O’zbekistonda geografiya fani rivojlanish bosqichlari

O’zbekistonda geografiya fani rivojlanish
bosqichlari
Kirish
I BOB. GEOGRAFIYA FANINING RIVOJLANISH TARIXI.
I.1 O’rta asrlarda geografiya fanining rivoji.
I.2 O’zbekiston hududida geografiya.
II BOB. GEOGRAFIYA FANINIG RIVOJLANISH 
BOSQICHLARI.
II.1 Yer yuzida geografiya faning o’rganilishi.
II.2 O’zbekistonda geografiya fanining rivojiga xissa qo’shgan olimlar 
va faning rivojlanish bosqichlari.
II.3 Dars ishlanma (Jahon mamlakatlarining davlat tizimi va boshqaruv 
shakillari)
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
Geografik   bilimlar   mukammallasha   borgani   sari   insonlar   o’z   sayohatlarini,
xotiralarini, yurishlarini oddiy chizmalarda aks ettirganlar va shu tariqa geografik
kartaning yaratilishida asos bo’luvchi fakt va ma’lumotlarni to’plaganlar. Qadimgi
Rim,   Misr,   O’rta   Osiyo   kabi   davlatlarda   geografik   bilimlar   birmuncha   taraqqiy
etgan.   Birinchi   marta   “Geografiya”   atamasini   qo’llagan   grek   olimi   Erotosfen   2
tomli   “Geografiya”   nomli   asarni   yozgan.   Shu   tufayli   ham   uni   “Geografiyaning
otasi” deb aytiladi. 
Mashhur  geograf, tarixchi Strobon ham  17 tomli “Geografiya” nomli asarini
yozadi. Unda mamlakatshunoslik haqidagi bilimlar yaqqol aks etgan. Eng muhimi
antik davr olimlarining Yer to’g’risidagi fikrlarini umumlashtirib bergan. 
Qadimgi   dunyoning   eng   mashhur   astronom   va   geograflaridan   biri   Ptolomey
ham   geografiya  faniga   salmoqli   hissa   qo’shgan.   U   8  tomdan   iborat   “Geografiya”
nomli   asar   yozgan.   Ayniqsa,   Ptolomey   tuzgan   kartalar   birmuncha   mukammal
bo’lgan. Uning kartalaridan bir necha yuz yillar davomida foydalanib kelingan.
 Ayniqsa, O’rta Osiyodan yetishib chiqqan Muhammad al – Xorazmiy va Al -
Beruniylarning geografiya sohasidagi tadqiqotlari diqqatga sazovordir.
Geografiya   fanini   maktablarda   o’qitish   G’arbiy   Yevropada   XVII   asrning
ikkinchi   yarmida   boshlangan.   Rossiyada   esa   XVIII   asrning   boshidan   geografiya
mustaqil fan sifatida o’qitilgan. I BOB. GEOGRAFIYA FANINING RIVOJLANISH TARIXI.
I.1 O’rta asrlarda geografiya fanining rivoji.
O’rta   asrlarda   geografiya   fanining   rivoji   O’rta   asrlarda   yevropaliklarning
geografik   tasavvurlariga   eng   katta   ta’sir   etgan   voqea   —   Marko   Poloning   25   yil
davom   etgan   Xitoy   sayohati   (13-asr   Oxiri)   bo’ldi.   O’rta   asrlarda   Sharq
mamlakatlarida madaniyatning yuksalishi, bir qancha mustaqil davlatlarning barpo
etilishi,   savdo-sotiq   avj   olishi   natijasida   Turkiya,   Iroq,   Eron,   Hindiston   va
Movarounnahrda   geografiya   fani   ancha   rivoj   topdi.   Uning   eng   yirik
namoyandalaridan   biri   Muhammad   ibn   Muso   Xorazmiy   (8-asr   Oxiri   —   9-asr
O’rtalari)   geografiyaga   doyr   "Surat   ul-arz"   kitobini   yezdi.   Unda   dunyodagi   537
shaharning   koordinatalari   va   qisqacha   izohi   berilgan.   Yerning   geografik   qobig’i,
uning struktura va  dinamikasi,  alohida  komponentlarini   hududlar   bo’yicha  o’zaro
ta’siri va taqsimlanishini o’rganadigan fanlar majmui. Antik dunyo g’arb olimlari
Yer   yuzasining   manzarasini   geografiya   so’zi   bilan   ifodalaganlar.   Geografiya
terminini  dastlab Eratosfen (mil. Av. 276—194 yillarda yashagan)  kiritgan. O’rta
Osiyoda 9— 10-asrlar. Geografiya fanlari sistemasi 3 asosiy tarmoqqa bo’linadi: a)
tabiiy, ya’ni tabiiy geografik fanlar — ularga tabiiy geografiya (umumiy yer bilimi,
landshaftshunoslik   va   paleogeografiyani   o’z   ichiga   oladi),   geomorfologiya,
iqlimshunoslik,   quruqlik   gidrologiyasi,   okeanologiya,   glyatsiologiya,
geokriologiya,   tuproklar   geografiyasi   va   biogeografiya   kiradi;   b)   ijtimoiy   va
iqtisodiy   geografik   fanlar   —   umumiy   va   regional   iqtisodiy   geografiya,   xo’jalik
tarmoqlari   geografiyasi   (sanoat   geografiyasi,   q.   X.   Geografiyasi,   transport
geografiyasi   va   b.),   aholi   geografiyasi,   siyosiy   geografiya;   v)   haritagrafiyasr  
Har   qanday   ilm   sohasi   mustaqil   fan   rivojlanishi   uchun   to’tta   asosiy   shartni
bajarishi   lozim.   Chunki   tabiat,   jamiat   va   taffakkur   yangidan   yangi   bilimlarni
bilishga   va   olishga   qaratilgan   insonning   ijodiy   tatqiqot   faoliyati   bo’lgan   fan   shu
vaqtga qadar egallanmagan qonunlar haqida ma’lumot beradi. Tatqiqotchi tabiat va
jamiyatning   hali   ro’yobga   chiqarilmagan   hodisa   va   jarayonlarni   nazariya   va
metodlar yordamida o’rganadi. Shunday   ekan   o’rganilayotgan,   tadqiq   etilayotgan   predmet,   material   tizim,
narsa   jarayon   va   hodisa   muayyan   ilm   sohasining   predmeti   hisoblanadi.
O’rganilayotgan   pretmet   o’ziga   xos   usullar   -   metotlar   yordamida   tekshiriladi,
tatqiq   etiladi.   Predmetning   kashf   etilmagan   xususiyatlari-qirralari   haqida
nazariyalar, farazlar bo’lishi lozim.
Nazariyalar   orqali   isbotlanayotgan   soha   ma’lum   bir   vazifani   –   aniq   bir
maqsadga   qaratilgan   bo’lishi   darkor.   Bu   to’rt   tabiiy   geografiya   sohasiga   tatbiq
etilsa   turli   darajadagi   xilma-xil   geosistemalardan   tashkil   topgan   yer   usti
strukturasini-geografik   qobiqni   o’rganish   tabiiy   geografiyaning   predmeti.  
Geografik   qobiqning   turli   katta   kichiklikdagi   sistemalarga   bo’lib,   tahlil   etish   -
tasvirlash   bu   fan   metodi.   Geosistemalar   haqidagi   nazariyalar   asosida   ularning
xususiyatlarini namoyon etish geografik bilimlarning o’ziga xosligini tashkil etadi.  
Geografik   qobiqda   strukturaviy   tuzulishdan   kelib   chiqadigan   tabiiy   hududiy
komplekslar   va   hududiy   ishlab   chiqarish.   Komplekslarning   shakllanishi   va
joylaninish   qonuniyatlarini   o’rganadi.   Ammo   geografiya   yer   yuzasidagi   narsa
hodisalarni o’rganadigan fan sifatida bundan ikkiming yuz yillar paydo bo’lishiga
qaramay   mazkur   fanning   organish   pretmeti   o’zgarib   turgan.  
Ayniqsa   buyuk   geografik   kashfiyotlardan   so’ng   fanning   o’rganish   pretmetiga
qarashlar   o’zgarishga   uchradi.   Chunki   yerdagi   geografik   obektlarni   tasvirlash
mazmuniga   ega   geografiya   atamasi   mohiyatan   o’z   vazifasini   o’tab   bo’lgan   edi.  
Materiklar,   orollar,   okeanlar,   dengizlar,   tekisliklar   tog’lar   kashf   etilib   ularning
geografik   ta’riflash   vazifasi   yuklatilganligi   ma’lum   edi.   Davrlar   o’tishi   bilan
fanlarning   defferentsiyalashuvi   yani   tarmoqlarga   bo’linib   ketish   natijasida
geografiya   fanidan   ko’pgina   tarmoq   fanlar   ajrala   boshladi.   Shunda   tabiatshunos
olimlarning   uzoqni   ko’zlab   fikrlaydigan   vakilari   geografiya   faning   tabiatni   bir
butun   tarzda   talqin   etish   bilan   muamolari   bo’lishi   lozimligi   uqtirdilar.  
Shulardan biri bor yo’g’i 28 yil umr ko’rgan Niderlandiya olimi Brenxard Varenius
o’zining “Umumiy geografiya” kitobini yozib 1650 yildayaq “Geografiya yer suv
jarini   bir   butun, o’zaro bog’liq holda  o’rganishi   lozim” deb  yozgan  edi.  Shundan
keyingi   davrlarda   nems   olimlari   K.Pittir   “Geografiya   butun   yer   shari   “   ni   A. Tattner   “O’lkalarni   ulardagi   pretmet   va   hodisalarning   hududiy   joylanishi   nuqtai
nazardan   o’rganishi   “   ni   F.Retgofen   “Yer   planeta   yuzasini”   Fransus   olimi   E.
Mortonk   “Yer   yuzasidagi   inson   faoliyati   bilan   tabiiy,   bialogik   hodisalar   hamda
ularning joylanish sabablarini” o’rganadi deb ko’rsatgan edilar.  
Petrburg unversitetining kafedra mudiri  P. I. Brounov 1910 yilda geografiya
faning obekti sifatida “Yerning tashqi qobig’i tabiiy tarqalishining hozirgi holatini”
o’rganadi   deb   yozgan   edi   Hozirgi   zamon   geogriflarining   aksariyati   P.I
Brounovning   bu   fikriga   qo’shiladilar,   ammo   “Tashqi   qobiq”   tushunchasining
mazmunini   bir   xil   tadqiq   etmasdan,   uni   “Geografik   qobiq,”   “Landshaft   qobig’i”
“Geosfera” beoganosfera“, “Epigeosfera” va boshqa terminlar mazmuniga o’girib
tushuntiradilar.
Geografiyning   ribojlanishiga   juda   katta   hissa   qo’shgan   allomalardan   biri   –
sayyoh,   geografik   tadqiqotlar   tashkilotchisi,   buyk   rus   olimi   Petr   Petrovich
Semyonov   –   Tyanshanskiydir   (1827   –   1914).   U   geografiyaning   predmeti   va
vazifalari masalalri bilan ham bevosita shug’ullangan. U K.Ritterning “Osiyo Yer
bilimi”  asarining rus  tilidagi  nashriga yozgan so’zboshida  keng va tor  ma’nodagi
geografiyani   farqlaydi.   Keng   ma’nodagi   geografiya   Yer   sharini   qattiq,   suyuq   va
gaz   qobiqlari   bilan   birgaliqda,   uning   boshqa   sayyoralarga   va   unda   yashaydigan
organizmlarga   munosabati   qonunlarini   to’liq   tadqiq   qiladi.Uning   firicha   keng
ma’nodagi   geografiya   tadqiqot   predmetining   o’zshashligi   bilan   o’zaro   bog’liq
bo’lgan   fanlarning   butun   tabiiy   guruhidir.   Fanlarning   bu   guruhiga   matematik
geografiyani, Yerni vauning tuzilishi qonunlarini o’rganadigan tabiiy geografiyani,
etnografiyani va statistikani kiritadi.
Tor ma’nodagi geografiya Yer yuzasining fiziografiyasi, ya’ni uning doimiy,
asrlar   davomida   tabiatning   o’zi   tomonidan   belgilangan   o’chmaydigan
tuzulishiniham,   inson   qo’li   bilan   yaratilgan   o’zgaruvchan,   o’chadigan   tuzilishini
ham   tasvirlashdir.   L.S.   Berg   P.P.Semyonov   –   Tyanshanskiyning   tor   ma’nodagi
geografiyasini  mamlakatshunoslik deb hisoblagan edi. A.G. Isachenko esa (1971)
yadrosini tabiiy geografiya tashkil etadigan tabiiy fan deb hisoblaydi. XIX   asrning   so’ngi   choragida   geografiya   Yer   yuzasi   haqidagi   fan   ekanligi
to’g’risida   tushuncha   vujudga   keldi.   Bu   tushuncha   nemis   geografi   va   geologi
Ferdinand   fon   Rihtgofen   (1833   –   1905)   tomonidan   rivojlantirildi.   F.Rixtgofen
geografiya   o’simlikni   Yer   yuzasiga   bo’lgan   munosabatda,   insonni   esa   butun
tabiatga   bo’lgan   munosabatda   o’rganish   lozimligini   ta’kidlagan   edi.
Geografiyaning   eng   asosiy   maqsadi   F.Rihtgofenga   ko’ra,   jonli   tabiatning   jonsiz
tabiat bilan bilan bog’lik ekanligini hisobga olgan holda insonning jonli va jonsiz
tabiat bilan aloqalari va munosabatlarini ochib berishdan iborat. U geografiyaning
o’rganish   predmetini   quruqlik,   dengiz   va   atmosferaning   o’zaro   ta’sirdagi   Yer
yuzasi   (Erdoberfläche)   deb   hisoblagan;   geografiyaning   o’ziga   xos   maqsadi   Yer
yuzasida mujassam o’zaro ta’sirda namoyon bo’ladigan turli hodisalarga e’tiborni
qaratilishi   lozim,   deb   hisoblaydi.   Uning   fikricha,   Yer   yuzasining   har   qanday
qismini   geografik   jihatdan   o’rganishni   mukammal   tabiiy   geografik   tasvirlashdan
boshlash   va   shundan   so’ng   boshqa   tabiiy   tavsiflar   va   ularnig   o’zaro   aloqalarini
tadqiq qilish lozim.
Fridrih   Ratzel   (1844   –   1904)   sotsial   geografiyning   tarkib   topishiga   asos
solgan nemis olimi. U o’zining “Antropogeografiya” deb nomlangan asarida tabiiy
fenomenlarning inson tarixi yo’nalishiga ta’sirini bayon qilgan. U asosiy e’tiborni
tabiiy   sharotlarning   insonga   ta’sirini   emas,   balki   inson   faoliyatiga   ta’sirini
o’rgangan.   F.   Ratzelning   asarlarida   “Biosfera”   termini   (tushunchasi)   ilmiy
barqarorlikka ega bo’ldi va tan olindi.
F.   Ratzel   geografik   determinizmni   sotsial   darvinizm   bilan   to’ldirdi,   ya’ni
biologik   qonunlarni   ijtimoiy   munosabatlarni   o’rganishga   ko’chirishga   harakat
qildi.   U   kengayishga   intiladigan   davlatning   organizm   sifatidagi   g’oyaning   ham
asoschisidir.
Pol Vidal de la Blash (1845 – 1918) – geografiyaning rivojlanishiga salmoqli
hissa   qo’shgan   fransuz   olimidir.   Uning   fikricha   geografik   tadqiqotlarda   asosiy
e’tibor   uncha   katta   bo’lmagan   bir   xil   hududlarni   bevosita   o’rganish   yo’li   bilan
inson va uning bevosita atrof muhiti (milieu) orasidagi mujassam o’zaro aloqalarga
qaratilmog’i lozim. Fransiyada bunday hududlarni “peylar (pays)” deb atash qabul qilingan.   Vidal   geografik   tadqiqot   metodri   to’g’risida   bir   qator   g’oyalarni   ishlab
chiqqan.   U   xorologiya   (yun.   choros   joy;   logos   fan,   ta’limot)   konsepsiyasini
hududning o’zaro ta’sirda bo’lgan Yer yuzasining muayyan joylarini ifodalaydigan
birligi orqali bog’langan ob’yektlar va hodisalarni o’rganish metodi sifatida qo’llab
–   quvvatlagan.   Uning   fikricha   “…geografiya   …bilimlarning   umumiy   xazinasiga
o’zining  tabiat  qo’shgan  narsalarni   qismlarga bo’laklamaslik,  umuman  butun  Yer
yuzasida ham, ularning joylashuvining ayrim rayonlari doirasida ham narsalarning
nisbati va aloqasini tushunish qobiliyatini kiritadi” deb yozgan edi (Jeyms, Martin,
1988).   Vidal   de   la   Blash   asos   solgan   fransuz   geografiya   maktabi   geografiyaning
tabiiy va ijtimoiy komponentlariga baravar e’tibor bergan. Shu maktabning yorqin
namoyondalaridan   biri   E.   de   Martonne   asosan   tabiiy   geografiya   bilan
shug’ullangan.   U   geografiyadagi   an’anaviy   bilimni   geologiya,   geofizika   va
biologik bilimlarning ishonchli asoslari bilan qo’sha bilgan. I.2 O’zbekiston hududida geografiya.
18—19-asrlarda   madrasalarda   umumiy   holda,   19-asrning   80-yillarida   rus-tuzem
maktablarida, 1900 yildan yangi usul maktablarida dastur bo’yicha o’qitildi. 19-asr
90-yillaridan   geografiyadan   birinchi   o’quv   qo’llanmasi   —   "Yer   xususida   ilmdan
olingan so’zlar" o’zbek tilida nashr etildi. 1880-yillarda Hoji Yusuf Hay’atiy (1842
—1924)   geografik   globus   yasadi.   1905   yilda   yangi   usul   maktablari   uchun
"Turkiston   va   unga   yondosh   mamlakatlarning   haritasi"   nashr   qilindi.
O’zbekistan   hududida   geografiya   M.   Behbudiyning   "Qisqacha   umumiy
geografiya"   (1902),   "Aholi   geografiyasiga   kirish"   (1903),   Fotih   Karimning
"Geografiya"   (1914),   Muhammad   Aminkarimiyning   "Jugrofiyai   riyoziy"   (1914),
Munavvarqori   Abdurashidxon   o’g’lining   "Yer   yuzi"   (1915),   N.I.   Balashovning
"Turkiston geografiya o’qumligi" (1922)  darsliklari  nashr etildi. 1930 yildan1990
yilgacha umumiy ta’lim maktablarida faqat O’zbekiston tabiiy va iqtisodiy geogr.si
mahalliy mualliflar yozgan darslik va qo’llanmalar asosida o’qitildi.
Geografiyani   o’qitish   metodikasi   bo’yicha   o’quv   qo’llanmalari,   darsliklari   nashr
qilindi.   Geografiyaga   oid   O.   Ibrohimovning   "Geografiya   terminlari"   (1935),   M.
Bektemirov va Saidrasulovning "Qisqacha ruscha-o’zbekcha geografiya terminlari
lug’ati" (1940), N, Dolimov va b.ning "Geografik terminlarning qisqacha  ruscha-
o’zbekcha lug’ati" (1953), H.H. Hasanovning "Geografik terminlar lug’ati" (1964),
S.   Qorayev,   P.   G’ulomov,   R.   Rahimbekovning   "Geografik   terminlar   va
tushunchalar izohli lug’ati" (1979) yaratildi. Bu davrda oliy geografiya ta’limi ham
ancha rivojlandi.  
Davlat   universitetlari   va   pedagogika   institutlarida   geografiya   fakultetlari   ochildi.
Oliy   maktablar   uchun   geografiyadan   darslik   va   o’quv   qo’llanmalari   o’zbek   tiliga
tarjima   qilindi   hamda   yangilari   yozildi.   Geografiya   ta’limining   yangi   davlat
standarti,   o’quv   dasturlari   ishlab   chiqildi.   Bir   qancha   yangi   darsliklar,   o’quv
qo’llanmalari, geografik terminlar lug’ati va haritalar yaratildi  
Mamlakatimiz   o’z   mustaqilligiga   erishgach   respublika   xo’jaligining   barcha
sohalarida bo’lganidek ta’limda ham tub islohotlar davri boshlandi. 1992-yilda   ilk   bor   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi   yangi
qonuni   qabul   qilindi.   Uning   3-moddasida   “Ta’lim   dasturlari”ni   tanlashda   yagona
va   tabaqalashtirilgan   yondashuv   zarurligi   ta’kidlangan.Bu   qonunga   asosan
mamlakatimizda   geografiya   ta’limida   ham   tub   o’zgarishlar   sodir   bo’ldi.   Yangi
mazmundagi   o’quv   dasturlari   va   rejalari   ishlab   chiqildi.   Dasturlar   asosida
darsliklar,   o’quv   qo’llanmalari,   metodik   adabiyotlari   yaratishga   kiritildi   .SSSR
tabiiy va iqtisodiy geografiyani mukammal o’rganish o’rniga o’z respublikalarini,
shu   sohadagi   geografiyalarini   atroflicha   o’rganishga   e’tibor   qaratildi.   Ta’lim
muassasalarini   ilmiy   maktab   uchun   zarur   bo’lgan   didaktik   vositalar   bilan
ta’minlashga,   o’quv   muassasalarini   attestatsiya   va   akreditatsiya   o’tkazish   tizimi
kiritildi   va   amalgam   oshirldi.   Asta-sekin   milliy   ta’lim   tizimi   shakllana   boshladi.
Metodik   olim   P.   Musayev   rahbarligida   geografiya   o’qitishga   oid   milliy   ta’lim
konsepsiyasi  ishlab   chiqildi.Milliy  maktablarda  geografiya   o’qitish  mazmunan   va
deyarli o’zgardi.Xorijiy mamlakatlar bilan ta’lim sohasi bo’yicha hamkorlik yo’lga
qo’yildi.   Ulardan   ilg’or   pedagogik   texnologiya   tanqidiy   nuqtai   nazarda   ko’rib
chiqildi.   G eografiya hodisalarining turg‘unlikda emas, asl mavjud narsadek emas,
balki   doimo   o‘zgarib   turadigan   jarayonlar   deb   qarash   kerak.   O‘qituvchilar   hozir
yer yuzida mavjud narsalarning hammasi doimo hozirgidek turmaganligi va doimo
shu   xilda   qolmasligini   tushunib   olishlari   kerak.   Geografiya   predmeti   tarixidan
materiallarining   o‘qitilishiga   ancha   katta   yordam   beradi.   Ma’lumki,   maktabda
geografiya   predmetining   o‘qitilishi   o‘quvchilarni   xaritani   tushunishga   va   bilishga
o‘rgatadi.   Busiz   tarixiy   bilimlarni   puxta   egallash   mumkin   emas.   Bundan   tashqari
geografiya   tarixni   hozirgi   hayot   bilan   bog‘laydi.   Hozirgi   zamon   uchun   tarixning
muhimligini   aniq   misollarda   ko‘rsatib   beradi.Bu   haqda   ko‘p   yerlarni   sayohat
qilgan fransuz geografi Elize Rek (1830-1905) shunday degan edi: “Geografiya –
bugungi kunning tarixidir, tarix esa o‘tgan kunning geografiyasidir”. Shunga ko‘ra
geografiya   va   tarix   o‘qituvchilari   hamkorlikda   ishlashlari   maqsadga   muvofiqdir.
Mamlakatimizda  tashkil  qilingan “Ustoz”   jamg’armasi  orqali  ko’pgina  geograflar
xorijiy   mamlakatlarda   bo’lib   ularning   tajribalarini   o’rganib   qaytdilar   va   hokazo.
Amalga   oshirilgan   tadbirlar   tufayli   mamlakatimizning   o’ziga   xos   milliy   ta’lim tizimi   shakllanib,   uning   moddiy   bazasi   mustahkamlanib   bordi.   Mamlakatimizda
yangi   turdagi  o’quv  muassasalari,   litseylar,   gimnaziyalar,   kollejlar  tashkil   qilindi.
Ularda ta’lim tizimi deyarli yangidan uyushtirildi. O’quvchilarni tabaqalab o’qitish
joriy   etildi.   Ammo   bu   tadbirlarning   barchasi   mafkuraga   sodiq   hodimlarini
tayyorlashga  da’vat  etilgan sobiq  ta’lim  tizimining yangilash borasidagi  dastlabki
qadamlar edi.
Endilikda   mamlakatimizda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ga
muvofiq   maqsad,   mazmun,   vazifalar,   boshqarish,   tashkil   etish   va   xalqimizning
milliy-madaniy an’analariga xos keladigan tamoman yangicha “Ta’limiy xizmat”ni
shakllantirishga   kirishildi.Bunday   ta’limiy   xizmatning   metodologik   negizini
prezident   I.A.Karimov   tomonidan   ilgari   surilgan   “Jamiyat   mafkurasi   xalqni
xalq,millatni   millat   qilishga   xizmat   qilsin”   degan   g’oya   yotadi.   Uning   pedagogik
asosini   esa   har   bir   shaxsning   qobiliyati   va   iste’dodini   rivojlantirish,
takomillashtirishi   orqali   jamiyatning   quyidagi   ta’limiga   bo’lgan   ehtiyojini
qondirish   tashkil   qilindi.   Ana   shunday   konsepsual   g’oyalar   asosida   faoliyat
ko’rsatuvchi   maktabni,shaxs   va   jamiyatni   rivojlantirishga,   ta’limning   milliy   va
mintaqaviy   xususiyatlarini   e’tiborga   olib   demokratiya   hamda   insonparvarlik
tamoyillari   asosida   boshqarishga   undaydigan   mexonizm   sifatida   boshqa   fanlar
qatori geografiya ta’limida ham tayanch o’quv tizimi vujudga keldi. Bu mexanizm
jamiyatning   geografiya   ta’limiga   bo’lgan   ijtimoiy   buyurtmasi,   davlat   talabi   bilan
bolaning shaxsiy imkoniyati mayli o’rtasidagi tafovutni muvozanatlovchi vositadir.
Yuqoridagi   g’oya   va   fikrlar   hamda   konsepsiyalar   asosida   mamlakatimizda
geografiya ta’limining mazmuni va tuzilishi quyidagi tizimda barpo etildi II BOB. GEOGRAFIYA FANINIG RIVOJLANISH
BOSQICHLARI.
II.1 Yer yuzida geografiya faning o’rganilishi.
Bilim   –   kishilarning   tabiat   va   jamiyat   hodisalari   haqida   xosil   qilgan
ma’lumotlari   bo’lib,   voqelikning   inson   tafakkurida   aks   etishi   va   amalda   sinalgan
voqelikni bilish natijasidir.
Geografik   bilimning   mohiyati   –   hududiy   qonuniyatlarni   tahlil   eta   bilish,
alohida   komponentlar   va   geosistemalar   o’rtasidagi   o’zaro   aloqani   tarixiy   metod
asosida  aniqlash  orqali  dunyoning hozirgi  geografik manzarasini  (kartinasi)  ilmiy
izohlab berishdan iboratdir. Geograf xilma – xil materiallardan foydalanib Yerning
tabiati va ho’jaligida bo’ladigan ham, ayrim regionlarda bo’ladigan o’zgarishlarni
ham oldindan aytib berishi ya’ni bashoratlashi zarur.
Geografiya hozirgi tabiiy va ijtimoiy fanlar orasida asosiy mumtoz fanlardan
biridir. Ko’p asrlar davomida geografiya Yerni o’rganadigan asosiy va yagona fan
bo’ldi.   Uzoq   rivojlanish   davomida   geografiya   jamiyat   tomonidan   unga   qo’yilgan
buyurtmalarni   bajarib   keldi.   U   kishilik   jamiyatining   atrof   muhiti   to’g’risida
ma’lumotlar berishi va va shu asosda kisxilarni tabiat bilan kurashishi uchun qurol
bilan   ta’minlashi   lozim   edi.   Shu   nuqtai   nazardan   qaralganda   geografiyani   atrof
muhit to’g’risidagi fan sifatida belgilash mumkin. Geografiyaning ahamiyati uning
rivojlanishining   butun   uzoq   tarixi   davomida   muhim   amaliy   vazifalarni   bajargan
bo’lsada, uning tadqiqot ob’yekti mujmal va noaniq bo’lib qolaverdi. Atrof tabiiy
(geografik)   muhitning   rangbarangligi   tadqiqot   uchun   yangi   mavzularni   bergan
holda   geografiyaning   o’rganish   ob’yektini   kengayishiga   doimiy   ravishda   imkon
berdi.   Biroq,   shunda   ham   geografiyaning   ob’yekti   hech   qachon   tugamadi.
Geografik   tadqiqotlarning   predmetlari   maxsus   fanlarning   ob’yektiga   aylandi.
Shunday qilib, asrlar davomida georafiyaning ko’rinishi yangi o’zaro aloqalarning
ochilishi,   jamiyatning   rivojlanishi   va   uning   evolyutsiyasining   talablari   tufayli
to’xtovsiz   o’zgardi.   Ammo   hozirgi   paytda   ham   geografiyaning   ob’yekti   nima,
umuman   geografiyaning   real   tadqiqot   o’byekti   bormi,   agar   bo’lsa,   uni   qanday
aniqlash va belgilash mumkin degan savollar dolzarb bo’lib qolmoqda. Geografiya   fanlari   rivojlanish   jarayonida   uzoq   vaqt   davomida   tabiiy   fanlar
jumlasiga   mansub   bo’lib   keldi   va   fizika,   biologiya   va   boshqa   fanlar   bilan
birgalikda   tabiat   boyliklari   va   kuchlarini   ulardan   kisxilarning   manfatlari   uchun
foydalanish   maqsadlarida   o’rgandi.   Ammo   geografiya   tabiatni   bilish   va
tasvirlashga kisxilarning hayotini ham qo’shib tasvirlab bordi.
Geografiyaning tadrijiy taraqqiyoti davomida uning nafaqat ob’yektiga, balki
u   o’rganadigan   qonuniyatlarning   sajiyasiga   yondashuv   ham   o’zgardi.   Barcha
davrlarda   va   xalqlarda   geograflar   faoliyatining   jabhasi   –   Yer   yuzasi   va   undagi
tabiiy   va   ishlab   chiqarish   jarayonlari   bo’lgan.   Ammo   bu   ob’yektni,   tadqiqot
vazifalarini, ob’yekt haqidagi tasavvurni o’rganishga yondashuv tubdan o’zgargan.
Tabiiy   geografiya   rivojlanishining   keyingi   bosqichida   geografik   tasvirlash
mazmunining   teranlashuvi   bilan   bir   qatorda   tabiiy   jaraonlarni   sistemali   o’rganish
ham   boshlandi.   Sistemali   o’rganish   qiyosiy   –   geografik   yondashuv   yo’li   bilan
ochilgan   ymumiy   qonuniyatlarni   Yer   bilimida,   mahalliy   qonuniyatlarni   esa
regional  geografiyada chuqurroq bilib olish hamda ilmiy tushuntirish uchun zarur
bo’ldi.   Ammo   Yer   yuzasida   kechadigan   tabiiy   jarayonlarni   o’rganish   bu
jarayonlarning murakkabligi va xilma-xilligi tufayli metodlarni qo’llashni cheklash
va   ihtisoslashtirishni,   yani   tabiiy   muhitni   o’rganishga   tabaqalashgan   yondashuvni
taqoza   etdi.   Tabiiy   muhit   uchun   xos   bo’lgan   jarayonlarning   keng   majmuasida
tadqiqotchilarning   e’tibori   alohida   jarayonlarga   yoki   ylarning   birikmalariga   ,
ayniqsa   ular   orasidagi   mujassan   qloqalarga   qaratildi.   Buning   natijasida   tabiiy
geografiyaning rivojlanish yo’li o’zining tuzilishining murakkablashuviga va uning
bo’linmalarining   chuqurroq   ihtisoslashuviga   sekin-asta   yaqqol   ifodalangan
tendensiyani   seza   boshladi.Rivojlanishdagi   bunday   tendensiya   esa   tabiiy
geografiyaning tabiiy geografik fanlar sistemasiga aylanishiga olib keldi.
Geografiya fani boshqa fanlar qatori zamonamizning muhim va katta ilmiy –
amaliy ahamyatga ega bo’lgan fanlari qatoridan o’rin olmoqda. XX asrning so’ngi
choragida   va   hozirgi   paytda   geografiyaning   ilmiy,   amaliy   va   ta’limiy   salohiyati
ortib bordi va bu jarayon davom etmoqda. Geografiya   o’zining   rivojlanishida   boshqa   barcha   fanlardan   farq   qiladigan
o’ziga   xos   juz’iyatlarga   ega   emas.   Bu   oddiydan   murakkabga,   quyidan   yuqoriga
tomon   rivojlanishdir.   Rivojlanish   jarayonida   ilgari   yagona   bo’lgan   geografiya
o’rganadigan   qonuniyatlarning   sajiyasiga   ko’ra   bir-biridan   farq   qiladigan   o’ziga
xos juz’iy, ixtisoslashgan  fanlarga tabaqalashadi.  Bu fanlar  “geografiya”  umumiy
nomi   bilan   atalib   kelindi   va   ular   Yer   yuzasi   tabiati   rivojlanishining   geografik
qonuniyatlarini o’rgandi, tabiat qonunlarini tobora teranroq anglab yetisga harakat
qildi.
XX asrda geografiya yagona fan doirasidan chiqib fanlar sistemasiga aylandi.
Geografiya bir-biri bilan mujassam bo’gliq bo’lgan va hatto o’zaro bir-biriga kirib
boradigan   fanlarning   o’ziga   xos   majmuasi   sifatida   tarkib   topdi.   Sistemali   tahlil
nuqtai   nazaridan   geografiyani   ko’p   komponentli   sistema   sifatida   qarash   mumkin.
Bu sistema unga kiradigan barcha komponentlarning dialektik birligini ifodalaydi.
Bu   sistemaning   birlashtirib   turuvchi   mohiyatini   geografik   qobiq   jarayonlari,
holatlari   va   hodisalarining   geografik   makon   –   zamon   tahlili   tashkil   etadi.   Bu
birlikning   barcha   tarkibiy   qismlari   o’zaro   tog’ri   va   teskari   aloqalar,   o’zaro   ta’sir,
o’zaro   bir-biriga   kirib   turishi   va   umumiy  bog’liqlik   bilan  birlashadi.   Ozaro   aloqa
va   bog’liklar   nafaqat   sistema   doirasida,   balki   shu   sistemaga   nisbatan   kattaroq   va
kichikroq sistemalar bilan ham ob’yektiv ravishda mavjud bo’ladi.
Geografiya   fanlari   sistemasining   ichki   birligi   uning   barcha   a’zolarining
umumiyligi,   ularning   tadqiqot   predmetlari   (y’ani   landshatlar   (geosistemalar)   va
ularni  tashkil   etuvchi   komponentlar)  orasidagi  ob’yektiv  o’zaro  aloqalardan   kelib
chiqadigan e’tiborning umumiyligi va, nihoyat, geografik qobiq doirasida jamiyat
va   tabiat   orasidagi   o’zaro   ta’sir   sajiyasini   belgilash   va   tabiatdan   oqilona
foydalanishni  tashkil etishdan iborat bo’lgan pirovard maqsadlarining umumiyligi
bilan ta’minlanadi.
Barcha   fanlar   sistemasidagi   kabi,   geografiya   fanlari   sistemasining   o’rganish
ob’yektini   geografik   qobiq   tashkil   etadi   va   barcha   geografik   fanlar   shu   qobiq
doirasida faoliyat ko’rsatadi; shu qobiqning ayrim tomonlarini, jihatlarini o’rganish
geografik fanlarning predmetlarini tashkil etadi. XX   asrda   geografiya   bir   –   biri   bilan   bog’liq   va   hatto   bir   –   biriga   kirib
turadigan fanlarning o’ziga xos tizimiga aylandi. Sistemali tahlil nuqtai nazaridan
geografiya   unga   kiradigan   barcha   komponentlarning   dialektik   birligidan   iborat
bo’lgan   ko’p   komponentli   sistema   sifatida   qaralishi   mumkin.   Geografik   qobiq
jarayonlarini,   holatini   va   hodisalarini   geografik   makon   –   zamon   tahlili   bu
sistemalarni birlashtirib turuvchi sterjeni bo’lib hizmat qiladi.Zamonaviy fan inson
bilimlarining   murakkab   tizimi   bo’lib,   u   shartli   ravishda   uch   guruhga:   tabiiy,
ijtimoiy-gumanitar   va   texnikaviy   fanlarga   bo’linadi.   Shu   sababli   hozirgi   zamon
geografiyasi   biologiya,   kimyo,   fizika   va   boshqa   fundamental   fanlar   kabi   turli
vaqtda tarkib topgan ilmiy fanlarning murakkab sistemasidan iborat.
Fanlar   tasnifida   geografiya   ham   tabiiy   ham   jamiyatshunoslik   fanlariga
kiritiladi.   Hozirgi   vaqtda   aqademik   B.M.   Kedrovning   fanshunoslikdagi   tasnifida
tabiiy geografiya   tabiiy va texnika fanlariga , iqtisodiy geografiya ijtimoiy fanlarga
kiritilgan.   Yetakchi   rus   geografi   V.S.   Jekulin   tabiiy   geografiya   va   uning
komponentlar   geografiyalarini   tabiiy   fanlarga,   iqtisodiy   –   ijtimoiy   geografiya   va
tarmoqlarini ijtimoiy (sotsial) fanlarga mansub, deb hisoblaydi.
Aslida   ham   fanlar   bir   –   biriga   yaqinlashgan   bizning   zamonimizda   tadqiqot
ob’yekti,   predmeti   va   metodlari   bo’yicha   bunday   bo’linishi   ko’p   jihatdan
shartlilikdan boshqa narsa emas. N.B.Kultashev (1984) bu fanlar barcha blokining
rivojlanishidagi sintetik va analitik yo’nalishlarning dialektik o’zaro munosabatlari
sababli   tufayli   geografiya   fanlarining   asoslangan   universal   tasnifini   yaratish
imkoniyati yo’q, deb hisoblaydi.
Ilgari   turli   mamlakatlarning   tabiati,   aholisi   va   xo’jaligi   to’g’risidagi
bilimlarning   qomusiy   to’plami   bo’lgan   geografiya   hozirgi   davrda   bitta   fan   emas,
balki   o’zaro   bog’liq   bo’lgan   tabiiy   va   ijtimoiy   fanlarning   bir   butun   tizimi   yoki
majmuasidir.   Hozirgi   paytda   geografiya   ko’pchilik   olimlar   tomonidan   bitta   fan
sifatida emas,  balki tabiiy va ijtimoiy fanlarning sistemasi  sifatida talqin qilinadi.
Geografiya   fanining   juda   murakkabligi   e’tiborga   olingan   holda   geografik   fanlar
sistemasi   deyiladi.   Chunki,   tabiat   rivojlanishining   ayrim   qonuniyatlarini
o’rganadigan   tabiiy   geografik   fanlar   sistemasi   va   jamiyat   rivojlanishining   ayrim qonuniyatlarini   o’rganadigan   sotsial   –   iqtisodiy   geografik   fanlar   sistemasi
birgalikda yanada murakkabroq bo’lgan geografik fanlar sistemasini xosil qiladi.
Geografiy fanlari tizimiga mansub bo’lgan barcha fanlarning birligi ularning
vujudga   kelishiga   ko’ra   umumiyligida,   tadqiqot   ob’yektlarinng   mujassam
bog’liqligida   hamda   maqsadining   umumiyligida   namoyon   bo’ladi.   Chunki   bu
fanlarning   barchasi   geografiya   rivojlanishining   turli   bosqichlarida   uning   bagrida
bujudga kelgan  va  hozirgi   paytda  ularning  umumiy  tadqiqot  ob’yektini  geografik
qobiq tashkil etadi. Hozirgi davrda geografiya fanlarining bosh maqsadi tabiatga va
xo’jalikka   har   tomonlama   tavsif   berish,   tabiiy   muhit   va   inson   xo’jalik   faoliyati
orasidagi o’zaro bog’liqlikni belgilashdan iborat.
Geografiya   fanlari   sistemasi   hozirgi   paytdagi   rvojlanishining   o’ziga   xos
juz’iyati shundaki, geografiyada differensisatsiya jarayonlari bilan bir qatorda XX
asrning   60-yillaridan   boshlab   integratsiya   jarayonlari   ham   kuchaydi   va   buning
natijasida bilimlarning birlashgan (integrallashgan) sohalarining, ya’ni yangi oraliq
fanlarning tarkib topishi sodir bo’ldi va bo’lmoqda.
Yuqorida   ta’kidlab   o’tilganidek,   geografiya   fanlarining   tizimi   qadimgi
geografiyaning   bo’linishi   jarayonida   tarkib   topdi.   Qadimiy   geografiyadan   ajralib
chiqqan   barcha   fanlarning   tarkib   topishiga   ko’ra,   ularning   tadqiqot   predmetlari
(ya’ni   bir   butun   komplekslar   va   ularni   tashkil   etuvchi   komponentlar)   orasidagi
ob’yektiv   o’zaro   aloqalardan   kelib   chiqadigan   manfaatlarining   umumiyligi,
jamiyat   va   tabiiy   muhit   orasidagi   o’zaro   ta’sir   sajiyasini   belgilash   va   Yer   yzasi
tabiiy   saloxiyatidan   oqilona   va   samarali   foydalanishga   yordam   berishdan   iborat
bo’lgan   pirovard   maqsadlarining   umumiyligi   geografiya   fanlari   tizimining   ichki
yaxlitligini ta’minlaydi. II.2 O’zbekistonda geografiya fanining rivojiga xissa qo’shgan
olimlar va faning rivojlanish bosqichlari.
O’zbekiston maktablarida geografiya o’qitish samaradorligini oshirishda 1925
yildan boshlab chop etilayotgan “Maorif va o’qituvchi” jurnalining jurnalining roli
katta bo’ldi. Jumladan ushbu jurnallarning 1925 yil 5-6 sonlarida “Jo’g’rofiyaning
foydasi”,   “Lug’at   va   atamalar”,   “Samarqand”,   “Maktabda   o’lkani   o’rganishning
ahamiyati”   ,   “Muz   davrining   oxirlarida   Yevropada   qanday   irqlar   yashadilar”.
“Sahroi   Kabir”   va   boshqa   o’nlab   geografiyaga   oid   maqolalar   e’lon   qilinadi.   Bu
jurnal   geografiya   o’qituvchilariga   ilmiy   va   metodik   jihatdan   yaqindan   yordam
berdi. 1931 yil 4 iyuldan “Madaniy inqilob” (keyinchalik “O’qituvchilar gazetasi”,
hozirda   “Ma’rifat”)   gazetasi   chiqa   boshladi.   Bu   gazeta   geografiya
o’qituvchilarining   haqiqiy   yordamchisi   bo’ladi.   Unda   yuzlab   ilmiy,   uslubiy
maqolalar e’lon qilindi.
Geografiya   ta’limida   kadrlar   yetishtirish   masalasi   sekin   asta   yo’lga   qo’yildi.
1927 yilda Samarqand oliy pedagogika instituti ochildi. 1937 yillar oxirlariga kelib
oliy ma’lumotli geografiya o’qituvchilari yetishib chiqa boshladi.Bular N. Ibodov ,
G   .Nazarov   ,   I.Mirzaboyev,   ASRAxrorov   va   boshqalar   edi.   1930   yillarning
o’rtalarida   Toshkent,   Buxoro,   keyinchalik   Nukus,   Urganch,   Qo’qon,   Andijon
shaharlarida pedagogika institutlari ochildi. Maktab geografiyasining taqdirini hal
etishda   maktab   geografiyasi   va   ilmiy   geografiyasining   taqdiriga   katta   BKPning
1931   yil   5-sentabr   va   1932   yil   25-avgust   qarori   tasir   etdi.   Geografiyani   boshqa
fanlar   tarkibida   o’rganishga   qat’iy   xotima   berdi.   Geografiyani   boshqa   predmetlar
orasida   teng   huquqli   bo’lishga   imkon   yaratdi.   Geografiyaning   alohida   fan
ekanligini isbotlab berdi.
Pedagogika   institutlarida   geografiya   o’qituvchilarining   maxsus   tayyorlash
masalasini ham hal etadi. Geografiya dasturini, kartani, tabiiy geografiya asoslarini
bilish   kapitalistik   mamlakatlarini   o’rganish   zarurligi   masalalari   qarorida   alohida
o’qitiladi. O’zbekistonda maktab geografiyasi taqdirini hal qilishda BKPning 1934
yil 15-may qarori alohida ahamiyatga ega bo’ldi. Qarorda   boshlang’ich   va   o’rta   maktablarda   geografiya   o’qitilishining
sifatsizligi,   kartalarning   maqsadga   muvofiq   emasligi,   mavzularning   quruqligi
darsliklarning   raqamlar   bilan   to’laligi.   Ayniqsa   maktabni   bitirib   chiqayotgan
o’quvchilarning geografiyadan  bilimlarining sayozligi  va sifatsizligi  tanqid ostiga
olindi.   Qaror   geografiyani   qanday   o’qitish   to’g’risida   har   bir   sinfda   geografiya
fanlarini o’qitishda ayrim ko’rsatmalar berdi.
Bu qarorga muvofiq geografiya ta’limi 3 bo’g’inga bo’lib o’qitila boshlandi.
Geografiyadan   haftalik   soatlar   bir   muncha   ko’paydi.   Bu   qaror   o’quvchilar
yoshini e’tiborga olgan holda ko’rgazmali va qiziqarli bayon qilishni talab qiladi.
1934-1935 o’quv yilidan boshlab yangicha dasturlarga o’tildi.
    Bu   dasturlarga   asosan   yangi   darsliklar,   ilmiy   ommabop   adabiyotlar,   atlas
kartalar   o’qituvchilar   uchun   o’quv   metodik   qo’llanmalarni   yaratishga   kirishildi.
1934   yilgi   qaroridan   keyin   “Geografiya   v   shkole”   jurnalining   chiqa   boshlashi
nafaqat   Rossiyada,   balki   O’zbekistonda   ham   geografiya   ta’limini   rivojlantirishda
katta   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Ilg’or   o’qituvchilar,   oily   va   o’quv   yurtlari
o’qituvchilari geografiyadan qo’llanmalar yaratishga jalb qilindi.
1960   yildan   boshlab   geografiya   ta’limi   metodikasiga   oid   maxsus   qo’llanma
va   darsliklar   nashr   etila   boshlandi.   O’sha   davrlarda   O’zbekistonda   geografiya
fanini takomillashtirishda ASRObidov, O.Saidrasulov, H.Hasanov, N.Daminov va
boshqalarning   xizmatlari   katta   bo’ldi.   Umumta’lim   maktablari   va   oliy   o’quv
yurtlari uchun geografik adabiyotlar , darsliklar va metodik qo’llanmalarni tarjima
qilish keng tus oldi.
        Umumta’lim   maktablarni   takomillashtirish   va   rivojlantirishda   maktabni
isloh   qilishga   tayyorgarlik   ishlari   ko’rib   chiqildi.   Isloh   geografiya   ta’limi
mazmuniga   ham   ta’sir   qilmasdan   qolmadi.   Maktab   geografiya   kurslari   tarkibida
ham   ba’zi   o’zgarishlar   paydo   bo’ldi.   Ta’limning   11   yillik   tizimiga   o’tish   bilan
geografiyani   o’qitishda   ham   mehnat   ta’limi   kasb   hunar   yo’nalishiga   e’tibor
kuchaytirildi.       Sobiq   SSSR   tugatilishi   arafasida   maktabni   qayta   isloh   qilish   uchun
kurashlar   va   harakatlar   bo’ldi   .Lekin   ular   o’zini   oqlamadi.   O’zbekistonning
mustaqillikka erishishi geografiya ta’limida tub o’zgarishlarga olib keldi.
         Darslarda o’quvchilarning mustaqil va amaliy ishlariga e’tibor kuchaydi.
1935-yilda O’rta Osiyo universitetida geografiya-geologiya fakulteti tashkil etildi.
1935-1940-yillar   mobaynida   O’zbekistonda   pedagogika   institutlarining
aksariyatida   geografiya   mutaxassisligi   ochildi.1943-yilgacha   Respublikada   10ga
yaqin   o’qituvchilar   institute   ochildi.Ularda   geografiya   o’qituvchilari   ehtiyojlarini
hisobga   olib,   ularga   metodik   yordamlarini   kuchaytirish   maqsadida   o’qituvchilar
malaakasini   oshirish   institutlari,   ular   bazasida   esa   geografiya   kabinetlari   va
kafedralari tashkil etiladi.
Geografiya   ta’limi   har   tomonlama   rivojlanishida   buyuk   iqtisodiy-geograf
N.N.Baranskiyning   xizmatlari   kattasrU   mualliflik   qilgan   iqtisodiy   geografiya
darsligi   20yil   mobaynida   muntazam   rivojlanishda   nashr   etilib
ko’rildi.N.N.Baranskiy “O’qituvchi-ta’lim jarayonida markaziy figura” deb qayta-
qayta ta’kidlangan. U geografiya ta’limida yetakchi o’rinni karta va ko’rsatmalilik
egallashi   zarur.deb   “Karta   geografiyaning   ikkinchi   tilidir”,”Karta-geografiyaning
alfasi   va olichasi”,”Birgina   karta  bir   necha  varaq matnning  o’rniga  o’tadi”  degan
o’lmas   fikrlar   va   g’oyalarni   o’rtaga   tashlaydi.   N.N.Baranskiy   sobiq   ittifoq
miqyosida   geografiyao’qituvchilari   tayyorlash   ishiga   ulkan   hissa   qo’shgan   buyuk
shaxsdir.
2-jahon   urushi   ham   geografiya   ta’limiga   o’z   ta’sirini   ko’rsatmasdan
qolmadi.Ko’pgina   geografiya   o’qituvchilari   frontga   jo’nab   ketdilar.Oliy   o’quv
yurtlarida   mutaxassislar   tayyorlash   izdan   chiqdi.o’quv   qo’llanmalar   umuman
yetishmay qoldi.
Urushdan   keyingi   yillarda   maorif   sohasida   talaygina   yutuqlar   qo’lga
kiritildi.Dastlab 4 yillik, keyin 7va8 yillik to’liq o’rta ta’limga bosqichma-bosqich
o’tilishi,ta’lim   mazmunini   tubdan   qayta   qurishga   yordam   berdi.   Bu   davrda
geografiya   o’qituvchilari   diqqati   ko’proq   o’quv   jarayonini   amaliyot   bilan
bog’lashga   qaratildi.   Geografiya   ta’limini   hayot   bilan   bog’lash   borasida   tabiiy sharoitning   xalq   xo’jaligidagi   ahamiyatiga   e’tibor   berildi.   O’z   o’lkasi
geografiyasini   o’rganish   va   o’z   joyining   kartasini   chizish,ob-havoni   kuzatish,o’z
joyidagi   barcha   tabiiy   kompleks   komponentlarini   o’rganish   geografiyani   turmush
bilan bog’lashga qaratildi.
Maktabni   hayot   bilan   bog’lash   haqidagi   qaror   asosida   o’quvchilarning
mustaqil ishlariga katta e’tibor berildi. O’zbekiston geografiyasini o’rganishga bir
muncha   e’tibor   kuchaydi.   1953-1954-o’quv   yillaridan   boshlab   amaliy
mashg’ulotlarni   uyushtirish   majburiy   tarzda,   maktab   geografiya   dasturlariga
kiritildi.O’quvchilar   dunyoqarashini   shakllantirishga,   mehnatga   muhabbat   ruhida
tarbiyalashga   e’tibor   kuchaydi.   1958-yil   24-dekabrda   Oliy   Sovetning   maktab
haqidagi qonuni geografiyaning takomillashuvida katta ahamiyatga ega bo’ldi. Bu
qonun   boshqa   fanlar   qatori   geografiya   ta’limini   ishlab   chiqarish   mehnati   bilan
yaqinlashtirishga e’tiborini kuchaytirdi.
Geografiya   ta’limida   o’z   o’lkasini   chuqurroq   o’rganishga   bo’lgan   talab
oshdi.   O’zbekistonda   geografiya   ta’limini   takomillashtirishda   bir   qancha   ilmiy
maskanlar   va   oliy   o’quv   yurtlari   qatori   Pedagogika   fanlari   ilmiy   tekshirish
institutlaridagi   geografiya   labaratoriyasining   xizmatlari   katta   bo’ldi.   Bu   institut
geografiya   labaratoriyasida   P.Musayev   rahbarligidagi   metodist   geograf   olimlar
maktabda   geografiya   o’qitishni   takomillashtirish   bo’yicha   qator   izlanishlar   olib
bordi.P. Musayev  o’sha mustamlaka yillarda ham  hadiksiramasdan  milliy maktab
muammolari bo’yicha g’oyat dadil fikrlarini ilgari surdi.
   1960-yildan boshlab geografiya ta’limi metodikasiga oid maxsus qo’llanma
va   darsliklar   nashr   etildi.O’sha   davrda   O’zbekistonda   geografiya   fanini
takomillashtirishda   ASRObidov,   O.Saidrasulov,   H.Hasanov,   N.Daminov,   Z.
Akramov, O.Mo’minov, M.Nabixonov, I.Mirzaboyev va boshqalarning xizmatlari
katta   bo’ldi.   Umumta’lim   maktablari   va   o’quv   yurtlari   uchun   geografik
adabiyotlar, darslik va metodik qo’llanmalarni tarjima qilindi. Bunda H. Hasanov,
P.Sultonov,   M.Qoriyev,   P.   G’ulomov,   R.   Rahimbekovlar   unumli   mehnat   qildilar.
Jumladan:   N.F.Kurazovning   “Geografiya   o’qitish   metodikasi”   (1962),
P.Budanovning   “Tabiiy   geografiya   metodikasi”(1905),   ASRB.Darinskiyning “Geografiya   o’qitish   metodikasi”(1964),   N.Dalimovning   “O’zbekiston   tabiiy
geografiyasi”   yangi   darslik   bo’lib   chiqdi.   1960-yillardan   boshlab   O’zbekistonda
geografiya   ta’limi   geografiyasining   turli   yo’nalishlari   bo’yicha   ilmiy   tadqiqot
ishlari   olib   borildi.   O.Mo’minov   “O’zbek   maktablarida   tabiiy   geografiya   o’qitish
masalalari”   (1967),   T.Abdullayeva   “Tabiiy   geografiya   o’qitishda   o’lkashunoslik
materiallaridan   foydalanish”   (1967),   M.Nabixonov   “SSSR   G eografiyasida   badiiy
ko’rsatmali vositalarning roli va qo’llanilishi” (1969) 
   1960 yildan boshlab geografiya ta’limi metodikasiga oid maxsus qo’llanma
va   darsliklar   nashr   etila   boshlandi.   O’sha   davrlarda   O’zbekistonda   geografiya
fanini takomillashtirishda ASRObidov, O.Saidrasulov, H.Hasanov , N.Daminov va
boshqalarning   xizmatlari   katta   bo’ldi.   Umumta’lim   maktablari   va   oliy   o’quv
yurtlari uchun geografik adabiyotlar, darsliklar va metodik qo’llanmalarni tarjima
qilish keng tus oldi.
        Umumta’lim   maktablarni   takomillashtirish   va   rivojlantirishda   maktabni
isloh   qilishga   tayyorgarlik   ishlari   ko’rib   chiqildi.   Isloh   geografiya   ta’limi
mazmuniga   ham   ta’sir   qilmasdan   qolmadi.   Maktab   geografiya   kurslari   tarkibida
ham   ba’zi   o’zgarishlar   paydo   bo’ldi.   Ta’limning   11   yillik   tizimiga   o’tish   bilan
geografiyani   o’qitishda   ham   mehnat   ta’limi   kasb   hunar   yo’nalishiga   e’tibor
kuchaytirildi.
      Sobiq   SSSR   tugatilishi   arafasida   maktabni   qayta   isloh   qilish   uchun
kurashlar   va   harakatlar   bo’ldi.   Lekin   ular   o’zini   oqlamadi.   O’zbekistonning
mustaqillikka erishishi geografiya ta’limida tub o’zgarishlarga olib keldi.
      O’zbekiston   maktablarida   geografiya   ta’limini   (darsliklar   va   dasturlari
mazmunini, o’qitish metodlari, o’quv moddiy bazasi, kadrlar tayyorlash va boshqa
xususiyatlariga ko’ra ) 4 ta bosqichga ajratish mumkin.
          I   bosqich   1918-1934   yillarni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   davr   o’zbek   sovet
maktablarida   geografiya   o’qitishni   yo’lga   qo’yish   bosqichi   hisoblanadi.   Bu
bosqichda yangi tipdagi maktablar bilan eski tipdagi sovet maktabi geografiyasiga
asos  solinadi.  Yangi  dasturlar  asosida  1922-1923 yillarda “o’qitishning  kompleks
dasturlari” ishlab chiqildi. Bu turli variantlarda bo’lib, bir necha marta o’zgardi va 10   yil   mobaynida   qo’llanildi.   Geografik   materiallar   kompleks   mavzular   orasida
singib   ketdi.   Geografiyani   o’rganish   juda   past   saviyada   olib   borildi.   Kompleks
dasturlarining   uzoq   hukmronligi   maktab   geografiyasi   uchun   og’ir   davr   bo’ldi.
1925-1926 yillarda maktablarning yuqori sinfida geografiya dasturlaridan umuman
chiqarib tashlandi. Geografiya tibbiyot, fizika, ijtimoiy fanlar tarkibida o’rganiladi.
Kartani   o’rganish   nihoyatda   zaif   bo’ldi.   Yuqoridagi   fanlar   geografiyani   o’qitish
vazifalarini mutlaqo bajara olmadilar. Kompleks metod asosida predmetsiz o’qitish
yo’li edi.
      II   bosqich   1934-1935   yillarni   o’z   ichiga   oladi.   O’zbek   maktablarida
geografiya  o’qitishning  muayyan  bir   tartibga   tushish  bosqichi.   Bu  davrda  yagona
dastur asosida muayyan darsliklar yaratildi. O’quvchi va o’qituvchilar uchun o’quv
qo’llanmalari   ko’proq   nashr   etila   boshlandi.   O’zbek   tilida   metodik   qo’llanmalar
vujudga   kela   boshladi.Maktab   geografiyasiga   hissa   qo’sha   oladigan   metodistlar   ,
geografiya o’qituvchilari yetishib chiqa boshladi. Ko’proq metodik kitoblar o’zbek
tiliga o’girildi. 
  III bosqich 1956-1966 yillar. Bu davrni maktab geografiyasini turmush bilan
bog’lash bosqichi desa ham bo’ladi. Bu davrda maktab geografiyasi bo’yicha ilmiy
tadqiqot   ishlari   olib   borildi.   O’qitishning   samarali   xillari   tobora   kengroq   joriy
qilina   boshlandi.   Mahalliy   aholidan   milliy   kadrlar,   yirik   geograf   va   metodistlar
yetishib   chiqdi.   O’quvchi   va   o’qituvchilar   uchun   ilmiy   ommabop   va   metodik
adabiyotlar   tarjima   qilindi.   Geografik   atama   va   nomlar   ma’lum   bir   tizimga   tusha
bordi. 
    IV   bosqich   1967-1990   yillar.   Bu   davrda   ta’lim   sohasida   turli   o’zgarishlar
sodir   bo’ldi.   O’quv   ko’rgazmali   qo’llanmalar   chop   qilindi.   Ta’limni   isloh   qilish
borasida   bir   qator   tadbir   va   o’zgarishlar   amalga   oshirildi.   Muayyan   darsliklar
tizimi  va yangi  o’quv kartalari  paydo bo’ldi. O’lkashunoslikka  e’tibor  birmuncha
pasaydi.   Ammo   O’zbekiston   geografiyasini   o’rganish   bo’yicha   soatlar   hajmi
20%dan oshmaydi. II.3 Dars ishlanma (Jahon mamlakatlarining davlat tizimi va
boshqaruv shakillari)
9-sinf geografiyasi                Sana ____________
Mavzu:   Jahon mamlakatlarining davlat tizimi va boshqaruv shakillari
Darsning maqsadi:  
Ta’limiy   maqsad :   O’quvchilarga   davlatni   boshqarish   shakllarini,   xalqaro
iqtisodiy va siyosiy tashkilotlarini tushuntirib berish
Tarbiyaviy   maqsad:   O’quvchilarga   iqtisodiy   geografik   tarbiya   berish,
Vatanimizga mehr-muhabbat hislarini shakllantirish.
Rivojlantiruvchi maqsad:   O’quvchilarni mustaqil fikrlashga o’rgatish, nutq
madaniyatini o’stirish, o’z-o’zini boshqarishga yo’naltirish, hozirjavoblik, topqirlik
xususiyatlarini rivojlantirish.
Dars turi:  Ta’lim beruvchi, interfaol.
Dars o’tish metodi:   Aqliy hujum, aralash, interfaol.
Dars   jihozi:   Globus,   Dunyo   siyosiy   kartasi,   O’zbekiston   siyosiy   kartasi,   9-
sinf darsligi, atlasi, yozuvsiz xaritasi, jadvallar, tarqatma materiallar, 
Texnik jixozlar:  Kompyuter, multimedia, slaydlar.
I.   Tashkiliy   qism.   1. O’qituvchining   kirish   so’zi.   Davomatni   aniqlash.
O’quvchilarni darsga hozirlash II. O’tgan mavzuni so’rab baholash.  3.Biz bilgan bilimlar. 
III. Yangi mavzu bayoni:
  Har qanday mamlakatning davlat tuzumi uni idora qilish shakli bilan ajralib
turadi.   Idora   qilishning   ikki   asosiy   —   respublika   va   monarxiya   shakllari   keng
tarqalgan.   Respublika shakli qadimdan ma’lum (Qadimgi Rim) bo’lsa ham, uning
keng tarqalishi XX asrning ikkinchi yarmiga to’g’ri keladi.
2004-yilning   dastlabki   davrida   jahonda   152   respublika   mavjud   edi.
Respublika   tuzumida   qonun   chiqaruvchi   organ   odatda   parlamentga,   ijro   etuvchi
organ   esa   hukumatga   qaraydi.   Shu   vaqtning   o’zida,   prezidentlik   respublikasini
parlamentlik   respublikasidan   farq   qilish   lozim.   Prezidentlik   respublikalarida
prezident   hukumat   boshlig’i   lavozimidan   tashqari   juda   katta   vakolatlar   bilan
ta’minlangan   bo’ladi   (AQSh,   Rossiya,   Lotin   Amerikasidagi   qator   davlatlar),
parlamentar   respublikalarida   prezident   katta   vakolatlarga   ega   bo’lmaydi,   bosh
vazir   hukumat   boshlig’i   hisoblanadi   (GFR,   Italiya,   Avstriya,   Hindiston).
Mustamlaka   tizimining   yemirilishi   natijasida   rivojlanayotgan   mamlakatlarning
ko’pchiligi,   sobiq   Ittifoqning   parchalanib   ketishi   natijasida   vujudga   kelgan
mustaqil davlatlarning barchasi idora qilishning respublika shaklini qabul qildi.
Idora   qilishning   monarxiya   shakli   ham   qadimda   vujudga   kelgan.   (Qadimgi
Rim, imperiya davri.) Lekin uning keng tarqalishi o’rta asrlarga va undan keyingi
davrga   to’g’ri   keladi.   Jahonda   2004-yilning   dastlabki   davrida   monarxiya   shakii mavjud   29   davlat   bo’lgan,   shuning   13   tasi   Osiyoda,   12   tasi   Yevropada,   3   tasi
Afrikada, 1 tasi Okeaniyada joylashgan.
Monarxiyalarning   ko’pchiligi   konstitutsiyalik   monarxiyalardir,   ularda   qonun
chiqaruvchi organ parlamentga, ijro etuvchi organ esa hukumatga qaraydi. Bunday
mamlakatda   monarx,   I.A.   Vitver   ta’kidlashicha,   «podsholik   qiladi,   lekin   idora
qilmaydi».  Buyuk Britaniya, Norvegiya, Shvetsiya, Daniya, Belgiya, Niderlandiya,
Ispaniya, Yaponiya ana shunday davlatlar jumlasidandir.
O’zbekiston   o’zining   mustaqil   davlat   sifatida   rivojlanishidagi   o’tgan   qisqa
tarixiy   davrida   eng   obroli   va   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   tarkibiga   a’zo   bo’ldi,
barcha qit’alardagi bir necha o’nlab mamlakatlar bilan do’stona aloqalar o’rnatdi,
eng   yirik   bank   va   moliya   organlari,   nodavlat   va   nohukumat   tashkilotlari   bilan
yaqindan hamkorlik qilmoqda.
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash:   8. “Aplikatsiya” usuli. (7 daqiqa)
  V.   O’quvchilarni   baholash   va   uyga   vazifa.   Mavzuni   o’qish,   xarita   bilan
ishlash Xulosa
Ilmiy bilim – tabiat, jamiyat va tafakkur haqida yangidan – yangi tasavvurga
– bilimga ega bo’lishga qaratilgan inson faoliyatining ijodiy tadqiqot sohasidir Ilm
– bu yaxlit bir tuzilma. Kvant nazariyasining asoschisi M. Plank 1966 yilda «Ilm –
ichki   yaxlit   birliklardan   boshqa   narsa   emas,   uni   alohida,   avvalo   sohalarga   bo’lib
o’rganish   narsalarning   tabiatidan   kelib   chiqadi,   so’ngra   insonning   bilish
qobiliyatining   cheklanganligi   bilan   ham   bog’liq.   Aslida   fizika   va   kimyodan,
biologiya va antropologiya orqali ijtimoiy fanlarga uzluksiz zanjir mavjuddirki, bu
zanjir   hayolotdan   boshqa   biror   joyda   uzulmagan»,   deb   yozgan   edi.
Fanshunoslik   fanlarni   tasniflash ,   tuzilishi   va   tartibga   solish   masalalari   bilan
shug’ullanadiki, bu ilmiy ish olimlarning muhim faoliyati.  Bir butun ilmiy bilimlar
silsilasida geografiya fanlari ham muhim o’rin tutadi. Demak, geografik bilimning
o’ziga   xosligi   har   bir   juda   murakkab   va   ko’pdan   –   ko’p   tuzilmalardan   tashkil
topgan   Yer   usti   strukturasini   tadqiq   etishda   ifodalanadi.   Bu   tuzilma   qanday
shakllangan,   hozir   qanday   holatda,   kelajakda   bu   tuzilma   qanday   o’zgarishga
uchraydi.   Barcha   geosistemalar   bir   –   biri   bilan   o’zaro   ta’sirda   –   okean   bilan
quruqlik,   o’rmon   bilan   iqlim,   tabiat   bilan   ho’jalik,   atrof   muhit   bilan   shahar   va
hakoza ta’sirda mavjuddir.
Geografiya   o‘rta   maktabda   o‘qitiladigan   barcha   predmetlarni   bamisli   bir-
biriga   bog‘lovchidir.   Bu   esa   geografiya   o‘qituvchisi   zimmasiga   ma’suliyatli
vazifalarni yuklaydi. Shuningdek, geografiya predmeti materiallaridan olgan bilim
va   ko‘nikmalarni   qaysi   biri   qachon   va   qaysi   mavzuni   o‘tishda   boshqa   predmet
o‘qituvchiga   yordam   bera   olishlarini   ham   yaxshi   bilishi   lozim.   Aks   holda
geografiya  o‘qituvchisi  boshqa  predmet   materiallariga  bog‘lagan  holda  tushuntira
olmaydi.   Geografiya   darslarida   predmetlararo   aloqani   majmuali   ravishda   amalga
oshirishda   noan’anaviy   darslardan,   an’anaviy   darslarga   nisbatan   ko‘proq
foydalanish muhimdir. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati :
1. Бабурин В.Л., Мазуров Ю.Л, Географические основы управления.  М, 2000
2.Голубчик М.М., Евдокимов С.П., Максимов, Г.И., История географии-
(Смоленск, 1998)
3.Григорьев А.Г. География в современном мире. -М, Просвеҳение, 1999.
4.Каримов И. Ўзбекистон ХХ I  аср бўсағасида: хавфсизликка таҳдид, 
барқарорлик шароитлари ва тараққиёт кафолатлари. –Т: Ўзбекистон, 
1997.
5.Машбиц Я.Г. Основы страноведения. -М: Просведение, 1999.
6.Максаковский В.П. Историческая география мира .-М., 1999.
7.Прохоров Б.Б. Прикладная антропоэкология. -М., 1998.
8. Саушкин Ю.Г. Экономическая география: теория, методы, практика.- 
М:Мысль,1978.
9. Солиев А., Маллабоев Т. Иқтисодий ва социал географияда айрим 
қонуниятларни ўрганиш методикаси. -Т.,1988.
10 Солиев А. Иқтисодий ва ижтимоий географиянинг долзарб масалалари.-
Т., 1995.
11. Солиев А. Маҳамадалиев Р.Й. Иқтисодий география асослари. -Т., 1996
12. Солиев А., Каршибоева Л. Иқтисодий географиянинг назарий ва амалий 
масалалари. -Т.,1999.
13. Шаригин М.Д. Основные проблемы экономической и социальной 
географии. -Пермь,1997.