O’zbekiston tаriхini o'rganishda qadimi yonon tаriхchilari asarlari manba sifatida

O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi Yonon tаriхchilari asarlari manba
sifatida.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob.O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi yonon tаriхchilari asarlari manba sifatida. ............ 5
1.1.Qadimgi Yunoniston tarixi manbashunosligi. ........................................................................... 5
1.2.O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda Yunon tarixchilari asarlarining o`rni mavzusi 
bayoni bilan o`quvchilarni tanishtirish. ......................................................................................... 11
II.Bob.O‘rta Osiyoning qadimgi shaharlari to‘g‘risida Yunon-Rim- manbalari ........................... 22
2.1 O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda Yunon-Rim tarixchilari asarlarining o`rni 
mavzusining pedagogik texnologiyalar orqali o`rgatishning afzalliklari ...................................... 22
2.2.O‘rta Osiyoning qadimgi shaharlari to‘g‘risida Yunon-Rim- manbalari ................................ 28
Xulosa ............................................................................................................................................ 33
Foydalanilgan adabiyotlar .............................................................................................................. 35
1 Kirish
             Mavzuning dolzarbligi .Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy,   siyosiy   va   ma’naviy   sohadagi   islohotlar   ta’lim   tizimida   ham
yangilanishlar   bo`lishini   taqozo   etmoqda.   Ta’lim   sohasini   isloh   qilishga   oid
davlat siyosati ta ’lim tizim i rivojlanishi strategiyasining ustuvor yo‘nalishlarini
belgilab   berdi.   O‘zbekistonRespublikasi   Oliy   Majlisi   IX   sessiyasida   qabul
qilingan   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to   ‘g   ‘risida»gi   Qonuni   va
«Kadrlar t ayyorlash milliy dasturi» ta’limni tubdan isloh qilishda amaliy dastur
bo‘ldi.   Ta’lim   sohasidagi   mazkur   hujjatlar   Respublikada   ta’limni   rivojlantirish
ustuvor   soha   ekanligi   e’tirof   etish   bilan   birga   xalq   ta’limi   sohasining   barcha
yo‘nalishlarida   modernizatsiyalash   ishlariga   katta   yo‘l   ochib   berdi.   Ta’lim
islohotlaridan   asosiy   maqsad   -   xalqning   boy   intellektual   merosi   va   umum
bashariy   qadriyatlar,   zam   onaviy   m   adaniyat,   iqtisodiyot,   fan   va   texnika,
texnologiyalarning   yutuqlari   asosida   shaxsning   ma’naviy   sifatlarini   tarbiyalash
va   rivojlantirishdan   iborat.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   A.   Karimov
ta   ’kidlaganidek:   «Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridanoq   ajdodlarimiz
tomonidan   ko‘p   asrlar   mobaynida   yaratib   kelingan   g   ‘oyat   ulkan,   bebaho
ma’naviy   va   madaniy   merosni   tiklash   davlat   siyosati   darajasiga   k   o   ‘tarilgan
nihoyatda   m   uhim   vazifa   bo`lib   qoldi»1   Shuningdek,   ijtimoiy-iqtisodiy
islohotlar   muvaffaqiyati,   jamiyatning   axloqiy   va   ma’naviy   takomiliko‘p
jihatdan   yoshlarning   ma’naviy   tarbiyasiga   bog'liq.   Bu   borada   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2006   yil   25   avgustdagi   PQ   -451-sonli   «Milliy   g
‘oya   targ‘iboti   va   ma’naviy-ma’rifiy   ishlar   samaradorligini   oshirish   to‘g
‘risida»gi   Qarorida   ko‘rsatilganidek   «Vatanimiz   mustaqilligining   ma’naviy
asoslarini   mustahkamlash,   milliy   qadriyatlarimiz,   an’ana   va   urf-odatlarimizni
asrab-avaylash,   xalqimiz,   ayniqsa,   yosh   avlod   qalbi   va   ongiga,   ona-
yurtgamuhabbat,   istiqlolga   sadoqat   tuyg'ularini   chuqur   singdirish   masalasi
bugungi kunda tobora dolzarb ahamiyat kasb etmoqda»2. 
2 Bu   vazifani   hal   etish   uchun   oliy   ta’lim   m   uassasalari,   jumladan   oliy   o'quv
yurtlari   ta   ’lim   -tarbiya   jarayonida   xalqimiz   tarixi,   madaniyati,   ma`naviyatiga
yangicha   qarash,   uni   bugungi   kun   nuqtai   nazaridan   o'rganish,   baholash   va
ulardan   talabalarning   ma’naviy   sifatlarini   tarbiyalash   va   rivojlantirishda
foydalanish maqsadga muvofiq. Yurtboshimiz ta’kidlaganidek, «O'z tarixini 
bilmaydigan, kechagi kunini unutgan millatning kelajagi yo 'q»3 
Ta'lim -tarbiya tarixi boy ma’naviy merosga ega bo'lib, uni o'rganish va ta ’lim
iste’moliga   kiritish   kadrlar   tayyorlash   milliy   modelida   ko'rsatilganidek,   har
tomonlama barkamol insonni tarbiyalash va rivojlantirishda, ma’naviy sifatlami
tarkib toptirishda katta ahamiyat kasb etadi. "Ma’naviyat - insonning, xalqning,
jamiyatning, davlatning kuchqudratidir. U yo 'q joyda hech qachon baxt-saodat
bo'lmaydi.   Nafaqat   ko'hna   tarix   balki   yangi   tarix   ham   buning   k   o   'plab   m
isollarini   beradi”4.   Buyuk   donishmandlar   Suqrot,   Aristotel,   Diogen,   Seneka,
Abu   Nasr   Forobiy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Mahmud   Qoshg'ariy,   Yusuf   Xos   Hojib,
Alisher   Navoiy.   Nasafiy   va   boshqalarning   fikricha   ma’naviylik   insonlarning
o'zaro   munosabatlarida   ezgulik,   poklik,   adolat,   mehr-muruvvat,   o'zaro   yordam
va   o'zaro   tushunish   kabi   sifatlarning   yuzaga   kelishida   namoyon   bo'ladi.
«Avesto»   va   Sharq   mutafakkirlarining   pedagogik   ta’limoti   hamda   Ma’mun
akademiyasi   olimlari   yaratgan   o'lmas   asarlar   dunyo   fani   va   sivilizatsiyasiga
qo'shilgan mislsiz hissadir. Ular orasida Muhammad Muso Xorazmiy (783-850
yy.),   Ahmad   Farg'oniy   (tax.   797-865),   Abu   Rayhon   Beruniy   (973-1048),   Abu
Ali   ibn   Sino   (980-1037),   Abu   Nasr   ibn   Iroq   (958-1034),   Abu   Sahl   Masihiy
(977-1011),   Abulxayr   ibn   Hammor   (961-1038),   Abu   Ali   ibn   Miskavayx   (vaf.
1030),   Abu   Mansur   as-Saolibiy   (961-1038),   Abu   Abdulloh   Iloqiy   (vaf.   1068),
Abu   Abdulloh   al-Xorazmiy   (vaf.   997)   larning   asarlari   alohida   o   'rin   tutadi.
Ma’mun akademiyasi olimlaridan 
o'ziga   xos   ma’naviv-pedagogik   meros   qolgan.   Ularning   didaktik   asarlarida
ifodalangan   saxovatlilik,   insonparvarlik,   halollik,   do'stlik,   Vatanga   muhabbat,
tabiatga   nisbatan   ehtiyotkorona   munosabat,   mehnatsevarlik,     sabr-qanoatlilik,
3 xushmuomalalik,   mardlik,  e’tiqodlilik,  adolatlilik,   sadoqatlilik,   jonajon   o`lkaga
muhabbat, ijodkorlik, zukkolik, poklik, qanoatlilik, to‘g‘rilik 
hamda   boshqa   milliy   va   umuminsoniy   sifatlarni   har   bir   yoshning   ongiga
singdirish   ma’naviy   ta   ’lim   -tarbiyaning   asosiy   talablaridan   hisoblanadi.
Allomalarning   merosi   vositasida   talabalarning   ma’naviy   sifatlarini   tarbiyalash
va   rivojlantirish   muammosi   bilan   falsafa,   adabiyotshunoslik,   tarix,   inson   va
jamiyat,   etnografiya   va   boshqa   fanlar   namoyandalari   u   yoki   bu   darajada
shug‘ullanib   kelmoqdalar.   Faylasuf   olimlardan   I.Mo'minov,   J.Tulenov,
M.Xayrullaev,   M.Mahmudov,   S.Shermuhamedov,E.Yusupov,   H   .Aliqulovlar
yuksak shaxs tarbiyasi haqida fikr yuritar ekanlar, insonni m oddiy va m a’naviy
taraqqiyotning yaratuvchisi, erkin ijodkor sifatida talqin etadilar. 
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari .       O`rta   Osiyo   xalqlari   tarixini
o`rganishda yunon-rim tarixchilari asarlarining o`rni va ahamiyatini o`rganishda
pedagogik texnologiyalardan foydalanish usullarini o`rganish. 
Kurs ishining nazariy asoslari .  O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda
yunon-rim tarixchilari  asarlarining  o`rni va  ahamiyatini  o`rganishda  pedagogik
texnologiyalar haqida pedagogik manbalardan izlanish olib borish. 
Kurs   ishining   metodologik   asoslari .   O`rta   Osiyo   xalqlari   tarixini
o`rganishda yunon-rim tarixchilari asarlarining o`rni va ahamiyatini o`rganishda
pedagogik texnologiyalar turlarini qo`llash va yaratish.
Kurs   ishining   obyekti .   O`rta   Osiyo   xalqlari   tarixini   o`rganishda   yunon-
rim tarixchilari asarlari. 
 
4 I.Bob. O’zbekiston tаriхini o’rganishda qadimi yonon tаriхchilari asarlari
manba sifatida.
1.1. Qadimgi Yunoniston tarixi manbashunosligi.
Qadimgi  Yunoniston  tarixiga  oid  manbalar  ko‘pligi  va  yaxshi saqlanib
qolganligi     bilan     boshqa     hududlar     tarixidan     farq     qiladi.   Yunoniston     tarixi
manbashunosligida  qadimgi  tarixchilarning  asarlari  muhim  o ‘rin  tutadi.  Er
avVI—V     asrlarda     tarix     fani     gullab   yashnagan     davridir.     Bu     davr
tarixchiligini     g‘arb     olimlari     «Aliolida   polislar     tarixi»     deb     atashadi.     Bu
davrdagi  ko‘zga  ko‘ringan  tarixchilardan:  Gerodot,  Fukidid va  Ksenofontni
olish mumkin. 
Makedoniyalik     Aleksandming     sharqqa   yurishlaridan     so‘ng   Yunoniston
tarixida    yangi    tarix     maktabi     —    Arastu     maktabi  shakllandi.    Bu     davrning
eng   ko'zga   ko'ringan   asari   Arastuning «Politiya»   asaridir.   Bu   asar   Arastu
va  uning  shogirdlari  tomonidan yozilgan  bo‘lib,  yunon  polislari,  O’rta  yer
dengizi  qirg‘oqlaridagi yunon  koloniyalari  haqida  muhim  ma’lumot  beradi.
Asar juda   ko‘p boiimlardan   iborat   bo‘lsa-da,   uning   faqat   bizgacha   «Afina
politsiyasi»     qismi     yetib     kelgan.   Ellin     davriga     kelib     yunon     jamiyatidagi
keskin     o   ‘zgarishlar,   katta     davlatlaming     vujudga     kelishi     bilan     umumiy
tarixga  asos solindi.  Bu  davrning  eng  ko‘zga  ko'ringan  tarixchilaridan  biri
Timey     bo‘lib,     u     o   ‘zining     asarida     Bolqon     Yunonistoni,     g‘arbiy   yunon
mustamlakalari  haqida  muhim  ma’lumotlar beradi. 1
Qadimgi     yunon     tarixi     bo‘yicha     eng     muhim     manbalardan   biri
arxeologik  topilmalar  hisoblanadi.  Arxeologlar  Bolqon Yunonistoni  va  Egey
dengizi  orollaridagi  qadimgi  ibodatxonalar,  saroylar,  mudofaa  inshootlarini
qazib  ochdilar. Ayniqsa,  Krit  orolida  ingliz  arxeologi  A.  Evans  40  yildan
ko‘proq  vaqt  Knoss  saroyini  qazib  ochdi.  Kichik  Osiyoda  nemis  arxeologi
1
  Shadrikov V.D. Filosofiya obrazovaniya i obrazovateln ы ye politiki. - M.: Izdatelskaya firma «Logos», 1993. – 181 s
5 G.   Shlimanning     Troya   xarobalarini     qazib     ochishi  qimmatli     ma’lumotlarni
berdi.   Me’muar     asarlar.   Polislarning     yemirilishigacha     yunonlar     tarix   va
adabiyotga   oid   asarlarni   me’muar shaklda   yozishgan.   Er avIV asrdagi   eng
yirik     me’muar   sar     Ksenofontga   tegishli.     U     asosan     harbiy   sohaga   oid
ma’lumotlarni     beradi.   Ellinizm     davrida     me’muar     va     avtobiografik     asarlar
yozish   odat tusiga   kirdi.   Ellin   davri   siyosatchilaridan   Pirra   va   Arata   eng
yirik tarixiy  asarlar  mualliflari  hisoblanadilar. 
  Ular     «Axey     ittifoqi»   haqida   keng     ma’lumotlarni     yozib   qoldirishgan.
Xatlar. Antik   jamiyatda   xatlar   muhim   o ‘rin   tutgan.   Ular   ikki xil   shaklda
ochiq   va   yopiq   shaklda   yozilgan.   Platon,   Isokrat   va Sallyustiylar   yozgan
ochiq     xatlarida     falsafiy   muammolar   haqida     fikr   yuritilgan.     Yopiq     xatlar
davlat   ahamiyatiga   molik   xatlar   boiib, maxsus   kishilar   nomidan   yozilgan.
Ularda   asosan   siyosiy va   maxfiy maiumotlar yozilgan. Shoirlar   va   ularning
asarlari.   Yunon     she’riy     adabiyotining   shakllanishi     er   avIX—VIII     asarlarga
tegishli     boiib,     bu     davmi   «Gomer     davri     she’riyati»     deyishadi.     Gomer,
Gesiod   va   dramaturglar   Esxil,   Sofoklning   asarlari   juda   yaxshi   saqlangan.
Gesiod    o‘zining  «Mehnat  va  kunlar»  asarida  yunon  jamiyatidagi  ijtimoiy
ziddiyatlar haqida  yozadi. 
6 Shaharlar.   Yunon   tarixiy    manbashunosligiga   shahar   qoldiqlari muhim
o'rin     tutadi.     Shaharlardagi    saroylar,     ibodatxonalar    yaxshi  saqlangan.     Krit-
Miken     davri     saroylari,     inshootlari   juda     ko'plab     topilgan.     Yunon
me’morchigining     asosiy     yodgorliklaridan     bu     Palestlar   va     Gimnasiylardir.
Palestlar   —     bu     sport     inshootlari   jumlasiga   ki   rib,     u     yerda     asosan     yosh
bolalar  muntazam  sport  bilan shug‘ullanishgan.  Gimnasiy  —  sport  inshooti
boiib,     bu     yerda   asosan     kattalar     sport     va     fan     bilan     shug‘ullanganlar.
Bizgacha   Afinaning   ikki   katta   gimnasiyasi   saqlanib   qolgan.   Ulardan   biri
qahramon   Akadem   bogida   joylashgan,     ikkinchisi     likeylik   Appolon     dala
hovlisida joylashgan.
Yunonistondagi     madaniyat     markazlaridan     yana     biri     bu     muqaddas
joylar   va   ulardagi   haykal   va   inshootlardir.   Sliaharlar   tarixini o ‘rganishda
qadimgi  yoilar  ha...  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Eng yirik  yoilar xarobasi
Afina va   Pirey portidagi   y o i boiib,   dengiz   ortidan   keltirilgan   mahsulotlar
Pirey  portiga  tushirilib,  shu  y o i  orqali Afinaga  keltirilgan.  Bu  mashhur  y
o   i     Peloponnes     urushi     davrida   Sparta     va     uning     ittifoqchilari     tomonidan
buzib     tashlangan.     Hozirgi   kunda     faqat     uning     xarobalarigina     saqlanib
7 qolgan.     Pireydan     tashqari     Yunonistonning     ikki     yirik     porti     Samos     va
Iskandariya  ham  o ‘z ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q.
Mudofaa     devorlari .   Yunon     mudofaa     va     harbiy   tarixida     himoya
devorlari   va   boshqa   fortifikatsiya    inshootlari   muhim   o ‘rin   tutadi. Yunon
tarixini   qadimgi   davriga  oid   mudofaa   inshootlari  Troya, Mikena,   Tirinf va
Afinada     yaxshi     saqlangan.     Undan     tashqari     Xersones,     Eley,     Metapont,
Akrogant  shaharlari  devorlari  asl  holicha saqlanib  qolgan.
Yozuvlar. Yunon  tarixini  o ‘rganishda  yozuvlar  muhim  ahamiyat  kasb
etadi.     Asosan     XIX     asrning     70-yillaridan     papirus     topilmalarni     o   ‘rganish
natijasida  yangi  «papirologiya»  faniga  asos  solindi.
Yunon     jamiyatiga     papirusning     kirib     kelishi     Misr     tarixi     bilan     uzviy
bogMiqdir.  Qadimgi  mashhur  yunon  —  lirik  shoirlari  Alkey,  Sapfo, Korin,
Pindara,     Vakximida     va     mashhur     fojeanavislar     Sofokl     va   Evripid     hamda
mashhur     hajviy     asarlar     muallifi     Menandrlar     o   ‘z   asarlarini     papiruslarga
yozishgan.     Papirusga     ko‘chirilgan     eng     yirik   asar     Arastuning     «Afina
politiyasi»  asaridir.  Keyinchalik  qog'ozning kashf  etilishi  bilan  papiruslar  o
‘z  ahamiyatini  yo'qotgan,  ularni faqat  hukmdor saroyidagi  arxivlardan  topish
mumkin.
Tangalar.   Yunoniston     iqtisodiy     tarixini     o   ‘iganishda     tangalar   muhim
o’rin     tutadi.     XVIII     asrda     Venada     o'tkazilgan     qadimgi   yunon     tangalari
ko'rgazmasida   70000   dona   yunon   tangalari   kolleksiyasi   namoyish   etilgan.
Qadimgi  yunon  tangalari  iqtisod  va  savdo sohasidagi  eng  muhim  ashyoviy
dalildir.
Arxaik   davr   yunon   tangalari   kumushdan   bo'lib,   uning   teskari qismida
shahar   ramzi   yoki   shahar   nomining   birinchi   harfi   tushirilgan.   Ellin   davri
tangashunosligi   arxaik   davr   tangashunosligidan   farq   qiladi.   Ularda   asosan
hukmdorning  surati  va  teskari  tomonida  esa  yozuv  va  ramzlar  tushirilgan.
Tangalardan     tashqari   tesserlar,     ya’ni     hozirgi     kundagi     chipta     shaklidagi
hujjatlar     yaxshi   saqlangan.     Ular   asosan     sopol     va     metalldan     tayyorlangan.
8 Tesserlar ikki  xil  vaziyatda  ishlatilgan:  harbiy  sohalarda  kiyimlarga  taqilgan
bo‘lsa,     kundalik     hayotda     teatr   va     dam     olish   joylariga     kirish     uchun
ruxsatnoma  vazifasini  o ‘tagan. 
 Bizgacha  yetib  kelgan  tesserlardan eng  mashhuri  Dionis  teatriga  kirish
uchun  ko‘rsatilgan  tesserlardir.  Ularda  asosan  yunon  harflari  yozilgan,  har
bir  tesserda bitta  harf uchraydi 2
.
Ostrakonlar. Ular   sopol   parchalari   bo'lib,   Afina   demokratiyasiga   xavf
soladigan  siyosiy  arbob,  taniqli  shaxslarga  qarshi  ovoz berishda  ishlatilgan.
Ular     er   avV     asrga     oid.     Bizgacha     yetib     kelganlaridan     biri     Femistoklga
qarshi   yozilgan.   Qadimgi   Yunoniston     tarixini     o   ‘rganishda     logograflarning
asarlari ham  muhim  o ‘rin  tutadi.  Logograflar  o'sha  davr  voqea-hodisalarini
hech     qanday     izoh     bermay   tasvirlaganlar.     Ular     er   avVI—V   asrlarda
yashaganlar.   Ular tarixni   afsonalar bilan   aralashtiiganlar.   Afsonalaiga tarixiy
voqealar deb qarab unga   ishonganlar. Er.   av .   VI   asrning   ikkinchi   yarmida
yashagan     logograf   Miletlik     Gekatey     o'zining     asarida     Yunonistonning
jug‘rofik     xaritasini     chizadi.     Uning     asarlaridan     bizgacha     ayrim     parchalar
yetib kelgan.
Yunon tarixini davrlashtirish.
Yunon     tarixi'     Qadimgi     dunyo     tarixining     bir     qismi     hisoblanadi.
Qadimgi  yunon  tarixi  doirasida  Bolqon  yarim  oroli,  Egey  dengizi havzasi,
janubiy   Italiya,     Sitsiliya   oroli     va   shimoliy   Qora   dengiz   bo‘yi,   Kichik
Osiyoning  g‘arbiy  qirg‘og‘idagi  qadimgi  jamiyatlaming shakllanishi,  gullab-
yashnashi  va  tushkunlik  davrini  o ‘rganadi. Yunon  sivilizatsiyasi  tarixi  uch
bosqichga     boiinadi:     birinchisi     —     bu   er   avII     ming     yillikda     Krit     va
Mikenada  ilk  sinfiy  jamiyatlar  va davlat  birlashmalarining  paydo  boiishi  va
halokati.   Ikkinchi  bosqich —  bu   Krit-Miken  sivilizatsiyasining   halokatidan
keyin     antik   Yunonistonning   er   avXII     asrdan   er   avIV   asrning     so‘nggi
choragigacha bo‘lgan  taraqqiyot  davrini   o ‘z  ichiga  oladi.   Qadimgi  Yunon
2
 История Древней Греции. Под.ред. В.И.Кузищина. М., 2005.С.17-18.
9 jamiyati   taraqqiyotining     eng     yuqori     cho‘qqisi     ijtimoiy-iqtisodiy,     siyosiy
davlat   tuzilmasi     bo‘lgan     yunon     polislarining     tug‘ilishi,     yuksalishi     va
tushkunligi bosqichi boidi. 
Er   avIV     asrning     so‘ngi     choragida     yunon-makedonlar     tomonidan
Ahamoniylar  Eroni  davlatining  bosib  olinishidan  yunon tarixining  uchinchi
so'nggi   bosqichi   boshlanadi.   Bu   bosqich   qariyb uch   yuz   yilni   ,o‘z   ichiga
olib,     sharq     va     g‘arb     madaniyati     unsurlarini   o   ‘z     ichiga     olgan     Ellin
davlatlarining  tashkil  topishi,  ellin  madani yatining  rivojlanishi  davridir.  Bu
bosqich     er   avI     asr   so‘ngida     ellin   davlatlarining     g‘arbdan     Rim,     sharqdan
Parfiya     tomonidan     bosib     olinishi   bilan   tugaydi.   Bolqon     Yunonistonida
davlatchilik     taraqqiyotining     yangi     davri   taxminan     er   avXI     asrdan
boshlanadi.  
Bu  davrdan  antik    Yunoniston  taraqqiyotining  polis  davri
boshlanadi.  U  o ‘z  ichiga  uch davmi oladi:
1.   Er avXI—IX  asrlar  —  Gomer  yoki  polis  arafasi («Qorongi  asrlar»).
Bu     bosqichda     Bolqon     Yunonistoni     hududida   urug‘-qabila     munosabatlari
hukmron  boiadi.
2.     Arxaika     davri     (er   avVIII—VI     asrlar)     —     polisdavlatlarning
shakllanishi,  Buyuk  Yunon  kolonizatsiyasi  va  ilk Yunon tiraniyalari  davri.
3.     Klassik     Yunoniston     (er   avV—     TV     asrlar.)     —     Qadimgi   yunon
polislari,     ularning   iqtisodiyoti   va   yunon   madaniyatining     gullab-yashnagan
davri.
Makedoniyalik     Iskandarning     Sharq     yurishlaridan     keyin     Ellin
davlatlarining  tashkil topishi  bilan  qadimgi  yunon  tarixida  yangi  ellin  davri
(er avIV  asrning  so‘ngi  choragi  -  er av30-yillar) boshlanadi
10 1.2.O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda Yunon tarixchilari
asarlarining o`rni mavzusi bayoni bilan o`quvchilarni tanishtirish.
O`zbek   davlatchiligi   tarixi   haqida   eng   qadimgi   manbalar   “Avesto”,   Eron
(Behustun   qoyatosh   bitiklari,   Suza   saroyi   devorlaridagi   yozuvlar   va   hokazo),
hind,   Xitoy   manbalari   qatoriga   O‘lkamiz   tarixini   yoritishda   Yunon-Rim
mualliflari  asarlari  va manbalarini ham kiritishimiz  mumkin. Ulardan Gerodot,
Ksenofont, Ktesiy, Polibiy, Diador, Arrian, Strabon, Pliniy, Plutarx, Kursiy Ruf,
Pompey   Trog   va   boshqa   yunonlik   va   rimlik   mualliflar   qoldirgan   yozma
guvohliklar   miloddan   avvalgi   I   ming   yillikning   birinchi   yarmidan   boshlab
o`tgan bir necha asrlik davrga oid ko`plab ma’lumotlar uchraydi. Yunon va Rim
olimlarining tarix va geografiyaga oid asarlari ma'lum darajada musulmon, shu
jumladan   yurtimiz   olimlari   Al-Xorazmiy,   Al-Farg`oniy,   Beruniy   va
boshqalarning  ijodiga asos bo`lib  xizmat  qildi.   Хо razm tari х iga   о id ar хео l о gik
manbalardan   k е yin   qadimgi   yunon-rim   yozma   manbalari   al о hida   o`rin
egallaydi.   Yozma   manbalar   о rasida   o`zining   qadimiyligi   jihatidan   «Avest о »
birinchi   o`rinda   turadi.   Z о r о astrizm   , о tashparastlik)   dinining   muqaddas   kit о bi
11 (mil.   avv.   VI-IV   asrlarda   yozilgan)   bo`lmish   «Avest о »   O`rta   О siyo,   Er о n,
Afg` о nist о n   va   Хо razmning   qadimgi   tari х ini   o`rganishda   qimmatli   manbaa
his о blanadi. Qadimgi Yun о n va Rim tari х chilari, shuningd е k k е yingi davrlarda
esa   Vizantiya,   Arman,   Arab   mualliflarining   asarlarida   ham   Хо razm   haqida
qimmatli   ma’lum о tlarni   uchratish   mumkin.   Rim   tari х chisi   Kvint   Kurtsiy   Ruf
(mil о dning   I   asri)   o`zining   «Buyuk   Al е ksandrning   tari х i»   asarida   Хо razm
p о dsh о hi   Fratafern   haqida,   uni   massag е t   va   sak   qabilalarining   Al е ksandr
zulmiga qarshi milliy  о z о dlik harakatiga qo`shil-ganligi haqida hik о ya qiladi. 
G е r о d о t, Kt е siy va b о shqalarning yozishicha massag е tlarda ayollar yuq о ri
mavq е ni egallaganlar. Massag е t qabilalari haqida ayolga hurmat kuchli bo`lgan.
Shu   tufayli   bo`lsa   k е rak,   G е r о d о t   asarlarida   «Malika   To`maris»,   Kt е siy
hik о yalarida   esa   «Malika   Spar е tra»   b о shchiligidagi   ayollar   qo`shinlari
to`g`risida   to`lqinlanib   yozadilar.   “To`maris”   qissasining   qisqacha   mazmuni
shundan   ib о ratki,   To`maris   mil о ddan   avvalgi   V1   asrda   Massag е t   xalqiga   b о sh
bo`lgan   Хо razmga taj о vuz qilgan Er о n sh о hi Kirga qarshi mard о na kurash   о lib
b о rgan   Malikadir.   Bu   ayol   haqida   qadimgi   gr е k   tari х chisi   G е r о d о t   o`zining
«Tari х » kit о bida «Kirning massag е tlarga qarshi yurishi” d е gan  sarlavha   о stida
hik о ya qiladi. Strabonning o`zbek davlatchiligi haqidagi ma’lumotlari qimmatli
bo`lib,   uning   ta’kidlashicha   massag е t   va   sak   qabilalari   ittifoqiga   хо razmiylar
ham   kirgan.   Aham о niylar   davrida   хо razmiylarning   yangi   to`lqini   Amudaryo
etaklariga janubdan k е lgan d е gan fikrlar ham mavjud. L е kin bu fikr hali ar хео -
l о gik   jihatdan   isb о tlangan   emas.G е kat е y   va   G е r о d о tlar   хо razmiylarni   O`rta
О siyo   janubiy   ray о nlari   qabilalari   bilan   al о qalari   to`g`risida   ma’lum о tlar
beradilar.   G е kat е y   ko`rsatishicha,   mil о ddan   avvalgi   VI   asrda   хо razmiylar
parfyanlardan   sharqda   yashaganlar.   Strab о n   Хо razmiylarni   etnik   jihatdan   “sak
va   massagetlar”ga   mansubligini   ko`rsatadi5.O`zbekiston   hududi   ham   Eron,
Hindiston, Mesopotamiya, Yunoniston, Rim, Misr va Xitoy singari mamlakatlar
kabi ilk madaniyat o`choqlaridan hisoblanadi. Lekin, uning qadimiy madaniyati
haqida ma'lumotlar juda kam saqlanib qolgan. Biz yurtimizning faqat miloddan
12 avvalgi   VI   asrlardan   keyingi   ijtimoiy-siyosiy   hayoti   haqida   ma'lum   darajada
yozma ma'lumotlarga egamiz. Eron, Hindiston va ayniqsa, qadimgi Yunoniston
va   Rim   manbalarida   saqlangan   ma'lumotlarga   qaraganda   qadim   zamonlarda
hozirgi   O`zbekiston   hududida   istiqomat   qilgan   sak,   massaget   va   boshqa
qabilalar   urug`chilik   tuzumini   boshdan   kechirganlar,   chorvachilik,   qisman
dehqonchilik   hamda   hunarmandchilik   bilan   shug`ullanganlar.   Bu   davrning
o`ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   shuki,   miloddan   avvalgi   VII   asrda   yurtimiz
hududida,   masalan   Balx   va   Xorazmda   otashparastlik   —   zardushtiylik   dini
paydo   bo`ldi   va   keng   tarqaldi.   Ahamoniylar   va   ularning   mahalliy   noiblari
baribir   aholini   to`la   itoatda   tutib   tura   olmadilar.   Xalqimizning   chet   el
bosqinchilariga   qarshi   kurashi   kuchaydi.   Natijada   miloddan   avvalgi   VI   asr
o`rtalariga   kelib   Xorazm   mustaqillikni   qo`lga   kiritib   oldi.   Sak   va   massagetlar
ham   o`z   ozodligi   uchun   tinmay   kurash   olib   bordilar.   Eron   huktmdorlari   b   ilan
yurtimiz   xalqlari   o`rtasida   uzluksiz   davom   etgan   urushlar   Ahamoniylar
davlatini   kuchsizlantirdi   va   Eronning   Iskandar   Zulqarnayn   (miloddan   avvalgi
336-323-yy.) tarafidan bosib olinishini birmuncha osonlashtirdi. 
Iskandar   Zulqarnaynning   yurishlari   (miloddan   avvalgi   334-324-yy.)
yurtimiz ijtimoiy-siyosiy taraqqiyotiga ta'sir ko`rsatdi: katta yer egalari bo`lmish
mahalliy aslzodalarning mavqei yanada mustahkamlandi.  3
Ma'lumki,   Iskandar   Zulqarnayn   vafotidan   (miloddan   avvalgi   323-yil   13-
iyun)   ma'lum   vaqt   (taxminan   75   yil)   o`tgach,   uning   ulkan   saltanati   mayda-
mayda   davlatlarga   bo`linib   ketdi.   Miloddan   avvalgi   taxminan   250-yili   Buyuk
Makedoniya   saltanatining   Baqtriyadagi   noibi   Diodot   mustaqillik   e'lon   qildi   va
Yunon-Baqtriya   davlatiga   asos   soldi.   Bu   davlat   tarkibiga   Sirdaryo   bilan   Ind
daryosi   yuqori   oqimlarigacha   bo`lgan   yerlar   va   xalqlar   qarar   edi.Taxminan
o`sha   vaqtlarda   Yunon-Baqtriya   davlati   ham   o`z   chegaralarini   birmuncha
kengaytirib   oldi.   Evtidern,   Demetriy   va   Evkradit   zamonida   So`g`diyona,
Baqtriya,   Araxosiya   (hozirgi   Afg`onistonning   g`arbiy   qismini   o`z   ichiga   olgan
3
 Kaso‘mov A., Vaskin I. Osnovno‘ye napravleniya vneshney politiki Respubliki Uzbekistan. T., 1994.
13 hudud)   va   Ariya   (hozirgi   Afg`onistonning   markaziy   qismi),   boshqacha   so`z
bilan  aytganda hozirgi O`zbekiston, Tojikiston,  Eronning   sharqiy   qismi  hamda
Afg`onistonning katta qismi Yunon-Baqtriya davlati tarkibiga kirar edi.Yunon-
Baqtriya   davlatining   ichki   ahvoli   u   qadar   mustahkam   emas   edi.   Mahalliy   xalq
bilan   yunon-makedoniyalik   hokimlar   o`rtasidagi   ziddiyat   tobora   chuqurlashib
bordi,   chet   el   bosqinchilariga   qarshi   qo`zg`olonlar   kuchaydi.   Xalq   harakati,
ayniqsa, So`g`diyonada keskin tus oldi. Natijada miloddan avvalgi II asr oxirlari
va I asr boshlarida So`g`diyona mustaqillikni qo`lga kiritishga muvaffaq bo`ldi.
Yunon-Baqtriya   imperiyasining   boshqa   o`lkalarida   ham   mustaqillik   uchun
kurash   kuchaydi.Tariximizning   keyingi   davrlarida,   Yunon-Baqtriya   davlati
o`rnida   yuechjilar   (toxarlar)   davlati   tashkil   topganligi   haqida   yunon   va   rim
olimlarining   tarix   va   geografiyaga   oid   asarlarida   ham   qimmatli   ma’lumotlar
keltiriladi.   Bu   davlat   tarixda   Kushonlar   davlati   nomi   bilan   mashhurdir.
Kushonlar davlatiga hozirgi O`zbekistonning katta qismi, Afg`oniston, Shimoliy
Hindiston   va   Pokistonning   shimoli-g`arbiy   qismi   qaragan   bo`lib,   ayniqsa
Kanishka   va   uning   taxt   vorisi   Xuvishka   hukmronlik   qilgan   yillari   kuchaydi.
Lekin, milodning II asri o`rtalarida bu davlatning ham inqirozi boshlandi va IV
asrga kelib mayda davlatlarga bo`linib ketdi.  4
Miloddan   avvalgi   II—I   asrlarda   Farg`onada   ham  mustaqil  davlat   bo`lgan.
Xitoy   manbalarida   keltirilgan   ma’lumotlarga   qaraganda,   Farg`onada
hunarmandchilik,   ayniqsa   dehqonchilik   rivoj   topgan   qadimiy   mamlakat   bo`lib,
uning 70 ga yaqin katta-kichik shaharlari Kuba-Quva, Gaushan-O`zgan, Ershi -
Marhamat,   Go`y-Shan   -   Koson   va   boshqalar   bo`lgan.   Mahalliy   xalq
dehqonchilik   va   bog`dorchilik   bilan   shug`ullangan,   arpa,   bug`doy,   sholi,   beda,
uzum,   anor,   poliz   ekinlari   va   boshqalarni   yetishtirgan.O`zbekistonning   antik
davrdagi   tarixini   o`rganishda   qadimgi   Yunoniston   va   Rim   tarixchilari   hamda
geograf   olimlarning   asarlari   muhim   manbaa   bo`lib   xizmat   qiladi.   Quyida
ulardan   ayrimlari   haqida   ma'lumotlami   keltiramiz.    Geradot   (miloddan   avvalgi
4
  Sadiev A. Maktabda tarix bilimlarining hozirgi ahvoli va uni o’qitishni milliy asosga qurish.26-bet T., 1993. 
14 490-480-yillar   o`rtasi-425-y.)   -   yirik   qomusiy   olim,   tarix   fanining   "ota"si,   asli
Kichik   Osiyoning   Galikarnas   shahridan,   455—447-yillari   Yevropa,   Osiyo   va
Misr   bo`ylab   sayohat   qilgan.Geradot   Ellada   va   Sharq   mamlakatlari   (Liviya,
Misr, Ossuriya, Vavilon, Eron va Skifiya)ning qadim zamonlardan to miloddan
avvalgi   479-yilgacha   bo`lgan   ijtimoiy-siyosiy   hayotidan   hikoya   qiluvchi   9
kitobdan iborat "Tarix" nomli asari bilan shuhrat topgan. Bu asar umumiy tarix
yo`nalishida   yozilgan   birinchi   kitob   hisoblanadi.   Shu   tufayli   ham   Gerodot,
Sitseronning   (miloddan   avvalgi   106-43-yy.)   so`zlari   bilan   aytganda,   tarix
fanining   "ota"si   hisoblanadi.Geradot,   garchi   o`zi   bayon   etayotgan   voqealar
ustida chuqur mulohaza yuritmasa ham, ularni to`g`ri bayon etishi, o`zga xalqlar
va   mamlakatlar   tarixiga   hurmat   nuqtayi   nazaridan   qarashi   bilan   ba’zi
tarixchilardan   ajralib   turadi.Geradotning   asarida   O`zbekistonning   qadimiy
xalqlari   bo`lmish   agrippiylar,   issedonlar,   massagetlar,   daylar   va   saklar   haqida,
ularning   turmushi,   urf-odatlari   hamda   qo`shni   mamlakatlar   bilan   aloqalari
haqida   qimmatli   ma’lumotlarni   uchratamiz.Gerodotning   tarixiy   an’analarini
davom   ettirgan   yunon   tarixshunosi   Ktesiy   Kichik   Osiyodagi   Knid   shahridan
bo`lgan.   U   miloddan   avvalgi   414   yildan   boshlab,   ahamoniylar   podshosi
Artakserks   II   saroyida   tabib   vazifasini   bajargan.   Podsho   saroyida   u   Sharq
chegaralarida   joylashgan   uzoq   shaharlar,   davlatlar   va   xalqlar   haqida   ko`p
hikoyalar   eshitgan.   Erondan   yurtiga   qaytganidan   keyin   Ktesiy   qadimgi   forslar
tarixini   yoritishni   rejalashtirgan.   Ammo   to`plangan   ma’lumotlar   aynan
forslardan tashqari keng tarix tasavvuriga asos solgan. 
Ktesiy keltirgan ma’lumotiga ko`ra eron podshosi Kir miloddan avvalgi VI
asrda   saklar   podshosi   Amorg`ning   xotini   Sparetra   bilan   jang   qilgan.   Kir   shu
jangda   halok   bo`lgan,   uning   o`limini   To`maris   bilan   jangiga   aloqasi   yo`q   deb
aytib   o`tgan.   Bular   Gerodot   keltirgan   ma’lumotlarga   butunlay   qarama-
qarshi.Bundan  tashqari  Ktesiy  Baqtriya davlati  haqida ham  yozib qoldirgan. U
ossuriyalik   podshoh   Nin   Belidning   Baqtriyaga   harbiy   yurishi   haqida   so`zlab,
Nin   baqtriyalik   ayol   Semiramidaga   uylanganini   aytadi.   Semiramida   miloddan
15 avvalgi   IX-VIII   asr   boshlarida   Ossuriya   malikasi   bo`lgan.   Ninning   Baqtriyaga
qarshi yurishida Semiramida ham qatnashgan va ular Baqtriya podshosi Aksiart
bilan obdon urushganlar. Xullas, Baqtriya davlatida hukmronlik qilgan sulolalar
haqida   haqiqatdan   ko`ra   afsonalar   ko`proq   uchraydi.Qadimgi   yunon
tarixchilaridan   Gekatey   Milet   shahridan   bo`lib,   (miloddan   avvalgi   VI-V
asrlar)olimlarning   fikriga   ko`ra   birinchi   bo`lib   ahamoniylar   o`lkalarining
ro`yhatini keltirgan va qadimgi Sharq xalqlari haqida xabar qilgan. Ular orasida
O`rta Osiyo xalqlari haqida ma’lumotlar ham bor. 
Diodor (miloddan avvalgi 90—21-yillar) yirik tarixchi olim, asli Sitsiliyaga
qarashli   Argiriya   shahridan.   U   "Tarixiy   kutubxona"   nomli   40   kitobdan   iborat
asar   yozib   qoldirgan.   Umumiy   tarix   yo`nalishida   yozilgan   bu   asar,   asosan
Yunoniston   va   Rimning   qadim   zamonlaridan   to   milodning   I   asr   o`rtalarigacha
bo`lgan   tarixini   o`z   ichiga   oladi.   Unda   Sharq   xalqlari,   shuningdek,
O`zbekistonning   qadimiy   xalqlari   skif,   sak,   massaget,   baqtriyaliklar,
yurtimizning   Eron   bilan   bo`lgan   munosabatlari   haqida   qimmatli   ma'lumotlar
bor.Diodorning   mazkur   asari   ko`p   jihatlari   bilan   ko`chirma-kompilyatsiya
hisoblanadi.   Muallif   Efor,   Polibiy   asarlaridan   keng   foydalangan.   Bundan
tashqari,   ko`p   hollarda   bayon   etilayotgan   voqealar   uzviy   bog`lanmay   qolgan.
Shunga qaramay, bu asar dalillarga boy va katta ilmiy ahamiyatga egadir. 
Diodorning   asari   to`la   holda   bizning   zamonamizgacha   yetib   kelmagan.
Uning   faqat   15   kitobi   -   qadimgi   Sharq   xalqlarining   tarixi   va   afsonalari   haqida
hikoya   qiluvchi   1-5-kitoblari,   Yunoniston   hamda   Rimning   Yunon-Eron
urushlari   (miloddan   avvalgi   500-449)da   to   miloddan   avvalgi   301-yilgacha
bo`lgan   tarixini   o`z   ichiga   olgan   11-20-kitoblarigina   saqlangan,
xolos.Polibiyning "Umumiy tarixi" daliliy ma’lumotlarga boyligi, voqealarning
nisbatan   xolisona   yoritilishi   bilan   alohida   ahamiyatga   egadir.Unda   Oks—
Amudaryo   va   Yaksart   —   Sirdaryo   haqida,   Antiox   1   ning   Baqtriya   podshohi
Eftidemga   qarshi   harbiy   yurishi   haqida   muhim   ma’lumotlar   bor.Uning
yozishicha   sak   podsholari   Saksafar   (Xorazm   hukmdori),   Amorg`(saklar
16 podshosi),   To`maris   (massagetlar   malikasi),   Doroga   (Dorush)qarshi   kurash
rejasini   tuzib   turganlarida   ,   ular   huzuriga   Shiroq   ismli   otboqar   keladi   va   agar
oilasi   va   tirikchiligidan   xabar   olib   turishga   va’da   berilsa,   yakka   o`zi   dushman
xavfini   qaytarishga   urinib   ko`rajagini   aytadi.   Podshohlar   taklifini   qabul   qilib,
qasam   ichadilar.   Shiroq   afsonasi   haqida   biz   faqat   Poliyenning   ma’lumoti
orqaligina bilishimiz mumkin. 
Strabon   (miloddan   avvalgi   63   -   milodning   23)   qadimgi   Yunonistonning
atoqli   geograf   olimlaridan,   asli   amosiyalik   (Pont   podshohlarining
qarorgohlaridan), nufuzli va badavlat oiladan chiqqan, mashhur yunon faylasufi
Aristotelning   (miloddan   avvalgi   384-322)   shogirdi,   qariyb   80   yil   umr
ko`rgan.Strabonni   dunyoga   tanitgan   uning   17   kitobdan   iborat   "Geografiya"
nomli   asarida   Osiyo   mamlakatlariga   katta   o`rin   berilgan.   Strabon   Polibiyning
"Umumiy tarix"ini davom ettirib, unga miloddan avvalgi 146—31-yillar orasida
bo`lib   o`tgan   voqealarni   qo`shgan.   Afsuski,   bu   muhim   asar   bizning
zamonimizgacha   yetib   kelmagan,   lekin   uning   ayrim   qismlari,   xususan
O`zbekiston   tarixidan   xabar   beruvchi   ayrim   parchalar   olimning   "Geografiya"
nomli   asariga   kirib   qolib   saqlangan.Strabonning   "Geografiya"sida   Girkaniya,
Parfiya,   Baqtriya   va   Marg`iyonaning   tabiiy   holati,   shaharlari,   qisman   ularga
borish   yo`llari,   Oxa   (Harrirud),   Oks   va   Yaksart   daryolari   haqida,
O`zbekistonning qadimiy xalqlari - sak, massaget, day, atasiya, toharlar hamda
xorazmliklar   va   ularning   kelib   chiqishi,   bu   xalqlarning   turmushi,   urf-odati   va
e'tiqodi,   shuningdek   Parfiya   va   Baqtriyaning   miloddan   avvalgi   III   asrning
birinchi   choragidagi   ichki   ahvoli   va   o`zaro   munosabatlari   haqida   muhim   va
qimmatli ma'lumotlar mavjud. 
Pompey Trog ( milodgacha 1-milodning I asrlari o`rtasida yashab o`tgan) -
"Filipp tarixi" asari bilan mashhur bo`lgan Rim tarixchisi. 44 kitobdan iborat bu
asar   afsonaviy   Ossuariya   podshohlari   zamonidan   to   Rim   imperatori   Avgust
(miloddin   avvalgi   63   —   milodning   14-yili)   davrigacha   dunyoda   bo`lib   o`tgan
voqealarni   bayon   qiladi,   lekin   asosiy   e'tibor   Yunonistonning   makedoniyalik
17 Filipp   II   (miloddan   avvalgi   359—   336)   va   Iskandar   Zulqarnayn   davridagi
ijtimoiy-siyosiy   tarixini   bayon   etishga   qaratilgan.Mazkur   asarning   qimmati
shundaki,   u   bir   talay   noma'lum   kitoblarga   suyanib   yozilgan,   Rim,   Yunoniston
kabi yirik davlatlarning paydo bo`lishi va tarixini keng yoritib bergan. Muhimi
shundaki,   muallif   bunday   davlatlarning   oxir-oqibatda   inqirozga   uchrashini
aytadi.   Pompey   Trog   tarixni   harakatga   keltiruvchi   kuch   urf-odat   va   taqdir   deb
hisoblagan."Filipp   tarixi"da   skiflar,   Baqtriya,   Iskandar   Zulqarnayn   davrida
Baqtriya   va   Sog`dda   qurilgan   shahar   va   katta   imoratlar,   Iskandar   Zulqarnayn
vafotidan   keyin   yuz   bergan   voqealar,   parfiyaliklarning   kelib   chiqishi,   ularning
urf-odatlari,   Parfiya   podsholigining   tashkil   topishi,   Baqtriya,   Parfiya   va
Midiyaning   o`zaro   munosabatlariga   oid   muhim   ma'lumotlar   mavjud.   Bu
ma’lumotlar juda qimmatli hisoblanadi. 
Arrian Flaviy (taxminan 95—175) — yirik yunon yozuvchisi, tarixchisi va
geograf   olimi,   asli   Kichik   Osiyoning   Nikomadiya   shahridan.   U   "Iskandar
haqida",   "Parfiyaliklar   haqida",   "Hindiston"   va   7   jildlik   "lskandarning
yurishlari" nomli kitoblar muallifidir.O`zbekiston  va Eronning qadimiy tarixini
o`rganishda   Arrianning   "Iskandarning   yurishlari"   nomli   asari   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Unda   fotihning   O`zbekiston,   Eron   hududlari   va   boshqa
mamlakatlarga istilochilik yurishlari tarixi batafsil bayon qilingan. 
Faqat   Arriangina   Xorazmning   hukmdori   Farasman   va   uning   mohir
diplomatligi   sabab,   Xorazmning   mustaqilligi   saqlab   qolinganligini   yozib
qoldirgan. Arrianning guvohlik berishicha miloddan avvalgi 329-yili Aleksandr
Samarqandda turganida Farasman (Xorazm hukmdori) tashrif buyuradi. Xorazm
hukmdori bu uchrashuv chog`ida Aleksandrga harbiy ittifoq tuzib, Qora dengiz
tomon   yurishni   taklif   qiladi.   So`g`dlik   Spitamen   qo`zg`olonini   bostirish   bilan
band   bo`lgan   Aleksandr   Farsmanga   tashakkur   aytib,   u   bilan   do`stlik   ittifoqini
tuzadi.   Shu   bilan   birga   hozir   Qora   dengizga   hujum   qilish   vaqti   emas,   deydi.
Aleksandr   ishonchini   oqlagan   Farasman   yunonliklarning   keyingi   harbiy   rejasi
Hind   zaminiga   yurish   ekanligini   ham   aniqlab   oladi.Asar   panegrizm   —
18 maddohlik   ruhida   yozilgan.   Muallif   Iskandar   Zulqarnayn   va   uning   faoliyatini
ko`klarga   ko`tarib   ulug`laydi.   U   ko`p   qo`lyozma   manbalar   va   rasmiy   hujjatlar
asosida   yozilgan   bo`lib,   mavzu   bo`yicha   muhim   va   asosiy   manbalardan
hisoblanadi.Iskandarning   Spitamendan   mag`lubiyatga   uchragani   haqida   ham
yozgan.  5
Arrian Flaviyning "Iskandarning yurishlari" asari nemis (Myuller Leyptsig,
1886)   hamda   rus   (Korenkov,   Toshkent,   1912   va   M.E.Seigeenko   M.-L.,   1962)
tillarida nashr etilgan. 
Ptolomey   Klavdiy   (taxminan   90—160)   -   mashhur   qomusiy   olim,
Aleksandriyada   yashab   ijod   qilgan.   U   astronomiya,   geometriya,   fizika   (optika,
mexanika) hamda geografiyaga oid asarlar yozib qoldirgan. 
Jahonga   mashhur   "Almagest"   —   "Al-majastiy"   (18   kitobdan   iborat,
astronomiya va trigonometriya ilmlarini o`z ichiga oladi), "Optika" (5 kitobdan
iborat),   "Germanlar   haqida   tushuncha"   (3   kitobdan   iborat)   va,   nihoyat,
"Geografiya"   shular   jumlasidandir.   Lekin,   olimga   shuhrat   keltirgan   asarlari
"Almagest" va "Geografiya"dir. 
"Geografiya"ning   (8   kitobdan   iborat)   birinchi   kitobi,   aniqrog`i   uning   24-
bobi   jahon   mamlakatlarini   tavsiflashga   bag`ishlangan   va   katta   ilmiy   qiymatga
ega.   Shunisi   muhimki,   asarda   shahar,   mamlakatlar   va   ularning   koordinatalari
keltirilgan   va   unga   27ta   xarita   ilova   qilingan.   Ptolomeyning   "Geografiya"sida
Girkaniya,   Marg`iyona,   Baqtriya,   So`g`diyona   hamda   skiflar   mamlakatining
geografik   holati,   Baqtriya   va   So`g`diyonaning   mashhur   shaharlari,   shuningdek
o`sha mamlakatlar va ular bilan tutash o`lkalar va ularning aholisi haqida asl va
qimmatli ma'lumotlar keltirilgan. 
Kvint Kurtsiy  Ruf (milodning  I asri)  — mashhur Rim tarixchisi,  Iskandar
Zulqaynarning   Eron,   Turon   va   boshqa   mamlakatlarga   qilgan   harbiy   yurishlari
haqida 10  kitobdan  iborat  "Buyuk  Iskandar  tarixi"  nomli  asar  yozib  qoldirgan.
5
  Tashpulatov T. Gafforov Ya., Tarix o`qitish metodikasi. 102-bet T.,2002. 
19 Muallif   Ptolomey   Lag   va   Iskandar   Zulqarnaynning   safdoshlari   Onesikrit   va
Kallisfenning   xotira   va   asarlaridan   keng   foydalanganKvint   Kurtsiy   Rufning
asarida   O`zbekiston   hududining   Iskandar   Zulqarnayn   qo`shinlari   tomonidan
istilo   qilinishi,   xalqlarning   chet   el   bosqinchilariga   qarshi   kurashi,   xususan,
Spitamen   boshliq   qo`zg`olon   keng   yoritib   berilgan.   Kvint   Kursiy   Rufning
guvohlik   berishicha,   Iskandar   miloddan   avvalgi   329-yilda   Oks   daryosidan
kechib   o`tayotganda   askarlarga   somon   to`ldirilgan   meshlarni   tarqatishga   qaror
qiladi.   Ular   meshlar   ustida   daryodan   suzib   o`ta   boshlaydilar.daryodan   birinchi
bo`lib kechib o`tganlar qo`riqchilar xizmatini bajarib, boshqalarni kutib oladilar.
Shu   tariqa   askarlar   oltinchi   kuni   daryoning   narigi   qirg`og`iga   o`tib   olishga
muvaffaq bo`ladilar. 
Kursiy Ruf miloddan avvalgi 327-yilda O`rta Osiyoni to`liq  bosib olgach,
mahalliy   aholi   vakillaridan   viloyatlarga   hokimlar   tayinlagani   haqida   shunday
deydi:   “Iskandar   baqtriylar   viloyatini   Artaboz   idorasiga   topshirib,   bu   joydagi
qo`riqchilar   qo`shini   bilan   birga   ot-arava   yuklarini   qoldiradi.   O`zi   esa
harakatdagi qo`shinlarga yo`lboshchi bo`lib, So`g`diyona sahrosiga yo`l oladi”,
deya   xabar   beradi.   Bundan   tashqari   Arrian   mahalliy   aholining   Iskandarning
harbiy   harakatlariga   bildirilgan   munosabatlari   haqida   bunday   yozadi:   “Tanais
(Sirdaryo)   ortidagi   skiflar   (saklar)davlatining   podshosi   makedonlar   tomonidan
daryo bo`yida solingan shaharni qullik bo`yinturug`i bo`lishini sezib, uni vayron
qilish   va   makedonlarni   daryo   qirg`og`idan   uzoq   masofaga   quvib   chiqarish
uchun katta bir otliq qo`shinga yo`lboshchi tayinlab, o`z akasini yuboradi”. 
Gay Pliniy Sekund (24—79) - rimlik mashhur yozuvchi, tarixshunos olim
va davlat arbobi, 79-yili mashhur Vezuviy vulqonining otilib chiqishi natijasida
yuz   bergan   umumxalq   fojiasi   vaqtida   halok   bo`lgan.   Gay   Pliniy   Sekund   —
sermahsul   olim,   20   kitobdan   iborat   "Germanlarning   urushlari",   ikki   jilddan
iborat   "Pomponiy   Sekundning   hayoti"   va   37   kitobdan   iborat   "Oddiy   tarix"
nomli   asarlar   yozib   qoldirgani   ma'lum.Pliniyning   germanlar   tarafidan   Reyn   va
Dunay   bo`ylari   mamlakatlarining   bosib   olinishi   tarixidan   bahs   yurituvchi
20 "Germanlarning   urushlari"   nomli   asari   bizning   davrimizgacha   yetib   kelmagan,
lekin   u   Korneliy   Tatsitning   (taxminan   56—117)   "Solnomalar"   (imperator
Oktavian   Avgust   vafotidan   (milodning   14-yili)   Neronning   halok   bo`lishigacha
(milodning   68-yili)   bo`lib   o`tgan   voqealarni   o`z   ichiga   oladi)   hamda
"Germaniya" (unda german va boshqa qabilalarning tarixi bayon etilgan) nomli
asarlari   uchun   birinchi   manbaa   bo`lgan."Pomponiyning   hayoti"da   Pliniy   sobiq
boshlig`i Pomponiy Sekundning hayoti va faoliyati haqida hikoya qiladi. 
21 II.Bob.O‘rta Osiyoning qadimgi shaharlari to‘g‘risida Yunon-Rim-
manbalari
2.1 O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda Yunon-Rim tarixchilari
asarlarining o`rni mavzusining pedagogik texnologiyalar orqali
o`rgatishning afzalliklari
O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda yunon-rim tarixchilari asarlarining
o`rni   mavzusining   pedagogik   texnologiyalar   orqali   o`rgatishning
afzalliklariquyidagilardan iborat: 
o‘quv jarayonining qayta takrorlanish imkoniyati; 
uzluksiz   teskari   aloqani   ta’minlash,   o‘quv   jarayoniga   tuzatishlar   kiritish
o‘rgatuvchi sikllarning mavjudligi; 
o‘qitish natijalarini rejalashtirish va unga erishishni kafolatlaydi. 
Pedagogik   texnologiyaning   fan   sifatidagi   vazifasi   ta‘lim-tarbiya
amaliyotida   eng   samarali   va   tejamli   o‘quv   jarayonlarini   shaxsni   kasb   egasi
sifatida   shakllantiruvchi   pedagogik,   psixologik   qonuniyatlarni   aniqlash,
shuningdek   falsafa,   sotsiologiya,fiziologiya,   matematika,   kibernetika,
informatika   va   boshqa   fanlarning   qonuniyatlaridan   foydalanishh   yo‘llarini
aniqlashdan iborat. 
Pedagogik   texnologiya   nazariyasi   va   amaliyoti   quyidagi   qonuniyat   va
printsiplarga asoslanadi. 
-ta‘lim-tarbiya jarayoni tuzilishi va mazmuni jihatidan yaxlitligi va birligi; 
-ta‘lim   jarayonini   optimallashtirish:   qulay   sharoit   yaratib,   oz   vaqt,   kam
kuch sarflab, yuqori natijaga erishish; 
-zamonaviylik   pedagogik   amaliyotga   ilmiy   asoslangan   didaktik
yangiliklarni,   yangi   tartib-qoidalarni   joriy   etishh,   ta‘lim   mazmunini   uzluksiz
yangilab zamonaviylashtirib borish; 
22 -ilmiylik:   ta‘lim-tarbiyada   yangi   shakl   vositalar,   faol   metodlar,   didaktik
materiallarni qo‘llash, uzluksiz izlanish, tadqiqot; 
-   talaba   va   qo‘ituvchi   faoliyatini   oqilona   uyushtirish:   o‘qituvchi   ta‘lim
maqsadini, mazmunini puxta bilishi, ta‘lim usullari va texnik vositalarni yaxshi
egallagan bo‘lishi; o‘quvchining manfaatdorligi, qiziqishi va intiluvchanligi; 
-   pedagogik   jarayonni   jadallashtirish;   axborot   texnologiyasi   va   texnik
vositalardan   foydalanishh   samaradorliligini   oshiruvchi   didaktik   materiallarni
ishlab chiqish va keng qo‘llash; 
- o‘quv jarayoni uchun zarur moddiy-texnik baza yaratishh; 
-   pedagogik   jarayon   natijalarini   xolisona   va   ob‘ektiv   baholash,   test   usuli,
reyting   tizimi,   talabalning   bilim   va   kunikmalarini   egallash   jarayonini   nazorat
qilishh, baholashni avtomatlashtiri; 
- ta‘lim-tarbiyaning tabiatga mosligi; 
- ta‘lim-tarbiyaning jamiyatga moslashuvi va boshqalar. 
Printsip-lotincha   «boshlanish”   degan   ma‘noni   anglatadi.   Pedagogik
texnologiyaning o‘ziga xos xususiyatidan  kelib chiqadigan uning  metodikasiga
qo‘yiladigan   talablar,   printsiplar   mavjud.   Ayrim   tadqiqotchilar,   “pedagogik
texnologiyaning   tamoyillari:   kafolatlangan   yakuniy   natija,   ta‘limning
mahsuldorligi,   teskari   alokaning   mavjudligi,   ta‘lim   maqsadining   aniq
shakllanganligi”   kabilar   deb   talqin   qilinadi.   Pedagogik   texnologiyaning
printsiplari: 
-pedagogik   jarayonni   loyihalashda   pedagogik   tizimning   optimalligi,
maqbulligi; 
-ta‘lim-tarbiya natijasining kafolatligi; 
-pedagogik   jarayonning   bir   butunligi   va   tarkibiy   qismlarning   o‘zaro
bog‘liqligi; 
-o‘qituvchi va o‘quvchi faolligining uyg‘unligi, tarbiyalanuvchi faoliyatini
tashkil qilishh; 
-inson va texnika resurslari, optimal vositalarni qo‘llash; 
23 -pedagogik jarayonni modellashtirish kabilar. 
IV.   Bugun   O‘zbekiston   demokratik   huquqiy   davlat   va   adolatli   fuqarolik
jamiyati   quris   yo‘lidan   izcil   borayotganligi   uchun   kadrlar   tayyorlash   tizimi
tubdan   isloh   qilindi,   davlat   ijtimoiy   siyosatida   shaxs   mafaati   va   ta‘lim
ustuvorligi   qaror   topdi.   O‘quv-tarbiyaviy   jarayonni   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalar   bilan   ta‘minlas   zarurati   ham   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturini
ro‘yobga chiqaris  sartlaridan  biridir. Shu sabab biz bu pedagogik fenomenning
paydo bo‘lisi va rivojlanis jarayonini o‘rganishga tarixiy yondasmoqdamiz. 
1977   yilda  Budapestda   o‘tkazilgan   o‘qitish   texnologiyasi   bo‘yica  Xalqaro
semenarda   ta‘limni   texnologiyalastiris   jarayoni   bilan   bog‘liq   omillar   rus   olimi
S.G. Sapovalenko tomonidan quyidagica belgilanadi: 
- texnikani bilis va mukammal egallas; 
- audiovizual fondi bilan tanis bo‘lis; 
- texnik vositalardan foydalanish metodikasini egallas. 
Biroq   bu   fikrning   bir   yoqlamaligi   yaqqol   ko‘zga   taslanadi.   Undan   farqli
o‘laroq g‘oyalar su seminar istirokcilari tomonidan aytildi. Misol uchun venger
olimi L. Salai o‘qitish  texnologiyasi  doirasini bir munca kengaytirisga  urinadi:
rejalastiris,   maqsad   tahlili,   o‘quv-tarbiyaviy   jarayonini   ilmiy   asosda   tashkil
etish, maqsad va mazmunga mos keladigan metodlar, vositalar va materiallarni
tanlas   bevosita   PTni   loyihalasdagi   o‘qituvchi   faoliyatiga   xosligini   ta‘kitlaydi.
Sunga   yaqin   fikrlar,   ya‘ni   o‘qitish   texnologiyasi   o‘zida   yordamci   vosita   va
yangi   tizimni   qamrab   olgan   holda   o‘quv   jarayonini   rivojlantirisga,   uning
tashkiliy   sakllarini,   metodlarini,   mazmunini   o‘zgartirgan   holda   o‘qituvchi   va
o‘qituvcilarning   pedagogik   tafakkurlanisiga   ta‘sir   ko‘rsatisi   J.   Tseller
tomonidan   ta‘kidlandi.   Bu   ma‘lumotlar   sundan   dalolat   beradiki,   70-yillar
oxiriga   kelib   chet   ellarda   texnika   rivoji   va   ta‘limni   kompyuterlas   darajasiga
bog‘liq   holda   PTning   ikkita   jihatlari   alohida   ajratilib   ko‘rsatilgan   va   tadqiq
qilingan: I) o‘quv jarayoniga texnik vositalarni joriy etish; 2) amaliy masalalar
yecimini   topisda   bilimlar   tizimidan   foydalanish.   Misol   uchun,   Yaponiyada   bu
24 davrda olib borilgan tadqiqotlar o‘quv jarayonini texnologiyalastirisning birinci
yunalisi, ya‘ni ta‘limning yangi texnik vositalarni  yaratish  va o‘quv jarayoniga
qo‘llas vilan bog‘liq bo‘lgan (Nosinisono arou, Edicational Tecnology in Japan,
Audio sal Instruction, November, 1979). 
Bunday   holat   bosqa   qator   davlatlar   uchun   ham   xarakterli   bo‘lib,   PTning
ikkinci   yo‘nalisi   –   nazariy-didaktik   jihatlari   80-yillarning   bosida   AQS   va
Angliyada tadqiqot ob‘ektiga aylandi. Cunki “texnologiya” so‘zi keng ma‘noda
nazariy   bilimlarni   amaliyot   maqsadida   ko‘ciris,   bu   ko‘cirisning   aniq   yo‘llarini
islab ciqish zarurati e‘tirof etildi.  6
Sunday qilib, 80-yillarda PTning mohiyatini oydinlastirga bo‘lgan urinislar
yanada davom ettirildi. Bu soha Rossiyalik pedagog olimlarning diqqatini ham
jalb   eta   boshladi.   PTning   rivojlanis   tarixi   T.A.Ilinaning   ilmiy   maqolalarida
burjua didaktikasining yo‘nalisi sifatida talqin etilsada, u birincilar qatorida o‘z
hamkasbalarini   bu   muammo   bilan   sug‘ullanisga   da‘vat   etadi   va   chet   el
maktablari   va   pedagogikasida   bu   sohadagi   yangi   va   qiziqarli   nasrlarning
barcasini kuzatis foydali ekanligini alohida ta‘kidlaydi. Su boisdan 80-yillarning
oxiri,   90-yillarda   PTning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   tadqiq   qilish   Rossiyada
keng   yo‘lga   qo‘yildi.   Akademik   V.P.Bespalkoning   1989   yilda   nasr   etilgan
“Slagaeme pedagogiceskoy texnologii” kitobi bu sohadagi yirik tadqiqotlarning
natijasi   hisoblanadi.   O‘rni   kelganda   ta‘kidlas   joizki,   80-yillardayoq   Vladimir
Pavlovic tomonidan PTning ilmiy maktabi yaratilgan edi va kitob muallifi ham
su dargohda taxsil olganligini alohida faxr bilan tilga oladi: Ustoz g‘oyasi: “PT-
amaliyotga   joriy   etiladigan   ma‘lum   pedagogik   tizim   loyihasidir”.   Bugungi
kunda   ana   su   kontseptsiya   pedagogik   jamiyat   tomonidan   tan   olindi   va   olimlar
tomonidan   ta‘limiy   texnologiyalarni   loyihalas   va   rivojlantirida   foydalanib
kelinmoqda.   Fikrimizning   dalili   sifatida   “Pedagogika”   jurnalida   chop
etilayotgan qator maqolalarni keltiris mumkin. 
6
  Jo‘rayev N. va boshqalar... O‘zbekiston tarixi. 67-bet.T., 1998 
25 Xo‘s,   PT   mamlakatimiz   ta‘lim   tizimida,   qolaversa,   pedagogik   nashrlarda
ilmiy   tusuncha  tarzda   qachon   paydo   bo‘ldi?   Shubhasiz,   yangi   soha   1997   yilda
Kadrlar   tayyorlashh   milliy   dasturida   dolzabr   tadqiqot   ob‘ekti   darajasiga
ko‘tarildi   va   ijtimoiy   buyurtma   sifatida   yuzaga   qalqib   chiqdi.   Shu   bilan
birgalikda   mustaqilikning   dastlabki   yillaridayoq   bu   muammoga   qo‘l   urildi,
aniqrog‘i   1993   yilda   “Xalq   ta‘limi”   jurnalida   chop   etilgan   maqolada   birinci
marta   PT   tushunchasi   mohiyati,   uning   ta‘rifi   va   ma‘lum   pedagogik   tizim
doirasidagi talqini yoritildi. 
Bugun   esa   PT   mavzusi   bo‘yicha   mamlakatimizda   nazariy   va   amaliy
konferentsiyalarni uyushtirish, vaqtli matbuotlarda maqolalarning tez-tez ko‘zga
tashlanib turishi ijtimoiy voqelikka aylanib borayotganligi quvonclidir. 1997 yil
may   oyida   Samarqand   Davlat   universittetida   o‘tkazilgan   “Oliy   ta‘limning
hozirgi   dolzabr   muammolari”   Oliy   o‘quv   yurtlariaro   ilmiy-metodik
konferentsiyaning yalpi yig‘ilishida “Pedagogik texnologiya: kontseptual tahlil”
mavzusida   ma‘ruza   qilindi.   Ma‘ruzada   ta‘limni   texnologiyalastirish   jarayoni
ijtimoiy byuurtma mavjudligi e‘tirof etildi, PT ta‘rifi, mohiyati va tarixi hamda
zamonaviy loyihasi metodologik yondashuvlar asosida tahlil qilindi. 
PT   muammolariga   oid   olimlarning   fikrlari   vaqtli   nashrlarda,   “Ma‘rifat”,
“Ucitel   Uzbekistana”   kabi   ro‘znomalarda   muntazam   ravishda   yoritilib   boradi.
Demak,   bu   mavzu   nazariyasi   va   amaliyoti   ko‘p   ming   sonli   auditoriyaga   kirib
borayapti,   o‘qituvchilar   kunlik   faoliyatlarida   ulardan   foydalanayotganligi
ma‘lum. 
G.K.Selevko   tomonidan   PTga   oid   yirik   metodik   asar   –   o‘quv   qo‘llanma
yaratildi va unda pedagogik  texnologiyalar  tasnifi  keltiriladi.  Olim PTlarni o‘n
ikki turga ajratadi: 
1.   Qo‘llanish   darajasi   bo‘yicha   (umumpedagogik;   xususiy   predmetli;
lokalli, modulli, tor pedagogik). 
26 2.   Falsafiy   asos   bo‘yicha   (materializm,   idealizm,   dialektik,   metafizik,
insonparvar,   noinsonparvar,   antroposofiya,   teosofiya,   progmatizm,
ekzistentsializm, stsionizm). 
3. Ruhiy rivojlantirisning yetakchi omillari bo‘yicha (biogenli, sotsiogenli,
psixogenli, idealistik). 
4.   O‘zlastirish   kontseptsiyasi   bo‘yicha   (assotsativ   –   reflektorli,
rivojlantiruvchi, bexevioristik, gestalttexnologiya, suggestiv, neyrolingvistik). 
5.   Shaxs   tuzilmasiga   yo‘naltirilganlik   bo‘yicha   (informatsion,   operatsion,
hayajonli – badiiy, hayajonli – ahloqiy, o‘z – o‘zini rivojlantiruvchi, evristik va
amaliy). 
6. Mazmuni va tuzilish xarakteri bo‘yicha(ta‘limiy va tarbiyaviy, dunyoviy
va   diniy,   umumta‘lim   va   kasbga   yo‘naltirilgan,   gumanitar   va   texnokratik,
turlicha sohaviy texnologiyalar, xususiy predmetli hamda mono texnologiyalar,
poli texnologiyalar). 
7.   Tashkiliy   shakllar   bo‘yicha   (sinf   –   dars,   muqobilli,   akademik,   yakka
tartibli, guruhli, jamoa bo‘lib o‘qish usullari, tabaqalashtirilgan ta‘lim). 
8.   Bilish   faoliyatini   tashkil   etishh   va   boshqaris   turi   bo‘yicha   (ma‘ruzali
klassik o‘qitish; audiovizualli texnik vositalar yordamida o‘qitish; “maslahatchi
tizim”;   kitob   yordamida   o‘qitish;   “kichik   guruh”   tizimi;   kompyuterli   o‘qitish;
“repititor” tizimi; “dasturli ta‘lim” – V.P.Bespalko). 
9.   Bolaga   yondashish   bo‘yicha   (avtoritar,   didaktotsentrik,   shaxsga
yo‘nalgan   texnologiyalar,   hamkorlik   texnologiyasi,   erkin   tarbiyalash
texnologiyasi, ezoterik texnologiyalar). 
10.   Ustuvor   metodlar   bo‘yicha   (reproduktiv,   tushuntirish   –   ko‘rsatish,
rivojlantiruvchi ta‘lim, muammoli ta‘lim, ijodiy; dasturli ta‘lim, dialogli, o‘yinli
ta‘lim, o‘z-o‘zini o‘qitish ta‘limi, informatsion ta‘lim).h 
11.   Mavjud   an‘anaviy   tizimlarni   yangilash   yo‘nalishlari   bo‘yicha
(munosabatlarani   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirish   asosida;   bolalar
faoliyatini faollastirish va jadallashtirish asosida; tashkillashtirish va boshqarish
27 samaradorligi   asosida;   o‘quv   materiallarni   metodik   va   didaktik
rekonstruktsiyalash   asosida;   tabiatan   monandlik,   muqobillik   texnologiyalari;
mualliflik maktabining yagona texnologiyasi). 
12.   Taxsil   oluvchilar   toifasi   bo‘yicha   (ommaviy   texnologiya,   olg‘a
odimlovchi   ta‘lim,   to‘ldiruvchi;   o‘zlashtirmovchilar   bilan   ishlash
texnologiyalari, iqtidorlilar bilan ishlashtexnologiyalari).  7
2.2.O‘rta Osiyoning qadimgi shaharlari to‘g‘risida Yunon-Rim-
manbalari
          Yunon va Rim mualliflari ma’lumotlarining to’g’rilik darajasi turlichadir .
Bu   ma’lumotlarning   asosiy   qismi   tasvirlangan   voqealardan   ancha   muddat
o’tgandan   keyin   yozilgan   manbalardan   olingan   .   Shu   sababdan   antik   davr
mualliflari asarlarida nomlari tilga olingan ayrim jug’rofiy atamalar – daryolar ,
tog’lar   ,   shahar   va   qishloqlarning   qayerda   sharxlashganligini   aniqlash
(lokalizatsiyalash   qilish)   ma’lum   qiyinchiliklar   tug’diradi   .   Ularning   ayrimlari
turli   tortishuvlarga   sabab   bo’lib   ,   hozirgacha   aniqlanmagan   .   Antik   mualliflar
asarlarida   real   voqeliklar   ba’zan   afsonaviy   yoki   yarim   afsonaviy   to’qimalar
bilan   qorishib   ketadi   .   Yunon   va   Rim   tarixchilarining   O’rta   Osiyo   haqidagi
ma’lumotlari   uzuq   –   yuluq   bo’lib   ,   ko’p   hollarda   bu   ma’lumotlar   o’zaro
bog’lanmagan   .   Shu   sababdan   ular   asosida   qadimgi   zamonlarda   O’rta   Osiyo
istiqomat   qilgan   xalqlar   tarixining   to’la   va   yaxlit   manzarasini   tasavvur   qilish
amri   maholdir   .   Shunday   bo’lsada   ,   antik   mualliflar   bergan   ma’lumotlarni
tanqidiy tahlil etish hamda arxeologik va epigrafik manbalarni jalb etish asosida
qadimgi tariximizni mumkin qadar teranroq o’rganishimiz kerak .
Qadimgi   Yunon   va   Rim   tarixchilarining   sharqqa   qiziqishi   asosan   2   ta
voqea   bilan   bog’liq   ,   aniqrog’i   ,   yunon   –   fors   urushlari   va   Iskandar
Makedoskiyning Ahamoniylar davlatiga qarshi hujumi bilan bog’liqdir .
7
  Yo’ldoshev J.G. Yangi pedagogik texnologiya: yo’nalishlari, muammolari, echimlari. «Xalq talimi», 75-76-bet. 
1998. N4 
28 O’rta Osiyo qadimgi davrdagi tarixini o’rganishda qadimgi Yunon va Rim
tarixchilari   hamda   geograf   olimlarning   asaralari   muhim   manba   bo’lib   xizmat
qiladi . Gerodot   garchi   o’zi   bayon   etayotgan   voqealar   ustida   mulohaza
yuritmasa   ham   ,   ularni   to’g’ri   bayon   etishi   ,   o’zga   xalqlar   va   mamlakatlar
tarixiga   hurmat   nuqtai   nazaridan   qarashi   bilan   ba’zi   tarixchilardan   ajralib
turadi   .   Gerodotning   asarida   O’rta   Osiyoning   qadimiy   xalqlari   bo’lmish
agrippiylar   ,   issedondar   ,   massagetlar   ,   daylar   va   saklar   haqida   ,   ularning
turmushi   ,   urf   –   odatlari   hamda   qo’shni   mamlakatlar   bilan   aloqalari   haqida
qimmatli   ma’lumotlarni   uchratamiz   .    
Gerodot o’z asarini yozishda xilma – xil manbalardan foydalanadi , jumladan ,
Eron , Skifiya , Misr va boshqa mamlakatlarga qilgan sayohati cho’g’ida yiqqan
ma’lumotlarni keltiradi . U O’rta Osiyoda bo’lmagan edi , lekin Kaspiy Ortidagi
mamlakatlar   tarixi   bilan   qiziqar   edi   .   Tadqiqotchilarning   fikricha   ,   Gerodot
Eronda bo’lgan chog’ida ahamoniylar davlati zodogonlari bilan suhbatlar qurib ,
O’rta   Osiyo   xalqlari   hayoti   haqidagi   ma’lumotlari   to’liq   bo’lmay   qolgan   va
ayrim hollarda o’zining noaniqligi bilan ajralib turadi . Gerodot Eron shohi Kir
II ning massagetlar diyoriga hujumi , massagetlar malikasi To’maris tomonidan
tor   –   mor   etilishi   va   halok   bo’lishi   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   ,   shuningdek   ,
baqtriyaliklar , xorazmiylar , issedonlar , saklar haqida , ularning turmushi , urf
–   odatalari   ,   harbiy   kiyimlari   va   qurollari   haqida   qiziqarli   ma’lumotlar
keltiradi   . 4
 
Gerodot  bu xalqlarning ijtimoiy  hayotida ayollarning  teng  huquqligi  va baland
maqomi   haqida   yozadi   .   Bu   ma’lumotlardan   kelib   chiqib   ,   o’sha   davr   O’rta
Osiyo   xalqlari   hayotida   matriarxt   sarqitlari   saqlanib   qolganligini   taxmin   etish
mumkin  .   Gerodot  bu  xalqlarda   kannibalizm   hollari   uchrashi   haqida  ma’lumot
beradi   ,   urug’dagi   sog’lom   va   nuroniy   qari   odamni   so’yib   ,   uning   go’shtini
hayvonlar   go’shti   bilan   qo’shib   pishirishlari   va   tannovul   qayd   etadi   .   Gerodot
qadimgi   ajdodlarimiz   chorvachilik   ,   baliq   ovi   va   dehqonchilik   bilan
shug’ullanishlarini ta’kidlaydi . Doro I davrida O’rta Osiyo xalqlari Eronga tobe
29 bo’lganliklari va forslarga o’lpon to’lab turganliklarini aytib , Gerodot Behustun
yozuvidagi   ma’lumotlarni   tasdiqlaydi   Gerodot   tarixning   shunchaki   xabarchisi
emas   ,   balki   tarixni   jonlantirib   ko’rsatuvchi   yetuk   ijodkordir   .Uning   skiflar
haqidagi   nihoyatda   bebaho   qadrli   .   Ayniqsa   skiflarning   hayoti   haqidagi
hikoyalari , ularning urf – odatlari va udumlari haqidagi badiiy lavhalar shunday
jonli   va   hayotiy   tarzda   ifodalanganki   ,   ularni   o’qigan   o’quvchi   bevosita
hayajonga   tushadi   .  
Qadimgi   O’rta   Osiyo   haqida   ma’lumotlar   yozib   qoldirgan   tarixchilardan   biri
Ktesiy   (mil.avv.V   –   IV   asrlar   )   hizoblanadi   .   Ktesiy   Eron   shahanshohi
Artakserks   II   ning   shaxsiy   tabibi   bo’lgan   .   Afsuski   ,   Ktesiy   asaralarning   asl
nusxasi   bizgacha   yetib   kelmagan   .   Uning   asarlaridan   olingan   ayrim   parchalar
keyingi   avlod   tarixchilarining   kitoblarida   saqlanib   qolgan   .   Gerodot   farqli
o’laroq , Ktesiy faqat o’zi ko’rgan yoki eshitgan axborotlarnigina emas , balki ,
ba’zi   uydirma   ma’lumotlarni   ham   o’z   asariga   kiritgan   .   Shu   sababdan   ,   uning
asarlaridan   foydalanishda   o’ta   ehtiyotkorlik   zarurdir   .   Ktesiyning   Ossuriya
podshosi Ninning O’rta Osiyoga qilgan harbiy hujumlari haqidagi ma’lumotlari
ishonchli emas . Ktesiy  o’z asarida  birinchi marta Zoroastr  ( Zardusht) nomini
tilga oladi . U sehrgar va Baqtriya podshosi bo’lganligi ta’kidlanadi . Zardusht
podsho bo’lgan emas , allbatta . Lekin uning nomi tilga olinganligi va bu nom
Baqtriya   bilan   bog’langanligi   zardushtiylik   dini   bu   mamlakatda   ,   ya’ni
Baqtryada vujudga kelganligi to’g’risidagi taxminlarni quvvotlovchi dalillardan
biridir   .   Ktesiy   Baqtryliklarning   Eron   shohi   qo’shini   tarkibida   Ossuriya   tor   –
mor etishda qatnashganligini ma’lum qiladi . 
Ktesiy   ham   sak   ayollari   jasur   va   harbiy   ishlarga   moyil   ekanliklarini
ta’kidlaydi   .   Shu   bilan   bog’liq   holda   u   saklar   malikasi   Zarineya   haqidagi
hikoyani   keltiradi   .   Zarineya   o’zining   birinchi   eri   va   akasi   Kidrey   halok
bo’lganidan   so’ng   Parfiya   viloyatining   hokimi   Mermerga   turmushga   chiqadi   .
Forslar   bilan   jangda   Zarineya   yaralanadi   va   jang   maydonini   tashlab   ketadi   .
Striangey   nomli   fors   uni   ta’qib   etadi   va   qo’lga   tushiradi   ,   lekin   Zarineyaning
30 iltimosiga   ko’ra   uni   ozod   etadi   .   Keyingi   jangda   esa   Zarineyaning   eri   Mermer
Striangeyni   asirga   oladi   va   Zarineyani   yalinishiga   qaramay   uni   o’ldirmoqchi
bo’ladi . Shunda Zarineya asirlarni ozod etib , ular bilan birga erini o’ldiradi va
Parfiya   viloyatini   Eron   shohiga   berib   ,   u   bilan   do’stona   munosabat   o’rnatadi   .
Ktesiy   keltirgan   bu   ma’lumot   naqadar   to’g’ri   ekanligini   bilish   qiyin   ,   lekin   bu
hikoya   Gerodotning   –   sakalar   jamiyatida   ayollar   roli   :   yuqori   ekanligini
haqidagi   axborotni   tasdiqlaydi   .   Ktesiy   Eron   shohi   Kirning   halok   bo’lishi
to’g’risida   Gerodotdan   ancha   farq   qiladigan   ma’lumotlar   keltiradi   .   Uning
yozishicha   ,   Kir   derbikalar   bilan   bo’lgan   jangda   yarador   bo’lib   ,   otdan   yiqlib
tushadi , shundan so’ng Kir vafot etadi . Ktesiyning bu ma’lumoti to’g’ri emas ,
deb aytish mumkin , chunki boshqa manbalarda bunday axborot uchramaydi . 
Gerodot  va Ktesiydan  boshqa Yunon  tarixchilari  ham  o’z asarlarida  O’rta
Osiyo   xalqlari   to’g’risida   ma’lumotlar   beradilar   .   Ulardan   Kesnofont
(mil.avv.445   –   355)   o’zining   tarixiy   –   siyosiy   roman   janrida   yozilgan
“Kiropediya”nomli   asarida   Baqtryalikalar   ,   saklar   va   girkaniyaliklarning   fors
shohi   Kir   tomonidan   bo’ysundirilishi   va   uning   qo’shini   tarkibida   Ossuriyani
zabt etishda qatnashganliklarini ko’rsatib o’tadi . 
Yuqorida   takidalab   o’tilganidek   ,   antik   mualliflarning   O’rta   Osiyoga
qiziqishlarining   ortishiga   sabab   bo’lgan   yana   bir   muhim   tarixiy   voqea   –
Iskandar   Zulqarnaynning   sharqqa   hujumlaridir   .   Ko’p   mualliflar   Iskandar
tarixini   yoritish   jarayonida   u   bosib   olgan   mamlakatlar   haqida   ,  shu   jumladan   ,
O’rta   Osiyo   to’g’risida   ma’lumotlar   yozib   qoldirganlar   .   6
Iskandar   hayoti   va
faoliyati   haqidagi   tarixiy   asarlarining   eng   muhimi   –   bu   Arrinanning   “Iskandar
hujumlari”   nomli   asaridir   .   Bu   asar   milodiy   II   asrda   ,   Iskandar   davridan   5   asr
o’tgandan   keyin   yozligan   .   “Iskandar   hujumlari”buyuk   sarkarda   shaxsiga
maddohlik ruhida taklif etilgan asardir . 8
8
  Babanskiy Yu.K. Hozirgi zamon umumiy talim maktabida o’qitish metodlari.86-bet.T.. 1990 
31 Arrian   Flaviy   (95-175)   yirik   yunon   yozuvchisi   ,   tarixchisi   va   geograf
olimi   ,   Kichik   Osiyoning   Nikomadiya   shahridan   .   U   “Iskandar   haqida”,
“Parfiyaliklar   haqida”,   “Hindiston”   va  7   jildlik   “Iskandarning   hujumlari”nomli
kitoblar   muallifidir   .  
 
32 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   bilim   oluvchilarning   o'quv-biluv   faoliyatining
samaraii   shakl   va   kutubxonasi   lublarini   joriy   etish,   ularning   mustaqil   ishlarini
samaraii   tashkil   qilish   kerak.   O'quv-tarbiya   jaryonlarini   ilmiy   va   metodik
jihatdan   mukammal   tashkil   etish   muvaffaqiyatlar   garovidir.   Bunda   barcha
turdagi   mashg'ulotlar   va   mustaqil   topshiriqlar   talabalarni   o'ylashga,   ijodiy
mehnat   qilishga,   har   tomonlama   fikr   yuritishga,   berilgan   topshiriqlami   o'z
hayotiy   tajribalariga   asoslanib   hal   etishga   o'rgatadi.   Mashhur   ingliz   adibi
J.Bernard   shou   topib   aytganidek,   “   Bilimga   eltuvchi   yagona   yo'l,   bu   —
faoliyatdir”.   Ana   shunday   faoliyatning   o'quvchi   va   o'qituvchi   mehnati
ko'rinishidagi turlari  omixtalashganida kutilganidan ziyodaroq natijaga erishish
mumkin   bo'ladi.Kuchli   bilim,   kasbiy   metodika   va   oddiy   insoniy   fazilatlardan
iborat   uchta   xususiyat   birlashib   o'qitish   jarayonining   pirovard   natijasini
belgilaydi.   Bilimsizda   metodik   mahorat   bo'lishiga   ishonib   bo'lmaganidek,
bularning   har   ikkisiga   ega   bo'la   turib,   odamiylikdan   bexabar   shaxsning   ham
o'qituvchiligidan   ne   foyda?   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat
ham   yuqorida   tilga   olingan   uchlikning   tugalligisiz   sxolastika   botqog'iga   botib
turaveradi.   Ta’lim   va   tarbiyaning   sifat   va   samaradorligi-juda   ko'p   omillarga
bog'liq   bo'lganligi   uchun   ham  bu   borada  yagona  va  qudratli  tavsiya   yoki  yo‘l-
yo‘riq   berib   bo'lmaydi.   Hattoki,   zamonaviy   pedagogik   yoki   kutubxonasi
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   ham   foydalana   bilishning   o'ziga
xos   va   o'ziga   mos   mezonlari   mavjudligini   unutmaslik   kerak.   N   oan’anaviylik,
innovatsiya   yoki   interfaollik   bayrog'ini   baland   ko'taruvchilar   ham   o'qitishning
ming   (balki,   million)   yillik   an’ana   va   tajribalari,   to'plangan   ulkan   tajribaviy
zaxirasini inkor etmasliklari lozim. Eski va yangining o'zaro munosabati, bazis
va   ustqurmaning   mutanosibligi,   an’ana   va   tashabbusning   kelishuvchanlik
tamoyillarini unutmaslik kerak. 
33 O‘qituvchi(pedagog)ning mehnatiga faqat uning tasarrufidagi shaxslarning
uquv, ko'nikma, malaka va bilim sifatiga qarab baho berilishi lozim. Ha, aynan
bilim   sifatiga   (bilim   darajasi   ham   emas,   qo'yilgan   reyting   ballari   ham   emas,
o'zlashtirish ko'rsatkichlari ham emas!) qarab baholash odilona ish bo'ladi. Oliy
o'quv   yurtlarida   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   zamonaviy
pedagogik texnologiyalar bilan uyg'unlashgan holda qo'llash bo'lajak mutaxassis
kadrlarning   kasbiy   tayyorgarlik   sifatini   yaxshilashga   xizmat   qiladi,   o'quv
mashg'ulotlarining samaradorligi va o'qituvchi(pedagog)lar mehnatining foydali
ish koeffitsientini oshiradi. Boshqacha aytganda, bugungi kunda uzluksiz ta’lim
tizimida   o'qitish   samaradorligini   oshirishning   muhim   sharti-ta’lim   jarayoniga
tizimli yondashuv va rang-barang pedagogik faoliyatdan iborat xizmat ko'rsatish
sanaladi.   Ayni   davrda,   zamonaviy   pedagogik   texnologiya   —   tizimli
yondashuvlar   asosida   o'qitishning   shakllarini   qulaylashtirish,   uning   natijasini
kafolatlash   va   obyektiv   baholash   uchun   zarur   bo'lgan   inson   salohiyati   hamda
texnik   vositalarning   o'zaro   hamkorligini   namoyish   qiladi.   Ta’lim   maqsadlarini
oydinlashtirish, o'qitish va o'zlashtirish jarayonlarida qo'llaniladigan usul, metod
va   vositalarlami   xilma-xillash,   ta’lim   va   tarbiya   jarayonlari   mazmunini
chuqurlashtirish-bular hammasi ta’lim muassasalari faoliyatini takomillashtirish
demakdir. Vaholanki, takomillashtirishning chegarasi, ya’ni oxiri yo'q, deyiladi.
Shunday   bo'lgach,   pedagogik   texnologiyalar   ham,   pedagogik   mahorat   ham
sarhadsiz   tushunchalardir.   Bu   borada   qancha   ko'p   izlanilsa   va   qanchalik
tashabbuskorlik bo'lsa-shunchalik kamdek tuyulaveradi. O'qitishning eng oddiy
va bosh haqiqati ham ana shundadir. O'qituvchi (pedagog) laming faqat ana shu
taxlitdagi   faoliyati   oxir-oqibatda   yuksak   ijtimoiy   buyurtmaning   bajarilishiga
olib keladi. 
So`nggi qisqa xulosamiz,  O`rta Osiyo xalqlari tarixini o`rganishda yunon-
rim   tarixchilari   asarlarining   o`rni   va   ahamiyatini   o`rganishda   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   bu   ta`limning   yangidan   yangi   qirralarini   ochib
bermoqda. 
34 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   Sh.Mirziyoev.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib,   yangi   bosqichga   ko‘taramiz.   –   Toshkent:   “O‘zbekiston”,   2017.   –
B.35.   O‘zbekiston   Respublikasining   2021   yil   5   iyuldagi   yangi   tahrirdagi
“Vijdon   erkinligi   va   diniy   tashkilotlar   to‘g‘risida”   gi   Qonuni   Toshkent   sh.,
2021 yil 5 iyul,O‘RQ-699-son.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   28   yanvardagi
“2022-2026   yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi   to‘g‘risida”   gi   PF-60-sonli   Farmoni   Qonunchilik   ma’lumotlari
milliy bazasi, 29.01.2022 y., 06/22/60/0082-son.
3.   Xayrullaev   M.   Sharq   Renessansi   va   Forobiy.   -Fan   va   turmush”,
Toshket. 1975, 239 –b
Qo’shimcha adabiyotlar
1.ToshtemirovaSaodatAbdurashidovna.     Ta’lim   sifati   va   uni
demokratlashtirish   ilmiy   muammo   sifatida   //Uzluksizta’lim.-2020.-   №   1   (86).
2.   Shadrikov   V.D.   Filosofiya   obrazovaniya   i   obrazovateln ы ye   politiki.   -   M.:
Izdatelskaya firma «Logos», 1993. – 181 s 
3. Jo‘rayev N. va boshqalar... O‘zbekiston tarixi. T., 1998. 
4.   Kaso‘mov   A.,   Vaskin   I.   Osnovno‘ye   napravleniya   vneshney   politiki
Respubliki Uzbekistan. T., 1994. 
5.Sadiev A. Maktabda tarix bilimlarining hozirgi ahvoli va uni o’qitishni milliy
asosga qurish.26-bet T., 1993. 
6. Tashpulatov T. Gafforov Ya., Tarix o`qitish metodikasi. 102-bet T.,2002. 
7. Jo‘rayev N. va boshqalar... O‘zbekiston tarixi. 67-bet.T., 1998 
8.   Yo’ldoshev   J.G.   Yangi   pedagogik   texnologiya:   yo’nalishlari,   muammolari,
echimlari. «Xalq talimi», 75-76-bet. 1998. N4 
9.   Babanskiy   Yu.K.   Hozirgi   zamon   umumiy   talim   maktabida   o’qitish
metodlari.86-bet.T.. 1990 
35 Internet saytlar
1.www.ziyonet.uz 
2.e-tarix.uz 
3.https://moodle.jdpu.uz/ 
4 .www.fayllar.org  
36