Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 70000UZS
Размер 915.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

O'zbekiston Respublikasining Markaziy Osiyo davlatlari bilan aloqalari(1991-2021)

Купить
 Mavzu:  O'zbekiston Respublikasining Markaziy Osiyo davlatlari bilan
aloqalari(1991-2021)
Mundarija:
KIRISH……………………………………………………………………………….3
I   BOB.   1991–2016   YILLARDA   O’ZBEKISTON   VA   MARKAZIY   OSIYO
DAVLATLARI   O’RTASIDAGI   MUNOSABATLARNING   SHAKLLANISHI…
6
1.1.   Mustaqillikdan   so’ng   tashqi   siyosat   tamoyillarining   shakllanishi   va
qo’shni   davlatlar   bilan   diplomatik
aloqalar………………………………………...6
1.2.   Mintaqaviy   xavfsizlik,   chegara   masalalari   va   iqtisodiy   hamkorlikning
ilk
bosqichlari…………………………………………………………………………...11
II   BOB.   2016–2021YILLARDA   O’ZBEKISTONNING   MARKAZIY   OSIYO
DAVLATLARI BILAN STRATEGIK HAMKORLIGI…………………………16
2.1.   Tashqi   siyosatdagi   yangilanishlar   va   mintaqaviy   integratsiyaga
qaratilgan tashabbuslar………………………………………………………….....16
2.2.   Savdo,   transport,   energetika   va   madaniy   sohalarda   o’zaro   manfaatli
hamkorlik…………………………………………………………………………....25
XULOSA…………………………………………………………………………….33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI……………………………..35
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   O'zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligini   qo'lga
kinitib,   mustaqil   taraqqiyot   yo'lini   tanlagach,   jahon   hamjamiyatining   teng   huquqli   a
zosi   sifatida   xalqaro   munosobatlarda   faolishtirok   etib   kelmoqda   O'zbekiston   o'zaro
munosabatlarda   tenglik,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik,   o'zaro
foydali   va   teng   huquqli   hamkorlikni   rivojlantirish,   mintaqada   va   butun   jahon
miqyosida tinchlik, xavfsizlik va barqarorlikni ta'minlash kabi tamoyillarga tayangan
holda jahon hamjamiyati safiga o'z o'mi va maqomiga ega bo'lib kelmoqda
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   yetakchi   yo’nalishlaridan   biri   Markaziy
Osiyodagi   yangi   mustaqil   davlatlar   –   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,   Tojikiston,
Turkmaniston   bilan   do’stlik,   hamkorlik   aloqalarini   mustahkamlashga   qaratilgan.
Mintaqadagi beshta davlat o’rtasida o’xshash jihatlar ko’p. Tariximiz, madaniyatimiz,
tilimiz,   dinimizning   birligi,   tomirlarimizning   tutashib   ketgani   bu   mamlakatlar
xalqlarini bir-biriga yanada yaqinlashtirishning zaminidir.
Yangi   tarixiy   sharoitlarda   vujudga   kelayotgan   ijtimoiy-siyosiy   jarayonlar
Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   xalqlarining   kelib   chiqishi,   tarixi,   o’ziga   xos   turmush
tarzi va yaqin qo’shnichilik munosabatlariga har qachongidan boshqacharoq qarashni
taqozo   eta   boshladi.   1993-yilning   yanvarida   mamlakat   Birinchi   Prezidenti   Islom
Karimov   tashabbusi   bilan   Markaziy   Osiyo   davlatlari   rahbarlarining   Toshkent
uchrashuvi   tashkil   etildi.   Oliy   darajadagi   bu   uchrashuvda   Markaziy   Osiyo
Hamdo’stligiga   asos   solindi.   Besh   davlat   –   Qirg‘iziston,   Qozog‘iston,   O’zbekiston,
Tojikiston, Turkmaniston rahbarlari Hamdo’stlik haqidagi bitimga imzo chekdi. Buni
mintaqa xalqlari zo’r mamnuniyat bilan qarshi oldi va qo’llab-quvvatladi.
Markaziy   Osiyo   davlatlari   rahbarlari   1993-yil   Qozog‘iston   Respublikasining
Qizil   O’rda   shahrida,   1994-yil   Nukus   shahrida,   1995-yil   Turkmaniston   davlatining
3 Doshhovuz   shahrida,   1995-yil   yana   Nukus   shahrida   Orol   dengizi   muammosiga
bag‘ishlangan   uchrashuvlar   o’tkazdi   va   bu   borada   amaliy   ishlar   olib   bora   boshladi.
1999-yil   Turkmanistonning   Ashxobod   shahrida   Orolni   qutqarish   xalqaro
jamg‘armasining   majlisi   bo’lib   o’tdi.   Majlisda   ekologik   falokat   mintaqasidagi
vaziyatni barqarorlashtirish borasida hamkorlikni rivojlantirish masalalari muhokama
qilindi.   Davlat   rahbarlari   o’zaro   hamkorlik,   mintaqaviy   xavfsizlik   va   xalqaro
miqyosdagi masalalar yuzasidan ham fikr almashdi.
2017-yilda   O’zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan
O’zbekistonning   qo’shni   davlatlar   bilan   munosabatida   yangi   davr   boshlandi.   Shu
yilning   o’zida   Qozog‘iston,   Turkmaniston   va   Qirg‘iziston   davlatlariga   O’zbekiston
Prezidentining   rasmiy   tashriflari   amalga   oshirildi.   2018-yil   mart   oyida   esa
Tojikistonda   oliy   darajadagi   uchrashuv   amalga   oshirildi.   Bundan   tashqari,   2017-yil
Samarqandda BMT  homiyligida “Markaziy Osiyo: yagona tarix va umumiy kelajak,
barqaror   rivojlanish   va   taraqqiyot   yo’lidagi   hamkorlik”   mavzusida   anjuman   bo’ldi.
Unda 500 nafar xorijiy ishtirokchilar qatnashdi.
O'zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   sifatida   dunyo   mamlakatlari   orasida
o'zining mustahkam o'mini egalladi va tashqi siyosatning xalqaro huquq me yorlariga
asoslangan   va   jahon   hamjamiyatiga   asta-sekin   integratsiyalashuv   strategiyasiga   mos
keladigan   huquqiy   tizimini   yarata   boshladi.   Tariximizning   ana   shu   o'tgan   davrini
aniqrog'i   30   yillik   mustaqil   taraqqiyotimiz   sarhisob   qilinar   ekan,   tashqi   siyosat   va
diplomatik   xizmatni   shakllantirish   borasida   amalga   oshirilgan   keng   ko'lamli   ishlarni
ham alohida qayd qilish lozim.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan
Mustaqillikning   30   yilligiga   bag'ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma'ruzada   o'tgan
qisqa   davrda   Vatanimizning   mintaqa   va   jahon   miqyosidagi   siyosiy   o'rni   va   nufuzi
keskin   oshganligi,   dunyoda   O'zbekistonga   nisbatan   ishonch   ruhi   va   hamkorlikka
intilish   tamoyillari   kuchayganligi,   mintaqamizdagi   davlatlar   bilan   do'stlik   va   yaxshi
qo'shnichilik munosabatlari yo'lga qo'yilganligi, chegaralar ochilgani, odamlar qavmu
4 qarindoshlan   bilan   aloqalarini   tiklab,   bir   mamlakatdan   ikkinchi   davlatga   emin-erkin
borib kela boshlangligi alohida ta'kidlab o’tildi
Kurs ishining maqsadi:   o'zbekiston respublikasining markaziy osiyo davlatlari
bilan   aloqalarini   tahlil   qilish,   ularning   rivojlanish   dinamikasini   o'rganish   va
mintaqaviy hamkorlikning iqtisodiy, siyosiy va madaniy jihatlarini aniqlash.
Kurs ishining vazifalari
1. Tarixiy kontekstni o'rganish :
o O'zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so'ng   markaziy   osiyo   davlatlari   bilan
aloqalarning tarixi va rivojlanishini o'rganish.
2. Siyosiy aloqalarni tahlil qilish :
o O'zbekiston   va   markaziy   osiyo   davlatlari   o'rtasidagi   siyosiy   aloqalarni,
shartnomalar va diplomatik munosabatlarni tahlil qilish.
3. Iqtisodiy hamkorlik :
o O'zbekiston   va   qo'shni   davlatlar   o'rtasidagi   savdo,   investitsiya   va   iqtisodiy
hamkorlikni o'rganish.
4. Madaniy va ijtimoiy aloqalar :
o Madaniy almashinuvlar, ta'lim va ilmiy hamkorlikni tahlil qilish.
5. Mintaqaviy muammolar va ularning hal etish yo'llari :
o Markaziy   osiyoda   mavjud   bo'lgan   muammolar,   masalan,   suv   resurslari,
xavfsizlik va migratsiya masalalarini o'rganish va ularga yechimlar taklif qilish.
Kurs   ishining   obyekti- O'zbekiston   respublikasi   va   markaziy   osiyo   davlatlari
o'rtasidagi aloqalar, jumladan, siyosiy, iqtisodiy va madaniy munosabatlar.
Kurs ishining predmeti- O'zbekiston respublikasining markaziy osiyo davlatlari
bilan   aloqalarini   rivojlantirish   jarayoni,   uning   tarixiy,   siyosiy   va   iqtisodiy   jihatlari,
shuningdek, mintaqaviy hamkorlikning tahlili.
Kurs ishining tuzilishio- Kurs ishi kirish, ikkita bob va uning tarkibiga kiruvchi
to’rtta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar to’plamidan iborat.
5 I.BOB. 1991–2016 YILLARDA O’ZBEKISTON VA MARKAZIY OSIYO
DAVLATLARI O’RTASIDAGI MUNOSABATLARNING SHAKLLANISHI
1.1. Mustaqillikdan so’ng tashqi siyosat tamoyillarining shakllanishi va
qo’shni davlatlar bilan diplomatik aloqalar
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   birinchi   maqsadlaridan   biri   uning   mustaqil
davlat   maqomi   va   uning   hududiy   yaxlitligini   xalqaro   miqyosda   tan   olish   edi.   Shu
maqsadda   O’zbekiston   boshqa   davlatlar   bilan   diplomatik   munosabatlar   o’rnatish
tashabbusi   bilan   chiqdi.   1991-yil   oxiriga   kelib   O’zbekiston   60   dan   ortiq   Birlashgan
Millatlar Tashkilotiga a’zo davlatlar tomonidan tan olindi. U 1992-yilda BMTga a zoʼ
bo lgan.	
ʻ 1
Amaliy   tashrif   bilan   Bishkek   shahrida   bo’lib   turgan   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   Davlat   rahbarlari
kengashining   navbatdagi   majlisida   ishtirok   etdi.Kun   tartibiga   muvofiq,   MDH
doirasidagi   ko’p   qirrali   munosabatlarning   holati   va   istiqbollari   yuzasidan   fikr
almashildi,   amaliy   hamkorlikning   dolzarb   masalalari   muhokama   qilindi.   Davlatimiz
rahbari   o’z   nutqida   Hamdo’stlik   doirasidagi   o’zaro   manfaatli   hamkorlikni   yanada
kengaytirish bo’yicha qator tashabbuslarni ilgari surdi. O’zbekiston Prezidenti mavjud
imkkoniyatlarni   birgalikda   baholash   va   o’zaro   muvofiqlashtirilgan   choralar   ko’rish
uchun  MDHdek   noyob  platformani   ishga   solish   muhimligini   alohida   qayd   etdi.  Shu
ma’noda,   ko’p   tomonlama   hamkorlikning   yangi   uzoq   muddatli   kun   tartibini   ishlab
chiqish   maqsadida   MDH   mamlakatlarining   yetakchi   tahlil   markazlari   va
ekspertlarining konferensiyasini  tashkil etish taklif qilindi. 2
  Mamlakatimiz yetakchisi
Hamdo’stlik   mamlakatlarida   barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   zarurligini
ta’kidladi.
1
 Mustaqil O‘zbekistan tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent, 2000.
2
 Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011.
6 O zbekiston   ham   ikki   tomonlama   kelishuv   va   shartnomalar   orqali   qo shniʻ ʻ
davlatlar   bilan   chegaralarini   belgilash   va   mustahkamlash   ustida   ish   olib   bordi.
Chegara   muammolarining   hal   etilishi   O’zbekistonning   suveren   davlat   sifatidagi
mavqeini   xalqaro   huquq   doirasida   mustahkamlashga   yordam   berdi.   O’zbekiston
rahbariyati   mustaqillikning   ilk   yillaridayoq   bloklarga   qo’shilmaslik   siyosatini   ilgari
surdi.   Mamlakat   hech   qanday   harbiy   ittifoqqa   qo'shilishni   yoki   NATO   yoki   MDH
kabi   yirik   kuch   bloklari   bilan   rasman   qo'shilishni   xohlamadi.   Buning   o’rniga
O’zbekiston   boshqa   davlatlarga   nisbatan   o’zaro   manfaatdorlik,   aralashmaslik   va
suverenitetni   hurmat   qilish   tamoyillariga   asoslangan   muvozanatli   va   pragmatik
yondashishni davom ettirdi. U turli mintaqalardagi turli mamlakatlar bilan diplomatik,
iqtisodiy   va   madaniy   aloqalarni   rivojlantirdi.   Ushbu   qo'shilmaslik   pozitsiyasi
O'zbekistonning   tashqi   siyosatni   ishlab   chiqishdagi   avtonomiyasini   maksimal
darajada   oshirish   va   har   qanday   yagona   tashqi   sherikga   qaramlikdan   qochishga
qaratilgan   edi.   O’zbekiston   Markaziy   Osiyodagi   geografik   o’rnini   hisobga   olgan
holda   mintaqaviy   hamkorlik   va   integratsiyani   rivojlantirish   muhimligini   tan   oldi.   U
Iqtisodiy Hamkorlik Tashkiloti (EKO) va Shanxay Hamkorlik Tashkiloti (ShHT) kabi
mintaqa   davlatlarini   birlashtirgan   tashkilotlarda   faol   ta sischi   rolini   o ynadi.	
ʼ ʻ
O’zbekiston   suv-energetika   resurslarini   bo’lishish   va   Markaziy   Osiyoni   bog‘lovchi
transport   infratuzilmasini   rivojlantirish   tashabbuslarida   ham   ishtirok   etdi.   Biroq,   u
etakchilikni   ham   tasdiqladi   va   mintaqaviy   organlar   ichida   xorijiy   ta'sirlarni
muvozanatlashga   harakat   qildi.   O zbekistonning   ustuvor   yo nalishlari   qatoriga	
ʻ ʻ
Markaziy   Osiyo   o ziga   xosligini   mustahkamlash   va   mintaqa   davlatlarining   ishlariga	
ʻ
tashqi   aralashuvni   yumshatish   kiradi.   Sovet   Ittifoqining   parchalanishi   O'zbekistonni
boshqa   sobiq   Ittifoq   respublikalari   bilan   yaqin   iqtisodiy   va   ijtimoiy   aloqalarga   olib
keldi.   U   Markaziy   Osiyodagi   qo’shni   davlatlar   hamda   keng   postsovet   hududidagi
davlatlar   bilan,   ayniqsa,   savdo,   transport,   ta’lim   va   xavfsizlik   kabi   sohalarda
pragmatik   hamkorlikka   intildi.   Biroq   O zbekiston   Rossiyaning   Kollektiv   Xavfsizlik	
ʻ
Shartnomasi   Tashkiloti   (ODKB)   va   Yevroosiyo   Iqtisodiy   Ittifoqi   (YEOI)   kabi
7 tashkilotlar   orqali   hukmron   ta sir   o tkazishga   urinishlaridan   ham   ehtiyot   bo ldi.ʼ ʻ ʻ
Toshkent   Moskva   bilan   umumiy   manfaatli   masalalar   bo'yicha   muloqot   qilar   ekan,
o'zining   mustaqilligi   va   qo'shilmaslik   yondashuvini   qo'llab-quvvatladi.   Shuningdek,
Ukraina,   Ozarbayjon   va   Turkiya   kabi   davlatlar   bilan   hamkorlikni   chuqurlashtirish
orqali   aloqalarni   diversifikatsiya   qildi.   O’zbekiston   o’zining   strategik   jihatdan
joylashgan,   resurslarga   boy   davlat   maqomini   hisobga   olgan   holda   jahonning   yirik
davlatlari   tomonidan   katta   e’tiborga   sazovor   bo’ldi.   U   AQSh,   Rossiya,   Xitoy,
Yevropa   Ittifoqi   davlatlari,   Yaponiya,   Hindiston   va   boshqa   nufuzli   hamkorlar   bilan
muvozanatli   munosabatlarni   rivojlantirdi.   Iqtisodiy   yordam   va   sarmoyani   olqishlar
ekan,   O zbekiston   birorta   ham   xorijiy   ishtirokchining   assimetrik   ustunlikka   ega	
ʻ
bo lishiga yoki o z hududidan o z xavfsizligi manfaatlariga zarar yetkazuvchi faoliyat	
ʻ ʻ ʻ
uchun foydalanishiga yo l qo ymaslikka ehtiyot bo ldi. Mamlakat ichki va mintaqaviy	
ʻ ʻ ʻ
masalalarda   mustaqillikni   saqlab,   globallashuvdan   foyda   olishga   qaratilgan   ko’p
vektorli   siyosat   olib   bordi.   Savdo,   energetika,   mudofaa,   terrorizmga   qarshi   kurash,
ta’lim,   fan   va   madaniyat   hamkorlik   sohalaridir.   Davlatimiz   rahbari   o’zaro
investitsiyalarni   rag‘batlantirish   va   loyihalarni   ilgari   surish   bo’yicha   qo’shimcha
chora-tadbirlar   majmuini   ishlab   chiqish   hamda   MDH   mamlakatlarining   Sanoat
kooperatsiyasi   va   innovatsion   ishlanmalari   forumini   o’tkazish   tashabbusini   ilgari
surdi.   Energetika   va   oziq-ovqat   sohalarida   hamkorlik   qilish,   iqtisodiyotning   tegishli
tarmoqlarida   ilg‘or   texnologiyalarni   joriy   etish   va   kooperatsiyani   kuchaytirish
masalalariga   alohida   e’tibor   qaratildi.Oziq-ovqat   xavfsizligi   sohasidagi   hamkorlik
bo’yicha   yangilangan   dasturni   hamda   Agrosanoat   majmuidagi   kooperatsiyaning
asosiy yo’nalishlari to’g‘risidagi bitimni tayyorlash taklif qilindi. 3
O’zbekiston   yetakchisi   hududlararo   hamkorlikni   faollashtirish   bo’yicha   “yo’l
xaritasi”ni   tayyorlash   tashabbusi   bilan   chiqdi,   transport   jihatidan   o’zaro   bog‘liqlikni
kuchaytirish, yo’lovchi va yuk tashishni ko’paytirish yuzasidan aniq chora- tadbirlarni
3
2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi. – Toshkent: Ma’naviyat, 2017.
8 ko’rsatib   o’tdi.Global   iqlim   isishi   oqibatlariga   qarshi   kurashishda   sa’y-   harakatlarni
birlashtirish   muhimligi   qayd   etildi.   Kelgusi   yilda   Samarqandda   o’tkazilishi
rejalashtirilgan BMT shafeligidagi Xalqaro iqlim forumi doirasida MDH makonidagi
ekologik   xavf-xatarlarga   bag‘ishlangan   maxsus   yalpi   sessiyani   tashkil   etishga
tayyorlik   bildirildi.Gumanitar   soha   haqida   so’z   yuritilar   ekan,   2024   yilda
Hamdo’stlikning   madaniy   poytaxti   deb   e’lon   qilingan   Samarqand   shahrida   MDH
madaniyat, san’at va kino haftaligini o’tkazish taklif qilindi. 
O’zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   o’tgan   o’ttiz   yillikda   o’zini
suveren davlat sifatida namoyon etish va jahon miqyosida mutanosib tashqi aloqalarni
rivojlantirishning   murakkab   dinamikasini   muvaffaqiyatli   bosib   o’tdi.   Uning
pragmatik   yondashuvi   milliy   manfaatlar   va   avtonomiyalarni   maksimal   darajada
oshirishga   yordam   berdi.   O’zbekiston   o’zaro   manfaatli   masalalar   bo’yicha
hamkorlikni   davom   ettirar   ekan,   Markaziy   Osiyoda   o’zining   mustaqilligi   va
yetakchilik   rolini   ham   tasdiqladi.   Mamlakatning   tashqi   siyosatdagi   muvozanatli   va
prinsipial   pozitsiyasi   uning   Osiyo   markazida   barqarorlashtiruvchi   kuch   sifatidagi
rolini shakllantirishda davom etadi.
Karimov   qo'shnilari   bilan   munosabatlarda   yuzaga   kelgan   muammolarni   hal
qilish uchun kuch ishlatishni  afzal ko'rdi. SSSR parchalanganidan keyin O rta Osiyoʻ
respublikalari   –   Qozog iston,   O zbekiston,   Tojikiston,   Qirg iziston   va   Turkmaniston	
ʻ ʻ ʻ
o z muammolari bilan yolg iz qoldilar, ular Sovet davrida bunday deb hisoblanmagan	
ʻ ʻ
yoki   Moskvadan   mohirlik   bilan   boshqarilgan.   Bu,   birinchi   navbatda,   davlat
chegaralarining   muvofiqlashtirilmagan   chiziqlari,   yangi   qo'shni   davlatlar
fuqarolarining   harakatlanishi,   suvdan   foydalanish,   bojxona   tartibga   solish   masalalari
va boshqalarga tegishli.
Dastlabki yillarda sobiq Ittifoq respublikalari mustaqilligi bilan bog‘liq eyforiya
O’zbekistonda   ham   oddiy   aholi   kayfiyatida   ham,   yangi   tashkil   etilgan   mamlakatlar
rahbariyatida ham hukm surdi.
9 O’zbekistonda   aholi   avvallari   metropoliya   buyurtmasi   bilan   asosan   Rossiya
Federatsiyasi   (RSFSR)   korxonalariga   ko’p   miqdorda   jo’natilgan   paxta   eksporti
orqaligina   mamlakatda   farovon   va   baxtli   hayot   kechiriladi,   deb   hisoblar   edi.   Bunga
respublikamiz   an’anaviy   ravishda   boy   bo’lgan   dala   va   bog‘lar   ne’matlari,   kimyo
sanoati,   mashinasozlik,   qimmatbaho   metallar,   gaz   va   boshqa   mahsulotlarni   eksport
qilish umidlari qo’shildi.
Albatta,   mamlakat   rahbariyati   ko’pchilikning   fikriga   qo’shilmagan,   ammo
hukmron elitaning kayfiyati ham xayrixohlik va yorqin istiqbolga to’lgan edi.
Vaqt   shuni   ko’rsatdiki,   sanoat   va   qishloq   xo’jaligi   salohiyati   mamlakatning
barqaror   rivojlanishini   ta’minlash,   shuningdek,   SSSR   tarkibida   bo’lgan   davridayoq
o’rganib qolgan aholi oldidagi barcha ijtimoiy majburiyatlarni (bepul ta’lim, tibbiyot,
uy-joy va boshqalar) bajarish uchun yetarli emas.
Aholining   baxtsizliklariga   yangi   davlatlar   rahbarlarining   mintaqada   ustunlik
uchun   raqobati   qo'shildi.   Xarizmatik,   tajribali   va   kuchli   siyosatchi,   shu   bilan   birga,
o'ziga   xos   shaxs   -   O'zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   etakchilikka   ayniqsa
ishtiyoqli edi.
Karimov   qo'shnilari   bilan   munosabatlarda   yuzaga   kelgan   muammolarni   hal
qilish   uchun   kuch   ishlatishni   afzal   ko'rdi;   qisqa   vaqt   ichida   ayrim   qo shni   davlatlarʻ
bilan viza rejimi joriy etildi, ko plab chegara va bojxona postlari va yo l o tish joylari	
ʻ ʻ ʻ
yopildi, Tojikiston bilan havo qatnovi to xtatildi, qo shnilar bilan savdo rejimi import	
ʻ ʻ
qilinadigan   tovarlarga   yuqori   aksiz   solig i   va   QQS   bilan   cheklandi.   O’zbekiston	
ʻ
hukumati   o’z   qo’shnilariga   nisbatan   tarifsiz   bojxona   tartibga   solish   choralarini   ham
qo’llagan, masalan, fitosanitariya, veterinariya nazorati va boshqalar.
Vaqti-vaqti bilan mintaqa davlatlari yaqinlashuv sari harakat qilishdi.
Xususan,   Tojikiston   va   O’zbekiston   2000-yil   15-iyunda   “Abadiy   do’stlik
shartnomasi”ni   imzolagan   bo’lsa-da,   do’stlik   niyatlari   boshqa   qo’shnilar   bilan   ham
xuddi shunday hujjatlar kabi qog‘ozda qolib ketdi.
10 Markaziy   Osiyo   davlatlari   o rtasidagi   eng   dolzarb   masalalardan   biri   davlatʻ
chegarasi bo yicha kelishmovchilik edi.	
ʻ
Davlat   chegaralaridagi   vaziyat   ham   yuqori   darajada,   ham   oddiy   fuqarolar
darajasida   doimiy   nizolar   bilan   tavsiflangan.   Ko'pincha   bunday   mojarolar   o'qotar
qurollardan foydalanish bilan bog'liq jiddiy voqealarga aylanib ketdi.
1.2. Mintaqaviy xavfsizlik, chegara masalalari va iqtisodiy hamkorlikning
ilk bosqichlari
Tashqi  siyosatni  mafkuradan to`la xoli etish xavfsizlikni ta`minlashning muhim
kafolatidir.   O`zbekiston   shu   paytgacha   dunyoning   barcha   mamlakatlari,   qit`alari   va
mintaqalari   bilan   o`z   munosabatlarini,   bu   mamlakatlarning   ustqurmasi   qanday
bo`lishidan qat`i nazar, faqat xalqaro huquqning barcha tan olgan qoida va mezonlari
asosida qurib keldi va bundan keyin ham shu yo`ldan boradi. 4
O`zbekiston   Qo`shilmaslik   harakatiga   a`zo   bo`lgani   sababli   hech   qaysi   blokka
qo`shilmaydi.   Biz   buni   milliy   xavfsizlikning   muhim   kafolati   deb   bilamiz.   Shu   bilan
birgalikda,   harbiy   bloklar   bilan   hamkorligimiz   tinchlik   ishiga,   mamlakatlar   va
xalqlarning   xavfsizligi   maqsadlariga,   demakki,   O`zbekistonning   milliy   xavfsizligi
mustahkamlanishiga   xizmat   qilsa,   biz   hamisha   muloqotga   tayyormiz.   Shu   o`rinda
O`zbekiston   1994   yilning   iyulida   NATOning   kollektiv   xavfsizlikni   ta`minlashga
qaratilgan   "Tinchlik   yo`lida   hamkorlik"   loyihasi   amalga   oshirildi.   O`zbekiston   o`z
mustaqilligini   dastlabki   yillaridayoq   ishlab   chiqilgan   quyidagi   asosiy   tamoyillarga
amal qildi. 5
Birinchidan,   o`zaro   manfaatlarini   har   tomonlama   hisobga   olgan   holda   davlat
milliy manfaatlarining ustunligi:
Ikkinchidan, teng huquqlilik va o`zaro manfaatdorlik, boshqa davlatlarning ichki
ishlariga aralashmaslik:
4
 Mustaqil O‘zbekiston tarixi. Mas’ul muharrir A.Sabirov. - Toshkent: Akademiya, 2013.
5
Noveyshaya   istoriya   Uzbekistana.   Rukovoditel’   proekta   i   redaktor:   M.A.Raximov.   -   Toshkent:   Adabiyot
uchqunlari, 2018.
11 Uchinchdan,   mafkuraviy   qarashlardan   qan`iy   nazar   hamkorlik   uchun   ochiqlik,
umuminsoniy qadriyatlarga, tinchlik va xavfsizlikni saqlashga sodiqlik:
To`rtinchidan,   xalqaro   huquq   normalarining   davlat   ichki   normalaridan
ustivorligi:
Beshinchidan,   tashqi   aloqalarni   ham   ikki   tomonlama   ham   ko`p   tomonlama
kelishuvlar asosida rivojlantirish.
Biz   tashqi   aloqalarni   xalqaro   munosabatlarning   turi   yo`nalishlari   bo`yicha
muvaffaqiyatli   deb   bilamiz.   O`zbekiston   dunyo   uchun   ochiq.   Biz   ham   dunyoning
O`zbekistonga   juda   katta   qiziqish   bilan   qarayotganini   his   etmoqdamiz.   Bu   esa
O`zbekistonning   barqaror   rivojlanishi   uchun   kafolatdir.   O`zbekiston   xalqaro
aloqalarni yo`lga qo`yish nuqtai nazaridan va o`z taraqqiyot istiqbollari jihatdan qulay
jug`rofiy   strategik   mavqega   ega   qadim   zamonlarda   Sharq   bilan   G`arbni   bog`lab
turgan   Buyuk   Ipak   yo`li   O`zbekiston   hududi   orqali   o`tgan.   Bu   erda   savdo   yo`llari
tutashgan   tashqi   aloqalar   hamda   turli   madaniyatlarning   birini-biri   boyitish   jarayoni
jadal   kechgan.   Bugungi   kunda   ham   evropa   va   Yaqin   Sharqda   Osiyo   Okeani
mintaqasiga olib boradigan yo`llar shu erda kesishadi.
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   2017   yil   7
fevraldagi   «O`zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo`yicha   Harakatlar
strategiyasi to`g`risida»gi farmoni xalqimiz tomonidan mamnuniyat bilan kutib olindi.
Unda  yaqin  besh   yillikda   mamlakatimiz  zabt   etishi  nazarda   tutilgan  ulkan   dovonlar,
xalqimiz hayot darajasini yuksaltirishning mexanizmlari aniq belgilab berilgan. 
Harakatlar strategiyasining maqsadi  olib borilayotgan islohotlar samaradorligini
tubdan   oshirishdan,   davlat   va   jamiyatning   har   tomonlama   va   jadal   rivojlanishini
ta`minlash   uchun   shart-sharoitlar   yaratishdan,   mamlakatni   modernizatsiyalash   va
hayotimizning barcha sohalarini erkinlashtirishdan iboratdir. 
Mamlakatini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo`nalishi   belgilangan.   Bular
davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish, qonun ustuvorligini ta`minlash va sud-
huquq   tizimini   yanada   isloh   qilish,   iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va
12 liberallashtirish,   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish,   xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va
diniy   bag`rikenglikni   ta`minlash,   chuqur   o`ylangan,   o`zaro   manfaatli   va   amaliy
ruhdagi tashqi siyosat yuritish hisoblanadi.
O`zbekistonning xalqaro tashkilotlar faoliyatidagi ishtiroki milliy xavfsizligimiz,
mintaqada tinchlik va barqarorlikni saqlash garovidir.
BMTning   O`zbekistondagi   vakolatxonasi   1993   yil   fevralida   ish   boshlagan   edi.
Albatta, bu unchalik katta muddat emas. Biroq 1994 yil yanvariga kelib, vakolatxona
BMTning   Taraqqiyot   dasturi,   Qochoqlar   ishi   bo`yicha   vakolatli   oliy   komissari,
Bolalar jamQarmasi, Sanoat taraqqiyoti dasturi, Narkotiklarni nazorat qilish bo`yicha
dastur,   Jahon   soQliqni   saqlash   tashkiloti,   Aholi   joylashishi   jamQarmasi   singari
ixtisoslashgan   muassasalarni   o`z   tarkibiga   birlashtirishga   muvaffaq   bo`ldi.   Shunday
qilib,   BMT   bilan   hamkorlik   qilish   rejalari   amalga   oshib   bormoqda.   Bu   hamkorlik
iqtisodiyot,   ijtimoiy   soha,   soQliqni   saqlash,   madaniyatni   tiklash,   atrof-muhitni
muhofaza qilish va boshqa sohalarni ham qamrab olmoqda.
O`zbekiston   BMT   Bosh   Assambleyasining   48-sessiyasida   Toshkent   shahrida
mazkur   tashkilotning   Markaziy   Osiyoda   xavfsizlik,   farovonlik   va   hamkorlik
muammolariga baQishlangan doimiy seminarini tashkil etish taklifini o`rtaga tashladi.
Bizning   fikrimizcha,   respublikamiz   evropada   Xavfsizlik   va  hamkorlik  tashkilotining
Osiyodagi   tayanchi   bo`la   oladi.   U   mintaqaviy   xavfsizlik   va   hamkorlikni,   ehtimol
tutilayotgan   mojarolarning   oldini   oluvchi   diplomatiyani   ta`minlashda,   ziddiyatlarni
bartaraf   etishda   evropada   Xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti   va   BMT   hamjihat   ish
yuritadigan maydonga aylanishi mumkin.
O`zbekiston   1992   yil   fevral   oyida   dunyoda   tinchlikni   mustahkamlash,   inson
huquqlarini   himoya   etish   bo`yicha   katta   tadbirlarni   amalga   oshirayotgan   nufuzli
xalqaro   tashkilot-evropa   xavfsizlik   va   xamkorlik   tashkilotiga   a`zo   bo`lib   kirdi.
I.Karimovning   1992   yil   9-10   iyulda   bo`lib   o`tgan   evropa   xavfsizlik   va   xamkorlik
tashkilotining   mjlisida   ishtirok   etdi,   unda   nutq   so`zladi.   Kengashning   10   iyulda
13 bo`lgan majlisiga raislik qilishi O`zbekistonning jahon hamjamiyatida munosib o`rin
egallayotganining dalilidir.
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanishidagi   o`tgan   qisqa   tarixiy   davrida
respublikada   suveren   davlat   sifatida   qaror   toptirish   yuzasidan   ulkan   ishlar   amalga
oshirildi.   O`zbekistonning   jahon   hamjamiyati   bilan   integratsiyalashuvida   BMT
doirasidagi   ixtisoslashgan   tashkilotlar   bilan   hamkorligi   muhim   ahamiyatga   ega.
Jumladan,   uning   BMT   homiyligida   ta`lim   va   fan,   madaniyat   bilan   shug`ullanuvchi
xalqaro   tashkilot-YuNeSKO   bilan   aloqalari   tobora   mustahkamlanib   bormoqda.   183
davlat   a`zo   bo`lgan   YuNeSKOning   bosh   maqsadi   barcha   xalqlar   kelajagining
umumiyligi   asoslarini   ishlab   chiqish   va   rivojlantirish,   hozirgi   zamon   muammolarini
yanada   chuqurroq   o`rganishga   ko`maklashishdan   iborat.   YuNeSKO   har   yili   o`z
faoliyati doirasida jahonda 150-200 tadbir o`tkazadi.
1993   yil   29   oktyabrda   YuNeSKOning   Parijdagi   qarorgohida   O`zbekistonning
YuNeSKOga   a`zolikka   qabul   qilish   marosimi   bo`ldi.   O`sha   kuni   Ulug`bek
tavalludining   600   yilligini   nishonlash   YuNeSKO   dasturiga   kiritildi.   1994   yil
oktyabrda Parijda Ulug`bek haftaligi o`tkazildi. Xiva va Buxoro YuNeSKOning jahon
madaniy   qadriyatlar   ruyxatiga   kiritildi.   Bu   ruyxatda   441   ob`ekt   bor   Samarqand,
Buxoro, Xvaning me`moriy majmualarini  qayta tiklash ishlariga YuNeSKO  eksperti
qayta   tiklovchi   me`mor   Jovanni   Bokkardi   O`zbekistonda   ishlab   yordamlashmoqda.
1996   yil   oktyabr   oyida   Parijda   Amir   Temur   tavalludining   660   yilligi   nishonlandi.
1997   yili   Buxoro   va   Xiva   shaharlarining   2500   yillik   sanalari   nishonlandi,   1994   yil
dekabrda   respublikamizda   YuNeSKO   ishlari   bo`yicha   O`zbekiston   Respublikasi
Milliy   komissiyasi   tashkil   etildi   u   idoralararo   organ   bo`lib,   tarkibiga   ta`lim,   fan,
madaniyat va axborot sohasidagi vazirliklar va idoralardan 49 kishi a`zo bo`ldi.
2007   yilning   16   oktyabr   -   2   noyabr   kunlari   Parij   shahrida   bo`lib   o`tgan
YuNeSKO   Bosh   konferentsiyasining   34-sessiyasida   Toshkent   shahrini   YuNeSKO
yubileylar ro`yxatiga kiritish haqida qaror qabul qilingan edi.
14 O`zbekiston   Mintaqaviy   xalqaro   Tashkilotlar   evropa   Ittifoqi,   eHHT,   NATO,
EKO, OIK qo`shilmaslik harkati va boshqalar bilan samarali hamkorlik qilmoqda.
O`zbekiston   Respublikasi   o`zining   hohish   irodasi   va   taklifiga   ko`ra   1992   yil   2
martda   jahondagi   eng   nufuzli   xalqaro   tashkilot   –Birlashgan   Millatlar   Tashkilotiga
qabul  qilindi.  O`zbekiston  BMT  Nizomini   xalqaro huquqiy me`yorlarni,  shuningdek
BMT   tarkibiga   kiruvchi   xalqaro   tashkilotlar   talablariga   rioya   qilinishini   bildirdi.
Mamlakatimiz jahon hamjamiyatining to`la teng huquqli a`zosi bo`ldi.
Mamlakatimiz Birinchi Prezidenti I.Karimovning BMT Bosh Assambleyasining
1993   yilda   bo`lgan   48-sessiyasida   ishtirok   etishi   va   unda   27   sentyabrda   qilgan
ma`ruzasi   O`Z-nni   jahonga   qo`hna   va   yosh   navqiron   davlat   sifatida   namoyon   etdi.
O`z-n   Res-si   nomida   Markaziy   Osiyoda   xavfsizlik,   barqarorlik   va   hamkorlik
masalalari bo`yicha BMT ning Toshkentda doimiy ishlovchilar seminarini  chaqirish,
narkobiznesga   qarshi   kurashni   kuchaytirish,   Orol   muammosini   hal   etish   Tojikiston,
Afg`oniston mojorosini va boshqa bir qator masalalalar bo`yicha bir qator takliflarni
o`rtaga qo`ydi.
1993 yil   fevrala  Toshkentda  BMTning  vakolatxonasi   ochildi   va  u ish  boshladi.
O`zbekiston   Respublikasi   va   BMTning   rahbarlarining   harakatlari   natijasida
vakolatxona   mamlakatimizda   BMTning   taraqqiyot   dasturi   jahon   sog`liqni   saqlash
tashkiloti,   aholi   joylashish   jamg`armasi,   narkotik   moddalarni   nazorat   qilish   dasturi,
nazorat taraqqiyoti dasturi, bolalar jamg`armasi  singari, ixtisoslashgan muassasalarni
o`z   tarkibiga   birlashtirishga   muvaffaq   bo`ldi   va   ular   bilan   hamkorlik   qilmoqda.
O`zbekiston shu qisqa davr ichida BMT vakolatxonasi bilan ko`plab xalqaro tadbirlar
o`tkazildi   va   ijobiy   ishlar   qilindi.   Toshkentdagi   BMTning   qochoqlar   ishi   bo`yicha
Oliy   Qumitasi   komissarining   vakili   tojik   qochoqlarini   yurtiga   qaytarish   ularga
BMTning   insonparvarlik   yordamini   etkazish   to`g`risida   ko`p   ishlar   qilindi.   1994   yl
oktyabrda   Toshkentda   bo`lib   o`tgan   jahon   sayyohlik   tashkilotigning   «Ipak   Yo`li»
xalqaro   yig`ilishi   1997   yil   15   –16   sentyabrda   Toshkentda   o`tkazilgan   «Markaziy
15 Osiyo-yadro   qurolidan   holi   zona»   mavzusidagi   xalqaro   konferentsiya   va   ko`plab
boshqa xalqaro tadbirlar shular jumlasidandir
II BOB. 2016–2021-YILLARDA O’ZBEKISTONNING MARKAZIY OSIYO
DAVLATLARI BILAN STRATEGIK HAMKORLIGI
2.1. Tashqi siyosatdagi yangilanishlar va mintaqaviy integratsiyaga
qaratilgan tashabbuslar
Bugungi   shiddat   bilan   o’zgarib   borayotgan   dunyoda   O’zbekiston   xalqaro
maydondagi   asosiy   o’yinchilardan   biri   sifatida   ishonchli   mavqega   ega.   2016-yilda
Shavkat Mirziyoyevning Prezident etib saylanishi bilan yangi sur’at olgan mamlakat
tashqi   siyosati   ta’sirchan   natijalarni   ko’rsatib,   respublikani   mintaqaviy   va   jahon
diplomatiyasining muhim markaziga aylantirdi.
Shunday   qilib,   Yangi   O’zbekistonning   tashqi   siyosati   sezilarli   serqirralik   va
dinamiklikni   namoyon   etadi.   U   tinchliksevarlik,   o’zaro   manfaatli   hamkorlik   va
dunyoga ochiqlik tamoyillari asosida qurilgan. 6
O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining asosiy yo’nalishlari : 7
—   Mintaqaviy   hamkorlik :   O’zbekiston   Markaziy   Osiyoning   barcha   davlatlari
bilan   aloqalarni   faol   rivojlantirmoqda,   mintaqaviy   xavfsizlik   va   iqtisodiy
integratsiyani mustahkamlashga intilmoqda.
-   Global   hamkorlik :   Mamlakat   AQSH,   Rossiya,   Xitoy,   Yevropa   Ittifoqi   kabi
jahonning   yetakchi   davlatlari,   shuningdek,   xalqaro   tashkilotlar   va   moliya   institutlari
6
 Azizxo‘jaev A.A. Mustaqillik: kurashlar, iztiroblar, quvonchlar. - Toshkent: 2001.
7
 Axmedov E. O‘zbekiston shaharlari mustaqillik yillarida. - Toshkent: Abu Ali ibn Sino nashriyoti, 2002.
16 (BMT, ShHT, MDH,  UTG,  BRICS,  Jahon  banki, OTB,  YeTTB  va  boshqalar)  bilan
aloqalarni kengaytirmoqda, turli sohalarda hamkorlikni mustahkamlamoqda.
- Ko'p vektorli : O'zbekiston hech bir mamlakat yoki blokka e'tibor qaratmasdan,
muvozanatli tashqi siyosat yuritadi.
—   Iqtisodiy   diplomatiya :   Savdo-iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish,   xorijiy
sarmoyalarni   jalb   qilish   va   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishga   alohida   e tiborʼ
qaratilmoqda.
—   Madaniy-gumanitar   aloqalar :   O’zbekiston   xalqaro   madaniy   tadbirlarda   faol
ishtirok etib, sivilizatsiyalararo muloqotni mustahkamlashga hissa qo’shadi.
O zbekistonning   tashqi   siyosati   Konstitutsiya   normalari   va   prinsiplariga,	
ʻ
“O zbekiston Respublikasi  tashqi siyosiy faoliyatining asosiy prinsiplari to g risida”,	
ʻ ʻ ʻ
“O zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   to g risida”,   “Mudofaa
ʻ ʻ ʻ
to g risida”gi   qonunlarga,   O zbekiston   Respublikasining   Harbiy   doktrinasiga,
ʻ ʻ ʻ
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   tamoyillariga,   shuningdek,   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Oliy   Majlisi   va   O zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalaridan   kelib	
ʻ
chiqadigan majburiyatlarga asoslanadi.
2023-yilda   Konstitutsiyaga   yangi   tahrirdagi   tashqi   siyosatning   asosiy
tamoyillarini belgilovchi bir qator yangi qoidalar kiritildi.
Xususan,   O’zbekiston,   eng   avvalo,   qo’shni   davlatlar   bilan   hamkorlik,   o’zaro
yordam   va   tinchlikka   asoslangan   xalqaro  hamjamiyat   bilan  do’stona   munosabatlarni
mustahkamlash va rivojlantirishga intilayotgani belgilandi.
Shuningdek,   Konstitutsiyaning   17-moddasida   davlat   tashqi   siyosatining
tamoyillari   “davlatlarning  hududiy   yaxlitligi”   qoidasi   bilan  to’ldirilib,   18-moddasida
O’zbekiston   Respublikasi   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   ikki   tomonlama   va
ko’p   tomonlama   munosabatlarni   har   tomonlama   rivojlantirishga   qaratilgan
tinchliksevar tashqi siyosatni amalga oshirishi belgilab qo’yilgan.
2016-   yilda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahnamoligida   O’zbekistonda   yangi
keng   qamrovli   Tashqi   siyosat   doktrinasi   ishlab   chiqildi .   Unda   O’zbekistonning
17 xalqaro   va   mintaqaviy   xavfsizlikning   dolzarb   muammolari,   zamonaviy   chaqiriq   va
tahdidlar,   yangi   dunyo   tartibini   shakllantirish   va   boshqalarga   qarashlari   va
yondashuvlari belgilab berilgan.
Doktrinada   dunyoning   rivojlangan   davlatlari   bilan   teng   huquqlilik,   o’zaro
hurmat,   ishonch   va   bir-birining   manfaatlarini   hisobga   olish   asosida   ko’p   qirrali
hamkorlikni   rivojlantirish   ko’zda
tutilgan.   Osiyo   ,   Yevropa   ,   Amerika   va   Afrikaning   yetakchi   davlatlari   ,   nufuzli
xalqaro   tashkilotlar   bilan   izchil   siyosiy   muloqotni   davom   ettirishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.
Mamlakatning yangi tashqi siyosatining o'ziga xos xususiyatlari quyidagi asosiy
tamoyillarni o'z ichiga oladi.
Birinchidan,   O’zbekistonning   zamonaviy   tashqi   siyosatining   o’ziga   xos
xususiyati     barcha   an’anaviy   sheriklar,   shuningdek,   yaqin   va   uzoq   xorij   davlatlari
bilan munosabatlarni o’rnatishdagi   pragmatizmdir.
Shu   nuqtai   nazardan,   mamlakatimizda   ichki   rivojlanish   vazifalari   yetakchilik
qilmoqda.   Jumladan,   yuqori   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish,   iqtisodiyotni
modernizatsiya   qilish   va   barqaror   rivojlantirish,   aholi   turmush   darajasini   oshirish,
jahon iqtisodiy munosabatlari tarkibiga to’liq integratsiyalashuvini ta’minlash.
Keng   ko’lamli   ichki   islohotlarni,   tegishli   mintaqaviy   strategiyani,   yaqin
qo’shnilar bilan yaqin munosabatlarni yo’lga qo’ymasdan, BMT, ShHT, MDH, UTG,
JST,   YeOII,   YeTTB   va   boshqa   tuzilmalar   kabi   xalqaro   tashkilotlar   doirasidagi
rejalarni muvofiqlashtirishsiz bu maqsadlarga erishish mumkin emas.
Ikkinchidan,   O’zbekiston   bugungi   kunda   mamlakat   tashqi   siyosiy
faoliyatida   ko’p   tomonlamalik   tamoyilini   izchil   ilgari   surmoqda.   O’zbekiston
globallashuvning   bunyodkorlik   jarayonlarini   rivojlantirish,   muloqot,   o’zaro   ishonch
va   bir-birining   manfaatlarini   hurmat   qilishga   asoslangan   o’zaro   manfaatli   va   teng
huquqli xalqaro hamkorlikni yo’lga qo’yish tarafdori.
18 Bu   zamonaviy   chaqiriq   va   tahdidlarning   transchegaraviy   xususiyatini   taqozo
etadi. Ular orasida epidemiologik inqirozning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari, terrorizm,
transchegaraviy   jinoyatchilik,   oziq-ovqat   inqirozi,   qashshoqlikka   qarshi   kurash   va
global   iqlim   o’zgarishi   muammosiga   faqat   birgalikdagi   sa’y-harakatlar   bilan   qarshi
kurashish dolzarbligicha qolmoqda.
Buni anglagan O’zbekiston bugun nafaqat mintaqaviy, balki global kun tartibini
shakllantirish,  xalqaro  hamjamiyat  xavfsizligi,  farovonligi  va   barqaror   rivojlanishiga
bevosita   ta’sir   ko’rsatadigan   turli   chaqiriq   va   tahdidlarga   qarshi   kurashishning
jamoaviy mexanizmlarini shakllantirishda faollik ko’rsatmoqda. 8
Uchinchidan,   mamlakat tashqi siyosatda   tashabbuskorlikka , mintaqa va jahonda
kechayotgan jarayonlarning passiv kuzatuvchisi rolidan uzoqlashmoqda.
Mamlakatimizning   turli   joylarda   tashabbuskorligi   ortib   borayotgani,   ilgari
surilayotgan   takliflarning   o’zaro   manfaatliligi,   jamoaviy   manfaatlarga   javob
beradigan   muammolarni   hal   etishga   qaratilayotgani   ham   O’zbekiston   tashqi   siyosiy
faoliyati faollashganidan dalolat beradi.
To'rtinchidan,   Yangi   O'zbekiston   tashqi   siyosiy   strategiyasining   muhim   o'ziga
xos   xususiyati   ochiqlik   bo'ldi.   Shunday   qilib,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi
organlari   faoliyatining   asosiy   tamoyili   deb   e’lon   qilingan   xalq   bilan
muloqot   aholining mamlakat siyosiy hayotidagi faolligini oshirishga olib keldi.
Shu bilan birga, tashqi siyosat kun tartibini shakllantirishda jamoatchilikning roli
sezilarli   darajada   oshdi,   uni   amalga   oshirishda   ishtirok   etuvchi   subyektlar   doirasi
kengaydi. Xususan, parlament va xalq diplomatiyasi faolligi oshib bormoqda.
Parlament   a’zolari,   ularning   timsolida   xalq   bugun   tashqi   siyosatning
yo’nalishlari   va   yo’nalishlarini   belgilab   beradi,   tashqi   siyosatning   ustuvor
yo’nalishlarini   faol   olib   boruvchi,   xalqaro   maydonda   mamlakat   manfaatlarini
ifodalovchi rolni o’z zimmasiga oladi. 9
8
Murtazaeva R.H. O‘zbekistonda millatlararo munosabatlar va tolerantlik. Darslik. - Toshkent: Mumtoz so‘z,
2019.
9
O‘zbekiston tarixi. R.H.Murtazaevaning umumiy tahriri ostida. – Toshkent, 2005.
19 Mamlakatimiz keyingi yillarda Parlamentlararo ittifoq, YeXHT Parlamentlararo
Assambleyasi va MDH Parlamentlararo Assambleyasiga a’zo bo’ldi.
Ayni paytda xalqaro nodavlat notijorat tashkilotlari, jamoat birlashmalari tashqi
siyosatda faol ishtirok etayotir, qardosh shaharlar darajasidagi aloqalar kuchaymoqda,
yoshlar va xotin-qizlar tashkilotlari o’rtasidagi aloqalar mustahkamlanmoqda.
Beshinchidan,   yana bir muhim tamoyil   konstruktivizmdir.   O’zbekistonda milliy
manfaatlarni tashqi siyosatda, ayniqsa qo’shnilar bilan qarama-qarshilik bilan himoya
qilish uzoq muddatli kutilgan samarani bermasligiga ishonchi komil.
Ikki   tomonlama   va   ko’p   tomonlama   hamkorlikning   dolzarb   masalalarini   hal
qilishda   oqilona   murosaga   kelish   va   o’zaro   maqbul   manfaatlar   muvozanatini   topish
muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bilan   birga,   har   qanday   munozarali   masala   siyosiy
muloqotga to’sqinlik qilmasdan, muhokama mavzusi bo’lishi kerak.
Bunday   yondashuv   mamlakatimiz   tashqi   siyosatining   boshqa   tamoyillariga
asoslanadi.   Bu   O’zbekistonda   istiqomat   qilayotgan   xalqlar   mentalitetiga   xos
xususiyatlarni aks ettiruvchi tinchliksevarlik, yaxshi qo’shnichilikdir.
Yuqoridagi   tamoyillarning   qisqa   vaqt   ichida   amalda   tatbiq   etilishi   Markaziy
Osiyoda   uzoq   yillar   davomida   mintaqaviy   hamkorlik   rivojiga   to sqinlik   qilayotganʻ
tizimli tirnash xususiyati beruvchi to planib qolgan muammolarning hal etilishiga olib	
ʻ
keldi.
Endilikda   esa   Yangi   Markaziy   Osiyo   nisbatan   qisqa   vaqt   ichida   o’z   haqidagi
tasavvurini butunlay ijobiy tomonga o’zgartirgan mintaqadir.
Yaqin   o’tmishda   ham   mintaqada   kechayotgan   jarayonlar   muhokama   qilinar
ekan,   ko’plab   mutaxassislar   “Markaziy   Osiyo   Bolqonlari”   haqida   ,   Farg‘ona
vodiysi   o’tkir   hududiy-suv   bahslari,   millatlararo   qarama-qarshiliklar   bir-biriga   zid
bo’lgan “chang bochka”ga aylanishi haqida gapirgan edi.
Atigi   yetti   yil   avval   mintaqa   davlatlari   o rtasidagi   chegaralar   deyarli   butunlay	
ʻ
yopilgan   edi.   Jahon   hamjamiyati   chegara   hududlarida   to’qnashuvlar   va   minalangan
maydonlar, transport blokadalari va yuqori savdo to’siqlariga guvoh bo’ldi.
20 Vaziyat   chuqur   ishonch   inqirozi   va   qurolli   mojarolarning   avj   olishi   bilan
tavsiflangan   murakkab   xalqaro   vaziyat   tufayli   keskinlashdi,   bu   mintaqa   barqarorligi
va barqaror rivojlanishiga bevosita salbiy ta'sir ko'rsatdi.
Bunday sharoitda jamiyatda tub o’zgarishlar, to’planib qolgan muammolarni hal
etishga   bo’lgan   talab   ortib   bordi.   Bu   jarayonlarni   chuqur   anglagan   O’zbekiston
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2016-yilda   Markaziy   Osiyo   mintaqasini   tashqi
siyosatning ustuvor yo’nalishi sifatida belgilab berdi .
Ochiqlik,   pragmatizm   va   konstruktivizm,   teng   huquqlilik,   o zaro   hurmat   vaʻ
manfaatlarni   hisobga   olish   asosidagi   faol   muloqot   tamoyillari   asosida   barcha
masalalar   bo yicha   o zaro   maqbul   yechimlarni   topish   birinchi   navbatdagi   vazifa	
ʻ ʻ
bo ldi.	
ʻ
Bugungi kunda O’zbekistonning yangi mintaqaviy siyosati o’z mohiyatiga ko’ra
nafaqat   mamlakatning   qo’shni   davlatlar   bilan   davlatlararo   munosabatlarini   tubdan
yaxshilash   uchun   shart-sharoit   yaratdi,   balki   Markaziy   Osiyoni   yangi   formatda
yanada mustahkamlash va integratsiyalashuviga zamin yaratdi.
Natijada   2018-yilda   O’zbekiston   Prezidenti   tashabbusi   bilan   Markaziy   Osiyo
davlatlari   rahbarlarining   Maslahat   uchrashuvlari   mexanizmi   ishga   tushirildi.   Ushbu
format   nafaqat   muloqot   maydoni,   balki   mintaqa   mamlakatlari   o’rtasidagi   o’zaro
hamkorlikning   asosiy   vektorlarini   belgilab   beruvchi   muhim   siyosiy   qarorlar   qabul
qilish joyiga aylandi.
Xususan,   o’tgan   olti   sammit   davomida   muhim   konseptual   hujjatlar,   jumladan,
uzoq muddatga mo’ljallangan  hujjatlar  qabul  qilindi. Shunday qilib, 2024-yil  avgust
oyida   Ostona   sammitida   uzoq   muddatli   hamkorlik   konturlarini   belgilab   bergan   va
mintaqaviy   hamkorlik   jarayoniga   davlatlarning   qaytarib   bo’lmaydigan   va   ilg‘or
xarakterini   berish   majburiyatini   tasdiqlovchi   muhim   hujjat   –   “Markaziy   Osiyo   –
2040” mintaqaviy hamkorlikni rivojlantirish konsepsiyasi qabul qilindi.
Boshqacha   aytganda,   bugungi   kunda   mintaqa   davlatlari   rahbarlarining   siyosiy
irodasi   va   birgalikdagi   sa’y-harakatlari   tufayli   Markaziy   Osiyoning   zamonaviy
21 qiyofasini   o’zgartirish,   uni   yaxshi   qo’shnichilik,   o’zaro   ishonch   va   hamkorlik
makoniga   aylantirish   imkonini   berdi.   Davlatlarimiz   tashqi   tahdidlarga   chidamli,
mintaqaning   umumiy   kelajagi,   uning   xavfsizligi   va   barqarorligini   ta’minlash   uchun
mas’uliyatni   o’z   zimmasiga   olishga   tayyorligini   namoyon   etuvchi   o’ziga   xos
mintaqaviy modelni yaratdi.
Buning natijasida O’zbekiston  mintaqadagi  barcha davlatlar  bilan munosabatlar
maqomini ko’tardi: Turkmaniston bilan strategik munosabatlar   ,   Qirg‘iziston bilan har
tomonlama   strategik   sheriklik   ,   Qozog‘iston   va   Tojikiston   bilan
ittifoqchilik   darajasiga ko’tarildi.
Qolaversa,   bugungi   kunda   mintaqa   bosqichma-bosqich   yangi   imkoniyatlar,
manfaatlar yaqinlashuvi va inklyuziv hamkorlik maydoniga aylanib bormoqda.
Bugungi   kunda   Markaziy   Osiyo   keng   iste’mol   bozori,   qudratli   resurs   va
xomashyo salohiyatiga, boy inson kapitaliga ega.
Buni   mintaqa   iqtisodiy   ko'rsatkichlarining   faol   dinamikasi   yaqqol   ko'rsatib
turibdi.   Mintaqa   iqtisodiyoti   so’nggi   o’n   yil   ichida   barqaror   o’sishni   (6,2   foiz)
ko’rsatdi, bu esa jahon o’rtacha ko’rsatkichidan (2,6 foiz) ikki barobar ko’pdir. 2016
yildan boshlab mintaqaviy yalpi ichki mahsulot 60 foizga oshib, 2023 yil oxiriga kelib
450 milliard dollarga yetdi .
Shu   bilan   birga,   Markaziy   Osiyo   jahon   iqtisodiy   munosabatlarining   muhim
ishtirokchisiga aylanib bormoqda:   uning tashqi savdo hajmi so’nggi 7 yil ichida ikki
baravardan   ko’proq   o’sib,   qariyb   225   milliard   dollarga   yetdi.   Shu   bilan   birga,
mintaqalararo   tovar   ayirboshlash   hajmi   4,5   baravarga   (2,4   dan   11   mlrd   dollarga)
oshdi.
Markaziy   Osiyo   bugungi   kunda   turli   sohalarda   qo’shma   loyihalarni   amalga
oshirib,   mintaqaviy   hamkorlikning   yuqori   darajasini   namoyish   etmoqda.   Xususan,
O’zbekiston,   Qirg‘iziston   va   Tojikistonda   keng   ko’lamli   tashabbuslarni
moliyalashtirish   uchun   sarmoya   fondlari   tashkil   etilgani   o’z   samarasini   berdi.
Qozog‘istonda yengil avtomobillar ishlab chiqaruvchi qo’shma korxona, Tojikistonda
22 maishiy   texnika   zavodi   ishga   tushirildi.   O’zbekiston   tashabbusi   bilan   qo’shni
davlatlar   bilan   chegara   savdo   zonalari   faol   rivojlantirilib,   bu   mintaqaning   iqtisodiy
o’zaro bog‘liqligini mustahkamlamoqda.
Suv-energetika   sohasidagi   hamkorlik   sohasidagi   loyihalar   alohida   ahamiyatga
ega.   Shu   tariqa   Qambarota   GES-1   qurilishi   bo’yicha   “yo’l   xaritasi”   imzolandi   va
O’zbekiston   va   Tojikiston   o’rtasida   Zarafshon   daryosida   quvvati   140   MVt   bo’lgan
Yovon GESi qurilishi loyihasini amalga oshirish boshlandi. Ushbu qadamlar barqaror
suv   ta'minoti   va   energiya   xavfsizligini   ta'minlaydi.   Bundan   tashqari,   Markaziy
Osiyoni   Yevropa   transport   tarmoqlari   bilan   bog‘laydigan   Xitoy-Qirg‘iziston-
O’zbekiston   temir   yo’li   qurilishi   to’g‘risidagi   kelishuv   transport-logistika
integratsiyasi uchun yutuq bo’ldi.
Mohiyatan, mintaqa iqtisodiyotlarning bir-birini to’ldirishiga va Markaziy Osiyo
davlatlarining   raqobatbardosh   afzalliklariga   asoslangan   iqtisodiy   rivojlanishning
yangi modeliga o’tmoqda. Bu, o’z navbatida, sanoat kooperatsiyasini mustahkamlash,
ishlab chiqarish-texnologik makonni yaratish va mintaqani xalqaro qiymat zanjirining
muhim bo’g‘iniga aylantirishga xizmat qilmoqda.
Birgalikda   bu   holatlar   mintaqadan   tashqari   hamkorlarning   Markaziy   Osiyoga
qiziqishini   oshirib,   mintaqani   jahon   kuchlari   va   yetakchi   davlatlari   uchun   jozibador
nuqtaga aylantirmoqda. Bu "   CA plus   " yaratilgan dialog formatlarida ham o'z aksini
topdi.   Bugungi   kunda   10   dan   ortiq   shunday   muloqot   maydonchalari   faoliyat
ko’rsatmoqda,   ulardan   6   tasi   so’nggi   5   yil   ichida   yaratilgan.   Bundan   tashqari,   2022
yildan   boshlab   ushbu   formatlarning   ko'pchiligi   davlat   rahbarlari   darajasida   -   Xitoy,
AQSh, Germaniya va Evropa Ittifoqi   bilan o'tkaziladi. Kelasi yili ular safiga Janubiy
Koreya ham qo'shiladi.
Dunyoning   uzoq   va   yaqin   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli   aloqalar   o’rnatildi.
Keyingi   yillarda   O zbekiston   rahbariyati   dunyoning   yetakchi   davlatlariga   (ʻ   AQSh,
Yevropa Ittifoqi davlatlari, Rossiya, Xitoy, Yaponiya, Janubiy Koreya, Turkiya, Eron,
23 Birlashgan   Arab   Amirliklari   va   boshqalar)   100   dan   ortiq   oliy   va   yuqori   darajadagi
tashriflar amalga oshirdi.
Yangi   tashqi   siyosat   yo’nalishi   O’zbekistonning   mintaqaviy   va   xalqaro
tashkilotlarda o’zaro hamkorligi faollashgani, mavqei mustahkamlanganida namoyon
bo’lmoqda.
BMT .   Mamlakatimiz   an’anaviy   tarzda   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (BMT)
bilan muloqot va hamkorlikni rivojlantirishga katta ahamiyat beradi. So’nggi yillarda
BMT va uning institutlari bilan o’zaro hamkorlik darajasini  oshirish mumkin bo’ldi.
Buning   natijasida   BMT   bilan   hamkorlikda   140   ta   qo’shma   dastur   va   loyihalar
muvaffaqiyatli amalga oshirilmoqda, O’zbekistonning bir qancha tashabbuslari BMT
Bosh Assambleyasining maxsus  rezolyutsiyalari qabul  qilinishi  orqali e’tirof etilgan.
So’nggi   bir   necha   yil   ichida   O’zbekistonning   tashabbuslari   BMT   Bosh
Assambleyasining   10 ta maxsus rezolyutsiyasi qabul qilinishi orqali e’tirof etildi.
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Bosh   kotibining   besh   nafar   o rinbosariningʻ
tashriflari kabi oliy darajadagi tashriflar, Iqtisodiy va Ijtimoiy Kengash (EKOSOS) va
Xalqaro Mehnat Tashkiloti (XMT) Boshqaruv kengashi kabi organlarga saylovlar bu
hamkorlikni   alohida   ta kidlaydi.   Yaqinda   Toshkentda   Qishloq   xo’jaligini	
ʼ
rivojlantirish   xalqaro   jamg‘armasining   (IFAD)   vakolatxonasining   ochilishi   ham
qishloqlarni rivojlantirish borasidagi sa’y-harakatlarni yanada kuchaytiradi.
ShHT .   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   O’zbekiston   mintaqaviy   xavfsizlik,
iqtisodiy   hamkorlik   va   madaniy   almashinuv   masalalarida   hamkorlik   qiladigan   yana
bir  muhim  platformadir. O’zbekiston  ShHT faoliyatida faol ishtirok etib, tashkilotga
to’rt marta: 2003-2004, 2009-2010, 2015-2016 va 2021-2022-yillarda raislik qilgan.
2017-yildan   buyon   O’zbekiston   ShHT   doirasidagi   hamkorlikni   rivojlantirish
tashabbuslarini   faol   amalga   oshirmoqda.   Shu   vaqt   ichida   O’zbekiston   Prezidenti
siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   transport-logistika,   innovatsiyalar   va   boshqa   sohalardagi
hamkorlik samaradorligini  oshirishga  qaratilgan 91 tashabbusni  ilgari  surdi. Ulardan
75 tasi amalga oshirilgan bo’lsa, 16 tasi amalga oshirilmoqda.
24 ShHTga   a zo   mamlakatlar   o rtasidagi   savdo-iqtisodiy   hamkorlik   ham   jadalʼ ʻ
rivojlanmoqda. 2023-yilda O’zbekistonning ShHT davlatlari bilan tovar ayirboshlash
hajmi 2022-yilga nisbatan 18,5 foizga oshib, 31,36 milliard dollarga yetdi.
MDH . O’zbekiston MDHning barcha nizom organlari faoliyatida ishtirok etadi,
tarmoq   hamkorlikning   barcha   organlariga   qo’shiladi,   Hamdo’stlik   doirasida   faol   va
tashabbuskor siyosat olib boradi.
2.2. Savdo, transport, energetika va madaniy sohalarda o‘zaro manfaatli
hamkorlik
T ashqi   savdoni   liberallashtirish,   jumladan,   tarifsiz   to‘siqlar,   aktsiz   solig‘i   va
milliy valyutaning konvertatsiya qilinmasligini bartaraf etish e’tiborga molik. Savdoni
osonlashtirish   bo'yicha   ham   jiddiy   o'zgarishlar   yuz   berdi.   Masalan,   ayrim   hollarda
eksportchilar   eksport   shartnomalarisiz   faoliyat   yuritishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
eksportni   tashish   xarajatlari   uchun   50   foizgacha   davlat   subsidiyasini   joriy   etish,
eksport   qilinadigan   tovarlar   va   xizmatlarning   barcha   turlari   bo‘yicha   bojxona
to‘lovlarini   bekor   qilish,   eksportni   litsenziyalash   tizimini   soddalashtirish,   bojxona
to‘lovlarini 6,45 foizgacha kamaytirish, eksport-import operatsiyalari uchun “yagona
oyna”   veb-saytini   yaratish   va   boshqalar   boshqa   chora-tadbirlardan   iborat.   Bunday
yumshatishning   natijalari   uzoq   kutilmaydi.   Jahon   banki   ma lumotlariga   ko ra,   agar	
ʼ ʻ
2016   yilda   tovar   va   xizmatlar   eksporti   yalpi   ichki   mahsulotning   15   foizini   tashkil
etgan   bo lsa,   2019   yilda   bu   ko rsatkich   31   foizga   yetgan.   MDH   davlatlari   orasida	
ʻ ʻ
2016-2019   yillarda   eksport   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushining   eng   yuqori   o‘sishi
O‘zbekistonda kuzatildi (3-jadval). 10
10
O‘lmasov A., Vaxobov A. Iqtisodiyot nazariyasi. - Toshkent: Sharq, 2006.
25 Agar 2017-yilda O‘zbekistonning tashqi  savdo aylanmasi  26,9 milliard dollarni
tashkil   etgan   bo‘lsa,   2019-yilda   bu   ko‘rsatkich   15   milliard   dollarga   o‘sib,   42,2
milliard dollarga yetdi. Bu mamlakatning butun tarixidagi eng yuqori ko'rsatkichlari.
2017-2019   yillar   davomida   eksport   tarkibida   ham   sezilarli   o‘zgarishlar   kuzatildi   (2-
rasm).   Xususan,   oziq-ovqat   mahsulotlari   1,5   foizga,   energiya   resurslari   va   neft
mahsulotlari 1,3 foizga, qora metallar va ulardan tayyorlangan mahsulotlar 0,8 foizga
oshdi. Shu bilan birga, paxta tolasi ulushi 2,2 foizga, kimyo mahsulotlari 2,1 foizga,
rangli   metallar   ulushi   0,8   foizga   kamaygan.   Eksport   tuzilmasining   bunday
diversifikatsiyasi mahalliy tayyor mahsulotlar eksportining oshishi bilan izohlanadi.
26 Mamlakatning   pul-kredit   siyosatida   ham   keng   ko‘lamli   islohotlar   amalga
oshirildi.   So‘nggi   yillarda   inflyatsiya   darajasini   barqarorlashtirish   choralari   ko‘rildi.
2017-yilda so‘m devalvatsiyasi va erkin konvertatsiya joriy etilganidan so‘ng 2018 va
2019-yillarda inflyatsiya 14-15 foiz doirasida saqlanib qolgan bo‘lsa, 2020-yilda u 11
foizga tushib ketdi.
O‘zbekiston Prezidenti 2019-yilda “Inflyatsiyani targetlash rejimiga bosqichma-
bosqich   o‘tgan   holda   pul-kredit   siyosatini   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi   Farmonni
imzoladi.   Inflyatsion   targetlash   tizimiga   o‘tish   inflyatsiya   darajasini   2021-yilda   10
foizgacha,   2023-yilda   esa   5   foizgacha   pasaytirish   imkonini   beradi.   Bugungi   kunda
inflyatsiyani   targetlash   rejimidan   Buyuk   Britaniya,   Kanada,   Yangi   Zelandiya,
Avstraliya   kabi   bir   qator   rivojlangan   davlatlar   qo‘llaydilar.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
inflyatsiyani   nishonlash   boshqa   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarga   bilvosita   ta’sir   ko‘rsatadi.
Shunday   qilib,   Islandiya   Markaziy   banki   bosh   iqtisodchisi   G.Peturssonning   hisob-
kitoblariga   ko'ra,   mamlakatlarda   inflyatsiyani   maqsadlilashtirish   joriy   etilgandan
27 so'ng,   iqtisodiy   o'sish   sur'atlarining   tebranishlari   pasayib,   eng   katta   ta'sir   bozor
iqtisodiyoti rivojlanayotgan mamlakatlarda kuzatilgan (4-jadval).
Mahalliy   korxonalarda   ishlab   chiqarilayotgan   to‘qimachilik   va   tikuvchilik
mahsulotlari   ham   ichki,   ham   tashqi   bozorda   xaridorgir   bo‘lib,   yildan-yilga   xorijlik
iste’molchilar   orasida   tobora   ommalashib   bormoqda.   To‘rt   yil   ichida   eksport   2,1
barobar   oshdi:   2016   yildagi   899   million   dollardan   2020   yilda   1   867   million
dollargacha.
2016   yildan   so‘ng   xomashyoni   to‘liq   qayta   ishlash   modeliga   o‘tish   va   ularni
eksport   qilishni   to‘xtatish   jadal   tus   oldi.   2020-yildan   boshlab   O‘zbekistondan   paxta
eksporti butunlay to‘xtatilishi, barcha xomashyo respublika hududida qayta ishlanishi
ochiq   aytildi.   2018-yilning   o‘zidayoq   paxta   tolasi   ishlab   chiqarishning   2016-yilga
nisbatan sakkiz foizga oshgani fonida eksport qilinadigan paxta ulushi keskin pasayib,
28 18,4 foizga yetdi va yig‘ilgan mahsulotning 81,6 foizi mamlakatimizda qayta ishlandi.
O‘tgan yili bu ko‘rsatkich eksportda 11 foizni, mahalliy qayta ishlashda esa 89 foizni
tashkil etdi. Shu bilan birga, paxta eksporti hajmining qisqarishi fonida to'qimachilik
va trikotaj mahsulotlari eksporti hajmi faqat o'sdi. Shuni ta'kidlash kerakki, oq oltinni
eksport   qilishning   davom   etishi   uzoq   muddatli   eksport   shartnomalari   bo'yicha
majburiyatlarning   bajarilishi   bilan   bog'liq.   2021   yilgacha   qayta   ishlangan   paxta
tolasining   99   foizi   allaqachon   mahalliy   sanoat   ehtiyojlari   uchun   ishlatilishi
kutilmoqda.
Sohaning   sifat   jihatidan   rivojlanishining   asosiy   ko‘rsatkichlari   qatorida   uning
mahsulotlariga   tashqi   bozorda   talabning   ortib   borayotgani   ham   kiradi.   Ayni   paytda
O‘zbekiston   to‘qimachilik   sanoati   eksportga   yo‘naltirilgan.   Mahalliy   korxonalarda
ishlab   chiqarilayotgan   to‘qimachilik   va   tikuvchilik   mahsulotlari   ham   ichki,   ham
tashqi   2,1   barobarga   oshgani   ham   shundan   dalolat   beradi:   2016-yildagi   899   million
dollardan 2020-yilda 1 million 867 million dollarga yetdi.
O‘zbekistondan dunyoning ko‘plab mamlakatlariga to‘qimachilik va tikuvchilik
mahsulotlari   yetkazib   berilmoqda,   eksport   geografiyasi   yildan-yilga   kengaymoqda.
Masalan, 2016 yilda 60 ta davlatga mahsulot yetkazib berilgan bo‘lsa, 2020 yilda bu
ko‘rsatkich   71   taga   yetdi.   Ammo   shuni   ta’kidlash   kerakki,   hozirda   to‘qimachilik   va
tikuvchilik   mahsulotlari   eksportining   89   foizi   faqat   oltita   davlat   hissasiga   to‘g‘ri
keladi.   Shunday   qilib,   2020   yil   yakunlariga   ko‘ra,   Rossiya   36,5   foiz,   Xitoy   21,6,
Qirg‘iziston   15,2,   Turkiya   11,4,   Polsha   va   Qozog‘iston   2,3   foizni   tashkil   etadi.   Shu
bilan   birga,   tayyor   tikuv   va   trikotaj   mahsulotlari   eksportining   95   foizi   MDH
davlatlariga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   eksport   geografiyasini   diversifikatsiya   qilish   darajasi
pastligicha qolayotganidan dalolat beradi.
29   2016-yilda   O‘zbekiston   bozorida   jami   115   342   dona   avtomobil   sotilgan.2016-
yilda   O‘zbekistonda   avtomobillar   savdosi   statistikasidan   nimani   bilish   mumkin?
Keling, 2016 yilda eng ko'p sotilgan brendlarni ko'rib chiqaylik. 11
O‘zbekiston   avtomobil   bozorida   2016-yilda   Chevrolet   brendi   avtomobillar
yetakchisi   hisoblanadi.   Mijozlarning   brendga   bo'lgan   ishonchi   tufayli   Chevrolet
avtomobillari 115 342 dona sotildi.   Ushbu brendga qo'shimcha ravishda TOP-5ga (0
ta mashina), (0 ta mashina), (0 ta mashina) va (0 ta mashina) kiritilgan.
O‘zbekistonda   pandemiyaning   avtomobilsozlik   sanoatiga   ta’siri   nisbatan
mo‘tadil bo‘ldi, desak mubolag‘a bo‘lmaydi. 2020-yilda avtomobilsozlik korxonalari
tomonidan   33718,9   milliard   so‘mlik,   2016-yilda   esa   4112,3   milliard   so‘mlik   yengil
avtomobillar,   tirkamalar   va   yarim   tirkamalar   ishlab   chiqarilib,   nominal   ko‘rinishda
ishlab chiqarish hajmi 8 barobar oshdi.
Shu bilan birga, 2016-yilda avtomobilsozlik sanoati jami sanoatning 3,7 foizini,
2020-yilda esa bu ko‘rsatkich 9,2 foizni tashkil etgan bo‘lsa, bu o‘z navbatida 2016-
2020-yillarda   avtomobilsozlikning   umumiy   sanoatdagi   ulushi   5,5   foiz   punktga
oshganidan dalolat beradi.
Xususan,   2020-yilda   280   080   ta   yengil   yengil   avtomobil   (o‘sish   sur’ati
+217,7%),   642   ta   avtobus   (o‘sish   sur’ati   –29,3%),   4163   ta   yuk   avtomobili   (o‘sish
sur’ati +30,1%), 673 ta traktor (o‘sish sur’ati –6,5%), 41 ta maxsus avtomobil ishlab
chiqarildi.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   Markaziy   Osiyoda   yo‘lovchi   va   tijorat
avtomobillarining   to‘liq   assortimentini   ishlab   chiqaradigan   yagona   davlatdir.   Ayni
paytda   mamlakatimizda   avtomobilsozlik   sohasida   85   dan   ortiq   korxona   faoliyat
yuritib,   bu   borada   200   dan   ortiq   xorijiy   kompaniya   va   tashkilotlar   bilan   hamkorlik
qilmoqda. Bugungi kunda sanoatda 28 mingdan ortiq kishi ishlaydi.
Tashqi savdo
11
O‘zbekistonda millatlararo munosabatlar va bag‘rikenglik: tarixiy tajriba va hozirgi zamon. Mas’ul muharrir
R.H.Murtazaeva. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2020.
30 Avtomobil  sanoatida  tashqi  savdo   dinamikasi   2016-2020  yillarda  jadal  sur'atlar
bilan   rivojlandi.   O‘zbekistonda   mashinasozlik   sohasidagi   o‘zgarishlar   jahon
bozorlarida   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilgan   avtomobillarga   talab   ortib
borayotganida ham namoyon bo‘lmoqda.
2016-2020-yillarda “O‘zavtosanoat” eksporti 639,5 million dollarni tashkil etdi.
Statistik   tahlillarga   ko‘ra,   2016-yilda   eksport   55,1   million   dollarni   tashkil   etgan
bo‘lsa, o‘tgan yili bu ko‘rsatkich 208,9 million dollarga yetib, 4,1 barobarga oshgan.
Xususan,   o‘tgan   yili   umumiy  qiymati   170,7  million  dollar   (18  ming   552  dona)
yengil   yengil   avtomobillar,   14,4   million   dollarlik   avtobuslar   (217   dona)   va   11,9
million   dollarlik   (780   dona)   yuk   avtomobillari   eksport   qilindi.   2020-yilda
Qozog‘istonga   168,6   million   dollar,   Ozarbayjonga   7,2   million,   Afg‘onistonga   5,7
million,   Qirg‘izistonga   4,9   million,   Rossiya   Federatsiyasiga   3,6   million   dollarlik
avtomobillar eksport qilindi.
Avtomobilsozlik sanoatiga xorijiy import hajmini hisobga olsak, 2020-yilda jami
1838,3 million dollarlik avtomobillar import qilingan bo‘lib, bu o‘z navbatida 2016-
yilga   nisbatan   2,1   barobarga   oshgan   va   2019-yilga   nisbatan   13   foizga   kamayganini
tasdiqlaydi.
31 Xususan,   2020   yilga   kelib   475,1   million   dollarlik   (25   766   dona)   yengil   yengil
avtomobillar,   190,4  million  dollarlik  yuk   avtomobillari   (4576   dona)   va   16,7  million
dollarlik (445 dona) avtobuslar import qilindi. 12
Bu   davrda   Janubiy   Koreyadan   861,6   million   dollar,   Xitoydan   320,6   million
dollar,   Yaponiyadan   100,8   million   dollar,   Rossiya   Federatsiyasidan   93,9   million
dollar, Belarusdan 52,5 million dollar import qilingan.
Investitsiyalar
Avtomobilsozlik   sohasida   raqobat   muhitini   yaratish   va   qulay   investitsiya
muhitini yaratish bo‘yicha ko‘rilayotgan chora-tadbirlar natijasida keyingi besh yilda
avtomobilsozlik sohasida qator yirik investitsiya loyihalari amalga oshirildi.
12
O‘zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). 2 tom. Mas’ul muharrirlar: R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. -
Toshkent: O‘zbekiston, 2019.  
32 Xususan,   2016   yildan   2021   yilgacha   “O‘zavtosanoat”   aksiyadorlik   jamiyati
tomonidan   jami   392,3   mln.   Quyidagi   summadagi   investitsiya   loyihalari   amalga
oshirildi:
- 2016 yilda 120,6 million dollar;
- 2017 yilda 65,1 million dollar;
- 2018 yilda 21,8 million dollar;
- 2019 yilda 70,2 million dollar;
- 2020 yilda 114,6 mln.
33 XULOSA
O'zbekiston   Respublikasining   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   aloqalari   1991
yildan   2021   yilgacha   bo'lgan   davrda   muhim   o'zgarishlarga   guvoh   bo'ldi.   Ushbu
davrda O'zbekistonning siyosiy, iqtisodiy va madaniy aloqalari rivojlanib, mintaqaviy
hamkorlikning mustahkamlanishi kuzatildi.
1. Mustaqillik va Yangi Aloqalar :
o O'zbekiston   1991   yilda   mustaqil   davlat   sifatida   tashkil   topganidan   so'ng,
Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   yangi   diplomatik   aloqalar   o'rnatildi.   Bu   jarayon
mintaqaviy hamkorlikni rivojlantirishga qaratilgan.
2. Siyosiy Aloqalar :
o O'zbekistonning   mintaqaviy   siyosati   asosan   barqarorlik   va   xavfsizlikni
ta'minlashga   qaratilgan.   Raqobat   va   ziddiyatlardan   qochish   maqsadida   O'zbekiston
ko'plab ikki tomonlama va ko'p tomonlama shartnomalar tuzdi.
o 2016   yildan   keyin   siyosiy   aloqalar   yanada   mustahkamlandi,   bu   esa   yangi
liderlik va tashqi siyosatdagi o'zgarishlar bilan bog'liq.
3. Iqtisodiy Hamkorlik :
o O'zbekiston   va   Markaziy   Osiyo   davlatlari   o'rtasida   savdo   va   investitsiya
aloqalari   rivojlandi.   O'zbekistonning   iqtisodiy   o'sishi   va   resurslaridan   foydalanish
mintaqaviy hamkorlikni kuchaytirdi.
o O'zbekiston,   Qozog'iston,   Qirg'iziston   va   Tojikiston   o'rtasida   savdo-sotiqni
oshirish,   transport   va   logistika   sohalarini   rivojlantirish   bo'yicha   ko'plab   loyihalar
amalga oshirildi.
4. Madaniy va Ijtimoiy Aloqalar :
o Madaniy   almashinuvlar   va   ta'lim   sohasidagi   hamkorlik   ham   muhim   o'rin
egalladi.   O'zbekistonning   madaniy   merosi   va   an'analari   mintaqaviy   hamkorlikda
muhim ahamiyatga ega bo'ldi.
o O'zbekiston va Markaziy Osiyo davlatlari o'rtasida ilmiy hamkorlik va ta'lim
dasturlari kengaytirildi.
34 5. Mintaqaviy Muammolar va Hamkorlik :
o Suv   resurslari,   xavfsizlik   va   migratsiya   kabi   muammolar   mintaqada   dolzarb
bo'lib qolmoqda. O'zbekiston bu masalalarni hal etish uchun mintaqaviy hamkorlikni
kuchaytirishga harakat qildi.
o O'zbekistonning   tashqi   siyosati   mintaqaviy   muammolarni   hal   qilishda   faol
ishtirok etishga qaratilgan.
1991–2021   yillarda   O'zbekiston   Respublikasining   Markaziy   Osiyo   davlatlari
bilan   aloqalari   barqaror   rivojlanib,   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   sohalarda
mustahkam   hamkorlik   o'rnatildi.   Mintaqaviy   xavfsizlik,   iqtisodiy   o'sish   va   madaniy
almashinuvlar   O'zbekistonning   tashqi   siyosatida   muhim   o'rin   tutadi.   O'zbekiston,
Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   aloqalarini   yanada   rivojlantirish   orqali   mintaqaviy
barqarorlik va farovonlikni ta'minlashga intilmoqda.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
Rahbariy adabiyotlar:
1. Mirziyoev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. T. 1. - Toshkent: O‘zbekiston.. 2017.
2. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. - Toshkent: O‘zbekiston. 2017.
3. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson ma’nfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti   va   xalq  farovonligining   garovi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi
qabul   qilinganining   24   yiligiga   bag‘ishlangan   tantanali   marosimidagi   ma’ruzasi.   -
Toshkent: O‘zbekiston. 2017.
4. Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O‘zbekiston. 2017.
5. Karimov   I.A.   O‘zbekiston:   milliy   istiqlol,   iqtisod,   siyosat,   mafkura.   T.   1.   -
Toshkent: O‘zbekiston, 1996.
6. Karimov   I.A.   Tinchlik   va   xavfsizligimiz   o‘z   kuch-qudratimizga,
hamjihatligimiz va qat’iy irodamizga bog‘liq. T. 12. - Toshkent: O‘zbekiston, 2004. 
7. Karimov   I.A.   Inson   uning   huquq   va   erkinliklari   -   oliy   qadriyat.   T.   14.   -
Toshkent: O‘zbekiston, 2006. 
8. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   -Toshkent:   Ma’naviyat,
2008.
9. Karimov   I.A.   Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqorolik
jamiyatini   shakllantirish-mamlakatimiz   taraqqiyotining   asosiy   mezonidir.   T.19.   –
Toshkent: O’zbekiston, 2011. 
10. Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2011. 
11. Karimov   I.A.   Tarixiy   xotira   va   inson   omili   –   buyuk   kelajagimiz   garovidir.
Xalq so‘zi. 2012, 10 may. 
36 12. Karimov   I.A.   Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida   xizmat
qilish – eng oliy saodatdir. - Toshkent: O‘zbekiston. 2015.
Asosiy adabiyotlar
13. Mustakil O‘zbekistan tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent, 2000.
14. Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
15. Mustaqillik:   Izohli   ilmiy-ommabop   lug‘at   //   M.Abdullaev   va   boshqalar:
to‘ldirilgan uchinchi nashr. - Toshkent: Sharq, 2006. 
16. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. – Toshkent: Ma’naviyat, 2017.
17. Mustaqil   O‘zbekiston   tarixi.   Mas’ul   muharrir   A.Sabirov.   -   Toshkent:
Akademiya, 2013.
18. Noveyshaya   istoriya   Uzbekistana.   Rukovoditel’   proekta   i   redaktor:
M.A.Raximov. - Toshkent: Adabiyot uchqunlari, 2018.
Qo‘shimcha adabiyotlar
19. Azizxo‘jaev A.A. Mustaqillik:  kurashlar, iztiroblar, quvonchlar. - Toshkent:
2001.
20. Azizxo‘jaev A.A. Chin o‘zbek ishi. - Toshkent, 2003. 
21. Axmedov   E.   O‘zbekiston   shaharlari   mustaqillik   yillarida.   -   Toshkent:   Abu
Ali ibn Sino nashriyoti, 2002.
22. Islomov Z.M. O‘zbekiston modernizatsiyalash va demokratik taraqqiyot sari.
- Toshkent: O‘zbekiston, 2005.
23. Levitin L. O‘zbekiston tub burilish pallasida. - Toshkent: O‘zbekiston, 2005.
24. Usmonov   Q.   O‘zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga   integratsiyalashuvi.   –
Toshkent: Moliya, 2003.
25. O‘zbekiston mustaqillik yillarida. - Toshkent: O‘zbekiston, 1996.
37 26. O‘zbekiston   tarixi.   R.H.Murtazaevaning   umumiy   tahriri   ostida.   –   Toshkent,
2005.
27. O‘zbekiston xalqining dini, madaniyati va urf-odatlari: tarix va hozirgi holat.
- Toshkent: TIU, 2011.
28. O‘lmasov A., Vaxobov A. Iqtisodiyot nazariyasi. - Toshkent: Sharq, 2006. 
29. O‘zbekistonda  millatlararo munosabatlar  va bag‘rikenglik:  tarixiy tajriba va
hozirgi zamon. Mas’ul muharrir R.H.Murtazaeva. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2010.
30. O‘zbekiston   tarixi   (1917-1991   yillar).   2   tom.   Mas’ul   muharrirlar:
R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. - Toshkent: O‘zbekiston, 2019.  
31. Murtazaeva   R.H.   O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va   tolerantlik.
Darslik. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2019.
32. Yunusova   X.   O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va   ma’naviy
jarayonlar (XX asr 80-yillari misolida). - Toshkent: Abu matbuot-konsalt, 2009.
33. Bobojonova   D.   O‘zbekistonda   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   (70   80-yillar
misolida). Qo‘llanma. – Toshkent: Sharq, 1999.
34. Qoraqalpog‘iston tarixi (1917-1994 yy.). - Nukus, 1995.
35. G‘ulomov   S.,   Ubaydullaeva   R.,   Ahmedov   E.     O‘zbekiston.   -Toshkent:
Mehnat, 2001.
Internet saytlari:
1. www.ziyonet.uz    . 
2. www.edu.uz    . 
3. www.google.uz    . 
4. www.go    v   .uz    . 
38

35

Купить
  • Похожие документы

  • Qo'qon xonligi kurs ishi
  • Oliver Kromvelning siyosiy faoliyati tarixi
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Yaponiya
  • II jahon urushidan so‘ng xalqaro munosabatlar. Sovuq urush
  • SSSR ning ikkinchi jahon urushidan keyin tashqi siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha