Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 64.5KB
Покупки 1
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

739 Продаж

Oʻzbekiston siyosiy tizimidagi o'zgarishlar

Купить
O zbekiston siyosiy tizimidagi o zgarishlar.ʻ ʻ
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar .......................................................................................... 4
1.1. O’zbekistonning iqtisodiy mustaqillik va siyosiy suvereniteti uchun amaliy xarakatlar. ....................... 4
1.2. O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar. ......................................................................................... 11
II.Bob.Yangi Oʻzbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati ....................................................................... 15
2.1.Yangi Oʻzbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati ........................................................................... 15
2.2.Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati va uning mohiyati ..................................... 21
Xulosa ........................................................................................................................................................ 33
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 35
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: Istiqlol   yillarida   O‘zbekistonda   milliy
davlatchilikning   yangi   demokratik   asoslarini   shakllantirish,   mamlakatimizni
yanada   faol   demokratik   yangilash   va   modernizatsiya   qilish   bilan   bog‘liq
taraqqiyot davrlari bosib o‘tildi.
Jamiyatimizda   ro‘y  berayotgan  demokratlashuv   jarayonlarining  hozirgi
bosqichida   xalq   manfaat   va   ehtiyojlaridan   kelib   chiqib   uning   konseptual
asoslari   ham   uzluksiz   ravishda   rivojlantirib   kelinmoqda.   Buning   natijasida
mamlakatimizda   demokratik   islohotlarning   izchilligini   ta’minlashning
zamonaviy manbalarini yaratish jarayonlari muttasil ravishda ro‘y bermoqda.
Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
tomonidan mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish
va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasini   amalga   oshirish
jarayonlarini   yanada   yuksak   pog‘onaga   ko‘tarish,   mazkur   maqsadlarga
erishishning   siyosiy   mexanizmlari   va   yondashuvlari   bo‘yicha   prinsipial
jihatdan   yangi   siyosiy   g‘oyalar   ilgari   surilmoqda   va   izchillik   bilan   amalga
oshirilmoqda.
Xususan,   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   tomonidan   2017   yil   7
fevraldagi   farmoni   bilan   qabul   qilingan   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi” buning yorqin misoli bo‘ldi. 
Harakatlar   strategiyasida   yurtimizda   olib   borilayotgan   islohotlar
samarasini   yanada   oshirish,   davlat   va   jamiyatni   har   tomonlama   jadal
rivojlantirish   uchun   shart-sharoitlar   yaratish,   mamlakatimizni
2 modernizatsiya   qilish   hamda   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarini
erkinlashtirish bo‘yicha beshta ustuvor yo‘nalish tasdiqlandi. 
Unga   muvofiq,   “Davlat   va   jamiyat   qurilishini   takomillashtirish”,
“Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilish”,
“Iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish”,   “Ijtimoiy   sohani
rivojlantirish”,   “Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag‘rikenglikni
ta’minlash, chuqur o‘ylangan va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish” kabi
muhim yo‘nalishlarda aniq vazifalar belgilab olindi.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   Harakatlar   strategiyasining   ustuvor
yo‘nalishlari   bo‘yicha   qabul   qilinayotgan   meyoriy-huquqiy   hujjatlardan
aholining   keng   qatlamlari   xabardorligini   oshirish   hamda   amalga
oshirilayotgan   chora-tadbirlarning   ochiqligi   va   shaffofligini   ta’minlash
uchun jamoatchilik muhokamalarini tashkil etish amaliyoti yo‘lga qo‘yildi.
2017 yildan buyon yurtimizda belgilab olingan islohotlar strategiyasini
izchillik bilan davom ettirgan holda, yangi sifat darajasiga ko‘tarish jarayoni
kechmoqda.   Ya’ni   mamlakatimizni   taraqqiy   ettirish,   demokratlashtirish
jarayonlarini   chuqurlashtirish   yurtimiz   aholisi   uchun   farovon   hayot
asoslarini   mustahkamlash   uchun   muhim   bo‘lgan   navbatdagi   strategik
zaminlar vujudga keltirilmoqda.
Kurs ishining maqsadi : O’quvchilarga O’zbekiston siyosiy tizimidagi
o’zgarishlar haqida ma’lumot berish.
Kurs   ishining   vazifasi :   O’zbekistonning   iqtisodiy   mustaqillik   va
siyosiy suvereniteti uchun amaliy xarakatlarni yoritish 
Kurs   ishining   ob'ekti :   Yangi   O zbekistonning   olib   borayotganʻ
tinchlikparvar tashqi siyosati
Kurs   ishining   predmeti :   O‘zbekiston   sharoitida   yoshlarga   oid   davlat
3 siyosati va uning mohiyati haqida
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I.Bob.O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar
1.1.   O’zbekistonning iqtisodiy mustaqillik va siyosiy suvereniteti uchun
amaliy xarakatlar.
XX   asrning   90-yillariga   kelib   sotsialistik   mamlakatlarda   inson
huquqlarini himoya qilish va ozodlikka intilishning yangi bosqichi boshlandi.
Sharqiy   Yevropa   mamlakatlarida   qariyb   yarim   asr   hukm   surgan   totalitar
davlat tuzumi inqirozga yuz tutib, demokratik tarti-botlar qaror topa boshladi.
Yugoslaviya   Sotsialistik   Federativ   Respublikasi   parchalanib,   uning   o’rnida
bir   necha   mustaqil   respublika,   Chexoslovakiya   Sotsialistik   Respublikasi
ikkiga   bo’linib,   Chexiya   va   Slovakiya   suveren   davlatlari   vujudga   keldi.
Germaniya   Federativ   Respublikasi   va   Germaniya   Demokratik   Respublikasi
birlashib,   ne-mislar   yashaydigan   ulkan   hududda   sotsialistik   tuzum   barbod
etildi.   Ayni   chog’da   sobiq   SSSR   parchalanib,   uning   o’rnida   mustaqil   taraq-
qiyot yo’lini tanlagan 15 mamlakat tashkil topdi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   bu   davrga   kelib   ko’pgina   mamlakatlarda
mustaqillikka erishish masalasi dunyoni keng qamrab olgan ta rixiy jarayonga
aylandi. O’zbekistonning mustaqillikka erishishi ana shu olamshumul jarayon
tarkibida   yuz   berdi.   «Xalqlarning   ozodlik,   Mustaqillik,   baxt-saodatga   azaliy
intilishi,   o’z   taqdirini   o’zi   belgi-lashga   azm-u   qarori   hayotdagi   chuqur
o’zgarishlarni   harakatga   keltiruvchi   kuchdir»,   -   degan   edi   Islom
Abdug’aniyevich Karimov.
4 XX   asr   90-yillarining   boshlariga   kelib   O’zbekistonda   xalqning   ana   shu
azaliy orzusini amalga oshirish kun tartibidagi bosh masala bo’lib qoldi.
Mamlakatda   shunday   vaziyat   vujudga   keldiki,   bir   tomondan:
zo’ravonlikka   asoslangan,   ma’muriy   buyruqbozlikka   xos   bo’lgan
markazlashgan   davlat   saqlanib   qoladimi   yoki   demokratik   jarayon-lar
chuqurlashishi evaziga ittifoqdosh respublikalar suvereniteti ta’minlanadimi?
-   degan   masala   dolzarb   bo’lib   qoldi.   Ikkinchi   tomondan,   o’sha   davrdagi
SSSR   rahbariyati   mamlakat   ichkarisidagi   vaziyatni   to’g’ri   baholay   olmadi,
milliy   respublikalarda   mustaqillikka   erishishga   intilishning   tobora   kuchayib
borayotganining oldini ololmay qoldi. 1
SSSR   Oliy   Soveti   ham,   SSSR   Prezidenti   va   Hukumati   ham   inqiroziy
holatdan   chiqishning   yo’lini   topa   olmay   qoldi.   Xullas,   90-yillarning
boshlariga   kelganda   markaz   va   ittifoqdosh   jumhuriyat-lar   o’rtasidagi
munosabatlar   keskinlashib,   markaziy   hokimiyatning   obro’yi   pasayib   ketdi.
Siyosiy,   iqtisodiy   va   xo’jalik   hayoti   boshqa-rilmay   qoldi.   Oqibatda
turmushning   barcha   sohalaridagi   salbiy   ah-voldan   xalqning   kun   sayin
noroziligi   ortib,   turmush   darajasi   yomon-lasha   boshladi.   Ishlab   chiqarish   va
mehnat intizomi izdan chiqdi. Bu hoi tabiiy ravishda xalqning ko’zini ochdi,
endi u eskicha buyruq-bozlik usulini qabul qila olmay qoldi.
Qisqa   qilib   aytganda,   shu   vaqtga   kelib   respublikalar   suverenite-tini   va
inson   huquqlarini   poymol   qilgan   totalitar   buyruqbozlik   bosh-qaruvining
istiqbolsiz ekanligini hayotning o’zi ko’rsata boshladi.
Buni   birgina   sobiq   SSSRda   xalq   xo’jaligini   bozor   iqtisodiyotiga
o’tkazish   hamda   Yangi   Ittifoq   Shartnomasi   tayyorlash   borasidagi   na-tijasiz
qadamlarda ham ko’rsa bo’ladi.
1
  2016  йил  14  сентябрдаги  « Ёшларга   оид   давлат   сиёсати   тўғрисида » ги   Қонун
5 Shuni   aytish   kerakki,   sobiq   Ittifoqda   xalq   xo’jaligini   bozor   iqti-sodiga
o’tkazish masalasi 1987-yili xalq deputatlari II syezdi qarori va iqtisodiyotni
sog’lomlashtirishga   qaratilgan   Hukumat   Dasturida   tilga   olingan,   u   1990-yil
may oyida Oliy Sovet III sessiyasida muho-kama qilingan edi.
Xalq   deputatlari   Hukumat   Dasturini   muhokama   qilar   ekanlar,   bozor
iqtisodiga   o’tish   obyektiv   zaruriyat,   bundan   boshqa   yo’l   yo’q,   degan
xulosaga   keldilar.   SSSR   Oliy   Soveti   III   sessiyasining   «Bosh-qariladigan
bozor   iqtisodiga   o’tish   haqida»gi   qarorida   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
iqtisodiy islohotlarning asosiy mazmunini tashkil qiladi, deb qayd etildi. Shu
bois   bu   boradagi   Hukumat   konsepsiyasini   deputatlar   fikr-mulohazalari
asosida qayta ishlash va 1990-yil 1-sentabriga tayyorlash belgilandi.
SSSR   Rahbariyatida   shu   yo’nalishdagi   amaliy   ishlar   qizg’in   tus   oldi.
1990-yil   25-iyulda   SSSR   Prezidentlik   Kengashida   Bosh   Ministrning
mamlakatni   bozor   iqtisodiyotiga   o’tkazish   yuzasidan   qo’shimcha   choralar
haqidagi   axboroti   tinglandi.   1990-yil   27-iyuli   va   30-avgustida   SSSR
Prezidentining   olimlar,   mutaxassislar,   ommaviy   axborot   vositalari   vakillari
bilan iqtisodiy islohotlar mavzuidagi uchrashuvi bo’ldi.
1990-yil   sentabri   boshlarida   SSSR   Oliy   Kengashi   IV   sessiyasida
N.Rijkov   «Boshqariladigan   bozor   iqtisodiga   o’tishga   tayyorgarlik   va
mamlakat   xalq   xo’jaligida   barqarorlikni   vujudga   keltirish   haqida»   ma’ruza
qildi.   Unda   deputatlarning   avvalgi   fikrlari   inobatga   olingan   variant   ishlab
chiqilgani   aytilsa-da,   sessiya   Hukumat   Dasturini   qabul   qilmadi.   Buning
muhim sababi deputatlarda Hukumatga nis-batan ishonch yo’qola borgan edi.
Ayni   chog’da   Hukumat   Dasturi   sobiq   Ittifoqni   saqlab   qolishni,   shuningdek
iqtisodiyotni sotsialistik yo’ldan rivojlantirishni ko’zda tutar edi.
6 1990-yil   11-sentabrda   RSFSR   Oliy   Soveti   II   sessiyasi   S.   Shatalinning
«500   kun»   Programmasini   qabul   qildi.   Unda   quyidagi   masalalar   ko’tarilgan
edi:
Fuqarolarni   mulkka   egalik   huquqini,   iqtisodiy   mustaqillikni,   erkin
iste’mol bozori va unda erkin narx;
korxonaning mustaqil iqtisodiy faoliyat huquqi;
ittifoqdosh respublikalarning mutlaq suvereniteti;
aholi turmush darajasini pasaytirmaslikni ko’zda tutar edi.
SSSR   Oliy   Sovetining   21-sentabrda   bo’lib   o’tgan   IV   sessiyasida   bu
Dastur ham qabul qilinmadi. 1990-yil 24-sentabrda sessiya «Xalq xo’jaligini
barqarorlashtirishning   kechiktirib   bo’lmaydigan   vazifalari»ni   muhokama
qilib, Hukumat Dasturi va S.Shatalin Dasturidan iborat Yagona Dastur ishlab
chiqishga   qaror   qildi.   1990-yil   18-oktabrda   sessiya:   «Bozor   iqtisodiyotiga
o’tish   jahon   amali-yotidan   kelib   chiqqan   zarurat,   ammo   u   iqtisodiyotning
sotsialistik yo’nalishiga ziyon yetkazmaydi», - deb xulosa berdi.
Demak, 80-yillar oxiriga kelib, sobiq mamlakatda xalq xo’jaligini bozor
iqtisodiyotiga   o’tkazishni   hayotning   o’zi   kun   tartibiga   qo’ya   boshladi   va
uning huquqiy asoslarini yaratishni zaru-ratga aylantirdi. Shunday bo’lsa-da,
1990-1991-yillarda   iqtisodiyot   orqaga   qarab   keta   boshladi   va   xalqning
turmush   tarzi,   sharoiti   yomonlasha   bordi.   Mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy
jihatdan tanazzulga yuz tuta boshladi.
Mutaxassislar   ana   shunday   tisarilish   hodisasini   mamlakat   ijtimoiy-
siyosiy   hayotiga   uchta   yo’nalishdagi   kuchlar   manfaatlari   to’qnashgani   bilan
izohlaydilar. Jumladan:
Birinchi   kuchlar   -   N.Rijkov   va   V.Pavlov   Dasturi   tarafdorlari.   Ular
sobiq SSSRni saqlab qolish, xalq xo’jaligini markazdan bosh qarish, huquqni
7 ko’proq markazda to’plash niyatida edilar. Ular iqti sodiyotni rivojlantirishda
sotsialistik yo’ldan voz kechmaslikni talab qilar edilar.
Ikkinchi kuchlar   - S.Shatalin guruhi a’zolari tarafdorlari. Ular SSSRni
tarqatib   yuborish,   ittifoqdosh   respublikalar   o’rnida   suveren,   Mustaqil
Davlatlar tuzish, cheksiz xususiy tadbirkorlikni rivojlanti-rish, mulkni davlat
tasarrufldan   chiqarish,   xususiylashtirish,   kolxoz   va   sovxozlarni   tugatib,
fermer   xo’jaliklari   tuzishni   ko’zda   tutdilar.   Bu   mohiyatan   iqtisodiy
rivojlanishning sotsialistik yo’lidan voz ke-chishni bildirar edi.
Uchinchi   kuchlar   -   bu   M.Gorbachyov   Dasturini   quvvatlovchilar.   Ular
murosa   yo’lini  qidirib,  yuqorida   tilga   olingan  har  ikki  dastur  yo’nalishlarini
uyg’unlashtirish   va   SSSRni   saqlab   qolish,   markazlashgan   ma’muriy
buyruqbozlik hokimiyatini yo’qotmaslik, «shokovaya Terapiya» («falaj qilib
davolash»)   usulidan   foydalanish   g’oyasini   ilgari   surar   edi.   Yangi   Ittifoq
Shartnomasini tayyorlash ham shu maqsadlarga yo’naltirilgan edi. Jumladan,
yangi   Ittifoq   Shartnomasida   mamlakat   nomini   ham   «Sotsialistik
Respublikalar   Ittifoqi»   deb   emas,   «Mustaqil   Sovet   Respublikalari»,
«Mustaqil   Davlatlar   Ittifoqi»   deb   atash   to’g’risidagi   takliflar   ham   o’rtaga
tashlana boshladi.
Shunday   qilib,   sobiq   SSSR   ijtimoiy   taraqqiyotida   uchta   yo’nalish-
totalitarizmga   qaytish,   jahon   tajribasiga   xos   transforma-tsiya   va   sotsialistik
yo’nalishdagi   demokratik   kuchlar   to’qnashib   qolgan   edi.   Tabiiyki,   bu
mamlakat ijtimoiy-siyosiy hayotida tanaz-zulni vujudga keltirgan edi.
Ana   shunday   ziddiyatli   bir   sharoitda   O’zbekiston   rahbariyati   bu
yo’nalishlarning nomaqbul ekanligini aniq-ravshan ko’rdi va respublika xalq
xo’jaligini   bozor   iqtisodiyotiga   o’tkazishning   o’ziga   xos   yo’lini   Mustaqil
tarzda   o’zi   belgilay   boshladi.   Avvalo,   «O’zbekistonning   iqtisodiy
8 mustaqilligini   shakllantirish   konsep-siyasini»   tayyorlashga   kirishildi.
Konsepsiya   respublika   Davlat   Reja   qo’mitasi,   Moliya   vazirligi,   boshqa
vazirliklar, idoralar, ilmiy-tadqiqot institutlari, viloyatlar va Toshkent shahar
ijroiya qo’mitalari bilan hamkorlikda tayyorlandi. Unga ko’ra, «O’zbekiston
xalq   xo’jaligini   sog’lomlashtirish   va   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   asosiy
prinsiplari»   ishlab   chiqildi   va   u   1990-yil   17-oktabrida   umumxalq
muhokamasi uchun e’lon qilindi.
1990-yil oktabri oxirida O’zbekiston SSR Oliy Kengashi IV sessiyasida
bu masala yuzasidan Hukumatning hisoboti eshitildi.
Oliy Kengash sessiyasi «vujudga kelgan ahvoldan chiqishning yo’lini...
respublikaning iqtisodiy mustaqilligiga erishish asosida iqtisodiy islohotlarni
chuqurlashtirish va jadallashtirishdan iborat» deb hisobladi.
Shuning   uchun   ham   sessiya   respublika   Hukumati   Dasturini   ma’qulladi
va O’zbekiston Ministrlar Sovetiga «O’zbekiston SSR mulkiga egalik qilish,
uni   tasarruf   etish,   taqsimlash   va   undan   foy-dalanish   masalalari   yuzasidan
respublikaning   suveren   huquqlarini   amalga   oshirishning   samarali   amal
qiluvchi   mexanizmini   yaratish   bo’yicha   asoslangan   takliflar   tayyorlash,
shuningdek,   1-iyungacha   O’zbekiston   Oliy   Sovetiga   iqtisodiy   tizim
masalalari va yer, yer-osti hamda boshqa tabiiy boyliklarni, ishlab chiqarish
korxonala-rini   O’zbekiston   SSR   mulkiga   o’tkazish   bo’yicha   O’zbekiston
SSR   Konstitutsiyasiga   kiritiladigan   o’zgarishlar   to’g’risida   Qonun   loyihasi
kiritishni topshirdi.
Hukumat   Dasturiga   ko’ra,   quyidagilar   O’zbekiston   xalq   xo’jaligini
sog’lomlashtirish   va   bozor   iqtisodiga   bosqichma-bosqich   o’tishning   asosiy
yo’nalishlari qilib belgilandi:
Mustaqil davlat bo’lmish O’zbekiston:
9  boshqa   respublikalar   bilan   muvofiqlashtirilgan   mustaqil   ijtimoiy   va
iqtisodiy   siyosatni   xalq   xo’jaligini   o’zi   boshqarish   va   o’zini   o’zi   pul   bilan
ta’minlash sohasida suveren huquqlarini amalga oshi-radi, xo’jalik turmushi
va madaniy turmushdagi milliy o’ziga xoslik saqlanib qolishini ta’minlaydi;
 boshqa   respublikalar   bilan   o’z   iqtisodiy   aloqalarini   ekvivalent-lik   va
o’zaro manfaatdorlik asosida mustaqil hal etadi, bu aloqalarni mamlakatning
yaxlit   xalq   xo’jalik   kompleksi   doirasida   o’zaro   shart-nomalar   va   bitimlar
bilan tartibga soladi;
 mahalliy   Sovetlarning   mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarishni   keng
rivojlantirish,   uning   mulkiy   va   moliyaviy   negizini   mustahkamlash
huquqlariga kafolat beradi;
 o’z ixtiyorida bo’lgan hamma vositalar bilan mehnat jamoalarining va
fuqarolarning   iqtisodiy   huquqlarini   mustahkamlashga   ko’maklashadi,   shu
huquqlarning har tomonlama himoya qilinishini ta’minlaydi.
O’zbekiston   SSR   Oliy   Kengashining   1991-yil   30-sentabr   qarori   bilan
Konstitutsiyaviy maqom berildi.  Jumladan, unda shunday deyiladi:
1. « O ` zbekiston   Respublikasining   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to ’ g ’ risida »
1991- yil ,   31- avgustida   qabul   qilingan   O ’ zbekiston   Respublikasining
Qonuniga   konstitutsiyaviy   maqom   berilsin .
2. O ’ zbekiston   Respublikasi   amaldagi   Konstitutsiya   moddalari
« O ` zbekiston   Respublikasining   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to ’ g ’ risida )) gi
Qonunning   qoidalariga   zid   kelgan   hollarda   mazkur   Qonunga   amal   qilinsin .
3. Konstitutsiya   komissiyasi si   tayyorlanayotgan   «Respublika
Konstitutsiyasi - ning   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to’g’risida»gi   Qonunning
qoidalariga amal qilinsin.
10 Shu tariqa qonun tarzida huquqiy jihatdan rasmiylashtirilgan O’zbekiston
mustaqilligi   barchaning   dilini   quvonchlarga   to’ldirdi.   Toshkentdagi
Podyomnik   ishlab   chiqarish   birlashmasining   ishchisi,   21-saylov   okrugidan
O’zbekiston   xalq   deputati   Botir   Qosimov   sessiya   yakunida   so’zga   chiqib,
shunday dedi:
«Yashirmayman,   mustaqillik   haqida   gap-so’z   ko’p   e di-ku,   lekin   ishning
amaliy qismiga kelganda siljish yo’q   e di. Nihoyat respublikamiz Oliy davlat
hokimiyati juda muhim qonun, davlat mustaqilligi to’g’risidagi hujjatni qabul
qildi.   E ndi   mana   shu   har   birimizga   quvonch   va   iftixor   tuyg’ularini   olib
kelgan qarorni amalda quvvatlashi-miz zarur».
Shu   tariqa   xalqimizning   uzoq   yillar   kurashib,   intilib   qo’lga   kiritgan
mustaqillik erki qonun bilan mustahkamlab qo’yildi. 2
1.2 .  O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar.
O'zbekiston   Respublikasi   mustaqilligi   haqidagi   bu   hujjatlar   o'zbek
xalqining asriy orzusi ro'yobga chiqqanligining huquqiy ifo-dasi bo'ldi.
«O`zbekiston  Respublikasining  Davlat  Mustaqilligi  asoslari  to'g'risida»gi
qonun g'oyat katta ahamiyatga ega bo'lganligi uchun bu muhim hujjat haqida
batafsil to'xtash lozim. Mazkur qonun asosida O'zbekistonning huquqiy holati
tubdan o'zgardi. O'z mohiya-tiga ko'ra bu hujjat respublika uchun vaqtincha
konstitutsiya   roli-ni   ham   o'ynaydigan   bo'ldi.   17   moddadan   iborat   bu   qonun
suveren O'zbekiston Respublikasining asosiy belgilarini aniqlab berdi.
1-moddada   O'zbekiston   Respublikasi   o'z   tarkibidagi   Qoraqalpog'iston
Respublikasi bilan birga mustaqil demokratik davlat, deb e'lon qilinadi.
2
  2.   Ўзбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёев БМТнинг 72-сессиясида сўзлаган
11 2-moddada   O'zbekiston   Respublikasining   xalqi   suveren   ekanli-gi   va   u
respublika davlat hokimiyatining birdan bir sohibi ekanligi haqida gapiriladi.
3-moddada   O'zbekiston   Respublikasi   to'la   davlat   hokimiyatiga   ega,
o'zining   milliy   davlat   va   ma'muriy-hududiy   tuzilishini,   hokimiyat   va
boshqaruv idoralari tizimini mustaqil belgilash qonunlashtirildi.
5-moddada   O'zbekiston   Respublikasida   Konstitutsiya,   uning   qonunlari
ustun ekanligi va davlat idoralarining tizimi, hokimiyatni qonun chiqaravchi,
ijroiya   va   sud   hokimiyatiga   ajratish   tartibi   asosida   ko'rilganligi   haqida
gapirildi.
8-12-14-moddalar   O'zbekiston   mustaqilligining   iqtisodiy   asos-larini
izohlab berdi.
13-14-moddalarda   O'zbekistonning   tashqi   siyosiy   aloqalaridagi
mustaqilligi sharhlandi.
15-moddada O'zbekiston Respublikasi hududida inson huquqlari umumiy
deklaratsiyasiga muvofiq holda respublika fuqaroligi joriy etilishi, u fuqarolar
millati,   elati,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   qaysi   dinga   mansubligidan   qat'i   nazar,
bir   xil   huquqlarga   egaligi   va   ular   respublika   Konstitutsiyasi   va   qonunlari
himoyasida bo'lishlari qo-nunlashtirilgan. 3
16-moddada davlat ramzi bo'lgan gerb, bayroq va madhiya hamda davlat
tili haqida gapirilsa, 17-moddada esa O'zbekistonning Qoraqalpog'iston bilan
munosabatlari xususida so'z borib, O'zbekiston Qoraqalpog'istonning hududiy
yaxlitligini   tan   olishi   haqida   fikr   yuritiladi,   u   O'zbekiston   tarkibida   ekanligi
e'tirof   etiladi   (bu   moddada   O'zbekiston   va   Qoraqalpog'iston   o'zaro
munosabatlari   ikki   tomonlama   tenglik   asosida   tarkib   topishi   kerakligi
qonunlash-tirilgan). Shuningdek, bu moddada Qoraqalpog'iston Respublikasi
3
  / https://lex.uz/docs/3026246
12 O'zbekiston   Respublikasi   tarkibidan   tegishli   qonunlar   asosida   chiqib   ketishi
mumkinligi ham e'tirof etilgan.
Bunday   Qonunning   qabul   qilinishi   mustaqillik   davrida   qo'lga   kiritilgan
yutuqlarning natijasi hisoblanadi. Bu esa huquqiy, iqtiso diy hamda ma'naviy-
axloqiy munosabatlar natijasi sifatida muhim ahamiyatga ega.
O'zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   e'lon   qilinganidan
keyingi   tarixiy   vaziyat   shunday   ediki,   endi   davlat,   xalq   o'z   taqdirini   o'zi
belgilaydi, deb e'lon qilish yetarli emas edi. 
O'zbekistonning   davlat   mustaqilligi   bilan   bog'liq   qonunlar   tizimini
yaratish   zarur   edi.   Ayni   paytda   mustaqillik   g'oyasini   ham   faqat   bir
tomonlama - havoyi va yuzaki talqin qilib bo'lmas edi. Binobarin, erishilgan
mustaqillikni   sobitqadamlik   bilan   mustahkamlash,   buning   uchun   izchil
kurashish lozim edi.
O'zbekiston   erishgan   istiqlolni   mustahkamlashda   xalq   tomonidan   uning
ma'qullanishini   hisobga   olib,   mamlakatda   referendum   o'tkazishga   qaror
qilindi.   1991-yil   18-noyabrida   Oliy   Kengash   VIII   sessiyasi   O'zbekiston
Respublikasi referendumini o'tkazish to'g'risida qaror qabul qildi. 
Shunga   muvofiq   29-dekabrda:   «Siz   Oliy   Kengash   tomonidan
O'zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   deb   e'lon   qilinishini
ma'qullaysizmi?» - degan masalada referendum o'tkazishga katta tayyorgarlik
ko'rildi. 
Referendumni   uyushqoqlik   bilan   o'tkazish   maqsadida   Markaziy   saylov
komissiyasi   13   okrug,   7   ming   uchastka   saylov   komissiyalarini   tuzdi.   Ular
joylarda   referen dum   o'tkazish   haqidagi   Qonunning   so'zsiz   bajarilishini
ta'minlash borasida katta tashkiliy ishlarni olib bordilar. Umumxalq referen-
dumiga 10 millionga yaqin kishi, yoki saylov ro'yxatiga kiritilgan laming 94,1
13 foizi   qatnashdi.   Referendumda   qatnashganlaming   98,2   foizi   O'zbekiston
Respublikasining   mustaqil   davlat,   deb   e'lon   qilinishini   yoqlab   ovoz   berdi.
Shuni   aytish   kerakki,   referendum   butun   respublika   hududida   qonun   asosida
tashkiliy   jihatdan   uyushqoqlik,   fuqarolarning   yuksak   siyosiy   faolligi   bilan
o'tdi.   Buni   referendumda   AQSH,   Turkiya,   Malayziya   va   boshqa
mamlakatlardan kelgan beta-raf kuzatuvchilar ham tasdiqladilar.
O'zbekiston   mustaqil   davlat,   deb   e'lon   qilingan   kunning   o'zidayoq
mustaqil   davlat   ramzlarini   joriy   qilish   yuzasidan   amaliy   choralar   ko'rildi.
O'zbekiston   Respublikasining   Davlat   bayrog'i   to'g'risida,   respublika
gerbining   nusxasi   va   Davlat   madhiyasining   musiqiy   bayoni   haqida   maxsus
qaror   qabul   qilindi.   Unda   Konstitutsiya   komissiyasining   ekspert   guruhiga
Davlat   bayrog'ining   variantlari   ustida   ishlashni   davom   ettirish,   Oliy
Kengashning   tegishli   qo'mitalariga   Konstitutsiya   komissiyasi   ijodiy   guruhi
bilan   hamkor-likda   Davlat   bayrog'i,   madhiyasi   haqida   qonun   loyihalarini
ishlab chiqib, navbatdagi sessiyaga taqdim etish topshirildi.
O'zbekiston davlat mustaqilligiga erishgach, o'zining xalqaro talablar va
me'yorlar doirasida qiyofasini ko'rsatmog'i, buning uchun esa o'zining butun
imkoniyatlarini,   o'ziga   xos   jihatlarini   ifo-dalovchi   davlat   ramzlariga   ega
bo'lmog'i   lozim   edi.   Odatda   ramzlar   shunchaki   ranglar   yig'indisidan   iborat
bo'lgan   shakllar   emas,   ular   ayni   ana   shu   davlatning   va   shu   mamlakat
mqarolarining   o'zligidan   kelib   chiqmog'i,   qolaversa,   davlat   siyosatining
mazmun-mohiyatini o'zida mujassam etmog'i kerak. 4
4
 “Шарқ” нашриёт-матбуот акциядорлик компанияси Бош таҳририяти, 2004, 160-бет.
14 II.Bob.Yangi O zbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosatiʻ
2.1.Yangi O zbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati	
ʻ
O zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligini qo lga kiritib, mustaqil	
ʻ ʻ
taraqqiyot   yo lini   tanlagach,   jahon   hamjamiyatining   teng   huquqli   a`zosi	
ʻ
sifatida   xalqaro   munosobatlarda   faol   ishtirok   etib   kelmoqda.   O zbekiston	
ʻ
o zaro   munosabatlarda   tenglik,   boshqa   davlatlarning     ichki   ishlariga	
ʻ
aralashmaslik,   o zaro   foydali   va   teng   huquqli   hamkorlikni   rivojlantirish,	
ʻ
mintaqada   va   butun   jahon   miqyosida   tinchlik,   xavfsizlik   va   barqarorlikni
ta’minlash   kabi   tamoyillarga   tayangan   holda   jahon   hamjamiyati   safiga   o z	
ʻ
o rni va maqomiga ega bo lib kelmoqda.	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasi mustaqil davlat sifatida dunyo mamlakatlari	
ʻ
orasida   o zining   mustahkam   o rnini   egalladi   va   tashqi   siyosatning   xalqaro	
ʻ ʻ
huquq   me`yorlariga   asoslangan   va   jahon   hamjamiyatiga   asta-sekin
integratsiyalashuv   strategiyasiga   mos   keladigan   huquqiy   tizimini   yarata
boshladi.  Tariximizning  ana  shu  o tgan  davrini  aniqrog i  30  yillik  mustaqil	
ʻ ʻ
taraqqiyotimiz   sarhisob   qilinar   ekan,   tashqi   siyosat   va   diplomatik   xizmatni
shakllantirish borasida amalga oshirilgan keng ko lamli ishlarni ham alohida	
ʻ
qayd qilish lozim.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan	
ʻ
Mustaqillikning 30 yilligiga bag ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzada	
ʻ
o’tgan   qisqa   davrda   Vatanimizning   mintaqa   va   jahon   miqyosidagi   siyosiy
o’rni va nufuzi keskin oshganligi, dunyoda O’zbekistonga nisbatan ishonch
ruhi   va   hamkorlikka   intilish   tamoyillari   kuchayganligi,   mintaqamizdagi
davlatlar   bilan   do’stlik   va   yaxshi   qo’shnichilik   munosabatlari   yo’lga
15 qo’yilganligi,   chegaralar   ochilgani,   odamlar   qavmu   qarindoshlari   bilan
aloqalarini  tiklab,  bir  mamlakatdan  ikkinchi  davlatga  emin-erkin  borib  kela
boshlangligi alohida ta’kidlab o tildi.ʻ
Darhaqiqat,   mamlakatimizning   qulay   geosiyosiy   o rni,   uning   birinchi	
ʻ
navbatda o z milliy manfaatlarini inobatga olgan holda olib borayotgan, har	
ʻ
tomonlama   chuqur   o ylangan,   mustaqil   va   izchil   tashqi   siyosati	
ʻ
davlatimizning   jahon   hamjamiyati   tomonidan   e’tirof   etilishi,   xalqaro
maydonda obro -e’tiborining ortib borishini ta'minladi.	
ʻ
O zbekiston   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Islom   Konferensiyasi	
ʻ
tashkiloti,   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Yevroosiyo
iqtisodiy   hamjamiyati,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti,   Mustaqil   Davlatlar
Hamdo stligi, Turkiy tilli davlatlar hamkorlik kengashi kabi nufuzli xalqaro
ʻ
tashkilotlar   va   qator   ixtisoslashgan   xalqaro   tuzilmalar   ishida   faol   ishtirok
etib,   mintaqaviy   xavfsizlikni   ta'minlash,   Markaziy   Osiyoda   ekstremizm,
terrorizmga   qarshi   kurash   yadro   qurolidan   holi   hudud   barpo   etish,   narkotik
moddalarning   noqonuniy   aylanishi   bilan   bog liq,   shuningdek,   xalqaro	
ʻ
hamjamiyat   oldida   turgan   boshqa   dolzarb   muammolarni   hal   etish   ishiga
salmoqli hissa qo shmoqda.	
ʻ
Ma'lumki, O zbekiston geosiyosiy jihatdan ancha murakkab va shu 
ʻ
bilan birga qulay makonda joylashgan.
  Ya’ni u, birinchidan, Markaziy Osiyo mintaqasining transport, boy 
hamda mustaqil energetika omillari markazida joylashgan.
  ikkinchidan, O zbekiston aholi soni, ilmiy-texnikaviy va boshqa 	
ʻ
imkoniyatlari jihatidan mintaqadagi qo shnilardan ma'lum darajada ustun 	
ʻ
turadi.
  uchinchi   tarafdan,   O zbekiston   qulay   tabiiy-iqlim   sharoitiga   ega.   Bu	
ʻ
16 yerda qadimiy dehqonchilik madaniyati va boy mineral-xomashyo resurslari
bor.   Respublika   oziq-ovqat   bilan   o zini   o zi   ta'minlashga,   texnikaʻ ʻ
ekinlarining   eng   qimmatli   turlarini,   jumladan   paxta   tolasini   yetishtirish   va
eksport qilishga imkoniyati katta. Shuningdek, jahon bozoriga yuqori sifatli,
ekologik   jihatdan   sof,   raqobatga   bardoshli   meva-sabzavot   mahsulotlarini
ishlab   chiqarishga   hamda   ularni   qayta   ishlangan   holda   yetkazib   berishga
qodir.
  to rtinchidan,   davlatimiz   nafaqat   o zini   o zi   ta'minlaydigan,   balki	
ʻ ʻ ʻ
chetga   chiqarishga   neft,   neft   mahsulotlari,   gaz   va   umuman,   iqtisodiyotning
asosi   bo lmish   muhim   tarmoqlarga   ega.   O zbekistonda   sanoatning   eng
ʻ ʻ
zamonaviy  tarmoqlari,  deylik,  mikroradioelektronika  kabi  murakkab  sohani
rivojlantirish imkoni bor.
  beshinchidan, O zbekistonning insoniyat sivilizatsiyasida salmoqli o rni 	
ʻ ʻ
bor. Yurtimiz ma'naviy-tarixiy merosga boy. U oldindan nafaqat mintaqada,
balki
dunyoda ham turli ma'naviy va siyosiy jarayonlarga, jahon sivilizatsiyasiga 
kuchli ta'sir o tkazib kelgan.	
ʻ
Shu   jihatlarni   hisobga   olsak,   O zbekiston   o zining   barcha	
ʻ ʻ
ko rsatkichlari  bo yicha  jahondagi  madaniy,  ilmiy  texnologiya  va  iqtisodiy	
ʻ ʻ
yuksaklikka   erishib,   bemalol   Markaziy   Osiyoda   integratsiya   markaziga
aylanishi mumkin.
Geografik-siyosiy o rni jihatdan O zbekiston Markaziy Osiyoning qoq	
ʻ ʻ
o rtasida   joylashganligi   ayni   ana   shu   mintaqada   barqarorlikni   ta'minlash,	
ʻ
o zaro   hamkorlik   va   birodarlikni   chuqurlashtirish   uchun   tayanch   nuqta
ʻ
bo lib xizmat qildi. Mustaqillikning tarixan qisqa davrida u o zining siyosiy,
ʻ ʻ
iqtisodiy   va   ma'naviy   qudratini   to la-to kis   ko rsata   oldi.   Ayni   ana   shu	
ʻ ʻ ʻ
17 mintaqa   taqdirini   hal   qilishga   qodir   bo lgan   kuchli   davlat   sifatida   o ziniʻ ʻ
namoyon etdi.
Bugungi   kunda   O zbekiston   Osiyo   va   Yevropa   qit'alari   o rtasida	
ʻ ʻ
munosabatlarni   muvofiqlashtiruvchi,   siyosiy   iqlimni   mo tadillashtiruvchi	
ʻ
G arbu   Sharq   o rtasidagi   azaliy   raqobatni   aql-idrok,   donolik,   tafakkurga	
ʻ ʻ
asoslangan   munozaralar   va   muzokaralar   orqali   uyg unlashtirishga   da'vat	
ʻ
etgan   shu   mintaqadagi   davlat   bo lib   maydonga   chiqdi.   Prezidentimiz	
ʻ
tomonidan   jahon   siyosatshunosligida   “Markaziy   Osiyo   ruhi”   degan
ibora   paydo   bo’lganligi,   xalqaro   maydonda   mintaqa   nomidan   yangi
tashabbuslar   ilgari   surila   boshlanganligi   haqidagi   ma’lumot   bejiz   aytib
o tilmadi. Darhaqiqat, bugun Yangi O zbekiston Pokiston, Hindiston, Eron,	
ʻ ʻ
Afg oniston,   Tojikiston,   Qirg iziston   va   Qozog iston   muammolari   bilan	
ʻ ʻ ʻ
birga   Xitoy,   Rossiya   va   umuman   Yevropa   mamlakatlari   munosabatlarini
ma'lum bir o zanga solishga da'vat qilayotgan, uni o zining amaliy faoliyati	
ʻ ʻ
bilan yaxshilik sari burishga katta ta'sir ko rsatayotgan davlatdir.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   davlatimiz   tashqi	
ʻ
siyosatining   asosiy   qoidalari   qonun   bilan   mustahkamlab   qo yildi.	
ʻ
«O zbekiston   Respublikasi   xalqaro   munosabatlarning   to la   huquqli	
ʻ ʻ
subyektidir.   Uning   tashqi   siyosati   davlatlarning   suveren   tinchligi,   kuch
ishlatmaslik   yoki   kuch   bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,
nizolarni   tinch   yo l   bilan   hal   etish,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga	
ʻ
aralashmaslik qoidalariga va xalqaro huquqning umume'tirof etilgan boshqa
qoidalari va me'yorlariga asoslanadi.
Respublika   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va
xavfsizligini   ta'minlash   maqsadida   ittifoqlar   tuzishi,   hamdo stliklarga   va	
ʻ
boshqa   davlatlararo   tuzilmalarga   kirishi   va   ulardan   ajralib   chiqishi
18 mumkin»,   -   deyiladi   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   17-ʻ
moddasida.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   2017-	
ʻ
yil   7-fevralda   tasdiqlangan   “O zbekiston   Respublikasini   yanada	
ʻ
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   Farmonning
beshinchi   ustuvor   yo nalishi   “Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy	
ʻ
bag’rikenglikni   ta’minlash,   chuqur   o’ylangan,   o’zaro   manfaatli   va   amaliy
ruhdagi   tashqi   siyosat   yuritish”ga   yo’naltirilgan   bo lib,   undan   ko zlangan	
ʻ ʻ
asosiy   maqsad   davlatimiz   mustaqilligi   va   suverenitetini   mustahkamlash,
O’zbekistonning   yon-atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik
muhitini   shakllantirish,   mamlakatimizning   xalqaro   nufuzini   mustahkamlash
hisoblanadi.
Harakatlar strategiyasini ushbu ustuvor yo nalishini amalga oshirishda 	
ʻ
quyidagi vazifalarga alohida e’tibor qaratildi:
  davlat   mustaqilligi   va   suverenitetini   mustaxkamlash,   mamlakatning
halqaro   munosabatlar   to’la   huquqli   sub’ekti   sifatida   o’rni   va   rolini
kuchaytirish,   rivojlangan   demokratik   davlatlar   qatoriga   kirish,   O’zbekiston
tevaragida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik   mintaqasini   vujudga
keltirish;
  O’zbekiston   Respublikasining   halqaro   nufuzini   mustahkamlash,   jahon
hamjamiyatiga   mamlakatda   olib   borilayotgan   islohotlar   haqida   xolis
axborotni yetkazish;
  O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyatini   normativ-huquqiy   bazasini   hamda   xalqaro   hamkorlikning
shartnomaviy-huquqiy asoslarini takomillashtirish;
  davlat chegarasining demilitatsiya va demarkatsiya masalalarini hal 
19 etish.
Ushbu vazifalarni bajarishga shaxsan Prezidentni o zi boshchilik qilibʻ
kelmoqda.   Bunga   2017-2021   yillarda   Rossiya   Federatsiyasi,   Xitoy   Xalq
Respublikasi,   Qozog iston,   Turkmaniston,   Tojikiston,   Qirg iziston   kabi	
ʻ ʻ
davlatlarga uyushtirilgan davlat tashriflari ham tasdiqlab turibdi.
O zbekistonning   xalqaro   miqyosda   tinchliksevar   siyosat   o tkazishi	
ʻ ʻ
uchun   keng   imkoniyatlar   vujudga   keldi.   O’zbekiston   Respublikasining
xalqaro   nufuzini   mustahkamlash,   jaxon   hamjamiyatiga   mamlakatda   olib
borilayotgan islohotlar haqida xolis axborotni yetkazish maqsadida 2017 yil
19   sentabrda   bo lib   o tgan   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   72-	
ʻ ʻ
sessiyasida   O zbekiston   Prezidenti   ishtirok   etdi.   Unda   Prezidentimiz	
ʻ
tomonidan   so zlangan   ma'ruza   O zbekistonni   dunyo   mamlakatlari   orasida
ʻ ʻ
ko hna   va   navqiron   davlat   sifatida   o z   o rni   va   mavqeiga   ega   ekanligini	
ʻ ʻ ʻ
isbotladi.
Mamlakatimizni   ahil   qo shnichilik   siyosati   ham   o z   o rnida   amalga	
ʻ ʻ ʻ
oshirib   borilmoqda.   Hususan,   davlat   chegarasining   demilitatsiya   va
demarkatsiya   masalalarini   hal   etish   borasida   qo shni   Qirg iziston,	
ʻ ʻ
Qozog iston,   Tojikiston   Respublikasiga   qilgan   davlat   tashriflari   muhim	
ʻ
ahamiyat   kasb   etdi.   Shuningdek   ushbu   davlatlar   bilan   savdo-iqtisodiy
aloqalarni yo lga qo yish bo yicha yuzga yaqin shartnomalar imzolandi. Bu	
ʻ ʻ ʻ
esa, davlatimiz va xalqimizni bir jipsligidan, aniq bir maqsad yo lida faoliyat	
ʻ
olib   borayotganligidan,   mamlakatimizning   o ziga   xos   tinchlik   siyosatini	
ʻ
jahonga namuna qilib ko rsatayotganligidan, xalqaro hamjamiyatni strategik	
ʻ
hamkorlikni davom ettirishga chorlayotganidan dalolat berib kelmoqda.
Markaziy   Osiyo   davlatlari   rahbarlarining   muntazam   uchrashuvlari
o’tkazib   kelinmoqda.   Turkmanistonda   bo’lib   o’tgan   maslahat   kengashida
20 hamkorlikning   yangi   va   istiqbolli   yo’nalishlari   belgilab   olindi.   So’nggi
kunlarda   Afg’onistonda   yuz   berayotgan   voqealarda   O zbekiston   o ziningʻ ʻ
an’anviy   tinchlikparvar   siyosati   bilan   munosabatda   bo lib   kelmoqda.	
ʻ
O zbekiston   Afg’oniston   bilan   aloqalarda   do’stlik   va   yaxshi   qo’shnichilik	
ʻ
munosabatlarini   qo’llab-quvvatlash   hamda   ichki   ishlarga   aralashmaslik
siyosatiga sodiq qolmoqda.
Xullas, o z mustaqilligini qo lga kiritganidan so ng O zbekiston jahon	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hamjamiyatining   teng   huquqli   a’zosiga   aylandi   hamda   davlat   va   jamiyat
qurilishi, iqtisod, siyosat doirasida tub islohotlarni amalga oshirishga kirishdi
va   amalga   oshirib   kelmoqda.   Ushbu   isloxotlardan   ko zda   tutilgan   maqsad	
ʻ
esa ochiq tashqi siyosatga hamda aniq ijtimoiy yo naltirilgan kuchli huquqiy	
ʻ
davlat va adolatli jamiyati qurishga qaratilgan. 5
2.2.Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati va uning
mohiyati
Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati yoshlarda 
mustaqil
faoliyat, yangi davrga mos keladigan ijtimoiy-ma’naviy xislatlarni, xususan,
globallashuv   sharoitida   muhim   ahamiyat   kasb   etadigan   milliy   o‘zlikni
anglashning nazariy-metodologik va amaliy asosini tashkil qiladi. Uning shu
yo‘nalishdagi   mohiyati   siyosatshunoslik   fanlari   doktori   S.A.Jo‘raevning
yoshlar   davlat   siyosatining   ta’rifida   ochib   berilgan:   «Yoshlar   siyosati   bu
jismonan   va   ruhan   sog‘lom   milliy-etnik   genofondni   saqlash,   qayta   ishlab
chiqarish,   rivojlantirishga,   intellektuallashtirish,   ijtimoiylashtirish   darajasini
5
  Ҳасанов А. Қадимги Арабистон ва илк ислом. Жоҳилия асри. Т.: Тошкент ислом университети, 2001. Б.11
21 yaxshilash hisobiga uning salohiyati va mobilligini oshirishga, har bir yoshni
faol   jamiyat   a’zosi,   uyg‘un   rivojlangan   shaxs   sifatida   yetishib   chiqish
jarayonlarini   rag‘batlantirishga   qaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy-
huquqiy, madaniy-ma’naviy shart-sharoitlar majmuini yaratish sari maqsadli
yo‘nalish   olgan   davlat   va   jamiyat,   partiyalar   va   harakatlarning   alohida
siyosiy yo‘lidir» 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev BMTning 72-
sessiyasida
so‘zlagan nutqida “Sayyoramizning ertangi kuni, farovonligi farzandlarimiz
qanday inson bo‘lib kamolga yetishi bilan bog‘liq. Bizning asosiy vazifamiz
–   yoshlarning   o‘z   salohiyatini   namoyon   qilishi   uchun   zarur   sharoitlar
yaratishdan iborat” , deb ta’kidlagan edi.
Ta’kidlash joizki, Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidenti sifatida birinchi imzolagan qonun hujjati ham aynan yoshlar 
masalasi bilan bog‘liq bo‘lgan,  2016 yil 14 sentyabrdagi «Yoshlarga oid 
davlat siyosati to‘g‘risida»gi Qonun  edi.
Yoshlarning   huquqiy   madaniyatini   yuksaltirish,   demokratik   davlat
qurish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish jarayonlarida ularning faolligini
oshirish;   yuksak   ma’naviyatli,   mustaqil   fikrlovchi,   qat’iy   hayotiy   pozitsiya,
keng   dunyoqarash   va   chuqur   bilimlarga   ega   bo‘lgan   vatanparvar   yoshlarni
tarbiyalash,   ularda   turli   mafkuraviy   tahdidlarga   qarshi   immunitetni
shakllantirish;   yoshlarni   ijtimoiy   himoya   qilish,   zamonaviy   kasb-hunarlarni
puxta   egallashlari   uchun   munosib   sharoitlar   yaratish,   ularni   ish   bilan
ta’minlash   va   tadbirkorlikka   jalb   qilish;   iqtidorli   yoshlarni   qo‘llab-
quvvatlash, ijodiy va intelektual salohiyatini ro‘yobga chiqarishga qaratilgan
ishlarni   tizimli   yo‘lga   qo‘yish;   yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan
22 muntazam shug‘ullanishga keng jalb etish, yoshlar orasida sog‘lom turmush
tarzini targ‘ib qilish;
voyaga   yetmaganlar   va   yoshlar   o‘rtasida   huquqbuzarlik   va   jinoyatlar   sodir
etilishini   oldini   olish;   barkamol   avlodni   tarbiyalashda   ommaviy   axborot
vositalari   va   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan
samarali foydalanish yoshlar siyosatining asosiy yo‘nalishlari hisoblanadi.
Iste’dodli   yoshlarni   aniqlash,   ularni   tarbiyalash   masalasining   davlat
siyosati   darajasiga   ko‘tarilganligi   yurtimizda   o‘rnak   olsa   arzigulik   tajriba
to‘planishiga imkon berdi. Shu  o‘rinda ta’idlash joizki, iste’dodli yoshlarni
izlash   va   ularni   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   ishlarni   amalga   oshirishda
davlat   tashkilotlari   bilan   bir   qatorda   yurtimizda   faoliyat   yuritayotgan
nodavlat tashkilotlari ham faol ishtirok etmoqdalar. Masalan, yoshlarga oid
davlat   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   yoshlarning   iste’dod   va
qobiliyatlarini   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilganligi   ayniqsa,   ahamiyatga
molikdir.   Ta’kidlash   joizki,   ta’lim,   fan,   texnika,   axborot   texnologiyalari,
madaniyat,   san’at,   sport,   tadbirkorli   sohalaridagi   iste’dodli   va   iqtidorli
yoshlarni   rahbatlantirib   borish,   ularning   turli   sog‘lom   tashabbuslarini
qo‘llab-quvvatlash vazifalari bu tashkilotning mazkur yo‘nalishdagi dolzarb
vazifalaridan biri qilib belgilangan.
Yoshlarning   bilim   darajasi,   kasbiy   malakasi,   ma’naviy   va   ruhiy
barkamollik   kabi   fazilatlari   va   ijtimoiy   sifatlari   butun   jamiyatning
rivojlanish   darajasiga   salmoqli   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Aholining   turmush
sharoitini   yaxshilash,   hayotdan   rozi   bo‘lib   yashashga   erishish   bugungi
zamonaviy davlatchilik taraqqiyotidagi muhim ko‘rsatkich hisoblanadi.
Alloma   Abdulla   Avloniy   “Tarbiyani   kimlar   qilur?   Qayda   qilur?   degan
savolga   “Birinchi   -   uy   tarbiyasi.   Bu   vazifa   ona   zimmasidadir.   Ikkinchi   –
23 maktab   va   madrasa   tarbiyasi.   Ota,   muallim,   mudarris   va   hukumat
vazifasidur”   deb   javob   berganlar.   Bu   so‘zlar   zamirida   barchaning   farzand
tarbiyasiga mas’ulligi ko‘rinib turibdi.
Yoshlar   masalasini   o‘rganish   kishilik   jamiyati,   ijtimoiy   munosabatlar,
millatlar   va   davlatlar,   madaniyat   va   sivilizatsiyalar   bilan   chambarchas
bog‘liqdir.   Chunki   yoshlar   masalasi,   birinchidan,   sivilizatsiya   vujudga
kelgandan beri mavjud va barcha tarixiy rivojlanish bosqichlarida ular bilan
yonma yon   keladi.   Ikkinchidan,   tafakkur   tarixida   barcha   faylasuflar,
mutafakkirlar,   davlat   arboblari,   shoiru   adiblar   farzand,   yoshlar   masalasiga
oid o‘z qarashlarini bayon qilganlar.
Qadimgi   Arabiston   yarim   orolida   VII   asrgacha   –   «johiliya   davri»da   ,
hatto   qiz   bolaning   tug‘ilishi   ota   uchun   baxtsizlik   alomati   bo‘lsa,   o‘g‘il
bolaning   tug‘ilishi   esa,   alohida   baxtning   belgisi   qilib   ko‘rsatilgan.   Hikoya
qilishlaricha,   Umar   ibn   al Xattob   (r.a.)   quyidagilarni   e’tirof   etgan:
«Musulmonlikdan avvalgi ikki narsani eslaymanki, birini eslab yig‘layman,
birini   eslab   kulaman.   Ushbu   narsaga   yig‘layman.   Bir   kun   qizimni,   jajji
qizchamni, jigarpora qizchamni shu o‘z qo‘llarim bilan qabr qazib ko‘mdim.
Men   qizim   uchun   o‘z   qo‘llarim   bilan   chuqur   qazir   ekanman,   u   mening
soqolimga   sachragan   tuproqlarni   jajji   qo‘llari   ila   silab   olardi.   Qachon   buni
eslasam   doimo   yig‘layman.   Insoniyatning   qanday   qorong‘u   davrlarida
yashaganini   tushunib,   tinmay   ko‘z   yosh   to‘kishdan   o‘zimni   tiyaman»   .
Islom ayollarga rahm shafqat, mehr ko‘rsatish bilan uning maqomini ko‘tardi
va   uning   baxtli   hayoti   uchun   muqaddas   qonunlarni   joriy   etdi.   Ushbu
qonunlarning   bajarilishi   Qur’on   oyatlari   va   Payg‘ambarimiz   (s.a.v.)
Hadislari orqali mustahkamlandi.
Tadqiqotchi   N.J.Yusupova   o‘zining   “Islomda   ayol   huquqlari”   asarida
24 ta’kidlaganidek,   ayol   masalasiga   oid   Qur’oni   karimda   309   oyat   mavjud
bo‘lib, shundan 161 oyat Makkada va 148 oyat Madinada nozil bo‘lgan .
Insondagi komillik, eng avvalo, uning fikr, tafakkur va amaliy faoliyat
erkinligini   anglashidadir.   Shu   ma’noda,   ulug‘   yunon   faylasufi   Suqrotning
“O‘zligingni   angla”   degan   da’vati   ham   insonning   o‘z   nasl-nasabini,   hayot
mazmunini,  kishining  kelajak  avlodlar  oldidagi  mas’uliyat  va  majburiyatini
anglashga   qaratilgan   chaqiriqdir.   Har   qanday   jamiyatda   komillikning   eng
asosiy   ko‘rsatkichi   insonning   ezgulikka,   ijtimoiy   baxt-saodatga,
insonparvarlik   g‘oyalariga   munosabatida   hamda   ularga   asoslangan   amaliy
faoliyatida namoyon bo‘ladi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   keyingi   yillarda   ayrim   yoshlarda   millatga,
Vatanga   foyda   keltirishni   o‘ylash,   mustaqillikni   mustahkamlashda   foydali
inson   bo‘lib   yetishish   hissi   maxsus,   ilmiy   asosda   shakllantirilmaganligi
tufayli   shaxsiy   manfaatni   o‘ylash,   yengil   yo‘llar   bilan   to‘la-to‘kis   hayotga
intilish hissi namoyon bo‘lmoqda. Shu bilan birga, ayrim fuqarolar orasida
ma’naviy cheklanganlik, dunyoqarashning
torligi,   milliy   odob   me’yorlariga   rioya   qilmaslik,   so‘z   va   ish   orasidagi
tafovut,   milliy   g‘ururning   sustligi,   shu   kabi   “ommaviy   madaniyat”ning
boshqa   noxush   ko‘rinishlari   uchrab   turadiki,   ularni   birgalashib   bartaraf
qilish lozim.
Bugungi   kunda   aksariyat   rivojlangan   davlatlarning   mafkurasi
umuminsoniy   qadriyatlar   va   demokratik   tamoyillarga   asoslanadi.   Ularda
tinchlik   va   taraqqiyot,   inson   haq-huquqlari   va   erkinligi,   milliy   va   diniy
totuvlik   g‘oyalari   ustivordir.   Bu   tamoyillarga   asoslangan   ezgu   g‘oyalar
umuminsoniy manfaatlar, bashariyatning asriy orzusi bo‘lgan yorug‘ kelajak
uchun xizmat qiladi.
25 Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   O‘zbekiston   yoshlari   forumida
ta’kidlab   o‘tganidek,   “Biz   yurtimizda   qanday   islohotlarga   qo‘l   urmaylik,
avvalo, siz kabi yoshlarga, sizlarning kuch-g‘ayratingiz, azmu shijoatingizga
suyanamiz.   Barchangiz   yaxshi   bilasiz,   bugun   o‘z   oldimizga   ulkan   marralar
qo‘yganmiz.   Ona   Vatanimizda   Uchinchi   Renessans   poydevorini   yaratishga
kirishdik.   Biz   oila,   maktabgacha   ta’lim,   maktab   va   oliy   ta’limni   hamda
ilmiy-madaniy   dargohlarni   bo‘lg‘usi   Renessansning   eng   muhim   bo‘g‘inlari
deb   hisoblaymiz.   Shu   sababli   ayni   ushbu   sohalarda   tub   islohotlarni   amalga
oshirmoqdamiz.   Ishonamanki,   mamlakatimiz   taraqqiyotining   yangi
poydevorini yaratishda sizlar singari fidoyi va vatanparvar yoshlarimiz faol
ishtirok etib, munosib hissa qo‘shadilar” .
Ma’lumki, “milliy o‘z-o‘zini anglash – har bir millat (elat)ning o‘z-
o‘zini   real   sub’ekt,   muayyan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarning   egasi,
yagona   til,   urf-odatlar,   an’analar,   qadriyatlar   va   davlatga   mansubligini,
manfaatlar hamda ehtiyojlar
umumiyligini tushunib yetishga milliy o‘z-o‘zini anglash deyiladi” .
Mafkuraviy immunitet – bu, sodda qilib aytganda, insonning o‘z istak-orzu,
maqsad-intilishlariga   mutlaqo   zid,   yot,   zararli,   begona   mafkuraviy
tahdidlarga   qarshilik   ko‘rsata   olish   salohiyati.   “Mafkuraviy   immunitet   –
falsafa:   qomusiy   lug‘atida   –ma’naviy   barkamol,   irodasi   baquvvat,   iymoni
butun   shaxsni   tarbiyalashda,   har   qanday   reaksion,   buzg‘unchi   xarakterdagi
g‘oyaviy tashabbuslarga bardosh  bera oladigan yoshlarni  tarbiyalashda  qo‘l
keladi”   deyiladi.   Bolaga   ilk   yoshidan   boshlab   nima   yaxshi,   nima   yomon,
ularga   qanday   munosabat   bildirish   kerak,   degan   savollarga   asoslangan
bog‘cha, maktab tarbiyasi, undan keyin ijtimoiy tarbiya yo‘lga qo‘yilsagina
har   bir   millat   sog‘lom,   ishonchli,   mustahkam   immunitetga   ega   bo‘ladi.
26 Immunitet   esa,   o‘z   navbatida,   odamni   to‘g‘ri   yo‘ldan   “ozish”dan,   turli
yo‘llarga   adashib,   keyin   pushaymon   bo‘lishlardan,   baxtsizlikdan,   millatni
esa–   parokandaliklardan,   parchalanishlardan,   sinfiy,   mahalliy   yoki   boshqa
bo‘linishlardan   asrab   turadi.   Demak,   mafkuraviy   immunitet   –davlat   va
millatning   ma’naviy   birligi,   ma’naviy   sog‘lomligini   himoya   qiluvchi
g‘oyaviy qalqon vazifasini bajaradi.
Mafkuraviy immunitet o‘z-o‘zidan namoyon bo‘lmaydi. Uning namoyon 
bo‘lishi uchun ichki yoki tashqi g‘oyaviy, fikriy ta’sir bo‘lishi kerak .
Al Forobiyning fikricha, “...fozil jamiyatning har bir fuqarosi mansabi,
tutgan   o‘rni,   ya’ni   kim   bo‘lishidan   qat’iy   nazar   «fozil   kishi»,   «fozil   inson»
o‘z   davlatining   barcha   qonun-   qoidalarini   yaxshi   biladi,   unga   amal   qiladi,
fikrlaydi, o‘z kasbining ustasi, lozim bo‘lganda Vatan uchun jon fido qiladi.
Fozillar shahri aholisi bir biriga hurmatda bo‘ladi.
Ota-ona   va   farzand,   ustozu-   shogird   o‘rtasida   Sharqona   nazokat,   mehr
va   ehtirom   bo‘ladi.   Avvalo   bunday   fikr   yuritishning   o‘zi   bobolarning
ma’naviy darajasi naqadar yuksak bo‘lganligini va albatta bunday fikr aytish
bu   borada   ko‘p   asrlik   me’roslarni   o‘rganish   natijasida   vujudga   kelishini
ta’kidlash joiz.
O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   milliy   manfaatlariga   asoslangan   holda
ochiq,   o‘zaro   manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.
Respublikaning   zamonaviy   tashiq   siyosiy   kursi   dunyoda   va   mintaqada
shiddat   bilan   o‘zgarayotgan   vaziyat,   hamda   mamlakatning   ichidagi   keng
ko‘lamli o‘zgarishlarga asoslanib shakllanadi.
O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosiy faoliyatining bosh maqsadi – davlat
mustaqilligi   va   suverenitetini,   xalqaro   maydondagi   o‘rni   va   rolini
mustahkamlash,   yon-atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo‘shnichilik
27 muhitini   shakllantirish,   respublikaning   tashqi   iqtisodiy   manfaatlarini   faol
tarzda ilgari surish.  
Respublika   harbiy-siyosiy   bloklarga   qo'shilmaslik   kursiga   sodiq   bo'lib,   o'z
hududida   xorijiy   harbiy   bazalar   va   ob'ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,
mamlakat   harbiy   xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik
amaliyotlarida   yoki   harbiy   mojarolarda   ishtirok   etishiga   yo'l   qo'ymaydi.
O'zbekiston barcha qarama-qarshiliklar va nizolarni faqat tinch siyosiy yo'llar
bilan hal qilish tarafdori.
O'zbekiston davlatlarning suveren tengligi, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan
tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki
ishlariga   aralashmaslik;   xalqaro   majburiyatlarni   vijdonan   bajarish,   inson
huquqlarini   hurmat   qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro   huquqning   boshqa
umume'tirof   etilgan   tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning   bo'linmasligi,
ochiqlik   va   pragmatizm,   qo'shni   mamlakatlar   bilan   har   tomonlama   yaxshi
qo'shnichilik   munosabatlarini   rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro
hamkorlikni   mustahkamlash   kabi   asosiy   tamoyillarga   tayangan   holda
tinchlik,   taraqqiyot   va   farovonlik   yo'lida   barcha   sheriklar   bilan   hamkorlikni
kengaytirishdan manfaatdor/.
Tashqi   siyosiy   faoliyatning   asosiy   va   birinchi   darajali   vazifalaridan   biri   bu
2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   samarali   amalga
oshirishdir.
Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   tashqi   siyosat   idorasi   oldiga   quyidagi
vazifalar qo‘yilgan:
28 -   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   demokratik   islohotlarni   hamda   jamiyat
va iqtisodiyotni modernizatsiya qilishning jadal jarayonlarini samarali amalga
oshirish   uchun   mumkin   qadar   qulay   tashqi   siyosiy   shart-sharoitlarni
shakllantirish;
- Markaziy Osiyoda tinchlik va barqarorlikni saqlash hamda mustahkamlash,
mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik
hamkorlik qilishning mutanosib, ko‘p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O‘zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo‘nalishlar
bo‘yicha xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
-   mahalliy   mahsulotlarning   eksport   hajmini   oshirish   va   geografiyasini
kengaytirish borasida ko‘maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg‘or texnologiyalarni jalb etishda faol ko‘mak berish;
-   mamlakatimizga   turistlarni   jalb   qilish   hamda   turistik   infratuzilmani
rivojlantirish borasida amaliy yordam ko‘rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va
chuqurlashtirishda   hamda   xalqaro   transport   kommunikatsiyalari   va   logistik
infratuzilmalarni rivojlanishiga ko‘maklashish;
- xorijdagi O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari va yuridik shaxslari huquq va
manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
- xorijda istiqomat qilayotgan vatandoshlar bilan aloqalarni mustahkamlash.
Tashqi siyosatimizning bosh ustuvor yo‘nalishi Markaziy Osiyo mintaqasidir.
O‘zbekistonning   Markaziy   Osiyodagi   siyosati   mintaqada   tinchlik   va
29 barqarorlikni ta’minlashga, mintaqaviy xavfsizlikning muhim muammolarini
hal   etishga,   shu   jumladan,   Afg‘onistondagi   vaziyatni   hal   qilishga
ko‘maklashishga   qaratilgan.   O‘zbekiston   mintaqaviy   savdo-iqtisodiy
hamkorlikni   mustahkamlash,   mintaqaning   transport   va   tranzit
infratuzilmasini rivojlantirish, Markaziy Osiyo transchegaraviy daryolarining
suv-energetika   resurslaridan   oqilona   va   kompleks   foydalanish   hamda
mintaqaning ekologik barqarorligini ta’minlash, chegaralarni delimitatsiya va
demarkatsiya   qilish   jarayonini   yakuniga   yetkazish   uchun   barcha   sa’y-
harakatlarni amalga oshiradi.
Respublikamiz   ko‘p   asrlik   umumiy   tarix,   yagona   til   va   din,   umumiy
qadriyatlar   va   o‘xshash   urf-odatlarga   ega   bo‘lgan   Turkiya   davlati   bilan
do‘stlik   va   hamkorlikni   mustahkamlashga   qaratilgan   siyosatni   izchil   davom
ettiradi.   Mamlakatimiz   Turkiya   bilan   har   taraflama   manfaatli   hamkorlikni,
jumladan savdo-sotiq, investitsiya va turizm kabi sohalarda rivojlantiradi.
Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya   Respublikasi   va
Yaponiya   bilan   hamkorlik   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qoladi.   O‘zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan
investitsiya,   savdo-sotiq,   yuqori   texnologiyalar,   madaniy-gumanitar
sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni davom ettiradi.
O‘zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,
Indoneziya,   Singapur,   Vetnam   kabi   davlatlar   bilan   hamkorligini
rivojlantiradi.
O‘zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston   va   Pokiston
bilan   savdo-sotiq,   transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har
taraflama   va   o‘zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishni   qo‘llab
quvvatlaydi.
30 O‘zbekiston   musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o‘zaro   manfaatli   aloqalarni
iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va   sayyohlik
sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va   Islom   taraqqiyot
banki doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan manfaatdor.
O‘zbekiston   BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi,   hamda   uni
xalqaro tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashga, tezkor globallashuv jarayonida
davlatlarning barqaror rivojlanishida ko‘maklashishga mas’ul bo‘lgan yagona
universal tashkilot sifatida ko‘radi.
Mamlakatimiz   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Shanxay
hamkorlik   tashkiloti   va   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo‘stligi   tashkilotlati   bilan
ushbu   tuzilmalarning   mexanizmlaridan   zamonaviy   muammolar   va
tahdidlarga qarshi kurashishda, ko‘p tomonlama hamkorlikni rivojlantirishda
samarali foydalanish maqsadida o‘zaro sherikchilikni yanada rivojlantiradi.
O‘zbekiston xalqaro moliya institutlari bilan, shu jumladan, Osiyo taraqqiyot
banki,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,   Yevropa   tiklanish   va
taraqqiyot   banki,   Osiyo   infratuzilma   investitsiyalari   banki   va   Yevropa
investitsiya   banklari   bilan   energetika,   transport,   qishloq   xo‘jaligi,   uy-joy
qurilishi, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish bo‘yicha yangi
loyihalarni   amalga   oshirishda   hamkorlikni   faollashtirish   uchun   barcha   sa’y-
harakatlarni olib boradi.
Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasi dunyoning 130 dan ortiq davlatlari
bilan diplomatik aloqalar o‘rnatgan. Toshkentda 44 ta chet el elchixonalari, 1
ta   bosh   konsullik,   8   ta   faxriy   konsullar,   17   ta   xalqaro   tashkilotlar
vakolatxonalari, 13 ta xorijiy xalqaro hukumatlararo va hukumat tashkilotlari
vakolatxonalari,   1   ta  diplomatik   maqomga   ega   savdo   vakolatxonasi   faoliyat
ko‘rsatmoqda.
31 Xorijiy   mamlakatlarda   va   xalqaro   tashkilotlarda   O‘zbekiston
Respublikasining   55   ta   diplomatik   va   konsullik   vakolatxonalari   mavjud.
O‘zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarning   a’zosi   bo‘lib,
mamlakatimiz   turli   xil   ko‘p   tomonlama   hamkorlik   tuzilmalari   bilan   o‘zaro
sherikchilik aloqalarini rivojlantiradi.
32 Xulosa
Davlatning qudratini belgilaydigan qator omillardan biri, shubhasiz, ma’nan
yetuk,   jismonan   sog‘lom,   har   tomonlama   barkamol   avlodni   voyaga
yetkazishdir. Shu ma’noda, bugungi kunda mamlakatimizda sog‘lom avlodni
tarbiyalash   naqadar   muhim,   mas’uliyatli   vazifa   ekani   barchamizga   ayon.
Yoshlarga,   bolalarga   e’tibor,   darhaqiqat,   kelajakka   qo‘yilgan   sarmoyadir.
Vaholanki,   kuchli   fuqarolik   jamiyatiga   asoslangan   huquqiy-demokratik
davlat   qurish   farzandlarimizning   faol   ishtiroki,   qo‘llab-quvvatlashi
orqaligina to‘laqonli amalga oshar ekan, ma’naviyati yuksak, chuqur bilimli,
zamonaviy   fikrlaydigan,   intellektual   rivojlangan   va   professional
tayyorgarlikka   ega   bo‘lgan   o‘g‘il-qizlarni   tarbiyalash   buyuk   kelajagimizni
ham ta’minlashiga shubha yo‘q.
Biz   ajdodlarimiz   Muhammad   Xorazmiy,   Ahmad   Farg‘oniy,   Abu   Nasr
Farobiy,   Ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Mirzo   Ulug‘bek,   Alisher   Navoiy
kabi   buyuk   mutafakkirlar   bo‘lganligi,   shuningdek,   ularning   asarlari   jahon
fani va madaniyatida munosib o‘rin egallaganligi bilan cheksiz faxrlanishga
haqlimiz.   Shu   bilan   birga   bizning   beqiyos   ma’naviy   boyligimiz   insoniyat
tomonidan   to‘plangan   eng   ilg‘or   bilim   va   tajribalar   bilan   hamohanglikda
rivojlanishini xohlaymiz. Aynan shunday qarash va yondashuv bizni doimo
oldinga harakat qilishimiz uchun mustahkam asos bo‘lib xizmat qiladi.
33 O‘zbekistonning siyosiy tizimi ancha vaqt yopiq bo‘lgani 
jamiyatning siyosiy tafakkuri holatini ham belgilab berdi. Siyosiy 
tizim qancha uzoq ochiq va shaffof bo‘lsa, jamiyatning siyosiy 
madaniyati ham shunchalik detallashgan, chuqur va ongli bo‘ladi.
O‘zbekistonda axborot erkinligi, siyosiy bilimlarni parvarishlash 
bo‘yicha hali juda ko‘p ishlar qilinishi kerak. Jamiyat vaziyatni o‘ta 
sodda qoliplar orqali emas, o‘zining manfaatlaridan kelib chiqib, 
O‘zbekistonni huquqiy, haqiqatda demokratik davlatga aylantirish 
borasidagi qadamlar bilan o‘lchash malakasini oshirib borishi zarur.
34 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   2016  йил  14  сентябрдаги  « Ёшларга   оид   давлат   сиёсати   тўғрисида » ги  
Қонун
/ https://lex.uz/docs/3026246
2.   Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Ш.Мирзиёев   БМТнинг   72-
сессиясида   сўзлаган   нутқи   //   https://uza.uz/uz/posts/zbekiston-prezidenti-
shavkat-mirziyeev-bmt-bosh-assambleyasi-20-09-2017
3.   Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Шавкат   Мирзиёевнинг
Ўзбекистон   ёшлари   форумидаги   маърузаси   //
https://uza.uz/uz/posts/ozbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-
mirziyoevning-ozbekiston-yoshlari-forumida-sozlagan-
nutqi_197662
4.   Жураев   С.А.   Особенности   формирования   государственной
молодежной   политики   Республики   Узбекистан   в   переходный   период:
теория и практика. А-р.дисс...док.политол.н..-Т., 1994. -С.17.
5.   Юсупова Н.Ж. Исломда аёл ҳуқуқлари. Тошкент:  Ў збекистон 
Республикаси Ички ишлар вазирлиги академияси, 2006
6.   Ҳасанов А. Қадимги Арабистон ва илк ислом. Жоҳилия асри. Т.: 
Тошкент ислом университети, 2001. Б.11
7.   Ҳикматлар хазинаси. Т.: Ғафур Ғулом, 1993. Б.69
8.   Фалсафа: қомусий луғат: (Тузувчи ва масъул муҳаррир Қ.Назаров). –
Т.:   “Шарқ”   нашриёт-матбуот   акциядорлик   компанияси   Бош
таҳририяти, 2004, 160-бет.
9.   Khajieva,   I.,   Khujaniyazova,   G.,   Kenjaeva,   K.,   &   Jumaniyozov,   F.
35 (2020).   Foreign   language   competenceformation   of   the   future   teacher   of
vocational   education   in   the   information   and   educational   environment.
European Journal of Molecular & Clinical Medicine ,  7 (2), 360-365.
10.   Zhabborova, O. I., & Kenjaeva, H. P. (2018). Bases of gender equality of
rights   in   Uzbekistan.   Международный   журнал   гуманитарных   и
естественных   наук ,   (5-2).   11.   Кенжаева,   Х.   П.,   Тожиев,   Ф.   И.,   &
Жураев,   Б.   Н.   (2014).   РОЛЬ   ЖЕНЩИН   В   СОЗДАНИИ   И   РАЗВИТИИ
ДЕМОКРАТИЧЕСКОГО   ОБЩЕСТВА   В   УЗБЕКИСТАНЕ.   In
Инновации в технологиях и образовании  (pp. 119-123).
12.   Кенжаева, Х. П. (2021). ФУҚАРОЛИК МАДАНИЯТИ МЕЗОНЛАРИ
ШАРҚ ФАЛСАФАСИ ТАЛҚИНИДА.  Academic research in educational 
sciences ,  2 (3).
13.   Кенжаева ,  Х .  П . (2021).  Аёллар   ижтимоий   фаоллигини   оширишда
фуқаролик   институтларининг   ўрни .  Scientific progress ,  1 (6), 957-961.
14.   Кенжаева ,  Х . (2021).  Миллий маънавий меросимизда таълим-тарбия 
масалалари.  Общество и инновации ,  2 (6/S), 18-24.
15.   Кенжаева, Х. П., & Каримова, Л. М. (2019). ТАРИХИЙ ХОТИРА–
ХАЛҚ   МАЪНАВИЯТИНИНГ   ТАРКИБИЙ   ҚИСМИ.   ПЕРЕКРЁСТОК
КУЛЬТУРЫ ,  1 (3).
16.   Xajieva Iroda, Babadjanova Umida, Kenjayeva Khurshida, Adambaeva
Feruza.   The   importance   of   spiritual   values   in   the   upbringing   of   the
harmoniously   developed   person   in   teaching   and   learning   process.
International Journal of Advanced Science and Technology. 29(5). P. 1496-
1499
36

Oʻzbekiston siyosiy tizimidagi oʻzgarishlar

Купить
  • Похожие документы

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha