Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 52.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Aqilbek

Дата регистрации 06 Май 2025

0 Продаж

O'zbekiston tarixini o'qitishda manbashunoslik bilimlarining ahamiyati

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ZAHIRIDDIN MUHAMMAD BOBUR NOMIDAGI
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
(-guruh)
Mavzu:  O'zbekiston tarixini o'qitishda
manbashunoslik bilimlarining ahamiyati.
KURS ISHI
                                                                       Bajardi:   
Rahbar:
Andijon-2025
1 I.KIRISH …………………………………………………………………………2
1.  Avesto  ………………………………………………………………………….7
2.   Arxeologik manbalar   ………………..………………………………….….…..10
3.   Etnografik ma’lumotlar   ……………………………………………………..…15
4.   Lingvistik ma’lumotlar ........................................................................................22
XULOSA …………………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………..29
Kalit   so’zlar :   tarix,   manba,   yozma   manbalar,   moddiy,   etnografik,   lingvistik,
yodgorliklar.
I. KIRISH
2 “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlis
va   O‘zbekiston   xalqiga   qilgan   Murojaatnomasida:   “Jamiyatimizning   ma’naviy
asoslarini   mustahkamlash,   madaniyat   sohasini   rivojlantirish,   ilmiy-ijodiy
tashkilotlar,   muhtaram   ziyolilarimiz   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   ham   biz  uchun
ustuvor   yo‘nalishlardan   biri   bo‘ladi.   Biz   qadimiy   va   boy   tariximizni,   ayniqsa,
g‘oyat  og‘ir   sharoitda  ilm-ma’rifat,  inson  erkinligi,  xalq  ozodligi, Vatanga,  milliy
qadriyatlarga mehr va sadoqat g‘oyalarini dadil ko‘tarib chiqqan jadid bobolarimiz
faoliyatini yanada chuqur o‘rganishimiz lozim. Ularning ulug‘ maqsadlar yo‘lidagi
mardona   kurashi   va   fidoyiligi   Yangi   O‘zbekistonni   qurishda   barchamiz,   avvalo,
yoshlarimiz   uchun   chinakam   ibrat   maktabi   bo‘lib   xizmat   qilishi   zarur”   –   deb,
ta’kidlab o‘tgan edi. 
Mavzuning   dolzarbligi :   Tarixiy   haqiqat   to‘la   ro‘yobga   chiqishi,   haqqoniy
tarix   yozilishida   tarix   fanining   predmeti   va   ob'ektini   to‘g‘ri   belgilanishi   o‘ta
muhim ahamiyatga ega. Chunki, O‘zbekiston tarixi fani uchun ham boshqa barcha
fanlar   qatori   predmet   va   ob'ekt   masalasi   asosiy   masala   bo‘lib   hisoblanadi.   Zero,
fan   uning   o‘rganish   predmeti   va   ob'ekti   aniq   bo‘lmasa,   uning   oldidagi   vazifa
noaniq   bo‘lib,   maqsadga   erishish   mushkul   bo‘ladi.   Bunday   holat   o‘quv   jarayoni
samaradorligiga ham salbiy ta'sir ko‘rsatadi. 1
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi :   O’zbekiston   tarixini   o’rganishda
moddiy   va   yozma   manbalarning   o’rni.   O‘zbekiston   tarixi   fani   va   tarixni
o‘rganishda manbalarning o‘rni va ahamiyati behad katta. Shuning uchun ham ular
millat   va   xalqning   ma’naviy-madaniy   merosi,   bebaho   madaniy-tarixiy   boyligi
hisoblanib,   maxsus   hujjatxona   (arxiv)larda,   kutubxona   va   muzeylarda   hamda
oilaviy   arxivlarda   juda   avaylab,   ehtiyotkorlik   bilan   saqlanmoqda.   Xalq   og‘zaki
ijodi   orqali   tillardan   tillarga   meros   bo‘lib   o‘tib   kelayotgan   tarixiy   voqea   va
hodisalar   bayoni,   normativ   materiallar   asosida   bizgacha   yetib   kelmoqda.
Binobarin, aynan tarixiy manba va yodgorliklar orqaligina tarixni yoritish – tarixiy
ma’lumotlarni,   dalillarni   olish   orqali   ularni   qiyosiy   solishtirish   va   tarixiy
umumlashtirish,   bo‘lib   o‘tgan   tarixiy-madaniy   jarayonlar   hamda
1
 A.Sa’dullaev va boshqalar. O’zbekiston tarixi: Davlat va jamiyat taraqqiyoti. T:Akademiya 2020.
3 voqeahodisalarning   sabablari   va   oqibatlarini,   mazmun-mohiyatini   tahlil   qilish,
tahlillar asosida esa ilmiy asoslangan xulosalar berish imkoniyatlari kengayadi. 2
 
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi :   Tarixiy   manbalar   davr   nuqtai   nazaridan
qadimiy   va   joriy   (kundalik)   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Shuningdek,   ular   o‘z
mazmuni   va   mohiyatiga   ko‘ra   birlamchi   va   ikkilamchi   ahamiyat   maqomiga   ham
egadirlar.   Birlamchi   manbaga   tarixiy   hujjatlarning   asl   nusxasi   kiradi.   Ikkilamchi
manba deb esa, birlamchi manbalarning e’lon qilingan nusxalari, maqola va kitob
holatiga   keltirilganlariga   aytiladi.   Tarixiy   manbalarga   qadimdan   qolgan   barcha
narsalar,   ya’ni,   insoniyat   qo‘li   va   aqlzakovati   bilan   yaratilgan   barcha   moddiy
madaniyat   buyumlari   va   ashyolar,   inshootlar,   yozma   yodgorliklar,   urf-odatlar,
an’analar, tillar kabilar kiradi. 3
 
Kurs   ishning   predmeti   va   ob`ekti :   Zamonaviy   adabiyotlarda   O‘zbekiston
tarixini o‘rganishning manbalari shartli ravishda quyidagi oltita guruhga bo‘linadi: 
1.Yozma manbalar   - epigrafik yodgorliklar, ya’ni, tosh, metall, suyak va sopolga
bitilgan   bitiklar,   «Avesto»,   mixxab   yozuvlar,   qadimgi   va   o‘rta   asrlar
mualliflarining   xabarlari,   graffitlar,   ya’ni,   qo‘l   bilan   binolar,   metall   buyumlar,
idishlarda   qoldirilgan   izlar,   papirus,   pergament   va   qog‘ozlardagi   qo‘lyozmalar,
chop   etilgan   materiallar.   2.Moddiy   yoki   arxeologik   manbalar   –   arxeologik
tadqiqotlar natijasida o‘rganiladigan mehnat va jangovar qurollar, hunarmandchilik
buyumlari,   idishlar,   uyro‘zg‘or   buyumlari,   kiyimlar,   chorvachilik   anjomlari,
tangalar,   san’at   buyumlari,   me’morchilik   inshoatlari,   uy-joy   qoldiqlari,   mudofaa
inshoatlari kabilardir. Moddiy manbalar yozuvsiz zamonlardagi tariximizni tiklash
uchun ulkan ahamiyat kasb etadi. 
3.Etnografik  ma’lumotlar   -  eng  qadimgi  davrdan  boshlab  so‘nggi  o‘rta asrlarga
qadar odamlarning yashash tarzi va turmushi, urf-odatlari va an’analari, bayramlar
va   diniy   e’tiqodlar,   xo‘jalik   yuritish   udumlari,   ma’lum   kabilalar,   elatlar   va   etnik
guruhlarga xos bo‘lgan an’analar haqida qimmatli ma’lumotlar beradi. 
2
 Q.Usmonov va boshqa. O’zbekiston tarixi fanidan ma’ruzalar matni. T: Moliya 2021.
3
 Q.Usmonov va boshqalar. O’zbekiston tarixi. O’quv qo’llanma. T:Meros, 2022
4 4.Lingvistik   ma’lumotlar   –   qadimgi   tillarning   yozma,   badiiy   va   og‘zaki   nutqda
aks   etishi,   turli   xalqlar   tili   va   lahjasidagi   o‘xshashliklarning   tarixiy   ildizlari
haqidagi ma’lumotlarni o‘z ichiga oladi. Ushbu ma’lumotlar xalqlar va elatlarning
etnik kelib chiqishi  hamda mashg‘ulotlari, migratsion jarayonlar, diniy e’tiqodlar,
madaniyat, turmush tarzini o‘rganishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
5.Kinofotohujjatlar   –   nisbatan   yangi,   voqea-hodisalar   va   ma’lum   shaxslar
bo‘yicha ilgari surilgan fikrlarning tasdig‘i hisoblanadi.
  6.Arxiv materiallari  – XIX asrning o‘rtalaridan boshlab bugunga qadar ijtimoiy-
iqtisodiy, madaniy va siyosiy jarayonlarni o‘rganishda markaziy va joriy arixlarda
saqlanayotgan ma’lumotlar juda muhim ahamiyat kasb etadi. 4
 
Kurs   ishning   nazariy-metodologik   asoslari : Haqqoniy,   xolis   tarixiy
bilimga   ega   bo`lish   oson   emas.   Negaki,   biz   o`rganayotgan   tarixiy   voqealarni,
jarayonlarni   bevosita   kuzata   olmaymiz,   ular   bizdan   ancha   ilgari   bo’lib   o’tgan,
ularni   qaytarib   bo’lmaydi.   Bundan   ilgari   bo`lib   o`tgan   tarixiy   voqealarni   bilib
bo`lmaydi, degan xulosa chiqmaydi, albatta. Tarixiy voqealar, xalqlar hayoti nom-
nishonsiz   yo`q   bqlib   ketmaydi,   ulardan   tarixiy   manbalar   guvoh   bo`lib   qoladi.
Tarixiy   manbalar   ikkiga   -   moddiy   va   yozma   manbalarga   bo’linadi.   Qadimgi
odamlardan   bizgacha   etib   kelgan   mehnat   qurollari,   idish-tovoqlar,   tanga   pullar,
harbiy   qurol-yaroqlar,   uy-joylar,   qal’alar,   shaharlar,   qabrlar,   rasmlar   va   boshqa
narsalar   moddiy   tarixiy   manbalar   deb   ataladi.   Vatanimiz   hududida   olib   borilgan
arxeologik   izlanishlar   natijasida   topilgan   moddiy   topilmalar,   ularning   tahliliy
xulosalari1   odamlar   hayotini   bilishga   imkoniyat   yaratadi.   Qadimgi   davrlardayoq
odamlar   qz   fikrlarini   yozma   bayon   etish   uchun   yozuv   belgilari   ixtiro   qilganlar.
Savodxon   kishilar   qzlari   yashab   turgan   yoki   borib   kqrgan   mamlakatlari   haqida,
ko’rgan-kechirganlarini   daraxtlarning   pqstlog‘iga,   toshga,   teriga,   keyinchalik
qog‘ozga   yozib   qoldirganlar.   Xalqlarning   hayoti,   yuz   bergan   voqea   va   hodisalar
haqida   yozilgan   kitoblar   mavjud.   Yer   va   qimmatbaho   narsalarni   in’om   qilish,
meros   qoldirish,   sotib   olish   hujjatlar   bilan   rasmiylashtirilgan.   Podshoh   va
hokimlarning   yozma   shakldagi   qonunlari   va   farmonlari   saqlanib   qolgan.   Bular
4
 Usmonov.Q., Sodiqov.M., Oblomurodov.N. O’zbekiston tarixi. O’quv qo’llanma. - T.: Meros, 2022
5 yozma   manbaalar   deyiladi.   Xulosa   shuki,   manbalar   tarixiy   jarayon   va
voqeliklarning   o‘zida   real   aks   ettirgan   bo‘lib,   tarixiylikning   in’ikosi   bo‘lmog‘i
kerak.   Mana   shunda   ularning   tarixiy   ahamiyati,   tarixiy   ekanligi   yuqori   bo‘lib,
tarixiy haqiqatning yuzaga chiqishiga yaqindan yordam beradi. Tarix fani ijtimoiy
taraqqiyot va o‘tmishga oid har xil voqeahodisalarning izchil rivojlanishi, ularning
qachon,   qayerda,   qanday   holatda   yuz   berganligi,   insoniyatning   paydo   bo‘lishi   va
uning   tadrijiy-evolyutsion   rivojlanish   jarayoni   va   boshqalarni   o‘rganadi.
Shuningdek,   O‘zbekiston   tarixi   umumjahoninsoniyat   tarixining   ajralmas   qismi
hisoblanib, u olamshumul voqeliklarga juda boy. O‘zbekiston tarixi fani mana shu
voqeliklarni   boshidan   kechirgan   qadim   va   yaqin   ajdodlarimizning   hayoti   qanday
bo‘lganligini, jahon tarixi taraqqiyotiga qo‘shgan hissalarini xolisona va haqqoniy
o‘rganadi. Ta'kidlash lozimki, tarixiy, milliymadaniy, axloqiy va diniy qadriyatlarni
o‘rganish,   tiklash   va   yangi   asoslarda   rivojlantirish   –   yoshlar,   ta'lim   va   tarbiya
tizimidagi talabalarning dunyoqarashida milliy g‘urur hamda o‘zlikni anglash, ular
ongida  vatanparvarlik,  insonparvarlik   g‘oyalarini   yanada   mustahkamlash   bugungi
davr talabidir. Aynan shuning uchun ham Oliy ta'lim tizimida «O‘zbekiston tarixi»
fanini   har   tomonlama   hamda   chuqur   o‘qitish   maqsadida   yangi   avlod   o‘quv
dasturlari, o‘quv qo‘llanmalar va darsliklar yaratilib, bu boradagi ilmiy tadqiqotlar
natijalari o‘quv jarayoniga joriy etilmoqda.
Ishning hajmi va strukturasi . Kurs ishi, Kirish, Asosiy qism, ilova, xulosa
va   foydalanilgan     adabiyotlar   ro`yxatidan   iborat.   Kurs   ishning   hajmi   29   sahifani
tashkil etadi.
ASOSIY QISIM ( Yozma manbalar)
2.1.Avesto
Avesto   (parfiyoncha:   apastak   –   matn;   ko pincha   „Zend-Avesto“,   ya ni   „tafsirʻ ʼ
qilingan   matn“   deb   ataladi)   —   jahon   madaniyatining,   jumladan,   Markaziy   Osiyo
6 va Eron xalqlari tarixining qadimgi noyob yodgorligi; dinining Muqaddas kitoblari
to plami.ʻ
Zardusht   diniga   amal   qiluvchilarning   muqaddas   kitobi   sifatida   Yagona   Tangriga
topinish   shu   ta limotdan   boshlangan.   Bu   kitob   tarkibi,   ifoda   uslubi   va   timsollar	
ʼ
tizimi bilan adabiy manbalarga yaqin turadi. „Avesto“da tilga olingan joy nomlari
(Varaxsha,   Vaxsh)dan   kelib   chiqib,   uning   Amudaryo   sohillarida   yaratilgani
aniqlangan.   Shu   asosda   uning   vatani   Xorazmdir   degan   qarash   mavjud.
„Avesto“ oromiy va pahlaviy yozuvlari asosida yaratilgan maxsus alifboda dastlab
to qqizta   ho kiz   terisiga   yozilgan.	
ʻ ʻ 5
  Ilk   nusxalari   asosida   sosoniylar   (miloddan
avvalgi   IV-VIII-asr)   davrida   21   kitob   holida   yig ilgan,   bizgacha   ularning   chorak	
ʻ
qismi (4 dan 1 qismi) yetib kelgan. Tiklangan matnga „Zand“ nomi bilan sharhlar
bitilgan.
„Avesto“ to rt qismdan iborat:	
ʻ
 Yasna („Diniy marosimlar“),
 Yasht (ma no jihatdan Yasnaga yaqin),
ʼ
 Visparad („Barcha Ilohlar haqidagi kitob“),
 Vendidad („Yovuz ruhlarga qarshi qonunlar majmuasi“).
O zbekistonda	
ʻ   „Avesto“ni   o rganish   qadimdan   boshlangan.	ʻ   Abu   Rayhon
Beruniy ,   Abu   Jafar   Tabariy ,   Abu   Baxr   Narshaxiy   asarlarida   „Avesto“   ta limotiga	
ʼ
va   unda   tilga   olingan   timsollarga   murojaat   mavjud.   Bu   nodir   ilmiy   asarlarning
qo lyozma   va   bosma   nusxalari	
ʻ   O R   Fanlar   Akademiyasi   ShI	ʻ   jamg armasida	ʻ
saqlanadi.   Hozirgi   o zbek   olimlari	
ʻ   A.Qayumov ,   H.   Homidov ,   M.   Is’hoqov ,   N.
Rahmonov   va   boshqalarning   ilmiy   tadqiqot   va   maqolalari   e tiborli.	
ʼ 6
O zbekiston   Respublikasi	
ʻ   hukumatning   qarori   bilan   2001-yilda   „Avesto“ning
5
  Avesto. O zbekcha tarjima (Asqar Mahkam tarj.)-T.:2001.	
ʻ
6
  Avesto. O zbekcha tarjima (Asqar Mahkam tarj.)-T.:2001.
ʻ
7 2700-yilligi   nishonlandi.   „Avesto“   vatani   Xorazmda   bog   barpo   qilindi,ʻ
asarning   o zbek  	
ʻ tilidagi   tarjimalari   chop   etildi,   u   haqida   yangi   tadqiqotlar   yuzaga
chiqdi.
Ko pchilik   tadqiqotchilar   fikriga   ko ra,   A.	
ʻ ʻ   O rta   Osiyoda	ʻ ,   xususan   Xorazmda
miloddan   avvalgi   1-ming   yillikning   1-yarmida   vujudga   kelgan.   A.da   keltirilgan
geografik   ma lumotlar   ham   buni   tasdiqlaydi.   Masalan,   Xudo   yaratgan   o lkalar	
ʼ ʻ
sanab   o tilar   ekan,   boyligi   va   ko rkamligi   jihatidan   qadimgi   Xorazm,   Gava	
ʻ ʻ
(Sug d),   Marg iyona   (Marv),   Baqtriya   (Balx)   birinchi   bo lib   tilga   olinadi,	
ʻ ʻ ʻ   Orol
dengizi   (Vorukasha   yoxud   Vurukasha)   va   Amudaryo   (Daiti)   tavsiflanadi.   7
A.dagi
xalqning   dastlabki   vatani   Sirdaryo,   Amudaryo   etaklari   va   Zarafshon   vodiysi
bo lgan.   A.   uzoq   vaqt   mobaynida   shakllangan.   Unda   keltirilgan   ma lumotlarning	
ʻ ʼ
eng qadimgi qismlari miloddan avvalgi 2-ming yillik oxiri– 1-ming yillik boshiga
oid   bo lib,   og zaki   tarzda   avloddan-avlodga   o tib   kelgan.   Keyingi   asrlarda	
ʻ ʻ ʻ
tarkibiga turli diniy urf-odatlar bayoni, axloqiy, huquqiy qonun-qoidalar va hokazo
qo shilib   borgan.  	
ʻ A.ni   Zardusht   diniy   asar   sifatida   bir   tizimga   solgan.   Dastlabki
yozma nusxasi esa 12 ming mol terisiga bitilgan deb rivoyat qilinadi. U Persepolaa
saqlangan.   Aleksandr   (Makedoniyalik   Iskandar)   Eronni   zabt   etganda,   bu   nusxa
kuydirib   yuborilgan.   Arshakiylardan   Vologes   I   davri   (51–78)da   qayta   kitob
qilingan, lekin u saqlanmagan. Sosoniylar davri (III–VII asr)da yaxlit kitob holiga
keltirilgan.  A. 21  nask  (qism)dan iborat  bo lgan. A.  hajmi  katta  kitob bo lganligi	
ʻ ʻ
sababli dindorlar kundalik faoliyatida foydalanish uchun uning ixchamlashtirilgan
shakli   – „Kichik A.“ (Xurdak A.) yaratilgan. Arablar Eronni fath etgach (VII asr)
Zardusht   dini   ruhoniylarining   bir   qismi   Hindistonga   ko chib   o tgan.   Ularning	
ʻ ʻ
avlodlari   (parslar)   Bombay   shahrida   o z   jamoalarida   hozirgacha   A.ning   asl	
ʻ
nusxasini   saqlab   keladi.   Fransuz   tadqiqotchisi   Anketil   Dyuperron   Zardusht
izdoshlari jamoasida yashab, A. tilini va yozuvini urganib, uni tarjima qilib nashr
etgan   (1771).   A.ning   bu   nusxasi   27   jilddan   iborat   bo lib,   asarning   yettidan   bir	
ʻ
7
  „ Avesto“dan (tarj. M. Ishoqov). O zbek tili va adabiyoti jurnali, 1999, # 2-4	
ʻ
8 qismidir.   U   Yasna,   Vispered,   Vendidad,   Gatlar   va   Yashtlar   nomi   bilan
yuritiladigan kitoblarni o z ichiga oladi. A.da bayon etilgan g oyalarga ko ra, olamʻ ʻ ʻ
ikki   asosning,   ikki   ibtidoning,   ya ni   yorug lik   bilan   zulmatning,   yaxshilik   bilan	
ʼ ʻ
yomonlikning   tuxtovsiz   kurashidan   iborat.   Yaxshilik   va   ezgulik   Xudosi
Ahuramazda yer, o simlik va boshqa hamma tabiiy boyliklarni yaratgan. Yomonlik	
ʻ
va   yovuzlik   timsoli   Anxramaynu   Ahuramazdaga   qarshi   to xtovsiz   kurashadi,	
ʻ
ammo   uni   yengishga   ojizlik   qiladi.   Bu   kurash   abadiy   davom   etadi.   Yaxshilikni
ifodalovchi   kuchlar   osmonda,   yomonlikni   ifodalovchi   kuchlar   yer   ostida
joylashgan,   yer   sathi   esa   kurash   maydonidir.   Hayotdagi   turfa   o zgarishlar   qaysi	
ʻ
kuchning g alaba  qilishiga bog liq.  	
ʻ ʻ 8
Inson  ham  tana va ruhning, axloq esa  yaxshi
va   yomon   xulqning   o zaro   kurashidan   iborat.   Cheksiz,   abadiy   fazo   va   vaqt   ham	
ʻ
ikki   qarama-qarshi   qismdan:   yaxshilik   va   Ahuramazda   hukmron   bo lgan   abadiy	
ʻ
yorug lik   bilan   yomonlik   va   Anhramaynu   hukmron   bo lgan   abadiy   zulmatdan	
ʻ ʻ
tashkil   topadi.   A.   ta limotiga   ko ra,   birinchi   inson   Govamard   (ho kiz-odam;	
ʼ ʻ ʻ
forscha   Qayumars)   bo lib,   undan   barcha   kishilar   tarqalgan.   Birinchi   shoh   Yima
ʻ
davri   oltin   davr   hisoblangan,   chunki   unda   o lim   bo lmagan,	
ʻ ʻ   Ahuramazda   doimiy
bahor   yaratgan. 9
  Kishilar   bekamu   kust,   baxtiyor   yashagan.   900   yil   utgach   shoh
Yima   g ururga   berilib,   man   etilgan   sigir   go shtini   yeydi   va   yovuzlik   ramzi	
ʻ ʻ
Anhramaynu   hukmidagi   kuchlar   bosh   ko taradi.   Olamni   muzlik   qoplaydi.   Yima	
ʻ
Ahuramazda   amri   bilan   odamlar   va   hayvonlarni   sovuqdan   saqlab   qolish   uchun
qo rg on   (var)   qurib,   unga   har   bir   jonzotdan   bir   juftini   joylashtirgan.   Insoniyat	
ʻ ʻ
tarixining   ilk   oltin   davri   tugagach,   Hayr   bilan   Sharr   (yaxshilik   va   yomonlik)
o rtasidagi   kurash   davri   bo lgan   ikkinchi   davr   boshlangan.   Uchinchi   davrda
ʻ ʻ
Ahuramazda   g alaba   qilib,   ezgulik   salta-nati   barqaror   bo ladi,   o lganlar   tiriladi.	
ʻ ʻ ʻ
A.ning   axloqiy-falsafiy   mohiyati   „ezgu   fikr“,   „ezgu   so z“   va   „ezgu   amal“	
ʻ
Muqaddas   uchlik   (axloqiy   triada)da   o z   ifodasini   topadi.   Zardusht   izdoshlarining	
ʻ
ibodat oldidan aytiladigan niyati, so zlari shu 3 ibora bilan boshlanadi. A. o zbek,	
ʻ ʻ
8
  „ Avesto“dan (tarj. M. Ishoqov). O zbek tili va adabiyoti jurnali, 1999, # 2-4	
ʻ
9
  Avesto. O zbekcha tarjima (Asqar Mahkam tarj.)-T.:2001.	
ʻ
9 umuman   O rta   Osiyoʻ ,   Eron,   Ozarbayjon   xalqlarining   qadimgi   davrdagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   hayoti,   diniy   qarashlari,   olam   to g risidagi   tasavvurlari,   urf-odatlari,	
ʻ ʻ
ma naviy   madaniyatlarini   o rganishda   muhim   va   yagona   manba.   „Bu   nodir   kitob	
ʼ ʻ
bundan   300   yil   muqaddam   ikki   daryo   oralig ida,   mana   shu   zaminda	
ʻ
umrgo zaronlik   qilgan   ajdodlarimizning   biz   avlodlariga   qoldirgan   ma naviy,	
ʻ ʼ
tarixiy merosidir“ (I.   A.   Karimov, „Adolatli jamiyatsari“. T., 1998, 39—40-betlar).
O zbekiston   hukumatining   tashabbusi   bilan   YUNESKO   Bosh   konferensiyasi   30-	
ʻ
sessiyasi   „Avesto“   yaratilganining   2700-yilligini   dunyo   miqyosida   nishonlash
haqida   qaror   qabul   qildi   (1999-yil   noyabr).   „Avesto“ning   jahon   madaniyati   va
dinlar tarixida tutgan o rnini hisobga olgan holda hamda yuqoridagi qarordan kelib	
ʻ
chiqib   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   maxsus   qaror   e lon   qilib	
ʻ ʼ
(2000-yil   29-mart),   „Avesto“ning   2700-yilligini   nishonlash   tadbirlarini   belgiladi.
Unga ko ra 2001-yilning oktabr  oyida O zbekistonda xalqaro ilmiy kon-ferensiya
ʻ ʻ
va   tantanali   bayram   tadbirlari   o tkaziladi.   Ad:   Kadirov   M.,   Otrivki   iz   Avesti	
ʻ
(perevod), Materiali po istorii obshe-stvenno-filosofskoy misli v O zbekistane, T.,	
ʻ
1976;   Makovelskiy   A.   O.,   Avesta,   Baku,   1960;Sagdullayev   A.   S.,Qadimgi
O zbekiston ilk yozma manbalarda, T., 1997.Muhammadjon Hodirov. 	
ʻ
2.2.  Arxeologik manbalar (moddiy manbalar)
Arxeologiya   -   (grek.   ρχαίος   —   qadimgi   va   λόγος   —   so'z,   o'rgatish)   —	
ἀ
insonning   o'tmishini   ashyoviy   manbalar   asosida   o'rganuvchi   tarixning   maxsus
yo'nalishi. Mehnat qurollari, uy-ro zg or buyumlari, qurol-yarog lar, zeb-ziynatlar,	
ʻ ʻ ʻ
uy-joy,   ustaxonalar,   mudofaa   va   irrigatsiya   inshootlarining   qoldiqlari   hamda
o tmishga oid turli topilmalar Arxeologiyaning bosh manbai bo lib, ularni chuqur	
ʻ ʻ
ilmiy   o rganish   asosida   o tmishdagi   kishilik   jamiyatlari   ijtimoiy-iqtisodiy	
ʻ ʻ
rivojlanish   tarixining   umumiy   manzarasi   tiklanadi.   Shu   sababli  Arxeologiya   tarix
fanining   bir   tarmog i   hisoblanadi.   Arxeologiya   fanining   vazifasi   ham   kishilik	
ʻ
jamiyatining   ibtidoiy   davr,   antik   va   o‘rta   asr   davrlarining   moddiy   madaniyat
yodgorliklari     orqali   qadim   tariximizni   tiklashdan   iborat.   Arxeologiya   so zini	
ʻ
10 miloddan avvalgi 4-asrda Platon (Aflotun) qadimgi voqealar ma nosida ishlatgan.ʼ
Ilmiy   maqsadlardagi   dastlabki   arxeologik   qazishlar   18-asr   boshidan   boshlangan.
10
19-asr   yirik   arxeologik   kashfiyotlar   davri   bo lib,   Arxeologiya   fan   sifatida	
ʻ
shakllanib bordi, 19-asrda Lei  asosan 4 ta davrga bo lib o rganar  edi;  Yunoniston	
ʻ ʻ
va   Rimning   quldorlik   davri   yodgorliklarini   o rganuvchi   mumtoz   Arxeologiya,	
ʻ
ibtidoiy Arxeologiya, 662-o rta asr moddiy-madaniyat yodgorliklarini o rganuvchi	
ʻ ʻ
umumiy  Arxeologiya   va   sharq  Arxeologiya   20-asr   boshida   ular   birlashib,   keng
mazmunli   hozirgi   zamon   Arxeologiyasi   shakllandi.   O zbekistonda   arxeologik	
ʻ
tekshirishlar   19-asrning   oxirgi   choragida,   Turkistonni   Rossiya   bosib   olganidan
so ng   boshlandi.   Rossiya   imperiyasi   Turkistonning   o tmishi,   xalqining   urf-odati,	
ʻ ʻ
qadimgi   qo lyozmalarini   o rganish   orqali   o lkada   o zining   mustamlakachilik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rejimini mustahkamlamoqchi edi. Turkiston osori atiqalarini o rganishni dastavval	
ʻ
rus   Arxeologiya   havaskorlari   va   o lkashunoslari   boshlab   berdi.   1895-yil	
ʻ
V.   V.   Bartoldnkng   tashabbusi   bilan   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari   to garagi	
ʻ
tuzilib,   Arxeologiya   ishlari   shu   to garak   nazoratida   olib   boriladi.   O sha   davrda	
ʻ ʻ
o tkazilgan   Arxeologiya   tadqiqotlarida   V.	
ʻ   V.   Bartolvd,   V.   L.   Vyatkin,
N.   I.   Veselovskiylarning xizmati katta bo ldi. Ammo arxeologik yodgorliklarni hali	
ʻ
har tomonlama, keng o rganilmaganligi hamda topilmalar yaxshi aniqlanmaganligi	
ʻ
sababli   bu   vaqtda   ibtidoiy   va   undan   keyingi   ilk   davrlar   mutlaqo   yoritilmadi.
Shunday bo lsa ham 19-asr oxiri	
ʻ   — 20-asr boshlaridagi Turkistonda olib borilgan
arxeologik   izlanishlar   O zbekiston   tarixshunosligida   muhim   ahamiyatga   ega	
ʻ
bo ldi.   O rta   Osiyo   xalqlarining   qadimgi   moddiy-madaniyat   yodgorliklarini	
ʻ ʻ
o rganishda   dastlabki   qadamlar   qo yildi.   Mahalliy   xalq   o rtasida   o z   vatanining
ʻ ʻ ʻ ʻ
o tmish   yodgorliklari   bilan   qizi-quvchi  Akram   pol-von  Asqarov,   Mirza  Abdulla
ʻ
Buxoriy,   Muhammad   Vafo   kabi   qadimgi   buyumlar   hamda   chaqatangalarni
to plovchi   havaskor   o lkashunoslar   paydo   bo ldi.   Bu   davrda   Turkiston
ʻ ʻ ʻ
arxeologiyasi havaskorlik darajasida bo lib turli xil (ko proq numizmatikaga doir)	
ʻ ʻ
topilmalarni   to plashdan   ibo-rat   bo lgan.	
ʻ ʻ   Afrosiyob ,   Ulug bek   rasadxonasi	ʻ   va
Poykand   haro-balarida   dastlabki   qazishmalar   olib   borilgan.   O zbekistonda	
ʻ
10
  Muhammadjonov, Abdulahad „Arxeologiya“   O zME	
ʻ .   A-harfi [ sayt ishlamaydi ]
  Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
11 Arxeologiya   fani   20-30-yillarda   shakllandi.   V.   L.   Vyatkin   Afrosiyob   harobasini
(1925;   1929-30),   B.   P.   Denike   qadimgi   Termizni   (1926-27),   M.   Ye. 11
  Masson
Ohangaron vodiysini (1925- 28), Ayritom harobalarini (1932-33) qazib o rgandilar.ʻ
30-yillarda   keng   ko lamda   qazish   ishlarini   A.   Yu.   Yakubovskiy   Zarafshon	
ʻ
vodiysida   (1934,   1939),   M.   Ye.   Masson   qadimgi   Termizda   (1936   —   38),
V.   A.   Shishkin Tali Barzuda (1936   — 39), Varaxshaaya (1937   — 39), S P. Tolstov,
Ya.   F.   G ulomov   qadimgi   Xorazm   vohasida   (1937	
ʻ   —   50),
A.   P.   OkladnikovTeshiktosh   va   Machay   g orlarida   (1938	
ʻ   —   39),   V.   V.   Grigorev
Qovunchitepa   harobalarida   (1934-37)   olib   bordilar.   To plangan   arxeologik	
ʻ
materiallar   O zbekiston   tarixini   davrlashtirishda   muhim   manba   bo ldi,   yangi	
ʻ ʻ
arxeologik   madaniyatlar   (Kaltaminor,   Tozabog yop,   Qovunchi   madaniyatlari   va	
ʻ
boshqalar)   o rganilib,   fanga   kiritildi.	
ʻ 12
  Teshiktosh   g oridan   neandertal   tipidagi	ʻ
odam   skeletining   topilishi   O zbekiston   arxeologiyasida   buyuk   kashfiyot   bo lib,	
ʻ ʻ
dunyo   olimlarida   katta   qiziqish   uyg otdi.   O zbekistonda   arxeologiya   fanini	
ʻ ʻ
rivojlantirishda   O rta   Osiyo   davlat   universitetida   arxeologiya   kafedrasining	
ʻ
ochilishi   (1940),   O zFA   Arxeologiya   bo limining   tashkil   etilishi   (1943)   katta
ʻ ʻ
ahamiyatga   ega   bo ldi.  Arxeologik   yodgorliklarni   rayonnlarga   bo lib   o rganishda
ʻ ʻ ʻ
Termiz   arxeologik   kompleks   ekspeditsiyasi,   Xorazm   arxeologiya-etnografiya
ekspeditsiyasi,   Pomir-Olay   va   Pomir-Farg ona   ekspeditsiyalari   katta   rol   o ynadi.	
ʻ ʻ
50-yillarda   O zbekiston   arxeologiya   ekspedisiyasi   otryadlari   Toshkent   vodiysida	
ʻ
mozorqo rg onlarni   (T.  A zamxo jayev),   Zamonbobo   jez   davri   qabristonini   (Ya.	
ʻ ʻ ʼ ʻ
G ulomov),   Bolaliktepa   yodgorligini   (L.	
ʻ   I.   Albaum)   va   boshqalarni   o rganishga	ʻ
kirishdi.   60-yillarda   Moxondaryo   arxeologik   otryadi   Ya.   G ulomov   rahbarligida	
ʻ
Zarafshonning quyi oqimida miloddan avvalgi  4-  2-ming yillikka mansub 60 dan
ortiq   neolit   va   jez   davriga   oid   manzilgohlar,   Uch-tut   chaqmoqtosh   konlari   (A.
Askarov, M. Qosimov, O . Islomov va T. Mirsoatov), Mo minobod qabristoni (A.	
ʻ ʻ
Askarov),   Samarqand   makoni   (D.   N.   Lev,   M.   663Jo raqulov),   Chust   jez   davri	
ʻ
qishlog i   harobasi   (V.   Sprishevskiy),   Dalvarzintepa   (Yu.   A.   Zadneprovskiy),	
ʻ
11
  Muhammadjonov, Abdulahad „Arxeologiya“   O zME	
ʻ .   A-harfi [ sayt ishlamaydi ]
  Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
12
  Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya(o’quv qo’llanma). Toshkent 2011
12 Xolchayon (G.   A.   Pugachenkova) va boshqa arxeologik obidalarda keng ko lamdaʻ
kazishlar olib bordi. Tuproqqal a, Varaxsha, Bolaliktepa, Afrosiyob, Quva podshoh	
ʼ
saroylari va ibodatxonalarining o rganilishi, Samarqand va Mug  tog ida qadimgi	
ʻ ʻ ʻ
Sug d,   Xorazmda   xorazmiy   yozuvlarining   topilishiO zbekiston   madaniyatining	
ʻ ʻ
yuqori   darajaga   ko tarilganini   ko rsatadi.   O zbekiston   Fanlar   Akademiyasi	
ʻ ʻ ʻ
Arxeologiya   institutining   tashkil   etilishi   (1970)   O zbekistonda   arxeologik	
ʻ
tadqiqotlarni   yanada   kengaitirishga   imkon   berdi.   70-80-yillarda   institut   jamoasi
tomonidan O zbekistonning deyarli barcha viloyatlarida keng qamrovli arxeologik	
ʻ
kuzatuv va qazishlar o tkazilib, o tmishning eng qadimgi davri	
ʻ ʻ   — tosh asridan to
so nggi   o rta   asrlarga   mansub   ko plab   nodir   yodgorliklar   topildi.	
ʻ ʻ ʻ 13
  Mas,   Buxoro,
Toshkent,   Surxondaryo,   Farg ona,   Samarqand   viloyatlarida   Teshiktosh,   Amir	
ʻ
Temur,   Omonqo ton,   Obirahmat,   Xo jakent,   Qapchig ay,   Obishir,   Qoratog ,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Xo jamazgil   (M.   Qosimov,   O .   Islomov,   N.   Toshkenboyev,   R.   Sulay-monov,   M.	
ʻ ʻ
Xo janazarov) kabi qadimgi tosh davri g or makonlari hamda Xorazm cho llarida
ʻ ʻ ʻ
yangi   tosh   (neolit)   va   jez   davri   makonlari   (A.  Vinogradov,   M.   Itina)   o rganilishi	
ʻ
diqqatga sazovordir. Bu yodgorliklardan topilgan ashyoviy materiallar O zbekiston
ʻ
tarixining   eng   qadimgi   davri   manzarasini   tiklashda   asosiy   manba   bo lib   xizmat
ʻ
qildi.   Ayniqsa   O zbekistonning   janubiy   tumanlarida   qadimgi   dehqonchilik	
ʻ
madaniyatiga   tegishli   ko plab   yodgorliklarning   (So-pollitepa,   Jarqo ton,	
ʻ ʻ
Kuchuktepa,   Mir-shodi)   topilishi   va   o rganilishi   (A.   Askarov,   T.   Shirinov,   Sh.	
ʻ
Shaydullayev)   qadimgi   Baqtriya   madaniyatining   genezisi,   taraqqiyot   bosqichlari
va bu yerlarda ilk shahar madaniyatining shakllanish jarayonini kuzatish imkonini
berdi.   Maxsus   tadqiqotlar   Samarqand,   Buxoro,   Toshkent,   Surxondaryo,
Qashqadaryo,   Xorazm   viloyatlari   va   Farg ona   vodiysi,   Qoraqalpog iston	
ʻ ʻ
hududidagi   qadimgi   shaharlarni   o rganishga   bag ishlandi.   Ayniqsa   qadimgi	
ʻ ʻ
shaharlar   —   Yerqo rg on   (R.   Sulaymonov,   M.   Isomiddinov),   Qanqa   (Yu.	
ʻ ʻ
Buryakov),   Eski  Termiz   (Sh.   Pidayev,  T.  Annayev),   Dalvarzintepa   (E.   Rtveladze,
B. Turg unov), Shoshtepa va Oqtepa (M. Filanovich), qadimgi Buxoro va Poykend	
ʻ
(A.   Muhammadjonov,   Jez   davriga   oid   sopol   buyumlar   (miloddan   avvalgi   2-ming
13
  Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya(o’quv qo’llanma). Toshkent 2011
13 yillik o rtalari). J. Mirzaahmedov, Sh. Odilov), Axsikat va Pop (A. Anorboyev, B.ʻ
Matboboyev),   Afrosiyob   (X.   Oxunboboyev,   M.   Isomiddinov),   Xiva   (M.
Mambetullayev),   Mizdahqon   (V.   Yagodin)   kabi   yod-gorliklarda   olib   borilgan
arxeologik   tadqiqotlar   samarali   bo ldi.   Xorazm   va   Zarafshon   vodiysida   Ya.	
ʻ
G ulomov,   B.	
ʻ   V.   Andrianov,   A.   R.   Muhammadjonov   va   boshqalarning   qadimgi
irrigatsiya   va   dehqonchilik   vohalarining   vujudga   kelishi   jarayonlarini   o rganish	
ʻ
borasida olib borgan arxeologik va etnografik izla-nishlari alohida ahamiyatga ega
bo ldi.   Bu   davrda   Zarafshon   vodiysi,   Xorazm,   Surxondaryo   va   Sirdaryo   vohalari	
ʻ
hamda   Farg ona   vodiysida   olib   borilgan   ar-eologik   va   antropologik   izla-nishlar	
ʻ
tufayli   O rta   Osiyo,   xususan   O zbekiston   yerlarida   yashovchi   aholining   asosiy	
ʻ ʻ
antropologik   tiplarga   bo linganligi   ularning   shakllanish   tarixini   yoritish   imkonini	
ʻ
berdi;   o zbek  etnosining  o ziga  xos  xususiyatlari,  tub etnik  elementlarning  ularga	
ʻ ʻ
kelib   qo shilgan   etnoslar   bilan   qorishib   ketish   jarayoni   kuzatildi.
ʻ 14
  Bu   masalaga
oydinlik kiritishda T. Xo jayov, K. Shoniyozov va boshqa hissasi salmoqli bo ldi.	
ʻ ʻ
Shu asnoda A. fanining turli davr va yo nalishlari bo yicha il-miy maktablar tarkib	
ʻ ʻ
toddi.   Ularga   Ya.   G ulomov,   S.	
ʻ   P.   Tolstov,  A.   P.   Okladnikov,   M.   Ye.   Massoy   va
G.   A.   Pugachenkova   kabi   olimlar   asos   soldi.  Yirik   asar   va   risolalar   nashr   etildi.
Mustamlaka  davrida  O rta  Osiyo,  jumladan  O zbekiston  hududidan  topil-gan  eng	
ʻ ʻ
nodir   arxeologik   topilmalar,   664   qo lyozma   asarlar   talon-toroj   etilib   Moskva,	
ʻ
Sankt-Peterburg,   shuningdek   boshqa   xorijiy   mamlakatlarga   tashib   ketildi. 15
  Mas,
mashhur   Amudaryo   xazi-nasi   Londondagi   Britaniya   muzeyiga   olib   ketilgan.
Arxeologik   izlanishlar   maqsadi   va   natijalarini   o zbek   xalqi   tarixi   bilan   bog lash	
ʻ ʻ
tom   ma noda   mustaqillik   yillaridan   boshlandi.   O zbekiston   Arxeologiyasi   o z	
ʼ ʻ ʻ
tadkiqotlarining   samarasi   bilan   jahon   ilmiy   darajasiga   ko tarildi.   Fransiya,	
ʻ
Germaniya, Yaponiya,   Italiya   va   Polsha   bilan  hamkorlikda  arxeologik   tadqiqotlar
olib borilmoqda. Rossiya (Moskva, Sankt-Peterburg) olimlari bilan ilmiy aloqalar
mavjud.
14
  Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya(o’quv qo’llanma). Toshkent 2011
15
  Muhammadjonov, Abdulahad „Arxeologiya“   O zME	
ʻ .   A-harfi [ sayt ishlamaydi ]
  Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
14  
2.3.  Etnografik ma’lumotlar (xalqshunoslik)
Etnografiya   ( grekcha :   etno-   xalq   va   ...   grafiya   -   yozaman),   etnologiya,
xalqshunoslik   —   jahondagi   barcha   xalqlarning,   etnik   birlikning   turli   tiplari,
ularning   kelib   chiqishi   (etnogenezi),   turmush   tarzi,   urf-odatlari,   moddiy   va
ma naviy   taraqqiyot   darajasidan   qat i   nazar,   teng   holda   o zaro   tafovuti   yokiʼ ʼ ʻ
umumiyligi   va   o xshashligini,   ularning   o ziga   xos   xususiyatlarini   o rganuvchi	
ʻ ʻ ʻ
maxsus   fan   sohasi.   E.   hozirgi   etyaoslarning   kelib   chiqishi   va   shakllanishi,
joylashishi   va   etnik   tuzilishi,   urf-odatlari,   ma naviy   madaniyati   va   milliy	
ʼ
xususiyatlarini   tarixiy   jarayon   bilan   bogliq   holda   o rganadi.   Tarixiy   E.   yo qolib
ʻ ʻ
ketgan   xalq   va   elatlar,   o tmishdagi   etnik   jarayon,   maishiy   turmush   va   ma naviy	
ʻ ʼ
madaniyat xususiyatlarini tadqiq qiladi. 16
Etnografiya   bilimlar   qadim   zamonlardan   paydo   bo lgan   bo lsada,   lekin	
ʻ ʻ
mustaqil  fan sifatida 19-asrning o rtalarida shakllanib bo ldi. Dastlab, bu atamani	
ʻ ʻ
16-asrning   oxirida   nemis   yozuvchisi   I.Zummer   ishlatgan,   keyin   esa   18-asrning
oxirlarida   va   1808-yilda   maxsus   jur.lar   shu   nom   bilan   chiqa   boshlagan.   E.   so zi	
ʻ
mashhur   fransuz   tabiatshunosi   va   fizigi   Jan   Jak   Amper   taklifi   bilan   Parij
antropologlari kongressida alohida fan sifatida qabul qilingan (1839).
E.   dastlab   faktik   bilimlarni   to playdi,   keyin   ularni   tahlil   etish   orqali	
ʻ
mohiyatini tushunib olib, nazariy xulosalar chiqaradi. E. fani, boshqa fanlar singari
o ziga   xos   maxsus   tadqiqot   usullari   va   maxsus   atamalarga   ega.   Uning   uslubi	
ʻ
muayyan   dunyoqarash   va   nazariyalar   (metodologiya)   bilan   bog liq   bo lib,   o z	
ʻ ʻ ʻ
tadqiqotlarini   ayrim   fan   sohalari   antropologiya,   arxeologiya,   lingvistika,
sotsiologiya, san atshunoslik bilan aloqador holda amalga oshiradi.	
ʼ
Mazkur fanlarning o zaro bog liqligi tufayli keyingi yillarda qo shaloq ilmiy	
ʻ ʻ ʻ
sohalar   ham   yuzaga   keldi,   mas,   etnik   antropologiya,   paleoetnografiya,
etnolingvistika   va   boshqalar   Hozirgi   davrdagi   etnik   jarayonlarni   teran   va   keng
16
  Jabborov I., O zbekxalqi etnografiyasi, T., 1994	
ʻ
15 miqyosda   tadqiq   qilishda   keyingi   yillarda   o tkazilayotgan   sotsiologik   tadqiqotlarʻ
yaxshi samara bermoqda. Natijada — etnosotsiologiya, etnopsixologiya kabi yangi
ilmiy   sohalar   yuzaga   kelishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Bundan   tashqari,
tabiiygeografik   sharoitga   qarab   yovvoyi   o simliklarni   ekib   o stirish   yoki   yovvoyi	
ʻ ʻ
hayvonlarni xonakilashtirish, urchitish kabi o ziga xos turmush xususiyatlariga ega	
ʻ
elatlarning   xo jalik   xususiyatlarini   anikdashda   E.   bilan   hamkorlikda   etnobotanika	
ʻ
va etnozoologiya kabi yangi sohalar faoliyat ko rsatmoqda.	
ʻ
Xalqlarni   o rganishda   E.   fani   nihoyatda   keng   va   xilmaxil   manbalardan   va	
ʻ
usullardan   foydalanadi.   Bir   joyda   uzoq   yashab,   kuzatish   yo li   bilan   o tkazilgan	
ʻ ʻ
tadqiqotlar  eng samarali ekanligini mashhur  etnograflar  (L.Morgan, N.N.Mikluxo
Maklay,   V.G.   Bogoraz)   alohida   qayd   qilganlar.   Qisqa   muddatda,   ayrim
mavsumlarda   o tkaziladigan   tadqiqot   ishlari   ekspeditsiya   usuli   bo lib,   hozir   keng	
ʻ ʻ
tarqalgan va u mavsumiy usul deyiladi.
Dala   ishlarida,   asosan,   axborotchidan   suhbat   yo li   bilan   yozma   yoki	
ʻ
magnitofon   orqali   ma lumotlar   to plash,   muayyan   maishiymadaniy   turmush	
ʼ ʻ
hodisalari,   oilanikoh   munosabatlari   va   marosimlari,   xalq   sayillari   va   o yinlarini	
ʻ
kuzatish, ularda bevosita ishtirok qilish va ularni jiddiy o rganish (yozish, chizish,	
ʻ
rasmga   olish)   kabi   usullar   qo llanadi.	
ʻ 17
  Ma naviy   madaniyatni   tadqiq   qilishda	ʼ
(ayniqsa,   ayrim   urf-odat   va   marosimlar,   xalq   o yinlari,   ibodat,   milliy   raqslar)	
ʻ
zamonaviy   texnika   (foto,   video   va   kinoapparaturalar)   vositalaridan   keng
foydalaniladi.
O zbekistonda   E.   fani.   O zbekiston   hududida   istiqomat   qilgan   qabila   va	
ʻ ʻ
elatlar   to g risidagi   eng   qadimiy   etnografiya   ma lumotlar   ilk   yozma   manbalarda,
ʻ ʻ ʼ
yunon va rim  mualliflari  Gekatey, Strabon, Gerodot, Arrian, Ptolemey va Ktesiy,
sitsiliyalik Diodor, Pompey Trog, Tatsit asarlarida uchraydi.
O rta   Osiyo   xalqlarining   qadimiy   ajdodlari   va   ularning   turmush   tarzi,   urf-
ʻ
odat   va   marosimlari   to g risida   qimmatli   ma lumotlarni   zardushtiylik   dinining	
ʻ ʻ ʼ
17
  Shoniyozov K., O zbekxalqining shakllanish jarayoni, T., 2001	
ʻ
16 muqaddas   kitobi   "Avesto"da   ham   ko rish   mumkin.   Miloddan   avvalgi   6—1-ʻ
asrlardan arab istilosigacha O rta Osiyo xalqlariga tegishli ma lumotlarni qadimiy	
ʻ ʼ
axomaniylar   davriga   oid   qoya   tosh   bitiklarida,   parfiyoniy,   sug diy,   xorazmiy,	
ʻ
baxtariy   yozma   yodgorliklarida,   xitoy   sayohatnomalarida,   sosoniylar   Eronining
o rta   forsiypahlaviy   tildagi   yodgorliklarida,   arman   tilidagi   manbalarda,   qadimiy	
ʻ
turkiy yozma yodgorliklarda uchratamiz.
Ilk   o rta   asr	
ʻ   (912-asrlar)   mualliflari   geograf   va   sayyohlar   Ibn   Xurdodbeh,
alBalxiy,   Istaxriy,   Ibn   Havqal,   Mas udiy,   Yoqut   Hamaviylar   o z	
ʼ ʻ
sayohatnomalarida   Sharq   xalqlari   E.si   bo yicha   qimmatli   ma lumotlar   yozib
ʻ ʼ
qoldirganlar. 18
Xalq   og zaki   ijodi   namunalari   bo lgan   "DadaQo rqut",   "Alpomish",	
ʻ ʻ ʻ
"Manas", "Go ro g li" dostonlari tarixiy va etnografiya jihatdan nihoyatda muhim
ʻ ʻ ʻ
manbalardir. Muhammad Xorazmiyning "Surat alAarz", Abu Rayhon Beruniyning
"Qonuni   Mas udiy",   "Amudaryo   tarixi";   Mahmud   Koshg ariyning   "Devonu
ʼ ʻ
lug otit turk", Narshaxiyning "Buxoro tarixi" asarlari O rta Osiyo, shu jumladan,	
ʻ ʻ 19
O zbekiston  shaharlari, ularning tarixi, tabiiygeografik sharoiti, etnotoponimiyasi,
ʻ
ayrim shahar va qishloqlar aholisining lingvistik va etnik tarkibi, ijgimoiy-siyosiy
hayoti, maishiy turmushi va madaniyatining ba zi jihatlari, diniy e tiqodlariga oid	
ʼ ʼ
noyob ma lumotlar mujassamlashganligi bilan muhim ilmiy ahamiyatga ega.	
ʼ
Amir   Temur   va   uning   vorislari   hukmronlik   qilgan   davrda   yashagan   saroy
tarixchilari   va   solnomachilari,   jumladan,   Hofizi   Abruning   "Zubdat   uttavorix"
("Tarixlar   qaymog i"),   Nizomiddin   Shomiy,   Abdurazzoq   Samarqandiy,   Husayn	
ʻ
Kubraviy,   Ali   Kushchi   va   boshqalarning   asarlarida   shu   davrga   oid   etnografiya
ma lumotlarni uchratish mumkin.	
ʼ
18
  Doniyorov A. X., O zbekiston etnografiyasi tarixidan ayrim lavhalar, T., 2003;	
ʻ  
19
  Doniyorov A.X., Mustaqil O zbekiston etnografiyasi tarixshunosligining ayrim masalalari, T., 2003	
ʻ
17 Shuningdek,   ispan   elchisi   Ryui   Gonzales   de   Klavixoning   asarida,   rus
solnomalarida,   mashhur   sayyoh   Marko   Poloning   sayohatnomasida   ham   muhim
ma lumotlar jamlangan.ʼ
Z.M.   Boburning   "Boburnoma"   asarida   Movarounnahr   va   qo shni	
ʻ
mamlakatlarda yashagan elatlarning etnik tarkibi va tarixi, urf-odati va marosimlari
madaniyati   va   maishiy   turmushi   haqida,   Gulbadanbegimning   "Humoyunnoma"
nomli tarixiybiografik asarida Toshkent va Andijondan to Qashqar va Hind okeani
bo ylarigacha   qanday   shaharlar,   viloyatlar   borligi,   ularning   aholisi   haqida	
ʻ
ma lumotlar keltirilgan.
ʼ
O rta   asrlar   ilmiy   merosi   bo lgan   Hofiz   Tanish   al-Buxoriyning	
ʻ ʻ
"Abdullanoma"   ("Sharafnomai   shohiy"),   Ma sud   ibn   Ko histoniyning   "Tarixi	
ʼ ʻ
Abulxayrxoniy",   Kamoliddin   Binoiyning   " Shayboniynoma ",   Fazlulloh
Ro zbehonning   "Mehmonnomai   Buxoro",   Abulg oziy   Bahodirxonning   "Shajarayi	
ʻ ʻ
turk" Kabi asarlarida qimmatli tarixiy etnografik ma lumotlar bor.	
ʼ
16—17-asrlarda Buxoro, Xiva va Qo qon xonliklarining vujudga kelishi va	
ʻ
Rossiya   davlati   bilan   muntazam   savdo   va   diplomatik   munosabatlar   o rnatilishi	
ʻ
natijasida   rus   elchilarining   o zbek   xonliklariga   qilgan   safarlari   jarayonida	
ʻ
to plagan   materiallarida   ham   etnografik   ma lumotlar   mavjud   bo lib,   ular   ma lum	
ʻ ʼ ʻ ʼ
ilmiy qimmatga egadir.
Turkiston   o lkasini   jadal   etnografiya   o rganish   o lkani   mustamlaka   qilish	
ʻ ʻ ʻ
maqsadi   bilan   bog liq   bo lib,   o zbek   xalqi   E.siga   oid   ilmiy   ahamiyatga   ega
ʻ ʻ ʻ
materiallar to plash davri 19-asrdan boshlandi.	
ʻ
Markaziy   Osiyo   xalqlari,   shu   jumladan,   o zbeklarni   etnografiya   jihatdan	
ʻ
o rganish   yo lida   1872-yil	
ʻ ʻ   Moskvada   ochilgan   politexnika   ko rgazmasi	ʻ
munosabati   bilan   tayyorlangan   "Turkiston   albomi",   shuningdek,   Rus   geografiya
jamiyatining   Turkiston   bo limi,   Tibbiyot,   antropologiya   va   etnografiya	
ʻ
havaskorlari   jamiyatining   Turkiston   bo limi,   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari	
ʻ
18 to garagi,   Turkiston   qishloq   xo jalik   jamiyati,   Xomutov   to garagi,   O rta   Osiyoʻ ʻ ʻ ʻ
olimlari   jamiyati,   Rus   texnika   jamiyatining   Turkiston   bo limi,   Sharqshunoslik	
ʻ
jamiyatining Toshkent bo limining roli katta bo ldi.	
ʻ ʻ
19-asr   oxiri   —   20-asr   boshlarida   etnografiya   bilimlarning   rivoji   o lkada   faoliyat	
ʻ
ko rsatgan   rus   sharqshunos,   tarixchi,   etnograf   olimlari,   sayyohlari   va   davlat	
ʻ
arboblari   V.V.Radlov,   V.V.Bartold,   M.S.Andreyev,   A.A.Divayev,   .L.Vyatkin,	
ʼ
N.P.Ostroumov, N.S.Likoshin, N.G.Mallitskiy, erxotin Nalivkinlar, I.I.Umnyakov,
A.A.   Semyonov,   Ye.}\.Polivanovlar   nomi   bilan   bog liqdir.   Ular   amalga   oshirgan	
ʻ
ishlar   mustamlakachilikka   xizmat   qilgan   bo lsada,   to plangan   katta   etnografiya	
ʻ ʻ
materiallar 19-asr oxiri — 20-asr boshlaridagi Turkiston hayot tarzini tavsiflashda
muhim ilmiy ahamiyatga ega.
1918-yilda   Turkiston   xalq   universitetiyaa   o zbeklar   E.si   bo yicha   maxsus	
ʻ ʻ
kurs kiritilib, bu mavzu bo yicha ma ruzalar o qitila boshlandi.	
ʻ ʼ ʻ
1920—30   yillar   O zbekistonda   E.   ilmining   vujudga   kelish,   tashkiliy   va
ʻ
tarkibiy   shakllanish   davri   bo ldi.   1930-yillar   oxirida   mahalliy   aholi   orasidan	
ʻ
yetishib   chiqqan   mutaxassislar   G .Alimov,   M.Bikjanova,	
ʻ
A.Boltayev, Ya.G ulomov	
ʻ ,   Sh.Inog omov,	ʻ   Turdi   Mirg iyosov	ʻ ,   Muso   Saidjonov ,
X.Husanboyev,   K.Yusupov   va   boshqalar   O zbekistonda   muzey   ishini   yo lga	
ʻ ʻ
qo yish   va   rivojlantirishga,   muzeylarda   etnografiya   kolleksiyalarni   ko rgazmaga	
ʻ ʻ
qo yishga tayyorlash bo yicha muhim ishlarni amalga oshirishdi.
ʻ ʻ
1943-yil 4-noyabrda O zFA Til, adabiyot va tarix instituti asosida Tarix va	
ʻ
arxeologiya   instituti   tashkil   etilib,   uning   tarkibida   6   bo lim,   shu   jumladan,	
ʻ
akademik M.Andreyev rahbarligidagi E. bo limi ham bor edi. Bo lim respublikada	
ʻ ʻ
etnografiya tadqiqotlarning yetakchi markazi bo lib qoldi.	
ʻ
Xorazm arxeologiyaetnografiya ekspeditsiyasining tashkil etilishi va faoliyat
olib   borishi   (rahbarlari   S.   Tolstov,   T.Jdanko)   O zbekistonda   E.   fanining	
ʻ
rivojlanishida   muhim   bosqich   bo ldi.   Xorazm   ekspeditsiyasi   mobaynida	
ʻ
19 qoraqalpoqlar   E.sining   maxsus   o rganilganligi,   Qoraqalpog istonda   etnografiyaʻ ʻ
fikrlarning shakllanishi uchun asos bo ldi.	
ʻ
1960—80   yillarda   o zbek   hamda   qoraqalpoq   xalqlarining   etnogenezi   va	
ʻ
etnik   tarixi   bo yicha   faol   tadqiqotlar   olib   borildi   (V.P.Alekseyev,   A.A.Asqarov,	
ʻ
O.Suxareva,   T.K.Xojayov   va   boshqalar).   O zbeklar   etnik   tarixini   o rganish	
ʻ ʻ
bevosita akademik K.Shoniyozov nomi bilan bog liq.
ʻ
O zbekiston   xalqlari   folklori,   O zbekiston   dekorativ   va   amaliy   san atining	
ʻ ʻ ʼ
turli sohalari, xalq musiqasi, teatri, raqs san ati, kiyimlari, an anaviy xalq taomlari,	
ʼ ʼ
kishilarning ma naviy va moddiy hayotini o rganish etnografiya manbalardan biri	
ʼ ʻ
sifatida   etnograflarning   diqqat   markazida   bo ddi.   1960,   ayniqsa,   1980-yillar	
ʻ
O zbekiston   E.   fani   uchun   avvalgi   tarixshunoslik   davriga   nisbatan   g oyat	
ʻ ʻ
sermahsul,   ayni   vaqtda,   ziddiyatli   kechdi.   Bu   ziddiyatlar   E.ning   dolzarb
masalalarini belgilash va ishlab chiqishda, siyosiy sharoitga og ishmay va so zsiz	
ʻ ʻ
amal   qilishda;   monografik   va   umumlashtiruvchi   tadqiqotlarda   ularning
tahliliytanqidiy   nuqtai   nazardan   o rganib   chiqilmaganligida;   katta   ko lamdagi	
ʻ ʻ
ilmiy tekshirish ishlarining etnos xo jalik amaliyoti va madaniy hayoti vazifalariga
ʻ
mos kelmaganida namoyon bo ldi.	
ʻ
O zbekiston   mustaqillikka   erishishi   bilan   Respublikamizda   E.   fani   yangi	
ʻ
sifat bosqichiga o tdi.	
ʻ
O zbekiston   E.   fanining   ilmiy   tekshirish   uslublari,   nazariy   asoslari,	
ʻ
rivojlanish   ustuvorliklari   va   istiqbollarini   aniqlovchi   tadqiqotlar   vujudga   keldi.
Mustaqillik   yillarida   o zbek   xalqi   an anaviy   madaniyatini   o rganishda	
ʻ ʼ ʻ
"evropatsentrizm"   nuqtai   nazaridan   yondoshishga,   qator   ijtimoiy   institut   va
hodisalarga "o tmish sarqiti" deb qarashga chek qo yildi.	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   "O zbekiston   Fanlar	
ʻ ʻ
akademiyasi  Tarix instituti faoliyatini takomillashtirish" haqidagi qarori (1998-yil
27-iyul)   tarix   fani   va   uning   qismi   E.ning   vazifalarini   mazmunmohiyat   jihatdan
20 tubdan o zgartirdi. O zbek xalqining etnogenezi, etnik tarix muammolarini, o zbekʻ ʻ ʻ
etnomadaniy   jarayonlarini   yangicha   mushohada   qilish,   xolisona   yoritish   imkoni
paydo   bo lib,   ushbu   mavzu   etnografiya   tadqiqotlarning   yetakchi   yo nalishlaridan
ʻ ʻ
biriga aylandi. Bu yo nalishni tadqiq etishda akademik K.Shoniyozovning asarlari	
ʻ
("Qarluq   davlati   va   qarluqlar",   1999;   "O zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni",	
ʻ
2001)   muhim   hissa   bo lib   qo shiladi.	
ʻ ʻ 20
  1990-yillarda   K.   Shoniyozovning   ilmiy
rahbarligi ostida tarixiy E. muammolarini (A.Ashirov, U.Abdullayev), O zbekiston	
ʻ
aholisining   maishiy   turmo sh   an analarini   (S.   Soatova,   M.O roqov,   V.Haqliyev,	
ʻ ʼ ʻ
S.Sharipov)   tadqiq   qiluvchi   olimlar   guruhi   shakllandi.   E.   Farg ona	
ʻ
(Sh.Abdullayev, S.Gubayeva), Buxoro (A.Jumayev, M.Qurbonova), Surxondaryo,
Qashqadaryo   viloyatlari(S.Tursunov,   A.Qayumov,   O.Bo riyev,   Q.Nasriddinov)	
ʻ
hamda   Qoraqalpog iston   Respublikasining   (T.Yesbergenova,   R.Kamolov,	
ʻ
N.Tleubergenov)   mintaqaviy   o ziga   xosliklarining   turli   jihatlarini   yorituvchi	
ʻ
tarixiy etnografiya va etnografiya sotsiologik maxsus tadqiqotlari vujudga keddi.
Z.Orifxonova,   G.Zunnunova,   M.Qamaritdinova   kabi   olimlarning
mahallaning   o tmishi   va   bugunini,   hozirda   o z-o zini   boshqarish   organi   sifatida	
ʻ ʻ ʻ
amaliyotdagi   ahamiyatini   o rganishga   bag ishlangan   etnografiya   ekspeditsiyalari,	
ʻ ʻ
etnosotsiologik   tadqiqotlari   natijalari   asosida   maxsus   asarlar   nashr   etildi.   Oliy
o quv   yurtlari   uchun   E.   fanidan   maxsus   darslik   (I.Jabborov   "O zbek   xalqi	
ʻ ʻ
etnografiyasi",   T.,   1994),   o qitish   uslubi   qo llanmalari   (O.Bo riyev,   B.Ishoqov),	
ʻ ʻ ʻ
etnologiya atamalari lug ati (O.Bo riyev) chop etildi.	
ʻ ʻ
O zbekistonda   E.   fanining   shakllanishi,   rivoji   dinamikasi,   tarixshunosligi	
ʻ
muammolari   maxsus   tadqiqot   mavzusi   bo ldi   (A.Doniyorov   va   D.Hoshimova).	
ʻ
Bugungi   kunda   mamlakatimiz   ilmiy   muassasalarida   E.   fanining   dolzarb
muammolari   tadqiq   qilinmoqda.   2000—2001-yillarda   Termiz   va   Qarshida
etnografiya   tadqiqotlar   markazi   tashkil   etildi.   O zbekiston   Fanlar   akademiyasi	
ʻ
Tarix   instituti   etnologiya   bo limi   bu   tadqiqotlar   yo nalishini   belgilash   va	
ʻ ʻ
muvofiqlashtirish vazifasini bajarib kelmoqda.
20
  O zbekiston etnologiyasi: yangicha qarashlar va yondashuvlar, T., 2004.	
ʻ
21 2.4.  Lingvistik ma’lumotlar (tilshunoslik)
Tilshunoslik   yoki   Lingvistika   tillarni   o rganuvchiʻ   fandir .   Tilshunoslikning
amaliy   va   nazariy   turlari   mavjud   bo lib,   nazariy   tilshunoslik   tilning   strukturasi	
ʻ
( grammatikasi )   va   uning   ma nosi   (	
ʼ semantikasini )   o rganadi.	ʻ
Grammatika   —   morfologiya   (so zlarning   tuzilishi   va   o zgarishi),   sintaksis	
ʻ ʻ
(so zlarning   iboralarga   va   gaplarga   biriktrilish   qoidalari)   va   fonologiya   (tilni	
ʻ
abstrakt   tovushlar   yordamida   o rganish)   fanlarini   qamrab   oladi.   Amaliy	
ʻ
tilshunoslik,   asosan,   tilshunoslikda   o rganilgan   nazariy   bilimlarni   amaliyotda	
ʻ
qo llash bilan shug ullanadi. Amaliy tilshunoslik tarkibiga xorijiy tillarni o rganish	
ʻ ʻ ʻ
va o rgatish kiradi.
ʻ
Tilshunoslik , „Lingvistika“  — til  haqidagi, uning ijtimoiy tabiati, vazifasi,
ichki   tuzilishi,   tasnifi,   muayyan   tillarning   amal   qilish   (faoliyat)   qonunlari,   tarixiy
taraqqiyoti   haqidagi   fandir.   Maqsadi   va   vazifasiga   ko ra,   tilshunoslikning   bir	
ʻ
nechta yo nalishlari (sohalari) bor: umumiy tilshunoslik — tilni umuman insonga	
ʻ
xos   hodisa   sifatida   o rganuvchi,   asosiy   vazifasi   dunyo   tillariga   xos   eng   umumiy	
ʻ
belgi-xususiyatlarni   aniqlash   va   yoritish   bo lgan   soha;   xususiy   tilshunoslik—	
ʻ
ayrim   bir   til   belgi-xususiyatlarini   o rganuvchi   soha;   amaliy   tilshunoslik   —   tildan	
ʻ
foydalanish   bilan   aloqador   amaliy   masalalarni   (eksperimental   fonetika , 21
leksikografiya,   lingvostatistika,   transkripsiya,   transliteratsiya   va   boshqalar)   hal
qilish   metodlarini   ishlab   chiquvchi   yo nalish;   matematik   lingvistika,   strukturaviy	
ʻ
tilshunoslik, qiyosiy-tarixiy tilshunoslik va boshqa paralingvistika, etnolingvistika,
psixolingvistika, sotsiolingvistika kabi sohalar so zlovchi (shaxs)ning jamiyatdagi	
ʻ
faoliyati bilan aloqador til xususiyatlarini o rganadi.	
ʻ
Mazkur   yo nalishlardan   tashqari   tilshunoslikning   har   bir   tildagi   muayyan	
ʻ
sathlar va birliklarni o rganuvchi ko plab tarmoq va bo limlari bor: semasiologiya	
ʻ ʻ ʻ
til birliklari ma nolarini o rganadi; fonetika va fonologiya tilning tovush qurilishini	
ʼ ʻ
tekshiradi;   leksikologiya   va   frazeologiya   tilning  lug aviy  materialini   tadqiq  etadi.	
ʻ
21
    O zME	
ʻ . Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
22 So z   yasalishining   tadqiqot   obyekti   so zlarning   yasalish   usullari   va   ushbuʻ ʻ
usullarning   mahsuldorligi   bo lsa,   grammatika   (morfologiya   va   sintaksis)   so z	
ʻ ʻ
o zgarishlarini   va   so zlarning   gaplar   va	
ʻ ʻ   so z   birikmalari	ʻ   sifatida   birikishi
qonuniyatlarini   o rganadi.   Tilshunoslikning   har   bir   bo limida   yanada   kichikroq	
ʻ ʻ
(maydaroq)   maxsus   bo limchalar   bo lishi   mumkin.   Masalan,   leksikologiya	
ʻ ʻ
doirasida   onomastika   bo limchasi   bo lib,   u   o z   navbatida   antroponimika,
ʻ ʻ ʻ
toponimika   va   boshqalarga   bo linadi.   Muayyan   tilning   hududiy   farqlanishi	
ʻ
(differensiatsiyasi)ni   dialektologiya   o rganadi.   Mazkur   bo limlarning   har   birida	
ʻ ʻ
tilning   hozirgi   ahvoli   va   uning   tarixiy   taraqqiyoti   tadqiq   etiladi
(qarang   Diaxroniya ,   Sinxroniya ).   Jahon   tillari,   ularning   oilalari   va   guruhlarini
o rganuvchi   tilshunoslik   tarmoqlari:   arabistika   (arabshunoslik),   germanshunoslik,	
ʻ
turkiyshunoslik,   slavyanshunoslik,   finugorshunoslik   va   boshqa   Tillarning   o zaro	
ʻ
ta sirlashuvi,   yordamchi   xalqaro   tillarni   yaratish   nazariyasi   va   amaliyoti,	
ʼ
shuningdek,   bir   tildan   ikkinchi   tilga   tarjima   qilish   muammolarini   interlingvistika
va tarjima nazariyasi o rganadi.	
ʻ
Tilshunoslik   fan   sifatida   ona   tili   va   xorijiy   tillarni   o rganishda,	
ʻ
terminologiyani   ishlab   chiqish   va   takomillashtirishda,   lisoniy   matnlarni   ilmiy
sharhlashda,   mashina   tarjimasida   muhim   ahamiyatga   ega;   mavjud   va   xayoliy
narsalar   (moddiylik   va   g oyaviylik)ning   o zaro   aloqadorligi   muammolarini   hal	
ʻ ʻ
qilish,   ijtimoiy   ongni   va   ijtimoiy   mavjudot   bo lmish   insonning   o zini   to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tushunish   uchun   nazariy   xulosalar   chiqarishga   imkon   berdi.   Til   va   tafakkurning,
lisoniy va mantiqiy birlik (kattalik)larning o zaro aloqasi muammosi  Tilshunoslik	
ʻ
va   falsafa   tomonidan   baravar,   bir   vaqtning   o zida   o rganiladi.   Asosiy   lingvistik	
ʻ ʻ
metodlar   sifatida   tavsifiy   (qiyosiy,   konfrontativ,   kontrastiv,   tipologik),   tarixiy
(qiyosiy-tarixiy,   komparativ)   va   normativstilistik   (me yoriyuslubiy)   metodlarni	
ʼ
ko rsatish   mumkin.   Tilshunoshlikda   yana   maxsus   tadqiqot   usullari   —   lisoniy	
ʻ
hodisalarni   kuzatish,   lisoniy   eksperiment,   lingvistik   modellashtirish,   lingvistik
talqin   usullari   ham   mavjud.   Tilshunoslik   falsafa   va   filologiya   fanlari   tutashgan
chegarada paydo bo lgan.	
ʻ
23 Tilshunoslik   muammolarini   o rganish   dastlab   Qadimgi   Hindistondanʻ
boshlangan.   Qadimgi   Hind   tilshunosligi   mil.   avv.   6-asrdan   oldin   yaratilgan
vedalarni til nuqtai nazaridan sharxlash natijasida vujudga keladi va mil. avv. 5 —
4-asrlarda   yashagan   Paninining   grammatikasi   tufayli   yuksaklikka   ko tarildi.   Bu	
ʻ
asar  nazmda   yozilgan  3996  ta  qoidadan  iborat   bo lib,  unda  sanskrit   fonetikasi  va	
ʻ
grammatikasi tavsif etilgan. Yunonistonda til mantiqqa bog liq holda, shuningdek,	
ʻ
uning grammatik qurilishi nuqtai nazaridan o rganilgan (Geraklit va Demokritning	
ʻ
qarashlari,   Platon   va   Aristotelning   asarlari,   Frakiyalik   Dionisiyning
„Grammatika“si   va   boshqalar).   So zlarni   turkumlarga   ajratish   Aristoteldan	
ʻ
boshlangan   (mil.   av.   4-asr).   Qadimgi   Yunon   tilshunosligining   kamoloti
Iskandariyadagi,   qisman   Pergan   (Kichik   Osiyo)dagi   yunon   tilshunoslarining
faoliyati   bilan   bog liq.   Iskandariya   grammatika   maktabi   (mil.   av.   3—2-asrlar)	
ʻ
vakillari   tomonidan   yunon   tili   grammatikasi   yozildi.   Yunon   tilshunosligi   asosida
Lotin   tilshunosligi   vujudga   keldi   (M.   T.   Varron,   E.   Donat,   Prissian   va
boshqalarning asarlari).
Keyinchalik   arab   (Bag dod,   Kufa.   Basradagi   grammatika   maktablari),   qad.	
ʻ
yahudiy,   oromiy   (Andalusiya   filologlarining   9—   12-asrlardagi   asarlari)   va   turkiy
(Koshg ariy   va   Zamaxshariy   asarlari)   tillari   ilmiy   tavsif   manbai   bo ladi.   O rta	
ʻ ʻ ʻ
asrlarda   tilshunoslikning   rivoji   arab,   shuningdek,   arab   tilida   ijod   etgan   arab
bo lmagan   filologlar   nomi   bilan   bog liq.   Arab   Tilshunosligining   rivojlanishida	
ʻ ʻ
Abu   Rayhon   Beruniy,   Ibn   Sino,   Mahmud   Koshg ariy,   Zamaxshariy,   Javhariy	
ʻ
singari   o rta   osiyolik   olimlarning   ham   hissasi   katta   bo lgan.   Ibn  Sino  tovushlarni	
ʻ ʻ
fonema   nuqtai   nazaridan   tekshirgan   bo lsa,   Javhariy,   Koshg ariy   va	
ʻ ʻ
Zamaxshariylar leksikologiya va leksikofafiya sohasida jahon tilshunosligiga katta
yangiliklar   kiritdilar.   Maxmud   Koshg ariy   va   Zamaxshariy   o zlarining   „Devonu	
ʻ ʻ
lug otit-turk“, „Muqaddimat uladab“ asarlari bilan turkiy lahjalarni hamda boshqa-	
ʻ
boshqa   oilalarga   mansub   tillarni   qiyoslash   va   chog ishtirish   bilan   tilshunoslikda	
ʻ
qiyosiytarixiy   metod   va   tipologiyadan   foydalangan   dastlabki   tilshunoslar   sifatida
24 nom   qozonganlar.  Filologik  fanlar   Uzoq  Sharqda,   xususan,   Xitoy  va  Yaponiyada
ham rivojlandi. Rossiyada Tilshunoslik15— 16-asrlardan boshlab taraqqiy qildi.
M.   V.   Lomonosovning   „Rus   fammatikasi“   asarida   rus   adabiy   tilining
fonetik,   morfologik,   qisman   sintaktik   xususiyatlari   birinchi   marta   izchil   bayon
qilindi.
Uyg onish   davrida   antik   dunyo   madaniy   merosiga   bo lgan   qiziqish   klassikʻ ʻ
filologiyaning   rivojlanishiga   ham   turtki   bo ldi.   Shu   bilan   bir   qatorda,   yangi,	
ʻ
zamonaviy   yevropa   tillarini   mantiqiy   asosda   o rganish   boshlandi.   Qiyosiy	
ʻ
metodika   va   tarixiylik   tamoyilining   qo llanishi   qiyosiytarixiy   tilshunoslikka   asos	
ʻ
soldiki,   bu   soha   tillarning   qarindoshligini   o rganishda,   tillarning   genealogii:	
ʻ
tasniflash   ishlab   chiqishda,   qarindosh   tillarning,   tillar   oilalarining,   asosan,
hindevropa   tillari   oilasining   tarixiy   taraqqiyotini   o rganishda,   tillarning   qadimgi	
ʻ
holatini qayta tiklashda va boshqalarda muvaffaqiyatlarga erishdi. Tilshunoslikdagi
qiyosiytarixiy yo nalishning rivojlanishiga nemis olimlari F. Bopp, Ya. Grimm, A.	
ʻ
F.   Pott,   A.   Shleyxer,   A.   Dits,   daniyalik   R.   K.   Rask,   chexiyalik   Y.   Dobrovskiy,
avstriyalik   F.   Mikloshich,   rus   olimi   A.   X.   Vostokov   va   boshqa   katta   hissa
qo shdilar.   Umumiy   Tilshunoslik   asoslari,   tilni   „faoliyat“   va   „faoliyat   mahsuli“	
ʻ
sifatida   tushunish,   tilning   tashqi   va   ichki   shakli   haqidagi   ta limot,   tillarning	
ʼ
tipologi tasnifi va boshqa muammolar nemis olimi V. Gumboldt tomonidan ishlab
chiqildi.   Uning   fikrlari   19—20-asrlar   g arb   tilshunosligining   bir   qancha	
ʻ
yo nalishlari   rivojiga   katta   ta sir   ko rsatdi.   Gumboldt   T.   mantiqiylikdan   qutulishi	
ʻ ʼ ʻ
va o z metodiga ega bo lishi kerakligini, tilning tizim xususiyatiga egaligini, uning	
ʻ ʻ
2   jixdti   —   tovush   va   ma nosi   borligini   qamda   ijtimoiy   hodisaligini   asosli   bayon	
ʼ
qildi.   19-asr   o rtalarida   A.   Shleyxer   tilshunoslikda   biologik   nazariyalarni	
ʻ
qo llashga urinib ko rdi.	
ʻ ʻ
Lingvistik naturalizmni tanqid qilish negizida yosh grammatikachilar (nemis
olimlari   A.   Leskin,   K.   Brugman,   G.   Ostxof,   B.   Delbryuk,   G.   Paul   va   boshqalar)
maktabi   shakllanib,   u   asosiy   e tiborni   jonli   tillarni   o rganishga   qaratdi.   Ushbu	
ʼ ʻ
25 maktab   vakillari   qiyosiytarixiy   tilshunoslikning   rivojini   yangi   bosqichga   olib
chiqdilar.   19-asrda   hindevropashunoslikning   asosiy   tarmoqlari
(ellinistikayunonshunoslik,   romanistika,   germanistika,   slavyanshunoslik,
keltshunoslik va boshqalar) batamom shakllanib bo ldi.ʻ 22
  Hindevropa tillari uchun
ishlab chiqilgan qiyosiytarixiy metod tamoyillari ushbu oilaga kirmaydigan boshqa
tillarga   ham   tatbiq   etildi.   Shu   tariqa   semitologiya,   turkiyshunoslik,
finugorshunoslik, afrikashunoslik kabi sohalar shakllanadi. Tilshunoslikning 20-asr
boshlaridagi   rivojlanishida   Ferdinand   de   Sossyur   asarlari,   birinchi   navbatda,
„Umumiy   tilshunoslik   kursi“   (1916)   muhim   rol   o ynadi.   Sossyur   tilning   belgi
ʻ
nazariyasini  yaratdi, sinxroniya va diaxroniya, ichki lingvistika, tashqi  lingvistika
va   boshqa   muammolarni   tadqiq   qildi.   Ferdinand   de   Sossyur   g oyalari   keyinroq	
ʻ
paydo   bo lgan   lingvistik   strukturalizm   maktablarida:   Praga   lingvistik   maktabi   —	
ʻ
funksional   tilshunoslik,   Kopengagen   lingvistik   to garagi   (glossematika),   Jeneva	
ʻ
maktabi, Amerika deskriptiv (tavsifiy) tilshunoslikda yanada rivojlantiriladi.
Struktural   oqimlar   bilan   bir   qatorda   boshqacha   yo nalishlar   va   qarashlar	
ʻ
rivojlana boshladi: psixologik yo nalish (nemis olimlari X. Shteyntal va V. Vundt	
ʻ
asarlari;   rus   olimi   V.   V.   Potebilanya   ham   ushbu   yo nalishga   qo shiladi),	
ʻ ʻ
neyrolingvistika   va   boshqa   Materialistik   dunyoqarashning   keng   yoyilishi   bilan
eksperimental   fonetika   va   lingvistik   geografiya   xam   rivojlana   boshladi.
Keyinchalik   tilshunoslikda   yangi   yo nalish   va   bo limlar:   psixolingvistika,	
ʻ ʻ
sotsiolingvistika, etnolingvistika, semiotik lingvistika, transformatsiyey lingvistika,
matn   lingvistikasi   va   boshqa   paydo   bo ladi.   Hozirgi   xorijiy   tilshunoslikda	
ʻ
materialistik   nazariyalar   bilan   bir   qatorda   idealistik   tamoyillarga   asoslangan
nazariyalar   ham   (masalan,   lisoniy   nisbiylik  nazariyasi   yoki   yangi   gumboldtchilik)
mavjud.
O zbek   tilshunosligi   tarixi   Mahmud   Koshg ariy   va   Zamaxshariylarning	
ʻ ʻ
izlanishlaridan boshlanib, uzoq, tarixiy taraqqiyot yo lini bosib o tdi. 15-asrdan 20-	
ʻ ʻ
22
    O zME	
ʻ . Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
26 asr   20-yillarigacha   o zbek   tilini   o rganishning   amaliy   jihatlariga   alohida   e tiborʻ ʻ ʼ
berildi   (qarang   Leksikografiya ,   Lug at	
ʻ ),   ko plab   ikki   tilli   (o zbekchaforscha,	ʻ ʻ
o zbekchaturkcha,   o zbekcharuscha   va   aksincha   tartibda)   lug atlar   tuzildi   —	
ʻ ʻ ʻ
tilshunoslikning leksikologiya va leksikofafiya bo limlari rivojlandi. O zbek tilini	
ʻ ʻ
hozirgi   ma noda   o rganish   20-asrning   20-yillaridan   boshlangan.   Sho ro   davrida	
ʼ ʻ ʻ
olib borilgan til siyosati, rus tilining jamiyatdagi  mavqeyini haddan ziyod oshirib
ko rsatish   oqibatida   tilni,   til   hodisalarini   o rganish,   tavsif   va   tadqiq   etishda	
ʻ ʻ
(ayniqsa,   o zbek   tili	
ʻ   grammatikasini   o rganishda)   muayyan   kamchilik   va	ʻ
nuqsonlarga   yo l   qo yilgan   bo lsada,   o zbek   tilshunosligi   rivojlanib,   ma lum	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
yutuqlarga   erishdi.   O zbek   tilshunosligi   rivojiga   Fitrat,   K.Ramazon,   Otajon	
ʻ
Hoshim, S. Ibrohimov,   Olim   Usmon, 3. Ma rufov, Faxri Kamol, A. G ulomov, F.	
ʼ ʻ
Abdullayev,   Sh.   Shoabdurag monov,   G .   Abdurahmonov,   A.   Rustamov,   M.	
ʻ ʻ
Asqarova,   X.   Doniyorov,   Sh.   Shukurov,   Sh.   Rahmatullayev,   M.   Mirtojiyev,   E.
Begmatov   kabi   olimlarimiz,   rus   tilshunoslaridan   Ye.   D.   Polivanov,   A.   K.
Borovkov, K. K. Yudaxin, A. N. Kononov, A. M. Shcherbak, V. V. Reshetov va
boshqa   katta   xissa   qo shdilar.   O zbekistonda   tilshunosligi	
ʻ ʻ
muammolari   O zbekiston   Fanlar   akademiyasi	
ʻ   Alisher   Navoiy   nomidagi   Tip   va
adabiyot   instituti   shuningdek,   oliy   o quv   yurtlarining   tilni   o rgatish   bilan   bog liq	
ʻ ʻ ʻ
kafedralari tomonidan o rganiladi, maxsus „O zbek tili va adabiyoti“ jurnali nashr	
ʻ ʻ
etiladi.  
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   tarix   fanining   predmeti   va   ob’ekti,   ayniqsa,
manbashunoslik   masalalarini   chuqur   va   tizimli   o‘rganish   O‘zbekiston   tarixini
haqqoniy yoritishda muhim ahamiyatga ega. Tarixiy manbalarni ilmiy tahlil qilish,
ularni   zamonaviy   metodologik   yondashuvlar   asosida   tasniflash   va   izohlash
bugungi  kunda tarixiy ongni  shakllantirish,  yosh avlodni  vatanparvarlik va milliy
g‘urur ruhida tarbiyalashning asosi hisoblanadi.
27 Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   yangilanishlar   jarayonida   tarixiy
merosimizga,   xususan,   yozma   va   moddiy   manbalarga   bo‘lgan   e’tibor   davlat
miqyosida   yuksalmoqda.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasida   bayon   etilganidek,   jadid   bobolarimiz   merosi,   ularning
ma’rifatparvarlik   faoliyati   tarixiy   haqiqatni   tiklashda   g‘oyat   muhim   manba
hisoblanadi.
Kurs ishida manbalarni birlamchi va ikkilamchi, yozma, moddiy, etnografik,
lingvistik, kinofoto va arxiv guruhlari asosida tasniflash orqali tarixiy voqeliklarni
yanada   chuqurroq   tahlil   qilish   imkoniyati   yaratildi.   Shuningdek,   o‘zbek
tarixchiligining   zamonaviy   yondashuvlari   asosida   manbalarning   ilmiy   ahamiyati,
tarixiylik darajasi va xolislik mezonlari o‘rganildi. Ushbu yondashuv orqali nafaqat
tarix   fanining   ilmiy   asoslarini   mustahkamlash,   balki   ta’lim   jarayonining   sifatini
oshirishga ham xizmat qiladi.
Shu   bois,   tarixiy   haqiqatni   tiklash,   manbalarni   ilmiy   asosda   tahlil   qilish,
ularning   jamiyatimiz   ma’naviy-ma’rifiy   taraqqiyotidagi   o‘rnini   aniqlash   –   Yangi
O‘zbekiston   taraqqiyotida   ustuvor   yo‘nalishlardan   biri   sifatida   doimiy
tadqiqotlarni talab etadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. A.Sa’dullaev va boshqalar. O’zbekiston tarixi: Davlat va jamiyat taraqqiyoti.
T:Akademiya 2020.
2.   Q.Usmonov   va   boshqa.   O’zbekiston   tarixi   fanidan   ma’ruzalar   matni.   T:
Moliya 2021. 
3.   Q.Usmonov   va   boshqalar.   O’zbekiston   tarixi.   O’quv   qo’llanma.   T:Meros,
2022. 
28 4. Usmonov.Q.,   Sodiqov.M.,   Oblomurodov.N.   O’zbekiston   tarixi.   O’quv
qo’llanma. - T.: Meros, 2022. 
5. Murtazaeva R.X. O`zbekiston tarixi. Darslik. Toshkent.2023.
6. Avesto. O zbekcha tarjima (Asqar Mahkam tarj.)-T.:2001.ʻ
7. „Avesto“dan (tarj. M. Ishoqov). O zbek tili va adabiyoti jurnali, 1999, # 2-4	
ʻ
8.  Egamberdiyeva N.A. Arxeologiya(o’quv qo’llanma). Toshkent 2011
9. Jabborov I., O zbekxalqi etnografiyasi, T., 1994;	
ʻ
10.  Shoniyozov K., O zbekxalqining shakllanish jarayoni, T., 2001; 	
ʻ
11. Doniyorov   A.   X.,   O zbekiston   etnografiyasi   tarixidan   ayrim   lavhalar,   T.,	
ʻ
2003; 
12. Doniyorov   A.X.,   Mustaqil   O zbekiston   etnografiyasi   tarixshunosligining	
ʻ
ayrim masalalari, T., 2003;
13.  O zbekiston etnologiyasi: yangicha qarashlar va yondashuvlar, T., 2004.	
ʻ
29

O'zbekiston tarixini o'qitishda manbashunoslik bilimlarining ahamiyati

Купить
  • Похожие документы

  • O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi
  • Mustaqillik davri O'zbekiston tarixini o'rganishning yangi manbalari va metodologiyalari
  • O’rta asr O‘zbekiston tarixshunosligining yirik vakillari va ularning asarlari
  • Antik davr yunon-rum tarixchilarining Movarounnahrga oid asarlari
  • Umumta’lim maktablarida tarix fanini o‘qitishda axborot texnologiyalaridan foydalanish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha