O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari manba sifatida

O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari manba
sifatida.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Qadimgi dunyo tarixida Rim davlatining adabiyoti ............................................................................. 5
1.1.Rim adabiyoti ......................................................................................................................................... 5
1.2.Qadimgi dunyo tarixida Rim davlatining adabiyoti ................................................................................ 7
II.Bob.O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari manba sifatida. ........................... 14
2.1.Qadimgi Yunon Rim adabiyoti o’rganish .............................................................................................. 14
2.2. O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari manba sifatida. ............................... 24
II.Bobga xulosa ........................................................................................................................................... 31
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 33
Asosiy adabiyotlar ..................................................................................................................................... 33
Qo’shimcha adabiyotlar ro’yxati. ............................................................................................................... 33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Adabiyotning   inson   ma’naviy   kamolotidagi
o‘rni beqiyos ekanligi hech qanday isbot talab etmaydigan haqiqat. Shu bois
yosh   avlodga   adabiyot   tarixini   o‘rgatish   barobarida   ularning   ma’naviy
dunyosini   boyitish,   yuksak   umumbashariy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalash,
kitobxonlik   va   mutoalaa   madaniyatini   oshirish   talab   etiladi.   Hozirgi
globallashuv   sharoitida,   axborot   texnologiyalarining   tez   suratda   taraqqiy
etishi, xususan internet tizimining har bir xonadonga kirib kelishi ostonasida
bo‘y   ko‘rsatayotgan   turli   ma’naviy-mafkuraviy   tahdidlarga   qarshi
kurashishda   ham   so‘z   san’atining   o‘rni   beqiyos.   Shundan   kelib   chiqib,
adabiyot   bo‘yicha   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarni   zamonaviy   talablar
bo‘yicha   qayta   ko‘rib   chiqish,   o‘qitishning   ilg‘or   texnologiyalaridan
foydalanish zarurati paydo bo‘lgan.
  Oliy ta’lim tizimida asosan filologik yo‘nalishlar dasturiga kiritilgan
“Chet   el   adabiyoti”,   “Jahon   adabiyoti”,   “Tili   o‘rganilayotgan   mamlakat
adabiyoti”   singari   fanlar   bo‘yicha   o‘zbek   tilida   darslik   va   o‘quv
qo‘llanmalari yaratish masalasi ham o‘ta dolzarb hisoblanadi. Mazkur fanlar
bo‘yicha mukammal dasturiy qo‘llanmaning yo‘qligi bois o‘quv jarayonida
turli   noqulayliklar   yuzaga   kelmoqda.   Hususan,   ma’lum   bir   adabiy   davr,
yozuvchilar   ijodi   yoki   badiiy   matn   bilan   ishlashda   talaba   oldida   bir   qator
muammolar paydo bo‘lmoqda.
  Qo‘lingizdagi   qo‘llanma   –   xrestomatiya   yuqoridagi   singari
muammolarga   barham   berish   maqsadida   mazkur   soha   bo‘yicha   ko‘p
yillardan   buyon   talabalarga   saboq   berib   kelayotgan   mutaxassislarning
tajribalaridan kelib chiqib yaratildi.
 Chet el adabiyoti bo‘yicha mashg‘ulot olib boruvchi professor-o‘qituvchilar
2 va talabalar uchun qulaylik yaratish maqsadida qo‘llanmadagi materiallarga
quyidagicha tartib berildi:
1.   Tarixiy-adabiy   davr   haqidagi   ma’lumotlar   (masalan,   Yevropa
Uyg‘onish davri adabiyoti);
2.   Yozuvchi   va   shoirlarning   hayoti   va   ijodi   haqidagi   ma’lumotlar
(masalan, Sofokl ijodi)
3.   Chet   el   adabiyoti   bo‘yicha   ijodkorlarning   o‘zbek   tiliga   tarjima
qilingan asarlari yoki ulardan parchalar
4.   Mavzular bo’yicha nazorat savollari
5.  Jaxon adabiyoti tarixi (G‘arbiy Yevropa) bo‘yicha  test savolllari
6.  Adabiyotlar ro’yhati
Demak, talabalarning chet el adabiyoti bo‘yicha o‘nlab manbaalarga
murojaat   qilishiga   o‘rin   qolmaydi.   Lekin   talabalarimiz   faqat   mazkur
qo‘llanma   –   xrestomatiya   doirasidan   chetga   chiqmasinlar   deyish   ham
noto‘g‘ri   bo‘lardi.   Chunki   qo‘lingizdagi   kitobda   chet   el   adabiyoti   bo‘yicha
talaba   bilishi   lozim   bo‘lgan   minimal   ma’lumotlar   hamda   ma’lum   bir
davrdagi   adabiy   jarayon   haqida   tasavvur   bera   oladigan   asarlar   yoki
asarlardan parchalar jamlangan.
Qo‘llanmadan   nazariy,   amaliy   va   seminar   mashg‘ulotlarida   ham
foydalanish  mumkin. Kitobning  yaratilishida  davlat  ta’lim standartlari,  chet
el adabiyoti bo‘yicha namunaviy o‘quv dasturlari asos qilib olindi.
Talabalarda   xorijiy   mamlakatlar   adabiy   jarayoni   haqidagi   tasavvurni
shakllantirish   murakkab   va   mas’uliyatli   vazifa   sanaladi.   Xorij   adabiyotini
yaxshi bilish, tahlil qila olish ko‘nikmasi qiyoslash orqali o‘zbek adabiyotini
yanada teran his qilishga yordam beradi.
Qo‘lingizdagi   kitob   ana   shu   mas’liyatli   vazifani   ado   etish   maqsadida
3 yaratildi.   Qo‘llanmadagi   yozuvchi-shoirlar   haqidagi   ijodiy-biografik
ma’lumotlarga   tartib   berishda   N.Tronskiy,   A.Jirmunskiy,
A.Alimuhammedov,   O.Qayumov   singari   mualliflarning   darslik   va
qo‘llanmalariga murojaat qilindi.
Mavzuning o’zlashtirish darajasi:   Qo‘llanma-xrestomatiya butunlay
benuqson   degan   fikrdan   yiroqmiz.   Vaholanki,   qo‘lingizdagi   kitob   chet   el
adabiyoti   bo‘yicha   rejalashtirilgan   qo‘llanmaning   1-   qismi   bo‘lib,   u   haqida
bildirilgan   barcha   fikr,   mulohaza,   takliflar   mualliflar   tomonidan   keyingi
qismda inobatga olinishi mumkin.
Chet   el   adabiyoti   olamiga   qiladigan   sayohatingiz   barchangiz   uchun
hayrli, mazmunli va samarali bo‘lsin.
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   Qadimgi   dunyo   tarixida   Rim
davlatining adabiyotini bilan tanishtirish.
Kurs   ishining   vazifasi :   O’zbekiston   tаriхini   o’rganishda   qadimi   Rim
tаriхchilari asarlari manba sifatida.
Kurs ishining ob'ekti : Qadimgi Yunon Rim adabiyoti o’rganish
Kurs   ishining   predmeti :   Rim   adabiyoti   orqali   O’rta   Osiyo   tarixini
o’rganish
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I.Bob.Qadimgi dunyo tarixida Rim davlatining adabiyoti
1.1.Rim adabiyoti
Miloddan oldingi IV asrning oxiri – III asrning boshlarida Rim davlati
Italiya   erlarining   asosiy   qismini   egallab,   qulchilik   asosiga   qurilgan
demokratik   polis   tuzumini   joriy   etdi   va   bir   necha   asr   davomida   jahongirlik
siyosatini   olib   bordi.   Birin-ketin   Sitsiliya,   Karfagen,   Makedoniya(m.o.148
y),   Yunoniston(m.o.146   y),   Ispaniyaning   bir   qismini   o‘zlariga   tobe   qildilar
va   Kichik   Osiyoning   g‘arbiy   qirg‘oqlarida   mustahkam   o‘rnashib   oldilar.
Shunday   qilib,   II   asr   o‘rtalarida   Rim   dunyoning   eng   qudratli   davlatiga
aylandi. 1
Yunon   xalqi   inqirozga   yuz   tutgan   bir   davrda,   O‘rta   Yer   dengizining
g‘arbiy   qirg‘og‘ida   antik   dunyo   adabiyotining   ikkinchi   tarmog‘i   –   Rim
adabiyoti   paydo   bo‘la   boshladi.   Mazkur   adabiyot   lotin   tilida   yaratildi.   Rim
adabiyoti Yunon adabiyoti erishgan barcha yutuqlardan, va shu bilan birga,
ellinizm   davri   adabiyotining   bu   xazinaga   qo‘shgan   qator   yangiliklardan
to‘la-to‘kis foydalanib, ham shaklan, ham mazmunan yana bir daraja yuqori
bosqichga   ko‘tariladi   va,   keyinchalik,   yangi   dunyo   Yevropa   adabiyotiga
kuchli   ta’sir   ko‘rsatishga   qodir   bo‘lgan   qudratli   bir   adabiyotga   aylandi.
Uyg‘onish   davrining   ijodkorlari,   XVII   asr   yozuvchilari   o‘z   faoliyatlarida
asosan   Rim   adabiyoti   namunalariga   taqlid   etadilar.   G‘arbiy   Yevropada
XVIII asrga qadar antiklik Rim davri bilan bog‘liq holda talqin etildi.
Yunonlarning   odat-taomillari,   asbob-anjomlari,   kiyim-kechaklari
rimliklarning turmushiga juda tez kira boshladi. Rimning madaniy hayotida
Yunonlarning   xizmati   singmagan   deyarli   hech   qanday   soha   bo‘lmagan
deyish mumkin. Hattoki birinchi Rim shoiri Liviy Andronik (m.av.284-204
1
  M. Sergeyenko, “Qadimgi Rim hayoti” Moskva , 1964;
5 y)   ham   Yunonistonlik   bo‘lgan.   Yunon   maktablarida   izohli   o‘qishda   asosan
Homer   dostonlaridan   foydalanilgan.   Shu   bois   Liviy   Andronik   “Odisseya”
dostonini   lotin   tiliga   tarjima   qilgan.   Mazkur   tarjima   Rim   adabiyotining
birinchi   yozma   yodgorligi   bo‘lishi   bilan   birga,   qariyb   ikki   asr   davomida
maktablarda asosiy o‘quv kitobi bo‘lib xizmat qilgan.
XVII   asr   klassitsizm   tragediyalariga   xos   bo‘lgan   “libos”   Esxil,
Sofoklga   qaraganda   ko‘proq   Rim   dramaturgi   Seneka   ijodi   ta’sirida
shakllangan   bo‘lgan   bo‘lsa,   mazkur   davr   Yevropa   eposi   Homer   dostonlari
ta’sirida emas, Vergiliyning “Eneida”si asosida yaratildi.
Rim   she’riyatining   oltin   asri   m.o.   I   asrning   o‘rtalaridan   melodiy   I
asrning   boshlarigacha   bo‘lgan   davrni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   davrda   Rim
tarixining muhim voqealari sodir bo‘ldi. Fuqarolar urushi davomida m.o. 31-
yili Aksium yaqinidagi jangda siyosiy arbob va sarkarda Mark Antoniyning
qo‘shini,   keyinchalik   Avgust   faxriy   unvonini   olgan   Oktavian   askarlari
tomonidan   tor-mor   etildi.   Oktavian   Avgust   Rim   imperiyasining   yagona
hukmdoriga aylandi.
  Rim   adabiyotining   bu   davrida   publitsistika   gullab-yashnadi,   buyuk   Rim
shoirlari   –   Goratsiy,   Vergiliy,   Ovidiylarining   she’riy   asarlari   yozildi.
Goratsiy lirikasi, Vergiliy va Ovidiyning epik dostonlari Rim she’riyatining
oltin meros bo‘lib qoldi.
Rim adabiyotini lotin tili taraqqiyoti davrlariga mos ravishda quyidagi asosiy
davrlarga ajratish mumkin:
I.   Qadimgi   davr   –   Rimda   Yunonlar   namunasi   asosidagi   adabiyot   paydo
bo‘lguniga qadar (m.av.240 yilga qadar)
II.   Arxaik   davr   –   Sitseron   adabiy   faoliyatiga   qadar   (m.av.240-81   yillar)   III.
Rim adabiyotining oltin davri:
a) Sitseron davri – Rim nasrining gullab yashnashi (m.av. 81-43 y)
6 b) Avgust davri – Rim she’riyatining gullab yashnashi (m.av. 43-14 y)
IV.  Rim adabiyotining kumush davri – imperator Trayan vafotiga qadar (14-
117 y.)
IV.   Kech imperatorlik davri (117-476 y.)
1.2.Qadimgi dunyo tarixida Rim davlatining adabiyoti
Rim davlatining adabiyoti  haqidagi  namunalari (miloddan avvalgi 5—
4-asrlar)   saqlanmagan.   Keyingi   ma lumotlarga   qaraganda   u   davrlardaʼ
she riyat   (ibodat,   nikoh   qo shiqlari,   marsiyalar)   asosiy   o rin   egallagan.	
ʼ ʻ ʻ
Miloddan   avvalgi   II-asr   oxirlaridan   Rim   lirikasining   ilk   asarlari   maydonga
keldi.   Shu   davrlarda   yaratilgan   asarlardan   Plavt   va   Terentiy   komediyalari
to la   saqlangan.   Sitseron   faoliyati   Rim     adabiyoti   uslubining   shakllanishida
ʻ
muhim   rol   o ynadi.   Lukretsiy,   Katull   muhabbat   va   do stlik   mavzularidagi	
ʻ ʻ
she rlari   bilan   tanildilar.   Imperiyaning   ravnaqi   va   inqirozi   davrida   Rim	
ʼ
madaniyati   Yunon   madaniyati   bilan   parallel,   lekin   mustaqil   rivojlandi.   Bu
davrda Ovidiy "Muhabbat ilmi", "Metamorfozalar" kabi o lmas asarlari bilan	
ʻ
Rim adabiyoti rivojiga salmokli hissa qo shdi. Adabiyot yangi uslublar bilan	
ʻ
boyidi. IV-V-asrlarda xristian adabiyoti rivojlandi.
Qadimgi Rim — qadimgi davlatlardan biridir. Rivoyatga ko ra Rim  shahriga	
ʻ
aka-uka   Romul   va   Rem   tomonidan   miloddan   avvalgi   754-753   yilda   asos
solingan.   Rivoyatlarda   VIII-VI   -asrlarda   hukmronlik   qilgan   yetti     podshoh
qayd   etilgan.   So nggi   podshoh   Tarkviniy   Takabbur   quvilgach,   respublika	
ʻ
tuzumi o rnatilgan (miloddan avvalgi 510/509 yil). Miloddan avvalgi III-asr	
ʻ
o rtalariga   kelib,   butun   Italiya   hududini   tobe   etgan   Rim     yirik   davlatga	
ʻ
aylangan.   U   O rta   dengiz   havzasida   gegemon   bo lishga   intilgan,   bu   Rimni	
ʻ ʻ
Karfagen   bilan   to qnashuviga   sabab   bo lgan.   Puni   urushlaridan   so ng	
ʻ ʻ ʻ
7 miloddan   avvalgi   146   yil   Karfagen   ustidan   g alaba   qozongan.     Rim,   O rtaʻ ʻ
dengiz   havzasining   eng   yirik   davlatiga   aylangan.   Yirik   yer   egaligi   va
qulchilikning   rivojlanishi   dehqonlar   ommasini   xonavayron   bo lishiga,	
ʻ
qishloq   kambag allari,   qullar   qo zg olonining   avj   olishiga   (Spartak	
ʻ ʻ ʻ
qo zg oloni)   sabab   bo lgan.   Rim   shahri   ko chalarida   fuqarolar   urushi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshlanib   ketish   xavfi   tug ilgan.   Rimning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida	
ʻ
miloddan   avvalgi   1-asrda   armiya   va   uning   yo lboshchilari   katta   rol   o ynay	
ʻ ʻ
boshlaganlar.  Milloddan   avvalgi   49—45  yillardagi  fuqarolar  urushi   davrida
Sezar   davlatning   mutlaq   hukmdoriga   aylangan.   Milloddan   avvalgi   44-yil
respublika   tarafdorlarining   fitnasi   natijasida   Sezar   o ldirilgan.   Fuqarolar	
ʻ
urushining yangi davri Oktavian g alabasi bilan tugagan. U miloddan avvalgi	
ʻ
27   yil   senatdan   Avgust   unvonini   olgan.   Avgust   hukmronligi   davridan
boshlab   Rim     imperiyaga   aylangan.   Milodiy   II-asrda   Trayan   davrida
imperiya   sarhadlari   o zining   yuqori   cho qqisiga   yetgan.   Bosib   olingan	
ʻ ʻ
yerlarda   mahalliy   aholining   qo zg olonlari,   ayni   vaqtda   varvarlarning	
ʻ ʻ
mamlakat   xududiga   bostirib   kirishlari   bir   qancha   provinsiyalarni   mustaqil
bo lib   ajralib   chiqishiga   va   imperiyani   395-yilda   Sharqiy   va   G arbiy	
ʻ ʻ
qismlarga bo linib ketishiga olib kelgan. 476 yil german yollanma askarlari	
ʻ
sardori   Odoakr   G arbiy   Rim   imperiyasining   so nggi   imperatori   Romul	
ʻ ʻ
Avgustulni taxtdan ag dargan. Sharqiy Rim imperiyasi Vizantiya nomi bilan	
ʻ
yana 1000 yilga yaqin mavjud bo lgan.	
ʻ
Tarbiya   va   maorif     qadimgi     davrlarda   bolalar   oilada   tarbiyalangan.
Miloddan   avvalgi   V-asrda   ibtidoiy   maktablar   vujudga   kelgan.   Bolalar
maktabga   7   yoshdan   qabul   qilinib,   4—5   yil   o qitilgan.   Uyda   va   maktabda	
ʻ
lotin,   yunon   tillari,   yozish,   o qish,   hisob   o rganilgan.   Bolalar   dastlab	
ʻ ʻ
xonadonlarda   o qituvchi   yollab   o qitilgan,   keyinchalik   maktablarda   ta lim	
ʻ ʻ ʼ
berishning yangi tizimi shakllandi. Miloddan avvalgi II-asrning 60-yillarida
8 grammatika, ritorika maktablari vujudga keldi. Milodiy I-asrda qizlar uchun
grammatika maktablari tashkil topdi. Ritorika maktablarida 13—19 yoshdagi
bolalar   o qitildi.   Bu   maktablar,   asosan,   notiqlik   san atini   o rgatar   edi.ʻ ʼ ʻ
Maktablarda   huquq,   falsafa,   tarix,   she riyatdan   ta lim   berilar   edi.   II-asrdan	
ʼ ʼ
huquqshunoslik   guruhlari   tashkil   topdi.   Imperator   Mark   Avreliy   davrida   II
asrda   Afinada   oliy   maktablar   tashkil   etildi.   Bunday   maktablar   keyinchalik
Rimning g arbiy viloyatlarida ham vujudga keldi.	
ʻ 2
Respublika   davrida   ta lim   xususiy   tarzda   olib   borildi,   unga   davlat	
ʼ
aralashmadi,   biroq   imperiya   davrida   u   nazorat   ostiga   olindi.   O qituvchilar	
ʻ
davlat   xizmatchilari   bo lib,   maosh   oladigan   bo ldilar.   362   yildan   boshlab	
ʻ ʻ
o qituvchilarni   imperator   tasdiqladi.   Rim   shahari   davlatdan   yirik   O rta	
ʻ ʻ
dengiz davlatiga aylanguncha murakkab taraqqiyot bosqichlarini bosib o tdi.	
ʻ
Afina,   Iskandariya,   Pergam   va   boshqa   yunon   ilmiy   va   madaniy   markazlar
ham   shu   davlat   tarkibiga   kirib,   etrusk,   yunon,   shuningdek,   ellinizm   davri
madaniyatlari   ta sirida   boyidi.   Rim   fuqorolari   juda   ko p   xudolarga   e tiqod	
ʼ ʻ ʼ
qilganlar,   turli   narsalarning   ,   Mars,   buloq,   o rmon,   daraxt,   joylarning   va	
ʻ
ekinlarning   ilohiy   homiysi   —   ma budasi   mavjud   deb   ishonganlar.   Bu	
ʼ
ma buda va homiylar dastlab qiyofasiz, keyinchalik etrusk va yunon dinlari	
ʼ
ta sirida inson qiyofasida tasvir etilgan. Ularga qurbonlik qilib turilgan. Mars
ʼ
hudosi sharafiga   hosilni oshirishni so rab sigir qurbonlik qilingan. Ibtidoiy	
ʻ
dinlarga   e tiqod   qilgan   kishilar   chakalakzor,   tog ,   maydonlarda   ibodat	
ʼ ʻ
qilganlar   Ibodat   qilinadigan   joylarda   s   mehroblar   ishlangan.   Ibodatxonalar
qurish   odati   rimliklarga   etrusklardan   o tgan.   Mars   xudosi   dastlab   dala   va	
ʻ
hosil xudosi, keyinchalik — urush xudosi hisoblangan.  Diana, Venera (bog ,	
ʻ
hosildorlik   ma budasi,   keyinchalik   —   Afrodita   —   muhabbat   va   go zallik	
ʼ ʻ
ma budasi),   Fortuna   (kismet   ma budasi),   Feroniya   (yer   ma budasi)   kabi	
ʼ ʼ ʼ
2
  S. Utchenko. “Rim Respublikasining inqirozga uchrashi”, Moskva, 1965
9 xudo   (ma buda)larga   umumitalyan   xalqlarining   xudolari   deb   qaralgan.ʼ
Ayrim   xudolarga   ma lum   tabaqalar,   ma lum   kasb   egalari   ko proq   e tiqod	
ʼ ʼ ʻ ʼ
bilan   qaraganlar.   Mars,   chavandozlar   Neptunga,   savdogarlar   Merkuriyga,
qullar   Dianaga   ko proq   e tiqod   qilishgan.   Yunon   madaniyati   ta sirida	
ʻ ʼ ʼ
ko pgina   diniy   urfodatlar   tarqalgan.   Miloddan   avvalgi   III-asrda   yer   osti	
ʻ
xudolari sharafiga har 100 yilda bir marta o yinlar, har yili esa ekin xudosi	
ʻ
Saturin   sharafiga   dala   ishlari   tugagandan   so ng   dekabr   oyida   bayram	
ʻ
o tkazilgan.   Miloddan   avvalgi   II-asr   oxiri   —   I-asrlarda   Isida   (qad.	
ʻ
misrliklarning   hosildorlik   va   onalik   ma budasi),   Osiris   (kad.   misrliklarning	
ʼ
o simlik, oy, Nil suvlari xudosi, shuningdek, narigi dunyoning podshosi deb	
ʻ
ham   e tiqod   qilingan)   kabi   Sharq   ma budalariga   ham   e tiqod   qilina	
ʼ ʼ ʼ
boshlandi.   Miloddan   avvalgi   I—milodiy   I-asrlardan   hukmronlik   qilayotgan
va ilohiylashtirilgan marhum imperatorlarga sig inish joriy qilindi. Qullar va	
ʻ
kambag allar rasmiy xudolardan tashqari ko proq mehnat ahli rahnamosi deb	
ʻ ʻ
bilgan   Pan   -cho ponlar   homiysi,   chorvachilik   xudosi,   Silvan   -o rmon,   dala	
ʻ ʻ
xudosi kabi xudolarga ibodat qilishardi. Asta-sekin Sharq xudolariga e tiqod	
ʼ
va   ishonch   kuchaydi.   Shu   tarzda   Rim   dinlari   tushkunlikka   uchrab,   IV-asr
oxirlarida   imperator   Feodosiy     turli   ma jusiy   urfodatlarni   man   qildi,   shu	
ʼ
bilan Rim dinlari barham topdi.
Rimda   ellinizm   davri   Yunoniston   falsafasi   ta sirida   rivoj   topdi.   Rim	
ʼ
falsafasining   ilk davri polis mafkurasining inqirozi bilan bog liq bo lib, bu	
ʻ ʻ
paytlarda   tafakkur   din   va   mifologiyadan   xalos   bo ldi.   Bu   davr   miloddan	
ʻ
avvalgi III-I –asrlarga to`g`ri keladi. Kar Lukretsiy miloddan avvalgi 99 —
55yillarda yashagan. Uning "Narsalarning tabiati haqida" poemasida Epikur
(miloddan   avvalgi   342—   270)   ta limotini   yoqladi,   atomistik   materializmni	
ʼ
she riy shaklda tavsifladi, mayda zarralar — atomlardan tashkil topgan olam	
ʼ
hamisha harakatda deb ta kidladi, uning bu asari materializm rivojida muhim	
ʼ
10 ahamiyatga ega bo ldi. Imperiya vujudga kelgan davr yani miloddan avvalgiʻ
I-asr   —   milodiy   I-asrda   imperiya   va   imperator   shaxsiyati   ilohiylashtiriddi,
IV-V -asr faylasuflari Platon va Aristotel asarlarini tashviq qildilar.
Rim     respublikasi   davrining   lotin   ilmiy   adabiyoti   yodgorliklari   juda
ham kam. Miloddan avvalgi I-asrda Aristotel asarlariga sharxlar yaratilgan.
I-asr oxirlarida astronomiya va matematikaga qiziqish ortgan. Ptolemeyning
mashhur   "Almagest"   asarida     olamning   geotsentrik   sistemasi   bayon   etildi.
Sharqda astrologiya keng tarqalgan. Diafantning "Arifmetika" (taxminan III-
asr),   III-IV-asrlarda   Papp   Aleksandriyskiyning   "Matematika   to plami"	
ʻ
asarlari   mashhur   bo lgan.   Ilmiytexnika   adabiyotlari,   asosan,   qishloq	
ʻ
xo jaligi, veterinariya, harbiy texnikaga bagishlandi.	
ʻ
Miloddan   avvalgi   I-asr   oxirida   Vitruviyning   "Arxitektura   haqida   10
kitob" asari shuhrat qozondi. Harbiy texnika sohasidagi boy tajriba: lager va
qal alar   qurish   masalalari   adabiyotlarda   yoritildi.   Tibbiyot   bilan   bog liq
ʼ ʻ
ravishda   botanika   rivoj   topdi.   Dioskoridning   600   dorivor   o simlik   haqidagi	
ʻ
bayoni o rta asrlarda ham keng foydalaniddi. Vrach, anatom, fiziolog Galen	
ʻ
butun   Yevropada   tibbiyot   rivojida   katta   rol   o ynadi.   Ilmiy   adabiyotlar	
ʻ
qiziqarli   qilib   badiiy   yozilganligi   bilan   ham   diqqatga   sazovor.   Rim
davlatining   hududiy   o sishi   miloddan   avvalgi   III-I-asrlarda   geogragiya   .	
ʻ
bilimlari   taraqqiyotiga   imkon   berdi.   Imperator   Avgust   davrida   jahonning
katta   geografik   haritasi   ishlandi.   Miloddan   avvalgi   37   yilda   jamoat
kutubxonasi tashkil qilindi, imperiyaning oxirgi asrida ularning soni 28 taga
yetdi. 3
Qadimgi Rimda miloddan avvalgi III-asr va milodiy III-asrlarda huquq
keng   rivoj   topib,   qonunlar   yaratishda   yuristlar   katta   rol   o ynadilar.I-III-asr	
ʻ
larda   turli   ijtimoiy   tabaqalarning   qarashlarini   aks   ettirgan   2   huquq   maktabi
3
  Alimuhamedov, Muhammadjon Rahimov, Abduxalil Mavrulov  “Antik adabiyo’t tarixi” Toshkent, 1975.
11 — respublika tuzumi tarafdorlari bilan prinsipat tarafdorlari o rtasida kurashʻ
davom etdi, bu jarayon sud ishlariga ham o z ta sirini ko rsatdi. Avgustdan	
ʻ ʼ ʻ
boshlab  imperatorlar  yirik yuristlarni hal  qiluvchi ovozga  ega qilib, yuridik
konsultatsiyalarni   ularga   topshirdilar.   Imperator   xizmatida   bo lgan   bu	
ʻ
yuristlar o z navbatida imperatorlarning cheksiz huquklarini himoya qildilar.	
ʻ
Tarix   fani   rivoji   yilning     muhim   voqealari   tavsiflangan   annallardan
boshlanadi.
Miloddan   avvalgi   taxminan   130-yilda   annallar   80   kitobdan   iborat   bo lib	
ʻ
"Katta   annallar"   nomi   bilan   tayyorlangan.   Ilk   tarixchilar   annalchilar   deb
atalgan. Dastlabki yetuk tarixchi Poliyen miloddan avvalgi II-asrda yashagan.
Uning Yunoniston, Makedoniya, Kichik Osiyo, Suriya, Karfagen va Rimning
40   kitobdan   iborat   tarixini   yaratdi.   Tit   Liviyning   "Rim   tarixi",   Yuliy
Sezarning   Galliya   urushlari,   fuqarolar   urushi   haqidagi   kitoblari,   Sallyustiy,
Korneliy   Nepot   kabi   sarkardalarning   ko p   sonli   biografik   asarlari   ma lum.	
ʻ ʼ
Imperiya   davrida   Korneliy   Tatsit   badiiy   didaktik   ruhdagi   "Annallar"   va
"Tarix"   (Avgustning   vafotidan   Domitsianning   vafotigacha,   14   yildan   96
yilgacha   bo lgan   voqealar)   nomli   asarlarini   yaratdi.   II-asr   boshlarida   tarixiy	
ʻ
biografik   janr   rivojlandi.   Plutarx,   imperator   Adrianning   kotibi   bo lgan	
ʻ
Svetoniylar   atoqli   kishilarning   biografiyalarini   yaratdilar.   Yunon
tarixchilaridan Arian Rimdagi fuqarolar urushi tarixini, Dion Kassiy kadimgi
davrlardan   229   yilgacha   bo lgan   Rim   tarixini   yaratdilar.   Antik   davrning	
ʻ
so nggi   yirik   tarixchisi   Ammian   Marsellin   (4-asr)   imperator   Yulian   davri	
ʻ
tarixiga   oid   asarlari   bilan   mashhur.   Imperiyaning   so nggi   davrida   xristian	
ʻ
tarixchiligi vujudga keldi.
Rim  davlatining adabiyoti    haqidagi   namunalari  (miloddan  avvalgi  5
—4-asrlar)   saqlanmagan.   Keyingi   ma lumotlarga   qaraganda   u   davrlarda	
ʼ
she riyat (ibodat, nikoh qo shiqlari, marsiyalar) asosiy o rin egallagan. 	
ʼ ʻ ʻ
12 I.Bobga   xulosa
Miloddan   avvalgi   II-asr   oxirlaridan   Rim   lirikasining   ilk   asarlari
maydonga   keldi.   Shu   davrlarda   yaratilgan   asarlardan   Plavt   va   Terentiy
komediyalari   to la   saqlangan.   Sitseron   faoliyati   Rim     adabiyoti   uslubiningʻ
shakllanishida   muhim   rol   o ynadi.   Lukretsiy,   Katull   muhabbat   va   do stlik	
ʻ ʻ
mavzularidagi   she rlari   bilan   tanildilar.   Imperiyaning   ravnaqi   va   inqirozi	
ʼ
davrida   Rim   madaniyati   Yunon   madaniyati   bilan   parallel,   lekin   mustaqil
rivojlandi.   Bu   davrda   Ovidiy   "Muhabbat   ilmi",   "Metamorfozalar"   kabi
o lmas asarlari bilan Rim adabiyoti rivojiga salmokli hissa qo shdi. Adabiyot	
ʻ ʻ
yangi uslublar bilan boyidi. IV-V-asrlarda xristian adabiyoti rivojlandi. 4
Teatr   san atining   vujudga   kelishi   hosil   bayramlari   tantanalari   bilan	
ʼ
bog liq.   Miloddan   avvalgi   taxminan   33   yillarda   xalq   hajviy   tomoshalari	
ʻ
vujudga   kelgan.   Bunday   tomoshalar   —   atellanalar   ko pincha   4   doimiy	
ʻ
personajdan   iborat   bo lib,   dastlabki   paytlarda   niqob   kiygan   yoshlar,	
ʻ
keyinchalik   professional   artistlar   ijrosida   namoyish   qilingan.   Miloddan
avvalgi 240-yillarda yunon originallari asosida ilk dramalar, keyinroq yunon
mualliflarining tragediya, komediyalari sahnalashtirilgan.
Miloddan   avvalgi   II-I-asr   boshlarida   quyi   tabaqalarga   mansub   Rim
fuqarolarining   hayoti   aks   ettirilgan   tomoshalar   ko rsatila   boshladi.   Ilk   tosh	
ʻ
teatr   binosi   miloddan   avvalgi   55—52   yillarda   kuriddi.   Artistlar   ozod
qilinganlar   va   qullardan   iborat   bo lib,   truppalarga   uyushgan.   Erkaklar   ayol	
ʻ
rollarini ham bajarishgan. Respublikaning so nggi asrida tragik aktyor Ezop	
ʻ
va komik aktyor Rossiy shuhrat qozongan. 
4
  Omonov, A. O. O., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI O'RGANISHDA FRIGIYA PODSHOLIGINING 
13 II.Bob. O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari
manba sifatida.
2.1.Qadimgi Yunon Rim adabiyoti o’rganish
I-II-asrlarda raqslar sahnalashtirildi, siyosiy voqealarga oid tomoshalar
ham   ko rsatila   boshladi.   Asta-sekin   maishiy   kichik   kurinishlar   murakkabʻ
syujetli   spektakllarga   aylana   bordi.   Sirklarda   tomoshalar,   amfiteatrlarda
gladiatorlarning   janglari   bilan   bir   katorda   ovchilarning   hayvonlar   bilan
olishuvlari, ommaviy ov lavhalari, dengiz janglari va boshqa ham ko rsatila	
ʻ
boshladi.   Imperiya   davrida   badiiy   dramalar   o rniga   qon   to kiladigan	
ʻ ʻ
tomoshalarga   ishtiyoq   kuchaydi.   Rim   teatri,   ayniqsa,   dramaturgiyasi   jahon
teatri  va  dramaturgiyasi   rivojiga   katta   hissa   qo shdi.	
ʻ 5
    Shuning  uchun  antik
adabiyotni   o‘rganishni   ham   uni   yaratgan   xalqlar   hayotini   o‘rganishdan
boshlash   lozim   bo‘ladi.   Bu   xalqlar   qadimgi   Yunonlar   va   rimliklardir.
Miloddan   oldingi   II   mingyillikda   Yunoniston   hududi   va   Egey   dengizidagi
orollarda ikki yirik markazlar nomi bilan Krit-Mikena deb atalgan, qadimgi
madaniyat   paydo   bo‘lgan.   Qadigi   Yunonlarning   tasavvuri   bo‘yicha
“muqaddas”   Olimp   tog‘iga   makon   qurgan   ma’bud   va   ma’budalar   haqidagi
miflar ham aynan shu davrda yaratilgan. Krit-Mikena adabiyotining birinchi
davri   xalq   og‘zaki   ijodining   uzoq   asrlarini   qamrab   olgan   bo‘lib,   m.o.   IX
asrda yakunlanadi. Ushbu davr ijodi namunalari bizgacha etib kelmagan va u
haqidagi   ba’zi   ma’lumotlarni   keyingi   davr   adabiyotidan,   Qadimgi   Misr   va
Xett   hujjatlaridan   (Kichik   Osiyoga   hujum   qilgan   qabilalarning   nomlari
“axayvasha”   va   “danauna”   tarzida   berilgan   bo‘lib,   Homerning   eposlarida
ular Yunonlarning “axey” va “danay” qabilalari deb ataladi) topish mumkin.
Arxaik davrda bir necha asrlar davomida shakllangan va m.o.VI asrda yozib
olingan   Homerning   “Iliada”   va   “Odisseya”   dostonlari   to‘laligacha   etib
5
  Turg’Unboyeva, M., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI O’QITISHDA “O’TTIZ YILLIK URUSH” NING AHAMIYATI.  Scientific 
progress ,  1 (5).
14 kelgan  yagona  namunalar  hisoblanadi.  10  yil  davom  etgan  Troya  urushi  va
undan keyingi o‘n yillik voqealari aks etgan bu dostonlar epik qo‘shiqlar va
rivoyatlar asosida maydonga kelgan.  Agar  epos  – insonni o‘rab turgan olam
va   undagi   voqealar   haqida   hikoya   qilsa,   lirika   shaxsning   ichki   dunyosini
hamda shoir va lirik qahramonning kechinmalarini       ochib beradi. “Lirika”
atamasi   torli   cholg‘u   asbobi   lira   nomidan   kelib   chiqqan   bo‘lib,   “musiqa
jo‘rligida ijro etilgan she’r” degan ma’noni anglatadi. Lekin, bu atama ancha
keyin   –   m.av.   III-II   asrlarda   Aleksandriya   olimlari   tomonidan   iste’molga
kiritilgan.   Unga   qadar   “Melika”   (melos-qo‘shiq)   atamasi   torli   cholg‘u,
birinchi   navbatda   7   torli   lira   jo‘rligida   ijro   etiladigan   qo‘shiqlarni   ifoda
etgan.   Qadimgi   Yunon   she’riyatida   lirikaning   ikki   asosiy   turi   shakllangan
bo‘lib,   bular   yakka   xonanda   tomonidan   ijro   etiluvchi   –   monodik   lirika   va
ko‘pchilik tomonidan kuylanuvchi  xor lirikasi . Shoir Pindarning asarlari  xor
lirikasining   ilk namunalari bo‘lsa,  monodik lirikani  Sapfo
  va   Anakreont   she’rlarida   kuzatish   mumkin.   Yunonlar   lirik   she’riyatni
qo‘shiq, musiqa va hatto raqs bilan bog‘liq ravishda tasavvur qilganlar. Asta-
sekin   lirikaning   yamb   va   elegiya   deb   atalgan   turlari   faqat   o‘qishga
moslashtirilgan janrga aylanib bordi.
Qadimgi   Yunon   she’riyatida   qofiya   bo‘lmagan.   Lirik   asarlar
ohangdorligini ta’minlovchi yagona vosita vazn bo‘lgan. Shu bois poeziyada
vazn turlari takomillashib borgan. Alkey va Sapfo singari shoirlar nomi bilan
ataluvchi vazn turlari jahon she’riyatidan abadiy o‘rin egallagan.
Miloddan oldingi VII-VI asrlar she’riyatida shaxsning fikr va o‘ylarini
diniy-axloqiy   yondashuv   asosida   talqin   etish   kuchli   edi.   M.o.   VI   asrda
Ioniyada   bayoniy   uslubdagi   proza   dunyoga   keldi.   Tarixiy   va   oddiy   kishilar
obrazlari aks etgan novellalar va Ezop nomi bilan bog‘liq masallar yaratildi.
Afina   madaniyatining   rivojlangan   davri   m.o.   V-IV   asrlarga   to‘g‘ri   kelib,
15 dramatik   janrlar,   ayniqsa,   tragediya   rivojlandi.   Afina   demokratiyasining
qaror   topishi   davrining   yirik   shoiri   Esxil   o‘z   tragediyalarida   ijtimoiy   va
axloqiy   masalalarni   qalamga   olgan   bo‘lsa,   Sofokl   erkin   inson   timsolini
yaratdi.   Komediya   an’anaviy   shakllarni   saqlagani   holda,   yangi   ijtimoiy-
satirik   mazmun   bilan   boyidi,   taraqqiy   etdi.   Bu   davrda   Aristofan   asarlari
Yunon   siyosiy   va   madaniy   hayotida   o‘tkir   satira   sifatida   maydonga   chiqdi.
Individuallashgan personajlar bilan bir qatorda umumlashma hajviy obrazlar
paydo   bo‘ldi.   Miloddan   oldingi   II   asrda   Rim   istilosi   natijasida   Yunoniston
madaniy   hayoti   tushkunlikka   yuz   tutib,   faqatgina   milodning   birinchi   asriga
kelib, jonlanish paydo bo‘ldi va IV asrda qadimgi Yunon adabiyoti inqirozga
uchradi.
Qadimgi Yunon adabiyoti quyidagi davrlarga bo‘linadi:
1.   Krit-Mikena yoki Egey madaniyati(miloddan oldingi 2 ming yillikdan 
 miloddan oldingi XII asrgacha).
2.   Homer davri adabiyoti(m.o. IX-VIII asrlar).
3.   Yunon adabiyotining arxaik davri(m.o. V asr boshlarigacha).
4.   Antik davr – m.o. V-IV asrlar. Ellin polislarining gullab-yashnash 
 davri. 
  5.       Ellinizm davri(ellin jamiyati adabiyoti) – m.o. VI-I asrlar.
6.       Rim imperiyasi davridagi Yunon adabiyoti – m.o. I asr oxiridan.
Qadimgi   Sharq   va   Yangi   davr   Yevropa   adabiyotini   bir-biri   bilan
bog‘lab turuvchi antik davr, Yunon adabiyoti o‘z ahamiyati jihatidan jahon
adabiyotining bir bo‘lagi hisoblanadi.
Qadimgi Yunon miflari.  Barcha xalqlarning adabiyoti singari Yunon
adabiyoti   ham   og‘zaki   xalq   ijodi   zaminida   paydo   bo‘lgan.   Yunon
16 folkloridan   juda   kam   namunalar   saqlanib   qolgan   bo‘lsa   ham,   shularga
asosan   qadimda   Yunon   xalqining   anchagina   boy   og‘zaki   adabiyoti
bo‘lganligini aniqlash mumkin. Ibtidoiy jamiyat kishilarining tabiat haqidagi
tushunchalarini   ifoda   etuvchi   afsona   va   asotirlar   yig‘indisi   qadimgi   Yunon
mifologiyasi tashkil etadi. 6
 Antik davr madaniyatining, jumladan, Yunon mifologiyasining jahon
xalqlari taraqqiyotiga ko‘rsatgan ta’siri beqiyosdir. Yunon xalqining miflari
umumbashariy   madaniyatning   asoslaridan   biri   bo‘lib,     u   hozirgi   zamon
kishisining   tasavvuri   va   tafakkuri   tarziga   chuqur   kirib   borgan.
Mif(Yunoncha   mythos   –   rivoyat,   hikoya,   masal)   –   xalq   xalq   og‘zaki
ijodining   eng   qadim   davrlarida   paydo   bo‘lgan,   voqelik(olam)haqidagi
tasavvurlarni konkret obrazlar vositasida aks ettiruvchi rivoyaviy asarlardir.
Mifologiya ko‘plab miflardan tashkil topadi. Miflar olam va odam haqidagi
hikoyalar   bo‘lsa-da,   ularni   tom   ma’noda   so‘z   san’ati   hodisasi   deb
bo‘lmaydi.   Ular   qadimgi   odamlar   uchun   tafakkur   shakli   bo‘lib,   miflar
vositasida   olam   sir-sinoatlari   (olamning   yoki   insonning   yaratilishi,   quyosh
chiqishi va botishi, shimol esishi va momaguldirak sababi va h.)ni bilishga
intilganlar.   Deylik,   Yunonlar   chaqmoq   chaqishini   Zevsning,   dengizdagi
dahshatli   dovullarni   Poseydonning   g‘azablangani   bilan   izohlaganlar,   inson
taqdiridagi turfa evrilishlarda ilohlarning aralashuvini ko‘rganlar.
Qadimgi   Yunon   mifologiyasi   erda   hayotning   paydo   bo‘lishini,
tabiatdagi   hodisalarning   yuz   berishi   sabablarini   tushuntirishga   bo‘lgan
urinishi   sifatida,   inson   o‘z   atrof-muhitidagi   o‘rnini   aniqlashga   ojiz   bo‘lgan
davrda   paydo   bo‘lgan   edi.   Miflar   yaratilishining   o‘zi   insonning   ijodga   va
o‘z-o‘zini   bilib   olishga   qo‘ygan   ilk   qadami   edi.   Tadrijiy   suratda   Yunon
6
  Ashirova, N. X. Q., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI O’RGANISHDA QADIMGI HINDISTON 
MADANIYATINING O’RNI VA AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (5).
17 zaminining turfa viloyatlarida vujudga kelgan
  ayrim   asotirlardan   qahramonlar   va   ularga   homiylik   qilgan   ma’budlarning
taqdirlari   haqida   butun   boshli   turkumlar   tarkib   topgan.   Yurt   kezib   yurgan
aed –  qo‘shiqchilar  tomonidan  ijro  etilgan barcha afsonalar, madhiyalar va
qo‘shiqlar zamonlar o‘tishi bilan Homer, Hesiod va boshqa ko‘plab shoirlar
tomonidan   dostonlarga   aylantirilgan.   Eramizgacha   V   asrda   yashagan
qadimgi   buyuk   Yunon   shoir-dramaturglari   –   Esxil,   Sofokl,   Evripidlar   o‘z
tragediyalarini   xudolar   va   qahramonlar   haqidagi   qadimgi   asotirlar
mazmuniga asoslanib yaratgan edilar.
Zamonlar   o‘tishi   bilan   olam   haqidagi   mifologik   tasavvurning   o‘rnini
ilmiy   bilimlarga   va   tabiat   hodisalarini   o‘rganish   natijalariga   asoslangan
qarashlar   egalladi.   Ilgari   sirli   tuyulgan   ko‘plab   hodisalar   ilmiy   jihatdan
asoslab   berildi.   Biroq   shunga   qaramay,   miflar   yo‘qolib   ketmadi,   ular   o‘z
hayotini   adabiyotda   davom   ettirdi.   Zevs,   Prometey,   Gerakl   va   boshqa
qadimgi   miflarning   qahramonlari,   turli   davr   yozuvchilarining   asarlarida
umrlarini davom ettirdilar.
Qadimgi   Yunon   dramasi.   Miloddan   oldingi     VII-VI     asrda
shakllangan   Yunon   quldorlik   jamiyati   V   asrda   o‘zining   yuksak   taraqqiyot
bosqichiga ko‘tarildi. V-IV asrlar adabiyoti Afina shahri joylashgan viloyat
nomi bilan “Yunon adabiyotining attika davri” deb ataladi. Afina davlatini
boshqargan Perikl(500-429) poytaxtga butun Yunonistondan faylasuf, olim,
shoir, xaykaltaroshlarni to‘pladi.
Taraqqiyot   bosqichi   mobaynida   barcha   xalqlar   qo‘shiq   aytib,   raqs
tushib bajaradigan turli rasm-rusumlar bo‘lgan. Drama adabiyotning alohida
turi   sifatida   antik   davrda   shakllandi.   Dramada   asosiysi   hikoya   yoki   bayon
qilish   eias,   harakat   bo‘lgan   (Yunoncha   drama   so‘zi   “harakat”   ma’nosini
bildiradi).   Dramada   ishtirokchilar   o‘rtasidagi   o‘zaro   suhbatlar   –   dialoglar,
18 munosabatlar,   ularning   xatti-harakatlari,   qarama-qarshiliklar   va   ularning
echimi  tasvirlanadi.
Yunon   dramaturgiyasining   barcha   turlari   –   tragediya,   komediya,
satirlar   dramasi   dehqonlarning   homiylari   bo‘lgan   ma’budalar   Demetra   va
Kora   sharafiga   kuylagan   qo‘shiqlar   hamda   may,   shodlik   va   hosildorlik
ma’budi,   taka   qiyofasidagi   Dionisga   bag‘ishlangan   marosimlar   asosida
maydonga   kelgan.   Afsonalarda   hikoya   qilinishicha,   Dionis   Zevs   bilan
Semela  degan qizdan  tug‘ilgan. Dionis o‘zining odamsifat,  ammo  dumdor,
echki   tuyoq   hamrohlari   –   satirlar   bilan   birga   dunyoni     kezib   yurgan
paytlarida,   insonning   og‘ir   va   g‘amgin   hayotini   ko‘radi-da,   odam   bolasini
baxtiyor   va   xushnud   qilish   niyatida,   ma’budlar   taomi   amvroziyani   keltirib
bermoqchi bo‘ladi. Ma’budlar buni sezib qolgach, Dionis amvroziyani erga
ko‘mib   qochadi.   Birmuncha   vaqtdan   so‘ng   bu   yerda   tok   navdalari   unib
chiqadi,   uning   mevalari   odamlarga   baxt   va   shodlik   keltiradi.   Bundan
qahrlangan Zevs, o‘g‘lini Olimp tog‘idan badarg‘a qiladi. Erda Dionis og‘ir
musibatlar   chekib,   vafot   etadi.   O‘g‘lining   o‘limidan   so‘ng   Zevs   uning
gunohlaridan   kechib,   Dionisni   ma’budlar   qatoriga   qabul   qiladi.   Dionis
odamlarga   har   yili   ikki   marta   o‘z   sharafiga   bayram   o‘tkazishni   vasiyat
qiladi.   Shundan   e’tiboran   Dionis   hosildorlik,   may,   shodlik   va   sarxushlik
rahnamosi   bo‘lib   qoladi.   Ularga   bag‘ishlangan   maqtov   qo‘shiqlar   –
difiramblarni   kuylovchi   xorga   shoir   Fespis   birinchi   akterni   qo‘shgandan
so‘ng   u   dramatik   janrga   aylandi.   Tragediya   prolog   (ekspozitsiya)dan
boshlangan va orxestrga xor chiqib, tomoshabinlarga voqeaning mohiyatini
aytib bergan. Shundan keyin dialogik qismlar – akterning korifey (xorning
rahbari)   bilan   yoki   ikki-uch   akterning   suhbatlari   bilan   davom   etgan   va
“eksod”   (xotima)   bilan   yakunlangan.   Aristotelning   yozishicha,   tragediya
“trago”   va   “oide”   so‘zlaridan   kelib   chiqib,   “taka   qo‘shig‘i”   ma’nosini
19 anglatadi.   Yunon   shoir-dramaturglari,   jumladan   –   Esxil,   Sofokl,   Evripidlar
ham  o‘z  tragediyalarini  xudolar  va  qahramonlar  haqidagi  qadimgi  asotirlar
mazmuniga asoslanib yaratgan edilar.
  Bayramlardagi   hushchaqchaq   hazillardan   “comos”   va   “oide”
(komediya),   ya’ni   masxarabozlar   qo‘shig‘i   paydo   bo‘lgan.   Keyinroq
tragediya   va   komediya   o‘rtasida   “satirlar   dramasi”   shakllandi.   Bu   janrning
ijodkori m.o. V asrda yashagan shoir Pratim xisoblanadi.
Dramaning barcha turlari diniy marosimlardan paydo bo‘lganligi sababli,
qadimgi   Yunonlar   bularning   barchasiga   yuksak   e’tiqod   bilan   qaraganlar.
Teatr   tomoshalari   davlat   tasarrufidagi   muhim   siyosiy   hamda   tarbiyaviy
tadbirlardan   biri   sanalgan.   Ikkinchidan,   Dionisiy   marosimlari   bilan   bog‘liq
bo‘lganligi   uchun   ushbu   tomoshalar   yiliga   uch   marotaba   o‘tkazilgan   va   bir
necha kun davom etgan. Yunonlar bu marosimlarga shunchaki bir ermak deb
emas,   balki   muhim   diniy   bayram   deb   qaraganlar.   Qadimgi   Yunonistonda
barcha o‘yinlar singari, teatr
  tomoshalari   ham   musobaqa   shaklida   o‘tkazilgan.   Tragediyanavis   shoirlar
mazmunan   bir-biri   bilan   bog‘liq   3   ta   tragediya   va   1   ta   satirlar   dramasini
xakamlar hay’atiga taqdim etganlar. Komediyanivis shoirdan faqat bitta asar
talab etilgan. 7
Yunon   adabiyotining   barcha   janrlari   kabi,   tragediyaning   mavzulari   ham
asosan   mifologik   afsonalardan   olingan.   Agarda   dastlabki   davrlardan   bu
mavzular   Dionis   haqidagi   rivoyatlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   bo‘lsa,
keyinchalik shoirlar boshqa ma’budlar va qahramonlar haqidagi afsonalarga
murojaat   qila   boshlaganlar.   Biroq,   shu   bilan   birga,   tragediya   mualliflari
mavzu tanlaganlarida ham, faqat zamona talablariga hamohang miflarni olib,
7
  Yoriqulov, A. S. O. G. L., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI O’QITISHDA HIND SIVILIZATSIYASI 
O’RNI.  Scientific progress ,  1 (5).
20 ularni   birmuncha   o‘zgartirib,   moslashtirib,   shular   misolida   o‘z   davrlarining
muhim   masalalarini   hal   etishga   intilganlar,   mifologik   qahramonlarning
kurash   va   to‘qnashuvlari,   ularning   xatti-harakatlari   o‘sha   davr
tomoshabinlari   uchun   axloq   va   odobning   namunasi,   ijtimoiy   xulqning
andazasi   sifatida   talqin   etilgan;   ana   shu   afsonaviy   qahramonlarning
qilmishlari   timsolida   tragediyanavis   shoirlar   o‘z   zamondoshlarini   yuksak
ma’naviylik,   vatanga   sadoqat,   insoniy   burch   g‘oyalarida   tarbiyalashni
ko‘zlaganlar. 8
Yunon   tragediyalarining   tuzilishiga   doir.   Yunon   tragediyasiga   xos
maxsus   atamalar   jahonning   hamma   tillarida   o‘z   holicha   qoldirilib
kelinmoqda.   Bu   ularning   ilmiy   aniqligini   saqlaydi.   O‘zbek   tilida   ham   ular
tarjima qilinmay, asosan o‘z holicha olindi.
  Parod  va  stasim  – asardagi  asosiy qismlarning chegaralari hisoblanib, biri –
xorning harakat maydoniga – sahnaga kiraverishidagi, biri – unga kirgandan
keyingi ashulasidir.
  Epsodiy  – personajlarning dialoglari, ya’ni voqealar qismi, unda xor ham bir
personaj sifatida ishtirok etadi.
  Prolog   –   paroddan   oldin   keladigan   ibtido.   Bu   atama,   ma’lumki,   hozirgi
adabiyotda ham o‘z ma’nosida qabul qilingan.
  Eksod   –   hozir   qo‘llaniladigan   epilogga   yaqin,   xotima   ma’nosida.   Antik
eksoddan keyin xor ashula aytmaydi.
  Xorning ashulalari odatda  strofa  va  antistrofaga  bo‘linadi, bularning shakliy
ayirmasi   yo‘q,   faqat   ashula   qismlarini   bildiradi.   Ashulaning   so‘nggi   qismi
epod  deb ataladi.
8
  Rahimberdiyev, A. E. O. G. L., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI O’RGANISHDA ELAM 
DAVLATCHILIGINING O’RNI VA AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (5).
21 Qadimgi   Attika   komediyasi.     Aristofan   (m.o.   445/446-385   y.).
Miloddan   oldingi   V   –   IV   asrlar   butun   Yunoniston,   xususan,   Afina   davlati
uchun kuchli ijtimoiy va madaniy taraqqiyot davri bo‘lgan. Ammo, shu bilan
birga,   demokratiya   tuzumining   ziddiyatlari,   ayrim   ijtimoiy   guruhlar
o‘rtasidagi qarama-qarshiliklar keskinlashib bordi. Dastlabki komediyanavis
shoirlar   o‘zlarining   asarlarida   ana   shu   nuqsonlarni   fosh   etishga,   kulgi   va
satira yordamida ularni bartaraf etishga intilganlar. Shunday qilib, “Qadimgi
Attika   komediyasi”   deb   atalmish   maxsus   adabiy     oqim   maydonga   keldi.
O‘tkir siyosiy jo‘shqinlik, demokratiya dushmanlariga qarshi murosasizlik –
qadimgi   attika   komediyasining   asosiy   xususiyatidir.   Mazkur   janrda   ijod
qilgan ko‘pdan-ko‘p shoirlar orasida faqat uch kishining nomi bizga ma’lum.
Bular – Kratin, Evpolid va Aristofandir.
Qadimgi   Yunon   komediyanavis   shoirlari   orasida     bir   necha   asarlari
bizga   qadar   etib   kelgan   yagona   shoir   Aristofandir.   Uning   ijodida
komediyaning   mazmun   ko‘lami   benihoya   kengaydi,   shakliy   jihatdan
yuksaklikka   ko‘tarildi.   Aristofanning   hayoti   haqida   bizgacha   juda   kam
ma’lumot etib kelgan. Shoir taxminan miloddan avvalgi 445/446 yili Attika
viloyati   yaqinidagi   Egina   orolida   tug‘ilgan.   U   o‘zining   adabiy   faoliyatini
juda   erta   boshlagan   va   20   yoshga   yetar-yetmas   komediyanivislar
musobaqasida qatnashib ikkinchi o‘rinni egallagan. Qirq yilcha davom etgan
ijodiy   faoliyati   davrida   qirqdan   ortiq   asar   yozgan.   Aristofanning
komediyalaridan   11   tasigina   u   yoki   bu   darajada   saqlanib   qolingan   bo‘lib,
ular ijtimoiy-tarixiy davr bilan bog‘liq ravishda uch davrga bo‘linadi:
a)   Birinchi   davrda   (427-421y,   Peloponness   urushining   birinchi
bosqichi) – urushlardan charchab, ruhiy umidsizlikka tushgan oddiy dehqon,
o‘zi   bilan   o‘zi   sulh   tuzib,   tinch   hayot   nashidasini   surishi   haqidagi
“Axarnliklar”(425);   davrning   taniqli   siyosatchilaridan   biri   Kleon   satira
22 qilingan “Chavandozlar” (424); qarz botqog‘idan qutilish uchun sofistlardan
ta’lim olgan qahramon haqidagi “Bulutlar”
  (423);   sudlashishni   yaxshi   ko‘ruvchi   qariya   haqidagi   “Arilar”   (422);
qo‘ng‘izda   Olimp   tog‘iga   chiqib,   kuch   bilan   tinchlik   ma’budasini   erga   olib
tushgan musallaspaz to‘g‘risidagi “Tinchlik” komediyalari yozilgan.
b)   Ikkinchi   davr   (414-405   yy.)   421-yildan   414-yilgacha   fanga   hech
qanday   ma’lumot   ma’lum   emas.   Bu   yillarda   asosan   ijtimoiy-satirik
mavzularda   komediyalar   yozilgan   bo‘lsa   kerak,   deb   taxmin   kilish   mumkin.
Ikkinchi   davrda   osmon   va   yer   o‘rtasida   qushlar   bilan   hamkorlikda   shahar
qurgan   ikki   afinalik   haqidagi   “Qushlar”   (414),   ayollarning   urushga   qarshi
isyoni   haqidagi   “Lisistrata”   (411),   Evripid   kulgu   ostiga   olingan   “Ayollar
Fesmoriy   bayramida”   (411)   va   yana   Evripid   tanqid   qilingan   “Qurbaqalar”
(405) komediyalari yozilgan.
v)   Uchinchi   davr   (392-388   y)da   asosan   maishiy,   utopik   ideallar
ulug‘langan   komediyalar   yozilgan,   ularda   dialoglar   xordan   ustunlik   qiladi.
“Ayollar   xalq   yig‘inida”   (392),   “Boylik”,     “Plutos”   (388)   komediyalari
shunday asarlar sirasiga kiradi.
Aristofanning ijodi asosan uzoq davom etgan urushlar davriga, buning
natijasida Afina demokratik davlatining to‘xtovsiz emirilib, inqrozga uchray
boshlagan  paytiga  to‘g‘ri  kelgan.  Bu  paytdagi  siyosiy,  iqtisodiy  va  ijtimoiy
ziddiyotlar,   ma’naviy,   aholoqiy,   falsafiy   muammolarning     keskinlashuvi
shoir   ijodida   o‘zining   yorqin   ifodasini   topgan.   Uning   asarlaridagi   ajoyib
dramatik   holatlar,   qahramonlar   qiyofasini   tavsiflash   mahorati,
komediyalariga   sochib   yuborilgan   hazil-mutoyibalar,   favqulotda   pichinglar,
oxori   to‘kilmagan   qochiriqlar,   beqiyos   so‘z   o‘yinlari,   shuningdek   barcha
asarlariga   xos   sodda,   tiniq,   o‘ynoqi   va   muxtasar   til,   rohatbaxsh   lirik
23 parchalar – Aristofanning yuksak mahoratidan darak beradi. Rus tanqidchisi
V.G.Belinskiyning  ta’kidlashicha,  Aristofan  – eng olijanob,  g‘oyat  musaffo
va qadimgi Yunonistonning eng so‘nggi ulug‘ shoiri bo‘lgan.
1954- yili Jahon Tinchlik Kengashining qaroriga binoan Aristofanning
2400 yilligi nishonlandi.
2.2.  O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Rim tаriхchilari asarlari
manba sifatida.
Qadimgi   yunon   va   Rim   manbalari.   O`rta   Osiyo,   shuningd е k
O`zb е kistonning   qadimgi   va   an tik   davrdagi   tarixini   o`rganishda   qadimgi
Yunoniston   va   Rim   tarixchilari   hamda   g е ograf   olimlarining   asarlari   muhim
manba bo`lib xizmat kiladi. Ulardan ayrim va muhimlariga qisqacha to`xtab
o`tamiz.
X е radot   (miloddan   avvalgi   490—480   yillar   o`rtasi   —   425   y.)   —   yirik
qomusiy   olim;   tarix   fanining   «otasi»,   asli   Kichik   Osiyoning   Galikarnas
shaxridan, 455—447 yillari  Е vropa, Osiyo va Misr bo`ylab sayohat qilgan.
X е radot Ellada va Sharq mamlakatlari (Liviya, Misr, Assuriya, Vavilon,
Eron va Skifiya) ning qadim zamonlardan to miloddan avvalgi 479 yilgacha
bo`lgan ijtimoiy-siyosiy hayotidan hikoya qiluvchi 9 kitobdan iborat «Tarix»
nomli asari bilan shuxrat topgan. Bu asar umumiy tarix yo`nalishida yozilgan
birinchi   asar   hisoblanadi.   Shu   bois   ham   X е radot,   Sits е ronning   (miloddan
avvalgi   106—43   yy.)   so`zlari   bilan   aytganda,   tarix   fanining   «otasi»
hisoblanadi.
X е radot   garchi   o`zi   bayon   etayotgan   voq е alar   ustida   chuqur   mulohaza
yuritmasa   ham,   ularni   to`g`ri   bayon   etishi,   o`zga   xalqlar   va   mamlakatlar
24 tarixiga   hurmat   nuqtai   nazaridan   qarashi   bilan   ba'zi   tarixchilardan   ajralib
turadi.
X е radotning mazkur asarida O`rta Osiyonning qadimiy xalqlari bo`lmish
agrippaylar,   iss е donlar,   massag е tlar,   daylar   va   saklar   haqida,   ularning
turmushi,   urf-odatlari   hamda   qo`shni   mamlakatlar   (Eron   va   b.q.)   bilan
alokalari haqida qimmatli ma'lumotlar uchratamiz.
«Tarix»ning   Sht е yn   tarafidan   tayyorlangan   tanqidiy   matni   1869—1871
yillarda   chop   etilgan.   Asar   ingliz   (Roulinson,   London,   1856—1860   yy.)
hamda   rus   (F.G.   Mishch е nko,   Moskva,   1858—1860   yy.)   tillariga   tarjima
qilingan.   1982   yilda   asarning   mamlakatimiz   tarixiga   oid   qismlari   zarur
izoxlar   bilan   A.I.   Davatur,   D.P.   Kallistov   hamda   I.A.   Shishova   tomonidan
yangidan nashr etilgan.
Diodor   (miloddan   avvalgi   90—21-yillar).   Yirik   tarixchi   olim;   asli
Sitsiliyaga   karashli   Argiriya   shaxridan.   Dio dor   «Tarixiy   kutubxona»   nomli
40 kitobdan iborat asar yozib koldirgan. Umumiy tarix yo`nalishida yozilgan
bu   asar   asosan   Yunoniston   va   Rimning   kadim   zamonlardan   to   milodning   I
asr   o`rtalarigacha   bo`lgan   tarixini   o`z   ichiga   oladi.   Asarda   Sharq   xalqlari,
shuningd е k, O`rta Osiyo va O`zb е kistonning qadimiy xalqlari (skiflar, saklar,
massag е tlar,   baktriyaliklar   va   b.q.),   O`rta   Osiyo   —   Eron   munosabatlari
haqida qimmatli ma'lumotlar bor.
Diodorning   mazkur   asari   ko`p   jihatlari   bilan   ko`chirma   (kompilyativ)
xisoblanadi.   Muallif   Efor,   Polibiy   asarlaridan   k е ng   foydalangan.   Bundan
tashqari, ko`p hollarda bayon etilayotgan voq е alar uzviy bog`lanmay qolgan.
Shunga qaramay, Diodorning «Tarixiy kutubxona» si dalillarga boy va ilmiy
ahamiyatga egadir.
«Tarixiy   kutubxona»   to`la   holda   bizning   zamonimizgacha   е tib
k е lmagan.   Uning   faqat   15   kitobi   —   qadimgi   Sharq   xalqlarining   tarixi   va
25 afsonalari haqida hikoya qiluvchi 1—5-kitoblari, Yunoniston hamda Rimning
Yunon-Eron   urushlari   (miloddan   avvalgi   500—449   yy.)   da   to   miloddan
avvalgi 301 yilgacha bo`lgan tarixini o`z ichiga olgan 11— 20- kitoblarigina
saklangan,   xolos.   Asar   1774—1775   yillari   I.   Al е ks ее v   tomonidan   (olti
qismda)   va   1874—1875   yillari   F.   G.   Mishch е nko   tarafidan   ikki   qism   qilib
nashr etilgan.
Pomp е i   Trog   (milodgacha   I   —   milodning   I   asrlari   o`rtasida   yashab
o`tgan)   —   «Filipp   tarixi»   asari   bilan   mashhur   bo`lgan   Rim   tarixchisi.   44
kitobdan   iborat   bu   asar   afsonaviy   Assuriya   podsholari   zamonidan   to   Rim
imp е ratori   Av gust   (miloddan   avvalgi   63—milodning   14-yili)   davrigacha
dunyoda   bo`lib   o`tgan   voq е alarni   bayon   kiladi,   l е kin   asosiy   e'tibor
Yunonistonning mak е doniyalik Filipp II (miloddan avvalgi 359—336-yy.) va
Iskandar   Zulqarnayn   davridagi   ijtimoiy-siyosiy   tarixini   bayon   etishga
karatilgan.
Mazkur   asarning   qimmati   shundaki,   u   bir   talay   noma'lum   kitoblarga
suyanib yozilgan; Rim, Yunoniston kabi yirik davlatlarning paydo bo`lishi va
tarixini k е ng yoritib b е rgan. Muhimi shundaki, muallif bunday davlatlar ning
oxir-okibatda   inkirozga   uchrashini   aytadi.   L е kin,   Pomp е i   Trogning   tarixiy
jarayon   va   uning   taraqqiyotiga   karashlari   id е alistikdir,   chunki   u   tarixni
harakatga k е ltiruvchi kuch urf-odat va taqdir d е b hisoblagan.
«Filipp   tarixi»   da   skiflar,   Baktriya,   Iskandar   Zulqarnayn   davrida
Baktriya va So`g`dda qurilgan shahar va katta imoratlar, Iskandar Zulqarnayn
vafotidan k е yin yuz b е rgan voq е alar, parfiyaliklarning k е lib chiqishi, Parfiya
podsholigining   tashkil   topishi,   parfiyaliklarning   urf-odatlari;   Baktriya,
Parfiya   va   Midiyaning   o`zaro   munosabatlariga   oid   muxim   ma'lumotlar
mavjud.
26 Pomp е i Trogning mazkur asari Yustin (II—III asr) tarafidan qisqartirilib
kayta   ishlangan   shaklda   bizning   zamonimizgacha   е tib   k е lgan   va   Ruxl
tomonidan   1935   yili   chop   kilingan.   Asarning   ruscha   tarjimasi   (tarjimonlar
A.A. D е konskiy va M.I. Rijskiy) «V е stnik dr е vn е y isto rii» jurnalining 1954
yil 2—4- va 1955 yil 1-sonlarida bosilgan.
Arrian   Flaviy   (taxminan   95—   175-yy.)   —   yirik   yunon   yozuvchisi,
tarixchi   va   g е ograf   olim;   asli   Kichik   Osiyoning   Nikomadiya   shahridan.
«Iskandar   haqida»,   «Parfiyaliklar   xakida»,   «Hindiston»   va   7   jildlik
«Iskandarning yurishlari» nomli kitoblar muallifi.
O`rta   Osiyo   va   Eronning   kadimiy   tarixini   o`rganishda   Arrianning
so`nggi asari («Iskandarning yurishlari») muhim ahamiyat kasb etadi. Asarda
Iskandar Zulkarnaynning Eron, O`rta Osiyo va boshqa mamlakatlarga qilgan
istilochi-lik yurishlari tarixi batafsil bayon kilingan.
Asar   pan е girizm   ruxida   yozilgan   —   muallif   Iskandar   Zulqarnayn   va
uning   faoliyatini   ko`klarga   ko`tarib   ulug`laydi.   Shunga   qaramay,   asar
Iskandar   Zulkarnaynning   harbiy   yurishlari   bo`yicha   muhim   va   asosiy
manbalardan   hisoblanadi.   Mazkur   asarning   yana   bir   kimmatli   tomoni   shun -
daki, u ko`pgina qo`lyozma manbalar va rasmiy hujjatlar asosida yozilgan.
Arrian   Flaviyning   «Iskandarning   yurishlari»   asari   n е mis   (Myull е r;
L е yptsig,   1886   y.)   hamda   rus   (Kor е nkov;   Toshk е nt,   1912   y.   va   M. Е .
S е rg ее nko, M.—L., 1962 y.) tillarida nashr etilgan.
Kvint   Kurtsiy   Ruf   (milodning   I   asri)   —   mashhur   Rim   tarixchisi;
Iskandar Zulkarnaynning Eron, O`rta Osiyo va boshka mamlakatlarga qilgan
harbiy   yurishlari   haqida   10   kitobdan   iborat   «Buyuk   Iskandarning   tarixi»
nomli   asar   yozib   qoldirgan.   Muallif   Ptol е m е y   Lag   va   Iskandar
Zulkarnaynning   safdoshlari   On е sikrit   va   Kallisf е nning   xotira   va   asarlaridan
k е ng foydalangan.
27 Kvint   Kurtsiy   Rufning   mazkur   asarida   O`rta   Osiyoning   Iskandar
Zulqarnayn   qo`shinlari   tomonidan   istilo   kilinishi,   O`rta   Osiyo   xalqlarining
ch е t el bosqinchilariga qarshi kurashi, xususan, Spitam е n boshliq qo`zg`olon
k е ng yoritib b е rilgan.
«Buyuk   Iskandarning   tarixi»   1841   yili   Myutz е l,   1867   yili   T.   Nyold е k е
va   1885   yili   Fog е l   tomonidan   nashr   etilgan.   Ruscha   yangi   tarjimasi   B.C.
Sokolov taxriri ostida chop etilgan (M., 1963 y.).
Gay Pliniy S е kund (24—79 y.) — rimlik mashhur yozuvchi, tarixshunos
olim   va   davlat   arbobi;   79   yili   mashhur   V е zuviy   vulqonining   otilib   chiqishi
natijasida yuz b е r gan umumxalq foj е asi vaqtida halok bo`lgan.
Gay   Pliniy   S е kund   —   s е rmahsul   olim.   Uning   20   kitob dan   iborat
«G е rmanlarning   urushlari»,   ikki   jilddan   ibo rat   «Pomponiy   S е kundning
hayoti»   va   37   kitobdan   iborat   «Oddiy   tarix»   nomli   kitoblar   yozib
qoldirganligi ma'lum. Pliniyning g е rmanlar tarafidan R е yn va Dunay bo`ylari
mamlakatlarining   bosib   olinishi   tarixidan   bahs   yurituvchi   «G е rmanlarning
urushlari»   nomli   asari   bizning   davrimizgacha   е tib   k е lmagan,   l е kin   bu   asar
Korn е liy   Tatsitning   (taxminan   56—117-yy.)   «Solnomalar»   imp е rator
Oktavian   Avgust   vafotidan   (milodning   14-yili)   N е ronning   halok
bo`lishigacha   (milodning   68   yili)   bo`lib   o`tgan   voq е alarni   o`z   ichiga   oladi
hamda   «G е rmaniya»   (unda   g е rman   va   boshqa   qabilalarning   tarixi   bayon
etilgan)   nomli   asarlari   uchun   birinchi   manba   bo`lgan.   «Pomponiyning
hayoti»da   Pliniy   sobiq   boshlig`i   Pomponiy   S е kundning   hayoti   va   faoliyati
haqida hikoya qiladi. Bu asar ham bizning zamonimizgacha  е tib k е lmagan.
«Oddiy   tarix»   Gay   Pliniy   S е kundning   shoh   asari   hisoblanadi   va   unda
antik   dunyo   tarixi,   iqtisodiy   ahvoli   hamda   madaniyati   bayon   etilgan.   Asar
ayrim   kamchilik   va   nuqsonlardan   ham   xoli   emasdir.   Masalan,   muallifning
o`z manbalariga jiddiy va tanqidiy munosabatlarda bo`lmaganligi, ayrim dalil
28 va voq е alarni buzib ko`rsatilganligi s е zilib turadi. L е kin, shunga qaramay, u
antik   dunyo   tarixi   bo`yicha   k е ng   ma'lumot   b е ruvchi   qomusiy   asar   sifatida
e'tiborga sazovordir.
«Oddiy   tarix»da   O`rta   Osiyo   va   O`zb е kistonning   xam   kadimiy   tarixi,
unda   yashagan   xalqdar   (masalan,   skiflar   va   b.q.)   Oks   (Amudaryo),   Yaksart
(Sirdaryo)   va   ularning   skifcha   nomlari,   Baktriya   va   uning   tabiiy   boyliklari,
Antioxiya shaharlarining barpo etilishi haqida kimmatli ma'lumotlar bor.
Polibiy (miloddan avvalgi 201 — 120-yy.) — yirik yunon tarixchisi; 40
kitobdan   iborat   «Umumiy   tarix»   asari   bilan   mashhur.   Polibiyning   tilga
olingan   asari   Yunoniston,   Mak е doniya,   Karfag е n,   Misr,   Suriya   va   Rimning
220—146-   yillar   orasidagi   ijtimoiy-siyosiy   tarixini   o`z   ichiga   oladi.   Asar
umumiy tarix yo`nalishida yozilgan. Afsuski, uning katta kismi sakdanmagan
— bizgacha faqat 1—5-kitoblarigina  е tib k е lgan, xolos.
Polibiyning   «Umumiy   tarixi»   daliliy   ma'lumotlarga   boyligi,
vok е alarning nisbatan xolisona yoritilishi bilan alohida ahamiyatga egadir.
Mazkur asarda Oks (Amudaryo) va Yaksart (Sirdaryo) haqida, Antiox I
ning   Baqtriya   podshosi   Eftid е mga   karshi   harbiy   yurishi   haqida   muhim
ma'lumotlar bor.
«Umumiy   tarix»   ning   matni   1889—1905   yillar   orasida   to`rt   jildda
L е yptsigda chop etilgan. Uning inglizcha (V.R. Paton; London, 1922—1927;
ikkinchi   nashri:   London,   1957—1960)   varuscha   (F.G.   Mishch е nko,   1—3-
jildlari. Mos kva, 1890—1899) tarjimalari mavjud.
Umuman   olganda,   O`rta   Osiyo   va   O`zb е kistonning   qadimiy   tarixini
o`rganishda   qadimiy   Yunoniston   va   Rim   tarixchilarining   asarlari   b е nihoyat
qimmatlidir.
Efor   (miloddan   avvalgi   taxminan   405—-330-yillar).   Klavdiy   Ellian
(taxminan   milodning   170—235-yillari),   al е ksandriyalik   Klim е nt   (milodning
29 II   asri),   Korn е liy   Tatsit   (taxminan   milodning   56—117-yillari),   Ks е nofont
(taxminan   miloddan   avvalgi   430—355-yillar),   Plutarx   (mi lodning   46—127-
yillari), Poli е n (milodning II asri) va boshkalarning asarlari ham ana shunday
qimmatga ega dir.
G е ograf   olimlardan   Strabon   va   Ptol е m е y   asarlari   ham   zo`r   ilmiy
qimmatga egadir. 
Strabon   (miloddan   avvalgi   63   —   milodning   23   y.)   kadimgi
Yunonistonning   atokli   g е ograf   olimlaridan;   asli   amosiyalik   (Pont
podsholarining   qarorgoxdaridan);   mo`'tabar   va   badavlat   oiladan   chiqqan;
mashhur   yunon   faylasufi   Aristot е lning   (miloddan   avvalgi   384—322-yy.)
shogirdi; kariyb 80 yil umr ko`rgan.
Strabonni dunyoga tanitgan narsa uning 17 kitobdan iborat «G е ografiya»
nomli   asari   bo`ldi.   Asarning   1—2-kitoblari   «Mukaddima»   d е b   ataladi   va
unda   g е ografiya   ilmi   va   uning   hokimlar,   sarkardalar   va   savdogarlar
faoliyatidagi   o`rni   va   roli   haqida   gap   boradi;   Eratosf е n,   Pos е y   don   va
Polibiyning  Е r tuzilishi haqidagi ta'limoti tanqid qilinadi;  Е r yuzini tavsiflash
haqida   umumiy   tushuncha   b е riladi.   3—10-kitoblarida   Е vropa
mamlakatlarining   tavsifi   (shundan   8—10-kitoblar   Ellada   va   unga   tutash
mamlakatlarga   bag`ishlangan)   b е rilgan.   Asarda   Osiyo   mamlakatlariga   ham
katta o`rin b е rilgan. Bu 11—16-kitoblarni o`z ichiga oladi. Asarning so`nggi,
17-kitobi Afri ka mamlakatlariga bag`ishlangan.
Strabon   yuqorida   aytib   o`tilgan   Polibiyning   «Umu miy   tarix»ini   davom
ettirib,   unga   miloddan   avvalgi   146—   31-yillar   orasida   bo`lib   o`tgan
voq е alarni   qo`shgan.   Afsuski,   bu   muhim   asar   bizning   zamonimizgacha   е tib
k е lmagan,   l е kin   uning   ayrim   qismlari,   xususan   O`rta   Osiyo   tarixidan   xabar
b е ruvchi   ayrim   parchalar   olimning   «G е ografiya»   siga   kirib   qolgan   va
binobarin, saklangan.
30 II.Bobga xulosa
Strabon   «G е ografiya»sida   Girkaniya,   Parfiya,   Baqtriya   va
Marg`iyonaning   tabiiy   holati,   shaharlari,   qisman   ularga   borish   yo`llari;   Oxa
(Xarrirud), Oks va Yaksart daryolari haqida, O`rta Osiyo va O`zb е kistonning
qadimiy   xalqlari:   saklar,   massag е tlar,   daylar,   atasiyalar,   toxarlar   hamda
xorazmliklar va ularning k е lib chiqishi, bu xalqlarning turmushi, urf-odati va
e'tikodi,   shuningd е k   Parfiya   va   Baqtriyaning   miloddan   avvalgi   III   asrning
birinchi   choragidagi   ichki   ahvoli   va   o`zaro   munosabatlari   haqida   muhim   va
qimmatli   ma'lumotlar   uchratamiz.   Strabonning   mazkur   asari   1844   va   1848
yillari  Kra m е r  va  Myull е r  tarafidan  (maxsus xarita  va  tarxlar  bilan  qo`shib)
nashr   qilingan.   Uning   n е mischa   (Grosskurd;   B е rlin,   1831—1834)   hamda
ruscha (F.G. Mishch е nko; Mosk va, 1879, G.A. Stratanovich; Moskva, 1964)
tarjimalari   ham   mavjud.   Ptol е m е y   Klavdiy   (taxminan   90—160   yy.)   —
mashhur qomusiy olim; Al е ksandriyada yashab ijod qilgan. Jahonga mashhur
«Almag е st»   —   «Al-majastiy»   (18   kitobdan   iborat;   astronomiya   va
trigonom е triya   ilmlarini   o`z   ichiga   oladi),   «Optika»   (5   kitobdan   iborat),
«G е rmanlar haqida tushuncha» (3 kitobdan iborat) va, nihoyat, «G е ografiya»
shular   jumlasidandir.   L е kin,   Ptol е m е yga   shon-shuhrat   k е ltirgan   asarlari
«Almag е st»   («Al-majas tiy»)   va   «G е ografiya»ning   (8   kitobdan   iborat)
birinchi   kitobi,   aniqrog`i   uning   24-bobi   jahon   mamlakatlarini   tavsiflashga
bag`ishlangan   va   oila   ilmiy   qimmatga   ega.   Shunisi   muximki,   asarda
shaharlar,   mamlakatlar   va   ularning   koordinatalari   k е ltirilgan;   27   ta   xarita
ilova   qilingan.   Umuman,   Ptol е m е yning   «G е ografiya»oila   Girkaniya,
Marg`iyona,   Baktriya,   So`g`diyona   hamda   skiflar   mamlakatining   g е ografik
holati,   Baktriya   va   So`g`diyonaning   mashhur   shaharlari,   shuningd е k   o`sha
mamlakatlar   va   ular   bilan   tutash   o`lkalar   va   ularning   axolisi   haqida   asl   va
qimmatli ma'lumotlar k е ltirilgan.
31 Xulosa
              Adabiyotning   paydo   bo’lishini   insoniyatning   paydo   bo’lishi   bilan
bog’lashadi.   Adabiyot   insonning   ijtimoiy   va   ma’naviy   ehtiyoji     mahsulidir.
Eng   qadimgi   davrlardan   to   bugungacha   insoniyat   badiiyat   namunalari   ila
hayotni   muqoyasa   qilib   kelgan.   Dunyo   xalqlarining   o’ziga   xos   sajiyasi
(xarakteri) aynan adabiyotda bo’y ko’rsatadi. 
“Jahon   adabiyoti”   fanida   antik   jamiyat   va   uning   insoniyat   tarixida   tutgan
o‘rni   haqida   ma’lumot   beriladi.   Yunon   adabiyoti,   uning   mifologik   asosi,
qahramonlik   eposi,   yunon   tragediyasi   va   komediyasi   haqida   tushuncha
beriladi.   Rim,   Provans   adabiyoti   va   uning   ritsar   lirikasining   rivojidagi   o‘rni
tushuntiriladi.
Ellinizm   madaniyati   ta sirida   rivojlangan   Rim   musiqasida   tantanavorʼ
galaba   bilan   bog liq-   to y,   ziyofat,   diniymarosim   qo shiqlari   bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Imperiya davrida poytaxtga ko p mamlakatlardan ijrochilar (yunon, suriya va	
ʻ
bobillik   sozandalar,   aleksandriyalik   ashulachi,   andalusiyalik   raqqosalar   va
h.k.)   to plangan.   Rimda   puflama   sozlardan   tibiya   buksina,   tuba   va   boshqa,	
ʻ
torli   sozlardan   kifara,   arfa   tipidagi   psalterium   trigonon   (uchburchak   arfa),
sambika, lira turlaridan barbitos, pektis, magadis, urma sozlardan kimvol va
boshqa,   shuningdek,   gidravlos   bo lgan.   Qadimgi   Rim   cholg u   musiqasi	
ʻ ʻ
rivojida teatr janri — pantomima muhim rol o ynagan. Sirk va teatr aktyorlari	
ʻ
katta   xor   ansambllari,   orkestrlar   jo rligida   chiqishgan.   Harbiy   legionlarning	
ʻ
puflama   sozlar   orkestrlari   bo lgan.   Shoir,   ashulachi   va   sozandalar	
ʻ
musobaqalari o tkazilgan.	
ʻ
32 Foydalanilgan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   Xalq   so‘zi
gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Qo’shimcha adabiyotlar ro’yxati.
1. A.Asqarov. O’zbyek xalqining etnogyenyezi va etnik shakllanishi
T.: 2007
2. A.Asqarov mustaqillik yillarida tarix, arxeologiya va etnologiya O’zIF
jurnali T.: 1996 № 6 son 70-71 byetlar
3. A.Asqarov Qadimgi Xorazm tarixiga oid ba’zi bir masalalar.
“O’zbekiston etnologiyasi yangicha qarashlar va yondashuvlar” T.:2004 76-84 b.
4. B.A.Axmyedov. O’zbyekiston tarixi manbalari.-T.: «O’qituvchi». 2001.
5. O’zbyekiston tarixi. R.X.Murtazayeva taxriri ostida.-T.: 2003.
33 6. Sa’dullayev A.S. Qadimgi O’zbyekiston tarixi manbalardan.-T.: 1996.
7. A.YU. YAkubovskiy O’zbyek xalqining yuzaga kyelishi masalasi
haqida T.: 1941
8. Karim SHoniyazov. O’zbyek xalqining shakllanish jarayoni T.: 2001
74-102 byetlar
9. Istoriya Uzbyekistana 1955 str.89
10. S.P. Tolstov Po dryevnim dyeltam Oksa i YAksarta M.: 1962 g str. 5
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
34