Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 1.3MB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 09 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Qishloq va o'rmon xo'jaligi

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O'zbekistonda fermer va dehqon xo'jaliklarini rivojlantirish vazifalari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
            
IQTISODIYOT KAFEDRASI 
“B ANK ISHI VA AUDITI ” TA’LIM YO’NALISHI
1-KURS  BIA 73 -GURUHI TALABASI
Baratov Shuxrat G’ayratjon O’ g’ lin ing
“IQTISODIYOT NAZARIYASI ” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  O’zbekistonda fermer va dehqon xo’jaliklarini
rivojlantirish vazifalari
1                  
Reja: bet:
Kirish. 3
1.
O’zbekistonda qishloq xo’jaligini shakllantirish. 5
2.
Dehqon va Fermer xo’jaliklarini tashkil qilish. 12
3.
Dehqon va Fermer xo’jaliklarini takomillashtirish 
usullari. 18
Xulosa 25
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 28
 
2 Kirish.
Huquqshunoslar   Umida   Haqnazar   va   Ilhom   Azizov,   iqtisodchi   Yuliy
Yusupov O’ zbekistonda agrar islohotlarni tahlil qiluvchi maqolani nashr qilishdi.
Mutaxassislar materialda yer munosabatlari, yer uchastkalarini ajratishda shaffoflik
va   davlat   buyurtmalarini   olish   borasida   go’   yoki   yechim   topilmagan   masalalarga
ishora   qilishmoqda.   Bunga   javoban   Innovatsion   rivojlanish   vazirligining
Hududlarni innovatsion rivojlantirish boshqarmasi boshlig’ i Fazliddin Mo’ minov
qishloq   xo’   jaligini   isloh   qilishda   erishilgan   yutuqlar   haqida   ma’lumot   berdi.
Qishloq   xo’   jaligi   O’   zbekistonda   asosiy   iqtisodiy   tarmoq   hisoblanadi.   U
YaIMning   qariyb   27   foizini   egallaydi,   mamlakatdagi   jami   aholining   30   foizdan
ortig’   ini   ish   bilan   ta’minlaydi,   qashshoqlikni   kamaytirishga   hissa   qo’   shadi.
Bugungi kunga qadar qishloq xo’ jaligida 20 million gektardan ortiq yer, jumladan,
3,2 million gektar sug’ oriladigan ekin maydonlarida aholi ehtiyojlari uchun oziq-
ovqat mahsulotlari, iqtisodiyot tarmoqlari uchun zarur xomashyo yetishtirilmoqda.
2017   yilda   klaster   tizimining   paydo   bo’   lishi   tufayli   qishloq   xo’   jaligi   yanada
rivojlana boshladi. Bu tizim endigina yo’ lga qo’ yilmoqda, zanjirning ayrim bo’ g’
inlarida   muammolar   mavjud,   ammo   uni   yanada   takomillashtirish   O’   zbekiston
qishloq xo’ jaligining ishlab chiqarish salohiyatidan samarali foydalanish imkonini
beradi.   2019   yilda   Qishloq   xo’   jaligini   2020-2030   yillarda   rivojlantirish
strategiyasi   tasdiqlandi.   Mazkur   Strategiya   2030   yilgacha   1,0   million   gektardan
ortiq   qishloq   xo’   jaligi   yerlarini   o’   zlashtirish,   535,0   ming   gektardan   ortiq   lalmi,
yaylov va boshqa yerlardan samarali foydalanishni ta’minlash; tarmoqda band bo’
lgan har bir kishiga o’ rtacha mehnat unumdorligining 1,7 barobar yoki yiliga 6,5
ming dollargacha o’ sishini ta’minlash; qayta ishlangan tayyor mahsulotlar hajmini
30   foizgacha   oshirish;   mahsulot   eksportini   20   milliard   dollargacha   oshirishni
nazarda tutadi. 2017–2021 yillarda qishloq xo’ jaligi yalpi mahsuloti 6,8 foizga o’
sdi. Ushbu davrda ishlab chiqarishning o’ rtacha yillik o’ sish sur’ati taxminan 1,7
foizni  tashkil   etdi.  2017-2021  yillarda  qishloq  xo’   jaligining  har  bir   band  kishiga
to’   g’   ri   keladigan   qo’   shilgan   qiymati   7,0   foizga   oshib,   2019   yildagi   o’   rtacha
3 jahon   ko’   rsatkichidan   60   foizga   oshdi.   2020-2021   yillarda   kvotalar   va   narxlarni
nazorat   qilishning  bekor   qilinishi   ekinlarni  diversifikatsiya   qilish,   boshqa   ekinlar,
meva va sabzavotlar yetishtirishga bosqichma-bosqich o’ tishga yordam bermoqda.
Qishloq xo’ jaligi mahsulotlari eksporti respublika tashqi daromadining 10 foizdan
ortig’   ini   tashkil   qilmoqda.   O’   zbekistonda   2019   yil   15   oktyabrdan   boshlab   un
narxini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   to’   xtatildi.   2020   yil   hosilidan   boshlab
davlatning   g’   allaga   buyurtmasi   25   foizga   qisqartirildi,   2021   yil   hosilidan   esa
davlat   tomonidan   g’   alla   xarid   narxlarini   belgilash   amaliyoti   butunlay   bekor
qilindi.   2020   yil   hosilidan   paxta   xomashyosining   xarid   narxlarini   belgilash
amaliyoti   bekor   qilindi   va   paxtani   erkin   joylashtirish   huquqi   berildi.   Ilmiy   va
innovatsion ishlanmalarni joriy etish hisobiga meva-sabzavot, kartoshka, dukkakli
va yog’ li o’ simliklar ishlab chiqarish hajmi yiliga 6-8 foizga, go’ sht  16 foizga,
sut   13   foizga,   tuxum   27   foizga,   baliq   yetishtirish   hajmi   2   marotabaga,   asal   30
foizga ortadi. Meva-sabzavotni qayta ishlash darajasi  15 foizga, go’ sht 9 foizdan
15 foizga, sut 14 foizdan 18 foizga yetkaziladi. 
Bunday   tartibning   o’   rnatilishi   yer   unumdorligi   va   yerdan   foydalanish
samaradorligini   oshirishga,   jumladan,   almashlab   ekishni   ta’minlashga   qaratilgan
samarali   usul   va   texnologiyalardan   foydalanishga   xizmat   qilmoqda.   Markaziy
Osiyo davlatlari orasida aholi zichligi bo’ yicha O’ zbekiston birinchi o’ rinda – 1
kv.km.ga   51,4   kishi   to’   g’   ri   keladi.   Har   gektar   sug’   oriladigan   yerga   respublika
aholisining 8 nafari to’ g’ ri keladi. Aholining o’ sish sur’ati sug’ oriladigan yerlar
maydonining   o’   sish   sur’atlaridan   ancha   yuqori.   Shuning   uchun   so’   nggi   30   yil
ichida aholi  jon boshiga to’  g’  ri  keladigan sug’  oriladigan yerlar  maydoni, ya’ni
aholining   o’   sishi   hisobiga   0,23   gektardan   0,16   gektargacha,   qariyb   25   foizga
kamaydi. Osiyo taraqqiyot banki ma’lumotlariga ko’ ra, agar hozirgi tendensiyalar
davom   etsa,   keyingi   30   yil   ichida   sug’   oriladigan   maydonlar   yana   20-25   foizga
qisqaradi.   Demak,   yerdan   ilmiy   asoslangan   holda   foydalanish,   unumdorligini   har
tomonlama oshirish va saqlash  ishiga qishloq xo’ jaligini rivojlantirishdagi davlat
siyosatining   ustuvor   masalasi   sifatida   qarash   lozim.   O’   zbekistonda   yer   xususiy
4 mulkka   aylanmoqda.   Yer   maydoniga   bunday   mulk   huquqining   kiritilishi
mulkdorni,   unumdorlikni   oshirishga   qaratilgan   uzoq   muddatli   investitsiyalarni
kiritishga   undaydi.   Yer   egasi   yerdan   uzoq   muddatli   samarali   foydalanishni
rejalashtirishi   mumkin.   Agar   davlatga   yer   uchastkasi   kerak   bo’   lsa,   uni   xususiy
sektordan   bozor   narxida,   shartnoma   asosida   sotib   olishi   mumkin.   Davlat
kelishilgan narxda yer sotib olsagina, davlatga o’ tishi mumkin. Yer kodeksida yer
davlat mulki, u umumxalq mulki deb belgilanmagan. Ushbu tartiblar O’ zbekiston
Respublikasining 2022 yil 29 iyundagi “Davlat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarini
kompensatsiya to’ lash sharti bilan olib qo’ yish tartibi to’ g’ risida”gi O’ RQ-781-
son 
Qonuni   bilan   belgilangan.   Respublika   agrosanoat   majmuining   bugungi
holatini tahlil qilganlar “ekin maydonlarining 70 foizdan ortig’ ini paxta va g’ alla
uchun   ajratish   mutlaq   davom   etmoqda.   Boshqacha   aytganda,   majburiy   davlat
buyurtmasi   instituti   amalda   saqlanib   qoldi   va   bu   soha   samarasizligi   va   bundan
keyin   islohotlarni   amalga   oshirish   mumkin   emasligining   asosiy   sababidir”
derkanlar, maqola mualliflari oziq-ovqat xavfsizligi, qishloq xo’ jaligini boshqarish
va uning  yo’   nalishlari   bo’   yicha mutaxassis  emasga   o’   xshaydi.  Bir  misol:  2021
yilda   3148,3   ming   gektar   ekin   maydonlarining   2070,7   ming   gektari   (65   foizi)
texnik ekinlar – boshoqli don va paxta uchun ajratilgan. O’ tgan 2020 yilda 2967,5
ming gektar ekin maydonlarining 71 foizi yoki 2096,8 gektari shu texnik ekinlarga
ajratilgan edi. Birgina 2018 yilning o’ zida 99 ming 371 gektar past hosildor paxta
maydonlariga   sabzavot,   kartoshka,   soya,   sabzavot,   yem-xashak   ekinlari,
uzumzorlar   va   boshqalar   ekildi.   Raqamlardan   ko’   rinib   turibdiki,   texnik   ekinlar
maydonlari   yildan   yilga   kamayib   bormoqda,   meva-sabzavot   ekinlari   maydonlari
mahsulotlarni diversifikatsiya qilish bilan bir vaqtda ko’ paymoqda. Bu qishloq xo’
jaligi ekinlarini joylashtirishda davlat siyosatini majburiy saqlashni anglatmaydi. 
5 O’zbekistonda qishloq xo’jaligini shakllantirish .
Kompaniya   buxgalteriyasida   barcha   to’   lov   va   hisob   kitob   operasiyalari
amalga oshiradi.   Xo’ jalik yurituvchi subyektlarda   pul mablag’ lari hisobini   to’ g’
ri   va   aniq   tashkil   qilinishi   hamda   uni   takomillashtirish   bugungi   kunning   dolzarb
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Xo’   jalik   yurituvchi   subyektning   buxgalteriyasi,
odatda, barcha to’ lov va hisob-kitob muomalalarini amalga oshiradi hamda ushbu
muomalalarni   qonunlarga   muvofiq,   o’   z   vaqtida   va   to’   g’   ri   rasmiylashtirish
ustidan nazoratni amalga oshiradi. 1
1
Samatov   G.A.,   Yodgorov   J.Yo.,Rustamova   I.B   Qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarishini   tashkil   etish.
Darslik. «O’zbekiston milliy ensiklopediyasi». - Toshkent: ToshDAU taxririyat- nashriyot bo’limi, 2005.
- 508 b.
6 O’ zbekistonning davlat qarzi 2021 yil davomida 2,9 mlrd. doll.ga oshgan
bo’   lsada,   AQSh   dollari   hisobida   yalpi   ichki   mahsulot   tez   suratlarda,   ya’ni   9,4
mlrd.   doll.ga   o’   sganligi   tufayli   davlat   qarzi   YaIMga   nisbati   pasaygan.   2022
yilning   1   yanvar   holatiga   ko’   ra,   O’   zbekiston   davlat   qarzi   qoldig’   i   26,3   mlrd
dollarni  yoki  yalpi  ichki  mahsulotga  (YaIM)  nisbatan  38,0 foizni  tashkil  etdi. Bu
haqda   Moliya   vazirligining   «O’   zbekiston   Respublikasi   davlat   qarzi   holati   va
dinamikasi   sharhi»da   e’lon   qilingan.   Ushbu   qarzdan,   davlat   tashqi   qarzi   —   23,6
mlrd dollarga, davlat ichki qarzi esa — 2,7 mlrd dollarga teng bo’ ldi. Shuningdek,
2021   yil   davomida   davlat   qarzi   2,9   mlrd   dollarga   o’   sgan.   Davlat   qarzi   2021   yil
davomida   2,9   mlrd.   dollarga   oshgan   bo’   lsa-da,   dollar   hisobida   YaIM   tez
sur’atlarda,   ya’ni   9,4   mlrd.   dollarga   o’   sgani   tufayli   davlat   qarzining   YaIMga
nisbati   39   foizdan   38   foizgacha   pasaygan.   2020   yildan   boshlab   yangi   jalb
qilinadigan davlat tashqi qarzi miqdorlarini qonuniy chegaralash amaliyoti yo’ lga
qo’ yilgan. 2022 yil uchun 
7 O’ zbekiston hukumati nomidan va O’ zbekistonning kafolati ostida tashqi
qarzlarni jalb qilish bo’ yicha yillik imzolanadigan yangi bitimlarning cheklangan
hajmi 4,5 mlrd. dollar, O’ zbekiston nomidan chiqariladigan davlat qimmatli qog’
ozlarining   cheklangan   sof   hajmi   6,0   trln.   so’   m   miqdorida   belgilandi.   2021   yilda
davlat   tashqi   qarzi   bitimlariga   belgilangan   limit   5   mlrd.   dollar,   O’   zbekiston
nomidan va davlat kafolati ostida imzolangan tashqi qarz bitimlari hajmi esa 4,92
mlrd. dollar miqdorida qayd etildi.
8 Fitch   Ratings   agentligining   qayd   etishicha,   pandemiyadan   keyingi   davrda
qarzlar bo’ yicha maqsadli chegaralarga rioya qilish amaliyotining shakllanishi va
byudjet   konsolidatsiyasining   barqaror   strategiyasini   amalga   oshirish   davlat
moliyalarini   asosiy   qulay   reyting   omillari   sifatida   saqlab   qolish   uchun   muhim
ahamiyat kasb etadi.  2021 yildan ichki majburiyatlar bo’ yicha davlat kafolatlarini
berish amaliyoti to’ xtatildi hamda davlat korxonalari va banklari o’ z loyihalarini
moliyalashtirish   uchun,   transformatsiya   jarayonlariga   muvofiq,   jahon   moliya
bozorlarida   davlat   kafolatisiz   mablag’   jalb   qilishga   o’   tkazilayotgani   aytildi.
2019−2021   yillarda   «O’   zsanoatqurilishbank»,   «Milliy   bank»,   «Ipoteka   bank»
banklari   hamda   UzAuto   Motors   va   «O’   zbekneftgaz»   kompaniyalari   tomonidan
umumiy hajmi qariyb 2 mlrd dollarlik mablag’ lar xalqaro obligatsiyalar chiqarish
orqali jahon bozoridan jalb qilindi. Ushbu mablag’ lar tasnifiga ko’ ra davlat qarzi
sanalmaydi.   Biroq   ushbu   tashkilotlar   davlat   nazorati   ostidagi   bank   va
korporatsiyalar hisoblanadi.  2021 yil yakuni bo’ yicha jami davlat tashqi qarzining
25,2 foizi yoki 5,9 mlrd. AQSh dollar davlat byudjetini qo’ llab-quvvatlashga, 13,2
foizi   yoki   3,1   mlrd.   AQSh   dollar   elektr-energetika   sohasiga,   12,2   foizi   yoki   2,9
mlrd.   AQSh   dollar   energetika   sohasiga,   11,0   foizi   yoki   2,6   mlrd.   AQSh   dollar
transport va transport infratuzilmasiga, 9,1 foizi yoki 2,1 mlrd. AQSh dollar uy-joy
kommunal   xo’   jaligi   sohalariga   yo’   naltirilgan   mablag’   lar   hissasiga   to’   g’   ri
keladi. 
9 10 Fitch Ratings agentligi o’ zining yangi hisobotida O’ zbekiston iqtisodiyoti uchun
xatarlar   mavjudligi   haqida   ogohlantirib,   mamlakat   iqtisodiyotining   kreditlash
hisobiga  yuqori   o’   sish  sur’atlari  aktivlar  sifatining  yomonlashuvi   va banklarning
tashqi   moliyalashtirish   manbalariga   qaramligining   kuchayishi   kabi   risklarni
keltirib chiqarishi mumkinligini ma’lum qilgan edi. Bundan tashqari, tashqi qarzga
xizmat   ko’   rsatish   ham   o’   sib   borayotgani   qayd   etildi.   2021   yil   davomida   davlat
qarziga   xizmat   ko’   rsatish   jami   xarajatlari   (davlat   byudjeti   va   davlat   korxonalari
mablag’ laridan) 2,2 mlrd dollarni (2020 yilda 1,8 mlrd dollar) tashkil etdi. Mazkur
davrda   davlat   byudjeti   mablag’   lari   hisobidan   davlat   qarziga   xizmat   ko’   rsatish
xarajatlari 917,6 mln dollarga (2020 yilda 315,9 mln dollar) teng bo’ ldi.
11 12 Shuningdek,  O’   zbekiston   davlat   qarzi   darajasi   bo’   yicha   YaIMga   nisbatan
38,9%   ko’   rsatkich   bilan   eng   xavfsiz   ko’   rsatkichni   qayd   etgan   mamlakatlar
qatoridan joy olgani  ma’lum qilingandi. O’  zbekiston  davlat  qarzi  2021 yilning 1
oktyabr   holatiga   25,3   mlrd   dollarni   (YaIMga   nisbatan   38,4%)   tashkil   etgan   edi.
Moliya   vazirligining   2022   yilgi   «Fuqarolar   uchun   byudjet»   loyihasida   2022   yil
yakuniga   umumiy   davlat   qarzi   33,5   mlrd   dollar   yoki   YaIMga   nisbatan   45,2%   ni
tashkil   etishi   prognoz   qilingan.   2022   yilda   kutilayotgan   byudjet   taqchilligining
66%i tashqi manbalar hisobidan qoplash mo’ ljallangan.  O’zbekiston Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoev 6 sentabr kuni qishloq xo’jaligini 2020-2030 yillarda
rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   yig’ilish   o’tkazdi.
Mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligi   bo’yicha   ulkan   salohiyatga   ega.   Bozorlarimiz
to’kin, xalqimiz rizqi mo’l-ko’l bo’lishidan tortib eksportdan qo’shimcha daromad
topishgacha  bo’lgan juda  ko’p  masalalar   shu  soha  bilan  bog’liq.  Keyingi  yillarda
qishloq xo’jaligini isloh qilish va bozor mexanizmlarini joriy etish bo’yicha qator
ishlar amalga oshirildi. 
Davlat   xarid   narxlari   qariyb   3   barobarga   ko’paytirilgani   natijasida
manfaatdorlik   oshdi.   Paxtachilik   va   g’allachilik   hashar   emas,   chinakam   daromad
manbaiga   aylandi.   Yangi   texnologiya   va   innovatsiyalarni   joriy   qilish,   mehnat
unumdorligi va ish haqini oshirish maqsadida 76 ta paxta-to’qimachilik klasterlari
tashkil etildi. Joriy yilning o’zida 25 ming gektar paxta maydonlarida suv tejovchi
yangi   sug’orish   tizimi   joriy   qilindi.   Foydalanishdan   chiqqan   1   million   100   ming
gektar yerni qayta ishga kiritish bo’yicha sa’y-harakatlar boshlandi. Bular, albatta,
yaxshi   natijalar,   lekin   mazkur   ishlar   –   islohotlarning   birinchi   bosqichi.
Prezidentimiz faqat bugunni emas, balki ertangi kunni ham o’ylab, uzoqni ko’zlab
islohotlarni   yangi   bosqichga   ko’tarish   vazifasini   qo’ymoqda.   Shu   maqsadda
qishloq xo’jaligini rivojlantirishning 2020-2030 yillarga mo’ljallangan strategiyasi
ishlab   chiqilmoqda.   Bu   iqtisodiyotimizning   asosiy   o’sish   nuqtasi,   «drayveri»
bo’ladi.   Ming-minglab   ish   joylari   yaratiladi,   odamlarning   daromadi   oshadi.
Yig’ilishda   mazkur   strategiyani   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   muhim
13 vazifalar belgilab berildi. Bunda, avvalo, qishloq xo’jaligi yerlarining aniq hisobini
yuritish, ulardan foydalanishni takomillashtirish lozimligi qayd etildi. 
14 Shundan kelib chiqib, «Yergeodezkadastr» qo’mitasiga 2021 yil  oxirigacha
respublikaning   barcha   hududlarida   yerni   hisobga   olish   ishlarini   yakunlash,   yer
hisobini   yuritish   bo’yicha   yagona   elektron   bazani   yaratish   topshirildi.   Qayd
etilganidek,   unumdorlikni   oshirishga,   ko’p   yillik   mevalar   yetishtirishga   intilishi
uchun   yer   egalarining   ertangi   kunga   to’la   ishonchi   bo’lishi   kerak.   Shu   bois
Prezidentimiz qonunchilikni qayta ko’rib chiqib, yer ajratishning shaffof tizimi va
yerga bo’lgan huquqning kafolatlanishini ta’minlash zarurligini ta’kidladi. Qishloq
xo’jaligida suvdan to’g’ri foydalanish ham juda muhim masala. Tahlillarga ko’ra,
yurtimizda   ekin   maydonlariga   milliardlab   kub   metr   suv   yo’naltirilsa-da,   uning
faqat   60   foizi   ekinlarga   yetib   boradi,   40   foizi   sug’orish   tizimlarida   va   sug’orish
jarayonida yo’qotiladi. Jahon suv resurslari instituti tahminlariga ko’ra, 2040 yilga
borib   O’zbekiston   suv   o’ta   tanqis   bo’lgan   33   mamlakat   qatoridan   joy   olishi
mumkin. Shu bois davlatimiz rahbari bu masalaga alohida e’tibor qaratib, suvdan
foydalanish samaradorligini oshirish va uning hisobini  yuritish, har yili 200 ming
gektar   maydonda   suv   tejovchi   texnologiyalarni   joriy   qilib   borish   zarurligini
ta’kidladi.   Ushbu   yo’nalishlar   ishlab   chiqilayotgan   strategiyada   o’z   aksini   topishi
kerakligi aytildi. Qishloq xo’jaligini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash va davlat
xaridlari   tizimini   takomillashtirish   masalalari   muhokama   qilinar   ekan,   budjet
mablag’larining   asosiy   qismini   yerlarning   unumdorligini   oshirish,   suv   tejovchi
texnologiyalarni joriy qilish, ilm-fanni rivojlantirishga sarflash lozimligi ko’rsatib
o’tildi.   Sohaning   eksport   salohiyatini   oshirish   va   qo’shilgan   qiymatga   ega
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmini   ko’paytirish   masalalariga   alohida   ahamiyat
qaratilib,   bu   boradagi   jahon   tajribasi   tahlil   qilindi.   Masalan,   Turkiyada   1   gektar
yerdan   2   ming   dollarlik,   Misrda   8   ming   dollarlik,   Isroilda   12   ming   dollarlik
mahsulot   yetishtiriladi.   O’zbekistonda   esa   bu   ko’rsatkich   300   dollardan
oshmayapti. 
15 16 Doim bir xil standartdagi tovar yetkazib berish yo’lga qo’yilmagani sababli
mahsulotlarimiz   tashqi   bozorda   raqobatlasha   olmayapti.   Yig’ilishda
mutasaddilarga   mahsulotlarni   Yevropa   Ittifoqi,   Sharqiy   Osiyo   va   arab
mamlakatlari   standartlari   asosida   sertifikatlash   tizimini   joriy   etish   bo’yicha
topshiriqlar   berildi.   Bu   borada   tomorqa   xo’jaliklari   ham   katta   rezerv   ekani,   «bir
mahalla   –   bir   mahsulot»   tamoyili   asosida   joylarda   logistika   xizmati   va
kooperatsiya   tizimini   keng   joriy   qilish   lozimligi   qayd   etildi.   Xizmat   ko’rsatish
borasida   ham   kamchiliklar   mavjud.   Masalan,   bu   tizimda   raqobat   yo’qligi   sababli
xizmatlar   narxi   yuqori,   mahsulot   ishlab   chiqaruvchining   tanlash   imkoniyati   yo’q.
Shuning   uchun   mineral   o’g’itlarni   yetkazib   berish,   o’simliklarni   himoya   qilish,
texnika   va   boshqa   xizmatlar   sohasida   davlat-xususiy   sheriklik   asosida   xizmat
turlarini   ko’paytirish,   xususiy   korxonalar   faoliyatini   yo’lga   qo’yish   zarurligi
ta’kidlandi.   Joriy   yilda   boshlangan   yerni   kosmik   zondlash   orqali   tuproq   va
ekinlarning   haqiqiy   holatini   tezkor   va   ishonchli   baholash   ishlarini   2020   yil
yakuniga   qadar   to’liq   oxiriga   yetkazish   darkor.   Bu   tizim   vegetatsiya   jarayoni,
tuproqning   meliorativ   holati   va   minerallashuv   miqdori,   namlik   darajasi   haqida
to’liq   ma’lumotlarni   berib,   hosildorlikni   25-30   foizga   oshirish   imkonini   beradi.
Mutasaddilarga   ekinlarni   joylashtirishdan   tortib,   sotuvgacha   bo’lgan   jarayonlarni
to’liq raqamlashtirish tizimini joriy etish bo’yicha topshiriqlar berildi. Yuqoridagi
vazifalar   bajarilishini   samarali   tashkil   etish   uchun   eng   avvalo   malakali   kadrlar
kerak.   Xalqaro   tajriba   asosida   sohaga   ixtisoslashgan   oliy   o’quv   yurtlarida
o’qitishning   yangi   metodikasini   tatbiq   etish,   professor-o’qituvchilar   ishtirokida
sayyor o’quv darslari hamda seminarlar tashkil etish muhimligi qayd etildi.
17 18 Ilmiy-tadqiqot institutlarida ertapishar mahsulot turlari va hududlar iqlimiga
mos   chorva   zotlarini   yaratish,   ilmiy   ishlanmalarni   tijoratlashtirish   bo’yicha   ham
ko’rsatmalar berildi. Umuman olganda, yangi strategiya qishloq xo’jaligiga bozor
mexanizmlarini   joriy   qilib,   ilmiy   asoslangan   ishlab   chiqarishni   yo’lga   qo’yish
orqali oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash, eksportni ko’paytirish, aholi jon boshiga
to’g’ri keladigan mahsulotlar hajmini bir necha barobarga oshirishga xizmat qiladi.
Qishloq   xo jaligiʻ   —Aprel   inqilobidan   keyin   o’   tkazilgan   tadbirlardan   biri   bu
yersizlarni   va   kam   yerlik   dehqonlarni   pomeshchiklar   va   yer   egalaridan   qarzini
bekor   qilish   haqida   dekret   qabul   qildi.   Hukumat   dasturining   yer   islohatida
mehnatkash dehqonlarni ishtirok etishini hisobga olib hayotga tadbiq qildi. Qishloq
xo’   jaligi   kooperativlarini   tashkil   qilishda   yersiz   va   kam   yerlik   dehqonlar,
kо`chmanchi kambag’ allarni jalb qilish ko’ zda tutilgan.
19 Dehqonchilik.   Afg’   oniston   dehqonchiligi   sun’iy   sug’   orishga   asoslangan.
Juda   quruq   iqlim,   atmosfera   yog’   inlarining   kam   miqdori   va   ularning   yil
mavsumlarida   notekis   taqsimlanishi   ekinlarni   nafaqat   tekisliklarda,   balki   tog’   li
rayonlarda   ham   sug’   orish   zaruriyatini   taqazo   qiladi.   Hattoki   shunday   viloyatlar
mamalakatning   boshqa   qismlariga   nisbatan   atmosfera   yog’   inlari   bilan   yaxshi
ta’minlangan   Badaxshon,   Nuriston   va   Hazarajotda   qishloq   xo’   jaligi
mahsulotlarining 3/4 qismidan ko’ proq yalpi hosilini sug’ orma yerlar beradi. Afg’
oniston   iqlim   sharoitidagi   sug’   oriladigan   yerlar   sezilarli   darajada   yuqori   va   bir
maromda   hosil   berishi   bilan   harakterlanadi.   Afg’   onistonda   haydaladigan
yerlarning   umumiy   maydoni   hamma   yerning   12%   ni   tashkil   qiladi.   O’   tloq   va
yaylovlar 46%, o’ rmon va butazorlar 3% Qadimdan Afg’ oniston dehqonlarining
hayoti   suv   bilan   bog’   liq.   Afg’   oniston   sun’iy   sug’   oriladigan   qishloq   xo’   jalik
ekinlarining   qadimiy   о`choqlaridan   biri.   Sug’   orma   dehqonchilikning   asosiy
areallari   quyidagicha   joylashgan:   Janubiy   Afg’   onistonda   Hilmond   havzasida,
Qobul   vodiysi   va   uning  irmoqlari,   Shimoliy   Afg’   onistoning   Harirud  daryosi   bo’
ylab,   shuningdek   Baqtriya   tekisligidagi   Qunduz   va   Balxu   daryosi   bo’   ylab
joylashgan.   Jalolobod   irrigatsiya   kompleksi   qurilgandan   keyin   Qobul   vodiysi
vohalari   boglar,   g’   alla   va   sholi   maydonlariga   aylandi.   Davlat   yerlardan   sitrus,
zaytundan katta hosil  yig’ ildi. Yer osti suv yig’ uvchi inshootlar - korizlar ochiq
vodiylarda   va   Qondahor   va   Farox   oralig’   idagi   Janubiy   Afg’   onistoning   G’   azna
platosida   past   tog’   oldi   qismida,   Nangraxar   provinsiyasining   janubiy   qismi
Qobuldan shimolda Hindiqusholdi vodiylarida ko’ proq uchraydi. 
20 21 Korizlar   mamlakatning   hamma   sug’   oriladigan   yerlarining   20%ga   xizmat
ko’   rsatadi.   Sug’   orilmaydigan   yerlar   mamlakatning   shimolidagi   keng   tog’   oldi
palasasida Qalayi - Nau, Honabod Fayzobodda to’ plangan. Lalmi yerlarda yaxshi
yog’   ingarchilikdan   so’   ng   sug’   oriladigan   yerlarga   nisbatan   ba’zan   yuqori   hosil
olinadi, lekin уоg’ in yetishmaganda hattoki uruglik ham yig’ a olishmaydi. Lalmi
dehqonchilik bilan ko’ chmanchi va yarim ko’ chmanchilar kо`proq shug’ ullanadi.
Lalmi   yerlarda  ko’   pincha  g’   alla, arpa  yog’   li  lyon,  poliz  ekinlari, asosan  qovun
yetishtiriladi.   Ko’   pchilik   xo’   jaliklar   bir   yilda   bir   marta   hosil   olishadi.   Doimo
dehqonchilik qilinadigan quyi joylashgan vohalarda, ya’ni Hirot, Farox, Qandohor,
Jalalobodda bir yilda ikki marta hosil olinadi. Bir yilda ikki marta hosil olinadigan
yerlar   maydonini   kengaytirishga   tog’   li   rayonlarda   noqulay   iqlim   sharoiti   yilning
asosiy qismida sug’ orish kanalida suvning yetishmasligi to’ sqinlik qiladi. Bahorgi
ekinlardan   muhimlari   –   g’   alla,   arpa,   ba’zi   dukkaklilar.   Kuzda   sholi,   makka   va
asosiy   texnika   ekinlaridan   paxta,   qandlavlagi,   shakarqamish   yig’   ib   olinadi.   Afg’
oniston   dehqonchiligining   asosini   don   mahsulotlari   ashkil   qiladi.   Muhim
ekinlardan g’ alla xissasiga о`simlikshunoslikdagi hamma mahsulotlar qiymatining
yarmidan   ko’   prog’   i   to’   g’   ri   keladi.   Bog’   lar   va   uzumzorlar   Afg’   onistoning
hamma qismida tarqalgan. Mevali ekinlar vohalarda va katta shaharlar atrofida to’
plangan.   Mevalar,   asosan   uzum   ko’   p   miqdorda   eksportga   ketadi.   Afg’   oniston
dunyo bozorida mayiz va turshak, anorning eng yaxshi navi bilan mashhur.
22 23  Qishloq xo’ jaligida mehnatga yaroqli aholining asosiy qismi band bo’ lishi
bilan bir qatorda va YAIMning 70% dan ko’ prog’ ini berishiga qaramay, qishloq
xo’   jaligi   hozirgacha   kam   mahsuldor,   aholining   oziq-ovaqtga   bo’   lgan   ehtiyojini
qondira   olmayapti.   Chorvachilik   hissasiga   qishloq   xo’   jaligi   yalpi   mahsulotining
yarmi   va   mamlakat   eksportining   50%   atrofida   to’   g’   ri   keladi.   Yaylov
qoramolchiligi   ko’   pchilik   ko’   chmanchilarning   asosiy   tirikchilik   manbai
hisoblanadi.   Mollar   uchun   mavsumiy   yaylovlarni   qidirib   ko’   chmanchilar   yozda
Hindiqushning   alp   о`tloqlariga   va   boshqa   baland   tog’   tizmalariga   500   dan   1500
metr   masofagacha   ko’   tarilishadi,   qishda   esa   Hind   va   Panjob   (Pokiston)   qirg’
oqlarigacha bo’ lgan tekisliklarning quyi vodiylariga tushishadi.
24 Chorvachilik. Ko’  chmanchi  va yarim  ko’  chmanchilar  qoramollari  boshini
hisoblash   juda   qiyin.   Odatda   mollar   miqdori   mavsumdan   mavsumgacha   va   iqlim
sharoitlariga   juda   bog’   liq   holda   o’   zgaradi.   Sovuq   qishlarda   oziqa
yetishmasligidan   ⅓   qism   mollar   nobud  bo’   ladi   va  mollar   boshi   tiklanguncha   bir
necha yillar kerak bo’ ladi. Shuningdek mollar miqdoriga kasallik ham katta ta’sir
ko’ rsatadi. O’ troq qishloq aholisi uchun asosiy mashg’ ulot dehqonchilik bo’ lib,
chorvachilik   faqat   uni   to’   ldiradi.   Afg’   oniston   chorvachiligining   muhim   va   bir
vaqtning о`zida bir muncha mahsuldor, tarmog’ i qo’ ychilikdir. Mamlakatda go’
sht-jun va qorako’ l qo’ ylar yetishtiriladi. 
25 Qo’   ychilikning   ikki   tipini   ajratish   mumkin:   ko’   chmanchi   qo’   ychilik   va
yarim   o’   troq   aholining   yaylov   qo’   ychiligi.   Yirik   shoxli   qoramolchilikdan   farq
qilib   ozuqa   ekinlarni   yetishtirishga   majburlar,   chunki   qo’   y   va   echkilar   odatda
yerdan   о`sib   chiqqan   oziqlar   bilan   qanoatlanadi.   Qo’   у   va   echkilarning   mahalliy
zotlari beozor va ular quruq mavsumda yog’ zaxirasini to’ plab uzoq masofalarga
haydashlarga   bardoshli   bo’   ladi.   Afg’   oniston   dunyo   bozoriga   qorako’   l   terisini
asosiy   yetkazib  beruvchi  hisoblanadi.   U  mamlakatga  chet  el  valyutasi   keltiruvchi
manbaa hisoblanadi. Afg’ oniston bir yilda 2- 2,5 mln teri yetkazib beradi. Qorako’
l qo’ ylar yetishtirish uchun maxsus iqlim va yaylov sharoitlari zarur, shunga bog’
liq holda otarlar chalachol qumli Baqtriya tekisligi rayonida, asosan uning g’ arbiy
qismida   to’   plangan.   Yilqichilik   bilan   asosan   Shimoliy   Afg’   onistondagi   о`troq
aholi shug’ ullanadi. Qishloq xo’ jaligida otlardan kam foydalaniladi. Zotdor otlar
juda qimmat turadi, asosan “tekin” zotli tez yugurar otlar qadrlanadi. Dehqonchilik
xo’ jaliklarida otlarni o’ rnini eshaklar egalladi.
26 Fermer xo’jaligini tashkil etish va rivojlanish asoslari
Fermer   xo’jaligi   o’ziga   tanlov   asosida   va   ijara   shartnomasiga   ko’ra   uzoq
muddatli  ijaraga  berilgan yer  uchastkalaridan  foydalangan  holda qishloq xo’jaligi
tovar   ishlab   chiqarishi   bilan   shug’ullanuvchi,   yuridik   shaxs   huquqlariga   ega
bo’lgan   mustaqil   xo’jalik   yurituvchi   subyek   hisoblanadi.   Fermer   xo’jaligi   tuman
(shahar) hokimligida davlat ro’yxatidan o’tkazilgan paytdan boshlab yuridik shaxs
maqomini   oladi   va   o’z   nomidan   shartnomalar   tuzish,   mulkiy   va   mulkiy   tusda
bo’lmagan   huquq   va   majburiyatlarga   ega   bo’lish,   shuningdek   bank   muassasasida
hisob   raqami   ochish,   muhr,   shtamp   va   boshqa   rekvizitlarga   ega   bo’lish   huquqini
oladi,   sudda   da’vogar   va   javobgar   bo’lishi   mumkin.   Fermer   xo’jaligi   davlat
majburiyatlari yuzasidan, davlat esa fermer xo’jaliklari yuzasidan javob bermaydi. 
27 Fermer   xo’jaligi   o’z   majburiyatlari   bo’yicha,   shu   jumladan   tuzilgan
kontraktasiya   shartnomalariga   muvofiq   nazarda   tutilgan   hajmlarda   davlat
ehtiyojlari   uchun   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   yetkazib   berishni   ta’minlash,
shuningdek   yetkazib   berilgan   moddiy-texnika   resurslari   va   ko’rsatilgan   xizmatlar
uchun o’z vaqtida haq to’lash yuzasidan majburiyatlari bo’yicha qonun hujjatlariga
muvofiq undiruv qaratilishi mumkin bo’lgan mol-mulki bilan javob beradi. Fermer
xo’jaligining   mol-mulki   daxlsizdir   va   uning   davlat   organlari   tomonidan   olib
qo’yilishiga   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   hollardan   tashqari   yo’l
qo’yilmaydi,   Fermer   xo’jaligining   maqsadi   vazifalari   va   faoliyati.   Tovar,   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlari   yetishtirish   yo’li   bilan   daromad   (foyda)   olish,   o’zining
ijtimoiy   va   iqtisodiy   ehtiyojlarini   qondirish   fermer   xo’jaligining   maqsadi
hisoblanadi. Fermer xo’jaligining vazifalari faoliyat sohasi quyidagilardan iborat: 
-   ajratilgan   yer   va   suv   resurslaridan   oqilona   va   maqsadli   foydalanilishini
ta’minlash;
- tuproq unumdorligini saqlash va oshirish hamda yerlarni muhofaza qilish;
- mustaqil ravishda qishloq xo’jaligi mahsulotlari yetishtirish, ularni qayta ishlash
va sotish, shuningdek xizmatlar ko’rsatish.
- qishloq xo’jaligi mahsulotlari yetishtirish;
-   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash,   saqlash,   shuningdek   bozorlarda,
shu jumladan o’z savdo shaxobchalari orqali sotish;
- tijorat faoliyati va marketing tadqiqotlarini tashkil qilish;
- yuridik va jismoniy shaxslarga pulli xizmatlar ko’rsatish;
- tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish;
28 - faoliyatning qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa turlarini amalga oshirish.
29 30 Fermer xo’jaligi quyidagi huquqlarga ega:
Fermer   xo’jaligi   yuridik   shaxs   sifatida   mustaqil   xo’jalik   yurituvchi
subyektning   barcha   huquqlariga   ega   bo’ladi.   Fermer   xo’jaligi   tadbirkorlik
shakllaridan biri bo’lib, tashkil etilishidan ko’zlangan maqsadlarga erishish uchun
tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirishga   haqlidir.   Fermer   xo’jaligi   xo’jalik
yuritishning boshqa shakllaridagi korxonalar bilan teng huquqlarga ega.
-   nizomda   nazarda   tutilgan   doirada   va   ijara   shartnomasida   belgilangan
ixtisoslashuvga   muvofiq   fermer   xo’jaligining   ishlab   chiqarish   faoliyatini   o’ziga
berilgan yer uchastkasida mustaqil tashkil etish;
- yetishtirilgan mahsulotni sotish yuzasidan yuridik va jismoniy shaxslar bilan, shu
jumladan   davlat   ehtiyojlari   uchun   sotish   yuzasidan   qonun   hujjatlariga   muvofiq
xo’jalik shartnomalari tuzish;
- xarid qilinadigan mahsulotga oldindan haq to’lanadigan fyuchers bitimlari tuzish;
-   o’zi   yetishtirgan   mahsulotga   egalik   qilish,   shulardan   uni   o’zi   xohlagan
iste’molchilarga sotish;
-   yetishtirilayotgan   mahsulotga   va   xizmatlarga   shartnoma   shartlarida   mustaqil
ravishda narx belgilash;
-   qishloqqa   xizmat   ko’rsatuvchi   tashkilotlar   bilan   elektr   energiyasi,   yonilg’i-
moylash   materiallari,   mineral   o’g’itlar,   o’simliklarni   kimyoviy   himoya   qilish
vositalari   yetkazib   berish,   xizmatlar   ko’rsatish   yuzasidan   to’g’ridan-to’g’ri
shartnomalar tuzish;
-   tadbirkorlikdan   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   soliq   solinadigan
cheklanmagan miqdorda daromad (foyda) olish;
31 -   olingan   daromad   (foyda)   dan   o’z   ixtiyoriga   ko’ra   foydalanish,   bank   hisob
raqamidagi o’z mablag’larini mustaqil ravishda tasarruf etish;
- aksiyalarni va boshqa qimmatli qog’ozlarni sotib olish;
-   kreditlar   olish,   boshqa   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   mol-mulki   hamda
mablag’larini   ixtiyoriylik   asosida   va   shartnoma   shartlariga   muvofiq   jalb   qilish
hamda ularni ishlab chiqarish va takror ishlab chiqarishga yo’naltirish;
- kredit olish uchun yer uchastkasidan foydalanishni, ijaraga berish huquqini va
yetishtirilgan mahsulotni garovga qo’yish;
- kichik va xususiy korxonalar uchun berilgan imtiyozlarning barcha turlaridan
foydalanish;
-   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   xodimlarni   ishga   yollash   (doimiy   va
vaqtinchalik asosida) va ular bilan tuzilgan mehnat shartnomalarini bekor qilish;
- zarur asbob-uskunalar, ishlab chiqarish vositalarini sotib olish, ijaraga olish, bino
va   inshootlar   qurish   hamda   ularni   ta’mirlash,   shuningdek   ulardan   mustaqil
foydalanish;
-   ixtiyoriy   ravishda   birlashish,   shu   jumladan   ulush   (pay)   asosida   birlashish,
jamiyatlar, ittifoqlar, uyushmalar hamda boshqa birlashmalarga kirish;
-   o’z   huquqlarini   himoya   qilish   uchun   o’z   faoliyatining   har   qanday   masalalari
bo’yicha sudga murojaat qilish.
Fermer   xo’jaligi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   boshqa   huquqlardan
ham foydalanadi
32 -   yer   uchastkasidan   ijara   shartnomasida   belgilangan   maqsad   va   shartlarda
maqsadli, samarali va oqilona foydalanilishini ta’minlash;
-   ekologiya   talablariga   va   atrof   muhitni   muhofaza   qilishning   boshqa   qoidalariga
rioya etish;
-   yerning   meliorativ   holatini   yaxshilash   va   yer   uchastkasining   unumdorligini
oshirish   chora-   tadbirlarini   amalga   oshirish,   biznes-rejalarda   ushbu   maqsadlar
uchun mablag’lar ajratilishini nazarda tutish;
-   yer   uchastkasidan,   basharti   ijara   shartnomasida   boshqa   muddat   belgilangan
bo’lmasa, bir yil mobaynida foydalanish;
-   paxta   va  g’allani   navlar   bo’yicha   joylashtirishning   belgilangan   talablariga   rioya
qilish;
-   suvdan   limit   asosida   foydalanish   to’g’risidagi   shartnomaga   muvofiq   suv
resurslaridan foydalanish;
- xo’jalik ichki meliorasiya tarmog’ini tozalash va ta’mirlash;
- yer uchastkasidan foydalanish shartlariga va servitutlarga rioya etish;
- fermer xo’jaligining majburiyatlari va qarzlari yuzasidan to’liq javob berish;
- tuzilgan kontraktasiya shartnomalariga muvofiq nazarda tutilgan hajmlarda davlat
ehtiyojlari uchun qishloq xo’jaligi mahsulotlari yetkazib berishni ta’minlash;
- qonun hujjatlarida belgilangan tartibda soliq va boshqa majburiy to’lovlarni  o’z
vaqtida to’lash;
33 -   yetkazib   berilgan   elektr   energiyasi,   yonilg’i-   moylash   materiallari,   mineral
o’g’itlar,   o’simliklarni   kimyoviy   himoya   qilish   vositalari,   kO’rsatilgan   xizmatlar
uchun o’z vaqtida hisobkitob qilish;
-   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   va   boshqa   mahsulotlar   yetishtirishda   standartlar
talablariga rioya qilish;
- qishloq xo’jaligi zararkunandalari va kasalliklariga qarshi kurash olib borish.
Fermer xo’j aligi qonun hujj atlarida nazarda tutilgan boshqa majburiyatlarni ham
o’z zimmasiga oladi.
- o’ziga qarashli xo’jalik imoratlari, qishloq xo’jalik ekinzorlari va ko’chatzorlari,
dovdaraxtlar,   mahsuldor   chorva   mollari,   parrandalar,   qishloq   xo’jaligi   texnikasi,
inventar,   asbobuskunalar,   transport   vositalari,   pul   mablag’lari,   intellektual   mulk
obyektlari, shuningdek fermer xo’jaligi balansida bo’lgan boshqa mol-mulkning;
- ishlab chiqarish faoliyati natijasida yetishtirilgan mahsulotning;
- olingan daromad (foyda)ning;
-   qonunda   taqiqlanmagan   asoslarda   olingan   boshqa   mol-mulkning   egasi
hisoblanadi.
Fermer-fermer   xo’jaligining   muassisi   va   rahbari   hisoblanadi.   U   o’n   sakkiz
yoshga to’lgan, muomalaga layoqatli, qishloq xo’jaligida tegishli malaka oshirgan
va ish tajribasiga ega bo’lishi kerak.
Fermer xo’jaligining rahbari:
- fermer xo’jaligi nizomini qabul qiladi va unga belgilangan tartibda o’zgartirishlar
kiritadi;
34 - fermer xo’jaligi faoliyatining biznes-rejasini tasdiqlaydi;
- fermer xo’jaligi faoliyatini tashkil qiladi;
-   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   o’zaro   munosabatlarda   fermer   xo’jaligi
nomidan ish ko’radi;
- ishonchnomalar beradi, shartnomalar tuzadi va ularning bajarilishini ta’minlaydi,
shuningdek fermer xo’jaligi xodimlari bilan mehnat shartnomalarini imzolaydi;
- fermer xo’jaligi xodimlari o’rtasida vazifalarni taqsimlaydi;
- ichki mehnat tartibi qoidalarini belgilaydi;
- daromadni o’z xohishiga ko’ra tasarruf etadi;
-   xodimlarning   xavfsiz   hamda   unumli   mehnat   qilishlari   uchun   sharoit   yaratib
beradi;
-   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   mehnat   daftarchalari   yuritilishini   tashkil
etadi, ish
haqini   to’lanishini   ta’minlaydi,   mehnatga   haq   to’lash   miqdorini   va   moddiy
rag’batlantirish
usullari va intizomiy jazo choralarini belgilaydi;
- fermer xo’jaligi nomidan hujjatlarni imzolaydi;
- fermer xo’jaligini qayta tashkil etish va tugatish masalalarini hal etadi.
Fermer xo’jaligida yerdan va suvdan foydalanish. Fermer xo’jaligini yuritish
uchun yer uchastkalari  tanlov asosida  ijaraga beriladi. Ijara muddati  30-yildan 50
35 yilgacha.   Yer   uchastkasining   ijara   muddati   tamom   bo’lgandan   keyin   fermer
xo’jaligi   ijara   shartnomasini   yangi   muddatga   uzaytirish   (muddatini   cho’zish)
huquqiga   egadir.   Fermer   xo’jaligi   rahbari   vafot   etgan   taqdirda,   yer   uchastkasiga
ijara huquqi va ijara shartnomasini yangi muddatga uzaytirish (muddatini cho’zish)
huquqi meros bo’yicha o’tadi. 
Chorvachilik   mahsulotlari   yetishtirishga   ixtisoslashgan   fermer   xo’jaligi
xo’jalikning   biznesrejasida   nazarda   tutilgan   kamida   30   shartli   bosh   chorva
mollarini boqish shartlari bilan tashkil etiladi. Bunda shartli ravishda har bir bosh
mol hisobiga quyidagi koeffisiyentlardan foydalaniladi: qoramollar va otlar uchun
1.0, yosh qora-mollar uchun - 0.6, qO’y va echkilar uchun-0.1, chO’chqalar uchun
-0.3,   hamda   parrandalar   uchun-0.025.   Fermer   xo’jaligiga   beriladigan   yer
uchastkalarining   eng   kam   o’lchami   har   bir   shartli   bosh   chorva   moliga
hisoblanganda:
- Andijon, Namangan, Samarqand, Toshkent, Farg’ona va Xorazm viloyatlaridagi
sug’oriladigan yerlarda-kamida 0.30 gektarni;
-   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   Buxoro,   Qashqadaryo,   Jizzax,   Navoiy,
Surxondaryo   va   Sirdaryo   viloyatlaridagi   sug’oriladigan   yerlarda   kamida   -0.45
gektarni;
-   sug’orilmaydigan   (lalmikor)   yerlarda   -kamida   2   gektarni   tashkil   etadi.
Dehqonchilik   mahsulotlari   yetishtirishga   ixtisoslashayotgan   fermer   xo’jaliklariga
ijaraga beriladigan yer uchastkalarining eng kam o’lchami:
- paxtachilik va g’allachilik uchun kamida-10 gektarni
- bog’dorchilik va uzumchilik, sabzavotchilik va boshqa ekinlar yetishtirish uchun
- kamida 1 gektarni tashkil qiladi.
36 37 Xulosa
Biz ushbu “Biznesda pul mablag’lari hisobi” mavzusini o’rganish natijasida
quyidagi xulosalarga keldik:
Birinchidan, Barcha rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlarda ekinlarni
joylashtirish   davlat   ahamiyatiga   ega   siyosat   hisoblanadi.   Masalan,   deyarli   butun
Yevropani   oziq-ovqat   bilan   ta’minlovchi   Niderlandiyada   ekinlarni   joylashtirish
manzilli   dehqonchilik   tamoyili   asosida   amalga   oshiriladi.   Mamlakat   qishloq   xo’
jaligining   asosiy   afzalliklaridan   biri   bilimlar,   texnologiyalarni   joriy   etish   bo’   lib,
fermerlar,   sanoat   kompaniyalari,   ilmiy   muassasalar   va   davlat   o’   rtasidagi
hamkorlikka asoslangan. O’ zbekiston qishloq xo’ jaligida ulkan islohotlar amalga
oshirilmoqdaki,   uning   natijalari   sohaning   barqaror   o’   sishini   ta’minlash,   resurslar
samaradorligini   oshirishga   katta   hissa   qo’   shdi.   Kelgusida   bu   respublika   qishloq
xo’   jaligi   salohiyatini   kengaytirishga   yordam   beradi   va   rejalashtirilganidek,   O’
zbekistonni qishloq xo’ jaligi mahsulotlarini yetishtirish va eksport qilish bo’ yicha
jahon yetakchilari bilan yaqinlashtiradi. 
Yer   uchastkasi   fermer   xo’jaligiga   imkoni   boricha   yagona   mavze   bo’yicha,
konturlar   yaxlitligi   saqlab   qolingan  holda   beriladi,  uchastka   chegaralari   sug’orish
tarmoqlari,   kollektorlar,yo’llar   va   boshqa   topojadval   elementlar   bo’yicha
belgilanadi.   Fermer   xo’jaligiga   berilayotgan   yer   uchastkasi   boshqa   yerdan
foydalanuvchilarning   yerlardan   foydalanishi   uchun   noqulayliklar   vujudga
keltirmasligi   kerak.   Fermer   xo’jaliklarining   suvdan   foydalanish   limitlari   vakolatli
organlar   tomonidan   belgilanadi   va   suv   sarfini   hisobga   olish   hamda   undan
foydalanish,   suv   yetkazib   berish,   xizmatlarga   haq   to’lash,   shuningdek   imtiyozlar
berish   tartibi   qonun   hujjatlarida   belgilanadi.   Fermer   xo’jaligida   mehnat.   Fermer
xo’jaligining faoliyati fermerning va mehnat shartnomasi bo’yicha unda ishlovchi
shaxslarning   shaxsiy   mehnatiga   asoslanadi,   mehnat   faoliyati   hisobini   yuritish
fermer xo’jaligi rahbari tomonidan tashkil etiladi va haq to’lash qonun hujjatlarida
belgilangan   eng   kam   oylik   ish   haqidan   kam   bO’lmagan   miqdorda,   tomonlarning
kelishuviga   binoan   ham   pul   tarzida,   ham   natura   tariqasida   to’lanadi.   Fermer
xo’jaligida   ishlangan   vaqt   mehnat   stajiga   qo’shiladi.   Ijtimoiy   sug’urta   bo’yicha
38 nafaqalar   va   pensiyalar   tayinlash   hamda   tO’lash   qonun   hujjatlarida   belgilangan
tartibda   va   shartlarda   amalga   oshiriladi.   Fermer   xo’jaliklarining   yer
uchastkalaridan foydalanish huquqi O’zbekiston Respublikasining «Yer kodeksi»,
«Fermer xo’jaligi to’g’risida»gi va boshqa qonun hujjatlarida belgilangan tartibda
amalga   oshiriladi.   Yer   uchastkalarining   o’lchami   va   chegaralari   yer   ijarasi
shartnomasiga   o’zgartirishlar   kiritilgandan   keyingina   o’zgartirilishi   mumkin.
Fermer xo’jaligiga berilgan yer uchastkalari xususiylashtirilishi, oldi-sotdi, hadya,
ayirboshlash,   garov   obyekti   bo’lishi,   shuningdek   ikkilamchi   ijaraga   berilishi
mumkin   emas.   Fermer   xo’jaligiga   ijaraga   berilgan   qishloq   xo’jaligi   yerlari
maqsadsiz   foydalanilganda,   shu   jumladan   shartnomada   nazarda   tutilgan   qishloq
xo’jaligi   ekinlari   o’rniga   boshqa   ekinlar   ekilishi   ijara   shartnomasini   qo’pol
ravishda   buzish   hisoblanadi.   Fermer   xo’jaligiga   berilgan   yer   uchastkasidan
foydalanganlik uchun to’lanadigan haq yagona yer solig’i tariqasida undiriladi.
Fermer xo’jaligining mablag’lari va hisob-kitoblari.
Fermer   xo’jaligi   pul   muomalasini   yuritish   hamda   pul   mablag’larini   saqlab
turish   va   bu   mablag’larni   erkin   tasarruf   etish   uchun   bank   muassasida   hisob
raqamlari ochish huquqiga ega.   Fermer xo’jaligining hisob raqamidan mablag’larni
qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   hisobdan   chiqarish   mumkin.   Qishloq
xo’jaligi   ekinlari,   shu   jumladan   paxta   va   g’alla   hosili   uchun   sarflangan   barcha
xarajatlar   fermer   xo’jaligining   mahsulotlarni   sotishdan   olingan   daromadlari
hisobiga   qoplanadi.   Fermer   xo’jaliklari   elektr   energiyasi,   yonilg’i-moylash
materiallari,   mineral   o’g’itlar   yetkazib   beruvchilar   va   fermer   xo’jaliklariga
xizmatlar   ko’rsatuvchilar   bilan   o’z   vaqtida   hisob-kitob   qilishlari   lozim.   Dehqon
xo’   jaligi   meros   qilib   qoldiriladigan   umrbod   egalik   qilish   yoki   ijara   (ikkilamchi
ijara)   huquqi   asosida   dehqon   xo’   jaligi   boshlig’   iga   berilgan   yer   uchastkasida
qishloq   xo’   jaligi   mahsulotlarini   yetishtirishni   va   realizatsiya   qilishni   dehqon   xo’
jaligi   a zolarining   shaxsiy   mehnati   asosida   amalga   oshiruvchi   xo’   jalikdir.ʼ   18
yoshga to’ lgan, muomalaga layoqatli bo’ lgan, o’ ziga dehqon xo’ jaligini yuritish
39 uchun   yer   uchastkasi   berilgan   O’   zbekiston   fuqarosi   yoki   respublika   hududida
doimiy yashovchi fuqaroligi bo’ lmagan shaxs dehqon xo’ jaligi boshlig’ i bo’ lishi
mumkin.   Dehqon xo’ jaligini yuritish uchun 0,06 gektardan 1 gektargacha bo’ lgan
o’   lchamda   yer   uchastkalari   beriladi,   ulardan   dehqon   xo’   jaligi   ixtisoslashuvi
asosida   faqat   qishloq   xo’   jaligi   mahsulotlarini   yetishtirish   uchun   foydalanilishi
kerak.   Shuningdek   yer   uchastkasi   asosiy   qishloq   xo’   jaligi   ekinlarining   qator
oralariga ekish yoki asosiy va boshqa qishloq xo’ jaligi ekinlarini navbatlab ekish
yo’   li   bilan   yetishtirish   uchun   ham   foydalanilishi   mumkin.   Fermer   xo’   jaliklari
yoki boshqa qishloq xo’ jaligi korxonalari tomonidan dehqon xo’ jaligini yuritish
uchun   qishloq   xo’   jaligiga   mo’   ljallangan   yerlarning   asosiy   ekindan   bo’   shagan
qismi oraliq qishloq xo’ jaligi ekinlari ekish uchun 0,06 gektardan 10 gektargacha
bo’  lgan o’  lchamda bir  yilgacha bo’  lgan muddatga ikkilamchi  ijaraga (uchinchi
shaxslarga berish huquqisiz) berilishi mumkin.  
Dehqon   xo’   jaligini   yuritish   uchun   berilgan   yer   uchastkasida   binolar   va
inshootlarni, shu jumladan yer osti inshootlarini qurish taqiqlanadi, bundan yengil
konstruksiyali   issiqxonalarni   va   boshqa   imoratlarni,   shuningdek   sug’   orish
inshootlarini   qurish   mustasno.   Dehqon   xo’   jaligi   tomonidan   qishloq   xo’   jaligi
ekinlarini   ekish   ixtisoslashuvga   ko’   ra   amalga   oshirilmagan   taqdirda,   yer   solig’   i
uch   baravar   miqdorda   undiriladi.   Dehqon   xo’   jaligi:   Dehqon   xo’   jaliklarining
yagona davlat reyestridan ko’ chirma asosida o’ z qishloq xo’ jaligi mahsulotlarini
qo’   shimcha   hujjatlarsiz   (ruxsatnomalarsiz)   respublika   hududida   erkin   tashish   va
realizatsiya   qilish   huquqiga   ega;   o’   zining   qishloq   xo’   jaligi   mahsulotlarini
dalasida, dehqon bozorlarida va savdo markazlarida, shuningdek aholi punktlarida
sayyor   savdo   tashkil   etish   yo’   li   bilan   qo’   shimcha   ruxsatnomalarsiz
(litsenziyalarsiz)   realizatsiya   qilish   huquqiga   ega;   o’   zining   qishloq   xo’   jaligi
mahsulotlarini naqd pulga yoki bank kartalari bo’ yicha naqd pulsiz hisob-kitoblar
orqali cheklovlarsiz realizatsiya qilish huquqiga ega. Bunda dehqon xo’ jaligi xo’
jalik yurituvchi subyektlar uchun kassa operatsiyalari qoidalarida nazarda tutilgan
hisob yuritishi shart emas.   Dehqon xo’ jaligi tomonidan o’ zining qishloq xo’ jaligi
40 mahsulotlarini   realizatsiya   qilishdan   olingan   daromadlarga   soliq   solinmaydi.
Dehqon xo’ jaligi o’ z faoliyati natijalarining hisobini yuritadi hamda belgilangan
shakldagi  ma lumotnomani dehqon xo’ jaligi  joylashgan  yerdagi fuqarolarning o’ʼ
zini   o’   zi   boshqarish   organiga   hisobot   davridan   kelgusi   yilning   15   martiga   qadar
taqdim etadi. Unda yil davomida yer uchastkasida yetishtirilgan qishloq xo’ jaligi
ekinlarining   turlari,   ishlab   chiqarilgan   va   realizatsiya   qilingan   qishloq   xo’   jaligi
mahsulotlarining hajmlari, shuningdek issiqxonalar soni to’ g’ risidagi axborot ko’
rsatiladi. 
Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Agrarmanagement Jens Pape, Clemens Morath, Reiner doluschitz ISBN-
10:3-8252-3587-4, EAN:978382523587
2. Barrick, R. K. Harmon, H. L. Animal Production and Management Ed: 
Gregg Division   McGraw-Hill (1988-02-01) ISBN 10: 007003852X / ISBN 
13: 9780070038523
3. Connor, D. J.; Loomis, R.S.; Cassman, K.G. 2011. Grop Ecology. 
Productiviti and   Management in Agricultural Systems. University Press 
ISBN: 9780521744034.
4. Modernes Agrarmanagement: Betriebswirtschaftliche Analyse-und 
Planungsvefahren   MuBhoff, Hirschauer (2013) 3. Auflage, Vahlen-Verlag, 
Munchen.
41 5. Samatov G.A., Yodgorov J.Yo.,Rustamova I.B Qishloq xo’jaligi ishlab 
chiqarishini tashkil etish. Darslik. «O’zbekiston milliy ensiklopediyasi». - 
Toshkent: ToshDAU taxririyat- nashriyot bo’limi, 2005. - 508 b.
6. Samatov G.A., Rustamova I.B. Qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishini tashkil 
etish. Ma’ruza matni. - Toshkent: ToshDAU taxririyat-nashriyot bo’limi, 
2008. - 120 b.
7. Samatov G.A., Rustamova I.B, Gaybullayev O.B. Qishloq xo’jaligi ishlab 
chiqarishini tashkil etish fanidan amaliyot darslari uchun uslubiy 
ko’llanma. - Toshkent: ToshDAU taxririyat- nashriyot bo’limi, 2019- 120 b.
8. Jo’rayev F. Qishloq xo’jalik korxonalarida ishlab chiqarishni tashkil etish.
9. Darslik. -Samarqand: Samarqand qishloq xo’jalik instituti, 20 18 y .
42

O'zbekistonda fermer va dehqon xo'jaliklarini rivojlantirish vazifalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qishloq xo’jaligi korxonalarida mehnat resusrlari va xizmat tizimini takomillashtirish yo’llari
  • Qishloq xo‘jaligi korxonalarida innovatsiyon texnologiyalardan foydalanish iqtisodiy samaradorligi
  • Paxta yetishtirishning iqtisodiy samaradorligi va uni oshirish yo’llari
  • Sut mahsulotlarini tayyorlash va sotish tizimini takomillashtirish
  • Bog’dorchilik sohasini innovatsion rivojlantirish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский