiga ko’ra, vasiylik - o’n to’rt
yoshga   to’lmagan   etim   bolalarni   va   ota-   onasining   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan
bolalarni,   shuningdek,   sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan   fuqarolarni
ularga ta’minot, tarbiya va ta’lim berish, ularning mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlari
va qonuniy manfaatlarini himoya qilish maqsadida joylashtirishning huquqiy shakli;
homiylik   -   o’n   to’rt   yoshdan   o’n   sakkiz   yoshgacha   bo’lgan   etim   bolalarni   va   ota-
onasining   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni,   shuningdek,   sud   tomonidan
muomala   layoqati   cheklangan   fuqarolarni   ularga   ta’minot,   tarbiya   va   ta’lim   berish,
ularning mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish
maqsadida joylashtirishning huquqiy shaklidir.
Vasiylik yoki homiylik belgilanishiga muhtoj  bo’lgan shaxslar  - alohida g’amxo’rlikka,
shuningdek, o’z huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari himoya qilinishiga muhtoj
bo’lgan etim bolalar va ota- onasining qaramog’idan mahrum bo’lgan bolalar, ota-onalik
huquqidan   mahrum   etilmagan   ota-onasi   bo’lgan   hamda   bolalarning   hayoti   yoki
sog’lig’iga   bevosita   tahdid   tug’dirayotgan   yoki   ularning   ta’minoti,   tarbiya   va   ta’lim
olishiga  doir   talablarga javob  bermaydigan  sharoitda  yashayotgan  bolalar,  sog’lig’ining
holatiga ko’ra homiylikka muhtoj bo’lgan voyaga etgan muomalaga layoqatli fuqarolar,
muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan fuqarolar hisoblanadi.
Vasiylik va homiylik bo’yicha faoliyat:
tuman,   shahar   xalq   ta’limi   muassasalari   faoliyatini   metodik   ta’minlash   va   tashkil   etish
bo’limlari tomonidan - voyaga yetmaganlarga nisbatan;
tuman, shahar  tibbiyot  birlashmalari   tomonidan  -  sud  tomonidan  muomalaga  layoqatsiz
yoki muomala layoqati cheklangan deb topilgan fuqarolarga nisbatan;
tuman,   shahar   bandlikka   ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   markazlari
19 tomonidan   -   sog’lig’ining   holatiga   ko’ra   homiylikka   muhtoj   bo’lgan   voyaga   etgan
muomalaga layoqatli fuqarolarga nisbatan amalga oshiriladi.
Vasiylik va homiylik tuman, shahar hokimining qarori bilan belgilanadi.
Vasiylik yoki  homiylik vasiylik yoki  homiylik belgilanishiga muhtoj  bo’lgan shaxsning
yashash joyi bo’yicha, agar shaxs muayyan yashash joyiga ega bo’lmasa, vasiyning yoki
homiyning yashash joyi bo’yicha belgilanadi.
Qonunchilikka   ko’ra   muayyan   toifdagi   shaxslar   vasiy   yoki   homiy   etib   tayinlanishi
mumkin emas va ular quyidagilardir:
-   ota-onalik   huquqidan   mahrum   etilgan   yoki   ota-onalik   huquqlari   cheklangan
shaxslar;
-   sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati   cheklangan   deb
topilgan shaxslar;
-   sobiq   farzandlikka   oluvchilar,   agar   farzandlikka   olish   ularning   o’z   zimmasiga
yuklatilgan   majburiyatlarini   bajarishdan   bo’yin   tovlaganligi   yoki   lozim   darajada
bajarmaganligi,   ota-onalik   huquqlarini   suiiste’mol   qilganligi,   farzandlikka   olinganlar
bilan   shafqatsiz   munosabatda   bo’lganligi,   surunkali   alkogolizm   yoki   giyohvandlikka
mubtalo bo’lganligi oqibatida bekor qilingan bo’lsa;
-   o’z   zimmasiga   yuklatilgan   majburiyatlarni   bajarmaganligi   yoki   lozim   darajada
bajarmaganligi   yoxud   o’z   huquqlarini   suiiste’mol   qilganligi   uchun   vasiy   yoki   homiy
majburiyatlarini bajarishdan chetlashtirilgan shaxslar;
-  qasddan sodir etgan jinoyati uchun ilgari hukm qilingan shaxslar  8
.
Qonunchilikka   binoan   vasiylar   o’z   vasiyligidagi   shaxslarning   qonuniy   vakili   bo’lib,
ularning nomidan yoki ularning manfaatlarini ko’zlab barcha zarur bitimlarni tuzadi.
Homiylar o’z homiyligidagi shaxslarning qonuniy vakili bo’lib, homiyligidagi shaxslarga
o’z   huquqlarini   amalga   oshirishida   va   majburiyatlarini   bajarishida   ko’maklashadi,
shuningdek,   ularni   uchinchi   shaxslar   tomonidan   bo’ladigan   suiiste’molliklardan
muhofaza qiladi.
Vasiy   va   homiylarning,   vasiylik   va   homiylikdagi   shaxslar   huquq   va   majburiyatlari,
vasiylik va homiylikning tugatish asoslari “Vasiylik va homiylik to’g’risida”gi Qonunda
8
 Vasiylik va homiylik to‘g‘risida”gi Qonunning 22-moddasi.
20 nazarda tutilgan. Fuqarolik holati hujjatlarini qayd etish yuridik faktlar tizimida alohida
o’rin   tutadi.   Fuqarolik   holati   hujj   atlari   qayd   etilishi   bilan   fuqarolik   huquq   va   burchlar
vujudga keladi,  o’zgaradi  yoki   bekor   bo’ladi.  Shu sababli  ham   qonunchilikda  fuqarolik
holati   hujjatlarning   muayyan   toifalari   davlat   tomonidan   belgilanishi   nazarda   tutilgan.
Jumladan, O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksining 38-moddasi birinchi qismiga
ko’ra, quyidagi fuqarolik holati hujjatlari davlat tomonidan qayd etilishi kerak:
1)  tug’ilish;
2)  o’lim;
3)  nikoh tuzilganligi;
4)  nikohdan ajralish.
Inson   tug’ilishi   va   uning   hayoti   uchun   muhim   bo’lgan   holatlarni   yuridik   hujjatlarda
ifodalash   hamda   muayyan   huquqlarning   shaxsga   tegishli   ekanligi   rasmiylashtirish
bugungi rivojlangan kishilik jamiyatda alohida o’rin tutadi. Albatta, insonning tug’ilishi,
uning   borligi   (tirikligi,   yashayotganligi)   muayyan   rasmiylashtirishlarsiz   ham   mavjud
voqelik   hisoblanadi.   Biroq,   murakkab   dunyo   va   ijtimoiy   munosabatlar   sharoitida,   bir
shaxs   huquqlarining   ikkinchi   shaxs   huquqlardan   farqlash,   insonning   huquq   va
majburiyatlarini   aniq   ifodalashda,   u   bilan   bog’liq   barcha   ijtimoiy-huquqiy
munosabatlarni amalga oshirishda insonning tug’ilishi, o’limi kabi fuqaro uchun muhim
bo’lgan faktlar, shuningdek, muayyan yoshga etgandan so’ng fuqaroning nikohdan o’tish
yoki   nikohini   bekor   qilish   holatlari   tegishli   ravishda   rasmiylashtirilishi   va   muayyan
tartibda “hisobda yuritilishi” davlat va jamiyat boshqaruvi uchun muhim omillardan biri
sanaladi.
Mazkur   faktlarni   qayd   etish   va   ular   “hisobini   yuritish”   mamlakatimizda   maxsus   davlat
organi  -  fuqarolik holati  dalolatnomalarini  yozish (FHDYO)  bo’limi  tomonidan amalga
oshiriladi.   Ma’lumki,   FHDYO   organlari   O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligiga
bo’ysunuvchi   organ   bo’lib,   ularning   asosiy   vazifasi   qonun   hujjatlarida   belgilangan,
fuqarolik-huquqiy tusdagi yuridik faktlarni yozib qo’yish, qayd qilish va maxsus riyestr
kiritib qo’yishdan iborat. FHDYO organlari davlat organi bo’lishi bilan birga, fuqarolik
huquqiy   munosabatlarda   ishtirok   etuvchi,   aholiga   muayyan   turdagi   xizmatlarni
ko’rsatuvchi yuridik shaxs ham hisoblanadi. Shu bilan birga FHDYO organlarida qonun
21 hujjatlarida   belgilangan   alohida   turdagi   yuridik   faktlar   -   tug’ilish,   o’lim,   nikoh   tuzish,
nikohdan   ajralish,   otalikni   belgilash,   farzandlikka   olish,   ism   o’zgartirish   qayd   etilishi
FHDYO   organi   uchun   o’ziga   xos   yuridik   majburiyatlarni   vujudga   keltiradi.   Xususan,
FHDYO organi va uning mas’ul shaxslari  farzandlikka olish sirini oshkor qilmasliklari,
fuqarolarga  pulli   xizmat   ko’rsatishlari   (masalan,   joylarga   chiqib  nikohni   qayd  etish)   va
shu kabi fuqarolik-huquqiy harakaterdagi “faoliyat” olib borishlari lozim.
Tug’ilish fuqarolik holati bo’lib, uni qayd etish yo’li bilan ushbu yuridik fakt rasmiy tus
kasb   etadi   va   jismoniy   shaxsning   huquq   layoqatini   rasmiy   jihatdan   tasdiqlaydi.
Tug’ilganlikni  qayd etish fuqarolik holati  sifatida  davlat  tomonidan  qayd etiladi  va shu
yo’l bilan jismoniy shaxsning huquqiy maqomi yuzaga keladi. Zero, jismoniy shaxsning
keyingi   hayoti   davomida,   masalan,   bolani   poliklinikada   tibbiy   ko’rikdan   o’tkazish,
bolalar   bog’chasiga   joylashtirish,   maktabga   o’qishga   chiqish   kabi   harakatlarda
tug’ilganlik guvohnomasi asosiy hujjat sanaladi.
Fuqarolik holatini qayd etish fuqarolarning huquq va burchlarini paydo bo’lishiga sabab
bo’lib   xizmat   qiluvchi   hujjat   (gerbli   guvohnoma)   berish   uchun   asos   bo’ladi.   Fuqarolik
holati dalolatnomalarini qayd etishning ahamiyati shundaki, unga asosan FHDYO organi
tomonidan   berilgan   guvohnoma,   unda   ko’rsatilgan   faktning   to’g’riligini   tasdiqlovchi
shaksiz dalil hisoblanadi.
Tug’ilganlik   haqidagi   guvohnoma   bolaning   tug’ilganligini,   uning   ota-onasi   kim
ekanligini tasdiqlovchi yagona hujjatdir.
O’lim   haqidagi   dalolatnoma   yozuvi   qayd   etilgandan   so’ng,   o’lim   haqida   gerbli
guvohnoma rasmiylashtiriladi va murojaat qilgan shaxsga taqdim etiladi.
Nikoh   qayd   etilganligi   haqida   guvohnoma   -   bu   nikohdan   o’tgan   shaxslarning   er-
xotinligini   tasdiqlovchi   va   ular   o’rtasida   o’zaro   huquq   va   majburiyatlarning   vujudga
kelganligini ifodalovchi hujjatdir.
Nikohdan ajralganlik er-xotin o’rtasidagi  oila-nikoh munosabatlari rasman tugaganligini
anglatadi va bu haqda ularga nikohdan ajralganlik guvohnomasi beriladi hamda shaxsini
tasdiqlovchi hujjatiga nikohdan ajralish qayd etilganligi haqida belgi qo’yiladi 9
.
9
 Fuqarolik huquqi: Darslik. I qism/ Mualliflar jamoasi -T.: TDYU nashriyoti, 2016. -312 bet.
22  
23 III Xulosa
Xulosa   qilib   aytish   kerakki   mamlakatimizda   inson   huquqlari   yaxshi   darajada   himoya
qilingan.Xususan   .Konstitutsiyamizning   23   moddasida   “O’zbekiston   Respublikasi   o’z
hududida ham uning tashqarisida ham o’z fuqarolarini himoya qilish va ularga homiylik
ko’rsatishni   kafolatlaydi”   deb   belgilab   qo’yilgan.Darhaqiqat   o’tgan   yillarda   dunyoda
sodir   bo’lgan   pandimiya   davrida   ham   qo’shni   mamlakat   Afg’onistonda   bo’lib   o’tgan
siyosiy mojarolar davrida ham yurtimiz hududidan tashqarida qolib ketgan fuqarolarimiz
tezda   mamlakatizga   chaqirib   olindi   yoki   bo’lmasa   olib   kelindi.Xususan   covid-19
o’chog’iga aylangan Xitoyning Pekin, Uxan kabi shaharlarida o’qiyotgan talabalarimizni
yurtimizga   qaytarish   maqsadida   qo’shimcha   reyslar   qo’yildi.Mamlakatimizga   olib
kelinganidan   so’ng   14   kun   mobaynida   karantin   hududida   saqlanib   ularning   butkul
sog’lom ekanligiga ishonch hosil qilinganidan keyin o’z uylariga qaytarildi.
Biz   bilamizki   o’tgan   asrda   inson   huquqlarini   poymol   qilish   avj   olib   ketan   edi.   Ko’plab
insonlarning o’limiga sababchi bo’lgan ikkinchi jahon urushidan keyin dunyoning buyuk
mamlakatlari   inson   huquqlarini   mustahkamlash   maqsadida   1948   yil   10   dekabrda   Inson
huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasini   tuzib   chiqdilar   va   ko’plab   davlatlar   bu
deklaratsiyani   qabul   qildilar.   Xususan   O’bekiston   Respublikasi   ham   bu   deklaratsiyasini
qabul   qilgan.   Konstitutsiyamizning   bazi   moddalari   mano   jihatidan   Deklaratsiya
moddalariga   o’xshab   ketadi.   Masalan   Deklaratsiyaning   3   moddasi   va
Konstitutsiyamzning   27   moddasida   insonlarning   yashash,   erkin   bo’lish   va   shaxsiy
daxlsizlik   huquqi   belgilab   qo’yilgan.   Deklaratsiya   va   Konstitutsiyamizning   qator
moddalari o’xshashlidir.
24 IV Foydalanilgan Adabiyotlar
1.   Fuqarolik huquqi: Darslik. I qism/ Mualliflar jamoasi -T.: TDYU nashriyoti, 2016. -
312 bet.
2.O.T.   Husanov   Konstitutsiyaviy   huquq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   ta’lim
vazirligining   2012   yil   26-dekabrdagi   597-sonli   buyrug’iga   asosan   5240100-
yurisprudensiya yo’nalishida tahsil olayotgan talabalarga darslik uchun tavsiya etilgan
darslik.
3.O’zbekiston Respublikasi Qonunlari to’plami Lex.uz
4.O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi
5.O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi VI, VII boblar
6.Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi
25